|
Na tom, ze kontrolka check engine sa nazyva "vrtulnik" sa neviem prestat rehotat :-)
|
|
|
To je ten drbnuty zvyk europanov, vsetkemu vymyslat nejaky `piktogram`!!!
V US zasvieti napis `check engine` a je to... alebo miesto znacky stylu `co tym chcel basnik povedat` pekne cedula so strucnym napisom ;o)
|
|
|
Já popravdě vůbec nevím, co znamená ten symbol, znám jen jeho význam.
|
|
|
Asi to má být motor - na jedné straně vrtule ventilátoru, nahoře plochý kulatý filtr vzduchu, na druhé straně příruba pro převodovku. Ale třeba se jen někdo zhulil nebo vzal čmáranici svého batolete a prohlásil ji za symbol MIL.
|
|
|
Jojo, to jsem si taky presne rikal. Otazka je, kdo dneska vubec vi, jak motor vypada ;)
|
|
|
A kdo to ví, tak ten taky ví, že takhle motor vypadal naposledy v roce 1987 a dokonce už tehdy takhle vypadal jenom v USA. Od té doby, co se koncepce příčně montované pohonné jednotky prosadila v podstatě plošně, takže nejspíš poslední vůz s mechanicky honěnou saharou byl VW Passat B5.5 1.8T, už ten patvar nepřipomíná motor o moc víc, než to níže zmíněné grilované kuře:-).
|
|
|
Symboly se měněj pomalu. Jako symbol televize pořád vidím dřevěnou bednu se zaoblenou obrazovkou a symbol rádia má místo antény koště.
A když chci něco uložit, hledám obrázek diskety.
|
|
|
Naše dvě konstrukčně americká auta mají vrtulník taky.
|
|
|
Moje taky, protože je pro eurotrh. Kontrolka "check gages" ale nechybí...
|
|
|
Ja som mal Peugeota 405 a keď som si pozrel neobsadené kontrolky (alebo ako to nazvať) tak som bol dosť prekvapený, keď som na veľmi veľa pozíciách našiel anglické nápisy. cruise control, check engine, anti-block atd. A to nepoznám európskejšie auto, než Peugeot 405 :o)
|
|
|
moje americke auto z japonska ma "Check engine" :)
|
|
|
nápisy by se mně líbily, protože ty "piktogramy" v autě jsou pro mě španělská vesnice a každý se mi pak směje, když se ptám, co znamená, že svítí "vodotrysk" nebo "čáry přes které lezou hadi". Kdo se v tom má vyznat?
na druhou stranu, že nápis "check engine" znamená příkaz "dolej volej" by mě taky nenapadlo. :-)
|
|
|
U mého auta je to takový kočkopes. Některé kontrolky mají piktogramy (ostřikovač, brzdy), jiné zase nápisy (check engine).
|
|
|
když se nad tím tak zamyslím, tak u mě je to vlastně jedno co si auto žvatlá, stejně nevím, co ode mě chce. :-)
jediný povel, který jsem pochopila byl "STOP! STOP! STOP!", akorát se mu nedalo vyhovět, protože to bylo uprostřed tunelu.
a nebo jsem zvyklá auto vnímat jinak, protože jsem nějakou dobu jezdila po nocích na nemalé vzdálenosti autem, které mělo tak akorát nějakou "olejničku" a "kvádřík-baterka". Takže pořád napjatě sleduji, jak se auto chová a když moje niterné pocity z auta ukazují na nějaký problém, prostě jedu do servisu nebo se zeptám, když nevím. :-)
|
|
|
Nejake piktogramy s mierou su OK - take uplne jasne a dlhodobo pouzivane zalezitosti ako `bateria`, `olejnicka`...
no styl narvania desiatok piktogramov (kvantita) a snazit sa nimi vyjadrit cokolvek (pokles tlaku v pneu, problem s asistentom brzdoveho asistenta systemu ESP bla bla bla) je ta prava cesta do pekla!
to tam uz nemusi svietit vobec nic, pretoze 99% soferom tomu nerozumie :o(
|
|
|
Mě sice auto problémy hezky vypisuje, ale v němčině, takže jsem víc v háji, než s piktogramy. Obvykle ani se slovníkem nezjistim, co po mě auto chce, až když hledaná slova vhodně rozdělím na dva či více kusů, tak se dopracuju k překladu. :-)
|
|
|
Donaudampfschiffahrtsgesellschaftskapitän :D
Jestli se nepletu, Twain používal dlouhá německá slova jako zaklínadla :D
|
|
|
Donaudampfschiffahrtselektrizitätenhauptbetriebswerkbauunterbeamtengesellschaft
|
|
|
„Whenever the literary German dives into a sentence, that is the last you are going to see of him till he emerges on the other side of his Atlantic with his verb in his mouth.“
|
|
|
Proč ne, když jich tak většina vypadá a nedivil bych se, kdyby tak i fungovala. Jinak bych ovšem řekl, že mistři ve vytváření sáhodlouhých a pro neinsidera poněkud pohádkově znějících slov jsou Velšani. Uznej sám, že země, která pronikla do Guinessovy knihy rekordů díky tomu, že je posetá místy, z nichž to zřejmě nejrekordnější se jmenuje "Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch" (někdy se to údajně zkracuje na srabácké a téměř normálně znějící "Llanfairpwllgwyngyll"), asi těžko nalezne konkurenci v zemi, jejíž nejdelší slovo bylo nedávno zakázáno, a dokud platilo, tak mělo oproti názvu průměrné velšské vesnice asi dvoutřetinovou délku (a navíc šlo pokud vím o nějaký terminus technicus, což jeho nestoudnou délku do jisté míry omlouvá).
|
|
|
Do pytle, to měla být reakce na Behemota výše...
|
|
|
to je k vzteku, mělo to být na Behemota a přitom je to na Behemota. :-D
|
|
|
Hlavně je to do pytle, což, jak můžeš vidět výše, mě rozrušilo nejvíc...
|
|
|
Moje původem německé Stilo šlo přepnout do angličtiny. Po příkazu Halt gerate, du bastard! bych nejspíš rovnou vyskočil z auta.
|
|
|
"To je ten drbnuty zvyk europanov, vsetkemu vymyslat nejaky `piktogram`!!!
V US zasvieti napis `check engine` a je to... alebo miesto znacky stylu `co tym chcel basnik povedat` pekne cedula so strucnym napisom ;o)"
Co by v Evropě na té kontrolce bylo napsané?
Kontrolka s nápisy "Zkontrolujte motor" ve 24 úředních jazycích EU by sice vypadala impozantně, ale moc kontrolek by se asi do auta nevešlo :-)
|
|
|
A co asi take? zeby `check engine`?
Aj ked niekto je tak zaostaly, ze nevie po anglicky - furt by na tom nebol horsie ako s obrazkom `vrtulnika` !!!! :o)))))
(a minimalne by sa dokazal za 3 sekundy konkretne spytat hockoho `co to znamena` bez hodinu vysvetlovania pripadne fotenia a posielania obrazkov)
|
|
|
Jo, jasně.
Zkuste říct Francouzům, že popisky budou jen anglicky.
Pak zkuste říct Němcům, že popisky budou anglicky a francouzsky, ale ne německy.
A pak vysvětlete Španělům a Čechům, že Seat a Škoda budou mít německé popisky. Slovákům a Polákům, že Škodovky budou mít popisky v češtině nebo němčině.
Prostě vzápětí bude každý stát trvat na tom, že u nich prodávaná auta budou mít popisky v místním jazyce.
K těm "zaostalým", co jsem našel, angličtinu jako mateřský nebo cizí jazyk ovládá 51% obyvatel EU. Zbývá druhá polovina.
|
|
|
To je tím, že v US maji jeden jazyk. Ladit nápisy v 23 jazycích je opruz. A ještě přistěhovalci... Obrázek stačí jeden.
|
|
|
No nevím, když přiletím do USA, tak mi bankomaty v oblasti New Yorku (a nejen na letišti či v turistických lokalitách) běžně nabízejí kromě angličtiny i jazyky jako je polština či ruština (o obligátní španělštině nemluvě) :-)
|
|
|
|
Aha, já myslel, že je to nějaký čerpadlo, hned jsem chytřejší ...
|
|
|
Kromě vrtulníku je ta kontrolka známá ještě také pod názvem "Český motor", což mi přijde výrazně výstižnější, vzhledem k povaze výrobků největší skoro české automobilky (u nichž je, jak známo, něco špatně v případě, že kontrolka nesvítí).
|
|
|
Snad Vás rozesměji také, když uvedu že jsem pro snad tentýž symbol slyšel označení "grilované kuře". Alespoň mne to docela rozesmálo. :)
|
|
|
Tak tohle mě pobavilo ještě výrazně více, než vrtulník, a poněkud tragikomický český motor:-).
|
|
|
Tahle kontrolka nás už provází x-let. Dvacet...? Je podle mě debilní jí dávat nějaké "pojmenování", asi aby se humorem zakrylo, že dotyčný stal obětí její signalizace... Přeci jen ještě dnes existují auta, u nichž se zmíněná kontrolka rozsvítí jen při otočení klíčku do první polohy.
|
|
|
Potíž je v tom, že nějak se tomu říkat musí, protože s mechanikem, jemuž člověk líčí, co se kde rozsvítilo, se zpravidla nekomunikuje přes grafické rozhraní, ale hubou. Takže to můžeme pojmenovat "diagnostika", "kontrola motoru", "Check", "MIL" apod., ale ve finále se to stejně dobře dá nazvat i "Grilovaný kuře". Pokud všichni vědí, o čem je řeč, tak je to fuk.
|
|
|
Ještě se tomu říká ponorka.
|
|
u vozů s přestavbou na LPG. U mého předchozího vozu (Ford Mondeo 1.8i 92 kW) mi technik v autorisovaném servisu tvrdil, že se jedná o reakci na signál "příliš bohatá směs" od lambda sondy (která se při provozu na plyn údajně neuplatňuje) a že se jedná pouze o kosmetickou vadu, kterou lze vymazat přes OBD, ale zakrátko se objeví znovu, přičemž není potřeba panikařit, neboť to není projevem žádné další závady.
Totéž mi potvrdil u mého dalšího vozu (Superb 2.8 V6, taktéž na LPG) i technik, ke kterému jezdím řešit problémy s LPG - takže se domnívám, že na tom asi něco bude, když tentýž verdikt vyslovili 2 technici nezávisle na sobě.
|
|
|
Cely problem je v tom, ze pri jizde na LPG musi LPG ECU emulovat signal benzinovych vstrikovacu tak, aby si puvodni ECU myslela, ze je vse ok. Pokud je vyrobce LPG ECU vemeno, tak muze MIL svitit. U mne se dokonce zacal projevovat tenhle problem jen po vymene poskozene LPG ECU za novou, ale jiz jinou revizi.
|
|
|
s "vrtulnikem" pri LPG provozu jsem si uzil se systemem STAG kombinovano s rozsvicenou kontrolkou ABS, az se zrovna neklouzalo, a prepinanim do nouzoveho modu. U automadu je toto doprovozeno tou radosti, ze se vam zamkne prevodovka na trojce a moc dobre se s tim pak rozjizdi po cervene na semaforu. Toto nemusi byt jen blbe nastaveni jednotky. Zazil jsem uz prasklou trubku za vahou vzduchu, odchazejici pistky, potom to zminene blbe nastaveveni at uz prilis bohate nebo prilis chude smesi. Chybove hlasky z diagnostiky pak davaly uplne voloviny.
No abych to zkratil, STAG system po serii navstev v servisu a nespokojenosti sel do srotu. BRC system se zda (zatim) bezvrtulnikovy, motor se zda pruznejsi, zivejsi
|
|
|
mam dvě auta na LPG a ani jedno to nedělá.
|
|
|
Ono to bude závisieť od sofistikovanosti engine-managementu a LPG prestavby. Ak vynecháme karburátorové motory, ktoré už kompletne vymreli s odchodom posledných Favoritov, celkovo by malo platiť, že jednoduchší na prestavbu bude starý motor s nejakým primitívnym MPI systémom, než moderný motor s prepĺňamím a priamym vstrekovaním benzínu.
Každopádne, nejakým spôsobom sa musí ojebávať každá jedna ECU. Aj sprostý Mono-motronic vo Favorite.
Ja som svojeho času zisťoval príčinu vysokej spotreby LPG aj benzínu a prišiel som na to, že LPG systém má dodatočné relé, ktoré odpája stále napájanie od ECU a maže z nej chybové kódy a adaptačné dáta. Keď som toto relé vyradil, jednotka si postupne začala vytvárať nejaké "debilné" adaptačné dáta z prevádzky na LPG a výsledkom bola postupná neschopnosť vôbec naštartovať motor.
|
|
|
Co to bylo za systém? Že je to softwarově (slušně řečeno) nedořešené, to se stává i v lepších rodinách, ale to relé a vůbec prostě hardware, zřejmě kompletně převzatý z ruského automatu na kafe, to už mi přijde jako opravdu neobvykle drsná prasárna...
|
|
|
|
Loveco 4EU od Lovata. To rele na odpajanie svorky 30 ecu motora nebolo priamo sucastou lpg sady.
|
|
|
"To rele... ...nebolo priamo sucastou lpg sady."
Tak to všem leccos vysvětluje...:-).
|
|
|
No ale ked som.to rele vyradil, tak.auto po tyzdnovom jazdeni chodilo na 3 valce, nechcelo startovat a pod. Po hodinovom odpojeni baterky a opatovnom navrate toho relatka na miesto sa uz chyba neopakovala.
|
|
|
Samozřejmě, ten, kdo tu úpravu prováděl, jistě dobře věděl, proč tam to relé dává. Patrně zjistil totéž, co Vy, a poradil si s tím po svém. To ovšem nic nemění na faktu, že je to prasárna, jejiž technická podstata je slušně řečeno útrpná a kterou by si jakýkoli sériový výrobce LPG (tedy kromě naprostých šarlatánů odněkud z Indie) nedovolil montovat ani jako hotfix už jen proto, že "občůrání" ECu tak, aby "viděla" ta správná čísla, je zmapovaný proces, proveditelný i bez takových čuňáren. A že to čuňárna je, o tom není pochyb. Pokud pominu relativně bagatelní side effect v podobě narušení logiky řízení motoru (ta ECU nemá paměť proto, že by výrobce nevěděl, co s prachama), tak je tu ještě jeden faktor, a sice že existují ECU, kterým časté odpojování a nové připojování nedělá ale vůbec dobře (týká se např. v čerpadle integrované ECU u oplích 2.2 TiD). Ono to koneckonců dává smysl, protože odpojování baterky dvakrát třikrát denně není běžný provozní stav. Taková ECU, pokud má životnost dejme tomu 10 000 takových cyklů (což je např. v případě toho TiDa ještě vcelku optimistický odhad), tak v normálním provozu vydrží teoreticky desetiletí, ale díky relátku, co tam napálil Ferda Mravenec, protože mu to bez něj nefungovalo, jí může být odkukáno za dva tři roky. A nová ECU za minimálně tisíce se na ekonomice provozu docela podepíše, zejména pokud za dva roky odejde opět...
|
|
|
Přijde mi to s dovolením jako pitomost, případně řekněme hodně nepřesná informace (tj. ve skutečnosti se relátkem neodpojovalo napájení, ale něco jiného).
Co by v tom autě s MPi a natvrdo odpojenou ECU podle Vás ovládalo například svíčky nebo odkud by se bral signál pro otáčkoměr?
|
|
|
Se to mohlo odpojovat spínací skříňkou, tj. po vypnutí motoru se vyplo napájení ECU, která tak všechno zapomněla.
|
|
|
Skusim to este raz. Bolo tam spinacie rele, ktoreho cievka bola napojena na svorku 15 a spinalo napatie zo svorky 30 na ecu. Pri zapnuti klucika ecu bezala normalne, po vypnuti sa jej vyplachol mozog.
|
|
|
To máš LPG v tom kabrioletu? Kde tam, prosím, máš nádrž? Místo rezervy? Dík.
|
|
|
On má Honza jiné auto než kabriolet?
|
|
|
Obávám se že jste navštívil nikoliv dva techniky, ale dvě kopyta. Ale třeba aspoň byli/jsou levní...
Jinak mám nyní stejný motor jako jste měl Vy v Mondeu ovšem bez "vrtulníku" či "grilovaného kuřete". Ovšem dělal to zřejmě technik co nekecal že tomu rozumí a není to systém pod 20 ale téměř za 30.
Co se týče Fordích motorů jukněte na Fordí fórum a příslušného LPG vlákna, které má aktuálně cca. 60 stránek a řekl bych že nejhodnotnější posty tam má chlapík s nickem STmax. Mimo jiné se dozvíte že "vrtulník" fakt svítit nemá a není to "normální".
Normální je že o plynu nevíte s vyjímkou kdy vyjedete nádrž a začne to kvičet aby jste natankoval, protože jedete na benál.
Jinak tato kontrolka svítí na herce na rozježdění mé ženy, podle předchozí majitelky jí to svítí od začátku (100tkm) a jedná se o jakýsi slepenec komponent (pokus o vlastní "Český" systém), který prý umí servisovat jen kdesi v Praze. A prý od začátku to taky děsně škubne při přepnutí na LPG.
Chtěl jsem to řešit, ale když jsem zjistil že bych do toho musel narvat cca. 10tKČ, tak jsme se se ženou usnesli že to s tím vydrží, než to pošlem do lisu nejspíše s koncem technické...
|
|
|
Na jakýho herce svítí ta kontrolka?
|
|
|
sOpel Agila rv.00, 3V necelých 800cm3, uváděno jako 1.0 , ha, ha. Jinak prý tento vágen existoval jako Suzuky Wagon něco.
Má to téměř 260tkm, zvuk skoro jako diesel, drobet to kvete, ale na rozježdění (když nepočítám to nepříjemné škubnutí) to stačí.
|
|
|
Ta herka, tedy na té herce či v té herce...
Jó su holt pomaléší, nóoo
|
|
|
V první chvíli jsem si nebyl jistej, jaký herec je určený na rozježdění tvé ženy a co si pod tím mám vůbec představit. A proč na něj přitom ještě svítí konrolka. :-)
|
|
|
O tom že by má žena sedlala nějakého herce nevím a nechci vědět, jasný? Nebo se mám ještě pokakat?
|
|
|
Oba technici nebyli levní, ten z autorizovaného servisu Fordu nebyl už z principu, ten z LPG z toho důvodu, že se jedná o nejznámějšího a dlouhá léta jediného LPG přestavbáře u nás na okrese.
Oby vozy byly zakoupeny už se zabudovanou přestavbou na LPG, takže o ceně přestavby se mohu pouze dohadovat. Mondeo má v sobě holandský systém VIALLE s u nás nestandartní koncovkou na plnění (nutnost použít šroubovací redukci při tankování), u Superba je použit MAGIC 2 G3. Oba vozy mají motor s vícebodovým sekvenčním vstřikováním, což samo o sobě vylučuje pořizovací cenu přestavby pod 30 kKč.
|
|
|
pod 30 k bez daně se s Magicem vejdu i u osmiválce o 150 kW. Pro méně válců nejspíš i s tou daní.
Pokud jde o hodnocení zmíněných pánů, tak podle toho, co tu zaznělo, se přikláním k označení „fušer“. U dobře přestavěného auta neexistuje ke svícení vrtulníku kvůli LPG nejmenší důvod.
|
|
|
Jestli te potesim, tak ja resil grilovany kure taky s MAGICem, ten system dokazal delat kravoviny i kdyz to auto jeste nema ani OBD2 a ta kontrolka sviti snad jen kdyz z auta motor ukradnete. Nastesti zacne svitit jen po cca 10s behu na volnobeh, takze mam momentalne nastaveno prepinani na benzin pod 1100ot.
Jinak abych se taky pochlubil, panove z HL propanu v Praze jsou takovi Kokoti (ano, nutno napsat s velkym K), ze se jim podarilo mi namontovat na kazdej valec trysku s jinym prumerem, trpel jsem s tim dva roky, nez se to cele rozebralo a zjistila se prava pricina. Na kulture chodu motoru jsou tyhle dva roky behu na chudou/bohatou smes a caste fungovani v HTP modu docela znat.
|
|
|
HL propan je ciste zoufalstvi, Neptun Harfa je loterie a Coubal funguje.
Tot moje zkusenosti.
Coubal je drazsi, ale vyplati se.
|
|
|
Takže drazí a ještě neschopní. Ne, nedivím se, jsme .. kde jsme.
Podle mé (a načtené z fór) zkušenosti (tedy osobní zatím nikterak bohaté) je nalezení "Pana LPG Montéra" téměř zázrak. V okrese kde bydlím je LPG bastlířů několik, ale reference mají opravdu nevalné a tak jsem raději jel na přestavbu 100+km. A zatím (cca.8000km) vše OK.
Vialle dělá údajně fakt kvalitní komponenty a nechá si to příslušně zaplatit. Pokud je mi známo, tak problém tohoto systému je, že s ním neumí každej. Tedy že je celkem málo dílen kde to umí. Tedy cena tohoto systému bude zřejmě v kategorii 30+tKČ. Pak zřejmě komonenty budou OK a "chybka" bude v nastavení. U systému v této kategorii opravdu nehrozí že by byla chyba v komponentech.
Já mám "horší" Lovato (neplést s Lovtec) s komunikací na OBD2 za 27tKČ včetně podtlakových přímazu a fakt o něm nevím vyjma prázdné nádrže. A to na stejném motoru akorát ve V50. Takže ne z teorie ale přímo na vlastní kůži vím že to tak je.
Magic nad 30? Ufff. Tak to leda se dvěma reduktory, pro min. 8V se vstřikovači Kehin, nebo Hana a tím čerpadlovým přímazem za 5kKČ a možná i plným kufrem GasLube Speziel....
|
|
|
Vrtulnik u LPG rozhodne neni dobre, naopak to znamena, ze neco je blbe.
A konkretne u LPG hrozi napr podpaleni ventilu.
LPG ECU bezi paralelne k standardni ECU a zrovna lambda sonda se samozrejme pri provozu na LPG uplatnuje uplne stejne, jako u benzinu.
Me osobne svitil vrtulnik na Fabii 1.4 MPI se systemem Elpigaz EMER (levne polsko) a taky jsem slysel od garazniku hromadu kecu, ze to nicemu nevadi. V realu tomu moc lidi nerozumi a nechce se jim v tom hrabat, aby to jeste vic nedokurvili.
Az jsem to nakonec zavezl do Jinonic k Coubalovi, ktery zjistil vymackane gumicky jader LPG vstrikovacu, po jejich vymene o vrtulniku nevim.
Ve vasem pripade to bude bud neco podobneho (LPG ECU neni schopna uregulovat korektni vstrikovani) nebo je to zrasene uz od vyroby, od montaze.
|
|
|
Já jsem taktéž neměl problém s LPG a Check Engine po celou dobu jeho existence v mém voze (nájezd cca 60 000 km). Ale je taky pravda, že původní řídící jednotka byla při montáži LPG vyměněna za jinou, která ovládá jak benzínový, tak LPG okruh a evidentně tedy počítá i s rozdílnými mapami zážehu a vstřikování pro každý typ paliva.
|
|
|
O takovém způsobu resp. o takovém zásahu kdy je benzínová ŘJ úplně odstraněna čtu prvně. Co je to za systém? Výrobce, název, případně kde Vám to tak montovali?
|
|
|
Je to Magic III. Stran te vymeny - kdyz jsem si auto privezl z AutoMT Praha-Radotin, puvodni RJ (ktera byla umistena v motorovem prostoru na podbehu) byla pryc a misto ni byla namontovana jina jineho vzhledu, ale se stejnymi konektory, protoze svazek kabelu do ni vedouci je puvodni vcetne konektoru. Vsiml jsem si toho, protoze tyden pred odvozem na prestavbu jsem v motoru cistil dulezite kontakty a prohlizel elektroinstalaci a tuhle jednotku jsem pripevnoval pevneji k podkladu, protoze byla napul uvolnena.Z toho jsem si odvodil, ze puvodni RJ byla nahrazena jinou, ktera umi i LPG a dal to neresil, protoze to funguje. Motor v obou rezimech bezi plynule, neskube, startuje skvele, prumerna spotreba kolem 15l LPG.
Nemam nikde dalsi krabicky, kam by vedly hromady dratu (krome cyklovace steracu a RJ automatu), ale je taky pravda, ze vlastne ani nevim, jak RJ LPG vypada :-).
|
|
|
Původní ECU Ti tam samozřejmě zůstala, on v ní je implementován například i immobiliser. Je možné, že z ní plynař ztratil ten černý kryt, co na ní bývá a proto se Ti zdá, že tam je jiná krabice. Přemístit tuhle věc by znamenalo zásah do několika kabelových svazků a s tím se samozřejmě nikdo nepatlal.
Plynová řídící elektronika se připojuje na výstup původní ECU a v případě, že se jede na plyn, tak místo benzinových otevírá plynové vstřikovače (plus simuluje otvírání těch benzinových, aby neprskala původní ECU).
Magic 3 vypadá takhle: www.lpg-obchod.cz/wp-content/uploads/2014/02/Ř%C3%ADd%C3%ADc%C3%AD- jednotka-Magic.jpg
|
|
|
Tak to bude mít pan JJ recht na 100%. Odvodil jste si no ... nepravdu.
Překopat elektroinstalaci auta pro přemístění (dále než jednotky cm) či výměně takto důležité ŘJ nebude peříčko. To by jste se nejspíše nedoplatil.
Tipuji podle toho co jste napsal, že Vám tam na původní jednotu ještě připlácli tu LPG, vysvazkovali přibylé dráty k původní trase-svazku, takže to vypadá kulturně a "jako origo". Ono, asi se tam dobře či lépe přepojují fousy vedoucí od benzínové jednotky k benzínovým vstřikům do té LPG a z ní zpět do svazku k oběma druhům vstřiků.
Ale určitě Vám původní jednotku nedemontovali a nezahodili do koše.
|
|
|
P.S.: Když o tom uvažuji, tak LPG ŘJ je svým způsobem nadřazená té benzínové, protože signály pro otevření benzínových vstřiků jdou nejdříve do jednotky LPG a pak z ní do obou, jak benzínových, tak LPG vstřiků. Alespoň tak to mám já a myslel jsem že všechny sekvence.
Pokud je přepnuto na benzín (start+ do splnění nastavených podmínek pro přepnutí, nebo ruční přepnutí na benzín) tak LPG jednotka zavře LPG vstřiky a nechá pracovat = nijak nezasahuje do práce benzínové ŘJ a jen funguje jako propojka. Ale musí být pod proudem aby se dalo přepnout na LPG a taky by nechodily ani jedny vstřikovače, protože aspoň ta má jednotka bez napětí nefunguje ani jako propojka.
|
|
|
Ale pendrek vyměněna - máš tam pokud vím klasický Magic.
|
|
|
Jestli máte pravdu, tak to vyhlíží že pána "LPG experti" nakrmili opravdu vypečenýma "moudrostma" a on jim to zkřupnul aji s navyjákem...
|
|
|
Hyundai/Kia dela pro nektere trhy seriova LPG auta; motor jako takovy je samozrejme klasicky benzin (LPG by z nej slo "odebrat"). U takoveho auta si dovedu predstavit takovou prestavbu, ovsem ekonomicky by to asi moc nevyslo ;-).
Co jsem videl ruzne LPG systemy jak jsou doprasene (napr. se pripoji na OBD2 a neustale si povidaji s motorovkou - po diagnostice! a tim efektivne brani diagnostice jakymkoliv nastrojem), tak pochybuju, ze by nekdo byl schopen takoveho reseni byt' jen u jednoduchych motoru.
|
|
|
Tak já jsem asi vlastníkem takového doprasidla, mám Lovato Easy Fast OBD. :) Ale aspoň u mne by to snad mělo chodit tak, že při přepnutí na benzín LPG ŘJ zmlkne a tudíž plky od LPG ustanou.
Ano možnost že by si přímo fabrika strčila ŘJ která by uměla obě paliva teoreticky existuje, ale nakakali by si do bot s následným servisem/reklamacemi a tak.
Co jsem četl o "origo" LPG autech "přímo z továrny" tak jsem zatím zaznamenal dva přístupy.
Jeden je ten že je auto dopraveno do ČR v naprosto sériovém provedení a zde to slušně oplyní externí dodavatel tak že to vypadá jako téměř origo. Někteří výrobci údajně takto sériové auto dodají přece jen s drobnou úpravou (tvrzené ventyly a jejich sedla-údajně Subaru).
Druhý přístup mi přijde více fabrický a to třeba ten co byl u O2 1,6 MPI LPG, kde bylo LPG více integrováno. Třeba v kapličce ukazuje obě paliva, palubák ukazuje spotřeby pro obě paliva, atd. . A samotné LPG je asi montováno opravdu ve fabrice výrobce, ovšem ze standardních komponentů (u O2 údajně Landi Renzo) s upraveným SW tak aby si s tím poradila firemní diagnostika a značkové servisy, ale ne LPG montér klidně s origo Landi Renzo diagnostikou.
|
|
|
P.S.: Na našem trhu Hyjů/Kyja oplynovává externím smluvním dodavatelem. Zatím jsem o modelu ala O2 tedy skoroúplněfabrickým neslyšel/nečetl.
|
|
...může si na tom vystavět nějaký svůj vlastní patentový záměr, možné okruhy zkoumání jsou tyto:
- měření ionizačního proudu ve válci...
když ono to už tak nějak existuje
- STFG ion sensing ECU
|
|
|
JJ, existuje. Začal s tím SAAB někdy na začátku 80. let, díky jejich slušně řečeno nepružnosti jim trvalo skoro 10 let, než to dovyvinuli do použitelného stavu, a nakonec to vešlo do dějin (včetně Wikipedie!) pod názvem SDI (SAAB Direct Ignition).
Systém byl založen na hardwarově poměrně sofistikovaném systému měření ionizace v jednotlivých válcích, což umožňovalo detekce selhaných zápalů a detonačního spalování zároveň, a navíc pro každý válec zvlášť (protože měření probíhá na svíčce). To umožňovalo korekci běhu motoru obohacováním a ochuzováním směsi v jednotlivých válcích, případně (pro všechny válce) regulaci plnícího tlaku turba (směs má o to silnější tendenci k detonacím nebo nezápalu, čím je vyšší tlak ve válci a čím je chudší směs).
Fungovalo to docela dobře a v závislosti na verzi (byly myslím tři nebo čtyři) to byla po softwarové i hardwarové stránce docela slušná strojovna, jenomže to byl bohužel právě problém, protože ten složitý hardware je choulostivý a citlivý, a nejlepší fór je, že nikdo neví, na co přesně (i když se spekuluje o vlivu počtu tepelných cyklů, tedy studených startů- kritická součást systému, tedy samotný zapalovací modul, či lépe řečeno čtyřmodul, je uložen přímo "na svíčkách" ve ventildeklu na hlavě motoru, takže přestup tepla je zaručen). V důsledku toho u SDI s oblibou odcházejí zapalovací moduly, naštěstí celkem sehnatelné, ovšem za dost nemírnou cenu. Typicky se jedná o postupné slábnutí funkce, kdy modul sice jede, ale čím dál hůř zapaluje, méně obvyklý je výpadek funkce ze vteřiny na vteřinu (typicky řidič motor vypne a už nenahodí), raritně pak dokáže modul odejít za dost dramatických okolností, kdy doslova zahoří, ale to je společné všem systémům elektronického zapalování (přece jenom jde o polovodičové prvky, přes které se honí nějakých 10 kV). Další překvapivou vlastností SDI je, že měří i v nepracovních cyklech, takže na svíčky je bez ohledu na fázi natočení klikového hřídele trvale přivedeno nějakých 85 V, na které si lze docela dobře "šáhnout", nedává-li člověk pozor. Rozšířená a naštěstí mylná domněnka je, že měření ionizace vyžaduje speciální svíčky.
|
|
|
Jj, SAABa jsem mel, check engine jsem hledal po vsech moznych forach :D
|
|
Mereni ionizacniho proudu tedy proudu protekajiciho "plamenem" je docela stara zalezitost majici jeden zasadni problem - proud je velmi maly a v kombonaci se zanasenim mericich elektrod se snizuje,az se elektrody spinou "odizoluji". Je to takove kurvitko napr.u automatickych plynovych kotlu bez staleho plaminku, kotel pak zapaluje, i kdyz horak davno hori.
|
|
Jednou jsem detekoval "misfire" podle toho, že se motor klepal jako 1.4 TDI a při jízdě navíc blikala kontrolka motoru (nesvítila, blikala). Jelikož v mém autě je cívka jedna, společná pro všechny válce (jsou tam 4), vyměnil jsem ji a bylo po problému.
|
|
|
Na D-FENSově příkladu je hezky vidět, že VW je opravdu leader trhu, co se týče inovativních technologií, jež šetří zákazníkovy peníze. Je nepochybně dobrý nápad dát tam čtyři zapalovací cívky, takže drahé, sofistikované, hodně zatížené a tím pádem odcházející komponenty zapalování lze měnit per partes, a ušetřit tak za výměnu něčeho, co by ještě nějakou dobu sloužilo. Vot těchnika, například SAAB nebo Chrysler tohle fakt podělali. Ony se ty cívky u VW sice nakonec stejně musí měnit všechny naráz, protože se jako obvykle něco posralo a opravit to nelze, neboť stahovací akce zásadně vyhlašují jenom zoufalci a slaboši, ale jinak je to super nápad a na nějaké jiné planetě by to jistě fungovalo na výtečnou. Ergo problém majitelů vozů VW spočívá výhradně ve faktu, že jsme na Zemi...
|
|
|
Řešení jedna svíčka = jedna cívka má ještě jednu výhodu v tom, že odpadá použití zapalovacích kabelů. Což je další možný zdroj poruchy.
|
|
|
Nicméně absence kabelů není nutně podmíněna systémem s oddělenými cívkami. Kdybych se měl přidržet v. u. příkladů, tak SAAB má zapalovací "čtyřmodul", usazený rovnou shora na svíčkách, tzn. "four in one" a přitom bez kabelů (samozřejmě nejde o bezproblémové řešení, modul je tepelně exponován ještě o něco více, než je u zapalování běžné). Opačný extrém je ten Chrysler, který má čtyři samostatné cívky, ale v kompaktní jednotce, z níž pouze vedou čtyři samostatné vývody, tzn. čtyři zapalovací kabely (toto řešení je obzvláště mazané, protože sice jsou použity kabely, ale modul samotný je upevněn dost podobně, jako u toho SAABa, tzn řešení, které naprosto geniálně kombinuje nevýhody obou přístupů).
|
|
Predpokladam, ze se jedna o Siemensackou ridici jednotku Simos 3PG (beru to po pameti-nehledal jsem, tak se mozna pletu). Vyvojari od Siemensu zjevne tuto chybu radi opakuji, neb neco podobneho bylo i na dieselove Simos PPD - zavada vstriku se projevila, ale jinak nez by clovek cekal.
Minuly rok jsem poridil zene ojety Chevrolet. Byly tam trosku uhnile zapalovaci kabely (jsou "zalomene", takze jejich zivotnost je omezena - no co, "ve starlajnu" stoji cela sada par stovek). Jeli jsme takhle z navstevy a rikam, ze ji to nejak nejede. Dojeli jsme domu a vzal jsem na to diagnostiku - zadne zavady :-). Koukam, jeden z kabelu se zcela rozlomil. ECU Delphi. Cat jizdu prezil.
|
|
Co se týče německé značky na pět písmen tak ani Bosch ani Meyle ani Bremi nejsou zrovna kvalitní komponenty - z běžných značek bych doporučil BERU jinak OE.
To jen tak na okraj :)
|
|
Ten vrtulník se mi jednou za dva měsíce rozsvítí ve služební Fóbii. Jde do servisu, kde okolo ní místní šaman tančí a pronáší magická slova tak dlouho, až zhasne. Obdržel jsem radu, že mám občas za opakování zaklínadla Abrakadabra vytočit motor až k omezovači a to pomůže. Asi mám blbý zaklínadlo, zato vypadám jako kretén.
|
|
Auta vybavená tímhle někdy hlásí misfire a přesto je všechno v pořádku, anebo jedou na tři válce a nehlásí nic.
To mohu potvrdit. Jel jsem onehndá ve Fábii HTP, celou tu dobu, jsem měl pocit, že jedu jen na tři válce a auto skutečně nic nehlásilo!
|
|
Přispěju se svou troškou do mlýna, protože tenhle problém znám - sice na jiném autě, ale se stejnými příznaky. Nakonec jsem příčinu odhalil: misfire řídící elektronika vyhodnotí při zapnutí klimatizace tj. startu kompresoru. Pokud přichází cyklické zapnutí kompresoru typicky při volnoběhu (popojíždění v koloně), je to hned. Kolísnutí otáček motoru, než řídící elektronika přidá, aby kompenzovala zvýšenou zátěž motoru, totiž vyhodnotí jako chybějící zážeh některého válce, a to pochopitelně zcela nahodile. A to nemám tříhrníčkovou Fabii, ale šestiválcový třílitr :o)
|
|
|
Takže fabie HTP krát dvě ;)
|
|
Chybe dat v PCM verim a verim i tomu, ze neni jen jedna ...
Mam podobnou zkusenost u motoru 1.8 TDCi ve Focusech mk.1, ktere byly ve verzich 74 kW a 85 kW. Jedna z aktualizaci software PCM mela chybne parametry a doslo k zamene vykonovych verzi, ktere se lisi hlavne ve funkci overboost u 85 kW verze. Zamena se pravdepodobne tyka posledni aktualizace, takze hodne majitelu asi dodnes jezdi s omylem prehranou jednotkou na jinou vykonovou verzi, ktera jim byla nahrana v ramci aktualizaci pri navsteve autorizaku.
|
|
Mám sice zkušenosti jen s poněkud většími motory a spíše coby elektrotechnik, ale co si pamatuju z jednoho školení u rakouského výrobce, tak ač má motor plnou autodiagnostiku, k dopátrání skutečného stavu je nejlepší pomůckou osciloskop. Od polohy škrtící klapky přes turbobypass až po snímač otáček kliky.
Minimálně na zapalování od cívky po svíčku to mám vyzkoušené, u osobáku si dovedu představit měřit všechny válce najednou a porovnáním křivky vyhodnotit chybu. Ale jak podotýkám, nejsem automechanik.
|
|
Me se na V6 Omeze (Y32SE) objevuje vždycky po nějaké době (obvykle do 200km bez ohledu na styl jízdy) P420 a P430. Hlavu mi motá fakt, že se tyhle dvě chyby VŽDY objeví současně - nikdy to není jeda a potom druhá. Pro tyhle účely si sebou vozím k notebooku diagnostiku, sice jen základní OpCom, ale lepší než nic. Lambdy mají signál pravidelný a dle všeho jsou všechny č v pořádku - někdo nějaký nápad?
|
|
|
...tak s Omegou zkušenosti nemám, ale mně třeba C5 3.0 V6 generovala chyby ve chvíli, kdy si myslela, že v nádrži není žádný benzín a auto pořád jelo dál. Citroen neodečítá údaje z plováku moc často - tak 1x za 300-400km a tudíž se snadno může přihodit, že v nádrži sice benzínu máte třetinu nádrže, ale při jízdě na plyn padne rafika hluboko za rezervu a auto si myslí, že nemá šťávu. Po doplnění benzínu už OK
|
|
|
Tohle jsou prave zcela konkretni chyby, vztazene ke katalyzatorum:
P0420 Catalyst Efficiency Below Threshold Bank 1
P0430 Catalyst Efficiency Below Threshold Bank 2
Tedy jde o levou a pravou vetev. Klidne bych prijal fakt, ze po 12 letech provozu budou katy nebo lambdy v haji, ale nelibi se mi stav, kdy je vsecko - vcetne live dat - OK a najednou se objevi stejna chyba na obou nezavislych vetvich v jeden okamzik.
Pekne me to stve, nikdo si s tim nevi poradne rady, uz nekolik lidi prislo s tim, ze jsou to urcite lambdy a jakej jsem trouba ja i vsichni ostatni - a vsichni protahli xichty kdyz si promerili data.
|
|
|
Když ta chyba vzniká současně, není něčím, co je pro obě větve společné? Tj. například nějaký divný benzín? Nebo nežere to olej?
|
|
|
Benzin beru, kde se da - nejvic asi OMV. Ale jezdim po cele republice, takze to rozhodne neni pravidlem - ale chyba se objevuje bez ohledu na to.
Oleje sezere cca 0,1l/1000km, coz je hluboko pod normou pro tyhle motory. Leju Castrol Magnatec 10W40. Auto je cerstve po rozvodech, bez vlivu na chovani :-(
|
|
|
Jak je to zapojené? Nemůže to být třeba jen blbá zem, společná pro oba sensory? Pak to může chvilkově uletět, což na live data streamu nepoznáte, ale ECU to stačí k tomu, aby detekovala chybu.
Pokud se to děje tak často, jak píšete, tak bych dal na výstpy z lambda sond osciloskop a koukal, co se tam děje. Aby to nebyla taková pakárna, tak třeba trigger na lampu s vrtulníkem a až se rozsvítí, tak kouknout na to, co se na sensorech dělo.
|
|
|
Puvodne jsem mel takovy dojem, ze by mohly byt oba signaly svedene z jedne lambdy - ale vsechno to vypada normalne, zapojene jsou vsecky jak maji byt. Zemnici body se chystam promerit a prolezt o vikendu pokud bude cas, prostrikam i konektory a uvidi se.
Oscilo zatim nemam, budu muset poridit aspon maly dvoukanal a neco s tim zkusit provest.
|
|
|
Zkontroloval bych kontakty a co nejlepe vlastnosti kabelaze. Ono ale staci aby byl drat nalomeny, a bezne to nepoznate, jen obcas (jednou nam takhle privezli auto, nejaky Fiat, ktery "obcas nejel", tak jestli se na to nepodivame - kolega mi po chvili volal, ze se nemuze spojit s ridici jednotkou motoru, tak jsme resili kde mame chybu v programu. No jenze ani konkurencni diagnostiky se nespojily - problem byl v dodelavanem alarmu, kdy se relatkem cosi odpojovalo a jednotka diky nejakemu umelci ztracela zem. Pred kancelari ji ztratila nadobro, takze auto se muselo odtahnout).
Y32SE ma zrejme motorovku ME 3.1.1, ta by mohla mit pekny freeze frame, ze ktereho by se mohlo dat ledascos poznat. Nejsem si ale jist, musi se to vyzkouset.
Podle meho nazoru tato "efficiency" chyba nebude zapsana jen opravdu chvilkovym vykyvem, ktery by nebyl videt diagnostikou. Navic vetsina vstupu byla i v roce 2002/3 prohanena ruznymi filtry, on se ten Infineon C166 nezda, ale umi toho spocitat hodne. Vyzkousejte lambdu na chvililicku odpojit, rekl bych, ze kod bude uplne jiny.
|
|
|
Tohle uz bude asi na moje soucasne znalosti moc, ale pokusim se to v ramci moznosti prolezt a vyzkoumat.
|
|
Popis je hezký, ale celý spalovací motor a vůbec celý automobilismus v současné formě je slepá ulička, takže další prostředky do něj investované jsou jen mrháním. Je to zhruba tak absurdní, jako nejmodernější elektronická řídicí jednotka instalovaná na parní lokomotivě.
|
|
|
Tys nam tu chybel, kluku usata :-)))
|
|
|
Třeba se chce jen podělit. Náhradu spalovacího motoru už má jistě na stole:)
|
|
|
Náhradou státní infrastruktury už taky několikrát vyhrožoval, a nakonec jsem se dozvěděl prd, tedy pokud pominu informaci, že to je problém, což jsem tak trochu tušil už dřív...
|
|
|
Vždyť má v podstatě pravdu - tenhle moderní pokrok je hnán touhou splnit nesmyslné požadavky politiků a ne zákazníků*. Já bych si i dnes klidně koupil V8 5,2 z devadesátých let.
U technologií z období po roce 1995 mě nenapadá ani jedna, kterou bych považoval za natolik přínosnou, abych ji v autě vyloženě chtěl mít.
___
* i ta spotřeba, kterou se někteří zastánci moderností ohánějí, se optimalisuje na testy a ne na běžný provoz
|
|
|
Neříkej dvakrát, ona taková parní lokomotiva, natuněná o sofistikovaný systém řízení, má jako pohonná jednotka pr těžkou dopravu svoje kouzlo. Kromě řady nevýhod (mizerná účinnost, dlouhé náběhové a doběhové časy, nutnost znovuvybudování dávno zaniklé infrastruktury pro zásobování palivem atd.), to má tu velkou výhodu, že se tomu dá zatopit pod kotlem v podstatě čímkoli, co hoří, mazutem počínaje a pět tisíc let starou egyptskou mumií ani zdaleka nekonče. Já takovou parní mašinu vidím jako naprosto vynikající recyklační jednotku, v níž svůj užitek krásně odevzdá i svinstvo, co by se jinak nedalo ani zkompostovat...
|
|
|
Souhlasím do posledního slova. Slepá ulička je to zhruba od specifikace EURO3 nahoru a prostředky investované do dalšího vývoje tímto směrem jsou trestuhodným mrháním.
Poté, co kolo také neuspělo, navrhuji čichat ke květinám a řešit tak mobilitu po vzoru Čestmíra. V případě, že by to nefungovalo, květiny usušit, zapálit a vyhulit.
|
|
Patenty na detekci nezápalů by asi připomínaly scénku z filmu Jára Cimrman ležící, spící.
V poslední době mě zaujalo, že Volvo bude instalovat do svých vznětových motorů senzor expanzních tlaků integrovaný do vstřikovačů. To přináší ještě více informací než jenom to, zda ve válci došlo ke zápalu/vznícení.
BTW
Když jsem kupoval ojeté auto, tak diagnostika taky ukazovala sporadickou chybu nezápalu. Po výměně svíček OK. Po přestavbě na LPG taky.
|
|
na lambda sonde ? Nespalena smes prece kyslik nespotrebuje ?
Ne ze bych tomu rozumel, jen me to tak napadlo :-)
|
|
|