...aneb liposukce zmrdů společnými silami. Tento web má nějakých 10000 pravidelných čtenářů.
Každý má nějaké přátelé, rodinu, apod. Mluvíme tedy o desetitisících kupujících
poptávajících mnohdy stejné produkty, zejména pokud jde o drogistické zboží
jako třeba prací prášek nebo zubní pasta. Na mnohé zboží není vyjímkou
50% provize. Už delší dobu jsem si pohrával s myšlenkou kolektivního postupu
proti komunikačním zmrdifirmám za účelem dosažení cen běžných kdekoli jinde.
Povede-li zákazník jednání jménem tisícovky lidí, z nichž u třetiny bude
hrozit přechod k jinému operátorovi, bude situace jiná, než bude-li jednat
sám. Když jsem si pak pročítal diskuzi ke článku o solární elektřině, která
byla z jedné půlky o šunce a ze druhé o úrovni hypermarketů, uvědomil jsem
si, že kolektivní postup je vhodný pro redukci zmrdího sádla zcela obecně.
Při kreativní logistice (viz. níže) je to ideální pro menší nákupy spotřebního
zboží za velkoobchodní ceny.
D-F spotřební družstvo by mohlo fungovat podobně jako slevové portály,
kdy aby se nějaká sleva aktivovala, je třeba určitý počet lidí. Nakupovalo
by se až v situaci, kdy by byl dostatečný počet příjemců a zajištěny peníze.
Pro efektivitu prodeje je nutné, aby družstvo nabízelo pouze jeden až několik
výrobků od každého typu, v opačném případě by docházelo k rozdrobení poptávky,
prodloužení dodacích lhůt a tudíž snížení efektivity celého systému.
Mám na mysli 3 okruhy produktů: Produkty velkofirem, u kterých by šlo
jen o to, dostat co nejmenší cenu, produkty stejné (či vyšší) kvality od
českých výrobců a vysoce kvalitní produkty malovýrobců získávané za ceny
odpovídající maloobchodním cenám prvně jmenovaných. V Čechách se vyrábí
špičkové výrobky, které mnohdy ani neznáme, konkrétně mám na mysli např.
českého výrobce hygienických prostředků, včetně jednoho z nejlépe hodnocených
pracích prášků Qalt. Velkofirmami rozumím
korporace jako Unilever, L’Oréal a Henkel (různé Persily, Garniery, Cify),
přičemž bych do nabídky zařadil vždy jeden jejich výrobek, jeden český
a jeden vysoce kvalitní. Např. u zubních past: Colgate, Alpa dent herbal
a přírodní Ayucare. Rozsáhlá databáze lokálních producentů (i když zejména
potravin), z níž by bylo možné čerpat je na serveru nalok.cz(nalok.cz)
Konkrétně by šlo o následující zboží a služby:
- čistící a mycí prostředky
- služby mobilních operátorů
- kvalitní, trvanlivé potraviny a nápoje, které nevyžadují žádné chlazení
- pojištění
- prostředky osobní hygieny
- ilegální zboží, např. žárovky
- eventuálně i ostatní zboží- např. kvalitní české ponožky
- v pozdější fázi by bylo možné i rozvážet chlazené potraviny až do
domu (věděli jste, že cena masa na pultě je asi dvojnásobná proti ceně
z jatek?)
- projekt by mohl svým členům poskytovat i nejrůznější služby jako
např. iSLáveček,
3D tisk na reprapu,
apod.
Pokud by to do začátku bylo tak 20 produktů, bylo by to ideální.
Pokud jde o logistiku, určitě by to chtělo vlastní sklad. Způsoby doručení
by byly 2: buďto poštou či přepravcem až do domu, nebo uložením na pobočkách
PPL partner, ŽabkaPoint , Zásilkovna, apod.To jsou společnosti provozující
síť výdejních míst pro e-shopy. Poslední zmiňovaná nabízí i dopravu za
velmi přijatelné ceny. Vlastní objednání by se provádělo naprosto snadno
přes internet, podobně jako si objednáváte zboží ze stávajících internetových
obchodů.
Bylo by ideální, kdyby se myšlenky zhostil někdo, kdo má na tomto serveru
dobré renomé, víceméně se všemi dobře vychází a dají se u něho očekávat
potřebné schopnosti. Tato aktivita by mohla probíhat ve 3 režimech:
a) samaritán – bez nároku na odměnu jen za náklady
b) zaměstnanec – za obnos odpovídající platu na obdobné pozici
c) podnikatel – tedy za provize, jen by bylo dobré, aby si lidé nekonkurovali,
neboť by tím došlo k drobení kupní síly
Pokud jde o mne, nemám na něco takového zkušenosti ani o řízení projektu
nemám zájem. Mám myšlenku na ještě jeden projekt, na podobném principu,
tentokrát výdělečný. Od tohoto jsem si původně představoval jen úspory,
nicméně bych jako autor považoval za rozumné inkasovat 5% z čistých ročních
úspor u každého člena pokud přesáhnou 3000Kč.
Poznámky:
- když už by to bylo, mohl by se z toho časem udělat levný e-shop pro
nečleny, jehož příjmy by pokryly část nákladů družstva.
- jako největší potenciální problém se mi jeví nezájem ze strany D-F
čtenářstva.
Závěr a zamyšlení: V řetězcích maloobchodních společností obvykle nakupujeme
předražené spotřební zboží nadnárodních koncernů a obojím těmto firmám
vytváříme zisky. Přitom v České republice je dodnes řada výrobců zboží vyšší
kvality, kteří mnohdy živoří na okraji našeho zájmu. Tímto projektem bychom
přispěli jim i sobě.
Na závěr bych Vás poprosil, abyste do diskuse uvedli, zda Vás tento
nápad zaujal a byli byste ochotni se projektu zúčastnit (prostě jenom tak,
že byste si objednávali zboží, nic víc). Prosím o věcnou a věcně relevantní
diskusi. Děkuji
09.03.2013 OS