K napsání této recenze jsem se rozhodl po delším čase stráveným s tímto
autem. Důvodem je především to, že jsem schopný vidět negativa a pozitiva
v klidu, s odstupem. Navíc mě za článek nikdo neplatí, takže nemusím jako
někteří autoři psát, jak je auto úžasné a všichni by si ho měli koupit.
Mimochodem článek v odkazu mě docela dostal. Přesto se budu snažit být
nestranný, i když nevylučuji, že občas sklouznu spíš k negativním názorům.
Všiml jsem si, že poslední dobou se cena těchto aut dostává na docela přijatelné
hodnoty, tak se třeba mé postřehy budou hodit někomu, kdo si to auto zamýšlí
koupit.
Konkrétní info o autě
Rok výroby: 2006
Motor 1.6 16V 77kW XEP – s technologií twinport
1 majitel
Najeto 135tis.
Výbava COSMO
Výbava konkrétněji – manuální klima, přední okna v elektrice, elektrický
posilovač, elektricky ovládaná vyhřívaná zrcátka (než obě sklíčka i s vyhříváním
uletěly), zadní stěrač, výškově nastavitelná řidičova sedačka, loketní
opěrka, mlhovky, kotouče vzadu a to je asi vše
Auto má najeto něco přes 135tis. km, a patří celou dobu jednomu majiteli,
který ho používá jako rodinné a služební auto zároveň. Před rokem, při
nájezdu asi 125tis. bylo auto v rámci rodiny předáno do užívání a majitel
si koupil auto nové. S autem se nikdy nevozilo nic těžkého, a nejčastěji
jezdilo v jednom nebo ve dvou lidech. Do nedávna bylo auto servisováno
v jednom značkovém servise Opel v Ostravě kousek dál od centra směrem na
Porubu. Za celých 9 let se auto nikdy nezastavilo a vždy jelo.
Interiér
Když člověk do auta sedne, překvapí ho dobrý výhled dopředu. Celkově
vyšší posad a velký prostor nad palubovkou dělá dojem, že je auto velmi
prostorné, velké a pevné – přitom z venku na to rozhodně nevypadá. Stěrače
stírají oba směrem ven, což pro obyčejného řidiče umocní pocit, že řídí
něco fakt velkého. Po chvilce zkoumání začnou ve výhledu vadit masivní
A-sloupky – specialita jsou pak kruháče, kde je potřeba se v autě trochu
vyklonit, protože už jsem zažil případy, kdy se přijíždějící auto přesně
překrývalo se sloupkem a po celou dobu příjezdu ke kruháči zůstávalo v
zákrytu. Řadicí páka je trochu víc dole a pro toho, kdo měl předtím nízké
auto, je to trochu nezvyk. Palubovka je celá plastová, tvrdá a uprostřed
nahoře je oranžově podsvícený display, který kromě hodin, názvu rádiostanice
a přehrávané skladby neumí asi nic. Co se týče prostornosti, má to Opel
dobře vymyšlené – vepředu je kolem člověka dost místa, vzadu se dá zadní
„lavice“ posouvat na úkor kufru, takže je spousta možností na nalezení
optimálního poměru kufru a prostoru uvnitř. Sedačky se navíc rychle a jednoduše
sklápí, čímž vznikne, pokud si správně pamatuji rovný prostor. Uprostřed
palubovky je ovládací panel rádia a klimatizace. Elektrická zrcátka se
ovládají na řidičově okně.
A teď kritika – na to, že auto nové stálo přes 400 tisíc je to vevnitř
takové nějaké levné. Už po letech se začaly výdechy ventilace obarvovat
do mramorového dekoru – prostě ten původní černý plast začal bělet a žloutnout,
takže výsledkem je šedo-žlutý mramor, nikoliv leštěný.
Sedačky sice nejsou prosezené, ale vzhledem k povaze podvozku, ke kterému
se dostanu, by si zasloužily pořádné boční vedení a jiný tvar. Celkově
bych sedačky volil úplně jiné. Pro krátkou jízdu po městě je to super,
protože má člověk přehled, nic ho „neobjímá“ ani neutlačuje. Jenže při
delší jízdě je potřeba do sedačky více zapadnout a ne sedět jako na záchodě.
Někdo by mohl namítnout, že se dá sedačka nastavit, jenže to není o nastavení,
spíše jak o celkové koncepci té sedačky. Lidé jedoucí vzadu delší dobu
jsou chudáci, protože zadní sedák je asi 6 cm tlustý a další jízda negativně
působí na páteř. Už po cca 80tis.km je koženka řadicí páky rozdrolená a
škaredá. Volant je na aktuální nájezd docela dost oloupaný a škaredý, gumové
tlačítko spouštění klaksonu na krajích volantu je vymačkané a škaredé.
Soudit auto podle volantu, neznaje okolnosti, tak tipuji přes 200tis.
Motor
Motor je v rámci možností docela povedený. Už v nízkých otáčkách je
velmi pružný a umí auto dobře rozhýbat. Co mě trochu překvapilo, je hlučnost.
Do cca 3000 je motor krásně tichý, na volnoběh skoro neslyšitelný (ani
zvenku!), ale kolem 3000 otáček jakoby se něco přepnulo a motor se skoro
bezdůvodně rozeřve. Možná s tím má souvislost technologie twinport, který
přes klapku řídí přívod vzduchu k sacím ventilům a dokáže si prý nasát
i hodně spalin aby to mohlo jet na chudou směs. Mělo by to snad fungovat
tak, že nad jedním z ventilů je klapka, která rozhoduje, kolik tam pustí
vzduchu. Tím že jde jedním ventilem více a jiným méně by se měla směs lépe
promíchat, což podle Opelu vede k cca 20% úspoře paliva. Mám trochu hrůzu
z toho, že by to mělo při malém zatížení nasávat spaliny z výfuku. Kdo
musel někdy řešit EGR ventil nebo škrticí klapku mě chápe.
Výrobce udává výkon 77kW. Nevím, zda je to dusícím stylem jízdy majitele,
který naučen ze staré škodovky řadit vždy, když motor začal řvát, tedy
max. 3500 otáček, ale já v tom motoru ty kW horko těžko hledám a vůbec
celkový průběh výkonu je divný. Podle křivky výkonu by měl motor dosahovat
maxima výkonu, tedy 77kW, při zhruba 5500ot a křivka výkonu se zdá být
docela lineární. Jel jsem v autech, které měly papírově stejný výkon a
jely o kus lépe. Co v mých očích z motoru dělá divný motor, je krouticí
moment. Při plném plynu auto první krásně „vysokočí“ a táhne do 3000otáček,
pak nastává nějaké mezidobí až k cca 4200 otáčkám a pak se zase chytne
a táhne až do 5500ot. Mnou nazvané mezidobí sice není žádná tragédie, ale
chová se to jak diesel s velkou turbodírou, kdy řidiči není jasné, jestli
ještě může od motoru něco čekat.
Když se vrátím k výkonu, na jízdu po městě je auto mrštné, jede s lehkostí,
dá se s tím jet s „naftovými otáčkami“ a motor se vůbec nezlobí. Problém
nastává při jízdě mimo město, nejhůř na dálnici. Když si za obcí v mírném
kopečku řeknu, že předjedu, tak vím, že rychlosti 4 a 5 asi mi nepomohou,
na trojku to sice jede, ale žádné vystřelení se nekoná. Dálnice je kapitola
sama pro sebe, autu je nejlépe když jede 110-120 v otáčkách kolem 3000.
Cokoliv víc je nepříjemné jak zvukově, tak reakcemi motoru. Aby byly odezvy
motoru dobré, je pak zase nutné jet třeba kolem 140-150, ale to už je zase
nepříjemné kvůli podvozku.
Spotřeba
Při normální každodenní jízdě 100km se samotným řidičem - z toho 30%
město, 40% mimo město a 30% dálnice a zároveň při dodržování předpisů je
spotřeba 6,5l podle tankování! Na dalších trasách se při slušné jízdě dá
i kolem 6l. Spotřebu vnímám jako rozumnou. Samozřejmě v momentě, kdy člověk
potřebuje předjíždět nebo jet rychleji po dálnici tak se hravě dostane
na 8l, jenže s tím autem moc rychle a sportovně ani jezdit nejde, takže
věřím, že většina bude mít spotřebu 6-7l.
Jízda
Už v motorové kapitole jsem zmínil podvozek. Při čtení některých článků
se dočtete, že Meriva kombinuje typicky tvrdý Německý podvozek s komfortně
naladěným. Já bych to možná shrnul tak, že podvozek je uskákaná houpavá
potvora. V článcích mají vlastně pravdu, ale s upřesněním – auto se houpe
do stran a skáče nahoru a dolů. Jízda delší dobu po okreskách je vyloženě
nepříjemná, když jsem jednou podřimoval asi hodinu na místě spolujezdce,
probudil jsem se s točením hlavy a bolestí za krkem. Pokud bych si na delší
cestu mohl vzít jiné auto, tak bych to určitě udělal. Kladné je, že jízdní
vlastnosti auta se od koupě po dlouhou nijak zásadně nezměnily (nyní už
ano – bude potřeba znovu řešit uložení předních ramen) a chování podvozku
je čitelné, takže člověk velmi brzy pozná, že by měl ubrat. Auto je spíš
nedotáčivé a v extrému má tendenci ze zatáčky vyjet za nosem.
Další z věcí, co mi vadí, je elektrický posilovač. To, že jednou za
čas se po startu nerozběhne ihned, připisuji slabé baterce, která je tam
od novoty a zatím to neberu jako závadu. Hlavní co se mi nelíbí, jsou reakce
a nastavení tuhosti, přesněji možná zpětné vazby posilovače. Samotný fakt,
že je elektrický, mi asi nevadí. Problém je, že při jízdě je posilovač
v zatáčkách nepříjemně tuhý a volant velkou silou vrací do středové polohy.
Z jiných aut jsem zvyklý, že se s volantem nemusím tolik prát a stále ho
držet a kontrolovat. Chvilka nepozornosti a volant skoro ustřelí zpátky.
Parkování ve městě je naopak úplně v pohodě.
Auto není nijak dobře, ani špatně odhlučněné, za zmínku stojí vrzání
v kufru, které dokáže otravovat. Když už jsme spíš v oblasti karoserie,
tak jsem také trochu překvapen, protože všude vidím, jak výrobci zdůrazňují
bezpečnostní hvězdičky a tuhost karoserie v krutu. Zas tak horké to asi
nebude, protože stačí auto zaparkovat příčně v místě, kde končí rovná plocha
a začíná kopeček dolů a najednou se špatně zavírá kufr. Je fakt, že „vrata“
kufru jsou velká, ale nevím, co si o tom mám myslet. Připomínám, že auto
nikdy nebylo bourané, ani „ťuknuté“.
Pochvalu Opel dostává za železný cca 2mm silný kryt pod motorem. Vana
je tak pěkně chráněná i v případě, že se auto někde sklouzne po břiše.
Brzdy
Brzdy jsou jako všechno ostatní na tomto autě. Dobré i špatné v jednom.
Skvělý je brzdný účinek, nástup brzd, ovládání a celkově to, jak auto zastaví.
Vezmu-li v úvahu hmotnost a typ pneumatik, tohle auto zastaví lépe než
podobně těžké auto s podobným rozměrem pneumatik.
Nevýhoda je zvlnění kotoučů. Už 2x se na autě měnily přední kotouče,
a 1x zadní. Vždy to bylo originál Opel a vždy se kotouče dřív nebo později
zvlnily. Přitom s autem se jezdí vyloženě předpisově a po brzdách nikdo
neskáče. V kotouči a jeho konstrukci nevidím žádný rozdíl oproti jiným
autům, ale s tímto autem a jeho kotouči je často nějaký problém. A to ještě
dodám, že v Opelu je potřeba počítat tak 5-6tis. za výměnu kotouče a desek
na jednom kole.
Originál servis
Auto celou dobu jezdilo do jednoho originál servisu. Předchozí opravy
jsem neplatil, takže by mi to mohlo být docela jedno, ale když jsem viděl
faktury, tak já osobně bych po záruce auto začal spravovat buď sám, nebo
to vozil nějakému šikovnému garážníkovi. Jednak mi to auto nepřijde hodnotné,
takže nevidím důvod, proč ho zhodnocovat drahými opravami, když k reálnému
zhodnocení stejně nedojde. Dál si myslím, že v servisu jsou hlavně měniči
oleje a náhradních dílů. Pro ně není tak důležité, že jsou vyhřáté kontakty
na zadním světle a světlo už takzvaně „hovno svítí“ – důležité je hlavně
vyměnit olej za cca 4500. Málem bych zapomněl, že to nebylo 4500, ale vlastně
4400, protože cca 100Kč stálo dolití cca 1l vody do ostřikovače, to je
taky důležité. Pokud tam člověk auto přiveze se zvlněnýma kotoučema, stejně
mu dají k podpisu „standardní servisní prohlídku“ jejíž označení na předávacím
protokolu je něco jako „S.P. dle S.K.“, předběžnou cenu udají 15000 a že
se na ty brzdy podívají. První se udělá olej, a pak se zavolá zákazníkovi
cena těch brzd. Že jsi olej nechtěl… nevadí, bianco šek byl na 15000, podepsal
jsi to, a zkratka standardní servisní prohlídky zahrnuje…OLEJ. Kdybyste
viděli billboard, na které se píše, že čím máte auto starší, tím levnější
bude oprava, tak je to sice pravda, ale není to úplně tak jednoznačné.
Většina normálních smrtelníků vidí v tabulce 15% slevu na díly a 30% na
práci (možná opačně díly vs. práce, ale to je jedno). Nevýhoda je, že olej,
čisticí prostředky a voda do ostřikovačů nejsou brány jako díly. Ve výsledu
je tam sleva možná 10%. Přitom aritmetický průměr čísel 15 a 30 dává 22,5%
- to ani náhodou.
Neoriginál servis a vlastní servis
Co se týče dílů, ty jsou za rozumné prachy, v tom ohledu není co řešit.
Horší je to s přístupem.
V neoriginálním servisu se řešilo uložení ramen, prasklá pružina, pneumatiky
a oprava výfuku. Ceny většinou poloviční, kvalita přibližně stejná.
Pokud to má člověk spravovat sám, narazí na spoustu zarezlých šroubů
a pastí v nepřístupnosti. I pouhá výměna oleje se může zvrhnout, protože
první je potřeba sundat kovový kryt pod motorem. Originální servismani
byli schopní si pomalu účtovat i papírové kapesníky na utření čela, ale
aby dali na šrouby trochu vazelíny, to ne. Takže jako první je potřeba
uvolnit, v horším případě případně strhnout všechny šrouby a pak je možné
začít s řešením.
Výměna kotoučů a desek je sice standardní, jenže práci nijak neusnadňuje
to, že kromě dutin podvozku jsou „ošetřeny“ i třmeny a vše na nich. Zda
je to od výroby, nebo někdo aplikoval dodatečně nevím.
Dostat se na plochý řemen a k rozvodům taky není nic jednoduchého. Zboku
od „bočnice“ obklopující kolo jsou asi 2-3cm. Zespodu z místa kola je po
sundání krytu vidět jen řemenice kliky. Zvrchu taky nic moc, navíc jsou
všude torxy. Většina gola sad má i s ořechem „na výšku“ více než 2-3cm.
Nevychází to těsně, tak o 3mm. Bez manipulace s motorem to prostě nejde
a nejde, takže oddělat silentblok a několikrát nahoru a dolů. Knížku „Jak
na to“ společnou s Corsou je potřeba brát trochu s rezervou.
Vyřešené a nevyřešené závady a problémy
Prasklá pružina (vyřešeno)
Uložení ramen (vyřešeno, ale opakuje se)
Za jízdy upadly postupně obě sklíčka ze zpětných zrcátek (koupeno sklíčko
bez vyhřívání)
Výfuk, vlnovec (vyřešeno)
Vyhřáté kontakty na zadních světlech (vyřešeno)
Zvlněné kotouče (vyřešeno, ale opakuje se)
Zarezlé šroubky (vyřešeno, co bylo potřeba)
Loupající se povrchová barva – na více dílech (nevyřešeno)
Klepající poloosa (nevyřešeno)
Nedá se sjet pravým předním oknem až dolů (nevyřešeno)
Vypínání posilovače (nevyřešeno)
Jak je vidět, v některých případech jde o spotřební věci. Dále jsou
tu maličkosti, které mají jednoduché a rychlé řešení. Těžko můžeme autu
vyčítat problémy s podvozkem. Co mě ale štve, jsou opakované problémy s
brzdami, a třeba lak by se také loupat nemusel. Zatím je to naštěstí v
místech, která nejsou vidět, ale vyloženě to vypadá, jakoby základní šedá
barva byla mastná a barevný lak z ní odpadával. Bohužel se barva neloupe
jen na jednom dílu – montážníci ze Španělska měli asi mastné tlapky.
Sklíčko zrcátka, které na dálnici doslova uletí je prasárna nejen z
pohledu majitele, ale i těch co tam pak jedou. Stalo se to u obou zrcátek
s odstupem asi 2 let. Občas přemýšlím, že jestli to auto výrobce připravil
na životnost 10let, během kterých nemusím očekávat nějaké velké problémy,
celkem jim to vyšlo. Otázka je, co bude dál.
Závěr
Na závěr se očekává, že autor nějak zhodnotí, jestli je auto dobré nebo
špatné. Já bych to řekl tak, že mi auto nevyhovuje, proto s ním od jisté
doby nejezdím a mám jiné auto. Nevyhovuje mi motorově, podvozkově, komfortem
a navíc nejsem přesvědčen o jeho Německých kvalitách. Jako nové bych ho
za danou cenu nechtěl – to už bych raději poslechl fanatického „souseda
z Boleslavi“.
Stále je to ale lepší než nic, i když z toho občas něco není optimální,
možná je to auto stále lepší než některá jiná - třeba od „sousedů z Nošovic“.
Mám-li být pozitivní, auto se nikdy nezastavilo, jede, brzdí, svítí,
klimatizuje a nežere. Je spoustu řidičů, kteří hledají přesně takové auto
a nepotřebují nic dalšího jako fun-factor, solidní komfort, jistotu podvozku,
vyšší kvalitu zpracování, ani motor, který pořádně táhne bez váhání. Takoví
budou s tímto autem nad míru spokojeni.
19.04.2015 JR