Zde tedy report o historicky první akci, kdy si řidiči aut nenechali
srát na hlavu ve velkém.
Na Černý most jsem dorazil ve štěstí a zdraví. Problém byl pouze, že
jsem jel jinam. Parkoviště v nákupní zóně na Černém mostě jsou uspořádána
jako terasy, účastníci se měli shromáždit o terasu výše. Čekal jsem nějakou
dobu na místě s asi dvaceti účastníky a jednou policejní hlídkou, která
to přišla ofízlovat a taky jela jinam. Po nějaké době, během které jsem
lovil číslo na hlavního organizátora Honzu ´Zvířátka´ Schermera, dorazilo
auto organizátorů a navedlo nás na parkoviště správně. Policejní hlídku
jsme neinformovali, takže možná ještě nyní plní rozkaz a čeká. Malý tip
pro organizátory - GPS čisílka?
Poté, co jsem dorazil (v závěsu za Peugeotem s reklamou antiradary.cz)
na místo, byl jsem konsternován počtem účastníků. Očekával jsem výrazně
komornější akci. Obdržel jsem samolepky a pokyny vytištěné na A4. Natunil
jsem kxár samolepkou s provokativním sdělením a jal se studovat sociální
složení protestujících. Bylo vidět, že sraní na hlavu vadí motoristům mladým,
starým, tenkým, tlustým, těm, co jsou za vodou i těm, co nejsou. Neměl
jsem pocit, že by to byla nějaká demonstrace petrolheadů, no ale ono jak
poznat petrolheada, že - nekape mu přece z šosů Natural 98 jako voda hastrmanovi.
Podle RZ přijeli hlavně pražští, xSx xxxx piloti a pár jihočeských a moravských
kchárů.
Pokud je o techniku, pár zajímavých strojů bylo k vidění, například
Fiat pětistovka Abarth, A-R GTA, pár votuněných hustokár, nějaké trosky
(těm dominovala šedozelená Hintermotor Schade s igelitem místo zadního
skla), ale jinak to byla automobilní konfekce, jakou jezdíme nakupovat
nebo do práce - tedy zatím. Dokud nebudeme povinně muset jezdit na bicyklu
a výkaz o našlapaných kilometrech povinně odevzdávat na Ústřední výbor
Strany zelených.
Čas oficiálního startu byl tedy již lehce za námi. Ve světle reflektorů
performoval profesionální mluvka policie Hulibrk nebo jak se to jmenuje,
patrně vykládal, jak skvěle je o naši bezpečnost postaráno. Začínala mi
být kláda a ani přítomnost několika policejních homohlídek mě nezahřála.
Příležitostně jsem identifikoval čtenáře D-F známé z minulých setkání.
Po nějaké době, která se projevovala čím dál výraznějším zčervenáním nosů
postávajících, se organizátoři rozhodli dát akci go. I přes úctyhodný počet
automobilů se kolona zformovala poměrně rychle a vydala se směrem na Barrandov
po Jižní spojce vedená vizuálně výrazným pětkovým BMW GT. Semafory ani
regulérní účastníci provozu nezpůsobili rozdělení kolony, aspoň ne takové,
aby se nedalo kompenzovat.
K samotné jízdě v koloně mám několik výhrad. Předně bylo možné jet rychleji.
Zpomalování na 30km/h a někdy i méně bylo zbytečné. Dále kolem nájezdů
a exitů vznikaly mírně nepřehledné situace. Nemyslím, že průjezd protestujících
vedl k nějakým kolonám, v podstatě stejnou dopravní situaci potkávám na
Jižní spojce v pracovních dnech. Pokud někde na krátkou dobu vznikla kolona,
tak určitě ne stojící a navíc se tak mohli i průměrně vnímaví řidiči na
vlastní oči přesvědčit, jak pravdivá jsou slova magistrátních úředníků,
že pomalá jízda zvyšuje plynulost dopravy.
Pomalá jízda je nejen plynulá a bezpečná, ale zjevně taky megaekologická.
Asi po kilometru protestování jsem resetoval paměť palubního počítače a
tak jsem se dozvěděl, že jsem na Barrandov dojel průměrnou rychlostí 39
km/h a s průměrnou spotřebou 8,4 litru/100km (střídání podtočené čtyřky
a trojky).
Akce skončila na střešním parkovišti OC Šestka tím, že jsme všichni
zapadali sněhem. I tuto finální a již komornější část akce sledovaly z
povzdálí dvě hlídky policije, což mi připadalo naprosto nepochopitelné.
Možná dávali pozor, aby v závěru jinak poklidného protestu nedošlo k nějaké rituální dehonestaci novodobých
nositelů moci, například močení
na ekologické aktivisty nebo skupinové znásilňování Pražských matek
(vzhledem k přítomnosti hlavní postavy webu eleferno.cz by se pro ně jistě
našlo i jiné vyžití).
Co mi trochu vadilo, byl sporadický výskyt kchárů, které jejich majitelé
měli napřed opravit, než s nimi někam pojedou. Já rozumím tomu, že ne každý
se dobře živí ekoaktivismem, prodejem emisních povolenek nebo lobbováním
pro velké firmy tak, aby měl love na hybridní Lexus jako zmr. Bursík, ale
ty kcháry musejí být v pohodě. Stačilo by, aby nějaká iniciativní Pražská
matka uchopila místo solárního robertka foťák a už vidím ty komentáře:
"Silniční piráti chtějí jezdit rychle, ale podívejte na jejich vraky! Zabijí
matky, děti a kočárky!"
O průjezd kolony jevila živý zájem Česká televize, Prima a Policie České
republiky. Posádka Octavie v postlangerovském markingu prováděla onanii
s nějakým přístrojem, těžko říci, zda to byl lidar, kamera nebo nějaká
sofistikovaná pomůcka pro podporu pomáhání a chránění. Pohled na kolonu
z jejího konce byl impozantní, pořadatelé napočítali 300 aut, televize
uváděla 100. Pravda bude blíže té první číslice. Výtky směrem k pořadatelům,
že nezvládly to či ono, sice sem tam zaznívaly, ale myslím, že se toho
zhostili se ctí. Nestal se žádný průser, nikdo se blbě nepředváděl s autem,
collateral damages byly minimální. Na organizaci se podepsal fakt, že sami
pořadatelé podle všeho nevěděli, kolik aut přijede, ale to je neřešitelný
problém. Jsou to normální zaměstnaní lidé, ne profesionální buzny jako
Hrabosh, a až to budou dělat posté jako on...
370km najetých za jediné odpoledne a večer jsem nelitoval.
Tím se ovšem dosáváme k tomu, co bude dál, Butchi.
Pavel Baroch, Automat, Sdružení
postižených od magistrály a Pražské matky budou v pondělí srát duhy.
O tom nepochybuji.
Možná je vodítko v tom, jak o celé akci informovala regulérní média.
Většinou bylo obsahem zprávy, že řidiči protestovali proti zbytečnému omezování
rychlosti. Já jsem to vnímal jinak - protest byl proti celkovému omezování
individuální dopravy a nestydaté demagogii s ním spojené (heslo kampaně
"motorismus není zločin"), a ta rychlostní omezení jsou jen určitou a navíc
nepříliš významnou podmnožinou tohoto hlavního tématu nebo také jedno je
projevem toho druhého. Ujasnění si, kde vlastně leží jádro problému, je
nezbytný začátek.
Vždy jsou dvě cesty - vítězit silou nebo vítězit chytrostí. Cyklomrdky
z pochopitelných důvodů sahají po první variantě a organizují ty jejich
buzno*jízdy, což je typická demostrace síly. Uprskaní rachitici si skrze
headcount dokazují, že je jich hodně a proto mají kurevsky pravdu. Motoristé
mají k těmto postupům poněkud dále, nakonec to není ani součást jejich
naturelu. Mají sklon k partikulárním řešením (jak jsme se přesvědčili už
mnohokráte tady na D-F) a jsou zvyklí si poradit sami, protože za volantem
za vás také nikdo nic nevyřeší. Takže nevyhnutně dříve nebo později bude
nutné vydat cestou druhou, čemuž nasvědčoval i můj krátký rozhovor s organizátorem.
Akce jako tato jízda mají tedy spíše hodnotu "teambulidingu", napomohou
tomu, že se setkají správní lidé ve správnou dobu.
Akci náleží každopádně náleží prvenství mající rozměr historického počinu.
Organizátoři se ´Zvířátkem´ v čele uštědřili morální políček českému přizdisráčství
a připomněli magistrátním a ministerským vyžírkům, že jsou blízko hranice,
kdy se utrhne pomyslné ucho džbánu, se kterým chodí nabírat politické body do
zdánlivě nekonečné studnice motoristické trpělivosti. Konec konců jména
účastníků kostnického koncilu si už také nikdo nepamatuje. Jak to bude
dál, uvidíme. Sledoval jsem horlení prostého muže, který vykřikoval do
davu, že je třeba založit občanské sdružení, které "by do toho šlo"
a říkal jsem si OK, tak to teda udělej. Rizika na další cestě jsou velká
- vykradení nápadu politiky v rámci předvolební kampaně, diskreditace chorými
médii, facebookovská dialektika
ve stylu velkého Marxe nebo prostá ztráta chuti a motivace. Ale organizátoři vypadali, že se výzev nebojí. Přeju organizátorům hodně zdaru. S mojí podporou
mohou pro další akce počítat a doufám, že se i další z vás, čtenářů D-F,
přidají.
31.01.2010 D-FENS