Komentáře ke článku: Dařbuján & Pandrhola health insurance story (ze dne 24.12.2011, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Jo jo, sociálnědemokratická pohádka každym coulem.
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=cKxiLCMb6Q4
|
|
|
|
Vlastně netuším, proč nevyházeli z programu alespoň ty nejhorší agitky. Takový Anděl taky nic moc. A Pekařův Císař... hm. Ale možná jsem prostě jen útlocitný, celá socialistická produkce tohoto ražení se mi hnusí.
|
|
|
Lid si to zada, doslova...
Ja to vidim u nas, jsme ted na navsteve u tchyne - a komplet vsichni sledujou tyhlety 100x hrane pohadky a filmy debilni...a ja kdyz jsem si tam pustil nejaky Science kanal, tak na me koukali, jak na exota...
Faktem je, ze kdyz mi pak nejak manzelka rikali cosi o nekomu, ze je hubeny jak lunt, a ja se ji zeptal, jestli vi, co je to lunt, tak nevedela...samozrejme.
Hlavne, ze to zna nazpamet 3 orisky pro popelku :-)))
|
|
|
Mno, Oříšky nejsou tak špatné - pohádka, nic víc, nic míň. Mně nevadí vánoční filmové tradice, ani to, že stejné filmy dávají každý rok (jako Pretty Woman), mně vadí ty echt agitační filmy.
|
|
|
Tak ja docela zase chapu, ze doba, ve ktere Werich tvoril, byla pomerne specificka a docela chapu jeho naklonost k tomu socialismu/komunisnu...A trebas v tom Pekarovi je to tak podane, ze mi to ani nevadi.Jiste, je to mistama politicka agitka jak prase, ale je to tak solidne podane, ze to tomu odpustim.
Ovsem zitra davaj S tebou me bavi svet, a to asi budu muset utect z bytu, maloco mne rozciluje vic, jak tenhle debilni film :-)
|
|
|
tak nějak.
s nadsázkou dodnes tvrdím, že jsem tehdy (v osmdesátých letech) byla v rámci jisker/pionýra taktéž řádně "rozpracovaná".
netvrdím, že jsem znalcem tehdejších poměrů, ale co mám zažité a načtené, tak Jan Werich byl - a je - vyjímečný. jen prostě žil v takové době, do které se narodil. nicméně i přesto jí přesáhl, tak jako je pro mne i Jan Masaryk.
osobnosti, které byly tak trochu obětí své doby. a které dodnes mají co říci. no, o Werichovi lidé vědí, to je - dle mého názoru - dobře.
ale o Janu Masarykovi, o A. Rašínovi ?
"S tebou mě baví je svět" je komedie, sceny jsou brány ad absurdum, mně naopak přijde ten film milý a zábavný.
|
|
|
Ja od jiste doby primo nesnasim komedie, ktere jsou vtipne jen a pouze proto, ze se hlavni hrdinove chovaji jako dementi.
Hahaha, ted se smejte divaci, protoze hlavni hrdina se chova jako debil, a to je desne vtipne.
Paradoxne jsem se mnohem vice zasmal predevcirem v kine u Mission impossible 4 :-) Opravdu :-)
|
|
|
no, mně nepřipadalo, že se hlavní hrdinové chovají jako dementi. mně se naopak moc líbilo, jaké prázdniny zajistili dětem. a sobě :-)
co pamatuji, tak vedoucí/chlapi na táborech byli nepřekonatelní. bylo to dobrodružství, byla to akce. to je celé.
smysl mého předchozího příspěvku byl ale zejména o něčem jiném, než o oblíbené filmové komedii :-)
|
|
|
no, téhle definici přesně odpovídají filmy s panem účetním a přesto se na máloco dá dívat tolikrát a pořád se bavit;)
|
|
|
V zásadě si myslím, že ideální jsou filmy s Budem Spencerem a Terrence Hillem. A hodlám si je zkompletovat :)
|
|
|
To se musis obrnet trpelivosti, zabrat se do neceho (ja s dedou prochazel stare fotky, ktere mu digitalizuji) a trvat na "sve vanocni tradici vypnute televize".
|
|
|
Abych pravdu řekl, tak nechápu tu potřebu civět celé vánoce na televizi a řešit program. Obzvláště ty samé pohádky, které všichni viděli už alespoň milionkrát. Proč si to nestáhnou, či nekoupí na DVD? Můžou na to koukat celý rok.
|
|
|
To je jako chodit na pulnocni, akorat ses v teple.
|
|
|
Nesmíš to tak žrát... tyhle "pohádky" podle mě k Vánocům patří a jakkoliv je Císař nebo Dařbuján politicky mimo, rád se na to podívám. Politickou agitku buď ignoruji nebo se jí ještě navíc pobavím.
|
|
|
nevím, co máte proti vědecko-popularizačnímu filmu Pekařův císař...
Lepší vysvětlení základů jaderné fyziky - Golemův šém, "ostřelování" atomů olova kladivem z důvodu termojaderné syntézy zlata - se jen těžce hledá :-)))
|
|
|
A coz teprve vedecka vyroba organickych rozpoustedel ze svestek!
|
|
Kam se to vsak hrabe na Obusku z pytle ven. Na papire to jeste nevypada az tak zle, ale ta televizni verze s dementnim hlavnim hrdinou - tusim ho hraje Pesek - tak to je primo ukazkove dilo...Kam se na to hrabe Pandrhola:-))
Zajimave je, ze me zrovna Darbujan a Pandrhola prisla divna uz kdyz jsem byl maly - cca okolo 8-10 let, kdyz jsem si tyhle pohadky cetl. Radsi jsem mel Andersena, priznam se:-)
|
|
|
Jojo Obušek, to je panečku agitka.
|
|
|
Jo. Taková Prodavačka zápalek je pohádka, kterou si vždycky rád přečtu. :-)
|
|
Nemuzu si pomoct, ale me byli vzdycky tihle Pandrholove, Trautenberkove a jini mocipani sympaticti. Krome toho, ze se o nich mezi lidem rikalo, ze jsou zli jen nutili ostatni makat. Coz je asi tezko horsi, nez se flakat za cizi a jeste pachat dobro. Odmalicka jsem nechapal, co ze to vlastne udelali zleho.
|
|
|
|
Pravda o krkonošských pohádkách jest taková, že se odehrávají v psychiatrické léčebně, kde všechny chovance (včetně sojky) čas od času buzeruje fousatý lapiduch.
|
|
|
Krkonošské pohádky: SSSR - Krakonoš; KGB - sojka; západní imperialista, vykořisťovatel - Trautenberk; vykořisťovaná dělnickorolnická třída - Anče + Kuba; hybrid žoldáka a lidových milicí - hajnej.
|
|
|
Chybí mi ve výčtu Štěpanickej baron...
|
|
|
Zamestnancum nebylo (alespon podle vecernicku) platit za co.
|
|
mám dotaz - existujou vůbec nějaký pohádky, který nejsou načichlý korektní levicovou rétorikou? Přijde mi že všude se to hemží zmrdama, který se bez vlastního přičinění dostanou k moci (půl království) a v žádný se nepřemejšlí, jak má takovej vidlák z chalupy řídit prosperující zemi...
|
|
|
No, od toho jsou to koneckonců pohádky :)
|
|
|
počkat, vlastně si vzpomínám jak nám na přednášce docent ekonomie říkal, jak krásně pohádka O kohoutovi a slepičce dokazuje potřebu peněz coby univerzálního prostředku směny. (Slepička by nemusela běhat jak kokot a prostě by u studánky vyplázla bůra za litr vody)
|
|
|
Kouzlo nechtěného? Vědí všichni, co je to vlastně kokot?
Nápověda: kokošja juha...
|
|
|
Kohout? Třeba to je ornitolog a ví, že slepičí běh se diametrálně liší od kohoutího.
|
|
|
kdepak, zcela úmyslně. Body za postřeh...
|
|
|
Ale jo, najdou se i nelevicové pohádky. Třeba Broučci, Malý princ, ale možná trochu paradoxně i některé pohádky J. Wericha jako např Král měl tři syny, Lakomá Barka atd. ( ta pohádka z jednoslabičných slov je dokonce po mém soudu dokonce pravicová).
|
|
|
Hele, nechci Vám moc do toho rejpat, ale tady je to fakt už jako u Cimrmana, kterej si stěžoval, že je nereálný, aby vlk sežral na posezení celou babičku a navíc si dal jako zákusek Karkulku a obsah jejího košíku.
Abych citoval dále:
"Jak vlastně připravujeme naše děti na život ? Čteme jim před spaním příběhy, v nichž nejmladší a odstrkovaný princ dostane nejkrásnější princeznu, hloupý Honza přelstí všechny chytráky a Smolíčka Pacholíčka zachrání na poslední chvíli jelen. Když děti vyrostou, vykročí do života, v němž odstrkovaný nakonec stejně ostrouhá, naivní sedne na lep chytrákovi a zatímco si na člověku smlsne kdejaká havěť, jeleni se klidně pasou. Taková literatura - uzavírá Cimrman - je podle mého soudu dětem nebezpečnější než alkohol či zápalky".
Jinak pohádky by doopravdy neměly být o levicovém nebo pravicovém pojetí. Jsou většinou o souboji dobra se zlem a protože pochopitelně vycházejí z lidové slovesnosti, která se předávala ústním předáváním hlavně v lidových kruzích, tak si můžete tipnout, kdo bude hrdina a kdo lotr. Na otázku, jestli doopravdy pohádky dítě ovlivní natolik, aby se z něj stal levicový aktivista, se postavte před zrcadlo, podívejte se pořádně na sebe a odpovězte si sám..:-))
Samozřejmě by pohádka o tom, jak moudrý panovník pořádně skřípl chudáky rolníky a zavedl volnou roku trhu, byla poměrně zajímavá, ale tak nějak si říkám, že by to byl spíš horror..:-))
|
|
|
Tak ono je otazka, ze kterych luhu a haju ty pohadky pochazeji. Takovy Andersen mi prijde jako docela solidni autor solidnich pohadek, a nektere neduhy nemaji. Naopak - napriklad Cisarovy nove saty povazuji za nadcasove dilo presne ukazujici, jak je to s tema ovcema :-)Dokonce bych tu pohadku nevahal nazvat "zmrdobijeckou" :-)
|
|
|
Andersenovy pohádky taky mají do pohádek našich docela daleko. Některý z nich bych se doopravdy nebál označit za slušnej horror (čímž nijak nerozporuju jejich kvalitu, ale není to nic, čím bych chtěl uspávat děti..:-)) )
|
|
|
No, mě když jsem byl malý zkoušela maminka uspávat arabskými pohádkami "Karavana". "Pohádku" "O uťaté ruce" jsem nerozdejchal hodně dlouho - zlatý Andersen a jeho Cínový vojáček nebo Zimní královna :-D
|
|
|
Jestli jsou Andersenovy pohádky hororové, potom nevím, jak byste označil pohádky ruské. Tam málokdy neteče krev. Jsou ovšem i výjimky, kde těla po exekuci zůstávají v jednom kuse: firesnake.pise.cz/18049-ruska-pohadka.html
|
|
|
Jo, takové pohádky kde má ježibaba kolem chaloupky plot z koster malých dětí, to jinde než v rusku nenajdete....
|
|
|
|
A odkud myslíš že mám ty kostry i s ilustracema? :-D
|
|
|
:-D Zjišťuji, že ta kniha je kult!
|
|
|
Teď ji vracím zase do své knihovny :-D
|
|
|
Já se jí jal hledat ale asi bude u rodičů... tak jsem ji aspoň sosnul a i po letech si pamatuji ty ilustrace, každý obrázek :-)
|
|
|
Vcelku zajímavý jsou taky Ruské byliny a ruskej Superman Ilja Muromec..:-)) Jak tohle, tak Krásu nesmírnou, mám ještě někde schovanou. Pravda, najít ji by dalo asi docela práci.
|
|
|
Ilja Muromec většinou své nepřátele uvláčel za koněm... Což je v současnosti úloha médií proti odpůrcům multi-kulti
|
|
|
To je hodně sporný, protože já v tom vidím jasnou preference bio-dopravy..:-)) Ilja Muromec byl v podstatě pokrokovej, do dnešní doby by skvěle zapadl.
|
|
|
naprosto nesouhlasím, protože Ilja svému koni nedopřál ani hlt bio-alkoholu nebo methylesteru řepkového oleje (varianta pro dieselkoně). Stejně tak jeho podpora elektromobilů napájených solárními panely byla katastrofální. Pouze o Iljovo využití "úsporných" rtuťových baněk nemám dostatek informací :-)
|
|
|
jo. co jsem se natoužil po tom létajícím scary kýblu, ve kterém se ježibaba pohybuje, vidím to před očima, jako bych to četl včera. best kniha.
|
|
|
netreba ist az do ruska. uplne staci dobsinsky (zozbierane slovenske ludove). aj ked cim dalej na vychod tym "lepsie"
|
|
|
Andersena jsem si schovávala pro sebe... pokud jsem chtěla mít jistotu, že haranti nevystrčej nos zpod peřiny, použila jsem bratry Grimmy nebo Karla Jaromíra :-))
|
|
|
Jaromír a Němcová byli drsoňové, ale moje děti jejich pohádky neděsily. V dětském světě asi fungují jiná pravidla, v pohádce je povoleno cokoliv a možná i v reálu. Mí haranti spokojeně usnuly, i když liška rozcupovala kohoutka až z něj kostičky lítaly.
v mém světě už je to horší, mě vyděsilo, když jsem včera zjistila, že autoři šli tak daleko, aby nechali tu zelenou zrůdu jménem Shrek se množit a mít stejně zrůdné potomky.
|
|
|
Tak takový horrory už naštěstí sledovat nemusím.
Haranti jsou sice malé, krvežíznivé potvůrky, ale mně se vždy osvědčilo pořádně se do přednesu položit :-)
A připomněli jste mi moji nejstrašlivější sbírku pohádek a běžela jsem se do knihovny přesvědčit, jestli mi ji ještě někdo neukrad - sláva, je tam furt - značně již salátové vydání Pohádek z celého světa, minimálně předválečný... když šeredná Flossibella dělala špičatými lokty díry do ubrusu, Titanii pronásledovala královna krys nebo princové-dvojčata nalezli šest příšerně se smějících hlav, jektala jsem zubama hrůzou :-)
|
|
|
Nemcovy pohadky sou takovy softporno precik!
|
|
|
"Jsou většinou o souboji dobra se zlem a protože pochopitelně vycházejí z lidové slovesnosti, která se předávala ústním předáváním hlavně v lidových kruzích, tak si můžete tipnout, kdo bude hrdina a kdo lotr."
Ale houby - dobří králové, krásné princezny a stateční princové jsou v pohádkách poměrně frekventované postavy a ten Honza, potom co zlikviduje draka, se taky nevrátí na pec :-)
"Samozřejmě by pohádka o tom, jak moudrý panovník pořádně skřípl chudáky rolníky a zavedl volnou roku trhu, byla poměrně zajímavá, ale tak nějak si říkám, že by to byl spíš horror..:-))"
Takhle prvoplánově to tam samozřejmě není, nicméně lenost se v pohádkách také příliš neoceňuje, a to dokonce ani v těch socrealistických.
|
|
|
OK, srandisto.
Chcete rozporovat, že pohádky vycházejí z lidové slovesnosti? Poučte mě, z čeho tedy vycházejí?
Kolik znáte pohádek, kde hodný šlechtic pobije ošklivé a líné vesničany, nebo je aspoň donutí makat (zvonec, pohádky, konec)?
Kolik znáte pohádek, kde charakterové vlastnosti oněch princů, princezen a koneckonců i oněch Honzů odpovídají aspoň částečně skutečnosti?
Princ nebo král samozřejmě může být klaďas, jenže prakticky NIKDY není záporák nějaký záludný vesničan, který klade hodnému princi do cesty překážky. To spíš je zlo vyjádřeno jako nějaký jiný zlý princ/panovník, nebo ještě lépe hnusná nadpřirozená bytost (drak, čarodějnice, kletba).
Pohádky sloužily vždycky jako příběhy, které měly běžnému lidu dát zapomenout na jejich trable a starosti. Ať už se jednalo o vyprávění o tom, jak se chudák dostal k bohatství (a princezně k tomu), nebo o tom, jak odvážný princ překonal všechny nástrahy a získal to, co hledal (většinou princeznu a bohatství k tomu)..:-))
Když bysme to převedli do dněšní literatury, tak to první se přetransformovalo v žánr sci-fi, to druhý potom v žánr fantasy...:-)))
Ten závěr s volnou rukou trhu byla pochopitelně nadsázka. Prostě mám pocit, že hledat v pohádkách politickou agitku je poněkud přehnané. Když D-fens kritizuje Dařbujána a Pandrholu, tak se to sice čte dobře, ale člověk se neubrání myšlence, zda to myslí jako opravdovou kritiku nebo si z nás prostě střílí.
|
|
|
Pohádky sice vycházejí z lidové slovesnosti, ale hluboce, hluboce předfeudální, ba i předstátní ;-) Chodící encyklopedie pohádek nejsem, takže se musím podívat do knihovny. Kdyžtak si zatim udělejte kafe, za chvíli se zas ozvu ;-)
|
|
|
Tak jsem koukal, že to co jsem hledal asi nenajdu, navíc jsem zaneprázdněn literaturou jiného druhu (Římské právo) nicméně přesto se Vám pokusím odpovědět.
<i> Kolik znáte pohádek, kde hodný šlechtic pobije ošklivé a líné vesničany, nebo je aspoň donutí makat (zvonec, pohádky, konec)?</i>
Samozřejmě žádnou, otázku považuji za nesmyslnou. Lenost a hloupost totiž není v pohádkách trestána násilím, ale toliko vysmívána - například Kocourkovy mají v řadě lidových slovesností (Gotham) - lenost opravdu nebyla preferovaná - i ta Marfuša v Mrazíkovi byla nakonec pěkně v řiti, a to je klasická pohádka asi jako ten Dařbuján.
<i> Kolik znáte pohádek, kde charakterové vlastnosti oněch princů, princezen a koneckonců i oněch Honzů odpovídají aspoň částečně skutečnosti?</i>
Celou řadu - namátkou třeba preferování jednoho dítěte ze tří nebo naopak "dickensovská" výchova je oblíbený motiv jak v pohádkách, tak bohužel i v životě. Bez práce nejsou koláče - tj. hrdina musí mnohé vykonat - je také oblíbený pohádkový motiv.
<i> Princ nebo král samozřejmě může být klaďas, jenže prakticky NIKDY není záporák nějaký záludný vesničan, který klade hodnému princi do cesty překážky. To spíš je zlo vyjádřeno jako nějaký jiný zlý princ/panovník, nebo ještě lépe hnusná nadpřirozená bytost (drak, čarodějnice, kletba).</i>
Chudinku Vasilisu k té hodné staré paní s tím unikátním oplocením okolo chaloupky (zmiňuje o něco výše Tparanoik) nevyhnal žádný feudál nebo nadpřirozená bytost, ale její sestry, které byly stejné vesničanky jako ona, a záludné byly pěkně. Matně si vzpomínám, že podobně sympatickou vesničanku, jako byly Vasilisiny setry, v nějaké ruské pohádce na závěr přivázali koni k ocasu a prohnali ji oraništěm...
|
|
|
Já mám pocit, že byste asi hledal dlouho...:-)) Samozřejmě máte pravdu s původem pohádek, ale tím spíš bych se velice zdráhal dávat tomu přívlastky "levicová" apod.
K charakterovým vlastnostem - ale no tak - Honza je vlastně aktivní, poměrně chytrý (takovou tou praktickou inteligencí), dobrosrdečný a kupodivu i dobře vypadá (no dobře, to s charakterem nemá moc společnýho).
Princové (tedy ti dobří - hlavní hrdinové) jsou ušlechtilí, stateční, chytří - a jestli takový nejsou na začátku, tak je události z pohádky transformují tak, že jsou takový na konci. Ti zlí jsou pochopitelně pravý opak. Schválně zůstávám u českých pohádek, které jsou v tomhle značně schématické.
Ad ruské pohádky - to je tak trochu žánr sám pro sebe, ne? Stejně jako Andersen a třeba Grimmové. Jenže opět, podstata je jiná. Hlavní hrdinka, se kterou se lze ztotožnit, pochází ze stejných poměrů, jako lidé okolo. Její sestry ji sice vyženou, nicméně pořád je tam hlavní hrdina, který pochází z lidu. Mimochodem, nemusíme chodit tak daleko, v českých pohádkách je tohle schéma docela dobře známé (namátkou O dvanácti měsíčkách, O statečném kováři atd.). Chci tím říct, nevybavuju si českou pohádku, kde by opravdu hlavním zloduchem byl nějaký prostý vesničan - když už je to sedlák, nebo macecha nebo někdo takový podobný - ale i tam to je vyrovnané tím, že v těchto pohádkách pochází hlavní hrdina/hrdinka ze stejných, nebo ještě nižších poměrů.
|
|
|
No, Bible teda uznavam, neni pohadka, ale spis strucny navod na pouzivani planety, nicmene tam se stromy, ktere nenesou ovoce, vytrhavaji i s korenama a hazou do ohne!
|
|
|
Ale jo, tak nějak všechny opravdu klasické - hloupý Honza se musí zvednout z pece, vydat se na cestu, překonat mnohá nebezpečenství, pak porazí draka, vezme si princeznu, stane se králem a jestli neumřel, milé děti, tak tam kraluje dodnes. Americký sen jak prase :-D
Tyhle agitky, kterak chudí zvítězili nad zlým feudálem a vládli si spravedlivě a moudře jsou naopak velice mladé, v 50´* je sekali jak Baťa cvičky různí Drdové, Říhové, Kubátové apod. Se skutečnými pohádkami mají společného pramálo.
____________________
* Ta o tom milionáři s tím sluncem je sice starší, avšak se neujala (ač byla také minimálně jednou zfilmována)
|
|
|
Ano, dokonce v zemi mamonu, coca-coly a kapitalu pod nazvem "Kdo postrelil pana Burnse"
|
|
Ech, blahorodí, s Broučkama sem nechoděj... Broučci jsou echt flanďácká záležitost, imho nepříliš odlišná od socanských věcí...
Aneb závěrečná pasáž - "Všichni zmrzli. Ale zmrzli poslušně!"
|
|
Uh, D-Fensi, pointou te pohadky je to, aby detem ukazala, ze byt "mstivý, nesoudný, nedůvěryhodný a hloupý člověk" jaksi neni dobre z hlediska dlouhodobeho budovani kariery. Proto ma Darbujan tyto vlastnosti a proto taky nakonec ostrouha. Hledat v tom pravicove ci levicove smysleni je IMO hodne, ale opravdu hodne mimo misu.
|
|
1) Po alkoholickém večírku, uspořádaném samozřejmě na Pandrholův účet v jeho sklepě, zavře svého partnera Smrťáka do sudu, aby nemohl odnést Pandrholu. --> Dařbuján svého parťáka nikam nezvřel, namol opilý Smrťák si tam zalezl sám, usnul (jak už se opilcům stává) a zavřel ho tam Pandrhola, protože náhodou poslouchal za rohem a dozvěděl se jak se věci kolem zázračného léčitelství mají. Na Dařbujána pak poštval psy a vyhodil ho bez zaplacení za uzdravení.
2) Kdo situaci napravil a jak, jsem se bohužel nedozvěděl. --> Situaci napravil sám Pandrhola, protože už mu ta veganská strava lezla krkem, tak si nechal dovalit sud se Smrťákem na dvůr, kde se doteď neúspěšně pokoušel zabít prase. Zde také zazněla legendární Smrťákova věta "Prase počká Pandrholo, teď jsi na řadě ty!"
|
|
Samo že budou pohádky převážně levicové - většinu populace přece tvoří utiskované a odírané vofce, tak si v pohádkách malují, jak by to podle nich bylo spravedlivější...
Mmch kolik ze zde diskutujících si připouští, že vofčí vidění světa je statisticky řádově četnější? A tudíž zcela přirozené? Ostatně i v tlupě šimpanzů to chodí podobně...
|
|
|
Ja si to pripoustim uz dlouho...uz davno tvrdim, ze nadpolovicni vetsina populace jsou debilove ci alespon vohnouti.
A to, ze s nima musim zit a zivit je ze svych dani povazuji za "dan z normalnosti".
|
|
|
Populace, v nadpoloviční většině tvořená debily, nebo i jen vohnouty, není schopná existence. Například většina populace podle mého náhledu jsou zaměstnanci a živnostníci a jejich pracovní nasazení se, samozřejmě v rámci oboru a pracovního zařazení, nebude od tvého výrazně lišit. (Výrazně zde znamená nějaké rozpětí při pozorování zvenčí.)
Stejně tak v podniku musí být vohnout výjimkou, aby výroba přežila reklamační lhůtu.
Kupodivu se mi zdá, že tolerance ke zmrdům je v populaci větší, ale podloženo to nemám.
|
|
|
" . . . nebude od tvého výrazně lišit . . . ". To teda bude! Ty snad neznáš Lojzovu pohádku na pokračování, každý další díl obsahuje Lojzovo další "nej", pracuje nejvíc, vyžije z nejmíň, i když vydělává nejvíc ze všech kolem, atd. :-)
|
|
|
Abych pravdu řekl, právě kvůli Lojzovo pohádkám zde publikovaným jsem se sichroval tou větou v závorce. Možná je málo, ale teď panuje vůkol ta sváteční nálada a vstřícnost, ne?
|
|
|
A na to jsi prisel prosim te jak, ze neni schopna existence? Nejaky vyzkum?
Ona prezije docela dlouho, a to tak dlouho, dokud ta produktivni mensina bude schopna produkovat dost na to, aby je uzivila.
Bohuzel jsou ti dementi tak debilni, ze si to neuvedomuji a delaji vse proto, aby si tu svou zlatou slepici podrizli. Takze nejspise jednoho krasneho dne zjistej, ze uz je nikdo neuzivi a padnou na hubu. Predpokladam, ze pak provedou nejakou hromadnou loupez, kdy rozkradou, co jeste k rozkradeni zbyde.Co mi to jen pripomina...
Rozhodne ja jsem napriklad rozhodl, ze uz nadale nehodlam byt tou slepici, a od 1.1. koncim s dotacemi debilu a uz nikdy nechci byt v zamestnaneckem pomeru. A ono by stacilo, aby to takto udelalo vice lidi, a videlo by se...
Co se tyce pracovniho nasazeni, to s tim nijak nesouvisi. Debil se muze snazit jak chce, ale pokud to bude fakt debil, ze sveho snazeni niceho velkeho neziska. Ja napriklad mam pracovni nasazeni silne podprumerne, oproti tomu, co bych mohl dokazat. Ale nejsem debil, a misto 99 zbytecnosti a 1 podstatne veci udelam jen tu 1 podstatnou vec, takze se muze zdat, ze se oproti vetsinove populaci flakam, ale ve skutecnosti jsem jen chyrejsi nez oni.
Co se tyce vohnoutu, tak nektere podniky jsou jich plne, ale presto se s vypetim vsech sil par solidnich zamestnanacu snazi podnik udrzet v behu.
Samozrejme se mi to vsechno muze jen zdat, a ve skutecnosti ty stovky a stovky firem a zivnostniku, ktere rocne navstivim, jsou nejaka vyjimka a proste jen mam podivnou smulu.
|
|
|
Na to jsem přišel praktickým pozorováním.
Se zbytkem tvého VDT neumím polemizovat, mým zkušenostem jednoduše odporuje.
Pokud navštívíš ročně stovky a stovky firem, budeš asi důkladně seznámen s jejich provozem a na místě mžikem rozlišíš debily a vohnouty. Kyvadélkem?
_________________
I v obyčejném zemědělském družstvu, kde jsem stihl krátce pracovat, většina lidí pracovala zodpovědně, starala se zvířata i stroje a zákonitě se vyskytnuvší vohnouti byli dobře známi a byli v menšině.
|
|
|
Co je to VDT?
Jak rozlisim debily a vohnouty...Jak se to rika? Po ovoci poznate je...tusim.
Ja tam prijdu a k tomu, abych s nima mohl uzavrit nejaky obchod, potrebuju dobre pochopit, jak cela firma funguje. Bez toho jim toho moc neprodam, a nebo jim to bude k nicemu.
Takze ja ve vetsine tech firem hovorim s vedenim a zjistuji, jak jejich firma funguje, jak obchoduji a jak resi ruzne situace (v mem pripade napriklad jak hodnoti riziko pri rozhodovani o platebnich podminkach, mimo jine...).
A mimo jine - kolik ze procent nasich obcanu bere nejake socialni a jine davky?
|
|
|
TAkže: pokud někdo zaměstává naprostou většinu vohnoutů a debilů a firmu v chodu drží jen sedm statečných, kteří fungují bezchybně a k tomu napravují chyby vohnoutů, je zaměstnavatel sám debil a a ti stateční jsou troubové.
Ty je bereš rozhodně. Nebo jsi porodné a dětské přídavky odmítl? To bys byl ve skupině menší než procento.
|
|
|
Vohnout ani vofce nevymyslí takovou pohádku nebo legendu, aby přežila alespoň 100 let. Schválně, co to byl "Zlatý patent" nebo "Kamarila"? (Svého času to bylo přitom mezi vohnouty tradováno stejně, jako jsou dnes tradovány mýty o výbuchu WTC)
|
|
Dařbuján se podle mě naopak chová výrazně pravicově. Levicově to komentuje D-Fens. Why?
1) Dařbuján nevybírá zdravotní pojištění nýbrž platbu za léčbu. Což je v pořádku, Pandrhola ani krupař přece nemusejí žádat Dařbujánovy služby a mohou využít služeb někoho jiného. Dařbuján byl naopak šikovný dravý podnikatel, který využíval své komparativní výhody vůči ostatním poskytovatelům zdravotní péče. To, zda k této komparativní výhodě přišel svou vlastní pílí a invencí nebo jinak, je veskrze irelevantní. soukromý majetek se přece ctí nebo ne? Aby Dařbuján vybíral povinné pojištění choval by se daleko hůře - s obecním drábem by obcházel chalupy zdravých a pod hrozbou násilí by jim musel odebrat část majetku podle určitého klíče, který by si předem stanovil - pragmaticky nikoli podle míry rizika alepodle výše majetku/příjmu.
2) To, jak Dařbuján své příjmy přerozděluje, nepřísluší komentovat nikomu jinému než Dařbjánovi. Dařbuján si přerozdělováním jako soukromá osoba kupuje přízeň svých spoluobčanů,pokudtonedělá za cizí peníze jako demokratické vlády, pak je vše naprosto v pořádku.
3) Dařbuján si hraje na Boha ale boží spravedlnost rád nemá - ano, to je pravda, nicméně tady se D-Fens chová jako typický havlista (nejsme jako oni). Pokud totiž D-Fens vyznává pomstu jako legitimní záležitost a plije přitomna havlovu mrtvolu, proč nyní za stejné věci kritizuje pohádkovou postavu Dařbujána? Dařbuján totiž nedělá nic jiného,než že dává Pandrholovi ochutnávat jeho vlastní polívčičku (resp. mláto)! Pokud D-Fens horuje pro pomstu jako legitimní nástroj, proč mu najednou vadí,když totéž dělá někdo jiný???
4) pořadavky ad absurdum: ano, to je idiotství - ovšem bez politického zabarvení. Dařbuján se choval jako pravicově smýšlející dravý podnikatel v monopolním postavení, ale bohužel si dostatečně nepokryl riziko, správně se měl nejdřív jít podívat za Pandrholou, zjistit prognózu a pak teprve šroubovat své požadavky. Ostatně pár jitrnic, beček piva a volové v uniformách, to zase nebyla tak vysoká cena za "záchranu života". To, že je Dařbuján prohospodařil a nevyužil k dalšímu navyšování svého sociálního statusu, je bohužel typický styl chování nemajetných, kteří musejí díky nedostatku vlastních zdrojů spoléhat na solidární systémy (viz. ekonomie chudoby)
5) byl Dařbuján z dnešního pohledu negativní postavou? Z pohledu Havlovy filozofie "neoplácení" - ano, byl. Že komparativní výhoda, kterou Dařbuján získal byla prohospodařená, což je typické pro lůzu? Ano, jenže pokud ctíme svobodu a úctu k vlastnictví, tak nám přece toto nikomu nepřísluší hodnotit. Dařbuján si mohl se svým know-how dělat,co chtěl. Z pohledu libertariánského byl Dařbujín vyloženě pozitivní -i přes svoji komparativní výhodu se choval mírumilovně. Pouze nekapitalizoval svépříjmy a nevytvořil další pracovní místa, to mu lze vyčíst - mohl například postavit nemocnici a dát práci obyvatelům Kocandy, aby seměli lépe. Jenže také například donutit obyvatele Kocandy, aby vzali Pandrholův statek útokem, a převedli podstatnou část Pandrholova vlastnictví na Dařbujána,jak by toudělali komunisté, že jinak je nebude léčit. Byl snad trochu idiot, když si nezajistil podnikatelské riziko,to ano.. Z pohledu fašistické filozofie našeho zloděje propisek, což je filozofie předestinace, která vyznává, že zatímco doktoři maj držet hubu a léčit zadarmo, protože jinak to jsou arogantní a chamitví hulváti (protože "jsou tu od toho"), zatímco hnědobolševičtí kmotři si mají v klidu a bez rizika užívat a rozšiřovat své nabyté bohatství - zde Dařbuján vychází jako typický záporňák - měl totiž léčit: Pandrholu zadarmo a ty ostatní - to se měl vždy Pandrholy zeptat, za kolik jim může účtovat a za poradu a ochranu odvádět Pandrholovi tak asi 90% daň. Tak by to totiž podle toho zlodějskýho zmrda bylo nepsrávnější. Nebo radši neléčit nikoho, aby se náhodou neporušily staré pořádky a sociální vazby.
Aby byl Dařbuján levicový, musel by svůj um spojit s vymáhací silou státu - čili s Pandrholou.
|
|
|
Podvod není pravicový atribut.
|
|
|
Jakej podvod? Dařbuján prostě evidentně neodhadl rizika a jako takový měl plný právo na to, vyhlásit bankrot, ne?..:-))
Jinak máte pravdu, podvod je typicky všeobecný atribut.
|
|
|
Dařbuján byl podvodník, neboť za úplatu nabízel něco, co ne(u)měl.
|
|
|
ale jakpak to? Výsledky měl vynikající!
|
|
|
On měl asi takové výsledky, jako domorodý vyvolávač slunce. To také každé ráno vyjde, ať bubnuje nebo ne. Postavit si na něčem takovém živnost je podvod.
|
|
|
To se mýlíš. Tvé paradigma by platilo, kdyby měl domorodý vyvolávač Slunce od nadpřirozené mocnosti možnost vědět, zda toto vyjde, čili nic. Protože v té logice Slunce každý den znovu vyjít nemusí. Naši prapředci ostatně neslavili slunovraty náhodou, ne?
V logice domorodého přijímání šamanství se o podvod jednat nemůže. Stejně tak je to v pohádce. Tam kolikrát liška Ryška běží, předními tlapkami mosty staví, zadními boří, ocasem cestu zametá, a nikdo se nezaobírá ani logikou takové činnosti, ani statikou oněch mostů. I když by to mohla být hezká disertační práce.
|
|
|
Tak nějak to připomíná současnou lékařskou péči. Doktor se postaví k posteli, a pak se pacient buď uzdraví, nebo zdechne :o)
|
|
|
Podstatné jsou výsledky, nikoliv metody - to je podstata podnikání, ne? Navíc Smrťák už z principu nemohl mít živnostňák, takže Dařbůján byl v podstatě mluvčí rodinné firmy Death Inc. :-)
|
|
|
v čem spočíval ten podvod?
|
|
|
Krom toho, spíš než spojení s vymáhací silou státu, je typickým levicovým atributem kolektivismus. Tudíž Dařbuján byl levičák jak prase.
|
|
|
Blbost. Sociálně citlivé chování není kolektivismus.Dařbuján rozhodoval o alokaci vlasntích zdrojů zcela dobrovolně, svobodně a na základě vlastního uvážení. To je individualismus jak prase. Kolektivismus je vlastně co, podle vás??? :-)))) Kolektivistmustřeba je,když vyžadujete zdravotní péči za regulovanou cenu jen proto, že platíte komusi výpalné.
|
|
|
O sociálně citlivém chování jsem nemluvil. Dařbuján přerozděloval zdroje, proto je kolektivista. Jeho zdroje to nebyly, neboť je získal podvodem, ale i kdyby to byly jeho zdroje, přerozděloval je a choval se tak kolektivisticky. Sám si nic nenechal, vše věnoval komunitě. Jeho prioritou byla komunita a její prospěch, třeba i na úkor lidí, kteří nejsou členy komunity. Absolutní kolektivisté jsou třeba všechny ty obskurní komunity, jako třeba Hare Krišna.
|
|
|
Dařbuján rozděloval prostředky, které získal jako výnos živnosti, páchal tedy charitativní činnost. Údajně to Bill Gates dělá podobně.To, jestli si poskytovatel daru nechá něco pro sebe a kolik, je irelevantní.
Nevadí ti nakonec, že vše věnoval komunitě, nic si nenechal a navíc nezaplatil daně? To by bylo dokonale celistvé.
|
|
|
Omyl dařbuján by byl kolektivista,kdyby přerozděloval cizí zdroje,nebo na nich parazitoval. Pokud přerozděluje vlastní zdroje, je to jeho svaté pravicové právo.
Stálejsme se ještě nedozvěděli, v čem spočíval Dařbujánův podvod? Dařbuján pouze využíval nadpřirozených zdrojů Smrtě a sám předstíral léčebné procedury, které příčinně nesouvisely se skutečnou léčbou a pouze kryly aplikaci jiných, které naopak ve 100% pacienta uzdravily. V reálné medicíně by to byl podvod a to z toho důvodu, že žádná medicínská procedura není schopna zařídit 100% efekt - je tedy fér informovat pacienta opovaze proceedury, plusechamínusech a vyžádat si jeho souhlas. V případě aplikace nadpřirozených sil, když jsem schopen 100% garantovat výsledek bez nežádoucích efektů, požadavek na vysvětlení účinnosti není legitimní, jelikož je naprosto legitimním obchodním tajemstvím firmy. Vy kupujete účinek, nikoli proceduru, v reálné medicíněnaopakkupujete proceduru a účinek sejen sjistou pravděpodobností předpokládá. Naopak - můžu mazat těsto, zaříkávat a dělat, co jen má libovůle si zamane - pokud ovšem výsledek bude 100%, což v tomto případě byl.
|
|
|
To, zda rozděluje cizí nebo vlastní zdroje, je z hlediska kolektivismu irelevantní. Důležitý je celkový postoj - zda inklinuje spíše k individuálním svobodám a vlastní odpovědnosti, anebo se spíše cítí součástí celku a podřizuje své jednání blahu komunity. Bill Gates je IMO individualista, byť značnou část svých zdrojů rozděluje na charitu. Naproti tomu Tom Cruise je svou inklinací ke scientologické církvi zase spíše kolektivista.
Socialističtí kolektivisté, kteří s oblibou kradou a ukradené majetky přerozdělují, jsou jen podmnožinou kolektivismu obecně.
Dařbuján se dopouštěl podvodu na svých klientech, právě proto, že předstíral léčebné procedury.
Typicky je to stejné, jako prodej zázračných přístrojů, které čistí dům od zlé energie a nabíjejí se přitom z vesmírného záření (true story). Jakékoliv uvedení v omyl za účelem obohacení je podvod.
Pokud vám to nepřijde samo o sobě jako podvod, tak snad se shodneme alespoň na tom, že minimálně na Pandrholovi se podvodu dopustil, když z něj vymámil několik plateb za léčbu, kterou nemohl provést.
|
|
|
Zajímavý náhled. Pro mě to relevantní je, a to tak, že zásadně. Tohle dohromady nedáme.
Dařbuján procedury nepředstíral, ale prakticky prováděl pomocí technologie, kterou dostal darem. V omyl nikoho neuvedl, protože léčba byla úspěšná.
V případě Pandrholově se zpronevěřil daru a tento mu byl odňat přesně podle návodu k použití.
Posuzovat paralelně pohádku a true story vyžaduje zvláštní vlohy, kterými neoplývám a proto nemohu v rozhovoru pokračovat.
|
|
|
Pošli nějakou definici kolektivismu, kde se píše, že echtovní kolektivista rozděluje zásadně cizí zdroje.
Dařbuján nikoho neléčil. Jen to předstíral. Znal dopředu prognózu a předstíral léčebné úkony za účelem platby. u Pandrholy je to asi tak, jako když lékař ví, že má před sebou případ rakoviny v terminálním stádiu, kterému zbývá nanejvýš tři měsíce života i s tou nejlepší léčbou, ale vytáhne z něj a jeho rodiny hromadu peněz při předstírání léčby.
|
|
|
Lékař zná dopředu prognózu (jistě, znát ji nakonec, není to prognóza, že) a předstírá léčebné úkony za účelem platby.
On je to někdy jinak?
|
|
|
No a k tomu třetímu odstavci dodávám, že tě nikdo nenutí. Beztak jsem odpovídal Challengerovi. ;-)
|
|
|
Já vím, že mě nikdo nenutí. Téma se mi, alespoň zpočátku, jevilo zajímavým. Tak promiň, že jsem obtěžoval.
|
|
|
Placebo efekt je taky podvod?
|
|
|
Co v tom filmu byl placebo efekt? Placebo se podává především při testování nových léků, aby se rozpoznalo, zda je lék účinný, nebo ne. Nevím o případu, že by se placebo používalo k léčbě, popř. že by ta léčba byla účinná. Je to jen jistá forma sugesce, která lékaři řekne, nakolik vážně pacient trpí. Když po podání placeba řekne, že je to lepší, je mu zpravidla hovno, popř. jde o psychickou poruchu.
Dařbuján nepoužíval placebo, on věděl prognózu na sto procent. Pacient by se uzdravil tak jako tak, i bez jeho šaškování s těstem.
|
|
|
Snad se teď mjfox, toho času uživatel pěti různých placebo preparátů, nezhroutí.
|
|
|
Hmmmm, nebo jako trivialni ukony, ktere implementatori velkych ERP provadeji hodiny div ne s vonnym dymem a jinymi magickymi proprietami, aby vypadaly slozite a castka na fakture tak nervala.-)
|
|
|
Víš kolik konzultantů, obchodníků a projektových managerů musí nakrmit rodiny? :-)
|
|
|
1. S. Dařbuján MUDr. H.C. vybírá pojištění, téměr ve všech případech, které se v pohádce odehrají. Platba předchází výkonu, je vybírána bez ohledu na to, zda na výkon nakonec dojde a uskutečnění platby pojistného je podmínkou pozdějšího plnění.
2. O tom, zda a jak Dařbuján přerozděluje, nevedeme spor. V článku je řešeno pouze, kam to s tím přerozdělováním dovedl.
3. Dařbuján nemá sebemenšího důvodu se Pandrholovi mstít, protože jak hned v úvodu pohádky zazní, Pandrhola poskytl Dařbujánovi blíže nespecifikované úvěry, které Dařbuján nesplácel, což vedlo k zhoršení vztahů mezi oběma protagonisty, které eskalovaly do situace, kdy Pandrhola neposkytne Dařbujánovi mláto.
4. Ano, Dařbuján stupňuje absurdně své požadavky. Je to zhruba stejné, jako by pacientovi na operačním stole bylo sděleno, že pokud chce mít skutečně jistotu, že mu bude odoperován slepák a nikoli varlata, musí připlatit např. 10000 Kč za speciální analytický úkon. Přesně takto se Dařbuján choval, když kladl další a další ultimáta Pandrholové. Těžko říci, zda svého postavení pouze využíval nebo ho zneužíval, to nechť posoudí každý svou vlastní optikou. Souhlasím do té míry, že podobné chování není ojedinělé bez ohledu na společenské zřízení
5. Ať byl Dařbuján pravicově nebo levicově zaměřen, především to byl kokot, který se nedokázal zhostit příležitosti, která se mu nabízí a rozšiřovat svůj vliv natolik, že by např. i nenáviděného Pandrholu zcela zničil. Pokud mu jeho medicínská činnost (těžko to nazvat léčením, spíše se jednalo o cosi mezi věšťbou a pohovorem s psychiatrem) tolik vynášela, mohl pro své trpící havíře časem postavit nový pivovar nebo postavit hospodu, aby nebyli závislí na Pandrholově libovůli, a tvořit tam pracovní místa, kde by se jim dostávalo férové mzdy. Koupit praxi koktavého doktora. Uhradit svoje dluhy a být nezávislým. Poslat svoje děti na studia a naučit se nějaké solidní řemeslo, aby nemusel v dole mlátit do kamenů. Neudělal nic, pouze chlastal a bezmyšlenkovitě přerozděloval majetek, což mi napovídá, že by byl dobrým voličem ČSSD. V případě, že by Dařbuján operoval ve světě podle Klause, patrně by se záhy dozvěděl od nějakého politického poskoka, že s ním chce mluvit kníže Pavel a dohodnout pravidla spolupráce, tedy zhruba 15% z pojistného za to, že bude poskytovat svoje služby od Příbrami na jih. V opačném případě by s ním zcela náhodou komora ezoteriků a léčitelů zahájila řízení o odebrání licence pro zjevné nedostatky v údržbě křišťálových koulí. Ve světě podle Havla by měl nařízeno přednostně ošetřovat menšiny a zakázáno ošetřovat všechny kromě lidí dobré vůle a kdo je momentálně člověkem dobré vůle, by mu sdělovalo konsilium poradců. Ten zákaz by ale nebyl nikde písemně a kdyby se tomu bránil přes média, okamžitě by byl označen za lháře a zdiskreditován natolik, že by mohl nanejvýš zaříkávat dobytek.
|
|
|
Dobrej komentář :-)))))
ad 1) pojištění = výběr finančních prostředků od zdravého jedince v případě, že službu nepotřebuje - ppočítá se víceméně že ji bude potřebovat v budoucnu. Má 2 základní podoby: skutečné zdravotní pojištění = dobrovolná platba adekvátní míře rizika anebo zdravotní daň= vynucená platba pod hrozbou sankcí obvykle stanovená dle výše majetku/příjmu. Pokud dotčená osoba již jeví známky nemoci a požaduje zdravotní úkon (zatím blíže nespecifikovaný) pak se jedná o platbu za úkon - kdy se technicky platba vybere, jestli se vybere záloha ve výši estimated bill před výkonem, která je následně vyúčtována nebo se jedná o platbu po poskytnutí péče, není podstatné - ostatně u ekonomicky rizikových transakcí (kupříkladuu nepojištěných popřípaděpojištěných u špatné pojišťovny) nemocnice vždy vybírá jistinu předem - pokud by totiž vybírala platbu až ex post, riskovala by, že se nedomůže části svých prostředků a toto riziko by pak musela rozložit na ostatní klientelu - v reálnémsvětě i když soudy fungují perfektně, tak v případě, že nemocnice vymáhá od pacienta dluh, riskuje poměrně značnou morální újmu - média tuto žáležitost rozmáznou, že jste chamtivé svině, které ožebračují chudáka pacienta - proto také některé americké nemocnice peníze za poskytnutou péči vněkterých případech vůbec nevymáhají - typicky: černoška v St.Louis University Hospital měla pooperační PCA analgézii která je tam standardem a měl by ji dostat každý pacient, jenže když přišlo na placení, tak prohlásila, že část služeb poskytnout nepožadovala - mj. i PCA - kdyby ji ovšem nedostala, tak má velkou šanci úspěšně žalovat nemocnici pro unecessary postoperative suffering due to uncontrolled pain. Toto nemocnice nebude riskovat, tak radši černošce vezme vítr z plachet ale tím riskuje, že černoška nezaplatí - existují osoby, které hospitalizační účty vůbec nezaplatí ale nemocnice je nežaluje kvůli nežádoucímu mediálnímu obrazu, protožeby zase přišli o klientelu budoucí. Existuje ovšem databáze těchto osob, které nemocnice navzájem sdílejí - a od těch se pak vybírají zálohy předem - samozřejmě pokud máte zlatou kartu opravňující vás na red carpet treatment,nikdo po vás nechce ani kačku - ale takové pojištění stojí třeba 10-12 tisíc dolarů ročně pro jednoho.
Čili nemohu souhlasit s tím, že jde o pojistné.
ad 3) tak dalece si tu pohádku nepamatuji - pokud byl Dařbuján u Pandrholy zadlužen, pak by měl skutečně držet hubu - navzdory tomu však při rozhodování, zda se pomstíme nebo ne, nehraje přece roli objektivní stav věcí ale subjektivní náhledna skutečnost. Není důležitá realita ale její subjektivní prožívání - toje potom zdrojem naší pomstychtivosti. Na pomstu jinak pohlíží Dařbuján a jinak nezávislý pozorovatel - vztáhneme-li to na komunisty - spousta lidí nemá vůbec žádný důvod se jim mstít a naopak spousta lidí ten důvod má závažný - přitom subjektivní náhled a objektivní důvody se u většiny obyvatel nekryjí. Například,když už jsme u těch doktorů - nikdo nemá absolutně žádné právo se mstít lékařům za hromadné výpovědi - u konkrétních doktorů totiž občan pojištěn není a žádný lékař žádnému občanovi nic nedluží jen proto, že je lékař, stejně jako nic nedluží architekt, právník apod.. Naopak by na tapetě měly být "zdravotní pojišťovny", které nedokázaly vytvořit takové konkurenční prostředí, které by zabránilo podobným akcím. jenže to by se musela i při uplatnění regulací respektovat něco jako "fundamentální hodnota lékařské péče". Jak patrno i z nedávné slovenské zkušenosti,domluví-li se 100 doktorů, dokážou položit péči v celém regionu, což svědčí i o významné "marginální utilitě" a nenasycenosti trhu (do budoucna to bude ještě horší, podotýkám). Proč ovšem vohnouti plivali na dochtory a ne na instituce, u kterých si péči předplácejí, to mi zůstává záhadou (resp. tomu jistým způsobem rozumím, ale je to na dlouhé psaní,což se mi nechce).
ad 4) zde musím souhlasit - opravdu to bylo idiotské. Takhle se to nedělá v žádné civilizované společnosti a tady je vidět ta "kognitivní disonance vohnoutů" - ještě zajímavější by z dnešního pohledu bylo rozebrat třeba Čapkovu Bílou nemoc (ta vychází ostatně z idejí dle Havla) - když někdo šroubuje cenu péče nahoru, vohnoutům se to nelíbí, jakpak by se jim asi líbilo, kdyby jim někdo odepřel péči dokud nezajistí světový mír. :-))) prostě tržní cena zdravotních služeb je nějaká - řekněme, že kolem 12-16% HDP při nezdravém způsobu života (krom USA má zdravotnictví podobný podíl na HDP ivčistě tržních systémech v rozvojových zemích - kupříkladu Burundi nebo Sierra Leone), při extrémně zdravém způsobu života a motivaci k prevenci se dá stlačit i na 4% HDP a poloviční potřebě lidských zdrojů (Singapore anomaly).Jakékoli regulace ceny dolů se na systému nějak projeví - nuď hromadné výpovědi, nebo nyní čerstvě poměrně rozsáhlé výpadky zásobování léky včetně těch z vitální indikace atpod.
ad 5) ano, to je typické - dejte vohnoutovi minimální mzdu a na konci měsícemu chybějí 2 stovky, dejte mu milion na investici a za měsíc máte maňasa 2 mega a vohnouta bez peněz - to je opakovaná zkušenost, že chudoba je víceméně záležitostí návykovou a že pumpování prachů do solidárních systémů se situace může jedině výrazně zhoršit (včetně aspektů kriminality atpod.)! To ostatně pohádka ukázala velmi výmluvně, čili určitý výchovný potenciál bych jí neupíral :-))) Zbytek - dobré - no comment, tak moc do toho zas nevidím :-)))))
|
|
|
ještě na okraj: levicovost této pohádky spočívá v jistých archetypech - tedy zlý Pandrhola se všemi atributy zla (jak jedná s podřízenými apod.), dobrý chudý Dařbuján, který léčí lidi, Pánbůh a Ďábel nejsou spravedliví atd. To plně komunistům vyhovovalo.
|
|
Moje první hodnocení a doufám, že i poslední. Tohle je příliš i na zdejší web. Hledat v pohádce pro děti takovéto kraviny... tststs.
Pokud si dobře vzpomínám, tak Smrťák se s "doktorem" domluvil, že jakákoliv léčba, kteoru naordinuje, pomůže. Trošku bych to přirovnal ke slabé angíně... ano, člověk ji vyleží i bez antibiotik od doktora, ale s nimi to jde lépe, no ne? (nebo si doplňte jinou léčenou chorobu)
Každopádně najít to tam lze, to nepopírám. Ale cíleně to tam hledat může jenom ... eh, řekněme zaslepený hlupák :-).
IMO žádné dítě to tak nevidí a pro ty je to určené především... a ti dospělí, co to sledují pravidelně v tom IMO hladají hlavně zabití volného času a žádné hluboké myšlenky v tom nevidí :o)
Tročku mi to připomíná paniku kolem rasismu Mikeše... tam to bylo zléééé, ale tady todle je dobréééééé :P
|
|
|
"Hledat v pohádce pro děti kraviny" - Vy myslíte, že tam byly náhodou? Jako třeba Císařův pekař? Tam se ta agitka taky dostala náhodou? Co třeba Obušku z pytle ven? Zobrazení někoho, kdo něco měl (živnostník hospodský nebo "kulak" Pandrhola) jako tlustých ošklivých podvodníků, taky náhoda?
|
|
|
Aha - čili tam dáme na revanš pravicovou "agitku" v duchu, že živnostník hospodský nebo kulak Pandrhola jsou vlastně poctiví živnostníci, kteří dodržují svůj podnikatelský plán, či co? Co na tom, že v původní pohádce (resp. ještě v původním vyprávění) to bylo stejně, předěláme to, ne? A jaká literatura nebo film se Vám ještě nelíbí a neodpovídá Vašemu vidění světa, povídejte.
Budu mít záludný dotaz. Máte děti a v televizi dávají pohádku, např. Obušku z pytle ven. Děti se chtějí dívat. Co uděláte a proč?
1) Necháte děti dívat a vykašlete se na nějaký politický výklady a agitky
2) Zakážete dětem dívat se na pohádku, protože to je levicová agitka a jako taková by neměla ovlivňovat myšlení Vašich dětí
3) Povolíte dětem se dívat s tím, že po skončení pohádky povedete hodinový seminář o tom, co všechno bylo pohádce zdeformované a nereálné a jak by to mělo být správně (typický příklad - semináře po reprízách Majora Zemana).
|
|
|
A já někde píšu, že by se ten film měl předělat nebo pohádka přepsat? Ne - jen se mi nelíbí obsah filmu a už vůbec se mi nelíbí, že do toho flmu byla pod hávem pohádky propašována agitka. To je vše. Přepsat a nevysílat jsou dvě rozdílné věci. Máte snad pocit, že filmy typu Ewige Jude by se měly taky reprízovat, aby byl program televize jakseto... no... vyrovnaný? Ale pardon, vlastně to je něco jiného, Obušku z pytle ven je pohádka, to samozřejmě ospravedlňuje cokoliv.
K Vašemu dotazu, děti samozřejmě nechám dívat se bez politických komentářů, protože jsou to děti (jestli Vaše děti ve věku, kdy koukaly na pohádky, rozlišovaly pojmy pravice/levice, pak tedy klobouk dolů). To ovšem stále neznamená, že musím souhlasit s tím, že ten film běží v televizi, nebo ano? Jinými slovy, nebudu dětem říkat, aby se dívaly přesně na TUHLE pohádku a rozhodně nebudu kupovat DVD s tou pohádkou. Stačí takto?
|
|
|
Uf, tak ještě jednou, snad naposled. Každý příběh včetně pohádkového má nějakou pointu, nějaký děj, rozuzlení a vyvrcholení. A každé dílo lze vnímat nějakou optikou.
Buď to začnete vnímat optikou reálnou, což mi přijde u pohádek s prominutím naprosto debilní, protože pohádky nejsou zasazené do reálného světa. Nebo to začnete vnímat optikou pohádky, tj. vykašlete se na nějaký posuzování levice/pravice, přestanete tam hledat různé agitky a sledujete to jako pohádku, kde chudák vyhraje nad boháčem (nereálný), princ nad drakem (nereálný) a každýmu je jedno, že se hloupý Honza stane králem (nereálný).
Vy jste zmiňoval dvě pohádky, u obou to lze vnímat stejně. Buď to vnímám jako levicovou agitku, což pochopitelně lze, jenže s takovou paranoiou to můžete přiřknout naprostý většině českých pohádek (doporučuju si přehrát písničky z Což takhle svatba princi, to byste viděl). Nebo se na to vykašlu a přestanu řešit blbosti typu "on rozdal rohlíky lidem, což je defakto krádež soukromého vlastnictví" apod. a koukám se na to jako příběh, kde prostě dobro zvítězí nad zlem.
A k Vaším poznámce - ano, kupodivu se domnívám, že je něco jinýho pohádka a něco jinýho propagandistický dokument. A opravdu si myslíte, že SOUKROMÉ televize dávají o Vánocích pohádky proto, aby byly žánrově vyrovnaný, nebo proto, že mají vysokou sledovanost? (pouze technická, Ewige Jude jsem neviděl a musel jsem si najít, o co jde)
Rád bych znal Váš názor - Obušku z pytle ven je totiž typický příklad pohádky, který byl převzat bez jakýchkoliv větších změn z textové formy. Takže jaká je správná cesta, nevysílat pohádky?
K oněm dětem - děti pochopitelně něco takového nerozliší a ani bych nečekal, že tam onu "agitku" postřehnou. Já ovšem pořád nechápu s televizí, vůči čemu se vymezujete. Nelíbí se Vám, že v televizi běží pohádka? Tak ji vypnu, ne?
Vy v podstatě konstatujete, že dle vašeho názoru je to agitka, Vám se nelíbí, že v televizi běží a teď jsem nepochopil ten závěr. Co s tím dělat?
Nepřijde Vám, že tady řešíme kraviny, místo abysme se ládovali cukrovím?..:-))
|
|
|
Pohadky, bajky, myty a dalsi maji predavat urcite myslenky, nazory a vzorce chovani. Cetl jsem hrdinske pribehy o letcich, co se vraceli a za nimi horely obytne ctvrti Londyna. Byla to dobrodruzna literatura pro mladez. Sve doby.
|
|
|
A na to jste přišel jak? Pohádky a mýty rozhodně nevznikly proto, aby předávali další generaci vzorce chování a myšlenky, to tam hledáte trochu víc, než tam je.
Já taky četl například Bigglese, což byla v podstatě braková literatura, ale ve své době mě to bavilo. Ale těžko můžete čekat, že třeba osmiletý dítě bude číst hrdinské příběhy o letcích. Já nevím, jak vy, ale co mi zůstalo z pohádek hlavně, tak bylo to, že dobro tam zvítězí nad zlem, které je spravedlivě (v rámci možností) potrestáno.
Například k oněm hrdinským příběhům - doopravdy jste měl v dětství, když jete to četl, morální dilema o tom, jestli je správné bombardovat civilisty? Nebo jste to prostě četl jako příběh a nějaký morální dilemata Vám byly šumafuk?
Předpokládat, že dítě bude díky sledování pohádek infikováno levicovým smýšlením, potažmo že taková byla myšlenka tvůrců, mi přijde doopravdy trochu přehnané.
|
|
|
1) Jde o to, co je deklarovano jako dobro a co jako zlo
2) Pokud je nekdo trestany nepravem, tak me to sere (vice v mem clanku "kolektivni vina")
3) Boj si predstavuji tak, ze nekde dva zkrizi mece, ne, ze se shodi bomba na obytnou ctvrt (coz znam i z dedova vypraveni, kdyz jsem byl maly i t tech knih pozdeji), nebo kdyz zabije spiciho draka.
4) I v dobe, kdy jsem nevedel, co je to moralni a co je to dilema jsem se snazil vnimat a chapat a sral me treba neznalek na mesici (ktereho jsem precetl v peti letech, kdy jsem jeste opravdu nerozumel kapitalismu)
Predstava, ze dite nebude ovlivneno moralnimi vzorci, ktere vy nevidite, mi realna prijde. Dite proti tomu prirozenou imunitu nema a vstrebava vzorce chvani. Kdyz ho budete strasit bubakem, bude se ho bat. Kdyz mu budete poustet pohadku s zivnostnikem-svinakem, bude pro nej zivnostnik-svinak.
|
|
|
ad 1) Ano, to je sporné - v tom se s Vámi nehodlám přít. Většinou je ale v pohádkách tento schématismus zjednodušenej až na kost, tj. dobrá strana=souhrn kladných vlastností (sem tam se mezi ně ale počítá i třeba vychytralost), zlá strana = souhrn zlých vlastností. V pohádkách se pochopitelně odráží i doba vzniku a taky původ těchto příběhů, takže karty jsou vcelku jasně rozdány.
ad 2) Nechápu, co tím myslíte - právě ten schématismus u většiny pohádek zaručuje, že dotyčný je potrestán poprávu.
ad 3) Nějak nechápu, na co to byla reakce
ad 4) Ještě jednou opakuju - už z principu tady řeším český pohádky, který jsou do jistý míry specifický jak svým tématem, tak volbou hlavních hrdinů a zloduchů. Zahraniční pohádky, ať už ruské, nebo německé či jiné, jsou poněkud jiná kapitola. (konkrétně onen Neználek mi pil taky pěkně krev - na druhou stranu si to taky za svou hloupost pěkně vypil, jestli si pamatuju dobře)
Při vší úctě, nevím, jestli máte děti, ale musíte s nimi strávit hodně času, když jste pořád s nimi a hlídáte je. Nebo vy je pouštíte ven, dovolíte jim koukat se na televizi, dovolíte jim chodit do školy a číst třeba i nějaké knihy? Jak jenom můžete? Tohle je s prominutím směšný, chcete mi tvrdit, že třeba D-FENS nebo vy jste nekoukali na pohádky a že to na Vás zanechalo trvalý následky? Trochu ty děti podceňujete, řekl bych.
|
|
|
S detmi zas takmoc casu netravim, ted prave dite usnulo, mozna posledni vanoce, kdy ho jeste nezajimaly pohadky.
2) Popravu vetsinou znamena, ze udela nejakou nelogicnost (dobrak dela jednu za druhou) a je prohlasen za zloducha.
3) Boj mezi dobrem a zlem. Nekdy je to tak, ze nekdo je prohlasen za zlo, "dobrak" si chvili hazi klacky pod nohy, dela prusery a nakonec znici "zlo", aniz by to "zlo" neco zasadniho udelalo.
|
|
|
Například?
Když třeba vezmu moje osobní TOP 10 pohádek i se záporákama, tak všude je relativně jasný rozdělení dobro/zlo, nebo se jedná spíš o souboj s lidskou blbostí. I ten blbej Císařův pekař (i když by se tam nevešel) má poměrně jasně definovaný strany a nemusím za tím hned vidět to, že všechno patří všem atd.
Já stejně neodolám, doufejme, že se nedostanem na tenhle level:
ografologii.blogspot.com/2007/12/mrazik-psychoanalyticka-interpretace. html
:-))
|
|
|
Zadne dite to tam nevidi, dospely to nevnima... Major zeman je obycejna detektivka, Zid Suss mily historicky film a Zapotockeho vanocni projev je jen takove mile slovo k detem, vubec nic to neznamena...
Jo a To, ze v prvni verzi statni maturity na otazku, ktera strana nejlepe plni ukol, ktery politika ma, byla odpoved CSSD, to byla taky jen nahoda. A ty neovlivnene deti by v tom zadnou zaludnost nehledaly...
|
|
|
Jestli to nebylo tak, že ony strany tam byly podle abecedy..:-))
|
|
|
Ne, Buzkova rekla, ze to byla nahoda, ze to tak vyslo a nahoda bylo taky, ze tam chybela KSCM (pricemz otazka sama obsahovala axiom, ze velke prerozdelovani je nutnost).
|
|
rozlišovat pohádky na levicové či pravicové...no...pohádky rozlišuju na hezký a nehezký a socialistické pohádky měly vyšší úroveň než dnešní. za mistrovské dílo považuju např. hrátky s čertem, s čerty nejsou žerty...nevím o jediné konkurenceschopné dnešní pohádce, když se nějaká objeví tím líp. radši 100x obušku z pytle ven než dnešní americký shity s prominutím. čím socialistický pohádky nahradit?
|
|
|
DF mě tímto článkem zaskočil stejně jako FM svým TO na KSČM. Oba dva evidentně potřebují plné vytížení a protože na vánoce bývá volna poněkud více než obvykle, tak oba mají roupy:) Ovšem psát mohou kdykoli o čemkoli, to bezesporu, nemyslím to ve zlém. Jinak oběma a čtenářům přeju š'tastný nový rok, abysme se tu ve zdraví opět všichni sešli.
|
|
|
Ehm ehm...Obusku z pytle ven je priserna sracka i v ramci zanru pohadek. Je o tom, jak polodementni hlavni hrdina dela vse pro to, aby zhebnul hlady, ale vzdycky ho nekdo nakonec zachrani, aniz by si tento toho jakkoliv vazil, natoz aby se poucil a prestal se chovat jako kreten. Kdyby si z teto pohadky moje deti nekdy mely brat priklad, asi bych skocil z okna (bydlime v 10 patre).
Docela by mne zajimalo, jake PRESNE mas na mysli "dnesni americky shity". Samozrejme ze v americe maji jine tradice nez tu, a nehodlam americany obvinovat ja nevim, za Santu Klause. U nas zase mame certy a draky, vsude maji neco. O jakych americkych pohadkach tedy mluvis?
Samozrejme i tam se nataceji kraviny, na druhou stranu se tam nataceji skvele pohadky, at jiz hrane, nebo kreslene.
Pokud bude zajem debatovat na toto tema, mohu dodat priklady, ale moc se ted nedostanu na net, jsem do noveho roku na navsteve...
Btw tam k te otazce drive, jestli detem zakazat se divat na Obusku z pytle ven - priznam se, ze bych nezakazoval, ale snazil bych se od toho dite odradit, pripadne bych mu minimalne rekl, ze v te pohadce uvidi kraviny, ze kterych si rozhodne nema brat priklad...
|
|
|
Tak o tom se nepřu, dle mého názoru je Obušek hodně slabá pohádka už v původním textovém pojetí, takže výsledek nemůže být valný.
Hele, Lojzo, já teda nevím, ale já mám pocit, že jsem byl jako dítě asi nadprůměrně inteligentní, protože i v hodně nízkém věku mi docházelo, že fakticky Obušky nelítaj a ještě nemaj tak blbej výraz..:-)) Teď vážně, fakt si myslíš, že sledování pohádky může zanechat na dítěti nějaké následky?
|
|
|
americkýma shitama mám na mysli to, co jest 90% obsahovou náplní většiny (ano, tvrdím že většiny, výjimkou jest např kanál cs film apod) telev. kanálů. stačí přepínat ovladač tv od 1 do 99 a sledovat kde všude ty američtí správňáci jsou:) obušku z pytle ven je sra*ka pro vás dospělé přemýšlející lidi, pro děti je ta pohádka jako stvořená, pěkně zpracovaná, s hezkým dějem (pro vás dospělé primitivní a nespravedlivý děj). asi takhle, před chvílí jsem psal o tom že např. hrátky s čertem považuju za mistrovský dílo. shodou okolností jak jsem ji tady vychválil tak zrovna byla v tv, a já si po tolika letech uvědomil díky této diskuzi jak je ta pohádka děsně nespravedlivá. čert uzavřel s káčou svobodně smlouvu, smlouva byla platná a krví podepsaná, jenže se do toho vložil ten janek co ty holky vysvobodil z moci pekelné. co se do toho měl plíst? smlouva byla uzavřena a ten jouda ty holky zachraňuje aniž by ho o to snad žádali! jenže je to pohádka a co si vybavuju tak jako dítě jsem nad dějem tak neuvažoval ale ta pohádka byla tak nádherně koukatelná, precizní herecký výkony, hezká dekorace... tak, a teď se zeptej(te) svých dětí jestli jestli by toho joudu dali právníkům pro porušení smlouvy, nebo jestli měli čerti na toho joudu podat trestní oznámení:) nebo byli (děti) rády že ten jouda holky vysvobodil, co myslíte? protože to je pohádka, tak skončila pohádkově-vždycky jakože dobře no..
|
|
|
Znovu prosim o KONKRETNI duvody "americkeho shitu".
Americke pohadky principialne vychazi z jinych zakladu, stejne jako ruske ci nemecke pohadky.
Ted zrovna jsem pred chvili vratil z kina z Velke vanocni jizdy. Pohadka perfektni, co se tyce poselstvi detem mi prijde 100x prinosnejsi, nez deset obusku i s certama dohromady.
Americke pohadky velmi casto stavi na tom, ze existuje nejaka tradice (Santa Klaus), nekdo prijde, tuto tradici znici/neveri ji/neco podobneho, nasledne se najde nekdo moudry-casto znacneho stari, kdo se ostatni snazi presvedcit, ze stara moudrost a stare tradice jsou vic, nez povrchni pozlatko, projde mnoha utrapami(casto se jedna o zpocatku komickou postavu) a nakonec vlastnim usilim a prikladem ostatnim ukaze, ze stara moudra jsou spravna.
To same byl napriklad Polarni expres.
A pro mne osobne je poselstvi "ctete stari a moudrost, je to vic, jak vsechna technika a penize dohromady" mnohem dulezitejsi, nez "klidne se chovej jak debil, nakonec to stejne dobre dopadne"
Nakonec takova Vanocni kolega od Dickense (ac to nebyl american) je uzasne dilo, ktere prekonava myslim vsechny nase pohadky do jedne. Mimochodem je na tom dile hezke, ze ackoliv se jedna castecne o obzalobu "pravicactvi" a "vykoristovani delniku" , hlavni hrdina - bohac nedojde ke sve zmene nejak nasilim, a ta zmena neznamena, ze bohac rozda veskery majetek chudym, ale spise v tom, ze do sveho srdce pusti i slitovani a soucit, aniz by prestal byt "podnikatel" a nakonec krasne ukazuje, jak by to na svete melo vypadat (viz uzasne vysvetlovani toho delnika, kteremu doma rikaji, ze by mu taky jeho zamestnavatel mohl dat vice penez, a on, ackoliv velmi chudy, vysvetluje, ze maji byt radi, ze dostava alespon toto, ze za to je vdecny a vazi si sveho zamestnavatele). Osobne tuto pohadku -ackoliv to mozna neni pohadka klasicka - povazuji za jednu z nejmoudrejsich
|
|
Luxusní :o))) pohádky nesleduji už asi tak 25 let, ale mám pocit, že smrtka byla propuštěna Dařbujánem poté, co na něj nastoupila manželka, neb jí po dvoře běhaly bezhlavý slepice. možná se pletu, nicméně když už se tu začal roubovat na tento pěkný příběh i Havel, socialismus i libertariánství, tak bych narouboval alespoň vliv ženského prvku. Tedy, když chlapi dělaj kraviny moc dlouho, moudrá žena ví, kdy a jak jim to utnout. To není teorie, ale zkušenost. Takže vyvracet to je zbytečné. Bohužel se ten moudrý ženský prvek nějak vytrácí, můj dojem. Měla ho třeba moje babička, ta ovšem nečetla Ženu a život, Marii Ann Claire, v mládí nečetla Bravo girl, ale vstávala ve čtyři ráno, aby před odchodem do školy nasypala králikům a kravám apod.a důchod přesluhovala asi o deset let. Kondici si v důchodu neudržovala ve fitku, ale roznášením pošty přes den a pošukáváním po bytě navečer. Mám dojem, že používala jednu stejnou rtěnku a jednu tužku na obočí, obojí 1ks celé moje dětství, neb při používání jednou za rok...Ač švadlena, měla v prstech větší sílu než já :o) Dnes je ovšem ideál statečné ženy jiný - soudružka Lagardeová, soudružka baronka Ashton a podobné zcela neužitečné lepry, ovšem vysoce kultivované, s velikou mocí nasírat nebo plastickými kozami okouzlovat poměrně velké množství populace. V těchto proporcích se mi vzpomínky na mojí babičku jeví téměř jako pohádkové.
Vybavila se mi další kultovní pohádka, kde si Kemr pořád fluše do rukávu a podivným hlasem říká: "...pro pár špinavých zlaťáků...", tu bych možná skouknul znovu, protože si už nevzpomínám, čím to tak opovrhoval, ale už netuším ani název. + klíčová hláška z Princezny se zlatou hvězdou na čele, kdy prchají s princem před královským vojskem a ve scéně na varhanní skále se princezna znepokojeným hlasem táže: "Co budeme jíst?" a princ jí uklidní: "Budeme se živit prací!". Sledovali jsme to tehdy s kamarády ve špitále, kde jsem ležel po operaci slepáku a po záchvatu smíchu jsem musel požádat o injekci proti bolesti, neb mi málem popraskaly stehy. Ne, že by to byl špatný nápad, ale když to na princeznu takhle natvrdo vybalil, nevím, jestli by si dívku se zlatou hvězdou na čele v reálu udržel...Můj oblíbený pohádkový model byl princ - drak - princezna, tedy ideál třeba Princ Bajaja, kde šlo o pěknou dífku, náročnou překážku pro její získání a dobře ukovaný meč v ruce statečného chlapíka. Tak je to správně. Nebo ruské pohádky Krása nesmírná, kde se to hemží ježibabama, které je třeba skolit kyjem apod. Prostě když to trochu kopíruje realitu...
Tak to je k pohádkám asi všechno.
|
|
|
zpátečníku! Mám tahat od slunka do slunka jen proto, že tví prarodiče byli chudí a ty to pokládáš za ideál? Tyhlety mám nejraději, ženská by se dřela jak kůň a chlap by si mával nablejskaným mečíkem jen tak z nudy! Náročnou překážkou myslíš to, že Bajaja nemluvil?
|
|
|
:o))) no jistěéé, jediná baba tady a hned je tu plno...ne ne, chtěl jsem říci, že chudoba, či lépe řečeno prostý život cti netratí, i tvrdá práce nikomu neuškodí a oddávat se jalovému snění o poletujících jitrnicích je projevem hlouposti, ať se jedná o studovaného člověka nebo dělňase. vůbec nechápu, proč se cítíš být dotčena, neb z diskuse o držáku toaletního papíru jasně plyne, že povalování ti je cizí a práce se neštítíš. takže pokud jsem si cenil své babičky, podle stejného vzorce si cením i tebe, to je přece jasné. a ta překážka byl samozřejmě ten drak, nikoli němota. drak pak symbolizuje úskalí života při získání kvalitního partnera anebo jiného kvalitního cíle, to je také jasné. hodnotné osoby či předměty vyžadují při získávání sebezapření, odvahu, ba i ten život někdy riskovat...alespoň já jsem si toto Bajajovo poselství takto vyložil. takže kde je problém? :o)
|
|
|
Nerad vám ruším vaši výměnu násorů, ale skutečně by tvoje babička přidělávala držák na hajzlpapír tak, aby jí po pár tejdnech upad? :D
|
|
|
ha ha ha
1. neupad, ale vyviklal se!!
2. nebylo to po pár týdnech, protože pár jsou dva, bylo to po několika měsících!!
3. jeho babička neměla hajzlpapír, ale nařezané Rudé Právo!! To bylo skoro stejné jako ty současné časopisy, které tolik kritizuje, akorát nebylo barevný. :-)
|
|
|
Nesnaž se to relativisovat. Krom toho, každý národ má takový hajzlpapír, jaký si zaslouží :p
|
|
|
psal jsem, že babička byla prostého původu, leč moudrá a pracovitá, nikoli blbá. ani já nemám spojeny pojmy dobrá ženská a socialistický realismus v jeden. tudíž poznámku o RP velkoryse přejdu.
|
|
|
to nebylo nic proti tvé babičce, to byl jen popis doby, s dobou se mění i rekvizity. :-)
|
|
|
no, časy a rekvizity se mění, lidé zůstávají, dodal bych. babička by se určitě s chutí na spoustu věcí vyflákla, byť typ, jako byla ona, skutečně bolševik stavěl na pomníky. za což si ovšem koupíš tak leda kulový, že. ale byla tak vychovaná, na starém venkově to ani jinak nešlo, každý měl práce nad hlavu.
I tehdy byly elitní soudružky kazisvětky alá Kabrhelová či ta hydra od Klementa a nějak mi ty to elitní soudružky z Bruselu zase připomínají. nějak jsem nečekal, že to uvidím tak brzy po konci bolševika. o tom, že pokrok umožnil ženám i mužům částečně uvolnit břímě lopoty a možnost uživit se slušně i bez mozolů na chodidlech, jsem vůůůbec neměl v úmyslu hovořit, to je samozřejmě pozitivní civilizační posun.
|
|
|
vždyť já vím, dělala jsem si jen legraci. Takový veselý článek a tolik vážných příspěvků. :-(
úplnou shodou náhod jsem se ocitla v sídle zástupkyň Mařky Kabrhelové a to bys nevěřil, tam se normálně zastavil čas. Rekvizity se nezměnily, dokonce i dobové kostýmy nebo jak to nazvat. Jen elitní kazisvětky už místo opustily, protože už jim tam pšenka nekvete.
|
|
|
co si tak matně vzpomínám, oni to slibovali, že "vstanou noví kazisvěti" nebo tak nějak. možná by se to Gottwaldovi líbilo, kde dnes sedí ti noví. jak to maj f tý bruseli pěkný, klimatizovaný, čisťoučký... :o) v sídle Strany jsem se také jednou ocitl, cca před třemi lety. jeden by opravdu neřekl, že tohle je sídlo té Strany, co měla zářit jako sluníčko navěky...ještě je vypráskat z ulice Politických vězňů, to by bylo docela vhodné. no nic, máš recht, taky mě článek dost pobavil a do řešení aktuálních problémů se dá sklouznout kdykoliv jinde a jindy :o)
|
|
|
to víš, že ne. děda vyrobil dubovou polici, kde byl toaletní papír položen a s policí by nepohnul ani Shrek.
|
|
|
kdyby se na dubovou polici pověsila všechna malá shrečata, určitě by taky povolila.
|
|
|
věšel jsem se na ní já, jako malý hošík jsem vážil asi jako tři šrečata a vydržela to. děd coby konstruktér lokomotiv nic nešidil.
|
|
|
jo takhle, takže ty sis to tak hezky usnadnil. Získání předmětu či osoby vyžaduje sebezapření, odvahu, ba i život a abys nemusel nic z toho obětovat, tak sis řekl, že takový ženský jako tvoje babička už nejsou a máš vystaráno. ;-)
ale to je nakonec tvůj boj, vraťme se k té nevyváženosti v pohádkách. Co chudinky ženský, jak hnusně se k nim pohádky chovají. Buď jsou hodně negativní, čarodejnice, zlá královna, jedubaby, když je to nějaká hezká pohádková bytost, tak aspoň nějakýho chudáka zatáhne do bažiny, v lepším případě je hodná, jenže pak si pohádkového hrdinu musí vzít a ten ji za odměnu přiková k plotně. O tom, že by snad byla odměněna snadným a pohodlným životem, není v pohádce nikdy ani slovo. I ta pohodová Smrtka byla v pohádce změněna na Smrťáka, fuj!!
|
|
|
pak je ovšem třeba urgovat správné znění u autorů. nemohu za to, že se v pohádkách nemůžeš najít :o) ale spíš špatně hledáš, protože já znám třeba tu o moudré horákyni a to je jako náplast na ježibaby docela slušné dílko.
že denodenně nesvádím lítý boj o nejlepší děfče ve městě, to nikde nepíšu. takže to nemůžeš vědět, tudíž to vnímám jako zcela iracionální výtku, jejíž pravé kořeny budou na druhé straně obrazovky :o))
a že je dobrých žen málo, je pak věc úplně jiná. kvalitní svobodné ženy mému věku blízké prakticky nejsou. kvalitní dífka je zadána již od dětství a stále je v okruhu dostatek "kamarádů", připravených zaskočit, kdyby ten První odpadl. to jsem již vypozoroval. a čtyřikrát rozvedená je podezřelá. takže je to slabý, slabý...
|
|
|
to je ale píčovina.... Myslím ta recenze, bohužel. Připomíná to mlácení hubou kdejakého zeleného aktivisty.
|
|
|
Děkuji za hodnotný příspěvek plný neotřesitelných argumentů.
|
|
DFENS čtu už asi 8 let a nikdy jsem nenapsal jediný komentář. Ale teď musím. DFENSi bravo-jeden z nejlepších článků na DFENS ever :)) Vnímam toto pohádkové dílo podobně, ale nikdy bych to nedokázal tak popsat. Ač je tu spoustu lidí, kteří se ve vyjadřování a pojmenovávání věcí snaží DFENSe napodobit tak to nejde. DFENS je jenom jeden. Vše ostatní jsou fejky :) Vše dobré přeje Maceo
|
|
Po dlouhé době klasika od D-fense, sranda a pěkně se to čte.
|
|
|
chápu odpor k filmům typu "rudá záře nad kladnem", ale tohle je vážně na hlavu. takto bychom mohli rozpytvat a sepsout většinu pohádek.
|
|
velmi podobnym zpusobem jsem, uz jako dite skolou povinne, zkoumal krkonosske pohadky a dosel k velmi podobnym vysledkum. jen jsem k tomu nemel tak odborny slovnik. ale krakonos je zruba stejna zavistiva svine, ktera se tvari ze napravuje krivdy, ale ve skutecnosti je vytvari a demoralizuje uz tak line zamestnance.
|
|
|
To už tu bylo, ne?
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2007022601
Až na tom, že tam má ten článek úplně jiný vyznění. Akorát fakt nevím, jestli myslíte svůj příspěvek ironicky, nebo vážně.
|
|
Dařbuján a Pandrhola je filmová verze pohádky bratří Grimmů Kmotříček Smrt (alespoň myslím, že tak se to česky překládá). Jestli to byli "soudruzi", to fakt nevím.
|
|
|
Ono je to ještě komplikovanější.
V podstatě pohádku Kmotříček Smrt ("Der Gevatter Tod") přepsal do českých reálií Jan Drda, přičemž pohádka dostala úplně jinej nádech (ne, smrt hlavního hrdiny na konci pohádky v českých pohádkách doopravdy nehrozí).
Například u bratří Grimmů pracoval hlavní hrdina v plně tržním prostředí, ne?..:-))
|
|
aspoň d-fense takový sračky nepíše...asi se sváteční běsnění podepsalo na psychice. pro příště bych doporučoval bych jiný způsob duševní očisty...
|
|
Teda mistře, to je dokonaly text! Smekam. Zdravi Ladik Větva
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Dařbuján & Pandrhola health insurance story
|