"Tak nám rozehnali CzechTek“, pravila hospodyně. “A co to je paní Millerová?
Ček-tek, ček-tek, to zní jak Kozák bez válenek za sibiřské zimy nebo rachetickej
jednoročák se záchvatem padoucnice,“ zadumal se Švejk.
„Milostpane vono
to bude něco takovýho, ukazovali to v televizi a nějaké podivné existence,
kterým by ani pan Palivec nenalil, se tam cukali jak epileptici na školním
výletě.“ „A proč je tedy četníci rozehnali, když jsou to takový chudáci?“
„Kdo ví, jak to všechno je...“
Zkusím se nad tím trochu zamyslet. Okolo „causy CzechTec“ se strhla
taková mediální bouře zasahující až do nejvyšších míst a padají tak ostré
výrazy jako „ohrožení svobody“ „policejní stát“ apod., že nemůžu mlčet.
Tedy můžu, ale jako správný názorový exhibicionista nebudu. K policejnímu
zásahu se teprve dostaneme, to je až poslední dějství. Začít se má od začátku.
Byli nebyli technaři, tedy lidičky, jež baví se čas od času cukat před
nesmyslně hlasitou aparaturou, ze které se linou zvuky, které jiní lidé
považují za záznam průmyslové výroby nebo zemětřesení v železářství. Nic
proti tomu. Analogicky existuje skupina tuningářů, které zas baví upravovat
auta. Ani proti tomu nic. Této analogie se mi ale teď docela hodí držet.
Technaři mají stejně jako tuneři touhu se někde sejít, oddávat se svému
hobby, být mezi svými. Tuneři to řeší tak, že si organizátoři pronajmou
letiště nebo jiný vhodný prostor, zajistí hygienické zázemí, příjezdové
i odjezdové cesty, pomoc policie při řízení dopravy a akce je dlouho dopředu
ohlášená, navštíví ji desetitisíce lidí, které přijedou v tisících aut.
Organizátoři od těchto lidí vybírají peníze, které pokryjí náklady na nezbytné
zajištění akce + odměnu za námahu organizátorů. Na akci je strašný hluk,
spousta lidí tam chlastá, o ostatních drogách nejsem informován (ale silně
pochybuju, že se na tuningových setkáních nějaké mimo marihuany vyskytují).
Po akci zůstane bordel, který organizátoři uklidí, lidi se rozjedou a nejhorší
vliv na okolí je přechodně zhoršená dopravní situace. Neslyšel jsem nikdy,
že by tunery někdo za podobnou akci odsuzoval nebo že by akci rozháněla
policie za pomoci donucovacích prostředků.
A teď se podívejme na technaře. Nepochybně by úplně stejně šla zorganizovat
technoparty a nikdo by neřekl ani popel. Nejofenzivnější reakcí by asi
bylo poklepávání si na čelo nechápajících. Ale technaři ne. Jako banda
vohnoutů vykřikujících své demagogie o svobodě a nezávislosti volí zcela
jiný přístup. Přinejlepším si pronajmou louku neodpovídající svými rozměry
plánovanému rozsahu akce a o hygienické zázemí, přístup na tuto louku a
jakékoli jiné náležitosti se nestarají. Ty „náležitosti“ ale nejsou neopodstatněnou
buzerací úředního šimla. Mají svůj smysl, totiž zajistit základní právo
dané ústavou, právo na ochranu majetku (potažmo zdraví, klidu...).
Výkřiky o potlačování odlišné kultury jsou zcela vědomou a účelovou
lží a demagogií. Kdyby Česko byla země panenská, neobydlená, patrně by
si nikdo technařů nevšímal. Svoboda v jejich pojetí ale znamená nakvartýrovat
se někomu na pozemek se strašně hustým pocitem, jak porušují zákon (kterýžto
pocit je nedílnou součástí celého technopartyvzrůša) a když se to někomu
(celkem pochopitelně) znelíbí a pošle na mě (naprosto oprávněně) policii,
vykřikují o (své) svobodě, (policejní) totalitě a svých !! právech !! Ve
skutečnosti se technaři na konflikt s policií těší neboť ho z principu
musí očekávat, pokud nejsou totálně vymaštění – a o tom, že opravdu takovou
reakci čekají svědčí jasně už konspirace stran místa – zákon akce a reakce
platí bezezbytku. Mírumilovní bez problémů po výzvách policie odejdou,
bitkaři se budou bít. Jsem dalek toho posuzovat, jestli zákrok policie
v posledním případě byl nebo nebyl adekvátní, na to nejsem dost informován.
Ale nepopiratelným faktem je, že technaři útočili lahvemi, kameny a klacky,
čímž zranili nejen mnoho policistů, ale také, podle vyjádření zraněných
policistů v úterní (2.8.) MF Dnes, i mnoho „svých“. Mohou se pak divit
tomu, že policie dělá to, za co ji platíme? Říkám „platíme“, protože se
tím od lesa dostávám k prapříčině všeho. „Organizátoři“ jsou si velmi dobře
vědomi, že uspořádat technoparty podle vzoru tuningparty je nemožné nikoli
z důvodů státní perzekuce, ale protože valná většina technařů jsou... teď
jak to sakra napsat, aby se těch několik, kterých se to netýká smrtelně
neurazilo... méně majetní lidé, kteří mají sotva na to dotlačit svoje vrakoidní
plečky (honosně se nazývající auty) na místo setkání, ale protože veškeré
prachy utratili za chlast a (opět se pouštím na tenký led) drogy, už nemají
na zaplacení odpovídající sumy organizátorům za ... organizaci. To, že
soundsystémy hrají zadarmo není ani tak projevem jejich altruismu, jako
spíše faktu, že jsou si vědomi své nulové tržní hodnoty, a tak dělají z
nouze ctnost. Ze stejného důvodu je snadné odfiltrovat zahraniční účastníky
– nevyhovující stav konzerv na kolech, nedostatky v dokladech, které nejsou
schopni ani s vědomím, že se na to policie zaměří, odstranit.
V souvislosti s medializací a politizací celé věci mi připadne mimořádně
pikantní jeden fakt. Levicově orientovaní technaři pohrdající soukromým
majetkem (který sami nemají a z cizího krev neteče) jsou rozháněni policií
levicového, sociálně orientovaného státu, chránícího soukromý majetek,
kterýžto stát (představitelé i policie) jsou za toto kritizováni !! pravicovou
!! opozicí, která první by měla ctít princip ochrany majetku proti nájezdům
hord. Všichni se opírají do policie za „brutální zásah“ a nikdo neřekne
ani slovo o příčině, prapůvodu celé causy. Působí to velmi silně dojmem,
že opozice za každou cenu bude rýt do těch, co jsou současně u koryt, ať
už si o jejich jednání myslí (ve skrytu duše) cokoli. Nemám iluzi o tom,
že kdyby policie nezasáhla, nesnesla by se na její hlavu stejně rozhořčená
a „oprávněná“ kritika.
Šokující je také podpora bývalých disidentů a jejich hysterické srovnávání
této situace s listopadem ’89, resp. předlistopadovými akcemi StB a VB
proti undergroundu. Krev se ve mě vře, nemůže být nic absurdnějšího. Před
listopadem byla jakákoli odlišná kultura předmětem tvrdé perzekuce, která
začínala už tím, že jakákoli kultura „oficiální“ musela projít ponižujícím
systémem schvalování. Jakákoli odnož kultury mimo oficiální rámec byla
okamžitě předmětem zájmu VB. Pořádání undergroundových koncertů apod. tak
bylo skutečně jediným východiskem, jak tuto hudbu prezentovat či si ji
poslechnout, oficiální cesta nebyla ani trochu myslitelná. Technaři možnost
oficiální nevyužívají z důvodů politických, ale vesměs sociálních (až sociopatických),
a to je kurwa rozdíl.
Zbývá zodpovědět otázku, proč se CzechTec koná právě u nás. Jsou to
vlastně dvě otázky v jedné. Ta první zní: „Proč CzechTec není DeutschTec
nebo ÖsterTec.“ Odpověď je nasnadě. Západní a jižní polizei by účastníky
zpacifikovala ve vteřině a ještě by si za tuto službu nechala grandiózně
zaplatit přímo od účastníků na pokutách. Což jak víme je proti zájmům každého
jednotlivého technaře neb prapříčinou způsobu organizace v jejich stylu
je právě slabší disponibilita funkčními požitky. Druhá otázka zní: „Proč
nemáme UkraTec, BělorusTec, RomaniaTec nebo podobný VýchodoTec?“ Odpověď
zní: protože si ptáčkové dokážou výborně spočítat 1+1 a ve zmíněných zemích
by a) neměli tolik pohodlí b) s demokracií jsou tam kapánek na štíru, takže
by hrozilo, že by je jednak domobrana (potažmo vojáci nebo policie) zmasakrovala
a jednak by tam po takovém zásahu nemohli řvát jak chycený zloděj „chyťte
zloděje“. Dostali by v reakci ještě další po čuni. Česko je něco mezi,
proto volí tuto zemi, kde jim jejich vohnoutská strategie vychází.
Závěrem si celou kauzu převedeme do malých, takřka laboratorních podmínek.
Představte si – vy zastánci technařů – že jste na chalupě nebo doma a na
vaší zahradu se přihrne banda deseti smradlavých a pivem notně posilněných
čundráků (a jejej, to bude zas reakcí od čistých a čestných čundráků),
rozdělají si oheň na vámi pečlivě udržovaném anglickém trávníku a začnou
dnem i nocí hulákat „Jede, jede mašinka....“. V odpovědi na domluvu (pokud
se takové odvážíte) na vás budou sprostě pokřikovat. Zalezete do chalupy
a budete filosofovat o humanismu v praxi? Houby, zavoláte policii a necháte
je vyhodit. Navrhuji provést praktickou zkoušku ohněm – a začít můžeme
hned na nejvyšších místech: u exprezidenta Havla (na zahradě u Hrádečku
je prý obzvláště hezky) nebo u současného prezidenta Klause. Oba chudáčky
ublížené technaře vehementně podporují (první se byl dokonce ukázat na
demonstraci), tak by nebylo od věci zkusit do jaké míry si za svým názorem
stojí. Třeba se najde nějaký recesista, kterého tento nápad zláká. Filmový
záznam z takové akce by byl jistě ozdobou hlavních zpráv. Myslím, že by
v tu chvíli bylo dotyčným úplně jedno, že reálná škoda je minimální (čímž
se technaři a opozice ohánějí jak hadrem namočeným v močůvce). Materiální
škoda totiž není až tak relevantní, porušena by byla osobní svoboda a právo
nemuset se bát o svůj pozemek / majetek, což je hodnota, kterou si málokdo
připouští, než jde o jeho osobní pozemek / majetek.
Proč vznikl tento text, když jako pravicový volič mám nejmenší potřebu
hájit postupy či názory levicové vlády? Myslím si, že základní správné
principy je třeba ctít nezávisle na tom, kdo je hlásá. Policie (s politickou
oporou) podle mého názoru výjimečně zasáhla správně a nemělo by se zapomenout
na podstatu věci, již média a zejména politici briskně zamazávají (páč
se jim nehodí) a budou se řezat o hovínko zmanipulovanými fakty a zneužívat
zástupné problémy při hraní na svém politickém pískovišti...
02.08.2005 Tomáš Němec