V stručném stylu bych se s Vámi nyní rád podělil o přehršel pocitů z
krátkého testování germánského excentrika BMW 730d. Nejdřív jej přehlíželi,
pak obdivovali, dnes jej následují.
Značka: vozy s vrtulí ve znaku od nepaměti uvádějí skalní fanoušky
i běžné řidiče do stavu nekritického vytržení. Staví je mnohdy na úroveň
takových božstev, jako je vybraný FC, oblíbené pivo, či anonymní prsatice
na plakátu v pokojíku. I redaktoři automagazínů často předstupují k testu
vůdce smečky prostovlasí a pokorném předklonu. Takže jsem byl opravdu zvědav,
co je legenda a co Turkem montovaná skutečnost.
Vzhled: Všichni jste jej už viděli, takže bangelův design nízkoletící
rozbité skříně (před faceliftem) Vám nebudu podrobně představovat. A však
je třeba říct, že luxusní metalická čerň a vysoké naleštěné botky devatenáctipalcových
kol přidají i podivnému vzhledu na razanci a charizmatu. K tomu zlověstná
jiskra bixenonových světlometů a již je jasné, kdo je tady vůdce!. Jen
málokterý vůz se dovolí oponovat této autoritě, pokud ji v provozu potká.
Interiér: Po vstupu masivními dveřmi mě neuvítal chladně progresivní
interiér. Ovšem materiály na špičkové úrovni, spáry minimální, po zabydlení
tělesné pohodlí úžasné. Ale ono zabydlení chvilku trvá. Po dosedu jsem
naučeně hmátnul na místa předpokládající ovladače sedadla, čemuž majitel
vozu i smečka ovladačů umístěných na straně středového tunelu s úsměvem
přihlíželi. Po šťastném shledání jsem se usadil a jal se rozhlížet. Velmi
pěkné budíky, provokativně nepěkný volant. A systém 4 tlačítek manuální
volby převodových stupňů po obou stranách volantu jako by křičel, podívej,
jaká nepěkná a nepraktická věc je ve voze za cenu pěkného příbytku! Cha!
Převratným úkazem sedmičky měl být systém sdružující většinu uživatelských
systémů vozu. Však co taky s houfy podřadných tlačítek? Konečné řešení,
křišťálově jasné a jednoduché. I-Drive. Pokusil jsem se systémem vyjednat
pár záležitostí, na které mají nižší šarže jednoduché ovladače. Ovšem ouha,
bleskový útok může velmi jednoduše ztroskotat po kolena v marastu rozlehlých
elektronických plání.
Jízda: Času na zbytečné ataky nebylo nazbyt a tak vzhůru na start.
Stiskem tlačítka jsem nahodil černou elitní jednotku a pokusil zařadit.
Řadící páčka pod volentem se však napoprvé tváří být dalším vtipem páně
bangelova. Umístění pod volantem ani tak nezarazí, avšak ruka se zarazí
nad tím, jakou silou zařadit. Poctivá řadička na podlaze vyžaduje určitou
sílu, páčky u volantu v porovnání skoro žádnou. Nu a tato poměrně nicotná
páčka něco mezi tím. Nezlomit, ale zařadit mi, dalo nějakou práci, hlavně
psychickou.
Třílitr takřka neslyšně a nanejvýš kultivovaně přede, po sešlápnutí
plynu se vzdáleným temným zahučením lehce katapultuje vozidlo vpřed. Jaksi
samozřejmě dosahuje vozidlo požadované rychlosti. Měl jsem na mysli, že
bych pro začátek zvolil tak 100 km/h, ale už tam bylo 150….Po pár minutách
jsem měl pocit, jako bych nikdy v životě neřídil nic jiného. Vůz mi padnul
jako rukavice šitá na míru. Všechno hrálo, dokonalá symfonie.
Naprosto šokujícím zážitkem pro mě však bylo řízení, které zcela samozřejmě
trumflo všechny, které jsem dosud poznal. U limuzíny člověk tak nějak samozřejmě
čeká komfort, silný motor, příjemný automat a podobné záležitosti. Ale
motokárově přesné řízení, které řidiče do detailu informuje o všem, co
potřebuje vědět, aniž ho však obtěžuje výmoly a podobnými radostmi našich
cest, to jsem nečekal. Zkrátka a dobře, auto velikosti mastodonta se při
jízdě stává pro řidiče lasičkou mrštně a mlsně vychutnávající zatáčky i
roviny.
Ven mě nedostanete! I tristní provoz na neméně tristních komunikacích
naší země se v podání germánského „nadauta“ stává příjemnou záležitostí.
Děravé cesty a kouř náklaďáků se stává záležitostí pro lůzu, dostatek výkonu
vždy umožní pokořit samohybné nedodělky špuntující dopravu. To vše za pokorné
úcty předjížděných a vlahých pohledů žen, dívek a fanoušků.
Kdykoliv pocítíte potřebu sportu, můžete se s čistým svědomím a za zvuku
kvalitní aparatury nechat unést rychlou jízdou.
Kdykoliv se chcete jen lehce vznášet krajinou, máte možnost. Pouze v
tomto případě mají možnost k ukojení libida i majitelé muscle karů, kteří
kupodivu často uznají autoritu a vzdají se marných pokusů o poměřování
sil.
Šedivá a syrová realita se k Vám zkrátka nedostane, naopak Vy vnímáte
svět za okny jaksi lehce a uvolněně.
Zkrátka a dobře, BMW 730d je velmi příjemný prostředek pro cestování.
Ještě pár hodin po jízdě jsem po zavření očí cítil v rukou volant, přes
budíky koukal ven a řezal zatáčky jako nůž máslo….