D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Realita "velké novely" silničního zákona
    Vydáno 21. 01. 2009 (15935 přečtení)

    V listopadu loňského roku došlo k erupci poslanecké kreativity, která se znmotnila jako tzv. "velká novela silničního zákona". Ta měla napravovat nedostatky, které obsahoval silniční zákon ve znění novely 411/2005 Sb., ta vešla ve veřejnou známost jako tzv. zavedení bodového systému.

    Něco z historie: Bodový systém byl zaveden v roce 2006 a neosvědčil se, ačkoli se ministerstvo dopravy snaží svými analýzami prokázat opak. K žádnému reálnému zlepšení bezpečnosti nevedl a dokonce ani nepřispěl. Patrně bylo příčinou jeho pojetí, které jej odlišovalo od obdobných systémů v zahraničí. Zatímco celkem pochopitelným záměrem bodových systémů různě po světě bylo vyřadit rizikové řidiče z provozu, český systém byl tzv. výchovný. Prostřednictvím sankcí za kdejakou kravinu měl přimět řidiče, aby se odnaučili myslet a namísto toho se chovali konformně. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat, takže Kocourkov uvízl v paradoxní situaci. I přes stále modernější a bezpečnější auta a nepopíratelné úsilí o bezpečnější komunikace počet zraněných a mrtvých na českých silnicích nijak výrazně neklesá,  po zavedení bodového systému dokonce nějakou dobu rostl.

    Bodový systém byl veřejností odmítnut. Kdo jej však určitě neodmítl, byli úředníci a lidé na něm zainteresovaní, protože se stal zdrojem mimořádných příjmů. V začátků systému se dalo zakoupit smazání jednoho bodu za tři tisíce, dnes se to dá opatřit za litr. ODS použila bodový systém jako součást předvolební práce s tím, že přijde taková velká novela, že chyby toho zprasku odstraní. A vida, teď ji tady máme, a řekněme si to rovnou. Je to stejná prasárna jako novela předchozí, opět se nám utahuje šroub a ještě jako bonus sahají na ústavní práva. Má to svoji hlubokou logiku. Minulý bodový systém nefungoval, a tak ho zpřísníme, pak fungovat začne.

    Možná je lepším klíčem k chápání novely seznam jmen poslanců, kteří se pod něj podepsali. O Milanu Šimonovském netřeba hovořit. Zajímavá postavička je Jaroslav Plachý, poslanec za ODS. Proslul ultrakonzervativními názory ohledně silničního zákona, jeho projevy při nedávném hlasování o měření rychlosti městskými policiemi měly blízko k záchratům hysterie. Kromě toho se šušká, že "ho pase" nejmenovaná firma, která do ČR dováží rychlostní měřiče. Za zmínku stojí i Aleš Řebíček, bývalý ministr dopravy, jejichž nekompetentnost spolehlivě překonávala očekávání. Svůj úřad řídil přes SMS a jinak proslul přezdívkou "pan Nevím", protože neexistovalo mnoho otázek, na něž by znal odpověď. O to zdatněji si vedl v přihrávání zakázek soukromým firmám. S trochou nadsázky se tedy dá říci, že novelu připravili diletant, klientelista a klientelistický diletant.

    Patrně nejvýznamnější fíčurou je pokus zbavit řidiče práva nevypovídat proti sobě. Řdič by byl povinen sdělit úřadům totožnost osoby, která řídila jeho vozidlo, tedy například manželky. Pokud by váhal napráskat své rodinné příslušníky nebo by prostě jen nechtěl spolupracovat s úřady, hrozila by mu pokuta 5.000-10.000 Kč. Argumentací poslanců je, že by se tím správním orgánům usnadnila práce. Myslím, že tuto tématiku jsme na D-F probírali už mnohokrát a není třeba se k ní speciálně vracet, povšimněte si pouze některých širších souvislostí tohoto návrhu. Návrhem se zavádí nová kategorie občana, která se jmenuje řidič a která je na tom z hlediska ochrany svých práv hůře nežli vrah. Autorům návrhu byla při jeho sestavování jistě dobře známa skutečnost, že se pokoušejí o zásah do ústavního práva daného listinou základních práv a svobod. Skutečnost, že poslanci Parlamentu ČR pracují na destrukci ústavního pořádku, mi připadá skoro neuvěřitelná. U anarchistů nebo skinheadů bych neměl problém to chápat.

    Další významnou a naprosto slabomyslnou fíčurou je zákaz předjíždění v křizovatce. Zatímco výše zmíněný  patch je pochopitelnou úpravou mající zajistit obcím dostatečný přísun peněz z pokut, tato druhá pochopitelná není. Jak jistě všichni víme, je už nyní zakázáno předjíždět v křižovatce a v těsné blízkosti před ní, ale například s těmito výjimkami:

    - jde-li o předjíždění vozidla odbočujícího vlevo zprava
    - jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
    - předjíždění na hlavní pozemní komunikaci,
    - předjíždění na křižovatce s řízeným provozem.

    Novelou by se výjimky škrtly, kromě té první.

    Praktická situace 1: Hromadná nehoda u prdele oslovy

    Jedete po silnici druhé třídy mimo obec rychlostí 80km/h, když zjisíte, že před vámi jede povoz tažený oslem jedoucí ve stejném směru rychlostí 2,5 km/h. Za normálních okolností byste jej předjeli, ale protože by k předjíždění došlo v křižovatce (20m před vámi ústí na silnici II. třídy místní komunikace), nemůžete uskutečnit předjížděcí manévr. Protože za nepovolené předjíždění hrozí postih 6 bodů a 5.000 - 10.000 Kč pokuta, nezbývá nežli dupnout na brzdu a to tak že fest, což řidiči za vámi jistě ocení. Pokud nedojde k nehodě, na které byste ovšem nenesl vinu, můžete od bližší k nejvzdálenější hranici křižovatky pokračovat maximálně rychlostí oslího spřežení, čímž bezpečnost na silnicích zásadně vzroste.

    Praktická situace 2: Světelná křižovatka ve městě

    Cyklista využije možnosti předjíždět stojící vozidla zprava. Až padne zelená, proběhne jízda vozidel křižovatkou rychlostí cyklisty, protože nebude dovoleno jej předjet v křižovatce. Tím se zásadně "zvýší" nejen bezpečnost, ale také "zlepší" plynulost dopravy zejména ve městech. V hustě zastavěných čtvrtích, kde ústí různé místní komunikace na silnici hlavní, se rychlost cyklisty, v lepším případě mopedu stane průměrnou rychlostí jízdy všech dopravních prostředků.

    Důvodem pro tuto úpravu zákona opět je, že se pak stane prokazování přestupků pro státní orgány snazší.

    Dále ze zákona vysvítá zcela zjevná tendence prohlubovat státní paternalismus ad absurdum. Tak se například zvyšuje postih za nepoužití pásů z 1 na 3 trestné body, ačkoli porušením tohoto ustanovení ohrožujete pouze sám sebe. Dále zavádí povinnost použít reflexní vestu při nouzovém stání, kde platí to samé. Při stejné logice se patrně brzy dočkáme trestů za polykání žárovek nebo strkání přirození do krokodýlí tlamy, protože tím si také můžeme velice uškodit...

    V případě, že se "vybodujete", budete muset absolvovat (a také zaplatit) dopravně-psychologické vyšetření, jehož obsah a rozsah mi není znám. Patrně se to časem zvrhne na formalitu, podobně jako nedávno zavedený systém placených bodových odpustků formou "školení", které provádí firma spojená s poslancem Vojířem.

    Podle vzorce "cukr a bič" obsahuje novela několik drobných změn, které nasvědčují tomu, že se výchovný ráz bodového systému nedaří jeho autorům dále udržet a prosazovat. Například za nerozsvícení světel za dne by nehrozil bodový postih a za překročení maximální povolené rychlosti o 5km/h také ne. Jiné bodové postihy se oproti tomu zase zavádí.

    Důvodová zpráva k návrhu je unikátní tím, že která neobsahuje fakta. Neobsahuje žádný rozbor, jaký efekt asi zákon přinese, kolik nehod se stalo v důsledku předjíždění v křižovatce nebo kvůli tomu, že auto přejelo řidiče jiného auta při nouzovém stání. Novela je tedy výsledkem dohadů v duchu "my si myslíme, že by to asi určitě pomohlo" a tudíž stejným aktem diletanství a neprofesionality, jako novely předchozí. Jediným argumentem, který je v důvodové zprávě opakovaně obsažen, je, že se pak bude správním orgánům lépe pracovat. Nabízí se otázka, zda se zákony tvoří proto, aby přinášely užitek, nebo proto, aby státní správa měla snazší práci.

    Zajímavé čtení je i stanovisko vlády k tomuto pokusu o novelizaci, kde vláda (!) upozorňuje iniciativní pány poslance, že jejich návrh není ústavně konformní, ale také nabízí cestu, jak tuto nepříznivou situaci obejít, a to sice takovou právní konstrukcí, která umožní dosáhnout téhož ústavně konformními cestami. I přesto, že stanovisko vlády je zamítavé, návrh se projednávat bude, a to na schůzi parlamentu dne 3. února 2009.

    Doporučuji návrh novely přečíst celý, je to skutečně vydatné.
    Text novely (text s vyznačenými změnami)
    Rozbor novely najdete zde.


    21.01.2009 D-FENS



    [Akt. známka: 1,21] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 255 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.