Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
Komentáře ke článku: Fail"safe" (ze dne 05.02.2012, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
..při čtení vybavil seriál Simpsonovi a Homera jak políval pult v atomce kýblem s vodou, když mu tam blikalo nebezpečí výbuchu :-D .. jinak povinné fičury beru, ale jen když se dají vypnout.. třeba u nového auta bych jako první věc ukopnul to upozorňování na připoutání se.. proto mám radši ojetiny a mám klid..
|
|
Vynikající článek.
Ce n'est pas "computeur", mais l'ordinateur ou le compteur :-)
C'est un anglicisme damné!
|
|
|
Ja mel taky ten dojem. Prislo mi to stejny jako kdyz cesky reknu "kompjutr" namisto "pocitac".
Ale nebyl jsem si jisty, pac tim jazykem nevladnu.
|
|
Nechci být za kverulanta,ale 26.4.1984? Nebylo to o dva roky později? :-)
|
|
|
bylo to prej 26.4.1986 ..
|
|
|
Bylo to v SSSR, tam se na takove detaily nehledi.
|
|
"Končí to extrémem, kdy superkomplikovaná mnohonásobně jištěná zařízení obsluhují ignoranti, kteří stěží rozumí základům toho, co řídí a žijí v přesvědčení, že "to přece musí být nějak zajištěné". "
To je jako v Nadaci od Asimova. Přesně takhle v roce 30 000 získali moc v galaxii ti, kdo ještě nezapomněli, jak fungují atomové elektrárny a naučili je svoje sousedy obsluhovat, ale už ne jim porozumět.
|
|
|
|
Asimov byl v tomtop genius. Ale i jeho Trantor před pádem takto fungoval, nakonec nikdo nevěděl, jak to funguje, jen co mačkat.
|
|
Hlavní průser reaktorů RBMK byl takzvaný kladný dutinový koeficient reaktivity. V případě, že se přehřálo chladivo, vznikly v něm bubliny páry. U reaktorů VVER (Temelín, Dukovany) v této situaci dojde k utlumení reakce, zatímco u černobylského reaktoru došlo k zesílení reakce. Samotný postup a příčiny havárie jsou dost širolé, nicméně výbuch vyvolalo až stisknutí tlačítka AZ-5 - tyče pro zastavení reakce mají grafitové špičky. Původní účel byl dobrý, při pádu tyče měla grafitová špice odpařit vodu a tím urychlit pád tyče. Bohužel i díky zaseknutí tyčí došlo k výbuchu..... celý popis havárie je velice zajímavý a stál by za samostatný článek
|
|
|
myslet si, že výbuch v černobylu vyvolalo stisknutí nějakého tlačítka je dobrý pro americký film, ale s realitou to nemá nic společného. D-Fens pro účely článku dost zjednodušil celý průběh a popsal jen konec operace, kterou prováděli v černobylu.
článek o tom psát nemusíš, je velmi dobře popsán zde: www.angelfire.com/extreme4/kiddofspeed/chapter2_cz.html
|
|
|
Stisknutí tlačítka už byla jen poslední kapka.... elenu filatovu samozřejmě znám.
|
|
|
I osobně? Víš jaké má informační zdroje? Já jo a tak jí věřím víc než libovolným vyšetřovatelům.
|
|
|
Osobně bohužel ne, rád bych ji poznal, musí to bejt správná baba :)
|
|
|
Jinak až na dvě drobnosti ohledně lidí se popis shoduje se vším co jsem doposud zjistil.
|
|
|
tak tuhletu slecnu nekdo odhalil jako obrovsky fake ...
ale co .. lidi tomu porad jeste veri ... asi chtej ... divny ...
|
|
Jistě si dovedeš DF představit mou radost, když jsem se v návodu k Astře dočetl, že ESP lze vypnout...
|
|
|
... tak tomu se říká onemocnět ;)
|
|
Co se týká té A320 tak kdyby tam ta bezpečnosní fičura nebyla tak by došlo k překročení úhlu náběhu>ztráta vztlaku>nárust odporu>ztráta rychlosti >bum o zem o pár set metrů dále avšak o to tvrději.
S přebujelostí bezpečnostních fičur však plně souhlasím
|
|
|
Pokud by tam ta fíčura nebyla, tak by ten les nejspíš přeletěli, pokud by pilot nebyl úplnej blb aby to přetáhnul. Stačilo totiž docela málo, nejspíš míň než bezpečnostní rezerva systému Alpha protection. Doporučuju ke studiu ještě případ A320 Iberia, kdy úplně nový letadlo rozplácli o runway protože nepodrovnali, počítač to nepustil. Bylo to díky další fíčuře, kdy Alpha protection system nejen sledoval, ale začal i věštit další průběh úhlu náběhu, takže nedovolil další přitažení, protože usoudil, že vývoj vede k překročení kritického úhlu, což ovšem nebyla pravda, problém byl ve střihu větru v malé výšce. Tuto skvělou novou fíčuru následně Airbus z řídícího softu odstranil.
|
|
|
CAUSES: "The cause of the accident was the activation of the angle of attack protection system which, under a particular combination of vertical gusts and windshear and the simultaneous actions of both crew members on the sidesticks, not considered in the design, prevented the aeroplane from pitching up and flaring during the landing."
...to je ta Iberia A320 v Bilabo. Mimochodem, mám dost kamarádů co lítaj Airbusy, dost co lítaj Boeingy a pár co lítali oboje a řešili jsme to 100x. Systém Airbusu je velmi komfortní (blbovzdorný) pro piloty a v 99% (spíš víc) případů je přínosem. Problém je v extrémních podmínkách, viz třeba zachycení křídlem o runway v Hamburku, to byl myslím orkán Kyrill. V tomto případě se jednalo o boční vítr, kdy Boeing se standardním řízením umožňuje vylučování bočního větru skluzem (náklon proti větru, směrovka po větru), zatímco počítač v Airbusu toto nedovolí - jakmile se dají křidélka proti větru, počítač přidá i směrovku na stejnou stranu - takže sorry, nelze. Nevyčítejte pilotům Airbusů, že s tím mlátí o zem, pěkně vyladěné přistání s Airbusem totiž udělat nejde - nutno tedy přiznat, že se obvykle nedělá ani s Boeingem, ale tam to aspoň jde. Takové pěkné přistání je v podstatě pád z nulové výšky a to opět počítač nepustí, jakmile se letadlo dostane na pádovku a kritický úhel náběhu, připravené na super hladké přistání, počítač automaticky přidá plyn a tradá. Jsem staromilec a konzerva, ale pořád si myslím, že letadlo má řídit pilot a počítače mají mít pouze podpůrnou a informační úlohu.
|
|
|
Prosim te, mam jednu OT otazku - nebyl jsi na vojne ve Stribre u PLka?:-)
|
|
|
Nikoliv, na vojně jsem nebyl vůbec, protože jsem nehodlal obětovat rok života nesmyslnýmu šaškování v zeleným mundůru...jak to souvisí s tématem?
|
|
|
Přesně. Klíč je v tom "not considered in the design". Každý slušný vývojář, který se nepovažuje za poloboha, si je velice dobře vědom toho, že nikdy neošetří všechny možné vstupní proměnné. [Já jsem si toho jako tester vědom ještě lépe, protože ty neošetřené stavy hledám ;-)]. Na každý pád je snaha vynucovat si SW nedovolení něčeho je toliko IT aplikace staré socanské mentality "víme lépe než vy, co je pro vás dobré a vnutíme vám to, i kdyby vás to mělo zabít."
A skutečně zajímavé je, že takto dementní logiku předvádí jen Evropa.
O konceptu Boeingů, kde se to do vypnout či přetížit jste psal; podobně to má např. i rodina F/A-18: drak je stavěný pro omezené přetížení do 7,5G a normálně tak systém řízení limituje letovou obálku. Jenže inženýři Douglasů narozdíl od těch Evropských chápou, že pilot může mít dobrý důvod pro neposlechnutí jejich předpokladů a omezení, takže je na řídící páce tlačítko. Když pilot to tlačítko zmáčkne, omezovače letové obálky to okamžitě odpojí a pilot může jít na +9-3,5G a třeba i více.
Takže normálně je pilot "pasivně chráněn" a může mávat kniplem v blažené nevědomosti.
Ale když se na něj třeba navádí raketa a on má na výběr mezi manévrováním v rámci limitů obálky a strukturálních limitů draku, kdy se nedostane do vývrtky ani nic nepopraská ale za to ho sejme raketa - a mezi vypnutím omezení s tím, že prve uhne raketě, vývrtku bude řešit potom a pokud namáhaný nosník popraská, holt se vymění on a ne celé rozstřílené letadlo, může to vypnout.
Celé je to jen o uznání vlastních limitů: že já, vývojář, uznávám, že nejsem schopen předpovědět a ošetřit všechny možné stavy a nebudu klást překážky do cesty těm, kdo se s nimi potřebují poprat nečekaným způsobem a "chránit" je proti jejich vůli. Kupříkladu že když někdo potřebuje při předjíždění překročit rychlost, já mu to nebudu znemožňovat s tím, že vím lépe než on, jaká rychlost je ta jediná správná.
To jest, o pokoře k přístupu k ostatním a nechání jim svobody se rozhodovat namísto vnucování mých představ o tom, jak by měli žít, jezdit a létat. A to je přesně charakterová vlastnost, která sociálním inženýrům a centrálním plánovačům z EU tak zoufale chybí.
|
|
|
V Aibusu se to jmenuje alternating law nebo direct law, precti si o tom neco.
|
|
|
|
Dík za "trknutí", Wikipedia to dala hned, je to zajímavé a sofistikované. A i tak bych víc fandil Boeingu, kde to lze "přeprat", příp. vypnout ... ATPL piloti snad nemají dlouhý a obtížný výcvik a školu proto, aby se v případě průšvihu jen bezmocně dívali, co dělá kompjůtr ... :-)
|
|
|
No tam hlavne slo o to, ze autopilot usoudil z rovnice... Ze kdyz klesa rychlost, je otevreny podvozek a kapitan tlaci k sobe, no to da rozum ze jdeme na pristani.... Slo o to ze komputer tlacil nos letadla dolu oproti tomu co chtel kapitan a ten jak vime chtel nahoru ale protoze mel malou rychlost autopilot vzal ero do svych rukou. Sejftyficura to rozhodne byla a slouzila k tomu aby zabranila padu letadla v male rychlosti STALL a potom to incidentu byla opravena.
|
|
"...a dávat brzdu na OFF, pokud chci zastavit, je proti zdravému myšlení, i když jste potomek beduína. " Právě jsem umřel smíchy, díky :-))))
|
|
|
i s úctou k přírodním národům +1. ;-)
|
|
|
osobně sice nechápu, proč by měl mít potomek beduína nezdravější rozum, než třeba D-FENS, ale tím si nebudeme tu pěknou anekdotu kazit...
|
|
|
no to je asi tím, že toho moc o potomcích beduínů moc nevíš 8o)
|
|
|
Mě pobavila už závorka předtím:
"asi také nějaká bezpečnostní fíčura, a jak znám postupy používáné u francouzských firem, důvod pro její zavedení zná jen jediný člověk a ten je momentálně na obědě"
Nepříjemně trefné:-/
|
|
|
Taky mě od smrti smíchy dělila mezera ne větší, než prsa korejské vytrvalostní běžkyně ... :o)
|
|
Povedený článek, jen k nehodě A320 bych doplnil pár věcí, ať aspoň jednou zužitkuju své vzdělání :-) Ono (minimálně dle jednoho z vysvětlení) ani tak nešlo o zábraně proti pádu (tato je na drtivé většině proudových dopravních letadel - šípové křídlo je totiž na pády opravdová mrcha), jako spíš o systém, který sám při dosažení mezního úhlu náběhu (=hranice pádu) přidá plyn. To je celkem praktická "zkratka", neboť tuto akci by pilot stejně musel provést. Jedna z verzí (a to tuším ta oficiální) nehody říká, že piloti se na tuto funkci spolehli a měli tedy v rámci předváděčky v plánu letoun přivést na hranici možností a poté ho nechat, ať se z toho sám vylíže a přidá si plyn.
Problém byl, že AB do svého softwaru zabudoval ochranu, aby se tato funkce nezapínala v blízkosti země - přecijen, jak je letadlo blízko povrchu tak jde vždy do tuhýho a odpovědnost za náhodné spuštění nikdo nechce. To ale piloti nevěděli, takže chvíli na to koukali, řítili se vstříc lesu a když si uvědomili, že tudy cesta nepovede a přidali plyn ručně tak již bylo pozdě.
A ať jsem i konstruktivní, tak doplním ještě havárii A330 před pár lety nad Atlantikem (ať máme rodinku počítačových Francouzů kompletní). Zde piloti 3 minuty drželi "sidestick" přitažený (=povel stoupat) a plyny povětšinou na plný výkon, až dokud se nepotkali s hladinou nikoliv letovou, nýbrž mořskou. Jedno z vysvětlení je, že se opět spolehli na software, který by jim obvykle plyny přidal, letadlo udržel na maximálním úhlu náběhu a postupně ho stabilizoval. Nicméně další z ochranných opatření byla i deaktivace v případě nespolehlivé indikace rychlosti, což se jako na potvoru zrovna stalo. Léty "rozmazlení" piloti tedy řízení nepotlačili (ve smyslu naklonit páku dopředu), což je věc, která se učí při prvním lekci létání - při pádu potlačit, přidat plyn. I tato nehoda tedy celkem zapadá do DFensem zmíněných "přínosů regulací".
|
|
|
Tak oni hlavne nemeli trenink na letani v alternate law ve velkych vyskach a ani na vybirani padu ve velkych vyskach, ono 200 tunovy dopravak se chova jinak v 13km atmosfere nezli Cessna na okruhu. Tam ta letova obalka je tak na hrane, ze bezmyslenkovite pridavat nebo ubirat nejde.
Samozrejme ten mlady pilot nezvladal... a ten druhy nemohl pomoci, nebot nevidel na sidestick, takze netusil, ze kolega celou dobu pritahuje.
Cetl jsem, ze treba v USA poslednich 5 let zadny airbus neletel v alternate law, o takhle vzacny jev se jedna.
|
|
diskuze se zvrtla k technickým problémům, které jsou nedůležité.
kombinace bezpečnosti až na dřeň a úspornosti v záchvatu zachování zdrojů nejspíš vrcholí. Nedávno jsem slyšela v nějakém pořadu (myslím, že to byla Barbora Tachecí) o tom, že EU v záchvatu šetření zakáže/zakázala výrobu vysavačů a fénů s výkonem vyšším než 1000W (jestli to není výkon, tak technici jistě vědí, jak to myslím :-)). Takže až odejde vysavač, který mám, už si nevyluxuju, jen tak budu šolíchat podlahu nějakým chrastítkem. O tom, že u mého vysavače v pravidelných intervalech přestane fungovat přívodní šňůra ani nemluvím. Zatím šňůru objednám a vyměním sama, zítra už to nejspíš nebude dovoleno, protože moje bezpečnost je nade vše. Už teď se z důvodu pseudobezpečnosti peru s jinými přístroji, například ponorný mixér má udělátor, který nedovolí zapnutí přístroje, pokud člověk nezmáčkne ještě jeden čudlík. Takže když ho chci rozpohybovat musím jednou rukou zmáčknout čudlík a druhou rukou přepnout jiný čudlík z polohy OFF do polohy ON. Stejné pseudobezpečnostní opatření je u kuchyňského odšťavovače. K zešílení, jsem jak blázen, který si jednu ruku musí dát přes hlavu na ucho a druhou ruku přes rameno na opačnou lopatku, ze samého přehmatávání na čudlíky si jednoho krásného dne mixérem ufiknu nos a až si ufiknu nos, zakážou takové spotřebiče v domácnostech a bude vymalováno. Konec zpráv z kuchyně. ;-)
|
|
|
kdyz to tak ctu, tak myslim, ze po tom, co zazivas v kuchyni, si tvych kulinarskych vytvoru na dalsi akci budou vsichni vazit jeste vic, bo specialni jednotky v Iraku hadr :-D
|
|
|
ty se tomu směješ, ale nám pravidelným uživatelům se dělá zle z toho, že se jednoho krásného dne v záchvatu úspor, zachování zelenosti planety a bezpečnosti především, budeme muset vrátit k valše, hadrovým plenám, dřezu a žvejkání kůží! No možná nám ani valcha nebude dovolena a budeme muset prádlo mlátit o šutry v potoce, protože tak velí blbci zelení a koho zajímá, že dnešní prádlo to mlácení o šutry neustojí. Místo běžného úklidu vyženu slepice a budu bílit vápnem, blbost vápnem ne, to je hrozně nebezpečný . . . . :-)))
(kulinářské výtvory na akce nedodávám a v budoucnu to určitě nehrozí, protože je to hrozně nebezpečné, jednak pro tvůrce a druhak pro konzumenty, čekám, že něco takového bude v brzké době zakázáno k radosti všech pomatených aktivistů. Ale co už, nějak tu pokutu za rozdávání nedostatečně prověřeného výrobku z hlediska bezpečnosti, hygieny, úspory neobnovitelných zdrojů ustojím a dealovat budu dál. Horší to bude mít D-F ten bude muset v blízké době pohánět pečící troubu běháním v kole nebo šlapáním na kole, i když možná ne, protože to může být hrozně nebezpečná činnost. ;-))
|
|
|
mlátit prádlo o šutry v potoce? - já bych tě hnal. co chudáci ryby a bobři? chm? myslíš, že jsou zvědavý na obsah prádla, obzvláště od občanů budoucnosti, převážně sedavě zaměstnaných? ještě tak outdoor prádlo aktivních aktivistů, ti jsou často na čerstvém vzduchu a mají celkem vyvětráno... i když u těch, co se zamknou u stromu do roury, bych to netvrdil na 100%. ne ne, pouze Shůry schválený Prášek ve Shůry schválené Pračce.
+mám poznámku k těm samoopravám domácích spotřebičů. ihned mi naskočil film Brazil a ilegální opravář klimatizací a odpadů. už jsme docela blízko, řekl bych. před deseti lety bych tomu nevěřil, co se dá za pár let demokraticky Shůry "ošetřit"...
|
|
|
heh, zrovna se divam na Pythony... dobre zes Brazil zminil, pred par lety to bylo k smichu, dnes to skoro nahani hruzu
|
|
|
taky je mám puštěný :o) sakra chytří chlapíci.
Gilliam - skutečný genius. Tuším, minulý týden Král rybář, veliká lahůdka. 12 opic...Brazil mě vyděsil už při prvním shlédnutí, to je už hromada let. Jenže tehdy mě rozhodil spíš podvědomě a na základě zážitků z bolševistánu. uklidnil jsem se tím, že to není nemožné, ale doufal jsem, že nerealizovatelné. Doba pokročila směrem k nemožnému.
|
|
|
tak, přesně k tomu to spěje, pračka špatná, protože potřebuje elektřinu, prášek a vodu, to všechno je fuj - to víme. V potoce taky špatně, protože bobr a ryby, to je jasný, to víme. Valcha taky blbě, protože voda a prášek, v horším mýdlo s jelenem a to je taky úplně blbě, to je jasný. A pak přijde na řadu starý, dobrý a známý lék na všechno = prachy. Jestli chceš prát nebo žít nebo cokoliv, zaplať, vole. A za vybrané peníze si pak koupíme lepší příští nebo ne? Určitě jo, protože spousta lidí tomu zatím věří a víra tvá tě uzdraví. :-)))
|
|
|
nechceš, doufám, zlehčovat význam Certifikátu přírodní kompatibility Správného Prášku, Jeho garantovanou Odbouratelnost, taktéž kategorizaci přístrojů od A+++ až po e-ané F nebo kde to končí :o) proto v bruseli sedí a pracují dobří a kompetentní lidé, abychom my, pokojní spotřebitelé, mohli bez obav nakupovat Doporučené zboží. on je to zároveň takový stimul pro zvýšení výkonu,myslím. v kategorii F nakupují jen ekologicky neuvědomělé sociální případy, metou je A++++, takže být zelený=být úspěšný=prosperita+štěstí+šťastní bobři. :o)
|
|
|
Moc to dramatizujes, proste si Moussa koupi schvalenou europracku vitezstvi a bude na svete krasne, protoze pridely praciho prasku vitezstvi se budou pravidelne zvysovat.
|
|
|
Přičemž jak europračka, tak europrášek budou vyrobeny v číně technologiemi, které se v Evropské ohnoutii nesmějí používat.
|
|
|
já nevím, mně se to nezdá, europračka v každé domácnosti, není to zbytečné, navíc je to velmi nebezpečný stroj. Nebyla by mnohem lepší nějaká "státní" certifikovaná europrádelna, kde by si mohl po malém prolustrování a prohlídce prádla nechat za mírný regulovaný poplatek nechat vyprat každý?
|
|
|
To je kurva nápad! Přičemž všechny státy budou nuceny, ehm, dobrovolně přistoupí ke smlouvě HADRA, na jejímž základě bude mít státní bezpečnost garantovaný přistup k prádlu zájmových osob před vypráním. Přitom prádelny budou muset hlásit návštěvu zájmové osoby v provozovně a kromě toho rok uchovávat obsah všech kapes a biologické vzorky ze spodního prádla a skvrn připomínajících sperma a kref (poslední dva pět let).
|
|
|
to by bylo úplně ideální, ale hlavně, kdo nic nedělá, ten se nemá čeho bát! Nemajetným by měla být vyplácena nějaká dávka jako sociální výpomoc na praní prádla. Nejdříve bychom měli začít důkladnou analýzou za několik miliard, aby bylo jasné kde a jaké prádelny jsou třeba. Pak "klasické" výběrové řízení na provoz prádelen, k tomu vybavení pro odposlechy, záznamy, skladování a zkoumáni materiálu . . . jo, to půjde. :-))
|
|
|
Pořádek musí být, i kdyby to mělo zachránit jediný život! Ale zapomněla jsi na to nejdůležitější - úřad, který by to všechno řídil a archivoval vzorky. Třeba by se mohl jmenovat Ústřední prádelní depozit - zkratka UPRD.
|
|
|
a na evropske urovni specialni urad pro bile pradlo = Bureau for Laundry Bleaching = BLB
|
|
|
a protože se vždycky najdou rejpalové, co sabotují i ty nejlepší myšlenky, tak Detached Bureau for Ilegal Laundry - DEBIL
|
|
|
Bílé prádlo? Tak to neprojde.
|
|
|
|
nj, tak to je v riti... kam si pak dat vyprat bily pradlo a hnedy kratasy s laclem? to je vo kriminal :)
|
|
|
Hele, zvykej si. Doteď si barevný živil, tak je budeš i nosit :p
|
|
|
já myslím, že to půjde, až bude prát jen státní europrádelna tak už nic jako různé barvy prádla existovat nebude a bílá už teprve ne. Všechno prádlo bude mít takovou hezkou jednotnou hnědo-béžovo-zeleň svinibrodská barvu, všichni budeme chodit v jednotných hezkých eurooblečcích.
možná by mohly být oblečky na příděl, protože když necháš lidem výplatu, tak oni klidně jdou a koupí si co je napadne, bude lepší když moudrý úředník vybere obleček, který bude slušet nám všem.
|
|
|
hele, doted to byla prdel, ale ted uz mi fakt beha mraz po zadech...
|
|
|
mna ja, historie se opakuje, není to tak dávno co lidem běhal po zádech Děda Mráz až jim z toho bylo horko. A už je to tu zas a někteří dokonce radostně tleskaj a nemůžou se dočkat.
|
|
|
a nový budou mít jen členové vnitřní strany, co nikdy nebudou chodit v obnošenejch, který budou dávat do prádelny a fasovat nový podle svých velikostí. to my dostanem výměnou kus za kus bez ohledu na velikost a v čekárně před prádelnou si je budem vyměňovat, abychom nenosili velikosti o 3 čísla větší nebo o číslo menší.
jen počkej, zajíci!
|
|
|
měnit prádlo bude zakázáno, byl by pak bordel v těch čipech!! Snad se nezblázníš, když ti oblečení nebude trochu sedět, nebuď rozmazlenej, navíc v tom bájném blahobytu budeme mít beztak všichni stejnou velikost, lišit se budeme jen na dýlku, takže to půjde. Krátký kalhoty budeš mít jako tříčtvrteční a dlouhý si ohrneš, houby zle.
|
|
|
Si s temi cipy delas legraci, ale kuprikladu nove lyzarske bundy uz je maji a vydava se to za obrovsky benefit pro uzivatele, protoze nemusi platit zalohu na permici.
|
|
|
fakt? To si tě při nákupu permice "odpípnou" podle bundy? 8-O
tak to už mi začíná po zádech běhat děda mráz taky. Nejdřív bude čip úplně na všem a pak nějaká "moudrá" hlava rozhodne, že bude lépe to sjednotit a naprat jeden pod kůži.
|
|
|
ano, pri nakupu si nactou kod cipu te bundy a ten si system zapamatuje a spoji si jej s tim kreditem, ktery si kupujes (at uz casovym nebo bodovym).
|
|
|
No, ale zase tohle neni prilis velky problem, cip na jedne bunde mam a i kdyby to bylo povinny, tak to vyriznu a hodim si to do kapsy meho vintage outfitu. Pravda, pak uz nebudeme lyzovat za 200 -300 kc za pulden.
Hodinky s cipem jsem mel uz pred deseti lety a porad bych je nekde doma nasel. Tenhle napad nejak zapadl, moc se to nepouziva.
No a ze by se to nastrelovalo do leveho boku jako psum pod kuzi? Tak holt hura do jineho strediska, jine zeme... Tohle je jeden z duvodu, proc jsem nikdy nelyzoval v Italii. Moc buzerace, na me.
|
|
|
A co budes delat, az nebude existovat zadne "jine stredisko", nebot existence "jineho strediska" bude smrti trestany ideozlocin?
|
|
|
Tak u lyzaru je mi to fukt, ty bych stejne vsechny utratil, protoze kdyby si ty hovada furt nelamala haxny, mohli by ostatni pacosi ve spitalech zrat krepelky ze zlatych mis, ale voni chtej davat cipy do bouchacek!
|
|
|
Takhle to funguje v kriminále - tumáš hadry a drž hubu, že je ti to malý velký nikoho nezajímá. Tak proč by to euroúředník (ve spolupráci s dopravním podnikem, hi) nemohl zavést i pro ostatní ovčany ?
|
|
|
bingo. pak jen propojit Certifikovanou prádelnu s Panelem dohledu nad vnitřním Klidem a Skynetem, pardon, s Galileo - takže rychlý scan čipů, zabudovaných v prádle, odhalí, jestli od posledního praní nedošlo u majitele k nějakým patologickým odchylkám od Klidu. pokud v jednom okamžiku, například, cestovaly tvoje slipy do Budapešti a ponožky do Budějic, a navíc nesou stopy po zakázaném domácím sádle, bude okamžitě jasné, že u tebe v rodině není všechno tak docela fcajku. takže alarm fur Cobra a jedeš. easy.
|
|
|
Ty si děláš kozy, ale to už je poloviční realita. Se zkus zeptat sedláka co rozorá půdu uloženou do klidu, za jak dlouho za ním příjde úřad se snímky se satelitu a žádostí o vysvětlení.
|
|
|
Jo, k tomu mám vážný dotaz - už jsem z několika nezávislých informačních zdrojů slyšel možná UL, možná pravdu, že se někdo rozhodl postavit si pod rodinným domem např.podzemní bunkr. takže začal hloubit, hloubil, a prý se dostavil někdo právě se snímky ze satelitu, co to dělá. může to někdo potvrdit ?
|
|
|
jo tak panacek by mel dotaz? na tebe si posvitime...
|
|
|
to jsem nebyl já, to manželka, tu si vemte, já přece platim daně a kupuji si vstupenky na policejní plesy, mně nee... :o)
|
|
|
a este nabizi manzelku... tak to k tomu rozvraceni socialistickeho zrizeni pridame jeste kuplirstvi... jo a co s tema vstupenkama? urcite s nima pak handlujes pred kulturakem, coz? hochu hochu, blede to s tebou vypada...
|
|
|
|
Kdyz neumis stavet nenapadne, tak to nedelej. Nejjednodussi reseni byva casto to prave.
Nabizim dve alternativy:
1) Geostacionarni satelit stavebniho uradu odhalil jeho podzemni cinnost na zaklade automaticke kontroly zmeny barvy kybliku, pri pohledu shora, vynasenych ven a vnasenych dovnitr (pytle s cementem maskoval jako baleni dietnich sucharu a armatutu si svarel svepomoci v kuchyni ze starych priboru).
2) Soused napraskal.
|
|
|
Kusuj, ideozlocinkyne a nezpochybnuj vyznam kulturni eurorevoluce! Do kazde domacnosti bicykl a europracku!
|
|
|
Bať. Risiko je nezbytnou součástí, conditio sine qua non smysluplného života. Risikem je důvěra k bližnímu, výběr životního partnera, risikem je i nastavení vlastní laťky, protože se může stát, že ji nepřeskočím. Risikem je naprosto každý počin – jízda autem, vlakem nebo MHD, chůze, libovolný sport, práce, chlastání, ba i soulož. Při všech těchto činnostech už někdo něco ztratil, utrpěl újmu na zdraví nebo dokonce přišel o život. Přesto je lidé provozují, páč jim za risiko stojí. Pracují, sportují, chlastají a šoustají, místo aby seděli pod skleněným poklopem v umělé atmosféře. Ale úřednický fouňa jim zatne tipec, bo vítr ve vlasech, ejakulát na prostěradle, radost ze života nebo nějaká seberealisace užitkových lidí mu není k ničemu a poškozený ovčan má pro stát stejnou cenu jako dostihový hřebec se zlomeným běhákem. Kripl rovná se rozbitý stroj. Člověk je především výrobním prostředkem státu a podle toho je povinen se sebou zacházet. První vlaštovky legislativních opatření v tomto duchu už jsou tady a není nejmenší důvod pochybovat, že v brzké době budou tímto směrem šrouby řádně utaženy. Jsem si vědom, že důvodů k neustálému zvyšování bezpečnosti a snižování risik je mnohem víc ale tento je imho nejděsivější.
|
|
|
příznám se, že jako cestující v letadle nějaké to bezpečí docela beru, ale zrovna ta domácí zabijačka, tak tu bych asi rovnou zakázal. tam je tolik rizik poranění, navíc to je velmi nekulturní a neohleduplný způsob zmrtvení pašíka, že se to nedá legislativně ošetřit jinak, než 110let natvrdo. aby si někdo neublížil.
|
|
|
U toho pašíka nejde ani tak o bezpečí a jistoty, jako o to, aby měl stát základní potřeby ovčanů - v tomto případě potravinové zdroje - pod kontrolou. To by tak hrálo, aby se lidi bez vědomí a svolení státu sami najedli. To by si jednoho dne taky mohli začít třeba vzájemně pomáhat a to by byl pěkný bordel, stát by to mohl rovnou zabalit. Kdepak, pořádek muší bejt.
|
|
|
S nostalgii jsem zamackl slzu za prvni prase, kterenase rodila vlastnila a zabijela...
Bylo to jeste nekdy za komancu, nesmelo se to..Jeste jsme nemeli znameho s jatecni pistoli. A jeste k tomu nasi nechali prase poradne vyrust a zesilit...A kdyz melo ja nevim, tak 120 kilo odhadem, rozhodli se k zabijacce.
Otec vzal 5ti kilovou palici na asi metrove nasade, rozprahl se, a trisknul prase do hlay.
Prase se malicko oklepalo, a evidentne ho to minimalne polechtalo, protoze zacalo byt nervozni :-))
Po dalsich asi 20ti ranach palici uz ho to prestavalo bavit, a prestalo se branit, uz tam jen tak malatne postavalo...
Bylo mi tak 7-8, takze uz si nepamatuju detaily presne na sekundu, ale obecne zazitek to byl uzasny :-))
Neco jako v podobnem veku, kdy jsme zabijeli kohouta, tata mu useknul hlavu, nacez kohout bez hlavy odletel k sousedum a my ho sli hledat :-))
|
|
|
Odhaduji, že tak 7-8 ti bylo v osmdesátých letech minulého století.
Sele na výkrm bylo možno na vesnici běžně koupit.
Jediným omezením domácí zabíjačky bylo kruponování, ale byla to jen obyčejná pruda, ne vážná překážka.
Musel to být hodně divný kraj, kde se v osmdesátých letech doma zabíjet nesmělo. Asi ten samý kraj, kde se prase nechalo doma pořádně vyrůst a zesílit, až mělo 120 kilo odhadem.
Pokud se nekoupil přerostlý "družstevník" (min.120 kg), prase pod 150 kg (podle rasy min. 20 l škvařeného sádla) bylo opravdovou výjimkou.
Podle mých zkušeností tři dospělí chlapi nervózní prase neudrží natolik, aby ho čtvrtý dokázal palicí trefit. Kolik vás tehdy bylo?
|
|
|
Taky se mi to zdá divné, řekl bych, že jsme s Lojzou stejně staří, maximálně pár let rozdíl, a u nás na vesnici se zabíjelo běžně. Snad každý, kdo měl na dvorku trochu větší chlívek, dvakrát do roka pořádal zabijačku :) O drůbeži a králících nemluvě. O tom, že by se to tenkrát nesmělo, jsem nikdy neslyšel.
|
|
|
Jo, je to tak. Na dědině se zabijávalo co barák. Akorát se to mysim muselo za komára hlásit. Krupónování - gdo nescél stačilo neco dat zvěrolékařovi aby napsál bumážku, že mnělo vyrážku nebo tak.
120 kilů néni vykrmený prase to je scípák. Gdysi sem vyškvaříl 80 litrů sádla z jednýho prasete.
To s tém vopakovaném bócháním prasete kladivem taky moc negómu. Dyby bylo na nohách tak ho po první raně těžko gdo udrží. A dyby leželo tak zas nemá cenu do něho bóchat. Divný.
|
|
|
U zabijačky je névěčí riziko poranění ten chlast.
|
|
|
Neni bezpecnostni pojistka, ktera by nesla odstranit kouskem plechu...
|
|
|
Asi začnu nabízet deaktivaci "bezpečnostních" fíčur za úplatu :-)
|
|
|
Za takovy ideozlocin ovsem budou jiste obzvlast vysoke tresty!
|
|
|
Podle paragrafu o terorismu a smlouvy ACTA. Důvod už se najde :p
|
|
|
Tak jistě, ono postačí počkat si až si mnou upravenym zařízenim někdo ublíží a pak mě za to zavřít. A soudu bude celkem jedno že blbec by si ublížil i bez mý pomoci ...
|
|
|
|
Na osvědčené "consumer" luxy s 2200 W se vykašlete. Příkon není vše a Protool s 1200 W udělá daleko lepší službu. Navíc při domácím použití vydrží věčně.
|
|
|
|
Tak to mě taky překvapilo... čekal jsem, že jsou profi vysavače výrazně dražší, uvažovat o pořízení něčeho takového do bytu by mě v životě nenapadlo. Tohle je cenově na úrovni slušnějšího spotřebního zboží.
|
|
|
Komické je, že vysavače na vysávání nebezpečných prachů třídy H, tedy kancerogenních a choroboplodných stojí cca 60k Kč, což je cena za kterou se blahé paměti prodával Rainbow, který toto nesplňuje ani omylem :o)
|
|
|
JJ, ozvi se mi , mám pro tebe objednané věci k odběru a na mailu ani na telefoni Tě není možné sehnat :(
|
|
|
nemůžu u Protool najít fén, je tam jen nějaké obrovské cuchadlo na vlasy. ;-)
|
|
|
Zato tam mají utahováky ...
|
|
|
Myslel jsem, že menší horkovzdušné opalovací pistole se rozměry příliš neliší od fénu :)
|
|
|
Mě tedy napadá jediná otázka - proč si spotřebiče s takto uživatelsky nepřátelským ovládáním kupujete?
|
|
|
Ja osobne tieto fuckupy z (inak vynikajucich) vyrobkov rad vyberam - vacsinou na ziadost frustrovanych majitelov. Asi pred mesiacom som mal na stole prave nejaky kuchynsky mixer, ktory mal tiez obojrucne zapinanie.
Ak najdete v okoli nejakeho spriazneneho kutila, odporucam fuckup vybrat a poslat vyrobcovi :) idealne so sprievodnym listom v style "Posielam vam navrh na optimalizaciu nakladov na vyrobok XYZ. Prilozena suciastka je uplne zbytocna, vyrobok funguje aj bez nej a dokonca je jednoduchsie ovladatelny." Smutne je, ze som to spravil uz minimalne 3x a vsetko bez odozvy. A to som si ani nepytal odmenu za napad :D
|
|
|
ospravedlnujem sa za zaradenie komentaru - mal ist pod moussu :/
|
|
|
já bych ani tak nehledala toho, kdo to odstraní, spíše bych hledala toho, kdo to tam dal a proč a pak bych si z toho, kdo za to může udělala boxovací pytel!
Philips tím trpí, od té doby jsem si od nich nekoupila nic, můžou si svoje výrobky nasolit!
|
|
|
Ještě horší než tahle péče o bezpečí uživatele je péče o mravnost. Mám na mysli třeba mobily Nokia, u kterých nelze vypnou zvuk fotoaparátu. Nokia zřejmě soudí, že její zákazníci - dacani - by bez této fíčury používali fotoaparát neslušně. Podobné omezení mají pro nahrávání hovoru. Čekám, kdy je napadne vyrobit mobil, který bude nutno ovládat obouruč, aby se přiboudlý zákazník při telefonování na veřejnosti nemohl drapat v prdeli.
|
|
|
|
Bohužel, jsem ten-blbec-co-neumí-anglicky.
|
|
|
|
Hmmm, na vsech mych Nokiich, starych (9500) i novych (N8) zvuk fotoaparatu vypnout jde.
|
|
|
kombinuji, že mluvil o foťáku v telefonech. to, co máš/měl jsi od Nokia Ty je nazýváno telefonem jen ze setrvačnosti, protože to má okrajovou funkci "telefonní hovor" 8o)
U C5 ani E52 zvuk foťáku vypnout nejde a to ani přepnutím aparátu do diskrétního režimu. Poslední Nokia, která uměla fotit potichu je 5310 bez operačního systému. je také rychlejší, vydrží dýl a neptá se 2x na jednoduché povely (co asi chci udělat se zprávou, když zvolím režim psaní zpráv...napíšu zprávu...vyberu příjemce...a zmáčknu "exe"?)
|
|
|
U N78 přestane foťák cvakat, pokud mám vypnuté tóny výstrahy. Vypínal jsem to kvůli bankovním zprávám, kde ten zvuk zase nejde přenastavit na něco normálního, než je defaultní požární hlásič, či co to je. Vypnutí zvuku foťáku je vedlejší, žádaný efekt.
U synátorovy 5630 vypnutí tónů výstrahy nepomohlo. (N78 byla určená pro český trh, 5630 nikoli.)
|
|
|
Podle kamose ze servisu Nokia pry zalezi na verzi softwaru "optimalizovane" pro prislusnou zemi. Zvuk fotoaparatu pry nejde vypnout tusim ve verzi pro Spojene kralovstvi a USA pry na zaklade nejakeho pozadavku v zakone. U nas zas nejde vypnout to otravne pipani, kdyz si nahravate hovor a v telefonech pro Skandinavii pry vypnout jde zcela bez problemu...
Kluk ma fotak od Fuji, ve kterem kdyz je menu prepnute an anglictinu, tak zmizi veskere polozky nastavovani zvuku a fotak pipa jak videohra. Staci prevolit jazyk na cestinu a najednou lze nastavit zvuk pri foceni i tony tlacitek v nekolika krocich vcetne "OFF"
|
|
|
viz OC - Komentář ze dne: 06.02.2012 03:23:51
|
|
|
Nebo treba funkce odklopeni IR-cut filtru v Sony fotacich. Ten fotak si umi prisvitit IR takze se da fotit v noci. A aby to fungovalo echt, tak si odklopi IR-cut filtr. No ale nekdo prisel na to, ze nektere textilie jsou v IR pruhledne (hlavne plavky). No tak do fotaku pridali fci, ze se to da pouzit pouze na dlouhy cas. Coz ale zase cini bile plochy prepalene i za tmy.
BTW pokud nekdo chce fotit na plazich bez plavek, tak si vezme levnej fotak u kteryho neni IR-cut naparena primo na cocce a ten filtr si odstrani.
|
|
Ono to ani nesouvisí s těmi fail-safe systémy, ale celkově se snahou "nechat to řídit ignoranty, protože jsou levnější". I když systém zůstane pořád stejný, postupem času nároky na uživatele degradují tak dlouho, dokud ten systém funguje (jednoduše proto, že to tak je levnější).
Klasická ukázka je v IT: Firma nakoupí nový systém a nechá zaměstnance proškolit na práci s ním. Později přijaté zaměstnance už místo školení naučí s tím systémem někdo, kdo na školení byl (včetně nějakých vlastních "zjednodušení"). V další fázi pak nového zaměstnance zaučuje člověk, kterého zaučil člověk, který byl na školení- a bez "fail-safe" mechanismů nastupuje naopak "uživatelská kreativita".
K tomu Černobylu:
Co jsem četl, podle tvrzení operátorů stisk tlačítka "havarijní záchrana" nebyla reakce na havárii, ale standardní součást testu; Test reaktoru měl (dle tvrzení operátorů) podle plánu skončit stiskem tlačítka AZ-5 a v tu chvíli ještě nevěděli, že je něco špatně.
Každopádně se píše, že ve chvíli stisku tlačítka AZ-5 už havárii nešlo zabránit, protože regulační tyče byly (v rozporu s předpisy) úplně vysunuté a teplo zkroutilo kanály pro jejich zasunutí.
K těm heslům v IT, tam to občas dojde do další úrovně, kdy bezpečnostní opatření snižují zabezpečení ne takhle "oklikou", ale přímo.
Typický příklad, hlavně na webu, kdy vás stránka nutí zvolit "bezpečnostní otázku", kterou je pak možné obejít heslo. Přičemž otázka musí být jedna z několika přednastavených a u většiny z nich není zas tolik možných odpovědí.
Výše zmíněné dovádí k dokonalosti třeba Facebook, který má 6 variant bezpečnostní otázky (a uživatele bez zvolené otázky neustále nutí si nějakou vybrat), přičemž odpovědi minimálně na 3 z nich jdou u mnoha lidí vyčíst z jejich profilu (a zároveň nutí uživatele si do profilu nacpat co nejvíc informací a zveřejnit je co nejvíce lidem).
Takže účet pak jde nabourat buď prolomením hesla, které si uživatel důkladně vybral tak, aby superpočítači trvalo alespoň 200 let ho prolomit, nebo prolomením bezpečnostní otázky, kde lze odpověď uhodnout asi tak na 20 pokusů.
|
|
|
Ostatne uz jsem zazil system, kde IT nahodilo, ze hesla musely obsahovat pismena i cislice, menit se kazdy mesic a nesmely byt asi 30 zpatky stejne.
Takze bezne tam tam na sebe uzivatelky halekaly pred cizimi osobamy: "Holky, jaky mam ted heslo, me to tam nechce pustit" "Mano, ty jsi uplne pitoma, je to Unor2012 s velkym U" - vsechny ho mely nastavene stejne a vsechny ho menily ve stejnou chvili
|
|
|
Takze bezne tam tam na sebe uzivatelky halekaly pred cizimi osobamy...
Což je ovšem dokladem toho, že uživatel je tvor vynalézavý a jakoukoliv bezpečnostní snahu "shora" dokáže velmi lehce obejít. :-)
|
|
|
Přesně stejnou zkušenost mám i já: Vynucování pravidelné změny hesla vede k tomu, že lidi mají jako heslo nějakou variantu aktuálního měsíce a roku.
O něco kreativnější varianta vypořádání se s tímhle omezením je mít pořád stejné heslo, jen vždycky když vyprší si ho 30x za sebou změnit (např. na Heslo1, Heslo2, ... Heslo30) a pak si zase nastavit to původní :-)
Poznámka mimo: Některé systémy mají "geniální" metodu, jak obejít ten problém, že všichni zaměstnanci mají stejné heslo: Heslo musí být unikátní, jinak systém zobrazí hlášku ve smyslu "Toto heslo už používá někdo jiný, zvolte jiné heslo". K dokonalosti už chybí jen aby ta hláška uvedla konkrétně se kterým uživatelem to heslo koliduje :-)
(Jinak samozřejmě "WTF" je už to, že systém vůbec může zjistit, že dva uživatelé mají stejné heslo)
|
|
|
Je možnost nastavit historii změn, tedy heslo je možné měnit 1x za x dní, výjimkou je reset hesla adminem.
Nic divného to není(resp. já osobně bych byl proti, ale každému co politika nadřízených říká :D), divná je ta hláška - mělo by vyskočit něco neutrálního(třeba "Heslo bylo vyřazeno administrátorem, pokud si jej i přes to přejete použít, kontaktujte svého IT."(to většinu lidí odradí dostatečně :D)). Protože ono by pak někoho mohlo napadnout zůstat v práci přesčas a jít zkoušet, kohopak heslo to je ;).
BTW jedna z nejoblíbenějších praktik adminů k uchování root(SU) hesla je papírek v case stroje ;) (protože v ideálních případech se na PC se SU právy šahá jednou za 10 let :)).
|
|
|
Ano, hlavní problém je, že jakmile mám kolizní heslo (což pokud systém má řekněme desítky uživatelů a znám pravidla pro hesla je otázka několika pokusů), stačí mi maximálně (počet uživatelů - 1) pokusů, abych se do systému naboural pod cizím jménem.
Hlavně to ale je asi jako když systém umožňuje zaslat moje heslo na e-mail: Už ze samotné existence takové funkčnosti vyplývá, že ten systém není bezpečný.
V dobře zabezpečeném systému totiž hesla uživatelů nejsou přímo uložená, takže je ani nelze nikam poslat nebo zjistit, jestli dva uživatelé mají stejné heslo.
|
|
|
Hmmpf, tohle je asi trošku jinak - systém ověřuje, jestli se najdou 2 stejné otisky hesla(nebo jaxe tomu nadává), což by nastat nemělo. Přece jenom nějak musí zkontrolovat, že to heslo je to heslo, které se zadalo na začátku :) (takhle to nejenom uloží prohnané šifrou, ale ještě se mrkne, jestli takový shluk bitů po zašiforvání není někde jinde - dešifrování je většinou nemožné, ale zjistit duplicitu hesla snadné)
Stejně jako zasílání hesla na mail se většinou řeší tak, že přijde link na reset password(v zásadě jde o admin reset bez admina :D), případně vygenerované heslo s platností 1 login.
|
|
|
pokud mám zkušenosti s tímto, tak systém vygeneruje nové heslo, které pošle do e-mailu a resetuje to staré, takže se s novým lze přihlásit a změnit heslo na jiné, které zapomenu zas až jindy... nikde, pokud vím, nechodí do e-mailu právě platné heslo.
|
|
|
kdy vás stránka nutí zvolit "bezpečnostní otázku", kterou je pak možné obejít heslo
Proto je taky v těchto případech vhodné vybrat si ze seznamu "bezpečnostních" otázek třeba hned tu první, ale odpověd k ní přířadit takovou, kterou by člověk odpovídal třeba na tu další. Např. je-li první otázka "Číslo řidičského průkazu" a druhá "Příjmení matky za svobodna", tak pak správná kombinace otázka-odpověď je "Číslo ŘP" = "Skočdopolová". :-)
|
|
|
Což funguje tak dlouho, dokud si pamatujete, co za otázky tam je a v jakém pořadí. V momentě, kdy vám inteligentní systém položí náhodně vybranou otázku z X, které jste vyplnil, už to taková legrace není - nemluvě o tom, když se takto intelektuálně chová vícero webů. Pak už se to uplatňuje blbě.
Je to sranda :-). Vůbec nechápu tyhle snahy, ale držím jim palce, ať to dotáhnou co nejdál... ideálně 50 otázek, každá s různou odpovědí, heslo co má všechny možné znaky + obrázek vaší 4. spermie z levého varlete/v případě žen vajíčka z pravého vaječníku - různorodost!!). Samozřejmě klíč na flashce, generátor bezpečnostního kódu v mobilu - ten se musí číst zrcadlově pozpátku, zrcátko musí být vybrané z bezpečnostního sejfu, pod dohledem securiťáka, každé musí být po akci zničeno v peci + otisk palce levé nohy.
Mno, myslím, že zabezpečené by to mohlo být dostatečně... :) Požijte dle chutí ^^
BTW osobně k IT a změně hesel - po první změně jsem za heslo dodal 1 a postupně inkrementuji, tuším ve firmě je politika 10last, takže by mi to mělo vyjít, jinak přihodím 01 při další iteraci :)) A to jsem měl jako "major" adminování a zabezpečení :D
|
|
|
Tebou navrzeny system autorizace doporucuji dat na vsechny vychody z budov Evropskeho parlamentu... Vsichni by nalezli dovnitr a ven by se uz nedostal ani jeden... 8-)
|
|
|
Osobne tyhlety otazky ZASADNE sabotuju. Sice se tim pripravuji o moznost, pokud zapomenu heslo, se neceho dopatrat, ale absolutne neexistuje, abych tam nejakou otazku nejak smysluplne vyplnil (pouzivam standardni odpoved typu : dvfaerwgbeathbtrs).
Btw, kdyz jsem byl o par let mladsi (vice jak 10 :-)) , bavil jsem se tim, ze jsem se lidem dostaval na ucet na Post.cz pres tuhle otazku. Muj rekord byl : na prvni pokus :-)) Tenkrat tam otazky mohl clovek zadavat...A na otazku: Kdo je Misanek - u nejake 15ti lete slecny - znela odpoved : Muj kluk :-)))
|
|
|
Nekdy je ale tenhle system tak "inteligentni", ze si hlida validnost zadane odpovedi. Napr. "jmeno matky za svobodna" musi vypadat jako jmeno, cislo RP musi byt ve spravnem formatu, atd ....
|
|
|
Jenže seznam otázek se při odpovídání typicky nezobrazuje.
Vůbec vymýšlet nějaké "triky" v té odpovědi ztroskotá na tom, že si tu odpověď pak nebudete pamatovat.
Ještě když si otázku může napsat sám uživatel, to jde vymyslet, ale s poslední módou mít ty otázky předvolené... A vůbec nejlepší jsou předvolené otázky navázané na reálie USA (třeba "jakého maskota jste měli na střední škole" nebo "posledních 5 čísel SSN")
|
|
|
Stejně jako si spousta lidí nepamatuje pravdivé odpovědi ;) Seznam otázek je buzerační chujovina stejně jako každý jiný formulář vzešlý od managorů.
Nejlepší je uvést tam e-mail, který používám(a tedy nehrozí jeho deaktivace) a při ztrátě hesla resetovat heslo zasláním nouzového na uvedený mail, většinou k tomu "FAQ" ;) nejsou zapotřebí a dost často tato operace uvolní tyto otázky ke změně(protože systému došlo, že uživatel neznal odpověď v danou chvíli).
BTW last 5 SSN bych dal last 5 RČ ;)
|
|
|
Já jsem si kvůli něčemu podobnému musel nechat přidělit švédské rodné číslo, protože internet banking a správa kreditky u Nordey bez něj nedá ani ránu..
|
|
Ja tomu nerozumim, jakou alternativu navrhujete? Umyslne nebezpecny design? Neco jako povestny bodec na volantu? Kolik z vas si ho tam domontovalo, aby se stali lepsimi ridici? Nic moc na tom neni, vyhlaska to nezakazuje. Tak kolik, pochlubte se!
|
|
|
aku alternativu?
co tak pouzit moju oblubenu filozofiu - ked mam same blbe moznosti vyberu tak pouzijem tu NAJPASIVNEJSIU (t.j. vecsinou neurobim nic) ? ;o)
Inak ten zaver mi pripomenul moj zazitok z thajska - pozical som si motorku, dali mi k nej helmu... no kedze na motorke som naposledy jazdil v autoskole pred 13 rokmi a tam na helmy srali, tak s takym `hovnom` na hlave som mal tak narusenu motoriku a vnimanie, ze helma sla definitivne po 10 metroch dole!
jednoducho vagne riziko ze si rozmlatim kokos bolo ovela nepodstatnejsie ako ze si v kratkom case rozmlatim cely zbytok tela... ale formalne som sa spraval NESMIERNE NEBEZPECNE A LAHKOVAZNE, chvalabohu tam na take veci kaslu...
|
|
|
No, spise bych rekl, ze:
Clanek pise o obecnem trendu, kdy premira ochrany zvysuje riziko fatalniho pruseru, a take z lidi dela dementy.
A jaka je alternativa? Podle mne je alternativa pro "bezny zivot" jednoducha - at nam "system" nenuti vselijake bezpecnostni prvky POVINNE.
Ja nikdy pri jizde na kole nemel helmu, kolikrat jsem se rozsekal tak, ze krev chcala z pulky tela, ale i dnes bych svemu diteti zasadne helmu na kolo nedoporucil. To same na lyze. Napriklad.
Nekdo tu helmu chce? ok, at si ji poridi...ale at do toho zadny stat nekeca.
To same ruzne povinne ABS a podobne v autech.
Proboha, proc? Ja osobne NESNASIM ABS, ktere mam v mem aute. Zvlaste v zime je to PRISERNY, pri jizde na brecce to zastavi o nekolik desitek procent dal, nez bych zastavil, kdybych tam to ABS nemel.
Nekdo jiny ABS chce - no ok, at si ho poridi...Ale proc proboha je tam povinne? To same nejake ESP a spol. To tam nastesti nemam, ale az budu za par let kupovat nove auto, asi mne to nemine...
|
|
|
castokrat ide ABS jednoducho vyradit bez chybovych hlasiek - napriklad v mojom aute staci zrusit kabel z brzdoveho pedala do CU...
samozrejme treba k tomu podrobnu elekticku schemu auta
|
|
|
ABS na Rencku (máš ještě Thalii, ne?) je zbytečně citlivý. Mám zkušenosti se starým a následujícím Méganem a s Lagunou VI. Všechno je to předposraný, ale dá se na to zvyknout.
|
|
|
No prave...jedine, kdy to prumerny vohnout muze upotrebit, je jizda do zatacky z kopce na naledi. To je asi jedina situace, kdy to ABS muze byt k necemu uzitecne. A to jeste me je k nicemu, protoze jsem zvykly jezdit jeste bez ABS a nemam problem brzdit "prerusovane".
Ovsem na "nepevnem" povrchu to des a bez a hruza horor. Ono to je jakoby uzasne - oooo, kola i na brecce zataceji a nejdou do smyku. Ovsem pokud potrebuju zabrzdit, tak misto, aby se to prodrelo az na asfalt a tam se to nejak chytlo, alespon trosku, tak to auto proste jede dal, a ABS se snazi jak zbesile se na te brecce udrzet, i kdyz ja vubec nechci :-)) (uz jsem i zazil situaci, kdy jsem to nouzove resil na ferovku pres rucku)
Jezdit se s tim samozrejme da a neni to nejaky extra problem, ale klasicky ve meste, kde je ten snih rozsoleny a na silnici je vrstva "sracek", jsem si zvyknul pri dojezdu na semafor brzdit o dost driv, nez bych brzdil normalne :-))
|
|
|
jízda z kopce na náledí je krize pro každýho, protože ABS nereaguje na boční zrychlení, takže tě odstředivá síla může vynést, protože auto je moc těžký nebo zatáčka prudká. proto mám raději lehčí vozy.
ABS mi nevadí, protože CC ho má nastaveno dost benevolentně a kola na půlvteřinu zablokuješ, ale to už musí bejt, protože ani nouzové brzdění není na zablokování, jelikož brzdí fakt dobře.
jo, ručka je poslední štace. tu jsem takhle použil u C1, ale CC zatím funguje i s ABS dobře a nekecá mi do řízení. ani posilovač moc neposiluje, ale rozbitej není. tuhle jsem jel ve fóbyji a měl jsem pocit, že volant je na palubce jen nalepenej na žvejkačku 8o)
|
|
|
Na to je idealnim resenim dostatecne zvysit vykon sahary a delat s jeji pomoci revers po vzoru pristavajicich letadel. Velkou vyhodou je, ze to funguje na libovolnem povrchu a bude-li vykon dostatecny, lze s tim na zpatecku po libovolnem povrchu prakticky kamkoli vyjet, odfouknout snehovou zavej, neopatrneho chodce ci jinou prekazku v silnicnim provozu atd.
|
|
|
Nejde z toho ABS a ESP jen vytáhnout pojistky? :-)
Tohle mne taky sere. Za chvíli počet řidičů, kteří sami zvládnou neplánovaný malý smyk bude v jednotkách procent. Další fičura k odnaučení řízení jsou různé parkovací asistenty (ne pouze vzdálenostní čidla ale ty co sami točí volantem) a posledním vrahem je elektrická ruční brzda...
|
|
|
Pojistky vytáhnout nejde, resp. ano, ale nefungují pak jiné a celkem užitečné věci.
ESP někdy nejde z pozice uživatele vypnout ani tehdy, když má automobil populární tlačítko ESP OFF (to je to tlačítko, co se mačká před každým kruhovým objezdem), protože některé komponenty ESP dále žijí a stejně zasáhnou do řízení vozu, kdyby se např. začal převracet.
|
|
|
Hmm, já jsem si myslel, že to nebude tak jednoduché, to byl jen takový pokus o špatný vtip. Ale já se prostě CHCI sklouznout!
A už jsem několikrát přemýšlel, jak vlastně funguje elektronická parkovací brzda. Kdysi platilo, že kromě provozních brzd muselo každé auto mít i brzdu nouzovou - tímto jsem chápal ruční parkovací brzdu. Ale elektrickou parkovací brzdu takto využít přece nelze, nepředpokládám, že by šla aktivovat třeba v 60 km/hod rychlosti...
|
|
|
Já bych si dovolil předpoklávat, že takový zkrat na správném místě by ji dokázal aktivovat i ve 160 ...
Když jsem to viděl v renckách, rozhodl jsem se, že moje auto nikdy elektrickou ruční brzdu mít nebude!
|
|
|
Insignia V6 ide elektricka brzda aj v cca 60. Odskusane. Hned po pusteni tlacidla sa brzda uvolni.
|
|
|
jakej "bodec"?
sem tam řídím sestřinu Corsu B bez airbagu...a jezdím stejně jako se svým kabriem - tak, abych dojel a nerozbil stroj. teda možná jezdím opatrnějc, ale to je proto, že vozík není můj a sestra ho má ráda.
|
|
|
to znám, taky jsem nějaká taková divná a snažím se dojet a nic a nikoho nerozbít. A přitom pořád všude kolem slyším, že každý řidič je vlastně sebevrah, neřízená střela a k tomu úplný debil.
|
|
Chápu, kam tímto článken D-FENS mířil, ale mohl si pro to vybrat mnohem lepší příklady, tyhle totiž vypadají, jako kdyby se D-FENS nehodlal zatěžovat fakty
Ad Černobyl:
Příčinou katastrofy byla primárně nekompetence obsluhy. Prováděný experiment dokončovala směna, která neměla o jaderný fyzice přílišné ponětí. Reaktor se v průběhu pokusu zahlušil xenonem 135, což je velmi účinný absorbátor neutronů, které iniciují jadernou reakci v palivu, výkon reakce tedy spadl téměř na nulu. Šéf obsluhy proto nařídil z reaktoru vytáhnout všechny regulační tyče, což bylo hrubě proti předpisům. Když začala v průběhu experimentu teplota v reaktoru raketově růst, zareagovala obsluha příliš pozdě. Borové tyče reaktoru RBMK-1000 měly první cca metr vyroben z uhlíku, který v tomto reaktoru slouží zároveň jako moderátor, vsunutí tyčí tedy už tak rychlou reakci ještě nakoplo. Výsledek všichni známe.
Ad AF-296:
Kapitán Asseline se při svém kousku dopustil několika chyb. Kromě toho, že byl značně pod limitem 30 metrů a nevšiml si lesa na konci dráhy přelétal nad letištěm s motory na volnoběh a naplno "nataženým" letadlem. Když si uvědomil, že se řítí vstříc dubům, nebylo už možné nic dělat. Nízká letová rychlost a vysoký úhel náběhu způsobily, že motory nestihly "chytnout" včas. Kdyby počítač airbusu dovolil zvýšit úhel náběhu nad kritickou mez, letadlo by se zřítilo ZCELA URČITĚ a následky tvrdého dopadu by mohly být horší než "přistání" na stromech.
Ad Edhiad:
Tady si nejsem zcela jistý, ale co jsem četl já, tak se stalo zhruba toto. Při motorové zkoušce piloty varovala kabinová siréna, že letadlo není nakonfigurováno pro vzlet (klapky, trim, FLEX thrust, ...) a arabský pilot proto odpojil tzv. "ground sense", tedy systém zodpovědný za kontrolu, zda je letadlo na zemi. Je-li "ground sense" vypnut, dochází k automatickému odpojení parkovací brzdy. Podle ADR sice začali piloti brdzit, ale zároveň zatáčet, aby se vyhnuli té nešťastné zdi. Brzdový systém A340 při zatáčení postupně snižuje brzdnou sílu na předním podvozku (něco na způsob ABS), při úhlu vyšším než 20 ° není brzděn vůbec. Kdyby posádka neodpojila "ground sense" nebo stáhla motory na volnoběh a nesnažila se překážku objet, nic by se nejspíš nestalo.
Je mi jasné, do jakých řad D-FENS mířil, ale pro příště by bylo hezké použít příklady, ve kterých nějaký hyperaktivní systém doopravdy způsobil katastrofu. Za sebe říkám, že proti lidské tuposti ani sebelepší failsafe mechanismus nepomůže.
|
|
|
není to totéž? Proti lidské tuposti žádný failsafe mechanismus nepomůže a netupec by si někdy možná poradil, možná by si poradil i tupec někdy, ale přemíra mechanismů jim v tom často zabrání. Nešlo o to, že systém způsobí katastrofu, spíše o to, že přemíra systému vám nedává možnost volby. Říkáte totéž co D-F, jen jinými slovy.
|
|
|
tady nejde o fakta nebo souboj idei, jste vedle... predstavte si, jak se dneska bude herr neviditelnemu usinat: dal jsem D-FENSovi za 5, to jsem ale hustokrutej typek, mlask :-D
|
|
|
černobyl... o tom, co se tam dělalo za test si něco dostuduj, experimente, protože to byla opakovaná zkouška zásobování elektrárny elektřinou vyrobenou setrvačným doběhem turbíny v době než naskočí diesely, které vyživí pohon chlazení reaktoru. z čeho byly tyče je jedno, protože reaktor by vybuchl tak jako tak úplně stejnou silou.
- D-Fens si to zjednodušil, tys napsal úplně stejně zjednodušenou verzi, ale jinými slovy. co mu teda vyčítáš?
airbus... samá tvrzení, která jen těžko doložíš. v místě šlo o metry, které mu chyběly k přeskočení prvních korun stromů. to je míra naprosto pod rozlišovací schopnost takových odhadů od stolu
- tedy tvrzení proti tvrzení s tím, že i malá rezerva v "koeficientu strachu" by možná zachránila lidi i stroj, protože chybelo málo
edhiad... pilot odpojil GS, což je první kostka domina série selhání sráčských pojistek, které odpojil parkovací brzdu...přední kolo se samo odbrzdí, protože si mozeček kalkulačky myslí, že je chytřejší než pilot...
- ukázkový příklad vestavěných "několikanásobných zabezpečení", aby se něco nestalo, když někdo něco zapomene. zapomenutí zatažené parkovací brzdy by neznamenalo zničení letounu.
--------------
trochu racionality by neškodilo...
|
|
|
mozeček kalkulačky nemyslí, byl naprogramován. ;-)
a je jen zázrak, že se ve Svazu "podělal" jen Černobyl, mohlo být daleko hůř s tou jejich představou, že zasloužilý straník zvládne úplně všechno. A nedáme si pokoj a nedáme a pořád dokola budeme zkoušet, jestli nějaký zasloužilý straník náhodou neví víc než odborníci a pořád to budeme zkoušet. :-(
|
|
|
v černobylu to byl opakovaný test, který předtím vyšel. jenže ho nedělali úplně stejně, chtěli být přesnější a pracovali s informacema, který jim dal odborník, co měl od politruka nařízeno posoudit, že nestabilita reaktoru v nízkém výkonu není až takové riziko.
myslím, že šlo spíš o plnění plánu "pětiletky" přesně tak, jak to dnes předvádí EU hujeři a ekoteroristické neziskovky. ti taky uhasej kde který kotel, aby dosáhli toho, že 20% energie bude z nestálých zdrojů...a politicky korektně vysvětlí, že občasný výpadek proudu přece slušnému člověku nemůže vadit. jo a kafe...kafe si budeš dělat ze studený vody, protože vařit šálek vody kvůli toxikomanii není hodné socialistického člověka a kávovar Ti zrekvírujou!
|
|
|
nezrekvírujou!! Svoje Bosch barino nevydám ani armádě, zakopu se s ním a zásobou cigaret ve sklepě a nedám a nedám i kdybych měla vést válku!!
|
|
|
taky se zakopu ve sklepe, ale vzhledem k jeho obsahu at si kavovar strci pro me za me treba do ucha :-D
|
|
|
ono takový cigáro s "bezpečnostním kroužkem" proti požáru taky žádná hitovka. Aktivní blbci vyvíjejí činnost, takže cigára už nestojí za nic, na zapalovači by si člověk vylomil prst, protože má bezpečnostní udělátor, aby si malé dítě neupálilo čumák, za chvíli bude stát za karas i kafe a asi bude nejlepší se v tom sklepě oběsit a spokojeně se odebrat do ráje lovit stáda bizonů. :-(
|
|
|
ja mam na sklep jinej scenar... az to bude uplne na hovno, zavru se tam a uchlastam se... snad mi tech nekolik set lahvi vina a par desitek litru palenky bude stacit :)
|
|
|
nevadí, sraz je na pláni u bizonů, cesty mohou býti rozličné. ;-)
(upít se nemůžu, tuhle jsem to trochu přehnala s psychoanalytikem Jamesonem a nebylo to dobré, teda nejdřív to bylo dobré, ale ty konce . . . ;-))
|
|
|
Vím, co se v Černobylu provádělo a proč. RBMK-1000 rozhodně nebyl "fail-safe" reaktor a v SSSR se používal hlavně proto, že se vyhořelé palivo zpracovávalo pro použití v jaderných zbraních. Chtěl jsem poukázat na to, že na nehodu bylo zaděláno už několik hodin před výbuchem a myslet si, že tisícimegawattový kolos zastaví nějaké nouzové tlačítko je lehce naivní. Je to podobné jako s ABS/TCS/ESP a podobnými vychytávkami, v každém návodu k obsluze jsem četl, že jakkoliv tyto systémy přispívají (měly by přispívat) k bezpečnosti, proti blbosti řidiče nepomohou. Obsluha reaktoru se dopustila několika hrubých chyb a v době, kdy si to uvědomili už prostě bylo pozdě.
Pokud jsem D-FENSe pochopil, snažil se v článku poukázat na to, že všemožné ochranné mechanismy mohou být na škodu. Kde ale proboha v případě Černobylu selhal nějaký ochranný systém? Pro provedení testu s výběhem turbíny bylo nutné některé ochranné mechanismy dokonce vypnout.
Souhlasím, že o Airbusu bysme se mohli hádat donekonečna, možná by letoun o ten stupeň dva AoA navíc snesl, možná ne, možná by ty stromy taktak přeskočil, možný by sebou flákl o zem a zemřeli by víc než dva lidé. Použít tenhle příklad ve filipice proti kompjůterizovaným opruzům mi proto přijde trochu nešťastné, vinit zde z nehody počítač FBW se doopravdy nedá.
U Ethiadu ale fest nesouhlasím, vyřazení parkovací brzdy po odpojení GS je totiž zcela logické. Pokud je GS odpojen, počítač uvažuje, že je letadlo ve vzduchu, je to totiž bezpečnější předpoklad než kdyby to bylo obráceně. Kdyby se totiž pilot pokusil přistát např. s aktivní parkovací brzdou, minimálně by prorazil pneumatiky na hlavním podvozku, což by mohlo vést k vážné nehodě daleko spíš. GS hlavně nemá nikdo proč odpojovat, tahle nehoda mi přijde spíš jako ukázka toho, jak vypnutí bezpečnostního mechanismu nehodu způsobilo. Pilot GS odpojil prý proto, že mu lezl na nervy jekot sirény. Odbržďování předního kola při zatáčení taky dává smysl, což byste zrovna vy mohl vědět.
|
|
|
o nic z toho nejde... jde o to, ze ani milion bezpecnostnich ficur nezastavi blbce a zaroven v sobe skryva nebezpeci dalsich nekolik blbcu vytvorit, protoze je to prece zabezpeceny, tak co se muze stat...
|
|
|
No klidně mi dejte i šestku, když vám to udělá dobře, protože já na to hodnocení stejně nekoukám.
Černobyl
Příčinou nebyla nekompetence obsluhy, ale sám o sobě fakt, že experiment prováděly v podstatě nekoordinovaně tři různé složky řízení elektrárny. Jednalo se především o chybu managementu. Existovala reálná šance, že kdyby nepoužili "tlačítko na odvrácení nehody", reaktor by se sice poškodil nebo roztavil, ale nevybuchl by, a pokud ano, tak ne natolik zničujícím způsobem.
A320 Habsheim
Je samozřejmě otázka, co by se stalo, kdyby Asseline měl možnost "failsafe" vypojit. Omezení náběhového úhlu v počítači bylo nepochybně nastaveno s nějakou rezervou a Asseline mohl využít právě této rezervy. Mezitím by se možná vzpamatovaly motory ale především by se celá situace vyvinula nějak dál směrem od bezprostředního ohrožení.
A340 multikulti motorový test
Popsaný manévr (vyhnout se zdi s letadlem, jehož motory běží na plný plyn a chová se v podstatě jako při vzletu) si skutečně těžko dovedu představit. Nejednalo se o piloty, ale o techniky servisní organizace, která pro Etihad zajišťovala různé technické úkony a zřejmě byli sami z vzniklé situace natolik vyděšení, že reagovali nanejvýš tak instinktivně. Nicméně příčinu problému jste popsal stejně. Proč se deaktivuje parkovací brzda, když je ground sensing vypojený? K čemu to je dobré?
|
|
|
Pokud se odpojí GS, počítač uvažuje, že je stroj ve vzduchu s čímž souvisí i odpojení PB. Kdyby jí někdo omylem aktivoval, jednak by došlo ke zbytečnému namáhaní brzdového systému, druhak přistávat se zabržděnými koly je také nebezpečné. Minimálně by došlo k proražení pneumatik hlavního podvozku, dále by mohla náhlá brzdná síla působící na spodek letadla "fláknout" přídí o zem. Osobně to považuji za bezpečnější, než nechat pilota/technika či kdo to byl, aby zabrzdil ručně. Něco o nehodě včetně toho patrně vyhýbacího manévru je napsáno zde www.flightglobal.com/news/articles/violation-of-test-procedures-led- to-toulouse-a340-600-320023/
Jen tak na okraj, A330 co spadl v létě 2009 nad atlantikem je docela fajn příklad, jak selhání automatizace nehodu způsobí. Vycházím z toho, co se zatím vyšetřilo a zveřejnilo (můžu se tedy fest plést), nicméně když došlo ve výšce cca 12 km ke ztrátě rychlosti, pilot reagoval přidáním plynu na plno a zvednutím nosu, což je chybný postup. A330 byl v době nehody v tzv. "alternate 2 law", tedy režimu, kdy má pilot téměř kompletní kontrolu nad řízením, aniž by mu do toho FBW kecal. Případů, kdy pilot špatně reagoval na ztrátu vztlaku je poměrně hodně a FBW by nic takového nepřipustil a případě ztráty vztlaku by snížil úhel náběhu (= sklopil nos), aby letadlo nabralo dostatečnou rychlost.
Šlo mi jen o to, že zrovna ve vámi vybraných případech je role nějaké vestavěné pojistky jako příčiny nehody přinejmenším sporná.
|
|
|
No nevim, ja bych povazoval odpoveni cehokoli za znamku toho, ze se ve me nekdo hrabe a tak bych nevyvyjel vlastni aktivitu, maximalne bych zacal rvat, ze se ve me hrabou a nedodrzeli nejaky postup. A samozrejme pokud uz by mel nejak reagovat, tak spis tim, ze se podiva, co bylo okamzik pred tim odpojenim (posledni zname hodnoty) a pokud je posledni znama hodnota "stojim zabrzden" tak nebudu predpokladat ze z minuty na minutu "letim a jdu na pristani" a musim vsechno prehazet naruby...
|
|
|
Hehe, hezké a naivní. Ono je dost možné, že to tam programátoři narvat i klidně chtěli, ale v takovémt osystému se IMO jede přesně podle špecifikací a pokud to tam nebylo a nikomu se špecifikaci nechtělo měnit, protože "This should never really happen."(moje oblíbená chybová hláška :D), tak byl průser na světě a jeno mse čekalo, kdy se stane ;).
|
|
|
Ten vypínač tam je předpokládám kvůli diagnostice a pro nouzové odstavení GS v případě jeho poruchy. Zejména v druhém případě je pak žádoucí, aby na odstavení nějakého systému zareagoval počítač vždy stejně a tedy pro posádku předvídatelně, než aby spoléhal na poslední data, která mohla či nemusela být správná. To, že onen technik manipuloval s GS v rozporu s předpisy a letadlo omylem odbrzdil je podle mě čistě jeho chyba.
|
|
|
|
Otázka zní, co by se stalo při "pouhém" roztavení reaktoru. Pod elektrárnou teče řeka (Pripjať). Jestli by náhodou nebyly důsledky ještě horší...
|
|
je to parketa, na které nejsem úplně doma, ale pár skromných techno postřehů přidám. moje soukromá auta měla obvykle náhon na předek, s ABS i bez, služební měla náhon na zadek a ABS u všech, některá měla ESP. moje poslední soukromé auto je awd. na suché silnici, při běžné jízdě, tedy ne na hraně, jsou tyhle rozdíly v technice prakticky nepodstatné. snad jen při prudkém brždění fce ABS. oproti všem ostatním provozovaným strojům měl firemní Sclasse navíc fíčuru brzdového asistenta, takže o intenzitě brzdného účinku spolurozhodoval počítač. a to už byl poměrně voser, neb účinek byl spojen s režimy sníh-sucho, takže dva odlišné typy účinku brzd. rozdíly v ovládání obhospodařované "flotily"se naplno projevily s prvním sněhem. každé auto se pak promění v "individualitu" s vlastním charakterem a potřebou odlišného způsobu ovládání. neb na sněhu je prakticky trvale hraniční mez auta na dosah a někdy i vaše mez. ovládání auta s ABS či bez, reakce auta po přidání plynu s ohledem na poháněnou nápravu, chování auta ve smyku, diametrálně odlišné chování čtyřkolky na rozdíl od předokolky atd. fce brzdového asistenta u MB zmírnila brzdný účinek a prodloužila brzdnou dráhu, navíc se změnou režimu řazení pro přibrždění motorem, bez odpojení ESP se nedalo vyjet z garáže ve svahu a mnohé další. ne, že by to byl problém, ale každý typ auta prostě chtěl svoje a bez důkladného seznámení s odlišnými fíčurami člověk riskoval, že v kritické situaci bude jednat zkrátka nevhodným způsobem. jen díky tomu, že plně nepobral vliv nových bezp.prvků nebo nevzal v potas odlišnosti konstrukce. byl jsem třeba překvapen tím, jak zásadně odlišně se chová awd oproti mé starší předokolce na hranici smyku a v něm. čekal jsem, že to bude stejná zábava a reakce na smyk bude jen lepší než u fwd. ale to auto se chová úplně jinak a staré naučené finty na sněhu s fwd nefungovaly. protože jsem vymatlaný petrolhead a s prvním sněhem jezdím zatrénovat na zasněžené parkoviště, naštěstí jsem ten rozdíl v ovládání zjistil tam, ne na horách nebo na zasněžené dálnici s hromadou zbořených aut před sebou. takže co tím chtěl básník říct - souhlas a potvrzení thematu - některé technické pomůcky mohou vylepšit vlastnosti systému. na sněhu awd vyjede kopec, o kterém se fwd nebo rwd může jen zdát, ABS umožní...ESP zabrání...brzdový asistent činí brzdění přesnějším blá blá...ale - některé fíčury fungují na úkor vlastností staršího featureless systému, nikoliv že by všechno výrazně zlepšily a tak v podstatě vlastnost systému jako celku změní. mohl jsem bravurně ovládat své staré fako, ale s přesednutím do m3 přesedám nejen do všestraně výkonějšího, ale v první řadě do zcela jiného stroje s jiným chováním. dokud je to rovně na suchu, vše je báječné. rozdíl se ukáže v první zatáčce, při nouzovém manévru, po přidání plynu na mokru atd.atd. kdo na to není připraven, není důkladně seznámen s odlišnostmi systému, ano - může si rozbít hubu. navzdory technice a pokroku. takže chytré systémy fungovat mohou, pokud jim stačí ten, co je ovládá. když systém "pilota" přeroste, je zle. třeba ne hned, ale jednou to přijde. většinou když si člověk nevyzkouší meze systému, cítí se být plně sžitý a najednou přijde zcela nová, nečekaná situace a najednou se schopností nedostává. filozoficky se to dá jistě převést i na jiné činnosti, včetně tvorby společenských systémů apod.
zvláštní je, že lidé mají své limity, které se posouvají jen za cenu velké námahy, ale limity pro vymýšlení píčovin jako by nebyly. skoro to odporuje přírodním zákonům...
|
|
Snad jen z důvodu faktografického: pokud se nepletu, ve Francii se počítači kvůli jazykovému zákonu říká ordinateur a programu logiciel.
|
|
Za prvé, Černobyl vybuchl mimo jiné proto, že několik jistících protihavarijních mechanismů bylo odpojeno, aby nebránily v testu. Kdyby tam skutečně byly všechny bezpečnostní mechanismy zapnuté, k výbuchu by nedošlo. Zasunutí tyčí bylo jen poslední kapkou - reaktor už byl v té chvíli poškozený (proto ty tyče do něj nešly pořádně zasunout).
Za druhé, kolik je případů, kdy nesprávné používání failsafe mechanismů způsobilo havárii, ve srovnání s počtem těch, kdy tyto mechanismy nějaké vážné havárii zabránily?
|
|
Jasně, všichni jsou idioti a autor je letadlo...
Autor, bohužel, nejdříve napsal poslední odstavec a pak k němu vymýšlel ten zbytek a tentokrát se to opravdu nepovedlo.
|
|
To jako fakt?
Fakt to sekání stromů letadlem nepřežily jen 3 děti? Co zbytek posádky? Vypadalo to na solidní ohňostroj, to fakt někdo přežil?
Nějaké další info a záběry k místu nehody?
|
|
|
http://www.marecek.cz/view.php?cisloclanku=2005012002 třeba...
|
|
|
Fakt že jó, jen tři mrtví. Díky za odkaz.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Fail"safe"
|
|
|