Někdy bych byl skoro radši, aby mi ty predikce přestaly vycházet.
Poslyšte příběh.
Jednoho zimního večera roku 2012 jsem v Českých Budějovicích objížděl
červenou plošinu, ze které se provádí oprava trolejí pro trolejbusy Dopravního
podniku města ČB. Bylo to jako obvykle, plošina stála přes celý jeden jízdní
pruh Nádražní ulici, neměla zapnuté majáky, možná čtyři blinkry, žádné
kužely, žádné odrazky nebo reflexní prvky, prostě si ten krám postavili
tam, kam právě potřebovali a řidiči ať se s tím nějak vypořádají, protože
my děláme pro město a tak si dej bacha, protože když to do nás napálíš,
tak dostaneš vod města flastr. A tak objíždím tuhle věc a najednou mi zpoza
zadní části vozidla vstoupil do cesty nějakej chlápek v montérkách. Naštěstí
jsem ho nepřejel, no, ale normálně by se aspoň zatvářil provinile nebo
naznačil něco jako "promiň", ale tenhle se tvářil, jako co si to dovoluju
nevidět za roh a ještě ho zdržovat. Samozřejmě taky neměl žádnou vestu nebo něco takovýho a
docela bych bral jako přirozený, že když už hodlají pobíhat kolem toho
jejich křápu, tak by si mohli vzít s sebou třeba šest plastových kuželů
a udělat kolem sebe něco jako ohrádku.
Hoši, hoši, říkal jsem si, až vás někdo přejede, tak vám přece bude
prd platný, že děláte pro město a MHD že pokuty nedostává.
Od té doby jsem si dával na plošinu bacha a když jsem jí někde potkal,
tak jsem neustále sledoval, co se kolem ní děje, protože jsem nabyl dojmu,
že s ní pracují lidé, kteří u toho moc nepřemýšlejí.
Vypadalo to vždy stejně. Plošina, většinou bez majáků, osvětlená pouze
čtyřmi blinkry, zastaví tam kde právě potřebuje. Žádné kužely okolo, žádné
vesty, žádná přenosná značka nebo trojúhelník, přesně jako jsem to zažil
já, plošina kolikrát přečnívala obrys vozidla a zasahovala do vedlejšího
pruhu, žádné poziční osvětlení na plošině, žádné reflexní prvky, aby ten
jejich vehikl byl alespoň trochu vidět v tom pološeru, když Thoma z úsporných
důvodů zasíná lampy, když slepice vstávají. Obvyklý modus operandi vohnoutů
z MHD můžete vysledovat na stránkách trolej.com,
například tady, tady,
taky tady a tady
dokonce s bonusem (plošina vysunutá nad vedlejší jízdní pruh).
A tak jsem si vždy říkal, že jednou ...
... bude pořádnej průser.
Inu a stalo se.
Posádka plošiny se ve středu opět rozhodla provozovat svůj cable job
a to v šest ráno, kdy je ještě tma. Jako obyčejně tam nebylo všechno to,
co jsem výše konstatoval, že nepoužívají, tedy řádné osvětlení, kužely,
poziční světla na plošině apod. a vysunuli
plošinu nad vedlejší pruh, aby se mohli pohrabat v drátech. Ve vedlejším
pruhu přijel
midliner MAN a plošinu sundal i s pracovníky DP, kteří spadli na zem
a ošklivě se potloukli. Kombinace zanedbání elementárních zásad bezpečnosti,
neřkuli nějaké zvýšené opatrnosti, kterou zákon vyžaduje, v kombinaci s
populárním zužováním komunikací vykonala svoje.
Byl pořádnej průser.
Mimochodem si povšimněte, jak se pracovníkům DP jejich nadřízení skvěle
starají o bezpečnost práce. Na plošině chybí
poziční světla (na této fotce
ještě jsou), chybí tam také odrazky nebo nějaké retroreflexní prvky,
chybí tam také červená vlaječka, kterou vyžaduje zákon pro objekty, které
přečnívají obrys vozidla o více jak 400 mm. Na zadní části vozidla byl
oranžový maják nahrazen
modrým a nějakým signalizačním zařízením sestaveným ze směrových světel
z autobusu, které ani na jedné fotce není zapnuté. Ve smyslu platné legislativy
právě žlutý maják měl označovat vozidlo během práce na silnici. Modrý maják
sice vypadá krutohustě, protože ho používá Zeman a ty stíhací passaty na
piráty, takže si díky němu můžete připadat náramně důležitě, ale k označení
vozidla používaného k práci na silnici se nehodí.
Kdejakej traktor s hnojem je lépe označený než toto vozidlo MHD. Je
docela slušný risk postavit tohle někde potmě a provádět s tím práce ve
výšce.
Vybavují se vám také takové ty blikající šipky, které mají na zadní
části vozidla dálniční údržby? Modrej maják namotovat, to ano. Nalepit na tu plošinu takovou tu reflexní pásku, co se s ní lemují skříně kamionů ovšem ne.
Podle mého názoru není řidič vozidla MAN ničím vinen, protože nic neporušil
a navíc není povinen předvídat porušení předpisů ze strany jiných účastníků
silničního provozu. Plošina nebyla osvětlená, takže ji nemohl nad sebou
vidět, výstražné zařízení na vozidle DP nebylo pravděpodobně uvedeno vůbec
v činnost, místo práce na silnici nebylo řádně vyznačeno přenosnými dopravními
značkami a spekulace
o nepodmíněných trestech v médiích jsou zcela mimo mísu. Je to od médií
slušná drzost vyhrožovat řidiči nepodmíněným trestem (nyní, kdy nejspíš
ještě ani nebylo vůbec zahájeno vyšetřování) a vůbec se nepozastavit nad
lemplovstvím posádky vozidla DP.
Normálně bych měl být rád, že mi ta předpověď vyšla, ale nějak mně to
netěší, jednak proto, že se vohnouti potloukli a to jim nepřeju a jednak
proto, že tenhle průser se prostě stát musel, dokonce se dá říct, že podle
veškeré logiky se měl stát už dávno.
01.03.2014 D-FENS