Komentáře ke článku: Toyota: Kvalita a spolehlivost na plný plyn (ze dne 01.03.2010, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
co se týče první feature, mě hlavně překvapuje, že auto s motorem řízeným počítačem se chová jinak než různý lidový vozy který mi prošly rukama - přestanou reagovat na plyn když se šáhne na brzdu - to v těch kvalitních autech není?
a i kdyby nebylo, tak snad stačí vypnout zapalování... to mám vyzkoušeno osobně, když můj kvalitní italský skůtr dobastlený původním německým majitelem a posléze mnou začal z ničeho nic zrychlovat na plný plyn (a ona ta stoosmdesátečka i trochu jede) - první co mě napadlo, bylo vypnout zapalování - a, jaké překvapení, ono to chcíplo a v klidu 'sem zastavil... když nad tím tak uvažuju, možná je v oněch toyotách start na rfid - on asi má ten klíček něco do sebe :D
|
|
|
Ano, to jsou velmi příhodné otázky, které jsem v článku neřešil, protože bych se pohyboval na ledě čirých spekulací. Takže aspoň do diskuse:
1. U normálního auta jsou brzdy "silnější" než motor, tzn. i auto pod plným plynem se sešlápnutou brzdou deceleruje.
2. Odpojení plynového pedálu při sešlápnutí brzdy je častá, i když ne nutná fíčura (jde o to, že v takovém případě nejde provést skokové ubrání plynu, protože by se podpořila tendence hnaných kol se zablokovat, takže nastává nějaký "emergency mode", kdy řídící jednotka ignoruje signál pedálu plynu a nahradí jej jiným řídícím modelem). Každopádně jsem toyotím expertům nekoukal pod ruce, když to tvořili, takže jsem příkazy typu if datum=1.3.2010 then call failure neviděl, těžko říct, jak to tam mají udělané. Jeden připustil pro odborný web, že by to taky tak šlo.
3. U Toyoty startované tlačítkem je nutné držet tlačítko asi 3s zmáčknuté, pak by to mělo vyvolat akci stejnou jako vytažení klíčku, otázkou je, kolik uživatelů tuto fíčuru zná a zda budou mít tolik času. Ve stavu všeobecného stresu z nekontrolovatelné akcelerace celkem i chápu, že se řidič nevzmohl k jiné reakci než koukat před sebe, hold on, pray
|
|
|
ad 3.) Tady se ještě nabízí k úvaze situace "Projedu tu zatáčku pod plynem nebo to nějak zvládnu se zamknutým volantem?"...
|
|
|
ovšem když neumím/bojím se vypnout zapalování, prostě šlápnu na brzdu a určitě nesedím a nečekám až to neudržím na silnici...
|
|
|
teď mě tak napadlo, že taky můžu začít brzdit a milý prius se rozhodne místo brždění rekuperovat :D
|
|
|
Toyota problem uz davno neni jen technicky problem. Staci sledovat americka media. Nektere deniky nekolikrat do tydne prinesou recyklovany clanek na tema jak je toyota nebezpecne auto. Class action lawsuit masinerie si nejspis pomalu tlaci verejne mineni na svoji stranu.
A jdou do detailu. Srdceryvny clanek o zene, ktera samozrejme brzdila vsi silou, vyrazovala na neutral a mackala tlacitko zapalovani - ale nic se nestalo. Dalsi clanek o starem panovi, ktery poprve v zivote dostal kvuli toyote speeding ticket a nemuze se soudit, protoze nema penize. A tak dale.
Pritom zadny redaktor zda se nezkousel pri plne seslapnutem plynu v nove toyote camry vyradit na neutral... myslim, ze by to auto neudelalo nic a jen elektronika by dvakrat pipla se sdelenim, ze jste hloupy uzivatel ze sahate na tu paku za jizdy. Avalon to tak dela v modu sekvencni razeni misto toho aby poradne vytocil motor pri podrazeni.
A nemuzete prece po vetche stare babicce chtit, aby brzdila vsemi zbytky sil, kdyz se auto neocekavane rozjede. A jaka sila je vetsi nez mala vazena poroto?
|
|
|
No právníci se také určitě přiživí rádi, ale za tímhle PR tažením proti Toyotě (a japonským značkám obecněji) bych viděl spíš americkou konkurenci. Nadávání na "japs" je jedna z mála věcí, ve které se management amerických automobilek shodne se soudruhy z UAW.
|
|
|
Taky mám pocit, že jde mnohem spíše o PR bitvu, než o techniku.
Navíc na U.S. trhu platí to, co na evropském trhu naopak neplatí, a to, že Toyota a japonská auta obecně prostě dlouhá léta byla kvalitnější. Tak jim to teď holt vrací i s úrokama.
|
|
|
Co furt všichni máte s tou UL, že při vypnutí zapalování se zamyká volant?
|
|
|
Proc UL? U starsich aut to tak bylo, novejsim autum se volant zamkne az po vytazeni klicku. Pokud teda nejezdis s corkou co uz ma utrzeny zamek volantu ...
|
|
|
Neznám auto, které by po vypnutí zapalování s klíčem v díře zamklo volant.
Ani Š105/120 to nedělaly a Š100/Š1000MB jsem to nezkoušel. Lada jakékoli verze to taky nedělá a ani Fiat 125P nezamkne volant, když necháš klíč v díře...a nedělají to ani C1 nebo Fiat Pajda, jakožto nejlevnější vozidla daných značek....
|
|
|
Skoda 110 (L i R) to delala urcite, pak mi to delalo velmi postarsi Mitsubishi Lancer a nejsem si ted zcela jistej jestli to nedelalo i Subaru Leone a Justy blahe pameti, ale ty spise ne ... take to pokud si dobre pamatuji delaly uplne prvni (jeste ciste socialisticke) Favority (teda aspon ty co jsme meli ve vyvoji statniho podniku Autobrzdy jako testovaci), takze trosku pochybuji, ze by to 105 a 120 nedelaly ...
|
|
|
Nedělaly, o tom Tě mohu ujistit. Nedělala to moje první Š120LS z roku 1979, nedělá to ani můj Rapid z roku 1987 a ani Favorit z roku 1992. Nedělaly to ani oba Moskviče (rok 1968 a 1976), které můj táta měl, ani T603 (rok 1969). Myslím, že to nedělají ani zmiňované Škody 100 (ledaže by ten zámek volantu byl tak dobastlený, že by zapadal víceméně sám od sebe bez ohledu na polohu a (ne)přítomnost klíčku, rozhodně to ale nebylo úmyslem konstruktérů zámku).
|
|
|
T603 to nedělala vcelku logicky, protože "spínací skříňku" u ní tvoří čistě elektrický spínač vlevo od volantu a zámek volantu nemá žádný.
U těch ostatních aut si nejsem jist, ale mám dojem, že u některých provedení nebylo nutno k uzamknutí řízení třeba klíček úplně vyndat. Pochopitelně že k uzamčení bylo potřeba klíček pootočit o více než jednu posici z posice "zapnuté zapalování".
|
|
|
Toyota pouziva uz minimalne od 80. let jisteni zamknuti volantu. Ve starych Land Cruiserech se vam podari klic vyndat a tak zablokovat volant dokonce az pozmacknuti maleho tlacitka, novejsi auta jeste s klickem to mela resene stiskem celeho klicku dovnitr v prvni poloze a naslednym odblokovanim do polohy 0.
|
|
|
Š105S i 1203 to dělaly obě
|
|
|
Pokud mne paměť nešálí, volant se zamykal v poloze 0 u S1000. S100/110/1203 měla o polohu více a v poloze 0 zůstal volant odemčen. S105/120 zamykala až při vytažení klíčku.
|
|
|
Ja klidne vsadim obe svoje koule na to, ze S120 to nedelala.
|
|
|
Setri sve koule, protoze to je klidne mozne, stodvacu jsem nikdy nevlastnil a ty Favority, ktere jsem tam tehdy meli byly neco jako lepsi prototypy (jak uz jsem psal vyse), takze do seriovek pro bezne lidi uz nejspis montovali lepsi zamky, anebo si to pamatuju spatne (jak jsem take naznacil vyse). Ja psal u ceho si s tim jsem jisty a u ceho ne, takze u stodvacitek se vazne neminim hadat, ovsem u stodesitek jo - na tom porad trvam.
|
|
|
Tady se zase sešlo expertů...
Zapomněli jste rozlišovat. Spínací skříňka přes klíček má celkem čtyři polohy. Už u Š100 jsou to : GARAGE, 0, I, II. Tady je řeč o vypnutí zapalování, t.j. poloha klíčku v pozici 0, tzn. pro vypnutí motoru stačí otočit klíčkem z pozice I do pozice 0. Takhle detailně to popisuji, aby bylo jasno.:-)
Zamčení volantu nastává až po otočení klíčku do pozice GARAGE a po vytažení klíčku ze zámku. Volantem lze ještě v omezené míře točit, dokud díra ve volantové tyči nenajde kolík ze spínací skříňky, ale tohle bych fakt za jízdy zkoušet nechtěl...
|
|
|
Ano, mas teoreticky pravdu, ale vzhledem k tomu, ze zrovna u S110 aretace mezi jednotlivymi mezipolohami byla v praxi tak jemna, ze prakticky to melo polohy jen tri - dole vypnuto (GARAGE), nahore zapnuto (I) a pod pruzinou startovani (II), poloha 0 se sice najit dala, ale jen v klidu s pouzitim vetsiho citu. Odzkouseno na vice "stovkach" vc. jedne uplne nove co si tehdy koupil tata.
Ovsem zamceni volantu nastalo v pozici GARAGE i bez vytazeni klicku, na tom trvam.
|
|
|
Do prkynka. Měl jsem vyndanou spínačku ze stodvacy a pamatuju si, že ten aretační kolík vyskočil teprve až jsem vytáhnul klíček ze zámku.
|
|
|
Jel jsem v automobilu 110 LS, jehož spořivý řidič si jeda z kopce zamkl volant. Klíč ponechal ve skříňce. Pamatuji si to, protože do vsi pro traktor jsem byl vyslán já, tehdy nejmladší z posádky.
|
|
|
Dobrá.
Zde
www.skoda100.cz/view.php?cisloclanku=2006110003 jsem našel, že je pravda, že se u Š100/110 dá zamknout volant bez vytažení klíčku, ale to je v poloze "stop", která je na osmé hodině, kdežto vypnutí zapalování je na dvanácté. To by řidič musel být blb aby si toho nevšimnul při vykroucení ruky.
|
|
|
Naja, vrana k vrane seda...
|
|
|
Vraťme se k původní otázce, zda se v Priusu zamkne volant při vypnutí motoru. Já tvrdím, že ne, neboť pak by nebylo možno vůz táhnout nebo dokonce naložit na odtahovku. Je to ovšem jen teorie, neb hybridní krám jsem nezkoušel. Soudím tak ale ze zkušenosti z R. Laguna, která má startování a vypínání na tlačítko.
|
|
|
O Priusu nic nevim, predpokladam u nej totez co ty, kdyz i normalni auta uz dlouha leta pouzivaji tu ficuru s vytazenim klicku. Ja pouze reagoval na ernieho tvrzeni, ze zamknuti volantu pri vypnuti zapalovani je UL - ja tvrdim, ze to UL neni i kdyz se to u novejsich aut dnes jiz resi jinak a lepe.
|
|
|
Na základě svých zkušeností musím souhlasit spíše s Erniem, protože auto, které by zamklo řízení po vypnutí zapalování jsem ještě neviděl a nemám o něm ani zprávy.
Nechci se hádat, ale toto je věc nepřípustná u aut se schválením do provozu, stejně jako musí bez zapalování svítit brzdová světla a troubit klakson, pokud jsou varovky, tak ty by taky měly blikat...a blikají už u Š 120L...
|
|
|
|
???
Našel. Ale jen to potvrzuje, že stovka měla spínací skřínku s polohami STOP-GARAGE/0-1-2. Psal jsem to už výše, zamykání v poloze 0 měla 1000MB [/odkaz]http://1000mb.wz.cz/navod-web/2mage-01.GIF[/odkaz].
A jen pro doplnění Honzy, varovná světla fungovala "bez klíčku" již u Š100.
|
|
|
Potvrzuje to hlavne to, ze slo u stovky (a jak pises ty, tak i u tisicovky) zamknout volant vypnutim zapalovani i bez vytazeni klicku, takze zadna UL. Jezdil jsem tatovou S110L, pozdeji jsem sam vlastnil S110R, takze si to docela dobre pamatuju. Tisicovku jsem mel akorad parkrat pujcenou, takze si to nepamatuju a starou tatovu Oktavku pamatuju jen jako male dite, takze u ni ani nevim jestli se tam volant vubec zamykal.
O varovnych svetlech se ja prece nijak nepru, tam z nejakeho duvodu ukrocil Honza :-D
|
|
|
Tak znova...
máme polohy:
- 0 - nula (zastrčeno)
- 1 - svítí kontrolky, elektřtina teče do celého okruhu
- 2 - propojení baterie a startéru (po uvolnění klíče se vrátí do polohy "1"
Opakuji, že žádné auto nezamkne řízení, pokud pootočíš klíčem z polohy "1" do polohy "0".
Poloha "0" je u Š100 označena "GARAGE" právě proto, že nezamkne řízení. Sice odpojí všechnu lelektriku až na nutné minimum (varovky, brzdovky, klakson), ale volant v "garage" přece zamykat netřeba. Řízení zamyká až poloha "STOP" na osmé hodině.
|
|
|
Tak taky znova - musis vytahnout klicek, aby se volant zamkl nebo ne? Pokud ne, tak uz jen klickujes. A to nemluvim o tom, ze u tisicovky se ten volant zamkne uz v te tve poloze 0 jak vyse obrazkem dolozil kat
|
|
|
Ne, u Š100 klíček vytáhnout netřeba. Poloha "STOP" pro zamčení volantu na Katově obrázku je ale tak nezaměnitelná, že k zamčení volantu omylem dojít nemůže. Ostatní auta k zamčení volantu potřebují mít klíček venku.
|
|
|
Čau Honzo, nevím jestli je to možný teoreticky, ale v praxi se mi to povedlo - Škoda 100L, vypínání motoru za jízdy a najednou nejde točit volantem. Naštěstí jsem jel asi 50, tak jsem zastavil včas, v náhlý panice se mi nedařilo volant odemknout.
Omluvou za toto zmatený jednání mi budiž tehdejších 19 let, mokrej řidičák a absolutní nedostatek peněz na benzín - snažil jsem se srazit spotřebu ze 7.4 na 7.2 :-) .
|
|
|
A měl jsi klíč na "0" nebo jsi ho pootočil až na "STOP"?
|
|
|
Musím přiznat že to už si vůbec nepamatuju, přecijen už je to 23 let. Ale rozhodně to nebyl záměr, spíš důsledek nešikovnosti a nevyježděnosti. Ale určitě šlo volant zamknout nechtěně a omylem za jízdy. Jak to bylo u Š105/120 nevím, to už jsem si dával zatraceně pozor.
|
|
|
Zamenitelna mozna neni, ale sjelo to tam pomerne snadno (alespon u obou stodesitek se kterymi jsem jezdil), ale budiz, kdyz myslis. A co teda ta tisicovka? Porad trvas na tom, (cituji) že žádné auto nezamkne řízení, pokud pootočíš klíčem z polohy "1" do polohy "0"? BTW dival ses vubec na ten katuv obrazek nebo se porad jeste placas u obrazku od ernieho?
|
|
|
Ano, připouštím, že při slovíčkaření ve věci zamykání řízení aut vyrobených koncem 20. století (která jediná přichází v úvahu pro dnešní všední užití) jsi pravděpodobně našel vůz, který zamkne řízení bez vytažení klíčku. Jedná se ovšem o stroj Š1000MB vyráběný mezi lety 1964 a 1969.
Tedy máš pravdu, ale k čemu to je, když o tyto veterány v diskusi rozhodně nešlo? Nebo lze v nějaké technické rovině srovnávat Prius a 1000MB? Já myslím, že ne. Tak nebuď malicherný, OK?
|
|
|
Od zacatku mi slo o jedine, o nicem jinem jsem se ani nebavil - cele to byla reakce jen a pouze na to, ze vypnutim zapalovani bez vytazeni klicku lze zamknout volant je urban legend ( www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2010030103& lstkom=280596#kom280685 ) - vzhledem k tomu, ze jsem sam jezdil auty, ktera to delala, musel jsem se proti teto dezinformaci ohradit a to, ze dnes techto aut uz az zas tolik nejezdi na tom prece nic nemeni. Od diskuze ciste o Priusu jsem to neodklonil ja, ale vyse zminena zminka o UL.
|
|
|
Hmm, na Octavke bez "stavy" nezatrubis... Jedine, ze by som sa o to slabo oprel...
|
|
|
U Felicie snadno zatroubis i svytazenymi klicky a zamcenym volantem 9uz se mi to nekolikrat podariloé pri vystupovani, kdy jsem o volant nesikovne zavadil0
|
|
|
Při vypnutí motoru dochází k zamknutí volantu a zablokování převodovky do režimu P. Nicméně, aby šel Prius vypnout, tak rychlost musí být na nule, jinak se nevypne. Pravda, nezkoušel jsem vypínač držet déle, to by možná došlo k vypnutí "natvrdo", ale to mám strach vyzkoušet, neboť to se převodovka přepne do P a nevím, zda bych si nezničil převodovku, když ještě budu mít rychlost.
Co se týče odtahu, tak to je možné tak, že při zapnutí nedržím brzdu a v autě se zapnou elektrické systémy, včetně posilovače řízení a po přepnutí z P do N lze Priuse normálně táhnout na laně.
|
|
|
Vyzkousel jsem(koleguv novy Prius):
- volant se po vytazeni klicku a pootoceni zamkne
- Neutral jde zaradit kdykoliv za jizdy
- Brzdy jsou silnejsi nez motor
|
|
|
|
Priusy vyrobené před 2010 se startují po zastrčení fobusu do palubky
www.youtube.com/watch?v=0L31jBf-P2o
Až u priusu model 2010 se startuje s fobusem v kapse:
www.youtube.com/watch?v=9OnqYlFBfI0&NR=1
Vzhledem k tomu, že svolávací akce se týká starších modelů, jsou obrázky modelu 2010 irelevantní. Pokud má někdo tři měsíce Prius, považuje ho za nový i když je to loňský model.
|
|
|
Ale hloupost!
I předchozí model Priusu měl možnost "Key-less entry & start". Záleželo na výbavě. Tuším, že pouze nejnižší výbava měla klasický bloček (jako nový Passat), který se strkal do díry pod volant. U vyšších modelů už si klíč můžete nechat v kapse.
|
|
|
Tak sorry. V Priusu jsem seděl jednou. Mluvím o tom, co mi technik toyoty předvedl. Knoflík power mačkal až potom, co nacpal malou černou cihličku (fobus) do čehosi v palubce, čemu říkal dashboard-slot.. Neříkal nic o tom, že je to výbava social edition.
|
|
|
Keyless maji az vyssi vybavy. Normalne to strkas do volantu. Neni to klasicky klic samozrejme, pokud se chceme hadat o slovicka, ale funguje to podobne. Vyndas, volant se zamkne pri pootoceni.
|
|
|
No s odtahem je to vůbec zvlastní u nových aut.. Švagr má Lagunu nějaký nový model na startovací kartu/tlačítko atd. Při závadě (nemohl nastartovat) muselo přijet odtahové vozidlo protože auto automaticky po zastavení/vypnutí motoru zařadí parkovací brzdu tzn. nelze odtáhnout.
Zlatej karburátor v mém motoru :-)
|
|
|
U Laguny se parkovací brzda a zámek volantu aktivují, když vyndáš kartu.
Startovací taneček má tento postup:
- automatické odemčení po přiblížení karty k autu
- zastrčit kartu do auta
- nastartovat čudlíkem
|
|
|
A nepřestane náhodou při vypnutí motoru fungovat posilovač řízení? Pak ztvrdne tak, že by to některé slabší povahy mohly považovat za zablokování řízení.
Podobně to bylo u starého žigula 2103. Neblokoval řízení, ale při vypnutém zapalování přestal po dvou sešlápnutích pracovat posilovač brzd.
|
|
|
Posilovač posiluje brzdy za pomoci podtlaku v sání. Když vypneš motor a vyšlápneš spojku nebo vyhodíš kvalt, přijdeš o posilovač brzd u každého auta.
Posilovač řízení posiluje tím míň, čím rychleji jedeš. Pokud vypadne v 50 kmh, tak řízení ztěžkne, ale nijak dramaticky. Měl jsem Peugeot Boxer, který s tím měl problémy...a stalo se mi to x-krát i s naloženým aparátem. Pokud jedeš tak, že máš běžnou rezervu, nemusíš se ani opotit.
|
|
|
Neznám auto, u kterého by se zamkl volant jen při vypnutí motoru, nebylo by totiž možné s autem manipulovat např. když dojde benzín. Mám ovšem dojem, že ta reakce na blokaci volantu se vztahovala na startování pomocí tlačítka a tam ten zamykací mechanismus bude asi nejspíš jinačí než u "klíčkového" zapalování...
|
|
|
Ohledne vypinani zapalovani v modernich vozech s bezklicovym startem vysel tusim v NYT celkem zajimavy clanek. V US je totiz problem, ze kazde auto to ma resene jinak a maloktery uzivatel vi, ze zrovna u toyota ma cekat 3 vteriny. V tomhle smeru se pry uz objevilo volani po sjednoceni tohoto zrejme duleziteho ovladaciho prvku mezi vsemi vyrobci.
Osobne si myslim, ze cely problem s pedalem plynu je jen zastiraci manevr pro komplexni problem v elektronice - zrejme nejake drazsi soucastce, ktera nejde jen tak vymenit. Ridil jsem v US par pujcenych novych toyot (avalon) a ty auta jsou docela nebezpecna v tom, ze extremne pomalu podrazuji pri akceleraci - elektronika automatu premysli..... Vsude na internetovych serverech v US se na to nadava a toyota mlci.... Pritom mam doma starsi toyotu v automatu, ktera ten problem nema.
S Toyotou jsem doted uznaval filozofii, ze vyrobce ma (tedy ted uz asi mel) dost penez na to aby to auto pri vyvoji moc neosral a udelal to spravne, bez vetsich cost cutu. Tezko rict jestli to porad plati.
|
|
|
Proč by se mělo ovládání sjednocovat, nota bene nějakým nařízením, což nejspíš doporučovali levičáci z NYT? Když někdo vleze do auta, aniž by věděl, jak se toto ovládá, je to prostě blbec.
Pomalý kick-down bude nejspíš nějaká environmentální optimalisace... Já zase znám auta, kde je to přesně naopak a převodovka podřazuje jak zběsilá i při lehkém přidání plynu.
Toyota neprovozuje klasický cost-cutting, spočívající v tom, že se za těžké peníze vymyslí nějaká hi-tech úchylárna, která následně sníží cenu auta o 50 centů na kuse, ale šetří prodlužováním "lifetime" jednou vyvinutých řešení. Cenu jim pak sníží to, že mohou fixní náklady rozprostřít do většího počtu vyrobených kusů toho či ohoho.
|
|
|
Zajímavý jsou dvě věci:
Slyšel jsem, že cca před pěti lety přisel nový CEO, který byl, narozdíl od všech předchozích, dříve odpovědný za cost cutting. To může vysvětlovat mnohé.
Dále, pokud jde o český trh, rozhodně neplatí, že by Toyota byla levné vozítko pro masy, ba právě naopak!
|
|
|
Uz se to pomalu hybe rekl bych spravnym smerem:
(Lawmakers ask Toyota to hand over results of electronics tests)
http://www.latimes.com/business/la-fi-toyota-waxman6-2010mar06,0,1799487.storyLawmakers ask Toyota to hand over results of electronics tests
S Toyotou Avalon to upresnim. Auto bylo z roku 2007 a krome kickdownu melo i dalsi problem s akceleraci. Pri odbocovani doleva, tj. akceleraci z 0, elektronika premyslela.... auto stalo... a nic se nedelo. Nedelalo to samozrejme porad - jen nekdy.
Zadne unintended akcelerace jsem si nevsiml, ale verim, ze k tomu je jen maly krok - treba cas - elektronika starne, stridani teplot, opotrebovani atd.
Kdosi tu zminoval otazku jak je mozne, ze si nekdo koupi Prius? Az budete stat na ucpane 405 ze San Diega do LA a vedle vas si to budou vesele svistet Priusy v High Occupancy Vehicle Lane... tak na ty mrchy hybridni budete nadavat a pak si je poridite mozna taky :)
|
|
|
Ano, prius je skutecne ta prava volba, zvlast, kdyz alternativou je http://images03.olx.com/ui/2/12/72/f_22181072_1.jpeg
|
|
|
Jo, to mi v tom videu na TyTrubce taky prislo divny. Pred casem jsem cetl o BMW, kteremu se na nemecke (?) dalnici ve vysoke rychlosti zblaznila ECU a nereagovala ma zadne prikazy - neslo vyradit ani vypnout motor. Ridic zkousel brzdit, ale pac mel silny motor a ve vysokych otackach, tak ty brzdy za chvili uvaril. Nakonec ho tusim dopravaci navedli do takove te piskove pasti pro kamiony, kterym v kopci selzou brzdy a borec vyvazl jen s lehkymi zranenimi. Mezi tim vsak stihnul ujet nekolik desitek km, pricemz mu dopravaci uklizeli cestu.
Ale u te Toyoty ve videu se jen zaseknul plynovy pedal. Casu taky meli minimalne nekolik desitek sekund, dyk ten spolujezdec stacil zjistit, co se deje, vytocit cislo zachranaru a jeste s nimi promluvit par vet. Copak nejde u automatu za jizdy vyradit?
|
|
|
Jasně že jde. Zrovna u Priuse se pouze páčka řazení dá do levé polohy a přepne se to do N.
Spíš mi to přijde, že v tom videu ten řidič totálně zpanikařil a nedělal vůbec nic a nenapadlo ho ani zmáčknout brzdy. Ani Prius nemá tak silný motor, aby to brzdy nedaly.
|
|
|
Čoveče, tuhle situaci jsem viděl leda tak v Cobra 11 :)
Nemám zkušenost s opravdu silnými auty (max. jsem jezdil s povozy s cca 150 PS), ale přijde mi nepravděpodobné, že by u jakéhokoliv auta motor dokázal přetáhnout brzdy. To se mi nestane ani na motorce (150 PS, 280 kg celková hmotnost).
Ad uvaření brzd - když na ty brzdy hamstnu, tak během pár desítek (stovek) metrů zastavím a nemám co vařit. Přijde mi to celkově jako blbá, leč řešitelná situace
|
|
|
ECU naskocil BSOD? :) Stejne je ale vtipne ze to nemaji jinak jistene nez jednou hlavni ridici jednotkou
|
|
.."Tzn. pedál musí být při vratném pohybu něčím brzděn - nejčastěji jednoduchou třecí "brzdou", která je někde vevnitř pedálu a o které drtivá většina motoristů neví" .. toto tvrzení se mi nějak nezdá, neb u mého auta se vrací okamžitě a "guru" zvaný řídící jednotka má auto i tak plně pod kontrolou.. :)
|
|
|
Ono totiž nastavení charakteristiky odporu plynového pedálu není až zas taková legrace,ty tlumící a vracecí komponenty jsou docela náročně počítány,potenciometry zdvojené....Prostě to není prdel a nahradit starosvětské lanko,přes které jsme zvyklí vnímat velmi charakteristický odpor škrticí klapky nebo páky čerpadla,je nesnadné.Nahradit ho pérem přes poťák,bude dotyčný poskakovat jako nadržený kůň vlivem setrvačné hmotnosti vlastní nohy v polobotce,atd....takže doporučuju zkusit.A niance těch tlumení,si myslím,nejsou až tak postřehnutelné.Dokud se to nepodělá.
|
|
|
Nejde v tomto případě o rychlost pohybu (že se pedál vrací okamžitě, je správně), ale pedál nesmí působit příliš velkou silou na řidičovu nohu tak, aby ji odstrkoval nahoru. Kdyby to tak bylo, řidič by se s pedálem pořád "pral" a jízda by byla velmi únavná, nehledě na trhavou jízdu.
Typicky je v pedálu pružina, která se směrem dolů smačkává a nahoru by pedál vystřelila stejnou silou, jako byla předtím zmáčknuta.
|
|
|
Opel Corsa D r.v. 2005 motor 1.2 16V twinport...
přesně tohle (pedál působí větší silou než položená noha) to dělá - jestli je to záležitost jen našeho kusu nebo i jinejch, to už ovšem netušim, každopádně delší jízda je celkem nepohodlná...
možná to souvisí s určením auta do města a ne na delší trasy...
|
|
Toyotě bylo v minulosti vyčítáno, když už nebylo co, že jsou to nudná auta. Takže v podstatě zákazníci dostali, co chtěli, za volantem se už nenudí, krom blokujících se pedálů jsou prý i nějaké problémy s posilovači řízení, které způsobují vychylování ze směru jízdy. A to se vyplatí.
Teď vážně, hodně majitelů těhle aut, hlavně ti, kteří mají možnost srovnání s předchozími modely téhle značky vám řeknou, že poslední kvalitní toyoty byly do roku cca 98, pak už to šlo jenom z kopce. Do té doby si nemyslím, že by ty auta byly low-tech (vůči konkurenci) a taky si nemyslím, že zrovna manžeta řadící páky nebo ovládání topení je tím pravým měřítkem pro posouzení celkové technické úrovně auta (jak sem se tu jednou dočetl), ale od té doby bylo uděláno podle mě hodně kroků zpátky za účelem vyrýžování více peněz při nižších nákladech. Nedivím se, že vw tak rychle začlo šlapat toyotě na paty, a s čistým svědomím můžu říct dobře jim tak.
|
|
|
Jednu Toyotu také doma sedláme, r.v. 2006. A neřekl bych, že v té době šlo o nějakou zastaralou technologii (atmosféra benzín s VVTi), přinejmenším oproti tomu, co ve srovnatelných modelech nabízel za benzínové motorizace třeba Ford, Opel či VW. Dneska už to může být jinde (turbobenzíny atd. který Toyota nemá), ale holt každej chvilku tahá pilku...
|
|
|
No motory jsou snad jedna z mála věcí, která na těch autech má co nabídnout a to si taky člověk musí dávat pozor na první série 4ZZ a hlavně 1ZZ-FE (do roku 2005). Taky doma máme jednu z roku 04, s tím VVTi motorem. Oproti její babičce je pohodlnější, tišší a bezpečnější, ale má např. vzadu jenom klikovou nápravu oproti víceprvku, otázka "spotřebního" materiálu je taky někde jinde, nemluvě o jízdním projevu a interiéru.
Ty řeči o té technické zaostalosti si taky myslím, že jsou přehnaný, podle mě je dneska právěže velká část produkce naprosto průměrná vůči konkurenci.
|
|
|
Nektere veci mela toyota hodne low tech.
Dobry priklad je serizeni vule ventilu v 1MZ-FE motoru v camry z r. 1998, ktera mela v evrope konkurovat BMW 5, E-classe a podobnych autum. Nejen ze vule neni vymezovana automaticky, ale pro jeji vymezeni je treba sada 16 ruzne silnych podlozek x 24 ventilu. A je treba pri tom rozmontovat snad polovinu motoru.
|
|
|
Zde bych byl velmi opatrnej s tím posuzováním. Vymezování ventilů pomocí podložek je jednoduché a tedy spolehlivé, levné a lehké. Hydroštel u BMW je zpravidla první, co se vysere.
Rozmontovat polovinu motoru = zvednout haupnu, sundat fitr, airbox, vyndat kabely ke svíčkám a sundat ventilové víko.
Sada 16ti podložek je jen teorie. Jsou po 0,05mm, což je výhodné jen pro výrobce. Pokud to dáš do "servisu" opraváři a ne šimpanzům do "výměnné dílny", opravář ubrousí z podložek tolik, aby zmenšující se vůle byla opět taková, jaká má být. U toho také zjistí, jestli se nezaklepává nějaký ventil, nepřidírají se uložení vaček nebo na nich není pitting.
Když kontroluju ventily u svý motorky, tak se jí víc válí po garáži než stojí pohromadě 8o)
img199.imageshack.us/img199/7432/zx6ry.jpg
|
|
|
Tak prvotně, konkurenci vůči 5er a Eclasse byla u lexu GS, camry byla víc lidovka, o čem svědčí aji cena.
A ty podložky jo, je to jednodušší než hydra, souhlasím s Honzou. Nepotřebuješ 16 podložek, ale v případě vůle mimo toleranci jenom takovou podložku, která tu vůli vymezí, cenově v řádu max stokorun. S přihlédnutím k tvrzení opravářů, že ty vůle jsou doživotní, i když o tom si myslím svoje. Auto s hydroštelama sem doma měl, nebyla to žádná výhra, když jeden stál okolo 2,5 tisíce a odešly relativně brzo.
Broušení podložek prý není moc dobrá cesta, povrch pak již nemá požadovanou úpravu a dochází k vydírání.
|
|
Jednou jsem totiž řídil Audi 80 f tuningu, která měla hliníkové koberečky z Tesca a hustorebelské nástavce pedálů, přidělané dlouhými šrouby - ačkoliv vlastně ne, nedovedu. To, co se zapíchlo do toho koberečku a nemohlo se vrátit totiž byla spojka.
Dotaz pro odborníky - pokud se mi zablokuje plyn u automatu, takže se mi otáčky drží na nějakých 3000 a já dupnu na brzdu, co se stane? Díky.
|
|
|
To závisí na značce samohybu.Třeba u koncernwagenu by ti měla ECU zavřít přívod paliva,hodit postupné ochabnutí erekce a dokud ten pedál budeš držet,jsi v klidu.Ale jak to mají ostatní vozy,nevím,Dfens bude mít ty normy určitě v merku,vždyť se tím živí(l)....
|
|
|
Auto začne brzdit. Zda bude i odřazovat dolů, to záleží na konkrétní převodovce. Staré mechanické nebudou, novější elektronické nejspíš ano. A pochopitelně normální člověk tam v takové situaci současně se začátkem brždění vrazí "N".
|
|
Řízení jakosti bývá často zaměňováno se zlepšováním jakosti. To je ovšem omyl. Řízení jakosti nedělá nic jiného, než to, co má v názvu, tedy řídí jakost. Jak? Takovým způsobem, aby bylo dosaženo co největšího zisku. Ideálem je spolehlivé a odolné řešení, ovšem z levných součástek a minimem pracovních operací. Takový z hovna bič.
|
|
V USA momentálně žiju, vlastním Toyotu a světe div se, nebojím se problémů s plynovým pedálem. Svolávačka mi sice přišla, ale nechám je to udělat někdy při pravidelném servisu, kvůli tomu ztrácet čas nebudu.
Jenom pro zajímavost, zkoušel jsem na dlouhé rovince v poušti (prázdná silnice široko daleko, nikoho jsem neohrožoval), co se stane v případě, že by se plynový pedál nevrátil. Nejjednodušší je ťuknout do páky automatické převodovky a vyřadit na neutrál. Hotovo, vyřešeno, auto nijak neprotestuje. Pravděpodobná automatická reakce řidiče - zmáčknout brzdový pedál - je také správně, brzda je podle očekávání silnější, auto zastaví (omlouvám se svým brzdovým destičkám). Nevím, jestli tomu nějak pomohla elektronika a ubrala plyn, mě přijde, že trochu ano.
V celém sporu nejde o evropský trh, ale spíš o americký, soudný člověk musí jednoznačně získat dojem, že se na americkém trhu někdo pokouší poškodit Toyotu, aby pomohl domácím značkám. Ty jsou mimochodem technicky často daleko konstrukčně zastaralejší než Toyota. Mnohými z US aut jsem tady jezdil a velmi rád jsem potom přesedal do jakéhokoliv japonského nebo evropského auta.
Tenhle článek D-Fense mě překvapil. Většinou s jeho články souhlasím, ale tohle mi přijde psané spíš na efekt ve stylu Radka Hulána. Určitě to přitáhne víc čtenářů, jenže věci nejsou obvykle tak černobílé.
|
|
|
V USA mediokracie testuje, zda je schopná ovládat komerční sféru, což ovšem nic nemění na tom, že to Toyota spolu se svým dvorním dodavatelem zprasila. Kdybych se měl rozhovořit o celkovém vnímání techniky, kvality a obchodní etiky ve firmě Toyota, patrně by se čtenáři divili, ale rozhodl jsem se přidržet pouze aktuální reality, abych nedělal totéž, co američtí mediokrati.
|
|
|
Clovek z "auto priemyslu" lahko dokaze zistit ze sa jedna o cielenu medialnu kampan s jednoduchym cielom - znizit trhovy podiel Toyoty v USA, pripadne i jej globalnym oslabenim. Aj pri porovnani s europskymi (technologicky omnoho pokocilejsimi oproti producentom z USA) ma Toyota zdaleka nejmenej zvolavacich akcii. Staci sa pozriet na historiu a pocet zvolavacich akcii napr. na Tuarega ....
|
|
Jelikoz a anyzto prave dokoncuji PV testovani jedne auto-komponeny povazuji, stejne jako D-Fens, popsane toyoti problemy jako fatalni selhani systemu kvality.
Uvedu priklad jednoho testu (z celkem 21) pro OEM.Test se sklada z techto poskupin (nejmene 8 testovanych dilu vsechny musi projit testy 1-6):
1. Inicializacni - test haptiky, funkce, parametru
2. 1. zatezova zkouska - 10 tis cyklu pri 85°C/-40°
2. Prasne prostredi +25°C po 8 Hod arizonsky (jemny) pisek naprasovany v komore (cca 4kg)
3. Vibracni test (zrychleni 8g, amplituda 4mm, 6 hod)
4. Test vlhkosti - komora - 85% vlhkosti, 85°C, 10 tis cyklu
5. 2. zatezova zkouska - 30 tis cyklu, teplota 30 min 85°C/30 min -40°C
6. Zaverecny - test haptiky funkce, parametru.
Dale pripomenu ze tento test bezi 2 x (DV,PV) .. a to mluvim jen o testech u dodavatele.. a test pro malo pouzivane komponenty (spinace na stredni konzole... atd )
Chci tim demonstrovat ze nekde se stala Toyoti chyba..
Na druhou stranu uplakanou pani v US-parlamentu demonstrujici neboheho ridice toyoty povazuji za typicke medialni divadylko..
Korty
|
|
|
Možná by nebylo od věci se o těchto praktických testech více rozepsat, třeba formou článku. Ať se my ostatní podíváme trochu pod pokličku :-)
|
|
Pro změnu taky něco konkrétního ke spolehlivosti Toyoty:
http://auto.idnes.cz/specialni-priloha.asp?y=automoto/tuv-report-2010.htm
|
|
|
Co má TÜV společného s kvalitou? Když to přeženu; je auto co nedojede na technickou více spolehlivé, než auto, které tam dojede s vážnou závadou?
|
|
Musim se take (bohuzel) pripojit ke kritikum kvality Toyoty. Bohuzel, protoze jsem pred rokem poridil novy Avensis. Nekdy pred pravidelnou rocni prohlidkou to nejak prestalo tahnout, a spotreba vylezla o 1 litr. Pri prebirani po servisni prohlidce mi jen tak ledabyle technik rekl, ze jsem mel upadlou nejakou hadici od turba, ani to prej nepsali do zakazky (zarucni oprava). Prej mi to ani nechtel rikat. Tak si kvalitu nepredstavuji.
A o tom jak se delaji dotazniky spokojenosti majitelu aut Toyota snad radeji ani psat nebudu.
|
|
|
To spíš souvisí s přístupem servisu než s Toyotou samotnou. Poslední tři auta byly od Toyoty (RAV4, Prius, Lexus RX) a pohled na kvalitu auta se spíše odvíjela od servisu než od auta samotného.
Např. u RAVky byla od počátku vadná ECU, svítila neustále kontrolka poruchy ECU a ti zmrdi měnili (v záruce) vše okolo (lambda sondy, katalyzátory) jen aby nemuseli měnit ECU. Důvod mi nebyl znám, ač to bylo hrazené Toyotou. Stačilo popojet do jiného servisu a hned vyměnili ECU za novou a od té doby se do auta dolejval jen benzín a voda.
|
|
No ze upadla nejaka hadice od turba neni vinou servisu. Predtim jsem mel 13 let Mondeo a zadna tak zavazna zavada se u nej nikdy nestala. Jen spotrebni material a drobnosti.
Kazdopadne sevis muze zkurvit hodne.
dealer mne po koupi auta informoval ze mne bud ekontaktovat Toyota centrala s dotaznikem spokojenosti a prosil mne at nadiktuji vsude 10/10 (tj NEJ hodnoceni). Rekl jsem co z toho budu mit ? Servisni prohlidku zadarmo. Tak ok... Tohle je Toyota kvalita po cesku... :-D
|
|
|
sorry, zapomnel sem uvest podstatne info: servis po mne chtel nej hodnoceni, protoze prej kdyz zakaznik uvede nejakou pripominku, tak pak z toho ma servis/dealer desnou pakarnu od centraly. Taky zpusob jak ridit kvalitu - pripominky se de facto nepovoluji !!! :-D
|
|
|
Jak nepovolují?!?
Že Vy jste takový Jidáš, co se prodá za pár stříbrnejch? Pro kus žvance sklapnete kufry a poslušně hlásíte? :-)
Prostě když jsem nespokojenej, proč bych jim nemohl dát horší ohodnocení?
Nebo kvůli jednomu pivu za návštěvu lékaře volíte bradavičnatý prase a podpoříte zrušení zdravotnické reformy a volíte jistotu cesty do pekel? ;-)
|
|
|
Problém je ještě v jiné věci. Jakožto majitel vozu zmiňované značky mám s těmito průzkumy svoje zkušenosti. Volají vám asi půl hodiny a ptají se na různý věci, který můžete hodnotit v rámci bodové škály (rozmezí tuším pěti bodů). Jenomže, mimo tyhle předpřipravený kolonky už nechtěj slyšet vůbec nic. Takže, když by jim človek chtěl opravdu říct, že ten a ten servis nebo dealer stojí za prd a proč, tak stejně nemá možnost. Od tý doby už jim souhlas ke kontaktování nedávám, protože je to ztráta času.
|
|
|
Jasně, ale tady nebavíme o zbytečnosti či užitečnosti takovýchto průzkumů.
Reagoval jsem zejména na to, že dotyčný nemá jinou možnost než pochválit daný servis. A otázka z mé strany byla "a proč by nemohl ohodnotit dle skutečnosti"?
|
|
|
Jidas ? No kdyz si automobilka nedokaze vybudovat vztah se zakaznikem, tak to ma jak chce (viz dale).
Jak nize uz psal pivko, ty dotazniky jsou udelane tak blbe, ze jsou to spis antidotazniky - ptaj se strasne dlouho podle presne vymezenych kolonek a nezajima je nic jineho ("jste s rizenim auta nespokojen, spise nespokojen, neutralni, spise spokojen, spokojen, spokojen velmi, absolutne spokojen ?" "No u plynoveho pedalu s vetsima botama drhnu vlevo o brzdu, je to dost spatne tohle..." "to tady nemame, to tam nemuzu napsat, jste nespokojen, spise nespokojen, ....." - dotaznik uplne na hovno).
Jestlize se automobilka chova tak, ze ji moje SKUTECNE nazory a konkretni pripominky nezajimaji a navic dealer/servis dostane za negativni pripominky zakazniku jen po drzce, tak si ta automobilka asi nic jineho ani nezaslouzi.
Zajimalo by mne jenom nakolik to jde uz z Japonska, nebo zdali je tohle nase ceska specialita ...
Ta dohoda s dealerem o vyplneni dotazniku bude nejspis ceska odpoved na zmrdi styl Toyoty, ktery soude dle propracovanosti dotazniku vane uz ze zeme Bohu.
|
|
|
No, importér se jistě nedotazoval na spokojenost s autem a případné problémy s ním. Pokud se dealer tak třásl, že sliboval zdarma servisní prohlídku, tak importér se zajisté ptal na kvalitu a úroveň dealera. A to klidně ohodnotit na stupnici jako ve škole asi zvládnete, ne?
Tak jako učitel, který na vysvědčení nenapíše "česky umí, vyjmenovaná slova také, nerozlišuje velká písmena u názvů", ale napíše 3.
|
|
Tak nevim, co je lepší, zaseknutej plynovej pedál-problém se dá řešit, bržděnim, vypnutim motoru, vyřazenim,atd, nebo selhání brzd- známý problém fábii 1.2HTP I generace( osobně jsem zažil 2x) Stejný problém se objevil několikrát i u IIgenerace-Škodovka mlčela. ABS u VW Golf v nižších rychlostech do cca 30km/hod selhání brzd-řešení vyndat pojistku a jezdit bez ABS není dozajista high-tech řešení.
No a vypínání motorů 1.9.TDI u Octy-při předjíždění autobusu mi to radost neudělalo. No a pak už jenom ty novátorský super high tech vozy zítřka -např citroen C4- v noci na dálnici samo zhaslo a nešlo rozsvítit.A atˇ se na mě nikdo nezlobí, ale za posledních několik dní mají problémy dle médií pouze" toyota, daihatsu, mazda, honda, suzuki a ostatní ne-tuhle masáž neberu. Kdyby jste viděli tu dětinskou radost mého otce, že mu u 4 roky staré Octávie II uznali záruku na korozi, prý zaplatí za výměnu kapoty jem 4.000,- za amortizaci- a to se snima musel ještě hádat.
PS: a plynovej pedál se mi kdysy zasek u Fakoše pič-up na sjezdu z Kladenský u letiště při podřazování na 3-zlomenej a drhnoucí bowden.
|
|
Připomíná mi to film Splašená kára:
www.csfd.cz/film/8357-runaway-car/
Nejdřív si auto samo přidalo plnej plyn, pak nefungovaly brzdy, resp. se spálily, nešlo vypnout zapalování, nešlo vyřadit. Fungoval prakticky jen volant.
Pak to okopírovali Němci v Kobře 11.
Nikdy bych nevěřil, že se to může fakt stát.
|
|
to vi preci kazdy, ze neosizene vozy se vyrabely do roku 1998
|
|
No, dokud ty vybouraný řidiči nemají ukousnutou patu, tak je to ještě dobrý :D
|
|
V panike urobil prve co ho napadlo, dupol na brzdy, tym znizil rychlost ale brzdy "zvadly"/prehriali sa (v tej rychlosti nic vynimocne ked motor stale akceleruje) takze rychlost zas stupla. Casu mali relativne dost, pocul som cely telefonat dlzky asi minuty.
http://www.youtube.com/watch?v=03m7fmnhO0I
Niekde som cital ze ak ta Toyota akceleruje tak nejde prepnut na neutral. Z pohladu konstruktera to vyzera logicke: je blbost prepinat na neutral ked auto akceleruje. Jedine to poskodi motor takze to userovi neumoznime...
Jedina vec ktora mu mohla pomoct je to Power Off tlacitko..lenze aj ked to bol skuseny Higway Officer tak to auto mal pozicane takze nevedel ze ho treba drzat 3 sekundy...
Bohuzial ta cesta koncila T-eckom takze nemal sancu...
|
|
|
To co jste napsal, je nesmysl (aspoň u Toyoty). Asi jako argument, že když auto akceleruje, tak se deaktivujou brzdy, protože kdo přece potřebuje při zrychlování brzdit, že...
Pokud se bavíme o Priusu (kterých se tato kauza týká), tak při plném plynu, pokud přepnu řadičku do polohy N, tak se opravdu převodovka přepne do neutrálu a motor chcípne, tj. nereaguje na plyn a nevytáčí se naprázdno.
|
|
|
Nabural v Lexuse IS 250. Alem as pravdu ze az taku blbost asi do auta nemohli implementovat. Tak potom neviem prečo to neurobil, možno si to v tej rýchlosti (musel sa vyhýbať autám na dialnici) neuvedomil. Aj keď ako dialničný policajt bol určite trénovaný na rýchlu jazdu...spanikáril a to ho zabilo.
|
|
|
Je to jedno. Manželka má Lexuse RX a je to to samý. Za jízdy prostě klepne z D do N a je vyřazeno. Dokonce to jde až příliš snadno. Dost často se mi stává, že lovím mobil nebo něco jiného ve středovým panelu a omylem si vyřadím.
Nevidím důvod, proč by Lexus IS by to měl mít jinak.
|
|
Celé mi to připomíná fenomén příliš utažených šroubů. Ve firmě, kde jsou silné rodinné vazby mezi zaměstnanci a nadto se každý kdo má do prdele díru ohání modlou 0-PPM, dost dlouho trvá, než někdo najde kule na to, aby přiznal problém. Místo toho se trable zašudlává a problémy zametají, neřeší.
Pokud problém nabyde do obludných rozměrů, už to neunese ani papír s nejrafinovanější prezoškou. 0-PPM přestane být dosažitelným cílem, pan Toyoda páchá seppuku a cíle bude nutno stanovit znova.
Voila.
|
|
|
No podle toho co jsem o tom četl, má být právě součástí té jejich firemní kultury to, že problémy se nezametají pod koberec ale za pochodu řeší. Samozřejmě, můžou to bejt kecy...
|
|
|
Říct toyota-manovi nahlas, že je něco někde špatně, to je nezdvořilost, urážka, hrubost. Skoro jako nasrat Hirohitovi do cylindru. V tom okamžiku přestanou úplně komunikovat.
Na ně se musí opatrně: "Na tom pedálu je potenciál ke zlepšení."
|
|
|
Když jsem si dovolil říci toyota-manovi, že 0-PPM považuji za papírový fenomén, nejenom že nepřestal komunikovat, dokonce začal legračně poskakovat jako gumový šklebivý skřet a řičel na mě, že kvůli takovým jako jsem já to vypadá v Evropě tak, jak to vypadá.
Pravil jsem tenkrát, že mám pro své tvrzení empirický důkaz, protože jsem šel včera kolem servisu, kde stála Toyota.
Mužík byl zralý na infarkt a probodával mě nenávistnými pohledy ještě dobře půlhodinu.
Kokot.
PS:
jeden můj kolega při komunikaci s japonským rezidentem nevydržel a po 456 mailu na téma "malá skvrna od prachu na přírubě" napsal "Remeber Hirošima, darling" . Samosebou, náš zákazník náš pán, ale lidsky jsem měl pro něj hluboké pochopení.
|
|
|
On to dokonce vychvaloval D-FENS osobně v článku "Toyota system a Evropa", ale od jeho zveřejnění přece jen uplynulo skoro pět let. Otázka je, jestli mezitím došlo k zmrdifikaci Toyoty, k D-FENSově prohédnutí nebo k obojímu.
|
|
|
Jo, přesně tak, ten článek jsem si taky mlhavě pamatoval. A podobný věci jsem čítával i leckde jinde.
Otázka tedy zní, jak mohli nechat nyní věc dojít tak daleko?
Je snad celej ten jejich slavnej systém jenom snůška zmrditlachů od začátku, nebo na něj prostě začali v poslední době dlabat?
|
|
|
Spíš se ten systém zahltil. Snůška zmrditlachů to není. Toyota Production System připomíná v mnohém příručku "Kerak používat zdravej rozum".
Potíž je, pokud se naškatulkovanej zdravej rozum začne slepě aplikovat systémem Ctrl+C a Ctrl+V.
Vytratil se osobitý přístup a systém, jakkoli dokonalý, prostě správný lidský úsudek nenahradí. Ideální je vhodná kombinace obojího.
|
|
já teda nechápu, proč ten plyn dělají elektronicky - asi jsem už na tyhle serepetičky starej...
zlatý táhla a lanka, popřípadě hydraulika, na to se člověk podívá a hned ví kudy vede vedení
|
|
|
Asi je k tomu okolnosti donutily, protože kdyby záleželo jen na Toyotě a její schopnosti inovovat, ovládal by se plyn bičem.
|
|
|
Tak nemusel by se používat bič, táhla a lanka mají něco do sebe. Když se to přetrhne nebo zlomí, systém se automaticky vrátí do stavu, kdy nemůže škodit a poškozený díl se snadno nahradí (pravda, škodovky s motorem vzadu jsou, co se plynových lanek týče, strašlivý opruz). Nikde žádný počítač, co myslí místo řidiče, nikde žádné semiautonomní prvky, člověk to auto musí skutečně řídit. Inu, k obsluze pák a lanek nejsou zapotřebí čudlíky, takže to uvnitř nevypadá jako v kosmické lodi a člověk nemůže machrovat.
|
|
|
I lanko či táhlo se může někde seknout v nevhodné posici.
Kontrolní otázka: jakpak by Ti pomohl přenos táhlem či lankem pokud by se Ti zasekl pedál tak, jak se to stává u Toytoy?
|
|
|
Pak je opruz i takové Porsche 911, jo? Náhodou, u škodovek je plynové lanko vedeno rovně, nikde se neohýbá, tudíž nemá potřebu se lámat. A sílu potřebnou k přetrhnutí toho lanka...? No, Chuck by to asi dal...
Jinak máš pravdu, a právě škodovka je ukázkový příklad, kdy na elektriku jsou u ní tak akorát světla, stěrače a svíčky...:-)
|
|
|
Nevim, jestli i Chuck, ale ja na R136 plynove lanko pretrhl. Nouzovy dojezd do servisu s vickem od Dobre vody na karburatoru byl velmi zabavny.
|
|
|
|
Tipnul bych si škoda rapid 136.
|
|
|
u škodovek se lanko vždycky dřív nebo pozdějc přetrhne kvůli opotřebení, proto jsem si sebou vždycky vozil náhradní.
výměna je na deset minut, asi jako když měníte bowden na brzdě u kola
|
|
|
Stalo se mi před cca dvaceti lety, že mi u Š120 za jizdy zůstal plyn na podlaze, vyřešil jsem to vypnutím zapalování. Nebylo to bowdenem, praskla vratná pružina na karburátoru, tudíž ten pedál nemělo co vrátit nahoru.
|
|
|
Jj, je s podivem, že vratnou sílu zajišťuje u škodovky jen jediná pružina, subjektivně hodnoceno docela měkká. Š100 a i první Š105/120 měly ještě převodový pákový mechanismus, aby just dráha bowdenu byla rovná, kde taky jedno péro je. Zřejmě z důvodu snižování nákladů pak tenhle mechanismus vymizel a o návrat škrtící klapky se stará fakt jen jedna pružina plus mechanismus ovládání klapky v karburátoru.
|
|
|
Tedy, to si tě někdy zjednám. Za deset minut protáhnout nový bowden tunelem, dostat se k pedálu, hm, tebe by měli angažovat do F1 na výměnu kol, kazil by jsi jim normy...
Jak se může lanko přetrhnout opotřebením??? Jakože se šoupe tak dlouho, až se zeslabí a tvoje noha přes páku pedálu ho přetrhne...?
A neodpustím si rýpnutí, při dobré údržbě lanko plynu přežije i ekologickou likvidaci auta...
Já vozil ve škodovce jako náhradní díl kdeco, ale věř-nevěř, nikdy jsem to nepotřeboval.
|
|
|
samozřejmě chápu že el. drát je lehčí a levnější než lanko nebo nedejbože táhlo, že elektriku lze obtáhnout třikrát kolem auta než se dostaneme k plynu, a že tak odpadá spousta designových starostí...
Nicméně pro mě je vrcholem lidské technologie starej dobrej landrover (ten starej, dobrej...) a vůbec všechno co lze spravit kladivem
|
|
|
No tak co je levnější a lehčí, to neni tak jednoduchý - musíš porovnat celou soustavu lanko + bowden + škrtící klapka vs. nějakej potenciometr v pedálu + vstup do ř.j. (AD převodník apod.) + nějakej servomotorek. A to jsem určitě na některý věci zapomněl. S tím designem bych si taky nebyl tak jistej.
Nicméně u auta jako je Prius se ten potenciometr jeví výhodnější (nebo jediný možný řešení), sešlápnutím pedálu dáš najevo jak rychle chceš jet a auto už si samo přebere, jestli je výhodnější jet na elektromotor, pustit trochu benzínu do válců nebo nabíjet baterii.
|
|
|
jo to dává smysl, pokud je motor řízenej počítačem
nemám co bych dodal snad kromě mé teze, že fyzika a mechanika vždy zvítězí nad výpočetní technikou, a proto bych si (zejména) prius v životě nekoupil.
V jednoduchosti je síla, a kombinovanou pohonnou soustavu motor-elektromotor lze postavit i bez počítače za pomoci pouze základních elektrických obvodů.
To že do toho dneska nastrkaj milión čidel a miliardu mikroprocesorů považuji za prachobyčejný nedostatek solidních inženýrských nápadů a řešení, jenž si tvůrci automobilů vynahrazují tím, že mikroprocesor "to dokáže uhlídat". Za chvíli budem žít jak japonci, a budem mít mikroprocesory i na hajzlu, aby nám pohlídali velikost hovna před tím než postoupí do kanalizace. To aby nevznikla zácpa...
|
|
Mohli by třeba udělat pro Toyoty vyjímku při radarových kontrolách, když to jede rychle, ikdyž řidič nechce... a vlastně za nic nemůže...:)
|
|
|
Tohle nefunguje. Maně si vzpomínám na agitku z nějakého "Kryštofa", kdy řidič v TV šotu si policajtům stěžoval, že to jeho auto prostě pomalu jet neumí. Kupodivu mu to nesežrali...
|
|
Ono zaklínadlo TPS je sice hezké, ale nevidím v něm nic světoborného. Již 5 let pracuji v japonské firmě, kde TPS je alfa omega veškerého dění. Zastaralý, nepružný systém výroby, kdy často dochází ke zcela zbytečnému lidských zdrojů bez zjevných výsledků. Reklamace se hrnou v jednom kuse (ano, kvalita skutečně v genech). Sem tam se něco stáhne ještě před montáží v automobilce a tak podobně. Rozhodně bych nikomu nedoporučoval jeden z těchhle ejakulátů japonského inženýrství kupovat.
|
|
|
ale je to hezky napsaný :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Production_System
|
|
|
Hlavu a patu to má, bohužel to dle mého názoru moc dobře nefunguje. Dle jejich názoru ano, plečky vyrábí, lidi to kupujou, prachy se sypou, tak o co jde? ;-)
|
|
Další level už bude naprostý automat bez řidiče.
V současnosti na to ještě nemají a tak se vývojová odd. musí něčím živit a vymýšlí už leta fičury, který nikdo, vyjma nich, k životu nepotřebuje ... Je to stejné ve všech oblastech vývoje standardních spotřebních věcí od pračky přes sporák po ta auta.
Není samozžejmě problém zkonstruovat auto na úrovni složitosti atomové ponorky ale taky s náročností jejího servisu. Bezpečnost se donekokonečna zvyšovat nedá - 40 a víc airbagů už toho víc nezachrání, aktivní tempomaty, hlídání pruhů, navigace, audiosystémy atd., atd. vedou spíše ke zvyšování zátěže řidiče a tak se musí přidat další systém ... A každá technická vymoženůstka má v sobě geneticky zakodovanou schopnost se podělat. A je zcela jedno jestli je to dnes toyota, zítra to bude kdokoli jiný.
|
|
Tak tymto clankom si ma, dfensi, trochu nastval. Dalo by sa povedat ze si mi stupil na otlak. Tiahnes vo svojej svatej vojne voci toyote tak, ze si sa uchylil takmer ku vsetkym formam zmrdispeaku. Zahmlievas a zamlcujes fakty ako JuDr. Robert Fico.
Ale po poriadku. Pises ze si nepamatas ziadnu inu "celosvětovou blamáž". Co tak 119 mrtvych vo Fordoch na pneumatikach Firestone v roku 2000?
Pises, ze toyota auris sa v zakrutach "horzivo naklani", s akym autom si to porovnaval? Auris je mestske auto, ma zvyseny podvozok a zvyseny strop. Porovnaval si to s autami v rovnakej triede - Suzuki Ignis, SX4, ford fusion?
Preco schvalne porovnavas turbobenziny s nizsim objemom s atmosferickym od toyoty. Preto aby si navodil dojem ze toyota je malo vykonna? Od kedy je 1.2TSi - 77kW = 1.6VVTi 91kW? To maju v japonsku inu sustavu jednotiek SI? Od kedy je Fiat Bravo o triedu vyssie. Je to tymi 3cm sirky alebo ta 10cm dlhsia predna kapota co radi bravo o triedu vyssie? A zase porovnavas atmosfericky benzin s turbom. Turbo diesly tu trhate v zuboch ale turbobenzin je zrazu ok. Som zvedavy ci cena jazdenych turbobenzinov o 5 rokov bude rovnaka ako jazdenych atmosferickych.
Cenovej politike toyoty nerozumiem a ani sa nebudem snazit ju pochopit, pretoze je to jedina znacka, ktora je v Polsku a Cechach drahsia ako na Slovensku. Vybehovy model aurisa som kupil novy v zaklade s motorom 1,6 za 400k skk so zlavou 50k. Na porovnanie v rovnakom case stal Mitsubishi Lancer 1,8 v Polsku zaklade 436k skk. Honda City v plnej vybave v polsku 350k skk a Honda Civic v zaklade 460k. Vybehova Mazda 3 v zaklade na slovensku za 460k. O aurise som povodne ani neuvazoval a vzal som ho len preto lebo bol vybehovy model - lacny a okamzite k dispozicii a doteraz nelutujem.
Nakoniec ti musim podakovat, DFensi, ze si dosiahol nieco co sa mne ani po 20k km nepodarilo. Konecne som sa zacal v aurise citit dobre a zacal sa mi pacit aj jeho dezign. Stacilo trochu kritiky od niekoho koho nazor som si cenil. Konecne sa s nim citim zrasteny ako kedysi s dedovou vylagrovanou MB120.
ps. vcera som bol s aurisom v servise pridat ocelovu vystuhu tyou -E na plynovy pedal. Technik vravel ze k unave materialu moze dojst po dlhodobom jazdeni v mrazivom pocasi. Ano, uz soudruzi z NDR poznali ze materialy sa spravaju inak pri roznych teplotach. Avsak chcel by som vediet, ktora ina automobilka(okrem rusov a skandinavcov) vykonava stresstesty pri minus 20.
|
|
|
nebudu odpovídat, když nejsem tázán, ale dovolím si pár poznámek k položeným dotazům:
- pokud jsem si všiml, jsou porovnávány dosažitelné motorizace v kategorii, kterou je možno nazvat "moderní motory". U Toyoty je to 1,6 VVTi s 91kW a i u prašiviny od VW lze nalézt moderní motor 1,2TSI, který má výkon srovnatelný, ale má menší spotřebua vozy s ním mají nižší povinné pojištění atd. Tedy vše mluví pro to, co tvrdí D-F: Toyota inovuje minimálně techniku skrytou pod faceliftovanými karoseriemi...a netýká se to jen motorů, ale třeba i podvozků.
ad PS: která jiná automobilka? všechny!
|
|
|
No ty turbobenzíny... Jo, je to moderní a teďka módní, ale přeci jen nevím, jestli bych do toho zrovinka teď šel. Jejich masové použití je záležitostí posledních pár let a s dlouhodobou spolehlivostí ještě takové zkušenosti nejsou. Problémy, který dřív bývaly s turbodieselama (ukázkový příklad např. Mondeo II. generace) mohou být v tomto směru určitým varováním. A s tou menší spotřebou... slyšel jsem od pár lidí, co turbobenzín mají, že je extrémně závislá na způsobu jízdy. Takže, když tomu dáš na dálnici trošku napít, protočej se ti pak panenky u pumpy údajně mnohem víc, než u výkonově srovnatelný atmosféry. Nevím, sám to nemám, nedokážu osobně posoudit, říkám jen to, co jsem slyšel. Osobně jsem jel jen s Alfou Mito a Bravem, v obou ten samý motor 1.4 T-Jet a ta Alfa mi v nízkých otáčkách přišla neskutečně zdechlá. Ten samý motor v Bravu byl ale pružný, živý a síly jakoby měl na rozdávání.
Ale věřím, že budoucnost to má. U turbodieselů taky trvalo pár (desítek) let, než se to dostalo na použitelnou úroveň :o)
|
|
|
vdaka za kritiku. Ano, vsimol som si ze VW prisiel na recept ako zaujat nasinca.
1. musi to mat turbo ak nie dve tak aspon jedno, aď to vodspodu pěkně táhne
2. poistka musi byt minimalna
len tak naokraj, je zaujimave ze automobilky, ktore predavaju auta aj inde ako na europskom trhu, turba davaju len do sportiakov.
|
|
|
Myslím, že mne jen těžko můžeš podezírat z toho, že bych byl VW-fanda, přesto uznám, že 1,2TSI je dobrej a kvalitní motor....a 1,6 VVTi je už starší aparát, který je aspoň vyzkoušený...a to přesto, že jezdím autem, který má VVTi motor z Toyoty a nemůžu si na něj stěžovat. Jenže je to litr a v lehoučkým autě - tedy jiná liga.
Osobně na pojistku seru, ale v případě, že bude menší, moderní motor mít podobný výkon jako nějaký jiný, ne-tak-moderní, bude mít lepší průěh krouťáku a bude na benzin, nemám důvod si kupovat nějakou, podobně drahou jednašestku, která bude žrát stejně a bude s ní o dost míň zábavy.
Proč? Protože když nasypu jednašestce, bude to do 4000 zdechlina, do 5500 se to rozhejbe a potom už to bude jen dělat kravál a žrát i trávu okolo silnice. Když ale nadopuješ motor dmychadlem, dostaneš podobný výkon, ale bez toho sebevražedného vytáčení a hlučného ochabnutí v závěru.
Ale ono je to stejně jedno. Dnešní konfekční auta jsou těžké a slabé krámy. Jediné, co se mi na autech líbí je, když se s nima dá snadno zparkovat, protože jsou malá...nebo že nemají střechu. Na všechno ostatní jsou lepší motorky 8o)
|
|
|
suhlasim, len by som este dodal, ze podla mna to turbo bude ako zaklinadlo. Zacne ovladat trh a zacnu to pchat aj do hybridov. Osobne neviem co si mam mysliet napriklad o Passate 1,4TSi.
Este ma napadla jedna pripomienka k clanku. DF sa stazuje na mizernu ponuku motorov pre auris. Bohuzial to sposobila neviditelna ruka trhu, konkretne dopyt. Vidiet na ceste Auris vo verzii D4D je asi tak ojedinele ako vidiet Passata s inym motorom ako 2.0TDi. Plus vyhoda koncernov ako Fiat a VW je, ze maju k dispozicii kvantum technologii a motorov.
|
|
|
Mimochodem, není teď u Toyoty ta nabídka omezená, protože se doprodávají poslední kusy stávajícího modelu a co nevidět přijde Auris po FL?
Mě upřímně řečeno serou spíš s jinou věcí a to, že 1.6 VVTi už pár let považujou u nižší střední za vrchnolnou benzínovou motorizaci. Teď snad u toho Aurise po FL bude aspoň 1.8.
|
|
|
Vadí ti malej objem nebo malej výkon? Ta toyotí 1,6 má 97kW, pro srovnání Ford má v nabídce pro Focus motory 1,4 (59kW), 1,6 (74kW), 1,6 Ti-VCT (85kW), 1,8 (92kW) a 2,0 (107kW). (Ford má ještě motor 2,5 se 166kW pro Focus ST.)
|
|
|
No tu 1.6, pravda ještě ve starší 81 kW verzi, mám doma. Nejede to s tím úplně špatně, řekl bych tak průměrně (ale zas třeba o dost líp, než třeba 1.6 74 kW ve Focusu II, která je v tom těžkým krámu už opravdu chcíplá). Na dálnici se to ale musí dost točit a pak to docela řve a žere i tu trávu u silnice, jak trefně psal tady někde HonzaZZR. Používat pro něco takovýho slova vrcholná benzínová motorizace, to mi fakt z huby nejde. Spíš tak první rozumná pro toho, kdo v tom nejezdí jen po městě, dalo by se říct.
Kdo ale chce benzín, neměl v roce 2006, kdy jsem to kupoval a nemá až do dneška nic lepšího na výběr, třeba aspoň 1.8 nebo dvoulitr se šestikvaltem. Teď po FL snad aspoň ta 1.8 z Avensise bude.
|
|
|
VW Passat 1,4 ještě dejme tomu,, co ale VW Sharan, 1,4 v MPV tam je to výsměch.
A vidět jiného passata než 2.0 TDI ? koukni kolem sebe celkem často u starších jak 1,8 T v benzínu tak 2,5 v TDI, v nových autech benzíny TSI,
|
|
|
Hmmm až na to že VW nejdřív zjistil jestli 1,4tsi resp 1,2tsi nejdřív zaujme němce a naopak čr až jako poslední.
|
|
1. Toyota Celica GT-4 je tak výborné auto, že mi na Toyotu jako na značku nesahejte. Já vím, že to je dávno a že to není repre vzorek, ale tvrzení, že všechno, na čem kdy bylo napsáno Toyota je apriori šmejd, odmítám
2. Dnešní výrobky firmy TOYOTA jsou pod moji rozlišovací schopnost, ale připadá mi, že uvedené problémy, resp. jejich šílené důsledky jsou záležitostí USA a tamního boje zestátněných zkrachovalých automobilek proti dovozu, které využívají idiotství amerických obyvatel. Očekávám podobná tažení i vůči dalším značkám
3. S tvrzením, že jiné automobilky podobné problémy nemají, zásadně nesouhlasím. Asi před 1,5 rokem přišel majitelům Porsche Cayenne (tedy VW) dopis, aby s vozidlem vůbec nejezdili, protože stabilizační systém ve spolupráci s ABS fy Bosch může způsobit, že automobil vlbec nezabrzdí. Cca 1000 vozů jelo do servisů na odtahovce... Mercedes-Benz o 2 měsíce později přiznal podobný problém se systémem trakční kontroly, ale nedoporučoval zákazníkům, aby s autem nejezdili, nýbrž je vyzval k nápravě v servisu po vlastní ose. Hromadné svolávačky kvůli injektorům fy Siemens, které občas vyřadily celý motormanagement z činnosti (i za jízdy), řídící jednotky téže firmy, problémy stabilizačních systémů či debimetrů BOSCH na MB, BMW, Porsche, Audi a dalších jsou zcela běžné a na diagnostickém fóru je jich k vidění mnoho
4. podobné problémy opravdu mají TÉMĚŘ VŠECHNY automobilky, a to paradoxně nejčastěji ty, které mají nejvyšší kredit u českých zákazníků (snad jen ten blbej Fiat, na kterýho češi flušou měl triviální "problém" se zámkem kapoty na AR 147 a jinak za 15 let nic). Uvědomme si, že drtivá většina současných automobilů je osazována stejnými komponenty, většinou vyráběných v Číně, Mexiku, Hong-Kongu, na Tajvanu, v Maďarsku, Španělsku, Česku... Je pravda, že reakce bývají rychlejší a neslyšel jsem o mrtvolách v důsledku problémů, ale také je fakt, že sleduji výhradně evropský trh a jsem přesvědčen, že v Evropě žádná mrtvola vlivem poruchy na Toyotě do márnice také nedorazila
5. Prius v ČR kupuje výhradně ta vrstva obyvatelstva, která má zásadní potíže s pochopením fyzikálních zákonů ze základní školy a nepředpokládám, že v USA by tomu bylo jinak. Výtkám věřím a považuji je za přirozený vývojový problém hybridů. Až se totéž přihodí Fioranu s KERSem, asi to bude óbrsranda
6. Rapidní pokles kvality a šetření zejména v oblasti materiálů je vidět v současném automobilovém průmyslu prakticky všude. Začíná to blokama, přes vačky, turba, podvozkové komponenty a končí to levnou elektronikou. Je to taky logické, když novinářská verbež stejně auto posuzuje podle přístrojovky a hlavice řadicí páky. Dělat něco, co není vidět, pořádně, by bylo házením perel sviním. Všichni, kdo se kdy snažili auta stavět poctivě už dávno zkrachovali, a pokud ještě cosi relativně kvalitnějšího produkují, vždy se tak dějej výhradně za pomoci koncernu, který je dotuje z výroby čehosi jiného (cédéčky a lidovými vozidly počínaje, elektrárenstvím a pojišťovnictvím konče). Opravdu jen velcí superstřelci si dnes dovolí ušetřit například na materiálu přístrojovky a osadit auto čtyřpístkovýma brzdama - a jejich propad do červených čísel je podle mne jen otázkou času...
|
|
|
ad 6: Když jsem kupoval auto, tak jsem se díval hlavně po tom, jak je na tom auto technicky a jestli neplatím něco, co nepotřebuju, případně něco, co stojí peníze, který se daly investovat do něčeho jinýho. A našel jsem - C1. A nemám pocit, že je C1/P107/Aygo prodělečný projekt...na ničem důležitým se u toho nešetřio (motor, podvozek, brzdy, bezpečnost) a zbytek neurazí*.
-------------
*) neurazí nikoho, kdo nemá v trenýrkách problém 8o)
|
|
|
No ty woe, tak toto je prdel... neviem ako C1 ale v aygu som mal cest jazdit dva tyzdne... a je to porovnatelne maximalne tak s oltcitom... pocitom z jazdy a spracovanim urcite, vzhlad je trosku lepsi. to auto je zmrd a vobec nezodpoveda cene ktoru za to pozaduju. A narocny teda nie som, odjazdim vsetko a nestazujem sa, ale toto bolo moc.
|
|
|
bingo, já pořád co mi to připomíná, jasně, je to Oltcit převlečenej do svátečních hadrů a proto podstatně dražší :-))
|
|
|
Aygo a C1 jsou stejný až na pár detailů.
V Oltcitu jsem taky párkrát jel...ale podobnost nějak ne a nevidím. Jestli ty špatný pocity v podbřišku nebudou způsobený něčím jiným.
Možná by nebylo od věci, kdybys napsal, kolikrát byl motor z Oltcitu...a nebo třeba auta, kterým jezdíš běžně, vyhlášený ve své kategorii motorem roku.
Cena je v kategorii malých aut docela sympatická na to, co je v základu a že auto je celé nové a ne jen x-krát oprášený projekt z roku 1985.
Ale možno, že veci iba málo rozumieš a preto posuzuješ auto ako blondína: "..a pretože to nie je velké, je to dosť akože na piču, nie?" 8o)
|
|
|
asi ses špatně díval, Oltcit je starý Citroen, podoba tam je. Věci nerozumím, ale nejsem blondýna a vidím :-))
|
|
|
Vím, že Oltcit je rumunský Citroen, ale můj Citroen je až na nedůležité části spíše Toyota...a palubní deska vč. materiálů a dezénů povrchů je zase Peugeotí, kde se to objevuje v dodávkách.
Proto přesně nevím, co jsi viděla...a tak se zdá, že jsem se špatně díval...nebo jsi myslela, že C1 má taky jen troje dveře a vpředu jeden stěrač? 8o)
Jediný, co je na Oltcitu dobrý je motor (boxer) www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/gs/flat-4/engine.html kolem kterého se dá postavit bezvadnej trike nebo cestovní motorka 8o)
www.citroenet.org.uk/miscellaneous/bfg/bfg.htm
|
|
|
U Olcita je jeste dobry bezpecnostni volant. Kdyz vis, ze pri narazu ti ta trubka, na ktere je namontovanej, probodne hrudnik, pojedes bezpecneji :-)
|
|
Btw. to si opravdu nikdo nevzpomina na clanek o Toyote od stejneho autora na stejnem webu pred par lety?
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2005110605
To autor dokazal natolik zmenit nazor na zaklade dvou v Americe zmedializovanych zavad? Absolutne groteskni je pak nazor, ze Toyota podcenila kvalitnativni zkousky takto duleziteho komponentu a u jinych automobilek se toto nestava. Nemusime ani chodit daleko od CR, copak vazne autor nikdy neslysel treba o cidlu brzdovych svetel u VW, ktere je spise spotrebnim materialem. A troufam si tvrdit, ze na jeho nefunkcnost zcela urcite zemrelo take alespon 10 lidi a nikdo se nad tim ani nepozastavil. Pravdu ma autor pouze v tom, ze tyhle jine automobilky zadne auta nestahovaly. Proste zakaznik si to musi opravit sam.
|
|
|
Za změnou názoru, jak dle autorových reakcí soudím, byla v tomto případě spíše bezprostřední pracovní zkušenost s automobilkou :o)
|
|
|
To asi taky, ale jak se zda z tehle kauzy, nevyhnula se vysokemui stupni zazmrdovani ani ta pred peti ledy vzorova Toyota.
|
|
|
10 000 000 závadných potencionálně smrtících automobilů je poměrně dost, je to cca celá roční produkce automobilky toyota
|
|
|
Ale tak to je obecný civilizační zákon, ze všech zapálených bojovníků proti "něčemu" (dosaďte si cokoli co vás napadne, třeba výrazy z titulku tohoto webu) se stává posleze to samé proti čemu bojují. Jinak z titulu svého povolání přiicházím do styku s řadou lidí co mají na starostí ve firmách carfleet management a shodují se vzácně v tom, že o Toyotách prostě není slyšet, do těch se leje akorát palivo, jednou za čas olej a slouží bez poruch. Sám jsem jednu z Toyout loni zvažoval, nakonec ale vyhrála Mazda 6 a nelituji.
|
|
Jenom na okraj k té konfigurované ceně.
S tím Bravem, které je uvedeno v dodatku - je to ještě tak, že proti ceně konfigurátoru kolega při výběru služebního vozu obdržel u prodejce (nejmenuji, neboť mám s jeho servisními schopnostmi - jak jinak - výhradně negativní zkušenosti) dalších 30 000 Kč slevu. Nikdo z nás sice moc nepochopil, za co, když již v konfigurátoru byla odečtena ona "akční cena" ("akce" trvá asi už 3,5 roku) i bonus za financírunk a nejednalo se ani o žádný výprodej, ani o skladový vůz, nicméně Bravo 1.4 T-Jet Emotion 150 kobylek ho vyšel s drobnými výmysly (třeba piktonavigace za sedm litrů - no nechte to tam!) na 414 litrů a nějaký drobný.
Stačí pak jen odstranit samolepky Fiat a nahradit je něčím, co je víc in (třeba Dacia, Hyundai, Tata, Bambus nebo podobně) a 4 roky se není potřeba ani ohnout...
|
|
|
Fakt by mě zajímalo (nedělám si srandu), kdybys pak popsal zkušenosti po 50 a 100 kkm, co se posralo, jaký servis, kolik to stálo atd. Bravo se mi vždycky líbilo zvenčí i zevnitř, ale přeci jen, pár fiatářů kolem sebe mám a ódy na to zrovna nepějou - Bravo ovšem nemá nikdo z nich, proto by mě zajímaly ty zkušenosti.
|
|
Nezbývá, než přisadit v obvyklé paranoidní vlně.
Již několik let/desetiletí je programově ukrajováno ze svobod pohybu. Za komoušů bylo auto nad 1300 ccm "konfiskovatelné" jménem zákona, dnes jsou to auto-mati, padesátky na čtyřproudovkách, bezcenné "dýchací" kontroly, preference pomalých prostředků dopravy a v neposlední řadě ... očerňování automobilek.
Toyota má smůlu, že je japonská právě na americké půdě. O nekvalitě amerických značek (kteráž je mimochodem jednou z příčin, proč amíci tak rádi BMW, Mercedes, Saab ...) se ví dlouho, mnoho se o ní nepíše. Problémy Oplů a praskajících hlav, Škodovek/VW a turba, Fordů a vstřikování... to je realita a přesto se z toho žádná aféra nevyklubala.
Tím nechci hájit Toyotu (zejména Prius je opravdu "excelentní" vynález - ještě o něm jistě mnohé uslyšíme a nebudou to pěkná slova). Jen bych "aféře" kolem pedálů nepřikládal takový význam, jakého se jí skrz média dostává.
Trochu mě, mám-li být upřímný, mrzí tenhle jednostranně zaměřený článek právě od D-F.
|
|
|
Ono 30 mrtvejch je třicet mrtvejch...a to je dost i podle cynické stupnice:
1-5 těl - ostuda
6-10 těl - smůla
11-15 těl - nehoda
16-20 těl - kalamita
21 a víc těl - katastrofa
Kvůli prasklý hlavě, vylágrovanýmu dmychadlu nebo motoru stojícímu kvůli závadě špricky nikdo neumřel...a PROTO z toho nebyla aféra.
|
|
|
1. věc ti vysvětlil kolega ZZR a 2. ti osvětlím já. Problémy o kterých píšeš nejsou problémy celé značky ani celého modelu ale pouze jednoho konkrétního typu motoru, obvykle ještě dieslového z doby začátků "moderních" turbodieselů. Vámi popsané problémy vznikly chybnou technologií, nikoli šlendriánem a byly vývojem odstraněny. Nehledě na to, že ani ta četnost nebyla zas až tak velká aby se dalo mluvit o vážném problému. Ovšem odfláknout pedály tak, že je blokuje podlaha? Snad každej i ten nejpitomější řidič ví, že si pod pedál nemá strkat nic co by mu bránilo v pohybu, až ne inženýry od toyoty.... o volantu co sám zatáčí snad raději ani nehovořit.....
|
|
|
Turba proste odchazeji vsude, s tim nic neudelate. Je to takova jejich obecna vlastnost, bohuzel :-(
|
|
|
To vysvětlete kolegovi nademnou, který odešlé turbo srovnává se zaseklým pedálem. Já s touto věcí počítám, a při koupi auta se dle toho zařizuji.
|
|
|
Nemám turbomotor žádný, ale co jsem se doslechl, je potřeba nechat po dojetí na místo motor nechat chvíli jet na volnoběh než se turbo dotočí, aby bylo stále mazáno. Jak se po pár sekundách zastaví, mělo by to být v pohodě.
Máme ve firmě jednoho z prvních Loganů 1,5dCi. Nakrouceno má ke 200.000 bez jediný chyby a bez koroze...a to jezdí i po stavbách....tak nevím...
|
|
|
No, to je hezke, tim zajistis, ze se ti nezdeformuji lopatky, ale treba takovy turbem protekajici olej tim neosetris (a neni nutne nechat jet na volnobeh, staci jet chvili civilisovane). U tech loganu je otazka, jak moc prace to turbo odvadi...
|
|
|
Turbu svědčí jednak civilizovaný rozjezd a dojezd. Tj. nešlapat na to zhurta, když je auto studené a při dojezdu to nehnat na vysoké otáčky, spíše dojíždět pozvolna.
Druhá věc, co jeho životnost výrazně ovlivňuje - zejména u dieselů - je používání kvalitního oleje a jeho časná výměna. Takové ty údaje o výměně po 30 tisíc jsou jen marketingové kidy starejch Billů. Kdo jim věří a olej mění takhle pozdě, zejména, pokud jezdí krátké štreky po městě, ať se pak nediví, že má po pár desítkách tkm zadřená ložiska v turbu.
|
|
|
Mrtví vinou odfláknuté výroby, to je neštěstí. A co si budeme povídat, ojebávají všichni, protože je třeba neustále optimalizovat, lokalizovat a kdesi cosi. Mohl bych hovoři např. o Nissanu, který vloni drasticky snížil požadavky na kvalitu karosářské oceli např. (hle, opět japonské auto).
Vzpomněl bych třeba podobnou situaci, v jaké se nyní nachází Toyota, u Fordu, který měl svého času v USA problémy s holokaustem (= hořící lidé po nehodách, protože byla v jistých typech vozů pitomně umístěná palivová nádrž).
Tím chci jen naznačit, že ne vše, co se podá v televizi, je skutečně jen a právě tak. Kdyby (ano, byly v prdeli rybníky...) existovaly statistiky smrtelných dopravních nehod podle značek a příčin technické závady nových vozů, třeba bychom (... nepotřebovali rybníky) zjistili, že na tom Toyota není tak špatně, jak se dnes, koncentrovaně a výrazně píše.
Anebo také ne, je mi to celkem jedno z osobního hlediska - jezdím Renaultem.
|
|
Milý D-Fensi, připadá mi, že ve svém svatém zaujetí začínáš ztrácet poslední špetky zdravého rozumu. Web to býval pěkný, ale tvoje rétorika se již neliší od těch které kritizuješ...
Já vím, sem zaujatý, jezdím od dob, kdy sem dostal dekle jenom Japonce, teď momentálně Accorda, ale myslet si, že jenom ti Japonci všiví to ojebávají, to už je fakt pro Chocholouška...
Mimochodem na Accu neshledávám žádné problémy, zádrhele, nedostatky, kterými se ostatní vozy evropské provenience v tomto sektoru (řekněme vyšší střední třídy) jenom hemží...
Tož přemýšlej, jestli nedochází k degradaci mozkové hmoty...
|
|
|
Zamette si pred vlastnim prahem, pane kolego.
Pochybuju, ze jezdite vozem Toyota Accord. Taky pochybuju, ze vam vas browser zobrazuje nazev clanku jako "Japoncici: Kvalita a spolehlivost na plny plyn."
Takze si priste zkuste sednout na ruce, dokud zachvat neprejde a nejaky ten "zdravy rozum" se aspon trosku nevrati."
A az se budou kvuli hemzicim se nedostatkum vozu evropske provenience zabijet lidi, zkuste zase neco moudreho napsat, pokud vam ovsem mezitim mozkova hmota nezdegraduje uplne...
|
|
|
No Toyota má po zásluze průšvih, ale co jsem nakoukl pod pokličku automobilovému průmyslu, tak spíš mám pocit, že to byla jen loterie spočívající v tom který výrobce to podělá jako první. Některá cost-cutting zlepšení, která výrobci předvádí jsou skutečně "geniální". Ovšem slušní výrobci dělají u závažných problémů svolávačky, ti méně slušní problém tutlají.
Máme Toyotu čerstvě z náběhu výroby nového modelu, svolávaček nás postihlo několik. Furt lepší být účasten svolávačky, než mít auto, které má airbag ve stylu Roomster beta-edition a doufat, že to za rok servis nějak dobastlí do funkčního stavu.
S Toyotou bylo minimum problémů, je to sice nudné auto, ale dělá přesně to, co se od něj očekává. Což je víc, než mohu říct o celé řadě dalších aut, která jsem měl tu "čest" řídit.
V USA jsem si několikrát půjčil americké auto a pokaždé mě mrzelo, že půjčení srovnatelně velkého "japonce" by mě vyšlo o 50 procent dráž, protože americká auta nižší třídy jsou prostě příšerná a mají vady (pardon vlastnosti), nad kterými evropan nechápavě kroutí hlavou. Hrozný podvozek, poddimenzované brzdy, seriová produkce vypadá jako nedodělaný prototyp.
Asi největší konstrukčí perlou co jsem měl tu možnost v USA řídit byl Chevrolet Cavalier - při vysokých otáčkách benzínového motoru (kolem 4000 ot/min) se celé auto stává nestabilní a má tendenci jít ze zatáčky bokem ...
Takže Toyotu je potřeba mediálně co nejvíc poškodit, protože kvalitou americká produkce nemá šanci konkurovat.
A co se týče těch mrtvých co jdou na vrub Toyoty, je na čase vzpomenou legendární průšvih - kauzu "Ford Pinto" a mnohé další.
Moje příští auto bude zase nejspíš japonec a Toyota bude opět ve výběru. Co se mě týče, tak lepší než běžní japonci jsou již jen vozy prémiového segmentu. A že se japoncům naklání karoserie ? No to je věc zvyku, nadšený nejsem, ale podstatné je jak to auto celkově sedí. A ono sedí zatraceně dobře. Případné podvozkové nadstandardní požadavky jsou řešitelné za cenu nižší, než požaduje VW group za montáž tažného zařízení ...
Mimochodem, ten Toyota Production System v originále opravdu není nic jiného, než příručka zdravého rozumu. Childeater to napsal velmi trefně.
Bohužel, když se toho chopí debil a japonskou šablonu necitlivě naroubuje na nejaponského dělníka a nejaponské prostředí, tak se úspěch dostavuje poněkud obtížně. Ale problém není v TPS, ale v lidech, co nepochopili jeho podstatu a implementují TPS metodou "cargokult".
Byl jsem v japonských továrnách, byl jsem v českých továrnách. Česká továrna, která není zazmrdovaná, funguje s využitím TPS (nebo i bez něj) zatraceně dobře. Bohužel zazmrdovaná není tak 1 z 10-ti.
|
|
|
S tím, že TPS dokáže fungovat se dá souhlasit za základního předpokladu - nebude prováděn abnormální "cost cutting". Když japonskej top manager přijde s tím, že během půl roku se výrobek musí dělat místo 60ti vteřin za vteřin 30, těžko se dá něco vymýšlet. Zruší se směny, uberou lidi, zrychlí mašiny a dělňasové holt ať se snažej. Na kontrolu finálního výrobku má najednou poloviční čas a jelikož nechce přijít o prémie, tak bouchá. Na kvalitu v současné aplikaci TPS v tuzemských fabrikách již mnoho prostoru skutečně nezbylo - tím již ani japonce nerozbrečíte. Rozbrečíte ho tím, že jste zrušili odpolední směnu a vyrábíte stejnou kvantitu výroby jako před tím ;-)
|
|
|
Asi by to chtelo nejakej TPS na rozlisovani opravdovych optimalizaci a "zadelavek na pruser".
|
|
|
Pane kolego, v prvé řadě si ponech poučení pro někoho, kdo je na tvé mentální úrovni, já ti můžu zcela jistě napsat, že já jsem o několik levelů výše...
Jenom debil totiž reaguje invektivami na vzkaz psaný někomu jinému, leda by mu v mezičase pucoval škrpále...
Chováš se jako hovado, tudíž hovadem budeš...
P.S.: myslím, že evropské automobilky měly v poslední době víc než dost průserů. A to, že Japonci sešli na scestí a bastlí to podobně jako Evropani, je smutné, nicméně i ten nový wagen, který bych zakoupil, by byl zcela jistě Japoncem, protože mezi tou hrůzou si alespoň oni zanechali něco ze své původní invence, než se nakazili v evropském prostředí...respektive idiot si radši koupí např. Fábii místo slušnýho auta za trochu víc peněz...
|
|
|
Aha. Pan je jeste vetsi ubozak, nez se na prvni pohled zdalo. Tak to jo. To vysvetluje i to ostatni.
|
|
Zablokovani plynu o koberecek bych nijak nezvelicoval. Jeste ted si pamatuju, jak se mi pred lety v Astre podarilo zablokovat posunutim originalniho koberecku plyn a skoro to narvat do cloveka prede mnou. Ne, ze by to brzda nezastavila, ale nekdy proste nemate moc casu a tak nejak nepocitate, ze se takova vec prihodi.
Vraceni plynu je samozrejme neco jineho.
Trochu lituju americany - nejen, ze jim diktuji japonci, ale dokonce jim tam asi montuji horsi toyoty, nez tady nam evropanum. Mam starsi generaci Lexusu IS a ty "uchyty" o kterych se mluvi jako o "reseni" se montuji standardne. Povazuji to za velmi rozumnou vec, protoze vetsina starsich aut, ve kterych sem sedel mela tendenci ke shrnuti koberce smerem k pedalum a zalezelo jen na vohnoutstvi ridice, jak si s tim poradi.
Se zbytkem clanku o "technologiich toyoty" naprosto souhlasim.
|
|
Nebylo by lepsi uriznout kus pedalu, nez prikurtovat koberecek? Ja vim, ze to neni ten problem, ale prikurtovani koberecku mi prijde strasne neprakticke.
|
|
|
Mám dojem, že tady u té varianty to odříznutím řešit nelze.
Každopádně bych čekal spíš řešení v podobě nového kobereču, který bude mít příslušná vybrání, zespodu neklouzavý vzorek nebo suchý zip a tak. V nejhorším případě by ten kobereček měl nějaká poutka na uchycení. Ale přidělávat to pomocí pásků na kabelové svazky, to je fakt úchylárna.
|
|
Kdyz jsem predelaval okna na elektricka, resil jsem, jak okna otevru, kdyby selhala elektrika. Treba pri padu do vody. Jak to resi automobilky? Okny nejde hybat ani kdyz je vyple zapalovani.
Kdyz jsem uvazoval nad elektrickym rizenim karburatoru (tempomat), resil jsem co s tim, kdyby se to zblaznilo. Jednoduche - vyradit, zabrzdit, vypnout zapalovani - hlavne vypinac zapalovani na palubku. Jak to resi automobilky? Kdyz auto zrychluje, nejde ani vyradit.
Pak si clovek nema pripadat, jako paranoini kreten ...
----------
Yokotashi
chapadla.cz
|
|
|
Při pádu do vody je manipulace s okny blbost. Počkat na vyrovnání tlaku, pak normálně otevřít dveře. Kromě toho voda neudělá moc tvrdý zkrat a nevylučuju, že okna mohou ještě chvíli fungovat.
Druhou situaci automobilky řeší tak, jak tu už bylo popsáno - brzdy prostě motor "přeperou", takže vyřadit možno je.
|
|
|
Ono vsechno ma svoje. Muj ucitel autoskoly mi vypravel, jak jeli v zime hadimrskou a zamrzl jim karburator - benzin prochazel, auto zrychlovalo, ale prace pedalem plynu na to nemela vliv. Taky se pry docela vydesil.
|
|
tentokrat znamkuju za pet.
http://auto.sme.sk/c/5298344/skusali-sme-zabrzdit-toyotu-s-plynom-na-podlahe.html
|
|
Již Toyota Corolla E11 v roce 2002 měla koberečky pevně fixované plastovými háčky, tak aby se nemohly posunovat pod pedály. Nevím kdo vymyslel tato super zlepšení. Moje první auto Škoda Favorit z roku 1989 to neřešila ;-)
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Toyota: Kvalita a spolehlivost na plný plyn
|