Řekl jsem si, že bych mohl přispět do článků o autech a zlodějských
bazarech svou troškou do mlýna.
Jednoho dne v zimě 2004 naše rodina usoudila
že automobil Škoda Felicia 1.3MPi z roku 98 a v minimální výbavě typu holobyt
s mlhovkami už není to pravé ořechové a bude potřeba pořídit si lepší vehikl,
felda se sice moc nesypala a nikdy nás nikde nenechala, ale bylo vidět
že už po najetých pouhých 75tisících kilometrech není v té pravé kondici,
rez se vesele šířila dál, vrzání interiéru se pořád zhoršovalo a spotřeba
a jízdní vlastnosti taky nebyly nic moc a bezpečnost při havárii už vůbec
ne. V rodinném výběrovém řízení na nové (ojeté) auto a po konzultaci s
internetem vyhrál Ford Focus fbenzínu 1.6 nebo 1.8 a bez klímy.
Cenový limit vozidla jsme stanovili na sto deset tisíc, plus to kolik dostaneme
za feldu. Takže první úkol – prodat felícii. Za tímto účelem jsme poslali
formulář na ocenění auta do (ne)proslulého autobazaru AAA Auto Brno. Asi
za půl hodiny zvoní telefon s tím že za auto dostaneme 95 tisíc a máme
ihned přijet, že prý bazar shání pro jistou firmu černé felície v této
cenové relaci a potřebují to do večera. Tak jsme se sbalili a s velkou
nedůvěrou vyrazili do áček.
Po vstupu do bazaru jsme oznámili, proč tam jsme, žena za pultem kamsi
zavolala a ihned se nás ujal bazarník, který kromě oblečení odpovídal přesné
definici zmrda-bazarníka s tím, že výkupčí aut má zrovna nějakou práci
a že se máme zatím podívat v bazaru na auto které by jsme si koupili protihodnotou
za felici. Podotýkám že do áček jsme jeli auto prodat, v žádném případě
ne koupit, historky o áčkařích zná celá rodina, ale stejně se to nějak
zvrtlo, touha po novém autě byla větší než pověst áček. Po prohlídnutí
pár fokusů co tam měli jsme uznali že sou moc předražení (dvoulitr z roku
98 a klimou za 230tisíc) nebo naopak podezřele levní (1.6 z roku 01 a najeto
jen 36 tisíc a dovoz Holandsko za 256tísíc). Bazarník nám mezitím vyjel
databázi áček a zjistil že v Praze je jeden přijatelný fokus 1.6
z roku 98 f plný kalbě a najeto 74tisíc za 209táců, nikdy nehavarovaný
a se servisní knížkou. Tak jsme se domluvili, že za vratnou zálohu tisíc
korun nám ho druhý den dovezou na bazar. Potom jsme se dohadovali o ceně
feldy. Samozřejmě nic o tom že by operátorka slibovala 95 tisíc nevěděli
a žádnou akci s černýma feldama pro firmu nedělají. To nás dost nasralo
a řekli jsme že pod 85tisíc nejdeme. Chvíli nás přemlouvali na nižší cenu
argumenty typu tady to je poškrábaný a tady rez, ale neustoupili jsme.
Po asi deseti optávkách u manažera nám garantovali !písemně! cenu 85tisíc
do druhého dne pokud vezme toho fokuse. Byl jsem rád že jsme zase z áček
odjížděli naší milovanou feldou a moc jsem nevěřil že u nich něco koupíme.
Náš kámoš automechanik, kterému jsme jeli sdělit dojmy z áček do hospody,
vyděšeně vybíhal ven za smíchu štamgastů v hrůze jestli jsme přijeli ve
ještě svém. Slíbil nám že druhý den tam pojede s námi se podívat.
Druhý den s námi do áček jel již náš kámoš automechanik. Říkal, že se
tam jede dobře pobavit a zasmát a už dopředu nám říkal že stejně nic nekoupíme
a maximálně se zasmějem za tisícovku vratné zálohy na přivezení fokuse.
Když k nám bazarník přivážel toho fokuse, volant mu na chvilku cukl do
leva. Kámoš už se usmíval. Na fokusovi nás zaujala 17-ti palcová litá kola
Enkei a 4 díry na palubní desce po handsfree a samozřejmě serviska, kdy
byl pouze jeden záznam o prodeji z roku 98. Podle bazarníka byl interiér
na svůj věk výborný (nesmysl) a občasné cukání volantu se dá opravit. Chtěl
bych vidět jak s tím jede sto pade po D1. Když řídil bazarák, tak se nám
zdálo všechno v pohodě. Pak sedl do auta náš známý a začal tanec. Na plný
plyn auto akcelerovalo hůř jak felcka třináctistovka, přitom to byla 1.6
74kw a auto u toho hučelo jako proudové letadlo v turbulenci, cukání volantu
se zhoršilo a známý říkal cosi o hajzlu a převodovce. Po ukončení jsme
prohlíželi auto na rampě a známý jen tiše konstatoval, že to bylo bouchlý
na předek i na zadek, protože proč jinak by byly měněný ramena v předu
i v zadu po 70 tisících. Říkal také, že půlka auta je původní a zbytek
úplně novej. Když jsme skončili říkal bazarák jen: Dobrý ne? Radši jsme
se na něj podívali vražedným pohledem a on pochopil že zase nikoho neoškube
a odešel shánět další chudáky, co si chtějí koupit auto. Mimochodem asi
po půl roce toho zdevastovaného fokuse opravdu někdo koupil. Je mi ho líto,
protože se stal obětí zmrdů. Nikdo mu neřekl co je auto ve skutečnosti
zač a podlehl lžím ze strany bazaru. Škoda že nemůžu s mechanikem obejít
áčka a dávat cedule „bouráno“ nebo „pojízdný vrak“ aby lidé nenaletěli
těmto podvodníkům.
Nasraní jak sviňa na ty zloděje jsme nasedali zase do feldy a jeli obhlídnout
pár bazarů v Brně. Až po hodině ježdění jsme v jednom nejmenovaném bazaru
(taky prodává vraky) narazili na fokuse 1.6 74kw z roku 98, najeto 110tisíc
a ve slabší výbavě. Cena 179 tisíc. Bylo nám řečeno že auto potřebuje vyměnit
rozvody (už pískaly), brzdy, provozní náplně a věci podléhající opotřebení.
Tak jsme začali o něj jevit zájem, protože by jsme tohle museli udělat
tak jak tak - u auta, u kterého není servisní knížka. Druhý den jsme zjistili
že auto mělo jednoho majitele, bylo mu kolem šedesáti a byl to restaurátor
z Prahy (zjištěno z důvěrných zdrojů) . Třetí den jsme auto po prohlídce
v autorizovaném servisu konečně koupili s tím že nás to za výměnu feldy
bude stát 103 tisíc.
Jezdíme s ním úspěšně dodnes, po výměně rozvodů,filtrů,olejů a brzd
s ním nejsou žádné problémy a kromě jedné významnější poruchy (spojka-5tisíc)
a pár méně významných (termostat-800, čerpadlo-1100, silentbloky převodovky-1200,
lanko ruční brzdy-200, nová anténa-500). Velké plus u Fordů je cena náhradních
dílů, takže až se začne sypat nebude problém s opravami, jsou totiž levnější
než na ochcáfku.Výborná je spotřeba, tři jízdní kola na střeše,
tři lidi uvnitř a plnej kufr se spotřebou 7,5 litru při dynamické jízdě
80-120 po okreskách, paráda ne? Auto jede dvě kila a pobíjí ochcáfky
f tédéíčku hlavně díky dlouhé pětce, ta při dvou kilech točí kolem
pěti tisíc, fokus má perfektní jízdní vlastnosti a pohodlí a také je bezpečné
– získalo skoro maximum v testu euro NCAP a brzdí i s bubny vzadu perfektně.
Když je plně naložen musí se jen trochu víc vytáčet aby jel svižně.
Tímto končí zážitky z pořizování nového rodinného vozu. Doufám že se
áčkám vyhnete obloukem a ještě si při pohledu na jejich budovu odplivnete.
19.09.2005 vody