Tento článek je určen obyvatelům Žižkova, lépe řečeno městské části
Praha 3. Přijde mi poněkud trapné, když jako ne-Pražák musím vyřizovat
místní záležitosti jiných lidí, kteří se o sebe umějí postarat sami, nicméně
když tak nečiní, nelze jinak. Pokud tedy znáte někoho z Prahy 3, předejte
mu tento článek, neb to, co popíšu dále, se ho bude velmi brzy týkat.
Věnujte pozornost následujícímu odkazu:
http://www.praha3.cz/oblasti-pusobnosti/doprava-a-parkovani/praha-3-predstavuje-strategii-pro.html
Z textů a příloh na nich uložených plyne, že pro oblast Žižkova jsou
plánována následující dopravní opatření:
1. Zavedení max. povolené rychlosti 30 km/h ve všech vedlejších ulicích
kromě průjezdních komunikací, kterými jsou například ulice Seifertova,
Ondříčkova, Olšanská, Koněvova, Prokopova. Mapka zamýšlených zón s Tempem
30 zde.
2. Ve vybraných ulicích bude rychlost dále snížena na 20 km/h. Zpráva
neuvádí žádný argument, proč by se tak mělo stát (např. z důvodu nehod),
nazývá se to prostě dopravní zklidňování a že to musí být, protože je to
správně
3. Na všech průjezdních komunikacích, například uvedených shora, dojde
k zúžení a vytvoření cyklostezek, pokud tam už nejsou. Mapka zde.
4. Některé ulice budou vyhrazeny pouze pro cyklistickou "dopravu" a
zcela uzavřena pro jiná vozidla. To se bude týkat ulic Lucemburská, Jeseniova,
Za Žižkovskou vozovnou, Zelenky Hajského, Kubelíkova, Slezská, Šrobárova,
U Vinohradského hřbitova, Pod Lipami + Osiková, V Zahrádkách. Mapka zde,
vše, co je zelené.
5. V ulici Jeseniově, Bořivojově, v oblasti za palácem Flóra, v celé
východní oblasti na Jarově a Malešicích budou vytyčeny tzv. cykloobousměrky,
což je z pohledu zákona pololegální koncept umožňující pohyb cyklistů v
protisměru v případě, že je ulice pro ostatní provoz jednosměrná. Každopádně je to velmi nebezpečné
pro řidiče aut a pro cyklisty také, protože tento směr pohybu místní úprava
dopravy nepředpokládá; zejména nebezpečné jsou pak zakončení těchto "cykloobousměrek"
a jejich napojení na normální komunikaci. Cykloobousměrky budou vztyčeny
asi na 40% komunikací v Praze 3, prakticky všude, kde jsou nyní jednosměrky, mapka zde.
6. V souvislosti s uvedeným, zejména bodem 2, lze předpokládat rozmístění
moderních a trendy prvků záměrně komplikujících dopravu autem, tedy příčiných prahů,
boulí, umělých zúžení a jiných podobných záležitostí, které nejen že ztěžuijí
vaši jízdu a omezují vaši mobilitu, případně ničí vaše věci, ale také komplikují
příjezd záchranných vozidel, kdyby na něj nedej Bože došlo
7. V souvislosti s bodem 3 lze předpokládat, že dojde k úbytku počtu
parkovacích míst, například konverzi příčného stání na podélné, protože
se cyklisté budou hlásit o svůj lebensraum. Cyklogenerel připouští úbytek
počtu parkovacích míst.
8. Dále dojde k vynaložení vašich peněz na výstavbu různé podpůrné
cyklistické infrastruktury včetně podniku zvaného Bajkazyl 4, což je další
malá domů pro cyklofašistické sdružení Auto*Mat, dále viz generel str.
59
Oficiální text na stránkách Prahy 3 také uvádí, že "Hlavním cílem
koncepce rozvoje cyklodopravy je postupně zlepšovat podmínky pro svobodnou
možnost volby pohybu pro obyvatele i návštěvníky Prahy", což však
při bližším prostudování podkladů nelze ani při nejlepší vůli potvrdit.
Ostatně to můžete posoudit sami. Celá zpráva o připravovaném záměru (která
v souladu s deklarovanou svobodou volby dopravního prostředku nese název
"cyklogenerel") je šikovně zasuta na webu MČ Praha 3 a pokud chcete zjistit
skutečná fakta o celém záměru a nikoli úřednické zpolitizované žvásty,
musíte se propracovat k dvěma dokumentům o velikosti 18 MB
a 3
MB a pročíst si je. Naleznete pak opravdové perly, například:
"Veškerá opatření je vhodné přednostně realizovat po logických úsecích
a v případě více záměrů v přímé koordinaci. Pokud toto není možné zcela
zajistit, bývá zpravidla lepší realizovat dané úpravy alespoň salámovou
metodou než vůbec, například v rámci úprav SSZ" (strana 36)
"(Je nutno vztyčit - D-F) osvětové, resp. pozitivně-propagační
panely: panely na klíčových místech s grafickou, resp. fotografickou
informací pro všechny uživatele ve vztahu ke konkrétní situaci či opatření
s naznačením toho, jak se k sobě vzájemně chovat" (strana 60)
"Zkvalitnění dopravní obsluhy území je zajištěno díky snížené
rychlosti, která umožňuje volnější a přirozenější pohyb v ulicích pěšky
či na kole.. (strana 37)".
a nakonec jedna ukazující na pravou podstatu věci:
"Množství detekovaných průjezdů cyklistů za den v obou směrech dohromady
se pohybuje od několika stovek v sezoně po ně kolik desítek mimo sezonu.
Z dostupných dat a jejich rozložení v čase je pak zřejmé, že se jedná zejména
o rekreač ní provoz."
Tvůrce generelu, zmr. Tomáš Cach, je napevno zakotven ve strukturách
cyklistického aktivismu. Jeho aktivity můžete studovat například zde
- cyklo-urbanistická
lobby Resite
- zmr. Cach jako spolutvůrce
dopravního Kocourkova v Karlíně
- Cyklokonference
2010
a tak by se dalo pokračovat ještě dlouho. Každopádně, o nějaké svobodné
volbě způsobu dopravy nemůže být, pokud jde o osobu pana Cacha, ani řeči.
Proč o tom všem píšu, ačkoli by mi to mohlo a nejspíš dokonce mělo být
jedno? Jsem v celkem luxusní situaci a mohu si říci - no ať se v Praze
třeba potentují! Já tam nebydlím ani bydlet nechci. Mají tam cyklofašisty, mají
tam cyklolobby a těchto cyklozmrdů je jen pár a klidně by je umlátili
čepicemi. Neumlátili je však dosud čepicemi a tak je nejspíš chtějí, tak co
se srát do jejich svobodné vůle. Jsou tu však nějaká "ale".
Prvním je, že běžný člověk je vždy ohledně prosazování svých názorů
handicapovaný za aktivisty, protože prostě nemá čas. Cykloverbež žije z
dotací a grantů, nemusí nějakých osm až dvanáct hodin pracovat na chléb
vezdejší, občas nakopírují nějaké mapy z Googlu a sepíšou ideologické sračky jako architekt
Cach a prodají to městu za vaše prachy. To však neznamená, že by se před
nimi měly a musely skládat zbraně. Běžný občan většinou ani nepostřehne,
že se odehrálo nějaké veřejné projednávání, protože informace byla zasuta
někde na magistrátním webu za hromadou jiných informací a tak snadno dopustí, aby se dostavila
vyhajaná cykloklaka a zatleskala návrhu, který sama radnici předložila, a
volby nevolby vyrobila pro takovou lumpárnu mandát. Jakákoli pozdější námitka pak bude zamítnuta s tím, že "proběhlo veřejné projednávání".
Dále poměrně často čelím situaci, kdy mi píšou nešťastníci věty typu "přestěhoval
jsem se kvůli dopravnímu zklidňování z Karlína do Dejvic" a "před barákem
mi vyrostl příčný práh, mohu s tím něco udělat?" a já mu bohužel musím
odepsat, že s tím nejde dělat skoro nic. Veškerý odpor je účinný jen předtím,
než se to stane. Držkovat ex post je sice typicky české, ale je to k ničemu.
Pokud máte kolem sebe dopravní Kocourkov, je to proto, že jste vy a vaši
sousedi seděli na zadku a civěli na bednu, zatímco jiní pilně pracovali a leštili úředníkům anál.
Nemohu vám dát za pravdu ani tehdy, pokud si řeknete, že malý ústupek v podobě
nižší rychlosti jízdy nebo sem tam nějakého drcnutí na příčném prahu, nebo
dokonce uskromnění se kvůi cyklostezce vás přece nic nestojí. Zmr. Cach
to napsal jasně: bude se používat salámová metoda. Jak ustoupíte jednou,
budete to dělat pořád, a jednoho dne bude celý váš salám pryč a vy se taky budete
stěhovat někam, kde dopravní zklidňování nepraktikují a nevytvářejí mrtvý
prostor bez firem, obchodů a restaurací, ale zato s cyklostezkami a lesem
zákazových značek.
Obyvatelé míst, kde Žižka z Trocnova a Kalicha vyhrál svoji životní
bitvu, šijí na vás boudu! Bulíkují vám něco o svobodné volbě způsobu
dopravy, ale tu volbu už dnes máte. Svoboda se nedává, svoboda se vždy bere,
a vám se bude brzy brát a těžko si ji vezmete zpátky. Tohle je totiž největší
cyklokrádež veřejného prostoru, jakou kdy Praha viděla. Můžete si pořád ještě
vybrat, zda si necháte vnucovat vůli několika cykloaktivistů, kteří si
alokují váš prostor ve jménu pošahané ideologie dopravního zklidňování
a především se chtějí prohánět na kole, a nebo zda si to zařídíte sami.
Berte v potaz, že komunální volby se blíží a váš názor lokální politiky už zase zajímá. Zvažte proto, zda se vám nevyplatí obětovat dvě hodiny času, abyste se pak nemuseli zahrabat v dopravním Kocourkově po zbytek života nebo alespoň do doby, než se úspěšně odstěhujete.
Veřejná debata k celému záměru se koná ve středu 19.6.2013 v divadle Ponec
od 18:00 (pozvánka).
16.06.2013 D-FENS
Článek můžete volně šířit bez svolení autora i po částech, ale
s udáním zdroje.