D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Ekonomika výstavby (nejen) komunikací
    (ze dne 06.05.2012, autor článku: [Neregistrovaný autor])

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 06.05.2012 21:55:30     Reagovat
    Autor: speedy - speedy
    Titulek:rekonstrukce, opravy
    Jen bych dodal, že také záleží na tom zda-li se staví nová stavba a nebo se jedná o rekonstrukci. Z projektantského hlediska:
    1) Stavíme na "zelené louce" - většinou není problém si zjistit potřebné údaje pro dokumentaci pro provedení stavby (DPS).

    2) Rekonstrukce - vychází se z dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS) a z toho co investor chce. Zde nastává několik problémů:

    a) neexistuje poslední DSPS - není na co navázat. Poslední DSPSko bylo ihned po provedení stavby, v průběhu let se ve stavbě (zařízení) šťourala stovka lidí a dělala různé úpravy, které nejsou nikde zaneseny.

    b) není možné zjistit současný stav - např. špatné potrubí v zemi, kabeláž ve špatném stavu. Tyto problémy nejsou hned vidět, ale zpravidla se objeví až při provádění rekonstrukce.

    Ve většině případů bývá na tato rizika upozorněno v technické zprávě.

    Komentář ze dne: 06.05.2012 21:58:34     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Pár poznámek
    Článek je nepřehledný, ale myšlenka je v zásadě správná.

    Výběrová řízení, pokud jde o prachy, často probíhají způsobem:

    a) Hledáme zoufalce, který je ochoten se sedřít a nic z toho nemít.

    Tím samozřejmě získáme zoufalé výsledky.

    b) Tak nasadíme směr "hledáme někoho se zkušenostmi a dobrou pověstí, (referencemi), který je ochoten se sedřít a nic z toho nemít.

    Tím dospějeme do stavu, kdy se nám formálně hlásí o zakázku firma s prokazatelnými výsledky a zkušenostmi, avšak okamžitě celou zakázku (nebo podstatnou část) přeprodává zoufalci z bodu a).

    c) Tak si vymíníme schvalování subdodavatelů.

    Tím dospějeme do stavu, kdy se buď řetězec k zoufalci prodlouží (zoufalce kryje ještě někdo další) nebo prostě v bundách SUPEREXTRASTAV a.s. přijdou zaměstnanci BADDREAM s.r.o., nebo se na to dodavatel přímo vybobruje (viděl jsem několikráte) a schvalování subek ignoruje, nebo schválené subky nahradí jinými.


    Výběrová řízení, pokud jde o výběr konkrétního dodavatele (z jakéhokoliv důvodu, korupčního, spokojenosti z minulé zakázky, atd.) se pak provádí vhodným sestavením podmínek - referencí, obratu, certifikací, atd., občas tak okatými, že tvrdím, že už chybí jen "IČ dodavatele musí začínat 3, končit 7 a být dělitelné např. 3". V těchto výběrovkách bývají často back doors pro případ, že by parametry přeci jen splnil někdo kdo není kamarád a v takovém případě se soutěž ruší.

     
    Komentář ze dne: 06.05.2012 22:09:04     Reagovat
    Autor: speedy - speedy
    Titulek:Re: Pár poznámek
    S tím "výběrovým řízením" plně souhlasím, podmínky si sestavuje investor tak aby náhodou vyhrál kamarád s kterým se ty peníze od "strany", tedy EU už nějak "proinvestují". :-(

    backdoors se dá udělat také tak, že ostatní společnosti, které se do výběrového řízení přihlásí nacení projekt "bohužel" velmi vysoko. Ve stylu "toto si vezmu já, tamto Pepa a to třetí si veme Franta". Přece v konkurenčním boji nechcípnem.

     
    Komentář ze dne: 06.05.2012 22:20:56     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Re: Pár poznámek
    Existuje i hezká varianta - Vyhlásím rozsáhlou zakázku a vím, která část se nebude realizovat.

    Kamarád to ví také a tuto nacení velmi levně. Smlouva se podepíše na celek, potom využiji svého práva omezit rozsah plnění o onu předem k tomu určenou část.

     
    Komentář ze dne: 06.05.2012 22:29:31     Reagovat
    Autor: CNNPRG - CNN
    Titulek:Re: Re: Re: Pár poznámek
    Jen "los estupidos" jde do výběrového řízení (veřejného), které nemůže vyhrát (pokud není křovím). Toliko premisa.

    Komentář ze dne: 06.05.2012 22:36:54     Reagovat
    Autor: pepe - pepe
    Titulek:problem
    je v tom, že nyní začínají kvičet zoufalci kteří byli stlačeni "cenou"... na druhou stranu, zoufalé výkřiky že když to bude dražší tak to bude lepší naprosto neplatí (sice znám poučky jako nejsem tak bohatý abych..) ale jakmile jde o státní(cizí) prachy, platí..

    zaplatím málo - ojebou to na krev a dřeň
    zaplatím hodně - ojebou to na krev a dřeň a ještě budou chrochtat...

    to říkám jako člověk který vidí pod soukromé stavařské tendry v rozmezí 100mega-1mld za kus... (několik ročně...)

    jinak autor zdaleka nezmínil všechno - dodatky, vícepráce, eko-zátěže a cokoli na čem se nechá vydělat ... nehledě na to že se vyfakturuje-nacení drť za 800/kubík a dodá se za 250.... a přijde se na to jen a jen zoufalou náhodou - u menších akcí typu obecní chodník nikdy....

     
    Komentář ze dne: 07.05.2012 07:35:41     Reagovat
    Autor: tomk - Neregistrovaný
    Titulek:Re: problem
    Tak tak, když létají rozpočty a zprávy tam a zpět, je to někdy zábavné čtení, stejně jako pak když létají faktury a vidí se, kolik stojí kubík štěrku nebo obalované vs. to, co mělo být nasypáno dle projektu.

    Komentář přehledný a jasný, díky za něj.

     
    Komentář ze dne: 11.05.2012 15:40:32     Reagovat
    Autor: Marty... - Marty...
    Titulek:Re: problem
    zaplatím málo - ojebou to na krev a dřeň
    zaplatím hodně - ojebou to na krev a dřeň a ještě budou chrochtat...

    A kde myslíš, že je problém. Mentalita? Prostředí? Je to třeba v Německu jiní? Díky

    Komentář ze dne: 07.05.2012 08:14:34     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Autor to poněkud zjednodušil
    Větší výběrová řízení se dělají na podkladě nikoliv DSP, ale ZDS.
    Dobrý je stále oblíbenější požadavek "ZDS v úrovni RDS", může to být i hezky hluboká past.
    Statické výpočty musí být v DSP uvedeny.
    Atd.

    Komentář ze dne: 07.05.2012 08:22:30     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Pohled z praxe
    Dodal bych k tomu pár poznámek, který jsem získal na základě jednak vlastních zkušeností, ale i po diskuzi s lidma na straně investora respektivně TDI.

    nabídnete -li příliš nízkou nabídkovou cenu, můžete být povinni zadavateli Vaši cenu zdůvodnit, a pokud zadavatel zdůvodnění neuzná, jste vyloučeni>> zakázku nezískáte.

    Nějak si nevybavuju z poslední doby, kdy by byla nějaká firma vyloučená pro nízkou cenu (resp. jooo, vybavuju, ale tam mám poměrně věrohodný informace, že účelem bylo, aby zakázku vyhrála jiná "perspektivnější" firma). V normálních (rozuměj nepodmáznutých) výběrových řízeních to jinak bohužel nefunguje.

    Uchazeč (budoucí zhotovitel) vyplňuje soutěžní výkaz výměr z projektové dokumentace ve stupni DSP, a nikde není napsáno, že (není-li vypracování RDS dáno striktně jako povinnost zhotovitele před realizací) pokud zpracování RDS ukáže navýšení ceny z důvodů odhalení chyb projektu, způsobených nekompletním nebo chybným zpracováním DSP, dostane zhotovitel proplaceny vícepráce, v souvislosti s tímto vzniklé.

    Jenže uchazeč to má vypracovat z dokumentace DZS, ne DSP. Navíc součástí DZS je už výkaz výměr a rozpočet, který dělá projektant rovnou pro investora. Nekompletní zpracování DSP je v podstatě sranda věc - ono to tak prakticky být musí, jinak se člověk vystavuje velmi reálnému riziku, že si nikdo neobjedná další stupně a postaví to podle DSP (i to se nám už stalo). Jooooo, to, že investor chce ušetřit a něchá dělat výkazy podle DSP, je už jeho problém. Na druhou stranu jsem viděl i DSP, který nemělo ani podrobnosti DUR. Chyby a snahy ušetřit vznikají na obou stranách.

    snad pohodlností projektantů a možnostmi dnešního projektování na PC a také třeba jejich vytížením (v některých případech)

    Je to tou pohodlností, dejte na mě..:-)) A taky faktem, že projektant nemá jaksi příliš velký zájem se s tím příliš srát, když projektuje za 40% ceníkové ceny, že? Joooooo, nabídka a poptávka je prima věc.

    Závěrem dvě dodatečný poznámky:
    - ad nízká cena - investor trvá na nízké ceně jako výběrovém kriteriu, i když se zodpovědný lidi, který mají technický průběh zakázky na starost, z toho chytají za hlavu. Dochází potom k paradoxním situacím, že silnice projektují architekti (a podle toho to pak vypadá) nebo k iracionálnímu pohledu na věc, že na stavbě za stovky mega je investor schopnej se dvě hodiny dohadovat o padeáti tisících na projektu. Už jsem několikrát viděl projekty, kde by díky trochu kompetentnějšímu projektantovi šly ušetřit doslova miliony na stavbě - nejenom u silnic, ale u statiky je to třeba extrém. Když jednám s lidma na odborech dopravy nebo TSK, tak ty jsou leckdy na prášky, protože mají definováno jako hlavní kriterium cenu, i když vědí, že to leckdy dopadne průserově.

    - jsou potom projekty a stavby, které díky velikosti, specifickému zaměření nebo vybavení může dělat jenom pár firem v ČR. Nedělejte si iluze, velké firmy jsou v tomto ohledu skoro vždy domluvené, takže tady je přesný opak - na nízkou cenu se nejede ani omylem, naopak je cena o dost vyšší i vůči ceníkovým cenám. Kromě toho ve velkých objemech peněz se najdou i prostředky na hmmmm "zprostředkovatelské prostředky", takže problémy jsou jiného rázu.
    Typickým příkladem je tunel Blanka nebo metro. V republice je v podstatě jediná firma, která je schopná zakázku postavit a má k tomu vybavení. Na zahraniční konkurenci zapomeňte, protože i když je to zakázka velká, tak z hlediska zahraničních firem sem tahat veškerý vybavení není zase tak výhodné, takže do toho ani nejdou.

     
    Komentář ze dne: 07.05.2012 22:18:59     Reagovat
    Autor: Rs. - Rs.
    Titulek:Re: Pohled z praxe
    disclamer - stavebnictví nehovím, ceny posoudit neumím.

    Co s tím. Než jsem z toho zdrhl, tak jsem zažil VŘ pro stát, kdy byli schopní za železo (služby nakonec svépomocí) dát víc než za licence na zakázkový soft souhrnem i s konkurencí.

    V čem je problém - zadavatel nemá potřebně kvalifikovaný personál na zadání a kontrolu, nebo ten který má nepracuje jenom pro něj.
    Nelze si najmout zároveň projektanta a dozor a zhotovitele vše dle ceny. Výsledkem bude buď jenom nějaký "průser" nebo kooperace. V této hře je potřeba mít nějakou klíčovou figuru a právníci podepisující technické cokoliv to hold nejsou. (ne že by nebyli potřeba, ale ..).
    Tato insuficience potom exceluje ala Blanka, kde síla dodavatele umožňuje cokoliv. Ono je sice jenom jedna firma, ale metro a tunely se třeba 4 roky stavět nemusí, budou-li přemrštěné požadavky a zároveň dost nutných povrchových staveb. Amortizace speciálních strojů taky není levná záležitost. Stát má jako investor při koordinovaném postupu také velkou sílu.

     
    Komentář ze dne: 09.05.2012 16:22:11     Reagovat
    Autor: Jirik - Jirik
    Titulek:Re: Pohled z praxe
    poznamka k Vasi posledni vete: VELKE firmy pomalu zacinaji budovat divize "Velke projekty", mnohdy je uz maji a neboji se je vypustit na nas trh. Doposud je blokovaly domaci filialky diky "Golden years", ktere prinaseli matkam slusne zisky a ty si nechtely sbe profitujici dceeery nas...tavit proti sobe :) Ted, kdy to jde se stavebnictvim do kopru, financni argumenty domacich filialek zmizely a budou sem vpusteni dravci z venku. Tesim se na to, vedeni takovychto divizi je vetsinou nezavysle na zivote v CR a nema potrebu si zavazovat mistni autority (samozrejme to neplati absolutne). Mistni firmy budou vyuzity jako prostrednik a subka...
    COVEC v Polsku treba neni dobry priklad, ale vyjimky prece potvrzuji pravidlo :))

     
    Komentář ze dne: 09.05.2012 16:30:49     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:Re: Re: Pohled z praxe
    Už dlouho nebyla zmínka o tom, euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/1162-proc-levice-kamaradi-s-miliardari- a-nici-stredni-tridu.aspx, tak zas dávám odkaz, aby se na to nezapomínalo.

    Komentář ze dne: 07.05.2012 13:57:19     Reagovat
    Autor: M - Milan Slovak
    Titulek:Tak konkurence se nelíbí?
    Mno, stěžovat si na špatnou práci projektantů je trochu off topic ( přes to, že je o tom celý článek ). Dělám ve stavebnictví také pár let. Něco se domluvit dá, něco se domluvit nedá. V každém případě je na dodavateli, jestli dostane podklady k nacenění dostatečné, nebo ne. Pokud ve výběrovce stojí fronta trotlů a všichni se chytají špatné dokumentace a podstřelují se cenama s vědomím, že to za ty prachy nejde dobře udělat - co bych mezi nima asi tak dělal?
    Projekt je většinou pro mě jen informativní, a nejdu do zakázky, kterou si nejsem schopen sám spočítat a zaměřit. Kdo do toho vlítne poslepu je prostě zralej na vyhynutí, anebo má lepší vazbu s investorem než já. V obou případech je nesmysl se s takovým subjektem o zakázku přetahovat.
    A větší zakázky jako Blanka apod. jsou úplně mimo mísu, protože tam to nejni o obchodu, ale o politice a je v podstatě jedno, kolik to bude stát.

     
    Komentář ze dne: 07.05.2012 22:34:21     Reagovat
    Autor: chom - chom
    Titulek:Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Pokud jsi malá firma a děláš jen drobnější stavby, tak si možná všechno zvládneš projít a zaměřit. U větší firmy je toto naprosto mimo mísu - prostě není čas cokoliv v reálu porovnávat s projektem (což by bohuže bylo dost často třeba, protože projekční kanceláře chrlí dost často naprosté zmetky - aspoň v dopravních a vodohospodářských stavbách ve kterých se pohybuji). Je povinností zadavatele, aby zadávací dokumentace byla jednoznačná a přesná (vč. výkazu výměr) a proto se také dělá, aby se podle ní dalo soutěžit a taky aby se podle toho dalo +/- stavět. Bohužel toto je ale jen utopie, proto jsou pak dohady o vícepráce.

     
    Komentář ze dne: 07.05.2012 23:43:30     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Opakuju ještě jednou - nemixujte jednotlivý stupně projektový dokumentace, na to dojedete. Podle zadávací dokumentace (aka DZS) se rozhodně stavět nemá - ani +/-, ani jinak. To, že se to tak v praxi leckdy dělá, je sice fakt, ale zhotovitel se pak nesmí divit, že nemalá část věcí není v PD řešená.

    Jinak souhlas, větší víceobjektový (nedej bože víceetapový) stavby si žádný zhotovitel bez PD nezvládne nacenit. A i když máte pravdu v tom, že leckdy vylézají z projekčních kanceláří zmetky, tak na druhou stranu je vidět leckdy trapný amatérismus i na straně zhotovitele (stavbu si špatně nacení, část věcí zapomene apod.) nebo investora(tam je to hlavně snaha ušetřit za každou cenu, takže klidně nechává kreslit projekt do katastrální mapy - o tom, že by projektant měl třeba IG profil, si často může nechat zdát). A ještě jednu věc - budu mírně cynickej - každej rozumnej projektant, kterej dělá VV, nejde na krev, tj. má ve VV dostatečnou rezervu, kam se mu vejdou právě tyhle nečekaný položky. Z pozice projektanta jsem se naopak často setkal s přístupem, kdy firma nárokovala vícepráce, na které absolutně neměla nárok. (krásný příklad u jedné stavby, kdy mistři postavili prstenec okružky z rovných metrových žulových obrubníků a potom chtěli proplatit vícepráce a materiál, protože jim nikdo NEŘEKL, že by bylo dobrý použít obrubníky zakřivený - prostě "odborná firma")

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 11:41:37     Reagovat
    Autor: chom - chom
    Titulek:Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Nejde mi o to, že by se podle DZS stavět nemělo (i když se podle ní velmi často staví), ale o to, že by se stavba měla dát podle DZS relevantně nacenit!! Tzn., že by výkaz výměr měl obsahovat všechny položky nutné pro provedení díla a ve správném množství a mělo by to být v souladu s technickou zprávou a s výkresovou částí - což někdy bývá neúmyslně špatně, někdy ovšem záměrně - např. z důvodu nutnosti snížit předpokládanou cenu díla (např. kvůli získání dotace) - prostě se některá položka vypustí....Zhotovitel, i když podá dotaz zadavateli, tak dostane odpověď, že vše musí mít zahrnuto v ceně. Otázka je, na kolik takto "umazaných položek" přijde při kalkulaci zakázky do soutěže, a kolik "kostlivců" na něj vypadne v průběhu realizace...

    Co s týče obrubníků u kruháče, tak použitím přímých by ušetřil, takže jaképak vícepráce?;-) Pokud měl položku v rozpočtu na zakřivené, tak by po něm investor samozřejmě oprávněně měl požadovat předělání...

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 12:29:22     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Pardon, úplně jsem to neupřesnil..:-))

    Pochopitelně to po nich chtěl investor předělat, protože to bylo, jako pěst na oko. A investorovi je celkem jedno, jestli má v rozpočtu položku na přímé nebo zakřivené (jako že je to prakticky jedno, u žuláků bývá cena cca stejná). Ten tu není od toho, aby kontroloval, co si firma dala do VV a rozpočtu, ne? Tím chci jenom říct, že správná odborná firma by se takového faux pass nedopustila.

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 12:51:17     Reagovat
    Autor: chom - chom
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    A to je právě ten problém - investorovi nesmí být jedno, co je ve výkazu výměr za položku - pokud chce zakřivený obrubník, tak by měl být v rozpočtu zakřivený.
    Za úplnost a správnost zadávací dokumentace je zodpovědný vždy zadavatel - není to tedy tak, že si firma něco dává do VV, protože VV sestavuje přeci projektant pro zadavatele a firma pouze a jen doplňuje jednotkové ceny. Firma si může něco dát tak maximálně do jednotkové ceny, co si tam schová za předpokládaný náklad je čistě její věc - buď s tím v soutěži uspěje a nebo ne.
    Pokud chce zakřivené obruby a ve výkazu jsou přímé, tak je to minimálně na diskusi při realizaci (i když máte pravdu, tady to asi nebude taková pálka a nestálo by to za dohady).

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 17:10:02     Reagovat
    Autor: Saabmaster - Saabmaster
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Přesně tak. Bohužel mám zkušenost, že investora zajímá většinou jen ta částka pod čarou. Loni jsem třeba dělal nabídku na 4000m2 střechy pro poměrně velkou firmu, která má i svýho technickýho náměstka. Přinesl jsem nabídku, náměstek vydělil celkovou cenu plochou a řekl mi, že jsme o 100,-Kč/m2 dražší, než vítěz. V9tezná cena byla v pravdě nereálná. A taky jo. Vítěz nechal starou klempířinu, ke který lepil nový PVC pásy Chemoprénem, přestože má být dán nový poplatovaný plech a k němu přivařené PVC. Ale vyhrál a dostal zaplaceno. My jsme zakázku nedostali. Dneska už se to tam kroutí a odlepuje. Záruka proběhla a co? Člověk si tak říká, jestli tu práci taky nezačít kurvit, když si o to zákazníci řikají.

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 20:04:50     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Dnes jsou ovšem na místech lidí, rozhodujících o zakázkách, absolventi ekonomických a právnických fakult, kteří nezvládají než to prosté dělení.

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 20:31:58     Reagovat
    Autor: speedy - speedy
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Tak tak, mám stejnou zkušenost. Je to stejné, jako když se lidé dívají na cenu uzenin. "Špekáček" za 40kč/kg, na kvalitu nikdo nehledí.

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 21:41:42     Reagovat
    Autor: Saabmaster - Saabmaster
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Je to samozřejmě ve všech oborech. A tisíckrát se může lidem říkat, aby si prohlídli, co v nabídce skutečně maj. Protože to ale nikdo nedělá, tak nemaj poctivci moc šanci a blbec, kterej koukal jenom na cenu, pak ještě pomlouvá všechny dodavatele šmahem. Taky jsem jednou měl v poptávce "dveře dubové vnitřní", tak jsem jak vůl nacenil dveře dubové vnitřní. Ve vítězné nabídce byla položka "dveře dub lamino". Pochopitelně byla na dvaceti kusech o 200.000,- lacinější.

     
    Komentář ze dne: 08.05.2012 21:56:05     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak konkurence se nelíbí?
    Proč? Jestliže to firma blbě nacení a potom na tom provaří gatě, tak investorovi může být úplně šumák, že to firma udělala blbě. V dokumentaci je ve vytyčováku kruh, takže jakékoliv použití přímých obrub jde na úkor firmy. Takže investorovi je jedno, jak to firma nacení. Primární je, aby investor specifikoval požadavky, jak to má být provedeno a jaké jsou požadavky na kvalitu apod. a jestli to firma udělá metodou A nebo metodou B, mu může být jedno, ne? Třeba v případě, který jsem uvedl, to investor oprávněně reklamoval a obrubníky se dávaly nový, protože řži použití přímých obrubníků byly odchylky v řádu centimetrů. (nemluvě o faktu, že firma platila potom navíc penále za zdržení, protože zakřivený obrubníky trvá chvíli udělat - pálka to byla slušný, metr obrubníku stojí 2500,-, + ono penále)

    Výkazově je to nesmysl - většina systémů nedělá rozdíl mezi přímými a zakřivenými obrubníky, máte tam obrubníky v běžných metrech. Teoreticky se dělá na tohle něco podobného kladečáku, kde je rozkreslené, jak tam obrubníky budou, prakticky se to nedělá a je na realizační firmě, aby si to správně odečetla z dokumentace a objednala.

    Samozřejmě, můžeme se potom bavit o drobných nuancích typu, že to byla firma, která měla poněkud nižší cenu než ostatní a nikdy předtím nedělala komunikace...ehmmm..:-)) Nějak mě nepřekvapilo, že to dopadlo, jak to dopadlo.

    Ještě jedna věc. Hlavně v poslední době se rozmohlo u staveb menší velikosti (u silnic) buď nechtít po projektantovi VV, nebo udělat takzvaný zjednodušený VV. Tam jsou potom položky typu (vozovka asfaltová - 2057m2, obrubník ABO 2-15 - 152bm apod.). Tohleto včetně dokumentace investor předá realizačním firmám a ty si to musí v podstatě rozepsat do jednotlivých položek dle dokumentace a celé vypočítat. Přeloženo do češtiny, dělají si VV a rozpočet sami na vlastní triko.


    Komentář ze dne: 08.05.2012 16:59:17     Reagovat
    Autor: Saabmaster - Saabmaster
    Titulek:Z důvodů, jakými probíhají výběrová řízení v ČR
    jsem na ně už před pár lety přestal odpovídat. Když přijde výzva k účasti, prostě ji hned vyhazuju. Práce na nabídkách byla jen přehlídkou ztracenýho času, a když to nebylo dohodnutý dopředu, stejně se ozval někdo, že by z toho chtěl prachy. A to jsme svýho času dělali pro ČD, armádu, úřady, nebo státní výzkumný ústavy. To, kam se rozrostla hamižnost úředníků je už do nebe volající. Poslední kapka byla plynofikace obecních domů v Nerudově ulici, kde v zadání bylo napsáno "zpracujte dle studie vypracované ing.XXX, dne dd.mm.yyyy", ale žádná studie nebyla v zadání přiložena. Když jsem žádal dotyčného pracovníka úřady, aby nám studii doplnil, nejdřív tvrdil, že není, o čem je řeč, a následně začal řikat, že byla stoprocentně přiložena do zadání. Později jsem se dozvěděl, že tři z pěti obeslaných firem se vůbec neozvaly, jedna se ozvala, a to jsme byli my a pak ještě byla jedna, která měla vyhrát a taky vyhrála. Od tý doby děláme radši jen soukromý zakázky za normální peníze, aby se dalo dát práci to, co potřebuje a ostatní radši odmítáme. Máme svůj klid a nakonec i peníze. Jen už nemáme 35 zaměstnanců.

     
    Komentář ze dne: 09.05.2012 14:51:13     Reagovat
    Autor: scobra - scobra
    Titulek:Re: Z důvodů, jakými probíhají výběrová řízení v ČR
    To mi právě taky vrtá hlavou - proč se ty firmy do těch výběrových řízení hlásí, když je to taková příšerná práce? A ještě prý špatně placená... Buď jsou ty firmy úplně na hlavu a nebo autor článku přinejmenším přehání.

     
    Komentář ze dne: 09.05.2012 14:54:16     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Z důvodů, jakými probíhají výběrová řízení v ČR
    práce je málo a když se dělá za "nula", tak aspoň není potřeba propouštět lidi. jen se nesmí nic posrat a není pak na investice.

     
    Komentář ze dne: 09.05.2012 15:13:56     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Re: Z důvodů, jakými probíhají výběrová řízení v ČR
    ZZR Vám to vysvětlil přesně. Doplním, že přes veřejné peníze nebo minimálně za jejich účasti jde dnes tolik kšeftů, že v některých oborech je těžké výbrovky ignorovat a stejně si to nemohou dovolit všichni.

    Je hezké říci, že "nebudu dělat za státní", ale musíte ustát zhoršení podmínek (v některých oborech, stavebnictví je dost vzorové). Firma žere prachy neustále a je třeba jí krmit.

    Komentář ze dne: 09.05.2012 18:32:09     Reagovat
    Autor: Patro - Patro
    Titulek:
    V současné době probíhá rekonstrukce silnice 2. třídy č. 245 mezi Čelákovicemi a Lázněmi Toušeň v délce cca 2 km. Rathovo narcisistní vedení Středočeského kraje hrdě informuje na informační tabuli rozpočet 51,95 mega se započtenou dotací z ROP EU. Nejsem odborník, tak nedokáži posoudit, zda je tato částka úměrná demolici a nové výstavbě jednoho mostu, ofrézování stávajícího povrchu a položení nového. Silnic v horším stavu je v okolí dost. Samostatnou akcí spojenou s výše zmíněnou opravou silnice je výstavba kruhového objezdu. Již předchozí čelákovické zastupitelstvo po něm toužilo, ale jaksi se mu asi nechtělo do kompletního zainvestování jeho výstavby. V únorovém čísle místního zpravodaje (možno dohledat na webových stránkách města) bylo oznámeno, že celkový rozpočet na tuto akci bude 23,5 mega !!!! Investiční podíl města činí necelých 5 mega včetně, s již započteným příspěvkem soukromého sektoru, takže město bude „dlouho očekávaná kruhová křižovatka“ stát cca 1,5 – 2 mega. Pěkný dárek za málo peněz v době utahování opasků. Na dotaz na příslušném odboru města, zda nejde o poněkud neadekvátní částku, mi bylo řečeno, že tato částka byla řádně vysoutěžena. Kromě mne - přespolního - se nikdo jiný z obyvatel města na tuto stavbu nedotazoval. Z cizího asi krev neteče. Rozpočet na tuto akci byl před pěti lety cca 12 mega, ale ať již z jakéhokoliv důvodu ke stavbě nedošlo. Nechce se mi věřit, že inflace dosáhla takových hodnot, že by během pěti let došlo k praktickému zdvojnásobení nákladů na tuto stavbu. S kýmkoliv mluvím, každý se jen kácí a obrací oči v sloup. Smutně se tak mohu jen jako zaměstnanec dívat na výplatní pásku, kde mi chlebodárce uvádí i superhrubou mzdu. Když odečtu všechny odvody a daně, přijdu o 53 %. Kromě toho z toho zbytku, co mi přijde na účet, platím ještě DPH a spotřební daň. A to jsem zmínil jen jednu jedinou akci. Mohu se soukromě jen domýšlet, že dealer někde v autosalonu někomu prodá nějaké pěkné autíčko a developer někde někomu nějaký pěkný domeček.

     
    Komentář ze dne: 09.05.2012 20:11:35     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re:
    Nejsem místní znalec, ale s demolicí a výstavbou mostu může jít o přiměřenou cenu.
    Naproti tomu cenám okružních křižovatek nerozumím globálně.
    Ale každé hádání z křišťálové koule je ošidné. V rozpočtech podobných staveb může být započteno mostní provizorium, nutná oprava mostu na objízdné trase, oprava objízdné trasy (ta mohla proběhnout i v předstihu před stavbou samotnou, není tedy na staveništi vidět) atd.
    Bez znalosti skutečného rozsahu prací se leckdo může kácet a obracet oči v sloup.
    Co se týče jednotkových cen stavebních prací, v posledních minimálně dvou letech je doložen jejich pokles, znalci tvrdí, že některé stavby jsou vysoutěženy za 40% ceníkové ceny, což znemožňuje jejich výstavbu v přijatelné kvalitě, a podobně. Proto je stále větší tlak na netržní mechanizmy úpravy vysoutěžené ceny.

     
    Komentář ze dne: 11.05.2012 12:23:58     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re:
    Tady je otázka, co všechno je v dané akci započtené a co se tam bude provádět.
    Například přeložky sítí jsou drahý jako svině, rovněž jsou v tom náklady na objízdný trasy, sanace zemního tělesa, veškeré objekty apod. Jak velký je rozsah přilehlých komunikací, atd. Rámcově vzato ta částka není příliš vysoká, ale veškerý dohady jsou plácání do vody - bez kompletní dokumentace nezjistíte, jestli ty prachy jsou nebo nejsou v pořádku.

     
    Komentář ze dne: 11.05.2012 12:43:48     Reagovat
    Autor: Patro - Patro
    Titulek:Re: Re:
    V akci "kruhák" jsou stoprocentně započteny přeložky všech sítí. V jejím rámci dojde ještě ke stavbě "ozdobné zídky" u hned vedle stojící novostavby a taktéž k výstavbě chodníků. Zda bude uprostřed kruháku za ty prachy ještě vodotrysk, není známo. Investiční náklady před pěti lety - 12 mega, dnes dvojnásobek. Objízdné trasy jak v rámci kruháku, tak rekonstrukce celé silnice jsou řešeny kyvadlově pomocí mobilní světelné signalizace, takže zde nejde o nějaká horentní čísla. Oprava silnice a výstavba kruháku probíhají sice zároveň, ale jde o samostatné akce. Jediný mně známý kruhák, jehož význam lze docenit, je v Kolíně u Raisy. I po dobudování obchavtu města tam provoz moc neklesne.

     
    Komentář ze dne: 11.05.2012 13:45:17     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Re: Re:
    Kruhák v Kolíně byl ze začátku 2-proudový, ale bylo tam nějak moc bouraček, tak ho předělali na 1-proudový. Stejně to bylo i s kruhákem u Lidlu.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 10:47:33     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re: Re:
    Jestli myslíte okružku na Havlíčkově ulici (v Kolíně), tak vzhledem k blbý geometrii tam je nehodovost pořád dost vysoká. V nové studii jsem viděl variantu řešení pomocí turbo okružky..:-))

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 10:45:48     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re:
    Tak ještě jednou - bez toho, abyste měl kompletní projekt, vůbec nevíte, jestli je cena přiměřená. S nákladama z minula to taky srovnávat nejde, protože byste opět musel srovnávat to, co se tam mělo dělat v minulém řešení a to, co by se mělo dělat nyní. Ani jedno nevíte. To není obhajoba Středočeského kraje, to je prostý fakt. Zkuste se na základě Zákona o svobodném přístupu k informacím dostat k podstatným materiálům a pak to můžete řešit.

    To, jestli je okružka do daného místa vhodná, nebo ne, nedokážu posoudit. Na to mi chybí příliš relevantních údajů.

    Komentář ze dne: 11.05.2012 10:47:18     Reagovat
    Autor: Patro - Patro
    Titulek:
    Pro Ygorka bych upřesnil. Proti opravě zmíněné komunikace nejsem, byť nejsem sám s názorem, že pokud Středočeský kraj uvolnil z příslušného rance příslušný obnos v Kocourkovských včetně eurodotace, mohla se opravit komunikace, která to potřebovala více. Stavba ale již běží a nemá cenu se v tom nyní již hnípat. Spíše mne nadzvedává živelná výstavba kruhových křižovatek. Zde nejde ani tak o veřejný zájem, jako spíše o zájem lokální a nevidím jediný důvod, proč bych na takové akce měl ze svých daní přispívat. Stačí že zastupitelstvo v mém bydlišti, a tedy i z mých daní, financovalo zpomalovací retardéry v řádu stovky tisíců, neboť někteří „spoluobčané“, řada z nich nepřihlášených k trvalému pobytu, si obytnou zónu pletli se závodní dráhou. Zvolené samosprávy nejsou v případě vyšších investičních nákladů určitě padlé na hlavu, aby obcházely místní obyvatelstvo s kloboukem v ruce a výzvou „přispějte na vybudování kruhové křižovatky. “ Na politické body je daleko efektivnější vyžebrat příslib investic na vyšší úrovni formou dotace a potom se bušit do hrudníku, co jsme pro občany neudělali. Pokud by si obce musely budovat kruhové objezdy samy ve vlastní režii, nebo s přispěním místních, ať již občanů, firem, nebo sponzorů, je velice pravděpodobné, že v řadě případů by nevznikly buď vůbec, nebo s daleko nižšími finančními náklady.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 08:57:34     Reagovat
    Autor: Ygorek - Neregistrovaný
    Titulek:Re:
    Co prosím vlastně pro mě upřesňujete?
    Mezi příspěvky nevidím žádnou souvislost kromě toho, že je řeč o okružních křižovatkách. To, že nerozlišujete mezi okružní křižovatkou a kruhovým objezdem, je druhá věc.
    Jenom na okraj: "hnípat" znamená tak asi co?

    Komentář ze dne: 12.05.2012 17:34:13     Reagovat
    Autor: Michal Lenc - michal.lenc
    Titulek:Kruhové objezdy
    Proč jsou vlastně kruhové objezdy špatné? Mě přijdou lepší než klasická křižovatka a myslím si že je i skrz ně rychlejší průezd.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 17:46:54     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Kruhové objezdy
    Nejsou špatné - jenom se musí pečlivě vybrat místo, kam se hodí a kde plní svoji funkci. Existují doporučení ohledy intenzit vozidel, pěšáků, dopravní funkce apod., které jasně specifikují, kde je OK vhodná a kde není.
    Bohužel, jak už je u nás zvykem, tak leckdy převládá názor, že OK je všelék a měl by se dávat všude. Nemalá část OK je dělaná takříkajíc na zakázku, tj. obec nebo MČ řekla, že tady chce kruhák a prostě se tam postavil - bez toho, aniž by někdo udělal rozvahu, jestli je tam vůbec vhodná.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 17:48:54     Reagovat
    Autor: Kadel - Karel
    Titulek:Re: Kruhové objezdy
    Proč jsou špatné?

    Protože:

    Z principu zde dochází k dávání přednosti v jízdě každým projíždějícím vozidlem při vjezdu na KO. To z principu musí snížit operativnost použití.

    Prorože zde dochází k prudké deceleraci a prudké změně směru jízdy. Následky ve formě většího otěru pneumatik, brzdných obložení a exhalací z akcelerujícího motoru po průjezdu jsou jistě přínosem.

    Na kruhovém objezdu nelze vytvořit preferovaný průjezd (typicky magistrální komunikace s přípojkami)

    Při vyšší intenzitě provozu (stojící kolony) se KO zaplní a zablokuje možnost průjezdu i nepřetíženými směry, zatímco u klasické křižovatky tento problém nastat nemůže.

    ... stačí?

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 18:02:35     Reagovat
    Autor: PM - petrmaly
    Titulek:Re: Re: Kruhové objezdy
    Videl jsi nekdy klasickou krizovatku? Ta s ucpe i tak. Ano, v idealnim svete ne, ale pri pohledu z okna jsem zjistil, ze venku porad idealni svet neni. Nektere kruhace jsou zbytecne, to je pravda, jinde ale vyreisly extremni komplikace.

    Jen nechapu, proc se lidi vztekaji, kdyz ho nekdo projede dvakrat (sem tam nejde precist vsechny cedule a ujistit se, ze je to ta spravna odbocka)

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 19:28:48     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Kruhové objezdy
    Ne, nestačí, to co píšete, je v podstatě blábol.
    Princip OK je založen na tom, že se do jisté míry "zrovnoprávní" dopravní proudy ze všech vjezdů. Naopak při vyšších intenzitách provozu se ukazuje síla OK. Pokud nejsou intenzity na podřazených větvích takřka nulové, tak taková křižovatka znatelně zvyšuje kapacitu a bezpečnost (ve srovnání např. s klasickou průsečnou křižovatkou).
    Preferované průjezdy - hmmm, co takhle bypassy?

    A zase, dostáváme se k tomu, co jsem psal - takhle to prostě napsat nejde.
    Dát tohle na dlouhej rovnej úsek silnice I/II. třídy s napojením silnice III. třídy, kde projede jedno auto za hodinu, je blbost. Dát to například do místa mimoúrovňovky, kde jsou už určité intenzity i z ramp MÚK, je ideální řešení.

    Prosím, aspoň nevymýšlejte výhody a nevýhody jednotlivých typů křižovatek, když už jsou dávno známé. Je prostým faktem, že do každé lokality se hodí jiný typ podle mnoha faktorů a nelze paušalizovat, že daný typ je špatný. Každý typ má svoje výhody a nevýhody a jde o správně použití.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 19:49:40     Reagovat
    Autor: root - Root
    Titulek:Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Jojo, uzasna OK je v krizovatce ulic Kunraticka spojka/Videnska, tam kdo ji dal, ten by zaslouzil nakopat pozadi. Totez ta nova OK u Vestce.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 20:13:29     Reagovat
    Autor: volks - volks
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Stejně tak u Globusu na ČM se kruhový objezd tak osvědčil, že jej po půl roce zrušili a zpět vrátili semafory.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 20:23:24     Reagovat
    Autor: Michal Lenc - michal.lenc
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Ja musim rict ze treba v Ceskych Budejovicich je par kruhovych objezdu, ktery jsou podle me super. A jeden kterej byl donedavna trochu nesikovne udelanej, upravili, takze se skrz nej da jezdit uplne skvele rychle, nikde nezdrzuje.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 20:26:08     Reagovat
    Autor: lojza - lojza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Jojo, v Ceskych Budejovicich by chtel zit kazdy....:-))
    Rozhodne ty kruhace tam jsou super, to same se da rict o Tabore.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 20:28:44     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Tak teď nevím, jestli to myslíš ironicky. Vždycky, když projíždím v Táboře geniální okružku u Tesca, tak si pomyslím něco hodně nelichotivého o projektantovi, který to stvořil..:-))

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 20:31:02     Reagovat
    Autor: lojza suchanek - lojza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Mel jsem pravda na mysli spise ten smerem do Budejovic :-) Ten o kterem mluvis me neprisel na mysl:-)
    Ale kdyz nad tim premyslim - alespon je docela dost velkej, a teda priznam se, ze nepamatuju, ze bych s nim mel nejaky problem....proc na nej nadavas? Jako vazne...premyslim premyslim, ale nic me nenapada....

     
    Komentář ze dne: 13.05.2012 17:53:18     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Ty myslíš s tím bypassem, tuším u Bauhausu, nebo co to tam je? Tak ten je v pohodě. Tahle okružka, stejně jako ta další naproti fízlárně, je takovej zmršenej bastl mezi klasickou OK a turbem. Kdo to tam trochu zná, tak v pohodě, kdo nezná, tak najednou může zjistit, že z pruhu, ve kterém jede, se nedostane tam, kam potřebuje. Typickej příklad. Jedeš od ČB a chceš do Tesca. Pokud pojedeš v pravém pruhu, tak musím v OK přejíždět do vnitřního pruhu, což když nevíš, je docela záludný.
    Ta u fízlárny je podobně záludná, ale tam je výhoda, že je větší a o něco přehlednější, takže má člověk přece jenom víc času to zkorigovat.
    Táboráci tomu říkaj "past na Pražáky"...:-)))

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 20:34:14     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Nejsme ve sporu. Ani jedno místo do detailu neznám, takže nemůžu posoudit, jestli je tak OK vhodná, nebo ne.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 18:30:33     Reagovat
    Autor: lojza suchanek - lojza
    Titulek:Re: Kruhové objezdy
    Predevsim proto, ze snizuji rychlost prujezdu - a to VELMI vyrazne - leckde clovek musi brzdit z rychlosti rekneme 100km/hod na 10km/hod jen proto, ze je v ceste kruhovy objezd. Vsak take kruhovy objezd je jeden z "nejlepsich" zpusobu, jak "zklidnit dopravu".

    Jsou kruhace, ktere smysl maji. A pak jsou ty, ktere nemaji - klasicky na hlavni silnici, ktera ma 2 pruhy kazdym smerem, kterou krizi nejaka silnicka, po ktere projede 1 auto za ctvrt hodiny. Misto toho, aby toto 1 auto holt melo "smulu" a chvili si pockalo, nez dokaze tu hlavni prejet, tak se tam hodi kruhac, pricemz smulu maji uplne vsichni, mimo toho jednoho auta. Vsichni tito musi pred kruhacem brzdit a nasledne znovu zrychlovat, coz brzdi dopravu, a (nepatrne) zvysuje spotrebu a opotrebeni auta. Samozrejme v radu nejakych neznatelnych cisel, ale kdyz si je secteme za 1 rok, zjistili bychom asi zajimave veci. Klasicky priklad kruhacu nahore nad Hradcem Kralove. Jeden velky kruhac je tam ok, je dostatecne velky, 2 pruhy, v nekterych smerech "zkratky" - proste super reseni....ale pak od neho smerem na Prahu jsou tusim 3 kruhace UPLNE NA HOVNO, ktere jenom nuti lidi brzdit, zrychlovat, brzdit, zrychlovat....a pro nic za nic. Jsou totiz male, musi se tam brzdit na 20-30, jinak skoro hvizdaj gumy, 2 pruhy se pred nima zuzuji na 1....

    Takze asi tak

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 19:00:15     Reagovat
    Autor: CNNPRG - CNN
    Titulek:Re: Re: Kruhové objezdy
    No, brzdíš (zpomaluješ) i před klasickou křižovatkou (pokud tedy nejsi hustokruťák:-), hlavní výhodu kruháku spatřuju hlavně v tom, že je triviální na projetí - tím, že nemusíš řešit nijak složitě přednosti, takže jí lehce zvládne projet i méně zkušený řidič.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 19:54:50     Reagovat
    Autor: lojza suchanek - lojza
    Titulek:Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Pokud jedes po hlavni, ktera je 4 proudova, a krizi ji silnice, kde je pomerne dobre pomerne daleko videt, neni zadny problem tu krizovatku projet klidne 130, protoze kdyz tam vidis a nic tam nejede, tak je velmi nepravdepobne, ze z niceho nic se tam zhmotni nejake auto. Tohle je bezny stav trebas na silnici vedouci pres Orlickou prehradu - tam je obcas kilak dlouha rovinka, a na ty vedlejsi je videt nekolik set metru daleko - tam jezdim bezne pres ty krizovatky 150, pokud tam vidim, ze nic nejede....
    Kdyby tam nekdo dal kruhovy objezd, holt bych z tech 150 musel brzdit na 20-30...

    Trivialni projeti? Trivialni projeti na krizovatce, kde z vedlesi jede 1 auto za 10 minut neni nutno resit kruhovym objezdem, podle mne. Viz co jsem psal o smule toho ci onoho

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 22:50:34     Reagovat
    Autor: moussa - Janík
    Titulek:Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    tak úplně triviální to není pokud má kruhák víc pruhů. Dokonce v některých autoškolách učí, že než se budoucí řidič rozjezdí, má používat jen ten pravý pruh, jízda v pravém nemusí být vždy ideální pro ostatní.

     
    Komentář ze dne: 12.05.2012 23:49:19     Reagovat
    Autor: CNNPRG - CNN
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Každá více pruhová křižovatka není triviální, dokážeš si představit kulaťák jako klasickou křižovatku? Možná se semaforem, ale je otázka jestli by to pomohlo plynulosti. Na druhou stranu všeho moc škodí, i kruháčů, pokud však srovnáme mezi křižovatkou ve tvaru klasického kříže a kruháčem (s intenzitou provozu přibližně stejnou z každého směru, tak kruháč je podle mého chytré řešení a i bezpečné.

     
    Komentář ze dne: 13.05.2012 12:25:04     Reagovat
    Autor: xgandalf - xgandalf
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Kruhové objezdy
    Z hlediska dopravního by přebudování Kulaťáku na signalizovanou křižovatku mělo smysl. Konkrétně Kulaťák je typický příklad místa, na kterém se ukazují krásně, za jakých podmínek by okružka být vůbec neměla.

    Věcí další je, že z Kulaťáku nikdy žádná klasická průsečná SSZ nebude, protože to je urbanistická dopravní dominanta Dejvic (cituju MÚ P6). Reálné jsou dvě varianty - jednak část dopravy lze převést objízdnými trasami mimo OK (s čímž se počítá, konkrétně se jedná o silné směry Evropská-Svatovítská a obráceně), nebo udělat z Kulaťáku světelně řízenou okružku - což je taky reálné a nejspíš to tam časem bude v závislosti na vývoji dopravy.

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.