Dnes přichází na řadu test další staré a pro ganze tschechische volk dnes již poměrně dostupné pojízdné popelnice. Tato má pro řadu lidí poměrně zajímavé parametry.
"Kútn ták, ich bin Kurt"
"Kútn ták, ich bin Hajnrich. My fítala fás u talší lekce naše kurs Ales kute."
"Ja. My teď byla f šéne bajeriše městečko Dinglofing. Ich und Hajnrich pracofat f dýze fabrika - Bajeriše Motor Werke. My tady montofala pro fás foprafdu echt nemecká luxusný vágen."
"Das ist vár. F naše fágen uš jezdila i náš felká fýrer und rajchskanzlär, neš nám ten náš šéne grosdojče rajch ty židobolševik rozbila a salošila tady dýze šajze bundesrepublik."
"Zicha. Ale pokud byla naše vágen tost tobrá pro náš felká fýrer, musela být tost tobrá auch pro ta česká untrmenš."
"Na und protoše tenhle týden by náš felká fýrer měla gebursták, teda čechiš se to žíci naroseniny, tak my rozhotla se fám hojte přetstavila jetna naše vágen, co už si teď i česká opčan moct kaufn."
BMW pětkové řady, model e34, osobně považuji za jednu z těch zdařilejších ojetin, které si můžete koupit - pokud na vás tedy pětková řada není příliš velká, nebo naopak příliš malá (jsou i tací). Tento typ vozidla pořídíte s různou motorizací, u zážehových motorů od osmnáctistovky po čtyřlitr, u vznětových je nabídka výrazně chudší - nejprve byl k disopozici motor s obsahem 2.4 litru, později byl nahrazen motorem s obsahem 2.5 litru, oba jsou pochopitelně přeplňované. Řada E34 se podle mých informací vyráběla v rozmezí let 1987 - 1995. Dále zmiňovaný třiapůllitr je řadový podélně uložený atmosferický šestiválec s obsahem 3430 ccm a disponuje nejvyšším výkonem 155 kW (210 koní), což mu dává docela obstojné jízdní vlastnosti. Pokud by vám tento výkon nestačil, pak existuje ještě na řadě E34 postavený model M5 s kubaturou 3535 ccm, disponující výkonem 232 kW (315 koní). I ten pořídíte jak v ČR, tak i v říši ojetý za vcelku přijatelnou sumu.
S BMW 535i E34 jsem najel mnoho tisíc kilometrů jako spolujezdec a nějaký ten tisíc i jako řidič. To auto má dvě pěkné vlastnosti - opravdu jede a hodně slušně drží na silnici, což je příjemné zvláště v dálničně příliš nerozvinutých zemích. Nemusíte totiž čekat na pětikilometrovou rovinku, když chcete předjet kamion, což se nejlépe projeví v klikatých horských úsecích, jako je například silnice z Drážďan do Prahy přes Cínovec, zvláště pak úsek od Dippoldiswalde k hranicím. Za pár let tam bude dálnice a stejnou rychlostí jako dnes s třiapůllitrem to ve Fabii 1.2 HTP s cihlou na plynu projedete také. Jako u všech vozů této značky, vyjma nejnovějších modelů, označených tuším písmenem x, má stará 535 poháněnou zadní nápravu a motor má vepředu, podobně jako řada výrobků od konkurenční továrny Mercedes-Benz z Hamburku nebo nepříliš konkurenční továrny Lada z povolžského města Toljatti (Togliatti). Z toho samozřejmě vyplývá, že ten výkon a točivý moment motoru je nutné nějakým způsobem přenést celým vozem z motoru vepředu na zadní nápravu, což se i u tohoto vozu děje zcela konvenčně kardanovou hřídelí. Zadní náhon je výhodou při jízdě po suchém povrchu, naopak v zimě je to zejména v kopcovitém terénu prokletí a to i přes to, že vozidlo je vybaveno antiprokluzivým systémem.
Celé auto působí poměrně tvrdě, o jízdním komfortu francouzských limuzín si můžete nechat akorát zdát, což podtrhují i poměrně tvrdé sedačky. Překvapivě to však neznamená, že by člověk po pár kilometrech byl jízdou v tomto vozidle nějak výrazně zmožen, naopak, v docela slušné kondici jsme s ním prakticky na jeden zátah a bez střídání řidičů (kromě jedné přestávky na oběd, dvou tankování, několika pasových kontrol a jedné silniční kontroly Policie České republiky) dokázali ujet 1600 km za cca 16 hodin, přičemž dálnice tvořila pouze zhruba polovinu trasy a to ještě většinou v Rakousku, kde rychlostní limity nějak výrazně překračují jen občané Spolkové republiky a slovenský ministr Pavol Rusko.
Ad spolehlivost - automobilka BMW, podobně jako konkurenční Mercedes-Benz, je známa tím, že její auta jsou stavěna na poněkud vyšší životnost, než třeba výrobky Volkswagenu či Opelu. Proto ostatně i cena ojetých vozů padá poněkud pomaleji. V praxi se to projevuje tím, že vozidlo, které má najeto 300000, pokud jeho údržba není zanedbávána totálně a programově, ale jenom docela dost, má ještě docela slušnou šanci dalších 100000 kilometrů najezdit. A pokud se o něj opravdu budete strarat, tak i mnohem více. Náhradní díly na BMW sice nepatří k nejlevnějším, ale zase - pokud najdete vhodné vrakoviště, seženete mnohé. Mezi nejčastější závady patří úniky oleje z motoru a převodovky (či jeho požírání motorem) a také netěsnosti chladícího okruhu, u turbodieselů pak podle zprostředkovaných informací má tendenci odcházet těsnění pod hlavou válců.
Výbavu vozidla zmiňovat nemusím - fünfte reihe si můžete pořídit f kůži, se seslema f elektrice, s navigací - nebo bez toho. Standardní výbavou je samozřejmě elektrické stahování všech oken, klimaanlage, počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním (u této řady se ještě využívalo infračervené komunikace namísto rádiových vln), přední a zadní světla, dveře, volant, průhledné přední sklo a další věci, které má auto mít už z továrny. Mezi věci, za které bych BMW opravdu pochválil, patří speciální pouzdro na nářadí ve víku zavazadlového prostoru (to není záležitost jen tohoto modelu, ale tak nějak všech, s nimiž jsem přišel do styku, tedy i sedmičkové a osmičkové řady).
Spát v BMW E34 je utrpení, z vlastní zkušenosti doporučuji nezkoušet, hlavním problémem jsou anatomická sedadla. Místa uvnitř auta je dost (díky velkému rozvoru i na zadních sedadlech), kufr je také poměrně prostorný (pokud jeho polovinu nezabírá propanbutanová láhev). Palivová nádrž je na necelých osmdesát litrů, což je podle mého hesla "každá nádrž je malá" pochopitelně pro delší cesty nedostatečné.
Spotřeba není na třiapůllitr tak závratná. Při snaze o úspornou jízdu umí 535 jezdit i za 9 litrů na 100 km, nicméně každé silné auto žere podle toho, jak se s ním jede a tedy je možné jezdit i za 20. Maximální rychlost by měla být omezena na 250 km/h, často se však narazí na kus, kde omezena není. Viděl jsem přestavbu na LPG provedenou reduktorem v sání, vozidlo při jízdě na plyn ztratilo asi třetinu výkonu. Což v běžném jízdním režimu zase tolik nevadí a při nutnosti využití plného výkonu je stále možné přepnout zpět na benzín.
Jinak na tom vozidle není nic moc zajímavého. Jede to dopředu i dozadu, sedí, akceleruje, je relativně pohodlné (pokud nejste zmlasní z nějaké francouzské pixly), bezpečné, spolehlivé. Pokud vám ho neukradnou nebo se v něm nezabijete, bude sloužit do roztrhání těla. Pořídíte ho v ČR od 60000 Kč (v Německu už od 1500 ojro) nahoru v závislosti na stavu, cena slabších modelů je naprosto srovnatelná.
Co říci na závěr - snad jen jediné: ani automobilka BMW nemá patent na porušování fyzikálních zákonů. A tak i když si koupíte BMW, jezděte podle toho...
"Na Kurt, a nam uš ject nesbýfat, neš kašdému noje majitel BMW vinšn cufíl métr und kilométr mit náš echte nemecká vágen."
"Ja Hajnrich, alsó dank, auf vídrzén, čús bis cum néchstn mál und Ales kute."