Jak je na D-FENSu zvykem, nadává se na vše a hlavně na vše laciné,
tedy i na korejské plechofky, já mám ale dojem, že to zas takové zgarby
nejsou. Najezdil jsem zatím asi 13000km se svým Getzem 1.6 DOHC 2003 a
pak pár tisíc s 1,5 CRDi 2006, zde jsou dojmy.
Moje 1.6 je ve výbavě GLS, tedy má všechno co tehdy objednat šlo, chybí
mu některé fičury např. vyhřívané sedačky, nebo palubní počítač, ale tyto
věci nepovažuji u auta za podstatné, dnes už standard (mimo KONCERNU) ABS,
klima, okna+zrcátka felektryce, servo, nějaké airbagy a tak, v době kdy
bylo nové asi o 100 kilokreditů levněji než srovnatelná fobie. Půjčený
dehet má taky skoro všechno, kromě zadních oken a zrcátek felektryce a
nárazníku fbarvě, je to taky nižší výbava. Stál taky asi o 100k míň než
schade srovnatelné výbavy a motorizace. Teď popořadě - 1,6 16V
Motor + převodovka
Motor má nějakých 78 kW a auto je s ním opravdu svižné, když se zapomenu,
hrabou mi přední kola hned, protože Getz váží jen lehce přes tunu. Má solidní
zátah od spodku, ale z nějakého důvodu má u nezkušeného řidiče občas tendenci
chcípnout při rozjezdu z hodně nízkých otáček, spojka je totiž relativně
ostrá (na moderní auto), ve středních otáčkách spíš drží, opravdu ožívá
nad 4000 rpm, ale to příliš často nevyužívám. Papírově má mít stovku pod
10, neměřil jsem, ale věřím. Co je trošku neštěstí je zpřevodování, příliš
jsem nepochopil odstupňování rychlostí, 1-čka krátká, 2 a 3 dlouhé jak
prase a pak zase 4 a 5 krátké, díky tomu je motor na 5 tku vytočený zbytečně
vysoko, vzhledem k tomu, že nemá s autem moc práce. Řazení je dost nepřesné
a od novoty jde občas dvojka lehce přes zuby. Maximálka není nijak úžasná,
ale je to auto spíš na meziměsto než na dálniční stíhání. Engine není nijak
zvlášt hlučný, šlape celkem kultivovaně, nevibruje ani ve vysokých otáčkách.
Co je celkem mizérie je spotřeba, meziměsto v pohodovém režimu dá kolem
6,4 l/100, ale při vyšších rychlostech na dálnici jde přes 8 a po městě
v zimě celkem hrubo přes 10 (klimatizace automaticky +1). Uvažuju o LPG…..
Podvozek + brzdy
Tohle auto je něco jako sport verze takže podvozek je přitvrzený + hlíny
na relativně širokých gumách. Sedí solidně, na to jak je kastle vysoká
a krátká se téměř nenaklání a drží pěkně stopu, díry moc rád nemá, vevnitř
to na nich celkem hází. Jsem klidný řidič, takže limitní chování jsem nezkoušel.
Brzdy jsou řekl bych průměr, vzadu ještě bubnovky, to ale nevnímám jako
vadu, myslím, že kotouče nejsou všelék, aspoň pěkně zabírá ručka. Jinak
zabírají pěkně plynule, nevadnou, no problem.
Kastle + interiér
Budka mi na dnešní zhýralé designérské zvyklosti připadá dost povedená,
protože nepůsobí ani asijsky ani jako sen zfetovaného abstraktního umělce
ani nudně, ale to je věc individuálního vkusu. Jako obrovské + vnímám vnitřní
prostor, ten je podstatně větší než ve fabii a ochcávce 1, místa je tam
opravdu hodně, jak vpředu tak vzadu. Kufr bohužel slabší, ale od kompaktu
se nic víc čekat nedá. Výhled ven je na dnešní poměry dost dobrý. Interiérplast
je šedý a tvrdý, což je podle mě dobře, aspoň není problém ho utřít hadrem
a není na něm vidět bordel, trošku nefunkční odkládací plocha na palubní
desce, jinak přiměřené množství pro dnešního motoristu tak nepostradatelných
odkládacích míst, mezi sedadly fajn díra na 1,5 l vody z kohoutku v igelitu.
Žalostný je popelník, který je dělaný jako taková kulatá otvírací pixlička
libovolně vytažitelná, má malý otvor a je na blbém místě před šaltrpákou,
takže vajgly házím z okna. Ergonomie je velmi dobrá, všechno po ruce a zcela
logicky, akorát kontrolky mlhovek jsou na ovládacích tlačítkách a dost
malé. Strašně se mi líbí budíky postrádající dnes tolik oblíbené experimentování
s bizarními tvary a řvavými barvami. Prostě 2 klasické kruhy kmh a rpm,
zeleně osvícené, palivoměr, teploměr a přehledné kontrolky. Chybí hladové
oko. Sedadla nejsou zrovna sportovní, ale sedí se na nich celkem dobře,
přiměřeně tvrdá, řidičovo výškově stavitelné, zadní dělena 1:2, perfektní
způsob sklápění jedním tahem bez nutnosti demontáže opěrek. Poté je kufr
celkem dobře použitelný k přepravě větších věcí i třeba ve 3 lidech. 3x3-bodové
pásy vzadu. Auto má sice jen 43tkm, ale vevnitř je ticho, nic nevrže, i
odhlučnění zvenku je dobré. Mizerné je cx, jak sundáte nohu z plynu, auto
začne okamžitě celkem výrazně zpomalovat.
Zkušenosti
Po 5 letech a 43 tkm byly na autě následující závady: Prý „zapečené
brzdové destičky“, projevovalo se hroznými zvuky při brždění, přitom nebyly
sjeté. Taky byly lehce zatuhlé brzdové válečky. Oprava i s prací cca 2000
kč v servise. Dále pak zoxidovaný kontakt na vnitřním osvětlení, oprava
asi 15minut mého času. Shořelá žárovka v levém předním světle. Jinak nic.
Auto stojí venku, na přední kapotě se objevil malý puchýř, jinak to zatím
nehnije, ale zjevně se šetřilo na šroubech, protože v motorovém prostoru
jsou už některé pěkně sežrané. Auto je svižné, v zimě dobře topí, a je nenápadné,
takže ho nechávají nenechavci na pokoji. Všechno na něm funguje jak má
a výborně „padne do ruky“, už když jsem s ním jel poprvé byl jsem v něm hned
jako doma. Servo není „přeposilované“ a dává relativně dobře vědet co se
s autem děje, pedály jdou tak akorát ztěžka, člověk není od silnice moc
odtržen.
Teď 1,5 CRDi – jen rozdíly
Motor + převodovka – je to jediný dehet (kromě traktoru) s kterým jsem
kdy jel, takže to nemůžu srovnat, ale zátah má velice solidní, vadí mi
však turbochrochtí zvyk, že auto jede jen od 2000-4000rpm a zrychlení má
jen 2500-3500rpm. Nejsem na to zvyklý, ale prý to dělají všechny motory
tohoto typu, jsem benzínofil, takže si na to těžko zvykám, ale časem jsem
to zvládl. Akcelerace s jeho 65kW je velmi dobrá a v podstatě zvládne téměř
totéž co jednašestka, limit je znát při předjíždění delší kolony, kdy se
projeví malý rozsah efektivních otáček. Každopádně zpřevodování zde více
odpovídá charakteru motoru, na 5ku se nechytá pod 90-100, je to spíš dálniční
kvalt. Převodovka je velký krok vpřed, má obráceně zpátečku a je podstatně
přesnější a kultivovanější než ta starší. Supr je teda doopravdy spotřeba,
zajel jsem i 4,8 (serpentiny v horách + klima), při popojíždění maximálně
na dvojku s puštěnou klimou asi 7, tipuju, že by můj benzíňák sežral v tomhle
režimu tak 14.
Podvozek + brzdy – chrochták má už kotouče na všech kolech, nespatřuju
v tom ale žádné plus, akorát má tupější ručku, jinak brzdí podle mě celkem
stejně. Podvozek není „sport line“ a je to fest znát, auto se mnohem víc
houpe a naklání, lépe ale snáší rallye česká díra. V zatáčkách sedí dobře,
jen je to větší dobrodrůžo z pohledu řidiče. Posilovač řízení je zde už
progresivní, takže při větších rychlostech jde dost ztuha, řízení se zdá
potom být přesnější.
Kastle + interiér – kastle je po faceliftu ala pegin 206, ale celkem
jí to sluší, interiér je zde černý, ale jinak stejný. Sedadla se mi zdají
o něco tvrdší, jsou ale za příplatek s vyhříváním, tak to může být tím.
V rámci „katování kostů“ zmizel z přístrojovky teploměr a byl nahrazen kontrolkou,
netušil jsem, kam až tohle zajde… Jinak se nic nezměnilo.
Zkušenosti – zatím odešel jen dálkový centrál, jinak nic, je ještě v záruce
a nemá ani 30tkm. Jezdí se s tím dobře, když si člověk zvykne na dehta,
a je fajn, že na benzinku moc často nemusí. Blbé je, že ten efektivní motor
hovno topí, když mrzne, začíná hřát až tak po 30km což je při běžném ježdění
dost pruda.
Shrnuto….
Getz je podle mě jedna z nejlepších voleb na trhu nových vozů dané třídy,
za ty prachy dostane zákazník solidní auto s velkým prostorem a dlouhou
zárukou (dávali 3 roky bez omezení kilometrů v době, kdy u schade bylo půl
roku). Větší benzíny jsou poněkud žíznivější, ale není to zas tak hrozné.
Celkovou kvalitu prověří až čas, nevím, co s autem bude, až bude mít 200tkm
na tachometru, ale vypadá to, že nic moc. Celkově dílenské zpracování není
špatné, korejci jsou relativně pečliví a řekl bych, že je spíš nadprůměrné.
Na autě je občas znát, že je to low-cost - například osvětlení interiéru
je dost minimalistické, výše zmiňovaný popelník či absence hladového oka
a teploměru atd. Auto však nepůsobí nekvalitně. Oproti tomu příbuzný chevrolet
je už na omak vevnitř jakoby z papíru. Myslím si, že by výrobce udělal díru
do tuzemského trhu, kdyby nabídl verzi kombi, zjevně se k tomu ale zatím
nechystá. Trochu se bojím, že novější modely budou už více ojebané než
ty starší, uvidíme. Každopádně jsem s tímto vozem přišel o předsudky vůči
asijským strojům a potvrdila se mi myšlenka, že moderní auta jsou si v podstatě
velmi podobná. Auto jsme kdysi vybírali tak, že jsme obešli opravdu všechny
nabídky v daném segmentu a tohle auto bylo nejlevnější, nejprostornější
a s nejdelší zárukou, připlatit si tehdy 100litrů u pažouta za dyzajn, u
schade za „kvalitu“, u seata za ymydž nám přišlo jako blbost.
15.09.2008 Pospec