D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Pád z vyšší střední do nižší střední
    Vydáno 26. 09. 2011 (14320 přečtení)

    … aneb pohádka na automobilové téma s dobrým koncem. Byl jsem postaven před nutnost vyměnit své notně ojeté Volvo 850, které zažádalo o důchod, za důstojného nástupce a to s relativně omezeným budgetem. Jak to dopadlo?

    Posledních pět let jsem jezdil Volvem 850 2.5 TDI, 103 kW (agregát od VW, typ AEL). Je to relativně velké a pohodlné auto a za relativně málo peněz jsem měl spolehlivého tahouna s veškerou myslitelnou výbavou (automat, tempomat, dvouzónová klima, kůže, vyhřívané sesle, atd.). 850 miluji a najel jsem s ní 150 000 km bez potíží. To nemohu říct. Repasovala se automatka, opravoval a nakonec vyměnil se motor, jinak ale problémy moc netrpěla ;-). Až do letoška... rozsvítila se lambda a auto začalo jet jako traktor. Prý odešla elektronická hlava čerpadla. Závada se po týdnu v servisu opravila/neopravila a auto měsíc jezdilo. Pak se závada vrátila. Po dvou měsících v servisu se opět závada opravila/neopravila (ono totiž při měření a testování bylo naprosto vše ok) a auto zase 2 měsíce jezdilo. Až do září, kdy se zase... rozsvítila lambda. Volvo jsem odstavil do servisu a šel jsem si se šéfem promluvit na téma, že už netrvám na svém autě (mezitím jsem přestal vozit velký kočár, který extrémně limitoval minimální přípustnou velikost kufru), a že bych asi potřeboval firemního služebáka. Zkrátka 365 000 km je už dost a při nájezdu 45 000 km ročně už v tom není perspektiva. A měl bych také trochu reprezentovat.

    Sice jsem platil za velkého volvistu a Volvo mám opravdu rád, ale říkal jsem jednu věc, kterou všichni považovali za frázi: “Když někdo vyrobí auto, které bude jak dělané pro mě a bude mi vyhovovat, tak je mi jedno, co má za znak na kapotě, ať je tam třeba Hyundai nebo Švejžužu, budu s tím jezdit.” Takže jsem na trh šel bez předsudků ohledně značky a hlavně jsem se rozhodl oproti všem předchozím autům udělat zcela racionální o emoce oproštěný nákup.

    Byl jsem z toho ale trochu v depresi... limit jsem si po rychlé sondáži trhu stanovil na 500 000 Kč s DPH, ale bylo mi jasné, že půjdu dolů s výbavou, prostorem i výkonem... Chtěl jsem něco, co nebude zvenku opulentní, ale v čem tak nějak půjde s rodinou přežít. Mám poměrně přesnou představu, co mám v autě rád a vzhledem k tomu, že jsem o autech 8 let psal, tak mám celkem projety všechny druhy aut, které trh nabízí, byť poslední čtyři roky jsem mimo obor a nemám tedy projeté poslední modely. V podstatě bez zvažování jakékoli alternativy jsem cílil na kombi nižší střední třídy (dále jen KNST). Do ničeho menšího se nejvejdeme, na nic většího mi nestačí budget. SUV opravdu nepotřebuji, nevidím benefit v tom, že sedím vysoko (a tahám sebou mnoho kg navíc). MPV s určitým sebezapřením snesu a rozumím, proč si ho někdo koupí, ale mě nepřináší nic v žádné oblasti, kterou v autě považuji za podstatnou. A krom toho kombi mám opravdu rád. Jednou třeba přejdu na sedany, ale teď není ten čas.

    Ojeté nebo nové? Tak zněla základní otázka, ale při mém nájezdu a vzhledem ke křeči z neustále nejezdící 850 jsem inklinoval k autu, které bude nové. Dále jsem stál před rozhodnutím o pohonu. Bude to benzin nebo diesel? Spotřeba dnešních moderních benzínů je v rozumných mezích a jízdní projev je tak v pohodě, že jsem si dovolil zároveň podlehnout znechucení nad tím, že jsem měl poslední dvě auta dieselová a s oběma byly velké problémy okolo motoru, jejichž cena vysoce převýšila jakékoli uspořené palivo. Předsudek? Možná... ale znáte to, sevřený žaludek a touha mít kultivovanější a tišší motor mě přesměrovaly na benzin.

    Když se rozhlédnete po dnešním trhu, zjistíte, že ač se aut nižší střední třídy vyrábí přehršel, tak kouzelné slovo “kombi” působí jako jehla na balónek a možností je najednou zoufale málo. Vypadne celá japonská a italská výroba a zbude Německo, Švédsko a Francie. Časově koupě nového vozu nemohla přijít v lepší okamžik, zkrátka jsem se sebral, akreditoval jsem se na IAA a odjel jsem si vybrat auto. Francie... ze Švédska daleko nejen geograficky. Citroën KNST nevyrábí vůbec, místo toho udělali opravdu děsivě hypertuzingovou a nekonečně ošklivou DS5. Peugeot mi apriori nevadí, ale interiéry mají zoufalé (těžce mě zklamala i zvenku překrásná 508 SW) a s mojí postavou se do nich prostě nevejdu pohodlně. Nedá se dost posunout volant nebo mě někde něco tlačí. A interiéry - je mi líto - působí lacině. A dvě maličkosti mi nevyhovují zásadně. Zvuky a frenetické blikání při zamykání. Peugeot 308 SW to prostě nebude. Renault Mégane není nějak přehnaně ošklivý, ale tato automobilka dělá prostě všechno jinak než já chci. A je malý. Jako poslední kapka zapůsobil ten ošklivý schizofrenní metrosexuál z reklamy, co to auto nechce a nepotřebuje, ale jde si ho beztak koupit - ten mě finálně odradil. Mercedes B je také zajímavá volba, sice v úvodu dražší, ale s velmi interesantním TOC vzhledem k servisní politice v prvních letech, ale nelíbí se mi a na C nedosáhnu. Dacia se do výběru vůbec nedostala, přece jen musím trošku, trošičku reprezentovat. Ford by byl jasným vítězem, kdybych mobilitu řešil dva nebo tři roky zpátky. Focus II mám hrozně rád a byl pro mě etalonem třídy. Najezdil jsem s ním 4000 km na svatební cestě a vyhovoval mi. Bohužel nová verze je pro mě v hodně ohledech nepřijatelná. Zepředu děsivý korejský design s jakoby pootevřenou kapotou, zezadu zparchantělé Mondeo vyhozené z proporcí (a na vystaveném modelu vrzal na pátých dveřích ten plast, ve kterém je osvětlení SPZ, a to nechutně). V interiéru se mi vysloveně nelíbilo - nevyhovuje mi umístnění a chod ovládacích, mám nepříjemný pocit z tlačítek, palubka má design klingonské lodi. BMW a Audi se do výběru kvůli cenovkám vůbec nedostaly a Škoda, VW a Seat vypadli postupně jednak za cenovou politiku nebo absenci vhodného modelu v případě Seatu. Golf i Octavia jsou za 550 s DPH takové holobyty, až to není hezké a hádat se s prodejcem nad základními prvky výbavy nehodlám. Ze stejného důvodu vypadlo i Volvo. Jako jeden ze zakládajících členů Volvoklubu ČR mám samozřejmě dobré kontakty a V50 bych dostal na přijatelnou cenu, ale mám si koupit průměrně vybaveného Focusu II za cenu dobře vybaveného Focusu III? To mě nebaví a V50 je prostě malá, jakkoli auto je to výborné. Ale už to není nejčerstvější model, že...

    Kia Ceed SW i Hyundai i30 CW se mi líbí, jakkoli je to kompilát něčeho, co jsem už někde viděl. Ale neumí dvouzónovou klimu, na jaře bude nový model i30, nabídka benzinových motorů je zoufalá, a když si to člověk dovybaví na aspoň trochu snesitelnou úroveň, zas tak levné nejsou. Nicméně jsme dvě i30 CW teď koupili ve výbavě Social Edition do firmy - skladovky za libové peníze - a to auto mě mimořádně překvapilo. Korejci udělali jak s interiérem, tak jízdními vlastnostmi velký skok kupředu. V jednu chvíli jsem si sice myslel, že tedy půjdu tímto směrem... ale byla by to volba, ze které bych neměl radost. Jen bych to horko těžko snesl. Potvrdilo by se to, že půjdu dolů ve všech parametrech. Takto jsem v noci seděl v depresi u internetu, klikal z konfigurátoru na konfigurátor... přičemž jsem si vzpomněl, že kamarád koupil v březnu astru. Opel tedy... Začal jsem skládat dohromady nejprve nouzové auto, postupně opravdu slušné auto a cena byla stále v pořádku. To bylo těsně před IAA. Tam jsem si do Astry vlezl a prozkoušel jsem si ji odshora dolů a byl jsem čím dál nadšenější. To auto mi sedí! To auto je hezké! To auto je vevnitř kultivované a materiály jsou pěkné! Ale je to sOpel... Astma... proč mi to nějak nevadí? Protože vyrobili auto, které mi vyhovuje a jak jsem napsal na začátku, za takových okolností je mi jedno, co je na kapotě za znak.

    Vyjednávání o novém Opelu Astra Sports Tourer jsem začal hned po návratu z IAA, také kvůli zjištění, že další týden příhodně probíhala akce Opel 500, ve které se dalo dosáhnout na rozumné ceny. Nastudoval jsem si Astru do podrobna a zjistil jsem, že nenabízí žádné ptákoviny, ale naopak za rozumné peníze prvky, které považuji za důležité, tj. tempomat, duální klimu a xenony. A pár dalších blbostí, které rozhodně nezarmoutí, mezi kterými stojí za zmínku vyhřívání volantu. Po týdnu už jsem měl nabídku, které byla dobrá, ale lehce nad rozpočtem, takže jsme ještě chvíli vyjednávali a nakonec jsme dohody dosáhli. Plus jsem po dohodě s šéfem přihodil automat a byl mi o něj navýšen budget. To je další zásadní rozdíl proti i30 - zatímco tu lze mít jen s 1,6kou a 4stupňovým automatem, tak astra je s 1,4 T s 6stupňovým. Mezitím jsem si byl projet kamarádovu Astru 1,7 CDTi... pozice za volantem, řízení, sedačky, převodovka, vše je lepší, než jsem čekal. Jízda byla krátká, ale přesvědčila mě o tom, že jdu správným směrem. Dále jsem se projel u dealera s krátkou Astrou 1,6i (atmosféra, 85 kW, nikoli to 130kW turbo). Motor je to silně dýchavičný, ale řízení a podvozek mě opět potěšily. Nakonec jsem si projel i 1,4 T (88 kW), protože v konfiguraci mám tu 103kW verzi, která ale není na projetí dostupná. Z toho motoru jsem byl opravdu nadšen, krásně tahavý agregát bez jakékoli díry ve výkonu, plynule táhnoucí od 1900 ot. do 5000 ot. Jen při nájezdu a dálnici a do kopce mu trochu docházel dech proti tomu, na co jsem zvyklý. Navíc takhle povedený elektrický posilovač s perfektně odladěnou progresivitou a takto dospělý podvozek, který krásně žehlí i díry a panelové cesty, jsem nečekal. I brzdy jsou dávkovatelné excelentně. Myslím, že mám vybráno. Konfiguraci auta jsem uzavřel s tím, že jsem nemusel udělat ani jeden kompromis a výbavou jsem lehce nad svou 850, což je dobrá zpráva. Oželel jsem jen kožené sedačky. Ústup ve výbavě nebo výkonu se tedy nekoná.

    A co prostor? Volvo 850 je považováno za “velké auto”, i když jsem všem vždy tvrdil, že já ho považuji za auto normální velikosti, resp. nejmenší přijatelné a není můj problém, jsme na kontinentu zvyklí na ještě menší auta. Pocitově je Astra v pořádku, až na kufr, který rozhodně nenabízí tu olbřímí všeobjímající náruč 850. Začal jsem tedy měřit... a seznal jsem s nikoli malým překvapením, že na délku je sice astra kratší... o 3 cm :-), ale rozchod i rozvor je o 2,5 cm větší, šířka je o 5 cm větší a místo na zadních sedačkách je stejné. Hlavně proto, že 850 (a po ní ani V70/XC70 II, ani V70/XC70 III) to s místem vzadu také nepřehánějí. Vlastně je tam místa docela málo. Zkrátka i prostorově jsem na svém. Neměla by ale vzniknout mýlka, že je kufr malý. Je velký, jen ne tak velký, jako v 850, té konkuruje jen Mondeo.

    Abych to shrnul. Řešení své mobility jsem našel u značky, u které bych ho nehledal a je více než uspokojivé. Nové auto je srovnatelné v každém parametru s mým současným vozem, což jen ilustruje, jak auta za posledních 15 let narostla. Čekal jsem pád dolů a dostavil se malý krůček vzhůru. Je objednáno a za dva měsíce poznám, jestli jsem udělal dobře...


    25.9.2011 Jan Gutbayer



    [Akt. známka: 2,30] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: Jan Gutbayer | Komentářů: 129 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.