Všechno to začalo cca před 3 lety tím, že se Favorit dostal na hranici
12 let a bylo jej třeba včas prodat, dokud byl ještě jakž takž pěkný. Tam
přišel začátek martyria zvaného shánění jiného auta.
Po různých úletech
ve výběru korigovaných mým kámošem mechanikem (za jeho trpělivost a čas
mu patří obrovský dík - dokážu si představit, co s člověkem může udělat
pětapadesátý telefonát od téže osoby, vždy podle gramatiky: dotaz = Zdar,
Tome, [značka] [model], [první přihlášení], [objem][palivo] za [cena],
co myslíš?) jsem se v inzerátech setkal s Hondou Civic šesté generace (jedno
z mála aut, u nějž je mi sympatický design). Jako první mě samozřejmě zaujala
verze s motorem o obsahu 1797 ccm a s výkonem 169 koní.:) Trocha googlování
předcházela tomu, že jsem volal tentokrát toto: "Zdar, Tome, Honda Civic,
97, 1.4 benzín za 140 000, co myslíš?" A snad poprvé se mi dostalo odpovědi,
že tohleto vůbec není špatná volba...
Šestá generace Civicu se vyráběla v letech, tuším, 1995 až 2001. Mne
zajímaly pětidveřové verze, méně dveří považuju pro své využití za nepraktické
a navíc design tří- a čtyřdveřové verze na mě nezabral. U pětidveřových
verzí došlo v roce 1997 k faceliftu, změny byly nejpatrnější na přední
masce a zadních světlech.
Z nabídky motorů jsem měl vybráno rychle, 1.5i VTEC o výkonu 84 kW
měl být ten, se kterým nebude velký problém bezpečně předjíždět a který
mě nesežere zaživa. Jenže ouha, Civiců s tímhle motorem bylo poměrně málo
a když už byly, byly o dost dražší než např. 1.4i nebo dieselové dvoulitry.
Z naftových dvoulitrů jsem měl strach, jsou dílem Roveru, ale po cca 9
měsících volání do bazarů, jejich objíždění, hledání na netu a v novinách
jsem už měl krizi a moc nechybělo k tomu, abych i toho dieselovýho koupil.
Dnes můžu říct, že se tak naštěstí nestalo. Těch krizí bylo ostatně víc
- plánovaných a neuskutečněných výletů do Německa a Rakouska bylo nespočet.
Už jsem byl skoro připravený si pro 8 let starýho Civica s motorem 1.5
jet do Barcelony...
V červnu 2006 jsem na AutoScoutu objevil inzerát na Civica 1.8 VTi,
rok 98, bombastická cena, podle fotek krásnej, serviska, majitel autosalonu
byl vstřícnej. Jediná vada na kráse - byl v Neapoli. Nicméně, Civic byl
za dva týdny doma a čekal na přihlášení.
Honda Civic 1.8 VTi - 124 kW při 7600 rpm, točivý moment údajně 166
Nm při 6300 otáčkách/min, hatchback, tmavě modrá metalíza (sluší, ale v
černé metalíze vypadá možná ještě líp), v současné době najeto cca 129
000 km, přičemž při koupi to bylo nějakých 76 tisíc. Zrcátka a kliky dveří
jsou v barvě vozu (výsada modelů s motory 1.8 VTi a 1.6), interiér je částečně
"f kůži", výbava: servo, ABS, manuální klimatizace, 2x airbag, centrál
s dálkovým ovládáním, imobilizér, alarm s hlídáním interiéru, okna a zrcátka
ovládaná elektricky, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, rádio
s kazetou :) a šesti reproduktory, originál hliníkové disky, originál zadní
křídlo s třetím brzdovým světlem, středový tunel s loketní opěrkou a bůh
ví, na co jsem zapomněl.
Abych dostal povinnostem podle Světa motorů: nevím, jak přesně má vypadat
volant, který padne dobře do ruky - ten v mém Civicu, také kožený (normální,
ne oprasený kůží tak, že má člověk pocit, že drží záchranný kruh), se drží
dobře a ve spolupráci s posilovačem tvoří solidní celek - nepřijde mi,
že by volant šel zbytečně lehce, ale na druhou stranu nemám problém s ním
otáčet jednou dlaní (či jak to správně popsat, takový ten styl, za který
mě neustále paní instruktorka v autoškole chtěla fackovat). Světla, blinkry,
stěrače a ostřikovače se ovládají páčkami pod volantem, přičemž jejich
vzdálenost od volantu mi přijde akorát, nezapínám blinkry nechtěně rukou
při otáčení volantem a přitom nemám nejmenší problém si kdykoli zkontrolovat
polohu vypínače světel a ujistit se, že zhasnutými světly nedám pánům od
Policie důvod se o mě zbytečně zajímat (potkávací světla kontrolku nemají,
pouze se rozsvítí podsvícení přístrojové desky). Opačný případ - pokud
by někdo chtěl omylem nechat rozsvícená světla, musel by být hluchej jak
pařez. Hlásič řve jako prase po první ráně. Páčky i vypínače na nich chodí
tak, jak by měly, člověk nemá pocit jako ve Favoritu, že "tak teď už jsem
tu páčku ale určitě urval...". U blinkrů funguje takové to sepnutí v mezipoloze,
ze které se páčka vrátí zpátky. Blinkr se při tom zapne na dobu, po kterou
páčku přidržíte, takže ne jako např. u novýho Mondea, kdy do mezipolohy
páčky vlastně jen ťuknete a blinkr třikrát blikne. Příjemná věc je oranžově
svítící kroužek kolem spínačky, osvětlení se zapne na nějakých 30 - 40
sekund po otevření dveří a není třeba spínačku složitě hledat.
Řazení chodí moc pěkně, je přesné a s pákou se dá hýbat dvěma prsty,
jako by člověk šoupal šachy. Hlavice řadicí páky je obyčejná, je potažená
kůží, tvar těžko popsatelný, každopádně není to žádná obludná koule á la
Passat. Ruční brzda v pořádku, zvednout ji nadoraz znamená cca 15 centimetrů
(příjemný rozdíl oproti Fabii, ve které jsem musel ručku vytáhnout málem
mezi opěradla, aby dělala to, co má). Pedály chodí taky rozumně, s tím,
že na zacházení s plynem je hodně o zvyku (furt to chce jet). Vlevo vedle
spojky je taková ta příjemnost, kam si dáte levou nohu, když neřadíte.
Zrcátka bez problémů, takový úlet jako VW group s tou parodií na zrcátko
na pravé straně Honda naštěstí nevede. Profilovaná jsou dobře, mrtvý úhel
je minimální až žádný (neřekl bych, že mám buhvíjaké periferní vidění;
nedávno jsem si to vyzkoušel, když mě v levým pruhu předjížděl novej Accord,
tak čumák jsem mu viděl už periferně a zadek ještě v zrcátku). Abych mohl
využít naplno výhod loketní opěrky, musím si snížit sedačku na minimální
výšku a docela dost si sklopit opěradlo. To bych ovšem dělal i bez ní a
navíc, ví bůh, co já jsem to vlastně za somatotyp. Malá odbočka - když
jsem Civica prvně půjčil jednomu kámošovi, který drtivou většinu svých
řidičských zkušeností získal ve Felicii, tak po chvilce prohlásil, že mu
před tím furt vrtalo hlavou, proč mám furt tu pravou ruku na opěrce. A
tehdy na to prý přišel - a nestěžoval si.
Ha, málem jsem zapomněl! Dostatek odkládacích přihrádek! Co je dostatek?
Ve dveřích je taková klasická, do které dáte peněženku a noviny, ale 1.5-litrová
láhev tam asi za jízdy dlouho nevydrží, jedna schránka cca 15 cm široká
je vlevo pod volantem (vozím tam brýle, podle prospektu Hondy je na rukavice)
a vpravo, před koleny spolujezdce, je taková ta klasika. Je osvětlená a
možná i klimatizovaná, pokud ano, tak jsem to zatím nevyužil. A pak teda
jedna pod popelníkem ve středovém tunelu a další v loketní opěrce, tam
se toho vejde celkem dost. Dostatek odkládacích přihrádek je stejně akorát
dobrej na to, aby se tam hromadil bordel...:-)
Jako vynikající musím ohodnotit sedačky, nejlepším důkazem toho byl
moment, kdy jsem ze Civica vystoupil po 16 hodinách cesty z Neapole. A
záda byly v pohodě... Je teda pravda, že jsem v něm pořádně neseděl vzadu,
ale i tam mi to tvarování přijde dobré. S místem je to tam trochu otázka,
já sám bych si za sebou sedl asi jen jakž takž, ale to je tím, jak se jako
řidič rozvaluju. Když jsem se vzadu zkoušel posadit co nejvíc do sedačky
a narovnat se, hlavou jsem tlačil do střechy - pro představu, bavíme se
o výšce cca 185 cm. Řekl bych, že je to daň za nízký auto. Na nastupování
a vystupování si stěžoval zatím jen jeden pasažér a ten je majitelem Opelu
Zafira, takže u něj to asi chápu. V zadních opěradlech jsou příjemné vychytávky
- jakási zapuštěná pouzdra na zámky pásů, navíc nezapnutý středový pás
se dá chytnout do plastového úchytu na vršku opěradla. Tématem k polemice
může být sklápění sedadel. Opěradlo je sice dělené, ale vzhledem k tomu,
že nejdřív je třeba vyklopit sedák, který tvoří jeden celek, a pak se teprve
dají zvlášť sklopit opěradla (na úroveň podlahy kufru), to trochu ztrácí
na hodnotě.
Kufr je dobře přístupný díky hatchback karoserii, objem mi zatím vždycky
stačil. Otvírá se buďto klíčem zvenku nebo páčkou vedle sedadla řidiče
zevnitř, což mi vyhovuje. Jsem radši, když má uzenáč menší šanci mi někde
při stání na křižovatce otevřít kufr. Bicykl se uvnitř dá bez problému
odvézt, když sklopíte sedačky a vytáhnete přední kolo z vidlice. Stejně
tak se do kufru v pohodě vejdou 4 pneumatiky s rozměrem 195/55 R15 (mimochodem,
pokud jsem to pochopil správně, tak pneumatiky s profilovým číslem 55 už
mají chrániče ráfku, dobrá věc, když sem tam ometete rantl), není třeba
sklápět sedačky, páté dveře se dají v pohodě zavřít. Jen plato musí ven
- další splátka daně za nízký auto. Když už jsme u toho, plato je uchyceno
k pátým dveřím už na pohled docela pevnými poutky, což jsem já, který těch
plastových poutek ve Favoritu urval za 4 roky víc než deset, uvítal. Věc,
kterou obdivují majitelé Fabií (cituji: ”To je jako zavřené, jo?”), je
to, jak se dají páté dveře zavírat, puštěné z výšky cca 10 - 20 cm hezky
s tichým klapnutím zapadnou. Žádný prásknutí, až zařinčí značka. Těžko
říct, jak to bylo při designu zadního křídla, zadní stěrač se kvůli něj
nedá odklopit od skla až do té polohy, ve které by sám držel. Chybí sice
kousek, ale nejde to, musíte ho přidržet...
Teď se dostávám k tomu nejdůležitějšímu, k důvodu, proč si tohle auto
koupit. A to je jízda samotná.
Hondě se povedl podvozek Civica, nevím, jak jsou na tom modely s jinými
motory, ale podvozek VTi verze má k dokonalosti velmi blízko. V zatáčkách
famózně sedí a nepřijde mi, že by to bylo nějak výrazně na úkor pohodlí.
Musím se vždycky pousmát těm "Schumacherům", kteří sotva že nevyletí ze
zatáčky ve snaze držet se nenápadného auta. V porovnání třeba s Octavií
1.6 je Civic v tomhle tak o pět tříd výš.
Co je podle mě ještě lepší, jsou brzdy, na všech kolech pochopitelně
kotoučové (vpředu jsou kotouče dost velké, u originál 15” Alu kol se při
troše nedbalosti dá docílit toho, že vyvažovací závaží na disku škrtají
o třmen.). Skvěle dávkovatelné, čitelné, nevadnou, vyvážené v tom smyslu,
že se auto nechce stavět na čumák. Nemám rád takové ty jedovky, kdy se
člověk dotkne pedálu a musí se zapřít o volant. V Civicu tohle nehrozí,
aspoň moje zkušenosti jsou takové. Navíc nemám pocit, že by jakékoli brzdění
zhoršovalo ovladatelnost (zrovna dneska ráno byl test brzd, dvě auta přede
mnou borec, co si vzpomněl, že bude odbočovat doleva, tak to zaflekoval,
Fabiátor přede mnou taky, já za Fabiátorem a za mnou Octavia II to zastavila
nějak podivně zešikma a to její rozjíždění pak vypadalo dost rozpačitě,
tak nevím, jestli náhodou nerealizoval finální fázi toho zastavení o rantl
chodníku).
Kombinace podvozek, brzdy a solidní pneumatiky (v létě GoodYear F1 GSD-3)
je bomba, já osobně jí nemám co vytknout.
A teď to hlavní - motor. Už po nastartování má příjemný zvuk, když se
zahřeje, tak o něm při volnoběžných otáčkách nebudete vědět. Příjemně mě
překvapila hladina hluku mimo auto, zvenku je slyšet jen velmi tlumené
vrnění. Můj dojem z motoru je takový, že rozsah otáček 2500 až 4000 je
pro maximálně komfortní jízdu. Od oněch 2500 rpm už motor má víc než 90%
točivého momentu k dispozici, pod touto hranicí se motor na čtyřku a pětku
sbírá trochu pomaleji. 4000 až cca 5000 otáček, to už motor cítí, že se
začíná něco dít a dá najevo, že se mu to líbí, jednak o něco živějším zrychlením
a jednak hlubším zvukem, který se mně osobně zamlouvá. No, a někde okolo
5000 otáček přepíná DOHC VTEC vačky a začíná to pravé "Honda svezení".
Zpřevodování je vzhledem k charakteristice motoru asi ideální, i když
už jsem uvažoval nad tím, co by s tímhle autem udělala šestistupňová převodovka.
Možná by to bylo už moc, nevím. Když se mi povedlo poprvé vytočit jedničku
až tam, kde VTEC přepne na ostré vačky (respektive jsem tam nedal včas
dvojku), docela jsem se lekl, jak to se mnou trhlo. Při závodech na světlech
nejsou vozy koncernu VW vybavené motorem 1.9 TDi soupeřem, jakkoli si jejich
řidiči myslí něco jiného (překvapující je, že nejvíce tůrovaných motorů
na světlech a vyzývavých gest přichází z aut typu Fabia 1.2 HTP nebo 1.4,
Renault Clio či jeho ošklivější sestra Thalia a Peugeot 206; nápis DOHC
VTEC na boku auta jim není dostatečným varováním). Jedinou výjimkou by
možná byl Seat Leon se 110 kW Pumpe-Duse hlavně díky tomu, že nejspíš bude
lehčí oproti 1220 kilům pohotovostní váhy Civica.
Rozjezd se 2000 otáček je naprosto plynulý, na pětku pak motor točí
při tachometrových 90 km/h 3000 otáček, při 150 km/h 5000 otáček. Tohle
nemusí každému vyhovovat, mně to ale vyhovuje naprosto. I při těch 5000
otáčkách není motor zase až tak slyšet, aby to obtěžovalo. Navíc jsem snad
ještě nepotkal kopec, ve kterém by měl tenhle Civic problém na pětku z
80 km/h zrychlit. Dokladová maximálka je 223 km/h, pokud je to true ground
speed, tak by to plus mínus sedělo s tím, že někde kolem 8300 rpm, tudíž
cca tachometrových 245 km/h, už zasáhne omezovač. Dostatečná výkonová rezerva
Civica je, alespoň pro mě, k nezaplacení, protože bez ní by se některé
předjížděcí manévry staly zbytečně adrenalinovými. Takhle mám na 99% vyřešeno.
Ty auta, jejichž řidiči zrychlují, když je někdo předjíždí, takovou akceleraci
nemají, abych mi ten manévr nějak zkomplikovaly. A vozy, které by na to
měly, zase nemají za volantem tenhle typ řidiče.
Už jsem se setkal s dotazy, co benzín. Já tankuju Natural 95 a motor
s tím nemá nejmenší problém, stejně tak jako výrobce. 98 je podle mě zbytečná,
zkoušel jsem takové ty různé V-Powery, Racingy, Naturaly 98 a zlepšení
spotřeby, hlučnosti a výkonu nebyly ani dohromady pozorovatelné tolik,
jako vyšší cena. Hlučnost a výkon už probrány byly, takže teď ke spotřebě.
V techničáku má Civic kombinovanou spotřebu 8.9 litrů na 100 km. To je
podle mých zkušeností trochu úlet, se zimními pneumatikami Pirelli W190
SnowSport s rozměrem 185/55 R15 není nejmenší problém jezdit do 8 litrů,
obvykle se mi spotřeba pohybuje od 7.3 do 7.7 litrů na 100 km, přičemž
provoz zdaleka nebrzdím, v městském provozu se pohybuju tak ze 40% a sem
tam se motor protáhne i k těm 8000 otáčkám. Na letních GoodYear GSD-3 195/55
R15 je to o něco víc, jsou širší a mají relativně měkkou směs (rychlostní
index W – předepsaný je minimálně V!), zhruba 7.8 až 8.3 litrů na 100 km.
Je pravda, že od té doby, co se do benzínu přidává to biosvinstvo, spotřeba
asi trochu stoupla, ale ten rozdíl asi nebude větší než jedno, dvě deci.
Mám v plánu otestovat spotřebu při opravdu sportovní jízdě, ale zatím na
to stále nedochází (update podle nedávného tankování, spotřeba i na letních
7,3 na sto, ale v tom bylo málo městské jízdy a hodně dálnice).
Když už došlo na to, že Civic musel na dílnu, tak to bylo jednou proto,
že mi spěchající pán olízl levý přední blatník a světlo. A teď tam byl
na přetěsnění klimatizace, tam se ale zdá, že se v tom vrtali soudruzi
v Itálii a nějak to nenaladili. Nechával jsem na doporučení mechanika vyměnit
jeden čep na přední nápravě, údajně byl "trochu volnější", tak aby ta vůle
neměla vliv na ostatní. Někde okolo 95000 km se dělaly rozvody. Měnil jsem
jednou žárovku v předním světle, dvakrát koncovou, dvouvláknovou, pro světlo
a brzdu. Kromě toho dostává Civic pravidelně olej (jakej, to přesně nevím,
mechanik se drží toho, co doporučuje výrobce; dolívat ho zatím nikdy nebylo
třeba), filtry a geometrii. Jednou jsem dokupoval spojovací čepy, při couvání
ve sněhu jsem zlomil jeden z těch, které drží plastový kryt pod motorem.
Pokud mě paměť neklame, tak je to úplně vše. Cenově to bylo, pro mě překvapivě,
docela v pohodě, přední světlo je k mání za nějaké 2000 až 2500 Kč, u obou
sad pneu (4x Pirelli W190 SnowSport, 4x GoodYear GSD-3) byla cena za sadu
8000 Kč plus mínus stokoruna (to bylo dva roky zpátky, teď je to ještě
lepší), rozvody byly včetně práce za necelých 8000 Kč (řemen, kladky, vodní
pumpa a kdo ví, co ještě). Rozvody mechanik popisoval jako trochu boj,
problém byl v tom, že díly, které v katalogu dealerů našel jako odpovídající
pro tento motor, ve skutečnosti nepasovaly. Takže pak bral díl po dílu
a detailně porovnával to, co kupoval, s tím, co vytáhl z auta.
Někdy si lámu hlavu nad tím, jak velký smysl má policejní kontrola náhradních
žárovek a pojistek. Jak švestky ví, že ty žárovky a pojistky, co vezu,
patří do Civica? Navíc u Civica mám pocit, že by pánové měli problém už
jen najít všechny pojistky, jsou totiž na třech místech. Dvě krabice jsou
pod kapotou na pravé straně auta a třetí je pod volantem...
V souvislosti s tím musím zmínit průběh výměny žárovky v předním světle
- napoprvé je to docela šichta, pod kapotou je toho nějak moc a přístup
ke světlu je pro chirurgy. Nejdřív pomocí dvou šroubováků sundat kontakt
ze žárovky (kdo rozebíral auta ze série Monti System, ví), pak musí ven
gumový těsnění, následuje pružina držící žárovku v parabole. Vyměnit žárovku,
nasadit pružinu, těsnění a kontakt. Ještě že to bylo levý světlo, na pravé
straně by to ještě bylo, tuším, obohaceno o chobot sání nebo něco podobného.
Na druhou stranu, tenhle proces mám v plánu naučit přítelkyni. Až ji jednou
budou švestky prudit, že jí nesvítí světlo, a ona to před nima zvládne
vyměnit (pokud jim teda nezavře hubu s tím, že je na cestě do servisu),
budou jí odměnou asi zajímavý ksichty.:)
A co tuning? Mám Civica nějak vytuněného? Vy, kteří jste doufali, že
jo, budete zklamaní – nic. Vzhledově Civicovi podle mě nic nechybí. Teoreticky
by se dalo uvažovat o originál Honda spoilerech pod nárazníky a prahy,
ale opět jsou zde moudrá slova mechanikova, která praví, že na naše “silnice”
auto až takhle snižovat není úplně nejlepší nápad. Tuzing čili nálepky
na víčko nádrže a podobné opičárny nepodporuju (vzpomněl jsem si na borce,
který si nálepku na víčko nádrže dal na Oktávku z obou stran. Tehdy jsem
opravdu padl na prdel), zadní lampy si zatmaví snad jedině idiot a diodový
cirkus, na ten mě taky nikdo neuloví. Úpravy ve stylu “něch to dáva kurrrva
riadny zvuk (až do neděle…)” – sorry, taky ne.
Oni vlastně tuning lecčehos udělali už pánové ve fabrice, čímž pozici
tunerovu dost komplikují. Těžko říct, jak by si tuningový díl vedl v porovnání
s originálem. Já osobně budu nejspíš využívat výsledků práce borců v Hondě,
vrtat se jim v tom sám nebudu, neboť jsem přesvědčen, že na tom autě není
nic, co bych dokázal udělat lépe než oni.
Závěr? No, nějak takhle, předevčírem prý u nás před barákem, kde Civic
parkoval, zastavili nějací borci z nedaleké stavby a ptali se bráchy, jestli
je ten Civic jeho, jestli je to VTEC a jestli bych ho neprodal. Když jsem
nad tím tak přemýšlel, tak tolik peněz, aby ta nabídka byla pro mě zajímavá,
by mi hoši asi nedali…
15.9.2008 Nyrya