Po nějaké době se vracím k vykonstruovanému a účelovému případu „dálničního
piráta“ Laciny, který se svým „silným luxusním vozem“ (dvoulitrový Superb)
„úmyslně vytlačil“ ze silnice jiné vozidlo.
Jak jsem napsal, případ považuji za účelový a vykonstruovaný z běžné
dopravní nehody proto, aby určité skupině lidí přiživujících se na dopravní
represí posloužil k realizaci jejich kariérních a mocenských ambicí. Jinak
řečeno, „dopravní experti“, o nichž ani nevíme, co z nich experty vlastně
dělá, se rozhodli Lacinův snad omyl, snad zkrat, snad nepozornost, řádně
podojit.
Dnes se podíváme na to, jak to asi bylo s tím fakováním. Právě z výměny
názorů mezi posádkou mazdy a řidičem superbu prostřednictvím obscénních
gest státní zástupce Tomáš Milec a policisté usoudili, že je to úmyslný
trestný čin. Vulgární gesta byla také nezbytnou součástí mediální prezentace
a dokonce je na něm vystavěna argumentace „experta“ Kořána (a pozdějšího
autora soudního psychologického posudku na Lacinu) v médiích.
(Lacina … D-F) „Chvíli za ní jel, přičemž musel zbrzdit na nějakých
110 kilometrů v hodině. Když se pak řidička zařadila do pravého pruhu,
nějakých 70 metrů jel souběžně s ní, a podle výpovědí se nakláněl přes
sedadlo spolujezdce a gestikuloval na ni. Ona se jím nenechala vyrušil
a jela dál. Na jeho gesta odpovídal spolujezdec řidičky mazdy. To mohl
být moment, který pana Lacinu naštval, že ho žena ve slabším autě ignorovala.“
zdroj: Hospodářské noviny, 23.11.2010.
Samotná řidička Mazdy, paní Zuzana Urbancová, učinila v den nehody,
tedy 22.3.2010, výpověď na policii, o které byl pořízen úřední záznam.
Je v něm popsán předjížděcí manévr a události, které následovaly bezprostředně
po něm:
„Po předjetí kamiónu se zařadila zpátky do pravého jízdního pruhu,
kdy řidič vozidla je začal předjíždět a na její úrovni zpomalil rychlost.
Viděla, že řidič vozidla, které je předjíždělo (Lacinův Superb – D-F),
na ně kouká. Otočila se zpět dopředu a pokrčila rameny na znamení,
co se děje. Co dělal v tu chvíli spolujezdec neví, ale zřejmě si s řidičem,
který je předjížděl, vyměňovali názory. Toto trvalo asi 5-10 vteřin.“
ˇˇCást úředního záznamu, který sepsala řidička Urbancová
dne 22.3.2010 ve 14:25
na policejním oddělení v Mirošovicích. Zapsal policista
Mádl.
Nic o vulgárních gestech apod. tam nenacházím. Neurčitě je zmíněna
výměna názorů mezi Lacinou a spolujezdcem Urbancové Sankotem, ale z textu
nijak nevyplývá, v čem výměna názorů spočívala a kdo ji odstartoval. Tento
zápis obsahuje další zajímavé informace o jízdě obou vozidel, řidička například
uvádí, že poté, co začala předjížděcí manévr, byl superb „v mžiku“ za ní,
což bude ještě důležité dále. Asi nemá smysl se v této výpovědi rýpat v
úplných detailech, protože záznam byl pořízen v den nehody a řidička mohla
být otřesená touto událostí, přesto musím konstatovat značnou nevyváženost
mezi tím, jak na jedné straně přesně popisuje, že úplně řidič jiného vozidla
na ně „kouká“ a na straně druhé neví, co podniká spolujezdec v jejím autě
těsně vedle ní.
23. dubna 2010, tedy více než měsíc po nehodě, byla řidička vyslechnuta
jako svědek (v rámci vyšetřování trestného činu, kterého se měl Lacina
dopustit) a za ten měsíc si paní Urbancová vzpomněla na zajímavé věci.
„Pak si všimla ve zpětném zrcátku, že za ní jede velmi blízko černé
auto, ještě více zrychlila a snažila se co nejdříve zařadit do pravého
pruhu, kde pokračovala stejnou rychlostí. Všimla si, že vozidlo, které
jelo za ní, jede stejnou rychlostí v levém pruhu. Podívala se, co se děje,
a viděla, že řidič na ní něco gestikuluje a křičí. Nereagovala a věnovala
se dále řízení, nicméně toto vozidlo je nepředjelo a stále jelo v levém
jízdním pruhu souběžně s jejich vozidlem. Zaregistrovala, že její spolujezdec
gestikulaci opětoval.“
Máme tady posun hned v několika ohledech.
- už tu máme gestikulaci, provázenou dokonce křikem
- podle této verze Lacina gestikulaci zahájil a spolujezdec ji pouze
opětoval
- „černé auto“, Lacinův Superb, se už nepřiřítil „v mžiku“ odněkud
z dáli, ale prostě byl za ní
Spolujezdec v listopadu před soudem uvedl, že poté, co si s řidičem
superbu vyměnil několik posunků včetně zdvižených prostředníčků, šlápl
Lacina na plyn a najel na mazdu. Zde máme další posun:
- už si vzpomněli, co přesně bylo obsahem té gestikulace
- jednalo se prý výměnu gest, obě strany tedy podle této verze něco
gestikulovaly, přičemž není jasné, kdo si s tím začal
Lacina u soudu vypověděl:
„Při předjíždění kamionu jsem najednou musel začít brzdit, protože
přede mě vjela mazda. Když manévr dokončila, a vrátila se do pravého pruhu,
předjížděl jsem jí a viděl, že za volantem sedí žena. Její spolujezdec
na mě něco gestikuloval.“
Jak je vidět, fakovací historka se vyvíjí v čase a čím více času
od nehody uplynulo, tím je košatější. Z počátečního „Lacina koukal“ se
vyklubala rozsáhlá fakovací seance, která by její protagonisty zabavila
na desítky sekund. Posádka mazdy, Urbancová se Sankotem, nakonec u soudu
shodně vypověděli, že „výměna názorů“ trvala asi půl minuty. Při rychlosti
120 km/h by Superb v takovém případě ujel v levém pruhu 1 km a to v době
ranní špičky, kdy je dálnice plná.
Měli však oba účastníci nehody dost času na takovou zábavičku? Posuďte
sami. Ústav soudního inženýrství konstatoval, že auta jela vedle sebe
po dobu 3,6 vteřiny. To velmi zhruba odpovídá výše citovanému vyjádření
„experta“ Kořána. Pokud provedeme souhrn všech možných výpovědí, získáme
následující sled událostí bezprostředně před nehodou:
Lacina fuckuje Urbancovou. Urbancová se otáčí na Lacinu, aby zjistila,
že na ní kouká. Krčí rameny a otáčí se na spolujezdce Sankota. Sankot fuckuje
Lacinu. Lacina fuckuje Sankota. Lacina křičí. Urbancová hledí na Lacinu
a rozeznává detaily jeho obličeje, aby viděla, že křičí. Sankot fuckuje.
Lacina fuckuje a přitom se naklání nad pravé přední sedadlo, asi aby ho
Sankot pořádně viděl. Všichni kromě Sankota u toho navíc zvládají řídit
svá vozidla v dálničním provozu v rychlosti nad 100 km/h…
Jak jste na tom? Zvládli byste to? Zkuste si někde na silnici (s ohledem
na bezpečnost vlastní i jiných) vyzkoušet, co byste dokázali za 3,6 vteřiny
jinému účastníkovi silničního provozu sdělit…
Jak přišel Kořán na to, že se Lacina nakláněl na sedadlo spolujezdce?
U soudu to řekl spolujezdec Sankot a „expert“ Kořán to nekriticky převzal.
Každopádně by měl Lacina problém udržet automobil v takové situaci v přímém
směru.
Pokud bych se měl zaměřit i na další rozpory ve výpovědích, je zde kromě
mnoha menších jeden zásadní. Je sice tématicky mimo fakovací historku,
ale je tak zřejmý, že ho nelze pominout. Řidička mazdy u soudu mimojiné
uvedla, že než započala předjíždění kamionu (podle své vlastní výpovědi
za ním jela 20 – 30 vteřin rychlostí 90 km/h), viděla nejbližší auto za
ní (Superb) ve vzdálenosti 400 metrů a když se přemístila do levéhu pruhu,
byl Superb „v mžiku“ za ní. V tomto případě bychom museli počítat s rozdílem
rychlostí obou vozidel a při hypotetické rychlosti Superbu 222 km/h (maximální
rychlost nejvýkonnější varianty Superbu s motorizací 2.0 TDI) a rychlosti
Mazdy 100 km/h to dělá rozdíl 122 km/h neboli 34 m/s. Superbu by to tedy
trvalo déle než 11 vteřin, než by dojel k místu, kde se Mazda nacházela.
Stále je však třeba počítat s tím, že za oněch 11 vteřin se Mazda od předchozího
místa vzdálí o dalších 11 x 27 = 297 metrů (Mazda jede rychlostí 100 km/h,
neboli 27 m/s). Lze označit 11 vteřin a více za „mžik“? Za 11 vteřin by
navíc Mazda musela kamion jedoucí (podle doloženého kotoučku z tachografu)
rychlostí 87 km/h dávno předjet, takže by Superb Mazdu v levém pruhu ani
dojet nemohl. Řidička Mazdy se buď hodně mýlí v odhadu časů a vzdáleností,
nebo prostě nemluví pravdu.
Co je na celé této historce, spíše krátké rekapitulaci výpovědí, zdaleka
nejzajímavější? Reportáž TV Prima v paranoidním pořadu Krimi zprávy, která
stála vlastně na začátku celé události a která iniciovala celé mediální
šílenství kolem Lacinovy kauzy. Ano, ta s tím upraveným videem. Byla odvysílána
dne 1.4.2010. V reportáži stojí, že když se žena zařazovala do pravého
pruhu, ukázal na ni řidič superbu neslušné gesto. Dokonce je nám ukázáno,
jaká gesto to mělo být. Jenže nic takového v té době ještě nebylo nikde
oficiálně známo a nestálo to v žádné výpovědi a v žádném úředním záznamu,
ten vznikl až o 23 dnů později. Patrně to vyprodukovaly mediální
buzny, aby učinily celou historku atraktivnější pro deprivanty u obrazovek.
Příště se podíváme, jak vrtěl Lacinou soudní znalec Kořán. Ještě jeden
postřeh. Zaznamenali jste také rapidní úbytek pirátů na českých silnicích
v posledních týdnech? Předtím jich bylo přehršel, skoro každý den se našel
nějaký, byla nám předkládána studie ČVUT, že agresívního řidiče potkáme
každých 16 km apod., člověk aby se bál chodit sám na záchod, aby ho cestou
nepřejel nějaký pirát manažer. Nyní jako by piráty někdo vypnul. A proč
ne. Nové a ještě represívnější zákony byly navrženy, další významný krok
k utažení šroubu byl učiněn, mediální cirkus se může sbalit a odjet někam
jinam.
02.04.2011 D-FENS