Za mizivého zájmu veřejnosti a občasného poštěkávání
tzv. ochránců osobních údajů se zrodil patrně největší projekt big brothera
na území Kocourkova.
Mohli bychom to nazvat čipováním aut, ale trochu jiným,
než si používají majitelé tédéíček ve snaze vymámit z toho vraku super
extra powa. Tentokrát to má blíže k čipování psů.
Sněmovna na svojí poslední hektické schůzi přehlasovala senátní veto
a schválila celou řadu změn zákona o pozemních komunikacích. Jedná se především
o tři body. Za prvé o legalizaci vážení vozidel za jízdy, které může být
jak nízkorychlostní, tak vysokorychlostní. V případě vysokorychlostního,
řidič nemusí být o probíhajícím vážení nijak informován a nesmí se mu vyhýbat.
Vážení provádí kromě obce správní orgán kraje a obce, nový zlatý důl pro
nenažrané feudály s přízviskem "starosta" se právě zrodil. Stačí umístit
vhodné omezení hmotnosti na vhodné místo a zopakovat scénář známý z tzv.
projektu Bezpečná města. Patrně se jedná o výsledek lobbingu Czech Radar,
který tato zařízení do ČR dováží a mimořádně spornou věc, protože v Evropě
je vysokorychlostní vážení bráno pouze jako informativní - pro značnou
nepřesnost plynoucí z měřící metody. Takto blekotal v senátu poslanec Vojíř
(ODS):
"Odchylku například plus mínus 5%, ale neberte mě za slovo, já nejsem
ten, kdo by určoval tu odchylku, ale je to potom relativně malá odchylka
- tady se bavíme v tunách, ano? To znamená 5 % plus mínus. Samozřejmě,
že potom by k tomu musela následovat sankce - tato sankce je v zákoně popsána."
Plus mínus.
Další změnou je mýtné pro vozidla těžší 3,5 tuny, tedy prakticky pro
všechna nákladní vozidla. A třetí významnou změnou, která se podobně jako předchozí dotkne každého z nás, je zavedení tzv. elektronických dálničních kupónů, náhrady
dálničních známek, které jinak fungují docela uspokojivě jako v ČR, tak
všude možně po světě.
Na této změně, zatím v evropském měřítku rovněž ojedinělé, byl odpočátku
enormní zájem. Do druhého čtení zákona byla vsunuta jako přílepek, o který
se velice zasazoval poslanec Oldřich
Vojíř. Na své nikterak dlouhé cestě skrze český zákonodárný systém
prošel zákon do senátu, kde byla po rozsáhlé
diskusi část týkající se elektronických vinět vetována. Sněmovna se
tento týden s vetem vypořádala a návrh zákona schválila, přičemž poslanci
ODS a ČSSD hlasovali v jednotě, která je v poslední době poznamenané přípravami
velké koalice obvyklá. Nakonec i skutečnost, že návrh stál jinak veskrze
pasivním poslancům za projednávání v dnešní turbulentní době a za okolnosti,
kdy o mandátu dolní sněmovny lze pochybovat, o něčem vypovídá.
Jak to bude fungovat? Technickou vrstvu celého projektu ponechám stranou,
najdou se jistě fundovanější. Elektronický "kupón" bude elektronické zařízení
umístěné na palubě automobilu uživatele a jako takový bude mít svoje unikátní
číslo a bezpečnostní kód. Ten má zabránit zneužití kupónu, tedy umožnit
jeho deaktivaci např. v případě krádeže. Unikátní číslo poslouží pro identifikaci
kupónu a úhradu poplatku. Protože se jedná o časový poplatek, "krabičku"
nebude možné dobíjet jako mobil, tedy vložit "do ní" libovolnou částku
a tu pak projezdit, ale bude ji možné "nabíjet" na deset dnů, měsíc a rok
podobně jako jsou oceněné současné dálniční známky. Kromě poplatku samotného
bude (nejčastěji) řidič hradit ještě kauci za poskytnutí elektronické viněty
(při platbě za období kratší než jeden rok, přičemž kauce bude pravděpodobně
taková, aby se tuzemci vyplatilo nabíjet rovnou na rok) a poplatek za služby
spojené s jejím provozem. Pří vrácení kupónu se zbytek "kreditu" nebude
vracet.
Finanční výhoda pro "single" uživatele je tedy žádná až záporná. Dá
se očekávat, že poplatek poroste, odhaduji to na dvojnásobek. Do jeho ceny
se kromě ceny média (onboard jednotky, tedy té krabičky) promítne také přenosnost a náklady na vybudování
infrastruktury. Protože předkladatel konstatoval, že nevzniknou nároky
na státní rozpočet, je zvýšení poplatku jediným možným výsledkem. Náklady
na zavedení systému, který není kompatibilní s žádným obdobným systémem
v EU, jsou odhadovány na 8 miliard korun, které se podle předkladatelů
návrhu vrátí nejen na tržbách, ale také na snížení nehodovosti (což nebylo
doloženo vůbec ničím).
Výdej kupónů zajišťuje MDČR, které tento úkon může delegovat na jiné
subjekty (kdo za dva roky jako první prokáže propojení těchto subjektů
s poslancem Vojířem, vyhrává). Řidiči plynou z existence kupónu a při jízdě
ve zpoplatněném režimu (všimněte si, že nepíšu "na dálnici") následující
povinnosti:
- uhradit časový poplatek,
- umístit elektronický kupón ve vozidle nebo na vozidle na místo určené
prováděcím předpisem,
- sledovat technickou funkčnost elektronického kupónu,
- na požádání umožnit kontrolu úhrady časového poplatku příslušníkem
Policie České republiky nebo celníkem,
Proč o tento projekt nevznikl mezi veřejností dostatečný zájem? Inu
proto, že většina stáda není schopna domyslet vedlejší efekty takového
systému. V podstatě bylo vohnoutstvo ukolíbáno sdělením, že si již nebudou
muset kupovat klasickou dálniční známku a trpět přitom diskomfortem, také
že elektronickou vinětu budou moci přenášet mezi různými vozidly a bla
bla bla. Asi se ptáte, proč to tedy stát zavádí. Aby udělal občanům laskavost?
Ani náhodou. Zařízení má totiž dvě velmi významné fíčury.
Za prvé, zcela seriózně je zpracováván projekt zavedení mýtného pro
osobní automobily v celé síti, tedy i na silnicích I. až III. tříd nebo
místních komunikacích, například v centrech měst. Pokud jde o to poslední,
městské mýto přijde nejspíš jako první. Před veřejností se přípravné práce
tají, ve skutečnosti probíhají a jsou již poměrně
daleko. Kupón může po určitých nevýznamných změnách představovat technické
řešení pro OBU, tedy palubní jednotku, která je pro fungování systémů městského
mýta nezbytná a která je nyní podstrčena jako trojský kůň skrytý za dálniční
známku, aby si na ni stádo začalo pomalu zvykat. Další - a velice významný
- krok k zavedení tohoto vyděračského systému byl tedy učiněn.
Druhá fíčura je hodnotná nikoli z hlediska lokálních feudálních vyžírků
nazývaných starostové, ale z pohledu státu a jeho bezpečnostních složek.
Krabička představuje výbornou příležitost pro státní i soukromé slídění,
podobně jako mobilní telefony, jen s tím rozdílem, že mobil lze v případě
nutnosti vypnout a z hledáčku se ztratit, zatímco krabičku zákon nařizuje
mít v určité části silniční sítě zapnutou. Krabička samotná je sice pořizována
anonymně, ale spřátelení identifikátoru krabičky s konkrétním automobilem
je dílem okamžiku. Stačí přečíst registrační značku a převést ji na text,
což je funkce, kterou standardně realizují různé kamerové systémy, a vznikne
tolik potřebné přiřazení auta a kupónu. Toto propojení dokonce musí
vzniknout, pokud chce policie identifikovat přestupce, který jede po dálnici
bez platného kupónu. Sledovat pohyb toho kterého automobilu v síti pak
už bude hračka, tedy dokud se bude nacházet pod dohledem čteček. Skutečnost,
že kupón může migrovat mezi jednotlivými vozidly, sice trochu situaci komplikuje,
ale ve skutečnosti ne až tolik, a ve skutečnosti tím stát získá jako bonus
ještě údaj o vaší sociální síti.
Neproběhla žádná odborná diskuse o tom, jak dalece je uvedené řešení
anonymní a v jaké míře dojde k zásahu do soukromí uživatele. Návrh zákona
údajně nebyl vůbec diskutován z Úřadem pro ochranu osobních údajů. Neexistuje
žádná informace o tom, jak budou údaje získané díky kupónům dále používány
a co se s nimi stane, kdo všechno k nim bude mít přístup a kdo bude jak
moci tyto informace používat. Trochu to připomíná nedávný fízlprojekt pražského
magistrátu s názvem Opencard. Přesto poslancům nečinilo problém pro tento
návrh zákona zvedat ruku, a to dokonce opakovaně a v široké shodě. Ačkoli
senátor Nedoma na půdě dolní sněmovny těsně před hlasováním stručně a jasně
formuloval, proč Senát tento návrh odmítl, s jeho argumenty nikdo ani náznakem
nepolemizoval a následné hlasování proběhlo jako po másle. To na tom všem
považuji za nejvíce podezřelé a alarmující.
Celkem vzato, za pár let můžete v hospodě slyšet následující zpověď:
"Vole pyčo, stará se začala chovat divně, nechtěla šukat a furt byla pryč,
tak jsem jí šoupnul do auta svuj dálniční kupón a zavolal Pepovi od městský
policije, ty maj přístup do tý celostátní databáze, a on mi vyjel, kde
se kupon pohyboval, a taky že jo vole, jezdila k trenérovi kickbox aerobiku
domu vole..". Kdybych vlastnil nějakou rozvědku nebo informační agenturu,
již nyní bych připravoval infiltrátory k vyslání do příslušných organizací,
které budou s daty z kupónů pracovat, protože levnější a spolehlivější
cesta, jak získat natolik kvalitní data o pohybu zájmových osob v současné
době neexistuje. Každopádně, komunistické UK
je velký vzor našeho Velkého bratra, tamní i zdejší policejní složky
jsou vedeny stejným zájmem a i výsledek bude podobný.
Systém si je vědom jistých obav na straně občana a proto ihned přispěchal
s báchorkou, že díky krabičkám bude moci telematicky řídit například dálnice
a nastavovat dopravní signalizaci s ohledem na hustotu provozu. Že bude
moci identifikovat zácpy a problémy. To je samozřejmě nesmysl, protože
totéž je možné už teď se současným vybavením - kontrolní mýtné brány počítají
vozidla a dokonce protizákonně měří jejich rychlost. Tím mimochodem systém
potvrdil, že má s údaji z kupónů jistý úmysl. Systém najal pohůnky z řad
novinářů, kteří o připravovaném systému píšou "správným způsobem" a přesvědčují
vohnoutstvo, že se v podstatě nic neděje. Očekávám oživení argumentu "já
nemám co skrývat, tak ať mě klidně fízlují" anebo variantu "proti se ozývají
hlavně ti, kdo dělají něco nelegálního." Další součástí argumentace systému
je, že kupón bude zakoupen "v trafice", což je předkládáno jako záruka
anonymity, ovšem značně pofidérní, jak již víme od předplacených mobilních
telefonů.
Tak to by bylo povídání o dalším fízlprojektu z dílny nové přeformátované
ODS. O dalších zase někdy příště. Upozorňuji na blížící se volby a možná
poslední možnost odpojit degenerovanou ptákostranu od přístrojů.
10.9.2009 D-FENS