Před časem jsme se zabývali videem zachycujícím "piráta" Lacinu
a jeho nehodu na D1. Událost, která stála na začátku současné - již poněkud
vyhasínající - pirátománie v Čechách. Konstatovali jsme, že video
někdo upravil.
V jedné fázi - když jela vozidla souběžně - bylo video
o ca 25% pomalejší než časový kód na videu. V druhé fázi, když došlo k
tomu spornému manévru, který poté média nazvala "vytlačením ze silnice"
- bylo video o 12,5% procenta zrychleno. Jiné partie videa jsou časově
korektní, tzn. nedochází k nápadnému zrychlování ani zpomalování vůči časovému
kódu.
Na konci článku jsem požádal čtenáře, zda by mi mohli pomoci objasnit
tuto nesrovnalost. Nemusíme nutně za vším hledat nějaký záměr nebo konspiraci,
možná se takto videa chovají. V diskusi se objevila nejrůznější vysvětlení,
z nichž mě ani jedno zcela nepřesvědčilo. Zejména pozoruhodným se mi jevil
fakt, že ke zrychlení dochází v rozhodujícím momentu celého videa.
Nyní vám tedy přináším video originální a neupravené.
Video na Primě nejen že bylo upraveno, ale také bylo lehce cenzurováno,
bylo z něj vynecháno něco, co je pro vnímání celé situace poměrně důležité.
Viník nehody a řidič Superbu Lacina totiž po nehodě zastavil, dokonce se
dá říci, že bezprostředně po nehodě. Naopak se tam objevilo něco navíc,
totiž manipulativní rekonstrukce, která měla ještě před vlastním promítáním
diváka trochu nažhavit.
Zajímavosti aneb čemu věnujte pozornost:
1. Pořadí vozidel: v levém pruhu Superb, Audi, Ford Mondeo, Volvo XC-90
(později přejede do pravého), Mazda v pravém.
2. Audi, Mondeo i Volvo na samotném začátku klipu mají rozsvícená brzdová
světla. Lacina u
soudu vypověděl, že i on musel brzdit:
"Při předjíždění kamionu jsem najednou musel začít brzdit, protože
přede mě vjela mazda. Když manévr dokončila, a vrátila se do pravého pruhu,
předjížděl jsem jí a viděl, že za volantem sedí žena. Její spolujezdec
na mě něco gestikuloval..."
Tohle se odehrálo v místech před kamerou a před nákladním autem, ještě
mimo kameru. Lacina jel v levém pruhu a brzdil z rychlosti 130km/h na přibližně
90km/h, aby zabránil kolizi. Lacinova výpověď je v tomto bodě videem potvrzena
a dá se z toho vyvodit, co stálo na úplném začátku celé události.
3. Lacinův manévr přejíždění z pruhu do pruhu byl popsán jako náhlý.
Ve skutečnosti takový nebyl. Lacina začal přejíždět z pruhu do pruhu už
někde u té výstražné značky, jen poněkud nepochopitelně rozdělil manévr
na dvě fáze. Ve videu na Primě tento poznatek zanikl, protože by se vytratil
veškerý dramatický efekt.
U soudu řekl soudní znalec Vémola:
"Řidič superbu vybočil velice náhle. Řidička měla na reakci čtyři
desetiny sekundy. Pokud by nebylo zabočení škodovky tak razantní, nehoda
se vůbec nemusela stát."
Nevím, jak mám z úst soudního znalce vnímat sdělení "velice náhle",
zda existují nějaké tabulky náhlosti a zda je někde stanoveno, jaký manévr
je velice náhlý, jaký trošku náhlý a jaký vůbec není náhlý. A co to je
"mít na reakci čtyři desetiny sekundy", od jakého okamžiku se to počítá.
To jsou sračky a na základě těch sraček nakonec odsoudí člověka. Ale pokud
bychom se zabývali tím, jak dlouho přejížděl Lacina z pruhu do pruhu, pak
můžeme z videa vyměřit, že to bylo asi jednu sekundu. Při rychlosti 130km/h
je to asi 36 metrů, více než 7 délek Škody Superb. Žádné drama.
4. Rychlost jízdy obou vozidel, superbu a mazdy, která byla zhruba
stejná.
U soudu spolujezdec z mazdy uvedl, že si po zařazení do levého pruhu
vyměnil s Lacinou několik posunků včetně zdvižených prostředníčků, na což
Lacina reagoval zrychlením a najetím do mazdy, která po nárazu opustila
silnici.
Bylo to tak? Očividně ne. Jak si mohl spolujezdec z Mazdy vyměňovat
po zařazení do levého pruhu s Lacinou nějaká gesta? Mazda se zařadila
do levého pruhu při předjíždění kamionu (toho s nápisem SONA na dveřích),
takže auta jela za sebou. Poněkud obtížná situace k výměně "pozdravů".
Dejme tomu, že se přeřekl a mělo se jednat o zařazení do pravého. Pak tam
ale zase postrádám to domnělé zrychlení.
Řidička naproti tomu vypovídala, že Lacinovo auto zaregistrovala, řidič
na ní prý křičel a gestikuloval. Po zařazení do levého pruhu už
ho nevnímala, jen si periferně všimla, že se k mazdě něco blíží
a pak ucítila náraz. Opět do levého pruhu? Řidič křičel?
Nejdřív vnímá řidiče Superbu tak detailně, že si všimne gest a pohybu úst,
a pár vteřin nato zaznamená periferně, že se na ní něco řítí? A
zkoušeli jste křičet někdy na někoho do jiného auta, třeba z úplně jiných
pohnutek, například že vidíte na jeho autě nějakou vážnou závadu? A pomohlo
to? Zkoušeli jste jako řidič současně křičet na řidiče auta vedle sebe,
gestikulovat a přitom jet rovně rychlostí 130km/h? Kolik nadávek a výkřiků
stihnete sdělit během sekundy a půl? Je divné, že si soudce JuDr. Ivo Zelinka
(tč. na seznamu komunistických soudců)
takových rozporů nevšiml...
5. Chování Laciny po nehodě. Dvě auta zastavila úplně, prvním
je Lacinův Superb, druhým Ford Mondeo jedoucí za ním. TV Prima se při přípravě
videa patrně nehodilo do krámu, že Lacina zastavil, to nesedělo k pracně
vytvářenému image krvelačného manažerského piráta, tak prostě tento úsek
ustřihli. Jak si ukážeme dále, vyskytl se dokonce pokus zapřít záznam o
tom, že Lacina po nehodě zastavil.
6. Chování řidiče Audi i Volva XC-90. Zejména ten druhý se předvedl.
Viděl, že Lacina i Mondeo zastavují a že stala nějaká nehoda, pak mu patrně
došlo, že o posádku havarovaného auta bude postaráno dostatečně i bez něj,
vybočil z řady zastavujících aut a kvapně se vzdálil. Ozval se médiím až
poté, co byl zveřejněn kamerový záznam. Kdo je tady vlastně pirát? Později
tento řidič vypovídal poměrně emotivně v neprospěch Laciny.
7. Lži ŘSD a médií o kamerovém záznamu:
Článek
Hany Válkové zveřejněný na Idnes dne 16.4.2010:
Lacina také zdůrazňuje, že od nehody neujel. "Začal jsem brzdit a
zastavil jsem za okraji mostu. Záběry v TV tento okamžik nezachytily, nicméně
musí takový záznam existovat," popsal v rozhovoru pro Právo. Správce kamer
na D1 ale říká, že takový záznam není. "Kamera zabírala jen ten
úsek, který je na záznamu z médií. Předtím kamera není, tedy předcházející
manévr nezjistíme a následující také ne, neboť kamerou nikdo nepohyboval,"
popsal Jan Švec, ředitel informatiky Ředitelství silnic a dálnic.
Teď se ale na tento neexistující záznam díváte.
"ŘSD data nearchivuje, systém slouží pro dohled a údržbu. Na našich
serverech běží smyčka, tedy pokud si Policie nestáhne nějakou sekvenci
pro vyšetřování, data se přemazávají. Z toho plyne, že nemáme ani delší
záznam, ani záznam jiný, který bychom mohli poskytnout,"
Delší záznam, jak bylo řečeno, existuje a mám ho k dispozici. Je na
něm asi hodina záznamu z této kamery, chybí na něm timecode a nehoda se
odehraje v jeho ca 13. minutě. Zajímavé je také, že kamera nebyla pevná,
ale zhruba 7 minut po nehodě ji začal někdo intenzivně ovládat. Kamera
změnila několikrát svoji pozici a zoomovala na určité detaily. Není tedy
ani pravda, že kamerou nikdo nepohyboval. Pan ředitel informatiky Švec
se v tom nějak zamotal.
Minuta 4:24 |
Minuta 20:12 - kamera hledí do jiného směru
|
20:56 - někdo zoomuje na místo nehody
|
21:22 - 14,7x zoom na místo nehody
|
Z výše uvedené citace patrně dovodíte, že to "dlouhé" zhruba hodinové
video, které podle ŘSD neexistuje, získala policie. Podle mých zjištění
tajila policie po celou dobu vyšetřování existenci tohoto hodinového videa
z dálniční kamery a obhajobě ho neposkytla. Poprvé ho obžalovaný a jeho
obhájce viděli až před soudem v pátek dne 19. listopadu. Existoval něčí
zájem na tom, aby se celé originální video z jakéhokoli důvodu neobjevilo
před veřejností. Proč, to nevím.
Video hrálo také významnou roli při sestavování znaleckých posudků.
Podle dalších mých zjištění byly posudky vypracovány na základě videa,
které timecode obsahovalo. Vydejme se nyní na půdu dohadů. Pracovali znalci
s videem, které nebylo úplně surové? Nedej bože, jednalo se také o upravené
video, které odvysílala Prima?
Názor nechť si udělají čtenáři sami. To by bylo pro tentokrát vše. Ještě
jsem s tímto tématem neskončil.
Kde jsem to video vzal? Zrodilo se nové slovo. Leakovat. Něco ke mně
prosáklo, protože určitá instituce je informačně netěsná. Prosáklo toho
ke mně mnohem víc a díky tomu jsem si udělal celkem jasno v tom, kdo je
jaký dobytek. Bohužel, nemohu se o tyto informace podělit, protože si nejsem
jist, zda bych nenapáchal různé kolaterální škody na nesprávných místech.
Proč jsem to video zveřejnil? Jde nám o pravdu. Pravda je to, co nás
pohání vpřed. Co se tam přesně odehrálo, to se asi nedozvíme. Máme ale
jeden artefakt, který nám v dobrém i zlém zjednal Velký Bratr. A my si
dopřejeme ten luxus a prohlédneme si tento artefakt takový, jaký je. Surový,
neupravený, takový, jaký jej potřebujeme. Bez přidané manipulativní "rekonstrukce",
bez zrychlování, zpomalovaní a dalších triků. Protože tak to je správně.
Na závěr musím říci, že bych na to neměl koule. O čem to mluvím? O jedné
zdánlivě nepodstatné věci, která poněkud zanikla přehlušena spravedlivým
lidu hněvem (ne zcela spontánním). V podstatě každý z nás může spáchat
vážnou dopravní nehodu. Nepozornost, špatný odhad, únava... internetové
diskuse jsou plné expertů, kteří si myslí, že by nikdy žádnou nehodu nespáchali,
protože jsou ohleduplní, ukáznění, sofistikovaní, empatičtí, předvídaví,
reagují bleskově a umějí dokonale ovládat svá perfektní auta. Reálně musíme
připustit, že se to může stát každému z nás bez ohledu na to, jak moc nabušené
diskusní příspěvky píše a jak moc schvaluje protiprávní exemplární tresty.
Takový člověk se samozřejmě pokusí umenšit následky svého činu (např. poskytnout
pomoc) a také se rehabilitovat veřejně. Ať je to jak chce, tato jeho veskrze
morální a očistná aktivita by měla dostat stejný prostor jako to amorální
a špinavé, co jí předcházelo. Připravit někoho o tento prostor k veřejné
rehabilitaci kvůli tomu, aby si pár deprivantů u telky přišlo na své -
to je právě to, na co bych neměl koule. A jsem tomu rád. Každý by měl znát
svoje limity.
23.01.2011 D-FENS