Krátce poté, co jsem si proklál dlaň ruky šedesátkou hřebíkem,
odebral jsem se k televizi, aby se to lépe hojilo. Říkal jsem si, že potřebujeme nový zákon, který by mě ochránil před následky vlastní nešikovnosti.
Zákon, který zakáže lézt po čtyřech po půdě, kde koukají z podlahy hřebíky.
A pak potřebujeme kontrolory, kteří prověří, zda někdo nemá na půdě položené
prkýnko hřebíkem nahoru a udělí pokuty těm, kteří budou přistiženi. Potřebujeme
k tomu určené soukromé firmy, co se jmenují ABL, ALB, BLA, BLB nebo tak
nějak, co pravidelně jednou za dva roky zkontrolují všechny půdy.
Nebo reaguji na vlastní blbost nesprávně?
Ne, podobně reaguje na svoji blbost většina národa. Pokud jde o újmu
nikoli na půdě, ale za volantem.
V televizi probíhala reality show Autoškola
národa.
Po chvíli sledování mi propíchnutá ruka připadala zcela nepodstatná.
Psychická újma z celého pořadu ji přemohla.
V pořadu se opakovaly tři scénáře. V prvním byly kladeny publiku - rozdělenému
do skupin - otázky týkající se údajně bezpečné jízdy, na základě více nebo
méně povedených animací. V druhém bloku se po Mosteckém okruhu proháněl
veselý moderátor ve Fordu Focus, přičemž mu spolujezdce dělal jakýsi děděk
v trenkách a neustále mu říkal, jak dělá všechno blbě. Podle mě si dummy
za volantem nevedl až tak zle, ale děděk mu vždy musel něco říci, například
že otáči volantem moc trhaně (jinak by mu zase řekl, že málo trhaně). Většina
Dummyho neúspěchů byla zaviněna tím, že neznal parametry povrchu, po kterém
jede. Asi všichni máme představu, jak brzdí naše auto na mokrém asfaltu
nebo na sněhu, ale málokdo víme, jak brzdí naše auto na mokré fólii, protože
po fólii nejezdíme denně. Nad touto akční vložkou jsem zlomil hool v okamžiku,
kdy děděk začal test dummy nalejvat tvrdým a pak se rozhodl demonstrovat,
jak dělá při řízení chyby. To už tu bylo tolikrát, že to ani nestojí za
řeč. Příště by mu mohl například vypíchnout oko a pak celý překvapený "zjistit",
že mu to ovlivnilo periferní vidění.
V kecací části promlouvaly selebrity na téma bezpečnosti dopravy. Ještě
než jsem od toho odešel, performoval Brzobohatý ml., který popisoval, že
se kdysi bavil tím, že se úmyslně pokoušel rozjet auto se zataženou ruční
brzdou, protože se mu líbilo, jak přitom nadskakuje, takže mu připomnělo
lowridery amerických ganxtas. Moderátor Bosák ho vzápětí pokáral - ještě že
to policajti neviděli, ti by vás už na silnici nepustili. Nerozumím. Nechápu.
Nevím, co je závadného na tom, zničit si spojku. To je každého věc.
A propos policajti. Seděl tam policejní prezident Martinů, šéf dopravky
Tržil. Martinů měl tolik medailí, že by Leonid Brežněv dostal mindrák.
Oba tam asi měli zastupovat autoritu zákona, v mých očích vypadali jako
dva tatrmani.
Od sledování pořadu jsem po 20 minutách upustil, protože mi vůbec nedával
smysl. Podivoval jsem se divákům, že jsou ochotni přijmout tuto hru na sebemrskačství a posílat placené
SMS s odpověďmi na otázky. Počítačové animace jsou nepřehledné, není poznat,
co se tam vlastně děje, ale především, v reálu má řidič možnost přizpůsobovat
jízdu okolnostem a svému vnímání, může tedy například zpomalit, otočit
hlavu za značkou, měnit držení těla, aby viděl pod jiným úhlem, případně
manévrovat celým vozem, aby si zjednal výhled. V televizní show tato možnost
dána není. Tam sedíme v autě, které řídí někdo jiný, ale máme reagovat,
jako bychom ho řídili, což nějak nejde dohromady. Je to zábavný pořad a
jako takový jsem ho vnímal, ale nebavil jsem se a proto jsem ho vypnul.
Problém bude pouze v tom, že média a politici budou z tohoto víceméně odbytého
zábavného pořadu vyvozovat dalekosáhlé důsledky o kvalitách českých řidičů,
což je dle mého názoru úplně zvrhlé. A ono také že ano. V ranních novinách
stálo: Tři
čtvrtiny Čechů neumí řidit.
Oprava: Tři čtvrtiny Čechů se nedokázaly sžít s řízením podle animace,
což je pochopitelné.
Podivil jsem se také, že se automobilka Ford rozhodla k této mediální
policejní buzeraci národa připojit a zda se neobává, že spojování jejího
jména s Martinů, Tržilem a ministerstvem dopravy nebude mít negativní dopad
na její dosud dobrou image, protože na rozdíl od dalších sponzorů (Kapsch,
JC Decaux) musí prodávat své produkty přímo lidem a ne úředníkům.
Dnešního dne jsem si udělal test a wow! Základem testu jsou animace,
při kterých řidič sedí za volantem automobilu Ford Focus. Jednalo o graficky
lépe propracovaný test z autoškoly, nic víc a nic míň. Paradoxně nejvíc
práce mi zabralo nikoli odpovídání na otázky, ale hlídání drobných detailů,
jako blikajících šipek na palubní desce. Jiné otázky jsem zodpověděl správně
jen díky tomu, že jsem mechanicky mačkal "zpomalit". Státní doktrína přece
zní, že "pomalu je správně áááno".
Zde je výsledek mého testu.
Jeho zásadní chyba je v tom, že zrcadlí policajtské myšlení. Je ta soutěž o bezpečné
jízdě, nebo o sankcích udělovaných PČR? Dozvím se někde, kde jsem někoho
ohrozil, omezil, kde jsem zbytečně riskoval, kde mi hrozilo nebezpečí?
Ne! Rád bych položil autorům testu také jednu otázku. Proč jezdíme autem?
Abychom v pořádku dojeli, anebo abychom nedostali pokutu? Nevím jak oni,
ale já pro to první. Policie i bodový systém je mi přitom totálně u prdele.
Otázka s nájezdem na dálnici: Vidíme značku "dej přednost v jízdě" a
pod ní je dodatková tabulka. Vzhledem k rozlišení běžné televize nebo monitoru
není pravděpodobné, že by někdo obsah dodatkové tabulky přečetl. Dodatková
tabulka navíc nemá velikost obvyklé dodatkové tabulky a značka STOP, která
má být 100-150m od ní, je velká asi dva pixely. Co to je? Zkouška ostrosti
zraku?
V této otázce se definitivně ukáže, že autorům o bezpečnou jízdu nejde a jako bonus je tam Kapschovo product placement. Zachycena je
dálnice procházející skrze obec a od divákovi se chce slyšet, že zpomalí
na 80km/h. A když ne, stane se co? Ohrozí někoho? To ani náhodou. Je tam pořád
dál široko daleko dálnice, nesnižuje se počet pruhů, tohle je jen umělé rychlostní omezení, aby bylo kde měřit rychlost. A opravdu - mýtná fízlbrána stojí hned za značkou (zvykejme si pomalu na dodatečné fíčury mýtných bran - z mýtnic se stávají fízlpointy).
Marný pokus autorů testu vypodobnit reálné předjíždění. Ty tři pixely vzadu
mezi stromečky jsou protijedoucí vozidlo, považte, dokonce kamyjón. Otázka
je, zda řidič smí předjíždět. K tomu ale animace nedodává dost informací.
Nelze z ní odečíst rychlost, jakou se protijedoucí vozidlo blíží a není
jasné, jak rychle dovede akcelerovat automobil, ve kterém řidič "sedí". Osobně ve svém autě bych bez váhání předjížděl a využil mezeru před žlutým focusem, v testu mi s ohledem na množství nejasností nezbylo než hlasovat "nepředjíždět".
U této otázky se předpokládá, že divák má zažitý interiér vozu Ford Focus
včetně atypického umístění kontrolky mlhovek, která je vtipně integrována
do spínače mimo zorné pole, aby se ušetřilo za kus drátu. Otázku jsem uhodl
náhodou, míval jsem kdysi auto, které mělo také takto doprasenou palubní
desku.
Celkově:
Příště, až budou dávat Autoškolu národa, zahrajte si na počítači nějakou
pěknou závodní hru. Je to mnohem realističtější a neprudí u toho policajti.
V civilu pak jezdětě, jak vám zobák narost. Nedejte na TV show, nedejte
na "dopravní experty" vyráběné z recyklovaných policajtů, oni vaše auto
neřídí, oni za nic odpovědnost nenesou. Obsahem i smyslem jejich práce
je sdělovat polomoudra a mlátit veledůležitě hubou. Výsledek jejich práce je žalostný a jeho součástí je i tato Autoškola národa.
Máme jiné věci na práci.
Dojet v pořádku.
O tom "Autoškola národa" není.
30.8.2010 D-FENS