D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Komise expertů IV - "Osoba blízká"
    Vydáno 13. 04. 2008 (16484 přečtení)

    Jak jsme již konstatovali posledně, komise MDČR zabývající se novelou silničního zákona po půlroce své činnosti dospěla k jedinému závěru. Totiž že je třeba "odbourat osobu blízkou".

    Na to, že se komise měla zabývat bezpečností silničního provozu a nápravou následků legislativního zprasku kokota Šimonovského, který vrátil bezpečnostní situaci na našich silnicích pět let nazpátek, je to dost chabý výsledek. Řebíček by se měl nad činností svého úřadu zamyslet, toto je horší nežli nic.

    Souvisí problematika odepření výpovědi s bezpečností silničního provozu? Rozhodně nikoli. Je to úplně vedlejší. Veškerá správní řízení vedená obecními úřady v případech například snímků z automatických rychlostních kamer jsou námaha vynaložená (z pozice občana) ničemu. Celé se to provozuje jen proto, aby se městské pokladny napakovaly na pokutách a firmy jako Czech Radar a.s. si mohly nárokovat 60% z každé vybrané pokuty. Na bezpečnost to vliv nemá. Počet správních řízení a automatických kamer roste, počet nehod taky roste. Něco je špatně. Někdo lže.

    Story má své pokračování. MDČR vypracovalo dokument, který se obsáhle zabývá právem odepření výpovědi (to je to, co se v prorežimních médiích nesprávně nazývá "osoba blízká") a některými souvislostmi prokazování přestupku. Dokument najdete zde (nebo zde). V jeho záhlaví byla jako autor uvedena Dr. Kovalčíková z MDČR. Je to sice poněkud zdlouhavé a těžké čtení, rozhodně se však vyplatí. Napomůže mimojiné vaší tvorbě názoru na pana Řebíčka, jeho mluvčího Hanzelku a celou expertní komisi.

    V dokumentu stojí, zjednodušeně řečeno, že právo odmítnout výpověď úřadům je jedním ze základních práv občana. Může tak učinit, pokud by způsobil nebezpečí stíhání sobě, osobě blízké nebo jiné osobě, jejíž újmu by pociťoval jako sobě vlastní. Právo správního orgánu provádět jiné důkazy tím není dotčeno, takže i přesto, že předvolaný (například majitel vozidla podezřelý z přestupku) odmítne vypovídat, úřad přesto může v dokazování pokračovat. Také může už předem volit takové prostředky a postupy, které umožní jednoznačnou identifikaci pachatele přestupku.

    Tento rozbor mají politici a členové expertní komise k dispozici, včetně jeho závěru:

    Autoritu správních orgánů a ochotu pachatelů (řidičů) nést odpovědnost za své protiprávní jednání také výrazně podrývají dvě skutečnosti: Jednak to, že policie nedostatečně kontroluje  a správní orgány nedostatečně stíhají skutečně závažná protiprávní jednání  v provozu na pozemních komunikacích a stíhají pouze relativně bagatelní přestupky (nedovolené parkování, malá překročení rychlosti zaznamenaná automatickými měřícími systémy, dnes provozovanými i soukromými osobami, na místních komunikacích). Dále pak je to skutečnost, že mezi zjištěním přestupku a jeho projednáváním uplyne i několikaměsíční lhůta. Podle obecných principů platných pro trestání má postih (trest) přijít co nejdříve po spáchání deliktu, aby plnil svoji nápravnou a preventivní funkci, s plynutím doby se nápravný i preventivní efekt sankce snižuje, navíc pachateli se také přiblíží „na dohled“ jednoroční prekluzívní  lhůta pro zánik trestnosti přestupku. V důsledku těchto skutečností vnímají řidiči postihy za uvedené bagatelní přestupky, které navíc přicházejí až po několika měsících, jako šikanózní výkon pravomocí, který nemá nic společného s reálným zajišťováním bezpečnosti silničního provozu. Změna této praxe by také výrazně přispěla k autoritě správních orgánů, které mají v působnosti a pravomoci dohled nad provozem na pozemních komunikacích.

    Pokud nechceme ustoupit od základních principů demokratického státu a změnit zásadu přestupkového práva z prokazování viny na prokazování neviny, pak jedinou ústavně konformní cestou, jak omezovat možnost nezjištění pachatele přestupku a jeho nepotrestání je zvýšit počet policistů, kteří se budou věnovat odhalování přestupků přímo v silničním provozu, ovšem při zachování presumpce neviny a dokazování přestupku (...)..

    Když jsem to četl, prožíval jsem dosud nepoznaný pocit ztotožnění se s ministerstvem dopravy. Jinými slovy, pánové a dámy na MDČR přesně vědí, jaká je situace v Kocourkově a jsou si vědomi všech souvislostí. Navenek se však tváří odlišně a to, co si sami napsali černým na bílé, jakoby ignorovali. Je fascinující, že představitelé MDČR, kteří také mají uvedený rozbor k dispozici, jmenovitě pan Hanzelka, hovoří na veřejnosti úplně jinak. Není to jen pan Hanzelka, kdo má tento problém, ale celá kohorta politiků, představitelů "odborných" organizací, novinářů jako například pan Vaca z MF DNES a dalších. Zcela zjevně zde vsázejí na nevědomost běžného občana, který si svých práv není vědom a možná z vrozené slušnosti a bojácnosti se po jejich významu ani nepídí, protože už jen fakt, že by se měl někdy úřadům postavit a nebo s nimi alespoň nespolupracovat, je pro něj alarmující a neuchopitelný. Ve své většině jsme byli vychováni ke slušnosti a někteří si myslí, že slušností se rozumí poslušnost. Právo nevypovídat proti sobě samotnému je mu pak předkládáno jako trapná mezera v zákoně, která je tam vlastně nedopatřením a je jen otázkou času, kdy to bude "opraveno". Copak budou pak opravovat příště? Právo na shromažďování? S tím už začali. Rovnost občanů před zákonem? Na tom už se taky vydatně zapracovalo. Možnost svobodného hlasování u voleb? Nedotknutelnost obydlí? Práva vlastníka?

    Asi nemá význam říkat to právě vám, čtenářům D-F, ale někdy mám chuť spolu s Fučíkem zařvat "Lidé bděte" a ještě dodat "...a nenechte si od zmrdů srát na hlavu!"

    Za poskytnutí dokumentu děkuji přátelům zakonspirovaným přímo uvnitř aparátu a věřím v jejich trvalou přízeň.


    10.4.2008 D-FENS



    [Akt. známka: 1,13] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 16 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.