Landovic rodina se po motokrosu, autokrosu, závodech kamiónů, rallye,
divadla, muzikálech, RAC, rocku a popu rozšířit oblast svého konání o film.
Zde to měli jednoduché, protože to poslední dobou vypadalo, že v Čechách
žije již jen jediný režisér jménem Hřebejk a poslední tři herci Geislerová,
Macháček a Liška.
Za takových podmínek musí i zcela průměrný snímek vycházet
jako skvost. Když jsem zaslechl něco o ději filmu Kvaska,
který se měl točit kolem jakéhosi muzikálu, byl jsem poněkud skeptický
ke kvalitě zážitku ovlivněn psychosomatickými aberacemi už jen z přestavy různých těch Kleopater, Golemů
a podobných megasraček pro vidláky. Film s názvem Kvaska není filmem Daniela
Landy, jak se někdy tvrdí, ale režírovala jej jeho žena Mirjam. Landa je
autorem filmové hudby a spoluproducentem.
Děj je přibližně následující: Nespravedlivě odsouzený Miki ve vězení
sní o setkání s muzikálovou hvězdičkou Karin. Karin pro něj představuje
vizi, která mu umožňuje zachovat si v kriminálu mentální zdraví. Z věznice
uteče a přihlásí se do konkurzu do muzikálu Motýl a můra. Díky drzosti,
kterou už ani nelze označit za zdravou, se dostane mezi ansámbl. Setká
se s Karin, kterou má ovšem pevně v rukou dojič postsocialismu Toman. Zdá
se ovšem, že s ním Karin není šťastná, vzniká tedy klasický milostný trojúhelník
převzatý z mýdlových oper: emočně strádající žena - mocný bohatý partner
- chudý sympatický píchač. Probíhají zkoušky na muzikál, při kterých po
diskusi s panem režisérem rezignuje na svoji roli zpěvák a "hvězda" Franta
Strouhal (představovaný Landou) a Miki se dostane na jeho místo hlavní
role v muzikálu. Mezitím se ale policie četbou bulvárního tisku propátrala
k Mikiho identitě a dostává se do jeho blízkosti. Díky kontaktům s vedením
policie se Toman dozví, že Miki bude brzy zatčen, ale vše se k dobrému
zvrátí. Kvaska je nápoj, který připravují vězni z chleba a cukru jako náhradu
piva a ve finále příběhu sehraje poměrně významnou roli. Konec se nesluší
prozrazovat, je však poměrně banální, ostatně jako celý děj. Jakkoli se
některé scény z první části filmu mohou zdát samoúčelné, nakonec se ukáže,
že zapadnou do děje na své předem připravené místo, dá se tedy říci, že
děj má strukturu velmi podobnou muzikálu, ačkoli je místy zcela zjevně
nereálný. Mám zato, že tvůrci film dříve nebo později v muzikál o muzikálu
překlopí.
O příběh ale asi v tomto filmu nejde. Děj má spád i bez přítomnosti
hutné akční story. Landová staví děj na jednotlivých situacích a situačním
humoru, nejedná se přitom o laciný humor nováckého typu - kdo se chce zasmát,
musí mít aspoň minimální postřeh. Zejména mě pobavil dialog autora s Frantou,
kde nutí
chraplavého Landu zazpívat c. Podobnou explozi smíchu jsem zažil u
scény, kde si zpěvačka sype do krku kvasnice a stresovaně říká, že tam
to gé prostě nenarve, zatímco v pozadí zní Lucie Bílá. Jistě pobaví režisér
a jeho cholericko-egocentricko-ironické výbuchy. Franta Strouhal zpívá
moravštinou a název jeho posledního alba zní Netrub a uhni. Konkurz na
role v muzikálu je kapitola sama pro sebe, zřejmě tam Landovi zvěčnili
svoje zážitky z toho, co prožili na vlastní kůži.
Smíšené pocity jsem měl z hereckého obsazení. Na jedné straně stojí
bezchybný Korn v podobě zpěváka muzikálového matadora, herec představující
režiséra, Ladislav Spilka v roli jednoho ze zpěváků a Landa sám, v neposlední
řadě poslanec Jan Vidím, který v roli politika využil svých deset sekund
k několika obzvláště vydařeným grimasám dokonale kopírujícím výraz politiků
přizvaných na kulturní akce. Na druhé straně stojí poněkud prkenná Lucie
Vondráčková a zapomenuté hvězdičky ze Superstar Emil Zajac a Baloghová.
Hodně ne-li většinu herců bylo možné spatřit v Landových muzikálech a je
to tak dobře, po dlouhé době jsme se tak dočkali českého filmu, ve kterém
nevystupují Liška, Trojan ani Macháček. Stejně tak je zřejmá inspirace
konkrétními existujícími postavami (režisér) nebo lidskými typy.
Myslím, že se Landovým povedlo. Není to žádný velkofilm, spíš to připomíná
studentský snímek, vznikal patrně trochu v chvatu, ale není vůbec špatný.
Pokud si chodíte do kina odpočinout jako já, bude se vám to líbit. Kdo
chodí do kina s jiným úmyslem, třeba sledovat něco intelektuálního nebo
se sebemrskat u produkce zmrdů Hřebejkova formátu, nadšen nebude, protože na to je film příliš přímočarý.
Chyby a omyly:
- v náklaďáku, který odjíždí z věznice, je méně krabic než potom u
pumpy
- kanystr s kvaskou v divadle na stole má výpustní kohout v poloze
"otevřeno" a kape z něj kvaska, ale poté, když se vydá na turné po státních
institucích, je poloprázdný.
- při zapalování svíček kolem červeného koberce při premiéře jedna
dívka svíčky rozsvěcuje a druhá zháší
01.03.2007 D-FENS