Čím to, že letecká doprava je poslední dobou stejně bezpečná jako
profese barevného instalatéra v Londýně?
Po nedávné sérii leteckých neštěstí hledají odpověď řady zbloudilců
včetně jindy tak trefného D-FENSe. Rádoby specialisté vidí příčinu těch
spektakulárních tragédií tu v chybě pilota, tu v zanedbané údržbě, jindy
v terorismu, někdy dokonce v tragickém sledu nepředvídatelných událostí,
v dobách přes EU označovaných slovem nehoda.
Chyba. Chyba, chyba, chyba!
Skutečnou příčinou leteckých katastrof samozřejmě je, že letadla
létají příliš rychle. Lidské tělo je stavěno tak, aby přežilo náraz
v rychlosti cca 30 km/h. Osm set, to je pusté hazardování se životy nevinných.
A co kdyby Boeingu zkřížil cestu pták?
Řešení se přitom nabízí samo: Snížit povolenou rychlost dopravních letounů
na 90 km/h ve volném prostoru a na 50 km/h při přeletu lidských osad. Rychlejší
letadlo pochopitelně za žádných okolností nesmí předletět letadlo pomalejší,
a to ani v případě, že F-18 doletí homemade ultralight. Rychlé létání patří
na válečné nebe, nikoli do běžného letového provozu.
A nechoďte na mě s demagogickými argumenty, jako že není technicky možné,
aby se éroplán v tak nízkém tempu udržel ve vzduchu. Považoval snad někdo
za možné, aby auto, když srazí dementního (dů)chodce, vystřelilo zpod kapoty
peřinu a vtisklo otřesenému gerontovi do ruky bonboniéru a flašku s koňakem?
Nebo aby totéž auto, ztěžklé všemi těmi duchnami a kořalkami, vyprodukovalo
během typické denní jízdy méně oxidu uhličitého než upocený tlustý zmrd,
který ho řídí? A přece máme zákony, které to budou od automobilek v brzké
době vyžadovat. Zákon evropský je víc než zákon fyzikální, už si to jednou
zapamatujte.
Ochranu cestujících bychom tedy měli z krku. Ale co s oběťmi v místě,
kam letadlo v důsledku letu nepřiměřenou rychlostí (Už jsme si vysvětlili,
že jiné příčiny leteckých nehod neexistují) dopadne? Navrhuji zavést zákonnou
normu, která pilotovi stroje, řítícího se k zemi, přikáže dát přednost
všem chodcům a cyklistům v lokalitě dopadu. Letadla jsou totiž rychlá,
drahá a zpravidla v nich sedí lidé, jejichž příjem více či méně přesahuje
příjmy průměrného gerontního zlitého vohnouta na neosvětleném bicyklu.
Je tudíž jen spravedlivé, že zodpovědnost leží vždy na bedrech jejich pilotů.
14.09.2005 Scribber