Automobilka Seat se hrubě odchýlila od koncernové inovační politiky.
Oberkommandatur ve Wolfsburgu káže inovaci produktu po osmi letech, v Martorellu
to zvládli za šest let. Nová Ibiza vyjíždí na české silnice. Měl jsem tu
čest.
Pozitivní
Podvozek na mně zanechal nejvíce pozitivní dojem. Hlavní nedostatek
podvozku předchozí verze Ibizy, totiž přílišná tvrdost, nedostatečný jízdní
komfort a uskakování kol před překážkami byl napraven. Chování auta v zatáčkách
však zůstalo nadále nekompromisní, na čemž se patrně podepsalo také zvětšení
rozchodu kol a lepší silová zpětná vazba od posilovače řízení. Jezdit s
něčím takovým je skutečně radost. Pro zájemce o přitvrzení je tady ještě
jedna dobrá zpráva - za nějaké čtyři tisíce si lze doobjednat sportovní
podvozek.
Vnitřek vozu doznal celkem zásadních změn. Ne vždy k lepšímu, ale to
dobré zůstalo zachováno. Palubní deska působí narozdíl od předchozího modelu
dojmem určité robustnosti, kdyby jednou zaskřípala, dost by mě to udivilo.
Kulisa řazení je dokonalost sama. Vše je tak nějak na svém místě, do auta
jsem nasedl a jel, aniž bych musel cokoli hledat. Z auta je lépe vidět
než ze starší verze. Sporné prvky představuje středový panel připomínající
jakýsi dvojitý podbradek, absence ukazatele teploty motoru (anebo jsem
ho aspoň nenašel) a přední část přístrojového panelu z plastového hliníku
tvářící se až moc frikulínsky. Sedadla verze Stylance a Sport se mi velmi
zamlouvala - mají výrazné boční vedení a kupodivu dlouhé sedáky, jsou velmi
podobná sedadlům dodávaným v Leonu se Sport paketem.
Nová Ibiza je větší, ale současně lehčí než předchozí Ibiza a tak se
asi poprvé v historii tohoto typu stalo, že následný model není těžší.
Prázdné auto váží 1050kg.
S motorem 1.4-16V 85PS jede auto přiměřeně. Kdo chce jet sportovně,
nechť udržuje ručičku otáčkoměru nad číslem 3000. To nebude žádný problém,
motor se ochotně roztáčí. Spolu s vynikajícím podvozkem a ostřejšími brzdami
jsou to reálné auto emocion, člověka to prostě baví. V malých otáčkách
to není nic moc. Dynamika jízdy mi připadala shodná s předchozím modelem,
což s ohledem na to, že měl motor najeto 150km, věští potenciál určitého
zlepšení po záběhu. Hlučnost motoru se udržovala v přijatelných mezích
i přes nepřítomnost plastového krytu na něm.
Negativní
Co ta nabídka motorů? To je hrůza a děs. 1.2HTP nemá ani význam komentovat,
redaktoři MF DNES moc hezky vylíčili, že s tím nemohli předjet moped. V
benzínu pak zbývají 1.4-16V a 1.6-16V. Čtrnáctistovka se tak jeví jako
jediné rozumné východisko. Pro milovníky dehtu je k mání tříválec 1.4TDi
a čtyřválec 1.9TDi, oba se zaostalým PD. Kde je motor 1.2TSI jako budoucí
náhrada 1.6, kde je 1.4TSI jako současná náhrada 1.8? Nabídku motorů vnímám
jako totální, naprosté a neomluvitelné zklamání. Patrně je v zájmu VW uvolnit
novou techniku, tedy motor 1.2TSI a 1.6 common rail, až pro nové Polo.
Na autě je patrných ještě několik low tech řešení. Bubnové brzdy na
zadních kolech (vozy do 100k bez ESP) jsou relikt z minulosti. Páka ruční
brzdy vypadá, jako by měla každou chvíli upadnout. Na motoru není plastový
kryt. Panty dveří vypadají tak hrubě, že jsem na nich chtěl hledat nápis
sdělano v CCCP. Ve voze absentují LED světla pro denní svícení, což bych
v dnešní době chápal rovněž jako samozřejmost a oželel bych kvůli nim i
natáčecí mlhovky s funkcí cornering.
Koncentrace zmrdispeaku v seznamu výbavy vede ke ztrátě orientace. Asi
poprvé jsem se setkal s tím, že automobilka pojmenovala i plechové disky
s plastovými puklicemi. Plastová puklice pro 14" kola se jmenuje Coloso
a pro 15" Festival. Možná by do budoucna stálo za pokus pojmenovat třeba
alternátor nebo jednotlivé svíčky. Další pěkná zmrdovinka je proměnná cena
litých kol. Litá kola pro model Stylance dostanete za 8.900 Kč, ale pro
model Reference ta samá stojí 11.500 Kč. Jo, Seat hraje fér.
Poněkud neuchopitelné jsou pro mě kombinace výbav. Střední stupeň výbavy
Stylance obsahuje tempomat (u motoru 1.4, kde je řadící páka neustále v
permanenci, mi připadá jako zbytečnost), barevné čalounění si lze objednat
jen s Reference, systém kombinací odstínů palubních desek jsem nepochopil
dosud. V nabídce barev chybí něco jako zelená, ale zato je tam citrónová
a žabičková. Snad se to se záběhem výroby napraví.
No comment
Cena. Za auto s klimatizací a s čtrnáctistovkou chce Seat zhruba 330k.
Provedení Stylance, které lze označit za slušně vybavený automobil, vyjde
asi na 370k podle ceníku. Není problém dostat se s cenou nad 400k, tam
se ale prodávají auta o segment výše. Seat si toho auta asi hodně cení.
Faktem je, že oproti minulé Ibize je znát určitý posun a tím pádem musí
být nová Ibiza dražší, na druhé straně hraničí sebevědomí Seatu se ztrátou
konkurenceschopnosti. Kompaktní vůz si skutečně málokdo kupuje kvůli emocion
a většina zákazníků by raději ušetřila. Podle informací prodejců je o novou
Ibizu zájem, uvidíme tedy, zda Seat tuto cenovou politiku bude moci udržet.
Design. Tvary minulé Ibizy navrhl Walter
de Silva, původně designér Alfy Romeo. Bylo to poznat. Design nového
vozu měl na starosti Luc Donckerwolke a chvílemi mám dojem, že dělal všechno
proto, aby popřel svého šéfa, ale současně vytvořil zmenšeninu komerčně
úspěšného Leonu. Jeho mantra se jmenuje "arrow design" a při pohledu na
příď vozu pochopíte, co tím myslel. Dalším charakteristickým znakem nové
Ibizy je přerušená boční linie. Vypadá to zajímavě, snad i neotřele. Každopádně,
tlustý předek nafouklý kvůli pasivní ochraně chodců a poněkud kredenciózní
záď s velkým převisem autu na kráse nepřidaly.
V souvislosti s Ibizou se hovoří o nové platformě. Škodovkáři mají depku,
že "ta naše" Fabie nedostala tento pokrokovější základ. Jednak myslím,
že o nic nepřišli, ale především, kdo chce simply clever auto, musí počítat
sem tam s nějakým ústupkem. Každopádně nový podvozek obsahuje více dílů
z vysokopevnostních materiálů, je stabilnější a lehčí, přináší více místa
vevnitř, ale jinak je té samé koncepce (jednodílná zadní vlečená náprava)
a nepředstavuje revoluci, ale spíše evoluci.
Koupit nebo ne?
Kdybychom bychom byli ve škole, dal bych Ibize dvojku (Fabii čtyřku,
Fiestě dvojku, Corse trojku).
Podle mého názoru, pozici Ibizy na trhu patrně prospěje, že nemá příliš
konkurentů. Na trhu jsou modely, které v podstatě končí (C3, Jazz), pak
modely, které jsou části veřejnosti nepřijatelné (Fabia II). Mezi konkurenty
bude Corsa, Fiesta a připravované nové Polo. Kdo si Ibizu koupí, nebude
litovat, ale zároveň moc neušetří.
V souvislosti s Ibizou ještě jedna zajímavá věc. Současný model Ibizy
se stále ještě vyrábí v redukované sadě variant. Jmenuje se to Ibiza Pepe.
Jedná se o dost zajímavou alternativu k Fabii II, za podstatně nižší cenu
lze touto cestou získat stejnou techniku, lepší design a jisté jízdní vlastnosti.
21.06.2008 D-FENS