Tak jak jsem předpokládal, z nedávného zasedání komise dopravních expertů
vylezla vlastně jenom jedna věc, na které se dopravné experti shodli a
ta je ještě k tomu nesmyslná. Jedná se o návrh na zrušení institutu osoby
blízké, což celkem příhodně již okomentoval sám velký D-FENS ve svém článku
„Rychlostní daň“.
V čem spočívá blbost a stupidita tohoto návrhu (podotýkám, že nekopu
za sebe, jezdím firemním autem, na který se "osoba blízká" nevztahuje):
1. Institut "osoby blízké" se vztahuje na většinu trestný činů, třeba
i na vraždu. Je garantován mezinárodními úmluvami, ke kterým se naše republika
připojila. Při tomto srovnání – vražda kontra parkování jedním kolem na
chodníku - zcela vyplouvá na povrch blbost uvedeného jediného návrhu expertní
komise
2. I při možnosti, že by tento duševní exkrement prošel parlamentem
a byl uzákoněn, my čeští chytráčci, vyškolení a zocelení v boji proti vrchnosti,
okamžitě přijmeme příslušná protiopatření. Jen tak v letu mě napadá, že
mám dobrého kamaráda v Kazachstánu, který sem občas jezdí na návštěvu, což
takhle auto napsat na něj a nechat si od něj vystavit univerzální plnou
moc na používání a případný prodej tohoto auta? Jistě bychom záhy na doporučení
komise expertů přijali novelu zákona, která by znemožňovala v naší prima
republice vlastnit auto Kazachům. Tož dobře, a proč by auto nemohla vlastnit
třeba moje devadesátiletá prababička spokojeně trávící podzim života na
kolečkovém křesle v domově důchodců a vlastnící lékařské potvrzení o naprosté
nemohoucnosti a neschopnosti dostavit se na úřad k podání vysvětlení? A
to jsem nad tím ještě vlastně ani nezačal přemýšlet, určitě by mě napadlo
něco důmyslnějšího.
3.Jak D-FENS správně poznamenal, stíhat majitele předmětu, jímž byl
přestupek spáchán, bez řádného vyšetření a objasnění, je absurdní a odporuje
to zdravému rozumu. Uvedu další příklad ze života. Jistě je mnoho rodin,
kdy jedním autem jezdí víc členů této rodiny. Já jako majitel mohu letět
na dovolenou nebo ležet v nemocnici a autem jezdí střídavě a občasně mí
tři synové (do doby, než v nádrži dojde mnou zakoupený benzín). Půl roku
nato mi přijde písmo od vrchnosti k dostavení se podání vysvětlení. Svolám
tedy v prosinci tři synky pod vánoční stromek a ptám se: “Kdopak vy lumpové
jel mým autem 27. srpna v 9:44 po ulici Tomáše Bati rychlostí 57 km/h, ha?“
Okamžitě se ozve trojhlasně „ Tati, nepruď, jak to máme vědět, to už je
hrozně dávno, asi jsi spadnul z višně naznak, jak si to máme pamatovat,
atd. atd.“ Myslíte, že k takovéto situaci opravdu nemůže dojít? A já chudák
budu bez dvou bodů a dvou tisíc, tak.
Jářku, ale ono se skutečně prasí a to tak, že velmi. Je bezesporu, že
je potřeba s tím něco dělat. Co s tím, ony ty kamery by byly hrozně prima,
dopravní policii bychom prakticky nepotřebovali, vše by udělali příslušní
úředníci pěkně v teple kanceláře a ještě by to přineslo nemalý přínos do
státní (obecní) kasy.
Prosím, já to vím, je to jednoduché. Prostě jeden dopravní policajt
vezme radar, sundá bílou čepici a vleze za keř a ten druhý se postaví o
kus dál a prasícího závodníka - amatéra sejme o pár bodíků a několik tisícikorunových
bankovek. Dělalo se to tak vždycky, dělá se to i jinde a opravdu to funguje.
Upřímně řečeno, trošku jsme to čekali, když byl zavedený bodový systém
a chvilku jsme jezdili jakž takž slušně, ale asi je málo keříků nebo nejsou
radary nebo nevím, nějak to dopravní policie nepodchytila. Pravda, občas
při tom fouká, prší nebo mrzne, ale profesí, které při své práci nemohou
sedět v teplé kanceláři, je víc a hůř placených! Ještě jednu poznámečku,
je potřeba, aby příslušný schovávací keřík byl výhradně u škol, frekventovaných
přechodů, dětských hřišť a tělocvičen a nikoli na pusté, prázdné, rovné
a přehledné čtyřproudové ulici s minimálním výskytem lidstva - jako je to
dosud. On každý z nás řidičů dobře pozná, jestli jde skutečně o zlepšení
bezpečnosti provozu nebo o vybírání peněz a bude se tak i podle toho chovat.
Nu a k expertní komisi. Kdybych ji platil já ve své firmě, asi by za
takový výsledek mnoho pochvaly nesklidila a dost vážně bych uvažoval, jestli
je opravdu takovým přínosem za ty peníze, co stojí. Inu stát asi k těm penězům
na mzdy expertů přichází snadněji než já ve firmě. Jen tak mě napadá, proč
nikoho třeba nenapadlo zrušit povinné žárovky a pojistky, když už se v tom
u moderních aut skoro nikdo nevyzná a stejně musí do servisu a proč třeba
neuzákonit malé hasicí přístroje do každého auta? No a co nápad se značkou
označující zákaz vjezdu automobilů bez zimních pneumatik ve vybraném zimním
období na vybrané úseky silnic, to je geniální, co? Zde nelze nevzpomenout
chudé horákyně, která přišla-nepřišla, byla oblečená-neoblečená a donesla
dar-nedar. Na to, kolik máme dopravních expertů – náměstků ministra, vrchních
ředitelů, generálních ředitelů, obyčejných ředitelů, předsedů a členů výborů
je to výsledek docela ubohoučký. Možná je to tím, že máme jen komisi –
nekomisi expertů-neexpertů.
Jo, a vůbec, proč není v komisi aspoň jeden obyčejný, starý, zkušený
a vyježděný řidič?
26.02.2008 Beobachter