Byla nebyla ulice, do které nesměla jezdit osobní auta. Směla tam
jezdit jen MHD. Asi se nedozvíme, jakou demagogií byly zkaleny myšlenky
toho retardovaného úředníka, který tento zákaz uvedl v platnost.
Zda to
byla nefunkční doktrína o preferenci MHD (její neplatnost se ukázala naplno
nedávno v Ostravě, kde lidé nejezdili autobusy, ani když byly zadarmo),
jiná socialistická smyšlenka nebo prostá touha zakazovat a regulovat a
nařizovat a poroučet, která je těmhle lidem vlastní a nikdo nikdy ji z
nich nevytluče, dokud je z té jejich kanceláře nevyhodí oknem.
Sme Hlinkove gardy,
sme slovenská stráž,
Hlinka náš otec,
Sidor vodca náš.
Ta ulice se jmenuje Průmyslová
a je v Českých Budějovicích. Proč je v její části zakázán průjezd všem
vozidlům kromě autobusů a trolejbusů, mi není známo. Je tam jen pár průmyslových
objektů, fízlárna a hampejz s originálním názvem Happy.
Zákazy jsou nejen proto, aby se dalo zakazovat, ale také proto, aby
se dodržovaly a aby se vymáhaly. Někdy tahle věta funguje od konce. Aby
bylo co vymáhat, stanovují se další a další zákazy a tím je možno udržovat
početní stav stáda šimpanzů, kterému se říká městská policie.
Kto si rodom Slovák,
stúpaj v Hlinkov šík,
nás nezlomí hrozba,
nás nezlomí nič.
Strážník má v podstatě dvě možnosti, jak vymoci takový zákaz. První
možností je, že si stoupne na začátek takového úseku, kde se nachází příslušná
dopravní značka (v našem případě značka B 32 "Jiný zákaz" s nápisem "Průjezd
zakázán") a každého, kdo se bude pokoušet do takto označeného úseku vjet,
napomene. Nelze ho potrestat (ještě nic neporušil).
Výhody a nevýhody takového postupu:
+ 100% účinnost (do úseku skutečně nikdo nevjede)
+ lepší vztahy s veřejností (paní Vomáčková po návratu z města překřičí
televizor s puštěným seriálem Ulice a pronese "Táto, je blbě odbočila u
autobusáku, ale hodnej pan strážník mě na to upozornil a ukázal mi, kudy
mám jet")
- nevybere se dost peněz na pokutách, možná nedostane prémie
- nebude zjištěno dost přestupků, takže jeho nadřízení budou mít problémy
obhájit svoje i jeho pracovní místo
- nebude se moci válet v autě
Kamaráti na stráž,
velí vodca náš,
na vrchu Kriváňa,
postavíme stráž.
Druhou možností je si stoupnout na konec takového úseku, nejlépe někam,
kde nebude vidět, třeba za buk, a v tomto místě provozovat dopravně bezpečnostní
činnost. Idioty, co si ho nevšimli včas, nechá projet ulicí až na konec,
ba dokonce vyjet z ní úplně ven, a vystartuje za ním ve svém hustě natuněném
VW Caddy. Zapne houkačku, nápis stop, modrá protizákonná světýlka v přední
masce a všechny tyhle opičárny, zastaví ho a napaří mu pokutu.
+ strážník se může válet v autě
+ zjistí se dostatek přestupků a vybere se hodně peněz na pokutách,
bude zajištěno, aby počet přestupků byl dostatečný
+ imič a stajl (na chvíli zapomene, že je vyučený cukrář nebo zahradník
a připadá si jako velkej policajt)
- 0% účinnost (všechna auta, která chytil, předmětným úsekem projela.
Pokud je tam zákaz proto, aby tam auta nejezdila, pak tam byl strážník
vlastně k hovnu)
- veřejnosti se to nemusí (ale třeba taky může) líbit.
Jak je vidno, druhá metoda jednoznačně vítězí. V Budějovicích to pochopili
a praktikují to přesně podle toho.
Slovensko si ubránime,
a keď treba uderíme.
Kamaráti na stráž,
kamaráti na stráž.
Zásahové vozidlo VW Caddy, speciálně upravené pro převoz dvou šimpanzů
a botiček pro Jihočeskou pa(r)kovací, je skryto na křižovatce ulic Průmyslová,
Nádražní a Mánesova za
jakousi rozvodnou skříní. Aby tam mohlo vjet, musí porušit zákaz vjezdu,
ale to je prkotina.
MP číhá. Za bukem je vidět jen střecha vozu.
MP v akci, čelem k veřejnosti.
Blíží-li se zavilý pirát, strážníci přeruší samohanu a nastartují motor.
Nic netušící pirát dorazí ke křižovatce, kde svítí červená (je tam senzor,
dokud není v Průmyslové auto, je druhý směr Mánesova-Nádražní volný). Jakmile
piráta rozpozná pokročilá elektronika nakoupená za peníze občanů, dostane
zelenou, strážníci vyrazí s rozhodností nadrženého orangutana a zpovykaného
piráta zkrotí. Likvidační stanoviště (tak se policejní hantýrkou nazývá
místo, kde se rejžuje, kostí, prostě realizuje výběr pokut) se nachází
zhruba před železniční poliklinikou. Řidič tam dostává pokutu za překážení
MHD v místě, kde pak obě vozidla překážejí MHD, což dodává tomuto úkonu
dopravní represe mimořádně absurdní rozměr.
Poté, co je pokuta vybrána, vozidlo strážníků vykoná okruh ulicemi Nádražní,
Rudolfovská, Štítného, Lannova, Dvořákova, Průmyslová, Novohradská a Mánesova
zpět na místo za rozvodnou skříní, přepne do jack-off mode a čeká na dalšího
piráta. Sledoval jsem aktivitu hlídky necelou hodinu, přičemž byli odchyceni
mladý řidič golfu, řidič dodávky s RZ jiného kraje a dáma v červeném miniautíčku.
Hlídku zajímala pouze vozidla osobní dvoustopá, nezajímali je cyklisté
projíždějící ulicí Průmyslovou, jezdící po chodníku nebo jezdící po přechodu
směrem k lávce přes nákladové nádraží, kterých bylo za tu dobu několik
desítek. Zajímalo by mně, podle jakého klíče rozlišují, že tenhle porušil
nějaký zákaz málo a tak ho necháme být, ale támhleten porušil ten samý
zákaz hodně a tak ho budeme pronásledovat a dáme mu pokutu.
Divil jsem se, že je to baví, taková práce může uspokojovat skutečně
jen vyšinuté jedince.
Nejlepší obrana je obrana.
Pokud by se vám nedej bože stalo, že byste se stali obětí tohoto zabukaření
budějovických strážníků, pak vězte, že řešení je tady a vždy tady bylo,
je to pozitivní výklad práva přesně takový, jaký mají strážníci rádi. Vyhláška
ministerstva dopravy č. 30/2001 totiž říká ve svém § 9:
ll) "Jiný zákaz" (č. B 32), která stanoví jiný zákaz než ten,
který je možno vyznačit jinou značkou; zákaz je vyjádřen
nápisem na značce; užije-li se nápisu "SMOG" (...) ; užije-li
se nápisu "Průjezd zakázán", nesmí řidič projet takto
označeným úsekem, aniž by jízdu přerušil, například za účelem
naložení nebo složení nákladu,
Vyhláška nestanoví důvody přerušení jízdy v takovém úseku taxativně, uvádí
pouze příklady, o dodržení nebo nedodržení povinnosti dané značkou B 32
s nápisem "Průjezd zakázán" rozhoduje pouze přerušení jízdy za značkou.
Důvodem k takovému přerušení jízdy může být nejen manipulace s nákladem,
ale cokoli, tedy například závada na vozidle, náhlá nevolnost, chodec,
zvíře nebo Aštar Šeran náhle vstoupivší do vozovky nebo konečně , signál "Stůj" na
semaforu.
Jinak řečeno, pokud z jakéhokoli důvodu zastavíte, neporušili jste povinnost plynoucí ze značky "Průjezd zakázán". Protože je v místě automatický semafor, kvůli kterému musí naprostá většina vozidel zastavit, není za co pokutovat.
V případě naší ulice Průmyslová to ještě komplikuje značka B
28 "Zákaz zastavení", kterou je doplněna značka B 32 "Průjezd zakázán".
To vytváří poněkud absurdní situaci - ulicí není nesmí řidič projet, aniž
by jízdu přerušil, např. za účelem naložení nebo složení nákladu, ale současně
nesmí uvést vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení
nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo
složení nákladu. Takže se zde přímo dopředu předpokládá a je v souladu
se záměry odpovědných orgánů města, že k přerušení jízdy bude docházet
z důvodů jiných.
Také je možná dobré znát § 6 stejné vyhlášky, odstavec 3:
(3) Zákaz, omezení nebo příkaz vyplývající ze svislé dopravní
značky končí na vzdálenější hranici nejbližší křižovatky, pokud
není dříve ukončen jinak; to neplatí pro omezení vyjádřené svislou
dopravní značkou "Zóna s dopravním omezením" (č. IP 25a), které se
ukončuje pouze svislou dopravní značkou "Konec zóny s dopravním
omezením" (č. IP 25b).
Kdyby tedy došlo na ten případ, že budete na místě odchyceni a bude vám
svérázným jazykem městské policie tlumočeno podezření z přestupku spočívajícího
v porušení jakési zákazové značky (1 trestný bod, pokuta 1500 - 2500 Kč),
obvinění s veškerou rozhodností odmítněte s tím, že nedošlo k porušení
povinnosti vyplývající z dopravní značky B 32 s nápisem "Průjezd zakázán",
protože v úseku označeném značkou došlo k přerušení jízdy a
pokud budou strážníci něco namítat, sdělte jim, že a) zákon nestanoví
důvody, pouze pro které může k přerušení jízdy dojít b) z místa, na
kterém se nacházeli a které splňuje taktický požadavek skrytého dohledu,
nemohli vidět celý označený úsek a proto ani nemohou dokázat, že
došlo k průjezdu úseku bez přerušení. Požadujte projednání ve správním
řízení a sepsání zevrubného záznamu o provedeném úkonu, jeho skutečně důsledné
sepsání zabere podle mých zkušeností nejméně třicet minut, ale mnohdy i
více.
Zákonodárce měl asi ohledně značky "Průjezd zakázán" jiný záměr a u
soudu by s takovou obhajobou mohl být problém, ale na strážníky je to dobré
dost. Štastný lov.
Kto je Slovák s nami nôti,
kto nie s nami ten je proti.
Kamaráti na stráž,
kamaráti na stráž.
10.3.2011 D-FENS
,