Zde
si můžete přečíst výborný článek o zřejmých pravých důvodech snížení rychlosti
v našem drahém Mněstě.
V magazínu Z
metropole, který vysílala ČT dne 9. 1. 2010, jsme se mimo jiné zajímavé
žlučí hýbající věci, dozvěděli i něco o tomto socialisticky radostně a
jednomyslně přijatém opatření.
Hned v úvodu reportáže je nám vyhrožováno, že „ten kdo nedá nohu z plynu
bude mít problém“. Něco ve stylu kdo nebude papat, nedostane bonbónek.
Tady se projevuje deformace redaktorů jezdících v Octaviích TDi. Ta má
totiž woe rakety (poloha R na řadící páce) a s těma když nedám nohu
z plynu to jede u Humpolce do kopce třikila, pičo. Ja když ve svém skromném
Velmi osobním vozidle dám do kopce (např. z Nuseláku na Pankrác) nohu z
plynu tak se milé VOV zastaví. Nevím jak u Vás.
Také chci vyjádřit 100% souhlas s autorem výše zmíněného článku v bodě
rychlosti a otáček. Mám sice benzinové auto, ale je to slabší motor. Proto
musím do kopců podřazovat nebo držet vyšší rychlost. Tedy u mého vozidla
se hlučnost také nesníží, naopak. A že nejsou na silnici jen samá taková
vozidla, jako mám já nebo Karlík? Ok, ale také tam nejsou jen samé turbínové
batmobily s bezestupňovou převodovkou.
Nyní jsme si tedy vyjasnili jak to bude doopravdy s hlučností a
můžeme přistoupit k další části propagandy. Mluvčí MP Mněsta nám sdělí
že „Za první dva dny zde spáchalo přestupek překročení rychlosti průměrně
téměř 600 lidí.“ Takže za první dva dny nebo průměrně? A ten průměr
je přepočten na rok nebo milénium? A jak jako průměrně? U čísel která na
mě mají mít „wow“ nebo „fuj“ efekt, bych čekal spíše absolutní hodnotu.
Toto vyjádření řadím do kategorie „politický blábol“, od zmrda pro vohnouty.
Co se mi celkem líbí, je suma sumárum smíšené vyznění celé reportáže,
kdy reportéři komentují nesmyslnost snížení rychlosti na některých místech,
např. v místě přeletu letadel. Reportáž jako takovou nemůžeme tedy považovat
za propagandistickou, ale některé její prvky rozhodně ano. Co kdybychom
někdy zkusili vynutit, aby letadla při přeletu určité oblasti vypínala
motory? A že je to nesmysl? Ale běžte, občan si to přeje!
Teď bez přesné citace, kdo má zájem, ať reportáž shlédne. Jakýsi degeront
očekává díky nižší rychlosti snížení nehodovosti. Aha. Zajímalo by mne,
jak by mi onen pán vysvětlil, že na dálnicích je menší nehodovost než ve
městech. Je to kvůli nižší rychlosti? Aha! Dobře nám ho ta média naočkovala,
jen co je pravda. Takoví bychom měli být všichni!
Motorem k napsání tohoto článku byl naprosto zarážející komentář
„To snížení rychlosti bude znamenat, podle mého odhadu, že možná o 3 db
by se snížil hluk, to je akorát na mezi pozorování.“ Tuto ohavnost
nevypustil z huby nikdo menší, než Ing.
Pavel Přibyl, CSc, vedoucí Ústavu dopravních systémů na Fakultě
dopravní ČVUT. Z jeho titulku bylo ono „Fakulta dopravní“ vymazáno. To
má budit dojem, že ústav spadá přímo pod celé ČVUT a je tedy mezioborovou
líhní dopravních megaexpertů. Není tomu tak, ústavy jsou nástupci kateder,
tedy jsou to instituce v rámci jedné fakulty, zabývající se nějakou danou
problematikou a vyučující určité předměty.
Ačkoliv výpověď pana Přibyla je spíše taky proti daným opatřením, je
to lež jako věž. Jak vím, že Přibyl kecá kraviny? Inu, akustiku jsem se
taky učil. Něco málo zde.
3db jsou poměrně hodně. Je to snížení intenzity hluku na polovinu. To lze
jednoduchým
výpočtem dokázat. Je blbost aby se snížením rychlosti o 20 km/h klesla
intenzita hluku na polovinu. Nevím jak to někdo vzdělaný vůbec může očekávat.
Další blbost je, že to je na mezi pozorování. Máme u nás v laboratořích
(tak se říká dílně na VŠ) kompresor v krabici, která utlumí přesně 3db.
Mohl jsem se na vlastní uši přesvědčit, jak je to na hranici pozorování,
když se krabice za běhu otevře. Ten zážitek je k nezaplacení a můžete ho
zažít i na dni otevřených dveří FS ČVUT. Doporučuji.
Co mě zaráží nejvíce, je, že předseda Ústavu dopravních systémů, má jako
soukromou emailovou adresu na stránkách FD schránku na doméně Eltodo.cz
Eltodo je firma, zabývající se prodejem a instalací dopravních systémů,
ať je to cokoliv. Svislé i vodorovné značení, světelná signalizace a to
vše i v tunelech, systém preference vozidel MHD atd. Málo? Dobře.
Jako člen představenstva mateřské společnosti ELTODO a.s. působí Ing.
Ondřej Přibyl Ph.D., který s naším expertem na hlučnost sdílí společnou
trvalou adresu a navíc je odborným asistentem na ústavu aplikované matematiky
FD ČVUT. Zřejmě jde o otce se synem, Pavel Přibyl je totiž vlastníkem oné
nemovitosti.
Nevím jak Vám, ale mně to celé smrdí. Když taky jako expert na dopravu
a hluk je zároveň spolu se svými rodinnými příslušníky zainteresován ve
firmě, která profituje z každého leštěného prdu, který je potřeba řešit
novým semaforem nebo značkou, tak mi to prostě smrdí. Titíž experti zřejmě
stojí ještě za jednou věcí. Od insidera mám informaci, že změny, které
proběhly v pražské MHD (v jízdních řádech) někdy v září a říjnu 2009, se
zrodili v hlavách na Fakultě dopravní.
Nevím, zda jste to zaregistrovali tak, jako já. Jde o prodloužení již
tak zoufalých intervalů autobusů, zmršení tras některých tramvají atd.
Permanentně teď jezdím přeplněnou jednovozou tramvají, místo tří linek
k nám jezdí dvě… Onen autobus měl být zrušen. Pak se lidé ozvali, tak byl
znovu zaveden, ale jen jeden za hodinu. Výsledek? Každý si najde alternativu,
nikdo ho již nebude používat, a tak za rok experti řeknou „vidíte, stejně
ho nikdo nepotřebuje“ a autobus doporučí úplně zrušit. Je nutno poznamenat,
že autobus o kterém mluvím se otáčí před domem předsedy Ústavu dopravních
systémů Fakulty dopravní ČVUT.
Vůbec by mne nepřekvapilo, kdybych se dozvěděl, že autorem dokonalých
opatření při koncertě Kabátů v září 2009, je také někdo z Fakulty dopravní.
Zde totiž v zájmu jedné speciální tramvajové linky bylo dočasně zrušeno
dalších 5 možných spojů různými směry, z toho 3 z nich směrem k parkovištím
P+R nebo u velkých obchodních center. Mně osobně genialita tohoto opatření
tak nějak unikla…
Jak již tedy nyní víme, lokální klientelismus tedy nespočívá jen v propojení
místních politiků a soukromých firem. On prorůstá i do akademických sfér,
odkud se berou různé rady a doporučení expertů, jejich zprávy, odhady a
závěry. Naše Mněsto nám lže. Lže nám ústy svých představitelů a lže nám
i ústy našich profesorů a akademiků. Lidí, kteří nás mají vzdělávat.
Je nepochybné, že se všichni ještě dočkáme zajímavých expertíz, jakož
i závěrů a opatření z nich plynoucích. Ať již v Mněstě také bydlíte, nebo
tudy jen projíždíte, máme se všichni na co těšit. To co se tu totiž děje
teď je jen předzvěstí světlých zítřků pod praporem špehování, fízlování,
buzerace a totální dopravní závislosti na matičce Mněstě.
Když to shrnu, reportáž nevyznívá ani pro, ani proti onomu zhovadilému
opatření. Možná se trochu kloní proti, ale jen mírně. To co mne na celé
věci zaráží ale je, jakého nestranného a všeznalého experta si ČT dokázala
najít. Pro mne tímto ale padá jakákoliv důvěryhodnost výše zmiňovaných
lidí a institucí. Až příště bude v televizi nějaký expert z FD ČVUT, věřte
mu jen jeho jméno. Vše ostatní jsou totiž pouze žvásty na podporu lokálních
politiků a jejich zájmů.
9.1.2010 C.J.Hornster