Říká se, že dobrým lyžařem se člověk nestane pokud si občas nenatluče.
Pro získání zkušeností za volantem motorových vozidel bohužel tato cesta
není zrovna optimální.
Zkušenosti je třeba získat jinak, méně bolestně.
Že se to ne každému podaří na sto procent můžeme vidět pomalu každý den
ve zpravodajství. Jedním z důvodů může být i relativně vysoký výskyt řidičů
níže uvedeného ražení.
Stabilizátor
Diagnóza: Zarputile se drží svého jízdního pruhu, který nehodlá měnit,
bez ohledu na hustotu provozu. Zatím nebylo zjištěno zda disponuje funkčními
zpětnými zrcátky či prošel zaškolením o jejich obsluze. Paradoxně při zahuštění
provozu před zúžením považuje první informaci o nadcházejícím snížení počtu
jízdních pruhů za pokyn k uplatnění pravidla zipu a mění jízdní pruh okamžitě.
V takových případech zhusta snižuje odstup od před sebou jedoucího vozu
čím více se přiblíží samotné místo zúžení.
Výskyt: Dálnice a vozovky s více jízdními pruhy v jednom směru. Téměř
se nevyskytuje v pravém pruhu, k vidění je zejména v levém a prostředním
pruhu.
Vedlejší účinky: Bývá oblíbeným terčem taškařic mstitelů, ojediněle
i vychovatelů. Pokud se mu podaří dosáhnout rychlosti povolené v daném
místě, nebo rychlosti mírně vyšší, má tendenci mutovat k vychovateli.
Lepič
Diagnóza: Má neukojitelnou potřebu přiblížit se na minimální možnou
vzdálenost k před sebou jedoucímu vozu nebo k vytváření jízdních souprav.
Bývá často vedlejším produktem jiných diagnóz, zejména mstitele, závodníka
a ojediněle i fitipaldiho. V případě některých mutací se vyznačuje navíc
netrpělivostí, vášnivou gestikulací, používáním světel či jiných výstražných
znamení. Čistokrevný lepič bez vedlejších příznaků nemá za cíl dosáhnout
předjetí vozidla, jeho cílem je vytvořit jízdní soupravu pročež potřebuje
vodiče. Na změny v rychlosti vodiče ve snaze ujet nebo nechat se předjet
nereaguje.
Výskyt: Vyskytuje se hojně na všech místech se silničním provozem v
ČR. Častěji bývá viděn na dálnicích, čistokrevný lepič převažuje na běžných
silnicích.
Vedlejší účinky: Častá je kombinace s mstitelem, závodníkem a ojediněle
i fitipaldim. Lepičem se stává i furťák, ovšem neprojevuje se zvukovými
či světelnými znameními.
Furťák
Diagnóza: Vyznačuje se jízdou konstantní rychlostí (furt stejně) za
všech okolností. Typická cestovní rychlost je 70 až 80km/hod. Pokud mu
není tato rychlost v obci umožněna předjezdcem, snaží se jej za každou
cenu v prvním vhodném okamžiku předjet. Nejčastěji ovládá vozy s dávno
prošlou záruční dobou s motory neoslňujících výkonů, tudíž se nepředpokládá
vliv neschopnosti vypnout tempomat. Motivací těchto řidičů může být snaha
přiblížit se svou spotřebou výkonům dosahovaných v eccorallye. Není výjimkou
příplatková výbava ve formě pokrývky hlavy.
Výskyt: zejména silnice 1 třídy a obce
Vedlejší účinky: Generuje opakované předjíždění. Problémem je zejména
v místech zvýšené hustoty obcí a při průjezdu extrémně dlouhé obce. V ostatních
případech lze snadno ujet na bezpečnou vzdálenost. Mimo obec může způsobit
zahuštění dopravy a vznik kolon, v obcích pak má sklony si prohlédnout
zblízka kufr před sebou jedoucího vozu. K zajímavým úkazům pak dochází
hlavně na konci obce, pokud se mu nepodaří předjet již v obci. V těchto
případech se doporučuje zrychlovat dříve, než jej napadne využít výjezdové
rovinky k předjetí. Vedou se rovněž polemiky o nedostatečné kapacitě krátkodobé
paměti furťáka, jejímž důsledkem bývá právě nutnost opakovaného vzájemného
předjíždění se. Na dálnici je furťák obzvláště nebezpečný, bez rozpaků
totiž zahajuje předjíždění v libovolném okamžiku (což je však zcela nová,
zde nepopsaná a přesto rozšířená kategorie).
Vychovatel
Diagnóza: Je přesvědčen o svém poslání suplovat funkci policie při zajišťování
dodržování pravidel silničního provozu. Obvykle plus mínus dodržuje předepsanou
rychlost i některé další předpisy a cítí se být vyvolen toto vyžadovat
od ostatních. Demonstrativně dává najevo své mínění o rychlejších účastnících
silničního provozu. Pokud jede přibližně povolenou rychlostí, nejen že
se nesnaží umožnit předjetí, ale dokonce tomuto potupnému aktu aktivně
brání.
Výskyt: Zejména dálnice a silnice 1. třídy
Vedlejší účinky: Vychovatel je přesvědčen o své pravdě, přičemž často
neviděl předpisy již řadu desítek let a matně si pamatuje snad už jen pravidlo
pravé ruky. Některé druhy vychovatelů mají tendenci na dálnicích o více
jízdních pruzích demonstrovat potřebu jízdy v pravém jízdním pruhu. K tomu
využívají různých technik od zběsilého létání zleva doprava, přes podjíždění
až po některé mírně agresivnější praktiky.
Mstitel
Diagnóza: Agresivnější typ vychovatele, od něhož se však typicky odlišuje
ještě nerespektováním maximální povolené rychlosti. Jde o nejagresivnější
pány silnic, typicky mužského pohlaví. Jeho nervy se nesmírně podobají
sklenici dobře natočeného piva, do přetečení již nezbývá mnoho prostoru.
Věk těchto řidičů jen zřídka přesahuje hranici, kdy by měli nasadit za
jízdy pokrývku hlavy. Výzkum zatím nedokázal určit, zda se takového věku
vůbec dožívají, ale je tu teoretická šance, že k tomu teprve dospějí.
Výskyt: Dálnice a vozovky s více jízdními pruhy v jednom směru. V ostatních
případech je jeho výskyt spíše ojedinělý.
Vedlejší účinky: Nesnáší se zejména s vychovatelem a stabilizátorem.
Ve fázi lepení není vhodné mstitele provokovat zpomalením nebo dokonce
brnknutím o brzdový pedál. Na takovéto náznaky mstitel reaguje jen zanedbatelně,
zato se můžete připravit na důraznou demonstraci brzdových účinků mstitelova
vozu posléze.
Tankista
Diagnóza: Sleduje provoz a vozovku malým průzorem vyškrábaným v předním
okně, ostatní okna jsou kompletně zamrznuta a v lepším případě průsvitná.
Nejezdí delší trasy, jeho akční rádius bývá do 20km. Pokud se vydá na delší
trasu, spoléhá na opadání a roztátí „tanku“ během jízdy.
Výskyt: Vyskytuje se v zimě pouze za mrazivého počasí a po sněžení
Vedlejší účinky: Bývá mu zima a nosí vaťák.
Zajíc
Diagnóza: Sedá do vozu v okamžiku výjezdu na dovolenou, chatu nebo při
návštěvě babičky. V rovných úsecích se obvykle obtížně předjíždí, zatáčky
však projíždí nepřirozeně redukovanou rychlostí. Vyznačuje se vyplašeností
a nevyježděností. Snadno přehlédne důležité informace dopravního charakteru,
zejména dopravní značky typu dej přednost v jízdě.
Výskyt: Silnice všech typů v pátek a v neděli.
Vedlejší účinky: Má sklony k charakteristice popsané u furťáka, stabilizátoru
a lepiče. Pokud má sklony lepiče, nemá v úmyslu předjíždět.
Showman
Diagnóza: Záleží mu na pověsti dobrého řidiče. Pověst dobrého řidiče
mu dodává dle jeho názoru především schopnost rychlého rozjezdu doprovázeného
gumováním a zvukovými projevy, jízda brzda plyn hlavně na parkovišti, a
vůbec dynamická a rychlá jízda na hranici možností vozu a vozovky.
Výskyt: Pokud je v dosahu osoba opačného pohlaví, kamarádi, někdy stačí
i kolega,
Vedlejší účinky: Neuznává dieselové motory, otáčky motoru neklesají
pod 5000.
Závodník
Diagnóza: Baví ho předjíždění za každou cenu. Jeho cílem je předjet
maximální počet vozidel avšak výsledný čas v cíli jej spíše nezajímá –
v okamžiku přechodu silnice první třídy v dálnici jede umírněných 120 až
135 km/hod. Pro předjíždění využívá každou možnou příležitost, ale i nemožnou.
Výskyt: Vyhledává silnice první třídy v hustém nedělním či pátečním
provozu. Neprojevuje se snad jen na dálnicích a víceproudých silnicích.
Zřídka se vyskytuje rovněž ve městech.
Vedlejší účinky: Má silnou tendenci k lepení, obvykle však bez akustických
či světelných projevů.
Fitipaldi
Diagnóza: Miluje rychlou jízdu, avšak není agresivní. Jezdí hodně přes
limit, avšak již pochopil, že agresivita mu volno nezajistí.
Výskyt: Zejména dálnice a silnice první třídy, vyhledává časy s nižší
hustotou provozu.
Vedlejší účinky: Přibližuje se k pomalu jedoucímu vozu rychle a poměrně
často až na pár centimetrů (viz. lepič), avšak velice rychle chápe situaci
a i bez naznačování poměrně rychle zvětšuje odstup na bezpečnou, nebo bezpečnější
vzdálenost. Je radost takového pustit dále.
Úředníci
Diagnóza: Plete si auto s kanceláří. Během jízdy vytrvale telefonuje,
pokud možno bez handsfree sady, píše si poznámky, baští Mc Donalds a věnuje
se podobným kratochvílím. Jízdě se věnuje jen tak mimoděk, vůz je řízen
jeho vnitřním „autopilotem“.
Výskyt: Převážně dálnice a městské okruhy.
Vedlejší účinky: Nejsou známé.
Přesvícený
Diagnóza: Svítí vším, co má k dispozici. Přední mlhovky jsou jeho standardní
výbava, kterou je třeba využívat. Dálková světla jsou výborný doplněk k
přivlastňování dálnice. Je přesvědčen, že musí všem dát najevo „Tady jedu
já“, není to však z důvodu ohleduplnosti k ostatním.
Výskyt: Neomezeně.
Vedlejší účinky: Jde často o komplikaci některých z výše uvedených
charakteristik, typicky řidičů snažících se o rychlejší jízdu.
Bystrozraký
Diagnóza: Má ostříží zrak a nejlépe ví, kdy začíná snížená viditelnost.
V zimním období svítí zásadně parkovacími světly (tedy pokud už rozsvítí).
V první den platnosti letního času demonstrativně problikává svítící řidiče
a pokud alespoň částečně vidí na cestu tak nerozsvítí. Za žádných okolností
nerozsvítí ani v případě děsivé průtrže mračen, pokud nastala později než
hodinu před východem slunce a dříve než hodinu po západu slunce.
Výskyt: Celá republika
Vedlejší účinky: Má tendence ke zde neuvedené charakteristice šetřílek.
Já
Diagnóza: Zvláštní kategorie řidiče. Ohleduplný, předvídající, vše chápající
a vše zvládající, prostě a jednoduše dokonalý řidič. Jediným jeho snad
drobným prohřeškem oproti předpisům může být nedodržování povolených rychlostí
(případně některých dalších „nesmyslných“ pravidel), což však kompenzuje
vlastním rozumem, zkušeností a pohodovým zvládáním vozu při každé rychlosti
a v každé situaci.
Výskyt: Vyskytuje se všude a přitom vlastně nikde.
Vedlejší účinky: Ideální řidič, kterému se v podstatě nemůže stát nehoda,
přesto je však podle policejních statistik nejčastějším účastníkem dopravních
nehod. Pravděpodobnost se zvyšuje se sebeuvědoměním si vlastní dokonalosti.
Oni
Diagnóza: Specifická kategorie řidičů, stručně řečeno neohleduplný nebezpečný
agresivní blbec.
Výskyt: V dobré nebo ideální společnosti tato kategorie neexistuje,
zda existuje u nás nechávám na vlastním uvážení čtenáře. Pokud existuje,
vyskytuje se všude a jde o zdaleka nejrozšířenější typ.
Vedlejší účinky: V pokročilém stádiu penetrace společnosti touto diagnózou
dochází k místně a majetkově závislému rozpadu. Příkladem extrémně nebezpečného
„ONI“ může být brněnský řidič pro obyvatele jihočeského kraje, pražský
řidič pro většinu republiky, řidič mladoboleslavský, benešovský, zlínský
pro pražáka, řidiči kufroidního vozu s TDI pohonem pro řidiče i neřidiče,
apod. Dobrou zprávou je, že takto pokročilá diagnóza nebyla potvrzena na
silnicích a jde o fámy šířené při tlachání v restauracích nebo v internetových
diskusích.
05.02.2005 Jezevčík
Autor obhájil své zařazení mezi pravidelné autory poměrem hlasů 87:13. Uzávěrku ankety provedl 27.2.2005 D-FENS.