V Českých Budějovicích by chtěl žít každý... teda kromě mě.
Citátem z jedné z Cimrmanových
jsme dnes začali. České Budějovice (nebo také Prdelákov, Tetterdorf či
Tettercity) jsou zajisté městem zajímavým. Narodil jsem se tam, do svých
18ti let vyrůstal. Pak jsem odešel studovat do Prahy a nakonec do Vídně.
Je to moje rodné město, mám tam pár kamarádů a rodiče. Bydlet tam nechci
a nebudu. Upřímně řečeno, nic mě tam nedrží a necítím se tam dobře. Přesto
se v Prdelákově občas vyskytuji.
K napsání těchto řádek mě inspiroval článek „Českobudějovičtí
řidiči jsou trestuhodní hazardéři“ z novin českobudějovické radnice.
Pan náměstek, pominu-li jeho zářný sloh, objevil Ameriku. Gratuluji. Ani
já, ani moji kamarádi a známí z ČB nepamatujeme na zmíněných křižovatkách
závažnou dopravní nehodu, narozdíl od křižovatek jiných, kde o karamboly
nouze není. Zřejmě není cílem hry prevence nehod, ale pouze co největší
počet zjištěných dopravních přestupků. Potom volbu těchto dvou křižovatek
chápu. Juraji Thomo, můžete prosím zveřejnit čísla nehod na jednotlivých
budějovických křižovatkách? V porovnání s provozem, například dle této
statistiky, ale vy jistě máte aktuálnější studii, tak ji použijte!
Jako dopravního experta magistrátu vás o to žádám. Zajímá mě podíl nehody/provoz.
Abychom všichni viděli, že jste objektivně vybrali ty dvě nejkrizovější
křižovatky. Děkuji. K zamyšlení přidávám třeba následující:
ČB – Křižovatka u Soudu (názvy ulic už jsem po letech
zapomněl, omlouvám se)
(Pozn. D-F: Je to křížení ulic Lidická a Mánesova,
pohled je směrem z centra do Lidické)
Můžete mi prosím říct, kdo, proč a za kolik tento paskvil instaloval?
Čtenáře upozorňuji, že vedlejší vpravo je protisměr, takže k dokonalosti
nám na první značce chybí zákaz odbočení vpravo.
Nebo třeba rondel u Globusu. Bylo nebylo, jednoho dne se společnost
GLOBUS ČR, k.s, rozhodla, že i obyvatelé jihočeské metropole mají mít možnost
navštěvovat jejich velechrám konzumu. A tak nám ho postavili, díky jim….
Byl jsem tam dvakrát a už mě tam nikdo nikdy neuvidí…. A aby pohádka pokračovala,
aby se chudák vidlák měl jak do chrámu dostat, tak k tomu postavili kruhový
objezd. Pokud vím, tak investorem stavby byla také společnost Globus.
Ten kruháč je prostě báječný. Zaprvé: Nájezdové rádiusy byly původně
příliš malé, kamiony neměly moc šancí vjet pravým pruhem. Pravda, tento
nedostatek byl velmi rychle opraven, ale i tak…. Vždyť to musel někdo nakreslit
a spočítat, někdo to musel schválit a někdo měl být zodpovědný za provedení
stavby. Takže někdo někde pochybil… Vyvození odpovědnosti? Ani náhodou,
jsme přeci v Čechách, ještě k tomu jižních… Zadruhé: Celá myšlenka dvouproudového
kruhového objezdu na tomto místě je poměrně zbytečná. Ze statistiky
průjezdnosti, (ŘSD) vyplývá: 16550 vozidel/den, což pohodlně „unese“
2 proudová komunikace. (Např. výpadovka na CK 25800 vozidel/den) Chápu,
udělat na již fungující čtyřproudé silnici zúžení a normální objezd s jedním
pruhem by se zpočátku veřejnosti asi nelíbilo, ale jistě by bylo lepší
než postavená varianta. Pojďme se tedy podívat jak to vypadá:
Kde je problém? Skoro se mi chce odpovědět: „Všude !“ Ale ne,
teď vážně. Jak vidíte na obrázku, jedete-li z ČB ven, tak problém není.
Z opačné strany už je celá situace poněkud akčnější, 90% aut jede pravým
pruhem, který je průjezdný bez dávání přednosti. Ani zde problém není.
Ovšem pravá akce začíná v okamžiku, když se někdo rozhodne jet z ČB do
Globusu…
Má to těžké, je na kruhovém objezdu, musí do vnitřního pruhu rondelu
a pak chce rychle odbočit ven. Ale tam si to sviští vnějším pruhem jedno
auto za druhým (jak vidíte na mém pokusu o obrázek…) A pán s tmavě modrým
autem má problém….Je v "kruháči", chce z něj ven, a nemůže. Musí dávat
přednost vozidlům, která do něj teprve vjíždějí. Toto popírá základní myšlenku
rondelů, a to sice plynulost dopravy. Zde malá odbočka: Po rozhovoru s
kolegou z dopravní fakulty vyplynulo následující: Rozřazovací vzdálenost
(na jak dlouhém úseku má být možnost měnit jízdní pruh) se stanovuje (nějakou
normou) na minimálně 30m, spíše se doporučuje 50 m. V tomto případě je
tak 15m a to tomu ještě hodně fandím… Podobný případ, i když ne tak dramatický,
je výjezd z Globusu a odjezd směrem na Písek. Docela by mě zajímala statistika
nehodovosti, na tomto patvaru… Ťukance jsou zde poměrně častou záležitostí…
Co s tím?
V zásadě bych jako dopravní laik, používající selský rozum, viděl 3
možnosti.:
A) Jednopruhový objezd, zúžení před rondelem ze směru z ČB i z Písku…
B) Dvoupruhový objezd, ALE oba pruhy v objezdu průjezdné po celém obvodu…
C) Zbourat velechrám a narovnat komunikaci tak jako to bylo kdysi…
Co ještě?
Velmi rád bych viděl nějaké řešení typu: Navrhoval to tady Karel, posral
to, je nám líto, Karle, vrať diplom, už nikdy nic nenavrhneš, běž někam
k lopatě… Takhle nějak bych si představoval fungující společnost... To
by se mi moc líbilo, ale je mi jasný, že ten trubka Karel bude kreslit
další a další křižovatky a Bůh ví co ještě… Nebo: Schválil to tady Juraj,
posral to, není dost zodpovědný, je nám líto Juro, běž taky někam… Ale
Jura bude jistě na radnici sedět dál…
Dospěl jsem k názoru, že silná trojice TTZ (Tetter, Thoma, Zahradník)
městu (a hlavně obyvatelům) víceméně jenom škodí. Proto mě napadlo, že
bysme (když tam přes svátky asi taky budu) jako nespokojení obyvatelé,
mohli uspořádat takový týden občanské neposlušnosti — inspirace Francií
:-).
Na závěr dovolte ještě toto:
Kdo, proč? "Konstruktérovi" doporučuji třeba předmět "Technologičnost
konstrukcí" na ČVUT. Tam by ti to vysvětlili, ty pitomče...
Na druhou stranu jsou ve městě věci povedené a funkční, přiznávám. To
abych nebyl jenom kritický. Třeba nové hřiště u plovárny se mi líbí. Vážně.
Jestli si jednou pořídím dítě, tak takové hřiště oceníme. Opravdu,
dávám palec nahoru.
Nebo "Téčka" pro slepce. Není zvykem v Čechách (a už vůbec ne v Prdelákově)
dělat něco hned na poprvé pořádně, ale tentokrát někdo přemýšlel. Opět
palec nahoru.
19.12.2005 Stuky