Před nedávnem se mi poštěstilo a mohl jsem krátce po sobě vyzkoušet
dvě velmi podobná auta. Jednalo se o BMW 135i convertible a následně coupe.
Na rovinu mohu říci, že po uvedení modelu e81 na trh, jsem nebyl moc nadšený.
Později, když jsem třeba někde potkal pěknou 130i v M-paketu (e87), tak
mi to na živo osobně už tak moc nevadilo, ale stále jsem se nemohl zbavit
dojmu, že to auto vypadá jako malé dítě. Potom přišla varianta s kufrem,
e82.
To se mi snad zamlouvalo ještě méně, připomnělo mi to některé jiné výrobce,
kteří udělají z malého auta sedana, což osobně nesnáším. Je teda pravda,
že jednička zas tak malé auto není. Když jsem ale poprvé osobně viděl e88
a e82, o kterých bude následujících pár řádků, tak mě moje lehká popuzenost
opustila. V reálu auta nevypadají tak špatně, i když kupé by mohlo mít
sloupky trošinku pozvolnější a tvar zadních světel malinko jiný. Následující
řádky nebudou test aut, jak by mohl někdo čekat, ale jen pár mých dojmů
z těchto aut.

Obě auta, jak je z jejich označení patrné, mají pod kapotou totožný,
zážehový, třílitrový šestiválec s dvěma turbodmychadly, tzv. twinturbo.
Je to ještě řešení, kdy každé turbodmychadlo plní tři válce, tedy N54B30.
Motor produkuje 306 koní a 400 Nm, což se dá celkem za málo a snadno změnit,
a také se to běžně dělá. Obě auta měla shodnou převodovku a to šestistupňovou,
automatickou s hydroměničem ZF 6HP26, s možností řazení pod volantem. U
kupé bych spíš očekával manuálně řazenou převodovku, ale ani s tím automatem
to nebylo tak zlé. Co mě velmi mile překvapilo u kabrioletu, byla karoserie.
Proti M3 e46 musím uznat, že je znatelně tužší. Dále, ač nejsem úplně příznivcem
přeplňovaných motorů v autě pro zábavu, uznávám, že tento motor se BMW
co do podávání výkonu povedl. Má dostatek síly v celém spektru otáček a
hlavně v těch nízkých je reakce na pedál akcelerátoru bryskní. Řekl bych,
že je to asi dáno použitím těch dvou turbodmychadel. Na pohled jsou dost
malá a setrvačná hmota jejich rotorů bude asi minimální. Tomu by odpovídalo
i to, že subjektivně v posledních možná 1000 otáčkách už ta síla motoru
nebyla taková. Ale i tak jsem byl s chováním motoru nadmíru spokojen. A
zvuk? I ten byl na přeplňovaný motor velmi příjemný. Se staženou střechou
jsem si chvílemi říkal, že je to docela „pila“. Příjemný zvuk byl ještě
„dokreslován“ koncovým tlumičem výfuku. V autě byla snad maximální výbava,
nevybavuji si, že by mi něco chybělo. Výhřev sedadel, jejich elektrické
ovládání (i střechy samozřejmě), kožené čalounění, navigace, slušné stereo,
xenony, tempomat, atd., prostě vše, co člověk v takovém autě od výrobce
očekává. Bohužel jsou ale v interiéru patrné i známky šetření. Možná i
proto, že se jedná o nejmenší model BMW. Některé plasty jsou už na pohled
ne zrovna kvalitní a to nemluvím o pocitu z omaku. Domnívám se, že bude
stačit pár desítek tisíc kilometrů na špatné silnici a interiér o sobě
bude dávat dost vědět. Největším zlem byly tradičně dojezdové pneumatiky.
Celkově mě ale autíčko velmi mile překvapilo a řekl bych, že zmíněná M3
by měla v reálném provozu velký problém ujet, spíš by neujela.

Po asi 14 dnech se mi do rukou dostalo i kupé. První dojem po usednutí
za volant byl dost rozpačitý. Auto bylo tak trochu holobyt ?. Manuální
klimatizace, manuálně ovládaná sedadla, žádná navigace, šedá kůže, která
se mně osobně moc nelíbí, podprůměrné audio. Dokonce ani samostmívací zrcátko
ve výbavě nebylo. To už považuji na BMW dost smutné. Nebo třeba opěrky
hlav nastavitelné pouze výškově, atd. Po ujetí pár metrů mě překvapily
brzdy, jejich nástup a účinek byl okamžitý, nepříjemně ostrý. Snad první
BMW, u kterého jsem toto zažil. Nelíbilo se mi to ani trochu, znám to z
lacinějších aut, kde to má dělat asi dojem, jak moc to brzdí, ale po třetím,
či čtvrtém ostrém zabrzdění je po slávě. Nevím čím si to vysvětlit, ale
docela mi to vadilo. Ale jinak co se týká výkonu brzdové soustavy, tak
bych řekl, že jsou dostatečné i vypadají solidně dimenzované, vpředu jsou
čtyřpístkové třmeny, vzadu dvoupístkové. Kotouče se také jeví dost rozměrné
na takové auto. Jízda byla ale příjemným překvapením. Měl jsem z téhle
jedničky tak trochu motokárový dojem. Ne sice až takový jako z Hondy S2000,
ale každopádně zábavné to bylo! Kupé je asi o 150 kg lehčí (údaje na internetu
se liší přibližně o 10kg, tak prosím drobnou nepřesnost omluvte) než kabriolet,
a tak i motor s autem neměl tolik práce a bylo to samozřejmě znát. Ale
ne tak, jako je to třeba v případě M3 e46. Tam si troufám říci, že rozdíl
mezi jízdními vlastnostmi obou karoserií je větší. Kupé mi ale díky té
automatické převodovce nedávalo takový smysl, když už v tom není výbava,
tak bych v autě osobně čekal manuál a do budoucna si majitel takové auto
může nějak odlehčit a mít z něj hračku na víkendy na okruh například. Ale
to je můj subjektivní dojem a názor. Celkově vzato, mě ale obě auta bavila,
především mě mile překvapil motor svým projevem i schopnostmi. Z těchto
dvou aut bych si asi ale vybral to bez střechy, jednak díky té výbavě,
a také mě u něj potěšilo to chování karosérie a celkově celého auta. Nečekal
jsem takový rozdíl proti M3 e46.

Dodal bych ještě pár slov k technice auta, konkrétně motoru. Měl jsem
u sebe totiž obě auta především kvůli servisu a ošetření interiéru i laku
aut. Jeden pan „kolega“ se tady o baworských motorech celkem pěkně rozepsal,
nebudu tedy opakovat jeho slova, ale měnil bych u N54 motorový olej maximálně
po 15 tkm., nebo radši i dříve. Olej, který vytekl z kupé, byl totálně
černý a byl trochu cítit spáleninou. Používal bych opravdu kvalitní olej,
kvalitní palivo, ideálně třeba i s VIFem. Co mě u tohoto motoru ale irituje
nejvíc, je absence měrky oleje. Nevěřím moc elektronice. Náplň je dle výrobce
6,5 litrů. Nalijete 5 a nastartujete, na BC zvolíte kontrolu hladiny oleje,
systém docela dlouho hladinu měří a pak napíše, že je hladina na maximu.
Nesmysl! Vypustil jsem něco těsně přes 6 litrů. Odhadem v motoru zůstane
tak 1 dcl, možná ani to ne, nevím. Dolil jsem tedy ještě litr, což máme
celkem 6, provedl jsem zkušební jízdu a po jízdě jsem znovu provedl kontrolu
hladiny pomocí check funkce v BC. Znovu systém hlásí hladinu na maximu.
Ne slovy ale na displeji je „rafička“ a na ní jsou tři rysky, minimum,
polovina, maximum a pod minimem a nad maximem je ještě kousíček v rozsahu
měření. Takže pro ten systém měření je 5 litrů to samé, jako 6 litrů. Dál
už jsem radši nedoléval a litrovku jsem dal do kufru auta na dolévání.
Tak nevím, zda jsem to jen já správně nepochopil (rád se nechám poučit,
nestudoval jsem kolem tohoto žádné informace), ale podle mě to moc sofistikované
měření není. Dalším pro mě zajímavým zjištěním bylo, že olejový filtr je
přibližně asi o 10-15% menší, než olejový filtr mého motoru. Objemově a
velikostně mám ve svém BMW defakto shodný motor. Filtr jsem si prohlédl,
je to úplně stejně technologicky vyrobený, klasický papírový filtr, jako
olejový filtr pro můj motor. Nemá nějak jinak skládány stěny, že by třeba
vypadal menší, ale měl by výslednou filtrační plochu stejnou, nebo větší,
než motor M54. Pokud ale někdo máte důkaz a informaci, že to tak je, „sem
s ním“, rád se na to podívám. A teď co chci říci? Dejme tomu, že je N54
technicky dokonaleji vyroben, z pokrokovějších materiálů, čili zjednodušeně
řečeno, otěr a opotřebení motoru je menší, než u mého M54 (čemuž upřímně
moc nevěřím), tak vzhledem k nadměrné tvorbě karbonu, vyššího tepelného
namáhání u tohoto turbomotoru, mi připadá tento filtr, filtrační plochou
sotva dostatečný. Nebo ten můj je naddimenzovaný? Dalším faktorem je, že
drtivá většina prvních majitelů olej nenechá vyměnit dříve, než si o něj
auto samo řekne, což je třeba i 30 tisíc km. A tak mi to připadá celé dost
na .…. na prd. A to samozřejmě neberu v potaz chemické vlastnosti oleje
po tolika kilometrech, protože jsem se zamýšlel jen nad tou kapacitou filtrace.
Dalším pohledem na věc je, že oficiální náplň jistě není ta nejlepší dostupná
na trhu. A tak znovu apeluji na případné majitele, měňte u tohoto motoru
olej ideálně po 10 tkm. Věřím tomu, že se to vyplatí.
Na závěr bych chtěl říci, že mě jízdně obě auta příjemně překvapila,
především tedy ten kabriolet, od kupé jsem to podvědomě čekal, jen ty brzdy
v něm byly „nějaké divočejší“. Nebál bych se také pořízení 335i, nebo 535i
s tímto motorem, ale jedině v případě opravdu nižšího nájezdu a častějších
výměn oleje motoru, než udává výrobce.
22.11.2015 Petr D.