V článku Dog
eat dog world jsem popsal, jak jsou tvořena pravidla ve světě, kde
pes žere psa.
V článku Český
silniční fašismus popsal Root, jak se tento princip pomítá do tvorby
právních norem.
Nový silniční zákon.
Jeho nejvýznamnější změnou je zavedení tzv. bodového systému. Kromě
peněžního trestu bude následovat ještě postih ve formě tzv. trestných bodů.
Za jeden přestupek budete tedy potrestáni hned dvakrát. Účel zavedení tohoto
systému je na serveru novapravidla.cz popsán takto:
"Bodový systém hodnocení řidičů patří k osvědčeným
opatřením, jejichž cílem je formou odrazení předcházet porušování pravidel
provozu na pozemních komunikacích, a to hrozbou ztráty řidičského oprávnění.
Příklady ze zahraničí ukazují, že vytvoření systému odrazení (hrozby ztráty
řidičského oprávnění) a jeho medializace vede k nutnosti nižší četnosti
dozoru přímo v provozu na pozemních komunikacích."
Pokud někoho zajímá sazebník bodů, najdete jej
zde.
Představuje klíč pro pochopení skutečného záměru autorů novely. Například
"porušení zákazu stanoveného dopravní značkou *)" = 1 trestný
bod (ačkoli jde o nebezpečný přestupek, zvláště pokud si uvědomíme,
že tato značka nebývá umisťována bez nějakého důvodu), zatímco "řízení
vozidla, které užívá jinou registrační značku, než která byla vozidlu přidělena"
= 4 body (ačkoli tím nikomu nevzniká žádné akutní riziko). Podobných rozporů
je k nalezení více.
Bodový postih se vztahuje bez výjimky na přestupky,
které můžete spáchat za volantem motorového vozidla. Na přestupky cyklistů
se nepamatuje. Zákon dále zavádí bodové postihy za skutky, které neohrožují nikoho
dalšího, než pachatele samotného anebo jeho nejbližší (pásy, sedačka). Je
tedy kombinací zákona a interaktivní výchovné pomůcky, projekcí tzv. dopravní
výchovy do podoby zákona.
Dále zákon zavádí několik nových povinností, namátkou:
Při převážení dítěte specifikovaných parametrů je nutné použít dětskou
sedačku a cyklisté musejí používat přilbu. Že by tyto nově stanovené
povinnosti policie vymáhala, o tom pochybuji. Tyto paragrafy čeká stejný
osud, jako kdysi zakázané a nyní masově nedodržované telefonování za jízdy.
Při vybočení ze směru při předjíždění cyklisty
je nutné dát blinkr (zatímco při předjíždění motocyklisty ne).
V některých ohledech vychází zákon z vadných předpokladů.
Například představu, že míra nebezpečnosti řidiče pro okolí roste s rychlostí
jízdy, není možno ničím podložit, ale lze ji některými příklady z okolních
zemí vyvrátit. Dalším chybným předpokladem je přecenění vlivu represe na
bezpečnost silničního provozu. Jak jsme ukázali jinde,
i přes posílení buzerační (kdo chce, represívní) funkce policie v dopravě
počet dopravních nehod v posledních letech neklesá. Tvrzení policie nebo
ministra Šimonovského, kteří tvrdí, že "klesl počet smrtelných nehod",
je lež a manipulace. Že nehody nemají tak těžké následky jako před lety,
není zásluha ani jedné z uvedených stran, díky tomu se však přesouvá řada
dříve smrtelných nehod do kategorie nehod lehčích.
Zákon dále prohlubuje nerovný přístup k jednotlivým účastníkům silničního
provozu a zavádí další práva a povinnosti jen pro někoho, například "zákaz"
předjíždění kamiónů, který ovšem je formulován natolik vágně, že bude rovněž
nevynutitelný. Jinde je zákon použit k posílení práv
"preferovaných skupin" (chodci, cyklisté) nebo k posílení pravomocí policie
či ochranu její autority.
Pozitivní změny v zákonu jsem našel pouze dvě: úpravu použití směrovek
na kruhových objezdech a rozšíření doby, po kterou mohou jezdit kamióny,
na evropský standard. Podle mého názoru, je tento
zákon jako celek neobyčejným zmetkem, který přivedla na svět dílem nevědomost
až hloupost jeho socialistických tvůrců, tlak zastánců přísného policejního
dohledu a především populismus politiků v důsledku vohnoutího volání po
"zavedení pořádku".
Vohnoutí politická objednávka byla asi při tvorbě
zákona a jeho kostrbatém schvalování hnacím motorem. Jeho autoři jako by
napasovali buzerační aparát nejen na potřeby, ale také na chování a myšlení
objednatele. Totiž blbce, který místo sedačky dítěti raději koupí tři basy
piva sobě. Jindy se zase do zákona promítla mentalita "občane, hleď, jak
se o tebe levice stará" a ta zase narazila cyklistům mladším 18-ti let
na halvu helmu (starší cyklisté zřejmě mají hlavy dubové a helmy nepotřebují).
Agendu související s registrem řidičů povedou
obecní úřady. Vzhledem k tomu, že tyto úřady jsou již nyní prolezlé korupcí
a klientelismem, dá se předpokládat, že v systému bude cíleně vytvořena
řada mezer, které umožní vznik vrstvy "beztrestných", stejně jako vznikla
vrstva majitelů protekčních registračních značek. Za krátkou dobu si úřad
osvojí právo rozhodovat, kdo bude dodržovat jaké zákony. Duplicitní proskripční
systém bude také duplikovat dosavadní korupční potenciál. Další množinu učelově
vytvořených mezer si vyžádá "best practice", protože některé skupiny řidičů,
například řidiči MHD, by díky svým letitým návykům prasácké jízdy naplnili
bodové konto během jediného dne. Vyvine se tedy systém neoficiálních výjimek
pro celebrity, výjimek pro vysoce postavené, výjimek za malou pozornost
a také výjimek pro ty, kteří budou umět klást (mnohdy protiprávním) postupům
úřadů odpor. To v důsledku způsobí, že zákon svými důsledky dopadne především
na ty, v jejichž zájmu byl vyprodukován: na vohnouty, kteří u piva snili
o tom, aby "ty nahoře s tim bordelem na silnicích něco udělali" a vyvolali
tak společenskou potávku po vzniku takového zmrdizákona.
Kromě toho, správa registru řidičů bude drahou záležitostí, která si
vyžádá dodatečné prostředky z našich daní, které mohly být vynaloženy jinde
a jinak, pokaždé s lepším efektem.
Každý slušný člověk by měl s tímto "zákonem" nesouhlasit
a také to dát najevo. Nový silniční zákon není nástroj práva (tzn. norma,
která má ochránit slušného občana před asociálním chováním zmrdů), ale
nástroj buzerace a státní moci. K tomu, aby byl na silnicích onen pověstný
"pořádek", by stačila právní norma nebo jakýkoli jiný podstatně jednodušší
zákon.
Je třeba si uvědomit, že všichni stojíme na prahu nové hegemonie
státu nad občany, tentokrát instalované v evropském měřítku eurolevicí.
Právo a zákony se stávají součástí její instalace a chomoutem, který má
směrovat masy k požadovanému cíli. Nezdá se vám to uvěřitelné? Myslíte,
že přeháním? Uchopení moci Hitlerem v Německu nebo komunisty v Československu
bylo také těžko uvěřitelné, přesto nastalo.
Co vy třeba na tohle? Tato úprava bude účinná od 1.1.2007. Ptal se vás
někdo, zda s tím souhlasíte?
Zákon c. 99/1963 Sb., obcanský soudní rád, ve znení pozdejších predpisu
§ 133a
(1) Skutecnosti tvrzené o tom, že úcastník byl prímo nebo neprímo diskriminován
na základe svého pohlaví, rasového nebo etnického puvodu, náboženství,
víry,
svetového názoru, zdravotního postižení, veku anebo sexuální orientace,
má
soud ve vecech pracovních za prokázané, pokud v rízení nevyšel najevo
opak.
(2) Skutecnosti tvrzené o tom, že úcastník byl prímo nebo neprímo diskriminován
na základe svého rasového nebo etnického puvodu, má soud ve vecech
poskytování
zdravotní a sociální péce, pomoci v hmotné nouzi, prístupu ke vzdelání
a
odborné príprave, prístupu k verejným zakázkám, clenství v organizacích
zamestnancu
nebo zamestnavatelu a clenství v profesních a zájmových sdruženích
a pri
prodeji zboží v obchode nebo poskytování služeb za prokázané, pokud
v rízení
nevyšel najevo opak.
Při reality show ProHnilí se ukázalo, že my,
čtenáři a autoři tohoto webu, dovedeme nasadit systému brouka v lokálním
měřítku. Nyní bychom rádi provedli něco podobného v celostátním měřítku.
V minulém týdnu jsme se v "redakčním kolektivu" zabývali otázkou celostátní
protestní akce proti silničnímu zákonu. Existuje Rootův návrh, který kromě
potřebného sebevyjádření protestujícího obsahuje i značnou porci nadhledu,
která vnímavého diváka rozesměje a buzerační aparát rozběsní doběla, aniž
by byl předem poučený protestující vystaven jakémukoli postihu.
Sdílíte moje pocity?
Přemýšleli jste někdy nad nějakou formou protestu
proti novému silničnímu zákonu a napadlo vás přitom, jak to provést?
Jste připraveni postavit se na jediný den socialistickému
právnímu pořádku?
Prosím o vaše názory.
30.04.2006 D-FENS
*) oprava špatné citace provedena 2.5.2006