Následujících pár řádků nebude moc technických, ač jsem technicky zaměřený
člověk, ale málokoho to baví číst (kromě mě, já tady dfensovy technické
články hltám), doufám, že toto zaujme širší publikum. Spíše to tedy budou
moje zážitky a pocity z tohoto báwa.
Vždy se mi E63 líbila, i když je z nového světa a já jsem spíš konzerva.
Už koncept, který někdy na přelomu tisíciletí BMW ukázalo světu, ze kterého
tahle obludička vychází, mě hned zaujal. Ti co znají, tak ví, že se jednalo
o Z9 Gran Turismo. Když jsem poprvé ten koncept na obrázku viděl, strašně
se mi to líbilo. Auto patří mému kamarádovi, stejně tak jako S2000, kterou
mi před asi rokem půjčil. Jezdí se s ním jen v pěkném počasí, vlastně kromě
mytí nezná vodu, sníh, či sůl. To mi tak připomíná ty moudré řeči některých,
když psal o tom, že na běžné ježdění má Oktu RS. Mimochodem jsem i s ní
najel dost kilometrů na to, abych mohl konstatovat, že je to výborný auto
na to, k čemu ho kamarád má. Na ježdění do práce, po Praze a nákupy. Ale
o tom jsem psát nechtěl….
Technika a výbava
Jedná se o velké, asi 1800 kg těžké kupé, 2+2, v barvě Onyx blue, bez
označení modelu (650i). Je to prvek výbavy a tak nelze hned odhalit,že
srdce pod kapotou je zážehový osmiválec s objemem necelých 5 litrů (N62B48),
o výkonu 270kW a 490Nm točivého momentu. Je to ještě motor s vnější tvorbou
směsi, s Valvetronikem a hlavně bez rušivých elementů v sání. Ano bez přeplňování.
Poháněna je samozřejmě zadní náprava (to jistě nikoho nepřekvapí) přes
klasickou automatickou převodovku Steptronic s hydrodynamickým měničem
a šesti stupni. Je to verze, která nemá ovládání pádly pod volantem, což
mě rozhodně vůbec nechybělo, tedy verze před FL. Kdo by hodně toužil řadit,
může voličem (řadicí pákou). Na podvozku se nenachází nic extra nového,
vpředu McPherson, dvě příčná ramena, vzadu multilink, klasické tlumiče
a pružiny, vlastně vše podobné jako na mém BMW. Jedna věcička je na podvozku
ale navíc a to aktivní stabilizátory. Do jaké míry mají podíl na jízdě
auta nevím, skopičiny a extrémy jsem nezkoušel, ale rozhodně tahle šestka
nepůsobí těžkopádným dojmem. Na autě jsou sice krásná kola z M6, ale jsou
dost velká a široká, což by ještě nebyl takový problém, ale co opravdu
autu dává co proto na rozbité silnici, jsou pneumatiky RFT, to je neskutečné
zlo! Výbava? Individual, kdo zná BMW ví, že je v tomto případě na palubě
vše co šlo, plus navíc takové výjimečnosti, jako je kompletně obšitá palubní
deska v černé kůži, alcantarový strop i „sloupky“, světlá kůže na sedadlech
a částečně i na dveřních výplních. Záleží samozřejmě na vkusu, mě se to
takto líbí. Dekor dřeva ani hliníku zde není, ale je použit černý klavírní
lak. Zbytek výbavy nijak nevybočuje ze standardu v téhle kategorii, tedy
aut s pořizovací cenou kolem 2,5 milionu korun, navigace, TV tuner/DVD
přehrávač, i-drive, velmi slušné audio, dvou zónová klimatizace, výhřev
sedadel, špičkově fungující aktivní tempovat, parkovací asistent, zmíněný
Dynamic drive, nevím ani kolik vaků pro zvýšení pasivní bezpečnosti, Head-up
projektor,….., opravdu mi nic v tomto autě co do výbavy nechybělo, jen
by mě zajímalo, jak by se projevilo dvojité zasklení, ale to už moc u nových
BMW nevídám. Zavazadlový prostor je celkem objemný, ale trochu plošší,
čili úplně nepraktické auto to rozhodně není (má i ski vak). Na druhou
stranu, pokud někdo sedí dál od volantu, či pedálů, jako třeba já, na zadní
sedadla se už nikdo s nohami nevejde. Z venku kromě zmíněných kol zaujmou
ještě zrcátka, taktéž z modelu M6, ty se mě osobně velmi líbí!
Jízda
Po usednutí a nastartování v garáži mě moc zaujal zvuk startu a následně
studené bublání výfuku. Panoramatickou střechu jsem hned zavřel, kamarád
ji zbožňuje, já to moc nemusím, připadám si jako nahý. První dojmy z jízdy
byly trošku rozpačité, nemohlo tak za to úplně auto, ale hlavně otřesné
silnice v našem hlavním městě. První kilometr jsem trpěl za podvozek. Z
velké části za to krom tankodromu mohou ty zmiňovaná kola. Pneumatiky jsou
snad v té nejméně pohodlné kombinaci, nejen že jsou dojezdové, ale ještě
i Potenzy RE050A. Znám je jako hlučné a s velmi tuhou bočnicí. Myslím si,
že na tohle auto zbytečné. No, až je kamarád dojezdí, doporučím mu jiné
podobně kvalitní, ale vhodnější pneumatiky. Hned druhý dojem byl, že sice
sedím v celkem velkém autě, ale vůbec tak na mě nepůsobí, měl jsem pocit,
že sedím v něčem, minimálně o 200 kg lehčím. Začal jsem se s autem pomalu
seznamovat, automat řadí plynule, není to naštěstí SMG, jako je třeba v
M6, kdy se člověk musí hodně snažit, aby si nepřipadal jak v závoďáku,
u takového auta to není úplně příjemné, ale navíc se ukazuje, že třeba
spojky v těch M6, ale i v M5 životností neoplývají. Tady je vše v pořádku
a při klidné jízdě se otáčkoměr pohybuje mezi číslicí 1 a 3 a motor naplňuje
interiér krásně hutným a bublavým zvukem. To je něco pro mně! Samozřejmě
když ale řidič chce, převodovka se velmi rychle přizpůsobí jízdnímu stylu.
Znovu jsem měl pocit, že automat v BMW je ochotnější cokoli dělat, než
třeba v Mercedesu, čímž nechci příznivce hvězdy urazit, ale tak to prostě
cítím já.
Po pár kilometrech jsem najel na dálnici a použil jednu z nadstandardních
výbav šestky. ACC. Jedná se o aktivní tempovat, který ke své činnosti používá
radar zabudovaný v mřížce nárazníku. Stručně řečeno si řidič navolí rychlost
jako u klasického tempomatu a k tomu zvolí odstup, asi ve 4 stupních od
vozidel před ním. Systém už se poté postará o všechno sám. Jak brzdění,
když vozidlo před vámi zpomalí, tak následnou akceleraci. Stačí cvaknout
do páčky na sloupku řízení a pootočit voličem pro nastavení odstupu. Mám
rád klidnou a uvolněnou jízdu po dálnici a tak tuhle hračku musím ocenit
na 100%. Hrál jsem si s ní hodně i mimo dálnice a neumím si představit,
že by to mohlo fungovat lépe, prostě skvěle dotažená věc. Funkce je indikována
mezi budíky i prostřednictvím head-up displeje.
Mimochodem, ten BMW používá už od roku 2002 a funguje podle mě výborně
a ne jako některé dnešní, laciné napodobeniny méně drahých značek. Ukazuje
všechny důležité informace v zorném poli řidiče, například aktuální rychlost,
zmíněný ACC, nebo také základní informace z navigace. Než jsem vyjel, tak
jsem ještě pro zajímavost vynuloval počítadlo průměrné spotřeby a když
jsem dorazil domů, na budíkách byla hodnota 9,9. Nádhera a to drtivá většina
cesty byla po dálnici, běžným tempem dle provozu. Myslím, že při snaze
o rekord by to šlo ještě o nějaké deci méně, ale samozřejmě tohle auto
na to není. Chci jen říci, že to nežere i děti kolem silnice, jak to často
někteří neznalci prezentují. Projel jsem město, stavil se u dvou kamarádů,
ukázal jsem jim tenhle krásný vůz a projevila se další vlastnost tohoto
auta. Neskutečně přitahuje pozornost, především opačné pohlaví se otočí!
Schoval jsem ho do své garáže a než jsem došel domů, volalo mi několik
lidí, zda jsem si pořídil nové žihadlo. To samé následovalo i druhý den,
když jsem byl auto ručně umýt a před garáží jsem mu dal trochu péče v podobě
ošetření laku. Všiml jsem si i při průjezdu městem, že se na šestku lidi
otáčí, dívají, člověk si v tom autě připadá dobře, uznávám, že je to příjemné.
Projel jsem se trochu také po okolí, abych ho lépe poznal. Komfort je na
dobré silnici slušný, pro mě naprosto dostačující, zmíněné rázy od kol
se samozřejmě nekonají, jen trochu hluku z odvalování.
Motor je velmi příjemný, má páru. Ve středním pásmu zní pro mě nejlépe
a také s autem nenuceně cvičí. Předjet dva tři kamiony a mezi nimi ještě
nějaké osobáky není vůbec pro tohle auto problém, vždyť stovku pokoří za
něco málo přes 5 sekund. Dynamika vozu by mi tedy také vyhovovala. Řízení
má hydraulický posilovač a Servotronic, což znám ze svého auta, ale jsem
zvyklý na trošku tužší chování a více komunikace. Volant je zde také stejný,
jako v M6, velmi příjemný do ruky. Zvykl jsem si na to řízení hned. Kdyby
mi vadilo, tak by se to projevilo po prvním kilometru a už by mi to lezlo
na nervy stále. Co se mi na jízdě líbí nejvíc, je taková ta pohoda, suverénní
jízdní projev, pohodlí i díky špičkové výbavě a pak zvuk. A to jak zepředu
tak z výfuku. To je něco, co mě opravdu zahřeje při srdci. Zvuk V8, takové
to ffrrrrruuu, je pro mě to nej, pokud jde o motory aut. Brzdy jsem nijak
netrápil, jak už jsem asi zmínil, jezdím plynule, ale párkrát jsem prudčeji
brzdil a fungují bez větší námahy. I na pohled vypadají dostatečně dimenzované.
Následující den už jsem autíčko vezl zpět kamarádovi. Absolvoval jsem ještě
jednu krátkou zastávku v centru dění, ano v Praze. To byl zase porod, jak
pro mě, tak pro šestku a pak už pěkně rovnou do garáže k ostatním skvostům,
jako je třeba M3 e46 J. Na BC svítila průměrná spotřeba 12,4 na 100, během
mých asi 250km, různého jízdního typu. Což bude asi i výrobcem udávaná
hodnota. Mezi budíky svítí ještě jedna zajímavá hodnota a to celkový nájezd
auta, který činí opravdových asi 32 tisíc kilometrů! S kráskou jsem se
rozloučil a mohu říci, že už se moc těším na další božské svezení.
Závěr
Na závěr musím znovu poděkovat kamarádovi Petrovi, že se mi postaral
o jedno, čí dvě těžší usínaní a jedno velmi časné vstávání a nutkání se
jít na šestsetpadesátku do garáže podívat. A dík patří také Filipovi za
krásné zvěčnění v podobě fotek. Auto by do značné míry splňovalo moje požadavky
na srdcovku, především díky V8 (jeho zvuku) a také velmi výjimečnému vzhledu.
10.05.2015 Petr D.