Dobrý den vážení diváci, vítám vás u diskuzního pořadu
naší nové televizní stanice, která bude vysílat nejméně půl roku, než zjistíme,
že podrobné a neustále aktualizované zpravodajství zaměřené hlavně na sledování
stavu a pohybu přežraných sumců a škeblí v rybníku Bahňák u Vepříkova opravdu nikoho nezajímá.
Dnes se
ale budeme zabývat sice ne tak významným, ale přece jen často diskutovaným
tématem silniční dopravy a její bezpečnosti. Moje jméno je Kadel Kecka a ve
studiu vítám zástupce sportovně orientovaných řidičů pana Hynka Hvízdala..
Hynek Hvízdal: ...čus vole, to sem jako
uš f televizi, no hustý...
Kadel Kecka: Dále dopravního experta
Standu Vumla...
Bc. Mgr. Dbl. Standa Vuml: Bezpečný den všem.
Kadel Kecka: ...příslušníka dopravní
policie, poručíka Bohouše Baterku...
Por. Bohouš Baterka: Dobrý den pane řidiči,
silniční...
Kadel Kecka: A konečně za běžné řidiče
pana Vencu Vopčana..
Venca Vopčan: Dobrý den.
Kadel Kecka: V poslední době se
často debatuje o zvýšení rychlosti na dálnicích, Polsko už k němu dokonce
přistoupilo, i když je sporné, jestli tomu stav polských dálnic odpovídá...
Hynek Hvízdal: Ty pičo, uš aby to bylo,
nevomezeně nebo aspoň dvoukilo...
Venca Vopčan: To je hloupost, málokde by
to naše dálnice umožňovaly, tam kde ano, bych rychlost samozřejmě zvýšil...
Standa Vuml: Oba se mýlíte, na
dálnicích by se mělo jezdit třicítkou a pro jistotu bych dal každého půl metru
retardér, podle výpočtů komise svolané ministerstvem dopravy by tak počet
mrtvých klesnul...
Venca Vopčan:...na úroveň vašeho IQ?
Navíc třeba v pravým pruhu na dé jedničce by si už retardérů ani nikdo
nevšiml, víc už to tam drncat nemůže...
Por. Bohouš Baterka: Já bych tak přísnej nebyl,
vosumdesát, ale víc kamer, víc kamer..
Venca Vopčan: Jakejch osumdesát, stačilo
by, kdyby lidi nejezdili jako dobytkové. Tím nemyslím vždycky rychlost, proč by
někdo, komu to natolik jede a brzdí, nemohl jet po rovném úseku
s minimálním provozem třeba to Hynkovo dvoukilo?
Hynek Hvízdal: Jó, nebo dvěstěpade, vole,
počkej až budu mít ty ledky na denní svícení, pak pojede jak z praku...
Venca Vopčan: Tak si hlavně dej pozor,
ať ti ty ledky svítí i vzadu, každej denní svítič vjede třeba do tunelu a
najednou pro toho za sebou tak trochu zmizí.
Standa Vuml: Já bych udělal svítící
celý auta.. Barva světla by se mohla měnit podle toho, jak bezpečně řidič
zrovna jede...
Por. Bohouš Baterka: Stačilo by víc kamer, ale našich... ne aby je měli lidi
v autě, to bych zakázal...hajzlové...
Kadel Kecka: Vraťme se k těm
dálnicím, pánové, co si myslíte třeba o těch známých , takzvaných pirátech?
Venca Vopčan: Samozřejmě jsem tam nebyl,
ale přes veškerou démonizaci těch pánů
na straně jedné a křečovitou snahu obhajovat každého silničního dobytka na
straně druhé, si myslím, že jak Lacinej, tak Tupišovskej jsou čuňata a štráf
dostat měli, nějakej čas bez papírů určitě, ale pět let basy mi připadalo až
příliš exemplární, když se nikomu skoro nic nestalo, rok by jistě bohatě
stačil. Navíc bych řekl, že dáma, kterou Lacina vytlačil, jakmile vysoudí
nějaké odškodné, zase zázračně přestane mít strach z řízení. Celkově
k tomu chci dodat jen tolik, že když mě na dálnici občas někdo zdržuje
tím, že reálnou stodesetikilometrovou rychlostí předjíždí kamión, který jede
devadesátkou...
Hynek Hvízdal: Čurák, takový dycky
vyblikám, vytroubim a pak vybrzdim!
Venca Vopčan: Pane Kecko, můžete mi podat to pití, děkuju. Hynečku, uklidni se,
tady máš redbulek, napij se, to bude dobrý, hlavně na chvíli přestaň plácat ty
svoje pubertální moudra. Osobák vybrzdíš, ale když jeden kamion konečně po dvou
minutách předjede druhýho, tak ujiždíš, bojíš se, že kdyby to neubrzdil, máš
zadní spoilerek i sabvafřík zaraženej ve svojí alabastrový řiťce, viď? Chci
říct, že nemám radost, když někdo přede mnou předjíždí stodesítkou kamión nebo
několik náklaďáků, ale pokud to předjíždění nezahájí metr před mojí kapotou a
nezůstává v levým pruhu i tehdy, kdy by mohl bez zpomalení přejet do
pravýho, tak je to jeho svatý právo, úplně chápu, že se nechce táhnout
devadesátkou za náklaďákem, ani jet sto třicet a víc, protože jeho felície při
takové rychlosti žere devět litrů a chlapíkovi se nechce tolik přispívat státu
na spotřební dani, takže radši má na tachometru sto dvacet a ve skutečnosti
jede sto deset se spotřebou kolem šesti litrů. Jenom pitomec někoho takovýho vybrzdí,
nebo na něj troubí. Až fabriky pochopí, že šestej kvalt jako rychloběh má smysl
i u slabších motorů, bude provoz na dálnicích plynulejší. Holt ty haťapky
nebudou na šestku zrychlovat do kopce, to si každej podřadí, ale po rovině
budou moct jet s rozumnou spotřebou a při tom nezdržovat ostatní.
Samozřejmě nesmějí za to ozubený kolečko navíc chtít nesmyslný peníze, ale
myslím si, že to všechno je otázka času. Prostě když pomalejší auto nevybočí do
levého pruhu těsně přede mě, abych musel prudce brzdit a když po dokončení
předjetí kamiónu zbytečně nezdržuje, nevidím žádný problém.
Por. Bohouš Baterka: Tudle sme takovýmu chvíli
foukali na záda pasátem, začal přidávat a než předjel tu kolonu tíráků, tak
z fáčka dostal skoro sto šedesát, hned pak nás chtěl pustit a uhnul do
pravýho, šmejd jeden, ale Dušan zapnul majáky a festovně sme ho zkásli...
Standa Vuml: Ano, i takové postupy
jsou, bohužel, nutné, aby si lidé uvědomili, že překračovat rychlost je vážný
přes...
Venca Vopčan: Pane Kecko, můžete mi
nalejt nějakou kořalku, já skoro nepiju, ale tohle by teda chtělo panáka.
Kadel Kecka: Bohužel, to nemohu, ale
když jsme u alkoholu, jak se díváte na toleranci malého množství u řidičů?
Por. Bohouš Baterka: Blázníte? To bysme pak nic
nevydě... totiž...to by mohlo být velmi nebezpečné...
Hynek Hvízdal: Je v redbulu
s vodkou alkohol, dyš ho piju bez vodky?
Venca Vopčan: Samozřejmě je prokázáno,
že pár desetin promile nemá žádný vliv na řízení, takže jsem pro toleranci
nějaké rozumné hranice, dejme tomu jako v Německu, nemám pocit, že bych
tam díky tomu ustanovení potkával samé opilce za volantem.
Standa Vuml: Ale u nás by to tak
dopadlo. A dopadlo, protože prostě dopadlo!
Venca Vopčan: Takže asi dál budem
zapíjet oběd pivem bez piva, nebo kvůli jednomu nešizenýmu riskovat dlouhou
buzeraci...
Kadel Kecka: To asi nevyřešíme, jako
další téma tu mám lehčí nehody, policisté si stále stěžují, že je vyjíždění
k drobným nehodám zdržuje...
Venca Vopčan: Zdržuje od čeho, od měření
za bukem na některým z mnoha nesmyslných omezení rychlosti na třicet
kilometrů?
Hynek Hvízdal: Třicítka, fuj, blééé,
nechápu!
Venca Vopčan: To, že je tady přítomný
pan Hvízdal imbecil, ještě neznamená, že s ním někdy nemůžu souhlasit, na
většině míst, kde je omezení na třicet kilometrů za hodinu, by stačila
čtyřicítka nebo běžných městských padesát. Zase, nejsem takovej magor, abych
tlačil a demonstrativně předjížděl někoho, kdo tu třicítku dodržuje, protože
radši koupí, cojávim, ženský voňavku a děckám boty, než aby přispíval státu
nebo městu na pokutách, ale vážně mně to nesmyslný plazení leze na nervy.
Hynek Hvízdal: Díkes, vole. Imbecil
znamená, že jako jezdim fakt hustě?
Venca Vopčan: Ale k těm policajtům.
Prostě jejich kecy, že je vyjíždění k lehčím nehodám zdržuje od bukaření a
buzerace, mě teda nedojímaj. Dáváte lidem flastr za to, že někde jeli o deset
kilometrů rychleji, nebo že si dali jedno pivo a tudíž by se díky nim na
silnici něco mohlo stát. Při bouračce, i té lehčí, už se něco stalo, někomu
vznikla škoda a někdo za to může. Tady máte jedinečnou šanci opravdu pomáhat a
chránit. Servisy dneska nevědí, co by si za klempířinu a lakování řekly,
pojišťovnám se moc platit nechce a policejní protokol má přece jen větší váhu
než nějaký euroformulář o nehodě, navíc člověk vždycky může padnout na blba,
který přes dohodu na místě druhý den svojí vinu popře, neohlásí škodu svojí
pojišťovně a tak dál.
Por. Bohouš Baterka: Na vás si s Dušanem
posvítíme...
Standa Vuml: Správně, svítit,
nezapomínejme na to, soudruzi...totiž... pánové. A obě ruce vždycky na
volantu...
Kadel Kecka: Čas se pomalu chýlí ke
konci našeho pořadu, tak závěrem jenom, co si myslíte o snaze ministerstva
dopravy prosadit, aby odpovědnost za přestupky byla automaticky na majiteli
vozidla, a tak zamezit například výmluvám řidičů na osobu blízkou?
Venca Vopčan: Myslíte asi hlavně
přestupky, zjištěné kamerami na křižovatkách, na radarech a podobně? Víte,
podle mě jsou kamery dobrá věc třeba ke zjišťování dopravní situace, ale co se
týká přestupků, tak je tenhle systém příliš technicky a administrativně
náročný. Když policista řidiče při přestupku přímo přistihne a zastaví, těžko
se řidič může na něco vymlouvat. Pro policii by to znamenalo být
v ulicích, vyřizovat přestupky na místě, samozřejmě s větším
zaměřením na opravdu nebezpečnou jízdu, než na drobná překročení rychlosti nebo
prkotiny jako otáčení na světelné křižovatce přes tramvajové koleje, nota bene
v noci.
Hynek Hvízdal: Nechceš snad vole říct, že
sou naše závody na příjezdovce k sídlišti nějak nebezpečný?
Venca Vopčan: Takže automatická
odpovědnost majitele vozidla je samozřejmě prasárna, spíš jsem pro to, ať
policajt řidiče při přestupku chytí a mají oba jasno, nebo ať se na to vykašle.
Tím ale neobhajuju honičky ve filmovým stylu, které u nás často končí tak, že
příslušníci přejedou nebo zastřelí někoho, kdo jde okolo po ulici. Když neumí
jedno policejní auto chlápka z povzdálí natáčet a další přivolaná hlídka
ho o kus dál zastavit, tak ať ho radši nechají ujet, tím vznikne menší škoda,
než by mohla nastat při divoký honičce, zvlášť, jestli nenahánějí vraha, ale
někoho, kdo jel na třicítce padesát.
Hynek Hvízdal: Tak málo? Sráč...
Standa Vuml: Mýlíte se, pane Vopčane,
z hlediska bezpečnosti, je daleko účinnější...
Por. Bohouš Baterka: ...zastrašit a zkásnout
všechny ty hajzly, co maj auta, ve dne v noci s nima votravujou na
silnicích a my abysme jezdili k jejich bouračkám, takhle by s tím
konečně bylo trochu míň práce, já jim dám nějakou listinu práv, šmejdům, prostě
když něco mám, tak za to taky zodpovídám..
Venca Vopčan: Pane poručíku, koukám, že
máte na opasku pověšenou takovou zvláštní tyčku, mohl bych se podívat?
Por. Bohouš Baterka: Myslíte můj obušek? Ale
proč ne, tady ho máte, jen mi ho na konci pořadu musíte vrátit, voni by mi to
dali k úh...
Venca Vopčan: Díky. Tu máš Hynku... a ty
taky Stando!
Hynek Hvízdal: Kurva, to byla mrda, skoro
jako dyš se svym sportovnim podvozkem přejedu tvrdou spartu, v půlce
típnutou...
Bc. Mgr. Dbl. Standa Vuml: Auuuu, to bolí, že já si
dneska nevzal tu blikací reflexní přilbu...
Venca Vopčan: Mrzí mě to chlapci, ale už
jsem nemohl ty vaše kecy poslouchat. Za boule na vašich makovicích ovšem zodpovídá tady poručík Baterka, protože je
to jeho pendrek...
10.2.2010 Josito