Po prodeji mého dosavadního pohybovadla vyvstala akutní potřeba jej
něčím nahradit. Vzhledem k tomu že je pro mne značka Volvo tím co pro nekrofila
pitevní stůl bylo o značce předem rozhodnuto.
Problém byl který konkrétní
vůz a v jakém stavu si za svůj sociální budget 70tis. Kč mohu obstarat.
Po létech strastí, bolesti a nervů s pološrotem
se na mne usmálo štěstí v podobě velmi zachovalého Volva 850 T5 (r.v.1995
, 250.000km najeto) za přijatelnou cenu.Autí bylo pravidelně servisované
u autorizovaného dealera, stromečkem vyvoněné, s návodem v češtině a pan
předchozí majitel působil solidním dojmem.
Trocha historie
Volvo 850 se začalo vyrábět od r.1991 do r.1997 jeho dnešním nástupcem
je Volvo S60. Ve době svého vzniku mělo čtyři světová prvenství: Pětiválcový
motor umístěný napříč, boční airbagy SIPS, zadní víceprvkovou nápravou
Delta-link a v neposlední řadě samonastavitelné bezpečnostní pásy. Vůz
také úspěšně absolvoval netradiční
crashtesty možná by nebylo od věci vidět jak by v podobném testu uspěly
dnešní vozy.
Dostupné motorizace měly motory výkonové škály od 93kW (atmosférický
zážehový dvoulitrový pětiválec) až po vrcholnou variantu označovanou T5-R
se 184kW ( přeplňovaný zážehový pětiválec o objemu 2.3l ), pro fanoušky
nafty byl k dispozici osvědčený 2.5TDi od VW s výkonem 103kW.
Design vozu se povětšinou líbí jen volvofetišistům jako jsem já. Pro
zbytek populace je to jen o něco ošklivější lednice na kolečkách. Jak jsem
již předeslal, mi se exteriér, lehce evokující emerické káry, zamlouvá.
Výhodou jeho krabicovosti je také to že víte kde auto končí, kde začíná
a kolik cm nejspíš zbývá než to do někoho u suprmárketu ťuknem. Jedinou
zradou při couvání je přečnívající nárazník, alespoň napoprvé to pro mne
zrada byla J
Interiér a prostor
 |
 |
Vůz je vybaven interiérem f dřevě a sociální polokůží. Až na drobné
nedostatky a šrámy úměrné věku vše působí solidním a (pokud máte rádi pravé
úhly) esteticky příjemným dojmem. Nikde nic nevrže a krom stromečku ani
nepáchne. Jediná “zrada“ pramení z ovládacích prvků ve formě kolébkových
přepínačů – to mi zprvu po přesedlání z o něco mladší S40ky dělalo největší
problémy. Např. “děkovný“ problik výstražnými blinkry (ten červený trojúhelníček)
je vcelku náročná a nebezpečná operace. Také je třeba zmínit netradiční
páčku místo klik dveří. Působí dost lacině, křehce a vůbec nehezky, je
to snad jediná věc co mi oproti předchozí S40ce chybí (krom plnohodnotné
kůže). Co se týče prostornosti – oproti S40 je zde znatelný rozdíl. Pro
4 zdravé, dospělé osoby je na každou stranu dostatek prostoru, pátá se
také samozřejmě vejde, ale jen na takové to “domácí ježdění“, žádné dálky.
Protože se vůz designově blíží krabici nemusí zadní spolujezdec zaujímat
polohu “bezhlavého rytíře“ tolik známou z jiných vozů. Vzhledem k tomu
že v rodině máme jeden Jeep Grand Cherokee (2002) můžu konstatovat že vnitřním
prostorem se Volvo 850 směle vyrovná tomuto opticky daleko většímu vozu.
Za zajímavý detail považuji integrovanou dětskou sedačku na zadních sedadlech,
ve sklopeném stavu to funguje jako opěrka ale po odklopení se z toho stává
plnohodnotná dětská sedačka pro dítě od 3-10 let.
K dalším zajímavostem patří buzerační tikátko a blikátko na stropním
světle při nezapnutém bezpečnostním pásu řidiče a osvětlené zrcátko na
protisluneční cloně – ocení hlavně ženy holdující maskování xichtu za jízdy.
Podobné serepetičky jako otvor pro lyže, dvouzónová klima, elektronické
tohleto i támhleto a stěrače světel není snad u Volva potřeba připomínat.
Ještě jediná věc mne ale neskutečně sejří, ovšem za to autí nemůže. Předchozí
majitel si vůz dovybavil rádiem Sencor, umí sice mptroi!ky, modrý zub i
usb což je fajn, ovšem má miliardu mrňavoučkých tlačítek vhodných tak pro
prsty elfích nemluvňat a ne pro prsty zdravého člověka.
Několikrát se mi stalo že při pokusu o posunutí skladby jsem si vysunul
celý anti-theft panel. Být tam originál rádio tak takové problémy určitě
nejsou – znám to z předchozího vozu. Tam mělo originální autorádio tlačítka
v rozumném počtu a velikosti. Jediná vada u starších origo rádií je časem
opotřebovaná hlava a nemožnost featur typu mp14troi!ky.
Shrnuto a podtrženo ve Volvu 850 se nemusíte krčit, ani bát různých
pazvuků. Sedadla jsou pohodlná, nevypadáváte z nich ani vás z nich nebolí
za krkem, nebo jinde.Hluk je velice dobře utlumen (což je u verzí T5 a
výš škoda) a nastupování do vozu díky jeho světlé výšce a kolmým stěnám
pohodlné i pro mou invalidní babičku. Subjektivně je kufr dostatečně prostorný
s nízkou nákladovou hranou. Oproti předchozí S40ce je tak o cca 10cm delší
a o 5cm širší. Ale exaktní hodnoty v litrech se mi nechtějí hledat, tak
mne nekamenujte J
Motor a jízdní vlastnosti
Mnou vlastněný vůz je varianty T5 – tedy druhé nejsilnější.
Něco TTD motoru :
Technické označení motoru je B5234T výrobce Volvo
Přeplňovaný zážehový pětiválec s dvaceti ventily, vybavený turbokompresorem
a intercoolerem.
Objem činí 2319 cm2
Výkon 165kW/225k
Točivý moment 300Nm při 2000 – 5000 ot/min.
Maximální otáčky 6500 ot/min.
Zrychlení z 0-100km/h 7,4 sekund
Z těchto údajů je jasné že při pohotovostní hmotnosti 1410kg nemá vůz
přílišné problémy s předjížděním.
Hned po nastartování nás motor pozdraví krásným zabručením.
Chod motoru je krásně plynulý, zabírá od cca 2000 otáček ovšem spíš
než otáčkoměr je třeba sledovat ukazatel tlaku turba. Pokud je v pravém
(bílém) poli zabírá turbo nejvíc. Nástup turba se ovšem neděje skokově,
ale pozvolna – tedy podle toho jak šlapete na plynový pedál. Zrychlení
a chování vozu je naprosto skvělé. Podvozek je někde na půli cesty mezi
“sportovním“ a “komfortním“ v zatáčkách při vyšších rychlostech je znát
generační rozdíl oproti S40 (má modernější zadní nápravu multi-link). Přesto
je na naše tankodromy možná až příliš tvrdý (anebo mám vylágrované tlumiče
+ čepy ). Než na řádění po serpentinách je vůz dělán na dlouhé a svižné
cestování po dálnici. Tam se cítí jako doma. Hlavně pro mne, jakožto řidiče
jenž přesedlal z turbodehtu (66kW na cca 1400kg) na turbo benzín o výkonu
166kW to byl šok. Tam kde bych s předchozím vozem jel 110km/h, jsem nyní
jel 170km/h za naprosto stejných pocitů (jistota na silnici, hluk atp.).
Maximálku má tento vůz 240km/h, při nočnědálničním experimentu jsem
dosáhl 230km/h tachometrových, pak jsem kvůli okolnímu provozu “vyměkl“
já, ne motor ten měl ještě pohodlnou rezervu.
Daleko častěji než při prasení na dálnici využijete potenciál vozu při
standartních okresních sprintech – kombinaci Karosa+Avia+Zetor f hovnech
zvládá T5 v rekordním čase, na mnohem menší vzdálenost než předchozí turbochrocht.
Čímž nejsem brzdou provozu a šetřím svůj čas a nervy i čas a nervy ostatních
řidičů.
A kolikpa to papá? No dle TP a výrobce to je : 14,2 l město, 6,6l při
stabilních 90km/h , 8,4l při stabilních 120km/h
Co se mi zatím podařilo zjistit, tak při kombinaci 50% okresky, 20%
dálnice, 30% město se spotřeba pohybuje okolo 9,7l – 10,5l (údaje dle palubního
počítače)
Ani po dálnici se mi nepodařilo dostat se (dlouhodobě) pod 9l, pokud
navíc musíte absolvovat nějakou tu zácpu přes jižní spojku tak je 12l ještě
hodně dobrý výsledek. Přiznám se že pro mne, jakožto předchozího uživatele
turbodehtu, zvyklého jezdit pod 6 to byl šok. Ovšem je mi jasné že tenhle
motor je o něčem jiném než o spotřebě. Navíc ona ta nafta asi opravdu patří
do kamen – už jen ten zvuk a vůně benzínu, to se nedá srovnat J !
Samozřejmě tím nechci říct že údaje výrobce o spotřebě jsou nepravdivé,
spíš je to způsobeno mou řidičskou nezkušeností (zatím jsem s tímhle mazlem
najel jen 3000km). Pomalu přicházím na to že motor má radši rozjet se na
takových 130-140km/h a pak ho nechat “sednout“ na 110km/h cestovních. Než
s ním jezdit jako s dýzlem – na 5ku 90km/h při skomírajících 2200ot. ,
to nemá ani hezký zvuk ani aktuální spotřebu. Á propos aktuální spotřeba
50l při rozjezdu a 30l při svižnějším předjíždění vás nesmí odradit ! J
Resumé
Volvo 850 T5 vám za dnes levný peníz (cena v r. 1995 byla okolo 1.300.000kč)
poskytne dostatečný prostor, bezpečnost, spolehlivost a výkon. Vzhledem
ke stáří modelů se nemusíte bát ani návštěvy (a opravy) v autorizovaném
servise. Alespoň já jsem tedy servisní prohlídku absolvoval (abych využil
faktu že vůz má servisní knížku) a ceny nebyly nikterak vysoké. Posuďte
sami :Olejový Filtr-314kč, Svíčky(sada)-1779kč, Vzduchový Filtr-704kč,
Zadní brzdový kotouč-1779kč, Pakny zadní brzdy-1112kč, Zadní brzdové destičky
(pár)-1400kč.
Dle mého názoru a za předpokladu že nenarazíte na vyloženou past (jako
já se svým prvním vozem) jsou starší vozy renomovaných značek mnohem lepší
variantou nákupu než např. felicie nebo escort za stejné peníze. U vozů
Volvo to myslím platí dvojnásob, neboť díky tomu že nejsou mezi lidmi tolik
populární, není ani taková poptávka po jejich “ojebávání“ stran autobazaristů.
A srovnatelní konkurenti (mercedes, bmw, audi) jsou díky poptávce s cenami
mnohem výš.
Tolik můj názor & dojmy .
28.04.2007 Drewid