Znáte ty situace, kterým se říká „to nevymyslíš“? Jedna se mi zrovna
přihodila.
V hlavních rolích:
Moje těhotná manželka
Vincenzo
Originál zabalená sada žárovek značky Filson
DDP (den dle porodní báby)
DDT (den dle trpaslíka)
Toyota Yaris
Ve vedlejších rolích:
Nožové pojistky Filson
S manželkou provozujeme Toyotu Yaris, MY 2004, benzín. Když se mě naposledy
ptali, kde to nechávám opravovat, hluboce jsem se zamyslel – opravovat
Toyotu? Copak Toyota potřebuje opravovat? Ne, my Toyotu neopravujeme. Nekupovali
jsme Toyotu, abychom ji nechávali trčet po werkstattech, ale na ježdění.
Maximálně to necháváme servisovat. Oleje, filtry, prostě běžná údržba
atd. A drobotě jako žárovky si dělám sám…….
Stalo se to takto:
Byl den D -1 dle DDP. Zacouvám večer po práci do garáže, a všimnu
si, že vzadu nalevo je to míň červený než vzadu napravo. Šlápnu na brzdu,
a vzadu je to stejně červený na obou stranách. Zhasnu světla, počkám 10
vteřin, než zhasne osvětlení garáže, a provedu test znovu. Rychlá analýza
potvrdila správnost domněnky – žárovka je v čudu.
Posbírám všechny svoje cajky, odnesu domů, pozdravím ženu a vetřelce
v ženě, který mě k její velké radosti pozdraví kopancem. Proběhne večeře,
těhotenská konverzace a v přesně ve 22:10 oznámím ženě – jdu vyměnit tu
žárovku, ať máme auto na cestu do porodnice ťip ťop. Návrat vyhlašuju zhruba
za 15 minut. V tom už mám započítanou i rauchpauzu.
Garáž, 22:15. Otevřu kufr, vycvaknu kryt pod kterým jsou žárovky schované,
povolím objímku a vytáhnu ji i se žárovkou. Kouknu pro sichr na žárovku
skrz světlo – jedno vlákno kaput. Vycvaknu vadnou žárovku z objímky, zkontroluju
typ a rovnou ji ekologicky zlikviduju v bedně od ekologicky vypěstované
zeleniny, sídlící pod ponkem.
Sáhnu do auta, a vytáhnu z něj originál zabalenou sadu náhradních žárovek
– Filson. Otevřu krabičku, vezmu z ní novou, pro jistotu zkontroluju typ,
nacvaknu do objímky, a vrátím objímku na své místo.
S patřičným uspokojením otočím spínačem světla na parkovačky a……………..
úsměv mi zmrzne na rtech - ozve se naprosto charakteristický zvuk zajiskření
při zkratu. Něco je špatně. A jediné, co v autě / na autě svítí, je lampička
na stropě, světla vpředu a brzdová světla.
Vycvaknu zpátky objímku s novou žárovkou, a prohlížím ji proti světlu.
Je netknutá. Jinou nemám a ani nevidím důvod ji jet někam shánět. Vycvaknu
žárovku z objímky,kouknu do objímky, vše je cajk. Vrátím žárovku zpět, objímku
zpět a jdu na kolena k pojistkám.
Vyjmu vadnou pojistku, a zjistím, že tam jsou úzké nožové. Náhradní
úzké nožovky mám, až na tu co zrovna potřebuju - chybí mi 7,5A. Půjčím
si ji z klimatizace, smířený s tím, že tedy pojedu na pumpu, abych pojistky
dokoupil. Otočím zkušebně spínačem světěl a…………….
……………….znova kraťas. Ovládnu úžas, který se mě zmocnil, zapálím si a
kouknu na hodinky – je 22:30 a začínám analyzovat situaci. Auto nesvítí.
DDP je stanoven, DDT má plovoucí termín podle toho jak se mu zachce. A
může se mu chtít hned. Porodnice je 30km daleko. Z toho cca 10km po dálnici.
Denní světlo je zhruba od půl sedmé do 6, pak už se bez světel neobejdu.
Jediné co na autě svítí jsou potkávací a dálková světla plus brzdovky,
jinak je zbytek osvětlení totálně mrtvej včetně mlhovek.
22:35. Dokouřeno a znova na kolena. Vyjmu žárovku, kterou jsem měnil
– nic jí není. Navíc brzdovky fungujou, tzn žárovka je dobrá. Není důvod
k panice. Vrátím jí, vyjmu spálenou pojistku, půjčím si druhou 7,5A pojistku,
tentokrát z mlhových světel. Než ji tam vložím, projedu vizuálně kabeláž
ke všem světlům, která jsou na tu pojistku zapojena (parkovačky, obrysovky,
osvětlení přístrojovky, osvětlení RZ, rádio). Vše vypadá ok – žádný problém.
22:45…………. otočím spínačem a bzzzzzzzz…………….. kraťas. Tentokrát se neovládnu
a začnu klít jak žid nad vepřovým. Co to kurva je? Proklínám Toyota systém
i s její Rote Spagaate fíčurou a zapaluju druhou cigaretu. Beru do ruky
návod k obsluze, a podvědomě odmítám uvěřit, že Toyotu bude potřeba opravit.
Projdu podle návodu všechny pojistky. Všude správné ampéry. Nikde nic nechybí
ani nepřebývá. Nikde nic nesmrdí spáleninou, nikde se nic netaví.
23:00 – dočasná rezignace. Hlavou se mi honí scénář, jak narychlo lepím
na auto solární louče z Kiky, aby zadek byl vidět, až poletím po dálnici
do porodnice – co kdyby. Nakonec se narovnám, zapálím další cigaretu, kleknu
na kolena a zjistím, že pokud mám ráno odvézt ženu na půl devátou do porodnice,
nemůžu už zkanibalizovat žádnou další pojistku. Anebo je ještě další varianta
– vydat se ve stealth mode na pumpu pro další pojistky. Pak se mi hlavou
sice prohnal nápad, jak to vyřešit – ale odradil mě od toho výsledek, ke
kterému se průkopnik této technologie (můj bývalý soused) dobral. Výsledek
se jmenoval EFI (Escort on Fire Immediately). Naopak jsem se vrátil k mantře,
kterou vyznával můj strýc, a která by se dala nazvat „neser 25A do díry
pro 10A jen proto, že máš od Milušky z Lidušky slíbeno a spěcháš. Až ti
ten Dreck shoří, s ním shoří i zbytky Tvojí přitažlivosti“.
23:15 – jdu domů. Auto nesvítí, pojistky nemám, a vetřelec se může začít
kdykoliv klubat. Holt budu mít v pohotovosti taxi a případně souseda.
23:30 – jdu do postele. Žena se napůl probere a ptá se, zda je to hotové.
„Ano miláčku, klidně spi“. Odpovědí mi bylo spokojené „chrchrchr“. Otevírám
notebook, a pročítám Toyota Yaris fórum – nikdo se s tím nikdy ani náznakem
nesetkal.
00:15 – panika. Jdu spát.
D-DAY – ranní transport do babyhousu proběhl ok, žena je bezpečně
v porodnici a já mám odpoledne čas se znovu pověnovat autu. Nakoupím do
zásoby pojistky a vydám se domů, do garáže, na druhé kolo oprav. Doprdele
to je pruda.
Pro jistotu zkouším další pojistku – a bzzzz…………… Přepáleno. Zapaluju
si cigaretu, a zabořím nos do návodu k obsluze. Osvítí mě nápad – prostě
odpojím vše, co je na okruhu pro tuto pojistku a uvidíme, co se stane.
Vypojil jsem parkovačky. Vypojil jsem obrysovky vzadu – prostě jsem
vycvakl ven objímky s žárovkami. Vypojil sem osvětlení RZ, poté co jsem
demontoval RZ.
Vytáhl jsem přepálenou pojistku,
Zasunul novou pojistku a rezignovaně otočil spínačem světel……………… A
svítí!! Palubní deska svítí! A k tomu ječí siréna že jsou rozsvícená světla
a přitom otevřené dveře! Euforie pomine a vyvstává otázka – jak to? Co
je jinak?
Šel jsem po problému metodicky. Vypnul jsem světla, vložil zpět parkovačky
do předních světel a – svítí. Vrátil jsem osvětlení RZ – svítí. Vrátil
jsem pravou zadni obrysovku – svítí.
Vrátil jsem levou zadní NOVOU dvouvláknovou žárovku – a BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ……………a
všechno zase chcíplo. Kurva doprdele ja se na to ale fakt vyseru ať už
jdou všichni doprdele buzeranti zasraný tu strávím den výměnou žárovky
si ze mě dělaj prdel nebo co ať si dělaj prdel z plastelíny a ne ze mě,
nebo se naseru a udělám tu z toho orbitální stanici………………… a tak dál.
Rezignovaně vycvaknu levou zadní objímku, kde je nacvaknutá NOVÁ dvouvláknová
žárovka.
Vycvakni NOVOU dvouvláknovou žárovku z objímky a začnu objímku zevrubně
prohlížet. Kontroluju kontakty. Nikde nic.
Vezmu do ruky žárovku, NOVOU, dvouvláknovou, a začnu jí do detailu prohlížet.
Po asi 10 vteřinách otáčení všema možnýma směrama na světle to najdu.
Drátek.
Na jednom ze dvou plusových kontaktů (obrysovka) zespodu žárovky se
podle všeho na výrobní lince do cínu přichytil krátký kousek vlasově tenkého
drátku, asi tak 5-6mm dlouhý, který se dotýkal mínusu a zkratoval celý
obvod. Na první pohled neviditelný.
Uloupnul jsem nehtem drátek, vrátil žárovku zpět, vyměnil pojistku a………………….
Uf. Svítí. Toyota nemusí do opravy.
Shrnul bych to následovně:
1. S elektrikou na Yarisu jsem perfektně seznámen.
2. Toyotě nic nebylo
3. Proklel sem do pátýho kolene směnu, která bastlila ten den žárovky
na lince, který se dostaly do naší Filson sady
4. Tesco se dostalo na black list. Filson sada nožových pojistek –
v podání Tesco „na všem záleží“ = 89Kč.
5. Benzina rullez – identická sada nožových pojistek Filson = 46Kč.
Koupil sem hned dvě.
Questionare – myslíte, že jsem měl v některém bodě postupovat jinak?
Podotýkám, že nejsem elektrikář, pouze trochu zručnější v zacházení s vercajkem
a vždy jsem se spoléhal na selský rozum.
Díky
Vincenzo
16.03.2014