Komentáře ke článku: O Islámu nestranně 3: koncentrovaná moc mulláhů, imámů a šejků (ze dne 17.07.2015, autor článku: Cover72)
Přidat nový komentář
|
(Omlouvám se za jazykovou úroveň, dopisoval jsem to na poslední chvíli, opravoval zbytek noci a neměl čas to posílat na korekturu ani spočinout na článku odpočinutým okem.)
|
|
Covere, články jsou to velmi zajímavé a poučné, nicméně stále mi ze všeho vyplývá jedno:
Náboženství = problémy
A vzhledem ke komplexnosti Islámu a jeho variant a výkladů;
Islám = problémy^2
Samozřejmě nejde házet všechny do jednoho pytle, nicméně risk je zde příliš velký, mmj. proto, že poznat "normálního" islamistu a ty extrémní od sebe obvykle jen tak nejde, to znamená, že v souvislosti s imigrací do ČR a vůbec do Evropských zemí, mezi těmi "normálními" přijde i mnoho těch shnilých. A když už ne v první vlně, jak sám píšeš, jejich děti budou velmi snadno manipulovatelné a tedy se zadělává na velký problém.
Já v kapse žádné skvělé řešení nemám, uzavření hranic je blbost, jediné co mě napadá, je omezit sociální systém v Evropských zemích a velmi omezit příjem "uprchlíků", tedy prostě je jen tak nepřijímat.
|
|
|
Uzavreni hranic neni blbost v ramci EU. Pak teprve muzete filtrovat, jestli a komu date azyl. Takhle sem lezou horem dolem a teprve pak je v EU nekdo chyta. Totalne debilni postup.
Uvnitr pak zavest skutecnou demokracii, tedy pravo vetsiny a hotovo. Nechci islamistovi nutit svuj pohled na svet, ale nehodlam se nabyvat jeho pohledem.
Pokud sem potahnou i po troskach, tak je to jen oddalovani problemu. Ja chapu, ze na oddalovani problemu je postavena cela EU, ale tohle chce alespon elementarni reseni. Nejprve totalne zablokovat, udelat pravidla a pak pomalu mozna snad nekoho nekam vpustit. A kdyz bude delat bordel, tak frci domu. Klidne bych i jejich deti poslal do rodiste rodicu, za hodne zavazne prohresky. To neni muj problem. Jo, ze u Cikanu jsme to nezvladli, to je blby, holt ti dalsi uz to budou mit jinak. Ja jsem jako dite taky mohl jezdit bez helmy a moje deti uz ne. Diskriminace? Spis evoluce. Tak to aplikujme i jinde.
|
|
Skvělý článek; bohužel jasně ukazuje to, co říkám už dlouho:
Největší problém jsou zfanatizované davy, které přijímají jen jednu část pravdy a ignorují zbytek; a je jedno, zda je to ta islámská část, sluníčková, nebo islamobijská....
|
|
Netuším, kolik dílů bude mít celý seriál nebo zda bude po urzovsku neverending. Nevyjadřuju se k jeho kvalitám. ani neznámkuju. Dejme tomu, že cover ví, o čem píše a dal si s tím spoustu poctivé práce.
Jenom mám takový slabý dojem, že zatímco cover svým kvalitním výkladem pootevře dvírka poznání jednomu promile české veřejnosti, která je pak nějakým promile evropské gramotné veřejnosti, odehraje se to nezvratné, co už je v běhu.
A jak říkáte, Covere, na cestu se připravují vysoké desítky milionů, kterým je islám celkem u řiti, protože je netrápí počet nesprávně věřících, ale sucho a nemožnost nakoupit si manželky za neexistující stádo na neexistující pastvině.
Nepochybuju o tom, že Evropa bude excelentně impotentní v tatikce zapojování těch "správných" musulmanů proti nesprávným, ani o tom, že radikálové nevyužijou proudu poutníků k zamíchání svých pověřenců mezi hlavní proud.
Malá poznámka, soudcem, učitelem, vzdělancem býval i leckterý římskokatolický farář. Principy jsou koneckonců stejné. Lidi chtějí a potřebujou vůdce, ať si ancapisti myslí cokoliv. Ať je to fotr, šaman, starosta, kmotr nebo plukovník.
|
|
|
Bať.
Ale s tím farářem jste IMO dost přestřelil. Vzdělanec - ano. Učitel - ve středověku ano. Ale soudce? JJ mne kdyžtak opraví, ale soudcování si tu vždy vykonávala šlechta, rychtářové atp.
Církevní právo se, přinejmenším ve 14. století, vztahovalo výhradně na klerikály, nikoli na laiky.
|
|
|
Nemyslel jsem justici v tvrdém a zásadním významu "tato pastvina mezi mlýnem a císařskou silnicí náleží tomuhle a pivo smí vařit tenhleten, ale každodenní rozhodování, úplně stejně jako kafrají do života musulmanům. Velebný pane, tady sousedův Franta vrtá díry do plotu aby mohl šmírovat Lojzičku když se koupe na dvoře v neckách, můžu ho zmlátit? - Milý Františku, písmo sice praví "odvrhneš od sebe úd, jímž jsi hřešil", ale protože Církev je nekonečně laskavá, pro zkoušku postačí když nataháš dvacet fůr kamení na opravu kostela a pomodlíš se 145x Zdrávas. Farář byl arbitrem v mnoha každodenních věcech i někdy v 19. století, myslím že fary i mluvily do obsazení učitelských míst pokud faráři rovnou neučili a někdy byli i propagátory nových poznatků nebo pěstebních postupů atd. - možná i v neshodě s nadřízenými. Naproti tomu se od nich přirozeně čekalo, že budou vystupovat na obranu církve a náboženství, byť ne v oficiálních procesech, ale jen v kázáních. No a současně tradičně farář vykonával roli státní správy při vedení matriky, kde byl taky jistý vliv na společenský život.
Prostě se v obci točilo okolo faráře téměř všechno, byl stejnou ústřední autoritou jako ten mulláh. Myslím že ještě v 20. století s tím měl nějaké problémy Masařík.
To je ovšem odbočka od vašeho článku a tématu.
|
|
|
Typicky církevní soudy rozhodovaly ve věcech manželských (někde ještě i ve 20. stol). Kněží se účastnili i ordálů - božích soudů (iudicii dei), a to až do 15. stol. Přestože církev proti tomuto důkaznímu prostředku používanému světskými soudy dlouhodobě protestovala, zrušily se až v 18 stol.
Z pravomoci světských soudů byli, jak píšete, církevní hodnostáři vyňati. Asi nejznámější církevním soudním procesem byla synoda mrtvých, tam ani nevadilo, že je obžalovaný po srmrti ;-)
Jinak díky za skvělé články.
|
|
Za mě 1***. Jen by mě zajímalo, co by na vaše články říkali Ostřanský, Hrbek, nebo Kropáček...
|
|
|
Nejspíše totéž, co islamobijci, jen s opačným znaménkem: nestranné články se nelíbí nikomu :D
|
|
|
Máte dojem, že česká orientalistická elita je již také nějakým způsobem indoktrinována, nebo jinak motivována?
|
|
|
Jen klasická podjatost skrze zájem: myslíte si, že když jsem psal monografie SuperHornetu nebo A-10A, začal jsem ta letadla mít raději, nebo nesnášet? ;-) A to se jednalo o dost objektivní techniku...
Takže logicky, když se arabista věnuje celý svůj profesionální život islámu, samozřejmě mu začne trochu imponovat a bude mít silný sklon přehlížet jeho slabé či špatné stránky, protože věnovat se profesně výzkumu něčeho, čím opovrhuje nebo co nesnáší by nevydržel.
Koneckonců, prof. Hrbek také začínal jako orientalista a nakonec konvertoval k Islámu.
Saúdi se u nás angažovali skrze snahy financovat a provozovat to Islámské Kulturní Centrum (to oni moc rádi), ale nevím, jak to dopadlo.
|
|
|
Mimochodem, v pátek mi hučely á desítky nad hlavou přes hodinu - nejdřív jedna, potom dvojka. To má člověk poskytovat právní pomoc, když radši stojí na dvoře a sleduje ty siulety.
|
|
|
Saúdi se zřejmě angažují víc než dost. Aspoň to tvrdil jeden konvertita.
Jinak mě zaujala vaše poznámka o muslimské, resp. Arabské soudržnosti.
Několik známých ze severní Afriky a Iráku co zde žijí, si nezávisle na sobě postěžovali, že nejhorší co je v ČR může potkat, je mít za přátele, kolegy, nebo nadřízené jiné Araby.
Vztahy mezi Araby z Afriky a Asie také nejsou zrovna nejvřelejší a o vzájemné nevraživosti mezi zde žijícími šíity a sunnity nemluvě.
|
|
|
Doneslo se mi, ze hlavnim sponzorem EU pro integraci imigrantu v EU jsou prave SAE. Ale nemohu overit, bohuzel.
|
|
|
Ano a ne. Na těch šiítech je to krásně vidět: ti radikální z nich (většina Íránců je normální a přeje si, aby šli Ajjatoláhové do pryč) sunnity nenávidí a přejí si, aby všichni ti mizerní kacíři chcípli, ale když pak sunnity vybombardují USA, solidárně s nimi protestují, jak je strašné, že americký šajtán zabíjí chudáčky araby/muslimy a vůbec se opovažuje strkat jim tam nos. Protože právo zabíjet muslimy mají jen jiní muslimové, obviously.
|
|
|
Podobne ale prece reaguji vietnamci, cikani a koneckoncu i stari Rimane.
|
|
|
Vetsina Irancu je jako vetsina mistnich bolseviku. Sice by chteli svobodu, ale kdyz ji pak dostanou se vsim, co k tomu patri, tedy se zvysenou viditelnosti kriminality, prilivem drog, necudne oblecenymi zenami a "upadkem tradicnich hodnot", nenapadne je zacit u sebe a tvorit obcanskou spolecnost odspodu, nybrz ve svobodnych volbach zvoli v lepsim pripade sveho Babise, v horsim znovu nejakou obdobu Talibanu.
Vite, Covere, ja mam nejaky zahadny pocit, ze uvazujeme hodne podobne, ale vy si z nejakeho duvodu myslite, ze islam je reformovatelny a ze totalita, k vyrobe ktere je od zacatku nastrojem, je odvratna. Rekl byste to same o komunismu?
Taky bych rad veril, tak porad cekam na nejaky konkretni a komplexni navrh reseni. Klidne do mailu a i jen jako myslenku o par bodech, rozvest uz to umim sam, ale nedovedu si to ani predstavit. Bohuzel.
|
|
|
Islám na rozdíl od komunismu neřeší takové prkotiny, jako je vlastnictví výrobních prostředků a komu patří vyprodukovaná nadhodnota.
Vzhledem k faktu, že existují sekulární země s majoritou muslimského obyvatelstva, které si s náboženskými fanatiky a pomatenci dokáží poradit, tak se domnívám, že není ani třeba islám jako takový reformovat, ale vynucovat zásady té svobody vyznání a rovnosti všech občanů.
Evropa se tohle musí naučit.
|
|
|
Problem je, ze tohle rikam ja a miliony jinych uz dost let, politici nic nedelaji a lidi to nezajima. Kdyz jsme zmenili retoriku a rikame, ze je potreba muslimy nejlepe nahnat do sbernych taboru a pak vyhostit tak rychle, jak to pujde, najednou o tom napise 9/10 vyznamnych serveru. No a kdyz vztyci naslineny prst a zjisti, kam vane verejne mineni, pridaji se k nasi retorice.
Ja vim, ze je to svinske, ale tohle je take demokracie a je dobre si na to zvyknout. Ta kase se nejspis nebude jist tak horka, jak se uvari, ale nemuzu se nejak donutit byt soucitny s temi, ktere tenhle proud strhne s sebou - maji moznost se rozhodnout.
|
|
|
A viete povedať ktorá sekulárna krajina s majoritou moslimského obyvatelstva si vie s fanatikmi poradiť ? Pravdupovediac nenašiel som žiadnu sekulárnu krajinu s moslimskou majoritou.
|
|
|
Řekl bych že Turecko je celkem dobrý příklad. Jenže tam to zatím dost hlídá armáda a podle posledních výsledků voleb i obyvatelé jsou zatím celkem rozumní. Erdogan zatím ostrouhal kolečka a nepodařilo se mu získat ústavní většinu. Dalším státy které se o to celkem snaží jsou Tunis a Maroko ale bohužel právě Tunis začíná mít s fanatiky problemy - jedním z důvodů je i situace v sousední Libyi.... Maroko jako monarchie je poněkud v jiné situace, ale zatím ani tam nemají s fanatiky problémy. To, že se přes Maroko snaží dostat emigranti do Španělska je už ale větěí problém.
|
|
Covere, můžete prosím uvést jaké je hierarchické řazení "funkcí" (pokud je nějaké jednoznačné) jako jsou imám, mulláh, šejk etc. ? V článku mi to docela shází, myslím že by to zlepšilo orientaci a pochopení v textu který píšete - Vám to je asi tak nějak "samozřejmě" jasné, ale mě (a imho mnoha dalším čtenářům) ne.
A abych jen nekritizoval: Díky za přínosnou a dobře zpracovanou sérii, zatím jsem tam našel dost informací které jde použít v diskusi jak proti "sluníčkářům" tak proti "islamobijcům".
|
|
|
Ono právě moc není. Mulláh by měl být takový "lokální", nejnižší stupeň, ale leckdy figuruje výše; imám má zase teoreticky být méně vzdělaný, než mulláh, ale jako imámové se titulují i islámští akademici, tzn. špička hierarchie např. z Al-Azharu, a v Saúdské arábii se takovým prominentním imámům leckdy říká "šejkové" -- nebo taky ne.
Vždy prostě závisí na autoritě, charisma a CV toho kterého vůdce -- asi jako když se u nás perou o slovo držitelé MBA, PhD a Ing.
|
|
|
|
Kam do hierarchie patří muftí?
|
|
|
Muftí je imanentně šaríácký post, kde si takový člověk nárokuje autoritu nejvyššího vykladače Šaríi na daném území -- třeba v Jeruzalémě jako Hitlerův kámoš Haj Amin al-Husseini nebo v Saúdské arábii jako celé Saúdské arábie jako ignorant Aziz ibn Baz -- a bývá ustanoven vládou, Ulemou nebo třeba protektorátní mocností.
Jedná se o paralelní strukturu ekvivalentní řekněme ústavnímu soudci. A samozřejmě je to absolutní teokratické svinstvo, se kterým jsou snad vždy buď menší, nebo větší problémy.
V ČR žádný Muftí není a kéž to tak také zůstane.
|
|
kdo vás za to sakra platí? Vždyť to je dlouhý až se to nedá číst!
|
|
|
https://cs.wikipedia.org/wiki/Grafomanie
;-)
|
|
|
Moc pismenek, co? Kdyz hezky poprosis, mozna ti z toho nekdo vyrobi obrazkovou knizku.
|
|
Ono to od zacatku vypadalo jako desne slozite a ted jste tomu jeste pridal. Co mi to jen pripomina (kusy zkopirovany z wiki):
+ může být naprosto neškodné, ale také může v poměrně krátké době postiženého zahubit
+ teoreticky neomezená schopnost dělení
+ schopnost šířit se do vzdálených tkání
+ trvající zánětlivý stav v okolí nádorových buněk
+ Mutaci mohou způsobit různé faktory
Proste vec neskutecne slozita a hlavne neskutecne nebezpecna. Zatim mi stale vychazi stejny zaver:
+ primární prevence znamená zábrana kontaktu s činitelem vyvolávajícím chorobu
|
|
"Nikdy jsem nepochopil, jak třeba afghánští Tálibové vykládají islám, když neznají jeho řeč." Charif Bahbouh
Celý rozhovor v dnešní E15 (17.6.2015) - http://bit.ly/1V9fn5T
|
|
|
jak se dívám na čas tak včera bylo 17.7.2015 :-)
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek O Islámu nestranně 3: koncentrovaná moc mulláhů, imámů a šejků
|