Je základní vlastností člověka, že po uběhnutí relativně krátké doby
začíná být nespokojen prakticky s čímkoliv. Pak existují ovšem jevy seroucí
od počátku – a právě těm se dnes budeme věnovat. Ohraničíme si záběr pouze
na jeden obor, který se ovšem týká většiny z nás.
Doby, kdy stačilo, že
se kola točí, vozidlo se hýbe žádaným směrem a moc na nás neprší, jsou
ty tam. Máme na auto mraky nároků od pohodlí po jízdní vlastnosti. Jsou
ovšem i nároky virtuální, kdy výrobce na poptávku nereaguje, nýbrž ji podněcuje,
což mívá za následek, že si sebou vozíme haldy zbytečností, za které si
ve své naivitě ještě zaplatíme. Pozor: netýká se to jen příslušenství,
ale i základních vlastností vozu.
Tedy – hurá na to:
1. Nepřehledná karosérie
Od doby, co jsem poprvé ve služební octovce zařadil zpátečku, se nemohu
zbavit dojmu, že designéři něco podstatného prosrali. Na stejné a možná
i horší úrovni co se špatného výhledu týče je i Honda Civic 5D a třídveřová
C4 od Citroënu, nemluvě o Priusu či Insightu. Jediné auto, u něhož by mi
to nejspíš nevadilo, je Lancia Stratos. Jediné vozidlo, u něhož bych to
necítil potřebu řešit, je T-72 M84. S upilovanou hlavní.
Na druhé straně: kdyby byl z aut dostatečný rozhled, asi by se tak dobře
neprodávaly couvací kamery a parkovací senzory, že.
2. Stabilizační systém VW
Osobně jsem tu zkušenost neudělal, ale se služebním Golfem zažil kolega
následující: jede si takhle v zimě do práce a před vjezdem na parkoviště
je ledová plotna. ESP či jak se to u Volkswagenu jmenuje seznalo, že je
potřeba zásahu, tak přibrzdilo libovolný počet kol, čehož efektem byl okamžitý
přechod vozu do hodin. U mého auta je toto řešeno poněkud lépe, přesto
ocením možnost tuto začátečnickou featuru vypnout.
Na druhé straně: nebýt nejrůznějších elektronických obezliček, došlo
by k tomu, že budou prasit jen takoví jezci, kteří na to mají schopnosti;
ostatní by se ukáznili nebo by vyhynuli, ubylo by nehod, nová auta by se
kupovala míň a ten jaksemenuje… Tržil by neměl na koho nasazovat pasáty.
3. Dotykové ovládání čehokoliv v autě
Prý je móda dotykových mobilů, takže nacpeme dotykové displeje všude
možně, kam to jde. Kdo už někdy měl dotykový mobil, ten ví, jak nepříjemný
proces je pouhé napsání SMS zprávy. Ťupkat cosi na absolutně hladkém displeji
autorádia za jízdy je nadto i nebezpečné a divím se legislativcům, že tohle
neřeší, narozdíl třeba od takového kouření za volantem. To je vidět, co
za své daně dostáváme.
Na druhé straně: komu nedochází vztah bezpečnosti a hmatového vjemu
versus zacílení zrakem, ten si nic jiného nezaslouží.
4. Megakola
Typicky třeba na Oplu Insignia, který má natolik nabubřelý design, že
dvacetipalcové disky vypadají opticky adekvátně. Na nich jsou ovšem parodie
na pneumatiky, co vypadají spíše jako nástřik černou barvou. Tedy tvrdím:
35% pneu nemají v této zemi s těmito silnicemi praktického využití! Stejně
jako italská auta. A stejně jako octovky, ale ty nejsou vhodné vůbec nikam.
Na druhé straně: takovou mrvu jako
tohle si snad ani u nás nikdo nekoupí, stejně jako Hummera či Cadillac
Escalade v bílé se zlatem místo chromu a 26“ leštěnými koly. Doufám.
5. Liány
Poté co z našich silnic zmizely východoněmecké nákladní vozy IFA převzaly
liazky štafetový kolík nejsmrdutějšího vehiklu u nás. Kdo tvrdí opak anebo
kdo prohlašuje, že má u prdele exhalační normy Euro něco, toho bych nechal
projet se v levém pruhu souběžně se zadní nápravou Liazky přes půlku Gottwaldova,
jak se to stalo mně včera ráno. Mimochodem, liáně šlapou na paty načipovaná
tédéíčka hulící na každém semaforu jako sestřelený Messerschmitt. Přeji
brzkou a bolestivou smrt čerpadlu a trysce.
Na druhé straně: existují i poctivá STKčka, tak lze věřit tomu, že u
příští kontroly no pasaran.
6. SUV s xenonama
Na koho už někdy něco takového juklo zpoza kopce či do zpětných zrcátek,
ten nezapomene. Bohužel pro ostatní, když už si někdo kupuje tu X šestku,
tak je potřeba dodat viele Extras, aby se ta tři mega někde viditelně projevila.
A ještě můžeme být rádi, že móda protáčejících se chromových poklic, skákajících
podvozků, subwooferů přes celý kufr a neonového osvitu podvozků zůstala
za oceánem – tedy až na pár naprosto vymaštěných jedinců, kteří se stejně
brzo zabijou, což je z hlediska evoluce druhu Homo sapiens sapiens nutná
podmínka.
Na druhé straně: bez xenonů se to v noci špatně sype sto pade po okreskách.
Kde taky jinde? Potřebuje někdo ve městě nebo na dálnici xenony?
7. Přístrojový štít uprostřed
Mini, Yaris, Primera. Tato auta si nikdy nekoupím kvůli tomu, že před
očima v zorném poli nemám to, co bych tam mít měl a chtěl. Místo palubních
přístrojů nechutně prázdný kus plastu, ergonomie totálně v hajzlu, estetický
dojem taktéž. Je zvláštní, že zatímco u některých automobilek se snaží
dostat potřebné informace co nejvíc řidiči před xicht (HUD, parádní věc),
jinde nou problem. Upřímně doufám, že se nad tímto diletantstvím co nejdřív
zavře voda a za jeho tvůrci brány vězení.
Na druhé straně: máte si kam odložit vázu s kytičkou (nutno připevnit
lepidlem) nebo otevřený pornáč, což dozajista zásadním způsobem zvýší využitelnost
SRS airbagů.
8. Automatický parkovací systém
Popravdě řečeno si nedovedu představit, pro koho (kromě vozidel autoškoly)
je tento systém určen. Na parkovišti u supermarketu je vám na prd a na
sídlišti zase nenajde dostatečně velkou díru, do které by zaparkoval –
průměrně intelektuálně zdatný gibon zvládne parkování lépe a levněji. Kdo
nemá aspoň hrubý odhad rozměrů auta, nepatří za volant (a kdo mi na tomto
místě chce omlátit o hlavu bod 1, bude rituálně vykastrovánJ).
Na druhé straně: už teď jsme ve stádiu, kdy není nutno mít cit v noze
a rukou, odhad vzdálenosti a rychlosti a senzitivní zadek. Testují se systémy
plně automatického řízení, takže nás čeká světlá budoucnost, kdy nebude
rozdílu mezi jízdou autem a autobusem. Užijme si ty poslední roky.
9. Nevyhřívané čelní sklo
Tedy přinejmenším to místo, kde leží stěrače. Už jedničkový Avensis
to měl, a to je už patnáct let! Kde je nějaký pokrok, ptám se? Pokud si
už pořídím auto s uzavřenou karosérií, pak je pravděpodobné, že je budu
provozovat i při teplotách pod nulou. Na vyhřívaný sedačky kašlu, TOHLE
je potřebná výbava.
Na druhé straně: stejně tak bych si mohl stěžovat, že do obyč auta
se dá objednat vyhřívání sedadel, kdežto ne vyhřívání volantu. Co si potřebujete
ohřát víc – prdel v kalhotách, nebo holý ruce?
10. Kýbl naprostých zbytečností
Nechápu, kdo a proč přišel s nápadem elektrického ovládání zrcátka na
straně řidiče, elektrického seřizování výšky sedadla, ambientního osvětlení
prostoru kolem řadicí páky, plnobarevného velkoplošného displeje palubního
počítače, grafického ekvalizéru na autorádiu a elektronické parkovací brzdy.
Vše směřuje k tomu, aby auto vypadalo (a jelo) jako pojízdná diskotéka.
Na druhé straně – dokud budou existovat lidé, kteří si pořizují do auta
tygrované chlupaté potahy (červené z červeného tygra, modré z tygra modrého),
bude poptávka i po tomto.
Ale co. Ještě pořád existují auta jako Aston Martin Vantage, Rapide,
Ford Focus RS, Nissan GT-R, Dodge Challenger…, kterým rádi odpustíme jejich
chyby a nedokonalosti. Ještě pořád žijeme v době, kdy řízení auta může
být radost.
Užijme si to.
08. 01. 2010 hombreux