Chtěli jste příběhy ze života, jako jsou v casopisu Žena
a život, tak tady jeden je.
Fernando miloval chudou slepou Juanitu, ale ta mrcha Juanita byla
lesba... ?
Špatný?
Tak teda jeden lepší.
Jedu si takhle 4.11.2003 odpoledne cordobou od Prahy na Tábor, když
mi kousek za pumpou ÖMV u Mirošovic zazvoní mobilní telefon. Prudili mě
z práce.
Nějakou dobu jsem to zkoušel vyřídit za jízdy, ale pak jsem rezignovaně
zajel na odpočívadlo a vesele si chvíli telefonoval. Když pominula potřeba
komunikovat, nasedl jsem do auta, rozjel se opět k Benešovu, dal při vyjíždění
z odpočívadla přednost nějakému náklaďáku, když v tom najednou prásk! kamenem
do skla. Nebyla to velká rána a sklo ani neprasklo, takže jsem tomu nepřikládal
valný význam.
Pokračoval jsem v jízdě a když jsem dosáhl větší rychlosti, ozvalo se
takové nepatrné lupnutí a sklo prasklo z levého dolního rohu směrem nahoru
v délce asi třiceti centimetrů. Asi se tak stalo působením náporu vzduchu
poté, co kamínek do vrchní vrstvy skla udělal dírku. A praskalo vesele
dál rychlostí asi 3cm/min.
Trochu jsem zpanikařil. Jednak jsem nevěděl, zda se sklo nehodlá vysypat
a pak se mi stalo také poprvé po nějakých 180.000 km za volantem, abych
dostal šutrákem do okna a to prasklo. Jakkoli byla podívaná na šířící se
prasklinu zajímavá, musel jsem něco udělat. Zajel jsem tedy k pumpě a ještě
předtím si napsal číslo z vleku kamionu, který jel přede mnou a byl tudíž
potenciálním viníkem celé nepříjemnosti.
Po prohlédnutí skla jsem zaznamenal, že praskla jen vrchní vrstva skla,
ale okno drží pohromadě a spodní vrstva je neporušená, takže jsem mohl
jet dál. Něco mi ale napovídalo, že bych asi měl teď dostat od někoho peníze
na nové sklo. I vzal jsem tedy telefon a zavolal hotline své pojišťovny.
Povinné ručení platím, havarijní pojistku platím, takže jsem logicky předpokládal,
že tam najdu nějakou radu, jak to zařídit. Hotline pojišťovny byla skutečně
hot. Po několika obvyklých frázích z hotlajny ("jak vám mohu pomoci?")
jsem se dozvěděl, že mám možnost buď škodu nechat uhradit z havarijní pojistky,
povinného ručení viníka nebo pojištění čelního skla, které ovšem nemám
uzavřené. Že prý mám vozidlo viníka zastavit a zavléci ho na policii.
Nyní odbočka: nepřipadá vám zajímavé, že se čelní sklo pojišťuje separátně?
Je to asi stejné, jako by se při úrazovém pojištění pojišťovalo separátně
třeba levé ucho. Stejně tak by bylo výhodné (ovšem pouze pro pojišťovnu),
kdyby pojišťovna nabídla separátní pojištění třeba na světla, disky, rádio
a další věci, které obvykle doznají úhony při drobnějších nehodách nebo
se často kradou. V duchu jsem si poděkoval, že jsem tak zlodějskou pojistku
neuzavřel, což ale mojí situaci na místě s rozbitým sklem příliš neřešilo.
Následně mi první hotline popřála pěkný den a byl jsem přesměrován
na hotline jiné pojišťovny, totiž pojišťovny ČSOB, u které bylo pojištěno
vlečné vozidlo viníka. Tam mi ta dobrá slečna kromě otázky, jak mi může
pomoci, poradila, abych viníka zastavil. Byla to dobrá rada a slyšel jsem
jí už podruhé. Kamión byl dávno v prachu a jediný údaj, který jsem měl,
byla RZ na návěsu. Slečna se asi moc koukala na Cobru 11. Řekl jsem jí,
že auto viníka je již dávno v prachu a i kdyby nebylo, tak že nemám žádné
oprávnění jej zastavovat. Mám mu snad prostřílet gumy? Prý ne a přeju
hezký den.
Koho tady máme, když se stane nehoda a viník ujede? Policii tady od
toho máme. Volám 158. Přibližně v tomto okamžiku je mi jasné, že se sklo
z pojistky platit nebude a že ho budu muset zatáhnout nejspíš sám, ale
zkouším, co mi za mé daně a pojistné "systém" nabídne. Policejní linka
mne přepojuje na úřadovnu Benešov, kde mi policista velmi slušně sděluje,
že jediný vůz nehodovky je v terénu a že budu muset chvíli počkat. Abych
si dal kafe a že mi zavolá, až nehodovka vyjede, abych na ně zamával. Nebývalá
ochota! Za pět minut volá policie, že auto od nehodovky už jede. Přijíždí
VW Transporter ve stavu značného opotřebení a následuji ho do úřadovny
PČR v Benešově, kde sepisujeme protokol.
Někdo koupil policistům báječný software na psaní protokolů. To si zase
nějaká firma namazala kapsu. Anebo mají mizerné počítače. Pořád na nás
svítily přesýpací hodiny a mizel kurzor. Policista s tím dost zápasil,
ale nakonec se mu podařilo zprávu vygenerovat. Obdivoval jsem jeho trpělivost.
Policisté byli velmi korektní, byli to už starší pánové, ne ta mladá vyholená
telata a bylo mi potěšením s nimi hodit kus kecu. Opět mi poradili, že
jsem měl viníka zastavit. Začínám být na tuto větu alergický. Kolikrát
to asi dneska ještě uslyším? Žádám policisty o zjištění majitele vozidla
a jeho bydliště. Policisté ochotně a bez formalit vyhoví a dokonce namalují
mapku.
Mezitím velká ručička hodin seděla malé na šesté hodině (nebo opačně).
Vypravil jsem se hledat firmu Sládek,
které vozidlo patřilo. Trvalo mi to skoro půl hodiny, protože to v Benešově
neznám. Tam už nikdo nebyl. Takže jsem se vrátil k domovu.
Následující den jsem rukou neumělou, ale slovy přesnými popsal celou
událost a poslal to na ČSOB pojišťovnu.
Dále jsem se dovolal jistého pana Beránka z firmy Sládek, který tam vykonává
funkci vedoucího dopravy. Spíše bych řekl, že tam Beránek přednáší politologii,
protože mi začal dělat přednášku, kterou bych shrnul asi tak, že po něm
nějaký vohrndíra chtěl uhradit čelní sklo na vůz Jeep za šedesát tisíc
a že tam nakonec nebyl ani otisk od kamene, že se zeptá řidiče, že tohle
na něj zkouší někdo třikrát do měsíce a další sebevědomě vyhulené kecy.
Ujistil jsem Beránka o tom, že na něj nezkouším žádnou habaďůru a Beránek
povídal, že nemá smysl celý dialog prodlužovat, že počká na zprávu od pojišťovny.
Pak jsem celou záležitost na čas pustil z hlavy. S autem se jezdit dalo
a čekal jsem, zda pojišťovna auto bude chtít vidět. Když se nic nedělo
asi měsíc, zavolal jsem do pojišťovny, jak se to má s mým hlášením škody.
Činil jsem tak pod tlakem, protože jsem musel auto nechat opravit - všude
nějaké akce Krišot a jezdit s rozlámaným sklem je jako říkat si o pokutu.
Nakonec se odtud ozvala nějaká paní Frydrychová s celkem přesnými instrukcemi,
jak mám postupovat. Vypsal jsem tedy formulář, pořídil pár fotek a poslal
to vše do ČSOB pojišťovny.
Následně jsem nechal opravit cordobu. Sklo vyměnili za 6.200,- v českobudějovické
firmě Glazing. Pracovali naprosto profesionálně, přelepili dokonce i dálniční
známku a zadarmo opravili odchlíplý plast pod oknem. Okno po montáži vyčistili
okenou, takže jsem opět po dlouhé době z auta viděl. Skoro jsem nevěřil
vlastním očím. Těch šest litrů jsem jim dával s dobrým pocitem, že si je
zasloužili.
Opět bych býval skoro zapomněl, co pojišťovna. Až docela nedávno přišlo
psaní, že škodu nebudou hradit, protože ... firma Sládek a.s. ústy a rukou
referenta Beránka svojí odpovědnost za škodu neuznala.
Teoreticky jsem prověřil ještě možnost hradit škody z pojistky havarijní,
ale dopadlo to, jak jsem ostatně čekal.
Nové čelní sklo, Seat Cordoba, tónované, s pruhem vč. DPH
|
4.600,- |
- Odečtení amortizace 25%: |
- 1.150,- |
+ montáž vč.DPH |
1.800,- |
Spoluúčast |
- 5.000,- |
Dostanete na ruku |
250,- |
Ztráta bonusu na dva roky (1.rok 15%, druhý rok 10%) cca |
- 2.000,- |
Výsledek |
- 1.750,- |
Pokud bych býval uzavřel pojistku s spoluúčastí nejnižší, pak
Nové čelní sklo, Seat Cordoba, tónované, s pruhem vč. DPH |
4.600,- |
- Odečtení amortizace 25%: |
- 1.150,- |
+ montáž vč.DPH |
1.800,- |
Spoluúčast |
- 1.000,- |
Dostanete na ruku |
4.250,- |
Ztráta bonusu na dva roky (1.rok 15%, druhý rok 10%) cca |
- 2.250,- |
Výsledek |
2.000,- |
Z toho plyne hned několik poučení:
(1) pokud na to máte peníze a žaludek a nevadí vám, že si z vás
pojišťovna dělá dojnou krávu, připojistěte
si napřed čelní sklo. Stojí to něco kolem pětistovky.
(2) pokud nehodláte takto postupovat, najděte si nějakého kolegu
nebo kamaráda se služebním autem a domluvte se s ním, že vám sklo rozbil
on.
(3) pokud nemůžete postupovat ani takto, instalujte si do auta
on-board kameru, jako mají závodní auta. Musí však být o mnoho rychlejší
a mít větší rozlišení. Touto kamerou zaznamenáte kamínek, jak letí od cizího
auta k vám. Kamínek musí letět přímo od RZ, jinak se nějaký Beránek zhostí
argumentace, že kamínek vystřelilo jiné okolo jedoucí auto, letadlo či
UFO.
(4) další variantou postupu je tzv. Beránkova metoda. Vychází
důsledně ze stanoviska referenta Beránka k uvedené události, jakožto i
doporučení jiných osob, zejména z řad pojišťoven a policie. Auto, které
vám rozfláklo sklo, musíte zastavit. Lze k tomu použít několik postupů,
například najet před něj a zabrzdit. Jako to dělá Simir ve východoněmeckém
seriálu Alarm für Cobra 11. Pokud je to nákladní auto, bude mít
dlouhou brzdnou dráhu, vyděláte si ještě na nové víko kufru, zadní blatníky
a částečné přestříkání vozu, protože náraz do vašeho vozidla bude nejspíš
jeho vina. Pokud na to nemáte nervy a máte po ruce pistoli, samopal nebo
brokovnici, vzpomeňte si opět na Simira a prostřílejte viníkovi pneumatiky,
on zastaví. Můžete střílet i do chladiče a nádrže, ale ne do kabiny. Řidič
nesmí zahynout, musí vystoupit alespoň v takovém stavu, aby s vámi vyplnil
a podepsal protokol o nehodě na předepsaném formuláři. Já vím, že je to
obojí nezákonné a že vás pak potrestají, ale pro lidi jako Beránek je to
zřejmě jediná cesta, aby uznali vaši škodu. (pozn. pokud vás napadá, kdo
zaplatí prostřílené gumy, tak to je jednoduché. Napíšete nějaký canc, že
to nebyla vaše pistole ani brokovnice, ale nějaká jiná a že si to asi majitel
vozu prostřelil sám - jako to udělal Beránek).
(5) rozhodně se nepokoušejte řešit situaci tak blbě poctivě,
jako jsem to dělal já, případně dokonce spekulovat na to, že se Beránek
nebo někdo podobný ustrne nad škodou, kterou vám jeho auto (byť neúmyslně)
způsobilo a s hrazením škody bude souhlasit.
(6) vykašlete se na to úplně, neřešte to, nikam nevolejte, rovnou
to nechte spravit, protože pravděpodobnost domoci se sanace škod v Absurdistánu
je malá a každé úsilí a náklady vynaložené tímto směrem přicházejí automaticky
vniveč
Jak známo, v každém z nás je skryta určitá porce socialismu. Premisou
fungování socialismu je neúcta k soukromému majetku. Kdyby mně oslovila
pojišťovna, že jsem někomu rozmlátil sklo, neváhal bych a s plněním souhlasil,
přestože bych utrpěl tím nevýznamnou ztrátu bonusu. Bude to asi tím, že
toho socialismu mám díky častému pobytu na západě nebo alespoň v západně
orientovaném prostředí už celkem málo.
Beránek na tom bude asi trochu jinak, takže mu touto cestou přeju, aby
mu Santa Klaus spolu s jeho služebním havarijně pojištěným sobem a saněmi
pod stromeček nasral a Santa, který je tlustý jako maršál Göring,
mu separátně rozvalil komín na domě (pokud tedy nemá speciální pojištění
komínu od České pojišťovny). Proč právě tihle dva? Protože Ježíšek letos
nechodí. A pokud ano, tak jen ke slušným lidem, což pan Beránek podle mého
skromného mínění není.
Diskuse na téma "šutr do skla": http://www.penize.cz/info/zpravy/nazory.asp?NewsID=133
Vyjádření pana Beránka
Zápis z policie v Benešově
21.12.2003 D-FENS