Ještě než jsem začal pracovat na druhém dílu seriálu o úspoře paliva,
prohledával jsem web, zda si již někdo přede mnou nedal tu práci. A narazil
jsem na něco, co mě konsternovalo: (Státem podporovaný) projekt Hledáme
řidiče třídy A.
Předesílám, už dlouho jsem neviděl nic tak zoufalého. Začněme v sekci
"jak
jezdit úsporně".
Platí, že čím vyšší rychlost, tím větší jízdní odpory a tedy i spotřeba
paliva. Zcela zobecnit to ale nelze, protože pro každé vozidlo existuje
určitá spodní hranice. Pod touto nejnižší ekonomickou rychlostí (zpravidla
50–60 km/h) už se motor špatně plní a vozidlo také nemá optimální setrvačnost,
potřebnou pro zdolávání stoupání.
Při vyšších rychlostech pak ale spotřeba paliva roste, a to exponenciálně.
Jezdíte-li mimo obec 120 km/h namísto předepsané devadesátikilometrové
rychlosti či na dálnici 150 km/h namísto 130 km/h, spotřebujete řádově
o desítky procent či absolutně několik litrů paliva na sto kilometrů více.
Dodržování rychlostních limitů se tak ve světle spotřeby jeví jako
velmi výhodné – můžete nejen ušetřit trestné body, ale rovněž nezanedbatelné
množství paliva, tedy i financí.
Tak, tohle převrátilo můj život naruby. Mých deset bezcenných let v
automobilovém průmyslu se smrsklo do jediné sekundy a ta uběhla do minulosti
světelnou rychlostí, když si tříválcová raketa doktora Chocholouška naplnila
svůj motor, optimální setrvačností se vytrhla ze záludné pasti Newtonovy
fyziky a vytvořila vlastní pravidla. Už není předtím, je jen potom, potom,
co nějakému debilovi z neziskovky provedli za třicet korun lobotomii.
Už dlouho jsem nečetl takový blábol, názvosloví použité v tomto sdělení
je na úrovni fyziky pro základní školy. Zejména mě zaujal pojem "optimální
setrvačnost". Copak to asi je? Pro každé vozidlo existuje minimální hranice
čeho? Spotřeby? Skutečnost, že se v rychlostech pod 50km/h motor špatně
plní (čím?), byla asi získána při tajné předpremiéře Fast and Furious III.
Při vyšších rychlostech (než co?) prý roste spotřeba paliva exponenciálně
(s čím?). Dodržování rychlostních limitů se autorovi jeví jako velmi výhodné,
což mě v jeho případě vůbec nepřekvapuje, nejvýhodnější bude asi dodržovat
limit 30km/h. Úplně nejvýhodnější se mi jeví, aby se autor vrátil na střední
školu a dával tam zatraceně pozor.
Pak mě dostal tento graf:
Co to kurva je za čmáranici? Osy bez číslic kontrastují s pedantsky uvedenými
jednotkami. Nenamaloval to nějaký moron z té boleslavské Sorbonny pro automobilové
talenty? Je to průběh spotřeby při stálém rychlostním stupni nebo s řazením?
Ať tak nebo tak, neznám žádné auto, které by se chovalo takhle. Poučka
sdělovaná v rámci prioritního projektu "hledáme řidiče třídy A" dokonce
neplatí ani pro mopedy se stálým převodem, rotopedy v posilovně a zahradní
traktůrek Vari.
Zvláštní školička pro ekologicky zaměřené indolenty,
část 1
Aniž bychom to nějak složitě rozebírali, funguje tato
jednoduchá poučka. Jet s minimální spotřebou znamená plnit současně tyto
tři podmínky:
- jet stálou rychlostí
- co nejmenšími otáčkami
- s co nejméně sešlápnutým plynem
A tak se asi nedivíme, že ekonomická rychlost po městě
by byla asi 60km/h a mimo město 80-90km/h. Více se dá zjistit metodou RTFM,
každý výrobce auta udává nějaké doporučení. Pro představu, jak vypadá závislost
jízdní odpor - rychlost, se můžete podívat třeba sem.
Každopádně, odpor prostředí roste s druhou mocninou rychlosti a linárně
závisí na součiniteli aerodynamického odporu auta, valivý odpor pneu s
rychlostí nejprve klesá a pak zase roste a hnací síla se odvíjí od momentové
charakteristiky motoru, ta podle otáček a ty jsou zase svázány s rychlostí,
takže jednoduchá závislost spotřeba-rychlost nemá podobu jednoduché exponenciální
křivky. |
Jdeme dál:
Kvalitnější palivo (např. Shell V-Power nebo V-Power Diesel) rovněž
přispívá k hospodárnějšímu provozu – jeho vyšší cenu podle praktických
testů provedených německým autoklubem ADAC vyvažuje několikaprocentní (1,0
až 5,6 %) snížení spotřeby paliva, ale také zvýšení výkonu motoru (v řádu
kW) a nižší emise škodlivin (tuhých látek, NOx), což prospívá i palivovému
a výfukovému systému.
To je ale náhoda, že obě doporučovaná paliva jsou od Shellu, známé bašty
ryzí ekologie. Problematice tekutého tuningu jsme se již věnovali, bohužel,
bez takového závěru. Ostatně, test ADAC pro V-Power najdete zde.
Já tam to zvýšení výkonu v řádu kW nějak nevidím. I kdyby k snížení spotřeby
o průměrně 3% došlo, pak to nevyvažuje zhruba o 7% vyšší cenu. Někdo tu
z nás dělá blbce.
Další perla:
Také při stání za chodu motoru na volnoběh se spotřebovává palivo.
Jedná se sice jen o cca 1–2 litry za hodinu (podle objemu válců motoru),
ale už po 30–40 sekundách odstavení motoru je úspora pohonných hmot větší
než množství paliva potřebného pro nové nastartování. Proto budete-li muset
zastavit v koloně nebo u závor, mějte na paměti, že se vyplatí motor vypnout
i na méně než 1 minutu.
Opět, větu sestavil někdo, komu je cizí technické vyjadřování. Copak
je to "méně než jednu minutu"? Je to pět sekund? To se ale určitě nevyplatí.
Zvláštní škola pro ekologicky zaměřené indolenty,
část 2
Problematika "start-stop" není vůbec jednoduchá. Problém
apriori neleží v palivu, které je třeba pro nastartování. Problém je v
energetické bilanci celé operace. Po vypnutí motoru budeme potřebovat něco
elektrické energie na jeho spuštění a na nahřátí lambda sond. Dále vychladne
katalyzátor, který si motor nahřeje zvýšením sytosti směsi, jinými slovy
dojde na krátkou dobu ke zvýšení spotřeby. Elektřinu pro startér a topení
lambda sond získáme z motoru přes alternátor, na její výrobu spálíme rovněž
benzín. A také uvedeme do klidu setrvačné hmoty motoru, které pak budeme
muset opět roztočit. Účastníci eko(nomických) rallye tvrdí, že od jedné
minuty se odstavení motoru začíná vyplácet. |
Totální masakr na nás pak číhá v sekci Průběžné
statistiky řidičů. Uživatel artik
dosáhl se Škodou 105S průměrné spotřeby 4,4 litru na 100km. Blahopřejeme
Ing. Plívovi. Stejné množství paliva by však uživilo dvě simply clever
Octavie SDi pana Jaroslava Němce. Pravděpodobně nemá význam vyrábět jiná
auta než škodovky, protože jsou nejlepší. Uživatel collie zvolil jinou
strategii, je řidič třídy B, protože s Jeepem Cherokee jezdí už za 16 l/100km.
Totálním vítězem soutěže a řidičem AA+ by se pravděpodobně stal řidič autojeřábu
na platformě Tatry 138 známý v Boršově pod nickem Tanker, který systematickým
programem snižování spotřeby svého trucku pod údaj z TP, zejména vykazováním
fiktivních jízd, zvládne uživit ještě soukromou Sierru 2,5D a navíc rozprodat
něco nafty majitelům tédéíček.
Hodnotná je i diskuse,
kde se majitelé povětšinou vozů Škoda s turbodieselovým motorem svěřují
ze své frustrace ze spotřeby vyšší až o několik desetin litru než jiné
srovnatelné traktory. V tom vidím jediný praktický přínos stránek, totiž
že se TDIčkáři mohou navzájem pochlubit nebývalými kvalitami svých přibližovadel
a neotravují s tím nás normální lidi, kteří o tom víme své. Chybí tam ještě
návod, jak kupovat čínské vstřikovací ventily zn. Dosch přes e-bay a měnit
je svépomocí před panelákem, případně procedura simply clever regenerace
váhy vzduchu sprejem Kontaktol.
Pokud se vám zdá, že se celý psychoprojekt odehrává pod vlivem Škoda
Werke, pak se vám to zdá správně. Zejména živě v této souvislosti vzpomínám
na krutý joyride s půjčenou Fabií HTP 40kW z Českých Budějovic na letiště
v Ruzyni (asi 150km), přičemž jsem před vrácením uříceného vozíku na letišti
musel dotankovat třináct litrů paliva. Takové auto se vážně vyplatí, zejména
mladým rodinám. Zlí jazykové tvrdí, že HTP znamená Hodně Tankuj Palivo.
Úděsné
krabicovité automobily s aerodynamikou ledničky zpravidla o metrák
až dva těžší než konkurence
pohání motor, který část své nemalé energie odevzdává na roztáčení protiběžné
hřídele, bez které by se muscle car třásl jako sekačka na trávu. Není povolanějšího
partnera pro stránky o ekonomické jízdě, než je Škoda Auto, kde o příčinách
nadměrné spotřeby nejen hodně vědí, ale také je umějí vytvářet.
Partnery projektu jsou a pod dementní texty se nestyděli podepsat:
Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo dopravy, Škoda Auto, Shell,
ÚAMK estébáka Oldřicha Vaníčka a v neposlední řadě Seven o.p.s. pana Marouška.
Pokud Vás zajímají právní podmínky soutěže, nenaleznete je zde.
Soutěž měla být ukončena do 31.12.2007, ale nyní (4.1.2008) vesele pokračuje
dál. Pomněte na tento projekt, stejně jako na jiné podobné sračky, až budete
za necelé dva měsíce vyplňovat daňové přiznání.
4.1.2008 D-FENS