Vážení, vzhledem k tomu, že se na tomto webu poměrně často řeší automobily,
jejich provoz a zkušenosti uživatelů, rád bych všechny, kdo uvěřili tomu,
že Alfy se neserou, důrazně varoval před nákupem krásných kýčů Alfa Romeo
159/Brera/Spider s motorizacemi JTS.
Má trpělivost s těmito křápy přesáhla únosnou mez a musím prohlásit,
že neznám jediný kus tohoto "klenotu", který by fungoval tak, jak má.
Že na JTS selhávají hydroštely, vačky se nenatáčí jak mají a motory
mají v důsledku toho traktoroidní chod, to už si majitelé asi tak nějak
zvykli. Že reálné výkony těchto motorů zůstaly již jako nové daleko za
slibovanými parametry, zato jejich spotřeba paliva převyšuje tovární hodnoty
v řádech násobků, i to by se možná dalo přejít.
Ale že každý druhý motor je přidřený, to už asi vadí hodně. Mizerný
blok motoru a mizerný klikový mechanismus made in GM vylepšili italští
soudruzi nasazením špičkových a pokrokových hlav válců Alfa Romeo, ale
zapomněli při tom, že to bahno dole má nějakou limitovanou únosnost, a
jejich tuning prostě nevydrží. Důsledkem je postupné zadírání pánví klikového
hřídele, které se projeví snad na každém kuse tohoto motoru, aniž by to
kolikrát uživatel tušil (jen to jede čím dál hůř a žere čím dál víc). Tomu
by se možná - čistě teoreticky - dalo zabránit pravidelnou výměnou oleje.
Co tomu brání? Snímač oleje, umístěný a zalepený uvnitř olejové vany, je
schopen ukazovat zřejmě cokoli, od počasí nad jižním Pacifikem po počet
obětí Bostonského zásahu CIA, ale jediné, co se od něho nikdy nedozvíte
je to, co se děje s olejem v olejové vaně. Pak místo oleje vypustíte nějakou
sloučeninu medu s citronovou šťávou, a tato úžasná sloučenina zacpe ne
právě kvalitní olejovou pumpu tak dokonale, že to klekne celý.
Normální člověk by ten snímač vyměnil, dokonce by i absolvoval sundání
vany a její opětovné zalepení a ještě za ten krám zaplatil šílených téměř
sedm tisíc peněz českých, kdyby ovšam Fiat byl schopen tyto snímače vůbec
dodat! Máme tu zákazníka s vrcholnou AR 159 TI 3.2 V6 JTS, který již čtvrtý
měsíc (!!!) čeká na dodání tohoto dílu, aby mu mohl být zgenerálkovaný
motor zalepen a namontován do jeho těžkého neštěstí.
A co na to naši italští dodavatelé, troufám si říci v mnoha případech
osobní přátelé a lidé, s nimiž bezproblémově řešíme i 30-40 let staré automobily,
různé hlavolamy a často velmi zamotané příběhy? "To není Alfa, to je Holden",
odkazují nás kamsi do neznáma, když Fiat sice potvrdí objednávku dílu,
ale ani po více než čtvrt roce jej není schopen dodat. Krčení ramen, zametání
odpovědnosti kamsi do Austrálie a neschopnost vyřešit zcela standardní
situace je až dechberoucí.
Po rozebrání libovolného GM/JTS motoru jim rozumím, ve srovnání s původními
italskými motory se opravdu jedná o výmět druhotných surovin, ale jednou
se pod toto dílo Alfa Romeo podepsala, tak musí nést odpovědnost za veškeré
problémy, které s těmito výrobky uživatelé mají!
Proto prosím přijměte důrazné varování před nákupem automobilů Alfa
Romeo 159/Brera/Spider v motorizacích 1.9 JTS, 2.2 JTS a 3.2 JTS. I když
obecně má první generace řady 159/Brera/Spider bez ohledu na motorizaci
ještě problémy s řízením, unibalem zadní nápravy a ve verzích Q4 s rozvodovkou
a kardanem, motory JTS jsou pravou specialitou, která dokáže zlikvidovat
nervy i velmi odolným jedincům.
Alibisticky dodávám, že vozy druhé generace v motorizacích 2.0 JTDm,
2.4 JTDm nebo 1750 TBi, tedy opět italské konstrukce a výroby, nemají s
těmito zvratky jménem JTS vůbec nic společného. Jsou opět vyrobeny z kvalitních
materiálů a sesazeny s pečlivostí běžnou u tohoto výrobce. Stejně tak motor
2.0 JTS ve starším modelu 156 nemá nic společného s 1.9 JTS/2.2 JTS/3.2
JTS (pouze je shodná čtyřválcová hlava válců, což je to jediné, co na GM
JTS funguje) a rovněž motory 3.2 V6 24v v modelech 147/156/GT vycházející
z konstrukce Ing. Bussa jsou úplně jiné kafe.
Pokud někdo z mých starších příspěvků dospěl k názoru, že Alfa Romeo
je docela zajímavé auto, tímto se mu hluboce omlouvám. Alfa Romeo je úžasná
historie, ale spoluprací s GM se dostali mimo společnost civilizovaných
výrobců kamsi k Audi a Opelu. Uznávám, že modely MiTO a Giulietta jsou
úplně někde jinde, ale jizva v podobě unifikace s GM bude asi ještě dlouho
hnisat a hned tak se nezahojí. Ostatně SAAB ji nerozdejchal nikdy a přivedla
jej dosolova do hrobu.
Takže až Alfu 159/Brera nebo Spider s motorizací JTS uvidíte někde
v bazaru za cenu více než příznivou, věřte, že je tento kýč za jedinou
Korunu velmi drahou zábavou, a že předchozího majitele již tento vůz zcela
zbavil posledních známek příčetnosti.
08.08.2013 Integrale