Protože parlamentní volby se
kvapem blíží, začal jsem projíždět internetové stránky politických stran a také
jsem zavítal na WEB ODS. Jeden z hlavních trháků této strany, ne-li ten
nejhlavnější, má být rovná daň a zjednodušení daňové soustavy.
ODS o tomto svém záměru píše
v jedné části Modré knihy, na WEBu vystavila daňovou kalkulačku,
kterou lze spustit kliknutím na banner na hlavní straně WEBu. K jejímu spuštění
zve návštěvníky text:
„Chcete vědět, kolik vyděláte
s ODS? Spočítejte si, o kolik vzrostou Vaše čisté příjmy měsíčně. Na naší daňové kalkulačce snadno zjistíte,
jak bude vypadat Vaše výplatní páska, pokud budete volit ODS.“
A protože jsem byl zvědavý,
kalkulačku jsem spustil, zadal vzorový příklad odpovídající rodině s mírně
nadprůměrnými příjmy a – po chvíli mi brada spadla skoro až ke kolenům.
Nevěřícně
jsem zíral konkrétně na toto:
Současný stav *
|
|
ODS PLUS **
|
Současný
příjem
|
40 000
|
Odvody
zaměstnavatele
|
14 000
|
Skutečná
hrubá mzda
|
54 000
|
Odvody
zaměstnanec
|
5 000
|
Základ
daně
|
35 000
|
Daň
|
4 036
|
Čistý
příjem
|
30 964
|
Přídavek
na děti
|
510
|
Bonus
na děti
|
1 000
|
Sociální
příplatek
|
0
|
Celkový
čistý příjem
|
32 474
|
|
|
Odvedená
DPH (5 a 19%)
|
340 + 4 044
|
Skutečný
čistý příjem
|
28 090
|
|
|
|
|
A)
Celkový příjem
(dnešní skutečná hrubá mzda)
|
54 000
|
Státem
zaručený příjem
|
a)
Poplatník
|
6 000
|
b)
Manžel/ka
|
6 000
|
c)
Děti
|
6 000
|
B)
Suma (a + b + c)
|
18 000
|
C)
Státem zaručený příjem (B - 15% z A)
|
9 900
|
D)
Základ daně (C + A)
|
63 900
|
E)
Rovná daň (15%)
|
9 585
|
F)
Sociální odvod (15%)
|
9 585
|
G)
Zdravotní odvod (10%)
|
6 390
|
H)
Celkový čistý příjem (D - E - F - G)
|
38 340
|
I)
Odvedená DPH (15%)
|
5 001
|
Skutečný
čistý příjem (H - I)
|
33 339
|
|
ODS
Vám přidá 5 250 Kč čistého měsíčně.
|
* Váš
aktuální čistý příjem se může lišit, protože kalkulátor prozatím nezahrnuje
odčitatelné položky, jako je hypotéka, životní pojistka, stavební spoření apod.
V konceptu ODS PLUS budou tyto položky zahrnuty jako přímé subvence (příjmy).
** Výpočet je orientační a výše skutečného čistého příjmu po
reformě bude záviset od aktuálního znění zákonů.
Hlavní údaj, který má zřejmě
potencionálního voliče nalákat, je uveden v řádku, ve kterém se píše „ODS
Vám přidá XY Kč měsíčně“. Kvůli tomu jsem však bradu skoro ze země zvedat
nemusel, to, co mě ohromilo, byl způsob výpočtu.
Podívejme se na něj trochu
podrobněji.
Položka A Celkový
příjem (dnešní celková hrubá mzda) je částka dnešní hrubé mzdy zvýšená o
pojistné placené zaměstnavatelem. Budiž – jedná se o vyjádření téhož jiným
způsobem. Spíše se však jedná o pohled zaměstnavatele než zaměstnance, ale to
bych jako problém neviděl.
Jako první problém bych ale
viděl v položce B Státem zaručený příjem. Jedná se zřejmě o
částku vyplácenou státem úplně každému, zaměstnanému či nezaměstnanému. Nemůže
jít tak trochu o ekonomickou past? Neslyšel jsem, že by tento systém někde
fungoval. Navíc, jak se ukáže dále, vychází slibované zvýšení čistého příjmu
především ze zavedení tohoto státem zaručeného příjmu.
Z věcného hlediska jsem úplně
nepochopil položku C, která se jmenuje rovněž Státem zaručený příjem.
Zde je však od částky v bodě B odečteno 15% z částky bodu A
– matematicky jasné, ale z věcného hlediska – proč je tato položka vůbec
zaváděna? Ekonomickou logikou viděno, čím více vydělám, tím méně od státu asi
dostanu. To smysl dává, ale trochu mi tady pak uniká proklamace ODS že
„pracovat se musí vyplatit“. Myslí si snad ODS, že jistí občané nejmenované
národnosti začnou pracovat, když automaticky od státu dostanou se 4 dětmi
24.000,- Kč? (Viz zadání do daňové kalkulačky, vyzkoušet můžete sami.)
Položka D – Základ
daně – byla pro mě hlavní nasírací položkou. Skládá se ze součtu položky A
– tj. z hrubého příjmu včetně pojištění placeného zaměstnavatelem a k tomu
přičtené položce C – Státem zaručeného příjmu nr. 2. To
znamená, že základem pro výpočet daně je mnohem vyšší. Tady cítím kromě
daňového základu i základy boudy šité na voliče.
Položka E Rovná daň (15%)
pak při zadaných příjmech vychází mnohem vyšší než současná progresivní daň, a
to více než 2x (!!!!!!!!!!!) – viz porovnání odpovídajících položek obou
tabulek. Navíc vypadá, že je daněna i část zaručeného příjmu – technicky by
bylo ze strany státu jednodušší vyplácet již dále nedaněnou částku analogicky
jako např. dnes sociální dávky.
Celkový čistý příjem má být
vyšší díky položkám F a G nazvané jako Sociální a Zdravotní
odvod, které je vypočítána ve výši 15%, resp. 10% ze stejného daňového
základu jako rovná daň a celkově vycházejí nižší než současná výše
sociálního a zdravotního pojištění.
Zastavme se na chvíli a
podívejme se na položky E, F a G tak nějak společně. Při výše zadaných příjmech
je tento součet vyšší než dnes a ODS slibovaný vyšší čistý příjem je vyšší jen
díky státem vyplácenému zaručenému příjmu.
A tady se dostávám do rozporu
mezi dosavadními prezentacemi ODS, resp. mému pochopení těchto prezentací, a
zde navrhovaného systému. Co jsem od ODS vnímal nejhlasitěji, byla nízká rovná
sazba daně. Osobně jsem očekával, že díky nižší sazbě bude nižší taky zaplacená
daň. S vyšším daňovým základem a tím i možnosti vyšší zaplacené daně jsem
opravdu nepočítal – nebo jsem jeden z mála hloupých, co to nepochopil?
Zároveň daňová kalkulačka počítá s nižším sociálním a zdravotním odvodem –
o tom jsem slyšel pouze zmínky. A že vyšší čistý příjem dosáhne ve většině
případů člověk díky tomuto nižšímu pojištění a příjmu zaručenému státem –
nevím, nevím, dokud jsem neviděl daňovou kalkulačku, měl jsem představu
naprosto odlišnou.
Jestli chápu správně, daňová
kalkulačka se týká příjmů ze závislé činnosti. Co by mě také zajímalo, je
daňový základ podnikatelů. Klíčová otázka je, zda vůbec mají být od příjmů
odečítány výdaje, případně paušální částka uplatňovaná procentem z příjmů
– možná tato úvaha vyznívá paranoidně, ale vyjdeme-li z analogie s daňovou
kalkulačkou, tak se daňový základ nebude zřejmě snižovat o zaplacené pojistné.
Dále si dovolím spekulaci, jak
by také mohlo probíhat přijímání navržených změn našimi zákonodárci:
Protože uvedené změny se týkají
několika zákonů, lze očekávat, že všechny nebudou přijímány v jednom balíku.
Pokud by jako první probíhalo
schvalování rovné daně, tj. potažmo zákona o dani z příjmů, zde si
schválení představit dokážu – vychází mi celkově vyšší vybraná daň, tj. peníze
pro stát, potažmo pro politiky a shodu napříč libovolným politickým spektrem si
umím představit docela živě.
Pak by přišlo na řadu
schvalování změn, resp. navrhovaného snížení výše sociálního a zdravotního
pojištění, lhostejno v jakém pořadí – protože zde by se jednalo o peníze
mj. pro resorty Práce sociálních věcí a Zdravotnictví, tak si – oproti rovné
dani – dokážu představit parlamentní většinu, která toto snížení zamítne.
A výsledkem bude rovná daň
z vyššího základu a pojištění v původní výši.
A to nechci podrobně rozebírat
Státem zaručený příjem – hodil by se tento institut vůbec do nějakého
existujícího zákona? Navíc upozorňuji na vysvětlivku v daňové kalkulačce **)Výpočet
je orientační a výše skutečného čistého příjmu po reformě bude záviset od
aktuálního znění zákonů.
Pojďme se ještě podívat na porovnání
výše daně současné a ODS navrhované, tj. položek Daň v tabulce Současný
stav a Rovná daň v tabulce ODS plus. Uvedené srovnání
lze interpretovat tak, od jaké výše příjmu by si polepšil daňový poplatník za –
připouštím že mezní – situace, kdy bude schválena rovná daň, ale nebude sníženo
ani pojistné a ani nebude zaveden státem zaručený příjem.
Z kalkulačkou jsem prováděl
to, že jsem zadával různé typy rodin, zadával jsem různé příjmy a hledal
hranici, kdy se obě položky vyrovnají a od které – z matematického
hlediska to tak musí fungovat – by byla rovná ODS-plus-daň nižší. Několik
alespoň pro mě zajímavých výsledků jsem dal do tabulky:
Typ rodiny
|
Hranice, od které je rovná
daň nižší než současná
|
Jednotlivec
|
56.000,- Kč
|
Manželé
bez dětí, vydělávají oba stejně
|
2 příjmy 56.000,- Kč
|
Manželé
bez dětí, vydělává jeden
|
1 příjem 73.000,- Kč
|
Manželé
se 2 dětmi, vydělávají oba stejně
|
2 příjmy 57.000,- Kč
|
Manželé
se 2 dětmi, vydělává jeden
|
1 příjem 73.000,- Kč
|
Jedná se o výši dnešní hrubé
mzdy, tj. bez pojištění placeného zaměstnavatelem. Částka je zaokrouhlena na
celé tis. Kč nahoru, neb jsem do kalkulačky zadával pouze částky v celých
tis. Kč, protože se mi nechtělo hledat přesnou částku v Kč. Přesto lze
snadno odhadnout, jak velká cílová skupina by na dani zaplatila méně než dnes.
Z daňové kalkulačky
ponechám stranou zřejmý výpočet Celkového čistého příjmu a položce Odvedená
DPH.
Na závěr alespoň něco
pozitivního: Přes všechny výhrady se jedná o konkrétní informaci a konkrétní
vizi ODS, ze kterou lze dále pracovat a diskutovat o ní, i když je podle mého
názoru navrhovaný systém v této podobě – když nic jiného – nezaveditelný.
P.S.: Na nejasné položky jsem zaslal
dotazy adresované na hlavní kancelář ODS. Odpověď jsem dostal 14.03.2006, tj.
během psaní tohoto článku a otiskuji ji na závěr:
Vážený pane
,
státem zaručený příjem je finanční částka,
která náleží každému
občanovi a která klesá postupně, v závislosti na dosažených příjmech, o 15%
těchto příjmů, náleží tedy i v případě, kdy je občan zaměstnán. Souběh
státem zaručeného příjmu a mzdy má podpořit ekonomickou aktivitu subjektů.
Lidé, kteří budou pracovat, byť za nízkou mzdu, budou mít vždy větší příjem
než ti, kteří se práci programově vyhýbají. Celkový čistý příjem se
opravdu rovná částce, kterou zaměstnanec obdrží. Odvedená DPH je částka,
kterou v průměru zaplatíte v ceně zboží a služeb a je vypočítávána podle
spotřebního koše domácností. Protože součástí reformy je 15% DPH, oproti
původním 5% a 19% sazbě, je tato částka uvedena jako částka, která snižuje
příjem. Pro větší názornost přikládám postup výpočtu čisté mzdy
zaměstnance.
S pozdravem
Ing.
Vlastimil Tlustý, CSc.
K mailu byla navíc
přiložen soubor Postup výpočtu čisté mzdy zaměstnance podle ODS popisující
systém a výpočet podrobněji. Mé pochybnosti tím však rozptýleny nebyly.