D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Nature
    (ze dne 28.11.2010, autor článku: [Neregistrovaný autor])

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 28.11.2010 12:42:49     Reagovat
    Autor: Henk - Henk
    Titulek:
    Je závist opravdu jen negativní vlastonst ? Nebo ji jen zprofanovalo nějaký hovado jako třeba v Čechách upřímnost. Taky občas závidim, ale zároveň to lidem přeju...
    A k tomu bohu, myslim že to prostě začla bejt nuda se na tenhle svět koukat, tak dal lidem do vínku i "špatný vlastnosti".
    Ale kdo ví, kdyby na to nějakej tvor přišel, jak je to s vesmírem, životem a vůbec, třeba by vesmír zanikl a vzniklo by něco ještě mnohem víc šílenýho ... A třeba se to už někdy v minulosti stalo .-)

     
    Komentář ze dne: 29.11.2010 22:22:29     Reagovat
    Autor: jet_ - jet_
    Titulek:Re:
    Pokud si to, coby ateista pamatuji, tak ve zkratce Buh dal cloveku moznost volby k jakemukoliv jednani, aby clovek sam prisel na to, ktere je dobre ne? Uvodni pokuseni zacalo zakazanym ovocem. Jako vsevedouci Buh dozajiste vedel, ze hadovo PR bude k neodolani a za poruseni kontraktu je z Raje vyhnal. Na pochopeni dobreho a spatneho asi nebylo v Raji dostatecne interaktivni socialni prostredi a Buh to musel nejdrive preprogramovat procedurou "Milujte se a mnozte se". Vysledku analyzuje prubzne. Buh se pak asi dobre bavi, nebo breci, dle aktualni nalady.

     
    Komentář ze dne: 29.11.2010 22:31:26     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re:
    V zásadě tak, jen bych polemisoval s tím "aby clovek sam prisel na to, ktere je dobre ne" - Bůh totiž lidem na rovinu řekl, co se stane, pokud budou jíst ovoce z toho stromu. Tedy ne žádné "zkuste to ta uvidíte".

    Otázka hadova PR, toho co Bůh věděl dopředu a toho, do jaké míry je tedy lidská volba svobodná či předurčená, to je na hodně dlouhou theologickou debatu...

     
    Komentář ze dne: 30.11.2010 12:59:11     Reagovat
    Autor: vespa - vespa
    Titulek:Re: Re: Re:
    Strom poznania - clovek zacal byt ako Boh - zacal sam urcovat co je pre neho dobre - a ako male dieta - tiez to nevieme najlepsie.
    Zavist je to, co dava Diabol - uz nemoze byt v nebi, pritom vie, ake je to tam fajn, tak taha ludi tiez prec ( ked ja nemam cokoladu, znicim aj tvoju)

    Komentář ze dne: 28.11.2010 12:50:47     Reagovat
    Autor: lojza - lojza
    Titulek:zavist
    Zrovna zavist podle mne je jednak negativni vlastnost, ale zaroven i vlastnost, ktera zene pokrok dopredu.
    Pokud nekdo zavidi sousedovi novyho Superba, a kvuli tomu mu ho rozflaka, tak je to jiste negativni projev teto vlastnosti, a je to takova ta klasika, se kterou se setkavame nejcasteji.
    Na druhou stranu muze fungovat zavist jako "kolega bere 2x takovy plat nez ja, svine jedna, ten se ma...no ale kdyz budu ted vic makat, tak budu mit naopak 2x vic, jak on, cha chaa". A potom ta zavist vlastne zafungovala pozitivnim smerem...
    Myslim, ze zavist je z hlediska prirody neutralni. A pouze lidsvto se priklonilo k tomu ji "pouzivat" vice negativne. A nebo ji tak proste jen pojmenovalo, tu negativni slozku, a tu pozitivni si pojmenovalo jinak, i kdyz se jedna o stejnou vec (mozna napriklad ambicioznost muze souviset se zavisti, muze to byt jedno a totez, jen si to lide zvykli takto striktne rozdeli"t)

     
    Komentář ze dne: 28.11.2010 13:00:06     Reagovat
    Autor: shn - schn
    Titulek:Re: zavist
    jo, souhlas. Tu negativní složka se v tomhle případě nazývá nepřejícnost. Pokud se závist spojí s nepřejícností, tak to je pak v prdeli. Závist sama o sobě je spíš neutrální, Ona čeština bohužel nemá pro spoustu emočních stavů výraz.

     
    Komentář ze dne: 01.12.2010 10:54:48     Reagovat
    Autor: Lucc - Lucc
    Titulek:Re: Re: zavist
    Stejně jako snad všechny další jazyky.

     
    Komentář ze dne: 28.11.2010 14:07:18     Reagovat
    Autor: cover72 - cover72
    Titulek:Re: zavist
    Nejsem si jistý, jestli bych s tímto hodnocením souhlasil. IMHO totiž závist (či přinejmenším jedna z jejích forem) přímo vyplývá ze zneuznané pýchy: "já jsem přece lepší, než můj soused - tak jak to, že se má líp?"
    Pokud si přiznám, že se soused má líp proto, že víc maká, už to není závist. Pokud si to ale nepřiznám, vyžívám se v pocitech, jak si to ve skutečnosti zasloužím a přitom to nemám a proto se na mě páchá nespravedlnost.. To je IHMO závist. Nebo ji přinejmenším přesně v této formě vidím v socialismu a obecně "sociální spravedlnosti".

     
    Komentář ze dne: 29.11.2010 11:33:56     Reagovat
    Autor: osmpé - osmpé
    Titulek:Re: Re: zavist
    Zdravím, napsal jste to mnohem lépe než já dole :-)

     
    Komentář ze dne: 28.11.2010 14:09:00     Reagovat
    Autor: zarniwup - zarniwup
    Titulek:Re: zavist
    Řekl bych, že motorem pokroku je spíš lenost, nebo aspoň kombinace lenosti se závistí.

     
    Komentář ze dne: 30.11.2010 18:53:08     Reagovat
    Autor: Fidel - Neregistrovaný
    Titulek:Re: zavist
    Tak závist je motor kupředu ženoucí nás být lepší než soused jen spolu s dalšími, už víceméně pozitivními vlastnostmi.
    A nebo taky mu do něj zaseknout tu sekeru...
    Nic tu není černobílé a zjednodušeně řečeno, buď hajzl jste (a snažíte se třeba souseda falešně pomlouvat, aby se mu nedařilo tak dobře čili se snažíte být ještě větší hajzl), anebo to vzít jako vzpruhu a cíl za kterým můžete jít....
    A hádej kolik lidí se tady zachová prvním způsobem....

    Komentář ze dne: 28.11.2010 14:23:27     Reagovat
    Autor: MoonRider - MoonRider
    Titulek:
    Výýýbornej članeček

    akorad trošku semi nelíbí ta závist, je to dobrý psotřeh ael souhlasim s kolegou že závist nemusí bejt vždyšpatná vlastnost.

    Ale podle mě je to něco jako zavirovaný soubor ve windowsu, prsote je to vlastnost kterou člvoěk ještě neprobudil

    a to je tzv. touha se zdokonalovat bez zla.

    Prostě já vidim že je někdo vzdělanej...tka mu to jednak přeju a jednak mu to závidim

    JA CHCI TAKY!

    tak jdu do školy a tam budu chodit

    Vidim pár co má děti..a zuvidim mu je! Tak můžu mít své a začít s ejjich výchovou...

    Bohužel máš pravdu v tom že katolíci LZOU v tom ze Bůh je dokonalý..

    Komentář ze dne: 28.11.2010 14:45:07     Reagovat
    Autor: CNNPRG - CNN
    Titulek:K článku
    Autor svádí dilema zda je "závist" vypěstovaná, tedy, že se u někoho může projevit nebo je danná, určitě se projeví. Určuje závist jako lidskou vlastnost (podpořenou argumentem z biblického příběhu). Její projevy pak demonstruje na malých dětech a pískovišti. Tak já si myslím, že to je celé špatně.

    Závist je emoce, která může vzniknout z mnoha příčin a je zcela subjektivní, nikdo nám jí nedal (leda Bůh, podle toho kdo čemu věří) a nikdo nám jí nevezme a ani se jí nezbavíme. To co je etickým problémem, jsou projevy, které vznikají ze "závisti", dávám do uvozovek proto, že objektivně můžeme hodnotit emoci až z její projevu. A tam se můžeme mýlit, jako třeba v tom biblickém příběhu o Abelovi a Kainovi. Kain považoval za nespravedlivé, že Abel má využívat plody jeho práce. Je to závist?

    Komentář ze dne: 28.11.2010 19:28:27     Reagovat
    Autor: Atomkraft - Neregistrovaný
    Titulek:Hergot to je článek jak z 7 třídy základní školy
    Děsný co se tu už publikuje.
    Jasně, že zlo a priori existuje.
    Člověk dostal rozum aby byl schopen hodnotit následky svých činů. Mně zaráží několik jiných podstatných otázek: Že jako společnost nikam nesměřujeme, k žádnému jednotnému cíli, všechno se to utápí v atavismech a hamižnosti, touze po moci a penězích. Tohle bude zhouba druhu, který ač sám sebe pojmenoval jako rozumný, takto nejedná. Dostat se do kontaktu s vyspělou civilizací, která táhne za jeden provaz....dopadli bychom tristně.
    Jediná skvělá myšlenka článku -Přírodu třeba chránit, protože bez ní nevydržíme ani 5 minut !

     
    Komentář ze dne: 29.11.2010 11:39:34     Reagovat
    Autor: ma - Mistral
    Titulek:Re: Hergot to je článek jak z 7 třídy základní školy
    Na richtig. Sá jeden profas. Fšichni! Sig hail! Soudruzi :o)

    Komentář ze dne: 28.11.2010 20:27:21     Reagovat
    Autor: bloody cardinal - bloody cardinal
    Titulek:Nenávist
    Vrátil bych se k nenávisti. Nenávidět umí třeba i psi. Náš husky třeba nenávidí yorkshiry, maltézáky a bolognáky (a já se mu nedivím, taky je nemám rád) a pokud není na špagátu, zabíjí je na potkání. Naopak se psem bratrovy holky si rozumí velice dobře, jsou nejlepší kámoši.

    A co se týče člověka? Já lidi ne-nenávidím. Když někoho nenávidíte, jediný, kdo trpí, jste vy, protože většina lidí o tom neví a těm ostatním to je jedno.

     
    Komentář ze dne: 29.11.2010 08:46:50     Reagovat
    Autor: Jacek - Jacek
    Titulek:Re: Nenávist
    Vas pes zabiji na potkani? Ac male psy taky nemusim, pokud by Vas pes meho zabil, setsakra bych se snazil, aby to uz podruhe neudelal.

     
    Komentář ze dne: 30.11.2010 15:13:43     Reagovat
    Autor: Tomas - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Re: Nenávist
    No ono podruhý by to už šlo fakt těžko :-)

    Komentář ze dne: 29.11.2010 11:06:29     Reagovat
    Autor: Gaspard - Gaspard
    Titulek:Závist
    je jenom člověkem neuměle pojmenované a sociálně negativizovaná vlastnost, které vpodstatě není nic jiného, než mimovolné pození k získání zdrojů pro přežití za co nejmenšího výdeje energie. Jinak řečeno, když získá kolega nějakou výhodu pro přežití, tak mám dvě možnosti: buď jí také snažím získat (lov, sběr, pěstování, chování, obchod apod.) nebo ho o tu výhodu, pokud to jde, připravím (zabiju ho, okradu ho apod.). Je to prostě jenom jeden z dalších atavizmů, který se společensky negativizoval pro jedince v rámci společnosti, ale společností jako takovou je stále běžně používán (války o zdroje, cla atd.).

    Komentář ze dne: 29.11.2010 11:19:40     Reagovat
    Autor: 8-P - osmpé
    Titulek:
    Zajímavá úvaha.

    S tou závistí v Bibli jste ale přehlédl ještě jednu věc. Závist byla úplně ten první nejprvnější hřích, kterej se tam objevil. Satan kdysi vládl celému vesmíru, ale pak Bůh stvořil lidi, a Satan o svou pozici "master of the universe" přišel. Proto začal s hadem kout pikle proti Adamovi s Evou.

    S tím Kainem to máte taky trochu popletené. Kain byl těžce rozmazlené dítě, a svého bratra nezabil kvůli závisti, ale při hádce když ztratil sebekontrolu. Ale máte pravdu že jistá závist v tom také hrála roli.

    Abych vám tedy zodpověděl Vaše otázky:

    Greenbaum: "Jestliže Adama a Evu stvořil bůh k obrazu svému, dal jim jako jednu feature i závist? Je bůh závistivý? Nebo byl Adam s Evou ještě bez závisti, a pak si bůh prostě nevzal od Kaina dar a tim vtiskl závist do lidského pokolení?"

    Slyšel jste někdy o takzvaném incidentu v ráji? Adam s Evou porušili příkaz nejvyššího a ochutnali ovoce znalosti dobra a zla. Mnozí mají za to, že "znalost dobra a zla" taky znamená "já vím že by mi to karlovo ferrari slušelo", anebo "jaktože dostal víc on a ne já?".

    Bůh zcela jistě závistivý není. Závist do světa lidí přinesl Satan. A potom byli lidé vyhnáni z ráje... Závist je tedy ten úplně první hřích ve vesmíru, ale nedopustili se ho lidé. První hřích lidí byl, že přestali věřit Bohu, a místo toho začali poslouchat jakéhosi závistivého hada...

    "Had pak byl nejchytřejší ze všech živočichů polních, kteréž byl učinil Hospodin Bůh. A ten řekl ženě: Tak-liž jest, že vám Bůh řekl: Nebudete jísti z každého stromu rajského?"

    Problém je, že závist je touha po něčem co mi nenáleží.

    Eva s Adamem chtěli být jako Bůh, protože uvěřili první lži ve vesmíru, že se jim to povede. Avšak už tato touha mít něco co mi nezáleží byla závist.

    Závist = primární hřích ve vesmíru

    lži, krádeže, a vraždy jsou až sekundární, protože první je vždycky motiv...

    "I řekl had ženě: Nikoli nezemřete smrtí! Ale ví Bůh, že v kterýkoli den z něho jísti budete, otevrou se oči vaše; a budete jako bohové, vědouce dobré i zlé. Viduci tedy žena, že dobrý jest strom k jídlu i příjemný očima, a k nabytí rozumnosti strom žádostivý, vzala z ovoce jeho a jedla; dala také i muži svému s sebou, a on jedl."

    Podle Bible je závist hřích, a je těžce nakažlivá.

     
    Komentář ze dne: 29.11.2010 13:38:56     Reagovat
    Autor: Spize - Spize
    Titulek:Re:
    "Primární" hřích není ani tak závist, jako spíš pýcha. Pýcha je to, proč Lucifer přistoupil na temnou stranu. IMHO. (Uznávám, tady se to může trohcu překrývat, ale IMHO je pýcha oproti závisti míň zaměřená na materiálno.)

    To s těma hříchama osobně vnímám spíš tak, že po tom "incidentu v ráji", kdy ti dva pozřeli ovoce poznání dobrého a zlého byli vyhnáni z rajské zahrady ani ne tak jako trest (to by ostatně bylo od nekonečně milujícího boha trochu blbý, že), ale spíš na zkušenou, aby si teda to dobro a zlo poznali.

     
    Komentář ze dne: 29.11.2010 16:32:00     Reagovat
    Autor: 8-P - osmpé
    Titulek:Re: Re:
    já vím, uvědomil jsem si to až potom co jsem ten koment odeslal.

    s druhou poznámkou taktéž do jisté míry souhlasím.

    Podle mě to ale byla především otázka toho že na to naši "prarodiče" ještě nebyli připraveni. Vícekrát se tam opakuje "nejezte to abyste neumřeli".

    "lest you die"

    V Bibli se na více místech píše, že hřích je také správná akce ve špatnou dobu.

     
    Komentář ze dne: 01.12.2010 10:19:28     Reagovat
    Autor: kolemjdouci - Lukas
    Titulek:Re: Re: Re:
    máte tedy pocit, že závist a vlastně hřích kolem A+E byl a jenom ovoce poznání je dělilo od toho jej ne/vidět?

    Komentář ze dne: 29.11.2010 13:37:53     Reagovat
    Autor: ronin - ronin
    Titulek:
    Jsem jedinej, komu ten clanek prijde jako troll? :O

     
    Komentář ze dne: 30.11.2010 18:20:28     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re:
    Nejste.

    Komentář ze dne: 30.11.2010 00:47:48     Reagovat
    Autor: paja - paja
    Titulek:udelejte si stejny nadhled nad lidmi jako clovek nad gepardem a gazelou
    Mala cast debaty kolem AI a teorie her resi veci typu veznovo dilema (princip, kdy jsou dva spolupachatele obzalovani. Kdyz se oba priznaji dostanou hodne, kdyz nikdo malo a kdyz jeden uda druhyho je na tom lepe nez ten druhy ktery se neprizna).

    Pise se, ze optimalni strategie pro skupinu vychazi - jak ty mne tak ja tobe, ale obcas ti odpustim (zapomenu na to ze si mne udal) Implicitne se predpoklada ze se udalost opakuje.

    Pochopitelne se socialni vztahy vyvinuly tak, ze se skupina snazi ridit pravidlem viz vyse, a trestat ty kdo vychyluji optimum.

    Taky sem cet o pokusu s opicemi. Nepamatuju si to uplne presne. Princip byl v tom, ze jim dali nejaky pamlsek (treba banan). Kdyz na nej nejaka opice sahla potrestali celou skupinu (treba vodni sprchou). Casem skupina opic trestala ty kdo se k pamlsku priblizily. Pak prestali skupinu trestat (tou vodou) - ale opice nedovolovaly priblizit se nekomu ze skupiny k pamlsku. Nasledne ve skupine par opic vymenili. Ty nove netusily nic o nejakem trestu. Ty stare je ale k pamlsku nenechaly priblizit. Kdyz casem vymenili celou skupinu - takze tam nebyla zadna pametnice trestu, stejne skupina nedovolovala priblizeni k pamlsku.

    Pojmenovani zlo a dobro bych v tomto kontextu chapal jako neoptimalni a optimalni strategie skupiny. A treba takova zavist - neni to jen forma soutezivosti, ktera muze byt ku prospechu skupiny ?

     
    Komentář ze dne: 30.11.2010 12:10:28     Reagovat
    Autor: Piotr - Piotr
    Titulek:Re: udelejte si stejny nadhled nad lidmi jako clovek nad gepardem a gazelou
    Doufam, ze se neurazite, kdyz sem vlozim jednu z "puvodnich" verzi (cetl jsem jich vic, princip je ale vzdycky stejny)...:

    Do klece pověste na provázek banán a pod něj dejte schody. Nebude trvat dlouho a nějaká opice se pokusí vylézt pro banán. Jen co se opice dotkne schodů, postříkejte ostatní opice ledovou vodou.
    Po chvíli se bude snažit jiná opice dojít pro banán, ale dopadne to stejně -- ostatní opice jsou postříkány ledovou vodou. Zanedlouho, už jen při pokusu nějaké opice dostat se ke schodům, bude zastavena ostatními opicemi.
    Nyní odstraňte ledovou vodu a jednu opici vyměňte za novou. Jen co nová opice zahlédne banán, bude se pro něj snažit vylézt. Bude asi udivená a vystrašená, když na ni zbytek opic zaútočí.
    Po dalším pokusu, při kterém byla opice napadena, už ví, že při jakémkoliv pokusu se dostat pro banán na ni ostatní zaútočí.
    Nyní vyměňte další opici z pěti původních za novou. Nová opice se bude snažit vylézt na schody a zbytek na ni zaútočí. Předchozí nováček se s entusiasmem podílí na útocích! Výměnu opakujte a vyměňte třetí za novou, pak čtvrtou a pátou. Pokaždé, když se nová opice přiblíží ke schodům, je napadena.
    Většina nových opic ani neví proč se nesmí lézt na schody a proč se podílí na napadení opice, která se o to pokusí.
    Po výměně poslední z původních pěti opic není v kleci ani jedna opice, která zažila sprchu ledovou vodou. Nicméně žádná z opic se nebude snažit přiblížit ke schodům a vylézt pro banán. Proč? Protože mají zkušenost s tím, že takhle to tady funguje.

     
    Komentář ze dne: 30.11.2010 13:34:41     Reagovat
    Autor: CNNPRG - CNN
    Titulek:Re: Re: udelejte si stejny nadhled nad lidmi jako clovek nad gepardem a gazelou
    Zajímalo by mě, jestli ten pokus byl dotažený dokonce a ty opice nechali vyhladovět a zda se některá z nich nepokusila ten banán vzít. Potom by se možná ukázalo, že s motivací uzavřené skupiny si můžete hrát jen pokud jí krmíte.

     
    Komentář ze dne: 01.12.2010 22:26:33     Reagovat
    Autor: paja - paja
    Titulek:Re: Re: udelejte si stejny nadhled nad lidmi jako clovek nad gepardem a gazelou
    Urcite se neurazim. Je to dost dlouho co jsem to cetl - a byl jsem liny si to dojit vyhledat. Diky za upresneni.

     
    Komentář ze dne: 01.12.2010 09:37:33     Reagovat
    Autor: ronin - ronin
    Titulek:Re: udelejte si stejny nadhled nad lidmi jako clovek nad gepardem a gazelou
    "Pise se, ze optimalni strategie pro skupinu vychazi - jak ty mne tak ja tobe, ale obcas ti odpustim (zapomenu na to ze si mne udal) Implicitne se predpoklada ze se udalost opakuje."
    Optimalni strategie neexistuje - pokud se udalost opakuje, tak se prostredi prubezne meni podobne jako v zivote. Jsou na to dokonce souteze a modelace...strategie zavisi zcela na aktualnim prostredi a strategii ostatnich.

     
    Komentář ze dne: 01.12.2010 22:32:29     Reagovat
    Autor: paja - paja
    Titulek:Re: Re: udelejte si stejny nadhled nad lidmi jako clovek nad gepardem a gazelou
    Nechtel jsem to prilis rozvadet - jde o myslenku a aby text nebyl dlouhy.

    Kdyz date do googlu veznovo dilema AI vyjede spousta clanku. Napr :

    http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bz%C5%88ovo_dilema
    http://www.canik.cz/2008/08/13/veznovo-dilema-opakovani-her-jako-klic-ke-skutecnosti- primerenemu-etickemu-chovani/
    http://scienceworld.cz/psychologie/Veznovo-dilema-neprestava-fascinovat-4645

    To s tim opakovanim jsem minil tak, ze mate moznost zkoumat navrzene strategie (algoritmy chovani) a statisticky je vyhodnocovat. Nekde se v tom snad konaj nejaky souteze. A prave tady se to popsane pravidlo ukazuje jako to, co ziska ve vysledku nejvice bodu

     
    Komentář ze dne: 01.12.2010 22:46:13     Reagovat
    Autor: paja - paja
    Titulek:Re: Re: udelejte si stejny nadhled nad lidmi jako clovek nad gepardem a gazelou
    Asi jsem to mel tu napsat o neco lepe - kdyz to po sobe ctu.

    Myslim ze si rozumime - strategie chapana v kontextu teorie her zavisi na spouste veci.
    Jednotliva strategie uvedomele chapana v kontextu konkretni osoby a situace je spis chaos nez jakkoliv popsatelna.

    Strategii chapanou jako algoritmus lze merit vzajemnym soubojem algoritmu strategii s vhodnou metrikou vysledku. Coz je to co jsem chtel rict - v soutezich se ukazuje ze vyse uvedena algoritmicka strategie dava nejlepsi vysledky. Lidstvo se muze jevit (a to je otazka viry) jako velmi dobry optimaliztor strategii. V tom pripade je zde ekvivalence mezi chovanim lidi a vlastnosmi optimalnich algoritmu. A pokud je zde tato ekvivalence, muze algoritmus vysvetlit chovani lidi (opet otazka viry a taky otazka slepice a vejce)

    Komentář ze dne: 02.12.2010 14:34:17     Reagovat
    Autor: fispa - Neregistrovaný
    Titulek:Závist
    A jak byste přátelé nazvali chování třeba těch hyen, které by mohli gepardovi "šlohnout" jeho kořist? Mohly by si taky něco ulovit, třeba menší zvíře, ale proč, když gepard už jednu gazelu ulovil, a ta pak vyjde pro všechny. A přesto se pak od kořisti vzájemně odhánějí...
    Když vidim doma naše kočky při žrádle, je zajímavé, že i když mají plnou mísu žrádla, tak se od ní navzájem vyhánějí (snad aby některá neměla víc, než ta druhá? Tedy závist?), a pak to stejně nedožerou. Když se dost nažerou, tak si pak normálně dál přátelsky hrajou...
    Sledovali jste někdy psa při žrádle? Naši dva ovčáci, co jsme měli (postupně za sebou, nikdy se nepoznali...), tak když jsem jim dal žrádlo do misky, spokojeně přiběhli, ale když jsem se u té misky zdržel déle, než oni uznali za dostačující, začali na mě zle vrčet a cenit na mě zuby. Bránili si i přede mnou to, co jsem jim sám dal. Nenáviděli mě v tu chvíli? Báli se, že jim to zase vezmu, nebo dokonce sežeru? A tohle jsem je "trošku" odnaučil jedině za použití přiměřeného násilí, nikdy nepomohlo stát u nich při krmení a říkat: "Hodnej pejsek, pěkně papej..." Oba přestali vrčet až když dostali po čumáku, ale stále ta opatrnost a strach o žrádlo zůstala. Zkoušeli, jak daleko je necham zajít. Kdybych ustoupil, ovládali by oni mě, ne já je. Musel jsem je to aspoň trošku odnaučit, protože vrčeli i na malé děti.
    Ale když ji chci dát "pamlsek", tak se olizujou až za uchem. Závidí mi, že ho mám a oni ne?Oni stejně poznají, že ho dostanou. Ale když projdu s taškou s nákupem, olizují se stejně, a přitom už taky vědí, že to pro ně není, je snad tohle závist?
    Co se týká toho hříchu Adama a Evy: Myslím, že to ovoce poznání v ráji nemuseli sníst ze závisti, Bůh je do ráje stvořil sice jako dokonalé, ale se svobodnou myslí. V tomhle případě by ta první pohnutka mohla být spíše ze zvědavosti. Co by mohli poznat ještě jiného, než znali doposud...? A v jejich době jim právě pojmy jako "dobro" nebo "zlo" ještě nic neříkaly, do tý doby, než to ovoce poznání snědli...
    Souhlasím s tím, že pak pro další přežití mimo Eden, bylo používáno zlo, někdy pramenící ze závisti. Ale zase v tom trochu hrál roli přirozený výběr, kdo bude mít větší území, může si pořídit větší rodinu, kmen, národ, bude mít víc surovin a víc jídla, přístup k vodě... V tom bych asi nehledal závist, ale přirozený pud sebezáchovy... Osobně si myslím, že najít úplně přesnou hranici mezi závistí, zvědavostí a pudem sebezáchovy je těžké, a bude se to lišit i individuálně. Když jeden kmen vyhnal jiný kmen z jejich území, nemuselo to být ze závisti, ale prostě potřebovali pro svůj rod větší území k přežití. No a ten poražený si mohl říkat: "Oni nám to tu záviděli, proto nás odtud vyhnali, ti jsou ale zlí"... Zvířata si snad nevytváří svoje "rajony", loviště, svá zájmová území? A nikdy se nestalo, že by o ně bojovala? Je to ze závisti, nebo je v tom touha přežít, a proto mít lepší území pro lovení pro svou smečku? Je to dost těžké soudit...
    Podle mě první závist projevil Satan, který nemohl unést, že nemá takovou "pravomoc" a uznámí, jako Stvořitel. A ten nemusel s nikým bojovat o přežití, měl téměř všechno, co chtěl, tedy "jenom téměř"... A navíc nebyl stvořitelem, ale pouze stvořením, jaká potupa...
    Tak mě napadlo: Co kdyby Adam s Evou to ovoce poznání neokusili první, co by se mohlo stát, kdyby je předběhlo například hejno špačků, nebo žirafy...? Ale to si už dělám legraci... ;-)

     
    Komentář ze dne: 02.12.2010 18:23:42     Reagovat
    Autor: cover72 - cover72
    Titulek:Re: Závist
    Připadám si jako spamer, ale nemohu jinak, než "+1". Takto vyvážený post už jsem nějakou dobu neviděl.

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.