D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Test: Seat Cordoba II 1.4-16V
    Vydáno 20. 06. 2004 (40958 přečtení)

    Máme tady megatest. Ano, zase jeden D-FENS test. Ne ty plky ze Světa motorů o tom, kde je v nové Octavii jaká polička šuplíček, napsaný hezky politicky korektně a opatrně, aby se koncern na lidové vozy nezlobil.

    Tady se dočtete, jak to jezdí. Pro lepší přehlednost jsem to obohatil o citace marketingových plků z propagačního materiálu, které jsou psány modře. Co je tedy modrého, není z mé hlavy!

    Nová Cordoba je výsledkem nezpochybnitelného odhodlání dosáhnout přirozené jednoty mezi stylem a elegancí rodinného automobilu a adrenalinovým, heroickým charakterem sportovního sedanu.

    Cordoba je minisedan vytvořený navěšením batohu na hatchback Ibiza. Ibiza je zase pokus o postavení nafouknutého VW Polo. Dá se tedy říci, že Cordoba je hodně nafouknuté Polo s batohem. Ostatně podobnou cestou přišlo na svět více aut, například designově diskutabilní Renault Thalia, který vznikl poměrně násilnou aplikací batohu na Clio nebo Škoda Fabia Classic, která také dostala podivný ruksak, velmi podobný zadní části Wartburga. Cordoba používá podvozkovou platformu standardizovanou pro Polo, Ibizu nebo Fabii, a to sice její poslední generaci, vyznačující se nezávislým zavěšením zadních kol a velmi tuhým litým pomocným rámem.

    Motory

    Nic není tak podmanivé jako výkon. Výkon představuje autoritu a oddanost našim nárokům.

    1.2. 47kW: geniální ve městě.

    Dvanáctistovka je tříválec známý z Pola. V případě Ibizy/Cordoby je nabízen jen ve výkonnější variantě se čtyřventilovou technikou. Jak leták správně napovídá, hodí se do města, kde díky krátkým převodovým stupňům dává vozíku nadprůměrnou akceleraci. Při mé zkušební jízdě s Ibizou vybavenou tímto motorem jsem zaznamenal, že někde kolem 100km/h motor jakoby ztratil energii a pružnost. Předjíždění při rychlostí vyšší než 90km/h mi připadalo problematické. Tím se pro mě „wartburg moderního věku“ stal nepoužitelným, protože 100 km/h je pro mě obyčejně rychlost cestovní. Navíc mi zvuk pidimotoru nebyl příjemný. Připomínal bzučení čmeláka, od 3.000 rpm pak pořádně nasraného čmeláka. Jezdit by se s tím asi dalo, tříválec apriori nezatracuji, ale je tu jiné řešení.

    1.4 16V 55kW: dobré zrychlení a nízká spotřeba

    Správná otázka na tomto místě je, co je to dobré zrychlení. Cordoba s tímto motorem se vyhrabe z 0 na 100km/h za 13,6s, což rozhodně není žádný vodvaz. Jinými slovy, auto je poměrně líné a určitým život mu vdechne až vytočení někam ke 3.000 otáčkám. Pak se v Cordobě probudí cosi jako náznak sportovního talentu, který ovšem následně u 4.500 rpm vyhasne. Jezdit se s tím dá, ale musíte to pořádně nadráždit. Na druhou stranu je motor dobře zpřevodovaný – krátkodechost známá z předchozích 1.4 Mpi 8V nebo z fabie 1.4Mpi se zde neprojevuje. Při stovce na pětku točí motor kolem 2.800 rpm, při sto deseti 3.000 rpm a tudíž se dá bez potíží předjíždět. Při sto šedesáti je auto schopné akcelerovat a co navíc, slyšíte i rádio! Na druhé straně, pětku je třeba řadit někde kolem 90km/h, když přeřadíte dříve, budete konfrontováni s „dírou v otáčkách“ nacházející se někde kolem 2.200rpm. Stejný jev pocítíte při jízdě do kopce. Správná práce s řadící pákou je alfou a omegou jízdy s touto čtnáctistovkou. Pokud to správně nedráždíte, sedíte v líné mrše a nebudete uspokojeni, pokud pochopíte, jak se s tím má zacházet, budete průměrně rychlí.

    Uspokojeni budete zvukovým projevem. Motor je velmi tichý a o nějakém zvukovém projevu lze hovořit od 3.500 rpm. Je to příjemný bručivý uchu lahodný zvuk a když nic jiného, aspoň že to vrčí.

    1.4 16V 74kW: lehký, tichý, obdařený sportovní kondicí

    Povídali, že mu hráli. Nevím, na co vám bude fíčura „lehký“, pokud ovšem z auta nevyndáváte pře panelákem motor, aby vám s ním ukrajinský zmrdi neodjeli. Koupí Cordoby stokoňovky jsem se vážně zaobíral, byl jsem ochoten přenést se přes kupní cenu o nějakých 80 kKč vyšší, jen abych získal trochu té dynamiky navíc. Po zkušební jízdě jsem usoudil, že jsou to vyhozený prachy. Motor má skoro stejné charakteristiky jako slabší čtrnáctistovka, jen při vyšších a vysokých otáčkách si jakoby dá říct. Tento efekt je znatelný až někde kolem 4.000 rpm, což je sice hezký, ale prakticky nepoužitelný. Osobně bych preferoval, kdyby auto šlo více odspoda. Díra v otáčkách kolem 2.000rpm tam byla dál a ani jiné výhody stokoňovky se mi nějak nedařilo vypozorovat. Snaha vymámit ze stokoňové cordoby deklarovaný výkon mi připomíná snahu přesvědčit třicetiletou pannu, že sex lze provozovat i před svatbou. Možná se to povede, ale pravděpodobně to nebude stát za nic.

    Tato zkušenost mi připomněla, že papírově udávaný výkon rozhodně není všechno. Daleko významnější veličina, mající vliv na komfort a plynulost jízdy, je kroutící moment. A ten mají oba motory – jak 75Ps, tak 100PS – stejný. U 100PS lze spatřovat určité výhody díky technicky pokročilejšímu motoru s variabilním sáním, které se však dostatečně neodrážejí na dynamice jízdy a zase o to výrazněji se projevují na ceně.

    1.9 Sdi 47kW: Konzervativec. Velmi nízká spotřeba, tichý a úsporný.

    Hehe. S Cordobou s tímto motorem jsem si sjel jen tak pro zábavu. Rozhodně jsem ani minutu neuvažoval o její koupi. Dalo mi dost práce, než jsem objevil, u jakého dealera ji mají jako předváděcí vůz. Jestliže jízda s tříválcem připomínala let na čmelákovi, pak jízda s atmosférickým dieselem měla nejblíž k rajtování prasete. Prase hrozivě chrochtá a žene auto dopředu s neradostnou dynamikou, která uspokojí nanejvýš osoby důchodového věku. Zvuk motoru má akusticky blízko k hlasu Jiřiny Bohdalové. Pro milovníky dehtu má možná 1.9 Sdi svoje kouzlo, ale já od něj prchal a nejsem si jist, že jsem za zkušební jízdu poděkoval.

    1.4 Tdi 55kW

    Malý turbodiesel jsem neobskočil, ale mám to ještě v plánu. Slyšel jsem na tyto motory samé pozitivní reference, tak uvidíme. V každém případě je tento motůrek řešením pro ty, kteří chtějí jezdit s nízkými náklady. Spotřeba bude minimální a povinné ručení přijatelné. Bohužel, VW si nechává tento Wartburg turbodiesel sakra dobře zaplatit.

    1.9 Tdi 74kW + 1.9 Tdi 94 kW

    Dovedu si představit, že Cordoba s velkým turbodieselem může již skutečně znamenat ten sportovní vodvaz, o kterém Seat pořád hovoří.  Cordoba není velká a nemá tak velkou nadváhu, jako jiná auta od VW a TDi s ní může zahýbat. Nejel jsem s tím, ale předpokládám, že by dojem byl pozitivní.

    Musím se zmínit ještě o jedné skutečnosti. Nazval bych ji „pruda s motory“. Doby, kdy jste si u VW mohli vybrat v podstatě libovolnou kombinaci motoru a výbavy, třeba Vento v základu s motorem 1.8, jsou dávno fuč. Na benzínovou stokoňovku máte nárok jen v kombinaci s vyšší úrovní výbavy Signo nebo nejvyšší Sport, podobně je to s nejsilnějším turbodieselem. Já coby nepřítel zbytečných serepetek v autě, které mají jen vzbuzovat zdání komfortu a ve skutečnosti vám tam k ničemu nejsou, tím trpím. Využil jsem tedy svého práva zákazníka a vybral si. Mám 1.4-16V 75k v úrovni výbavy Stella a tudíž jsem prost marných očekávání.

     

    Karosérie

    První, co vás asi napadne při vyřčení pojmů Cordoba a karosérie, bude slovo design. Já se pokusím zdržet komentáře, zda je to dobrý design nebo ne. Určitě se nejedná o žádné nadčasové dílo v oblasti designu, něčím takovým je možná současná Altea, ale Cordoby se to netýká. To, čím nás Cordoba zkouší oslnit, jsme totiž již viděli na jiném a podstatně hezčím autě, které se jmenuje Alfa Romeo 156. Cordoba je takovou sociální adaptací sto padesát šestky, ale pohled na tlustý předek uměle nabobtnalý kvůli nahoru protaženým světlům ála Mondeo nás vyvede z omylu.

    V Cordobě uvnitř najdete dost místa na čtyři průměrně vysoké a korpulentní osoby. Pokud dáte přední sedačky dozadu, dozadu se posadí už jen Meresjev. Kdo by měl nějaká očekávání v souvislosti s velkým kufrem, vzpomene si na pohádku, jak čáp naservíroval lišce žrádlo ve flašce. Do kufru je totiž malá díra a větší předměty, například monitor, musíte nabíjet zepředu po sklopení sedačky. Celkově bych téma karosérie zhodnotil větou, že z hovna bič neupleteš. Ať VW dělá co chce, vždycky jim z toho vyjde přibližně stejnej zmrd. Určité úsilí vyrobit z toho auto tu přece jen je patrné.

    Dílenské zpracování karosérie je průměrné. Eklhaft jsou jakoby kropenaté těsnící gumy kolem dveří, což je způsobeno použitím separátoru při výrobě gumových profilů. Dá se předpokládat, že flíčky časem zmizí. Kolem vykrojených světel má Seat problémy karosérii spasovat blatníky a kapotu, což bude také jeden z prvních poznávacích znaků bouraného auta. Nedomyšlená je zvedací podlaha kufru, kterou nelze nahoře zavěsit na háček, jako u jiných sedanů, takže když něco hledáte v prostoru rezervy, musíte si podlahu jednou rukou přidržovat. Já vím, je to detail, ale je to zlostné.

    Podvozek

    S takovým výkonem pod kapotou by se nová cordoba mohla lehce stát bitevníkem, který se vymkne kontrole. Naštěstí je to odpovídající podvozek a s ním záruka, že Cordobu bezpečně udržíte na uzdě.

    Pro podvozek Cordoby (nyní už je řeč jen o 1,4 75k) je charakteristické jedno jediné slovo. Tvrdej.

    Ve snaze vtisknout vozu sportovní charakter Seat pořádně přitvrdil. Podvozek je skutečně abnormálně tuhý. Na jednu stranu je to výhodné, protože se Cordoba v zatáčce prakticky nedá utrhnout. Na rozdíl od předchozího velmi labilního modelu na mě tohle zapůsobilo pozitivně. Na druhé straně, komfort jízdy klesl na úroveň nejhorších jihokorejských vytřásadel. Cesta na dálnici D1 mezi Humpolcem a Velkým Meziříčím vyzkouší, jak dobře vám udělala zubařka plomby. Na tomto úseku se otřesy rozpadla propiska, kterou jsem měl v kapse u saka a CD přehrávač dvakrát skočil o stopu zpět. Co je ještě horší, na hrbolatých silnicích, což je v Čechách prakticky všude, auto před hrboly jako by uskakuje a je směrově nestabilní. Celkově bych jízdní komfort s Cordobou přirovnal k jízdě s prvními favority, které byly také takto jankovité, ale zdaleka ne tak stabilní. V každém případě jsem musel přehodnotit svoji dosavadní taktiku aplikovanou na tuzemské silnice (čím rychleji se přes hrboly jede, tím méně to skáče) a před hrboly začít zpomalovat, protože jsou to přímo rány Kristovy, co to auto dostává.

    Vnitřní vybavení

    Pokud jde o kvalitu přístrojové desky, rozhodující slova znějí: ergonomický design. Což znamená, že přístrojová deska nejen hezky vypadá, ale všechny informace, které potřebujete, jsou na ní zobrazeny jasně a smysluplně.

    K přístrojové desce, potažmo vybavení interiéru, se nedá mnoho namítnout. Jak letáček opět správně konstatuje, důležitá je funkce a tento účel byl splněn. Poněkud méně „jasně a smysluplně“ funguje palivoměr, který se pohybuje netradičně zleva doprava. Jak palivoměr, tak teploměr mají malý úhel pohybu a údaje na nich jsou tedy ještě přibližnější, než obvykle. Nevím, co znamená veliká hranatá díra mezi přístroji, která je zbytečně velká na ty tři kontrolky, co tam jsou. Přes tlusté příčky volantu není vidět počítadlo kilometrů, pokud vás zajímá, dívejte se na něj v pravotočivých zatáčkách. Do kapes ve dveřích se nedá ustavit flaška s pitím, což u kokotávie stejně jako u předchozí Cordoby šlo.

    Z měkčeného plastu je jen horní díl nad palubním panelem, vlastní těleso palubní desky, stejně jako výplně dveří se díky polomatnému povrchu tváří, že by taky měkčené mohly být, ale když na ně zaškrábeme, zjistíme, že je to originál německý bakelit jak za starejch časů. Kruhové výdechy ventilace mají zřejmě evokovat pocit sportovního vozu, u mě však zdařile evokují vzpomínku na vůz Žiguli.

    Co vás přivede spolehlivě do vrtule, je systém SafeLock dodávaný s centrálním zamykáním na DO. Auto se totiž samo zamyká po dosažení rychlosti 15km/h a poměrně kuriózně se z něj pak leze ven (za kličku je třeba zatáhnout dvakrát). Pokud chcete odemknout dálkovým ovládáním všechny dveře, musíte jej také zmáčknout dvakrát, na otevření dveří řidiče stačí jednou. Zpočátku jsem k tomuto systému hrůzy přistupoval s krajní nedůvěrou. Zejména mě iritovala tupá rána, kterou centrál vydá při zamčení. Pak jsem se s tím nějak sžil. Automatické zamykání je totiž aplikováno i na kufr a představa malého Fera Balogha, lomcujícího někde na křižovatce klikou od kufru, zatímco vy stojíte na červenou, pro mě učinila tento systém atraktivní. Kdo by neprokázal takovou míru flexibility, tak mu v servisu snad zdarma a rádi tento systém softwarově vypnou – adaptací dat v ECU centrálního zamykání.
     

    Servisy a zákaznické služby

    Když jsem si auto vybíral, obrazil jsem celkem čtyři autosalóny a nechal si auto předvést. Nečinil jsem tak z důvodu sadismu, ale v zájmu čtenářů, protože ke kvalitě produktu patří i kvalita prodeje a souvisejících služeb, bez toho by můj test nebyl úplný.

    Pokud jde o prodej, setkával jsem se skutečně s různým přístupem. Téměř všichni prodejci až na jednoho se mi pokoušeli vecpat leasing. O koupi na leasing jsem neměl zájem a v okamžiku, kdy jsem toto pronesl, mi jeden prodejce, a to sice Verold Strakonice, zvednul cenu o šest tisíc korun. Ukázalo se, že cena totožného auta není v celé síti prodejců stejná. Takže: Seat Cordoba 1.4-16V 75k, metalický lak, paket elektro PE2, CD-radio:
     
     

    Autosalón Cena
    Verold Strakonice 350.000 (344.000 při využítí leasingu)
    Autocentrum Pardubice ~370.000
    CB Auto České Budějovice ~370.000, ochota poskytnout slevu
    Auto Jarov 338.000
     

    Někdy mě prodejce poctil skutečně neopakovatelným moudrem. Například na moji otázku, jak to je se spotřebou, mi v nejmenovaném autosalónu bylo řečeno, že „šestnáctiventil žere víc, protože ve vyšších otáčkách má lepší účinnost“. Kdyby tomu tak bylo, žral by naopak míň. Správná odpověď je, že šestnáctiventil umožňuje ve vyšších otáčkách lepší plnění válce směsí  a tím pádem větší výkon, ale zase zdvojený mechanismus ventilů má větší setrvačné hmoty, takže se motor o něco hůře sbírá odspoda. Šestnáctiventil tedy poskytuje více výkonu ve vyšších otáčkách, kde zároveň také více žere.

    Nakonec jsem vůz koupil v Auto Jarov. Akční sleva 32.000,- plus naprosto profesionální vystupování prodejce p. Tomáše Vojáčka byly přesvědčivé argumenty. Z Auto Jarov jsem měl ten nejlepší dojem, přesně ten, který jsem u regionálních prodejců postrádal. Pan Vojáček byl jeden z mála prodejců, který věděl, o čem hovoří a kromě základních rad typu „tohle je volant, tím se otáčí“ přidal reálně fungující rady a zkušenosti, čímž získal u mě deset bodů z deseti. Je živoucím důkazem, že prodávat auta mohou i jiné entity než osmnáctiletí chlapečkové v drahém obleku s kravatkou a řidičákem na malý motocykl.

    Moje další poznámka směřuje k systému Automodul. Tato poznámka do jisté míry ospravedlní jednání pánů z Veroldu Strakonice. Automodul jsem ve své nekončící hlouposti a naivitě kontaktoval jako prvního prodejce. Pod vlivem inzerátů propagujících nové vozy za nižší ceny se stejnými dodacími a garančními podmínkami jako u autorizovaných prodejců a pod dojmem z internetových stránek, kde byla moje oblíbená šedozelená metalíza nabízena za nějakých 344 papouchů, jsem vstoupil v kontakt se společností Automodul. Kdo máte trpělivost, udělejte to taky. Nabízenou cenu byli nakonec ochotni dodržet, ale jejich obchodní praktiky alespoň v mých očích nebyly právě na výši. Funguje to asi tak, že panáček z Automodulu (poté, co projevíte zájem o konkrétní vůz, ale není to podmínkou) kontaktuje oficiální autosalón a dojedná s ním slevu. Vy tam pak přijdete, jsou na vás trochu kyselí a snaží se opět cenu „narovnat“. Dalším problémem se ukázalo, že mi sice maximálně korektní, ale přesto poněkud neodbytný panáček z Automodulu asi desetkrát volal a protože jsem také koketoval s Citroënem Xsarou, nakonec jsem se s ním poněkud méně férově vypořádal sdělením, že o Seat už nemám zájem. V každém případě, pokud si myslíte, že Automodul má někde autosalón a v něm stojí nové vozy, které prodávají na vlastní triko díky konci platnosti blokové výjimky, pak jste alespoň v okamžiku sepsání tohoto slintu vedle.
     

    Zkušenosti s Cordobou

    Cordobu mám asi jeden měsíc a ujel jsem s ní 4.000 km.

    Dosavadní dojmy jsou veskrze pozitivní. Kromě již popisovaných vrozených vlastností motoru a podvozku na mě působí negativně různé akustické projevy. Například zvuky z prostoru zadní nápravy, které při přejezdech hrbolů zní, jako by do vozu někdo zvenčí mlátil prázdnou PET láhví. Podobně vibrace ve středním tunelu. Dále vrzání volantu, které má charakter tření plastu o plast. S tímto problémem budu konfrontovat servis při první garanční prohlídce. Z auta je poměrně špatně vidět a díky zadnímu převisu se s ním obtížněji couvá. Velikánský zadek autu jakoby nadbíhá. Veliká prdel je také příčinou zvýšené citlivosti na boční vítr, „batoh“ funguje jako kormidlo. Cosi na pravoboku je zdrojem aerodynamického hluku kolem 110 km/h.

    Poněkud nakyslý jsem také z převodovky, které sice funguje dostatečně přesně, ale poněkud zatuhle. V pomocné kulise ukryté ve středovém tunelu jaksi křupe. Pokud se mám domnívat, že Cordoba je „jako sportovní“ auto, pak by převodovka měla být co nejrychlejší, mělo by být možno tam sázet rychlosti jednu za druhou, a tahle převodovka na mě dělá dojem, že se jakoby musí počkat, než tam rychlostní stupeň zapadne.

    Čeho jsem se nějakou dobu nemohl nabažit, byla výborná stabilita vozu. Prováděl jsem všelijaké hovadinky s cílem Cordobu utrhnout. Zjistil jsem, že na suchu to prakticky nejde, a to i při hodně brutálním projetí zatáčky pod plynem. Dokonce jsem asi po čtrnácti dnech podlehl dojmu, že plyn do zatáčky se v podstatě ubírat nemusí a že je to všechno videohra, kde se volantem autu ukazuje, kam má jet. O to víc jsem se potom divil, když jsem pod vlivem falešného pocitu jistoty seata utrhnul, a to sice na mokrých dlažebních kostkách porytých navíc blátíčkem z nedalekého výkopu. Stalo se tak asi při 40km/h a pozoruhodné na tom bylo, že nastal přetáčivý smyk. Podvědomě jsem zakontroloval volantem, ale auto se mezitím „chytlo“ a já ho mou protiakcí nasměroval úplně jinam, než mělo jet. Tak se uklouznutí opakovalo ještě jednou, přičemž už jsem ztratil nervy a dupnul na brzdy. Cordoba zastavila a byl konec rallye. Až ex-post mě napadlo, že příčinou neúspěchu mé protiakce nebyla nestabilita vozu, ale přehnaný efekt elektrohdyraulického serva v malé rychlosti, takže druhý smyk jsem vyrobil vlastně sám. V zimě s tímhle bude problém. Za uvedeným chováním se skrývá jednak velký zadní převis, který nutí auto chovat se přetáčivě, a pak také originál pneu 185/60, které se mi zdají příliš široké.

    Co se týče spotřeby, schválně jsem si schoval účtenky za prvních pět tankování a před chvílí jsem ke svému údivu spočítal, že průměrná spotřeba činí 6,2l/100km, přičemž se Cordoba pohybovala v městském, silničním a tuzemském i německém dálničním provozu. Myslím, že to je na nový motor a takový těžký krám velmi solidní výsledek.

    Sex v Cordobě?

    To pusťte z hlavy. Dělejte to radši doma v posteli jako dědeček s babičkou, tohle auto je jen na ježdění a to ještě jen někdy. Když to na vás za jízdy přijde a máte v dosahu použitelnou partnerku, zkuste radši myslet na Naděždu Krupskou nebo Valerii Špidlovou, bude to příjemnější. Před řidičem ve výšce obličeje je málo místa kvůli silně skloněnému přednímu sklu. Sedadla mají výrazné boční vedení, které to dále komplikuje. Ani jsem to nezkoušel, na teoretické rovině prohlašuji, že to nejde a kdo chce, ať to zkusí a dá mi vědět, jak přesně to dělal a zda je skutečně nezbytné prostrčit partnerce hlavu do kufru.

    Votuning Cordoby

    Pokud padne Cordoba stromečkovému tuníčkářovi pod ruku, vznikne jeden problém. Auto má už v sérii několik tuningových prvků. SPZ už je přemístěna z víka kufru na nárazník a zadní světla mají čirou optiku. Na zaoblenou kapotu nelze nalepit boule. Oproti tomu MHC  se na víko kufru bude šroubovat dobře. Zadní okno je příliš malé na ten největší nápis AMUP (Puma nalepená naruby). Prostě Cordoba není správná platforma pro votuning, na rozdíl například od Leona 1.4-16V Stella, kterej se dá fakt hustě vymazlit.

    Cordoba nebo Ibiza?

    Cordoba působí dojmem, že jakoby nabízí kousek auta navíc a více vnitřního prostoru. Opak jest pravdou. Kvůli malé „díře do kufru“ je snazší vecpat větší předmět do Ibizy. Pro Ibizu hovoří i menší hmotnost a z toho plynoucí lepší dynamika, absentující batoh zase usnadní manévrování. Zájemce o Ibizu bude konfrontován s podivnou obchodní politikou VW spočívající v tom, že v základu je dvoudveřové provedení a za příplatek vám prodají čtyřdveřák, čímž cenová výhoda proti Cordobě víceméně zanikne. V rámci prohloubení základů marketingové filozofie VW bych doporučoval další modely nabízet zcela bez dveří, podobně jako se prodávají vestavné skříně, a nechat zákazníka připlácet i za dvojici předních dveří. Aby majitel základní verze bez dveří nevypadl a mohl přijet se nechat okrádat při garanční prohlídce, bylo by možné do dveří natáhnout řetízek nebo tam udělat z jeklu zábranu podobnou klackům na sedačkové lanovce. Vytřískalo by se tak mnohem víc vaty a ušetřené kilogramy by se daly kompenzovat dalšími výztuhami a zbytečnými serepetičkami.

    Cordoba nebo Fabie?

    Tady bych řekl, že záleží na vkusu každého soudruha. Až na detaily jsou auta identická. Fabia nemá hopsací podvozek, ale zase nabízí takový druh designu, který se mi ekluje. S motory je na tom stejně hrozně.  Jaksi rozumem nepoberu, proč Seat nenabízí Cordobu s motorem 1.6-16V 100PS, který se dává do Leona. O takové auto by byl bezesporu zájem. Stejně tak se Velkoněmecká říše jaksi zdráhá uvolnit pro neárijské automobilky motor 1.4FSI, který můžete mít v Polu, zřejmě ve snaze vyrábět si tak uměle technologický náskok.

    Cordoba nebo Octavie?

    Díky tomu, že dynamika slabší čtrnáctistovky není až tak špatná, jednašestkovou Octavii první generace s tím nejen doženete, ale i předženete. Nový zmrdipaskvil v podobě dvojkové řady s motorem 1.4-16V bude Cordoba deklasovat zcela s přehledem, protože nový produkt z Boleslavi (?) je skoro o dva metráky těžší. Pokud bych se měl rozhodovat mezi nějakou výprodejovou Octavií I s benzínovou šestnáctistovkou a Cordobou s 1.4, volil bych Cordobu. Jednak je levnější, hlavně ale hezčí a její prostorové řešení je lepší.

    Shrnutí:

    Na Cordobě s 1.4-16V 75k toho není tolik výjimečného. Kdyby to nebylo moje auto, ani bych o ní nepsal. Nezklame, ale s touto motorizací taky nepotěší. Jako výhodu vnímám atraktivní vzhled, nízkou spotřebu a poměr užitných vlastností k ceně. Zřejmým negativem je pak malý jízdní komfort a nedostatečná nabídka zážehových motorů.
     


    20.6.2004 D-FENS


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 1,72] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 131 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.