Zrušte dálniční známky a kasírujte řidiče podle toho, kolik kilometrů
po dálnici ujedou. Na první pohled to vypadá jako docela dobrý a fér nápad,
protože někteří použijí dálnici párkrát do roka, ale nejlíp se jim stále
vyplatí roční známka, zatímco jiní ji používají denně. Znám lidi z obou
těchto skupin (ale kdo taky ne) a sám se řadím blíže k té druhé.
Čtu takhle k večeru zprávy na internetu, jak to mám ve zvyku, a zabrousím
do sekce Ekonomika a Doprava, nebo jak se to jmenuje a vidím několik článků
na téma placení za použití dálnic v naší krásné zemi. Vždycky prostě zakoupím
okolo Vánoc nálepku, onu přilepím na sklo a vysmátý jezdím do… no do dalších
Vánoc, kdy proceduru zopakuji a vůbec se mi to nechce měnit, jednak proto,
že za přínos, který pro mne dálnice znamenají, mi přijde dvanáct stovek
nebo kolik jako pakatel, a taky proto, že, pokud vím, ta nálepka v sobě
nemá čip nebo GPS modul nebo cokoliv na ten způsob, co by usnadnilo systému
mě sledovat. (Pomineme teď možnost sledování zapnutého mobilního telefonu,
protože se dá koupit předplacená sim karta v tesku a nikam neuvádíte své
jméno, jakož i GPS navigace, kterou jednak není nutno registrovat a jednak
má lacinější a dobrodružnější alternativu v podobě papírové mapy.) Tak
vesele pokračuji ve čtení toho článku o zavedení mýtného pro všechna vozidla
na dálnici. Mluví se zde o tzv. kilometrovném, tedy platbě za konkrétní
počet ujetých kilometrů. Funguje to prý dobře, vybírá se prý pravidelně
až čtyřnásobek toho, co se vybere na dálničních známkách, tedy dvanáct
miliard oproti současným třem, nechávají se slyšet odborníci.
Mýto pro osobní auta funguje poměrně dobře na řadě míst světa, pojďme
si to tedy trochu rozebrat. Začněme třeba státem nám zeměpisně blízkým,
tedy Polskem. Dálnicím tady, pravda, moc nedávají, zato ale ten kousek
mezi Krakovem a Katovicemi zpoplatněný 16 zlotými (cca 100 Kč podle aktuálního
kursu) má docela kvalitní povrch a mýtných budek je v každém směru snad
osm, takže kolony neexistují. Pořád jsou to ale budky přímo na dálnici,
které člověka nutí zpomalit (samozřejmě s radarem kilometr před budkami
kontrolujícím rychlost 70 km/h) a zastavit a pak se znovu rozjíždět, čímž
se zbytečně zvyšuje spotřeba paliva a narušuje se plynulost dopravy. Vybírá
se 8 zl na začátku dálnice a 8 zl na konci dálnice, která má asi 65 km
a jsou na ní snad jen dva sjezdy, takže je možné po ní kousek, snad 6 km,
jet bez placení, avšak pokud jedete z Katovic do Krakova, je nejvýhodnější
jet celou trasu po dálnici. Tento způsob placení za jednotlivé úseky využívá
myslím i Francie.
Naopak třeba Chorvatsko má sice několik míst s budkami na dálnici, kde
se v létě tvoří kvalitní kolony, ale tyto jsou, pokud vím, jen okolo Záhřebu.
(Tomuto se asi nelze vyhnout ve městech jako je Praha nebo Ostrava, kde
jsou dálnice a rychlostní silnice zapletené přímo do městské silniční sítě.)
Po cestě na jih nepotkáte na dálnici budku. Ony jsou totiž chytře umístěny
na sjezdech z dálnice. Tady není takový provoz, takže stačí na každý sjezd
jedna nebo dvě, taky tam člověk jede pomaleji, takže nebrzdí ze sto padesáti
na nulu a pak se zase nerozjíždí na podobnou rychlost. Funguje to tak,
že při vjezdu na dálnici vyfasujete lístek, který pak odevzdáte při sjezdu
a podle toho vám budka operator vypočítá, kolik máte zaplatit. Systém,
který tvoří pracovní místa, na kterých sice dostanete minimální mzdu, ale
aspoň nejste na podpoře. Anebo se to taky dá řešit automatem, jak to dělají
snad ve Švédsku nebo v Norsku, už je to dávno, co jsem byl tam na severu.
Budku taky je podle mě lacinější postavit, než mikrovlnnou bránu. A v neposlední
řadě ten papírek taky nemá čip ani GPS modul a je takto nesrovnatelně snazší
kasírovat cizince.
Avšak naši „odborníci“ ne. Nechali se slyšet, že budky jsou zastaralé,
nejlepší bude sledování pomocí GPS. Všimněte si prosím výrazu „sledování.“
Ne záznam ujetých kilometrů nebo tak něco, aby to nebylo tak nápadné. Nevěřím
tomu a nikdo mě tomu věřit nepřiměje, že by se zde jednalo čistě a jen
o záznam toho, kolik kilometrů po té dálnici ujedete. To, co by ze systému
vylezlo, by mohlo vypadat asi takto:
Datum: 5. 5. 2011.
Vozidlo: Škoda Octavia, RZ 8T80085, reg. na: Karel Vomáčka, bytem Krnov,
Ovčí 144.
Kategorie: B.
Cena za 1 km: Kč 1,50
Ujeté kilometry: 151.
Celková částka: Kč 226,50
Dálnice: D1
Čas: 1h 00min 00s.
Průměrná rychlost: 151 km/h.
Ochrana osobních údajů je sice věc krásná, nicméně mám pocit, že v dnešní
době pouze teoretická, takže by panu Vomáčkovi s účtem za 151 km po dálnici
přišel i účet za 151 km/h na dálnici. Asi se shodneme, že tato rychlost
je na nové české dálnici (dejme tomu z Lipníka nad Bečvou do Ostravy) při
určitých okolnostech naprosto přiměřená a bezpečná. Média by ale plesala
nad tím, jak se nyní daří chytat silniční piráty, co ve tři ráno jedou
o 12% rychleji na úplně prázdné, široké a hladké silnici a ovce by byly
spokojené, jak je tvrdá ruka zákona zbavila obav z bezohledných a agresivních
řidičů silných vozů.
Ano, mýto není špatný nápad, dokud prachy z něj nepůjdou ani částečně
do kapsy Kapsche (Je to jen náhoda, že jsou si ta slova tak podobná?),
nýbrž přímo na opravy a údržbu českých silnic a dokud se nebude jen tak
mimochodem „pro statistické údaje“ sledovat i rychlost vozidel.
Čímž se dostáváme k druhému článku, který mě napřed potěšil, pak jsem
ale opět ztratil iluze. Jednalo se o odložení elektronických vinět pro
osobní automobily. Teď zrovna nevím, co je médii propagovaným hlavním smyslem
těchto nesmyslů, protože pokud by to mělo fungovat na RZ jako nálepky,
tak v tom nevidím valný finanční přínos pro někoho jiného než pro Kapsch
(samozřejmě sledování pohybu vozidel je velký přínos pro systém, ale pořád
to není sledování osob). V tuto chvíli by se kasíroval provozovatel vozidla,
kterým je mnohdy úplně někdo jiný, než řidič. Pokud by naopak byly viněty
psané na jméno, tedy že by si je řidič bral s sebou při změně vozu, považoval
bych to za obrovský a neospravedlnitelný zásah do soukromí jednotlivce
a určitě bych nebyl sám. (Věřím ale, že systém by byl za toto velmi rád.)
Protiargument, že by se pak mohly snáze vybírat poplatky, je opět přínos
pouze pro aparát.
Mimo jiné, v tom článku stála tato věta: „Počítalo se s tím, že by
elektronické krabičky fungovaly v mýtném systému firmy Kapsch, která by
získala zakázku.“ Taky vám ty mýtné brány přijdou jako jedno velké
zbytečné svinstvo a vyhazování peněz, a/nebo aspoň že Kapsch štědře sype
do kapsy někomu na ministerstvu?
Anebo jsem jen paranoidní?
10.12.2010 Bloody Cardinal