Tímto příspěvkem chci podnítit založení občanského
sdružení CykloMAT.
V rámci boje proti globálním změnám klimatu neučinila naše společnost
dostatečné kroky. A to je potřeba rozhodně napravit.
Zásadní myšlenkou tohoto sdružení bude fakt, že naše společnost dostatečně
nezhodnotila všechny potencionální možnosti dopravy osob, vzhledem k jejich
vlivu na globální změny klimatu. Všem potencionálním členům tohoto sdružení
je jasné, že automobily postavené na bázi spalovacích motorů nepředstavují
řešení. Stávající státem podporovaný trend je postaven na preferenci dopravy
na vlastní pohon. Například osobní bicykly, rikšy a podobně.
Po velmi důkladné analýze a porovnání všech, i historicky používaných,
dopravních prostředků nám vychází, že čtvrtý nejhorší způsob dopravy je
použítí bicyklu. Na třetím místě ve smyslu nejvyššího příspěvku ke globálním
klimatickým změnám (na druhém místě je umístěn běh a na prvním místě pomalá
chůze) je dle našeho názoru, podloženého důkladnou analýzou (viz níže)
doprava s pomocí koní.
Proto se sdružení CykloMat bude věnovat preferenci koňské dopravy, jakožto
společensky únosné dopravě s nejmenším vlivem na globální změnu klimatu.
V následující analýze je shrnuto jen srovnání bicyklu a koně. Porovnání
osobní automobilové dopravy, případně veřejné automobilové dopravy je natolik
mimo možnosti ovlivnit globální změnu klimatu, že jejich zahrnutí do srovnání
by bylo házením hrachu na zeď a perel sviním.
Obě dopravní metody, které chceme srovnávat, porovnáme ze tří základních
úhlů. Totiž: ekologické náklady na výrobu, provoz a likvidaci.
Ohledně výroby: běžný bicykl váží kolem 10kg. Hrubý odhad produkce CO2
(jako hlavního hybatele globálních klimatických změn) na výrobu jednoho
kg železa je zhruba 1.9kg CO2 (zdroj).
Navíc je potřeba připočíst následný ohřev a zpracování železa na ocel,
válcování, obrábění a další činnosti spojené s výrobou. I elektrický proud
pro obrábění pochází ze spalování fosilních paliv. V případě slitin hliníku
je celý proces výroby násobně náročnější na produkci CO2. Takže poučeným
odhadem jsme stanovili emise na výrobu jednoho bicyklu na zhruba 50kg CO2
pocházejícím z fosilních paliv.
Oproti tomu výroba koně je přírodní proces, který nemá žádný nárok
na fosliní paliva. Veškeré nutné zdroje jsou zcela recyklovatelné.
Ohledně provozních ekologických nákladů: cyklista na potřebný výkon
spotřebuje kromě rostlinných produktů nezanedbatelné množství masa. Kůň
spotřebuje jen rostlinné produkty. Je zřejmé, že při výrobě masa pro cyklisty
dochází jak ke zvýšené produkci skleníkových plynů (metan produkovaný prasaty),
tak k neefektivitě zpracování rostlinných produktů v cyklu rostlina - maso
- cyklista (tj. i v případě, že cyklista nepojídá prasata ale např. larvy
housenek, které neprodukují metan).
Poslední srovnání - likvidace je opět v neprospěch cyklistů. Pokud zlikvidujeme
koně, je možno jeho masem uživit několik cyklistů po dobu několika týdnů.
Naopak toto tvrzení neplatí.
Z výše uvedeného je jasné, že používání bicyklů nepředstavuje maximální
možnou podporu globálním klimatickým změnám.
Sdružení CykloMAT tedy bude důsledně trvat na změně společenského postoje
k aktivitám umožnujícím lépe se vypořádat s globálními klimatickými změnami.
Navrhujeme následující program tohoto občanského sdružení:
- poměr nově vybudovaných cyklostezek proti stezkám pro koně bude 1:5
- nárok na státní dotace budou mít nově jen firmy, které zbudují ve
svém areálu stáje
- významně poměrná část dotací z Evropské unie a České republiky se
použije nejenom pro zbudování stezek pro koně, ale i pro odpovídající přestavbu
stávájících cyklostezek na stezky pro koně.
- studentkám základních, středních i vyšších škol bude umožněno starat
se jeden den v týdnu o koně. Tato jejich snaha se bude v klasifikaci započítávat
jako řádné studium. Firmy, které čerpají jakékoliv dotace, budou povinny
zaměstnat správce stáje.
- budeme požadovat úpravu zákona o pozemních komunikacích, která stanoví
přednost jezdce na koni před jezdcem na bicyklu.
- 14.9. bude vyhlášeno jako státní svátek, určený k propagaci koňské
dopravy a omezení globálních klimatických změn.
PS: na rozdíl od produktů hovnařů (sídlištních majitelů psích plemen),
je koňský trus velmi ceněn mezi Podlahovými lidmi. Tito jsou ochotni stát
i frontu kolem koňostezek. Sám se mezi ně postavím.
A v poslední řadě nelze nejmenovat léčebné účinky jízdy na koni. Nejeblo
nám, že jsme se koňů vzdali ?
22.02.2013 Paja