Thoma ho má!!!
Dámy, nechte stranou představivost, o to tady neběží. Mám dojem, že zmr. Mgr. Juraj Thoma, primátor Českých Budějovic, má Alzheimera. Jak jinak si mám vysvětlit, že za tak krátkou dobu zapomněl tolik věcí!
Pana Thomu převelice rozrušilo rozhodnutí poslanců, které by městským
policistům odebralo pravomoc měřit rychlost. Vybičoval se sepsat
emotivní článek a postavit se v boji za zachování silniční buzerace
do čelních řad.. Pan Thoma o svých spolustranících doslova napsal, že nebyli
při smyslech. Podstatnou část Thomovy statě tvoří přesvědčování, že města
se na vybírání pokut nepakují. Doslova:
"Úplnou hloupostí je tvrzení, že měření a vybírání pokut je prostředkem
k obohacování městského rozpočtu. Přestože je naprosto nesmyslné, bývá
argumentem pro kritiky této pravomoci městské policie (někteří to dokonce
nazývají skrytým výběrem daní). Když něco takového někdo vypustí z úst,
a to dokonce na půdě Poslanecké sněmovny, jako pan poslanec Jeroným Tejc,
je zřejmé jedno - vůbec neví, o čem mluví, a netuší, v jakých relacích
se výběry pokut za rychlost a rozpočty obcí pohybují. Podíl vybraných pokut
na příjmové části rozpočtů měst a obcí totiž představuje pouhé a nepatrné
zlomky procent."
Na co tedy že Juraj zapomněl?
Juraj zapomněl zmínit, že město České Budějovice totiž hodlalo
na přelomu let 2007 a 2008 pořídit deset
buzeračních budek od firmy Czech Radar, provozovatele korupčního projektu
"Bezpečná města". Záměr podle všeho trvá, nikdo ho nezrušil. Tento
projekt je charakteristický tím, že zhruba polovina z vybraných
pokut zůstane městu a druhá polovina je smluvní odměnou soukromého subjektu,
firmy Czech Radar a.s., který k buzerování dodává hardware. Je to
ryze výdělečný projekt provozovaný soukromým subjektem a již při umisťování
radarů se dbá na to, aby profit byl maximální. Bezpečnost přitom
nikoho nezajímá a ani ji nikdo nevyhodnocuje.
Po instalaci buzerbudky na opuštěném železničním přejezdu v Mělníku
si Czech radar řekl dokonce o 71% a městu
už nezbylo ani na poštovní známky.
Radary mají být umístěny na devět světelných křižovatek a jednu příjezdovou
komunikaci do města. V osmi případech se jedná o zcela bezpečná místa,
pouze ve dvou případech by se snad dalo spekulovat o tom, že tam radar
možná bude co platný. To jsou každopádně jen dohady, žádná studie o předpokládaném
vlivu radarů na počtu nehod v uvažovaných lokalitách nebyla zveřejněna
ani vypracována, kritérium bylo, kde to bude hodně sypat. Každopádně nejsou
poblíž školy, nemocnice ani starobince, jsou to frekventovaná místa, kde
projede hodně aut a tudíž se dá očekávat hodně přestupků. Opět s výjimkou
dvou se jedná o místa, kde překročení max. povolené rychlosti nikoho neohrožuje
a může tam bez problémů být rychlostní limit zvýšen. Pan Thoma jako starosta
tento záměr schválil, dokonce ho v médiích obhajoval a informaci o podpisu
smluvy označil za pozitivní zprávu.
A teď si na to nevzpomíná. Divnej chlap.
Pokud jde o finanční aspekt tohoto projektu, vyjádřila se jasně Thomova
náměstkyně Popelová:
„Vzhledem k očekávanému vysokému množství přestupků, počítáme
s posílením správního odboru o tři úředníky. Mzdové náklady na ně se
bez problémů zaplatí z vybraných pokut. Veškeré náklady na provoz a
údržbou jdou za provozovatelem, společností Czech Radar,“
Radniční pisálek
Štifter přeleštil v prosinci 2007 svoje péro a psal v MF DNES: "Kdyby
ale magistrát sledoval a stíhal kasírovat všechny prohřešky za volantem,
mohl by se v Budějovicích stavět každý rok nový akvapark". Ano,
je to jen zlomek procenta obecních příjmů.
Mapka, na které je záměr Thomovy administrativy popsán, je zde.
Současný status projektu mi není znám. Kdyby neměl magistrát spor s Úřadem
na ochranu hospodářské soutěže, radary by patrně již instalovány byly a
pan Štifter by se mohl těšit na svůj akvapark. Naposledy se termín instalace
radarů posouval na 1. července 2008, což i tak město nestihne, nicméně
na některých místech mají již instalaci připravenou.
Zmr. Thoma po sobě před publikací svého článku zametl. Původní tisková
zpráva, která byla na serveru města publikována 20.12.2007 pod
tímto odkazem, se někam vytratila. Zmizel i titulek
z hlavní stránky. Nenajdete ho ani vyhledáváním na serveru města. Nenajdete
možná ani lednové číslo magistrátních novin, pro svou objektivitu a neangažovanost
přezdívaných mezi lidem Volkssturm, kde si pan Thoma krásné nové buzerstroje
pochvaloval. Bohužel, Slovákova tisková klika nebyla při zametnání stop
o starostově záměru z nejdůslednějších. Na serveru materšké
ODS jej zapomněl a až ho sundá i odtud, najdete ho zde jako
hardcopy.
Juraj to podcenil. Možná se měl předtím poradit s P.R. agenturou Komunik,
která vytváří magistrátu mediální obraz, protože takhle to fakt vypadá,
jako že má Alzheimera.
Jurajův mindfucking pokračuje:
"Například Městská policie České Budějovice se svým jediným radarem
loni řešila 142 překročení rychlosti - při nárazových preventivních akcích,
radar není v permanenci. Celkový objem pokut za tento přestupek se tak
pohybuje v řádech desetitisíců. To dvoumiliardový rozpočet města opravdu
nijak výrazně neobohacuje a z těchto čísel je zřejmé, že účelem měření
rychlosti ani nemůže být nic jiného než prevence a zvyšování bezpečnosti
silničního provozu."
Pokud je mi známo, minimální pokuta za překročení maximální povolené
rychlosti je 1.000 Kč. Ta je dána zákonem. Za 142 přestupků je tedy minimálně
vybráno 142.000 Kč. Nicméně věřím zmr. Thomovi, že se na pokutách vybraly
pouze jen nějaké tisícovky, protože s ohledem na silný klientelismus na
českobudějovickém magistrátu byly pokuty vybrány jen od těch nebožáků,
kteří neměli žádné známé ani to neřešili mimořádným sponzoringem svého
úředníka.
"Nárazové preventivní" akce charakterizoval pan Thoma takto:
"Měření rychlosti má ve městě výrazný preventivní dopad, pouhé spatření
uniformovaného strážníka s radarem v ruce přinutí řidiče zpomalit. Využíváme
toho především u škol, přechodů pro chodce, domovů důchodců nebo v historickém
centru města se spoustou pěších a cyklistů."
Čím to tedy je, že jsem to opičí komando viděl na Pražské třídě u železničního
mostu a v průmyslové zóně na Okružní ulici, tedy v místech, kde se dá dobře
měřit a hlavně naměřit?
Já rozumím, že zmr. Thoma a jeho crew má nyní veliký problém. Jeho administrativa
navázala kontakt s Czech radar a.s. a je možné, že již podepsali smlouvu
a objednávku. Nová legislativní situace by znamenala změnu v jejich plánech.
V krajním případě by museli zakázku realizovat, ale k ničemu by jim nebyla,
resp. platili by nájem a nemohli by lidem tahat z kapes prachy. Také je
jasné, že finanční očekávání magistrátních úředníků v souvislosti s implementací
buzeračního projektu Bezpečná města do Českých Budějovic, a to jak očekávání
obecně rozpočtová tak privátně korupční, byla skutečně enormní, a to se
projevovalo skoro až svazáckým nadšením při budování šikanózního systému.
Například již nastartovaný program výjimek z pravidel silničního provozu,
který úředníci radnice v Českých Budějovicích nabízejí vedle programu mimořádných
SPZ místním VIP, mohl vybrané partě správných hochů přinést stabilní
vedlejší příjem. Vidím mnoho smutných tváří. Juraj dělá co může, aby na
ně vrátil úsměv. Musíme ho chápat. Musíme chápat jeho motivaci, nikoli
jeho slova.
Následující týden bude něčím charakteristický. Každý starosta, co ještě
před měsícem chtěl šikanovat občany radary, místo co by opravil rozmlácené
komunikace a likvidoval lesy nelogického dopravního značení, bude mít plnou
tlamu bezpečí a preventivní práce. O jednom se přitom zarytě mlčí, totiž
o soukromých subjektech jako Czech Radar, které si dělají z měření rychlosti
mega výnosný kšeft.
27.06.2008 D-FENS