Komentáře ke článku: Chudák učitel (ze dne 21.11.2010, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Mam k tomu par poznamek.
Za prve - take vzdycky rikam, at tech par opravdu dobrych ucitelu,doktoru,politiku a podobne odejde, a tim se ukaze, ze ostatni jsou uplne neschopni, protoze tech par to drzi nad vodou i za ty ostatni..Jenze - co kdyby to fakt vsichni udelali? Ono kdyby to fakt udelali, tak to bude lidi hodne bolet, a to i ty, kteri trebas pisou podobne clanky. Je to takovy pitomy paradox, a dost dobre to nema takhle jednoduche reseni...
Za druhe - ucitele berou opravdu malo. To, ze jsou ucitele dobri a spatni je pravda, bohuzel. Bohuzel ti spatni nezasluhuji ani polovinu toho, co berou. Ale ti dobri zaslouzi mnohem vice, nez ted berou. a to rikam jako clovek, ktery se skolstvim nema nic spolecneho. Ostatne to same plati o doktorech.
Za treti - opet - ti spatni opravdu pracuji 6 hodin denne. Ti co to tahaji za ne delaji klidne 12 hodin denne. Uz jsem tu daval k dobru historky o tom, kterak jsem chodil kdysi davno s ucitelkou, ktera byla opravdu nadsenec, jeste k tomu vedla specialni tridu deti s ruznyma poruchama - skutecnyma poruchama, ne jen jakoby...Pamatuju si, ze kolikrat neco pripravovala do 10 do vecera...Kupovali jsme z vlastniho papiry a barvu do tiskarny, protoze ve skole to tisknout nemohla. Kupovali jsme z vlastniho i kridy...bylo to celkem legracni, a uplne nejlepsi nakonec bylo, ze ona dostala vyhazov jako prvni, protoze tem ostatnim kravam, co to ojebavaly jak to slo, kazila prumer, a uz vubec nedelala veci podle stupidnich predpisu, ale delala veci tak, aby to tem detem pomohlo...
Opravdu bych prosil, nehazet vsechny ucitele do jednoho pytle, ani vsechny doktory, ani vsechny politiky...
|
|
|
Tak ona je i otázka, jestli je možné přepočítávat u učitelů plat na hodiny. Vezmeme to jednoduchou vcelku řekl bych logickou premisou.
Chci mít kvalitní učitele, tj. musím se snažit nalákat kvalitní lidi. Když budu aplikovat platy podle odučených hodin, tak se mi na to kvalitní lidi (až na oněch pár nadšenců, kteří to dělají doopravdy proto, že je to baví) vykašlou. Čili v rámci nastavených parametrů je přinejmenším zachování průměrné měsíční mzdy krok správným směrem.
Ad P.S. ve článku - blbej joke..:-))
|
|
|
Bohuzel, ta ucitelka s kterou jsi na jisty cas spojil svuj zivot byla z hlediska statistiky neco jako bila vrana, cerna ovce, nebo statisticka chyba.
Naprosta vetsina ucitelek v nasem skolstvi jsou frustrovane zenske, ktere hluboko nenavidi svou praci, nenavidi decka vseobecne, z jakychsi neznamych masochistickych pohnutek jsou ale stale ve skolstvi a stale si (i nam) namlouvaji, ze kdyby meli plat ne 22 ale 32 tisic, tak by se SNAD prekonali a zacali ucit...
|
|
|
Dovolim si tvrdit, ze to neni pravda. Tech o kterych pises je mozna nadpolovicni vetsina, ale ne naprosta vetsina. Osobne jsem poznal hodne lidi z obou skupin. Ono bych to delali spis na skupiny 3.
Ti idealiste, pak bezny prumer(mysleno v tom pozitivnim smyslu, proste poctivy prumer) a pak ty neschopne. Pokud sectem idealisty a ten dobry prumer, myslim, ze budeme tak na pul/pul.
to same platilo napriklad i na stredni skole, kde jsem byl. A jelikoz to byla skola odborna, bylo tam spis naopak tech lemplu mene, nez tech solidnich.
|
|
|
OK, muzeme se zde hadat o to, zda je to vetsina naprosta, nebo "jen" nadpolovicni. Ono se to taky dost lisi podle typu skoly a vyucovanych predmetu.
Taky jsem treba na prumyslovce zazil Pany Ucitele s velkym U, lidi, pro ktere byla prace Poslanim. Ale kdyz zas treba posuzuju ucitelky, ktere uci ma decka na zakladni skole, porad se mi nekde pod rukou ozyva takove divne cvakani, jak se mi tak nejak sam od sebe v holstru natahuje muj Glock...
|
|
|
Já svůj život s učitelkou nespojil jen částečně, ale celoživotně. Můžu Vám říct, že její pracovní doba rozhodně nezačíná v 8 a nekončí ve 12 s tím, že je po obědě a maže domů. Takřka denně ji vyzvedávám ve 4 odpoledne, když se vracím z práce já. Dodělávala přípravy, opravovala. Prostě běžné věci. Doma pak musí pracovat na projektech, prezentacích, které vyžaduje její šéf, potažmo jeho šéf, potažmo nastavená doba. Večer, kdy Dr House už vyslovuje diagnózu se moje manželka odlepuje od počítače s tím, že už to má.
Odpustťe si prosím reakci, že jí to trvá dlouho, protože je neschopná. Věřte mi, že tím to určitě není.
Autorových 10% schopných učitelů/lek je docela zajímavý pojem. Pokud se nepohybuje v pedagogickém sboru, zná cca 5-6 kantorů. V tomto případě je "vzorek" úplně k ničemu.
|
|
|
o nákupu všemožných pomůcek, tonerů, papírů atp ani nemluvím.
|
|
|
Nebyla to bílá vrána. Naopak, takhle začínávála většina učitelů. Ono to téma je mnohem složitější, pokusím se o stručnost, ale už předem se omlouvám za délku.
Učitelů, kteří se na tuto profesi dali z "přesvědčení", kteří chtěli děti vzdělávat a vychovávat z nich slušné a poctivé lidi, je spíše většina. Zpočátku všichni do toho investují hromadu času i vlastních peněz, stejně, jako ta přítelkyně - určitě mladá téměř absolventka.
Jenže časem se z ní stane ta baba. Proč:
1 RODIČE. V článku je napsáno, že bychom měli platem podporovat dobré učitele a ty špatné nechat chcípnout hlady. S tím asi obecně každý souhlasí, ale když to začneme uplatňovat personálně, shoda bude nahrazena válkou.
Každý týden přijde řediteli nejmenované základní školy v Praze 2 minimálně jeden e-mail se stížností na učitele. Vytýkány jsou vždy NEPŘIMĚŘENĚ VYSOKÉ NÁROKY na znalosti a dovednosti žáků. Za posledních 10 let jen JEDINÁ dvojice rodičů řediteli této školy vyčítala opak!
Při projednávání šikany dokonce místo šikanovatele rodiče do školy poslali právního zástupce! Žáci přesně znají svá práva, ale netuší, že by měli nějaké povinnosti, protože o tom se doma ani jinde nemluví.
Autor článku vychází z toho, že jako rodiče se snažíme, aby se naše děti ve škole co nejvíc naučily. Moje zkušenost je přesně opačná - rodiče si vždy budou stěžovat na velké vytížení ze strany školy (pokud je bude někdo poslouchat), ale jen zcela výjimečně na opak.
2. MINISTERSTVO. MŠ nemá nejmenší pochopení pro nějaké vystřihovánky nebo barvičky, které jsou mimo jeho regulaci/dohled/kontrolu. Místo toho nutí učitele, aby vyplňovali čím dál více papírů, dotazníků a výkazů. Často jsou v nich sprostá slova, básničky nebo nesmysly a nikdo si toho nikdy nevšimne, protože tyto papíry také nikdo nikdy nebude číst. Jejich objem ale ročně stoupá zhruba o 5-10 %. Vedení škol - potažmo tedy samotní učitelé - jsou pak vyhodnocováni podle vyplňování těchto materiálů a jestli se věnují dětem nebo ne ve věci nehraje nejmenší roli (resp. hraje zápornou, protože kdo se věnuje dětem, nemá čas se věnovat ministerské byrokracii).
VZDĚLÁVACÍ ÚSTAVY. Pokles obecných nároků na vzdělání se samozřejmě projevil i u učitelů. O posledních letních prázdninách musel ředitel nejmenované ZŠ v Praze 2 zaplatit absolventkám Karlovy univerzity kurzy češtiny, aby nepsaly na školní web slova "konzert", "učitelky s dětmi jsme byli" a podobně.
POLITICKÁ KOREKTNOST (V ČELE S EU). Možná se to zdá neuvěřitelné tvrzení, ale ideologie ve školách za dob socialismu bylo zhruba o polovinu méně, než dnes. Málokdo tomu ale věří nebo dokonce věnuje pozornost...
Faktem je, že je zde jasná (a chvályhodná, pokud to reálně lze) snaha ze strany MŠ a EU věnovat více pozornosti handicapovaným žákům, uplatňovat více klouzavé a interaktivní formu výuky proti encyklopedickým znalostem a zejména vypouštět dril. Psát hodnocení na žáky pouze s přihlédnutím k jejich kladným vlastnostem, upřednostňovat kolektivní práci a způsob myšlení před osobním názorem, apod. Tím se dostáváme k rovnostářství paradoxně mnohem většímu, než za bolševika! Žáci, kteří si z vyučujícího dělají akorát tak rohožku a neumí v deváté třídě napsat správně ani slovo "tank" odchází ve jménu těchto ideálů ze školy s nadprůměrným prospěchem a hodnocením shodným s primem třídy. Průměrného nebo dokonce nadprůměrného žáka, který se přes to všechno učivu věnuje měrou doporučenou mu učitelem, lze v současné době považovat za asociálního idiota. Navíc ubývá hodin, kde jsou znalosti, logika či dril důležité (matematika, fyzika, chemie...) a jsou nahrazovány různými "žvanicími" hodinami o šťastné budoucnosti lidstva pod vedením EU (projevuje se v dějepisu, přírodopisu a dalších předmětech, dříve vedených spíše přírodním směrem - byť hlavní města svazových republik i tam tehdy našla své místečko). Nelze se poté divit, že pro většinu žáků - a pod mediálním tlakem i jejich rodičů - většina dnešních absolventů základních škol svoji nejsvětlejší budoucnost spatřuje v "roli" jakéhosi úředníka v libovolné funkci libovolného úřadu EU. Pouze žáci s individuálními plány či ti, kdo jednou propadli (víckrát totiž nelze) pak tuto etapu negují a chtějí být rovnou celebritami.
TRH. Za leta praxe jsem zjistil, že kdyby všichni lidé, kteří absolvují základní školu POCHOPILI A OVLÁDLI veškeré učivo, které si zde měli vštípit, žili bychom v zemi až nezvykle vysoce vzdělaných lidí. A protože mnozí absolventi pedagogických fakult skutečně vzdělaní jsou, nastoupí sice často do pozice učitelů a postupují v souladu se svým nejlepším vědomím a svědomím, do výuky dají vše a snaží se děti nejen vzdělávat, ale i vychovávat. Jenže pak přijde první problém, druhý problém, první hrozba sankcemi za neplnění byrokratických nařízení, první sankce za vlastní názor, první stížnosti od rodičů na nároky ať v oblasti nároků na učivo nebo na časovou náročnost... a až to přijde podesáté a posté, odebebrou se - dle naléhání autora článku - do jiných vod, například prodávat auta, stavět barák, atp.
Nejenže si mnoho nepříjemností ušetří, často ani nemusí stále jednat v rozporu se svým svědomím a přitom jsou velmi časot finančně ohodnoceni nesrovnatelně lépe (tržně), než když se věnovali tomu, co sami chtěli.
Jak z toho ven?
|
|
|
+1
Jen bych poopravil, že propadnout lze 2x. Jednou na prvním a podruhé na druhém stupni ZŠ. A že vedení školy občas zcela nelogicky vychází vstříc tomuto typu žáků a drží je ve škole dál, aby měli alespoň dokončené základní vzdělání. Dětí je málo a razí se heslo: "Peníze jdou za žákem", tak proto.
|
|
|
Souhlas s Integrale, až na:
a) politika a ideologie - hodně záleží na učitelích a vedení, zdaleka to nebývá tak strašné všude.
b) podléháním nároků dětí a rodičů - viz. bod a) s tím, že většinou to bývá strašné, ale pokud je ředitel odhodlaný, jeho jednotka vydrží mnohem více.
V obou případech platí, že ředitel by měl vědět o co jde, mít důvěru svých podřízených a podporovat je přímo v akci. "Velí se zepředu", jak říkal Hanz Guderian.
|
|
|
Neučím, ale vím, že:
1. nastupující učitel není obouchaný, natož frustrovaná baba, kterou operuje autor článku - takhle jednoduchá věc autorovi není jasná?
2. nastupující učitel tráví přípravami i opravováním (pominu-li tvorbu papírů vyžadovaných úřednictvem) mnohem více čas, než přímou výukou
3. vzhledem k aktuálnímu stavu populace, kdy většina dětí před nástupem na druhý stupeň již ochutnala nejen chlast, ale i drogu, a hlavně, rodiče to kryjí, aby si "nezadali", dále vzhledem k tomu, že už si dávno nestěžují učitelé na rodičovských schůzkách na chování a úroveň přípravy dětí, ale naopak děti prostřednictvím rodičů na učitele, že po nich probůh, chtějí nějaký výkon... se domnívám, že si odpočinek formou prázdnin učitelé zaslouží... nemají-li se změnit v ty "frustrované baby", které vadí autorovi - tím se dostáváme na začátek a kruh se uzavírá.
|
|
|
Lojza má pravdu, existuje dost učitelů, kteří makyjí a problémem je spíše hodnocení práce ve školství a motivace, aby jich bylo ještě více.
Není podle mě důvod přepočítávat práci na hodiny, ale brát práci jako takovou (pokud někdo umí s kompem, má archivy, atd., má v září plány výuky, seznamy žáků, atd, mnohem rychleji, než ten, kdo to dělá rukou či na stroji - dělat něco dlouho není vždy důvod k pochvale).
A jinak mě v článku překvapuje spokojenost s učiteli, co si stačí přivydělávat bokem, jak jsou dobří. Nechci to autorovi brát, ale vybavuji si dva případy - jeden školu vysloveně drbe a věnuje se své firmě, druhý se snaží ve škole neunavit, aby pak mohl dělat jinde (ale to může být jen špatný vzorek).
A závěrem - myšlenka, že odchod kvalitních učitelů do soukromé sféry situaci vyřeší bude asi fungovat tam, kde vzniknou soukromé školy a vyřeší situaci těch, co na to mají. Když se podívám na 50%+ žáků zdejších ZŠ, tak tam prostě na soukromou školu (pokud se na ní bude cokoliv připlácet) nebude.
|
|
Zaujala mě hlavně věta „Nejhůře placenou skupinou jsou mladí lidé těsně po ukončení školy, kteří si měsíčně vydělávají v průměru 18.000 korun.” Neboli, průměrný absolventský plat je kolem 18ti tisíc hrubého. Ze svých zkušeností a ze zkušeností mého okolí je můj osobní odhad této mzdy velmi podobný, takže výzkum pravděpodobně nekecá. A myslím si, že tato mzda je naprosto odpovídající – pokud je průměrná mzda 23 tisíc a průměrná absolventská mzda 18 tisíc, tak se jedná o rozdíl cca 20% oproti průměru, a jelikož absolvent nemá žádné nebo velmi malé zkušenosti, kdežto „průměrný“ pracovník má řadu let zkušeností, považuji těch 20% za adekvátní rozdíl
Ano, tohle je typické vohnoutí uvažovaní.
Pokud personalista/manažer/majitel nemají hlavu na krku jenom proto, aby jim do něj nepršelo, tak uvažují asi takto. Čerství absolvent nabízí velký potenciál, ale potřebuje jistou dobu na aklimatizaci a získání praktických zkušeností. Typicky tato doba trvá 1-2 roky. Po této době už se nám investice začíná vracet a v horizontu pěti let už tento zaměstnanec tvoří oporu pracovního kolektivu a je plně výkonný i s nějakými zkušenostmi.
Samozřejmě můžeš na čerstvého absolventa výmýšlet různé smlouvy na dobu určitou a podprůměrný příjem. Pak se samozřejmě nelze divit, že pokud mu jinde (kde přemýšlí dlouhodobě) nabídnou smlouvu na dobu neurčitou nebo více peněz tak zvedne prostředník a odejde
A to stále ještě uvažujeme, že učitel stráví prací běžných osm až osm a půl hodiny denně, jako je to u ostatních profesí běžné. To samozřejmě ve skutečnosti nenastává.
Doporučuji vyzkoušet a pak teprve kritizovat
|
|
Zajímavý článek - z hlediska těch statistik.
Nicméně se závěry tak nějak nesouhlasím. Učitel tak trochu jsem, nezanedbatelná část mého příjmu pochází ze vzdělávání dospělých na základě "dobrovolné směny", takže za docela nemalé peníze musím taky něco předvést. Mám proto vyzkoušené, že jedné hodině přednášky odpovídá minimálně jedna hodina přípravy u lehkých témat) a třebačtyři hodiny u těch těžkých. Taky, pokud se má udržet pozornost posluchačů, musí být učitel trochu performer, a to je docela dřina - a to mám vždycky publikum, které je tam dobrovolně. Nezkusil jsem nikdy učit děti, možná je to jiné, ale už jenom kecat šest hodin denně v kuse, pět dní v týdnu, z toho by mi asi hráblo.
Proti tomu mi přijde práce třeba obchodního zástupce, i třeba v produktivní soukromé firmě, nebo třeba právníka nebo daňaře, jako docela pohoda. Vůbec už nemluvím o práci nějakých lepších recepčních nebo low-level manažerů, kteří si aspoň v Praze na ten průměrný plat taky sáhnou.
Takže, myslím, že autorovy statistiky k hodinové mzdě porovnávají neporovnatelné.
|
|
|
Tak ono je v článku asi spíš mysleno hlavně základní a střední školství, přece jenom vzdělávání na úrovni VŠ má svoje specifika. (nemluvě o faktu, že v odborných předmětech se kromě samotné výuky člověk musí informovat o trendech, změnách předpisů a dalších věcech, protože psát dnes skripta je spíš za trest). Taky je fakt, že kdybys to učil pravidelně 5-6 let, tak potom už ti ta příprava nebude trvat tak dlouho..:-))
|
|
Ta poznámka o nenáročnosti pajďáku je velmi důležitá, bohužel se skoro nikde neobjevuje. Ještě bych dodal, že spousta studentů si vybere nějakou super kombinaci tělocvik-zeměpis, matika-fyzika je prý těžce nedostatkové zboží. Spousta mých spolužáků z gymplu, kteří si dělali naděje o právech a medicíně, tam skončila. Viditelně spokojeni, život pohodička. Tak nějak naivně bych doufal, že si uvědomují, že tohle je taková výměna - teď pohoda, nic neobětují, ale za pár let nemůžou čekat zázraky. Někdo studující třeba jaderné reaktory na FJFI to má přesně naopak.
|
|
|
Atraktivita zaměstnání se pozná podle jednoduchého indikátoru - zájmu schopných lidí o něj. Z tohoto porovnání vychází práce učitele nedobře.
Já bych základní školství nechal státní, střední a vysoké s pár výjímkami (specializované jako např. policejní) přenechal soukromému sektoru a basta. Konec diskuzí o tom jestli Maruš, tý učitelce z obchodky, pár stovek přidali.
|
|
|
Toto kritérium obávám se nelze uplatnit, je-li odměna stanovována úřednickými tabulkami.
|
|
Profesí, kterou si autor článku bere do úst, jsem se živil podstatnou část svého produktivního věku. Pak mi konečně došlo, že i kdybych ji vykonával sebelépe a pro ty cizí nevděčné spratky se třeba rozkrájel, nikdy se nedostanu na úroveň hmotného zajištění rodiny alespoň vzdáleně se blížícího standardu v mém okolí a šel jsem se živit "poctivě". Kromě pozitivního vlivu na stav konta i na moji duševní rovnováhu, je výhodou tohoto mého kroku zejména to, že se už nemusím cítit dotčený výroky velikánů podobných autorovi článku na jím rozebírané téma - učitelé flákající se pár hodin denně ve školách a užívající si nehorázné prázdniny. Přesto všechno se mě výše učitelských almužen stále velice dotýká a neskutečně mě se.e! Dnes už tedy pouze z pohledu konzumenta našeho vzdělávacího systému, jako rodiče školou povinných dětí. Dostatečně kvalifikovaně mohu totiž posoudit, jací zoufalci je to učí.
Učil jsem už v režimu, kdy jsme si byli všichni rovni. Pro stav školství to mělo jednu podstatnou výhodu, že platy zde byli plus mínus podobné jako v medicíně, vědě, ekonomii či justici. Proto třeba tyto profese chodili studovat podobně nadaní maturanti a vykonávali dejme tomu zase plus mínus podobně schopní a kvalitní lidé. To, co se autorovi článku jeví jako nehorázně vysoká mzda (motající se kolem průměrného platu ve statě), je ve skutečnosti pouze ani ne dvoutřetinovou výší průměrného platu vysokoškoláka, samozřejmě za předpokladu, že absolvování VŠ je podmínkou učitelství. Z toho mi jednoznačně vychází (a se znalostí systému zevnitř se potvrzuje), že za prvé na učitelské obory na VŠ se zdaleka nehlásí ani průměrní absolventi gymnázií (o nějaké elitě pak nemůže být vůbec řeč, ta míří do lukrativnějších oborů). K další selekci dochází po absolvování VŠ - do školství jednoznačně zamíří jen ti největší zoufalci z ročníku, kteří se neuživí jinak. Zevnitř jsem pak také sledoval osazenstvo sboroven po devadesátém roce - prví odešli samozřejmě nejschopnější mladí, stále ale zůstávala generace kvalitních kantorů tehdy kolem padesáti, kterým se už do nějaké životní změny nechtělo. Ti už jsou ale dneska většinou v důchodě a náhradou za ně chodí lidé, kterým bych často nesvěřil ani psa na pohlídání, natož pak dítě. Čest vyjímkám a různým nadšencům, těch ale fakt moc není.
Jen tak na okraj tématu si ještě dovolím poznamenat, že včetně příprav na vyučování mi učitelská profese i po letech praxe zabírala podstatně víc hodin, než je zákonem stanovená pracovní doba. Ono jít si stoupnout před třídu (v mém případě středoškoláků) bez toho, abyste měl do detailu hodinu připravenou, vyžaduje hodně drzosti. Čímž nezpochybňuji, že to někdo dělá, ale to se dostáváme zase na začátek. Jo a ty záviděné prázdniny jsou fakt fajn a dlouhou dobu byly dost důležitým důvodem, proč to ještě dělám. Troufám si ale naprosto zodpovědně tvrdit, že bez nich by byly léčebny plné učitelů (hlavně učitelek) a černé kroniky plné zpráv o napadení dětí učitelem. Psychickou náročnost této profese si totiž asi nedokáže představit ten, kdo to nezkusil. Kdysi jsem četl studii, srovnávající zátěž učitele před třídou se zátěží stíhacího pilota, stíhačku jsem ale řídit nezkoušel.
Blábolte si nad úrovní školství co kdo chcete, ale za podprůměrné platy tam budou chodit vždycky jen podprůměrní lidé a od těch fakt nečekejte alespoň průměrné výsledky!
|
|
|
No a kolik byste si tedy představoval, že by učitelé měli ideálně brát?
|
|
|
Kladu si otázku, jak se dá spravedlivě odměňovat učitel? Podle jeho oblíbenosti? Nebo podle toho, kolik jeho žáků se dostane na střední či na vysokou? Nebo jak rychle se jeho žáci naučí násobilku? Nic není tak jednoznačné jako v jiných oborech, kde se výkon a kvalita odvedené práce dá exaktně měřit.
A jak známo, peněz není nikdy dost :-). Taky by mne zajímala odpověď na Tvou otázku.
|
|
|
Mě jen zaráží jedna věc. Když se mluví o platech, učitelé mluví o plošném zvýšení, o tabulkách a o průměrech. Když se však zavede řeč na tragické školství a mizernou výuku, tak za to můžou zpravidla jednotlivci a rozhodně nelze všechny učitele házet do jednoho pytle.
Doktoři a zdravotní sestry dtto.
|
|
|
jak se dá spravedlivě odměňovat učitel?
Velmi snadno.
Nabídne své služby na volném trhu, a co dostane od těch, kdo se dobrovolně rozhodnou mu za ně zaplatit, to je jeho spravedlivou odměnou.
Zcela spolehlivě a bez sebemenší nejistoty.
|
|
|
Kolik z nás by přivítalo, aby se náklady celého školství (včetně nájmu/odpisů budov atd.) rozpočítaly na jednoho žáka a ty peníze by přímo dostala škola? Současný stav, kdy soukromé školy dostávají méně peněz na žáka, než státní, považuju za prasárnu. A nedejbože když máte dítě opravdový talent, a nemáte v okolí specializovanou školu ( = soukromou ) , to si teprv zobnete. Pokud musíte řešit každou chvíli problémy s tím, že učitel nerozdýchal to, že plácal nesmysly a místo argumentů používal řev, či poznámky.... a přitom to děcko mělo pravdu. To je teprv pocuc.
|
|
|
Já moc nerozumím té představě, že by se náklady celého školství (včetně nájmu/odpisů budov atd.) rozpočítaly na jednoho žáka a ty peníze by přímo dostala škola.
Kdo a jak by měl co rozpočítávávat?!?
Ono je to nesmírně jednoduché:
- škola vypíše takové školné, jaké chce;
- každý pro své děti zvolí takovou školu, jakou chce -- a zaplatí;
- majitel školy rozdělí peníze, získané na školném (a případných dobrovolných darech), po odečtení nákladů a vlastního zisku, mezi učitele tak, jak se mu jen zachce;
- učitel bude učit tam, kde mu zaplatí majitel tolik, aby se mu to vyplatilo.
Cokoli nad toto je nesmysl a hloupost. Speciálně je nesmysl a hloupost to, že by se do toho jakkoli měl míchat stát nebo zákon.
|
|
|
Toto řešení by bylo úplně nejlepší. Ale i to moje řešení, ač polovičaté, by aspoň srovnalo podmínky.
A hlavně nakopat do prdele veškerý úředníky atd. Veškeré vztahy mezi školou/kroužkem atd. a dítětem/jeho rodiči mají být na vzájemné dohodě. Státu do toho nic není. Já se dětem bezplatně, neoficiálně věnuju - protože mne to baví. Ale v žádném případě bych to nedělal oficiálně.
|
|
|
Na západ od nás je to tak (a u nás to taky tak v dobách dávnějších bývalo), že učitel sice nemá na buhvíjaký vyskakování, ale plat mu zajišťuje slušný živobytí. Tzn. třeba v SRN sice nejezdí v posledním modelu BMW v plný palbě jako kolegové právníci :o), nebo doktoři, ale třeba v Golfu nebo Passatu, má na vlastní bydlení, atd. Prostě mírný nadprůměr. Možná mě někdo ze zdejších insiderů (kupř. pan Pretorián) doplní s bližšími poznatky.
Podle mě by učitel s praxí 10 let měl mít tak 35-40 tisíc hrubýho. Skutečnost je dneska ovšem taková, že máma má po dvaceti letech praxe horko těžko 20.
Další problém (a možná ještě horší, než ta úroveň platů jako taková) je absolutní nedostatek motivačních faktorů v odměňování. Na všechno jsou tabulky, odsloužený léta a těch pár stovek, co ředitel může přidat na osobním ohodnocení dostane často spíš ten, kdo mu leze do prdele, než ten, kdo odvádí práci dobře. Navíc oblíbený fígl je, že se sice řekne, že se učitelům zvednou tabulkový platy, ale celkový objem prostředků na mzdy se nezmění, takže osobní ohodnocení jde do háje.
Podle mě školství potřebuje natáhnout schopné lidi a zároveň se zbavit těch neschopných. To bez zvýšení platů asi nepůjde. Zároveň s tím je ovšem třeba posílit závislost odměny na schopnostech a výkonu a zmodernizovat současný systém řízení školství, který se od dob c. a k. monarchie příliš nezměnil.
|
|
|
Opět a zase: některý učitel by měl mít 50k rok po nástupu, pro jiného je 20k těsně před pensí až moc.
No třeba v NL je, pokud jde o samotné platy, situace podobná ČR. Minimální plat je podle kolektivní smlouvy cca 2.300 Euro, což je zhruba průměr a je to srovnatelné například s mašinfýrou, o něco málo víc mají policajti či účetní. Maximum je v základním školství ca 3.400 a ve vyšším ca 4.600. K tomu nutno připočítat 8% ročního platu jako příspěvek na dovolenou (ale ten tu berou všichni).
Existují základní tabulky (údaje výše jsou z nich), ale ty nejsou odstupňované podle odpracovaných let a ředitel školy má podstatně vyšší volnost v rozhodování o platech. I u malých škol je běžný pomocný personál (administrativní, ale i asistenti přímo ve třídách), takže učitelé se opravdu věnují převážně učení.
Co je podstatně jiné je celá organisace školství atd, ale to by bylo spíš na celý článek.
|
|
|
No, neznám v Německu učitele, který by se na vlastní bydlení zmohl dřív, než v důchodu. Většinou učitelé v obecním také v obecním bydlí. Do svého se stěhují, když ten školní byt vyklidí, vybeerou důchodové spoření a koupí si domeče pár kiláků za městem...
U učitelů v prestižním soukromém sektoru je to sice jinak, ale tady nám srovnání kulhá - zatímco v Německu napsat "absolvent soukormé základní školy" znamená být "něco víc", neboť soukromé vzdělávací ústavy si většinou drží svůj standard dost vysoko, u nás napsat "absolvent soukormé základní školy" znamená mezi řádky "je to hluboký debil, že by sám ani obecnou školy nezvládnul, tak mu ji rodiče museli zaplatit".
Učitel základní školy není v evropě žádná střední třída, je citelně níž. A't se nám to líbí, nebo ne.
Jiná otázka je, zda je to tak správné?
I já pracuji s prostou logikou: když madý a schoný člověk ví, že jako učitel bude celý život socka, bude to pro něho atraktivní povolání?
Já bych si odpověděl NE.
S názorem, že problém lze vyřešit privatizací bych do jisté míry souhlasil, má to 2 velká ALE:
1. v ČR se soukormé školství neetablovalo jako lepší než státní, ale naoppak, jako způsob, jak přijít k papíru o vzdělání i bez vzdělání, pouze za peníze
2. musel by se zcela přepracovat systém daní a dotací tak, aby došlo ke snížení daňové zátěže obyvatelstva a aby nedostatek finančních prostředků v rodině nemohl být důvodem k uzavření cesty ke vzdělání dětí. A to je v ČR momentálně nereálné.
|
|
|
k bodu 1. to není problém soukromého školství, ale zaměstnavatelů, kteří takové "papíry" akceptují jako relevantní.
k bodu 2. dokud bude povinná školní docházka nemá cenu se zabývat dotacemi a daněmi. Myslím, že bychom měli na vzdělání přestat nahlížet jako na veřejný statek a začít na něj nahlížet jako na zboží.
Vzdělání by nemělo být součástí výchovy a učitel by neměl vychovávat, ale vzdělávat a za to by měl dostat zaplaceno.
|
|
|
Ad 1 - byla by ta praxe tak rozšířená, kdyby stát, kde jsou tyhle praktiky nejběžnější, zaměstnával výrazně méně lidí?
Vzdělání je jednou ze součástí výchovy, to je prostě fakt. "Výchovný prvek ve škole" by rozhodně neměl být vnucován, ale pokud ho škola nabídne jako součást svých služeb a rodiče tuto nabídku akceptují, neměl by jim v tom nikdo bránit.
|
|
|
Ad1. nebyla:-), ovšem i stát je zaměstnavatel.
Ano, je výchova a výchova, měl jsem na mysli, že dítě, které mluví sprostě, nemá základní hygienické návyky atd. prostě vyloučí ze vzdělání, tedy pokud nebude placen za to aby ho to naučil.
|
|
|
a když bude ve školství peněz dost, tak nedostane nejvíc ten, který nejvíc leze řediteli do . . . ?
Problém s ředitelem nevyřeší zvýšení platů. Plošné zvýšení také nepřinese řešení, protože se tam budou držet neschopní. Zvýšení celkového objemu mzdových prostředků bude rozdělovat zase ředitel. Navíc při zvýšení celkového objemu může ředitel nabrat spoustu dalších učitelů a rozdělit jim prostředky takovým způsobem, že budou mít zase málo.
asi nejlepší by bylo dát škole jeden balík peněz a snaž se jak umíš. Také to není ideální řešení, ale učitelé by mohli přecházet na školy, kde je příčetné vedení.
|
|
|
Připomenul bych, že v současné reformě se právě nezvyšuje plošně, ale jen nováčkům. Což s sebou přinese i tak paradoxní situace, že mladí pedagogové s už nějakým tím rokem odučeným budou mít méně peněz než úplná ucha.
|
|
|
Ano, věřím tomu, že je to práce psychicky velmi náročná. Ostatně jako tomu je i v dosti dalších odvětvích, kde je hlavní činností komunikace s lidmi.
Osobně se chci vyjádřit ke větě (spíše její části), jejíž znění mi naprosto symbolizuje postoj majoritní části kantorů: "... vykonával sebelépe a pro ty cizí nevděčné spratky se třeba rozkrájel...". Jaký mají děti (zejména, u dospívajících se v závislosti na vyspělosti tato situace může odlišovat) vnitřní motiv začít se samy od sebe vzdělávat? Myslím, že budete souhlasit, že téměř nulový. Není součástí ukazatele schopností učitele jeho umění dětem těmto motiv dodat a umět s nimi pracovat takovým způsobem, aby kantor nešel takříkajíc proti nim, ale tak, aby děti chtěly jít za ním samy a učitelův projev a přístup k výuce v nich evokoval dojem, že ony samy budou proti sobě, pokud nebudou následovat? Aby byl jeho přistup tvrdě spravedlivý, ale ne buzerační?
Tohle je podle mě základní schopnost úspěšného učitele, který nechce být psychicky deptán bandou nevděčných ignorantů. Fascinuje mě pozorování, že (někteří) učitelé svádí vinu v nespolupráci na jejich svěřence a na to, že dnes jsou děti drzejší, rodiče nedůslednější, počítačové hry ještě násilnější něž kdy dřív a tak dále.
To je jako kdyby velitel vojenského útvaru (případně jakýkoliv jiný vedoucí, manažer) sváděl neúspěch v akci na jednotlivé členy útvaru. Neběhají dost rychle? Měl jsem je líp trénovat. Neposlouchají mě? Měl jsem k nim mít přístup takový, že mě budou brát jako schopnou autoritu. Morálka je na bodu mrazu? Od čeho jsem tu já, než abych zařídil lepší atmosféru? Mám několik lidí, kteří nějak oslabují skupinu? Musím tento vliv minimalizovat. Jakkoliv. Samozřejmě s ohledem na následky i této minimalizace.
Ano, existují děti, se kterými se dá rozumně pracovat pouze za extrémního úsilí, což by nebylo příliš efektivní a "bordel" (myšleno souhrnně všechno negativní) dělat budou i u kvalitního kantora. Ale takových je opravdu minimum a tvrdit, že všechny děti jsou takovéto případy mi prostě přijde jako hloupost.
Moje úvaha je pouze abstrakce a vím, že v reálu to takto jednoduše nevypadá, i z toho důvodu, že se s prezentovanou problematikou denně dostávám do styku.
Další věcí ve výuce je samotná látka, její stavba, návaznost, koncepce předmětů a jejich skladba, což mi i dle vlastních zkušeností přijde dosti tragické a nesplňující obsah; totálně bez souladu s reálnou potřebou v obecném rozhledu a trhem práce. Ale myšlenku a můj postoj to myslím demonstruje dostatečně.
Nicméně prostě myslím, že člověk by měl prvně hledat chybu u sebe, než začne svádět vinu na ostatní, obzvláště, pokud je ve vedoucí pozici kolektivu. Pokud školství, jeho nastavení a sestava kantorů bude taková, jaká je, je odměna za odvedenou práci ve spojení se způsobeným efektem naprosto bez nároku na nárůst, ten by nereflektoval žádnou reálnou změnu v účinnosti vzdělávání.
|
|
|
Jeden můj kolega ze studií nyní přednáší v HK na automobilní průmyslovce. Jako byste jej citoval:
"Kdyby se studenti sami aktivně vzdělávali, sami aktivně vyhledávali studijní materiály o svém oboru a bylo jejich životní filozofií okoukat vše od vzdělanějších a zkušenějších, nebylo by v takovém světě místo pro učitele."
Podle mého jednou bude platit za velkého filozofa... :-D
|
|
|
Těžko..:-)) Takových studentů je fakt poskrovnu, takže jestli bude prohlášen za velkého filozofa, tak jedině hodně dlouho po své smrti (a to už mu může být buřt, že?).
|
|
|
Myslím, že přesně takto byla citace míněna - takových je opravdu málo => jsou potřeba kvalitní učitelé. Kvalitní znamená, že mimo jiné způsobí zájem studentů o danou problematiku.
Nicméně stávající stav školství tuto myšlenku nepřipouští, pokud nenastanou změny brzo, opravdu to bude dlouho po smrti dotyčného filozofa.
Tato citace by se opravdu dala tesat, naprostý souhlas s kolegou :)
|
|
Kvalita českého školství je naopak vynikající! Vždyť co jiného si socialistický stát může přát, než na médiích závislou hordu inferiorních debilů bez špetky kritického myšlení, kteří obvykle zvládají jen svůj úzký obor (aby je stát, poté co odvedou svcoji práci, mohl pěkně oškubat), o co však méně obecného rozhledu, o to více sebevědomí hodnotit věci, kterým zbla nerozumím. Člověk si přečte pár příspěvků lidových odborníků kupř. na zdravotnictví, a hned chápe, že naše školství odvedlo opravdu vynikající práci, za což učitelům odměna jistě právem náleží. Stát dostává přesně to, co si platí.
Mimochodem, když si čtu ten titulek, napadá mě prakticky navlas stejný titulek Rudého práva těsně před listopadem 1989, od dua Kojzar a jakési paní (tuším) Pokorné, rozohněné čtenářky, název byl tuším "Chudák lékař..."
Pan autor by si měl ve svém vzdělání v kapitole logického myšlení, doučit stať o logických chybách, především se poučit, jak to vypadá, když někdo v logické posloupnosti zamění příčinu a následek...(hlavní logická konstrukce autora: učitelé jsou špatně placení, protože jsou špatní a je třeba jim platit ještě míň, protože nikoho nic nenaučí - poslední predikát je v autorově případě zřejmě pravdivý)
|
|
Jak je již v jiných komentářích, současné školství stojí jen na dosluhujících "dobrých", kteří dříve či později odejou...
Proto je potřeba nalákat nové "dobré", kteří jinak utečou do soukromého sektoru a to se v tomto oboru nedá jinak, než zvýšení nástupního platu... sice to efektivně povede k tomu, že ti, kteří této práci zasvětili i více než 10 let života (a nervy) budou mít stejně nebo dokonce méně než "ten nový", ale (teoreticky) to získá schopné učitele...
p.s. s 8 hodinama se běž napíchnout na kůl, učitel který nedělá domácí přípravu je tam jen do počtu, jinak absolutně na nic!
p.p.s. Jelikož jsou oba rodiče středoškolští učitelé, tak mohu potvrdit, že ty prachy doma přehazujou vidlema, chudácí neví, co s nima!
|
|
|
Pokud má někdo za oba rodiče středoškolské učitele, neměl by patrně v plurálu psát "neví".
|
|
|
o kus výš píše bývalý pedagog "vyjímkám", takže tohle je detail. :-(
|
|
|
Že mi čárka utekla nad jiné "i" mě praštilo do očí až po odeslání, je to fakt ostudné. Alespoň vidíte tu úroveň. :-) Omlouvá mě trošku snad jen to, že češtinu jsem vážně neučil...
|
|
|
Články tu obsahují pravopisné chyby už podle hlavičky webu, ale v komentářích je to tu jak u státnic z češtiny :-).
|
|
|
Be kind to your grammar Nazi ;-)
|
|
|
:-)), když chyba vyloženě nedloube oči nebo se neopakuje (např. hold x holt), nechávám to být. Taky píšu často takový čuňárny, že bych zasloužila pár facek. Ale když si učitel stěžuje, jak má těžkou práci, jak si ho nikdo neváží, jak učitele nikdo nechápe a málo mu platí, tak by to snad mohlo být česky. A to i v případě, že není zrovna češtinář. :-)
i když dokážu pochopit, že si to člověk přečte až po odeslání a pak má smůlu.
|
|
|
"the point of your comment was...???"
Čekal bych, že je jasný, že tohle není pravopisný cvičení...jinak na konci té věty je další chyba.
p.s. Nevzpomínám si, že bych kdekoliv napsal, že učí češtinu...
|
|
1) Autor - pokud se tyka porovnavani platu - micha lehce ruzne druhy ovoce mezi sebou. Podle meho totiz porovnavat plat ucitele (ktery ma vetsinou VS vzdelani) s prumernym platem ve state je zavadejici. Mnohem lepsi by bylo porovnat plat ucitele s prumernym platem u profesi s VS vzdelanim. Tam by ovsem to srovnani vypadalo krapet jinak, ze?
2) Kdyz je ucitelska profese takove leharo se spoustou volna a lehce vydelanych penez - proc je takova poptavka po dobrych kantorech?
|
|
Já bych v českémškolství viděl spíše jiný problém- totiž dosluhujících babiznách důchodového věku, jež často své působení na školách berou jako náplast na své komplexy. Mám známého dětského psychologa a jsou případy, kdy se dítě pokusí díky intenzivní práci svého pedagoga podívat se na druhý břeh...
Osobně jsem za dob svého pobytu ve škamnech zažil jen jedinou takovou osobu, babici přibližně metr třicet vysokou, kterou nikdy nikdo neviděl jinak oblečenou v bílém plášti a brýlích na předpis, čímž dokonale karikovala sama sebe. Samozřejmě stará panna a mindráků, že by z nich mohli promovat studenti psychiatrie(bylo to asi v šesté nebo sedmé třídě základní školy).
No a tahle paní neměla ráda holky, které byly vyšší než ona, což nebylo zrovna neobvyklé. Pamatuji si, jak jednu slečnu během zkoušení vydeptala tak ,že se dotyčná před celou třídou pozvracela, načež gestapačka za katedrou se jen podívala do třídnice-náhodou měly službu další dvě její oblíbenkyně a s úsměvem Asmodea řekla jen:"službička, utřete to". A zatímco holky ty blitky uklízely, pokračovala ve zkoušení pozvracené slečny, jíž samozřejmě nakonec odměnila pětkou.
V rámci objektivity je třeba říct, že se její móresy začaly pro neúnosnost skutečně záhy řešit, v pololetí skončila a do konce roku se suplovalo.
O téhle dámě se pak říkalo, že si to snad hodila, čili boží mlýny jednou vyjímečně zamlely...
|
|
Asi po roce čtení D-Fens webu mě tento článek donutil se registrovat a přisět do diskuze. Ani se nesnažím aby můj příspěvek byl objektivní, jsem synem učitele.
Tatík učí na jedné pražské základce, praxe v oboru (ZŠ, SŠ i VŠ) cca 25 let, plat cca 25 hrubého, takže dle článku poměrně slušný nadprůměr. ALE:
Tatík bere učení svědomitě, takže svoje znalosti neustále doplňuje a obnovuje.
Učí angličtinu- chodí na kurzy, kupuje si knihy v angličtině, občas vyrazí do UK nachytat nová slovíčka a realie. Zaplatí mu něco škola z toho? NE. Proto prosím od platu odečtěte částku vynaloženou za tyto věci dle vašeho uvážení.
Učí tělocvik- výuka tělocviku probíhá na hřišti vzdáleném cca 10 minut od školy. Když je hnusně, holky a první stupěň mají tělák v tělocvičně, starší kluci celý rok venku. Tatík tam s nimi musí chodit, 90 minut tam s dětmi stát a aktivně se pohybovat, takže nepromokavá bunda a boty, případně čepice, rukavice, kalhoty jsou nutností. Platí mu je škola? NE. Tatík jezdí s harantama na kurzy lyžování. OK, bundu a rukavice už má, ale musí taky mít lyže (2x- sjezdové a bežky), boty (2x- sjezdové a běžky), hole (2x, sjezdové a běžky), brýle, přilbu, vosk, servis lyží, obaly... Platí mu něco z toho škola? NE. Tatík jezdí s dětma na cyklistické kurzy. Takže kolo, helma, buzi obleček nenosí, jen buzikraťasy, brýle, rukavice, lepení... Platí mu něco z toho škola? NE.
Vzhledem k jeho praxi ví, že při těláku se kdykoli může stát nějaké zranění. Udělal si tedy kurz první pomoci a pravidelně si ho obnovuje. Platí mu něco z toho škola? NE.
Na všechnu výše uvedenou výbavu dostává od školy roční příspěvek 1500 Kč. Proto prosím od platu odečtěte částku vynaloženou za tyto věci dle vašeho uvážení, minus těch 1500 Kč. Argument, že se projede na lyžích a na kole a ještě mu za to platí je těžce mimo mísu, ten fakt ani nepište.
Tatík taky učí hudebku. Zde výdaje extra nemá, až na kytaru, která je ve škole v žalostná, takže si nosí vlastní. Všechno ostatní zatím zvládá díky youtube. a vlastním znalostem, takže opět od platu můžeme odpočítat jen ošupné kytary, strun, ladičky... Platí mu něco z toho škola? NE.
Tak jak to vypadá teď s tou výší toho platu? Sice má výbavu, ale šponovek se nenažere, žeano. Nepromokavou bundou nezaplatí zálohy na elektřinu (a kdyby je s ní zaplatil, zítra mu bude chybět na tělák, a nejspíš omarodí).
|
|
|
A taky zeměpis tatík učí a tak musí si každoročně glóbus kupovati, kdyby náhodou někde vznikl nějaký nový stát ;-)
A ještě že tatík nemá aprobaci na přírodozpyt- víš co teprve stojí takovývycpaný svišť ? Jistě by si ho rád a dobrovolně zakoupil, aby si na něm doma mohl ukazovat přední a zadní běhy, aby později působil před dětmi jistým dojmem vědce.
|
|
|
výbava kabinetu je výbava kabinetu- nemusí si kupovat bradla, fotbalový hřiště ani vzduch kterým bude házet oštěp. Jde o věci, které potřebuje ke svojí práci, a nejde o "erár".
|
|
|
Nech ho byt :-) On proste nema rad skolu jako takovou rekl bych. Stare dosluhujici babice mu nejsou po chuti (to se nedivim), ovsem ani nadsenci, kteri deti chteji neco naucit, se mu nezamlouvaji.
|
|
|
No a na druhou stránu máš i učitele, kteří si naopak z eráru šikovně udělají vlastní věc. Nic nepotěší ratolest učitelovu více, než když najde pod stromečkem vyřazenou zelenou školní tabuli. Ale vážně- fakt znám případy, kdy si učitel "znárodnil" školní počítač způsobem, kdy u něj nejdříve úmyslně zasekl větráček a poté homěl cca 2 roky doma na opravu. Po této době hop vrátil, antož škola zakoupila asi modernější stroje
|
|
|
Tak a teď k té pracovní době. Je pravda, že má dva měsíce prázdnin v celku(ikdyž, ruku na srdce, který z ředitelů nesvolává kantory do práce už na cca 15. až 20. srpen?), + k tomu občas někde pár dní a týden jarňáků. Ale, písemky je třeba nejen opravit, ale i VYMYSLET, zkontrolovat, namnožit... Na výuku je taky třeba se připravit. naposlouchat audio k výuce, připravit cvičení, opravit domácí úkoly (což nebyvají jen cvčení typu test, ale i slohovky), projít referáty, odsuplovat, chodit na schůze čtvrtletní, předmětové komise, schůze pololetní, pololetní předmětové komise, do toho nějakou tu administrativu (nedej bože aby se ztratila třídnice) směrem k žákům, administrativu pro školu, administrativu pro ministerstvo a stát, třídní schůzky a příprava na ně, školení, nácvik na besídku... Jasně, normální úvazek 160 hodin měsičně to zřejmě nedá, ale málo toho není.
Další věc sou dovolené- zkuste si vzít jako učitěl týden dovolenou mimo prázdniny. s největší pravděpodobobností ji nedostanete. To samé třeba zdravotní zákroky s delší dobou rekonvalescence. Je blbý že vás v září začnou bolet kolena nebo kyčle, když na operci vás ředitelka uvolní až 30.6. příští rok.
Celá jeho pracovní doba je práce s dětma. Co dělají vaše nervy, když zrovna babička nemůže, a vám zbyde na víkend na krku vaše dítě? To je z toho víkendového odpočinku docela slušnej zápřah, co? Učitel to má takhle každý den, dětí na starost má xkrát víc, a ani jedno neni vlastní. Panečku, ten musí mít nervy ze železa. A i železné nervy potřebují odpočinek.
Je třeba si taky uvědomit, že každou vteřinu co je v práci, má ZODPOVĚDNOST za žáky kolem sebe. Vdechne někdo během angličtiny tužku? Pokud ano, tatík má problém a může jít sedět. Srazí mu auto cestou na hřiště haranta? Pokud ano, tatík má problém a může jít sedět. Zajede harant na lyžích do lesa a nabodne se na větev? Pokud ano, tatík má problém a může jít sedět. Vypíchne si harant při zápisu not křídou oko? Pokud ano, tatík má problém a může jít sedět. Do toho připočtěte suplování, dozory v jídelně, dozory na chodbách, doprovod na nějakou akci mimo školu... Jen si všichni vzpomeňte, jak jste ve škole vyváděli... Občas je těžké uhlídat vlastní dítě, on hlídá x (20 ve třídě, 30 na těláku, 45 na kurzu nebo na výletě, 150 v jídelně, 200 na chodbě...) dětí cízích. Zaplaťpánbu, že nechodí s dětma plavat...
Abych to shrnul, s článkem nesouhlasím a myslím, že učitelé co jsou jako můj tatík by si zasloužili za svou práci peněz víc.
|
|
|
Jasně, zodpovědnost je to strašlivá, o tom žádná a vůbec ji tvému tátovi nezávidím.
Nicméně třeba k těm písemkám- cožpak už učitelé neopravují písemky jednoho ročníku v době, kdy jiná třída právě písemku píše? A nejsou ty písemky každoročné takřka totožné? A čas potřebný k namnožení třiceti kopií testu...minuta?
|
|
|
cožpak už učitelé neopravují písemky jednoho ročníku v době, kdy jiná třída právě písemku píše?
Někdy možná ano. Nicméně tím dávají prostor opisovačům a podobným nekalým praktikám. Některé písemky také zadávát postupně a pod.. Jde to u slohovek, kde většinou moc neopíšete, ale už třeba u cizího jazyka, nebo přírodních věd ztuha.
A nejsou ty písemky každoročné takřka totožné?
Opět, pokud to flákáte, jsou totožené a mají je i studenti k dispozici. Musíte to měnit, křížit testy mezi sebou a při tom většinou pro dvě skupiny - což je jednoduché, když na to dlabete, ale složitější, pokud chcete zachovat vyrovnanou úroveň.
Namnožení textu je samozřejmě to jejednodušší. Příprava, dozor, vyhodnocení (zvláště tam, kde je odpověď vlastními slovy často narazíte na to, že nevíte - má vlastně pravdu, nebo nemá - i tomu se snažíte předcházet v přípravě, ale ne vždy to je úspěšné).
|
|
|
Jasně, je to minuta, možná dvě, pokud je zrovna jediná kopírka v budově volná.
K těm testům- je to přesně tak jako píše LWG.
|
|
|
"Vdechne někdo během angličtiny tužku? Pokud ano, tatík má problém a může jít sedět."
Kecy, při vyučování mi chlapec vdechnul duhovou kuličku, odvezla ho sanitka, úraz se zapsal (s úlevou jsem zjistil že můj zápis tam není zdaleka první) a dál se to neřešilo. Nedělejte z učitelů hrdiny se zodpovědností srovnatelnou s obsluhou jaderné elektrárny, tak to zdaleka není. A navíc:
"The kid who swallows too many marbles, doesn't grow up to have kids of his own." G. Carlin
|
|
|
Samozřejmě šlo o nadsázku.
Pokud se dítě zraní ve škole předmětem který do školy prokazatelně nepatří (např. tím, že je uveden jako zakázaný ve školním řádu), jistě z toho pro učitele nebo pedagogický dozor vyplývá něco jiného, než když v laborkách student vypije třeba HCl, zatímco učitel dělá něco co by neměl.
taky asi dost záleží na přístupu rodičů.
|
|
|
Právě že je to i o rodičích. Pokud bude škola povinna spratka přijmout a muset učit/vychovávat, tak je to průser. Pokud budu mít soukromou školu, s dobrou pověstí, pak takové problémy řešit nemusím. Při přijímacím pohovoru si přizvu oba rodiče, a hotovo. Druhá věc je že stát se sere do všeho. Podle mne nic není státu ani do toho, jestli dám dítě na školu, kde mu za zlobení nařežou třeba na prdel. Zrovna tak v kroužcích atd.
|
|
|
Hm....takže za tyhle předměty by to chtělo víc než 25.000,- Kč. No...a kolik by pak měl mít učitel, který učí např. matematiku, chemii a fyziku ?
A dovedete si předtavit zodpovědnost takového člověka např. při laboratorních pracech, práci s kružítky apod. ?
No ten by měl snad brát už minimálně kilo. V čistým.
|
|
|
No, nevím, jak je to s tím neplacením... známá učitelka si právě přímo chrochtá blahem ohledně mimoškolních aktivit a je to hlavní důvod, proč učí i po dosažení důchodového věku (druhý důvod je, že za ní nění náhrada, učí matematiku, elektriku a fyziku).
Nejenže jí VŠECHNO, co potřebuje a chce pro svoji práci, škola zaplatí, ale navíc jezdí na dovolenou s plnou penzí na měsíc do Španělska za 5 000 kč/osoba (bere tam manžela za dalších 5 000 Kč a dvě vnoučata, za něž neplatí nic), dále jezdí na různá školení a kurzy, které jsou srovnatelné spíše s dovolenou ROH (tři hoďky denně nějaké kydy, zbytek ostatní "aktivity" - v jejím věku spíše už procházky a památky :-),, jarní prázdniny vždy na horách v dost slušných hotelech (vzhledem k věku již nelyžuje), vše je hrazeno z různých školních fondů.
Nikdy jsem od ní neslyšel, že by byla špatně placená. A to je učitelka, která když zařve, je půl roku klid... moji ženu dokonce připravila na maturitu z matematiky, což je podle mého známka skutečné superprofesionality, ne-li geniality...
|
|
|
Řekl bych, že v tomto případě se už uplatňuje "tržní cena". Ředitel ví, že si ji musí hýčkat, protože kdyby odešla, tak náhradu jen tak nesežene.
|
|
|
Obávám se, že ty rekreace a podobné radosti nejsou vázány na aprobaci učitele.
Spíš možná na školu jako takovou a je zajímavé, že i přesto, že většina těch škol je státních, jaou v nich mnohdy až neuvěřitelné rozdíly.
Ono je to nakonec vždycky jen v lidech.
Otázkou jen je, jak poznat a správně motivovat ty správné a co s těmi ostatními?
|
|
|
Státních škol je v ČR minimum. Zřizovateli většiny základních škol v ČR jsou obce a převážně na jejich zájmu a možnostech jsou závislé tyhle extra věci. Pokud ředitel a starosta či pověřený radní táhnou za jeden provaz a mají na to peníze, dá se leccos zařídit. Spousta obcí ty peníze ale bohužel nemá.
|
|
|
Ou :-) Hudebka, tělocvik a angličtina :-)
Mimo jiné, já chodím do práce v obleku a také mi na něj nedá nikdo ani groš. Na polobotky, které zničím během 1/2 roku taky ne. Nu ani na kravatu, sponu a košile.
No....a běžky, sjezdovky a kolo mám doma taky a to nejsem učitel tělocviku. Pravda, místo kytary mám doma saxofon...
Kdybyste řekl, že Váš tatík dělá v Temelínu a musí si do práce nosit vlastní uran tak bych to chápal, ale tohle mi opravdu nepřijde nijak zvláštní.
|
|
Snad poprvé jsem zde "ohodnotil" článek 5kou a ani ho nedočetl. Autor je evidentně uplně mimo a vůbec neví o čem mluví. Taky bych rád poznal jeho známého, podle kterého každý učí 3 hodiny denně a další tři hodiny sedí v kabinetu s nohama na stole, písemky píše jednou měsíčně (možná pokud má poloviční úvazek nebo učí jen jednu třídu) a příprava na hodinu + ta oprava písemek mu trvá hodinu denně. Nechtěl bych, aby mě takové hovado někdy učilo.
Dále mě zajímá jak autor přišel na astronomické platy, o kterých se rozepisuje. Moje máma učí 25 let na gymnáziu a 20k hrubýho nemá. ak psal Integrale v článku Memento, jeho kamarád se dvěma tituly učí na VŠ a bere 22k. Sečteno a pdtrženo, větší slint jsem tu neviděl.
PS: Učitelům bych nepřidával.
PS2: Pokud jim přidají, můžu všechny nespokojené uklidnit, že to bude jen na oko a jinde jim (třeba na osobním ohodnocení nebo příplatcích za třídnictví) zase uberou jak to obvykle bývá. To jen aby se některým lépe spalo ;)
|
|
|
Učitelům bych klidně přidal, alespoň až se manželka vrátí do práce, tak zasypat prachama, prosím :-)
Ne, vážně, když se ve školství přidává, jste někdy rád, že zůstanete na svém. A občas se prostě přidat musí. Mých hrubých 3.200,- Kč první učitelské výplaty (a potom po 2.400,- a časem 2.600,- Kč, když vzali neaprobovaným) by už dnes neudrželi ve školství ani nadšence (neučil jsem od r. 1994).
|
|
|
Já bych jim ty peníze přál, protože si je podle mýho zaslouží a to hodně. Zejména v dnešní době, kdy se mládež chová čim dál hůř a je hůř zvládnutelná. Ale vzhledem k vlně nenávisti jakou by to mezi některými vyvolalo za to ty dvě stovky navíc nestojí.
|
|
|
Některým přidat, některé nakopat do řiti. Současný systém toto činí nesmírně obtížným (ředitel má možnost ovlivňovat pouze malou část platu).
Pokud jde o zvladatelnost, tak to je primárně problém rodičů, bohužel se prostřednictvím školy přenáší dál. Rozumné řešení to bohužel nemá, alespoň ne za současného stavu, kdy většina si chce školu jen tak odsedět a dostat papír a současný systém neumožňuje jejich segreaci v nějakých "tiskárnách na papíry" či úplného vyhození.
|
|
|
Bohužel, ani zvýšení pravomoci ředitelům by problém (alespoň zpočátku) nevyřešilo. Problém je totiž v tom, že celý ten systém řízení je neskutečně zastaralej a založenej na tý nejhorší úřednický předposranosti. Tj. na ministerstvu si někdo uprdne, na okrese se z toho rovnou poserou a ředitel školy se posere dvakrát a ještě se preventivně pobleje.
Z toho bohužel taky plyne, jaký lidi se na místa ředitelů často dostávají...
|
|
|
Zvýšení pravomocí bylo myšleno právě na úkor ministerstva a školských úřadů. Maximum pravomocí by měl mít triumvirát ředitel-zřizovatel-rodiče.
To s tou předposraností je ale bohužel často pravda - nevěřil jsem když jsem sledoval, jak si učitelé a ředitelé stěžovali na to, že jim načálstvo už nebude do detailů říkat co a jak mají vykládat, ale že si ty plány budou muset připravovat sami.
Pro posílení pravomocí bych ale byl i tak - u těch předposraných se nic zásadního nezmění, ti slušní a schopní budou mít víc možností.
|
|
|
Autor je (jestli si správně pamatuju z dřívejších diskusí) studentem SŠ těsně před maturitou. Tím lze zřejmě leccos vysvětlit.
|
|
|
|
čistá pětka... dtto.
Nejvíc mě dostalo to přepočítávání na celý úvazek. Myslím, že by si autor měl zkusit, co to je čistá hodina učení a taky co je za ní, pokud to chce člověk dělat pořádně. Já to zkusil, a od tý doby k tomu mám respekt, i když se tím neživím a přednášet chodím pouze velmi okrajově jako externista nebo semtam na nějakou konferenci.
|
|
Tak nevím, je nějakej zlej úředník, který nechce svědomitým učitelům jejich záslužnou a vyčerpávající práci lépe ocenit a zaplatit, nebo to ksakru platím já svými daněmi. Učitelé i lékaři budou mít jen tolik peněz nakolik bude schopen tento ekonomický prostor vyprodukovat.
Komu se to nebude líbit, odejde do jiného ekonomického prostoru, pokud si myslí, že je to pro něj výhodné.
Ti co zůstanou budou sice řvát, jak jsou ekonomicky na tom mizerně, ale to je tak věše.
Učitelé si nejprve budou muset svůj ekonomickej prostor lépe připravit zlepšením a kvalitou výuky. DO té doby maj útrum.
Podle průběhu růstu kvality se záporným znaménkem dohaduji, že řev lékařů a učitelů bude na denním pořádku.
|
|
|
a i b je správně. To, že úředníci a politici chtějí přisypat (všem) učitelům přece neznamená, že Vy to nezaplatíte.
Druhou větu bych doplnil: "a kolik si bude vedení státu schopno napůjčovat".
|
|
Každý, kdo zažil školní docházku (a to byl v ČR snad opravdu skoro každý) má pocit, že školství rozumí a může do něho kecat. Včetně výše platu učitelů.
Každý kdo má nějaké námitky, by si to fakt měl jít zkusit. Učil jsem dva roky na brněnských základkách a pak jsem odešel někam, kde mám sice ještě méně peněz, ale moje psychika je více méně v klidu.
Autor má ode mne dostatečnou, protože v článku upozornil na některé skutečné nešvary a všechno, co napsal, nebylo špatné, ale zazdil to nezkušeným a účelovým uchopením problému.
|
|
|
"... jsem odešel někam, kde mám sice ještě méně peněz ..."
Probůh, proč nestávkujete? Ještě míň než učitel - a odbory to nechává v klidu???
|
|
|
Nechává. My totiž snad ani odbory nemáme. Naštěstí to nechává v klidu i mě.
|
|
|
Původně jsem to sice mínil jako nadsázku, ale budiž :) Každopádně je mi takový přístup sympatický.
|
|
Dokud nebude možné jednoznačně rozdělit učitele na dobré a špatné tak podle mě není možné jim přidávat.
|
|
|
Máte nějaký nápad, jak toto rozdělení objektivně provést?
|
|
|
Tak jako kdekoli jinde. Tabulkami to asi nepůjde. Rozdělení a zhodnocení musí provést nadřízený učitele. Pokud si vzpomínám třeba na střední školu, to který učitel je v daném předmětu "nejlepší", se vědělo i mezi studenty. Nevidím v tom problém.
|
|
|
Souhlas. Byla by to potřebná změna. To ale bude chtít nejprve hooodně politické vůle zrušit nebo značně rozvolnit tabulkové platy a dát ředitelům větší volnost v osobním hodnocení. Nějak pochybuji, že by to MŠMT mělo v plánu. Učitel je v podstatě něco jako úředník. No a pružnost v platech úředníků viz Jistě, pane ministře a navazující Jistě, pane premiére.
|
|
Tak tady bych si dovolil hrubě nesouhlasit. Předem upozorňuji že učitel nejsem, ale pár učitelů v okolím mám a sám mám i nějakou skoropedagogickou zkušenost za sebou.
1. operovat z průměrným platem je blbost - v mém oboru byl nástupní plat také těch 18, ovšem realita byla taková že jsem nastupoval za 13 a ještě jsem měl štěstí větší než jiní jedinci, kteří nastupovali i za 11 tisíc hrubého s vysokoškolským diplomem ! Trvalo 5 let, než jsem se přiblížil k průměrnému platu a i tak část mých kamarádů s výučním listem si vydělá více.
2. pokud je učitel zaměstnán na částečný úvazek, tak má možná času více, nicméně při plném úvazku těžko stíhá něco dalšího - pokud svědomitě dělá přípravu. Máti přijde ztahaná z práce a ještě večer datluje do noťasu papírování, který nestihla v práci. Jestliže někteří učitelé na přípravu dlabou , tak chápu, že mají nějaký čas navíc, ale těžko můžeme jednotlivé kantory doma kontrolovat, jestli tak činí.
3. stále zde funguje klasické české - dyď se na ně podívej, maj 2 měsíce práznin, hovno dělaj a ještě maj vyšší průmernej plat než já - Vážení, já bych každému přál dostat na starosti byť jen na pár týdnů bandu pubescentů, které máte donutit trochu myslet. Dělám to dobrovolně pár hodin v týdnu bez nároku na mzdu a i po těch několika hodinách sem rád, že to není mé zaměstnání. Jendou mě málem zavřeli - to když sem jednoho hajzla málem zamlátil do parket (jo děti jsou dnes velmi sebevědomé osobnosti).
Znám pravda pár kantorů z VŠ, kteří pobírají násobky průměrného platu za nic, ale to je holt všude. Skupina takových pak dokáže svými platy řádně deformovat ten půměr, kterým se tolik operuje. Chápu že průměr člověka může iritovat, ale mě osobně více vytáčí požadavek mladých lékařů o nástupní platy ve výši trojnásobku průměrné hrubé mzdy v ČR.
|
|
|
Drahý Miky,
prosím rozveď:
1."Máti přijde ztahaná z práce a ještě večer datluje do noťasu papírování, který nestihla v práci"
jaké papírování co nestihla vc práci?
2. "Jestliže někteří učitelé na přípravu dlabou"
Jakou přípravu učitel základky 1-4, 5-9, střední, dělá?
|
|
|
Pár let jsem učitele dělal. Je to takhle:
První rok lítáš jak hovado, protože vaříš z vody a nevíš jak to v praxi chodí. Navíc máš různý ročníky, atd...
Připravuješ si zadání testů (docela makačka), vyplňuješ dementní papíry jako učební plány, apod...
Druhý rok je lepší, ale musíš hodně věcí dělat jinak, takže recyklovatelnost je minimální.
Třetí rok už to máš na háku, můžeš oprášit rok starý věci, jen je případně kapku upravíš o novinky a vyhodíš zastaralý info. (učil jsem IT)
Kvalita tím neklesne, většina věcí se prostě nemění.
Hus umřel jen jednou a 1+1 je pořád 2 a PC se furt skládá ze sběrnice, CPU, RAM a periferií :-)
|
|
|
Po dvoch rokoch učenia som mal prvú hospitáciu. Zástupkyňa bola spokojná, takže, vravela, už iba podpísať prípravy a máme to za sebou. "Aké prípravy?" spýtal som sa jej, a keď opäť chytila dych, už sa len spýtala, či som si fakt nikdy prípravy nerobil. Ale učil som žiadaný jazyk, bolo nás po revolúcii málo, takže odo mňa už nikdy potom ani žiadne prípravy nechceli ;)
(A nie, podobnosť s "Trafili bomby cieľ?" "Aké bomby?" "Aký cieľ?" nebola mojím cieľom, došla mi až neskôr.)
|
|
|
Jinak plat učitele fakt stojí za hovno... Já si bokem jen tak cvičně přivydělal ještě jednou to samý jen za drobný kšeftíky.
Pak mě přesvědčil kamarád do banky za v tý době trojnásobek(!) mýho platu učitele.
Praxe učitele byla super - člověka pak máloco rozhodí. Navíc se naučí mluvit jasně a srozumitelně. Žáčci jsou dobrý na okamžitou zpětnou vazbu - když dělají bordel, tak to děláš blbě. Naučíš se zaujmout a pozornost udržet. Taky se musíš naučit jít na podstatu věci, okecávání okamžitě poznají.
A jedna bývalá žákyně je 15let moje žena :-D
|
|
|
jak je to ve školách s počtem učitelů? Je jich tam hodně, málo nebo akorát? To se nikde neřeší. Doktoři řvou, že je jich málo a bude jich ještě méně.
|
|
|
To je slozitejsi. Muj soukromy nazor je takovy ze starych je moc a mladych malo.
Stara krava co uci 40 let dejepis by mela vypadnou nekam do reality. Naopak chybi mladi lidi tak do 30-35, kteri jsou ochotni i k nejakym tem kravinkam nad ramec nutnych povinnosti a jsou schopni i nejake vstricnosti.
U mne treba vzdycky zabralo rozmontovani stareho jeste funkcniho disku a ukazka, jak z nej PC jeste naposledy nastartuje - jak se toci a jezdi tam hlavicky. Disk pak dostal vitez nasledneho testu na pamatku. Akorat ten disk jsem musel koupit za svoje v bazaru, v tomhle to je zase dost blby. Ale vyplatilo se to, disk stal par korun a byl jsem par dnu za borce :-)
|
|
|
myslela jsem to trochu jinak, jestli tam není zaměstnáno víc lidí než je nutné. Já vím, jsou na to vyhlášky, kolik kdo smí učit. Jen jestli by ten finanční problém nebylo možné řešit snížením počtu zaměstnanců. Kdyby bylo ve škole o dva míň, hned by bylo bratru 40tis. na rozdělení pro ostatní, případně na odměňování těch schopnějších.
|
|
|
myslim si, ze urcite by se dalo ucit vic nez 22 hodin tydne.
IMO ale ne vic nez 30, protoze hodina byva dost narocna a po 4-5 hodinach v kuse jsem byval uplne hotovy. Navic uz si pak ani clovek nepamatuje co bylo prvni hodinu, aby si to napr. mohl zapsat, popripade probrat nejaky problem s kolegou.
|
|
|
Nuž, ale koľko taký učiteľ pracuje? Ja som mal úväzok 22 hodín. To je 22 trištvrtehodinoviek do týždňa. Dnes ako súkromník toľko robím tak dva dni...
|
|
Omlouvám se několika málo dobrým a zkušeným učitelům (učitelkám), kteří svou práci dělají rádi, s erudicí. Já je ale nikdy nepotkal. Má zkušenost je jiná. Během studia na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci jsem zjistil, že studenti pajdáku tam studují proto, že je jinam nevzali, potažmo proto, že je z jiné fakule vylili. Tzn. kdo umí, umí, kdo neumí, učí. Doučoval jsem a doučuji spousty dětí počty, protože ne že by to neuměly, ale ten tupý ignorant ve škole jim to pořádně nevysvětlil. Takže není potřeba (většinou) počítat desítky a stovky příkladů, ale jen vysvětlit, o co při těch derivacích apod. jde a naráz to umí. Prostě rozdíl mezi učitelem a pedofilem je takový, že ten pedofil má ty děti opravdu rád. No a plat? Plat, na který si stěžují, byl nedávno rozebrán v TV. Jde o průměr, kde kromě učitelů a ředitelů jsou započítány i uklizečky a škrabačky brambor ve školní jídelně. Samotní učitelé mají plat podstatně vyšší. Vím to z rodiny, švagrová (51 let) učí na středním učilišti, netají se příjmem okolo 30 000,- měsíčně a ve své sprostotě (vlastní všem učitelům) prohlašuje, že až se bude zase stávkovat, tak si půjde vystávkovat další tisícovku nebo kolik to půjde. Když vidím, co se poslední dobou honosí titulem maturant, jak omezení a nevzdělaní lidé opouštejí školní škamna, dal bych učitelům po kulách (mají-li je, jinak nakopnout do švizdy), sebrat jim tak 10 000,- měsíčně a jestli se ti to nelíbí, pakuj fárat. Pokud se nezlepší přístup k žákům (studentům) a úroveň a znalosti žáků (studentů), nezaslouží si nic víc než kopanec do řiti.
|
|
|
Anakundo anakundo... ani nevím, jestli na tvůj nesmyslný komentář vůbec reagovat, ale přeci jen to zkusím.
1) asi jsi měl opravdu smůlu, protože já kromě neschopných narazil i na průměrné a velice schopné učitele. Na gymplu i na VŠ. Většina byl samozřejmě průměrných, neschopní byli 2. Po jednom z SŠ i VŠ
2) Nevěřím, že všichni co k tobě chodí na doučování mají ve škole obrovský zájem porozumět derivacím a ten zlej, tupej a přeplacenej učitel jim to ne a ne vysvětlit. Teď ještě tu o Karkulce...
3) Teta zřejmě učí na soukromém učilišti nebo má nadstandartní vztahy s ředitelem :)) protože jak už tady někde psal, moje máma učí 25 let na gymplu má lehce pod 20k hrubého(!).
4) Nesmysl o ubrání 10,000 Kč mi silně zavání vohnoutem, posedávajícím v nějaký pětce, tudíž bez komentáře...
5) Ano máte pravdu, to co leze ze škol s maturitou nemá obdoby, bohužel (neni to však vina jen učitelů!!). A pak to jde ještě na VŠ. Například Ekonomická Fakulta v nejmenovaném západočeském městě bere bez přijímaček do prospěchu 2,5!!! Taky dobrý ne? Část "studentů" sice propadne sítem prváku, ale ne zas tak moc, protože jsou za to pro školu prachy. Za to učitelé opravdu nemohou... V dnešní době totiž kdo nemá maturitu nebo titul a aspoň Oktávku je prostě nula.
|
|
Právě studuji vysokou školu, obor Anglický jazyk v manažerské praxi. Co budu dělat pak (kromě studia Mgr), se mě někdo zeptal až na konci druháku. Pokrčil jsem rameny a stále nevím, co budu dělat. Napadlo mě jít učit, prachy jsou docela v pohodě, práce vesměs žádná a pokud bych studenty nezabil za neschopnost, možná bych je i něco naučil.
Pak jsem nad tím přemýšlel a jít učit by byla poslední záchranná síť před pracákem. Otázka zní, jak dlouho by mě tam trpěli s mým obrovským odporem k autoritám a slovu "musíš."
|
|
|
No, vy si to malujete.
a) Podle zákona byste měl mít pedagogické vzdělání. Je fakt, že u angličtinářů se toto (někdy) přehlíží, bo prostě nejsou.
b) Práce vesměs žádná - doporučuji, běžte učit. Pokud budete skutečně učit, zjistíte svůj omyl. I pokud to budete flákat, nebude to až tak jednoduché.
c) Školství je poměrně autoritativní systém, někde je to taková měkčí armáda (záleží na vedení školy).
|
|
|
no řekl bych že jsem si to maloval víc před tím, než mi došlo, jaké budu mít budoucí uplatnění :)
a) vím
b) máme rozdílné názory. Neříkám, že nejsou učitelé, kteří se připravují a dávají si záležet.
c) právě tohle jsem měl na mysli
|
|
to Malcik: předem podotýkám, že nejsem učitel. V článku oplývajícím všemožnými statistikami (!!!) chybí jedna podstatná věc - a sice, že je ku... rozdíl mezi vyučovanými předměty:kdo učí IT má podstatně jinou pozici než třeba MAT či ČJ nebo AJ apod. Taktéž odborné předměty - tam je práce s přípravami atd. mnohem více. Také ředitel může učiteli přiřazovat každý rok jiný předmět a v jiném ročníku (píši o SŠ), a tak se učitel z těch příprav může zcvoknout. Autorovi doporučuji aby si to šel zkusit - poté uvidí co s "volným" časem!!!
|
|
S řadou věcí v článku souhlas, ale písemky zaberou určitě víc než hodinu denně. Psát písemky jednou za měsíc - to by děcka uměla asi ještě podstatně větší kulový, než umí dnes. Nejsou jen velké písemky, ale desetiminutovky, diktáty, slepé mapy...
Na druhou stranu já trávím v práci určitě víc než deset hodin denně, doma se také minimálně vzdělávám a do pracovní doby bych to nepočítal.
|
|
Zdravím,
Nemohl jsem dočíst ten článek ani do konce, protože jsem na to neměl nervy:) Pomalu se uklidňuju a napíšu doufám jen krátce, co chci říct. Hodnota práce učitele na ZŠ je dle mého hrubě podceněná. Kolik bych nabídl člověku, co by naučil mé dítě číst, psát, počítat, věnoval se mu po celý čas, kdy jsem v práci, převzal za něj odpovědnost, snažil se mu ukázat, co je správné a ne, když já na něj nemám čas, protože musím vydělávat abych ho zajistil materiálně? Osobně bych dal za tyto služby mnoho peněz měsíčně. Pokud bych dal jen 1000Kč měsíčně a píšu záměrně JEN, protože se mi to nezdá mnoho za to vše a vynásobil to počtem žáků ve škole, tak jsem leckdy na 35 000Kč.
Sám neučím, ale mám mnoho přátel, co učí a vím, že chodí domů brzy, ale ty zážitky... Rodiče stojící slepě za svým dítkem, žalují na učitele, že je na dítě zasedlý, protože tvrdí, že podpálil kamarádovi boty. Kamarád to tvrdí taky, učitel žáka přistihl při činu, ale bohužel učitel dostane trest, sáhne se mu na peníze, ředitel ho pokárá před naštvaným rodičem a potom poslouchá posměšky od daného žáka, že si může něco zkusit, že rodič zase přijde. Kamarádka co učí se bojí ve třídě odporovat jednomu žákovi, protože na její kolegyni vytáhl už nůž, ale i ta byla rodiči zesměšněna a odkázána do patřičných mezí.
A teď se ptám:
Je moc 2 měsíce dovolené? Je příliš vysoký plat učitele? Je moc krátká jejich pracovní doba? Měnili by jste s nimi? Co by jste dělali, kdyby nebyli?
|
|
K Vašemu textu, na nějž jsem náhodou narazil, jen jednu větu. je-li podle Vás práce učitele tak lukrativní a snadná, že je vlastně směšné nazývat ji prací, jděte ji dělat, a po několika měsících můžete napsat pokračování svého článku.
|
|
|
pokud máte dojem, že je práce těžkáa plat malý - proč ji děláte a nejdete na lepší? ahááá....vy jste vystudoval pajdák v oboru dějepis/zeměpis a mohl byste dělat akorát pokladního, taxikáře nebo přinejlepším průvodce pro turisty, pokud umíte kváknout jinak než česky alebo po slovensky...
|
|
|
Ta práce je lukrativní a snadná a je směšné ji nazývat prací. Podepisuji se pod tento výrok a oznamuji, že tu práci momentálně dělám. Potřebujete ode mě článek?
|
|
|
|
Že Vás vidím, pane učiteli. Metodiku pro stanovení rostlinných tuků v mléce netřeba v laboratoři gůglit, veterinární laboratoře ji mají a výkon pravidelně provádějí.
Je prokázáno zachycení rostlinných tuků v sušeném mléce z Maďarska, nic bližšího jsem k tomu nehledal, je to mimo naši diskuzi.
|
|
|
Učím angličtinu, což je asi taky mimo naši debatu. Laboratořím moc nevěřím, že to zvlášť prověřují. Nikdo mi nenakecá, že posypovou sůl v Polsku by nezachytili vzhledem k vyššímu obsahu těžkých kovů, kdyby byli bývali chtěli. Nejde o to, že nejsou metody, podle mě chybí vůle a odvaha.
|
|
|
Učíš angličtinu, takže učitel nejsi?
Já mám s laboratořemi zkušenosti důvěrné, dost dlouhou dobu jsem měl doma laborantku. Produktů je příliš mnoho, aby se mohly prověřovat všechny šarže. A běžný spotřebitel neví, kolik se čeho kam vrací, a že to jsou občas celé vlaky.
Je to tak sedm let, co jsem tady uvedl školní perličku s prvním dohledáním PCB. Nemusí chybět jenom vůle a odvaha, může chybět i nápad, o co tady běží.
A tu sůl zachytili s náhle se navrátivší vůlí a odvahou? A nebyla v naší obchodní síti ona sůl výhradně ve výrobcích, takže jako zdroj kontaminace rozhodně nebyla první na ráně?
|
|
|
Nn, jen jsem chtěl upřesnit, že nejsem chemik :-)
Samozřejmě, produktů je mnoho, ale záchyt měl být proveden v Polsku a přestože se to dělo dlouhé roky v obrovském rozsahu, laboratoře mlčely. Podnět nakonec přišel až z Čech, přičemž Poláci se snažili kauzu co možná nejlépe zamést pod koberec.
Myslím, že je to o odvaze jít proti řekněme "národnímu zájmu".
Je to spíš filosofická debata, co se mně týká, abych věřil, že v mléce není nějaké procento náhražkového tuku, asi bych ten test musel vidět ;)
|
|
|
Sorry, ale nechytám se, my se bavili o Polsce?
S polskými laboratořemi nemám zkušenost, pokud tam vůbec nějaké doopravdy provozují. Mám zkušenost jen s polskými kolegy a na jejím základě je moje předběžná opatrnost, řekněme, maximální.
Až doteď jsem žil v bludu, že uděláš vlastní test...
|
|
|
Přesně tak, nemělo by to zabrat tak dlouhou dobu, budu si muset domluvit laborku. V září mám pár dní volňásko, tak to prubnu. Hlavně Tesco trvanlivé mléko na mě nedělalo nikdy dobrý dojem...
|
|
|
Dělal jsem před více než dvaceti lety opakovaně pokus s laboratoří pro rozbor mléka. Bednička vzorků nabraná kompletně v mléčnici z bazénu vyšla vždy stejně, jako pracně odebírané vzorky od jednotlivých krav. :)
|
|
|
Pokud vím, tak vzorky od jednotlivých krav se běžně nedělaly.
Vzorky od krav se odebíraly jen v případě léčby (bakterie, volné buňky...), a to ne vždycky, nebo ve výzkumu.
V našem družstvu brala laborantka vzorek při odvozu a měla rozbor hotový zároveň s mlékárnou a kontrolní schovaný v chladničce.
Zejména v začátcích této praxe tu podniku uspořilo dost peněz.
Sledovat dejme tomu tisíc dojnic denně v provozu by bylo ekonomicky neúnosné. Ostatně, po ukončení "výcviku" mlékárny se přestala domácí kontrola vyplácet a laborantku posílali raději se sondýrkou do trati a podobně.
|
|
|
Ale ano, dělaly se pravidelně 2x do měsíce. V každém chovu, stále dokola. Zajišťovali to zaměstnanci plemenářských podniků a šlo o tučnost mléka, což bylo za komunistů ceněné procento.
Plus k tomu nějaké ty módní ptákoviny, jako RIA testy a podobně.
|
|
|
Tak tohle jsem zasklil. A přitom dělala plemenářku sestřenice...
Třikrát hanba.
|
|
|
Nic se neděje, taky s tím němčourem stále bojuju. Bohužel čím dál tím víc.
|
|
|
Jenom s jedním? Tebe si ještě nevzali do parády Muller a Thurgau?
|
|
|
Ti by mi tak chyběli. Nedělají mi dobře na žáhu. Ale občas se scházím s přítelem Jackem z Kentucky, ten vydá za oba. :)
|
|
|
doufám, že takhle hazarduješ se svým zdravím pouze na doporučení a pod dohledem lékaře!!
|
|
|
Někdy se povede, že i pod dohledem lékaře. :)
|
|
|
tak to se mi ulevilo, už jsem měla strach. A to mlíko vylej i když kysne, mlíko je hnusný a pro dospělé savce nevhodný nápoj. ;-)
|
|
|
No tak trošku strachu asi na místě přec jen bude, neb dotyčný je neurolog, nikoli jaterní specialista. :)
S mlíkem jsem jenom žertoval, pravdou je, že ta tekutina se naprosto nesnáší s mou trávicí soustavou. Tedy nesnášela, již dlouho jsem nenalezl odvahu k dalšímu pokusu. :) Vůbec nechápu jak to přežije soused, který si po příchodu z nálevny osmé cenové skupiny dá půllitr mlíka a jde spokojeně spát. Tvrdí on.
|
|
|
Po nálevně mlíko? To musí být hukot!
|
|
|
Prý ho to naopak rovná. Prodávám jak jsem koupil. Jisté je, že na něj nemůžu, neb jeho žena svědčila pod přísahou, že to fakt dělá.
|
|
|
A to jsem si vzpomněl na svýho dědečka. Ten měl hrozně rád malýho prcka po ránu (aby se mu rozproudila krev) a pak malýho prcka navečer (aby se mu uklidnila krev). Co pamatuju, byl to důvod k neustálýmu babiččino remcání a vždy vítaný casus beli. Strašnou spoustu let to takhle vedli. Děda panáka a babi komentář ...
Jednoho krásnýho dne mu u doktora změřili tlak a domů se vrátil s potvrzením od dr.Voštěpa, že odteď je nutné ze zdravotních důvodů změnit malou lampu za velkou. No a babi mu to sama nalévala a pečlivě dbala, aby nezapomněl. :)
|
|
|
je vidět, že byl dědeček zdráv, křepek a silen. Já bych po ránu panáka nedala ani kdyby byl na recept.
|
|
|
Obávám se, že jsem se nepodědil, neb tohle nedávám tady.
Na druhou stranu jsem bez kafe nemožnej, a to je možná neřest ještě horší.
|
|
|
Má to něco do sebe. Člověk by si občas po ránu dal, ale dbalý zákonů a závislý na přibližovadle jsem toho ušetřen. Nevím, zda by obecní dráby obměkčilo drVoštěpovo potvrzení. Naštěstí jsou ještě tmavá místa na území říše, kde si lze toto povyražení dopřát.
|
|
|
Dneska jsou za (a) prášky, za (b) - jak jste správně podotkl - tmavá místa na území říše, za (c) na těch tmavých místech se dráb neschová za anonymitu, takže si lépe rozmýšlí co, kdy a jak a komu.
|
|
|
Prášky nejsou na chuť to pravé:).
|
|
|
Nojo, dneska jsou prášky a špitály.
Tihle chlapi umírali ještě jako jeden kameník. Dělal u nás žulovej sokl, už v dost pokročilým věku. Rozbíjel žulový balvany palicí na menší zedníkovi. Uprostřed práce vyhoupl palici nad hlavu, pustil jí z ruky, pad naznak, a bylo po něm. Dneska jsou prášky a špitály, ale čertví, jestli to takhle nebylo lepší.
|
|
|
PS: Tučnost a bílkovina se daly dohledat u každé jednotlivé krávy v republice po celou dobu jejího života.
Z toho se pak dělaly šlechtitelské plány a podobné ptákoviny.
Pokud to ovšem nějaký vohnout nesabotoval u bazénu v mlíčnici. :)
|
|
|
Dneska se podle dojivosti, bílkoviny a tuku jede mléčná liga. Je to taková venkovská zábava.
|
|
|
|
Co vím, v jižních Čechách je asi 11 účastníků, vesměs je to taková kratochvíle mezi čerpáním dotací. Nikdy jsem to nepochopil, ale zdá se, že je to baví :-)
|
|
|
Ale tak pochopím, že pokud má někdo ambice něco s tím stádem dělat, že se na to nevykašle.
|
|
|
Ještě jedno drobné OT: mám kamaráda, co provádí rozbory v soukromé zdravotnické laboratoři. Nevím, co je na tom pravdy, ale tvrdil, že má dojem, že jeho kolegové píšou na 9/10 kultivací "negativní", vzhledem k tomu, že statisticky mu nemůže vyjít několikanásobek pozitivních nálezů oproti jejich vzorkům. Znamená to méně práce za stejné peníze. Ptám se sám sebe, jestli je to paranoia...
|
|
|
Tak to snad dělá ve státní laboratoři, ne?
A trefil jsi to přesně, znamená to méně práce za stejné peníze, tedy klasické vohnoutství.
A ti jeho kolegové jsou titíž, co děkovali?
-----------------------------------------------------
Zkušenost: Zdravotnické laboratoře, které znám, jsou soukromé všechny a pracuje v nich opravdu leckdo. Když jsem spatřil na tváři sestřičky úsměv sousedky, kterou jsem nedávno zdravil v naháněcí chodbě, neprodleně jsem se vzdálil a volil laboratoř v okresním městě, kde jsem lidi neznal.
|
|
|
Naháněcí chodba?
Je to soukromá laboratoř, ne že bych si myslel, že ve státním by se to lišilo.
|
|
|
Je to chodba z pavilonu s volným ustájením do dojírny a zase zpátky.
|
|
|
Jo, už se chytám :-) A znám i ten úsměv :D
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Chudák učitel
|