Jsa už nějakou dobu pravidelným čtenářem těchto stránek, narazil jsem
i na poměrně velkou kolekci recenzi vozidel a premistovadel různého druhu.
Chápu, že jsou velmi subjektivní, a jsem za to rád, neboť objektivní pravda
zaplacena inzerenty různých automagazinu je pro průměrné inteligentního
bělocha k ničemu.
A jelikož moje aktuální vozidlo (a i mnoho mých dřívějších
vozidel) v něm chybí, rozhodl jsem se toto napravit.
Abych vás trošku uvedl do obrazů, proč se zrovna já cítím být vyvolán
k hodnocení něčeho takového a protože sem píší poprvé, uvedu mou dosavadní
praxi. Řídím odmala, kolem počínaje, od 16ti fichtla, od 18ti automobil
a jeho varianty. Řidičák mám A,B,C,T a jezdím posledních 10 let cca 60
tisíc ročně, z toho zhruba 15 tisíc po Evropě. Mýma rukama prošla Fiat
127, Škoda 120, Trabant, Wartburg, Lada 1500, Peugeot 309, Citroen CX 2.5TD
switzerland version, Škoda Felicia 1.9D, Škoda Octavia 1.9TDi 80kW, Citroen
XM 2.1TD, Mitsubishi Pajero 2.5TD dlouhé, Mitsubishi Pajero 2.5TD krátké,
Toyota Yaris 1.0 VVTi, Fiat Ducato 2.8JTD 4x4 Panorama (typické rodinné
auto), Škoda Roomster 1.9TDi a nyní Citroen C5 2.0i. Samozřejmě na spoustu
jsem zapomel, některé epizody byly krátké, napr. Opel cosi velkého kombi,
Renault Megane 1.9 nebo VW Golf 1.8 4x4, Citroen Berlingo, některé další
už si ani nepamatuju, o autech půjčených na jeden den ani nemluvě (napr.
Passat cosi diesel). V době mých terénních výletu jsem k Pajerum jako doplněk
pořídil i vyladěné Tangfolio s prodlouženou hlavní, ale to sem nepatří
:)
Další věc, kterou na sebe musím prozradit, že auta mám rád, baví mne
v nich jezdit, řídit je a přesto třeba zvuk motoru mne nechává chladným.
Stejně jako aktuální dvoulitr neslyším, zato 1.0 v Yarisu jsem slyšel,
stejně jako různé diesely a je mi to vcelku fuk. Výkon pro mne znamená
především sílu v tahu - 4x4 v terénu, případně vytáhnout Avii z příkopu
nebo kamaráda z pole. Motory, které musím točit do 8 tisíc otáček, pokládám
vhodné pro motorky nebo sekačky na trávu. Chladným mne nechává i to, jestli
zatáčku při 180 km/h projedu ve stopě nebo se utrhne zadek, já prostě takto
nejezdím a je mi to lhostejné. Posledních 10 let jsem strávil převážně
ve vozech s vahou kolem 2 tun a více, kde jsem věděl, že ty když se utrhnou,
pokácí ještě půl lesa a naučil jsem se jezdit s ohledem na to. Taktéž mne
nechávalo chladným, že nemám největší zrycheni či výslednou rychlost, poslední
měření sil, kterého jsem se účastnil, kdy mi frajírek s golfem najel před
traverzu Pajera a zašlajfoval, skončilo drcnutím traverzy do golfa a poté
ukázkovým zrychlením golfu a následně mizení v dali. Na svá auta dbám tak,
aby technický byla ve vynikajícím stavu, kdežto zvenku čím špinavější,
tím více se mu všichni vyhýbají a nikdo vám jej neodře. Prostě důležité
je dojet, odtah auta z Maroka do ČR by mi podstatně rozhodil finanční plán
možná i na několik let :)
A protože vím, že čas mnohých z vás je dráhy, začnu netradičně tím,
že uvedu klady a zápory hned na začátku, ať víte, jestli to máte nebo nemáte
číst.
Takže pro koho to auto není:
- pro milovníky germánské tvrdosti, jasného rasového ražení a pocitu
výjimečnosti při stání v řadě svých soukmenovců
- pro milovníky sportovní jízdy (a ne, ani po zmáčknutí tlačítka Sport)
- pro odpůrce lodi a vodních posteli (prostě pro toho, komu nedělá dobře
houpavý pohyb ... pak ale nevím, jak vyrábíte děti)
A naopak, to auto je pro toho, kdo
- má rád pohodlí
- má problémy s páteří, plotýnkami či vnitřnostmi (připadně z jiných
důvodů mu tvrdě drncání nedělá dobře)
- chce ujet 1000km a vystoupit neunavený a nerozlámaný
- chce jet se 4mi dospělými a plným kufrem stejně komfortně, jako s
50kg milenkou a prázdným ... žaludkem třeba
- nemá problémy odlišovat se (to snad ani u tohoto auta neplatí tolik,
jako spíš u koncernových CX, XM, C5 třetí generace a C6)
- má rád hydraulický nebo pneumaticky odpružena sedadla řidičů náklaďáku
(já ho zažil u jednoho Pajera, nádhera)
No a teď už konečně k slíbené uživatelské recenzi. Tedy ještě pro pořádek,
aby bylo jasno: co se oktávek a dalších koncernových wagenu týká, beru
je jako užitková/pracovní vozidla, málo pohodlná, poměrně drahá a také
průměrné kvalitní. Snad Audi je o něco lepší, určitě v pohodlí i zpracování,
nicméně zkušenosti kamarádů (ne jednoho), kdy zůstal stát s novým vozem
v rakousku po ujetí 200km a autem na odtah, je také nepokládám za vzor
kvality. Kvalitu bych osobně hledal u japonských vozů - Toyota, Subaru,
Honda apod., případně severských Volvo a dnes už historický Saab. U francouzů
nepopírám, že kromě pondělí a pátku můžou mít slabší i úterý a čtvrtek,
nicméně týká se to velkou většinou pouze elektriky, a jedna se predvsim
o konstrukční nedomyšlenosti - často v dalších verzích opravené. Obávané
poruchy hydrauliky patří do oblasti Urban Legend, mne se to nestalo a ani
neznám nikoho, komu by se něco takového stalo, nakonec i to, že si patent
na hydrauliku od Citroenu koupil výrobce anglických luxusních vozů, něco
říká. Takže při koupi vozů vybírám za a) podle způsobu provozu, který plánují
a potřebují (off-road, minibus, dálniční koráb, městská krysa), b) podle
pohodlí vozů (vnitřní prostor, pohodlná sedadla, celkové pohodlí na dlouhé
trasy, případně dlouhou dobu strávenou uvnitř, c) TCO neboli Total Cost
of Ownership, tedy nejen kolik mne bude stát pořízení toho auta, ale i
jeho vlastnictví celou dobu, včetně jeho provozních nákladů. TCO je samozřejmě
problém, dobře se plánuje u nového auta, kde započítáte servisky a palivo
a víte. U staršího to spočítáte lépe po prodeji (což je vám samozřejmě
platné jak mrtvému zimník), nicméně chci tím říci to, že když potřebujete
auto na rok, pravděpodobně si koupíte starší benzín bez turba, přestože
je palivo dražší, než starší naftu s turbem, kde vám TCO podstatně navýší
neplánovaná oprava čerpadla, FAP filtru, případně turba. Věci jako barva,
množství odkládacích přihrádek, xenony apod. mne zajímají zhruba jako počasí
v Argentině.
Nyní, když jsme si nalili čistého vína, víme kdo je kdo a za jakou stranu
kope, můžeme nezaujatě přistoupit k mému současnému vozů.
Takže, k vozů jsem se dostal jako jetému, v bazaru, bez servisní knížky,
mírně jeté (60 tisíc), za cenu přibližně 80 tisíc korun. Posléze ověřeno
v místním značkovém servisu (je tady jeden jediný), kde bylo vozidlo vedeno
i občas opravováno. Posléze jsem si zakoupil z HongKongu i diagnostiku
(cca 6000kc) a ověřil si vlastním pátráním, že všechno sedí. Předchozí
majitele zřejmě soudili, že pravidelně servisní kontroly jsou metodou buzerace
a sledování majitelů, tudíž se na ní nijak nepodíleli, opravovali jen to,
co se případně pokazilo. Takže po koupi následovala servisní kontrola s
výměnou náplní a filtru (cca 4500 kc), výměna rozvodaku včetně kladek (6000
kc) a pár maličkosti, jako výměna klinaku, hydraulické kapaliny, pár věkem
zterelych hadiček apod. Pro upřesnění, výše uvedené ceny obsahují i cenu
práce, která dělá cca 1200 kc/hod.
Bohužel výběr okolních servisu mužů rozdělit jako a) značkové, kde pracují
jak Spanele, tak Marocani, b) neznačkové, kde pracují většinou Spanele,
a jejich následně dělení na a) špatně, b) ještě horší. Také termíny dokončení
práce se dělí na a) manana (zítra, přičemž se to dá libovolně opakovat
každý den do omrzení), b) manana (někdy, takže stejně jako předchozí varianta,
aniž by se mechanik snažil vás tahat za fusekli). Takže značkový servis,
být velmi dráhy, je bohužel jedinou schůdnou alternativou. Pokud už znáte
okolí a jste schopni si najít kvalitní neznačkový servis, dá se ušetřit,
ale to je asi jak v ČR, tak jeden v česku a jeden na morave.
Zhruba do měsíce poté, následovala ještě výměna zterele gumové manžety,
která nicméně spadá do okruhu hydrauliky, takže je nutné ji mít v pořádku
(cca 150kc manžeta, 1800kc práce a ne že by byl problém to vyměnit), a
výměna bloku brzd na zadním kole - asi přidřené brzdové válečky, prostě
to mírně brzdilo pořád (cca 4500kc díl, přičemž asi by to šlo opravit,
vyčistit, dokonce na to výrobce prodává opravnou sadu, ale to by tady stalo
na práci víc, než prostá výměna být drahého dílu). Vím ještě, že prosakuje
jedna tlaková hadice a jedna trubka, nicméně velmi málo, že jsem to doteď
ani nedoléval, stalo by za to to vyměnit, ale vzhledem k ceně originál
dílu (cca 9000 a 6000) to počká.
Doteď jsem ujel asi 5000 km, jak po úzkých klikatých uličkách, tak po
nádherných dálnicích, takže jakýsi reprezentativní vzorek jízdních vlastnosti
mám. Navíc z hlediska pérování, vlastnil jsem jak CX, tak XM, takže i tohle
myslím si, že mohu posoudit poměrně zasvěceně. C5 je z nich nejtvrdší,
zejména první generace. V druhé jsem nejel, ale majitele svorně tvrdí,
že je lepší. Pro mne čím měkčí (tudíž i houpavejsi), tím lepší. Dodnes
se slzou v oku vzpomínám na CX, kdy se do řízení odpružení ještě nesrala
elektronika, ale čistě hydraulika (pro znalce, prý podobná jako v DS).
Už XM byla horší, spousta věci z CX byla zapomenuta a dle mechaniků je
XM v podstatě nafouklá BX. Já osobně bych čekal spíš přepracovanou CX,
ale kdo to zprasil a proč? No, jsem rád, že konečně vyhodili toho zmetka,
co v Citroenu způsobil částečně smazání typického designu, dnes už C6 je
nádherným kouskem francouzského šarmu a důstojným nástupcem CX. Nakonec
vaší pozornosti mužů doporučit i C5 dnes prodávanou, tudíž třetí generace,
která po faceliftingu je také moc pěkná a má vlastní tvář.
Takže jako první: podvozek. Auto je měkké, zcela určitě měkčí než klasické
odpružení, což oceníte nejen na D1, ale i při přejezdech různých nerovnosti,
na polní cestách atd.. Já sice nemám chronické potíže se zády, nicméně
po těch letech ježdění, (a speciálně po roce v Roomsteru) si pohodlí velice
cením. Ujet stovky kilometrů denně naprosto necítím, nejsem unavený, nic
mne neboli. Ale jak říkám, pokud vám houpání nedělá dobře kolem žaludku,
možná to není pro vás, chce to testovací jízdu a zkusit. V každém případě
velmi doporučují každému, kdo jezdí dlouhé trasy, případně má zdravotní
problémy. V zatáčkách se nijak zvlášť nenaklání, pro fandy "sportovní"
jízdy má tlačítko sport, které vypnout vyhrazené koule a auto mírně ztvrdne,
což by mělo mít sportovnější efekt zejména při průjezdu serpentinami apod..
Další fajn věc je, že pokud nastupujete či nakládáte věci, elektromotorek
ve spolupráci s čidly světle výšky mění tlak v systému tak, aby vůz byl
neustále ve stejně výšce. Možné výškové polohy jsou čtyři, dvě krajní servisní,
které umožňují pojezd 10 km/h, pak normál, na kterou běžné jezdíte a zvýšená,
kterou použijete třeba při jízdě po polní cestě, přejezd zatopené silnice,
vysokého patníků nebo kleští v lese. Ta se dá použít do 40 km/h. počítač
všechny polohy automaticky hlídá a při překročení daně rychlosti sám přešaltuje
na tu správnou výšku. Navíc, při překročení rychlosti (asi) 100 km/h na
dobře silnici sníží kvůli lepším jízdním vlastnostem výšku asi o 15 mm.
V lepších verzích hydrauliky pak počítač sleduje také kvalitu silnice a
vás jízdní styl a podle toho přitvrzuje nebo změkčuje pérování. To, co
je jednoznačně velkým kladem hydrauliky a v čem opravdu ostatní auta nepředstavují
konkurenci je to, že auto zachovává stejnou světlou výšku i po naložení
5 velkých lidí a plného kufru!!! U ostatních značek pak musíte jet opatrně,
auto sedí nízko, trpí pneumatiky, tlumiče, pružiny a na přejezdu pravděpodobně
odřete spodek. Hydraulika natlakuje a zvedne vůz tam, kam má. Jenom třešničkou
na dortu pak je, že nepotřebujete ten bazmek, kterým se z interiéru nastavuje
sklon světlometů. Hydraulika nepatří k poruchovým částem vozů, po těch
letech vývoje je opravdu vychytana, navíc patří k těm luxusnějším částem
vozů, takže toho bych se nebál. Upozornit však musím, že v případě poruchy
hydrauliky auto klesne a nejedete, nebo jen krokem. Tím se od klasických
tlumičů liší, že s těmi můžete jet, i když si tím ničíte zbytek náprav
i vozů. Ale jak už jsem napsal výše, mne se to nikdy nestalo, ani nikomu
koho znám, nicméně teoreticky to možné je. Ještě jen pro pořádek, já mám
Hydractive 3 a od této verze se nepoužívá hydraulická kapalina LHM ale
LDS (pozor, neplést s LSD, být houpavý efekt vyvolává také).
Dále: motor. Já většinou volím diesely, protože jak zvuk, tak nějaká
ekologie je mi ukradená, zato cena paliva a jeho spotřebované množství
mne chladným nenechává. Když už, za motor do auta pokládám cokoli od 2
litrů obsahu výše. Cest výjimkám jako Honda 1.8 VVTi nebo jak se to píše
a VW1.9PD (co se výkonu týká). U motoru 1.2HTP nebo 1.4TDi předpokládám,
že si výrobce dělá z lidí srandu. 2.0i v mém autě je asi tak to minimum,
se kterým se dá jezdit pohodovou, klidnou jízdu, přitom i 100 km/h do táhlého
kopce se ženou a dvěma dětmi a zpola zaplněným kufrem. Já jsem zvyklý jezdit
s dieslem cca 1500 - 2500 otáček, tady je to spíš 2000 - 3000 otáček. Jako
správný benzínový motor jde i výš a s vyšším výkonem, to používám výjimečně
když se nás..., podřadím z 5 na 3 a jedu. Převodovka manuální, 5 stupňů.
Spotřeba od 7 do 12ti litrů. Ve městě jsem se pod 10 nedostal, přes 12
také ne. Průměr zlepší dálnice a okresky, takže při rozumné jízdě počítejte
s 8-9ti litry, níž bych to moc neviděl, přece jen auto váží 1480kg prázdné.
Já osobně jsem tento motor uvítal, přestože většinou volím diesely, protože
se nemusím bát drahých oprav turba a jiných dieselových ficur, navíc tady
je cena práce vysoká, kdežto cena paliva nižší v porovnání s ČR. Vzhledem
k tomu, že jezdím pohodové i s dieselem, tento motor mi nijak nevadí, i
když za nějaký vzor bych ho určitě nepokládal. Vzhledem k tomu, že na výběr
u těchto vozů už je z benzínu jen 1.8 nebo 3.0, pokud jezdíte hodně a umíte
dobře nakupovat, je lepší volba diesel - 1.6HDi, 2.0HDi nebo 2.2HDi. 1.8i
je slabý, 3.0 je dobrý, ale servisně drahý, ale varianta na LPG dává smysl.
Z dieselů bych já osobně bral 2.2HDi, menší budou kupovat snad jen šetřílci
povinného ručení, jinak nevím proč jít do menšího motoru.
Design, vnitřní prostor, kufr atd.: design citroenu je vyhlášeny jedním
z nejmenších odporu vzduchu (Cx), mne nijak neurazí, tenhle model zrovna
není nijak závratné výjimečný, je to spíš klasická limuzína. Okladacich
přihrádek je sice víc, ale spíš tak středně velké, pravděpodobně uložíte
všechno, co potřebujete, ale nadšení ve vás nevyvolají. V podstatě tohle
platí o celém interiéru i o celém designu auta: všechno je tam, kde má
být, všechno zhruba tak velké, jak potřebujete, kufr je přiměřený. Dopředu
když si sedne 180 cm vysoký člověk, tak si dozadu sedne stejně velký a
oba jsou spokojeni. Na zadní řadu se vejdou tři sedačky pro děcka vcelku
pohodlně. Případně dvě sedačky a žena :) Stejně sedačky pohodlně srovnáte
do kufru. Já tam mám chemické WC od Thetfordu, velké, a vešly by se pohodlně
4 a ještě zbude místo na zbytečnosti. Zadní sedadla jsou dělená 2/3, dají
se vyklopit do roviny a pak se tam vyspí člověk do 170 cm výšky (opět děti
a žena). Zadní sedačky se dají i lehce bez nářadí vyndat, pokud v něm chcete
na dovolené s přítelkyni spát nebo souložit, dají se nechat sedáky zadních
sedadel doma a vyspíte se parádně. Sedadlo spolujezdce když posunete dozadu
a sklopíte, pohodlně se vyspí 180 cm vysoký člověk. Velmi pozitivně hodnotím
míru hluku uvnitř, motor slyšíte, jen když jej začnete vytáčet.
Elektronika, topení, klimatizace: to podstatně funguje dobře - klimatizace
dvouzonova automatická, chladí, topí, s výkonem nemám problém, ani tady
v 35 stupních. Rádio vestavěné, hraje normálně, asi 6 repro plus něco na
basy, z výroby. Lampičky vpředu i vzadu, dvě zásuvky na 12V, v kufru jen
u modelu kombi. Tady se hodí upozornit na klasické vady francouzských vozů
- elektronika. Ne ta zásadní, v motoru. Ptakoviny v interiéru - osička
převodu v motorku v tachometru, přepínač dálkových světel pod volantem,
malé ozubení přepínače dvouzonove klimatizace na straně řidiče. Prostě
blbinky, laický lehce opravitelné, kontrukcne nedomyšlené. Svítí dobře
i bez xenonu, moje verze má dešťové čidlo i světelný senzor, fajne věcičky,
bez kterých se dá žít.
Ad. francouz: Já moc nerozumím tomu, proč se vedou flame germán x francouz
nebo benzín x nafta. U paliva si výběru, co v daně chvíli potřebují, jaká
je místní cena, jaký potřebují výkon a o jaký typ automobilů jde. U auta
přes 2 tuny a vzhledem k ceně benzínu v Cr zvolím diesel, u Yarise na krátké
trasy samozřejmě benzín. Samozřejmě někdo rád holky, gayove vdolky, nicméně
železničářskou naftu za 20 nebo peticlenou rodinu ve Fabii HTP pokládám
za nestandardní až úchylné a nemá smysl se tím moc zaobírat. Rovněž germana
si koupi milovník pořádku a disciplíny, francouze zase milovník pohodlí
a krásy. Já už jezdil v lecčems a třeba tolik velmi diskutované ražení
vůbec neřeším. Zásadně radím třemi prsty, pokud tlačím na 4 dolů, pak jen
dvěmi a takhle to šlo všude - jak v Pajeru a v Roomsteru, tak v Ducatu
a stejně v Citroenu. Pokud má někdo s řazením problém, je potřeba ho nechat
opravit. V Pajeru bylo pouzdro řadicí páky uložené v měkkém plastů, které
rádo praskalo, podobně v Oplu. Měkké nebo tvrdě pokládám svého druhu za
fetišismus, případně námět k diskusi pro ženy. Ano, piloti F1 mají jiné
požadavky, ale bavíme se o spotřebním zboží, o něčem, co má v prvé řadě
za úkol dovézt nás z bodů A do bodů B. Vystřídejte desítky aut, najeďte
přes milión kilometrů, projeďte kus světa a možná zjistíte, že to opravdu
není podstatně.
Tady ještě poznamenám jednu věc: u aut 4x4 jsem se naučil, že můžete
mít auto drahé jak chcete, pokud nemáte ty správné gumy, je to k ničemu.
Klimatizace, tempomat, rádio na mp3 apod. jsou fajn věci, ale gumy jsou
to, co rozhoduje o tom, jestli vyjedete nebo ne. A často jsou i tou hlavní
věci, která rozhoduje mezi životem a smrti. A opravdu nechápu, když někdo,
kdo může dát za auto třeba 500 tisíc, šetří na gumách nákupem levných šrotů
v hypermarketu.
Takže abych to shrnul: jedna se o velmi pohodlně auto, určené primárně
na střední až delší trasy. Na dlouhé ideálně koupit s motorem HDi, na denní
krátké trasy si myslím, že 2.0i je ideální. Dostačující i pro rodinu s
třemi dětmi, jako auto na dovolenou v Chorvatsku s velkým kufrem na konzervy.
Na dovolenou v Itálii nebo Španělsku s milenkou se spaním v autě. Finančně
nijak nevybočuje z průměru, ani cenami oprav, ani náklady na provoz, snad
jen na 3.0 motor pozor. Prostě, komu jde o pohodlí, těžko bude za srovnatelné
peníze hledat lepší řešení. To je můj subjektivní názor, objektivní najdete
na stránkách magazínu nebo propagačních materiálech prodejce. Technická
data jsem neuváděl, ty si každý najde na google, pokud ho to bude zajímat.
Já osobně, dokud se mi rodina nerozroste přes 5 osob zůstanu u C5, a nebo
se zkusím vypracovat k C6, to je vopravdu žrádlo :)
02.01.2009 Netlife
Jedna zajímavost pojící se k tomuto článku
Autor původně napsal článek celý bez diakritiky. Původně jsem zamýšlel
mu to hodit na hlavu jako v jiných podobných případech, ale pak jsem se
dozvěděl, že žije v zemi, kde o českou klávesnici nezakopne a vyhovět by
mi nemohl, ani kdyby se rozkrájel. Doplnění diakritiky bylo otázkou asi
jedné minuty díky použití tohoto nástroje http://nlp.fi.muni.cz/cz_accent/index.php
vypracovaného institucí zvanou Laboratoř
zpracování přirozeného jazyka. V textu jsem neprováděl žádné úpravy,
takže můžete posoudit kvalitu onoho nástroje, každopádně klobouk dolů před
tvůrci této utility, která ve své podstatě nebude tak triviální, jak vypadá...
(D-F)