Protože mne myšlenka na zavedení výše pokut dle objemu motoru velmi
zaujala, rád bych pro ty kteří mají raději obrázky než tabulky k článku
doplnil pár grafů.
První graf pochází přímo z Ročenky dopravy pro rok 2009 vydávané MD.
Ukazuje že trend snižování nehodovosti začal již v roce 2004, přesto ho
někteří směle vydávají za úspěch bodového systému (rok 2006).
Tyto dva grafy pouze přehledněji znázorňují obsah
tabulky z článku.
Za použití dat z výše zmíněné Ročenky dopravy můžeme vypracovat graf
počtu nehod na jedno vozidlo dle kubatury. I když se situace změní v porovnání
s prostým počtem nehod, jasně ukazuje že navrhované odstupňování pokut
vůbec nepostihuje kategorii která zde vychází jako nejhorší.
Poslední graf ukazuje že (domnělá?) vyšší pasivní bezpečnost velkých
aut nehraje roli. Respektive pravděpodobně dochází k tomu, že když bourá
každý s každým rozdíly v pasivní bezpečnosti mezi katergoriemi nemají na
počet mrtvých vliv.
Jedinou nezodpovězenou otázkou je tak počet ujetých km v jednotlivých
kategoriích. Bohužel tuto informaci se mi získat nepodařilo. Fasicinující
mi připadá, že přestože každý diskutující zde na D-F je schopen pochopit
neúplnost těchto statistik, mají naši poslanci naprosto jasno kde je chyba
a kdo za všechno může (pirát s velkým motorem, popřípadě bohatý pirát).
Perlička na závěr: podle navrhovaného odstupňování pokut spadá Ford
model T těsně pod kategorii pirátských vozidel - objem motoru 2,9l (výkon
20k).
Zdroje:
Ročenka
dopravy 2009 (MD ČR)
Údaje o počtu nehod převzaty z
původního článku.
5.4.2011 Regis