Haló, tady Impulsovi! Přináším vám nyní tu nejalternativnější značkovou anketu
k oficiální anketě Zlatý slavík.
Její název je Hnědý slavík a nebudu rozvádět
proč. Budeme mít dvě nejkrásnější krásné dívky a tak můžeme mít také dva
slavíky, třeba zlatého a hnědého.
1. Kategorie zpěváků: Jindřich Životský
Víte, kdo je největší český raper? Sámer Issa? No way, brotha. Je jím
performer nejhustšího rapového funky hitu, který už se hraje několik let
v českých rádiích. Jmenuje se Ledničkí pračkí žehličkí a s doprovodnou
formací OK elektrospotřebiče jej zpívá Jindřich Životský.
Zde je ukázka textu: Jmenuji se Jindřich Životský a sem zakladatelém
fírmy oukéj elektrospotřebičé. Nabízimé vám ledničkí, pračkí, žehličkí,
vídeja, televíze a další sórtimént elektrá za tý nejlepčí cený.
Tento text je učesaná public verze rapového hitu. Full frontal verze
bývají drsnější. What the fuck you waitin´ for, ledničkí yeah, prački,
okay yeah, žehličkí yeah for you brotha too!, štěká raper do publika.
Tvořit kvalitní R´n´B určitě neumí každej blbec. Tvorba Životského,
v uměleckých kruzích zvaného zkráceně em er em sí ou kej kúl ajs box,
má všechny prvky poctivého rapu. Životský nejen že zpívá v pouličním slangu
majícím svůj základ někde mezi Mutěnicemi a Hodonínem, ale hlavně se nevýhýbá
kritice společenských poměrů. Jde do toho hlava nehlava, jako třeba v singlu
Noutbúký (opět pro lepší srozumitelnost public version):
Z prodejný oukéj elektrospotřebičé sí poneseté přístrojé ná splátký
béz navýšení a béz ostudý ná rozdíl od něékterých krajských zastupýtelů,
kteří si s sebou ódnášejí noutbúki jako upomínkú ná funkcé, které před
volbama mněli.
Tvorba Životského je prostě hustej čes… moravskej rap a nelze se proto
divit, že do většiny vysílacích studií soukromých stanic vtrhnul jako velká
voda. Hrajou ho rozhodně častěji než Eminema a dokonce ještě častěji, než
Sámera, což je zajisté projevem uznání jeho mimořádného talentu, yeah.
2. Zpěvačka: Martina Baloghová
Hnědého slavíka uděluji Martině Baloghové za to, že nenazpívala žádný
hit, což nám všem jistě ulehčilo život, který je už tak dost trpký. Kdo
jste slyšel šestkrát za den Busted!, pětkrát „Lásku dávat je
nebezpečný ooohooho“ a čtyřikrát Křííídla motýýýlííí *), asi
víte, co je to neinvazivně provedená superlobotomie.
Zároveň dostává Martina speciální cenu za nejerotičtější vzdechy. Její
Uááá, Huhueee, Yeaaaah a především Aaaaah, případně Vau!
patří k těm nejhodnotnějším soulovým hlasovým projevům, hned po vzdychání
starého Vovse, který trpí zácpou. Vzhledem k tomu, že v Čechách je v segmentu
R´n´B pro dámy značný přetlak vyvolaný rodilými černoškami ze skupiny Black
milk, bude tato cena asi jediná, která na Martinu zbyde. Nicméně je třeba
ocenit Martiny potenciál a hlavně přirozené a lidské vystupování, díky
kterému se stala hvězdou mnoha večírků.
Morální právo na první místo v Hnědém slavíkovi má podle mě i Monika
Absolonová, ta však udělala tu chybu, že popový hit nazpívala. Song se
jmenuje Mona Absolona. Není to reklama na nějaký čistící prostředek
na záchodové mísy, jak by se z názvu mohlo zdát, ale cosi jako umělkyně
osobní zpověď. Víceméně náhodou se mi podařilo zjistit, že refrén má stejný
rytmus jako slepičí kdákání (Mo-na Ab-so-lóna, ko-ko-ko-ko-dák), takže
je zde zvláštní cena za nejdokonalejší napodobení řeči zvířat v popmusic.
3. Zahraniční interpret / skupina: Danzel - Pump It Up
Teď bude řeč o muzice pro opravdové znalce. Shodou okolností okupuje
tato písnička první příčky oficiálních hitparád, což je buď omyl, nebo
v rámci politické korektnosti dostali neslyšící nějaká mimořádná hlasovací
práva.
Neobyčejnou hloubku uměleckého díla oceníme při doslovném překladu textu:
Don't you know, pump it up, / Ty nevíš, napumpuj
You got to pump it up, / Musíš to napumpovat
Don't you know pump it up, / Ty nevíš, napumpovat
You've got to pump it up / Měl bys to napumpovat.
A tak dál, kolem dokola, až k úplnému napumpování všech zúčastněných.
Celý song navazuje na tvorbu Pet shop boys a emotivně popisuje situaci,
kdy se parta impotentních buzerantů, pardon, skupina gayů s erektilní dysfunkcí
složila na vakuovou pumpu a zkoumají, jak jí správně aplikovat. Jediná
píseň v dějinách měla potenciál Pump it up z trůnu sesadit, a to sice epická
rocková balada Terrance a Phillipa „Zavři svoji držku strejdomrde“, ale
ta nebyla Akademií populární hudby nominována.
Pořad Česko hledá superstar je bezesporu výborný nápad. Kde kurva je
to Česko? Je to někde v Čechách? Výroba popové hvězdy z (předtím
skoro normálního) člověka je však už dopředu neefektivní, protože se to
může občas nepovést. Navrhuji, že v dalším dílu už se nebude superstar
vyrábět z homo sapiens ve stádiu adolescenta, ale začne se pracovat přímo
se spermiemi a vajíčky. V předkole by si jednoduše zasouložily vybrané
popové celebrity každá s každým (což beztak není v uměleckém světě nic
neobvyklého) v přímém přenosu a pak by se jen čekalo, co z toho vyroste.
Myslím si, že takový pořad geniálně zapadá do formátu současné TV Nova
a že by tím došlo k pozitivnímu vlivu na klíčové divácké segmenty. Navíc
při pohledu na některé účastníky prvního kola Superstar před a po se vtírá
myšlenka, že se nejednalo o hudební soutěž, ale pořad typu Extreme makeover,
to by takhle odpadlo. Pořad by se musel přejmenovat na Česko dělá superstar,
ale jinak by nebylo třeba žádných změn a daly by se tím zaplňovat nedělní
večery dlouhých patnáct až sedmnáct let.
*) Vážím si slečny Langerové tak moc, jak jen mohu. Její zjev na scéně
české popmusic už tím netypický, že Aneta umí zpívat, což je zásadní prohřešek
proti ustáleným zvyklostem. Možná jste si všimli, že na předávání Zlatého
slavíka zpívala naživo, čímž pokořila oficiální stálice a odsunula do druhotné
role trapných otevíračů klapaček. Ostatně při základní znalosti biografických
dat sl. Langerové není zatěžko pochopit, ke komu se v písni Voda živá
obrací a tím je jasné, proč ji chtěla zpívat live. To, co sl. Langerová
dokázala ve věku sedmnácti let, je jistě pozoruhodné, stejně tak i to,
jak se dovede vypořádávat s různými mediálními tlaky na svou osobu (viz
např. zajímavý rozhovor v poslední letošní příloze MF Dnes). Kladu si otázku,
kolik a jakých manažerů a právníků asi pro ní pracuje, by udržely v odstupu
takové entity, jako je soudruh František Janeček. Její album „Spousta andělů“
sice stojí za prd, ale právě stopa 12 – Křídla
motýlí, správně se to tuším jmenuje Hříšná těla, křídla motýlí – představují
spolu se skladbou Voda
živá určitou hořkou tečku za celým albem a dodávají mu tak určitou
cenu. Také jsem nepochopil Anety otřesnou módní kreaci v klipu k Křídlům
motýlím, díky které ji na některých
významných website zaměnili s Marilyn Mansonem. Buď se z její strany
jednalo o těžkou ironii, kterou jsem ne zcela pochopil, nebo se někdo zbláznil.
Lyrický a jemně kritický text Křídel motýlích se rozhodně nehodí k tomu,
abych jej slyšel každou půlhodinu, takže vznesená kritika se nevztahuje
ke slečně Langerové, ale k nepřiměřenému zacházení s touto skladbou v rádiích.
01.01.2005 D-FENS