D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * FIA WRC 2010: Rallye pro vaše PC
    Vydáno 10. 10. 2010 (10716 přečtení)

    Před nedávnem jsem si na doporučení stáhnul demoverzi FIA World Rally Championship 2010. Titul nelze než doporučit; fyzika pohybů ve hře je totiž už tak dokonalá, že prakticky zcela simuluje realitu závodů rallye soutěží.

    Pokud tak jako já letmo pročtete fan fóra rallye (spíše bych měl psát „rally“, demo je v angličtině), dočtete se od hardcore fans asi toto: poslední roky vycházejí zcela debilní tituly (např. zatracovaný Colin McRae Dirt 2), které vypadají hezky, jsou barevné a hladké, ale o ničem. Simulace reality prý ustoupila hratelnosti, jde prý o to aby každý měl příjemný pocit z výhry a zároveň pokochal oko krajinou, autem a tak vůbec. Poslední dobrá hra prý byl titul Colin McRae Rally 2005, kdy fyzika pohybu byla nejvěrnější.

    No a jak si vede novinka, FIA WRC 2010 u fans? Prakticky stejně. Co si o tom myslím já?

    Porovnám nyní oba tituly. Přestože jsem u novinky hrál pouze demo (plná verze tuším vychází v těchto dnech), není to žádné omezení, protože i na těch několika RZ člověk pozná ovládání a hratelnost, to samozřejmě nejde nijak omezit (třeba že by v demu šlo zatáčet jen doleva, nebo tak). Připomínám: vycházím z názoru, že Colin 2005 je lepší (pokud ne nejlepší) a FIA 2010 je jen pro děti.

    Tak předně: již po startu FIA 2010 poznáte, že je něco hrozně jinak. Přidáte-li na šotolině naplno (což na startu jistě přidáte), nemůžete se divit, že auto hrabe a není moc ovladatelné. Stejně tak, pokud před zatáčkou brzdíte a točíte kola, autíčko nezatáčí a pokračuje rovně. Pročpak asi. Colin 2005 o tomto „nevěděl“, souvisí to úzce s dalším bodem.

    FIA mi splnila sen: existuje v ní nedotáčivý smyk. Pokud přeženete nájezdovou rychlost (a těžké to není, v podstatě neustále pojedete buď moc rychle, nebo zbytečně pomalu, s tím se smiřte) a zatáčíte, auto sice zatáčí, ale potom výslednice působící na gumu přeroste nad mez. V tu chvíli už nezatáčíte a pokračujete po tečně. Tak zatáčíte ještě víc, no a pokud už nejste mimo trať, nakonec zpomalíte dostatečně na to, aby se kola zase chytla, tentokrát ale v plném rejdu, jak jste se snažili to dotočit, takže vystřelíte na opačnou stranu  a narazíte do stromu vedle trati stoprocentně. Stejně tak se samozřejmě smýká i zadní náprava do přetáčivého smyku (ale v Colinovi 2005 vždy ujížděl pouze zadek, což je hrozně nepřirozené). Kombinace realistických smyků obou náprav dává dohromady perfektní zážitek.

    Auto se chová reálně i při řešení těchto smyků. Ujede-li vám zadní náprava, kontrujete (pokud to máte nacvičené a řídíte citlivě, může to být poměrně „snadné“), ale stejně jste v řiti, pokud zatáčka neústí do rovinky, nýbrž do opačné zatáčky. Nedotáčivý smyk se řeší trochu hůře, platí především nutnost nedostat se do něj. Na druhou stranu se na šotolině nebo štěrkopísku v podstatě neustále pohybujete na hranici smyku a za ní – stejně jako je tomu ve skutečnosti. Máte-li prostor, můžete nedotáčivému smyku pomoct ruční brzdou, zadek vybočí a auto se srovná více do zatáčky. I tak to ale musíte udělat včas a výsledek není moc zaručen. Kimi v 0:42 sice ještě handbrake zkusí, ale sám tomu už moc nevěří. Ruční brzda se dá použít při zatáčkách šest (pravý úhel) a výš a při hairpinech. Není to ale jednoduché. A tou hlavní možností jak understeer smyku předejít je tempování volantem (vracení do přímého směru a opětovné zatočení). Znáte z onboard videí F1, tam se jinak ani nejezdí. Nebo se podívejte třeba zde – pro ilustraci stačí hned první zatáčka.

    Těch „lepších“ věcí je přehršel. V Colinovi byl skok jen překážka výhledu, jak auto vyskočilo tak dopadlo a jedině bylo nutné se srovnat do další zatáčky dle navigátora. FIA je ale opravdová simulace. Po dopadu máte auto v tak nestabilním a rozhoupaném stavu, že 1) střežte se letět jinak než rovně a 2) dokud se tlumiče pérování neuklidní, nezkoušejte nikam točit. Jinak se se zlou potážete.

    Hra se dá pěkně individualizovat. Je fajn přepnout si kameru „do očí“ za volant, čímž vše vypadá jak z onboard videa rallye soutěží. Řízení se tím ale ztíží (je jednodušší vidět auto zezadu s odstupem, neboť je zřetelnější, co se s ním děje). Ale o to větší požitek.

    Líbí se mi také všemožná nastavení auta – výška podvozku, tvrdost tlumení, diferenciály (nastavil jsem si přední. zadní a central diferenciál tak, aby se auto spíše přetáčelo, a opravdu se mi lépe jezdí, protože zvládat smyk přední nápravy při hraní na klávesnici – doma volant nemám – je těžší. Kdo má herní volant, naopak spíš ocení nedotáčení, protože u přetáčení by musel furt škubat volantem až po zarážku a možná by si volant za čas oddělal). Dále jsem si nastavil kratší převodovku, čímž rychleji akceleruji (ale mám nižší topspeed). To začátečníkovi vyhovuje, protože semtam zachraňuje chyby (vyjetí mimo trať).

    Při prvním hraní jsem zjistil, že mi auto před zatáčkou samo podřazuje (a tím brzdí). Skoro jsem nemusel brzdit! Příčinu jsem nalezl v menu „settings“ a „breaking assistance“ jsem nastavil z původních 100% na 0%. Hra se ztíží, ale mně osobně jde pouze o požitek z realistické simulace. Brzdění se pak stane vědou. Vypnul jsem si i stabilizaci podvozku (asi myšleno individuální brzdění kol) ale auto se už točí takovým způsobem, že jsem ho zase zapnul (protože myslím, že ESP dneska Evolutiony a Imprezy mají, no jist si nejsem). Dále jsem opotřebení auta při jeho otloukání přepnul z „light“ na „simulation“. Není normální, aby auto narazilo do stromu a jelo dál.

    Mimochodem, v Colinovi šlo objet překážku, která je před čumákem, plným plynem a natočením kol. Auto klouzalo tak dlouho až se dostalo na konec a poté vystřelilo kupředu. Tímhle trpěly dřív všechny podobné hry. FIA už blbá není. Přecejen tu ale zůustává faktor arkáda: když si hru nastavíte na simulaci reality, ztížíte si ji natolik, že bude obtížné vyhrávat erzety. Hra totiž na změnu nastavení neumí pružně zareagovat (nebo jsem si toho nevšiml) co se týče času, který musíte zajet pro vítězná místa (a bez nich asi body nenaskáčou a tedy i nová auta a soutěže). Hra je nastavena tak, že vás nutí jet na plný knedlík a pokud párkrát nabouráte, máte možnost ze stromů vyjet, pokračovat a ještě se pořád dobře umístit. U Colina to bylo ještě výraznější – přímo chorobné. Colin mě na konci vůbec nebavil – pořád stejné erzety a jediné, co se měnilo jak člověk procházel „kariéru“ byl požadavek na čas dojezdu, muselo se jet furt rychleji. Takže se člověk naučil různé bugy hry (např. že po trávě to taky jezdí, jenom malinko pomaleji, takže řezání zatáček ve velkém stylu, zcela na hlavu padlé) a reálnost rallye byla tatam.

    Tohle mě nebaví. Mnohem víc se mi líbí realističnost než ježdění ve hře na čas. U Colina žádná realističnost nebyla, takže zbylo jen arkádové honění, tady je to super a mám settings nastaveno tak, že náraz do stromu vám auto rozmlátí tolik, že už pojedete leda krokem, takže restart. Jinak hra ukazuje poškození vozu a podle toho je ztíženo řízení (táhnutí na stranu atd.), ale to není vůbec nic nového.

    Jediné, co mi z Colina bude chybět, je dabing navigátora v češtině – geniálně udělaný, ti lidi do toho dali srdce. Sekvence typu „levá tři do pravá dva dlouhá středem BACHA STROMY“ mi v uších zněly ještě dlouho.

    Co závěrem? Pokud se jako já rádi díváte na rallye onboard videa, oceníte, že na hře po stránce fyziky už není co vylepšit. Neřeším teď povrchy, pneumatiky, auta, grafiku, zvuky...to si jistě najdete jinde, budete-li chtít.

    Dodatek: ukázka práce s ruční brzdou je demonstrativní zde a potom v praxi zde. Ani to druhé není echt závod, je to spíš taková exhibice (obrovské množství pravoúhlých zatáček atd.). Tomu odpovídá veselá nálada posádky, která imituje legendární onboard video posádky Drotár – Banoci, patrně nejznámější a nejoblíbenější ondboard video u nás a na Slovensku, kdy posádka až před startem RZ1 Rally Vsetín zjistila, že pojede bez serva řízení a pilot má problém vůbec udržet volant v ruce, o zatáčení nemluvě, takže po několika km požádá navigátora aby mu pomohl točit volantem...have fun!


    6.10.2010 Smrtihlav


    [Akt. známka: 2,00] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: Smrtihlav | Komentářů: 18 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.