Komentáře ke článku: Řidičák za dvě stovky (ze dne 01.03.2009, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Všude je něco... Oni mají snadný řidičáky, my zase nemusíme povinně věřit v boha a u soudu na něj přísahat.. :-)
Na druhou stranu si vezmi, jak by to vypadalo u nás... jsem Češi, ne celkem (k úředním výkonům) disciplinovaná amíci.. Oni respektují pravidla, nesnaží se úřad vochcat jako my
|
|
|
teď už jen vyřešit, jestli to vochcávání úřadů je důsledek nebo příčina nadměrné buzerace.
Kdysi se řešilo, že si někteří řidičák kupují, těch některých bylo dost. Ve zmíněné Arizoně je něco takového úplně zbytečné.
|
|
|
Jestli to jejich nevochcávání není důsledkem právě jejich tradiční víry v boha.
|
|
|
Neni. Kdyz byl problem, tak se urednik - pro Evropana nepochopitelne - snazil vec vyresit tak, abych odesel spokojen. Stalo se mi to trikrat, pokazde v jinem state. Jedinou vyjimkou z tohoto pravidla je imigracni, to jsou asi evropani...
|
|
Ono o něčem svědčí i to, že ta příručka ke zkouškám se jmenuje "Manuál a průvodce - péče o zákazníka"
|
|
Na Floridě to dělají stejně tak dobře, cena 25 dolarů a vyřízeno v jediném dni-cca 2 hodiny
|
|
Porovnavej porovnatelne.
V US mas vsude sirokanske nekolikapruhove silnice. Vetsina z nich vybudovana max. par desitek let zpet. Vsechny auta jsou automaty usnadnujici rizeni. Prehledne znaceni a respekt vzbuzujici policii.
Co z toho mas v CR?
Co se tyce I-94, jsem myslel, ze se to dava jen ke kratkodobym vizum, a k tem ti zase nedaj ridicak. Nebo na ridicak uz nepotrebujete SSN? Nebo se I-94 lepi do pasu vzdycky?
|
|
|
Přehledné značení? No nevím, mně osobně nevadí, ale někdo, kdo neumí místní jazyk,bude mít v USA výrazně větší problémy než ve většině evropských států. Přece jen naše piktogramy na značkách jsou výrazně universálnější než leckdy sáhodlouhé texty.
Respekt vzbuzující policie zpravidla nečíhá s radarem někde za bukem na přehledném úseku (i když pochopitelně Amerika je velká, takže nejspíš se tam někde dá narazit i na to). Na amerických interstates se běžně jezdí +10MPH, večer, když není provoz, tak klidně +15 až +20.
Řidičák se bez SSN v některých státech udělat dá - zejména v těch, kde vládnou demokrati a kde je hodně ilegálů.
|
|
|
Je pravda, že v USA je na značkách hodně textu, ale přehledné to je. Většina se dá poznat intuitivně.
I v Arizoně mají rychlostní kamery. Jdou ale proti nim legálně, výbor parlamentu schválil návrh zákona o zákazu kamer. Více:
www.azcentral.com/community/chandler/articles/2009/01/23/20090123photoradar0123. html
SSN není nutné. Jako doklad může být i ŘP jiného státu USA, ale ne všech (seznam je v příručce). Řekl bych, že Arizona neuznává ŘP států, které nevyžadují prokázat legální pobyt.
|
|
|
Já bych řekl, že ten nejpodstatnější rozdíl spočívá v tom, že tam mají výrazně méně vybzíkanců, kteří používají automobil jako prostředek k vybíjení agrese a vymýšlejí různé úchylné teorie ospravedlňující jejich bezohledné chování.
Po 2000 km v USA je člověk asi tak unavený, jako po 50 km v ČR. Samozřejmě i proto, že zapnete tempomat a hlavní starostí je neusnout. Zároveň ale máte prakticky jistotu, že se nikdo vůči vám nebude dopouštět agrese, lepit se na vás, blikat na vás a víte, že i když uděláte chybu, nikdo se vás nebude snažit "ztrestat". Pravděpodobně o tom ani nenapíše článek na žádný web aby dokázal, že taková neschopná hnida nemá na silnici co dělat. Tolerance, nadhled, respekt, to je ten zásadní rozdíl proti situaci v ČR. A myslím, že někteří ortodoxní cyklofobové by dostali kopřivku z cedule, která se v Arizoně často vyskytuje: "Please share the road" (myšleno cyklisty a automobilisty).
Samozřejmě nemohu mluvit za celé USA, ale zrovna v tom státě, o němž autor hovoří, jsem toho najezdil docela dost.
|
|
|
Asi tak. Najet na dálnici, nastavit tempomat a dát nohy křížem :-)
Stejně je zajímavé, že jednoduchý systém získání ŘP v AZ produkuje řidiče dbalé předpisů, a ten náš - byrokratický, zdlouhavý a drahý má za výsledek pravý opak.
|
|
|
Myslím, že ty řidiče dbalé předpisů neprodukuje zdaleka jen systém získávání ŘP, ale obecně klima ve společnosti. V té Arizoně to vypadá, že drtivá většina lidí chápe, že je v jejich vlastním zájmu předpisy dodržovat a to nikoli proto, že by byli ovcemi, které potřebují vedení, ale proto, že takto ten systém prostě funguje lépe pro všechny. Výrazně vyšší plynulostí provozu, menším počtem nehod a menším počtem stresových situací. Prostě když jedou všichni plus mínus povolenou rychlostí, dostanou se nakonec všichni do cíle rychleji a pohodověji, než když se jeden vleče 70 a druhý jede "rychle a bezpečně" 160. Což ale mnoho lidí nechce pochopit a neustále zarputile spojuje dvě věci, které spolu nemají vůbec nic co do činění: osobní svobodu a dopravní předpisy.
Mimochodem, docela zajímavé je porovnání debaty pod tím odkazem na článek o radarech v Arizoně a zde uveřejněným článkem o radarech a jejich zneškodňování.
|
|
|
Tak myslim, ze to vybzikavani a agrese je standardni prestupek. Myslim, ze to je z kategorie misdemeanor(asi prestupek v CZ pravu). To znamena kdyz vytroubis, vyblikas, vybrzdis a vyfakujes babku, prijede serif, nejdriv dostanes 100$, pri opakovani si jdes sednou na 24 hodin do county jail.
|
|
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Reckless_driving
Taky ze jo, spise je to blize trestnemu cinu v CZ pravu. Poprve pokuta, dalsi prestupek chladek. Pak se to jezdi v klidu :)
|
|
|
Zkusil jsem porovnat složitost získání ŘP u nás a u nich. Osobně nevidím žádnou výhodu v tom, že u nás je to složitější. Autoškola stejně z nikoho řidiče neudělá.
Silnice máme takové, jaké jsme si vybudovali. O tom, že široké vícepruhové silnice s dostatkem připojovacích pruhů jsou lepší asi není sporu. Také D1 byla vybudována jen před pár desítkami let :-)
I-94 musí mít každý s tzv. nepřistěhovaleckým vízem. V Arizoně dostane řidičák každý, kdo prokáže legální pobyt, ale jenom na dobu pobytu, tedy podle razítka konce pobytu v I-94. SSN není nutné, ale může to být jeden z dokladů (jaké doklady jsou možné je podrobně popsáno v příručce).
|
|
|
Aha. To je pak asi jiny typ ridicaku, kdyz se da ziskat na nepristehovalecke vizum. Pac kdyz ma omezenou platnost a zadne US SSN, tak slouzi jenom k tomu rizeni.
Auto vam na nej nepujci a bankovni ucet s nim nezalozite. Diky za upresneni.
|
|
|
Auto Vám na něj půjčí, aspoň mně ho půjčili. Jak účet, to nevím
|
|
Dovolim si nesuhlasit so zaverom autora clanku. Tak liberalny system vydavania vodicakov ma jednu zakladnu nevyhodu. Pusta na cesty nekompetentnych babrakov.My mame podobny system (Ontario), akurat pre novych vodicov prebieha vydavanie vodicaka v 3 stupnoch. Jednotlive stupne maju urcite obmedzenia, ak to niekoho zaujima tak to rozpisem. Povinny vycvik neexistuje. Vysledkom je, ze detiska sa naucia zlozvyky rodicov a vobec, na cestach je kvantum nekompetentnych babrakov. Keby drviva vacsina premavky nebola na dialniciach, mali by sme tu asi kvanta nehod...
|
|
|
Je otázka, jestli těžkopádný systém autoškol v ČR dokáže babráky odfiltrovat. Já se obávám, že ne.
Pro neplnoleté je získání ŘP složitější i v Arizoně, i tam je to na více stupňů.
|
|
|
On by ten system autoskol babrakov odfiltrovat dokazal, keby nebol nastaveny, ako je. netusim, ako je to riesene v CR, ale u nas je vodicak snad 13 alebo 15 jazd. To cislo snad spocitali z priemernej blbosti uchadzaca o vodicak, ale rozptyl schopnosti je dost velky.
Niekomu 15 jazd staci k tomu, aby bezpecne vysiel z parkoviska a na prvej krizovatke s hlavnou cestou sa s niekym zrazil, niekomu staci jedna jazda, aby zistil, co je inac, nez na traktore.
V ortodoxnej autoskole ale pri tom prvom type uchadzaca povedia, ze sak nejako to spravi, ma dost pokusov (donedavna na slovensku bolo do 52 pokusov pri idealnom timingu). Ze potom do dvoch tyzdnov rozmlati 5 aut, nez mu vezmu vodicak, nie je ich biznis. A toho druheho zas bude nejaky chuj, ktory si potrebuje dokazat, jaky je commander drilovat 15 jazd uplne zbytocne.
Clovek v autoskole nema moznost, ani k tomu nie je vedeny, aby babrakov odfiltroval uz pocas skoly, aby sa nestalo, ze tu skusku nejakou nahodou spravi.
|
|
|
No on by měl odfiltrovávat, kdyby autoškoly fungovaly tak jak mají, tak by měli odfiltrovat debily co se nejsou schopni naučit pár základních pravidel a taky udělat zkušební jízdy tak aby odfiltrovali i magory se sklony k nebezpečné agresivní jízdě, ale to by neměla být otázka jedné jízdy ale měl by to hodnotit i instruktor, který toho člověka učil. Tím, že komisaři vyhzujou za to, že při prakování štrejchnete o chodník(-známej-), nebo se začnete rozjíždět (rozuměj začneš pomalu pouštět spojku aby jsi na křižovatce nestál sto let) do křižovatky, ze který ještě nestihnul vyjet cyklista (-přítelkyně-), (důvod byl uveden, že by mohla zklouznout noha ze spojky a auto vystřelit dopředu a cyklistu srazit.....) tak je autoškola stejně zbytečná. Já sám jsem při autoškole zažil ženskou, která celý jízdy s komisařem odjela jízdy max rychlostí 30k/mh mimo město a 20 ve městě a ta řidičák dostala.....
|
|
|
Autoškoly by prvořadě měly lidi naučit jezdit a táké odfiltrovat ty magory, kteří nato aby se z nich stali řidiči prostě nemají. Proto byly založeny.
Vadí mi, že tady píšete o naučení pravidel, jako by to vypadalo, že jezdit umí každý, jako v té reklamě na shell ta opice co ukradne to auto, ale jediný rozdíl oproti řidičům je v tom, že nezná předpisy.
Autoškola podle mého názoru má především dokonale probrat s uchazeči techniku jízdy, ato teoreticky i prakticky. Myslím to tak, že jim vysvětlí dopodrobna jak auto funguje, jak ho mají správně používat za všech možných situací co mohou v provozu nastat, co kontrolovat a naco si dát pozor. Proberou s nimi jizdní fyziku a mechaniku, vyvodí z toho závěry do běžné praxe a rozebezou v diskusi. Jde o to, aby pak žák nebyl překvapen, až dostane na písku smyk, apod. Jako praktickou součást této kapitoly bych zařadil školu smyku. Měly by také probrat základy údržby a jaké následky může mít její zanedbání. Autoškola nemůže nikdy počítat s tím, že žákovo první auto bude nový vůz, o něž se mu bude starat servis a všechno ostatní budou kontrolovat elektronická čidla.
Potom teprve až přichází na řadu předpisy, které je třeba někdy brát trochu s reservou. Žák v autoškole nesmí nabít dojmu, že jen samotné přesné dodržování předpisů ho zachrání! Není to pravda! Vždy u toho musí myslet. Autoškola by měla nabádat žáky také k tomu, aby se učili předvídat, zejména nebezpečí, ale i chování ostatních účastníků silničního provozu a chodců. Jako poslední před koncem kurzu by měla autoškola s žáky, kteří už brzy dostanou řidičák, jako bonus probrat zásady ekonomické jízdy.
|
|
|
No jo, ale to by ta autoškola trvala dva roky :-)
|
|
|
|
Kdo by to platil při známé hodinové sazbě a nákladech na palivo / amortizaci vozidla autoškoly? Proto taky piloťák stojí od sto tisíc do několika milionů...
|
|
|
Přesně tímto způsobem je napsána příručka, zmíněná v článku. Postupně, od jednoduššího ke složitějšímu, vždy vysvětlen nějaký předpis, k tomu praktická ukázka jeho použití. Jedna část je pak věnována přímo vyjímečným dopravním situacím, jako je jízda v písečné bouři, v mlze, za deště. Co dělat když vás protijedoucí vozidlo oslňuje, co způsobuje únava apod.
Zvlášť je tam vysvětleno tzv. defensive driving, tedy předvídat situace a být připraven. Doporučuji tuto příručku prolistovat.
Co se týče údržby, tak dosud jsem nepotřeboval nic víc, než umět vyměnit kolo za rezervu, zkontrolovat a doplnit olej, vodu a ostřikovač, a když se mi něco nelíbí tak zajet do servisu. Co víc byste chtěl v autoškole učit?
Ekonomická jízda - to snad v USA ani moc nemá cenu, při tamní oblibě trucků typu Dodge RAM nebo Toyota Tundra.
|
|
|
Hele, takhle fungovala autoškola, alespoň ta, kam jsem chodil, když jsem dělal papíry na auto já.
Po přečtení článku mě zaujaly dvě feature : a) dělání jízdních zkoušek ve vlastním autě a b) nepřítomnost policejního zkušebního komisaře.
ad a) vzhledem k rozmanitému vozovému parku, kdy je většině aut společné pouze motor vepředu a náhon na předek je jaksi na hlavu to, že autoškolu absolvuji ve Fabii HTP, když na mě doma čeká dvoulitr...
ad b) proč je potřeba policajta při zkouškách, když odpovědnost za vyškolení stejně nese učitel v autoškole?
|
|
|
To maj auta tak diametrálně odlišný ovládání že záleží na tom, kde je motor a která náprava je poháněná? Jistě, každý auto pak trochu jinak jinak akceleruje a chová se při smyku, ale pro test v autoškole je to snad šumák.
Jo, kdybys napsal typ řazení - a to nejen auto/manual, ale i rozložení rychlostí, už jen blbá zpátečka má několik různejch systémů, to pak jo. Mně ale stejně neni jasný, jak se tím vlastním autem na zkoušku dostavíš, když nemáš řidičák ;)
|
|
|
Co se týká vlastního auta, v mém případě to bylo snadné, protože jsem měl platný český i mezinárodní ŘP (ten mezinárodní ale nikdy nikdo nechtěl).
Mladí američané asi přijedou autem rodičů, spolu s rodiči. K tomu slouží ŘP zvaný Instruction permit, vydává se od 15,5 roku, opravňuje řídit, pokud vedle sedí řidič starší 18 let.
|
|
|
Čili jinak řečeno, instructiuon permit vlastně dovoluje získat začínajícímu řidiči zkušenosti s opravdovým autem v opravdovém provozu pod dozorem někoho, kdo nebude váhat například plácnout adepta přes hlavu, když začne moc frajeřit. To se mi líbí... ale v Čechách se halt věci musí dělat složitě.
|
|
|
Ano. Zatímco u nás může na budoucího řidiče dohlížet jen instruktor autoškoly (vlastně člen cechu), v Arizoně každý občan - držitel ŘP starší 18 let.
|
|
|
No dokud to nebyl trestný čin, ale jen přestupek za pár stovek, tak jsem takovou privátní "autoškolu" pro děti od ca 12 let provozoval i v ČR a nemyslím si, že zcela neúspěšně.
|
|
|
Opomíjíš, že autoškola má vypustit do světa použitelného řidiče. Zevšeobecním to. Pokud budu dělat jízdy s autem, u kterého je předpoklad, že už vdo něj životě nesednu, pak jsou mi zkušenosti s tímto autem získané naprd.
|
|
|
Asi si nebudeš vybírat autoškolu podle toho, jaký tam maj auta a to navíc s pomocí věštecký koule, aby ses dozvěděl, jestli si to toho konkrétního auta ještě někdy sedneš ;-)
BTW neodporuješ si trochu? Chceš, aby z autoškoly vylez použitelnej řidič, ale když to bude specialista na konkrétní auto?
|
|
|
Do prčic, vždyť už jsem to psal, ne? Je přeci rozdíl, jestli papíry udělám s HTP a pak přesednu do, třeba, Passata? Auto je o trochu těžší, delší, jinak musím do zatáček, brzdit, couvat, a já nevím co ještě. Z dnešního pohledu je použitelnej každej řidič, co úspěšně vylezl z autoškoly.
|
|
|
No ja teda nevim, ale takhle radikalne bych to nevidel. Nechces snad tvrdit, ze kdyz se v autoskole budu ucit jezdit s fabkou, tak presednutim do peugeota mi jsou ziskane navyky a zkusenosti naprd? To by pak clovek musel pri koupi nove znacky auta hupky supky do autoskoly a naucit se jezdit s touto konkretni znackou.
Jako nejzasadnejsi problem bych videl snad pouze rucni a manualni razeni. Pripadne razeni pod volantem (existuje to jeste?).
|
|
|
No samozrejme. Na kazdy typ auta by mel ridic mit typovou zkousku. Jako v letectvi.
|
|
|
Trochu přitažený za vlasy, ale není od věci. Ale tomu by se právě zabránilo tím, že by autoškolu lidi absolvovali ve svým autě.
|
|
|
jo, a pak si koupim jiný typ auta (nebo mi ho daj v práci jako služební) a půjdu znovu do autoškoly. A ti co auto nevlastní nebudou moct dělat autoškolu dokud si nějaký nekoupěj.
|
|
|
No, znám pár (ano, dva:-)) lidí, co po delší době neježdění šli do autoškoly, zaplatili si jzdy, a pak znovu sedli za volant auta.
A být zaměstnavatelem, který někomu dá služební auto, tak bych se sakra zajímal o to, co doposud ten dotyčný řídil. Ono platit následky pracovního úrazu není zrovna nejlevnější.
|
|
|
to já svého času udělal taky. Ale jak správně píšeš, po dlouhé době NEJEŽDĚNÍ. Ne po dlouhé době ježdění s jiným typem auta. Když jsem přesedlal na jiný typ auta* tak mi sice chvilku trvalo než jsem si na něj zvyknul, ale rozhodně to nebyl takovej problém, abych kvůli tomu musel do autoškoly.
(nemluvě o tom, že koupit si pár nezávazných jízd které ukončím podáním ruky a přáním všeho nejlepšího a znovuabsolvování autoškoly zakončené povinnou zkouškou a s ní spojeným stresem je sakra rozdíl)
*a kolikrát neni ptřeba ani přesedlávat na nějaký zvlášť odlišný typ auta (třeba z dieselu na benzín). stačí i jiný model od stejné automobilky - jsou jinak čudlíky, jiný rozměry (šaltpáka najednou neni tam kde jsem byl zvyklej), řazení, řízení a plyn jsou jinak citlivý apod. Změny sice víceméně kosmetické, ale intuivnost ovládání vozu je na čas v hajzlu.
|
|
|
|
Hmm, Root je pro zvýšení byrokracie? Co přijde příště, sáňky v létě, mrkev v zimě?
|
|
|
Ne, Roota zajimalo, kdo se na takovou debilitu chyti a zacne ji prosazovat.
|
|
|
|
No vidíš. Je debilita řidičák na různě silnou motorku rozdělovat podle věku...?
|
|
|
|
Prosím, to je ironie? Jestli ano, pak bych s papírama na ultralight mohl rovnou za knipl např. anduly? To snad ne..
|
|
|
Viz. příspěvek výše. Když budu dělat autoškolu v nějaký "nákupní tašce", jak to pak dopadne, když přesednu do něčeho většího?
|
|
|
Jak by to dopadlo, chvíli si na to auto budeš zvykat. Podobně jako si zvyká i letitej aktivní řidič.
|
|
|
Piskot tu píše v celé diskuzi o tom, že nejkritičtější je právě to "první" přesednutí, a opravdu, když řidič vyleze z autoškoly tak umí vpodstatě jenom ovládat auto a pár pravidel o chování na silnici. Samozřejmě, že zkušený řidič si také musí zvykat, ale je to otázka několika ujetých km, což už začátečníka težko.
|
|
|
|
Letitej řidič a kuře sotva vylíhlý z autoškoly je myslím dost rozdíl...
K těm aktivním řidičům. Znám jednoho majitele kamiónové autodopravy, kterej vždycky při příjmu nového řidiče s ním jede zkušební jízdu. Ať už má za sebou x tis. km, pokud majiteli "nesedene", nenechá ho si zvykat... A klidně můžeš říkat, kamión jako kamión...
|
|
|
Ale samozrejme, to, komu majitel autodopravy sveri sve auto, je jeho vec a muze si takoveho cloveka proverovat, jak uzna za vhodne. Ale jina vec je, proc se mi stat ma <censored> do toho, kdyz ja si koupim nejake jine auto. Proc mohu ridit wohnmobil, ktery ma 3499 kg, ale uz ne wohnmobil, ktery ma 3501 kg? Proc mohu jezdit s privesem, ktery ma 749 kg, ale uz ne s privesem, ktery ma 752 kg? Myslite, ze opravdu budu v takovem pripade predstavovat takove risiko, ze je nutne mne za to trestne stihat?
|
|
|
Nemyslím. Je to stejná blbost jako pokutovat řidiče za překročení rychlosti 50 km/h na přehledné čtyřproudé silnici, výpadovce z města. Kdo někdy jel v Plzni od bývalého Carrefouru k Makru, ví, o čem mluvím.
|
|
|
Jasně, pádla u převodovek DSG(?).
|
|
|
Co se táče závěrečnách zkoušek v autoškole, řidičák by měl dostat jedině ten, kdo předvede suverenní jízdu v provozu, tak aby nadměrně neobtěžoval ostatní bezdůvodně pomalou jízdou (jel jako ostatní řidiči), kdo má vozidlo v ruce a dokáže ho zvládat, neohrožuje sebe, ani ostatní účastníky silničního provozu. Rovněž musí znát předpisy, zejména způsob řešení křižovatek a předností. Co se týče parkování, měl by zvládnout bez problémů couvání do vyhrazeného prostoru, také do řady stojících vozidel. Měl by také bez problémů zvládat rozjezd do kopce i bez ruční brzdy a rozjezd na kluzkém povrchu bez ASR. Měl by znát také technickou část! (Nemusí až tak, jak chtěl můj pradědeček v autoškole za 1.republiky, který požadoval rozebrat a vyčistit celý motor (tehdy jednoduchý 2dobý), ale zas kdo prošel u něj, dokázal si poradit na cestě i se závadami.) Rozhodně by ale přehled o fungování motorového vozidla mít měl ato bez ohledu na pohlaví. Je to důležité zejména pro včasné rozpoznání závad, než se naplno projeví (třeba že něco upadne, nebo praskne).
|
|
|
Super opatření ;-) Asi by na silnicích rapidně ubylo aut a přibylo cyklistů ;-)
|
|
|
to je fakt dobrý, ale proč tak skromně, proč rovnou nepožadovat, aby se budoucí řidič vyučil automechanikem, elektrikářem, klempířem, prodavačem auta. Doporučuji sepsat k závěrečné zkoušce v autoškole disertační práci na téma jízdy a opravy vozu v rozsahu nejméně tisíc stran. Suverénní jízdu v provozu v Praze, v Káhiře, v Londýně. Jízda samozřejmě bude nutná s osobákem, dodávkou, autobusem, vojenským vozidlem. Účast nejméně v jednom náročném závodě . . . . rallye nebo formule.
Včasné rozpoznání závad nebude nutné, nařídíme pravidelnou kompletní prohlídku v servisu nejméně každé čvtrtletí a sociálně slabším na opravu přispějeme :-)).
|
|
|
Ano. A vůbec každý by měl povinně dělat autoškolu v Praze, protože jenom tam je ten správný provoz v kterém se dá něco naučit. Představa venkovana, který dostal řidičák v městečku, kde ani nemají semafor...
|
|
|
Delal jsem dve autoskoly v Brne a jednu v Praze. V Praze to bylo mnohem jednodussi.
|
|
|
Dšlal jsem autoškolu v Praze a pak jsem měl problém se vytáčet v lesních silničkách, všude něco chybí.
|
|
|
Soucasti jizd v autoskole byly i jizdy do 100 km vzdalene Prahy uz pred dvaceti lety, kdy jsem delal autoskolu ja.
|
|
|
Tak to byl Váš instruktor poctivec. Já jsem autoškolu dělal v cca stejné době, malé okresní město jsme přitom neopustili, přestože do Brna jsme to měli blíž než Vy do Prahy. Ale tak úplně jednoduché to nebylo, zrovna v den závěrečných zkoušek řídili křižovatky regulovčíci, protože do blízkého voj. prostoru najížděla vojska na manévry Varšavského paktu.
|
|
|
Víte, co je taky dneska problém v autoškolách? Že tam maj dieslový auta. Díky většímu krouťáku (a taky že si ř.j. samo přidá plyn) neni tak jednoduchý ho při rozjezdu chcípnout, když nedáš dost plynu a rychle pustíš spojku - takže lidi vylezivší s ještě teplym řidičákem se pak neuměj rozjet s benzínovym autem, nota bene když je to nějaká malá litráž (viz. zde "oblíbená" fabia s HTP motorem).
|
|
|
Přesně na to si stěžoval můj známý, že jeho přítelkyni s čerstvým ŘP pravidelně při rozjezdu chcípne motor (maloobjem. benzín.). V autoškole jezdila ve Fabii 1.9 TDi, a prý je přímo učili, rozjíždět se na slabý plyn, aby to nezařvalo. Takový návyk je spíše zlozvykem.
|
|
|
To je divný, u Passata s tímhle motorem jsem naopak musel při rozjezdu motor vytočit někam k 2000, aby mi nechcíp. Holt je to o "nohách"...
|
|
|
Passat je mj. o trochu těžší než fabie.
|
|
|
To neberu, rozdíl pohotovostních hmotností obou aut není tak závažným důvodem k naprosto odlišnému pojetí rozjíždění se.
|
|
|
No vždyť píšu mj. - a to mj. znamená například jinou spojku (může zabírat úplně jinde) a jinou převodovku (na jedničku se přenese na kola trochu jinej moment).
|
|
|
No nevim, benzin mi (vyjma jednoho auta se specificikou zavadou) nechcipl ani nepamatuju. S dieselem se to obcas povede (a to mam zkusenosti s motory tri ruznych vyrobcu, vsech moznych kubatur a vsemozneho poctu valcu).
Kazdopadne autoskola by se mela delat nejvyse se Skodou 105 se spoustou ruznych zavad (nejde starter, chcipe na krizovatce atd.), aby se dotycny naucil jezdit.
|
|
|
Holt muj instruktor byl majitel uplne prvni autoskoly po konci realneho socialismu ...
|
|
|
Plynulou jízdu podle předpisů je nutné u zkoušek ukázat u nás stejně jako v Arizoně. Teoretickou znalost předpisů formou testu rovněž. To, že v Arizoně jsou otázky formulovány věcně, přímo a nezáludně, považuji za velkou výhodu. Jinak opravdu si myslím, že autoškola stejně z nikoho řidiče neudělá, i kdyby byla sebepřísnější.
Technická část - při poruše by měl řidič vědět jenom, jak auto odstavit aby nezavazelo a kam zavolat. Něco svépomocí opravovat a ještě někde na silnici za provozu, do toho bych se já nepouštěl. Pokud je auto pravidelně servisováno, tak ani porucha není moc pravděpodobná.
|
|
|
Opravdu jste hrozní a štvete mě!
Když píšu, že by měl řidič znát základy fungování motorového vozidla, nechci po nikom zas tak moc. Aspoň to řidiče přinutí se o to vozidlo více zajímat, což není nikdy špatně!!! Jestli tady chcete tvrdit, že auto je spotřební věc, jako třeba bota, nebo kus oblečení a není se třeba o ni zajímat, tak to je postoj hloupého ignoranta a ten neberu! Přecejen motorové vozidlo je složitý stroj a pokud se ignorancí podcení údržba, stává se nebezpečným a jde o životy! Někteří řidiči mají dokonce problém i s občasnou kontrolou tlaku v gumách. Co se týče servisů, tak o jejich kvalitě vím své a bůh s tím, kdo se na jejich kvalitu spoléhá. Netvrdím, že všechny jsou špatné, ale opravdu dobrých je také málo. Většinou platí, že řidič auto zná nejlépe a právě on může proto nejsnáze sledovat a hlídat technický stav a aby mohl musí tomu trochu rozumět. Navíc už jsem psal, že první auto většiny řidičů nebývá nové a nejezdí na pravidelné prohlídky do autorizovaného servisu a většinou ho servisují různě a navíc o závady na starém autě není nouze. Pokud autům řidič nerozumí, servisy to poznají a dělají z něj vola a tahají prachy. Takže kdo se o auta nechce zajímat, jak fungují, ať raději žádné nemá a ani žádné neřídí, stejně by takový řidič za mnoho nestál, pokud nemá k motorismu vztah. Vždy když se snažíte dělat něco, k čemu nemáte vztah, je to na výsledku poznat.
Víte, proč to na českých silnicích vypadá tak neutěšeně, protože jezdí řidiči, kteří k motorismu a motorovým vozidlům nemají žádný citový vztah a také ti, co už nato zase nemají schopnosti a chybí jim zpětná vazba a soudnost.
|
|
|
Nerad bych Vas ve vasem svatem zapalu mirnil, ale jinde v Evrope, nedej boze v USA, je to jeste horsi. A cim mene rozvinuta zeme, tim vice lidi je schopno opravovat jednoducha auta (typicky v Rusku to umi krome Novych Rusu snad kazdy). V UK to naopak jde tak daleko, ze se auta ani prilis neservisuji a kdyz se vysypou, tak je poskytovan odtah z dalnice do nejblizsiho servisu zdarma (ono to samozrejme v konecnem dusledku zdarma nebude, ale zda je to placeno ze spotrebni dane z PHM nebo z provize, kterou odtahovce plati konkretni autoservis, jsem nezjistil). Proste nezajimat se o to, co je pod kapotou, je trend, s nimz nic nenadelate. Navic cim je v aute vice elektroniky, tim jste v pripade zavady vice v haji a nejake znalosti toho auta vam moc nepomohou (az na vyjimky).
|
|
|
Auto je spotřební předmět, přímo jeden z atributů spotřebního životního stylu.Vědět, jak auto funguje, je opravdu užitečné (např. právě k tomu, aby Vás v servisu nebalamutili), ale není nutné. K jeho používání stačí znalost údržby, tj. kontrola provozních kapalin, nahuštění pneumatik apod. Za jízdy pak čas od času zkontrolovat teplotu motoru, nebo stav paliva.
Přeceňování vlastních schopností je určitě jedena z příčin nehodovosti, s tím souhlasím.
|
|
|
Ondro, ty jsi mamlas. Době strejců s rukama od šmíru a solviny už naštěstí odzvonilo. Auto je stejná spotřební věc jako třeba ... lyže. Ty také vyžadují údržbu a nejspíš se i shodneme na tom, že neudržované lyže a neseřízené vázání zvyšuje riziko nehody. A je snad nutné, aby člověk znal typy skluznic, uměl vázání rozebrat a složit jako voják samopal a dokázal spravit lyže uprostřed sněhové vánice za pomocí zapalovače a jeleního loje na rty? Ne, prostě před odjezdem na hory je dá do servisu.
Popravdě řečeno je otázkou, kdo představuje větší riziko. Jestli člověk, který si je své neznalosti vědom a nehodlá na tom nic měnit (racionální neznalost), pročež si na to najímá odborníky, anebo strejda, který v zápalu svého citového vztahu všechno flikuje doma v garáži. Já bych se cítil bezpečnějši mezi těma prvníma, to říkám bez váhání. (Jistě, pak jsou ti, kteří na to úplně serou, ale u nich je jedno, jestli něčemu rozumějí nebo ne. Ti nepojedou ani do servisu ani si nebudou auto spravovat doma.)
Vítej v 21. století, dědo! ;o)))
|
|
|
Magor, mamlas a ignorant jseš ty! Co se týče strejců od solviny, kteří ve snaze opravit+ušetřit ledskdy nadělali víc škody, než užitku, to je kapitola sama pro sebe. Právě tak to vypadá, když se do odborné práce pustí diletanti, což je druhý extrém. Tohle jsem zrovna neměl na mysli.
Já jsem myslel, sledovat technický stav, pokud mám pochybnosti, poradit se, pokud to vypadá na závadu, sehnat si literaturu (edice JAK NA TO nakladatelství koop), prostudovat si část k danné závadě, prohlídnout si na netu ceny nových náhradních dílů, potom se poptat na vrakovišti a rozhodnout (zda nový či použitý díl), posoudit zda to zvládnu doma, nebo aspoň částečně doma. Rozhodnout se podle situace + podmínek a vyřešit problém a závadu.
Jsem si plně vědom, že nelze se sám doma pouštět v amatérských podmínkách bez vybavení a dostatku potřebného nářadí + servisních přípravků do složitých oprav, zvlášť tam kde se musí něco složitě napřesno dolaďovat a lícovat. Mnoho věci zvláště na starších autech i jednoduchých motorkách udělat doma lze. Vím to z vlastních zkušeností. Např. Yuki 125 sport se dá dělat doma, kromě kompletní rozborky motoru skoro vše.
Mohu tu uvést pár příkladů, co ještě udělat doma lze:
Např. výměna oleje+filtru, výměna stěračů nebo gumiček skoro na všech vozech, brzdových destiček (favorit+felicia pozn u těchto vozu je třeba 1x ročně rozdělat brzdy a uvolnit destičky, fábia ale i u dalších vozů), výměna vzduchového filtru sání do motoru, výměna svíček, někdy také výměna brzdových kotoučů, přehození kompletních kol zimní/letní, výměna žárovek vnějšího osvětlení, výměna třeba vzduchových hadic od turba do ssání, výměna zapalovacích kabelů, víčka a palce rozdělovace.
Sám si ale hraju i s jinými zajimavými vozy, jako třeba citroen xm, mitsubishi eclipse 2,0i turbo a měnil a opravoval jsem toho už jsem toho opravdu hodně pro sebe i kamaráda, který má několik firemních aut a na dvoře montážní jámu. Skoro každý týden, nebo 14 dní něco chce. Zrovna včera např olej v automatické převodovce citroenu C5. Citroeny jsou vůbec zajimavé a náročné na diagnostiku, zvláště ty větší starší s hydraulikou.
|
|
|
Ondro, z toho, co popisujes, zvladnu vymenit zarovky ve svetlech, prehodit kola a MOZNA vymenit gumicky do steracu, ale to uz si nejsem uplne jistej :-)
Ale proc bych proboha pred barakem menil kola letni/zimni, treba? V pneuservisu mi je za par penez prehodi, vyvazi (s tim bych tam musel tak jako tak) a uschovaji.
A ted si predstav, ze uz jezdim leta letouci, a ty dovednosti, ktere ty popisujes, mi nikterak nechybi. Nerikam, ze je spatne o techto vecech neco vedet, ale IMHO to neni nutne. Doby, kde jsem se svym strejdou (pomerne manualne zrucnym a zdatnym to clovekem) menil klinovy remen na Skode 110 L, jsou uz daaaavno pryc.
|
|
|
|
Pro me je auto taky jen spotrebak, prestoze jako byvaly strojar pomerne dobre vim co a jak v nem funguje, umim si vymenit nejen olej, mam dokonce i kabel na pripojeni meho auta k notebooku (ale ten jsem si poridil opravdu jen pro zajimavost z pohledu byvale a soucasne profese), kdysi jsem si na jednom z aut u sebe v garazi menil uplne sam nadrz, na jinem take sam celou zadni napravu apod. ALE proc bych to dnes delal, kdyz muzu dat vydelat nekomu kdo se tim zabyva profesionalne a tudiz to diky denodenni praxi umi mnohem lepe nez ja? Ja take jako profik pres kompy zrovna nemiluju ty ruzne poloamatery ... i kdyz na druhou stranu mi v konecnem dusledku prinaseji mnohem vic penez, protoze jejich amaterske pokusy mnohdy dostanou ten pocitac do stavu, kdy je oprava mnohem slozitejsi a tudiz i drazsi ;-)
|
|
Díky za link na ten Arizona Driver License Manual, je to fakt pěkně a srozumitelně popsané, ze života a přitom velice podstatné rady, se kterými se člověk v české autoškole nesetká :/
|
|
|
Rádo se stalo. Manuál se mi také líbil, jeho jednoduchost a to, že se drží důležitých věcí, na rozdíl od našich příruček s citacemi zákona a paragrafů. Řidičák mám přes 20 let, ale stejně jsem tam našel zajímavé věci.
|
|
Jeste jeden detail. Vetsina rodilych Americanu ziskala ridicsky prukaz v High School. Ucil je ridit instruktor a ucil je veci prakticke, ne nejakou zbytecnou pakarnu jak je zvykem v zemich ceskych.
|
|
|
Co je podle tebe zbytečnou pakárnou?
|
|
|
Dlouho bylo pres 700 otazek, z cehoz valna vetsina byly otazky typu "Jezdec na zvireti se nazyva: A) Vozka, B) Honak..." nebo podobne duchaplnosti, kdy byly az 4 odpovedi ze 4 spravne. A u dalsi otazky to bylo
A) X
B) Y
C) X a Y
D) Z
Pricemz spravne bylo pouze za C, nikoli A, B a C.
Mnoho desitek otazek bylo v prubehu let vyrazeno, protoze se zjistilo, ze odpovedi na ne nejsou v souladu s vyhlaskou.
|
|
|
To ale myslím není pakárna, kterou měl petrK na mysli...
|
|
|
I správná terminologie má své opodstatnění, byť honáka na zvířeti by nikdo soudný asi nehledal...:-) Já měl kdysi na výběr z více jak čtyřset otázek. To číslo avšak není tak hrozivé, když si vezmu, že vždy část otázek spadala do určitého okruhu a byla variací na jedno téma. a v odpovědích na křižovatkové a značkové otázky snad nešlo udělat chybu, takže bylo celkem fuk, kolik jich bylo.
|
|
|
JEnze tech je tam minimum, mym odhadem blo pres 500 z oblasti pravni terminologie a ten priklad s X, Y, X a Y... ten je dukazem toho, ze nestaci 100% znalost vyhlasky, je potreba vedet, jestli pro otazku 387 plati, ze spravne jsou vsechny tri varianty, teda A, B, C, nebo jen C.
Delal jsem to v dobe, kdy jsem ve skole bral vyrokovou logiku a z tech testu se mi delalo zle.
|
|
|
Tvoje zkušenosti s otázkami ti neberu, já dělal autoškolu v době, kdy nebylo možné vícero správných odpovědí na otázku.
|
|
|
Pak to mozna bylo lepsi, ja dal prikald toho, co by se za pakarnu povazovat melo a leta to v ceskych zemich strasilo.
|
|
|
Vážně nevidím nic špatného na tom, že otázka může mít vícero správných odpovědí. Jiná otázka ovšem je, pokud na to zkoušený nebyl upozorněn...
|
|
|
Jak nebyl upozorněn? V autoškole jsme si pár testů zkoušeli vyplnit, taky jsme měli nějakou tu knížku a tam správný odpovědi byly. Měl jsem ale štěstí, dělal jsem řidičák ještě v době, kdy byla na každou otázku jen jedna odpověď a většinou se to dalo i logicky odvodit. Nebo byla správně ta nejdelší ;)
Některý byly i vtipný - tato značka znamená (červěně ohraničenej trojúhelník s textem "6t"): a) zákaz vjezdu šesti traktorů...
|
|
|
Já vím, že v autoškolách se dělají testy nanečisto. Ale PM reagoval tak, jakože možnost vícero správných odpovědí bylo pro něj novum, ausgerechnekt zrovna při ostrým testu....:-)
|
|
|
Ano. Někdy to byl i vzorec X, X', X+X', navíc za takovou otázku mohlo být i stejně bodů jako za křižovatku.
|
|
|
Tusim, ze za krizovatku bylo o bod min.
|
|
|
Tohle byl taky důvod proč mě z teoretické části řidičáku napoprvé vykopli a musel jsem dělat reparát. To jak to má chodit teoreticky na silnicích jsem věděl už předtím tak jsem si řekl, že si přečtu vyhlášku, kde přeci "všechno" je a to musí stačit a žil v představě, že když znám 100% informací tak si musím jako úspěšný gymnazista a zapálený matematik přeci vše bez problémů odvodit. Ale to jsem se škaredě přepočítal, protože jako mladý jinoch jsme netušil, že testy jsou výplodem chorých mozků úřednických. Po tomto pro mě velmi překvapivém neúspěchu jsem si pořídil tu knížku, kde jsou úplně všechny otázky v testech s odpověďmi, dvakrát ji projel a udělal reparát na plný počet.
Teoretické testy a jejich do puntíku korektní odpovědi jsou asi nevyhnutelné, ale jejich pojetí bych nějak změnil, i když nevím jak, aby to aspoň trochu mělo smysl a ne aby to bylo o tom se naučit otázky a odpovědi jak cvičená opice.
|
|
|
Toerie, to byla pakarna, ale prakticky jizdy, to byl des. Delal jsem to ctyrikrat. Na zacatku inspektor prohlasil.
"Stat si nepreje dalsi ridice"
Uspesnost na tech cryrech zkouskach
1 - jeden clovek z deviti (tehdy to delal poctvrte)
2 - dva z deviti (tedy dve, peroxidove blondynky v kozackach, vystrihy a k pupiku, instruktor pak rikal, ze skoro nikam nejeli, jen zastavili inspektor s nima kecal)
3 - dva z osmi
4 - Jel jsem po par lidech a jako prvni to udelal, nevim, jestli jeste nekdo po me
Delala to matka s dcerou. Po jizdach rekl inspektor "Obe jste jely stejne dobre, ale mame limity a muzu to dat jen jedne, tak se dohodnete, ktere."
Holka zabranila srazce, kdyz ji pred kapotu vlitla z vedlejsi nejaka motorizovana krava, ktera dobrzdila smykem doprostred krizovatky a pak se rozjela a zmizela. inspektor rekl "Vy nevite, kdo ma prednost? Neudelala jste zkousku."
|
|
|
Já to taky dělal na čtyřikrát...
1. Minul jsem chodce na přechodu o ca 1m - chodec šel kolmo na můj směr jízdy a od auta se už vzdaloval.
2. Přenastavoval jsem si vnitřní zrcátko za jízdy a policajt prohlásil, že tohle si může dovolit pouze zkušený řidič a ne já. Pak říkal něco o tom, že jsem se málo díval do zrcátka (protože jsem si nevykroutil hlavu při každém pohledu do něj).
3. Na křižovatce, kde jsem měl přednost mi před auto kdosi vjel a já jsem to zadupl opravdu natvrdo. Fízl pindal cosi o předvídání atd. přičemž to bylo na místě, kde kvůli domům a zaparkovaným autům na tu kolmou silnici vůbec není vidět a já jsem jel něco mezi 40 a 50 (v té době byla ještě šedesátka).
|
|
Pánové, zdravím.. Tak vím že jsem těžce OT ale mám jeden dotaz který mi vrtá hlavou a nikdo známý to nedokáže rozlousknout, doufám že zdejší screw mi poradí...
Takže : může městská policie provozovat neoznačený automobil se skrytými majáky (v přední masce a na zadním platu za zatmaveným sklem)? Protože po Pardubicích jezdí neoznačená fabie bílé barvy (spz časem dodám) a už několikrát jsem jí viděl stát na třídě míru a před zimním stadionem (pardubáci asi budou vědět), blikal tam maják za zadím sklem (zatmaveným) a v čelní masce... vždy z toho vylezl měšťák a započal prudit okolojedoucí řidiče.. Zároveň vždy kousek vedle stálo normální označené auto MP s puštěnými majáky a dalšími ozbrojenými zedníky... Takže otázka zní : může MP provozovat neoznačená auta se skrytými majáky a zároveň tyto majáky používat? Moc děkuji za odpovědi. Jinak kdo nevěří ať tam běží, MP pardubice (jak jsem říkal tak spz dodám časem - s tím souvisí další otázka, mohu MP a jejich vozidla fotit a natáčet při výkonu buzerace když potom skryji jejich spz)?? ještě jednou díky
|
|
|
vlastnit a provozovat neoznačená vozidla samozřejmě mohou a mohou je používat i ve službě, ale tím že není označeno se nejedná o policejní vozidlo ve smyslu zákona a nemůžou s ním provozovat některá oprávnění (třeba zastavovat vozidla, resp. mohou to zkusit,ale řidič není povinen uposlechnout signálu kdekoho, kdo na ně mává z okna, zatímco u policejního vozidla zastavit musí). Stejně tak, pokud vím, nesmí měřit z neoznačeného vozidla. Nicméně vozidlo lze označit snímatelnými (magnetickými) nápisy.
Pokud jde o majáky tam se nevyznám (hlavně si nedovedu představit jak vypadá maják za čelní maskou a ani k čemu je dobrý maják za zatmaveným sklem).
Nicméně bych si tipnul, že pokud použijí při stání oranžový maják jako výstražné znamení tak by to nějaký problém být nemusel.
Měšťák v uniformě smí zastavovat vozidla podle zákona a je úplně egál jestli přišel pěšky, přijel služebním autem, na fichtlu, na kole, neoznačeným autem, svým vlastním autem, seskočil padákem nebo připlul ponorkou.
k pořizování záznamů (wtf buzerace?) : podle §24b/1 zákona 553/1991 O Obecní policii: "Obecní policie je oprávněna, je-li to potřebné pro plnění jejích úkolů podle tohoto nebo jiného zákona, pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy z míst veřejně přístupných, popřípadě též zvukové, obrazové nebo jiné záznamy o průběhu zákroku nebo úkonu."
Žádnou SPZ (ani RZ) zakrývat nemusí. Ani rozmazávat tváře nebo vypípávat sprostá slova. Nicméně musí s těmito záznamy zacházet v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
|
|
|
koho zajímají oprávnění městské policie, nechť se s důvěrou obrátí na Zákon o obecní policii. K doptání na googlu. Znát zákony a zvlášť ty co se člověka přímo dotýkaj vůbec není na škodu a je jen s podivem, jaké minimum lidí se vůbec snaží si o nich něco zjistit.
|
|
Mě osobně na tom vadí nejvíc to, že za to, co bych mohl prakticky udělat sám, zaplatím 8 - 10 000. To je pro mě slušná pálka, platit to postupně 5 dětem. V principu zase daně, které ale shrábne soukromník.
|
|
|
V Německu prý stojí autoškola 1000 Euro.
V Evropě prostě přežívá pořád ten cechovní systém, který dává určitým skupinám výhradní právo vykonávat určitou činnost. V Americe to berou jinak, jednotlivec má více možností. Kromě autoškol jsou dalším příkladem lékárny. V Evropě smí prodávat léky pouze lékárník, v Americe v podstatě kterýkoli obchodník.
|
|
Nebyls nahodou tam v takovy polorozpadly budove patrici megalomansky logisticky Deuche firme ? :D ...
|
|
Autoškoly u nás nejsou dělané proto aby odfiltrovali trotly a neschopné šoféry, naopak jsou pro to aby tito trotli byli schopni projít před zkušebním komisařem, protože v ČR jde především o zisk. Já jsem zákazník, který zaplatil šest tisíc korun a chci za to výsledný výrobek, tedy řidičský průkaz.
|
|
Chtěl bych poděkovat za článek a informace, hodně mi pro začátek pomohly. Přidám jen pár doplnujících informací. Já osobně jsem dělal papíry na E Paradise Lane ve Scottsdale , což je v podstatě předměstí Phoenixu, na začátku února 2010. Teoretická i praktická část zkoušky se dělá najednou. Teorie se dělá na PC, posadí vás před malou dotykovou obrazkovku, 30 otázek, 24 odpovědí minium pro splnění. Otázky víceméně v klidu, dobrá věc je, že k většině otázek je tam i ilustarce, která větsinou ukazuje situatci podobnou otázce, funguje to jako celkem dobrá napověda. Čekací doba minimální, za dvě hodiny není co řešit, cena 10 dolarů. Já jsem navíc jestě potřeboval reg. značku. Veškeré papírovnání se odehrálo u jednoho okna za cca 20 minut. Značku v Arizoně máte registrovanou na vaše jméno, tzn. je přenosná. Jak již bylo řečeno, praktickou zkoušku děláte ve svém voze, který by již měl být pojištěn. Za 1 dolar se dá přes internet udělat tzv. "3-day permit" , 3- denní omezená reg. značka pro specifické účely. Více zde: www.azdot.gov/mvd/Menuonlineservices.asp
Za registraci nové arizonské značky pak zaplatíte 24 dolarů. Suma sumárum, pokud nemáte nějaký problém s papíry (víza, pas, smlouva na auto, emise apod), můžete za plus mínus 2 hodiny vyřešit vše, co potřebujete pro zcela legální ježdění vlastním autem po Arizoně.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Řidičák za dvě stovky
|