O Evropské civilizaci se říká, že je postavena na křesťanských základech.
Podívejme se tedy, co jsou ty základy vlastně zač. V tomto článku se zaměřuji
na otázky ekonomiky.
Podíval jsem se do knihy k tomuto tématu nejpovolanější
- do Nového zákona. Omezil jsem se na příběhy ze 4 evangelií, a to hned
z několika důvodů: 1) dají se přečíst za jedno odpoledne, 2) je to snad
jediná část Bible, kde promlouvá přímo někdo z boží rodiny (Ježíš
je něco jako Bůh junior), 3) ve Starém zákoně toho o ekonomice moc není.
Pokud laskavý čtenář nespočine na tomto článku se zalíbením, nechť mě prosím
neproklíná, ale ať se pokusí v diskusi uvést věci na pravou míru.
Skutky související s penězi, ekonomikou a vůbec
Vybral jsem z bible několik podobenství, ve kterých se můžeme dozvědět
o Ježíšově náhledu na ekonomiku, odměňování za provedenou práci atd. Vybral
jsem následující pasáže, které rozeberu níže. Abych udržel článek, co nejkratší,
nekopíruji sem text z Bible, ale jenom odkazuji na jednu z internetových
biblí. Na druhou stranu vždy uvádím citace.
1. Kázání na hoře - nasycení 5tisícového davu;
2. Svatba v Káně Galilejské - proměna vody ve víno;
3. Podobenství s najímáním dělníků na vinici;
4. Každému, kdo má, bude dáno;
Další zajímavé čtení:
5. Co je císařovo, dej císaři.
Podrobný rozbor
1. Kázání na hoře
Ježíš chtěl být s učedníky někde v ústraní, nějaký šťoura ale zjistil,
kde je, a davy lidí se za ním vydaly, aby je uzdravil z jejich nemocí.
Když byl večer, učedníci řekli Ježíšovi, aby toho už nechal a poslal lidi
pryč, aby si v okolních vesnicích pořídili jídlo a nocleh (Mt 14, 15).
Ježíšovi bylo líto zástupu a řekl, ať ty lidi nakrmí oni (učedníci) sami.
Učedníci byli lehce nevěřícní, zdali 5 chlebů a 2 ryby (právě tolik jídla
měli) stačí pro cca 5 tisíc lidí. Ježíš tedy jídlo osobně rozdělil a nakonec
se všichni nasytili a ještě sebrali 12 košů zbytků. V Janově evengeliu
se navíc dozvídáme, že jídlo nepatřilo Ježíšově družině, ale nějakému chlapci
(J 6, 9) . Podle Matoušova evangelia se zdá, že podobná opulentní hostina
pro tisícovky lidí se konala ještě aspoň jednou (Mt 15).
Rozbor: V tomto příběhu se Ježíš projevuje jako starostlivý pastýř,
který se stará o své stádo, tento motiv je v Bibli vícekrát (v Markovi
6, 34 se davu lidí doslova píše: “jako ovce, které nemají pastýře”). Na
druhou stranu připravil pekaře a rybáře o poctivý zisk (představte si:
pekař vidí hromady lidí kousek za vesnicí, tak zaplatí zaměstnancům směnu
navíc, upeče spoustu chleba a... nic).
Zdroje: Matouš
14; Matouš 15; Marek
6; Lukáš
9; Jan
6
2. Svatba v Káně Galilejské
Ježíš (nejenom on) byl pozván na svatbu a došlo víno (Ježíš v
tom asi byl nevinně). Matka ho přemluvila, aby s tím něco udělal. Tak nechal
naplnit 6 nádob po 2-3 mírách (bohužel neznám tehdejší objemové jednotky).
Proměnil vodu ve víno, jehož kvalitu si všichni pochvalovali.
Rozbor: Nevím, jak teď, ale dnes by se Ježíš určitě dopustil trestného
činu krácení daní (minimálně spotřební daň z alkoholu). Dále asi nemohl
doložit, že nápoj byl vyrobený z hroznů (měli tehdy nějaký cech, který
to hlídal?), o zemi původu ani nemluvím. Ale co byste čekali od hipíka
(tak ho nazval Arnold Jidáš Rimmer; seriál Red Dwarf, série V, epizoda
5-Démoni a andělé)? Každopádně mnoha lidem dopřál veselý večer, což bych
od hipíka čekal.
Zdroje: Jan
2
3. Podobenství s najímáním dělníků na vinici
Hospodář ráno najímá dělníky pro práci na vinici a domluví s nimi odměnu
jeden denár (Mt 20, 2). V průběhu dne vidí jiné zevlující dělníky a najímá
je taky (Mt 20, 3-7). Večer při výplatě peněz dostanou všichni po jednom
denáru a ti prvně najatí si stěžují (Mt 20, 12), že pracovali celý den,
ale dostali stejně, jako ti, kteří pracovali hodinu. Správce jednoho z
nich odpálkuje s tím, že se domluvil na denáru a ten dostal (Mt 20, 13).
Rozbor: Toto je vypečené podobenství. Vidíme něco úplně jiného, než
se snaží různé spolky zavést. Ježíš zde zdůrazňuje, že když někdo uzavřel
smlouvu, tak její plnění nemůže být ovlivněno tím, že druhá strana uzavřela
ještě jinou smlouvu s někým jiným. Neplatí tady žádné “Za stejnou práci
stejná odměna”, ale “co sis domluvil, to máš”.
Zdroje: Matouš
20
4. Každému, kdo má, bude dáno
Bohatý člověk odjíždí na čas pryč a svěřuje svůj majetek ke správě služebníkům.
Rozdělí mezi ně několik hřiven stříbra podle jejich schopností (Mt 25,
15; L 19, 13) a pověří je, aby s nimi podnikali (L 19, 13). Po návratu
se jich ptá, kolik vydělali. Podle toho, kdo kolik vydělal, dostal různý
počet měst (čím větší zisk, tím víc měst) (Mt 25, 20-23; L 19, 16-19).
Jenom jeden služebník nevydělal nic, hřivnu schoval a teď ji zase vytáhl.
Tak mu ten člověk nedal žádné město a sebral mu i tu hřivnu stříbra a dal
ji tomu, kdo vydělal nejvíc (Mt 25, 28; L 19, 24).
Rozbor: Toto je obzvláště vypečené podobenství. Poučení je snad jasné.
Pokud má někdo dostat peníze, které sám nevydělal, ať to je ten nejschopnější.
Až se budete bavit o (a)sociálních dávkách, dotacích apod., tak určitě
odkažte na tuto pasáž bible. V tomto případě je bible v ostrém rozporu
s tím, co se nám snaží namluvit politici a jiná pakáž.
Zdroje: Matouš
25; Lukáš
19
5. Co je císařovo, dej císaři
Tady si ukážeme, proč je křesťanství pro vládce tak přitažlivé. Farizejové
chtěli Ježíše nějak nachytat, tak se ho zeptali, jestli je správné dávat
císaři daň (Mt 22,17; Mk 12,14; L 20,22). On jim odpověděl, že obraz a
nápis na denáru (tehdejší mince) je císařův. A pokračoval “Dejte to, co
je císařovo, císaři, a co je Božího, Bohu.” (Mt 22,21; Mk 12,17; L 20,25).
Rozbor: V podstatě se tady píše, že daně se mají bez řečí platit. V
dnešní době se toto sdělení asi nedá úplně dobře aplikovat, protože máme
úplně jiné státní zřízení. Císař byl tehdy považován za ztělesnění
boha (jiného, než toho jediného správného křesťanského) na zemi. Z právního
hlediska císaři podřízené země patřily (toto nevím přesně, snad to upřesní
někdo v diskusi) a výkon moci prováděl na vlastní náklady. Jediné, co asi
zůstalo, je spravedlnost výběru -- u koho našli peníze, tomu je vzali.
Zdroje: Matouš
22; Marek
12; Lukáš
20
Závěr
Z citovaných úryvků Bible jsem nabyl dojem, že Ježíš viděl svět ve dvou
rovinách (viz poznámku ). Na jedné straně se paktoval s prostitutkami a
celníky (obě skupiny byli tehdy házeni do jednoho pytle s hříšníky) a neodsuzoval
je, na druhou stranu v obchodních vztazích byly jeho názory dosti odlišné
od dnešní představy o křesťanství (příběhy 3 a 4). Trocha osvěty by možná
prospěla tomu, aby to v našem státě vypadalo aspoň trochu k světu.
Odkazy
Bible online (jen ty, ze kterých jsem vycházel):
• česká verze: http://www.etf.cuni.cz/~rovnanim/bible/bible.html
• česká verze s vyhledáváním: http://www.fit.vutbr.cz/~michal/kr/kkwww/
• mezinárodní verze s vyhledáváním: http://www.biblegateway.com
Další odkazy:
• Stránka Dana Arielyho, autora knihy “Predictably
Irrational” (velice zajímavé čtení).
• Recenze
bible od divadla Sklep
19.02.2010 TP