Test Fordu Mondeo turbokadlakadla s převodovkou chytřejší než jsme my sami.
Byv obohacen měnou za poctivou práci a jako magor na auta rozhodl jsem
se vyměnit rodinný Opel Astra (dobrý vágn, v 90 megametrech sotva zajetý,
ať dál dobře slouží dalším majitelům) za něco většího, pohodlného, dobrého,
ego hladícího. A o to, jak to dopadlo, se s vámi podělím ať chcete, nebo
nechcete.
Naskáču ročně 30 megametrů po Praze, jsem důkladnej, měny nikdy není
přehnaně a pes je světlej, tak jsem se pustil od hledání někým trošku zajetého
kombíku Fordu Mondeo se světlým vnitřkem, turbochrochtem a automatem. Jasná
volba, dovoz ze zemí rozvinutých, takovýho exota si tu nigdo nemůže pořídit
a v džermeny jsou jich vagóny. Jen pro jistotu jsem ale pohledal i v krajích
praotce Čecha a našel. A taky dostal lekci. Nemám rád reklamy, Charouze
a ČP, auto bylo u Charouze na lízing od ČP. Odhodil jsem statečně předsudky.
Chvíli jsme symbolicky licitovali o cenu, nanutil jsem jim svoji Astru
a za dva týdny odjížděl v Mondeu kombi, TDCi, Ghia, rok výroby 2004, automatická
převodovka. Mám to třičtvrtě roku, naskákal jsem v tom 15 megametrů a tohle
jsou moje zkušenosti.
Zvnějšku: Dost dobrý. Vínová metla, hlíny, chrom, velký jak džamboudžet,
pyčo. No ale… každý, kdo to kupuje, by si to měl nejdřív projet parkovištěm
u Národního divadla (kdo neví, bylo dělané na Trabi) ať ví, co ho čeká
při parkování. Mně se to fáro líbí a cítím se ve velký pixle bezpečně.
Zvnitřku: Asi ještě lepší. Na to, že je to vlastně postarší lidovka,
tak je to hezky udělaný. Super je vyhřívání sedaček, nad to v zimě není.
Automatická klimatizace automaticky klimatizuje, to je po zkušenosti z
jiných aut milé překvapení. Ze světlého vnitřku jsem měl strach, ale hned
tam šly černý gumový koberce a kupodivu se to nešpiní (fakt oceňuju, když
auto nevyžaduje přehnanou péči). Ovládání rádia na sloupku řízení můžu
jen doporučit. No a místa na sedačkách i v kufru je „uspokojivě“.
Motor: mám s naftou něco najeto, ale tenhle parní stroj, úžasné síly
zdroj se mi věru líbí. Je to jakž takž tichý, jede to (nebyl jsem si jistý,
jestli to není čipnutý, ale to se u Fordů nedělá), oil to nežere. Rozumně
se to točí od 1 500 do 4 000 rotací za minutu. Běžná cestovní rychlost
na dálnici je 150, to se auto probouzí a pořád se ptá, jestli jako nepojedem
trochu rychlejc. Moje drahá se tedy bohužel také probouzí a ptá se, jestli
nepojedem pomalejc, tak dělám, že nerozumím a je tam furt těch kilopade.
Automatická převodovka: přiznávám bez mučení, z toho jsem měl strach.
Sice jsem analyticky vykoumal, že je to pro mne to pravé ořechové, ale
zkušenost jsem měl takovou, že výkon pod 200 koní je na automat slabý a
motory s výkonem přes 200 koní a automatem zase hrozně žerou. Naštěstí
turbochochty mají velký krouticí moment a i k dvoulitru je automat dobrá
volba. Auto je svižné, ztrátu výkonu ani nepociťuju. Jízda je neskutečně
pohodlná. Fronta před baranďákem už není noční můra, prostě jen pouštím
brzdu, zase na ni šlapu a vejrám na ostatní, co doboha dělají tou levou
nohou a pravou rukou? Vyšší je spotřeba, po městě jsem tak na 8,5, mimo
město o litr méně. Já vím, děsný čísla, za to pohodlí to ale stojí, věřte
mi (nebo nevěřte, je mi to buřt). Má to ruční řazení pákou i na volantu,
to je úplně zbytečné, samo to řadí tak o tři třídy lépe než já (a já úplné
lemro nejsem, s manuálem řadím dolů zásadně s meziplynem). Moje drahá se
do toho zamilovala a teď chce svoje přibližovadlo také s automatem, s tím
jsem ale počítal.
Jízdní vlastnosti: za to jsou Mondea velebená, já se nepřidám, ale asi
je to vlastnost toho mého kousku. Zkoušel jsem jiná Mondea, ta jsou fakt
dobrá, to moje ale na nerovnostech hodně odskakuje. Podezřívám tlumiče.
Nechal jsem si udělat testy, ty jsou na hranici, tak do nových tlumičů
asi zainvestuju a chci zkusit nový zázrak Koni FSD. Zadní byly špatné už
když jsem to kupoval ve 27 Mm, vyměnili je, ale stejně tam podle mne nějaká
zrada je. Na dobré silnici je to ale paráda, poprvé jsem si troufnul jet
s předokolkou v zatáčce tak, že jsem cítil, že mi utíká zadek ven ze zatáčky
a řídil jsem to plynem. S kombíkem 1,6 Megagramu prázdná váha…tak nevím,
stavěli ho na to?
Drobnosti: Přední sedačky jsou hodně úzké, člověk si musí zvyknout,
než si správně otlačí pozadí. Pak ale drží jak zakousnuté. Koupil jsem
si na léto 18“ kola, jízdní vlastnosti se ještě zlepšily, sedí to jak motokára
a vzhled nemá chybu. Autorádio má vstup na malý jack, dá se připojit mp3
přehrávač (mám to f plánu). Ve velký zimě se motor ve městě ani neohřeje,
zůstává tak na 70 stupních. V rypéršopu tvrdí, že je to normální, já tomu
moc nevěřím, ale pokračování bude asi až za rok. Pekáč má automatické stěrače
a ty vymýšlel nějaký nadzmrd, nesetřou když mají, setřou když nemají a
nakonec setřou sklo ještě jednou, když je skoro suché a rozmažou svinstvo
na skle definitivně. Nemám xenony, blbě jsem viděl, dal jsem tam járovky
Osram Silverstar a je vyřešeno. Mimochodem, výměna járovek f poho, sice
se rozebere celý čumák, ale třemi pohyby. Dalšími třemi se zase složí.
Nemá to tempomat a s tím automatem by se hodil, zeptal jsem se v rypéršopu
a kulantní nabídku na dodatečnou montáž za 40 kilopeněz jsem nevydýchal,
to mi ale fakt schází. Když mi je pošlete, slíbuju, nechám si to tam dát.
Má to vyhřívané přední sklo, v noci jsou ty drátky vidět a vadí mi, ale
když je přední okno zamrzlé nebo zamlžené, je to super.
Existuje klub mondeářů, tam se dá hodně dozvědět, i když tahle novější
auta stejně většinou musí do servisu, sám to člověk leda nastartuje a doleje
vodu do ostřikovačů.
Sumasumárum – skvělý auto, nejlepší, co jsem kdy měl (a že jich pár
bylo). Největším milým překvapením je automat, po své zkušenosti nechápu,
proč se ve městech ještě prodávají auta s manuálními převodovkami. Co říkáte,
blb že jsem, není nad manuál? Soucítím s vámi, také jsem byl tak hloupý..:-).
11.3.2006 jenyk