Nebudeme rozebírat žádný technický šroubovací proces, ale probereme poslední sadu opatření k utažení šroubu na českých silnicích
a nastíníme další vývoj.
V pátek prošla třetím čtením novela zákona č. 361/2000 Sb., zvaným nesprávně
"silniční zákon". Bohužel není ještě zveřejněna konečná podoba tohoto zákona
skrze množství všech pozměňovacích návrhů nelze dohledat všechny detaily,
protože hlasování bylo poměrně problematické a jednotlivé pozměňovací návrhy
jsou v materiálech na stránkách PSP špatně očíslovány. Zaměřím se proto
na hlavní změny, o kterých je víceméně jasno s tím, že detailní rozbor
toho materiálu se jistě ještě objeví různě na internetu.
Ke genezi onoho zákona. Ačkoli minulá vláda ODS jasně deklarovala, a
to jak před volbami, tak po volbách, že změní šikanózní bodový systém,
ve skutečnosti se k tomu celé volební období neměla. V ČR existuje poměrně
silná lobby, která má zájem na utahování dopravního šroubu. Například Czech
Radar sponzoroval pomocí třetích subjektů ODS v minulých volbách, zaměstnanci
Besip, Centra dopravního výzkumu a na ně napojených "dodavatelů" by také
neradi přišli o chléb svůj vezdejší, výsledkem bylo, že chtěli bodový systém
nejen zachovat, ale také přitvrdit. Až koncem volebního období představila
skupina senátorů návrh, který částečně a velmi opatrně, řekněme rovnou
přizdisráčsky reformoval bodový systém tím, že z něj vynechal bodové postihy
za nevýznamné prohřešky. I tak z toho byli zastánci dopravní buzerace na
větvi a prakticky ihned spustili propagandu, že to je špatná cesta, hromady
mrtvých, matky s kočárky, přejeté děti apod.
Návrh si přesto klestil cestu legislativním systémem. K němu existoval
ještě materiál tzv. expertní komise ministra mafiána Řebíčka, což byl impotentní
orgán působící někdy v letech 2006-2007 a němž seděla taková esa jako
estébák
Oldřich Vaníček nebo vyšinutý dopravní expert Šachl. Pak
také existovala sada návrhů buzeranta
Slamečky, kterému pohled na hýždě cyklistů upnuté v těsných oděvech
imponoval natolik, že se rozhodl vytvořit speciální sadu výjimek ze zákona
pro cyklisty, dále "cyklistický balíček". Tyto tři zdroje dále oplodnil
bývalý příslušník SNB Huml, nyní poslanec za Věci veřejné, o další dva
návrhy, totiž povinné používání zimních pneumatik a zrušení značek oznamujících,
že strážníci nesbírají psí výkaly, ale provádějí dopravní prevenci. Tolik
tedy k legislativnímu procesu, který se pomalu zhmotňuje do podoby zákona.
Takže co tam máme.
1. Z pohledu řidiče nevýznamné změkčení bodového systému. Byly zrušeny
tzv. jednobodové přestupky a byly nastaveny určité tolerance. Nehledejme
v tom žádné milosrdenství politiků, naprosto bagatelní a nikoho neohrožující
přestupky jako nezapnutí pásů vůbec neměly být přestupky, natož bodované.
Oproti tomu byly zase nějaké další bodované přestupky zavedeny. Kdo nepochybně
není takovou úpravou nadšen, jsou úředníci. Za nicotné nepřestupky totiž
rozdali velký počet bodů, teď bude korupční potenciál bodového systému
poněkud oslaben (zdaleka nikoli však zcela). Myslím, že za pirátománií
v médiích a vykonstruování příslušních kauz stála právě lobby obcí a policie,
kteréžto složky mají "nativní" zájem, aby se šroub utahoval.
2. Povinné zavedení zimních pneumatik. Prosadil poslanec Huml. Použitá
zákonná formulace je tak nešťastná, že bude prakticky těžko použitelná.
Stojí tam totiž, že zimní pneumatiky s minimální hloubkou vzorku 4mm se
musejí použít, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu,
led nebo námraza, nebo lze takové podmínky předpokládat vzhledem k povětrnostním
podmínkám. Je to naprosto zbytečná a svým způsobem komická regulace, která
nemá s bezpečností silničního provozu vůbec nic společného. Je to spíše
projev křečovité úřednicko-policajtské snahy regulovat něco, co by se jinak
regulovalo samo. Taky se ukázalo, že řeč paragrafů pomalu přestává této
regulační posedlosti svými prostředky postačovat. Už vidím, jak si správní
orgány nechávají zpracovávat za naše peníze posudky, zda ta vrtsva byla
souvislá nebo v těch vyjetých kolejích sníh nebyl, zda to byla voda, břečka,
sníh nebo směs vody se solí a štěrkem apod. a jak dalece se to dalo předvídat, co říkala Karla Mráčková v televizi, zda obloha byla šedá nebo modrá, cibule má hodně slupek a medvědi se uložili k zimnímu spánku. Pokud se najde někdo, kdo si
na základě takového ustanovení nechá prokázat přestupek a ještě na místě
zaplatí pokutu, tak je idiot a měl by se nechat vyšetřit.
3. Když jsme u toho vyšetření, pokud se někdo vyboduje, musí absolvovat
poté dopravně psychologické vyšetření. Opět práce lobby, tentokrát lékařské.
Jak jsem říkal, silniční buzerací se v této zemi živí mnoho lidí a ani
jeden si nebude chtít nechat zlatou slepičku vzít.
4. Zrušení dopravních značek oznamujících, že městské policie měří rychlost.
Tento bod vnímám nejvíce negativně. Značky byly zavedeny jako reakce na
zcela zjevné zneužívání této pravomoci obecními policiemi, které víceméně
trvá. Opět se jednalo primárně o návrh esenbé Humla, ale podobné věci navrhovali
i jiní poslanci, většinou spojení s komunální politikou. Argumentem bylo,
že "řidiči potom šlápnou na plyn". Nevím, jak na to Huml a spol. přišli,
když to nikdo nezměřil. I kdyby tomu uvěřili, pak je nutno konstatovat,
že za ty dva roky, co městské policie měří obklopeny značkami, k žádnému
zhoršení bezpečnosti na našich silnicích nedošlo. Sledujte hlasování.
Myslím že je zcela jasné, o co tady jde.
5. Další drobná buzerace. Řidič je povinen odjet na vlastní náklady
na pokyn policie do stanice technické kontroly vzdálené maximálně 8km a
strpět tam kontrolu technického stavu vozidla. Údajně se bude přednostně
týkat nákladních vozidel. Zákon zakazuje řidiči účastnit se nepovolených
"sportovních a podobných" akcí na veřejných komunikacích, jestliže by jimi
mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu. Sice nevím, co je to
akce "sportovní a podobná" a jak řidič pozná, že by jejím průběhem bylo
možné ohrozit bezpečnost silničního provozu, je to původně míněno jako
opatření proti různým Gumball a Diamond rallye, ale výborně to půjde použít
na účastníky nepovolených cyklo*jízd impo*tentů z Auto*matu, protože stíhatelní
nebudou jen organizátoři, ale také jednotliví účastníci. Dokonce jim prý bude
možné na 48 hodin zabavovat kola. Mění se zákonná úprava kriplkaret, údajně
aby nedocházelo k jejich zneužívání, ale jak jsem tu novelu četl, tak mi připadalo, že to půjde ještě snadněji a tak budeme zase potkávat invalidní prvoligové hokejisty. V neposlední řadě, dojde k diferenciaci holí osob slepých a hluchoslepých, ti druzí budou muset svoji hůl opatřit červenými pruhy.
Jak říkám, ještě není venku nějaké konsolidované znění toho zákona,
zatím se jedná o relativně roztříštěný text, takže se k tématu bude nezbytné
vrátit, protože tam vidím ještě pár vychytávek, jejichž konkrétní dopady
je nutno zkoumat až bude k dispozici paragrafované znění.
Zajímavější je, co se do toho zákona nedostalo.
A. Ohledně značek oznamujících měření rychlosti, poslanci Čechlovský
(ODS), Černochová (ODS) a Langšádlová (TOP09) navrhovali zrušit nejen značky,
ale také nynější ponejvíce formální postup, kdy PČR musí strážníkům povolit,
kde budou měřit. Neprošlo to, Czech radar vynaložil své peníze na sponzorský
dar pro ODS nadarmo (zatím).
B. Zákaz předjíždění cyklistů v křižovatce. Údajný důvod pramení z
"rozborů" CDV, protože se tak prý "stává hodně nehod". Zamítnuto. Kdyby
někdo hodlal zde složit hold moudrosti našich zákonodárců, pak ho zklamu.
Celých 61 z nich,
zejména z řad ODS, hlasovalo pro.
C. Další část cyklistického balíčku se týkala zrovnovprávnění přechodů
pro chodce a přejezdů pro cyklisty. Z mnoha důvodů naprosto problematická
záležitost. U všech předchozích bodů bychom mohli vést diskusi, u tohoto
bodu nikoli. Tohle by vedlo k nehodám a automatické vině na straně řidiče,
i kdyby mu cyklista vjel před auto libovolně rychle a byl by libovolně
špatně vidět, situace jako vystřižená z Hlavy XXII, za něco odpovídáte,
ale nemůžete to ovlivnit. Zamítnuto. Opět ovšem, 61
poslanců pro.
D. Poslední a skutečně mistrovský kousek cyklistického balíčku byl,
že cyklista by - narozdíl od řidiče motorového vozidla, viz výše bod 5
- směl používat silnici jako sportovní dráhu a pokud by se mu ježdění po
speciálně pro cyklisty vytvořené infrastruktuře - tedy stezkách - zdálo
příliš pomalé, směl by nenuceně zavítat do míst, kde nemá co pohledávat,
tedy na silnici. Je neuvěřitelné, že to někdo navrhl (ministerstvo dopravy
v dobách, kdy se tam nesbíraly tužky ze země), je správné, že to někdo
shodil ze stolu (Hospodářský výbor sněmovny) a je nepochopitelné, že se
našel někdo, kdo tohle vrátil do hlasování. Ale bylo to tak. Jakýsi retardovaný
odborář jménem Cyril Zapletal předložil opětovné zařazení tohoto bodu jako
pozměňovací návrh a opět to bylo zcela správně shozeno ze stolu. Ale je
to nepochopitelné. Stejný Zapletal navrhoval formou pozměňováku také navrácení
jednobodových trestů.
E. Existoval návrh, že by alkohol v krvi/dechu do 0,3 promile by nebyl
přestupkem. Opět přitom padaly neuvěřitelné "argumenty", například že Češi
by si to špatně vyložili a místo jednoho piva si dali dvě (jak to mohou
vědět?). Paradoxně s tímto postupem souhlasím, současný systém totiž skvěle
zaměstnává správní orgány a ty pak nemají roupy, doporučuji se při kontrole
samé důsledně držet metodiky
MDČR (kterou ministerstvo odmítalo poskytnout veřejnosti).
Co k tomu říci všeobecně?
Osobně mám ohromný problém s tím, že příslušné změny v zákoně byly navrženy,
aniž by jejich předkladatelé předložili jakákoli fakta. Kolik nehod se
stalo kvůli nevhodným pneumatikám? Je skutečně pravda, že řidiči na konci
meřeného úseku šlápnou na plyn? Kdo to změřil? Jsou ty značky škodlivé
nebo prospěšné, když ano, jak moc? Kolik potenciálních agresorů a psychopatů
již odhalila ta dopravně psychologická vyšetření? Jsou to všechno výsledky
dohadů typu "my si myslíme, že by asi určitě bylo dobře" a neskutečné diletantství,
poznamenané aktivitami různých lobby.
Ať si o Humlovi myslíme co chceme, a já si o něm rozhodně nic dobrého
nemyslím, pořád ještě platí, že u naprosto tristních a nesmyslných návrhů
typu "nepředjížděj cyklistu v křižovatce" ruku nezvedá a nečiní tak ani
ostatní poslanci VV. Patrně má ještě zbytek rozumu, ale nejásejme, ještě ho čekají více než tři roky ve sněmovně (worst case). Občané se pomalu dostávají do situace, že jim v podstatě
nezbývá než se spoléhat se na poslance ČSSD a KSČM, protože když vidím, pro
co zvedají ruku poslanci ODS a VV, děsím se dnů příštích. To jsou ti praví
socialisté. Kromě toho, slyšel jsem, co
chystají dále a to je fucking crazy.
Nehodlám nechat jen tak projít to zrušení dopravních značek oznamujících
měření rychlosti. Nepotřebujeme bohatší estébáky z Czech Radaru. Před dvěma
roky bylo nutno se obrátit na senátory, aby toto řešení vzniklo. Pokládám
ho za správné - ještě správnější by bylo, aby obecní policie neměřily rychlost
vůbec. Tuto pravomoc opakovaně zneužily a nemají ji mít, jsou tu přes pořádek
a psí hovna. Budu potřebovat vaši spolupráci, respektive ochotu se zase
jednou vychcat proti větru. Momentálně zjišťuji mezi různými jednotlivci
a skupinami, kdo se všechno přidá k nátlakové akci na senátory a jak to
uchopit, aby to "stálo za tu škodu". Pokud byste měli nějaký nápad, neváhejte
se mi ozvat.
06.02.2011 D-FENS