Pan Synek pocítil potřebu sdělit internetu, že z něj bazar AAA Auto
udělal hejla. Doporučuji každému, aby si to přečetl, pořádně a nejméně
dvakrát, protože je to důležité.
Blog
páně Synka
Je to zajímavý příběh a myslím, že je třeba panu Synkovi poděkovat,
že jej převyprávěl právě takto. Myslím, že se až na nějaké zjevně nereálné
detaily příběh skutečně stal. Co se v tom příběhu odehrálo?
Pan Synek si usmyslel, že prodá své staré auto (Peugeot 206 v hodnotě
asi 35.000 Kč) a koupí si novější auto (v ceně asi 60.000 Kč). Tento záměr
jej přivedl do AAA Auto, kde hodlal prodat své staré auto na protiúčet.
Hned na počátku je třeba předeslat, že jakkoli se to nezdá, jedná se o
složitou úlohu s malými vyhlídkami na úspěch. Obě auta jsou totiž z kategorie,
ve kterých je skutečně zatěžko najít auto bez potřeby větších investic
(jinak by si je jejich majitelé ponechali) a navíc je zde přítomen faktor
protiúčtu, který vždy komplikuje vyjednávání. Protiúčet dává protistraně
další stupeň volnosti a z hlediska cenové liposukce je protiúčet koncentrované
zlo. Aby toho nebylo dost, předmětem koupě nebylo nic méně problematického
než deset let starý turbodiesel, který se velmi snadno a rychle dokáže
přerodit v černou díru na peníze. Manévrovací prostor prodávajícího/kupujícího
pana Synka byl od počátku velmi zúžený a jednalo se o misi, na které by
si vylámal zuby nejeden profesionál, a pak Synek profesionál ani zdaleka
nebyl.
Do určitého okamžiku (přesněji do 16:15) byl pan Synek ostražitým zákazníkem,
ale pak se stalo něco, co přeplo pana Synka do jiného módu. Příkazy k přeprogramování
jsou "sleva", "dárek" případně "bonus" a nahrají se do hostitelského systému
pomocí hlasového rozhraní. Od té doby to s panem Synkem šlo s kopce, protože
začal chytračit. Jenže v téhle hře držel bazar delší konec provazu. Dopadlo
to tak, že pan Synek si koupil nové staré auto za cenu, která se mu předtím
zdála vysoká, prodal své staré osvědčené auto za cenu, která se mu předtím
zdála nízká, navíc ještě ze svobodné vůle uzavřel smlouvu na úvěr za nevýhodných
podmínek a nemá z obchodu dobrý pocit. Kromě toho na něj furt jdou mrákoty.
Za povšimnutí stojí, a to v textu pana Synka není explicitně zmíněno,
že pan Synek nedostal nakonec vůbec žádnou slevu. Dostal jakýsi bonus,
který byl ale vzápětí kompenzován absurdním poplatkem "za přistavení vozu
k prodeji" (na co má sloužit takový poplatek v případě autobazaru, kde
se tak nějak z podstaty věci předpokládá, že budou vozy k prodeji přistavovány?)
a ohledně dárku, vyrozuměl jsem, že se jednalo o sadu kol, která ovšem
pocházela z jiného vozu a bylo kvůli nim potřeba doprasit něco na brzdách,
takže se jednalo o dárek danajský.
I další zjištění, která pan Synek prezentuje, jsou skutečně překvapivá.
V servisu chtějí za olej peníze. Pan Synek si zakoupí produkt "pojistka",
kvůli němuž musí jezdit do značkového servisu, ale neví, na co tento produkt
je. Že musí po třech letech používání měnit na svém starém autě zadní nápravu
je vina bazaru. Vysloveně soudný člověk to je.
Pan Synek viní z neúspěchu mise české právní prostředí a "psychický
teror", nicméně ať jsem to četl jak chtěl, tak jsem nenašel žádné zásadní
porušení zákona. Jediné dva sporné momenty jsou demontáž Peugeota ještě
předtím, než ho bazar nabyl a údajné "vsunutí" listů do smlouvy, ke kterému
bych potřeboval více informací. Každopádně, pokud byly dodatečné listy
vsunuty do smlouvy až po páně Synka podpisu, jedná se pravděpodobně o podvod.
Pokud pan Synek smlouvu podepsal již ve změněné podobě, o podvodu nemůže
být řeči. Neexistuje nikde na světě zákonodárce, tím spíše nikdo mezi našimi
zákonoprasci, který by ochránil lidi jako pan Synek, kteří podepisují smlouvy,
aniž by je četli a aniž by jim porozuměli. Nelze použít jako omluvu, že
byli unavení a měli hlad. No tak s podpisem smlouvy budou muset počkat,
až nebudu unavený, nebudu mít hlad a v klidu si ji přečtu.
Jak se tohle mohlo stát.
Příčina je velmi jednoduchá.
Pan Synek byl sice orálně velmi hustej a neváhal se do bazaru opřít,
píčovat a držkovat, ale když došlo na vlastní akci, tak byl až neuvěřitelně
pasivní. Proti prodejci z AAA se nemůže běžný "člověk z ulice", tedy občan
prodávající auto jednou za tři až pět let, nijak efektivně prosadit. Oni
prodávají auta denně, i kdyby byli úplně pitomí, tak by za tu dobu pochopili,
jak jednat s různými typy lidí a na co budou slyšet, a v případě pana Synka
správně identifikovali, že na něj bude fungovat kombinace slevy a dárku.
Jindy používají vyvolávání pocitu urgence. Jejich triky se velmi podobají
tomu, co na nás všechny praktikují politici, a proto se panu Synkovi nebudeme
vysmívat, protože jeho situace v bazaru se velmi podobá situaci mnohých
z nás u voleb.
Navíc oni ti prodejci vůbec pitomí nejsou, jsou výřeční, inteligentní
a zběhlí. Existuje však jedna věc, kterou AAA ani jiný bazar nedokáží dostat
pod kontrolu. Co udělají, když se zákazník sebere a jde prostě pryč s tím,
že nereflektují na jeho požadavky a obchod se tedy realizovat nebude? No?
Neudělají vůbec nic. Oni se proti tomu snaží někdy poměrně křečovitě pojistit
a například seberou zákazníkovi nějakou věc, třeba doklady. Na druhé straně,
zadržují pouze věci, které jim zákazník sám dá, a když jim nic nedáte,
tak... Pan Synek se měl v 16:15 sebrat a odjet svým Peugetoem domů. Nejjednodušší
postupy i v dnešní pseudointelektuální době fungují nejlépe. Prostě otočit nos k
bráně, prdel k ofisu a dát se na pochod. Aut je jak sraček, tohle nebylo
BMW M1 ani DeLorean, ale stará francouzská naftová vražda, kterých je všude
mraky. Oni stejně zítra zavolají, protože se toho pekáče potřebují zbavit.
Dalším rozhodujícím momentem je podle mého názoru snaha "mít to za sebou".
Já rozumím, že pohoda musí v Kocourkově bejt, i kdyby padala hovna velká
jako turbodmychadla. Protože politici se postarají a tak velkej autobazar
přece nemůže jen tak brát lidi na hool, tam to přece musí bejt nějak organizovaný,
žejo mámo.
Jo mimochodem jsou to ty samý áčka, co nám tady chtějí kultivovat
právní prostředí.
Třetím rozhodujícím momentem je absence jakýchkoli ekonomických úvah
na straně pana Synka. Jiné auto si kupujeme, abychom si polepšili, tedy
vyměnili starší opotřebovanější vozidlo za jiné vozidlo s lepší perspektivou
s ohledem na naše potřeby. Udržovaný a opravený Peugeot pana Synka měl
hodnotu 35.000 Kč. Bazarní Citroen měl prodejní cenu 63.000 Kč. Za kolik
jej musel bazar vykoupit, když víme, že AAA operují s 30% marží? Vykoupil
jej asi za 40.000 Kč, což je také částka, kterou by za něj p. Synek dostal,
kdyby jej nyní prodával. Jaký je přínos celého obchodu a jakou přidanou
hodnotu pan Synek za své peníze získal? Odpověď: Žádnou. Jinak by tomu
bylo, kdyby s transakcí například dva roky posečkal (Peugeot fungoval,
že) a koupil si auto za 120 tis. Kč.
Na závěr takové menší zamyšlení, proč to dospělo do stavu, kdy běžný
občan jako pan Synek přestane chápat podstatu občanskoprávních úkonů a
proč smlouvy na běžné věci jsou fascikly papírů tlusté jako telefonní seznamy.
Lidová verze zní tak, že zákony tvoří lumpové a tvoří je schválně tak,
aby vyhovovaly jim, tedy lumpům. Dokonce to i vypadá realisticky, když vidíme,
že zákony tvoří lidé jako soudruh plukovník Huml, ale při bližším zkoumání
se ukáže, že není docela tak.
Tenhle chaos vzniká proto, že hejlové jako Synek nepoužívají mozek a
když se jim stane něco zlého, viní z toho všechny okolo. Oblejzají potom
politiky a dožadují se "ochrany spotřebitele" a "práv zákazníka". Podobně
jako ty babičky, co samy a dobrovolně jezdí na předváděcí akce, aby je
tam zmrdi oholili. Do zákonů se pak dostávají nejrůznější ustanovení, co
musejí nebo naopak nesmějí právní úkony obsahovat, jinak budou neplatné
nebo je absence něčeho vykládána ze zákona ve prospěch některé ze stran.
Občanský zákoník naroste na neuvěřitelných 3089 paragrafů. Vznikají účelová
ustanovení, paragrafy a normy, které mají chránit nesvéprávné idioty s
občankou ode všeho zlého. Jenže ony je nechrání, naopak, ještě dále zamlžují
podstatu právních úkonů a ještě více lidí jim nerozumí, podepisují to automaticky
jako pan Synek a pak se diví. V tom okamžiku je opět třeba oslovit politiky...
ano, tady už se nám jeden chytnul ... a celý proces úpadku a bezpráví se
rozjede ve spirále.
09.05.2014 D-FENS