Měli jsme tu článek o Alze a nedá mi to, abych se taky nepodělil
s jedním zážitkem s nakupováním po internetu. Myslím, že autor článku nedopadl
tak špatně.
Dostal co si objednal, za cenu, za jakou si to objednal, nemělo
to deklarované parametry a zaměstnanci firmy Alza z něj dělali vola, protože
jim firemní kultura a nadřízení velela tak činit. Na druhou stranu, všechno
má svou chybovost a Alza ji má taky, prostě jednoho dne se spletou. Neudělali
si však z vojebávání zákazníka systém a tom chci právě psát.
Předmětem mého zájmu bylo nářadí. Speciální nářadí. Nebylo lze jej koupit
v běžné obchodní síti, dokonce i tak skvěle vedený a zásobovaný obchod
jako Nářadí CB mi nemohl vyhovět.
Tak jsem surfoval a surfoval a nakonec jsem ke svému překvapení nalezl
onen výrobek v jednom e-shopu téměř v Budějovicích. Sice jsem nevěděl,
jak se vypořádat s kolonkou "dostupnost: Skladem v e-shopu", ale bylo mi
to jedno. Cena nářadí byla necelých 500 Kč a to bylo málo s ohledem na
to, že upravit standardní nářadí stejného typu na tytéž rozměry a parametry
by bylo daleko dražší. Prostě samo nebe mi ho poslalo! Výrobek jsem objednal,
zaškrtl jsem osobní odběr, protože to bylo prakticky tady v naší vesnici
a čekal, co se stane.
Po nějakých třech pracovních dnech se ozval nějaký pán, že výrobek dorazil.
"Výborně!", zajásal jsem, "tak já si ho ve čtvrtek vyzvednu."
A tím to vypuklo. Rozhovor:
éšop: "To není možné, protože v obchodních podmínkách stojí, že při
osobním odběru je třeba zboží vyzvednout do 24 hodin mezi 14 a 17 hodinou."
Za chvíli mi poví, že vyzvedávat zboží je možné jen v pátek třináctého
o půlnoci při úplňku.
DF: "Rozumím, ale mě to do 24 hodin nevychází a i to druhé časové
omezení je pro mě dost limitující. Můžeme se nějak domluvit?"
éšop: "Zaškrtl jste osobní odběr, tak ho musíte do 24h odebrat a
zaplatit. To jste si měl uvědomit, když jste to zaškrtával."
DF: "Když jsem to zaškrtával, tak jsem neznal datum dodání a tím
ani své časové možnosti. Nemohl jsem to nijak naplánovat a teď mi to prostě
nevychází. Raději bych se domluvil na ten čtvrtek."
éšop (už trochu vytočenej): "Já s váma nebudu diskutovat, to je
váš problém, že nemáte čas. Vy jste povinen do 24 hodin..."
Ježíši kriste.
DF: "Abyste tomu rozuměl, já se nehodlám dostávat pod tlak kvůli
tomu, že jste si do dodacích podmínek napsal, že jsem povinen zboží vyzvednout
do 24 hodin. Těch 24 hodin jste si vymyslel sám a má to nějaký důvod. Například
nechcete, aby vám v tom ležely peníze. To všechno chápu. Já vás tedy prosím,
abych si mohl to zboží mohl vyzvednout ve čtvrtek a pokud vám s tím vznikají
nějaké problémy nebo vícenáklady, tak prostě řekněte kolik to bude a já
vám to zaplatím."
Kolik má asi ten vohrndíra vnitřní výnosové procento?
éšop: "Těch 24 hodin je tam proto, aby tady lidi nenechávali zbytečně
ležet zboží, co si objednali přes internet. Protože bych ho musel skladovat
a tak dál a nemoh bych ho prodávat za internetovou cenu."
Začínám získávat alergii na slovo "lidi". A co to asi je internetová cena?
DF: "Výborně. Už jsme se tam dopracovali. Kolik to bude? Když to
přestane být za tu internetovou cenu a bude to za tu... neinternetovou."
éšop: "Když to naskladním na prodejnu, tak to bude o 50% víc."
Doteď jsem si nebyl jistý, jestli je jen mimořádně neflexibilní nebo
něco horšího. Ale tohle zase ne. 20% bych akceptoval. 100Kč bych akceptoval.
Musí to přijmout na sklad, opatřit cenovkou, umístit do regálu, OK, tohle
všechno něco stojí. Ale dojnou krávu si ze mně dělat nebudeš, dobytku.
DF: "To se mi nevyplatí. Mohu změnit objednávku? Pošlete mi to PPLkou.
Za 150 Kč, jak máte v dodacích podmínkách."
éšop: "To nejde. Objednávky nejde dodatečně měnit. To je taky v
dodacích podmínkách."
Měl jsem pocit, že ten zmrd na mě uplatňuje čím dál více svoje regulace,
dělá z nich klacek a tím mě mlátí. Povzdechl jsem si a smutně konstatoval,
že budu muset udělat to samé.
DF: "Víte co? My to uděláme úplně jinak. Já to akceptuji. Naskladněte
to na prodejnu, já tam ve čtvrtek přijedu, zaplatím tu neinternetovou zvýšenou
cenu, a obratem hned na místě vám to zboží vrátím, protože na to mám podle
občanského zákoníku nárok. Vy budete mít řádně uzavřenou objednávku a budete
mít zboží, které se vám bude rok válet na prodejně, protože dost pochybuju,
že se tohle prodává jako housky na krámě. Bude to tak pro vás lepší?"
éšop: "Pane, přestaňte mi vyhrožovat..."
DF: "Vyhrožování bude, až vám řeknu, že vám hodím do éšopu zápalnou
láhev. Nyní vás pouze seznamuji s českým právním řádem. Vy máte právo vymýšlet
si na hlavu postavený obchodní podmínky a já mám právo používat české zákony.
Na tu hru, co jste předved, si najděte nějakýho vola. Anebo se pojďme domluvit.
Ještě furt máte šanci mi to zboží prodat."
Nakonec jsme se domluvili. Bojoval jsem s tím ksindlem asi čtvrt hodiny.
Druhého dne přijela PPL. Podací místo České Budějovice, dodací místo České
Budějovice, cena 150Kč. Bohyně Gája a PPL zajásala. Dodávka od PPL musela
projet kolem mého bydliště, když jela z éšopu na centrálu, a já cestou
na centrálu ujel skoro stejnou vzdálenost, jaká byla do éšopu.
Identitu onoho prodejce nechám pro tentokrát skrytou z toho důvodu,
že ačkoli se mnou zle vyjebával, jeho snahy prodávat matroš, který potřebuje
ročně možná deset nebo patnáct lidí si cením. Nerad bych narušil jeho obchodování,
protože lepší špatný obchodník s raritním zbožím než žádný. Nicméně obchodování
přes síť dalo další příležitost zmrdům drobným vyděračům, které by dávno
každý podnikatel ze svém firmy vyhnal s holí v ruce. Musím říci, že po
tomto incidentu moje snaha nakupovat online cokoli velmi znatelně opadla.
Přišel jsem na několik věcí. Ve většině knihkupectví vám objednají knihu,
když je o to požádáte. Součástky na auta, které jsem si objednal, už mi nechávají
v krámě v krabici týden, čekají, až se vymarodím z angíny a pak
mi je prodají, aniž by se zatím jen slovem zmínili, že je tam musí už osmý den skladovat.
Pneumatiky mi objednají v servisu za stejnou cenu, jako jsem našel na internetu
a ještě je tam se slevou namontují, zatímco kdybych si je objednal a přinesl
sám, byla by cena za montáž vyšší. Alza otvírá pobočky v krajských městech,
večer si objednáte matroš a ráno si jej můžete na pobočce vyzvednout -
není ona to tedy vlastně už skoro kamenná prodejna? Myslím, že tahle dot.com
bublina praskne v ČR stejně jako praskla všude a vohnoutí majitelé e-shopů
budou ti, kdo tento proces nastartuje, už na tom intenzívně dělají, ke škodě těch, kteří vohnouti nejsou.
15.01.2011 D-FENS