Kauza s údajně předraženými letouny CASA mě nepřekvapila aktuální eskalací,
podle mého názoru jde o klasické vyvažování. Vesmír musí být zkrátka vyvážen,
jinak se zhroutí.
Co mě doopravdy zajímá je, jak majitelé pravdy z AA
zjistili Cenu obvyklou, něčeho tak málo obvyklého jako jsou 4 (slovy: čtyři)
kusy letadla vyrobeného na zakázku a to zakázku od armády. A z ní vypočetli
škodu
ve výši 658 milionů korun.
Každý víme, jak se liší ceny nového automobilu dle výbavy, no a s letadly
je to podobné, co si naporoučíte, to Vám tam dají a zato si také zaplatíte.
Akorát vzhledem ke specifice letecké výroby, množství zkoušek a certifikací
se za každý „nadstandard“ a „tuning“ platí podstatně více. Ale na rozdíl
od aut můžete při větší objednávce dostat pořádnou slevu. Problém je, že
s detailními specifikacemi a odpovídajícím ceníkem se u armádních zakázek
nikdo nechlubí. Říkal jsem si AA je velká firma, má řadu poboček po celém
světě, kontakty, informace…… Dnes se ze zpráv dovídám, že ocenění bylo
pouze z veřejných zdrojů.
Tak jsem to zkusil taky:
Základní cenové údaje a specifikace jsem zjistil za 3 minuty a to tady:
Česko: 4 stroje; transportní úprava pro náklad a vojáky; schváleno:
2009; cena 167 mil USD
Portugalsko: 12 strojů; 7ks stejné jako ČR, 2 ks pro námořní záchranáře;
schváleno: 2008; cena 326 mil USD
Polsko: 12 strojů; transportní úprava pro náklad a vojáky ; cena 300
mil USD
Chile: 3 stroje; úprava pro námořnictvo; schváleno: 2007; cena 120
mil USD
Další výpočet už je hračka:
A je to!! Takhle nějak tedy pracují někteří majitelé pravdy. Kolik ten
posudek stál? Je mi docela líto, že na „obvyklé“ postupy některých majitelů
pravdy upozorňuji zrovna v souvislosti s touto kauzou, na níž mám vyhraněný
názor, ale nemohl jsem jinak.
24.06.2012 Bandera