Po mnoha nezdařilých pokusech snížit hlukové emise v centru Prahy omezením
rychlosti na 50km/hod zavedl nedávno Magistrát v Praze další omezení rychlosti
na důležité silnici na Praze 4. Spořilovská ulice spojuje (mimo jiné) dálnici
D1 s Jižní Spojkou ze směru Prahy 9.
Po zprovoznění části Pražského okruhu
byl zakázán vjezd pro nákladní auta na Barrandovský most a poslední možný
sjezd pro kamiony směrem na Plzeň byl přes Spořilovskou ulici.
Obyvatelé několika málo přilehlých panelových domů na Spořilově protestovali
proti vyšší dopravní zátěži na rychlostní silnici Spořilovská tím, že blokovali
řidičům průjezd ulicí. Kolony se táhly až na Jižní spojku. Určitě tím na
svoji stranu získali mnoho dalších spoluobčanů, především těch, kteří se
potřebovali po této ulici dostat do práce, domů či kamkoliv jinam nebo
pacientům v sanitkách, kterým mohlo jít o život a zachránáři se je snažili
dostat přes zacpanou Jižní spojku do Thomayerovy nemocnice v Krči.
Zaujalo mě, že věkový průměr protestujících byl podle fotek v médiích
snad kolem 30 let. Kolikpak z nich si asi koupilo byt v době před výstavbou
rychlostní Spořilovské silnice (stavba byla někdy v 70 letech minulého
století). Ty, kteří si byt koupili již po dostavění této silnice a následně
chodí protestovat, lze považovat za hlupáky.
Reálné zvýšení dopravní zátěže
Faktem zůstává, že po zákazu vjezdu kamiónů na Barrandovský most došlo
k vypnutí semaforů na Barrandovském mostě a doprava po celé délce Jižní
spojky až na Smíchov výrazně klesla. Díky tomuto faktu jezdí mnoho řidičů
na Plzeňskou dálnici nikoliv přes slavný Pražský okruh (a tedy Spořilovskou
ulici), ale přes Barrandovský most, jelikož je to kratší a teď i rychlejší.
Vzhledem k tomu, že přes Spořilovskou ulici často jezdím, mohu vlastním
odhadem konstatovat, že hustota dopravy na této silnici je stejná nebo
nižší, než tomu bylo v minulosti (do doby zavedení omezení rychlosti, ale
to až dále).
Lze tedy říct, že jakékoliv změny v dopravě na Spořilově využívají místní
jako zamínku k její regulaci. Místními myslím vlastníky bytů u Spořilovské
silnice, která se od těchto domů nachází 50 až 100 metrů (domy nejsou v
těsné blízkosti vozovky, jak se mohli z médií někteří mylně domnívat).
Magistrát přišel s „řešením“
Magistrát volání místních vyslyšel a zavedl nenápadně a zákeřně omezení
rychlosti 50km/hod po celé délce silnice. Rychlost zde byla na 50km/hod
omezena snad vždy pro nákladní automobily. Byla zde tedy značka omezující
rychlost a pod ní doplňková tabule znázorňující, pro které automobily omezení
platí. Před několika lety zde magistrát také nechal vystavět „počítadlo
průjezdu automobilů“. Počítadlo bylo vybaveno kamerou na snímání SPZ pomocí
OCR rozpoznávání s infra reflektory (vypadalo to prostě jako klasické úsekové
měření rychlosti). A ejhle. Doplňková tabule omezující rychlost jen pro
nákladní automobily se náhle změnila na nápis „omezení hluku“ a počítadlo
průjezdů automobilů se změnilo na úsekový radar.
Výsledek? Doprava se nyní na Jižní spojce u sjezdu k D1 štosuje, jelikož
je logické, že jedou-li auta z rychlejší silnice na pomalejší silnici o
stejné kapacitě, hustota dopravy značně roste a roste také riziko kolize.
Spořilovská ulice je nyní plná aut, která se pomalu touto stále ještě papírově
rychlostní silnicí plouží, rostou emise všeho možného (hluk, pevné částice
z brzdového obložení, CO2 atd.) a doprava v těchto místech je značně komplikovanější.
Z této celé situace ale vítěz vzešel. Je jím Magistrát v Praze, který
vesele inkasuje pokuty za překročení rychlosti. Řidiči nejsou zvyklí v
těchto místěch jet 50km/hod a navíc při sjezdu z dálnice v jednom směru
a z Jižní spojky v druhém směru najíždění na silnici rychleji a subjektivně
hůře vnímají vyšší rychlost a to, že jsou již měřeném úseku. Dnes jsem
touto ulicí jel hned několikrát a pozoroval jsem, kolik řidičů překročí
rychlost a nechá se změřit. Je odhadem téměř polovina. To bude mít Magistrát
žně. Co lidé na Spořilově? Ti na tom jsou pravděpodobně ještě hůře. Rada
pro všechny, kteří půjdou s transparenty blokovat dopravu a budou si brát
řidiče jako růkojmí a přes média hlásat, že chtějí klidnější silnice. Vyvarujte
se tohoto řešení, nebo Vám bude hrozit, že Vám magistrát vyjde vstříc a
půjde dopravu na silnici u Vašeho domu regulovat a dopadne to stejně jako
na Spořilovské ulici V Praze.
07.02.2012 Damir Spoljarič
Článek byl publikován na
autorově blogu a převzat s jeho laskavým svolením.