Komentáře ke článku: Škoda Octavia Combi 1967 (ze dne 05.02.2012, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Díky, recenze na tohle auto tady chyběla. Sám jsem byl asi jeden z posledních lidí, kteří Oktávku používali jako jediné auto. Byla můj první vůz, někdy do tuším 2003. Zdá se mi ale, že máš nějaký horší kousek - ten hluk mi tak strašný nepřipadal, proti plastoviburjící 120ce Oktávka tak nějak důstojně prdí, nevím, jak líp to popsat. V tunelu jsem ten zvuk miloval :) 80 km/h rozhodně žádná hranice není, ač jsem měl slabší verzi, několikrát jsem určitě přes kilo jel. Je ale pravda, že hodně záleží na stavu řízení, před výměnou kuláčů to nebylo nic moc. Jako topení mi mnohem líp, než originální kamna, fungovalo otevření takové té pokličky, pod kterou se plnil olej do převodovky. Jinak to auto mělo několik vychytávek, které mi v dnešních autech chybí - super bylo vyklápěcí okénko hned za sloupkem, perfektně větralo bez průvanu. Řazení pod volantem šlo při dobrém stavu všeho ovládat ukazováčkem a prostředníčkem bez sundavání ruky z volantu, přepínání dálkových světel levou nohou je taky super exotika. Celkem v pohodě jsem překonal pár měsíců s umírajícím startérem, start klikou je prostě pecka, akorát by se k němu celkem hodila opravdu funkční ruční brzda, čímž Oktávky nikdy nevynikaly. I v sedanu se dalo nouzově přespat, spotřeba srovnatelná s dnešními auty, díly buď posháněné po stodolách, nebo za pár korun na 1203ku. Hodně špatné je chování na klouzavém povrchu - Oktávka se jednak všude zahrabe, druhak se strašně přetáčí. Čtyřstupňová převodovka byla ve skutečnosti třístupňová - jednička je jen na rozjezd do hodně velkého kopce. Do dnešního provozu už to fakt není, ale jinak snad všchno bylo vyřešeno líp, než na stodvacítce. Pardon, trošku jsem se rozepsal, je to moje srdeční tento :)
|
|
|
A tu startovací proceduru máš nějakou odfláklou - stoprocentní cesta k zachrochtání na cvrnknutí do klíčku/kliky je: načerpat benzín ruční pumpičkou (pokud vačka nevyšla do správné polohy, pootočit klikou o půl otáčky), třikrát energicky šlápnout na plyn, vytáhnout sytič, zapnout zapalování, vrrrrm. To jsem fakt dělal :)
|
|
první do rodiny přišel model Combi v 1966 - exportní z tuzexu, v r. 67 šel ke strýci - byli jsme v zahraničí, pak jsme měli ještě druhé Combi, ale už kulaté bez křidýlek, to jsem zdědil, když otec přešel na Ladu, někdy okolo r. 81 - to auto fakt rezlo - jsem usoudil na špatný stav karoserie, když mi za jízdy propadl podlahou hever - v tento okamžik jsem odkoupil od strýce ten model 66 - za materiální úplatek (na traktůrek) jsem do něj přenesl motor a techničák z toho novějšího. v r. 1986 jsem auto prodal kamarádovi z důvodu stále kvalitní kastle. Hodil ho na špalky a chystal na nový lak - zjistil, že kastle byla do výšky klik cínovaná - ještě pár let auto jezdilo.
|
|
Octavia sedan byl druhý vůz, kterým mě vozili jako dítě, óóó hrůzo, bez sedačky, bez pásů, bez nařízených zimních pneumatik, bez všech možných a nemožných bezpečnostních udělátorů, jednoduše co nezvládl můj otec-pirát, to nebylo. ;-)
první auto, kterým mě vozili, byl Rapid s plátěnou střechou a dveřmi, které se otvíraly obráceně, ale na to už recenzi asi nikdo nenapíše. :-(
stejně děkuji za pěknou a vzpomínkovou recenzi (Rapida znám už beztak jen z fotek).
|
|
|
Taky jsem byl vozenej v Octofce. V bílé s červeným vnitřkem...a to je asi tak všechno, co si pamatuju, ale pamatuju 8o)
|
|
Když už o něčem píšu, je dobrý si alespoň něco tom zjistit a nečerpat jen z hospodských dumek.
Nemám náladu vyvracet všechny pitomosti z Vašeho elaborátu, snad jen ty nejkříklavější:
- Spartak/Octavie/Felicie byly pokračováním Populara, resp. Tudora. Podobnost s Aronde nenajdete snad v ničem, ostatně ani rokem výroby...
- vozy řady spartak až octavia neměly žádný "kardan" - pouze na hardy spojkách chycený spojovací hřídel procházející centrální rourou rámu od převodovky ku rozvodovce ...
- Š 1000MB (zde naopak najdete hodně z Renault Dauphine - ostatně proběhla tehdy i jakási žaloba ze strany Renaultu vůči Škodovce, jak to dopadlo ví Bůh a tehdejší bolševik na Motokovu) se od 1964 vyráběly ve zcela nové fabrice a nikoli souběžně s octaviemi. Ty se dělaly už pouze ve verzi combi a spolu s Š1203 ve Vrchlabí. Octávky kombi pak do r. 1972, Dvanácsettrosky do doby předání do TAZ tuším cca r.82.
|
|
|
Renault Dauphine? Mně přišla Škoda 100 (kromě čel totéž jako 1000 MB) hodně podobná s Renaultem 8.
|
|
|
Já myslím, že přílišná přísnost zde není na místě. Nejsme upjatí simply-klevr-buzny, co se do bezvědomí hádaj o přesnou barvu "íčka", protože TO je rozhodující pro výkon motoru....
Pokud jsou tebou uvedené "pitomosti" vskutku ty nejkřiklavější, pak je všechno fajn a prima a dvojku jsem dal správně jen za absenci vobrázků 8o)
myslím, že není třeba být takový hnidopich, protože když se řekne "hardy spojka", musím se začít hrabat jinde, abych věděl o čem se mluví. takhle vím, že je tam hřídel, co sílu od motoru vpředu přenáší na kola vzadu. a že to není kardan? no a co? kolik lidí ví, proč je kardan kardanem a pro kolik lidí je "kradan" jen otáčející se tyč pod Avií?
|
|
Tak tedy nevím, ale získal jsem pocit, že autor ( majitel ) ke své Octavii příliš nepřlnul a spíše ji na mnoha místech dehonestuje a shazuje. Proč si ji tedy kupoval? Proč srovnává jízdní dojmy se současnými vozidly? Proto aby mohl prohlásit, že je to nerovnatelné a přirovnat ji k traktoru? Nemůžu si pomoci, ale připadá mi jako 20-letý expubescent co se jen neustále něčemu diví. Slabé topení v žigulu, který byl projektován pro jízdu na Sibiři? Nejsou ti zabalení důchodci tak nabalení spíše proto, že se starými žiguly se obvykle nejezdí stovky kilometrů, ale spíš do Lídla ve vedlejší vsi? Má nějakého důchodce v rodině a tuší, že 80 letý člověk se obléká do bundy třeba 10minut?
Btw, můj děda vlastnil Octavii s motorem cca 1100, rv1961, přičemž maxmálka dosáhla tachometrových cca 138km/h. Ve věku 15 let vozu.
Doporučoval bych autorovi trochu úcty a respektu k veteránům, nejen České výroby...
|
|
|
a jéje...Strážce tradičních Hodnot, který si vydupává ultrakorektní vyjadřování, které NIKOHO nebude rozteskňovat, skrytě dehonestovat a nedej Bože diskriminovat... 8o(
- srovnání se současnými auty je na místě, protože kolik lidí jelo např. v Trabantu a kdo z nich jo, tak nakolik si to pamatuje?
- dehonestuje a shazuje staré auto? není to spíše objektivita předávané informace?
- pokud jsem se dočetl, tak přirovnal k traktoru jen zvuk/hluk
- v žiulu stojí topení za hovno i na tehdejší dobu, protože nikde krom ruska se s ním nejezdilo nijak daleko na jeden zátah
- osmdesátník, co se do bundy oblíká 10 minut nemá za volantem co dělat, takže co řešíš?
- já jezdil s 6V Trabantem na syntetický 2T olej daleko za cejchování tachometru, ale snesitelná rychlost byla 70-80 kmh.
Tím, že se autor o vozejk stará a nehodil ho do šmelcu projevil z mého pohledu úcty více než dost. Á propos - kolik ČS veteránů je ve tvém majetku?
|
|
|
No tak to prrrr... zigul kuril dost dobre a nieco som sa na nom najazdil. pokial nekuril tak bolo nieco zle, inak ked si otvoril ten kastlik dolu a teplo islo na nohy tak sa pomaly odlepovali podrazky. inak s tym rypanim tiez myslim ze prehanaju, clanok pekny a v pohode, myslim ze sa nemalo jednat o presny technicky popis tak co.
|
|
|
koukam Jene, ze dneska mate nezvykle ochranarskou naladu :) a neda mi to Vas za to nepochvalit!
jenom malou poznamku k Zigulum, v Moskve jich do dnes jezdi opravdu hodne, obzvlaste popularni jsou u kavkazcu a nejvice se uplatni jako tzv. "tačky", to jest neoficialni taxi, ktere vas sveze za celkem prijatelnou cenu. Co jsem ale chtel napsat, s tim topenim to museli soudruzi casem nejak doladit, bo i pri -20C jsem krome alkoholu z dechu ridice citil i teply ovan z vydechu ventilace:)
|
|
Mam jeden exemplar, ziskany celkem nahodou, z roku 1962, ma vsechno, jen na par mistech uz bude potreba osetrit proti rzi. Najeto 38 000 km, ale uz leta nevyjela na silnici, takze bude potreba generalka. bohuzel, nemam ji kde udelat. Tak zatim tise ceka pod striskou.
|
|
|
Co prej za ni chceš a jestli jsou někde k vidění fotky...?
|
|
|
Neni na prodej, lepe receno, moje financni situace neni takova, abych shanel kazdou korunu za cenu ztraty neceho tak unikatniho. Cenu bych navic tezko odhadl, jsou k tomu krabice nahradnich dilu, ma to dokonce i originalni zaslepku pro prostor na radio, spoustu dokumentace, cenik nahradnich dilu od mototechny...
Ne, nevylucuju do budoucna pripadny prodej, ale ted rozhodne ne. Fotky ti klidne poslu mailem.
|
|
..nojo, rad vzpominam - mel jsem sedana s kridelky, ze 2 jsem postavil jedno a pomerne se povedlo. Cerveny lak, kridelka, vsechny ozdobne listy jsem sehnal - i ty radoby dratene chromovane kryty kol. Motor po repasi krasne slapal. Moje 2he auto v zivote a po Trabantu pomerne radikalni zmena. :o)
Pri jedne ceste na vystavu do Ziliny se mi povedlo za Jihlavou do kopce predjet Favorita a tacho ukazovalo lehce za 130 km/h, nicmene jak pribyvaly kilometry a do rizeni se postupne vracely ruzne puvodni vule, "bezpecna rychlost" sla dolu. Jedina vec mi vadila zasadne - brzdy sly "nastelovat" na solidni ucinnost, ale fungovalo to jen chvili. Byla to pakarna nastavovat a originalni "samostely" moc slavne nefungovaly.
S autorem souhlasim v tom, ze se to auto muselo ridit furt, ale bavivalo me to ukrutne.
|
|
Nasi si koupili jednu z poslednich myslim v roce 1070, Dani tenkrat jednu serii vratili a tak ani dlouho necekali. Byla krasne tmave cervena a stala neco pres 63000 coz bylo tenkrat hodne penez. Motor mel obsah 1300 cm3, maximalku nevim ale tata ji obcas rozjel i na 140 km/h:) Co ta odtahala na chalupu veci, o dovlenych byl kufr narvany tak, ze malem nesel ani zavrit.
Pokud se nepletru tak posledni oktavky se vyrabely v Kvasinach kde pak prisly na radu S110R a po nich pak Rapidy..
Je pravdou, ze ten plech neskutecne rychle hnil, Po nekolika letech se kupovaly nove blatnikym pak po kotrmelci pres strechu i cela nova kastle.
Jeste v autoskole mi pravidelne pri pondelnich jizdach instruktor rikal: "Vy jste sedel v oktavce co?" Na muj dotaz jak to poznal se jenom zasmal a rekl: "Tu jednicku totiz davate od sebe". Byla to idealni skola na podrazeni s pouzitim meziplynu, to se uz dneska nevidi. Nasi ji prodali asi po 14 - 15 letech a pry pak jeste par let dobre slouzila.
Asi 10 let potom jsem nejaky cas jezdil se sedanem z roku 1961 s klasickym razenim pod volentem, Na to si clovek hodne rychle zvykl. I ten sedan mel kufr velkej, dali jsme do nej celej kocarek a detskou vybau a vyzivu na cca 14 dni. Zena sedela s miminem v naruci vzadu, starsi hlka (to ji bylo tak 5-6) vedle ni a uz se jelo,
|
|
V mnoha věcech s autorem nesouhlasím, Vlastním model kombi s křídélky barvě šedá levandule r.v.68, po mém dědečkovi. V původním, velmi pěkném stavu. Najeto 120 tis. Koroze asi na dvou místech. Jezdí v pohodě 120 i když to tedy trvá než se rozpohybuje, zadný žihadlo to fakt není. Vule v řízení je skutečně celkem divoka ale zvládnout se to dá. Topení topí bezvadně. (btw žigulíka jsem měl taky a neznam auto ktery by topilo lépe než žigul !). Hluk už je horší, auto dost trpí na vibrace od celého převodového ústrojí. ... Vlastním též VW brouka z roku 68 a musim přiznat že v mnohém na něj Octavia velmi ztrácí. Každopádně výlety "kombíkem" patří k nezapomenutelným.
|
|
|
Jen taková poznámka k tomu topení - já jedno takové auto znám: Jeep XJ. Jezdil jsem v zimě se Žigulem a mohu odpovědně prohlásit, že Jeep je co do výkonu topení přinejmenším srovnatelný :-).
Jinak na starých Oktávkách sedanech se mi líbil ten hluboký a pohodlný babičkovský gauč vzadu s oválnou lampičkou na stropě u zadního okénka. Bylo to takové domácké. Méně se mi líbil zvukový projev motoru, to lacině znějící prdění mi k tomu autu moc nesedělo.
|
|
Já se učil jezdit s okřídlenou Suprovkou. Z koppce jsme avii ujeli, do kopce dojela ona nás :-) Pak jsme měli Feldu, tu nám ukradli a od té doby už to nebylo ono. U obou strojů už bylo řazení na podlaze. Lidé si to doma předělávali sami. A řazení jsem si pamatoval podle budíků, co byly u Feldy pod palubkou přidané. Pak jsem ještě alaškoval v armádě se Spartakem.....a jen co postavím garáž, tak o takovém skvostu uvažuji. Ten rám, pohon na zadak....prostě klasika.Žádný posilovače, elektronika a jiné hovadiny......A zase to tolik námahy řídit nedalo. Spíš jsem měl problém se nasoukat na sedadlo. Jsem krapet vyšší :-)
|
|
Mám pocit, že na obsahu se především podepsala vysoká horečka autora v době tvorby recenze a rovněž tak hluboká neznalost recenzovaného vozidla
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Škoda Octavia Combi 1967
|