D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Test: Škoda Suberb 1.9TDI
    Vydáno 01. 05. 2007 (28253 přečtení)

    Se Škodou Superb TDI jsem strávil několik neradostných dnů a ujel pár stovek kilometrů. Jak již tradičně, žádal jsem půjčovnu o automobil na benzín, očekávaje automobil na benzín a ne malotraktor s nádechem manažerského sedanu. Superb se vznětovým motorem 1.9TDI PD 85kW v základní výbavě měl najeto něco málo přes 30.000 km a byl vyroben ani ne před rokem.

    Superb je "tuzemská" derivace VW Passatu minulé generace, přičemž Passat tvoří základ Superbu. Zachována zůstala střední část s typicky oblou střechou, rozvor byl zvětšen o pár centimetrů v souladu se simply clever rolí, kterou Škodě koncern přisoudil (kousek auta navíc, mohu to tak nechat?). Je to dobře promyšlený tah, který určité skupině zákazníků dovolil uvažovat zhruba takto: "Nekoupím si VW, koupím si Škodu, dostanu stejnou techniku a více prostoru za nižší cenu, to s koncernem vyjebu". Passatova oblá prdel a předek byly nahrazeny poněkud hranatějšími partiemi  v souladu s tehdejším corporate designem Schade Werken. Tím získal bastl poněkud jihokorejský výraz. Přesto není auto vysloveně škaredé, svého času jsem jej považoval za tu nejhezčí ze škodovek. Nyní se chystá nový Superb.

    Interiér ocení vyznavači retro stylu. Něco tak ošklivého v tomto století snad vyrábí jen Avtovaz v Togliatti. Je to palubní deska z Prassata vylepšená o různé švindlchromové doplňky, aby to vypadalo dostatečně reprezentativně. Pozestává ze dvou plastových oblin posazených nad sebou připomínající špeky managerovy manželky ženy v domácnosti, v tom je vetknuto několik retro tlačítek připomínajících voládací prvky Schade Favorit. Je to sice funkční, ale ošklivé a beznadějně zastaralé, postrádá to jakýkoli styl. Ještě že mi na tom tolik nesejde. Vrazil jsem retroklíček do retrospínací skříňky a nastartoval ten krám. Motor systému čerpadlo-tryska se rozběhl s obvyklou lopotností způsobující vibrace pedálové skupiny, volantu a řadící páky. Zařadil jsem jedničku, pustil spojku a ... chcíp.

    Nastartoval jsem, pustil spojku a ... chcíp.

    Opět jsem nastartoval, pustil spojku a ... chcíp.

    Co je kurva?

    Uchopil jsem řadící páku a jal se zjišťovat, jestli tam nemám trojku. Nebylo to právě snadné zjistit, protože to působilo dojmem, že pod automobilem je velký kastrol s povidly a já je pákou míchám. Zařadil jsem tedy to, co bývá u normálního auta jednička, nastavil půl plynu a uvedl boleslavský maslostroj do pohybu. Ukázalo se, že je nutné před každým rozjetím prošlápnout plyn, aby se roztočilo turbo. Turbodmychadlo totiž při rozjezdu motoru energii zase odebírá, a v případě retro turbodmychadla s pevným nastavením lopatek použitého u tohoto modelu je tento jev skutečně extrémní. Poprvé jsem si něco pomyslel o těžkopádném krámu a ujel první metry s rachotícím top modelem z Boleslavi.

    Jízda je zážitek pro podivíny. Před řidičem se tyčí čelní sklo s malým sklonem a klene hrbatá kapota s dvojnásobně vyvýšenou středovou partií. Význam tohoto designového prvku mi dokonale unikl, zřejmě nějaký teplý designér usoudil, že by to mohlo budit dojem solidnosti a opticky posunovat vůz do vyšší třídy. Zhruba čtvrt hodiny jsem se pokoušel seřídit sedadlo. Při navrhování opěradla zřejmě jeho tvůrci počítali s jistou anatomickou zvláštností páteře, zvanou úřednický hrb. Sedák taky stál za to. Protože motoristická periodika měří míru luxusu v sedadle délkou sedáku, vytvořili v Boleslavi na jeho přední hraně jakýsi převis, který ovšem nemá žádnou opěrnou funkci. Čím dál více jsem začal mít dojem, že interiér automobilu je vytvořen na efekt a má potenciálním uživatelům, totiž quasimanagerům různého stupně zmrdovitosti dodat pocit, že jsou big boss a top man.

    Když jsme se později prorachotili do tmy, ukázalo se, že vnitřní klička dveří je osvětlená, aby dezorientovaný manager potmě věděl, kde nechal tesař díru. Bohužel světýlko zhasíná se světly, takže kdo chce využít výhod praktického osvětlení kliky, musí při vystupování z vozu aplikovat následující postup: Zastavit, otevřít dveře za osvětlenou kliku, vystoupit, vypnout světla, zavřít dveře. Kuřák jistě uvítá praktickou pojistku proti zapalování cigaret ve velké rychlosti - při zařazené pětce nejde vytáhnout zapalovač ze zdířky, protože mu překáží řadící páka. Chcete-li si zapálit managerské žváro, řaďte čtyřku.

    Zdaleka největší odvaz je řadící páka a kulisa řazení. Zde byl patrně inspirací moskvič nebo UAZ. O přesnosti celého mechanismu vůbec nemůže být řeči. Běžný způsob řazení, který aplikuji ve všech vozech včetně favoritů, totiž postrkování páky požadovanými směry většinou jen silou prstů případně tlakem dlaně na hlavici řadící páky, zde nebylo možné aplikovat. Páku jsem držel jako stará nymfomanka studentův penis a násilím ji tlačil do míst, kde jsem tušil, že by mohl být k nalezení požadovaný rychlostní stupeň. Zejména se to projevovalo při jedničce a dvojce. Vůle v mechanismu byly skutečně enormní, chod mechanismu byl podivně neurčitý a gumový. 

    Motor 1.9PD bez variabilní geometrie lopatek turba je kapitola sama pro sebe. Motor má sice dobrý zátah, ale věčně věkův trvá nalézt a zařadit kvalt, přičemž převodovka je jakoby pomalá a chvíli trvá, než přijme zařazený rychlostní stupeň za svůj. Jízda po městě se praktikuje podivnými přískoky, kdy vůz akceleruje při brutálním zátahu ocpoda pyčo a deceleruje při pokusech řadit, připomíná to jízdu trolejbusem. Původně jsem nechápal, proč majitelé passatů a superbů jezdí po městě velkými skoky s mocnými kouřovými efekty, považoval jsem to za frajeřinu, při které demonstrují okolí superioritu svého wagenu, nyní je mi to jasné.  Motor nemá smysl vytáčet, protože jeho možnosti jsou vyčerpány u číslice 3.500. Rozumné je rozjet se na 100-140km/h a jet, neřadit a nebrzdit, pak se dá říci, že se auto chová kultivovaně.

    Podvozek je průměrný a nemám, co bych k němu dodal. Díky velkému rozvoru auto nehopsá. Maximálka je asi 190km/h, i při této rychlosti je vozidlo stabilní a nevrtí s sebou jako starší Octavie. V interiéru různé části vrzaly, ale přes hřmot pohonné jednotky to nebylo tolik slyšet. Spotřeba činila průměrně 7 litru nafty.

    U automobilu, který nerealizuje základní funkce, jako je plynulá jízda a spolehlivé ovládací prvky, nemá smysl hledat nějaká pozitiva. Ještě bych snad pochopil problémy s řazením u vehiklu za 200k, ale u automobilu, který si hraje na manažerský sedan a stojí 700k, pro to nemám slov.

    Mám určitou možnost srovnání - několik set km jsem ujel v tomto roce s Citroenem C5 2.0HDI a Mondeem 2.0 TDCi. Oba uvedené automobily Superb zcela a bez diskuse předčí, jak v jízdních vlastnostech, tak v kultivovanosti chodu vznětové pohonné jednotky. Všechny o třídu menší a o třetinu levnější vozy, které jsem v poslední době řídil, včetně koncernových, odváděly podstatně lepší práci než top model z levné automobilky. Superb sice vypadá dobře a reprezentativně, ale jinak je to krám k pohledání. Kdo si ho pořídí na ježdění a ne jako opěru pro pokleslé ego, ten se bude divit.

    Superb TDi je auto, které nabízí technická řešení z druhé poloviny devadesátých let za současné peníze. Jezdí, moc nežere, ale také nebaví a otravuje řidiče neohrabaností a jakoby reprezentivním vnitřkem, který svojí věkovitostí vyvolává úšklebek. Reálnou hodnotu může mít jen pro fanouška firmy Škoda, kterému bude emotivní stránka celé koupě kompenzovat prachbídné vlastnosti automobilu. Masochista dokonce může v této nepřátelské lomozící bedně najít zalíbení, ale kdo má zájem o každodenního pomocníka, by se mu měl vyhnout obloukem.
     


     01.05.2007 D-FENS


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 2,14] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 157 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.