Po minulém článku, který zvedl vlnu emocí jsem se tentokráte rozhodl
pro méně konfliktní téma. Pokusím se vám zprostředkovat uživatelské zkušenosti
s vozem Citroen Saxo 1.5D r.v.97.
Zmíněné auto jsme koupili čistě náhodou.
Před dvěmi lety potřebovala přítelkyně auto na cesty do zaměstnání. Požadavky
byly pro druhé auto „v rodině“ obvyklé. Malá spotřeba, menší rozměry a
relativně nízká pořizovací cena. Po několika víkendových dnech strávených
v autobazarech kde nám nabízeli slátané vraždy bez doložitelné minulosti,
jsme již ztráceli naději. Pak jsme náhodně narazili na ojetinu, která byla
koupena v ČR, měla servisní knížku a druhého majitele. Asi ne náhodou stálo
auto v bazaru autorizovaného prodejce…..
Exteriér
Třídveřová karoserie oku nabídne pohled, který nikterak neoslní, ale
ani neurazí. Dle mého názoru relativně pomalu stárnoucí tvary vozu přesně
vystihují i jeho celkový charakter, tedy jednoduchost s trochou francouzské
elegance. I přes minimální výbavu jsou přítomny lakované nárazníky. Díky
tomu, že se jedná o auto převážně do města, jsou kolem dokola funkční široké
otěrové lišty.
Interiér
Palubní deska je vždy otázkou vkusu. Citroen zvolil v případě Saxa celkem
jednoduchou palubní desku zaoblených tvarů. Opět to není dílo přední designerské
dílny, ale také se nejedná o rádoby moderní hrůzu. Kaplička s přístroji
je standardně umístěna proti řidiči a kromě tachometru nabízí jen analogové
hodiny a obvyklé kontrolky. Interiér nabídne dostatek prostoru pro dva.
Cestování na předních sedadlech je relativně pohodlné, jen boční vedení
sedaček by mohlo být lepší. Vzadu mohou nouzově jet další dva. Pro nohy
místo stačí, ale i průměrně vzrostlý jedinec bude mít problém s prostorem
pro hlavu. O pohodlí se na zadních sedačkách příliš mluvit nedá. Kromě
stísněného pocitu je nepříjemné i zvláštní pohupování, které nesvědčí zejména
podnapilým. Pro rozvoz společensky unavených kamarádů tedy nelze tento
vůz v žádném případě doporučit.
Motor
Vznětový čtyřválec o objemu 1527 kubíků ze sebe dokáže vydat závratných
57 koní. Nepříliš početné stádo však dokáže uspokojit potřeby běžného řidiče.
Motor zabírá od nízkých otáček a celkem ochotně se vytáčí. Nečekejte zázraky,
ale ani předjíždění není adrenalinovým sportem a v táhlých kopcích si vysloužíte
nenávistné pohledy majitelů tříválcových Fabií. Hlavním trumfem pohonné
jednotky je bezesporu spotřeba. V průměru si stádo hlasitě chrochtajících
koní řekne o 4,5 litru na sto kilometrů.
Jízda
Podvozek je naladěn spíše s ohledem na komfort, ale je dobře čitelný.
Pohodlí na cestách komplikuje absence výbavy. Kromě jednoho pytle a šíbru
nenajdeme v autě zhola nic. Elektrická okna a klimatizaci oželím snadněji
než centrální zamykání a ABS. Co však postrádám nejvíce je posilovač řízení.
To je věc, kterou nelze odpustit a která kazí jinak celkem dobrý pocit
z řízení.
+ nízká spotřeba
+ spolehlivost
+ prostor na předních sedadlech
- malá kultivovanost motoru
- absence posilovače řízení
- rezervní kolo uchyceno pod autem
28.8.2006 acoted2005