Média nás bombardují piráty. Už jich je tolik, že je musejí kategorizovat,
máme piráta Lacinu, máme piráta s číslem "2222", máme piráta
z R7, piráta, co narazil
do vlaku a ujel.
Cílem toho všeho je konstruovat další a další kauzy
a vždy je pořádně podojit. Protože, když odhlédneme od emocí, které tyto
případy vyvolávají, stalo se něco? Ne, nestalo se nic, došlo k nehodě,
policie to vyšetřuje, pokud zajistí důkazy, předají to žalobci, v čem je
problém? Najdou viníka, odsoudí ho podle práva jako tolikrát předtím, nashledanou.
Proč si ale nikdo neklade otázky?
Dejme tomu, že ti domnělí "piráti" jsou skutečně piráty. Že Lacina vystrčil
toho chudáka řidičku Mazdy z dálnice schválně (vůbec nevěřím), že řidič
Trpišovský s čerobílým Mercedesem ML skutečně někomu zabrzdil (tomu věřím
napůl) a že ten "pirát" z R7 prostě jen nebyl nepozorný. Jak je možné,
že tito piráti vůbec ještě jezdili po českých silnicích?
Vrátil bych se k slovům ministra Šimonovského, který už poněkud zapadl
a který jmenovaný pronesl, když sháněl podporu pro zavedení bodového systému.
"Řidiči si musí uvědomit, že nesou odpovědnost za případné následky
v silničním provozu a že změny v pravidlech byly provedeny v jejich
zájmu. Jejím cílem je ochránit slušné řidiče před těmi bezohlednými
(...)"
V létě t.r. "oslavíme" pět let od okamžiku, kdy nás bodový systém začal
ochraňovat ode všeho zlého. Ministerstvo dopravy periodicky
informuje o jeho účinnosti, ani jednou se v jeho zprávách neobjevil
jakýkoli stín pochybnosti nebo rozporu, zda je systém nastaven správně
a skutečně vede k potrestání takového chování, které je označované jako
agresívní nebo je nějakým způsobem nebezpečné.
??? Proč tedy všichni "piráti" během těch pěti let
nevymizeli, resp. neskončili s 12 body bez řidičského průkazu, když bodový
systém funguje?
Vidím tady určitý rozpor. Ve skutečnosti se pomocí bodového systému
během těchto pěti let podařilo potrestat obrovské množství slušných lidí,
kteří se dopustili drobného opomenutí, například zapomněli zapnout světla.
Pár stovek, možná tisíc lidí existenčně zničil, protože přišli kvůli bagatelném
přestupkům o řidičský průkaz, který potřebovali k výkonu práce, jak řekl
zcela správně v
této televizní debatě řekl pan Čížek. Stál nás všechny daňové poplatníky
ohromné peníze. Policie se musela opakovaně zabývat zneužíváním pravomoci
a korupcí v bodovém systému. Jiný přínos nevidím a současná mediální kampaň
na téma "silničních pirátů" to potvrzuje.
Dále si vzpomínám na pana Tržila. Ano, šéfa dopravky, který poměrně
rychle mutoval do prvotřídního demagoga. Před více než dvěma roky jsme
se dozvěděli, že policisté budou provozovat
honění. Honění silničních pirátů pomocí vozů VW Passat zakoupených
z našich daní a speciálně upravených pro prasáckou jízdu policistů po českých
dálnicích. Zakrátko informoval Tržil, že honění je nejen zábava, ale také
platná bezpečnostní strategie, protože se tak zjistí
ohromné množství přestupků.
??? Jaký efekt tedy nákup drahých limuzín ve skutečnosti
měl, když nyní opět konstatujeme, že na dálnicích potkáváme piráty? Vždyť
je to už dva roky, co silniční piráty usilovně stíhají.
Nejsou právě policejní Prassaty dalším artefaktem právě této agresivity?
Překvapuje mě, že novináři, jinak nepochybně bystří lidé s vysokoškolským
vzděláním, na takové otázky nepřijdou sami. Vždyť se nabízejí, leží tady
před námi, jsou naprosto samozřejmé.
Ještě se zastavím u pojmu agresivity. Slyšíme ho čím dál častěji. V
článku o jakési studii
ČVUT, která ovšem není oficiálním materiálem, ale pouze jakýmsi subjektivním
rozborem řidičského chování na základě videa, se konstatuje následující:
Kdo je agresivní
Typický agresivní řidič je muž do 35 let, který sedí za volantem
audi. Jeho typickými prohřešky jsou rychlá jízda, riskantní předjíždění,
kličkování a tzv. myšky nebo problikávání pomalejších řidičů. Zdroj: Průzkum
ČVUT, Besip a Policie ČR
Potom jsem našel ještě jednu definici, jejím autorem je psycholog Kořán,
který zpracovával mmj. znalecký posudek "piráta" Laciny:
„Agresivita je tendence k nepřátelskému, útočnému až destruktivnímu
jednání vůči druhé osobě, živočichovi nebo okolí. Je to dispozice osobnosti.
U člověka je její příčinou často frustrace, kterou v moderní společnosti
trpí stále víc lidí,“
Jak vidíte, mezi oběma definicemi je dost podstatný rozdíl. Výrok ČVUT,
Besipu a policie, který jsem citoval, patří do kategorie vyjádření souhrnně
nazývaných slinty. Jeho informační hodnota je nulová, v podstatě jsme každý
podle ní agresívním. Problikávání ostatních řidičů zákon nezakazuje, dokonce
za účelem upozornění při předjíždění umožňuje na jiné řidiče houkat. Rychlá
jízda? Je jízda rychlostí 60km/h po náledí rychlá nebo pomalá? Kličkování?
Jak si to představit? Každý už jsme kličkoval, například mezi výmoly na
silnici. Myšky? Rychlost přejíždění z pruhu do pruhu není nikde určena,
co se někomu může zdát tak akorát, to by pro jiného mohlo být pomalé nebo
naopak rychlé. Audi? To už vůbec nestojí za řeč. Je to blábolení nekompetentních,
hloupých, nepotřebných "dopravních expertů".
Kořánova definice je na tom trochu lépe. Říká následující: Životní podmínky v moderní společnosti -> frustrace -> agrese -> útok na někoho jiného. Nestojí
tam nic o drahém autě (ale klidně se může stát jako vedlejší efekt, že lidé s touto dispozicí
vybírají určitý typ aut, protože se na základě designu nebo jiných parametrů
domnívají, že k nim "bude sedět") ani o rychlé jízdě. Bavíme se o tom,
že jakýsi Trpišovský s číslem 2222 (shodou okolností dvojbývalý primátor
Tetter má na svém autě RZ 2C2 2222, ale o té nikdo nikdy nenapsal, že je
kmotrovská) domněle zaútočil na jiného řidiče a uplatnil na něj behaviorální korekci tím, že mu zabrzdil.
Pomalý řidič, který úmyslně ostatní zdržuje s přesvědčením, že "já jedu
80km/h, to je rychle dost, nikdo mě nemá co předjíždět", dělá přece to
samé - uplatňuje behaviorální korekci a útočí na jiné, jen zvolil jinou k útoku jinou
technologii. První je vydáván za zavrženíhodného delikventa, druhý za příklad
odpovědného chování. Proč? Jak Kořán správně poznamenal, příčinou agrese
může být frustrace obvyklá v moderní společnosti. Pokud budou výsledkem
nynější mediální kampaně další regulace - a to vemte jed, že budou - budou
pak méně frustrovaní a méně agresivní v již nyní přeregulované dopravě?
09.01.2011 D-FENS
tento článek je freeware a je možné jej šířit bez svolení autora