Předně je tento článek reakcí na článek "Můj
názor na islám". Jeho autorovi názor na islám neberu, je to jeho věc
a určitě se jeho závěry opírají o vlastní zkušenosti.
Předně chci říct, že jsem Čech jak poleno a nejsem věřící islámu ani
žádného jiného náboženství. Nicméně si myslím, že každý má právo si věřit
čemu chce. Klidně ať si člověk vyzývá ďábla, když mu to udělá dobře ale
nesmí přitom zasahovat do svobod a práv ostatních lidí (třeba je nutit,
aby také věřili a uctívali-ctili pravidla a principy té či oné víry).
Autorovi vadí islám coby "xenofobní a rasistická ideologie" a tak uveřejnil
podobně orientovaný článek o islámu a jeho příznivcích. Zároveň mu vadí,
že v muslimských zemích vládnou středověké principy s primitivními tresty
jako "sekání rukou, kamenování, smrt za změnu názoru" a jiné prohřešky
jako znásilňování žen a jejich diskriminace.
No a co? Vadí mu, co mají v muslimských státech za pravidla? Vždyť ho
nikdo nenutí, aby tam jel a žil. Pokud muslimům tyto společenské principy
vyhovují, chtějí je a souhlasí s nimi, tak ať je mají. Pokud s nimi nesouhlasí,
tak ať si je změní. Pokud mírovou cestou, fajn, pokud skrze občanskou válku,
opět jejich věc (teprve pokud požádají o mezinárodní pomoc, pak OSN by
mělo být první na řadě, ne NATO se světovým policajtem USA v čele). Stejně
jako my nechceme, aby nám oni mluvili do toho, jak máme žít v naší zemi,
tak i oni určitě nechtějí, abychom jim tam šířili pravdu a lásku, demokracii,
práva žen dle západoevropského stylu, atp., když to sami nechtějí.
Malá odbočka: Ono by to asi celé v muslimském světě a všude ve světě
(Evropa, USA) vypadalo jinak, kdyby Amíci nenechali proběhnout 11. září
a pak nerozběhli novou svatou válku v Iráku, Afghánistánu a celou tu "War
on Terror" i jinde ve světě až do dnešní doby. Troufám si tvrdit, že bez
těchto prvotních impulzů bychom měli v 21. století celosvětově mnohem lepší
vztahy mezi národy, založené na mezinárodním obchodu a respektu rozličných
kultur.
Pokud si někdo vybral toto náboženství a chce se jím řídit, tak proč
ne? Je to každého svobodná volba. Ale ovšem, oni si ho nevybírají, prostě
dítěti rodiče řeknou: "Tak a teď jsi muslim". No, a je to jiné od křesťanské
rodiny, která své dítě bez jeho svolení pokřtí? Určitě mu pak nedají na
výběr mezi křesťanskou vírou a třeba ateismem, že? Tak v čem je rozdíl?
Pokud namítáte, že oni nám chtějí mluvit do toho, jak máme žít u nás,
tak to neznamená, že když nám chtějí něco vnutit, tak že mi se tomu nebudeme
bránit a budeme jim taky hned nutit naše zvyky a pravidla. Nemusíme klesnout
na jejich úroveň. Máme na víc, ne?
Pokud chtějí jejich náboženské zvyky aplikovat u nás, pak musí stát
jako takový vytvořit podmínky, aby takový zásah neměl devastující vliv
na historickou a kulturní identitu vlastního národa. Na jedné straně máme
Listinu základních práv a svobod, kde je svoboda vyznání, svoboda projevu,
apod. Na druhé straně pak stojí právě národní suverenita jak po stránce
výkonné, soudní tak i kulturní ad. Ve státech jako třeba Německo, Francie
a Velká Británie to evidentně nezvládli. Stát zkrátka musí zajistit, aby
zákony platily stejně pro všechny bez ohledu na vyznání. Chcete u nás žít,
tak se musíte řídit našimi pravidly. Stejně tak to určitě platí i u vás,
když tam cizinec přijede za prací, na studia nebo na dovolenou. A pokud
se vám to nelíbí, nikdo vás tu nedrží.
Tady bych se zastavil u některých sporných bodů, které jsou tématy i
v České republice:
A. Arabské
oblékání: Pokud chce muslimka nosit šátek přes hlavu a ramena nebo
i burku, ať ji nosí. Čechovi taky neřeknete, že nemá nosit čepici, bundu
s kapucí nebo kraťasy namísto kalhot. Ve škole sice platí určitá pravidla,
ale snad se lze rozumně domluvit a udělit výjimku, jedná-li se o náboženské
důvody. Čecha s čepicí na hlavě do třídy učitel asi nepustí pro náboženské
důvody.
B. Stavění
mešit: Stejně jako jakákoli jiná stavba i tato musí projít úřední procedurou
spojenou s vydáním stavebního povolení. Pokud bude narušovat kulturní či
krajinný ráz nebo panorama města, pak by taková stavba v daném místě neměla
vůbec stát. Je to stejné, jako když si budete chtít postavit na Václavském
náměstí mrakodrap. Pak i párek minaretů na Vyšehradě asi nebude to pravé
ořechové. Zároveň musí stavba splňovat i jiná pravidla, ono takové svolávání
k časné ranní modlitbě může narušovat noční klid. Pak může být stavba postavena
jen tam, kde prakticky nebude nikomu na očích ani uších.
Autor článku se evidentně uchýlil k tomu, že naházel všechny muslimy
do jednoho pytle (umírnění, radikálové, šum tam s nimi). Stejně jako mezi
ateisty najdete hromadu vcelku normálních lidí, se kterými si v pohodě
poklábosíte u pivka v hospodě, jsou určitě i lidé, o které byste si ani
kolo neopřeli. To platí o jakékoli skupině lidí, a ano - i o muslimech.
Sám mám hned několik kamarádů/kolegů z práce (jednoho z Libye, druhého
z Íránu). Oba jsou to fajn lidi, skvěle si s nimi popovídám o jejich zážitcích
z cest a i ohledně kritiky poměrů v jejich rodných zemích, politice, ekonomické
situaci, atd. Jsou neuvěřitelně otevření, vždy usměvaví, tolerantní a vůbec
v pohodě.
Jeden čas jsem také učil v Čechách fyziku pro saudské studenty, kteří
pak u nás pokračovali vysokoškolským studiem v oboru lékařství. Měl jsem
třídu složenou jak z hochů (2/3) tak dívek (1/3). Pro dívky to byla zajímavá
zkušenost, protože mají v Saudské Arábii genderově oddělené školy a učí
je jen učitelky. Pocházeli všichni ze střední a vyšší vrstvy (ale žádná
protekční dítka z rodin šejků, velvyslanců, atp.), prostě normální studenti
ve věku 18-20 let, výběr z jejich rodné země pro obor medicíny. Dva páry
už byly dokonce manželé (domluvili jim to předem jejich rodiče, no a?)
a jedna dívka už i čekala dítě (v 19 letech, a co?). Všichni byli neskutečně
otevření, upřímní, vždy usměvaví, hovorní, vždy měli nějakou veselou historku,
měli neuvěřitelný respekt k autoritám (učitelskému sboru obzvlášť), pilní
při studiu a hlavně naprosto bezproblémoví. Představte si, že bych učil
místo nich typickou českou třídu: znuděné obličeje, sluchátka v uších během
výuky, nuda, nezájem, už bude konec?, atd. Učitelé českých středních škol
ví, o čem mluvím.
Fyzika mým arabským studentům dělala neskutečné problémy, protože si
museli příklady představit, formulovat správně rovnici, použít vhodný vzoreček
a něco sami spočítat. Mnohem lépe jim šly předměty založené na zapamatování
teorie (biologie, chemie). Osobně to připisuju jejich zvládnutému tréninku
ve šprtání náboženských textů. Ale i tak je fyzika bavila, chodili na ni
a užívali si to. Opět to porovnejte s českými studenty, které fyzika většinou
dvakrát nebaví.
Co říci závěrem?
1. Neházejme všechny do jednoho pytle, nepaušalizujme, i když je to
neskutečně jednoduché. Nedávejme chybně všem muslimům nálepku primitivů,
co každý den jenom sní o tom, jak se vyhodit do vzduchu a vzít s sebou
co nejvíce bezvěrců, aby pak byli v ráji s tuctem panen a užívali si neskutečného
blahobytu.
To stejné platí o jakékoli ideologii, např.: Neházejme všechny cyklisty
do pytle s cykloaktivisty, kteří ohrožují svou jízdou ostatní na silnici,
chtějí více cyklostezek a chtějí mluvit ostatním do toho, jak se mají dopravovat
z bodu A do bodu B. D-FENS
a jemu
podobní možná ze svých literárních úletů nakonec vydají básnickou sbírku,
možná ze srandy, možná aby si pohonili ego, možná se o těchto veledílech
pak budou naše děti učit ve škole, možná nakonec autoři dostanou Nobelovu
cenu za literaturu, možná...
To, že ostatní nálepkují vás, neznamená, že to musíte dělat i vy. Máte
na víc, nebo ne?
2. Hodnoťme každého individuálně (vždyť jsme každý jiný, protože jsme
v životě formováni jinými zkušenostmi-zážitky). Tolik k autorovu hodně
primitivnímu "people wired wrong" argumentu. Lidé totiž nejsou uvnitř špatně
zadrátovaní, jen si lidi v Iráku či v Afghánistánu prošli jinými strastmi
života než Lojza z Horní Dolní.
3. Hodnoťme věci na základě racionálních úvah, neomezeni jakoukoli ideologií,
dívejme se na problém z vícero úhlů pohledu, zkusme se vžít do jiných lidí,
jak oni můžou daný problém vidět, a používejme závěry z vlastních pozorování
a zkušeností (a ne ty, které vám dnes a denně předhazují média).
Pak nám všem bude na světě lépe.
26.08.2014 Baryk