Lidičky, já se musím dnes svěřit svému blogísku, jaký jsem měl
strašný den. Přišel jsem na jeden problém.
Problém s auty. Něco bylo špatně. Pořád jsme tomu nemohli přijít na kloub. Ne že
bychom to neuměli nebo nechtěli, ale nějak se k tomu nikdo neměl, přitom
to leželo doslova před námi, vyzývavě na nás hledělo jako nadržená
ekoložka na solární panel. Nejprve jsem si říkal, co je mi kurva po tom.
Tohle přece není moje práce. Ale dnes jsem se vycukal a navštívil jednu
krásnou dámu, která má stroj zvaný stereomikroskop. Problém byl odhalen
a zdokumentován během pěti minut. Nebude ono to zase tak, že kdo má technologii,
ten má powa? A kdo má jen hubu plnou keců, dojmů, pocitů a domněnek, má
jen nasráno v krku?
Přijdu tedy domů a stáhnu si mejly. Píše mi čtenář, říkejme mu Tomáš,
že vzal to video, vlastně animovaný GIF,
který visel u Vektorova článku o fujpirátu Lacinovi, který je tak zlý,
že by vzal i rómskému dítěti kudlu, a upravil ho tak, že animace běží stejně
rychle rychle jako hodiny. Doslova napsal: "Běží zrychleně zhledem k timecodu.
Proto jsem ho vzal a synchronizoval aby bylo +-realtime."
Tak jsem si pustil a ono to vypadalo nějak jinak, než v tom videu oficiálním.
Můžete se podívat zde.
Kurvadrát.
Začal jsem o tom přemýšlet, protože mám dnes analytický den.
Požádal jsem už předtím Vectora, aby mi laskavě stáhl to video s fujpirátem,
které vysílala Prima, a ustřihl jsem z něho tu část s rádobyrekonstrukcí.
Zbyl mi jen záběr z bezpečnostní kamery firmy Kapsch, která na dálnici
bůhvíproč snímá motoristy, bůhvíproč se ten záznam někde archivuje a protože
jej pro účely vyšetřování zajistil policista Čihák z DDP Mirošovice, zřejmě
jej Kapsch policii zcela nebyrokraticky a bez zábran vydal, ačkoli mu žádná
taková povinnost sama od sebe nevznikala.
Záznam byl nepochybně předmětem editace, viz dva červené kroužky.
Mám program Ulead Movie Factory. Je to takový ten program, díky kterému
i úplný blbeček dovede sestříhat video. Použil jsem ho k tvorbě videa
pro Den mobility 2010. Má takovou jednu zajímavou funkci. Umožňuje posouvat
film po velmi malých kvantech. Například po sekundách, a každou sekundu
je možné rozcuckovat na 24 dílků, tedy nejmenší úsek, o který lze film
posunout, je 1/24 s (slovy: jedna čtyřiadvacetina sekundy) . A mě napadlo
touto metodou zjistit, jestli ve videu s fujpirátem Lacinou trvá jedna
vtěřina jednu vteřinu.
Jak jsem to dělal? Kamera vkládá do videa datum a hodiny ve formátu
HH:MM:SS. Je to asi její strojový čas. Budeme tomu říkat časový kód, klidně
jsme tomu mohli říkat i nějak jinak, ale zůstaneme u toho. Když se časový
kód měnil z 8:13:14 na 8:13:15, nacházel jsem se při sledování mého klipu
v čase 0:00:32:13 od začátku.
Jak to bylo dál? Klikal jsem tou malou šipčičkou a posouval klip po jednotlivých
zlomcích vteřiny - přesně 1/24 sekundy - dopředu, až jsem se dočkal další
změny hodin v časovém kódu.
A opravdu. Čas se změnil z 8:13:15 na 8:13:16 v čase 0:00:33:12 od začátku
klipu. Mezi timecodem a tím časem, který vidí moje Movie Fucktory, je minimální
rozdíl, přesně 1/24 sekundy. To může být vliv toho, že pracuji s diskrétním
časem, tedy posouvám šipčičkou film o 1/24 sekundy, ale skutečný čas je
spojitý. Digitální chyba se tomu někdy říká, když váš digitální budík ukazuje
6:01, ve skutečnosti je něco mezi 6:00:031 a 6:01:29 například, záleží,
jak je to celé sestrojené.
V čase 8:13:16 jede černý flek představovaný pirátem Lacinou, co žere
děti, paralelně s černým flekem představujícím Mazdu paní řidičky. Ale
nejedou úplně přesně vedle sebe. To jen červené kroužky namalované kolem
obou aut mají vyvolat ten dojem, když se podíváme na polohu aut a nikoli
kroužků, vidíme, že výměna fakovacích gest by byla poměrně obtížná.
Jedeme dál. Změna timecode 8:13:16 na 8:13:17 proběhla v čase 0:00:34:11.
Opět se dá říci, že vteřina trvala vteřinu.
Začíná jít do tuhýho. Lacina se posunl mírně doleva a číslo 4 ve skupině,
asi Octavia combi, za tuto jednu vteřinu přejela celou svou šířkou do vedlejšího
pruhu. Je zajímavé, že pozdější Lacinův manévr není o tolik rychlejší.
Čekáme na změna timecode z 8:13:17 na 8:13:18 a tady nás čeká malé překvapení.
Asi bychom čekali, že tato změna nastane v čase 0:00:34:11. Ve skutečnosti
nastala v 0:00:35:17, tedy o 6/24 (slovy šest čtyřiadvacetin) sekundy později.
Tedy, nastalo zpomalení o 25%.
Lacina se nám tady chystá smést mazdu ze silnice, protože je agresívní
manažer. Mazda se vytrvale posouvá od pravé krajnice do středu pruhu, což
je nepochybně zvláštní reakce na přítomnost agresora, který na vás háže
fakováky (to je přece velmi vulgární gesto směrem k ženě) a křičí nadávky.
Obě auta dál nejedou vedle sebe. Lacinův luxusní černý flek je poněkud
napřed. Číslo 4 téměr dokončilo přejetí z pruhu do pruhu.
Co se dělo dále? Změna timecode z 8:13:18 na 8:13:19 proběhla v 0:00:36:14.
Měla proběhnout v 0:00:36:17. Zde jsme tedy asi o 3/24 = 12,5% rychlejší.
Jedná se o okamžik, kdy Lacina přestal žrát děti a začal zabíjet ženy,
vidíme jeho automobil, jak překonal polovinu šířky levého pruhu.
Co tu máme dál? Změnu z 8:13:19 na 8:13:20 v čase 0:00:37:14, sláva,
vteřina už zase trvá vteřinu. Lacina nyní jede středem pravého pruhu, mazda
opuští silnici.
Další sekunda trvá opět opět zhruba vteřinu. Čas se definitivně vrátil
do starých kolejí.
A poslední vteřina záznamu také stejně
Vezměme na vědomí, že se nevyjadřuji na téma viny, úmyslu nebo osoby páně Laciny, zaobírám se jen a pouze záznamem, který byl ukázán veřejnosti. Tento záznam, patrně upravený a doplněný o (manipulativní) rekonstrukci, u soudu s největší pravděpodobností vůbec nefiguroval. Nechci nikomu nic podsunout,
jen dnes už podruhé nacházím zjevnou diskrepanci a protože nejsem vohnout, tak se jí zabývám. Ptám se proč. Proč záznam, který má zpočátku korektní časový průběh, začne zrychlovat? Proč pak zase zpomaluje? Proč na konci opět probíhá korektně? Proč není zrychlení a zpomalení stejné? Proč se zrychlení a zpomalení odehraje zrovna v okamžiku, který je pro vnímání celé události kritický? Proč se zpomalení a pak zrychlení odehraje v souladu s oficiální verzí události, kdy měl Lacina nejprve na řidičku křičet a ukazovat sprostá hesla, a pak do ní narazit? Proč, proč, proč. Proč já si jen bral tu červenou kapsli. Udělal jsem já chybu? Nebo se tak chovají všechny videozáznamy? Vím, že nechovají, byly by pak komické. Poraďte, nejsem specialista, prostě jsem jen použil to, co jsem měl po ruce.
24.11.2010 D-FENS