Tento týden se na DF objevil odkaz
na obecní dráby z Kolče. Jelikož bydlím v sousedství v jedné z vesnic,
která také podlehla mamonu leštěného radaru, nemohl jsem si odpustit nesepsat
pár poznámek.
Obec Koleč se nachází v blízkosti Kladna a Slaného, má zhruba 500-600
obyvatel včetně jednoho snaživého starosty. Ten spolu se zastupitelstvem
minulý rok rozhodl o vytvoření spetsnaz komanda proti pirátům projíždějícím
jeho milovanou bezvýznamnou obcí a k 1.6.2007 najal jednoho strážníka s
radarem a jeden rezatý stíhač značky Favorit (později snad i Feldu). Tenkrát
strážník chytal pouze v obci Koleč a to na úseku, kde je rychlost snížena
na 40 km/h (asi 1 km). Jelikož to byl snaživec, vybral za první měsíc pokuty
v řádech stovek tisíc Kč. I nelenil starosta a k 1.7.2007 mu pořídil kamaráda,
k 1.9. třetího a k 1.10. čtvrtého. Nynější situace je 6 strážníků, kteří
vybírají dotace pro několik desítek vesnic v okolí.
Strážníci se tolik snažili, že krom úplatků byli schopni vybrat dostatek
peněz pro obec, aby se starostovi ještě v roce 2007 vrátila investice 1,5
milionu korun do jeho buzeraparátu. Vzhledem k tomu, že Kolčí neprochází
žádná významná dopravní tepna, je to výkon (průměr přes 200 tisíc Kč měsíčně)
přímo nadlidský a místní raději jezdili okolo. To se starostovi samozřejmě
nelíbilo a tak uzavřel smlouvu o pasení svých svěřenců v okolních vesnicích.
K tomu nabírá další strážníky, podmínkou je pouze výuční list a umět to
s woknama. Zkušenost s hrou na schovávanou vítána. Samozřejmě pracovní náplní
radaristů není jen měření, jak je možno přečíst si na webových stránkách
Kolče, cituji "Strážníci obecní policie zjistili povolené kolejnice na
železničním přejezdu za zámkem". Bravo, metály už čekají. Pojďme se teď
podívat na oblíbená místa učňů z Kolče, kde se s nimi aspoň já setkávám nejčastěji.
Koleč:
Ve své domovině se soustřeďují zejména na výše zmíněný úsek omezení
na 40 km/h. Podle vyjádření starosty je to proto, že mu Kladno jako provozovatel
komunikace nepovolilo retardér. Moc nerozumím tomu, jak tam někdo mohl
jezdit rychle, jelikož je silnice uprostřed obce zúžena na jeden pruh a
po zbytku vesnice parkují v silnici vozidla takovým způsobem, že se protijedoucí
vozidla musejí uhýbat, ale nějaká výmluva je vždy potřeba. Jak se tedy
kuchařovi s plácačkou bránit? Hodně lidí nezastavuje, strážníkova rezatá
šlupka bez majáků nemá na několikakilometrové rovince za Kolčí směr Slaný
šanci. Opačným směrem ujíždět nedoporučuji neboť obec zde končí dvěma železničními
přejezdy a spuštěné závory případný race rychle ukončí.
Kováry:
Pidi vesnice směr Kladno. Opět zde není moc možnost jezdit rychle neboť
místní parkují auta v silnici a několik z nich má v silnici vyskládán dokonce
materiál na stavbu. To, že kopa písku leží do třetiny silnice a v noci je
označena jen prknem s červeným hadrem, pekaři neřeší, ačkoliv chytají na
plácku kousek od ní. Z obou stran je nájezd do této rovinky ze zatáčky,
takže strážce zákona není šance před změřením vidět. Zde se dá ztratit
v okreskách na obě strany celkem rychle.
Otvovice:
Už větší ves, navíc se silnicí spojující Kladno a Kralupy, provoz celkem
hustý. Ve vnitřní části je úsek omezení na 40 km/h, uprostřed tohoto úseku
je jediný přechod v obci, který slouží primárně dětem k docházce do školy,
která je na druhé straně vozovky než většina obce a je v nepřehledném místě.
Směrem na Kralupy je před tímto přechodem radar, který ukazuje rychlost,
ale nefotí. To ale každý neví a tak pozoruji výrazné zpomalení dopravy
v tomto místě. Velmi účelné, levné a bez buzerace, pochvala. Oblíbená zábava
pár místních je "rozsvítit hvězdy", tedy jet před radarem s dvouciferným
displejem přes 99 km/h, což se daří hlavně motorkářům. Zhruba jednou za
čtvrt roku přijede PČR a postaví trojnožku před přechod směrem na Kladno,
s tím bych neměl problém pokud by se tak nedělo hlavně o víkend. Každopádně
bych lepší místo v zájmu bezpečnosti v celé obci sám nenašel, tak proč ne.
Kolečtí cukráři na to jdou jinak, ti se schovají o kousek dál, tam
kde omezení končí a silnici lemuje sklárna. Tu je zjevně potřeba ochránit
před hlukem projíždějících vozidel, aby sklo bylo hezky skleněné a kapsy
nacpané. Ve večerních hodinách se občas poflakují na výjezdu z obce směr
Praha, kde chytají nacamránky z místní hospody.
Rozhodně nikoho nenabádám k tomu, aby ujížděl, ačkoliv to dělá většina
lidí, které se tihle vyběrači mýtného snaží zastavit. Tomu se ale není
co divit, jelikož je to ten nejokatější případ zneužití pravomoci měřit
k nahrabaní obecní kasy, jaký znám. Kam se hrabe Mělnický radar. Jak může
starosta Kolče vypustit z huby, že nemá problémy s chráněním veřejného pořádku?
Silnice, které jsem zmínil, jsou bez chodníků a tak jsou o víkendových
večerech plné ožralých vesničanů lopotících se domů prostředkem silnice.
Otvovické snížení rychlosti bylo reakcí na smrt jednoho z nich. Spící vochmelkové
si nezřídka ustelou na vozovce, zatímco pánové s plackama čekají v lese s radarem
a hulí si péra. Také tudy vede spousta cyklostezek, takže buzišlapáčci
si to šinou i ve třech vedle sebe, to ale kluci z NYPD taky neřeší.
Na stránkách Kolče jsem si přečetl několik reakcí starostů (finančně)
zainteresovaných obcí a málem jsem zvracel. Řeči jako "Před tím naše silnice
byly divoké rodeo" nebo "V zahraničí se díky tvrdým trestům chovají řidiči
ohleduplněji". Radil bych oněm pánům, aby vystrčili občas socprdel z obecního
úřadu a jeli se do ciziny podívat. Ve většině zemí jsou pokuty nižší než
u nás a daná ohleduplnost tedy vychází spíše z charakteru řidičů mimo Kocourkov
než z působení vesnických pologramotných radarjednotek.
Rád bych vyhrabal od místních nějakou špínu ať již na starosty nebo
jejich psy, ale bohužel se teď nenacházím na severní polokouli a za měsíc
by tento článek již nemusel být aktuální. Každopádně, pokud by zájem byl,
můžu po návratu něco vyzjistit.
01.10.2008 Redguy