Zachytil jsem jakousi vzrušující informaci, že v chystané novele trestního
zákona bude pamatováno na úmyslné neobsloužení v restauraci z důvodu rasy
nebo sexuální orientace.
Prakticky to má fungovat tak, že chrapounský hospodský, který nejen
že namáčí palec do piva, když nese půllitry, ale také neví, co všechno
se skrývá pod pojmem „pozitivní diskriminace“, odmítne nalejt rómským nebo
přihřátým spoluobčanům pro jejich původ nebo homosexualitu, půjde na rok
do lapáku, aby poznal, jak dokážou být cikáni milí a bukvice přítulné.
Zdravý rozum s tím asi nemá co dělat.
Člověk by si pomyslel, že restaurace jako taková je provozovna, kterou
má někdo v soukromém vlastnictví a tak tenhle někdo sám rozhoduje, kdo
v jeho prostorách bude pobývat. Už se vám určitě stalo, že vás z nějaké
restaurace vypoklonkovali s tím, že mají hromadnou rezervaci a vy sotva
jste ušli deset metrů, dorazil autobus s hornorakouskými zemědelci, kteří
přijeli do Tschechei na ein Schnitzel, zwei Bier und Becherowka.
V tu chvíli si třeba můžete myslet, že vás vyhodili proto, že jste Čech,
blbý nekoupěschopný domorodec.
Nyní se do tohoto pojetí vnese nový prvek. Zákon vám bude přikazovat,
že určité sociální skupiny musíte do svého podniku vpustit, i kdyby čáp
ze skály sral.
Nová vyhláška reaguje zřejmě na případy, že hostinští odmítali do podniku
vpustit nebo obsloužit cikorky. Těch případů se stalo již mnoho a jen několik
bylo vlažně potrestáno, což zřejmě aktivisty z různých antirasistických
iniciativ žhaví do běla. Nebo do černa? To je jedno. Prostě máme zde další
zhmotnění preference práv menšin, a to sice v té podobě, že určitým sociálním
skupinám vznikne výhoda nad jinými. Jak se bude posuzovat případ, kdy bílý
domorodec, jestě pořád ve většině, případně nudný heteráč nebudou obslouženi
cikánským nebo teplým personálem? Bude skutečně poměřován stejným metrem?
Bude poměřován tím samým metrem, jakým hleděl Václav Havel na případ cikánské
čarodějnice, která pořvávala na televizní štáb „bílý svině?“
Myslím si, že takové ustanovení řeší možná důsledek, ale ne příčinu.
Kdyby se cikáni chovali slušně, nikdo by je odnikud nevyhazoval, stejně
jako v Krumlově nikdo nevyhazuje z hospod japonské turisty. Pro hospodskýho
platí víc než pro kohokoli jiného, že pecunia non olet. Kdyby se
tedy všechny cikorky z Chánova rozhodly propít u něj svoje přídavky na
děti, byla by to pro jeho podnikání přece skvělá zpráva. Protože ale mnoho
z nich dělá bordel, ničí vybavení restaurace, napadají personál a hosty
a tak dále. Majitele hotelové restaurace nepochybně netěší, když se mu
tam u jedné matonky vyvalují cikánský kurvy za tři stovky číslo, vedoucímu
diskotéky zase blikne cosi o dealovaní héra, když se mu tam zjeví cikánský
ořetězovaní zmrdi ve značkových hadrech, když jsem pracoval u benzínové
pumpy, výskyt cikorek v prostorách pumpy znamenal skoro vždy, že se něco
ztratilo. Takže se nelze divit, že všichni činí dennodenně jistá preventivní
opatření.
Není ještě tak zle.
Pokud novela trestního zákona projde, bude k dokázání „rasově motivované
nedonesení piva“, nebo jak se bude nový trestný čin jmenovat, nutné
prokázat, že Lájoš Červenák nebyl vpuštěn z rasových důvodů. Pokud nebude
do prostor restaurace vpuštěn nebo tam nebude řádně a v souladu s bontónem
obsluhován, musí mu někdo explicitně a prokazatelně sdělit, že se tak stalo
z rasových důvodů. Pokud tahle informace nevzejde, pak nelze tento vynález
uplatnit, resp. úspěšně použít k vynesení rozsudku. Podobné konstrukce
se často ocitají na rovině „tvrzení proti tvrzení“ a reálně nevedou nikam,
kromě zahlcování soudů.
Kdyby bylo nutno tento nový paragraf obejít sofistikovaně, pak se vaše
restaurace změní z hospody, knajpy nebo výčepu na klub. Klub, tedy soukromou
provozovnu, kde za úplatu hostíte své přátele. Klub má své stanovy, kde
stojí, že se členové klubu prokazují členskou kartou, která vypadá třeba
jako tácek pod pivo a jejíž získání je zcela nebyrokratické, dostanete
ji hned při příchodu. Může se ale stát, že se v prostorách restaurace vyskytne
entita, která kartu (=tácek) mít nebude. Pak ovšem nemůže v klubu dále
pobývat ani být obsloužena. Nemá přece kartu a podle stanov klubu tam nemá
co pohledávat.
Jak vidno, nový paragraf sám o sobě problém znamenat nebude. Problém
dle mého názoru znamená to, co k němu vedlo. Zřejmě jsme o jeho zavedení
neusilovali ani vy, ani já. Nejspíš by nám to ani nepřišlo na rozum, protože
aspoň já jsem se nikdy nesetkal s tím, že by někde neobsloužili cikána
nebo homosexuála jen proto, jací jsou. Mám tedy právo se domnívat, že se
jedná o ojedinělé náhodné případy, třeba jako uštknutí hadem, proti kterým
nejsou možná ani nutná žádná zvláštní opatření. Máme tu ale asi někde nějakou
společenskou iniciativu, která se podobnými excesy zabývá a používá je
pro své cíle, vyvíjí politický nátlak všemi směry a to se projevuje i nesystémovými
zásahy do legislativy.
Důsledkem toho všeho, kromě již popsaného vzniku právních paskvilů,
které stejně nebude možno adekvátně použít nebo je bude možné velmi snadno
obejít, je než to, že v konečném důsledku vedou ke zhoršení vztahů mezi
většinovou a menšinovou společností, protože všechna tato opatření vyvolávají
dojem, že komusi vzniká jakási nadstandardní výhoda. V konečném důsledku
na to pak doplatí slušní lidé na obou stranách, kteří se tak stávají jen
figurkami v rasově podbarvené hře o politický kapitál, prachy a moc.
16.5.2004 D-FENS