Vítejte u krátké recenze typického představitele vozidla pirátů. Ano,
je to černý Mercedes s černými skly a s poctivým atmosférickým V8 pod kapotou.
Jedná se o M-B typové řady W211, vyrobený v r 2003. Pořídil jsem ho
jako ojetinu u M-B, po prvním majiteli, před 4mi léty. Jedná se o model
E 500 Avantgarde se spoustou příplatkové výbavy. Cena nového vozu v době
pořízení byla 1.9, s příplatky 2.5m Kč.
To nejlepší je ukryto pod kapotou. Jedná se o atmosférický vidlicový
osmiválec, o objemu válců 4.966 cc. Používá SOHC rozvod, dvě svíčky a tři
ventily na válec. Podává výkon 225 kW při 5.6k rpm a 460 Nm při 2.7 – 4.3k
rpm. Papírové zrychlení na 100km/h je za 6 sekund. Motor pohání zadní kola
přez pětistupňovou automatickou převodovku. Udávaná maximální rychlost
bez omezovače rychlosti (V-max) je 275 km/h. Já se s naloženým autem (dva
dospělí a kufry) dostal na dálnici kolem Frankfurtu na 269 podle GPS.
Podvozek má systém AirMatic DC II, což znamená, že místo pružin v podbězích
najdete vzduchové vaky, které se starají o světlou výšku. Také tlumiče
jsou elektronicky řízené a na kvalitní cestě, po zmáčknutí tlačítka, auto
sníží svou světlou výšku a podvozek ztuhne. Nastavení podvozku je – automatika,
sport I a II a zvýšení, které umožní „pustit“ se na polní cesty. Automatika
řídí světlou výšku podle cesty, na dálnici, při rychlostech nad 140 km/h,
se automaticky snižuje. Naopak ve městě, na našich kvalitních vozovkách
se zvedá.
Brzdový systém je vybaven SBC (Sensotronic Brake Control). Jedná se
o systém brake-by-wire, což znamená použití elektromechanického sytému,
místo klasické hydrauliky. Systém při průjezdu zatáčkou přbržďuje každé
kolo podle potřeby, takže brždění je opravdu bez problémů. Jelikož brzdový
pedál není fyzicky spojen s brzdovým systémem, je také kompletně odříznut
od zpětné vazby, např. od ABS. Nová generace W212 už tento systém nemá,
pro vysoké náklady zůstal pouze ve výbavě třídy S a některých sportovních
modelů.
Auto má kompletní myslitelnou výbavu, např vyhřívané a větrané otropedické
sedačky v předu, 4 zónovou klimatizaci a panoramatickou střechu se solárními
panely. Ty u zaparkovaného auta roztáčí ventilaci.
Veškeré úpravy jsem omezil na nová 18“ kola a quad výfuk, obojí od
AMG. S originálním výfukem ten motor prostě nebyl slyset.
Cestování v tomhle autě je velice pohodlné, je přeci jenom stavěné na
německé dálnice. Kilometry hltá s přehledem, ale je potřeba počítat s častějším
plněním 80ti litrové nádrže. V případě okresek dokáže držet krok s nejedním
hot-hatchem, stačí zapnout podvozek na Sport II a na převodovce navolit
2ku. Řízení je mercedesovsky otupělé, s docela velkou vůlí u středu. Jelikož
se nejedná o sportovní auto, nevadí mi to. Na druhou stranu, na dálnici
se dá řídit dvěmi prsty. Odsupňování převodovky je docela jednoduché
1 = 60 km/h
2 = 120 km/h
3 = 180 km/h
4 = 240 km/h
Na vytočení 5ky na maximum nemá motor dostatek síly. Teoreticky je
to 305 km/h.
Kufr auto má, nevím přesně kolik litrů, ale je dostatečně velký.
Spotřeba je to, co potencionálního zájemce asi odradí od koupě. Já tvrdím,
že dlouhodobá 12.8 není nic hrozného a za ten V8 pocit to určitě stojí.
Pokud vezmu stejný model s V6 CDi motorem, spotřeba je vyšší o cca 25 procent.
Navíc, servisní náklady jsou u tohoto auta docela vysoké a tím pádem rozdíl
ve spotřebě dělá ročně zanedbatelnou částku.
Motto na závěr: to že jsem tě předjel na dálnici neznamená, že s tebou
budu závodit ve městě....
31.05.2011 AnGeor