Jelikož v mém životě nastaly změny, stala se pro mě nutností koupě nějakého
votuzidla, bych se mohl lépe dopravovati z místa mé pracovní činnosti do
mého 300km vzdáleného trvalého bydliště na víkendy za rodinou a přítelkyní,
neboť druhá alternativa ...
... české dráhy mne přes svoji nezpochybnitelnou
kvalitu nebyly s to dopravit mne do mého bydliště dříve než za 9 hodin,
s třemi přestupy, což bylo krapet nepohodlné a místo volného víkendu jsem
měl jen volnou sobotu jako celý den, zatímco pátek a neděli vyplňovala
pohodová vlaková turistika, po absolvování asi 10 jízd jsem seznal, že
ač mlád na tohle nemám vitamíny a měl bych si zakoupit nějaké přibližovadlo.
K dispozici jsem měl cca 200.000 Kč, což jak již vím dnes stačí k zakoupení
solidní ojetiny, já ale chtěl, znaje svůj řidičský um, který v té době
ač jsem řidičský průkaz vlastnil již celé 2 roky sestával z najetých cca
130km v autoškole s felicií na plyn, coby takto zkušený a vyježděný řidič,
jsem potřeboval něco echt, něco co mne spolehlivě a hlavně bezpečně
dopraví do mnou zvolené vzdálené destinace a v čem po eventuální lehké
kolizi s architektonickými objekty, či nákladními vozy zůstanu alespoň
ve stavu způsobilém pro identifikaci. Prostě jsem chtěl Volvo, ani jsem
nemusel dlouho hledat a můj kamarád mi dal tip na jedno echt vymazlené
votuzené volvo od jakéhosi solidního a zodpovědného překupníka kdesi
v malebné vísce u Havlíčkova Brodu. Já coby action-boy jsem nehodlal promarnit
svoji životní šanci a ještě ten den jsem se na ono místo s kamarádem vypravil.
Již samo místo vypadalo coby doupě Pana Překupníka, velice přesvědčivě,
na dvorku za zchátralými dřevěnými vraty se nacházely vozidla různých značek
(povětšinou favority a žiguly) v různé fázi rozkladu, výjimku tvořil jaguár
napolo přikrytý jakýmsi kusem hadru v čemsi co připomínalo kurník zbavený
jedné stěny. Mezi tím vším se svobodně pohybovaly slepice - patrně coby
low cost ochranka.
Jakmile jsme byli na místě, odněkud z budovy, kterou jsem pokládal za
stodolu, či v lepším případě nějaký traktor depot se vynořily podivné
postavy v montérkách tázajíce se copak že to chceme v jejich hájemství.
Jakmile jim byla sdělena situace byly podniknuty kroky k zavolání Pana
Překupníka, coby hlavního Managera tohohle agrobazaru. Po pár minutách
jsme již slyšeli tůrování motoru a přijel Pan Překupník osobně se svojí
audi f modrý metle, f kombíku, s dehtem 2.5TDi, na 17'' kolech pyčo!
a se skly černými jak svědomí starýho Grebeníčka.
Pan Překupník, vybaven nezbytnou koženou bundou, třemi kily zlatých
řetězů, pleší a úsměvem zářivým jak noci nad Černobylem nás zavedl do traktor
depotu kde se nacházely asi tři více či méně crashnuté vehikly a mezi
nimi i ten o nějž jsem měl zájem, konkrétně to bylo Volvo S 40, rok výroby
1997, s motorem Renault 1.9 TD (jež je jak jsem později na netu zjistil
snad ten nejhorší co kdy do volva montovali), f stříbrný metle, f kůži,
s klimou, f elektrice, tempomatem, s muzikou, tmavými zadními skly a f
tuningu pyčo (ten sestával ze sportovních tlumičů, spoilerů,křídla
a alu kol 14" borbett - což jsou na tohle auto dost malá a hnusná kola)
tenhle hustoshowkár byl taktéž lehce crashnut na přední pravou stranu
(zrovna tam kde byla řídící jednotka) takže mělo malinko pokroucený roh
kastle + nějaké volně povlávající hadičky okolo, na můj dotaz co s olejovým
chladičem, jehož lamely jevily evidentní známky poškození, mi bylo odpovězeno,
že tomu nic není, že z toho po nastartování nechčije olej - byl
jsem uklidněn.
Vůbec jsem se zprvu na to nějak moc netvářil a Pan Překupník zřejmě
můj výraz zpozoroval a hned dodal že v ceně budou pochopitelně všechny
náhr. díly potřebné k sestavení volva do stavu připomínajícímu motorové
vozidlo a ne reklamu na airbag. Což mělo zahrnovat, světlomet + blinkr,
vzduchový filtr a přední kapotu. Cena byla za vozidlo v tomto stavu, s
náhradními díly a najetými 157 kkm lidových 165.000 českokreditů.
Uznávám, že dnes bych na takový obchod nepřistoupil v normálním stavu
vědomí, ale včera není dnes, já potřeboval auto (a podvědomně možná si
i přidělat nějaký ten problém navíc, ať je co řešit) a docela se mi ta
jeho nenabouraná část i líbila, nemluvě o interiéru, který mi připadal
o něco pohlednější než v autoškolní felicii. Tak jsem na obchod přistoupil.....
Po zaplacení 60 k českokreditů coby zálohy bylo domluveno, že mi automobil
do provozuschopného stavu uvede sousední agroservis, který vypadal podobně
jako agro traktor depot, kde jsem vůz zakoupil, s tím rozdílem že v agroservise
opravovaly i skutečné traktory. Po několika týdnech domluv, urgencí a nesčetných
návštěv malebné vesničky jsem uviděl finální produkt - vozidlo již připomínalo
vozidlo, ale mělo pár vad na kráse, tak za prvé litá kola byla jen 3, protože
čtvrté bylo v kufru, neboť asi důsledkem nehody bylo alu kolo ochuzeno
o odštěpek o velikosti krabičky od sirek zrovna v místě, kde se kolo stýká
s pneumatikou, tudíž bylo potřeba jej vyvařit, dále vozidlo nemělo pravý
podběh, vnitřní zpětné zrcátko, volant byl při srovnaných kolech v poloze
svislé, místo vodorovné a místo sváru šlo poznat pouhým pohledem do motorového
prostoru, protože nenápadné vlnkoví velikosti velehor se táhlo po celé
jedné straně kastle, tam kde to bylo "ťuklý " to že nárazník měl od pravého
předního světla asi centimetrovou vůli a vypadalo to krajně nehezky mi
přišlo jako nepodstatný detail, hlavně že to jede nééé? Přesto jsem díky
své tehdejší imbecilitě nepodnkal žádné kroky k nápravě a vše převzal na
svá bedra a souhlasil, že zbytek si nějak zařídím, doplatil jsem Panu Překupníkovi
zbytek jim požadovaného finančního obnosu a on mi předal originál dokumentaci
vozidla, jež bylo dovezeno z Holandska, tím ale legrace teprve začala...
Panu Překupníkovi totiž papírová práce skončila sepsáním kupní smlouvy
a já ve své naivitě souhlasil s tím, že vůz si přihlásím u nás, sám a potřebné
věci zařídím, což byl začátek orgií s našimi úřady a úředníky, nejprve
bylo třeba přeložit TP, neboť byl holandsky a vůz byl dovezen do ČR před
vstupem do svazu evropských socialistických republik, tudíž byl překlad
nezbytný (ještě že alespoň clo bylo zaplacené Panem Překupníkem), překlad
TP mě přišel na 1.000 českokreditů, dále bylo třeba provést STK, to mě
přišlo na další 1.000 českokreditů, pak následovala akční jízda hustoshowkárem
bez značek a známky po D1 do mého bydliště, abych provedl přihlášení
vozidla za další 2.000 českokreditů, což jak jsem zjistil později bylo
možno provést jen papírově bez přítomnosti vozidla.
Á propos první jízda mým novým vozem pro mne byla plna akčních zážitků,
tak nejprve vozidlo příliš nechtělo startovat - později jsem musel koupit
novou baterku, ta stará byla dlouhým stáním v agrobazaru celá vyšťávená,
v showkáru leccos rachtalo, rezonovalo a vůbec tvářilo se divně, řadící
páka měla na každou stranu asi dvoucentimetrovou vůli, takže mi občas při
rozjíždění skočila trojka místo jedničky, což mělo za následek chcípnutí
motoru, páč 90k na 1.4 t vozidlo nebylo dost kchůl rozjet na trojku, dále
tachometr ukazoval jen do 120km/h, přestože ručička měla prostor až do
240, za hranici 120km / h se jí nějak nechtělo, nejspíš jsem překročil
jakousi nebezpečnostní volvokonstantu, ba co víc při dalším zrychlování
ručička na tachometru byla ochotna putovat dál, ovšem směrem dolů, tudíž
při otáčkách blízkých maximálním (což je 4250 ot. /min) mi tachometr ukazoval
jízdu cca 60km/h, z objektivních důvodů nemohu říct kolik jsem jel, ale
jelikož to bylo na D1 Highway a jel jsem v levém pruhu aniž bych kohokoli
rychlostně omezoval, jel jsem patrně rychleji než 60km/h.Vůbec zrychlování
je v mém voze doprovázeno zvláštními efekty, které jsem donedávna přikládal
turboefektu motoru, než mi bylo známým po svezení vysvětleno, že turboefekt
má být cítit zvýšeným tahem motoru, což nastalo, ale ne už doplňujicími
efekty jako podivné vibrace linoucími se celým vozem a zápachem zplodin
naftových v interiéru, což jsem přikládal jakémusi insekticidnímu volvosystému,
ale to nejspíš nebude ono :)
Mezi další radovánky, jimiž mne Volvo obšťastnilo, bylo nefunkční ABS,
lépe řečeno když fungovalo bylo to ještě horší, ovlivňovalo to totiž brzdnou
dráhu tak, že pokud nesvítila výstražná kontrolka ABS (což značilo že je
nefunkční a auto brzdilo jako by ABS nemělo tudíž - normálně) tak při každém
sešlápnutí brzdového pedálu mi to pedál za výstražného vrčení asi 10krát
za vteřinu vrátil, začal vibrovat a výsledný efekt byl ten že na normálním
suchém povrchu, jsem měl brzdnou dráhu větší asi jednou tolik než s nefunkčním
ABS a svítící kontrolkou, což mi připravilo nejeden adrenalinový okamžik,
takže jsem se rozhodl pro nejlevnější varitantu opravy a to vypojení ABS
přímo na řídící jednotce jakýmsi konektorem, či co, podrobnosti nevím,
vím jen to že Mr.Servisman co mi to prováděl mi odpojil i do té doby jednu
z mála funkčních věcí mého showkáru - tempomat, nu vot jezdit se dá i bez
něj :) Mezi další radovánky jimiž mne volvo obšťastňuje je svítící kontrolka
immobilizéru na palubní desce, ale tu beru že svítí spíš jen z kolegiality
ke kontrolce ABS, neboť vozidlo bez problémů nastartuji (alespoň že tak
:) ).
Do této chvíle jsem u svého vozidla vyměnil 2krát rozvodový řemen +
kladky, 2krát olej + filtry, jednou brzdové destičky, něco žárovek, gufera
a dokoupil jsem si vnitřní zpětné zrcátko, neboť je to při jízdě dobré
- nevím, mi přijde že ježděním bez něj získá člověk imunitu vůči oslepení
dálkovými světly za ním jedoucího vozu, neboť je nemá co odrážet :)
Nedávno jsem se i rozhodl pro koupi zcela nových pneumatik i kol, neboť
mne nebavilo čekat až svár u kola povolí, nebo mi při jízdě po naší ultrarovné
D1 highway rupne pneumatika, která dodaná s vozem při koupi, měla o 3 hmotností
indexy míň než je uvedeno v TP a jedna z nich byla navíc zmršená zásahem
barumzmrda, kdy při přezouvání na zimní utvořil v pneumatice rýhu asi 5cm
dlouhou a 0.5cm hlubokou a tvrdil že je to O.K, já byl ještě stále ve stavu
Zmrdikillera na 0.0n-tém levelu, takže jsem nikterak přespříliš neodporoval
a uvěřil....
K neštěstí naštěstí nedošlo, ale čekat na něj nebudu, dnes co do závad
stále přetrvává vypojené ABS, naftový odér v kokpitu, chybějící podběh,
viklající se řadící páka, rezonující interiér, škubající se turbo a jiné
větší či menší radosti, na kontrole řídíci jednotky jsem v servise volvo
nebyl, neboť se jako čert kříže obávám závad které mi vypíše a mé fin.
možnosti nejsou bohužel neomezené.Vím jsem idiot a za všechno si můžu jen
a jen sám, ve své mladické nerozvážnosti a nezkušenosti, jsem se stal snadnou
kořistí mnoha zmrdů a toho plody denně sbírám při každé cestě mým hustoshowkárem,
do něhož jsem včetně koupě investoval již přes 220 kčeskokreditů a určitě
to není finální částka, pakliže je však mezi vámi někdo kdo je ještě naivnější
než já, rád mu můj showkár za 200kčeskokreditů přenechám :)
Ale spíš budu i rád za každou hodnotnou radu, která že to opatření mám
nechat provést abych se zbavil těch několika málo mušek jež mnou vlastněné
vozidlo má, budu vám převelice vděčen, snad se mezi vámi najde i odborník
a ne jen sorta opravářských zmrdů, která mne do této situace pomohla dostat
a neupozornila mne na možná rizika.Jinak závěrem bych chtěl ještě dodat,
že ke značce volvo mám stále obdiv a považuji se za jejího fanouška a jelikož
vlastním vůz této značky jež má mnoho a ještě více závad, jsem si vědom
toho, že jsou způsobeny nejspíš zacházením s tímto vozidlem, jeho havárií
a pak další havárií ve formě zásahů Opravářských Zmrdů jež z něj vyrobily
to v čem já dnes a denně ohrožuji život svůj a ostatních příslušníků silničního
provozu a ne značkou Volvo jako takovou.
Tímto se všem příslušníkům silničního provozu omlouvám a Opravářským
Zmrdům děkuji, hlavně tedy Panu Překupníkovi!
S pozdravy Zmrdům Zmar váš pisatel Drewid.
16.10.2005 Drewid
(Pokud byste chtěli autorovi poradit, jak uvést jeho švédský kchár
na kvalitativně vyšší level, můžete tak učinit přese mne.
Samozřejmě že vzkazy toho typu, že autor musel být myšlenkově indisponován,
aby přistoupil na takový obchod, forwardovat nebudu, protože je to ztráta
času - takže mi je ani neposílejte. (D-F))