Komentáře ke článku: Jak Paperfert hledal zázrak za 60 tisíc (ze dne 15.06.2014, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Jaké auto byste doporučili koupit člověku s ročním nájezdem 5 000 km. Požadavky mám pouze aby to jelo a moc to nestálo. Image, zábavnost a typ karoserie moc neřeším. Až mi doslouží Peugeot 405 1,9D, tak co pořídit jako náhradu. Tipuju nějaká nákupní taška s atmo benzínem.
|
|
|
...s tímhle nájezdem tenhle Peugeot nikdy nedoslouží.
|
|
|
Odpověděl jste si sám, to nejlacinější co pojede. Při 5000 km za rok bude cena za kilometr vysoká tak jako tak, auto dřív uhnije než se opotřebuje.
|
|
|
Tady začíná být otázkou, zda si auto nepůjčovat - to by se dalo propočítat...
|
|
|
a pokud ne, tak zachovalá filcka, občas se zadaří. Až bude prodávat můj otec tu svojí, tak se někdo posere radostí - celý život garážovaná, ročník 1996 (po faceliftu), nájezd 70 tis. km, naprosto bez problémů, pouze trochu rzi u zadních blatníků...
|
|
|
Já vás trumfnu. Dědova Felcka 1.3 rv '97 má najeto cca 28 000 Km. Garáž samozřejmostí! A chystá se prodávat, protože mu je lito platit 1800 Kč rocne pojistku.
|
|
|
Děda bude muset poladit počítadlo kilometrů a nějakých 100000 km přidat, jinak mu ten nájezd nikdo nebude věřit. (A nebudou mu věřit ani těch 128000 km). ;)
|
|
|
Má ještě původní gumy. Vím ne moc podstatnej důkaz, ale leccos to ukáže :)
|
|
|
A co olej, mění ho poctivě každých 15000km, takže tam má teprv druhý? ;-)
|
|
|
Mohu akorát tak potvrdit, že olej v motoru je přítomen :)
|
|
|
Takový auto je nahovno. Tam budou v ložiskách důlky po kuličkách, ne?
|
|
|
Jasně, nejbližší půjčovna je 50km, musím dopředu plánovat, kdy auto budu potřebovat, musím si ho objednat, čekat, než mi ho přivezou, zaplatit i těch 2x 50km (a to jsem ještě ani nikam nejel) a aby to vyšlo levnějc než vlastní auto, musel bych si půjčit tak krátkou fábii s tříválcem :-D
|
|
|
Levneji nez vlastni auto to vychazet (az na zcela vyjimecne pripady, kdy mate za den opravdu velky najezd a auto nikde nenechate delsi dobu stat, takze po rozpocitani najezdu se dostanete pod 3.60 Kc/km, coz je tabulkova amortizace vlastniho auta) nemuze, protoze pujcovny pujcuji nova auta, pri nejakem najezdu je davaji pryc a jeste chteji mit prostor pro zisk. Trochu lepsi je to v USA, kde je celkem bezne vracet auto nekde jinde, nez kde jsem si ho vypujcil, ale i tam porad plati to, ze pujcovna potrebuje prostor pro zisk.
|
|
|
Wartburg 353 tourist (=combi). Cena 4000, servis 20000, cimz vznikna nove auto. Naklady na dalsi servis pod 4000 rocne + 1500-1800 kc/rok povinne ruceni.
Tech 20000 neni o moc vic, nez stoji vymenit rozvody, olej a filtr u bezneho DOHC v servisu. Zde neni ani jedno z toho.
Pokud stal pres 2 roky, budou mozna zarezle brzdy. Oprava asi za 2000.
Baterka 80Ah z diesela, ktera uz v zime nestartovala vydrzi v tomhle stroji jeste 2 zimy ... klikovka je totiz na suchu, nikoliv v v oleji.
Spotreba 9l/100 (mesto) az 6.3l/100 (dalnice 90km/h).
Doslouzi nekdy za 30-50 let tak, ze uz nebudou dily, nebo tak, ze ho zakazou (spolecne s 99% vozu, co jdou dneska koupit).
Po 150 000 km je treba generalka motoru (podle prirucky), nebo koupit za 2000kc jiny a za dve hodiny vymenit na sidlisti pred barakem se sroubovakem, imbusem 10 (na starter) a gola sadou
|
|
|
To mně zajímá.
Kde koupit použitelný wartburg s maximem originálních dílů? Nemám problém s motory, převodovkami apod. a dám i lehčí karosařinu, ale to, co se dá dostat mezi veřejností, jsou úděsný bastly.
|
|
|
Záleží na stavu. Pokud by měl nějak vypadat, tak už je to docela problém. Pokud jde především o nedobastlený původní stav a nějaká mimořádná zachovalost není podmínkou, tak je asi nejlepší poohlédnout se v Praze po větších šrotovištích, kam to lidi vozí na ekologické likvidace (např. v Kovošrotu v ulici Ke Kablu ještě minulý týden jeden stál za plotem a čekal na magnet, podobný odtahovali asi před půl rokem od nás od firmy poté, co tam asi rok stál bez SPZ... Ještě se najdou, ale ubývá jich.).
|
|
|
Vim o 311. Puvodni, uz 20 let pod strechou. Jenze pan vi co ma doma a jeho synek a vnoucek to vedi taky.
353 bych dal asi taky. Otazkou je, jak moc ho chces - najit a domluvit prodej bude nelehke.
Pokud mas vazne zajem o navrat do let svych ridicskych zacatku dej vedet.
|
|
|
konkrétně mám namířeno na 353W do r. 1982. Beru klidně vadný motor, převodovku, brzdy, to mi neva.
Poslední dobou dochází k profi výkupu (ten se týká i moskvičů, trabantů a v malé míře škodovek), kdy se zachovalé exempláře v podstatě vytratí ze dne na den za částky kolem 10-15k. Ten majitel je většinou rád, že mu někdo dá prachy cash a nemusí se o nic starat, takže s takovou cenou souhlasí, ačkoli by teoreticky mohl dostat 2-4x více podle stavu.
Už se v tom vrtám asi rok.
|
|
|
Teď jsem si vzpomněl, že u nás v ulici míval chlapík 353 v té nejmodernější verzi s plastovým ksichtem. Je to zcela nedávno, co někam zmizel, schválně se můžu pokusit ho vystopovat, ale ten na prodej asi nebude. Jaká může být cena něčeho takového?
|
|
|
Mozna uz to tu nekdo psal...
Teoreticky neco rozchoditelneho coby veteran by mohlo byt zde:
http://autobazar.hyperinzerce.cz/ojete-vozy/inzerat/9337691-trabant-601-nabidka-chrudim/# .U6Hia_WKDs0
|
|
|
Ja mam auto jako nastroj, takze nekoukam po originalnich dilech, ale po tom, aby vysledek byl spolehlivy a prakticky.
Veteran (ve stylu: "Ale tenhle vypinac na mlhovky ne z Trabanta z roku 1983, ten ve Wartburgu z 1976 byt nemuze) bude drazsi. Podle stavu i vyrazne drazsi.
Hledal bych nekde tady: http://trabime.cz/trabi.php?id=7 treba: http://trabime.cz/trabi.php?id=7&sid=1&tid=17608
Vyhoda meho pristupu je, ze za tech 20 000 na servis se da udelat auto i z naprosteho vraku. Vyzkousel jsem to na uplne shnilem Wartburgu 1.3, ktery bych v zadnem normalnim state nekoupil, ale v nasem dementistanu jsem musel kvuli papirum (2takt se s LPG moc nesnasi, vymenit motor za jiny jde jen v civilizovanych zemich).
Menil se cely podvozek - brzdy, kotouce (mely tloustku 4mm!), loziska, tlumice, ramena, hnaci tyc (zustal ram). Behem 2 let odesla postupne cela elektrika (fakt nechapu co s tim strojem delali). Vyvaroval jsem ho po weekendech cele leto (dneska bych to mel za 3 weekendy - naucil jsem se na nem s COckem). Servis se vesel pod 20 (jak zapocitat to vyvarovani je tezke - kdyz vynasobim cas svou hodinovkou, tak v tom nemam to, ze jsem se ucil a naucil varit). Ale to je extrem, kde auto melo zapornou cenu.
W353 dostal behem prvnicho pul roku servis asi za 12000 (protoze pred tim 4 roky stal na parkovisti, coz mu uplne nepridalo) a pak jsem s nim najezdil asi 50000 km (nez jsem presel na LPG). Stale ho mam a mozna bych uvazoval i o prodeji ale jedine v pripade prodeje s prepisem (abych nemel na krku povinne ruceni), coz je ale dneska za 10 000 vypalneho statu.
|
|
|
Nemusí být, když to koupí ZTP. Jinak v jakým to je teď stavu, co tam je za motor a palivo? Se v tom nějak nevyznám :-)
|
|
|
Nemusí být, když to koupí ZTP.
Jo jo, jistě i s timhle máš bohatý zkušenosti, asi jako se všim. Nějakej odkaz z gůglu, jak se to dělá, by nebyl??
8o))
|
|
|
No chce to mít nějakýho v rodině nebo ochotnýho známýho, že :-) Ten je pak osvobozenej od výpalnýho za přepis auta…
|
|
|
Hlavně to chce vůbec mít v rodině někoho se ZTP. Což je dost omezující předpoklad.
|
|
|
Já vim, právě, že jsem se to před nějakym časem pokoušel řešit timhle způsobem a buď to chce fakt spolehlivýho známýho, nebo přepis přes ZTP neřešit vůbec, bo je to akorát o strach.
|
|
|
Stav - prakticky original z r 1976, veci navic jsou primontovane tak, aby sly snadno sundat (takze na puvodnich sroubech/dirach).
Strucny popis: esteticky to je vrak, technicky skoro nove auto, ktere za posledni 3 roky najezdilo asi 1000km.
Dlouhy popis:
Vpredu kotouce, vzadu bubny. Razeni pod volantem. Motor meneny (taky za original), najeto asi 500km :-). Tachometr je do 99 999km, takze najeto minimalne 100 500km, ale mozna taky 200 500, 300 500 ... stejne to je irelevantni udaj, krome kastle a ramu jsou dily podlehajici opotrebeni provozem stare 20 000 az 50 000 km - brzdy komplet, hnaci tyce (minimalne 1), tlumice, loziska kol. Puvod/historii motoru, jede dobre.
Palivo benzin + olej. (To LPG ma uplne jine vozidlo - Wartburg 1.3, ktereho si urcite nechavam).
Kastle trochu rezne, graffiti, co tam nekdo udelal prestrikany sprayem. Trosku fyzicky rozsahlejsimu kamaradovi se povedlo utrhnout predni kolejnicku, co drzi sedacku ridice (prace na 20 minut s COckem).
Dodelane samonavijeci pasy (jde dat do puvodniho stavu).
Pruziny vzadu v poradku - kdyz jsem do nej prelozil stavebni veci ze ctyrtakta (jezdil jsem s nim na stavbu asi tyden), tak byl jeho zadek stale vys, nez zadek vyprazdneneho ctyrtakta (s LPG bombou) a to otoho bylo okolo 100kg.
Pojizdny, nejaky debil z nej ocesal obe zrcatka, mrtva baterka, nema technickou. Odvazlivec muze nastartovat pres kabely a jet s nim domu.
Chtel bych za nej 10000 (nacpal jsem do nej ve vymenach dilu postupne asi 20 000). Prodal bych ho pouze proto, ze nasi debilove (ehm vlastne politici - porad se mi to plete) neustale strasi, ze zacnou zakazovat starym autum vjezd uplne vsude. Takze ho asi nema smysl drzet jako nahradni auto a bude lepsi, kdyz z nej nekdo udela veterana (coz bych si ja tolik neuzil - ja na aute koukam na praktickou hodnotu) a ja si koupim elektromobil a nebudu platit povinne ruceni za 3 auta.
Nejradsi prepis, alternativne pronajem na 1000 let za fixni castku se smlouvou prevadejici vsechna prava a povinnosti.
Jeden clovek na nej ma predkupni pravo, ale pravdepodobnost, ze ho vyuzije je dost nizka.
Pokud by do nej nekdo dokazal legalne prihlasit elektromotor (aby to nestalo ctvrt az pul mega jenom za papirovani - rekneme do 50k vcetne odmeny za pomoc), tak neni na prodej.
Chcete-li ho nekdo koupit, nebo umite-li zaridit elektromotor, jsem na mailu lahvac tecka uzenac zavinac email tecka cz (dve slova oddelena teckou, pak zavinac a server).
|
|
|
Anebo co Láďu? V Rusku se donedávna vyráběl.
|
|
|
Heh, si snad sám jednoho koupím…teď jsem narazil na jeden v podstatě kompletně renovovanej, fplynu a za míň jak 10000…
|
|
|
Já jsem teď jednoho viděl na srazu veteránů, v barvách VB, uvnitř seděli pánové v dobových uniformách VB. Na střeše modrý maják.
|
|
|
honda civic 1.4/1.5/1.6 do r.2000.
jede to dobre, pokym v tom idu menej ako 3 ludia, zere to hodne malo
(na 1.4 som jazdil priemer 6.5-7, na 1.6 ~7.5)
opravovat, s trochou nadsazky a vyberom takeho kusu, ako som mal ja, to neni treba :)
|
|
|
Pazout 405 1.9D je podle meho maleho drobneho nazoru asi nesmrtelnej autak :-) Na dilnu jezdi jedna dehtova ctyristapetka... plechy hrajou asi peti barvama, pravy zrcatko ukopnuty, sem tam se to auto pokousi rezavej mor, vsude skrabance, zakladovka, stetkolak... ale pan majitel se stara o motor a podvozek... vic netreba... ma pres 800tkm na hrbu (tacho se zastavilo u necelejch 500t)... pokud to mate v kombiku, tak dokavad se to nerozpadne na prvocinitele, tak nemenit...
|
|
|
Mohu potvrdit, zažil jsem jednu 405 SRDT sedan, tedy turbodehet(!) fplný náloži, kterou její šťastný majitel koupil za ránu v době, kdy to bylo fakt brko. Tehdy měla asi 350 tisíc. Léta s ní denně jezdil (poslední tři roky na Fritol:-), přičemž servis byl omezen na víceméně spotřební věci a elektriku, doprasenou opraváři a "opraváři" po nehodě (s tím to už koupil), a když ji prodal někam na Moravu, kde pokud vím jezdí dosud, tak měla na (kupodivu stále funkčním) odometru kolem půl milionu. 20 let staré auto, co žádnému majiteli nesloužilo pro výstavku a nikdy nikoho nenechalo ve štychu. K nevíře.
|
|
No... já bych byl s tím odsuzováním opatrný.
Nejprve bych se podíval, jak běžně vypadá takový větší bazarový kombík za $3000 v USA. V jakém bude typicky stavu a jak dobře nebo špatně bude použitelný na víkendové výlety s přítelkyní a se psem v kufru.
Poznámka: já bych se takového auta vůbec nebál ani na běžný denní provoz. Jenže pravda, ono tam za vodou je vůbec leccos jinak než u nás; ale je vcelku pochopitelné, že chudák Joe, který neumí slůvko česky, si to neuvědomí.
Poznámka druhá: zcela jistě bych u nás ani na zlomek sekundy neuvažoval o takovém nesmyslu jako o Fabii -- to snad leda po lobotomii, ale ne dříve. Naopak: hledal bych něco dost velkého na to, aby o to běžný vohnout nestál ani zadarmo. Kupříkladu své první auto*, větší kombík v automatu Plymouth Fury Suburban** jsem koupil v bazaru, shodou okolností zrovna v Libni (fakt že jo, bydlíval jsem tehdy v Karlíně a měl jsem to tam blízko). Jezdil jsem s ním velmi spokojeně a s velkým nadšením několik let, než jsem jej nahradil Dodgeskou; a prodal jsem jej za více peněz, než kolik mne stál. A stál mne, váženosti, v tom bazaru tehdy 30, slovy třicet tisíc Kč, tedy pouhou polovinu diskutované částky***.
____
* Ještě jsem dávno, strašně dávno předtím míval Trabanta. Ale to pravdivost výše uvedeného tvrzení nijak neomezuje, protože to není auto.
** www.ocs.cz/oc/MoPar.html
*** Pravda, mezitím nějaká ta inflace byla; ale myslím, že sto procent neudělala.
|
|
|
...ten Fury vypadá otřesně, ve vší úctě.
Jezdilo to alespoň bez větších závad?
|
|
|
No jasně, vypadal na těch 30K ceny, to se nedá svítit. Ten, kdo jej koupil ode mne, jej dal do pořádku.
V podstatě bez jakýchkoli závad. Co si vzpomínám, akorát jednou se pošašila táhla na převodovce*, a jednou jsem prorazil olejovou vanu o vystouplý kanál, ale to tak úplně není chyba vozu, že :) Bylo to jedno z nejspolehlivějších aut, jež jsem kdy měl.
Navíc uvezl bez nejmenších problémů osm lidí. Což se občas docela hodilo. Jednou jsme takhle jeli z hor, a lidi z blízké hospody se přišli podívat, že prý už chvíli koukají jak nastupujeme, a že do toho vlezlo nějak moc lidí, tak jestli z druhé strany zase nevypadávají :)
___
* Takže jsem pak chvíli jezdil tak, že jsem zatáhl brzdu, vylezl, otevřel haubnu, nahnul se dovnitř, na převodovce ručně nacvakal D, zavřel haubnu, vlezl dovnitř a jel. Když bylo potřeba couvat, zatáhl jsem brzdu, vylezl... a tak dále :P
|
|
|
Co píšou tak Joe žije 10 let v Praze, za tu dobu by mohl pobrat něco ze zdejší reality.
|
|
|
Ten člověk vyučuje filosofii...
|
|
|
Ano to ho do jisté míry vylučuje z běžného "výrobního procesu", na druhou stranu to neznamená, že má BAN na realistické uvažování. Většina lidí, co jsou technicky nenadaní a zároveň ne úplně tupí (týká se dle mých zkušeností hlavně lékařů) se dávno naučila, že chtějí-li vymýšlet něco, u čeho je předem jasné, že to nebude úplně jejich parketa, tak je dobré si k tomu někoho ochotného a kompetentního pozvat. Joe už má toto pravidlo zvládnuté z 50 %:-).
|
|
|
Joooo, bingo!!
Uz vim koho mi pripominate.
Trabantistu Klause.
Presne stejny prizdisrac a arogantni zmrd.
Aneb: kdo si mysli neco jineho nez ja, tak je...
|
|
|
No tvl....muzete nam kolego osvetlit co jste timto vykrikem minil?
|
|
Já mám auto, kterému je letos 16 let a má na tachometru cca 180000 (záměrně nepíšu, že tolik má opravdu najeto, na druhou stranu nemožné to, vzhledem k tomu, co to je, není).
Má cenu zhruba na úrovni 6 až 7% pořizovací hodnoty. Před smrtí ale rozhodně není, jen nedávno vyžadovalo množství servisních úkonů (vesměs dílv podvozku, spojka, brzdy, další spotřebák, celkem cca za 40 tisíc) a nyní může vesele jezdit dál, bez problémů.
Je to tím, že výrobce udělal chybu (ohleduplně podle mě fakt používáno nebylo) nebo tím, že je to auto z Japonska primárně pro USA?
|
|
|
Záleží na tom, co myslí DF tou smrtí. Auto sice může jezdit dobře a nepůsobit nijak nestandardně, ale z hlediska bezpečnosti už může být funkční tak na 10% - jako všechny auta s tímhle stářím a nájezdem. Fungují airbagy na 100% i po těch letech? Drží všechny bodové sváry? Záleží jaký má kdo priority.
Pokud by se brala životnost a stav komplexně, tak je to auto opravdu třeba ze 70% mrtvé, i když může jezdit "jako skoro nové". Osobně to ale vidím stejně jako vy:)
|
|
|
Jak se nedestruktivne pozna, zda po tech letech funguji airbagy? A ostatne, existuje nejaky konkretni duvod, proc by ty pyropatrony v nich mely po letech prestat fungovat?
|
|
|
Většinou to odnese kontakt ve volantu, takže patrona může fungovat jak chce, ale nedostane povel k odpálení. Měla by svítit kontrolka, ale mě se třeba rozsvítí na pár dní jednou za rok a pak zase nic. Takže silně pochybuji, že by ten airbag bouchnul.
|
|
|
Tuhle mne předjelo cosi s nápisem na zadním okně:
"Nemám ABS ani airbagy, chci umřít jako chlap .."
|
|
|
Obecně se za konec životnosti považuje okamžik, od kterého dál už stroj generuje více nákladů a problémů, než zisku a užitku. Samozřejmě že tato obecná definice nám neřeší, kdy konkrétně k tomu dojde, neboť tento inflexní bod bude v čase jinak položen u profesionálního mechanika, který má vybavenou dílnu a plné šrotoviště náhradních dílů, které dostal zadarmo, a jinak u absolventa FF UK, který na autě nevymění ani svíčky.
|
|
|
Mně přijde vhodnější za konec životnosti považovat bod, od kterého dále budou náklady na provoz vyšší, než náklady na provoz případného nového/novějšího auta podobného typu. Typicky bych řekl, že to bude ve chvíli, kdy dvouletý servis starého auta bude dražší, než ztráta hodnoty nového auta během řekněme prvních dvou let.
Problém pak nastává, když se podobné auto již nedělá.
|
|
Dle vlastní zkušenosti se stejným Foresterem (čerstvé dojmy jsem tu psal i jako samostatný článek) musím napsat, že to byla dobrá volba. Tahle generace Subaru Forester se zase tak často nešrotuje, protože kromě spotřebky a neživotních poruch pořád jezdí a to poměrně spolehlivě. Díky tomu se taky zase tak často neprodává a vzhledem k tomu že jich tu je na trhu (a v provozu) už tak málo, tak se ty lepší v bazarech ani neobjevují. A když se objeví, tak to odpovídá popisu v článku. Článek jsem četl a až do toho okamžiku, kde se nakonec zjeví jako "Deus ex machina" ten Golf, to působilo vcelku věrohodně. Kdybych byl ještě o trochu více paranoidní, skoro bych si myslel, že celý článek je PR, kde se jako etalon použije obecně kladně hodnocené vozidlo s dobrou reputací ohledně kvality a prohlásí se jako ideální volba, aby se nakonec ukázalo, že VW je prostě stejně nejlepší a že je snadné ho koupit, protože jsou všechny tak dobrý, že se nemusí ani vybírat a koupit první co uvidíte, protože je to prostě VW...
|
|
Pažout 106, diesel (1,4 tuším), najeto 50k, komplet papíry, trocha silničního lišeje tu a tam. Cena 45k CZK.
Země původu, Rakousko.
Fajn auto, když člověk potřebuje popoject a něco nakoupit, překvapivě pohodlné. Zatím ho máme asi přes půl roku a vše v pořádku. Akorát to chtělo vyměnit jedno zrcátko a zrezlý stěrač vzádu (estetické). Jezdí to za málo..
Podle mě to není tak, že by bylo nemožné sehnat fajn auto za rozumný peníz. Jen ne z ČR (leda od známých a to musí být sakra dobrý známý).
|
|
|
Ale ten týpek hledal auto pro sebe babu a psa, ne pro sebe nebo babu nebo psa.:-)
|
|
|
No, a nakonec stejne koupil Golfa. Ctrnact let staryho za sedesat tisic... to mi hlava nebere.
|
|
Měl jsem spíše pocit, že se autor potřeboval obout do všech vohnoutů, kteří nedokáží vydělat (nebo nechtějí utratit) potřebné statisíce. Dále nechápu tezi, že auto je po smrti. Jakto, že má ještě všechny 4 kola? Jakto, že se dá nastartovat? Jakto, že se s ním dá ujet více než 100 metrů?
Levné auta jsou špatné, m'áááno?
|
|
|
S bábou "po smrti" se dá taky ještě souložit, jen člověk nemůže očekávat bezvadnou funkčnost. A u aut je to stejně.
Dá se koupit krásný auto za 30, jen to nebude Subaru s původní cenou mega, ale třeba zachovalý Daewoo.
|
|
|
:-) velmi dobře, máte u mě bod, sám bych to lépe nevystihl :-)
|
|
|
Já to pochopil tak, že ať si každej koupí to, na co má, ale ať nečeká, že za pár korun kupuje auto bez much.
|
|
Článek pěký, ale staré žárovky rozhodně nesvítí jeden furt. Morálně byly zastaralé už před sto léty mají osmi procentní účinnost, zbytek je teplo. A to je horší účinnost než motor goncernového tédéíčka na hlínách a f metle.
|
|
|
Omyl - žárovky mají 100% účinnost - 8% do světla a 92% do tepla B-)
|
|
|
A teď si představte, že jsem si takhle zašel do elektra, že potřebuju obyč žárovku pro hada (oni se pod ní neřádi vyhřívají, netuší, že to teplo je špatně) a bába za pultem mi na to vybalila nějakou tu úsporku čo co to bylo za šmejd. A prej že ať si vezmu radši tuhle, že je úsporná, protože nehřeje :))))
|
|
|
Pořiďte si hada, schopného fotosyntézy, ten úsporku ocení (vč. toho, že z ní leze násobně více UV záření co ze žárovky). To je zjevně jediný způsob, jak v moderní Evropě něco takového pěstovat.
|
|
|
Tak on je ten had celkově velmi neevropské a nemoderní zvíře, protože pro něj ještě veganští pošukové nevymysleli vegegranule, takže se musí krmit živou potravou :)))
Jinak minimálně užovka UV nepotřebuje, protože ho má z živé potravy :)
|
|
|
To jako čekáš, že teta v elektru bude odborník na všechno? Vezme zboží, namarkuje, vrátí drobné a to je všechno. Teta vůbec neví, že had je studenokrevný, možná ani neví, co ten pojem znamená. (Tebe by taky zaskočil dotaz z oboru, o kterém nemáš ani páru, na tom není nic divného.)
|
|
|
tou obyčajnou žiarovkou pre hada ste mysleli IR (infračervenú) žiarovku ? Ak áno, tak sa ani nečudujem že vám nerozumeli. POkial viem, tak zakaz predaja žiaroviek sa na IR žiarovky nevzťahuje.
Len tak, skúšal si už niekdo kupiť žiarovku do semafora (kryptonová na 235V) ?
Udavaju životnosť 8000h, nevýhodou je len tá cena (okolo 5€).
|
|
|
Omyl - žárovky mají 100% účinnost - 8% do světla a 92% do tepla B-)
|
|
...je, proc bazarnik prodava vrak jako auto. Bazarnik ma v tom pripade byt fer obchodnik a rict, ze za ty prachy nic takovyho nekoupi a ze musi prihodit XX Kc.
Jinak za 60 se podle me daji koupit i slusna auta kam clovek nacpe pritelkyni i se psem. Namatkou me napadaji treba Fusion a Focus.
|
|
|
To je blbost. Bazarnik to nabizi, protoze je v tom segmentu poptavka.
A v Lidlu vam nekdo nekdy rekl, ze za dvacku se neda koupit litr dzusu a ze ve skutecnosti to v te krabici s napisem 100% pomerancova stava nema s pomerancovou stavou nic spolecneho?
Ze jogurt neni jogurt, ze jahody nejsou jahody, ze v ovocne mattoni neni zadne ovoce...
Kdyz to lidi kupuji, tak se to bude nabizet. Predstava, ze zmena prijde z druhe strany je nerealba.
|
|
Představme předmět, který nezastarává technicky ani morálně. Například obyčejnou žárovku. Obyčejná žárovka je dnes technicky zastaralá. Totiž pokud je hlavním produktem světlo, jsou už dávno na trhu jiné zdroje, které žárovku plně nahradí a to při nižší spotřebě. Samozřejmě, pokud někdo žárovku používá jako topení do terária, vyšší účinnost zářivek nebo LEDek neocení. (BTW zářivky, coby energeticky úspornější zdroje, jsou tu už pěkně dlouho, princip - výboj v plynu - byl objeven v roce 1895, zářivky vhodné pro běžné svícení se začaly vyrábět a prodávat někdy v roce 1936.)
Na světě existuje žárovka, která svítí už 113 let. No a co? Žárovka trpí především při zapínání, protože její vlákno má studené mnohem nižší odpor, čímž pádem při zapnutí skrz ni prochází mnohem vyšší proud. Takže životnost žárovky není omezena ani tak počtem naběhaných hodin jako počtem zapnutí. Pokud tu žárovku před 113 lety někdo připojil na napětí a od té doby byla vypnutá jen při blackoutu, tak celkem logicky ještě pořád funguje. Taky si mohl pohrát s napájecím obvodem, přidat nějaký softstart a snížit napětí (a tím i jas žárovky), takže mu ta věc vydrží ještě déle.
Nemám teď na mysli ty kompaktní žárovky, které měním doma jednu po druhé... To si snad schválně kupuješ nějaký nejlevnější šity, ne? Za posledních pět let jsem vyhazoval jednu úsporku a jinou vracel do obchodu (asi vadná už z výroby). Zato těch klasických jsem vyhazoval hromadu, ještě když jsem je používal.
...životnost žárovky je jeden furt a kdyby to nebyl jeden furt, tak to stejně akceptujete. Haha, kdyby životnost žárovky byla jeden furt, tak už by se dávno přestaly vyrábět, protože by nikdo neměl potřebu kupovat nové.
Designově také žárovky nezastarávají. U většiny žárovek je design podružná věc, protože jsou stejně schované za nějakým stínítkem. jinými slovy nejsou vůbec vidět. Až na takové ty křišťálové lustry apod., kde nějaká úsporka nebo LEDka bude vypadat divně - ale stejně tak bude žárovka vypadat divně ve svícnu, kam se nejlíp hodí svíčka, kterou se svítilo před X lety než byla vynalezena elektřina. A v držáku na louč zas bude vypadat blbě i ta svíčka.
Pro pořádek: ne, já nesouhlasím s tím, aby mi nějaký úředník nařizoval, čím mám svítit. Ale nebudu si na protest proti tomu vymýšlet nepravdy o zakázaných žárovkách.
|
|
|
Není tak úplně pravda, že je žárovka zastaralá. Je zastaralá pro určité aplikace, ovšem existují případy, kde je téměř jediným možným řešením. Například u aplikací, kde je nutná spojitá regulace jasu, spolehlivá funkce za mrazu, okamžitý náběh po zapnutí/ doběh po vypnutí nebo minimální rozměry.
Ta žárovka svítí už 113 let především proto, že je na současné poměry podžhavená a dává 1/10 jasu, co by dávala srovnatelná moderní žárovka. Nemyslím, že tím D-FENS chtěl naznačit, že KAŽDÁ žárovka bude svítit 113 let v kuse (protože nebude).
U kompaktních výbojek hodně záleží na režimu používání, výrobci, ceně, modelové řadě, a dokonce i konkrétní montáži. Doma používáme výbojky už asi 20 let a téměř výhradně OSRAM, takže jsem za tu dobu vypozoroval určité zákonitosti, a zdá se, že nejvíc vydrží 23 W varianta, je -li volně bez stínidla namontovaná vodorovně nebo svisle paticí dolů v místnosti, kde svítí téměř nepřetržitě (nebo je naopak téměř výhradně zhasnutá:-). Nejméně pak ta samá OSRAMka vydrží, když je namontovaná obráceně (paticí nahoru) v uzavřeném stínidle v místnosti, kde se světlem "bliká", to pak ty výbojky hoří skutečně jedna za druhou. Patrně za to může přehřívání elektroniky stoupajícím teplem, které se navíc nemá jak ve stínidle rozptýlit.
Myslím, že tím D-F chtěl říci, že životnost žárovky je téměř neomezená vzhledem k její zanedbatelné ceně a její parametry se během používání prakticky mění až těsně před koncem, takže nikdo nebude řešit, je-li žárovka úplně nová nebo už trochu použitá.
|
|
|
1) Jsou případy, kdy je vhodné použít nějaké zastaralé řešení. Což nemění nic na tom, že je to zastaralé. Například na chalupu si někdo dá černobílou televizi junosť + VHS video, protože když se mu tam vlámou zloději, tak to neukradnou, protože by to nemohli dát do zastavárny, ale už jenom do sběrného dvora, kde jim za to nic nedaj. Jinak jsou modernější zařízení, která danou funkci splní stejně dobře nebo ještě lépe. Spojitou regulaci jasu, provoz za mrazu, okamžitý náběh po zapnutí/doběh po vypnutí nebo minimální rozměry, to všechno dnes umí i jiné světelné zdroje než je žárovka (která jen tak mimochodem taky nemá úplně okamžitý náběh/doběh, protože vlákno se musí rozžhavit a vychladnout a to nějaký ten zlomek vteřiny trvá).
4) Životnost je životnost, když ji budu vztahovat k ceně, tak nejlepší poměr cena/životnost měla žárovka, kterou jsem dostal zadarmo na Ampéru od KV elektro. A jinak, až na tu jednu úsporku, co jsem vyhazoval (a kterou jsem vlastně ani nekupoval - nebyla moje), mi všechny dosud svítí, takže jejich životnost je vlastně zatím neomezená. Kdybych místo nich použil klasické žárovky, tak bych jich vyhodil několik, plus bych propálil víc energie, což jejich cenu vlastně zvyšuje.
|
|
|
Opravdu existují i jiné světelné zdroje i pro tyto aplikace. Asi se budete divit, ale i záživka umí nastarovat okamžitě, za určitých podmínek=správná výzbroj svítidla se správným světelným zdrojem.
Výbojka je to co svítívá v pouličních lampách, většinou. Už se dělají i LEDkové a jsou i občas vidět. Takže míníte kompaktní zářivku, lidově úsporku. Bohužel pod tímto termínem jsou i samostatné světelné zdroje, tedy "neúsporky". Pro laika se liší paticí. "Úsporky" jsou s paticí žárovkovou E27, nebo E14 a mají naducanou čast nad paticí, kde je najaké low-cost řešení předřadníku. Tyto v podstatě svítidla jsou jak jste správně vypozoroval citlivá na teplo. Tedy velmi často naprosto nevhodná z důvodu špatného odvodu tepla do stávajících svítidel pro tepelné koule. Já osobně mám tento typ doma jen jeden kus ve stojací lampě. Má 20W a je to Osram s na krabičce udávaným neomezeným počtem sepnutí a tuším 15tis. hodin, jestli se nepletu. Každopádně je patice svisle dolů a samotná svítící část je taková větší bublina. Svítíme jí asi nejvíce ze všech svítidel již šestým rokem a umírat se zatím nechystá.
Ostatní svítidla mám zářivková (téměř výhradně teple bílé zdroje) s předřadníky mimo, tedy tepelně nezatěžovanými světelným zdrojem. Jsou nejčastěji kompaktní, různých watáží, velikostí a tvarů. Lineární zářivku mám jen pod skříňkami kuchyňské linky. Zatím žádný zdroj nebylo třeba měnit. (všechna svítidla byla uvedena do provozu téměř najednou po rekonstrukci)
|
|
|
Nemám teď na mysli ty kompaktní žárovky, které měním doma jednu po druhé... To si snad schválně kupuješ nějaký nejlevnější šity, ne? Za posledních pět let jsem vyhazoval jednu úsporku a jinou vracel do obchodu (asi vadná už z výroby). Zato těch klasických jsem vyhazoval hromadu, ještě když jsem je používal.
Já když vybavoval byt, tak jsem nakoupil do ceého byt svítidla od jedné firmy a jedné konstrukce a nakoupil asi 20ks identických úsporek.
Už to budou 3 roky a asi polovina žárověk je už v háji. První vlna se odporoučela tak po roce. Kupodivu první vadné žárovky byly v lustru v ložnici, který svítí nejméně a to ať už na čas, nebo cykly on/off.
|
|
|
Dobře a co to bylo za výrobce úsporek? Moje nejstarší úsporky jsou Philips, svítí v obýváku, takže svítí hodně a už jsou tam asi 8 let.
|
|
|
Nejsem si jistý, ale noname obvykle nekupuju, protože mají horší účinnost.
Nejspíš Osramky, ale jistý si nejsem.
|
|
|
OK, až to zjistíš, můžeme se bavit dál. Takhle jsi nedodal žádnou informaci, kromě toho, žes nakoupil balík úsporek, nevíš od jakého výrobce, ale byly určitě všechny stejné a některé už odešly. Takže vlastně nevím, jestli ten můj argument o nejlevnějších šitech vyvracíš nebo podporuješ ;)
BTW ještě něco k zastaralosti: samotná žárovka byla překonaná svou vylepšenou verzí - halogenovou žárovkou.
|
|
Ja jsem ten auto-moto clanek pred casem cetl a pripadalo mi, ze se tam potkali blbec s blbcem. Zakaznik si potreboval racionalizovat svoje zadani, novinar o tom sepsal tendencni clanek (prekvapeni nad tim, ze ojetina neni 100% funkcni) a pracovnici autobazaru prekvapive nejsou velke lidske ani intelektualni perly.
Cteni "odbornych" redakci internetovych novin je zvlastni druh masochisticke zabavy. Obcas to z nudy zhlednu taky. Oblibil jsem si redaktora technicke rubriky ihned.cz - to je pro me mimoradne hovado :-)
Pred lety jsem si taky udelal jasno o spotrebitelskych recenzich MF dnes. Vysel tam jednou rozsahly test zrcadlovek. Nikon F100 byl totalni propadak, anzto za tech 50 litru uz do toho mohl vyrobce namontovat vnitrni zabudovany blesk, kdyz ho levnejsi modely maji. Pak nastoupily digitalni obrazkovace a u nich se recenzenti nejvic zajimali o strukturu uzivatelskeho Menu v pristroji :-) Od te doby to nectu.
|
|
V posledním roce jsem prodával tři auta, všude jsem byl první (resp druhý - z firmy jsem si to přespal na sebe) majitel, vše pravidelně servisované :
VW Golf 1.6, r.v. 2000, najeto 210 t., všechno plně funkční, destičky a kotouče nový - 32.000,- Kč
Seat Leon 1.6., r.v. 2001, najeto 185 t, destičky a kotouče nový, nešlo stahovat okénko u řidiče - 30.000,- Kč
Ford Focus 1.6., r.v. 2002, najeto 220-250 t (rok mu blbnul tachometr), zase nový destičky a kotouče, občas přestal jít tachometr a podsvícení budíků, - 25.000,- Kč
Nevim jestli bazary chtěj tolik vydělat nebo jsem tak blbej ?
|
|
Článek supr ale možná bych polemizoval s nájezdem pro který byly některé vozy vyráběné. Třeba u takového Mercedesu W123 (piano) podle mého nepočítali s nájezdem "jen" 300 tis. V mé menší sbírce mám třeba audi 100 C4 2.6 (benzín, 6ti válec) najeto něco přes 600 tis. bez zásahu do motoru, jen běžné spotřební výměny. Tlumiče původní, podvozek a chassis bez nástřiku a rzi, interiér původní jak nový. Milionů najetých km se nebojím. Možná D-Fens psal o vozech poněkud novějších.
Také běžně kupuji staré vozy (80´s) za zlomek ceny (většinou audi, kvůli pozinku a dílum) pouze s dobrou karoserii vše ostatní je vyměněno za nové díly, kterých se mi kvanta válí v práci už zhruba 20 let kvanta na skladě. Mám nové auto ve starém kabátě a nestojí mě to nic a hlavně se mi tyto staré vozy líbí daleko více.
Takže bych tolik nepaušalizoval.
|
|
|
Oni s tím nájezdem počítali, akorát že s ním nepočítali v tom smyslu, že by součástky záměrně dimenzovali tak, aby vydržely 300 tisíc a konec, ztaímco dneska se to tak dělá. Jinými slovy, tehdy bylo jejich hlavní starostí, aby to vydrželo minimálně 300 tisíc. Dnes je jejich hlavní starostí, aby to vydrželo (ideálně) něco mezi 300 a 302 tisíci, protože co je nad 300 tisíc, to je "předimenzované":-). Zkrátka k tomu přidali určitou horní hranici.
|
|
|
Nedávno jsem koupil Silverado V8 454 cui z roku 92. Má najeto, 380 tis mil, tj cca 605 tis km. Motor běhá a nekouří, převodovka řadí, elektrika jakž takž funguje. Zaplatil jsem za něj prakticky cenu železa. Kdyby předchozí majitel nezrasoval plechařinu byl by to pořád solidní pracant. Za pár let z něj udělám zas hezký auto :).
|
|
k tym pozitivnym recenziam - tu plati stare zname koho chleba jes. mam kolegu, ktory robil v peugeote a povedal, ze bezna prax bola, ze tomu, kto napisal zlu recenziu na ich auto viac uz ziadne auto na testovanie nepozicali a bolo uplne jedno ci to boli aj najcitanejsie noviny. myslim, ze v zahranici bude prax rovnake, ostatne aj v top geare povedali myslim o camare - tito nam nedavaju auta na testovanie, lebo sa nam nepacia, tak sme ho museli kupit
|
|
No, řekněme, že skutečným záměrem původního Švidrnochova článku bylo "kupujte jenom VW, i ojeté".
Obávám se, že D-Fens trochu toho pablba přecenil.
VW je největší inzerent a bylo zapotřebí i mezi lůzu, která nemá na nový auto, zasít sémě dokonalosti VW werglu. Je to příprava na "novinku", jíž hodlá Škoda Auto proanjímat své vehikly. Účelem bylo přsvědčit lůzry, že VW je prostě kua držák a i jako vojetina je kua nejlepčí (na rozdíl od nějakých vraků jako Subaru).
|
|
|
Pozoruhodné na tom je hlavně to, že to poslední Subaru zdá se už skutečně stálo za to, resp. oproti ostatním to byl výrazně menší vrak za srovnatelné peníze, tedy přesně to, po čem celou dobu šli. Naplánovat nákup turbo Subaru, a v okamžiku, kdy po týdnu hledání narazím na první turbo Subaru, které by zdá se stálo za hřích, dojít k závěru, že šestnáctkovej Golf Variant je přesně frčák pro mě, známej držák a etalon spolehlivého auta s levným provozem (protože ta 1.6 jede jako 1.4 a žere jako 3.0 V6, a to už se vyplatí), to je opravdu myšlenkový pochod hodný českého motoristického publicisty...
|
|
|
Co je na tom divného? Měli na výběr subaru s turbem, poškrábaným čelním sklem a nefunkční klimatizací, náklady na servis vyšší než u toho golfa. A nebo golf s jednoduchým atmosférickým 1.6 osmiventilem, který byl ve srovnatelném nebo lepším stavu za stejné nebo menší peníze.
Na ježdění po Praze je rozhodně vhodnější ten golf než subaru. 4x4 je jenom věc navíc, která se může porouchat a víc žere.
V servisu jim pak potvrdili, že golf má podvozek ve slušném stavu, nový výfuk, brzdové destičky...
|
|
|
4x4 je jenom věc navíc, která se může porouchat
ehm, bullshit alert? To je jako říct, že převodovka je jenom věc navíc, která se může porouchat.
|
|
|
Cokoliv se může pokazit, se pokazí (první Murphyho zákon). Co v autě není, to se pokazit nemůže, jednoduchá logika.
Vybavuje se mi nějaký jihoamerický speciál Top Gearu, kdy borci jeli ve starých ofroudech a prckovi se u jeho čtyřkolky vysypal pohon zadní nápravy. Tak to na místě opravili tak, že ho vyřadili a prcek dál pokračoval autem s pohonem pouze předních kol.
|
|
|
Divné je na tom to, že po Golfovi skočili přesně v okamžiku, kdy narazili na Subaru, plusmínus vyhovující stanovenému zadání. Kdyby tak dlouho hledali, až nenašli a museli najít něco úplně jiného, resp. došli k závěru, že mají špatně nastavená kritéria hledání, tak neřeknu ani slovo, protože to je logický postup, ale to, co udělali oni, mi připomíná zlatokopa, který narazil na žílu, ovšem bohužel jen stříbrnou, a to ho dovedlo k rozhodnutí se na to vybodnout stát se mnichem, jehož veškerý majetek je tvořen sutanou a jedním párem bot.
|
|
|
Will chtěl Němce nebo Japonce. Švidrnoch navrhuje Subaru. Will chce turbo, k čemuž má Švidrnoch výhrady. Většina Subaru, co viděli, jsou dodrbaný střepy. Pak Will při přemýšlení o Subaru náhodou uvidí pěkný Golf kombi. No a při rozhodování, jestli Subaru, do kterého by bylo potřeba vrazit dost peněz, nebo Golfa, do kterého by bylo potřeba vrazit výrazně míň, si vybral Golfa.
|
|
na dalsi clanek se tesim :)
|
|
E39 540i s 300kkm je na konci životnosti?
|
|
|
Obávám se, že životnost 15 let měly automobily vyrobené před 15ti lety. Životnost těch současných si opravdu netroufám odhadnout. Už to není jen švindlchrom, ale i švindlhliník, švindlocel (zejména co se plechařiny týče), švindlplast (ten cpou i tam, kde by se dříve neopovážili dát nic jiného než kov). Auta vyráběná před 30 lety se po 15 letech renovovala kompletní výměnou gufer a ostatních gumových těsnění a součástek a mohla sloužit dalších 15 let. Dnes jsou v tom různé švindlmateriály tak rafinovaně zakomponované, že jediná možná oprava je vyměnit celý díl nebo funkční celek :(
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Jak Paperfert hledal zázrak za 60 tisíc
|