Mám na srdci (a tím taky občas na jazyku pád nesouvisejících témat),
které nyní shrnu do jednoho článku.
Vlastně, říkal jsem si, že by nebylo od věci vytvořit nějaký pravidelný
sloupek, který by sloužil spíše pro účely okamžitého sebevyjádření, takže
tohle je první pokus.
Netzwerkpartei
Děkuji všem, kteří se touto myšlenkou zaobírají, přispěli se seriózním
úmyslem do fóra nebo mi napsali mail. Děkuji také za naprosto neočekávané
projevy podpory. Veškeré další příspěvky k tomuto nápadu prosím uvádět
do tohoto
separátního fóra, které jsem vytvořil s cílem udržet všechny myšlenky
na jednom místě. OT příspěvky a totální nesmysly budu mazat, jde mi to
vytvořit databázi skutečně hodnotných informací, ať je nakonec použije
kdokoli a jakkoli. Diskusi k článku P.F. 2006 jsem si celou vytiskl dnes
ráno a nyní se tím probírám se zvýrazňovačem v ruce ve snaze oddělit zrno
od plev (k poměru zrna : plevy se nebudu vyjadřovat). Pokud použijeme jako
měřítko medián (kdo potřebuje: aritmetický průměr z více aritmetických
průměrů) diskusí na D-FENSovi, jednalo se o nadprůměrnou diskusi se zřejmým
nábojem atraktivity pro čtenáře, kteří by se jinak nepřipojili. Bohužel,
volebních výsledky z let minulých a česká volební legislativa mě zbavily
prvotního nadšení a vrátily zpět na zem. Pokračování článku Die Netzwerkpartei
II zveřejním příští týden.
První letošní deprese
se dostavila asi půl hodiny po půlnoci dne 1.1.2006, čili poměrně brzo.
Má ji na svědomí písničkový
pořad s herci Zounarem a Brouskem juniory, který vysílal veřejnoprávní
kanál. Dramaturgie pořadu: Prima vařečka Zounar byl jako pytlák
a Brousek byl jako myslivec, sešli se spolu v hospodě a to za přítomnosti
dechovky, jejího vlezlého frontmana, dvou vokalistek a asi čtyřiceti vohnoutů
s jejich postklimakterických manželkami. Spousta lidí každopádně musela
prohledat šatníky a vyhnat moly z hodobóžového oblečení. Provozovala se
nekomplikovaná lidová zábava spojená s popíjením vína a piva a řehtáním
se rádoby vtipům obou protagonistů, kteří už měli také něco upito. Připomínalo
to myslivecký bál v terminální fázi. Je pravda, že jsem také nebyl úplně
střízlivý, přičemž nevím, zda cca 0,4 promile u mě fungovaly jako katalyzátor
nebo inhibitor pocitů, které se dostavily při konfrontaci s obrazovkou.
Rozjásaný dechový band a všechny ty vtípky o myslivcích a pytlácích působily
neskutečně uměle a strojeně, asi jako by na protagonisty mířil někdo nějakou
zbraní a naléhavým hlasem jim neustále opakoval: "A teď budete vtipkovat!"
s dodatkem "...nebo vám ustřelím hlavu." Publikum reagovalo také velmi
přirozeně. Když se začal smát jeden vohnout, honem se přidali další, aby
to nevypadalo, že se dost dobře nebaví, vznikala tak a zase zanikala spontánní
řetězová reakce, kdy se každý snažil jásat ještě srdečněji než jeho
soused. Zkoušel jsem si vybavit, jak bych se v takové situaci asi cítil
a nebylo to nic moc. Natáhl jsem ruku po foťáku a udělal několik screenshotů,
čímž se ukázalo, že realita vohnoutí zábavy zmrazená do nul a jedniček
je ještě syrovější než podívaná analogová. Musel jsem se ptát, co se stalo
v mém životě špatně, když se tam ti všichni tak skvěle baví a já se nebavím
vůbec.
Došel jsem k závěru, že chyba není na mém přijímači.
Veřejnoprávní kanál nám v každém případě naznačil, kam se bude ubírat
lidová zábava v tomto roce. Takže - navlíknout tepláky, připomenout si,
jak se tančí polka a hurá juchuchuchúúú!
Turkey from Turkey
Ptačí chřipka řádí v Turecku. Český občan se má na pozoru a slepice
se třesou hrůzou. Státní instituce byly zasypány stížnostmi občanů, že
na českém trhu jsou k mání zmrazení fóglové z Turecka. Naštěstí se ukázalo,
že jde o nedorozumění - jednalo se o krůty (angl. turkey) a nápisy
na obalech byly v angličtině.
Achtung, Kurve!
Vzniká otázka - když průměrný občan nedovede identifikovat turkey ptáka,
jak moc rozumí třeba písničkám z hitparády.
Ještě že Parouback používá cizí slova jen výjimečně.
Cesta pro fako
Rád bych rozšířil svoje stádo Favoritů o model s Bosch Mono Motronic
a výkonem 50kW. Našel jsem jednoho na netu na Plzeňsku. Podle inzerátu
"stav dobrý", na fotkách vypadal OK a cena 39k czechokreditů byla nepřímou
indicií, že se nejedná o exemplář náležící do low end segmentu. Inzertní
server je často používán oficiálními dealery lidových vágnů a vůbec všechno
nasvědčovalo, že automobil naplní moje očekávání. Samozřejmě s jistou mírou
nutných oprav se počítalo. Na místo jsem vyrazil v sobotu ráno. Namísto
faka v "dobrém stavu" byl identifikován místy zkorodovaný vrak částečně
zřejmě po nehodě přestříkaný nějakým zcela nekritickým lakýrníkem, který
buď neměl ruce k dílu, anebo měl nějakou oční vadu. Namísto laku vytvořil
jakousi 3D strukturu připomínající celulitidu na celebritní prdeli. Stav
tachometru křičel do světa, že se díky vrtačcce stal iluzí. Tak jsem se
otočil a jel zase do Tetterákova. Nebylo mi líto ujetých km, ale sobotního
dopoledne stráveného zbytečně za volantem. Když někdo někam napíše, že
inzerovaný objekt je v dobrém stavu, tak by měl být v dobrém stavu, a když
není, tak ať tam radši nepíše nic. Rozhodl jsem se během vzteklé cesty
domů, že auto koupím od soukromníka a na autobazary, ať jsou jakkoli značkové,
dlabu. Ostatně podobný přístup, totiž obchody s auty na "p2p" principu,
by se mohl stát účinnou dezmrdifikační aktivitou, která by zahnala autobazarní
zmrdstvo do výrazné defenzívy. Už jsem o tom s někým komunikoval, ale může
to čelendž pro všechny, kdo se živí webdesignem. Takový inzertní server
výhradně pro soukromou inzerci automobilů... cosi jako e-bay v Čechách
s 0% zmrdů v teplákách a s řetězy...
Tři válce stačí, drahoušku!
Shodou okolností jsem v týdnu zavítal do autosalónu Schade (dokonce
2x) a informoval jsem se na cenu Fóbije kombi. Fabia combi se mi líbí,
myslím, že je z rodiny fabií nejhezčí. Mimochodem, viděli jste nové Punto?
To na mě udělalo také výborný dojem, je to zvenku velmi sexy kchár, jen o úrovni
techniky zatím nemám informace. Takže zpět: Fóbije combi, prostorný
rodinný vůz pro dva průměrně vzrostlé árijce, dvě děti a pár tašek z Lidla,
s motorem 1.4-16V 55kW, ABS, metlou, muzikou (retro přístroj s kazetovým
přehrávačem, za CD chtějí 11.000 kreditů) a centrálem (bez dálky pyčo)
= 362.000 czechokreditů. Tomu říkám nice price! Byl jsem vyveden
z míry, protože mi někde v hlavě kdyi uvízlo, že fóbije stojí nějakých
229.900,-, takže jsem předpokládal, že combi s nadstandardním hi-power
4-válcem bude tak za 280.000 a to mi ještě zahajlují, když do autosalónu
vstoupím. Taky jsem viděl před očima toho nosatého pána, co s eroticky
vyplazeným jazykem rejdí po městě a cítí výhodnou nabídku... Ha ha. Prej
pane, kdybyste netrval na tom čtyřválci, tak to pod třistapadesát určitě
dostanem, kdybyste zase netrval na tom combi, tak 320.000,-. Ta cena se
mi pořád nelíbila a prodavač se zatvářil, jako bych po něm chtěl jeho vlastní
ledvinu. Že mi tedy dá 10k slevu a zda budu to auto chtít na lízink a kdy
že ho mají dodat. Odpověděl jsem popravdě, že nikdy. Že mě to jen zajímalo.
Nicméně si neodpustím srovnání hatchbacku Fabia 1.2HTP a Favorit 135LS
rok výroby |
2005
|
1992
|
motor |
1.2 HTP
3-válec 12V
DOHC, MPi, 1.198cm3
|
135 4-válec 8V,
OHV, karburátor1.289cm3
|
max. výkon [kW] / rpm |
47 / 5.400
|
43 / 5.000
|
max. točivý moment [Nm] / rpm |
112 / 3.000
|
94 / 3.000
|
hmotnost [kg] |
1.100
|
930
|
kg na kW |
23.4
|
21.6
|
spotřeba [l/100km] |
6.1
|
7.1
|
zrychlení z 0 na 100km/h |
15.9 s
|
15.5 s
|
cena nového vozu |
260.000,-
|
158.000,-
|
cena nyní |
dtto
|
ca 30.000,-
|
Hardcore čtení představuje opět...
... Svět motorů 2/2006. Kromě vytuněné Felicie 1.3 ve stodole optimalizované
několika hustoúpravami (nastříkání airboxu a ventilového víka na modro,
volantu z favorita, zrcátek z BMW, svíček Bosch apod.) najdeme dále na
straně 28 otištěný dopis čtenáře Jiřího Hadravského z Plzně. Při jeho čtení
jsem poprskal periodikum smíchy, protože je pln perel. Věřím, že i šéfredaktor
Běhal, se kterým jsme si určitě myšlenkově blízcí, byl z dopisu vyndanej.
Příspěvek začíná čtenářovou výhružkou zrušení předplatného, což jistě zasadí
koncernu Ringier zdrcující ránu. Pokračuje větami "Nechápu, jak si jen
můžete dovolit zničit Škodu 105", "Jejich výsledky (crash testů
742 z minulosti - DF) jsou určitě k dispozici i dnes, v Mladé Boleslavi
je jistě mají, třebaže ji okupuje Volkswagen a tyto skvělé vozy ničí"
a "Vám by se jistě taky nelíbilo, kdybyste byli na stará kolena takto
zmrzačeni". Pan Hadravský vyčítá Světu motorů nejen to, že rozmlátili
takovou pěknou škodovku, ale hlavně že se přidali na stranu kritiků starých
aut a srovnávají nesrovnatelné, tzn. koncepčně třicet let starý vůz s moderními
auty. Neochota pana Hadravského alespoň nahlédnout do králičí nory je pozoruhodná,
měl by si uvědomit reálné potřeby všech účastníků hry, aby pochopil, na
který Měsíc má význam štěkat a na který ne. Automobilky potřebují prodávat
nová auta, stará auta jim k ničemu nejsou, protože za ty už peníze dostali
a nic dalšího z nich nekápne. Motoristická periodika žijí díky přízni automobilek
a obchodníků s auty, kdyby tento zdroj testovacích vozů, informací a protislužeb
náhle vyschl, nenaplnili by požadovaných 50 stran bláboly o tom, o kolik
je "nová" KIA Picanto lepší než ta KIA Picanto, která byla nová vloni.
Zbývá ještě vytvořit na straně konečného zákazníka správné spotřebitelské
návyky, jen tak může matrix fungovat. Cílem je tedy navodit dojem, že co
je nové, to je in a co je in, to je správné. Takže pana Hadravského
Schade s Hintermotorem je ve fokusu jejich zájmu, protože každý její majitel
bude dříve nebo později vděčným zákazníkem. Pan Hadravský by měl Svět motorů
číst dál, třeba by se mu rozbřesklo nad tím, co kolem sebe vidí, a ve svém
životě by se podle zařídil a naučil se klást odpor každý den a bez okázalých
gest - a to jediná cesta, jak odmítnout ten jejich dokonalý spotřební svět
a neudělat ze sebe veřejně hlupce.
08.01.2006 D-FENS