Komentáře ke článku: Stopadesátikilometrový dálniční doom (ze dne 06.05.2015, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Rychlost je an sich zcela neškodná - závažnost polytraumatu ovšem úzce koreluje s velikostí přetížení při náhlé deceleraci, a tam bych si nedovolil zpochybňovat jistý vliv vstupní rychlosti např. při nárazu do pevné překážky...
|
|
|
V tom máte samozřejmě pravdu. Byla-li ovšem ta statistika, kterou jsem nedávno viděl, v pořádku, v ČR zemře ročně minimálně 3x více osob na sebevraždu, než kolik se jich zabije na silnici. Statistiku o tom, kolik % vozidel na dálnici nabourá do pevné překážky, ideálně podle metodiky NCAP ať to stojí zato, když už na ni auta tak úzkostlivě konstruujeme, neznám, ale patrně to taky nebude vysoké číslo. Minimálně zkušenosti z Německa nebo Austrálie ukazují, že se zas až nic tak strašného neděje. Tak si tak nějak nejsem jistý, jestli by nebylo vhodnější, kdyby pánové místo kravin řešili skutečné problémy...
PS: mnohem, mnohem dříve, než začala ta pošetilá hra s čísílky na tabulkách (plošné zavádění omezení rychlosti potvrdila Ženevská konvence v roce 1968), se v někdejší vyhlášce o pravidlech silničního provozu objevila formulace, že řidič musí přizpůsobit rychlost.... však to znáte. Právě naopak, potvrzení "bezpečnosti" tím, že stanovíte nějaké čísílko, může být naopak kontraproduktivní - jen se podívejte na množství šílenců, kteří jedou těch "povolených" 130 i když je viditelnost v důsledku mlhy nebo hustého deště třeba jen 50 metrů. Z tohoto a mnoha jiných důvodů v tom čísílku nespatřuju nic jiného, než win win situaci pro silniční loupežníky - mají přesně stanoveno, za jakých okolností si smějí urvat svůj díl.
PS2: Poměrně často a momentálně i nyní, se pracovně nacházím v Portugalsku. Jedná se o EU zemi a stejně tak tu platí limity 50/90/120, ale když na to s místními kolegy dojde řeč, tak povětšinou někdo povytáhne obočí a praví: "A ono se to u vás fakt jako měří, jo?". Tady je přístup ke všem pravidlům poněkud volnější, řidič si k obědu nedá víc než jednu sklenku vína, po městě se jezdí 30 - 40 km/h i když je povoleno 50, ale ony to místní podmínky stejně neumožňují, nemálo uliček má šířku okolo 2 metrů a člověk musí dávat bacha na zrcátka. Taky se moc nehraje na přednosti, z některých výjezdů prostě není vidět. Naopak v extravilánu je běžných 110 km/h na okreskách a jedou tak všichni, takže nevznikají špunty. Na dálnicích je provoz zcela minimální, protože jsou nehorázně drahé (Lisabon - Faro cca 20 € za jeden průjezd). Pokud už se tam někdo vyskytne, na čísílka taky moc nehledí, dost lidí ale spíš jede na pohodu. Ono to celkově tak nějak vypadá, že se všechno odvíjí od toho, aby to bylo dostatečně pohodové. No a co jsem tím chtěl říct: kupodivu tento systém funguje i bez biřiců u silnic, na rozdíl třeba od Francie, kde se sice měří na každém rohu, ale místní jsou schopní vytvářet takové situace, nad kterými jinak zůstává rozum stát (hlavně Provence, Camargue a jihozápad).
|
|
|
Jistěže, ovšem nedovolená rychlost se měří (a tudíž postihuje) mnohem snáz než nepřiměřená rychlost, natož třeba bezpečná vzdálenost apod...
|
|
|
To je ta zeme kde se plati na dalnici podle vysky kary nad predni napravou? A jeste je to tak drahe!? Tak to se vyplati!
Nicmene k veci, 150km/h je na nekterych usecich kocourkovskych dalnic uplne v pohode, ale vysvetlovat to Dusanum & spol. kteri zvolili jine Dusany a Dusanky do tech baraku na male strane je ukol vpravde Sisyfofsky...
A co takhle zkusebne povolit z Rozvadova do Nyran rychlost neomezenou. To by se asi nekteri posrali!
|
|
|
Hlavne to nerikejte pred Kradouskem nebo pred Blbisem. Pak budete moci jet 150, ale jen pokud budete mit v aute elektronickou online GPS pokladnu se zarizenim pro mytne brany, se kterou budete platit dan za rychlost :-p
|
|
|
Jo, a pokud pokladna ztrati pripojeni (treba v tunelu) nebo zdechne centralni server (jednou za dve hodiny), auto vypne motor a zamkne volant, klidne i v tech 150 km/h :)
|
|
|
Není to tak drahé, jako ve Francii, ale jo, je to o něco dražší než ve Španělsku. Do roku 2012 byla odhadem tak polovina dálnic státní, neplacená. Pak nějaký soudruh vymyslel, jak zalepit černou díru v rozpočtu. Vcelku klasický příběh. Ani se neobtěžovali se stavbou mýtných bran, osadili dálnice značkami "Elektronické mýto" a kamerovým systémem. Vlastně je ani neosadili novými značkami, jen na ty staré nalepili symbol € nebo tak něco. Pokud značku přehlédnete a najedete tam, není možnost úniku. Průjezd je třeba zaplatit den následující, nejpozději však do pěti dnů, na poště, kde uvedete RZ auta a vyklopíte cash. Alternativně lze mít RFID identifikátor s předplaceným mýtným, ze kterého systém odečítá, ale za ten se v autopůjčovně platí extra (1,5 €/den nebo 15 € při delším období). Některé velké autopůjčovny (třeba i Europcar) klientům lžou, že možnost platit na poště neexistuje. Zřejmě to neumožňují jejich vnitřní pravidla, protože se jim stávalo, že turisti poslední cestu na letiště prostě nezaplatili (nelze to zaplatit v ten den) a jim pak chodily pokuty na centrálu.
I když, ono je to tu takové celkem relativní a těžko dělat závěry. Mám pocit, že většina situací se řeší spíš náhodně než systematicky. V roce 2013 jsem jel po dálnici z Lagosu do Lisabonu na letiště a když jsem vracel auto s RFID identifikátorem, upozornil jsem je, že jsem před hodinou "utratil" 23 € za dálniční poplatky. Slečna mi na to řekla, že to teď nelze zaplatit (ani u elektronického identifikátoru!), ať jim sdělím adresu, že mi pošlou fakturu. Dodnes nic nepřišlo. Přitom 23 € je půjčovné malého auta skoro na 2 dny, to je tu neskutečně levné...
Popisovaný případ zasáhl třeba dálnici A22, která vede podél jižního pobřeží a spojuje letoviska. Pak přes visutý most přes řeku Guadianu pokračuje na Huelvu a Sevillu do Španělska (na španělské straně tuším stále neplacená - Španělé mají drahé dálnice na severu, ale v Adalusii často tamní pouště protínají luxusní a vcelku prázdné dálnice, které tam stát nastavěl bez alternativy). Na té A22 se stalo, co muselo. Od oka klesl provoz asi o 60 % a všechno se to přesunulo na N125, která vede pobřežními vesnicemi. Jak to tam asi vypadá, si zřejmě dokážete představit. Nastavené ceny ovšem při současných ekonomických poměrech umrtvují všechny dálnice. Taková A2 (v Evropském značení je zajímavá tím, že má číslo E1, protože se čísluje od západu a tohle je nejzápadnější tranzitní silnice v Evropě :) ), má mezi Farem a Lisabonem jen tři odpočívadla s restauracemi. Naposledy jsem po ní jel vloni a kde jsem se zastavil, tam to vypadalo těsně před krachem, nebo v krachu. Prázdnota široko daleko. V listopadu jsem jel po A2 z Grandoly do Lisabonu, cestou na letiště mi to přece jen připadá jako jistější volba. Za pouhých 9,80 € jsem měl v 6:00 ráno dálnici sám pro sebe, plyn pandy na podlaze a 90 % cesty dálková světla.
Taky je třeba říct, že jsem se tu na dálnicích nesetkal s nekvalitním povrchem. Ani ve Španělsku ne, ale Španělé si moc nelámou hlavu se srovnáváním podloží, takže jejich dálkové silnice občas připomínají vlnobití, i když povrch je parádní. V Portugalsku je to luxus, který ale zřejmě není komu nabídnout. Zřejmě už jsou soudruzi* nachystáni na světlé zítřky, které jsou evidentně na spadnutí, no ne?
___________
* Překvapilo mě, jak velice silná je tu komunistická strana PCP. Se srpem a kladivem ve znaku. Ale ono to zas až tak překvapivé není. Mezi starými lidmi lze najít hodně těch, kteří byli za vlády Salazara ve vězení. Oni navíc ten komunismus vnímají trochu jinak než my, ve smyslu humanity. Hodně lidí k tomu dospělo jen proto, že za vlády junty to bylo zakázané a takové ovoce hodně chutná. V antikvariátech se občas dají najít knížky o tom, jaký je v Sovětském svazu ráj, Pocházejí taky z konce 70. let. Oni tu neví nic o tom, jak to fungovalo v realitě. Ti mladí pak kulí oči, když jemně podhrnu roušku tajemství, ti starší o tom nechtějí nic vědět, protože by to narušilo jejich celoživotní přesvědčení...
|
|
|
Souvislost tam samozřejmě je, ale je otázka jaká.
Pokud se část stávajících lehkrých zranění posune do kategorie těžkých a část těžkých do kategorie mrtvol, tak ke zvýšení počtu těžkých zranění nemusí dojít.
Navíc řidiči můžou začít dávat víc bacha, protože budou čekat že 150 tam fakt může někdo jet, takže se může snížit nehodovost jako celek.
|
|
Nerozumím tomu povyku okolo, 130, 90, 50 jsou přece pouze defaulty, které platí tehdy, není-li místní úpravou stanoveno jinak.
Když se město rozhodne v některém úseku obce snížit max. povolenou rychlost na 30 km/hod, případně naopak zvýšit na 70 km/hod, prostě tam zapíchnou značku a taky o tom nerokuje parlament.
|
|
|
Vtip je přeci ve vytváření tlaku shora, aby úředník mohl vybírat pokuty, projednávat přestupky a vůbec byl tak ňák "soudružsky užitečnej". Nelze očekávat, že se o tuto kratochvíli připraví.
Proto poslední zbytky demokracie přivodily zmíněný povyk. Nejsem si jist, že to bude stačit.
Víc bych v tom nehledal
|
|
|
V obci lze místní úpravou zvýšit max. povolenou rychlost nejvýše o 30 km/h, mimo obec to však zákon neumožňuje vůbec...
|
|
Shitstorm se strhl nejen v parláči mezi prasaty, ale i mezi prostým lidem, alespoň tomu nasvědčovaly komentáře pod články na tzv. seriosních zpravodajských webech, které tuto informaci přinesly. Ve zkratce to dopadlo tak, že hlas většinového nárpoda požadoval exemplární potrestání navrhovatelů tohoto zvýšení a pirátů, kteří tu rychlost chtějí. Pak se tam ozývali jedinci, které nemohu než nazvat dementy, kteří se obávali, že jejich vozy tuto zvýšenou rychlost nedají a že každým kdo takovou rychlostí jezdí, je potenciální vrah. Za živého boha nebylo možné těmto jedincům vysvětlit, že to není povinná rychlost, ale maximální povolená a oni že tudíž mohou jezdit takovou rychlostí, jaká jim doposud vyhovovala. V tomto shitstormu se ztrácelo těch několik rozumných hlasů, které tuto změnu vítalo nebo poukazovalo na fakt, že sice teoretické navýšení rychlosti, ale zároveň utažení šroubů jinde.
Vyjádření Ťoka, Lercha a dalších postaviček tohoto totalitního dopravního panoptika je známé, penězovody na pokutách a prasení opičáků v prassatech je nutno chánit stůj co stůj. Korunu tomu nasadil Zeman, který prohlásil, že nejsme v Německu a bude to vetovat. Vsadím ale boty, že utahování šroubů v dopravě vetovat nebude :-(.
Je mi na blití jak z mých tzv. spoluočanů, tak z opičáků v uniformách a tzv. politiků.
|
|
|
Njn...ovšem jak ses mohl dozvědět v reakcích na minule clanky, tak bys mel vlastne byt desne hrdy, ze s těmito lidmi obyvas stejny stat :-D
|
|
|
Jsem hrdý na to, že třeba pan Purkyně, pan Wichterle nebo třeba pan Karel Čapek pocházel ze stejného národa jako já a že tito lidé něco dokázali. Nejsem hrdý na dementy všeho druhu a smutný fakt je ten, že dementi dnes převažují a mají volební právo, čehož důkazem je i současná shitvěrchuška: správními orgány na obecních úřadech a jejich šikanou řidičů počínaje prasaty u koryt vrcholné politiky a jejich šití shitzákonů na míru sobě a svým kulelizům konče.
|
|
|
+1 a ještě k těm správním orgánům - u nás přitvrzují, hledají hned 4 nové vedoucí oddělení správních přestupků nebo jak se to jmenuje. Inu, zelení na radnici, městapo od nového roku v totálním nasazení jako utržené z řetězu (a to si člověk říkal že už to snad víc nejde), tak posílíme i na MMB - co na tom, že byla plná huba šetření před volbama. Nese to prachy a někdo musí platit cyklonesmysly a dotace na znevýhodněné spoluobčany.
Že oproti době 2-3 let zpátky mě téměř každý den ohrožuje nějaký debil na kole i na chodníku, nikomu nevadí. I tam kde mají pruhy. Dneska jsem dostal málem vynadáno na přechodu, kdy si křižovatkou jede sluníčkářka na červenou na kole a my hloupí chodci vlezeme na přechod na zelenou. Přemýšlím co se dá proti tomu dělat, jestli má smysl chodit na zastupitelstvo, v těch 3 minutách co je milostivě občanovi vyhrazeno na dotaz, se ptát a poukazovat na to, nebo pak dostanu od sluníčkářů přes držku před radnicí...
|
|
|
Tak nevím, někde jsem slyšel, že česká meziválečná intelektuální elita mravně selhala tváří v tvář nacismu a hlavně Hitlerovi, který byl gentleman. Mám být hrdý na Čapka?
|
|
|
Co s tim má co dělat zrovna Čapek?
|
|
|
Když navíc není jasný kterej ...
|
|
|
Karel Matěj Čapek-Chod, nejspíš asi.
|
|
|
Musím přiznat, že ten mne v dané souvislosti nenapadl.
|
|
|
Myslím, že po údernosti prohlášení „česká meziválečná intelektuální elita mravně selhala tváří v tvář nacismu a hlavně Hitlerovi, který byl gentleman“ je to ta daleko nejstřízlivější možnost :P
|
|
|
A já si furt lámal hlavu zda víc selhal Karel, který který si zbaběle umřel už před válkou, nebo Josef, který ji proflákal po lágrech, aby si nakonec místo nadšeného oslavování Rudé armády osvoboditelky neuvědoměle na poslední chvíli umřel na tyfus.
|
|
|
To nevim, ale Peroutka se flakal tamtez a prej selhal, kouknul bych do starsich textu, co o Hitlerovi psal Josef.
Mimochodem, ze Karel umrel pred valkou, to neni zadnej dukas! Mohl klidne napsat nejakej pochvalnej clanek i pred valkou, jen hledat. Ted pry bude vypsana odmena na hledani, tak uvidime :)
|
|
|
Nejvíce selhal Jan ze Sán, který dovedl budovatele těch nejlepších tradic českého komunismu až k dávno zasloužené porážce.
|
|
|
Mno, Karel si to u komoušů podělal svou esejí "Proč nejsem komunistou" do té míry, že jej nejdříve na 20 let zcela vymazali z učebnic a pak velmi opatrně dalších 20 let připouštěli, že vůbec existoval a i něco napsal ... Samozřejmě jen to, co se jim hodilo do krámu.
|
|
|
On ten Josefův esej v téže anketě není o nic horší.
|
|
|
Proč to hovado blbý krmíš? 8o(
|
|
|
|
Právě, že moc ne...
Prolhanej kriminálník, kterej si myslí, že jsme vyšichni podobně zdatní jako pologramotnej Jožo Garaj, kterej s ním a se svejma osmi bratrama seděl v lochu a pro který byl Lojza Suchánek z Dobříše king.
Urza je blbec, ale aspoň není zloděj a pokrytec, kterej teď, jako pomocnej gestapák rozesílá výhružný dpisy, že někdo možná "krade" a kterej nakonec dělá zásluhu i z toho, že byl donucenej okolnostma vrátit to, co nakradl.
|
|
|
Ja bych to nebral tak vazne. Krmi dobre. A jak pravi klasik, uz za davnych dob se lidi nechavali obveselovat zrudama :D
|
|
|
Je ze tahle prolhana a blba zruda to tady s ostatnima zrudama vytrvale potapi...a kdyz je nevystipame, pujde to do prdele uplne.
|
|
|
|
Já nevím, ale kolik si myslíte že třeba na idnes.cz diskutuje lidí. 1 000 000? Podle mě tak 20 000 max., takže zrovna tyhle komentáře mě nechávají chladným. A ano, to co se tam strhlo bylo opravdu k zblití, to souhlasím, ale to co předvádí naše politická reprezentace je podle mě daleko daleko horší problém.
|
|
|
Na iDnes? Tak do 5000, víc ne.
|
|
|
Naprostý souhlas. Já už naštěstí jako xenofob, extremista, rasista a pirát přišel o účet na babišdnes, tak se toho nezúčastňuji (myslím že nějaké tvé příspěvky jsem tam asi zahlédl), ale byla to fakt síla co tam někteří "spořádaní občané" vytvářeli za "argumenty". A i jinde.
Však to znáš z Brna, jaké tam dávají argumenty odpůrci aut a sluníčkáři z radnice ;-) Na lžidnes nebo třeba Deníku ;-)
|
|
|
Já sledoval diskuzi na novinkách a překvapilo mě, kolik tam bylo rozumných názorů. Ale bylo to ze začátku, tak je možné že se to pak zvrhlo...
Jinak pokud aspoň někde povolí jezdit 110, potažmo 150, budu jen a jen rád. Už jen to, že někdo vůbec takový návrh dal a parlament ho navíc schválil považuji za úspěch. Až se to osvědčí v praxi, třeba přijdou časem další ústupky ;)
|
|
Jako jo, když člověka s polytraumatem dovezou, je to fakt "pecka". Je rozsekanej a v podstatě by neměl žít. Ale medicína je daleko vepředu a umí. A umí i doktoři.
Moje máti pracovala v ÚN ve chvíli, kdy se tam formoval, pracoval a následně byl po několika letech poměrně násilně transportován do Bohunic - mluvím o traumatýmu.
Tam se navážely havárky z celé jižní Moravy. Myslím, že nikdo nedělal statistiku, ale rozhodně největší procento těchto polytraumat bylo z čelních nebo bočních nárazů.
Nejčastější "zásobovačem" byla silnice na Znojmo. Nicméně dálnice prostě eliminují možnost čelního nárazu (samozřejmě teď je to při opravách jiné, ale tam je 80). Tím netvrdím, že se na dálnicích nebourá, bourá, ale pořád jsou prostě nejbezpečnější díky své primitivní jednoduchosti - jeden směr je ohraničen a nikdy se nesetká s protisměrem. Ideální.
Zatímco "státovky" a pak obyčejné silnice, to je doupě těch nejhorších úrazů. A světe div se, mnoho z nich není způsobeno vysokou rychlostí.
150 na některých dálnicích je prostě košer. Oponovat tomu pomocí havárek s těžkými zraněními je hloupé.
|
|
|
Osobně jsem naživo viděl nejvíc lokálních rozsekanců v 90stupňových zatáčkách, kde není vidět jejich druhý konec (třeba je tam kopec). Vjedou tam naráz dvě auta, řidič jednoho se dostane do půlky silnice (stačí málo) a konečná.
Oproti tomu jsou dálnice sranda pro tříleté.
|
|
|
tak nějak, podle statistik je nejvíce smrťáků na státovkách a nejvíce nehod na místních komunikacích, dálnice jsou ve statistikách nehod a smrťáků někde na chvostu. Ale pokud je argumentem nesmysl typu jedu na dálnici v pravém 130, pak je asi všechno jedno, protože to je blbina jak hrom.
|
|
Mam obavy ze ked tu 150 v popisovanej verzii schvalia, nebude uplatnena nikde. Pozrite sa troska na vychod - na Slovensku zakon umoznuje (je mozne ze dokonca priamo uklada, nie som si isty) povolit 160 km/h na vhodnych usekoch dialnice. Zaroven urcil spravcu dialnice ako organ ktory ma vhodne useky posudit. Vysledok? Usekov s limitom 160 km/h je presne nula.
Inak je zaujimave ze burka v serbli sa rozputa okolo kazdej snahy o zvysenie rychlostneho limitu, bez ohladu na to ze limit je nehorazne nizky. Dalej je zaujimave ze mnohi jednotlivi budu kecat o tom ze aky by bol zvyseny limit nebezpecny, no pritom oni sami bezne tou rychlostou jazdia. No a potom tu mame este tu skaredu empiricku velicinu ktorej sa hovori 80- th percentile speed, ktoru politici s takou velkou chutou ignoruju a vytahuju si limity doslova z prdele. Vysledok je potom taky, ze rychlostny limit na nasich dialniciach (Ontario, Kanada) je az nebezpecne nizky (pohybuje sa na urovni 10-th percentile speed).
|
|
|
Ano, ministr to řekl jasně, úseky bude osazovat značkami ministerstvo :)
|
|
|
(a ministerstvo má nesouhlasný postoj)
Damn it, nedošlo mi, že si tu druhou část pouze myslím XD
|
|
Na tej vašej českej panelovej dialnici je vám 150 km/h zbytočná. Už jazda 90km/h znamená nepohodlie a bolesti chrbta.
|
|
|
Ja by som skor spojil to nepohodlie a bolesti chrbta s vyberom auta. Chrbat vas pravdepodobne boli este skor nez na tu panelovku dojdete.
|
|
|
Nemáme jen panelárnu D1 mezi Prahou a Brnem, že.
|
|
|
Mame jeste panelarnu do Hradce, co? ;-)
Sorry, nedalo mi to.
|
|
|
Na D1 je právě nejlepší jet 150 v levém pruhu, který tolik nebouchá. Jet 130 vpravo je to pravé utrpení... ;)
|
|
|
Nět vazmóžno. Na naší opečovávané a jistě za krátko nově rekonstuované a zcela funglové D1?
Mě přijde, že čím jsou dálnice tankodromovatější, tím je dálniční známka dražší.. že by souvislost?
|
|
Ta zvýšení rychlosti budou jen virtuální, protože pokud už to MD někam dá, pak to bude mít minimální vliv na celkový čas.
Horší nápad je tady:
http://pilc.blog.idnes.cz/c/461065/blokovani-dopravy-se-schovava-pod-eufemismus-zklidnovani- dopravy.html
|
|
|
Odhlédnu-li od faktu, že používat bus zastávky v jízdním pruhu jako "špunt" může mít určitou logiku z hlediska dopravního či bezpečnostního(mimochodem, to ten pán objevil novej světadíl, ta myšlenka je docela dost stará), tak je ten pán naivní blázen ve stylu Urzy. Problém totiž není v použití tohodle prostředku. Problém je v tom, že se ten prostředek používá i v místech, kde je úplně zbytečnej a většinou na "politickou" objednávku. Co si ale pán jaksi neuvědomuje, že ona politická objednávka je v nemálo případech iniciováno právě těma občanama, na který se autor odkazovaného článku odkazuje.
|
|
|
Muzete to rozvest? Jak umely zastaveni provozu na 30 sekund az minutu prispeje k bezpecnosti provozu? Podle me to spis zpusobi problemy na blizkych krizovatkach (auta stojici v krizovatce nemuzou vyjet a blokuji se navzajem, klasicky problem pri temer jakekoliv zacpe ve meste).
|
|
|
Návrh zastávek má být vždy přizpůsoben lokálním podmínkám. Standardně by vždy měla být snaha např. zastávky dělat v dostatečné vzdálenosti od křižovatku, už jenom kvůli rozhledovým poměrům. Nicméně si živě dokážu představit situaci (a určitě taková místa taky znáte), kdy máte poměrně dlouhý rovný úsek, kde jsou někde v tomto úseku zastávky (tj. oběma směry) s relativně dosti frekventovaným přechodem. Tj. jestliže tedy chci určitým způsobem v závislosti na příjezdu busu preferovat pěší proudy, tak mi přijde logický udělat tam přesně tuto úpravu, ideálně se středovým ostrůvkem, který přechod rozdělí, než tam např. navrhnout signalizaci (která Vám bude dělat to samý, akorát o dost dráž a hlavně nepřetržitě). Jsou samozřejmě místa, kde se to typicky nehodí a je naopak vhodnější umístit busy do zálivu, to je ovšem vždycky na posouzení konkrétního návrhu.
|
|
|
Jo takhle, kvuli chodcum... prislo by mi teda vhodnejsi pouzivat vsude zalivy plus prechody - chodci na nich stejne maji prednost, ovsem se zalivem nebude autobus blokovat provoz i v pripade, kdy nikdo prechazet nepotrebuje. A pokud by prechod byl za autobusem, ne pred nim, teoreticky by odpadl i problem s tim, ze pres autobus ridici na prechod nevidi, ne? (Samozrejme chapu ze kdyz si chodec bude chtit usetrit deset kroku a vlitne do vozovky mimo prechod pred autobusem, moc bezpecny to pak nebude, ale vubec netusim, jak moc se pri navrhu dopravnich staveb pocita s neukaznenosti chodcu... osobne mam pocit ze moc ne.)
|
|
|
No v tom je ten fígl - tj. ten "špunt" funguje tak, že autobus zastaví, tím za sebou zablokuje auta - když navíc doplníte ostrůvek, tak ho ty auta nemůžou objet, takže lidi si vystoupěj, autobus je pustí přes přechod (kterej je pochopitelně před zastávkou, ne za ní) a následně odjede. Jinak to řešení nemá smysl.
Naopak, pokud to dělá někdo, kdo s tím má trochu zkušenosti, tak s neukázněností chodců do jisté míry počítá a například tam donavrhne zábradlí. Existují na to pravda i případový studie, tj. jak moc je neochota dodržovat předpisy odvislá od zkrácení trasy apod., ale obecně pokud má projektant dostatek praxe, tak má docela slušnou představu. Trochu paradoxně - problém dnešní projekce dopravních staveb se nazývá "ARCHITEKT"..:-))
|
|
|
Osobně si myslím, že přílišná nucená ochrana tzv. slabých a ohrožených, ať už v dopravním provozu nebo kdekoliv jinde, je cestou do pekel. Ono vynucovat prostřednictvím debilních nápadů ohleduplnost jedné skupiny vůči skupině jiné nikdy dlouhodobě nefunguje, naopak, je to kontraproduktivní v tom smyslu, že první skupina začne být frustrovaná a skupina chráněná ztratí i ty poslední sebezáchovné instinkty. Je to taková kladná zpětná vazba s katastrofickými následky.
|
|
|
Otázkou je, co myslíte "přílišnou ochranou"? Problém není v prostředku jako takovém, problém je v metodice jeho použití. Tj. při vší úctě - když tuhle úpravu navrhnete např. před frekventovaným přechodem před nemocnicí, tak asi málokdo (včetně řidičů) bude mít námitky. Samozřejmě když to navrhnete na pěti zastávkách za sebou, přičemž na jedné to má opodstatnění a ty ostatní jsou takříkajíc do počtu, tak je to k nasrání a řidiče to irituje.
My ale vůbec jako národ máme s tímhle problém - vždycky něco odněkud převezmeme a pak to začneme se svazáckým nadšením implementovat bez ladu a skladu a to i do míst, kam se to vyloženě nehodí.
|
|
|
Tak to je asi podobné jako s tou slavnou předností chodců na přechodech.
Myšlenka dobrá, provedení naprosto katastrofální (prostě se to zavedlo bez ohledu na to, že přechodů je moc, jsou nevhodně umístěny, jsou hned v hraně křižovatek atd.) k tomu mediální masáž že je to dokonce "absolutní" přednost. Jaký byl výsledek, víme všichni, teprve pak se začalo i s rušením přechodů nebo jejich úpravou.
Stejně jako cykloúpravy - bezmyšlenkovitě se u nás povolil vjezd do pěší zóny, do jednosměrek, žádná koncepce, nic. Výsledek je ten, že cyklisti dělají ještě větší prasárny než dřív a např. nevyhovují stezky se neruší i když v sousedních ulicích vyrostly nové lepší. Co se teda ruší, jsou parkovací místa...
|
|
|
Tohle ucpavani autobusama v zastavkach je v Brne na ul. Hlinky. Vysledkem je, ze pokud ma nekdo pred sebou autobus/trajf, pokousi se ho predjet. Ulice je relativne uzka, na jedny strane je kolmy parkovani, protoze vede po obvodu vystaviste. Takze predjizdeni beden MHD i v pripade, ze v protismeru je auto, je bezne a nezridka dochazi ke spatnym odhadum, kdyz protijezdec nejede 50, ale 65. Tam, kde jde o kazdy petimetr, je i maly rozdil v rychlosti znat 8o(
Na ul. Bystrcke, resp. na dvoupruhu vedoucim soubezne se 4pruhem, je takova zastavka taky. Jenze je tam slabsi provoz a tak jezdi nekteri nedockavi ridici protismerem, kdyz je volno. Vysledkem je, ze lidi stejne cekaji az autobus odjede spolu s auty, nez prechazeji na prestup k saline. Pokzd jede salina, pak s vidinou volneho mista k sezeni skoci i pod rozjizdejici se popelarske auto.
Je to sabotaz na plynulosti provozu.
|
|
|
To je teď napadlo, že se zlým autům zakáže úplně vjezd na Mendláku kolem kláštera k pivovaru (vedlejším efektem bude zrušení těch posledních pár parkovacích míst) a že se Veletržní zobousměrní... čili zacpeme zacpaný Mendlák ještě více.... a zelení a hnítBrno zase budou nadšeně hýkat (a stejně se motat dál mezi autama)
|
|
|
A uberou parkovací místa, protože plánem je(AFAIK) předělat šikmé stání na podélné(aby bylo kudy jezdit ten obousměr). Nebo to změnili?
Tak či tak, hlavním argumentem proč to chtějí dělat je fakt, že parkovací domy a parkoviště jsou poloprázdná. Proč tomu tak je, to je IMO na samostatný článek, rage overflowing :)
|
|
|
No poloprázdná. To je taky oblíbený "argument" zelených. Z větších veřejných (městských) parkovišť bývá prázdné snad jen parkoviště na Veveří u "práv", protože v té oblasti parkují buď místní nebo dojíždějící a ti nebudou platit celodenní parkování, raději budou jezdit "okolo" nebo se nacpou na plochu u Šumavské. Tam měli nechat zpoplatněnou jen tu menší část u polikliniky, protože to byl argument když se to zavádělo, aby bylo místo pro lidi, co jedou k doktorovi. Zjevně jich není až tolik.
Jinak většina parkovišť je pracovní dny téměř plná, čím blíž k centru, tím víc (International, Veselá, ulice okolo centra).
Parkovací domy tu prakticky nejsou - u Janáčkova divadla se obsazenost postupně zlepšuje, jeho problém je, že o něm lidi neví a navíc se tam nedá prakticky ze směru od nádraží zajet - odbočení je možné vlastně jen s křižovatkou M. Horákové. Parkovací dům na Kounicově o kousek dál je paskvil, kterému se od otevření garáží u divadla většina lidí radši vyhne a i když je tam volno, taky tam nejezdím. Kopečná raději ani nemluvit - místní tam nepojedou, protože než se tam propletou, zaparkují a jdou do centra, tak to už je rychlejší jet MHD nebo zaparkovat u "Janáčka" a "venkovani" absolutně netuší, že tam vůbec něco takového je a jak se tam těmi uličkami dostat. Vaňkovka bývá plná hodně už od dopoledne, menší parkoviště taky.
Takže argument že parkovací domy jsou prázdné, je jen zelený výmysl. Pokud je to normální parkoviště, kam se dá relativně jednoduše dostat - bývá vytížené.
Co mě na nich fascinuje ještě více, tak že všechno co dělala předchozí koalice, bylo špatně. Nicméně ten největší paskvil - "modré" zony a rezidentní parkování prosazují. Proč asi - bude možnost kasírovat všechny řidiče za karty, ubyde parkovacích míst a bude to perfektní záminka ke kreslení dalších cyklonesmyslů, když už se to značení bude předělávat.
|
|
|
Znatelné zrychlení cestování by zvýšení limitu ve zmíněných úsecích asi fakt nepřineslo. Co ale všichni paraziti napojení na penězovod z dopravního fašizmu nemůžou připustit, je jeho bezpečnostní následek.
Ono by ke zhoršení bezpečnosti totiž nejenže nedošlo, ale pravděpodobně by tam nehodovost poklesla tak jako v zahraničí kde limity zvedli.
Pak by si totiž lidi mohli všimnout, že nám všichni ti samozvaní experti a doomsayeři lhali a začít se ptát proč jsou limity i jinde.
Mě například dostalo prohlášení odporníka z Besipu o tom že po nárazu ve 150 km/h do pevné překážky z auta nezbyde nic. Ta pevná překážka by asi musela být meteorit dopadnuvší bezprostředně před moje auto abych nestihl ani sundat nohu z plynu, natož brzdit.
|
|
|
Nikoliv. Bezpecnostni expert to bere podle sebe. On jezdi pres 200, protoze pokuty se ho dik whitelistu netykaji a tuhle rychlost po hodinovem rozjezdu zvlada kazda silnejsi octoffka. Tech 150 je hranice na kterou by ten kram dokazal zabrzdit pred narazem.
|
|
|
Přesně - přitom by nemělo být obtížné pochopit, že rychlost jízdy =! rychlost nárazu...
A to se ještě neobjevil argument, že i na dálnici může jet blbec v protisměru - a spousta lidí věří, že při čelním střetu se rychlosti sčítají...
|
|
Mam dojem, ze cilem tvorby novych pravidel je systematicka snaha o zvysovani pojebatelnosti (pojebatelnost = schopnost nekoho pokarat za jeho chovani) obcanu a instituci. Pojebatelny obcan - cil statu.
S tak rozsahlym souborem zakazu a prikazu je pak kazdy v permanentnim nesouladu se zakonem. Kazda kontrola pak musi "neco najit" a obcana/firmu muze pojebat s patricnym pokutovanim.
Ted jenom premitam, jestli je to opravdu spiknuti nebo se to deje tak nejak mimodek.
|
|
|
Tak samozřejmě že je to přesně tak, už někdy skoro před 10 lety nám říkával borec na školení řidičů, ať si dáváme sakra pozor, protože tenhle stát žije jen z pokut a uváděl konkrétní příklady, kdy např. celníci apod. dokázali hodně lidí vydusit na věcech, jako např. přeprava "nebezpečných" věcí/látek (ADR?), že je tam rozdíl při soukromé jízdě a pracovní jízdě, na všechno musí být papír atd.
Akorát že o takových věcech se nepíše, že vám nějakej blbej celník, finančák i policajt může v podstatě zničit život, připravit o práci o penězích nemluvě.
Nakonec na strachu a automatických(!) pokutách postavil Babiš celou tu pakárnu ohledně evidence tržeb. Už jen to, že občan má zaplatit poplatek za to, že JÍM PLACENÝ ÚŘEDNÍK mu posoudí, zda jeho činnost je nahodilá nebo trvalá... prej je ten poplatek za to, aby nebyly úřady zahlceny žádostmi. Paráda.
|
|
zejména ten povyk okolo, to jsem se nestačil divit.
Stejně tak když jedu těch cca 130 je to úplná pohoda a občas mě sice někdo předjíždí o něco rychleji, ale to je minimum lidí. Občas se nějaké exot objeví, ale tak pořád to nemá na sluníčková hovada na kolech, ti mě ohrožuji ve městě každý den a to chodím pěšky jen pár stovek metrů.
Zajímavý byl taky "argument" že to moc času neušetří. Podle této logiky můžem teda rychlost snížit třeba na 110, pak 90 atd. vždycky půjde o pár minut, ne?
Ale je na tom krásně vidět stav tohohle státu a buzerace občanů. 1x za nekonečno let se navrhlo něco rozumného, co by uvolnilo buzeraci od dopraváků, nebyl by to žádný problém to realizovat a hned se strhne naprostý výplach mozků ze všech stran. Ale že se města mění na zóny, kde se pomalu nedá pohybovat kvůli alternativcům pěšky (o autu ani nemluvě) to všichni drží hubu, protože je to tak asi "správně" ale hlavně se díky tomu narýžuje víc na pokutách... smutným příkladem je nyní Brno.
|
|
|
Hele, jenom technická, když tu všichni zmiňujou tu buzeraci. Aniž bych chtěl předjímat, tak konkrétně jestli někde o policajta prakticky nezakopnete, tak jsou to dálnice (v porovnání s ostatníma komunikacema). Tj. jako rozumnější bych opravdu viděl to, co prošlo (a díkybohu za to) a to možnost na silnicích I. třídy dávat 110km/h (za určitých podmínek). Tam vidím mnohem větší přínos, protože mě to pálí víc, než dálnice (a většinu lidí dtto, řekl bych).
|
|
|
No ono je to jak kde, je fakt že pokud jedu po dálnici normálně a dávám pozor na notorických místech, kde pomáhají a chrání (např. na D1 z Brna zavřené odpočívadla nedaleko Kroměříže, občas jsou zašití u Vyškova) tak je tam člověk moc nepotkává nebo aspoň ho tam nezastavují (tedy pokud zrovna nestojí na sjezdu z dálnice a nestaví na něm v nepřehledné zatáčce auta...).
Oproti tomu když už opruzují někde na okrsce, tak je velká pravděpodobnost, že budou i zdržovat "preventivní" kontrolou.
Ale jinak souhlasím. Snad to i v praxi opravdu na tu 110 dopadne.
|
|
|
Aniž bych chtěl předjímat, tak konkrétně jestli někde o policajta prakticky nezakopnete, tak jsou to dálnice (v porovnání s ostatníma komunikacema).
Na druhou stranu, když už zakopneš, tak to stojí za to..
https://www.stream.cz/temna-zona/10003699-dalnicni-policie
|
|
|
Snad jako každý normální člověk jezdím celý život podle toho jak to kde jde.
Tzn. na mnohé zdejší "dálnici" je někdy i těch 130 moc (o hubu), jindy slušná "státovka" nebo i okreska snese 140+ aniž by měl jeden pocit, že nutně po něm zbydou pozůstalí ...
Na tuto prostou osobní úvahu a rozhodnutí každého z nás snad nepotřebujeme parlamenty, ťoky a jiné trotly, ne?
Je dobré si však uvědomit, že při rozměrech této pidizemičky, kvalitě a vytíženosti silniční sítě je z časového hlediska téměř jedno v jakém intervalu nejvyšší "dovolené"/reálně možné rychlosti se pohybujeme.
Vždy půjde max. o řády minut, max, jejich pár dekadických násobků na opravdu "dlouhých" tratích typu Břeclav-Rozvadov.
Na kafi, hambáči a tankování u pump strávíme "zbytečného" času zpravidla více .. :-)
|
|
|
Jenže dovedením vašeho argumentu do jeho logického konce vlastně není potřeba cokoliv zlepšovat, jít dál. Dokonce ani není potřeba ponechávat věci na stávající úrovni; stačí, když se během našeho života nějak razantně nezhorší.
Kde bychom byli, kdyby si tohle byl řekl v průběhu historie každý? Někdo by možná v jeskyni chtěl žít, ale já ne.
|
|
|
Jste nepochopil.
Prostě a jednoduše:
Že se najednou toto téma zjevilo v Parlamentu, že se tam páni pos(r/l)anci mohli navzájem málem sežrat ad. mediální mrdky následně taktéž, na mne působí pouze a jen jako kouřová clona a nikoli jistě náhodná... Lůza má tak své téma, věrchuška "čas na práci"...
Reálně se totiž pohybujeme tak rychle jak to jde, někdy krokem, jindy 150+ na "dálnicích" už i dnes (pokud samozřejmě nemáme v zádech policejní prasát či kameru v úseku), ne?
|
|
|
Aha, takhle jste to mínil.
Dovolím si tvrdit, že u mnoha řidičů tak tomu není. Pocit, že je Velký bratr svými kamerami vidí a potrestá je za jakoukoliv nesrovnalost, je nenechá klidnými. Takže tou stopadesátkou nejedou ani tak.
|
|
|
Nevím jaké máte zkušenosti Vy, ale při všednědenním provozu je zde dnes zcela standardní jízda po dálnicích 140-160km/h, po státovkách 100-120. Prasáty jdou do akce zpravidla až nad tyto rychlosti ..
Občas se samozřejmě přimotá nějaký ten "klobouk" ale to je zcela běžné i v tom "neomezeném" Německu kdy strejc či dáma zvící 80 jar si to valí v levém pruhu 105 km/h i pár kilometrů avšak na rozdíl od zdejší kotliny z toho nikdo nemá osypky .. Prostě s tím nic nenaděláte ..:-)
|
|
|
Ne vzdy...a tolerance se snizuje, jak buzeracnich auticek pribyva. Jezdim ted hodne Brno - Vyskov a Brno - Svitavy a videl jsem Superb vyrazit i za Renckem Megane II s postarsimi menzeli, ktery si na cistokrevne dalnici rovne jako pravitko - svitavske vypadovce z Brna, dovolil jet do Globusu 100 misto 80. Ja bych tam jel 150, ale zdrzoval me prave ten Renault.
V pondeli po vyjeti z uzavirky na D1 u Rousinova, zrychlila dodavka(!) nejakych bazénářů na slabych 150 a uz za sebou meli Prassat se zapnutym Bluetooth.
Asi potrebujou vybrat prachy, zmrdi...a zase pri tom nekoho zabijou.
|
|
|
No, tak abych si zase začal dávat pozor, dlouho jsem je tam nepotkal, většinou jsou zašití u Vyškova. Co teda mi v Brně leze teď aktuálně na nervy dost, je přístup městapa, kteří už vybírají úplně všude i tam, kde parkují jenom místní roky třeba ve vnitroblocích, nikam nevedoucích chodnících atd. Že mě o ulici dál denně ohrožují agresivní cyklouni (okolí Konečného náměstí, Úvoz) i když jdu jen pěšky s dítětem, to jim samozřejmě nevadí. A teď můžou do celého centra legálně i do jednosměrek, paráda. Asi čas se přestěhovat někde na periferii.
|
|
|
Tak nějak.
Zpočátku mi bylo divné, proč je takový humbuk kolem sladění předpisu s realitou.
Potom jsem si uvědomil, že u poslanců je to nepřekvapivé a u investigativních novinářů rovněž.
|
|
|
V kouřové cloně IMHO hledáte nějaký úmysl tam, kde není. Parlamentem projdou tisíce návrhů zákonů a shodne se maximálně na… no, vlastně ani nevím. Takhle je to jen jeden návrh z mnoha (který věrchušce "čas na práci" blokuje, protože se o něm musí bavit).
|
|
|
Nehledám, bo samozřejmě netuším, kdo/kde/proč má nějaký takový zájem, potřebuje třeba v tom šumu protlačit nějaké své šméčko za milion či miliardu ...
Rozhodně však nepřepokládám, že by jediný zákonodárce měl jakoukoli starost o to, kolik poddaní mohou jezdit po dálnicích když sám si to valí pod majákem resp. má imunitu ...
|
|
|
Kouřová clona to je. "Dají" nám 150 km/h a pak začnou argumentovat tím, že lidi jezdí jako svině a je nutné zavést nové mýtné brány s automatickým úsekovým měřením a pěknou smlouvičkou pro Kapsch. A ovce budou hýkat blahem, že naši skvělí zákonodárci zase zatočili s tam těma "pyrátama pyčo Máňo".
|
|
|
Taky si myslím, že je to jen příprava na spuštění úsekového měření pomocí kamer na mýtných branách...:-(
|
|
|
Ne ze bych s Vasim prispevkem nesouhlasil, ale jaksi si neuvedomuji co se zlepsi kdyz se zvedne rychlost na dalnici na 150km/h. (?)
Mne osobne je to uplne jedno, stejne jezdim po dalnici 120km/h na tempomat protoze tak proste CHCI. Ale taky nechapu ten humbuk kolem zvyseni rychlosti, melo se to udelat plosne nebo vubec.
|
|
|
Pokud přitom nezavazíte rychlejším, pak je to naprosto v pořádku.
|
|
|
...plynule splyvam s provozem. Tech 120kmh jsem myslel jako referencni rychlost, nemam problem zrychlit nebo zpomalit dle aktualni situace, tak abych nikoho neomezoval.
|
|
|
Nevím jak je to na Brněnské (jděte mi všichni k šípku s nicneříkajícími čísly), tam prakticky nikdy nejezdím; ale na Strakonické mám opakovaně a často ověřeno, že jedu-li kolem 110 (a tak jezdím většinou, neboť málokdy spěchám, ale skoro vždy se kochám okolím), mnohem častěji sám předjíždím, než jsem předjížděn.
Zrovna před pár dny jsem jel po Hradecké 140-150, protože jsem výjimečně mírně pospíchal, a za komplet celou cestu od Hradce až do Prahy mne nepředjel vůbec nikdo -- ani jedno jediné auto.
So much for pirates.
|
|
|
jak nic neříkající čísla? ta čísla jsou naopak na rozdíl od vágních a nepříliš ustálených slovních označení zcela jednoznačná (ale nakonec vlastně máte pravdu, je to trošku moje profesní deformace).
kdo jezdí hodně, nejezdí furt přes půl kontinentu a není úplně blbej, ten začne volant (cestovního auta ve veřejném provozu) časem považovat za takovou nudnou kulatou lopatu a ne za nástroj masírování ega a dojde ke závěru, že úspora času získaná rychlou jízdou po dálnici je tak marginální, že se zpravidla vyplácá během pár cyklů na první ucpané světelné křižovatce nebo při štrachání v kteréže kapse jsou ty zatracené klíče. no a takoví jezdí většinou ve všední dny a to se jezdí šmahem vpravo devadesát a vlevo 110-120, tu a tam se mihne nějaká vyšší střední která spěchá ale neprasí a velmi výjimečně pablb v nižší střední co prasí jak o život. o víkendu se to posune a otočí, vpravo nešikové v leštěných feliciích a teplákových fábiích smrtící osmdesátkou kteří neumí najít páčku blinkrů a pletou si pedály, případně s vozejkem z kterého odpadávají stará kanapata, vlevo směska téměř plnoletých olítaných oktávek a všelikých kombíků s bicykly na střeše jedoucích na hranici konstrukční rychlosti vozidel.
|
|
|
Stran dopravy nejsme v zásadním sporu, ačkoli já zdaleka takové rozdíly mezi všedním dnem a víkendem nepozoruji (a jezdím tak nastejno v obou). Ale to není podstatné. Třeba je to specifické pro tu brněnskou.
Stran čísel -- inu, pro předání programu z jednoho stroje k druhému jsou čísla naprosto ideální: jednoznačná, snadno se interpretují a ukládají, velmi jednoduché je jejich vyhodnocování, atd.
Já nicméně nejsem stroj, nýbrž člověk; a jako takový osobně naprosto zásadně preferuji „brněnskou“ (kde mám představu, že asi povede nějak mezi caputregni a Brnem, i kdybych o dálniční sítě v ČR slyšel prvně v životě) před jakousi podivnou a nicneříkající „D1“. Opravdu mne vůbec, ale vůbec nezajímá, zda mám či nemám v jídle jakousi podivnou „E150“ -- raději bych věděl, že to má karamelovou příchuť. Považuji též za dokonalou zhovadilost hovořit v jazyce o „pádu č. 3“ -- co to znamená, čím a jak se liší od pádu č. 4? Aha, „dativ“, z toho je přece jasné, že se dává komu, čemu, a „akusativ“ obviňuje koho, co -- netřeba si dělat z hlavy hnojník, pardon, mínil jsem překladovou tabulku z čísel do lidských pojmů, když se ty lidské pojmy používají rovnou...
A tak dále, ad infinitum, ad nauseam. Už zbývá jen aby se uvádělo „174352634“ namísto „František Vopička“. Vlastně i to už máme, ten jediný pokrok oproti variantě německé z let 40. spočívá v tom, že se ta čísla netetují na předloktí, nýbrž nosí v kapse; ale s biometrickými doklady je to dost přesně totéž :(
|
|
|
Jak bys pojmenoval D2 nebo D3? D2 vede taky do Brna a D3 zatím do žádného většího města, asi by se dalo použít "táborská", ale až ji trochu protáhnou, tak "budějická". A když vytáhneš paty za hranice, tak zjistíš, že některé dálnice se táhnou napříč celým státem a vybrat jedno město, podle kterého by se dala pojmenovat, jde blbě.
BTW, dativ ani akusativ mi nic neříká, nevím ani co je caputregni.
|
|
|
Praga Caput Regni, aneb Praha zničená deštěm. Co Vás dnes v té škole učí?!? :-O
|
|
|
Nějaké základy elektrotechniky, německý a anglický jazyk. Všechno se mi dneska hodí při práci. Latinu bych užil tak maximálně na čtení Vergilia v originále.
|
|
|
Tityre, tu patulae recubans sub tegmine fagi...
|
|
|
My hovercraft is full of eels.
|
|
|
Well if you ever plan to motor west
Just take my way it's the highway that's the best
Get your kicks on Route 66
Well it winds from Chicago to L.A.
More than 2000 miles all the way
Get your kicks on Route 66
Well it goes from St Louis, down to Missouri
Oklahoma city looks oh so pretty
You'll see Amarillo and Gallup, New Mexico
Flagstaff, Arizona don't forget Winona
Kingsman, Barstaw, San Bernadino
Would you get hip to this kindly trip
And take that California trip
Get your kick on Route 66
It goes from St. Louis, down to Missouri
Oklahoma city looks oh so pretty
You'll see Amarillo and Gallup, New Mexico
Flagstaff, Arizona don't forget Winona
Kingsman, Barstaw, San Bernadino
Would you get hip to this kindly trip
Take that California trip
Get your kicks on Route 66
Get your kicks on Route 66
And I'll meet you on Route 62
Get your kicks on Route 66
www.youtube.com/watch?v=tg2EbJy-9dc
|
|
|
Legendární silnice.
Četl jsem reportáž z nedávného zkušebního projetí na bicyklech a údajně již není místy průjezdná vůbec, některá mosty snad byly i strženy...
|
|
|
Tak oni ji de facto zrušili už někdy v osmdesátých letech, kdy z větší části dobudovali Eisenhowerovu dálniční síť. Velká část Route 66 je dosud průjezdná. Část zrušili úplně, část přejmenovali a zabudovali do nové dálniční sítě a část zůstala de facto jako okreska.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Route_66
pro orientaci to stačí, kdo chce podrobnosti, ať si je vygooglí.
|
|
|
“Route 66”? Co je to? Myslíte snad Mother Road? ;)
|
|
|
No, nazev Mother Road mi ale rekne uplne stejne informaci jako nazev Route 66 - moje mama nebydli ani se nezdrzuje nikde pobliz te dalnice, a ona dalnice sama moji matkou neni... a "matkou vsech silnic" se taky neda dost dobre nazvat, kdyz to postavili tusim ve dvacatych letech.
Cekal bych nazev "Chicago-Los Angeles Hwy." nebo neco na ten zpusob. CLAH - to je docela chytlavy, ne? :))
|
|
|
s lingvistikou se shodneme, tam bych se podržel latinských termitů, tam mi ta čísla rovněž způsobují lehkou nauseu. ohledně dálnic, tam záleží jestli se bavíme jako tetky ve frontě u řezníka či strejcové u piva, potom je disputace o strakonické dálnici úplně v pořádku. ovšem hrajeme-li si na techniky co si o tématu před diskusí něco zjistili, potom nelze než důsledně uvádět že je to R4. stejně tak mluvíme-li o švagrovi soustružníkovi, říkáme Franta Vopičků, personalisti v kolbence mluví o pracovníkovi osobního čísla 123456.
|
|
|
Mate to presne naopak. Ked som jazdil naozaj vela - denne k zakaznikom ako servisak, uspora z rychlej jazdy na dialnici (alebo aj mimo nej) nieco znamenala. Teraz ked jazdim vacsinou len 5 km do prace, na sluzobky kombinujem taxik+lietadlo+pozicane auto na koncovom letisku a vlastnym autom sa na dialnicu naozaj dostanem len ked ked idem navstivit pribuznych ci priatelov v Toronte (pripadne na nejaky kratky vylet), ma nejake uspory casu z rychlosti nezaujimaju. Jednoducho sa prisposobim prudu na dialnici a je to. Ked dojdem neskor ako som planoval tak sa ospravedlnim, ked sa jednoducho neda dojst neskoro (napriklad na dovolenku ktora sa nedala zariadit s odletom z nasho letiska), vyrazim skor. To sa vsak dost dobre neda ked treba vyrazit kazdy den a byt na mieste v dohodnutom case.
PS: Vasa veta "úspora času získaná rychlou jízdou po dálnici je tak marginální, že se zpravidla vyplácá během pár cyklů na první ucpané světelné křižovatce nebo při štrachání v kteréže kapse jsou ty zatracené klíče" je nonsense. Pouvazujte preco.
|
|
|
Trefa!
Jedu-li 110 po Strakonické, skutečně mnohem častěji sám předjíždím, než jsem předjížděn.
Skoro až do Řitky.
Po Hradecké jsem nedávno musel jezdit každý týden (vždy ve všední den) a skutečně, při rychlosti 140-150 jsem musel uhýbat mezi kamiony jen jednotlivcům, ale neustále, prakticky jsem největší pozornost věnoval hledání vhodných mezer.
(Jen pro porovnání zkušeností.)
|
|
|
taky jsem postupně dorostl ke 120 a tempomatu (tedy lépe řečeno splynou s proudem a jet podobně rychle jako většina ostatních), páč jsem si postupně osvojil, že stará turistická/horolezecká zásada "rychlá chůze není rychlá tím, že se dělají rychlé pohyby, ale tím, že se zbytečně nezastavuje" platí napříč obory. ale jsem dalek toho nakazovat ostatním jak rychle mají jezdit - tedy jezdí-li jakžtakž plynule. výrazně mi vadí lepič jedoucí o 2km/h rychleji,nevadí mi někdo mi dá odstup a poté co uhnu na to hamtne a za deset vteřin mi zmizí za obzorem. výrazně mi vadí bambula prošvištivší vesnickou místní komunikací širokou od plotu k plotu čtyři metry třicítkou okolo houfce předškolních dětí. atakdále.
|
|
|
Musím se zeptat, jakým přesně stylem tou stodvacítkou jezdíte ?
Moje zkušenost je asi takováto: i když se snažím na D1 co možná vyhýbat špičkám, přesto je tam provoz stále živý. Vypadá zpravidla tak, že v pravém pruhu se táhnou kamiony 90km/h (občas začně některý předjíždět jiný rychlostí 92kmph a to je na několik kilometrů ucpáno). Nemluvě o tom, že pravý pruh je od kamionů domrdaný tak, že je víceméně nesjízdný na <odhadem nejméně> 60%-ech délky D1. (Ne, fakt si nemyslím, že jsem povinen si na placeném tankodromu rozbít za ty peníze auto. Většinou při jízdě pravým pruhem nadskakují všechny předměty ve voze...) V levém pruhu to je jiná. Tam to mastí rychlíci 140-160kmph už dnes, ti se do pravého ani nevracejí.
Proto se ptám, zda těch 120 kmph jedete v pravém pruhu v mezerách mezi kamiony, dle možností je předjíždíte (a když předjet nemožno, protože v levým pruhu něco jede, tak jdete na brzdy ostře ze 120 na 90kmph za kamionem - to se ale tempomat moc nevyužije).
Já osobně (nerad, nepředpisově, ale z nezbytí, vzhledem k permanenci kamionů v pravém pruhu) jezdím častějc v levým. Do pravýho se vracím, pokud je mezi kamiony dostatečná pauza (stovky metrů) a není-li to zrovna úsek rozbitý tak, že by se mi auto rozpadlo (obě podmínky musí být splněny současně). Jedu v levým 140 tacho (tj 130 reálně). No, a pokud mě někdo dojíždí, tak mu doprava uhnu, pakliže je tam ovšem volno (což ne vždy bývá). Jindy je racionálnějším přístupem, když se mi někdo blíží ve zpětném zrcátku, zrychlit dočasně třeba i na 150-160 ať mu nepřekážím, a pustit ho, jakmile to poměry v pravým pruh umožní (viz výše). Ale strhnout to doprava na tankodrom mezi kamiony a jít ostře na brzdy ze 130-140 na 90, to je fakt pokus o sebevraždu.
No a vidíte, přesto jsem v diskusi potkal krasoduchy zastávající názor, že předělat D1 na 3-proudovou by problému nepomohlo ...
Nemluvě o tom, že desetiletí (kurva!) chybějící hradecká dálnice by odlehčila Djedničce reálně o polovinu (a pak by bylo možné D1 spravit a rozšířit ...)
Jsem sám, koho už nebaví tohle platit ze svých daní ?
|
|
|
Pokud takto uhýbáte, tak je vše v pořádku. Ale já potkávám většinu řidičů, kteří v autě nemají zpětná zrcátka a většinu času jedou nesmyslně v levém. Proto si i myslím, že rozšíření dálnice na 3 pruhy nic neřeší - viz. D1 před (za) Prahou, kdy nejrychlejší pruh, co do počtu aut, je ten pravý.
|
|
|
Mám také zkušenost, že většina lidí bez problému uhne do pravého. Spíše je průser předjíždění se kamiónů navzájem.[i/]
Ohledně D1 u Prahy je problém jinde. Je velmi nevýrazně označen začátek a hlavně konec města (tj. začátek dálnice mimo město), pak méně zkušení řidiči vůbec nezaregistrují, že už jsou z Prahy venku. Další specialitou před současnými opravami byly rozflákané pravé pruhy.
P.S. Speciálně pro pana Jančuru a jeho metodu fragmentace....nevydrželo to ani 20 let...
|
|
|
Mám také zkušenost, že většina lidí bez problému uhne do pravého. Spíše je průser předjíždění se kamiónů navzájem.
Ohledně D1 u Prahy je problém jinde. Je velmi nevýrazně označen začátek a hlavně konec města (tj. začátek dálnice mimo město), pak méně zkušení řidiči vůbec nezaregistrují, že už jsou z Prahy venku. Další specialitou před současnými opravami byly rozflákané pravé pruhy.
P.S. Speciálně pro pana Jančuru a jeho metodu fragmentace....nevydrželo to ani 20 let...
|
|
|
Uhne?
Dojedu-li, jeda v pravém pruhu, automobil jedoucí v pruhu levém, neuhne nikdy.
Přejedu-li do levého, obvykle uhne.
Dojedu-li, jeda v pravém pruhu, automobil jedoucí v pruhu prostředním, neuhne nikdy.
Přejedu-li do levého a po předjetí se vrátím do pravého, onen řidič jede dál ve středním. Dokonce i v případě, že můj manévr zopakuje několik dalších řidičů.
|
|
|
Taky si neumím představit jezdit po dálnici rychlostí 120. Speciálně po D1, důvody jste popsal přesně. Po D5 jezdím 140, po D1 však pouze v levém pruhu a cca 150-160 abych nemusel nikomu nebo jen minimálně uhýbat do příšerného pravého pruhu.
|
|
|
A jak často vás šmírují policejní passaty/superby? Nebo těch 150-160 většinou neřeší?
|
|
|
|
Rychlost 120 je na diskutované D1 neudržitelná.
I když nespěchám a po okruhu jedu s proudem 100-110, za Mirošovicemi zjistím, že i když nikam nespěchám, jedu 130.
V posledních letech jsem si všiml, že řidiči opravdu rychlých aut se poznají tak, že si od skupiny "stotřicátníků" jedoucí v levém pruhu nechávají minimálně trojnásovný odstup ve srovnání s tím, který mají "stotřicátníci" mezi sebou.
Při příležitosti k bezpečnému předjetí pak tento odstup hravě přeskočí a zmizí.
|
|
|
inu, dobrá otázka. nedá se odpovědět moc stručně.
takže zaprvé záleží na tom jaký je den v týdnu, která denní doba a jaká je intenzita provozu. obecně všední dny (pondělí až páteční poledne) jsou napohodu prakticky při jakékoli intenzitě. víkend je masakr, a nejhorší je pátek, protože mezi nešiky a frustráty (víkendové jezdce buď vyděšené a nevyježděné, nebo vypruzené a nevyblbnuté) se na silnice musí vejít ještě i kamiony které idiotská nařízení nutí o víkendu stát. samozřejmě specifikum D1 je i pondělní ráno, kdy míří Moraváci a Slováci gastarbajtřit do matičky stověžaté, a tam je tedy víc frustrátů, nešikové jsou spíš chataři v okolí měst.
takže platí že na tempomat se jezdí ve všední dny mezi kamiony a cesťáky kdy je provoz přes vysokou intenzitu poměrně plynulý a 99% procent levého pruhu jede tachometrových 130, což mi umožňuje jet skutečných 120 na tempomat poměrně napohodu. o víkendu se holt musí splynout s proudem, buď s nešiky nebo s frustráty, jet někde mezi je fakt na palici.
ehm, k poslednímu, neodpustím si jízlivý dotaz co tak asi běžnej dochtorskej ví o dopravním inženýrství, bude to asi srovnatelné s tím kdyby se stavař pokoušel machrovat o nejnovější léčbě nežitů. berte to sportovně a uznejte, že když něčemu z jiného oboru nerozumíte a spousta relativně inteligentních lidí se tím systematicky zaobírá, že řešení smést to ze stolu jako pitomosti nesvědčí příliš o duchaplnosti. té Vaší. jednoduché recepty pramení většinou z nedostatku orientace v problému.
|
|
|
jo, a ve všední dny mám tu kliku, že po D1 jezdím proti proudu ze sídlišť naležato, což mi šetří poměrně dost rozčilování.
|
|
další článek odpůrců zvýšení limitu. Tenhle důvod vystihuje všechno a i debil musí vidět tu medyjální masáž:
„Ve 130 km/h máte třeba na sněhu a ledu brzdnou dráhu kolem šesti set až sedmi set metrů. Pokud jedete 150 km/h, tak už je to přes kilometr,“ uvádí Petr Vomáčka z ÚAMK v rozhovoru pro lidovky.cz.
Zdroj: http://auto.idnes.cz/150-km-h-na-dalnici-02g-/automoto.aspx?c=A150507_124808_automoto_ fdv#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=clanek-box
kdo z vás jezdí 130 kmh na dálnici na ledu? A na sněhu?
|
|
|
Ja jel i na snehu i na letnich 130km/h. Ovsem ne na dalnici. A je vyjimecne. Brzdna draha je tak 100-120m. 700m mozna brzdil ten picus z UAMK v Schade 120 ruckou... :-(
Nicmene na dalnici na snehu jedu normalne tak do 100km/h a na zimnich Continentalech TS850. A davam si od aut pred sebou tak 50 m odstup.
V Nemecku se rad projedu co to da, i ten omezovac na 250km/h na pujcenem CLS mi zacal vadit! :-) U mest a velkych autobahn kreuz jsem dal tempomat a kochal se krajinou a ostatnimi karami kolem. Kein problem. Az na tu spotrebu. Ale kdo chce mit opici, musi mit na banany...
|
|
|
Nevím, co máte za auto, ale tak nějak se mi nechce věřit, že na sněhu na letních zastavíte na 100-120m ze 130km/h...:-)) To je asi tak stejnej ústřel, jako oněch 700m
Co by mě jenom tak pro forma zajímalo, kde na to přišel, protože i norma (která je v tomhle docela dost konzervativní a dost na straně bezpečnosti) uvažuje pro 130km/h s délkou rozhledu pro zastavení cca 240m a to v tom je navíc zahrnuta reakční doba a bezpečnostní odstup od překážky.
|
|
|
Tak ja to beru od okamziku kdy slapnu na brzdu. Snih byl cerstvy, nikoliv namrzly zledovately nebo vyfoukany. Auto i gumy zbrusu nove.
|
|
|
Zajímavý ale je, že "hlas lidu" v diskusích pod článkem se projevuje docela rozumně.
|
|
|
130 km/h na sněhu/ledu na dálnici?
Při občasných cestách po dálnici sleduji, že část řidičů se rozhodně nenechá rozmary počasí ovlivnit.
|
|
Pořád přemýšlím, jak se stalo, že jsem přežil ježdění bez limitů. Tedy až na obec, ale tam se smělo i 60 a po 23:00 dokonce bez limitu. Bez technických kontrol, kdy bylo na mě, jestli autu věřím nebo se raděj na ty brzdy nebo cokoliv jiného kouknu. Bez nařízených zimních gum a dalších dnešních zákazů a příkazů.
|
|
|
Čistě ze zvědavosti, to bylo jako kdy a kde?
|
|
|
Podle absence technických kontrol bych tipoval nějaký stát USA...
|
|
|
Nemusite ist az tak daleko. Hafca moze byt jednoducho starsi pan (pripadne pani) a teda jazdil (a) v CSSR pred 1.8.1979. A technicke kontroly tiez este neboli. Teda, aspon nie u nas na dalekom vychode.
|
|
|
S ohledem na to, že mi je už bohužel docela dost:-), a přesto pamatuji jak jsem jako malý špunt s dědečkem čekal ve frontě na Míčánkách na kontrolu, aby mu vrátili malý techničák, který mu nějaký aktivní příslušník při kontrole zabavil, tak to musí být opravdu hodně hluboká minulost. A v 79 jsem už byl velkej kluk:-))).
|
|
|
Tak to sa divim ze si to napamatate. Ja si to pamatam vcelku jasne, aj ked som mal v 79-tom len 13 rokov. A co sa tyka maleho technicaka, to nejako nedokazuje existenciu technickej kontroly. Tam kde nebola STK, kontroly jednoducho neboli povinne. V nasom prdelakove sa STK zjavila az roku 1992
|
|
|
STK boli už vtedy, ale pre osobné vozidlá nebola povinná periodicita - chodili len v prípade podozrenia na závadu...
|
|
|
Právě že pamatuji...že STK byly. Byť věřím, že jak píše další diskutující, je nebylo nutno absolvovat v pravidelných intervalech jako dnes.
|
|
|
Otazka je ze kde. V casoch pred 1.8.79 ich moc nebolo. Vo vychodoslovenskom kraji napriklad v tom case nebola ziadna. Ked postavili prvu v Spisskej Novej Vsi - to bolo zaciatkom 80. rokov, najprv zvolali vsetky auta a tym aj obmedzili platnost maleho technicaka na 3 roky. ako som pisal inde, my sme mali pokoj do roku 1992.
|
|
|
A este doplnim ze pokial je to tak ako pise jizlivec, hafca ma 100% pravdu.
|
|
|
Jsem z Prahy a tak píšu o Praze, a zde byla TK na Míčánkách pověstná a dodnes si ji starší ročníky pamatují. Při těch frontách co tam byly není divu:-).
Diskuzi na téma zda TK absolvovaná na základě odebrání malého techničáku příslušníkem, což bývala vcelku oblíbená kratochvíle, byla dost technická a dost kontrolní si vskutku odpustím:-).
|
|
|
To mate tak, byvanie v prdelakove moze mat v niektorych ohladoch svoje vyhody. V tomto pripade bol tou vyhodou neskory nabeh STK.
Na druhej strane, my ju nemame ( a to rozhodne nie sme prdelakov) a uz sa ozyvaju hlasy ze by sa mala zrusit aj opakovana emisna kontrola.
|
|
|
A ma pravdu aj s tou neobmedzenou rychlostou v obci medzi 23:00 - 05:00.
|
|
|
Tu rychlost pamatuji, stejně jako pamatuji vypínání semaforů.
|
|
|
Nepamatam sa ako v CR, ale na Slovensku sa vypinali semafory aj roku 2001
|
|
|
Některé vypínají i dnes, ale o to mi nešlo. Šlo mi o to, že v dobách mého dětství/mládí se v noci v Praze vypínalo komplet vše. Alespoň si to tak pamatuji, i když je možné, že blbě, jsem toho v té době až tolik nenařídil a min. v "sedmdesátkách" se v noci ani moc nepotuloval venku:-)
|
|
|
Cetl jsem pred nejakou dobou, ze v Praze v soucasnosti z nejakeho duvodu 80% semaforu funguje v nepretrzitem provozu, a ze je to u nas (a snad i ve vetsine Evropy) unikatni - treba Brno drtivou vetsinu semaforu v noci vypina (snad az 90%, nevim jiste). Neco jsem vyhrabal treba tady: dotazy.praha.eu/dotaz/provoz-svetelnych-signalizacnich-zarizeni-v-noci/
Proc to je takhle vubec netusim, do hlavy Prazakum nevidim a videt nechci :))
|
|
|
Proč to tak je? No protože Eltodo. To je přece jasné a zřetelné.
|
|
|
nejsem si úplně jistá, ale myslím, že v době, kdy se v obci smělo neomezeně v noci, přes den byla rychlost v obci max 50 a ne 60.
|
|
|
tuším že 50 km/hod v obci bylo do r 1975, od tohoto roku 60 km/hod, a v době od 23:00 do 5.00 platila rychlost povolená mimo obec
|
|
|
Ano a nie. Povolena rychlost v obci bola zvysena z 50km/h na 60km/h 1.1.1976. Vseobecne obmedzenie bolo zavedene az neskor.
|
|
|
máte pravdu, dohledala jsem to a opravdu byla Vyhláška z roku 1966 novelizována tímto způsobem.
|
|
|
Já jsem žil v domnění, že v osmdesátých letech byla v obci povolená 60, v noci 90.
Našel jsem článek na Wiki (podle příslušných historických zákonů jsem to neověřoval) a z toho vyplývá, že každý z nás tady měl pravdu, jenom záleží, o jaké roky se přesně jedná.
Cituju: Podle § 20 vyhlášky č. 141/1960 Sb. s účinností od 1. ledna 1961 musel řidič rychlost jízdy přizpůsobit okolnostem, zejména hustotě provozu, viditelnosti, stavu vozidla jakož i stavu a povaze silnice. Zároveň bylo stanoveno omezení rychlosti v obci do 50 km/h s tím, že může být dopravní značkou vyznačena vyšší rychlost. Zároveň vyhláška stanovila, že od 23 do 5 hodin neplatí omezení rychlosti v obci ani omezení rychlosti dopravní značkou. Rychlost autobusů a vozidel nad 3,5 tuny byla omezena do 80 km/h.
Podle § 9 vyhlášky 80/1966 Sb. s účinností od 1. ledna 1967 musel řidič rychlost jízdy přizpůsobit okolnostem, zejména stavebnímu stavu a povaze silnice, rozhledové vzdálenosti a situaci v silničním provozu. V obci byla v období od 5 do 23 hodin omezena rychlost všech vozidel do 50 km/h. Rychlost motocyklů a motorových vozidel o celkové váze přes 3500 kg byla omezena do 80 km/h; toto omezení neplatilo mimo obec pro ty autobusy, ve kterých se nesměly přepravovat stojící osoby. Ve vzdálenosti 30 m před přejezdem a při jeho přejíždění platilo omezení rychlosti do 30 km/h; autobusy a nákladní automobily nebo traktory přepravující osoby však musely před přejezdem povinně zastavit. Rychlost při vlečení nesměla přesáhnout 50 km/h. Rychlost nákladního automobilu hromadně přepravujícího osoby na ložné ploše nesměla překročit 50 km/h, rychlost traktoru přepravujícího osoby na přívěsu 20 km/h.
Novelizační vyhláška č. 42/1971 Sb. s účinností od 1. července 1971 v novém § 50 stanovila, že na dálnici a na silnici vyhrazené pro provoz motorových vozidel neplatí omezení rychlosti motorových vozidel o celkové váze přes 3500 kg a motocyklů do 80 km/h. Na dálnici tedy neplatilo žádné obecné omezení rychlosti.
Podle § 12 vyhlášky č. 100/1975 Sb. s účinností od 1. ledna 1976 musel řidič rychlost jízdy přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkám a jiným předvídatelným okolnostem a jen takovou rychlostí, aby mohl zastavit na vzdálenost rozhledu. Konkrétní omezení rychlosti mimo obec nebylo obecně stanoveno (bylo vypuštěno dosavadní omezení pro motocykly a nákladní automobily nad 3,5 t), nesměla však být překročena nejvyšší povolená rychlost vozidla, resp. žádného z vozidel jízdní soupravy. V obci byla rychlost omezena jen v době od 5 do 23 hodin, a to do 60 km/h (byla tedy zvýšena z dosavadních 50 km/h). Pokud však byla omezena rychlost dopravní značkou, tak nyní toto omezení na rozdíl od dřívějška platilo již i v noci. Omezení rychlosti na železničním přejezdu na 30 km/h platilo jako dosud, avšak přibyla možnost, že pokud bliká bílé světlo, je rychlost omezena jen na 50 km/h v úseku 50 m. Při přepravě více než 6 osob v ložném prostoru nákladního automobilu byla omezena rychlost do 60 km/h (zvýšeno z dosavadních 50 km/h), při přepravě na nákladním přívěsu traktoru do 20 km/h (až do konce roku 2000). Rychlost vlečení byla omezena do 60 km/h (zvýšeno z dosavadních 50 km/h).
Novelizační vyhláškou č. 70/1979 Sb. s účinností od 1. srpna 1979 byla rychlost osobního a osobního dodávkového vozidla omezena na 90 km/h (na dálnici na 110 km/h), rychlost autobusů dálkové veřejné dopravy osob do 90 km/h, rychlost motocyklů a rychlost nákladních a speciálních automobilů o hmotnosti do 6000 kg do 80 km/h, rychlost nákladních a speciálních automobilů o hmotnosti nad 6000 kg a rychlost autobusů veřejné a závodové dopravy osob do 70 km/h, pro vozidla ozbrojených sil, ozbrojených sborů a pro zkušební vozidla tato omezení neplatila. Omezení rychlosti v obci od 5 do 23 hodin do 60 km/h zůstalo beze změny.
Podle § 16 vyhlášky č. 99/1989 Sb. s účinností od 1. ledna 1990 musel řidič rychlost jízdy přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkám a jiným předvídatelným okolnostem a jet jen takovou rychlostí, aby mohl zastavit na vzdálenost rozhledu. Řidič autobusu a motorového vozidla do 3500 kg mohl jet rychlostí 90 km/h, na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla 110 km/h, řidič motocyklu nejvýše rychlostí 90 km/h, řidič jiného motorového vozidla nejvýše rychlostí 80 km/h. rychlost vlečení omezena do 60 km/h. Tato omezení nebylo možno dopravní značkou zvýšit. V obci byla rychlost všech vozidel omezena do 60 km/h (tentokrát již nepřetržitě, i v noci), na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla v obci do 80 km/h a tato omezení bylo možno dopravní značkou zvýšit až do limitů platných mimo obec. V obytné a pěší zóně (nově zavedených) byla rychlost omezena do 20 km/h.
Novelizační vyhláškou č. 223/1997 Sb., účinnou od 1. října 1997 byla rychlost v obci snížena ze 60 na 50 km/h a rychlost na dálnici mimo obec zvýšena ze 110 na 130 km/h; motocykly byly postaveny na roveň ostatním motorovým vozidlům do 3500 kg.
Je to odtud: cs.wikipedia.org/wiki/Omezen%C3%AD_rychlosti_na_pozemn%C3%ADch_komunikac% C3%ADch_v_%C4%8Cesku
|
|
|
v osmdesátých letech už jo, ale řeč byla o době předtím. Ačkoli o takovém luxusu jakým je 90 v noci v obci se nám dnes může už jen zdát. :-(
na co máme doprčic všechny ty asistenty a pomocníky a bezpečná auta, která se nemačkají jako by byla jak z papíru, když musíme jet krokem bez ohledu na dobu nebo hustotu provozu.
|
|
|
Kdybych neby líný, sejdu dolů do auta pro záznam z kamery, kde je krásně vidět, jak denně kolem šesté ráno na liduprázdné silnici prudko brzdím na čtvero světlech, protože mi tam úmyslně naprogramovaný semafor hodil červenou. Konkrétně od křižovatky u Galerie Butovice po ČSOB v Radlicích.
Z časů malin nezralých pamatuji semafory, kde se rozsvěcovaly doporučené rychlosti 40 až 60, aby člověk stihl další zelenou. Nikdy jsem si nemysllel, že začnu chválit doby minulé....
|
|
|
No jo, je to tak, začal jsem jezdit opravdu dávno. Na fichtlu 1968 a auto 1970. Jako cucáka, co měl po vojně, papíry rok a prakticky nejezdil mě vzali jako "panského" kočího. A sedlal jsem co zrovna bylo a jezdil a jezdil. Š1203 u které padaly dva kvalty, Žuka, Natašu, kterou jsme měl nejraději. Pro ty co nevědí, byla to stará Volha 21. Barkasa 900, Spartaka, Š100 a určitě jsem na něco zapoměl. Bez bouraček, rychle, v zimě i v létě na stejných gumách i na hory a šlo to. I bez všeliké buzerace a příkazů a zákazů, kterými se to dnes jen hemží.
Byla to doba, kdy se policajt tátovi omlouval za to, že mu musí dát 10,-Kčs pokutu za to, že na Balabence přehlédl motorkáře a ten musel trochu přibrzdit.
S tou rychlostí v obci přes den a v noci si to už moc nepamatuji. Možná, že ta šedesátka nebyla už současně s neomezenou v noci, ale je to asi jedno. Na rozdíl od teď to šlo a ničemu to nevadilo.
|
|
|
Nejdřív byla zavedena 50ka v obci, ale neomezená mimo, pak se to měnilo na 60/90/110, tuším v roce 1978 ale ještě dlouho platilo, že v obci byla neomezená mezi 23:00 a 5:00. Jsou řidiči, kteří podle toho jezdí dodnes. Před pár lety jsem jel se dvěma pány někam pozdě v noci a byl svědkem tohoto rozhovoru: "Vole, jedeš kilo na padesátce?" "Co vole, však už je půlnoc, to platí neomezená ne?" "Ne vole, dyť to před 20 lety zrušili" "Aha".
Pikantní je, že omezování rychlosti v extravilánu se nedělo kvůli bezpečnosti, ale z obav z další ropné krize. A ty rychlosti byly vzhledem k tehdejšímu vozovému parku nastavené smysluplně, třeba ta Vámi zmiňovaná Š100 podle údajů výrobce jede za 7 litrů na 100 okolo 80ky, ale za 10 litrů na 100 v těch 110 km/h. V té době se předpovídalo, že do roku 2000 dojde ropa, jiní vizionáři zase tvrdili, že v ČSSR bude do té doby 75 % automobilů na elektřinu. Máme 2015 a nejsou ani elektromobily, ani ČSSR. Ale tak rozsáhlou buzeraci ve jménu zdraví si tehdy nedokázal představit asi nikdo...
|
|
|
Buzeraci ve jmenu zravi zacal i Hitler pred druhou valkou a to zakazem koureni ve verejnych dopravnich prostredcich, pak kancelarich, atd.
Ona ta ctvrta rise, pardon, EU, ma na cem stavet pro pachani dobra ve jmenu zdravi.
|
|
|
|
Taky jsem koukal.
Už nemám sílu ani na jedno z toho.
|
|
|
Ten článek je fakt pravdivej..:-)) Až an pár drobných omylů, ale tím si přece nenecháme rušit kruhy:
1) Nilssonův zákon - jeho prvotní nástřel pochází někde z roku 1982, updatovanej byl v roce 2004 (tzv. Power model)
2) Nilssonův zákon v kostce zní :
N2/N1=(v2/v1)^n
přičemž N2 a N1 jsou počty nehod po a před změnou a v2 a v1 jsou právě rychlosti. Hodnota n potom může variovat cca mezi 2 a 8, přičemž je to odvislé od typu posuzovaných nehod, okolních podmínek a asi bambilionu dalších faktorů, které bez podrobné analýzy nezjistíte. Takže hovno dvojnásobek (ve skutečnosti to vyjde
3) Všimněte si, že v Nilssonově zákoně se operuje se skutečnýma rychlostma, ne s rychlostníma limitama.
Ale jinak je to fakt hezkej článek..:-)
|
|
|
Mohu zajisté něco přehlížet; leč nechce se mi věřit, že by n podle bambilionu dalších faktorů, které bez podrobné analýzy nezjistíte nemohlo v nějakém konkrétním případě být klidně také menší než 1.
Suma sumárum, jeví se mi ten zákon asi tak stejně smysluplný a vědecky podložený, jako Drakeova rovnice.
|
|
|
Me především zaujala ta myslenka, ze co 1km/hod, to 4,5% nahoru
Logicky z toho vychazi, ze naopak při snizeni rychlosti o 1km/hod se o 4.5% pravdepodobnost snizi.
Pokud budeme brat 130km/hod jako 100%, potom po snizeni o 22km/hod se dostavame na 1%, při snizeni o 23km/hod dokonce na -3.5% pravdepodobnosti nehody!!! Vlastne jsme matematicky dokazali zlikvidovat nehodovost. Staci snížit povolenou rychlost ze 130km/hod na 109km/hod a nebudou zadne nehody!! Magic!!!
Jen me matou ty zapory....Co kdybychom rychlost snizi na 100km/hod? To uz by pravdepodobnost nehody byla -35%, jen nevim, jak si to představit.
Opak nehody je co? Oprava auta? Mozna, ze při 100km/hod je 35% sance, ze se auto za jizdy samo opravi :-))
|
|
|
A co teprve v Německu, němečtí řidiči buďto mají nulovou pravděpodobnost nehody, nebo každý vjezd auta na rychlostně neomezený Autobahn nehodou zákonitě končí.
|
|
|
(Fair's fair, se operuje se skutečnýma rychlostma, ne s rychlostníma limitama. Ale všechny ostatní připomínky a výhrady samozřejmě jsou plně validní, ostatně jsem ten zákon sám za totální srajdu označil o pár příspěvků výše :))
|
|
|
Já to chápu, jenom narážím na logiku článku "zvýšení rychlosti ze 130 na 150 kilometrů v hodině by tak znamenalo zvýšení rizika nehody o 90 procent". :-)
|
|
|
Ah, tam to není tak tvrdě řečeno, tak ještě jinde:
"UPOL (…) upozornila, že případné zvýšení maximální povolené rychlosti by zvýšilo pravděpodobnost smrtelné nehody téměř na dvojnásobek"
|
|
|
Článek jsem nečtl a bohdá nebudu. Odpoledne bylo krásně, sice pracuji -- ale na zahradě, a je to vcelku příjemné; mám si snad kazit náladu?!?
|
|
|
Čemu se divíte? Policejní mafie se samozřejmě brání zuby nehty snížení výnosů z výpalného za tzv. překračování rychlostí a snížení počtu objektů, které by mohla přepadat na dálnicích. Bezpečnost provozu je až to poslední, o co v téhle frašce jde a propaganda jede na plné obrátky.
Každému soudnému člověku totiž dojde, že ten psychologický výplod je totálně vytržený z reality, bavíme-li se o komunikaci, kde je každý směr od sebe oddělený bariérou.
|
|
|
Lojzo, žádejte zpět školné.
Z matematiky určitě. Aproximace grafu nehodovosti a rychlosti není přímka, anýbrž exponenciála.
Čili nehodovost neklesne na nulu ani při rychlosti 1 km/hod.
[;>)
|
|
|
No, s tím vracením školného by možná bylo lepší se až tolik nerozbíhat, neboť graf funkce "y=(x/V0)^N*N0" (kde y je ta nová nehodovost, x nová rychlost, V0 původní rychlost, N0 původní nehodovost, a N ten xgandalfův švindkoeficient, který může nabývat zcela libovolné hodnoty a doplní se vždy empiricky tak, aby to prostě platilo pro libovolná data ;)), bych opravdu, ale opravdu nenazýval exponenciálou. Ani v aproximaci. Ani nijak :)
Leda by švindlkoeficient byl proměnnou; ale to z definice „grafu nehodovosti a rychlosti“ není a být nemůže.
Nicméně pravda je, že (za smysluplných a celkem implicitně splněných okrajových podmínek pro užité konstanty) y zůstává nezáporné (a kladné pro nenulové x), to zase ano.
|
|
|
Nojo, to pak moc neplatí ani nižší matematika OC, když zavedeme "proměnné koeficienty". To je pak bramboračka a ne logika. Ten koeficient je blbost už při prvním pohledu.
Takže se omlouvám Lojzovi - ironii trojčlenky jsem prostě nepochopil. Ono totiž prodlužování přímek (i křivek!) je velmi oblíbená zábava novinářů píšících o budoucnosti.
Ale mám jednu otázku - jsem nenáviděný "motorový cyklista", tak zkusím svoji trojčlenku:
Trasa Ostrava- Praha (při pominutí uzavírek, průjezdů kolem města atd.) má hodnotu cca 370 km. Při rychlosti 130 km/hod to znamená 2:51 hodiny jízdy. Kdyby po celé trase byla zvýšená rychlost na 150 km/hod., byla by jízdní doba 2:28 hod. Úspora (reálně ovšem naprosto nedosažitelná) je tedy 23 minuty. Jedno rychlé kafe na Rohlence nebo U devíti křížů.
Stojí to vůbec za diskuzi? Není ta diskuze vlastně o něčem jiném? Dejme tomu o svobodě rozhodnutí? Ale i tak - pokud se hranice jen posune a nezruší, je to jen jiné omezení svobody, jiná hodnota. Ne svoboda.
Jel jsem párkrát po německých dálnicích a bylo patrné, že neomezená rychlost je dobrá pro majitele opravdu silných aut. Budiž - všichni, které jsem potkal a kteří nás předjížděli byli asi dobří šoféři. Necítil jsem ohrožení. (Nejel jsem tam pochopitelně na motokole! [;>)
Nicméně i Němci uvažují o plošném omezení rychlosti na dálnicích. Proč? Lokálně to dělají už roky světelnými tabulemi / značkami - což má asi velké plus v zajištění větší plynulosti dopravy. Ale proč plošně?
Ví to někdo?
|
|
|
Hmm, pan STK, to naozaj myslite vazne? To si myslite ze pokial budete dodrziavat limit 130 km/h oproti 150 km/h vam nejaky time warp odstrani vsetky casove straty zo zastavok? Nie, vasa cesta este dlhsia.
Priznavam ze moje vnimanie problematiky je skreslene faktom ze som 13 rokov zivota stravil na cestach ako servisak /fieldak obsluhujuci tu najnevdacnejsiu kategoriu zakaznikov. Bol to job ktory som vykonaval na dvoch kontinentoch a ktory viedol k tomu ze som prekonal 1 mil km bez toho aby som bol vodic - profesional. Jednoducho, ked jazdite denno-denne kvoli praci, kazda usetrena minuta je cenna. Neda sa vyrazit skor - niekedy musite aj spat a mate aj osobny zivot.Ten kto to v zivote nerobil to nepochopi a preto dava na web jednute posty ako ten vas.
Co sa tyka snahy o zavedenie plosnych limitov v Nemecku, preco si myslite ze su nemecki politici skorumpovani menej ako ceski? Osobne si myslim ze jediny dovod preco Nemecko nema dodnes plosny limit je obava o nezvolitelnost strany co by ho zaviedla. Inak by ho mali uz davno.
|
|
|
Ne Wildcate, nic o tom, že nižší rychlost zajistí hladší průjezd jsem snad nepsal. Ale ani vyšší. Prostě nějaká úspora bude, v procentech by se to (snad!) dalo vypočítat (odhadnout), kdyby už nějaké úseky byly definovány.
Bude pochopitelně ještě nižší, než ta vypočítaná trojčlenkou.
Ale pokud je pro někoho cenná "každá minuta" a žije a pracuje na 105 %, tak prosím, to se nedá nic dělat. Ale obávám se, že neušetří ani na to posezení u kafe. Kdyby nebyla stanovena nová hranice a rychlost by limitována nebyla, tak snad(?) by to cenu mělo.
Co se týče zkorumpovanosti politiků: Nemám o ni žádné iluze.
Ale proč si myslíte, že pro n % ovčanů / voličů je tak strašně důležitá maximální rychlost na dálnici?
|
|
|
... proč si myslíte, že pro n % ovčanů / voličů je tak strašně důležitá maximální rychlost na dálnici?
Protože je to zcela jistě pravda. Nepochybně lze empiricky nalézt vhodné n, pro něž to platí :)
|
|
|
Vtipálku!
Zase mě nachytal při "neprogramátorském vyjadřování".
[;>))
|
|
|
(On to byl tedy spíše špílec vůči ctěnému panu xgandalfovi a jeho empirickému „n“, jež mi poněkud leží v žaludku asi hlavně proto, že se ta parta, již zde více-méně zastupuje, odvažuje tu pseudorovnici, založenou pouze na dobré víře a ničem jiném, nazývat „zákonem“ ;))
|
|
|
To bych tak trochu řekl, že je "lost in translation". Originál je Nillson law, což je trochu nesprávně překládáno jako zákon, ale ono to znamená i pravidlo. Navíc to bylo přejmenováno v rámci vývoje na Power model, kde už o žádném zákoně není ani ň.
Problém není v pseudorovnici, která opravdu reálně funguje s velmi vysokou mírou pravděpodobnosti (což většinou u empirických pravidel tak bývá, že?). Problém je jako vždy v tom, že se do toho s prominutím serou lidi, který o tom mají jenom hodně rámcový přehled (pokud nějaký) a jsou označování za dopravní experty (přičemž znám dost lidí, kteří se tímhle zabývají opravdu profesně, docela dost a za dopravního experta se z nich neoznačuje nikdo - nedej bože, aby se vyjadřovali pro novinky.cz.:-)) ). Trochu mi to připomíná takové ty reklamy s doktorkou Surovou, která byla jednou zubařka, podruhé obvoďačka a potřetí gynekoložka.
Takže tvrdit, že zastupuju skupinu "dopravních expertů", přičemž o většině jsem nikdy pořádně ani neslyšel, natož abych si mohl načíst nějaké jejich publikace, je docela odvážný.
|
|
|
„Více-méně“, právě proto jsem to tam vložil :)
|
|
|
Tak je treba uznat, ze pocitat s procenty jako s bramborami, zhruba tak, jak to predvedl Lojza, proste nejde (anzto se mi meni zaklad, z nehoz ta procenta pocitam).
|
|
|
pocitat s procenty jako s bramborami
%%%+%%%%=%%%%%%%?
|
|
|
Ve skutecnosti jsem ironickou formou poukazoval prave na nesmyslnost vypoctu v danem clanku, jak je predvedl autor clanku...Ja jakz takz ještě matematiku chápu :-) Ale oni tvrdi, ze 1km/hod = o 4,5% vice a od toho výsledek odvozuji trojclenkou :-)
|
|
|
No, tak jestliže je empiricky ověřeno, že hodnota n variuje mezi 2 a 8, tak nejspíš nebude menší než 1..:-) To je asi to, co přehlížíte.
Ano, pro forma nelze vyloučit, že existují ojedinělé případy, kdy bude hodnota n menší než 1, nicméně z hlediska statistického jich bude tak málo, že je můžeme v celkovém srovnání zanedbat. Nemá smysl obhajovat neobhajitelné. Závěr je prostej - nehodovost by s velkou mírou pravděpodobnosti vzrostla, nikdo ale není schopen predikovat, jak moc a hlavně - no a co? Nehodovost na dálnicích je celosvětově v porovnání s ostatními komunikacemi tak nízká, že ve skutečnosti z hlediska celkového počtu nehod bude tahle změna v rámci statistické chyby.
|
|
|
No a to je politicky nepřijatelný fakt. Objednávka je, že zvýšení rychlosti a vůbec povolování dopravního šroubu jde proti zájmům dopravních mafií, takže se tahle fakta raději zamlčí a jejich propagátory označí za silniční piráty. Pozn.: Silniční pirát je v dopravě něco jako pedofil v obecném životě, nálepka, která je schopná zničit život onálepkovaného bez ohledu na skutečný stav věcí.
|
|
|
A kurva, to my by sme tiez chceli mat taky leglny n-factor. Ke si nas brwmaster v noci dobre zajebe, n=8 a pivo bude mat 5% alkoholu. Ked mu zena neda, n=2 a pivo bude mat len 1.25% alkoholu. ale platit za to pivo budete rovnako. Rozmyslam ze asi ako by sa vam to pacilo...
|
|
|
Zase bych z toho nedělal takovou magii..:-) Existujou empirické postupy, jak onen faktor určit, tj. problém není v metodě jako takové, ale problém je v tom, že v daném článku si někdo tahá data z vršku hlavy, aniž by takovou analýzu provedl. No a pak přijde novinář a vyplodí takovej krásně objektivní článek.
|
|
Se nam vysvihl z radoveho inzenyrka v PBS az na reditele, ktery se nasledne "udelal" na projektu Pendolino. To ho katapultovalo mezi velke hrace statnich zakazek. Proc troskarit v PBS, jejiz ksefty na vychod pohrbil Havel, dale se na fabrice podepsal soudruh Dlouhy, ktery ji za kapriky prodal ABB a ta po "zestihleni" ji zase prodala Alstomu. Proc se zasekat ve fabrice, ktera co mohla prodala nebo zrusila a know-how se zakazniky se odstehovalo do treti rise. Lepe je odpendlovat s Pendolinem tam, kde jsou statni penezovody.
Kudy Tok prosel, tam vzdy zahadne mizely penize.
No a holpec s Babissinou partou uz je jen logicke vyusteni cele jeho evoluce.
|
|
Zcela zbytečný humbuk.
Vzdálenost Praha Brno cca 200km při rychlosti 130 km/h 92,5 min při rychlosti 150 km/h 80 min. Teoretická časová úspora 12 minut. Na celé trase to stejně určitě nebude povoleno takže Kdo je na tom tak špatně že na cestě z Prahy do Brna potřebuje řešit každou minutku ? Domnívám se že ten dotyčný má na autě modrý maják. (například veze někoho kdo se domníval že případná dopravní nehoda se ho týkat nikdy nebude)
Honza
|
|
|
Dôležitejší údaj by bol aká priemerná rýchlost sa dá reálne dosiahnuť pri obmedzení max rýchlosti na 130km/h a pri obmedzení max rýchlosti na 150 km/h.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Stopadesátikilometrový dálniční doom
|