Nekecám, fakt si je platíme!
V noci jsem si v autě pustil státní rádio (Český rozhlas) a místo klidu
na cestu mě zase dostali. Oslavné ódy na jeden z největších dotačních tunelů
u nás a pozitivní diskriminaci jedněch účastníků silničního provozu oproti
jiným, ačkoli všichni máme jedny pravidla silničního provozu. Platíme si
„národního cyklokoordinátora“ a jeho tým za to, aby nám za naše peníze
vymývali mozky.
Původně jsem si myslel, že je to nějaký joke, a že se v redakci jen
tak bavili. Něco ve stylu Mareš & Hezucký. Jenže jak jsem pochopil,
oni to mysleli smrtelně vážně. Česká republika má svého „národního cyklokoordinátora“.
A nejen to. V jeho početném týmu, který je placen z v dotací EU i České
republiky, najdete lidi, kteří jsou odpovědní například za „agendu cykloinfrastruktury,
cyklopolitiky“, „agendu zahraniční výměny zkušeností“, „agendu
městské cyklistiky, dojíždění na kole do práce“, nebo „agendu strategické
a koncepční činnosti cyklistické politiky“. Jejich práce (sakra, to
je hodně velký výsměch lidem, kteří opravdu pracují), resp. výstupy z ní,
jsou plné oněch vzletných slov jako cíle, pilíře, program, projekt,
metodika, osvěta, koncepce, strategie, udržitelný rozvoj, konference, komunikace,
nástroje, analýzy… K tomu všemu najdete kritiku měst, která v době,
kdy nemáme peníze, odmítají dávat prachy na stále nové cyklostezky a zapojovat
se „dobrovolně“ do strategických plánů, jak za peníze všech účastníků silničního
provozu (a nejen jejich, neboť ne každý silnice používá) udělat blažené
a usměvavé z těch v přilbě.
Jasno má tento hvězdný tým zejména v oblasti financování. Cituji z jejich
oficiálního webu: „O rozvoji
cyklistické dopravy je možné psát hodně, mohou být na ni různé názory,
ale na jednom se asi shodneme všichni. Alfou a omegou pro její rozvoj je
dostatek finančních prostředků. Ty se dají získat ze Strukturálních fondů
EU, ze Státního fondu dopravní infrastruktury a v některých případech dokonce
i z rozpočtu krajů. Pokud přihlédneme k tomu, že cyklista nepotřebuje ke
svým cestám jen klasické cyklostezky, ale i účelové komunikace, upravené
lesní a polní cesty, tak pak můžeme i hovořit o financích z Programu obnovy
venkova, pozemkových úprav atd.“ Tuto bezesporu velmi důležitou informaci
si na jejich webu přečetlo za půl roku už celých 167 lidí... Myslím, že
je to škoda, protože tohle by měl vědět každý, kdo jim to platí.
Závěr? Ať mi zkusí říct Kalousek a spol., že jsme v recesi a v rámci
jimi navrhovaných opatření pro další roky musíme zvednout daně a zvýšit
poplatky. Ne každý si jí nechá dát, aniž by mu ji nevrátil.
24.02.2012 František Matějka
Článek byl převzat z
blogu autora s jeho laskavým svolením. DF