Může mi prosím někdo vysvětlit, co je to "referenční vozidlo"? Seznam.cz na tento dotaz vyhodí zhruba 18.000 výsledků a průměrně to hledá 1130 lidí týdně, přičemž podle mě nic takového neexistuje.
Tento pojem se opakuje v různých nabídkách autosalónů a týká se především
automobilů starých zhruba jeden rok majících na tachometru něco kolem 20.000km,
kolik mají ve skutečnosti najeto, kdoví. Nedávno mi jeden prodejce takový
vehikl velmi usilovně cpal a přitom mi nedokázal vysvětlit, proč je referenční
a co to znamená, zůstával v podstatě u toho, že je "je rok starej a málo
jetej, prakticky jako novej, ale se slevou". Nebyl schopen vysvětlit, kdo
s tím předtím jezdil a prohlašoval, že v TP budu uveden jako první majitel
(?!). Tento "referenční objekt" byl asi o 20% levnější než nereferenční,
já o to nejevil zájem a on tím byl skoro dotčený, protože to podle něj
byla výborná nabídka, která se neodmítá.
Běžně se setkávám s pojmem "referenční", pokud jde o porovnání něčeho
s něčím. To, s čím se má porovnávat, je referenční objekt. Často se to
používá například při hodnocení kvality výrobků v případech, kdy není měřítelná,
protože jde například o optické nebo akustické vjemy. Pak se jeden výrobek
uloží jako vzorek, tomu se říká například referenční díl, a pomocí něj
se hodnotí výrobky ostatní, zda jsou lepší nebo horší než referenční díl.
Je to velmi komická metoda řízení jakosti oblíbená zejména Japonci, kteří
kromě výsledku lepší-horší vymysleli ještě mezistavy hraničně horší a hraničně
lepší. U automobilu pochopitelně postrádá smysl, protože kvalita automobilu
je hodnotitelná podle jiných kritérií a prodejce nepotřebuje ukládat nějaké
referenční vzorky, aby zjišťoval, zda mu importér nezačal dodávat například
kombíky o deset centimetrů kratší.
Pak také znám referentská vozidla. Existují zaměstnanci, kterým se říká
referenti, odpovídají za nějaké úkoly a někdy potřebují k této činnosti
auto. To auto není jeho, dá mu ho k dispozici firma, která si ho někde
pronajme nebo koupí. Tomu bych rozuměl.
Také někdy používám tato vozidla - většinou jsou to automobily úplně
za trest, fsociálu a ftédéíčku. Pokud mohu, snažím se jim vyhnout a jedu
autem svým. Ty firmy, co je pronajímají, nemají slitování. Klidně se mi
stalo, že jsem je požádal, aby si odvezli krchlající traktůrek a dali mi auto
na benzín, oni řekli "nemáme". Jindy jsem jim řekl, že nechci ten naftovej
krám a ať to okamžitě zmizí, místo toho přivezli Golfa V 1.4-16V 59kW, abych si příště nevyskakoval.
Nebo jsem si řekl o auto a oni mi přivezli Fabii 1.4 TDi, protože je asi
zrovna nakoupili levně. Charakteristické pro tato vozidla je, že je přivezou zcela nová, pak na nich
neprobíhá vůbec žádný servis, pokud se nerozsypou, což postihuje asi třetinu
z nich, nebo jen zcela sporadicky a když na to někdo poukáže. Po ujetí 20.000km se někam vypaří a místo
nich přivezou nová. Fascinující je i nízká cena jejich pronájmu, podle mě horko těžko kryje jejich amortizaci, buď je nakupují s obrovskou slevou, nebo je prodají za cenu nového vozu, nebo obojí.
Domnívám se tedy, že "referenční" vozidla jsou ve skutečnosti
tyto referentské stroje a patrně bych se po svých zkušenostech zdráhal si něco takového koupit. Nevěřte tomu, že moderní auto není třeba zabíhat, je to třeba pořád dál a nevím zda je k tomu referent kvalifikován.
Chápu to správně, že se to považuje za nějaký mezistupeň mezi novým
autem a ojetým autem? Každopádně to zavání klamáním spotřebitele ve stylu
bazarníků, protože pojmu "referenční vůz" málokdo dovede přiřadit obsah
a jak řečeno, u prodejce jsem také příliš nepochodil.
15.05.2011 D-FENS