Před rokem a půl jsem se rozhodoval, jaké nové auto pořídit. Po vydatné
zimě 2005/2006 jsem měl základní požadavek na náhon na všechna čtyři kola
a cenu jsem si představoval mezi 0,5 – 0,7 miliónu Kč bez DPH.
Do finále
postoupily dva vozy a to Škodovka z nadpisu článku a Subaru Forester. Nutno
ještě zmínit, že z výběru jsem předem vyřadil všechna SUV a dále francouzské,
italské a korejské značky. Důvody tohoto vyřazení byly více méně subjektivní
a pramenily z mých špatných zkušeností. Nakonec díky lepší výbavě a lepším
vlastnostem při dálničních rychlostech zvítězila Škdovka.
Po špatných zkušenostech s naftovými motory jsem zvolil motor 2.0 FSI
o výkonu 110 kW se šesti-stupňovou převodovkou a výbavu Elegance. Základní
ceníková cena modelu je 605 tis. Kč bez DPH, s nějakou výbavou navíc to
dohromady dalo 680 tis. Kč. Na prodejci jsem vydyndal slevu 30 tis. Kč
plus přestavbu na N1 a zimní kola v ceně.
Dodatečně jsem nechal do auta zabudovat tažné zařízení (13 tis. Kč)
vyhledávací systém Sherlog (60 tis. Kč) a nezávislé topení Webasto (50
tis. Kč).
Zkušenosti:
Do této doby jsem jezdil s několika auty (Ford Escort, Hyundai Getz,
Škoda Fabie, Hyundai H1, VW Transporter, Opel Corsa, Smart, Audi A6) a
musím Škodovce přiznat, že je to auto, které mně subjektivně ze všech „testovaných“
aut vyhovuje nejlépe. K dnešnímu dni jsem s ním najezdil téměř 40 tis.
km.
Jako zcela zásadní „featuru“ jsem ocenil náhon 4x4. A to až tak, že
nadále odmítám vlastnit jakékoliv auto s náhonem pouze jedné nápravy. Řešení
koncernu VW v podobě mezinápravové spojky Haldex 2. generace sice není
zcela ideální, nicméně pro mé potřeby naprosto dostačující a osobně
jsem nebyl schopen rozeznat horší či lepší chování oproti stálému náhonu
všech čtyř kol např. u vozů Subaru. Musím tak dát 100% za pravdu „profesionálním“
testerům ze serveru
AutoRevue.cz.
Výhody náhonu 4x4 nejsou pouze to, že jsem již rok a půl nepoužil řetězy
(a to ani v opravdu náročných horských podmínkách).
Přímé srovnání se stejnou Octavií s náhonem pouze na přední nápravu
je opravdu velký kontrast a dle mého názoru dvojkolka snižuje na povrchu
se špatnou adhezí a v zatáčkách maximální bezpečnou rychlost zhruba na
polovinu.
Rozdíl je značný i při běžném městském provozu – rozjezdy za mokra,
na dlažebních kostkách, nabírají u 4x4 zcela jinou dimenzi a to zvláště
se 110 kW motorem.
Auto jsem také jeden den testoval a porovnával na zkušebním polygonu
v Mostě a zúčastnil se i tamní školy smyku. Mimochodem, všem vřele
doporučuji.
Druhá zásadní „featura“ je teplovodní nezávislé
topení Webasto. Dojíždím autem každý den do zaměstnání a ranní drkotání
zuby v zamrzlém autě je od té doby minulostí. Vždy spolu s ranní kávou
mačkám tlačítko dálkového ovladače topení a za půl hodiny již přicházím
k autu, ve kterém je příjemných
03.02.2008
Honza