Když jsem psal o žroutu času zvaném mítink, zmínil jsem, že existuje
ještě další level. Říká se mu vorkšop.
data\web
Když jsem psal o žroutu času zvaném mítink, zmínil jsem, že existuje
ještě další level. Říká se mu vorkšop.
Workshop je přeloženo volně do češtiny cosi jako diskusní
dílna. Jeho cílem je zpravidla vyřešit nějaký problém, který jde napříč
firemní strukturou a běžné prostředky dané firemní hierarchií na něj nestačí.
Častým předmětem workshopů za normálních okolností bývá například řešení
problémů v komunikaci, kdy jedna strana nevědomě neposkytuje druhé dost
informací, aby mohly vzájemně spolupracovat. Až potud je tedy workshop
maximálně chvályhodnou aktivitou, kde se prostě sejdou všichni, kdo mají
k problému co říci, a dohodnou se, jak v budoucnu spolupracovat lépe. Často
se mluví o tzv. brainstormingu, česky by se tomu řeklo "dát hlavy dohromady".
Vorkšop ve zmrdím podání je prostředek instalace zmrdího
vlivu. Zmrdí vorkšop má zpravidla předem daný cíl - je jím implementace
nějaké zmrdoviny do prostředí fungující firmy. Dopředu je daný i jeho výsledek,
a to zpravidla bezvýhradné a nadšené přijetí předloženého návrhu všemi
deprimovanými účastníky. Účastníci vorkšopu jsou přítomni jen proto, aby
odkývali, co se po nich odkývat chce a aby nikdo pak nemohl říkat, že s
tím nesouhlasil. Jako sekundární target je pak třeba fokusovat možnost
exhibovat se před publikem, přičemž erekce a onanie ega je pro každého
zmrda životním posláním. O skutečné vyřešení nějakých otravných problémů
či zlepšení ve smyslu veřejně dostupného blaha zde nejde. Ani omylem. Terciálním
a neméně atraktivním targetem jsou pak káva, sušenky, chlebíčky, kurvy
ve vířivce se šnorchlem i bez, prostě naturální stimuly pořízené za peníze
firmy.
O vorkšopech si můžeme počíst třeba tady.
Pan Ichtyl vlastní poradenskou firmu a zabývá se rozvojem firem. Jeho logem
je žlutá šipka prorážející nějakým neznámým principem překážku z neurčeného
materiálu, podobně jako ve vtipech z Dikobrazu z padesátých let kladivo
dělnické třídy probíjelo buržoustův cylindr. Charakteristické je, že šipka
směřuje dolů, zřejmě se tím naznačuje, kam ten rozvoj povede. Už jen obrázek
rychle jedoucího německého vozu fkombíku fmetle, jistě také ftédéíčku
a s podivnou registrací "LCC Rozvoj" umístěný v titulku nám napoví,
s jakým hardware tady máme co do činění. Pan Ichtyl píše (zvýraznění provedl
D-F):
VZDĚLÁVACÍ WORSKSHOPY
Také si myslíte, že samotné předání vědomostí
není pro zavedení změny dostačující? Naše workshopy jsou vedeny tak, aby
si účastníci promysleli a rozplánovali, jak budou žádoucí principy
a zásady uplatňovat ve své praxi.
ORGANIZACE PRÁCE:
Lektor interaktivně představí zásady
a principy
Účastníci ve skupinkách vytvářejí aplikace přímo
do své praxe
Skupinky prezentují svá řešení
Účastníci hodnotí a vylepšují aplikace
PŘÍNOS WORKSHOPŮ:
Doplnění vědomostí
Vytváření zkušeností při vytváření aplikací
Nárůst loajality a spolupráce
Podpora neustálého zlepšování
Zde pan Ichtyl geniálně nenápadně opsal, jak se to praktikuje. Předesílám,
že už samotný pojem "vzdělávací workshop" je nesmysl. Pokud se jedná o
vzdělávací program, pak je na místě slovo "seminář".
Obvyklý průběh zmrdivorkšopu je následující:
"Lektor interaktivně představí zásady a principy"
Při vorkšopu je výjimečnou postavou moderátor. Je to zpravidla
propagandistický psychozmrd speciálně školený v oboru komunikace a psychologie.
Základním smyslem moderátorovy hry je udržet zájem publika o problematiku,
k čemuž používá různě záludné metody, počínaje školometským vyvoláváním
a konče vyvoláním nějaké hrůzné kolektivní paranoi typu "když ten problém
nevyřešíte, dostane každý desátý výpověď, jako za Julia Cézara". Moderátor
zpravidla zpočátku představí téma, které má vorkšop "vyřešit", přičemž
je již v tomto bodě hrubě zmanipuluje. Psychozmrd také během tohoto úvodního
kolečka zhruba roztřídí přítomné podle lidských typů na dravé zmrdy, submisivní
hulibrky, líné vohnouty a hloubavé ichtyly, což se mu bude hodit v následujícím
kroku.
"Účastníci ve skupinkách vytvářejí aplikace přímo do své praxe"
Na základě pokynů moderátora jsou vytvořeny skupinky, které dostanou
za úkol zpracovat nějaký úkol. Volba členů skupin nebývá náhodná, skupiny
je třeba definovat tak, aby to vhodně napomohlo účelu celé akce.
Skupiny pod dohledem moderátora případně jeho subzmrdů zpracují svůj
malý projekt. Moderátor a pověření hulibrkové přitom zasahují do jejich
činnosti a vhodně je směrují, aby nedošlo na nějaké ošklivé překvapení.
"Skupinky prezentují svá řešení"
Poté, co týmy skončí svoji práci, představí, co udělali. Ostatní zmrdi,
kteří tvoří cosi jako hodnotící výbor, pak ostrakizují jejich práci podle
míry shody s prvotním zadáním. Vítězný návrh se musí zcela krýt s vytyčenou
"generální linií" nebo být ještě úchylnější. Návrhy, které činí jakýkoli
firemní proces transparentním a levným, jsou zamítnuty a jejich autoři
označeni jako demagogové.
"Účastníci hodnotí a vylepšují aplikace"
Jak vidíme z textu pana Ichtyla, nejen cíl, ale i průběh a výsledek
je předem dán. Nelze tedy čekat, že by se při takovém vorkšopu zrodilo
něco nového a kvalitativně jiného, než ona primární zmrdovina, která do
něj byla na počátku vložena. Vorkšop tuto zmrdovinu pouze posvětil.
Ropap (orig. wrap up)
Na závěr jsou žaludky plné, anální sondy zahřáté na provozní teplotu
a sanice bolí od celodenního tlachání. Je třeba rozdat práci. Úkoly z vorkšopu
vzešlé se delegují na nezmrdy. Pokud žádní nepřišli (za podmínek stupně
4 celkem pravděpodobný scénář), je třeba úkoly delegovat na osoby, které
nejsou osobně přítomny.
(Poučka: Úkoly vzešlé z vorkšopů a mítinků, na kterých jsem nebyl osobně
účasten, ignoruji. Stejně tak úkoly, které nemají termín splnění. Jen ojediněle
se stane, že by si toho někdo povšiml).
Fídbek a folouap (orig. follow up)
V úplném závěru vorkšopu zmrdi zpravidla sadisticky vyžadují fídbek,
někdy dokonce i zpětný fídbek, aby od publika slyšeli, jak se ten
vorkšop zase povedl a že k němu chtějí ještě folouap neboli pokračování.
Během fídbeku jim účastníci zavádějí vyleštěné anální sondy a vzájemně
si gratulují, jak problém dobře vyřešili. Pokud někdo ještě v této fázi
najde ještě odvahu pojmenovat skutečnost správnými slovy, je zesměšněn,
prohlášen za demagoga a dostane zákaz vstupu na další vorkšopy, aby byl
odpojen od zdroje levného občerstvení.
K čemu to je dobré
"Doplnění vědomostí"
Brainstorming je nahrazen brainwashingem. Česky se tomu
říká nalejvárna. Díky vorkšopu vezmete na vědomí i věci, které byste
jinak odmítli.
Implementace zmrdizměny
O to hlavně jde. Pokud zmrdi použijí vorkšop jako nástroj k provedení
lobotomie na firemním organismu, je težko takový akt zvrátit z mocenské
roviny, protože to přece rozhodl tým pomocí brejnstormingu a management
přece nebude popírat jeho práci. Výsledek vorkšopu má pak vyšší bonitu
než rozhodnutí vedoucího a pomáhá tak zmrdům v jejich diverzi při nižších
stupních zazmrdování.
"Nárůst loajality a spolupráce"
S postupně se zvyšujícím stupněm zazmrdování se úloha vorkšopů mění
ze zmrdifikační na likvidační, kdy jsou eliminovány pravomoci osob a skupin,
které se zmrdí invazi snaží brzdit. Naučíte se spolupracovat se zmrdy a
leštit anální sondy. Nárůst "loajality" je mnohdy primárním cílem vorkšopu
a celý podnik se organizuje jen kvůli tomu, to jsou pak taková ta zoufalá
setkání, kdy například manažeři nejmenované energetické firmy zpívají pracovníkům
tuto
písničku.
Pokud bychom zkusili rozdělit vorkšopy z hlediska účelu, pak zde máme:
1. Zmrdifikační vorkšopy
Cílem těchto podniků je implementovat nějakou změnu. Scénář změny je,
jak jsme si řekli, už dávno předem znám. Výsledkem tohoto vorkšopu je zpravidla
vytvoření nové funkce, tedy pracovního místa pro nějakého zmrda. Tato pozice
bývá zpravidla charakterizována jedním z těchto slov: zastřešovat, koordinovat,
(vy)manažovat, (od)reportovat, optimalizovat, supervizovat, (pro-, vy-)komunikovávat.
Jindy bývá produktem takového snažení nějaký report, ukazatel, formulář
či tabulka, který poté zmrdi požadují vyplňovat a všechny to otravuje.
2. Vorkšopy na rozstřelování trablů
Zde se zpravidla jedná o kolektivní snahu zamaskovat něčí neschopnost
poradit si i s banálním problémem. Sejde se parta diletantů, kteří o tom
ví pokud možno co nejméně, a provádějí brainstorming tak dlouho, až je
prd doopravdy lesklý. Pokud přijdete na takovou zádušní seanci v jejím
průběhu, začnete hledat, kudy vniká do místnosti nervový plyn. Předtím
zdrženliví účastníci vyhecovaní moderátorem a s hypertenzí vyvolanou nadměrnou
konzumací zdarma poskytované kávy zpravidla propadnou běsnění podobnému
obřadům sekty Óm Šinrikjó a vymýšlejí fantastická řešení, která by jinak
byla důvodem k ambulantnímu přeléčení na psychiatrii.
3. Týmbildingové vorkšopy
Cílem je vyvolat dojem, že zmrd, nezmrd, všichni jsme jeden tým. S demokracií
či snad dokonce anarchií to ale nemá nic společného, moderátor vždy včas
důrazně účastníkům připomene, kdo je tady manažer a kdo jen otrok. Zpravidla
se spuští tehdy, upadne-li popularita managementu na úroveň oblíbenosti
Zdeňka Škromacha.
Z hlediska technického provedení rozlišujeme tyto vorkšopy:
1. kofí@kůkíz
kofí@kůkíz vorkšop připomíná volbu papeže. Účastníci se zavřou do kanceláře
a tam mlátí tak dlouho prázdnou slámu, až mrtvý kůň vyhraje Velkou pardubickou.
KK vorkšop je nejméně namáhavý, v podstatě trvá tak dlouho, dokud nejsou
snědeny sušenky a vypita káva. Pak se účastníci neškodně rozejdou najít
jiné zdroje.
2. Externí vorkšop
Připomíná kofí@kůkíz vorkšop, v tomto případě jsou kafe a sušenky servírovány
v prostředí mimo podnik. Zpravidla se jedná o nějaký hotel. Odpoledne a
večer následuje kulturní program přiměřený úchylnosti účastníků. Většinou
to skončí v baru, kde se účastníci za podnikové peníze vylejou, což má
na průběh dalšího programu nepochybně negativní vliv. Potácející se, zívající
a usínající individua se značnou hladinou zbytkového alkoholu nejsou totiž
zpravidla schopna týmové práce. Jak může někdo očekávat brainstorming od
managera, který má problém se trefit mezi futra? Některým dělá problém
nejen fokusovat na kruciální benefity, ale fokusovat i na předměty vzdálenější
než tři metry. Jiní nejsou s to se soustředit, protože je sužují existencionální
otázky typu "vykropil jsem v noci té junior front office managerce hrobku
nebo jsem ho vytáhl včas?" a jejich aktivita při prezentování vykomunikovaných
aplikací je mizivá a nepřesvědčivá, připomínající vystupování feldkuráta
Katze. V konferenční místnosti je zakrátko smrad jak v sudu. Žvýkačky se
při takových akcích stávají strategickou komoditou. Pokud máte volnou krabičku
tiktaků a dáte ji do oběhu mezi správné osoby, můžete očekávat výrazný
postup ve firemní hierarchii.
Ne vždy to ale musí být takto. Sem tam se organizace vorkšopu zmocní
nějaká skupina fundamentalistických abstinentů, ortodoxních sportovců nebo
jiných deviantů, kteří místo osvědčené pařby volí výlety za památkami,
sportovní soutěže nebo vycházky se zmrdy do přírody. Zatímco alkoholických
večírků lze výhodně použít ke kompromitaci zmrdů, zvláště v okamžiku, kdy
jim selžou hygienické návyky nebo sexuální zábrany, podobné aktivity jsou
leda otrava.
3. Autdór ývenc
Jsou obzvláště zběsilou a zhovadilou zábavou, spadající především do
oblasti týmbildingu..
Teoretická část vorkšopu ustupuje do pozadí, účastníci pobývají se zmrdy
ve volné přírodě a v drsných podmínkách nějaké turisticky atraktivní oblasti
si vzájemně pomocí jednoduchých cvičení dokazují, že jeden bez druhého
a zejména všichni bez zmrdů vůbec nedovedou existovat. Psychomoderátor
uvede účastníky do stavu popsaného v knize Den Trifidů a ti si návzájem
pomáhají překonat na laně nebo pomocí narychlo zhotovené ženijní techniky
potok, který by jinak překročil artritický senior suchou nohou. Skupina
frustrovaných zálesáků amatérů tak blbne někde po lese, místo co by šla
do práce a věnovala se svým zákazníkům.
Co s tím
Jakkoli nás moderátor sere, není to on, kdo za vorkšop může. Pokud trváte
na zúčtování s moderátorem, můžete se pustit do privátní akce popsané v
lidové slovesnosti spojením "dát někomu deku". S faktem, že do vaší firmy
byla vnesena vorkšopová kultura, on však nemá nic společného.
Příčinou vorkšopové kultury je lidská pohodlnost a svalování odpovědnosti
od sebe. V zazmrdovaných firmách se nikomu zpravidla nechce říct "uděláme
to takhle", protože co kdyby to nevyšlo? Proto je lepší, když rozhoduje
nějaký anonymní vorkšop. Jindy zase vedení spustí vorkšopovou mánii, protože
samo nedovede vlastní lidi přimět k tomu, aby uvedli v život nějakou změnu.
Příčinou je pak nepřesvědčivost, nedůvěryhodnost a pizdisráčství vedoucích
pracovníků.
Někdy se vorkšopy obracejí vysloveně proti vedení firmy. Pokud totiž
nějaké rozhodnutí kolektivně vznikne na vorkšopu, nenacházejí vedoucí pracovníci
dostatek síly, odvahy a autokracie takové rozhodnutí negovat, i když vědí,
že je zcela zhovadilé. Rozhodnutí kolektivního orgánu složeného z pitomců
má pak větší bonitu než rozhodnutí vedení.
Osobně aplikuji při vorkšopech následující dotazník:
1. Obsahuje pozvánka na vorkšop agendu, tzn. program akce?
ANO: OK
NE: Odmítnout.
2. Je efekt vorkšopu měřitelný nějakou veličinou? Je tato veličina stanovena?
ANO: OK
NE: Na něčem, co nemá měřitelný efekt, se nemusím podílet.
3. Převyšuje předpokládaný efekt vorkšopu náklady na něj samotný? Například
čtyřhodinová spiritistická seance při vyvolávání ducha mrtvého koně, na
které se účastní deset pracovníků s platem 200,- Kč na hodinu, představuje
náklady 8.000,- Kč, a to nepočítám kafe a kůkíz.
ANO: OK.
NE: Nejsme sociálka. Jsme komerční organizace a děláme jen to, co se
vyplatí.
4. Je stanoven cíl, kterého se má dosáhnout? Jsou změny, které se mají
vyvorkšopovat, měřitelné nějakým ukazatelem?
ANO: OK
NE: Proč tu vlastně sedíme?
5. Jsou zde přítomní správní lidé? Mají dostatek pravomocí zavádět nějakou
změnu nebo zlepšení? Mají pravomoc opatřit na to peníze?
ANO: OK
NE: Ztráta času.
6. Jsou přítomní lidé kompetentní? Nejedná se o nějaké přežvýkavce?
ANO: OK
NE: "Tímto tématem se dlouho zabýval pan X.Y. Prosím tedy, aby se dnešní
termín zrušil a naplánoval nový, kde pan X.Y bude přítomen".
7. Byl nějaký vorkšop na podobné téma v minulosti? Je takové téma řešitelné
bilaterální komunikací nebo příkazem?
NE: OK, je to nové téma.
ANO: Když se posledně tímto způsobem nic nevyřešilo, co od toho čekáme
dnes? Proč se ti dva spolu prostě nedomluví?
8. Je vorkšop naplánovaný na nějakou rozumnou dobu? Není na něj naplánováno
příliš mnoho času?
ANO: OK
NE: "Obávám se, pane Zmrde, že sedmá hodina večerní není právě ideální
čas na to, abyste po účastnících chtěl nějaký brainstorming. Já sice rozumím,
že se potřebujete exhibovat před vašimi nadřízenými a vynahradit jim ten
čas, který jste dopoledne prosurfoval po internetu, ale osobně se této
hry neúčastním, protože jsem v práci již jedenáctou hodinu a po celou tuto
dobu jsem dělal to, za co mě tu platí. Dnešní vorkšop tedy opouštím a mimo
to se domnívám, že čtyři hodiny času jsou příliš na tak nicotné téma."
Vorkšopy představují ve své variantnosti téma, které je zatěžko vyčerpat.
Jejich plošné prolínání do firemního organismu svědčí o postupném upadání
pracovní kultury, kdy již nefungují základní principy, jako princip nadřízenosti
a podřízenosti, odpovědnost nebo vzájemná komunikace. Vorkšopománie představuje
jakýsi service pack, který má zalepit neduhy tam či onam, ale ve skutečnosti
se tím jen zakrývá problém základní: Infiltrace zmrdy, kteří vyhryzávají
firmu a šíří kolem sebe chaos, rozvrat a demotivaci. Proto zmrda bij a
vorkšopy fuckuj!
11.09.2005 D-FENS