|
auto i hezký článek. Ať slouží!
|
|
Moc pekny auto. Jak je to teda s tou spotrebou, kolik si asi vezme? Mozna by se vyplatilo namontovat tam LPG.
Co Camarro, mas ho porad? :-)
|
|
|
A Ondro už jsi konečně dostavěl tu 22Tr?
|
|
Moc rád bych se s ním někdy projel, jen tak okolo bloku :-).
Stran rozjíždění na křižovatkách, tam plně souhlasím. Automat je skutečně vynikající na svižné rozjezdy a nezdržování ostatních spoluřidičů, čekajících za mnou ve frontě. Jen takový poznatek: nedávno jsem se projel v kamarádově O III se sedmistupňovou DSG převodovkou. Je to pohodlné, ale je to také v duchu konstrukce současných aut - neurazí to a ani nenadchne, člověk si na to prostě neudělá nějaký vyhraněný názor. Můj Jeep má sice stařičkou hydromechanickou převodovku, ale člověk si užívá každý kilometr a každý rozjezd za jeho volantem.
Výhodou je, že takovéhle US vozy se dají při troše štěstí sehnat za pár šupů a přitom to jsou auta, která mají charakter a při správné údržbě ještě odvedou hodně práce i přes své stáří. Ať Lincoln dlouho slouží!
|
|
|
Asi jsem z jiné planety, nicméně, co se dá "užívat" při jízdě s prehistorickým automatem? Přijde mi to jak souložit přes dva kondomy... Ale ok, holt, dle vkusu každého soudruha...
|
|
|
Klid a pohodlí se dají užívat. I když je pravda, že to není jen převodovkou ale i/hlavně motorem s dostatkem výkonu a krouticího momentu už od volnoběhu.
|
|
|
jojo, pohodu a klid, na to jsem myslel...
|
|
|
Americky automaty radi pekne, i kdyz jsou to treba stary sragory. Jedinej problem tech hodne starych typu je, ze se doporucuje alespon jednou po 100,000 milich vymenit filtr a kapalinu. A take ty stare typy nemaji rady rozjezd tri sta z mista plynem na podlaze. Stava se, ze se v hydru potkaji lopatky. Ale za tu dobu, co mi jich pomerne dost proslo rukama id od znamych, jsem tohle videl jen dvakrat a je otazkou, jak nacaty to prislo z U.S.
|
|
|
No nevím...kdysi (cca 1998) jsem jel ve starším americkém autě s automatem (jako pasažér) a musím říct, že mě to moc nepřesvědčilo...bylo docela mokro a pokaždé když jsme vjeli do větší kaluže, mělo auto tendenci podřadit, ačkoliv to nebylo vůbec třeba.
|
|
|
Mělo tendenci podřadit nebo podřadilo?
|
|
|
Hm...myslím, že podřadilo, ale úplně na 100% to neřeknu.
|
|
|
Nemohly se protočit kola, čímž pádem vyletěly otáčky a vypadalo to jako podřazení?
|
|
|
Hele, opravdu nevím, je to už fakt dávno, ale myslím, že to opravdu podřadilo...vím ale, že jsem se o tom tehdy s majitelem bavil a on říkal, že to je problém, že se mu to v podobných situacích stává a že ho to štve.
|
|
|
Pokud kola neztracena adhezi a nebo on nepohnul nohou na plynu, tak nevim, proc by to melo delat. To musel byt problem konkretniho kusu.
Jedinej problem, co s amerikama mam, ze mi porad ubejva benzin. Jak to stoji, tak ne.
|
|
|
Z toho si nic nedělej, já mám evropské auto a benzín se z toho ztrácí taky. Ale souvislost s erekcí mě nenapadla, musím prověřit.
|
|
|
My v amerických automatech měníme kapalinu po 40-50 tisících km. Že by vydržela 100 tisíc mil se mi jeví jako dosti nepravděpodobné.
|
|
|
Nejspise by vydrzela, otazka zni, jak dlouho by pri takovem zachazeni vydrzel zbytek prevodovky.
|
|
|
Firebird GTO '92. Bylo to tak tusim i v servisni prirucce. Dextron se vylil a byl porad cervenej.
Co mam Mountyho, tak tam uz to neresej vubec. Ted mam naroceno 220tkm a uvazuju nad vymenou kapaliny a nechce se mi do toho, protoze tahle prevodovka uz je "bezudrzbova", nikde se nic nedolejva, takze to bude nahovno prace.
|
|
|
Btw> olej v motoru menim co 8-10tkm. Je levnej a vymena sranda, takze to neresim.
|
|
|
No... nevím. V amerikách možná, je fakt, že jsem jednou s převodovkou v Dodgesce problém zažil. Ale pro srovnání, v těch ZF v Range Roveru ten Dextron podle mých zkušeností, dotazů a konsultací nemění nikdy nikdo; je to taková hezká tradice značky.
Zpočátku jsem z toho byl nervosní poněkud, ale zvykl jsem si. A mnohé mají nalítáno 350K+, a problém s převodovkou je v celé komunitě prakticky neznámý; jestli se v těch autech @#$@#$ úplně vše ostatní, tak ZF zrovna ne.
Můj hlavní RR má najeto nějakých cca 220K; zvažuji, zda nenechat převodový olej vyměnit, a připadám si přitom trochu jako blázen, při tak absurdně nízkém nájezdu :P Naopak ten nejstarší (co jsem Ti jej nabízel) jsem nedávno prodal s nějakými cca 330K; převodový olej se neměnil nikdy. Zlobilo tam leccos, ale převodovka řadila hlaďounce a čistě.
|
|
|
Jak kolega JJ zmínil - silný motor + hladce řadící automat + spolehlivý provoz + charisma auta. Toho se u moderních vozů už dávno nedostává.
|
|
Člověče, tohle mi nemáte dělat. Já už se po MkVII poohlížím několik let, a čím dál tím víc mi chybí :/
|
|
|
Nejde jen o to se v tom projet, ale ono se v tom da sukat, aniz by clovek potreboval hadi zenu.
|
|
|
|
Erm... pokud se mi podaří Mk VII koupit, bude to mé nejmenší a interiérově nejstísněnější auto.
|
|
|
Čoveče a má to vůbec smysl si kupovat takovýho prcka? ;)
|
|
|
No, je to moc hezké auto a velmi sympatické auto -- jinak by to smysl nemělo, samozřejmě :)
|
|
|
Ja myslim, ze OC ma v planu to dat dozadu nastorc coby rezervu na poradnej bourak :-)
|
|
Super clanek, cte se to samo, hezky styl psani, kez bych to takhle umel...
Auto evidentne super:-) Ja uz se před casem smiril s tim, ze holt clovek nemůže mit všechno a tak se asi v zivote k necemu podobnému nedopracuju, tak alespoň muzu trosku zavidet :-)
Fakt super
|
|
Nejsi z Brna? když jsem chodil na střední, téměř každý den jsem kolem nějakého Marka chodil, škoda že se dá docela těžko sehnat:(
|
|
|
|
Mozna bych i tipnul predchoziho majitele. Tedy, pokud to mezitim nekolikrat majitele nezmenilo.
|
|
|
pro mojí řemeslnou činnost bych ho nevyužil a sežral by mě zaživa. Ale jako auto pro radost a na výlety........pěkné. A golf, to není auto, ale diagnóza.
|
|
|
Chce to LPG do toroidu a je klid. Pak se clovek vchazi do realnych cisel. Nicmene, ND jsou dost levne, takze pak se to zase kompenzuje jinde. Amortizace je vec, kterou fura lidi jaksi zapomina pripocitavat ke spotrebe.
|
|
|
Obávám se, že zrovna u Mark VII by toroid na místě reservy byl poněkud o hubu. O ouředním schvalování nemuvě.
|
|
|
Schvalovani... nojo, no. Do jednoho Humwee se to udelalo tak, ze se "zvedla podlaha", proste se udelala nadrz placata. Nerez, prepazky aby to drzelo, nechci vedet, co to stalo a jak se to vypapirovalo. A taky jak ten plyn v tom splouchal a jak se odebiral. Ale majitel holt nechtel do kufru valec.
Jinak u MkVII je fakt, ze jsem ho zblizka nevidel, takze nevim.
|
|
|
Tak on by to nemusel být toroid, mohla by to být klasická flaška v kufru, ten je dost velký.
Ale u auta typu MkVII mne to prznění plynem odpuzuje ještě řádově víc, než u RR :/
|
|
|
Ta flaska vadi, to je ten problem. Jinak pokud je LPG strikacka, tak se rozdil skoro nepozna. Ja jezdim na 4.0L V6 v benzinu 13 a LPG 12,5. Kupodivu (neresim, co ukazuje pocitac, ten meri na LPG hovadiny, holt vaha vzduchu, ze...). Za tu dobu, co ho mam, jsem uz naskakal cca 120t, to uz se pozna.
|
|
|
Já mám toho času plyn ve všech autech. Jezdí to většinou dobře, o pár litrů víc než benzin; pár problémů s tím už také bylo, nejspíše asi vinou vlašského zařízení. Na rozdíl v ceně defekuje čivava, ale jde o rozdíl v zaplacené dani. A ten je zatím pořád docela značný.
Ale hlavně ten motor je dělaný na benzin, sakrapráce. To, že mne zkur!#@$!@#$!@ daňový systém nutí jej překopávat na jiné palivo, mne jaksi z principu nekonečně štve.
|
|
|
No ja jsem zatim zaznamenal jen castejsi vymenu svicek. Jinak zaplatpanradegast ten ingot s plynem nema problem.
|
|
|
U triprostorovych aut (sedany, kupe) ten valec tolik nevadi, tam se moc nepocita s tim, ze bude potreba nekdy udelat vzadu rovnou plochu...
|
|
Ale upřímně řečeno, nechtěl bych ho ani zadarmo:-)
|
|
|
To je dobre, alespon v tom nejezdi kazdej blbec ;-)
|
|
|
Mým heslem je "hlavně nenápadně":-)
|
|
|
V tom pripade bude nutne zacit pomalu setrit na kolo...
|
|
Super článok a asi aj auto. Len tak, na technickej a emisnej kontrole nemajú s tým autom problém ?
Len tak, máte v ČR nejaký autoservis kde by boli schopní opraviť podobné auto ?
|
|
|
Na technické je zajimá, jestli to svítí, brzdí a není to střep na rozpadnutí.
Na emisích je zajímá, jestli má auto emise podle velkého TP = jestli to splňuje normu v době výroby auta.
Jinými slovy, pokud projte technickou a emisemi škoda favorit, není důvod, aby neprošlo tohle auto ve srovnatelném technickém stavu.
|
|
|
Skor ide o to že sa na emisnej kontrole niečo nastavuje v aute. V novom Forde Fusion sa pripojí nejaký kábel na konektor pod volant.
A aj v starom Polskom Fiate 125 sme museli na emisnu jazdiť 50 km daleko za niekym kto vedel to nejako nastaviť aby auto prešlo cez emisnu, miestne emisne kontroly proste asi karburatorové motory už nevedeli.
|
|
|
Konektor pod volantem je téměř jistě standardní diagnostika OBD II. Přes tu se dá maximálně ověřit, zda funguje lambda regulace, ale striktně řečeno to při emisní kontrole potřeba není - tam rozhoduje, resp. mělo by rozhodovat, jen to, co leze z výfuku.
|
|
|
Před EOBD, resp. OBD2 se zjišťují tzv. readyness kódy, což je něco jako zjištění, jak jsou na tom součásti motoru ovlivňující emise (lambda sonda, EGR, katík aj.) Celkem je v readyness kódu sedm číslic zaznamenávajících stav "proběhlo - neproběhlo" ve formě nuly a jedničky. Tedy každá z těch číslic označuje jednu skupinu ovlivňující emise a pokud je na jeho místě nula, měl by být bez problému, pokud jednička, je tam nějaký problém. Mělo by to ukázat, kde je problém před vlastním měřením emisí (což pokud auto proleze, neměl by být problém), ale nezjistí to téměř nic i když tam naskočí chyba (např. stačí třeba jezdit delší dobu kratší trasy a už to u katíku zaznamená problém) a tedy není to zdaleka ve všech stanicích měření emisí.
|
|
|
Jinak toto je jen velmi obecně popsáno, spíš pro další studium pro laika.
|
|
|
To tam připojili asi nějakou diagnostiku, ale není to bezpodmínečně nutné. V mých dvou posledních moderních autech se vstřikováním se připojoval jen nějaký senzor kamsi na motor, buď na kabel ke svíčce nebo někam na blok motoru (nějaké čidlo vibrací?) a to kvůli měření otáček.
Samozřejmě, pokud auto s karburátorem někam s emisemi ujíždí, tak se to holt musí opravit nebo aspoň seřídit, aby to emisemi prošlo. Ale to se může stát i u auta bez karburátoru.
|
|
|
Pes ten konektor pod volantem se nic nenastavuje. To jen nove merice na emise maji interface, pres ktery si berou otacky a teplotu motoru, protoze na novych autech meli problem odkud to snimat na motoru bez sundavani ruznych deklu...
|
|
|
Protoze tu porad jeste jsou ervisy, kde auta dokazou opravovat a nikoli jen podle manualu vymenovat dily, tak samozrejme ano.
|
|
|
Ja jezdim s amerikama tam, kde jsou primo od Dekry. Tam zmeri emise i ucpanych kamen. Neni s tim zadnej problem.
Jediny, na co frflaji na STK jsou americka svetla. V TP mam milion vyjimek od MD, ale svetla jim stejne vadi. Nektery ameriky blikaji evropsky (zejemena ty, co se exportuji do Kanady), ale nektery blikaji "emericky".
|
|
|
Pche, tam, kam jsem jezdíval já, uměli bez problémů změřit emise i když auto bylo od nich 1000 km daleko :-D
|
|
|
|
Jojo, po Internetu... :-)
|
|
|
Ale jo, to jde taky, ale clovek pokud nema OBDII pak treba ani nevi, ze ma v haji lambdu a specialne Fordovy motory se pak rady prepnou do nouzoveho rezimu, kdy zbytecne chlastaji vic, nez musi. Ono neni spatne obcas si emise udelat.
Ja s tim problem nemam.
|
|
|
Zvládli to zcela bez auta, nebo to měřili na voze "v zastoupení"? :-)
|
|
|
|
|
len tak, čo znamená blikať "emericky".
Prečo maju problém so svetlami ? Slabo svietia ? Červené smerovky ?
|
|
|
Řekl bych červené směrovky...ty taky nemám rád, jsou lehce matoucí:-)
|
|
|
Americké blikání znamená, že vzadu jsou jen dvě červená světla (u novějších aut je i třetí brzdové)
Svítí trochu=koncovky
Svítí víc = brzdová
Jedno bliká = blinkr na tu stranu, kde to bliká
|
|
|
Občas sa čudujem že túto formu katovania kostov na zadných svetlách nezačali praktizovať aj v europe. Dve svetlá, jeden drôt, cuvacie svetlo za príplatok.
Aj ked vdaka dvojfarebným LED je to možno už iba otázka času.
|
|
|
Ale to uz tu prece bylo. Vojenska auta za druhe valky a i ta po valce. Ja osobne s tim nemam problem, je fuk jaka barva blika, i blbec vidi, ze to blika na strane. Kdyz podle predpisu misto blinkru pouziju loket z okna, taky se kazdy dovtipi, tak co.
Blby spise je, ze ta smichana svetla se pak spatne rozdeluji, pokud treba clovek si chce nekde pujcit vozik a ten s tim nepocita. Ja mam svoje vozicky predelany a mam mezixicht pto pripad, ze bych nekde vozik pulcoval. U jsem to drive i resil tak, ze jsem prehodil drat pro obrysova a brzdova svetla a blinkry vynechal. Tim padem emericky blikal i evropsky vozicek.
Nejlip to ma vyreseny vozik NATO, kde je kazda zarovka vedena zvlast, takze clovek muze zapojit jak evropske, tak U.S. blikani v pohode.
Vymena za LED chce ale fistrona, protoze se musi preklenout merici odpor puvodniho obvodu. Jinak to porad hlasi, ze je v haji zarovka. Kdo je prase, narve tam paralelne odpor misto zarovky coby topenicko. Pak ale LED coby uspora energie uplne ztraci smysl.
|
|
|
Ja menim LED hlavne pre radovo nizsiu dobu odozvy, na usporu niekolkych Wattow defekuje civava (podla aktualnych trendov).
Na dialnici pri 130-160 je totiz sakra rozdiel, ci svetlo vylezie zo ziarovky za 200-500ms*, alebo z LED za jednotky, max. nizke desiatky mikrosekund. A jas je okamzite 100 %, nie s plynulym nabehom, co je este viditelnejsie.
Samozrejme, ked uz ma auto detekciu nefunkcnej ziarovky, je mierne prasacke davat k LED paralelny odpor, no napr na Saabe je to pokial viem riesene cez specialne rele a nechce sa mi do jeho rozpilovania a skumania.
|
|
|
Rele je taky prasarna. Kdyz tedy polovodice, pak ale polovodice. Lze to resit pomerne elegantne s FETem.
Nicmene, ja jsem nikdy neresil dobu odezvy. Spise by mne mozna zaujalo, ze LEDky se hned tak nevyklepou a ze take zivotnost by mohla byt vyssi, jak u zarovky. Ovsem zarovku koupim na kazde benzine (ta doba, kdy jsem i blby zarovky vozil z U.S. uz je nastesti pryc), takze je to asi sul nul.
Zustava tedy jen to, ze LEDky nabehnou ihned. To je pravda. Pokud to nekdo potrebuje, pak to chapu. U tech zarovek jde o prd, ale jinak cim min elektroniky v aute, tim lip.
|
|
|
Hm, ze sa LED nevyklepu by som prave netvrdil. Ziarovky mi zatial umreli len v stretavackach/dialkovych, kde je vlakno casto dost na hrane a velmi sa nemusi s otrasim. Z farebnych ziaroviek (hlavne menej kvalitnych) zas casom moze zliezat farba.
Avsak.. slabym clankom LED je blby cin.. bezne eBayovite LEDky pre auto velmi nema zmysel kupovat ak to clovek neplanuje cele prejst pajkovackou a kvalitnym cinom. V lokalnych obchodoch je na 90 percent zdroj LED ziaroviek uplne rovnaky a rovnake su aj ich chyby. Obcas sa najde nieco kvalitnejsie a samozrejme drahsie, z hlavy si nespomeniem na znacku, no mal som jednu nahradu spiatockovej ziarovky, ktora svietila ako zbesila a neskladala sa z 20-40 LED typu 5050, ale piatich luxeonov a poriadneho hlinikoveho bloku. Nesvieti len pre to, ze som ju niekde stihol stratit - inak uplna spokojnost.
|
|
|
Nase firma zasadne nepouziva bezolovnate pajky. Presne z tohoto duvodu. Vsude davame jen a pouze olovnate. Zadne RoHs compliant. Nasrat.
Bezolovnate pajky jsou totiz krehke. Krome toho, ze maji vyssi tavnou teplotu, coz muze byt nekdy polovodicum na hrane.
A nepraska nam nic.
|
|
|
Činania dokážu všetko, na nejakom dealextreme alebo inom čínskom eshope som videl RoHS olovnatý cín 60:40 Sn:Pb :)
|
|
|
To ještě -- mimo zdravotnickou techniku -- jde bez brutálních sankcí? Co vyrábíte a kde to prodáváte? Non-RoHS varianta jakéhokoli zboží je určitě preferovaná ;-)
|
|
|
Ano, v té direktivě je pořád dost výjimek. Navíc i ty materiály vyhovující RoHS se postupně vyvíjejí, takže to není taková hrůza.
|
|
|
Nejmenovaný v českých zemích působící výrobce automotive osvětlení konal v tomto směru před pár lety docela rozsáhlé pokusy na lidech. LEDka se sice rozsvítí rychleji, ale rychlejší reakce osob byla neprůkazná.
|
|
|
Mne osobne to rychle rozsvietenie vcelku lezie na nervy.
|
|
|
Rychle rozsviceni je jeste v pohode.
Daleko horsi jsou ty cerveny LED svetla, co jsou pouzivany i jako obrysovy a jsou tlumeny pres _viditelne blikajici_ stridu, t.j. prakticky vsechna soucasna auta, co maji vzadu LEDky. Z toho se uplne rozjizdeni oci (krom toho ze nevidim nic jineho nez mzitky).
|
|
|
Blikání LEDek jsem si všiml zatím jen asi třikrát a ve všech případech na starším autě, které je z výroby na 99,99% nemělo. Takže nejspíš nějaký pofiderní aftermarket.
Nechce se mi moc věřit tomu, že by někdo v OEM udělal tlumení světel pomocí PWM tak, aby to blikalo viditelně.
|
|
|
Ja to zatim potkal u kazdeho. Rozdil je jen v tom jak vyrazne to je (treba u Mercedesu to nebylo tak drsny jako u VW - pokud si ty znacky pamatuju dobre).
Zadne z tech aut nebylo nijak stare a svetla vypadaly original (pokud nejsou, tak asi vsichni nakupuji tentyz aftermarket - a nejspis hned co vyjedou z autosalonu).
Jinak podobne jsou na tom oranzove/zlutozelene LED panely u prazske MHD co zobrazuji cisla. Jenze ty alespon netrci primo prede mnou, ty jsou vejs.
|
|
|
Ja som prave nasiel toto a tam z pokusov vyliezlo mean reaction time 662/503ms v prospech LED.
deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/64045/84696.pdf?sequence=1
Vychadzal som skor z pozorovania, kedy mam subjektivny pocit, ze brzdiace auto zahliadnem skor a spolahlivejsie, ked blikne LEDkami, ako ked zasvieti ziarovky. Novsie auta su na tom o nieco lepsie (nie je nahodou pouzivanych viac ziaroviek s mensim prikonom a tym padom je nabeh ostrejsi?), no velmi to vidno na starych kusoch, kde je pri miernej nepozornosti nabeh brzd horsie badatelny. Ako priklad sa ponuka Felicia so spojenou brzdovou/obrysovou ziarovkou, ktora v kombinacii s po rokoch casto nedokonalym pripojenim ku kostre pri brzdeni pomaly prida zopar desiatok percent svietivosti a tym to hasne (heh).
|
|
|
Nie je to ziadne katovanie kostov (na niektorych autach svieti cela prdel auta) - jednoducho je to iny kraj, tak maju ine zvyky. Smerovky su vzadu cervene jednoducho preto ze vzadu nemaju byt oranzove svetla (vidite oranzovu - auto ide k vam, vidite cervenu - auto ide od vas). Co je ale zaujimave, aj tam sa vyskytuju auta co maju smerovky oddelene od brzdovych svetiel a oranzove (napr. Chevy Malibu a Oldsmobile Alero z konca minuleho storocia)
|
|
|
Firebirdy taky mely oranzove blinkry. To neni zadna vyjimka. Neznam puvod oranzovych blinkru, ale vubec bych se nedivil, kdyby to byl Germansky vymysl. Tam totiz plati, ze cokoli, co se hejbe, musi oranzove blikat. Takze nekde v dobe kamenny bych videl tuhle myslenku o oranzovym blinkru.
Jak rikam, armada mela jeste onehda nektery rusky auta s cervenyma smerovkama a zeby to melo nejakej drastickej vliv na bezpecnost v doprave, to fakt nevim. Za leden naskakalo pod vlaky v Cesku 22 lidi a jak to meli s blinkrama, to nevim.
Kdyz jsem mel prvni ameriku, tak mela na zadnim skle nahore brzdovy svetlo. Neskutecne mne za to jebali policajti a taky na STK, ze to tam nesmi bejt. Dokonce i cerveny blinkry jim nevadily tolik. Nakonec teda po zaplaceni nekolilka ctyrsetkorun za spatne osvetleni jsem z toho vyndal zarovku. Utekly asi dva roky, zacalo se to davat i na cesky auta a ti stejni policajti mne buzerovali, ze mi nesviti brzdovy svetlo...
At s tim jdou do prdele. Fura lidi neblika blinkrama vubec (nemusi kazdej vedet, kam jedou, ze...), nebo neblika, kdyz jede po hlavni a podobne. A koho par sere cervenej blinkr? Jen buzeranta.
|
|
|
Vojenske auta s cervenymi blinkrami si pamatam. Takisto si pamatam prve Ziguli co mali predne parkovacky zdruzene so smerovkami a teda predne smerovky blikali na bielo. A pamatam si aj tie problemy s tretim brzdovym svetlom. Kurva, asi som uz stary :(
|
|
|
Rusáci jak sami nikdy nic nevymysleli tak okopírovali i to americký blikání. Téměř až do žigulů měli vpředu bílé blikny a vzadu emerické zapojení brzdovek+blinkrů.
Takže když narazíte s pobědou, volhou nebo gazíkem s původním zapojením na blba na STK, je problém. Většina to časem raději vzdala a předělala. Paradoxně se ušetří metry drátů ...
|
|
|
Myslíš metry drátů, co se po předělání prostě vyhodí? ;)
|
|
|
Když začneš oživovat stroj této věkové kategorie, většinou se nevyhneš natažení komplet nové elektriky neboť za ta léta opravy zpravidla probíhaly stylem "když něco přestane svítit, natáhne se nový drát". V té změti se pak nemá šanci vyznat ani Nikolík Teslů v plné síle ..
No a při té příležitosti se musíš rozhodnout zda-li bazírovat na origo zapojení např, těch emerických bliken a věčně se pak co 2 roky dohadovat s nějakým agilním blbem na estekáčku nebo to prostě uděláš po europejski a máš klid ..
|
|
|
Toto som nevedel. Nanestastie, starsie auta ma zacali zaujimat az neskor, takze k GAZ 21 som sa nedostal kym som mal este cas. A k Pobiede uz vobec nie...
|
|
Jeden je akurát v ponuke na mobile.de za 4000e, rv 1987. farba modrá. Hezký auťák.
|
|
článek super, krásně a s nadhledem napsáno :) Jen bych trochu chtěl uvést na pravou míru, že mizerný rejd není vlastností amerik, ale fakt velká výjimka - z mých aut má tragickou možnost manévrování jen Baron, jinak všechyn ameriky, co mi prošly rukama, dokážou až neuvěřitelné věci, co se otáčení týče. To je neduh spíše moderních aut, kdy třeba s novým Opelem Astra nestačila na otočení čtyřproudá silnice s ostůvkem uprostřed, zatímco Imperialem jsme se otočil i na běžné na silnici první třídy najednou...no a když nestačí volant, je tu plynový pedál... ;)
|
|
|
Opel Astra - otoceni na 4proudce? Astra nema rucni brzdu? :)
|
|
|
...urcite by to slo i pres boudu. Kdyz uz frajerina, tak ve velkym stylu... :-)
|
|
Na vycvakávání tankovací hadice často platí jednoduchý recept: Stačí tu tankovací pistoli nervat tak hluboko, jak se všude na stojanech píše, respektive narvat jí tam a pak trošku povytáhnout.
Některý starší japonský offroady tím taky trpí.
|
|
|
I Alfa 75 s tím má problém a Tvoje řešení u ní funguje, prostě nezasunout "až po koule" :)
|
|
Pánové (popřípadě dámy), když už je tu řeč o amerikách, rád bych rozpoutal diskuzi ohledně motorových olejů, protože jsem se zrovna poslední dny o toto téma hodně zajímal.
Asi se shodneme, že do starých amerik lze dát minerál o viskozitě 15W-40. Jde mi ale o klasifikaci API, tedy hlavně o obsah detergentů a jiných aditiv. Jedná se o ročník 65 zanesený karbonem a s klasickým průtokovým filtrem. Jaké API je ještě "bezpečné" co se týká nerozpouštění usazenin? Většina v současnosti prodávaných olejů dané viskozity je API SG nebo vyšší, našel jsem jen český CINOL Super GX s API SD, což je nejblíže výrobcem předepsanému API SC. Je lepší dávat ten "nejhorší" olej, který je nejblíže předepsanému nebo dávat lepší s tím, že motor se postupně bude čistit a bordel bezpečně zachytávat ve filtru?
Pak je tu ještě higher level v podobě obsahu zinku a fosforu, které chrání vačku proti nadměrnému opotřebení (údajné specifikum těchto motorů s hydroštely) a které jsou v moderních olejích s vyšším API v menší koncetraci pro ochranu katalyzátorů. Děkuji za názory.
|
|
|
Jsem teda silnej laik v těchto věcech, ale slyšel jsem, že když hrozí akutní riziko rozpuštění usazenin, tak se praktikuje další výměna po pár tisících kilometrech, aby se to vylilo i s těmi usazeninami a někde se něco nepřidřelo.
|
|
|
To je pravda.
Ale dělá se to cíleně na vypláchnutí.
Motor, který má usazenin hodně a je na ně "zvyklý", nemá rád jejich odstranění. Zvětší se vůle v motoru. Jeden Master 100dci nám na to umřel v 880kkm. Řidič mu chtěl udělat radost a nalil do něj lepší olej, ani těch proplachovacích 500km nepřežil.
Kor ohledně motoru tohohle věku bych se poradil s nějakým motorářem, nejlépe ve veteránských klubech. Na fóru oleje.cz taky určitě nějakou užitečnou radu najdeš.
|
|
|
To se asi shodneme, že buď olej se starší specifikací nebo ji postupně po jednom API měnit s častou výměnou oleje a filtru.
Ale teď navíc všude na netu straší s tím, ze novější oleje mají menší koncentraci zinku a fosforu (ZDDP), které jsou nutné pro motory co mají plochá zdvihátka. Bohužel, tohle číslo se nedá nikde vyčíst, protože to výrobci tají. Takže nevím, jestli platí, že dnes vyráběné oleje splňující jen starší klasifikaci API mají dostatečnou koncentraci ZDDP nebo jak to je.
|
|
|
To mi přijde jako asi nejlepší možné řešení- častěji měnit a kontrolovat, co v tom plave. Taky by se dalo uvažovat o možnosti ty oleje míchat, protože mísitelné by být měly (viz oleje.cz) a obsah aditiv by se tím dal postupně zvyšovat tak, aby se neutrhlo několik deka karbonu najednou. Je to ovšem čuňárna.
|
|
Trolejbus pamatuju a neprekvapi tedy, ze i tohle je moc pekne a ctive, palec nahoru.
K tomu vykonu - vyhodou pokroku je moznost mit 200 koni z polovicniho objemu a s polovicni spotrebou. Sice to tak nejede "vocpoda" jako petilitr, ale 15-18 litru uz je na denni dojizdeni do prace proste dost zatimco 8-9 penezenku nijak nezruinuje.
Nebo, kdyz se na to clovek podiva z druhe strany, lze mit podobne velky motor s dvojnasobnym vykonem a stejnou spotrebou, zazitky to pak prinasi uplne jine, ale je zrejme, ze s autorem jsme v tom, co je "zazitek za volantem" kazdy na uplne jine vlne.
Co v clanku moc nezaznelo jsou jizdni vlastnosti, ktere predpokladam nejsou jen zaludne na mokru, ale predevsim celkove katastrofalni. Mel jsem tu cest s podobnym verkem tusim od Pontiaku a jakakoliv sviznejsi jizda mimo interstate s tim byla v podstate nemozna (naklony, rizeni, podvozek, you name it).
|
|
|
Stran jízdních vlastností - není to tak strašné a dá se na to zvyknout. Když s Jeepem, který má obě nápravy tuhé a tu zadní ještě na listech, se dá jezdit velice svižně a plynule i na horších cestách, tak Lincoln bude ve srovnání s tím motokára. Ale hodně záleží na stavu podvozku a jeho komponentů, zejména tlumičích, silentblocích a čepech. Běžně jezdím kolem 110 km/h po interstate a do 150 km/h po dálnicích bez nějakých excesů ze strany auta, ale je také pravda, že na přední nápravě jsem vyměnil všechny řídící tyče včetně čepů, silentbloky kromě těch na ramenech quadra-linku a tlumič řízení, nechal seřídit geometrii a vyměnil tlumiče.
S Jeepem jezdím do práce vlastně každý den a dá se to zvládnout finančně celkem dobře, i když jen díky tomu, že jezdím na LPG. Spotřeba čistě město činí 18 - 22 litrů LPG, takže na jedno natankování za cca 1200 korun najezdím nějakých 350 - 380 km dle ročního období, což normálně vystačí na necelé čtyři týdny ježdění po trase moje parkovací stání doma - práce a zpět. V praxi tankuju dvakrát do měsíce, protože jezdím i mimo město. Tož asi tak.
|
|
|
Cemu rikas v CZ interstate? Za oceanem je to nejvyssi kategorie tamnich dalnic, nic lepsiho tam, az na vyjimky (Florida's Turnpike apod.), neni.
|
|
|
Řekněme, že to jsou kvalitní silnice první třídy (třeba Chrudim - Pardubice) nebo kvalitní dálnice (D8, D1 na Ostravu). Zkrátka interstates v českých podmínkách :-).
|
|
|
Ja jen, aby ses nedivil, az nazivo nekdy nejakou interstate uvidis :-)
|
|
|
No... jels někdy takhle Louisianou po I-55? Tam si člověk připadá úplně jako doma :)
|
|
|
Nejen tam. Na zapade to bylo podobne (I-8, I-15, I-40), na vychodnim pobrezi taky nic moc (I-95).
|
|
|
Nerekl bych, ze bude lincoln nutne motokara, ten pontiac byl neco na zpusob lodi na silnici a chovani SUV uz neni o moc horsi (a novejsi jsou o hodny kus lepsi).
Srovnavas jabka s hruskama, popisovane auto jezdi na benzin a k tomu se vztahoval muj komentar. Tvoje reakce je uplne mimo misu, argumentovat proti vysokym nakladum tim, ze jezdis na LPG a tak je vysoke nemas..??? Bavime se tu o nakladech na km za benzin ve vysi 5.5-6.5 kc, nikoliv o nakladech polovicnich, ktere jsem jaksi uz sam oznacil za prijatelne. Toz asi tak.
|
|
|
Druhá strana věci je jak dlouho bude trvat než se s autem v článku projezdí cena toho nového vozu s nízkou spotřebou;)
A pak je tu ještě ta "známka punku".
|
|
|
No, je samozrejme treba srovnavat srovnatelne (cili nelze premyslet nad tim, za jak dlouho Yukon sezere Fabii, ale za jak dlouho Yukon sezere Cayenne nebo za jak dlouho Impala sezere Audi A8) a vysledky jsou kupodivu celkem povzbudive.
|
|
|
Tak ona je otázka, co znamená srovnatelné... Taky to můžeme brát jako "Auta v pořizovací ceně mezi 80.000,- a 150.000,-" - a najednou dilema: "Mám si koupit zánovní Fobii z protiúčtu, nebo bejt pankáč a koupit si auto" řeší překvapivě dost lidí.
Chystám se napsat článek: "Škoda Forman vs. Nissan Teranno II." Provozoval jsem obojí a ta zkušenost je opravdu zajímavá. Myslím, že lidi, uvažující "jaké auto do 100 tisíc (to není překlep) dostanou poměrně překvapivé informace.
|
|
|
Ja jsem dneska cestou premyslel, co bych delal v pripade, ze bych dostal zadani "kup si sluzebni auto v cene do 1MKc, nove" a uvedomil jsem si, ze bych vubec nemel predstavu o tom, co si koupit. Naopak se zadanim "kvalitni ojetina s limitem 300kKc" nemam nejmensi problem a do dvou tydnu by v garazi nebo na dvore stalo opet neco cca deset let stare s poctivymi 50 tisici kilometry a nejspis by to zase udelalo lepsi sluzbu, nez to nove za milion. Akorat by to opet bylo z kategorie, kterou bezny kupec povazuje za uchylnou a tak to radsi zavrhne predem, protoze si je naprosto jist, ze "drahy povinny ruceni", "moc to zere", "drahy dily", "nikdo to neumi opravit" a urcite by nasel i nejake dalsi myty a baje, ktere by o tom vozidle mohl vytvorit.
|
|
|
Nevešel by se do toho mega Gordon? Za kolik to dneska prodávají?
|
|
|
Zda Gordon, nevim, Catterham byl lehce pres...
|
|
|
Root uz to v podstate napsal za me, srovnavani jablek s hruskama k nicemu nevede. Navic s ohledem na stari uz lze auto s mnou zminovanymi parametry poridit kolem 100k CZK, bude tim padem o 15 let mladsi, ne o moc drazsi a na udrzbu pravdepodobne porad jeste o kus mene narocne.
Znamkou punku muze byt pro kazdeho neco jineho, takze tohle bych sem vubec netahal.
|
|
|
Já to psal jako argument PRO Yukon, ne proti.
|
|
Musím přiznat, že tolik jako u původního trolejbusu jsem se nepobavil, ale i tak jsem si se zájmem a bez pokukování po hodinkách přečetl celý článek jedním dechem. Díky za to, poslední dobou je toho kvalitního čtiva (bohužel i zde na D-F) nějak pomálu.
Takže už se těším na další!
|
|
Fantastický článok. Tiež mám Lincoln mark VII 88 LSC ako jediný voz tejto značky a typu na Slovensku! Preto prosím pána tohto článku aby mi napísal na môj mail:capkafero@azet.sk Viem ,že v Čechach sú 2-3 mark VII-ky či už Bill Blass alebo LSC.Som členom aj LMVII klubu v U.S.A.Hladam majitalov tychto aut! Ďakujem Fero
|
|
Hm, nezná náhodou někdo z přítomných dobrý a ověřeně důvěryhodný (!!!) servis na Lincolny -- čím blíž k Mníšku pod Brdy tím lépe, ale kvalita a důvěryhodnost vyhrává nad vzdáleností? Dík!
(Zatím jsem sice ještě pořád Lincolna nekoupil, ale celkem se k tomu chystám... ;))
|
|
|