Nadpis článku si nemohu odpustit. To datum je magické – Žito44/Landa
s ním měl zase letos průšvih a cyklisti zas vyjeli – jenže ty s pánem,
co má ten den narozeniny nikdo nespojuje (http://vimeo.com/40386144). Loni
jsme se jejich akce zúčastnili
také.
Bylo to zábavné a poučné zároveň. Poučení, alespoň pro mne, bylo
dvojí. Totiž že chodit v dešti a větru po přechodu tam a zpátky skončí
pořádnou rýmou. A také, když kolem náhodou jede cykloakce, tak hrozí kolize.
Následující řádky jsou určeny těm asi 80% účastníků cyklojízd, kteří se
opravdu jedou jen projet a nevědomky slouží jako žebřík pár profi-aktivistům,
co po jejich zádech šplhají ke svým zištným cílům.
Letos jsme se s přáteli usnesli, že na cyklojízdu kašlem. Jednak počasí
mělo být stejné jako loni a druhak – máme lepší zábavu. Skupina cykloaktivistů,
mmj. pořadatelé cyklojízd, uspořádaná v propletenci občanských sdružení
a aktivit totiž pozvolna realizuje další významné omezení, které se dotkne
mnoha nic netušících obyvatel a návštěvníků Prahy. Nechceme to „nechat
bejt“.
Na cyklojízdy opakovaně upozorňujeme, po našem dotazu se organizátoři
alespoň snaží o legální průběh a nelegální organizační zajištění (tj. činnost
„špuntařů“, která loni vyvrcholila přeraženým nosem jednoho z nich) policii
asi nevadí.
Malé poučení - setkání s jinou skupinou v čase a prostoru, kterého se
jim dostalo loni, si organizátoři cyklojízd nevzali k srdci. O tom, jak
reagují na nutnost s někým sdílet prostor, se nejlépe přesvědčíte v reálu.
Vyrazte pěšky někam,
kde se prolínají cyklisté a chodci – a do cca 15 minut máte obrázek. Tedy
pokud Vás nepoveze
rychlá. A nebo si počtěte třeba tady
a tady.
Kdepak, na cyklo_plac se sahat nebude!
Letos jsem tedy využil techniku 21. století a cyklojízdu si dal on-line.
První a poslední foto ukazují úroveň dopravy za sobotního odpoledne, před
a po cykloakci. První fotka je v čase 15:58, poslední 16:44. Bohužel mi
utekly snímky z příjezdu čela cyklojízdy, ale i tak si lze udělat poměrně
slušnou představu počtu aut a časech, které tráví v koloně. Mezi záběry
je prodleva 4 min. Cyklojízda jede Prahou přibližně dvě hodiny, asi 10km.
Tak až Vám organizátoři zase budou vykládat, že to vlastně nikomu nevadí
a řidiči Vás radostně zdraví, zkuste si představit, kolika lidí v autech,
v MHD i pěších se ta malá projížďka dotkne. Už jen volba trasy svědčí o
tom, že cílem je být vidět a blokovat dopravu co nejvíc (okolo Riegrových
sadů, přes křižovatku „U Bulhara“, po magistrále okolo Národního muzea
až na Nuselský most, otočka na Pankráci, přes Náměstí Míru, Vinohradskou
a Olšanskou ulici na žižkovské nádraží)
Netuším a nechce se mi zjišťovat, kolik lidí se vlastně účastnilo.
Loni organizátoři lhali s počtem 5-6 000 kol, několik lidí nezávisle na
sobě spočítalo videozáznam a vyšlo
jim přibližně 1500 účastníků. Letos jsem v TV zaslechl číslo 3000,
odhaduji, že realita bude o něco méně než loni, tak 1000-1200. Ale ono
je to vlastně jedno.
Nejde o počet lidí na kole, ale o to, že jsou vidět a tím se zaštiťují
profesionální aktivisti. Nebudu jmenovat organizace, ani lidi, koneckonců,
kdo cyklojízdu jel, ví kdo byl v čele a kdo promlouval k davu.
Jak už jsem uvedl: chystají něco, co se dotkne mnoha lidí. Chystají
to dlouho a používají salámovou metodu. Pěkně kousek po kousku, zdánlivě
malé změny, až je salám pryč. A s ním i svoboda pohybu. Jako správní vizionáři
vědí nejlépe, co je pro ostatní nejlepší. Svůj cíl halí do vzletných slov,
krásných myšlenek, ale je to stále o tom samém.
„Vyženeme auta z města“
Nic víc a nic jiného nechtějí.
Za město bez aut vedou více kampaní. Jedna se jmenuje Humanizace SJM.
Ta je teď v útlumu, ale není mrtvá. Magistrála, po které denně projede
více než 100 000 aut jim leží v žaludku moc. Plán na to, jak ji zrušit
mají. Co s auty, která tudy jezdí už neříkají, tedy ne přímo. Když si vygooglíte
tohle téma, to jejich řešení tam je. Jen to nemohou říct naplno a přímo.
Stejná myšlenka, jiná část Prahy. Stejný směr. Stejný nepřítel. Stejné
argumenty a stejné (tedy žádné) řešení.
Uzavřeme Smetanovo nábřeží pro individuální automobilovou dopravu.
MHD a pěšky a samozřejmě na kole to půjde, autem ne. Alternativu nenabídneme,
oni to řidiči nějak vyřeší, jako vždycky.
Takže, nejen Vy co občas jedete na kole (a užíváte si při cyklojízdě),
občas autem a občas MHD, ale i všichni ostatní – až to bude stát od Vyšehradu
nahoru, stejně tak na druhém břehu a ve všech myslitelných spojovacích
ulicích – není to dočasná uzavírka. Nic se neopravuje, nejde o nehodu před
Vámi.
Zvítězili aktivisti. Žijví se aktivismem, čerpají granty a dotace a
mají čas se zabývat nátlakem a „spoluprací“ se zodpovědnými úředníky. Pořádají
různé akce, křičí a jsou slyšet. Nepoleví a zodpovědný úředník nemá moc
na výběr.
Naše mlčení je jejich výhra. Už ne s babičkou autem doktorovi, s dětmi
autem do školky, po práci autem na úřad …… Oni vědí, co je pro Vás nejlepší.
Pojďme nenechat
to bejt.
28.04.2013
František (člen OSBID)
frantisek@osbid.cz