V souvislosti se zákonem 411/2005 Sb. mě zajímalo, co je vlastně
příčinou jeho vzniku. Žádný zákon, společenský proces nebo politická strana
nevznikne sám od sebe, je zapotřebí, aby vznikla alespoň nějaká společenská
poptávka po něm.
Míra této společenské poptávky není v Kocourkově, ale
i jiných banánových republikách určována kvantitativně (=kolik lidí to
chce), ale kvalitativně, tzn. jakou moc má skupina lidí, která požaduje
nějakou změnu, bez ohledu na to, jak velká je to kravina.
Začal jsem zjišťovat, kdo co jsou zač 411fans. Našel jsem nějaké 411fansites. Moc jich nebylo. Nějaký omezenec sestavil
petici na podporu silničního zákona v původní formě. Je z Brna. Našel jsem
i skutečné rarity. Starosty na jižní Moravě znepokojuje,
že cyklisté nemohou po nově zbudovaných cyklostezkách mezi vinnými sklepy
jezdit nadraný a budou lobbovat za to, aby se provozu účastnil co největší
počet podnapilých osob. Jinak nic moc.
Jedno zásadní fansite mi až do dneška unikalo. Je to web Strany zelených.
V politickém
programu této zmrdostrany najdeme v sekci doprava pozoruhodných několik
odstavců, mezi nimi třeba tento:
Strana zelených pokládá nadměrný automobilismus za sociálně patologický
jev. Navrhujeme mu čelit zavedením mýtného na dálnicích a postupně i státních
silnicích, zpoplatňováním vjezdu do center měst, odstraněním zvýhodňování
automobilové dopravy v daňových odpisech a v neposlední řadě mnohem tvrdšími
postihy dopravních přestupků (například odebrání řidičského průkazu v opilosti
řidiče či při výrazném překročení povolené rychlosti).
Strana zelených pokládá nadměrný automobilismus za sociálně patologický
jev a neříká nám proč. Také neříká, jaký automobilismus je ještě přiměřený
a jaký už je nadměrný. A co je to vlastně automobilismus?
Něco jako ekoterorismus? Hovoří zvláštní řečí, nějakým meloun speakem,
podobně jako Dana Kuchtová, které sice dělá problém pojmenovat či popsat
funkci základních technických objektů kolem sebe, ale problematiku řízení
atomového reaktoru ovládá dokonale. Meloun něco říká o patologických jevech,
ale neříká proč jsou vlastně patologické. Není právě jednoduché vysvětlit
proč, tím spíš pro melouna stupidního. Moderní auto totiž neprodukuje významná
množství škodlivin (narozdíl od Favorita soudružky Kuchtové), jeho vnější
hlučnost se přibližuje hlukové kulise okolí ve městě, z moderního auta
nic neteče, co by mohlo znečišťovat životní prostředí a poslední dobou
se ukazuje, že auto lze vyrobit z recyklovatelných materiálů.V neprospěch
ekozmrdí argumentace hovoří další fakta. Pro ekozmrdy je srdeční záležitostí
veřejná silniční doprava. Zatímco například Connex, Dopravní podnik ČB
a jistě i další podniky realizují svoje transportní výkony z převážné části
retro autobusy Karosa splňujícími Euro II a to ještě kdoví jestli, v nabídce
skoro všech velkých výrobců tahačů jsou ucelené řady motorů s Euro IV (NOx
= -30%, pevné částice = -80% vůči Euro III), kdo je hustej, může mít i
Euro V s Denoxem, každopádně Euro III je standard. Ani nehovořím o tom,
čím asi smrdí do vzduchu naftová trakce Českých drah. Takže životním prostředím
ekosebranka agrumentovat nemůže a zřejmě ani nechce, ona totiž nehodlá
argumentovat vůbec nijak, protože
auto je špatné áááno!
Jsou prostě lidé, kteří nemají rádi auta. Něco jim na nich vadí, nevím
co. Možná jsou iritováni tím, že k jejich vlastnictví je třeba mít (nějaké)
peníze a není je možné prostě utrhnout ze stromu nebo vypěstovat doma pod
žárovkou jako konopí, možná jim vadí, že se právě auta omylem stala symbolem
pokroku tradiční civilizace (proto také arabští hajzlíci - ve většině dosud
nepotrestaní - zapalovali při nepokojích ve Francii v roce 2005 auta a
ne třeba počítače), možná pro ně automobilový průmysl představuje příliš
konkureční prostředí a rat race, který provozuje automobilový průmysl se
zbytkem průmyslu a vlastně celým trhem, jim vadí (celkem právem), případně
mentalita "kdo má v názvu auta všechna písmena červená, je velkej borec"
a posuzování lidí podle toho, čím jezdí, což mě sere taky. Osobně si myslím,
že příčina tohoto postoje je jinde. Kryptobolševikovi vadí, že pořízením
automobilu (libovolně výkonného a libovolně levného) se člověk odpoutá
od sítě kryptobolševikem kontrolovaných služeb a může se přepravovat sám.
Není na systému tolik závislý a tudíž tak dalece ovladatelný. Nejenže se
nemusí systému doprošovat, aby mu na stanovené místo laskavě přistavil
vlak nebo autobus (často mě napadá, že přes všechny investice, které systém
již učinil a přes úsilí trvající desítky let nejsou polostátní a obecní
dopravní společnosti s to zajistit, aby vlaky a autobusy vyjížděly a přijížděly
včas a garantovat tím alespoň na minimální úrovni kvalitu poskytovaných
služeb), ale může připravit kdykoli kamkoli cokoli. Může například přepravovat
sám sebe do jiných míst a poznávat tam další lidi, vyměňovat si s nimi
informace a názory bez přefiltrování přes média, nebo přepravovat svoje
produkty/služby přímo k zákazníkům a stát se tak ekonomicky nezávislým
na "sytémových službách". Každopádně, vlastnictvím auta nebo motocyklu
se člověk částečně vymkne Matrixu a stane se na něm méně závislým, což
je v přímém rozporu s melounovou představou o fungování společnosti.
Provozujeme s několika přáteli takový menší systém výměnných služeb.
Vzhledem k tomu, že se v něm sešli lidé různých profesí od automechanika
přes nástrojaře po právníka, dovedeme si často vypomoci uvnitř tohoto uzavřeného
okruhu. Jsou to lidé, kterým důvěřuji a neodmítl bych jim nikdy pomoc,
přinejmenším bych se snažil najít někoho dalšího, kdo může pomoci činem
či radou. Nikdo nepočítá, zda má uvnitř systému vyrovnané konto a nedal
víc než dostal, funguje to zcela spontánně, neplánovaně a nepravidelně,
ale dlouho. V tomto neorganizovaném přesto funkčním systému hrají auta
roli prostředku, který nám umožňuje tento oběh služeb a zboží spolehlivě
realizovat. Samozřejmě že stát ani velké firmy, takové, které pumpují peníze
do politických stran, z naší vzájemné výpomoci nikdy neviděly ani korunu,
naopak se nám podařilo je o dost korun odrbat nebo jim je aspoň nedat.
Zkomplikovat individuální dopravu znamená přetnout tyto neformální vazby
mezi lidmi a nahradit je vazbou na systém. Stejně tak když cestou do práce
naložím na autobusové zastávce sousedku a odvezu jí do centra autem, tak
jsem se sice zachoval z hlediska zdravého rozumu i ekologie racionálně,
ale Dopravní podnik města ČB jsem připravil o dvanáct korun, ze kterých
například mohlo padesát haléřů skončit na účtu Melounostrany jako sponzorský
dar, čili vzniklo něco sociálně skutečně velmi patologického. Levici -
a zelení nic jiného než levice nejsou, nemydleme si oči nějakou trojkoaliční
vládou - jde vždy o maximální závislost občana na státu, z toho hlediska
pohled zelené verbeže na automobil(-ismus) docela chápu, stejně jako chápu
postoj levice k držení střelných zbraní, liberalizaci trhu bydlení nebo
ke změně důchodového systému.
Vypovídá o kvalitě právního vědomí zelených, když chtějí bojovat proti
individuální dopravě tvrdými postihy dopravních přestupků. Je to jako mluvit
o koze a o voze. Jedna věc je ten jejich "nadměrný automobilismus", beztak
ve své podstatě vyvolaný nemohoucností městských a polostátních dopravních
společností poskytovat rychlé a levné dopravní výkony, a druhá prasácké
chování některých jedinců, ale v tom meloun nevidí rozdíl. Meloun naznačuje,
že když se na silnicích zavede právo šaríja, že se výskyt individuální
dopravy omezí. Pro dopravu neautomobilovou asi šaríja platit nebude.
Podle melouna je dopravní přestupek dodatečnou příležitostí k potrestání
za primární hřích, totiž jízdu autem.
Co říci na melounovu snahu? Meloun jistě nemůže změnit celý systém,
na to je jeho 7% od bratrů kryptokomunistů příliš nevýrazný mandát. Ja
řečeno, diktatura demokracie neměří kvantitativně, takže meloun má dostatek
vlivu na to, aby změnil systém zčásti - a v tom je největší riziko. Kdo
asi melouní snahu odsere jako první. Až se meloun chopí kormidla a prosadí
nějakou dodatečnou daň na uhlíkatá paliva nebo na zakoupení nového vozu
jako v sousedním Rakousku, co se asi stane. Budu muset někde ušetřit, takže
si nebudu kupovat nové auto každé čtyři roky, ale každých pět. Možná vynechám
hlíny nebo metlu pyčo, protože mi stejně k ničemu nejsou. Zdravotní sestra
Vomáčková, svobodná matka, vynechá pro změnu výměnu brzdových destiček
nebo seřízení motoru u jejího patnáct let starého Favorita, čímž se bezpečnost
a ekologie zásadně zlepší. Gratuluju, pane meloun.
Mach´die Kommunisten nieder!
20.8.2006 D-FENS