Jsou ženy na silnici ohleduplnější? Ani omylem.
Podnětem k vzniku tohoto článku byla banální příhoda, jako ostatně vždy.
Dopřál jsem si luxus odejít v půl čtvrté z práce, protože jsem si chtěl
koupit něco na kchár a taky na sebe, prostě utratit ty milijóny, co jsem
shrábnul. Nechal jsem plechovku na parkovišti u Družby a vydal se do IGY
centra po přechodu přes Pražskou, co tam aktuálně staví ostrůvky pro zvýšení
bezpečnosti chodců, které asi navrhl nějaký indolent v zakázce Thoma HQ.
Nikým nerušen překonal jsem první polovinu vozovky a zastavil se uprostřed
na tom super safe ostrůvku. Logicky jsem očekával, že mě někdo nechá přejít,
anžto jsem byl na přechodu pro chodce. Omyl. Projelo možná sedm aut, možná
devět, přestal jsem to počítat, faktem bylo, že minimálně ve dvou seděly
ženy.
Halt Vidlákov. Thomadorf.
Napadla mě myšlenka, ktrerou jsem ihned realizoval. Totiž ověřit, zda
nám ty hezké
gender vybalancované články nelžou a zjistit, zda jsou ohleduplnější
(=lepší) řidiči ženy nebo muži. No a protože jsem neměl k dispozici jiné
aparáty než empirický (všechny moje přítelkyně až dosud byly víceméně dobré
řidičky) a statistický, pustil jsem se do toho.
Fáze 1
Následující data jsem sebral dne 23.11.2006 mezi 16:00 a 16:10. Jsou
to počty řidičů, kteří nezastavili před přechodem pro chodce, rozdělené
podle toho, zda řidičem auta byla žena nebo muž. Sběr dat probíhal tak,
že jsem si dělal křížky na kus papíru, a to vždy podle toho, kdo byl za
volantem auta, které nezastavilo. Chodec přitom musel být na přechodu nebo
na chodníku těsně u něho. Z šetření jsem vyloučil autobusy MHD a později
uvedu proč.
Nezastavili/-y
(16:00 - 16:10 celkem 18 případů) |
|
Muži |
Ženy |
11 |
7 |
|
|
Pak mě napadlo vzít z opačné strany a vytvořit to, čemu by se asi dalo
říci "duálně sdružená úloha":
Zastavili/-y
(16:10-16:20, celkem 26 případů) |
|
Muži |
Ženy |
21 |
5 |
Dále potřebujeme vědět, jaký podíl byl mužů a žen za volantem, čili
stanovit gender kvo kvo kvo kvóty,
protože tady to nebylo 1:1.
Mezi 16:20 a 16:24 jsem zaznamenal 34 (75%) řidičů a 11 (25%) řidiček.
Kdyby tedy muži a řidiči byli stejně ohleduplní za volantem, pak by
platilo počet (ne)zastavivších = gender kvo kvo * počet jevů celkem
(puntičkáři prominou desetinná místa, jistě že počet řidičů je vždy racionální
číslo, ale pro účely našeho výpočtu to je jedno):
|
|
Pokus č.1
|
celkem 18 případů |
Nezastavili
mělo být (je) |
Nezastavily
mělo být (je) |
75% * 18 = 13,5 (11) |
25% * 18 = 4,5 (7) |
|
|
Pokus č.2
|
celkem 26 případů |
Zastavili
mělo být (je) |
Zastavily
mělo být (je) |
19,5 (21) |
6,5 (5) |
|
|
Čísla v závorce pak vyjadřují, jaká byla realita. Co z toho plyne?
Že pokud by "statistické rozložení ohleduplnosti" mezi obě pohlaví bylo
stejné, pak by se čísla měla rovnat. V našem případě vyšli při obou pokusech
muži jako ohleduplnější řidiči, protože nezastavili méně často, než odpovídalo
jejich poměrnému zastoupení za volantem, naopak ženy ignorovaly chodce
častěji. V druhém logicky sdruženém pokusu (zastavení) měli muži zastavit
19x, ale zastavili 21x, zatímco ženy měly za dobu pozorování zastavit 6,5x
a zastavily 5x.
Fáze 2
Nějak mě to zaujalo. Hned dnes opět cestou z práce jsem realizoval druhou
část pokusu.
Když nám tvrdí, že ženy jsou lepší řidičky, jistě jim jako takovým nebude
dělat problém rozsvítit si potmě na kole světlo. A když nám tvrdí, že jsou
ohleduplnější, tak jistě nebudou po přechodu pro chodce jezdit na kole,
ale kolo povedou, přesně tak, jak silniční zákon káže. Tak jsem uvažoval,
když jsem si to namířil k přechodu pro chodce přes hlavní tah E55 na světelné
křižovatce na Dlouhé louce u Výstaviště, kde se křižuje Strakonická a Husova
třída.
Tentokrát nebylo těžké situaci usledovat a zaznamenat každého cyklistu.
Výzkum proběhl od 17:58 do 18:10 a zohledňoval jsem cyklisty v obou směrech,
tedy z města ven a ze sídlišť do města. Za úplné osvětlení jsem považoval
minimálně bílou blikačku vpředu a červenou vzadu, částečné osvětlení bylo
zaznamenáno jako žádné. Výsledek?
|
Světlo |
|
|
Jízda na kole
po přechodu |
|
|
Muži |
Ženy |
|
Muži |
Ženy |
osvětlených |
5 (50%)
|
3 (30%)
|
vedlo
|
0
|
0
|
bez osvětlení |
5 (50%)
|
7 (70%) |
jelo
|
10 (100%)
|
10 (100%) |
Opět žádné velké překvapení. Z celkového počtu 20 cyklistů nesvítilo
50% pánů a zapnout potmě světlo nestálo za to 70% dámám. Připouštím, že
vzorek 20 jednotek nepředstavuje zrovna vhodný statistický soubor, ale
měl jsem i jiné věci na práci, než pozorovat líný krávy a kretény, co jim
nestojí za to udělat ani to minimum pro okolí a zapnout to blbé světýlko.
Tím spíš to bylo s podivem, že někteří z nich světlo na kole mělo instalované, jen ho nezapínali.
Pokud vás náhodou zaráží, že nikdo nevedl kolo po přechodu a všichni po něm
přejeli bez ohledu na gender, tak to je v Thomadorfu normální. Jistě že
se to nesmí, ale v daném místě to nikoho neohrožuje; jestli mě chce zase
nějakej levicovej slizoun poučovat o tom, že v rámci common sense tohle
není přestupek, tak přestupek to je, ale je mi to jedno a policajtům evidentně
taky.
Facit
Na základě mých malých pokusů:
- nemohu potvrdit, že by ženy byly v silničním provozu ohleduplnější
než muži.
- mohu naopak potvrdit, že co do ignorantství, buranství a prasení
nejen mužům zcela vyrovnají, ale dokonce o něco málo vedou!
Ani jsem netušil, jakej thriller bude fáze 1. Byly to zážitky, ze kterých
stydla krev v žilách.
Řidiči trolejbusů a autobusů MHD zásadně chodcům přecházení neumožňují.
Prostě je maj na banánu. Rozjedou se, na přechodu rozeženou ten ksidl dvounohej
na obě strany a hrdě projedou. Ostatně proč ne. Slyšeli jste někdy, že
by řidič MHD dostal pokutu? Já ne.
Asi v páté minutě se dostavil akční zážitek. Párek starších suicidů
se jal přecházet pražskou třídu. Podobně jako já překonali zdárně jeden
směr a vrhli se do druhého, když je málem sejmula jakási čubka v Renaultu
Thalia stříbrné barvy s logem stavebního spoření s liškou na dveřích. Musela
totiž právě žvanit do mobilu, určitě řešila něco hrozně důležitého, ano
ten státní příspěvek vám určitě bude vyplacen, ano už za rok maximálně
dva, a tak málem starouše popovezla. Ani bych nevěřil, jakých úhybných
manévrů je schopen doochodce o holi, vypadalo to, jako když tančí Fred
Astaire. Nejlepší fór na tom všem byl, že ta husa vůbec nepostřehla, co
se stalo, dál kvákala do toho jejího aparátu a bylo jí to fuk.
Během fáze 1 se jevilo, že ženy mají odlišnou jinou techniku ignorování chodců.
Muž zpravidla nezastavil, ale taky nepřidával plyn, prostě s chodcem začal
hrát válku nervů, ale nechával si zadní vrátka v podobě nohy na brzdě pro
případ, že by prohrál. Dáma nikoli - tam se jasně dávalo najevo - teď jedu
já, jsem silná moderní žena, gender fighter-woman, mám svůj plynový pedál,
malé autíčko za 199.990,- a vy si všichni vyližte prdel. Zatímco rozložení
mužů, kteří nezastavili, procházelo v podstatě napříč všemi myslitelnými
sociálními skupinami, u žen byla patrná jistá deferenciace. Všech 5 žen,
které chodcům zastavily, měly auta v pořizovací hodnotě nad 600k. Zaznamenal
jsem VW Passat, Peugeot 407, nějaké Audi a jakési východní SUV. V podstatě
se tak opět potvrdila moje dávná hypotéza, že lidé s určitým stabilním
hmotným zázemím nemají zapotřebí nikomu nic dokazovat a chovají se mnohem
ohleduplněji a přirozeněji, než voliči sociální demokracie a různí tupci,
kteří mají fábijku na lízink a lepenkovou krabici na hypotéku a nyní se předvádějí, jako by byli na světě sami. Jako nejrizikovější
skupina se ukázala ženuška v relativně moderní low-cost nákupní tašce pro
slepice (pikantíčko, aygo, matýsek...). Představuji si, že se jedná o bývalé
kurvičky z diskoték, které si nyní ve středním věku našly nějakého economically
viable nabíječe a na cestě z kavárny do boutique musejí spěchat, protože
jsou hrozně busy a zcela zaměstnány tím, aby zamaskovaly tu slámu, co jim
čumí z bot.
Samozřejmě by stálo zato uskutečnit tento výzkum rozsáhlejší, protože moje zhruba 40-ti minutová mikrosonda může být zkreslena celou řadou náhodných faktorů. Nicméně ta doba zase není až tak krátká a pro mě osobně bylo výhodou, že jsem si povšiml některých jevů, které jsem předtím letem světem nevnímal.
24.11.2006 D-FENS.