V podstatě denně se dozvídáme z médií, že vozy Škoda jsou nejlepší
automobily, jaké kdy svět spatřil. Při čtení oslavných ód českých autožurnalistů
na čím dál pochybnější produkci z Boleslav Werke začínám pochybovat, zda
má vůbec význam vyrábět ještě jiné vozy než ty se značkou Škoda. Propaganda
však nedávno přišla s další zajímavou zprávou, totiž že nejen vozy Škoda,
ale také serisy Škoda jsou nebývale kvalitní. A to je skutečně pozoruhodné.
Zprávu
zpracovala a zveřejnila organizace Dekra Automobil, což je potomek ÚSMD.
Není nijak dlouhá. Média o ní rozsáhle informovala, což také samozřejmě
patří k věci.
Zpráva tohoto typu, tedy určená pro nejširší publikum buřtožroutů a
roomster-worshipperů, asi nebude nikdy obsahovat náležitosti nějakého oficiálního
dokumentu. Oželíme proto, že tam není uvedeno, jaký byl vlastně účel zkoumání,
kdo zprávu zpracoval, kdo navrhl metodiku hodnocení a proč, že chybí struktura
obvyklá pro technické zprávy (popis zadání, popis řešení, výsledková část,
závěr). Ve zprávě oželíme i tabulku s daty, která byla během testu získána,
například jednotlivé ceny za opravu v jednotlivých servisech. Ale co oželet
nehodlám je absence odkazu na nějaký dokument, kde by tato data byla obsažena.
Bez toho je to, ehm, něco jako hajzlpapír. Kdyby mi tohle někdo přinesl
v práci, tak ho s tím vyhodím, ale myslím, že v normální firmě by si tohle
nedovolil ani retardovaný absolvent VŠB.
Pro informaci, podstatou šetření byl experiment, kdy se Dekra obrátila
na nezjištěný počet značkových i nezávislých servisů, aby provedli servisní
prohlídku vozidla Škoda, na kterém bylo předtím nasimulováno pět závad.
Kolik těch servisů bylo, zpráva neuvádí, Lidovky
uvádějí, že jich bylo šest a šest. Činit na základě pokusu v šesti servisech
dalekosáhlé závěry o "servisní síti" mi připadá zcela scestné. Především
ale postrádám informaci, jak byly vlastně servisy vybrány a jak znělo zadání,
co mají provést. Zda se jednalo o zadání typu "udělejte mi prohlídku, abych
měl razítko v servisce" nebo zda zákazník požadoval odstranit nějakou závadu
nebo si stěžoval na nějaký její symptom.
Vrcholem manipulace jsou ovšem nasimulované "závady", tedy:
- vadný snímač polohy vačkového hřídele
- vyvléknutý kabel ABS
- nízký tlak v rezervním kole
- vadnou pojistku v dálkových světlech
- proud trysky zadního ostřikovače směřující mimo sklo
Že tomu zcela nerozumíte? Za to nemohu, je to citace z dokumentu Dekra.
Srozumitelné vyjadřování za pomoci obvyklé terminologie není zjevně silnou
stránkou expertů z Dekry.
Třetí a poslední položka nejsou pro mne závadami. To je něco jako provozní
stav. Pokud Škoda po servisech požaduje provádět v rámci servisních prohlídek
takové úkony, je to než tahání peněz z kapes těch 90% zákazníků, kteří
jsou ochotni překonat vlastní lenost a neschopnost a provést základní kontrolní
úkony na svém autě sami. Já sice chápu, že někteří řidiči mají tendenci
stavět se do role "já nic spravovat nebudu, od toho mám servis", ale to
je jejich vlastní blbost a přijdou na to, až někde budou v noci šaškovat
na dálnici s prázdnou rezervou.
Vadná pojistka "v dálkových světlech" (správně: pojistka napájení dálkových
světel) je na tom velmi podobně. Jako kontrolní položka při pravidelném
servisu totální nesmysl. Pokud se pojistka spálí, dálková světla přestanou
svítit, řidič musí vyhledat servis tak jako tak, protože se s tím nedá
bezpečně jezdit. Může se spálit hned následující minutu po odjezdu se servisu
nebo dokonce při tom testu. Takový kontrolní úkon nic zákazníkovi nepřináší,
nezíská jistotu, delší životnost ani lepší vlastnosti svého auta, jen se
za jeho peníze zkontroluje něco, co on sám dobře vidí. Zřejmě zde Škoda
čerpala inspiraci ve filmu Vrchní, prchni!, kde soused hlavního hrdiny
v podání Zdeňka Svěráka kontroloval na své Škodě 120 věci, které byly vidět
na první pohled. Výrobky Škody Auto prošly fascinujícím vývojem, ale její
zákazníci jsou pořád stejný vohnouti.
Další dvě závady jsou skutečně závadami.
"Vyvléknutý kabel ABS" je závada, pod kterou si nedovedu představit
nic určitého. Buď byl kabel mechanicky vyvléknutý z nějakého úchytu, například
v okolí tlumiče, nebo byl rozpojený konektor mezi senzorem otáčení kola
a kabelovým svazkem v karosérii. V prvním případě je to pseudozávada, která
může po nějakém čase vést k prodření kabelu například o rotující pneumatiku
a tím k výměně senzoru za nějakých 2000 Kč. Pokud byl kabel elektricky
rozpojený, pak řídící jednotka ABS postrádala signál jednoho ze čtyř senzorů,
zapsala chybu a došlo k indikaci na palubní desce. Odstranění závady předpokládá
vyčtení chyb z řídící jednotky ABS a identifikaci vadného senzoru, následně
kontrolu senzoru a kabelu k němu. Celkem triviální záležitost, postačí
jakákoli diagnostika, která se s ECU "domluví" a voltmetr.
Vadný snímač polohy vačkového hřídele: Jak to celé funguje? Snímač otáček
vačkové hřídele je funkčně podobný snímači otáček klikové hřídele a u motorů,
které nemají rozdělovač, ho řízení motoru používá k určení, který píst
je v horní úvrati. To je dobré vědět za účelem načasování zážehu. Kromě
toho se používá k diagnostice přeskočení rozvodového řemene nebo řetězu
a při spuštění motoru, kdy pomocí něj řízení motoru zjistí, jak je vlastně
celý mechanismus klika-ojnice-písty na začátku natočen. U motorů s VVT
se používá k diagnostice činnosti variátoru, ale to se Škody netýká. Motor
může existovat bez tohoto snímače, využije se pak z toho, že otáčky vačkové
a klikové hřídele jsou "povinně" v poměru 1:2. U dieselu má tento snímač
pouze iniciační roli, při startu řekne ECU, který píst je jako první v
horní úvrati, a pak se senzor odpojí.
Auto s vadným senzorem otáček vačkové hřídele nejde nastartovat nebo
pokud je signál senzoru neplauzibilní, startování trvá déle a chod motoru
není pravidelný. Tento problém najde mechanik, který má diagnostiku. Potřebuje
zařízení, které se umí spojit s řídící jednotkou motoru a vyčíst z ní chyby.
Tam se objeví záznam obsahující některou z chyb v rozmezí P0340-0344, a
to nejspíš první nebo poslední z nich. Také se rozsvítí kontrolka řízení
motoru na palubní desce. Postačí jakákoli diagnostika, klidně notebook
s kabelem a softwarem zadarmo. Rozhodujícím faktorem k úspěšnému odstranění
závady je ovšem ten, kdo diagnostiku obsluhuje, protože musí rozeznat,
zda je vadný senzor, jeho napájení nebo je vadný ten proces, který senzor
snímá, tedy zkontrolovat rozvodový mechanismus. Ale není to neobvyklá závada,
dokonce není ani specifická pro Škodu, a procedura k její diagnostice je
zcela standardní, společná pro všechna evropská auta, už mnoho let shodná
a zvládne to každý i průměrně schopný mechanik.
Dekra to komentovala takto: „Autorizované servisy mají výhodu v tom,
že disponují moderním diagnostickým vybavením, mají know-how přímo od výrobce
a pracují dle norem automobilky ŠKODA“. To je sice fajn a rád bych tomu
věřil, ale nijak to nesouvisí s tímto jejich testem, protože pro odstranění
obou závad senzorů postačuje jakékoli i zcela základní diagnostické vybavení
se základními funkcemi a není třeba žádné rozsáhlé know-how.
Dále komentuje Dekra ceny, kdy prohlídka v neautorizovaných servisech
stála průměrně 4.805 Kč, u servisů Škoda 5.918 Kč. Cenový rozdíl (ve výši
1.113 Kč, tedy 19% v neprospěch značkových servisů) je podle Dekry přesto
přijatelný, protože rozdíl v kvalitě je významný. Značkové servisy údajně
odhalily 97% závad (tedy 29 z 30, pokud servisů bylo 6), zatímco neznačkové
jen 43%. V tomto ohledu by mně zajímalo:
a) zda se do toho počítají i pseudozávady popsané výše (rezerva, ostřikovač,
světla)
b) co se během té "prohlídky" ještě dělo, aby to ospravedlnilo náklady
ve výši téměř 6.000 Kč. Snímač otáček stojí asi 1.500 Kč a jeho výměna
zabere 20 minut i s diagnostikou. Já sice vím, že zákazníci Škody prodávající
pod heslem "simply clever" na nějakou korunu nehledí, ale pro většinu zákazníků
je šest tisíc fakt hodně peněz. Za to musím na autě pracovat celý den a
vyměnit kopu věcí.
Dekra se také pustila do analýzy cen náhradních dílů a dopracovala se
k tomuto závěru: "Test také odhalil, že padá mýtus přemrštěných účtů z
autorizovaných servisů kvůli údajně drahým náhradním dílům. Nejenom, že
ceny ŠKODA Originálních dílů jsou srovnatelné s cenami ostatních dílů na
trhu, často jsou díky speciálním cenovým programům dokonce i nižší." Nemám
tuto zkušenost, hlavně pokud jde o oleje, filtry a ostatní spotřební materiál,
který je zhruba 1,5x dražší než kdekoli jinde. A v neposlední řadě, Dekra
pochválila Škodě systém pevných sazeb za úkony, což je z pohledu zákazníka
skutečně dvojsečná zbraň.
Něco se tam také píše o nevhodném způsobu účtování výkonů, ale chybějí
jakákoli fakta, v čem měl tento nesoulad spočívat.
Celá zpráva je z mého pohledu povrchní, pochybná, účelová a stranící
Škodě Auto, tentokrát její servisní síti. Některými ohledy se vůbec nezabývá,
například neflexibilitou českých značkových servisů, kdy zahraniční servis
provede běžnou roční inspekci za hodinu na počkání, kdežto tady je minimální
časové kvantum jeden den ("přijďte si v pět"), vykonávání úkonů, které
zákazník nepožadoval (mytí vozidla, úklid, výměna podložek pod SPZ za jiné
s logem servisu), zpoplatňování triviálních úkonů (sejmutí krytu kola,
sejmutí víka motoru apod.) a různé kocourkovské speciality, jako neoficiální
trojí ceník (pro fyzické osoby, pro právnické osoby a "na pojišťovnu").
Já bych se ke kvalitě značkových servisů vyjadřoval nerad. Sám s nimi nemám
žádnou negativní zkušenost, protože jsem jim vždy při sepisování zakázky
vždy jasně sdělil, co budou dělat, jak to budou dělat, že si to zkontroluji
a že existují věci, na které nebudou vůbec hrabat. Na druhé straně znám
ze svého okolí mnoho případů, kdy značkový servis selhal na celé čáře,
a to zejména pokud se jednalo o komplikovanější mechanické závady.
Na závěr bych rád vyjádřil přesvědčení, že existují dobré servisy a
špatné servisy, a toto dělení se odehrává ještě nad dělením na autorizované
a ty další. Tam, kde vedoucí nebo majitel servisu rezignoval na svou práci,
zaměstnává vohnouty za devítku měsíčně s tím, že zbytek si dokradou na
oleji, rozvodových sadách a vedlejšákách na firemním vybavení, nemůže zákazník
očekávat nic pozitivního, ani kdyby servis měl tisíc certifikátů.
17.11.2012 D-FENS