V tomto článku si probereme, proč je vlak zelenější než automobil. Vycházíme
z předpokladu, že CO2 je špatný, ba přímo jedovatý plyn. Budeme mít modelovou
situaci, kdy si rodina se dvěma dětmi vyjede na víkend na výlet k babičce.
Rodina bydlí v Praze. Babička někde na venkově - třeba v Olomouci u vlakového
nádraží. Tatínek s maminkou jsou environmentálně uvědomělí a proto chtějí
zatížit přírodu co nejmenším množstvím hnusného CO2.
Proč jsme vybrali právě Prahu a Olomouc?
Obě města leží na "železničním koridoru" - výhoda pro vlak
Není mezi nimi přímá a rychlá spojnice (vezmeme to kolem Brna) - nevýhoda
pro auto
Tatínek a maminka pracují v soukromém sektoru, takže musí jet až po
páté hodině odpoledne. Vybírají proto z následujících vlaků:
Ex523 Zlínský expres:
Čas 2,67 hodiny (2,5h čisté jízdy, zbytek vlak stojí v zastávkách).
Skupinové jízdné 775Kč [(2*0,75+2*0,5)*310]
Lokomotiva řady 1510 - příkon 4290kW.
Počet míst dohromady v první a druhé třídě: 666 (=54+2*66+6*80) 1)
Celková spotřeba energie: 4290kW*2,5h = 10725kWh
Celkové emise CO2 na jízdu vlaku: 0,6kg/kWh*10725kWh=6435kg 2)
Podíl emisí na rodinu: 6435/666*4=38,65kg CO2
SC513 SC Pendolino
Čas 2,12h (2,1h čisté jízdy). Jízdné pro všechny členy rodiny 1530Kč
[(2*1+2*0,5)*510]
Lokomotiva řady 681-Ampz73 - příkon 4290kW (Nikde jsem nedohledal přesný
příkon, ale vzhledem k tomu, že jezdí na stejné trati a má stejný výkon
jako lokomotiva 1510 budeme předpokládáat i stejný příkon).
Počet míst dohromady v první a druhé třídě: 293 (=42+49+21+32+50+49+50)
Podíl na emisích na celou rodinu: 122,99 kg
Takže co se týče vlaků je to jasná volba. Pojede se smradlavým Zlínským
expresem s koženkovýma sedačkama. protože je to levnější a zelenější, přitom
je to jenom o půl hodiny delší cesta. Mámo jdeme na vlak... Nebo nejdem?
Vezměme si automobil, který bychom v Česku označili jako typický. Ano,
je to Ochtáfka. Teď nás nezajímá, jestli je v plný palbě a na hlínách,
ale jaký má motor. Berem nějaký s rozumným výkonem a rozumnou spotřebou.
Překvápko! Je to dvoulitrový diesel. Lépe řečeno 2.0 TDI CR 103 kW s manuálním
šestikvaltem. Udávaná spotřeba 4,8l/100km a emise 126g/100km.
Délka trasy 283km, trvání podle mapy.cz cca 2,5 hodiny. Preview trasy:
http://tinyurl.com/34uo9k7
Takže náklady na naftu budou cca 283/100*4,8*30,4= 413Kč
A emise pro celou rodinu 283*0,126=35,66kg
Takže auto je jasná volba. Můžu si vyjet kdy chci a v kolik chci. I
když babička nebude houmlesák a nebydlí na hlavním nádraží, cesta se mi
o mnoho neprodlouží, protože nebudu muset čekat na přípoje, MHD ani nebudu
muset nikam jet na kole. Není problém s přepravou "libovolného" množství
zavazadel. Za předpokladu, že jsme se všichni vysprchovali, mi nikdo nebude
při cestě smrdět pod nosem ani na mě nikdo nebude lepit svoji tlustou zpocenou
jaksetořekneslušně. Děti můžu kontrolovat, pustit je ven, dát si s nima
po cestě jídlo - prostě cokoliv.
Individuální automobilová doprava je tedy:
-
flexibilní - protože nás dostane odkudkoliv kamkoliv a kdykoliv
-
zábavná - protože nás baví řídit
-
efektivní - protože nám šetří čas i peníze
-
zelená - protože je zelenější než vlaky a vlaky jsou SUPRZELENÝ
Pozn. Pokud nechcete být za každou cenu zelenější než Zlínský expres, ale
stačí vám, že budete zelení jako Pendolíno, máte na výběr. Buď budete jezdit
Oktáfkou sami, nebo si koupíte Mitsubishi Lancer Evo X a budete v něm vozit
i svoji manželku(přítelkyni).
Gratuluji všem členům OSBIDu, jste zelenější než děti Země.
______________________________________________________________________________
1) Opravdu jsem tento vlak nevybral kvůli počtu sedadel pro cestující,
je jenom první, který jede po 17:00
2) Na to, kolik se průměrně emituje CO2 při výrobě jedné kWh nejsou
přesná čísla. Nejčastější odhady jsou někde na 600g na kWh. Když alarmisté
straší, jsou schopní klidně napsat, že to je kilo CO2 na kilowatthodinu.
Proto násobení 0,6 (to je takový rozumný dolní odhad)
3) Pokud existuje někdo, kdo se vyzná v tarifech ČD a našel levnější
ceny pro modelovou rodinu, prosím o jejich zveřejnění v diskuzi.
3.10.2010 Heisenberg