Stal se účastníkem dopravní nehody. Byl policií vyzván podat vysvětlení.
Snažil se postupovat podle FSM. Asi ale nepostupoval optimálně. Je z toho
všeho voľaký zmätený. Neví, co bude dál. Svolil k vylíčení událostí ze
dvou důvodů. Za prvé proto, že třeba doufá ve smysluplnou radu. Za druhé
proto, aby poskytl pohled na to, jak podání vysvětlení probíhá, třeba to
někomu jinému pomůže při jeho přípravě na tento úkon.
1. Subjektivní popis ťukance z pohledu řidiče dodávky.
2. Provalilo se, že pirát v dodávce ujel od nehody.
3. Podání vysvětlení.
4. Otázky, samé otázky.
5. Obrazová příloha.
1. Subjektivní popis ťukance z pohledu řidiče dodávky.
Řidič dodávky s jedním spolucestujícím jede po Jižní spojce od Barrandovského
mostu směrem k Nádraží Krč. Nachází se zhruba v polovině vzdálenosti mezi
Barr. mostem a sjezdem k čerpadlu u nádr. Krč. Jede v prostředním pruhu
rychlostí 70 km/h na konci skupiny několika vozidel. V pravém pruhu jedou
pomalejší vozidla. V levém pruhu, jak si řidič dodávky pravidelně ověřuje
pohledem do zrcátka, je již od mostu prázdno.
Řidič dodávky chce jet rychleji, je tam povoleno 80 km/h, a rozhodne
se proto přejet do levého pruhu. Zkontroluje v zrcátku, že je levý pruh
stále prázný a uvede v činnost levý ukazatel změny směru. Dále pokračuje
asi 3 vteřiny v prostředním pruhu, střídavě kontroluje situace v levém
zrcátku a před sebou. Ta prodleva, jízda přímo se zapnutým ukazatelem,
pramení z respektu řidiče dodávky před mrtvým úhlem (nikoli údem, i když
to je také strašné) – po vojně před dvaceti lety jezdil řidič dodávky dva
roky s Liazkou a tak ví, že do mrtvého úhlu se klidně schová osobák i s
anténou, s koly na zahrádce i s přesladkou nálepkou Pinďásek a Škvírenka
on board.
Řidič dodávky znovu zkontroluje v levém zrcátku, že levý pruh je prázdný,
a v rychlosti 70 km/h počne přejíždět z prostředního do levého. Je v levém
asi tak oběma levými koly, když se za dodávkou v levém pruhu vynoří proklatě
rychlý osobák, podle masky asi BMW. Musel být buď schovaný celou dobu těsně
za dodávkou, že nebyl vidět v bočních zrcátkách, anebo to tam střelil přes
dva pruhy z pravého.
Řidič dodávky se přestane sunout doleva a pokračuje přímo s oběma levými
koly v levém pruhu a stále se zapnutým ukazatelem změny směru. BMW „vystrčí
čumák“ asi na úroveň zadního kola dodávky, potom přibrzdí, a tím se stáhne
čumákem odhadem 2 m za dodávku.
Řidič dodávky si pomyslí cosi o joudlovi, a opět se začne sunout do
levého pruhu. Je v levém pruhu asi tak polovina vozu, když se BMW odhodlá
k nové akci.
Zrychlí, a znovu „vystrčí čumák“ asi na úroveň zadního kola dodávky.
Vzápětí razantně brzdí a stahuje se v levém pruhu asi tak 10 m za dodávku.
Řidič dodávky, nestačiv se ani pořádně leknout, si pomyslí cosi o joudlovi
praštěném a o tom, že tentokrát to bylo fakt na milimetry. Dokončí přesun
do levého pruhu, vypne ukazatel změny směru, rychlostí 80 km/h předjede
skupinu pomalejších aut, načež se už bez dalších adrenalinových zážitků
zařadí do prostředního a posléze i do pravého pruhu.
Žádný náraz, zvuk tření plechů, anebo vychýlení vozu řidič dodávky nepozoroval.
BMW se řadí před dodávku, řidič dodávky očekává vyškolení prudkým brzděním,
to se ale nekoná. BMW sjíždí k pumpě u Krčského nádraží, řidič dodávky
shodou okolností také. BMW před pumpou zastavuje, řidič dodávky zpomalí
jízdu a dívá se po řidič BMW. Ten ale nijak negestikuluje, a tak řidič
dodávky pokračuje do Vestce pro materiál.
Chyba číslo 1: Řidič dodávky se měl vykašlat na poměřování muskulatury
s pablbem v BMW a měl se stáhnout zpět do prostředního pruhu. Stalo by
se co, Kefalín? Leda dvě věci. Zaprvé by řidiči dodávky holt ubyl ždibíček
jeho nebeského ega, že musel s dodávkou uhnout bavorákovi. Zadruhé by řidič
dodávky měl dneska klid a nemusel ztrácet čas a nervy s řešením následků.
Čímž by to bývalo mohlo celé skončit a nebylo by teď o čem psát. Jenže
Bych utekl, už jej nelze dohonit.
2. Provalilo se, že pirát v dodávce ujel od nehody.
Během nakládání materiálu ve Vestci volá řidiči dodávky Policie ČR,
nadpraporčík XY. Byl jste účastníkem nehody, přijeďte k pumpě v Krči. Řidič
dodávky nevychází z údivu. Pak ho napadne dodávku obejít, a hle. Na spodním
okraji levého boku vzadu je čerstvá stopa po vínovém laku.
Chyba číslo 2: Měl ten kousek laku setřít hadrem a následně trvat
na tom, že si žádné kolize není vědom, což je, věřte - nevěřte, dokonce
pravda.
Řidič dodávky po naložení materiálu ve Vestci jede na rande s PČR k
pumpě u Krčského nádraží. Tam už čeká nadpraporčík XY. Je tam také řidič
BMW, řidič dodávky nevidí důvod s ním komunikovat. Chlapík vypadá vcelku
i sympaticky, možná, že potkat se za jiných okolností, našli by s řidičem
dodávky společnou řeč.
Nadpraporčík XY si bere doklady a ptá se řidiče dodávky na předběžné
vylíčení jeho vlastní verze. Což řidič dodávky ústně poskytuje, aniž by
si policista cokoli zapisoval. Poté nadpraporčík XY sděluje řidiči dodávky,
že pokud BMW už v levém pruhu bylo, a dodávka do levého teprve přejížděla,
jedná se o nedání přednosti v jízdě. Z pohledu zákona je vina jednoznačně
na řidiči dodávky.
Nadpraporčík XY vyzývá řidiče dodávky k sepsání zápisu o nehodě. Řidič
dodávky, jakožto čtenář D-F, mírně poučený laik a občasný stopař z Podbělohorské,
to odmítá. Nadpraporčík XY tedy konstatuje, že řidič dodávky bude pozván
k podání vysvětlení.
Chyba číslo 3: řidič dodávky se ani předběžně na místě neměl nijak
vyjadřovat.
Asi za tři dni poté volá telefonicky nadpraporčík XY řidiči dodávky
a domlouvají termín, kdy má řidič dodávky „přijít do Kongresové“. Takový
způsob domluvení termínu považuje řidič dodávky za efektivní. Jít by tam
stejně musel, a vzhledem k neslužbám České pošty by jinak tak akorát musel
letět na pobočku pro nedoručené rekomando. Pokud by se tedy nechtěl zdarma
povozit služební Oktávkou PČR při předvedení k podání vysvětlení...
3. Podání vysvětlení.
V určený den a hodinu se řidič dodávky v recepci v Kongresové, takto
sídlu dopravní policie, pídí po nadpraporčíku XY. Recepční dlouze telefonuje
a následně sděluje, že nadpraporčík XY je nemocný. Ale po asi pěti minutách
přichází jiný představitel státní moci a vyzývá řidiče dodávky, aby jej
následoval do malého kumbálu bez oken kousek od recepce. V kumbálu je stůl
pro policistu, na stole monitor a klávesnice. Dále v pravém úhlu k prvnímu
stolu je tam druhý stůl a dvě židle. Řidič dodávky usedá k druhému stolu
tak, že přes svůj stůl vidí levý bok policisty. Řidič dodávky vytahuje
z brašny videokameru, zapíná ji a klade na svůj stůl. Kamera zabírá levý
bok policisty, výškově od rukou na klávesnici zhruba po ramena. Policista
to nijak nekomentuje. Dále klade řidič dodávky na stůl a zapíná přehrávač
MP3 nastavený na nahrávání vestavěným mikrofonem (co kdyby jedna technika
zklamala).
Podání vysvětlení probíhá, aniž by před ním, během něho či po něm chtěl
policista vidět doklady řidiče dodávky. Divné!
Doslovný přepis podání vysvětlení:
0:00
Příchod řidiče dodávky do kumbálu, usednutí na židli a zapnutí kamery.
Nprap píše cosi do PC.
0:54
Nprap: Vteřinku.
Řidič dodávky, dále zapáchatel: Prosím?
Nprap: Vteřinku. Odchází, vrací se za necelé 2 minuty.
2:59
Nprap: Takže asi víte, že já jsem u toho Vašeho případu nebyl...(pauza).
Žejo?
Zapáchatel: S kým jednám, prosím?
Nprap: Nadpraporčík (představuje se hodností, jménem a příjmením).
Takže já Vás, já s Vámi provedu záznam o podání vysvětlení, protože pan
(jméno jiného policisty), který byl na místě nehody, je dlouhodobě nemocen.
Ju? Já nevím, jestli Vám dal na místě potvrzení o účasti na dopravní nehodě.
Dal, nebo nedal?
Zapáchatel: Nezlobte se, nevzpomínám si, projde mi denně rukama těch
dokumentů milion.
Nprap: Nevadí, nevadí, kdyžtak Vám to vytisknu. Ju?
Zapáchatel: To budete hodnej.
Nprap: Takže - podání vysvětlení. Tak povídejte.
Zapáchatel: A co chcete vysvětlit?
Nprap: Popsat dopravní nehodu, jak k ní došlo, co tomu předcházelo...
Zapáchatel: Buďte prosím tak laskav, ještě jí specifikujte, tu dopravní
nehodu, kdy, kde, v kolik hodin.
Nprap: To víte Vy. Jak se to stalo. Já tady čtu: Praha 4 - Braník,
v ulici Jižní spojka. Přibližně v okolí sloupu 402891.
Zapáchatel: Máte tam den a datum?
Nprap: X. 3. 15:45.
Zapáchatel: Jo.
Nprap: Vzpomínáte si na to?
Zapáchatel: To už probíhá úkon? Podání vysvětlení?
Nprap: No né, já se teďka jenom ptám, abych se zorientoval.
Zapáchatel: Probíhá už podání vysvětlení, nebo ne?
Nprap: Pane, budu psát to, co mi řeknete.
Zapáchatel: Probíhá už podání vysvětlení, nebo ne?
Nprap: Teďka probíhá...
Zapáchatel: Od teď probíhá podání vysvětlení. Tak. Čili pokud podání
vysvětlení probíhá od teď, tak buďte prosím ještě jednou tak laskav a řekněte,
čeho se má vysvětlení týkat.
Nprap: Takže pane. Vysvětlení se má týkat dopravní nehody (znovu specifikuje
místo, datum a čas).
Zapáchatel: Děkuji. Vysvětlení podávat nebudu.
Nprap: Dobře. Co tam mám napsat? Vysvětlení podávat nebudete?
Zapáchatel: Vysvětlení podávat nebudu.
Nprap: Vysvětlení... podávat... nebudu... Tečka. Pak je tady dole věta
Protokol jsem četl, to Vám pak dám přečíst, jo, obsah souhlasí s tím, co
jsem vypověděl. Nežádám opravu ani doplnění, pokud nežádáte, skončeno dne
(cituje datum a čas). Oznamovatel prohlašuje, že vyrozumění o provedených
opatřeních žádá - nežádá.
Zapáchatel: Žádám.
Nprap: Tak.
Odchází z místnosti asi na půl minuty.
Vrací se, nastavuje na počítači volby tisku.
Tak.
Odchází z místnosti.
Vrací se asi za 2 minuty s protokoly.
Nprap: Záznam o podání vysvětlení. Vepředu, vzadu. Přečtěte si to...
bych prosil podepsat v místě podpisové doložky. Jeden výtisk si nechte,
jeden výtisk mi podepište.
Zapáchatel: (Čte si záznam). Tak, pane nadpraporčíku, tadyhle po mě
chcete, abych podepsal, že před podáním vysvětlení byla osoba poučena.
To jste neučinil. Je to tak v pořádku?
Nprap: (Ukazuje prstem na dokumenty). Můžete si to přečíst.
Zapáchatel: Vy jste mě nepoučil před podáním vysvětlení. Je to tak
v pořádku?
Nprap: Pane! - - - anomátepravdunepoučil.
Řidič dodávky dopisuje do protokolu větu „Před podáním vysvětlení jsem
nebyl poučen podle par. 61 z. 273/2008 Sb.!“ Při psaní je řidič dodávky
strašně nervózní, přestože se na jednání předem připravoval studiem FSM.
Klepou se mu ruce nervozitou viditelně tak, že může psát jen s velkými
obtížemi. Policista se asi v duchu baví, ale drží kamennou tvář a neříká
nic. Zápis řidiče dodávky vypadá, jako by jej psal slepý mongolský disgrafik
po opici levou nohou. A to na řidiče dodávky nikdo nekřičel, nevyhrožoval
mu, nefackoval jej. Jak asi muselo být těm vyšetřovaným v 50. letech?
Řidič dodávky ještě přebírá Potvrzení o účasti na dopravní nehodě. V
něm policie uvádí následující. Dodávka: poškození vozidla: odřený lak na
zadním levém boku. Odhadnutá škoda na vozidle 1 000 Kč. BMW: poškození
vozidla: pravý přední blatník, pravý přední nárazník. Odhadnutá škoda na
vozidle: 20 000 Kč.
Následuje už pouze Nashledanou – Nashledanou a odchod řidiče dodávky
pryč.
Chyba číslo 4: Řidič dodávky vůbec nenahlédl do spisu, jestli
teda už nějaký existuje. Neviděl fotografie, co udělal na místě u pumpy
policista, neví, co policista na místě u pumpy zapsal.
Chyba číslo 5: Řidič dodávky si vůbec nenechal protokol o podání
vysvětlení od policisty podepsat! Takže se to klidně může jaksi ... vytratit?
Byl tam řidič dodávky, nebo se mu to jenom zdálo?
4. Otázky, samé otázky.
První a kardinální otázka: Jak je vůbec možné, že policie při podání
vysvětlení postupuje tak neprofesionálně? Přeci když vidím, že zapáchatel
vytahuje a zapíná kameru, dám si pozor, abych postupoval korektně? Není
to celé od systému nějaká finta na druhou? (To, že jsem paranoidní, neznamená,
že po mě nejdou.)
2. otázka: Řidič dodávky nebyl před podáním vysvětlení poučen. Co z
toho plyne? Defekuje na to Bílý Tesák? Bude nové podání vysvětlení? Půjde
to do správního řízení bez vyjádření řidiče dodávky?
3. otázka: Řidič dodávky si možná vůbec nepomohl, když odepřel podat
vysvětlení, ne? Vždyť takhle bude v úvahu padat pouze vyjádření protistrany.
Neměl by ještě nahlédnout do spisu, příp. žádat doplnění?
4. otázka: Co vůbec bude následovat? Jaké úřady se ještě zapojí do hry,
jaká budou další jednání, jaké lhůty, atd.?
5. otázka: Jak se vyhnout tomu, aby byl řidič dodávky označen za viníka
nehody? Řidič dodávky si nedělá iluze, že systému jde o nalezení spravedlnosti.
Řidič dodávky si myslí, že systému jde o to, zkasírovat toho, kdo se nechá.
A protože řidič BMW to iniciativně napráskal policii, systém asi někoho
zkasírovat musí... Řidič dodávky nechce mít v kartě řidiče napsáno, že
způsobil nehodu, ani nechce přijít o body, atd.
6. otázka, tak nějak svazácká: Neměl byl náhodou řidič dodávky čestně
vzít všechno na sebe, přiznat se, že úmyslně nabořil bavora a vystrčil
jej přes svodidla do protisměru, zaplatit pokutu, odevzdat papíry do čistírny,
dodávku ekologicky sešrotovat, vozit nadále palety s materiálem tramvají
a neotravovat na D-F? „... spadli bysme dolů, byl by konec všemu.“
5. Obrazová příloha.
|
|
|
První strana podání vysvětlení.
|
Fotografie zadní části levého boku dodávky.
|
Druhá strana podání vysvětlení.
|
Děkuji za Váš čas, který jste věnovali přečtení příspěvku. Při psaní
příspěvku nebyla porušena žádná práva sociálně znevýhodněných skupin občanů.
29.03.2015 Smrkový Trabant