Můžou připomínky běžného uživatele pomoci k vytvoření dokonalého automobilu, nebo by tak vznikla nepoužitelná plechovka pro pár vohnoutů?
Opakování je možná matka moudrosti, ovšem blbost můžeme zcela určitě
nazvat fotrem opakování, přesněji tatínkem opakování starých omylů. Když
se známá automobilka Pashticar potýká s nízkým prodejem svého modelu Pixxla,
neboť se zákazníkům nelíbí blikající reflexně růžové osvětlení přístrojové
desky a raději si koupí konkurenční vozidlo jménem Schunka od koncernu
Schmeyd se standardním bílým podsvícením, můžete si být jisti, že příští
generace Schunky bude mít to nejrůžovější stroboskopické osvětlení na světě,
aby se fabrika mohla v reklamě pochlubit, že překonala konkurenci v každém
detailu. Jaký stroj na čtyřech kolech by asi vznikl, kdyby se při nevyhnutelnosti
nových omylů přestaly aspoň opakovat ty staré?
Ideální auto. Ale pro koho vlastně?
Hynek Hvízdal chce jedině závoďák, Olda Odvozílek potřebuje
stěhovací vůz a Páťa Povejšil musí mít reprezentativní limuzínu.
Je jasné, že se jedním modelem nelze zavděčit všem zákazníkům a také to
není účelem článku. Hynek nechť si ponechá trojkový gétéíčko, Olda zase
omegu karavan a Páťa svojí sedmičku. Většina národa ovšem potřebuje vozidlo,
do kterého se vejde rodinka s odpovídajícími zavazadly, do kterého není
nutné moc často tankovat a do kterého se nemusí příliš investovat v autosalónu
a v servisech. V našich podmínkách se o plnění této úlohy snaží nejčastěji
fábie kombi s motorem ze sekačky na trávu, jenž se do prodlouženého provedení
nejlidovějšího z boleslavských samohybů montuje pouze ve vytuněné verzi
jménem HTP 12V. Budeme se tedy dále bavit o autě s rozměry a uspořádáním
nejlevnější fábie kombi, která se mně osobně sice nelíbí designově ani
motoricky, ovšem chápu ji jako velmi častou volbu přemisťovadla pro mladou
rodinu. Proto se pokusím definovat ideální auto na základě kombíkové fábie.
Vzhledem k určení vozu pojednává článek spíše o základní nebo mírně nadstandardní
výbavě a pokouší se vycházet z potřeb typického uživatele. Tolik aby bylo
jasno.
Základní parametry
Karoserie: Auto by mohlo být o pár centimetrů širší, než fábie, mírně
bych prodloužil také rozvor, aby bylo víc místa na zadních sedadlech. Bavíme
se skutečně o centimetrech, konečně mnoho konkurentů v rámci třídy nabízí
větší vnitřní prostor, na druhou stranu nafouknout fábii do velikosti pasáta
při zachování ceny nedokážou ani Chorcheho předvolební stratégové. Velikost
kufru v podstatě stačí. Myslím zavazadlový prostor kombíkové fábie, pan
premiér si kufr ještě nebalí, takže ty rachejtle a šampus, co vám zbyly
od Silvestra zase hezky schovejte. Ke všemu tu máme stížnost: Olda Odvozílek
plive do beznadějně plného kufru, kope do našeho ideálního vozu a smiřuje
se s faktem, že bude muset strávit dovolenou bez domácího kina a houpacího
křesla.
Motor, v nejlevnější verzi samozřejmě: Zážehový čtyřválec 1,3 OHC 8V,
70-80 koní. Myslím, že takový agregát není problém za slušnou cenu vyrobit,
v autě této velikosti a určení splní nároky na hospodárnou i pohodlnou
jízdu, ve spojení s dobře odstupňovanou převodovkou bude občas možné i
předjíždět a povinné ručení zůstane stejné jako u tříhrncové fábie. Hynek
Hvízdal nechápavě tluče hlavou do sportovního volantu z OBI.
Design
Jak má auto vypadat, to je věcí vkusu každého soudruha a nehodlám zde
takovou otázku dlouze řešit. Co se mne týče, nelíbí se mi ultrakonzervativní
krabice bez nápadu (VW, Audi, většina asijské produkce) ani módní variace,
co se za rok okoukají (některé modely ze slunné Makarónie nebo ze sladkého
ráje skutečných žabužníků). Také mi neimponuje přehnaně sportovní vzhled,
dosažený pomocí doplňků (spoilery, křídla, koncovky výfuku, monstrózní
kola) zvláště u vozidel, která takovou vizáž nemohou ospravedlnit svým
výkonem. Jinak je mi celkem jedno, jak auto vypadá.
Místo střihu kabátu bych se rád věnoval jeho praktickým vlastnostem.
V tuzemských podmínkách je můžeme definovat zejména odolností proti následkům
parkovacích dovedností řidiče vozidla, proti následkům umu řidičů ostatních vozidel a proti chmatákům nejrůznějších původů, barev i zápachů.
Proto si nechám si líbit:
Pořádné černé plastové lišty okolo celého auta. Na náraznících proti
vlastnímu i cizímu vohnoutismu při parkování nebo couvání a na dveřích
proti vedlestojícím parkovištním otloukačům. Bohužel neexistuje nic, co
by ochránilo nárazník nebo SPZ před “koulaři”. Automatický uřezávač tažných
zařízení nenabízí žádná automobilka ani za příplatek.
Kryt prostoru uzávěru hrdla nádrže na klíč nebo otevíraný z vnitřku
vozu.
Poklice pod matky. Chmaták nerad dlouze šroubuje, mnohem raději stručně
škubne či zapáčí. Poklice jsou bohužel nutné zlo. Litá kola stojí majlant,
prd vydrží a ještě se kradou. Nic pro uživatele našeho autíčka. Plecháče
bez poklic jsou zase tak hnusné, že to bije do očí i drsňáky ve spodním
prádle ze skelné vaty.
Zabudovaná anténa. V okně, ve sloupku, co já vím. Koho má pořád bavit
kupovat ty šroubovací pruty.
Strčte si do…
Cokoliv, co je možné bez násilí demontovat zvenku (kromě kol, samozřejmě,
s těmi to jinak nejde, bezpečnostní šrouby nebo “uzamykatelné” kryty středů
pro litá kola záměrně neberu v potaz). Tuhle jsem na nějakém autě (snad
focus II) viděl dva šrouby na krytu třetího brzdového světla a na nějakém
renaultu dokonce velmi podezřelé šrouby v nárazníku…
Interiér
Nechám si líbit:
Budíky. Přesněji: rychloměr, otáčkoměr, palivoměr a ukazatel teploty
chladící kapaliny by měly být v základní výbavě, vždy přímo před volantem
a mělo by se jednat o klasické analogové budíky s ručičkou, žádné digitální
displeje a podobné nechutnosti. Samozřejmě kromě počítadla ujetých kilometrů,
tam je displej v pořádku, v takovém uspořádání, aby byl vidět stav denního
i celkového počítadla, žádné přepínání.
Výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, nic víc, nic míň, vše
manuální. Myslím, že zde dalšího komentáře netřeba.
Vnější zrcátka nastavitelná zevnitř. Některé popelnice to ještě dnes
nemají v základní výbavě. Elektrické nastavování klidně za příplatek, v
tak malém autě snad ani není potřeba.
Integrované rádio s RDS, kazetovým přehrávačem a 4 reproduktory v základní
výbavě. Za mírný příplatek CD s mp3 místo kazeťáku. Kdy jste naposled viděli
nový osobák bez rádia, stejně si ho všichni koupí. Integrovaným rádiem
nemyslím atypický rozměr, ty se kradou taky, ale skutečné integrovaný přístroj.
Babinský si většinou rozmyslí demontáž celé palubní desky, aby mohl ukrást
přiblblé rádio.
Digitální hodiny umístěné takovým způsobem, aby na ně viděl i spolujezdec,
tedy ne v otáčkoměru. Nejlépe v displeji integrovaného rádia tak, aby údaj
o čase byl viditelný vždy. Ptákoviny jako venkovní teplota nebo spotřeba
mohou být tamtéž, palubní počítač a venkovní teploměr již ovšem za příplatek.
Dělené zadní sedadlo. Normálně bych takovou samozřejmost ani neuváděl,
ale tuhle jsem viděl fábii, která opravdu měla tu lavici v jednom kuse,
zíral jsem na to opěradlo jak ufon do vířivé pračky. Jo, ta škodovka byla
v metalíze.
Páťa Povejšil se pokouší oběsit na svém zlatém řetízku, ovšem nemá takovou
sílu, aby omotal dvacetikilový šperk kolem lustru. Doposud totiž neslyšel
slovo “lišta” ve spojení s jiným slovem než “chromová” a nedokáže si představit
svůj život bez palubního počítače, který tak hezky svítí. Také mu není
jasné, kam by se na zabudované rádio vešel nápis SONY VOLE a poklice je
něco, co snad měla máma kdysi v kuchyni. Kdyby existovaly nějaké kryty
kol, tak by je k těm elektronům prodávali ne? Páťa sestupuje ze židle a
rezignovaně odchází na skvoš.
Bezpečnost
Jestli se v souvislosti s vozidlem této kategorie dá vůbec hovořit o
bezpečnosti, pokusím se jí definovat základní výbavou:
Karoserie s příznivými výsledky kreštestů. Jasně, z auta bude těžkej
a línej krám, ovšem lehčí a méně pevný vůz je dnes prakticky neprodejný.
Navíc se to může někdy hodit.
Pytel řidiče a spolujezdce. To není recenze na film paní Chytilové,
ale další nutnost, aby autíčko našlo zákazníka. Konec odstavce stejný jako
u předcházejícího bodu.
Pět tříbodových bezpečnostních pásů. Komentáře doufám netřeba.
Pět opěrek hlavy, vzadu zasunovacích, aby je nebylo nutné vytahovat
při sklopení opěradla.
Nezbytné zbytečnosti
Tak je s trochou nadsázky možné označit věci, které nejsou důležité
pro výkon, jízdní vlastnosti, bezpečnost ani užitnou hodnotu auta, ale
mají řidiči a spolujezdcům zpříjemnit nebo ulehčit používání vozu. Někdy
však dělají přesný opak.
V základní výbavě by nemělo chybět:
Posilovač řízení. Spousta dívek a dam vlastní řidičský průkaz, ale naprostá
většina jich má menší svaly než Vítek Chaloupka. Dvě nebo tři mají také
menší mozek, ovšem pro nás je podstatný ten posilovač, který ženské prostě
potřebují a přiznejme si, že i nám chlapům připadá celkem příjemný.
Zvuková signalizace zapnutých světel při otevřených dveřích řidiče:
“Jestli chceš ráno nastartovat, tak bys měl odpoledne zhasnout.” Světla
zapomenu zhasnout málokdy, za tmy samozřejmě nikdy. I když zapomenu, většinou
si toho všimnu, ale u starších aut často až ve chvíli, kdy odcházím od
zamčené káry…
Osvětlení kufru: “Někde bych tu měl mít baterku…”
Vnitřní cirkulace vzduchu. Klimatizace klidně za příplatek, ale pořádná.
Tím myslím možnost objednání také automatické klimatizace a ne pouze manuální,
jak je u některých menších aut nedobrým zvykem.
Strčte si do…
Zvukovou signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů. Kontrolku, která
se rozsvítí při startování a pak zhasne, ještě beru, ale proč mám celou
dobu poslouchat votravný pípání, když chci jen přeparkovat u obchodního
centra. A co teprve soused cestovatel ve frontě na trajekt...
Tři bliknutí směrovkami po jakkoli krátkém podržení páčky. Když chci
bliknout jednou, tak tím myslím jednou. Mám v úmyslu jenom změnit jízdní
pruh, protože v mým stojí ávie a nějak nepotřebuju, aby si ten chlap v
dodávce, co čeká na tramvajových kolejích, vyložil moje blikání, že budu
odbočovat a poslal mi to před čumák.
Nekalý závěr
Není v možnostech článku obsáhnout všechno, co může někomu chybět nebo
přebývat na jeho automobilu. V diskusi kromě chvály mé inteligence a celkového
přehledu v oblasti motorismu očekávám další připomínky a postřehy, jenom
nepište, že byste chtěli to růžové blikající podsvícení přístrojové desky,
pro tento měsíc je již vyprodáno…