Už jste taky viděli v protisměru kolonu nasupených řidičů řítících se
rychlostí 29km/hod. v zapomenuté "dovolené na silnici (30 km/hod)", v jejichž
čele jede Schade 120 s pilotem se smrtí v očích?
Nemusí to tak být.
Řekněme si jak, za podmínek, že si všichni trochu pomůžeme, můžeme jezdit
všichni rychleji plynuleji a bezpečněji.
Jednou z nejčetnějších příčin dopravních nehod je podle Ministerstva
vnitra nedodržení bezpečné vzdálenosti (Zdroj http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2005/12_2005.pdf
,strana 7).
Ministerstvo dopravy vysvětluje na stránkách BESIPu
(hodí se mi vypsat BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU) co je bezpečná vzdálenost
takto:
Bezpečná vzdálenost je .... Když vozidlo před Vámi mine nějaký pevný
bod u silnice (strom, dopravní značku, …), tak Vy k tomuto bodu nesmíte
dojet dříve, než za dvě sekundy. ... Jde o rozšířené zjednodušující pravidlo
používané již dlouho v zahraničí. Obecně jste povinni dodržovat takovou
vzdálenost, na které v dané situaci bezpečně zabrzdíte. Velmi záleží na
stavu silnice, počasí, stavu vozidla atd. (Zdroj http://www.ibesip.cz/cs/Bezpecna-vzdalenost/)
Modří už vědí, ze zákona o přestupcích, části první, §2 Pojem přestupku,
že podle odstavce 2 písmena b) Přestupkem není jednání, jímž někdo odvrací
nebezpečí přímo hrozící zájmu chráněnému zákonem, jestliže tímto jednáním
nebyl způsoben zřejmě stejně závažný následek než ten, který hrozil, a
toto nebezpečí nebylo možno v dané situaci odvrátit jinak.
Co je zájmem Zákona o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu?
No samozřejmě bezpečnost a plynulost.
Až sem jsem používal oficiální údaje. Teď přejdu ke spekulaci. Pokud
jedu v obci 50km/hod, tj. 13,88 m/s je bezpečná vzdálenost vozu za mnou
27 metrů. (asi 6 délek aut). Jako řidič musím řešit situaci - jak jet rychle,
abych dokázal zastavit před osobou, či objektem, který má být zákonem chráněn,
a současně, jak ochránit vlastní majetek - vozidlo, před nárazem zezadu.
V drtivé většině případů, zatímco žádná osoba ani překážka v dohledu není,
vozidlo za mnou je velmi konkrétní a velmi blízko - 4 metry maximálně.
To mi PODLE MÉHO SELSKÉHO ROZUMU, dává právo ODVRÁTIT konkrétní hrozící
NEBEZPEČÍ a "poodjet". Takové jednání není přestupkem, neboť je pro
bezpečnost.
P.S. Pokud jsme ministr Bublan, nebo jiný 411-hlavoun-fan, můžeme říct,
že nás mohli sledovat ;-)
Takže v praxi:
Pokud jedeme po obci sami, máme smůlu, není na co se vyml.... pardon
nehrozí nám nebezpečí a jedeme pomalu. Jestliže však blíže než 27 metrů
za námi jede potenciální šílenec, který (určitě) spí, v zájmu zachování
vlastní i obecné bezpečnosti, je lepší šlápnout na plyn a odjet.
Pro zachování plynulosti, pokud nejedeme zrovna první, nenecháme auto
před sebou ujet (nesledujeme tachometr, ale sledujeme okolní provoz, a
jedeme v něm plynule). Pokud jsem poslední v řadě a budu změřen, a zastaven,
prohlásím, že jde o šikanu, neboť všichni přede mnou v pohodě jeli, zatímco
já jsem zastaven.
Zbývá dodat, že ne vždycky stojí za to jet rychleji, například v okolí
škol a v úzkých silničkách bez chodníků spěchá (zvlášť do práce) jenom
Husák.
25.07.2006 -vk-