D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Vlaštovky nad Protektorátem
    Vydáno 11. 09. 2011 (13101 přečtení)

    Těžko říci, s jakými pocity zvedal Feldwebel Willi Schafer (někdy také psáno Schaffer) svůj Me-262 z dráhy ruzyňského letiště. Psal se 17. duben 1945 a válka se nepochybně chýlila ke konci.

    Zhruba před týdnem se 8. letecká armáda postarala o fungující letiště na jihu i severu Německa tak dokonale, že je bylo nutné odepsat a zbylé stroje odklidit do bezpečnějších míst, Zbytky leteckých jednotek KG(J) 6, KG(J) 54 a JG 7 byly zformovány do tzv. Gefechtsverband Hogeback. V Ruzyni zůstalo několik desítek bojeschopných tryskových stíhaček Me-262 a jednu z nich, označenou "bílá 1", Schafer pilotoval. Modrobílá šachovnice na trupu ukazovala na přítomnost k I. Gruppe KG(J) 54.

    Messerschmitt Me-262 byl zázrak techniky, první prakticky použitelná proudová stíhačka. Maximální rychlostí 870 km/h překonávala úplně všechno, s čím se mohla ve vzduchu potkat a výzbroj tvořená dvěma nebo čtyřmi kanóny MK-108 ráže 30 mm byla zdrojem naprosto zdrcující palebné síly. Kdyby luftwaffe měla k dispozici dostatečný počet Me-262 a především pokud by byly nasazeny dříve, v dějinách druhé světové války by bylo nutno přepsat několik kapitol; namátkou denní bombardovací ofenzívu USAF by bylo nutné odpískat.

    Není známo, jakou misi měla "bílá 1" absolvovat. Je možné, že předtím podobně jako jiné stroje z Ruzyně zasáhla do utkání luftwaffe s americkými bombardéry u Drážďan. Ve 14:30 se Schaferův stroj nacházel nad Berounem ve výšce asi tří kilometrů a byl spatřen piloty P-51D Mustangů 383. FS. Po krátkém souboji v zatáčkách se podařilo kapitánu Roy W. Orndorffovi zasáhnout jeden a pak i druhý motor německého stroje. Letoun se naklonil doleva a pilot opustil stroj na padáku. Hořící neřízená Me-262 padala v ploché vyvrtce, blízko země se její let stabilizoval. Narazila do země mezi obcemi Liteň a Nesvačily na Berounsku, konkrétně do kopce nad Nesvačily, zvaném Na Mramorech.

    Pro pilota to však ještě zdaleka neskončilo. Snášel se na padáku do polí jižně od obce Nesvačily. Upoutal přitom pozornost strážního oddílu Waffen SS, který byl stacionován ve sladovně v obci Skuhrov. Po doskoku se mu naskytl zhruba tento pohled:
     

     
    Příslušníci Waffen SS se právě rozhodli vyhrát alespoň tu svoji válku a začali po pilotovi střílet z kulometu. Naštěstí měli příslušníci ozbrojené pěsti socialistické soldatesky oko z Kašparovy krávy a nezasáhli ho. Sbalili tedy kulomet a psa a vydali se na místo doskoku. Pilot na ně zdálky křičel a na místě jim nevybíravými slovy vynadal, čemuž se nelze příliš divit.

    Pilot údajně prošel skrze Nesvačily, aby se dostal k vraku letadla a tam něco hledal, patrně to ale nenašel. Pak byl dopraven do skladíště ve Skuhrově.
     
    Oficiální Zápis četnictva celou událost odbyl větou: "Bei Litten stürzte ein deutsches Flugzeug Weis 1 ab, und verbrannte. Besatzung der Feldwebel Willi Schaffer mit Fallschirm abgesprungen und unversehrt im Lager SS Skuhrow". O střeleckých dovednostech příslušníků Waffen SS četník raději pomlčel.

    O dalších osudech Williho Schafera mi nic známo není. Není mi nic známo ani o tom, jaké bylo jeho předchozí působení v Luftwaffe. Rozkaz, že na Me-262 se mají přeškolovat pouze držitelé Železného kříže, byl zřejmě pouhým přáním německé generality, protože v seznamu držitelů EK Schafer nefiguruje. Asi se ani nedozvíme, proč vstoupil do manévrového boje s letadlem, které na to nebylo vhodné. Možná měl nějaký problém, nebo se jednalo o začátečníka, možná jej útok zaskočil. Taktika pilotů Me-262 byla obvykle odlišná - pokud byli ohroženi stíhači, unikali přízemním letem na vzdálenější letiště, kde si rádiem zajistili krytí flakem nebo vrtulovými stroji. Na tuto osvědčenou praxi doplatila téhož dne asi o půl hodiny později dvojice Mustangů P-51D pilotovaných Capt. Raymondem F. Reuterem a 1st Lt. Williamem R. Preddym od 339. FG. Spatřili nad Prahou Me-262 a jali se ji stíhat. Pilot, podle všeho skutečný der Experte, unikal nad hladinou Vltavy. Podle svědků letěl někdy pouhých pár metrů nad hladinou. Tak se dostal během čtvrt hodiny do Českých Budějovic nad letiště v Plané, kde v pořádku přistál. Oba Mustangy zasáhl letištní flak. Reuterův letoun vybuchl ve vzduchu, trosky dopadly na pole poblíž obce Boršov n./Vlt. Preddy se po zastavení motoru pokusil o nouzové přístání u obce Záluží, při kterém byl vážně zraněn a zemřel později v českobudějovické nemocnici v důsledku nedostatečné lékařské péče.

    U vraku se obsloužili jiní. Neustále se zmenšující torzo stroje leželo na místě nejméně rok a bylo zdrojem upomínkových předmětů ještě nějakou dobu po válce, jak nasvědčuje motocykl zvaný "pérák" poblíž vraku. Další vykopávky na místě proběhly relativně nedávno. Fotografie zbytků stroje najdete zde. Jeden člen spolku Letecký archiv uvedl v diskusním fóru, že na místě našel část ovládacího panelu pro odhoz bomb, čistě stíhací stroj to tedy nebyl. Pokud snímek dostatečně zvětšíte, zaujme vás způsob, jakým se pozemní personál pokoušel zlepšit kamuflážní nátěr nanesením "vlnovek" přes světlé boky trupu, zjevně od ruky, zčásti i přes identifikační znaky. Pro stavitele modelu od firmy Tamyia v měřítku 1:48, který obsahuje marking jiného stroje od JG-54, to může být zajímavá inspirace.

    Za zajímavé informace děkuji místním pamětníkům a odkazovaným internetovým zdrojům. Celý příběh je nutné brát se rezervou, protože si k němu každý něco přimyslí. Kdyby někdo měl k oběma popsaným událostem, tedy sestřelu Me-262 na Berounsku nebo stíhací akcí mezi Prahou a Budějovicemi nějaké další informace, nechť se o ně neváhá podělit. Koho by aktivity německých reaktivních Messerschmittů na území EU, pardon, Protektorátu zajímaly hlouběji, může se začíst do hodnoté publikace od firmy JaPo pojednávající o Me-262 jednotek KG a KG(J), kde je i tomuto incidentu věnován jeden odstavec.

    Nějaká videa:
    Nikdy neparkujte vaši Me-262 venku
    Zde v čase ca 0:15 startuje Me-262C1a Heimatschützer s raketovým motorem v zádi trupu
    Rusáci se serou do Me-262. Zhruba v 0:35 práce s pákami plynu. Motory Jumo-004 vyžadovaly pomalé přidávání plynu, jinak hrozil požár nebo zhasnutí motoru.


    10.09.2011 D-FENS



    [Akt. známka: 1,49] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 99 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.