Pojmeme Silvestra netradičně. Přiblížím p.t. čtenářstvu jeden v
Čechách nepříliš známý film, kterým můžete vyplnit silvestrovský večer
nedotčeni nováckou ani veřejnoprávní trapnou řachandou, pokud tedy nemáte
jiný program.
Film Heat natočil v roce 1995 Michael Mann. Film není free,
cool ani in, ale kdo má rád zajímavé, precizně zpracované filmy s výborným
hereckým obsazením, velmi si jej užije.
V Čechách byl film uveden pod názvem Nelítostný souboj a dvakrát jej
vysílala TV Prima. Není v našich končinách příliš známý. Hlavní role ztvárnili
Al Pacino a Robert de Niro, ve vedlejších uvidíme například Vala Kilmera
nebo Jona Voigta. Žánrově lze film zařadit jako kriminální akční drama.
Zápletka je zprvu banální - detektiv Vincent Hanna pronásleduje gang
bankovního lupiče Neila McCauleyho. Oba jsou svou prací posedlí, chápou
ji jako osobní úkol, aniž by to připustili, jsou na tom oba stejně. Podstatný
rozdíl je, že zatímco ale Vincent směřuje k čím dál větším problémům, namířil
si zaporňák k jisté harmonii. Hannovou předností je systém, který má za
sebou a tým, který má kolem sebe, McCauley není hloupý a ví, že policejní
strategie je založená na určitých ustálených vzorcích, především na tom,
že postupují "od jednoho člena gangu k druhému". McCauleyho heslem proto
je, nikdy se nevaž s nikým, co bys nemohl do třiceti sekund opustit. Hanna
postupně zjišťuje, že zde má co do činění s mimořádným protivníkem a této
výzvě čím dál více propadá. Jsme svědky rozpadu Hannova osobního života
a určité proměny Hannovy osobnosti.
Film je postaven na konfliktu postav odlišného projevu emocí - extrovertního
Hanny a introvertního McCauleyho. Ačkoli oba stojí na opačných stranách
barikády, dosáhnou určitého sblížení. Jejich dialog
v restauraci je jedním z vrcholů celého filmu a současně ukázkou mistrovství
obou protagonistů (mimochodem, v té restauraci - Kate
Mantilini, Beverly Hills, CA - se dodnes nachází na zdi plakát s vyobrazením
obou protagonistů a oni sami se tam ještě po natáčení několikrát sešli).
Vincent Hanna: You know, we are sitting here, you and I, like a couple
of regular fellas. You do what you do, and I do what I gotta do. And now
that we've been face to face, if I'm there and I gotta put you away, I
won't like it. But I tell you, if it's between you and some poor bastard
whose wife you're gonna turn into a widow, brother, you are going down.
Neil McCauley: There is a flip side to that coin. What if you do
got me boxed in and I gotta put you down? Cause no matter what, you will
not get in my way. We've been face to face, yeah. But I will not hesitate.
Not for a second.
Další vrcholnou scénou je přepadení banky a následná realistická
přestřelka z automatických zbraní, nahony vzdálená akční holywoodské
produkci.
Hannovo konečné vítězství je jen pomyslné, kladná postava není úplně
kladná a k záporňákovi nelze než pocítit sympatie. Ačkoli film trvá tři,
respektive čtyři hodiny v bonus edici, odejít se od něj dost dobře nedá.
Film je dokonalý i vizulně: ulice je špinavá, vzduch je horký, cítíte
atmosféru velkoměsta. Kamera výborně reaguje na děj (v přestřelce jakoby
běží s policistou, pocta Leni Riefenstahl, ve scéně na opuštěném stadionu
nám zprostředkuje dojem, že posádka pick-upu nemá kam utéct, opravdová
paráda). K atmosféře přispívá i filmová hudba, pod kterou se podepsali
například Moby (doporučuji skladbu New Dawn Fades, uslyšíte ji ve scéně,
kde Vincent přebírá automobil, aby stíhal Neila a pozval jej "na kafe")
nebo Einstürzende Neubauten.
Film má určité pozadí v minulosti (je to remake filmu L.A. Takedown
taktéž od Michaela Manna z roku 1989) a budoucnost (dalšího remake se dočkáme
v roce 2009 a údajně opět s Al Pacinem). Pro sledování filmu doporučuji
buď českou verzi vydanou na VHS/DVD, nebo u.s. originál, většina titulků
na internetu je totiž úplně zoufalá. Posuďte:
Originál:
Alan Marciano: Why'd I get mixed up with that bitch?
Vincent Hanna: Cause she's got a great ass. And you got your head...all
the way up it. Ferocious, aren't I? When I think of asses...a woman's ass...something
comes out of me.
Titulky z internetu:
Alan Marciano: Proč jsem se s ní jen zapletl?
Vincent Hanna: Protože má skvělou prdel! A tys v ní ztratil hlavu.
Ježíši. Jsem drsnej, co? Když mluvíme o prdelích, ženských prdelích, tak
mě to rozpálí.
Oficiální český překlad:
Alan Marciano: Proč já se s tou děvkou zaplet?
Vincent Hanna: Asi měla velikou prdel! A tys do ní zahučel až po
kolena. Ježíši. Jsem hroznej, co? Já když si vybavím prdel, ženskou prdel,
tak to na mně přijde.
Na druhé straně se nejedná o žádnou intelektuální podívanou v Hřebejkově
sračkostylu, takže z něj nekouká sebeobviňování, hluboce intelektuální
úvahy ani není okénkem do života degenerovaných kulturních a společenských
elit. Nikdo tam nepronáší věty jako "miluji tě", "jasně že ti rozumím",
"dáš si taky skleničku" a podobné slovní vycpávky. Je to prostě dobrý film
na silvestra. Enjoy.
Jinou a asi lepší recenzi najdete tady.
27.12.2007 D-FENS