Jelikož jsem pravidelným čtenářem tohoto webu a zároveň motoristou,
nedá mne to nepodělit se s vámi zážitky jež se váží k mémé služebnímu vozidlu.
Automobil který se snažím každý den v zanměstnání řídit je vyroben v
roce 1991 v tuzemsku. Přestože se jedná o poměrně "nový" vůz jeho koncepce
je zhruba z roku 1967. Z čehož vyplývá že i přes modernizaci typové řady
v roce 1983 nedošlo k výrazným změnám.
Zvenku je vozidlo přiměřeně ošklivé a hrany na svárech karoserie jsou
dobré na otvírání lahví. Výhled z kabiny je poměrně slušný. Při odbočování
na křižovatce si buď pořádně nadjedete nebo vám hlásí spolujezdec jak to
vypadá. Ergonomie je prakticky nulová. Pedály spojky a brzdy jsou cca 20cm
nad podlahou a nelze na ně šlapat s patou na podlaze. Noha se musí zvedat
celá. Na plynový pedál je možno šlapat s patou na podlaze což je bezpochyby
přínosem pro řidiče pokud má vozidlo dopravit na větší vzdálenost. Pod
volantem se nachází pouze ovládací páčky blikačů a světel+klakson. Vypínač
stěračů se nachází na palubní desce. Přístrojová deska obsahuje čtyři ukazatele
a to: teploměr, palivoměr, ukazatel tlaku v brzdové soustavě a rychloměr.
Otáčkoměr se zde nevyskytuje a palubní hodiny supluje plastový budík od
mého oblíbeného vietnamského obchodníka v ceně 40,-. Budík odpovídá celkové
koncepci tj. je taky na hovno a to proto, že se za den zpozdí cca o 10minut.
Jinak v kabině je místa dost, hlavně spolujezdec si nemá nač stěžovat,
pouze pokud by chtěl někdo sedět uprostřed tak se musí smířit s menším
komfortem vyplývajícím z velikosti sedadla. Sedačky jsou pérové vyplněné
molitanem. Tvar sedaček se nedá nazvat jinak než antianatomickým a pro
příznivce sado-maso ideální zaměstnání jako řidič.
Vozidlo jsme dovybavili autorádiem MTC které je namontováno do kvalitní
bedýnky z překližky na kterou je zdola přišroubován reproduktor. O reproduktoru
stojí za zmínku že jeho původní působiště se nacházelo v televizním příjmači
Rubin C-202. Výkon audio soustavy je dostačující poukd nejede motor. Za
jízdy není slyšet vlastního slova natož rádio. Proto jsme považovali za
zbytečné investovat penize do Modrého puntiku nebo tomu pánu Sonymu. Bouhužel
stínítka neobsahují nasvicené zrcátko čehož by především ženy mohly litovat,
ale zatím jsem dovnitř žádnou nedostal takže no problem. Zpětná zrcátka
jsou dostatečně velká a při použití mírného násilí seřizovatelná ve všech
směrech. Posilovač řízení není součástí vozidla a řízení se rovná posilování.
Pokud chcete vytočit kola na místě musíte počítat s tím že se zadýchátate
a v létě pěkně zapotíte. Stahování oken je kličkou a střešní okno není
ve standartní výbavě.
Vozidlo disponuje vznětovým , čtyřdobým, řadovým, kapalinou chlazeným
čtyřválcem o objemu 3596 ccm. Převodovka je mechanická pětirychlostní.
Hovořit o těsnosti motoru se ani nebudu rozepisovat protože není o čem.
Při návštěvě emisní kontroly je nutno umístit pod motor pořádny plech.
Motor krapet tlakuje do skříně a odfukem je schopen vychrchlat i dvě deci
oleje. Ono ta emisni kontrola je taky sranda protože ani nový motor by
neprošel. Ale když se chce všechno jde. Výkon motoru vzhledem k hmotnosti
kterou musí uvést do pohybu je žalostný. Zrychlení(spíš bych to nazval
plíživým pohybem) z 0-100 se prakticky nekoná jelikož toho motor není shopen.
Vyjímkou je pouze dostatečně prudký kopec a zařazený neutrál. Tam se jako
jednoznačné plus projevuje oněch 5600kg. Spíš bych uvedl čas zrychlení
z 0-80km/h a to je zhruba 1-2 minuty, záleží na protivětru, někdy je i
tato rychlost nedosažitelnýmn snem. Prúměrná rychlost se pohybuje kolem
50km/h. Akcelerace je porvázena mnoha efekty, zvláště bych vyzvedl ty kouřové,
které jsou pro vzadu jedoucí řidiče dostatečným impulzem k předjetí za
všech okolností. Zvukové efekty vně vozdla jsou přjatelné, uvnitř je lepší
nemluvit pokud člověk nechce po hodině sípat. Klimatizaci zastupuje 12V
ventilátor který je promyšleně přidrátován kvalitním měděným drátem k palubní
desce. Tohle léto začal stávkovat a je třeba ho přesně mířenou ranou donutit
k rozběhu. Topení je při jízdě absolutně nedostačující jelikož přísun studeného
vzduchu různými otvory a netěstnostmi zvenku převyšuje přísun teplého z
topení. Mírného zlepšení lze dosáhnout vsunutím lepenky před chladič, ale
doporučuji hlídat teplotu motoru.
Brzdová soustava je kapalinová se vzduchovým posilovačem. Brzdy jsou
bubnové na všech kolech. Opravitelnost a seříditelnost brzd je prakticky
nemožná a člověk musí být ve střehu na kterou stranu to zase potáhne. Poměrně
nedávno mně v jenom nejmenovaném servisu celé brzdy zgenerálkovali tj.
nové pakny,bubny,prasátka a výsledek není nic moc.
Drobnosti jako že je třeba kratší hadička v nádrži dokážou nachytat
pouze nezkušené nováčky. My staří pardálové víme že když je palivoměr na
čtvrtce znamená to rychle najít pumpu jinak jsme na dně. Teda ne na dně
ale nad hladinou nafty v nádrži. Podobná finta se týká řezení které je
na podlaze, ale postrádá vodící kulisu takže řazení rychlostí se rovná
soutěži Buď anebo.
Já a Máňa jsme spolu už tři roky a myslím že jsme si na sebe zvykli.
Za rok spolu najedem zhruba 12 tisíc kilometrů. Zdá se vám to málo? Ona
Máňa je spíš pracovní stroj než dopravní. Máňa totiž není jen tak obyčejné
auto (neříká se jí jen Máňa, ale třeba Pekáč nebo Smraďoch), ale Máňa je
vyskozdvižná pracovní plošina MP16 na podvozku A31. Pro ty méně zběhlé
MP16-dosáhne do výšky cca 16metrů, A31=podvozek Avia 31.
Možná by stálo za to napsat nějaké veselé příhody z výšek, ale můj sloh
je dost bídný a i tenhle článek mně stál spoustu sil.
P.S. Chtěl bych čtenáře poprosit o trochu shovívavosti k nám Aviatikům.
Až si budou firmy vydělávat tolik peněz na to aby mohly kupovat nová auta
tak MY Aviatici tu nebudem. Bohužel daňová a další finanční okolnosti tomu
nejsou nakloněny. Věřte, že mně nebaví jet 70 kilometrů hodinu a půl. Jakmile
to jde uhýbám a pouštím před sebe. Chápu že když lezu do kopce třicítkou
kdekoho to vytáčí, ale předjíždět na horizontu kam nevidím je zhovadilost.
Taky bych avie nejradši zakázal. Smiřte se s tím že tu ještě nějakou dobu
budem.
08.01.2006 Nerf
Článek byl zveřejněn v podobě, v jaké jej autor dodal, bez jakýchkoli
změn a úprav. (D-F)