Komentáře ke článku: Stávka železničářů! (sci-fi z Kocourkova) (ze dne 22.12.2008, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Opět starý dobrý D-fens.
Tentokrát mě potěšil striktním rozlišením "pracovníka" a "zaměstnance". Opravdu, tyto dva subjekty mají jen velmi málo společného.
Díky za poprskaný monitor, vyčistím si jej v rámci předvánočního úklidu sám....
|
|
|
Kdepak, nejlepší hlody jsou Odborový svaz kuchařů ve vegetariánských restauracích a Svaz průvodců v jeskyních. Mám skoro pocit, že po Svazu zvukařů už je vznik těchto spolků jen otázka času. A jinak díky za načrtnutí společnosti bez Českých drah, je to taková hezká vánoční pohádka.
|
|
|
A to ještě nevíš, že existuje profese "Řidič člunu v podzemí". Vážně, je to v katalogu profesí. Proč by oni nemohli taky....
|
|
|
jo jo, připojuji se s poděkováním za pěkné počtení takhle před vánocema.
a všem zdejším diskutérům taky přeju šťastný a veselý.
|
|
Ja vzdycky rikal, ze nasi zeleznicari musi stavkovat vice jak dva dny, aby verejnost vubec poznala, ze se nejedna o bezne spozdeni, ale tenhle clanek je dokonalej :-D
|
|
Jako fanoušek železnice bohužel tvrdím, že největším nepřítelem železnice u nás jsou České Dráhy.
Reálně - u Českých drah je tak 15 % lidí, co dělaj svou práci jen proto, že je jim blbý se na práci co maj rádi vykašlat (najdete je hlavně v depech a za řízením lokomotiv) a zbytek jsou bohužel lidé kteří by se jinde neuživili. Pak to má k něčemu vypadat 8-(
|
|
|
To je sice fajn, že fírové mají svoji práci rádi, ale jako cestující se bohužel setkám pouze ze smradlavou šedesátiletou a dávno ne šedesátikilovou almarou, která remcá při každé příležitosti a není ochotna mi pomalu ani prodat lístek, když na mé nástupní stanici výpravčí, místo prodávání lístků, už pár let čumí nonstop na jistou televizní stanici. Ač jsem také fanoušek do železnice, tahle součást public relations u ČD mě dokáže dokonale otrávit. A o to víc člověka naštve, když takováhle oprsklá verbež, která mě ani za mák nepovažuje za zákazníka, ale spíš za onuci, bere v průměru o nějaké 3-4tis. více, než je republikový průměr. Plus nezdaněné jízdné pro celou rodinu do osmého kolene po celé Evropě zadarmo. S výkonností ČD by její zaměstnanci za svou práci pomalu měli platit státu.
|
|
|
To tvrzení o platu máte nějak podložené?
|
|
|
http://ekonomika.idnes.cz/prumerna-mzda-u-ceskych-drah-pristi-rok-vzroste-na-26-tisic- p3y-/ekoakcie.asp?c=A081216_151122_ekoakcie_vem
|
|
|
Prodej listku se da vyresit automatama, funguje to vsude na svete... CD by opravdu potrebovaly nakopnout :-/
|
|
"Důchodci jsou štastni, konečně je tu něco nového, na co mohou nadávat." dokonalost sama jako vždy, Mimochodem, jste si jistý, že jste nepřekročil povolené množství humoru na jeden pixel? To že jste takovou eurosměrnici nenašel, neznamená, že není(popřípadě nebude)..
|
|
|
Ten strach z eurosměrnic není vůbec žádná paranoia. Nedávno eurohurvínky napadlo, že by regulovali vydávání a provoz blogů formou nějaké povinné registrace blogerů. Něco tak úchylného nenapadá ani big brothera v Číně, ač to tam blogeři mají dost těžké. Naštěstí ovšem toto plánované nařízení mělo vymahatelnost nula a tak od toho upustili.
|
|
|
Upustili od registrace blogerů? Taková krátkozrakost! Kolik jen by se na to dalo upíchnout těch nebohejch ouřednickejch duší... Takový snižování potencionálních stavů by si měl někdo zodpovědět :)
|
|
Von je Dusek jeste nekde odborar? Kde?
|
|
|
To je pravda, on pan Dušek už neudržel zadek na dvou židlích a z té odborové chrastnul.
|
|
Hodnotim za 1. Ten netopyr na konci me dostal do kolen. :-D
|
|
|
Jojo, ten netopyr na konci mne taky dodelal ;-) Velmi povedeny clanek.
|
|
|
Nechutne, chudak netopyr. Ovsem zajimavy by byl odchyt onoho zviratka. Kdyby tam dusek dostal jako doprovod nejkeho brigadnika (prividelavajici si studenti) a ne zamestnance, tak by asi z jeskyne uz nevylezl...
|
|
Vychází to sice z několika mylných premis, ale zábavné.
|
|
nechapu proc maji mit zeleznicari nejaky vyhody, hlavne kdyz jsou ztratove!
|
|
|
Protoze vztah zamestnavatele a zamestnance je jiny nez zamestnavatele a jeho klientu. Zamestnanec vyjednava o cene, kterou mu zamestnavatel zaplati; jezto nemuze ovlivnit strategicka rozhodnuti, nechce a nebude nest podnikatelska rizika.
Vy si pletete zeleznicare a zeleznici!
|
|
Celé scifi tedy říká 2 věci: stávkování je špatné. Zdanění naturálních požitků je správné (zvlášť když to nejsou moje naturální požitky). Je čistě na libovůli zaměstnavatele a zaměstnanců, jaké naturální požitky si kdo smluvně zajistí. Státu do toho podle mého nmázoru nic není. Osobně se dost divím, kam se poděl libertartiánksý duch zdejších diskusních fór. Co je špatného na tom, že železničáři nechtějí platit daně? Čekám, kdy modrobolševická vláda soudruha Topolánka s masivní občanskou podporou vyhlásí zdanění jiných naturálních požitků: například když pošlete vyhodit svoji ratolest odpadky nebo umýt nádobí, vznikla tak nová hodnota. To by v tom byl čert, aby rodiče nezaplatili DPH, to je přece jasný faul, který diskriminuje všechny majitele uklízecích firem a taky bezdětné managery automobilového průmyslu, kteří musejí uklidit sami nebo si zjednat firmu, jak ti by k tomu přišli! A ještě při každém takovém počinu by se měla o rodiče zajímat sociálka a děti odebrat, to je přece jasné zaměstnávání dětí a to je v rozporu s Listinou základních práv a svobod! A což teprve, když si D-Fens o víkendech opravuje na garáži svoje fáčko, nebo když ho nedejbože v rámci výpomoci opraví někomu jinému, to je přece jasný faul, jak k tomu přijdou ti, co si fáčko spravit neumějí a majitelé autoservisů, zdanit! I články na jeho soukromém webu můžou způsobit, že někdo získá know-how, které mu ušetří peníze, čímž stát tratí na DPH, ale stát má přece na DPH plné právo, nebo ne? Za co by soudruh Klaousek živil svoje úředníky a za co by geheime Langerspolizei kupovala svoje radary?
Napadá mě jeden fousatý příběh o sousedovi a jeho koze. Stávkování se nám líbit nemusí, ale je to právo každého zaměstnance. Obavy, kterak stávka přispěje ke zruinování ČD, bych nechal stranou, protože to je přece sen každého libertariána, když se zhroutí státní podnik, protože tím se přece hroutí i moc státu a nastávají přirozenější vztahy. Jako správný pravicově smýšlející borci bychom měli ctít individalitu každého a nechat to, zda bude kdokoli stávkovat nebo ne, nechat na osobním rozhodnutí toho kterého soudruha. A to tím více, když na "negativní externality" vlastně nevěříme. Koneckonců zvýšený zájem o VW Transporter může zmírnit ekonomickou recesi, do které náš stát mílovými kroky směřuje. Když se přitom státní podnik a soudruh odporář zruinuje, je to jen jeho věc a navíc voda na náš mlejn, tak proč ty sci-fi knížecí rady ?
Snad ani Thatcherová nevykazovala tak úpornou animozitu vůči stávkování všeho druhu. Podle mě je stávka prakticky výhradním důsledkem managerské neschopnosti. Proto se ani nelze divit, že největšími nepřáteli stávkování na vlastním hřišti byli bolševici. Za Stalina byla účast ve stávce či opakovaná absence v pracovním procesu přímou vstupenkou do gulagu. Je neuvěřitelné, kolik paralel se v tomto ohledu najde mezi názory a přístupy bývalých jakešovských soudruhů s jejich příznivci a dnešních modrobolševiků či jejich voličů.
|
|
|
no, je sice na libovůli zaměstnance a zaměstnavatelů atd, ale má to dva háčky: za prvé my takové požitky měly být poskytovány buď jako součást mzdy, nebo by se neměly považovat jako náklad. Za druhé požitek je vždy příjmem zaměstnance a měl by být tedy předmětem daně z příjmu.
Jinak tady vzniká zaplevelení daňové soustavy a bordel. O nerovnoprávném postavení zaměstnanců nemluvě - zatímco železničář, který je přeplacený už tím že zadarmo nafasuje uniformu má režijku (a kdysi měl i deputátní uhlí) nezdaněnou, nevím o tom, že by třeba lékárník mohl fasovat bez zdanění třeba acylpiryn nebo programátor dostal od firmy počítač, aniž by ho musel prohnat daňovým přiznáním.
A o tom to je........
|
|
|
Dobrá demagogie. Ostatně shledávám velmi trapným, když se ani dr. House nedomůže platných argumentů jinak a musí se tady belhat s holí o nějakém fáčku v garáži a ratolesti vynášející koš. Kdyby to napsal nějakej loser na novinkách, tak bych se nad tím nepozastavil, ale...?
Ono je v článku něco proti stávkování? Možná jsem ho po sobě blbě četl, když jsem ho psal, ale nic takového tam nevidím. Je tam jen něco v tom smyslu, že když chce někdo stávkovat, tak by si měl být vědom své pozice, a ta je pro ČD taková, že jsou nahraditelné. Aby to nedopadlo tak, jako když Slovenský štát vyhlásil USA válku. Připadá mi nějaký vodrzlý, aby stávkoval někdo, kdo už takhle odvádí velmi mizernou práci a v osobní přepravě je závislý na dotacích od státu v řádu několika giga ročně, takže okrádá všechny okolo. Když se rozhodnou stávkovat letečtí dispečeři, tak to ještě chápu, protože po nikom nic nechtějí, kromě po zaměstnavateli více peněz.
Ohledně naturálních požitků, nedávno mi bylo například zdaněno použití firemního auta pro moji vlastní potřebu. To je ale zajímavé. Přeprava autem se zdanit musí, protože je to naturální požitek, ale přeprava vlakem nemusí. Platí ještě to, co je v ústavě, že před státem a zákonem jsou si všichni občané rovni, anebo už to někdo zrušil?
Soudruh železničář pravil, že režijní jízdenky mají železničáři proto, aby se dopravili do práce. Zbylých asi šest miliónů zaměstnanců má taky nějakou daňovou výhodu na dopravu do práce?
A tak dále. Nechť si železničáři pěstují svoji individualitu a rozdávají poukázky třeba na celé lokomotivy pod stromeček, ale ZA SVOJE.
|
|
|
no, nevím jestli svým argumentům dáme více váhy, když někoho v debatě budeme označovat za losera. Ono to v jistém smyslu slova je to pravda skoro o každém občanovi České republiky, když vládnou politici a úředníci, kteří u nás vládnou. O českých doktorech to pak platí dvojnásob, pokud se chtějí živit poctivě a nejdou po neoficiálních peněžních i nepeněžních benefitech, které jim prasácký systém jako protihodnotu za svoje prasácké zacházení nabízí. To ale ještě neznamená, že budeme nakrknutí na druhého losera, který si hodlá hájit svoje práva a být tak menší loser, než jsme my, že ano. Také ty triky s tím, že článek nebyl proti stávkování, jsou zbytečné, známe se natolik dlouho, než abych uvěřil tomu, že to o stávkování a jeho legitimitě není. Také víme, že podobná iracionální klišé, o vohnoutech, kteří za můžou všechno zlo světa, protože stávkují nebo nestojí v budovatelském nadšení v jednom šiku vstříc zářným socialistickým/kapitalistickým zítřkům, byla oficiálně propagována už za Jakeše.
Držme se 3 věcných rovin tématu a těmi jsou zdanění naturálních požitků, legitimita stávkování a (údajně) ústavou garantovaná rovnost občanů před pravidly. Co se týče zdanění služebního vozidla používaného k soukromým cestám, tak to je samozřejmě prasečina. Služební vozidlo je od toho služební, že má umožnit zaměstnanci být tam, kde ho zaměstnavatel potřebuje a tehdy, kdy ho zaměstnavatel potřebuje. Jako takové je to pochopitelně náklad k zajištění zisku. To, zda v mezidobí stojí v garáži u zaměstnavatele nebo u D-Fense na dvorku a kdo v něm v době, kdy jej zaměstnavatel k naplnění svého předmětu činnosti nepotřebuje, jezdí, by nemělo být pro stát směrodatné, protože se nejedná o majetek státu, nýbrž o majetek zaměstnavatele koupený již z jednou řádně zdaněných peněz a u jiného majetku, např. soustruhu, se podobná úřední šikana nepraktikuje. Zaměstnavatelé poskytují zaměstnancům celou řadu jiných výhod – například mobilní telefon (zaměstnanci mobilních operátorů jej mají zdarma v počtu více než malém), služební byty s výrazně netržním nájmem až po deputátní dřevo, deputátní uhlí, „deputátní“ levné úvěry pro zaměstnance ČNB nebo právo být i se svojí rodinou ubytován na nadstandardním lůžku v případě zaměstnance nemocnice. To vše pochopitelně hradí zaměstnavatel ze své kapsy, protože se tak vzdává příjmu, kterého by byl dosáhl, kdyby tyto benefity svým zaměstnancům neposkytl. O to se tudíž sníží také zisk zaměstnavatele a tím také daňový výnos pro stát. Pokud vím, kromě služebního automobilu žádný jiný naturální požitek takto zdaněn není. Podle mého názoru je tedy nesystémové zdaňovat to auto a nikoli zdanit další naturální požitky, protože ten parazitní úředník to nedělá proto, aby „zpřehlednil daňovou soustavu“ (jen výčet všech teoreticky zdanitelných naturálních požitků tvoří desítky stran paragrafů a desítky stránek v daňovém přiznání) nýbrž proto, aby si napakoval kapsu. Samozřejmě, auto je hezky na ráně, úřední parazit dokáže v lidech vyvolat pocit, že jde o cosi nepatřičného, a tak lidi, kteří mají služební automobil platí státu výpalné, čímž jsou znevýhodněni proti jiným poživatelům naturálních benefitů. Takový člověk má plné právo být nasraný, ale to ale ještě neznamená, že je legitimní, aby tito lidé plivali na jiné poživatele benefitů, aby jim jejich koza taky zdechla. Navíc, když sousedovic koza zdechne a ajznboňáci budou platit za režijky daň, nevyhraje nikdo, lidi budou ještě nasranější než doposud. Jen ouřední parazit se napakuje, ono 100 000 ajznboňáků a rodinných příslušníků po 2000 dani je 200 milionů navíc na státní zakázky a když z toho spočítáme obvyklé provize, pak 20 mega pro suitu úředních zmrdů. To už stojí za trochu toho lobování. Pracující ratolest odvádějící DPH za mytí nádobí nebo majitel Fáčka, kterému D-Fens pomohl s opravou odvádějící DPH za občanskou výpomoc jsou příklady dovedené ad absurdum, ale principielně odpovídají mentalitě úředního šimla, prahnoucího po smočení zobáku.
Stávkování je na tomto serveru věčné téma, které je málokdy pojato racionálně. Každý nebo téměř každý zaměstnanec chodí do práce z toho důvodu, aby si vydělal peníze na živobytí. Nemá tedy žádný racionální důvod stávkovat. Iracionality toho typu, že stávkou poškodíme zaměstnavatele ekonomicky natolik, že zkrachuje, jsou sice teoreticky možné, prakticky se však téměř nevyskytují, aspoň já neznám žádný podnik, který by takhle krachoval. A když jo, nic mi do toho není, je to věc majitele a zaměstnanců. Zrovna v České republice jsou odbory krotké a mají de facto stejnou úlohu, jakou měly za komunismu – tj. jedná se o převodovou páku managementu popřípadě politických stran. Ti si rozhodně nebudou ničit slepici, co jim snáší zlatá vejce zbytečným stávkováním. Z hlediska zaměstnance soukromého vlastníka je stávka racionálnější, protože majitel si hledí zisku a stávka ho poškodí a má tudíž větší motivaci se se zaměstnanci dohodnout. Je otázka, nakolik je racionální stávkovat proti státu, který prakticky poškodit nelze. Státní podniky (alespoň valná většina) jsou ekonomicky v prdeli z jiných důvodů, než kvůli malému sociálnímu smíru nebo líným zaměstnancům na nižší úrovni. Zaměstnanec ve státním si může plnit a často plní pracovní povinnosti stejně dobře jako kdekoli jinde a intenzita buzerace je možná daleko větší – průvodčí nebo jiný zaměstnanec na nižší úrovni obecně nemůže za to, že jsou služby ČD nekvalitní a bez znalosti konkrétních pracovních smluv a konkrétních pracovních náplní se generálně s despektem vyjadřovat o tom, kdo jak kvalitně si plní pracovní povinnosti považuji přinejmenším za velmi odvážné. A už vůbec ten štíplístek nemůže a ani neloboval za to, že nějaký úřední parazit rozhodl o státní dotaci. Pokud si někdo neplní svoje povinnosti, od toho je manager, aby takového zaměstnance nezaměstnal, případně vyhodil. I přes zákonné překážky existují celkem jednoduché postupy, jak to udělat. Takže bych byl velmi opatrný se subjektivním hodnocením kdo jak pracuje a kdo koho okrádá. Stejným způsobem totiž „okrádají“ daňového poplatníka všechny soukromé firmy, které dostávají často nesmyslné státní zakázky, o kterých by si nikdo na tomto fóru nedovolil spekulovat, jak pracují nebo koho okrádají. Chci tím říct, že pokud někdo akceptuje svobodu podnikání, měl by akceptovat i svobodu stávkování, ekonomický výsledek podniku ani původ jeho zakázek nebo dotace stávku ani nelegitimizují, ani naopak.
Co se týče Ústavy, zkuste se domáhat svého práva na neplacení daně za služební vozidlo u Ústavního soudu. Takových nespravedlností je v zákonech celá spousta a nikoho to bohužel nezajímá. I to má samozřejmě své důvody, dokonce má řada lidí prasečí radost, když se neděje křivda zrovna jim, ale někomu jinému. Jak je patrné i na názorech zde publikovaných, úřední mašinérii našeho státu jde velmi dobře naplňovat základní pravidlo vládce – divide et impera. Jen tak namátkou, vámi zvolení modrobolševičtí zástupci například uzákonili 8 dalších dobrovolně povinných hodin přesčasů pro doktory., protože si úřední kokůtci myslí, že tím vyřeší nedostatek těch, kteří by chtěli za pár šupů dělat voly ve špitále a být neustále jednou nohou v kriminále. Legitimita? Bolševik to tak kdysi zařídil, tak je to správné. Pro pracující lid sice 8hodinová pracovní doba, pro dochtora ovšem 12-hodinová. Přísahal, tak ať maká, hajzl jeden. Tím mimochodem oddálili nutnost smysluplně zdravotnictví reformovat a provize můžou jít zase směrem ke zmrdům – byla to zatím jediná skutečná „reforma“ na kterou se zmohli. 12-hodinová pracovní doba pro všechny zaměstnance, proč neudělali 12hodinovou pracovní dobu pro managery nebo pro pracovníky autoprůmyslu, mohli by jich 1/3 propustit a udržet produkci, tržní tlak nezaměstnaných za branou by pak snížil cenu práce těch, kteří by zůstali zaměstnaní) Mimochodem, když vy neposkytnete pomoc svému spoluobčanovi v nouzi dostanete maximálně rok a poté se dále budete moci věnovat své práci. Když totéž udělám já, aniž bych byl v té době v práci, dostanu roky dva + zákaz činnosti (viz. § 207 tr. zák a související předpisy). Kde je „ústavní“ rovnost v právech a povinnostech, ptám se?? Taky se kvůli tomu neposeru dokonce si myslím, že je to svým způsobem dobře, ono to motivuje k racionálnímu jednání, které je nasnadě. Rovnost před zákonem a rovnost v právech jsou v Cezcholandu pouhé povídačky pro vohnouty a kdo není hlupák, dávno to ví. Ale za tuhle realitu ajznboňák nemůže. Takže bych byl v klidu a hlavně bych si ujasnil, kdo je nepřítel.
|
|
|
Mírněte trochu svůj svatý zápal ;-)
O benefitech, daních apod. se můžeme bavit velmi dlouho. Každopádně tady jde o České dráhy - tedy socialistický ztrátový moloch a učebnicovou ukázku neefektivity. Už to, že tahle verbež má při té neefiktivitě vůbec nadprůměrné platy je dosti skandální a požadovat ještě nějaké bonusy a výhody je drzost non plus ultra.
Dokud budou pobírat miliardy z daňových peněz, zaměstnanci ČD právo na stávku nemají.
Jinak v obecné rovině jsem pro daň z hlavy, tam nějaké problémy s tím, co zahrnout a nezahrnout do daňového základu nejsou :-) Pokud už musíme mít daň z příjmu stanovenou procentem z tohoto, tak jsem pro to, aby se veškeré benefity danily stejně, jako základní peněžní příjem.
|
|
|
Coby zamestnancum jim prece muze byt srdecne jedno, odkud bere jejich chlebodarce koruny. Nebo maji nest jeho podnikatelske riziko?
Mel jsem za to, ze vyse mzdy je dana poptavkou a nabidkou; zeleznicni zamestnanec zcela jiste nemusi a nema resit, nakolik se zamestnavateli pri sve efektivite vyplati - to je boj zamestnavatele.
Proc by mel treba IT specialista pracujici pro CD jit se svou cenou pod trzni hodnotu? Protoze CD jsou zlo?
|
|
|
Režijka je kapku víc než jenom naturální požitek. Strojvedoucí, průvodčí a revizoři dost často končí směnu i přes sto kilometrů od domova. Na režijku pak jedou domů jako obyčejní cestující.
Vzhledem k zásadě danit nezvýhodněnou částku to navíc nebude zrovna malá daň, protože plné jízdné na návraty ze směn za celý měsíc nebude o moc menší než hrubá mzda.
|
|
|
JJ, tak to je. Jedou domů na režijku a jejich rodinní příslušnící jim jedou na režijku naproti. Hustý.
|
|
|
Já netvrdím, že současný systém režijek na dráze je spravedlivý, ale paušální zrušení nadělá víc škody než když se to nechá jak to je.
|
|
|
Nevidím ale problém v tom, že by si fíra nebo vlaková směna zašla po skončení směny na pokladnu nebo do dopravní kanceláře, prokázala se pracovním průkazem, případně jízdním příkazem, řekla, chci jízdenku tam a tam a pokladna / dopravní kancelář by ji oproti podpisu vydala. Na co režijka?
|
|
Skvely clanek. Trefil se mi dneska do nalady, byl jsem dnes nekoho vyzvednout na prazske Hlavni nadrazi. Ten prostor tam kolem musi byt prochcanej aspon metr do hloubky. Clovek se malem pobleje a to jeste k vlaku poradne ani nedosel.
|
|
Když zrušit požitky nad rámec mzdy, tak všem. Proč by se měly na jedné straně rušit výhody (v tomto článku železničářů) a na druhé straně je návrh ministra financí Kalouska návrh na snížení daně u automobilů ať jsou, či nejsou určeny k podnikání.
A pak. Je tu všeobecným zvykem, že stát se o nikoho starat nebude, ať se každý stará a bojuje sám za sebe. Mno a železničáři se sdruženi do odborů bijí za své. To že se k nim nabalí nějaký odpad, je smutné, ale vyžírky neodstraní ani DDT..
Mimochodem, Ti co se chystají stávkovat, jsou v hierarchii molochu ČD na těch nejspodnějších pozicích, takže oni tu efektivitu neovlivní.
|
|
|
Já bych jim ty požitky nerušil. Prostě bych režijní jízdenku ocenil podle ceníku ČD a těch 20 tisíc (cena roční síťové jízdenky in-gold) resp. 45.288 Kč (4x kvartální síťová jízdenka Klasik) bych švestkám připočetl ke zdanitelnému základu a vyměřil z toho daň. I tak by na tom švestky byly výrazně lépe, než jejich zákazník, který si jejich produkty kupuje ze zdaněné mzdy a aby si mohl pořídit jízdenku za 20k, musí odvést práci za nějakých 30-40k (a mj. zaplatit z daní za debilitu a neefektivitu těch švestek).
|
|
|
"Mimochodem, Ti co se chystají stávkovat, jsou v hierarchii molochu ČD na těch nejspodnějších pozicích, takže oni tu efektivitu neovlivní. "
Naopak, tihle "mali a nejmensi" prave svou ulejvarnou, zasivarnou a vohnoutstvim obecne ovlivnuji efektivitu CD jako jedni z prvnich.
|
|
|
Každý se chová tak, jak mu to systém nastavený tím v hierarchii nad ním dovolí.
|
|
|
Měl jsem tu čest v rámci brigády pracovat v drážní opravně diesel lokomotiv a jelo se tam od rána do večera tempem, za které by se nemusela stydět ani automatická výrobní linka. A stejně se nestíhaly ani opravy rozbitých lokomotiv, natož pravidelný servis a revize. Proč? Protože generální ředitelství ve své nekonečné blbosti začalo ve jménu zvyšování efektivity rušit diesel opravny. V té době byly na celou republiku 3, teď už jenom jedna, původně jich bylo 10. A druhý důvod - na většině z těch lokomotiv jako mladíci začínali jezdit strojvedoucí, kteří jsou dneska už v důchodu.
|
|
Nemáte někdo info, jak si v hospodaření stojí tyto dvě společnosti po oddělení?
|
|
|
Tak jak se dalo předpokládat, osobní doprava je prodělečná a to silně. Doneslo se mi(neoficiálně), že přemýšlejí, jak přelít peníze z carga do matičky aby to nebylo tak strašný. Jestli se to povedlo nebo ne.....
Jedno je jisté, když budou jezdit vlaky prázdné, tak to bude vždy prodělečné.
|
|
|
Dráhy by si měly udělat sčítání cestujících, protože vlaky kde jezdím já jsou obvykle dost přecpané. Aby si sedli všichni, bylo by většinou potřeba aspoň 2 nebo 3 vagony navíc.
|
|
|
A az onen vlak pojede zpatky, spousta nadsencu zas bude rvat o tom, ze ty dotovane drahy akorat vozi vzduch. Protoze o tom, ze v osobni doprave jsou holt nektere smery vyrazne spickove, asi nikdy neslyseli.
|
|
|
Podle zákona zachování hmoty a energie jezdím po dané trase v obou směrech, dokonce i přibližně ve stejnou dobu. A kromě sezónních rozdílů je okamžitý počet cestujících ve zvolených bodech trasy vždy přibližně stejný. Konkrétně mluvím o rychlících Cheb-Ústí-Praha.
|
|
|
|
Jen pro zajímavost, ten rychlík je plný i v úseku Cheb-Ústí a mezi Ústím a Prahou vlaky téhle trasy už 2 roky jezdí nonstop.
|
|
|
Značná část těch asymetrických relací se při troše snahy řešit dá - stejně jako situace, kdy jsou na trati různě vytížené úseky. Na tohle téma jsem před časem četl nějakou diplomovou práci (z dopravní fakulty ČVUT?), zkusím to dohledat.
|
|
|
V osobni doprave? Nevim nevim, ciste empiricky vidim v okoli Prahy velky spickovy navoz jednotkami 451/2 a 471, ktere jen tak z pleziru nemuzu odvelet jinam - aby vse stihly odvozit, musi se vracet temer prazdne zpet.*
(Tim netvrdim, ze se neda optimalizovat. Na druhou stranu mi dopravni vyhody taktu prijdou vyssi nez uspora z "prazdnych vlaku".)
____
* Matematicky vzato si jich muzu poridit nekolikrat vic a ve spickach si je hromadit v cilovych stanicich, ale to je mimo realitu.
|
|
|
Je to přesně naopak, resp. Cargo se potácí těsně nad nulou (hlavně díky tomu, že nenakupuje nová vozidla = nejsou odpisy) a osobka bude mít peníze, dokud nedojde 12 mld. z "prodeje" části majetku. Pak bude třeba zase něco prodat...
|
|
1) Opravdu rád bych slyšel odpověď na otázku: když jste tak skálopevně přesvědčeni o tom, že zaměstnání u dráhy znamená flákárnu za nadstandartní příjem, proč tam tedy nejdete dělat? Pokud tedy zrovna nejste Rychlý šíp, kterého nezajímá snadný výdělek, ale cítí osobní zodpovědnost za spásu světa. Podle ústavy jsme si zajisté všichni rovni, takže vám (snad kromě požadavků na zdravotní stav) nic a nikdo nebrání, aby jste šli a pozvedli inteligenční a výkonnostní průměr zaměstnanců dráhy. Jen se obávám, že s těmi příjmy a mírou zodpovědnosti vás čeká jisté rozčarování.
2) pokud máte pocit, že se k vám někdo z personálu nechoval odpovídajícím způsobem, případně že úroveň služeb neodpovídá vašemu očekávání, nic vám nebrání podat stížnost: http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=5 , vlevo dole rozkliknout Kontaktní formulář. Možná vám přijde neutrální odpověď, kterou si s určitou dávkou fantazie lze vyložit jako "Vážený zákazníku, vůl jste vy" (zejména v případech, kdy skutečně jste), nicméně buďte ujištěni, že vedení ČD už před nějakou dobou začalo brát tyto stížnosti vážně (a to zejména pokud se vyskytne podezření, ze zaměstnanec byl ve službě opilý - takové případy se berou VELMI vážně). Pokud se toho na jednoho zaměstnance sejde víc, bude na něj pamatováno v příští vlně snižování stavů.
Plané vylévání vzteku na internetových diskusích má hodnotu příslovečného remcání nad pivem (nic proti tomu, člověk se potřebuje nějak odreagovat. Ovšem jádro problému to neřeší).
3) že nádražáci (= ta malá část z nich, která přichází do styku s veřejností) fasují nezdaněnou uniformu? Co na to říct... Vy v automotive daníte dělníkům jejich fasované pracovní rukavice a firemní montérky?
|
|
Jakkoliv si D-Fense v osobním životě velice vážím a považuji jeho postřehy za trefné, musím rovněž konstatovat, že jeho kritika železnice se kolikrát nezakládá na zcela pravdivém základě. Příčina je jednoduchá - sám železniční dopravu prakticky nepoužívá a nezná tudíž situaci, která u ČD panuje.
Dovolím si v článku nastíněný problém rozdělit do dvou rovin: úroveň práce zaměstnanců ČD a (ne)danění jejich požitků.
Jakožto téměř každodenní uživatel železniční dopravy nejen české si mohu dovolit posoudit úroveň kvality drážních zaměstnanců a zde musím konstatovat, že se s postupujícím časem neustále zlepšuje. Jak personál na pokladnách, tak vlakové čety jsou zdvořilé, pokud má cestující problém, snaží se mu pomoci a jeho problém vyřešit. Typicky, má-li vlak zpoždění, průvodčí zavolá mobilem na dispečink a snaží se zajistit buď pozdržení navazujícího spoje, nebo náhradní řešení pro postižené cestující. Mně osobně se stalo, že jsem zůstal na půli cesty bez peněz na navazující jízdenku. Paní na pokladně se snažila můj problém vyřešit (kdysi existoval institut doplatkové jízdenky), což se jí sice nepovedlo, ale omluvila se, že mi nemůže bohužel pomoci. Za poslední rok jsem se nesetkal s drzým nebo dokonce opilým zaměstnancem ČD. Tady si rozhodně nemohu stěžovat.
Jiný problém je kvalita drážních vozidel. Čtyřicet let staré vagony, u kterých si lze jen těžko představit, že byly někdy nové, motoráky s konstrukční koncepcí z první republiky... Paradoxně jsou motoráky na tom lépe, co se čistoty uvnitř týče, protože ty si fírové stírají a ošetřují na obratových stanicích sami. Jinou kapitolou jsou rychlíky a expresy, tam má dopravce co dohánět.
Druhou rovinou je danit či nedanit požitky železničních zaměstnanců. Osobně jsem pro srovnání podmínek pro všechny, takže danit i režijky a podobné záležitosti. Navrhoval to nade mnou JJ - tedy ocenit požitek a z toho odvést daň. Sám nemám nárok na monitor nebo počítač zdarma jako požitek, přestože pracuji v IT. Nevidím ani problém v tom, že by dopravce proplatil jízdenku svým zaměstnancům, jedou-li v rámci služebních povinností vlakem do místa nástupu nebo výkonu služby. Stávka je v tomto kontextu nemorální.
Samozřejmě neříkám, že mám naprostý přehled o struktuře a vztazích v ČD. Nicméně si troufám tvrdit, že o ČD vím poněkud více, než normální veřejnost, z titulu svého železničního fandovství a informací od členů té části mé rodiny, která u ČD pracuje, a mých přátel jak z ministerstva dopravy, tak z ČD nebo konkurence. Proto také tvrdím, že D-Fensův pohled na věc je maximálně zjednodušený a problém ČD pokrývá jen z malé části.
|
|
|
Mohl byste se mi ozvat na e-mail? Měl bych na Vás pár skromných dotazů ohledně železnice. Děkuji...
|
|
|
Beru zpět! Jsem to ale hlupák...
|
|
procpak odesel pan ruttner z pozice sefa HR citibank do ceskych drah delat kadrovaka? no protoze nejaka americka banka se nemuze s ceskym molochem rovnat! sel za lepsim.
tohle je pro me jeden z dukazu, ze v ceskych drahach jsou vagony plny shnilyho ovoce!
|
|
Jedním slovem: Geniální...
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Stávka železničářů! (sci-fi z Kocourkova)
|