V tomto článku se dozvíte něci málo o praktikách firmy Czech Radar
a.s. a o tom, jak úředníci porušují zákony: Jak městské policie poskytují
krytí tomuto porušování zákona a další zajímavé informace o zákulisí tzv.
dopravně bezpečnostní politiky obcí.
Firma Czech Radar a.s, resp. konsorcium firem s ní spojených, nabízí
obcím pronájem zařízení na měření rychlosti aut a související služby, např.
provoz těchto zařízení, instalaci software, vyhotovování formulářů pro
přestupková řízení apod. Oficiálně k tomu existuje krycí legenda, že CzR
pouze pronajímá tato zařízení za pár desítek tisíc měsíčně a tom, kde se
bude měřit a co, rozhoduje městská policie dané obce. Tak to vypadá při
povrchním pohledu na činnost této firmy. Při pohledu detailnějším však
vyjde najevo, že je to všechno jinak. Už jen výběr místa, kde se bude měřit,
je zajímavým procesem. Intuitivně se vyberou místa, kde existuje předpoklad,
že se hodně vybere. Na těchto místech se provede měření a kde to nejvíc
sype, tam se erektuje radar. CzR sice vybírá nízké nájemné za pronájem
přístroje, ale za "servisní činnosti" si účtuje něco mezi 45-60% z vybraných
pokut. Městská policie zpravidla ani neví, kde se ten přístroj zapíná a
vypíná, přesto to všechno stojí tak, že s přístrojem "měří". CzR platí
nebo refunduje mzdu městského úředníka, kterého muselo město přjmout navíc
v souvislosti s nově zjištěnými nepřestupky. Dokonce jsou známy případy,
že skrze projekt Bezpečná města (zastírací manévr pro výběr rychlostní
daně skrze CzR) vedly správní řízení osoby, které nebyly pracovníky správního
orgánu. Není definována ochrana dat, která o vás CzR shromáždí, přičemž
u firmy pracovali a možná ještě pracují jedinci, kteří spolupracovali
s StB. Z pohledu řidiče je především sporný výběr umístění, kde Czech
Radar svoje buzerbudky vztyčuje, s trochou nadsázky by se dalo říci, že
se podle nich pozná nejbezpečnější místo ve městě. Všechny tyto skutečnosti
jsou možná pro někoho šokující, možná ne, ale hlavně jsou obcházením nebo
porušením zákona, která obce kryjí a média omlouvají, protože jde přece
o silniční piráty a tak lze přimhouřit oko.
Nejinak tomu bylo v městě Turnově. Tam to ještě radnice vylepšila o
další fíčury. Například zavázala
smluvně Czech Radar, aby se spolupodílel na nákladech na mediální prezentaci
pozitivního přínosu radarové buzerace a zajistil za tím účelem mediální
agenturu. Pokud tedy narazíte někde na
článek, jak bezohlední řidiči jedoucí 54 km/h ohrožují matky s kočárky,
vězte, že nevznikl zcela spontánně. Dále pověřila Czech Radar, aby vyjednal
s Českou poštou speciální sazby na doručování obsílek, protože když úředník
posílá dopis, je to přece levnější než když občan posílá dopis. A konečně,
Czech Radar refundoval
obci mzdy pracovníka MÚ, který přestupky vyřizoval, a to ve výši 350.000
Kč ročně - to pro případ, že byste chtěli napadnout nepodjatost správního
orgánu. Původní varianta téhož, totiž že si CzR otevře v Turnově kancelář,
bude si hrát na správní orgán a řešit přestupky, neprošla z důvodů uvedených
výše.
To ovšem ještě nevěděli, že na každou svini se někde vaří voda. Hrnec
na plotnu postavil člověk, který se ve svém životě zabývá zvířátky, říkejme
mu pan Pavel.
Pan Pavel byl naměřen, předvolán a zaplatil pokutu. Estébáci z Czech
radaru dostali svých 60% a arogantní úředník Vaňátko z turnovské radnice
byl potěšen, že chytli dalšího piráta, což bylo v případě pana Pavla, který
je středního věku a svým Fordem jezdí ošetřovat zvířátka zcela očividné.
Po nějaké době (skoro po dvou letech) se to panu Pavlovi rozleželo a podal
žádost o obnovu řízení, protože zjistil nové skutečnosti, které nasvědčují,
že důkaz, v tomto případě meření rychlosti, nebyl získán v souladu se zákonem.
Obnova řízení je mimořádný opravný prostředek směřující proti rozhodnutím
správních orgánů, která jsou pravomocná. Důvodem k obnově řízení je, že
a) vyšly najevo nové skutečnosti b) bylo zrušeno nebo změněno rozhodnutí,
které bylo pro řízení podkladem. Obnovy řízení se nelze domáhat, pokud
účastník mohl tyto důvody uplatnit v odvolání. Poté, co je podána žádost
o obnovení řízení, správní orgán nejprve zkoumá, zda jsou dány důvody pro
obnovu řízení a vydá rozhodnutí, zda k obnovení řízení dojde, a teprve
v další fázi rozhoduje o samotné věci. Tímto rozhodnutím se rozhodnutí
původní ruší. Na tomto institutu je mmj. velmi dobře vidět, jak hrozně
nesprávné je platit pokuty na místě. V případě pokut nelze
žádat o obnovu řízení (rozsudek NSS ze dne 6.2.2008, č.j. 3 As 58/2007
– 117). Ani v tom známém případě, kdy policisté dávali řidičům pokuty za
rychlost, aniž
by vůbec měli radar, se potrefení řidiči nejspíš nedovolají své pokuty
zpátky.
Pan Pavel zjistil novou skutečnost, kterou předtím nevěděl, totiž že
získaný důkaz je výsledkem činnosti soukromé firmy, což v případě meření
rychlosti zákon nepřipouští a naopak explicitně vyjmenovává, kdo a za jakých
podmínek je oprávněn rychlost měřit. Důkaz získaný nezákonnou cestou jak
známo nelze použít (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4.
2008, č. j. 1 As 12/2008). A tak požádal o obnovu řízení. To bylo radnici
proti srsti a tak se musel pan Pavel musel odvolat ke Krajskému úřadu.
Jenže KÚ a MÚ jednají v těchto věcech často podle vzorce "ruka ruku myje"
a tak se pan Pavel musel dovolávat svých práv u soudu.
Krajský soud na základě podkladů, které MÚ předložil, nedokázal spolehlivě
určit, kdo v tomto případě měření prováděl, zda strážník nebo pracovník
soukromé firmy. Přitom tato otázka je pro hodnocení důkazu stěžejní. Soud
prozkoumal i smlouvy mezi městem a společností Czech Radar a nalezl v nich
nic, co by naznačovalo, že měření bude provádět městská policie a nikdo
jiný. Podle krajského soudu tedy není postaveno na jisto, že důkaz
byl získán zákonnou cestou. To je do jisté míry průlom, protože až dosud
se soudy v obdobných případech spokojily s tvrzením obce, že měřila městská
policie a je to pravda, protože jsme to řekli. Soud rozhodutí KÚ o zamítnutí
odvolání zrušil.
KÚ podal kasační stížnost u Nejvyššího správního soudu, protože podle
jeho názoru soud celou věc špatně posoudil. KÚ už nerozporoval závěr soudu
o tom nezákonném měření rychlosti skrze soukromý subjekt, ale soustředil
se pouze na otázku obnovy řízení. Namítal, že je obecně známou skutečností,
že měří soukromá firma a obecně známou skutečností je to proto, že radnice
vedla v tomto směru mediální kampaň. Když se nad tím zamyslíme,
je to pořádná drzost. KÚ tím nepřímo potvrdil, že ví o tom a akceptuje
skutečnost, že si turnovská radnice opatřuje důkazy nelegálně. Podle názoru
KÚ je asi každý občan povinen sledovat lokální mediální kampaně jako za
protektorátu. Kromě toho, že je to drzost, to také bylo velice hloupé,
protože se tomu všemu dostalo mediální pozornosti. A dále to bylo velice
krátkozraké, protože KÚ chtěl za každou cenu vytrestat jednoho spurného
občana a znemožnit mu cestu k právu tím, že mu neumožní obnovu řízení,
a dosáhl toho, že tuto cestu otevřel více lidem.
NSS doslova uvedl:
Nemůže tudíž požívat právní ochrany jejich (správních orgánů
- pozn. DF) postup, který má matoucí a zavádějící povahu, kdy nejsou
schopny jednoznačně prokázat, že v mezích zákona jednaly, a kdy nezákonným
způsobem předávají svoje kompetence soukromým subjektům.
Kasační stížnost následně NSS zamítl. Celý rozsudek najdete zde.
Případ pana Pavla jsem pro naše účely poněkud zjednodušil, rozsáhlejší
rozbor celého případu je zde.
MÚ, kterému padla kosa na kámen, tedy nezbyde (nebo spíše již nezbylo)
řízení obnovit a protože nemůže použít jediný důkaz, který má, bude muset
panu Pavlovi vrátit pokutu a body. V
tomto klipu se setkáte s panem Pavlem a arogantní
úředník Vaňátko vám vysvětlí, že soud nesoud, bude měřit a vybírat
pokuty dál, protože skutečně jen málokdo bude tak důsledný jako pan Pavel
a málokdo podá žádost o obnovu řízení. Prostě vovce přijdou na úřad a nechají
si ostříhat vlnu. A těch pár jedinců, kteří budou kverulovat, nejsou až
takový problém v porovnání s penězovodem, který představuje buzerbudka
od CzR.
Nevím, jaký je aktuální
stav s radary v Turnově, a nakonec je mi to i jedno. Tento článek vznikl
proto, aby bylo veseleji. Zejména nyní myslím na nešťastníky, kteří se
blíží limitu 12 bodů a hledají cesty, jak si zachovat mobilitu. Prostě
to udělejte jako pan Pavel. Podejte žádost o obnovu řízení, protože vyšly
najevo dosud neznámé skutečnosti, které existovaly již v době původního
řízení, ale nemohli jste je uplatnit v řízení, protože nebyly obecně známy.
Těmito skutečnostmi je např.:
a) v případě důkazu ve formě záznamu o měření rychlosti nelze spolehlivě
určit, zda měření provedl soukromý subjekt nebo městská policie, přičemž
platné znění smluv mezi městem a majitelem měřících zařízení Czech Radar
a.s. umožňuje učinit závěr, že měřil subjekt, který k tomu není podle zákona
č.361/2000 Sb. oprávněn. Lze se také odvolat na rozsudky rozebírané výše
a zmínit princip právní jistoty, kdy rozhodování správních úřadů a soudů
má být v podobných věcech konstantní
b) dodatečně vyšlo
najevo, že společnost Czech Radar poskytovala slevu z odměny MÚ Turnov
na úhradu části mezd pracovníků přestupkového odboru. Tím pádem vzniká
určitá motivace na výsledku řízení, která mohla řízení ovlivnit (§ 14 odst.
1 správního řádu), protože aby mohlo k příspěvku na mzdy úředníků dojít,
musela být nejprve účtována odměna, která je stanovena jako procento z
pokut, které se musely rovněž vybrat.
V Turnově jsou vyhlídky na úspěch velmi dobré, zejména v případě, že
ke změření došlo v letech 2007 - 2009. Město patrně už nebude chtít absolvovat
znovu ty soudy a bude chtít vyhovět žádosti o obnovu řízení bez velké publicity.
Dokonce se dá očekávat, že kdyby byli občané dostatečně důslední a žádali
o obnovu řízení hromadně, způsobili by radnici nemalé potíže, protože ta
už zaplatila Czech Radaru výpalné (60%), ze 40%, co jí zbyly, musela uhradit
různé náklady, ale řidiči bude muset po novém rozhodnutí v jeho prospěch
vracet plnou částku, takže se dostane do červených čísel. Je sice smutné,
že na to doplatí obyvatelé Turnova, ale je to správně, protože oni udělali
tu největší chybu. Zvolili si představitele, kteří jim do města zatahují
tohle svinstvo. Úředník Vaňátko, co sere na soudy zvysoka, bude mít kariérní
problém a komunistka
Maierová (TOP09) prdel v kalupu. Aspoň si příště turnovská radnice
rozmyslí, zda má kšeftovat s estébákama a adoptovat jejich právně napadnutelné
vyděračské koncepty maskované za zajišťování bezpečnosti na silnicích.
Kromě toho všeho se na obec řítí oplétačky
s antimonopolním úřadem a vůbec bych se nedivil, kdyby, řečeno slovy
Íčka Langera, někdo šel nakonec bručet.
Tento příběh má určitou relevanci ke všem městům a obcím, kde úřaduje
Czech Radar, stejně jako postupoval pan Pavel lze postupovat i jinde. V
jiných městech mohou smlouvy s CzR vypadat jinak a poskytovat jiné možnosti
pro napadnutí rozhodnutí, ale hlavní zásada - že není jisté, kdo měřil
- bude platit i tam. Jde jen o to, to zkusit a případně sdílet zkušenosti.
V tomto směru nabídlo sdružení OSBID, že opatří kopie smluv s CzR z libovolné
lokality, kde tato firma operovala, a to i za cenu soudního sporu, podobně
jako to udělalo
v Turnově a také slíbilo v rámci svých možností i podporu při formulování
žádostí a styku s úřadem, protože jíž nějaké dotazy tohoto typu řešili.
Pan Pavel odvedl dobrou práci a patří se mu poděkovat za vzorný občanský
postoj. Předvedl, že kdo se bojí, sere v síni, ovšem ne v té soudní. Většině
lidí to prostě nedochází. To, že je nějaký privátní fízli změřili není
konec, to je teprve začátek. Konec může být úplně jiný a mnohem zajímavější.
12.08.2011 D-FENS