Jelikož D-FENS evidentně ví, co se sluší a patří, tak rozhodně i já
chci teď přijít s dobrou radou zadarmo. Jak už bylo zmíněno v sumarizačním
článku z DM2013, na akci se lehce a nenásilně podílelo i autojinak.cz
. Prodejem aut ať už v showroomech autorizovaných, neautorizovaných, v
bazarech i soukromě se živím v podstatě odmala, takže bych chtěl poslat
dál alespoň tu promili z toho, co se dá sepsat coby FSM (Field Survival
Manual), manuál pro přežití v džungli autoKulišáků a autoKulišáků s.r.o.
Jakožto zakládající představitel a majitel tohoto projektu vám chci
předat to, po čem lační celý lokální internet, každý chlap (třeba už i
vy jste doma někdy slyšeli ono populární „co´s to zase koupil za šrot?!“
nebo „nemůžeš si k tomu příště někoho vzít s sebou, s někym se poradit
než zase koupíš nějakej nepojízdnej nesmysl?!“) v republice a vlastně asi
i celá naše férová republika jako taková – univerzální návod na to, jak
během patnácti minut nakoupiti sobě kvalitního samohybu.
Pojmu to formou seriálu. Za prvé jsme v české kotlině a pak je potřeba se řádně rozepsat, když to má skutečně někomu něco dát.
No a za taky mám svý práce dost.
1. PRODÁVAJÍCÍ
1.1 „Bazááár!“
Tento název je přímo odvozen od většinou používané libozvučné formulky
prodávajícího, kterému voláte na telefon uvedený u inzerátu.
Jasná věc, kapitola sama pro sebe, která by vydala na hromadu nul a
jedniček v samostatném článku, ale stručně: Zjistím si, kdo je skutečným
prodávajícím (zda přímo bazar sám – jedná se tedy o vykoupený vůz v jejich
vlastnictví či třetí strana – prodávající zákazník – ve většině takových
případů totiž při prodeji uvidíte pouze jakousi velmi jednoduchou zprostředkovatelskou
smlouvu, na základě které vám bude vehykl bazarem postoupen přímo od majitele.
Možnosti jakýchkoliv reklamací a zpětného zběsilého hulákání na v tepláky
oděnou obsluhu bazaru jsou v tomto případě dosti omezené. Bazááár si pojede
svoje „já nic, já sprotstřetkovatel pane“ a jste v Řitce.
UPOZORNĚNÍ: Řekl bych, že valná většina bazaááárníků vám stejně řekne,
že auto je jejich, abyste nečuchali zbytečně v techničákách a na internetu
přímý kontakt na majitele a nedej Buddha koupili tak auto bez jejich kurefsky
zasloužené provize nebo prostě proto, že auto nabízejí za majitele, ale
v případě prodeje vám auťák prodají oni a s majitelem si následně antidatují
kupní smlouvu a vyplatí mu dohodnuté peníze – tváří se tím pádem že mají
vůz vykoupený a vy tenhle postup stejně neodhalíte.
Nejen z výše uvedených důvodů mi tedy přijde, že koupit káru v bazaru
je skoro stejné, jako nakupovat u soukromníka. U bazáááru máte stejně vysokou
pravděpodobnost, že jednatelem je rusky či podobně hovořící občan jezdící
černým vysokým velkým nafouklým vozem značky Mercedes, oken barvy černé
se zženštilou kabelou LujVyton přes vyžrané pokérované ramínko (rovnou
posílám omluvu všem seriózním bazááárníkům). U soukromníka jsem ještě navíc
(asi ale stejně zatím) nezažil v případě reklamace vyhrožování fyzickou
likvidací kupujícího či jeho majetku či v nejhorším i jeho odmanželčení
či oddětění.
Je to smutek, ale je to tak, že to, co píšu výše je asi tak jediné,
co má v bazaru cenu zjišťovat a sledovat – na úplně všechno ostatní si
stejně musíte přijít sami a je to tak rozhodně i lepší a stoprocentně jistější
– například pro bazarníka populární dotazy typu „bylo to bouraný?“, „seděj
ty kilometry?“, „to razítko v servisce vypadá jako z dětský pošty, nezdá
se vám?“, „že je to auto po kroupách vám opravdu zapomněli napsat do inzerátu
na sautu oni?“ … jo, a „pane bazarníku, nejste náhodou v exekuci a nemáte
tím pádem po srandě nakládat nějak se svým majetkem?!“.
Jak tedy přijít na všechno ostatní si povíme později, ale bazarníkovi
nevěřme, zřejmě se totiž spálíme.
1.2 Soukromník
Soukromý prodejce má dvě nesporné výhody oproti bazarníkům. Za prvé
jich je při prodeji „míň“ (všimli jste si, že když přijdete na bazááár,
málokdy tak sedí v kukani bazarník sám bez kámoše co se stavil vyhulit
si 10 Davidoffek s audinou „ávosmou“ předělanou na eSko chromovejma zrcátkama,
která má půl prdele vočouzenou vod nafty a bok obranej třetí pojišťovnou
vo svodidla). Myslím tím tedy, že soukromník = míň hlav míň ví. Má tedy
míň nápadů na výmluvy a zkreslování informací proč je na autě to a to,
případně to a to jinak.
Druhou výhodou je samozřejmě to, že nakupujete za konečnou cenu zproštěnou
provize třetích stran.
Navíc – pozve-li si vás prodávající domů, kde vám udělá kafe, půjčí
pantofle a seznámí se svým psem lidumilem, vypadá normálně a zní bez vám
jakkoliv nepříjemného přízvuku – je veliká šance, že vám řekne o autě vše,
co ví a tím, že evidentně nemá s kupujícími velkou (negativní) zkušenost,
zřejmě se s ním dohodnete i na ceně.
V případě soukromého prodávajícího bych tedy dal na dojem z telefonátů
s ním a na celkový přístup – zda mi chce svoje vozítko prezentovat o půlnoci
na parkovišti u Lídla nebo přes den u sebe na zahradě.
A jelikož se celé autojinak.cz drží zásady nikdy nikomu nevěř a radši
si to prověř, což u aut platí minimálně stonásobně, všechny niance
kolem auta a toho, co zažilo si prověříme radši sami, případně necháme
prověřit odborníkem či nějakou třetí stranou.
Pomocníkem nám může být třeba v poslední době ve všech pádech zmiňovaná
Cebia...
2. Cebia NENÍ VŠESPASITELNÁ
„Má to cébiji, pane!"
Můžete to často slyšet od prodávajícího, když se chlubí svojí plechovkou,
za jejímž volantem máte skončit brzo přímo vy, případně vaše nejdražší
polovička. Co to ale znamená? Všeobecně to neznamená nic.
Cebia je firma, která se specializuje na prověřování aut. Prověří vám
kilometry, doklady, původ auta, jestli není samohyb někde po světě v pátrání
a případně se vám na auto mrkne i fyzicky aby vám ho zhodnotila, případně
na okna vyznačila jeho neodcizitelnost.
Kde ale Cébie bere informace z nichž čerpá pro svoje hodnocení, známkování
(hvězdičkování), případně rovnou celé certifikáty pravosti?
Tak předně jsou to stanice technické kontroly v rámci ČR, pojišťovny
v rámci ČR, autorizoivané servisy v rámci ČR a… všimli jste si toho
dodatku „v rámci ČR“? Ano, je to tak. Cebia vám pomůže, pokud auto, o které
máte zájem má prokazatelnou historii v ČR – ideálně koupené jako nové –
a jehož majitel byl férák, který každou prasklinku na čelním okně jel opravit
do autorizovaného servisu značky, který o tom (což není jeho povinností)
učinil záznam do databáze, ze které potom Cebia čerpá.
Pokud tedy majitel byl fištrón a udělal z auta svojí vinou na dálnici
při hromadné nehodě kuličku nepodobající se ani zdálky či pohledem z vrtulníku
záchranné služby alespoň rohlíku, auto neměl pojištěné a opravil ho svépomocí,
pro Cébii se bude auto tvářit jako nebourané – resp. nebude mít kde čerpat
informace o poškození (pojišťovna) či opravě (servis).
Takže kde s nějakou Cebií, která potvrdí, že auto se tváří nebouraně
jste? Tam, kde když si chcete koupit auto, které je čerstvě dovezené z
EU a necháte si ho na Cebii prověřit.
V tom úplně nejlepším případě s takřka zázračnou dávkou štěstí a náhody
se dozvíte, že na autě byla škoda v zahraničí některým ze zahraničních
partnerských autorizovaných servisů příslušné značky zaznamenaná a ve výši
2000 eur a přibližně kdy. To je vše co vám to řekne – nedozvíte se konkrétně
kde se to stalo, co se tomu stalo a zda byl majitel fištrón a nechal si
z pojistky opravit i nefunkční věc i na autě, přitom na pojišťovnu bylo
původně hlášeno zrcátko uražené kamionem na odpočivadle při konzumaci populárního
chilliwurstu, škoda tedy zanedbatelná a vcelku nepodstatná.
O kilometrech se ze zahraničí nedozvíte vůbec nic – jelikož nejsou Cebii
STK v zahraničí zpřístupněny a jediné co vám Cebia poskytne, je záznam
z dovozové technické (pokud ho tam technik nezapomene uvést) a ten samozřejmě
mohl být upraven na tachometru kulišákem v ČR celkem beztrestně cestou
na technickou v garáži v Karlíně za pjet stovek bez papíru.
Takže celkově k čemu mi to je? Je mi to k tomu, že většinou po „vyjetí“
Cébie k autu za nějakých 5 stovek (jinde samozřejmě i levněji) rovnou můžu
odhalit, že auto je černej Petr a dám od něj ruce pryč.
To je ale asi tak všechno, zbytek je dalšími dostupnými prostředky zase
jenom na mě a JAK DÁL NA TO vám zkusím přiblížit příště zase ve dvou tématech:
"Bourané/nebourané okem laika" a "Z Čech nebo raději z Německa"?