Tak jsme si trochu zahajlovali a teď si nasereme do našeho nacionalistického
hnízda.
Kult
sráčství je nakažlivý podobně jako žloutenka. Podle všeho jej podobně
jako žloutenku přenášejí špinavé ruce. Zatímco ještě před několika lety
marketingové zmrdstvo advertovalo svoje ofry jako světové
produkty, bez kterých by se žádný weltman neobešel, začíná být nyní v módě
reklamní češství. Když si tedy nekoupíte nějaký džank, hrozí vám
akutně nejen to, že budete aut a lůzr, ale dokonce že nebudete
ani Čech.
Třeba takové telefony od firmy T-Mobile. Německý koncern nám sděluje,
že "kdo neskáče, není Čech". V pozadí klíčového sdělení se nachází nějaký
fotbalový brankář, který očividně neskáče. Divím se, že T-Mobile, který
je již nějaký ten pátek etablovanou firmou na mezinárodní scéně, přistoupí
na takto prostoduchou kampaň; míra imbecility a nevkusu zřejmě není obrazem
značky, ale firemní kultury. Že bych si od nich koupil byť jen prostou
machršňůrku, o tom nemůže být ani řeči.
Druhá instituce, která se rozhodla jít tvrdě na českou věc, je známá
automobilka Škoda. Výrobce simply clever vozů se nikdy o světovost
nesnažil. Když se zamyslíme nad sloganem "simply clever", zjistíme, že
se zde apeluje na podvědomou vychcanost potenciálního zákazníka, který
má zakoupením škodovky získat více hodnoty za méně ceny, jakoby že český
vohnout zakoupením vozu s okřídleným šípem a dubovými ratolestmi přechytračí
všechny ty hlupáky v kravatách, kteří se zabývají vývojem, výrobou a prodejem
automobilů všude možně po světě. Vlastně je to clever reklamní tah. Navíc
- Škoda je prostě ta naše škodovka a že se vzadu nedá sedět, to
je skutečně jen detail. Beztak tam sedí jen děti a na děti já seru.
Fabia Sedan je jistě praktický vůz. Škoda o něm dokonce sebevědomě tvrdí,
že je to vůz český. Fabia sedan přímo stvořena k tomu, aby dojela do Chorvatska
a možná i zpátky. Zavazadlový prostor citlivě připojený na původní ještě
více český hatchback pojme dostatek vepřového ve vlastní šťávě a láhvového
piva. Nezbývá než si navléci tepláky, usednout za jeho volant a vychutnávat
kultivovaný a tichý chod tříválcového motoru s výkonem 47kW už při 5.400
otáčkách. Wartburg nového věku stojí pouhých 249.000,- kocourkovských kreditů
čili asi 13 průměrných českých brutto platů. Nelze lidským rozumem uchopit,
že Škoda Auto má problémy s odbytem takového pohledného, levného a navíc
českého vozu, přesto to tak je a automobilka se rozhodla podpořit jeho
prodej promyšlenými reklamními triky.
Škoda Fabia sedan nyní nabízí klasické
české tvary. Klasické české tvary nejsou prdel ani kozy Mařeny Vomáčkové
charakterizované číslovkami 105-100-110, ale bota od patrně již neexistentní
firmy Botas n.p.. Jistě si vzpomínáte na takové ty tvrdé špičaté škrpály,
ve kterých jste nacvičovali na spartakiádu. Jak nostalgická to vzpomínka:
pionýři salutují, souduzi svazáci radostně cvičí, vojáci cvičí, dorostenky
cvičí, obtloustlý papaláš kyne z tribuny... ano, bylo to krásné... mámo,
přines mi jedno.
Je jasné, na jakou notu tu marketing z Boleslavi hraje. V obou případech
je zajímavé to, že jak T-Mobile, tak Škoda jsou odnože velkých německých
koncernů, takže prokazatelně neskáčou.
Když jsme u té Škody Auto, nelze nezmínit Českou pojišťovnu a její
promyšlenou reklamní kampaň. Šot s trubcem, který opravuje kolo v obýváku,
chodí doma v kravatě a nesundává ji ani když chová dítě, jistě známe všichni.
Trubec výřečností asi příliš neoplývá, protože říká pouze hmmm, zatímco
jeho žena činí strategická rozhodnutí: teď to dáme víc na to
zdraví a teď to zase dáme spíš jako na to spoření. Jestli
vypadá průměrná česká domácnost takhle, tak pámbu potěš. Mnohem zajímavější
je reklama na povinné ručení a havarijní pojištění. Manželský pár sedí
ve voze Škoda klasických českých tvarů (zde patrně Octavia TDi, takže jsou
to nějaký lepší lidi) a během jízdy si povídá o věcech, které obyčejně
bývají těžištěm dialogů každého manželského páru. Trubec za volantem sděluje
své ženě, že u Český je za věrnost jakýsi bonus, díky kterému ušetří
pěkný prachy, a že ona by mu také měla poskytnout nějaký bonus, když jsou
spolu tak dlouho. Což je jistě převratný nápad. Zrovna nedávno jsem se
rozhodl udělat známému kšeft a pojistit svoji cordobu u pojišťovny Uniqa.
Udělal mi nabídku na havarijní a zákonné pojištění, přičemž nabídnutá cena
byla asi o 20% nižší než cena, kterou aktuálně platím u tý Český,
to jen tak pro orientaci, abyste viděli, kdo platí toto veselé P.R.
Slovo do pranice lidové reklamy řekl i známý podnik jménem AAA Auto.
Firma, která kdysi vyhlásila válku bouraným a nekvalitním vozům a která
v ní nasadila tak těžké zbraně jako Halina Pawlovská a Iveta Bartošová,
se rozhodla zásadně změnit svoji mediální prezentaci. Nyní už nejde o to,
nabízet široký sortiment vyleštěných vraků, heslo pro další pětiletku zní
"lidé
pro lidi". Poněkud to připomíná heslo, se kterým šla KSČM do minulých
voleb (S lidmi pro lidi). Cílem je zřejmě předat vohnoutímu kastomrovi
mesič, že v celém autobazaru nepracuje pouze Anthony Denny a Tomáš
Lachout, ale spousta hodných milých lidiček, kteří se vám nebudou posmívat,
až budete dělat generálku turba nebo převodovky. V jiných autobazarech
nebo dokonce v legálních autosalonech pak asi podle AAA žádní lidé nejsou,
nýbrž jen emzáci nebo hologramy.
Vidíme zde jednu velkou proměnu reklamy. Ještě před časem slibovali
P.R. zmrdi v jejich advertajsingu, že když si koupíte nějaký McShit,
že budete happy, free, cool, in, krásnější, zdravější, chytřejší, bystřejší
a penis se vám prodlouží až o 15,32%. Výsledkem tedy bylo, že kastomr
bude něčím vyjímečný. Nyní zde máme obrat: kastomr teď bude
úplně obyčejný sráč. Prostě Čecháček, který na prvním parkovišti za hraničním
přechodem Hatě otevře svoji plechovku (s lančmítem, aby nedošlo k omylu)
a vyzunkne pivní limonádu.
Někdy v týdnu viděl jsem redaktora ČT, jak zpovídá nějakého lékaře.
Šlo o to, že lékař nedostal od května peníze od VZP, žije v podstatě z
dluhů a čeká, až mu socdem systém dá za jeho práci peníze, které mu už
pět měsíců patří. Pan redaktor kupodivu neřekl, že je to zlodějna, ale
prohlásil něco v tom duchu, že lékaři beztak mají z čeho žít a že si nemyslí,
že by bylo až tak zle. Chvíli jsem přemýšlel, zda je redaktor normální,
ale pak mi to došlo. Prostý vidlák, který na vesnici občas chodí k lékaři,
ho vnímá jako člověka, který nic nedělá, jen píše recepty, jezdí nějakým
lepším autem, má vlastní dům a ordinaci plnou vybavení, jehož funkci venkovan
nechápe. Zákonitě si vidlák řekne, že tenhle člověk vlastně ani peníze
nepotřebuje, protože už má dost. Viděno touto optikou, se pan redaktor
skutečně postavil čelem k masám. Tohle není vlastně nic jiného, než pokračování
lidové reklamy jinými prostředky.
Proletáři všech zemí už se zase spojují a mozek nechali doma. Jde to
do prdele, přátelé. Na jedné straně budeme mít lidové vozy, lidovou kulturu
a lidové autobazary, na druhé straně nepochopitelné elity vystřižené z
časopisů Spy a Cosmogirl. Balíme bágly?
08.10.2005 D-FENS