Někteří autoři našeho webu byli v minulosti nařčeni z nemístného vizionářství.
Ejhle, stalo se to znovu.
Docela nedávno jsme se zabývali problematikou měření
rychlosti soukromými subjekty, tedy nikoli pouze PČR a obecními policiemi,
jak je tomu doposud. Řekli jsme si, že na tom, aby tato úprava prošla,
má někdo skutečně velký zájem, proto opakované předkládání sněmovně a navíc
ještě takovým konspirativním způsobem, jakým je přihazování do různých
nesouvisejících balíků zákonů. Také jsme řekli, že by to v podstatě znamenalo
zavedení praktik Velkého bratra na české silnice, protože pohyb veškerých
vozidel a osob v nich by mohl být v podstatě neomezeně, pod záminkou měření
rychlosti, snímán, zaznamenáván a vyhodnocován neurčeným počtem neurčených
subjektů. Ihned poté se někteří z nás stali cílem přesvědčování ze strany
poslanců a dokonce pana ministra Langera samotného, že určitě ne, že je
myšleno úplně jinak.
Pak jsme se zabývali hromadnou
nehodou na dálnici D1 v předminulém týdnu a konstatovali jsme, že příčinou
bylo bezmyšlenkovité chování řidičů, kteří se nechali zaskočit náhlou změnou
počasí.
V minulém týdnu byla Ředitelstvím silnic a dálnic zveřejněna tato
zpráva.
Pokud jde o obsah zprávy samotný, stojí tam toto: Řidiči osobních aut
jeli sice rychle, ale v malých rozestupech, nicméně pořád předpisově. Učinili
přesně to, co se od nich očekává v rámci bodového systému a bezpečnosti
numericky kvantifikované přes rychlost jízdy. Řidič přece nemá co přemýšlet
o tom, zda jede bezpečnou rychlostí, řidič má dodržovat předpisy a hlídat
si tachometr, za jakýkoli jiný přístup je trestán. Na tento fenomén jsme
již upozorňovali mnohokrát. U kamiónů to bylo jinak. Tam zase funguje tak,
že řidič nebude potrestán byť by dělal libovolné píčoviny, protože, a to
jsme také již mnohokrát zmínili, protože bodový systém je mimořádně korupční
záležitost. Vím o jedné jihočeské spedici, kde mají řidiči pokyn případné
pokuty za rychlost s veškerou slušností nezaplatit a trvat na předání přestupku
obecnímu úřadu. Tam to nejspíš skončí zásahem správně motivované úřednické
ruky, protože kratší doba na cestě a tím lepší využití kamiónů má pro pana
majitele také svoji cenu. Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková vzdala malý hold
naší křišťálové kouli a tím by to mohlo skončit.
Horší je to, co je ve zprávě mezi řádky. Stojí tam tohle:
ŘSD "monitoruje" rychlost na dálnici několika měřícími stanovišti ("Hlavním
důvodem pro vznik měřicích stanic bylo získání statistických dat spojených
zejména s vážením vozů za jízdy. Mimo zvážení ale dokážou autům také měřit
rychlost nebo odstupy" - toto originální technické pojednání přednesla
rovněž Vápeníková). Kontrolní brány čtou registrační značky projíždějících
vozidel. Můžeme rovnou říci, všech
projíždějících vozidel. Někoho už napadlo ze známé RZ, času a vzdálenosti
kontrolních bran počítat rychlost vozidel, jedná se tedy o jakýsi zkušební
provoz zařízení, které v okamžiku ostrého spuštění promění celou D1
na jedno velké úsekové měření. Na bráně je současně osazena
kamera, což umožní pořízení důkazního materiálu. To by samo o sobě
nebylo snad ještě tak hrozné. Horší je, že pod záminkou měření rychlosti
budou snímána a evidována všechna vozidla, která projela po dálnici.
Jak pracovat s takto získanými údaji je jen věcí vaší fantazie. Jeli jste
si třeba užít s milenkou do motelu v Průhonicích? Pak si snímky jistě ráda
prohlédne vaše žena...
Podobný záměr měl již kdysi policista jménem Bambas. Znelíbil se Langerovi
a teď patrně někde počítá fusekle ve skladu, ale myšlenka žije dál. Argumentem,
proč se měření tehdy nerealizovalo, bylo to, že policie nemůže na brány
nic instalovat, protože na brány poskytla firma Kapsch záruku. Nabízí se
ale jiné řešení - systém úsekového měření bude realizovat a provozovat
přímo Kapsch, který získané údaje předá například obecním úřadům nebo policii.
I v tomto případě rychlost měřil Kapsch, protože patřičné úpravy v systému,
které to umožnily, mohl z technických a záručních důvodů provést pouze
Kapsch. ŘSD pouze prezentovalo výsledek. Samozřejmě v budoucnu to Kapsch
nebude dělat zadarmo, ale za provizi odpovídající např. 50% z výše vybrané
pokuty, jak to dělá například Czech Radar a.s. Dalo by se říci, že za předpokladu
úzké spolupráce se státními orgány (a to firmě Kapsch vždy
dobře šlo) by se zrodil byznys století.
Vezměme nynější ujišťování pana Langera o tom, že "soukromník" nebude
moci měřit rychlost, jak se mu zlíbí, že bude nutná součinnost s policií
a podobně, a porovnejme to se záměrem, který jsme nyní popsali. Je pan
Langer důvěryhodný, anebo jen plácá kraviny ve snaze ukolébat veřejnost?
Paní Vápeníková z ŘSD si měla raději nabrat vodu do úst, než tohle vypustila
ven. Naštěstí, běžný konzument médií je nevšímavý a nejspíš nepostřehl,
co je mu tady sdělováno... Poměrně pikantní je, že ŘSD (a nebo spíše Kapsch)
nyní sbírají osobní údaje, ale nemají na to právo. Kdopak podá trestní
oznámení? Nikdo, jsme přece v Kocourkově. Když mohl Kapsch stavět mýtné
brány bez stavebního povolení, pak je nějaké porušení zákona o osobních
údajích bagatelní. Policie zatím nemůže Kapschem získané údaje použít jako
důkaz, protože k měření rychlosti není Kapsch oprávněn...
... je teď trochu jasnější, proč ministerstvu vnitra (bezpečnost
v silničním provozu je přece věcí ministerstva dopravy) a některým
poslancům tolik záleží na tom, aby "soukromníci" mohli měřit rychlost?
A proč jsou podmínky těchto aktivit nastaveny v návrhu zákona tak vágně?
Vůbec tu nejde o nějakého soukromého slídila s laserem v křoví, který nám
pak za pětistovku prodá snímky, aby nám nepřipsali body. Ten bude jen otravným
vedlejším produktem toho všeho. Tady jde o vytvoření komplexního systému
sledování pohybu vozidel a osob ve stylu sci-fi Minority Report, jehož
jednou z mnoha dovedností bude měření rychlosti a generování oznámení
o přestupku.
Ostatně, pokud stále pochybujete, je tady další zpráva
od Velkého bratra.
30.3.2008 D-FENS