Jsem ráda, že učím ve škole v Čechách a ne ve Velké Británii, říkala
jsem si v roce 2000, po návratu ze stáže v Exeteru, kde jsme měli možnost
navštívit několik soukromých a státních škol a seznámit se s britským vzdělávacím
systémem.
Základní škola na jednom předměstí Exeteru je stále mojí noční
můrou. Na jedné straně paní učitelka se skvělou přípravou, na druhé straně
děti se žvýkačkami v ústech, vzadu i s nohami na lavicích, které na snahu
paní učitelky vůbec nereagovaly. Já a moje kolegyně z Litvy jsme se musely
hodně přemáhat, abychom do hodiny nezasáhly. Jako v Jiříkově vidění jsme
si všichni připadali v soukromé dívčí škole, kde byla nastavena přísná
pravidla. Setkali jsme se s vychovanými dívkami, které nás provedly po
škole a my jsme měli možnost se seznámit s výsledky práce této školy. Ve
škole měla prioritu slušnost a tvořivost. Z rodičovské kapsy do školní
pokladny za tento způsob výuky v té době plynulo v přepočtu 250 000Kč za
jeden školní rok.
Píše se rok 2011, co se týče školství, obávám se, že jsme tam, kde bylo
anglické školství v roce 2000.
I naše české děti se už umí ve školách chovat ,,světově“. Co s tím?
Máme zde ,,internetové“ děti, neustále propojené s počítačem, hrající hry,
které v sobě mají ,,feeling“ neboli vzruch. Učitelé mají hodně těžkou práci
takovéto děti zaujmout. Světu počítačových her, akčnosti internetového
prostředí, standardní vzdělávací systém nemůže konkurovat. Jak ale takovéto
děti vzdělávat a zároveň je připravovat na nelehkou budoucnost? Je to vůbec
možné?
Oslovila jsem celou řadu pedagogů a i podnikatelů a dali jsme dohromady
projekt., jehož směřování bude na univerzální uplatnění na trhu práce a
efektivní volbu profesní orientace.Jak tento projekt vypadá?
1. Ve škole bude zaveden speciální hodnotící nástroj.
Učitelé podle předem zadaných kritérií budou hodnotit snahu dětí v jednotlivých
předmětech, domácí přípravu, práci ve školním kolektivu a další možná kritéria.
Rodiče budou mít přístup do tohoto systému a uvidí, kolik má jeho dítě
nasbíráno bodů (virtuálních peněz). Děti, které naspoří určitou sumu, budou
mít možnost se zúčastnit nadstandardního výukového projektu, který se uskuteční
v podobě jednoho až dvou týdnů během jednoho školního roku. Navštívila
jsem školu, kde se děti podobným systémem hodnotí a pan ředitel má zájem
se do našeho projektu zapojit a i pomoci s dílčími detaily projektu.
2. Jaká bude náplň projektových týdnů?
Vedle komunikace v anglickém jazyce, podle jednotlivých jazykových úrovní,
do českého základního školství vstoupí principy vzdělávání v oblasti dospělých
jako je práce v týmu, "koučování", což vlastně není nic jiného než uvědomit
si svůj potenciál a tím směrem správně vykročit. Aby tento projekt připomínal
počítačovou hru, děti budou rozděleny do týmů, každý tým bude mít přidělený
kód a v interaktivním prostředí se dozví program celého týdne a očekávaný
výstup, který bude umístěn v podobě videoprezentace do interaktivního prostředí.
Výstupem všech těchto modulů bude projekt vytvořený týmem, umístěný v interaktivním
prostředí, popsaný, případně namluvený v anglickém jazyce , kde bude popsána
specifická manuální zručnost a týmová práce.Tímto způsobem budou děti vedeny
i k pochopení úlohy člověka ve světě práce a řemesel.
Projekt jsem si nechala posoudit od úspěšným manažerů a podnikatelů
a od kapacit v oblasti technik dušení práce, například i od pana Davida
Grubera, který by žáky v rámci projektových týdnů seznamoval s poznatky
v oblasti koncentrace, paměťových dovedností, kreativity a racionálního
učení.
Musí všechny děti mít právo na stejné vzdělání? Nemusí! Neměly
by si i naše děti už na základní škole zvykat, že slušné chování , houževnatost
a píle se vyplácí. Třeba i v podobě účasti na dvou projektových týdnech
ročně.
Přestože byl nezávislým hodnotitelem hodnocen jako jeden z nejlepších,
které se mohly v předchozím období uskutečnit, peníze z evropských strukturálních
fondů jsme nezískali, i když jsme tento projekt podali třikrát.
Přesto věřím, že se peníze na uskutečnění tohoto projektu získáme.
10.12.2011 blue83