|
...ehm. fakt se tady publikuji takovehle sracky? :-(
|
|
|
|
Mě by moc zajímalo, co uděkal proto "opičan" Dědek, aby se ta bejkárna nerealizovala?
|
|
Netreba zabúdať na to že GPS aj Glonass sú vojenské projekty, takže v prípade nejakej paranoje a "národnej bezpečnosti" môžu byť určiťý čas vypnuté alebo môžu mať zväčšenu odchýlku. Tažko sa robí súkromný konkurenčný biznis, ked jediní dvaja konkurenti sú sponzorovaní armádou, ktorá akosi nemusí byť ekonomicky efektívna. Keď si to tak zoberieme, nestačili by Galileu 3 satelity nad Európou, načo sa snažiť pokrývať za peniaze európskych daňových poplatníkov celý svet ?
|
|
|
Ehm, a kdo vám ty 3 satelity nad Evropou bude držet??
|
|
|
Eurožvanírna znovelisuje pár přírodních zákonů a bude to...
|
|
|
A Galileo je projekt Evropské unie, která může udělat totéž. Navíc ho ještě může zastavit kvůli nedostatku financí, aniž by to pro ni mělo následky.
|
|
Jestli si autor mysli, ze tyto systemy slouzi jen k navigaci lenochu, lidi bez orientacniho smyslu a troubu, kteri si pripadaji huste, kdyz je navigace dovede ke krabicce s bordelem, je dost na omylu. Taky by si mohl prostudovat, ktere dalsi staty, a proc, planuji alepson lokalni dokryti. Jeden hint je nade mnou a dalsi lze hledat v soukromem sektoru. Preci jen, nekdo tu polohu potrebuje ponekud presneji, nez s presnosti navigaci. Takze dalsi satelity by se hodili.
Tim samozrejme nechci tvrdit, ze to neni dalsi cerna dira a ze se to samozrejme neda delat mnohem lepe. A ze to muze byt nberentabilni i pri poctivem planovani.
|
|
Já chápu, že když se mi to nelíbí, tak to nemámčíst, ale fakt je nutný sem dávat i takovejhle odpad? Navíc odpad nejen obsahem, ale i formou?
|
|
|
co nechapes na tom, ze to zacvakame vsichni?
|
|
|
Jak již bylo zmíněno - GLONASS i GPS jsou vojenské systémy a není tomu až tak dávno, co GPS mělo pro civilní užití odchylku přesnosti 100 m(a je otázkou, jak daleko šel tehdá v Oválné kanceláři ten klíč otočit, jestli to nezvládne vyšší přesnost). V současné situaci může brzo nastat stav, kdy prezidenti obou velmocí otočí klíčem a zase tam bude odchylka +- 100 m a pro civilní užití to bude zase k hovnu.
Proto je snaha udělat "nezávislé" řešení, že se k tomu přistupuje tak nějak... tradičně, to je věc jiná.
|
|
|
kdesi v našli nejstarší stroj na zemi, byl samozřejmě částečně zkaměnelý, stáří je určeno na něco kolem 13000let kdy se stavěli pyramidy. Při rekonstrukci stroje dlouho nikdo nevěděl k čemu je až nějaký mořeplavec v něm poznal zařízení pro orientaci lodí podle hvězd. Už tenkrát byli lidé chytří a nebo jim někdo pomohl natolik že nepotřebovali žádné družice aby věděli kde jsou.
|
|
|
Máte pravděpodobně na mysli ten strojek z Antikythéry, že? Ten pochází pokud vím někdy z 2. nebo 1. stol př. n. l. Není zkamenělý stářím, ale zkorodovaný a porostlý různou mořskou havětí a jejími schránkami.
|
|
|
|
Tak si s tím stoupněte v mlze někam na pole a řekněte, kde jste. Nebo si s tím vyjeďte za obzor na moře a předveďtě to samé, co Vám řekne GPS.
|
|
|
uznávám že když večer vyrážite z ČR náklaďákem a druhý den ráno máte být v hamburku , tak nemáte čas čekat až se rozplyne mlha. Ale to je takový ten vyšší princip mého povzdechu nad civilizací.
|
|
|
I sextant za 30kkč+ (je z Invaru) nezvládne provést měření pro následný výpočet polohy (btw ručně a ještě je potřeba přesný čas) lépe než s chybou asi 3 km, navíc je to značně závislé na schopnostech operátora a citelně pomalejší...existoval důvod proč toto měl na každé větší lodi na starost jeden člověk, který se věnoval pouze navigaci. Navíc v hodnosti důstojníka.
Na moři bylo +-několik mil buřt, na pevnině to docela vadí.
Jasně, může se zeptat místních, ale krom jazykové bariéry to zdržuje, navíc nikde není zaručeno že místní poradí správně.
Elektronika to zvládá líp a rychleji, proto je tak populární.
|
|
|
Teoretická přesnost sextantu je ca 200 metrů, praktická u zkušeného navigátora ca půl kilometru. Přesný čas velmi usnadňuje určení zeměpisné délky, ale nezbytný není.
|
|
|
Realne jsi s pomoci sextantu schopen zamerit svou pozici metodou mereni tri hvezd na trojuhelnik pozicnich linii, jimz opsany kruh ma prumer asi 25 km. Pokud pouzijes sextant s umelym horizontem (coz je potreba vsude jinde, nezli na mori), bude chyba o neco vetsi, rekneme kruh o prumeru 30 km.
Jsou samozrejme i jine metody, ktere daji vetsi presnost, ale zase jsou casove narocne, protoze pouzivaji zamereni stejnych hvezdnych objektu s urcitym casovym odstupem, jejich presnost je hodne zavisla i na presnem zaznamenani casu mereni jednotlivych objektu. Tzn. neni to moc prakticka metoda pokud jsi v pohybu a veskere vypocty jsou znacne slozitejsi kvuli zanaseni fixu do rovnic.
U metody mereni tri hvezd proste po finalnim zakresleni jen prictes fix o dany cas od pocatku mereni po aktualni cas.
Ona to zas takova legrace neni s tim sextantem. Ta presnost +- 15 km je na mori vsem fuk, protoze ve chvili, kdy se lod blizi pobrezi, dokaze svou pozici presne vytriangulovat diky pobreznim majakum a na volnem mori je ta presnost dostatecna, ale na geocaching teda sextant moc neni (leda by ke kesce byly uvedene jeste dalsi udaje nejakych pomocnych zamerovacich bodu, ktere by nahradily ty pobrezni majaky, aby se clovek po priblizeni na pozici pomoci sextantu dokazal presne vytriangulovat pomoci pomocnych bodu.)
|
|
|
To se mi nezdá. Táta zamlada jezdil na výlety po československých horách a navigoval se německým leteckým sextantem z válečných přebytků. Kdyby to mělo takovou CEP, jako udáváš, nejspíše by mu to nebylo k ničemu.
|
|
|
no, takovej sextant bude jistě užitečná pomůcka pro zjištění zda je turista na šumavě nebo v krakonošově. takový letecký sextant je primárně určený pro nějakou rychlou orientaci nad mraky, a pro takovou rychlou orientaci vyfasoval navigátor před vzletem výpočet již prefabrikovaný pro konkrétní den a zhruba i hodiny a výšku. a tak podle slunce nad umělým horizontem a hodinek byl schopen prakticky just-in-time vědět kde je s přesností tak akorát na to aby věděl na kterou světovou stranu se vracet domů.
čili asi mu to orientačně k ničemu nebylo, ale dobře se s tím machrovalo.
samozřejmě měřit podle slunce a hvězd se dá i přesněji, s pořádným strojem s vteřinovým dělením kruhu a dostatkem času se můžeme trefit dejmetomu do pár stovek metrů.
|
|
|
S tím vteřinovým dělením by to mohlo být, protože to byla tak těžká kráva, že to nikdo jiný nechtěl.
|
|
|
vteřinové teodolity byla poměrně běžná a relativně dostupná věc již ve dvacátých letech, a nevynikaly ani tak hmotností, jako přesností obrábění a tedy i cenou. předpokládám, že u sextantů to bude nemlich stejné.
|
|
|
jo, a pro to přesné měření nestačí logaritmické pravítko, na to musí bejt zatraceně tlusté tabulky a ještě se musí interpolovat nejen lineárně. takovej výpočet trvá několik hodin jen kvůli kalkulaci (předpokládám, že se bavíme o době kdy kapesní kalkulačka čekala na svůj vynález ještě pár desetiletí)
|
|
|
Tak tak, ona to proste neni az takova legrace. Jak jsem rikal, relativne snadna a rychla metoda na vypocet ti da presnost tak na tech 25 km prumer kruhu.
Presne metody jsou zdlouhave a pomale, potrebujes na to nauticky celestialni almanach a krome zaznamenani index erroru sextantu se musi jeste kalkulovat s depresi horizontu, z tabulek pro urceni skutecne vysky telesa vycist korekce pro refrakci a paralaxu. A vysledna vypoctena poloha je tak presna, jak presne ti aktualne jdou hodinky. Tzn. pro opravdu presne zamereni polohy je predtim zapotrebi zmerit presne lokalni poledne, aby sel udelat presny odecet casu vuci GMT. To cele ovsem zase vnasi do mereni problem, pokud jsi v pohybu, a tak porad do kola. Zkratka presne urceni polohy fakt az takova sranda neni.
Napriklad pro zamereni presne zemepisne sirky pomoci polarky je potreba merit nekolikrat deklinaci polarky s rozestupem cca 50 minut ve chvili, kdy Kochab prochazi meridianem, v te chvili je totiz polarka v horni, ci dolni kulminaci a jeji vyska se meni jen velmi malo. (Je tedy potreba merit trikrat s rozestupem 50 minut v casech horni a dolni kulminace, tedy s rozestupem 11 hodin 58 minut, coz znaci, ze tahle metoda je pouzitelna jen malou cast roku) Nasledne je potreba vypoctenou prumernou deklinaci vzit a spocitat odchylku od 90 stupnu dle vzorce kde deklinace = 89 stupnu XX minut, kde XX = 16 minut + 0.25 minut * ( letopocet - 2000 )
(tenhle vzorec je presny +- 1 minuta az do roku 2030. 1 minuta = 1852 metru)
A to prosim uvadim nejjednodussi a nejpresnejsi metodu zamereni zemepisne sirky pomoci polarky ke ktere je zapotrebi almanachu jen pro korekci deprese horizontu a refrakce.
Ostatni metody jsou sice rychlejsi, ale mene presne a obnaseji O HODNE VIC pocitani.
|
|
|
taky se dřív na kapitána studovalo poměrně dlouho a geometrie byla nejpodstatnější a nejobtížnější částí. on si to leckterý laik představuje jako změřit polárku nad obzorem a hotovo, ale to stačí tak na rozlišení jestli jsme na labradoru nebo ve virginii. on si to každej představuje jako klepy klep sinus kosinus odmocnina na deset platnejch číslic na kalkulačce, šup aplikacička na telefonu trianguluje matici cobydup, většina diskutujících obávám se by ztroskotala při převodu šedesátinného do setinného dělení kruhu.
|
|
|
Zhuštěná reakce z konverzace vzpominkowe: "a proto Němci namísto Londýna bombardovali Teherán, protože než to změřili znova, doletěli dál. Tak to opravdu ne. V leteckém navigačním almanachu byly předpočítané různé časy, takže nebylo třeba čekat; nejdůležitější bylo mít chronometr a když člověk neměl gramlavé ruce a oktant udržel, dalo se trefit do jedné míle. Také s dalo zaměřovat na slunce podle polopropustného zrcátka -- to v tom oktantu také bylo.
Polárka se řeší parametrickou rovnicí kružnice, to je hračka, úloha pro 8. třídu.
Já jsem semozřejmě nebyl tak cvičený, ale třeba vojáci rakeťáci ti spočítají pozici rychleji, než to nacvakáš do kalkulačky. Během dvou minut dokázali spočítat neuvěřitelné věci. Mně to trvalo asi 15 minut. Pak jsem začal nosit kalkulačku, abych nemusel nosit tak těžký almanach; měl jsem ale sešítek, ve kterém byly předpřipravené ty nejčastější výpočty. Ale hlavní je ten přesný čas."
|
|
|
ehm, a jak si zhruba představujete že v Vám to v letadle ovlivní nadmořská výška, kterou odečítáte z takového budíku, kde ručičku honí barometr (resp. aneroid)? respektive víte o kolik skáče výškoměr když se vlní fronta?
|
|
|
Inu, od toho byly v tabulkách rozdílné hodnoty pro různé letové hladiny... A na letištích zatraceně dobří meteorologové, jejichž hodinové předpovědi se, narozdíl od těch dnešních počítačových, plnily.
|
|
|
ale prolítnete frontou (ne tou válečnou ani tou na maso, tou meteo frontou), tlak se propadne o pár milibarů a hned jste o pár desítek metrů výš a čyřicet kilometrů jinde. samozřejmě může nastat situace kdy nad celou evropu dřepí už druhý týden stabilní níže/výše. a válečné meteorology bych zas tak nevzýval, ono tenkrát to propojení stanic zas tak rychle a spolehlivě nebylo.
|
|
|
Letadla a ponorky tedy hlavne pouzivaly elektra sonne/consol - radiovy navigacni system.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sonne_%28navigation%29
Ale tedy sextanty letecti navigatori samozrejme meli a pouzivali naprosto bezne take. Googli kdyztak termit "bubble sextant".
Nevim co to je, ani jak to funguje, nikdy jsem to z blizka nevidel, vim akorat ze to bylo kulaty a pouzivalo se to v letadlech. Internety rikaji, ze "Uses a bubble level instead of the horizon to measure against. Not as accurate but good enough to find a city."
|
|
|
Ano, přesně ty bubliny to mělo. A praktická přesnost zaměření za zemi v ČSSR prý opravdu byla ta cca. 1 míle CEP.
|
|
|
Výpočetní náročnost je nepřímo úměrná kvalitě a rozsahu tabulek, které máš k disposici.
Nicméně i tak mi přijde pro orientaci v normálním terénu (tj. ne poušť apod.) daleko lepší srovnávací navigace a použití pozemních referenčních bodů.
|
|
|
Tam šlo o sport a užívání si dovedností - astronavigace na kole. Hádám, že by se to dalo považovat za takového prapředka soutěží typu "Viribus Unitis" apod., akorát bez elektroniky :D
|
|
|
Astronavigace na kole? To mi zni trosku jako doposud nedosazena meta Bouchalova poharu! :-)
|
|
|
Závodním Favoritu v lesních pěšinkách Jeseníku. Ale se světlem a tím, že auta mají přednost, takže se nekvalifikoval :-(
|
|
|
(Smajlík samozřejmě ironický, aby nedošlo k mýlce.)
|
|
|
Seš piča nebo ruskej tank? Ah, piča, bejt ruským tankem, tak jsi u hranic s Ukrajinou.
Jak pomocí toho zařízení budeš sledovat, že pošťák jezdí opravdu po bytech a ne někde na parkálu sem tam kolečka, aby mu to vyšlo a nemusel doručovat? Jak pomocí toho určíš na poušti, kde přesně jsi? Nebo v americkým/kanadským lese(tam už ta orientace není taková prdel jako u nás).
Buzola a orientace skrz hvězdy je pouze pomůcka, GPS navigace je užitečná ať již jako automatický naváděcí mechanismus, nebo jako hlídání, nebo jako pomůcka pro ty, jenž nemají navigační schopnost. Ano, jsou lidé, kteří GPS nepotřebují a dokáží navigovat na metr přesně jen pohledem do mapy, pak jsou lidé, kteří se ztratí při cestě na záchod. Stejně tak jsou lidé, kteří umí operovat mozek a pak jsou lidé, kteří to neumí. Lidi jsou prostě různí, ale cestujeme tak nějak všichni, nezávisle na tom, jakou tu orientaci máme, že.
GPS je nástroj a tak je k tomu nutné přistupovat. Stejně tak lze argumentovat proti počítači, kalkulačce(máme přece henten logaritmy a tabulky, ne?) a já nevím čemu dalšímu.
|
|
|
Jen drobné rýpnutí.
Jak byl sledován pošťák před GPS a je vůbec nutné sledovat pošťáka?
Stále bych více spoléhal na busolu a mapu. I v kanadském lese.
Člověk, který se ztratí i cestou na záchod, obvykle není schopen s GPS navigací zacházet.
|
|
|
Sledovat pošťáka (nebo jiného mobilního zaměstnance) je výhodné zejména pro kapitalistu, aby viděl, jak dotyčný dodržuje pracovní povinnosti. U nás ve firmě po zavedení GPS lokátorů do aut klesly měsíční náklady na pohonné hmoty asi o 20%.
|
|
|
ale o tom je galilejno píčo tankistická... GPS ti USA vypne a můžeš si tak sledovat sousedku z vokna když není mlha.
|
|
|
Pravděpodobnost že USA GPS vypne jistě existuje. Otázka je, zda EU dokáže Galilea vůbec zapnout. Tedy, asi zapne, otázka spíš je za jaké peníze. A pak dostaneme službu která je tak 20 let technologicky za zenitem.
|
|
|
To je fakt úžasné - ne že by byl Pentagon nějak extra důvěryhodná entita, ale proti Bruseli je to ještě zlaté.
USA se v roce 2007 zavázaly, že nikdy znovu nezavedou systém SA, kterým se do roku 2000 do civilního signálu vkládaly náhodné odchylky pro snížení přesnosti. Nové družice už tuto funkci ani technicky nepodporují. USA mohou teoreticky vypnout ty 4 signály pro civilní použití, ale civilní uživatelé mohou používat (s omezeními) i vojenský signál P(Y).
Oproti tomu Galileo od počátku obsahuje mechanismy, které dovolí velmi selektivně omezovat kvalitu služeby pro určité skupiny uživatelů. Jen se podívejte do specifikace na „Public regulated navigation“.
|
|
|
|
doma se cestou na záchod neztratím, dokonce jsem schopná zacházet s různými navigacemi a přesto se to, netuším proč, často zvrtne. Mně je vlastně úplně jedno jestli mám mapu nebo navigaci . . . .
|
|
|
Moje zena se v mapach orientuje vyrazne hure, nez s navigaci. Ale u navigace musi byt vyple audio, pokud nechci riskovat mechanicke poskozeni navigace. V tom je zase vyhoda mapy, ze drzi hubu.
|
|
|
GPS ma i jina vyuziti. Napriklad presna distribuce realneho casu v prostoru. Jsou typy datovych komunikaci, ktere vyzaduji real-time prenos, coz bezny, treba Internetovy, protokol samozrejme neumi. Takze GPS pak pomaha k presne synchronizaci jednotlivych bodu site, bez ohledu na potrebu znat jejich polohu. To bez GPS, nebo podobneho systemu neudelate. Kazde vnitrni hodiny totiz maji drive, nebo pozdeji odchylku, pokud nehodlate investovat do atomovych hodin u kazdeho bodu site. Obycejny prijimac GPS s aktivni antenou poridite za $10 a cteni dat zvladne kazdy trosku zbehly programator.
|
|
|
Jen dvě lehké připomínky
- je to trochu naopak, distribuce přesného času je naopak principem fungování GPS, synchronní přijímače měří fázovou odchylku signálů jednotlivých, různě vzdálených satelitů, jejichž polohu znají a z nich triangulují polohu svoji.
- z NMEA datagramu nedostanete nijak moc přesný čas (na sekundy nejvýš, a to v klidu usupluje NTP), je m.j. zatížen odchylkou séroivého přenosu a tak. Daleko zajímavější je výstup 1PPS (one pulse per second), který má také skoro každá GPS a jehož hrany jsou v plné časové přesnosti systému GPS. Použít je ale je už trochu vyšší dívčí a rozhodně překračuje schopnosti běžného pouličního javového matlala ;-)
Mimochodem, dostupná je i verze GPS modulů s programovatelným výstupem přesné frekvence, zavěšené na GPS (např. UBLOX Neo6). Takže např. zdroj GPS disciplined referenčního kmitočtu 10MHz (či jiného) se smrskává na krabičku od sirek za cca $30 ...
|
|
|
Každá GSM BTS má GPS přijímač ze kterýho bere PPS signál - používá se pro synchronizaci časů pro handover atd. Docela by mě zajímalo jak dlouho vydrží rozumně fungovat GSM síť bez GPS signálu - obzvlášť blbý to bude ve městech, kde jsou dosahy buněk malé a k handoveru dochází každou chvíli. Jistě, je možné distribuovat synchronizaci i jinak, otázka je zda a jak moc dobře to zařízení od huawei a spol umí ...
|
|
|
No BTS od Huaweie mi rukama prošly stovky a GPS přijímače jsem si nikde nevšiml. Docela mě to zajimá, můžeš o tom napsat víc?
|
|
|
GPS zvládl přesnost +/- 1cm již v polovině 90. let.
Ovšem samozřejmě jen "pro zvané" resp. asi pro ty co si jí řádně zaplatili - viz stavba Viaduc de Millau (www.leviaducdemillau.com/version_html/construction.html) kdy najednou nebyla frantíkům emerická technologie fuj.
Ostatně už někdy v 1977/8 byla min 1 metr jelikož toho využila mimo jiných australská expedice ze základny Casey přes Vostok na Jižní pól kdy si cestou tam nechávala na ledu sudy s palivem a při cestě zpět je využila. Našli tehdy všechny.
Na druhé straně Ami dokázali ještě v r. 1999 běhěm "humanitárního" bombardování Yugo do GPS nejdřívě vrazit "chybu" víc jak 1 km a pak na několik hodin i zcela vypnout což jsme s kolegou osobně zažili na palubě malého éra kdesi u Lipna a nestačili se tehdy divit.
|
|
|
1 cm přesnost se dá vytáhnout ze speciálních zeměměřických stanic při dlouhodobém měření a statistickém zprůměrování. Jinak i v dobrých podmínkách a s DGPS nebo WAAS tak zhruba ten metr, spíš dva.
Vzhledem k tomu, že první satelit byl vypuštěn někdy v roce 1978 a systém byl velmi omezeně funkční někdy od poloviny osmdesátých let, tak je to s tím rokem 1977/78 pitomost.
V devadesátých letech se do civilních signálů vkládala odchylka pomocí funkce Selected Availability. Kilometr to ale nebyl nikdy, typicky spíš tak 15-20 metrů.
Skazky o vypnutí GPS v době náletů na Srbsko jsou pitomost, nebo jste jediný na světě, kdo toho byl svědkem. Od roku 95 nebylo GPS vypnuto nikdy a to ani civilní část. Ostatně k čemu by to asi tak Američanům bylo? To jako že by se Srbové najednou nedokázali pohybovat po vlastní zemi? Nebo že by přes GPS naváděli protiletadlové střely? V době pozemních střetů v bývalé Jugoslávii se naopak občas stávalo, že vypnuli SA úplně - nejspíš proto, že ani američtí vojáci neměli dost vojenských přijímačů a tak používali civilní (což se ostatně stalo už v první válce v zálivu).
|
|
|
gps přesnost je v současné době zcela dostatečná i pro nějakou rychlou luční geodézii (hranice pozemků v extravilánu) kde se hraje na decimetry, a přesnost je teda a řády vyšší než přesnost plynoucí z tloušťky čáry v geometráku.
|
|
|
No na jedno měření to asi decimetry nebudou, ale když se to podrží pár sekund, tak možná i jo.
V GISech se ale na tloušťky čar moc nehraje ;-)
|
|
|
tedy geodet přímo nejsem, najímám si je a koukám jim pod ruce a něco o tom tuším, takové to běžné ufo na klacku se trefuje do decimetru za pár desítek vteřin, což na většinu lučních aplikací stačí a proti rovnání stroje a běhání s trasírkou to je časově někde úplně jinde. jasně že polohové dva milimetry jako s pořádnou mikrosítí žádná krabička jen tak nedá. samozřejmě to ufo stojí násobek tý ukecaný obrazovčičky do auta, žánop.
|
|
|
Pokud se jedna o par desitek bodu, tak urcite. Tedy za predpokladu, ze budete mit mobilni signal a nebudete mit nad sebou stromy. Kdysi jsem o nakupu premyslel, ale uprimne, nemel jsem pro to vyuziti. Vse se da nahradit totalkou s overenou a nasobne lepsi presnosti. A te navic opravdu verim. Ale chapu, ze mit to ve firme, je velky bonus.
Jinak samozrejme statickou GNSS mam, vyuzivam pouze postprocessing (uz jen kvuli cene).
Ale pokud potrebujete zamerit stovky a vice bodu, je nejrychlejsi variantou robotizovana totalka s autocilenim. A idealne ve 2 lidech, kteri vi, co delaji. Zajisteni stanoviska je uz hracka i se statickym GNSS.
|
|
|
GPS ma high percision, ale low accuracy. Dalsi vlastnosti je, ze chyba mereni se meni velmi pomalu, a na pomerne velkem prostoru zustava stejna. Takze pokud geodet vezme krabicku, provede mereni na znamem bode a spocita chybu, tak pak muze merit i s high accuracy.
|
|
|
dneska je přesnost profesionálních měřících GPS stanic pro geodety 8cm.
Tloušťky čar jsou někdy důležité, tuhle jsem řešil stavbu kde "střední odchylka" byla 2,88m a potakli se tři geodeti a každej měl hranici pozemku někde jinde.
Tam ale kde už proběhlo zpřesnění do digitálního katastru se bavíme o přesnosti 8-14cm.
|
|
|
Zemědělci několik let používají reálnou přesnost 5 cm až 2 cm díky DGPS s vysílačem korekcí (v ČR myslím je to DV vysílač Poděbrady na 111,8 kHz) a zajímavé na tom je, že s touto přesností jim vodí secí nebo postřikové stroje po poli autopilot v reálném čase.
Obecně k článku a (a k tristní diskuzi): To, že Eurosvaz vyplýtvá nějakou miliardu na opožděný navigační systém a jestli v Praze vznikne nějaké byrokratické centrum, je sice špatně, ale v kontextu všeho plýtvání a byrokracie relativně velmi málo špatně - ve srovnání s třeba E-callem nebo s energetickou nebo environmentální doktrínou.
Už jen jako intelektové cvičení pro chcípající evropskou technologii to není na škodu. Bez toho je to tu už jen ústav konzumentů, reklamních a realitních agentů, sociálních fakult a mediálních prostitutek.
Obecně používání berliček jako GPS vede k závislosti a zhloupnutí, viz rostoucí případy, kdy slepice poslušná GPS vjede do rybníka nebo z terasy.
|
|
Narozdíl od těch, kdo jej prohlašují za sračky, mi přijde článek vcelku realistický. Problém je jen v tom, že vypínač od SA (Selective Availability) má na stole největší terrorista v dějinách lidstva (který tento systém vybudoval, takže mu ten čuflík právem patří). Pro ostatní signál, že se na ten systém nedá spolehnout vždycky, ale jen tehdy, když to dovolí Odumbo v rámci obecné doktríny Obongo Dokwub.
Totéž Glonass a Galileo. Jediné, co nemohou kurvy (zatím) ovládat, je zemské magnetické pole, takže se divím, že z Brusele ještě nevzešel zákaz klasických kompasů.
|
|
Pointa Galilea tkví v tom, že zatímco GPS vysílá jednosměrně -- jen TX, na jehož základě si přijímače pasivně zaměří polohu, Galileo umí i RX, což je kritické pro šmír-Call do aut.
Přímo ze stránek ESA:
As a further feature, Galileo is providing a global Search and Rescue (SAR) function, based on the operational Cospas-Sarsat system. Satellites are therefore equipped with a transponder, which is able to transfer the distress signals from the user transmitters to regional rescue co-ordination centres, which will then initiate the rescue operation.
At the same time, the system will send a response signal to the user, informing him that his situation has been detected and that help is on the way. This latter feature is new and is considered a major upgrade compared to the existing system, which does not provide user feedback.
Také viz www.gsa.europa.eu/news/safer-drive-empowered-european-gnss
Jinak řečeno, právě existence funkční sítě Galileo je nutnou podmínkou pro možnost 24/7 šmírování všech aut i v oblastech, kde není mobilní signál, kamery a mýtné brány.
|
|
|
|
Treba to bude fungovat jako registr aut. Az se k satelitu pripoji vsechna auta v evrope, tak to sele shori a spadne do brusele :-)
|
|
|
Kospas-Sarsat je tu nejakych 35 let a kapacitne na 24/7 smirovani vsech aut proste nema, on nema kapacitu ani na 24/7 smirovani vsech vetsich letadel.
|
|
|
Sám o sobě ne. Jenže Galileo je jen na bázi Kospas-Sarsat, kterou patřičně vylepšuje, neb je na ta autíčka, kde by účastnickou stanicí měl být každý vehikl, ready by design.
Proto mi opt-in K-S nevadí a e-call Galileo ano.
|
|
|
Nikoli. Коспас-Sarsat je z tohoto hlediska zcela samostatný systém, pracující jednosměrně v okolí kmitočtu 406MHz (tedy ouplně jinde, než poziční systémy) a neumí nic jiného, než přijmout (satelitem) tísňovou zprávu (z pozemní stanice), provést její velmi hrubou lokaci a předat do řídicího centra. Jest naprosto Wurst, zda do tísňové zprávy bude vložen position fix z GPS, neboz Galilea, nebo žádný. Prostě se tupě předá jen jako součást zprávy.
Kapacitně na fízlovačku všech aut (lidí? psů?) tento systém rozhodně nemá a nebyl nikdy ani tak koncipován. Nebezpečí hledejte v kombinaci údajů z libovolného pozičního systému s pozemními mobilními datovými službami (GSM, LTE), případně s jejich lokálním ukládáním (černá skříňka, povinně provozovaná a přístupná kdykoli opicii).
|
|
|
Mám za to že novější prvky sarsatu umí jak 406 MHz tak nějakou vyšší frekvenci, někde kolem 800 MHz ++ , měly by umět obě frekvence a časem se snad má ta nižší opouštět ...
|
|
|
Četl jste tu specifikaci SAR v implementaci Galileo? Protože ta jde právě vysoce nad rámec Коспас-Sarsat: mj. komunikuje se stanicí, která vyslala tísňový signál, duplexně.
Odtud mé tvrzení, že není vhodné směšovat Коспас-Sarsat s obdobnou funkcí Galilea, protože ta je někde jinde a jinak dimenzovaná (o Коспас-Sarsat se tvrdilo, že již nyní kapacitně nestačí na část nouzových signálů z letadel; natož z aut, kterých je mnohanásobně více. Galileo s nimi ale počítat bude muset.)
|
|
|
Já to četl. Na nějaké masivní sledování to absolutně nemá kapacitu. Každá družice umí najednou komunikovat řádově se stovkou zařízení a přenosová rychlost je tam někde okolo 2400 bps.
|
|
|
Vzhledem k tomu, že
1) GPS koordináty zaberou 140 bitů
2) UID vozidla zabere 70b vč. luxusně tříznakového country kódu
3) není třeba neustálý dohled, bohatě stačí 1x za minutu nebo i více a ostatní "dopočítat" SW, viz ta německá vizualizace, jak takto dopočítávají pozici mobilů z BTS
4) dá se omezit komunikace na nejbližší satelit, a ty budou nad EU vždy nejméně 4
Mi 2400 bps přijde jako hodně.
Tím "komunikovat" předpokládám mluvíš již o té duplexní komunikci, nebo čím je tam dané to omezení na ~100 zařízení?
|
|
|
Covere, zamysli se. Mas desetitisice nebo statisice pozemnich vysilacu a sto kanalu. Pozemni vysilac nepozna, zda je kanal volny nebo zda na nem prave probiha vysilani z jineho pozemniho vysilace (proc? to je jednoduche, protoze sice bude schopen zachytit signal z druzice, ale ne z vedlejsi ulice). Pokud to ma aspon trochu fungovat, tak jednak musi zvolit nahodny kanal a i tak je sance, ze se zrovna do nejake komunikace trefi. Detekovat kolizi system nezvladne, takze se proste musi pocitat s tim, ze kolize budou a budou-li automobily komunikovat i treba 1x za pet minut, tak tech kolizi bude, i pri stu kanalech, tolik, ze to bude naprosto nepouzitelne.
|
|
|
A i kdyby kolize detekovaly ty druzice a prijimacum je oznamovaly, tak od kolize uplyne nejmene 250 ms do okamziku, nez se prijimac dozvi, ze ke kolizi doslo. Pri 2400 bps je 250 ms presne ztracenych 600 bitu, to je 1/4 pasma ztracena jedinou kolizi. Tohle muze fungovat, kdyz vysilat bude jeden vysilac z peti milionu, ale ne bude-li v jeden okamzik vysilat jeden z tisice.
|
|
|
Uff, kaji se, úplně jsem vypustil z úvahy, že je mezi družicemi a pozemními stanicemi taková prodleva.
|
|
|
No tak si tam jeste prihod, ze pro detekci tech kolizi by byl potreba nejaky dalsi datovy overhead (minimalne parita, ale ta je znacne nespolehliva, takze radeji CRC), jinak druzice nepozna, jestli vysilaji dva vysilace, jeden s ID 128 a druhy s ID 65 nebo jestli vysila jen jeden s ID 193 (jo, tohle uz je pritazene za vlasy, protoze ty interference by nebyly casove synchronizovane, ale pro vysvetleni podstaty problemu to postaci).
|
|
|
Jenže na druhou stranu si vem, že satelity -- jak správně poznamenal Kadel -- by musely pokrýt jen to, co by z nějakého důvodu nebylo s to nabonzovat pozici auta přes pokrytí konvenčními BTS, takže to zase takové statisíce nejsou. A pokud se udělá přijímač s větším frekvenčním rozsahem, nevidím, důvod, proč by měl mít jen 100 kanálů?
Co do detekce kolize to přeci není omezené na UDP či TCP: bohatě by stačilo, kdyby satelit na stejné náhodně zvolené frekvenci odeslal tříbitový indikátor, zda přijal v pořádku či ne, příčemž pokud by kolidující stanice nedostaly potvrzení, použily by normálně Alohu s rozložením nejen v čase, ale i zvolené frekvenci.
|
|
|
Do prideleneho pasma 406 MHz o moc vic kanalu nenacpes.
|
|
|
Jen v Německu je 45 milionů registrovaných osobních aut. Takže statisíce to jsou i kdybys jich potřeboval sledovat pouhé 1 %.
Dokážeš připustit, že těch řádově 100 kanálů to má prostě proto, že to není navrženo na šmírování, ale opravdu jen pro účely SAR? Galileo je svinsto už proto, kolik stojí, jak je navrženo pro snadné selektivní vypínání apod. Není třeba nasazovat tomu ještě další psí hlavy.
V tom UHF pásmu (zvoleném kvůli kompatibilitě se stávajícím systémem) si prostě stran přenosové rychlosti vyskakovat nemůžeš. Ostatně ani u těch pozemních sítí s řádově jinými počty základnových stanic to není žádná sláva. Přijeď se někdy podívat na Viribus Unitis, co udělají mobilní sítě když se na jedno místo v pohraničí sjede pouhých pár desítek lidí a chtějí se připojit na net. A to jsou tam 3 až 4 sítě EDGE/3G s teoretickými rychlostmi o několik řádů vyššími než těch pár bps co má Galileo SAR.
|
|
|
Že není určeno pro šmírování, nýbrž pro účely SAR se tvrdilo i u EGPS.
Dokonce to bylo i ve specifikaci.
A ejhle, ona se ta data masově shromažďují a ukládají.
Odpusť mi tedy, že ve spojení GPS a netransparentní konektivity nevěřím vůbec ničemu.
|
|
|
Nikde to nerikej moc nahlas, ale je mozne si postavit vlastni BTS a i dalsi systemy pro rizeni GSM site jsou k mani, dokonce existuji dva trainy, jeden pro open-source software defined radio systemy, jako jsou treba desky a krabicky od Ettusu (OpenBTS) a druhy OpenBSC pro volne prodavane mikrocelly Siemens BS11. Takze neni nic jednodussiho, nez si na ebay koupit par simkaret, tenhle system nahodit (kdyz do toho pujdes s 50mW s bidnou stolni antenou nekde ve sklepe, tak na tebe nepribehnou ani mladenci z CTU), pak uz staci jen nejaky wireshark a uvidis, co aplikace na tvem telefonu kam bonzujou.
|
|
|
Jde to i řádově levněji než s krabičkami od ettusu - a ani nemusíte mít vlastní sim, roaming je krásná věc. Máme se známými něco takového rozestavěné.
|
|
|
Vždycky jsem chtěl vidět běžící OpenBTS. (já pohořel na špatném clock signálu)
gratuluju k rozfungování :)
|
|
|
SW rozbíhali jiní, já dělám RF HW ...
|
|
|
Ano, všiml jsem si a je to samozřejmě Tvoje věc - jen podle mého soudu je nevěřní přírodním zákonům v tomto konkrétním případě už trochu přehnané.
Mohu vědět, co má podle Tebe EGPS společného se šmírováním a shromažďováním dat? EGPS umožňuje rychlejší náběh GPS a o něco vyšší přesnost určení posice při mizerném příjmu. Terminál si jen přečte a zpracuje low-level informace o celulární konektivitě, které v něm beztak jsou a možná si někde stáhne almanach s posicemi stanic té sítě.
Provozovatel celulární sítě hrubou posici zná i u hloupých telefonů a žádná dodatečná data nedostává. To, že se případně výsledná přesná posice z koncového zařízení někam posílá a tam shromažďuje nemá s EGPS (a způsobem získání té posice obecně) vůbec nic společného - to jde udělat i u zařízení, která EGPS nepodporují.
|
|
|
Když jsem si před pár lety dělal rešerši na zaměřování mobilů, vypadlo mi z toho mj., že A-GPS (omluva, překlep/přepis) byla podporována vládou jako součást výrazného zpřesnění lokace volajícího na 911.
Viz velmi zajímavá https://apps.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/DOC-257964A1.pdf
Že lze zaměřit stávající telefony samozřejmě vím; A-GPS ale v souvislosti s výše uvedenou zprávou považuji vysloveně za trojského koně v mobilu, protože umožňuje v polích získat CEP v řádu desítek metrů namísto kilometrů.
|
|
|
Zkus začít rozlišovat mezi získáváním posice a jejím dalším zpracováním.
A-GPS samo o sobě je opět jen metoda jak urychlit získání přesné posice na zařízení, zejména tím, že čas a almanach si stáhneš z netu nebo od celulárního providera a nebudeš čekat, až se potahá ze satelitů*. A-GPS nemá *absolutně nic společného* s tím, co se pak s tou posicí děje.
Já sice do jisté míry chápu, že vidíš rudě když se ta zkratka ocitne v nějakém dokumentu, který volá po šmírování apod. ale čti to pořádně. To, co píšeš je jako kdybys napsal, že CCD resp. CMOS (případně dotaženo ad absurdum i měděný vodič) jsou šmírovací technologie, protože jsou používány v pouličních kamerách.
___
* Když jsem přeletěl s Garminem GPS II plus z NL do Chile, tak se to tahalo snad půl hodiny.
|
|
|
Jenže aby mohla A-GPS v mobilu podporovat novější fáze E-911, musí být ta GPS, již propojená s datovou sítí, zároveň předpřipravená i pro nabonzování pozice mobilu policii s veškerou dostupnou přesností. Vše potřebné je tam prostě na místě a jen čeká na povel od autorit.
Pročež GPS v mobilu výslovně nechci, jen externí, kterou si propojím když já výslovně chci zjistit svou polohu.
|
|
|
To, co máš na mysli je A-GPS v režimu MSA, ovšem ten se skoro nepoužívá, protože generuje příliš provozu. A ani v tomto případě není GPS nějak natvrdo propojena s datovou sítí, ale používá konektivitu hostitelského přístroje (telefonu). Když mu tu konektivitu odřízneš, má smůlu (stejně jakou nějaké ty autority). Případně můžeš na iosu jen zakázat přístup k datovým přenosům pro location services. Ověřit, zda se něco přeneslo nebo ne je pak docela triviální napířklad na faktuře.
Takže ano, jsou tam možná nějaké backdoory apod. ale A-GPS jako takové na tom nese asi takovou vinu jako CCD snímače na té silniční buzeraci.
|
|
|
Z čeho vyvozuješ, že by se lokalizační data objednaná jiným subjektem, než je zákazník, objevila na faktuře? To bys vážně musel ověřit přes vlastní GSM přístupový bod, jak píše root.
|
|
|
Ověření na vlastní BTS myslím můžu nabídnout :-)
|
|
|
Jaká zase lokalisační data? A-GPS je datový přenos jako každý jiný. A že by si ho provider nenechal zaplatit?
Kromě toho A-GPS používá normálně datové přenosy přes WiFi, je-li dostupné, kde je ověření snifferem triviální.
|
|
|
Bavíme se o A-GPS spuštěném v reakci na povel z centrály IZS. To musí umět fungovat nezávisle na smlouvu mezi zákazníkem a operátorem, protože volání na 112/911 funguje i bez SIM karty a lokalizace musí fungovat i pro volající, kteří kupříkladu nemají aktivovaný tarif datových služeb nebo vyčerpali limit.
Předpokládám tedy, že je systém postaven tak, že jakékoli poplatky za traffic způsobený požadavkem IZS centrály na lokalizaci účastnického zařízení sítě je řešen na úrovni IZS-operátor a nikoli operátor-účastnická stanice.
A tudíž se rozhodně nic nepozná na faktuře a nedivil bych se, kdyby kvůli redundanci, spolehlivosti atd. v tomto scénáři A-GPS jelo bez braní v potaz wi-fi sítí.
|
|
|
Ale to přece není AGPS! To je prostě šmírovací backdoor, který řekne telefonu, že má posílat posici, ať už k ní přišel jakkoli - s použitím AGPS nebo bez něj.
Mimochodem, pokud jsou ty požadavky takové, jak píšeš, tak ten backdoor musí být docela hluboko v telefonu a nesmí používat jeho standardní datovou konektivitu (protože tu může mít user nastavenou kdo ví jak). Tj. nejspíš nějaký zákaznický obvod, komunikující přímo se síťovým hw.
|
|
|
Záchranářský backdoor, přeci ;-)
Ale jinak přesně tak a proto nevěřím ani "Módu letadlo."
Jak jsem psal, (A-)GPS to jen zhoršuje o ještě podstatně přesnější určení polohy na požadavek ze sítě. CEP 3km ať si klidně mají, to je big data analytice celkem na houby a kdyby nebylo, stačí mobil nechat doma, ale nemít pod svou kontrolou bytí zaměřen na stovky až desítky metrů, to je prostě svinstvo, které nemíním riskovat.
|
|
|
Zkuste si projít GSM standard od ETSI, možná se budete divit ...
Backdoory jsou tam, a jsou dané normou. "Tj. nejspíš nějaký zákaznický obvod, komunikující přímo se síťovým hw." - je to přímo na úrovni GSM baseband čipu.
Jen je nepříjemné že první verze protokolů jsou psaná na stroji a naskenované, takže se v nich nedá moc hledat. A je to čtení na dlouho ...
|
|
|
Pokud se nemýlím, tak šmírovací GSM standardy má na svědomí čistě soukromé konsorcium sdružující přední dodavatele GSM techniky. A nikoliv ten proklínaný stát, že?
A co si myslíte o zde zmíněném "letadlo-módu" GSM telefonu? Vypínají se v něm i šmírovací funkce, či nikoliv?
|
|
|
Kdo že byli členové CEPTu začátkem osmdesátých let, když zakládali GSM asociaci? Kdo že to pak podepsal to tuším kodaňské prohlášení, podle kterého se začal vyvíjet pozdější standard GSM?
V režimu „letadlo“ se vypíná celulární vf část a někdy gps přijímač, což se dá relativně snadno ověřit. Jestli v tom režimu zařízení cachuje nějaké informace a pak je dávkově odesílá, to asi záleží na každém výrobci.
|
|
|
No to já nevím. Mám jen kusé informace ze kterých mi vyplynulo, že jde o podobně státní organizaci jako FED, který se za stát jen schovává ale jinak je čistě soukromý.
Leda že by ty standardy byly součástí státních norem, nebo se jimi výrobci řídí zcela dobrovolně?
|
|
|
Fed není soukromý. Stačí se podívat na to, jak se jmenují jeho představitelé, komu se zodpovídají, kam se odvádějí zisky z úroků atd.. Ono „soukromé vlastnictví FEDu” je jen jinou formou toho, co se například v ČR nazývá povinnými reservami. Zákon(!) prostě říká, že kdo nesloží prachy u Fedu, nedostane bankovní licenci. Že za to dostane akcie Fedu je jen taková šaškárna, aby to nevypadalo blbě, na nějaká vlastnická práva tam můžete zapomenout.
CEPT byl sdružením státních telecomů (mj. nemá „členské organisace“, ale „členské státy“), později různých těch regulačních orgánů a la ČTÚ, v současné době se činnost CEPTu prolíná s činností různých EU organisací. Stejně jako byly státní ty úřady, které potom řekly, že v pásmu 900 MHz se bude provozovat právě a jen síť standardu GSM. A každá jednotlivá síť musela navrh od státu dostat licenci. To fakt není soukromé prostředí s plně dobrovolnými vztahy.
|
|
|
Dobře, dejme tomu, že máš v Evropě 100 milionů aut (ono to bude podstatně víc, ale s tímhle se dobře počítá). A že jeden packet má 30 bytů
100.000.000 x 30 = 3.000.000.000 bytů aka 240.000.000.000 bitů
/2400 = 10.000.000 sekund na přenos dat ode všech aut
/3600 = 27.777 hodin
/24 = 1.157 dnů
tj. při té kapacitě, co to má a dejme tomu 4 dostupných družicích to připadá na jedno prásknutí každého auta za ca 300 dnů i pokud bychom úplně vynechali všechny ty problémy s kolisemi apod. To jsou současné „běžné silniční kontroly“ daleko horší.
|
|
|
Zapomnel's to vydelit tim stem kanalu.
|
|
|
Dobře, tak tedy jednou za měsíc...
|
|
|
Ale v kazdem pripade je treba zminit, ze pak by system, urceny k tomu, aby zachranoval zivoty, nebyl schopen plnit svoji primarni funkci, protoze doba, v niz by nastala nejaka rozumna sance, ze vubec dokaze odeslat tisnovou zpravu, by byla v radu desitek hodin.
|
|
|
Šmíráky by zajímala nikoli všechna auta, ale jen tak, která mají zapnuté zapalování a pohybují se rychlostí řekněme nad 30 km/h (to už si interface e-callu do auta ohlídá).
Krom toho jsou tu ty možnosti přenosu BTS, když to dostanou befelem, takže nepokrytých míst bude tak 1% rozlohy.
Ale to už se spočítat nedá, protože taková agregační data o hustotě provozu na celo-EU úrovni nedostaneš (respektive já je během pár minut hledání nenašel.)
|
|
|
Dobrá funkce, pokud to nebude povinné. Mobilní telefony vybavené GPS modulem tohle umí také(s příslušnou aplikací).
Umím si představi možnost poslat zmáčknutím čudlíku z hor SOS s přesnými souřadnicemi jako naprosto vhodné a užitečné.
Bohužel to bude povinné(a hlavně na to budou čumět i když se nic nesere) :-(
|
|
Díky za smutný článek.
Jinak chcete-li mít u zdejšího čtenářstva úspěch s jednoduchou myšlenkou, musíte do toho zakomponovat alespoň jeden odstavej jednoznačného hejtu na islám/uprchlíky/sluníčkáře/něco podobného; výhodou je, že pak už si nemusíte lámat hlavu s ničím dalším, chvála v komentech se jen pohrne, i když by jinak byl Váš článek naprostá sračka po všech stránkách.
|
|
|
To už si děláte prdel, nebo se prostě jen snažíte vyvolávat flamewar za každou cenu?
|
|
|
Zrovna Vy mi budete něco vyprávět o flamewar za každou cenu?
Na rozdíl od Vás nemám potřebu nikomu nadávat.
|
|
|
Len viac článkov o smrade z brusele. Make flamepeace, not flamewar!
|
|
|
|
Pane Urzo, takovéto příspěvky podle mne nemáte zapotřebí.
|
|
|
Přísně logicky vzato, kdyby je neměl zapotřebí, tak je nepíše. :-)
|
|
|
|
Přísně logicky vzato máte pravdu. Měl bych svůj příspěvek výše zkusit přeformulovat na něco jako, že by se měl Urza zamyslet nad tím, jestli jsem chce takové příspěvky přispívat... :-)
|
|
|
Taky by se dalo říct, že pokud autor libovolného článku touží po tom, aby uspěl u Urzy, stačí zakomponovat alespoň jeden odstavec o tom, jak je stát fujky fujky, a má vystaráno :)
|
|
|
To byste se divil, kolik článků či dokonce knih, které byly celé o tom, že stát je fujky, jsem už pěkně zdrbal.... například cokoliv od Molyneuxe, ten píše téměř výhradně o tom, že stát je fujky, ale jsou to neuvěřitelné sračky, o kterých vůbec nechápu, jak to někdo může číst, neboť je to nekonzistentní, pseudovědecké, tmářské, absurdní, snaží se to tvářit šíleně logicky, ale zároveň ignoruje základy logiky, neustále se dovolává vědy, ale nemá o ní tušení; kupodivu to má větší úspěch než mnoho jiných libertariánských autorů, kteří píší doopravy tak, že to má hlavu a patu.
|
|
|
Hezký. Už se navážíte do zdejšího čtenářstva resp. jeho úrovně, koukám.
|
|
|
Ten zoufalec se pokusil procpat svojí agendu s islámem i pod ten můj článek o komunistovi. Zřejmě si pak několik hodin mnul pazoury, že jako vyhrál diskusi, páč jsem neodpověděl, bo tohle podporovat nebudu.
|
|
|
Čím dál tím víc se zaobírám myšlenkou, jak tuhle posedlost pojmenovat. Teda slušně.
Všude chce být viděn, ke všemu se vyjádřit (vyhodnocení téměr každého článku, i majitele tohoto webu, je nutností). Parazitizmus, vysvětlovaný nedostatkem času (obvzlášť chuťovka), vůle (to už chápu víc) a jánevímčehovšeho upravit svůj RS, už je na prach rozemletá sláma.
Rozebírat na nepraktickou dřeň kdejakou ptákovinu, na to ho užije. Kdo nesouhlasí nebo se mu naveze do toho jeho anarchokapitalistickýho Disneylandu - islamobijec, idiot, blbec.
Jsem docela rád, že dneska pustil i kritiku čtenářstva tady, třeba je mu to tady malý a potáhne dál. I když tady je přání otcem myšlenky.
|
|
|
a přitom tady nedávno tvrdil, že diskutuje jen pod vlastními články, pod články někoho jiného téměř nikdy a proto se lze diskuzi s ním snadno vyhnout. Tak už na to asi zapomněl. ;-)
|
|
|
Já nezapomněl, to Tys zaspomněla (v lepším případně; v tom horším prostě lžeš, jen aby ses do mě mohla opět navážet), co jsem napsal; bylo tam, že málokdy napíši pod jiný než svůj článek více komentářů, než kolik bys spočítala na prstech (dokonce myslím, že jsem použil přímo tuto formulaci). A to platí i tady, tento komentář je zde můj čtvrtý.
Mnoho článků komentuji, dokonce bych řekl, že možná pod většinu něco napíšu (názor na článek, něco autorovi, whatever), ale jen zřídka vedu obsáhlé diskuse jinde než pod svými články.
Zatímco míra Tvé otravnosti se nemění, neustále máš potřebu se do mě nějak obouvat, ačkoliv jsi tu před časem fňukala, že údajně já Ti nedám pokoj....
Řekl bych, že už dlouhé týdny (možná měsíce) jsem Tobě či o Tobě nenapsal ani slovo, zatímco Ty máš neustále tu potřebu vyvolávat konflikty.
|
|
|
neustále? Víš co to slovo znamená? Protože já už tu prakticky nejsem, takže se do tebe těžko mohu neustále obouvat nebo snad vyvolávat konflikty.
|
|
Já si dokážu, na rozdíl od vás, vydělat peníze. Provozuju, mimo jiné, mobilní dildovací stanici, dělám fistingy na klíč a další. Měsíčně si vydělám tak té půl kule bez nějaké větší křeče a mám se dobře. O tom se vám, ubožáckým nerdům a zaměstnaneckým otrokům ani nezdá.
|
|
|
Nějak se už moc neorientuji v dnešním newspeaku ...
"Půl koule" je kolik? 50 000 tis CZK?
Náš technolog bere mimochodem 65k CZK čistého, když už jste načal řeč o "zaměstnaneckých otrocích" .. :-)
|
|
|
Stejně za všechno můžou pyžamouti a hadrák přece.
|
|
|
Pyžonti těžko, ale hadrák docela jo.
|
|
|
To bych taky řekl. Bez hadráku si většina přítomných o své životní úrovni mohla nechat jen zdát. (Pochopitelně to mohlo proběhnout i jinak, ale když vidím, jak se na mě hadrák podepsal, tak přes všechna negativa je mi lépe než kdyby nebyl).
|
|
|
Půl kule je půl melounu, půl mio, 500 K, prostě 500 000 CZK. Kapišto demento? O tom si nějakej zasran, kterej dvanáct hodin denně datluje něco do komplu, může nechat akorát zdát.
|
|
|
Pls. co je to "dildovací stanice"? Strýček Google nepomohl.
|
|
|
Pojízdná půjčovna robertků?
|
|
|
To bude sofistikovanější zařízení, řekl bych. Na jistých webech se to schovává pod záložkou Fucking machines.
|
|
|
To je na něj, řekl bych, až příliš sofistikované zařízení. Minule psal, že něco míchá v kýblech a pak tím krmí. Možná lepší nevědět. Každopádně duševní postižení je zcela zřejmé.
|
|
|
Hraje si na Laco Repáně po česku a zoufale mu to nejde.
|
|
bída v článku, bída v diskusi ...
|
|
|
Copak, není tady narážka na klause, urzu, covera nebo havla, tak smutníte?
|
|
|