Jako vděčný čtenář tohoto serveru, čerpající zkušenosti a hltající více,
či méně, všechny články zde, cítím příjemnou povinnost malinko přispět
do vínku svou zkušeností s výše zmíněným vozidlem.
Nejdříve snad malinko o mých řidičských zkušenostech, schopnostech,
či neschopnostech. Jezdím od nějakých 17ti let (správně, první etapu do
21 roku bez papírů) takže za chvilku oslavím 20ti leté výročí za volantem
a mezi tím se mi podařilo vystřídat různé ledacosy. Od Škody 100 (předělaná
na 105M), skrze Opel Ascona, Ford Escort, Ford Probe (největší omyl mého
motorového života), Renault Twingo, Fiat Punto až po současnou Hondu Civic.
Během roku jsem najezdil průměrně kolem 20k kilometrů - někdy více, někdy
méně se soukromými i služebními vozy (Škoda Favorit PickUp, Škoda Felicia,
dále Fóbije 1,2 HovnoToPojede, 1,4 16 strašlivých ventilů a nyní 1,9 turbaprostá
v ropě) takže si myslím, že bych teoreticky mohl podat celkem ucházející
informace. Hlavně doufám že užitečné.
Nyní … co mě vedlo při koupi vozu. Dorazil jsem z práce v cizích zemích
a potřeboval jsem přibližovalo, jež by mě spolehlivě a levně vozilo mezi
Týnem nad Vltavou (kde jsem momentálně bydlel) a Českými Budějovicemi (kde
jsem se pojímal pracovně), v benzínu a malém obsahu do 1,3 plusmínus (prostě
než se zlomí pojistka do „kvalitnější“sazby“) a cenou do 50k, protože se
mi do auta prostě víc investovat nechce. Další parametry: třídvířko, posilovač
řízení a kola 13“. Zadal jsem tedy parametry a jal jsem se vybírat v nepřehledném
množství nabízených kvalitních vozů jihočeských autobazarů. No po návštěvě
asi 10tého bazaru, když mi majitel říkal tu samou větu “To víte … pani
s tím jezdila .. zgenerálkovala … se slzou v oku přivezla …. Vyrostlo jí
dítě (pes, manžel a já nevím co ještě)“, zaručeně nebouraný i přes
to, že tam byl prokazatelně blbě našroubovanej blatník (nárazník, chladič,
světlo … a tak různě … myslím že na téma bazary zde již bylo řečeno vše),
už jsem začal být poněkud skeptický až jsem navštívil bazar poslední (už
jsem si říkal, že budu chodit snad raději pěšky) a tam stála ona. Honda
Civic 1,3 16V Hatchback. Vypadala velmi dobře, serviska se zdála důvěryhodná
a pán mě vyjímečně nekrmil kecama o pani, co s tím jezdila a se slzou v
oku ……. Prostě se mi to jevilo dobře. Projel jsem vůz, nic neklepalo, všechno
dělalo, co dělat mělo a cena byla 54k Kreditů Kocourkovských. No ukecal
jsem to z formy na pade a vůz si odvezl (dovoz Německo tak chvilku trvaly
papíry).
No a teď ka smotné jízdě. Honda má poněkud „sportovněji“ laděný podvozek.
Je tedy nižší, poněkud tvrdší. Volant by mohl být přesnější, ale na mojí
jízdu styl „skoro předpisovej kluk“ to je s bohatou rezervou. Ve chvilce,
kdy mi bouchnou saze a já si jedu opravdu svižne tak je řízení poněkud
měkké, ale stále dobře zvladatelné. Brzdy …. No zase. Při mém stylu jízdy
jsou bohatě dostačující, ale když jedu „RZ“ na některém z vytipovaných
úseků, tak velmi rychle vadnou a prostě hrubě nestíhají. Ale jak říkám,
na dojíždění z Týna do ČB a z5 rychlostí málokdy převyšující 100km/h to
je naprosto dostatečná brzdná síla. Vnitřní prostor: tak ten mě potěšil.
Ve své třídě – tedy nakopnutý baťoh – je pro řidiče i spolujezdce naprosto
nadstandardní. O dost horší to mají cestující vzadu. Ve velkém TP píšou,
že Civic obsahuje 5 míst k sezení, ale upřímně si to nějak nedokážu představit
s osobama většíma, než metr pade. Úložné prostory, kastlíky a tak
…. to je kapitolka. Ve dveřích nic, na palubovce nic, v palubovce bída,
středový panel téměř nic. Tady bych zdůraznil, že japonští konstruktéři
patrně čekali, že řidič bude mít spolujezdce, který mu vše bude držet a
podávat. Kufr se otevírá systémem horní část dveří nahoru a dolní část
dveří dolu (má to prý nějaký odborný název, ale nějak si ho nevybavuji).
Ze začátku malinko nezvyk, ale po nějaké době se to jeví, jako dobrá fičura.
Kufr sám o sobě velikostí neoplývá, nicméně jako muzikant tam pohodleně
nacpu větší kombo, kytaru a kufřík s nějakýma těma krámama, co k muzice
potřebuji. Kapelu v tom samozřejmě s několika kilowattovou aparaturou neodvezu,
i když menší aparaturu jsem v tom taky vezl, ale byl to boj. Koneckonců
s rozměry - délka 4 080, šířka 1 695, výška 1 345, hmotnost 1380 kg také
nelze čekat nic jiného.
Pro jednoho až dva lidi naprosto dostačující, jako rodinné vozítko naprosto
v pr…. na nic. Motor 1,3 mě překvapil jednou věcí a to dost nemile. Přijel
jsem se pochlubit mému dvornímu mechanikovi. Ten koukal na auto, říkal,
že dobrý, okukujeme, pálíme cigárko, koukáme do motoru a najednou mi ten
dobrý muž povídá „Ty vole, ono to fakt nemá řídící jednotku…“. Ztuhnu …
bráním se slovy, že jsem teď přijel, tak se tu musí někde válet, ale on
byl neoblomný a upozornil mě, že model 1,3 16V se jako jeden z mála dělá
v karburátoru. Zklamání … já kterej jsem jezdil se stříkačkama za pár šušňů
jsem se divil, že nemohu ráno nastartovat (samozřejmě bez plynu) a že mi
to žere jak Messerschmitt. No jo …. Tady je zakopané psisko. Za prvé jsem
debil, že jsem to nevěděl, a za druhé, když se s karburátorem jezdí jako
se stříkačkou, tak to samozřejmě zblajzne víc. No od té doby jsem neměl
problém s ranním startem. Dvakrát šlápnout a nastartovat s plynem. Šlape
to jako hodinky. Jízdní styl se přizpůsobil a i spotřeba šla dolu.
Náklady na jízdu a celkový provoz. Vzhledem k tomu, že jsem si přečetl
několik článků na téma „kolik vás stojí plechový mazlík“, spustil jsem
tedy Excel a vytvořil tabulku, do které jsem plynule doplňoval hodnoty
abych se dostal k následujícím číslům:
Vůz provozován od 20.8.2008 – 21.9.2009 (provozuji pořád … k tomuto
datu je jen měření)
Náklady na pořízení vozu: 50 000,- Kč (dále nezapočítáno do dalších
výpočtů)
Náklady celkové na provoz vozu: 55 496,- Kč
Z toho náklady na opravy a vše ostatní krom benzínu: 19 248,- Kč
Náklady na benzín: 36 168,- Kč
Ujeté km: 20 542
Spotřeba průměrná: 6,42 l/100km (dle TP - 8,4 město – 5,4 dálka – 7,3
kombinovaná)
Natankovaných litrů: 1 359
Průměrná cena za litr benálu: 26,61 Kč
Náklady na km (položka celkové náklady na provoz vozu): 2,70 Kč (není
tam amortizace ani nic jiného, jen prostý výpočet co jsem do toho krom
pořizovací ceny vrazil)
Náklady na km (počítáno jen dle benzínu): 1,76 Kč
Položka opravy obsahuje:
Lekárničku, svíčky oleje, žárovky, stěrače, FM transmiter, doplněné
centrální zamykání, dálniční známky, termostat, čističe, mytí, pojistku,
smrádek do auta a podobně …..
Vozidlo jsem koupil s 112 970 km na tachometru, dle všeho poctivými.
Rok výroby 1995. Hned na začátku proběhlo doplnění povinné výbavy, dokoupení
FM Transmiteru, abych mohl poslouchat, co se mi zlíbí. Ve 115 tisících
jsem nechal vyměnit rozvoďák, svíčky, filtry vodní pumpu a destičky. Pumpa
malinko sákla a destičky byly totálně v hajzlu. Celkem za směšných (oproti
jiným) 7 700,- , no a pak už jen volovinky. Ve 119 mi odešel termostat
– položka i s výměnou 800,-. První žárovka ve 118 tisících (výměna celého
páru vč. obrysovek) a druhá žárovka ve 132 tisících. Výměna jen hlavních
žárovek a celého páru o5. Po delším provozu se na velmi hrbolatých silnicích
(mám na mysli kostky na ČB náměstí nebo kočičí hlavy v Theyně začíná ozývat
klepání z přední nápravy. Na řízení ani jízdních vlastnostech se to neprojevuje
a samotné klepání se ozývá velmi zřídka. Proběhla výměna rádia (kus za
kus), která nebyla důležitá a doplnění výškových repráčků. Sem tam gumička
do stěračů, voda do ostřikovačů a další více méně provozní záležitosti.
Gumy jezdím celoročně zimní 13“ ty nejlevnější co byly na trhu (včetně
přezutí cca 2500,-). Malinko mi začínají reznout zadní blatníky.
Celkové shrnutí. Honda Civic 1,3 16V Hatchback je nenáročné vozidlo
pro jednoho až dva lidi. Prostor ucházející. Mohlo by být více kapsiček
a kastlíčků :). Na provoz spolehlivě kilometry polykající, kastle líbivá,
nebojím se prohlásit nadčasová. Náklady minimální, spotřeba by mohla být
menší. Celkový dojem je kladný a s čistým svědomím toto vozítko doporučím
všem, kdo nepotřebují vozit děti, mají auto jen pro sebe (či pro svojí
ne úplně lemplovitou manželku) a nebo snad i pro rozumného začátečníka.
Pokud s tím bude běsnit nějaký 18ti letý vořech, tak se provoz jednak kvůli
spotřebě a jednak kvůli karosařině na Hondu, může vyšplhat do astronomických
částek. Jak říkal můj mechanik … „Všechno jde, ale jak to zmuchláš, tak
si připrav ranec“ … čili karosařina je drahá, jak umělá ledvina, ale jinak
provoz je srovnatelný s Felácií a určitě levnější než Fóbijí.
Doufám, že článek vám bude přínosem a když ne, no tak mě snad aspoň
pořádně properte v diskuzi. Těším se…. Jo a mám rozepsaný článek o Hondě
Goldwing 1500, tak až ho doškrábnu a bude mi D-Fens nakloněn, dodám a podělím
se s vámi o dojmy z motorky větší a silnější, než moje auto :-D
01.10.2009 Robasco