D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Jezdíme na bubliny!
    Vydáno 15. 04. 2012 (20608 přečtení)

    Bývalý primátor Prahy, vážený občan, propagátor cyklistiky a vzor počestnosti zmr. Bém, stříkal hněvem. Já stříkal smíchy u sledování dnešní zpravodajské relace TV Nova, kde se probíralo znova co? Generátory bublin, pardon, generátory vodíku pro úsporu paliva v autech.

    Příspěvek se jmenoval Pozor na přehnané úspory! Vodíkový pomocník vám může v autě vybouchnout.

    Už jsme se této problematice jednou věnovali, a to před celými čtyřmi roky. Spouštěcím impulsem byla tato zpráva. Tehdy ještě nikdo nevěděl, že budeme podporovat arabské jaro a virtuálně válčit s Iránem, a že bude benzín stát skoro 40 Kč, což asi lidem hromadně zatemnilo mozek.

    Takže pokud také máte v autě generátor vody a ještě sledujete TV Nova, vězte že:

    - ušetříte spoustu paliva
    - seberou vám řidičák
    - vybuchne vám auto

    Nova konstatuje, že zařízení je na trhu a sníží spotřebu o 30%. To ale není všechno. Tam, kde posledně vtip skončil, tam tentokrát Nova začala. Nova říká pozor, zařízení není schválené a je velice nebezpečné. Do celé hry se zapojí mluvčí královéhradecké policie Ivana Ježková, která konstatuje: "Řidiči hrozí pokuta do 10 tisíc, zákaz řízení na půl roku až rok a ztráta pěti bodů". Místo aby řekla, že neštastník, který věří na takové pitomosti, je už od přírody potrestaný dost a pokuta by stejně neplnila svůj účel.

    Ředitel (Nova ho nazývá "řiditel" - ředitel je přece ten, kdo rozpouští věci v ředidle) dopravní policie Petr Dušek (ve skutečnosti ředitel odboru dopravní policie KŘ HK, nikoli celé dopravní policie) navíc dodává, že "silniční kontroly se na to zaměřují, vozidlo v takovém případě není způsobilé k jízdě". Pak také promluvil expert, který konstatoval, že molekula vodíku je velmi malá a prochází těsněními, takže hrozí únik pohonného média, což není cool. Dále že zařízení postrádá bezpečnostní prvky, jako třeba klapku proti zpětnému zášlehu. Filip Pultar, televize Hovna.

     K jednotlivým bodům:

    - neušetříte žádné palivo, protože platí zákon zachování energie. Pokud někam vložíme energii, například do baterie, můžeme odtud později získat maximálně tolik energie, kolik jsme tam vložili. Dále viz test BBC, pokud dáváte přednost veřejnoprávním médiím. Odehrály se i mnohé seriózní pokusy se směsným spalováním kapalného paliva a plynu, jedna z nejcitovanějších studií na bublinářských webech je tato. V ní je věta, která se pravděpodobně proměnila v bublinářský otčenáš:

    When a small amount oh hydrogen is added to the intake air, the combustion process of the internal combustion engines could be considerably enhanced. It was found out that the addition of hydrogen has a good influence on the combustion.

    Co nám to říká? Říká to, že se poněkud zlepšil spalovací proces, což je očekávatelný výsledek. Neříká to ale nic o účinnosti motoru jako celku. Nárůst tepelné účinnosti motoru byl při tomto pokusu 2,44%, ale je tu malý problém. Zapomnělo se započíst tu energii nutnou k získání "vodíku". Tato chyba se táhne napříč celou HHO komunitou.

    - neexistuje nic, za co by mohla policie potrestat majitele "vodíkového generátoru", protože vyhláška stanovuje taxativně, jaké součásti vozidla podléhají schválení technické způsobilosti. Generátor bublin pro dementy mezi nimi není. Vzhledem k tomu, že vodíkový systém není palivový systém, který podléhá homologaci, dalo by se "zařízení" klasifikovat jako onboard entertainment, zvlhčovač vzduchu nebo dekorativní předmět. Technická způsobilost uvedených zařízení se neschvaluje (více viz vyhláška 341/2002 Sb.) a pokud při jejich umístění do vozidla nedojde k nějakému fatálnímu omylu, jako že budou například namontována v zorném poli řidiče, nemá policie zač řidiče potrestat. Doporučil bych pouze provést test řidiče na drogy, na alkohol a důkladnou kontrolu dokladů, zda je dotyčný svéprávný.

    - kdyby policista měl záměr hledat v autě vodíkový generátor, prostě mu to nedovolte, protože zákon jasně upravuje, za jakých okolností smí policista prohlížet vozidlo a hledání generátoru bublin mezi ně nepatří. Problém by s tím mohl být na STK, kde sice nehrozí pokuta, ale zase hrozí, že se technik uchechtá k smrti a budete za to odpovědný.

    - nevybuchne to. Elektrolýzou jsme vynaložili energii na to, abychom oddělili vodík a kyslík. Poté, co se to podařilo, nastane nějaký rovnovážný stav a k dosažení zase jiného rovnovážného stavu je třeba do toho nasypat zase nějakou energii, třeba u toho škrtnout. Rozkladem vody pomocí stejnosměrného proudu vznikne oxyhydrogen (směs molekul O2 a H2), který se vznítí při 570°C (směs se vzduchem při lambda = 1). Oxyhydrogen byl kdysi rozšířený plyn pro sváření kovů a nyní pro povrchové úpravy plastů - tzv. leštění plamenem, není to apriori nic, co by mohlo v autě jen tak vybuchnout. Benzín se vznítí při 470°C.

    - nezapálí to auto. K úspěšnému zapálení auta je třeba určité množství energie, třeba láhev s hořlavinou z rukou arabského imigranta. Generátor bublin není s to vytvořit dostatek hořlaviny, protože to je asi stejně intenzivní jako když křeček flatuluje.

    - expert sice správně konstatuje, že zařízení postrádá bezpečnostní prvky, ale vyznívá to, jako by si oběť železniční nehody po úrazové amputaci nohy stěžovala, že nemá botičky. Zařízení předně postrádá jakoukoli regulaci, která by řídila množství "vodíku" podle momentální spotřeby motoru, případně byla s to zařízení okamžitě odstavit, když je spotřeba nulová. Zařízení také nemá zásobník, do kterého by schovávalo přebytečný "vodík" a ze kterého by "vodík" bralo, když je spotřeba vyšší než výkon reaktoru. Absence bezpečnostních prvků je za takových okolností celkem druhořadá. Pokud by to mělo fungovat jako palivový systém, byly by obligatorní minimálně následující komponenty: regulační ventil, zásobník, snímač tlaku za reaktorem, zařízení řídící výkon reaktoru. Občas se na internetu dají najít videa, kde je výkon generátoru bublin řízen PW modulací spojenou s plynem, ale tam zase není řešeno dopravní zpoždění, protože v okamžiku sešlápnutí plynu teprve generátor začne vyrábět "palivo". Celé je to prostě špatně vymyšlené.

    Pultar měl původně v Televizních novinách skončit, ale bohudík se tak nestalo, a je to dobře. Shromáždit tolik dementů do dvouminutového klipu vyžaduje určitě nějaké mimořádné dovednosti. Chyběl tam už jen někdo z ministerstva dopravy.

    Na závěr zkusím být optimistický. Směsné spalování plynu a benzínu by mohlo fungovat a zlepšovat ekonomiku jízdy za předpokladu, že:

    - vodík seženeme zdarma (např. na dotace od EU :-) ) nebo procesem s účinností blízkou 100%, tedy prakticky pouze mimo auto
    - celé zařízení na přidávání vodíku do motoru bude dostatečně lehké, aby nezvyšovalo hmotnost vozidla a tím i spotřebu
    - upravíme motor tak, aby fungoval na chudší směs, protože díky přidanému plynu se vznítí i směs ochuzená natolik, že by se sama nevznítila
    - upravíme motor tak, aby měl vyšší kompresní poměr, abycho měli profit z menší tendence ke klepání
    - upravíme katalyzátor tak, aby si poradil s vyšším podílem NOX, jinak nesplníme ekologické regulace

    Jak by takový motor vypadal, je naznačeno v tomto článku, který je ovšem třeba také brát s rezervou. Ani v něm není řešena spotřeba energie na výrobu vodíku, v tomto případě v plazmovém generátoru.

    To je všechno poměrně složité a pro jedince těžko proveditelné, protože je to spojeno se zdlouhavým vývojem, zkouškami a nutností mít k dispozici komplikovaná a náročná zařízení. Existuje způsob, jak snížit cenu i spotřebu paliva, aniž bychom museli dělat takové šilenosti, a dokonce k němu můžeme všichni svými každodenními rozhodnutími a postoji výrazně přispět. Pokud ve své většině podpoříme zrušení povinného přidávání škodlivých biosložek do paliva a odmítneme projekty tzv. "zklidňování" dopravy, které rezultují jen v chaos a zácpy, zlevníme a ušetříme palivo natolik, že budeme moci bubliny odložit k ledu.


    12.4.2012 D-FENS
     



    [Akt. známka: 1,09] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 69 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.