„Pokud budeme lidem před volbami otevřeně říkat, co máme v plánu,
nikdy ve volbách nevyhrajeme.“
Mirek Topolánek, předseda ODS , Lidové noviny, 15. 4. 2006
Vida, i Topolánek se může mýlit.
Co říkáte výsledku voleb? Jak se vám líbí oranžová republika?
Upřímně řečeno, čekal jsem něco takového. Spíš mě notně překvapilo,
že se ještě najde 20-30% elektorátu ochotného volit ODS. Nezdá se mi to
málo, naopak, zdá se mi to být kurva hodně, s ohledem na to, jak dalece
se tato strana pod vedením takových veličin jako Topolánek + Dalík, Tluchoř
a Langer zpronevěřila svým slibům, zezelenala a zrudla. Dlouhodobě nejde
vyžít z loga, ani z Klausova kníru, taky nejde vyházet ze strany tvůrce
programu, program samotný proměnit v hajzlpapír, ty, co na to poukazují,
prohlásit za demagogy a ještě se u toho tvářit jako mistr světa. Taky je
možné najmout P.R. experty a provozovat další a další "vysvětlovací kampaně"
na vymývání mozků, kolik ODS koupila hasičských stříkaček, jenže občan
není zas tak úplně pitomý, vidí a slyší. Paroubek by měl křupanovi z Valašska
koupit čokoládu nebo tak něco, protože mu zajistil volební vítězství, o
kterým by i s jeho velkým mozkem a prostřeleným Kočkou v pozadí ani nesnilo.
Nemyslíte si to? Zdá se vám to přehnané? Po zbytek článku budeme citovat
z dokumentu "modrá šance pro slušné lidi". Dokument pochází z roku 2006
a týká se vnitropolitických témat. Stejně tak jsme mohli sáhnout po libovolném
jiném dokumentu z řady Modrá šance.
Dokument Modrá šance pro slušné lidi takovou vizi
přináší. Je postavena na „jednoduchém“ principu, že stát musí sloužit,
ne vládnout! Stejně je tomu i s jeho zaměstnanci – policisty a úředníky
veřejné správy. Také oni jsou tu pro občany a ne občané pro ně.
Zde nám zmr. Langer prezentuje svoji představu moderního státu. Realita
je ovšem opačná. Langer celé dva roky fungování svého úřadu nedělal nic
jiného, než vytvářel podmínky pro důslednější a komplexnější dohled státních
autorit nad životem občanů, ať již se týkalo rozšiřování kompetence policie,
monitorování mobilní a internetové komunikace a mnoha dalších "opatření
nezbytných pro naši bezpečnost".
DESATERO MODERNÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY: 1. Stop novým
regulacím
„Neruší-li nový zákon ten starý, je to špatný
zákon!“ Zásadním problémem současné podoby veřejné správy je hypertrofie
veřejného práva a z ní plynoucí růst veřejnoprávní regulace života občanů.
Klíčovým předpokladem změny je zastavení či alespoň výrazné omezení přijímání
nových regulačních norem.
Vláda ODS ve skutečnosti dělá pravý opak a přijímá další a další regulace
k těm dosud existujícím. Co do obludnosti sociálně inženýrských experimentů
v oblasti legislativy ČSSD dohnala a předehnala. Jmenujme například návrh
zákona o odpadech regulující, kdo může prodávat kovový šrot. Regulační
poplatek z přepisu aut. Regulační poplatek za použití služeb lékaře. Požární
hlásiče v domech, hasičáky ve sklepě. Kontroly, zda nespalujete v kamnech
něco fuj. Zákon o ochraně zvířat definující, jak máte zacházet se svým
psem včetně délky vodítka. Vyhlášku přikazující, na jakých máte jezdit
pneumatikách. Pokusy omezovat základní ústavní práva, jako například právo
shromaždovací, právo nevypovídat proti sobě nebo právo přijímat informace.
Nový zákon o zbraních, samozřejmě restriktivnější než ten předchozí. Opakované
pokusy organizovat život lidem na silnicích, ve školách... ODS se chová
jako socialistická strana, je zcela vlečena byrokraty z centrálních institucí
a na něco jako liberální program dávno rezignovala. Nevolit něco takového
je čestné a správné.
Každou instituci lze zrušit, neprokáže-li se její
opodstatněnost. Je třeba zastavit bobtnání obecních i krajských úřadů přesunem
dalších kompetencí nebo neustálými změnami procesních pravidel nebo vytvářením
pravidel nových.
Dostihy mrtvých koní organizuje ODS obzvláště ráda a dobře. Dobrým příkladem
byla daň z nemovitostí vyznačující se tím, že sotva vydělala na náklady
spojené s jejím výběrem. Nová vláda problém vyřešila - dala starostům volnou
ruku v jejím zvyšování, místo aby ji zrušila. Neděje se tak jen na celostátní,
ale především na lokální úrovni, kde starostové nechávají bujet svoje nikým
nekontrolované armády ozbrojených zedníků a cukrářů zvané městské policie,
nechávají je pomocí kamerových systémů šmírovat občany nebo na ně chystat
radarové pasti. Nikdo neprokázal, že by tato drakonická opatření vedla
ke snížení kriminality a zvýšení bezpečnosti, přesto ODS dále bojuje za
prohlubování těchto pravomocí. Jedním z veřejně nejznámějších mrtvých koní
je tzv. bodový systém, který ačkoli se ukázal zcela neužitečným a administrativně
náročným, je uměle udržován při životě ministerstvem dopravy pod vedením
ODS.
Na toho, kdo je strážcem zákona, musí platit tvrdší
kritéria, než pro kohokoli jiného. Přestupek policisty není v očích veřejnosti
přestupkem nýbrž trestným činem a trestný čin spáchaný policistou je zločinem.
Poslední roky vzniká nová móda - vznik lokálních "společenství ctihodných
přátel" propojujících policii, městské policie, radnice a podnikatele.
"Přátelé" se chovají tak, aby "vždy dobře bylo". Z mého pohledu se projevy
kriminálního a nepřístojného chování veřejných činitelů za poslední dva
roky zmnožily. Nelze se tomu divit. Strana, která má na své kandidátce
ignorantského doktora
Schwarze, hulvátského
řidiče Brychtu a desítky dalších podobných zmrdů, asi těžko bude zárukou
toho, že veřejní činitelé budou sami vzorem slušného chování.
To bylo pár příkladů, které měly ukázat, co zbylo z programu
ODS nyní v poločase rozpadu. Osobně mohu říci, že jsem ODS v těchto
volbách nevolil a neučiním tak, dokud bude mít tak patrný rozdíl mezi slovy
a činy, jako za Topolánkových dob. Naopak jsem ke svému mírnému překvapení
zjistil, že oranžový výsledek voleb vítám do té míry, do jaké očekávám,
že se některým prozíravějším členům ODS rozsvítí a pochopí, že s valašským
vidlákem cesta dále nevede.
Docela by mně zajímalo, jak to hodlá ta strana řešit dále. Slyšel jsem
Mirkovu řeč o tom, že volební provar ODS - asi největší průser této strany
od roku 1997 - je ve skutečnosti úspěchem, protože vyjádřeno v absolutních
číslech přišlo k volbám více ptákovoličů než v roce 2004, a připadalo mi
to tak slaboduché, jak to jen slaboduché mohlo být. Vylže se z toho Topolánek
před svou členskou základnou, nebo zvítězí v členské základně pud sebezáchovy
a hodí Mirka přes palubu? Svede se to na Tlustýho, Ranince a Schwippela,
nebo se bude hledat problém tam, kde je? Bude Topolánek na podzimním kongresu
apelovat na "odpovědnost" delegátů v souvislosti s blížícím se předsednictvím
ČR v EU a delegáti mu zůstanou oddáni natolik, že nebudou váhat skočit
za ním do politického hrobu? V podstatě si každý jeden člen, funkcionář,
poslanec nebo senátor ODS teď může položit otázku, zda zůstane dva roky
věrný Valachovi a honem něco přikrade aby se zajistil, protože příští volby
si už nelízne smetánky - anebo zda nazrála doba vrátit se ke kořenům a
k programovým dokumentům ODS, které z podstatné části zpracoval například
zatracenec Tlustý. Situace k rozpoutání zmrd-eat-zmrd boje podle základních
vzorců overbastardingu je příznivá.
Jinými slovy, doufám, že tento voličský feeback byl dostatečný k tomu,
aby se pár modrých ptáků chytlo za frňáky... případně pár frňáků za modré
ptáky. Příště se budeme zabývat tím, jak hacknout volby příští. Zdá se
mi, že v celém to systému binárních relací mezi množinami (modří, oranžoví)
a (dobří, špatní) vidím díru.
Hodně štěstí s oranžovým vedením krajů. Horší to být nemohlo, gratulace
posílejte sem.
18.10.2008 D-FENS