D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Silnice pro lidi nebo pro ideologie?
    Vydáno 21. 03. 2010 (7120 přečtení)

    Málokdo by asi čekal podporu projektu Ovce.eu ze strany člověk, který nevlastní automobil a za více než deset let soustavné práce napsal tisíce příspěvků a mnoho článků na servery věnované veřejné, převážně železniční dopravě.

    Současná ideologizace dopravní politiky a směřování nesmírných objemů peněz do zcela neopodstatněných projektů na úkor práce pro lidi, mne však donutila postavit se, byť s výhradami, na stranu automobilistů.

    Veřejný sektor, a je jedno, jestli jde o stát, města, či neziskové organizace není povinen plnit lidem veškerá jejich přání. Není možné mít britské daně a švédské veřejné výdaje. Stejně tak není možné, aby bylo možné kdykoli kamkoli dojet autem, nejlépe rychlostí blízkou konstrukční rychlosti vozidla a zaparkovat, nejlépe v bezprostřední blízkosti cíle. Praha je přesycená. Kolik zabere místa jedno, byť drobné auto, a kolik jeden sedící cestující v MHD, je snad každému inteligentnímu člověku jasné. A to nemluvím o cestujících stojících. Na první pohled by se tedy zdálo, že řidiči jsou ti zlí a bojovníci proti automobilismu ti dobří. Zdání klame.

    V první řadě, bojovníci proti automobilismu jsou velmi specifická skupina. Kdyby jim šlo o řešení problémů s přesyceností Prahy automobilovou dopravou, spolupracovali by i s lidmi, kteří chtějí MHD čistou a prostou špinavých, zapáchajících a především neplatících cestujících. Jenže právě tyto lidi lživě obviňují z fašismu a rasismu, a nechtějí s nimi mít nic společného. Mohu doložit. Stejně tak, pokud by jim šlo o menší zábor plochy na silnicích a nižší emise výfukových plynů, spolupracovali by také s motocyklisty, ale pokud je mi známo, o nic takového nestojí.

    Jejich cílem tedy není fungující městská doprava, kterou se člověk nebojí použít bez strachu, že se nakazí či ušpiní od přítomných černých pasažérů, přičemž v tomto případě nejde o jejich barvu pleti, nýbrž o neplacení jízdného. Kdo něco takového chce, je nebezpečný fašista a rasista. Platící a neplatící cestující v MHD by se asi měli spojit v jednotné frontě nenávisti k úhlavnímu nepříteli, kterým je automobilismus. Naštěstí, i mezi lidmi, kteří v autě nevidí plechového miláčka a řízení není jejich oblíbenou činností, je tento přístup naprosto minoritní. To však tito bojovníci odmítají vidět a cítí se být v pozici mluvčích, kde nejezdí každý den do zaměstnání autem, aniž by si je tito lidé někdy ke své reprezentaci zvolili.

    Jejich cílem taktéž není, aby část osobních automobilů v ulicích hlavního města nahradily motocykly. Motocyklista je pro ně také součástí zločineckého spiknutí ropáků, a co hůře, na rozdíl od automobilistů vnímají motocyklisté vztah ke svému vozidlu často mnohem osobněji, a tím spíše jsou připraveni si za jeho používáním stát. Že průměrný motocykl má násobně nižší emise výfukových plynů a zabírá mnohem méně místa na silnici, to zjevně vidět nechtějí.

    Pokud chceme dopravní situaci v Praze zlepšit, nedosáhneme toho tím, že budeme bojovat PROTI AUTOMOBILŮM. Přesně to však sdružení Auto*Mat v posledních letech předvádí. Málokdo je ochoten přistoupit na to, že bude do zaměstnání cestovat třikrát tak dlouho dobu jen proto, aby si udělal něco pro životní prostředí. A málokoho odradí od cesty autem skutečnost, že na magistrále se snížila nejvyšší dovolená rychlost.

    Pokud chceme zlepšit dopravní situaci v Praze, musíme přesměrovat část automobilistů z centra Prahy na jeho obvod a zároveň vytvořit skutečně kvalitní a funkční městskou hromadnou dopravu. Je třeba realizovat dopravní stavby na obvodu pražské aglomerace, které by ulehčily centru. Jsou již léta vyprojektované a ačkoli mohou mít své externality, zajisté přinesou více užitku. Stále více lidí cestuje z jednoho okraje Prahy na druhý, nemluvě o transitní dopravě.

    Vedle toho jsou nutné investice do rychlé veřejné dopravy, kterou v oblastech mimo dosah metra nelze v pražských podmínkách realizovat bez zapojení železnice. SFDI investoval obří částky do železniční stavby Nové spojení mezi centrem Prahy a oblastí Libně a Vysočan, které lze využít pro městské a příměstské vlaky. Stále nestojí přes deset let slibované železniční zastávky na Kačerově, v Karlíně a Rajské zahradě. Z přepravního hlediska bylo nesmyslně uzavřeno nádraží Praha-Vyšehrad, kousek od Karlova náměstí. Důležité je zavedení průjezdného modelu, tedy např. Vlaků Stránčice-Vršovice-Hlavní nádraží-Vysočany-Čelákovice a ne ukončených ve středu Prahy. Mnoho rozvíjejících se částí hlavního města není na metru, na dráze však ano, ať už jde o Modřany, Čakovice, Hostivař, Uhříněves, nebo Radotín. O tom všem se na D-FENS již psalo, a ze své pozice mohu potvrdit, že tento přístup je správný.

    Dále je třeba pravidelně opravovat tramvajové tratě, aby doprava tramvají nepřipomínala jízdu po tankodromu. Stejně tak je nutné obměňovat pravidelně vozový park PID a neopomenout také občanské kontroly městské policie ve vozidlech MHD, sloužící k eliminaci osob, které v nich nemají dle přepravního řádu i zdravého rozumu co pohledávat. Do budoucnosti je třeba také uvažovat o možnostech dalšího rozvoje MHD v širším centru Prahy, stávající linky jsou již dnes přeplněné, stejně jako tramvajové smyčky.

    Potom tu jsou venkovské oblasti. Zde je třeba, jak je řečeno v názvu článku, zachovat silnice pro lidi. Nákladní dopravu na delší vzdálenosti bychom měli v maximální míře směřovat na železnici, jak se to daří v Německu, kde není na jedno osobní auto jeden kamion, jako na českých dálnicích. Stejně tak veřejnou osobní dopravu mezi většími sídly bychom měli realizovat především po železnici, pokud je to možné rozumnou rychlostí. Jako příklad může opět posloužit Německo. Silnice, i když byly třeba původně stavěny například pro armádu, by měly sloužit především lidem. K tomu je však třeba provést důkladnou reformu organizování a financování železniční osobní dopravy, především rozbít monopol ČD.

    Konečně, i pro jízdní kola by na silnicích mělo být místo. Cyklista ovšem musí řídit odpovědně a dodržovat dopravní předpisy. Spíše než v Praze se kolo hodí na přepravu po menších a středně velkých městech, nebo po vedlejších silnicích mezi menšími obcemi. Neexistují nadřazená a podřadná vozidla, jak se nás snaží někteří lidé přesvědčit. Jsou jen vozidla pro konkrétní druh přepravy vhodná a méně vhodná.


    16.03.2010 Václav Š. David
     


    [Akt. známka: 1,25] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 40 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.