Jelikož jsem měl před dovelenou problém sehnat podrobný popis, jak je
to s LPG v Evropě, rozhodl jsem se sepsat své zkušenosti z cesty do Španělska
a zpět. Trčet 10 dní na jedné pláži a funět vedrem mě nebaví, takže jsem
to s přítelkyní pojal jako poznávací výlet, hlavně proto jsem místo letadlem
cestoval autem.
Trasa velmi zevrubně vedla Prahé – München – Lyon – Barcelona
– Valencia – Granada a trochu jinou cestou zpět, podle toho kde co bylo
zajímavého. V Evropě jsou tři druhy koncovek plnících pistolí, italská
kleštinová (Itálie, Rakousko, Chorvatsko, Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko,
Francie, Rumunsko, Bulharsko, Litva), belgická převlečná (Belgie, Lucembursko,
Německo) a holandský bajonet (Holandsko, Anglie, Španělsko). Cestou do
Španělska tedy prostřídáte všechny 3 systémy. Jaké to s sebou nese problémy?
Německo
V Německu se používá belgický systém, což je velká převlečná matice,
která se našroubuje na závit a pákou se pak otevře ventil. Němce je potřeba
pochválit, neboť mají na všech benzínkách všechny možné redukce a ještě
se mi nestalo, že bych nenatankoval. Dokonce vím minimálně o jedné, kde
mají celý stojan extra s italským systémem. Redukci většinou zapůjči za
vratnou zálohu 20 euro nebo nějaký osobní doklad. Tankuje se samoobslužně,
což může být pro někoho nezvyk, jelikož v ČR k tomu z důvodu bezpečnosti
málokde řidiče pustí. Četnost benzínek s LPG je srovnatelná se situací
u nás, na autobahn jsou označené buďto LPG nebo Autogas. Cena se pohybuje
kolem 0.72 euro za litr, čili jen o málo dráž než u nás. Výborná mapa LPG
stanic je zde,
kde jsou ceny, otvírací doby a vůbec všechno.
Francie
V Žabákově se používá stejný systém jako u nás, takže natankujete absolutně
bez problémů. Jediná nevýhoda je nejvyšší cena ze všech zmiňovaných států,
nezřídka přes 0.80 euro za litr. Benzínky s plynem jsou označeny zkratkou
GPL a jsou na každém rohu, takže jsem ani nějakou stránku s mapami nehledal.
Tankuje se opět samoobslužně.
Španělsko
Země kvůli které hlavně tento článek píšu. Ve Španělsku byl plyn dříve
pouze pro autobusy a taxikáře, soukromé osoby měly smůlu. Ačkoliv jsem
slyšel, že šlo natankovat i do soukromého auta, ale museli jste zaplatit
DPH a čerpadlář si ofotil pas a techničák a vystavil všelijaké faktury,
ale to je opravdu jen z doslechu. Naštěstí se toto omezení tuším v roce
2004 zrušilo a od té doby může tankovat kdokoliv. Velikým problémem ovšem
zůstává fakt, že síť čerpacích stanic provozuje stále víceméně pouze podnik
Repsol, který má po celém Španělsku cca 20 (ano, dvacet!) plnících míst,
která jsou navíc neskutečně poschovávaná na koncích měst. Ve Španělsku
se používá bajonetový systém, na redukci se nastrčí velký válec, otočí
se jím doprava cca o 90° a následným přitažením páky k sobě se plnící pistole
zajistí. Je s tím celkem boj, válec se protáčí a najít tak správnou polohu
pootočení je pro člověka neznalého tohoto systému celkem umění.
Kromě Repsolu jsem našel pouze dvě benzínky s LPG, jsou na dálnici z
Francie do Barcelony asi 70km za hranicemi v obou směrech naproti sobě.
Jedna je Shell, tu druhou si nepamatuju. Každopádně ačkoliv kousek od Francie,
obsluha na moji koncovku jen vyjeveně čuměla, redukci žádnou neměli. Proto
rozhodně doporučuji držet se Repsolu, kde jsou všechny stanice vybaveny
redukcemi. K jejich nalezení je ovšem potřeba navigace, nejlépe také vědět
přímo GPS souřadnice, jelikož některé adresy podle jmen ulic navigace nenajde.
Seznam stanic Repsolu je možné nalézt zde.
Většina z nich prodává pouze LPG, takže nevypadají jako klasické benzínky
a jsou navíc doopravdy na těch nejzapadlejších místech. Orientaci usnadní
pouze to, že je stanice obvykle obklopena obřím skladem propan-butanových
lahví. Na ceny na stojanu nekoukejte, pořád tankují hlavně městské služby,
takže je zobrazena cena bez daně. Ta celková pak toto léto dělala příjemných
0.64 euro za litr. Jelikož je plnících míst opravdu málo, popíšu ty, z
kterými jsem měl zkušenost, malinko podrobněji. Jejich adresy jsou uvedeny
na výše zmíněném webu.
Barcelona
Zde jsou stanice dvě, jedna na letišti a druhá relativně v centru. Tu
letištní jsem ani nezkoušel, nechtěl jsem riskovat, že do prostoru mi nebude
umožněn vjezd. Přeci jen to tam asi bude hlavně pro taxíky a busy. Ta druhá
je v centru, navigace ji našla podle ulice, ale měli v deset večer zavřeno,
ačkoliv na svých stránkách hrdě hlásí 24h provoz. Musel jsem tedy vydržet
až do
Valencie
Zde je stanice schována v průmyslové oblasti blízko jakýchsi doků a
je spojena s obyčejnou benzínkou, takže se dá jakž takž najít. Ačkoliv
mají osm stojanů na LPG, tak mi v sobotu řekli, že plyn není a že bude
až v pondělí. Cestou zpátky jsem zde nicméně natankoval už bez problémů.
Alicante
Jednoznačně nejlepší stanice. Stojany z cesty neuvidíte, ale za plotem
jsou stovky PB lahví, takže areál přehlédnout nelze. Obsluhuje zde velmi
příjemný pán, který nám dokonce i poradil, které místní pláže jsou nejlepší
a kudy se z města vymotat. Když jsem mu řekl své zkušenosti z Valencie,
tak mě ubezpečil, že jemu plyn ještě nedošel nikdy.
Murcia
Nejlépe schovaná stanice ze všech, nachází se v slepé ulici takového
charakteru, že jsem se bál vylézt z auta. Ačkoliv jsem přijel 20 minut
před zavíračkou, areál už byl zamčený, prostě španělská maňána, takže zkušenosti
nemám.
Granada
Adresa téhle stanice je totálně zmršená, ulice z webu vůbec neexistuje
a ani místní nevěděli, kde se daná adresa nachází. Inu vězte, že je to
ulice Carretera de Málaga (bez toho Antigua) a je to na výjezdu z Granady
na západ, směr Bobadilla. Dveře do budky byly zamčené, ale parkoval u ní
jakýsi votuzing vůz, takže jsem lomcoval klikou tak dlouho, až mi usoplenec
v kšiltovce odemknul a nechal mě natankovat.
Projet západní Evropu na LPG tedy jde relativně v klidu a to včetně
problémového Španělska, kde se vzhledem k počtu plnících míst vyplatí co
největší nádrž. Nemusíte ani kupovat redukce, které stojí každá kolem 600Kč
a využijete je jednou za pár let. Znalost španělštiny je výhodou, budete
tak rozumět proč vám třeba nechtějí nebo nemůžou natankovat váš zapalovač,
cizí řeči tam umí opravdu málokdo. Pokud neumíte sami naplnit nádrž, naučte
se to, všude se tankuje samoobslužně a i Čeští čerpadláři, pokud nelpí
zarputile na bezpečnosti, ocení, že k vám nemusí běhat a že je pistole
neostříkne od hlavy k patě stokrát za den. Navíc sledovat dámskou obsluhu
bojovat se zajišťovacím mechanismem, vyžadujícím nemalou fyzickou sílu,
mi přijde jako chlapovi trapné. To by tedy bylo vše, doufám, že jsem alespoň
někomu ulehčil plánování cesty a všem příznivcům LPG přeji co nejméně potíží
a spousty kilometrů ujetých "na plný plyn".
01.11.2008 Redguy