V minulém díle jsme se zabývali kontrolní
kontrolou, tedy aktivitou, při které policie nejčastěji z preventivních
pohnutek zastavuje vozidla a obtěžuje jejich řidiče a spolucestující, okrádá
je o čas aniž by ovšem policisté měli něco konkrétního na srdci. Nejdůležitějším
poselstvím předchozí kapitoly je, že s policisty se zásadně nebavíme.
V tomto dílu se budeme zabývat tím, co
učinit, když nám policista nebo strážník sděluje, že má podezření, že jste
spáchal přestupek. Mnoho lidí si myslí, že v tomto okamžiku je konec, že
něco udělal a že ho chytili, takže je to v prdeli. Opak je pravdou. Tím,
že policajti někoho vyfotili, změřili, spatřili při něčem, o čem si policajti
myslí, že by to možná mohl být přestupek, to teprve začíná.
Na takové podezření lze reagovat dvěma
způsoby:
1. Akceptovat to a zaplatit pokutu, případně
převzít pokutový blok. Budeme tomu říkat „řešit přestupek na místě“. Tímto
způsobem lze přestupek vyřešit, jestliže je spolehlivě zjištěn, nestačí
domluva a obviněný z přestupku je ochoten pokutu zaplatit (§ 84 odst. 1
zákona č. 200/1990 Sb.). Povšimněte si, že obě podmínky musejí splněny
současně, tedy přestupek je spolehlivě zjištěn A obviněný z přestupku
souhlasí. To je někdy zdrojem policejního nátlaku ve stylu "to je naprosto
přesně zaznamenaný, co vy tady děláte, takže to musíme řešit na místě".
Hovno.
Na místě také projednat závažné přestupky,
které jsou taxativně v zákoně uvedeny. Městské a obecní policie jsou ze
zákona dále omezeny v tom, jaké přestupky smějí strážníci řešit na místě.
Například přestupky související s jízdou na červenou, technickým stavem
vozidla, osvětlením vozidla apod. (§ 86 pís.d) zákona č. 200/1990 Sb).
V případě, že strážník vybere pokutu v rozporu s tímto ustanovením, jedná
se o nulitní akt a řidič by mohl využít mimořádných opravných prostředků.
Co do následků rovnocenným k „vyřešení
přestupku na místě“ je převzetí pokutového bloku, tzv. BPNN (bloková pokuta
na místě nezaplacená, pro případ, že u sebe řidič nevozí peníze odpovídající
např. průměrnému příjmu za týden, protože pokuty v silničním fašismu jsou
prostě takové). Pokutový blok je státní tiskovina a od 1.1. 2013 má řidič
dostávat jeho originál v novém provedení. Policie a strážníci s nimi totiž
masivně podváděli. Dalším podvodem, který se podařilo zmapovat, byl racketeering
strážníků z nejmenovaných lázní ve východních Čechách. Požadovali po řidiči,
aby neplatil hotově, současně ale nevystavili blok a vyzvali řidiče, aby
platil převodem na účet, v jehož čísle chyběla jedna číslice. Řidič by
zaplatil, prachy by se mu po neprovedení příkazu bankou vrátily na účet,
což málokdo postřehne, a ve finále by to vedlo k soudnímu vymáhání včetně
úroku atd.
2. Ve všech ostatních případech je oznámení
přestupku postoupeno úřední cestou územně příslušnému správnímu orgánu,
což je úřad obce s rozšířenou působností.
Když se rozhodnete platit pokutu nebo
převzít pokutový blok, pak:
- tak jako tak dostenete trestné body,
pokud zákon stanoví
- ztrácíte veškerou možnost opravných
prostředků, a to i v případě, že se ukáže, že postup policie byl zcela
chybný nebo sporný, nebo že došlo k omylu. Jedinou praktikovatelnou výjimkou
je nulita aktu
Rozsudek NSS
3
As 58/2007 – 117 o nemožnosti obnovy řízení blokově vyřešeného přestupku).
Obnovy řízení se podařilo dosáhnout jen v ojedinělých případech a vždy
se jednalo o komplikovaný proces. Jeden takový případ je popsán
zde.
Rozsudek NSS
9
As 2/2011-93 - přezkoumatelnost podpisu na pokutovém bloku, pravděpodobně
falšování podpisu PČR
Když se rozhodnete pokutu neplatit a nechat
přestupek projednat úřad ve správním řízení, pak:
- pokuta, kterou tam můžete dostat, bude
pravděpodobně vyšší
- v případě neúspěchu budete muset zaplatit
paušální náhradu nákladů správního řízení, která aktuálně činí 1000
Kč
- máte možnost odvolání či přezkoumání
soudem, případně dalších mimořádných opravných prostředků
- máte možnost nechat se zastupovat zmocněncem,
což může být právník, firma zabývající se pomocí řidičům v přestupkovém
řízení, Umumbu Membe, váš dobrý kamarád ze Zimbabwe a další
- máte možnost operovat v šedé zóně (aktivní
management délky řízení, vyvolávání důkazní nouze apod.)
Je tedy na vás, abyste na místě a v krátkém čase, za nejistoty a možná
pod nátlakem policistů učinil toto poměrně zásadní rozhodnutí.
Nikomu nedoporučuji, aby souhlasil s
vyřešením jakéhokoli přestupku na místě.
Nedávno jsme se dozvěděli, že strážníci z Pardubic vedli
černou listinu, na které měli jména občanů, kteří neměli dostatečně
vřelý vztah k městské policii a údajně je trestali přísněji. To je samozřejmě
porušení naprosto všeho, ale pokud vím, nijak potrestáni nebyli. Lze se
domnívat, že podobné postupy provozují i strážníci jinde, a od takových
praktik je k vymýšlení přestupků jen malý kousek. V Českých Budějovicích
policisté připsali
body muži, se kterým se předtím nepohodli ve sběrně odpadu. Žijeme
v právním státě? Ne, ani omylem. Určitá velmi chatrná procesní ochrana,
kterou poskytuje správní řízení, může přijít náramně vhod.
I když zapomeneme na tyto exemlární případy, praxe ukázala, že zhruba
60% veškerých pokut v dopravních věcech v ČR je uděleno nezákonně, například
na základě pochybných důkazů nebo zcela bez důkazů, s nedostatečným posouzením
subjektivní, objektivní a materiální stránky skutku. K tomuto číslu dospěla
v roce 2011 firma Bruna
Agency a moje praxe to potvrzuje.
V čem je zakopaný pes? V tom, že policie
používá nejrůznější prostředky,jak řidiče přimět, aby zaplatil na místě.
Policisté tak získají čárku a to je důležité pro jejich hodnocení. Například:
- trik „body vám nedám“, kdy policista
tvrdí, že řidiči nepřidělí žádné trestné body. Má pravdu, to udělá až potom
obecní úřad
- vyhrožují tím, že pokuty ve správním
řízení jsou podstatně vyšší
- vyhrožují tím, že ve správním řízení
můžete přijít o řidičák
- vyhrožují tím,. že budou požadovat kauci.
- v případě, že řidič nechce zaplatit,
provedou další kontroly, aby toho našli víc a řidiče potrestali
K některým těmto bodům:
Ztráta řidičáku ve správním řízení: Vykládat
řidičům tuto pohádku dostali údajně policisté nařízeno shora. Ve skutečnosti,
odebrání řidičského oprávnění je možné toliko a pouze ve správním řízení
a to za skutky, které zákon stanoví a tyto skutky nelze ze zákona řešit
v blokovém řízení. Naprostý nesmysl.
Kauce: kauci může policista požadovat,
pokud existuje důvodné podezření, že se řidič bude vyhýbat správnímu řízení.
Pokud policista není s to uvést, z jakých důvodů požaduje kauci, sdělte
policajtovi, že na něj podáte stížnost.
Paleta úskoků policie je velmi široká,
jejich pravomoci enormní a běžný řidič se na ně nemůže připravit. Už jsem
x-krát slyšel o případech, kdy se řidič i po zralé úvaze rozhodl zaplatit
na místě, pak se mu to rozleželo, vrátil se na místo domnělého přestupku
a zjistil, že značka, od které se daná povinnost měla odvodit, byla neplatná,
zakrytá a podobně. Jinou skupinu těchto problémů tvoří situace, kdy policisté
vůbec nemají žádné důkazy nebo jsou takové, že by s nimi u správního řízení
nikdy nemohli uspět, tedy získané metodicky špatně nebo rovnou nezákonně.
Jenže jakmile řidič zaplatí, nemá žádný řádný opravný prostředek a dosáhnout
obnovy řízení se podařilo zatím pouze v jednotlivých případech.
Policie není dokonce ani povinna předložit
řidiči na místě důkazy, které má. Plyne to z logiky projednání přestupku
na místě, v blokovém řízení. Má se za to, že řidič si je svého jednání
vědom a nečiní je sporným, a pro všechny ostatní případy je tu správní
řízení. Toho v minulosti policisté i strážníci opakovaně zneužili a vybírali
pokuty za něco, k čemu neexistoval vůbec žádný důkaz. Například dávali
pokuty za rychlost, ale vůbec neměli radar. Z nepochopitelných důvodů se
tomu řidiči podvolili a pozor, ani proti takto udělené pokutě neexistuje
opravný prostředek. Policisté si také rádi vymýšlejí. Například budou tvrdit,
že vás viděli telefonovat a že si to v případě potřeby vzájemně dosvědčí.
Všechny tyto problémy vymizí, když nebudete
řešit přestupek na mistě.
Nebezpečné a nejisté postupy pro vohnouty
Je ještě relativně bezpečné souhlasit v
řešením přestupku na místě, pokud navrhovaná pokuta je v řádu stovek, skutek
je pro vás nesporný a nejsou za to body, čímž jste si jisti (a tím si je
vzhledem k tomu, že se bodový systém za dobu své existence již mnohokrát
změnil, jistý málokdo). Skutečnou nejistotu generují následující postupy:
Vydiskutovat přestupek, tzv. nějak je ukecat.
Klidně, poslužte si. Tohle tady rozebírat nebudu. Znám lidi, co je programově
„ukecávali“, zkouleli to na místě za dvě tři stovky, aby dobře bylo, a
pak jim přišel z úřadu papír, že mají odevzdat papíry, protože dosáhli
12 bodů. Nic jako "ukecat policisty" neexistuje. Už v okamžiku, kdy vás
zastavují, je jasné, za kolik to bude. Pokud chtějí udělat obchod a za
tisícovku změnit skutkovou podstatu, aby to bylo bez bodů, navrhnou to
sami. I když ho "ukecáte", stejně není jisté, co s tím ten zmrd ve skutečnosti
udělá. Případů padělání a pozměňování pokutových bloků
tu
bylo dost.
Hádat se s policisty. Naprosto bezcenné,
ztráta času a energie. Policajti na to neslyší a strážníci jsou právně
negramotní, v obou případech rezistentní proti právní argumentaci. Zde
je jeden příklad. Jedná se mediálně známý delikt
ekonoma Ševčíka, který jel po dálnici rychlostí 178 km/h (touto rychlostí
se jezdí například v Německu běžně). Policie z toho udělala monstrakci
s kamerami a novináři, což bylo náhodou, protože tam číhali na účastníky
"ilegálního" "závodu" Diamond race (toho ale nechytili ani jednoho) a celý
problém přikrmil Ševčík sám, protože se s nimi hádal. Kdyby je ignoroval,
suše jim oznámil, že nespáchal přestupek a proto jim nic nedá, novináři
by z toho nic neměli a policie by nemohla případ mediálně zužitkovat.
Nesprávná je úvaha „já mám dvanáct bodů a
tak si mohu dovolit obětovat tři“. Nepodceňujme český silniční fašismus!
OK, zbývá vám z dvanácti bodů devět. Jednou pásy, jednou tydlifon, jednou
65 km/h po městě a je game over. Dále, v případě, že spácháte přestupek
další, což je při počtu a šíři různých skutkových podstat v zákoně jen
otázka času, a pokud se bude třeba jednat o závažný přestupek, správní
orgán přihlédne při stanovení výše sankce k dosavadním záznamům v registru
a například stanoví trest (pokutu) v horní polovině sazby. Zcela absurdní
rozměr to může získat v případě soudu, ke kterému se můžete nedejbože dostat
a tam může případný záznam o přestupku stát argumentem v rukou státního
zástupce. Postih za přestupek je prostě třeba odvrátit za každou cenu.
Co se bude dít dál?
Když policistovi sdělíte, že nebudete řešit
přestupek na místě, odebere se policista sepsat záznam o přestupku. Tento
záznam nepodepisujte ani pro něj neposkytujte údaje. Policie se například
může dotazovat na zaměstnavatele, telefonní číslo nebo datovou schránku.
Zásadně nesdělovat, proč jim to dělat snazší. Znám magory, co jim dali
číslo mobilu a e-mail a další údaje, a úřad je pak pomocí nich naháněl,
když zbývaly tři týdny do prekluze. Fuj.
Pokud přesto nějaké skutečnosti do tohoto
cancu uvedete, např. se záměrem policisty zdržovat a otrávit, nemá to pro
další správní řízení význam, protože tento dokument nelze v dalším správním
řízení použít jako důkaz sám o sobě. Je to důsledek analogií mezi správním
a trestním právem a úřední záznam má charakter jednostranného aktu provedeného
policií (
rozhodnutí
NSS č. 1856).
Rozsudek NSS
1 As 96/2008 - 120 - jak správní orgán postavil rozhodnutí pouze na
úředním záznamu a nevyslechl svědky
O tom, co se bude dít dál, si povíme v
dalším dílu.
25.12.2012 D-FENS
FSM (Field Survival Manual) je souhrn poznatků získaných
v praxi a publikovasých za účelem zvýšit šanci na přežití občana v konfliktu
se státem.
Uvedené informace se vztahují k legislativnímu stavu v
době vzniku tohoto článku. V případě aplikace se uživatel sám musí ve vlastním
zájmu přesvědčit, zda jsou uvedené právní normy, případně na ně navazující
výsledky rozhodovací činnosti státních orgánů ještě platné, protože není
v našich silách zajišťovat aktualizaci FSM stejně rychle, jako zákonodárci
novelizují zákony.
Veškeré následky ze nesprávné, ale i správné aplikace
postupů FSM nese sám jejich uživatel. Každý si musí ve vlastním zájmu rozmyslet,
zda obhajobu své osoby svěří profesionálům, nebo zda ji bude provádět sám
na základě informačních zdrojů, jako je tento, a to se všemi možnými důsledky.
Připomínky a náměty k textu uvítáme, ale odpovědnost za důsledky aplikace
popsaných postupů nepřebíráme.