Vážené čtenářstvo těchto stránek. Nechal jsem se volně inspirovat článkem
ze 13.10.2010 od R.A. „Prosba
o radu čtenářů: výběr ojetého automobilu.“
A potřebuji poradit s problémem,
který se velmi aktuálně týká mě, protože již na pondělí mám objednaný servis
a moc se rozhoduji, jestli tam skutečně pojedu. Rady od lidí, kteří se
v problematice pohybují, budou pro mě velmi cenné. Tak tedy k věci
V lednu 2010 jsem pořídil Ford Mondeo kombi, r.v. 2002, 2.0 TDDi, 66kw
(více o něm později). Ukazatel najetých kilometrů 127 000 km. Že je to
stočené, bylo jasné, ale říkal jsem si, že na tom možná zas tak nesejde
(1. chyba). Řekl jsem si, že první servis si nechám udělat ve Fordu, kde
snad pracují odborníci, navíc nemám žádného spřáteleného garážníka. Nejprve
zjistil, že dané VIN bylo již servisováno Charouzem v jiném městě před
rokem s hodnotou 249 850 km.
Zhruba jsem si namodeloval, kolik asi má vůz najeto.
První majitel |
249 850 km |
snad realita |
Druhý majitel |
40 000 km |
odhad |
Já |
19 000 km |
realita |
Celkem |
308 850 km |
současnost |
Nechtěl jsem auto vracet, ani jsem nevěděl, jestli to má cenu, tak
jsem fofo poprosil, aby mi spočítali, kolik by stálo nějaké „generální
dání do pucu.“ (2. chyba). Jak jsem později zjistil, auto nejde dát generálně
do pucu. Udělali mi rozvody, vyměnili brzdové destičky, IDS test, vyměnili
termostat, olej a filtr. Na vůz jsem ještě samozřejmě pořídil komplet zimní
pneu. Pak nějaké drobné spotřební věci, elektroinstalace na vleku, nová
baterka a něco k tomu, Servis po koupi tedy zhruba 20 000 Kč (což odpovídá
penězům, které jsem si schoval na případný servis kupovaného vozu). Doufal
jsem tedy, že bude všechno dobré.
Uplynul necelý rok
Najel jsem 19 000 jen s běžným servisem, který by se dělal na kterémkoliv
jiném autě. Před asi měsícem začal při startování občas viset pastorek
startéru. Měsíc jsem to vydržel, občas jsem musel vypnout klíček a zase
zapnout, ale problém byl větší, až to přerostlo únosnou mez a já byl zrovna
mimo jakékoliv mě známé končiny, tak jsem se shodou okolností několik metrů
vzdálený servis poprosil o nějakou opravu toho startéru. Nu a volá pán,
že je chyba v setrvačníku, který je na tom tak zle, že kovové piliny z
něj zničily startér. Tedy vyřešit startér a co nejdříve vyměnit setrvačník
a komplet spojku (jejich cena asi 20 000 Kč). Začal jsem pátrat po internetu
a hledal náhradní díly a diskuze. Nejvíce se mi pod kůži zaryla tato.
Sice se týká focusů, ale v podstatě to asi odpovídá mému problému. Nalezené
ceny dílů 16
930Kč. Samozřejmě to ještě někdo musí udělat a asi si za to taky něco
řekne. Řekněme 2 500 Kč? Dobře, jsem na asi 19 000 Kč. Originál ford servis
možná něco ke 30 000 Kč (spekulace).
Moje otázka zní:
Auto má najeto přes 300 000 km, tím jsem si skoro jist. Má smysl
teď udělat další opravu za 20 000 Kč? Nestane se vůz, který má nejeto už
tolik kilometrů zbytečně hlubokou kasičkou? Prý u těchhle aut odchází taky
trysky a další věci o kterých ani nevím, že tam jsou. Jaké jsou špatné
scénáře? Šli byste do toho, anebo si raději pořídili jiný ojetý vůz?
Osobně uvažuji např. o vozech: Opel Astra okolo 2002, 1.7 s naftovým motorem,
nebo Fabii 1.9 tdi podobný rok, oba vozy ve verzi kombi. Mondeo bylo velké,
spokojil bych se s menším kombi, nebo i sedanem a raději s menší spotřebou
a levnějším servisem.
Ptám se zejména z toho důvodu, že na 1. listopadu jsem objednán na servis,
kde by měli všechno dělat a já opravdu zvažuji, jestli se do takovéto opravy
pustit. Není sice kdovíjaká, ale peníze to jsou. Díky za věcné připomínky
a rady.
Návod na odpověď pro ty, kteří ji rádi dají:
1. Koupit nebo nekoupit jiný vůz, případně jaký
2. V případě že nekoupit, jak dále postupovat
3. Kritika odpovědí ostatních diskutujících (resp. jejich názorů)
4. Kritika nevhodnosti mých otázek a spekulace nad mými nelogickými
postupy a chybami, které jsem již udělal a vedli do těchto „problémů“ a
obecně pruzení.
28.10.2010 Atreyy