Policejní odpad
Vydáno 03. 08. 2011 (15877 přečtení)
Při výzvě a provádění
dechové zkoušky se dopravní hlídka PČR patrně dopouští protiprávního jednání a
zkoušeného tak vystavuje riziku pokuty ve výši 1 milionu Kč. Nevěříte
Při čtení článků na
D-FENS lze snadno dojít dojmu, že systém právních předpisů ČR je natolik
složitý, že si jeho (ne)porušováním nemůže být jist dokonce ani ten, kdo byl systémem
pověřen k bdění nad jeho dodržováním. Dokladem tohoto tvrzení může být i má
nedávná zkušenost s průběhem dechové zkoušky (dále DZ) na přítomnost ethanolu v
dechu. Přiznávám se D-FENSovi a Vám všem, že jsem patrně zhřešil proti právnímu
řádu ČR na pokyn PČR díky vlastní neschopnosti a nedovtipnosti v duchu schodové
moudrosti, definované D-FENSem. V mém podání to byla moudrost čtvrťově
čtvercová, neboť k uvědomění došlo za čtvrt roku v jiné čtvrti města.
Kdo už měl tu čest a byl
zastaven a podroben DZ přístrojem vybaveným jednorázovými plastovými náustky,
situaci zná, pro ty ostatní popíšu situaci tak, jak jsem ji zažil sám. Hlídka
mne pokynem červeného terče vyzvala k odstavení vozidla, byl jsem vyzván k
předložení dokladů, stav vozidla byl podroben kontrole. Na konci procesu
pomáhání a chránění jsem byl vyzván k zodpovězení dotazu, zda jsem požil před,
nebo během jízdy, alkohol. Odpověděl jsem pravdivě, že nikoliv, načež jsem byl
vyzván k DZ. Příslušník mi dal ruky PP náustek zabalený v HDPE fólii, vyzval
mne k vyjmutí náustku, jeho nasazení na přístroj Drager, vložení náustku do úst
a provedení dechu do výzvy k jeho ukončení. Zkouška byla hodnocena jako
negativní, byl jsem vyzván k sejmutí náustku. Pokusil jsem se náustek s obalem
vrátit hlídce jako původci odpadu, byl jsem však vyzván k jeho ponechání.
Hlídka se rozloučila, popřála mi šťastnou cestu a já jsem se vydal domů. Pocit,
že něco bylo blbě, sílil, až to klaplo. Byl porušen zákon! A hrozí pokuta. A
veliká!
Zákon č. 185/2001 Sb.,
o odpadech a o změně některých dalších zákonů
Jak již jistě tušíte, předmětem našeho zkoumání je
jednorázový náustek k přístroji k provádění DZ po jeho použití na pokyn PČR.
§ 3 Pojem
odpad
(1) Odpad je každá movitá věc, které se osoba zbavuje
nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit a přísluší do některé ze skupin
odpadů uvedených v příloze č. 1
k tomuto zákonu.
(2) Ke zbavování se odpadu dochází vždy, kdy osoba
předá movitou věc, příslušející do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze č. 1
k tomuto zákonu, k využití nebo k odstranění ve smyslu tohoto zákona nebo
předá-li ji osobě oprávněné ke sběru nebo výkupu odpadů podle tohoto zákona bez
ohledu na to, zda se jedná o bezúplatný nebo úplatný převod. Ke zbavování se
odpadu dochází i tehdy, odstraní-li movitou věc příslušející do některé ze
skupin odpadů uvedených v příloze č. 1
k tomuto zákonu osoba sama.
(3) Pokud vlastník v řízení o odstranění pochybností
podle § 78
odst. 2 písm. h) neprokáže opak, předpokládá se úmysl zbavit se movité věci
příslušející do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze č. 1
k tomuto zákonu,
a) která vzniká u
právnických osob nebo fyzických osob oprávněných k podnikání jako vedlejší
produkt při výrobě nebo přeměně energie, při výrobě nebo nakládání s látkami
nebo výrobky nebo při jejich využívání nebo při poskytování služeb, nebo
b) jejíž původní účelové určení odpadlo nebo zaniklo.
Náustek lze zařadit dle přílohy č.1 do kategorie “Q5 Materiály kontaminované nebo znečištěné běžnou
činností (např. zůstatky z čištění, obalové materiály, nádoby atd.)”
§ 6
Zařazování odpadu podle kategorií
(1) Původce a oprávněná osoba jsou povinni pro účely
nakládání s odpadem zařadit odpad do kategorie nebezpečný, je-li
a) uveden v Seznamu
nebezpečných odpadů uvedeném v prováděcím právním předpise, nebo
b) smíšen nebo znečištěn některou ze složek uvedených v Seznamu složek, které
činí odpad nebezpečným, uvedeném v příloze č. 5
k tomuto zákonu, nebo
c) smíšen nebo znečištěn některým z odpadů uvedených v Seznamu nebezpečných
odpadů uvedeném v prováděcím právním předpise.
(2) Má-li odpad jednu nebo více nebezpečných
vlastností uvedených v příloze č. 2
k tomuto zákonu, jsou původce a oprávněná osoba, která s odpadem nakládá,
povinni zařadit tento odpad jako nebezpečný a nakládat s ním jako s
nebezpečným, i když nesplňuje podmínky uvedené v odstavci 1.
(3) Směsný komunální odpad se nezařazuje do kategorie
nebezpečný a původce a oprávněná osoba nejsou povinni s ním nakládat jako s
nebezpečným, i když splňuje podmínky uvedené v odstavci 1 nebo 2.
(4) Pokud původce nebo oprávněná osoba osvědčením o
vyloučení nebezpečných vlastností odpadu prokáží, že odpad uvedený v odstavci 1
písm. b) nebo c) nemá žádnou z nebezpečných vlastností, ne-jsou povinni
dodržovat režim stanovený pro nebezpečné odpady; jsou však povinni ověřovat,
zda odpad tyto nebezpečné vlastnosti nemá. Způsob a četnost ověřování stanoví
pověřená osoba v osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností odpadu.
(5) Ministerstvo
stanoví vyhláškou
a)
Seznam nebezpečných odpadů,
b) definice nebezpečných vlastností odpadů, kritéria, zkušební metody a limitní
hodnoty pro přiřazování nebezpečných vlastností odpadů.
Podle (5) a) zařadíme náustek
jako „18
01 Odpady z porodnické péče, z diagnostiky, z léčení nebo prevence
nemocí lidí“, podle přílohy č.5
zjistíme, že se jedná o složky „C33
farmaceutické nebo veterinární přípravky a C35 infekční látky“, s podezřením na „H9-Infekčnost“ podle přílohy č.2. K pozornosti doporučuji odst. (4) o vyloučení nebezpečných vlastností
pověřenou osobou.
§ 7 Pověření
k hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
(1) V případě, že původce nebo oprávněná osoba, která
s odpadem nakládá, se domnívá, že odpad, který splňuje podmínky uvedené v § 6
odst. 1 písm. b) nebo c), nemá žádnou z nebezpečných vlastností, mohou požádat
o hodnocení nebezpečných vlastností tohoto odpadu.
(7) Ministerstvo zdravotnictví udělí pověření nebo
prodlouží platnost pověření právnické osobě nebo fyzické osobě, která prokáže
odbornou způsobilost nebo jejíž odborná způsobilost byla uznána podle zvláštního
právního předpisu13a). Odborná způsobilost se
prokazuje
a) pro hodnocení
nebezpečných vlastností odpadů uvedených v příloze č. 2
k tomuto zákonu pod označením kódem H4 až H8, H10, H11 a H13 a H11 předložením dokladu o ukončeném
vysokoškolském studiu ve studijním oboru lékařství, veterinární lékařství nebo
farmacie, popř. v jiném studijním oboru na jiné vysoké škole, pokud fyzická
osoba absolvovala postgraduální studium ve specializaci průmyslové toxikologie
a pokud jde o jiné odborné pracovníky ve zdravotnictví, speciální průpravu, v
jejíž náplni je toxikologie, podle zvláštních právních předpisů;14) pro hodnocení nebezpečné
vlastnosti odpadů uvedené v příloze č. 2
k tomuto zákonu pod označením H9
předložením dokladu o ukončeném vysokoškolském studiu ve studijním oboru
lékařství nebo veterinární lékařství,
b) dokladem o nejméně 10 letech praxe v oboru, a
c) dokladem o tom, že žadatel v posledních 6 měsících před podáním žádosti o
pověření nebo návrhu na prodloužení platnosti pověření absolvoval školení pro
hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, jehož náplň schválilo Ministerstvo
zdravotnictví.
Zde dojdeme k závěru, že v drtivé většině případů
provádění DZ není na místě původce odpadu osoba pověřená k vyloučení vlastnosti
H9-infekčnost, tedy s náustkem a jeho obalem musí být ve
smyslu zákona o odpadech nakládáno jako s odpadem infekčním. Že by první chyba
v matrixu? Popojedem…
§ 9 Osvědčení
o vyloučení nebezpečných vlastností odpadu
(1) Nebezpečné vlastnosti odpadu hodnotí pověřená
osoba na základě žádosti původce nebo oprávněné osoby. Zjistí-li pověřená
osoba, že odpad žádnou nebezpečnou vlastnost nemá, vydá žadateli osvědčení o
vyloučení nebezpečných vlastností odpadu (dále jen "osvědčení"). V
opačném případě pověřená osoba písemně sdělí s odůvodněním žadateli, že odpad
má jednu nebo více nebezpečných vlastností (dále jen "sdělení").
Kopii tohoto osvědčení nebo sdělení zašle původce nebo oprávněná osoba
neprodleně České inspekci životního prostředí (dále jen "inspekce") a
krajskému úřadu příslušnému podle místa nakládání s odpadem. Osvědčení
nezbavuje původce odpadu a oprávněnou osobu povinnosti nakládat s odpadem tak,
aby nedošlo k poškození životního prostředí, a odpovědnosti za škody způsobené
nevhodným nakládáním s odpadem. Na vydávání osvědčení a sdělení se nevztahuje
správní řád.
Proběhl vůbec tento proces na žádost PČR nebo
MV?Má PČR svého odpadového hospodáře?
§ 9a Hierarchie způsobů nakládání s odpady
(1) V rámci
odpadového hospodářství musí být dodržována tato hierarchie způsobů nakládání s
odpady:
a)
předcházení vzniku odpadů,
b) příprava k opětovnému použití,
c) recyklace odpadů,
d) jiné využití odpadů, například energetické využití,
e) odstranění odpadů.
(2) Od
hierarchie způsobů nakládání s odpady je možno se odchýlit, pokud se na základě
posuzování životního cyklu celkových dopadů zahrnujícího vznik odpadu a
nakládání s ním prokáže, že je to vhodné.
 Kde může občan ČR naleznout
výsledek posouzení životního cyklu náustku do Dragera, že je vyjmut z
hierarchie, konkrétně z předcházení vzniku odpadů, nadto infekčních, čili
nebezpečných?
§ 10
Předcházení vzniku odpadů
(1) Prvotní původce odpadů má při své činnosti
nebo v rozsahu své působnosti povinnost
předcházet vzniku odpadů, omezovat jejich množství a nebezpečné vlastnosti;
odpady, jejichž vzniku nelze zabránit, musí
být využity, případně
odstraněny způsobem, který neohrožuje lidské zdraví a životní prostředí a
který je v souladu s tímto zákonem a se zvláštními právními předpisy.15)
 Za toto jednání nelze označit výzvu hlídky PČR k
sejmutí a převzetí náustku zkoušenou osobou. Chyba v matrixu? Popojedem a
nabereme tempo…
§ 12 Obecné
povinnosti
(1) Prvotní původce odpadů je povinen nakládat
s odpady a zbavovat se jich pouze způsobem stanoveným tímto zákonem a ostatními
právními předpisy vydanými na ochranu životního prostředí. Nakládání s
nebezpečnými odpady se řídí též zvláštními právními předpisy16) platnými pro výrobky, látky a
přípravky se stejnými nebezpečnými vlastnostmi, pokud není v tomto zákoně nebo
prováděcích právních předpisech k němu stanoveno jinak.
(2) Pokud dále není stanoveno jinak, lze s odpady podle
tohoto zákona nakládat pouze v zařízeních, která jsou k nakládání s odpady
podle tohoto zákona určena. Při tomto nakládání s odpady nesmí být ohroženo
lidské zdraví ani ohrožováno nebo poškozováno životní prostředí a nesmějí být
překročeny limity znečišťování stanovené zvláštními právními předpisy.17)
(3) K
převzetí odpadu do svého vlastnictví je oprávněna pouze právnická osoba nebo
fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je provozovatelem zařízení k
využití nebo k odstranění nebo ke sběru nebo k výkupu určeného druhu odpadu,
nebo osoba, která je provozovatelem zařízení podle § 14
odst. 2 nebo provozovatelem zařízení podle § 33b
odst. 1 písm. b), nebo za podmínek stanovených v § 17
též obec. To neplatí pro předávání nezbytného množství vzorků odpadů k
rozborům, zkouškám, analýzám pro účely stanovení skutečných vlastností a
splnění požadavků pro převzetí odpadů do zařízení, pro účely vědy a výzkumu
nebo jiné účely, které nejsou nakládáním s odpady podle § 4
odst. 1 písm. e).
(4) Prvotní původce odpadů Každý je
povinen zjistit, zda osoba, které předává odpady, je k jejich převzetí podle
tohoto zákona oprávněna. V případě, že se tato osoba oprávněním neprokáže,
nesmí jí být odpad předán.
  Zde musíme dojít závěru, že PČR výzvou k odebrání náustku
porušuje odst.(1),(3) a (4), vy pak jako zkoušená osoba v případě převzetí náustku
porušujete odst. (3). OOOOOPS? Popojedem…
§ 13 Balení
a označování nebezpečných odpadů
(1) Balení nebezpečných odpadů se řídí přiměřeně
zvláštními právními předpisy.19)
(2) Původce a oprávněná osoba, která nakládá s
nebezpečnými odpady, jsou povinni zajistit, aby nebezpečné odpady byly označeny
následujícím způsobem:
a) odpady s nebezpečnou
vlastností uvedenou v příloze č. 2
k tomuto zákonu pod označením kódem H1, H2, H3, H6, H8, H9 a H14 grafickým symbolem podle zvláštního právního
předpisu,19)
b) nebezpečné odpady jiné než uvedené pod písmenem a) nápisem "nebezpečný
odpad".
(3) Původce a oprávněná osoba, která nakládá s
nebezpečným odpadem, jsou povinni zpracovat identifikační list nebezpečného
odpadu a místa nakládání s nebezpečným odpadem tímto listem vybavit.
(4) Ministerstvo stanoví vyhláškou obsah
identifikačního listu nebezpečného odpadu.
 PČR náustek, ze kterého se provedením DZ stal
nebezpečný a infekční odpad, ani nezabalí, ani neoznačí, ani nevypracuje identifikační
list. Vydá pouze povel: “odeberte náustek”. My už ale teď víme, že k
tomu podle zákona č. 185/2001 Sb. nemáme oprávnění!
 Zákon dále stanovuje nároky na odpadového
hospodáře, povinnosti při sběru, svozu a likvidaci odpadů, kterým hlídka
dopravní policie PČR svým faktickým provedením dechové zkoušky co? No nevyhovuje!
Zvídavý čtenář podrobnosti v Zákonu najde v teple domácího krbu.
My zatím popojedem k místu nejcitlivějšímu, tedy
sankcím.
Hlava
I: Pokuty fyzickým osobám oprávněným k podnikání a právnickým osobám
§ 66
(3) Pokutu do výše 10 000 000 Kč uloží inspekce fyzické
osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která
a) nezařadí odpad podle Katalogu odpadů,
b) předá odpad osobě, která k převzetí předávaného odpadu není podle tohoto zákona oprávněna,
c) převezme odpad, přestože k jeho
převzetí není podle tohoto zákona oprávněna,
d) provozuje zařízení k využívání nebo odstraňování odpadů bez potřebného
souhlasu příslušného správního úřadu nebo v rozporu s ním nebo provozuje
zařízení k využívání nebo odstraňování odpadů v rozporu se schváleným provozním
řádem zařízení,
e) provozuje zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů bez potřebného souhlasu
příslušného správního úřadu nebo v rozporu s ním nebo provozuje zařízení ke
sběru nebo výkupu odpadů v rozporu se schváleným provozním řádem zařízení,
f) nevede ve stanoveném rozsahu evidenci PCB, odpadů PCB a zařízení
obsahujících PCB a podléhajících evidenci,
g) nezajistí zpětný odběr použitých výrobků určených ke zpětnému odběru nebo
nesplní jinou povinnost související se zpětným odběrem,
h) neustanoví za podmínek stanovených tímto zákonem odpadového hospodáře,
i) vydá osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností odpadu pro odpad, za
který odpovídá jako původce nebo oprávněná osoba, nebo hodnotí nebezpečné
vlastnosti, k jejichž hodnocení nebyla pověřena, nebo
j) neprovede dekontaminaci nebo neodstraní zařízení podle § 27
odst. 1 do 31. prosince 2010.
(4) Pokutu do výše 50 000 000 Kč uloží inspekce fyzické osobě oprávněné k podnikání
nebo právnické osobě, která
a) zařadí odpad uvedený v § 6 odst.
1 písm. a), b) nebo c) jako odpad ostatní nebo nakládá s tímto odpadem jako s
odpadem ostatním, aniž by měla osvědčení od pověřené osoby podle § 9,
že odpad nemá nebezpečné vlastnosti,
d) nakládá s nebezpečnými odpady
bez potřebného souhlasu příslušného správního úřadu nebo v rozporu s ním,
e) ukládá na skládku odpady, které jsou tímto zákonem nebo prováděcím právním
předpisem zakázány ukládat na skládku, nebo při ukládání odpadů na skládku
nedodržuje podmínky stanovené prováděcím právním předpisem,
f) neplní povinnosti stanovené tímto zákonem při nakládání s vybranými výrobky
nebo odpady nebo zařízeními podle části čtvrté,
(5) Pokutu do
výše 1 000 000 Kč uloží příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo
inspekce fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která poruší
jinou povinnost stanovenou tímto zákonem nebo povinnost uloženou rozhodnutím na
základě tohoto zákona
Že by dopravní hlídka vytvořila situaci, za niž
může být ohodnocena souhrnnou pokutou až do výše 61 mil. Kč? Že systém nedělá
chyby? Že by zlatí chundelatí? Pozor přátelé, přichází zlatý hřeb do rakve Vašeho
rodinného rozpočtu:
§ 69
(2) Inspekce uloží pokutu až do výše 1
000 000 Kč fyzické osobě, která není
podnikatelem a dopustí se přestupku tím, že
a) převezme odpad do svého vlastnictví,
b) přepravuje odpad v rozporu s přímo
použitelným předpisem Evropských společenství o přepravě odpadů39) nebo uskuteční přeshraniční
přepravu odpadů v rozporu s povolením,
c) soustřeďuje odpad nebo s ním jinak nakládá na místech nebo v objektech,
které nejsou podle tohoto zákona zařízeními určenými k nakládání s odpady nebo
tato místa či objekty za účelem soustřeďování nebo jiného nakládání s odpady
pronajímá jiné osobě.
Domnívám se, že Zákon hovoří jasně: nesmíte jako
fyzická osoba náustek, z nějž se stal použitím odpad, převzít! Ani ho nesmíte
přepravovat ve vlastním voze, kapse, batohu, ani v brašně jízdního kola!
Nebrat, nepřepravovat. Mega korun je moc peněz, navíc krize je za dveřmi a
ještě k tomu v době, kdy na MF sedí
arcizodpovědný hospodář Kalousek.
Zároveň připomínám pro enviromentálně uvědomělé
Euroobčany v české kotlině ohlašovací povinnost při podezření na porušení tohoto
zákona na místně příslušné Inspekci životního prostředí.
Na závěr ještě jeden pro zasmání:
§ 71 Orgány
veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství
Veřejnou správu v oblasti
odpadového hospodářství vykonávají
h) Policie České
republiky,
 
§ 77a Policie České republiky
(1) Policie České republiky
a) v rámci pohraničního
odbavování a v pásmu do 25 km od státních hranic48b) zaznamenává a podle možností
dokumentuje podezřelé jevy a okolnosti nasvědčující nelegální přeshraniční
přepravě odpadů do České republiky,
b) předává zjištěné podněty orgánům inspekce a celních úřadů k provedení
vlastních nápravných opatření,
c) spolupracuje a v rámci součinnosti poskytuje odbornou pomoc a přiměřené
podmínky orgánům inspekce a celních úřadů.
(2) Policie České republiky v rámci spolupůsobení a
při získávání informací potřebných pro plnění úkolů podle odstavce 1 postupuje
a využívá oprávnění podle příslušných právních předpisů48c).
(3) Policie České republiky si při plnění úkolů podle
odstavce 1 může vyžádat odbornou pomoc orgánů inspekce nebo celních úřadů.
Přeji Vám pohodový srpen
bez DZ. 01.08.2011 Michailo
|