Tak tu zase máme otřepané téma: platy učitelů. Všichni samozřejmě víme,
že učitelé dostávají málo ááno. Že si státní zaměstnanci stěžují na malý
plat, není nic neobvyklého, nicméně v současné době je z naší méně-levicové
a rozpočtově hrozně odpovědné vládní koalice cítit určitou snahu mzdy státních
zaměstnanců alespoň nezvyšovat, což je ve zdejších socialistických poměrech,
dá se říct, abnormálně pozitivní vývoj.
Tato snaha má však jednu výjimku,
a tou jsou učitelé. Bohužel je
velká naděje, že to projde.
Celá tato věc není nic nového. Přesto jsem se rozhodnul k ní napsat
pár řádků, a to ze dvou důvodů. Za prvé, v diskusi pod
mým minulým článkem jsem zaznamenal smršť nesouhlasných reakcí (podstatnou
část z nich – překvapivě – od učitelů), jak si vůbec dovoluji považovat
platy učitelů za cokoliv jiného než žalostně nízké, a to ačkoliv jsem se
v článku těch platů ve školství dotknul jen okrajově. Prostě jak když bodne
do vosího hnízda. A za druhé, shodou okolností jsem narazil na tento
článek, který cituje ze studie o výši platů v různých odvětvích a různých
kvalifikacích.
Zaujala mě hlavně věta „Nejhůře placenou skupinou jsou mladí lidé těsně
po ukončení školy, kteří si měsíčně vydělávají v průměru 18.000 korun.”
Neboli, průměrný absolventský plat je kolem 18ti tisíc hrubého. Ze svých
zkušeností a ze zkušeností mého okolí je můj osobní odhad této mzdy velmi
podobný, takže výzkum pravděpodobně nekecá. A myslím si, že tato mzda je
naprosto odpovídající – pokud je průměrná mzda 23 tisíc a průměrná absolventská
mzda 18 tisíc, tak se jedná o rozdíl cca 20% oproti průměru, a jelikož
absolvent nemá žádné nebo velmi malé zkušenosti, kdežto „průměrný“ pracovník
má řadu let zkušeností, považuji těch 20% za adekvátní rozdíl.
Nyní zpět k učitelům. Pokud se podíváme na kalkulaci
serveru iHNed, jak konkrétně se připravované zvýšení platů projeví,
dozvíme se, že nástupní plat učitele bez praxe bude přes 20 tisíc Kč, jak
bylo avizováno naší odpovědnou vládou už dříve. Jak tedy vidíme, nástupní
plat učitele bude o víc jak 10% větší, než je průměrný nástupní plat. To
by ještě samo o sobě nebylo tak hrozné, kdyby pracovní doba a počet dní
dovolené byly u učitelů stejné jako u ostatních profesí.
Teď trochu matematiky. Pokud spočítáme, kolik by hypoteticky učitel
dostával, kdyby pracoval 11 měsíců v roce (tedy minimálně o 10% víc než
dnes, kdy pracuje ani ne 10 měsíců), jako je to běžné u normálních lidí,
dostaneme se z 20 tisíc na nástupní plat víc než 22 tisíc, neboli asi 25%
nad absolventským průměrem. To už je opravdu dost, navíc tím zjišťujeme,
že učitel prostý jakýchkoliv zkušeností bude dostávat tolik, co běžný člověk
s mnoha lety praxe. A každý, kdo někdy chodil do školy, mi snad dá za pravdu,
že rozdíl mezi zkušeným a nezkušeným učitelem je zásadní.
A to stále ještě uvažujeme, že učitel stráví prací běžných osm až osm
a půl hodiny denně, jako je to u ostatních profesí běžné. To samozřejmě
ve skutečnosti nenastává. Vyučování ve škole trvá něco kolem šesti hodin.
Je pravda, že učitel musí ještě dělat nějakou administrativu, opravovat
písemky apod., ale zase existují volné hodiny, kdy učitel nemá žádný předmět
a může se těmto věcem věnovat. I kdyby volné hodiny nebyly, tak mi nikdo
nemůže namlouvat, že tyto záležitosti zaberou víc jak hodinu denně (tj.
20 hodin měsíčně). Mít 20 hodin měsíčně na opravu písemek, přičemž písemky
se píšou tak jednou za měsíc, je podle mého názoru více než dostačující.
Ostatně má slova potvrdil i jeden můj známý učitel (mimochodem, na D-FENS
už taky napsal pár článků, tímto ho zdravím), který ale učitelství nemá
jako svoji hlavní profesi, a proto není v těchto diskusích zaujatý. Podle
jeho zkušeností většina jeho kolegů reálně pracuje cca 3 hodiny denně,
a další 3 hodiny denně sice nepracuje, ale musí ve škole být přítomni.
Doma se na hodiny nepřipravují, protože to není třeba (přednést encyklopedické
znalosti, které se v čase nemění, ani žádnou přípravu nevyžaduje). Jasně,
každý učitel mi bude tvrdit, že to tak není, že můj kamarád je výjimka…
ale asi to nic nezmění na tom, že stále budu vídat svoje sousedy-učitele
chodit domů z práce nejdéle ve tři odpoledne, a to přesto, že půl hodiny
strávili v městské hromadné dopravě a během vyučování si většinou stihli
zajít na oběd.
Pokud budeme na učitele hodně hodní a uvěříme jim, že dřou 7 hodin denně,
což je i tak podle mě přehnané, a přepočítáme jejich mzdu podle této pracovní
doby, dostaneme se na číslo cca 26 tisíc Kč, neboli 44% nad absolventským
průměrem a 13% nad celkovým průměrem! Opravdu vám připadá adekvátní, aby
čerstvý absolvent školy bez zkušeností nastupoval za 26 tisíc za jeden
celý úvazek?
Pro úplnost ještě uvedeme, jak je to nyní. Podle serveru iHNed je průměrný
nástupní plat učitele 14 800 Kč na ZŠ a 16 000 Kč na SŠ. Přepočítáno podle
parametrů výše nám vyjde 19 240 Kč a 20 800 Kč. Neboli 7%, resp. 15% nad
absolventským průměrem. Jak je tedy vidět, i při současných platech, tedy
před jejich zvýšením, už učitelé bez zkušeností vydělávají znatelně víc
než ostatní profese.
Podle
serveru Platy.cz je celkový průměrný plat učitele přes 22 000 Kč. Přepočteno
na plný úvazek 28 600 Kč, neboli 23% nad průměrnou mzdou. Přitom výsledky
českého školství jsou naprosto katastrofální – ve většině odvětví zaznamenáváme
postupem času lepší výrobky a lepší služby za nižší cenu, zatímco kvalita
školství (měřeno uplatnitelností nabytých znalostí na trhu práce) je rok
od roku horší, a to i v mezinárodním srovnání.
Opravdu nevím, co by ještě učitelé chtěli. Základním problémem v komunikaci
se zdá být to, že český ovčan porovnává mzdy v různých profesích bez ohledu
na to, jaká je s těmito profesemi spojená pracovní doba. Prostě vidí: učitel,
22 000 Kč, to je podprůměr vole takže by se jim mělo přidat.
Jak velké by platy měly být? Opravdu nevím. Práce učitele je náročná
pro každého jedince jinak. Navíc každý učitel je jiný – jsou dobří učitelé
i vyloženě špatní učitelé. Někteří učí důležité věci, někteří učí zbytečnosti.
Někteří výuce věnují vše (i když nemusí), někteří si to tam jen odsedí
a jdou domů. Také platí, že žáci a jejich rodiče, tedy ti, co služby školství
čerpají a co za ně platí, rovněž mají o přidané hodnotě každý své představy.
Prostě každý jsme jiný, a co je užitečné pro jednoho, je naprosto zbytečné
pro druhého – to platí všude, nejen ve školství. V civilizovaných společnostech
tedy platy neurčuje nikdo; platy se samy určí na trhu. A protože školství
je socialistické a žádný trh v něm nefunguje, tak nemůžeme vědět, kolik
mají učitelé brát. Jedno ale vím jistě: mně osobně nepřináší průměrný český
učitel takovou přidanou hodnotu, za kterou bych mu byl ochoten zaplatit
tolik peněz, kolik mu platím, a už vůbec ne tolik, kolik mu budu platit
poté, co projde návrh na zvýšení jejich platů. A domnívám se, na základě
srovnání s jinými profesemi, kde trh funguje, že to samé platí pro většinu
lidí v naší zemi, jenom si to asi neuvědomují. Normálně by mi to bylo jedno
– jestli chcete učiteli platit třeba miliony, tak si je plaťte. Já je platit
nebudu a tím to pro mě končí. Takto by to bylo, pokud bychom žili ve svobodné
zemi. V té ale nežijeme, a proto si učitele neplatím na základě svobodného
rozhodnutí; platím si je nuceně pomocí daní. A dokud tato země nepřijde
aspoň trochu k rozumu, budu si muset tyto předražené a nekvalitní služby
platit i nadále, což mě dost sere. Nemám rád, když si někdo násilím bere
moje peníze, které jsem si vydělal dobrovolnou směnou, cpe mi za ně služby,
které svojí kvalitou ani zdaleka neodpovídají ukradené částce, a ještě
mi nadává, když si dovolím poukázat na svoji nespokojenost. Je to sprosté
a neférové vůči všem lidem, kteří denně tráví mnoho hodin v náročném zaměstnání,
aby vydělali peníze pro sebe a svojí rodinu, a tyto peníze pak připadly
(mimo jiné) nekvalitním učitelům, kteří kromě natažení ruky neumí vůbec
nic.
Méně pozitivní zpráva pro učitele je to, že pokud je někdo náhodou dobrý
učitel, i přes výše uvedené výhody na tom bude výrazně hůře, než jak by
na tom pravděpodobně byl na soukromém trhu. Je to škoda, protože znám řadu
opravdu dobrých učitelů. Poznají se například podle toho, že k „plnému“
učitelskému úvazku stíhají (jak že to je s tou učitelskou pracovní dobou?)
ještě nějakou soukromou činnost, za kterou jim lidi dobrovolně platí. Dle
mých zkušeností je jich tak 10%.
Stále bude platit, že státní školství bude odpuzovat chytré a schopné
lidi, zatímco ty neschopné bude přitahovat ještě více než doposud. Pedagogická
fakulta dnes patří svojí náročností k těm jednodušším vysokým školám, a
pokud člověk není vyložený idiot, tak tuto školu vždy nějak dokončí. A
opravdu mě nenapadá jiná profese, ve které by si podprůměrně schopný člověk
mohl systematicky přicházet na nadprůměrnou mzdu. Snad jedině státní úředníci,
ale tam je asi třeba mít nějaké známé, kteří vás tam dostanou…
Na závěr ještě takové zamyšlení.
Vůbec jsem si tak nějak všimnul, že málokdo je na diskusi ohledně výše
platů tak háklivý jako učitelé. Platí to jak pro odbory v médiích, tak
pro jednotlivé lidi, které znám. Říct o jejich platech něco jiného, než
že jsou strašně malé a že by se měly zvýšit, je jak bodnout do vosího hnízda.
Nikoho neslyším nadávat na platy tolik jako učitele. Možná ještě doktory,
ale u těch to ještě chápu, protože jejich pomalý, ale jistý únik do zahraničí
svědčí o tom, že jsou velmi podhodnocení (nevšimnul jsem si, že by do Česka
jezdili ředitelé německých škol, aby lanařili české učitele). Každý učitel
v sobě snad musí mít nějaký genetický kód, díky kterému je přesvědčen o
své vlastní dokonalosti, nezbytnosti a nenahraditelnosti. Houby. Kdyby
si lidé kupovali služby školství dobrovolně, do pár let by většina školství
zkrachovala. Ostatně o tom svědčí i fakt, že většina učitelů (přes ty strašně
nízké platy) učiteli zůstane na celý život. Proč asi? Buď ty platy nejsou
tak malé, anebo holt jejich schopnosti nejsou tak velké, aby si je někdo
dobrovolně koupil.
P.S. Tímto se omlouvám těm asi deseti procentům dobrých učitelů a prosím
je, aby odešli do soukromého sektoru a pomohli tak oddělit zrno od plev
:)
18.11.2010 Malcik