|
Zajímavá je i úvaha na téma, jak moc ekologické je sešrotovat funkční automobil a nahradit ho jiným novým automobilem, při jehož výrobě bylo napácháno obrovské množství ekologických zvěrstev:
http://www.hybrid.cz/clanky/stara-skodovka-nebo-novy-hybrid
|
|
|
V práci, kterou jsem si našel, jsem drtil nové pozemní automobily, aby mohly být odeslány zpátky do Pittsburghu jako šrot. Cadillaky, chryslery, eisenhowery, lincolny — všechny možné druhy krásných velkých nových a silných turbovozidel bez jediného kilometru na tachometrech. Zajet s nimi mezi čelisti a potom cvak, rup, prásk — a byl z nich šrot pro vysoké pece.
Ze začátku mě bolelo dívat se na to, protože sám jsem do práce jezdil veřejnou dopravou a neměl jsem ani graviped. Zmínil jsem se o tom a málem jsem přišel o místo… dokud si šéf směny nevzpomněl, že jsem spáč a že tomu vlastně nerozumím.
„To je docela jednoduchá ekonomická otázka, chlapče. Tohle jsou auta z přebytečných zásob, která vláda přijala jako garancii proti půjčkám na podporu cen. Teď už jsou dva roky stará a nikdo už je neprodá… takže je vláda dává do starého železa a prodává je zpátky ocelárnám. Vysoká pec nemůže pracovat jen s rudou; musíš tam taky přidávat šrot. To bys měl přece vědět, i když jsi spáč. A při tom, jak je vysoce jakostní ruda vzácná, je poptávka po šrotu čím dál větší. Ocelářský průmysl tahle auta potřebuje.“
„Proč je ale vůbec vyrábět, když se nedají prodat? Připadá mi to jako plýtvání.“
„To ti jenom připadá jako plýtvání. Copak bys chtěl vyházet lidi z práce? Chtěl bys, aby se snížila životní úroveň?“
„Dobře, tak proč je neposílat do zahraničí? Zdá se mi, že v zahraničí by za ně na volném trhu dostali víc, než kolik stojí jako šrot.“
„Cože? A zničit si tak exportní trhy. Kromě toho, kdybychom se začali zbavovat aut v zahraničí, poštvali bychom si všechny proti sobě — Japonsko, Francii, Německo, Velkou Asii, prostě každého. Co bys vlastně chtěl? Vyvolat válku?“ Povzdechl si a pokračoval otcovským tónem: „Zajdi si někdy do veřejné knihovny a vypůjč si tam nějaké knížky. Nemáš právo říkat na tyhle věci nějaký názor, dokud o nich nebudeš něco vědět.“
Takže jsem toho nechal.
|
|
|
|
Robert A. Heinlein, Dveře do léta
|
|
|
Dík za info, hned jsem ji objednal.
|
|
|
Výborná knížka! Dodnes si ji občas přečtu a to jsem si ji koupil už za mlada dlouho před převratem. Navíc mne tehdy naučila porozumět i kočkám ... ;-)
|
|
|
Zaujal mne ten dialog, vložený kolegou OC, neb stejné otázky jsem si kladl, když v Americe, po vypuknutí hypokrize, začali bourat ty nově postavené nesplácené domy. To je věc, kterou nedávám.
Coby milovník koček se tedy asi mohu těšit na pěkný čtenářský zážitek.
|
|
|
I coby nemilovník -- naprostá většina Heinleinových knih, s výjimkou několika málo pozdních, je skvělá pro kohokoli (snad vyjma některých salonních levičáků; jde řeč, že např. Verhoeven nikdy nedokázal dočíst Hvězdnou pěchotu, a právě proto pod tím názvem natočil tu nebetyčnou srajdu, jež s původní knihou nemá prakticky nic společného). Ovšem milovník koček nalezne vskutku řadu milých bonusů; hned úvod je skvělý (mírně kráceno):
Kdysi v zimě jsme já a můj kocour Petronius Arbitr bydleli na jedné staré farmě v Connecticutu. Nájemné bylo díky neexistenci vodovodní instalace nízké a místnost, která kdysi sloužila jako jídelna, měla dobré severní osvětlení pro moje rýsovací prkno.
Jedinou nevýhodou bylo, že z domu vedlo ven jedenáct dveří.
Vlastně dvanáct, když počítáte Petovy. Vždycky jsem hleděl, aby Pete měl svoje vlastní dveře — v tomto případě to bylo prkno v okně jedné nepoužívané ložnice, do něhož jsem vyřízl kočičí sklopná dvířka široká přesně pro Petovy vousy. Příliš velkou část života jsem už strávil tím, že jsem otevíral kočkám dveře — jednou jsem vypočítal, že od počátku civilizace tahle činnost zabrala celkem devět set sedmdesát osm člověkostaletí. Mohl bych vám ty výpočty ukázat.
Pete obvykle užíval vlastních dveří kromě případů, kdy se mu podařilo donutit mě, abych mu otevřel některé z lidských — tomu dával přednost. Nikdy však svých dveří nepoužil, když venku ležel sníh.
Když byl ještě kotě, samé chmýří a pomňoukávání, vypracoval si jednoduchou filozofii. Já jsem měl na starosti ubytování, stravu a počasí, on sám se staral o všechno ostatní. Zvlášť jsem mu ale musel skládat účty za počasí. Connecticutské zimy jsou dobré jedině pro vánoční pohlednice; tu zimu Pete pravidelně zkontroloval svoje dveře, odmítl vyjít ven kvůli tomu nepříjemnému bílému svinstvu za nimi (nebyl to žádný hlupák) a pak na mě dorážel, abych mu otevřel některé lidské.
Byl skálopevně přesvědčen, že přinejmenším jedny z nich musí vést do letního počasí. Pokaždé to znamenalo, že jsem byl nucen obejít s ním všech jedenáct dveří, podržet je dokořán, dokud se nepřesvědčil, že je tam venku taky zima, a potom jít k dalším, zatímco jeho kritika mé neschopnosti byla s každým dalším zklamáním o něco roztrpčenější.
Potom zůstal uvnitř, dokud ho hydraulický tlak bezpodmínečně nepřinutil jít ven. Když se vrátil, led na jeho packách cvakal na prkenné podlaze jako maličké dřeváky; vyčítavě se na mě díval a odmítal příst, dokud se nevytrucoval — pak mi až do příště odpustil.
Nikdy se však nevzdal a nepřestal hledat dveře do léta.
3. prosince 1970 jsem je hledal i já.
|
|
|
To je vážně moc, moc pěkné. Díky za vložení.
|
|
|
Ale jak o ní řekl Campbell, Henlein umí napsat s jednou rukou za zády lepší příběh než většina ostatních autorů rukama oběma, ale člověk si tak nějak pořád přeje, aby tu druhou konečně použil :)
Pamatuji ještě nějakou další povídku, jejíž autor se pustil do keynesiánství. Jeho hrdina byl obviněn z "anti-rotational" chování, to jest odmítl své peníze utratit za nějaké zboží od pouličního prodejce, které nepotřeboval. Jelikož tak snižoval agregátní poptávku, měl jít do kriminálu :)
|
|
|
Děkuji za citát z mé oblíbené knihy.
|
|
|
|
Genialni kniha... Taky ma oblibena...
|
|
Ohledně údajů v registracích by mne zajímala jedna věc. Jak se údaje vypořádávají s dočasně vyřazenými vozidly (tzv. depozit). Přijdou mi ty počty Š120, Favoritů, atd. dost nadnesené. Už i Favorita potkávám zřídka, šáde 120 jsem nepotkal ani nepamatuji, a to se pohybuji v relativně chudé oblasti Moravy.
Pokud tedy registr počítá i s vozidly, jejíž SPZ má úřad v depozitu, je celá statistika úplně mimo. I já mám v depozitu doklady od auta, kteréuž asi nikdy nevyjede... (a stáří 28 let).
|
|
Tak kurva jak je to s těma autama?! Stará slabá pomalá auta jsou nahovno, moderní silná rychlá auta jsou nebezpečná. Co kůň? Kůň by mohl bejt, ne?
|
|
|
Jsou nahovno všechna. Nový ideologický směr.
|
|
|
Kůň by se mohl zranit nebo zemřít. Umírat mohou jen a pouze jateční zvířata. Ostatní zvířata umírat nesmějí:
http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-55204750-co-s-filmari-kdyz-se-zrusi-serial- kone-jsou-mrtvi-clenove-stabu-hbo-bez-prace
|
|
|
Metan je velmi nebezpečný skleníkový plyn, dokonce jsi se mohl dočíst, že prdy dinosaurů způsobily globální oteplení.
Takže kůň neee. Rikša, ta by mohla možná být. Homologovaná, s crash testem, zádržným systémem a denním svícením, nejlépe na fotočlánky. Nesmí ale mít žlutozelenou reflexní barvu, ta indikuje problém na silnici.
|
|
|
Ale kdeže, žádnej kůň - bicykl přece!!
|
|
|
imho rikša spadá do stejné kategorie. dokonce podporuje i sociální soudržnost. Jeden táhne a klidně dva až tři se mohou vézt.
|
|
|
|
to je přesně ona. takových 15 bych jich zaparkoval před Strakovkou.
|
|
|
Kůň prdí ... skleníkové plyny, ozonová vrstva ;)
|
|
|
|
|
Díky - tady člověk moc komplimentů nedostane..:-))
|
|
ještě do nedávné doby se Lži dnes zabývaly především nářkem nad utrpením Němců po 2. světové válce bez zmínky o tom, kdo válku rozpoutal. Pak přihodily téma vymyšlené diskriminace paraziticky žijících obyvatel. Vypadá to, že čtenost klesá a je nutné najít nové téma, které přitáhne čtenáře, takže bude přeautováno.
Uff, už aby tady zase bylo léto s učitelkami, které potkaly žraloka na Jadranu...
|
|
Postup výpočtu, nutné znalosti pro správné řešení úlohy a použití selského rozumu tento příklad posunuje na jeden z příkladů, zařaditelných do těžší varianty maturity z matematiky.:-) Pak se nedivte, že myšlenkové pochody 80% lidí končí u "fakt", předkládaných na stříbrném podnose v lžidnes...
Alespoň má d-fens o čem psát a my co číst...:-)
|
|
|
|
|
Například v Ostravě se z jeho největšího sídliště nejrychleji dostanete bez přestupu na centrální nádraží za půl hodiny tramvají, jízdenka nevím, asi dvacku. Autem je to 6 km za sedm minut.
|
|
|
Auto je fuj, to už víme. Jsem zvědav, kdy se ignoranti z LžiDnes opřou do čím dál populárnějších motocyklů. Ten můj s objemem 1340 ccm spotřebuje i v ekonomickém režimu "na pohodu" celých 5 litrů benzínu, jaká hrůza! Takových emisí na přepravu jednoho (!) pasažéra ... stydím se ;) Do Citigo se vejdou 4 pidilidi ... co naplat, že se s nimi za 5 litrů ani nerozjede ;)
|
|
|
Při rozjezdu si auto běžně vezme i 20 litrů a je to úplně normální a logické. Ono to vyplývá i z definice měrné spotřeby, je to v litrech / 100km, pokud auto stojí a motor běží, neujede ani metr, zatímco palivo z nádrže ubývá => měrná spotřeba je nekonečno na 100 km (taky proto se palubní počítače přepínají z l / 100km na l / h).
(Samozřejmě, jsou auta, která při rozjezdu berou 0 litrů paliva, ale to jsou hybridy, rozjíždí se na elektřinu z baterií a spalovací motor naskočí až při vyšší rychlosti.)
|
|
|
20? Hehe. Klidne i 80 :-)
|
|
|
Tak to jsem sakra rád, že mi stupnice aktuální spotřeby končí na 30 a pak ručička kdesi zmizí :-)
|
|
|
Já když tahám auto z garáže, než zavřu vrata i bránu a než naložím rodinu (celou dobu motor samozřejmě běží), tak mi po rozjezdu ukazuje displej 99 l/100 průměrné (!!!) spotřeby na tu konkrétní jízdu a tak málo ukazuje určitě jen proto, že to má možnost zobrazit jen dvě čísla ;-)
|
|
|
Já sleduju spotřebu přes standardní OBD sběrnici (obyčejný bluetooth adaptér za 300 Kč a aplikace v mobilu), maximum mi ukazuje myslím 49, nejspíš taky omezené shora (ležatá osmička by asi mohla leckoho vyděsit, a někoho se solidním matematickým vzděláním i rozlobit ;))
|
|
|
Já mám ještě poměrně poctivě vyrobené auto před rokem 2000 a OBD-II tam ještě nemám, jen tu klasickou diagnostiku. A nemám tam ani okamžitou spotřebu - jen celkovou průměrnou (pokud ji nevyresetuju ručně) a průměrnou pro danou jízdu (jednotlivé jízdy se resetují stáním delším než 2 hodiny nebo tak nějak)
|
|
|
Pokud jde o to, co ukáže PP, tak záleží na tom, jak rychle se updatuje číslo na displeji a jak je PP naprogramovaný - klidně tam může být uměle udělaný strop, aby se zákazník nevyděsil, kolik mu ten krám žere ;) Stejně tak než se to přepne z l/h na l/100km, může ta aktuální spotřeba o dost klesnout. (V neposlední řadě záleží na řidiči.)
|
|
|
To bych Alfině neudělal. Studenej motor se vytáčet nemá...
|
|
|
Kdyz se chce, jde to i se zahratym motorem :-)
|
|
|
fakt začínám mít pocit, že když se rozdávala fantazie a vtip, tak jsi nejenže dostal málo, ale taky sis přišlápl tkaničky, který si neumíš zavázat a i to málo sis vylil, takže nemáš nic 8o)
|
|
|
Mě na 4,5l stačí motor o objemu 650ccm a když za to zatáhnu, tak mi s mojí desetilitrovou nádrží připadá, že většinu času s motorkou prostojim u čerpaček. :-)
|
|
|
No za 5,5 l litru při režimu "pohoda" (okresky 90-100 reálných) jezdim i s mazdou 626 2.0i 85kW Euro 3 po prostém vyřazení druhé lambdy (před vyřazením pod 8,5 nešla). S druhym autem 2,4 GDI(benzín) 110kW Euro 2 MPV pro 6, není problém jet do 7l/100. Nevidím tedy jediný důvod, proč by Citigo (byť je to hrůza "auto") nebylo schopné se pohybovat také za 5 ? Jinak do motorek novináři šijou už beztak dlouho. Spíš kdy rupne, že i běžná sportovní letadla berou i víc jak 40l/h letu a to ještě s bohatou směsí-hrůza !
|
|
osobně mám favorita ročník 89 nikdy jsem neměl nehodu, svítím přes den jak magor,musím, narozdíl od magorů nemám zímní pneu, když je nepotřebuju, letos jsem sníh na silnici viděl asi 14 dní, bydlím u prahy..vymejšlej akorát kraviny, koupil jsem si ekologickou lékárničku jako všichni , ze které jsem ve finále vyndal ochranou masku , kvoli které jsem si ji kupoval..
jezdíme jen nakupovat cca 40km měsíčně lékař 50 km měsíčně jiné max 100 km měsíčně.. auto skoro nepotřebuje opravy, bylo dost opravovaný dřív,super startuje, jezdí, jo technická je horší, další buzerace, kdo jezdí opatrně nebourá bouraji magoři v bavorákách a audinách (osobní zkušenost z osobní práce v callcentru u nejmenované pojištovny) zákonodárci a autoři podobných článků jsou parta vypatlanejch idiotů který by měli pozavírat..aby přestali škodit.
bude bezva, když si při 200 km měsíčně maximálně každý dva roky koupím nový super eko káru, to je ekologie jak stehno...to znamená sešrotuju auto při 4 tisících km najeto celkem po dvou letech...
|
|
|
ehm tedy, ne že bych Vám do toho chtěl nějak kecat, ale přemýšlel jste o používání taxíku (nebo o polokomerčním půjčování auta od souseda nebo švagra)? bo náklady jen na papírové udržení vozidla a technickou údržbu aby bylo auto fakticky způsobilé k provozu (aby brzdilo, svítilo a startovalo atakdále) Vám dělají cenu kilometru poměrně astronomickou. a to nepočítám cenu parkování a cenu Vašeho času při obstarávání provozuschopnosti.
samozřejmě si taky můžeme notovat o ideálním světě, kde by žádná technická nebyla a žádné pojištění odpovědnosti nebylo povinné (a žádná soudná pojišťovna by Vám ani pojištění na vrak nesjednala) a v podstatě by se mohlo jezdit na čemkoli - ale to byste se pak nemohl divit kdyby Vám někdo v případě průšvihu třeba sebral a prodal ledvinu.
|
|
|
ne vždy je možné a vhodné řešit problémy s taxi nebo sousedovým autem. Záložní UPS pod stolem taky využijete jednou za uherák a přesto to považujeme za rozumné.
i Fako lze komerčně pojistit, jenom cena pojištění se spoluúčastí jaksi je vyšší než zůstatková cena, prostě se to nevyplatí vůči dostupnosti vraků. Tipl bych si, že takovou zrenovovanou historickou Pragovku Vám za kulantní sumu pojistí bez problémů.
|
|
|
Asi jsi trochu nepochopil předřečníka. Pokud má být komerční pojištění alternativou k povinnému ručení, tak není argument výše pojistky větší než hodnota auta, když současně můžeš čelit potenciálním škodám v desítkách milionů (od škod na majetku po renty)
|
|
|
eeee jen technická... Opatrnost má s nebouráním jen omezenou souvislost.
Opatrnou jízdou ovlivníte spíše následky připadné nehody, je rozdíl, když vám před auto vběhne divočák (nebo se stane cokoli jiného) a se vybouráte ve 40kmh and ve 140.
Na druhou stranu extrémně opatrná jízda 20kmh riziko nehody zvyšuje, protože ostatní se snaží takového dementa za každou cenu předjet.
|
|
CO: 2200 x 844000 x 16,5 / 1e6 = 30 600 tun oxidu uhelnatého.
NOX: 2200 x 844000 x 5,06 / 2e6 = 4 700 tun oxidů dusíku
HC: 2200 x 844000 x 5,06 / 2e6 = 4 700 tun uhlovodíků
Škodlivin zan EURO0 celkem: 40 000 tun
Kdybychom uvážili i vozidla s EURO1:
CO: 2200 x 356000 x 2,72 / 1e6 = 2 130 tun oxidu uhelnatého.
NOX: 2200 x 356000 x 0,97 / 2e6 = 379 tun oxidů dusíku
HC: 2200 x 356000 x 5,06 / 2e6 = 379 tun uhlovodíků
Škodlivin celkem za EURO(0+1): 40 800 tun
ja len ze mne vychadza 42 888
ale aj tak je to menej nez 67000:-))
|
|
|
re "Jaká auta budou špatná podle tamních motoristických expertů?"
Myslim, ze kampan souvisi se zavedenim plakety regulujici vjezd do centra Prahy. Takze spatna jsou vsechna auta, ktera za ni bud budou muset zaplatit hodne, nebo na ni vubec nedosahnou.
|
|
|
V tom případě by měli mnohem víc brojit spíše proti dieselům, ne? U benzínu na tu jejich pitomou zelenou plaketu nedosáhnou tuším jen ta nejstarší auta bez katalizátoru, ale u dieselů ji dostanou jen ta nejnovější auta ...
|
|
Klikl jsem na profil autora z MF a proč nejsem překvapen - zmrdobrýle...Když jsem zaregistroval, že je nosí Kočí, Sobotka nebo Škarka, konečně mi docvaklo spirituální poselství tohoto cultovního modelu - i z hovna učiní "významnou" osobu. Junior bastard by jako označení modelové řady bylo celkem přesné.
|
|
|
A těmi brýlemi také očividně snaha o profil skončila, jak tam může nechat tolik chyb?
"Do rubriky Auto přispívá od ledna 2008. Věnuje (*se*) především technickým novinkám. Pro Mobil.cz připravuje články na téma telekomunikací a mobilních zařízení. Má na starostí (*starosti*) především nové technologie a recenze mobilních telefonů, rovněž za ni vystupuje v médiích (*za ni = ten web Mobil.cz? *). Mezi jeho koníčky patří cestování a klasická kinematografie (*opravdu kinematografie, tj. zajímá se o výrobu, filmovou techniku, distribuci filmů?*)
|
|
Pokud jsem cetl a pochopil spravne, tak kritizovany i tento clanek pocita s tim, ze auto plni emisni normu ihned po (studenem) startu.
Samozrejme, ze tomu tak neni a lidi, kteri si koupi nove EURO5 na jezdeni 5 a mene km do prace ci obchodu celkovymi emisemi zdaleka nedosahuji ani na tabulkove EURO1.
|
|
|
To je sice pravda, ale právě proto, že se jedná jen o pár prvních kilometrů, je to v celkovém součtu při pronásobení kilometry skoro zanedbatelné* (že někdo ujede novým autem neekologicky 5 km je v porovnání s 500 km jiného šumák). A to i v případě, že by takových aut bylo ve městech významné množství, což je parametr, který neznáme.
*Pokud je průměrný nájezd 15 tisíc km a studený motor budeme brát prvních 5 km (u malých benzínů a v letním období výrazně přestřelené) s tím, že se jezdí každý den do práce tam a zpět, tak to stejně vychází jen 5 * 2 * 250 = 2500 km. To je 16,6' procent z celkového průměrného nájezdu.
|
|
|
Já to chápu tak, že D-FENSův článek měl primárně poukázat na to, že na LžiDnes lhali už při samotném výpočtu z dostupných tabulkových hodnot.
Ta vaše úvaha je sice správná, jenže neexistují žádné údaje o tom, kolik procent z celkově najetých kilometrů tvoří jízdy do 5 km se studeným motorem.
|
|
dnes se jede král šumavy, mají povoleno?:-)
|
|
|
Další kategorie špatných, zlých a fuj aut budou ta s anténou, jak D-FENS píše. A to proto, že anténa zhoršuje aerodynamiku vozu o 64% a tudíž se spálí ročně o 13 bambilionů víc paliva a to je špatné, áno.
Z tohoto důvodu budou všechna auta s externí anténou platit novou Daň z antény (platí ji naštěstí auta a ne řidiči) a nové vozy s externí anténou se nesmějí prodávat s okamžitou platností.
Jediné výjimky jsou antény typu "ploutvička", které mají shodou okolností vozy posranců a samozřejmě klasické antény u vozů Škodapeněz.
|
|
|