Nejprve fakta. Na Eurozprávách (zde)
proběhla anketa „Zkuste odsoudit piráta z D1 vy. Jaký trest mu dáte?“
Výsledky v tuto chvíli (21. 4. 2010; 11:21) jsou takové:
Podmíněný trest (4.26 %)
Vězení 5 let (10.65 %)
Vězení 8 let (2.61 %)
Vězení 10 let (2.12 %)
Vězení 12 let (4.93 %)
12 let je málo (62.01 %) (Zvýrazněno autorem)
Psychiatrická léčebna (13.41 %)
Celkem hlasovalo 4667 čtenářů.
To, že se v této zemi vede válka proti motorismu maskovaná jako boj
proti bezohledným řidičům, pirátům a zabijákům (jak pěkně lze stupňovat!)
je dávno známá věc. Dokonce se k tomu času od času využívají děti, které
pak řidiče roztomile oslovují superlativem.
To jakou v tom hrají roli média je všeobecně známo. Například: označování
třináctiletých spratků, kteří ukradnou auto, jako řidičů. Označily by média
člověka, který by ukradl letadlo nebo loď jako pilota nebi kapitána? Jiným
příkladem je jejich tažení v boji za celoroční osvětlení vozidel, zvláště
užitečné v létě (proč toto nařízení neplatí v sousedním Německu?). Dalším
příkladem tažení za povinné zimní pneumatiky, zvláště užitečné pro ty lidi,
kteří za celou zimu ujedou 500 km, částečně k doktorovi, částečně za předvánočním
nákupem. A nesmíme zapomenout na tažení za naprosto idiotský bodový systém.
Ovšem tato anketa, kde vůbec není možnost, že by tento člověk byl nevinen(!),
je určitým vyvrcholením, kampaň, kterou vede médium proti člověku, u něhož
ani nebylo skončeno vyšetřování, natož aby stál před soudem, tímto stylem,
je výzvou k lynči!
Účast státu na tomto tažení je rovněž hodná pozornosti. V prvé řadě
je to bodový systém, který vůbec nedovede rozlišovat, formální porušení
pravidel je zde kritériem. Na tomto ryze formálním základě dovoluje rozhodnout
policii, respektive správnímu úřadu, že znemožní řidičům zaměstnání a to
nejen profesionálním řidičům. Dovede si někdo představit, že by to bylo
možné v jakémkoli jiném povolání? Ale nezapomínejme, co bod to nejméně
1.000,-Kč, jestli se ročně udělí cca 500.000 bodů, jaký je to pěkný příspěvek
do státní kasy! Ostatně podívejme se na to i z další strany. Stát nařizuje,
jakými standardy se musí řídit zaměstnavatel, aby zaměstnanci - řidiči
měli při práci požadovanou míru bezpečnosti. Jakými standardy se ale řídí
při správě silnic, což je nepochybně stejně důležitá součást bezpečnosti?
Odpověď je jednoduchá: žádnými! Nedobudovaná dálniční síť, silnice, které
se po letošní zimě ještě ani nezačaly opravovat (koneckonců otázka zní,
není-li to záměr, na těch cestách se poškodí a amortizují auta daleko víc
a DPH z oprav aut je taky příjem!), nedostatečné, mnohdy neexistující horizontální
značení – na vše je jedna odpověď: NEJSOU PENÍZE.
A to v situaci kdy motorismus plní státní kasu v míře nevídané. Sečtou-li
se daně, které motoristé platí (spotřební daň a DPH z pohonných hmot, DPH
z koupě nových a ojetých aut, DPH z oprav aut, silniční daně, dálniční
známky a mýtné) dojdeme k částce vysoce překračující 100 miliard Kč, pravděpodobně
se budeme pohybovat nad částkou 130 miliard.
V této zemi má řidičský průkaz většina dospělých osob čili ve společnosti
je majorita aktivních řidičů, je na místě otázka, jak je možné, že si toto
vše necháme líbit?
P. S.
Možná, že přispěvatelé v anketě pouze projevili míru sarkasmu, kterou
jsem nepochopil, potom vše co jsem napsal, je omyl a já se všem hluboce
omlouvám!
22.04.2010 LiGo