Dostaví se chytrá horákyně do autosalónu Škoda. Pěšky ani vozem,
oblečená neoblečená, znáte to, jak ona chodí. Vyhledá prodejce a řekne,
já chci auto, aby to nebylo Volvo, ale vypadalo to zepředu jako Volvo,
aby to nebyl passat, ale vypadalo to zezadu jako passat, má blinkry v zrcátkách
jako Mercedes, ale nebyl to Mercedes, aby to bylo za patnáct tisíc euro,
ale vypadalo to jako za pětadvacet tisíc euro. Prodavač povídá, není problém.
A střelí jí novou octavii. Dobrej kšeft, ne.
Nová octavia zaměstnala minulý týden veřejné mínění, národ se tak soustředil
na něco příjemného a nevnímal čachry ekonomického šarlatána Sobotky s výší
DPH, kterou si spolu se svými koaličními zmrdipartnery odsouhlasil (zejména
přesun stravovacích služeb a poplatků za vodné a stočné učiní tuto změnu
nezapomenutelnou). Upřímně řečeno, nechápu, co učinilo téma nového klonu
Golfu tak atraktivní, protože kromě početné skupiny majitelů octavií je
zde mnohem početnější skupina osob, co si nikdy auto za čtyřista litrů
nebudou moci dovolit (dokonce v souvislosti s výše uvedenými Sobotkovými
makroekonomickými pokusy bude tato skupina o něco početnější). Téma je
do jisté míry akademické, podobně jako často rozebírané plány George W.
Bushe vystřelit lidi na všechny možné okolní planety.
Nejdřív bychom se měli podívat, co byla zač octavia stará. Auto přišlo
na svět v roce 1996 a vyrábělo se rekordních osm let, to vše pouze s jedním
jediným velmi nenápadným faceliftem v roce 2001. Vyrábělo se tedy déle,
než Škoda Favorit (1988-1994) a v historii automobilky ji co do délky produkce
předstihují jen varianty škodovky s motorem vzadu. Auto bylo postavené
na platformě kompaktu A3 a ve své době se jednalo o pokus, zda je možné
postavit malé auto, které se bude zvenku tvářit jako velké auto. Až po
nasednutí dovnitř si člověk uvědomil hloubku problému. Na zadních sedadlech
totiž chybělo místo. Bylo ho tam méně, než ve fabii, felicii či favoritu,
ale kupodivu tohle nikdo nevnímal jako problém. Octavia měla nadprůměrný
kufr a byla hodně široká, což navozovalo dojem prostorného auta a hodně
lidí si dodnes díky octavii spojuje značku Škoda s nadprůměrným vnitřním
prostorem. Je zajímavé, že další dva VW sedany, které vznikly později na
stejné platformě (Toledo a Bora) už tuto chybu nevykazují a sedět vzadu
se v nich dá.
Stará octavia je alespoň pro mne z hlediska designu nestravitelná. Zejména
vypadá hnusně zepředu, zezadu, zleva a zprava. Alespoň pro moje oko je
z trojice sourozenců Toledo-Bora-Octavia tím nejošklivějším.
Design dosavadní oktávie bych charakterizoval dvěma pojmy:
- nevyváženost
- auto se za každou cenu snaží vypadat luxusně
Nevyváženost plyne z nepoměru mezi malým rozvorem a velkou délkou, dosaženou
enormními převisy vpředu a hlavně vzadu, které činí manévrování s autem
nepříjemným. Při pohledu z boku pak nízký předek kontrastuje s mohutným
pozadím. Auto působí dojmem, že je širší než delší. Ránu tomu dávají velikánská
kola s plochými plastovými kryty. Zvenčí působí auto velmi mohutně, designérův
dědeček zřejmě navrhoval pro wehrmacht tanky. Tvůrci jako by se nedokázali
rozhodnout, zda to bude auto pro německé důchodce (kteří si ho nakonec
velmi oblíbili) nebo české polistopadové zbohatlíky druhé kategorie, kteří
toužili po něčem, co moc nestojí a má šmrnc. Nakonec si poradili tvorbou
hybrida, který není ani jedno z toho. Zejména diskutabilní je přední chromovaná
maska, která vypadá jako mříž v okně cely a je skrz ní vidět vzpěry na
chladičové stěně, fujtajbl prahy, které se tváří jako že tuningově a madlo
kufru, to zase přicestovalo časem přímo z padesátých let minulého století.
Celkově bych design Octavie shrnul tak, že postrádá jakoukoli páteřní myšlenku,
pro koho to auto vlastně je. Ale to je problém více produktů VW.
Co se týče jízdních vlastností, je octavia průměr. Podvozek je OK a
karosérie je velmi tuhá. Motory jsou proměnlivých parametrů. K vysloveně
strašným patřily první osmiventilové šestnáctistovky a devatenáctistovka
atmosférický diesel. To jsem se vždy ptal, zda to myslí automobilka vážně,
prodávat takový krám za tolik peněz. Fajn se mi jezdí s turbodiesely –
ten jsem si velmi oblíbil – a samozřejmě 1,8 turbo čtyřválec. Zajímavý
byl pětiválec bez turba, který záhy z nabídky zmizel. Absolvoval jsem s
tím jednou asi 1200km a stále jsem na něj nezapomněl, hlavně pro brutální
zátah, krásný zvuk a spotřebu kolem patnácti litrů na 100km. Údajně existuje
i octavia s motorem 1.4, což musí být velmi útrpné poježdění, protože to
auto je těžké jako kráva.
Když se dívám na fotku octavie II., mám z toho výtvoru stejné pocity,
jako z předchozího modelu.
Předně musíme vzít v úvahu, že to, co je na fotkách, není auto v základu
a nebude tudíž za předpokládaných 400 kiloKč. Má elektronová kola, metalický
lak, boční lišty a všechno možné, co je za příplatek. V sérii nebude takhle
k sežrání, jak známo, u VW není nic bez příplatku a majitelé vozů VW v
základu, jako třeba já, jsou rádi, že mají na řadící páce kouli a před
sebou sklo. Ale i tak mě při pohledu na něj obstoupil pocit beznaděje –
auto vypadá opět velmi konfekčně. Nejhrubší designové nedostatky octavie
se zdají být vyřešeny, ale původní problém – absence „vlastní ideje“ –
je zachován. Mám z toho pocit, že se jedná o passat pro "chudé". Jak jsem
se díval na internetové diskuse, řada čtenářů tam poplakává nad tím, že
čeští designéři stvořili německé auto. Kdo si tohle myslí, plače na špatném
hrobě anebo ztratil přehled. Design proběhl v Německu, v Čechách probíhala
výroba prototypových dílů a drobné technologicky podmíněné designové změny.
Někteří obdivovatelé designu byli u vytržení z vyboulené kapoty – rypáku
ála Volvo – což také u VW není nic nového, mají to všechny novější koncernové
vozy, včetně fabie. Můj dojem z toho všeho je, že je to o něco lepší než
ta předchozí hrůza, ale není to nic světoborného. Nevědět o nové platformě,
označil bych to slovem facelift.
Pokud jde o techniku, největším tahákem by asi měly být motory FSI s
přímým vstřikem benzínu. A tady mám taky špatnou zprávu. FSI je poměrně
drahé, výhody nad MPi nejsou v relaci s cenou a samo o sobě by se FSI prosadilo
na trhu špatně. Protože OEM branže investovala do FSI obrovské prachy,
časem přiměje automobilky, aby jej vnutili zákazníkům. Zájemce o FSI takové,
jako se octne v Octavii, by se měl připravit na to, že bude muset tankovat
98-oktanový benzín, používat vysoce kvalitní olej, častěji měnit zapalovací
svíčky, jím nesené total costs of ownership tím vzrostou a bude mít v autě
poněkud více hluku. Za odměnu se mu dostane o něco menší spotřeby, pružnějšího
chodu motoru a také může žít s vědomím, že za těch 40-50 tisíc, které si
na FSI připlatí, přispěje k dalšímu rozvoji tohoto systému do stádia skutečné
sériové použitelnosti. Je zajímavé, že například Mitsubishi zvládlo vývoj
a náběh GDI vlastní produkce bez problému a s předstihem, zatímco německé
firmy v tomto ohledu bolestně tápou.
Nové auto bude zřejmě úspěšné. Jednak na trhu je jistá mezera mezi passatem
a golfem, kam se „oteklá Bora“ pokusí vmáčknout, a hlavně vztah tuzemského
trhu ke škodovkám není racionální. Lidi na to auto pohlížejí, jako by jej
vyrobili sami, a nevidí zcela zřejmé chyby. Racionálně chovající se trh
by býval musel Octavii I. odmítnout ve prospěch Hondy Civic, Fordu Focus
nebo jiného vozu téže třídy, jehož prostorové řešení je o mnoho lepší a
cena mnohdy nižší.
Zmrdologický dodatek:
Jak jsem již napsal, první Octavia byla tajnou motoristickou porotou
zmrdího hnutí vyhodnocena opakovaně jako auto roku. Obstarání stříbrné
Octavie combi s přeplňovaným vznětovým motorem (ve zmrdí mluvě „oktávka
v kombíku a tédéíčku“) se pro hodně zmrdů stalo životní metou. V posledních
dvou letech však zmrdi doplatili leasing na stříbrného sršně a zjistili,
že existují i jiná auta. Zmrdi v této době houfně přezbrojují na Superb,
VW Passat, případně off-roady a pozice Octavie je ohrožena.
Myslím si, že bez speciálních opatření je Octavia bez šance získat zpět
původní pozice mezi zákazníky z řad zmrdstva. Pokud Škoda nenabídne nějaký
speciální model pro manažery, zmrdi na ni zapomenou. Napadá mně například
akční paket „Bastard line“ obsahující dva držáky na mobilní telefony, leštičku
bot integrovanou v pedálové konzoli a ochranný rám z chromovaných trubek
vpředu na odrážení chodců a aut jedoucích podle předpisů.
D-FENS
12.2.2004
|
Co je předmětem této ankety?
Dejte prosím svůj hlas tomu vozu značky Škoda, který na vás udělal
po estetické stránce nejlepší dojem. Nehodnotíme techniku, provozní vlastnosti,
životnost apod. Jde jen o pocity.
Pokusil jsem se uvést vždy nějaké top modely jednotlivých typů v Boleslavi
vyráběných, přičemž nevím, zda je označení vždy uvedeno správně. Nechytejte
mě proto za slovo. D-F. |