Jednoho krásného dne mi klekla moje Vectra. po krátké úvaze jsem seznal,
že oprava vozu by vzhledem k jeho hodnotě představovala mrhání finančními
prostředky. Auto jsem urychleně prodal na náhradní díly a ač nerad, musel
jsem si položit onu základní otázku každého automotoristy - tedy tu, zda
koupit ojetinu, nebo nový vůz.
Rozhodl jsem se pro první možnost. Řekl jsem si, že zásadním rozhodovacím
kritériem pro mě bude spolehlivost, s ohledem na přeplněnost našich silnic
náklaďáky všeho druhu lepší jízdní výkony než v případě Vectry a s ohledem
na blížící se příchod potomka kufr dostatečné velikosti. S mou Vectrou
1.6 16V jsem moc dobrou zkušenost neudělal, snad jen s výjimkou toho kufru.
Byl jsem s ní v servisu poměrně často, pořád jsem do ní musel lít olej
a na předjetí kamionu na okresce aby člověk hledal dvoukilometrovou rovinu
bez aut v protisměru (poznámka na okraj - Vectra měla papírové zrychlení
0-100 km/h za 12,5 s, ale dlouhé převody jí vysloveně neseděly). Kufr byl
OK - 500 litrů jsem snad zcela nenaplnil ani jednou za celou dobu jejího
provozu.
Ze srovnání ojetin mi vyšly nejlépe Toyota Corolla 1.6, Ford Focus 1.6
a Nissan Almera 1.5. Autíčko jsem nějakou dobu sháněl po internetu, v Annonci
i autobazarech, ale co čert nechtěl, nějak se mi nedařilo. Seznal jsem,
že slušná auta na inzerát jsou hned pryč a ty v autobazarech se i přes
proklamovanou tirádu typu "první majitel, nebourané, servisní knížka atd."
často honosí nepříliš lichotivou minulostí. Corolla 1.6 v požadované výbavě
se ukázala býti vzácným zbožím za velké peníze, navíc s hodně malým kufrem,
Fordy Focus mě zarazily nekvalitními plasty v interiéru a mdlou dynamikou
a Nissany Almera zase citelně chudou výbavou.
Už už to vypadalo, že koupím pěknou jetou Almeru Tino 1.8 z roku 2003,
podle tvrzení bazarníka nebouranou. Mé oko na ní neshledalo skoro žádné
vady - trochu mě zarazila pouze měněná skla na levých pravých a zadních
dveřích. Když jsem při projížďce do servisu zjistil, že byla bouraná rovnou
dvakrát, že měla ve 45.000 km měněný pístní kroužek, že má vadnou lambda
sondu a že stojí na nepředpisových pneumatikách, něco se ve mě obrátilo.
Vzrostly ve mě obavy, abych nakonec někde nekoupil šmejd, se kterým budu
jezdit akorát do servisu. Navíc jsem si v jednom autosalonu sedl do nového
auta a bylo to - chytil jsem se jako muška do pavoučí sítě. Vůně nového
auta, výhoda výrobní záruky a absence mlhavé minulosti ojetiny mě zkrátka
dostaly.
Mé priority se mírně upravily. Do popředí přešla délka záruky na vůz
(resp. lak či karoserii), následovaly nadprůměrné jízdní výkony v rámci
třídy a konečně kufr takový, abych v něm mohl složený dětský kočárek délky
100 cm položit, ne postavit. Začal jsem u Nissanu, kde mě s ohledem na
probíhající akci náhodou zaujal variabilní model Note. Odradila mě ale
skutečnost, že má užitečnou hmotnost pouhých 395 kg. Na rodinný vůz celkem
málo. U Fordu mě zarazilo neochotné chování zmrda prodejce. U Toyoty jsem
u modelu Auris doslova vyvalil oči na troufalou cenu, nekvalitní plasty
v interiéru, které jsem ve ve srovnání s Corollou považoval za krok zpět,
a na malý kufr. A pak se to stalo. Zavítal jsem do prodejny vozů KIA. Věděl
jsem, že jejich auta jsou snad s výjimkou modernějšího Sorenta velmi nespolehlivá
a bojují vysloveně cenou, ale že jejich model Cee'd je tak trochu o něčem
jiném. Snad že je prý uklohněn podle chuti Evropana v Německu a vyroben
v hypermoderní fabrice na Slovensku. Musel jsem uznat, že KIA nelhala -
motory moderní, některé z nich výkonově téměř na špičce třídy, víceprvkový
závěs vzadu, plejáda kvalitních plastů v interiéru, bezchybné slícování
plechů, záruka vysoko nad průměrem třídy a hodně dobrá výbava. To vše za
velmi slušnou cenu od nějakých 340.000 Kč včetně DPH. Zkušební jízda potvrdila
agilitu benzinového motoru 1.4 a jeho neuvěřitelnou tichost, solidní podvozek,
slušné, ale trochu přeposilované řízení a dobré boční vedení sedadel. Trochu
mě ale zarazil krátký servisní interval 15.000 km v době, kdy se někteří
konkurenti honosí servisními intervaly 30.000 km.
Doma jsem si vyhledal výsledky srovnávacích testů aut nižší střední
třídy. Zejména v podání Světa motorů mě zaujaly pozitivní výsledky Cee'du,
který ve srovnávacím testu časopisu Svět motorů předtihl i taková auta
jako Octavii 2, Toyotu Auris i (i když s odřenýma ušima) Volkswagen Golf
ve srovnatelných motorizacích a výbavách. I ostatní motoristická periodika
(magazín auto.cz, Automobil revue a některé zahraniční on-line magazíny)
vyzdvihovala kvality Cee'du a doslova pěla ódy na neskutečný posun v kvalitě
zpracování auta. Tyto testy ale nebraly příliš v potaz ekonomickou stránku
věci, tedy skutečnost, kolik vlastně bude takové nové auto opravdu stát
v prvních několika letech provozu.
Doma jsem si proto zpracoval následující srovnání, kterým jsem se pokusil
vyhodnotit náklady na provoz automobilu nižší střední třídy. Do srovnání
jsem zařadil vozy KIA Cee'd (čert vem ten apostrof), Ford Focus II, Volkswagen
Golf, Škoda Octavia II a CITROEN C4. Opel Astra do srovnání nezařazuji,
protože nechci dopadnout jako s Vectrou. Srovnání jsem zpracoval pro horizont
5 let, resp. pro ujetí 120.000 km, což předpokládá roční porci 25.000 km
(= můj případ). Základem pro srovnání nákladů se pro mě stala pořizovací
cena vozu, náklady na pravidelné servisní prohlídky ve výrobcem daných
servisních intervalech, náklady na pohonné hmoty, náklady na povinné ručení
a havarijní pojištění po dobu 5 let, resp. na ujetí 120.000 km. Porovnával
jsem motorické verze s benzinovými motory 1.4 a co nejvíce podobnými úrovněmi
výbav. V případě Fordu Focus II jsem uvažoval motor 1.6, který při daných
požadavcích na výbavu vychází v současné akci cenově lépe než motor 1.4
(?!). Cenové údaje ve smyslu pořizovacích cen jsem získal na webech dealerů
a v konfigurátorech. Uvažoval jsem aktuálně platné ceny, takže pokud je
nějaký vůz v současné době v akci, má výhodu. Informace o ceně servisních
prohlídek jsem získal v autorizovaných servisech. Koeficient amortizace,
resp. ztráty hodnoty vozu po 120.000 km provozu jsem stanovil pro vozy
KIA a CITROEN 55%, pro značku FORD 50% a pro značky Škoda a Volkswagen
45% pořizovací ceny. Tyto koeficienty jsou možná trochu mimo mísu a čekám,
že v diskusi ke článku stanovíme reálnější čísla.
* požaduji airbag řidiče i spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy
vpředu, klimatizaci, centrální zamykání, rádio s CD, palubní počítač a
úchyty ISOFIX na zadních sedadlech
** Součet cen pravidelných servisních prohlídek do ujetí 120000 km
včetně (pramen: Auto Jarov a.s., Praha - Škoda a VW, Emil Frey, Praha -
KIA, FORD Detax, Hradec Králové - Ford, INTENSYS CZ s.r.o., Praha - Citroen)
*** Výpočet vychází z kombinované spotřeby dle TP navýšené o 0,5l/100
km a z předpokladu ceny 1l benzinu Natural 95 33 Kč včetně DPH
**** Česká podnikatelská pojišťovna, Praha
***** Česká podnikatelská pojišťovna, Praha - havarijní pojištění AAR,
spoluúčast 5%, zabezpečení vozu: zámek řadicí páky, imobilizér, trvalé
bydliště řidiče - Praha
****** vzorec N = Pc*Ph+Cp+5*(PR+HP)+Sp, kde N jsou celkové náklady,
Pc je pořizovací cena, Ph koeficient vyjadřující pokles hodnoty vozu za
5 let/120000 km provozu (KIA a CITROEN 55%, VW a Škoda 45%, Ford 50%),
Cp je cena paliva na ujetí 120000 km, PR je cena povinného ručení na rok,
HP je cena havarijního pojištění na rok a Sp je cena servisních prohlídek
do 120.000 km
Výsledky srovnání vidíte výše. Prostým srovnáním nákladů na provoz
během 120.000 km najetých během 5 let vychází nejlépe KIA Cee'd, za kterou
se umístily Ford Focus a Citroen C4, s odstupem následují VW Golf a Škoda
Octavia.
Všechny vozy mají pochopitelně jisté vlastnosti, kterými předstihují
své konkurenty. Samozřejmě mají i své nedostatky. Ty ale lze v přímém srovnání
jen těžko kvantifikovat. Uvádím je proto dále.
U vozu KIA Cee'd je výhodou agilní motor, s převahou nejdelší záruka
(5 let nebo 150.000 km na vůz, 7 let nebo 150.000 km na pohonné ústrojí
- srovnávaná konkurence má pouze dvouletou záruku), kvalitní materiály
v interiéru v době, kdy řada konkurentů přešla k tvrdým plastům a víceprvkový
závěs zadní nápravy přispívající ke stabilitě jízdy. Za zmínku snad stojí
nejlevnější cena práce autorizovaného servisu a velmi jedovaté brzdy bez
známek vadnutí. Na druhou stranu jde o zcela neprověřený vůz s mírně přeposilovaným
řízením a málo účinnými tlumenými světly. Hlavním trumfem je ale asi záruka
- pokud řidič ročně nenajede mnoho kilometrů, může se stát, že vůz bude
při prvním prodeji ještě v záruce na pohonné ústrojí.
U vozu Ford Focus II musím vyzvednout s přehledem nejlepší podvozek
a řízení ve třídě, nejlevnější náhradní díly a skutečnost, že jde o časem
prověřený, lehce nadprůměrně spolehlivý vůz (dle statistik TüV). Nevýhodu
vidím v tvrdých plastech v interiéru a ve skutečnosti, že za záruku ekvivalentní
s vozem KIA Cee'd (tzv. Ford Protect) je nutné připlatit cca 20.000 Kč
včetně DPH.
Oba vozy, jak Focus, tak i Cee'd, mají nespornou výhodu v tom, že jejich
rozvody pohání bezúdržbový řetěz, který je v podstatě na životnost vozu.
Ostatní vozy ve srovnání využívají řemen, který je nutno vyměnit a který
může (ale nemusí) prasknout, což se šeredně nevyplácí.
V případě Golfu vidím výhody v informativním řízení, vůbec nejlépe zpracovaném
interiéru, víceprvkovém závěsu zadku a výrazně nadprůměrné spolehlivosti
(dle statistik TüV). Jmenovat musím i pověstné exaktní řazení. Nevýhodou
jsou v dané úrovni výbavy nedělená zadní sedadla, což je hloupé, nemožnost
prodloužení záruky a riziko spojené s prasknutím rozvodového řemene. Zákadní
motor 1.4 v podání Volkswagenu má s tímto autem co dělat. To je ale logické
- kdo chce, může vybírat silnější motorizace. Ani s motorem 1.6 ale Golf
díru do světa neudělá a stěží se vyrovná Cee'du.
U Octavie II je výhodou zdaleka největší kufr, informativní řízení,
kvalitní materiály v interiéru, víceprvkový závěs zadku a přesné řazení.
Nevýhodou jsou v základu nedělená zadní sedadla, spíše průměrná spolehlivost
dle statistik, fakt, že nelze prodloužit záruku a riziko spojené s prasknutím
rozvodového řemene. Motor 1.4 v Octavii doslova úpí. Jel jsem i s motorem
1.6 a ani ta moc nejede.
Citroen C4 je trochu rozporuplný vůz. Mezi jeho výhody patří hlavně
pohodlí a originálně pojatý interiér. Jako nevýhody se často uvádějí potíže
s ergonomií (to mohu potvrdit - 3 displeje na různých místech jsou trochu
svérázné), měkký podvozek, podprůměrná spolehlivost, nepřesné řazení a
riziko spojené s prasknutím rozvodového řemene. Velkou nevýhodou je fakt,
že za záruku ekvivalentní s vozem KIA Cee'd je nutné připlatit 42.600 Kč
včetně DPH.
Z výše uvedeného mi plyne, že koupím vůz KIA Cee'd, i když Ford Focus
by asi také nebyl špatná volba.
Těším se na Vaše reakce v diskusi. Nedělám si patent na chytrost, rád
uslyším protiargumenty od vlastníků Focusů, Golfů, Škodovek a Citroenů.
Rád se dozvím i něco o Mazdě 3 nebo Hondě Civic.
07.04.2007 -Karel-