V diskusi k článku My
letci máme polystyrenové ptáky jsem zaznamenal některé ohlasy, že mě
to RC lítání hezky rychle omrzí. Takže neomrzelo. Jsem taková štastná povaha,
když mě něco zaujme, tak toho většinou už nenechám.
Zatímco si pumpičkáři minulý víkend honili ptáky při jejich pravidelné
cyklojízdě, já honil ptáky po louce. Polystyrenová luftwaffe čítá již dva
stroje.
Vytuněná Bellanca vznikla loni a vznikla takto. Z Bellancy od firmy
RCM jsem použil pouze vnější skořápku a i tu jsem v několika místech upravil.
Vyrobil jsem regulérní podvozek s funkcí "přistaň na mne", což ten původní
neměl. Vyztužil jsem trup, aby se nekroutil (Bellanca se totiž ohýbá jako
pyj sedmdesátiletého europoslance), změnil uchycení VOP a SOP, aby letadlo
nebylo tak křehké, a původní drátěná táhla nahradil bowdeny, protože je
to lehčí a hlavně přesnější. VOP jsem srovnal, protože ji výrobce
dodává ohnutou jako u stroje F-4 Phantom II, a vlepil do ní "nosník", aby
se zase neohnula. Zahodil jsem původní avioniku z Číny, která stála za
hovno a vrazil tam fungující serva, přijímač a střídavý motorek inrunner.
Taky jsem zahodil čínskou queer vysílačku a koupil rádio Optic 6 (dnešním
pohledem už taky starý šrot). Pořídil lepší nabíječku s delta peak detekcí
(i když taky ne úplně optimální stroj). Dal jsem to dohromady, vyvážil,
nakonfiguroval a užíval si.
Tip pro majitele Bellancy foriginálu: Regulátor s hliníkovým krytem
na povrchu, co vypadá jako nugátový bonbón natřený stříbřenkou, se spálí
právě tehdy, když se povolí matička, co přidržuje ten alu kryt. Při vibracích,
které regulátor zatěžují, se to dříve nebo později stane. Kryt má funkci
chladiče, když se povolí a oddělí od elektroniky, neodvádí teplo do prostředí
a selhání komponentu je dílem chvilky. Následuje katastrofa letadla, protože
spálený regulátor nedodává proud přijímači a servům a letadlo začne řídit
Isaac Newton. Šroubek by to chtělo zakápnout barvou, lakem na nehty apod.
Poznatek: Čím lepší éro a rádio, tím méně pádů! Chce to plácnout se
přes kapsu a nakoupit aspoň průměrné vybavení. Šetřit se nevyplácí, o to
víc peněz stojí pak ty pády. Lepší matroš totiž umožňuje ovládat stejné
letadlo precizněji, takže na stejná řídící zásah reaguje pokaždé stejně
a jeho let se stane kontrolovatelným. Když polystyrenový pilot zpacká přiblížení
při přistání, není nic snazšího než vrazit plyn dopředu, dát knipl k sobě
a problému uletět! To zase umožňuje přebytek výkonu. Je to jako s auty,
nedá se říci, že "mi haťapka stačí", je nutné mít alespoň minimální rezervu
výkonu a ovladatelnosti pro zvláštní případy.
Poznatek: Jak najít letadlo v vzrostlém kukuřičném poli. Vzrostlá kukuřice
je největším nepřítelem RC létání, protože modely jakoby pohlcuje, na rozdíl
od betonu nebo trávy. Ještě před chvílí jsme měli letadlo, pak spadlo do
kukuřice a už není. Jeden nejmenovaný RC letec našel místo dopadu svého
miláčka až na podzim, když to posekli, podle zvýšené koncentrace polystyrenových
kuliček v půdě. Prasata v nedalekém prasečáku si pochutnala na regulátoru
za dva litry a baterce za patnáct stovek. Letadlo lze v kukuřici těžko
nalézt, protože kukuřice je vyšší než většina polystyrenových pilotů, takže
se v ní ztrácejí. Pokud vidíme, že letadlo neodvratně padá do kukuřice,
nesledujeme pád jako pitomci, protože pád jsme už viděli mnohokrát a není
na něm nic nového. Nalezneme na horizontu nějaký významný bod (stožár VN,
kopec, strom, dům…) ve směru, kam letadlo padalo. Vezmeme GPS navigaci
a zaznamenáme do ní své okamžité stanoviště. Na mapy.cz vyvoláme fotografickou
mapu území, nalezneme v ní významný bod, nalezneme pozici pilota
podle zaznamenaných souřadnic a vyneseme do ní spojnici obou bodů. Na spojnici
pomocí fce GPS v mapy.cz zjistíme souřadnice několika bodů a ty zaneseme
do navigace jako POI. Na záchrannou misi bereme s sebou navigaci, mobil,
qér a vysílač. Pokud se stmívá, můžeme vyrobit trvale udržitelnou low-carbon
svítilnu. Vezmeme hool, namočíme ji do biomedu a necháme na ní nalepit
několik zvědavých světlušek. Vyrazíme do pole. Pohybujeme se od jednoho
POI k druhému a občas krátce zameleme kniplem. Pokud elektronika přestála
pád a baterie není vybitá, prozradí pozici raněného ptáka typické zvuky
serv. Výprava je značně riskantní, protože v kukuřici se vyskytují divoká
prasata, a na ně číhají větší savci zvaní myslivci, a obě tyto skupiny
se mohou pokusit včlenit vás do svého potravinového řetězce. V tom případě
se hool případně qér může hodit, jednak na svini, jednak na myslivce. Myslivci
se někdy vyznačují tím, že nejdřív střílí a až potom zjišťují na co, takže
se může stát, že vás omylem prohulej a pak se budou vymlouvat, že za to
nemohli. Proto je třeba zvážit, zda záchrana vraku stojí skutečně za to.
Po natuněné Bellance vzniknul Minimag od Multiplexu. Minimag je z polypropylenu
a tudíž crash-resistant. Má ovládané klapky a nové rádio mi umožnilo hrát
si s takovými věcmi jako flaperony, mix křidélka - směrovka a podobně.
S Minimagem se lítá lépe než s Bellancou, protože je stabilnější, nevyžaduje
soustavné zásahy do řízení. Je to model letadla a ne napůl hračka, jen
je ho třeba trochu natunit. SS motor řady 400, který do něj doporučuje
výrobce Multiplex, je opravdové minimum pro tento model. Výkon je na hranici
létatelnosti. Chce to určitě víc powa, letadlo na to má a slabý motor jej
zabíjí. Nakonec jsem tam strčil taky inrunner, tentokrát značky Ray, a
tím jsem si trochu zadělal na problém. Motor má totiž až moc výkonu. Na
plnej heft stoupá Minimag zcela nekompromisně, jako by byl tažený na laně.
Výsledek necitlivé manipulace s plynem je doba letu kolem pěti minut a
baterka teplá jako písně Jimmyho Sommervilla. Minimag je robustní, má atraktivní
design, je dobře ovladatelný a zvládá i lehkou akrobačku. Udělal mi velkou
radost.
Poznatek: Těžiště je totální základ, jak konstatoval již Libor
Kolman. Je to záruka úspěchu a nebo naopak silný předpoklad neúspěchu.
Poznatek: Dvořákova konstanta. Dvořákova konstanta udává finanční náklady
na jeden crash s elektroletem. Letos činila 600 Kč/pád. Tato konstanta
je ve stejné výši pro low-cost i běžné stroje, protože low-cost letoun
se stejným pádem více rozbije než robustnější dražší stroj.
Postupně se staví další letadlo. Nevím proč, ale líbí se mi dvojplošníky.
Tuzemská Chubby lady, co vypadá jako buřt s křídlama, mě moc nepřesvědčila
a tak jsem koupil biplán s názvem Miss Bipe. Musím ho přes zimu sestavit.
Dále zbývá vyřešit problém s baterkami. Zatím to všechno honím na Nimh
packy, které jsou těžké a velké, podstatnou část své energie spotřebují
na to, aby udržely ve vzduchu sebe samy. 7-pack 1100 mAh je celkem
slušná cihla a nabíjí se věčnost. Kromě toho jejich performance
v čase klesá. Bude nutné přejít na Li-Pol, ale nemám žádnou představu,
jak si v poměrně široké nabídce vybírat.
Poznatek: e-shopy. Nakupování v e-shopech je podle mě lepší se vyhnout.
Mnohé z nich fungují stejně jen tak, že po obdržení odbjednávky objednají
zboží z RCM. Význam má objednávat z takových e-shopů, které mají současně
prodejnu a dodávka zboží se zbytečně neprotahuje. V Thomadorfu je výborný
obchod Kontakt elektronik, kde
mají běžný matroš skladem a co není skladem, objednají do třech dnů a za
příznivé ceny. Jenže mají otevřeno jen do pěti a tak se objednávání matroše
v e-shopech nevyhnu. Zejména bych vyzdvihl tyto tři:
- Kostka
Model Cetrum - jinak obchod modelářskými potřebami v Jihlavě. Dodává
rychle, ceny OK.
- Vinklárek: Pan Vinklárek na
to nesere. Nabídka je menší, Vinklárek nabízí, co má nějakým způsobem odzkoušené.
Web firmy má velkou informační hodnotu, u každého zboží jsou odkazy na
návody, videa apod. Taky není problém se p. Vinklárka na něco zeptat, on
odpoví nebo pošle odkaz, protože jeho zájem o RC létání je více než pouze
komerční.
- RCM v.o.s. - také lze zaútočit přímo na zdroj.
Po třech letech pokusů o létání je třeba sumarizovat přínos a určit
směry dalšího vývoje.
Je to výborný koníček. Pokud neskončí rozbitím letadla, tak také časově
nenáročný. Jít si na půl hoďky polítat je výborná relaxace po náročném
dni. Jindy se přistihnu, že pozoruji krajinou pouze optikou "tady by to
šlo" a "tady by to nešlo", což je zpravidla opět příznakem toho, že je
třeba jít kniplovat. Bohužel nebo spíš bohudík, udržení atraktivity tohoto
hobby je možné jen za cenu neustálého zdokonalování techniky a dovedností.
Kdo ustrne, toho to přestane bavit, což jsem zaznamenal ve svém okolí u
jiných polystyrenových letců, kteří odložili ptáka do skříně a začali se
věnovat pivu, sportu, seriálu OVRZ a podobně. Někoho zahubilo, že neudržel
ptáka ve vzduchu. Jiného, že neměl čas nebo trpělivost ptáka pořádně postavit.
Takže pokukuji po letadle, které by bylo o kategorii výše než ty současné.
Zamýšlím příští rok ptákovat s něčím jako Gemini.
Taky mě velmi zaujala tato
maketa. Říká se, že když to dobře vypadá, tak to taky dobře lítá...
Jinak letošní sezóna za moc nestála. Globální oteplování se projevilo
mmj. tím, že skoro do konce července byla zima, pršelo a foukalo. Doufám,
že se příští rok konečně globálně oteplí natolik, abych mohl od března
nejméně do listopadu lítat!
02.10.2009 D-FENS