S přáním hezkého dne bych Vás rád uvítal na dnešní novoroční přednášce…
Tak takhle nějak by asi začal jeden náš oblíbený přednášející matematiky
pro první a druhé ročníky. Velice milý profesor.
Já bych Vás rád s přáním hezkého nového roku přivítal v tomto malém
povídání o menšinách, jejich úkolu ve společnosti a o jednom nevelkém přání.
Čísla, která zde za chvíli uvedu, jsou ze sčítání lidu roku 2001 a
jsou to údaje ČSÚ. Nemějte mi za zlé,
že jsem nesháněl novější data, tento článek si neklade za cíl přesné analýzy
na tisícinu procenta, ale chci jím pouze rámcově nastínit pozice určitých
skupin v ČR.
V roce 2001 v ČR žilo 10 230 060 obyvatel. Z toho vysokoškolsky vzdělaných
bylo 762 459 kusů. Vysokoškoláci jsou tedy celkem 7,45-procentní menšinou.
Obyvatel romské národnosti, tedy tzv. Cikánů bylo 11 746, což představuje
0,115%. Daleko významnější menšinou než Cikáni jsou Vietnamci a Ukrajinci.
Menšinu naopak menšího významu než jsou vysokoškoláci představují například
lidé, kteří se cítí mít národnost moravskou. To neříkám abych Moravany
nasral, mám mezi nimi pár dobrých kamarádů, jen konstatuji holý fakt.
Statistiky dále uvádějí, že v tom roce taky bylo celkem 210 213 studentů
na státních školách, tedy nějakých 2,05 %. Z jiné tabulky se dozvíme, že
„Počet vysokoškolských absolventů v oblasti vědy a techniky na 1 000 obyvatel
ve věku 20 – 29 let“ je v ČR 5,6. Pokud chcete srovnávat s jinými zeměmi,
viz zde.
Pouhých 5,6 PROMILE - pro ty tupější 0,56 % - mladých lidí je absolventy
VŠ technického směru. Už asi tušíte k čemu se chci dostat.
Předtím jen hodím do pléna větičku kterou jsem náhodně někde před časem
četl. Jistý americký sociolog prý ve své práci s ironií spočítal, že všechny
menšiny v USA tvoří dohromady asi 400 % jejích obyvatel. Nepřijde Vám divné
se pořád schovávat za nějakou menšinu? Vždyť jsme každý jedinečný, takže
každý jsme svým způsobem menšina. Přibližně 1/1×106 v ČR a asi 1/6×109
na světě.
Co je úkolem technika ve společnosti? Já bych řekl, že pro společnost
pracovat tím způsobem, aby z toho měla prospěch v podobě lepších výrobků,
nových technologií všude možně, aby lidé měli lehčí práci, doktoři lepší
přístroje a diagnostické metody, byli pohodlnější auta atd. atd. Dalo by
se toho vyjmenovat mnoho.
Na to aby technik mohl tyto věci dělat, musí studovat. Za to by měl
po té dostat odměnu v podobě nadprůměrného platu (samozřejmě odvislého
od jeho pracovních výkonů), a dalších benefitů jako např. práva bez keců
úřadů držet a nosit zbraň, vlastnit motorku, windsurfing, vodní skútr nebo
cokoliv, na co si vzpomene, protože je to ON, technik, kdo postrkuje společnost
k něčemu lepšímu.
Ekonom ty výrobky jenom prodá. Doktor, s odpuštěním, je jen servisman
božích zmetků. (Hrobník potom asi manažerem vrakoviště.) Prakticky každý
kdo něco pro svět objevil a vymyslel byl technik, nebo taky trochu technik
(např. nejednostranně zaměřený lékař). Otázka: Kdo vymyslel Apollo,
GPS, VTEC, mikrovlnku, tunel pod La Manche, Golden Gate bridge, TGV, i
to zasraný Pumpe-Düse nebo třeba ABS? Byl to a) Zmrd; b) Vohnout; c) Technik;
d) menčýna z Kocourkova. Doufám, že každý z Vás tuší odpověď…
Co je úkolem technika ve společnosti již tedy víme. Co je úkolem Cikána
ve společnosti, ať si každý promyslí sám.
A teď trochu přiostříme. Jak to, že Cikán si může dupnout a prosadit
svoje práva, když jich je jen taková menšina? Kdo se kdy vzal za práva
vysokoškoláků? Slyšeli jste někdy nějakého politika, jak mluví o vysokoškolácích
jako o významné menšině? Podle mne zde platí přímá úměra. Tedy čím větší
je menšina, tím se musí brát větší eurosocialistický ohled na její práva.
Berto to i politicky, Halík, politicky! Já kurva seru Cikánům na
ty jejich práva, já chci ty svoje, protože jsem (budu) příslušník 762 459
/ 11 746 = 64,9 x významnější menšiny než oni!
Co tedy chci pro sebe a své druhy, technické vysokoškoláky? Chci aby
mi stát přispíval na benzín do mého vozidla. Jiným na naftu může taky.
Chci do 400 metrů od školy mít vyhrazené parkoviště pro studenty. Jednorázová
dotace 15k Kč při nástupu do studia, která by měla formu poukázky na ojeté
vozidlo nebo třeba notebook by se taky hodila. Po ukončení studia chci
bezúročnou půjčku 5 milionů korun s odkladem splátek o 10 let a to za účelem
založení podnikání. Chci právo nosit zbraň ve škole, protože jedině tak
se cítím bezpečně před 11-ti tisícovou menšinou vyzbrojenou holemi. Chci
větší porce v restauraci za stejné peníze a to na náklady státu a po předložení
ISIC průkazu s logem technické VŠ. Pro techniky – veterány chci doživotní
zvýšení renty na dvojnásobek s okamžitou platností. A vy ještě na něco
přijdete, až za to půjdeme bojovat…
A jinak co? No chtěl jsem původně napsat, že jinak se stanu zmrdem politickým,
ale to jsem si přece jenom rozmyslel. Nemohl bych se vidět v zrcadle. Cikánem
se už asi taky nestanu, holt někdo se umí narodit, no. Tak snad zbývá než
zkusit při případném výdělku offshore poradenství, aby nás stát neojebal
o příliš mnoho.
Ale měli bychom na to právo, přiznejme si to. Už jen z principu, protože
je nás víc než jiných. A většina má v eurodemokracii vždy pravdu, ať je
to, co hlásá, sebevětší blbost. Státu by se dotace vrátili na podstatně
menším daňovém úniku a společnost by měla lepší vzory chování než fríkchůkin
zmrdíky v reklamách a seriálech. Řady techniků by se díky tomu rozrostly
a zavlála by snad po dlouhé době vlajka racionálního uvažování a respektování
přírodních zákonů. Utopie, ale zkuste se zamyslet, co kdyby… Alespoň dnes
to zkuste…
Ty, co čtou jen začátek a konec vyzývám: Zpozorněte!
Jsem studentem Fakulty strojní ČVUT v Praze. Působím tam již čtvrtým
rokem a jak tak koukám okolo sebe, už jsem viděl ledacos. O aspektech studia
ale až jindy. Budovu v Dejvicích sdílíme s Fakultou elektrotechnickou,
na Karlově Náměstí také a na Albertově máme společnou budovu s Fakultou
dopravní. To jen pro neznalce. Naproti nám v Dejvicích sídlí VŠCHT a máme
společné menzy. Občas zavítám i do budovy Fakulty architektury a Fakulty
stavební. To jen abyste měli obrázek o tom, kolik lidí z VŠ asi denně potkám.
Za celou dobu svého dosavadního studia jsem zde potkal toliko Vietnamce
(ti jsou hodně snaživí studenti, kam se na ně Češi hrabou), Rusy, samozřejmě
Slováky, ale také Španěly a černochy nevím z jakých zemí. Znám i Íránce
nebo kluka z Persie. Cikána jsem neviděl ani jediného! Totéž i na naší
průmyslovce, SPŠ Strojní v Praze 10. Tam chodilo cca 700 kusů dobytka*.
Zde to jeden profesor kolem padesátky shrnul slovy „Už jste někdy viděli
nějakýho Cikána, co by se chtěl vzdělávat? Já teda za svojí praxi eště
né.“
A nevěřím tomu, že by to bylo kvůli racýzmu a dyškrimynáci, pyčo. Věřím
v to, že KAŽDÝ má dostat rovnou příležitost a osobně jsem ochoten pomoci
každém romskému (i jinému) studentovi, tak jako když mne třeba na chodbě
zastaví Španěl a na něco se zeptá. Pokud bude kdokoliv slušně vystupovat,
nemám s nikým problém.
Nemá podle mne ale dostat již příležitost ten, kdo opakovaně zklamal,
kdo opakovaně mrhal zdroji na svoje nízké cíle a ještě se nám – většině,
nebo jen větší menšině, směje do xichtu. To neberu. Na závěr mi dovolte
krátkou citaci z mé oblíbené knihy:
„Kefalín,“ řekl desátník Fišer, „cikány nepouštět do tábora,
nebo zejtra nebudeme mít na čem spát! To není rasismus, to je vopatrnost!“
Miloslav Švandrlík / Černí Baroni.
(Kniha se odehrává v padesátých letech minulého století.)
Přeji všem technikům hezký nový rok a dívejte se na svět tak, jako by
to byla hra!
*Kdo mi bude v diskuzi spílat za toto označení, ať si, prosím, nejdříve
zkusí chodit 4 roky na průmyslovku v sestavě 700 chlapců / 10 dívek. Díky.
31.12.2009 C.J.Hornster