Srovnání českého a německého bodového systému.
Naši představitelé nás vícekrát v souvislosti s bodovým systémem
dopravních přestupků upozorňovali, že podobná úprava platí ve více zemích
EU, či dokonce v jejich většině. Přesně se jedná o tyto země: Francii,
Irsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Řecku a ve Velké
Británii.V Maďarsku se bodový systém ukázal jako neúčinný. V Anglii existuje
bodový princip již desítky let a vztahuje se na vážné přestupky. Ve Francii
a Irsku funguje bodový systém opačně (přičítání bodů). Bodový systém tak,
jak nám ho 411fans vnutili, existuje v Itálii (východiskem je 20 bodů),
Irsku (konto má 10 bodů) a Německo (konto má 14, resp. 18 bodů, vysvětlíme
dále). Porovnáme německý a náš bodový systém.
Podotýkám, že porovnání 1:1 není možné, neboť v Německu se body odečítají
za přestupky, kdy je vyměřena pokuta vyšší než 40 EUR. Metodika srovnání
spočívá v tom, že jsem z německého sazebníku vyjal ty přestupky, které
v českém sazebníku nacházejí ekvivalent, a u nich porovnal počet bodů.
K příslušnému německému přestupku jsem vždy vyhledal český ekvivalent a
německý text přeložil. Dal jsem si tu práci a tabulka s porovnáním se
vám zobrazí zde, je ve formátu RTF a má celkem šest stran.
Zdroje: ADAC,
www.novapravidla.cz
Jak z tabulky vidíme, je česká verze bodového
systému přísnější než platí u našich sousedů. Dá se dokonce spočítat
o kolik, ale není to nutné. Podílejí se na tom následující faktory:
- bodové konto českého řidiče je od počátku méně tučné
- postihy za jednotlivé přestupky jsou více citelné
- neexistuje tolik možností znovuzískání bodů.
Kromě toho, pozornému a nezaujatému čtenáři jistě
neušlo, že německá norma zavádí odečet bodů zpravidla tam, kde byl někdo
ohrožen. U řady bodových hodnocení je ohrožení jiného účastníka silničního
provozu podmínkou. Česká norma oproti tomu zavádí postih i v situacích,
které mohou stát na začátku jakési příčinné souvislosti, na jejímž
konci teprve nějaké ohrožení vzniká. Například telefonování za jízdy.
Pokud jde o to, co nastane po vyčerpání bodového konta,
musíme opět konstatovat rozdíly.
Počet bodů
|
Opatření
|
Počet bodů
|
|
8 – 13
|
Písemné preventivní
varování a informace o počtu bodů
|
12
|
Opatření ve smyslu
prevence žádné
Zákon
361/2000 Sb. ve znění zákona 411/2005 sb. , § 123d
Vrácení
řidičského oprávnění
(1)
Řidič, který podle § 123c odst. 3 pozbyl řidičské oprávnění, je oprávněn
požádat o vrácení řidičského oprávnění nejdříve po uplynutí 1 roku ode
dne uložení pokuty v blokovém řízení nebo nabytí právní moci rozhodnutí
o přestupku nebo trestném činu, spáchaném jednáním zařazeným do bodového
hodnocení, na jehož základě dosáhl celkového počtu 12 bodů. |
14 – 17 bodů
|
Příkázán zdokonalovací
seminář
Doporučen Idiotentest
Upozornění na
odebrání řidičského průkazu
|
Od 18 bodů
|
Odebrání řidičského
průkazu
Nejméně 6 měsíců
bez řízení
Znovuposouzení
vydání ŘP po Idiotentestu
|
Německý řidič je úřadem nejprve „varován“, aby přizpůsobil
své návyky. To se stane při dosažení 8 bodů. Když v tomto okamžiku absolvuje
seminář (který stojí svinské peníze), 4 body se mu odečtou. Pokud dosáhne
hranice 14 bodů, musí se opět zúčastnit semináře a za to se mu odečtou
dva body. Pokud nasbírá další trestné body a absolvuje tzv. Idiotentest,
slušně řečeno dopravně-psychologický test, získá poslední dosažitelný rabat
2 body.
Stav bodů
|
Možnost odmazat
body
|
do 8 bodů
|
Účast
na semináři = rabat 4 body
|
9 až 13 bodů
|
Účast
na semináři = rabat 2 body
|
14 až 17 bodů
|
Dopravněpsychologické
poradenství = rabat 2 body
|
MPU (Medizin-Psychologische Untersuchung) hodnotím jako dobrý nápad.
Někdo se má za to, že se jedná o IQ test, ale inteligence sama o sobě není
jeho předmětem. Domnívám se, a doufám, že mi to nikdo nebude vymlouvat,
že celá řada problémových řidičů má IQ tykve a něco podobného by tím pádem
prospělo i tady, ale v našich poměrech nemá jakákoli podobná metoda šanci
dlouhodobě fungovat bez toho, aby neupadla do formalismu ve stylu "tady
nám to zakřížkuj".
Český systém nenabízí žádný jiný program kromě buzeračního
(řidičům), pracovního (policistům) a korupčního (úředníkům). Úředníci se
dokonce nechali slyšet, že stav bodového konta nebudou automaticky sdělovat
(třeba jednou ročně dopisem) ani nebude možné sledovat jeho stav online.
Takže asi tak.
Jeden významný rozdíl nalezneme i v organizaci celého
systému. Správu bodových kont v SRN zajišťuje centrála ve Flensburgu. V
Čechách je systém decentralizovaný.
Můžeme se jen dohadovat, proč byl český systém navržen
přísnějším než obdobný sousední. Snad si od toho autoři slibovali větší
represívní účinek, nebo se šedým sráčům z kanceláří MDČR zachtělo aspoň
na chvíli se cítit jako tvrďáci a dopřát si na chvilku ten pocit moci nad
občanem. Možná se snad i nevýraznému panu exministrovi zlíbila image muže
tvrdé ruky a ve snaze dohnat dalšího lidoveckého ultra Karase prosadil
něco skutečně kolosálního. Možná za tím stojí již známá mentalita žlutomodré
anální sondy, kdy česká politická reprezentace podle hesla „papežštější
než papež“ musí vždy do řiti evropských centrálních orgánů vrazit něco
ještě většího a lesklejšího, než tamtéž vrážejí jiní, a to ke škodě jejich
domovské vlasti a národa. Nebo za tím stojí něco zcela prozaická a cílovou
organizací jistě správně motivovaná snaha pana exministra opatřit nějaké
cestující pro svoji oblíbenou železnici, čert ví (pokud je čert o záměrech
lidovců informován).
Osobně mi ani tolik nevadí fakt menšího počtu trestných
bodů ani absence preventivního programu. Vadí mi „didaktický“
ráz české implementace zákona, kdy se zákon snaží řidiče vychovávat,
namísto aby trestal způsobení rizikové situace.
Vůbec se jednotlivé sankce v českém sazebníku vyznačují
jistou ztrátou logiky, díky které si uděláme představu o úrovni a myšlení
jeho autorů. Například ono zmiňované telefonování za jízdy autory sazebníku
jistě velmi pohoršilo a proto jej kvantifikovali jej dokonce třemi body,
zatímco vjetí kombajnem na dálnici je za bod jeden. Kouření za jízdy a
s ním související manipulace s otevřeným ohněm na palubě, završená mnohdy
požitkářským hozením vajglu z okna na další auto, není zakázaná, protože
z kouření má stát příjmy a to dokonce několika způsoby (spotřební daň,
DPH a úspora na důchodech). Za řízení auta bez řidičáku je 7 bodů, což
jistě řidiče, který žádný řidičák nemá, velmi pohorší, protože by mohl
přijít o ten řidičák, který nemá.
Takový vůdčí motiv podle mého názoru není logickým
pokračováním práce Komenského, ale logickým pokračováním Marxe a teorií,
že dělnická třída musí být vedena předvojem, jinak bude ztracena. Skrytým
cílem zákona je tedy prohloubit závislost občana na státu a na jeho vodění
za ručičku, kdy politik a úředník (dvojí ústa téže hlavy) musejí občanovi
říkat, co má dělat, aby to bylo správné. Vyvolává se dojem, že kdyby
nebylo levicového dohledu, už bychom se dávno vzájemně pozabíjeli. Samozřejmě
se za to z občanových daní nechají úřady a politici řádně odměnit. Jinými
slovy, nový silniční zákon je dárkové balení levicových regulačních a sociálně
inženýrských představ zabalených do atraktivního papíru bezpečnostní problematiky.
Co říci závěrem? Nelíbí se vám silniční zákon? Dejte
jim to najevo! Oni musí cítit tlak.
29.06.2006 D-FENS