D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW
    Vydáno 18. 10. 2009 (20525 přečtení)

    Něco vám povím. Nesnáším auta pro rodinný typy a starý dědky. Dieselový motor, měkký podvozek, řízení bez zpětné vazby, sedačky jako pytle naplněné senem, volant jako ohnutá zahradní hadice a deset praktických přihrádek v interiéru, aby bylo kam odkládat zubní protézu.

    Navléknout si manšestráky, přepočítat airbagy, vyrazit do džungle velkoměsta a večer psát do diskusí na netu, že se cítím ohrožený na životě jinými řidiči v rychlejších autech. Fuj a hanba. Raději bych jezdil v natuněným Golfu dvojce než v něčem takovým.

    Fenomén aut pro duševně staré se šíří napříč jednotlivými segmenty. Povážlivě mnoho těchto sráčských krámů najdeme i mezi malými hatchbacky, kde bych je vskutku nehledal. Seat Leon naštěstí nic z těchto aut nemá a proto třikrát sláva jemu. Ještě tak dát do toho pořádnej motor!

    Začneme něčím pozitivním. Podvozek, řízení a brzdy. Všechny tyto systémy jsou u Leonu sladěny tak perfektně, že v tomto ohledu bude těžko hledat konkurenci. Pokud ano, tak uvnitř koncernu (Audi A3) nebo mezi výrobky téže značky (Seat Ibiza MY09). Pak nebude dlouho dlouho nic a přijde Ford Focus. Leonu napomáhá nízká stavba karosérie a k pocitu stability přispívají také výborné sedačky a robustní karosérie, prostá jakéhokoli kroucení známého z legendárních produktů jako Škoda Favorit a Superb. Dával jsem Leonovi, co se do něj vešlo, neupevněné předměty létaly po interiéru, ani jednou se neprojevil náznak jakýchkoli problémů.

    Druhým pozitivem je bezesporu nápaditý design. Walther da Silva míval tehdy ještě lepší časy a v nejlepším navázal na Alfu-Romeo 147. Klika zadních dveří zapuštěná do sloupku, čelní sklo s velkým sklonem, mohutný ponton karosérie a agresívní příď dávají autu charakter, který jinak v produkci VW tak dramaticky schází. Škoda že se některé designové vychytávky neráčily adekvátně funkčně projevit, což platí zejména o stěračích ukrytých v A sloupcích.

    Největším zklamáním základní motorizace je pochopitelně a zcela podle očekávání motor. Není tak špatný, jak by se z pohledu na jeho parametry mohlo zdát. Šestnátiventilová mírně podčtvercová čtrnáctistovka o výkonu 63kW/85PS s kroutícím momentem 132Nm je typickou motorizací pro automobily o kategorii níže, kterým propůjčuje průměrnou dynamiku. Pro více jak 1100kg těžký Leon je to málo. Motůrek se snaží, ale je to stejné, jako když sýkorka nese cihlu. Hlavně je to znát při předjíždění a jízdě do kopce. Nevýraznou dynamiku jízdy může osladit snad jen interesantní zvuk pidiagregátu, který byl mně neznámými prostředky - asi tvrdšími silentbloky - naladěn na skutečně originální agresívní sound připomínající táhlé houkání přecházející do hlasitého chrčení. Dokud se řidič nepodívá na rychloměr, může mít pocit, že je to skutečně "auto emoción".

    Možná by mohlo toto auto dobře posloužit řidiči, který je těsně před vybodováním a přesto si chce trochu užít. Teoreticky by také motor mohl vyhovět tomu, který preferuje plynulou jízdu, rozjede se na 80-90km/h a ty udržuje, ale pan Klobouk by si Leona určitě nekoupil a tak je řidič nucen vytáčet motor někam za číslici 4000. Tam následuje další zklamání, protože motor jinak známý svojí točivostí někde kolem 5500 rpm ztrácel ochotu se nechávat dráždit dál. Zásada pro dynamickou jízdu zní - neustále ve střehu. Jakmile otáčkoměr podleze 3,000 rpm, hned to tam chce fouknout nižší kvalt a to nejlépe s meziplynem, aby lowcost sporťák neztratil energii.  Ručička otáčkoměru se přitom naběhá jak Ukrajinec na stavbě. Tento způsob jízdy se negativně projevuje na spotřebě paliva, automobilkou udávaný průměr 7,26 l/100km se mi nepodařilo dosáhnout. Při provozu především po dálnici a v noci jsem dosáhl spotřeby lehce pod 10l/100km, přičemž maximální dosažená rychlost byla 172km/h podle navigace, při této rychlosti bylo možné pořád poslouchat rádio a i přes hrozivé vykloubení ručičky otáčkoměru byl zvukový projev vozu relativně kultivovaný. Pro zajímavost, u téhož vozu s motorem 1.4 TSI je spotřeba o třetinu nižší a maximální rychlost o 30 km/h vyšší.

    O druhý velice negativní vjem z celého vozu se postaral interiér. Palubní deska a středový tunel jsou dopraseny tak úděsně, že to bere dech. Velký sklon čelního okna si vyžádal skutečně masivní palubní desku. Není na ní nic, co by obrovskou plochu opticky rozbilo, takže výsledek připomíná plastovou bednu z Octavie I. To pořád ještě není nejhorší. Aby si měl spolujezdec kam dát kolena, začíná celá konstrukce z horní plochy sestupovat dolů a před spolujezdcem tvoří jakousi oblinu, která absolutně nekoresponduje se sportovním charakterem vozu, vypadá jako by cestovala časem z osmdesátých let.

    Středová část palubní desky je přímo erupcí designérské hlouposti. Na veliké plastové ploše se nacházejí titěrná tlačítka odvládání audiosystému. Na faceliftovaném Leonu z roku 2009 je prý tento nedostatek odstraněn, doufám že v rámci nápravných opatření byl odstraněn i diletant, který to navrhl.

    Mimochodem, ten audiosystém stál taky za starou bačkoru.

    Palubní deska se vyznačuje originálním pojetím s otáčkoměrem uprostřed, což v případě jedna čtyřky byla roztomilá ironie. Řazení a skoro všechny ovladače fungovaly podle VW standardu, tedy výborně. Výjimku tvořil stojací plynový pedál Hella, který mají všechny VW na platformě PQ35. To je teda krám. Předchozí generace platformy označovaná PQ34 měla plynový pedál visací a s hysterezní silovou charakteristikou. Někdo se opět rozhodl ušetřit. Co nebyl VW standard, byla poměrně velká aerodynamická hlučnost, respektive pazvuky ozývající se z prostoru zadních dveří při rychlostech nad 140km/h. To je opět doména všech vozů Seat, protože se nemontuje druhá guma kolem dveří. Na tu mají nárok jen vozy VW.

    Dieselové Seaty Leon nebudu vůbec komentovat. Vznětový motor nemá v tomto sympaticky roštáckém voze vůbec co pohledávat. Tím spíš do Leona nepatří historický hlomozící a neotesaný motor se systémem Pumpe Düse. To je jako namontovat na Ferrari tažné zařízení.

    Co je to vůbec za nápad namontovat do vozu tohoto charakteru jedna čtyřku? A když už, proč to není motor 1.4 74kW, který se v malých počtech montoval do Seatu Ibiza a Škody Fabia? Sice nebyl o tolik lepší než základní 1.4, ale uměl se hezky nazlobit. Kdo nechce základní 1.4, může nyní sáhnout po historickém motoru 1,6-8V s blokem EA827 z šedé litiny, který se narodil v roce 1974. O něco povedenější a úspornější kousek 1.6-16V 77kW se ale do Leonu nemontuje, ačkoli se do předchozího Leonu montoval - asi aby nyní Leon nekonkuroval Golfu, a tak zbývá 1.4 TSI (asi nejlepší volba) a 1.8 v kombinaci s vyšším stupněm výbavy. Je to poněkud zvrhlá marketingová politika.

    Celkem bych příběh Leonu shrnul do věty "koncernová politika zahubila výborné auto". 


    17.10.2009 D-FENS


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 2,41] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 49 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.