D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Test: Fiat Uno
    Vydáno 19. 11. 2006 (18708 přečtení)

    Asi je něco pravdy na tom, že italská auta můžete buď milovat, nebo nenávidět. Musím se hned zkraje přiznat, že patřím do té první kategorie. Protože nejsem Leoš a nemám na Ferrari, musel jsem při koupi svého prvního vozu trochu slevit, no teda trochu dost – koupil jsem si FIAT UNO.

    Proč? Bylo to v roce 1996 a moje zkušenosti se značkou FIAT byly rozporuplné – brácha koupil po revoluci za 10k 20let starého FIATA 850 a to byla katastrofa - Fehler In Allen Teile. Plechy z papíru, zrezivělé tak, že upadávali nejen části karosérie, ale i podvozku.. A navíc celková koncepce vozu s motorem vzadu stála za houby. Kámoš měl ještě za komančů FIAT 127 a to bylo jiné kafe, jezdil jak drak a nakonec ho rozsekal na maděru.

    Já si po nástupu do prvního zaměstnání mohl vybírat mezi Schade 105/120, nebo Fiatem, protože zázrak nové doby Favorit byl i jako ojetina neuvěřitelně předražený. A tak jsem se stal hrdým majitelem FIAT UNO 1.3. Po přesednutí z tatova Wartburtgu jsem zažíval pocity pilota F1..

    Až časem jsem poznal, že auto je navrch HUJ a zespod FUJ. Bylo totiž dovedně překytované a přestříkané. V mládí na německých cestách si asi užilo dost soli a tak po deseti letech auto kvetlo a děravělo na všech frontách – prahy, podběhy, lemy dveří, kufru, kdo to zažil, ví o čem mluvím. V té době jsem na to měl čas a chuť to znovu a znovu opravovat, teď už bych se na to vysr*l.

    Pokud člověk pomine absenci antikorozní ochrany, je karoserie na svou dobu překvapivě povedená. Až na malé oblinky má totiž vnitřní prostor téměř tvar krychle. UNO je jakoby vevnitř větší než zvenku. Při porovnání s jinými malými auty značek Peugeot, Renault, nebo Opel nemá konkurenci. Nejlíp to asi vystihla ségra – je to takový malý PAPAMOBIL. Asi je jasné, že u vozu z roku 1985 nemá moc cenu se bavit o pasivní bezpečnosti. Dnešní auta se chlubí pěti hvězdičkama, a já si vždycky vzpomenu na slova jednoho doktora, který radil místo airbagu montovat na volant ocelový trn, obrácený proti řidičově hrudi. To aby si řidič dvakrát rozmyslel každý riskantní manévr. Myslím, že po podobné úpravě by všichni jezdili opatrně i bez bodů a policajtů hlídajících dodržování padesátky u cedulí na konci obce.

    Auto nejen rozměry, ale i hmotnostně odpovídá kategorii malých vozů, takže je minimálně o tři metráky lehčí než FABIE (mimochodem vevnitř prostorově naprosto srovnatelná!) a podle toho vypadají i jízdní vlastnosti. UNO je jedním slovem „mrštné“, volant jde lehce i bez posilovače, auto dobře zrychluje i brzdí a ve městě se vleze skoro kamkoliv. Když sedím v UNU, mám pocit jako by to bylo prodloužení mého těla, všude vidím, volant a podvozek toho moc netlumí, takže vlastně i cítím co se děje kolem. S pocitem řízení většího auta se to nedá srovnat, tam máte to auto kolem sebe a odděluje vás od okolí, UNO naopak.

    Mrštnost auta podporují i zajímavé motorizace. Taková 1.4iTurbo z něj dělá fakt žihadlo. Moje UNO mělo sice jen 1.3 s dvojitým karburátorem, ale každému FÁVU dalo na prdel. Motor OHC byl taky to jediné, co z auta bylo z pořádku, postupně jsem musel měnit výfuk, tyč řízení, tlumiče, ramena, brzdy a další srandičky. Naštěstí jsou náhradní díly na UNO až neuvěřitelně levné a na vrakáčích se toho dá taky spoustu splašit. Co je naopak držák, je zadní náprava, je tak jednoduchá, že se na ní nemá co pokazit.

    Když mi postupující koroze a celková sešlost začala dělat opravdu vrásky, vletěl do mě zezadu kamion a UNÍtko zrušil. Po prvotním šoku mi došlo, že to je zásah shůry. Od pojišťovny jsem dostal 25k, za papíry dalších 15k a tak jsem si za mírný doplatek nechal v roce 2001 svoje staré UNO předělat na „taliána“ – UNO LOGO s karoserií v bezvadném stavu.

    Bylo to jasné jak facka – tam kde nemrzne a nepadá sníh, se cesty nesolí a kde není sůl a vlhko, tam nerezaví ani FIAT UNO a protože jsem na UNU znal každý šroubek, nebál jsem se jít do auta dovezeného z Itálie. Interiér už sice není příjemně hnědý, ale bledě modrý manšestr dnes nikde nepořídíte ani za příplatek.
    Moje druhé UNO má také jiný motor – 1.1 FIRE s jednokomorovým karburátorem. Není to sice trhač asfaltu, ale má to svoje výhody – nízká je spotřeba i pojistka. Taky při technické kontrole nemusím mít strach z emisních limitů.

    Ale hlavně nemám v autě drahé záludnosti jako katalyzátor, Lambda sondu, vstřikování a elektroniku, která to celé musí řídit. Zajímavá je i další fíčura – motor je konstruován tak, že se nikdy nemůžou potkat ventily s písty. Proto nemusím mít strach z přetržení rozvoďáku. Motor vůbec je fakt povedený. FIRE znamená, že je celý skládán roboty, takže špagetožrout v pátek odpoledne neměl šanci. Koncepci vymysleli začátkem 80 let a zkuste se podívat na pohonné jednotky v novém GRANDE PUNTO – FIRE 1.2, FIRE 1.4! Tomu se říká osvědčená kvalita. Srovnávat ho s motory 1.3 FAVORIT a FELICIA by byla potupa a ani FABIA 1.4 MPI nemá tak kultivovaný chod. Tříválcový zázrak Škoda 1.2 HTP nechme stranou.

    V porovnání s novými vozy je radost něco opravovat v motorovém prostoru. Díky kompaktnosti motoru a chybějícím moderním vymyšlenostem, je kolem spousty místa. Prakticky všude se dostanete, aniž byste museli vymontovávat něco, co nepotřebujete reparýrovat. Kupodivu zatím nebyl problém s elektrikou a to mám nejen okna v elektrice, ale i dálkové ovládání na centrál. Jako bonus má auto takové vychytávky, jako automatické zavření oken po zamknutí tlačítkem DO, nebo zhasnutí světel po vypnutí zapalování. Tyto dvě věci si i do super nabušené Octavie TDI musíte nechat dělat za příplatek. No to rozsvěcení a zhasínání světel po schválení nového zákona už konečně SIMLY CLEVER chlapci z MB montují taky.

    I když už je teď UNO druhým vozem v rodině, nedám na něj dopustit. Ani jednou nás nikdy nenechalo ve štychu a domů vždycky jelo o poznání líp než do světa.
    Nechci vás navádět, že UNO je bomba auto a že si ho máte pořídit. Naopak, nezrezlé LOGO 1.1 těžko seženete za pusu a vymazlené 1.4i Turbo kousky jsou ještě drahžší. Ale pokud studujete, chcete auto na lítání a rozhodujete se mezi 105/120 nebo FAVORITEM, tak se zkuste svézt ve Fiatu UNO. Možná budete překvapeni.
     


    26.10.2006 pavel j.


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 1,65] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 47 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.