Je to tady. Na ty kola vás dostaneme, ať se děje, co se děje. Budete
jezdit ekologicky, bude hejbat tou vaší línou kostrou, a fertig. Tento
návrh konceptu to jen potvrzuje.
Když jsem tento
článek četl v MFD, šly na mě mdloby. A přitížilo se mi ještě více,
když jsem si přečetl
koncepci, kterou hodlá MD nenápadně přilepit k
nějakému návrhu zákona, aby prošel sněmovnou.
Od dopravy jako služby požadujeme zejména to, aby nám sloužila 24 hodin
denně a 365 dní v roce, aby nebyla příliš závislá na počasí, byla bezpečná,
aby sloužila co největšímu počtu lidí bez ohledu na věk, zdravotní stav
nebo sociální postavení a aby nám její užití nezpůsobovalo problémy zdravotní,
pracovní nebo společenské. To vše může zajistit jen hromadná a individuální
přeprava osob. Všechny ostatní druhy přepravy jsou v našich končinách jen
okrajovými a nelze s nimi počítat při dopravní koncepci ČR. Náš stát ale
nemá v dopravě (a nejen v ní) absolutně určené priority, a tento návrh
to jen a jen potvrzuje. Nadřazování nejméně bezpečné a nejméně spolehlivého
druhu dopravy, stranění těm nejhorším pirátům silnic.
Co je na tomto návrhu největší zvěrstvo?
"Absolutní přednost" cyklistů v určitých ulicích.
Po pravdě řečeno, po zkušenostech z minulých let nedokážu pochopit,
jak si ještě někdo na MD může dovolit do jakéhokoli konceptu zapracovat
slova absolutní přednost. Absolutní přednost v jízdě (APJ) je něco, co
je výmysl lidí a je de fakto neproveditelná díky neměnnosti fyzikálních
zákonů a také biologických omezení člověka (reakční doba). Je to také právní
a společenský nesmysl. Jak by se řešila nehoda, kde se střetnou dvě vozidla
s APJ? A kdo počká, na křižovatku vjedou dvě vozidla s APJ? Jeden asi bude
muset, ale … potom to není APJ. Nebo ano? V takových ulicích bude radost
bydlet. Cyklofašisté z MD tvrdí, že se cykloulice budou zavádět jen tam,
kde je provoz ID minimální. To je potom ale dost zbytečné natírat ulici
na červeno a instalovat značky, když ulicí projede jedno auto za 5 minut.
Co je největším nebezpečím?
Především zcela nenápadná snaha zlegalizovat jízdu po chodníku v tzv.
povolení vjezdu cyklistů na „některé“ chodníky. Je to další rafinovaný
pokus cykloteroristů konečně dobýt další Mekku, po které už mnoho let tak
moc touží. Dostat se na chodník. Ne že by tam dnes nejezdili, ale pořád
tam nemají co dělat, pořád je jistá naděje, že je odtud chodci s pomocí
policie vystrnadí. A pokud máte dost velká ramena, většina cyklistů vám
vyhne. Ještě takovou malou radu, pokud jen trochu jde a máte na to postavu,
neuhýbejte cyklistům na chodníku a na přechodu. Není to projevem vzájemné
tolerance, ale vaší hlouposti. Příště už to cyklista bude považovat za
automatické.
Chodník používáme jako chodci takřka všichni. Na to, abyste použili chodník,
nemusíte mít oprávnění, můžete špatně vidět, slyšet, chodit, můžete být
„pod vlivem“, telefonovat, atd. Je to velký rozdíl oproti vozovce, kde
jste vázán hromadou zákonů a předpisů a kde si nemůžete automaticky nárokovat
to, že na silnici můžete jezdit. Nejste li zdravotně způsobilí, máte smůlu.
Na chodníku bychom se měli cítit bezpečně, používat ho v klidu bez neustálé
hrozby, že do nás někdo najede, že budeme muset uskakovat a neustále monitorovat
prostor kolem sebe, jako to děláme při jízdě autem. Když budu chtít předejít
starou paní s nákupem nebo školáka, nemusím se ohlížet nebo kontrolovat
prostor před sebou, zdali deset metrů za mnou nebo dvacet přede mnou nejde
nějaký idiot na kole, který nemá snahu se mi vyhnout (a často to ani nestačí),
a proto budu muset vyhýbat já, když to tedy stihnu já. Mnoho lidí, zejména
starších, nemocných, dětí (pro svoji výšku) nebo třeba matek v jiném stavu
toto není schopno ani vykonat. Na to je totiž potřeba velmi krátký čas
(1 až 2 vteřiny), místo, kam budete uhýbat (takže si raději i kontrolujme
prostor po obou stranách) a také určitá mrštnost, což sedmdesátiletý děda
s RVHPkou nemá. Budeme se muset přizpůsobovat?
Chodník je od slova chodit, takže pokud na něm povolíme legální pohyb
vozidel, už to nebude chodník. Nemám nic proti tomu, aby se chodci nevyužívané
chodníky přeměnily na cyklostezky se smíšeným provozem, alespoň nebudou
kola překážet na silnici, ale nikdy nedopusťme, aby tomuto zařízení zůstalo
v názvu chodník. Cyklofašisté na to jdou velmi chytře metodou známou z
pohádky o Smolíčkovi pacholíčkovi a jelenu se zlatým parožím ("jen dva prstíky
ohřejeme"). Ze začátku se samozřejmě bude povolení týkat jen a jen chodníků,
kde na chodce nenarazíš, po nějaké době přijde kladné vyhodnocení, že je
soužití kolařů a chodců možné a „skvěle“ funguje (asi tak, jak skvěle funguje
soužití lvů a tuleňů v Grónsku), no a přidají se další a další chodníky.
Za několik let budou jezdit všude.
Brzdná dráha kola je téměř totožná s brzdnou dráhou osobního automobilu,
takže při 30 km/h nějakých 16 metrů, ale v případě horší adheze (např.
písek nebo nerovnosti) se může vyšplhat až na 25 metrů. To je délka kloubového
autobusu + dvě osobní auta. Na takovéto podmínky chodníky a naše ulice
nikdo nikdy nestavěl a chodce nepřipravil. Nikdo nepočítal s tím, že přijde
doba, kdy se mezi chodce budou cpát bezohledná individua na zařízení, které
je schopno bez problémů vyvinout rychlost, při které ujede za pět vteřin
ujet přes padesát metrů (40 km/h) a při rozjedu „trne“ méně výkonné auto.
Už teď není s cyklisty na chodnících k vydržení a já si nechci představit
stav, jaký by nastal, kdyby se jejich pobyt na chodnících legalizoval.
Samozřejmě, do zákona by jistě přibylo, že cyklista nesmí ohrozit ani omezit
chodce, ale kdo a jak by to kontroloval? Pojmy ohrozit a omezit jsou dosti
vágní i v silničním provozu, a což teprve na chodníku. Jak pozná cyklista,
že osoba jdoucí proti němu má za sebou deset hodin na place v restauraci,
tudíž padá únavou a je ráda, že vyhne popelnici? Nebo bude moci chodec
použít chodník jen v případě, že je, podobně jako řidič, odpočatý, v dobrém
zdravotním stavu, s dostatečnou výškou a v oděv, který je za nesnížené
viditelnosti vidět na vzdálenost 50 metrů? A jak se má podle cyklomanuálu
chovat stará paní, vycházející z domovních dveří pražské (brněnské, ostravské)
ulice na chodník? Nejdříve opatrně vystrčit hlavu v přilbě, zkontrolovat
prostor na levé a pravé straně, ukázat rukou, že hodlá vstoupit na chodník
(za snížené viditelnosti dát světelná signál bílím nepřerušovaným světlem)
a po té s vší opatrností (samozřejmě v reflexní vestě dle normy EU 256/2018)
vstoupit na chodník? Při vyhýbání překážce na chodníku nejprve zkontroluje
prostor za sebou, zdali ji nepředjíždí cyklista, poté za sebou, aby se
stačila před překážku včas zařadit a neohrozila při tom protijedoucího
cyklisty, dá znamení o změně směru chůze (za snížené viditelnosti žlutám
přerušovaným světlem RBG = 255/255/102 ve frekvenci 0,5 Hz), poté změní
směr chůze a neprodleně se zařadí před vyhýbanou překážku.
Takto si to cyklisté přestavují? A povolí nám cyklolobby na chodníku
telefonování, chození vedle sebe, povolí nám psy, kočárky, invalidní vozíky
(ty zvláště zdržují provoz), tašky na kolečkách? To vše je totiž pro cyklisty
na chodníku překážkou.
Co s tím? Je třeba si především uvědomit, že situace je vážná a pokud
teď nezatrhneme cyklofašistům jejich snahy, velice těžko se to později
bude napravovat. Motorista bude odsouzen do role blbce, jehož povinností
bude držet ústa a platit, chodec bude dosazen do role hosta ve vlastním
domě. Naše ulice, některé už tak dost nebezpečné, budou ještě nebezpečnější.
Kromě Cikánů neexistuje při prosazování svých (často domnělých) práv agresivnější
skupina než jsou právě cyklisté (a to možná i těm Cikánům křivdím).
Tady jsou odkazy na MD, kam je možné posílat připomínky,
http://www.lepsipravo.cz/
zde potom na PS, která
bude onen paskvil schvalovat,
a zde jsou odkazy na organizace, které by nás měly proti cyklofašistům
ochránit.
Cyklomat
Chodci sobě
Mobilita 2014
a co třeba ÚAMK?
Piště, organizujte, protestujte. Máme na to nárok. Je naší povinností
ochránit naše děti a starší občany na chodnících.
V jednom příspěvku v diskuzi článku jsem přečet toto: „Postavte cyklostezky
tak, aby se lide, mohli dostat bezpečně s rodinou ven z města“. Jan Ulrich.
Já bych tomuto pánovi chtěl říci toto: Postarejte se o to, abychom se
s rodinou mohli v tom městě bezpečně pohybovat. A chovejte se tak, aby
se ve městě cítili bezpečně všichni. Zatím v tom máte značné mezery.
02.08.2015 TomTom