|
Automat je asi takova "snobarna" jako mycka nadobi nebo elektricke stahovani vokynek u auta, aby to byl blizsi primer. Fetisisti si nekolikrat do roka smudlaji svuj porcelan hedvabnym hadrikem v ruce nebo s extatickym vzdychanim toci klickou u vokynka, praktici uprednostnuji kazdodenni ucelnost a komfort. Duvod proc se jeste stale kupodivu prodava vic manualu nez automatu je opravdu jen financni, takze to s tou sockou neni uplne mimo.
Do toho seznamu "podivnych" priorit tedy automat urcite nepatri. Vubec cely ten seznam je pro BMW jako luxusni limuziny a vzhledem ke typicke klientele v poradku. Divne by pusobil leda tak u Kaipanu nebo neceho takoveho: www.dejongsandcars.com/images/mx2_offroad2.jpg. Tam bych i veril, ze by mohl byt manual lepsi = efektivnejsi nebo aspon s lepsim fun-factorem.
Ono by totiz asi nebylo rentabilni vyrabet auto pro lestily s hadrikem, kteri si jednou zacas udelaji heeeen, heeeen s manualem a maji z toho orgasmus.
Takze clanek fajn, jen to brblani na nepravem hrobe by se dalo trochu omezit.
|
|
|
No, po zkušenostech s okny i okýnky "felektrice" na BMW E34 '95, kde motorky neustále odcházejí, prokluzují kolečka, klape to a nefunguje v závislosti na venkovní teplotě jsem si zcela úmyslně zvolil oboje v manuálu, protože se na tom prostě nemá co pokazit a funguje to ať je zima nebo vedro.
Spolehlivost je pro mne důležitější, než pohodlí.
|
|
|
Nebudu se hádat, ale automat na seznam ujetých priorit patří. Jsou auta, ve kterých mi nevadí, ve kterých je dokonce vyžaduji. Mám tady na servise 335i E92 s motorem N54 (čili dvě turba). Instaloval jsem do ní přídavnou jednotku JB4 na zvýšení výkonu. Ale je to bohužel automat. Spojení s motorem je žalostné a ať jsem měl zapnutý jakýkoliv režím, který jsem mohl zapnout, tak to stejně neřadilo a nefungovalo tak jak mělo. Respektive se s ním pořád přetahuji o velení a když to vzdám, tak dám manuální režim. Můžete mi tedy namítnout, proč manuál, když si mohu řadit manuálně i v automatu? Jednoduše oponuji tím, že s automatem máte spojené problémy, které u manuálu nikdy mít nebudete - nehledě na to, že i v manuálním módu řadí s neúnosnou prodlevou. Ať už narušený hydrodynamický měnič, nefugující mechatronika, nutnosti údržby, nebezpečí přehřívání, když Vám správně nefunguje výměník.
A je pravda, že osmikvaltové ZF už jsou skoro dokonalé a řadí i lépe jak manuál (osobně vyzkoušeno), tak bych stále nechtěl. Se známým opravujeme i automatické převodovky (teda spíše on a já přičumuji) a kdybyste v osmikvaltu viděli ten materiál a především titěrné malé součástky, tak je Vám jasné, že tohle dlouho nevydrží. Dá to rozum - stejně velké skříň, ale nějak se tam těch 8 rychlostí poskládat musí! Takže do sportovních aut (žádné 18d a podobné hovadiny) typu 1er, 2er a 3er automat nikdy nepochopím a budu ho tam vždy odsuzovat.
|
|
|
|
Jak kdy, jak ktereho a jak pro koho.
|
|
|
To je pravda. Pokud někdo táhne kamion nebo zvedá osobák, je to sport, a zatraceně těžký.
Jinak je jízda autem stejným sportem jako třeba Counter-Strike nebo World of Warcraft.
|
|
|
Jízda autem je stejný sport jako jízda na kole, na koni, na veslici, na kajaku, ...
|
|
|
Se dvěma rozdíly - přítomností fyzické námahy a potřebou fyzické zdatnosti.
|
|
|
Hmm... a co řizení motorky písečná bouřko? To je sport ne? Fyzická námaha a fyzická zdatnost....
|
|
|
Svalová činnost je nutná i k posouvání myši.
Vzniká fyzická námaha i zdatnost.
A co házení hnoje?
Jako vidlák bych vlastně trávil život sportem, což jest přístupno jen nemnohým.
|
|
|
Heh, tuhle diskusi jsem vedl před zhruba 15 lety, když se řešilo, zda je hraní počítačových her sport. Kvůli neostrým okrajům všech myslitelných definic slova "sport" je potom možné za něj považovat téměř cokoli. Tak se tam dostaly šachy (!!!???), curling, snooker a podobné "lol sporty".
|
|
|
Zrovna curling je fyzicky vcelku narocny sport :-)
A pisu to vedle, každý se bude hadat, kde je ta hranice :-)
Pro me je sport téměř cokoliv, kde se soutezi podle nejakych pravidel s umyslem "vyhrat hru" ...tedy i ty sachy :-)
|
|
|
Možná tak pro toho, kdo zametá. Každý den tak do pražských ulic vyrážejí desítky sportovců v oranžových vestách ...
|
|
|
Touto logikou bychom potom naopak mohli dehonestovat vlastne jakykoliv sport :-)
Neboť jakykoliv sport je vlastne cinnosti "zbytečnou" a v "beznem zivotë" najde nejaky ekvivalent, který jest praci "užitečnou".
Osobne soudim, ze sport je proste druh "zabavy", tedy na první pohled věc zbytecna, no pro bezne dusevne zdravého člověka věc vcelku potrebna. Neboť se neda jen 24 hodin denne vykonávat striktne "potrebne" věci, ale občas je potřeba i relaxovat. Nakonec, i v tech koncetrakach se vezni snazili nejak "bavit", i když to měli velmi obtizne).
|
|
|
Šachy jsou taky v kategorii sport..... Motorsport, formule... vše je sport... jen sandstorminka má zase zcela odlišný, pokřivený názor.
"Slovo sport je anglosaského původu a odvozuje se od slova disport. Znamená obveselení, rozptýlení, vlastně útěk od práce, od povinnosti k zábavě."
Tak si dal piš ty svoje hovinka jako s předností chodců.. jsi k smíchu jak předtím, jako teď a jako budeš zas.
|
|
|
anglosaského původu? ale nikoli! ta vaše anglosaština (hehehe, nechtěl jste říci náhodou angličtina a nezamachroval jste?) je směsice původního ostrovního dialektu, latiny a francouzštiny. a disportare je latinsky z dob, kdy ostrovy bylykresleny v mapě jako hic sunt leones.
|
|
|
Vy tuto osobu ještě neznáte. Tak z dobré vůle poradím - ztrácíte čas s kreténem.
|
|
|
Jediný, s kým je "diskuse", ztráta času, jsi ty Sandstorminko.. protože tvrdíš něco, co nejsi schopny dokázat a tvrdíš, že víš něco, co nejsi schopný napsat... Protože nevíš nic ale dokonale si to okecáš, což funguje na podobně jednoduché jedince jako jsi ty sám. Nemusiš mi nadávat jen proto, že neuneseš, že ti nezobu z ruky a říkám pravdu. :o)
|
|
|
No ja nevim, kdo z nich dvou si kousek niz vynucuje vykani, coz povazuju za jeden z hlavnich znaku pičismu v internetovych diskusich a dotycneho to vyrazuje z mnoziny pouzitelnych.
|
|
|
Díky, Honzo :-).
Svého času jsem tady svůj pohled na tykání v diskusích vysvětloval (marně) rootovi. Ten si to vykání nakonec taky vynutil (moc jsem po něm chtěl nějakou odpověď, tak jsem udělal deal). Z množiny použitelných ho to zjevně nevyřadilo.
Když už jsme u tohoto zde tak citlivého tématu, tak pičismem bych nazval už samotnou rétoriku "vy vole". Je opravdu zábavné, s jakou vervou po sobě někteří místní wannabe intoši metají těžkými kalibry a přitom si hlídají, aby vykali.
|
|
|
Jinak těch definic může být celá řada, namátkou ta první nalezená Googlem:
"[Sport is] an activity involving physical exertion and sklil in which an individual or team competes against another or others for entertainment" (zvýraznění doplněno)
Každý si samozřejmě najde svou definici, protože není jediná. Spíš než o obsahu pojmu "sport" to však něco vypovídá o tom, kdo definici podává. Pro mne je prostě sport něco víc než "cokoli činěné pro zábavu". Někdo se chce považovat za sportovce už jenom proto, že jede autem do supermarketu (physical exertion!), tam tahá vozík (physical exertion!) a doma čumí na bednu a dloube se v nose (physical exertion!). Co si o takových myslet ... :o)
|
|
|
To je citace z wiki, když to víš líp, tak to tam oprav.
|
|
|
ehm, odkazovat při argumentaci na wiki je poněkud, no... navíc to, že je to pravděpodobně převzato překladem z anglické (americké?) verze kterážto se považuje za středobod vesmíru.
mimochodem, tykání považuji za velmi neslušné tam, kde se strany nedohodly nebo tam, kde je nějaký profesní nebo klubový usus.
|
|
|
hehehe, sem se na tu wiki podíval na jiné jazykové mutace, a koukám, že translátory ovládly pole. akorát na frantíky je spoleh, ti to slovo pokládají za francouzské - což je zhruba tak stejně správně. wiki je gůglem lenochů...
|
|
|
Jak jsem psal. když jsi tak přechytralý, každý má tu možnost to na wiki přepsat a ne to poplivávat mimo.
Zde je internetový usus. Ty nevíš nic o mě, já nevím nic o tobě, jsme ti zde rovni se stejnými právy. Ať ti to vadí nebo se, smiř se s tím.
|
|
|
Dokážete uvést jeden důvod, proč by měl někde něco přepisovat jen proto, že jste to byl líný hledat jinde?
Poukázat na chybu v literatuře není popliváváním, takový názor je velmi, ale opavdu velmi, osobitý.
|
|
|
Uvedu jich několik, protože nejsem Sandstormkecalistadebil.
1; Mu vadí, že je to tam špatně - já to logicky vědět nemohu, když to hledám tudiž nejsem schopen posoudit správnost a spokojím se s tím co najdu.
2; Nevidiím jediný důvod, hledat odpověď v několika jazykových variacích jen proto, abych zjistil, že je správně pouze jedna (což rovněž nejsem schopen posoudit).
3; Poukázat na chybu v literatuře není poplivávání, poplivávání je, dělat z lidí blbce (pochybuji že jsem jediný, kdo si tuto definici na wiki našel) na základě něčeho, co je velmi úzké, (pro mnoho lidí) nezajimavé a vlastně i mimo téma, protože řeč byla o sportu jako činnosti, ne o původu slova.
Takže ať si honí piňdíka tím, že studoval nějaké humanistické sračky, které jsou v realném životě k ničemu a teď to muže někomu natřít na internetu.
|
|
|
1. mu to nevadí. mu přijde směšné, když tímto zdrojem kdokoli argumentuje
2. z jazykových variací wikipedie není vůbec žádná (no, projel jsem pouze jazyky které s bazální znalostí latiny lze v psané podobě přelouskat, čili jazyky světově evropské. maďarsky ani svahilsky nevládnu). francouzské verzi se vysmívám za líný nacionalismus. kouzlo ovšem není hledat v jazykových mutacích wikipedie, opravdu ne. taková tradiční věc, možná jste to někdy viděl, začala tím vosa, rozemele se dřevo, přidají se vařená mletá kopyta, pak se na to tiskne.... jsou na to i specializované domy a někdo takové věci má i doma. vědění se na to ukládalo dlouho a většina podstatného není dosud digitalizována...
3. činíte sám ze sebe. čím déle tím více.
bez bodového označení: no, studoval nějaké humanistické sračky: jistý zde etablovaný diskutér se tím oborem (co jsem studoval a živím se jím) chlubí a vydává se za technika, nicméně v tomto oboru nemá ani akademické vzdělání ani členství v profesní komoře. nepovažuji to ovšem ani za exaktní vědu, ale spíš za řemeslo. ovšem není-li přítomno humanistické trivium, o člověku to nepěkně vypovídá (podobně jako když se herec chlubí že neovládá trojčlenku). mimochodem, podstatnou částí humanistického trivia je schopnost zkoumat relevanci zdrojů. což mnoho lidí kteří sebe sama považují za techniky (jakkoli jsou pouhými údržbáři) schopna není.
ad jinde v diskusi: ano, někdo kdo považuje za normální plivat v krčmě na zem a hlasitě říhat (protože je holt zvyklý na sprosté kořalny), může považovat za snobskou pózu toto nečinit v restauraci. čili jestli jsem se mýlil a považoval diskusi na tomto mediu za něco lepšího než hnůj na novinkách, potom mi ovšem nezbývá než se Ti (Vy vole) omluvit.
|
|
|
1; Mluvit o sobě v třetí osobě naznačuje asi jistou nedoceněnost nebo poruchcu osobnosti.. což bylo jasné již dříve.
2; Asi hodně nudný život a spousta času k ničemu že? Vysmivat se článkům na wiki, které jsou podle tebe zdroj hodný výsměchu. Asi ten udržbář.
3; tvůj subjektivní názor, který zcela postrádá smysl díky toho, jak si odporuješ a co ze sebe děláš v předešlých dvou bodech.
Takže jsem měl pravdu (jako v 99,5% případů). Studovals, tečka.. Přeji přijemnou šichtu na údržbě a kdybys měl nahodou pracovat, nezapomeň eskalovat.
A k relevanci zdrojů... zkoumám, u věcí, které mají smysl nebo potřebuju mít jistotu... Vysmivat se tu na téma "původ slova sport" je žabomyší válka a nemám asi tvoje low-end humanistické chápaní, abych pochopil, co tím vůbec sleduješ. Nicméně pokračuj.. pro chytrého i blbec učitelem. :o)
|
|
|
součástí humanistického trivia je i schopnost porozumět smyslu psaného textu.
|
|
|
To bych mohl napsat i já, tím pádem si už nemáme co říct.
Humanistický udržbáři. :)
|
|
|
Takže na přímý dotaz:
Dokážete uvést jeden důvod, proč by měl někde něco přepisovat jen proto, že jste to byl líný hledat jinde?
jste nedokázal uvést nic. Specielně pro vás to rozeberu:
1) To není důvod k tomu, aby někdo někde něco přepisoval.
2) To, že nevidíte důvod k nějaké činnosti, není důvodem k tomu, aby někdo někde něco přepisoval.
3) To není důvod k tomu, aby někde někdo něco přepisoval.
Neuvedl jste tedy, v rozporu s vlastním tvrzením, důvod žádný. Možná proto, že jste příliš upřen na honění čehosi, co zvete piňdíkem.
Hodně úspěchů.
|
|
|
Jinak řečeno, když to není schopný udělat (a jako jeden z mála může(jak tvrdí, protože nikoho jiného takové voloviny nezajímají)) tak ať drží hubu. Klasika ne? Kecat umí každý, udělat něco, to už ne.
|
|
|
Naprosto úchvatná diskuse:
Bandit: slovo sport vzniklo takhle a znamená tohle, takže
si dal piš ty svoje hovinka.. jsi k smíchu.
Lukas B.: je to jinak, a to z těchto a těchto důvodů.
Bandit: To je citace z wiki, když to víš líp, tak to tam oprav.
Ygorek: proč by to měl Lukas B. dělat? To, že si vybíráte špatné zdroje a jste líný hledat jiné, není jeho problém.
Bandit: Když to neudělá, tak ať drží hubu.
Tu máš čerte Kropáč!
Máte můj obdiv, Bandite. Jste jednoznačně nejtalentovanějším ze všech křečků, co kdy skotačili po klávesnici.
|
|
|
Já myslím, že tady skotačí někdo jiný... Protože mít "moc" něco ovlivnit... Jako třeba dát lidem správné info nebo zkrátka udělat něco, co dokáže jen daný jedinec a neudělat to.... To je pochopitelné.. Proč by to dělal.. nic z toho mít nebude...
Ale "vysmívat" se jim za to, že oni to neví / neumí je už ubohé a svědčí to o nějakém psychickém narušení či malém a ublíženém egu.
Takže raději ať se směje sám pro sebe a veřejně to nikde nefiltruje, pak se tak rychle neodhalí jeho duševní porucha.
|
|
|
Vysmívat se někomu, že něco neví, je možná ubohé, ale rozhodně oprávněné, pokud sám vysmívající ví.
Pokud se ale znalému vysmívá trouba, který netuší, o čem mluví, je to... no, posuďte sám:
""Slovo sport je anglosaského původu a odvozuje se od slova disport. Znamená obveselení, rozptýlení, vlastně útěk od práce, od povinnosti k zábavě."
Tak si dal piš ty svoje hovinka jako s předností chodců.. jsi k smíchu jak předtím, jako teď a jako budeš zas."
|
|
|
abych zase wikipedistu trošku omluvil: u spousty slov se domníváme, že jsou "česká", a ukrutně se mýlíme. čeština je takový podivný zpitvořený jazyk, kdy se někdy v temném starověku popadlo nějaké to západoslovanské nářečí a to si začalo pomáhat s tvorbou nových slov pro nové věci tak, že je otrocky přeložilo z němčiny (a bralo výpůjčky ze všech možných jazyků okolo, maďarského komára, francouzského kamaráda, některé hrubé výrazy pro dámské přirození doputovaly dokonce až z Mongolska). a tak vezmeme-li takové pěkné slovíčko jako "okamžik" nebo takové ošklivé jako "vyrážka", tak říci jednoznačně jestli je vlastně české je značně vošajslich.
|
|
|
Na druhou stranu je to známka toho, že jsme byli tuze multikulturní už tehdy, takže by nám s tím teď mohli dát pokoj :)
|
|
|
Zastal bych se kalků, mám je prostě rád a řadil bych je mezi ryze česká slovíčka...
|
|
|
z němčiny ano, ale otrokovy překlady z američtiny jsou strašlivé. vzpomeňme například "cestovní mapu"
|
|
|
Ono to nestojí na schopnosti nalézt (či znát) definici, ale na schopnosti o té definici přemýšlet.
Je-li podána definice "[sport] znamená obveselení, rozptýlení, vlastně útěk od práce, od povinnosti k zábavě", potom se stačí zamyslet, zda skutečně všechny činnosti spadající do uvedené množiny lze obecně považovat za sport. Tak např. pozorování poskakující sýkorky s cigaretou v ruce na terase by tak podle podané definice bylo sportem (rozptýlení, útěk od povinnosti a práce), přestože jím není. Z toho vyplývá, že definice je nesprávná. Přestože - jak jsem sám výše uvedl - neexistuje jedna jediná správná definice sportu, přeci jen existují užší a přesnější než výše citovaná.
Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí. Může se dovolávat toho, že mu tam měli nakoupit jiní a že to je vlastně jejich chyba, když si v důsledku své limitace namazal chleba mastí na hemoroidy, ale ... :o)
|
|
|
To je jasné, že vše je sport. Socky jako ty se potom mohou považovat za sportovce. Z té diskuse jsi zbaběle utekl, což by ani nevadilo, ale že ji znovu po několika týdnech otevíráš, to je opravdu překvapivě nízká úroveň.
Á propos - i jako troll stojíš za hovno. Takže ignore.
|
|
|
Utekl? Bavit se s tupcem co řika že zná několik důvodů a v během několika hodin psaní řekne jen jeden.... To nemá cenu... Prostě "moudřejší ustoupí" bylo zde více než trefné. Ustoupil jsem, protože jsi pitomec.
|
|
|
Nevím, co píšeš, protože jsem si tě dal do ignore. Vzhledem k tomu, že nelezu já za tebou, nýbrž ty za mnou, může to pro tebe být užitečná informace. Najdi si holku.
|
|
|
Tu babu by sis měl najit spíše ty a kamarády, když reaguješ na někoho, u koho nevíš, co píše. :D :D Vrchol trapnosti :D
|
|
|
Jinak je jízda autem stejným sportem jako třeba Counter-Strike nebo World of Warcraft.
Z hlediska fyzické námahy nikoliv.
On je dost rozdíl mezi řízením na pohodičku z práce a domů a mezi jízdou na ukruhu, kde se zapotíte až na prdeli (a ještě o něco více, nemáte-li servo, aby bylo auto lehčí).
|
|
|
A to jsme zase zpet u odvěkého sporu - aneb jak moc velka musí byt vynakladana fyzicka namaha, aby se jiz jednalo o "sport"?:-)
A tisíc lidi = tisíc nazoru a každý se bude prat za ten svůj :-)
Osobne e-sports za sport povazuji, neboť sice není potřeba fyzicka sila, ale o to vice je potřeba nejake umeni.
|
|
|
Nebo je možné prohlásit za sport všechno, v čem se soutěží. To je alespoň jasná definice. Potom by ale sportem nebyly jen šachy a jízda autem, ale třeba i závody v jídle nebo čůrání na strop.
|
|
|
Sportm byla původně zvána činnost, kterou vykonával gentleman pro ukrácení dlouhé chvíle, byť by jinak mohla být i prací. Soutěžení není nutné.
Příklad:
Sportovec například řídil svůj automobil osobně do doby, než se stal automobil spotřebním zbožím.
Sportovec dnes řídí svůj automobil způsobem, který je nutno provozovat na tratích s omezením přístupu nesportovcům a řízený automobil se od spotřebního zboží obvykle liší nějakým druhem úpravy.
Místo automobilu lze do definice dosadit invalidní vozík a nic se nezmění.
|
|
|
koukám že jsme napsali něco velmi podobné. třeba to kdy na latifundiích vysekávám meze kůsou místo použití čmoudícího pekelného stroje sportem nepochybně je.
|
|
|
Napadlo mě v této souvislosti:
Známý náš sportovec...
Ze Saturnina, jak jinak.
|
|
|
sport je každá činnost, která se nedělá z důvodu ekonomické nutnosti ale z důvodu rozptýlení, to jest zdroje (jednotlivce) nevytváří ale spotřebovává. čili naplnění smyslu latinského "disportare". prvek soutěže vůbec není nutný.
(je to samozřejmě pohled tradicionalistický, dalo by se řícj idealisticky coubertinovský, kdy gladiátor, žokej či cirkusák zápasící, závodící či metající kozelce pro potěchu diváctva a svou obživu není sportovcem, sportovcem pak je člověk který jde na procházku nebo jen se nadýchat čerstvého vzduchu třeba při sledování dostihů. mimochodem, když už "musí být" daně, vláda a ministerstvo pro sport, bylo by asi vhodné jeho náplň přesměrovat takto coubertinovsky, čili mělo by se starat o sport a nikoli cirkus, cirkus a zlaté hochy by mohlo ponechat v gesci oddělení píár, to jest třeba některé ze složek ministerstvu zahraničí)
|
|
|
Takze vrcholovy sport sportem dle definice neni. Ano, na tom se lze shodnout, vrcholovy sport je cirocire silenstvi (aneb kdyz jsem si onehda projizdel Hahnenkamm vcetne Mausefalle, rikal jsem si, ze to sice sjet jde, ale pokud se to sjizdi tak, jak je zvykem pri svetovem poharu, tak tam nehraji hlavni roli schopnosti lyzarske, ale schopnost potlacit pud sebezachovy).
|
|
|
jak který vrcholový sport. jistě, "velké" sporty jako hokej, alpské lyžování nebo okruhové motorky nelze dělat na amatérské úrovni, respektive nelze na amatérské úrovni sestavit tým trenérů, masérů, fyzioterapeutů, psychologů a medicinmanů (čili odborníků na doping na straně soutěžících). pár sportovců je mezi nejlepšími v mladých a malých sportech....ale mizí jak pára nad hrncem.
|
|
|
Profesionální sport je zaměstnání jako každé jiné.
Vrcholový sport je spíš zatřídění dosažené výkonnosti, bez ohledu na úplatu (to ale hlavně teoreticky, že).
|
|
|
Potom ti lékaři a poradci nevědí co činí, když posílají děti od počítačů sportovat. Vždyť ony už sportují!
|
|
|
ano, samozřejmě, správný přístup je dítě odehnat od sportu a dát mu do ruky hrábě nebo smeták a zapřáhnout jej.
|
|
|
Zrovna tak je rozdíl mezi hraním na pohodičku večer před spaním a nějakou clan war, kde se jeden zapotí až na prdeli.
|
|
|
To máš samozřejmě pravdu, proto jsem ale explicitně napsal, že mluvím o fyzické námaze, nikoliv duševní.
|
|
|
Nikdy jsem to nezkusil, tak nemohu hodnotit. Ale pořádnou dřinu si za volantem představit nedokážu.
|
|
|
představte si třeba vycouvat z hrubě kamenitého dvora vétřieskou kdy musíte hrkat sedmkrát dopředu dozadu. to je pane dřina za volantem.
jinak ten "motosport" má na schopnosti podobné nároky třeba jako pilotování vojenských letadel, to jest rychlé reakce, odolnost stresu a fyzická a psychická odolnost tomu jak stroj s tělem rumpluje.
|
|
|
To je pravda a platí to i pro některé pouťové atrakce. Zvlášť ty moderní, ze kterých se dělá nevolno jen na první pohled.
|
|
|
Ještě mě napadlo (dávám tedy k diskusi), že smyslem a obsahem sportu je ovládání vlastního těla, nikoli stroje. Řízení auta nebo pilotování letadla spočívá především ve znalosti dopravního prostředku a schopnosti jej ovládat. Tělo tam je přinejlepším druhořadé a plní spíš roli nástroje než cíle.
|
|
|
Tak "pořádnou dřinou" nevím, zda bych to přímo nazval, ale fyzická náročnost je řádově vyšší než hraní počítačové hry či normální řízení.
Hodně to záleží na autě, zda má posilovač, nebo ne, dále také na teplotě, fučí na Tebe horký vzduch, i když je venku vedro, žádné ležérní řízení jednou rukou jako v běžném provozu, rychlé točení volantem a řazení, neustále zrychlování a zpomalování, v zatáčkách Tě to hází ze strany na stranu.... samozřejmě opět záleží na výbavě, třeba čtyřbodové pásy redukují nutnou fyzickou námahu velmi extrémně.
|
|
|
Pořádnou dřinu za volantem si představit nedovedete právě proto, že jste to nikdy nezkusil. Vono stačí jezdit 2x půl hodiny motokáry a člověk je zpocenej až na prdeli(jak psal urza)a ruce taky cítí dost. Co potom teprve třeba závody rallye, nebo závody typu Dakar, 24hodinovky(kde jede pilot na krev 6 hodin v kuse), nebo F1 kde za 2 hodiny závodu vypotí až 4 kg svojí váhy. Fakt si zkuste ty blbý motokáry, aspoň 3x za sebou. Nemluvě o nervovém vypětí z jízdy na svém limitu.... :)
|
|
|
Při psaní toho příspěvku mě nenapadlo, kde všude je vlastně volant :o) Jestli to je taková makačka (nemám důvod nevěřit), tak uznávám.
|
|
|
Ty motokáry dají zahulit slušně, to mohu potvrdit.
Myslím, třeba i u střelby bys byl fysickou náročností docela překvapen i když zvenčí to může vypadat, že se skoro pořád válíš a jen tu a tam pár metrů popojdeš.
|
|
|
Pro představu můj velmi oblíbený dokument s velmi dobrým českým dabingem o rallye. Je to delší, ale stojí to za to(ale já sem blázen do rallye, tak nevím jak to bude bavit někoho nezaujatého).
www.youtube.com/watch?v=MV1ejt7mSAM
|
|
|
Kdyby to nebavilo, tak něco o tom vypětí je od cca 55 minuty....
|
|
|
Takže když jezdím po městě a parkuju v autě bez posilovače řízení, tak sportuju? ;-)
|
|
|
Pokud tě to baví, tak ano...
Sportovec provozuje jakoukoliv činnost pro svou zábavu či rozptýlení...
Amatér provozuje jakoukoliv činnost proto, že to má rád...
Diletant provozuje jakoukoliv činnost pro své potěšení...
Čili v prapůvodním významu všichni tři jedno jsou...
|
|
|
Nevim, jestli to odpovida definici, ale jsem zvykly za sport povazovat cinnost, jejimz dusledkem je zlepseni fyzickych schopnosti cloveka (napr. obratnost, vytrvalost, sila, rychlost) a zlepseni jeho fyzickeho stavu (napr. odbourani prebytecneho tuku, zpevneni svalu).
K tomu je zpravidla nutne pohybovat se vlastni silou nebo podstupovat zvysenou namahu.
Ano, i k rizeni auta nebo motocyklu v zavodnim pojeti je treba vynakladat namahu. Ale fyzicke schopnosti, ktere umoznuji automobilovym a motocyklovym zavodnikum soutezit i v dnesni dobe na spickove urovni, neziskavaji tito zavodnici v aute a na motorce, ale bohuzel treba v posilovne, nebo dokonce i na kole.
Aby mohl byt v soucasnosti zavodnik v motoristickem sportu uspesny, musi se zpravidla dost venovat takzvanym doplnkovym sportum (posilovani, plavani, beh, cyklistika atd.). Protoze prave tyto doplnkove sporty mu umoznuji fyzicky zvladnout narocny zavod od zacatku do konce. A prave jen tyto doplnkove sporty jeho zdravi prospivaji, narozdil od jeho hlavniho oboru, "sportu" motoristickeho.
Totez plati i napr. pro golfisty nebo sportovni strelce. Mimochodem, i pro sportovni strelbu je jako jeden z doplnkovych sportu doporucovana cyklistika, divim se, ze je na techto strankach tak malo propagovana... S tou propagaci si delam srandu, cyklistiku nemusim, sam kolo ani nevlastnim, ale narozdil od strelby ji povazuji za sport.
Takze samotne zavody v autech, na motocyklech a samozrejme golf, strileni, ruzne druhy kulecniku, sipky, nebo dokonce sachy a karetni hry - to vsechno vyzaduje trenink a velmi specificke dovednosti, ale za sport opravdu nic z toho nepovazuji.
|
|
|
Neříkám, že je... ale pokud si mám zpříjemnit cestu tím, že mě řízení baví, tak musí se vším všudy. A to rozhodně nemluvím o nějaké agresivní jizdě. Neustále bojuji s tím, že se s automatem nedomluvím ani při předjíždění traktoru na okresce.
|
|
|
Smím se zeptat, co to máte za automat a motor? S předjížděním traktoru na okresce nemá problémy ani náš mírně podmotorovaný Chrysler Voyager s klasickou převodovkou s hydroměničem.
|
|
|
Neberte to vyloženě tak hanlivě. Jde o to, že v té 335i je udělaná úprava na razantní zvýšení výkonu a když tam máte silný turboefekt a do toho automat, který v tu chvíli se lekne nárustu momentu a neví co tam má střelit. Já proti automatům nic nemám.. psal jsem už výše, že ve většině aut je nutnost, ale tady toto je třeba zdárný příklad, kde se automat prostě nehodí ani omylem. Jedná se samozřejmě jinak o klasické ZF 6HP26.
|
|
|
Ono upravit motor, ale neupravit automat (ani nevím zda to jde u bmw/zf) je celkem na zamyšlenou.
Pokud máte k automatu výhrady, tak prosím, ale v sériovém provedení vozidla.
V bmw se nevyznám, ale když se upravuje starší amerika tak se rovnou udělá i automat a ten pak není překvapený nárůstem točivého momentu.
|
|
|
Však já s Vámi naprosto souhlasím... Upravovat motor a zvyšovat výkon na sériovou ZF 6HP19, která už tak je maličká skříň je pitomost... Tady je to prostě jen ukázka toho, že kdyby tam automat nebyl, a nebyl tam ještě takhle poddimenzovaný, tak ho není potřeba řešit.. maximálně tak lepsí spojku u manuálu.
|
|
|
Takže pointa je v tom, že výrobce nenabízel/nenabízí manuál s tímto motorem?
|
|
|
To neplati len pre stare ameriky, ale aj pre sucasne. Ked Hennessey este ponukal 1200hp upravu pre Cadillac CTS-V, automaticka verzia stala o $25k viac kvoli uprave prevodovky.
|
|
|
Tak jsem se spletl.. je to 6HP19.. čili ještě menší skříň.
|
|
|
Problém je v tom, že evropská auta jsou proti americkým podmotorovaná a typické motorizace, které se tu kupují, což je v nižší střední nějaká 1.6 atmosféra s výkonem do 100 kW nebo downsizovaná potvora s výkonem podobným a ve střední nějakej +/- 110 kW turbodiesel, stačí s vypětím všech sil na manuál, ale s automatem už to má těžké problémy, Odtud podle mě pramení evropské přesvědčení, že automaty jsou líné. A příšerné pokusy s různými robotizovanými převodovkami, do jakých se před časem pouštělo PSA nebo třeba Toyota tomu ještě napomohly.
Já jsem teď vyměnil Mondeo za Freemonta s 3,6 V6 Pentastarem a na evropské poměry prehistorickým šestistupňovým automatem a na lenost při rozjezdech či předjíždění si rozhodně nemohu stěžovat, jediné, co je třeba udělat je prostě přitlačit plyn k podlaze a strojovna už se postará o zbytek. Kdybych si ale místo toho koupil 2.0 turbodiesel, což je u daného modelu 99% prodaných kusů, tak se to prostě bude trápit a nepojede to, to je zcela jasné. Nicméně podle mě se to zvolna začíná měnit a počet prodaných automatů stoupá, je ovšem třeba přiznat, že za to může hlavně VW a jeho tlačení DSG i do běžných modelů.
|
|
|
Souhlasím jen bych k pozici automatů v evropě ještě dodal, že je sakra problém to servisovat. Když jsem četl o automatech v dvojkovém focusu, kde je součástí klasického automatu s měničem ještě variátior tak mi z toho bylo až nevolno.
Opravit automat je u nás problém, servisovat ho také, nedivím se, že to moc lidí v autě nechce.
VW s dsg udělal dobrý tah, ale jen protože to je zase robotizovaný manuál, 1,6tdi si prostě nemůže dovolit ztráty na měniči.
Mimochodem DSG je docela podivná záležitost u octavie 1,8tsi 7° dsg řadilo tak, že vozidlo jelo na 1200rpm a měl jsem pocit, že se motor spíš trápí.
Sám bych si do soukromého auta automat koupil jen v konfiguraci, motor podélně (min 6 válců). U menších motorů a ještě napříč jen manuál.
|
|
|
Já neříkal nic proti automatu, nýbrž proti okýnkům a zrcátkům felektrice ;-)
Tří(čtyř)stupňový automat na E34 530 byl úplně v pohodě a z auta dělal koráb na dlouhé jízdy -- stodesítkou, protože jinak motor na můj vkus moc řval v otáčkách. A sice škubal, ale vydržel přes 500,000 km, z toho posledních 200,000 bez jakýchkoli oprav (pak se odebral do věčných lovišť a s ním šlo pryč i auto, neb oprava nebyla rentabilní.)
Ale novější automaty (2005+, říkal mechanik) jsou prý opravdu poddimenzované zmetky, které v průměru vydrží nějakých 200,250 tkm a pak se pomalu poroučejí.
|
|
|
No já si na manuál v E34 525i nestěžuju, vyjedu z domu, dokvedlám tam pětku a vesnice nevesnice tam je až do prvních světel v krajském městě a pak celou zelenou vlnu až do práce. :-) Obdobně manuální E39 330d.
Když jsem viděl, jak řadí automat v E60, tak zlatej manuál.
Jako chápu automat v nějaký pixle pro poskakování po městě, ale v nepodmotorovaném autě na dlouhé trasy mi nepřijde nijak obtěžující jednou za padesát kilometrů šáhnout na řadící páku.
|
|
|
On je taky automat a automat. Zrovna ten v E34 525i mi maximálně vyhovoval - plynulé řazení bez škubání motor nepodtáčel ani nepřetáčel. Zato v Cromě 2,4JTD to byla tragédie. Půjčil jsem si to od bráchy kvůli zlomené ruce a za celou dobu si nezvykl.
A nejsem expert na auta, ale nedávají se automaty do silných aut proto, že by člověk při manuálním řazení rychle oddělal spojku?
|
|
|
Moc to resite. Proste jsou dobre prevodovky a mizerne prevodovky a to jak manualni, tak automaticke. Tech automatickych je, pravda, mizernych o neco vic.
|
|
|
To asi máte pravdu. A nijak to neřeším, je mi to jedno. Přišlo mi, že se to tu začlo dělit na zastánce a odpůrce automatů, tak jsem jen přidal svůj názor... :) taky jsem si dříve říkal, že automat nikdy a bla bla, ale člověk si na něj sakra rychle zvykne a je to příjemné.
|
|
|
nespolehlivost "moderních" automatů je v drtivé většině způsobena marketingem, to jest hrdým tvrzením, že je olejová náplň (klasické hydry) takzvaně doživotní. a tak místo pravidelných výměn oleje za pár korun se tam nechá ten původní olej tak dlouho, dokud se nezmění na kolomaz, nezakouří se z toho a konec, což nastává v ten pravej čas, kdy je auto po záruce a prodané někomu jinému.
|
|
|
Čemuž se vydatně napomáhá třeba i tím, že výrobce "opomene" vmontovat do vany výpustní šroub a ztěžuje výměnu oleje jinými způsoby. Však ona je to doživotní náplň, nikdo to přece nepotřebuje měnit.
Takový přístup považuji za plýtvání zdroji a myšlenkovým potenciálem a s chutí bych za něj nakopal odpovědnému ekonomovi / konstruktérovi zadel.
|
|
|
Omlouvám se, že přesměruji debatu poněkud jinam, ale nedávno jsem jen tak při pokecu v restauraci s kamarády nadhodil téma opravitelnosti. Sice ne u auta, ale u mobilu, ten má prakticky každý. Z pěti přítomných pánů nevěděli zda je vyměnitelná baterie u jejich telefonu dva. Ze tří slečen žádná. Dvě se dokonce divili - ono to jako taky dělaj že si to nejde vyměnit jo? Takže bohužel, mohu jen konstatovat, že opravitelnost a servis při koupi řeší opravdu málokdo.
|
|
|
Převodovky bez vypouštěcího šroubu má v oblibě například GM. Ale těžko říct, zda je to opravdu dělané ke zkomplikování výměn - možná je to jen cost cutting measure, protože tu vanu musíš kvůli kontrole a vyčištění/výměně filtru beztak sundat i pokud tam šroub je.
Marketingem posunutý význam slova „doživotní“ mě ale taky neskutečně s..e. Občas mám dojem, že skutečně doživotní záruku už poskytuje jen Zippo
|
|
|
Ještě Vortex optics a snad i Targus (ten ji sice formálně omezuje, ale zdá se, že plní dobře: imgur.com/a/mkiyj)
|
|
|
Je to určitě cost cutting, s olejem se mění i filtr.
A třeba oblíbenej japonskej Aisin AF33 má zas jen šroub, protože v něm se filtr při výměně oleje nemění, prej vydrží celou životnost převodovky. Prej.
|
|
|
Miluju řízení a miluju tu možnost si sám řadit, brzdit si motorem dle libosti a používat libovolné otáčky(a tím si taky hrát se spotřebou, což je pro mě spíš podružné). A zrovna BMW si vždy zakládalo na tom být autem pro řidiče, tzn. ne pro ty, co se chtějí jen přepravit z bodu a do bodu b, ale pro ten typ lidí, co občas třeba občas vyrazí na okruh nebo aspoň blbnout na zasněžený parkoviště. A nemyslím, že by takových lidí s BMW bylo málo, zkuste se podívat na videa z Nordschleife.
|
|
|
Chtel bych videt vyraz ve trari dealera Tesly ve chvili, kdy se ho nekdo zepta "a mate taky verzi s manualnim razenim, ze ano?"
Asi by rekl "Bohuzel, i to brrrrm, brrrrrrrrm si budete muset delat pusou sam nebo si na to stahnout app".
Ale zpatky do reality: To je prave ten rozdil mezi jizdou pro zabavu a jizdou pro prepravu. Konkretne ve ktere kolone a ve ktere zacpe si bezne muzu "brzdit motorem dle libosti a pouzivat libovolne otacky"? To bych si opravdu musel udelat proste jen vylet nekam mimo civilizaci (nebo na ten okruh). A pro sedivou kazdodenni praxi? Pro stop&go po preplnenych silnicich nebo cervenou vlnu na semaforech zatim nikdo nic lepsiho nez adaptivni tempomat nevymyslel. A pokud ma to auto jeste vubec nejakou prevodovku, nema kombinace tempomat+manual smysl.
|
|
|
Ne všichni žijou v Přaze a dokonce ani všichni přažáci, když už jedou autem, někde stojí v koloně. je to daň za bydlení ve městě tak světovým, že po olomoucký cyklo-buzně máte němou slověnu a upgrade bude asi na ukrajinku nebo rumunku...? 8o)
automat je automat jen po rovině a to jen tehdy, pokud se mu řidič stylem jízdy přizpůsobí. cokoliv nestandardního znamená manuálně vnutit automatu svou vůli.
ale i kdyby bylo všechno, cos napsal pravda, tak manuál je svobodnější v tom, že auto řídí řidič a ne čínská kalkulačka.
Řídím už 20 let a tempomat bych využil asi 2x. S ním je to nuda, která dělá z řízení rutinu, která otupuje řidiče tak, že 50/90/130 jsou pro ně maximální rychlosti a neumí vyjet ze závěje nebo zasněženej kopec....a to všechno za peníze při pořízení, nižší účinnost, vyšší hmotnost celého už tak těžkého, slabého krámu 8o)
|
|
|
Automat nevidí před auto. Takže občas zařadí se zpožděním, občas zařadí zbytečně, protože vzápětí se bude brzdit a řadit zpátky. Pořád ale řadí lépe a mechanicky šetrněji než velká část řidičů...
Na tempomat jsem na D1 najezdil asi desetitisíce km, a rozhodně jsem na něm neměl nastaveno 130 :-)
|
|
|
Osobně tempomat skoro nepoužívám a když jo, tak jedině na dálnici za mizivého provozu. Opakovaně jsem se totiž přistihl, že jsem buď nedával pozor nebo chtěl začít za autem brzdit motorem, akorát že to jelo furt 160 :)
|
|
|
Přesně to mě na automatu vadilo, netuší, že teď jsem plyn o chlup přišlápnul, ale za padesát metrů budu stejně brzdit, tak fakt nemá cenu podřazovat, při předjíždění to kolikrát zbytečně podřazuje o dva kvalty, a ještě tak divně a v diném okamžiku, prostě vůbec jsem z jízdy neměl dobrý pocit. (Půjčené Volvo V70, tuším z roku 2006)
|
|
|
Přesně.
Jenom perlička: jezdím občas služebně Praha - Havířov. Před akcí "Rekonstrukce D1" jsem nejčastěji na Chodově zvolil pátý rychlostní stupeň a zaměnil ho za jiný až někde na Rudné.
Pokud jezdím opakovaně jiné trasy, zjišťuji, že převodové stupně měním nejčastěji v prakticky stejných bodech cesty.
A to s jistým omezením i na bicyklu při jízdě pro zábavu.
_______________________
Ostatně, slyšel jsem, že někteří fajnšmekři stále používají zásadně příkazový řádek.
|
|
|
Opravdu fajnovi smekri v tom prikazovem radku programuji binarne primo do exe. Mistrovska trida timhle zpusobem zvladne i zip.
Protoze je treba si uzit kazdy bitik a nejake automatismy ten pocit jen kazi.
|
|
|
|
Nevím, proč by člověk, který se dokáže těšit z dobře zkonstruovaného točivého benzínu měl být právě fetišista. Ano, prvotní je doprava mezi dvěma body globu, ale jet v dobře udělaném stroji přináší nemalý kus právě toho komfortu jízdy. BMW jistě ví, co dělá (co se vyplatí) a dobře pro ně. Moje peníze ovšem neuvidí, jde na mě předčasně druhá míza, a tak si namísto Mazdy 6 pořídím novou MX5 (kde ale také k dvoulitru nahází spoustu zbytečného harampádí).
|
|
|
Jo, s tim fetisistou jsem se trochu nechal unest, to je pravda. Me razeni taky asi prvnich 10 kilometru (nebo 10 semaforu) bavi. Pak uz je to vopruz. A kdyz po nejake hodince sjedu z dalnice a mam za sebou unavnej den, divam se na fofrklacek vylozene nevrazive. Proto uprednostnuju automat.
Do MX5 bych se vesel, jen kdybych vyhodil predni sedadlo, ale prave pro takove auto je manual urcite lepsi. Preju pekne pojezdeni.
|
|
|
Chtělo by to i nějaký manuální prvek třeba i do vysavačů. Jistě, pro některé lidi je vysavač jen nástrojem, jak zbavit x m^2 nečistot; ti se spokojí se současnými automatickými vysavači. Ovšem pokud je pro někoho vysávání něčím víc a chce pociťovat tu skutečnou svobodu, když přeřadí na vyšší výkon a pozoruje, jak z podlahy mizí prach a drobečky, potom by jistě ocenil i nějaký ten manuál.
|
|
|
Tak jsem se podíval do skříně, a oba vysavače manuální zásah do (podtlaku na hubici) mají.
|
|
|
Tak to bych si dovolil pozvat Tě k nám na okruh, tam si krásně zaluxuješ.
|
|
|
Pokud se na něco podívám, neznamená to nutně, že to používám nebo bych to používat chtěl.
|
|
|
Náš vysavač takový manuální prvek má a rozhodně to není na škodu. Ono regulovat výkon (nebo cokoliv jiného) u strojů není špatné.
I když v dnešní době prosté samostatného myšlení by bylo lepší, kdyby měl vysavač jen jednu polohu a třicetistránkovej návod + soupis činností, ke kterým vysavač není určen.
V autě mám manuál a jsem za něj rád.
|
|
Mám podobný problém s motorkama. Moje milované jednoduché a nezničitelné Hondy z devadesátých let nahradily moderní hondy, jenž často vypadají jako transformer ze scifi a mají přibližně stejně elektroniky jako ten transformer... Doba kdy jsem na motorech od hondy obdivoval pouze špičkové dílenské zpracování jednotlivých dílů, a chválil jsem je protože uměli dovést kopírováním nejlepších nápadů na světě jednoduchý motor k naprosté dokonalosti - tato doba je ale asi pryč. Zákazník si ¨přece přeje v motoru počítač, na brzdách ABS, a digitální tachometr!
Nevím který zákazník, protože já jsem zatvrzelý klasik, a jdu především po jednoduchosti a dokonalosti, a kdybych si chtěl dneska koupit motorku podle svého gusta, musel bych asi do bazaru pro něco starší deseti let. Ale kdo ví, třeba ten novej Africa Twin najede taky 300,000 kilometrů bez závady. To zjistíme až tak za deset let :-)
|
|
|
... a tak na "stará kolena" začínám objevovat kouzla Jawy 350/639.
Zatím největší problémy jsou s jedinou neoriginální věcí - bezkontaktním zapalováním s programovatelnou křivkou předstihu. Na druhou stranu s tím ten motor po repasi kliky a vyvážení pístů s ojničními čepy jde točit do 8000 rpm (musel jsem nastavit omezovač, abych nedostal pístem do zubů), čímž zásadně vzrostl fun factor tohoto dopravního prostředku.
Po 150km trase dávám obklady na zadek, utírám bundu zaflusanou od oleje z výfuků a kontroluju jak moc mám postříkané kalhoty olejem z tlumičů (repase proběhne v zimě), ještě hodinu se třesu z těch vibrací a přemlouvám se, že je třeba jít dotáhnout všechny šrouby, nebo z toho zase něco odpadne. Křísím ji ze stádia vraku za pár šušňů, takže na tu 150km trasu je třeba počítat půl dne servisních úkonů v garáží spočívajících v hledání toho, co se kde podělalo, podělává nebo chystá podělat (ano, i tak jednoduchá elektrika dokáže potrápit a některé zkraty není na první pohled snadné najít). No a jsem šťastnej jak blecha.
Ale nejsem si jistý, jestli by si to někdo z mainstreamu koupil jen tak. Přece jen, ne každá žena je tak tolerantní, aby ustála kaluž oleje v garáži (motor je přetěsněný, gufera nová a přesto... :) ), kaluž oleje před domem, a hlavně chlapa, který se domů vrací permanentně od oleje od hlavy až k patě a je u toho vytlemený jak lesní včela...
|
|
Neni problem, ze neco je rizene elektronicky. Problem je, ze vsechno ridi jedna jednotka a ne kazdou vec jeji vlastni - jednoducha. A druhy problem je, ze k tomu automobilka nedava zadnou dokumentaci.
Kdyby "jednotka rizeni blabla" byl normalni dil stejny v auted 10ti automobilek, vzdy napajeny 12V, vzdy pocitajici s TTL signalem na vstupu a vzdy posilajici data ven ve stejnem formatu janevim treba na RS485 a kdyby vsechny jednotky mely kompatibilni vstupy a vystupy, tak by to nebyl zadny problem.
Problemem je to, ze dnesni rizeni funguje asi tak, jakoby nekdo zalil do jednoho dlitku cele mechanicke rizeni predstihu i s kladivky, civkou, pohonem rozvodu a rizenim sytice. Tumas kostku, vede tam par hridelek a kdyz se rozbije, tak ji zahod, dovnitr se bez zniceni strev nedostanes.
|
|
|
ad "vsechno ridi jedna jednotka a ne kazdou vec jeji vlastni": prave takto to je, v aute je bezne pomerne slusna hromadka jednotek a kazda z nich za uplne jednoduchym ucelem (treba rizeni motoru, ze :-) ). Nebo to myslite tak, ze byste chtel napr. oddelit rizeni Valvetronicu od zbytku rizeni motoru? Prijde mi to technicky skoro nemozne.
Pokud jde o univerzalnost jednotek, to je scifi jako mit vsude stejne brzdove desticky. Jak by se napr. u dieseloveho common railu resily ruzne typy vstrikovacu, nebo dokonce ruzni vyrobci?
|
|
|
Tak ona taková E38 750i má těch jednotek cca 7... a když ti jedna odejde.. tak zjištovat která... je docela problém.. Když se ti motor hodí do nouzoveho režimu a ted neviš.. byla to jedna ECU... druhá ECU .. jednotka převodovky.. jednotka komunikace ECU a převodovky...
|
|
Dekuji Radkovi za clanek. Ma zajimavou praci. Vyjadril bych se jen k tomu klasickemu automatu konkretne 6hp26 a upravam motoru. Sam mam stejny typ prevodovky v aute, naprosto mi vyhovuje, neni to sportak a tak v nem manual nevyzaduju. S tim sestikvaltem mam par zkusemosti v 650i, 135i,..... Vyhovovalo mi to! Kamarad uvazoval o zvyseni vykonu te 135i. Durazne jsem mu to vymloval, zatim uspesne. Je snad kazdymu jasny, ze komponenty ty prevodovky jsou na neco dimenzovany a stejne tak je na to nastavena ta elektronika. Je tak jasny, ze kdyz uz se nekomu podari to po strance sw vyladit, stejne to dlouho nevydrzi. Moc nechapu ty lidi, co si takovy auto koupi a pak to chteji tak upravit. Na to je opravdu vhodnejsi manual. Jinak jeste na obranu automatu muzu rict, ze pokud se meni pravidelne napln a ridic se k nemu chova aspon trochu slusne, tak vydrzi opravdu hodne! V m3 bych ale chtel rozhodne manualni prevodovku :-).
|
|
Pánové. Jenom se vrátím ke článku a zajímalo by mě taky, jak moc někteří moje články četli. Ptal jsem se v něm, jestli náhodou někoho napadne, proč když se u N52 rozjedou rozvody, tak se nepotká se sacími ventily, ale trefí jenom výfukové? Kdo to uhádne, tak mu koupím pizzu :)
|
|
|
Má to něco společnýho s tím, že Valvetronic nastavuje časování volně právě u sacích ventilů nějakým extra šoupátkem (elektronickým?), zatímco se hydraulicky nějak nastavují vačkové hřídele fixně přímo tím Dual VANOSem? A hlavně že píšete že klika se točila naprázdno…vačková hřídel sacích ventilů je separátní, hádám se teda ty sací ventily vůbec nehýbaly zatímco výfukový jo?
|
|
|
Začal jste v podstate dobre, ale VANOS na to vliv urcite nema. Zvlášť u řadového sestivalce se Vám nestane, ze by vacka neotevrela aspoň jeden ventil v jakékoliv pozici motoru. Jenom dodám, ze vacky se zastavily v nejake pozici, ale klika točila s pistama dal. Cili motor se proste nekde potkat musel. Důvod proč písty se mohly potkat pouze s vyfukovymi ventily je jednoduchý. Na sací vačce je totiž Valvetronic. Když jednotka motoru uvidí, ze se sací vačka zastavila na čísle sací vačky, tak automaticky zatahne excentrickou vačku do minimálního otevření pružin na variabilním zdvihu ventilů. Tudíž otevření ventilu i v nejvyšším záběru sací vačky je tak malý, že píst na sací ventil pořád nedosáhne! Omluvte diakritiku.. Píšu z iPhonu :)
|
|
|
No to jsem tak trochu myslel - VANOS hydraulicky nastavuje změnu na obou ventilech tuším snad natočením hřídelí (předstih nebo zpoždění?) zatímco ten Valvetronic je šoupátko navíc jenom pro sací pro štelování výšky. Na nějakým videu bylo vidět že se to dá nastavit úplně na minimum, ale že si ŘJ fyzicky kontroluje pozici vačky a podle toho to ještě mění což umožňuje vyhnout se katastrofě jsem nevěděl. Narazil jsem na jakýsi systém co to má nějak průběžně kalibrovat aby nebylo třeba ty štely seřizovat, tak jsem o tom uvažoval, ale z popisu jasně nevyplývalo že by to umělo zabránit i takové krizi, tak jsem to zavrhnul…ale početl jsem si o těch systémech, tak zas vím něco navíc :D
|
|
|
Když tu je jedna odpověď, tak se taky přidám. Že by to bylo proto, že se píst se sacím ventilem prostě potkat nemůže? To jest, že pracovní prostor pístu a sacího ventilu má prázdný průnik?
|
|
Pěkný, hodnotný a odborně na výši článek.
Jen mne, nějak, jímá smutek na duši, jak to chlapci kurví a kurví. Jak je to čím dál elektroničtější, složitější, neopravitelnější a účelově dražší, než by muselo bejt. Měl bych dotaz na autora, které z problematických fíčur jsou z neumětelství, a které už jsou zúmyslným kurvítkem.
|
|
Pěkný článek. Škoda, že většina tu řeší definici sportu, místo vylemrování další oblasti techniky. Ideálem managementu automobilek je jeden motor, zbytek vyřeší programátoři z Indie. Jako saabista vím, jak snadno se dá zkurvit renomé značky.
|
|
|
Pokud se řeší definice sportu, tak proto, že je co řešit.
Naproti tomu k autorovým poznatkům z oblasti vývoje motorů není co dodat, leč poskytnout širokou slovanskou hruď a mužné objetí.
Saabistu-undergroundistu mám v rodině, takže vás chápu.
____________
Jeden motor...
Poprvé jsem se divil, když jsem zjistil, že všechny kalkulačky mají stejný čip.
Funkce se aktivují podle ceny kalkulačky. Výroba je mnohem levnější.
Předevčírem jsem zjistil, že totéž platí o bezdrátových domovních zvoncích.
|
|
|
Jojo. K té definici sportu nabízím
http://www.sportaccord.com/about/membership/definition-of-sport.php
|
|
oranzova - automat se rozjizdi, manual zacina kvrdlat polivku
zelena - automat v krizovatce, manual stale kvrdla
zelena zelenejsi - automat za krizovatkou, manual prave v krizovatce zpomalil, aby nakvrdlal dvojku
Rozjezd s automatem jako 4 auto na svetlech je o praci s plynem, nejdriv pridat a potom dvakrat ubrat, protoze manualy dvakrat kvrdlaji.
|
|
|
Jste asi v životě nedostal nápad si zařadit a jenom držet spojku a stát na brzdě, že? Odezva na signál a přehození nohy z brzdy na plyn za současného vyšlápnutí spojky je tak sekunda.
|
|
|
Hmm, preco potom ten scenar ktory vidim denne vyzera asi takto:
Zelena: Manualista preklada pravu nohu zo spojku na plyn, pusta spojkovy pedal a postupne stlaca plyn na 1/3
Automatista poloci papierovy pohar s kavou do stojana a stlaci plyn.
Zelena zelensia. Pri asi 35 km/h manualista radi dvojku.
Automatista je 50 m vzadu a velmi pomaly sa rozbieha lebo mu bolo povedane ze tak setri benzin
Semafor je 150 m vzadu, manualista dosiahol rychlost ktorou chcel pokracovat na danom useku a z dvojky radi stvorku. Pokracuje v jazde ustalenou rychlostou.
Automatista si nahle uvedomi ze sa ponahla do prace (a mozho ho serie ten pickup truck co bol pri nom a teraz je 100 m vpredu) tak prida plyn
Po asi 400 m sa prevali okolo manualistu ktory pokracuje rychlostou ktoru povazuje za vhodnu pre dany usek (kedze ide o rovnu stvorprudovku, je vyssia ako MPR)
O dalsich 300m sa manualista radi do odbocovacieho pruhu a spomaluje v nom a diva sa ako automatista prudko brzdi na cervenu na dalsej krizovatke.
PS: Jazdim s manualnym truckom v prostredi kde je 90% aut automatickych
|
|
|
Oprava: Prava noha ide z brzdy na plyn
|
|
|
Kruciš, asi dělám něco strašně špatně :(
Jezdím výhradně s automatem, a vůbec nepiji kávu! (A kdybych ji někdy pít začal, docela určitě ne z papírového kelímku.) Ono je to povinné?
|
|
|
Sudiac podla toho ze kolko ludi to tu robi to naozaj tak vyzera :-(
Ten papierovy pohar je nechutny a kava v nom vacsinou tiez (kto bol niekedy v Kanade a ochutnal zboznovanu Tim Horton's "kavu" vie o com hovorim).
Inak si ma nevsimajte. Viem ze s automatmi jazdite dlhsie ako ja (ja som svoj prvy kupil az roku 1994). Ja iba rad podpichujem tych co teraz skocili na vlnu Die Scheisse Getreibe, citia sa strasne cool a in a davaju rozumy vsetkym. A netusia ze chlapek o ktorom si myslia ze je totalne out lebo jazdi manual a ktoreho presviedcaju ze ake su automaty fasa najazdil s automatmi okolo 400k. A ze s nimi pravidelne jazdi dodnes nepriek tomu ze vlastni len manualne auta.
|
|
|
Kdysi dávno, ještě za studií, jsem měl možnost dělat brigádu ve formě oprav oken v jednom domě u Karlova náměstí. Součástí toho bylo sezení na okně a výhled do ulice shora. A proto vím, kde má většina řidiček ruku, když řídí, heč.
|
|
|
Na Karláku, tam je blaze,
tam jsou pěkné řidičky.
Jednu ruku na volantu,
druhou mají...
Tak nějak?
|
|
|
Tak nějak, akorát jsem dneska trochu blbej, tak místo těch teček nedokážu dosadit nic, co by se rýmovalo.
|
|
|
Zkuste předložku "u" a zdrobnělinu jistého místa na těle (a to nikoli tom Vašem).
|
|
|
|
To byla taková koncentrace kabrioletů? Případně tolik aut s panoramatickou střechou?
Protože jinak moc nevím, jak shora pozorovat řazení v autě.
|
|
|
Viděl jsem tam levým okénkem shora. Přeci jen jsem nebyl přímo nad nimi, ale tak nějak šikmo. Na pozorování jemné práce prstů jsem však byl příliš krátkozraký.
|
|
|
|
Ženský svrbí kunda (zvlášť když dorůstaj voholený chloupky) stejně jako chlapa koule, a auto je ideální místo na to se podrbat.
|
|
|
Ideální to je v klidu při filmu, ale proti gustu ...
|
|
|
...řekl bych, že ráno hned po probuzení je to vůbec nejlepší. Ale samosebou...kolik lidí...
|
|
|
Mám to trochu jinak ...
Zas je tu ráno a zas je tu večer;
takhle den po dni, to by jeden brečel.
Stejně jak před rokem, stejně rok za rokem
všechno je napsáno: Večer a zas ráno.
|
|
|
Ideální to je kdykoliv to svrbí, ale společenské konvence to limitují.
|
|
|
Máš si vybrat lepší společnost. U nás na vsi se drbeme na koulích zcela spontánně a neskrývaně.
|
|
|
Ještě jsem ale nebyl s ženou, které by tato kratochvíle nevadila. Ubohá závist, říkám já.
|
|
|
Samozřejmě je nutno vyvarovat se přitom vilných pohledů...
|
|
|
To půjde dost obtížně, protože pořádné podrbání je, jak známo, ukrutná lábuž. A v takové chvíli se drbajícímu mimoděk objeví v obličeji blaženě zasněný výraz, který si přítomná dotyčná může mylně vyložit jako vilný pohled.
|
|
|
Doma se drbeme (i) navzájem, na návsi se chováme jako lidi.
|
|
|
No bodejť. Proč ne jako lidi, když se drbou taky...
|
|
|
Jasně, proč nesrat u kašny když lidi serou...
|
|
|
|
Nevím doba se asi změnila, ale za našeho adoscelentna se v kašně maximálně občas koupalo cestou z nočního podniku. Jelikož jsme byli mladí, byl na děvčata ještě hezký pohled a nikdo tudíž nevolal příslušníci stran veřejného pohoršení. Defekovalo se do porcelánu.
Asi je to dnes jinak.....
|
|
|
Pamatuju jednoho trenéra baseballu, ketrý se bezděčně podrbal v rozkroku, hráči to považovali za signál a podrbali pak úplně fšechno.
|
|
|
Lidičky, víte vy vůbec, co znamená ve většině moravských nářečí slovo "drbat"?
|
|
|
|
Řekl bych, že se celá debata mírně podrbala...
|
|
|
Len cumim ze kde sa ta debata od kavy v papierovych kelimkoch dostala :-)
|
|
|
Konečně jsem pochopil, proč řidičky tak často po vozovce kličkují. Já bych to holení zakázal.
|
|
|
Stanovíme zákaz, stanovíme výjímky, také pravomoc ke kontrole (obávám se, že pokud to bude policie, mohlo by jí to zbytečně pomoci v náboru), je otázka, zda budou mít gynekologové ohlašovací povinost...
Tolik potřebné práce pro společnost, ale kdyby to mělo jednomu zakličkování zabránit...
|
|
|
A jak to bude s bilancí lidských životů? Kolik jich to zachrání a kolik naopak zmaří?
|
|
|
Životy neřešíme. Řešíme kličkování. Kefalín, lidí je na světě jako... ale Coyot jen jeden. Pokud ho sejme kličkující řidička, budeme bez Coyota.
|
|
|
Již Palacký říkával, že kdybychom Coyota neměli, museli bychom si jej vytvořit!
|
|
|
Na to není zapotřebí gynekologa, na to stačí očuchat holicí strojek.
|
|
|
Klasický žiletkový si v dnešní době nikdo půjčovat nechce... Další z jeho mnoha výhod. (Ano, břitva je stylovější, leč má zase své nezanedbatelné nevýhody.)
|
|
|
Moje zkušenost je spíš opačná - já coby automatista jsem při rozjezdech na semaforech zdaleka nejrychlejší a to fakt nepálím pneumatiky, ale rozjiždím se na pohodu. Pak už jen udržuji plynulou jízdu k dalšímu světelnému checkpointu, zatímco v zrcátku mohu pozorovat, jak se to manuální stádo různými přískoky vpřed teprve rozjíždí. Ovšem uvíznout uprostřed toho stáda je trochu opruz, to už člověk musí trochu pracovat s plynem a předvídat :-). Ono na té ztrátě času při losování rychlostí řadící pákou vážně něco bude.
A kávu v autě nepiji (vlastně v autě požívám cokoliv jen výjimečně), na to jsou kavárny nebo odpočívadla u benzínek podél dálnic a silnic :-).
|
|
|
Vy tedy tvrdíte, že řidiči aut s manuálním řazením rychlostích stupňů se obecně rozjíždějí přískoky?
(Tím nepopírám fakt, že se takoví řidiči mohou vyskytovat.)
Kdeže to jezdíte?
|
|
|
Rozjíždí, když po dlouhé době přesednou z automatu do normálního auta :-).
|
|
|
Cukavými přískoky jako když neumějí pustit spojku vyloženě ne. Ale je fakt, že když se rozjíždím vedle někoho, tak je poměrně běžná situace, kdy dotyčný se prvních pár metrů rozjíždí zhruba jako já, pak najednou nic, já mu o kousek ujedu a on mě pak zase dojede. Také si to vysvětluju pomalejším řazením dvojky u většiny lidí s manuální převodovkou.
|
|
|
|
No, někdy to tak i vypadá - auto s automatem se rozjíždí plynule, protože otáčky motoru jsou víceméně konstantní a změna stupňů trvá velice krátce (nebavím se o DSG, ale o klasické hydromechanice), zatímco auto s manuálem nutně na moment zpomalí v okamžiku, kdy řidič sešlápne spojku a řadí. Když něco takového jede vedle mne, tak to fakt vypadá, jako kdyby se to auto s manuálem pohybovalo přískoky. Obzvlášť patrné je to při jízdě do mírného kopce nebo u turbodieselů, kde mohutně zatáhne turbo, pak auto zpomalí, protože řidič řadí a pak zase zatáhne turbo.
Takhle nějak jsem to myslel, ne že by někdo neuměl používat spojku a cukal s autem jak v poslední křeči :-).
|
|
|
Podle mě je slovo přískok odvozeno od skok, tedy skákání - přesně tak, když se někdo rozjíždí poprvé v životě.
Vámi popisovaný jev je prostě součást řazení u lidí, kteří nejsou vyježdění.
|
|
|
U turbodieslov - a zvlast malych turbodieslov - je to skor preto ze maju maly vyuzitelny rozsah otacok. Atmo benzinaky tento problem nemaju a toho "cukania" uvidite menej. Teda pokial ide o motory a nie nejake hracicky.
Ze ako to je z dnes modnou kombinaciou primeho vstreku a turba neviem. Taky motor som doposial mal moznost vyskusat len s automatom.
|
|
|
Ano, automat radi pod zatazou a aj ten najstarsi hydramatic zaradi smerom hore rychlejsie nez ja s manualom. Napokon, radenie hore pri rozjazde nie je to co nemam na automatoch rad...
Na druhej strane si treba uvedomit ze vas Jeep je pravdepodobne vykonnejsi nez 80% aut okolo vas a to co sa vam moze zdat ako pohodovy rozjazd jednoducho nedaju. A tie priskoky pravdepodobne znamenaju ze vodici okolo vas radia pri nevhodnych otackach. Vsetko na svete sa musi vediet - aj radit rychlosti.
|
|
|
...a ten truck máte, protože potřebujete tu korbu, nebo se Vám prostě líbí? Jsem opravdu zvědavý, proto se ptám. Žádné rýpání.
|
|
|
Povedal by som ze je to tak 80/20 (paci/potreba). Podobne ako vacsina majitelov truckov ktori nie su remeselnici (a ze nas je) v korbe vozim vacsinou vzduch. Ale kedze si robim vela oprav a uprav na dome sam, ten truck sa uz navozil kvanta stavebneho materialu z obchodov domov a kvanta odpadu na smetiska. Ta korba tak aj vyzera...tusim je cas nechat ju nastriekat Linexom.
Ten stavebny material/odpad by sa dal riesit aj inak. Truck by sa dal pozicat, dal by sa objednat kontajner na odpad, etc...Lenze to vsetko vyzaduje extra planovanie a zariadovanie a ten lacny van v Home Depot-e je vzdy prec ked ho potrebujem. Mat vlastny truck je jednoducho pohodlne.
|
|
|
Jezdím nahodile střídavě s manuálem a automatem a tvrdím, že si vymýšlíte.
|
|
|
+1
chyba je mezi volantem a sedačkou
|
|
|
Já řadím ve chvíli, ky padne chodcům červená. Vaše urban legends jsem zatím nepotkal...
|
|
|
Navíc zpommalení při řazení dvojky v křižovatce je nula celá nula nic, auto má nějkou pohybovou energii a řazení trvá co - vteřinu, vteřinu a půl? Přitom jen část této doby je motor úplně bez záběru.
|
|
|
To se dá zažít i s manuálem.
Na semaforech mám zvyk vyřazovat. Padne oranžová, instinktivně tam lupnu jedničku a než naskočí zelená, tak už jedu.
A za mnou se vždycky udělá tak 50 metrů místa :-\
Rozjíždění v koloně je průser. Všichni se rozjížděj, až když auto před nima mizí někde v dálce. Jen asi 3x v životě sem v ČR zažil, že sme se ve skupince několika aut rozjeli všichni najednou.
|
|
Člověk doufá v dobrou diskuzi K TÉMATU. Místo toho se tady banda (nebojím se říci) čuráků handrkuje o to co je a co není sport, jestli je lepší automat nebo manuál a někdo se dokonce nezdráhá označit majitele manuálů za socky (Shitstorm). Takovou retardovanou "debatu" bych čekal jinde.
|
|
|
Tak shitstorm je ve skutečnosti žena a ještě k tomu né příliš inteligentní, což dokázal několikrát tak je jasné, že k autům nemá vztah.
šukaš B. co by humanistický udržbář asi k těm autům taky příliš netíhne, protože mu technika nic neříká a raději bude slovičkařit.
|
|
|