|
Četl jsem teď někde zmínku o zkušenostech z Montanny. Cvičně zavedli na dálnicích neomezenou rychlost, počet smrtelných znamení poklesl. Po pár letech zase zavedli limit a počet smrtelných zranění stoupl.
Není všechno jenom o fyzice. Když člověka neprudíte, dělá dobře svoji práci a dělá míň chyb.
V případě dálnic bych to viděl tak, že když je daný nějaký limit, tak se ho člověk snaží, často i iracionálně, do posledního kilometru využít. Když limit není, nemá se s čím srovnávat, tak jede tak, jak mu to vyhovuje, někdo 120, někdo 150.
|
|
|
No pokud umite anglicky, tak jeden z odkazu v tom clanku se tyka nehodovosti na dalnicich ve state Montana v letech bez rychlostnich limitu a pote...
Tak az to EU zakaze i ve BRD, tak dame vsude omezovace na 130km/h nebo i mene a nastane raj na zemi... Taky tachografy a na kazde mytne brane radar a usekove mereni a vykonove zpoplatneni dalnic a hlavne at to vyhraje Kapsch...
|
|
|
(No, furt lepší Kaptsch, než GPS mýtné. Oh, wait, on se vlastně zavádí E-call...)
|
|
|
Jojo. Na kary do Ruska uz jsme testovali....
|
|
Tahle veta me hodne pobavila: "Dávalo by tak větší smysl, aby stát nařídil maximální povolenou rychlost konzumace jídla, zachránilo by se tak jistě více životů…"
A taky ten postreh s nizsi unavou pri dlouhodobe vyssi rychlosti. To muzu z vlastni zkusenosti potvrdit.
|
|
|
S tou únavou to dá rozum. Když člověk musí jet výrazně pomaleji, než by jel "přirozeně" tak to musí vědomě hlídat, kontrolovat tachometr, to vezme nějaký "strojový čas" navíc, k tomu je to protivné a už proto únavné. Možná píšu vlastně to samé, co je k tomu v článku. Limit prostě člověk musí aktivně a vědomě hlídat.
|
|
|
Ovšem taky to má hranice. Samozřejmě individuální dle každého soudruha a vozidla. Třeba já jsem vypozoroval, že pro mé staré BMW je ideální tak 160 km/h, dlouhodobější jízda nad tento limit mi přijde únavná, předpokládám, že z důvodu kombinace nutnosti větší koncentrace na jízdu a nižšího konfortu jízdy z důvodu např. aerodynamického hluku. U služební Fabie to je tak 140 km/h. Stejně tak mi ovšem přijde méně bezpečná dlouhodobá jízda pod tento osobní limit.
|
|
Ve meste jezdim az +20km/h k limitu, na dalnici az +30km/h vuci limitu. Za moji ridicskou karieru (cca 8 let) zatim bez pokuty.
Na dalnici tudiz jezdim az 160 km/h bez oficialniho svoleni vladnouciho systemu. Je to i celkem rychlostni limit komfortni jizdy meho vozu - i tak uz pri teto rychlosti hodne rve a hodne zere.
Celkove vzato se necitim nejak omezeny. Mijim auta jedouci nizsi rychlosti a pri letmem pohledu na jejich ridice tito vypadaji na prvni pohled spokojene. Obcas me predjede nekdo vyssi rychlosti a tomu ja bez pocitu frustrace rad uhnu. Nepotkavam ani policajty ani nehody. Mam za to, ze v mem kontextu jsou vsichni jakz takz v pohode a spokojeni.
Necitim potrebu rychlostni limit zvysovat. Beztak tusim, ze hromada dalsich jezdi dle vyse zmineneho +20/+30, tj. s limitem 150 na dalnici by to cinilo 180. Muzem to i obratit - limit 150 vnimejne jako 130 s toleranci.
Kdyby jeste system +20/+30 respektovala i PCR, tak nas svet prohlasim za raj ;-)
|
|
|
Covece, teda, dovolim si te parafrazovat:
Protoze za sebou netaham na retezu ocelovou kouli, ale jen drevenou, povazuju system za uspokojivy.
Proc vlasnte povazujes vubec nejaky limit za nutny? Aby te nejak pred necim hypotetcikym ochranil? A ten soucasny to dela?
|
|
|
Ač výjimečně, musím s Vámi naprosto souhlasit, pod toto se podepisuji; s tou koulí jste to napsal velmi výstižně.
|
|
|
To je fakt. Nenapada me rozumny argument pro rychlostni limit (veskere argumenty by byly jak z deniku Blesk ;-))
Na druhou stranu, ehm, a to je na znacne filosofickou diskusi, mam uz leta dojem, ze veskere zmeny vedou akorat ke zhorseni systemu (viz. film Leon: "Zmeny jsou na hovno, Leone."). Zkusme si predstavit situaci, kdy system (mozna uz System) pripusti 150 kmh a jako kompenzaci si patricne zvysi dopravni buzeraci. Bude to prinos?
|
|
|
Nenapadá?
Tak se zkuste projet rychle na kole po chodníku plném lidí, třeba Vás něco napadne.
|
|
|
Nebo se projít po dálnici.
|
|
|
No. Vzhledem k tomu, ze na chodniku zadny limit stanoveny neni a zadne apokalypsy se nekonaji (s nejvetsi pravdepodobnosti PRAVE PROTO, ZE ZADNY LIMIT NENI), je smysl takoveho komentare, rekneme diplomaticky a bez urazek, zadny.
|
|
|
Já vás nenutím se zamýšlet, to je zcela dobrovolné.
To máte mylné informace, limit stanovený je, jízda po chodníku je zakázána - tedy, abych použil vaši frazeologii, právě proto se žádné apokalypsy nekonají.
|
|
|
Tim se ovsem argument s chodnikem ocita uz uplne mimo misu, ze?
Jizda aut po silnici zakazana neni. Takze uz zkuste prijit s necim konkretnim a smysluplnym, proc je treba mit nejaky plosny rychlostni limit.
|
|
|
Procpak?
To nemelo vest k urzopretahovane o priklady. Je to jen nazorny priklad toho, ze u cloveka s rostoucim poctem podnetu a zkracujicim se case pro rozhodnuti roste chybovost tedy i rizikovost. Rizeni rychlosti je jeden z nastroju. Tvrdit, ze ne, je lhani si do kapsy
|
|
|
Nastroju ceho? Leda tak moderniho loupeni penez na silnicich :-)
Stejne jako pro cyklisty na chodniku plnem lidi, nema ani pro auta na silnici nejaky plosny maximalni rychlostni limit zadny vyznam a prokazatelne bezpecnost nezvysuje, spis naopak.
Bezpecna rychlost s nejakym z prstu vycucanym (a hlavne kvuli ropne krizi zavedenem) rychlostnim limitem nekoreluje ani nahodou.
|
|
|
po chodníku můžu běžet, jet na bruslích.- limit stanovený není, pouze je na chodníku zakázáno provozovat některé dopravní prostředky. třeba nákladní automobil
na dálnici taky nemůžou auta s konstrukční rychlostí nižšší než 80 km/hod
|
|
|
to: mhafan
Nuže si přiznejme, také ne vždy zcela dodržuji a jistě, hlídám aspoň limity, které by znamenaly nepříjemnou sankci (za 20/30 vás zajisté nepovažuji za zločince. Zcela konkrétně pak: k trestu zákazu řízení na první pokus lze přijít za 40+/50+ ) .
Současně je ale nutno říci, že limit (na dálnici) je špatně obecně. Nemám pocit, že by se Němci na dálnicích masově zabíjeli. Myslím, že je to hlavně o prabídné kvalitě českých silnic. Dálnic je málo (to sem tu psal onehdá, www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2015041203& lstkom=605587#kom605660 ) a ty stávající jsou mizerné. Ostatní silnice jsou +- předválečné. Pokud má někdo pocit, že se u nás riskantně předjíždí, dávám k úvaze: pokud řidič ví, že nepředjede-li smrdutý kamion na této krátké rovince, nepředjede ho dalších 20 kilometrů, tak co mu asi tak zbejvá (... dusit se...)
No a vo tom to je.
Sankční systém je rovněž prasecký. Za 30 let u mne malá nehoda na malém motocyklu před 29, a od té doby nic moc. Pokuta za rychlost naposledy před lety na Slovensku (kdo mohl tušit, že dálnice D1 z Bratislavy směr Píšťany je stále v intravilánu s limitem 80kmph, když už jste dobrých 10 km za městem, že ? No, tak si tam dejte bacha, zmrdi tam měří s oblibou). Bodů mám zatím 0. Avšak děsím se současného fašismu. Pokud si Pachové udělají třeba číhadlo za bukem v místě, kde silničáři zapomněli předloni třicítku zarostlou v kopřivách, to je hodně nepříjemný.
Zvažuji pokročilou avioniku (antiradar, kameru), zatím jsem se neodhodlal a taky vím, že 100% to zdaleka neřeší.
|
|
|
„Ve meste jezdim az +20km/h k limitu, na dalnici az +30km/h vuci limitu. Za moji ridicskou karieru (cca 8 let) zatim bez pokuty.“
Ve městě na většině míst dodržuju (jezdím většinou přes hustou zástavbu, něco jiného je městský okruh, kde ani nejsou chodníky), na okreskách a dálnici to mám stejně jako vy, do limitu středního překročení rychlosti. Moje statistika je 14 let bez nehody/pokuty až do včerejška, kdy jsem na nesmyslných omezeních na 110 mezi Vyškovem a Olomoucí jel před Superbem s kamerou přes 130 (podle záznamu z mojí dashcam jsem je nikde nepředjel, ale museli mne dojet nadlimitní rychlostí z větší dálky. Tolik asi k bezpečnosti ovčanů a nadlidí).
„Necitim potrebu rychlostni limit zvysovat. Beztak tusim, ze hromada dalsich jezdi dle vyse zmineneho +20/+30, tj. s limitem 150 na dalnici by to cinilo 180.“
Ano, takovéhle kecy slýcháme od dopravních "expertů" zejména na ČT a ČRo. Jako by Češi neměli nic lepšího na práci, než úmyslně a paušálně překračovat každou regulaci, a proto musí být přísnost. Jako by nemohla být příčina spíš v tom, že ta konkrétní regulace je nastavena špatně (viz ten percentil z článku), a že i teď dost lidí jede na dálnicích pod 130, buď kvůli stavu svého vozu, komfortu, nebo dost často spotřebě. Politici a ministerstvo dopravy jsou proti limitu jen proto, že až se nějaký smrťák ve vyšší rychlosti stane, dá se zkratkou dohledat, kdo byl jako pro a má tak krev na rukách. Chce to politickou odvahu tohle řešit pragmaticky, což není snadné...
|
|
|
Fakticky tam nejsou nájezdy, nebo jsou zkrácené. Nelze tam dovolit plošnou 130, když je tam "nájezdem" odbočení se značkou dej přednost v jízdě... ještě že vy jste expert na svém místě =)
|
|
|
Úvodem přeji pěkný den na služebnu. :) Spoustu let tam 130 všude bylo, ale to asi platily jiné fyzikální zákony, že? ;)
Potom řidička u Prostějova zavinila smrtelnou nehodu (smyk s přejetím do protisměru, nic společného s nájezdy) a rázem se celá silnice osadila značkami 100 a začalo se budovat vyšší středové oddělení. Potom se to místy zase zvedlo na 130, ale jinde už jen 110. Nejspíš důsledek zpřísnění norem? Reálně se tam ovšem těch 130+ i nadále jezdí a že by se tam hromadně umíralo na nájezdech jsem si nevšiml. Tedy empirické potvrzení nesmyslnosti takové regulace, co víc si přát. Ale holt by nebylo tak snadné vybírat, že...
|
|
|
Mohu potvrdit. A ta omezení nejsou jen u nájezdů. Jestli si to dobře vybavuji, tak i v místech bez nich.
|
|
|
Vy jste si nechal dat pokutu za rychlost? To je ovsem celkem zasadni chyba.
|
|
|
Chyba ceho? Ze nemam bohuzel dost casu ani prostredku delat obstrukci ve spravnim, abych aparatu zavaril a tim alespon ostatnim ridicum neprimo pomohl? Vybojovat nejaky precedens asi ani neni realne (viz JUDr. Beran a jeho rozporovani videa z Passatu, argumentovani materialnim aspektem... urady to radsi nechali dojit do prekluze).
Do spravka bych sel jen kdyby slo o nekorektni jednani (vyhrozovani kauci, nepouzitelny dukaz, svevolne vysoka pokuta), v tomhle konkretnim pripade ten boj necham jinym a spis se snazim na politicke fronte.
|
|
|
Tak kdyz mate dost prostredku na placeni pokut... Ale i tak je to spatne, protoze z vasi pokuty ziska buzeraparat penize, pro ktere to dela, kdezto z vasich nakladu na spravni rizeni (vcetne nakladu ztracene prilezitosti) ma buzeraparat leda velke kulove.
|
|
|
Souhlas, to nejsme ve sporu a takovy pristup ma moje sympatie. Ja se ani nechci nejak "vymlouvat" nebo rikat, ze je moje reseni lepsi, je pro mne jen pohodlnejsi a radsi si vybiram boj, ktery mi dava vetsi smysl na investovane prostredky, coz je treba politika u Svobodnych.
|
|
|
Tohle je prd vodvaz, zkuz to v protisměru!
|
|
|
Ja teda ty na silu vsude cpany "s" taky nemusim a Vy jste jeste duslednejsi - presto Vam tam jedno proniklo.
A kdyz vodvaz, tak v protizmeru zkuz zkluz.
|
|
|
Skuzi - to je italsky, ne?
|
|
|
Starýho blbce nepředěláte, omlouvám se jazykovým fajnšmekrům
|
|
|
Zrovna argument, že teď je limit 130 a "všichni" jezdí 150-160, takže když bude limit 150, tak budou "všichni jezdit" 170-180 je dle mého nesmyslný. Značnému počtu vozů v realizaci takového předpokladu zabrání použítá motorizace. U mnoha dalších vozů bude jízda takovou rychlostí značně nepohodlnou, a to nejen u rozvrzaných skvostů z Bunzlau Motoren Werke. U dalších zafunguje ekonomika provozu v takovýchto rychlostech. A ten zbytek řidičů, co na takovou rychlost bude mít auto, koule a peníze, už těch 180 stejně jezdí i teď.
|
|
|
Přesně tak; závisí to na mnoha faktorech, například po prázdné dálnici jedu klidně přes 200, když spěchám, v provozu mnohem méně, někdy mám zas náladu jet stovkou v pravém pruhu. Rozhodně to ale nezávisí na tom, kolik je tam zrovna povoleno. Zruší-li se limity, budu jezdit naprosto stejně jako teď.
|
|
|
Skor som zvedavý ako na zvýšenie linitu zareaguju automobilky vyrabajuce masové lacne auta. Budu dávať ku škrabke na sklo aj štuple do uší, aby sa dalo v ich autách cestovať 150km/h pri plne vytočenom oturbenom trojvalci ?
|
|
|
ale rychlost 150 nebude poviná. zrovna jako dnes nikdo nemusí jet 130 pokud nechce
|
|
|
CR i se SR dohromady je moc maly trh na to, aby automobilky neco resily. Navic se od nasich nelisi auta prodavana i v SRN.
Jak by sis takovou "reakci" predstavoval? Ze zvyrazni na tachecu rysku 150 misto soucasne 130 ky? To by mozna udelali v Nosovicich. V Bunclau ne, tam na zakaznika kaslou.
|
|
..omezení se mají dávat tam, kde to má smysl.. zbytek je buzerace a snaha vybrat prachy..
|
|
Přečetl jsem článek jednou, podruhé, křížem krážem, snažil jsem se najít skrytou ironii ve stylu S. Leacocka. Nic. Autor to snad myslí vážně.
"Vyjděme z velice zjednodušených předpokladů a připusťme, že by došlo k 10% úspoře času dojezdu. Pokud každou ušetřenou hodinu ohodnotíme 150 Kč, činí tak čistý příspěvek ze zvýšené rychlosti 810 mil. Kč."
Dá se z toho abstrahovat, že maximum úspor nastane, když se cesta vůbec nemusí uskutečnit? (sloučení cest, lepší organizace, přestěhování, použití techniky dovolující nahradit osobní přítomnost, např. webová konference). Inspirací je mi srovnání s dobou, kdy byl transfer podstatně nižší, dokonce dálnice neexistovaly, přičemž příslušná období lze charakterizovat spíše jako éru růstu a prosperity - ve srovnání s dobou, kdy se přejíždění stává samoúčelem, přičemž trvalou a tvrdou realitou je všeobjímající rozpočtový deficit a daňová loupež.
|
|
|
To se prece nevylucuje. Udelam vse pro to abych nikam jezdit nemusel a kdyz uz musim, tak at to trva co nejkratsi dobu.
Doba, kdy kazdy prozil zivot v okruhu 30km,jedl ze sveho policka a jezdil dvakrat za rok 5km na trh se uz asi nevrati.
|
|
|
Hodina uspořeného času za 150.- Kč? Jak na tu částku přišel?
U některých lidí by to možná mělo být naopak. Když stráví na dálnici o pár hodin déle, nemohou v tom čase páchat roztomilé hovadinky jinde..
U některých bychom takto ušetřili možná i miliardy.. [;>)
|
|
|
Ano, to se nevylučuje.
Sporná je jistota, že co nejkratší doba=maximální zisk (vyčíslitelný).
Článek polemizuje o 10 % úspoře času, vyjádřeno v absolutní míře třeba na trase HK-Praha, domníváte se že, že příslušný počet ušetřených minut bývá opravdu ekonomicky zhodnocován? Lidi prostě ušetří trošku času v té své honičce, dá se to ale pokaždé kumulovat a sčítat? Šestnáckrát jsem jel na prezentaci na ústředí a pokaždé jsem díky 150kmph nahnal 13 minut, to máme za pět let tři a půl hodiny, to je jedna další celá obchodní schůzka zadarmo navíc! A nebo šestnáckrát o 13 minut delší klábosení se sekretářkou v předpokoji.
V matematické modelu (nebo spíš statistické manéži) mi chybí závislost jízdních nákladů na rychlosti (přes jízdní odpory vozu), podle typu totiž lpění na "nejkratší době" může znamenat, že subjekt bude posílat motor do míň ekonomických otáček, krom jiného, a co ušetří na hodinové ceně svého času, přeplatí jízdními náklady.
Dál mi v matematickém modelu, kde se sčítají benefity celospolečensky, chybí ztráta subjektů, která profituje na délce cestování (motoresty, čerpací stanice.).
|
|
Krásný příklad toho, jaké zprasky nám předkládají naší tzv. "dopravní experti" ke stravě a i kdybychom se kdovíjak dusili a dávili, stejně nám je nakonec do krku nacpou.
A nejsmutnější je, že se i přesto pořád najdou jedinci, kteří budou nadšeně bekat, jaká je ta strava chutná a jak se o nás v té ohradě pěkně starají.
|
|
Jezdil jsem po dalnicich i v US. Povolena rychlost 65 mph. Vsichni jezdi tak 70-75. A to vcetne nakladaku. Policajti za tohle nikoho nestihaji. Ale pokud se vyskytne treba nekdo kdo jede o moc vic, klickuje mezi auty... Tak toho zastavi pomerne rychle. A taky doporucujou tem co jedou treba 60 a min aby zrychlili. Co je IMHO dulezite je takovej ten klidek co tam pri jizde je. Vsechno jede cca stejne, nikdo nedela zbrkle a rychle manevry. A takhle se da jezdit i hodne rychle. Ano pri deceleraci ze 150 na 0 pri nehode jsou vetsi sily nez pri deceleraci ze 130. Ale k nehode dojde podle me s mensi psti pokud jedou vsich cca stejne a predvidatelne.
Coz me vede k otazce: Proc u nas muzou jezdit nakladaky max 80km/h, kdyz urcite by daly i tech 130?
|
|
|
Tak si míle přepočítejte na kilometry a vyjde vám, že 65mph je cca 104kmh a 75mph je 120kmh. Argumentovat USA je v tomhle ohledu mimo, snad jen v Nevadě jsem viděl na jedné silnici povolených 75mph. A všichni to tak nějak dodržovali. Ale uznávám, nemám projeté celé USA.
Zajímavé ale je, že skoro nejlepší jízdu po dálnici jsem zažil ve špičce kousek od Benátek. Pravý pruh konstantních 90, levý pruh konstantních 130 a takhle jsme ujeli asi 40km. Bylo velmi pohodlné nemuset řešit to, že vás někdo předjíždí, že někoho tlačíte před sebou, atd. Osobně bych byl nejspokojenější, kdyby se na našich dálnicích dalo jet jednou konstantní rychlostí. A pro to jsem schopen se i omezit, tj. jet rychleji nebo pomaleji než je moje optimum. Protože benefity plynulé jízdy by mi to vynahradily.
|
|
|
Třeba na Ohio turnpike ve večerních hodinách si to i velké náklaďáky švihají kolem 80 mph a nikdo to neřeší.
|
|
|
Ja videl i 80 a 85 mph limity, na zapade to neni neobvykle.
|
|
|
Tak s tem mám vlastní skušenosť.
Jeli sme s kamošem v Arizoně z Phoenixu do Organ Pipe National Monument přes Gila Bend.
On: Nejedeš nějak rychle?
Já: Co, dyť je tady všady na cedulách 85.
On: Ty vole, to je číslo silnice...
en.wikipedia.org/wiki/Arizona_State_Route_85
A nevobvyklý to je, 85 má jediné Texas a 80 jenom tři jiný státy.
www.speed-limits.com/
|
|
|
Tu silnici take tak trochu znam a je fakt, ze tam se jezdi pomerne pomalu (kolem tech 70 mph), ale o kus severneji na I-40 mezi Kingman a Flagstaff se s tim nikdo neparal, jel jsem tam jako ostatni, tedy nejakych 85 mph a jeste mne predjela Arizona Highway Patrol, takze jeli tak 95 a nejake prekracovani rychlosti je vubec nezajimalo. Stejne tak na I-8 mezi Gila Bend a Yumou, tam rychlost taky nikoho nezajimala. Je fakt, ze jak na I-40, tak na I-8 byl provoz asi jako v nedeli dopoledne mezi Plzni a Rozvadovem...
|
|
|
Psycho: Po severní Itálii a do Benátek jsem v letní sezóně taky něco najezdil a takové zkušenosti nemám. Ano, kolony jsou, potud souhlas, ale ten multikulturalismus turistů způsobuje dost často narušení rytmu, z pravého znatelně pomalejšího pruhu vyskakují kaskadéři atd.
|
|
|
Plynula jizda je to co bych chtel take. Vas pripad s jednim pruhem 90, druhym 130 asi bude trosku rarita. Klidne bych stanovil nejaky doporuceny limit na cca 120. Ale vcetne nakladaku a vsech vehikulu.
|
|
|
Konstantní rychlost: jen to ne. At si kazdy jezdi takovou rychlosti, jak uzna za vhodne.
Zazil jsem to v Belgii (ci v jine nezapamatovatelne zemi) a pro nerezignovaneho ridice je to peklo. Bud jsem se blizil k nekomu jedoucimu rychlosti 119 kmph, nebo se nekdo blizil rychlosti 121 kmph ke mne, ja nevedel zda chce predjizdet (kdyz to tak 'vali') a mam mu uhnout do '90 kmph' pruhu (coz sebou prinaselo vyrazne zpomaleni a nasledne vyrazne zrychleni, pokud jsem se odvazil zpet do rychleho). Prejeti hranice do Nemecka byla neskutecna uleva...
|
|
|
http://uloz.to/xGv3xTNX/malek-michal-trak-ja-a-amerika-txt
|
|
...ma IMHO stejny zdroj jako "onanie zpusobuje vysychani michy". Hodne dlouho se tim argumentovalo.
|
|
|