Psal se 4. duben 1945, bylo přibližně 13.45. Parní lokomotiva řady 434
z výtopny Vršovice-Nusle, označená číslem 434.2306 projela zastávku Dolní
Mokropsy a směřovala k zastávce Černošice.
Toho dne byli kotláři neboli Tiefflieger nad územím Protektorátu Čechy
a Morava poměrně aktivní. Útoky stíhaček byly zaznamenány na Táborsku a
k dalším na Benešovsku mělo ještě dojít.
Pro trojici jednomotorových stíhaček P-51 Mustang představovala 434.2306
atraktivní cíl i přesto, že právě projížděla obydlenou oblastí, což útok
poněkud komplikovalo. Kromě toho jim nehrozil flak, jinak nepříjemná rekvizita
v některých soupravách převážejících vojenský náklad. Stíhačky proletěly
nad Kosoří poblíž Radotína severně od Dolních Mokropes, provedly obrat
a vrátily se se zpět. Buď chtěli piloti posádku lokomotivy varovat a umožnit
jí útěk, nebo spíš prostě hledali nejlepší pozici pro útok, který poněkud
komplikoval vyvýšený břeh Berounky. Útok proto bylo možné vést jen v severojižním
směru, což se poněkud podepsalo na jeho výsledku. Přesto se pilotům podařilo
lokomotivu zasáhnout a znemožnit jí pokračovat v jízdě.
Strojvedoucí Zdeněk Kříž s topičem zabrzdili stroj a vzdálili se ještě
před útokem. Lokomotiva byla sice neschopná další jízdy, ale její poškození
bylo lehké.
Co bylo horší, při kácení lesa tentokrát nelétaly pouze třísky. Zasaženi
byli čtyři náhodní chodci. Emanuel Šmejkal, mistr ze železničních dílen,
byl na místě mrtev. Další oběti útoku byly víceméně děti. Zraněni byli
Jaroslav Šimek (16 let), Karel Jiruš (8 let) a Miroslav Jiruš (6 let).
První pomoc jim poskytl MUDr. Stoll z 3. náhradního a výcvikového ženijního
praporu SS, a MUDr. Josef Blovský. Do Prahy zraněné převezl četnický automobil.
Zdá se, že jednotkám SS a protektorátním četníkům bylo heslo "Pomáhat a
chránit" bližší než současné Policii ČR.
Lokomotivy řady 434 přezdívané Čtyřkolák měly kořeny v řadě 170 Rakouských
státních drah. Po rozpadu monarchie začaly jednotlivé státy vyrábět vlastní
mutace lokomotiv řady 270, což byl následný typ. V ČR tak činila nejprve
Škoda Plzeň, poté Breitfeld a Daněk. Lokomotiva 434.2306 vznikla přestavbou
stroje 434.073 v roce 1941. Modernizace představovala změnu uspořádání
kotle, potrubí, jiný injektor na výfukovou páru, zástavbu tlakové brzdy
apod. Výkon lokomotivy stoupl z ca 800kW na 1000kW při snížení spotřeby
paliva o 12%. Ve své době se jednalo o jeden z nejúspěšnějších modernizačních
programů lokomotiv v Evropě. Lokomotiva 434.2306 útok stíhaček přestála
relativně nepoškozena a sloužila až do 16.3.1978, kdy byla vyřazena. Na
této fotografii
ji vidíme na sklonku její kariéry, nicméně pořád v provozu. Tempo inovací
u poválečných Československých drah bylo vždy dechberoucí.
Stíhací stroje North-American P-51 Mustang pocházely z 31st Fighter
Group nebo 325th Fighter Group. Pravděpodobně se tedy jednalo o verzi D
(tyto stroje měly obě jednotky v té době ve výzbroji). Jednalo se o jednu
z nejvýkonnějších hromadně nasazených stíhaček v 2. světové válce, kterou
jistě netřeba zvlášť představovat. Výzbroj tvořilo šest kulometů Browning
M2 ráže 0.5 palce (pro eurofily 12,7mm). Úsťová rychlost střely byla 930
m/s, kadence 800 ran za minutu (to stačilo na zhruba 30s dávku z vnitřní
dvojice kulometů a 15s dávku z vnější čtveřice).
Jakkoli se to zdá neuvěřitelné, po utkání mustangů s lokomotivou zbyla
dosud na místě události památka, která pozorovateli umožní účinit si určitou
představu o průbojnosti půlpalcového náboje a o směru, kterým byl útok
veden.
Zdroj:
http://hloubkari.bloguje.cz/
www.zelpage.cz
prohlídka místa
Johnny Q.
15.9.2010 D-FENS