D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Co nás čeká v roce 2015 a 2016 aneb destrukce podnikání pokračuje
    Vydáno 01. 03. 2015 (9638 přečtení)

    Registrační pokladny, zákaz prodeje sudového vína, měsíční hlášení o DPH, totální zákaz kouření a historický konec presumpce neviny. To je jen část další štědré nadílky zákonů a nařízení, které se za nedlouho dostanou do platnosti. Ten pomyslný šroub se utahuje stále již léta, ale mám pocit, že letos je těch novinek nějak více a otáčka šroubu je delší než kdykoliv jindy.

    Tentokrát si zákonodárci berou na paškál hlavně živnostníky. Ti jsou již dlouhou dobu velkým trnem v oku mnoha politikům, ať už takzvaně pravicovým či levicovým, pokud ještě trváte na tomto rozdělení. Prý odvádějí nízké daně a to je nespravedlivé vůči obyčejným zaměstnancům, kteří dělají stejnou práci. Tuto idiotskou logiku komunisty Kalouska nyní ale rozebírat nebudeme. Ono to vlastně není idiotská logika, pokud se si uvědomíme, o co tady opravdu jde.

    Je tedy pro stát výhodné, aby byli všichni zaměstnanci a byly zde jenom velké firmy? V rámci současného úrovně zdanění samozřejmě ano. Jak toho chce stát dosáhnout? Tím, že omezí počet živnostníků. A jak to udělá? Znepříjemní jim podnikání. Třeba nějací typu Stavební firma Luděk Vopržálek nebo Cukrárna Katka skončí a půjdou makat do Hyundai, a pro velké firmy přibude zase o kus koláče navíc. Dříve se tomu říkalo omezování svobody, dneska se to jmenuje regulace. Jde totiž hlavně o peníze, a ty si stát nenechá utéct nebo-li, to by to bylo, aby je měli lidé. Pojďme se podívat na to, jakými způsoby toho chce stát dosáhnout.

    Zákaz prodeje sudového vína

    Stát chce zakázat dovoz sudového vína. Tvrdí, že víno v sudech z dovozu je sračkoidní. To je asi pravda, je hnusné a obsahuje stejně hnusné látky jako množství dalších položek v obchodech. Dovozové víno je ale levné. Jde tedy na odbyt, a tím dává možnost obživy tisícům vinoték a obchodníkům s vínem. Inspektor z potravinářské inspekce tvrdí, že při chutnání sudového vína z dovozu se bál své zdraví. Proč už ale inspektoři neřeknou, že se báli o své zdraví, když v Tescu ochutnávali tuňáka, ve kterém byla rtuť, a to v docela slušném množství. Proč tedy nezakážou dovoz tuňáků? Zakázat dovoz vína ale z nějakého důvodu jde.

    Ať postupují tak, jako u ostatních potravin. Špatné vyhodit a zakázat a dobré nechat. Takto spravedlivě to ovšem nefunguje. Zde tedy opět nemůžu mít jiný pocit než ten, že jde o totální šikanu vinoték a prodejců vína, kteří mají na dovozovém vínu postavenou svou obživu. Objem prodeje dovozového vína je u těchto prodejců něco kolem 80 %. Zbylých 20 % je víno české, a to je neuživí.

    Kouření v restauracích

    Od vinoték se přesouváme do čajoven, kde je zase problém v dýmkách. Ty se úředníkům taktéž nelíbí a je s tím třeba něco dělat. Od minulého plánu zrušit kouření v restauracích dochází k vydání upgradované verze tohoto nápadu, a kromě restaurací se přestane kouřit v barech, hospodách a právě v čajovnách. Ty ale podobně jako vinotéky fungují z velké části právě na dýmkách. Osobně se znám s majitelem čajovny, jehož tržby z dýmek dosahují 50 – 70 % obratu. … Dopady tohoto zákona budou pro čajovny a bary rovněž likvidační. Dále to není třeba rozebírat.

    Návrh tohoto sluníčkového zákona mimochodem obsahuje další nařízení typu, že nejlevnější nápoj v hospodě musí být nealkoholický. To je stejné jako kdybyste cukrárně nařídili, aby nejlevnější zákusek byl pivo... Je to ale spíše smutné.

    Zákon o prokazování původu majetku

    Toto je dle mého názoru vítěz našeho pomyslného žebříčku „novinek roku“.  Pokud tento zákon vysvětlíme řečí nás obyčejných lidí, znamená to, že úředník finančního úřadu má absolutní volnou ruku v posuzování, zda máte nedoložený nárůst majeteku nebo vydání. Tímto se stát elegantně zbavuje své dosavadní represivní úlohy, kdy postihuje daňové úniky na základě zjištěných důkazů z daňových přiznání, ale nyní je tato úloha vztažena na všechny plošně a preventivně, ve smyslu padni komu padni. Soudcem se stává sám finanční úřad a v realitě to znamená, že podezřelým není ten, komu je dokázána nepravost údajů v daňovém přiznání, ale nově jsou podezřelí všichni preventivně. Trestním nástrojem je pak daň do výše 50 – 100 %, jinak řečeno konfiskace příslušné položky. Tím to ale neskončí. Dle mého názoru je jen otázkou času, kdy se hranice bude posouvat níže. Před deseti lety bychom si také klepali na čelo, kdyby nám někdo řekl, že pravicová vláda bude zvedat DPH na 20 % nebo dokonce na úroveň, kde je teď. Veškeré hranice všeho se posunují a stejně tak to bude i tady. Současná hranice posuzování, tj. 10 mil. Kč se ukáže jako nedostatečná. Většina lidí totiž bude postupem času přiznávat majetek do výše 5 až 7 miliónů a řekne se, že úředníci to mají velmi těžké, že těch lidí nad 10 mega už je málo, a že každý třetí Čech má účet v Hongkongu a je třeba s tím něco dělat. Najednou bychom se mohli dostat k hranici nižší, dejme tomu 5 miliónů, což jsou de facto všichni, kdo vlastní slušný rodinný dům. A tak dále.

    Nejedná se zde akorát o další znárodňování majetku, akorát pod jiným názvem?

    Registrační pokladny

    Podobně jako v předchozím případě, i zde stát zavádí princip presumpce viny a důsledky možného daňového podvodu vztahuje opět plošně na všechny. Bude se tak dít pomocí registračních pokladen, které budou odesílat data o platbách přímo na FÚ. Při placení v hospodě si budete povinni vzít účtenku. Místo toho, aby stát sám kontroloval, kdo porušuje zákon a kdo ne, „najímá“ si k tomu obyčejné lidi, kteří to budou dělat za něj povinností vzít si účet.

    Nicméně budou průsery, a to nejen ty, že to opět zabalí stovky hospod, které přestanou platit jakékoliv daně, ale čekají nás i ty praktického rázu. V tomto článku se upozorňuje, že vzhledem k tomu, že celý systém poběží ON-LINE, lze čekat riziko častých výpadků, ať už z důvodu nekvalitního internetového připojení nebo z důvodu systémových. „Počítejte s tím, že se budou tvořit u pokladen fronty např. v případě bouřky, výpadku elektřiny nebo zaseknutí systému. Přece jen vydávat denně desítky milionů jedinečných ID pro tisk paragonů do všech míst v této zemi nebude pro tento stát žádná malina. Obdobným projektem jsou datové schránky a všichni víme, jak to začínalo, pokračovalo a dopadlo. Máme se tedy na co těšit.“

    Další otazník podle blogovníku visí nad ukládáním informací z účtenkového systému. Budou to informace o tom, co si lidé nejvíce kupují a za jakou cenu? Informace o pohybu osob, čase a místu? Nebude náhodou databáze s informacemi předávána bezpečnostním špionážním službám nebo snad prodávána velkým korporátním firmám?“

    Dále nastanou problémy s vymahatelností tohoto zákona. Lidi to totiž ve vztahu k dosavadnímu 20 % zdanění budou systém přirozeně ojebávat, a jediný subjekt, který bude mít reálnou možnost kontroly budou (jen) sami hosté. Pokud by se jim ale nechtělo bonzovat dobrovolně, budou to muset udělat hosté-agenti. Tito agenti budou najati státem a budou „dohlížet“ na systém osobně. To však bude pro stát představovat další a další náklady. To jestli bude tento systém efektivní a do rozpočtu přinese více peněz je ve hvězdách. Neví to totiž ani sám stát a je to skutečně jen loterie. Řešení nízké daně a prosperující firmy ovšem nikdo nechce.

    Co bude příště?

    Kromě praktických problémů, které nastanou s registračními pokladnami, se domnívám, že zamýšlená efektivita v podobě výběru většího počtu peněz také nenastane, není ji totiž možno nijak fakticky dokázat ani odhadnout. A nechce se mi ani věřit, že o úspěchu nejen registračních pokladen, ale i ostatních zmíněných změn jsou o tom tam nahoře všichni přesvědčeni. Spíš jde o pravý opak.  Živnostníci leží v žaludku mnohým z nich a konec konců, a nikdo to nijak zvlášť neskrývá. Výše uvedené snahy tedy vnímám jako úmyslnou a plánovanou snahu o destrukci ještě zbylého podnikání. Kombinace těchto regulací a zákazů výraznou měrou přispěje k zániku stovek živností, a ty, které nezaniknou, budou utlumovat svou činnost a propouštět zaměstnance. A ani nemusíme zmiňovat nulovou motivaci pro zakládání živností nových. Stát pak zaměstnance utlumených a zkrachovalých firem z menší části přemístí do velkých fabrik, ale pro zbytek bude ale muset vzniknout spoustu nových pracovních míst. To se udělá tak, že se budou vytvářet umělá pracovní místa typu pracovník v Agentuře pro sociální začleňování, který bude pomáhat vyvracet mýty o Romech, a další podobná sluníčková místa. Vše samozřejmě placeno z našich daní, tedy z dotací. To jsou ty kouzelné peníze navíc, že ano.

    Žádná regulace ještě nikdy nepřinesla nic dobrého a nebude prospěšná ani teď. Stane se pravý opak. Spousta živnostníků přejde do tzv. šedé zóny, budou vznikat undergroundové kluby na bázi soukromých klubů, lidé v hospodách budou platit po domluvě na ruku, všechno půjde z ruky do ruky a bez papírů v rámci kontaktů. Ještě více se budou zakládat účty a firmy v Hongkongu, na Kypru, v Bruneji, každý čtvrtý bude mít P. O. Box. A to do té doby než přijde nějaký nový zákon, který zakáže i toto. Dospěje to do stavu, kdy podnikat legálně se prostě nebude vyplácet a konečným řešením bude prostě nepodnikat nebo emigrovat. Jinak to v kontextu výše uvedeného bohužel nevidím.
     


    01.03.2015 Namibudoucim
    Článek bude paralelně zveřejněn na blogu autora
    namibudoucím.cz
     
     
     
     
     


    [Akt. známka: 1,15] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 130 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.