Články s hodnocením různých aut se množí jak houby po dešti a tak jsem
se i já rozhodl přispět trochou do mlýna.
Upgradoval jsem svůj vozový park a zakoupil jsem Suzuki swift 1.3 GL
53kW 5D r.v. 96. Po troše zkoumání jsem zjistil, že se jedná o čistokrevného
japončíka ( v tom samém roce se začali vyrábět v Maďarsku a prý šla kvalita
trochu dolů). Auto má metlu, střešní okno, okna a zrcátka manual, plecháče,
na pátých dveřích spojler – stříšku, nástavce prahů a design modelu GTI
– tzn. interier, přední maska, „zadní maska“ – z mého pohledu nejlepší
design těchto vozů. Kromě stříšky a prahů nemá žádné další znaky „ladění“.
Motor má vícebodové vstřikování, auto má nové brzdové kotouče s vnitřním
chlazením, komplet nové výfukové potrubí, rozvody. Čeká mě výměna oleje,
svíčky, filtr. Jinak po prohlídce mechanikem bez zjevných závad na motoru,
řízení atd. Stav tachometru 102000. Ujel jsem s ním zatím asi 1500 km a
spotřeba oleje vykazuje nulovou hodnotu (bráno podle měrky). Cena auta
60 tis.
Srovnávat budu s VW Polo 1.9 D r.v 98, který kočíruji jako pracovní
auto. Motory srovnávat nebudu, je to nebe a dudy, jen na okraj si dovolím
tvrdit, že 1.9 D nemá šanci asi v ničem (pro vyznavače ropy – i spotřeba
je v pohodě jak se ukáže dále). Srovnávat motory bych si dovolil s Felicií
1.3 MPI 50 kW r.v.96, kterou jsem také kočíroval, páč je to povoz mých
rodičů. Objektivně se dá říct, že jsou srovnatelné, u Swifta mi přijde
že tolik „neřve“ a je pružnější, i při 4 tis.ot pořád zabírá (max výkon
dává při 5 tis.ot. – tabulkové hodnoty), zatímco u felicie to je její špička.
Při 120km/h mám na otáčkoměru lehce okolo 3000 ot., konkrétně ručka ukazuje
asi 2900ot., max. rychlost je stanovena na 155km/h. Není to moc, ale já
takhle rychle asi stejně nikdy nepojedu a když tak jiným autem :-). A nakonec
spotřeba – světe div se, ale mnou naměřený průměr pro kombinovanou spotřebu
byl 5,5 l/100km a to nejezdím nijak opatrně, sem tam si i „zazávodím“ Pro
srovnání pracovní VW Polo má kombinaci okolo 5 – 6,5 l nafty, u feldy jsem
se nejníž dostal na 6l/100 a to jsem ji celkem šetřil (ve srovnání se swištěm)
Celkové hodnocení motoru – pokud budeme srovnávat srovnatelné tak velmi
solidní, překvapilo mě, že nežere olej jak jsem předpokládal u téměř deset
let starého auta v této cenové relaci a z bazaru. Spokojenost.
Interiér
Jak už jsem psal, interiér je stejný jako v modelu GTI, tomu odpovídá
i tříramenný volant, podle mého názoru je to nejpovedenější varianta, která
se vyráběla. Je potažen koženkou či imitací kůže, nebo co to je, ale každopádně
to není ten hnusnej (pardon) plast ala felda či fabka. Design je už poněkud
postarší, ale při srovnání s Polem či peugeotem 205 obstojí v pohodě. Sedačky
jsou látkové, zato pohodlné, jsou posazeny malinko níž než je obvyklé,
(což ve mě vyvolává vzpomínky na mou lásku Hondu Prelude) ale výhledu z
auta to nebrání (mám pouhých 176cm). I když se Swift řadí mezi malá auta
na zadních sedačká je místa až neuvěřitelně. Pro představu, víte kolik
místa má vzadu např. felda, Polo, Peugeot 205 atd. pokud řidič nemá sedačku
hodně vzadu? Tak přesně tolik místa je ve swiftovi, když si (jako řidič)
dám sedačku úplně dozadu! Je to neuvěřitelné, ale je to opravdu prostorné
auto.
Ovládací prvky jsou umístěny přehledně, středový panel je natočen směrem
k řidiči. Ovládání světel je na otáčecím segmentu na páčce blikačů, druhá
páčka slouží na ovládání stěračů. Zvláštností je, že se páčka pohybuje
směrem dolů, tzn. Přesně naopak než např. ve feldě atd. Trochu problém
mi dělá umístění tlačítka výstražných blikačů a to na konzoli volantu,
respektive mezi volantem a přístrojovkou. Abyste mohli blikače spustit,
je potřeba prostrčit ruku skrz věnec volantu a to zvláště za provozu není
jednoduché a hlavně bezpečné, takže v tomto velké mínus.Schránka u spolujezdce
by mohla být větší, ale jde to. Kapsy na dveřích jsou až nezvykle malé.
Dobrá vychytávka je držák nápojů integrovaný do středového panelu a podsvětlené
digi hodiny – je to blbůstka, ale jsem za to vděčný. Kufr je poměrně malý,
asi jako v Polu.
Celkové hodnocení: Interiér Vám ostudu neudělá, nikde nic neskřípe,
nedrnčí (třeba v Polu na neutrál se celý interiér rozdrnčí a je to takovej
rachot, že jsem tomu ani nemohl uvěřit). Pohoda.
Jízdní vlastnosti:
Ač pětidveřová varianta nevykazuje sportovní ambice vozu, je auto poměrně
živé. Podvozek je tvrdší než je běžné u této cenové skupiny a ve spojení
s níže položeným těžištěm, je každá zatáčka radost. Tříramenný volant „skvěle
padne do ruky“ (pro D-FENSe :-), pedály vyvíjejí optimální tlak na nohu
(zatím nejmenším tlakem na nohu u mě vede Fabia), přijde mi, že jsou jen
trochu blíž u sebe – pro lidi s větší nohou to může být problém, převodovka
jde lehce ve všech polohách (u tatovy feldy jde trojka trochu ztuha už
z výroby), parkování je s takto malým vozem snadné, možná bych ocenil posilovač
řízení i když i bez něho je to relativně v klidu, jedinej problém mám s
brzdami – i když mám nové kotouče (už by měly být zajeté) a nové destičky
tak mi brzdy připadají hodně „vlažné“. Ne že by nebrzdily, ale je to takové
nemastné, neslané – já mám rád prostě brzdy jak břitva. Možná udělal mechanik
chybičku při výměně a stačí je odvzdušnit, možná už zadní pakny budou po
smrti, nevím, uvidíme.
Konečné hodnocení:
Auto mě překvapilo a to příjemně. Za cenu okolo 60.000 Kč se dá koupit
spousta „krámů“ a proto jsem k těmto autům skeptický. „Swišť“ se řadí do
kategorie malých aut, ale v interiéru nabízí dostatek místa. Celkový design
auta z tohoto roku (ty novější už mají takovou „divnou“ přední masku) působí
také velmi slušným dojmem a zvláště u ženské populace auto sklízí úspěch.
Vzhledem k tomu, že je auto poměrně lehké a má nižší těžiště, jsou jízdní
vlastnosti dost slušné a akcelerace je v porovnání s konkurencí hodně solidní.
Rokem výroby už sice patří mezi postarší kousky, ale na silnici vám ostudu
rozhodně neudělá. Spotřeba je alespoň pro mě velkým lákadlem – vozit se
svižnou jízdou za 6,5l/100km (město) 5,5l/100km (kombinovaná) a za nějakých
4,5l/100km (dálnice) je paráda a ani povinné ručení není vysoké.
Celkově jsem s tímto autem velmi spokojený – poměr cena výkon je pro
mě (zatím) velice vyvážený a doufám, že to vydrží co nejdéle. Pokud hledáte
nenáročné ale spolehlivé auto, Suzuki Swift 1.3 je jedna z možností.
11.8.2005 Martan