Tak. Policie si nám chrochtá,
jak je dobré platit pokuty kartou a já si říkám, zda vůbec ještě někdo
vůbec očekává, že by se neděly vůbec žádné dopravní přestupky.
Jen ten wording je pozoruhodný. Už se neříká "uložit pokutu", ale "vybrat
pokutu". Daně se také vybírají. Ano, pokuta je autorem článku zjevně vnímána
jako daň. Je to něco, co dříve nebo později všichni zaplatí. Policie je
od toho, aby "vybírala" tuto dodatečnou daň. No ale proč to plátcům trochu
neusnadnit, s těmi klasickými daněmi také nemusíte chodit někam do kamenného
domu za biřicem. Žijeme v moderní době a na daň z příjmu zaplatíte komfortně
zálohu, ani o tom nevíte. Zatím není možné vybírat hromadně zálohy na pokuty,
i když takový návrh také už také byl, tak proč to hejlovi trochu neusnadnit.
Ono taky jde o to, že vzhledem k enormní výši pokut v Kocourkově navíc
někdy není reálné, že by hejl měl tolik peněz s sebou. Dojemné, jak se
ten stát stará. Nejen že na nás dohlíží a ukládá nám pokuty za něco, co
nikomu nevadilo a nikoho neohrožovalo, navíc zhruba v 60% za něco, co nebylo
protizákonné nebo to nebylo spolehlivě zjištěno. On nám dokonce nám umožňuje
je platit pohodlně! Něco jako polštářek na katově špalku. Občan si chválí,
policisté si chválí, no prostě win win.
Článek obsahuje fascinující čísla. Od roku 2011 vybrala policie pomocí
inovativních inkasních metod 60 miliónů, což je 7,81% ze všech vybraných
pokut. Snadno se dopočítáme k tomu, že se policii "podařilo vybrat" asi
25 miliónů za rok. Protože pokutičky panu policajtovi do ručičky hodně
zlevnily a prosebný pohled policejního začátečníka, který dosud nenasbíral
dostatek čárek na to, aby si mohl vybrat dovolenou jindy než v listopadu a v únoru, je často provázen slovy "dejte mi aspoň dvě stovky", mohu
počítat s průměrnou výší pokuty 500 Kč. Pak mi vyjde, že udělí půl milionu
pokut za rok, tedy každému desátému řidiči.
A to neuvažuji pokutičky vybrané obecními úřady v rámci jejich vlastních
dopravně-inkasních kampaní, kterých bude nejspíš také tolik. Tak to máme
průměrně každý pátý za rok.
Nikdo mě nepřesvědčí, že každý pátý řidič dělá něco, co ohrožuje jiné
nebo je to alespoň hypoteticky ohrožovat může. Za takových okolností by
byl problém vůbec někam dojet, protože pokud na cestě z Prahy do Budějovic
potkáme třeba 300 jiných aut, pak hned celých 60 zavilých pirátů by útočilo
na naše životy a zdraví. To se samozřejmě neděje.
V Praze si také pochvalují. Místo
správního řízení stačí pár kliků na počítači, není to super? To všechno
díky geniálnímu konceptu objektivní odpovědnosti, který umožňuje trestat
za nezákonné jednání někoho, kdo ho nespáchal. To je přece super. Přímo
cítím, jak se mnoha hlavách rodí lék na nemocnou justici, který by učinil
trestní řízení snazší, odlehčil by soudům a uspořil peníze veřejným rozpočtům.
Jednoduše by postačovalo rozšířit doktrínu objektivní odpovědnosti na všechny
a za všechno. Například za déšť by ze zákona mohli meteorologové a kdyby
přišly záplavy nebo nějaké silnější bouřky, tak by je zavřeli na osm deset
let. Za nemoci by mohli lékaři, to je přece jasné, kdyby dochtorský za něco stáli,
už by dávno s nemocema zatočili. Že je to pitomost a lékaři nemají žádný
prostředek, aby takové povinnosti mohli dostát? Hmmm.... něco na tom je.
Máte pravdu, ale my jsme zákonodárce. Za vraždu spáchanou sekyrou by ze
zákona nesl odpovědnost majitel sekyry a kdyby se ho nepodařilo zjistit,
tak její výrobce. Mají snad zajistit, že jí nikdo nepoužije k vraždě, ne? Zavřeli by ho na dvanáct patnáct let a až vyjde ven,
ať si to se skutečným pachatelem vyřídí, například po něm požaduje ušlou
mzdu občanskoprávní cestou. Nikdo by nemusel chodit k soudu a stačilo by
pár klinutí na počítači. Vždyť je to tak snadné. Jak by se úředníkům ulevilo
a kolik by se tím ušetřilo. Třeba by bylo i na nová cykloodpočívadla!
I přes věcnou chybu v nadpisu (za dopravní přestupky platí nikoli řidiči,
ale provozovatelé) i tento článek obsahuje zajímavá čísla. Za rok 2013
se novou vyděračskou metodou podařilo vybrat 100 miliónů, což při průměrné
pokutě vybírané touto metodou (600 Kč na jeden vydírací akt) a s vědomím
faktu, že vybírat tento poplatek za využití ústavního práva nevypovídat
se začalo až v květnu, že instituce města Praha zaznamenaly celých 166
000 přestupků. Opět to vychází, že zhruba každý pátý jednou za rok zaplatí.
Na druhé straně vím, že počet skutečně zaznamenaných přestupků je ještě
podstatně vyšší a jen za ně není uložena, pardon, vybírána pokuta. Patrně
někam mizejí. Ale to není podstatné. Skutečně se domníváme, že každý pátý
řidič dělá něco nebezpečného, slovy zákona svým jednáním ohrozil nebo porušil
zájem společnosti? Pokud ano, pak by v Praze asi už nějakou dobu probíhala
naprostá dopravní zkáza, rozvrat a autem by nikdo nejezdil, protože během
jedné cesty po Jižní spojce z Barrandova na Průmyslovou by jej ohrožovalo
na životě mnoho desítek až stovek vrahů za volanty.
Pokuty
za rychlost se vybírají již 128 let. Pokud jsou výše uvedená čísla
pravdivá, nezdá se, že by tato činnost dávala nějaký smysl.
Ve skutečnosti je příjem z pokut předmětem plánování. Obecní a městské
úřady mají příjem pokut rozpočtovaný, v některých městech je dokonce plánováno
s tím, že kontinuálně poroste. Menší obce mají městskou policii jen na
to a díky tomu, že si na sebe vydělá výběrem pokut. Policie by nedostala
od vlády prachy na ty svoje stíhací Passaty a Superby, kdyby se nezaplatily
pokutami. Celý ten systém by se dostal do obrovských problémů, kdyby se
najednou lidé zbláznili a přestali páchat přestupky, a pokud by se tak
stalo, museli by něco udělat, aby přestupky páchali. Například vztyčit
na dálnici padesátku. Jo vlastně pardon, to už udělali. Tak něco jiného.
Ono je už něco napadne, na to vemte jed.
Osobně se domnívám, že se s tím podstatná část obyvatelstva ne snad
smířila, ale naučila se s tím žít. Uhradí další poplatek z mnoha a život
jde dál. Nakonec na to přišli i samotní úředníci. Nikdo už nechce, aby
se nějak mnoho řidičů vybodovalo, protože kdyby se vybodovali, tak by nějakou
dobu nejezdili neplatili pokutičky a spotřební daně a všechno. Když někdo
dělá moc velký vlny a zmáčkně úředníkům koule ve svěráku, tak ho whitelistují,
aby si neprohluboval skill a neokrádal je o čas, který jinak mohou využít
na okrádaní těch, kteří nemají problém. Ten systém postupně otupil
rysy ryzího ideologického fašismu z dob Šimonovského a přešel do módu, kdy je hlavní vybrat prachy,
ne moc, ale od hodně lidí. Přesně tak, jako se vybírají daně.
Tento článek je prvním dílem řady článků, ve kterých se podívám na samou
podstatu české silniční legislativy. Partyzánská válka ve stylu FSM končí,
budeme měnit strategii a zaútočíme přímo na ideologickou základnu českého
silničního fašismu.
06.07.2014 D-FENS