Komentáře ke článku: Podle zákona zdržuji, ale radary mě už nezajímají (Škoda Eltra) (ze dne 15.11.2015, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Baterie umime poresit a nadseneho elektromobilistu podporit. Napiste na Honzabrecka@Gmail.com.
|
|
Kúpiť si auto veľkosti favorita ktoré má udávaný výkon 15kw a kôli bateriam nedá ani tých mizerných 15kw, je tak trochu fanatické (a to by so možno jedného dna elektromobil chcel). To už asi aj nejaký čínsky elektrobycikel ponukne vačší pôžitok z jazdy. Alebo plánujete tam dať lítiové akumulátory ?
|
|
Vkrádá se otázka, k čemu vlastně něco takového je.
Jako kousek do sbírky a důkaz, že bylo možné v Československu na počátku 90. let vyrobit elektromobil, dobrá.
Ale pokud to podle článku nejede, nezrychluje, brzdění taky s otazníkem, dojezd pod 50 km a jako bonus netopí (resp. máte volbu buď topit, nebo někam dojet) a stojí hromadu peněz (sice to v článku není přesně vyčíslené, ale podle naznačeného by provoz mohl být i zadarmo a stejně se to nevrátí v rozumné době)... vyvstává otázka, jestli pořízení takového auta není spíš projev masochismu :-)
"Nakonec ta nejdůležitější otázka v každé recenzi auta."
Po téhle větě jsem tak nějak čekal kruciální otázku zdejších recenzí aut: Jak se v tom souloží :-)
Ta spotřeba, není to skoro jedno? Vzhledem k tomu, že s ohledem na dříve uvedené to stejně není auto, které by si někdo pořídil kvůli poměru cena/výkon.
Nicméně: Není ani nějaká možnost úpravy na přijatelné parametry? Resp. hádám existuje a papírově by to i prošlo, ale náklady by byly astronomické?
Rýpavá poznámka:
"Kvůli tomuhle jsem dvakrát volil zelené."
Jak je to přísloví? Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění?
|
|
|
K cemu to je? Jede to, na misto to doveze a jizdni parametry jsou (neumyslne)
optimalizovany na stavajici radarove-buzeracni bodovy system. Moc to
nezrychluje, brzdeni neni to, na co jsem zvykly z Wartburga, ale na
Skodovku to je uzasne a vzhledem k rychlostem, kterymi se pohybuji me
nijak neomezuje.
Dojezd se prekvapive ukazal byt dostatecny, takze tam nebudu pridavat
dalsi baterky i kdyz jsem to puvodne planoval. Topit bude - stejne, jako
treba Peugeot 106 electric - necim, v cem hori nejake palivo, na tom uz
se pracuje.
Hromadu penez to stalo, ale to je smutny osud cloveka, ktery byl zvykly
na prumernou cenu auta tesne nad 4000 kc. Domivam se, ze drtiva vetsina
ctenaru ma stale drazsi auto, nez ja. Navratnost ocekavam za 5 - 8 let
bez zapocitani amortizace akumulatoru v zavislosti na vyvoji ceny paliv
a rozdilu v nakladech na udrzbu.
Pro cloveka, ktery chce jezdit rychle, specha a jizdu na elektriku si
neuzije by takovy vuz rozhodne nebyl.
Jak se v tom soulozi? Nejsem blazen, abych si k takove cinnosti nevzal
vyrazne zpusobilejsiho Wartburga.
Uprava na prijatelne parametry mozna samozrejme je. Zacal bych vymenou
predni napravy a rizeni za dily z Wartburga (Trabanti by to nemusely
unest), odmontovanim 5. dveri a navarenim poslednich cca 30 cm z Wartburga
Tourist, Opela Kadett, Volva 240 combi nebo neceho podobneho. To by vyresilo
to nejhorsi - rejd a kufr. A technickou to nema sanci projit.
Baterky by sly vymenit za Lithia. Nicmene narozdil od Ciny jsou u nas
pekelne drahe. Rysuji se nejake moznosti, ale zatim to vypada tak, ze
jenom nahradit to olovo, co tam ma byt lithiem se stejnym dojezdem by bylo
3x drazsi. Hadam, ze by to asi proslo, ale nebylo by to ekonomicke a
neovlivnilo by to akceleraci.
Vymenit motor by bylo mechanicky pomerne jednoduche a spolecne s vymenou
baterek by to resilo akceleraci i dojezd, ale projde to na technicke? A
taky by to chtelo ty brzdy z Wartase alespon na predni naprave a to neprojde
urcite.
Taky by tam slo namontovat generator, jako je v BMW i3, ale ma anci to projit?
Celkove jedine, co by melo bez problemu projit jsou baterky, kde by byly
prilis velke naklady, takze to podle me za zvyseni dojezdu nestoji, ackoliv
bych pred pul rokem tvrdil opak. Ostatni by bylo jednoduche (az na vymenu
rizeni), neprilis drahe, ale obavam se, ze to nema sanci projit.
Ohledne rypave poznaky - vsak jsem psal, ze lituju, ze jsem k tem volbam
vubec sel.
|
|
|
"Taky by tam slo namontovat generator, jako je v BMW i3, ale ma anci to projit?"
tak se generátor (elektrocentrála v kufru) před STK vyndá.
"Vymenit motor by bylo mechanicky pomerne jednoduche a spolecne s vymenou
baterek by to resilo akceleraci i dojezd, ale projde to na technicke?"
pokud je to jednoduchý tak se tam dá před STK původní, nebo se dá na nový motor výrobní štítek ze starého a motor se trochu namakeupuje aby vypadal jako starý stejnosměrný motor. Pochybuju že na STK budou takový znalci starech elektromobilů.
A nebo mazat- vzhledem k tomu že jezdíš s auty s cenou okolo 4000 tak snad si budš schpen zařídit STK.
tady se někomu povedlo postavit RX8 na baterky třeba by nějakej rozum o legalizaci přestaveb pustil http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?t=2750&p=47492#p47492
|
|
|
> tak se generátor (elektrocentrála v kufru) před STK vyndá.
To ma tak maly kufr, ze by se musela udelat elektrocentrala na miru. A samozrejme
nezavadet vyfuk do kabiny rzidice, ackoliv se tento rrecept jiz v prraxi osvedcil.
> pokud je to jednoduchý tak se tam dá před STK původní,
Zas tak jednoduche, aby se mi s tim chtelo sibovat 2x kazde dva roky to neni. Jednou bych to udelal, ale tohle vypada jako opruz.
Ta druha varianta vicemene znamena vyrobit motor na miru. Ne, ze by to neslo.
> RX8 na baterky - citace z odkazu
# Pokud budeš mít štěstí, tak tě s přestavbou vyžene technik na zkušebny "jenom"
# s brzdama, elektromagnetickou kompatibilitou, hlukem a obecným předpisem
# EHK100 v rozsahu individuální přestavby. Každá zkouška stojí cca. 25 - 30 tisíc
# Kč.
Jaky smysl dava hluk nema smysl rozpatlavat, brzdy se musi delat i v pripade ze
se nezmeni hmotnost, ani rozlozeni hmotnosti na napravy (s dojezdem 60km u
Wartburga 353 realne), celkove naklady by dosahly - mel-li bych stesti - temer
dvojnasobku toho, co me stala ta Eltra. Uvazoval jsem nad tim, ale ve state, kde
urednik nema hmotnou zodpovednost to muze byt 50 navstev uradu, 5 let a ctvrt
milionu. Ten cas, co bych do toho musel nacpat by se mi v tom, ze bych do kopce
mohl jet o 10-20 km/h vic asi nevratil do konce zivota :-(. To uz je asi rozumnejsi to,
co navrhuje JJ.
Kvuli limitu na pocet komentaru odpovidam i na dalsi veci zde:
JJ> výchozí auto by koupila spřátelená německá osoba ...
Kdyz jsem to pred nekolika lety zjistoval, tak to vypadalo tak, ze individualni
prestavba z Nemecka prihlasit nejde. Druha pravda je, ze na tech uradech pulku
veci nevedi, ale vypadalo to na dlouhy boj.
integrale: Ano, elektromobil s olovenymi baterkami je naprosto nevhodny pro
kohokoliv, pro koho termin "pozitek z jizdy" neobsahuje zpivani MOSFETu. Naopak
elektromobil s lithiovymi, nebo NiCd akumulatory je velmi zivy a velmi vhodny
do mestskeho provozu. Napriklad Peugeot 106 s NiCd je v tomto s Eltrou zcela
nesrovnatelny.
|
|
|
Mimochodem, ještě k té legalisaci - nenapadlo Vás pořídit nějakou vlastní přestavbu tak, že výchozí auto by koupila spřátelená německá osoba, přestavělo by se to a po vyřízení německých papírů jen dovezlo do Čech?
|
|
|
K těm lithiovým baterkám - je to opravdu takové terno?
Nedávno jsem si zjišťoval, jak jsou na tom se dlouhodobým skladováním - kvůli nákupu starších typů do zásoby - a s určitou nelibostí zjistil, že pokud se skladují plně nabité Li-Ion články, ztrácí každý rok cca. 20% kapacity, což se mi zdá jako zatraceně hodně.
Samozřejmě když se skladují blíže vybitému stavu, vydrží výrazně déle, ale i tak...
|
|
|
Já bych něco takového váhal vyměnit za Pb baterie ještě z jednoho důvodu, a sice, že přetížená lithovka dovede velmi pěkně zahořet, a když k tomu dojde, tak je to docela Saigon, i když se dotyčné neštěstí odehraje někde na stole v notebooku, natož pak když toho svinstva někde v kufru elektromobilu blafne několik metráků. Asi bych se trochu bál denně sedět na něčem takovém. Zlatá nádrž se sto litry benzínu, ten se aspoň nevznítí bez viditelné příčiny.
|
|
|
Zas tak zle to neni. Jak chcete pretizit Lithiove baterky s dojezdem 200km? To bude u Eltry nejakych 50kWh a podle datasheetu z nich muzete klidne brat 3C, takze 150kW.
Domnivam se, ze Cinani maji nejakou rezervu (a ze povolena zatez, pretizeni a vzplanuti nejsou pak procent od sebe). Takze hadam, ze pro pretizeni takovych baterek by byl nutny odber minimalne 300kW, coz nema sanci unest podvozek toho vozidla.
Dalsi moznost je zkrat, ale neni zadny problem mit pojistku primo na baterce, nebo
dokonce na kazdem bloku (treba jednu vepredu a jednu vzadu).
Jeste jsem neslysel o tom, ze by z niceho nic vzplanul elektromobil a to se o to docela zajimam. Zato naftovy autobus uz jsem horet videl.
A benzinova nadrz obsahujici kapalny benzin a smes vzduchu a plyneho benzinu je taky pekna palivova bomba. Nevim, jak auta, ale par letadel uz z niceho nic explodovalo. Patrne staticka elektrina.
|
|
|
S těmi ochranami je to problematické, protože ona málokdy hoří nová dobrá baterka, a ani stará špatná obvykle nechytí nějakým předvídatelným způsobem. Nejčastěji blafne jeden článek poté, co zdechne. Pak ho buď přetíží zbytek baterky, který ještě jakž takž žije, nebo ho přepálí systém nabíjení poté, co nerozpozná selhání a baterii, která má tři volty pod nominál, nabíjí jako by se nechumelilo. Už jsem viděl jednu baterii do NTB zahořet tak, že to vypálilo půl kanceláře, a druhou jsem viděl tak nafouknutou, že jsem se ji bál vzít do ruky i poté, co na parapetu chladla celou noc, protože i pak vypadala jako handgranát, včetně toho typického vejčitého tvaru. To jsou samý pojistky a ochrany, ale ve finále to pořád je pěkných pár (set) deka celkem snadno vznětlivého a navíc běžnými prostředky prakticky neuhasitelného svinstva, které se i za zcela běžných provozních podmínek může ohřát tak, že na plastovém krytu toho bazmeku pak nejde udržet ruka. Já tomu prostě nevěřím.
|
|
Jako recenze na dobíjecé elektromobil je to dobré. Snad i beznadějně zelený repetent z "testu" pochopil, že oproti výrobě dobíjecích elektromobilů je příslovečné nošení dříví do lesa poměrně smyslupnou činností.
|
|
Zajímavá recenze unikátu, nicméně fascinuje mě, jak totálně nepoužitelné k normálnímu ježdění to muselo být už jako fungl nové vozidlo. I sám recenzent píše, že traboš, jedoucí na ředidlo, je proti tomu hbité auto s ucházející dynamikou. Kdybychom uvažovali o piánu, jedoucím na olej, co vylili u McDonalda, tak se dostáváme nejen do jiné dimenze dostupné dynamiky, ale i do jiné dimenze komfortu, přičemž zůstáváme ve sféře alternativních (p)ohonů:-). Smysl ještě celkem dává plug-in hybrid, ale čistý elektromobil byl zjevně odjakživa koncepčně problematický.
BTW je skutečně nezvyklé používat k dennímu ježdění unikát, kterých jsou v republice registrované poslední dva kusy, protože sběratelská hodnota, kterou něco takového může jednou mít, je vcelku značná (dost mě překvapuje, že ji to dávno nemá). Jestli to dneska někdo neukradne, tak to zítra vandal rozmlátí bejzbólkou, nebo pozítří autor naboří na světlech. Já mít něco takového, tak bych s tím do denního provozu asi trochu váhal lézt.
|
|
|
Sranda je hlavně v tom, že stejně "použitelné" jsou v principu i ty slavné ekologické elektromobily za milión.
|
|
|
Pomer cena/vykon je u novych elektromobilu (stejne, jako u vsech novych aut) zcela nesmyslny.
Nicmene odhledneme-li od ceny (coz si podle me muzeme dovolit vzhledem k faktu, ze existuje mnoho lidi, kteri jsou za auto ochotni dat 100x - 300x vice, nez jsem zvykly davat ja), tak lithiova trakce splnuje a vyrazne prekracuje vsechny pozadavky petrolheada na zrychleni, rychlost a chovani motoru.
Dojezd 200km neni problem, 500km je stale dosazitelnych prestavbou doma v garazi. Baterky jdou natankovat za 20 minut (pokud je dostatecna pripojka) a 20 minut prestavky po rekneme 400km podle me neni nic neakceptovatelneho.
Vuni benzinu/LPG a rev motoru to samozrejme nema, na druhou stranu to nema motorove oleje, filtry, rozvodove remeny, kladky, hydrostely, EGR klapky, senzory polohy klikovky, DPF filtry, vahy vzduchu a desitky dalsich kurvitek. Zde uz to je o vkusu kazdeho soudruha, zda je ochoten obetovat vuni a rev za vyrazne mensi udrzbu.
Znam lidi, kteri si vyhrali takove auto, ze v udrzbe sveho spalovaciho vozu presahnou cenu mych jetych baterek za mene, nez rok.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Podle zákona zdržuji, ale radary mě už nezajímají (Škoda Eltra)
|