D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Už to bude rok, co jsem si koupil pekáč.
    Vydáno 01. 03. 2010 (14299 přečtení)

    Jako každého studenta i mě loni v létě postihla největší pohroma studia. Nejednalo se o zdražení alkoholu, jak by se mohlo zdát, ale o ukončení studia, v mém případě úspěšným zvládnutím obhajoby diplomové práce a státnic.

    Vedle mnoha jiných negativních následků tohoto okamžiku bylo potřeba začít řešit i uspokojování mých potřeb, resp. shánění finančních prostředků na ně. Protože jsem člověk, který podstatné věci života nenechává náhodě, tak jsem ke konci studia prošel výběrovým řízením a získal relativně zajímavé zaměstnání za relativně slušné peníze.

    A po krátkém úvodu se dostáváme k tématu článku. Do práce se člověk musí nějak dostat. Sehnat práci u nás v Cikánově je docela problém, v mém oboru snad i problém neřešitelný. Práci tedy mám v 30 km vzdáleném krajském městě.

    Využívat od rodičů zapůjčený vrchol socialistického průmyslu a luxusu, kterým jsem bez problémů pět let jezdil do školy a vlastně vyjma hospody i všude jinde, nebylo nadále průchodné. Udělal jsem si tedy menší ekonomickou analýzu nákladů a zisků. Hned vypadla možnost, že se ze mě stane cyklobuzna (2x 30km denně, co v zimě), a o pár výpočtů dále vypadlo i využívání služeb hromadné dopravy (2x cca 1,5 hodiny navíc denně). K vítězství se postupně propracoval osobní automobil upravený na LPG.

    Co tedy pořídit? Uvažoval jsem o všem možném, namátkou např. nějaké starší Volvo, P405, 406, postarší BMW z konce 80. let apod. Problémem všech těchto aut byla vyšší počáteční investice a tedy nutnost si na auto půjčit. Díky mému postoji odpůrce půjček na vše, co bezpodmínečně nepotřebuji k životu nebo k získávání peněz, dostal tedy kamarád zadání: Sežeň něco, co zaplatím za první výplatu a do čeho nespadnou další dvě za opravy. Stal jsem se tedy hrdým majitelem perly socialistického průmyslu, bohužel krapet zpraseného technologiemi z Reichu (konkrétně vstřikování).

    Tak už jsem se pochlubil, že mám práci a jezdím do ní Favoritem. Teď konečně něco, co by mohlo zajímat vedle mého ega i vás ostatní. Od okamžiku pořízení si vedu evidenci o veškerých nákladech na provoz a údržbu a o ujetých kilometrech. Vše je pod článkem a v přiložené tabulce, takže zde jen malé shrnutí. Cena vozu 13000,- se z dnešního pohledu může zdát vysoká, ale auto bylo v pořádku, několik let servisováno známým, auto jsem potřeboval a nečekal jsem, že bude od nového roku na nákup starších automobilů uvalena speciální pokuta. Před koncem roku se pak bohužel i lepší Favority prodávaly za tři čtyři tisíce. Cena přestavby na LPG 16500,- je taky docela dost, ale protože sem tam je potřeba vzít něco objemnějšího do kufru, tak mám nádrž místo rezervy a už vzpomenuté vstřikování přestavbu o cca 4000,- prodražilo oproti karburátoru. Po přičtení pár oprav, pojistky a podpory úřednictvu je tedy celkový náklad na pořízení a udržení vozu v provozuschopném stavu cca 48300,-. Dále jsem celkem najel 23 tis. km s náklady na palivo (LPG) 26 tis. Kč. V průměru tedy 1,2 Kč/km. Přičemž aktuálně jsem zhruba na koruně deset za kilometr, protože předtím bylo v háji těsnění pod hlavou a na výfuku a navíc postupně klesala cena LPG, která zase ovšem nyní postupně leze nahoru. Celkové náklady na provoz jsou tedy 3,2 Kč/km, což dle mě vůbec není špatné, vzhledem k tomu, že díky zeleným bezmozkům, lobbingu automobilek a kdovíčeho ještě je v této hodnotě téměř nenávratně ztracena investice 30000,- na pořízení vozu a LPG. Bez nákladů na pořízení jsem na ceně cca 2,0 Kč/km, což mi vůbec nepřijde jako špatné číslo. Pánové, kdo z vás to má?

    Původně jsem počítal, že si rok dva pojezdím, vůz prodám na dojetí nějakému puberťákovi, který bude rád, že na diskotéku dojede za cenu jednoho piva a nízká hodnota vozu mu nebude bránit v kreativitě při tuzingu, a sám si koupím něco poněkud více připomínajícího moderní automobil. Naštěstí strana a vláda rozhodly za mě a díky nulové hodnotě vozu tento za rok projde ještě jednou technickou a dá-li aláh, věrně mi bude sloužit až do února roku 2013. Holt dle pana Bursíka je to tak ekologičtější (to je zvláště pikantní, když přihlédnete k poznámce pod čarou). A proč tenhle vrak neshodím ze skály a nekoupím si jiný vůz hned? Tak nějak jsem byl vychován zbytečně nevyhazovat věci, které bez větších problémů dobře slouží a hlavně levně slouží. Navíc v práci jezdím služebními Fabiemi, pár set kilometrů mám za volantem jedničkové Octavie a něco málo jsem najel s dodávkou od Fiatu (typ si nepamatuji), ale mít ve Favoritu lepší podvozek a motor z 1.6 Felicie, nechtěl bych ani jedno z jmenovaných aut. Citoval bych jednu ze zde zveřejněných recenzí (autor doufám promine nepřesnost): „Favorit je auto kladoucí odpor všemu. Překonání tohoto odporu je výzvou.“ Ale to už se dostáváme jinam, než měl článek zamířeno.
     Máte jiné starší auto nebo i nové a vedete si podobný záznam? Podělte se o něj s ostatními v diskuzi.

    Zde je přehled všeho, co bylo na autě děláno a kolik to stálo.

    13000,- nákup, cca půl nádrže benzínu
    200,- evidenční kontrola
    800,- přihlášení
    16500,- přestavba LPG
    1800,- pojistka na půl roku
    140,- filtr vzduchu - vyměnili při přestavbě
    200,- svíčky - vyměnili při přestavbě
    50,- zapsání přestavby
    250,- benzín - bohužel auto se vstřikováním musí startovat na benzín a pak teprve přepnout na LPG
    499,- 5 l oleje
    43,- 3l destilované vody
    2803,- vyvaření zadních lemů + nátěr
    334,- oprava chladícího systému + doplnění chladící kapaliny
    650,- STK
    440,- emise
    2894,- pojistka na rok
    17,- doplatek staré pojistky
    400,- oprava startéru
    1050,- výměna chladiče, termostatu a manžety řízení
    320,- benzín - 13.02l
    1020,- těsnění pod hlavou, těsnění výfuku, olej, filtr
    1400,- výměna zadních tlumičů
    400,- benzín - 14.69l
    30,- 2l destilované vody
    480,- výměna nějaké trysky na LPG, údajně špatný plyn způsobil zalepení
    76,- arva
    6,- těsnění víčka oleje
    1650,- natření spodku, výměna zadních silentbloků
    219,- 3l fridexu
    123,- 1l oleje
    50,- dva držáky výfuku
    15,- škrabka na sklo
    399,- 14.57 l benzínu, z toho 5 l do motorky

    Náklady celkem:
    48258,-

    Z toho:
    29500,- náklady na pořízení
    6851,- náklady vyvolané byrokratickým aparátem plus pojištění
    10538,- náklady na údržbu a opravy
    1369,- benzín (startování plus nefunkční lpg)
     

    26251 celková cena za LPG
    23155 celkově ujeto km
     

    ****odkaz na tabulku****

    Pozn.: Bystrým hlavám určitě neuniklo, že byl koupen olej, ale nebyl koupen filtr. Ano, ti nejbystřejší už vědí, auto vedle paliva spotřebovává i značnou dávku oleje. Jde o cca 1,5 l/tis. km dle nálady. Bystří po bleskové kalkulaci opět zjistili, že to nesedí. Ano nesedí, olej mám zdarma, protože přes známého sháním olej už jednou jetý, ale pro favorita stále použitelný, když se poštěstí, tak i s filtrem.


    5.1.2010 DonNight

    Za pozdní zveřejnění článku se autorovi upřímně omlouvám.
    V důsledku kombinace drobných procesních odchylek v redakčním systému došlo k mírnému zpoždění, které nemělo vliv na saturování potřeb finálních userů... teda pardon... chtěl jsem říci... máme v tom kurva bordel. Sorry.




    [Akt. známka: 2,29] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 119 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.