Jak to vypadá, když někdo hodlá udělat na veřejnost dobrý dojem
kvalifikovanými čísly a udělá ze sebe totálního trotla.
"Čím jste přijel, pane prezidente? Audi
A8? Já jsem přijel taky autem, ale upraveným tak, aby jezdilo na řepkový
olej. Vaše auto má emise uhlíku 300 gramů na kilometr, moje prakticky nula.
A jelikož nejsme v socialismu, tak kdo znečišťuje, ať platí."
Prohlásil pan Bursík
v televizi.
Pan Bursík se rozhodl rozšířit početné řady soukromých úpravců vozidel
a nechal vytunit vůz Škoda Octavia II TDi combi tak, aby jeho motor byl
schopen spalovat rostlinný olej. Nedopustil se tím ničeho světoborného,
uvedená přestavba
je již celé roky známa a prováděna. Byla popsána
i na našem webu. Navíc se jedná o dobrý nápad, jak částečně nebo zcela
nahradit deficitní fosilní paliva obnovitelným zdrojem. Přestavba má význam
však pouze pro toho, kdo její smysl chápe, což zcela zjevně není případ
nejmocnějšího muže zelené strany.
První, co mě překvapilo, byly zmiňovaná úděsná čísla o emisích uhlíku
z Klausova Audi. Představa, že každý 1km jízdy vypadne z prezidentova vozu
třicet deka uhlí, mi připadala poněkud nereálná. Pokud Klausův vůz spotřebovává
10l benzínu na 100km, pak při měrné hmotnosti benzínu ca 700 kg/m3 spotřebuje
prezidentův vůz 0,1 litru neboli 70g benzínu na kilometr. I kdyby benzín
byl samý uhlík (a to není, je to směs uhlovodíků), pak nemůže na 1km vyprodukovat
300g čistého uhlíku ani za té přitěžující okolnosti, že ODS nevzala Zelené
do vlády.
Aniž bych tu chtěl otravovat s Brettschneiderovým vzorcem a podobnýma
hovadinama očividně po rozlišovací schopnost pana Burseeka, podívám se
do křišťálové koule a vidím - pan Bursík zde měl na mysli uhlík vázaný
v jiných produktech hoření, třeba v oxidu uhličitém, kterého Klausův
vůz skutečně produkuje asi 250 g/km. To je tím, že v jeho motoru dochází
k oxidaci, při které na jeden hmotnostní díl benzínu připadne asi 14,7
hmotnostních dílů vzduchu, přičemž se uhlík z benzínu sloučí s vzdušným
kyslíkem za vzniku CO a CO2. Tím se nám potřebná hmota doplní
a zákon zachování hmotnosti začne opět platit. Tím bychom měli odbyté první
snad nedorozumění. Pan Bursík pojem CO2 jistě zná, protože při
testování
jeho vozu na okruhu v Mostě padla věta:
"Využitím biopaliva na bázi rostlinných olejů
nedochází ke zvyšování obsahu CO2 v atmosféře, protože produkovaný CO2
je z atmosféry předem odčerpán rostlinami jejichž olej je k výrobě biopaliva
používán."
Bez komentáře.
Nebylo mi však jasné, jak Bursík dosáhl toho, aby jeho automobil se
spalovacím motorem produkoval prakticky nula uhličitých zplodin
na výstupu. I když ani vteřinu nepochybuji o Bursíkově genialitě, která
jej už dokázala vynést do čela takového elitního spolku jako je Strana
zelených, která mu umožnila stát se předsedou takových gigantů ducha, jako
je Kuchtová, Penc nebo
dvouprocesorový
Uhl, přece jen mi není jasné, jak dokázal spálit (oxidovat) uhlíkaté
palivo (rostlinný olej) tak, aby dosáhl prakticky nulového množství
uhlíkatých zplodin. Zákon zachování hmoty by tak byl vysídlen ze spalovacího
motoru, což by jistě hodně lidí posadilo na prdel, hlavně u blížících se
komunálních voleb.
Možná si vzpomínáte na komunistickou filmovou agitku se soudruhem Werichem
zvanou Císařův pekař (nebo Pekařův císař, teď už nevím). Byl to takový
hezký hodnotný film o praktických výhodách diktatury proletariátu. Na dvoře
dekadentního císaře se přiživovaly povalečské existence, které prováděly
různá neproduktivní bádání. Jeden expert například mlátil palicí do jakéhosi
kovového plátu a prohlašoval, že rozbíjí atom olova. Přesně tak něco by
musel oberekolog provést s atomem uhlíku, jeho TDi PD by byl tedy hustě
vymazlenej kousek. Narozdíl od Bursíkovy atomové přeměny, měla alchymistova
snaha aspoň nějaký reálný základ, protože rozbitím atomu olova se prý dá
skutečně vyrobit zlato.
No, nebudu vás dlouho napínat. Kdyby někdo vydal knihu Teorie motoru
pro debily a ekoaktivisty, pak by tam stálo přibližně tohle: Spálením uhlíkatého
paliva vznikají uhlíkaté zplodiny. Spálením uhlíkatého oleje vznikají také
uhlíkaté zplodiny, je jich však méně, než by vznilo spálením uhlíkaté nafty
za stejných podmínek. Rozhodně jich však není prakticky nula, prakticky
je jich o něco méně,
než v případě nafty. V případě CO2, kterému oberekolog říká
uhlík, je to zhruba o 20-30% méně. Proč to? Lidově řečeno, poměr
uhlíku (nyní myslíme C, aby se někdo nazamotal) a vodíku v oleji je jiný
než poměr uhlíku a vodíku v naftě a spalovací proces také proběhne trochu
jinak, větší část hmoty oleje se promění na vodu a menší na CO2,
než by se stalo u nafty. Tam se bere ten rozdíl v hmotnosti emitovaného
CO2. Pokud tedy Bursíkovo kchár předtím produkoval 160 g/km
CO2, nyní produkuje tak 120 g/km, což je sice dvakrát méně než
Klausův kchár, ale ne nula, a to ani ta praktická, odpovídá to množství
CO2 třeba z motoru Fabie
1.2. Přesto je to ale významný pokrok, který by žádným opatřením uvnitř
motoru při zachování zdvihového objemu a hmotnosti vozu nebyl dosažitelný.
Kromě množství CO2 klesá i množství uhlovodíků a pevných částic,
které představují největší ekologické riziko dieselového motoru. Produkce
jiných škodlivých složek naopak zase roste - třeba NOx (pro
aktivisty: oxidy dusíku, pro pana Bursíka: dusík).
Existuje však jedna emisní veličina, která přechodem na biodiesel skutečně
klesne na nulu. Totiž množství síry. V oleji žádné sirné sloučeniny nejsou,
tedy pokud se vás váš oblíbený řetězec nepokouší zabít, a tak ani ve výfukových
plynech nejsou. Síru měl asi pan Bursík na mysli, když mluvil o praktické
nule. Pokud ovšem Klaus jezdí na benzín a nikoli na naftu, pak z výfuku
jeho A8 žádné sloučeniny síry také neodcházejí (teoreticky a pro hnidopichy,
zdrojem emise síry u obou vozů by mohla být blow-by funkce motoru nebo
závada, při které by motor spaloval motorový olej. Myslím, že to není k
podstatě problematiky relevantní).
Uhlík nebo síra, no a co, kdo se v tom má vyznat? Hlavní je, že mi
rostou preference.
Pustit takový blábol do světa při rozhovoru s prezidentem země a
před statisíci diváky, k tomu se ještě vytahovat ve stylu "kdo znečišťuje,
ať platí" a na svých stranických stránkách si z toho dělat motto, na to
musí být skutečně extra klasse žaludek.
Pro zajímavost ještě něco:
Zákon 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel:
§ 77 - Pohonné hmoty, provozní hmoty a maziva
(2) K pohonu motorů vozidel a k plnění mazacích,
chladicích a jiných systémů a zařízení vozidel se smí používat pouze
pohonné hmoty a provozní hmoty předepsané výrobcem
těchto motorů, systémů a zařízení. Pohonné hmoty a provozní hmoty používané
v provozu silničních motorových vozidel musí svou jakostí splňovat požadavky
stanovené prováděcím právním předpisem, zvláštními právními předpisy, 10)
českými technickými normami a předpisy vydanými na základě mezinárodní
smlouvy, kterou je Česká republika vázána. 11) K provozu vozidla na pozemních
komunikacích nesmí být použito olovnatých motorových benzínů.
Zákon 352/2003 Sb. stanoví povinnost odvádět spotřební daň z
pohonné hmoty charakterizované:
f) jakékoliv směsi určené k použití, nabízené
k prodeji nebo používané pro pohon motorů nebo pro výrobu tepla, které
jsou účelem použití rovnocenné
některému minerálnímu oleji uvedenému v odstavci 1 s výjimkou směsí uvedených
v písmenech d), e) a g) až j),
A pan Bursík by tedy měl dostat pokutu a také by měl odvádět spotřební
daň, pokud ovšem nedeklaruje svoje vozidlo jako testovací. Pokud ovšem
ano, pak by nemělo mít běžnou registrační značku. Zajímalo by mně, zda
tak pan Bursík činí a zda vozidlo prošlo povinnou emisní kontrolou, protože
se mohlo stát, že přestavba vozidla proběhla nesprávně a klenot Bursíkovy
flotily produkuje ještě více zplodin, než kritizovaný Klausův wagen. Dále
by veškeré komponenty užité k přestavbě a pevně spojené s konstrukcí vozidla
měly mít atest, což pan Bursík nepochybně také může předložit.
Kromě jistých technických a legislativních neshod v iniciativě páně
Burseeka si povšimněme ještě několika motivů:
Termín z kategorie zmrdispeaku "praktická nula": Praktická
nula je libovolné číslo mezi numerickou nulou a nekonečnem. Ostatně
podobný početní problém se projevuje i u jiných levicových politiků, třeba
schodek rozpočtu ve výši devadesát miliard má ve skutečnosti hodnotu sto
padesát miliard. Patrně byla i tato diference způsobena offsetem praktické
nuly od numerické nuly, tentokrát u ekonomického mága Sobotky.
Trik "teď si vycucám z prstu nějaký číslo a všichni sednou na
prdel", který v běžném životě doplňuje zmrdí triky "teď řeknu
něco anglicky", "silan silanizuje" a "máme na to certifikát".
Je to celkem známá a obehraná taktika, která na neinformované posluchače
zapůsobí jako woodoo, které vytváří dojem, že mluvčí je v problematice
hluboce ponořen. Informovaným posluchačům však předá neocenitelné poselství
o tom, že mluvčí je moron a plete si uhlík a síru. Pokud jste článek dočetli
až sem, jistě víte, jaký poznatek zde vzniká.
Přesto je iniciativy
pana Burseeka v oblasti biopaliv třeba ocenit. Je třeba konečně říci
Ahmedovi pápá a budovat národní energetickou nezávislost. Řepkový olej
nebo líh představuje budoucnost. Chybí mi tam ještě druhá strana mince,
tzn. vytvoření zákonného prostředí pro individuální a hromadnou přestavbu
automobilu na pohon alternativním biopalivem. Takže se Bursíku tuž! Jakmile
se objeví nějaké palivo, ze kterého stát neuvidí ani vindru, hned si poběžím
koupit auto, které na něj pojede.
27.09.2006 D-FENS