D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Technická norma EN15000 alebo prečo nesmiem byť dospelý?
    (ze dne 23.03.2014, autor článku: [Neregistrovaný autor])

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 23.03.2014 20:44:23     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:
    Je to přesně stejná pitomost, jako povinné EPS, povinné ABS, povinné pasy, povinné airbagy, povinné helmy.... a přesně stejné svinstvo :(

     
    Komentář ze dne: 23.03.2014 22:40:57     Reagovat
    Autor: Pavel - Neregistrovaný
    Titulek:Re:
    úplná kravina to není. Pokud jsi na hranici stability (ať blbě nakalibrovanou elektronikou, tak třeba při vjetí do díry a změny náklonu stroje), tak stačí málo, aby při neopatrném pohybu došlo k převrácení mašiny. Pokud mám třeba vysunutý rameno 10m před sebe, tak jde mašina postavit na přední i jen cuknutím ramene, bez zatížení. Takže omezení "rychlosti" hydrauliky v mezních stavech bych nezatracoval. I při tom, že se musí mraky práce dělat "přes čudlík".
    (Léta praxe na manipulátoru 13m/4,5t)

     
    Komentář ze dne: 23.03.2014 22:43:59     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:Re: Re:
    Úplná kravina je povinné. Stejně tak ABS, ESP, airbagy apod. mohou mít velmi dobrý smysl, pokud si je někdo chce koupit (a zaplatit), aniž by k tomu nutil ostatní.

     
    Komentář ze dne: 23.03.2014 23:46:53     Reagovat
    Autor: vasc - Pavel Kpy
    Titulek:Re: Re: Re:
    Mělo to být jako samostatný příspěvek, ne odpověď :-)

    Ta kravina asi supluje přesnost ovládání při různých polohách a režimech stroje.
    Bohužel se do krajní meze strojník může dostat i nevlastní vinou. Vystrčí vidle s prázdnou paletou kam až došáhne a U+K zedníci mu tam místo pár kil bordelu naložej tunu betonu. A pak jsi v prdeli, když se to začne vlastí vahou stavět na přední...
    A pokud se pak sečtou vlivy jako samotné pružení teleskopického ramene, hydraulických hadic, zadních pneumatik a přesnost hydraulického ovládání typu nízkotlaký/vysokotlaký okruh, tak je na průser zaděláno.
    Přiznám se, že by mi, jako uživateli těchto strojů, přišla vhod regulace ala proměnlivá účinnost serva u auta v závislosti na rychlosti. Jistě, má to proporciální ovládání, ale pro průměrný režim práce.

    Nijak nechci schvalovat EU výblitky, jen podotýkám, že myšlenka regulace rychlosti, resp. přesnosti ovládání teleskopických manipulátorů s ohledem na jejich momentální konfiguraci by měla být zájmem jejich výrobců.

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 09:14:55     Reagovat
    Autor: cover72 - cover72
    Titulek:Re: Re: Re: Re:
    To jsem nějak nepobral.

    Když UK zedníci na plně vysunutý výložník namísto pár cihel naloží tunu panelů, jak přesně obsluze vykladače pomůže, že EU zařídila, že ono rameno nemůže rychle zasunout/stáhnout/znova nabrat stabilitu, nebo to tam těm dělníkům zase zvednout a zapřít se u zeď, než se to celé převrátí?

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 09:59:53     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re:
    není to kravina. jen nařízení kopírují výrobní praxi a zhovadilost skladníků na těch strojích jezdících.
    to je stejný, jako bys byl proti omezovačům otáček v motorech, protože je nařizuje nějaký předpis, ale už bys zapomněl, proč v motoru jsou a že tam byly i před předpisem.
    regálové zakladače a VZV firmy Jungheinrich mají omezovač rychlosti dle zatížení a výšky výsuvu už asi 20 let. ono to jinak nejde, když mají vycpat regál do výšky 16m a strojník čumí nahoru na náklad a ne jedním okem na rychloměr a druhým na tabulku s diagramem. je to trochu jako automatická převodovka. ta taky dělá věci podle toho, jak chce ona a ne, jak chce řidič. pokud chceš jet tak, aby ti vyhovovala, uprav svůj jízdní styl, pokud chceš jezdit s VZV rychle, sundej náklad k zemi. Prosté a jednoduché.

    zkus teda zaujímat postoj k věcem, kterym aspoň trochu hovíš, neb tve "jmeli" o tom, jak jsou nařízení špatně nesedi uplně v každe situaci a někde dokonce přímo indikuje úplnou neznalost.
    soráč, ale muselo to ven...

     
    Komentář ze dne: 25.03.2014 02:12:23     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re:
    Pokud předpis doktrinalizuje kravinu, kterou by nebýt předpisu nikdo nedělal, pak je to předpis na hovno. Pokud předpis v opačném extrému doktrinalizuje něco, co ke všeobecné spokojenosti fungovalo dávno před předpisem, tak sice vlastně ničemu nevadí, ale v principu je překvapivě opět na hovno, už jen proto, že předpisů "pro jistotu" je možné vydat nekonečně mnoho a pořád nebude pokryto 100 % možných krizových scénářů. Asi jako zavést EU směrnici, přísně zakazující provádět neurochirurgické operace pomocí krumpáče, čistě pro případ, že by se třeba jednoho dne našel neurochirurg debil, co bez EU směrnice nechápe rozdíl mezi kauterem a krumpáčem (protože oboje začíná na K).

     
    Komentář ze dne: 25.03.2014 02:32:45     Reagovat
    Autor: Urza - Urza
    Titulek:Re: Re: Re: Re:
    To je zas jednou příspěvek jak noha.
    Je více než zjevné, že OC samozřejmě nekritizuje omezovač rychlosti toho vozíku (ani otáček v motoru), pouze se mu nelíbí myšlenka, že by měli výrobci povinnost tyto omezovače implementovat; když pomineme, že je to nad slunce jasné už z kontextu (toho, co tu OC téměř denně píše), tak to ještě v příspěvku, na který tak inteligentně reagujete, explicitně vysvětlil.

    Komentář ze dne: 23.03.2014 23:54:00     Reagovat
    Autor: Fifík - Fifík
    Titulek:Jde o normu, ne?
    Pokud vím, tak norma není v žádném svém ohledu závazná, ne? Tedy je (zatím) na libovůli konkrétního výrobce, zdali se touto normou bude řídit či ne. Implementace něčeho takového do zákona (který už závazný je) se nebojím.

    Nakonec je to většinou jako s provařenou normou ISO 9001. Všichni jí mají, ale jen formálně (a to jde o ještě z těch všech o hodně rozumnou normu). Podle všeho to všichni mají jenom proto, aby si to mohli nalepit na kamion ...

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 13:43:05     Reagovat
    Autor: Marty... - Marty...
    Titulek:Re: Jde o normu, ne?
    provařenou normou ISO 9001. Všichni jí mají, ale jen formálně (a to jde o ještě z těch všech o hodně rozumnou normu).
    Zrovna u větších firem 9001 funguje velmi dobře, pokud se udělá poctivě. V malé firmě stačí nebýt bordelář.

    Podle všeho to všichni mají jenom proto, aby si to mohli nalepit na kamion ...
    Zde jsou to opravdu vyhozené peníze..

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 22:47:23     Reagovat
    Autor: Fifík - Fifík
    Titulek:Re: Re: Jde o normu, ne?
    Jak píšu, tohle je vcelku rozumná norma a když se podle ní jede, tak to funguje (jsem z kvality). V malý firmě o dvou lidech by asi nápisy na regálech "Neshodné výrobky" apod. působily dost komicky. :-)

    Jak říkám, jsem z oboru a těch co mají tuto normu jen formálně je dobře víc než polovina. Ale zlepšuje se to ...

    Komentář ze dne: 24.03.2014 09:07:29     Reagovat
    Autor: acada - ACADA
    Titulek:Jine mozne reseni.
    Jsem ze skoly uz nejakej ten patek, ale napadla me jina vec. Ten stroj ma urcite vzadu protizavazi. Neslo by to protizavazi udelat trosku pohyblive? Myslim tim vysuvne v radu 1-2 metru. Tim by se dalo leccos zachranit v pripade nejakych meznich podminek na rameni. Mozna by to nekdo zacal zneuzivat a jezil by se zavazim furt vysunutym...

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 09:24:33     Reagovat
    Autor: pk202 - pk202
    Titulek:Re: Jine mozne reseni.
    ...jezil by se zavazim furt vysunutym
    IMHO by stačilo že při vysunitém závaží by nešlo vidle vysouvat dopředu, ale jen stahovat, pak by tohle závaží mohlo pomoci i v tom zde výše zmiňovaném případě, kdy vám tam zedníci naloží vícnež mají a vy na to přijdete jakmile vidle začnete zvedat a přitahovat...pak by mohly senzory zareagovat a vysunout závaží dozadu s tím že jakmile by se rovnováho začala obnovvovat zase by se závaží stahovalo.

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 10:06:15     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Jine mozne reseni.
    stroj má vzadu protizávaží a už tak je těžkej jako prase, takže VZV je určujícím prvkem např. při návrhu tl. a druhu podlahy. už teď teda VZV prodražuje podlahu o dobrejch 20% oproti tomu, kdyby ve skladu jezdil jen ruční paleťák. Kdybys mu přidal další tunu, a míň by ta hydraulika a vedení posuvu nevážila, musel bys mít podlahu o dalších 10% dražší a hlavně by se prodloužením při vysunutým závaží totálně zkurvila druhá nejdůležitější vlastnost VZV a tou je schopnost manévrovat.

    s VZV mají jezdit ti, kteří jsou poučeni o rizicích. Pokud na poučení nebudu dbát, nebo budou mít špatné podmínky k práci (křivá/rozbitá podlaha například), nepomůže jim nic. Systém zvyšující blbuvzdornost u zařízení, které používají i lidi, kteří mají problém se podepsat jinak než tiskacím písmem, je na místě. Nepotřebuju, aby na mě v Makru padl vozejk, protože si nějaký hovado bude chtít urychlit/ulehčit práci a na nějakou fyziku ani nevzpomene.

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 16:25:39     Reagovat
    Autor: LeMiserable - LeMiserable
    Titulek:Re: Re: Jine mozne reseni.

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 16:31:15     Reagovat
    Autor: LeMiserable - LeMiserable
    Titulek:Re: Re: Re: Jine mozne reseni.
    Ach, ty dlouhé odkazy.

    Tak jinak: rermag.com/earthmoving/genie-introduces-15000-pound-telehandler. Zrovna na tomhle kusu ale není vzadu mnoho místa pro posuvné závaží.

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 16:33:27     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Jine mozne reseni.
    Délka je v pořádku; https je problém. Pan Q zná jen http a nic jiného zde nefunguje.

     
    Komentář ze dne: 24.03.2014 22:55:55     Reagovat
    Autor: vasc - Pavel Kpy
    Titulek:Re: Jine mozne reseni.
    Manipulátory samozřejmě závaží vzadu mají, v našem případě poctivý odlitek 1-2t. Jinak mašina má hmotnost cca 12 tun. Níže odkazovaný modrý prcek je spíš pro zemědělce, na zvedání pytlů do násypek a podobně. Nemá přední patky, který kurevsky zvyšují stabilitu a dosah s nákladem. Drobná nevýhoda je, že jakmile se zapatkuješ, tak už můžeš jen náklad zvedat a vysouvat, nehneš s ním do strany. Protože to nemá otoč jako jeřáb. (až na čestnou vyjímku od Manitou).
    Posuvné závaží by mělo pár nevýhod. Další hydraulický okruh, nejlépe ovládaný přes nějaký počítadlo; pojezd závaží, jeho fixace při jízdě po silnici; další vůle v kluzné části; jsi někde na těsno, nebo se za tebe postaví auto/náklaďák, je tam barák, silo na cement... a vysune se ti závaží :-)
    Dá se tomu trochu pomoct tím že do zadních kol naleješ vodu a máš tím pádem těžší zadek. Jenže tohle nepobere elektronika, která hlídá zatížení zadní nápravy. Vlastně jí nezačneš zatěžovat, ale tahat nahoru :-)

    Jak psal níže Honza ZZR - někde se to aplikuje už dlouho, jinde se na to čeká. Citlivost ovládání s ohledem na zatížení, stejně jako progresivní posilovač u auta. Čím víc to valíš, tím slabší je účinek posilovače.
    Samozřejmě, je to i o obsluze. Když mám naložíno, nejezdím jak prase.
    Jenže si představ třídílné teleskopické rameno, kde se jednotlivé části pohybují na plastových třecích blocích. Když to vytáhneš naplno, tak je pětimetrový kus železa čtvercového průřezu defacto konzola s uložením necelého metru v kluzných plastových pouzdrech. A celý to pruží, jak samotný železo, tak hadice, houpe se to na zadních gumách (předek stojí na patkách). Pak stačí neopatrně zpomalit pohyb ramene dolů a jdeš přes střechu. V těchhle situacích bych uvítal trochu jiný režim ovládání, než když házím paletu ytongu do prvního patra. Samozřejmě s možností volby - jako třeba blbý vypínatelný ESP.

    A zátěžové diagramy? Ty jsou k prdu, počítány v ideálním případě (spíš marketinkový blábol), že stojíš na rovině a tak. Jsou spíše informativní, co by jsi mohl teoreticky jak vysoko a daleko zvednout. V terénu je všechno jinak.

    Jo a ještě mě napadlo, že když jsem před X (ano, deseti) lety vybíral, od koho manipulátory vzít, zkoušel jsem i, tuším, C and T. Měli v pravém horním rohu kabiny krásný budík, s ručičkou, červeným políčkem. Problém byl, že to ani nepískalo a pokud nebylo jedno oko přilepený na budík, tak jsi se převrátil raz dva. To u těch "nových holandských" mrdek bylo pár LEDek, ale řvalo to jak kráva a nepustilo dál.


    Komentář ze dne: 25.03.2014 08:20:54     Reagovat
    Autor: Lukas B. - Lukas B.
    Titulek:nejlepší pojistkou
    nejlepší pojistkou proti převrácení stroje je samotný strojník, který ve stroji sedí, tedy strojníkův pud sebezáchovy. dělaly se pokusy s ovládáním strojů nějakou "krabičkou" pověšenou na krku, ale v praxi se to používá snad jen u betonpump. u jeřábů, manipulátorů, rypadel atakdále začali být strojnící s krabičkama kurva odvážní, stroje se vesele kácely a trend se pokojně a tiše vrátil ke kabině na stroji. "krabičky" se samozřejmě používají u nemobilních mašin, třeba u mostových jeřábů, ale ty se jaksi převrátit nemohou.

     
    Komentář ze dne: 25.03.2014 08:41:53     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: nejlepší pojistkou
    V tom bude podle mého názoru hrát velmi významnou roli také to, čemu zkušební piloti někdy říkají „seat- of- the- pants“ cítění, tedy schopnost vnímat stroj, v němž sedím, prostřednictvím řitního senzoru. Jinými slovy, obsluha, netvořená naprostým ignorantem, může stroj, v němž sedí, vnímat i na úrovni určitých pocitů, včas poznat, že je něco blbě, a při troše štěstí ještě stihne reagovat. To s DO prostě není možné.

     
    Komentář ze dne: 25.03.2014 08:49:47     Reagovat
    Autor: Lukas B. - Lukas B.
    Titulek:Re: Re: nejlepší pojistkou
    jeden jeřábník z nejmenované tuzemské jeřábářské firmy (zas tak moc jich není) povídal, že jak na tý "berušce" sedí, a jede přes klíček, tak těsně před tím než se začne houpat odlehčená noha tak jeřáb začne trošku jinak drnčet, velmi trefně říkal, že beruška zvoní a že to "slyší prdelí".

    velká mašina za mnoho (desítek) milionů (kterou žádná rozumná firma nesvěří nějakému venoušku hop) se nikdy nepřevrátí proto, že by se zvedla odlehčená noha, ty prdelní libely strojníků fungují zatraceně dobře, velké mašiny padají kůli zaboření přetížené nohy, s kterým si žádná elektronika neporadí.

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.