D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Křesťanský náhled na ekonomiku
    Vydáno 21. 02. 2010 (8844 přečtení)

    O Evropské civilizaci se říká, že je postavena na křesťanských základech. Podívejme se tedy, co jsou ty základy vlastně zač. V tomto článku se zaměřuji na otázky ekonomiky.

    Podíval jsem se do knihy k tomuto tématu nejpovolanější - do Nového zákona. Omezil jsem se na příběhy ze 4 evangelií, a to hned z několika důvodů: 1) dají se přečíst za jedno odpoledne, 2) je to snad jediná část Bible, kde  promlouvá přímo někdo z boží rodiny (Ježíš je něco jako Bůh junior), 3) ve Starém zákoně toho o ekonomice moc není. Pokud laskavý čtenář nespočine na tomto článku se zalíbením, nechť mě prosím neproklíná, ale ať se pokusí v diskusi uvést věci na pravou míru.

    Skutky související s penězi, ekonomikou a vůbec

    Vybral jsem z bible několik podobenství, ve kterých se můžeme dozvědět o Ježíšově náhledu na ekonomiku, odměňování za provedenou práci atd. Vybral jsem následující pasáže, které rozeberu níže. Abych udržel článek, co nejkratší, nekopíruji sem text z Bible, ale jenom odkazuji na jednu z internetových biblí. Na druhou stranu vždy uvádím citace.

    1. Kázání na hoře - nasycení 5tisícového davu;
    2. Svatba v Káně Galilejské - proměna vody ve víno;
    3. Podobenství s najímáním dělníků na vinici;
    4. Každému, kdo má, bude dáno;

    Další zajímavé čtení:
    5. Co je císařovo, dej císaři.

    Podrobný rozbor

    1. Kázání na hoře

    Ježíš chtěl být s učedníky někde v ústraní, nějaký šťoura ale zjistil, kde je, a davy lidí se za ním vydaly, aby je uzdravil z jejich nemocí. Když byl večer, učedníci řekli Ježíšovi, aby toho už nechal a poslal lidi pryč, aby si v okolních vesnicích pořídili jídlo a nocleh (Mt 14, 15). Ježíšovi bylo líto zástupu a řekl, ať ty lidi nakrmí oni (učedníci) sami. Učedníci byli lehce nevěřícní, zdali 5 chlebů a 2 ryby (právě tolik jídla měli) stačí pro cca 5 tisíc lidí. Ježíš tedy jídlo osobně rozdělil a nakonec se všichni nasytili a ještě sebrali 12 košů zbytků. V Janově evengeliu se navíc dozvídáme, že jídlo nepatřilo Ježíšově družině, ale nějakému chlapci (J 6, 9) . Podle Matoušova evangelia se zdá, že podobná opulentní hostina pro tisícovky lidí se konala ještě aspoň jednou (Mt 15).

    Rozbor: V tomto příběhu se Ježíš projevuje jako starostlivý pastýř, který se stará o své stádo, tento motiv je v Bibli vícekrát (v Markovi 6, 34 se davu lidí doslova píše: “jako ovce, které nemají pastýře”). Na druhou stranu připravil pekaře a rybáře o poctivý zisk (představte si: pekař vidí hromady lidí kousek za vesnicí, tak zaplatí zaměstnancům směnu navíc, upeče spoustu chleba a... nic).

    Zdroje: Matouš 14; Matouš 15;  Marek 6; Lukáš 9; Jan 6

    2. Svatba v Káně Galilejské

    Ježíš (nejenom on)  byl pozván na svatbu a došlo víno (Ježíš v tom asi byl nevinně). Matka ho přemluvila, aby s tím něco udělal. Tak nechal naplnit 6 nádob po 2-3 mírách (bohužel neznám tehdejší objemové jednotky). Proměnil vodu ve víno, jehož kvalitu si všichni pochvalovali.

    Rozbor: Nevím, jak teď, ale dnes by se Ježíš určitě dopustil trestného činu krácení daní (minimálně spotřební daň z alkoholu). Dále asi nemohl doložit, že nápoj byl vyrobený z hroznů (měli tehdy nějaký cech, který to hlídal?), o zemi původu ani nemluvím. Ale co byste čekali od hipíka (tak ho nazval Arnold Jidáš Rimmer; seriál Red Dwarf, série V, epizoda 5-Démoni a andělé)? Každopádně mnoha lidem dopřál veselý večer, což bych od hipíka čekal.

    Zdroje: Jan 2

    3. Podobenství s najímáním dělníků na vinici

    Hospodář ráno najímá dělníky pro práci na vinici a domluví s nimi odměnu jeden denár (Mt 20, 2). V průběhu dne vidí jiné zevlující dělníky a najímá je taky (Mt 20, 3-7). Večer při výplatě peněz dostanou všichni po jednom denáru a ti prvně najatí si stěžují (Mt 20, 12), že pracovali celý den, ale dostali stejně, jako ti, kteří pracovali hodinu. Správce jednoho z nich odpálkuje s tím, že se domluvil na denáru a ten dostal (Mt 20, 13).

    Rozbor: Toto je vypečené podobenství. Vidíme něco úplně jiného, než se snaží různé spolky zavést. Ježíš zde zdůrazňuje, že když někdo uzavřel smlouvu, tak její plnění nemůže být ovlivněno tím, že druhá strana uzavřela ještě jinou smlouvu s někým jiným. Neplatí tady žádné “Za stejnou práci stejná odměna”, ale “co sis domluvil, to máš”.

    Zdroje: Matouš 20

    4. Každému, kdo má, bude dáno

    Bohatý člověk odjíždí na čas pryč a svěřuje svůj majetek ke správě služebníkům. Rozdělí mezi ně několik hřiven stříbra podle jejich schopností (Mt 25, 15; L 19, 13) a pověří je, aby s nimi podnikali (L 19, 13). Po návratu se jich ptá, kolik vydělali. Podle toho, kdo kolik vydělal, dostal různý počet měst (čím větší zisk, tím víc měst) (Mt 25, 20-23; L 19, 16-19). Jenom jeden služebník nevydělal nic, hřivnu schoval a teď ji zase vytáhl. Tak mu ten člověk nedal žádné město a sebral mu i tu hřivnu stříbra a dal ji tomu, kdo vydělal nejvíc (Mt 25, 28; L 19, 24).

    Rozbor: Toto je obzvláště vypečené podobenství. Poučení je snad jasné. Pokud má někdo dostat peníze, které sám nevydělal, ať to je ten nejschopnější. Až se budete bavit o (a)sociálních dávkách, dotacích apod., tak určitě odkažte na tuto pasáž bible. V tomto případě je bible v ostrém rozporu s tím, co se nám snaží namluvit politici a jiná pakáž.

    Zdroje: Matouš 25; Lukáš 19

    5. Co je císařovo, dej císaři

    Tady si ukážeme, proč je křesťanství pro vládce tak přitažlivé. Farizejové chtěli Ježíše nějak nachytat, tak se ho zeptali, jestli je správné dávat císaři daň (Mt 22,17; Mk 12,14; L 20,22). On jim odpověděl, že obraz a nápis na denáru (tehdejší mince) je císařův. A pokračoval “Dejte to, co je císařovo, císaři, a co je Božího, Bohu.” (Mt 22,21; Mk 12,17; L 20,25).

    Rozbor: V podstatě se tady píše, že daně se mají bez řečí platit. V dnešní době se toto sdělení asi nedá úplně dobře aplikovat, protože máme úplně jiné státní zřízení.  Císař byl tehdy považován za ztělesnění boha (jiného, než toho jediného správného křesťanského) na zemi. Z právního hlediska císaři podřízené země patřily (toto nevím přesně, snad to upřesní někdo v diskusi) a výkon moci prováděl na vlastní náklady. Jediné, co asi zůstalo, je spravedlnost výběru -- u koho našli peníze, tomu je vzali.

    Zdroje: Matouš 22; Marek 12; Lukáš 20

    Závěr

    Z citovaných úryvků Bible jsem nabyl dojem, že Ježíš viděl svět ve dvou rovinách (viz poznámku ). Na jedné straně se paktoval s prostitutkami a celníky (obě skupiny byli tehdy házeni do jednoho pytle s hříšníky) a neodsuzoval je, na druhou stranu v obchodních vztazích byly jeho názory dosti odlišné od dnešní představy o křesťanství (příběhy 3 a 4). Trocha osvěty by možná prospěla tomu, aby to v našem státě vypadalo aspoň trochu k světu.

    Odkazy
    Bible online (jen ty, ze kterých jsem vycházel):
    • česká verze: http://www.etf.cuni.cz/~rovnanim/bible/bible.html
    • česká verze s vyhledáváním: http://www.fit.vutbr.cz/~michal/kr/kkwww/
    • mezinárodní verze s vyhledáváním: http://www.biblegateway.com
    Další odkazy:
    • Stránka Dana Arielyho, autora knihy “Predictably Irrational”  (velice zajímavé čtení).
    Recenze bible od divadla Sklep


    19.02.2010 TP


    [Akt. známka: 2,22] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 24 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.