Ministerstvo dopravy sáhlo dnes po bezprecedentním kroku, který ukázal,
na co jsou všechny ty jejich regulace, zákazy a omezení vlastně dobré.
Doporučilo
řidičům, aby se při volbě pneumatik řídili raději rozumem než zákonem,
který samo spolupřipravilo. Došlo k ojedinělému úkazu: Rozum má přednost před radami expertů.
Současná legislativa totiž přikazuje řidičům používat zimní gumy podle
toho, jaké je datum. No a někdy je halt zima delší a někdy je kratší a
někdy vůbec nic jako zima nepřijde. Takže se periodicky dostavují období,
kdy už zimní gumy nejsou třeba, ačkoli je zákon požaduje, anebo kdy jsou
třeba, ale zákon už je nepožaduje. A právě v těchto chvílích přichází ke
slovu to, s čím se v nanny state nepočítá. Samostatný úsudek.
Je to asi stejné, jako by experti přes tělesnou termoregulaci protáhli
zmrdovnou zákon, že od konce října do konce března je povinné nosit zimní
oblečení, tedy například kabát, kulich a rukavice. V důvodové zprávě by
dominovaly hrozivé statistiky o počtu nachlazených, smrkajících a kýchajících,
kteří mohou svoje bakterie získané v důsledku oděvní nekázně naprskat na
uvědomělé občany, kteří ukázněně nosí kulicha, rukavice i kabát i na záchod
a do postele. Celé by to bylo završeno větou, že přece všichni vidíme,
jak to tam teď venku vypadá - mrzne až praští!
Určitá početná skupina občanů, pracovně dále pouze dementi, by jásala
nad zavedením nové regulace, které by se radostně podvolili a mohli ostatním
demonstrovat svoji ochotu ke konformnímu jednání, a pařili by se v kožichu
a ušance, protože je to přece správné a experti to doporučují! Už konečně
skončí ta cochcárna, kdy se každý oblékne podle toho, co mu nejvíce vyhovuje
a kdy si holky klidně pobíhají v březnu venku jen tak v tričku!
Média by radostně hýkala nad osvíceností expertů přes tělesné teplo
a přinášela reportáže o nachlazených lidech, kteří vyšli v listopadu do
ulic bez čepice, spolu s vyčíslením nákladů, kolik stála jejich léčba zdravotní
pojišťovnu tak, aby byl podtext jasný - ukusovali ze společného socialistického
koláče pracujícího lidu, holomkové! Takové patří potrestat a zavřít! Jakékoli
kritické hlasy směřující proti podstatě takové novely by byly umlčovány
univerzální argumentací - vy snad chcete více nachlazených dětí a nachlazených
matek s nachlazenými kočárky?
Výrobci oblečení by řešili problém, jak nabídnout zákazníkovi oblečení,
které vypadá jako zimní, je označeno jako zimní, ale funguje spíše jako
letní, aby v tom mohli vůbec jezdit, pardon, chodit. Experti naproti tomu
neustále utužují svoji propagandu a kážou veřejnosti, že obyčejné zimní
oblečení není dost zimní a úplně nejsprávnější je mít oblečení pro horolezce
s vyznačným logem s vločkami a skalami, protože takové je úplně nejvíc
zimní a úplně nejvíc správné. Oproti tomu co nejdůrazněji osdoudí univerzální
oblečení představující kompromis pro většinu neextrémních podmínek a budou
důrazně varovat před jeho použitím.
Po dvou letech fungování spásné regulace, které se ovšem neprojevilo
žádným prokazatelným úbytkem nachlazených, prskajících ani smrkajících,
vystoupí z pozadí centrální orgán a řekne - když je zima, tak se prostě
oblečte!
V tu chvíli vás napadne jen - ještě že takový orgán máme! Protože na
to bychom sami nepřišli.
Ono to tak někdy bývá. Počasí se utváří nezávisle na názorech bezpečnostních
expertů, zvláště pokud se nejedná o experty, ale o esenbácký vymaštěnce
posedlý politickou kariérou, na kterou navíc inteligenčně, profesionálně,
morálně ani sociálně nemají a jen perverzní prostředí Kocourkova umožňuje,
aby na něco takového vůbec dosáhli. Někdy sněží a je zima až do poloviny
dubna, tak je třeba mít zimní pneumatiky. Jindy je zase už od poloviny
února teplo a lze jezdit na letních gumách, což se policie pokouší s radostí
pokutovat. Od té doby, co státní záměr poručit větru dešti selhal a globální
oteplování se rozbilo, se počasí neřídí kalendářem.
Myslím, že to je dobrá tendence, kterou ministerstvo projevilo sice
jaksi omylem ve snaze prohloubit svoji chůvičkovskou roli nad námi nesvéprávnými
řidiči, ale na mne to mělo úplně opačný efekt. Ano. Vraťme mozek do oblasti
dopravy a pošleme úředníky a experty i s tím jejich cenným nouhau do zadele. Buďme
sami sobě expertem, je to zcela opodstatněné, protože jeden každý řidič
je ve skutečnosti zdatnějším expertem než zmr. snb. Stanislav Huml nebo
úředníci z ministerstva. Dalším cílem by mohla být rychlost. Kdo ví nejlépe,
jak rychle jet, aby to bylo bezpečné?
30.3.2013 D-FENS