Komentáře ke článku: My letci máme dřevěné ptáky (ze dne 26.06.2010, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Já si koupil Piper SuperCub ( www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec=product&id=37854) jako set se vším, co je třeba právě pro jeho nenáročnost na pilotáž, ale taky že mi neuletí z dohledu za vteřinu, lze ho nechat letět bez zásahu do řízení, je to myslím zdařilá polomaketa...a je žlutej 8o)
Je z EPP, takže náprava následků několika těžkých pádů se oběšla jen s trochou pěnivého lepidla na porézní materiály a 12cm kulatého, plastového nosníku, který nahradil rozdrcenou vzpěru křídla.
Aparát je v letu stabilní, ale se stoupající rychlostí a velkým řídícím plochám se mění v rychle reagující letadlo, které je ovšem limitováno hornoplošným uspořádáním. Nicméně je to spíše rekreační létadlo a tak se realizuju v nácviku klidného a pomalého letu v 3-6 metrech, přistáních na betonu bez následků a také v rychlých klesavých zatáčkách ve velkém náklonu a malé výšce. Lze sledovat hranice motoru, který v silnějším protivětru musí pracovat na 120% (plný plyn + forsáž - trim na páce plynu vpředu), aby stroj protlačil větrem a ještě vystoupal.
Mám ho 3/4 roku a koupil jsem do něj ještě jednu baterku a asi 3 vrtule. Je tam stříďák, 3článkovej LiPOL a ovládám motor, křidýlka, směrovku a výškovku.
img293.imageshack.us/img293/3718/m31102009psaov10.jpg
img195.imageshack.us/img195/6513/m31102009psaov7.jpg
|
|
|
Moc krásný letadýlko... docela chápu, proč je Piper asi nejčastější vzor polomaket.
|
|
Minimaga jsem měl a pokud vás již omrzelo normální létání, dokupte k němu plováky a zažijete úplně nový rozměr pilotáže. Zrovna toto letadlo je na vodu jako stvořené. Co se týče vyvážení, tak raději dovažujte baterkama. Když už vozit závaží, tak ať je to užitečná zátež. Dovažovat těžším kuželem nebo vrtulí je nesmysl protože těžká a ještě k tomu rotující hmota zhoršuje vlastnosti pohonu na malém letadle. Takže buď větší baterky nebo motor ale dovažovat malej model je fakt blbost...
|
|
na teziste si udelej stojanek z balsy a dratu + nejaka vodovaha, clovek by se divil, kolik gramu udela odchylka osy o 15% od vodorovne ...
motor: promin, ale strelit tam motor od oka ... pro minimalni navrh
je vhodny http://www.drivecalc.de/ a u "pul" vrtuli (8/4,10/5) mit staticky tah zhruba na hmotnosti celku, nebo hrube pravidlo ze hmotnost stridaveho motoru ma byt vetsi jak 1/10 hmotnosti celku.
S LiPol a stridakem to neni problem, ma potom rezervu na temer kolme stoupani, kdyz Ti neco nevyjde.
jako finalni TX jsem si koupil Hitec Auroru.
|
|
|
Na těžiště jsem udělal stojánek ze dvou tyček a zbytku desky kuchyňské linky + příložník. Vypadá to trochu bizarně, ale funguje to. Problém nebyl, že bych to těžiště neměl na čem zjistit, ale v tom, že jsem to těžiště nemohl na letadle nastavit.
Na výpočet vrtule jsem použil program motorcalc, to jediné fungovalo spolehlivě, protože takto navržená vrtule (10/5) je tam doposud. Pak už jsem jen laboroval s tvarem listů (úzká/široká). To s tím pravidlem pro hmotnost střídavého motoru očividně nemohu u Anduly dodržet.
|
|
|
jj, promin ...
ad motorizace - to letadlo ma by oko 900 mm, 10/5 je odhadem okolo 200-250W, a to je na tak velky dvouploch imho malo. Je pravdou, ze jsem misto 20g/dm zacal preferovat 50 a vyse.
Jde o to, ze minimalka pro papiraka je je hezka, ale potom je to hricka prirody.
Mj. po oprave pozor na uhly kridel vuci sobe, ne ze by to neletalo ...
Drzim palce a jsem zvedav, co bude dalsi - muj vyber je kridlo s rozumnymi Re :-) (QFLR)
|
|
|
Fakt je ten, že příště to budou už zase jen gumáky. Dřevo mi to komplikuje a prodlužuje čas oprav. Například jsem s Bipe trochu necitlivě přistál a vylomil podvozek, a tý škody co to tam napáchalo...
Uvažoval jsem o Gemini od Multiplexu.
|
|
|
no, ja "napovidal" neco ve smyslu postav si sam :-)
dobra konstrukce laminat+drevo je provozne lepsi nez EPP. konkretne nosniky trupu delam se stredem z uhlik-rowingu, nosnik kridla uhlik na letecke preklizce a pripadne spodek tuheho potahu olaminovat 20g sklem. Vysledek je TUHY, lehci nez EPP a pomerne odolny. Ale je to na dlouhe lokte a chce to vybaveni.
Jinak Gemini leta skvele, ma dve vady: okamzite to chce necim olaminovat nabezne hrany dokud tam jsou a potom podvozek ... no na moje ruce je moc blizko teziste a potom je velka spotreba vrtuli.
Drak uveze pohodlne i 1.2kg (MVVS 6.5 E+13/6vrtule)
|
|
|
jeste jedna - zkus kridlo prepotahnout z folie na Vlies, dela se s tim na rozdil od papiru paradne a pro tyto rychlosti je rozdil vuci hladke folii poznat a to velmi (utrzeni je plynule)
|
|
Ja mam jeden naprosto laicky dotaz: koukal jsem treba na tohle http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec=product&id=40235 , ale prijde mi to nejaky moc easy. Nerozbitny, levny, hezky, funkcni, sakra kde je zakopanej pes? Nema to fun factor? Nebo je to cinsky, tudiz se to po druhem letu nevratne pokazi? Nebo kde je problem?
A druhy dotaz tedy: samozrejme uz mockrat jsem si zkusil zacit s nejakym hobby, clovek kupuje od nejjednodussich po slozitejsi s tim, jak se vyviji, jak zkousi a meni nazor apod. Nicmene muj posledni pokus s RF auticky se mi nelibil, koupil jsem samozrejme v hrackach, ale ty nejdrazsi, jenze i tak, na baterku to nic nevydrzi, dosah ovladace taky nepatri k tomu lepsimu, atd. Reseni by bylo koupit benzinovy atd. Jenze to nepatri k memu hobby, jen si kluk chtel zajezdit a nechce se tomu vic moc venovat, ani ja do toho nechci davat dalsi penize a hlavne cas. Existuje tady u tech letadylek varianta, kdy koupim, letam a neresim? Myslim tim hlavne to, ze muzu vzit letadylko, nabit nebo tak neco, jit si zalitat, pak schovat na policku a treba za pul roku, az budu mit cas zase oprasit a pouzit? Aniz by baterka mezitim sla do kytek, aniz by po dvou letech a pristanich bylo potreba vymenit pul letadla apod. Chapu, ze prave jako hobby je to to prave, ale na to je treba kluk jeste malej a ja zase moc linej.
|
|
|
Ten model, kterej Tě zaujal, je ultra-basic létadlo jehož řízení nemá s řízením letadla moc společnýho. Drak je pevnej, nemá to žádné pohyblivé plochy. Stoupání a klesání je řízeno současným zvyšováním/snižováním tahu obou motorů, směrové řízení se děje rozdílným tahem motorů. Proto jsou modely této kategorie vždy dvojmotorové.
Co se týče režimu lítání, tak se svým Piperem to dělám zrovna tak - lítám, když je na to čas, nálada a počasí...a to je třeba jedno odpoledne za 2-3 měsíce. Normálně je letadlo v jednom fochu od regálu, baterie dávám jednou za měsíc na udržovací nabíječku.
|
|
|
Dik. Tak to by chtelo asi koupit vsecko najednou, vcetne te udrzovaci nabijecky atd. Protoze napr. ty auticka co mam maji jen NiMh nebo co to je a shanet LiPol se stejnym napetim, navic asi by nevyhovovaly, protoze jsou to velky auta s velkym odberem atd. Ale aspon budu vedet, az se kluk zepta :) Pred mesicem se zeptal na fishing, tak ted mam v aute dva pruty :) Ale hned napoprve chytil nejakou malou rybku, tak byl happy, tak super. Auta nicej s braskou doma bez baterek, tak az je znici, tak je s klidnym svedomim vyhodim.
|
|
|
Piper stál 3.990,- Kč s DPH a je v něm úplně všechno vč. nabíječky, motoru, vysílačky, serv...letadlo dáš dokupy za dvě hodiny, když si dáváš extra záležet s nálepkama 8o)
|
|
|
A to uz je vcetne te udrzovaci nabijecky a LiPol baterii?
|
|
|
Jasně. Je tam všechno, abys to za dvě hodiny od rozbalení krabice mohl poslat do vzduchu.
|
|
|
Rány kristovy co je to za paskvil? Ten, kdo to navrh, frčí na dost dobrým matroši.
Je to malý a lítá to jak pos*aný. To je tak dobrý si s tím stoupnout na louku, honit si to kolem hlavy a lízat u toho zmrzlinu.
Mně nejde o to "to neřešit". Kdybych to chtěl neřešit, tak si sednu doma k telce a otevřu si pivo. Mně jde naopak o to "to řešit".
Možná bych si to přece jenom koupil. Šel bych si k cyklostezce zahrát na Al Kaidu. Pumpičkářovo Spandex by se změnil na Pampers, kdyby viděl, že se na něj řítí boeing.
|
|
|
No sak jo, to prave rikam, mne zrovna jde o to neresit :) Ja ted resim fishing :)
|
|
|
no, konkretne Tvuj vyber osobne neznam, ale pozor. Tato kategorie hracek (nikoliv modelu) je vetsinou neproporcionalni - ma nekolik fixnich poloh a misto kniplu mas v podstate prepinac.
Ja si ze zvedavosti koupil takovy vrtulnicek a nestihal se divit ....
KATASTROFA (zvlaste pro nekoho, kdo je nauceny na skutecne RC).
Jako prvni otloukanek je vhodny Piper aka ZZR nebo neco jako Benji nebo jak se to jmenuje od Reicharda (maly 3k kluzak z EPP)
|
|
Dovolil by som si jeden amatérsky dotaz. Akú štartovaciu a pristávaciu dráhu takéto modely vyžadujú? Zaujíma ma hlavne kvalita povrchu a jej dĺžka. Viem si predstaviť, že by model odštartoval z ruky, ale s pristátím by to asi bolo náročnejšie.
|
|
|
nahrubo pro zacatecnika- delka jako mensi fotbalove hriste, sirka jako dvouproudovka, povrch - pro 30mm kolecka dokonale hladky, >50mm kolecka- rovna polni cesta
+ aspon +2x tolik na priblizeni a 1/2 za jako bezpecnostni pro obratku pri moc dlouhy.
az to budes umet, pristanes na 10 metrech x 1.5 rozpeti, ale ze zacatku to bude zle.
osobne jsem zacinal s pristanim do obili nebo repky (kukurici a bodlaky nebrat)
vzlet je otazka vykonu, Gemini o hm. 1.2 a tahu necele 3kg na zemi startuje rozjezdem asi tak na 2 metrech a okamzite kolmo stoupa :-)
|
|
D-fensi, k tomu zamyslenemu upgradu na WiFi. Muzu jen doporucit DIY hack modul od tingtonga FRsky. Na RCmodel Review tenhle typek velice ochotne testuje 2.GHz moduly a tenhle ma ve velike oblibe, drti Assan, Coronu apod. parametry, lácí a technickymi ficurami.
http://rcmodelreviews.com/frskyreview.shtml
Lze koupit jak modul tak plosnak ve smrstovacce na vnitrni hack na himodel.com za legracnich 55 babek. Jeste recenze na YouTube od sympataka Rona (nekdy fakt jeho rychlost nestiham)
http://www.youtube.com/watch?v=t31P1riiwqI&feature=related
jinak at to lita :o))
|
|
Ja se chystam na SuperChipmunk E70 od Horizonu tak sem zvedav :). Uz ponekud vetsi letadlo ale rekl sem si ze si uz zaslouzim neco vetsiho, motor od turnigy pro zacatek a hotovo :)
http://robotbirds.com/catalog/product_info.php?products_id=1193
http://www.modelflying.co.uk/news/article.asp?a=2408
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7071&Product_Name=TGY_ AerodriveXp_46_SK_Series_50-55_580Kv_/_1580w
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9517&Product_Name=Turnigy_ 5000mAh_5S_30C_Lipo_Pack
|
|
Jdu do toho. Poradte nejakej kompletne zatecnickej model prosim ;) A link na dobry fora. Dakujem prevelice.
|
|
|
www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec=product&id=37854
V sadě je vše potřebné pro let vč. podrobného návodu k řízení modelu a opravám po haváriích. Doporučuju koupit tak 3 záložní vrtule, protože nácviky přistání jsou ze začátku hodně tvrdý. Pokud bude přistávat do vyšší trávy, je dobré sundat podvozek.
Obecně: EPP je lepší než pěnový polystyren, protože je houževnatější a pružnější. Opravy lepidly na porézní materiály jsou lehčí než jednoduché. Jediná, drobná nevýhoda je, že se to nedá lakovat.
Víc nepotřebuješ 8o)
|
|
|
Super diky.
Na strane jedna pises ze te stalo 3.990, je to preklep nebo jsi jeste dokupoval nejaky soucastky?
|
|
|
heled, ceny std. veci jsou cca jedno servo je 400-1500, prijmac okolo 1500, TX 10-15k atd.
tj. prvni "normalni" model ve vzduchu je kolem 25, dalsi od 10 vyse ...
nebo doporucovane sety all-in one, ale pocitat s tim, ze kdyz budes chtit vice, nema smysl k tomu cokoliv dokupovat, ale zacit investovat z nuly (je to levnejsi) do "std." vybaveni
|
|
|
Diky!
A jak dlouho dokazou takovydle letadla letet? Nekde sjem cet ze mensi s elektromotorem cca 5-10 minut ...
|
|
|
5-30 minut, zavisi na kapacite baterie (doporucovane odpovidaji cca 10min) a navrhu pohonu - extremy s tahem v nasobcich hmotnosti nebo rychlosti nad 30m/sec na full-trotla vydrzi ta minutu, dve.
Zase kluzak (vetron) s pohonem navrzenym s optimem tesne nad kluz a relativne velkou baterkou na motor bez problemu 30min, i s kluzem jsou je to aspon hodina.
Mne to tak vychazi, ze pro zacatek 10 min letu bohate staci. uvedom si, ze i maly model leta kolem 10 m/sec (cca 40km/h), takze si uzijes dost.
Muj typicky zacatek byl vzlet, ani ne jedno ci dve kolecka, prekvapeni a za 30 sec na zemi :-). Prvni plne vybitou baterii jsem oslavil.
A az nebudes mit problem s orientaci a zakladnimi obraty, tak si uz budes umet vybrat pohon-model sam.
|
|
|
Super rady diky!
Zaujala mne myslenka kluzaku tak ted probiram zahranicni fora a asi budu muset zajit do nejakyho shopu a probrat to s profikama ... Videl jsem 2m kluzaky na Mt Rose v Italii, to byl hukot.
|
|
|
Super rady diky!
Zaujala mne myslenka kluzaku tak ted probiram zahranicni fora a asi budu muset zajit do nejakyho shopu a probrat to s profikama ... Videl jsem 2m kluzaky na Mt Rose v Italii, to byl hukot.
|
|
|
Já sice nedělám letadýlka, ale u lodiček a autíček se takové ty základní hračky "tuní" docela dobře.
Nedávno jsem takhle pro trpaslíky předělával tohle autíčko: chiccocz.cz/index.php?level=hracky&subkat=206&kod=68451&od=0 . Místa je tam dost, jen se musel trochu předělat převod řízení by šel ovládat normálním servem. A hlavně je to v porovnání s "normálními modelářskými" auty velmi odolné.
|
|
|
no, ona je to otazka draku, jestli efektivne "uveze"/obslouzi vice funkci ci vetsi vykon. Jestlize std. 2m drak vetrone v holobytu mas tak od 5k vyse, tak nelze od setu za stejne penize cekat zazraky, at uz se bude jednat o tuhost nebo aerodynamickou cistotu, vnitrni konstrukci. Navic setove TX obvykle si spatne rozumi s "neorigo" prijmaci, nemaji fail-safe, odolnost vuci ruseni mala (nemuzes na hranici viditelnosti) atd ... a kdyz koupis cokoliv do takoveho setu, tak efekt bude maly (presnejsi, rychlejsi serva) nebo to tahanim takove konstrukce na limit rozflakas.
Timhle elaporove sety neodsuzuji, na poprve nepotrebujes klouzavost 20, stoupavost 15m/s, let v nozi apod., ale ocenis relativni minimum starosti a jednoduchou riditelnost (dobre pipery letaji bez zasahu pilota :-).
U lodicek a auticek se jaksi moc na hmotnost nehraje, u lodi obvykle dovazujes - takze neni problem neco predelat. S rusenim je to neprijemne, ale dosah problemu je radove mensi, rychlost taky (onehda jsem jel 5km vzdusnou carou)
|
|
|
Celou sadu dostaneš za 3.990 s DPH.
Dokoupit druhou baterku, aby to letělo 2x 30 minut čistýho času + 2-3 vrtule je praktická zkušenost, že se to vyplatí a člověk nejde z letiště domů po prvním blbém dosednutí.
|
|
|
Obecně: EPP je lepší než pěnový polystyren, protože je houževnatější a pružnější. Opravy lepidly na porézní materiály jsou lehčí než jednoduché. Jediná, drobná nevýhoda je, že se to nedá lakovat.
EPP je také pěnový polystyren, a jak už zaznělo jednoznačně vhodnější pro letecké modeláře. Prodává se v deskách a nejlépe se řeže odporovým drátem. Mutiplex svůj Elapor (obdoba EPP) pění do forem, a proto modely vypadají lépe. Na opravy bych doporučil spíš středně hustý vteřiňák s aktivátorem, lepidla typu Purex jsou náročnější na konečnou úpravu lepeného místa, schnou déle a jsou tmavá.
Barvy přímo na EEP existují, viz. např. http://www.rcm-pelikan.cz/b2b/products/5MA4360/b_0.jpg
Obecně je dobré s barvou šetřit kvůli váze. Pro lepší viditelnost lze použít i nálepky.
|
|
|
EPP samozřejmě také pěnový polystyren není. EPP je pěnový polypropylen, viz zkratka, že.
Pěnový polystyren = EPS = Expanded Polystyrene
Pěnový polypropylen = EPP = Expanded Polypropylene
|
|
|
:D plne te chapu, ja bych vybral tento (byt vyzaduje doplnit radio):
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10323&Product_Name=HobbyKing_ Decathlon_Brushless_Plug-n-Fly
|
|
Zdravim, pro opravdu pohodove letani doporucuji vetrone. Treba od RCM je FILIP 400 Termik docela zabavna hracka. Se slusnou termikou a LiPol 2600 + se da ve vzduchu vydrzet az hodina. Jen je potreba pocitat u vetronu s delsim pristanim, mrcha si klouze metr nad zemi poradne dlouho, takze byt dlouhy pri sednuti o 200 metru neni vubec problem.
|
|
Hergot, čtu tady jeden článek za druhým, jak se D-FENS učí lítat, Honza ZZR se tady chlubí se svým Piperem a štve mě že nemám zrovna nic letuschopnýho... Hodně dlouho jsem odolával, ale je to silnější než já, a teď už jen čekám až přejdou ty mizerný svátky a pošta se uráčí doručit toužebně očekávanou zásilku:
www.svida.cz/horrido/index.php?id=64
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek My letci máme dřevěné ptáky
|