Koupili jsme větší auto. Větší a těžší. To už je takový znak doby. S
karavanem jsme v soupravě přelezli 3500 kg. Do loňského roku bych pro řízení
takové soupravy musel udělat řidičák B+E. Naštěstí to ale není jenom můj
problém. Týká se spousty karavanistů.
Včetně těch z Dojčlandu v důchodovém
věku. Dělat „nový“ řidičák v 60+ letech ale není tak úplně easy a tak němečtí
důchodci šikovně zalobovali v Bruseli a výsledkem byla nová „skupina“ ŘP,
tzv. Oprávnění v rozšířeném rozsahu s kódem B96, kdy lze s "béčkem" řídit
soupravu až do 4250 kg
Došlo tak k narovnání jednoho dlouhodobého nesmyslu, kdy auto+nebrzděný
přívěs mohly mít 4250 kg, ale auto+brzděný přívěs jenom těch klasických
3500kg.
První informace o získání B96 byly v tom smyslu, že půjde o „administrativní
úkon“, kdy se to prostě uchazečům za nějaké výpalné (říkáme tomu správní
poplatek) v ŘP přepíše. Pak se do toho asi namontovaly autoškoly, které
nechtěli přijít o snadnou kořist, a výsledkem je, že pro navýšení hmotnosti
tažené soupravy je potřeba se přihlásit do autoškoly a odjet jízdu se zkušebním
komisařem, stejně jako při jakýchkoli závěrečkách. Ale nemusí se psát ani
test ani dělat technika. Některé autoškoly (a je jich zatím v republice
snad jenom kolem deseti) to začaly zkoušet. Za „kurs“ chtějí 2000 až 2500
Kč. Ostatní sveřepě nabízejí jenom B+E (za cca 5000 Kč).
OK, prostě větší pes mrdá a tak si organisované a na ministerstvo dopravy
napojené autoškoly urvaly kus kořisti na úkor nás, neorganisovaných řidičů.
B96 jsem potřeboval, projel jsem net, abych zjistil, kde nejblíž to můžu
udělat, našel autoškolu v 50km vzdáleném městě. Volám tam, nic není problém,
ptám se, jestli je ZARUČENÉ, že to udělám. Prý jasný, to máme vyřešení.
OK. Vyplnil jsem přihlášku, šel pro potvrzení k doktorovi, přihlášku jsem
poslal.
Z autoškoly volají, že jako na potvoru nemají volný termín, pak mají
14 dní dovolenou, ale hned po ní to odjedu, abych ještě do mé dovolené
stihl udělat papíry. Nechť. Za 14 dní volám, co a jak. No, pane, máme tu
menší problém. Zkušební komisaři mají nějakou vlastní organisaci, měli
někde nějakou víkendovou chlastačku a tam se v deliriu dohodli, že tu B96
budou zkoušet jinak, že ta zkušební souprava opravdu musí mít nad 3500kg
a ještě něco. V tý autoškole to tak nemají a tak mne místní šéf odboru
dopravy ke zkouškám nepustí.
No kde to kurva jsme, aby si nějací ouředníčci vykládali svévolně zákony?
Aha, v byrokratickém Kocourkově. Majitel autoškoly, který nechce přijít
o 2000 Kč za hodinu práce volá na ministerstvo, tam o tom už vědí a potvrzují,
že jsou ti komisaři mimo mísu, ale že musí dát oficiální stanovisko, který
se pošle na kraje a pak teprve na obce. Čas běží... Zaprudil jsem na autoškolu,
ti využívají svých kontaktů na ministerstvu a obecním úřadě. Výsledkem
je, že se nebude čekat na lejstro z ministerstva a zkoušku můžu dělat.
Všechno jde, ale občas to dost dře...
Závodnická vsuvka č. 1:
Vyrážím z Vepřové přes Poličku dál na Vysočinu. Za Litomyšlí dojedu
pár aut, přede mnou jedou naftová kamna Octavia II, která postupně předjíždí
tři auta před ním. Předjíždím také, včetně kamen. Což jsem ale neměl dělat!
Urazil jsem tím nejvyššího dehtového boha a ten se mi rozhodl pomstít.
Následujících 5 km musím neustále sledovat zpětná zrcátka v očekávání,
kdy zběsilý dehet z dinosaurů proměněných v uhlovodíky načerpá tolik síly,
aby mne pokořil. Nezdařilo se. Před Poličkou přišla objížďka, pár za sebou
navlečených zatáček a kamna jsem už v zrcátku neviděl.
Chápu ambice pilotů kouřících kamen, ale třílitrový šestiválec s pohonem
symmetrical AWD je pořád ještě třílitrový šestiválec s pohonem symmetrical
AWD...
Dojel jsem do autoškoly. Byli jsme domluvení, že si nejdřív udělám zkušební
jízdu. Říkal jsem si, s čím asi tak pojedu, ale tohle... VW Touran na CNG.
První mne zarazila výbava auta, kde nějaký úchyl nakombinoval kožená sedadla
s plastovým volantem a manuální klimou. To fakt umí jenom VW :) Druhou záhadou
byl motor. Pořád jsem nemohl přijít na to, proč má dýzl budíky z benzínu
.) Díky této zkušenosti jsem pochopil, proč kupcům naftových VW nevadí
ty nekultivované motory. Protože to nevadí ani kupcům benzínových VW. No
nic, jedeme. Jede se moc hezky, za podmotorovaným Touranem visí tak 800
kg vozejk. Spojka mne asi nebude mít ráda :)
Cizí město, malé město, idiotské auto, instruktor, který mne za všechno
prudil. Po více než sto tisících kilometrů jezdit zase jako v autoškole
je fakt peklo. Zapomenout všechny osvědčené a funkční řidičské návyky (0
nehod) není jen tak. Obě ruce na volant, všude blikat, do zrcátek se nedívat
jenom očima, ale celou hlavou, 30km/h přes přejezd, nestříhat křožovatky
ani když v nich nikdo nejede, hlídat si rychlost! a podobně. Po pěti minutách
si zvykám na benzínový dýzl, po deseti už umím jezdit jako blb. Jezdíme
ještě asi dalších 10 minut, instruktor mi ukáže místní oblíbené „špeky“,
což se mi bude nakonec hodit.
Jedeme na ouřad, kde musím zaplatit 700 Kč za půlhodinovou práci jednoho
ouředníka. Nějaký chaos v domluvě, ouředníček tu ještě není, instruktor
leze do různých kanceláří, potom se ouředníček objeví (byl si ještě nakoupit,
no...), instruktor mu nepokrytě leze do řitě, ouředníčkovi přítomnost cizího
tělesa v análním otvoru dělá evidentně dobře. Hlavou se mi honí existenciální
otázky. Co to je kurva za svět, kde si musím vzít den dovolené, jet x km
daleko za asistence deprimovaných kamnářů, vypláznout několik tisíc, být
přítomný análním hrátkám dvou figurek z typického komunálního klientskokorupčního
aparátu a to všechno jenom proto, aby se mi nepatrně navýšil jakýsi limit
ve zcela okrajovém oprávnění?
Už to chci mít za sebou! Sedáme do auta, které se stihlo na sluníčku
hezky vyhřát. Komisař prudí, že je v autě teplo, instruktor se snaží zkrotit
klimu, která, ačkoli je manuální, vykazuje jistou formu umělé debility,
já se soustředím na jízdu. Projíždíme všechny místní „špeky“, na můj vkus
zbytečně dlouho a to včetně pokusu mne poslat do zákazu vjezdu. Couváme
s vlekem. Nejdřív cca 50m rovně, potom doleva nahoru. Jsem zvyklý couvat
s karavanem, co má 1300kg a 2,5m na šířku, takže s úsměvem, ale umím si
představit, jak za to nějakého chudáka vyhodí. Zbytnou buzeraci mám úspěšně
za sebou, jedeme na ouřad. Tam vypisujeme papíry a hotovo.
Závodnická vsuvka č. 2:
Rychle s úlevou sedám do neněmeckého auta a vyrážím domů. Nepojedu
přes Poličku (je tam objížďka a maniakální kamnáři), ale vezmu to zadem,
přes Krounou, Nové Hrady a tam tudy do Litomyšle. V jedné vesničce se za
mne pověsila bílá Felicie kombi. Po vsi jedu kolem 40 km/h. OK, jedu pomalu.
Je krásný červencový den, ves je plná rozjívených dětí na prázdninách,
a já nevím, jestli nemám prošlou lékárničku. Fakt není kam spěchat. Navíc
se kochám. Felicie mi dýchá na nárazník. Nevybržďuji, zrychluji. Za značkou
konce obce šlápnu na plyn. Felicie nažhavená mojí „pomalou“ jízdou po vsi
také. Ty vole, už zase... No nic, jedu si své tempo. Prvních pár zatáček
a Felicie ztrácí. Ale nevzdává se. V zrcátku vidím v zatáčkách divoké náklony
a přejezdy bílého šípu do protisměru. Mění se nám povrch (silničáři přidali
„výspravu výtluků emulzí a kamenivem“. Výborně, erzeta se šotolinou, v
zatáčkách to může být docela sranda! ...když máš ten správný pohon. Projíždíme
pár pomalejších zatáček, pak pádíme po rovince a po ní přichází dvě tři
rychlé zatáčky … a bílá Felicie nikde. Zpomalím, sleduji zrcátko. A pořád
nic. Žádná křižovatka nebyla, ani odbočka do pole. Ach jo, přemýšlím, jestli
to mám otočit a jet resuscitovat (ale mám možná prošlou lékárničku...)
Už šlapu na brzdy, když ze zatáčky pomalu vyjede bílý kombík. Pud sebezáchovy
porazil ego vesnického rally jezdce. Já jedu dál a přemýšlím, jestli ta
loga na zádi auta jsou opravdu tak nečitelná...
Před Novými Hrady je objížďka, beru to přes Proseč, Budislav, oba Újezdy.
Dlouho jsem tu nebyl, jezdil jsem sem začátkem 90. let, pak dlouho ne a
nyní se raduji, jak se ty vesničky proměnily. Téměř všechny domy jsou opravené,
pozemky upravené, rozkvetlé. Spousta novostaveb, a většinou na poměry docela
vkusných. Veřejná prostranství uklizená. Radost pohledět!
Přijíždím domů a stihnu ještě místní ouřad, kde si musím nechat udělat
nový ŘP. Je cca 14:50, mají do tří. V kanceláři celkem milá paní, B96 už
viděla, takže jí to nemusím vysvětlovat. Změna stojí celkem lidových 50,-
Kč. Ptám se, kdy to bude hotový. No, pane, mají na to 20 dní. Bývá to i
dřív. Ale teď jsou dovolené. Tak asi počítejte minimálně se 14 dny, no
spíš těch dvacet. Aha, ale já za týden a něco jedu na dovolenou. Nejde
to nějak urychlit? No, když zaplatíte 500,- Kč tak to budete mít do týdne...
platím pětikilo a přemýšlím, jak je to v ČR vlastně s tím maniakálním bojem
proti korupci. Není jednodušší takovým způsobem to všimné uzákonit úplně
všude? Nemáš love, čekej vole, máš love, dostaneš přednost, a je to panečku.
Kde jsi, vole Janečku?
Úslužně poděkuju, chci si nasadit čepici, kterou jsem uctivě žmoulal
v ruce, když mne milá úřednice ještě zastaví, že jsem ji nedal fotku! No,
nedal. To musíte. Proč, vždyť mám ŘP rok starý a tam je už ta čb naskenovaná
fotka, takže ji někde musíte v systému mít (pochybuju, že se systém dobrovolně
zbavuje takových identifikátorů). No, ale to vždycky musíte přinést novou
fotku. Ale já nemám novou, já vám stejně přinesu tu loňskou. To nevadí,
ta může být stará. Ale vždyť tu moji starou fotku už přeci máte z loňska?!
Ale já ji tady musím teď znova nalepit... Hlava 22.
Konec dobrý, všechno dobré.
Oprávnění v rozšířeném rozsahu jsem získal, na dovolenou můžeme vyrazit.
S byrokracií jsem se úspěšně popral, ale nakonec to byla plichta. Což je
ale v Kocourkově úspěch
Poznal jsem poměrně důkladně jedno malé město na Vysočině, včetně jeho
komunální mafie :)
Ověřil jsem si, že je Outback H6 neskutečně dobré a universální auto,
ale ujistil jsem se, že po nákupu rodinného autobusu druhé takové universální
auto už nepotřebuju a že jej nahradím něčím s daleko větším fun factorem
– lesníkem s turbínou!
A hlavně jsem si opět udělal radost projížďkou po naši nesmírně krásné
zemi! Až mne to místy dojímalo. Zejména když jsem si uvědomil, jak šikovní
a pracovití lidé v ní žijí, ale bohužel si ji nechávají dobrovolně kazit
tímto idiotským etatistickým byrokratickým systémem...
PS: Nejvíc mne na tom všem sralo, že má Country radio stále tak mizerné
pokrytí... :)
29.03.2015 Václav Havel