S rozhovorem pro náš web souhlasil pan Robert Vašíček, hlavní postava
iniciativy Řešení pro Prahu, se kterým se mohli čtenáři D-F setkat v
rozhovoru na DVTV s redaktorem Veselovským, na který jsme před časem
odkazovali v Novinkách. Robert má evidentně co říci i k dalším tématům,
kterými se na D-F často zabýváme, jak ostatně v následujících řádcích budou
čtenáři moci sami poznat.
D-F: Roberte, můžeš prosím krátce čtenářům D-FENSe představit tvoje
aktivity namířené proti bodovému systému a jejich výsledek?
V roce 2006 jsme pozvedli korouhev proti silničnímu zákonu. Působil
jsem v té doby jako motoristický novinář a tři dni mě stačily, abych viděl,
co dělá strach za volantem. Dálnice jela 110 km/h oběma pruhy a předjet
bylo nemožné, protože levopruhaři získali neomylný pocit, že nýmandi jedoucí
rychleji do levého pruhu nepatří. Tak jsme spustili ChceteZmenu.cz – Motoristé
proti šikaně. Musím poděkovat třem osvíceným senátorům za ODS – Jardovi
Mitlenerovi, Jardovi Kuberovi a Jirkovi Nedomovi, že se tématu chopili
a v Podvýboru pro dopravu připravili novelu, která odstranila největší
nesmysly, bodování nerozsvícených světel nebo nastavení závažnosti bodů.
Systém jsme sice neshodili, ale odstranili jsme strach, který na silnice
nepatří. Vývoj se zdál být relativně uspokojivý, dokud nepřišel Humlův
správní delikt.
D-F: Jaké jsou Tvoje současné aktivity? Z D-FENSe odkazujeme na iniciativu
StopZónám.cz, ale jak jsem vyrozuměl, není to všechno.
Přesně tak. Jako majitel starších vozidel, který s nimi jezdí záměrně
ze své svobodné vůle, nikoli z nemožnosti koupit si nové auto, jak někteří
lehkomyslnější spoluobčané soudí, se mě v roce 2012 nejprve dotkly modré
zóny, které plánovala radnice na Praze 11. Systém, kdy za první auto zaplatím
700, za druhé 7 000, za třetí 14 000 korun a tak dále nevoněl nikomu, zvláště
když karta je nepřenositelná z registrační značky. Občané Prahy 11 odpracovali
neskutečnou věc a petice 20 000 podpisů občanů Prahy 11 zatlačila radnici
do kouta, takže dnes na Praze 11 žádné zóny nejsou. Založil jsem tehdy
server www.stopzonam.cz a ani jsem
netušil, že o dva roky později se bude hodit jako základ proti nízkoemisní
zóně. Zatímco na Praze 11 jsme kvůli možnosti návratu modrých zón sestavili
kandidátní listinu Naše Praha 11, téma nízkoemisní zóny jsme chtěli bombardovat
prostřednictvím některé z magistrátních kandidátek. Nikoho to ale absolutně
nezajímalo, schválně se podívejte, že kromě nás nemá žádná jiná strana
v programu nebo názvu jasně a striktně řešeno STOP nízkoemisní zóně. Tak
jsme se chopili díla, sesbírali 65 kandidátů a dali vzniknout kandidátní
listině s dlouhým, ale jasným názvem: Řešení pro Prahu – STOP nízkoemisní
zóně, zrušit modré zóny, MHD zdarma – www.reseniproprahu.cz.
Ale nikdo včetně novinářů nám neřekne jinak než Řešení pro Prahu a to jsme
taky chtěli.
D-F: Proč by vlastně měl běžný obyvatel Prahy s nízkoemisními zónami
nesouhlasit? Průměrného Pražáka se to přece nijak nedotkne. Jak jsem vyrozuměl,
auta v Praze jsou modernější než ve zbytku republiky a požadované specifikace
k získání zelené plakety nejspíš v rozhodující většině splní už teď, a
kdo by nechtěl čistější vzduch.
Všechno zdraží. Řemeslník se starým Transitem už vám do centra nedojede
a když, tak si zaplatí drahou výjimku, takže ji zaplatíte na faktuře vy.
Příbuzní z venkova už vám nepřijedou, protože si těžko kvůli cajzlovi z
Prahy budou kupovat nové auto na tu jednu cestu za rok. Motorky se do centra
už nepodívají, týká se veškeré produkce značky Jawa, Velorexů, nebo třeba
Harleyů. Pikantní je, že zatímco první fáze zakáže auta jako Favority,
Felicie nebo jedničkové Octavie, už ve druhé fázi se zákaz rozšíří na vozidla
s Euro 3 homologací, takže jedničkové Fabie. Jsem zvědav, jak se budou
radovat ti, kteří předtím křičeli „už ta stará auta zakažte“. A nebojte
se, systém to dělá, abyste kupovali nová auta, takže se dočkají i majitelé
Euro 4 nebo Euro 5. Jestli prolomíme homologaci vozidla, zapomeňte na právo
užívat schválené vozidlo. Právě jste o něho přišli vlastní hloupostí a
pasivitou. Obchodníky chápu, ti vám chtějí prodat nová auta.
D-F: V této souvislosti mě napadá ještě jedna věc. Ta věc nad námi
evidentně visí, ale jakoby o tom nikdo nechtěl hovořit. Jedná se mi o městské
mýto. Vím, že probíhají práce k jeho přípravě, ale politické strany mlčí
jak hrob. Co o tom víš a jak se k tomu postavíte?
Mýto nikdy. Podívejme se na to z právního hlediska. Veškeré mýto popírá
smysl spotřební daně z pohonných hmot. Ta je skutečným mýtem. Kolik totiž
najedu kilometrů, tolik zaplatím spotřební daně. Pokud stát někdy zruší
spotřební daň, pak se o to dá hovořit. Městské mýto je jedním slovem KRÁDEŽ.
A vrací nás to do středověku, kdy biřicové stáli u každého mostu a vybírali
mýtné za přechod mostu, přechod cesty, vstup do města. Nesouhlasíme s mýtem
a nikdy pro to ruku nezvedneme, protože jedno mýto v podobě spotřební daně
už přece máme.
D-F: Když jsem letem světem procházel web stopzonam.cz, narazil jsem
taky na odkaz www.mhdzdarma.cz.
To je také Tvoje aktivita?
Ano, patří k nám a nestydíme se za to. Koncept MHD zdarma kupodivu neexistuje
v žádné komunistické zemi na Světě, ale na západ od našich hranic je to
docela dobrý způsob, jak snížit emise v centrech měst a svobodně omezit
dopravu – nikoli zákazem, ale svobodnou volbou.
D-F: Přiznám se, že tomu moc nerozumím. Nechápu, jaké ekonomické
opodstatnění má MHD zdarma. Osobně bych preferoval, aby uživatelé MHD platili
plnou cenu. Tak by se ukázalo, jak dalece je MHD konkurenceschopná anebo
naopak.
Pražská MHD je paskvil. Platíme z daně z nemovitosti, ano všichni majitelé
bytů a domů v Praze si to pořádně přečtěte, vy všichni platíte MHD roční
dotací přes 10 miliard korun. To je hezká suma že? 4,7 miliardy korun se
vybere na jízdném a to prosím 30 % přepravní kapacity dnes už jezdí zdarma
– děti do 15 let, důchodci a taky erár, takže zaměstnanci magistrátu nebo
dopravního podniku. No a z těch 4,7 miliardy korun se to pěkně rozkrade
na Opencard, sms jízdenky, lístky pro Rittiga a efektivní výnos, tedy co
z toho na konci uvidí Dopravní podnik je pár set milionů korun. A tak jak
narážíš na liberalizaci, okay, můžeme zrušit dotaci a zavést lístek za
200 korun, ale pak celá Praha přejde na auta a dáme TOP09 do ruky zbraň:
podívejte se na ně, nechtěli nízkoemisní zónu a teď se Praha dusí ve smogu.
Naopak pokud zachováme dotaci 10 miliard a jakkoli je mně to nepříjemné
takto hovořit o našich vlastních penězích – přihodíme miliardu dotaci,
tak máme MHD zdarma. Přinese to větší přepravní objemy, nižší náklady na
provoz – protože provoz dopravních prostředků není tak drahý jako provoz
agendy související s vedlejšími aktivitami DPP. A co hlavně zacpeme ústa
všem milovníkům nízkoemisní zóny, protože snížíme dopravu v Praze o 15
– 20 % a spolu s tím taky emise ve stejném objemu. Pražané to velmi rychle
poznají, že je Praha volnější. Když mám jet do centra do zácpy a vím, že
tu mám možnost jet zdarma metrem, zvolím metro. A kdo chce zkrátka svůj
komfort, tomu ponecháme svobodnou volbu kdykoli kamkoli vyjet svým soukromým
autem.
D-F: Na webu stopzonam.cz jste se také vymezili proti tzv. správnímu
deliktu provozovatele vozidla. Jaký přesně důvod má ve vašem případě takový
postoj? Plánujete nějaké konkrétní akce proti tomuto legislativnímu konstruktu?
Pokud by se nám podařilo získat agendu dopravních přestupků na Magistrátu
hl. m. Praha a odbor dopravy a měli bychom v gesci dopravní infrastrukturu,
vrátíme 70 km/h na magistrálu, 100 km/h na Jižní spojku a odstraníme z
města zóny 30 Km/h všude tam, kde si to nakonec nepřejí ani sami obyvatelé
a motoristé. Podle nás by bylo ideální vypnout měření rychlosti a nechat
městské kamery čistě na telematiku, tedy řízení provozu. Z kasičky na idioty,
kteří platí domnělé přestupky bychom postupně z přestupkového oddělení
udělali myslící tvory.
D-F:Asi to moc nezapadá do vašeho záměru, ale nemohu se na to nezeptat.
Co městem podporovaná cyklistika? Budete podporovat další příliv veřejných
prostředků do cyklistické infrastruktury a nutit lidi jezdit na kole?
Doufám, že mě teď neukamenujete, ale jezdím taky na kole, i když nemám
perverzní potřebu jezdit po Praze, raději si vyjedu do Českého ráje. Pro
mě za mě, ať si na kole jezdí kdo chce kam chce, ale není fér, že peníze
z daní motoristů se používají na cyklostezky, když statisticky cyklista
platí do rozpočtu pouze DPH z nakoupeného kola, pumpičky a plášťů, jinak
o něho stát nezavadí. Naopak motorista je lovná zvěř, okrádají nás na každém
kroku. Takže doporučuji cyklistům, aby si mezi sebou udělali sbírku a stavěli
cyklostezky ze svého a mimo dopravní komunikace, protože ty primárně vznikly
pro automobily. Už vůbec neuznávám zužování pruhů pro auta ve jménu cyklistiky
nebo protisměrný provoz cyklistů v jednosměrce. Město je tu od toho, aby
cyklistům vyhovělo, když si chtějí postavit cyklostezku v Prokopském údolí,
ale určitě ne z peněz určených na silnice a chodníky zabírat centrum města
nebo vytrhávat historickou dlažbu.
D-F: Co bude dál? Blíží se komunální volby. Můžeš dát čtenářům D-F
nějaké doporučení?
Na Praze 11 si ručím za kandidátní listinu Naše Praha 11 a do velké
Prahy vedu kandidátní listinu Řešení pro Prahu. Jsme výrazně motoristická
kandidátní listina a nestydíme se za to. Nevšiml jsem si, že by někde mimo
Prahu motoristé postavili svou vlastní kandidátní listinu a tak jen mohu
doporučit, abyste nevolili ty, kteří mají vlhké sny o nízkoemisní zóně,
ty, kteří chtějí zavádět modré zóny, protože vám by se taky v cizím městě
nelíbilo, že vám odtahují auto a nakonec volte konkrétní program, kde je
napsáno uděláme přesně to a to. Jakmile je tam formulace „zamyslíme se,
budeme zvažovat“, pokud namísto „neakceptujeme nízkoemisní zónu“ se objeví
vágní formulace „necháme to v rukou odborníků“ pryč od toho. Selský rozum
je vždy více než Automat, CDV a podobné vykutálené organizace, které nás
motoristy šikanují.
D-F: Co může čtenář D-F udělat, když se rozhodne vaši iniciativu
podpořit?
Ať už jste z jakékoli části České republiky – v Praze se bojuje za zastavení
nízkoemisních zón v Česku, protože když to projde tady, nízkoemisní zóna
dorazí až k vám do Kocourkova, pošlete nám příspěvek v libovolné výši na
volební noviny, které by měly jít do všech schránek po Praze. Je to náklad
500 000 kusů a opravdu je neumíme vytisknout a nechat roznést levněji než
za celkových 300 000 korun. Takže pokud 300 lidí pošle tisícovku, nebo
3 000 lidí pošle stokorunu, neskutečně nám to pomůže. Náš účet je 670100-2203974963/6210
vedený u mBank.
Pokud by nám některý podnikatel chtěl půjčit, umíme to vrátit z volebního
příspěvku.
Pokud jste z Prahy, pak vás prosíme, abyste šli volit a zakřížkovali
nahoře u názvu celou kandidátní listinu Řešení pro Prahu – STOP nízkoemisní
zóně, zrušit modré zóny, MHD zdarma – www.reseniproprahu.cz.
I kdybyste se cukali nad některým z bodů v našem programu, základ je zastavit
nízkoemisní zónu a nevím, jakou větší záruku vám mohu dát než to, že si
držím své názory a stará auta.
31.08.2014
V souvislosti s výše uvedeným mě napadá několik věcí, z nichž jedna je
velmi důležitá. Jak dále vyplynulo z rozhovoru s Robertem Vašíčkem, shání
peníze a možnosti propagace kde se dá. Samozřejmě bude pozitivní, když
čtenáři D-FENSe pošlou p. Vašíčkovi nějaký příspěvěk, zejména v této souvislosti
připomínám čtenářům, že již jedenáctý rok mají D-FENSe k dispozici, k pobavení
a diskutování zcela zdarma. Další úrovní financování kampaně je z mého
hlediska sponzoring. Vím, že D-FENSe čtou zajímaví lidé a také vím, že
D-FENSe čtou lidé, kteří v centru Prahy provozují různé podnikatelské záměry.
Ti všichni si musejí uvědomit, že na "nízkoemisní" a parkovací zóny doplatí,
zejména pak podnikatelé provozující své služby v oblastech, kde bude zóna
vytyčena. Nejde tedy jen o Pražany, kteří se dopravují z jakéhokoli důvodu
starým autem. V shora odkazovaném rozhovoru s TOP09 Nouzou to Nouza řekl
jasně - kdo se nedostane autem do lékařského zařízení v centru v zóně,
ten si bude muset lékařské zařízení mimo zónu. A taky třeba restauraci,
pekárnu, knihkupectví, obchod s oděvy, whatever. Nemusím dodávat, že jakmile
bude zóna nainstalovaná, odinstalovat jí půjde skutečně velmi těžko a TOP09
nikomu náklady ušlé příležitosti proplácet nebude. (D-F)