Komentáře ke článku: My letci máme polystyrenové ptáky (ze dne 06.07.2007, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
|
|
výborný,výborně jsem se nasmál,a taky jste mě navnadil,ted jsem bez peněz,ale po prázdninách se snad něco najde a já se taky "přidám" k letcům,přímo k zemi,zatím sbohem,jdu hledat na netu co nejlevnější bellancu
|
|
Pane autore,
to je opravdu vystizne a hezky napsane, dekuji a vitam vas do spolecnosti senilnich aktivistu -:))
Zacatecnikum se obvykle doporucuje zacit s levnejsi vybavou toy-setu, treba kacenkou na provazku.
Je sympaticke, ze jste skocil rovnou na hi-tech - take se na to pripravuju. Mym cilem je krmit brabce on air, aby ti ostatni v parku, co drobi chleba kolem lavicek, meli doma babe co vypravet.
O bombach jsem zatim neuvazoval (je to ted dost proflaknute tema), ale hodil by se brokokulomet na premnozene straky - tim nemyslim nasi kleptokracii.
|
|
Vzals to za nesprávný konec. Elán a verva se cení, ale doporučuju požádat Vojtěcha, zda by ti nedal první lekce v ovládání. Pokud má Bellanca ovládanou jen výškovku a směrovku, je fajn mít každou funkci na jiném kniplu. Takhle bylo toto poznání vykoupeno destrukcí modelu. Trochu styl strýce Františka ;o)
|
|
Sam jsem se pridal do "klubu" s cessnou (od art techu, tusim). Lety zatim probihaly takto
- skok bratri Wrightu
- skok bratri Wrightu, rekord prekonan asi o 10 metru
- Stuka bomber, ohnuta oska motoru, praskly kryt
Momentalne cekam, az prestane foukat, jinak budu muset prejit na rakety. A premyslim, proc jsem sel do 4 kanalove (mozna zkusim odpojit to servo).
Pokud ma tvoje vysilacka vystup pro pocitac (u te me se vrazi na vstup zvukovky), muzes zkusit simulator FSM. Nekteri lide na nej nedaji dopustit, ale ja sehnal zatim 2 modely cessny, oba se chovaji zcela odlisne, takze nevim nevim jak je to s realitou. No ale minimalne si vyzkousis ovladani tecky v nedohlednu.
|
|
|
Tu cesnu mám taky ale zatím jen na skříni, učím se s FSM a usoudil jsem, že na první pokus to má jistý. Kdysi jsem si už nějaký éro postavil ale ne RC. Z tohodle polystyréňáku mám ale dojem, že nemůže přežít žádný přistání ani 100 % bezchybný tak se s tím bojím zatím vyletět
|
|
Moc pěkný článek. Já jsem sice spíš na lodičky a teď dodělávám ještě pásové vyloďovací vozítko, ale letadla mne čas od času také přitahují. Také přemýšlím o nějakém to polystyreňáku, ale nečekal bych, že to bude tak destruktivní ;-)
|
|
uz delsi dobu (cca 15 let, tj. od detstvi :) premyslim, ze bych zacal s timto konickem. ted jsou na to konecne i financni prostredky. DFENSi, dej pak vedet, jaky model sis vybral "naostro". po precteni tveho clanku uz nemam dojem, ze by pro mne letadlo typu Bellanca bylo vhodne :)
|
|
|
Ve středu přišel další trup a křídlo. Zůstávám tedy u Bellancy. Zítra zkusím nainstalovat čtvrtou osu.
www.hobby-lobby.com/media/PEL4106-Bellanca.wmv
Znalci doporučují MiniMag
http://www.hobbyeshop.cz/inshop/rc-modely-letadel/rc-letadla-elektromotor/rc-elektrolety- do-1-kg/id-1M401066+mini-mag.html
|
|
|
Hele, na tom videu jim to docela jde. Žádný crash jsem neviděl. :-)
Já tomu teda moc nerozumím, ale tou čtvrtou osou je myšlena ta osa směrem dolů? Tedy přistávání?
|
|
|
On to D-FENS mirne plete, letadlo je vzdy rizeno kolem 3 os, zadna 4. osa neni. Kolem techto 3 os muze byt rizeno bud 2-mi funkcemi (vyskovka + smerovka) nebo 3-mi (vyskovka+smerovka+kridelka). Letadlo ovladane pouze smerovkou/vyskovkou je hure ovladatelne. Osobne doporucuji letadylko ridit jenom kridelkama a vyskovkou, smerovku za letu vubec nepouzivat! Nicmene je potreba pri startech a v pokrocilem letani.
|
|
|
Záleží co si představujete pod pojmem "osa" Jestli je tím myšlen klasický pravoúhlý prostor X,Y,Z nebo jednotlivé možné pohyby kolem určených os. Tj např některá obráběcí centra mají pětiosé a víceosé obrábění..tj. pohyby v X,Y,Z + přísuvy W..+ naklápěcí pohyby + natočení vřetene do určené polohy - C osa) atd.
|
|
|
Já to myslel takto:
1. osa - dopředu/dozadu (plyn)
2. osa - up/down (výškovka)
3. osa - doprava/doleva (směrovka), přičemž podélná osa letadla je teoreticky stále vodorovně
4. osa - náklon letadla kolem jeho podélné osy
|
|
|
Hehe, tvoje historky mi připomínají má mladá léta, když jsem modelařil. To ještě tyhle fabrický výrobky neexistovaly a my letadla dělali z balzy a papíru.
Tak sem se vrhnul do upoutanců -spalovací motůrek, lítá to v kruhu, ovládáš dvěma lanky jenom vejškovku. Vypadá to strašně jednoduše, ale v praxi to bylo dvě hodiny startování (posekaný ruce - tyhle motory mají opravdu sílu), jeden oblet, dva tejdny spravování, dvě hodiny startování, tři oblety, dva tejdny spravování ...
Zrovna předevčírem sem na ty kousky koukal (mam je pověšený u stropu v dílně) a říkal si, ještě jednou budete muset letět. Otázka je kdy ...
|
|
|
k osam: nejcasteji se lita na pravem kniplu plyn + kridelka a na levem VOP + SOP
|
|
|
Takhle to má většina lidí, která pouze létá s klasickými letadly. Naopak u lidí, co mají i nějaký ten vrtulník, autíčko či lodičku vidím daleko častěji uspořádání plyn + směrovka vlevo a křidélka + výškovka vpravo. Ale každému, co jeho jest.
|
|
|
Autíčko a lodička maj taky výškovku? ;) Ne, já vim, používaj pak jenom tu jednu páčku. Ale to mi zase přijde nepohodlný - mít na páčce jak plyn, tak volant, mnohem líp se IMHO řídí, když je každá věc na jiný páčce (nemám RC model, znám to z her na PC, kde mám podobnej gamepad, jako je na playstationu, tj. dvě analogový páčky).
|
|
|
Třeba ponorka výškovku má ;-) Ne, nepoužívá se tam pak jiná páčka, ovládání směru je na pravé ruce. Ale u lodiček, aut a vrtulníků je plyn na levé ruce, na což si spousta lidí zvykne a pak to používá i u letadel. A třeba já mám na levé páčce v podélném směru odstraněnou aretaci, takže i hardwarově se to hodí v podstatě jen na ten plyn. Jinak u moderních RC souprav není problém v nastavení namapovat libovolný hw ovladač na libovolný kanál.
|
|
|
No hlavne u aut se pouzivaji pistolovky, kde tyhle lapalie odpadaji.
|
|
|
Pistolovka je dost jednoúčelová záležitost. Rozhodně skvělé pro soutěže apod, ale většina lidí, které znám, si raději pořídí universálnější vícekanálový vysílač. Třeba moje tančíky by se pistolovkou ovládaly dost blbě.
|
|
|
Tak to ja zase neznam nikoho, kdo by auto ridil pultovkou, ale pohybuju se mezi jinejma lidma, no.
|
|
|
Nechci ti kazit iluze, ale Bellanca ma svuj specificky nazor na ovladani kridelky: jelikoz ma jeji kridlo znacne vzepeti, nemaji kridelka skoro zadnou ucinnost, takze montazi teto osy si akorat zvysis hmotnost celku. Ale zkusit to muzes. Kazdopadne jsi me potesil, presne jako ty jsem zacinal na Bellance, rikal jsem si ze jsem nejvetsi letecky nemehlo,ale tak jako ty jsem ji nikdy zrusit nedokazal:-D Drzim palce v dalsim letani
|
|
|
Dfensi esi chces allin set doporucuju sky lady. lita skoro sama, pomalu a daj se na ni pak pridelat kridelka.
Bellanka jako prvni ero neni vhodna, jak si asi sam poznal je sice celkem stabilni ale docela rychla.
kamarad si ji poridil, kdyz sem mu ji sestavil a zaletal, samostatne udelal cele dva okruhy nez naboural celne panelak na urovni tretiho patra. Pak sem mu poridil Easystar od Multiplexu - skoro neznicitelny, lita skoro sam, v klidu a prekuchal sem do nej vybaveni z Bellanky.
PS ja sam litam elektro. zacinal sem kdysi s Badiusem setem.
|
|
|
Od Multiplexu mohu vrele doporucit! Po 15ti letech jsem zacal znovu a to s Easy Gliderem a je to parada. Bohuzel vsak je nutna prvni investice do vysilacky, letadlo ve vzduchu cca 10.000,- vcetne 2x aku, ale fakt to leti a perfektne. Pro zacatek mozna Easystar, ma tlacnou vrtuli a tak nehrozi vetsi poskozeni pri pristani. Nez nekolikrat kupovat jednorazove sety a ruzne hracky, proste v cene je kvalita a tady i ovladatelnost a pozitek.
|
|
|
hi D-F, letove vlastnosti techto jednoucelovych setu nejsou nic moc. Alespon ja jsem trochu skepticky, kdyz se na nich chce zacatecnik naucit ovladat RC model. Kdyz jsem pred par lety zacinal, byl mi doporucen vetron s elektromotorem. A myslim, ze to byla spravna volba. Uz jen proto, ze jsem mel pozdeji moznost par techto setu ridit a ac uz zkuseny pilot, mel jsem docela zpocene ruce na kniplech :o) Jinak zacinajicimu pilotovi RC modelu hodne pomuze, kdyz vlastni stejnou RC soupravu jako nejaky zkusenejsi kolega, a ktera lze propojit kabelem do modu "ucitel - zak". Usetris si pro zacatek hodne lepeni :o) Pekny vyber byval (uz dele nez rok jsem tam nebyl) v Krumlove u Tomase Turka v Hobbymodelu. Je to pres lavku od parkoviste Jelenka, tusim... Tak letu zdar :o)
|
|
|
On je učitel-žák režim vázaný na soupravy stejného výrobce či typu? Já jsem myslel, že signál, co leze do vf části, je stejný. Minimálně k PC simulátoru, který toto rozhraní také používá, bez problémů připojujeme soupravy od Robbe i Graupnera.
|
|
|
Kámoš létá hodně, občas mi to ve vzduchu pučí a mé prozatimní zkušenosti jsou asi takové: PC simulátory, kdy jde přes USB připojit RC soupravu a učit se létat jsou výtečné a doporučuji všemi deseti. Všechno podstatné se dá uřídit křidélky a výškovkou, směrovku v podstatě nepoužívá ani on, ani já, asi bych se zaměřil na model, který má řiditelné křidélka a výškofku, je to mnohem jednodušší, než lítat s érem, které má říditelnou výškovku a směrovku...
|
|
moje zacatky (a rychle konce) s RC modely dopadly podstatne hure... mylne jsem se domnival, ze je to stejne jednoduche jako pilotovat blanik v realu, jenze teorie se ponekud zkomplikovala... kazdopadne pro osvojeni ovladani doporucuju co nejjednodussi bezmotorovy model a nekde na svahu dostat do ruky rizeni - naklady na trenink se rapidne snizi. moje prvni lety se odehravaly v intervalech vterin, maximalne desitek vterin a muj bratranec a jeho svagr (mistr republiky ve volnych hazedlech) z toho meli hlavu v pejru, jak rychle se da stabilizovane letadlo ze znacne vysky poslat k zemi. kdyz jsem roztlouk treti model, doporucili mi auticko nebo lodicku, ze prej ve 2D nespadnu a zlomili nade mnou kridlo. kazdopadne si s tim clovek uzije spoustu srandy a nejvetsi benefit je prakticka vyuka konstrukce modelu ;o)
letu zdar, BB
|
|
Vyskovka smerovka... to je divna kombinace pro skolni model. Vetsinou se pouziva kombinace kridelka+vyskovka. No maj to tak, tak to tak holt maj.
Doporucuju nemenit si na vysilacce standardni kombinaci ovladani, protoze az se pak dostanes k silnejsim a slozitejsim strojum, budes s tim mit problemy. Stejne tak je pak chaos, kdyz si zkousis kamaradovo ero a vice versa.
Vice zde
http://www.mojehobby.cz/magazin/detail.php?idclanku=20&r=1183712680
|
|
Taky jsem si rikal, ze to nekdy zkusim, ale zacal jsem s timhle www.silverlit.cz/produkty.php?navi=GS1090 - koupil jsem si to jednou v Nemecku asi za 26 euro. Jako takrka nerozbitna hracka, se kterou se daji ziskat zakladni navyky pro rizeni modelu je to dobre. Jediny problem je, ze to je male, lehke a proto citlive na vitr - takze bud bezvetri nebo zkusit nejakou halu. Hezky se s tim letalo tady www.ekotechnickemuseum.cz/ - v te velke hale :-)
|
|
letadylka jsou zalezitost minulyho stoleti...:-D
ted frci helikoptery: vitocz.net a auticka: www.rcautacelakovice.cz
|
|
|
Covece...
my jezdime s kamaradem Mistrovstvi CR RC Rally 1:7, ale cim vic se koukame po nejakejch poradnejch erech. Auta jsou perfektni, ale jen jako kolektivni zabava, rozhodne to neni jako otevrit si flasku piva a litat si s Corsairem osmicky.
|
|
|
ja loni jezdil rally 1:8, ted mam desetinu Kyosho SIII, ale taky nuda zitra jde na modelbazar.cz :-)
no a nejak do tejdne bych chtel mini titan e-325 proste vrtulnicek... simulator mam, radio taky, ale i tak to zas bude investice kolem 15000... :-)
|
|
|
No tak ty sedminy zas takova nuda nejsou (treba takhle vypadal posledni zavod v Sedlcanech: http://www.gobak.cz/drek/sedlcany.jpg), ale neni to zabava na kazdy den, kdyz je zrovna chut.
|
|
Zdravím Dfense,
taky jsme si dříve vyzkoušeli jak se lítá. Začali jsme samokřídlem, které se ukázalo téměř nerozbitné - při jedné operaci jsem věděl, že tu zatáčku před lesem ještě dokážu dokončit, ale samokřídlo si věřilo podstatně méně, nebo stromy popoběhly a zatáčku uzavřely:-) Nakonec jsme křídlo sundavali kamenama a klackama stejně jako jsme dřív chodili na kaštany:-) Křídlo je dost velké a hodně citlivé na vítr i přidání plynu, ale pak se s tím dalo naučit.
Další v řadě byl Piper, ale ten jsem osobně ještě nedokázal dokončit, nicméně kolega tvrdí, že s tím se fakt dá létat.
Momentálně jsme se nadchli pro ty miniletadla X-Twin (odkaz už tu v diskusi padnul, my jsme zakoupili na http://www.kdosihrajenezlobi.cz/ dva různý X-Twiny a jednu mini helikoptéru) - na vyblbnutí je to fakt super, žádný opravy, žádný poškození, jen to chce bezvětří.
No a na létání doporučuji vhodný terén - nám se osvědčila jedna louka u Homolí - je tam takovej ďolík, takže máš krásný přehled, když stojíš na jednom kopečku a u druhého to otáčíš, tak máš letadlo slušně vysoko na to, aby ti odpustilo i pokusy o řízení, ale nemáš vykloubenou hlavu čuměním nahoru...
Takže držím palce!
|
|
|
Jo, mam tu helikopotvoru - je to levny a odolny jaxviňa. Doporucuju pro zacatky nebo proste jen na vyblbnuti - pozor na dve veci:
- slabnuti baterek se projevuje dost vyrazne na vykonu a tim i ovladatelnosti
- motorek ma docela silu a je na to potreba davat pozor pri padu. Zatimco modylek je jinak vazne neznicitelnej (narazy v plny rychlosti do cehokoli nebo ze 4m na zem nejsou problem) - nesmi s roztocenym rotorem spadnout do niceho, co se da rozvrtat (pisek, mekka hlina, sterk) - bezici rotor se do toho bez problemu zasekne a ohne hridel = cely model na vyhozeni (neda se rozebrat).
Celkove muzu doporucit, pomer cena / prozita sranda je velmi priznivy :-) - a to nezminuju odpadajici nutnost sestavovat/opravovat
|
|
|
Jo s helikoptérkou jsme se taky slušně vyblbli - je fakt, že vydrží neuvěřitelně, dokonce nám bokem proběhla pod autem a fakt jí nic není:-) Akorát nevím jestli je s ní něco v nepořádku už od koupě, nebo jsme leplové. Nedokázali jsme jí donutit lítat do těch směrů co chceme mi, lítá si tak nějak sama. Nemáš nějaký osvědčený postup, jak zkontrolovat vytrimování, nebo to, že všechny páčky fungují jak mají? Je fakt, že jsme se nikde ani nedočetli jak se správně lítá s heli, takový to když chcete zatočit doprava, musíte mít tolik plynu, takovou výšku a takhle udělat manévr...
|
|
|
V podstate jediny co se da udelat, je zatizit spicku, respektive presunout teziste vpred. Nejlepsi je nejaky tenky dratek (aby precnival cca 3-4cm) zapichnuty do spicky, na konci zavazicko (treba vrstvit prouzku izolepy az dosahnes idealniho pomeru). Lepit prilozene vyvazovaci samolepky primo na cumak je na prd, protoze je potreba dost velka zatez a zkracuje se doba litani. Trimovani na ovladaci mi funguje dobre..?
|
|
|
Jakou helikopteru jste si poridili? Koukal jsem se po kramech a prijdou mi dost krehky... Muzete nekdo dat odkaz na tu "odolnou jaxvina"?
Skylady mam ted na skrini s 3x rozsekanyma kridlama. Bohuzel pri brutalnich padech se mi asi nejak rozladilo radio a ted to obcas zataci samo - docela vopruz...
|
|
|
Ad rozladěné radio: po brutálních pádech se není co divit, je to křehká elektronika. Doporučuji nechat prohlédnout panu Hnízdilovi, než se stane malér (takové neovladatelné letadlo, byť jen větroň, se může stát nebezpečnou zbraní).
http://www.rcservis.cz/
|
|
|
Koukam, ze v posledni dobe si kazdej kupuje RC model;) Mne to popadlo asi pred mesicem, vybral jsem Cinsky set Accipiter Badius ( www.jr-models.cz/index.php?&desktop_back=eshop&action_back=&id_back=& desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=4). Vlastnosti, kvuli kterym padla volba na nej jsou:
. 35Mhz
. rozpeti (o neco vic nez Bellanca)
. dvojite vzepeti kridel (lepsi stabilita)
Co jsem ocenil dale je cena nahradnich dilu a prislusenstvi - nahradni batterypack za 250,- a tak podobne.
V letani jsem byl o neco uspesnejsi nez DF, jedina "praxe", kterou mam je x hodin v Interceptoru (Amiga) a F29 Retaliator (286, DOS) - nutno ovsem dodat, ze pred cca 15ti lety.
Napoprve jsem pouze nalomil kridlo - preletal jsem kolem lesa a prudky zavan vetru mne poslal do kere - tohle spravila pruhledna lepici paska s "texturou" ( www.pattex.cz/produkty/pattex-powertape.html). Zaroven jsem oblepil i nabezne hrany, ktere jsou docela nachylne na poskozeni (kridlo je z polystyrenu, na vrchu je folie, bohuzel folie je ze dvou kusu a hrany jsou nechranene). Pak se mi jeste podarilo pristat na motor, zarazil jsem vrtuli o neco dal a zacala drhnut u upevneni motoru, to vyresil nuz a posunuti vrtule na spravnou polohu. Zatim jsem to vic nerozbil, letam i nad sebou, za sebou (samozrejme se otocim, kdyz letadlo proleti kolem), pristavam taky bez vetsich problemu. Minulou sobotu jsem byl letat v mirnem vetru, da se i tohle, ale AB je podmotorovany a neni to zrovna legrace.
Preju vic stesti do budoucna;)
|
|
"- při jedné soutěži v orientačním běhu se nám cikán pokusil hacknout auto. Nepochodil."
Přidej nějaké detaily! :oD
Bráška před nedávnem poctil Roma boxerem když se mu dobýval do 120ky, podotýkám, že to bylo kolem 14hod, před poštou, pod dohledem kamer MP a parkujících taxíků. (prostě mu jednu natáhnul, sebral těsnění do okna, nechal Roma sedět na zemi a odjel...)
|
|
|
Nic, žádný rasově motivovaný násilí, žádný pohovor s panem Glockem, přišel, podíval se do auta, znechuceně vyhodnotil můj sociální status, usoudil, že jsem white thrash a odjel na podezřele zánovním kole pryč.
|
|
Pro nas, co letaji pouze jako pasazeri - co znamena treti osa, ctvrta osa? Diky.
|
|
D-Fensy, to je dobry, nedavno jsem si koupil dvojce Bellancy, Sky Lady - stejny vyrobce a vybaveni, akorat Sky Lady ma slabsi motor a konstrukce vetronovita (bez podvozku, sklopna vrtule). Jinak stejnej cinskej set v krabici se vsim vsudy. Sel jsem ale na to obezretneji po dlouhem rozhodovani (bellanca, skylady, accipiter a nejake nove dalsi sety). Proc nakonec SL a ne Bellancu (jine moznosti neumerne drahe nebo s nestandardnim hrackovitym vybavenim a ovladanim):
1. SL muze letat pomaleji a je stabilni pri bezmotorovem letu.
2. Dily ve SL jsou spravne dimenzovane, u Bellancy odchazi poddimenzovany regulator motoru (zkratka zhori, protoze neni na odbery toho silnejsiho motoru - je uplne stejny jako u SL se slabsim motorem).
3. No a v neposledni rade diskusni fora - Bellanca je pro zlost, SL lita bez vetsiho stelovani a neodradi zacatecnika od pokracovani v model.letani s lepsimi modely a vybavenim.
Pri koupi SL jsem si koupil druhy baterky a pocitacovy simulator. SIMULATOR (v podstate stejnej vysilac, akorat misto anteny z toho couha kabel do USB a program do pocitace - http://www.flying-model-simulator.com/) JE DULEZITEJ aspon pro prvni nacviky typu "kdyz zatacim, potlacim vyskovku", hladka pristani, letani pred sebou atd. hernim joystickem se to moc nahradit neda.
Prvni let jsem jel pro jistotu na modelarske letiste, kde se me ujal mistni matador, vse zkontroloval, vysvetlil zakladni zakonitosti (ktere jsem mozna vedel, ale neuvedomoval) a zaletal. Az vysoko ve vzduchu mi predal rizeni a komentoval chyby.
Vysledek? Musim zaklepat, zadna havarie nebo nepodarene havarijni pristani (akorat zarez do kridla od stonku pri rychlejsim pristani do vysoke nesecene travy), zadny problem a to letam skoro kazdy vecer pri klidnem vetru. Proste jsem dobrej, zatim zadna oprava :-) Ne, letam obezretne, z letadla mam respekt, do velkeho vetru se nepoustim, vsechno kontroluju pred kazdym vzletem, lopingy a ostrejsi zatacky delam ve velkych vyskach, pristavaci manevr klidne zopakuju kdyz se mi nezda priblizeni.
Bellanca mela vyhodu v tech pridelatelnych kridelkach, coz ale taky uplne neplati (http://skylady.blog.cz/0610/montaz-kridelek).
K tomu ovladani plyn/smerovka: delas chybu, kdyz to menis. To jsou standardy / mody. U nas je rozsireny Mod 1 (resp. Mod3 jak pisou u pelikana), kde na prave ruce je u plynu prave ta smerovka, na leve kridelka (a vyskovka). Menit to je akorat zbytecny problem pri precvicovani, kdyz ti nekdo pujci soupravu. No zkratka uz to nejsou takove hracky a kazdy pad boli (penezenku a stoji to cas). Bud rad, ze jsi nezacal s vrtulnikem, to jsou sakra drahy zacatky.
|
|
Dobrý článek. Určitě je to zábavnější, než lítat na PC, i když
ani tam to není bez problémů.
Chtěl bych mít ty peníze, kolik by stála ta letadla, která jsem rozbil při přistávání ve FU II...
|
|
Výborné, je to jako mé začátky.
První model byl EasyGlider Electro od Multiplexu, kupovaný z druhé ruky. První létání vypadalo tak, že hod, looping a brázda v poli. Ještěže baterky byly v překrytu kabiny, takže se maximálně katapultovaly před éro, ale nebraly sebou serva, prijimač a regulátor, které jsou jinak v cestě. Takových hodů vydržel EGE asi 8, pak se zlomil trup.
Za týden oprava a další pokus. Několikrát se opakovala situace z minula, až asi na šestý pokus jsem nějak udržel éro ve vzduchu. Kochal jsem se asi 20 minut, troufal si stále dál a výš, až jsem v opojení zapoměl na vedení vvn cca 200m ode mě. EGE si brnknul o vedení, roztočil se kolem svislé osy a pak to čumákem zapíchl do země. Výsledek - uvolněná serva z lože, popraskaná motorová přepážka.
Takže další oprava, tentokrát hodně provizorní, protože plánuju koupit nový trup a hlavně to přestavět na nějaký stříďák.
Další týden se nechávám ukecat synovečkem, že půjdem lítat i když fouká dost nechutně. Vítr se na chvíli tiší, tak jdem na to. Hned na první hod to letí přímo krásně a já si jen nadával, co jsem to dělal předtím za kraviny, že to tak nešlo. Zkouším i nějakou jednoduchou rádoby akrobacii, EGE poslouchá jak hodinky. V tu chvíli se zase zvedá silný vítr, navíc nárazový a začíná zápas, kdo z koho. Jeden poryv s tím hodí nahoru, druhý dolů, otočit letadlo po větru znamená změnit motorový větroň v raketu, ani vysunuté brzdy nepomáhají. Pak přišlo to, co muselo přijít: poryv převrátil éro na záda a dolů a bylo vymalováno. Trup zlomený na 4 místech, čumák doslova vybouraný a uhlíková výztuha křídla, která vydržela i nejedno šlápnutí rozdrcená uprostřed doslova na jednotlivá vlákna. S podivem, že to vydržela baterka, vrtule, motor i serva. Mám už objednaný nový trup a mezitím jsem koupil Cessnu C-182 od Art-Techu. Je to stejná kategorie jako Bellanca, jen tohle nebyl set, ale díly v rozsypu, protože RC vybavení mám své.
Bohužel, pokaždé, když už mám volnou chvilku, tak venku příliš fouká, takže k zalétnutí jsem se ještě nedostal...
Nicméně bych jako další éro po Bellance doporučil EGE, létá opravdu pěkně a pokud s tím někdo neotlouká zem jako já, tak si nechá i hodně líbit.
A k tomu rozložení ovládání: díky zvyku z různých simulátorů jsem nebyl schopen letět s RC s výškovkou a směrovkou na jednom ovladači a musel jsem přepnout do módu 2, nebo-li plyn a směrovka vlevo, výškovka a křidélka vpravo. Z toho je vidět, že pro každého je úchylné něco jiného :)
|
|
"...Pokud má někdo nějakou pozitivní zkušenost s nějakým modelem, nechť se neváhá o ni podělit...."
Pluto.
Rádiem řízený model s motorem o objemu 1-1,5 ccm, ovládání směrového kormidla jednokanálovou RC soupravou s vybavovačem (servo) elektromagnetem.
Hornoplošník o rozpětí 1000 mm, navržený panem Jiřím Černým z Příbrami mi sloužil od roku 1978 až do podzimu 1986.
Nyní odpočívá za sklem staré kredence, zbaven pohonné jednotky (dříve Jena 1 ccm z produkce NDR, později tuzemský MVVS 1,5 D).
Průměrná doba jednoho letu se pohybovala dle naplnění nádrže od 4 do 10 minut.
Vzhledem k jedinému ovládanému prvku vyžadovalo řízení citlivé brnkání na tlačítko klíčování nosné vlny, aby se stroj pomocí kmitů kormidla dovedl tam, kam bylo třeba.
Sestupnou levou spirálu bylo třeba provést dlouhým podržením klíče - byla nutnán k udržení stroje v přijatelné výšce.
------
No nic, to je jen pohled do historie :))
|
|
|
Zapomněls na Apolo a Kosa od Fary,CauP
|
|
|
Tady u nás byl hodně rozšířen o něco větší Centaur, zpravidla na 2,5 ccm a 1-4 kanály.
|
|
|
Jezis Apolo (nebo Apollo) no to jsem mel taky :-) na 2ku motor a na 2 kanal...na plny knedlik to litalo do vysati nadrze a pak rychle dolu. Seslo starim a skoncilo na ohynku :-)
|
|
|
Pro pokrocilejsi piloty bych rad zminil F3A model s rozpetim 1450mm RAPÍR 40. Jedná se o velmi povedený akrobat české konstrukce, lze snad dodnes zakoupit "v rozsypu". Jeho letové vlastnosti jsou opravdu velmi pěkné. S motorem 7,5ccm s ním jde zalétat snad vše vyjma visu, na který jsou samozrejme veskera kormidla pomerne mala.
|
|
Myslím, že příští recenze by měla být na letoun Kaňka.
Jsem zvědav, kolik chyb by na něm D-FENS našel :-)
www.rcm-pelikan.cz/index.php?kategorie=22&zbozi=29
|
|
Ahoj. Asi nebudes chtit klidne letani, ale presto mi to neda - testni od reicharda vetrone se jmenem elektrotrener. Zde odkaz - http://www.reichard.cz/cz/_trener.htm
Leta skvele a je hodnej.
|
|
|
Ten se mi dost líbí. Jestli rozstřelím Bellancu po třetím MLU, tak se do něj vrhnu.
|
|
|
Na jednom z uvedenych odkazu jsem zahledl i Northropp B2 Spirit s rozpetim 70 cm asi za 1600 Kc... Byt podobne blbnuti mym hobby, jdu do toho.
|
|
|
Zjistil bys, že pro začátek je lepší letadlo s klasickým uspořádáním, než samokřídlo.
|
|
|
Ještě že se k tomu vracím - ty stránky, to je skutečně požehnání.
http://www.reichard.cz/cz/_k2.htm
A co dvouplošník s převodovkou? To by mohlo lítat hezky pomaaaalu.
|
|
|
Docela se mi to zamlouvá... to je komplet set?řízení, model, atd? nějak sem to tam nenašel...
|
|
|
Na zacatek se radeji rozlitej tim elektrotrenerem - jde dobre prestavet a jdou k tomu dokoupit kridla na divocejsi poletani. Sam s tim doted litam - a takova hodka v termice cca 200-300m vysoko je super. No uvidis a 1500,- taky neni moc. A mozna Ti tam pujde elektronika z bellanky. P.S. pokud budes chtit nejake informace, tak Ti poslu svuj mail
|
|
|
Čekal jsem, jestli se zapojíš do diskuze.:-) R.
|
|
|
K2 sem mival kdyz sem se ucil ridit letadlo s kridelky. je to hodny, lita to pomalu a je to skoro nerozbitny - akorat vykonu neni nazbyt.
|
|
Zacatecnickemu rozbijeni letadel se pry da vyhnout porizenim simulatoru. RC se pripoji k pocitaci a nekolik minut/hodin se s tim trenuje. Clovek usetri prvnich par (casto nejhorsich) padu.
|
|
Kukuřice... Meresjev, ten obzvlášť...Pobavil jsem se. Kámoš pořídil takový nějaký podobný, ale obří letadlo, pro děti jako, při prvním letu se odpoutalo z dosahu vysílačky a mizelo přímým letem do relativně obydlené oblasti, chvíli ho sledovali autem.. asi nikoho nezabilo.. Muselo letět i kolem Paroubkovy chalupy v Jizerkách.. bohužel nic.
|
|
Na konci článku odkazovaný WingDragon Sportster NEBRAT, je poměrně dost citlivý na špatné zacházení. Konstrukce není dost promyšlená - uchycení výškovky/směrovky šrouby skrz polystyren není nárazuvzdorné.
Velmi dobrý a "ochodný" model je Multiplex Easystar ("Winner of the Most Recommended 1st Plane Award 2005-2006") jehož levná čínská verze se jmenuje WildHawk a mají jí např. na www.jrmodels.cz
K EasyStaru existuje poměrně dost modifikací včetně toho bombometu - http://www.mpx-easystar.de/
|
|
|
Jo a ještě - polystyren (EPS) je na letadlo nevhodný, protože se tříští do hromady kuliček. Lepší jsou materiály označované EPP / Elapor / EPO - jsou pružné a při extrémním namáhání čistě prasknou. A lépe se lepí, nejsou tak citlivé na poleptání.
|
|
postupnym vyvojem jsem prisel na stejne upravy, odebrani podvozku i ostruhy, nalepeni balzovy vyztuhy v oblasti kabiny (kridla i baterka drzely lepe) potom vetsi baterky protoze to proste neni ono hodinu nabijet a 10 minut litat, tak došlo na zvětšení plochy křídla a spalovák do toho, 1,5ccm staci bohate, pokud poradne zarvu tak se slozi kridla, takze dalsi vyztuhy do kridel, uz je to težké jak prase, ale furt to lítá. mam pripraveneho sonica od stejneho vyrobce, ale zatim na to nemam odvahu, je to už celkem velka vec, mala rada, ale na to jsi uz asi prisel sam, nema cenu stavet neco, pokud neumis opravdu dobre litat, teda pokud nemas cas to potom porad spravovat. purex neni vsechno :)
|
|
velmi jsem se zasmál,a připomněl si pionýrské začátky,tehdy ještě v klubu pod záštitou Svazarmu (jinak nešlo sehnat téměř nic,od balzy-ano,tehdá v pravěku se stavělo z z toho lehkého dřeva-po palivo do motorků..) Vzpomínám jak mě vedoucí,jako jediné mladé ucho v klubu,učil létat na propojených soupravách,a když jsem něco zkonil (což bylo skoro pořád) zařval,já dal ruce vzhůru a on to napravil.Jenže pak se zapovídal,nekoukal a já si chtěl s letounem s plováky střihnout mezipřistání na rybníku,u kterého jsme cvičili,že prý do vody to bude lepší,kdyby náhodou.... No,nebylo.Nějak jsem popletl plyn a výškovku,a místo elegantního dosednutí na motor bublající na volnoběh to nad hladinou zahřmělo,ozvalo se zasyčení jak když U-Boot vypouští balastní nádrže a na hladině se houpalo pouze horní křídlo... Tenkrát jsem hodil soupravu na zem a zdrhal,než stihla přiletět facka :-)) Éro vytáhli chlapi,vody bylo po kolena,ale to bláto... Musel jsem si půjčit u rodičů,a večer platit pivo :-)) Jo,letadýlka pro radost.Naučil jsem se pak dobře spíš s větroněm,můj poslední byl svahový,3,20m rozpětí,křídlo polystyrenové jádro potažené balsou,laminátový trup,a 2kanálová souprava.Přeju další prima zážitky,o které se doufám zase podělíte :-))
|
|
Vitam v klubu modelaru-zacatecniku. U mne zvitezila Skylady, vetrovnejsi segra bellancy. Vrele doporucuji upravu vysilace dle http://skylady.blog.cz/0602/pripojeni-vysilace-k-pc-simulatoru
ve spojeni s Aerofly pro Deluxe setri cas i penize.
Jinak RC modelrstvi opravdu doporucuji. A purexem od te doby co modelarim lepim temer vse :-)
|
|
skvělý článek,který pohladil po duši
|
|
Kdo uz ma za sebou zacatky se setem (at uz dopadly jakkoliv) a chce jit dal, tak doporucuju vykaslat se na dalsi set a nahradni dily a koupit normalni RC soupravu (treba i pouzitou, Hitec Flash napriklad) a k tomu samokridlo. Cenove to vyjde asi jako set. Ja jsem mel Toro a havaroval jsem tak 30 - 50 x nez jsem se naucil litat. Je to prakticky nerozbitne a kdyz uz se neco po hodne tezke rane stane, opravi se to snadneji nez era ze setu.
|
|
treba FMS: www.fms.unas.cz
Diky nemu jsem se naucil aspon zaklady páčkování a rozmlacenech modelu bylo jenom malicko.
|
|
Doporucuji zacit s vetronem - elektrolet napr. Filip, krasne ero
a pekne lita. Motorovy model neni pro uceni dobry, napred je potreba zvladnout prostorovou orientaci a ovladani. U motoraku na to neni cas.
|
|
|
Vetron ma zpozdene reakce a spoustu zacatecniku to mate. Mysli si, ze to nereaguje, vrazi tam plne vychylky a maler je na svete. Bez predchoziho treningu na simulatoru vetron rozhodne nedoporucuju.
|
|
no zkoušel jsem taky modelařinu, pokud mohu doporučit celkem dobrý je model Fit 1800. není to sice RC model ale za to je skvělé slyšet hučení motoru ;-). celé je vlastně ze dřeva a opravy jsou celkem snadné... ;)
|
|
je to vetron s elektromotorem. uz pomerne vetsi (tusim cca 130cm rozpeti) a tudiz uz to neni takova ta neposedna moucha. motorem (fakt je silnej - na plnej plyn se s tim prakticky neda letet) se to vytahne do luftu a pak uz se to tam jen udrzuje. vyhoudou je, ze to vydrzi ve vzduchu podstatne dele. taky to prakticky nejde z te oblohy sundat. pokud mas dostatecnou vejsku a cokoliv v ovladani podelas, proste se to srovna samo. nahradni dily na to jsou dostupne v pohode. letadelko si take zazilo nekolik trisknuti o zem a vydrzi fakt dost. z uprav bych doporucil kompletne zafixovat ulozeni vseho uvnitr trupu.
letu zdar :)
|
|
dfensi, pokud se chces ucit letat tak doporucuju jakykoliv model z produkce firmy Telink. Vyrabi modely z EPP ktere jsou prakticky neznicitelne. Ja jsem zacinal se samokridlem tornado. zazitky: Pod plnym plynem z 10m do zeme->nalomene loze motoru-> 5min prace s purexem, hodina odpocinek pro lepidlo a znovu do vzduchu.
|
|
Začínal jsem podobně s RC setem Accipiter Badius (tehdy za 3.199,- Kč) a musím říct, že pro rozhodnutí, zda v mém případě má cenu se letadýlkům zkoušet věnovat nebo raději na nic nesahat, byl naprosto ideální. Dokonce vše ve zdraví přežil a dnes již brázdím vzduch několikanásobně dražšími hračkami. Zde je jedno nostalgické video z mých polystyrénových začátků http://www.youtube.com/watch?v=lnsLkCPWiZQ
|
|
Ahoj,
píšou to snad všude tak v tom duchu začnu i já. K prvním letům je dobré přizvat zkušenějšího kolegu. Zalétá nové éro, poradí... :-)
Začít úplně sám z nezalétaným modelem, bez zkušeností je dobrá frajeřina, ale taky super způsob jak získat zkušenosti, které jinak nezískáš :-)
O jednoho radílka víc :-)
- jak to vypadá ? : chceš se s tím naučit lítat nebo chceš, aby to hezky vypadalo ? nauč se lítat na nějakém nerozbitném modelu a pak uvažuj o modelu, který zaujme.
- vylomený podvozek, vylomené cokoli jiného: potřebuješ ten podvozek ? resp. potřebuješ jeho hmotnost (+ hmotnost té výztuhy) a odpor při letu ? Odstraň vše nepotřebné.
- volba modelu: podle mne jsi zvolil dost blbou cestu. Stejnosmerný motor + težký osmičlánek + celkem křehký model. Ve vzduchu to jistě vypadá moc hezky, ale k čemu to je, když to letí jen pár minut (vteřin?) ?
Já jsem nedávno hledal něco co nedělá rachot a je nenáročné na prostor. Od RC házedel (zavrženo) jsem získal informace o modelech pro halovou akrobacii. Model je celý vyříznutý z tvrzeneho polystyrénu (EPP) nožem na koberce a slepený sekundovým lepidlem (jedno odpoledne). Pohon obstarává střídavý elktromotor a baterie Li-Pol. Celé to váží do 350g a v podstatě to můžeš i pošlapat :-) Používám baterie 1500 a 1700 mAh a doba letu je okolo 30 min.
Kdyby jsi měl zájem, pošlu podrobnější info.
Plánky (PLÁNKY SLOW, EPP): http://www.rc.nareks.cz/download.htm
Motor (AC NANO XT (20/7/20)): http://www.horejsi.cz/czech/index2cze.htm
- RC simulátor: dobré pro nacvičení základních návyků ovládání (letadlo letí proti tobě, na zadech apod.). Prostě připojíš vysílač k PC a lítáš. po havárii nic neopravuješ, ale pustíš simulaci znovu :-)
|
|
No pokud chceš řádné letectvo tak pouvažuj spíše nad tímhle :
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=forumdisplay&fid=7
pohon se s trochou chemie dá docela úspěšně vyrábět levně i doma a obzvláště amíci v tomhle dělají zázraky :-)
http://www.polecataerospace.com/1_16_scale_soviet_n1.htm
|
|
Kdysi na střední škole jsem taky kutil něco do upoutanců. Pak nebyl čas a peníze. Časem se poměr obrátil, že jako byli i nějaké peníze a čas jsem si dovedl uvolnit a koukal jsem po nějakém RC v ceně do 5tis. A dozvěděl jsem se, že za stejnou cenu lze pořídit kurz na paraglidovo křídlo. Tož už nemodelařím, ale do vzduchu tahám vlastní zadek.
Donedávna jsem si myslel, že jsem zvolil dražší koníček, ale postupně zjišťuju, že pro některé modeláře je suma cca 100tis Kć, na které mě můj kobylek (cca za 7 let) přišel, vcelku směšná suma :-)
|
|
|
I já nalítal hodně kruhů s upoutanci, vůbec to nebylo špatný. Oproti RC člověk cítil, co éro dělá. Stačil k tomu malý plácek a dělalo to skvělý kravál. Dnes je pořízení RC modelu výrazně snažší, než dříve postavení upoutance. A s elektrikou se dá taky lítat kdekoli, kde je místo.
Jinak si osobně myslím, že na učení je nejlepší motorizovaný (dnes elektro) větroň. Pro Dfense tedy ta Skylady.
|
|
Taky jsem zkoušel RC letadýlka, ale vůbec jsem neměl cit pro ovládání. Taťulda starý modelář se pořád smál a pořád mi pomáhal stroj dávat do kupy, až to jednou nevydržel, zkusil si to a Stukamanévrem letadlo rozsekal totálně. Tak jsme se shodli, že si pořídíme radši lodičku, ale náš vysněný model je mimo cenové rozpětí, které jsou naše drahé polovičky ochotny investovat (viz. http://www.rchobby.co.uk/radio_controlled_battleship_km.html)
Asi založíme tajný fond, uvidíme jestli se k tomu někdy dostanem.
|
|
Ahoj D-Fensi,
klikni si na nasledovnu linku a mozes cerpat inspiraciu. Tie kusky,co predvadza ten chlapik s tym modelom, su jednoducho uzasne. Prajem ti pevne nervy a vydrz pri lietadielkach :)
http://fun.rado1.cz/Video/pilotaz.wmv
|
|
|
dost dobrý video, btw nevíte někdo, co to je za éroplán?
|
|
|
Kdyz tohle uz neni letadlo. Ja bych spis radsi
http://video.google.com/videoplay?docid=-1935488297431719090&q=f14+rc&total=74&start=0& num=10&so=0&type=search&plindex=0
|
|
Mel jsem taky Bellancu. Z ni vsak nadale je pouzitelne jedine radio, prijimac a serva. Dokup si stridavy motor a regulator v setu kolem 1000Kc a nejakou LiPol baterku kolem 2000mAh.
Pak uz staci z www.parkjets.com udelat nejake pekne ero, treba F15 a je to lepsi poletani :)
|
|
|
Jestli model proudoveho letadla tak alespon s elektrickym dmychadlem a nejlepe s modelarkou turbinou!
|
|
Diky za super pocteni, uz dlouho jsem se tak nenasmal :-D. Z vlastni praxe bych urcite doporucil potrenovat na simulatoru (mimochodem rcm-pelikan prodava jeden, ve kterem je i bellanca). Da se s nim nacvicit i (zatim uspesne) letani ve vetru s poryvy. Po trojim vylomeni jsem odmontoval podvozek, polepil spodek trupu a nabezku kridla vyztuzenou lepici paskou a sedam rovnou na bricho. Vymenil jsem taky unasec vrtule (a s nim samozrejme i vrtuli) za gumickovy - pri narazu vrtule seskoci a neznici ti motor (ohnuta osicka, utrzene cele loze apod.). A jeste jsem na cumaku zvetsil otvory do trupu, aby dovnitr proudilo vic vzduchu a stacil se jakz takz uchladit regulator.
|
|
|
ExtraTuning průduch pro chlazení regulátoru jsem vyrobil včera. Regulátor byl po nějakých 10 min letu horký tak, že jsem na něm neudržel ruku. Včerejší večerní let byl mimořádně příjemným zážitkem, začíná mě to bavit.
|
|
Jelikož jsem se před dvěma lety pustil do modelaření, shrnu své začátky. Rozhodně jsme nezačal tak hekticky. Napřed jsme pořídil vysílač, ubastlil interface a naučil jsem se létat a přistávat na simulátoru. Pak jsem pořídil akrobata Algol. Velmi hodné a řekl bych i pro začátečníka vhodné letadlo z EPP ("gumový" polystyren). První let jsme uskutečnil zcela sám na opuštěném letišti. Nelétali ani ptáci. Bylo to tím že foukalo asi tak 20m/s. Což mě jako začátečníkovi nevadilo. Po vypuštění model sám změnil směr a po větru havaroval asi půl kilometru daleko. Nechápal jsem co je na modelaření tak krásné. Trochu poučen, jsem po opravách začal znovu létat. Na 50%. Každý lichý let jsem lehce havaroval (nechápu proč zrovna lichý, ale bylo to tak). Přehlédnutá triangulační značka, přehlédnuté dráty jakési antény, pokus o nožový let, přehlédnutý pes (nehavaroval, ale byl aportován) .... Opravami Algol ztěžknul, ale byl vyztužen spoustou uhlíkových trubek a defakto se stal nerozbitný. Před většíma katastrofama mě zachránil zmíněný simulátor, který tímto vřele doporučuji.
|
|
|
Nechápu proč místo "jsem" píšu "jsme"
|
|
|
No jo, to je legenda. V dobách, kdy jsem ještě navštěvoval diskuse na Mojehobby.cz (než se to tam zvrhlo v bohapustou žvanírnu) to bylo nosné téma. Algol + Tornádo milionkrát jinak... :-|
|
|
Moc vtipný článek, skoro jsem se u něj viděl. Já jsem si pořídil, jako naprostý začátečník, EasyStara od Multiplexu. Jeho hlavní výhodou je, že má vrtuli nad křídlem a jde o tlačnou vrtuli. Při pádu se tedy nic nemůže stát motoru ani vrtulce. Letadlo má rozpětí 1,4 m, takže je dosti stabilní a fakt moc hodné. Na učení naprostý ideál! Každá škoda se dá napravit pomocí vteřiňáku a aktivátoru ---> za 1 minutu člověk zase létá. To je vše. Good luck!
|
|
Asi sem stará škola, ale tohle už není žádna modelařina. Mít letadlo hotový za hodku, to je spíš tak pro decka. Já sem zvyklej u stavby prosedet i nejakej ten tejden. Protože i cesta může být cíl. Holt doba je taková, máme málo času tak se všechno kupuje v celku.
|
|
|
Jsou dva základní druhy modelářů - jedni se vyžívají ve stavění a často se pak věnují statickým modelům, druzí rádi funkčnost a stavění je pro ně jen přípravný krok (a pochopitelně spousta poloh mezi těmito extrémy). Nevidím na tom nic špatného.
Pravdou ale je, že o svůj první létající RC model (klon Farovy Citabrie s vlastním větším křídlem) jsem se při létání sakra bál a tomu odpovídal i styl učení se, což je proti dnešku dost rozdíl. Dnes je vcelku jedno, zda člověk s polystyreňákem flákne o zem - buďto se nic nestane, nebo se to opraví za večer, nebo se koupí a za dva večery postaví nový.
Jinak jednu LCVP lodičku mám rozestavěnou asi 3 roky a mateřskou LPD plánuju ještě o něco déle (omluvou mi budiž, že minimální velikost je 6 metrů a obecně to nebude legrace).
|
|
|
6 metrů ?!? To je vtip? Tuším, že asi není. Ale to bych chtěl vidět ve finální podobě! V tom by skoro člověk mohl jet na dovolenou jako v hausbótu, ne? :-D
Držím palce ke zdárnému dokončení a doufám, že váš výtvor někdy někde uvidím...
|
|
|
Spletl jsem se, v měřítku 1:17 to vychází na necelých deset metrů (originál má 166). Uvažovali jsme i o 1:35, ale pak by autíčka a tanky do vyloďovacích bárek vycházely moc malé.
Zatím to vypadá na nějakou nafukovací konstrukci, řízenou uvnitř schovaným člověkem, nebo lehkou příhradovou kostru okolo relativně malého plovoucího tělesa a nějaký potah. Asi zkusíme sehnat nějakého sponsora, který se podobnými věcmi zabývá, různé nafukovací reklamní nesmysly se vidí dost často.
Výhledovým cílem je výhra na MS v kategorii F6. Pokud se to monstrum vejde na vodní plochu, kde se soutěž bude konat, myslím, že je to cíl poměrně realistický.
|
|
|
Tak až se vám to podaří zrealizovat, doufám, že se někde na stránkách DF (případně "keny82@seznam.cz") zmíníte, kdy a kde bude vaše dílo k vidění ;-)
Fakt bych se rád podíval.
|
|
Do začátků je asi nejlepší volba Easy Star vod Multiplexu. Je to děsně hodný éro a navíc bytelný (elapor). I když i to se mi povedlo rozflákat, ale purex je všemocný lék (skoro) :). Křidýlka doporučuju, až budeš fakt umět lítat se směrovkou a vejškovkou.
|
|
To bylo opravdu moc pěkné.
|
|
Ahoj vsem,
Perfektni clanek a jak koukam, tak je modelarina stale docela popularni. Zacal jsem letat loni na podzim, tekze jen v rychlosti :-) popisu me zkusenosti.
Letani jsem odolaval cca 25 let. Muj tata je modelar a na letiste jsem jezdil jako male dite, ale nikdy jsem se do toho naplno nepustil. Narozdil od Dfense jsem tedy mel spoustu teoreticky znalosti (jak se leta, co v modelu je a jak to funguje atd..).
Vlastni letani jsem zacal zakoupenim USB vysilacky a zatimco jsem hledal vhodny model, tak jsem mesic piloval let, pristani, dale akrobacii atd... Mezitim jsem dosel k zaveru, ze me prvni letadlo bude hornoplosnik s kridelky. Po nejake dobe stravene na internetu jsem zavrhl pripravene sety, pro hodne rozporuplne zkusenosti jejich majitelu (nekomu to leta, nekomu ne) a rozhodl se pro Multiplex Mini Magister nebo E-Flite Cessna 182. Nakonec na sklade byla Cessna ( www.e-fliterc.com, u nas www.astra-model.cz) a tak jsem si ji odnesl domu (MiniMag je asi lepsi volba, protoze je z Elaporu, kdezto tahle Cesna je z Depronu, ktery toho moc nevydrzi). Od kolegy v praci jsem zakopil nekolik let starou Futabu FF-6, od taty pujcil prijimac, koupil jsem ctyri microserva E-flite S-75, stridak AXi 2217, regulator Jeti Spin 33 a Li-po 2S 1700mAh. Letadlo ma rozpeti cca 1m a hmotnost byla tusim kolem 700g.
Diky ztravenemu casu na simulatoru (AeroFly Deluxe, prvni model Multiplex Magister), trval prvni let cca 15min, ale opravam po pristani jsem se nevyhnul (vterinak + nova vrtule). Opravoval jsem jeste pri druhem pristani (model je dost krehky), ale od te doby bez nehod. Cessna byla schopna delat vykruty (trochu do sudu), lopingy diky premotorovani "do nekonecna" a taky dokazala letet na zadech. To se ji bohuzel cca po ctyrech mesicich pouzivani stalo osudnym :-(.
Pote jsem zakoupil Mini Pulse XT - take od E-Flite. Je to balsova konstrukce (mam to radsi), dolnoplosnik se vzepetim, velke obdelnikove kridlo, cca 1100mm rozpeti. Veskerou elektroniku jsem tam dal z vraku Cessny, presel na triclanek Li-pol a zacal letat. A jsem naprosto spokojeny. Leta to paradne, vsechnu klasickou akrobacii to elegantne zvlada. Bohuzel jsem zatim dal jen tri lety (prace-jsem porad v zahranici). Ted uz mam rozhodnuto, ze dalsi model bude SebArt Katana S 30 www.sebart.it.
Doporuceni:
1) Simulator (let)
2) Simulator (pristani)
3) Simulator (nouzove pristani, vitr atd..)
.
.
10) Hornoplosnik se vzapetim a kridelky, pokud mozno kvalitni model, jehoz casti (serva, pohon atd..) jdou pouzit i v jinem modelu - muzu doporucit Multiplex Mini Magister (pripadne normalni Magister 1.5m)
11) Cokoliv - s trochou rozumu jde jiz letat se vsim (rozumne vychylky atd..)
Takze vsem modelarum "Letu zdar!!"
Honza
|
|
Hezký to článek. Já se minulé léto bavil lítáním se Skylady, koupen u RCM Pelikán. Malej větroň, na učení super, pomalý lítá samo. Přesto jsem to po měsíci bláznění na loukách odložil s tím, že ještě nenadešel správný čas. Počkám si až vyrostu.
|
|
Zdravím včechny příznivce letu. Modelařím již 5 let a poslední model je 2,6 metru velká akrobatická mašina na 80 ccm motor. Pokud chcete začít, tak radím koupit si samokřídlo od fy. Telink. Je to placatý, hodný a levný a je to celý v jednom kuse. Osobně jsem viděl s tímto modelem lítat kluka cca. 4-5 let a lítal moc dobře. Jinak se s tím dá dělat i nálet na pampelišku a podobně. Vrtuli a motor to má vzadu a tak i tvrdší střet s čímkoliv se řeší na místě vteřiňákem na polistiren a lítáte do 5 minut, za použití aktivátoru se jde do vzduchu cca. za 15 vteřin. Vysílačku si kupte už modelářskou s frekvencí 35 MHz - pokud mohu doporučit Hitec Eclipse a nebo Optic. Mám ji a jsem spokojenej.
S pozdravem Baisy
|
|
Jsem sám modelář a mooc jsem se při čtení pobavil...
|
|
Ja se ucil s Tornadem od www.telink.cz, jinak doporucuji obecne neco z EPP. Hodne to vydrzi a daleko lepe se to opravuje. Zkuste www.va-models.com
|
|
doporučuju stáhnout do pc simulator fms, poslední verzi (poslední verze nechodí na Mac-intel!?). Použít model dvouplošníku Pitts (svoji jedovatostí jako jediný velmi blízký realitě) a startovat a přistávat. Střihnout si pár hodin této pakárny. Potom přijde příjemné překvapení na poli. S eroplánem přistanete aniž budete trousit polystyrenové kuličky. Není nutno připojovat vysílač, dá se přes klávesnici. Je to sice trošku jiné, ale k pochopení principu řízení (automatizovat návyk, že se otáčí řízení při letu od sebe a k sobě, udržovat rychlost, nedostat se do pádovky atd..) to stačí. BP
|
|
No kup so nejake samokridlo , treba TORO 300 je nerezbitne .......temer.............tlacne usporadani a je tzv. hodne............
|
|
po delší době jsem brečel smíchy
|
|
Cauvec D-FENSi, pokud mohu doporucit, kup si EASY STAR. Odolna v padu, vyborne letove vlastnosti pro zacatecnika a dostupne nahradni dily (pro mne nejdulezitejsi argument pro koupu :) ) http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?kategorie=84&zbozi=1133
Letu zdar
Petr
|
|
Tak u mě článek pad vyloženě na úrodnou půdu. Jako dítko bych za takový letadýlko vraždil a po přečtení tohohle textu i inspirujících komentářů se to ve mě zase probudilo - hned jsem začal nezávazně vybírat vhodný éro! :-) Dneska jsem celkem snadno našel volně ke stažení FMS a už lítám, alespoň virtuálně a jen přes klávesnici, ale i to stojí za to. Ze začátku to nejde ale pak se to lepší a lepší - vřele doporučuju! kdybyste někdo chtěl tak ke stažení je to tady:
http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/
- přeju hezký polítání...
|
|
Ahoj,
s Bellancou osobně zkušenost nemám, pro své modelářské začátky jsem zvolil model Elektro Trenér Q www.reichard.cz/eshop/product_info.php?cPath=28_32&products_id=2873, se kterým jsem se dost vyblbnul a vyzkoušel si různé techniky oprav EPP :). S Bellancou začínal létat můj brácha a rozhodně si nestěžoval, i když je pravda, že ji okamžitě předělal na ovládání křidélek a použil výkonnější motor přes převodovku. Co jsem ale vůbec v Tvém článku nepostřehnul je zmínka o tréninku na simulátoru a to bych asi doporučil spíš, než shánění nového modelu. Říkám to z vlastní zkušenosti, protože teprve poté, co jsem Elektro Trenéra dvakrát rozbil a dospěl tak k názoru, že se s tím nedá létat, jsem zasedl na týden za simulátor a na dalších letech to bylo okamžitě znát. Já jsem si pořídil ovladač od Pelikána za 990,- Kč, ale firma JR Models nabízí nějaký ovladač už za 790,-. Oba jsou kompatibilní se simulátorem FMS, který je free a na kterém se dají ty základy řízení RC letadla naučit.
|
|
... ale co/kdo je to ta ctvrta OSA? Ja jsem pri studiu dynamiky letu poznal jen osy 3 - coz odpovida nasemu 3-rozmernemu vnimani naseho 4-rozmerneho Vesmiru.
Tak netahej Alberta Einsteina do pilotovani maket letounu.
Pises ale dobre, pis dal, rad Te ctu - a samozrejme doporucuji pratelum.
Breta, alias Zbysek.
|
|
hoj...ja si chtel poridit bellancu se servem an ahradni baterkou ale kdyz jsem cetl zkusenosti tak jsem se na to radeji vyprd...a chci si poridit EASYSTAR jako SET + nahradni baterie ma stim nekdo zkusenosti ? a ja kto vubec lita ? kdyz to ma jenom vyskouvku a smerovku ? jsem naprostej zacatecnik. jinak doposud jsem jezdil pulroku rc auto se spal motorem a v poho..akorat hodne narocny na penizky.
|
|
a jeste bych se c htel zeptat jestly ma plyn na levo nebo na pravo ? a da se to nejak predelat kdby byl na pravo tak by se mi blbe litalo
|
|
Vážený D-Fensi, ačkoli na tento web chodím již nějaký ten rok a občas se skvěle bavím, tak jsem v roli spíše tichého pozorovatele. Ale toto mne zaujalo natolik, že si dovolím reagovat.
Popis Tvých začátků s letectvím mne opravdu rozesmál a viděl jsem to v naprosto živých barvách :-) Pokud mohu něco doporučit, tak následující. Padlo zde v diskuzi dost návrhů, ale pro naprostého začátečníka a laika bych zvolil něco většího, stabilního, pomalejšího a odpouštějící nováčkovské chyby. Jako velmi vhodný se mi z vlastní zkušenosti jeví elektrovětroň Filip a to konkrétně v nově prodávané verzi 400 Light
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?kategorie=24&zbozi=1711
Je to skvěle zpracovaná rychlostavebnice o rozpětí 1.700 mm s perfektním profilem křídla s dvojitým lomením uší, což zajišťuje bezvadnou stabilitu letadla. Průměrně zručný člověk to dokáže dát dohromady za dvě odpoledne. cenově to vychází i s kompletním vybavením - radio nepočítám - taky dobře. Použil jsem motor MIG 400 3 Lixx 6 - 12 V pro pozdější možnost napájení LiPol články, regulátor JES 20, přijímač HFS 05MS 5 kanál, serva standart HS 55, sklopnou vrtuli Aeronaut 6x3 a akupack NiMh GP 1300 8 článek 9,6 V. Celkové náklady byly cca 5.500,- Kč. Radio používám čtyřkanál, ale to bys mohl využít to od Bellancy. Létá to i za silnějšího větru do 10m/s bez větších problémů a umí to využívat i velmi slabou termiku. Při větším stoupáku je skoro strach, že to ulétne, protože leze nahoru jak po schodech a občas je nutné to i tlačit dolů. Není problém dosahovat s tímto vybavení až hodinových letů. Při použití LiPol aku by to asi mohlo kroužit nad hlavou do aleluja. Takhle je člověk limitován výdrží NiMh článku a vlastní šikovností, jak často bude nutné spouštět pohon pro stoupání. Pokud by Tě to zaujalo, klidně napiš na mail, rád poradím a pomůžu.
Jinak zde často zmiňovaná Sky Lady - nedoporučuji. Je to sice hotový a poměrně laciný set, ale díky své malé velikosti je to pro začátečníka nevhodné. Je to jankovité a neposedné, vyžadující neustálé zásahy do řízení a při přetažení modelu, což je častá chyba začátečníků se to dost těžko napravuje a většinou to končí čenichovkou. Následky sis prožil sám ;-) O malých motorových hornoplošnících typu Bellanca a pod ani nemluvě....
S pozdravem Petr
|
|
Zdarec! Já začal čínským Piperem, vydržel mi tejden. Pak jsem přestěhoval serva do Bendy 280 z EPP - vřele doporučuju. Po Bendym jsem rozflákal řadu strojů, nejhezčí a slušně létající, leč křehký byl Sopwith Triplane od již zesnulého Formoplastu. V současnosti upřednostňuju stroje z EPP, velmi povedený, na stavbu rychlý a hezky létající je F-22 od EPP air force. Osazený třístovkou s převodem v tlačném uspořádání a řízen polovinami výškovky v režimu deltamix nemá chybu. Teď ale uvažuju o nějakém EPP stíhacím stroji (WWII) od LM-model. Slušná shoda s předlohou a blbuvzdorný materiál vypadají jako solidní kombinace:-)).
|
|
Dost dobrý, ale jak to mám kruci číst, když sedím v kanceláři, okolo lidi, a nemůžu přitom řvát smíchy...
|
|
ahoj. no tak jsem si poridil easystar jako rc set.
mam ji uz osazenou a sestavenou.
nahradni baterky mam 8clanek a na nabijeccce pisou ze zvladne maximalne 7clanek tak nevim jestly to mam nabijet nebo ne. a k tomu akumulatoru jsem nedostal konektor ten si taky musim koupit.
jinak nalakuju kabinu na cerno a musim taky udelat upravu smerovky ta seriova prej stoji za prd.
|
|
accipiter badius, easy glider, swift II a ted Zlin 50 LS. Chce to vydrzet, na zacatku sem accipiter nemoh udrzet do vzduchu, furt vejvrtky do zeme a dneska s nim litam jak se stihackou. bmw sou lidi co rikaj ze to pro zacatenika neni, ale AB vydrzi hrozne rany celkem bez uhony. Zaklad je KRIDLO NA GUMICKY, srouby pryc. Swift II to je samokridlo, straslivej mazec na blbnuti, nadherne manevrovatelny ve spojeni s CF2812 motorem pila :) Easy glider je osazen ROTON 150W, to co je v nem jako zajklad nebrat, to je o nicem, jinak je to poklidny politani s polovetronem, casem zacne ale viseni ve velkych vyskach nudit, ale se slusnym motorem i akrobati :)
bmw ty dva mesice ale litam kazdej den nekolik hodin denne a vikendy treba 8-10 hodin.
|
|
BC-6 nabijecka, stoji sice 4litry ale nabije uplne vsechno a rychlo, je na 12 i 220 )i kdyz do auta mam menic z 12V na 220. Kdo si mysli ze usetri na nabijecce, tak neusetri, akorat ty 4000 vyhazi za sragory, balancery atd.
nenechte se blbnout "zkusenejsima" ze stridavy motory sou "vostry". Jedina rozumna volba je 3cl. lipol + STRIDAK. vsechny ostatni nakupy 2cl a nimh sou vyhazovani penez ktery pak obrecite )akorat do AB sem si koupil 3 akupaky abych v prestavkach kdy dobijim lipoly s nim moh litat).
Jo a kridlo na AB DUKLADNE vyztuzte paskou s bambusem)nebo co to je :) ) a to jak podel tak napric! kridlo se tim neskutecne zpevni a letovy vlastnosti zlepsi!!! (podelne to udelejte tak ze ho jakoby prohnete dolu , nalepte pasku a pustte tim se vypne pasko s vlaknama do tahu, perfektne to funguje).
|
|
Pěkný článek, pobaví a rozptýlí, ale ta zmínka o autorově chuti házet bomby na Moskvu mi potvrdila jeho fašistické choutky.
|
|
Taky začínám a po uspěšně rozbitím velkým větroni jsem se rozhodl, že to chce něco menšího a hlavně z EPP. Zvítězil Junior od p.Potenskýho. Přežil už osm pádu i střemhlavý pád s následným utržením motoru, ale vždy to opravý Purex a za 20min se de zase lítat.
Moc pěkný článek trošku připomíná moje začátky.
|
|
No super jsem se pobavil a přečetl to jedním dechem. To jsem se totiž zrovna vrátil s Bellcou v troskách a článek mi zrovna mluvil z duše. Teď je zase v " nemocnici" ale už se těším jak znova poletím.Vrátïl jsem se na simulátor, stáhnul originál Bellču i s jejími přesnými vlastnostmi, udělal výstup modulace pro interfejs v origoš vysílači a trénuju.Po opravě už to musí dopadnout i s přistáním bez pohmožděnin.Zdravím vytrvalce, kteří nepovolí a lepí a lepí....
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek My letci máme polystyrenové ptáky
|