Veškerá bulvární či jinak pochybná média se doslova vyžívají v tom,
když někde zahyne mladý člověk nebo dokonce mladí lidé. Budu tak střílet
do vlastní řad, protože mně bude 23 let, jezdím chvili (tj. 2 roky, cca
45 000 km) se starou Felicií, protože na lepší auto zatím nemám peníze
a jezdit potřebuji. Veškeré zaznamenané hříchy se ve skutečnosti staly,
byť mnou či z vyprávění kamarádů.
Víte, když jsem dostal řidičské oprávnění skupiny B a koupil si své
první auto, tak jsem si říkal, že budu ten hodný a slušný řidič a nikdy
nebudu riskovat. A pak si jedu domů jednoho večera, dlouhá rovina, tak
jaká je nejvyšší konstrukční rychlost mého auta? A co to zjistit s kamarády
po sobotní chlastačce? Proč se nestát novinovými hvězdami v černé kronice?
Risk je zisk a nebo ztráta?
Co zvedne adrenalin a řidiči v protijedoucím voze málem přivodí infarkt,
je riskantní předjíždění. On si člověk možná řekne, že to stihne, ale když
je fyzika tak neúprosná, názor přehodnotíme a doufejme, že absence ABS
a 6 let stará pneu s dobíhajícím vzorkem na nápravě nás podrží.
Viděl jsem experty, co předjížděli na horizontu a bylo štěstí, že se
osud nerozhodl uspořádat crash test s kamionem, který vyjel vzápětí.
Poučení: Nepředjíždět, když si nejsem jistý a pro jistotu podřadit.
Need for Speed živě
Který člověk by neslyšel o slavné sérii her Need for Speed, kde se proháníte
s nablýskanými vozy fiktivní tratí a případná kolize ve 200 km/h rychlosti
skončí škrábancem na kapotě a prasklým čelním sklem.
No tak té své Feldě pořádně naložíme, nejlépe kámošům a ještě nejlépe
krásné slečně předvedeme, co to auto dovede. A s čím se nejlépe machruje,
no třeba s bavoráckou zadokolkou na sněhu. My už to nějak zvládneme, vždyť
ve filmu to zvládl taky. Ten tlustý strom za zatáčkou ale bude asi jiného
názoru.
Vyzkoušel jsem si jízdu se starým Jaguárem S-Typ, 3,0 litr šestiválec,
175 kW zadokolka. Ve 30 km/h rychlosti na kruháči jsem to málem švihl do
betonového ostrůvku, protože jsem se předcenil a asistenti se na mě vysrali.
Poučení: Když už chci autu naložit, vyberu si dlouhou táhlou dálnici,
nejlépe s minimálním provozem. Asistenti pouze asistují, nikoliv zachraňují
situaci.
Ethanol nepatří do auta a tráva do lékárny
Jo, stará Felda zchlastá v pohodě líh (samozřejmě upravený). Jenže toho
chlastu je škoda, tak proč si nepřihnout trochu na cestu, aby se nám hned
lépe jelo.
Takových pár piv před pár hodinama vůbec nepůjde znát, nemotám se, tak
to přece zvládnu odřídit. A ještě o to víc nás to láká se pořádně před
kámoši předvést, jsme pobavení, vysmátí a naše reakce jsou jaksi ...zpomalené.
I ten chodec na chodníku je nějak zpomalený do té doby, než se rozprskne
na čelním skle jak v Carmageddonu (pozn. brutální PC hra, r.v. 1999)
A co udělá kombinace jointu a jízdního kola? Všechno přijde takové veselejší,
barevnější a člověk se zabírá více svými pocity než troubícími auty.
Poučení: Alkohol ani jiné drogy za volant nepatří
Mně se nic stát nemůže a až se to stane, budu to řešit
Tohle jsem si myslel taky, než přišel jeden zimní večer na zasněžené
silnici a auto "najednou" ze zatáčky vystřelilo a stal se z něho málem
stroj na smrt, protože zrovna v neděli večer tam taky někdo musel jet.
Má chyba byla, že jsem nepřizpůsobil rychlost svým schopnostem, stavu auta
a povětrnostním podmínkám. A že je lehké nedotáčivý smyk zvládnout?
Když máte smrt v očích, v rukách neovladatelné auto, v noze nutkání
sešlápnout brzdu není to tak snadné jak se tvrdí, přestože jste si načetli
mraky teorie o bezpečnosti jízdy.
Poučení: Poznat své limity a řešit krizové situace, ideálně na okruhu
nebo aspoň zasněženém parkovišti.
Kočka v legínách na chodníku a přítelkyně na FB
...a najednou rána a jste v Mercedesu, to se mi stalo kdysi už na motorce
v 15 letech. Děti v Mercedesu se podívaly, co se to stalo, ale pana šoféra
to asi nevzrušilo. Než jsem si stihl kontaktovat řidiče zánovní S-Klasse,
auto bylo s dětmi fuč.
Mobilní telefony jsou také kategorie sama o sobě, vděčím své nové Nokii
za dokonalou ergonomii, kdy jedním tlačítkem přijmu hovor a druhým zapnu
mikrofon. A co psaní SMSek nebo zpráv na FB? To už je za jízdy odvaha sama
o sobě než začnou troubit okolní auta.
Poučení: Sledujte cestu
Mikro- a makroúnava
Už se vidíte v posteli se svoji milenkou nebo naopak máte po noční v
továrně, ale ještě vás čeká cesta. Tak si dáme "Krejzáče", pustíme hudbu
na plné koule a otevřeme všechna okna. A pak najednou zamhouříme očička
a v lepším případě nás probudí troubení s dálkovými světly nebo vodorovné
značení na Hopsastrasse (dálnice D1).
Poučení: Jsem-li spánkem nezpůsobilý, nebudu řídit
Technický stav vozidla
I to je jeden z faktorů, který rozhodne o našem bytí či nebytí. Co si
budeme povídat, crashtest dle metodiky EuroNCAP v orezlé Felicii (ty s
novější tváří jsou na tom drobek lépe) v porovnání třeba s Oktávkou z roku
2005, dopadne zajisté hůře pro tu Feldu. Nicméně s betonovými sloupky,
protijedoucími náklaďáky a alejemi podél silnice, Vám pomůže s bidou maximálně
Hummer.
A jestli mají vaše pneumatiky vzorek Formule 1, o geometrii jste slyšeli
maximálně v matematice a kotouče s brzdovýma destičkama stojí majlant a
po poslední chlastačce zbývá tak na benzín, tak raději choďte pěšky nebo
se svěřte řidiči autobusu.
Poučení: Hlídejte si technický stav vozidla
Závěr
Na rovinu se přiznám, že to co někteří včetně mě předvedli na silnici,
tak by měli být už dávno bez papírů a chodit pěšky. Osud si s náma ale
podivně zahrává, někteří se poučí z vlastních chyb, někteří potřebují přijít
o řidičák a někteří už tu příležitost napravit své průsery nedostanou vůbec.
Ježděme slušně a užívejme si jízdy..a života především !!
29.03.2015 Lesman