Vracím se k D-FENSOVU článku „Mrva
100“ z 25.2.2007 o reklamě na nový druh automobilového benzinu. Jeho
prostřednictvím se mi připomněl jeden z oblíbených zmrdích triků na oblbování
lidí.
V článku jsou kromě jiného reprodukovány grafy snížení spotřeby a zvýšení
výkonu.
Všimněte si jak jsou záměrně konstruovány tak, aby změny vypadaly co
nejvýraznější. Podle porovnání sloupců v grafech máte na první pohled dojem,
že se výkon zvýšil více než na dvojnásobek a spotřeba klesla na méně než
polovinu. Pokud se s tím nespokojíte a ověříte si měřítka na svislých osách,
zjistíte, že je to podstatně jinak. Měřítko totiž nezačíná od nuly, ale
až od 26 kW respektive od 7,5 l/100km.
Tímto trikem se záměrně zneužívá základní funkce grafického vyjádření,
kterou je názorné, jednoduché a snadno smysly zachytitelné zobrazení nějakého
jevu nebo jeho průběhu. Kdyby měřítka začínala od nuly, byla by změna o
10% nebo 15% jen nevýrazným schůdkem mezi oběma sloupci grafu. To by ovšem
nikoho neohromilo. Proto je graf uvedeným způsobem zpotvořen a jeho vypovídací
schopnosti cíleně zkresleny tak, aby v čtenáři vyvolaly dojem příznivý
pro záměr autora, ve skutečnosti však zcela nepravdivý.
Bohužel se tento jev neobjevuje jen v reklamních tiskovinách jako marketingový
tah, ale často se s ním můžeme setkat i v tiskovinách tvářících se rádoby
seriozně a odborně. Buď je to tupost a ignorance příslušných autorů a redaktorů
nebo - a to je horší – je to další z projevů manipulace informacemi a vytváření
nepravdivého obrazu skutečnosti. Takže pozor na grafy!!! Velmi často jsou
prezentované bombastické výsledky jen malými komáry a nikoli velkými velbloudy,
jak by se na první pohled zdálo.
02.04.2007 P.L.