Tento článek bude o tom, jakou skvělou habaďůru hrají s občany
a zejména řidiči poslanci a oficiální média. Je to fakt prima nápad, to
se musí nechat.
Určitě jste slyšeli, že v parlamentu navrhl nějaký poslanec, aby cyklisté
mohli chlastat a zase jiný poslanec navrhl, aby se na dálnici mohlo jezdit
150 km/h. Vyvolalo to diskuse, kdy jedni tvrdili, že by to sice ničemu
nevadilo, ale je třeba být v těchto věcech zodpovědný, tedy naprosto rigidní.
Jedni tvrdili, že je to dobře, druzí zase že je to špatně. Hlavně je to
ovšem nedůležité. Nedůležité pro váš život. Je úplně jedno, zda budou mít
cyklisté dovoleno chlastat, protože alkoholismus na kole je hluboce zažitý,
společensky akceptovaný a policie to beztak nekontroluje. Kolektivně si
lžeme, že když budou mít cyklisté nějaký alkohol povolený, že budou pít.
Chlastají už teď. Stejné je to s rychlostí 150 km/h na dálnici. Kolektivně
si lžeme, že rychlostní limity určené někdy před dvaceti lety od stolu
jsou ty jediné správné a že policajt nebo úředník nejlépe ví, jaká rychlost
je pro vás a vaše auto správná. Všichni tak nějak podvědomě chápou, že
to je kravina, ale prostě se to tak zažilo a stala se z toho norma. Tohle
všechno se široce diskutuje a má to jediný účel, totiž obrátit vaši pozornost
úplně jiným směrem a nevidět ta svinstva, která se teď v parlamentu projednávají.
Je to fíkový list pro velmi rozsáhlé utažení šroubu v dopravní legislativě.
V následujících řádcích vás krátce seznámím s některými rysy novely
zákona o provozu na pozemních komunikacích a pozměňovacích návrzích, které
přednesli vaši zástupci na půdě parlamentu v minulém týdnu.
1. Novela z. o provozu na pozemních komunikacích, sněmovní tisk 471/0,
celé znění návrhu zákona zde
Zavádí například:
- policie získává oprávnění zadržet osvědčení o registraci vozidla (ORV)
z důvodu domněle nevyhovujícícho technického stavu. Tento domněle nevyhovující
technický stav může konstatovat pouze na základě vlastního úsudku a proti
takovému rozhodnutí není na místě možný žádný opravný prostředek. Kromě
toho, že takové ustanovení dává značný prostor pro svévoli a korupci, umožňuje
policii také provádět nátlak na řidiče podobně jako nyní obsedantní kontroly
lékárniček ("když mi nezaplatíte pokutu na místě, najdu vám na autě závadu").
Možná se uplatní i metoda zjišťování opotřebení pneumatik nasliněným prstem,
o které jsme psali
posledně. Vrácení ORV je možné až po absolvování technické kontroly.
Náklady na takovu STK nese vždy řidič, a to i v případě, že na následné
STK domnělé policistou zjistěné závady nebyly potvrzeny. Majitelé STK jistě
nyní budou navazovat přátelské vztahy s policisty.
- policie získává kromě možnosti vybírat kauce také možnost zajisit
vozidlo nebo ORV, tyto předměty pak fungují jako kauce do doby, než není
kauce složena nebo věc vyřešena. Současně padlo v poslední době několik
rozsudků, které jasně ukázaly,
že policie tuto pravomoc zjevně nadužívá, proto je třeba tuto pravomoc
rozšířit, aby ji mohla nadužívat ještě víc.
- bude zakázáno řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo
sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran. Osobně
jsem si k tomuto absurdnímu ustanovení vytvořil pozitivní vztah a doufám,
že projde hlasovacím procesem nedotčeno. Vyřeší problémy se zakázem stání
a zastavení. Zákon zakazuje takové vozidlo řídit a neumožňuje s ním dojet
ani na nějaké vhodné místo, takže bude třeba jej v případě zjištění kontaminace
nečistotami, sněhem nebo námrazou okamžitě odstavit a vyčkat, až to roztaje
nebo oprší, jelikož umývání auta na komunikaci není dovoleno.
- samozřejmě další skutkové podstaty přestupků, nechce se mi to vypisovat
jednotlivě, například za neuposlechnutí příkazu policisty (zákaz řízení),
za neodevzdání řidičáku při vybodování atd., nastudujte sami
- další maličkosti, například omezení pro uživatele vozítek Segway,
povinné reflexní prvky pro chodce, povinné reflexní prvky pro uživatele vozítek Segway, legalizace tzv.
špuntařů a další věci, dílem absurdní, dílem naprosto zbytečné, které desítky let nikdo nepotřeboval a nyní bez nich nemůžeme existovat.
2. Sněmovní tisk 471/2,
pozměňovací návrh týkající se zřizování tzv. cyklozón
Zde cykloaktivisté za podpory ministerstva dopravy vyhlásili
válku chodcům. Detaily o celém záměru zde.
Udělá to na vás dojem, zejména pokud jste matka s kočárkem, stařík s holí
nebo nějaký jiný lůzr, který bude mít problémy se dostatečně rychle uhnout
před adrenalinem nadopovaným imbecilem na kole. Doby chodníků určených
pro vaše trapné chození skončily, budete se muset uskrovnit, protože si
je nárokuje nová dopravní církev.
Zejména v souvislosti s tímto bodem bych uvítal vaši aktivitu směrem
k vašim voleným zástupcům, protože tohle je skutečně extrémistický návrh
a pokus o převedení rituálu pravidelných šikanózních cyklojízd do každodenní
praxe.
3. Kreativita poslanců
Silniční doprava se těší soustavnému zájmu politiků a snaha jakkoli
ji regulovat a útočit na různá vaše práva hraničí s posedlostí. Je to jistě
pozoruhodné, člověk by čekal, že v dnešní době budou mít úplně jiné starosti.
Napočítal jsem celkem 16
pozměňovacích návrhů. Kromě toho přibudou ještě nějaké další, které
se poslanci pokusí propašovat do druhého čtení, mezi nimi zejména vyniká
návrh
poslance Humla, aby se cestující museli ze zákona držet mastné tyče.
Ale ani jeho kolegové se nenechali zahanbit. Například:
Poslanec
Kudela, KDU-ČSL, opětovně předkládá
jíž jednou odmítnutý návrh, aby policie bez jakéhokoli řízení a řádného
dokazování mohla odebírat lidem řidičáky. Zjevné porušení práva na spravedlivý
proces poslance Kudelu netrápí a jeho bohorovnost dosahuje pozoruhodných
rozměrů. Doslova pronesl:
Zadržení řidičského průkazu na jeden měsíc nikoho existenčně neohrozí.
A myslím si, že bude nesmírně výchovné. Vezme si několik dní dovolenou
a ve své podstatě než se vzpamatuje, tak ten jeden měsíc uběhne. (...).
Ostatně jeho proslov doporučuji si přečíst
celý, budete se divit, jak si tento lidovecký ideolog dovede vytírat
s vašimi právy prdel.
Poslanec Junek,
také KDU-ČSL, navrhuje, jak již řečeno, aby
cyklisté mohli řídit opilí. Tento návrh podporuji. V kombinaci s výše
uvedenými cyklozónami to bude velice zábavné a zajistí to, že soutež o
Bouchalův pohár bude mít dostatek kvalitních účastníků. Konzumaci alkoholu
při řízení nazývá lidovecký poslanec občerstvením. Poslanec Junek připravil
velmi rozsáhlý
rozbor, který také stojí za přečtení a který je v podstatě velmi liberální.
Poslanec Berkovec
(ANO) hodlá zakázat předjíždění
na křižovatkách. Prý se tím uleví justici a podle poslance je to velice
důležité. Jak jsme se celá ta léta jen dokázali bez toho obejít. Tento
návrh je velice hloupý, zřejmě podle hesla "jaký pán, takový krám". Upozorňuji
zde, že předjíždění jízdního kola nebo mopedu je ze zákona také předjíždění,
a nyní si představte velkou křižovatku dvou širokých vícepruhových komunikací,
třeba tuhle, kterou automobily a motocykly
projíždějí v celé její šířce rychlostí cyklisty jedoucího jako první. Cykloaktivisté
asi teď slintají blahem, vy možná méně, ale tohle naverhuje poslanec Berkovec,
který kdysi moderoval pořady pro motorkáře. Předpokládám, že ten návrh
je už dopředu podáván s tím, že je třeba proaktivně vytvořit nové příležitosti
pro výběr pokut, a za předjíždění navíc pokut dostatečně vysokých. Plynulost
dopravy to prostě zlepší. Prostě to zakážem.
Ano, bude líp.
Poslanec Černoch za seskupení Úsvit se věnoval demagogii jen v diskusi,
když do pléna oznámil: "Ve chvíli, kdy přijedeme - ať už je to Německo,
Rakousko nebo Spojené státy, tam si někdo půjčí auto a najednou se ti řidiči
chovají daleko odpovědněji, mají daleko větší respekt před policií, dodržují
rychlost. Dodržují striktně rychlost. Jestli je to dáno tím, že policie
nemá takový respekt tady u nás v České republice, nebo jestli ty tresty
v případě, že dojde k porušení, jsou natolik nízké, že se jich naši řidiči
nebojí.". No jo, ale v Rakousku i Německu jsou pokuty nižší než v ČR,
a to jak v absolutní částce, tak samozřejmě v přepočtu na průměrnou mzdu.
Tohle jste si také zvolili.
Za takových okolností se jeví téměř neuvěřitelným, že z úst poslance
Karamazova (ODS) zazněl následující proslov, který si dovolím ocitovat
celý:
Skoro ani nemohu uvěřit, že se také budeme vážně zabývat tak bizarním
opatřením, jako je nová povinnost pro občany nosit reflexní vesty. Ta přitom
nově vyplývá ze zákona o silničním provozu, podle kterého bude muset každý
chodec za tmy mimo obec obléci reflexní prvky, např. vestu. Těžko soudit,
kde se předkladatelé tohoto návrhu inspirovali - snad v Severní Koreji
nebo v jiné diktatuře, která si potrpí na nošení uniforem. Každopádně se
zdá, že Česká republika opět přispěje světu něčím novým, tentokrát módním
trendem, který by asi nevymyslel ani extravagantní návrhář. Legrace jde
ale stranou, pokud si představím, jak se ve večerních hodinách loučí mladá
dvojice, on obléká oranžovou vestu, ona slušivou svítivě žlutou a oba odcházejí
do tmy. Snad aspoň pokud jde o barvu nového kusu oblečení, ponechá velký
bratr občanům na výběr.
Již delší dobu jsme všichni svědky neblahého trendu omezování osobních
svobod po záminkou vyšší bezpečnosti - od stále důkladnějších kontrol na
letišti přes snahu omezit otevírací dobu až po zásah do něčeho tak intimního,
jako je oblékání. Vzpomínám si na minulý režim, který nám přikazoval, nejen
co si vzít na sebe, ale i správnou délku účesu. V roce 1989 jsem si myslel,
že tato doba je definitivně pryč. Ačkoliv se socialismus tolikrát ukázal
jako totálně nefunkční, stále o sobě dává vědět odněkud ze záhrobí, příp.
z Bruselu, aby nás zbavoval lidské důstojnosti a jednotlivce přetvářel
v beztvarou masu. Všem rozumným lidem musí být jasné, jak absurdní je zabývat
se takovou záležitostí, jako jsou reflexní vesty, ve chvíli, kdy čelíme
opravdovým problémům, jako je např. imigrační krize. Příliv ilegálních
imigrantů je totiž rozhodně větší hrozbou než noční chůze bez reflexní
vesty.
16.10.2015 D-FENS