Komentáře ke článku: MHD a žehlička ETA 209 (ze dne 22.01.2012, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
MHD chce změnu, ale DFensem na konec navrženej systém je děravej jak řešeto. Do práce musim každej den na osmou. Jakou mam jistotu že každej den na osmou bude někdo ochotnej jet bílou fábií a bude mít zrovna místo?
Navíc MHD funguje (aspoň ve špičce a aspoň teoreticky) metodou sebenaplňujícího proroctví - lidi jezděj do práce na devátou, jelikož jezdí hodně autobusů a hodně autobusů jezdí, jelikož lidi jezděj do práce na devátou. Jestli byla dřív poptávka nebo nabídka je v konečný fázi úplně jedno. Navíc lidi nejsou zdaleka tak svobodný jak si Dfens představuje - pořád nějakejch 60-80% ekonomicky aktivní populace chodí do práce ráno, vrací se odpoledne/večer a v noci spí. A 95 % dětí se vozí do školy ráno a vrací odpoledne. Tady se vyloženě nabízí nějak toho využít.
Ale uznávám že vzhledem k tomu že bydlim na periferii, kde skutečně ráno všichni jedou do Prahy a odpoledne se všichni vracej a doprava obráceně je minimální, taky si řikám že jestli má každejch 10 minut jet autobus ráno tam, tak se logicky musí vracet skoro prázdnej zpátky.
|
|
|
bílou fábii vymažte, nějak sem si zafixoval že ji DFens zmiňoval v článku. Samozřejmě pojedu čimkoli, nehledě na typ a barvu auta.
|
|
|
Jakou máte jistotu? - Žádnou, no und?
Je na tom snad něco tragického? Co třeba Vaše nejistá práce, vzpomínáte se slzou v oku na tu jistou za bolševika? Předpokládám, že ne, protože čím jistější ta práce byla, tím za větší hovno zpravidla stála. A není žádný důvod si myslet, že ausgerechnet v dopravě to funguje úplně jinak.
|
|
|
no und? Pokud potrebuje byt na miste xy kvuli vydelavani na chleba na urcitou hodinu, tak je dana metoda nepouzitelna v pripade "na und" na hovno.
|
|
|
Ale jděte Vy brepto, spousta lidí se přepravuje na určitou hodinu a pravidelnou MHD a její "jistoty" k tomu vůbec nepotřebuje, bohatě postačí taxík, což je jen dražší a méně efektivní variantou zmíněné vzájemné občanské výpomoci.
|
|
|
Otázka je, jak by vypadala tahle možnost, pokud by ji využili všichni lidi jedoucí v danem směru metrem.
Tisíc kusu co dvě minuty v jednom směru - unese to kapacita stávajících komunikaci?
|
|
|
Zde si dovoluji zcela kategoricky...souhlasit:-)
Napriklad v Praze by to bez metra opravdu neslo. Tim nerikam, ze metro maj provozovat ti zlodeji, co ho provozuji a ze ma byt dotovane - to rozhodne NE.
Na druhou stranu si nemyslim, ze MHD je spatna jaksi principialne, jak se tu mnozi domnivaji. Myslim,ze DF take nerika, ze MHD je principialne spatna. Spatne je to, ze je dotovana a tedy neodpovida v mnoha procentech skutecne poptavce.
|
|
|
Těžko říct. Ceteris paribus by to fungovalo možná problematicky. Jde o to, bavíme-li se o stavu, kdy je z daní dotován systém hromadné dopravy a potlačována doprava individuální nebo o stavu, kdy by stát dopravu ponechal trhu.
Jak píše someone o tom sebenaplňujícím proroctví, to je třeba taky vzít v úvahu. Pokud je MHD aspoň jakž takž efektivní, tak mj. proto, že do určité míry přinutila lidi a firmy přizpůsobit jí svůj rytmus. Takže tvoji otázku je nutno řešit v kontextu předpokládaného stavu.
|
|
|
Nemám pocit, ze by se rytmus firem prizpusoboval dopravě.
Data - tvrdá data! - z posledních dvou desetiletí dokládají spis pravý opak.
Samosebou jedna pidifirma systém nezmění, to je jasne.
|
|
|
Nechci nějak zvlášť akcentovat zrovna firmy. Jde o to, že veřejná doprava se musela přizpůsobit převládajícím přesunům lidí a zbytek lidí se tedy naopak musel v nějaké míře přizpůsobit veřejné dopravě, tedy potřebám většiny. Tedy MHD není o individuálních potřebách, nýbrž o přizpůsobení menšiny většině. Nevycházím z dat ale z prosté logiky věci.
|
|
|
Spolujizdy jsou urcite zajimave alternativy a v zasade na delsich vzdalenostech uz funguji pres internet dnes.
|
|
|
Já pamatuju, ještě za tuhého sociku, že se 4-5 lidí jedoucích do stejné fabriky domluvili a jezdili jedním autem, cenově jistě v té době neefektivní, ale časově velice. Cenovou efektivitu vyřešili jednoduše střídalo se pravidelně kdo bere auto a tudíž náklady měl každý své a čas ušetřili všichni. Dnes už je při vzdálenosti cca 15km efektivita cenová i při 3 cestujících. A úspora času je snad ještě vyšší, než dříve.
|
|
|
Já tohle používal koncem minulého socialismu, tuším kolem roku 86', jezdil jsem trasu Lbc - Ústí n. L. do školy, cca 100 km a pokud počítám jen náklady za benzín, tak se to vyplatilo mně i spolucestujícím, pokud jsem vezl 3 lidi. Náklady na benzín kolem 60,- Kčs, autobus tenkrát tuším 25,-, vlak asi míň ale bylo to asi na 5 hodin včetně MHD na obou koncích.
|
|
Jen doplním pohled logistiky žehliček.
Firmy, které se zabývají logistikou bilého zboží obvykle kombinují několik různých produktů do jednoho závozového místa, tedy "naše" 13,6m stojící na centrálním skladu Datartu nebo na obchodech Makra/Kauflandu/Lidlu etc mají na ložné ploše nejen Dfensovy 209ky, ale i 109ky a 190ky ve verzích A8 i D9, které přes překladiště přišly z Říše ;)
Pro logistickou společnost je zavážení jednotlivých malých obchodů noční můrou (zeptejte se mě jak jsem se tvářil na tendr Nivey, ale kdo chce kam, zacáluje to nebo nejede)
Takže směr logistiky není ve zmenšování vozidel, ale v lepší efektivitě, tedy nasazení co největších a co nejvíce využittých vozidel.
Největší problém v porovnání těhle malvic vidím v tom, že zatímco nákladní doprava je prostě tvrdě konkurenční prostředí a na jedné straně se válčí o efektivitu na každé frontě ale na straně druhé kdo chce extrabuřty, tak je prostě přímo zaplatí tečka. V osobní dopravě to rozhodně neplatí a tak si trh našel nějakou rovnováhu odpovídající pokřivenému prostředí.
Asi bychom se divili, kdyby se v MHD začalo platit podle toho, co co stojí a firmy k tomu přistupovaly tržně. Okamžitě by skončily 45místné Karosy v Horní Dolní, ale našli by se soukromníci s 9 místnými dodávkami (maršrutky se to zove), kteří by jejich místo nahradili.
Jančura je jen prvním bobrem, co rozhrabává pevnou hráz socialismu v osobní dopravě a logicky jde nejdřív do směrů, kde se mu to na první pohled vyplatí.
|
|
|
Ano, plnění velkoskladu žehličkami odpovídá ve světě MHD pojmu "páteřní linka". Tedy spoj, který jede po trase, který představuje průnik transportních potřeb většiny cestujících a předpokládá se, že se to z uzlů páteřní linky dále už nějak vyřídí nejrůznějšími cestami (navazující spoje, pěšky..). Také se dá očekávat, že páteřní linky budou v čase stabilní, protože globální poptávka po žehličkách bude konstantní a nedotkne se jí, že v Datartu mají zrovna slevy. Stvoření systému páteřních linek představuje taky maximum toho, co systém s pevným plánem dovede.
|
|
|
No ono se tomu neříká "páteřní linka", ale Sběrná služba. Fungovalo to i v minulém režimu a dokonce ne jenom v MKD, ale i ve vnitřní dopravě. V rámci republiky existovaly přímé linky, například Praha-Košice, Praha-Brno atd., v podstatě do každého většího města. Zákazník, potřeboval dopravit 100 kg bednu do Košic. Pošta to nebere, poslat tam malý vůz je drahé, tak si objednal sběrák. Příslušný závod mu poslal malé auto do bytu, naložili bednu, odvezli na překladiště, kde se zařadila pro linku Praha-Košice. Druhý den se naložila na kamion a v Košicích podobně odvezla zákazníkovi do místa určení. Zákazník zaplatil pouze poměrnou část (podle hmotnosti, nebo objemu) k celkové ceně za celý LKV. Výhodné pro dopravce - tyto vozy neujely ani km prázdné, výhodné pro zákazníka v ceně. Přepravu zajišťovaly vždy proti závody. Pražský v Po do Košic - Košický v Po z Košic do Prahy atd. tedy zpravidla 2 - 3x týdně.
Na podobném principu funguje i dnes Sběrná služba v MKD. Nevím jak je to v Česku, nemám nové informace, ale myslím, že na stejném principu funguje společnost Toptrans Praha.
Naposledy jsem takto přivezl 15 speciálních PC z Rotterdamu do Prahy za 3.800.- Kč. Zkuste je přivézt za tu cenu Fordem Transitem.
|
|
|
Co jste použil za přepravce? Já jsem si objednal přepravu balíku ze zahraničí u spedice (přeprodejce), která neuváděla, kdo bude přepravu provádět a jak má tvrdé nároky na zabalení balíku. Jen to, že se má balík dobře zabalit a křehké zásilky se mají označit fragile. Vlastní přepravce bylo DPD a obsah balíku byl na kaši, protože dle jejich podmínek může přepravu vydržet maximálně kopací míč:
http://www.dpd.com/cz/Home/Preprava/Pruvodce-prepravou-zasilek2/Zabaleni-zasilky
Vybírám:
- obal musí být z takového materiálu, aby nepoškozen vydržel pád z výšky 80 cm
- zásilka musí být stohovatelná, tzn., že musí být uvnitř natolik zabezpečena a vyztužena aby vydržela minimální statické zatížení pětinásobku vlastní hmotnosti
Když jsem si zásilku přebíral, tak jsem viděl v akci jejich "zpracování zásilky pomocí automatického třídícího zařízení". Ve dveřích skladu stál ukrajinec a házel balíky obloukem rovnou do dodávkového auta fragile nefragile.
|
|
|
Nechci se zastavat DPD...ale tak obecne:
80cm je jeste OK, Posta ma 1 metr :-)
zasilka musi byt stohovatelna -> pomerne logicke, protoze nakonec to proste davaj na hromadu do auta, logicky nektere baliky lezi dole a jine nahore...
Oznaceni "krehke" je na <> uplne vsude, bohuzel. Pokud se balik oznaci krehky na poste, chovaji se k nemu naprosto stejne, jako kdyby se to neoznacilo (za poslednich rekneme 5 let jsem odeslal nekolik (neco mezi 1 a 2) tisic baliku, takze o tom neco vim :-) V CR neexistuje sluzba, a nebo o i nevim, ktera by opravdu 100% dorucila krehky balik v poradku, mimo osobniho odvozu. Byl bych i ochotny si priplatit, ale proste NE, zkousel jsem vse a nic z toho...
Ukrajinec hazici baliky je "jeste v pohode". Mel jsem znameho na depu nejake kuryrni sluzby, a kdyz mi rikal, co se tam deje...Az po baliky propichnuty vidlema od jesterky, pac dotycny ridic byl mirne receno nesikovny...
Jako nejkurioznejsi priklad bych uvedl balik, poslany postou, jednalo se o pocitac, zabaleny v bublinkove folii asi 10 vrstvach, nasledne v papirove krabici, oznaceny krehky, a kdyz dosel, nejen ze mel rozlamane to plastove celo, ale uvnitr byl utrzeny chladic z procesoru. Coz si rika, ze to museli asi vystrelovat z dela, protoze ten chladic normalne clovek rukou neurve, kdyby chtel.Verim tomu, ze kdybych na ten chladic v nejkem experimentu povesil 20kilove zavazi, nic se nestane, a nekde u 50kg popraskaj ty plasty, na kterych to drzi :-) No, posta to dokazala, dodnes nechapu, jak je to vubec fyzikalne mozne... :-)))
Takze asi tak...
|
|
|
Nebylo po cimrmanovsku pro potreby posty opravdu vyuzito polniho delostrelectva? Nevyhodou teto novinky bylo, ze adresatu neustale ubyvalo, ale to nevadi...
|
|
|
"Například v jihoukrajinském Melitopolu, městě se 150 000 obyvateli, představují maršrutky v současnosti jediný druh městské dopravy." :-)
cs.wikipedia.org/wiki/Maršrutka
|
|
Ono uz neco takoveho existuje: http://www.jizdaspolu.cz/ (nemam s tim nic spolecneho)
|
|
|
Tenhle je asi lepší: http://www.jizdomat.cz/
|
|
Frikční brzda = kolejnicová brzda? Ta je u tramvají pouze nouzová, při provozním brzdění se nepoužívá.
Okolí železničních tratí je zrezlé, ale od brzdových špalků - provozní brzdy, kterou brzdí všechny vlaky.
Ostatně okolí tramvajových tratí zrezlé nebývá.
|
|
|
Potvrzuji. Tramvaje a trolejbusy, elektrické lokomotivy a některé motorové vozy brzdí docela účinnou elektrodynamickou brzdou (mám vyzkoušeno, zkusil jsem řídit trolejbus a výkon EDB byl opravdu přesvědčivý), takže brzdy mechanické používají prakticky jen pro zastavení.
Co se emisí týče - vždy je levnější aplikovat technické opatření na snížení emisí s okamžitým účinkem na jednu elektrárnu, která napájí tisíce kilometrů trolejí, než vyvíjet a aplikovat obdobná technická opatření na miliony aut a čekat, než přirozeně zmizí z provozu předchozí verze méně ekologických aut.
MHD považuji za jeden z ukazatelů kvality života v daném městě. Je to - nebo měla by být - tedy spíše záležitost města, nikoliv státu.
|
|
Asi jsem ted po ujeti 500km v aute pomalejsi, ale nechapu, co kdo ma proti MHD. Jsou situace, kdy je MHD nenahraditelna z duvodu mista. Aglomerace s vysoko hustotou obyvatelstva proste indivindi auticka neda... viz libovolne velkomesto. Praha dost silne nezvlada hypotekove domkare za Prahou mamoujsmevprazezadesetminut. Auto se stalo po Praze v dopravnich spickach naprosto nepouzitelne. Parkrat jsem mel tu "cest" jet smer Cerny Most - Budejovicka a dekuji nechci.
Podobne to vypada ve Frankfurtu, Mnichove, Londyne, Milane, Bruselu,... Ubozaci primestaci... Vetsina z primestaku, pokud to aspon trochu slo preslo na primestske vlaky. V dopravni realite je to rychlejsi alternativa.
|
|
|
ach jo... nic z toho neni duvod, aby MHD provozoval stat a dotoval z nakradenych penez. pokud v tebou jmenovanych oblastech existuje poptavka po MHD, trh vytvori nabidku, co je na tom nepochopitelneho?
|
|
|
Ze v případe rozpadu levne verejne dopravy pravdepodobne z nekterych oblasti vzniknou chudinska ghetta?
Těžko říct, jestli se to dlouhodobe vyplatí.
|
|
|
zajimave, takze kdyz lidi z primestskych oblasti prestane vozit statni MHD, vsichni se na praci vyserou a baraky si prestavi na slumy a budou zebrat u cesty?
|
|
|
Ne, ale odstehuji se jinam.
|
|
|
proc by to delali? nezvoli spise rekl bych znacna cast z nich jinou alternativu dopravy? ty to stavis, jakoze bez MHD se nikdo nikam nedostane, coz je ponekud absurdni...
|
|
|
Pokud náklady na dopravu v rozpočtu rodiny násobně stoupnou, pro nekteré oblasti to bude znamenat polibek smrti.
Tržně by to bylo správně, v makropohledu je to otázka, kterou by byla chyba opomijet. Uz třeba v kontextu "dorůstající" generace.
Obecně se da říct, ze mobilita dostupná nejširším vrstvám bráni kastovani a napomáhá vysoké společenské prostupnosti.
Je to dulezite, nebo ne? Otázka priorit.
|
|
|
to je kruciální otázka, proč by měly náklady násobně stoupat? Řekněme, že jsme doma 4 a kupujeme si lítačku, ta stojí v Praze jestli se nemýlím, pro haranty po 700 a pro dospělé po 1500 na kvartál, takže ročně bezmála dvacet tisíc, pokud budeme jezdit jen do práce/školy a z práce/školy, tak už za to něco v autě najedu, kdyby současně došlo ke snížení daní z důvodu úspor na MHD, tak budu asi v plusu.
|
|
|
Budu asi v plusu? Mohla bys ten vypocet nejak rozvest? Kolik asi odhazi v prumeru na hlavu v dotacich na dopravu? Kolik stoji 1km jizdy auta se vsim? Jak to bude s naklady za dopravni infrastrukturu pro auta?
|
|
|
teoreticky bych mohla, prakticky na to nemám čas. Protože je třeba rozpočítat úplně všechny náklady, nicméně auto platím ze svého a k tomu ještě jako bonus ze všeho pro auto daň. Jízdné platí člověk taky ze svého a k tomu jako bonus nepřímo ze svých daní a to i ti, kteří nejezdí. Při tomhle stupni přerozdělování je jen jediná možnost, že bohatší připlácejí na "levnou" dopravu chudým a to tak, že velmi, chudí platí co se do nich vejde. A ještě k tomu připlácejí na rozkrádání. Nemůže to vyjít jinak než že víc zaplatím než dostanu.
|
|
|
Když jsem blahé paměti jezdil denně cca 10km po meste do práce autem, tankoval jsem za 2k. Lístky stály 720.
Autem jsem cestou nakoupil a je to na 10-15min cesta. MHD jsem dvakrát přestupoval, okouknul jsem obchody v centru a bylo to na necelou hodinku.
Obecně se hromadná doprava vyplatí jako kterékoliv jiné "sdílení prostředků", ale stávající systém, kdy MHD je naprosto neprůhledný moloch, který je fiktivně a.s. oddělená od samosprávy a slouží jako jeden z posledních penězovodů a nátlakových prostředků na odbojné pod-samosprávy je nereformovatelný.
Zrušení není reálné, je v tom příliš investic, které jsou relativně unikátní (jaká je tržní cena zastávky ? Pha není schopná "uregulovat" taxi, nechtěl bych vidět cokoliv většího, viz. VAX)
Takže když odmyslím spolujízdu, která ve vesnicích už dávno a dobře funguje, tak reálné je začít plně transparentními dokumenty takových městských společností. Tj. cokoliv automaticky zveřejněné, počínaje kompletním účetnictvím, přes pohyby na účtu, až po interní projekty a procesní komunikaci.
Technicky to znamená pouze přepsat smlouvy se zaměstnanci (kupř. Seznam měl svého času public online video ze svých kanclů) a dodavateli. Nějak významně drahé to být nemusí - prostě veřejně přístupná záloha všeho.
A doufat, že zafunguje tržní mechanismus a někdo motivován vlastním prospěchem najde úzká místa tohoto systému.
|
|
|
Tedy zrovna tady bych to necekal, ale budiz:
Spocti si pojistku za rok, opravy auta za rok vcetne spotrebaku, kterej potrebujes, rozdil ceny auta na zacatku a na konci roku, parkovny za celej rok, zapocti naklady na benal, cisla secti a porovnej s naklady na MHD.A to uz vubec nemluvim o tom, ze auto je pouze jedno a zcela jiste bys v nem nekolikrat vezla clena rodiny nekudy, kudy by on sam urcite nikdy nejel kdyz se chtel dostat z mista A do mista B proto, ze tam potreboval jinej clen rodiny ;-)
Tedy, uz chapu, proc se v novinach pise, ze financni gramotnost cechu nejni nic moc. U desetiletyho ditete ze socialni rodiny bych to pochopil, ale u dospeleho liberatariana? ;-)
|
|
|
finanční negramotnost Čechů není nic moc, pravdu díš. Nemůžu počítat jen náklady na jízdné, ale celé náklady na MHD, takže DPP, Ropid a ještě tu třetí organizaci, k tomu zaměstnávání lidí na Magistrátu a dále ministerstvo dopravy, kde mají nejen dopravní, ale i kontrolu kontroly, protikorupční linku, datové schránky . . . . . .
|
|
|
Jiste, ale ty sis zacala s tim, ze kdybys jezdila s autem a dali by ti slevu na dani, tak budes v plusu, takze uvadejme spravne priklady ;-)
Samozrejme, nekdy ma opodstatneni to, jindy neco jineho. Kdyz mam rano z meho ex-prdelakova narvanej zabotlam tak, jako by prave vyjel z bangaluru, tak se proste MHD vyplati at ji provozuje mesto nebo soukromnik a to i v pripade, ze zpatky ten zabotlam pojede jen s pruvodcim. Aby se toho dosahlo, tak je treba objet co nejvic bodu, kde ty lidi, co maji zajem muzou nalezt, takze halt ta trajektorie neni idealni.
Nekdy se to muze vyplatit dokonce i v pripade, ze prvni ctvrtku trati tam jedou tri lidi a posledni desetinu take tak.
Halt naklady na dopravni prostredky nejsou jen palivo na kilometr, ale ty naklady jsou i v case a na prostoru (kdyz stoji, plati se parkovny), takze prostredek, co porad jezdi a vozi co nejvic lidi je efektivnejsi (ekonomicky) nez prostredek, kterej vetsinu casu nekde stoji (a to i v pripade, ze stoji na pozemku mesta, ktery za parking prachy nevybira). Hint: Uspory z rozsahu.
Nicmene to prece nutne neimplikuje, ze takovej zpusob dopravy nutne musi vyhovovat kazdemu, no ne?
Ja rozumim tomu, ze je nutno tepat do neefektivniho systemu, kterej tu "funguje", ale nerozumim tomu, proc je nutno to delat takhle kravsky, ze kazdy, kdo neni uplne retardovany si o tom zpusobu musi myslet ... no, neco nehezkeho.
|
|
|
jsem v plusu a to ani tu slevu na dani nemám a ještě to ostatním dotuju. :-))
nevyplatí se, pokud ji provozuje město nebo stát nemůže se vyplatit nikdy a už vůbec ne pokud peníze plynou kdovíkam (viz kausa s Panenskými ostrovy).
parkovný je zrovna u busů a tramvají nezanedbatelné, protože mají depo. A třeba u nás město za parkování vybírá.
poslední větě nerozumím, chtěl jsi říct, že jsi chytřejší než já, protože chápeš, že se bez MHD neobejdeme? Béme?
|
|
|
No, v plusu (financne pochopitelne nejsi).
Ze to ostatnim dotujes je fakt, ano. Ale to s tim, ze hromadna doprava je efektivnejsi nesouvisi, ne?
Ze DP funguje neefektivne je fakt, ale co? Na principu to porad nic nemeni, nebo jo?
Kdyz budes jezdit jen MHD a ne autem nebo jen autem, tak nebudes v plusu? Za stenych (stavajicich podminek)? Ano nebo ne? Rec budiz prima.
Ano, parkovny neni zanedbatelne, proto je treba, aby porad jezdili a ne jako oktafka v kombiku, ktera jeden 2x denne hodinu a po zbytek zavazi nekde na ulici ;-)
No, nevim jak jsi to z posledni vety vydedukovala, ale budiz, asi kreativni cteni. Basnik tim chtel rici, to, co pise v prvni vete - ze holt nekdy (a pro nekoho) ta hromadna doprava efektivni je, nekdy ne. Ze jeji stavajicic fungovani neni uplne koser je fakt a proti tomu se da zcela spravne remcat. Ale na zaklade toho tvrdit, ze CELA MHD sakumprask je naprd, je, rekneme, dost slabomyslne, ze.
|
|
|
já v plusu jsem, do práce to mám dva kiláky, kolik myslíš, že mě dva kiláky stojí autem a hádej kolik mě stojí dva kiláky MHD.
samo že to na principu něco mění. Pokud by město neorganizovalo MHD byla by efektivnější a to je to co tu celou dobu řešíme. Když budu jezdit jen MHD tak nebudu v plusu, protože buď jedu já pár km nebo jedu i s dětmi, což lístky dosti prodraží. O zde již zmíněném čase ani nemluvím, jela jsem z domu do Kyjí s oběma dětmi, jen jízdné mě stálo víc než padesát korun tam a dalších padesát zpátky, jedna cesta trvala hodinu. Autem dvacet minut a pár korun, popravdě nemám odvahu vypočítat kolik by taková legrace stála bez všech daní - spotřební, DPH, to by se mi mohlo něco stát a možná bych zjistila, že bychom mohli s dětmi jet svým vlastním busem. :-))
(nemám ráda řeči, ono to úplně jako nefunguje, je to drahý a blbý a tak vůbec, ale kdyby to nebylo, tak je to určitě hrozný, což sice nevíme jistě, ale naše přesvědčení má tak velkou váhu, že nepřipouští jiný názor)
|
|
|
Ono je důležité, jestli uvažujeme o stavu, kdy tak jako tak na MHD, které nepoužíváme, nedobrovolně přispíváme a k tomu si připočteme náklady na provoz auta nebo uvažujeme stav, kdy ušetříme na zrušené MHD.
|
|
|
uvažuji jen náklady své na provoz auta a v těchto musím zohlednit to, že autem jezdím nejen místo MHD městské, ale i jiné. Navíc bych měla zohlednit i to, že když už auto mám je pro mě výhodnější, bez ohledu na spotřebu, ho ošoupat co nejvíc, protože nic jiného se mně nevyplatí. Ale to už bychom se s těmi počty dostali úplně někam jinam.
osobně bych nerušila MHD, ale zrušila bych MHD organizovanou městem nebo státem. To je něco co ji prodražuje velmi.
|
|
|
S tím samozřejmě souhlasím, ani by mě nenapadlo kritisovat soukromou MHD, na kterou nepřispívám.
|
|
|
Vsak sem ti ten vypocet napsal vejs. Pokud nechodis pesky, tak v plusu nejsi. Mozna bys byla v pripade, ze by sis na kazdou jednotlivou jizdu koupila listek. Mozna.
Vylet do kyji dtto - jen si dovolim pripomenout ten rozdil mezi pravidelnou jizdou tak, kde MHD je a nepravidelnou kamsi do psi prdele.
Presvedceni? Nepripousti jiny nazor? No tak ja uz vazne fakt nevim. Ja bych rekl, ze ta uvaha je pomerne zrejma, ne? Zadny coby kdyby...
|
|
|
proč myslíš, že nejsem v plusu?? To nebyl výpočet, jen předpokládáš určité náklady, co když mám náklady nižší? Výpočet je poměrně složitější, protože jezdím autem nejen po Praze, kde můžu využít MHD, ale i po celé republice, výrazně víc km najezdím po republice než po Praze. 6tis. ručení, 5tis. ročně servis - jak kdy, v některých letech více, v některých méně. Spotřeba cca 7,5 na 100 km. Pořizovací cena rozpočítaná do let, cca 7,5tis. na rok, parkovačka 700 ročně. Odhadem 19000 za rok plus spotřeba (7,4 l na sto ukazuje počitadlo průměr), doma jsme tři, takže lítačka za 12tis. ročně (teoreticky v plusu nejsem, protože se mi nechce ráno vstávat a rozvést děti, takže dětem lítačku platím, ale to je jen příplatek za přispání). Jenže na dvacetpět km po Praze týdně připadá na mimoprahu klidně 600 km. Ježdění autem každý den mi naopak šetří, baterku, auto, provoz, protože s autem, když ho máš, je lépe jezdit.
|
|
|
No vidish. Takze mas 20taliru rocne pausal at jezdis nebo nejezdis, Litacka MHD 12k at jezdis nebo nejezdis. Plus spotreba, ktera neni jen denne 2km tam a zpet, ale i odvoz deti. Takze korunka ke korunce - a spravne rikas, ze kdyz nejezdis, tak ty naklady jsou jeste daleko vetsi. Kdyz to sectes, tak ekonomicky(!!!) by se ti taky mohlo vyplatit jezdit po praze MHD a na ty vylety do psi prdeli by sis vzala tago a na odvoz veci dodavku ;-)
Jiste, pohodli, pripravenost, prostor, atd - to je to, o cem se muzeme bavit a cim IAD proste MHD valcuje.
Jen je treba si spravne uvedomit, kolik co opravdu stoji.
|
|
|
človeče, jezdím do Brna, Veselí nad Moravou, Prostějova, Chomutova, Ústí, Jablonce, Plzně, Mariánek, Břeclavi, Rychnova nad Kněžnou nebo Náchoda, fakt vidíš to tágo tak výhodně?? :-O
kolik co opravdu stojí? Myslíš, že indivindi je dotovaná víc než hromadná? Opravdu? Nebo je ta indivindi dotovaná jen infrastrukturou a ve všem ostatním si musíš připlatit, aby zbylo na daň?
v současné době už jsme se skutečně dobrali k situaci, kdy je IAD válcuje MHD i cenou. Kolik co opravdu stojí, ať jedeš čímkoliv pořád musíš dotovat MHD, paradoxně i když jedeš MHD, musíš dotovat jinou MHD. Když budu jezdit jen městskou, budu muset dotovat busy a vlaky. Když budu jezdit jen vlakem, budu muset dotovat městskou a meziměstskou busy.
|
|
|
Nevim, vsak sem taky napsal, ze se "muzes dostat". Zalezi na pomeru - kdyz je nekdo zivnostnik, co coura po CR cely dny, pak je pro nej jakakoliv HD asi tezko ekonomicky vyhodna. Naproti tomu, kdyz nekdo jezdi 99% cest z jednoho mista do druheho mista, ktere obe jsou u zastavky HD a odledne jeste z mista A do mista C, pak pochopitelne ta kalkulace vypada jinak, ze jo.
Plati tady ty uspory z rozsahu, koneckoncu proto se i zbozi vozi kamionem nebo vlakem a nevozi se po krabickach v kufru auta s petilitrovym motorem.
No. Kolik co stoji se bavime kolik opravdu zaplatis ted za stavajicich pominek. Tam sis to, myslim, pomerne pekne spocetla i sama ;-)
Uvahy, coby bylo, kdyby ty dane nebyly jsou prave uvahy coby-kydyby, proti kterejm se sama vymezujes. Nicmene, kdyz by se zrusila spotrebni dan a zavedlo mytne tak velke, aby se zaplatily konkretni silnice, pak by se v tom svezla jak IAD, tak HD. Ze by ty pomery pak vysly jinak je asi jasne, ale bohuzel, ta teorie uspor z rozahu je platna neustale, dotace nedotace. Takze treba pojistka u autobusu je vyssi nez u auta, ale neni vyssi 15x, pricemz ten bus klidne 15x vic lidi nez auto uveze. To stejne u parkovani, spotrebaku, atd....
No, IAD nevalcuje MHD cenou ani nahodou, viz vyse. Valcuje ji uplne jinejma vecma, o tom neni sporu.
Ta uvaha dotace MHD na MHD je vesela. Divim se, ze ti nevadi, ze u mobilu sponzorujes infrastrukuturu pro 3G site, kdyz ji nepouzivas, ze sponzorujes BTSky nekde v brne, kde stejne nikdo nebydli a kdyz bydli, tak nema na mobil, takze ji tam stejne nikdo nevyuziva. Nebo ze nakupem v hyper/super podporujes a drzis nazivu stejnojmenny hyper/super nekde v ostrave, kde stejne nemaji na jidlo, tak tam nikdo nenakupuje ;-)
|
|
|
To, že tady platí úspory z rozsahu, snad nikdo nerozporuje. Koneckonců o tom byl článek, že, a nabídl též paralelu s úsporami z rozsahu při výrobě a distribuci žehliček.
Problém je, že tahle argumentace má positivní zpětnou vazbu. Čím víc budou lidi okrádáni ve prospěch HD a čím víc bude omezována a restriktivně prodražována ID, tím bude efekt úspor z rozsahu výraznější. Zdůvodňovat tím ale prospěšnost či efektivitu MHD je nesmyslné stejně, jako je nesmyslné tímto argumentem obhajovat nabídku jednoho typu žehličky.
|
|
|
máš tam neúmyslnou chybu, vycházíš ze současné situace a bereš ji jakože to tak je a proto to tak musí být a ještě si na to dokážeš naroubovat úspory z roszahu. :-)
tak ne, v současné době jsou na to naroubovány spíše "odklony" peněz z rozsahu a to je něco co zatím ekonomická teorie nestačila zpracovat. ;-)
v současné době a za současných podmínek IAD válcuje v mém případě ceny MHD. Protože při koupi každého rohlíku přispívám do rozpočtu města. Je irelevantní jestli Svoboda rozhodne, že peníze půjdou tam nebo jinam. V zásadě už je příspěvek na MHD mandatorním výdajem a to v podstatě v libovolné výši, paradoxně bude v budoucnosti situace tak neudržitelná, že dá spíše za pravdu mně než tobě. Buď to krachne nebo bude třeba to dotovat tak, že i ty pochopíš nevýhody.
infrastrukturou bych se moc neoháněla, protože ta opravdu slouží kde komu a se státem organizovanou HD souvisí vlastně jen okrajově, protože HD ji jen využívá, stejně jako kdekdo, v cenách na ni nijak nepřispívá, narozdíl od ostatních uživatelů. A pokud tak zase jen z dotací.
|
|
|
Hele, uspory z rozsahu funguji tak jako tak. Dotace nedotace, ale to uz jsem psal, ne?
Soucasnou situaci beru takovou jaka je, protoze ona takova skutecne je a ne ze neni. A kdyz uz je jaka je, tak ji beru takovou, jake je a ne takova, jaka neni, jak tomu bohuzel vyse casto je. To da rozum, ne?
Ze z toho zijou v kazdym meste bandy zmrdu, to prece nerozpuruju (koneckoncu, na to potrebujou ty dotace, ze jo).
Hele. Koupi kazdeho rohliku prispovas na MHD, jiste. Koneckoncu i na ty silnice. Ale to uz je zase spor o nicem. Pokud chces, muzes si porovnat prispevky na dopravni infrastrukturu (sakumprask) s dotacema na VHD. Mozna bys mohla by prekvapena (nevim), jinak uz nevim co k tomu rict.
No. Prave z toho posledniho odstavce - z dani na infrasktrukturu prispiva kdekdo, tak proc by ji nemohl vyuzivat pres MHD, ne?
Jinak sem myslel to, ze se ti nelibi ze kdyz jedes busem, ze dotujes tramvaje a metro, atd (vlaky ne, ty jsou prisaty na separatni cecek).
|
|
|
Tak ti asi pomalu začínám rozumět. Pokud to bereš tak, že to co bylo okradeno se nepočítá, protože taková je prostě situace, pak zdaleka nejvýhodnější je cestování ukradeným autem s plnou nádrží. ;-)
|
|
|
Podivej, to, ze sem na tvoje prispevky prestal reagovat znamenalo pouze to, ze me na blbe prispevky reagovat nebavi, zvlast kdyz jejich vyznam jeste ex-post kreativne upravujes.
Tenhle uz je vylozene blbej s korunou, sorry, opravdu nema nejmensi smysl na to reagovat a to ani radobyftipne se smejlikama, abych doladil tvoji uroven. Jen sem chtel, abys to vedel.
|
|
|
Máte to těžký, zuřivě tady všechny přesvědčujete, a stejně vám to nějak nejde. Asi jste natrefil na ty lidi z Ostravy, kde nemají co žrat, ty lidi z Brna, kde nemají na mobil, a lidi, co se neberou tak vážně jako vy.
|
|
|
Ten význam je jen jeden a v jeho výkladu jsem od začátku zcela konsistentní. Ale ty si ho interpretuj klidně tak, aby tvé přitroublé námitky vypadaly smysluplně a oduševněle, třeba ti to někdo sežere.
Jen tak mimochodem - pokud máš nějaký problém s mým stylem, přečti si po sobě pár svých příspěvků a zkus se zamyslet nad tím, čemu se přizpůsobuji. Pokud jsi schopen vidět si aspoň trochu do huby, přijdeš na to. Taky si určitě všimneš toho, že ne s každým se bavím stejně. Jak se do lesa volá...
|
|
|
"v současné době už jsme se skutečně dobrali k situaci, kdy je IAD válcuje MHD i cenou"
Spor! Spor! Pro mně to neplatí.
Jelikož zarputile odmítám OpenCard a hrozilo mi, že dolítačkuju, propočítával jsem před cca. rokem alternativy. Jelikož jsem založil data, tak jsem to teď počítal znova - takže sleduj a počítej se mnou:
Vezmu hnusně funkcionalistickou Fiestu 1.3, r.v. 2007. Do práce to mám nejkratší cestou 18km, kus po okruhu, pár rovných silnic, pár křižovatek, spotřeba řekněme 6,8l, cena benzinu teď 35kč, tj. 90kč za den jen benzin.
K tomu ručení. Praha, 9,5kč denně no matter what.
Amortizaci si netroufám moc odhadovat, řekněme zhruba 5000 ročně by na relativně malý nájezd mohlo stačit (tj. 13,5kč/den). Tedy celková cena za dojíždění do práce se rovná (90+9,5+13,5) * počet pracovních dní. Trvá 20-25min když je doprava krásně plynulá.
Cesta příměstským vlakem a metrem mi trvá ideálně 35 min., tj. v pohodě jde zvládnout na dva lístky 32kč. Chceš-li započítat externality, přidáme 5000 ročně na virózu od spolucestujících a až 2000 že se nějak zaprasíš. Jízdenkami to tedy vyjde 64kč, resp. 84 * počet pracovních dní.
Totéž s legitkou (dotovaná, fuj - řekněme, že si beru nazpět svoje daně.) 1880 kč papírová anonymní na 90 dní. To je 21kč denně, a´t jezdím či ne, dokud nevyprší; plus 20kč amortizace nemoci a oblečení.
Pracovních dní vezmeme 20. Pak to vychází takto:
Autem: 2825 kč měsíčně
Jízdenky: 1280, resp. 1680 kč měsíčně
Legitka: 627 kč, resp. 1027kč měsíčně
Z čehož vyplývá, že ekonomicky vzato bych musel být úplný idiot, abych jezdil autem, protože MHD jede o 10 minut déle, je až o 2200 měsíčně levnější, mohu si v ní číst Kindle či spát - a za odměnu si jenom z této úspory mohu co dva roky kupovat funglovku Proarms par Mk3 i s pár tisícovkami nábojů. A to se vyplatí.
Tohle samozřejmě platí právě pro můj případ:
- jsem tvor spíše domácí a turistický, takže o weekendech rekreuji buď doma, nebo se někam úmyslně trmácím pěšky; kdybych co weekend jezdil na opačný konec republiky, naopak bych musel být idiot, abych auto neměl.
- Stejně tak pokud bych nebyl sám, ale rozvážel manželku či ještě děcka, auto by se dost pravděpodobně vyplatilo.
- Pokud bych měl pravděpodobnost 90%, že budu mít každý den neškodnou spolujízdu, také by se to vyplatilo.
- Taktéž v minulé práci, když jsem se vracel domů po půlnoci po relativně opuštěné trase a bus jel jednou za hodinu jasně kvalifikovala auto skrze časovou úsporu.
Leč tvrzení, že je MHD vždy a za každé okolnosti výhodnější prostě neplatí, Q.E.D.
A co hůře, neplatí v Praze ani pro případ nedotovaného provozu (protože cena "vidláckých jízdenek", na kterých si DPP kompenzuje komoušské jízdné do 15 zdarma a dotované legitky, bude odpovídat ceně tržní nedotované a pořád se vyplatí nad autem).
A proto se přidávám ke "Q" s tím, že taková tvrzení dělají libertariánům akorát pověst radikálů, neřkuli fanatiků. A to smrdí.
|
|
|
než jsi přišel, tak tu nic nesmrdělo. :-)
nikdo tady netvrdil, že "vždy a za každých okolností". Ale hlavně se původně řešilo, jestli je nutné, aby MHD zajišťoval stát nebo město. Pokud je DPP organizace zazmrdovaná od vrátnýho až po revizory a k tomu napojená na politiky, tak je zcela irelevantní kdy se to tobě nebo jinému vyplatí nebo nevyplatí.
|
|
|
Jo a mmch: Ty sis k tomu autu taky nepricetla naklady na udrzovani silnicni site, to bysme byli asi zase nekde jinde ;-)
|
|
|
tahle diskuse se tu nedavno vedla +/- u MHD a OA, ale me se to nechce hledat...
|
|
|
|
tam slo vlastne o to, zda indivindy sofer kryje vetsi % realnych nakladu nez uzivatel MHD (viz spotrebni dan, silnicni dan, atp. vs. naklady na stavbu a udrzbu silnic atd.)
nelze se objektivne dopocitat, protoze nikdo nezna presne prerozdelovaci pomery v baliku penez co nakrade stat... lze jen dohadovat dle vyberu ruznych dani a cisel z rozpoctu
jediny objektivni zaver byl, ze clovek dopravujici se individualne prispiva do systemu (tim, ze se dopravuje na vlastni pest) x-nasobne vice, nezli uzivatel MHD, coz asi zadne prekvapeni neni
|
|
|
mě více zaujalo, že se diskutující ptají mě, nikdo se nezeptá státu/města kolik ve skutečnosti stojí MHD se vším všudy. Samozřejmě náklady započitatelné, protože infrastruktura je tvořena nejen pro MHD nebo indivindi, ale i pro zásobování, zásahy sanity, hasičů, apod. Což je zajímavé státu/městu věří, že to levněji nejde. :-)
|
|
|
me taky vyrazi dech ta jistota, ze stat to dela nejlip, pac ja voe bydlim fpraze e bez metra sem fhajzlu => MHD je fajn a vy ste s autama kokoti, co to maj drahy a sou blby :)
|
|
|
Jiste, o tom prece neni sporu. Nicmene pokud by HD provozoval soukromnik, tak na infrastrukturu a PHM prispiva stejne jako motorista, ze.
Ale z logiky veci tak nejak plyne, ze pokud je HD naplnena, je pro skupinu lidi dostatecne velkou, aby se zaplatila efektivnejsi nez IAD. Proto se pouziva a kupodivu i v soukr sfere. Vancura by mohl vypravet.
Proc tedy ten problem stavet tak, ze cela HD je k nicemu? To prece neni pravda a vyvrati to jednoducha uvaha, kterou zvladne zak zakladni skoly (viz vyse).
Ze soucasny stav, kdy ho provozuje mesto neni efektivni, to nijak nerozporuju. Nebo jo?
|
|
|
a nekdo tu tvrdi, ze MHD je spatna? clanek i kritici v komentarich rozporuji zpusob organizace. planovani a hospodareni, ne principielne MHD sakumprask...
|
|
|
No, nevim, tohle:
www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2012012201& lstkom=389592#kom389645 na to docela vypada (i kdyz ex post si pan asi neco prida).
Nektere z prvnich prispevku od moussy tak minimalne vyzvivaji taky a to jsem jen v diskuzi stare nejakou tu hodinu. Kdybych zapatral ve starsich diskuzich, bylo tam takoveho matrose ... mnoho.
Koneckoncu, tahle temata se tu neustale opakuji kolem dokola, neb jsou rafansky vdecna. Verni hafani se muzou poplacat po ramenou, jak jsou dobri a jak maji pravdu (nazor vzdy stejny a nazory opacne utluceny kvantitou) a vsichni jsou hepy a vzajemne si komentovat cim fal "ftipnejsi" pripsevky a vsichni jsou spokojeni :-)
|
|
|
o to tu jde, ne? viz dyzl vs. benzin :)
|
|
|
Nojo, to je druhej podobnej evergreen :-)
jen to chce vymyslet neco novyho, tohle uz je nuda :-)
|
|
|
Hele, když už tu několikrát ftipně zmiňuješ to kreativní čtení...
Ty umíš větu "nejpřesvědčivěji vyjde srovnání ve prospěch indivindi dopravy, započítáme-li cenu času" přečíst jako "MHD je v každém jednotlivém případě a bez výjimky horší než individuální doprava"? Nebo ji snad čteš jako "MHD je špatná"?, namísto "MHD je horší"?
|
|
|
náklady na udržování silniční sítě? Myslíš třeba náklady na 901 závad ostravské dálnice? Nepřipočetla. :-))
|
|
|
jiste. Jsou to naklady tak jako tak, byt mnohem vyssi, o tom neni sporu.
|
|
|
Tak. Ale nejpřesvědčivěji vyjde srovnání ve prospěch indivindi dopravy, započítáme-li cenu času.
|
|
|
Cena casu? Nejpresvedciveji? Vzdycky? Ze by? Tak jo, dame si v pondeli v 8:00 trasu smichofsky nadrazi -> Vencl u kone. Vcetne parkingu od-do, jo? hin sa ukaz, jak jsi presvedcivej, frajere.
|
|
|
Jestli tě to uspokojí, tak klidně přiznám, že ze zastávky do zastávky může být MHD rychlejší. Problém je ale v tom, že autobusová zastávka je cílem mé cesty opravdu málokdy.
|
|
|
Ze se do toho micham...
Predstav si situaci, ze se nachazis v pozici cloveka v Praze, ktery vyjizdi rekneme z Pankrace (ulice Hvezdova), jede na Vaclavske namesti na jednani, nasledne jede na Florenc, nasledne na Karlovo namesti, a pak zase zpet na Pankrac.
Kontrolni otazka:
Vyjde to rychleji autem, ci MHD?
Vyjde to levneji autem, ci MHD za predpokladu, ze 1 obchodni jednani trva 30 minut?
|
|
|
Hele, já nevím. Nejel jsem žádným prostředkem hromadné dopravy už dobrých 20 let. Ale když si tak vezmu své cesty do města... Třeba dnes jsem jel do OBI koupit hajzl, cestou tam jsem se zastavil u lesa vyvenčit psy a cestou zpět cosi vyzvednout u kámoše, který bydlí cca 1 km od nejbližší MHD ... neumím si představit, jak bych to absolvoval autobusem. A takhle to mám většinou, o nákupech nemluvě. Praha je specifická v tom, že infrastruktura pro automobilovou dopravu je hrubě nedostatečná, takže to metro ... dejme tomu, sám jsem ho během pár let pobytu v Praze hojně využíval. Ale to není representativní příklad, který by mohl obhájit MHD jako lepší alternativu k individuální dopravě obecně. Těch případů, kdy je auto vhodnější je imho mnohem víc.
|
|
|
Samozrejme - pokud jedu do Obi, nepojedu MHD, to je pomerne logicke. Pokud jedu na Vaclavak, nepojedu autem, pac tam neni kde zaparkovat, a pokud je, tak chtej 50 na hodinu a je to rozhodne dale, nez z toho metra. Pokud jedu na Staromak, tak tam se autem parkuje VELMI blbe, to same, pokud bych jel nekam na IP Pavlova. Pokud ovsem jedu tak 1km od IPaku, trebas smerem nekam za Mirak, tak pojedu autem, protoze bych musel prestupovat na tramvaj, a to uz mi to vyjde lepe autem. Ovsem, pokud vim, ze tam mam kde zaparkovat, napriklad u zakaznika. Pokud to nevim, tak asi stejne jedu autem, pac jsem linej, ale pocitam s tim, ze tim MHD by to ylo vyrazne rychlejsi, pac tam budu jezdit 15 minut jak trotl kolem dokola a hledat misto k zaparkovani. To same se tyce napriklad Karlova namesti - sice tam je mnoho mist okolo k parkovani, lec jsou neustale plny.
Pokud jedu na smichov, jedu naopak autem temer vzdy, protoze se tam da parkovat pod Tescem ci v podstate kdekoliv nekde na ulici...
Btw priklad ze zivota, at se nebavime teoreticky:
Manzelka v dobe, kdy jsme bydleli na Pankraci delala na Vaclavaku. Pomineme, ze nema ridicak, a delejme, jako ze ho ma.
Potom ma 2 moznosti, jak se do prace dopravovat:
Bud metrem, kdy ji to trva od dveri domu ke dverim zamestnani asi 20 minut, a mesicni litacka ji stoji ja nevim uz ani kolik, asi 500 trebas...
A nebo autem, kdy zaplati za 1 cestu tam a zpet rekneme 20-30 kc za benzin, coz je mesicne cca ta sama castka, stravi pri ceste tam cca 20 minut na ceste plus doba nez dojde k autu a pak od nej do prace, takze to mame tak 30 minut sem a 30 minut tam, pak zaparkuje za 50kc na hodinu, mozna se necha za par tisic mesicne koupit nejaka pernamentka na parkoviste...Plus musi mit auto, ktere stoji penize, a ktere se opotrebovava.
I kdyby ta litacka na metro stala litr mesicne, porad se ji mnohonasobne vic vyplati jezdit metrem.
A takovych lidi jsou mraky, kteri to maji docela podobne...
Nekdo to nema na metru, ale na tramvaji - muj kolega z prace, dokud jsme jeste sidlili jako firma primo na zastavce metra/tramvaje Krizikova to mel tak, ze rano sedl na tramvaj, mel to asi 100 metru od bytu, a ta tramvaj ho vyhodila za 5 minut cca 100 metru od zamestnani.
Tak jako, kdyby ten jezdil autem, tak to by byl slusnej dement...
Uz jen proto, ze to, co jede tramvaj 5 minut, by on jel autem pul hodiny...
|
|
|
Ale jo, určitě bychom mohli uvést nekonečnou řadu příkladů, kdy je lepší MHD nebo naopak IAD. Já když už někam jedu, tak se snažím vyřídit cestou co nejvíc věcí a zpravidla buď vezu psy, něco nakupuji, někam něco vezu nebo jen využiji čas strávený v autě vyřízením telefonátů - zkrátka pro mě je MHD naprosto nepoužitelná. A když si představím, že během cesty do města vyřídím třeba deset věcí na různých místech za hodinku, neumím si představit, jak dlouho by mi to trvalo při cestování MHD ale tipnul bych to tak na půl dne. Což může být výhodné jen pro toho, pro koho vlastní čas nemá žádnou cenu nebo v případech, jako je ten tebou popsaný. A protože si myslím, že takových lidí je menšina, vychází mi celkově IAD jako efektivnější a levnější.
|
|
|
No co si budem povidat - MHD slouzi predevsim k doprave do zamestnani a zpet, takze ti psi a spol odpadaji.
Reknu to jinak - jezdil jsem metrem na trase C docela dlouho, takze vim, ze rano ty metra jsou fakt plny. Plna je i magistrala - kolikrat to stoji az na Budejovickou. I kdyby ne, tak na Nuselskem moste to stoji VZDY.
Pri predstave, ze vsichni ti lide z toho metra sednou do auta a jedou....ehmmm....kudy prosim pojedou?
Proste tam NENI takova kapacita, aby se tam tolik lidi veslo na ty silnice, natoz aby se nekam dopravili.
A muzu uvest dalsi trasy...
Samozrejme, pokud by se metro zrusilo, nenastal by konec sveta - nastalo by mohutne stehovani lidi tak, aby se situace opet dostala do urciteho rovnovazneho bodu. Nektere ctvrti by se vylidnily, jine nekde jine by asi vznikly...Trvalo by to par desitek let, ale dozajiste by se to srovnalo...
|
|
|
Naja, do zaměstnání - to už jsem taky přes dvacet let nezkoušel a možná jsem trochu odtržený od reality. Ale já uznávám, že pro někoho může být MHD výhodná, zvlášť, když mu ji někdo aspoň zčásti zaplatí. Jak jsem psal, kdysi v Praze jsem ji využíval sám hojně. Mastná tyč na stojáka, rumový odér z huby homelessa a tlačenice zpocených, smradlavých těl v tramvaji našlapané těmi ... safra, teď si nevzpomenu ... no, s těmi bandaskami, jak vono se jim to jen ... jo, už vím - dělníky, to už bych dnes raději snad jezdil na kole (nerozčiluj se, to byl vtip).
Ale zase na druhou stranu, některé mačkání až tak špatné nebylo. ;-)
Metro v Praze je zrovna příklad, proti kterému nemám - krom toho, že ho nevyužívám a platím - půl slova.
|
|
|
infrastruktura v Praze je naprosto dostatečná, jinak by nebylo možné vysvětlit současnou snahu Magistrátu zužovat silnice, vyčleňovat prázdné pruhy pro MHD, apod. Přece kdyby toho nebylo dost, tak by se nic takového nedělo nebo že by snad byla snaha ukázat, že ta MHD je opravdu nejlepší ať to stojí, co to stojí . . . . . :-(
|
|
|
Ano. A taky máme tučné rozpočtové přebytky, protože jinak by nebylo možné vysvětlit snahu státu projebat co největší balík. ;-)
|
|
|
tak holt Q ma kliku, ze bydli na nadrazi a pracuje na soklu u sochy... jen mu nezavidim to pracovni prostredi, kdyz je kosa a prsi nebo tak a doma si taky skrz ty hlaseni nadrazniho rozhlasu moc neodpocine :)
|
|
|
Nj, ale těch peněz a času, co zase ušetří. Budu to muset vyzkoušet - příští obchodní schůzku navrhnu v autobusové zastávce, snad partner pochopí, že je to ekonomicky a ekologicky výhodné. ;-)
|
|
|
taky jsem zacal vazne uvazovat o tom, ze bych zitrejsi jednani absolovoval MHD, kdyz je to tak skvely, ale pak jsem v jizdnim radu zjistil, ze to nepujde... musel bych vyjet vcera :)
|
|
|
no a?? To ti za to snad stojí ne, vždyť přece MHD je prostě skvělá a nejlepší, tak sice trochu se tam ztrácejí peníze neznámo kam a musíš to zaplatit, ale co už, když je to prostě nejlepší. Vrať se v čase, vyraž dřív a nemudruj! ;-)
|
|
|
uz mlcim a du si koupit listek, prestoze mam v dotovanem aute plnou nadrz dotovaneho benzinu a jel bych po silnici dotovane chudaky uzivateli metra, kterejm je asfalt u prdele :)
|
|
|
No nevim, ty jsi tvrdil, ze po zapocteni casu je na tom IAD jednoznacne lepe, nebo se pletu? Pridas tam nejakou podminku, ktera tam predtim nebyla?
Kupodivu , vcelku dost lidi bydli v praze u zastavky MHD a pracuji u jine zastavky MHD a jeste kupodivu je dobre spojeni do prace u dost lidi docela zajimavym kriteriem vyberu bydleni. Kupodivu, ze? O tom, ze MHD musi byt vyhodnejsi pro vsechny jsem nerekl ani slovo. Nebo jo?
mmch: Kdybys rekl, ze pri porovnani prostredi a cestovniho komfortu IAD jednoznacne vede, protoze holt clovek si za pohodli priplati (jak casove, tak penezne), tak bych nemohl rict ani n.
|
|
|
Ano, přesně tohle tvrdím. Jen si tam nesmíš domýšlet slůvko "vždy" nebo "bez výjimky".
Automobilová doprava ve svém celku je jednoznačně efektivnějším způsobem přepravy než MHD. S tím, že v některých jednotlivých případech to tak být nemusí. Toť vše.
|
|
|
No ja tedy nevim, ale dle tve vety "Ale nejpřesvědčivěji vyjde srovnání ve prospěch indivindi dopravy, započítáme-li cenu času." myslis neco zcela jineho, nez mi ted tvrdis, ze pises. Dokonce i to vzdy z vyznamu te vety tak nejak plyne, nebo je to zase kurz nejakeho kreativniho cteni?
Ad posledni veta - opet SPATNE. Kupodivu pro nekoho je efektivni MHD, pro jineho IAD, kazdemu podle jeho vlastniho uvazeni. Ani vcelku, ani jednoznacne, ani jiednotlive pripady, jak se snazis propasovat. Koneckoncu pocty lidi, co pouzivaji (nejen) prazskou MHD ty tvoje zdrobneliny ponekud vyvraceji, ze....
|
|
|
Počty lidí, konsumujících službu, kterou si platí tak jako tak, jsou dokonale irelevantní. To, co si zaplatí, pokud ji využijí, je už jenom příplatek. Podobně bys mohl argumentovat třeba masovým využíváním zdravotnických služeb ve prospěch tvrzení, že je zdravotnictví je efektivní. Nene, tudy cesta nevede ;-)
|
|
|
Tvrdim snad, ze je to efektivni? Uz to tu pisu asi po desate :-O Ne, tohle podsouvani argumentu a jejich nasledne vyvraceni fungovat nebude, sorry, to si zkousej jinde.
nicmene argumentovat se da na obe strany - silnicni sit si taky "predplaci" ze svych dani i ti, kteri jezdi jen MHD. Co parkovaci mista, pokud neparkujes jen na soukr mistech, hmm?
Ale zase - o tom tady rec nebyla, pokud si pamatuju. Stale tu ty obhajujes svoji vetu, ze IAD je vzdy efektivnejsi.
|
|
|
Neobhajuji větu "IAD je vždy efektivnější" (což znamená bez výjimky) ale větu "IAD je jednoznačně efektivnější" (což znamená ve svém celku).
Tohle podsouvani argumentu a jejich nasledne vyvraceni fungovat nebude, sorry, to si zkousej jinde.
|
|
|
levné veřejné dopravy?? no nevím, podle toho co tu a tam prosákne a že to zdaleka nebude všechno, tak je veřejná doprava setsakra drahá.
|
|
|
Pro koncové uzivatele ne, a to je snad to, o čem pisu.
Ony i tyhle různé Blanky nejsou zrovna etalon uspornosti.
|
|
|
pro jaký koncový uživatele, myslíš daňové poplatníky? Pak by tím koncovým uživatelem nesměl být člověk, který nakupuje v EU, protože v opačném případě platí DPH a ta má rozpočtové určení do rozpočtu města. Takže není drahá jen pro koncové uživatele, ona je dokonce drahá pro nás všechny.
Blanku nechápu, pokud je jedna věc drahá, je to automaticky důvodem pro placení dalších deseti drahých? Asi je, jinak bychom nebyli, tam kde jsme. :-)
|
|
|
Asi tak nějak. Navíc nevím, proč by měli MHD provozovat monopolně konšelé.
|
|
|
Ach jo, ono uz jsme tady jednou filozofovali o metru a business casu kolem toho. Neznam na svete jedine vetsi mesto (1M+ obyvatel), kde by trch vytvoril fungujici a cenove dostupnou MHD. Jo bylo by to idealni, kdyby se to podarilo.
V malych mestech jako treba budejce a okoli je to jeste horsi. V uplnych prdelovicich vychazi individualni automobilova doprava jako nejvyhodnejsi uz z principu (max vylepsena o spolujizdy/sdileni aut).
|
|
|
v tom bude ten problem... co si tak terazky predstavujete pod pojmem "cenove dostupnou"?
PS: zes neco nevidel znamena jen to... ne, moment, neznamena to nic :)
|
|
|
Tak jinak, jmenuj jedno nejlepe vetsi (1m+ obyvatel) mesto na svete, kde zafungoval trch a MHD infrastrukuru i provoz zajistil soukromnik bez dotaci. Dekuji mnohokrat. Take your time...
|
|
|
zajímavé, jmenujte jednu jedinou zemi na světě, kde musel stát začít zajišťovat MHD a infrastrukturu, protože už to jinak nebylo možné. Asi stejně férové jako vaše otázka, stát se do toho nejspíš všude cpe, respektive zajišťuje si monopol, protože je to kšeft jako hrom, kdyby nebyl, už by od toho dávno stát ustoupil.
|
|
|
New York.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_New_York_City_Subway
Tolik k tematu kseft jako hrom.
|
|
|
a vice versa - viz moussa...
vis, ze takove neexistuje (nebo takove neznam), protoze nikde takove podminky nebyly nastoleny. prijde ti, ze diky tomu mas pravdu? :)
cely problem vidim v tom, ze lidi jsou desetiletimi diktatu tak zdeformovani, ze si ani nedokazou predstavit nic jineho. prijde mi to jako kousani do ruky, ktera ti sundava obojek
|
|
|
Proc takové podminky nebyly nastoleny...? Zeby trh?
|
|
|
ale no tak :-D statni moc je trh? aha...
|
|
|
V širokém slova smyslu ano.
Složité systémy mají tendenci organizovat se efektivně, jinak dojde k pnutí a jejich rozpadu, připadne nahrazeni jinou organizaci.
|
|
|
v takhle sirokem pojeti ano... v tom pripade jsme svedky desetileti trvajiciho pomaleho krachu nefunkcniho systemu (vcetne regulovane MHD znepristupnene legislativou mensim soukromym subjektum), coz spise potvrzuje nefunkcnost soucasneho systemu MHD, jak to ovsem popsal DF v clanku samotnem
|
|
|
Ano. Ale nechat tomu jiny průběh nez přirozený je sociální inženýrství jak prase. At stary les umře; netřeba ho bagrovat.
|
|
|
kdyz se na to budeme divat takhle sirokou optikou, tak je vlastne v poradku vsechno... ty musis bejt hrozne spokojenej clovek :-D
|
|
|
|
jo abych nezapomnel, dozvim se, co to je ta "cenove dostupna"?
|
|
|
Cenova dostupnost znamena, ze tvori zanedbatelnou polozku v rozpoctu spotrebitele, aby daval z cenovych a casovych duvodu prednost hromadne doprave pred individualni aspon v 80%+ pripadu. Neznam poptavkove krivky u MHD v pripade Prahy, ale domnivam se, ze odmyslime-li mimoprazske hypotecni domkare, tak se vetsine lidi stale vyplaci mit litacku a jezdit mhd.
|
|
a bez ajfounů, androitů, multikomunikátorů a jiných trotlů. Zažil jsem již před 20 lety jako student ruksakář potloukající se po Blízkém Výchdě: Z Haify jsem se potřeboval dostat do Nazaretu. Ještě jsem neměl pořádně zmáknutý, jak to tam chodí, tak jsem šel an autobus. Chvilku před příjezdem linky na zastávce zastavil tehdejší "éčko mercedes" v prodloužené verzi jezevčík: Měl šest dveří. Řidič se zeptal kam kdo jede a nabízel svezení. Do Nazaretu jsem pak jel s ním, protože jeho cena byla asi o 10% nižší, než cena autobusové jízdenky. Jak to dělal, že se mu to vyplatilo ví Bůh.
|
|
Musim uznat, že tak promakaný, jak navrhuje Dfens (online s ifouny), to nemám, ale každej den jezdim do práce 30 km, pružná pracovní doba, takže se jsem schopen lehce přizpůsobit. Mám nějakejch 6 lidí, který vozim, část v módu "jezdim pravidelně a když nejedu, dám vědět", čast obráceně, po sociálních sítích (fb, icq, sms) mi každý dá vědět, jak to s ním vypadá. Sice mám cenu skoro jak autobusem, ale zvláště studenti jsou rádi, že si můžou přispat a naberu je před barákem a vyhodim u školy. Navíc si člověk cestou pokecá, něco ušetří a hlavně ten pocit, že někomu pomohl.
|
|
nikde nevidím akalkulovaný poplatek za "cestovní" aplikaci a náklady na její provoz - třeba službu operátorovi. Jinak jako myšlenka dobrý.
|
|
Pokud se bavime o vyhodach/nevyhodach MHD, tak je dobre se bavit o konkretnich prikladech. Jinak to asi bude fungovat nekde v pousti v USA, a jinak treba v Praze, kde je treba rano premistit ty cervene krychlicky na modre, a vecer zase modre na cervene: http://www.urm.cz/vytisknout-clanek/337
Dokazu si predstavit mesto bez MHD, (teda netreba predstavovat, staci vyrazit nekam na vychod, nebo i do Turecka.), ale soucasnou Prahu si treba bez MHD moc predstavit neumim.
|
|
|
Co bylo dřív? Slepice nebo vejce? Současnou Prahu si bez MHD také představit neumím. Na druhé straně současná podoba Prahy je do jisté míry také důsledkem toho, jak v ní vznikala a rozvíjela se politicky řízená MHD.
|
|
|
Máte pravdu, město bez dopravy je jako dětská hlava bez tělíčka, jak praví klasik.
Zdá se mi však, že si věc poněkud zjednodušujete, současná podoba Prahy je do neméně jisté míry důsledkem toho, jak v ní vznikala a rozvíjela se politicky řízená výstavba, a to i před vznikem MHD.
Do podobně jisté míry je současná podoba Prahy důsledkem toho, jak v ní vznikal a rozvíjel se politicky řízený automobilizmus.
|
|
|
Ja bydlim na okraji Houstonu (cca 40 km od centra) a MHD tady neni skoro zadna. Jen v centru monorail a par autobusu, semo tamo se mihne bus i na okraji, ale prepravovat se tim moc neda. Jit 3km na zastavku a pak z nejblizsi zastavky do mista urceni dalsich 4 km neni moc prakticke. V porovnani s tim je MHD v New Yorku presny opak.
|
|
Jen taková faktická poznámka, Dfensi.
Kovové částice, tedy ocelový prach jsou silně redukční - samy jsou oxidovány a působí tudíž jako redukující složka. Ale že reznou je pravda, o tom se hádat nechci.
|
|
|
A nejen že reznou, ale dokonce i korodují, vy tupci! :o)
Systém společné jízdy snad funguje v každém menším městě, kde se jezdí za prací. Jednou jedou franta, pepa, venca a petr petrovým autem, pak frantovým, pak vencovým a pak pepovým.
|
|
|
- zároveň má každý z bartrujících přehled o tom, kdy se může nalejt.
|
|
|
Temnou stranou síly ovšem je, že Jana, Hana, Věra a Kamila, takto manželky výše uvedených, jezdí do práce také spolu a tak mají mnohem větší přehled, co ten jejich dělal, když u toho nebyly. Esli ta MHD není lepší ... :o)
|
|
|
drahý kolego, ani zrušení veškeré povrchové, podzemní či vzdušné dopravy nezabrání ženám zakládat společenství pro výměnu a sdílení informací, mimo jiné o svých protějšcích. před tím není úniku. ani pád sítě nebo námrazou zpřetrhaná telefonní vedení to neprostřelí.
|
|
|
na druhou stranu stale funguji kolegialni kryci mechanismy v muzske casti populace.. a dyz ne, dostane do drzky :)
|
|
|
a taky žerou chrom z nerezu, potvory, takže tento rezne jak liška.
|
|
lehce ot - nevím, jak to řeší Pendolino či Hikari, leč v dobách, kdy jsem stíral s tlupou kolegů rosu na kolejích, "toalety" ve vlacích pracovaly na systému latriny, takže kdo chtěl romanticky stírat rosu z kolejí, nechat se mámit vůni napuštěných pražců a uniklých mazadel, tak nějak mimovolně sbíral i močovinu a chovna. vlakem už jsem dlouho nejel, takže nemám ánung o aktuálním technologickém řešení. zmiňuji to, jen aby výčet faktorů, které se mohou podílet na podivném zbarvení železničního svršku, byl kompletní.
|
|
|
Moderní vlaky mají zásobníky na odpad, které se vyprazdňují ve stanichcí, podobně jako to je u letadel.
|
|
|
díky za info, trendy v této oblasti moc nesleduji. nicméně mi neseděla představa rychlovlaku, jedoucího 300km/h a k tomu spořádaný japonský úředník, sedící a...atd. to je dobrá zpráva.
|
|
|
"sedící ve vlaku" je v pohodě. Já jsem jednou zažila velký trajekt a trochu rozbouřené moře. Ze záchoda vylézali lidé pocuchaní, napůl oblečení, dezorientovaní . . . . . . jednoduše vlezeš na záchod, necháš se omlátit od zdí a zase jdeš, tedy pokud se ti povede se trefit do dveří. :-)
|
|
|
já viděl v tomto stavu opouštět toalety dokonce i dvojice, ani nebyly moc vlny, snad to ani nebylo na moři...no, prostě to tam asi neni nic moc hezkýho :o)
|
|
|
Teď nakolik jsou vlaky v ČR moderní. Vlakem jsem jel naposledy někdy před šesti lety a moderní rozhodně nebyl, a to nejenom z hlediska "nakládání s odpady".
|
|
|
Jak bylo někde ve vlaku na hajzlu napsáno: "Lepší hovno ve stanici, než ve vlastní nohavici." :-D
Myslím si, že hajzly bez přímého vstřikování hoven do kolejiště dnes mají všechny EC,IC, Ex,SC.
|
|
|
Nemají. Většinou ano, ale za uplynulý rok jsem asi čtyřikrát ve vlacích EC na trase Praha - Vídeň natrefil na vagón s rourou na koleje.
A to prosím podle ČD jsou ECčka "vlaky vyšší kvality" - ani nechci vidět, jak vypadají ty "běžné kvality".
|
|
|
Njn, tak bohužel nemají, bohužel (nebo naštěstí) vlakem jedu tak 2x do roka, takže nemám takový přehled. :-)
|
|
|
..."Použití ve stanici jest zakázáno"... to je myslím spolehlivý indikátor konstrukce odpadního systému instalovaného WC:-).
|
|
|
:o) to mi připomnělo léta mladistvé odbojové činnosti, která zahrnovala mj.ničení dopravních prostředků nepřítele :o) díky tomu mám v hlavě zřejmě navždy uloženu italskou verzi výstrahy z ukořistěné trofejní cedulky: "Durante le fermate nelle stazioni e vietato servirsi de la ritirata". Podotýkám, že italsky jinak neumím ani prt, samozřejmě kromě penne a pasta :o) jo, už to bude přes třicet let, co jsme pořádali tyhle trestné noční výpravy a vidim to jak včera...to letí, ´prdele.
|
|
Obvykle už na tyhle motolobbistické výlevy nereaguji, ale dnes udělám výjimku.
Jsou to bláboly a nic než bláboly. Protože automobilová doprava je minimálně stejné svinstvo budované státem jako ta MHD. Korupce, šmírování, předražené zakázky, vyvlastňování, buzerace. Automobilová doprava je už z principu nadužívaná, protože většina nákladů je protažena erárem a hezky po socialisticku rozdělena mezi všechny. Je to stejné jako když ústřední topení nemělo odečty na každém topném tělese a debilní lidi regulovali teplotu v bytě otevíráním oken.
Kdo tuto zásadní skutečnost odmítá přijmout, je levicové vemeno, ať už o sobě tvrdí cokoli. Klidně si dál točte volantem, když si myslíte, že tím něco tvoříte. Ale nedivte se, že dluhy a problémy dále porostou.
|
|
|
"svinstvo budované státem" Jo tak státem joooo? A komu tedy jdou peníze z DPH a spotřební daně z paliv, silniční daně, dálničních známek apod.?
|
|
|
točení volantem už tu dlouho nebylo. zřejmě nový žák od sensei lesního paka Kellera.
|
|
|
ale kohai se ma jeste co ucit... boj s masovym automobilismem holt nejni pro zadny vorezavatka
|
|
|
zatím to není ani na bílý pás, spíš jen teplákovka a místo na konci řady.
|
|
|
Automobilová doprava přináší formou různých daní poplatků atd. do státní kasy nějakých 110-115 mld/rok. Do dopravní infrastruktury se pak reinvestuje cca 38 -40 mld.
Nezdá se mi proto, že by tato forma dopravy byla jakkoli dotována, spíše je dojnou krávou a vítaným přilepšením politikům všech úrovní na jiné "projekty", které je pak drží u žlabu.
|
|
Ujasněme si jednu věc. D-Fens tady o MHD ani jiné veřejné dopravě nikdy nic pozitivního nenapíše, protože je vysoce postaveným zaměstnancem nějaké firmy v autoprůmyslu, takže na omezování a rušení veřejné dopravy vydělává. Ale lidé, kteří se živí jinak, se do té práce, školy nebo třeba k lékaři nějak dopravit potřebují. A ne každý má peníze na auto a na benzín.
Stát rozhodně neprovozuje MHD proto, aby občany nějak omezoval v pohybu - vždyť je to jednoznačný rozpor. Kdyby stát chtěl někoho omezovat, tak naopak veřejnou dopravu zruší.
Privatizace MHD by dopadla asi tak, jako na mnoha místech privatizace ČSAD. Zrušení poloviny linek, zdražení jízdného na x-násobek (a nemyslete si, daně by se nesnížily ani o haléř), jezděte si čím a za co chcete, je to váš problém.
Účelem MHD není doprava co nejrychlejší, ale doprava aspoň nějaká. Autobus jezdí cik-cak přes město prostě proto, že každý cestující chce mezi jinými místy a v jinou dobu, proto taky nikdy nebude panovat dokonalá spokojenost s jízdními řády. Ale kdo nemá na auto nebo nemůže řídit (děti, staří, postižení atd.), ten se bez veřejné dopravy prostě neobejde a automobilová lobby (prolezlá prasárnami úplně stejně jako MHD, řekl bych ještě víc, protože se v ní točí víc peněz) ať si říká co chce.
|
|
|
Aha, a ty autobusy a midibusy se vyrabeji samy, autoprumysl s nimi vubec neprijde do styku. Tak to ano.
Jinak pro obzvlaste blbe -- v nerozvinutych castech sveta take nema kazdy penize na auto ci benzin. Ale nekdo ma (coz je stejne, jako tady) a ten poskytuje sluzby ostatnim, ma proste osmi ci devitimistnou dodavku a zivi se tim, ze vozi lidi. Obejde se to bez dotaci, bez "regionalnich organizatoru integrovane dopravy", bez vyznacenych zastavek a bez Opencard a funguje to jeste o poznani lepe, nez tady.
|
|
|
Na první pohled samozřejmost.
Na druhý pohled se objeví rozdíly v:
- komfortu
- ceně času dopravovaných (dojede-li se slepicí na trh o hodinu dřív nebo o půl hodiny později může být lhostejné)
Ale hlavně v:
- ceně pohonných hmot (nejsou dotace, není spotřební daň, není DPH, není silniční daň, možná není ani daň ze zisku - to velmi závisí na rozvinutosti části světa, ne?)
Má smysl bez přihlédnutí k uvedeným rozdílům systémy porovnávat?
|
|
|
1. komfort -- souhlas, v te marsrutce si kazdy sedne
2. cena pohonnych hmot a obecne zdaneni -- uznavam, vyznamny parametr, nicmene to je zase jen argument proto, ze bychom s tim tady u nas meli neco delat.
|
|
|
1) Tam ale chybí hodně smajlíků, což? Zvláště, když v některých končinách má maršrutka otevřenou ložnou plochu bez sedadel.
2) Přesně.
Zde se v diskuzích opomíjí jedna věc: co je veřejné, ať je to autobus, nebo kavárna, je povinno strpět státní pracku, protože ji tam jako první strčil panovník.
Příklad: Podivoval - li se zde před časem Kadel, jak to, že magistrát pustí vozidla taxislužby do autobusového pruhu, když tato nejsou veřejnou dopravou, zapomněl na to, že existují licence, vyhrazená státní atd.
...něco dělat... je nutné, ale znamená to přetržení historické kontinuity právního systému (laicky řečeno).
Což není v současném pojetí demokracie možné.
|
|
|
Inu, takovou marstrutku jsem nezazil. Obecne vzato marsrutka vzdy (vztazeno k danemu mistu a casu) mela miru pohodli stejnou nebo vyssi, nez v miste obvykly autobus (byl-li tam vubec nejaky).
Ano, dosel jste k tomu v poslednim odstavci. Demokracii musime transformovat v system dusledneho vymahani vlastnickych prav.
|
|
|
K tomu se došlo již dávno.
Otázkou není zda, ale jak.
(Se transformace provede nebo bude provedena.)
Pokud se neřekne: "Ano, transformace. Asi takhle.", nemá smysl znovu a znovu poukazovat na to, že by tranformace byla vhodná, ne-li žádoucí, a dost, jak se zde bohužel poslední dobnou děje stále.
|
|
neústilo v očekávanou kvalitu. ani extra vtipné, ani objevné či přesné. a to bych si moh ještě přisadit, že dneska je např. v super/hyper marketech taky to samé, ale sračky a výběr ještě menší (vyjma píčovin). stejně tak se domnívám, že okolí kolejnic je ovlivněno zejména jednak samotným průjezdem vlaků, jednak všelijakým olejem, kterým se napouštějí pražce, dělá se údržba, případně se trousí z vlaku apd. a takových by se našlo víc. stejně tak se v článku ukazuje, že v zásadě je mhd efektivnější, zejména oproti komerční přepravě nákladní, která sice nevozí lidi, ale je extra neefektivní, ale to bych skončil úplně jinde, jak je tenhle systém neefektivní, přestože generuje spoustu prachů, ale podle těch se to (podle mého) nedá posuzovat, zvláště když cena potištěného hajzlpapíru neustále klesá...
|
|
Mám-li hodnotit ekonomiku osobní hromadné dopravy a hledat rezervy a úspory, je nutné tuto problematiku rozdělit na dvě samostatné sféry.
1) Regionální osobní hromadná doprava (také se tomu říká "Dopravní obslužnost"), jenž zajišťuje (nebo by měla zajistit) požadavky na přepravu osob v daném regionu (okres - kraj).
2) Klasickou MHD, která zajišťuje, nebo by měla zajistit požadavky na přepravu osob ve větších městech.
Začnu bodem prvním. V minulém režimu tyto přepravní požadavky realizovaly jednotlivé závody ČSAD. Závody ČSAD byly vždy (mimo Prahu) lokalizovány v příslušném okresním městě a podniková ředitelství v kraji. To mělo své výhody, především v úzké spolupráci vedení dopravního závodu (DZ) a města při tvorbě linkových spojů a jízdních řádů. Nevýhodou celého systému byl stálý nedostatek investičních prostředků k možnosti nakoupit diferencované dopravní prostředky, takže univerzální byla Karosa C 734 pro cca 50 cestujících.
Z hlediska ekonomiky tento systém byl výhodný v tom, že každý DZ neprovozoval jen osobní dopravu, ale zejména vysoce ziskovou nákladní dopravu, přičemž zisk z ND se přesouval do ztráty z OD. Výsledkem bylo, že dotace státu (okresu, kraje) byly minimální i při dodržení přijatelné cenové hladiny za jízdné.
V devadesatých letech přišla prudká privatizace v ND. Kdo měl ruce a někdy řídil byť jen Avii, zastavil barák, koupil ojetou LIAZku (nebo nové VOLVO) a stal se Řidičem v MKD (Mezinárodní Kamionová Doprava). Polovina z nich v životě neřídila nic většího než tu Avii, 70% neumělo žblebtout německy, celní předpisy, nějaké dohody AETR, ADR a další nikoho nezajímaly. Zákazník by si řekl, fajn, jsou to soukromníci, odpadá režie na udržování aparátu podniku, budou jezdit levněji. Chyba lávky. Většina z těchto kluků neměla žádné kontakty na zahraniční spedice a logistické firmy, což v důsledku znamenalo až 50% prázdných kilometrů, ale splátky na auto bylo nutno platit, takže žádné nižší sazby. Samozřejmě časem to vše vykrystalizovalo, slabí odpadli, vznikla řada dobrých soukromých firem atd., ale ty začátky byly strašné.
V osobní dopravě byl tento dopad podstatně horší. Před okresy a kraji najednou vyvstal problém, jak a čím nahradit výpadek zisků z ND, který z velké části pokrýval náklady OD. Začala se hledat řešení. Zde musím dát za pravdu panu D-FENsovi a dalším z vás, protože ta nalezená řešení byla od počátku špatná. Hledali se DOPRAVCI, místo aby se hledal PŘEPRAVCE - logistická firma. (Pro neznalce termínů - Přepravce je ten, kdo přepravu objednává, zadává, a většinou i platí, Dopravce je ten, kdo přepravu realizuje vlastními dopravními prostředky).
Stát (Ministerstvo dopravy) měl vypsat výběrové řízení pro komplexní zajištění obslužné osobní dopravy v jednotlivých krajích, se vším co to představuje. Tedy ne jen to co se udělalo, že se najalo X dopravců, kterým se rozdělily linky, ale vše, včetně průzkumů požadavků na přepravu z jednotlivých obcí atd. Spočítat si kolik nás stala celá obsužní doprava (včetně těch zisků z ND) a tuto sumu nabídnout výhercům výběrového řízení za cenu dodržení stávajících linek a ceny jízdného (která by se mohla měnit jen v závislosti na inflaci, ceně nafty apod.).
Bohužel u nás to zůstalo při starém. Přepravcem nadále zůstaly okresy, kraje atd. Soukromým firmám, které se přihlásily jako dopravci, byly přiděleny linky, dány JŘ a tím to zvadlo. Nikoho nezajímalo jaké dopravní prostředky, který z těch X dopravců používá, zda vozí, nebo nevozí vzduch atd. Jen se koukněte s čím jezdí 80% těchto firem. Karosy staré 20 a více let, (rád bych viděl ty protokoly z STK, ještě že u nás jde vše uplatit). Proč by toho dopravce mělo zajímat kolik lidí a odkud kam vozí, když dostane stejně zaplaceno? Zvedne se cena nafty? OK, zvedneme jízdné a půjdeme na okres s požadavkem na zvýšení dotace, protože se zvedly náklady. A co udělá okres, když dotace od státu (kraje) nejsou? Zvýšime intervaly, nebo zrušíme některé spoje, nebo celé linky. Ať si jezdí auty.
Problém ekonomiky osobní obslužné dopravy není v tom, že je zbytečná, ale v tom, že ji stále řídí státní orgán a ne soukromá firma. První co by si každý soukromník udělal, by byl důkladný průzkum požadavků na přepravu z jednotlivých obcí regionu. Na podkladě toho stanovit JŘ a nasazení příslušných dopravních prostředků od minibusů až po BUSy. Přidělit BUSy řidičům, jež bydlí v okrajových obcích regionu a povolit parkování doma. Odpadne problém jak dostat na 6 ráno autobus do Kotěhůlek, protože Franta Vomáčka tam bydlí, takže ráno vstane a naloží první várku. Těch možností je moře, jenomže proč by o tom měl přemýšlet nějaký úředník u odboru dopravy, notabene, když za to není placen.
Tedy závěrem, můj názor je, ne likvidovat obslužnou BUS dopravu, ale hledat a najít cesty jak ji zefektívnit. Zrušit celý stávající systém, vypsat výběrová řízení pro každý okres (kraj) a najít firmy, které to budou dělat. OK, také asi dostanou nějakou dotaci, ale rozhodně podstatně menší při zkvalitnění celého provozu.
Nějak jsem se rozepsal, takže k MHD až zítra.
|
|
|
Pěkné shrnutí, zjevně od kompetenta.
|
|
|
Jediná drobnost, matně si pamatuju, že jakýsi pohrobek ČSAD u nás ke konci devadesátých let povolil parkování autobusů u baráku řidiče, ale nějak se zvedla spotřeba těchto strojů (důvod si každý vymyslete), tak to zase zrušili.
|
|
|
Zajímavé.
Pamatuji si domácí parkování autobusů ČSAD "doma" již před revolucí.
Je to na některých místech běžné i dnes.Například soused každou neděli dopoledna myje a vytírá svěřený autobus (ICOM, a.s.) před svým rodinným domem.
Na výkazech, které dopravce poskytoval obcím v devadesátých letech (v současné době nemám přehled), byly vykazovány služební kilometry (z místa bydliště řidiče na konečnou autobusu) docela přesně.
|
|
|
Veolia parkuje svoje autobusy v polích u okrajivých částí Prahy; řidič tam přijede autem, přestoupí do Busu a už jede z konečné v Kotěhůlkách (či Komořanech). Systémově podobné řešení, akorát ne tak pohodlné pro řidiče.
|
|
|
hezké, ale obávám se, že příliš učebnicové. vychází z předpokladu racionálního uvažování účastníků, dobré vůle a dobrých mravů a fungujícího trhu. obávám se, že pokud by kraj vybral jednoho přepravce, ten by důsledně využil své pozice a prostě najal dopravce, všechno spočítal i s přepravovaným vzduchem a pak na to narval ranec pro sebe. dost dobře tomu nejde zabránit. Vždy to bude zakázka s omezenou konkurencí, kdy je pro firmy lepší spolupracovat. Koneckonců dělá se to podobně i ve stavebnictví, pár firem se střídá při "vítězstvích" ve výběrových řízeních a ten zbytek jim dělá subdodávky, protože to tak ani kapacitně jinak nejde.a podobně by to bylo v dopravě u těchto velkých zakázek, kdy je prostě daný počet dopravních prostředků a řidičů, ze dne na den to nikdo nenafoukne, jde jenom o přemalování štítů, fyzicky to jezdí z velké části ti samí řidiči a vozidla. jediným způsobem by bylo "soutěžit" s pevně stanovenou cenou nebo tak podobně. takže se obávám, že aby se kraj (pokud bude vůle) nenechal škubat, musel by do všeho tak zasahovat, že už by nezbylo příliš prostoru pro přepravce a je to tedy zbytečný level navíc. de fakto se funkce přepravce může zhostit kraj, jde o to, že to dělá špatně. což si ale nemyslím, že je problém odborný, jako spíš morální. například u nás v ústeckém kraji, pod vedením židů v dresu ods jako byl šulc a spol., byla osobní doprava něco jako pražský dopravní podnik či české dráhy. pouze oslíček na škubání...dokud nebude vůle a politici, kteří kopou ve veřejném zájmu, bude všechno jenom teorie.
|
|
|
Máte zcela jistě hodně pravdy. Ale já jsem nemyslel, že PŘEPRAVCEM v kraji by měl být krajský úřad. Ne, MD by mělo výběrem najít soukromou společnost a té zadat komplet celou organizaci OD v kraji, samozřejmě v součinnosti s úřadem. Tato společnost by se stala Přepravcem, svými prostředky by optimalizovala potřeby regionu a konkrétní výkon dopravy by realizovala buď vlastními prostředky (pokud by je měla), nebo najatými dopravci.
Vtip je v tom, že soukromá firma, na rozdíl od státní organizace, je přímo závislá na výsledcích t.j. její maximální snahou bude optimalizovat dopravu tak, aby případná ztráta byla minimalizována, nebo se vytvořil byť malý zisk plus dohodnutá dotace od státu = slušný výsledek. Vydělají na tom všichni, cestujícím nemusím zvedat jízdné při zvýšení ceny za naftu, lidi ve firmě mohu slušně zaplatit a když budu frajer, dojdu na MD a řeknu jim, můžete mi snížit dotaci o např. 1 mega. (Ale myslím, že takový frajer by se asi nenašel).
Prostředků pro důkladnou optimalizaci, vám během půl hodiny najde každý odborník stovku.
|
|
|
Musí to být organizováno státem?
HD osob není zisková (nebo jen margináleně a musí být dotována)?
Zvláštní je, že u nákladní dopravy není potřeba státu ani dotací. V čem je to tak odlišné (ND a OD) z hlediska principu/logistiky?
|
|
|
njn, asi už jsem v tomhle pesimista, respektive realista. to co říkáte je vážně pěkné, bohužel to platilo v době, kdy podnikání se definovalo jako cílevědomá činnost za účelem dosažení zisku na vlastní účet (i s rizikem). ale my jsme upgradovali na podnikání ve stylu zisk je náš, ztráty platí erár. kdyby všechno tak pěkně fungovalo, tak to neřešíme. a dneska se to taky neřeší, protože proti smlouvě s kapschem a podobným (dálnice, zbrojní zakázky, dotační programy...) je to chytání blech. pro mě to je stejné jako vyměnit jednoho státního zástupce, když je celá justice na reset. chtělo by to holt vytáhnout ten plevel i s kořenama :/
|
|
|
|
doufám,že se do té doby přeorientuju na něco ve stylu původního japonského koku (v místních podmínkách nahradím rýži pšenicí, ječmenem, žitem a ovsem). to je mé gusto, vždycky můžu svůj majetek sníst. v těžkých dobách nemá ani zlato žádnou cenu :)
cs.wikipedia.org/wiki/Koku
|
|
Přání otcem myšlenky.
Také mi přijde taková úvaha mírně naivní a má hodně děr. Trochu objektivity by taky nezaškodilo, ale to by článek nebyl tak úderný. Hromadná doprava takto funguje řekněme 200let, takže MHD není výmysl jak naštvat D-F a jeho crew. Také se domnívám, že hromadná doprava nevznikla jako ideál cestování, ale nejlepší možný kompromis pro masové užití mezi řekněme cenou, rychlostí, pohodlím, spolehlivostí (jízdní řád) a rozsahem. Když už jsme u toho tak spolujízda je sice lepší, ale taky to není žádné terno. Zejména pokud jde o dopravu do prdelí světa.
Co je asi nejhorší zpráva pro autora tak i jeho koncept by časem nutně konvergoval k "hromadné dopravě". Nemyslím si, že princip hromadné dopravy je špatný, problém je spíše v hospodářské/ekonomické části provozu.
|
|
Pro příklad naprosto doporučuji prohlédnutí infrastruktury Rumunska. Sice za účelem sjednocení dopravy místní nepoužívají smartprohy, ale stačí prosté mávnutí, nebo jen samotné stání u silnice, ale zato funguje výborně. Prakticky všichni obyvatele, kteří někam jedou, se sami snaží o optimální využití míst ve svém vozidlu a zastavují lidem u silnice. Poté následuje jednoduchá domluva kam člověk chce a kolik by za to řidič chtěl.
Jednou jsem jel asi 50 km za 20 korun. podruhé asi 5 km po městě za 50. Vše je pouze otázkou nabídky, poptávky a toho co umožňuje zákon.
|
|
|
A to ma byt příklad čeho?
Jak v daný cas odvézt 10 000 lidi třeba z dolního Poberouni do Prahy?
|
|
|
|
Co je tak zábavného na zabití 9 lidí? (Řečnická otázka, nemusíš odpovídat.)
|
|
|
Bavit se neznamená se tomu hlasitě smát.
Lidi se baví různě, někomu se líbí i horory nebo různé psycho filmy.
|
|
|
Tak tak...ona takova ta ironie osudu nekdy pobavi docela solidne..Samozrejme se nesmeju tem mrtvym, spise tak tem souvislostem okolo, napriklad souvislosti s tematem MHD a propagovani, jak je bezpecna :-)
|
|
|
občas pozoruju z auta pražské tramvajáky, když dostanou záchvat zvonění a mám dojem, že kdyby to šlo, začnou dělat to samé s tramvají. naštěstí nemohou :o)
|
|
|
Schválně až někdy vlezete do tramvaje předními dveřmi, požádejte řidiče, zda by vám nemohl ukázat palec pravé ruky. Když se podiví proč, odpovězte, že byste rád viděl jak mu povyrostl mozol na palci od toho zvonění. Ale pak bacha, větší vztekloun, by vás mohl honit kolem tramvaje s tou tyčí na přehazování výhybek. To je totiž pro tramvajáka něco jako "urážka" jeho profese.
Mimochodem, to je již hodně dávno, starší pamatují na staré tramvaje s otevřenými dveřmi, kde řidič řídil tramvaj pomoci kliky na regulátoru. No a jednou u Vinohradských hřbitovů nastoupil chlap a hned si začal z řidiče dělat šoufky. Vytočil ho tak, že ten zastavil tramvaj vyndal tu kliku aby mu nikdo s tramvaji neodejel a začal ho honit po trávníku u hřbitova. Pak po něm tu kliku vztekle hodil. Netrefil, ale chlap tu kliku zvedl a přehodil ji přes zeď hřbitova a bylo vymalováno. Celá tramvaj řvala smíchy.
|
|
|
Jasně, když nějakýmu magorovi rupne v kouli, to má vysokou vypovídací hodnotu o bezpečnosti MHD (nota bene když se to stalo v Indii a ne v ČR).
O bezpečnosti MHD ti mnohem víc řekne nějaká statistika nehodovosti, např. v roce 2010 neumřel při nehodě v ČR ani jeden cestující v autobusu a umřel jeden řidič autobusu. Zato umřelo 276 řidičů osobních aut a 111 spolujezdců, celá statistika k vidění zde: www.policie.cz/clanek/statistika-nehodovosti-900835.aspx
|
|
|
Jistě, ovšem Lojza použil jednoduchej, dvojitej a trojitej smajlík najednou.
|
|
|
|
tenhle chvat uměl jen starej Nývlt
|
|
|
|
!no to mě pos..! Že nám to dvojničení ale kvete, což ? letos asi budem na roztrhání... http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-svet/c1-54518860-kalousek-pujcku-na-zachranu- eura-jsme-schvalili-neni-ale-jiste-zda-cnb-uvolni-penize
|
|
|
No bať. TO nakonec taky vysvětluje, proč se vláda chová, jako by byla plná kriminálníků :o)
|
|
"Pokud byste si tedy koupil mikrobus a rozhodl se své spoluobčany ekologicky vozit do práce nebo za nákupy, riskujete několikamiliónovou pokutu."
To by vysvětlovalo, že se do toho soukromníci nehrnou. Mohl buch poprosit o nějaký odkaz k pramenům? Trošku jsem hledal, našel jsem zákon o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ale v tom jsem tu pokutu nenašel.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek MHD a žehlička ETA 209
|