Soudruh Jirka Paroubek má ve výběru svých poradců nepochybně šťastnou
ruku. Po narcistním egomaniakovi zmr.
Kaplickém přichází posílit řady útvaru propagandy sám velký Michael
Moore.
V případě Moora udělal Paroubek dobrý obchod, zvláště pokud
nakupuje zmrdy na kila. V tomto článku se tomuto novému přírůstku v rodince
z Lidového domu podíváme na zoubek.
Michael Francis Moore se narodil 23. dubna 1954 v Texasu. Celý život
tvrdí, že se narodil v průmyslovém a odborářském Flintu, aby akcentoval
svůj dělnický původ a posílil levicový image, narodil se však v Davisonu
u Flintu, což bylo přilehlé vilové městečko pro střední vrstvy. Hned na
začátku lež. Budeme si prostě muset zvyknout na to, že cokoli je spojeno
s MM, je buď lež, polopravda, pololež, manipulace nebo nějaký trik. Sám
se deklaruje jako spisovatel, dokumentarista a scénárista. Mimo vytváření
"dokumentů" také vystřídal velké množství různých zaměstnání, počínaje
prací na výrobní lince u GM (odešel po jednom dni), v redakcích několika
levicových listů (odejden pro mizernou disciplínu a neschopnost dodržovat
termíny) a poradce ve volebních štábech (odejden většinou pro nízké pracovní
nasazení). Mezitím se MM podařilo schrastit nějaké peníze soudním vyrovnáním
s časopisem Mother Jones a tím se jeho mechanismu namazala kolečka.
Atmosféra Flintu, kde koncern General Motors otevřel a posléze zavřel
několik výrobních závodů na auta, dopomohl MM k natočení jeho prvního dokumentu
Roger a já. MM se do něj situuje do polohy chlápka, který pronásleduje
tehdejšího šéfa GM Rogera Smithe, aby ho pozval na jednodenní výlet do
Flintu a ukázal mu zničující následky propouštění. Samozřejmě vše obaleno
hustou levicovou propagandou a pro MM tak typickými polopravdami a manipulacemi.
Věta Ronalda Reagana, ať se tedy ti lidé přestěhují někam, kde práce je,
je tam asi jediná rozumná.
Následovala kniha Hloupí bílí muži (Stupid white men). Nejedná se autoportrét,
jak by se z názvu dalo usuzovat, ale o knihu, šířící bludy o nízké úrovni
vzdělanosti a sociálního cítění americké populace. Z hlediska přemýšlejícího
čtenáře se jedná o snůšku neuvěřitelných krávovin, například že 200 tisíc
Američanů ročně umře na nemoc šílených krav nebo že bílkoviny priony z
nakaženého masa nelze zničit ohněm, z hlediska Moora ovšem osudový zlom.
Myslím, že právě při psaní této knihy fomuloval Moore svůj modus operandi.
Fakta už nebyla důležitá, důležitá byla hlavní myšlenka, fakta se vždy
dají nějak formovat (vytrhnout z kontextu, upravit, změnit časové souslednosti...)
k tomu, aby podepřela účel sdělení.
Největšího úspěchu dosáhl "filmový dokument" Bowling
for Columbine. Jeho účelem není pouze divákovi sdělit, že zbraně jsou
špatné áááno, jak se občas tvrdí, i když tento motiv je ve filmu také přítomen.
MM ukazuje na příklad masakru ve střední technické škole v Columbine, že
americká populace dlouhou dobu žila v kontaktu se zbraněmi, ať již v soukromém
držení, tak v blízkosti vojenských základen a továren na zbraně hromadného
ničení, což v nich vyvolává tendence k násilí. Moore však zachází ještě
dál a nachází "skutečné" viníky - NRA, republikány, pravici a Ameriku všeobecně.
Zejména posedlost MM osobou Charltona Hestona, tehdejšího předsedy NRA,
je udivující. Strefí se do něj dokonce třikrát a ani jednou tak neučiní
způsobem, který by se dal označit za korektní. Moore se snaží vyvolat dojem,
že NRA uspořádala setkání pouze týden po střelbě v Michiganu (při které
zahynula osmiletá Kayla), zapomíná však sdělit, že se jednalo o setkání
výroční, plánované dlouho dopředu, které organizacím typu NRA navíc předepisuje
zákon, a jeho jinak poměrně rozsáhlý program byl v souvislosti s událostmi
podstatně redukován. Cílem bylo obvinit NRA ze zpupnosti a pohrdání lidskými
životy. V jednom ze vstupů vidíte záběry na plačící pozůstalé obětí, hned
v dalším vidíte Hestona pronášet větu "Mám pro vás jen pět slov: Z mých
studených, mrtvých rukou!" (celý Hestonův proslov byl podstatně delší a
když si jej poslechnete,
pochopíte, že celý se Mooreovi rozhodně nemohl hodit). Ta Hestonova věta
se však týkala úplně něčeho jiného a byla pronesena v úplně jiném čase
(týkala se darované pušky a Heston chtěl sdělit, že mu Clintonova administrativa
a především zmr. Gore usilující kontinuálně o omezení držení zbraní tento
exemplář vezme jen ze studených, mrtvých rukou). Třetí scénka při
interview Hestonem je založena na jiném triku, totiž sestříhání záběrů
jedné kamery snímající z více úhlů. Moore ukazuje Hestonovi fotografii
zastřelené Kayly, Heston si toho nevšímá a odchází. Ve skutečnosti byl
záběr na Moora ukazujícího fotografii natočen až později, když už Heston
byl dávno pryč. Nebylo to vůbec hezké, co Moore s Hestonem prováděl. Zanedlouho
poté osmdesátiletý Heston oznámil onemocnění Alzheimerovou chorobou a z
předsednictví NRA odstoupil. Hlavním cílem BFC však bylo ukázat, že za
všechny hříchy lidstva může kapitalismus, NRA, republikáni a potažmo celá
Amerika s jejími tradičními hodnotami. Celý rozbor MM veledíla najdete
tady.
Samozřejmě, tato mimořádná sračka nemohla nezaujmout kavárenské levičáky
trávicí svoje zbytečné životy v různých uměleckých orgánech a komisích.
Srágora získala Oskara za nejlepší dokumentární film a cenu filmové akademie,
čímž byl BFC definitivně udělen certifikát pravdy všech pravd. Šíření Mikeova
vlivu už nebránilo nic.
Další filmový výtvor, Fahrenheit 9/11, byl protiválečný dokument mající
"prokázat" spojení mezi rodinami George Bushe a Osamy bin Ladina. Podobně
jako u BFC šlo predevším o to, ukázat, že kapitalistická Amerika je zdrojem
všeho zla. Děj dokumentu byl vystavěn na obratné práci s přirozenou nedůvěrou
občana ve vládní autority. Film opět neminulo několik nominací na filmové
ceny, ale pomalu už začínalo být každému jasné, že je to než snůška blbostí
a denunciací načerpaná z internetových stránek s tématikou globálního spiknutí.
Film sice vyvařil asi 200 miliónů USD, ale dokumentem Fahrenheit 9/11 začala
hvězda velkého MM zacházet a myslím, že právě Fahrenheit 9/11 je toho příčinou,
že MM musí přijímat zakázky od tak zoufalých spolků, jako je Chorcheův
crew z Lidového doomu.
Poslední produkty, jako je film o americkém zdravotním systému Sicko,
jsou už jen stínem někdejší popularity. Pár rudozelených intošů se sice
postaralo o patřičné nominace na příslušné zbytečné ceny vypisované ještě
zbytečnějšími institucemi, ale slunko už zachází. Lidem v Americe, těm
hloupým bílým, už asi došlo, že jim ten chodící hamburger kecá a za několik
let budou jeho produkci považovat za stejné fikce jako populární animované
filmy. Nehledě na to, že Mooreův styl překrucování adoptoval doslova kdekdo
(viz Al Gore a jeho k zapomenutí směřující proplach mozku Nepříjemná pravda,
kterou usvědčil z prolhanosti skotský řidič Stewart
Dimmock) a přestal být originální.
Z lidského hlediska, MM má několik zajímavých vlastností:
- je nesnášenlivý. Výčet všech lidí a institucí, se kterými se MM pohádal
kvůli práci, honorářům, postojům, profesionalitě, tvoří podstatnou část
knihy Michael Moore je velký bílý hloupý tlusťoch
- je tak trochu chaot. Označuje se za liberála, volí zelené nebo demokraty
podle toho, kdo má větší šanci. Podporuje pozitivní diskriminaci. Naposledy
se postavil na stranu negrokomunisty Obamy.
- má rád peníze, což je patrně další pouto, které jej s náměstkem z
Restaurací a jídelen spojuje. Jedna přednáška pro vysokou školu s mizivou
informační hodnotou, posestávající většinou jen vykřikování urážek, vycházela
v dobách MM lepších časů na 10 - 20.000 USD. Zvláštní promítání snímku
BFC pro pozůstalé obětí útoku v Columbine z obvyklého rámce podobných akcí vybočilo tím, že od nich
MM vybral vstupné.
- zneužívá lidi, pod jakousi záminkou z nich něco vymámí a pak to v
zápětí v úplně jiném kontextu zneužije. Má žaludek kachny a nedělá mu problém
se vlísávat do přízně jiných lidí, přičemž číhá na jejich zaváhání například v podobě nešikovné formulace (viz interview s Hestonem).
- je narcistní, takže se bude ve spolku zmr. Kaplického cítit jako
doma. Je přímo posedlý pocitem vlastní nepostradatelnosti pro tento svět.
Na internetu je k nalezení přirovnání MM k Goebbelsovi. Myslím, že toto
srovnání pokulhává hned v několika ohledech, přičemž z něj MM vychází jako
amatér. Zatímco Goebbels stavěl svůj mindfuckingový program na dílech klasické
filozofie a opíral se o své řečnické umění, MM se tváří jako chlápek od
vedle, který chodí po světě, sbírá informace a nachází mezi nimi skutečně
spektakulární souvislosti. Zatímco Goebbelse charakterizovala určitá neproniknutelnost
osobnosti i myšlenek, do MM je vidět jak do hubené kozy, pokud lze v jeho
případě takové srovnání použít. MM je přesto svým způsobem geniální - dokonale
pochopil myšlení průměrného hamburgerožrouta a obratně pracuje s faktem,
že na každém šprochu je pravdy trochu. Někdy si vytvoří i ty šprochy.
Implementace MM do českého (nalevo vykloubeného) prostředí bude skutečně hukot a přechod z
hamburgerožroutského na buřtožroutského diváka zvládne MM levou zadní.
I tuzemský vohnout bude nadšen, jak tento profesionální populista "to těm
nahoře nandá". Myslím, že snazší zakázku ještě tenhle buran nedostal. Současná
vláda a především její předseda dělají vše proto, aby si MM svoje peníze
vůbec nemusel zasloužit, a tak se možná dočkáme vzrušujícícho dokumentu
o Topolánkových cestách vládním speciálem za sportem, horečném zimním úklidu
silnice na Cínovec, aby se ministr Řebíček dostal pohodlně na svou chatu
a dalších podobných výlevů bohužel založených na pravdě. Alternativní dějovou linii pak bude představovat líčení "hluboké sociální krize", do které svými reformami
"dovedla" vláda pravice nejširší vrstvy společnosti - a opět bude mu bude
dáno za pravdu, protože smysl polovičatých "reforem" občan nevidí a politici
jej neumějí vysvětlit ani za pomoci polodebilních superboardů kolem silnic.
Podle mně si ČSSD žádného Moorea najímat nemusí, protože jeho úlohu zastoupí
Topolánek osobně a během následujících dvou let se znemožní tak, že to
nikdo jiný tak dobře nedokáže.
Takže se Jirka má na co těšit a Mirek se taky má na co těšit, ale ten
druhý si za to může sám.
05.07.2008 D-FENS