Intro: Na těchto stánkách se před nedávnou dobou rozhořel nechutný flame
o hudbě. Zapálení některých jedinců pro daný styl/kapelu/jedince/oděvy/život
bylo natolik zajímavé, že jsem o tom velmi dumal. Snažil jsem se vykoumat
univerzální metr, který zahrnuje asi nejzásadnější parametry hudby. Netvrdím,
že jsem zcela nezaujatý. To není nikdo, ale alespoň jsem se snažil. Nejdůležitější
bude přístup lidí v následné diskuzi. Já jenom předkládám koncept.
Parametr 1 - Lahodit ouškům (0 - 5 bodů)
Existují skladby, které když zaslechnete, tak jsou vám příjemné. Někdo
rád housle, jiný rytmiku bicích, další bzíkání sampleru a jiný zase zajímavý
hlas či průbojný text.
Parametr 2 - Instrumentalita (0 - 10 bodů)
Instrumentalita je zvláštní věc. Není sporu o tom, že na hudební nástroj
je třeba se učit a zdokonalovat, dále hrozí při živém hraní nebezpečí kiksů
a výpadků paměti. Hlas samozřejmě považuji za nástroj, který je vrozený.
Pravdou je, že i na druhé straně barikády to není bez komplikací. Sice
jsou dnešní softy docela userfriendly, ale je třeba se s nimi sžít a nastudovat
je. Mínusem z hlediska hodnocení je prakticky nulová námaha při živé produkci.
Pokud DJ omdlí, sál bude ještě 5 minut trsat, než to zjistí. Faktor selhání
techniky je nebezpečný pro všechny bez rozdílu.
Parametr 3 - Novátorství (0 - 20 bodů)
AC-DC, Motorhead, Katapult, Kabát jsou super, ale jsou stejně super
už X let (X>5). Jejich první desky si toto ocenění zaslouží, poslední nikoliv.
Mají stejný styl a zvuk, díky tomu mají hodně skalních fanoušků, kteří
si toto dokonce žádají. Rozumíme si. Do novátorství je nutno zahrnout i
věci, které se promítnou do dalších parametrů. Až uslyším hip-hop například
v triolách, lichým taktem a podobně, zaslouženě této skladbě napálím za
novátorství v daném žánru 8-10 bodů (dle provedení).
Parametr 4 - Kvalita provedení (0 - 10 bodů)
Tím je myšleno jak kvalitně jsou nástroje použité ve skladbě použity.
Kulhající rytmus, zašumělý seqencer, mikrofon bez windšlusu, či elektronické
napodobení Hamondek, to jsou věci, které sem řadím. Každá věc si žádá prostě
svoje.
Parametr 5 - Mastering (0 - 10 bodů)
Nekvalitní producent a zvukař dokáží pohřbít i velmi zajímavé kapely.
Dokonce i dobrý skladatel domácího typu může pohořet. Často je to dáno
rychlým vypuštěním díla do světa bez hodnocení přátel a známých. Nejhorší
variantou je osamocený, tragicky nepochopený samo-domo, který napály vokál
a muziku není slyšet. Takový člověk nesnese kritiku. Další častá chyba
mladé generace je netestování nahrávek na různých přehrávadlech. Móda subwooferových
bedýnek s plastovými satelity už pohřbila několik nahrávek z mého okolí.
Na hudbu je prostě nejlepší 2X100W 3pásma ve dřevě, poháněno MOS-FETem.
Žádné 8.1 DolbyVolbySuround Jamašita Houm Tyjátr s DVD von Teskohaus-kaufaction.
Skladba prostě musí znít dobře z malého radijka mojí mamky, stejně jako
z monitoru Alesis (20kKč/ks).
Parametr 6 - Šlapeto (0 - 20 bodů)
Hudba musí šlapat, musí se mnou houpat, nohou mi podupávat, adrenalín
zvedat, touhu pohybu rozdmýchávat. Základem je samozřejmě basa a bicí v
dokonalám souladu s akcentem na ty správné okamžiky, kterým to nekazí zbytek
bandu. Množství BPM taky není dobrým ukazatelen, nýbrž tělo vydrží jen
do jisté frekvence kymácení a navíc to není ani příjemné. V bigbítku nelze
nezmínit -123minut, nebo KingSize a Krucipusk naživo. V elektro-hudbě mi
docela sedí Chemical Brothers a FatBoySlim. Ze samplerových věcí mi sedly
Chaozz, protože mají dobrý zvuk/pojetí rytmu/humor sami ze sebe (budu sežrán
skalními hopery ;-) ). Všeobecně se koncertně sehraná kapela 18letých začátečníků
poslouchá lépe než Tutanchamon Vondáčková a jejích 40 let špatně ukradených
skladeb ze zahraničí. V jejím případě jde ještě o zločin zahozeného kvalitního
hlasu, těžce pokoušeného stálou mumifikací.
Parametr 7 - Názor (0 - 10 bodů)
Jsou styly a skladby, kde je názor základním kamenem a jinde text hraje
podružnou roli. Neberu v potaz obsah názoru, ale způsob prezentace a skladbu
textu. Do peří žlutou ponorkou je typický příklad pro 0 bodů.
Parametr 8 - Marketing a PR (0 - 5 bodů)
Přímo nesouvisí s hudbou, ale když vím, že dotyčný autor/muzikant se
chová jako idiot, pak se mi příčí i poslech jeho díla. S určitým despektem
přistupuju i k rychlokvaškám, které vyprodukoval "někdo" a já vím, že je
to možná jednoletka. Prostě to tam je a nemůžu si pomoct. Inzerát z Muzikusu
"hledám vysokou blondýnu, brunetu a černovlásku pro založení populární
dívčí skupiny. Hudbu i texty mám." hovoří sám za sebe.
Parametr 9 - Live a improvizace (0 - 20 bodů)
Já osobně považuji živé hraní za nejdůležitější parametr, který ovlivňuje
moje hodnocení. Pokud je koncert dobrý, baví mě a kapela pracuje dobře
s publikem, potom při poslechu nahrávky na tyto chvíle vzpomenu. Klasicky
Wohnout, Gaia Mesiah, Krucipusk, MIG21, KingSize, Znouzectnost, a další.
Při velmi negativní zkušenosti si tuto kapelu třeba ani už nepustím, rádio
přeladím.
Dále velmi oceňuji improvizace kapely při komplikacích. Prasklá struna,
přervaný kabel k mikrofonu, pád windows, vyhoření šavle mixu, atd. Zažil
sem i koncert, kde v půlce vypadl proud, někdo přinesl španělky a kapela
dotáhla koncert pro 400lidí s úsměvem a nasazením. Trošku softverze, ale
nikdo si nestěžoval. Na MTV by vydělala kapela balík. ;-)
Pokud interpret získá nadpoloviční množství bodů, nestydím se nabídnout
ho lidem na podobné vlně. Pokud je nad 80, mohl by zaujmou i posluchače
výrazněji jiných stylů. Nad 100 bych se nebál ho nabídnou i mojí 85 leté
babičce. Přístup muzikantů je odlišný, protože poslouchají především svůj
nástroj a pokud jsou ukojeni, tak na zbytek kladou menší nárok.
Autor tohoto textu je zcela obyčejný třicátník, který provozoval hudbu
na počítači (Atari->Amiga->PC) a následně se učil na klávesy a kytaru.
V 15 uchvácen hrou na basskytaru a skončil na počtu 5 strun. Převážně bigbítovo-jazzová
produkce a skladby různých stylů a bassové smyčky pro (tuším) techno. Poslech
hudby ve velmi širokém rozsahu stylů.
Outro: Představte si 30i letého člověka, který je od narození hluchý
a nyní se zázračně vyléčil. Co mu pujčíte za CD? Bude to první hudba v
životě, kterou uslyší....
20.1.2007 PIF