D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Aktivisté: cesta změny
    Vydáno 17. 10. 2010 (8526 přečtení)

    Nedávno jsem strávil několik hodin zamyšlením, proč jsou vlastně aktivity sdružení, jako je Auto*Mat, Oživení nebo Za zdravé životní prostředí vnímány okolím negativně. Základní odpověď je celkem jednoduchá - protože chtějí ostatním cosi nakázat a cosi jiného zakázat. Třeba nakázat, na čem máte jezdit do práce a když už není možné to, tak vám alespoň vzít na ulici jeden pruh a zakázat vám v něm jezdit.

    Každý, kdo na základní škole při fyzice namísto sledování výuky nechrápal, nemučil spolužačku, nešňupal piko nebo nedealoval herák, ovšem ví, že akce vyvolává reakci a občané si nechtějí nechat vzít těch pár málo možností, které jim zbývají. Každý blbec ví, že když sebereme autům jeden pruh a vyčleníme jej pro taxíky, čoudící autobusy MHD a cyklisty, kolony se co, Halík? Zvětší, pochopitelně. Snížení dostupných kapacit po nich v zásadě pouze zvýší poptávku, což se projeví delšími dojezdovými časy, vyšší mírou stresu, vyšší spotřebou a horším životním prostředí, což je přesný opak toho, za co chtějí aktivisté vyměnit naši svobodu, abychom pak, jako ten stařeček, co měnil, až vyměnil, neměli ani jedno z toho... Představa, že zhoršení nabídky pozemních komunikací nažene cestující do MHD, je iluzorní.

    Co by tedy měl prosazovat ten, kdo chce za každou cenu páchat universální dobro, chce zdravé životní prostředí a ulice nepřeplněné automobily? Je to jednoduché -- přesně to, čím vítězili nad koňmi a automobily soukromí provozovatelé MHD v době, kdy se do toho ještě necpala veřejná moc. Takové období existovalo i v Praze (připomeňme si, že koňku, tedy první systém MHD v Praze, rozjížděl belgický podnikatel Eduard Otlet), každopádně zajímavější a pro mnohé nová bude informace, že kupříkladu v New Yorku bylo metro začátkem 20. století plně soukromé a jednotliví provozovatelé si svými sítěmi konkurovali. Protože veřejná doprava tehdy nebyla dotovaná, museli se provozovatelé metra uživit z jízdného a dalších služeb a zároveň museli poskytovat lepší služby, než mohla nabídnout doprava individuální, neměli totiž možnost individuální dopravu nějak omezovat -- a přes to investovali a uživili se.

    Jak? Zlepšováním konkurenceschopnosti MHD právě tím, že cestujícím budou nabídnuty lepší parametry, než může nabídnout doprava individuální právě na straně zlepšování parametrů MHD, tedy doby jízdy, komfortu a dostupnosti. Že nemají nápady a to jediné, co dokáží jejich mozky vyplodit jako zdánlivé řešení celého problému, je regulace? Inu, pořekadlo Dej volovi funkci, vymyslí lejstro známe snad všichni a tak abychom nemuseli také všichni nést náklad jejich mentální nedostatečnosti, dáme jim pár nápadů, které by mohli prosazovat namísto cyklostezek a megalomanských projektů, kterými nás zásobuje magistrát:

    1. Integrace metra a příměstské železnice tam, kde to dává smysl a kde ještě tunely metra nejsou plně vytížené, tedy na trasách A a B. Technické řešení nalézt lze a rozhodně celý projekt vyjde levněji než výstavba pražského železničního perimetru a dostavba metra na letiště a výstavba rychlodráhy tamtéž. Dá se předpokládat využití v relaci Lysá n. L - Vysočany - Smíchov - Radotín - Řevnice, Neratovice - Vysočany - Zličín - Rudná - Loděnice a Říčany - Strašnice - Veleslavín - Letiště - Kladno.

    2. Dostavbě trasy D metra se asi nevyhneme, můžete však prosazovat její další vedení po povrchu z Písnice přes Jesenici do Kamenice a variantně též větve přes Dolní Břežany do Jílového

    3. Větev metra C z Troje do Bohnic a Čimic s možností dalšího pokračovaní po povrchu směr Vodochody, Odolena Voda

    4. Dostavby vestibulů některých stanic metra v centru Prahy tak, aby se zvýšila dostupnost metra (například jihovýchodní vestibul stanice Staroměstské, východní portál stanic Můstek-B, Jiřího z Poděbrad a Želivského, severozápadní vestibul Hradčanské apod.)

    5. Rozšiřování tramvajové sítě, prosazování hybridních autobusů a obnovení provozu trolejbusů na linkách tzv. "metrobusů"

    6. Vybudování nových železničních zastávek v místech křížení s MHD (Kačerov, Průběžná, Florenc, Rajská Zahrada apod.)

    7. Wifi pokrytí vozidel MHD tak, aby jízda v těchto dopravních prostředcích nepředstavovala ztracený čas

    8. Vymístění těch cestujících, kteří narušují svým zjevem, zápachem, hlukem apod. komfort, kulturu a bezpečnost cestování z prostředků MHD

    A samozřejmě jsou vítány i jiné nápady, ovšem o ty nejsou tím zásadním, o co tu jde, zásadní je změna v uvažování aktivistů ze stavu "budeme škodit a vyžadovat další zákazy a regulace" na "budeme hledat způsob, jak městskou dopravu zlepšovat tak, aby to nebylo na úkor nikoho jiného a aby byla atraktivnější volbou pro ty, kdo se po městě musejí pohybovat".

    Související články:
    Zdrojovna odpadu za vaše prachy (30.10.2014)
    Burn Horns – Save Rhinos! (26.09.2014)
    Go green, save lives! (29.10.2013)
    Od mimozemšťanů ke globálnímu oteplování, 2. část -- vědci, média a politici (14.06.2013)
    Od mimozemšťanů ke globálnímu oteplování -- aneb jak konsensus a politika zabili vědu (03.06.2013)
    Připravte své potomky na Multivision (06.11.2012)
    Úvaha o štítkování (07.10.2012)
    Velká výzva hnutí Duha (05.02.2012)
    2045 (10.04.2011)
    Běchovické blbství (10.10.2010)
    Zelená mrhání… (12.09.2010)
    Biopaliva jsou jako LTO. Jeden z největších tunelů na lidi a stát. (23.05.2010)
    Den Země (25.04.2010)
    Daň za "škodlivost" - pro vaše dobro (05.04.2010)
    Zpráva o proběhlé cyklojízdě v Praze 21. ledna (31.01.2010)
    Eco-movie-fest (06.12.2009)
    Globální klimatická blamáž (26.11.2009)
    Den, kdy jsme šli k čertu (03.11.2009)
    Ekozmrdí výchova s Jů a Hele (18.10.2009)
    Zažili jsme město jinak (22.09.2009)
    Kolompyjáda (19.09.2009)
    EU versus rtuť (26.07.2009)
    Zelená demence (24.05.2009)
    Zelená je kráva (22.05.2009)
    Už zase zezelenal (19.05.2009)
    Osobní problém paní M. H. (28.12.2008)
    Zaplať zelené autoekodávky (10.09.2008)
    Článek o ČEZu - trochu jiný pohled (25.05.2008)
    Zmrdiprojekt Plakettenverordnung (07.01.2008)
    Kozošuky kchombasčn kchontrol (07.10.2007)
    Vstanou nové Kuchtové! (28.09.2007)
    Den bez aut 2k7 style (09.09.2007)
    Moje setkání s občanskou společností (19.08.2007)
    Princip preventivní opatrnosti (11.06.2007)
    Oteplování ve zkratce (16.04.2007)
    Blízká ekologická (ne)realita (09.04.2007)
    Oteplená církev (22.03.2007)
    Ekopokrytci (04.03.2007)
    Ochránci hospodářských zvířat (25.02.2007)
    Ekonesmysly III (jak to mohlo vypadat, kdyby...) (11.02.2007)
    Ekonesmysly II (08.02.2007)
    Ekonesmysly (04.02.2007)
    Zelení populisté (10.01.2007)
    Eko cosa nostra (03.12.2006)
    Jak zařídit skutečný den bez aut (08.10.2006)
    Oxid bursičitý (29.09.2006)
    Den bez aut @ Ttr City (24.09.2006)
    Děti Země beze mě (18.09.2006)
    Ekologičtí aktivisté? Nejen naivní píčusové. (13.08.2006)
    Ekoaktivista 2006 (11.06.2006)
    Otec, syn a duch svatý (14.05.2006)
    Zelený luxus (26.04.2006)
    Melouni a kvalita života (09.04.2006)
    Zelení na scéně (28.03.2006)
    Píčusové, ekologie a Česká televize. (27.02.2005)

    [Akt. známka: 1,57] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: Root | Komentářů: 95 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.