V souvislosti s povinným placením koncesionářských poplatků nám vyvstává
nová otázka veřejnoprávního smyslu - a to ve vztahu k organizaci jménem
OSA.
Na počátku letošního roku neprošla zákonná novela autorského zákona,
která nás dle výkvětu autorů naší populární hudby (vyjádření i petičníci
zde)
posouvá buď místopisně kamsi na Balkán, možná časoprostorově do hlubokého
středověku. Oč se jedná? O nic menšího, než povinnost platit OSe za TV
a rádia v hotelových pokojích a nemocnicích. Dokážu samozřejmě pochopit,
že umělci a autorům má platit diskotéka a další věci, které z toho žijí,
ovšem už u rádia a TV je sporné, zda vlastně dělají kašpárkům reklamu a
nebo z nich žijí. Na vážkách jsem i u obchodů (půjdete nakupovat tam,kde
je puštěné vaše oblíbené rádio?), ale hotel a nemocnice je vrchol drzosti.
Pokud jsme novým zákonem povinni platit koncesionářské poplatky, pak budu-li
hospitalizován a nebo prostě jen v jiném městě a dojde k jakékoli závažné
události - já se o tom nedozvím, protože nemocnice (hotel) nebude mít instalovány
TV za něž by platila podruhé? Vždyť mi v tomto případě pouze umožňují používat
službu, kterou jsem si zaplatil. A pokud si přinesu vlastní TV - musím
odehnat ostatní pacienty aby nenastala veřejná produkce?
Jinými slovy - plaťme za každou věc 2x, než najdou možnost jak budeme
platit 3x. Podle mého názoru by naopak vysílání mělo být zdarma a dostupné
komukoliv a kdykoliv, jestliže někdo chce pouštět cokoliv konkrétního -
prosím, nechť to ohlásí a zpoplatní. Ad absurdum tato situace vyzní v kterékoliv
čekárně, kde býval rozhlas - nyní je tam krásné ticho a mohu si tak v klidu
přečíst noviny a časopisy, jež jsou zdarma k dispozici ( že bych založil
nějaký svaz, který by vybíral poplatky za čtení novin?).
A co jim dává takovou moc? Jsou to v zásadě dvě věci :
1. Peníze. V loňském roce OSA vybrala a přerozdělila 516 milionů
korun. Pokud se ptáte jak a komu, musím Vás bohužel zklamat, tyto informace
nejsou veřejně dostupné - podobně jako nic nezveřejňuje Svaz zahrádkářů.
Ale vzhledem k několika soudním sporům a nepříliš lichotivé pověsti se
domnívám, že autoři, kteří nejsou “u vesla“ nedostanou prakticky nic. O
boji s větrnými mlýny by mohl vyprávět například tento
pán - jenom zběžně - právní chaos OSA, právní neexistence, několik
subjektů OSA, neproplácení hudby...
2. Výše zmíněný právní chaos a nejednoznačný výklad - například
přes jasný rozsudek v případě hostinského (http://web.telecom.cz/osahacker/)
dělají jako by se nic nestalo a pokračují ve vybírání výpalného dál - ne
každý má čas a nervy na rozčilování - a tak korunka ke korunce... Co na
to například slavná ČOIka?
Další věcí je, že pokud s nimi nechcete mít nic společného (tj. založíte
kapelu,která bude hrát svoje písničky pro pár kamarádů), tak poplatky za
to, že pro Vás nebudou dělat vůbec nic a nechají Vás na pokoji, vyjdou
na cca 3.000,- (při pomyšlení, že bych jako nečlen Spolku kaktusářů platil
za to, že nejsem jejich členem a přesto mám v bytě 3 kaktusy...) . Vtip?
Tak ještě jeden - stále platný ceník počítá s kapacitou sálu a nikoliv
počtem návštěvníků...
A tím se pomalu dostáváme ke kašpárčímu průmyslu - RIAA a další organizace
nás nepřestávají bombardovat jobovkami o tom, jak je celý hudební a potažmo
zábavní průmysl v krizi a pořádají veselé akce typu Kopírování zabíjí hudbu.
Takže si je postupně rozeberme:
1. Případ MP3 - jistě si dobře vzpomínáte na dobu, kdy asi před
3mi lety byl neuvěřitelný humbuk kolem tohoto formátu. Žaloby na výrobce,
žaloby na uživatele... Vypadalo to dokonce i na ilegalitu, ale nakonec
- vítězství uživatelů a fiasko zmrdů vidíte asi všude kolem sebe - MP3,
OGG, DivX...
2. Naopak vítězství slaví na poli vypalovaček a čistých médií
- platíme v ceně každé této věci a to i v případě, že si pálíme rodinnou
idylku z kamery. Jaká jiná organizace dosáhla toho, že z každého kupujícího
dělá šmahem zloděje?
3. Pokles prodeje hudebních CD - typicky jednostranný pohled,
naprosto nehovoří o raketovém startu iTunes a jim podobných aplikací, kde
platíte jen za písničku. Ano - uživatel není hlupák a idiot. Vzpomeňte
si - kdy naposled někdo vydal singl? Každý zoufalec dnes vydává plnohodnotné
CD (za plnou cenu) - kde najdete v lepším případě 1-2 odrhovačky, které
se hrají měsíc v rádiu a 10 kusů vaty, co vytáhli ve studiu z WC. Výroba
nových a nových "takyumělců" vynikajících pouze tím, jací jsou v posteli
místo vyhledávání talentů, to je dnešní "zábavní průmysl".
4. Kvalita a ceny CD (DVD) - nejprve kvalita. Pokud je na jakémkoliv
nosiči kouzelný nápis „remasterováno“, můžete si být jisti, že deska není
zvukově vyčištěna, ale zmršena. To poznáte na každé trochu kvalitnější
aparatuře - nahrávka je jakoby hlasitější, ale zároveň jsou díky tomu ořezány
dynamické špičky. Nepotřebujeme prodávat CD, ale SACD - to není trik, to
je Sony... Ceny by mohl být článek sám o sobě a navíc dostupnost
starších nahrávek je obecně problematická. K tomu se ovšem váže jeden zajímavý
problém - neoddělení poplatků za nosič a obsah. Příklad - zakoupím si CD
oblíbené kapely, nezazálohuji si jej ( třeba i proto, že mi to výrobce
CD neumožní) a ono se poškodí. Vymění mi ho někdo za manipulační poplatek?
A co moje LP a MC? Že už si je nemám na čem přehrát? Moje chyba? Proč tedy
stále křičí, že nejdražší je studio a umělec? Já už koupí originálu toto
jednou zaplatil - mám za stejnou věc znovu solit? Kvalita DVD - převážně
hudebních je také na bodu mrazu. Pokud je udán zvuk 5.1, pak si buďte jisti,
že jde jen o pár přimíchaných ruchů (čest výjimkám).
5. Obrovská čísla o škodách způsobených piráty - snad si ti naivkové
ve své bláhovosti nemyslí, že to co si někdo stáhne z internetu, si už
nekoupí? Zapomínají na jedno staré pořekadlo - komediantům se platí až
po představení. To, že si nějakou písničku (desku) někdo stáhne, přece
neznamená že by si ji jinak koupil. Naopak - neznám ideálnější způsob,
než si před investicí do nosiče jej poslechnout. Můžete strávit v obchodě
odpolene poslechem 4-5 desek? Omlouvám se, ale já opravdu ne...
Pokud Vám unikl velice pěkný článek advokáta Tomáše Sokola na žaloby
OSA, můžete ho najít zde.
Trochu to připomíná řidiče tramvaje, který by žaloval dopravní podnik za
to, že snížil cenu jízdenky.
A poslední věc - pokud se někomu válí doma nepotřebné CD Sempiternal
deathreign - The spooky gloom,dejte mi vědět :o).
30.10.2005 otto