Před rokem vláda zavedla používání potkávacích světel za dne. Jinak řečeno, zapínáme světla i za božího dne, abychom byli lépe vidět. Pokusím se spočítat, kolik nás ta sranda stojí.
Výpočet vychází z toho, že energie nevzniká z
ničeho. Abychom mohli rozžnout žárovky k radosti ministra dopravy, musíme
k tomu potřebnou energii nějak vyprodukovat. Jelikož jediným energetickým
zdrojem v autě bývá spalovací motor, musíme hledat tam. Motor roztáčí přes
klínový řemen alternátor (u starších vozů dynamo), který dodává za běžných
okolností energii do elektrických obvodů auta a dobíjí baterii, která funguje
jako stabilizátor.
Pokud zapneme v autě nějaký spotřebič, zvýší se
odpor vinutí alternátoru. Přesvědčit o tomto faktu se můžeme v nějakém
starším autě, které ještě nemá regulátor volnoběhu, třeba v karburátorové
Škodě Favorit. Pokud zapneme vytápění zadního skla a třeba ventilátor,
ručička otáčkoměru o něco klesne, protože motor musí překonávat větší zátěž.
Stejně tak se stane, jakmile rozsvítíme žárovky.
Chceme-li tedy být Šlingovi po vůli a otočíme
nebo zmáčkneme příslušné spínače, rozsvítíme následující žárovky (podle
reality vozu Škoda Favorit GLX, který jsem kdysi vlastnil) :
2 žárovky (nejčastěji halogenky H4) vpředu ( 2
x 65 W )
2 žárovky v koncových světlech vzadu ( 2 x 15
W )
2 žárovky parkovacích světel vpředu ( 2 x 10 W
)
2 žárovky osvětlení zadní SPZ ( 2 x 10 W )
několik žárovek osvětlení palubní desky a různých
ovládacích prvků ( odhadem 30 W )
Celkem tedy musíme někde získat 230 wattů energie.
Motor jmenovaného favoritu disponoval výkonem
44 kW při 5.000 otáčkách. Pokud auto svítilo, bylo tedy schopno maximálního
výkonu 43,77 kW. Problém je v tom, že auto málokdy provozujeme v režimu
maximálního výkonu, ale snažíme se jezdit při maximálním kroutícím momentu,
kdy musíme nejméně řadit a máme také nejnižší spotřebu. Charakteristiky
výkonu a kroutícího momentu v závislosti na otáčkách nejsou lineární a
mají každá maximum v jiném bodě. Při malých otáčkách je výkon motoru třeba
jen 10 kW a uvedená zátěž 0,23 kW představuje 2,3% jeho výkonu, při maximálním
výkonu v 5.000 ot./min. už jenom 0,52%. Plyne z toho, že rozsvícená světla
představují pro auto při různých provozních režimech různou zátěž, stejně
jako jinak váš rozpočet zatíží čtyři tisíce za povinné ručení při příjmu
6.000,-/měs. a 30.000,- měsíčně.
Abychom se dobrali nějakého konce, budeme napoprvé
předpokládat, že favorit pojede s otáčkami 2800 1/min, při kterých má výkon
35 kW bez světel. Pokud bychom chtěli počítat přesně, museli bychom uvažovat
charakteristiku výkon-otáčky dodanou výrobcem auta a průběh otáček v čase,
dovoluji si tvrdit, že je to skoro nespočítatelné. Se shora uvedeným zjednodušujícím
příkladem pokračuji v tvrzení, že pokud zapnete světla, klesne disponibilní
výkon na 34,77 kW, tzn. asi o 0,7%, adekvátně k tomu klesnou i otáčky a
rychlost. Na pětku po rovině jede Favorit při 2.800 ot./min. asi devadesátkou;
rychlost tedy také klesne. Pokud chcete udržet devadesátku, šlápnete na
plyn a v tom okamžiku se stáváte přispěvatelem na oltář nové vyhlášky.
Vaše pravá noha zafunguje jako proporcionální regulátor s cílem udržet
rychlost.
Při jízdě na pětku devadesátkou spotřebovává favorit
asi 5,8 litru paliva na 100km, vy potřebujete získat o 0,7% výkonu navíc,
tedy musíte do systému vložit o 0,7% paliva více (zde je také určité zjednodušení,
protože závislost spotřeby paliva na výkonu také není lineární). Spotřeba
vozu se zvýší o 0,04 litru / 100km.
Jinak to bude vypadat, když zapnete světla při
jízdě na jedničku a otáčkách 1500 1/min, tedy třeba při pojíždění v koloně
nebo při rozjezdu. V tomto režimu bral favorit podle palubního počítače
(to jsem měl zajímavého favorita, že) 13 litrů na 100km, výkon motoru při
daných otáčkách je podle Boleslavi je 14 kW. Spotřeba vzroste o nějakých
0,21 litru / 100km.
Řekněme, že pro další úvahy budeme předpokládat
zvýšení spotřeby o 0,1 litru / 100 km.
Jestli ujedeme uvažovaným favoritem za jednu světelnou
sezónu danou platností zimního času 5000 km, spotřebujeme pět litrů benzínu
navíc, bude nás to tedy stát asi 125,- korun českých navíc. Není to moc
a pokud se vaše bezpečnost zvýší natolik zásadně, jak vláda doufá, pak
je to dobrá investice.
V České Republice může být v provozu tak milión
a půl aut. Pokud každé spotřebuje přes zimu o pět litrů navíc, mluvíme
o sedmi a půl miliónu litrů benzínu, které se spotřebují a na kterých vláda
vydělá asi devadesát miliónů korun na spotřební dani. Co je podstatné,
uvedených 7,5 mil. litrů benzínu vyletí výfuky a přispěje k dalšímu zhoršení
životního prostředí, které už takhle není hlavně ve městech nic moc. Původně
dobrá investice se nezdá už tak dobrá.
Nezdá se pak už vůbec dobrá, když uvážíme, že
od zavedení opatření počet nehod neklesl, ale naopak vzrostl. Dopravní
situace v Čechách se zřejmě odvíjí od jiných příčin, než od zapnutých světel
během dne. Podle mne leží těžiště problému někde jinde - v tom, že hodně
řidičů, hlavně těch, kteří mají na začátku SPZ- ky písmeno A, si utváří
a uplatňuje vlastní pravidla silničního provozu, ve kterých je na prvním
místě slovo JÁ. Díky stoupající agresivitě a sobeckosti, případně Klausem
nabuzenému sebevědomí se stávají další a další nehody. Tam zapnutá světla
nepomůžou, tam pomůžou jen represe. To by ovšem přátelé od dopravky, jinak
lachtani, hluchavky, vopásaný a bůhvíjak ještě, museli jinak kmitat.
Nějaké poznámky k tématu nebo výpočtu?
Pozn. ex-post jsem byl upozorněn, že výpočet nezohledňuje účinnost
alternátoru (=80%). Článek počítá se 100% účinností.