Téměř každý
týden si na D-F můžeme přečíst Test nějakého vozu. Kvalita těchto recenzí dle
mého konstantně upadá a já dobře vím proč. Nabízím vám náměty pro spisy
budoucí. Většina článků o autech totiž v poslední době až příliš připomíná
„testy“ ze Světa Motorů.
D-FENS-cz.com je
na internetu jedním z ojedinělých ostrůvků alternativy k – řekněme – většinovému
myšlenkovému proudu. Byla by škoda nezachovat toto status quo i pro Testy.
Co by tedy BYLO fajn si v nich přečíst?
- geneze a původ auta. Nezaškodí umístit časově a typově mezi
další vozy dané automobilky.
- motor. Alfa stroje. Naopak, vezmu-li posledních deset
Testů na D-F, u některých nejsem seznámen ani s tím, že tam nějaký je.
Motor má svoji vlastní historii a uvedeme také seznam vozů, v nichž ho
můžeme najít. Pokud to nevíme, dáme si s tím práci, google může pomoci.
Vhodný je vždy přehled dostupných motorizací pro konkrétní automobil a
orientační srovnání (alespoň google diskusních fór). Motor nemá jen objem
a třeba turbodmychadlo, má i nějaký průběh kroutícího momentu, nějaké přednosti,
nějaké slabiny. Ze spotřebitelského hlediska je fajn uvést i podrobnosti
péče o něj (např. papá raději olej xy). Je fajn srovnat chování motoru
s nějakým notoricky známým, klidně slabším kusem (např. hit služebních
fábií 1.4 empéí, hit služebních oktávek 1.9 turbochrocht). Převodovka.
- podvozek. Omega stroje. Pokud si o motoru v D-F Testech moc
nepřečtu, tak o podvozku vůbec ne. Pokud jezdíte vždy a všude po-ma-lu,
pak googlem najděte názory dalších uživatelů. Nás ostatní totiž zajímá
chování auta v limitních režimech. Těmi jsou např. průjezd zatáčkou, přetáčivost
a nedotáčivost auta, poskakování na nerovnostech. Zda se auto v zatáčce
pěkně naklání jako felicie, na dálnici pruží jako citroen, nebo je spíše
inspirováno terénem. Toto chování ovlivňuje nejméně tisíc různých parametrů,
ve kterých je schováno veškeré kouzlo (zavěšení kol, tlumiče, rozchod,
rozvor, rozměry ráfků). Dejte si s tím trochu práce.
- Provoz auta. Typické neduhy. Cena náhradních dílů, případně
servisních prací. Ideální je širší rozmezí (lepírna-autorizovaný servis,
vrakáč-originální díly). Je vhodné uvést několikaletý rozpočet, aby bylo
patrné, kolik stojí provoz auta např. v přepočtu na rok. Vítaným zpestřením
jsou bouračky + co to stálo opravit. Pochvalte váš oblíbený servis/prodejce/bazar,
očerněte ten mizerný. Posloužíte tak i ostatním. Přihoďte i vlastní pořizovací
cenu auta, ať už nového nebo ojetého.
- Drobnosti. Feedback servořízení. Boční vedení sedaček.
Jak se sedí lidem vzadu. Pedálová soustava. Atd. Na každou stačí jediná
věta.
Co psát na jiné weby, případně nabídnout jako článek Světu Motorů?
Co by tedy NEBYLO fajn si v Testech přečíst? Budu nyní citovat z
archivu Testů na D-F z poslední doby.
...zavazadlový prostor má v pětimístné verzi základ 700 litrů,
výšku necelý metr......pro názornost jsem tam nacpal celý kapelní
aparát čítající dva velké reproduktory, subbas, rack s elektronikou a zesilovači,
světelný aparát, basu, basové kombo, kytaru a kytarové kombo...
Je mi to u prdele. Až si budu chtít koupit stěhovací vůz, vím, kam pro
něj. Kufr je velký-střední-malý. Tečka.
...sedadla (i interiér) jsou
potažena kůží...
... všechny dveře jsou řízeny centrálním zamykáním...
Pochopte, že většina dnes prodávaných vozů nabízí více stupňů výbavy.
Je hezké, že máte např. kožené sedačky, ale není mi jasné, co si z toho
čtenář odnese.
...v předních i zadních dveřích je odkládací prostor na litrovou
PET láhev, s dávkou síly tam drží i dvoulitrovka......přístrojová
deska je strohá, vlevo otáčkoměr, vpravo tachometr, uprostřed nahoře ukazatel
palubního počítače s LCD s oranžovým podsvětlením bez možnosti regulace......přepínače
mají dost vysoký a hlasitý chod.......na středovém tunelu je klasicky
ruční brzda padnoucí do ruky a s klasickou aretací...
Raději bez komentáře. Někteří zjevně píší recenze přímo v interiéru.
Takovéhle Testy mi jdou jedním okem tam a druhým ven.
Buďme alternativní. Některé Testy na D-F už se staly legendárními, jak
např. Kůň nebo Trolejbus. Byla tu nadčasová auta, ameriky, kabria, veteráni
a jiný high-end. Dodnes vzpomínám na kvalitní recenzi 30 let starého Mercedesu,
naopak bych si těžko vzpomněl na nějakou o těch současných barevných kulatých
plechovkách s formátem á la „palubní deska je v kombinaci měkké tmavé a
tvrdé světlé plasty.“
Tyto řádky tedy berte jako námět.
18.03.2011 Smrtihlav