Komentáře ke článku: Čtenářský test Felicie 1.3 MPi (ze dne 12.04.2015, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
I když já se bojím předjíždět sám, přestože podřadím a motor vytočím na 4 rychl. stupeň až k 3 500 ot/minutu. Prostě těch 50 kW je dost málo !
Ono, kdyz z 50 kW vyuzivas asi 60 az 70 %, tak se jaksi nelze divit..
|
|
|
Asi tak, "až" k 3500 otáčkám není až, ale žalostně málo. Místo toho si tam brnkněte meziplyn a vražte tam trojku, bude se vám předjíždět líp. Zvlášť u slabého auta je potřeba si to vyzkoušet ve všech otáčkách na všechny kvalty a podle toho pak jezdit.
|
|
Felicii mám, se stejným proběhem jako autor (sám jsem s ní najel cca 100kkm), a s ničím co píše v článku nemůžu souhlasit...
|
|
"synchrony zpátečky chrčí. "
To vážně existují synchrony na zpátečku? U felicie?
|
|
|
Existují, má to dost aut. Felicie bohužel ne, no... :D
Spolu s řazením "až při 3500 RPM" to dokresluje nelichotivej obrázek autorova řidičského stylu... :D
|
|
|
K té synchronizaci zpátečky: znal jsem jednu učitelku hudby, která měla starýho - vlastně tehdy novýho Spartaka (Škoda 440 Standard - řazení na podlaze).
Nu, a kdysi se s tím taky rozjela, a místo 1 - 2 - 3 -> 4 se jí (vážně nevím jak) podařilo zařadit 3 -> Z (!) A strašně se divila, že auto udělalo hodiny a ozvaly se z toho zvuky vpravdě nemuzikální :-)
|
|
|
V ten den si měla jít vsadit Sportku. Vyhrála by :))
|
|
Vím, že mladí a začínající (řidiči, autoři) to nemají lehké. Omezené finanční možnosti je dotlačí k 16 let starému (autu) vraku. A když napíší text (čtenářský test vozu), tak jim ho kritika strhá: nu tohle je slabší než slabé. Ale aby nepřišel zkrátka i redaktor, opět se chytám za hlavu, co D-F v poslední době pustí. Nemluvě o du(tri)plicitě, felda už zde byla recenzována vícekrát ( www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2003101101, www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2011062603). Feldu měl skoro každej (já kdysi dávno taky), ale tyhle auta už poněkud odvál čas... Přeji autorovi nejen lepší texty do budoucna, ale hlavně ať se v tom nezabije. Jestli z článku něco platí bezezbytku, tak to o nulové pasivní bezpečnosti... Zbavte se toho krámu, příteli.
|
|
|
16 let staré auto obecně naprosto nemusí být vrak, ale u Felicií apod. tomu tak povětšinou je, co jsem měl možnost vidět, naposledy předevčírem. Problematická pasivní bezpečnost bohužel neodradí začátečníka s minimálním budgetem - servis je levný, auto taky, někdo se toho rád zbaví zadarmo. A pokud je zastavěné LPG... koná se jarní moravské autoflambování, Suchohrdly.
Přitom cokoliv jen o pár tisíc dražšího nabídne nejen určitý komfort, ale právě tu pasivní bezpečnost. Nikdo mi nenamluví, že za léto se nedá na brigádě vydělat 40 litrů. To jsem dokázal i jako VŠ student v r. 1997, t.č. sbírající zkušenosti u popelářů na skládce ASA Ďáblice.
Trošku mě zneklidňují pokusy autora článku, dosáhnout dálniční rychlosti cca 160 kmph. Tahle věc na to není stavěná, zejména pokud jde o podvozek, hluk vem čert. U 1.3 MPi je udávaná maximálka jen lehce přes 160 kmph. Tj. jízda na hranici technických možností vozu + mladý a začínající ... :-(.
|
|
|
Mí rodiče feldu mají, tu faceliftovanou ve versi sportline. Mají to na poskakování po nákupech v nedalekém městě, dojetí k doktorovi nebo kontroly do nemocnice a občasné výlety po krásách v okolí. Když jsou doma, je auto uklizené v garáži. Já provádím pravidelně technické kontroly toho autíčka a pokaždé si to užívám. Jednoduché a sympatické auto s docela slušnou výbavou a ND za pár korun. Naši by asi na lepší auto měli a probíral jsem to s nimi, ale podle jejich slov jim tohle plně vyhovuje a zatím nemají důvod to řešit. Každopádně stav auta hlídám a doufám, že nikdy nedojde k situaci, která prověří kvalitu karoserie a airbagu...
|
|
|
Můj otec si r. 2001 pořídil nového Matize - moc jsem koupi miniauta bez posilovače s 1 airbagem nechápal; za cca podobné peníze se daly koupit větší, vybavenější auta, ale budiž, jemu vyhovoal a povětšinou s ním jezdil na cca 10km vzdálenou chatu a zpět. Matize jsem nakonec zdědil, jezdila s ním moje žena a zcela dosloužil až minulého roku, kdy bylo zřejmé, že jakákoliv další investice znamená již jen pasivní bilanci a auta jsem se po několika pietních fotkách zbavil. Táta měl taky na lepší auto, ale nějak se fixoval právě na tohle... pokud jde o technický stav vozu, byl puntičkář a vše si hlídal a zapisoval.
|
|
|
Matiz je roztomilé a skladné vajíčko. Měla ho moje kamarádka a občas mi ho půjčila na svezení. Vždy mne mile překvapil hodně slušný prostor pro nohy a nad hlavou vpředu.Strašně se mi také líbilo to dlouhatánské čelní sklo protažené daleko dopředu a rozlehlá plocha palubní desky, trochu mi to připomínalo chevyho luminu APV. Vzadu moc místa už nebylo, zavazadlák pojmul akorát tak basu piv a lékárničku, ale pro dva městské lidi a na kratší jízdy to je ideální autíčko. Zvlášť když ten miniaturní tříválec vpředu pod kapotou nebyl zase tak úplně líný, jak by jeden čekal. Nedivím se Vašemu tátovi, že nechtěl měnit, mě se také líbila universalita Matize vzhledem k jeho velikosti.
|
|
|
Mě tím vozil kolega do práce a překvapilo mě, že je uvnitř relativně hodně místa. Pak si ještě vybavuju, jak mě jednou nechal řídit a já se v 80 km/h rozhodl předjíždět, vrazil tam trojku a nic. Tak jsem tam vrazil čtverku a taky nic. Vlastně... nějaký podobný to bylo, i když jsem chvíli jezdil s Felicií...
|
|
|
Tak já na to auto také vzpomínám s jistým sentimentem. A něco jsem s ním najezdil, i do Vídně a zpět. Prostor byl vzhledem k velikosti vozu postačující a zavazadelník byl nakonec OK - táta v něm odtahal neuvěřitelné věci na chalupu. Takže když nyní míjím červeného Matize, téměř zamáčknu slzu :-). Ad Matiz. V Kyrgyzstánu je to (resp. 2012, kdy jsem tam byl) velice rozšířené auto. Bylo zajímavé pozorovat ty vozy, jak šplhají serpentinami do výšky 3200m (Otmok pass).
|
|
|
Tchán má feldu tuším z roku tak 1998 a vždy, když uvažuje o koupi nového vozu, tak končíme tyto úvahy tím, že mu kromě nakládů nepřinese nic podstaného pro jím požadované úkoly.
Měl jsem felicii pár let a i když přešla do stavu "pořád se něco drobného rozpadává", tak to bylo celkem sympatické auto s levnou údržbou. Dokonce měla i funfactor, zejména na silnicích nižších tříd.
|
|
|
Já jezdil zapůjčenou Feldou asi půl roku. A rád jsem z ní pak přešel na 120L z roku 1984, která jezdila prostě líp, i když v ní byl kravál. Jezdil jsem tehdy za jednou děvčicou asi 40 km daleko po okreskách a ta stodváca to dávala o 5 minut rychlej. S tou Felicií jsem na okreskách měl pocit, že je blbě zpřevodovaná - dlouhá trojka a v otáčkách letargický motor.
|
|
|
To já jsem se Š 110 LS (benzín Super, 2 komorový karburátor, trochu jiná komprese a jiný vačky) běžně dával na prdel každýmu Favoritovi..., ale z Feldy zpět do Š125 se mi už opravdu (ale opravdu) zpátky kurva nechtělo.
|
|
|
Felda jezdí hůř než o dvě generace starší Rapid se stejným motorem, ale s karburátorem. Fun factor obou aut nelze srovnávat, s přehledem vede Rapid. Už abych dokončil jeho rekonstrukci a zase s ním vyjel :-).
|
|
|
"Jezdí hůř" znamená horší zrychlení?
"Fun factor" - felicia nebyla dělaná na "fun", proto má taky motor vepředu.
|
|
|
Subjektivně mi to tak připadá, že Rapid je živější. Rapid je přece jen o něco lehčí a byť jeho převodovka je pětirychlostní, mám pocit, že jsou tyto převody kratší. Felda mi připadá taková jako udušená, ale to může být tím motormanagementem, vstřikováním a špuntem zvaným katalysátor v dlouhém výfukovém potrubí, což u Rapida není.
|
|
|
Přesně.
Rapida jsem neprovozoval, ale ta stodvacítka dávala od všeho mnohem lepší odezvu, byla tak nějak celkově mrštnější. Felda 50 kW oproti ní působila jak unavenej houpavej balvan.
Pravda je, že to byla stodvacítka v kondici, ne dnes obvyklý vrak s třikrát přetočeným tachometrem. Akorát těch tachometrových 160 km/h, co to s větrem v zádech vytáhlo (4q!!) v tom bylo docela o hubu, zejména na protektorech Pneu Vraník. Od 130 km/h výše jsem pozoroval výraznou ztrátu ovladatelnosti, ale holt mi to nedalo...
|
|
|
Stodvacítky byly dvě verze, jednak slabší 120L/125L a pak silnější 120 LS/GLS/LX. Ta slabší byla nic moc, ve srovnání se 130/136 to bylo o dost horší, tak možná jste jezdil s tou silnější stodvacítkou.
136 GL zvládala na trase Udine – Tarvisio (tedy do kopce) držet tachometrových 130 km/h. I když, je tomu letos právě 20 let, tak už fakt nevím stoprocentně, jestli těch 130 držela i v tom nejprudším stoupání, co se tam najde.
|
|
|
Měl jsem sedan 136 GL s karburátorem, ročník 88 a taky se mi zdál živější než pak favorit a felda s jednobodovým špricem, zvlášť mezi 4 a 5 tisíci otáček to pěkně táhlo, ale to může být jenom zdání – na první auto, které člověk nezdědil a koupil si výhradně za svoje, se vždycky vzpomíná s nostalgií.
|
|
|
Nee, je to opravdu tak, kvůli emisím jsou ty motory dneska škrcené a nemají výkonovou špičku. Kamarád má v Rapidu 136 motor z Fabie 1.4 předělaný na karburátor, kvůli robustnějšímu uložení klikovky. Bez elektronických vymožeností to má naladěné tak, aby výkonová špička byla někde okolo 6 500 ot/min, bez omezení to šlo točit až do 8 000, když si při předjíždění nedal pozor, tak to pořešil zástavbou elektronického zapalování s omezovačem na 7 000 a je spokojený. To auto je raketa, skoro bych řekl, že akceleruje líp než moje 150 kW V6ka, která je ovšem uplně jiná váhová kategorie...
|
|
|
A nebude to taky subjektivním vnímáním rychlosti? Odhlučnění, podvozek atd. - v novém autě člověk trochu šlápne na plyn a ani mu nepřijde, že už jede 160, zatímco v nějaké staré 120-ce při 110km/h už má řidič strach ;) A i když je felicie dneska už jen trochu novější střep než stodváca, ten rozdíl tam je taky.
|
|
|
Průser je, že mladí a neklidní jsou v našich médiích momentálně na tapetě, protože "bourají, jsou nebezpeční, zabíjejí sebe (i druhé), jezdí (zaručeně) pod vlivem, nejraději v noci z diskotéky, ujíždějí policajtům" atd. atd. Spousta debilů je toho názoru, že na uvedenou skupinu má být tvrdost a je třeba si na ně došlápnout. Vohnouti jsou ochotní se bavit o řidičáku na zkoušku, s omezením noční jízdy a dalšíma píčovinama. Fízlové (a pojišťovenská lobby) by rádi podobným (obecně: jakýmkoli) způsobem šroub utáhli, a zdá se, bohužel, že v téhle zkurvené společnosti nacházejí rezonanci.
Pokud jde o Suchohrdly, krátce po flambování vyšel celkem rozumnej blog, že kdyby tam nebyl ten zkurvený mostek, tak se možná omladina nemusela rozstřelit tak docela natvrdo: blog.aktualne.cz/blogy/radek-pecak.php?itemid=24930. Kdo si chce nechat zkazit den, nechť se podívá, jak je v diskusi pod ním nablito.
Což říkám s plnou odpovědností rodiče momentálního autožáka (když někdo chodí do autoškoly, tak je autožák - ne ?)
|
|
|
Časy se mění, Laciniáda je dávná minulost. Mladí a neklidní: mám také jednoho takového doma, bude mu 20, autožák byl loni. Dneska večer přivezl Golfa, prý nedobrzdil, zmačkaná SPZka, škráblý nárazník. Z mé strany jen krátký, nenasraný proslov, SPZ vyklepat, na pumpě za svoje koupit nový držák, namontovat, příště si dávat bacha. 1. rok nejezdí vůbec zle, naopak. Pod vlivem vůbec, kontroluju to osobně.
::: Vohnouti jsou ochotní se bavit o řidičáku na zkoušku, s omezením noční jízdy a dalšíma píčovinama.
- to si v reálu neumím vůbec představit, papíry na zkoušku, popř. omezení výkonu vozidla pro začátečníka. Výkon nezabíjí... často zabíjí jeho nedostatek, resp. pocit, že "na to mám", kdy nastane situace, že už nelze vykompenzovat vlastní chybu, či chybu jiného řidiče.
::: Pokud jde o Suchohrdly, krátce po flambování vyšel celkem rozumnej blog, že kdyby tam nebyl ten zkurvený mostek, tak se možná omladina nemusela rozstřelit tak docela natvrdo: blog.aktualne.cz/blogy/radek-pecak.php?itemid=24930. Kdo si chce nechat zkazit den, nechť se podívá, jak je v diskusi pod ním nablito.
OK zajímavé čtení, ale podobných míst jsou u nás snad tisíce. Stromy vynechám.... např. kousek od místa mého bydliště je na okresce esíčko a husté křoví, které zcela zakrývá výhled z pravé strany. Nehod tam bylo dost (nasprejováno na silnici). Můstek v Suchohrdlech byl pech, ale zas, v jiném autě bez plynové bomby za prdelí by ty děti měly reálnou šanci vylézt z toho pls. mins. po svých...
|
|
|
|
No tak samozřejmě, ŘP na zkoušku považuju za 3.14-čovinu. Je třeba najezdit co nejvíc a pokud s rodičem, tak je to s výhodou.
Ale jinak obecně, silniční síť je jedna katastrofa, silničky úzké, klikaté, dávno nestačící provozu, síť rychlostních silnic řídká (například srovnání se SRN vyznívá obzvlášť žalostně). Na silnicích je málo míst třeba pro bezpečné předjetí, a naopak spousta pastí (nepřehledných míst, houpaček, blbě klopených zatáček atd.) Pevné překážky typu stromů, mostků, vpustí to už jenom dotvářejí ...
Ale s tím specifickým vozovým parkem, to asi má nějakou hlubší souvislost ... :-(
|
|
|
Ale jinak obecně, silniční síť je jedna katastrofa, silničky úzké, klikaté, dávno nestačící provozu, síť rychlostních silnic řídká (například srovnání se SRN vyznívá obzvlášť žalostně). Na silnicích je málo míst třeba pro bezpečné předjetí, a naopak spousta pastí (nepřehledných míst, houpaček, blbě klopených zatáček atd.) Pevné překážky typu stromů, mostků, vpustí to už jenom dotvářejí ... [i/]
Zase tak černě bych to neviděl. Za posledních několik let se situace hodně zlepšila.
|
|
|
Za posledních několik let se situace hodně zlepšila.
Kde, prosím ? něco jsem zaspal ? Probuďte mne, prosím, až bude dostavená dálnice HK-Mohelnice, Pha-ČB-Linz, Brno-Wien a dokončena D8 přes České středohoří. Taky, až bude D1 šestiproudová a případně opraveny skokanské můstky u Ostravy (to jsem jen namátkou jmenoval ty nejhorší průsery).
I když připustíme, že "vstupní stav 1989" odpovídá tomu, jak na to bolševik dlouhodobě těžce prděl, pak zlepšení, které vidím od té doby, je na 26 let (a na daně, které jsem za tu dobu zaplatil) dosti malé (pokud 1989 lze vůbec označit za vstupní bod k čemukoli) ...
|
|
|
Já bych řekl, že silnice se zlepšily trochu*, ale chování lidí dost výrazně. Nevím, zda je to tím, jak postupně sbírají zkušenosti nebo něčím jiným, ale třeba uhnutí pro umožnění předjíždění vidím dnes podstatně častěji než před dejme tomu deseti lety.
Ty zmíněné úseky jsou sice problematické, ale stavět dálnici do každé díry je drahé a podle mne to ne vždy dává smysl**. Dejme tomu 80 % efektu by se dalo dosáhnout důsledným vybudováním obchvatů, stoupacích, odbočovacích a předjížděcích pruhů apod. Konkrétně R35 na Mohelnici je od Svitav, potažmo Litomyšle, řešena docela slušně už teď a největší problém je dostat se těch pár km od HK. Kdyby se podobně udělala D11 z HK na Polsko a povolilo se tam dejme tomu 100 nebo 110 km/hod***, rozdíl v době jízdy by byl minimální, ale v nákladech značný.
___
* Například SV část obchvatu Prahy mi na cestě do NL ušetří možná i 20 minut.
** V NL tohle udělali, načež se na dálnice přelila i značná část dopravy na krátké vzdálenosti, čímž jsou tyto v určitý čas dost nepoužitelné na dálkové cesty
*** Já vím, že to současné předpisy neumožňují, ale na takové komunikaci to považuju za rychlost přiměřenou s tím, že v komplikovaných úsecích se dá vždy snížit značkou nebo proměnlivým značením.
|
|
|
ad **: to je negativní důsledek občanské společnosti a demokracie. každá osídlená zatáčka která se budoucího ochranného pásma dálnice dotýká několika ary má potenciál ne-li stavbu zablokovat, tak určitě na mnoho let pozdržet, a tak některé obce se spokojí s držhubným, kterým je rozumně nadjezd či most přes silničky a polní cesty, protihlukovka i tam kde hlukařsky není třeba, přesunutí fotbalového hřiště z trasy a navíc vybudování kabin, vydláždění návsi a nakonec sjezd v blízkosti obce. výsledek posledního je používání dálnice i na místní poposkakování kolem komína, jehož následkem je užrání kapacity pro dálku a vychcípání sektoru služeb v obci.
samozřejmě chápu že svoboda majetku je zatraceně silné právo a že držhubné je čistší než soud s vyvlastněním, přiznávám že nevím jak z toho ven (respektive na všech teoretických řešeních od stolu vidím nějaké podstatné ale)
|
|
|
2JJ:
Obávám se, že chybějící úseky R35 a R43 jsou pěkný průser, protože neexistuje alternativa k D1. Pak se třeba někdo rozhodně rekonstruovat D1 a holt někdo tam občas při dané intenzitě zařve, jak se furt ŘSD vzteká. Navíc je u silnic první třídy problém, že s intenzitou provozu hodně klesá propustnost neb se nedá skoro předjíždět
2Lukas B.
Hlavní problém je, že je to jaksi velení šumák. Jak si lze jinak vysvětlit, že od války mají R43 hotovou z cca 50 % a nijak se to nepohnulo. Naopak pokud státní správa chce, dokáže pracovat velmi rychle a efektivně. Stačí se podívat na případ D11 a TPCA...
|
|
|
Takové stejné kecy se píšou už roky, napřed o 105/120, pak o Favoritech a nově o Feliciích.
Přitom daleko horší jsou stejně staré "západní" vraky typu escortů, peugeotů, oplů a dalších. Ta felda se dá aspoň opravit za pár šupů, takže většina lidí to udělá na rozdíl od násobně dražších aut na opravy. Měl jsem stejně starýho escorta a ten se rozpad prakticky za jízdy, naštěstí jen půjčený, nebylo to moje. Felda je držák.
Bezpečnost je v tom úplně v pohodě, fyzikální zákony taky platí pro všechny. Jako auto na občasný ježdění vs provozní náklady úplně ideální.
Samozřejmě kdo jezdí každý druhý víkend někam do Alp lyžovat nebo na výlety, případně jezdí pracovně, tak si pořídí auto nový nebo jiný. Ale na skákání po městě, vození krámů a občas zajet někam na výlet nepotřebuju vůbec nic jiného (ano, mám ji taky, co nemám služebák, tak mi to stačí - 90% jezdím po městě a spotřebu to má jako moderní super downsizing motory).
Žvást ohledně plynu (LPG) při nehodě na Znojemsku ponechám bez komentáře, bylo to opakovaně vyvráceno.
|
|
|
Lol. "Bezpečnost je v tom úplně v pohodě" a "Felda je držák". Tak si to ve zdraví užívejte, dokud to drží. Kde konkrétně byl vyvrácen "Žvást ohledně plynu (LPG) při nehodě na Znojemsku"?
|
|
|
Žvást ohledně LPG sice nebyly vyvráceny v matematickém slova smyslu, ale pokud by to bylo tak, jak popisoval pan „znalec“, chovala by se tam ta instalace úplně jinak než se podle návrhu chovat má a než se chovala ve všech dalším mně známých požárů/nehod aut na LPG.
|
|
|
Mimochodem, o odbornosti pana znalce svědčí už používání pojmů jako „plynová bomba“.
|
|
|
Tak nevím: zkusil jsem bezpečnost LPG lehce pogůglit. Ale nějak nemůžu najít žádné pozitivní reference, aniž by to byly stránky:
1. buď firem, které plynové přestavby nabízejí (převážná většina gůglem vrácených odkazů)
2. nebo ekologicky stigmatizovaných jedinců (www.vitejtenazemi.cz, www.slapninaplyn.cz): ("je to naprosto, ale naprosto bezpečný, nic se nemůže stát, je to ještě bezpečnější než benzín s naftou dohromady a matka Gaia vám ještě poděkuje"
Já osobně plynovou nádrž v kufru tedy nechci. Máte nějaké odborné a nestranné reference. které by mne mohly přesvědčit ke změně názoru ?
|
|
|
dokážu si vyjmenovat spoustu důvodů, proč auto na plyn/cng nechtít. Ale z pohledu bezpečnosti? 50 barů (pokud správně googlím) mám i v sifonovejch bombičkách a taky z toho nemám hnědý trenky ani mi dvakrát do roka nebouchají; ani ty OPRAVDU staré plněné ještě před rokem 1989. Nebo je 50L nafty/benzínu méně nebezpečné? Pokud ano, proč?
proč se toho obáváte?
|
|
|
50l nafty je z hlediska rizika požáru při nehodě nepochybně výrazně bezpečnější, než LPG/CNG či benzín.
|
|
|
Ono to ve skutečnosti bude tak nastejno, protože ta nafta taky není taková výhra, jak se všeobecně soudí. Sice je téměř nehořlavá, ale jak už jednou chytne, tak je téměř neuhasitelná a narozdíl od benzínu jen tak neodhoří a lne k povrchům. Prostě trochu jako napalm. Plyn je z té trojice možná ještě nejmenší zlo, protože sice hoří celkem divoce a snáz tvoří výbušnou směs se vzduchem, ale zase se nerozlije do podoby hořící louže, která klidně zateče pod dvě tři další auta.
|
|
|
Ad nafta, pamatuji se, že se kdosi pokusil sebeupálit na bensince, polil se řádně naftou a pak škrtal sirkama, škrtal a škrtal a ono nic. V autě to asi bude jiné, ale jsem si jist, že přinejmenším nevytvoří výbušnou směs se vzduchem, vzhledem k velmi nízké tenzi par (benzín ji má o dva řády vyšší)..
|
|
|
Samoupalenie sa je fakt debilný spôsob samovraždy.
|
|
|
Debilní to je bezesporu, ale s naftou mu to stejně nevyšlo dle představ, možná z ní dostal později v Bohnicích ekzém. Přitom stačilo sáhnout o kousek vedle a mohla vyhořet celá benzínka.
|
|
|
Aspoň si přihlížející přinesou domů pořádnou výslužku.
|
|
|
Kde by se tam vzalo 50 barů?! 10 běžně, 15 když to budete mít pod sklem a bude na to pražit slunce. 25 po čtvrt hodině požáru auta.
Benzin je nebezpečnější - ale je fakt, že ten je v autě na LPG většinou přítomen také. Nafta by asi mohla být o něco bezpečnější, ale obávám se, že při nehodě od horkých částí např. výfuku bafne docela ochotně i ta.
|
|
|
kde? V bombičce anebo v nádrži? Každopádně je možné, že jsem chybně googlil.
Ale někde z webu o cng: "Tlakové nádoby zemního plynu jsou na vozidlech umisťovány v pevném skeletu z kvalitního materiálu. Plyn je v tlakových nádobách uskladňován pod tlakem 200 barů. Ještě před zamontováním do vozu je každý zásobník zkoušen na tlak 300 barů, proti roztržení je odolný až do tlaku 450 - 500 barů."
Jistě z 200 barů mám respekt (*), ale jaká je šance, že to exploduje? Stejná jako že vyhraju ve sportce, zatímco mi sedě na tlakové lahvi bude kouřit jamajčanka? Ale to je jen můj názor; pokud jsou tam rizika s nezanedbatelnou pravděpodobností, rád se o nich dozvím; proto jsem zde vlastně reagoval.
(*) jednou mi v garáži bouchla pneu s 5-6 bary při foukání dědova kola a už to je dobrej „oblbovák” — bolest hlavy, chvíli mírná dezorientace, pískání v uších, zásoby adrenalinu ihned spotřebovány ...
|
|
|
V sifonové bombičce těch 50-55 barů opravdu je :-)
Šance na opravdovou explosi je skutečně nula nula nic. Napříkladu u lahví do dýchacích přístrojů to při zvyšování tlaku první vzdá ventil. Nechtěl bych mu stát v cestě, ale k explosi to pořád bude mít hodně daleko. Předpokládám, že u LPG tahle bižuterie taky rupne nejdřív i pokud by selhal základní bezpečnostní ventil.
|
|
|
Předpokládám, že v LPG systému by to jako první hned po pojistce zabalily hadice, vedoucí ke vstřikům/ směšovači. Ty buď prohoří, nebo prasknou přetlakem, a plyn pak má volnou cestu. Pokud tam tedy není nějaký odpojovač, který by tomuhle bránil např. při prudkém nárůstu průtoku plynu ventilem, pak lze spoléhat jen na pojistku.
Což taky nevadí, protože i když nevím, jaká je přesně konstrukce, používaná pro LPG/ CNG, tak u běžných tlakových nádob se už asi 150 let používají naprosto jednoduché pojišťováky, vesměs postavené na principu kovové membrány s definovanou odolností proti protržení, které jednak nejsou jako James Bond (tedy nemají povolení zabíjet) a jednak je v podstatě nemožné navodit jejich selhání. Takže tohle riziko je ze všech rizik asi to úplně nejmenší. Samozřejmě za předpokladu, že se do toho nehrabe nějakej retard, co matku s dírou klidně nahradí plným fitinkem, protože ten má zrovna po ruce a že i dírka o průměru 1,5 mm může mít svůj význam, to už ho nezajímá, pokud si vůbec všimne, že mění něco za něco jiného. Ale to už je riziko podnikání.
|
|
|
Hadice by to zabaiily ještě dávno před tlakovou pojistkou, ale v nich bude jen pár kubických cm plynu. V případě havárie se samozřejmě přívod plynu z nádrže přeruší.
Pojstný ventil funguje jinak - to, co popisujete, je pojistka v Papinově hrnci, která prostě rupne a hotovo. Pojistný ventil v nádrži LPG vypustí jen tolik plynu, aby udržel tlak v nádrži na bezpečné úrovni (v praxi samozřejmě na těch max 25 barech, tedy hluboko pod fysicky bezpečnou úrovní).
|
|
|
Aniž bych věděl cokoli o CNG, tak lze celkem spolehlivě odhadnout, že pokud to má tlakovou zkoušku na 300 atmosfér a destrukční zkoušku na 500, tak provozní tlak bude pod 30, protože bezpečnostní koeficient běžných tlakových nádob je počítán zjednodušeně řečeno jako "něco málo nad 1:10". Například flaška na CO2, jejíž běžný provozní tlak je za pokojové teploty asi 60 atmosfér, je zkoušená asi na 650 a destrukční zkouška je asi 1200 nebo takový nějaký hrozný číslo (taky to je kovaná trubka z ne úplně nočníkové oceli se stěnou silnou asi 15 mm). Takže těch JJem udávaných 25 atmosfér za zvýšené teploty by při zvážení konstrukčních rozdílů mezi jednotlivými výrobci zhruba mohlo odpovídat.
|
|
|
CNG a LPG jsou úplně jiné a mně přijde, že to nějak pletete dohromady.
Bezpečnostní koeficient pro tlakové lahve je až na výjimky 1,5. V systémech CNG je provozní tlak ca 300 barů, zkouší se to na 450 a reálně při selhání pojistného ventilu destrukce nastává (zpravidla vystřelením připojené „bižuterie“) někde kolem 600-700 barů.
Pro LPG platí ta nízká čísla, co jsem psal včera (nebo dnes ráno).
|
|
|
čistě teoreticky, vím že se tu bavíme o jednorožcích, ale kdyby došlo k „výstřelu” a já jako z udělání seděl v autě a mimo trajektorii, asi už bych toho moc neslyšel, že? Lze odhadnout, co by udělal byť jen 25 barový (v případě lpg) pšouk? Nebo 200 barový v případě cng ...?
|
|
|
To není třeba odhadovat, to se dá s rozumnou přesností spočítat.
F = p/S (síla, působící na „projektil“ při daném tlaku a průřezu projektilu)
a = F/m (zrychlení, které ten projektil dostane)
t = SQRT(2 x s / a) (čas, jak dlouho to poletí do vzdálenosti s kde sedíte
v = t x a (rychlost ve chvíli, kdy to do Vás napere)
E = 1/2 x m x v^2 (dopadová kinetická energie)
Možná by to šlo nějak pokrátit, to se mi teď nechce řešit.
Tu energii si pak porovnejte se známými energiemi různých střelných zbraní. (Reálná energie ve výše uvedeném případu bude o něco nižší, protože to neběhá v laufu a zrychlení bude působit jen chvíli atd. atd.)
|
|
|
Soudím, že nešlo o trauma nárazové, nýbrž akustické.
Spočítat nepochybně lze obojí.
|
|
|
Jste si jisty, ze F=p/S ?
|
|
|
Nejsem :-) Takhle to dopadá, když člověk dělá 3 věci najednou... Samozřejmě je to F = p x S
|
|
|
V aktuálním speciálu Diesel Světa motorů se věnují i CNG a Volkswagen má problém. V roce 2012 se v Touranu při tankování roztrhla plynová nádrž a těžce zranila posádku. Nádrže trápí koroze a po pěti letech jsou zralé na výměnu. Na Pašíku prý stojí jedna ze tří 27.000,- Kč... První Opely Zafira s tím mají též problémy, italský Fiat údajně ne.
A dočetl jsem se, že CNG pracuje s tlakem 200 barů.
|
|
|
Fiat dodává auta na CNG někdy od 2012 a problémy nemá. A taky o sobě nikde netvrdí, že je první, kdo tu technologii zavedl, jako to tuhle zkoušeli na kamaráda ve VW ;)
|
|
|
Zapomněl jste na Multiplu... Ta je v CNG snad 15 let.
|
|
|
Však Vám tu nádrž nikdo nevnucuje :-)
Ony si ty montážní firmy fakt nevymýšlejí - jak to popisují, tak to funguje. Nebo jste tak posedlý nezávislostí, že nevěříte tomu, že otáčením volantu doprava zatočí auto doprava, když to napíše výrobce? ;-) Ale pokud chcete primární data a od někoho jiného, tak se odívejte se na podmínky pro schvalování těch zařízení (ECE67-01 a ECE110).
A chcete-li čísla, tak v nádrži LPG je za provozu max 1 MPa. Zkouší se na 6,7 MPa. Bezpečnostní ventil otvírá a odpouští plyn při 2,5 MPa (což tuším odpovídá teplotě plynu 80 °C). Skutečný destrukční tlak pro ocelové nádrže je kolem 40-50 MPa, dobré kompositní vydrží i 70 MPa. V tabulkách možno dohledat fysikální vlastnosti a odvodit chování jako jak dlouho to musíte ohřívat apod. aby to vůbec začalo odpouštět atd. Pro srovnání: tlakové lahve pro dýchací přístroje jsou typicky stavěny na provozní tlak 20-30 MPa.
Jinak tady je pěkná ukázka: www.youtube.com/watch?v=fBXS21uh6lc. Benzínové auto bouchne za 3 minuty po zapálení, správně přestavěné na LPG začne po 12 minutách upouštět plyn a čuňácky přestavěné po 14 minutách vybouchne. Tj. i v čuňácky přestavěném autě představuje největší problém ta nádrž s benzinem.
|
|
|
|
Tak ja to chapu tak, ze nam chce D-FENS priblizit myslenkove pochody ridicu kategorie 18-25, kteri by radi z Felicie vymackali co se da a to s naklady na udrzbu tak asi 200Kc za mesic... Porizovaci cena 10-20.000 Kc.
Pokud to preziji, dalsim malym krokem "vyse" bude Fobie 1.4 55kw a jednoho krasneho dne mozna i Octa 1.8 T s kridlem. Vse z minuleho stoleti...
Proc si tito dosud neobjeveni talenti motorsportu radeji neporidi dejme tomu nejakeho FoFo Mk.I nebo tociveho japonce, kdyz se chteji povozit je mi zahadou.
Ti movitejsi si mozna poridi Golf IV einkomasechs cyklonLPG edition nebo neco s TDi co kouri jako tovarna na dehet v predminulem stoleti... ;-)
|
|
|
Podlehnuti medialni manipulaci? - http://m.autorevue.cz/test-ojetiny-skoda-fabia-combi-igenerace-ma-porad-co-nabidnout/? textart=1
|
|
|
Jednoznačně automobilistický masochismus. Třeba jedničkový FoFo se zachovalou 1.6 se dá kolem 30k pořídit též a jízdními vlastnostmi i výkonem je to s žebřiňákem z Junge Bunzlau naprosto nesrovnatelné. V pondělí jsem (zatímco se mi v nedaleké myčce mylo auto) ze zvědavosti v bazaru okukoval jeden kousek (2001 s 1.6, zachovalý neotřískaný kombík) za 29k. Sám mám jako hlavní přibližovadlo totéž, jen o 3 roky mladší a přestavěné na dinosauří prdy, budu se ho další 2-3 roky zuby nehty držet, protože takovou cenu za km pohodlného svezení mi zatím nic jiného nabídnout nedokáže.
A když srovnám jízdní vlastnosti s mým víkendovým 40 let starým mazlikem, vychází z toho faceliftovaný Fako velmi velmi nedobře.
|
|
...něco z toho se mi nezdá. Jak možná někdo ví, mám sám Felicii (vyšel mi tu článek s recenzí).
Třeba to s vylétnutím ze zatáčky: ve čtyřicítce bych tohle považoval nikoli za chybu auta jako takového, ale bud za totální jezdeckou nevyzrálost, nebo sjetý gumy + mizernej stav auta. Tohle mě nikdy nepotkalo. Felicie se sice hodně naklání, ale drží, viz třeba DF recenze na Favorita.
Pak ta poruchovost - no to záleží, jak se kdo stará a v jakym stavu to auto koupí. Třeba mne velká závada, která mi znepojizdnila auto (palivový čerpadlo, zadřelo se) potkala až po 4,5 letech vlastnictví, 60tkm a autu je dnes 19 let. A samozřejmě se hned ukázala výhoda . levnost a jednoduchost. Odtlačil jsem auto pár metrů na parkoviště, druhej den přišel s novym čerpadlem a s kamarádem jsme ho za půl hodiny ani ne vyměnili. Rozhodně se mi nikdy nestalo, že by upadl nějakej spínač, nebo nedoléhala dvířka přihrádky, to se muselo povést nějakýmu lemplovi. Přece jenom, todle jsou problémy Favorita, Felicie už ne.
Je ale pravda, že tohle auto už je moc starý a nestačí. Proto se taky poohlížím po jiným, ale tohle si hodlám nechat, je to poslední auto (minimálně škodovky), který má...jaksetoříká....duši, který opravdu člověk řídí.
A proto by s ní podle měl na začátku jezdit každej. Naučí totiž člověka za volantem myslet, aspon dva kroku dopředu. A naučí človka plynulou jízdu, to neumí v dnešní době skoro nikdo. Protože mám taky 1.3, prudí mě, když najíždí někdo na dálnici, zařadí se přede mne a donutí mě šnečí jízdou (já jezdím tak 110), abych se pokusil ho předjet. Ale jak jsem vedle něj, tak na to šlápne, ukáže se černej dým a já se mužu zase poslušně ja debil zařadit. Anebo když se rozjedu před kopcem, někdo z vedlejší se těsně přede mne narve (po tom, co dvě minuty čekal, než se přiblížím co nejvíc křižovatce), táhne se, já musím zpomalit, on na to pak šlápne a pak co já, já musim podřadit na 3 a celej kopec se táhnout 50. Jasně, mohl jsem si hned koupit auto, kterym bych takhle taky mohl ostatní prudit, ale....myslám, že je nás víc, kdo by ocenil plynulou jízdu (nejen řidiči Felicie..) a hlavně, docela zbytečně to kolikrát plejtvá časem ale i benzínem. Pro tohle by byla Felcka naprosto perfektní.
|
|
|
|
Něco podobného se říkalo kdysi o škodovkách řady 100: „Kdo to neřídil, je prd řidič :).“ Do určité míry musím souhlasit, měl jsem svého času Š100L a výdycky jsem si připadal, že se to řídí podobně jak ta vyrachtaná autíčka na autodromu u šátoráků. Taky si tyo jezdilo a zatáčelo víceméně podle nálady.
|
|
|
Já myslím, že to je generační věc.
Jelikož řidičsky pamatuju Spartaka, Š1202 i 1203, Š 1000, Š 100/110 (i LS), Š 105/120, (Favorit přeskočen), Felicii, Oktávku II, Fobii i Yeti (poslední 2 si koupila moje ženská..., já jsem se odklonil k Opelu), tak asi nelze popřít, že je tu vyjmenován kus české automobilní historie. Ano, tudy kráčel vývoj: zhruba někde v polovině řady (viz výše) se ta auta skutečně naučila reagovat na řízení, případně brzdit; poslední modely možná i držet na silnici stopu a trochu akcelerovat (i když Yeti je na můj vkus stabilní asi jako koza na ledě). S oktávkou taky přišlo (aspoň částečně) něco jako pokus o pasivní bezpečnost.
S těmi stařičkými a slabými škodováckými motory to chtělo přemýšlet o dost dopředu, řidiče to nutilo myslet a učit se. Předjíždění se muselo sakra dobře promyslet. Je fakt, že tehdy nejrychlejším reálným konkurentem byla Lada (s neuvěřitelnou kubatůrou 1600ccm :-) , ale i předjetí smradlavého Pryskyřičníka Pelášivého vyžadovalo jistou dávku umu.
Průser je, že od dob, kdy se tady proháněly škodofky stodvacítky, se stav mnoha českých silnic zásadněji nezměnil, nemluvě o tom, že se hustota provozu (počet registrovaných vozidel) zvýšil(a) desetinásobně. V nedostatečném rozvoji slizniční infrastruktury spatřuji jeden z neodpustitelných zločinů českého státu.
|
|
|
1000 MB mám ještě doma schovanou. Ve 20 jsem ji koupil za 1 500 Kč od jednoho starého mládence a celá studia dobře sloužila, dokonce jsme s ní byli i 2x v Chorvatsku.
Při tom srovnávání aut jsem si uvědomil, že je to vlastně nesrovnatelné už jen proto, že tam není rozdíl jen v několika generacích modelů, ale taky v několika generacích řidičů, kteří ten stroj chtě nechtě opotřebovali. Z toho zmiňovaného embéčka se mi podařilo udělat alespoň částečně auto za 60 000 Kč. Proč? Protože jsem ho měl rád... Původní na něm zůstal v podstatě jen motor a i na tom se měnilo skoro všechno okolo (setrvák, spojka, vodní pumpa, rozvody, veškerá těsnění kromě toho pod hlavou...).
Když dneska postavíte několik embéček vedle sebe, díky zubu času, bastlení a zřejmě i poněkud volnému přístupu ve výrobě prakticky nenajdete dvě shodná auta. Každý motor jinak táhne, každé auto jinak brzdí a jinak zatáčí. To moje mělo tak vyklechtanou přední nápravu, že vůle na volantu byla asi 60°. Brzdy fungovaly dobře, ale měly postřehový efekt - při prudkém sešlápnutí pedálu vůz většinou silně táhl napravo, ale občas táhl silně i nalevo, takže se na to nedalo připravit. Brzdy byly udělané v novotě, ale tato fíčura zůstávala, dokud jsem nezgenerálkoval celou přední nápravu. Dovnitř táhlo. Ta kastle byla ne uplně tuhá a časem se začaly objevovat fuky okolo různých spár, které už zteřelé těsnění nedokázalo ucpat, takže při rychlostech přes 80 km/h se uvnitř dveří tvořila meluzína.
Na druhou stranu, i když bych podle místních znalců měl být po 10 letech provozování tohoto stroje dávno po smrti a vůbec to muselo být strašný, když jsem s tím vyrazil na silnici, myslím, že realita byla jinde. I když se jednalo o 40 let starý vůz, vážnější závady jsem měl jen dvě, z toho jednu jsem si způsobil sám, když jsem kousek od Dubrovníka kontroloval rozdělovač a špatně nasadil víčko palce. Víčko spadlo, palec se polámal, auto střelilo do výfuku a upadl kus tlumiče. Díly na rozdělovač jsem s sebou samozřejmě měl a výfuk jsme opravili plechovkou od Trenčianských párků a vázacím drátem. Podruhé v noci u Kroměříže vznikl špatný kontakt na pojistce číslo 2, takže zhibernovala většina elektroinstalace kromě světel a klaxonu. Tak jsem holt dojel bez blinkrů, pokud vím, signalizace paží vystrčenou z okna je stále ještě legální. Ale nevím, kdo z dnešní generace by to pochopil, funkčnost klaxonu mi přece jen dodávala naději.
Co se týče jízdních výkonů, využiv momentu překvapení a setrvačnosti, občas jsem na rovině dal i nějakou tu novou Octavii TDi. Po několika minutách ždímání plynového pedálu se rafička tachometru zastavila někde mezi 120 a 130 km/h. Uplnej pyrát. Horší to bylo s protivětrem, když zafoukalo, předjíždět Avii Furgon někdy trvalo i 2,5 kilometru, pokud se její pilot odmítal vzdát.
Takže, za mě dobrý, přežil jsem to, naučil jsem se vážit si života, myslet dopředu a vůbec, na tohle řidičský období nikdy nezapomenu. A ti, co tu melou něco o pasivní bezpečnosti, aktivní bezpečnosti, pokroku ve vývoji atd. ať jdou laskavě do háje. Furt jsou to plechový krabice na 4 kolách, i když trochu sofistikovanější, ale také dneska výrazně dokurvenější kvůli haldám často rozporuplných předpisů (např. v embéčku se mi nestalo, že by se mi za A sloupek schovalo půl autobusu...).
|
|
|
:-D
krásnej popis. Fakt jsem se zasmál. Embéčko jsem neměl, za svoje první peníze z brigády (1500 Kč) jsem si koupil Škodu 100 bez papírů a na té se učil jezdit - v 17 letech.
Moje druhý auto byl Žigul a když mi před J. Hradcem přestalo fungovat relé v blinkrech, taky jsem taky ukazoval rukou. Blbý bylo, že mě při odbočování doprava zdravili protijedoucí řidiči :-)) asi to ne každý pochopil.
|
|
|
Hezký a mile nostalgický.
Ovšem, vývoj nelze zastavit. Vánici v autě bych ještě skousl, ale auto s nerovnoměrným a stranově nepředvídatelným brzdným účinkem teda fakt nemusím.
Ba ani tu pasivní bezpečnost bych nezatracoval. Sloupek sice zakryje půl autobusu (chodce a cyklistu celého, víme své), ale zato dává naději, že vám střecha nad hlavou zůstane i pod hlavou (při obratu auta o 180 stupňů).
Též neradím spoléhat na moderní fíčury, ale mám kolegu, kterému ESP zachránila prdel. Nějak se mu podařilo (s Oplem Eosem) přepálit zatáčku opravdu škaredě a už si myslel, že ztratí adhesi a poletí. Když přemýšlel, o který strom se asi rozmázne, tak v tu chvíli se mu auto lehce zavlnilo pod prdelí, následně srovnalo a dále už kultivovaně a bezpečně pokračovalo v původně zamýšlené stopě. Jistě, od tý doby jezdí slušnějc a říká, že podruhé to zažít nechce.
|
|
|
No já to myslel tak, že to táhlo do strany, dokud jsem to neopravil. Oprava trvala dlouho, protože chyba nebyla přímo v brzdách, jak jsem se zpočátku mylně domníval, ale ve vůlích všech uložení na přední nápravě. Jo, taky jsem mohl říct, že je to starej krám a jít od toho. Ale ono to tak z výroby nebylo. A o to mi jde. Že jsou ta auta dneska často nepoužitelná, není tím, že byla nepoužitelná i tehdy, je to tím, že se majitel vykašlal na údržbu.
Vánice se nekonala. Mezi plechama ve dveřích svištěl vzduch. Bylo to otravný, ale zůstalo u toho svištění.
Co se A-sloupku týče, zajímala by mě statistika - kolik nehod kvůli němu vzniklo, a kolik jich "zachránil". Mi to připadá jako docela nebezpečná věc, když z auta nevidím. Dokonce si troufnu tvrdit, že častěji potřebuju ten výhled, než zpevněnou střechu. I když jednou... Jsem potřeboval zpevněnou střechu, když mi traktorista strčil do cesty sedmitunovou vlečku a Octavia I to nedala, prostě se o korbu skalpovala. Je to k nevíře, ale vlečky s nástavbou ve výšce 1,6 metru nad zemí nemusí mít zadní nárazník...
ESP mě taky jednou zachránilo. Ve Fabii. V situaci, do které bych se patrně nedostal, kdyby to nebyl tak neohrabanej krám.
EOS tuším dělá VW. Výrobce absolutních křápů. Jeden jedu dneska večer vrátit do půjčovny a už se fakt těším, až se ho zbavím. Je to těžký, nejede to, blbě se to ovládá a zatáčky v tom připomínají tanec s vlky. Je to poslední generace VW Polo 1.2 55 kW. Skončí tím utrpení jak pro mě, tak pro ten stroj. Abyste mě nechytal za slovo - určitě není horší než to embéčko, to ne. Ale je z toho extrémně blbě vidět ven (strašně malé plochy), špatně se v tom sedí a v konečném důsledku, je to taky stodvacítka, akorát o 30 % těžší, s přeregulovaným motorem, který má děsně těžkej setrvák, v důsledku čehož to nakonec jede o dost hůř než Škoda 120 L, se kterou jsem chvíli jezdil a která byla oproti tomuhle raketa.
Suma sumárum, občas vyzkouším různé stroje, ale stejně se nakonec rád vrátím ke Kappě Coupé z roku 1997. Je v tom dost místa, ve své době to byla nejtužší kastle vůbec a při 1600 kg pohotovostní hmotnosti se dá čekat, že i dneska to nebude žádný ořezávátko. No a že ten třílitr žere? Pořád to vyjde levněj, než dát milion a půl za srovnatelné auto, které bude nové... Jo a taky mi do toho nekecá žádnej elektroasistent.
|
|
|
Omlouvám se, sypu si popel na hlavu a opravuji: byl to Opel Astra GTC.
VW Polo v podobné motorizaci jsem měl půjčený z půjčovny na dovolené a upřímně tedy, never more.
|
|
|
Jaj, to se, prosím, neomlouvejte :)
Bohužel, co se koncernu VW týče, mám těch negativních zkušeností nemálo. Skoro to vypadá, že jsem zaujatý, jenže...
a) v práci máme Golf Plus 1.6. Co do pocitu z jízdy a ovladatelnosti je to stejnej balvan jako to Polo 1.2. Překvapipě to i stejně blbě jede, při stejném zpřevodování - 5 000 ot/min na pětku na dálnici při tachometrových lehce přes 140 km/h. Je v tom kravál a jezdím s tím enormně nerad. Jak tohle ve VW dokázali, je mi záhadou.
b) zřejmě stejný nebo podobný motor od VW jsem zažíval ve fabii bývalé přítelkyně. Byl spřažený s automatickou převodovkou, ale naladěný zhruba stejně - posbíral se asi ve 4 000 rpm a uvadl v 5 000. Převodovka se snažila držet 2 000 rpm a byla bohužel šestistupňová, takže cesta mimo zcela rovné a přehledné silnice se nesla v duchu boje řidiče se strojem - furt to řadilo namísto aby to jelo. Překvapivě byla ta Fabia o dost pohodlnější než zmiňovaný Golf.
c) VW EOS TSi si pořídila mamčina sestřenice. Nový. Radovala se z kabrioletu asi rok. Byla to podobně tvrdá koza jak ten Golf nebo Polo. Pak najednou nejel. Umřely rozvody. V záruce jí vyměnili celý motor, ale ten vydržel už jen půl roku. Pak dostala třetí motor, který zkolaboval po dalším roce a pak se auta zbavila. Nepamatuji si přesně průběh, ona žije ve Švýcarsku a neznám tamější legislativu, ale odhaduji, že požadovala vrácení peněz po třetí stejné závadě (chcípl motor).
Nemůžu si pomoct, ale tyhle německý držáky prostě asi nikdy nebudou moje krevní skupina... :)
|
|
|
Překvapipě to i stejně blbě jede, při stejném zpřevodování - 5 000 ot/min na pětku na dálnici při tachometrových lehce přes 140 km/h.
Také jsem tento trend velmi krátkých převodovek pozoroval u firemní flotily z MB. Důvody vidím dva:
1) Aby silně podmotorované varianty alespoň nějak jely, tak se velmi krátké zpřevodování. Že se pak třeba z HTP stane průtokový ohřívač paliva na dálnici, je věc druhá.
2)Silnější varianty mají převodovku poskládanou tak, aby většinu točivého momentu posílala na kola do cca 130-140 km/h. Připadá mi to jako by nějaký oberführer v koncernu rozhodl, že většina lidí jezdí předpisově, tak pásmo od 140 do 200 skoro potřeba. Ale celkem mi to zapadá do jakési zvrácené logiky, kdy mi tady v diskuzi bylo vysvětleno, že nezvládání velkých převýšení u podmotorované fabie není chyba, ale vlastnost. Podobně jsem četl článek, že je chybou uživatele, pokud s HTP jezdí po dálnici a lehne motor od přehřátého oleje a podpálených ventilů.
|
|
|
A čo by ste chceli od HTP alebo iných 1.2 motorov ? Na jazdu nad 130-140km/h asi vdaka aerodynamickému treniu treba vačší výkon než má motor fábie. Vačšina ludí čo si kupi fabiu bude mať hloboko do vrecka, tak proste budu šetriť a vyhnú sa platenej dialnici alebo pojdu 90, aby mali dosť penazí aj na spiatočnu cestu.
|
|
|
Pokud se nepletu, tak kritika padala na nepochopitelně zdechlou 1.6 77 kW.
Zatím jsem měl tu čest se třemi motory od VW. Všechny měly tak nesmyslně těžký setrvačník, že měly od 5000 ot/min nahoru problém vůbec roztočit samy sebe (moment setrvačnosti, jestli si to ještě dobře pamatuju, roste s druhou mocninou úhlové rychlosti). To zmiňované Polo má udaný max. výkon 55 kW v 6 250 ot/min, ale už na trojku ho reálně v provozu není schopné dosáhnout, potřebovalo by tak 3 minuty, aby se na ty otáčky dostalo. Tedy nejde ani tak o hodnotu výkonu v ustáleném stavu, ale o to, že je to krám neschopný rozumné akcelerace.
Na jazdu 130 - 140 km/h stačí stodvacítce bez slušně řešené aerodynamiky motor 37 ;)
Ještě k tomu Golfu 1.6. OK, pochopím krátké převody, aby to jelo. Ale ono to NEJEDE. Dostat se při předjíždění na trojku na 100 km/h v reálném čase je utopie.
Prostě jsou to křápy a hotovo :-P
|
|
|
A čo by ste chceli od HTP alebo iných 1.2 motorov ? [/I]
?!
Např...
Suzuiki K12B
http://www.headlightmag.com/main/images/stories/jimmy01/Suzuki/2012_04_05_09_Suzuki_ Swift_Test/2012_Suzuki_Swift_Engine_05_Hospower_Torque_Graph.jpg
Ford Ecoboost 1.0 (přerušované křivky)
http://www.fordownersclub.com/forums/uploads/monthly_01_2014/post-45709-139025679123. jpg
|
|
|
A čo by ste chceli od HTP alebo iných 1.2 motorov ?
?!
Např...
Suzuiki K12B
http://www.headlightmag.com/main/images/stories/jimmy01/Suzuki/2012_04_05_09_Suzuki_ Swift_Test/2012_Suzuki_Swift_Engine_05_Hospower_Torque_Graph.jpg
Ford Ecoboost 1.0 (přerušované křivky)
http://www.fordownersclub.com/forums/uploads/monthly_01_2014/post-45709-139025679123. jpg
|
|
|
Ecoboost 1.0 je tříválec s turbem, tos moh rovnou napsat 1.0 TSI. (Nebo 1.2 TSI, to je taky jedna-dvojka motor.)
|
|
|
Vlastnost to nepochybne je. Je iracionalni chtit od vysavace, aby letal nebo od sroubovaku, aby rezal. Stejne tak je iracionalni chtit po malolitraznim motoru, ktery patri tak do sekacky, aby svizne pohanel auto vazici pres tunu.
|
|
|
+1
Jezdil jsem v praci Polem 1.4 TDi, 55kW...peklo. Auto sice maly, ale s tezkym motorem vpredu, takze spolehlive riditelny v zatacce do 80 kmh, pak uz bylo treba pocitat se smykem a zalezelo tak na znalosti trati. Aby se kompenzovala ta motorova hruza, melo to tvrdej podvozek a na spatne silnici zasahovalo ABS i pri beznym brzdeni pred zatackou. Dynamika mizerna, dalo se pocitat s tim, ze predjedu bezpecne to, co jede do 80kmh, pouzitelna maximalka, na kterou se to z cestovnich 80-90 dostalo, byla 110ka.
Dalsi je Golf 1.4, 55kW. Mensi hruza nez Polo diky benzinovemu motoru, ktery aspon nemate tim, ze se diky turbu tvari, ze zvladne vic. Auto je tezky a motor slabej. Sestra ma Corsu B 1.2 47 kW, ktera je o dost zivejsi a pruznejsi i kdyz podvozkove, pocitove horsi, protoze je mekka. Golf je teda lina, tezka becka pro duchodce i kdyz to clovek toci k 5000 i v beznem provozu, aby drzel krok s KIA, ktere nemaji dvacetilety motor a nadvahu.
|
|
|
To je naprosto přesný. Já jsem "To" dnes vyměnil za Fiat Panda 1.2 51 kW a ujel 300 km zpátky z Lisabonu. Podvozek té Pandy taky nic moc, je vysoká, ale oproti tomu Polu, i když má papírově o 4 kW míň*, je to raketa, při předjíždění jsem se párkrát přistihl, že tam mám na trojku přes 120 km/h.
O to víc mě pobavil jeden namachrovanec v autopůjčovně, který se vztekal, že "nechce to shity French car", ať mu ho vymění za naftového Golfa. Poznámku o traktoristech jsem radši spolkl a chvíli se bavil tím, jak mu pán za přepážkou trpělivě vysvětloval, že co si objednal, to mu taky na stanovený čas přistavili...
Oni ti Golfisti jsou zvláštní rasa... Holt to mají rádi tvrdý :)
Někdy to pak dopadá takhle: www.auto.cz/test-volkswagen-polo-2109
__________
* podle zvuku v nízkých otáčkách a vibrací jsem byl přesvědčený, že mám co dělat s 1.2 trojválcem, ale v papírech to mělo 55 kW při 6 250 rpm, jestli se nepletu? :-O
|
|
|
No jo, každej by rád jezdil plynule, ale ... třeba spousta nájezdů na dálnice je komicky krátchejch. To nemluvím o "rychlostních" silnicích, třeba Vyškov - Olomouc je vtipnej, počet dlouhých kvalitních nájezdů člověk spočítá na prstech jedný ruky(tuším, že v tomto směru jsou tam právě 2, proto je tam taky omezení na 110 skoro v celý dýlce, že jo).
Naposledy jsem někde v severních Čechách málem protlačil podlahu, ale prostě konec nájezdu se blížil neúprosně a provoz byl hustý a tak jsem musel omezit, protože jinak bych se na tu dálnici nedostal a musel bych zastavit(nebo najet do betonového sloupu mostu). Provoz byl hnusně hustej, asi se lidi vraceli z Krkonoš, nevím, a nikdo nechtěl mezeru udělat a nájezd byl krátkej pro moje naložený auto(98 koníků).
Ano, pořád to neomlouvá lidi, co to v půlce nájezdu mrdnou doleva, protože prostě už jedou alespoň těch 80 a ostatní si naserte, ale někdy to fakt jinak nejde ,-)
|
|
|
No, Olomouc se ještě tak nějak dá, aspon tam nějakej připojovací pruh je. Sranda je třeba na Ruzyni, zrovna pro řidiče Felicie, protože tam žádnej neni. Takže jak se říká, že čas od času třeba auto trošku protáhnout, tak moje má pravidelně vybráno při cestách do školy na tomhle místě.
Jina tam v Olomouci technicky omezení neni, dálnice (nebo jak se tomu říká) začíná až za tím druhým sjezdem. A je to docela fajn, protože lidi bez známky můžou až do té jedné vesnice (Křelov ?) po hlavní až z Olomouce a nemusí se babrat přes město.
|
|
Mám taky jednu, vyrobenou v roce 96 ve Vrchlabí, najeto o něco málo přes vzdálenost ze Země na Měsíc, aktuálně s ní jezdí dcera. Až na rezavé (a vyměněné) páté dveře celkem spolehlivá plečka - řešil jsem popraskané žárovky ve štítu přístrojů a ve spínačích (velmi speciální lahůdka pro milovníky jemných nástrojů a pinzet), čidlo teploměru, přetržený bowden k zámku zadních dveří a... a to je vlastně všechno. Ano, jednou střední a třikrát poslední díl výfuku, ty ale beru jako spotřebák, rozvod, svíčky a tlumiče (ty má auto třetí).
|
|
|
Tak nějak, podle mě na tyhle auta nadávají lidi, co jim rodiče koupili k řidičáku nové auto a ani sami řídit vůbec neumí. A samozřejmě jim provoz auta platí. Pak jsou z nich frajeři, co ohrnují nos nad feliciemi (dříve bylo to samé ohledně favoritů).
Případně pár pozérů, co vydělali prachy (neptám se jak) a dneska si honí ego tím, že oni jsou lepší ač kdysi by byli rádi i za tu felicii.
Přitom není lepší škola řízení, jak už tu někdo psal, než se naučit i se starým autem bez elektronických kurvítek, asistentů, automatů atd...
Není to až tak o autě, ale o řidičích - ono když se podívám, jací řidiči(čky) v jakých autech dělají prasárny, neumí ani základní pravidla jako dát přednost, tak to rozhodně nejsou řidiči ve starých vracích až na pár výjimek.
|
|
Tak když už, tak taky ... mám jednu. 1.9D Combi. A jestli mě na ní něco fakt baví, tak je to právě ten motor, jeho výkonnostní charakteristika a zvuk. Říkejte mi klidně kamnář :).
|
|
Mám pocit, že je tu tenhle článek záměrně - jako odstrašující ukázka. Je bizarní. Obsahově a jazykově. Jeden by řek', že doslova bolí to číst. Autor, není-li troll, je názornou ukázkou člověka, který nemá pro auta ani pro jazyk cit. To neni nutně negativní vlastnost, s tim se čoověk tak trochu musí narodit (a pak to jen vypiluje), nicméně "když něco neumim, tak se do toho neseru" zjevně není pravidlo, jakým se autor řídí.
|
|
Názory prezentované v článku jsou podle mého povrchní a nedomyšlené, zřejmě vlivem nezkušenosti autora.
Například: "... spíše najdete buď mezi mladými řidiči (vč. mě) nebo spíše mezi staršími lidmi ...". Doplním -- nebo mezi dělníky nebo jako druhé, třetí, páté auto v rodině, kde funguje pro levný odvoz všeho možného i nemožného, zejména ve verzi kombi. Případů užití je zjevně více.
Dále třeba: "... Najít slušně vybavenou a zachovalou Felicii je téměř zázrak ...". Ostatně jako třeba BMW E46 nebo fúru dalších typů aut. Důvody vypsali už komentující nade mnou.
Jak už také kdosi poznamenal, Felicia má sice 5-stupňovou plně synchronizovanou převodovku, ale ta synchronizace se zpátečky tak nějak z principu jaksi netýká :-)
Jízdní vlastnosti vyžadují zručnost? To jste nejel v ničem do r.v. 1985? Stačí obyčejná Š120, původní žigulík, nebo jiné vozidlo, kterých byly v té době plné čs. silnice. Od Favorita bych řízení považoval za snadné a bezpečné, samozřejmě vývoj jde dál.
Také ta pasáž o pasivní bezpečnosti -- kdy to "... ve městě s "novější tváří" v 50 km/h napálili do baráku ..." nebo kdy "... kdy jen do Felicie "lehce" zezadu ťuklo jiné auto. U Feldy to byl prasklý nárazník a posunutá nosná část, u jedničkového Passata jen odřenina na nárazníku.". Klasický hospodský názor. Záleží na hromadě faktorů od rychlosti nárazu, úhlu, přesazení vozidel, atd. atp. Víděl jsem nehodu Felicie a Š120 v křižovatce, kdy Felicia měla zmuchlanou půlku předku, zatímco Š120 jen ťuklý roh (nárazník, blinkr). Lze z toho usuzovat, že je Š120 bezpečnější?
Sedačky jsou tvrdé? Co je potom v Octavii I? Ale díky za článek, alespoň si člověk udělá obrázek o nastupující generaci řidičů. Doposud jsem o nich věděl jen to, že je pro ně na autě nejdůležitější konektor na iPhone :-)
|
|
|
...škoda té přihlouplé generalizace na konci Vašeho příspěvku.
|
|
|
"Lze z toho usuzovat, že je Š120 bezpečnější?"
Možná by z toho šlo usoudit, že Franta Stodola byl při vyvařování pečlivý a svou práci pojistil vevařením drobné traverzy...
|
|
|
Vzadu se to tak občas skutečně dělalo. Jedna z mnoha konstrukčních slabin Š120/ 105/ 130/ 135/ Rapid totiž spočívala v tom, že motor byl uložen poměrně těsně za zadním čelem, které nebylo tvořeno v podstatě ničím, prostě kus plechu a za ním motor. S normálními auty s motorem vpředu, chráněným chladičovou stěnou (což je občas docela pěkná traverza), se to vůbec nedá srovnat. Běžně tak docházelo k situaci, kdy nepatrný ťukanec skončil na odtahovce, protože papírplech nepohltil prakticky žádnou energii, a tak i zcela banální nedobrzdění skončilo agregátem, urvaným ze silentbloků a posunutým o čtvrt metru vpřed. Někteří kutilové to řešili právě vyztužením zadního čela nějakým kusem kolejnice, čehož funkce byla dosti sporná, protože tu výztuhu tam celkem nebylo k čemu přichytit, všude jen samý deformující se plechy. Nicméně trochu to prý fungovalo.
|
|
|
Tak samo o sobě to nejdřív pochytilo trochu energie, než to následně urvalo ten motor..
Já to znám, na srazu mi do embéčka takto ťuklo jiné embéčko při nedobrždění a výsledkem byl odtah na podvalu...
|
|
|
Samozřejmě, že každej gram hmoty v "překážce" je k dobru věci, ale s normálním autem, které má vpředu motor (a tím pádem závaží v podobě chladičové stěny) a vzadu kufr s podlahou (která se zase deformuje úplně jinak, než plechová krabice plná vzduchu a zespodu nevyztužená), se to i tak nedá srovnat ani vzdáleně. A to navíc berte v úvahu, že MBéčko bylo oproti následným modelům ještě docela zlatý auto. Ještě stovka celkem šla, ale pak už to bylo jen horší...
|
|
To je zase dilo. Chtel jsem napsat nejaky pekny komentar, ale nejak nemam sily:)
|
|
Uz zasa vidim na komentoch ten zvlastny jav, sialenu obhajobu neobhajitelneho. Autor si dovolil kritizovat Feldu, tak je blb a neschopak. Felicia je predsa skvele auto...
Uprimne povedane, nechapem to. Je v tom narodna hrdost, ci co? Ked je, tak je uplne pomylena. Ja som (podobne ako mnohi obyvatelia CSSR mojej generacie) tiez zacal jazdit so Skodou 100L. Odjazdil som si svoje s nou, aj so 105, aj s 1203, neskor s firemnymi Formanmi a Feliciami ked moje alebo nejake lepsie firemne auto nebolo z nejakeho dovodu k dispozicii. Do mixu sa dostala aj nejaka ta Lada a dokonca aj Wartburg. A co mam povedat; ku kazdemu autu co som uviedol hore mozem povedat len tolko: never again.
|
|
|
V autě to fakt není, že je Filcka takové auto, jaké je, to víme všichni, protože kdo ji neměl nebo neznal někoho, kdo ji měl, tomu je pět let, nebo se právě přistěhoval z USA. V tomto případě je to fakt jen o autorovi, který neumí ani řídit, ani psát, ani recenzovat. Co se mě týče je to nejenom nastavovaná kaše (protože Felicie se tady recenzuje jenom asi popáté), ale navíc taky jeden z nejméně čtivých článků, co jsem tu kdy viděl. Některé věty jsem si musel přečíst opakovaně, chtěl-li jsem si být jist, že chápu, co mi mělo být sděleno. Prostě blbé téma, blbě zpracované a podané blbou formou, až jsem se divil, jak propustný je redakční firewall. Jestli tohle je "top ten" z toho, co D-FENSovi chodí ke zveřejnění, jak jak potom asi vypadá ten zbytek?
|
|
|
No jo, jenže Vy jste pak patrně skočil do jiné třídy. Zkuste si někdy ty stovky a stodvacítky dneška, třeba mnou zmíněné Polo 1.2, Fabii HTP, Toyotu Yaris 1.0 apod. Je to skoro stejný masochismus jako tehdy...
Tím vůbec netvrdím, že ta auta byla dobrá... ;)
|
|
|
Co ja viem, do ovela vyssej triedy som neskocil. Ved aj teraz v rodine prevadzkujeme sedan strednej triedy a kompaktny pickup truck. Nic luxusne...a ani nic luxusne v plane nie je. Prave naopak, v buducnosti vidim skor Jeep Wrangler...
Kompakne auto dneska som si skusil pred dvoma tyzdnami ked som si neustrazil rezervaciu auta v Cranbrooku v BC. Bola to Kia Rio5. Miesto a vykon tomu chybali, ale ovladatelnostou a hlucnostou to bolo kdesi uplne inde ako byvali auta podobnych tried v minulosti.
|
|
|
Nedá mi to a musím si rýpnout - kanadské "feldy" jsou s těmi českými neporovnatelné a sedan střední třídy v kanadském pojetí je u nás považováno spíše za luxusní auto...
|
|
|
Ano, uznavam, ale aj moje posledne auto na Slovensku - Suzuki Baleno - bolo s Feldou nezrovnatelne. Posledne dva tyzdne pred odletom som pouzival prenajatu Feldu Combi 1.6 a trpel som.
|
|
|
Filcku 1,6 jsem míval jako služební auto před cca 10 lety a vůbec jsem si nestěžoval - táhlo to parádně s takovou tou dieselovou charakteristikou ...
|
|
Ahoj, už jsem to sem dával asi před měsícem.
Můžu nabídnout Felicii, má najeto 24 800 km, rok 1997. 1.3 MPi, bez rzi, nejezdila v zimě. Garážovaná. Jediny co nefunguje je naklápění světel. Prej to jejich konstrukční chyba, kdy ta kapalina prostě vyteče.
1. majitel. Fotky a kontakt zde:
http://auto.bazos.cz/inzerat/46576774/Skoda-Felicia-13-MPi-1997-24-800-Km.php
|
|
|
Problém naklápění světel je v tom, že systém je stále natlakován při zvednutí světel do normální polohy. V motorovém prostoru je příliš velké horko a tak se prostě umělohmotné hadičky přizpůsobují objemu a tlaku kapaliny. Lze tomu čelit tak, že normálně jezdíte stále se sklopenými světly. Pouze v noci, když potřebujete svítit, ak je zvednete. Při zastavení je nutné je opět spustit. Jinak, když vyndáte ze světla ten zvedák, tak je tam šroub, kterým lze správně nastavit funkčnost. Má docela slušné rozpětí nastavení. Jestli už není ovšem celý systém v hajzlu. Některá STK to neodpouští. Provozováno u Feldy po 9 let od samého počátku a bez potíží. Chce to jenom znalost té bastardoviny.
|
|
|
Dědu právě asi před 4 rokama vyhodili z STK jen kvůli tomuhle, tak to nechal udělat a ted už to zas nefunguje. Díky za radu.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Čtenářský test Felicie 1.3 MPi
|