Tzn. "velkou
novelou" zákona o provozu na silnicích jsme se již zabývali. Držel jsem se od toho tématu trochu zpátky, protože jsem úplně přehled
nad tím legislativním procesem a nevěděl jsem, o čem vlastně naši volení
zástupci hlasují. V některých okamžicích to nevěděli ani oni sami. Nyní
vyšel text novely ve Sbírce zákonů, takže se nám udělalo trochu jasno.
Pokusím se to rozebrat z praktického hlediska a ukázat na nejvýznamnější
změny.
1. Změny bodového systému
- Zanikají všechny jednobodové tresty - tedy především porušení komické
povinnosti svítit ve dne, porušení povinností plynoucích ze zákazových
značek.
- Bodový postih za držení telefonu za jízdy se snižuje ze tří bodů
na dva.
- Malé překročení rychlosti (do 5 km/h v obci, do 10 km/h jinde) je
bez bodů, ale dále s pokutou.
- 7 bodů dostane ten, kdo způsobí dopravní nehodu se zraněním nebo
úmrtím, nerozhoduje výše škody. Ruší se tříbodový trest za způsobení nehody
menšího rozsahu. Nebude bodová sankce za neohlášení nehody policajtovi.
(Je to výsledek snahy PČR se "vyzout" z vyšetřování dopravních nehod, které
by ji ovšem jako nejzásadnější projev řidičského selhání měly nejvíce zajímat.
V tomto pojetí bodového systému je tedy větší hřích nezapnout si pásy,
než někomu rozbít auto a způsobit lehké zranění. To naznačuje posun bodového
systému k jeho "výchovné" roli zcela v souladu s praktikami dohlížitelského
státu.)
- Zavádí se bodová sankce 7 bodů za "neposkytnutí účinné pomoci" v
případě nehody, přičemž není jasné, kdo bude stanovovat, jaká pomoc je
účinná a jaká ne.
- Dále se bodové sankce pouze zvyšují: Všechny šestibodové tresty se
stávají sedmibodovými (např. nesprávné vjíždění na železniční přejezd,
předjíždění), sankce za ohrožení jiného řidiče při přejíždění z pruhu do
pruhu se zvyšuje ze 3 bodů na 5, řízení vozidla bez držení příslušné skupiny
ŘP ze 4 na 7, porušení ustanovení o dětských sedačkách a bezpečnostních
pásech z 2 na 4 a tak dále.
Nejedná se o žádné změkčení bodového systému, jak spekulují média a
"experti", ale naopak o jeho zpřísnění, což nakonec předeslal i jeho předkladatel
v senátu. To, že ruší bodové sankce za banální delikty, není žádná výhra,
tyto sankce se tam neměly nikdy objevit.
2. Ruší se dolní sazba pokut.
Policista může stanovovat výši pokut v blokovém řízení sám, je daná
pouze horní hranice, nikoli dolní. V zákoně je vestavěn jeden trik, o kterém
se žádný pisálek v mainstreamu nezmínil, totiž motivační činitel pro řidiče,
aby platili pokuty na místě panu policajtovi na ručičku keš. Horní hranice
pokut v obou případech je odlišná, ačkoli skutek je ten samý. Posuďte sami:
Porušení povinnosti podle |
Max. pokuta v blokovém řízení
|
Pokuta ve správním řízení
|
odst. 1 písm. k) |
2000
|
1500 - 2500
|
odst. 1 písm. f) bodů 1 a 4 |
1000
|
1500 - 2500
|
odst. 1 písm. f) bodů 3, 5, 6, 8, 9 a písm. g). |
2500
|
2500 - 5000
|
Jinými slovy, systém se zde pojistil, aby řidič platil pokuty za rychlost
na místě a méně využíval projednání přestupku správním řízení. Odstranění
spodní hranice samo o sobě je sice správným krokem (spodní hranice pokuty
je protiústavní), ale při platbě na místě vzniká korupční potenciál. Řešením
je to, co říkám už dlouho, že policista by neměl mít vůbec právo činit
na místě nějaká pravomocná rozhodnutí a vybírat peníze.
3. Ve společném řízení lze projednat pouze přestupky spáchané v rozmezí
tří měsíců.
Formulace v zákoně zní takto:
"(3) Jestliže se pachatel dopustil více přestupků proti bezpečnosti
a plynulosti provozu na pozemních komunikacích podle zákona o silničním
provozu a je-li k jejich projednání příslušný týž orgán, projednají se
ve společném řízení přestupky spáchané nejvýše v období 3 měsíců od spáchání
prvního z nich."
Podle § 123c odst. 2 by měl řidič při společném projednání být trestán
pouze bodovou sankcí za jeden a to ten nejzávažnější přestupek. Zavádí
se zde tedy nerovnost mezi přestupcem, který spáchal více přestupků a úřad
v jeho případě zvolil společné projednání, a přestupcem, který spáchal
přestupek pouze jeden, přičemž ten druhý je na tom paradoxně lépe. Navíc
se zde vytváří další příležitost ke korupci, protože úředník může - s příslušnou
motivací - sdružovat přestupky tak, aby to bylo pro jeho klienta výhodné.
Pokud např. nashromáždil přestupky za 5,4 a 2 body, udělá mu malou laskavost
a zcela v souladu se zákonem dostane 5 bodů místo 11. Je vidět, že to vláda
myslí s korupcí, pardon, s bojem proti korupci opravdu vážně.
Tímto opatřením reagoval zákonodárce na stav, kdy správní orgán zejména
v menších městech "štosoval" řidičům přestupky tak dlouho, dokud nedosáhli
12b., pak si je předvolal na úřad a sebral jim papíry. Byla to efektivní
past na idioty, kteří se nechtěli nebo neuměli bránit a bylo to také křiklavé zneužití myšlenky bodového systému, ale oni takto někdy prostě pracují.
Nyní by bylo možné takto projednat pouze přestupky, které byly spáchány
v časovém rozmezí 3 měsíců (přičemž zůstává nadále v platnosti dosavadní
jednoletá
lhůta pro zánik odpovědnosti za přestupek).
Úřadu ale dál nic nebrání projednávat přestupky jednotlivě, prostě si
přijme za naše peníze více úředníků a nebude používat institut společného
řízení. Jsou úřady, které to nedělají už teď. Pochopil to velitel dopravky
Tržil, který někam do novin prohlásil, že řidiči prostě budou muset na
úřad častěji. Tato změna je často špatně, neznamená tedy, že by úřad mohl
projednat pouze přestupky mladší tří měsíců apod., týká se pouze společného
řízení.
4. Body za alkohol
Opět často diskutovaná a zcela virtuální záležitost. Napsal jsem na
toto téma separátní článek pro Autoweb.
Spokojíme se s konstatováním, že sice nebudou body za alkohol do 0,3 promile,
ale flastr až 20.000 Kč a zákaz činnosti na dobu 6 - 12 měsíců v zákoně
zůstává, takže je celkem jedno, zda za to budou body či ne. Podle platné
metodiky ministerstva dopravy se alkohol do 0,24 nedá průkazně zjistit,
čili žádná změna. Moje poslední doporučení bylo, aby řidič, který a) před
jízdou nepil alkohol a současně b) má první test na Drägeru pozitivní požadoval
zjištění alkoholu lékařskou cestou z krve, je nadále v platnosti.
5. Zimní pneumatiky
Důsledek kreativity Mgr. Humla zní v paragrafovém znění takto:
§40 - Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led
nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se
na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu,
led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě
v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik,
a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující
3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou
hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým
přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku
dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových
vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6
mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou
v případě nouzového dojetí
Trochu jsem tápal, kolik je ta to sankce, nakonec jsem se dopracoval
k tomu, že to spadá pod "sběrné" ustanovení podle § 125 odst. 1 písm. k)
a je to za 2.000 Kč. Současně musím dodat, že jen úplný idiot by si nechal
dát pokutu podle takto amatérsky formulovaného ustanovení. Uvidíme, jakou
praxi zvolí PČR při vymáhání tohoto Humlova zprasku, patrně budeme muset
počkat na prvních pár rozhodnutí v této věci. Již ve fázi schvalování bylo
toto ustanovení nazýváno "aplikačně složitým" a myslím, že není třeba rozvádět
proč. Také připomínám, že měřidlo, které policie použije ke kontrole vzorku
pro účely stanovení pokuty, musí být stanoveným měřidlem.
Současně ale nezaniká kuriózní
dopravní značka C15a, takže úřady asi budou moci oba přístupy kombinovat,
což je než další chaos. Místo jedné zbytečné regulace vytvořil Huml dvě.
6. Reflexní vesta
Řidič musí mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního
materiálu, nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec
v souvislosti s nouzovým stáním; to neplatí pro řidiče motocyklu, mopedu
a nemotorového vozidla
Z hlediska možného postihu teoretická záležitost.
7. Posilování moci systému
Narůstá moc:
- městské policie (zrušení značek ohraničujících měřený úsek) - již
jsme probírali
- policie (udělení výjimky z místní úpravy na místě samém)
- opět policie. Policie bude moci nařídit každému, aby svým autem na
své náklady jel do stanice technické kontroly, pokud zajižďka je maximálně
8km, kde bude kontrolován technický stav jeho vozidla. Náklady spojené
s kontrolou platí policie v případě, že nebude zjištěna vážná nebo nebezpečná
závada. Opět značný prostor pro korupci a přihrávání kšeftů spřáteleným
STK, navíc není jasné, jak a na základě čeho bude moci řidič vymáhat od
policie náhradu ztráty času, ujeté km a případné další náklady v případě,
že kontrola bude negativní. Opět zde musíme počkat na to, jaký bude k tomu
prováděcí předpis, podle ministerstva by policie měla toto právo uplatňovat
pouze na kamiony, ale a) zákon to nestanoví b) je to spojeno s celou řadou
problémů v praxi (např. odpojení návěsu, odpovědnost za náklad apod.)
- cvokařů. Kdo se vyboduje, ten musí absolvovat psychologické vyšetření,
přičemž není tč zřejmé, jaká budou kritéria pro znovunabytí řidičského
oprávnění a pojistka proti subjektivitě, kterou předvedl například znalec
Kořán v případě "piráta" Laciny. Opět značný prostor pro korupci a
korporativismus, "podnikání s požehnáním státu"
- zákon současně stanoví celou řadu výjimek a zvláštních práv pro státní
složky (horská služba, vozidla hasičů budou povinna používat zimní pneu
až od roku 2021 a vozidla armády od roku 2016)
8. Zákaz účasti řidičů na nepovolených akcích
Novela říká:
"Řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo
k účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by jimi mohla být
ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v souladu
s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace
podle jiného právního předpisu."
To shledávám mimořádně pikantním. Primárním cílem při tvorbě tohoto
ustanovení patrně bylo dát policii do ruky nástroj pro šikanování účastníků
těch snobských akcí pro metrosexuály a kurvičky jako je Diamond Race a
Cannonball, ale ve skutečnosti se jim podařilo i něco více. Stejným způsobem
půjde totiž vytrestat i účastníky nepovolených cyklojízd. Dosud bylo možné
postihnout pouze organizátory nepovolených cyklojízd, dokonce bylo podáno
několik oznámení, ale vždy to dopadlo stejně - viníka se nepodařilo zjistit.
Nyní bude možné pokutovat na místě jednotlivé účastníky nepovolených cyklojízd
a dokonce jim na 48 hodin zabavit kola. Mega fun, už se na to těším.
9. Další úpravy
Ty se dotýkají například autoškol, jejichž činnost je opět o něco více
regulována, a označování vozidel invalidů. Přednost chodců na přechodu
je vymezena jinak, pomocí pojmů ohrozit a omezit místo současného "umožnit
nerušené a bezpečné přecházení vozovky", přičemž názory na uplatnění této
změny praxi se liší. Pro úplnost dodávám, že "omezit" znamená "nepřekážet".
Celkem
Základní otázka: Zlepší tento zákon nějak bezpečnost na silnicích?
Odpověď: Ne.
Stát nebyl dosud s to předložit věrohodnou analýzů přínosů a negativ
bodového systému, to, co ministerstvo dosud publikovalo, jsou žvásty.
Dokonce se ukázalo, že ani nevyhodnocuje údaje, které by mu mohly pomoci
ty přínosy
změřit. Za takových okolností nemá valný význam pokoušet se o jeho
vylepšení. Dalším velmi znepokojivým rysem shledávám tvorbu prostoru pro
korupci a "státní podnikání".
Pokračuje se dál v dosavadním trendu, dává větší pravomoci systému a
nachyluje pomyslnou rovnováhu dále ve prospěch státních složek. Zavádí
další povinnosti a regulace, aniž by nějaké jiné rušil, prohlubuje tak
současnou situaci, kdy systém nezvládá vymáhat ani ta pravidla, která již
existují, dílem proto, že jsou nesmyslná, dílem proto, že to není kapacitně
možné a dílem proto, že jsou příliš složitá. Dál prohlubuje frustraci řidičů
z přeregulovaného prostředí, prostě je to šmejd.
Odpověď na to, proč tyhle šmejdy vznikají, je zřejmá z legislativního
procesu, kterým tento zákon vznikal. Schvaloval se od návrhu až po vydání
ve sbírce zákonů čtyři roky. Prvotní záměr vznikl v roce 2007 a jeho cílem
mělo být napravit šikanózní bodový systém. Nikdo se k tomu neměl, protože
ministerstvo dopravy a někteří obzvláště agilní poslanci na bodovém systému
velmi lpí a naopak mají tendenci jeho buzerační úlohu stupňovat. Existovala
vládní novela a poslanecký balíček a senátorská novela a to se všechno
nasypalo do hrnce. Pak se různými cestami se do toho hrnce sypaly různé
přísady, například úplně komická ustanovení o rozšíření práv cyklistů,
které odtud naštěstí v záchvatu rozumu zase odstranili, kreativita zmr.
Humla a Věcí veřejných, lobbování obcí a starostů skrze TOP09, snahy různých
polostátních institucí jako CDV o prohlubování represe atd.
Výsledkem je tohle a je to výsledek politiky, potažmo voleb. Pokud budou
mít voliči-řidiči tendenci volit ODS, VV a TOP09, budou muset snášet tuhle
šikanu. Bohužel je to tak.
28.05.2011 D-FENS