D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * My jsme všichni gogo ... totiž piráti
    Vydáno 30. 01. 2011 (14879 přečtení)

    Při sledování tisku člověk nabývá dojmu, že veřejné komunikace v České republice jsou nebezpečnějším místem, než pobřeží Somálska. Všichni bohabojní řidiči jsou v nebezpečí, do kterého je zřejmě uvádí výhradně několik jednotlivců, jejichž domovem je nějaká automobilová Tortuga.

    Černá perla silničních postrachů je typicky velký "luxusní" automobil - zvaný "manažerský" nebo též papalášfároš. Naši společnost spasí nejnovější strategie páně Humlů a jim podobných, kteří všechny piráty pochytají a pravděpodobně je pro výstrahu oběsí na hlavním stěžni.

    Já jezdím po silnicích docela často a musím se přiznat, že situaci kolem sebe vnímám poněkud odlišně, než jak o ní referují masmédia. Na silnici potkávám normální lidi v různých vozidlech, kteří se chovají obvykle naprosto přirozeně. Někteří chvátají, někteří jedou velmi pomalu a opatrně, někteří mají malé vozy, někteří řídí těžké tiráky a všem je společné asi to, že se snaží dojet do cíle a že se tam snaží dojet živí a zdraví. Nemám dojem, že kdokoli z nich sedá do vozu s úmyslem někomu ublížit a že takový úmysl nepojme ani cestou. Jsme ale lidé, nikoli stroje a jako takoví můžeme chybovat.

    Nikdo z nás není neomylný, navzdory tomu, že někteří si to možná myslí. Všimněte si, že v běžném provozu je celkem na denním pořádku, že některý řidič udělá chybu. Neříkejte, že vám se to ještě nestalo. V naprosté většině případů na tuto chybu sám aktér, nebo ostatní spoluuživatelé komunikace zavčasu zareagují a předejdou kolizi, či odvrátí nebezpečnou situaci. Potom je velmi malé množství situací, kdy se z určitých důvodů odvrátit nebezpečí nepodaří a něco se přeci jenom semele.

    Důvodem k chybám řidičů může být docela dost a velkému množství z nich by se jistě dalo účinně předcházet. To vnímám jako přínosnější, než definovat přísnější bodové systémy a vyhlašovat válku domnělým pirátům, kteří mohou za všechno utrpení lidstva a jejichž eliminací (alespoň soudě dle prohlášení všemožných kvaziexpertů) všechno zlo pomine. Pokusím se ve svém povídání shrnout některé důvody a některé typické situace, které svým okem na silnici vídám.

    1. Bezpečná vzdálenost

    Jako první bod si beru na paškál tolikrát diskutovanou bezpečnou vzdálenost. Je to jedna z věcí, kterou tuzemštví řidiči z různých důvodů značně podceňují. Můžeme dlouze diskutovat o tom, jaká vzdálenost je opravdu bezpečná v závislosti na rychlosti, povrchu a třeba i povaze vozidel před a za vámi. O čem ale diskutovat nemusíme je fakt, že auto jedoucí tzv. těsně za prdelí toho před sebou, bezpečnou vzdálenost nedodržuje.

    Měli bychom mít na paměti, že jakkoli skvělé mínění máme ze svého postřehu a soustředění, ten před námi může kdykoli reagovat na situaci před sebou, o které my ani netušíme a riskujeme v takovém případě nehodu. Zbývá se zamyslet nad tím, proč lidé ignorují bezpečnou vzdálenost. Z velké části to může být proto, že se cítí být rychlejší a těm před sebou tak naznačují - uhněte! O tomto dále v kapitole 3.

    Doporučení: Bezpečnou vzdálenost volte uvážlivě, přemýšlejte o tom, že vozidlo před vámi může začít kdykoli naplno brzdit a vy, stejně tak jako řidiči za vámi musí stihnout reagovat. Pokud se vám někdo bezdůvodně lepí na zadek, měli byste zvětšit bezpečnou vzdálenost ještě kvůli němu, abyste v případě kritické situace uchránili nejen předek, ale také zadek svého vozu. (několikrát se mi povedlo aplikovat)

    Prevence: Bezpečná vzdálenost je prvek, před kterým nás, troufám si tvrdit, policie nijak nechrání a nijak nám nepomáhá a ani preventivně nečiní. Ani tento prohřešek sám o sobě nepokutuje. Penalizován je pouze pokud k nehodě již došlo, čiže o prevenci nemůže být řeč.
     

    2. Přednost v jízdě

    Přednost v jízdě je základním prvkem pravidel dopravního provozu a mohlo by se zdát, že je jednoznačný. Přesto dochází k situacím, kdy není přednost správně interpretována. Zejména bývá ignorována rychlost versus vzdálenost přijíždějících vozů po hlavní. Dotyčný řidič neodhadne správně rychlost přijíždějícího vozu a vjede si na hlavní, čímž může přijíždějící vozidla nejen omezit, ale také ohrozit.

    Také dochází k problémům u silnic s připojovacím pruhem. Často sledovanou chybou je, že se připojující vozidlo nedostatečně rozjede a vjiždí mezi rychleji jedoucí vozidla na hlavní nepřiměřeně nízkou rychlostí, nebo dokonce v připojovacím pruhu zastaví, což ho z bezpečného připojení ve spoustě případů zcela diskvalifikuje.

    Další nebezpečnou situací může být vjezd na kruhový objezd. Pokud jste až druzí v pořadí, dávejte dobrý pozor, zdali vozidlo před vámi opravdu již odjelo. Setkávám se se situací, kde zleva klid a volno, řidič přede mnou se rozjede, ale v zápětí si to z nějakého důvodu rozmyslí a znovu zastaví. Člověk už má tendenci koukat vlevo, nic nejede a rozjet se, protože předpokládá, že vozidlo před ním již svůj post opustilo.

    V případě připojování na víceproudou komunikaci čtěte v příslušné pasaži bodu 3.

    Doporučení: Dobře se dívejte a používejte směrovek. V připojovacích pruzích se koukejte řádně rozjet a opět používejte směrovku. U kruháčů pozor na ty před vámi.

    Prevence: Prevence opět neexistuje, policie ani tento prohřešek nepokutuje. Penalizován je pouze pokud k nehodě již došlo, čiže o prevenci nemůže být řeč.

    3. Víceproudá komunikace - jízda v pruzích, přejíždění z pruhu do pruhu

    Víceproudá komunikace způsobuje mnoho nešvarů, pokusím se prokousat všemi, které mě napadnou. Klasickým problémem je přejíždění z pruhu do pruhu. Zde může dojít ke kolizi, pokud pruh mění dva řidiči současně, nebo pokud přehlédnete vůz v zrcátku. Je třeba dát pozor na mrtvý úhel, je zapotřebí nejprve blikat směrovkou (to je pro vaše dobro, ostatní mají možnost reagovat) a pruhy měnit plynule. Celkově je dobré se na silnici chovat předvídatelně a nečinit žádné zbrklé změny směru apod.

    Pokud chcete měnit pruh, při připojování, nebo přejíždění do rychlejšího za účelem předjetí, blikejte. I když je plný. Každý rozumný řidič, pokud a má tu možnost, tak vám pruh uvolní. Slušnost už přišla i k nám a mnoho řidičů předvídá. Jakmile se k víceproudé komunikaci připojuje další proud, dovoluje-li to situace ihned pruh uvolní, pro připojení vozidel. Dělejte to také. To samé když chcete předjet. Pokud blikáte, ostatní to ví a pokud je to možné, pustí vás.

    Bezpečnou vzdálenost jsme už řešili, následuje využití pruhů. Pokud nejste v obci je třeba zaplňovat víceproudou komunikaci striktně zprava. Dost často bývá vidět situace, že tříproudá dálnice je zaplněná zleva, pravý pruh je skoro prázdný. Protože všichni jsou nejrychlejší. Uhýbejte se do prava, uhýbejte se kdykoli je za Vámi někdo rychlejší. Může vézt raněné do nemocnice, nevíte. Samozřejmě pro všechny, kteří jsou rychlejší než ostatní, je-li komunikace zaplněna tak hustě, že se jede vpodstatě v koloně ve všech pruzích, nelepte se na ty před sebou a nedávejte jim výstražnými signály najevo, že vy chcete jet rychleji. Oni by také rádi.

    S kolonou je související téma zneužívání odstavného pruhu, které řeším zvlášť v bodu 6.

    Doporučení: Zazněla přímo v jednotlivých bodech. Hlavně klid. Člověk může chvátat, měl už někde být, je z toho nervozní. Ano, ale pokud je silnice hodně plná, tak si beztak nepomůžete a nachvátáte maximálně pár minut v lepším případě. To za to určitě nestojí.

    Prevence: Zde musím opět dodat, že policie nijak nečiní. Na dálnicích řeší jen rychlost superrychlýmy VW Prasaty, občas vytvoří umělé zúžení do jednoho pruhu a snížení rychlsoti na 40km/hod, při kterém může pohodlně sledovat dálniční známky a tím tak celá slavná činnost končí.

    4. Přizpůsobení povrchu

    Tento bod je patrný zejména za zimních měsíců. Všiml jsem si, že spousta řidičů jedná výhradně podle vizuální podoby vozovky, aniž by měla reálnou představu o aktuálním stavu přilnavosti. Paradoxně pak silnici s téměř nulovou vrstvou prašanu, který zatím vůbec neklouže jedou 30 km/h zatímco druhý den kdy silnice po oblevě a následném mrazíku zledovatělá, se vesele řítí 120km/h.

    Při zhoršených podmínkách je zejména důležitá bezpečná vzdálenost, viz. bod 1.

    Doporučení: Najděte si zasněžené parkoviště, navštivte kurs, zajděte do půjčovny motokár a naučte se v praxi, jak zvládat vůz, když to klouže. Jak reaguje, jak reagujete vy. Jak rychle zabrzdíte. Při jízdě po povrchu musíte cítit na volantu, jestli to klouže, testujte si každou chvíli (a pokud za Vámi nikdo nejede) lehkým zakvedláním volantu, případně přiměřeným přibrzděním, jaký máte grip a co můžete čekat v zatáčce, nebo když před vámi někdo zastaví. Je hezké být opatrný za každou cenu, ale brzdit dopravu po bezpečné silnici rychlostí 20km/h (viděl jsem tuto zimu opakovaně) nebo naopak fičet jako vítr po ledovce není dobré.

    Prevence: Preventivní činnost policie, ministerstva apod. spočívá v přísné legislativě ohledně zimní výbavy, osazení silnic chorými a i v Evropě bezprecedentními značkami se sněhovou vločkou. Postrádám smysluplnější akce, postrádám výuky jízdy po kluzkém povrchu v rámci autoškoly a obecně žalostnou úroveň skills řidičů a jejich nulovou edukaci. Policie alibisticky řeší jen dopravní nehody.
     

    5. Střídavé řazení

    O tomto bodě už bylo psáno moc, přesto jej velká spousta řidičů dosud nepochopila. Odkazuji pouze na svůj několik let starý a stále platný článek.

    Doporučení: Naučte se používat zip.
    Prevence: Čistá nula.

    6. Zneužívání odstavného pruhu

    Tahle věc se děje pravidelně při zácpě a moc ji nemám rád. Pokud se z jakéhokoli důvodu ucpe dálnice, či silnice, zatímco každý normální řidič chápe, že jsme v tom všichni, obvykle se najde několik chytráků, kteří mají ostatní za blbce a začnou kolonu podjíždět odstavným pruhem, skrz benzínky apod., mnohdy navíc zcela neadekvátní rychlostí. Neberu ani fakt, že za 5 km je odbočka a já chci tudy.

    Je třeba si uvědomit, že existuje povinnost uvolnit komunikaci pro sanitku, hasiče, případně policii, na dálnici mezi levým a prostředním (případně levým a pravým pruhem). To samozřejmě vede k tomu, že vozidla vpravo musí v ten moment využít odstavný pruh. Ten je ovšem plný podobných vykuků, kteří z něj vytvořili další jízdní pruh a obvykle dříve či později stojí. A sanitky nemají kudy projet. Přiznám se, že tato praxe mně velmi vadí. Vadí mi představa, že sanitka může přijet k vážné nehodě o minutu pozdě proto, že někdo nechtěl čekat jako ostatní.

    Prevence: Čistá nula

    7. Pravidlo tří

    Tohle už je opravdové zvěrstvo a už jsem viděl hodně ošklivé nehody díky této praxi. O co jde? jde o to, že většina dvouproudých silnic první nebo druhé třídy je dost široká na to, aby se vešli na silnici vedle sebe tři auta. Existují řidiči, kteří toho suverénně zneužívají a bez ohledu na čáry nebo ostatní prostě začnou předjíždět tzv. "stredným pruhom". Předjížděný i vozidla proti jsou potom nuceni se uhnout aspoň zčásti do odstavného pruhu, aby zabránili nehodě.

    Doporučení: Tak tohle prosím nikdy nedělejte. Ten proti se zrovna nemusí věnovat a je z toho velký průser.

    Nemluvím o situaci, kdy se opravdu pomalý kamion, osobák s přívěsem, nebo traktor uhnout sami do odstavného pruhu a vy je předjete v rámci svého pruhu.

    Prevence: Čistá nula.

    8. Mlhová světla

    Bůh a vývoj bezpečnosti v automobilovém průmyslu nám dal dvojsečnou zbrań - mlhová světla. Rád bych upozornil na jejich nadužívání. Je několik situací, kdy řidiči používají mlhovky a bezpečnosti to neprospívá. Když pominu, že někteří nepovažují za nutné ty přední vůbec zhasínat, tak přední nejsou obvykle až takový problém. Problém jsou zadní. Ty totiž dokáží řidiče za vámi slušně oslňovat.

    Doporučení: Když prší, nebo lehce sněží, není to důvod používat mlhovky. Co vy? Vidíte před sebou dostatečně daleko světla aut, které nesvítí mlhovkami? Tak s nimi také nesviťte. Je-li opravdu mlha, OK. Ale stojíte zrovna v zácpě, která popojede jednou za půl minuty? Za vámi stojí další a další auta. Zhasněte tu zpropadenou mlhovku, oni už o vás ví a jenom je oslňujete.

    Prevence: Čistá nula.

    9. Jízda v koloně, neplynulost

    A už tu máme kolonu. Kolona je situace, ve které může dojít k nehodě prakticky jen při ztrátě pozornosti. Ale i tak se dějí divné věci. Pokud to někde opravdu stojí, nebo popojíždí, většina lidí reaguje způsobem rozjezd, brzda, rozjezd brzda a tak dál. Pokud si necháte přiměřenou mezeru, vrazíte tam jedničku, nebo dvojku na volnoběh, případně máte automat, je to mnohem lepší a plynulejší. Obvykle to ale vede k tomu, že vůz za vámi začne blikat a troubit, případně vámi nacachovanou mezeru někdo hbitě vyplní z okolních pruhů. Co se týče hledání nejvýhodnějšího pruhu, vzdejte to, ten který vyberete je podle Murphyho zákona stejně vždycky nejhorší.

    Doporučení: Hlavně klid. Asi přijedete pozdě, ale proč se kvůli tomu nervovat a vytvářet nebezpečné situace.

    Prevence: Čistá nula.

    Možná, že seznam není úplný, možná vzbudí různé emoce a diskuze mi přihraje nápad na nějaké pokračování. Ale každopádně jsem přesvědčen o tom, že na silnicích nejsou jako hlavní problém nebezpeční piráti. Nebezpečný může být za určitých okolnosti kdokoli z nás. Rozhodně to ale neděláme schválně. Mějte na paměti i za volantem systém obyčejné lidské slušnosti a trpělivosti. Jenom tyto vlastnosti by dokázaly snížit počet nehod více, než celý bodový systém.

    Na závěr bych rád optimisticky dodal, že je nám předkládána iluze, že na našich silnicích se jezdí nebezpečně a divoce. Není to pravda. Kdo to tvrdí, nebyl v Paříži, ve Španělsku, nebo ve spoustě dalších zemí. I ti Němci, které nám dávají za příklad umí jezdit jenom po dálnici, ale na jakékoli vedlejšce či ve složitějším městě dělají také dost neuvěřitelné věci. Doprava u nás patří k velmi uvěřitelným. A to je dobře.


    26.01.2011 Rik
     



    [Akt. známka: 1,61] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 242 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.