Komentáře ke článku: Kchatování kchostů I. (ze dne 10.07.2011, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
který mne utvrdil v názoru, že nové auto neé. Obě moje auta jsou z devadesátých a mylím, že to tak zůstane i po očekávané obměně vozového parku.
|
|
|
Díky za fajn článek. Zaujala mne zejména úvaha v závěru, o možnosti mid-life upgrade. Už jsem párkrát přemýšlel o tom, proč auta nejde dělat tak nějak modulárně - tedy podvozek prosím od BMW, sedačky klidně použité z nějaké ameriky, kastli od Porsche, motor TDIčko ať to jezdí pod pět litrů nafty, místo rádia prosím zabudovat počítač s internetem, auto si nakonfiguruju netu a přijedu si pro něj, netřeba vydržovat distribuční síť:-)
To je samozřejmě nejspíš snůška kravin, ale mám pocit, že u počítačů se to tak vyvinulo, součástky od různých firem jsou kompatibilní a upgradovatelné - tak by mě zajímal názor odborníka, zda to tak opravdu nejde u aut, či jaké jsou limitace takového obchodního záměru "auta na míru". Resp. zda to jde aspoň na individuální bázi u ojetin...
|
|
|
Ale vždyť takový mid-life upgrade je tady už dávno... Je libo nikdy nebouranou voňafku, po prvním majiteli, málo nalítáno a za dobrou cenu? Z případného šrotu (nebo i svařením z více kusů) dodá libovolný bazarový zmrd...
|
|
|
Zrovna u VAG koncernu bych si dovolil nesouhlasit, mid-life upgrade je docela normalni servisni cinosti a i automobilka se k tomu tvari docela otevrene (viz seznam povolenych zamen motoru). V CZ je vseobecne jakkejkoliv mid-life upgrade trosku na pest, protoze tu neexistuje system zavedeny na zapade, kde spolu s novym/lepsim dilem prijde i certifikat o moznosti montaze na to a to vozidlo. Automobilky povoluji zesileni brzd, pritvrzeni podvozku, zvyseni vykonu >>> samozrejme ze ne gratis, ale ta moznost tu je. Napr. se do aut z roku 2000 montuji agregaty klidne i z roku 2008 - viz "krutodrzak" 1.9TDI a tam dochazi k zvyseni vykonu, takze pokud si nekdo da brzdy dvakrat tak vetsi (a automobilka da posveceni) a tomu motor, tak technik na TUV rekne "automobilka schvaluje montaz vetsich brzd, silnejsiho motoru ... koukam ze mate novy hadicky, trubky OK, podvozek ste taky v ramci mezi pritvrdil .. ok tady mate stempl" ... stoji to prachy, ale vseobecne to jde....
v CZ je porod si nechat kolikrat zapsat jenom pneumatiky na starsi dovezeny auto... nebo ze mne chlupatej sprcal za to, ze se mi zapinaj mlhovky "po nemecku" a ne "po cesku" a ja to nemel ve velkym technicaku (nekdy v roce 2007, totalni stara ve tri rano kdyz sem jel domu, ti buzny proste chteli neco najit, tak si vytahli udaje z registru - 1.5 hodiny prohlidka vseho a vysledek byl za 200 za jedno napraskly zadni svetlo a prasklej blinkr) ... Podle mne se kolikrat klade duraz na uplny picoviny a na vaznosti se sere (napriklad: Vam neprijde ulitly 1.6mm povoleny na pneu? ja sem s tim obcas jel a i na suchu zadnej zazrak, protoze guma co ma 1.6 ma vetsinou za sebou 5 let provozu a je tvrda jak beton)...
k modularnosti:
Samozrejme ze tahle moznost tu existuje. Muzes si nechat objednat auto dle vlastni libosti a nechat to prohnat skrz homologaci, protoze samozrejme v kasli od pana Porse se muzou sedacky od panu s vrtulema chovat nevyzpytatelne - crash testy ale nejsou nutny, to je jen kravina kterou vymysleli soukmenovci z nemecka aby chranili vlastni fabriky. Takovy auta jsou napriklad repliky ruznych supersportu, kdy mas kasli z lamba, podvozek z japonce a motor je z trivalcoveho dalnicniho stihace (prehanim ;) ). Dalsi skupina jsou vselijaky kity, kdy k tobe dorazi jenom to co nikde jinde nesezenes (coz je vetsinou kasle jako takova a par serepeticek kolem jako skla, pristrojovka atd), potom si tam muzes dat podvozek z "x" a motor z "y" a na zaklade homologace (tzn dostanes list co vsechno tam muzes dat) si to prihlasis a hura :)
|
|
|
Diky za re - takže asi je to možné, ale je to i proveditelné, a jestli jo, proč to někdo komerčně nenabízí? Myslím to tak, že novou PC sestavu dnes můžu koupit origo od nějakého DELL nebo IBM, ale taky postavené z komponentů různých výrobců od nějakého CZC, Mironetu nebo lokálního kutila co mi to z nakoupených dílů postaví; naproti tomu nové auto si prakticky musím koupit "značkové" - nebo aspoň nevím o tom, že by někdo komerčně nabízel možnost sestavení z komponent více výrobců.
Jde mi přitom o normální, "spotřební" auto - tedy ne veterán, supersport či motokára, a ani ne nějaká nelegální podezřelá slepenina z bazaru, jak psal kolega. Konkrétně přítelce se opticky líbí sporťáčky, ale jízdně jí vyhovuje 1.4diesel v automatu, že je lehký na ovládání a nežere - no a von to nikdo do těch sporťáčků nedává:-) A já bych zase potřeboval na pohodlné pracovní cesty úsporné autíčko s lehátkem, zásuvkama na 220, ledničkou a počítačem, už jsem dokonce koukal, jestli někdo neprodává malou sanitku:-))
Je ta homologace atd. tak drahá, že se to vyplatí jen u "vychytávek", ale ne u "konzumních aut"? Je problém v nesmyslně restriktivních předpisech? Nebo je to objektivně pitomost? V Indii nebo v Egyptě si taky postaví auto každý jak chce a nikomu to nevadí:-)
|
|
|
V tomto je problém hlavně v českých předpisech, místo aby auto přijelo na STK a řeklo se, ok - máte větší brzdy, vkonnější motor, auto zastaví dříve, vše funguje jak má, jako je to v Německu,tak v ČR je to prostě nepovolená úprava. Jediná legální cesta je individuální přestavba nebo jak se to jmenuje, což je prakticky jako když autmobilka chce homologovat nové auto a stojí to řádově desítky tisíc Kč (cca 50? s tím že výsledek může být také odmítavý)
|
|
|
To záleží na konkrétní úpravě, kolik se platí. Jinak samozřejmě jde o to, že se platí za vykonanou zkoušku, nikoli za štempl, tedy posudek může být i záporný.
Např. tady: www.dekra-automobil.cz/index.php?file=stltuning.php je seznam cen za zkoušky u Dekry i s adresami třech stanovišť, kde provádějí různé zkoušky.
Jinak, oproti Německu se to tu u nás zas o tolik neliší. V podstatě jde o to, že ani v Německu neschválí každou ptákovinu, i kdyby to mělo na to auto sebelepší vliv. Také je třeba to mít homologovaný díl (u nás ATEST 8SD, v německu KBA nebo v obou zemích mezinárodní homologace - obecně E+číslo v kroužku), ale mám za to, že v DE je třeba mít v TP zapsáno vše (zapisuje, mám za to, STK), u nás jen parametry vozidla, které jsou uvedeny ve velkém TP.
Další problém, co se u nás dělá, tak to, že má některý díl TUV ještě neznamená, že je homologován. TUV je jen příprava pro národní (A8SD) nebo mezinárodní homologaci s tím, že dovozce nebo výrobce dílu je povinnen ji udělat. Že tomu tak v praxi není, protože to je dražší a nechá se to na spotřebiteli, který si v tom našem guláši tyhle věci nezjistí (nebo ani zjišťovat nechce), to už je věc trochu jiná.
|
|
|
Bohužel, ne vždy, když má auto výkonější motor a lepší brzdy, má také lepší jízdní vlastnosti. Viz zde: http://skoda-virt.cz/cz/auta/stovky/1725-2-4v6-30v-david-v6/
Posoudit, zda všechno funguje jak má, na STK v takovém případě nejde.
|
|
|
Posoudit, zda všechno funguje jak má, je úkolem majitele, zatímco stát do toho nemá co strkat rypák.
|
|
|
Souhlas. Reagoval jsem pouze na kolegu, který hovořil o systému v SRN.
To, že takového posouzení nejsou někteří lidé evidentně schopni (viz odkaz), je věc druhá. Ale není to nic, z čeho by se měl člověk stresovat.
|
|
|
U nakladnich vozu by neco takoveho teoreticky slo, alespon z pohledu elektroniky a komunikace mezi ridicimi jednotkami. (prakticky se to samozrejme nedela).
Tam to funguje totiz tak, ze na vyrobe finalniho auta se podili nekolik ruznych firem, treba se vezme motor Cummins, brzdy od nekoho dalsiho (Wabco), k tomu se hodi interierova elektronika a potom jeste nejaka dalsi firma udela nastavbu, ktera muze mit taky vlastni elektroniku.
U nakladaku je norma SAE J1939 (+nejake ISO ktere J1939 cituje), kterou dodrzuji i vyrobci u nas, asi prave kvuli tem nastavbam. Takze neni problem aby se mezi sebou domluvily ruzne systemy. Navic je mnohdy verejne dostupna dokumentace "jak integrovat" komponenty.
|
|
Jak rika autor - nema to jen nevyhody. Pro cloveka, ktery chce za malo penez hodne muziky, je tohle docela prinosne. Kdyz se podivam, ze se dneska da za nejakych rekneme 150 tisic koupit Renault Thalia s vybavou dostacujici pro bezny provoz, a to auto neni kram, ale normalne fungujici, 7 litru pri "ostre" jizde zerouci auto, ktere se nesere na kazdem rohu...(davam to jako priklad, protoze tohle auto 3 roky mam, ma najeto 70k a mimo bezne udrzby (olej, gumy, 1x brzdove oblozeni) se na tom nepodelalo nic, a ani nic nenaznacuje ze by melo)..Pro takove lidi, a takovych je vetsina (a je pravdivy pristup : auto = vec, co me nekam doveze, a vic me to nezajima) jsou tyhle postupy vyhodne.
Dale diky poptavce po vyvoji levnejsich dilu se muze lehce stat, ze se skutecne neco vyvine. A ono to vazne bude levnejsi a kvalita zustane zachovana - nakonec, tohle je prece presne to, co trh dela - tlaci na vyvoj, na ceny, a nakonec se neco vymysli (viz vznik benzinu / nafty z tekutiny nevalne ceny pred par desitkami let:-))
Rekl bych, ze se trh "radikalizuje". Mizi takova ta "stredni trida", kdyz vidim reklamy vydavajici Renault Fluence za limuzinu, tak by clovek brecel. Takze tu mame cim dal tim levnejsi auta na jedne strane, a pak ty super draha = kvalitni. A mezi tim kdysi bylo tak 50% zbytku vsech moznych aut, a dneska je to podle me tak 20-30%, a to jeste mozna.
|
|
|
sorry, ale měnil jsi brzdy po 70.000km? pak buď neumíš jezdit/brzdit nebo stojí obložení na thalii za vyližprdel, protože ti odešlo o 1/3 dřív. to je právě ten cost cutting, když ti místo brzdových desek dají bukové špalky.
taky se hodí připomenout, že evropa není celej svět.
|
|
|
Nemusi to byt tak. Velmi zalezi na tom ze kde jazdi a ake sektory jazdi. Pokial jazdi stale v meste tak ako momentalne ja (moja Altima neopustila London uz skoro 5 mesiacov a najdlhsia trasa ktoru kedy urobila bola jazda do Ottawy, 1300 km dohromady ), tak tie brzdy zozerie velmi rychlo. Pokial vsak jazdi denne medzimesto, oblozenia vydrzia velmi dlho. Mam aj priklad, na svojom poslednom aute na Slovensku (Suzuki Baleno) som menil predne dosticky prvy raz na 115000 km. Cize dva roky po kupe
|
|
|
měnil jsem brzdy na městským hopsadle C1 po 110.000 km a to ještě nebyly slyšet.
|
|
|
Ono davat do poriadku brzdy az ked ich je pocut (metal on metal) je IMO prasactvo. Tie dosticky vyhodene na 115 kkm mali este aspon 30% materialu.
|
|
|
Kupoval jsem levne auto, proto jsem pocital s tim, ze budu menit brzdy mozna co 50k...nejak to neresim, beru to jako soucast toho, ze to auto bylo levne.
Jinak je fakt, ze nekdy brzdim velmi ostre :-) A trebas ty vepredu jsem si nechal menit, i kdyz tam bylo nejakych 30% jeste v pohode - kdyz uz jsem to tam mel kvuli nejake zadni pakne, tak jsem si to nechal udelat vsechno pri jednom, a mozna to bylo i lepsi nez tam jet za pul roku znova a platit znova praci..
(ne, neumim si sam vymenit brzdy, umim spoustu veci, ale na tohle nemam v mem 2+kk ve 3 patre ani prostory :-)))
Btw co jsi rikal na muj navrh nekdy vzit nejake auto a zkusit, kdo z nas umi lepe jezdit, trebas nekde na okruhu ?:-)
|
|
|
v takovým případě bych se být tebou podíval po brzdách od výrobců, kteří mají kvalitu v tomto případě jednoznačně vyšší než je tovární díl - Ate nebo Brembo.
vyměnit brzdy = 4x vyheverovat auto + asi 3 hodiny špinavý práce, kterou si nemusíš nosit domů, ale dáš to klidně i na parkovišti.
vzít "nějaké" auto mi nevyhovuje. nerad jezdím cizími auty. o lepší se bojím a horší mě sere. co kdybys si vzal nějakou 600ccm motorku a zkusil si zajet brno. když to dáš pod 2:21 řeknu, že jsi lepší 8o)
|
|
|
Skoda no, rikal jsem si, ze by to mohlo byt zabavne..
s motorkou je nekolik problemu - nemam, nejezdil jsem na ni uz 15 let, ackoliv predtim docela intenzivne, vazim 130-135 kilo, coz je docela problem, a bojim se to klopit, ze bych spadnul :-)))
Co se auta tyce, napada mne varianta, ze bych umel zaridit ( i kdyz za nejake penize, ale ne nejak extra velke) pujceni zavodniho auta na par kol (at jiz v Moste, nebo v Brne). Je to sranda, objel jsem par kol v Moste a oddelal jsem gumy :-))
Jinak jeste k tem brzdam - 3 hodiny spinavy prace = 2x tolik u me, co to nikdy nedelal a nema naradi...To si radsi zajedu do servisu, kde mi to udelaj za 500 za praci a nemusim to prilis resit. Btw jelikoz je auto jeste v zaruce, domluvil jsem se s nima tak, ze jim nebudu delat pakarnu s reklamaci materialu brzdoveho oblozeni, a oni mi to za to udelaj zadarmo, co se prace tyce, a zaplatim si jen material, coz mi prislo docela fer:-)
Jinak ja jezdim docela casto stylem "bzda plyn", takze to opotrebeni chapu...ono to asi bude znit blbe, ale ja kdyz jezdim po schuzkach(zamestnani), najedu za ten den rekneme 500km a behem pracovni doby mam stihnout 5-6 jednani a kazde ma 0,5h - 1h ... Tak se jinak nez rychle jezdit neda :-)
|
|
|
Dle mých zkušeností je to u vozů francozské provenience poměrně normální. Až do nedávné doby jsem jezdil výhradně Francouze (Citroën, což si rozhodně nemyslím, že by byl šmejd), a výdrž obložení byla běžně tak 50 tisíc (většinou Bendix, vzácněji Lucas nebo TRW, žádný "destičky Mejd yn Čajna za kilo, dyť sou taky černý, tak co má bejt"). Naproti tomu kotouče (originály, tudíž nejspíš Bendix nebo Valeo) měly téměř charakter lifetime dílu, po 150 tisících pořád nebyly na odpis, i když už jim zvonila hrana. Buď neumím jezdit nějakým hodně zvláštním způsobem, nebo jsou destičky pro Francouze kouzelný:-)
|
|
|
mám dvě francouzská auta. C1 a P206CC. C1 ujela s brzdama 110.000 km, 206CC 107.000 km. oboje originál, C1 měněno za origo, 206CC jsou desky i kotouče od Ate) i blbá fóbyje ftydýtu dá na jedny brzdy přes 100.000 km.
|
|
|
Tak to je fakt zvláštní. Bohužel nemám s žádným jiným autem najeto v jednom kuse tolik, abych mohl srovnávat (buď ty vozy zařvaly při bouračkách, nebo byly odevzdány zpět zaměstnavateli). Může to být způsobeno mými značně specifickými jízdními návyky (téměř nepoužívám motor jako brzdu, brzdím spíš prudce a krátce než s předstihem a dlouho; třeba se při prudkém brždění destičky opotřebovávají výrazně víc než kotouče, protože kotouče ubývají hlavně, když jsou horké, zatímco u destičky na tom nezáleží; pak by prudk brždění, kdy se kotouč nestačí ohřát, představovalo výrazný rozdíl). Anebo je to prostě autem, Francouzi jsou v tomto směru vůbec poněkud záhada- moje první Xantia měla vpředu kotouče, co po 20 tisících začaly vibrovat. Po výměně začaly ty nové vibrovat prakticky okamžitě. Když se to opakovalo potřetí, tak jsem je v zoufalství nechal stočit (o účinku tohoto opatření jsem pochyboval, zastudena totiž neházely), a od té doby byl klid. Druhá Xantia, o tři roky mladší, to už nedělala...
|
|
|
Vibrace u kotoucu muze vznikout spatnym zajizdenim, vuli v lozisku, ci stani na brzde na semaforech. Kazdopadne kotouce bendix (coz je docela vtipny nazev firmy) se mi zkroutily po 10 000 km a obycejne brembo mam 30 000 km bez jakehokoliv problemu a rozdil ceny je zanedbatelny.
|
|
|
Já fakt nevím, čím to bylo. Je ale pravda, že Brembům taky důvěřuju víc, než Bendixům (kteří už beztak neexistují, myslím, že je sžral Lucas a toho zase TRW).
|
|
|
"Vibrace u kotoucu muze vznikout [...] stani na brzde na semaforech."
Stání na brzdě na semaforech je špatné? Mohl by někdo prosím vysvětlit proč? Případně hodit odkaz na nějaký článek/diskuzi pojednávající o stylu jízdy ohleduplném k automobilu? V autoškole mi nic takového neříkali a ve svém okolí nemám nikoho koho bych se mohl zeptat...
|
|
|
Tak to by mne taky zajímalo. U automatu je "stát na brzdě na semaforu" běžné.
|
|
|
mne obcas fascinuje jak vyndavam z aut namahany komponenty po cca 400-500tkm (bud meneny pri posledni navsteve autorizaku, nebo nikdy, vzhledem k original logu vyrobce) stary skoro 30 let .. a svete div se, oni porad jeste nejak "slouzi" (tzn ne "po smrti" >>> napr kulaky, sem tam i nejakej silentblok, ulozeni atd) a porovnam to s "ty vole po 20ti tisicich mam mrtvy tlumice" nebo "Turbo po stovce v pici?" popripade "ty vole, novy ramena a za 60 tisic sou vymlety" ...
je to smutny smutny smutny ...
|
|
Myslite, ze se take kchatovali kosty napr. pri delani delani noveho typu Bugatti Veyron Supersport z toho puvodniho ? Imho ne :) Ale zase je fakt, ze to si moc lidi nekoupi ;)
|
|
|
S pravděpodobností, hraničící s jistotou ano. Možná ne v těch skutečně podstaných dílech (motor, převodovka, brzdy...), ale vsadím se s Tebou o co cheš, že někde v elektronice nebo elektromechanice (elmg ventily, senzory, kabeláž) se vyskytujou nějaké součástky dejme tomu od Bosche, které budou používané i v jiných vozech, než je Veyron, a v důsledku toho již dávno "optimalizované" pro sériovou výrobu. Není důvod takové díly nepoužít i pro super high end vůz- jsou levné a jejich spolehlivost je prověřená časem. Jisté je, že Veyron není nákladově optimalizovaný ani zdaleka tolik jako Octavia Tour, ale že není optimalizovaný vůbec, to si nemyslím.
|
|
nevím, nepřijde mi to zas až tak jako velká novinka, imho podobné otázky si při vývoji a výrobě kladou všichni minimálně od časů Fordu T...(*)
aut kde se nic takového neuplatnilo a hledalo se pouze a jen to nejlepší bude v historii minimum - McLaren F1, Mercedes 600, Bugatti...
(*) můžete si vybrat jakou barvu chcete pokud to bude černá, mi přijde jako typický příklad..
|
|
Když už tady to téma máme, tak mám na D-FENSe pár otázek, pokud by mu nevadilo odpovědět...:
1) Proč kupříkladu podtlakový senzor Bosch do Citroënu stojí (plácnu) 1200 Kč, zatímco ten samý senzor (pro pořádek: rovněž Bosch) pro BMW stojí klidně třikrát tolik? Je mezi temi senzory i jiný rozdíl, než ta krabička s vrtulí (je možné, že jsou ty BMW senzory třeba jinak testované na chybu výstupu, nebo je to 100 % zmrdovina)?
2) Bylo by možné sestavit nějaký žebříček, takové "top ten" automobilek, které D-F osobně považuje za kvalitní, tedy jejichž výrobky by si klidně koupil? Ptám se proto, že v této pro mě docela důležité oblasti nemám po ruce nikoho, od koho bych mohl očekávat jakž takž objektivní a zároveň zasvěcený názor (je jasné, že kamarád mechanik, co celý život jezdí jen Škodovky, mi nebude doporučovat Volvo, i když autům rozumí; manželka by mi asi poradila nestranně, ale co je to platné, když vybírá auta výhradně podle toho, v jak moc přitažlivé žluté je výrobce nabízí; atd.) Počítám, že nejsem sám, koho by to zajímalo.
3 A na závěr, poněkud OT: Co a k čemu je dvouhmotový setrvačník...?
|
|
|
ad 2) já myslím, že nejlepčí sou kabriolety...a ani nemusej bejt černý a mít plechovou střechu 8o)
|
|
|
No to jo:-). Ale jaká značka, to je oč tu běží;-) Jinak kabriolet se mi jeví jako ideální víkendovka, pro takové to domácí ježdění je to IMHO poměrně nepraktické už jen proto, že se do toho dostane každá okolojdoucí kofola s nožem (a nadělá přitom kolikrát víc škody, než kdyby vybila okýnko). Navíc je to spíš na léto, což se mi v moderní době, kdy se globální oteplování naplno projevilo tím, že prosinec začíná v září a končí v červnu, nejeví právě ideální. Nejlepší je plechová skládací střecha, jenže ta je zase poměrně drahá při pořizování, a nevyskytuje se u starších vozů.
|
|
|
Volvo c70. Kvalitní motor, pevná střecha a dostatek prostoru za příznivou cenu oproti srovnatelné konkurenci...
|
|
|
To se jeví jako zajímavá volba, za 5000 E se dají pořídit opticky přijatelné exemlpáře s předvídatelnou budoucností. Jenomže to je přesně ono: Jindra mi doporučí Škodovku, Pepa mi doporučí SAABa, Mamuth doporučí Volvo, a pak se v tom vyznej. Právě proto bych rád viděl žebříček, sestavený samotným automobilním guru D-F. Nikdo nečeká, že jakákoli jeho tvrzení budou univerzální a 100 % pravda, ale je to přinejmenším pohled člověka, co "do toho vidí".
|
|
|
To jistě, já reagoval jenom abych naznačil, že i kabriolet může být víceméně praktické auto...
|
|
|
Nesouhlasím. Nejlepší jsou malé SUV, typu např. Jeep Cherokee XJ. Motorizované brusle jsou nepraktické, prší v nich, nejsou bezpečné při převrácení a je do nich vidět i seshora, což se mi moc nelíbí. :-).
|
|
|
Tak horem je videt i do aut, ktere maji panoramaticke stresni okno. No a motorizovana brusle sice neni nejbezpecnejsi pri prevraceni, ale to prevraceni jaksi da podstatne vice prace, nez prevratit to vysoke SUV, u ktereho mam pocit, ze ho preklopim, v kazde druhe ostreji projete zatacce.
|
|
|
|
Děkuji, stahuji otázku:-)
|
|
|
Dovolím si k bodu 1) z osobní zkušenosti.
Ve fabrice na automobilová skla se na jedné a té samé lince dělají stejným postupem čelní skla na BMW a Thalii. Které sklo bude cca. 4x dražší? A proč?
|
|
|
Někdo mi kdysi vysvětoval, že ve Vietnamu je velká fabrika s výrobní linkou na motherboardy. Od 7:00 do 15:00 se tu vyrábí MB pro DELL, a od 15:00 do 20:00 se na té samé výrobní lince z těch samých součástek, za účasti těch samých lidí a pod tím samým vedením vyrábí MB pro no name výrobce "made in Vietnam". Jediný rozdíl je ve výstupní kontrole, která je u DELLů tvořena pokyny, sepsanými v bichli jak telefonní seznam New Dillí, zatímco u no name výrobců jsou to dvě hustě popsané A4. Nevím, co je na tom pravdy, ale docela bych tomu věřil. Takže by mě zajímalo, jestli tohle v automotive alespoň částečně platí taky...
P. S. Nech mě hádat: dražší bude sklo na Thalii, protože jedině bláznivý milionář svoje peníze dobrovolně dá za něco takového, jako je (geni)Thália. Mám pravdu?:-)
|
|
|
Nemusíš jezdit do Vietnamu, obdobný postup funguje i u těch skel. BWM požaduje 100% kontrolu (např. Beetle), kdežto pro Thalii chtějí kontrolu namátkou, popřípadě 10%. Ale ta výrobní linka je nastavená tak, že i ta skla pro Thalii splní tu 100% kontrolu, takže vývar na sklech pro BMW je dost dobrý.
Myslím, že to bude stejné i u těch podtlakových senzorů.
Z tvé poslední věty soudím, že Thalia u tebe vyvolává nádech čehosi pejorativního, ačkoli právě ta má našlápnuto vejít do mozku jako auto, které stojí právě tolik, aby nebylo nikomu líto, že vydrží tak těch 5 let.
|
|
|
Asi máš recht, nějak tak to bude. Nicméně bych to rád slyšel opd insidera D-F, přece jenom takhle na dálku se můžeme leda domýšlet...
Ad Thalia: JJ, já ten krám měl a kolega taky, oba čtrnáctistovky. Největší chyba mého života, on na tom byl ještě o něco hůř, když přijde řeč na Renaulty, tak obvykle kvílí jako profesionální plačka a bije přitom hlavou o peněženku. Nechci to tady pitvat, ale stručně řečeno: nevydržela (v rozumném stavu) ani těch 5 let, furt se na tom něco s*alo, zábavy s tím bylo jak na funuse atd., byl jsem docela rád, že se mi jí nedávno povedlo za relativně výhodných podmínek zbavit a nahradit jí něčím aspoň trochu normálním (VW Passat 1.8T MY2001).
|
|
|
Ad Thalia. To je přesně to, o čem mluvím. I Thalia ještě stojí tolik, že člověka naštve, když se na ní něco pokazí. Ruku na srdce, kdyby jsi za ní dal dejme tomu o 75 tis. méně, štvalo by tě to její s**ní tolik? A snažil by jsi se ji pořád opravovat? Asi ne a skočil si koupit hned něco jiného.
Ad D-F. Co chceš od něj slyšet? O těch sklech? Já v tý fabrice na skla pár let dělal, v tom Vietnamu jsem nebyl...
|
|
|
Thalia - ten prvni typ, nebo ten nasledujici? Ja mam 3 roky ten "pozdejsi" typ , mam v tom 1,2 motor, najeto cca 70k a zatim jsem s tim nemel fakt jediny problem.
Samozrejme pocitam s tim, ze po 5-7 letech se to zacne nejspis srat a pujde to "ze skaly"- ale s tim jsem to kupoval. Cokoliv navic bude bonus...Nakonec, prave proto jsem bral i leasing na 7 let, abych to akorat doplatil a pak nekomu venoval na hrani :-) (pro stouraly - leasing byl pomerne vyhodny, po dobu leasingu za me platej ruceni i pojistku na vsechno mozny od kradeze po kroupy..)
Co se vam komu na Thalii sralo? Zajima me to, at vim, na co se pripadne pripravit (i kdyz jeste 10k km mam zaruku, takze do zimy to jeste je v klidu v ramci zaruky a pak se uvidi :-))
|
|
|
Byl to ten novější typ, rok 2004. Obecně se sypala hlavně elektrika, většinou to byly vyloženě nablblý závady typu "kontakt fřiti, jinak dobrý". Dost málo vydržely svíčky, jednou nebo dvakrát mi odešel vstřikovač, jednou to byla nějaká naprostá záhada, kterou se servisu povedlo vyřešit až kombinací výměny svíček, zapalovací cívky, nějakého kabelového svazku a ještě nějakých dalších drobností (relé). Občas ten krám z nějaké dosud nezjištěné příčiny odmítal chytit, po půlhodině naskočil na brnk. Obecně lze říci, že to nebyly nikterak fatální závady a dokonce ani opravy nebyly nijak nákladné, ale s*alo mě to naprosto pekelně, protože to auto neustále (a když říkám neustále, tak myslím FAKT NEUSTÁLE) vykazovalo nějakou drobnou závadu. Hůř byl na tom kolega, tomu to sice jezdilo relativně bez poruch, ale rok po záruce se mu vyprasil motor takovým způsobem (přidřená klikovka), že nemít kamaráda "garážníka", co dokázal sehnat náhradní engine z nějaké německé bouračky (i tak to byla oprava, atakující cenu vozidla), tak šlo to auto do šmelcu. Fakt milý.
|
|
|
No pokud by se nedej boze neco takoveho stalo, porad to mam jeste pojisteny proti uplne vsemu, tak bych asi dal nejakymu cikanovi kanystr s benzinem a petikilo, a vyresila by to pojistovna :-))
Jinak cece - je fakt ze jednou jsem zazil presne ten problem s nechytanim. Nasteti jen jednou a uz je to 2 roky cca...Ale proste nic nic nic a po 5ti minutach najednou dobry a od ty doby no problem :-)
Ja posledni dobou pozoruju jeste 1 zvlastnost, nastesti to neni nic fatalniho : Pokud tankuju levny benzin (klasicky u ONO) a zaroven pres noc vytrvale prsi, tak rano po nastartovani se to auto chvilku chova, jako kdyby jelo na 2 valce :-)) ale obecne staci to "nechat ohrat", pakrkrat proslapnout plyn, potom to same pod zatezi a za 100-200 metru uz neni nic znat. Docela by me zajimalo, cim by to obecne mohlo byt. Pokud tankuju nejaky solidni benzin, obvykle s tim problem neni. A skutecne se to tyka POUZE situace, kdy to auto stoji pres noc na desti a vyjizdim jeste rano, kdyz se to nestihne "prohrat" od slunicka....Netusi nekdo, co to muze byt? Ja osobne to tipuju na nejake zmeny v tom levnem benzinu, ale slysel jsem uz i nazor typu "navlhla ti zapalovaci civka", coz by sice bylo mozne, ale jak to, ze po chvili to najednou funguje bez problemu? Je mozne, ze skutecne navlhne civka a pak se nejak vysusi sam od sebe behem chvilky, co motor bezi? Jsem v tom laik, uvitam radu odbornika:-))
|
|
|
Bude to 100% zapalovací cívka. Taky pěkně průserovej komponent, co mi měnili, protože si fungovala, jak ji zrovna napadlo. Pokud si dobře vzpomínám, tak jsou v tom krámu dvě. Ve Tvém případě bude jedna dobrá a druhá taková nějaká načatá, asi podobně, jako u mě. Levnější benzín se blbě zapaluje, cívka přes noc navlhne, a ráno po nastartování směs někdy zapálí, někdy ne. Když se to po chvilce ohřeje, vlhkost se vypaří, fórový turecký kontakty si sednou, jak mají, a je zase dobře (až do příštího deště). Jestli necheš šéfovi vysvětlovat, že (už zase) jdeš pozdě, protože jsi (už zase) startoval auto dvě hodiny, tak ti důrazně doporučuju nechat to zkontrolovat/ vyměnit, dokud to +- funguje, protože jak to jednou začne, tak to může jít do kytek dost rychle, a přece jenom tohle není HEMI, kde na polovičku válců v pohodě dojedeš.
|
|
|
No ja uz jim dnes v servisu byl vyhrozovat, ze budu brzy uplatnovat reklamaci :-)))
Akorat se ted budem stehovat a tak, tak to pocka jeste par mesicu...mam zaruku jeste 10k km, takze minimalne ke konci zaruky si to necham opravit kompletne vcetne :-))
|
|
|
Podobně debilnim způsobem se mi na několika různejch autech projevovalo špatně utěsněný víčko rozdělovače. Kondenzovala na něm voda a dělalo to psí kusy. Jakmile to vyschlo (a někdy i dost rychle) tak to bylo OK.
|
|
|
Ad Thalia: Člověče, to je dobrá otázka. Já jí občas i tak neopravoval, takže jsi fakt blízko pravdě:-)) Nicméně musím objektivně uznat, že být o 75 tisíc levnější jak říkáš, tak by poměr cena/ výkon neměl chybu.
D-F: už to visí níž, takže jen stručně: doufal jsem v názor insidera, tedy člověka, co "do toho vidí". Tvůj názor se samozřejmě rovněž cení, to si zas nemysli, že ne.
|
|
|
1) Záleží, kdo ten senzor prodává. Pokud ho prodává Bosch ve své síti a ten senzor je stejný, tzn. má stejné číslo ve tvaru 0 XXX XXX XXX, pak stojí pro BMW a Citroen stejně, protože Bosch neřeší jeho aplikaci. Pokud je dealují automobilky samy, pak mají odlišnou cenovou politiku na náhradní díly. Ty marže jsou vždy enormní. Já například vím, že jeden díl, který se prodává na úrovni OEM za 36 EUR, se dá jako orig ND koupit za 18.000 Kč. Ten tlakový senzor se vyrábí asi za 2,5 EUR
2) Asi bylo, na základě mé dosavadní zkušenosti. Mám ale zkušenost jen s omezeným segmentem automobilového trhu, takže o některých automobilkách nebudu psát, a to samozřejmě takový žebříček zkreslí.
3) Dvohmoutový setrvačník je setvračník, který byl pružnými segmenty rozdělen na dvě části, vnitřní a vnější. Kliková hřídel je spojená s vnitřní částí, spojková lamela dosedá na vnější část. Pružné segmenty pohltí torzní rázy od klikové hřídele, které by se jinak přenesly do převodovky a kol a vyvolávaly pro diesel typické efekty jako vibrace. Bohužel to funguje i opačně, co pružných segmentů se přenáší síla od kol, když je motor poháněn autem. To tenhle nesmysl zpravidla "nedá", pružné segmenty se vyviklají a je game over. Cena opravy je asi 20000 Kč. Ale je to diesel a jezdí to za pět, takže to nevadí :)
Francouzská auta: Problém neleží ani tak v kchatování kchostů, ale v naprosto zoufalé organizaci práce na všech úrovních a "právní nejistotě" vystavovaných specifikací, kterým prakticky nelze vyhovět, protože si navzájem protiřečí nebo mají absurdní obsah, pokud vůbec existují. Neustále se provádějí nějaké technické změny, ty nejsou navzájem nijak koordinovány, takže vznikají výrobky, které v sobě mají změny 3,4,5, ale ne změny 1 a 2. Zejména v tom vyniká Renault. Raději bych rozkousal a snědl servisní knížku od Alfy Romeo, toho vzoru nespolehlivosti, než bych si koupil Renaulta. PSA je na tom lépe.
Jednou mě poctila nejmenovaná francouzská automobilka s jakýmsi 3D obrázkem, kde stálo, že je to waste gate a prý kolik by to asi u nás stálo. Nikde ani slovo o materiálech, provozních parametrech apod. Chvíli jsem to studoval a došel jsem k závěru, že to ani s veškerou fantazií nemůže fungovat jako waste gate, ale byl by to pěkný nízkotlaký proporcionální EGR ventil. Seznámil jsem s tím francouzského partnera a on po měsíci a půl odpověděl, ano máte pravdu, náš vývoj to nějak popletl, je to skutečně nízkotlaký EGR ventil :)
|
|
|
3) Kéž by se dvouhmotový setrvačník vyskytoval jenom u dieselů. Bohužel oni ho začali cpát i do některých (relativně) silnějších benzínů :-(
|
|
|
JJ, myslím, že v Prassátu 1.8T MY2001 ho zrovna mám (proto mě taky zajímalo, co a k čemu to vlastně je- thx D-FENS). Fakt skvělý, už se nemůžu dočkat, jak se to po*ere a já zdvojnásobím cenu vozu novým setrvačníkem. Nevíte někdo, jestli se ta blbost náhodou nedá třeba nějak repasovat?
|
|
|
Ano, v 1.8T ta věc je. Ale nepředpokládám, že by se to na benzínu po*, protože proti setrvačníku stojí motor s kompresním poměrem ca 10:1. 16:1 u dieselu je trochu jinej level :)
Repasovat nelze, ta blbost je vyvážená
|
|
|
To auto má bohužel najeto skoro 250 tisíc (snad důvěryhodných), takže na něm může odejít leccos. Navíc pokud pod zátěží proklouzne spojka, tak to je téměř tutovka. Uvažuju, že bych ji vyměnil preventivně, protože zřejmě má své nejlepší období za sebou. Bohužel je dost drahá a nechce se mi ji měnit, když nevím, jestli by nenajela klidně ještě 50 tisíc (tzn. prakticky zbytek životnosti vozu).
|
|
|
Co jsem se tak dočetl různě na netu, tak při výměně spojky se často mění zároveň i dvouhmotový setrvačník, protože opotřebovaný setrvačník by novou spojku časem zničil.
|
|
|
Takhle bych to dělal u Mondea nebo jiných známých vehiklů co jsou chabrus na setrvačníky, protože práce spojená s demontáží spojky tvoří podstatnou část nákladů na její výměnu. Kromě toho u těchhle sráčů ta spojka nevydrží o moc déle než setrvačník (viz článek).
Ty motory jsou nejen těžký, ale taky velký, a většinou se musí vyndat převodovka, někde odpojit poloosy a přinejmenším povolit motor, přičemž je tam málo místa a je hroznej vomrd to nějak rozumně rozebrat. Vyžaduje to praxi a amatér se v tom snadno zamotá. Je v tom za nějakých 5-8k práce a je poněkud trapný jeden měsíc vyměnit spojku a druhý měsíc měnit setrvák a zaplatit práci dvakrát.
U benzínu, co má najeto 250kkm a nevykazuje žádné symptomy vadného setrvačníku bych to asi neřešil.
|
|
|
Díky za upřesnění. Když už jsme u toho, měl bych ještě dotaz: když rychle vyšlápnu spojku, tak se někdy z motorového prostoru ozve takové klapnutí. Je to slyšet jen při zařazeném lehkém převodu např. při poskakování v koloně nebo při couvání, ve vyšší rychlosti na těžší převody ne, ani při neutrálu na volnoběh. Je to jen při sešlápnutí spojkového pedálu, když se spojka dostává do záběru tak ne. Mohl by to být načatý setrvačník? Jedná se o Ford Focus 2.0 benzín z r. 2005, najeto 80 tis. km.
|
|
|
Kovový zvuk (takové jako klapnutí)? Pokud ano, tak je to pravděpodobně vůle v diferenciálu. Pokud je ten projev pořád stejný (nijak se nemění jeho délka, četnost, "tónina" apod.) a nepřidávají se další zvuky či jiné projevy, tak bych to neřešil, na funkci rostlináře to nemá vliv. Jeden čas to bylo dokonce u některých aut už "od nova" a výrobcem prohlašováno za normální. Jinak ten dvouhmoťák by u benzínu mělo význam při jeho "pá pá" vyměnit za jednohmoťák, nebo ne? Myslím, že se do toho dělají...(?)
|
|
|
Díky za radu, snad mi to ušetří pár (desítek) tisíc. Nechci na autě za jakoukoli cenu ušetřit, z toho už jsem vyrostl, na druhou stranu bych do nepochybně již nepříliš perspektivního vozu nerad investoval víc, než je nezbytné pro zajištění provozu/ bezpečnosti.
|
|
|
Mám také Passat 1.8T (r.v. 1999), spojku jsem měnil i se setrvačníkem, naštěstí za ten dvouhmotový existuje v druhovýrobě plnohodnotná jednohmotová náhrada. Tu jsem zvolil místo pořízení nového dvouhmotového setrvačníku, neboť ten původní již vykazoval určité provozní opotřebení a nebylo jisté, zda by další porci kilometrů s novou spojkou vydržel. Po ujetí dalších 10 kkm mohu potvrdit, že spojka pracuje i s jednohmotovým setrvačníkem bez jakýchkoliv problémů.
|
|
|
Furt si myslím, že když někdo "vyvinul" dvojitej setrvák, že asi dost dobře věděl, proč ho vyvinul.
A asi, že jednoduchá (jednohmotnostní) náhrada na něj mít nebude.
Mno, jednohmotnostní náhrady se ještě prodávají, lidi to kupují a jsou spokojení.
Co na to říci... :)
|
|
|
Je docela zvlastni, ze nekteri lide tvrdi, ze fr. auta jsou poruchova, a pritom mam osobne opacnou zkusenost :-) Jasne, musi se neco malo prekousnout, trebas ze prevodovka v levnych Renaultech je na urovni komfortu cca jako Favorit, ale jinak dobry:-)
Prijde mi, ze zrovna Renault dela docela slusny motory - alespon co jsem mel moznost osobne zjistit. Sam mam tu Thalii, 1,2l a zcela bez problemu, bracha mel starou Lagunu asi pred 5ti lety byla stara tak 5-6 let, byl to 2litr, zralo to 6-7 na 100 v prumeru a snad nikdy s tim nebyl zadny problem, nezazil jsem, aby se na tom cokoliv podelalo, a to to prosim koupil v autobazaru :-))))
Snad to sakra nezakriknu a zitra se mi na tom neco nevysere :-)))
|
|
|
Mas oholenou Thalii v ktery dohromady nic neni.
Jo takova laguna s tunou vybavy a motorem dci to je jina zalezitost ..
|
|
|
Moje Genithália byla taky celkem holobyt, a přitom se na ní to nic, co tam bylo, sypalo docela vesele...
|
|
|
Tak znovu: Sypalo se CO? po kolika najetych km? Jaky typ auta? (verze, motor)
|
|
|
Viz výše- 1.4 benzín, rok 2004. Zlobila (prakticky od začátku, začalo to řekněme půl roku po koupi a už nepřestalo) hlavně elektrika, systém přípravy směsi, lambda regualce kupodivu ani ne, zapalování trochu taky. Nejhůř na tom byl kolega se zadřenou klikou. No jak říkám, viz výše.
|
|
|
Bracha mel 2.0 benzin a jak jsem psal, bez jedineho problemu, nekolik let...
|
|
|
Nerad bych četl z kávové sedliny, ale působí to na mě dojmem, že Francouzi obecně příliš neumí malé motory pod dva litry objemu, a naopak větší motory, řekněme tak od 1900 ccm nahoru jim vyloženě šlapou. Jeden z nejepších motorů, co jsem zatím v čem měl, byl archaický 8V dvoulitr od PSA (sice nic moc výkon, pořád z něj něco teklo pod auto a taky dost žral, ale bez keců spálil jakékoli palivo, nechal se vykroutit až k omezovači, aniž by měl člověk pocit, že startuje na Měsíc, a bezvadně zabíral odspodu, to vše při zcela miniámální údržbě a 95 % spolehlivosti).
|
|
|
Cece, jak rikam - mam 1,2 motor a nedam na nej dopustit. Jezdim v prumeru za 7,2 litru dlouhodoba prumerna spotreba, a to jezdim minimalne 50% casu po dalnicich a okreskach, kde jezdim docela "ostre", to znamena ze jezdim 160-180 na dalnicich, 130-150 na okreskach. Motor ma omezovac nekde pred 7000 otackama, a kdyz jedu 160, toci to 5000 otacek, takze by clovek rekl, ze to bude drsny co se tyce spotreby. No a ono ani ne. 180 je uz tak 6000 otacek, a stane se mi bezne, ze na 6000 otackach jedu trebas pul hodiny v kuse, mimo nejakych kopcu - nakonec, udelal jsem s timhle autem Brno -> Praha za 1 hodinu a cca 25 minut (nonstop plyn na podlaze, tam ta spotreba vylitla nekam na 9,5 litru na 100), proste jezdim klidne timto stylem a neni poznat jakykoliv problem. (Mozna to je tim, ze tam lejou ten Elf olej, co pry je nejak desne kvalitni:-)
|
|
|
Možná máš prostě štěstí na kus a já ne. Ono asi dost záleží na tom, jestli ten který konkrétní vůz sestavovali v pátek odpoledne v Turecku nebo v úterý dopoledne ve Francii:-)
|
|
|
Díky moc za reakci. Na těch "top ten" jsem docela zvědav, snad by to šlo nejlépe formou článku, něco jako byl "Mobility 2008". Nikdo neočekává, že to budou univerzální, nezpochybnitelné pravdy, jenom mě (a jistě nejen mě) zajímá čistě subjektivní názor člověka, co má bez debat větší rozhled než může získat osoba "zvenčí", která vnímá auta jako předmět denní potřeby. Obzvlášť v kontextu informací o cost cutting by taková odbočka mohla být velice poučná (soudě podle toho, že tohle je cost cutting I., je nejspíš v plánu pokračování). Velmi zajímavou jsem shledal například informaci, že Mercedes je výrazně víc vykostěn než BMW, což bych skutečně nečekal (ačkoli jsem si dávno kladl otázku, proč MB tak zběsile reznou). Jen takových údajů sepsat víc...
|
|
|
Pro koho pracujes, muzu-li se optat? Docela bych se divil, kdyby nejaky (byt treba blaznivy FR) OEM poptaval samostatny wastegate?!
|
|
|
Nechci si hrát na věštce, ale fakt bych se divil, kdyby D-FENS na tohle odpověděl. Přece jenom existuje dost lidí, co by mu s chutí obtiskli francouzák do lebky (nejlépe zezadu), a totožnost jeho zaměstnavatele je přeci jenom důležitá součást jeho krytí. Já určitě nezajímám zdaleka tak početné auditorum, jako D-F, a prozradit totožnost svého zaměstnavatele komukoli na internetu bych si taky rozmyslel.
|
|
|
Tak leda ve vlhkym snu, většina cyklistů francouzák neunese :-)
|
|
|
Většina cyklistů vlastní řidičský průkaz a osobní automobil. Unese nejen francouzák, ale i hever.
|
|
|
ygrk, vy vážně netušíte co znamená šifra "dvojtečka pomlčka konec závorky" ?
|
|
|
No, neříkej dvakrát, stačilo by jim domluvit se. Kdyby se mně objevilo před barákem sto buzíků v barevných S/M trikotech, aerodynamických helmách a s Isostar lahvema, vyzbrojených sedlovkama středního dosahu, tak by mi nebylo zrovna hej. Naštěstí jsou podobná banda uřvanejch chcípáků, za jakou prohlašujou nás, takže tohle asi nehrozí:-))). Ale co autobazarní buzny? Ty budou mít s klíči různých národností jistě dost zkušeností, i když asi ne tolik, co s COčkem:-). Každopádně po DF už jednou docela aktivně šli...
|
|
|
Tak si porid qer a cyklogaypride se nemusis bat.
|
|
|
Naštěstí se v našich zeměpisných šířkách o fyzické konfrontaci většinou jen mluví.
|
|
Je to tak nielen v autách :(
Zoberte si napríklad notebooky. Dnes kúpený notebook málokedy prežije 2 roky záruku. A takisto je tu EÚ a úžasné bezolovnaté spájky a ešte úžasnejšie BGA puzdrá. Kombinácie, ktoré si zadělávají na průser. Ale zas dnes stoja použiteľné notebooky od 400€ (10 000kč)... V roku 2005-2006 niečo nepredstaviteľné. Chcem tým len povedať, že postupne všetok tovar ktorý si kupujeme, si kupujeme na určitú relatívne krátku dobu po ktorej si kúpime nový. Taká je bohužiaľ doba. Ja mám notebook z roku 2005 (Vtedy cena okolo 60 000sk), Škodu Favorit na LPG z roku 1994, hudbu počúvam na bedniach Tesla z 80. rokov a na krásnom zosilňovači Kenwood z roku 1973, mobil mám Sony Ericsson k700i z roku 2004, všetko bolo vo svojej dobe hitech (no, neviem ako Favorit :D) a spĺňa to všetky funkcie, ako dnešné Lowend výrobky. Na rozdiel od nich však na nich vidno aj nejakú hodnotu. Bojím sa však, dokedy bude možné takto ojebávať dobu.
|
|
|
TRH
notebook - vies kupit bussines radu a rozsirit zaruku na 3-5r.
bedne/zosil tiez vies kupit v dobrej kvalite, ani jedno vsak nieje lacne a za kvalitu ktoru 80% ludi nepotrebuje si proste priplatis...
Favorit ako hitech?
je to pekne a priestranne auto... ale max vykon 50kW + biedna protikorozna ochrana na tu dobu ho trochu deklasuju :) ekvivalent k nemu urcite vies kupit aj dnes.
mobily uz nesledujem, rezignoval som.
|
|
Pri cteni odstavce co koncil poznamkou o toyote jsem si rikal - no vzdyt to tak dela toyota prece, znam prece jeji pozdavky na nas. Tak dfens asi bude z oboru :)
|
|
Otázka na D-FENSe. Jak na tom jsou francouzské značky? Konkrétně Renault a jejich motory TCe?
Z veřejných zdrojů vím, že například Megane Generation se vyrábí v Turecku a Megane III ve Španělsku s tím, že rozdíl je například v technologii svařování.
|
|
|
Odhaduji, že nová karosérie má díly z vysokopevnostních materiálů a ty je výhodnější svařovat laserem.
Dále viz výše. Nejsem fanda Renaultu.
|
|
Proč se vlastně nedělají auta s deklarovanou životností 5 let? Proč se nedělají auta, která se po 5 letech rozpadnou a člověk si bude muset koupit auto nové?
Prostě do doby, dokud auta nebudou vnímána jako spotřební produkt typu ledničky, bude vždy panovat názor "ono to stojí takový prachy a po roce se to vy..re, to jsou ale zmetci zlodějský".
|
|
|
To je IMHO způsobeno především tím, že nikdo necítí potřebu něco takového prohlašovat. Automobilky a jejich partneři by v situaci, kdy jim to žádný zákon (zatím) nenařizuje, byli sami proti sobě, motoristická periodika si ochočili v dostatečné míře, a nikdo jiný tu už není. Navíc, co si budeme povídat, on zákazník takové věci kolikrát ani nechce slyšet, kdyby to stokrát byla pravda. Takže jsou všichni spokojeni a včem je problém:-)))?
Navíc je tu ještě ten fakt, že aby mohli zcela taxativně prohlásit, že to má životnost 5 let, tak by ten rozpad bylo nutné umět relativně přesně načasovat, aby se to nerozpadlo ani výrazně dřív, ani výrazně později, a především aby se všechny exempláře rozpadly plus mínus po stejné době. No a to zatím neumíme, vzdor hromadnému nasazení čím dál dokonalejších kurvítek...
|
|
|
Zákazník na to uslyší, pokud auto na pět let bude stát dejme tomu 100 tis. Kč. A to auto se ani nutně rozpadnout nemusí. Stačí rozhodnutí zákazníka mediálně marketingově podpořit a už nikomu nebude vadit, že to auto se nerozpadlo přesně po pěti letech ale ještě nějaký ten měsíc navrch vydrželo.
Existuje (ještě?) zákon xx/yy Sb., který nařizuje ještě 10 let po skončení výroby typu auta dál pro něj vyrábět náhradní díly. Chápu, že ho kdysi automobilky prosadily, aby měly zaručený odbyt, ale dnes je to příslovečné řezání větve pod vlastním zadkem. Kdyby takového zákona nebylo, mohly by jednoduše říct, "Fabia skončila, zapomeňte" a na trh vrhnou něco "nového, levnějšího", bez vazby na starý typ.
|
|
|
No mna by vcelku nasrala ladnicka, ktora sa po 5 rokoch rozpadne. A to ani nie z dovodu nutnosti vynalozenia dalsich fin.prostriedkov, ale z dovodu vynalozenia zbytocnej prace ( ist do obchodu, kupit, doviezt, zapojit, prelozit potraviny, odviezt staru, no jeblo by ma ).
|
|
|
Kde to žiješ? Dneska se obchody předhánějí s nabídkami, že ti ledničku/pračku přivezou, zapojí nainstalují, předvedou a ještě navrch odvezou starou (ledničku/pračku) do šrotu.
A kolik je cena běžné ledničky (cca. 5000,- Kč) rozpočtená na pět let a na jeden měsíc? Nepočítaje náklady na elektriku?
|
|
Chtěl bych se osazenstva zeptat na Hondu Civic předposlední, tedy 7 generace - speciálně na verzi s atmosférickým dvoulitrem (ne Type R) s výkonem 160 koní. Má s ní někdo zkušenosti? Pedlehla tato generace kchatování, nebo je to ještě solidně udělané auto, u kterého nebylo investováno do vzhledu a měkčených plastů, ale do spolehlivosti a jízdních vlastností typických pro tuhle značku? Díky
|
|
|
Mohl bys blíže specifikovat ten typ motoru? Pokud vím, do 7G se dávaly 1.4-90 koní, 1.6-110 koní, a 2.0-200 koní.
|
|
|
Bohužel test tohoto motoru jsem na českých webech nikde nenašel a dost možná ani neproběhl. Něco málo je zmíněno třeba tady - http://www.autoweb.cz/honda-civic-2001-2005/ (je tam uvedena špatná hodnota výkonu, místo 110kW má ten motor 118kW). Co jsem našel na zahraničních webech, tak se ten motor montoval po faceliftu v letech 2004 až 2005 a to pouze do 5ti dvéřové varianty ve verzi sport. Na mobile a autoscoutu tyhle auta začínají na nějakých 150k Kč takže předpokládám, že od nějakých 200k výš by se mohl najít solidní kousek. Jde mi o to, že tuhle generaci považuju jako poslední, kde se nehledělo na hovadiny typu měkčených plastů a vzhledu celkově, ale na pro mě podstatnější věc, které nejdou na první pohled vidět. Svezl jsem se v 1.6 a chybí mi tam výkonová rezerva, proto vidím ten dvoulitr jako ideální variantu (kromě Type R samozřejmě :)
|
|
|
V podstate jsi si sam odpovedel. Je-li tento Civic 7G s timhle motorem u nas neznamy, tak ti asi nikdo nenapise, co od nej ocekavat. V oficialni priruce pisou, ze se motor K20A3 daval jen do dvoudverovych aut a sel na export do Ameriky (USA a Kanada).
|
|
|
On známý je, dokonce se u nás i prodával - http://www.autorevue.cz/honda-civic-16-vtec-rodinny-pritel-test_1/ch-20883 (viz ceník na konci testu), na různých eshopech jsou na tuto verzi nabízeny náhradní díly... Asi kvůli prodejnní ceny to je celkem vzácnost, tím víc ho chci :) No nic zkusím Hondaklub
|
|
|
Mají v tom odkaze nepřesnosti. K20A3 (s největší pravděpodobností to je tenhle motor) je čistokrevný DOHC VTEC. Co se týče převodovky, je možné, že pro Evropu prostě dávali jinou. Fakt by mě zajímalo, jestli se sem při exportu do Ameriky nějaký kousek zatoulal. Kupodivu i na hondaclub.cz v jejich databázi modelů tenhle Civic chybí.
|
|
|
Nezatoulal, mel by to byt evropsky model: http://www.hondaoldies.de/Korbmacher-Archiv/Honda/Kompakt/Civic/7th/tdcivic75d.htm
Podrobnosti nevim, nicmene si pamatuju, ze jsem ho snad nekdy tehdy (kdyz byl novej) nekde v zahranici prodavat videl ...
|
|
Souhlas se článkem, proto mi doma odpočívá BMW E38 740i, 17 let starý veterán, který má ale DUŠI a MOTOR... :)
|
|
Ve finále všechno diktuje trh. Kdyby byli lidé ochotni za auta platit víc, nebyl by problém ponechat jejich výrobu o něco dražší. Je jasné, že v zemích střední a východní Evropy lidé nemají vždy peníze na rozdávání, ale opravdovou fackou výrobcům aut se staly především země západní evropy. Člověk by řekl, že když překročí hranici na Rozvadově směrem do Bavorska, tak tam uvidí samé Audi, Mercedesy a BMW, ale opak je pravdou - jsou to Golfy, Altey a občasný A-Klasse. I na západě už lidé za auta nejsou ochotni utrácet tolik. Logicky jim proto musí jít výrobce naproti.
Pamatujete si ještě na BMW 850i z počátku 90. let? Mělo benzínový dvanáctiválec. Dnes si lidé kupují do svých obdobně drahých BMW dieselové šestiválce. Mají nižší provozní náklady...
|
|
|
Erm.... nazývat ty spotřebními daněmi a jinou (eko)legislativou absurdně pokroucené ceny paliv (o další nesmyslné dopady na vozy samotné ani nemluvě) "trhem", to je sakra hodně odvážné.
Pokud je někdo z přítomných náhodou v okolí Edinburghu, zaposlouchejte se, neslyšíte-li takové jako vrčení -- Adam Smith musí, chudák, v hrobě rotovat hůře, než dvouhmotový setrvačník v ekologickém dieselu :(
|
|
|
Pokud je někdo z přítomných náhodou v okolí Edinburghu, zaposlouchejte se, neslyšíte-li takové jako vrčení
... a já furt, co to tam vydáválo ty podivné zvuky.
|
|
|
Mám pocit, že zaměňujete pojmy. Všechny ekologické daně se týkají různých modelů v různých třídách a kategoriích rozdílným způsobem podle emisí CO2. Oproti tomu pokles ochoty zákazníků platit za auto vyšší částky je patrný v celé EU víceméně plošně. Je sice pravda, že dodatečné zatížení zákazníků zmíněnou daní vede ke snaze automobilek snižovat náklady na výrobu a tedy i ceny, ale je zde oblast, ve které se ukazuje, že jen daněmi neochota za auta utrácet nevzniká. Pokud se podíváte na prodeje hybridů a nebo ekologických verzí vozů (BlueMotion, Efficient dynamics), které jsou o něco dražší ale ve většině případů vyňaty z těchto daní, zjistíte, že o ně příliš zájem není. Proč? Lidem se za ně nechce připlácet. A jsme zase u toho trhu. To co tedy říkáte docela platí u aut se silnými motory v nejvyšších třídach eco-steuer (jako mnou zmíněné 850i), ale ne u vozů masově prodávaných, patřících do nižších tříd této daně (nebo do třídy pod 120g/co2, který je vyňata tuším úplně).
Realita je prostě podle mě následující. Lidé touží po mobilitě a stejně tak, jako po letech klesla cena notebooků (které byly v počátcích velmi drahé), DVD přehrávačů, LCD televizí apod. očekávají také pokles ceny aut. Problém je v tom, že průmysl výpočetních technologií a elektroniky našel úspory tam, kde neklesá nijak výrazně kvalita a výkon (protože je stále v prudkém vývoji), což se v automobilovém průmyslu moc nedaří.
|
|
|
Není problém vyrobit levné auto, které nebude šmejd. Problém je, že takové auto nebude odpovídat Euro Jánevímkolik, nebude mít katalyzátor, a bude na benzin, který by stál zhruba třetinu*, nebýt svinské spotřební daně :(
___
* A také by byl mimochodem levnější než ten ohavný šmejd, co patří do kamen a nikoli do aut.
|
|
|
Do kamen patří polena a benzín si lijte do zippa;-)
|
|
|
Dobre, pokud s temi diesely prestanete tak odporne smrdet... :-)
|
|
|
Jenomže těch 850i se taky prodalo 30 tisíc za bůhvíkoliklet. Jeho moderní obdoby, BMW řady 6, se prodalo nesrovnatelně víc. Jen u verze M6 to bylo asi 15 tisíc kusů, když k tomu přidáš 650i a 645i, dostaneš se tak na trojnásobný číslo oproti starý E31.
Takže to není o tom, že by lidi místo V12 kupovali I6 diesel, ale o tom, že lidi který si dřív koupili kupé s velkým benzínovým motorem si ho koupěj pořád, ale je spousta dalších, který si koupěj toho diesela.
A jestli chceš víc důkazů, že trend je přesně opačnej než říkáš, podívej se na historii prodejů značek jako Bentley nebo Aston Martin...
|
|
Vyrazny podiel na vyraznom poklese cien novych aj jazdenych aut ma okrem ineho aj posilnenie kurzu CZK a SKK. Ak sa dobre pamatam, SKK posilnila pred prechodom na EURO priblizne o 30%, CZK myslim tento trend kopirovala, takze aspon u nas mohli automobilky kludne zlacnit a svoju sumu v EUR aj tak dostali.
|
|
Mám známého, který mě občas sdělí, že viděl fotku / četl o prototypu / studii / nové auto. Začíná tím, jaké má světla a linie (a tím také dost končí).
S oblibou mu říkám, že sedím většinou uvnitř auta, čili na ten design nevidím. Na můj dotaz, co to má mít za motor nebo má za motor, jak je to velké, atd. většinou odpovídá, že neví. Koupi svého auta zdůvodnil tím, že už jako kluk chtěl koupi tohoto typu a tak si koupil teď tu generaci, na kterou měl. Prostě vrchol racionality (konečně většina reklam na auta, tedy těch, co jim nestačím uhnout, míří spíše na emoce než na nějaký konkrétní údaj).
|
|
|
koupil jsem si kabrio, protože se mi líbí kabrio. je nepraktické, pro dva lidi a přesto relativně těžké, moc toho neodveze.
ale protože jsem zvyklý na motorku, tak mi tyto nevýhody nevaděj, protože se za tuto "cenu" odvezu asi nejpříjemněji z A do B.
racionalitu bych do toho netahal. je to jen jeden způsob jak vybírat povoz...a není ani lepší ani horší.
|
|
Jestli podobných článků hodlá D-FENS napsat více, přimlouval bych se za větší rozepsání o problematice dodavatelů. A třeba srovnat to s veřejností více známým problémem supermarketů a jejich dodavatelů. Protože co občas sám vidím, to mě docela šokuje. I když jsem vlastně ten, kdo na tom dost často profituje, zdravý rozum docela trpí.
Kupříkladu když dodavatel posílá do automobilky něco (co mimochodem 6 let nebylo na tom autě vůbec potřeba :) ) v hodnotě asi tak řádu desetikorun za den, ovšem zjistí se, že pro standartní strojovou aplikaci jsou díly nevhodné, ruční řešení se nevejde klukům na lince do tact-time, musí nastoupit (extermí) člověk navíc, aby to zajistil. Dodavatel pak má místo inkchamu v desetikorunách rázem kchosty ve stovkách eur.
Další věc (ale tu mám spíš jen z doslechu): automobilka v rámci nového modelového roku provedla úpravu na jednom plastovém dílu, ovšem zjistí se, že díl je nenamontovatelný, takže se musí (externistou) opravit. Přičina je totiž v tom, že dodavatel vyrobil formu přesně podle (špatných) podkladů od automobilky. Zdánlivě jednoduché. Oprava formy podle toho, co jsem viděl jinde, asi tak na jedno odpoledne. Opravovalo se ovšem asi tak 4 měsíce, automobilka totiž asi kchatovala kosty a nechtěla platit a snažila se vinu svést na dodavatele. Jak to vlastně dopadlo, ani nevím...
Ještě otázka na D-FENSe: Jest pravdou, že některé komponenty (konkrétně jsem slyšel o plynových pedálech původem z jednoho jihočeského velkoměsta) procházejí testy životnosti ekvivalentu 150k km? To se mi laicky zdá docela málo...
|
|
|
nejsem autorizován prozrazovat detaily z výrobních a vývojových procesů výrobců z jihočeských velkoměst, ale faktem je, že některé plynové pedály pro určité automobilky se skutečně testují na ekvivalent 160.000 km. Proč právě tolik mi není známo.
|
|
|
Neni to 100.000 mi...?:-)
|
|
|
Neco na tom dimenzovani na zivotnost bude.
Kdyz jsem si repasoval altik, tak na rozdil od "socialistickych" konstrukci pro skodovky tenhle Valeo mel krouzky presne tak silne, ze se prodrou zhruba az dojdou uhliky, relativne kvalitni loziska, ale dimenzovana opet zhruba na tento nabeh, nerozebiratelne spoje apod. Remenice z blatovite automatovky. Ten kdo to konstruoval to "umel", vyjma snad hridele a plechu jsou vsechny funkcni dily "proporcionalne" opotrebene = oprava repasi je pomerne narocna.
|
|
Ackoliv nejsem uplne insider, ale taky delam v oboru (tech aftermaket oprav), tak si myslim, ze pro automobilku to je prave docela zlaty dul. A utvrzuje me v tom nezavisle nekolik ruznych lidi z nekolika ruznych automobilek, a nejsou to lide z pozic u pasu.
Cena dilu je nasobne vyssi nez co se dava do auta. Odhaduji, ze W211 E-class Mercedes co stoji rekneme 1,5mil by se po dilech dal sestavit mozna tak za 5mil. Jednou jsem se v Mercedesu podivoval nad cenou nejakeho plastoveho dilu a jen tak jsem pronesl, ze 50% stoji ta krabicka s hologramem. Pan mi na to rekl, ze ty dily jsou tak drahe, ze jsou delane s laskou :-). No, lasku jsem tam pribalenou nenasel (nastesti ji mam uz doma), ale dil alespon funguje.
Dalsi nejmenovana znacka mela neskutecny problem s blokovou vyjimkou a moc se tesila, az tato skonci, aby mohli zacit zase ryzovat na ND.
A ostatne, trend poslednich par let snad u vsech automobilek je skoro znemoznit vymenu jakekoliv ridici jednotky v aute.
|
|
Co se této poznámky týče, jistě je to jedna z velkých nákladových položek, na druhou stranu si za ni z velké části výrobci mohou sami. Není nic neobvyklého, že součástka, která by mohla být naprosto univerzální se vyrábí mírně tvarově upravená jen proto, aby se mohla použít jen u jednoho výrobce/modelu. Tím si pak musíte koupit přesně ji - na druhou stranu výrobce vozu musí od dodavatele dělat dlouhou dobu totéž.
|
|
Chtěl bych se zeptat na něco, co s problematikou článku souvisí jen volně. Včera jsem četl, že se bude opravovat D1 (no, uvěřím tomu, až to uvidím). Nicméně se tam vyjadřoval taky nějaký hejhula z firmy na kamionovou přepravu a tvrdil, že je to velký problém, protože se jim prodlouží dojezdové časy a automobilky, které jsou jejich zákazníky, mají zásoby pouze na dvacet minut výroby. Je to pravda? Jestli jo, tak tohle lze snad už komentovat opravdu jenom slovy klasika: Svět se v prdel obrací...
|
|
|
To je snad znak efektivity. Treba montovna jambo jetu udajne nema vubec zadne zasoby. S trochou nadsazky se da rict ze to delnik nebo robot dostane do rukou od postaka presne v momente kdy se pro to natahne. Nebo radsi v cene vyrobku platite vysavbu a provoz obriho skladu jako kompenzaci za debilni logistiku?
|
|
|
Přesně tak, vyzkoušeno v praxi, mohu potvrdit.
|
|
|
Když tak může fungovat lékárna, tak proč by tak nemohla fungovat automobilka? Princip je ten, že se stejně něco objednává minimálně denně (vzhledem ke dvěma až třem dodávkám za den by to šlo teoreticky i vícekrát, což se z personálních důvodů dělá jen u specifických preparátů, u kterých je to z nějakého důvodu nutné). A když už se stejně denně něco veze, tak proč by se nemohlo vozit všechno? Sklad drží specializované firmy, které zároveň zajišťujou i logistiku a provozují informační systém, který umožňuje provádět objednávky v reálném čase (když si připlatíte za ADSL, které umožňuje být nonstop připojen k netu:-). Velmi výrazně to redukuje náklady a rizika, aniž by to představovalo významnou komplikaci pro kohokoli (tím, že sklad provozuje specializovaná firma, nemá ten sklad zdaleka takové náklady, jako by měl tucet malých skladů).
|
|
|
Znak efektivity možná, pro mě je to spíš znak toho, že mýto na kamionovou přepravu je pořád ještě směšně nízké. A taky je to možná určité vysvětlení prasících kamionů, které často potkávám.
|
|
|
No cetl jsem nekde seriozni rozbor toho, ze kdyby ten kamion, co jede 91km/hod nepredjel toho druheho kamiona, co jede 89km/hod, tak by tim ztratil na cele trase klidne i 10 minut a diky tomu by nekde stala linka:-)
Takze kdyz jedu na dalnici za takovyma kamionima zavodnikama, co maj potrebu se 5 minut predjizdet, vzdycky si na to vzpomenu :-)
|
|
|
Dle definice je pak nejdůležitějším aspektem pro výběr řidiče kamionu velikost jeho prostaty...empiricky vyjádřeno (bez seriozních výpočtů, pouze intuitivně) 0,1mm obvodu prostaty = 1km/h nad průměrné hodnoty?:-)
|
|
|
Je ovšem otázkou, zda skladovat výrobek u výrobce, nebo u spotřebitele. Dodávka výrobku z konce linky na začátek jiné linky bez skladování je ošidná - plynulá výroba bez prodlev je sice ideálně možná, ale nelze s ní kalkulovat.
Pokud diktuje spotřebitel, je nějaký sklad u dodavatele. Cena a provoz tohoto skladu je v ceně dílu, Náklady na stavbu a provoz skladu u spotřebitele klesnou. Klesne celková cena hotového výrobku?
Je dostupná nějaká kalkulace?
|
|
|
Dovedu si to představit. Fungují tak JIT planty na kompletaci některých celků (palubní desky, sedačky...).
Dotyčný pán vidí jen svoji část pravdy. Dvacetiminutová zásoba závislá pouze na kamionové přepravě je něco jako ruská ruleta se samonabíjecí pistolí. I z mnoha jiných příčin může kamion na dvacet minut někde vytuhnout (nehoda, bouchla guma, šofér dostal průjem...) a pak zastaví automobilku (třeba za 10.000 EUR/minuta)? Buď mají plán B, nebo dotyčnému dopravci prostě v automobilce řekli, že může mít maximální odchylku 20 min, ale sami pracují s pojistnou zásobou v řádu hodin, protože jinak je to riziko neúměrné.
|
|
|
Nebo je to tak že dodavatel dodávající automobilce měl aktuálně nějaký průser s kvalitou /zboží co dodal mu vrátili zpět kvůli kvalitě, nestíhal vyrábět kvůli rozdrbané lince,špatnému materiálu/ a posílá do automobilky ty kamiony (nebo i něco menšího) jako zvláštní dopravu "za minutu dvanáct" ve snaze zabránit průseru - kterým je bezesporu zastavení linky automobilky.
|
|
|
Ideální logistika nepotřebuje vůbec žádný sklad. Samozřejmě, ideální logistika neexistuje, takže v praxi mají výrobci nějaký malý buffer, který jim pokryje třeba těch zmíněných 20 minut výroby. Třeba v Toyotě v Ovčárech vyrobí snad jedno auto za minutu, takže 20 minut = komplet všechny díly pro 20 aut. Jak velkej prostor je na to asi potřeba? A jak velký by musel být pro rezervu na 60 aut = hodina výroby?
|
|
|
Nooo, některé automobilky se třeba rády chlubí tím, že jedou echt JIT a vykládaj přímo z kamionu, ale realita bývá trošku složitější.
Často je totiž třeba logistika outsourcována a odpovědnost za včasnost dodávek pak nese logistická společnost, která samozřejmě s pojistnou zásobou počítá. Realita je pak třeba taková, že kromě návěsu, z kterýho se zrovna vykládá, stojí před vratama ještě jeden nebo okolo automobilek vznikají logistická centra, z kterých to pak podle aktuálního výrobního programu jezdí třeba po paletách, ale nějakou velkou souvislost s D1 bych v tom neviděl :)
|
|
|
Resekvencing :) Schnellecke, Preymesser apod. A ano.. zasoba na hale je skutecne mala.. mluvim o JCI sedackach.
|
|
|
Ale kolik ty sedačky jedou do automobilky? Maximálně pár kilometrů, pokud vím, ne? Podobné komplety obvykle snad celou D1 neabsolvují...
|
|
Před měsícem jsem rozmlátil Oktávku I. (držák) o barák, tak jsem si ještě ten týden koupil novou (starou) Oktávii I.
|
|
Také se přimlouvám za více podrobnějších článků na toto téma
Zajímá mě autorův názor na vůz Dacia Logan, Sandero 1.6 Hledám něco s živějším motorem a žádnou až malou výbavou (ne mínusovou jako ve Fabia junior). Znám pouze jednoho majitele Loganu 1.4 z prvního roku výroby, majitel ho nešetřil, auto je totálně vyšisované, mírně koroduje tam kde normální auta ne ale je naprosto spolehivé (najeto 150.000). Koukám v ulicích po jiných daciích a ty vypadají normálně. Zajímá mě, zda je to dobrá volba z hlediska výkonu a spolehlivosti, případně zda ruce pryč
Děkuji
|
|
|
Logan a Sandero jsou IMHO auta technicky odpovídající asi felicii. Pokud vím, nemají pozink (stejně jako felicie) a mají jednoduché motory (8 ventilová 1.6 benzín), resp. bude v nich asi všechno jednoduché. Takže předpokládám, že dacie budou stárnout a reznout zhruba stejně jako felicie.
Jestli uvažuješ o koupi Dacie, nejlepší bude najít nějaký dacia klub / fórum, zaregistrovat se tam a chvíli tam sondovat.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Kchatování kchostů I.
|