Z Václaváku nám dělají pěší zónu. Ne, že by mě to nějak zásadně štvalo.
Do Prahy se my vesničané podíváme párkrát za rok, většinou na nějaké školení,
meeting s business partnery, teambuilding nebo jiný brainwashing J Takže
se pohybujeme v okrajových čtvrtích a když už nás výjimečně pustí do centra,
tak buď pěšky, popř. krtkem či šalinó…
Zrovna teď v jsme ale do Prahy zavítali. Stál jsem tam, díval se na
kluky oranžový, jak tam montují cedule s nápisem Pěší zóna, a ačkoliv by
mi to mohlo být jedno, tak nebylo. Už dlouho se mi nestalo, aby ve mně
jedna pitomá značka vyvolala nějaký takový pocit nasranosti. Naposledy
se mi to přihodilo, když u nás ve Vísce nainstalovali stopku na křižovatku,
z které je vidět na každou stranu 200 metrů a nikdy se tam nestala žádná
nehoda. Nemusím asi dodávat, že je to teď nejoblíbenější stanoviště místních
šerifů.
Možná se budete ptát, proč jsem se tak trošku nasral. Taky jsem se sám
sebe ptal. A pak jsem na to přišel – je to jednoduché. Padla další bašta,
kam můžu zajet s autem. Trend pokračuje, pozvolné vytlačování aut z center
měst. Nějak mi nebylo jasné, proč do spodní části Václavského náměstí auta
nesmí a přes horní část vede magistrála. Kvůli čistotě ovzduší to asi nebude.
Řečeno okřídlenou frází, je to stejné, jako rozdělovat bazén na části smí-močit
a nesmí-močit. Takže je to kvůli tomu, že zastupitelé Prahy 1 chtějí z
Václaváku udělat klidné a příjemné místo pro obyvatele i návštěvníky. Pěkně
děkuju. Když budu hledat klid, určitě nepůjdu sem.
Ale budiž. Chtějí to, mají to mít. Mám na to svůj názor a tím to hasne.
To, co jsem si ale hlavně uvědomil, je rozdělení dopravních prostředků,
které budou mít na náměstí přístup. Tedy jen zásobování, MHD-čka a taxíky.
Pokud bych se na to díval více zeširoka, vychází mi to asi takhle.
Vycházím z obecně uznávaného předpokladu, že všechny dopravní prostředky,
které vypouštějí kouř, jsou ošklivé. To je například auto, motocykl, kamion
atd. Naproti tomu, to co jezdí bez kouře, je hezké. Nejsou to jenom naši
oblíbení kolegové cyklisté, ale světe div se – je to i třeba elektrická
lokomotiva, trolejbus nebo tramvaj. Teď pomineme, že elektrická energie,
která jí pohání, určitě nevzniká třením ebonitové tyče jakýmkoliv ohonem.
Prostě nekouří a tím neznečišťuje okolí. A to je přece hezké, ne?
Pokud se podíváme hlouběji na ošklivé dopravní prostředky, tak zjistíme,
že by se daly rozdělit do dalších podkategorií podle stupně ošklivosti.
V první kategorii – nazývejme ji pracovně třeba ošklivá-hodná – jsou
samozřejmě například autobusy MHD. Co se dá dělat. Ne všude se dají natáhnout
dráty, aby tam mohla jezdit vozidla z kategorie hezká-hodná (tramvaj, trolejbus),
popř. vykopat tunel pro metro. Holt se lidi nějakým způsobem musí dopravit
z těch klidných a příjemných zón v centru města do klidných a příjemných
zón na periferii, kde bydlí. Jak to tak píšu, tak si uvědomuju, že za pár
let budou všechna naše velká města jenom klidná a příjemná a nikdo už nebude
chtít bydlet jinde. Ošklivá-hodná vozidla sice čoudí, ale zase vezou najednou
větší množství lidí, takže se ten čoud vydělí počtem hlav a zas tolik to
nevadí.
Zajímalo by mě, jestli někde v interních materiálech radnic existuje
koeficient kouřivosti počítaný jako podíl celkového množství vypuštěného
čoudu a počtu přepravovaných osob.
Další kategorií, kterou je třeba zmínit jsou vozidla ošklivá-nezbytná.
Ano, taky čoudí. A vezou málo lidí. Mají tedy horší koeficient kouřivosti
než dopravní prostředky ošklivé-hodné. Ale my je co? Správně, Kefalín,
potřebujeme! Ať už je to bílá dodávka vezoucí králíčky do Postoloprt (©
vosanajazyku.com), taxík svážející ožralé turisty z Václaváku (přece si
nenecháme poblít dlažbu na náměstí) nebo dokonce nákladní auto vezoucí
uhlí. V těchto případech jdou takzvaná ekologie a klidné prostředí stranou,
přece nebudeme navážet zboží do obchodů na dvoukoláku jako v pravěku!
No a pak jsou tu dopravní prostředky z kategorie ošklivá-zlá. Moc se
nesmějte, jezdíme s nimi všichni. Je to tak – osobní auta, motorky, čtyřkolky,
prostě všechna ta vozítka, která máme rádi, baví nás a v budoucnosti budou
určitě zakázaná.
Zajímavé je, že na hranici ošklivá-nezbytná a ošklivá-zlá balancují
kamiony. Všichni přece ví, že kamiony jezdí proto, aby mohly hodně čoudit,
brzdit provoz na dálnicích, způsobovat zácpy při prvním sněhu, předjíždět
se navzájem rychlostí rozdílnou o půl kilometru v hodině, navíc jejich
řidiči znásilňují stopařky, žerou malé děti a na dálničních odpočívadlech
šňupou Renaulty Twinga, Fordy Ka-ká a další homokáry. A jezdí hlavně proto,
že je to baví. Jenom pár zasvěcených tuší, že kamiony sem tam převezou
něco, co se potom objeví na pultech obchodů. Takže v některých případech
se kamiony berou jako zásobování, ale po zbytek času jsou to vozidla ošklivá
a zlá.
Dál by mě zajímalo, za jakých podmínek se vozidlo z kategorie ošklivé-hodné
překlopí do kategorie ošklivé-zlé. Pokud autobus MHD veze méně jak sedm
pasažérů, tak se automaticky se svým koeficientem kouřivosti dostává na
úroveň osobního auta, tedy vozidla ošklivého-zlého. Přestává být tedy vozidlem
přínosným pro společnost a měl by ztratit všechny výhody z tohoto postu
plynoucí. Jedná se především o vjezd do autům zapovězených částí měst a
používání pruhu vyhrazeného pro MHD.
Doporučuji městským strážníkům, aby se tomuto problému více věnovali.
Za prvé se zde nabízí možnost relativně lehkého výdělku formou pokut za
nedovolený vjezd do vyhrazených zón. Za druhé – a to je dost podstatná
část – bude nutné zaměstnávat pouze strážníky, kteří jsou schopni bezchybně
spočítat osazenstvo vozu, pokud možno na první pokus. Zvýší se kvalifikace
strážníků, spolu s ní stoupne i reputace Městské policie a nikdo už nebude
moci říkat, že MP zaměstnává jenom samé debily.
Na závěr bych chtěl uvést jednu výzvu – pojďme se domluvit, my, řidiči
všech ošklivých vozidel bez ohledu na podkategorie, že ta svá vozítka na
týden nebo dva odstavíme. Udělejme to pro tuhle zemi, pro tenhle svět,
pro stranu Zelených, pro všechny, koho máme rádi. Ale hlavně – udělejme
to pro sebe. Ten pohled, až budou po Praze jezdit zásobovací cyklisté,
kteří budou převážet zboží ze zásobovacích vlaků, bude stát za to. Posereme
se smíchy. A garantuju vám, že do týdne zmizí i značky omezující vjezd
aut kamkoliv.
----- madd_cz -----
mad.max007@centrum.cz