D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu
    Vydáno 30. 01. 2005 (34562 přečtení)

    Moje krátká, ale působivá zkušenost s tímto vozem mě inspirovala k sepsání pamětí a zamyšlení nad tímto českým korábem a jeho producentem.

    Mnozí z nás si tento výjimečný automobil pamatují jako nechvalně proslulou „papaláškáru“ a vůz rychlé pomoci. Já měl tu čest kočírovat kamarádovu T613-4 z roku 1992. Zakoupena byla roku 1997 v Praze od zprávy Hradu jako nadbytečná a měla najeto 78.000 Km. První dojmy z řízení tohoto pětimetrového monstra byli úžasné. 1700kg váhy vozidla se ovládalo díky posilovači a silnému motoru překvapivě snadno. Moje první metry za volantem Tatry vedli v noci po úzké ulici, kde stála auta zaparkovaná střídavě po obou stranách vozovky. Dal jsem za jedna pak za dva, polechtal plyn a proplétal jsem se nocí mezi stojícími vozy. „Proč tak rychle?“ zeptal se mě vedle sedící majitel. K mému velkému překvapení ukazovat tachometr 70Km/h. Mě, coby tehdejšímu krotiteli známého sovětského vozu to připadalo jako nějakých 40Km/h. Obrovský prostor tohoto pojízdného obýváku dělal své.

    Abych nebyl nařčen ze zaujatosti, uvedu zde klady, zápory a vlastní zkušenosti získané za moji bohužel krátkou známost s Tatrou.

    Karosérie

    Vzhled papaláškáry byl poplatný jejímu určení. Hranatá pojízdná pětimetrová budka budila ve své době mezi embéčky, stopětkami a žiguli náležitý respekt. Podle dnešních měřítek nic moc. Prostor uvnitř vozu je prostě obrovský. Vyloženě divně působí pohled na přední sedadla. Je mezi nimi asi třiceticentimetrová mezera a vypadají tak nějak osamoceně. Při srovnání se služební Fóbií, kde se přední sedáky téměř dotýkají, si vždycky povzdechnu. Vzadu je místa víc než dostatek, aby papaláši mohli na cestě do Slušovic pohodlně chlastat. Soulož na zadním sedadle není problém. Kufr v přední části vozu je takový malý hangár.
    Materiály a dílenské zpracování jsou prostě jeden velký průser. Tatra kvete, hnije úplně všude a jak tušíte nejdříve to odnášení blatníky a prahy. Stejně rychle se rozpadá výfukové potrubí, ale to do kastle nepatří. Soudruzi na životnost asi nemysleli.
    Díky velkým oknům je z auta velmi dobrý výhled a dokonce dozadu. Ten patřičně doceňuji až teď, kdy si vozím zadek f  Oktáfce.

    Motor

    Pohonný agregát nad zadní nápravou je jednou z lahůdek tohoto vozu. Osmiválec do V má obsah 3495cm3, řady svírají úhel 90° a disponuje na svůj objem překvapivě malým výkonem 124kW. (ladiči dokážou z tohoto drobečka vyloudit až 400HP) Kroutící moment 270Nm při 3300ot/min. S touto pohonnou jednotkou Tatra zrychlí z 0 na 100Km/h za 11.4s. Pružnost motoru skýtá řidiči nevšední zážitky. Vé osmička jde vytočit až na 7.300 ot/min. Čtyřrychlostní převodovka v kombinaci s širokým rozpětím otáček motoru pak hýbe autem asi takhle:
    I – 0 až 70Km/h
    II- do 130Km/h
    III – do 190Km/h
    IV – do ? Zkazky mluví až o 240Km/h. Podotýkám, že výrobce určil maximální konstrukční rychlost na 190Km/h.

    Spotřeba

    Tatry lze dle výše uvedených údajů odtušit. Zkoušeli jsme dosáhnout minimální i maximální spotřeby a dopadlo to asi takhle: při jízdě brzda plyn a s otáčkoměrem neustále mezi 4 a 7 tis. ot. si Tatra řekla o 28 litrů. Při dědkovské jízdě s maximálním využíváním setrvačnosti a s otáčkami do 2500 za minutu se šlo vejít do 8 litrů. Rozumný průměr je nějakých 12 litrů při pobíjení Felícií apod.

    Možná to nevíte, ale tento motor byl původně konstruován jako naftožrout. Soudruzi ale uznali, že je nedůstojné aby jejich tělesné schránky přemísťovalo stejné palivo, jaké používají jako traktory a kombajny.

    Zvukový projev motoru byl aspoň pro mě symfonií. Motor je chlazen vzduchem a to tak, že hlavy motoru jsou ofukovány axiálním ventilátorem a olej proudící v hlavách předává své teplo rychle proudícímu vzduchu. Otáčky ventilátoru jsou přímo úměrné otáčkám motoru. Ventilátor příjemně sviští už při volnoběžných otáčkách a zvýšení otáček je provázeno hlubokým zabubláním osmi válců a vysokým tónem ventilátoru. Tento zvuk nemůže žádného motoráře ponechat lhostejným.

    Jízdní vlastnosti

    Měkký podvozek Tatry papaláše šetřil a ukolébával. Nicméně v důsledku značné váhy má auto velký přítlak a proto velmi obstojně sedí. Pozor je nutno dával za deště a na sněhu. Tatra je velmi přetáčivá! Kombinace vysokého výkonu, zadního náhonu a značné váhy zádě vozu mi dělala problémy, ale po čase jsme si s Tatrou velmi rozuměli. Sečteno a podtrženo je Tatra měkké přetáčivé a nečekaně dlouho držící auto.
     

    Celkově bych Tatru hodnotil jako auto velmi prostorné a výkonné. Spotřeba odpovídá použité technologii a váze vozu. Tatru je velmi těžké udržet v perfektním stavu, hlavně z důvodu nekvalitní karoserie a poruchovosti brzdné soustavy. Nicméně toto auto je kusem českého umu. Pokračováním ve vývoji se Tatra mohla stát výrobcem špičkových representativních limuzín. Máte-li hromadu peněz a nevíte co s tím, sežeňte renovujte si Tatru. Je to krásný vůz. Občas na našich cestách tento koráb potkávám a opravdu to stojí za ohlednutí. Pro obyčejného spotřebitele Tatra prostě není.

    Osud kopřivnické automobilky je jistě vám čtenářům znám. Výroba osobních automobilů byla v Tatře ukončena v roce 1996. Na internetu a kdekoliv jinde se můžete dočíst o pokusech Tatry o zachránění výroby osobních automobilů. Tyto pokusy byly zhmotněny v podobě dvěstěkoňové krasavice Tatra T 700, nebo českého supersporťáku Tatra MTX V8, který dosahoval rychlosti až 270Km/h.

    Polistopadovou módou bylo zbavování se všeho co připomínalo komunistický režim. Osobní automobily Tatra takovým symbolem jistě byli. V ranně kapitalistické euforii naši politici dali přednost značkám BMW, Mercedes, Audi atd. Českou značku Tatra tím nechali vyhladovět a chcípnout. Stejný osud postihnul i zaměstnance Tatry. Tím Tatra vyklidila místo jiným, ale ne našim produktům. Přitom by v sedmistovce ostudu určitě neudělali. Jediným politikem o kterém vím že sedmistovku používal, byl Miloš Zeman. Není a nebyl to můj oblíbenec, ale za tohle mu tleskám. Nebo víte a tom, že by představitelé jiných vlád jezdili v Tatře, nebo v SuperB? Já teda ne, ale nechám se poučit pokud se pletu. Macešským chováním našich politiků byla ukončena činnost jedné automobilky, která měla reálnou šanci dozrát ve významného a osobitého výrobce zajímavých vozů, spousta lidí přišla o práci a životní jistoty. Kdy už skončí krátkozraké rozhodování v naší zemi? Blížící se volby to určitě nevytrhnou.


    30.1.2005 Kidd
     


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 1,56] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 95 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.