Přečtete si tohle.
Roman Onderka, stínový ministr dopravy a primátor Brna, promlová skrze
weblog k národu. A stojí to za to, protože se setkáváte s názory člověka,
který bude možná v této zemi vládnout.
Kdybychom spočítali, kolikrát je v článku zmíněna různými způsoby smrt,
došli bychom k tomu, že smrt na silnici nás během nedlouhého Onderkova
článku zastihne devětkrát. Zřejmě se jedná o článek s největší hustotou
doomsayingu na jeden řádek, psaný pro pelhřimovskou agenturu Dobrý den.
Chybí už jen Šimonovského pověstné "hromady mrtvol". Ano, je zde určitá
paralela. Podobnou argumentaci používal exministr Šimonovský, autor zprasku
zvaného bodový systém, jehož kontraproduktivitu netřeba široce rozebírat.
Tenhle chystá taky něco podobného.
Fascinuje mě Onderkův přístup. Zlepšíme bezpečnost na silnicích tím,
že zavedeme šrotovné. Lidé si koupí krásná nová auta, optimalizovaná pro
testy EuroNCAP, a nehod na silnicích ubyde. To je skutečně unikátní myšlenka
hodná například budoucího ministra dopravy. Možná by se dala podobnými
cestami řešit pouliční kriminalita - občané si prostě povinně navléknou
neprůstřelné vesty, protože je to mnohem bezpečnější. Je vůbec možné, aby
v této zemi zastával tak odpovědnou pozici jako primátor velkoměsta hňup,
který nedovede oddělit příčinu a následek? Je skutečně příčinou dopravních
nehod to, že auta jsou málo pevná a nemají dostatek prvků pasívní bezpečnosti,
nebo je to tím, že komunikace stojí za vyliž a mnozí řidiči neumějí auta pořádně používat? Policie se prohání v luxusních limuzínách po dálnici, místo co by
hlídala u semaforů a přechodů pro chodce, je to docela tristní, ale Onderkovi
to nevadí, protože teď je třeba zodolnit auta.
Když už jsme u toho, počet i následky nehod nejsou v ČR nijak hrozivé.
Onderkovo vyvolávání psychózy a zastrašování slušných lidí může fungovat
jen na omezence, co neumějí nebo nechtějí číst. Na stránkách Policie najdete
zajímavý
dokument, který pan Onderka asi neviděl nebo nepochopil, protože jinak
by se neodvážil tak okatě oblbovat lidi. Počet smrtelných nehod i nehod
se zraněním je v období leden-březen 2009 nejnižší od roku 1990. Vůbec
tedy neplatí, že by na českých silnicích bylo nějak extrémně nebezpečno,
to nám jen socdemák věší bulíky na nos. Pokud mluví o jatkách, je to výsměch
všem těm, kdo pro bezpečnost v dopravě za poslední dva roky něco užitečného
udělali, a tak doufám, že si to s Onderkou vyřídí.
Ještě zajímavější je, že obecní policie celé tyto tři měsíce neměřily
rychlost, protože jim chyběla jakási značka a pro značku byla třeba zase
nějaká vyhláška, nebo co vlastně. Mohl by tedy pan Onderka v některém svém
dalším ublognutí vysvětlit, jaký význam tedy jím celebrované měření rychlosti
obecními policiemi přináší a jak strážníci, cvičení v řešení přestupků
týkajících se psích výkalů, přispívají k řešení napjatých dopravních situací.
V pozadí páně Onderkovy "expertízy" je třeba hledat dvojici faktů. Radary
rozmístěné po Brně a městskou policii v roli inkasní služby, a vliv komické
instituce zvané Centrum dopravního výzkumu, sídlem tamtéž. Tito "dopravní
experti" se například podíleli na propagaci řízení pod vlivem alkoholu
formou podpory tzv. "vinařských cyklostezek".
Socdemákův blog je vůbec hukot. Ještě doporučuji kousek zvaný Chce
to vyměnit lidi, pane Paulczyňski. Jedná se o téhož zastupitele Petra
Paulczyňského, který občas na svůj blog přejímá články z D-F. Paulczyňski
nikoli napsal, ale zveřejnil něco v tom smyslu, že voliči v ČR jsou jako
skupina ztraceni, protože volí toho, kdo jim víc naslibuje. Onderkovi se
toto vyjádření ještě v listopadu 2008 zdálo arogantní. To ještě ale netušil,
že se jeho stranická alma mater do slibovací kampaně tak aktivně zapojí.
Šrotovné, vracení poplatků za lékaře... a tak se vlastně ukázalo, že Paulczyňski
a jeho dopisovatelé měli pravdu. Důležité je slibovat a slibovat a slibovat.
Onderka udělal od listopadu nemalý
pokrok a jako vůdčí motiv své práce si vybral slibování šrotovného.
Abychom pana Onderku nepřeceňovali, tak jako perlu na závěr makroekonomickou
rovnici, kterou publikoval a pravděpodobně i sám sestavil:
Stará auta (neekologická a nebezpečná) + Klíčová role autoprůmyslu
pro ekonomiku + Odbytové potíže autoprůmyslu = X
Copak je to tajemné X? Přiznám se, že jsem byl napnutý jak Paroubkovy
kšandy. "... X představuje soubor ekonomických a ekologických rizik s možnými
velmi nepříjemnými následky, a to nejen pro automobilový průmysl. Jak velká
řada odborníků, tak většina významných světových politiků přitom tvrdí,
že řešením X je právě šrotovné"
Rozumíte tomu? Já tedy moc ne. Co je tedy X? Šrotovné nebo nepříjemné
následky? A skutečně platí, že například
Klíčová role autoprůmyslu pro ekonomiku + Odbytové potíže autoprůmyslu
= X - Stará auta (neekologická a nebezpečná) ?
Podobně jako v perle předchozí, i zde se Onderka zaklíná nějakými "odborníky",
které však necituje ani neuvádí jmény. Tento zlozvyk často zaznamenávám
u lidí, kterým se říká zmrdi. Přijdou, ohánějí se tím, že "to říkali odborníci",
ale když chcete vědět, jací odborníci to byli, tak se dozvíte... že
mno... no prostě... my jsme to analyzovali... si myslíme že asi určitě
...v tý prezentaci... my vám to pošlem... určitě se ozvem. Možná že
mu rovnici pomáhal sestavit starý Kočka nebo Stanislav Gross, podle toho
to taky vypadá.
No, vážení přátelé, chystají se na nás zajímavé roky. Předchozí vládní
garnitura oranžových socialistů byla sice všelijaká, ale nebyla vysloveně
hloupá. Někteří z nich dokázali i zformulovat jednoduché myšlenky tak,
že to nepostrádalo hlavu a patu. Ta garnitura, co přichází teď, tuto kouzelnou
dovednost pozbyla. Ale asi to většině národa nevadí a koneckonců, čím neschopnější
vláda, tím větší prostor pro občana.
13.04.2009 D-FENS