Vzhledem k tomu, že nelehký život mého spolehlivého a nenáročného Formana
nešetrně ukončil nedobržděný Ford a způsobil mu zranění neslučitelné se
životem (totální likvidace), byl jsem nucen vybrat jeho nástupce.
Po poradě
s peněženkou a účtem bylo zřejmé,že to bude opět ojetina. Protože děti už
z kočárku odrostly a parkování v Mladé Boleslavi není žádný med, hledal sem
menší pětidveřové auto. Škodovku jsem nechtěl (nic proti nim nemám, ale
má ji tu skoro každý) a francouzi mi nejdou k pleti, tak jsem hledal mezi
korejcema a japoncema.
A tak mi padl do oka Ignis, rok výroby 2003,vyrobeno v Japonsku, dovezený
z Německa.Byl lehounce bouraný na levé přední světlo a smutně stál v bazaru
v Chomutově a čekal,až si pro něj přijedu. Přijel sem, koupil jsem, nechal
opravit a přihlásit a už je to můj nový mazlík.
A teď moje dojmy z tamagočiho:
Motor: Se japončíkům povedl. Obsah 1,3 litru, 16 ventilů s proměnným
časováním, 61kW. Vzhledem k nízké hmotnosti mazlíka (960kg) je to celkem
upalovátko. Není problém na dálnici udržovat stálou rychlost 160 km/h.
Je to motor do větších otáček, pod 3000 mu to moc nejde pod nos, zato mezi
4000-6000 je ve svém živlu.
Karosérie: Ignis vypadá větší, něž v reálu je. Je to takový hodně zmenšený
SUV. Při porovnání s jinými auty je kratší, ale dost vysoký. Jeho výšku
opticky zvětšují mohutné hagusy, za které by se nemusel stydět kdejaký
offroad.Vzhledem k krabicoidnímu tvaru karoserie je v něm relativně dost
místa, mých 176cm a 82 kg se za volant pohodlně vejde. Nastupování je vzhledem
k vysokému podvozku a velké výšce pohodlné, vysokou střechu oceňuju při
zandávání dvouleté dcery do dětské sedačky. Dveře jsou poměrně krátké,
ale s velkým uhlem otevření, ideální pro přeplněné parkoviště. Volant není
nijak nastavitelný, sedačka je výškově polohovatelná. Starší dcera oceňuje
polohovatelné opěradlo zadní sedačky. Zadní sedačky jsou dělené 1/1 a po
sklopení vznikne rovná plocha s podlahou kufru. Ten je celkem malej, asi
200 l. Pod jeho podlahou je praktická plastová vana se schránkami, povinou
výbavu můžu vozit tam a v kufru se nic nepovaluje.
Sedačky jsou dost tvrdé, ale mají slušné boční vedení. V interieru je
spousta přihrádek,kapsy ve všech dveřích, držáky na nápoje v palubovce,
schránka pod sedačkou spolujezdce. Zbytek výbavy čítá dva airbagy, klimatizaci,
okna a zrcátka v elektrice, centrál s dálkou a multifunkční display, což
je luxusní jméno pro chytřejší hodiny. Mazlík je nastříkán stříbrnou metalízou
a je v provedení Speciál, což obnáší modré potahy sedaček, modré částí přístrojovky
a stříbrné budíky.
Jízdní vlastnosti: vzhledem k velké světlé výšce se mazlík v zatáčkách
dost naklání, na ostřejší jízdu to vážně není. Zato se pří parkování nebojím
obrubníků.Vysoká karosérie je dost háklivá na boční vítr. Řadící páka je
s převodovkou spojena dvěma bowdeny, řazení je přesné, páka nedrnčí, ale
montovat tam zamykání zpátečky nemá význam. Stačí na převodovce vyndat
dvě závlačky, zařadit třeba trojku a odjet.
Auto je ve svých pěti letech ve slušném stavu, německý majitel pravidelně
navštěvoval servis (servisní knížku mám, takže stav tachometru 88 000 km
je věrohodný). Pár oděrek na laku je, ale opravovat je nebudu, parkuju
na parkovišti a tam o oděrky není nouze. Koroze na autě není žádná, zatím
jsem pouze dolil vodu do ostřikovačů a seřídil krok spojky. Opravovat a
seřizovat cokoliv v motoru je masochizmus, není tu žádné místo a potřeboval
bych na rukou dva klouby navíc. Ještě mě čeká výměna antény a žárovky na
podsvícení tachometru, ale ty jsem ještě nesehnal, asi je nahradím ledkama
a bude pokoj. Zajímavé je umístění posilovače řízení, je pod palubkou asi
30cm pod volantem a při parkování je slyšet. Pro parkování venku je dost
nepraktický palivoměr i při vyjmutém klíčku ukazující stav benzínu. Dávat
všem hovadům okolo najevo, že je plná nádrž není to pravé ořechové. Klimatizace
mě mile překvapila, je dost učinná a auto rozpálené poledním sluncem za
pár minut vychladí na snesitelnou teplotu. V polubní desce nic nevrže,standartně
montované čtyři repro hrají dobře, nechraptí, ale basy se od nich očekávat
nedají. Zajímavé je, že repro nejsou ve dveřích, ale v palubní desce a v zadních
sloupcích.
Kola jsou hliníky 14 palců 165/70, na tom autě vypadají dost malá, ale
zase mě nákup obutí nezrujnuje.V ceně vozu byli navíc plecháče se zimním
obutím, takže mám na pár zim vystaráno.
Brzdy jsou vpředu kotouče, vzadu bubny nezvykle malých rozměrů, ale
brzdí velice slušně.S autem sem zatím spokojenej, jedinou vadou na kráse
je už zmiňovaný malý zavazadlový prostor, ale na běžný víkendový výlet
stačí a na dovolenou dostane rakev na střechu. Přes zimu proběhne montáž
tažnýho zařízení.
Doufám, že se autíčku nehody a zloději zdaleka vyhnou a já si ho pořádně
užiju.
8.9.2008 @007