Původně jsem se chtěl rozepsat o tom, jak bývalý partner Czech
Radar z Nepomuka, lehce zpozdilý starosta Mašek
(ODS), jezdil
autem po Nepomuku nalitý, způsobil dopravní nehodu a ujel od ní.
Potvrdilo
by to hezkou hlášku z kruhů OSBIDu, totiž že všude, kde úřaduje Czech Radar,
se po čase přijde na korupci, zneužití pravomoci veřejného činitele nebo
nějakou podobnou levárnu. To mě přivedlo na mnohem lepší téma.
Často rozebíráme problematiku dopravních přestupků a trestů za ně, zda
jsou přiměřené nebo nepřiměřené. Za by se za špatné parkování neměla rovnou
sekat hlava nebo ruka. Kupodivu málokdy vzniká otázka, zda jsou dopravní
pokuty vůbec k něčemu. Faktem je, že pokuty za dopravní přestupky jsou
vyměřovány už desítky let. Kdyby byly pokuty za dopravní přestupky funkčním
nástrojem práva a vedly k nápravě těch tak často zmiňovaných "silničních
pirátů", pravděpodobně by jejich počet a objem takto vybraných prostředků
neustále klesal, zatímco bezpečnost na silnicích by neustále rostla. To
je myslím docela správná a logická úvaha.
Realita je totiž taková, že příjmy z pokut jsou pevnou součástí městských
rozpočtů. Dopředu se s nimi počítá a plánuje, nikdo neuvažuje o tom, že
by snad nedejbože jednou žádné přestupky neexistovaly. Dopředu se počítá
s tím, že se přestupky páchat budou, a dokonce se někdy počítá s tím, že
se budou páchat čím dál více. Kdyby se přestaly stávat, byla to pro hodně
jednotlivců i institucí hotová pohroma.
Například takové město Turnov. V roce 2007 obstaralo od estébácké
firmy Czech Radar - co jiného než - radary
na měření rychlosti. Přes celkem průhlednou propagandu o zvýšení bezpečnosti
je záměr turnovské radnice jasný a byl také zcela
jasně publikován. Cílem bylo vydělat prachy, očekávalo se, že zmrdi
v Turnově vyvaří půl miliardy (!). 60% z vybraných pokut dostanou estébáci
z Czech Radaru, přičemž Czech Radar platí na radnici administrativní sílu,
která přestupky "zpracovává", tzn. je činná ve správních úkonech (!). Jak
to asi vypadá s nestranností takového správního orgánu? Nebude on tak trochu
podjatý?
Jak se vyvíjel objem pokut vybraných turnovskou zmrdnicí v jednotlivých
letech?
Vidíme, že v návrhu rozpočtu na další rok víceméně figuruje částka
získaná na pokutách za rok uplynulý. Nikde není přítomna úvaha, že by se
ovce "polepšily" a přestaly páchat další přestupky. Kdyby sami radní veřili
záměru, který v souvislosti s radary deklarují, potom by tam musela stát
nula. Jenže ona tam nula nestojí, prostředky z pokut jsou předmětem plánování,
předpokládá se, že se vyberou. Je to skrytá daň, která je
vybírána pod záminkou zajišťování bezpečnosti.
Také vidíme, že během šesti let stačila radnice svoji represívní aktivitu
vůči občanům vyjádřenou sumou vybraných sankcí a pokut zhruba ztřínásobit,
pokud uvažujeme průměrná čísla.
Z tohoto
dokumentu vidíme, že město Turnov sice vybralo k 31.8.2010 2.656.000
Kč na pokutách, ale současně také vydalo 3.247.000 Kč za měření rychlosti,
161.000 Kč za poštovné a 45.000 Kč za pronájem přístrojů. Jedna koruna
vybraná letos na pokutách stála město Turnov 1,30 Kč. Občané Turnova si
mohou pogratulovat, přispěli estébákům z Czech Radaru ze svých kapes, což
je obdivuhodný charitativní počin. Neříká se tomu vyvádění peněz z městského
rozpočtu? Na číslech za rok 2009 a 2010 také vidíme, jaký účinek mělo zavedení
značek oznamujících probíhající měření rychlosti, protože s nimi se městu
Turnov nedaří tak usilovně krást. To také vysvětluje, proč se obce tak
zoufale snaží o změnu zákona, aby značky nebyly povinné. Svoji roli také
hraje čím dál častější používání navigačních zařízení s databázemi radarů,
které činí ze stacionárního meření bezvýznamný problém.
V Českých Budějovicích lze vysledovat další fenomén. Totiž jak
spolehlivou inkasní službou dovede být městská policie.
rok - starozmrd |
Příjmy z odtahů vozidel
Pokuty vybrané hotově
skrze městskou policii
Návrh rozpočtu
[tis.Kč]
|
Příjmy z odtahů vozidel
Pokuty vybrané hotově
skrze městskou policii
Skutečnost
[tis.Kč]
|
2003 - Tetter |
0
2800
|
0
2813
|
2004 - Tetter |
0
3000
|
0
2708
|
2005 - Tetter |
3540
2400
|
3113
2744
|
2006 - Tetter / Thoma |
3540
2400
|
3242
2317
|
2007 - Thoma |
3540
2600
|
1041
755
|
2008 - Thoma |
1000
1000
|
686
1674
|
2009 - Thoma |
0
1500
|
|
2010 - Thoma / Tetter |
0
2000
|
|
Primátor Tetter naplánoval, že se vybere 2,8 mega a vybralo se 2,8
mega. Disciplinovanost městské policie ve výběru pokut byla za dob primátora
Tettera příkladná. V roce 2005 přibralo město navíc novou formu racketeeringu
- odtahy aut. Funguje to tak, že vám legálně ukradnou vaše auto, o kterém
si myslí, že špatně parkuje. V tu chvíli ještě neproběhlo žádné přestupkové
řízení, oni nevědí, zda jste špatně zaparkoval, nebo zda se vám auto porouchalo
a musel jste zastavit, nebo zda se vám udělalo za volantem špatně, prostě
viděli auto parkující někde, kde podle ozbrojeného šimpanze stát nemělo
a odtáhnou ho. Vydají vám ho až po zaplacení částky za odtah a parkovné,
a tuto částku stanovují sami. (V současné době je tato částka Kč 1500,-
na území města. Před nějakou dobou jsem také musel využít odtahovky kvůli
poruše a odtažení vozu a jeho doprava na vzdálenost 23km vyšla na Kč 1000,-).
Městská policie zvládla i tohle. Ukázněně sypala do městské pokladničky
přesně to, co jí zmr. Tetter naplánoval, a ten jí plánoval po tři roky
přibližně stejně. Opět ani náznak toho, že by udělováním pokut a odtahováním
aut mělo dojít k nějakému narovnání situace nebo výchově řidičů.
Zajímavé bylo i to, že v roce 2006 došlo k podstatnému zvýšení pokut
za dopravní přestupky, ale plán zůstal přibližně stejný. Prostě vyberete
pět mega dodatečné daně, dělejte to jak chcete.
V roce 2007 došlo ke zlomu, který ukázal, že inkasní služba také dovede
být také vrtkavá. Primátorem se stal zmr. Thoma a slepička z nějakého důvodu
předstala snášet zlatá vejce. Město také prodalo odtahovku. Buď se negativně
projevily Thomovy zásahy do MP, nebo se příliš rozrostla vrstva lokálních
VIP netrestatelných jedinců, nebo si to Thoma prostě spočítal a zjistil.
že pokles popularity má vyšší cenu než suma vybraných pokut. Thoma změnil
strategii, místo udržování šroubu utaženého nastupuje veřejností lépe přijímané
postupné utahování šroubu. Dal MP férový cíl. Každý další rok vybere o
půl mega více než předchozí.
Ani v Českých Budějovicích se tedy zjevně nepočítá s tím, že by pokuty
někoho odradily od závadného jednání.
Otázkou je, co by tyto prohnilé městské administrativy dělaly, kdyby
se řidiči ze dne na den zbláznili a přestali páchat přestupky. Mnozí si
myslí, že by pak města nevybrala na pokutách nic, což je velmi naivní.
Podle všeho by radniční zmrdi vytvořili v rámci vlastní pravomoci další
ještě nesmyslnější pravidla, která by mělo ještě více lidí problém dodržet,
například jezdit třicítkou po široké komunikaci s více pruhy, nebo ještě
méně průhledné a ještě více rozporuplné dopravní značení.
Do jisté míry můžeme být městským vyžírkům za tuto jejich aktivitu
vděční. Ukazuje totiž na to, že:
a) ti, kdo pokuty vyměřují a vybírají, nepředpokládají, že by pokuty
někoho napravily
b) ve skutečnosti také nikdo nepředpokládá, že by pokuty někoho odradily
od porušování zákazů
c) je také jedno, jak jsou pokuty vysoké, protože města a obce si to
zařídí tak, aby si přišly na své
d) plátci dodatečné daně, tedy řidiči, chápou pokuty fatalisticky jako
nutné zlo, které na ně prostě občas dopadne, ať se snaží nebo ne
e) kdykoli se podaří prosadit liberálům cokoli, co omezuje výběr dodatečné
daně, je z toho rozpočtový problém, který neumějí dostatečně rychle kompenzovat
a to učiní represívní projekt ztrátovým, takže na něj sami doplatí. Naopak
změně pravidel se ti vyděrači umějí přizpůsobit prostou změnou represívních
programů. Jako efektivnější se proto jeví takové akce proti systému, které
nemění pravidla silničního provozu, ale neumožňují městům a obcím je zneužívat
(viz dopravní značky).
20.11.2010 D-FENS