Jak již někteří z čtenářů možná postřehli, občas jezdím do hlavního města státu, jehož občané byli ještě před 16 lety našimi spoluobčany (že to ale letí). Nejčastěji tak činím autem, ale někdy se stane, že zvolím i jiný druh dopravy. Letadlo jsem vyzkoušel, ale protože právě při této zkoušce hravě předstihlo zpoždění nízkonákladového dopravce i naši slavnou železnici a tato se snažila své služby dále vylepšovat, dával jsem v takovém případě přednost právě jí.
Nízkonákladový dopravce mezi tím leteckou linku zrušil, navíc já obvykle neznám termíny svých cest dva měsíce předem, mnohem častější je, že potřeba řešení nějakého problému vyplave na povrch náhle (a v takovém případě už nejsou ceny konkurenčních ČSA zase tak výhodné, když jsem hledal letenku pro svoji chystanou cestu, spočítal jsem si, že by to stálo zhruba stejně, jako najmout si nějakou Cessnu 172 nebo Piper Arrow i s pilotem, toužícím po nalétaných hodinách), rozhodování se scrklo na variantu železnice a auta - a tentokrát jsem byl opět nakloněn myšlence využití ekologicky šetrné, pohodlné, bezpečné železniční dopravy. Mimo to si ministr Nařvaný Kokot vymyslel, že musím mít na D1 pneumatiky s nápisem M+S, ale to už pořešila bílá fixka na pneumatiky, kterou prodávají za 140 Kč v Tescu.
Maje na paměti zážitek od nádražní pokladny z loňského roku, rozhodl jsem včera (v sobotu 13.12.) pozdě večer se užít eShopu ČD. Našel jsem si spojení právě leštěným prdem, který tento týden již jezdí z nádraží Wilsonova, nikoli z nádraží holešovického, cesta tam mi vyhovovala i časově, cesta zpět sice poněkud méně, ale dobře, co se dá dělat, vybral jsem si pochopitelně první třídu a dokonce i konkrétní sedačku tak, abych seděl proti směru jízdy a až v druhém voze z důvodu jízdního komfortu (první vůz se, zejména v přední části, během jízdy zvláštním a pro mě poněkud nepříjemným způsobem kymácí, ne, tím opravdu nemám na mysli ono naklápění v zatáčkách, spíše házení ze strany na stranu), eshop mi sdělil i cenu 540 Kč za jednu jízdu, tak jsem se ještě stihl ušklíbnout nad novinovým článkem, popisujícím, že dráhy zdražují, neboť v červnu jsem za tutéž cestu platil o korunu více - a ouha, platební kartu jsem měl v peněžence a peněženku v bundě na věšáku, kam už se mi rozhodně nechtělo chodit a nechal jsem tedy celou transakci na ráno. V jízdním řádu jsem si ještě povšiml drobné změny - ač dráhy oznamují, že zrychlují, leštěný prd nově jede do Bratislavy o 7 minut déle, v létě vyrážel z Holešovic v 18:23 a v Bratislavě byl ve 22:13, dnes vyráží z bližšího nádraží Wilsonova ve stejných 18:23 a v Bratislavě je dle jízdního neřádu až ve 22:20 (určitě se najde nějaký ajznboňák, který by mi dokázal vysvětlit, že tomu tak je z objektivních důvodů, například protože se letos urodilo málo brambor a také klesá potence tučňáků v Antarktidě, ale tyhle důvody mne jako zákazníka ani v nejmenším nezajímají). Kromě toho tento "vlak nejvyšší třídy" stále staví ve vesnici Kúty, mající asi 4000 obyvatel (odhadem cca polovina je romského původu), ačkoli to od vstupu ČR i SR do schengenského prostoru už cca rok není nutné.
Každopádně dnes, když jsem se pokusil tyto jízdenky zaplatit (bláhově doufaje, že ještě budou v nákupním košíku eshopu), čekalo mne nemalé (nemilé taky) překvapení. Sobotní cena jízdenky činila 540 Kč, nedělní již číní 1158 Kč za jednu cestu, tedy 2316 Kč za obě a to jsem ještě nezapočítal náklad na cestu na nádraží. Ne, že by cesta autem vyšla levněji, zvláště po započtení amortisace, na druhou stranu už je to hodnota zhruba půl nádrže a zdražení ze dne na den o 114% je něčím, co jako zákazník tolerovat rozhodně nebudu. Autem těch 330 km ujedu v klidu za tři hodiny, nemusím řešit cestu na nádraží a z nádraží a když tedy vyrazím v 17:45 z kanceláře, budu tam nejpozději ve 21:15, tou dobou bude leštěný prd ještě někde mezi Brnem a Břeclaví a za dva dny nebudu muset vstávat někdy před pátou ráno. A kromě toho, řízení mi nevadí, jen si budu muset do iTunes nasypat nějakou neoposlouchanou dávku MP3.
S pozdravem Nechť zhynou České dráhy!