Astru
H Caravan jsem měl po předchozí Astře G Caravan a tou jsem příliš nadšený
nebyl. Ošklivá zvenku, ošklivá zevnitř. Děsný volant, děsná řadička, brzdy
jako kdyby to nemělo posilovač a zpracování jak kdyby to nedělali němci.
Háčko se ale podle mě hodně zvedlo a až na extra hnusný zvuk, který vydává
při zavření dveří na mě vždy působila oproti G jak vůz jiné značky a třídy.
Slyšel jsem i názory, že Géčko bylo poslední hezké auto, které se jim povedlo,
ale s tím souhlasím, asi jako že Giugiaro zkazil faceliftem Alfy.
Ještě k těm dveřím – já si zvykl, ale často se mě stávalo, že když jsem
někoho vezl, tak zavíral dveře na dvakrát, protože jedinec navyklý jiného
vozu tím málo praštil. Někde jsem četl, že si soudruzi z NDR uvědomovali,
kde udělali chybu a při konstrukci Astry J se na zvuk dovírajících se dveří
zaměřili.
Interiér i exteriér Háčka se mě líbil, ačkoli prý byl příliš strohý
až chladný a postrádal dostatek úložných prostorů. Nejenom že se do dveří
nevešla velká PETka, ale byl problém tam nacpat i 0,5l plechovku. Držák
na nápoje byl sice ve středovém panelu úplně vzadu, ale loketní operka
je tak nízko nad ním, že se tam cokoliv blbě dává. Naštěstí se to dá pořešit
jednoduchým trikem, kdy řídíte kolenem, pravou rukou zvedáte loketní operku
a levou rukou s mírným natočením trupu vpravo vyjímáte nápoj z držáku. Bohužel
ne všichni spolujezdci pohled na tento manévr snesou. Já to například měl
od drahé polovičky zakázané, čímž se odsoudila k roli podavačky.
Nicméně já bych interiéru nic nevyčítal. Ovládání mě přišlo přirozené,
vše tam, kde bych to čekal. Ovládání radia, světel, páčky pod volantem,
klimatizace… Tedy dočetl jsem se v recenzích a snad mě to někdo i říkal,
když jsem auto půjčil, že to ovládání páček je špatné. Ono totiž Háčko
nemá aretaci páčky blinkru a stěračů ani v jednom směru. V Astře Há se totiž
páčkama „kliká“. Když pohnete páčkou blinkru dolů tak ucítíte jak zapadne
do první pozice. Když páčku pustíte, tak se vrátí na středovou pozici a
blinkr blikne 3x. Když za ni vezmete víc, tak přes první pozici cvakne
do druhé pozice, ale zase se sama vrátí na středovou pozici a blinkr bliká
trvale. Pokud ho nevypnete vrácením volantu, tak ho vypnete „kliknutím“
na opačnou stranu. Obdobně je to se stěračema. Jedno kliknutí nahoru je
cyklovač, další kliknutí nahoru trvalé stírání, další nahoru je rychlé
stírání. Po každém kliku se páčka vrací sama na nulovou pozici. Jedno kliknutí
nahoru přes dvě pozice pustí stírání rovnou rychle. Když chcete stírání
zpomalit o jeden level, tak kliknete jednou na opačnou stranu, tedy dolů
atd. Dálkové klikem zapnu a klikem vypnu. Zní to složitě, kdo to neměl
v ruce s tím chvilku zápasí, ale bojoval jsem s tím tak první den dva co jsem
ji odvezl ze salonu a pak mě na tom nic zvláštního nepřišlo (až potkáte
řidiče v Háčku, který zmateně bliká nejdřív na jednu a pak na druhou stranu,
tak se to nejspíš teprve učí). Tak nějak mě to přišlo i lepší, ale nevím
proč. Každopádně na to všichni recenzenti nadávali a v další generaci od
toho Opel ustoupil. Krom páček a chybějících úložných prostor se obvykle
Astra dočkala ještě kritiky za chybějící ukazatel teploty motoru. Přehřátí
se signalizovalo červenou kontrolkou. Klimatizace jak jsem psal výše se
ovládala intuitivně a do distribuce a míchání vzduchu automatické digitální
klimy jsem neměl potřebu ručně zasahovat. Pro majitele českého leštěného
prdu zde mám jedno malé upozornění. Svítící tlačítko AUTO neznamená, že
je klimatizace zapnutá, ale že si řídí sama intenzitu, směr a teplotu dle
nastavené. Občas mě mrzela nemožnost rozsvítit v interiéru vozu. V předchozím
Géčku stačilo povytáhnout otočný vypínač světel a i v jiných autech to není
problém. Tady nelze. Když je venku tma jak vy pytli, vzadu v dětské sedačce
vám začne dítě naříkat, páč mu upadla hračka a venku padá voda a je kláda,
nebo dokonce jedete a vy máte na výběr jen dvě možnosti jak tam rozsvítit
a to buď odpoutat se, natáhnout se dozadu a přecvaknout dva kolébkové spínače
na stropnici, nebo pootevřít nějaké dveře, tak to nepotěší.
Kufr má podlahou zarovnanou s nakládací hranou. Sedačky jsou po sklopení
téměř vodorovně s podlahou a bez schodu. Mnohokrát jsem si chtěl vyzkoušet
jak se tam spí, ale vždycky mě to nějaký dobroser překazil nabídkou důstojnějšího
spaní.
Motoricky jsem sedlal naftový coommonrail o obsahu 1910ccm pocházející
pokud se nepletu od Fiatu a s Opel označením Z19DT. Jde o poměrně rozšířený
motor, který najdete samozřejmě i u Fiatu, Alfy snad i Saabu. 88kw je dostupných
v rozmezí cca 3000 až 4000 rpm a 280Nm je dostupných od cca 1600 do skoro
3000 rpm, což sice není nic extra, ale zas je výkon a točivý moment dostupný
konstantně v příjemném rozpětí otáček. Zvukový projev je výraznější, ale
to mě nijak netrápilo. K spotřebě se vrátím později.
Astra mě přišla na poježdění příjemná. V rychlostech nad cca 130kmh
je aerodynamický hluk poněkud větší. Podvozek nepatří k těm měkčím. Nemám
rád auta s přestrašenou stabilizací podvozku, která vás obírá o brzdný účinek,
když ho zrovna potřebujete a za zvuku běžící ABS pumpy vás nechá dobrzdit
až těsně před překážkou, aniž by jste na čistém suchém asfaltu slyšeli
jakékoliv pískání gum. Nebo když vám během průjezdu táhlou zatáčkou přibrzdí
jedno kolo a rozvlní vás, že je vám silnice úzká. Tak taková Astra taky
není. ESP vždy zasahovalo, když bych to čekal, tedy v okamžiku, kdy zvuk
pneumatik naznačuje, že adheze je na hraně. Mimochodem ty dva popsané případy
jsem zažil v poslední Primeře, což byla kombinace těžkého auta, měkkého
podvozku a přestrašeného ESP. Stabilizace nešla v mé konfiguraci vypnout.
To byla výsada konfigurací s nastavitelným podvozkem. Ne že bych to tedy
někdy potřeboval. Nejčastější argument jaký jsem slyšel bylo, že se takovým
autem nelze vyhrabat, když zapadne. Astra disponuje jakousi elektronickou
uzávěrkou diferenciálu, což je funkce, kdy je protáčející se kolo přibržďováno
a o zbytek se pak postará diferenciál. Neměl jsem tedy nikdy problém prohrabat
se nějakou tou trochou sněhu a nezapadl jsem ani v dešti na rozrytém zabláceném
posekaném poli, které v ten okamžik sloužilo jako parkoviště. Že to funguje
jsem se přesvědčil, když jsem se v jednom prudkém lijáku s kroupy snažil
skovat vedle silnice a ona tam byla zarostlá stoka. Spadl jsem do ní z mostku
pravým předním kolem a zůstal viset na břiše a levým zadním kolem půl metru
vysoko. Vycouval jsem zpátky jedním hnaným kolem a druhým ve vzduchu hned
po tom, co jsem nacpal tři metrákový chachary jako závaží do kufru, když
zastavili zeptat se mě, zda nepotřebuju vytáhnout.
Na závěr bych poreferoval něco o spolehlivosti. V Háčku jsem strávil
8 let a 230.000km. Auto hodnotím jako spolehlivé, ačkoliv v posledním roce
už to nebylo jen o výměně oleje. Bylo třeba začít měnit komponenty, které
sice považuji za spotřební, ale otravovalo to a firma už to nechtěla platit.
I tak to považuji za velmi dobrý výkon. Kdysi jsem někde četl hlášku, že
kilometry ujeté v závodním režimu se násobí třemi a Háčko semnou na klobouka
nejezdilo. Kombinovanou spotřebu má ten motor psanou tuším 5,3l a když
jsem chtěl a měl náladu to zkusit, tak jsem s ní dokázal dojet do Československé
kolonie na jadranu a zpátky za průměrné 4l/100km, ale já s ní jezdil v průměru
zpočátku tak za 9l. Jak jsem stárnul, tak se průměrná spotřeba snižovala
a zakončoval jsem na cca 7l. Toliko k zátěži pod jakou pracovala. Nerad
bych povzbuzoval myšlenku, že všechny služebáky jsou zhuntovaný. Na hlášky
tipu: „co to řešíš vole, vždyť to není tvoje“ jsem už alegorický, proto
poznamenám, že vůz měl jinak veškerou péči, pozornost a servis. Bazarníkovi,
kterému se dostane do ruky určitě udělá zachovalost vozu radost, až to
bude stáčet. Tady mu uvěří i vo kilo míň.
A nyní chronologicky:
Cca 50.000km – zjištěn pomalý únik chladící kapaliny – výměna chladiče
na záruku
Cca 90.000km – ucpaný EGR – vyřešeno vyčištěním
105.000km – zatuhlý zadní třmen brzdy
130.000km – první výměna předních kotoučů, repas alternátoru - ložiska
140.000km – ztuha řadí – výměna lan řazení
146.000km – zlomený kabelový svazek LZ dveří
163.000km – první výměna zadních kotoučů, zatuhlý třmen zadního kola,
jedna žhavící svíčka
165.000km – zlomený kabelový svazek PZ dveří
168.000km – tyčka stabilizátoru LP kola
171.000km – zadní tlumiče
179.000km – termostat
189.000km – druhé přední kotouče (hážou)
203.000km – nedobíjí - repas alternátor – uhlíky, kotva
205.000km – občasný nouzák – výměna EGR ventilu
217.000km – vysypané ložisko spojky - setrvačník + spojka
223.000km – přední tlumiče s uložením (tlumič projel uložením do haupny)
Víceméně se dá souhlasit s tvrzením, že jsou auta dělaná na 150.000km,
které Astra ujela prakticky jen s výměnou oleje, filtrů a destiček a pak
už je toho víc. Po 200t už si četností servisů a neplánovaných odstávek
řekla u výměnu. Seznam neobsahuje asi 6ks čelních skel – asi je dělaj z cukru
nebo co a 2ks baterie značky Varta, které vydržely podezřele málo. Zajímavé
je, že jsem přes rok nemohl přijít na to, proč po cca ? dne a déle stání
nechce motor hned chytit. Točí, točí, ale nenaskočí. Chyby zalogované žádné
a v servisu mě tvrdili, že to prostě některé kusy naft od Fiatu dělají.
Nakonec to dělala skutečně baterie, která sice zvládla dodávat potřebný
proud startéru, ale úbytek napětí byl už příliš velký a napětí v síti během
točení šlo až někam k 7V, což už dělalo problém řídícím jednotkám, nebo
čerpadlům (je tam navíc el.
erpadlo v nádrži, které po otočení klíčem do první pozice podává palivo
a odvzdušňuje soustavu). První originál Varta značená jako GM tak začla
zlobit už po cca 3 letech a druhá prémiová „Silver line“ už krátce po záruční
lhůtě.
Vůz jsem servisoval u AutoStaiger v Praze. Se servisem a přístupem lidí
jsem byl vesměs spokojený. Co mě později vadilo byl poněkud vlahý přístup
k opravám, které již nebyli standardní údržba. Nějakou dobu mě záhadně vibrovalo
řízení. Okolo určité rychlosti to rezonovalo, až to dokázalo rozklepat
celé auto. Kola to nedělali, ačkoliv po čerstvém vyvážení se to hodně zklidnilo.
Asi tak na 2 měsíce. Geometrie, tlumiče, uložení nápravy OK. Snad prý možná
poloosa. Řešil jsem to u nich s několika techniky postupně, jednoho i svezl
a viděl to, ale ochota řešit to nebyla. Nebo například Astry trpí na zlomené
kabelové svazky do zadních levých a pravých dveří. Časem zkřehnou a kabelový
svazek se každým pohybem dveří překládá, takže dříve nebo později se některé
vodiče zlomí. Může přestat fungovat centrál, repro, nebo třeba mě začalo
pískat v radiu – zřejmě koncový zesilovač vlivem vyzkratovaného přívodu
k reproduktoru. Vzhledem k tomu, že se tam může propojit libovolná kombinace
těch vodičů, tak to často odskáče i nějaké čidlo uvnitř nerozebíratelného
zámku dveří a pak nefunguje signalizace otevřených dveří ani po opravě
svazku, nebo naopak signalizuje otevřené dveře pořád. Chtěl jsem, aby vyměnili
celý svazek, za což by si mohli vyfakturovat asi tak 2x až 3x tolik, ale
postup opravy prý určuje technik, takže to rozeberou, sletujou ty přelomené
vodiče, zaizolují a zase složí a za nějaký čas se zlomí zase jinej drát
ve stejném svazku. Nebo když mě začal hučet alternátor (ložisko), tak že
udělají repas, že nový stojí asi 18.000,- Demontáž + repas u externího
dodavatele, auto několik dní stojí v servisu a já vůl se předem nezeptal,
jestli ho zrepasují komplet. Cena opravy cca ? ceny nového alternátoru
a o pár desítek tisíc km šel alternátor na repas znovu, protože bylo třeba
vyměnit uhlíky a obroušenou kotvu. Opět několik dní odstávka auta a cena
těch dvou repasů by už pokryla cenu nového alternátoru. Třeba tenkrát byli
uhlíky OK, ale podle kilometrického náběhu už měli 2/3 životnosti za sebou.
Je to jedno, protože kdybych věděl, že za ? ceny nového vymění jen ložiško,
nebude to trvat několik dní a auto mě v budoucnu nenechá ve štychu, když
přestane dobíjet, tak bych nechal připlatit.
A na závěr pro pobavení. Už jste někdy odjeli slavit štědrý den mimo
domov a zapomněli tu největší tašku s nejvíc dárkama doma? To je pech. A
ještě větší pech je, když se pro ně sami vracíte na otočku 150km daleko
a ono vám kousek před domovem přestane dobíjet auto, takže jen tak tak
dojedete. Už máte ty dárky, ale zas nemáte rodinu. Nakonec to mělo šťastně-hořký
konec. Sehnal jsem jiné auto a vánoce byli a tu nepojízdnou Astru mě nějaká
svině vykradla.
22.11.2015 x-f