|
Ahoj můžeš mi říct kde si sehnal ten 3,5kw motor?
Jinak ten motor v náboji je sice uživatelsky nejjednoduší řešení ale má nic moc účinnost, navíc všechny vibrace z jízdy jdou přes něj.
Taky uvažuju o stavbě, už mám 4kw (2kw stále) BLDC motor se střídačem jak používaj letečtí modeláři - váží to 0,7kg a je velkej jako pěst, točí kolem 8krpm a je na cca 50V, převod asi použiju řetězovku z minibiku. Baterky budou asi taky modelářský li-pol,
Pro ČR je výkonovej limit 1kw a ne 250W
|
|
|
Me by spis zajimalo, cim to ridi. Predpokladam, ze tam bude nejaky spinany menic.
|
|
|
Podivejte se na:
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Electric-bicycle-kit-48V-1000W-E-BIKE-RETROFIT-KITS-/220595833453? cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item335c894a6d
Tam to prodavaji jako sadu 1kW / 48W za snesitelny peniz jako "konverzni kit"i se stridacem bez baterie k namontovani na "normalni" kolo . Na nekterem z jejich obrazku je ten motor i rozebrany. Zbeznym nahledem mi to pripomelo normalni vicepolovy synchronni motor. Dvakrat sofistikovane to nevypadalo a tezko pak hodnotit ucinnost.
Mohl by autor zminit vice prave o motorech a stridacich a vice o cenach jednotlivych komponent?
Tematika mne zajima. Uvazuji take o porizeni neceho takoveho.
|
|
|
1kW/48V samozrejme. Sorry
|
|
|
Za ty prachy je ten kit dost dobry. Zvlast kdyz si vezmu, ze jen poradny bezpotencialovy MOSFET modul stoji bratru 30 USD a to je jeste potreba k nemu dokoupit budic gate. Hmm... no i kdyz na tyhle bateriove nizkonapetove "jednofazove" aplikace asi nejsou tak velky naroky a da se to zbastlit z jakychkoliv masove vyrabenych tranzistoru.
|
|
|
motor je z maďarska http://www.el-bike.eu/index.php?page=kepek, řídící jednotku upravovali na Slovensku.
akumulátory čínské, elektro-měřák německý, zbytek stavba na zakázku.
|
|
|
|
chtělo by to ještě vybavit přídavným spalováním a při předjíždění pumpičkářů jim tak dopřát speciální depilační program
|
|
|
Ach jo, malem jsem se ted smichy udusil hruskovici, tohle mi prosim nedelej ;-)
|
|
|
Text tohoto komentáře byl přesunut do chlívku, jelikož porušoval publikační pravidla. Až budeš mít něco k věci, piš. Zatim do chlívku, prasátko (BB)
|
|
|
Hehe. Nicméně u nás se teď nějak přemnožily cyklobuzny a chovají se neskutečně debilně, takže velmi vážně uvažuju alespoň o tuningu trysky ostřikovačů.
|
|
|
heh... abys nedopadl jako já. Taky jsem tuhle chtěl jednoho pokropit, provedl jsem příslušné výpočty, náměr, odměr, elevace a tak - a spustil postřik, jenže VW elektronika se nějak pomrdala a ostřikovače se nepodařilo vypnout. Poté, co jsem vystříkal 5l kapaliny, se motorek rozběhl za úděsného kvičení nasucho, to mu vydrželo asi dvě minuty a pak vyletěly pojistky asi od poloviny elektrického vybavení.
|
|
|
Kolik tahle sranda stojí?
"Jen" < Mach 0,8...:D
|
|
|
Stojí to cca mega podle verze. Na strojíráku v Brně jsem to viděl a vznášel dotazy.
|
|
|
..he he .. tohle je lepší, než ty malý modelářský mrchy.. safra.. to by stálo za to :-D
|
|
Uvažoval jsem o nečem takovém na ježdění po Praze na trasy kde je autem pomalé, ale odradilo mne to pitomé EU omezení na 250W a tak.
Píšeš že není problém 1kW, kde se to dá pořídit ?
|
|
|
Hm, můj dodavatel materiálu mi nabízel pro matku 250 W nebo 350 W verzi, motory montuje podle konstrukce rámu a průměru kol....Vzal jsem 250W verzi namontovanou na skládačku Author, pro pojížďky po okresním městě postačující.
|
|
|
|
Dovolim si podotknouti, ze mnohem uzitecnejsi budou fotky nez-li fotecky :-)
|
|
Ackoliv jizdni kolo nemam, skoro bych to pro tu srandu i vyzkousel. Chybi tomu ale jednoznacne fotky, odkazy na vhodne komponenty a vykresy ukazujici jak co udelat. Ne kazdy je strojar nebo elektrikar...
|
|
|
komponenty upřímně řečeno nevím, je to zakázková stavba, jen jsem dodal motor, aku a specifikoval jsem požadavky.
|
|
|
Clanek by dalsi specifikaci mel o 100% vyssi hodnotu... skoda.
|
|
|
v případě zájmu udělám další článek, nebo se můžeme domluvit na spolupráci při stavbě. Tenhle článek jsem brál spíš obecněji, jinak je všude jen propagace komerčních krámů s 250W
|
|
- která Fóbyje má 20 kW na 1200 kg, prosím pěkně?
- za 70.000 si pořídím jeden z nejmodernějších scooterů na trhu, který bude jezdit kolem 70 kmh za 2,5-3 l/100km - tedy za kačku na km ( peugeot.scooters.cz/jet-darkside/) a ujedu s ním za jeho životnost (10 let) x-násobek toho, co najede elektrokolo, mohu s sebou vzít i pasažéra a "dobití" na 100 km je otázkou stokoruny...a co je denst zaková stovka, že?
- jak dlouho trvala stavba? 50 hodin? cena za bez diskuse kvalifikovanou práci je +/- 500,- Kč/hodinu, takže je to dalších 25.000,- kč k pořizovací ceně. Na scooteru po městě a okolí bych za 25.000 ujel asi 13.000km (1,7 Kč/km ve kterém je palivo+olej a pneumatiky a jedna výměna řemenu variátoru)
KAmarád jezdí na scooteru do práce a po městě a občas k vodě s děvčaty. Najede takto kolem 4.500km/rok, jezdí stejně jako na kole - když je teplo a hezky.
-------------------------
Závěr:
- Elektrokolo je z technického pohledu pro někoho zajímavá frajeřinka, stojí hodně peněz, ale je bez jakékoli výhody, která by přesáhla o víc než chlup možnosti obyčejného jízdního kola.
- Ani ten údiv kolomrdů nebude tak dechberoucí, protože takové kolo je neohrabaný krám na kterém je na první pohled vidět, že je "cinknutý".
- Cena provozu je na první pohled nízká, no cena baterií je nemalá a životnost omezená. U tebou udávaných článků tipuju max. 1500 nabíjecích cyklů, což jsou tak maximálně 3 roky s tím, že po dvou letech bude kapacita citelně omezena a bude s tím třeba počítat.
Děkuji, nechci.
|
|
|
- 20kw v 1200kg autě byl příklad pro představu.
- 70kkč (plus mínus pár tisíc, nepočítal jsem to přesně) je konečná cena včetně práce, já osobně jsem na tom nic nedělal
- hlavní výhoda je, že to vypadá jako kolo a může to jezdit všude kde kolo, t.j. v lese, pěší zóně, cyklostezce, atd...
- cena aku samotných je něco přes 30 tisíc. Pokud ujede 50km na cyklus (což je jen částečné vybití), že životnost aku cca 75kkm, než vůbec začně klesat kapacita. V porovnání s cenou provozu na benzin (plus olej, svíčky, apod) je to minimum.
- nikdo ti to nenutí, mě se to líbí moc
|
|
|
- byl to zavádějící příklad
- 70.000 za kolo je velmi, velmi mnoho
- když jdu na kolo, jdu tam proto, abych jel na kole a trochu se vyvětral. nejdu na jako-kolo, abych seděl na prdeli...a pokud někam jedu, beru si motorku a dostanu se všude, kde něco potřebuju.
- tebou použité akumulátory mají životnost kolem 3 let při ideálním řazení cyklů nabití a vybití. pokud nenabíjíš s balancerem, dostaneš se snadno do situace, kdy nebudeš vědět v jaké kondici je který článek a slabej kus tě velmi omezí
- 75 000km je jen teoretický údaj a k realitě má daleko. napiš za rok, jak ti to šlape. provoz scooteru na benzin je vč. pojištění a jedněch pneu na 3 sezóny asi 1,23Kč/km s tím, že dojede tam, kam si jen vzpomeneš...a dojede tam ve dvou s nesrovnatelným komfortem a bezpečností. snad sis nemyslel, že by tě směšné cyklobrzdy s rámem a pneumatikami jízdního kola (i s tím těžším zadkem) dokázaly zastavit v dostatečném čase na dostatečném úseku aniž bys kvůli smyku padl na tlamu, že ne?
- zlatej benzín
|
|
|
- mam pocit, ze autor to myslel jako srovnani jenom do one rychlosti 50 - 60 km/h. Tam by to srovnani mohlo mit smysl s tim, ze u Fabie ty kW navic umonuji jizdu dalnicni a vyssi rychlosti.
Jinak s ostatnim souhlas, zejmena s tim brzdenim.
|
|
|
Nechceš mi doufám tvrdit, že skůtr na svých pidikolečkách a pochybných brzdách je bezpečnější, něž horské kolo ve srovnatelné ceně? Pravda, mechanické brzdy, které zmiňuje autor článku stojí za prd (s jedinou výjimkou).
Hlavní výhodou elektro kola oproti skůtru je možnost řídit bez řidičáku - od té doby co k ř.p. B automaticky nepatří i ř.p. na prskolety nemá nákup skůtru smysl (řidičák bych si kvůli tomu opravdu nedělal).
|
|
|
K B automaticky patri ridicak na prskolety, i kdyz vam do papiru to AM neni zapsano:
(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavci 2, 3 a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg
Formulace je to sice zvlastni (protoze odst. 2 a 3 hovori o tom, co je mozne ridit se skupinami A a A1), ale nakonec mi to vychazi tak, ze motocykl do 25kW je mozno ridit i s ridicskym prukazem sk. B. No a ze se da s papiry "vykon 25kW" poridit sestistovka nebo i litrova motorka, to je take celkem znama vec... :-)
|
|
|
Děkuji za odpověď, byl jsem přesvědčen, že toto bylo zrušeno.
|
|
|
Díky za informaci, z té formulace skutečně může vyplývat, že "B" opravňuje i k řízení skupiny "AM".
Jenže zas: "s výjimkou vozidel uvedených v odstavci 2, 3", přičemž odst. 2 jsou motocykly obecně: "motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj" (a odst. 3 motocykly do 125 cm3 a 11 kW)
Pak ale zas nedávají smysl ta další omezení motocyklů, takže takhle to asi nebylo myšlené.
Čili B snad minimálně dovoluje řízení mopedů (ty jsou zvlášť v odst. 15 a nepíše se o nich v odst. 2 ani 3) a u motorek si to jde vyložit oběma směry.
Koukám, že to je dost blbě napsaný paragraf.
|
|
|
IMO se mýlíš.
Onen odst.2 zní "motocykly s přívěsným vozíkem nebo bez něj".
Prskolet je motocykl bez přívěsného vozíku. Naopak B IMO POVOLUJE řízení motocyklu nad 25kW..
Větná stavba souvětí - první věta tučně, zbytek normálně
motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavci 2, 3 a motocyklu o výkonu nad 25 kW nebo s .... atd...
Je tu nějaký právník?
|
|
|
AM jsou motocykly a mopedy do max. konstrukční rychlosti 45 kmh a jsou popsány v odstavci 15
pleteš se ty, "IMO"
|
|
|
root to ma blbe, koukni na aktualni zneni:
...(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a 15...
|
|
|
|
Tak to v tom je pěkný bordel....
http://www.f-autoskoly.cz/novinka.php?id=195
Ono to je stejně složitější, protože odst 2 obsahuje motorky obecně (tedy logicky i ty z odst. 15).
|
|
|
No to si piš, že chci.
Skůtr na svých 13" pidikolečkách (i tvá fóbyje má standardně 13" kola) se dvěma opravdovými kotoučovými brzdami (ne s napodobeninou pro děcka), silničními pneumatikami a hlavně s pořádným podvozkem (zejména výška těžiště a úhel přední vidlice je rozhodující), pochopitelně zastaví rychleji, jistěji a bezpečněji než kolomrd jedoucí na svém chrastítku 60 kmh.
|
|
|
70.000 Kc za jizdni kolo je spodni hranice, o ktere bych pri nakupu noveho uvazoval :)
|
|
|
tak to se nech vyšetřit
8o)
|
|
|
klidek, jo? Nic ti do toho neni, proc si kdo kupuje jaky kolo.
|
|
|
no a říkám snad něco k tomu PROČ si kupuje drahé kolo? 8o)
|
|
|
|
s úpravama nebo bez? celkově za těch 80.000km co ho užívám, nebo jen pořizovací hodnota?
a jakou má cena 1000x složitějšího a technologicky náročnějšího mechanismu souvislost s tím, že nákup jízdního kola za 70.000 a víc je dle mého názoru známkou vyšinutosti?
|
|
|
Jenže nezapomeň, že to můžeš spočítat i tak, že za 70k si koupíš stroj s provozními náklady limitně blízkými nule.
Spočítej si náklady na nějaký slabší skůtr: nákup stroje, benzín, olej, svíčky, řemen variátoru, údržba.
Na cesty po městě je přitom elektrokolo výhodnější, může i tam kam skůtr ne, včetně možnosti přívěsu za kolo.
Takže stavbu elektrokola nikomu nenutím, ale uvádím ho jako IMO výbornou alternativu, která se za určitých podmínek velmi vyplatí.
Jinak e-kolo není 1000x složitější, nemá víc pohyblivých částí než normální kolo.
|
|
|
Za vysinutost povazuji napriklad nakup mobilu za 10000 korun nebo tricko za 1200 korun. Taktez povazuji za vysinutost pouzivat k doprave supersportovni motocykl a to pri jakekoli jeho cene :) Kazdej mame nejakou uchylku.
BTW, co je na motorce 1000x slozitejsi nez na kole? Ad absurdum, jediny rozdil je motor, coz mi extra slozity a narocny mechanizmus neprijde.
|
|
|
- není problém utratit 70kkč za ultralehké kolo bez motoru. Tohle za stejné peníze udělá daleko větší službu i když váží několikanásobek :-) Ostatně částka za něco utracená je věcí individuálních možností a potřeb.
- nikdo nikdy netvrdil, že to je motorka, je to kompromis mezi kolem a motorkou, má to výhody z obou skupin vozítek.
- brzdy problém nejsou, zase to váží podstatně míň než motorka. Omezující je hlavně neodpružené zadní kolo.
- zkusis si někdy zapřáhnout za kolo přívěs s dítkem a ušlapat to do kopce, nebo si dát "lehký" výlet v silně kopcovitém terénu.
- akumulátory uvidíme, BMS samozřejmě mají, u aku v této cenové skupině to je nezbytné.
|
|
|
Za 70000 bude MTB (s pevnym zadkem) 9.5-10 Kg, to bych ultra lehke nenazval :) Samozrejme je to o individualnim vyuziti, nicmene, ac nerad :), musim castecne souhlasit s ZZR. Pro me tohle reseni spojuje nevyhody obou skupin, jako dopravni prostredek pomale, jako prostredek zabavy nepouzitelne. Ale technicky me to zajima :) BTW, nikdy bych nevozil dite v privesnem voziku. Vim, ze ty lepsi maji trubkovy ramy a ctyrbodovy pasy a ze je v nich podstatne bezpecneji nez na kole samotnem, nicmeme ani tak to ve me nebudi duveru.
|
|
|
Jako dopravni prostredek do mesta super, jako zdroj zabavy do prirody parada. Nehodi se jako dopravni prostredek na delsi vzdalenosti.
|
|
|
Do mesta jen pokud mas kde parkovat a nabijet. Tahat 40Kg do patyho patra je naprd, venku to nechat nemuzes, protoze to neni zase tak moc aby to brazilec neodtahnul do sberu. Takze bych to formuloval "pro uzkou skupinu lidi do mesta super". Co se zabavy v prirode tyka, nevim. Oproti MTB je to strasne tezke, oproti MX to zase nema zadny vykon. Asi mam jinou predstavu o zabave :)
|
|
|
No... ja bydlim v RD a muzu zajet primo do dilny, takze paty patro mne fakt nenapadlo. Ale aku mam stejne odpojitelne na vycvaknuti.
A v praci mame hlidane podzemni garaze.
Do prirody myslim vylety na kolach s rodinou, kdy motor utahne libovolny kopec, na ktery si jezdec netroufa a do tech mensich si muze nechat pomoct podle schopnosti a nalady. Hlavni luxus je moznost nudne kusy po silnici kolem pole rychle prefrcet a po sjeti na lesni cesty zase klidne zpomalit.
Jinak vyssi vaha nevadi, uvedomte si, ze do kopce s nim zadna prace nemusi byt (pokud nechcete) a z kopce je to jedno.
|
|
|
Pročítám komentáře sem a tam... stále mi chybí nějaká klíčová věc, co je na tom tak super. Když jdu na kolo, jdu na něj s tím, že podám (chci podat) fyzický výkon, když nevyjedu nějaký kopec, akorat to svědčí o mé chabé fyzické kondici a mám motivaci makat... když mě tam dotlačí motorek, postradam smysl "jít na kolo".
To že nepotřebuju papíry a mám "frajeřinu" mě akorát nutí říct jedno: Minibike. (pokud jsou me informace správné tak na něj řidičak nepotřebuji). Nehledě na to že ten v bytě ošefuju, protože jej mohu přenášet ve větší tašce.
Jedina jeho nevyhoda bude v jízdě po silnici což směruje k argumentu HonzyZZR a sice scooter.
Řikat že na tom kole mohu jet tam, kam s motorkou ne, se mi zda trošku divné, cesty dnes už vedou všude nehledě na to, že silně pochybuji o použitelnosti takového kola v terenu... Těžký rám s Akumulatory a motorem při jízdě v lese musí nejen trpět (celé kolo) ale i ta manevrovatelnost bude jinde. Z toho plyne že je to pouze zaležitost na rovné upravené cesty a kam vedou ty, v drtivé většine vede i cesta pro scooter.
|
|
|
"..... když mě tam dotlačí motorek, postradam smysl "jít na kolo".
Presne tak. Z tohohle pohledu je motokolo zbytecnost. Na druhou stranu, cesty sou sice vsude, jenze co je ti platny desitky vyasfaltovanych kilometru v lese, kdyz na ne s motorkou / scootrem nemuzes? Tady uz bych nejaky smysl motokola videl.
Opravte me pokud se mylim, ale jeste porad plati, ze do lesa se s motorovym vozidlem smi jen s povolenim?
|
|
|
Do lesa se smí jen s povolením, to je pravda. Ale pokud se nacházíte na cestě, která lesem prochází, nenacházíte se de iure v lese... Takže jediný problém může případně představovat značka "zákaz vjezdu", je-li tam osazena (a odpovídá-li svým provedením definici v zákoně).
Trochu jiné je to v CHKO a podobných oblastech, kde se generální zákaz vztahuje i na lesní komunikace.
|
|
|
Bydlím u Prahy ve velmi kopcovitém terénu
1. jsem rád, že se nemusím do kopce štvát naplno, ale jen tak, jak zrovna chci. Zvlášť, kdy vleču 10kg přívěs a v něm 20kg dítko a nějaké krámy pro něj.
2. po Praze, speciálně v širším centru je elektrobike nejrychlejší možný způsob dopravy. Ucpaný barranďák objedete po cyklostezce, profrčíte Prokopským údolím a jste na Zličíně. Zkuste si to na motorce, zastaví vás první policajt.
|
|
|
Jako mestsky dopravni prostrek, v podstate bez legislativnich omezeni provozu, OK. Pokud mam kde parkovat. Ted me napadlo, mohlo by to byt skvele "vyletni vozidlo" pro osoby se snizenou pohyblivosti. Jako relativne zdravy, svobodny muz stredniho veku v tom ovsem nevidim ani za mak zabavy. Sbirat informace je ale treba, jednou si mozna budu neco podobneho stavet pro sebe :)
|
|
|
Kamarad, jinak to velice sikovny clovek s velmi nadstandardne vybavenou dilnou (ve ktere jinak uspesne podnika), si to take postavil, aby i ve svych vic jak 70ti letech mohl dal jezdit na dlouhe vylety kolmo ... i kdyz vic casu asi venuje neustalemu vylepsovani - ted nedavno mi zrovna nadsene ukazoval nove odpruzeni sedla s tlumicem ...
|
|
|
aha...vozík na šklíbáka. mí známí kolomani říkají, že podle toho se poznaj ti, co už je to děcko nebaví, ale jsou zbabělí hodit ho do řeky a tak ho zkoušej nechat přeject 8o)
viděl jsem 2x na parkovišti u Tesca v Zubří, že se kolomani s přívěsem vsrali na parkoviště, očumovali tam a řidič vyjíždějící z parkovacího místa prostě ten vozejk neviděl. jednoho okřikli, druhý vozík posunul.
není to kompromis. je to stroj, který slučuje nevýhody motorky (hmotnost, cena) a kola (mizerná manévrovatelnost ve vyšší rychlosti, slabé brzdy, stabilita na penrek kvůli vysokému těžišti)
ano, váží to míň než motorka, ale kola mají o dost strmější úhel řízení a vysoké těžiště, takže brzdění přední brzdou lze aplikovat jen omezeně. také máš o dost menší plochu pneumatik, takže i když máš "silnou" brzdu, nebudeš schopen zabránit smyku nebo zpomalit/zastavit dostatečně brzo.
jestli to má balancer, je to fajn. důležitý je, jestli budeš schopen zjistit, který článek jde do kopru nebo jestli je to "basic-line" a jen se to stará o nabíjení všech podle jejich potřeby s tím, že stav článků si pohlídáš sám.
|
|
|
Opravil bych nejdůležitější omyly v článku a této tvé reakci:
1. "hlavní výhoda je, že to vypadá jako kolo a může to jezdit všude kde kolo, t.j. v lese, pěší zóně, cyklostezce, atd..." - vypadáš na inteligentního člověka, měl bys tedy vědět, že o tom, kde se může jezdit, nerozhoduje DOJEM, ale ZÁKON popř. vyhláška o schvalování technické způsobilosti. Tj. moje Blatino (viz článek Yuki Daytona 350 vs. BMW R1100RS na tomto webu) je podle vyjádření MD jízdní kolo a tak s ním mohu jezdit tam, kde píšeš. Až na to, že po lese ne (věčná diskuse na téma ježdění po cestách v lese vs. vyježděnkách v lese).
2. provozní náklady - do roku 2012 ČEZ postaví "čerpačky" pro elektromobily. Uhlíková daň spolu se zvýšením příplatku za Zelenou Energii (a nepíšu teď o BP) cenu elektřiny významně zvýší, jen se to zatím lidem neříká. Dále např. Švýcarsko má povinné malinké RZ na kolech + pojistku jako u aut. Jakmile bude elektrokol dostatečné množství, erár je zdaní, a tím zdraží.
3. elektrokolo je nebezpečné právě tím, že je tiché. Malý mrštný mručící dopravní prostředek ať si řídí, kdo chce, já ale zůstanu u řvoucího benzínu - mám se rád a nestydím se to přiznat. V dnešním provozu je výfuk důležitým prvkem pasivní bezpečnosti.
|
|
|
Někde jsem čet, že Japonci vyrobili elektrickou motorku, která je tichá, tj. nebezpečná (hlavně chodcům), takže je vybavená reproduktorem, kterej vydává umělej zvuk motoru ;)
|
|
|
ad. 1 Aby se někdo zajímal o to, že nesmím jet v lese, musel by zjistil, že to co vypadá jako kolo není kolo. A to nezjistí, takže tam jet můžu (alespoň de facto, když už ne de iure).
ad. 2 Při spotřebě kola 20Wh/km je cena elektřiny zcela nepodstatná. Pojistka je rozumná - mám "pojištění odpovědnosti za způsobení skody třetí osobě" s maximálním krytím asi za pětikilo ročně. A platí na všechny škody včetně pokousání pošťačky mým psem.
ad. 3 já mám radši ticho, zpomalit a zavolat "s dovolením" můžu vždycky.
|
|
|
Máš pravdu, nic lepšího než el kolo, či lehokolo tříkolku jsem si postavit nemohl. V životě jsem se pouštěl do všeličeho, ale toto využívám nejvíc.
http://rostac.rajce.idnes.cz/Lehokolo_Velotechnik_Scorpion_fs/
|
|
|
World of Warcraft 8-o
teda .. WoW 8-o
to bych si jako prohlidnul velice rad ... i nejaky parametry by castecne uspokojily
to bych asi i koupil ( aspon rodicum nebo tak neco :))
dobra prace ( podle fotek vynikajici, ale nevidel jsem nazivo, nepochvalim tolik :))
|
|
Jest řidič onoho vozidla cyklista a tedy zlý člověk, nebo přítomnost motoru z něho dělá řidiče a tedy bytost dokonalou?
Já bych řekl, že jest řidič, co vy?
|
|
|
Cyklista jest ze zákona řidičem.
|
|
|
vy víte jak to myslím ,-)
jestli se ze zlého cyklouna přidáním motoru stane hodný řidič motorového vozidla.
a jestli se zněj stane zlej cykloun, když vypne motor a zašlape si
|
|
|
Za sebe si myslím, že coby většinu roku řidič se chovám maximálně slušně a odpich e-kola mi umožní nebrzdit provoz, když už do něj (nerad) zapluju.
I vzhledem k pololegálnosti svého kola se snažím držet se mimo konflikty. Jen vozím kameru pro případ střetu s nějakým blbečkem, abych měl důkazy že on je viník případné nehody.
Nejvíc problémů IMO dělají "sportovci-extráti" z nadutosti a pocitu nesmrtelnosti a pak stealth-bikeři z blbosti.
|
|
|
Ne, není to nadutost a pocit nesmrtelnosti ani náhodou.
Je to projev jistoty při ovládání kvalitního stroje na základě dlouholetého cviku. Mnozí jiní přispěvatelé zde popsali přesně stejné "pocity/projevy" při jízdě na motocykletě nebo v automobilu (nejmenuji).
Tragické je, když něco podobného zkouší ten, komu ta léta cviku chybí.*)
Na nářadí nezáleží.
_____________
*) Jistě, je nutný i sdravý rosum (c) pro zhodnocení momentální formy a data narození - viz varovný příklad Moravcův (silnice) nebo Pájův (terén).
|
|
|
já vím jen, že vy nemáte nic, čím byste mohl myslet.
|
|
|
|
jistě, jistě....
a pro ostatní: nepodceňujte sílu sebeklamu!
|
|
..jsem něco podobného zvažoval.. ale pak jsem zjistil, že u nás se nedá skoro nic kloudného sehnat (až na nějaké modelářské motory) a všechno shánět v USA .. na to jsem se mohl vyto ..tamto..
|
|
..tak ten si chci pořídit i s novým bicyklem. Problém je trochu s mojí hmotností, která t.č. činí 107 kg a pod 90 už asi klesne až těsně před smrtí. (Na kole jsem míval silnější špice na zadním kole, i když jsem vážíval pouhých 85 kg. Na Favorita to bylo moc.
A s dojezdem. Potřeboval bych něco, co dojede bez nabíjení 97 km, z toho cca 30 km do táhlého kopce - tak daleko a vysoko mám chalupu.
---
Po elektrokole jsem toužil již hoodně dávno. Když jsem kdysi počítal, kolik by bylo třeba výkonu, měřil jsem si spády, odhadoval valivý odpor atd. a rychlost při šlapání a zjistil, že dokážu (tehdy, ne teď!) udržet stabilní mechanický výkon cca 250W. A to prosím s dost prohloubeným dýcháním. Motorek by se býval i našel, podstatně horší to bylo s aku. Musel bych je vozit za bicyklem na nějakém vozíčku a to, jak jistě uznáte, není moc elegantní ani praktické.
Ale budu o tom elektrokole nadále přemýšlet. Kdože to vyrábí?
|
|
|
Pokud nemate problem s penezi, da se postavit zakazkovy ram, kde si muzete vymyslet co chcete a aku uvezete v pohode.
|
|
Jen tak ze zájmu - rekuperace se k tomu nedělají?
|
|
|
Zatím ne - tedy ne na hotových kolech. Panuje názor, že je to zbytečná technologická komplikace, která se nevyplatí a prodražila by už tak drahé kolo.
|
|
|
na hotovych neni (pri to vykonu nema smysl), ja ji mam. Je to v clanku.
|
|
Je nutne, aby spinace pro motor byly v obou brzdovych pakach? Z popisu funkce nevim, jestli kazda paka dela neco jineho, nebo druha packa jen zdvojuje prvni. V pripade zdvojeni bych se s klidem na predni mechaniku vyprdl, nacpal tam hydrauliku a motor ovladal tou zadni.
|
|
|
spinace jsou v obou packach. Odpoji motor pokud jede a prepnou ho do rezimu maximalni rekuperace (a brzdeni)
Hydraulika podle mych pokusu opravdu netreba, protoze ridici jednotka ukazuje pri rychlosti cca 40kmh pres 1kW vykonu z motoru do baterii, takze kolo dost silne zpomaluje a predni jen dobrzdite-brzdeni urychlite. Zatim jsem nenasel kopec, kde by kolo pri plne rekuperaci nezpomalovalo.
V obou packach to je dobre pro pripad nejake zavady. Brzdy jsou klicova vec :-)
|
|
Zdravim opas, co takto postavit elektro-BABETTU alias Jawa 210 ? Predsalen, mas tu velmi robustnu konstrukciu, volne miesto po odmontovani nadrze pojme aj 2 velkokapacitne autobaterie a motorcek moze kludne byt aj 5KW, co ty na to? Keby som mal tvoje vedomosti, pustim sa do toho hned, ved zachovalu babettu kupis za 4000 Kc, tolko nedas pomaly any za cinsky bicykel...
|
|
|
Zkuste to, motor bych dal asi nejaky Crystalyte 5xxx, konkretni model vam nereknu, nevim na co to chcete.
|
|
|
Proč stavět něco, co se dá v několika variantách koupit hotové?
Jako hobby? Když se baterie, motor a elektronika stejně koupí?
|
|
|
Protože hotové výrobky jsou spotřební srágory s parametry, které mu nevyhovují a když si to postaví či nechá postavit, dostane za stejné peníze mnohem lepší věc.
|
|
|
No, vlákno bylo o přestavbě Babetty.
Babettu jsem několikrát viděl a jednou i rozebral a složil a rychle prodal. Vámi uváděným důvodům pro přestavbu skutečně nevěřím, smysluplnější by byla řeč snad o přestavbě Stadionu.
V případě, že nevyhovuje komerční elektromoped, je v každém případě účelnější nechat si postavit zakázkový rám.
|
|
|
Jo, a jestli jde autorovi primárně o úsporu, provozuschopný Stadion stojí zhruba stejně jako jeho kovový model v prodejně bytových doplňků.
|
|
|
Jenže ten stadion nedostanete pod 2kč/km (benzín+údržba). Pokud máte na investici, přestavba se při určitém nájezdu může docela vyplatit. A nikdo netvrdí, že všem a jednoznačně. Chce to propočítat...
|
|
|
Napsal jsem příspěvky dva, rychle za sebou. Z nich vyplývá, že onen Stadion upřednostňuji před Babettou v rozhovoru o přestavbě na elektrický pohon. Nic víc.
Mně samotného zatím provoz mopedu ani přestavba pro vlastní účely nezajímá. Pokud bych o ní v budoucnu uvažoval, bylo by to v situaci, kdy bych byl nucen jít do tříkolky nebo nějaké varianty lehokola.
|
|
Místo elektrokola bych radši tohle :-)
http://www.youtube.com/watch?v=TRA_yrHpn3o&feature=related
|
|
|
jenze motorka do lesa nebo na Hradcanech neni uplne dobry napad, kolo je bez problemu.
|
|
|
to víš, já jsem motorkář, motokolo je na mě moc slabý. A ty elektrický motorky už docela přibírají na výkonech, takže se těším, že to pode mnou bude jednou jezdit rychle a potichu bez vibrací :-)
|
|
|
|
budete mi problem s chlazenim a vibracemi.
|
|
Elektrokoly se zabývám 3 roky. Říkám elektrokoly, ne bastlením motorů a baterek na nešťastná kola "ze dva litry z Teska".
Autor článku na opravdovém elektrokole nikdy nejel, jinak by nemohl tvrdit nesmysly o výkonu 250W motoru do kopce. Pokud nemá 130 kilo, je dopomoc takového motoru (který má mimochodem špičkový výkon přes 350W) velmi výrazný.
Autorovy laické názory na LiIon a LiPol baterie jsou také legrační. Zřejmě si nezvážil LiFePO4 baterii a nikdy neslyšel výraz BMS..
A jenom mimochodem, citovaná vyhláška se týká benzinových motorků v kolech, pro elektrokola platí maximální jmenovitý výkon 250W / rychlost s asistencí do 25 km/h.
Pokud se s elektrokolem, které bude mít vyšší výkon cokoli stane jemu, nebo někomu dalšímu, bude za to trestně stíhán, jako kdyby jezdil po cyklostezce na litrové motorce..
|
|
|
No,....autor ale nikde nepíše, že neváží 130 kg :o) Kdyby to byl sedmdesátikilový atlet, tak by mu asi stačilo normální kolo bez motorku :-)
|
|
|
Pokud ublizi sobe, trestne stihan nebude.
|
|
|
Myslím, že jde o situaci, kdy se zraní, přivolají sanitku a policii, která případ minimálně prozkoumá...a pokud bude mít Opas ne-štěstí, bude jim něco divnýho a začnou ve věci šťárat. Pak ještě ve špitále dostane flastr za jízdu bez příslušné skupiny v ŘP.
|
|
|
Policie maximálně najde štítek 250W/25kmh
Kdo neví o co jde v zásadě nemá šanci zjistit, že je řídící jednotka upravená a přeprogramovaná.
Aby je něco napadlo bych musel jet 50kmh někde po cyklostezce. Chce to s rozumem a v podstatě to je bez rizika.
|
|
|
Chichi - prodejce komerčních elektrošmejdů se ozval :-)
1. kde je ve vyhlášce uvedeno omezení na benzinové motorky?
2. LiFePo4 jsou o něco těžší, ale mají několikanásobně delší životnost a při problémech nehoří. BMS na nich samozřejmě je.
3. Takovýto graf určitě znáte. http://www.falconev.com/dyno_graph029_op_800x446.jpg
Z něj plyne, že při rychlosti jakou jeste schopen šlapat do kopce (cca 5-10kmh) 250W motorek produkuje víc tepla než práce. 3kW motor nikoli, ten už je schopen se rozjet na otáčky, kde pracuje s podstatně vyšší účiností.
shazovat někoho slovy jako "bastlení na kola za 2 litry z tesca" jen vypovídá o vaší neschopnosti dát dohromady kvalitnější argumenty. O stavbě mého kola nevíte nic. Naopak zbavte komerční kolo pohonu a zbyde krám max za desíku (někde se šetřit musí, když jsou ty baterky tak drahé)
|
|
|
LiFePO4 baterie je sice tezsi, ale na rozdil od Li-Pol si toho necha libit prekvapive hodne aniz by se to nepriznive odrazilo na poklesu kapacity. A to ani nemluvim o "pyrotechnickych efektech", kterych jsou schopny treba Li-Pol baterie pokud dojde ke zkratu nebo poruse. Videl jsem zkazu jednoho hezkyho modelu letadla s akumulatorem 5,4 Ah (5400 mAh) po havarii do pole. Havarie skoncila docela hezkym vybuchem zkratovanych clanku a mensim pozarem pole kolem...
|
|
|
Myslím, že co do argumentace tahá Opas za daleko delší konec.
Ono to "zabývám se elektrokoly 3 roky" neříká nic o tom, co o nich víš.
Já jsem na elektrokole jel. Na takovém tom z obchodu. Jako kolo na hovno, jako elektroskůtr taky, protože je to na šlapání těžký a bez šlapání to nikam nedojede. Kočkopes za ranec. Cokoliv se spalovacím motorem je lepší.
|
|
Celé je to blbost. Vlastním motokoloběžku od české firmy Blata (ano ta slavná Blata). Tzv. "Blatino Scooter" viz. http://www.blata.cz/produkty-detail/fun-and-leisure/13-blatino-scooter.html Do města je to super. Uveze i 100kg těžkého člověka do jakéhokoliv kopce... Jeli jsme na tom ve dvou ožralí z hospody po kočičích kostkách, takže nosnost v pohodě :-) Spotřeba 2.5L/100km. Váží to 16kg a nechá se to složit, že to chytnete jako nákupní tašku... Pokud bych chtěl jezdit "eko", pak bych si koupil elektrickou koloběžku. Moc se mi líbila XE800K viz. http://www.motokolobezky.cz/cs/ELEKTRICKE-KOLOBEZKY.html A pokud někomu ani tohle nestačí, tak na těch samých stránkách prodávají ještě benzínové motokoloběžky s obsahem 50ccm a 2 rychlostmi (to už je na zbroják, páč na tom se zabijete :-)). Takže do města tohle. Vyjde to do 15 tisíc, je to lehoučké, originál provedení (kvalitní!), záruka... A pokud se bojíte předpisů, tak vám výrobci (jak blata, tak ti druzí) sníží výkon na předepsanou normu. Kolo mám kvůlu sportu, ne na ježdění po městě...
|
|
|
Ohledně Blatina diskutovat nebudu, každý máme jiný názor ohledně svých potřeb.
Ale pro elektro koloběžky platí to samé co jsem v článku psal pro elektrokola - výkon, dojezd.
Já mám 72V/20Ah, motor max 3kW
Srovnejte s koloběžkou 36V/12Ah, 800W - hmotnost má přitom velmi podobnou. Nízká cena je mimo jiné dosažena použitím olověných aku.
|
|
|
Zrovna takovou motokoloběžku jsem nedávno potkal a opravdu mě nenadchla. Smrad dvoutaktu se po jejím průjezdu udržel pěkně dlouho.
Navíc, přiznejme si to, obzvláště větší člověk působí na motokoloběžce dosti komicky.
|
|
|
Na setkání veteránů na letišti v Drahotuších (Hranice na Mor.)
jsem natočil krásného veterána - kolo na parní pohon. To je to pravé!
Stačí vyrazit lesem okolo vody a nemusíš se trápit dojezdem a nedostatkem paliva. Rychlost to mělo podle majitele asi 40km/hod.
Pro příznivce letadel je tam ještě akrobatický speciál SU29 a zajímavá verze větroně s pomocným motorem a pár dalších veteránů, Video má asi 6 minut v HD kvalitě (proto to má 400mega)
http://uloz.to/4779457/veterani-hranice-8.5.2010-.avi
|
|
|
Tak to parní kolo je teda úlet - aspoň to nesmrdí benzínem, ale udírnou :-D
|
|
|
Hlavně ten krásnej zvuk parního stroje :-) Jedinný problém by byly požáry. Rošt je otevřenej a horký popel a uhlíky se sypou na cestu.
A až to tady zelení vezmou pořádně do ruky, tak na něčem podobnym budeme jezdit všichni :-(
|
|
|
No, navíc je vhodné i pro zimní provoz, kosa na něm asi moc nebude :-) Jen nevím na kolik km v tom mají vody...
|
|
|
Vybavis parostroj recyklaci pary a mas vystarano :D
|
|
|
To neni tak jednoduche. Potrebujes velke chladice a abys dostal kondenzat zpatky do kotle, potrebujes cerpadlo kvuli prekonani tlaku v kotli. Navic to dost snizuje ucinnost.
U stabilniho parniho stroje to muze fungovat, ale jinak se to nedavalo nikam, ani na lokomotivy.
|
|
|
Chlazení vody/páry se používá v elektrárnách, protože to je nějaká spotřeba - to by za chvíli narazili na problém, kde tu vodu brát. U lokomotivy nebo i toho parního kola je výhodnější načerpat novou vodu.
|
|
|
Dovolil bych si malou opravu: na lokomotivách se to používalo. Jednak v devatenáctém století kdy ještě nebyla nic moc infrastruktura, potom u pokusných turbinových parních lokomotiv, které měly pár velkou spotřebu a někdy se to dodatečně montovalo i na lokomotivy určené pro provoz v oblastech s nedostatkem vody (Afrika, Austrálie). Pokud vím, tak to v době parní trakce používaly i lokomotivy londýnského metra.
|
|
|
Voda je v nádržce pod sedlem, kolik se jí tam vlezlo nevím, odhadnul bych to tak na 5 litrů.
|
|
Muzu se zeptat na prakticke zkusenosti z jizdy po velkem meste, napr. po Praze ? Osobne jsem v Praze presedlal ze silnicky na horak a to kvuli mnozstvi nerovnosti a hlavne obrubniku, ktere je potreba prekonat, pokud se clovek chce nekam dostat a boji se treba jet po 2-3 proude silnici (kazde krizeni s vedlejsi ulici, pokud tam neni najezd pro vozickare, je dost utrpeni). Tedy > jak se s takovymto tezkym kolem prekonavaji (sjizdeji/najizdeji) obrubniky ?
Diky
|
|
|
obrubníky blbě, v zásadě jedu buď po vyhrazené cyklostezce, nebo po silnici.
Ale mám výhodu - díky rychlosti a nenámaze můžu jet delší trasu bez velkých překážek a budu rychlejší než při hopsání přes obrubníky.
|
|
|
|
No, rekord sice tam někde je, ale znamená použití specifických triků, například souprav kol určených pouze pro jízdu do kopce, vážení kola s rámem "520" ap.
Pokud by se motor se zdrojem do kola vecpal, znamenalo by to tahat 2 kg navíc oproti konkurenci několik hodin bez použití.
Jiná věc by byla výměna kola před rohodujícím úsekem, to by mohlo fungovat.
_______________________________________
Ve videu ukazované okamžiky jsou k vidění na cyklisticých závodech hodně často. Jako žáček jsem takový případ viděl poprvé, když při MS v Praze B.Hinault dojížděl vedoucí skupinu. Atd.
|
|
|
No proto sem taky uvadel 2 Kg, podle reguli mezinarodni federace te do zavodu nepusti s kolem lehcim nez 6.8 Kg, pricemz 5Kg tezke kolo neni problem postavit, zvlaste s jejich rozpocty :) Takze oproti konkurenci by nevezl navic nic, nebo jen velmi malo. A pokud je schopny to dat 100W po dobu dvou hodin, jak pise Opas, tak je to i pouzitelny.
|
|
|
dá bez problémů. Musíte ale použít lithiové baterie - ne akumulátory. Třeba Varta CR2 má 3V, 920mAh, 11g. Do kila se jich vejde 90, to dá systém 24V, 10Ah.
100W to vydrží dávat cca 2.5 hodiny.
|
|
Na stránce www.nazeleno.cz/technologie-1/elektrokola/elektricka-kola-jak-vybrat- kvalitni-elektrokolo-a-nenaletet.aspx je článeček o elektrokolech. Stránka se přiznává že má cosi společnýho s ekolo.cz.
V části jménem "Elektrokola a zákony" oblbujou, cituji:
Dělicí linií mezi elektrokolem a jiným dopravním prostředkem (elektroskútrem, mopedem) představuje rychlost a výkon motoru. Ve všech zemích světa existují závazná pravidla, která definují elektrokola podle těchto dvou parametrů. Ve státech Evropské unie, a tedy i u nás, platí již 8 let směrnice „O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel“ (2002/24/EC), která vyjímá vozidla s výkonem motoru do 250 W a s rychlostí do 25 km/h z povinnosti provádění typových zkoušek (tato vozidla tedy nemusejí před uvedením na trh projít zkušebními testy).
Naopak vše, co je schopné jet rychleji než 25 km/h nebo co má vyšší výkon motoru než 250 W, nesmí být provozováno jako elektrokolo a spadá pod stejná pravidla jako motocykly a skútry. Řidiči takových dopravních prostředků pak potřebují řidičské oprávnění, musí být vybaveni náležitými pomůckami (např. helmou) apod.
Přesto, že české zákony (Příloha č. 13 „Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky“ k vyhlášce č.341/2002 Sb. „O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“) hovoří o možnosti přídavného motorku do výkonu 1 kW (1 000 W) na jízdní kola, pro elektrokola je toto vyloučeno a v případě nehody ponese majitel takto upraveného kola trestně právní odpovědnost.
***konec citace***
Tohle tvrdí, aniž by se snažili zdůvodnit proč by to pro elektrokolo nemělo platit. No zřejmě se to nesnaží zdůvodnit proto že by si sami pěkně naběhli.
|
|
|
Presne tak, prece nebudou tvrdit "sice muzou byt kola s 1kw, ale ty bychom si museli nechat vyrobit a to se nám nechce."
Smutne je, ze jim to klienti zerou.
|
|
|
No popravdě, nepřečíst si tvuj článek tady, asi bych jim to bezmyšlenkovitě schrupnul taky.
|
|
Možná by nebylo špatný začít vyrábět podle CZ normy elektrokola, těm čtvrtkilowattovejm šrotum by se s tim dala docela natrhnout (_!_). Zvlášť za předpokladu že by motor i elektronika byly dimenzovaný na cca 2.5 kW, s tim že by elektronika byla omezená na 1kW a po malym "chiptuningu" kterej by doma zvládla i cvičená opice by omezení zmizelo.
|
|
|
Jen málo lidí je ochotných dát 100 litrů za takový kolo. Ono 2.5kW je docela dost a nějaký levnější rám by ukroutil mnohem menší výkon.
|
|
|
Já bych to neviděl tak černě. Co použít dvou motorku, do přední a zadní vidlice. Výkon rozloží a sním i zatížení. Vím nevýhoda hmotnost na víc, ale při 100kg jezdci je to šumák.
Co vím v ČR mají rozumný motory na ecotech.cz
|
|
Dovolil bych si otázku na autora článku. Na kolika typech - modelech elektrokol jste jezdil, než jste dospěl k Vaším poznatkům? Čínská kola prosím neberte v potaz.
|
|
To povidani o vykonu je naprosta hovadina, 250W i do ostrého kopce jenom s lehkym slapanim.. zase jeden chytrolín, kutil..
|
|
po peti letech po vytvoreni tohoto clanku by bylo pekne ho aktualizovat a pridat motory do stredu misto slapek ;-) myslim ze ty ted vedou a nemuseji byt vicekilowattove aby to litalo a zaroven vyjelo kazdej kopec. samozrejme samodomo protoze porad plati to debilni pravidlo 25km/h a 250W
|
|
|