Komentáře ke článku: Zkušenosti: Škoda Favorit 136 (ze dne 20.06.2010, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
zaujal mě popis místa v autě, konkrétně babička. Sleduju to už nějakou dobu a pořád se mi nepodařilo zjistit proč se starší lidé, nejčastěji babičky cpou do kabiny se všemi svými zavazadly. Často se jim nedaří kvůli těm zavazadlům nastoupit, ale nevzdávají to, nedovolí odebrání zavazadel a jejich umístění do kufru i kdyby museli cestovat zavalené taškami. Zvláštní fenomén. :-)
|
|
|
Jsou staří a už je asi párkrát okradli. ;-)
|
|
|
aha, znám jednu, tu ještě neokradli, ale dělá to přesně tak. Ale co, může to být nová výzva pro výrobce aut, jedno speciální místo pro babičky s místem pro nejméně jednu tašku na klíně a nejméně dvě pod nohama. Větší místo může být klidně vytvořeno zmenšením zavazadlového prostoru. Ve favoritu by to šlo ideálně, prostě by se kufr přesunul mezi zadní a přední sedačky, důchodkyně takovou změnu ocení. Tašky na klíně, které znemožňují výhled do stran, budou řešeny nějakým přídavným periskopem. ;-)
|
|
|
Ja tohle zazil u vsech vekovych kategorii, to nemusi byt o veku.
|
|
|
U nás je babička v pohodě, bohužel podobný způsob cestování si oblíbila moje drahá polovička. Je to na zabití, hlavně když se občas za volantem střídáme a já pak musím sedět mezi tím bordelem, co si natahá dovnitř.
|
|
|
třeba si bere do auta jen věci pro děti, s menšími dětmi je problém, protože okamžitě mohou potřebovat cokoliv, najíst, napít, utřít pusu, jinou hračku, náhradní budny, čepice, rukavice.
moje tchýně by byla schopná si vzít do kabiny i lokomotivu, piano a kulhavýho koně. U jejího syna to vyvolávalo hysterický řev.
na mě jde hysterie, když člověk, který sedí vedle mě, není přes tašky vidět.
|
|
|
Ono v obou mi známých JJ-ových vozidlech to naštěstí není malér :-D . Lze důvodně předpokládat že v T613 i Chevy Lumina je prostroru víc než třeba v mé Felicii
|
|
|
nejde ani tak o místo, spíš o princip, protože mě to vadí ve všech autech. Naopak myslím, že by to v menších autech mělo logiku, protože mívají menší kufr. V pidiautě bych si dala do kufru kabelku, protože řídím a nemůžu mít nic ani na klíně ani pod nohama, tím by se kufr zaplnil a ostatní by se museli uskromnit a vzít si všechno do kabiny. Pokud má kufr dostatečné rozměry, a to Chevy má, není důvod ho nevyužít.
OT
já myslela, že JJ má 603 a ne 613, nebo má oboje?
|
|
|
. . mně to vadí . . , poslední dobou píšu jako čuně.
|
|
|
Nene, T603 jsem míval kolem roku 96, T613 mám teď. 603 je na shopping listu, ale nejdřív musí být vhodné zastřešené a zabezpečitelné místo na parkování.
|
|
|
Ta moje to dělá také. Bohužel už s tím začala i dcera - včetně věty "Mně to nevadí", pokud se optám, proč se obkládá zavazadly. Pak ještě používají argument "Já v tom mám to a to", i když na sto procent "to a to" nebudou během cesty potřebovat.
|
|
Koukám, že je nás favoritem postižených víc :-). Pod článek se podepisuji.
|
|
|
Taky bych se podepsal, už 7 rok si říkám, že jestli s ním neprojdu na TK, koupím nové, ale furt prochází bez ztráty kytičky. Rok výroby 89, ročně najeto +/- 50 tis km.
|
|
|
Favorit milionář? To bych rád viděl. Kolikátý to má motor?
|
|
|
Favorití motor vydrží tak 250.000 km, ale znám exempláře, co se dostaly někam k půl mega. Záleží jaký způsob jízdy týpek praktikoval a jak se o to staral.
|
|
|
Tak Favorit je jednoduchej, prijemnej na jizdu (na rozdil od spousty aut, kde si clovek pripada jako na zaoceanske lodi vytvari jizda favoritem dojem sportovniho svezeni), lehouckej, na svou dobu relativne bezpecnej, dost exemplaru jeste neni shnilejch, udrzba je levna...
|
|
|
Sportovní svezení? Podle toho, co si pod tím pojmem představuješ. Já teda něco trochu jinýho než jízdu ve favoritu.
|
|
|
Ja napsal "dojem sportovniho svezeni". Reaguje na plyn svizne a nehoupe se.
Ale kdyz srovnam svezeni ve favoritu 135, oktavce 1,6 benzin a audine 2.5 TDI, tak mi porad ten favorit prijde nejsviznejsi. Aspon do kopce. A to pri nejnizsi spotrebe.
|
|
|
Měl jsem možnost srovnání favorita s dost podobným autem co do váhy a výkonu, ale dojem sportovního svezení jsem ve fáčku teda neměl, na rozdíl od seatu ibiza. Ono to začíná už jen u zvuku motoru, favorit zní jako šicí stroj.
A favorit že byl do kopce svižnější než audi s 2.5 TDI a ještě měl nižší spotřebu? Tomu se mi nechce věřit, která že to byla audina?
|
|
|
A6, asi sestileta, tehdy (favorit mel min najeto, ale bylo mu okolo patnacti let). Des a hruza. Automaticka prevodovka, mozna to bylo tim. U favorita ten dojem spis kazi ta velka radici paka a ten volant, nicmene clovek si rychle zvykne.
Ibizu jsem jeste neridil, nemuzu srovnat.
Ale osobne mam radeji auta, kde clovek sedi o neco vys.
|
|
|
Nojo, A6 neni žádnej drobeček, navíc automat (nebylo to ke všemu quattro?). To se pak nedivim, že to má větší spotřebu nafty než favorit benzínu. Favorit taky váží snad polovinu co ta A6 ;-)
Když to je těžký, chceš dojem sportovní jízdy a přitom sedět vysoko - pilot ve formuli sedí skoro na zemi ;-)
A ono to taky souvisí se subjektivním vnímáním rychlosti, jsou auta, kde jedeš 160 a nepřijde ti to jako žádná velká rychlost a jsou naopak auta, kde jedeš 100 a už máš smrt ve vočích. Obecně do tý první kategorie patřej spíš větší auta jako ta A6 a do tý druhý zas menší auta.
|
|
|
Ano, kdyz chci adrenalinovou projizdku a pri tom neporusovat maximalni povolenou rychlost, tak favo nebo felda jsou idealni auta... Na jezdeni to ale neni... :-)
|
|
|
felda je dobra i do terenu, favorita by cloveku mohlo prijit i lito, prece jen, za chvili to budou veterani. Co se sportovni jizdy tyce, proc ne klasiku?
http://1.bp.blogspot.com/_lqcapwW1CkU/Sb_K5XlqHfI/AAAAAAAADCA/3FIVplYj_hM/s1600/RenaultAlpine. jpg
Jen se clovek musi zout, protoze okolo pedalu moc mista neni.
|
|
|
"Jaké je nejlepší firemní auto? Firemní felda." (Už trošku starší vtip.)
|
|
|
Jo, nejlepsi terenni auto je firemni felda. To je tu rok co rok, ale porad to plati.
|
|
|
No potíž je v tom, že už jich dneska tolik jako firemních nejezdí, takže to pomalu platit přestává, možná se někdy začne říkat "firemní fábie" nebo "firemní oktávka", ale spíš ne ;)
|
|
|
Jo, bylo to quattro. je to smejd, strasnej.
Pokud se jedna o dvouapullitrovy turbodiesely, vysoky, co daji iluzi neceho jako sportovni jizdy, pak asi nissan navara.
|
|
Nic proti Favoritu, sám jsem ho asi 6 let vlastnil, ale dokazovat že je dostatečně výkoný tím, že "Na dálnici nemá problém držet rychlost okolo 100-120 km/h" je zcela mimo. Na dálnici udrží rychlost 100-120 km/h i Škoda 100, o které rozhodně nikdo nebude tvrdit, že je to dostatečně výkoné auto.
Na druhou stranu i ten nejslabší Favorit který se vyráběl 135Le s pouhými 40kW, kterého jsem vlastnil, dokázal na dálnici držet rychlost v rozmezí 130-150km/h (na tachometru). Takže pokud popisovaný Favorit jezdí běžně pouze do 120km/h, tak je v něm buď hodně špatně nebo je provozován daleko před svým limitem.
|
|
|
No pozor pozor. Favorit 136 z roku 1988, pokial ma pamat neklame, kvoli znizeniu urovne hluku ma tazsiu prevodovku. To pri vyssich rychlostiach moze sposobit, ze vodicovi sa zda, ze viac to uz nepojde, pretoze akceleracia sa pomerne zasadne znizi.
Kdezto Favority od r. 1989 mali zmeneny staly prevod (specialne Fa 135, neskor 135Le), aby neboli tak lenive. To sposobuje, ze papierovo menej vykonny Fa135 moze byt sviznejsi, nez rovnako zachovaly Fa136.
Dokonca sa mi stalo, ze pri mestskej premavke po znamej trase som ja s mierne (strasne lamersky) "vytuningovanym" motorom v Rapide 136 nestacil otcovi s Fa 135LSe.
|
|
|
Naprosto souhlasím, s tím, že favorit musí udělat víc jak 120km/h. Můj rychlostní rekord byl přes 160, ale potom už byl podvozek opravdu u hranice možností a pokud nebyl extra kvalitní povrch, nebylo radno zkoušet víc i když by favorit teoreticky na 5.převod, který byl hodně dlouhý, měl na maximální otáčky motoru atakovat až hranici 200km/h!
Také jsem se začínal po autoškole učit řídit na tehdy našem bílém favoritu 136L, který ovšem měl otáčkoměr i zadní mlhovky ale žádná LS výbava to nebyla.
Já jsem s ním samostatně najel přes 20tis km na různých vesměs výletech, dovolených, cestách za příbuznými, hlavně mimo město. Auto je jednoduché, relativně pohodové, na pohodový defenzivní způsob jízdy od 2000-3000ot motor celkem pružný, ale hlučnější, výkonem nic moc ani když jsem ho točil až ke 4000. Jenom to potom akorát řvalo jak tur. Když to ale řidič před kopcem roztočil přes 3500ot, tak celkem statečně držel na 4 do kopce i rychlost kolem 120. Pamatuji si, jak jsem s ním takto kolem roku 2000 proháněl první octávie.
S favoritem se jezdilo relativně dobře a motor na prázdný vůz sice s bídou ale stačil, dokud jste ho nenaložili, jinak to pak už byla lemra se zrychlením koňského potahu, kterou řidič tlačil i očima. Potom jsem si s tím později zkoušel hrát a fest jsem přidal předstih a auto sice potom opravdu bylo svižnější, ale museli jsme tankovat N98, aby neklepal motor. Nakonec jsme zjistili, že to bylo tím, že ten karbec se nějak strašně rychle samovolně zas rozštelovával a ochudila se směs, tak proto to nejelo. Kdybych chtěl, aby jel furt perfektně, musel bych štelovat karbec jikov tak 1x měsíčně! To bych tam už snad raději předělal MPi vstřik z feldy a jelo by to ještě líp.
Podvozek byl celkem tvrdý, asi by to chtělo použít o choupek měkčí pružiny s progresivní charakteristikou + polohově citlivé tlumiče a do předu namontonat stabilizátor ze silnějších motorizací felicie, aby se favorit při ostřejším průjezdu zatáčkou tolik nenakláněl. Rovněž by stálo za úvahu použití nižššího profilu pneumatik v kombinaci s 14kovým ráfkem. Více raději ne, nechci z toho dělat motokáru.
Interiér byl jednoduchý hnědý a v podstatě na velikost vozu celkem prostotný, protože nikde nezavazely plasty jako v moderních vozech. Akorát mě vadila disanatomická vnitřní klika dveří kde chyběla madla, která tam byla pak přidána po faceliftu, když škoda přešla pod koncern. Také ta palubní schránka před spolujezdcem mohla být trochu větší.
Světla svítila dobře, když jsem namontoval zárovky osram silverstar, tak naprosto dostatečně.
Co se týče závad, tak byly trochu kolem chlazení-prasklé těsnění pod hlavou, kohout topného panelu, termostat, furt tam byly problémy s termočidlem na chladiči a vyvařoval, tak jsem nakonec v zoufalství udělal ještě vypínač větráku na palubní desce, příčemž termočidlo jsem zachoval taky, když nesepne čidlo, zachrání to ruční vypínač. Trochu byly problémy taky s odvzdušněním nádrže, brzdová prasátka.
Do brzd jsem se tam pustil sám, samostatně jsem vyměnil prasátka i zadní čelisti a vyčistil buben od brzdovky a taky dal nové kotouče a destičky. Vyměnil jsem hadici k posilovači brzd a utěsnil zpětnou klapku a favorit pak brzdil excelentně. Pro majitele uvádím, že je potřeba hlídat, aby destičky nezatuhly v držáku třmenu a čistit dosedací plochy destiček, ale né ke kotouči, ale na držáku třmenu a destiček, jinak to potom brzdí málo a nestejnoměrně. Po odmáčknutí pístku se destičky musí volně pohybovat v držácích, pokud je po odklopení třmenu musíte páčit šroubovákem, je to špatně.
Poslední neduh byla koroze, náš kousek byl z roku 1990 a měli jsme ho 16 let, z čehož 13 v garáži a najeli jsme s ním jen 60tis km, ale stejně to ke konci už rezavělo dost, přestože na prazích byl ještě zdravý plech a byl poměrně zachovalý. Nakonec zkončil u škodovky protiúčtem na fábii.
Netvrdím, že favorit 136L byl špatný, občas bych se i svezl z nostalgie, ale abych si ho sehnal zpět místo současného citroenu xm, tak to ne, cítil bych se v něm jak v trabantu. Jen je škoda, že se nakonec nerealizovala verze favoritu s motorem 1500ccm, která byla původně v plánu.
|
|
|
Jo,ten termostat zlobí,jako u stodvacítek...taky máme spínač....ale srovnávat favorita s XM,to nevim nevim....zajímavý s tim karburátorem,jak jsem psal,my Jikov nemáme a tim pádem to neklepe...zdá se tedy,že Jikov své problémy od dob karbeců ESDR a SEDR né uplně vyřešil...
|
|
|
No, ten termostat zas tak moc nezlobil, spíš ke konci už po 15 letech provozu nedosahoval za tepla plného zdvihu, tak jsem ho vyměnil. Hrozný je, jak servisy lepily skříň termostatu silikony, který tekly, přičemž originál těsnění stálo ve škodovce 3kč a drželo.
Horší bylo, co se chlazení týče, to čidlo na chladiči, na který se nedalo spolehnout, někdy seplo někdy ne a ani nový nebylo spolehlivý! Pak jsem tam ze zoufalství raději dodělal ještě nouzový spínač, kdyby čidlo někdy neseplo, a musel jsem hlídat teplotu.
Ty karbecy jikov byly opravdu blbý, furt se sami rozštelovávaly a kdo chtěl aby motor chodil jak švýcarský hodinky musel by je seřizovat 1x měsíčně. Jinak to pak pořádně nejelo a žralo. Nedivím se, že potom ve škodovce raději přešli aspoň na jednobodý vstřikování.
Co se týče klepání, tak mě to klepalo proto, že jsem tam hodil předstih 12°, protože to předtím jelo blbě, ale ono to bylo chudou směsí nikoliv předstihem, ten stačilo nastavit kolem 7° a seřídit správně bohatost směsi.
Jinak citroen XM 2,1TD s favoritem srovnávat nelze, ale když pár let jezdíte střídavě jedním a pak druhým, tak se tomu podvědomě stejně neubráníte.
|
|
|
Jasně,myslel sem čidlo na chladiči,napsal jsem termostat,to je jak slyšim d píšu t,moje chyba...
Jinak jo,když člověk jedzí dvouma autama,pak je srovnává a ani o tom neví,to je fakt...no já nakonec pořídil felicii,favorita přenechal dědovi,abych se nemusel "doprošovat" půjčení a nenutil ho do oprav, tak se uvidí...
|
|
|
Vy jste s tím jezdil někde ve vakuu? Vzhledem ke kvadraticky rostoucímu odporu vzduchu je i maximální teoretická rychlost v dosažitelných podmínkách výrazně nižší než to, co vyjde, když člověk spočítá zuby na kolečkách.
160 na tachometru a tomu odpovídající reálné rychlosti někde mezi 140 a 150 km/hod jsem ochoten věřit, pokud to bylo s velkým rozjezdem, absolutně bez protivětru, na dobré silnici a s dostatečně odhodlaným řidičem. Já jsem s Favoritem nikdy neměl to srdce jezdit víc než ca 110 tachometrových, protože pak už to dost řvalo a i když by to ještě jelo, já jsem se k tomu nedokázal donutit.
|
|
|
Na testovani "top speed" je vynikajici kopec na ceste z Liberce do Turnova ( a dale na Prahu) , je to "sjezd" do Turnova zvany "Paceřák" podle vesnice v okoli. Je to silnice pomerne hodne z kopce,je siroka, a ta zatacka dole neni prilis prudka. Sice se traduje, ze tam obcas nejakej idiot vylitl do pole (osobne jawm videl 1x v zivote vyoranou brazdu, je to fakt) , ale co se tyce miry rizika, je to tam pomerne prijatelne.Podarilo se mi tam dostat z jakesi stare skodovky tachometrovych 150, a z favorita tachometrovych cca 170, mozna malicko vice. Subaru z roku 1982 tusim, tachometrovych 180 :-) Ale je fakt, ze na to clovek musi mit nervy, necukat moc s volantem a tak vubec mit kliku :-))
Mimochodem jsem tam dokazal z MZ150 vytahnout tachometrovych 140, mozna malicko vice..
Ale to uz je strasne davno, co jsem takhle blbnul :-)))
|
|
|
Lepsi je kopec na 66. km D1, postupne se narovna a zatacka je az po nekolika kilometrech, jinak je to rovne, jako kdyz streli, risiko prakticky nulove. U jedne schade mi tam pred mnoha lety tachometr ukazoval dokonce za roh.
|
|
|
Ono se to jen netraduje, osobne jsem na paceraku uz nekolikrat videl nejen brazdu, ale i krasne zaparkovane auto v poli pekne daleko od silnice ... ona je ta zatacka dole smerem na Turnov sice mirna, ale prave v tom asi zradna, protoze pri vysi rychlosti docela vynasi ... me ale vzdycky vic bavil pacerak nahoru smerem na Liberec jak tam kdejakemu do te doby velkemu borcovi najednou dochazi dech :-) Pruser pak u takovych flustrovanych borcu ovsem nastava jakmile se kopec preklopi a oni to pusti dolu co to da - ta omezena rychlost pod tim mostkem v tomto pripade smysl ma a hodne takovych borcu tam konci :-(
A co se tyce Favorita - kdysi davno jsem delal vyvojoveho konstruktera v Autobrzdach a protoze jsme delali do Favorita hodne komponentu, meli jsme tam jak plastelinou oblepeny prototyp, tak pak i jako referencni vozidla uz seriove Favority s "eFkovou" zkusebni znackou diky ktere jsme museli dodrzovat rychlostni limity pouze v obci nebo dane znackou, jinak se mohlo jezdit co to da a tech tachometrovych 160 kmph se dalo dosahnout celkem bezne.
|
|
|
Ale to byly zánovní auta, ne? Favorita jsem před pár lety měl (s karburátorem) a na dálnici to jelo tak do 120km/h, víc to nedalo. Ale to mu bylo tak 15 let.
|
|
|
Jasne ze tehdy to byly fungl nova auta, tehdy zadne ojete Favority samozrejme nebyly ;-)
|
|
|
Pochop, ten kopec smerem dolu je fakt docela prudkej - jestli se nepletu , museli na to zadat vyjimku, aby z toho mohli vubec udelat "dalnici" (ted nevim, jestli to neni jen silnice 1 tridy, fakt si ted nejsem jisty, hledat se mi nechce). Z toho kopce jede COKOLIV tak rychle, jak dovoli maximalni mozne otacky motoru, nez se motor zadre/vyskoci z auta :-))
Btw, ja rikam Favorit i Formanovi :-) A s Formanem slo jezdit 160 docela "bezne"
120km/h jela i blba 120tka, ne-li vic. Spis zalezi na odvaze ridice a take na tom ,jak mi na aute zalezi, nebo naopak je mu jedno, ze se to timhle stylem za chvili dokurvi:-)
Kdyz nad tim premyslim, tak to Subaru, o kterem jsem tu psal, bylo z roku 1978 - kupoval jsem ho v 19ti letech(tedy rok 1995) a v te dobe to bylo cca 18 let stary. Bylo to snad jedine Subaru o kterym vim, ze nemelo v te dobe nahon na vsechny 4. Nevim uz, jak se to jmenovalo....Dodnes se daj vidat takovy mikrobusy Subaru, je to malicky, a je to postaveny na podvozku z toho auta, co jsem mel, tusim i stejnej motor. Melo to 1,6 boxer benzin, a pamatuju si, ze jsem s timhle 18 let starym autem tam sel fakt na doraz rucickou na tachometru, a tachometr to melo do 180 tusim....
Stejne to byla docela sranda s tim autem - na to jak bylo stare, to s prehledem jelo 160 na rovine (no dobre, po delsim rozjezdu :-)) a davalo to bezne favority i formany jako malinu :-) Jinak to teda byl prisernej vrak, nic se na to original nedalo sehnat, vsechno uplne atypicky, kdyz mi odeslo tesneni poj vyfukem, tak proste neslo sehnat jiny, nepasovalo tam NIC, tak jsem to vyresil jakymsi "tmelem" v tube jak od kanagonu, napatlala se tam vrstva, spojilo utahlo, ono to vytvrdlo v jakousi gumu, a uz to nikdy nikdo neoddelil a jezdilo se dal :-) Joo, to byly doby :-))
|
|
|
Z kopce pojede rychle kdeco. Ale na rovině se projeví každá drobná závada, může to bejt motorem, nebo přicpanej vejfuk nebo přibržďujou brzdy atd. Starý auto bude co kus, to originál. Měl jsem pak o něco novější auto (cca 14let), který mělo papírově ještě nižší výkon než ten favorit, tj. favorit měl asi 43 nebo 46, to druhý auto byl seat ibiza, mělo to motor 1.3 40kW a dalo se s tím jet v pohodě 150-160 i víc.
|
|
|
Je třeba vzít v úvahu, že v čechách většina silnic nevede po ideální rovině, ale téměř neustále více či méně z kopce či do kopce a to včetně dálnic. To maximálně dosažitelnou rychlost značně ovlivňuje. Že do kopce jede auto pomaleji nikoho nepřekvapí. Stačí ale i mírný kopec sjížděný z kopce a hned to přidá k maximální rychlosti 10-15km.
Ve výsledku tedy mám na nejslabší Favoritu 135Le vyzkoušené, že např. na D5 (což je rozhodně kvalitní silnice) ve směru z Plzně do Prahy jsem na tachometru dosahoval 150km/h bez problémů po většinu trasy. Ale z Plzně ke hranicím jsem se nedostal nad 140km/h, protože směrem ke hranicím D5 téměř celou cestu mírně stoupá.
Co se týká řevu motoru, tak vzhledem k tomu, že mé předchozí auto před Favoritem byla Škoda 100, kde motor řve už od 80km/h a v rychlosti kolem 120km/h ho pouze přeřve aerodynamický hluk, tak jsem byl k menšímu řevu motoru Favorita imuní. Ono pokud člověk nejezdí každý týden trasy Plzeň - Ostrava na plný plyn, tak občasné protažení na plný plyn na půl hodiny či na hodinu nijak nevadí. Je ovšem pravda, že po příjezdu na plný plyn do Prahy byl olej v motoru tak ohřátý, že při volnoběhu svítila kontrolka mazání. Po pár minutách ale motor a olej trochu vychladl, olej zase zhoustl a vše se vrátilo zpět do normálu.
|
|
|
Já jsem opravdu jel s favoritem 160km/h a to už je odchylka tachometru odečtená. To znamená, že tachometr ukazoval 170, ale jen chvilku, protože to řvalo už opravdu hodně a auto bylo už trochu směrově nestabilní. Prostě bylo vidět, že do 150 ještě jo, ale na víc to už dělaný nebylo i když by to převody dovolovaly, nebylo radno to pokoušet.
Zajimavé ale bylo, že otáčkoměr ukazoval teprv něco lehce přes 4000ot, což opravdu znamená, že kdybych to roztočil až k červenému poli, které začínalo kolem 5500ot, tak bych musel atakovat bájnou hranici 200km/h! Tak dlouhé převody první favority měly, že by to udělalo, ale asi pouze z kopce na extra kvalitní prázdné dálnici a s větrem v zádech. Že by před tím musel být motor komplet perfektně seřízen je snad jasný.
Když jsem to ale občas honil přes 4000ot, tak potom už se to motoru nelíbilo a trochu žral olej, který jinak neubýval. Dost často jsme ho kontrolovali, takže to mohu říct zodpovědně.
Co se divíte? Podle knížky o vývoji favorita měl favorit udělat svou maximálku 150km/h na 4. převod a max otáčky. 5. převod byl pouze tzv. odlehčovací rychloběh, aby motor nemusel točit delší dobu vysoké otáčky. To znamená, že roztočit na 4. na požadovanou rychlost a potom zařadit 5. převod a pouze udržovat rychlost. Že se s tím potom jezdilo jinak, je už věc druhá, ale takto to měli konstruktéři v plánu.
Jinak ještě perlička: jeden můj kamoš za svých divokých let udělal s dobře zajetou a seřízenou škodou 105 4kvaltem patřící rodičům mého druhého kamaráda z kopce tachometrových 160, motor prý byl už v červeným poli otáčkoměru ale furt jel, udělal to na dálničním přivaděči v Brně u Globusu a mohlo to být kolem roku 2000. Proč by teda favorit s 5kvaltem nemohl udělat 160 skutečných?
|
|
Tak tak. Náš má dlouhej stálej převod,takže se mu musí šlapat na krk víc,než je zdrávo,chce li s tim někdo závodit. To se pak projeví u jinejch aut nezvyk,konkrétně u felicie,s níž momentálně jezdím.
Inkriminovaná věta měla podotknout,že na jízdu v mezi předpisů prostě favorit stačí a že řeči o pomalosti v tomto rozmezí jsou prostě blbost. A stojím si za tím,že kdo v při současnym stavu dálnic a za volantem favorita překračuje onu "magickou" 130ku,tak si koleduje
|
|
|
Jezdil jsem s Favoritem 136, rok výroby 1989 a ani při vyšších rychlostech - rund 140 - 150 s ním problém nebyl. Byl to ovšem velice dobrý tester benzínů - u hodně pump, které měly teoreticky "super" po natankování zatraceně cinkaly ventily. Od té doby radši netankuji u malých pump neznámých řetězců.
|
|
Na favorite je dobry akurat tak motor. Ten sice uz rozne zvoni a chrasti, ale 300kkm spravi lavou zadnou. Inak je to kram. Co som sa napicoval zlatych ceskonemeckych rucicek ked som na nom nieco musel robit, to uz nikto nespocita. Suhlasim s tym, ze ma nikdy nenechal v stichu na odtah ( kecam, bolo to 2x, raz vlhky rozdelovac, raz voda v benzine ), skoro vzdy sa dalo dojst do servisu. Bohuzial v jeho veku ale slo o pomerne casty jav a v servise bol 4-6x do roka ( + mnozstvo mensich oprav svojpomocne ). Neriesitelny problem bola a je korozia. Napriek opravam ( v cenovo rentabilnych medziach ) to hnije, hnije, hnije a hnije. Takisto pevnost karoserie je na dnesne pomery slaba, predok je vyrobeny asi z hovna, pretoze mensi tukanec znamena vymenu kapoty, blatnikov, masky, vyrovnavanie nosnikov v motore a pod. Samozrejme to nie je najhorsie auto, to by som klamal, taky renault alebo podobna sracka obdobneho veku musi byt peklo, ale neidealizujme si ho kvoli citovym vazbam z mladosti.
|
|
|
Nevim,na koho to bylo,ale neidealizuju...prostě píšu,jak to je u nás,což samozřejmě nemusí být všude...třebas máme štěstí na páteční model...tukanců už zažil spousty ale plechy jsou pořád původní a jak mě tak napadá,asi rok zpátky děda trefil pařez v trávě a krásně bouchnul olejovou vanu, ale krom plochý vany se v autě nic nehlo i když to byla rána jako kráva...
|
|
|
To jste si museli nechat favála pořádně shnít, moje zkušenost je kolmý náraz do boku oktávky v 80km/h -> já nezraněn (až na modrák od pásu), interiér nepoznamenán, čumák o půl metru zkrácenej, svítící světla a funkční řízení. Od A sloupku dál to auto vypadalo jak kdyby se nic nestalo.
|
|
Když jsem dodělal řidičák, tak jsem také jezdil nejdříve Favoritem a než jsem měl jiná auta nebo mohl jiná auta řídit např. v práci, byl pro mne Fagot také téměř ideálním vozem :-) Dneska už se na své původní nadšení tímto vozem dívám s úsměvem, ale článek se mi líbil...
|
|
Měl jsem rok fáčko v letech 1994-95 jako služebák, dostal jsem ho po starším kolegovi, který se o něj opravdu staral,
v té době jsem vlastnil VW Golf I (1983) a tento přes 10 let starý Golf byl proti zánovnímu fáčku opravdu auto. Nechápu jak se může někdo nad takovým zgarbem rozplývat, to auto bylo technologicky 15-20 let staré, už když první sjel z výrobní linky.
|
|
|
Tak hlavně když první fáčko sjelo z výrobní linky, byl to produkt socialismu a socialistickýho plánování - škoda favorit vzniknul, protože tehdejší strana a vláda tak rozhodla a navíc dala na vývoj soudruhům z AZNP Mladá Boleslav asi tak polovinu času než bylo tehdy obvyklé na vývoj novýho auta. Jestli chceš vidět, jak by favorit vypadal, kdyby v ČSSR tehdy nebyl socialismus, podívej se na felicii.
Ale jinak souhlasím, fáčko je furt jen stará škodovka (dneska už hodně stará), taky se divím, proč už je na dfensu několikátá recenze na to samý auto, imho ani nepřináší nic novýho.
|
|
|
To opravdu auto se začalo vyrábět v roce 1974 nebo 1975 (?). Tedy v době, kdy začal padat Favorit z pásu, byl Golf I s technologií 15 let starou.
Zvláštní je, že když autor Golfa koupil továrnu v MB, vesele tuto zastaralou technologii produkoval dál, byť s pozměněným vzhledem.
|
|
|
No a teď se podívejte na silnice a jaký je poměr golfů ku favoritům a formanům a hlavně jaký je podíl relativně slušných golfů ku relativně slušným favoritům a formanům. Favority pořád jezdí a jezdit budou. Za pár korun zastanou pořád tu samou práci, dokonce bych se odvážil tvrdit že užitnou hodnotou se jim dnešní "rodinná" auta nemůžou ani zdaleka rovnat. Do jakého dnešního auta nasáčkujete tyče na historický stan, mastný kyrys, dva blijící psy (a nebrečíte kvůli potahům na sedadla) + dalších 300 kg nákladu a bez obav z nadměrné destrukce vozu projedete přes brod, podmáčenou louku a lesní cestu. A uvažujte srovnatelné skupiny, Oktávky a ofrouty neberu. Ať najdete cokoliv, stejně to bude mít dražší pořizovačku a provoz než forman.
|
|
|
Tak je pravda, že už při nastoupení na trh byla západní konkurence někde jinde. Když jsem svého času majitele Favoritů povozil v Chrysler - Talbot Horizon, který byl autem roku 1979, tak docela koukali.
Na druhou stranu na každodenní ježdění z Horní Dolní do Prdelákova je i dnes zánovní Favorit naprosto dostatečný stroj.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Zkušenosti: Škoda Favorit 136
|