|
..škoda že jsou papíry na letadlo tak drahé..
|
|
|
Na tohle to zase taková hrůza nebude... 20 hodin po ca 2kKč + nějaká ta teorie. Zadarmo to není, ale úplně nedostupné také ne.
|
|
|
Není to tak hrozné, pokud by sis jako já splnil dávný sen...
Z vlastní zkušenosti - výcvik na moderním UL letadle, předepsaný nálet 20 hodin, cena 1800,-/hod = 36 000,-Kč. K tomu cca 5000,- kurs teorie, nějaké poplatky za přezkoušení, za vydání papírů, za členství v LAA, bratru celkem asi 45 000,-
Pokud bys zašel na místní letiště a zeptal se na výcvik dejme tomu na Coyotu, Typhoonu, nebo podobném hadráku, tak ta cena bude možná trochu nižší.
Ale to je ta první velká jednorázová investice. Další pálka jsou pak ceny letové hodiny když by sis letadlo půjčoval, a ještě větší pálka kdyby sis kupoval svoje. Ačkoliv nějaký olítaný jednosedadlový dřevěný UL s trabantem už může být třeba za 80 tis., a se složenými křídly se ti vejde do garáže...
|
|
|
Pilotak na paraglider stoji 7000 :)
A novy Ackovy padak kolem 40 kkc.
A je to IMHO zabavnejsi politani nez motorovy UL.
Zajet si s partii v lete do Alp dostat ze z vrocholu stubaiske sjezdovky zavesen na hadru, mnam mnam.
|
|
"...absence vyvažovací plošky na směrovém kormidle. Po celou dobu letu musí být mírně vyšlápnutá pravá noha aby se eliminovalo nesymetrické ofukování směrovky..."
Proč to..?
I bez vyvažovací plošky lze vytrimovat kormidlo - nebo to tenhle stroj tak nemá?
|
|
|
Pravda, vytrimovat se dá i mechanicky, pružinou, ale to má nevýhodu - s klesající rychlostí klesá zatížení kormidla, a pružina jej tak víc a víc vychyluje. Piper trimovací plošku na směrovce nemá, ale silně uvažuju o tom, že bych jí tam vyrobil...
|
|
... je hrozná škoda, že se repliky musí zmenšovat kvůli takové hlouposti. Jako kdyby někomu měla upadnout pr..., kdyby uvolnil do provozu letadlo třeba 510 kilo těžké.
Ale když už se musí i takováto letadla pojišťovat proti terorismu, tak už se není čemu divit!
|
|
|
Omyl, repliky se nemusi zmensovat, dokonce ani nesmeji, pak uz to totiz nejsou repliky ale UL bastardi. Bohuzel tohle je taky jedna z veci, ktera nas v historickych letadlech odlisuje od civilizovanych zemi. Zrovna nadace Metodeje Vlacha o ktere je tu rec, se maximalne snazi priblizit svym vzorum, Metodej Vlach, Racek jsou povedena letadla a k tomu aby mohla byt oznacena jako repliky (dle britskych pravidel) jim schazi pouze puvodni motory. Zato nazyvat replikami chudinky ze staje Mr. Kindernay, to uz chce skutecne par promile v krvi (nechme stranou, ze obcas jsou dokonce vydavana za historicka letadla).
|
|
|
No ono je to hodně o výběru předlohy - když si někdo vybere jako mustr stíhačku z WWII (Mustang, Me-109), musí z toho zákonitě vylézt paskvil... Letadla z WWI většinou limit buď splňují, nebo se dá použít zmenšení pouze minimální, a navíc míry takto starých letadel, která se nedochovala, lidi "nemají v oku" takže vypadají hezky.
|
|
|
No, ja bych to rozdelil na dve veci - kategorizaci letadel - co je replika a co ne a na to co je uz spis parodie nez letadlo. Co se tyka kategorizace, replika je "nove postaveny letoun respektujici konstrukci svého vzoru, pri jehoz stavbe byly implementovany zmeny rozhodujících konstrukcních celku, nejcasteji pohonne jednotky. Replika i pri uplatneni konstrukcnich zmen v maximalni mozne mire respektuje shodu se vzorem", tolik citat. Nechame ted stranou, kategorii "verna replika" a zustaneme pouze u replik. Podle vyse uvedeneho tedy letoun o kterem hovorime jako o replice, nemuze byt zmensen (ani minimalne) a to v cem se u nas zatim lisime od civilizace je to, ze tam by si nikdo nedovolil zmenseneho Fw 190 nazvat Focke Wulf 190, ale jmenuje se to Jurca Fw 190.
Jenom na okraj, nemam nic proti UL zmenseninam, uznavam, ze pro lidi kteri nemaji penize a pritom maji radi historicka letadla je to cesta jak "okusit" temer stejne pocity jake zazivali nasi dedove. Mam tu cest znat Ladu Handlika z vasi Nadace a smekam pred tim co jste v LKMB dokazali. Jenom si myslim, ze tim, ze lide "nemaji v oku" rozmery historickych letadel, z nich nemusime delat blbce. Jinak letu zdar a snad se nekdy na letisti potkame :-)
|
|
|
A do jaké kategorie řadíte vaši novou BH-5? :)
|
|
|
Pokud vím, tak do té kecá ÚCL, takže "velké letadlo".
|
|
|
Boska, by nebýt přístrojového vybavení, splňovala kategorii "věrná replika", takhle jsme v kategorii "replika", ale třeba se nám to někdy v budoucnu povede dotáhnout. :-) I když v českých podmínkách, tím, že v ní máme původní motor z roku 1923 můžeme tvrdit, že je to historické letadlo :-)
|
|
|
Docela mám obavy z té naší bejbiny - když vidím co vám dělá ta překližka na trupu BH-5, tak to bude u nás to samé: vlhkoměr :-|
|
|
|
Já bych to neviděl, tak černě, loni jsem si prohlížel De Havilland 88 Comet, to je taky pěkná hromada "dříví" a prostě se to kroutí, aspoň je hned vidět, že to není nějakej leminátovej bastard :-)
Když pan bůh a ÚCL dá, tak do 14-ti dnů půjde "boska" do vzduchu, pokud Vás to zajímá, dám vám vědět. Zároveň bych chtěl fotit ze vzduchu a k tomu je Piper jedinečnej (hlavně když otevřete !celý bok"), tak pokud budete mít zájem můžu Vás svézt originálním Piperem ať máte srovnání.
|
|
|
Bůh bude v pohodě, spíš bych si dával bacha na ÚCL ;o) Samozřejmě že mě to zajímá, zatím jsem ji viděl jenom "motorovat" a pojíždět, nebo přinejlepším poskakovat, takže jsem jako správný fanda natěšenej, až poletí ;o) Kdyžtak, ať neplevelíme diskusi (i když to není úplně od tématu) - mailněte mi na jfidler (krucánek) seznam.cz nebo na ICQ 68110852
|
|
|
No oni se fakt nemusí zmenšovat, jde o to, že vejde-li se letadlo do hmotnosti pro ul, je vše mnohem, ale mnohem jednodušší. Zaplaťpánbůh, ze existenci oficiálních ul u nás a za svobodu létání, kterou máme. Pamatuju doby, kdy se muselo volat na nejbližší vojenské letiště, smíme-li létat a jak vysoko. Majitele motorových rogal (samnozřejmě ilegálních) stíhala policie (VB). Na to myslím, vždy, když chci nadávat, že se to, či ono nesmí, a vždycky se docela uklidním. Vždyž kdo by si pomyslel, před 17ti lety, že u nás budou lítat Cessny a dokonce i "nové" Pipery!
|
|
|
no, clovece s tou svobodou bych zase tak hrr nebyl. U nas se tak nejak stira rozdil mezi svobodou a nekazni, podivej se treba jak dopadli kamaradi z Rohozce (pristavaci plocha pro SLZ u LKCV).
|
|
Krásný článek dávám za jedna......celkově jsou ty starší stroje většinou mnohem lepší než ty dnešní moderní nesmysly napěchované elektronikou v které se každou chvíli něco poeee :-) Mezi motorkama jsou třeba skvělé Uraly,Dněpry,KMZ atp. se sajdkou,to je v podstatě taky jen holá mechanika :-) Mezi auty třeba Tatry (osobní) atd. atd.
Jo a jsem mladý člověk aby si někdo nemyslel něco o nostalgii po starých časech.
|
|
Více takových článků, lítání mě zajímá a rád si o něm přečtu něco od lidí, kteří lítají...
Sám jsem pilotoval jedině tak na PC ve FU II, jinak jsem chudej, nemám čas a myslím, že bych ani pilotní průkaz neudělal, zvláště navigace mi připadá dost těžká...
Tak si občas dopřeju nějaký ten vyhlídkový let, už jsem zažil i několik dost vzrušujících, kdy jsem byl rád, že to dobře dopadlo a jsme zase na zemi...
Nejlepší byl tandemový let na padákovém kluzáku, to mi
pilot ukázal i spirálu, to je zážitek, na to si musí běžný nelétavec hodně zvykat...!
Tak "letu zdar" a pište víc, opravdoví piloti!
|
|
ad technická strohost
Minulý týden byl u nás v Hranicích Pepa Ročák. Přiletěl s krásnou nablýskanou Cessnou. Udělal mi exkurzi po pilotní kabině kde bylo asi milion různých hejblátek a točítek. Prý to mělo automatiku na přiblížení na přistání (neznám zkratku), autopilota atd. atd. Akorát nevěděl jak se to zapíná :-)
"Pilot potřebuje pouze výškoměr, rychloměr a vario, další přístroje pouze rozptylují pozornost pilota" konec citátu ze staré a krásné knihy o létání, jejíž název už si nepamatuju
|
|
|
To byla nějaká učebnice pro plachtaře, ne? ;-) Já bych tedy minimálně ještě teploměr a otáčkoměr na milost vzal...
|
|
|
Pravda, byla to stará odrbaná brožovaná příručka pro plachtaře. Ješte si pamatuju fotku, kdy se k letišti blížily hradby mraků a pod ní text: "Bouřková fronta se blíží k letišti, piloti se připravují ke startu" Tohle je dnes uz nemyslitelne ...
|
|
|
A kompas nikomu z Vás neschází? Když už ne GPS.
|
|
|
Ježkovy voči nejste Vy z Holandska? ;-) Tady polovina lidí bez GPS nevyletí ani z Lelystadu podél hráze na Enkhuizen...
Se slušnou mapou se dá na ULL bez problémů létat i dost daleko bez kompasu či GPS. Při létání z LKPD nebo LKHK a okolních letišť se dá pohodlně orientovat podle kopečků, řek a železničních tratí, v NL zase stačí pamatovat si základní tvar pobřeží, hlavní řeky + kanály a pár charakteristických znaků některých měst.
|
|
|
Nejsem. Dokonce jsem tam ani nikdy nebyl.
Já jen myslel, že kompas je povinná výbava, narozdíl od variometru.
|
|
|
Já bych tu důležitost viděl opačně. Kam letíte, to si z mapy nebo podle sluníčka zjistíte, byť pochopitelně jen velmi přibližně. Ale jestli stoupáte či klesáte, to nemáte často šanci poznat.
|
|
nádhera...dal jsem to přečíst svýmu 80ti letýmu dědovi (bejvalej voj, a pak civilní pilot - nalétáno má 13500hod.) a jen zářil... nejradši právě lítal na dvojplošníkách s otevřenou kabinou... takže děda zdraví a už se těší na tuto sobotu... letí právě v typhoonu kolem naší chalupy...
|
|
|
Kubo, vezměte dědečka na dobový letecký den do Boleslavi. Není to žádná megashow á la Kindernay, jako spíš přehlídka historické techniky, vč. historických aut, traktorů, hasičů... Myslím že by se mu to líbilo...
|
|
|
jooo..kdybych mu řekl dědeček, tak mi dá pěstí... :-)) je mu sice 80, ale vypadá tak na 65... lítání má už bohužel zakázaný, ale vobčas právě na ULL přes zákazy babičky letí... hehehe.. Do tý Boule to není špatnej nápad...kór, když to máme skoro za humnama...
|
|
|
No.., můj děda už sice lítá s andělama.., ale vyprávěl o "Pajpru" jako o nejposlušnějším letadélku, co kdy pilotoval.., vše co autor o letových vlastnostech napsal je ciročirá pravda.., chvílemi mi to připadalo, že je to jeho popis.
Štorch byl proti Pajpru mrcha nevděčná.., snad jen krom přistání, kdy byl jasně lepší.., kvůli křídlu.
Anton.
|
|
Opravdu nádhera, tohle by se vyjímalo v AeroHobby.
Kdy že je ten letecký den na LKMB?
|
|
|
16.6. od 16:00 hlavní program
|
|
Připomenul mi pana Vosyku z letiště na Kladně a jeho úsloví: "Sedá jak pajpr do kukuřice".
|
|
|
To je ten slavný pan Vosyka, co podletěl most v Kralupech n. Vltavou?
|
|
|
Tenhle most? http://www.mestokralupy.cz/fotogalerie/ kralupske_mosty.JPG
Do toho bych osobně nešel, ale podlétání drátů, přeskakování železničních náspů (naštěstí se sloupy bez drátů) a podobné kratochvíle byly vcelku standardní součástí nácviku nouzových a bezpečnostních přistání. Radši jsem se ani moc nepídil po tom, jak by to chtěl instruktor řešit, kdybych něco výrazněji zvoral ;-)
|
|
|
S necim malym by to podletet slo. S A380 nebo Il-96 bych to opravdu nedoporucoval :-)
|
|
|
On to hlavně ten Vosyka podlétl s Luňákem, což byl jak známo větroň. A s těmi cca 14m rozpětí se tam myslím moc dobře netrefovalo.
|
|
|
Ano, byl to on ale tehdy v polovině 80tých let jsem ho znal jako modeláře stavícího krásné historické modely letadel. Ten podlétnutý most na Luňáku byla mnohem starší záležitost a pro něj myslím tenkrát znamenala konec letecké kariéry.
|
|
Ano, stará letadla mají svoje kouzlo stejně jako stará auta. S Piperem jsem neletěl ale svezl jsem se na SG-38 a na Krajánku a byla to krása letět s otevřenou kabinou za svištění vzduchu proudícího kolem křídel ...
|
|
Lítal jsem originál Piper L4H z roku 1942 a je to fakt pecka. Zvláště s otevřenými dveřmi od kabiny je zážitek sqělý! Kam se hrabou často "modernější" stroje.Myslím, že ultralehká L4 je jen napodobenina, jako podobné UL "repliky",Fokker D.r.I, Nieuport, atd..Zasvěcení jistě ví o co myslím.
|
|
Zdravicko vzduchoplavci :O) Aj bych se tak nehandrkoval o tech replikach a novejch masinach .. Podstatny podle me je , ze se lita a hlavne ze se pristava :)
Vic takovych clanku , pac ne vsichni se muzem svezt ve vsem co kde lita :O)
Preju stejnej pocet startu jako pristani :)
|
|
|