|
Příjemná a čtivá recenze, ztotožňuji se s postřehy autora.
Postrádám ovšem naprosto zásadní nosní prvek každé autorecenze.
Nedozvěděl jsem se, zdali jsou v interiéru kvalitní plasty.
|
|
|
Pokud vydrzely do dnesnich dnu, pak kvalitni jsou.
|
|
Měl jsem Rapida (136R z konce výroby) skoro jedenácte let. Kupovanej v Bolce - autodružstvo Bakov nJ (u dnešního Shellu). Když pominu, že to bylo moje první úplně nové (ještě z výroby smrdící auto), tak bylo jedno z těch lepších. Šel pryč, když mi při výměně kola prošel zvedák (i s trubičkou pro něj) prahem.
Jak mě tenkrát instruovali :
Š 135R - mohl jezdit na Natural
Š 136R - nemohl ... (Vrchlabí).
Velce příjemný technik mi ty verze tenkrát vysvětlil takhle :
BAZ (Bratislavské automobilové závody) měly problém se zaváděním výroby Favoušů (něco okolo pátých dveří), ale motorárna kapacitně běžela - takže motorů bylo dost.
136R hlavy měly zalisovaná sedla ventilů ze starých zásob (proto olovo), 135 z nových (stejně jako Š 125). Proto ten rozdíl v palivu. Ale hned mi doporučili, že když to budu přibližně střídat jednou N jednou obyč - pak se nic neděje.
Dodneška zamáčknu slzu, když nějakého potkám. Ale můj píďa je v nebi - koupil ho někdo z česany a jak jsem potom slyšel skončil po skoro roční rekonstrukci s šestistupňovou sekvenční převodovkou ve vytápěné garáži jako liebling.
Přeju mu to - byl to i můj liebling, ale skoro dvoumetrovej synek se dozadu už opravdu nevešel.
ČauP
8o)
|
|
|
motory S125, pokial viem, neboli konstrukcne ine, ako motory S120... sedla pre spalovanie bezolovnateho benzinu sa casom sporadicky zalisovavali do vsetkych typov motorov, okolo roku 1989 uz asi kompletna vyroba AZNP bezala na motoroch s tvrdenymi sedlami. Tieto motory byvali znacene tusim * za cislom motora.
To iste plati aj o neskorsich motoroch 742.136, ktore mali neskor lisovane tvrdene sedla.
|
|
proč ztrácíte čas popisem něčeho tak nebezpečnýho jako auto zkonsturované před 40 lety?
jakej šílenec by si dnes do takové rakve sedl, zvlášť při tom dnešním provozu a agresi hovad které každý denně potkáváme ...?
|
|
|
a proč ne? pěkný článek, moc hezký auto. Je hezký, že někoho baví "ztrácet" čas s takovými věcmi.
|
|
|
pár technicky zaostalých "krabic" r.v. 1968
http://magazin.auto.cz/historie/lamborghini-miura-byci-krasa.html
http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=439d4ceba0408&ga_id=439d4cebdc185& cr=1&auid=439d4c865115e
http://www.carandclassic.co.uk/car/C27069
|
|
|
Jojo, hezká autíčka... A když se vedle nich postaví Rapouch, tak skvěle vynikne, jak moc to tady bylo fprdeli. Ačkoliv mě produkce AZNP po roce 68 moc nebere (Octavia kombi s novou prdelí a vnitřkem už je taky děs), článek je super a přimlouvám se za další.
|
|
|
No, nevím. Není to v uvedených případech spíš ilustrace poměru cena/výkon?
|
|
|
No dobře. A vyráběl se tady v té době ještě nějaký lepší a dražší "sporťák", než Rapl? Nebo někde jinde ve státech RVHP?
|
|
|
Hmm... Melkus RS 1000 se počítá? :)
|
|
|
To je nějaká sériovka, která se tu dala běžně sehnat? ;o))) Vypadá to náádherně.
|
|
|
To nevím a je mi to jedno. A jaká je souvislost, smysl takového srovnání?
Neměl by se případněji porovnat Rapid například s nějakou verzí Kadetta nebo Fiata (850, 127...)?
|
|
|
P.S. - nechytat za slovo s T-613 Coupé Vignale ;o)
|
|
Lehký předek řešil pytel cementu,nebo plát železa v kufru,ale zase tím trpěly čepy,ty jsem na své 120 LS měnil každý rok,nájezd cca 12-15 tis km.Jinak víte kolik se vejde lahví 0,7 litru šampáňa se vejde do kufru? 127:-D
|
|
|
no je pravda, ze kufor 120tky a Rapida je priestranny, ale len pre liate, alebo sypane materialy, inac sa donho nic poriadne velke nevojde :)
|
|
Ono by ma zaujimalo, ktory agregat 781.135 mal z vyroby 50kW. Povodne karburatorove 135ky mali 43kW ako vo Favoritoch, tak pri montazi do sedanov a coupe, Ecotronicovy Favoritovy agregat 135E mal cca 42 kW a jednobodovy agregat 135B mal tiez bud 42, alebo dokonca len 40kW.
50kW mali v serii jedine 136X a 136B, ktore sa montovali len do Favorita. Motor 742.136 a 781.136 mal v zaklade 46kW.
Takisto poloosami Lobro Rapidy nikdy seriovo vybavovane neboli, montovali sa len v prvom roku vyroby Skoda Garde, nez nabehla vyroba klbovych hriadelov v CSSR. Jedine, zeby bol Rapid nejakym mackopsom.
Pre Favorit je mozno tych 46kW malo, ale pre Rapid, ktory ma hmotnost niekde okolo tych 860 kg, je to vcelku zivy motor. Pri tychto motoroch konecne AZNP vyriesilo 15 rokov existujucu necnost ohybania vika karburatora od filtrboxu, a naopak vdaka pouzitiu ineho silentbloku prevodovej paky, ktory ma vekom tendenciu sa vysolichat, ma radenie tendenciu byt vekom ohromne nepresne.
Ako DFENS pisal, vodicov, ktori maju odjazdenu majoritu kilometrov na predohrabe, moze velka hmotnost vzadu prekvapit, alebo dokonca posobit neprijemne. Ja mam nejakych 95% vsetkych km odjazdenych v aute s motorom vzadu a vnimam to presne opacne; na motor vzadu som si zvykol a casom vybudoval schopnost na vhodnom povrchu uviest voz do riadeneho pretacaveho smyku bez potreby rucnej brzdy (nie ze by to malo nejaky prakticky uzitok v beznej premavke). Na zaciatku ale boli s tymto nahonom (vtedy este na voze Skoda 105L) v zime problemy a nie raz som skoncil v hodinach, nastastie vzdy bez nasledkov. Naproti tomu, ked som presadol zo 105ky do Favorita, vadila mi velka hmotnost na predku a neprijemne som vnimal skrucanie karoserie pri prejazde ostrymi zakrutami aj vo velmi malych rychlostiach (pod 30 km/h). Prvu jazdu som dokonca ani nemal pocit bezpecia a smrt v ociach som mal uz pri 60km/h, siel som s tym radsej ako stary dochodca 45km/h, nez som si zvykol :)
|
|
|
Na těch 50kW jsem usoudil dle toho, jak se ten motor chová v provozu. Je to motor, který byl do auta vestavěný v roce 2000 a myslím si, že byl ještě trošku vyladěný, protože zabírá plynule a bez škubání už od 1500 otáček, má trošku drsnější zvuk než jiné obdobné motory, se kterými jsem se setkal v podobných případech a celkově se - co se záběru týče - chová spíše jako diesel. Je to výhoda, protože ve stoupáních se motor usadí na nějakých 2600 otáčkách (což při zařazené pětce odpovídá rychlosti cca 95 km/h) a táhne a táhne. Se 40kW motorem jsem také něco najezdil a pokud srovnám 40kW a 50 kW, zdá se mi, že můj motor má všechny vlastnosti 50kW verze. Hmotnost Rapla určitě hraje do jisté míry svou roli, ovšem nutno nezapomínat, že se mnou za volantem vůz váží bez pár kg rovnou tunu ;-).
|
|
|
Ja osobne by som povedal, ze to ma tych povodnych 43kW, ak to bolo poladene ostrejsou vacicou a pretryskoval sa karburator, moze siahat az k 45kW, ale pokial su tam povodne "derave" piesty zo 135ky, tak sa s tym velke divadlo hrat neda, lebo ten motor ma dost malu kompresiu.
Drsnejsi zvuk bude dost pravdepodobne sposobeny odlahcenim vyfukovej sustavy oxidom zelezitym :)
Moj Rapid 136 sa tiez chova podobne. Nema problem s tahom na volnobeh od nejakych 1500 otacok, trebars ani pomale cuchtanie sa v kolone v pomerne prudkom kopci so zaradenou jednotkou niekde okolo 1500 otacok mu nerobi problemy a to je motor v seriovom stave, momentalne skor so znizenym vykonom vdaka utopenym vlozkam. Takze ja tych subjektivnych 50kW vidim blede :))
|
|
|
Výkon bys bez měření na brzdě oznal nejspíš podle dosažitelné maximáky. Mluvím o rozdílu +15km/h. To, že auto táhne od nízkých otáček je záležitost toho, jaký má průběh kroutícího momentu.
Zjednodušeně se dá říci, že u kulturních motorů (jezdích na benzin) má Tebou popsanou charakteristiku motor s nižším výkonem, který je naladěn na lepší průběh krouťáku.
|
|
|
Pak je ovšem motor 135ka (742.135) "nekulturní", protože její silnější verze 136 má průběh krouťáku "placatější". V autorově případě se spíš jedná o kompilaci s nejasným kompresním poměrem i průběhem regulace předstihu :)
|
|
Bez těch "hlubokomyslných" kádrových "úvah" na začátku by se recenze neobešla?
I bez samoúčelného "pičo" v textu.
|
|
Na kolik vyšla ta repase pásů v Moravanu?
|
|
|
Byla dost levná, cca 600 Kč za kus.
|
|
Ještě v recenzi chybí obvyklá otázka: dá se v Rapidu provozovat sex?
Moje zkušenost s kolegyní říká, že dá, i když měřím 183 cm. Bylo však nutné tomu přizpůsobit techniku, vzhledem k tomu, že to bylo právě na kritizovaných zadních sedadlech :-)
|
|
|
Doplním přesný popis:
Posunete přední sedadla dopředu, sklopíte dopředu opěradla, muž si sedne doprostřed na zadní sedadla, žena si dřepne obkročno nad něj.
Velmi příjemná poloha vzhledem k tomu, že se nemusím hýbat a veškerá aktivita je na ženě... :-)
|
|
...Bohužel krátké rychlostní stupně, konstruované pro slabší motor, nejsou vhodné pro rychlou jízdu...
Tady bych si dovolil s autorem nesouhlasit. Něco jsem se najezdil s Rapidem 136 (motor 1289 ccm, 46 kW, 5-kvalt) a vždycky mě na něm štvalo jak je ukrutně líííneeej. Tedy ve srovnání např. se Š105/120 to samozřejmě bylo žihadlo, ale oproti pozdějším favoritům byla dynamika dost hrůza. Pokud člověk držel motor v rozumným rozsahu 2000-3000 ot/min tak to skoro nejelo a motoru pořád "klepaly ventily". Ve vyšších otáčkách byl motor samozřejmě živější, ale to by zase jeden z toho kraválu ohluchnul.
Podle mě to chtělo naopak kratší převody. Vyšší rychlosti než 120-130 km/h stejně podvozek rapidu moc nezvládal, navíc v 80. letech moc dálnic, kde by se dalo s tehdejší technikou jezdit rychle a zároveň bezpečně, stejně nebylo.
|
|
ty vole taková mrdka... 50kw "výkon"... to má v autě můj starter... jdi do prdele se škodovkama, je to fakt hrůza... V době kdy se ve světě vyráběly plnohodnotné vozy, u nás se vyráběly škodovky... to je ostuda. a ještě to nějaký blbec opěvuje...
|
|
|
50kW startér...pán je bagrista?
|
|
|
Bagrista? Pásový 40t Komatsu má startér 11kW.
|
|
|
Ne, tim je mineno, ze jeho zigulika na lane roztahuje soused v 50kW felde.
|
|
|
Vážený idiote, dle Vašeho slohu soudím, že máte stěží učňák nebo že jste ještě nevyšel z puberty. Vy si mějte 50 kW startér, já si budu dávat do pucu svého rapla a budeme oba spokojení. A vo tom to je, pyčo.
|
|
|
Klídek v týmu. Tohle je přesně reakce na kterou takový deprivant čeká. Není tak dobrej, aby někoho zajímal sám o sobě, tak musí loudit pozornost tím, že lidi sere. Prostě takové hovno, nic víc.
|
|
|
Ale kdepak, to je přece pan Filip Konvalinka, diskjockey odněkud ze Sedlčan ( www.futuresound.cz) Má Opel Senator V6 3,0 a Pontiac Firebird a jezdí s nimi jako čurák - doporučuji video Dejay F on the Road na jeho webu :-(
|
|
|
Alebo niekto, kto sa zanho vydava :)
|
|
Motor vzadu má jednu úžasnou výhodu, kterou lze v zimě poznat. Dá se přitížit živou vahou a pak se vyškábe bez řetězů téměř kamkoliv a zátěž nezavazí výhledu. Tím myslím vyhlášené serpertiny na Karlovarsku - Jáchymov. Jinými slovy - prostě se spolujezdci nabalili, drapli do teplých ty nejtěžší zavazadla, sedli na víko motoru a jelo se. Zkuste to s něčím dnešním...
Osobně zažito a vyzkoušeno s Š105 a Favoušem (na F děs).
|
|
|