Došlo i na mě a občasné dojíždění kolem 50 km pomocí prostředků hromadné
dopravy mi dalo čas na to, abych se začala vážně zamýšlet nad pořízením
vlastního přemisťovadla, které mi za srovnatelnou cenu a nesrovnatelný
čas bude k dispozici kdykoliv kamkoliv. Taxislužbu zdarma, půjčovnu vozidel
a non-stop autoservis v jednom, firmu "Táta&Máma Co." už ve svém věku
využívat nechci a ani nemůžu, protože bydlím jinde, zkrátka si potřebuji
koupit auto.
Sice mám několik zdrojů příjmů, ale studium zdarma na vysoké škole způsobilo,
že mám ještě po několika letech poměrně omezené prostředky na nákup automobilu.
Nechci se upisovat leasingovkám a zaplatit dvojnásobek ceny vozu na splátkách
- dá se očekávat, že v nejbližších letech budu chtít využít svoji bonitu
na zakládání rodiny. Zároveň bych nerada trávila většinu provozní doby
po autoservisech, proto jsem hned při prvním výběru vyloučila varianty
jako Favorit za 10 kKč a podobné případy značky "stavebnice Merkur pro
pokročilé, dodělej v garáži". Za rozumný cenový rozptyl po zvážení vstupních
požadavků považuji cca 50 - 70 000 Kč.
Tím končí ta část rozhodování, se kterou si poradím sama. Následuje
víceméně mlhavá představa o tom, co by moje budoucí auto mělo splňovat.
Protože se neorientuji ani na trhu ani v tom, co takové normální auto v
mojí cenové relaci vlastně umí, nepodařilo se mi ani po několika dnech
pátrání najít aspoň typ, o kterém bych si řekla "jo, to je ono, to chci".
Výkon: Byla bych ráda, kdyby s tím bylo možné jet bezpečně po dálnici.
To znamená, abych měla šanci udržet se v rychlém pruhu po dobu potřebnou
k předjetí řady kamionů, aniž bych za sebou vyrobila kolonu, která za zuřivého
blikání a troubení jede akorát 130 km/h tachometrových a z kopce místy
skoro 140 (vyzkoušeno, fakt nic moc). Nepozoruju u sebe tendenci hrnout
si to 180, i když sedím v autě, které to s přehledem umí. Nenapíšu čísla,
dovolím si předpokládat, že to čtenářstvo nějak odhadne. Prostě ať se můžu
spolehnout na to, že na únik z nebezpečných situací mám nejen volant a
brzdu, ale i plynový pedál, na který auto umí svižně zareagovat. Tuším,
že to asi bude chtít větší objem válců než 1.1 nebo 1.3, ale to je tak
všechno.
Konstrukce: Souvisí s tím, kudy a proč chci jezdit. Přestože většinu
času hodlám strávit na okreskách, poměrně často se potřebuju dostat do
lesa (po lesní cestě - primárně asi pro traktor) a něco tam nebo odtud
přivézt: z toho plyne velký úložný prostor, asi kombík, ideálně s možností
složit nejen zadní sedadla, ale i sedadlo spolujezdce (nějaký auto to kdysi
myslím umělo, ale jde to i dneska?). Ta lesní cesta je taková, že se Š120
tam naprosto nebyl problém, s většinou ostatních aut taky, ale třeba Peugeot
407 tam fakt hodně trpěl a snad mu i něco upadlo: moje auto by se prostě
nemělo po silnici "plazit po břiše", ale mělo by mít trošku vyšší "nohy"
a pokud možno by nemělo být zespodu lehce přístupné něco, co je pro fungování
auta klíčové a na polní cestě by se dalo příliš snadno urvat nebo prorazit.
Údržba: Auto bude jezdit "bez řidiče", sama si na něm neopravím asi
nic a kdo ví, jestli vůbec včas poznám, když se něco začne podělávat. Taky
bych samozřejmě nerada každé jaro řešila kvetoucí zadní dveře Felicie nebo
analogické neduhy jiných modelů. Jestli takové auto existuje, chtěla bych
něco spolehlivého, co se i ve svém věku (očekávám cca 10+ let) jen tak
provozem samo nerozbije. Taky bych si přála, aby moje auto umělo startovat
i v zimě, i když bude stát na ulici a do garáže nejspíš nevjede.
Spotřeba: Asi je nasnadě, že bych tohle všechno chtěla zároveň s rozumně
nízkou spotřebou, i když je mi jasné, že bude každopádně vyšší než u Smartu
nebo Matize. Přes 10 litrů by bylo hodně nefajn, ale vnímám, že vyšší výkon
se nevyrábí ze vzduchu ale mimo jiné z toho, že auto o něco víc žere.
Existuje takové auto?
Jaká značka, typ, co mám hledat? Čemu se mám vyhnout? Mám se probudit,
v mojí cenové relaci se nic takového nenachází?
...a kde k tomu přijít? Na tomto webu je spousta varování směrem k autobazarům:
i přes načtené všechny místní návody se obávám, že se svým vhledem do problematiky
technického stavu vozidel bych pro AAA byla velmi snadným soustem a pak
bych jen těžko řešila, že jsem vlastně odjela na rozbité koloběžce. Kde
se dá koupit ojeté auto ve slušném stavu? Jak ho najdu, když nemám po ruce
žádného automechanika (nebo aspoň žádného, u kterého si můžu být jistá,
že mi nedoporučí auto, které mu zajistí kšefty na několik let)?
13.10.2010 R.A.