Komentáře ke článku: Existuje u nás diskriminační rasismus? (ze dne 19.07.2009, autor článku: Hombreux)
Přidat nový komentář
|
Kdokoli dneska mluví o Romech, kteří jsou z devadesáti procent společenským póvlem, tak se tváří jako strašný humanista! Každý z nás by se přece měl snažit o to, aby se vyrovnal, nebo se alespoň přiblížil těm moudřejším, pracovitějším a lepším. Nikoliv aby ti schopnější klesali na úroveň lidí, již se v podstatě odmítají vzdělávat a pracovat, kteří ignorují základní hygienické návyky. Nevidím žádný důvod, proč bych měla brát na takovéhle lidi ohledy.
citát: Zdena Studénková, prakticky není, co víc dodat.
|
|
|
Hrome, no vidite do tedka jsem netusil kdo to psal ty blaboli o polacich, cesich, rusech, zidech atd... do nemeckych novin ve tricatych letech. A ona to byla zdenka. ten vytribeny styl casem nic neztratil ze sve udernosti. dik za tip.
|
|
|
zkus se o své schopnosti chápat svět okolo pobavit s psychiatrem, ušetříš sobě mnoho zklamání a aspoň nebudeš vypadat jako hlupák.
|
|
|
Je zvláštní sledovat, jak "normální" je dělat, že nějaký problém prostě neexistuje, přestože realita hovoří jasně. Připomíná mi to, jak jsme museli "zbrojit pro mír". Lidi se předhánějí, kdo je větší humanista a jakkoliv vedenoou oponenturu hned složí do škatule Rasismus nacismus. Tomu říkám výchova k docilitě! Hlavně nemyslet, Halík! A kdyžtak jen politicky.
|
|
|
To je prave ten problem, o te vete, na kterou jsem v reagoval se proste neda vest diskuze. jestli chces vest vaznou diskuzi o jakemkoli problemu a zacnes timhle zpusobem, tak jsi zaroven na konecny.
Ostatne nejlepe jsi to vystihl ty sam v clanku, cituji: Lidi, mám dotaz: jste pitomci? Asi ne všichni… A víte, jak poznáte pitomce? Mimojiné i podle toho, že pitomec (zmrd, deprivant, sociopat atd.) velice rád zevšeobecňuje. Nemá snahu rozkrývat pozadí problémů, on pracuje se zkratkami – s hesly a proklamacemi.
Jinak s romama mame doma dlouholete zkusenosti - nekolik let bydleni v Karline - romove sousedi, pritelkyne nekolik let prace v romske organizaci, ktera se stara o shaneni prace pro odsouzene v ceskych veznicich.
Jinak k clanku jenom jednu poznamku - pises: Pravou příčinou všeho je podle mého názoru to, že je nikdo nenutí si uvědomit, že je třeba se změnit směrem k majoritní společnosti, že na tom není nic špatného a že je to jejich jediná šance na plnohodnotný život. K tomu bych jenom dodal - oni chteji prezit - na urcite urovni, ktera jim vyhovuje - problem je v tom, ze aby si na tu uroven vydelali poctive, tak potrebuji tak jednu az dve generace. Prvni kopaci, ta donuti deti ucit se, chodit do skol atd... - druha urednici a dalsi "lepsi" povolani. No a to je pro ne beh na hrozne dlouhou trat a dost casto na to nemaj. Nevim jestli je to takhle ve zkratce vystizeny dobre, ale snazil jsem se :)
|
|
|
no, problém je spíš v tom, že nemá smysl diskutovat o tom, proč cikáni nerespektují naše tradiční hodnoty, protože i v případě, že jim člověk chce pomoct, oni to stále pojímají jako možnost, kdy jim ještě nějaký hejl pomůže podojit systém lépe, než by to zvládli oni sami. ty jako běloch nemáš nikdy šanci pochopit svět z pohledu cikána, ale cikána na bělocha nepředěláš. takže jediná pomoct, jako můůže člověk nabídnout, je dát šanci za podmínky, že druhá strana bude respektovat všeobecná pravidla, toť vše. s výrokem z. studénkové se ztotožńuju, protože je očištěn od pseeudohumanismu a poukazuje pouze na jádro věci. to, že ti to subjektivně připomíná rétoriku hitlerovců, je tvůj problém - jent o ukazuje, že tvé snahy o pomoc těto lidem narážejí na děsivou pověst, co si cikáni dokázali vyrobit jako parazitické etnikum; jetsli se do toho necháváš takhle vtahovat, tak si jdeš jen vstříc své frustraci. já raději preferuji zdravý odstup - jako etnikum je nemusím, v případě jednotlivce dám šanci a když té šance využije, mám sám radost, že takový člověk má nějaký cíl, ale nejvíc si pomůže on sám tím, žežije život slušného člověka, naopak příliš nepomůže, když kriminálníkovi donekonečna řešíš za něj jeho chyby, pak nemá důvod se sám zlepšit. změnit se může pouze částečně, takže se nediv, že jsem tě odkázal k psychiatrovi, když jsi zakejhal jako potrefená husa.
|
|
Dotaz na autora článku: kdo jsou ti "ROMOVÉ"? Neznám. To jsou nějací vyznavači "ReadOnlyMemory" či římští občané? Nebo pokud jste měl na mysli cikány, pak nechápu, proč jste podlehl masmediálnímu vymývání mozků (svým způsobem tak jak kritizuje Váš článek) a neužíváte korektní označení minority: "cikáni".“
|
|
|
Pojem "Rom" jsem narozdíl od pojmu "cikán" použil výhradně ve smyslu nerasovém, nýbrž sociálně popisném, viz definice v článku obsažená (hledejte, najdete). V tomto se použití slova Rom liší od jeho užívání v masových sdělovacích prostředcích a proto se nedomnívám, že bych podléhal jakémukoliv tlaku v tomto směru. Naopak se snažím tento termín de-orwellizovat tím, že mu seberu smysl, jenž mu nenáleží.
|
|
|
Děkuji za odpověď.
Já osobně jsem toho názoru, že onen „ROM“ vznikl z důvodu potřeby mít jakési nové etnikum, nezatížené minulostí, neb „cikáni“ jsou už prostě příliš známí, příliš „provaření“. Proto se nyní razí (a není to jen u nás, ale v celé EU, jak jsem zjistil) označení „Rómové“. Přestože se jedná o tu samou nepřízpusobivou verbež.
Jen taková perlička — na Moravském Slovácku se v nářečí nepoužívá slovo „lhát“, ale „cikániť“. Proč asi? :-)
|
|
|
Docela se shodneme. Vzhledem k tomu, že normální cikáni se mezi sebou titulují jako cikáni, nepovažuju to za nějaký dehonestující termín a běžně ho používám bez pocitu, že jsem nějaký rasista. Kdežto Romové nebo Romáci jsou můj enemy no. 1, protože rasisti.
Jo a Slovácko mám kousek za barákem, takže o cigánění vím docela dobře;-)
|
|
|
Je to jen další politické letadlo. Kdo měl koule a lokty, naskočil (Kocáb), kdo si nahrabal, vyskočil (Džamila). Tlak existuje, stroj pracuje, prachy se točí. Je to jen další politické letadlo.
|
|
|
No jenom trochu vedle, normalni cikani si rikaji cigani a to i v cechach. Bohuzel je to pro ne velky rozdil.
|
|
|
Rom je označení pro etnikum, resp. národnost podle německého modelu, zatímco cikán je označení sociální, označení způsobu života.
|
|
|
|
netřeba tak tahat za slovíčka, rom je podskupinou cikána, a ti jsou vymezeni jako etnikum. to, že se samovolně přejmenovali, na to věci nic nemění.
p.s. nedávno jsem jednoho cikána přijal do trvalého zaměstnaneckého poměru a on tu šanci beze zbytku v dobrém slova smyslu využil - pracuje dobře, víc to neřeším.
|
|
Výborný článek. Jen jako potvrzení jedné z nosných myšlenek tu předhodím jev/mechanismus, jehož jsem si všiml a potvrdili ho i další mí známí, kteří znají podobné skupiny obyvatel:
Dokud je jedna romská* rodina do 7 osob lokalizována mezi majoritou rodin "bílých", chová se po většinu času slušně a bezproblémově - dost dobře se adaptují a dá se s nimi vyjít. Problém nastane v okamžiku, kdy se přistěhuje rodina další nebo se navýší počet obyvatel nad jistou "kritickou masu" - pak začnou "cikánět", tj. začne se projevovat cikánská kultura, až se stanou nesnesitelnými. Nevím, čím to je - jestli to nastartuje něco jako "trigger: jsem ve kmenu", nebo mají potřebu si navzájem dokazovat, že na ostatní kašlou, nebo - a to mi připadá nejpravděpodobnější - se tím jaksi "rozmělní" vliv/tlak okolí - ale potvrdilo to víc lidí.
Jinými slovy, romové mají předpoklady pro to se adaptovat - brání jim v tom přílišná koncentrace, snižující tlak na ně. Vymáhat právo bez ohledu na etnikum, rozptýlit je z ghett a tlačit na ně, aby se adaptovali - a do 30 let je po problému.
___________
*rom jako příslušník etnika, nikoli kultury nekompatibilní s tou naší
|
|
|
Ano, a proto je radnice za potlesku bile nemyslici luzy poslednich 15 let koncentruji do ghett, kde pak v podstate rezignuji na vykon prava. - Vite, ze rikate vlastne totez, co treba Clovek v tisni?
|
|
|
|
Ta gheta jsou vytvářena zcela záměrně.
|
|
|
to je asi tak stejně hluboká pravda jako že doktoři záměrně sterilizují cikánky, jak neopomíná troubit so světa tv h@vn@, což může za střízliva prohlásit jen kretén, jemuž nejsou známy lékařské postupy a operační záznamy s nimi spojené. v případě, že by to byla pravda, by lékař šel rovnou do lochu. za to, že nějaká černá kůže vysoudila za tuto tzv. nedobrovolnou sterilizaci nějaké peníze, může pouze schopnost právníků, kteří ji zastupovali a nálady podporující pozitivní diskriminaci.
|
|
|
Hele ona má nějaká radnice prostředky jak třeba Tebe, mne nebo Gejzu Lakatoše donutit k přestěhování na nějaké konkrétní místo, pokud se tam přestěhovat nebudeme chtít?
Takže s tím sestěhováváním apod. bych byl trochu opatrný. Pravdou je, že obce se na tom podílí tím, že Romům nabízí byty v nějakých lokalitách, ale o tom, že by jim je někdo vnucoval a nutil je tam žít nebo jim bránil žít někde jinde jsem fakt nic neslyšel.
|
|
|
No, "koncentrují" může mít různé významy -- radnice kupříkladu má velmi účinný prostředek, kterak Tě přimět k přestěhování z konkrétního místa pryč, pokud v bezprostředním okolí jsou domy, jež patří městu: nabídne v nich byty sociálně nepřizpůsobivým (což jsou převážně cikáni, ale nejen oni). A Ty se odstěhuješ ještě rád.
Nevzniklo ostatně zhruba takto černé ghetto v New Orleans, jež se -- spolu se socanskou politikou -- tak tragicky projevilo tehdy po hurikánu?
___
P.S. Chodí Ti maily?
|
|
|
Zajisté, k tomu, aby ses *od někud odstěhoval* radnice páky má. Ale tady jde o to, *kam se odtamtud přestěhuješ*. A k tomu Tě nedonutí nikdo.
|
|
|
Já nevím, patrně oba čteme ten podotekův příspěvek, od nějž se tato diskuse odvíjí, jinak. Já mu rozumím tak, že "radnice (ve skutečnosti nejen a ne především ony, ale to je teď jedno) úmyslně způsobují koncentraci nepřizpůsobivých v konkrétních místech".
Lze asi vést spor o "úmyslně", ale myslím, že samotný fakt je nesporný -- a že výše popsané páky, jež přimějí (nikoli přinutí!) nepřizpůsobivé se na dané místo přistěhovat, a (jako vedlejší efekt téhož) slušné lidi, již mají alespoň trochu přiměřenou finanční reservu, se z daného místa odstěhovat, jsou pro popsaný účel naprosto postačující.
|
|
|
Ono to není tak, že by někoho nutili jít někam bydlet. K té migraci a sdružování dochází tak, že jde o neplatiče a když už je dluh dost veliký, tak jim prostě radnice (nebo majitelé bytů) nabídne smazání dluhu na nájmu s tím, že se přestěhují do méně lukrativní oblasti (gheta), kde navíc bude menší nájem a budoucí dluhy budou narůstat pomaleji. Oni pak rádi smáznou několika deseti až settisícový dluh pouhým přestěhováním.
Slušný lidi (i cikány) kteří platí spořádaně nájem nikdo násilím nemůže odstěhovat. Ti naopak s ghet utíkají sami, poněvadž na to mají prostředky.
Na to nemusí být žádné páky, prostě přirozená selekce podle movitosti (s tím souvisí pracovní morálka, přizpůsobivost, atd..).
|
|
|
Ale no tak, zkusme být objektivní. O pobídky typu "musíš tady bydlet" samozřejmě nejde, ale snad si ještě pamatujeme na to, jak kvůli jakýmsi státním financím šlo obcím o to, aby měly co nejvyšší počty obyvatel. Někde se to řešilo formálním sdružováním, někde příspěvky na děti, stavebními pozemky zdarma a jinde třeba tím, že se řeklo: "nikde vás nechtějí? My vás chceme, tady se budete mít dobře za nic." Kdo myslíte, že se toho chytl?
|
|
|
Souhlasím s jevem/mechanismem, jež zde popisujete. Opravdu to takhle funguje. Ovšem pouze v malém měřítku na konkrétních příkladech a obávám se, že v současné době už jsme za jistou hranicí aplikovatelnosti vašeho řešení "rozptýlení".
To by se musely jednotlivé rodiny přesně rozdělit do předem daných území, dostatečně vzdálených od sebe. Dostatečně vzdálených na to, aby rodina (jejíž dospělí příslušníci nechodí do zaměstnání) nebyla schopna za jeden den pěšky ujít vzdálenost mezi jednotlivými sídlišti a zpět. Pak teprve se budou cítit dost osamělí ve svém "cikánství" na to, aby byli nuceni se adaptovat.
Za prvé na to není v naší republice dost místa. Za druhé v dnešní době je i pro rodinu na dávkách dostupný automobil (vrak) a taková rodinka narozdíl od nás je schopna přebývat v relativně malém prostoru s hromadou příbuzných dost dlouhou dobu na to, aby svou socializaci statečně odvrátila až do další návštěvy jiných příbuzných.
Mimochodem snahy rozděli "cikánstvo" mezi majoritu už zkouší praktikovat různé vlády po desítky let (viz. zákaz kočování www.ct24.cz:8001/kalendarium/35398-zakaz-kocovani-v-tehdejsim-ceskoslovensku) a nikdy tato praxe neměla úspěch.
Vymáhat právo bez ohledu na etnikum by se mělo kdykoliv a kdekoliv i bez tzv. romského problému. Jejich děti vyrůstají v prostředí, kde rodiče dostávají peníze od státu bez práce a jednoduše s tím taky počítají do budoucna. Kdyby socku nedostávali bez aspoň veřejných prací, tak by byli nuceni něco dělat za minimum peněz a nakonec by si uvědomili že stejně musí chodit do práce a vyplatí se normální zaměstnání za normální peníze spíš, než veřejné práce za životní minimum. Pak by to konečně začali vtloukat do hlav i svým dětem a nutit je učit se a najít si job. Bohužel by se našla i část těch, kteří se prostě zařeknou že nebudou dělat nikdy a za žádných podmínek a ti budou prostě o hladu a bez bydlení a pravděpodobně skončí v kriminále. Ale to by byla jenom jedna dosluhující generace..
Ačkoliv jsem v textu výhradně používal slovo "cikán", nerad bych tím chtěl ukazovat na nějakou konkrétní skupinu určenou podle rasy, zdaleka ne všichni takový jsou. Je tady i dost početná skupina "Čechů", kteří jsou svým chováním cikánštější než cikáni, ale při lámání chleba poukazují na svou rasu. Můj příspěvek se týká jenom právě těch, kdo ho na sebe vztahují chováním a né barvou.
|
|
|
Jen poznámka stranou:
Princip, že jeden člen (něčeho) je snesitelný, více jedinců už je diskutabilních a mnoho nesnesitelných pozoruji na činohercích. Pokud jedete v autě s několika činoherci, jsou většinou vtipní, nezkazí žádnou legraci a "nevyčuhují ven". Pokud je jich více, začínají se bavit hlavně sami mezi sebou, vzájemně si "sypou" kdo je lepší, kdo tom dělá déle a kdo kdy co hrál - a předvádějí se navzájem. To, co je téměř nesnesotelné je schůze činoherců. To je prostě pár desítek géniů, kteří vytrvale zachraňují divadlo, nikdo je neocení ani finančně ani jinak, parta, která přesně ví, jak na to.
"Diváka" tahle parta nepotřebuje - jsou to blbci, kteří nerozumí umění, za mizernou návštěvnost stejně může nábor a propagace. A nemají dost zkoušek na jevišti. A do zahraničí jezdí jenom opera a balet...
Tak tohle nikdy jeden až tři činoherci netvrdí. Není to s těmi Cikány nakonec podobné? Tedy pravidlo zní "promísit", "rozředit" a bude klid?
|
|
|
no, já bych řekl, že až na ostřílené kriminálníky jsou cikáni spíše defenzivní. proto, když jich je víc pohromadě, vznikne parta s vůdcem, jemuž se ostatní chtějí podobat - to jede podle standardního vzorce. začnou srát na svoje povinnosti a cítí se silnější, zejména, když vzbuzují strach mezi normálními slušnými lidmi. naopak, když jsou rozptýleni, bílá většina je sice ostražitá, sem tam jim někdo nechá zežrat špatnou pověst celého jejich etnika, ale zároveň to rozptýlené cikány vede k poznání, že když se chovají slušně, okolí se k nim chová také slušně a leckdy mají u bílé většiny i oprávněné zastání.
|
|
Vážený pane . Smekám před Vámi , jak krásně dovedete popsat pocity devadesáti procent národa . Petr M
|
|
|
Bon Jour, merci beaucoup. Pokud v tom ovšem není víc sarkasmu, než jsem schopen odhalit. A s těmi 90% jste (bohužel) příliš velký optimista, to by to tady totiž vypadalo jinak...
|
|
|
Mozna ma pravdu. Problem totiz je, ze neexistuje moznost, jak to znenit. Tady nejde jen o to, nevolit grazly typu Tupohlava, Paroprasete a dalsich. Tady jde o to, ze zastupitelska demokracie je v podstate zvoleni-si diktatora na 4 roky mezi Frantou za 18 a Pepou za 20 bez dvou.
Neni to nahoda, ze to tak je.
Predstavte si, kdyby kazdy posranec mel sve presne definovatelne volice (kolik by jich takovy Rath, Icko, Parkanka... asi ziskali?) a tito by dotycneho mohli ihned a bez pardonu odvolat z funkce, kdyz by se 50% + 1 hlas z nich usneslo v jejich vlastnim mini-referendu, ze dotycny nadale nechrani jejich zajmy?
Zavest odvolatelnost a odpovednost politiku je ale v systemu, zalozenem na presnem opaku podle me nemozne. A emigracce nic envyresi. Uteci neni kam. Leda tak do Ciny ci na Kubu ci do KLDR ke vlade jedne strany - coz je to same, jen se kazde 4 roky nedela ten trapas zvany volby. Co se jede v USA ci UK se u nas "jeste nedeje", ale samo to sem prijde... pokud to nezastavime a to tak, ze fofrem.
Jedine, co by kdy mohlo primet politiky k tomu, aby respektovali sve volice, je tlak. Opravdovy tlak. Ne plkani u piva, ne plkani na netu.
Kdysi to tady pekne rozebral -oc-
www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2007060801
...a na jeho zavery bych rad odkazal. Zmena bude muset byt vybojovana, podobrem to nepujde. Doporucuji se na to pripravit a timto smerem smerovat sve usili.
|
|
|
Ano, samozřejmě je nutno provést systémovou změnu; ale to je v podstatě jen obdoba toho, o co se snažím v článku: eliminovat privilegovanost nějaké skupiny (na úkor ostatních) - v tomto případě politiků - a zdůraznit odpovědnost vůči majoritě, včetně následků. Utopie to bude jen do té doby, dokud si zákony v této jediné oblasti (jich samých) budou tvořit politici samotní. Řešení možná přijde ze strany, ze které to nečekáme (EU), ale to bude na prd, protože tam půjde jen o předání pravomocí jinam. Ovšem toho momentu by se dalo využít;-) Všimněte si prosím jedné věci: začínáme mít dojem, že drtivá většina obyvatelstva je neschopná použít svou rozhodovací moc v nejlepším vlastním zájmu; tedy čeká se na "někoho", kdo to vezme pevně do ruky - klidně i "ne po dobrém". Nebylo to tak třeba na Kubě před skoro 60 lety? Rád bych zde ještě uvedl něco, co mi řekl jeden známý, jehož si velmi vážím, po návštěvě jakési "zabezpečené" země: "I policejní stát může být za jistých podmínek pro obyvatele nejlepší možný (rozuměj dostupný)." Tak co, už se Vám zapíná alarm? Musíme vymyslet, jak to jde jinak.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Existuje u nás diskriminační rasismus?
|