Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
Rychlé benzínové škoděnky
Vydáno 29. 03. 2015 (13073 přečtení)
V souvislosti s opěvováním nové Octavie RS 230, si dovolím takové srovnání.
Mějte pro mne prosím shovívavost, že auta nebudu vynášet do nebes, protože
srdce mi bije pro to, co stojí ve vyhřívané garáži (M3 e46, Boxster S,
honda S2000, bmw 135i + 650i), okty beru jako spotřební zboží, přičemž
dehet mi nesmí do domu. A přesně tak o nich píšu – nebudu psát o parametrech,
ale o tom, jak se mi s nimi žije.
¨
1. Octavia Combi 1.8 Turbo 20V, čip Cimbu -180 koní – provoz od 2006
dodnes, najeto 120 000 km. Jedná se o edici Tour – čili kastle staré, jedničkové
okty. Auto bylo k mání za hezkou cenu – tuším kolem 550 000 včetně DPH, ve
výbavě Elegance, se střešním oknem, spoilery a dalšími blbostmi. A nyní
už k mému životu s tímto škodylakem. Nejpozitivnější na celém autě je motor
– neustále plný chuti k tahu, životu, sprintu. Turbo se výrazně ozývá po
přidání plynu vitálním hvízdáním, na dvojku prokluzují kola, a auto nádherně
zrychluje na jakýkoli stupeň. Citelně chybí šestka. Motor se víceméně nedá
přetočit, protože kolem 5 500 otáček dochází k razantnímu poklesu kroutícího
momentu, a nedává tedy smysl točit více. Pocit za volantem je takový, že
auto musíte spíš krotit, než pobízet. Řízení je necitlivé, auto celkově
nedotáčivé, ale když si v dlouhém nájezdu na dálnici ťuknete do brzdy, umí
jet i bokem. Podvozek, je měkký jako bačkora. I když má auto šestnáctipalcová
kola, je to prostě měkkota. Při důraznějším brzdění se potápí příď. Díry,
hrboly, nerovnosti – to všechno si podvozek do sebe vstřebá, a nechá si
vše líbit. Průšvih jsou brzdy, respektive kotouče. Auto umí jet tak, že
ručička tachometru jde za 240 km/h, ale brzdy jsou dle mého koncipovány
do 180 km/h. Za těch 120 000 km jsem 3x měnil kotouče – pokaždé byly zvlněné.
KLADY: absolutní spolehlivost – auto nežere olej (nechávám měnit každých
10 000km, motor nechám zahřát a dochladit), vždy dojelo, kam mělo a nikdy
nehlásilo žádnou závadu. Nenápadnost – ano, beru to jako klad, žijeme v ČR
a mám srovnání, když jedu s jiným autem. Požitek z rychlosti a zvukového
projevu. ZÁPORY: Nedostatečné brzdy. Nepohodlné sedačky – bolí bederní
páteř. Absence šesté rychlosti. Měkkost podvozku. Auto začalo povrzávat.
SPOTŘEBA: já osobně se pod 10 litrů na 100 nedostal, ale když jsem ho půjčil
strejdovi ze Země Svobody, který jezdí čistě podle předpisů, tak se po
5 000 km objevila spotřeba 7,5 litru, což mi připadalo neuvěřitelné. ÚDRŽBA
A SERVIS: měnily se svíčky, kotouče, brzdy, 1x silentboky, rozvody včetně
kladek, uhnil držák výfuku, 2x cívka svíčky. Zážitek: dálnice, přítelkyně
za volantem mé Corvette, já vedle ní: Ty, Lenko, brzdi, jedeš 240 km/h!
Ne, to je blbost, přece přede mnou jede ta stará oktávka… No jo, ale to
je ta moje oktávka (ve které jel můj asistent vážící 60 kilo).
2. Octavia RS Combi II – 2012, čip Cimbu -240 koní, najeto 32 000 km.
S příplatkovou výbavou se cena vyšplhala včetně čip tuningu na 780 000 Kč.
Auto v Racing Blue a na sedmnáctkách vypadá skvostně. Na první posezení
jde z auta taková jistota, oproti výše popsanému modelu máte pocit, že jste
v limuzíně. A to bohužel má i své zápory. Pocitově je auto louda, kterého
musíte vytáčet a pobízet k tomu, abyste se cítil jako ve sportovním autě,
ale při pohledu na tachometr budete příjemně překvapeni. Zvuk je utlumený,
žádné hvízdání, když už, tak takové jakoby chrčení. Zmáčknete plyn, auto
se málem zeptá, zda to myslíte vážně, a pak tedy, když na tom trváte, tak
se rozjede. 240 koní umí svižně uhánět po dálnici. Cestovní rychlost kolem
190 – 210 je naprosto v pohodě, víc jsem zkusil asi 2x – 245km/h ale to
už nebyla úplná pohoda, podvozek na bázi tuším Golfu není na vyšší rychlosti
stavěný. Výkonu motoru konečně odpovídají i brzdy. Nestalo se mi, že bych
měl někdy problém se zabržděním z jakékoli rychlosti. Podvozek je příjemně
naladěn do ostra, ale palbu v esovitých zatáčkách provádět objektivně nelze
– nedotáčivost. Musím vyzdvihnout naprosto geniální sedáky – příjemný materiál,
ideální délka, měkkost a tvar. Vzhledově a pocitově mi auto vyhovuje, stále
ještě je to jenom škodovka, ale barva a znáček RS vám většinou zajistí
vyklizení levého pruhu. Ve městě je RS v pohodě, žádné velké rány, pocity,
že auto trpí, nic. Ideální auto na každý den a rychlý přesun. Ale koeficient
zábavnosti zůstává na nízkých hodnotách. Co mě zarazilo? Už 2x se na mě
smála oranžová kontrolka nedostatku motorového oleje – vždy jsem byl nucený
dolévat 0,5 – 0,7 litru – a to navzdory tomu, že olej se měnil po prvních
5 000 km a pak každých 10 000 km, motor se nechával zahřát a dochladit. Při
dotazu u prodejce mi bylo sděleno, že je to běžná záležitost. Dle mého
názoru se jedná o naprosto nejideálnější vůz do socialistického kaganátu,
který si oficiálně říká Česko. Zapadnete, nikoho neprudíte, nesmrdíte dehtem,
a když chcete, svezete se a bezpečně předjedete. Při stání v kolonách vás
nebolí záda a nikdo na vás nevraživě nekouká. KLADY: vzhled, brzdy, sedáky,
přesnost řazení, příjemný volant a řadicí páka, bytelnost, nenucenost co
se týče řízení, ideální na dlouhé cesty, stabilita ve vysokých rychlostech
ZÁPORY: olejový apetit, absence sportovního charakteru, slabá výdrž baterie,
přecitlivělost alarmu (na auto se stačí zle podívat, a už bliká a hvízdá
jak o život) SPOTŘEBA: já mezi 10,5 – 11,5, strejda 8,0 – račte si vybrat.
3. Octavia RS III 02/2015 – najeto 650 km - lehce jsem se rozmazlil,
dopřál si kůži, dobrou muziku, velké střešní okno, černou metlu, challenge
paket (červené prošívání, červené třmeny, lišta na prahu,…), černé osmnáctky
kola a další blbůstky. Cena 550 000 + DPH se slevou velkoodběratele. Sedáky
už nejsou tak famozní, jako v předchozí generaci, ale pořád ještě se dají
řadit k tomu lepšímu, na čem se dá v autě sedět. Nádherné je opravdu velké
střešní okno, jako bývalý dlouholetý motorkář právě toto hodně ocením.
Zajímavý je volant – sportovně zploštělý, ale silně užovkovitý – prostě
mám rád tlustější věnce a klasický tvar. Infotaiment je barevný, a multifunkční
display - budíky – také. Jen jsem vyjel z autosalonu, a přijel na první
křižovatku, tak jsem se vyděsil. Auto si prostě zhaslo – ano, geniální
Start/ Stop systém. Dovedu si představit, jak si motůrek zpívá, když je
v záběhu, a na každé křižovatce zhasne a znovu startuje, nebo když si dáte
rychlou dálnici a při dojetí bouračky vám horký motor zhasne a turbíčko
se dochladí pouze ve snu, ale třeba automobilce křivdím a má to nějak pořešené,
každopádně tuto fíčuru vypínám ještě v garáži. Osmnáctky ubraly na pohodlí
a přidaly na hlučnosti rázů, ale podvozek je na ně dá se říci nastavený,
jenom to prostě už není úplně ono měkoučké počítání kanálů. Pokud minulá
okta byla líná, tak tato ji dle mého pocitu v letargičnosti trumfuje. Je
fakt, že zatím točím jen do 4 000 – 4 500 otáček, ale prostě se žádný brutální
zátah nekoná, ale třeba to přijde po záběhu a při točení k 6 000. Zajímavá
je možnost nastavit si VRS mód, kdy vás bude bavit řazení s meziplynem –
citlivá odezva motoru a sportovní zvuk. K dispozici variace Sport, Normal,
Eco, Individual. Při Sportu má motor skvělý zvuk – něco mezi šesti a osmiválem
? - hluboké drnčivé bručení, bohužel jde o práci reproduktoru. Cimbu zatím
tuning nenabízí, ale jsem zapsaný v pořadníku, a očekávám zvýšení výkonu
na 260 – 300 koní – pan Janda to řekl lapidárně: Přece nebudete chtít zůstat
u 220 koní, když ostatní budou mít 300. Myslím, že s tím bude mít převodovka,
poloosy, spojka a další komponenty velkou práci, ale nejsem typ, co neustále
jede plný plyn, jen se prostě občas rád svezu a vždy bezpečně předjedu.
V módu Normal se dá jezdit, aniž by člověku po chvíli třeštila hlava ze
zvuku, a Eco jsem nezkoušel – připadá mi lehce masochistické jezdit v RS
oktě v módu Eco, ale v Boleslavi určitě vědí, že tím chybu neudělali. Brzdy
překonávají předchozí generaci, dají se dávkovat a mají masivní účinek.
Podvozkově se jedná opět o určitý kladný posun, auto se mi zdá stabilnější,
vyváženější, ale na klikaté okresky bych ho pořád asi nebral – když má
člověk srovnání s Boxsterem S, tak ho pak máloco v zatáčkách nadchne. Ale
na rovinu musím uznat, že podvozek je nadmíru vybalancovaný a spolupracující
s řidičem – v rámci oktávek povedený! Ačkoli téměř nikdy zadní sedáky nevyužívám,
subjektivně bych řekl, že je vzadu více místa, než v předchozích generacích.
Auto opět působí dospělejším a více limuzínovým, honosným dojmem, ale může
jít pouze o můj pocit. 180 – 190 km/h jede s naprostou samozřejmostí – více
jsem zatím nezkoušel – no, dobře, jednou na pár vteřin 220 km/h – a žádný
problém. Velkou práci odvedli vývojáři v kokpitu – máte pocit, že jste v autě
o třídu vyšším. Je tu ta skvělá koncernová logika, kdy je vše po ruce a
tam, kde to intuitivně hledáte. Velký plus si získává nápis před odchodem
z vozu: Nezapomeňte mobilní telefon – asi mě ve Škodovce museli znát ?
Řadicí páka a její chod je oproti minulé generaci z mého pohledu horší.
Je to jakoby ošizené, nepůsobí do ruky tak bytelně a důvěryhodně, nicméně,
řazení je přesné a rychlé, sportovnější. Stejně, jako předchozí generace
dobře maskuje rychlost, jakou jedete – díky odhlučnění, a jisté bytelnosti
je těžké držet se limitů, zvláště ve městě. Co mě zarazilo, je absence
měřáku teploty oleje. Minulá generace měla analogový ukazatel teploty vody,
a mohli jste si v menu nastavit digitální ukazatel teploty oleje, což je
poměrně důležitý údaj u turbomotorů. V této generaci se od toho zřejmě upustilo,
a zůstala jen voda. KLADY: Vzhled, brzdy, zvuk, plocha střešního okna,
stabilita, fun faktor. ZÁPORY: absence měřáku teploty oleje, úzký volant,
Start/Stop systém. Spotřeba: 11.9 – auto je v záběhu, často řadím, měním
otáčky a jezdím ve městě. Neuvěřitelné se stalo skutkem – na Václaváku
jsem při příchodu k autu potkal 2 osmnáctileté slečny, jak oktu nepokrytě
obdivují, a požádaly mě, zda si můžou sednout za volant… ty jo, škoda válí!
Závěr
Od megazábavné, spolehlivé, nebrzdící, nepohodlné, ošklivé 1,8 Turbo
20V( tak trošku Karel ze Tří kamarádů od Remarqua) k limuzínovité, pohodlné,
umírněné, překrásné Oktě III RS je to velký skok. Ubylo pocitové legrace,
strachu, přibylo bezpečnosti, stability, tachometrové rychlosti, zmizela
neprůstřelná spolehlivost, nenáročnost na údržbu, objevila se kurvítka.
Subjektivně vzato – sedím v lepším, honosnějším, sportovnějším, promakanějším
autě, ale nebavím se tak, jako dříve. Možná, kdybych vzal auto na okruh,
tak bych se bavit začal, protože test Okty III na Nurburgringu prezentovaný
na jistém českém automobilovém webu, mě nadchnul.
Motory jsou dělané více do otáček, což se určitě musí projevit na spotřebě.
Trojková okta je neuvěřitelně povedené auto, přirovnal bych ji k měkčí,
pohodlnější, větší 135i mínus 100 koní a 100 Nm. Za sebe okty doporučuji
všem, co mají relativně rozum, nepotřebují masáž ega, nebo nejsou sběratelé,
jako já. Je to koncern se všemi klady i zápory. Proč jít do VW, nebo Audi,
když Okta a Superb mají stejnou matku? Pokud někdo touží po šesti, osmiválci,
tak ať jde jinam, ale… S plným vědomím toho, co mám v garáži, musím zodpovědně
říct – na co do této republiky velké motory? Proč luxusní auta? Proč plnokrevné
sporťáky? Denně jsem svědkem přefízlování, speed traps, čtu komentáře géniů
a sluníčkových lidí pod články na Novinkách, kde se vyskytují slova: sportovní
automobil, luxusní bmw, agresivní řidič, pirát, podnikatel v BMW…. Pán,
který vybrzdil slečnu v Hondě si jde hačnout na 6 let – a tady chcete provozovat
něco jiného, než Oktu? Oktu vám lidi odpustí, část z nich i dopřeje a s vymazlenou
RS s Challenge paketem uděláte parádu nevídanou. Silnice jsou přecpané řidiči,
kteří jedou na autopilota, ladí rádio, telefonují, myslí na kokotiny, nedívají
se do zpětných zrcátek, nepoužívají blinkr, využívají auto jako nástavec
a obal na ego, na klikatých silničkách potkáváte cyklouny ve stealth módu,
nebo s pár pivečkama od Pepíčka v bříšku - - a tady si chcete zajezdit? Užít
si zrychlení, brzdy, přilnavost, balanc…? Ale jděte. Jděte, a kupte si
oktu RS – ne v dehtu, prosím. A hned k tomu třeba Mazdu MX5, ideálně Boxstera
nejlépe v eSku, starou spolehlivou šestiválcovou Z4, nebo starého trojkového
bawora bez střechy – tato kombinace Vám nabídne všechno, po čem v automobilovém
opojení zatoužíte, aniž byste skončili na lavici obžalovaných. A nebo buďte
sběratel, jako já – nepořizujte si rodinu + hypotéku, mějte 2 – 3 joby,
3 garáže, a vydělávejte na pojištění, servis a 98 oktanový benzín.
Přeji všem řidičské štěstí a radost z jízdy.
29.03.2015 PS
|
|