Pro milovníky aut z Itálie, co se furt serou a mají malej kufr
tady mám další praktický návod. Jeho duchovním otcem je servisní technik
křestním jménem Filip ze servisu Srba v Řeporyjích, který mi to takhle
poradil. Nevím, zda tam ještě pracuje, každopádně je jedním z těch pracovníků
servisů, kteří vědí o čem mluví, a takových je jak šafránu.
Většina A-R 147 má vyvrklanou řadící páku. Je to velmi otravné. Naštěstí
to většině řidičů ani nepřijde, protože je na trhu mnoho aut s ještě vyvrklanějšími
pákami, které volně poletují po interiéru a sem tam s nimi můžete slosovat
nějaký kvalt. Francouzská auta jsou tím přímo proslulá. Mně to ale vadí,
protože taky hodně jezdím s koncernovými klony a tam bývá řazení naopak
precizní, takže jsem měl tendenci dostat Alfu na stejný level, což se nakonec nepovedlo. Možná vás něco napadne.
Mimochodem velký dojem na mně udělalo řazení u Dacie Logan, to vydává
v koncových polohách takové zvuky, jako když se natáhne závěr u zbraně.
Přesně tak to dělalo v Rychle a zběsile.
Alfí řadící páka bývá vyviklaná kolem střední polohy a to nezávisle
na počtu ujetých km. Už u nových aut se prý viklala asi o 2 cm na každou
stranu a to pak postupně narůstá až do stavu, kdy nejde řadit přesně. Hodně
lidí to odradí od koupě A-R, protože se domnívají, že a) má najeto více,
než tachometr ukazuje b) vzbuzuje to nedůvěru k autu jako takovému c) indikuje
to nutnost servisního zásahu. Zejména v tom posledním případě lidem pořád
úřaduje v hlavě škodovka, kde také docházelo k vyviklání řadící páky a
za účelem opravy bylo nutno rozebrat převodovku, což bylo nákladné.
Aby toho nebylo dost, někdy se páka ještě navíc nevrací do středové
polohy.
Když se s tím vydáte do servisu, zpravidla vám řeknou, že a) to je normální
pane b) je třeba vyměnit lanka. Lanka jsou složité díly s plastovými klipy
a klouby, které převádějí pohyb páky na volič převodovky, a stojí poměrně
dost peněz. Jedno vyjde asi na 1800 Kč a jsou tam dvě. Výměnou lanek se
problém trochu zlepší, ale rozhodně nezanikne, protože problém není v těch
lankách. Problém je přitom řešitelný asi za 300 Kč a trochu práce. No,
trochu, vlastně se u toho musí rozebrat půl auta.
Příčinou problému je nevhodné řešení mechanismu řadící páky. Ten je
pod podlahou kabiny a je přišroubovaný k rozměrné konzoli, plechovému výlisku,
který sahá od nápravnice až k ruční brzdě. Tento mechanismus je třeba vyjmout,
opravit, promazat a vrátit zpátky. Nejde na něm nic opravit z kabiny. Prostě
Alfa vám nedá zadarmo, ale když už dá, tak to stojí za to. Takže je třeba
udělat následující:
- auto zvednout a podepřít
- v interiéru demontovat manžety ruční brzdy a řadící páky ze středového
tunelu
- odpojit lanka řazení od převodovky (k tomu se musí většinou vyndat
baterka a její držák, dál sací hadice)
- rozebrat výfuk a odmotovat ho, protože by překážel při vyjmutí konzole,
ke které je uchycený mechanismus řadící páky. Sejmout tepelné kryty kolem
výfuku.
- odpojit lanka ruční brzdy od páky
- povolit šrouby přidržující konzolu řazení a konzolu spustit pod auto.
Konzolu je před povolením třeba podepřít např. hydraulickým heverem nebo
nějakým špalíkem, protože jinak vám po povolení spadne na hlavu, zdeformuje
se (ta konzola, hlavu stejně v EU nepotřebujete) a navíc se poškodí lanka
řazení. Konzola je velká a těžká, je to vlastně takový modul, který umožňuje
do stejné karosérie zamontovat jak manuální řazení, tak ovladač pro Selespeed.
- oddělit mechanismus řazení od konzole a vytáhnout ho i s lanky ven.
Získáte tak zhruba toto:
Je to jen ilustrační obrázek, jedná se ve skutečnosti o mechanismus
z jiné A-R.
Páka jako kybernetický prvek je svině, protože malá odchylka v uložení
páky v bodě otáčení způsobuje velkou odchylku na konci páky. Když je páka
dlouhá jako chudého mlatce cep, a ta v Alfě je ještě o kus delší, tak ta
odchylka je enormní.
Je třeba si u Alfy nebo FIATu objednat následující díly:
46768696 kroužek
46768698 pouzdro
46768697 páka
Celé to stojí asi 300 Kč dohromady.
Díly je třeba identifikovat v systému e-per pro konkrétní typ vozu podle
VIN. První verze 147 měly např. páku na pozici 6 kovovou, v případě takového
vozidla páku objednávat netřeba.
Dílu "kroužek" budeme dále říkat "klec". Dílu "pouzdro" budeme říkat
"pouzdro" a páce " černá páka". Dál je přítomna také řadící páka.
Jak to celé funguje, pochopíte z této fotky:
Ty dvě kovové bambule jsou hlavice kloubů, které tahají za lanka. Pohybem
řadící páky dopředu a dozadu se pohybuje ta větší koule dopředu a dozadu.
Pohybem řadící páky do stran se pohybuje černá páka s malou koulí dopředu
a dozadu. Tímto způsobem je jeden pohyb řadící páky probíhající ve dvou
osách převeden na dva jednotlivé pohyby pro obsluhu voliče na převodovce.
Je to jednoduché a je to taky zfušované.
Objektem našeho zájmu bude nejprve kolík, který prochází černou pákou
a tvoří střed jejího otáčení. Bylo pravděpodobně zkurveně jednoduché ho
tam nalisovat, ale dostat ho ven je úkol srovnatelný s odstraněním mandlí
skrze anální otvor. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem ve směru modré
šipky vyvrtal skrz obě trojúhelníková žebra otvor o průměru 4 mm, do kterého
jsem vrazil 3mm trn a kolík vyklepl. Tím se uvolní černá páka.
Dál je třeba vyndat klec. Na to jsou potřeba 4 malé šroubováky. Kdo
nemá doma všechno běžné nářadí alespoň po čtyřech kusech, neměl by se do
opravy Alfy vůbec pouštět, protože například pro klíče to obvykle funguje
takto:
- jeden klíč spadne pod auto a nedá se pro něj kvůli nízké světlé výšce
dosáhnout
- jeden klíč spadne někam do motoru, zmizí ve tmě a nedá se už najít
- jeden klíč zahodíte vzteky a najdete ho až příští víkend, kdy vám
ohne nůž na sekačce
- čtvrtým klíčem to konečně povolíte
Těmi quattro šroubováky se vypáčí 4 plastové klipy a tlakem na řadící
páku klec vypadne dolů. Klec je následně možno z páky snadno stáhnout.
Klec prý ráda praská, pokud je prasklá, nebudou zapotřebí všechny šroubováky.
Nyní máme tohle
A všechno, co vidíte na tomto obrázku, je na draka a musí být nahrazeno
novými díly.
Kouli na řadící páce řádně očistíme od zbytků původní vazelíny. Celé
to složíme v opačném pořadí. Všechny díly je třeba řádně namazat a to nejlépe
něčím, co nezpůsobuje korozi plastu. Já to napatlal silikonovou vazelínou.
Musí to být namazané skutečně hodně a pokud máte dojem, že to už je dost
namazané, tak to namažte ještě jednou.
V čem je problém? V nevhodném párování materiálů. Na řadící páce je
nastříknutá koule tvořící uložení páky a ta je z materiálu PA6 GF30. Je
to polyamidový kompozit obsahující 30% skelných vláken a velmi odolný
technický plast. Tahle věc běhá v kleci z POMu bez skla. POM bez skla má
tu specifickou vlastnost, že v kombinaci s většinou materiálů má malé tření,
protože vytváří hladký a jakoby mastný povrch. Kdyby ta koule na řadící
páce byla kovová, bylo by uložení téměř nezničitelné. Bylo by takové, i
kdyby v polyamidu nebylo sklo (v rámu Glocka taky není). Průser je to sklo.
To má tendenci se z matrice uvolňovat a v kombinaci s mazacím tukem vzniká
brusná pasta, která spolehlivě opotřebuje klec. Stejný problém je přítomen
i mezi pákou a pouzdrem. Zde byl italský inženýr asi ožralý nebo měl nadýmání
po nějaké horší pizze, protože udělal ještě další chybu. Pouzdro mělo být
v páce uloženo pevně a v tomto pevně uloženém pouzdře se měl otáčet kloub,
který je součástí řadící páky. Pouzdro však nemá nic, co by bránilo jeho
protáčení v páce, ani tam není zalisované s přesahem. To je špatně. Ojede
se vnější průměr pouzdra a to způsobuje stranové vrklání řadící páky a
jak jsem napsal, kvůli převodovému poměru páky vůle pár desetin mm v uložení
znamená třeba 5 mm na konci páky. Celkově to vypadá jako by to konstruoval
někdo z VŠ báňské a je až k nevíře, jak moc dokáže takových pár plastových
dílků zkazit dojem z jinak povedeného auta.
Přemýšlel jsem také, jak pouzro v černé páce zaaretovat a uvedenému
protáčení zamezit, například tam vetknout axiálně, radiálně nebo tangenciálně
kolíček. Bohužel tam ty buzny nenechaly dost materiálu a vetknutím kolíčku
by se pouzdro příliš oslabilo, tak nezbývá než to smontovat přesně tak
blbě jako to udělali předtím v Arese.
Také by to chtělo slabší torzní pružinu, která vrací páku do středové polohy,
nebo pružinu degresívní, čímž by se řazení hapticky zlepšilo a poněkud
se snížilo jeho opotřebení, ale nechávat pružinu navinout bez základních
návrhových parametrů nejde, dělat to zkusmo je práce bez konce a na trhu
upravená pružina není.
Namontujeme to proto celé zpátky. Lanka je dobré prostříkat nějakým
olejem a pokud se selektor na převodovce pohybuje ztuha, je třeba ho odmotovat,
rozebrat, vyčistit a namazat. Protahování lanek kolem nápravnice a řízení
je docela vopruz.
Neříkám, že to je jednoduchá práce, ale když to pak máte hotové a uchopíte
do ruky přesně se pohybující páku, bude veškeré příkoří zapomenuto.
Mechanismus řízení sdílejí Alfy často s FIATy, tento článek dopadá pravděpodobně
i na ně. Musím poznamenat, že stejný mechanismus je u vozidel VW nebo Opel
řešen podstatně robustněji a s respektem k vzájemným kombinacím materiálu,
pročež většinou vydrží spolehlivě fungovat několik set tisíc km.
Popsaná oprava je skutečně jen oprava, problém neřeší, pouze jej na
nějakou dobu napraví. Po čase se uložení opět vyviklá a bude jej třeba
znovu stejným způsobem opravit. Zřejmě největší komplikací této opravy
je nutnost sejmout výfuk, je proto výhodné ji načasovat shodně s výměnou
výfuku. Popsal jsem jí především proto, abych poukázal na to, že skutečně
není třeba vrklací páku akceptovat ani přistoupit na drahou a zbytečnou
opravu ve formě výměny lanek.
Když jsem to dělal, narazil jsem ještě na jeden postřeh ohledně výfuku,
který se bude dotýkat všech A-R s motorem 77kW a který dopadne na jejich
výkon a emise. Ale to si nechám napříště.
20.11.2014 D-FENS