Komentáře ke článku: Škoda Rapid 1,6 TDI (ze dne 25.04.2015, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Mám s ním najeto 195000km a zatím funguje bez větších problémů. Asi měsíc zpátky jsem počítal náklady na servis a vyšlo to na nějakých 90000 Kč. Většinou spotřební věci včetně jedné výměny rozvodů bohužel spojenou s přetěsněním motoru. Asi jsem to měl nechat tak, olej unikal minimálně. Nevím jak to je u Rapida, ale u tohoto žabožrouta zabouchnutí dveří připomíná zvuk zaklapnutí víka legendární kulaté popelnice. Takový zvuk jsem neměl ani u třicet let staré Dacie. Jinak auto slouží bez jediného závažného problému od převzetí v ochodě. Je třeba dodat, že je to atmosferický benzín a auto je v sociální edici.
|
|
|
Dovolim si poznamenat, ze po takove porci km je zvuk zaviranych dveri ovlivnen tim, ze poklesly v zavesech (povolit, pozvednout heverem do puvodni pozice, utahnout), nedokonale mazanymi zamky a uvolnenymi vnitrnimi komponenty ve dverich, ktery jsou tam prichyceny jen plastovymi hrebiky.
|
|
|
Namazáno mám a vnitřek dveří je taky opraven. Dokonce mám i nové gumy, staré už byli prošoupané. Ovšem zvedat dveře mě nenapadlo.
|
|
|
Ja mel podobnej "problem" a pozvednuti dveri ho vyresilo z vetsi casti a zvuk zavirani se taky vyrazne vylepsil.
|
|
Je to levna popelnice, u ktere je katovani kostu dotazeno do extremni roviny, o tom zadna. Ovsem v jine konfiguraci se to da vydrzet. Znama koupila rapida v nake edici "monty-kcharl" nebo co, a dalo se to celkem snest. Alespon ze mela tolik rozumu ze nevzala dyzl...
|
|
Co teda radite koupit za karu? Bud nove nebo trosku ojete. Dik za inspiraci.
|
|
|
|
Tenhle nový model se mi ale vůbec nelíbí. Předchozí, pátá generace byla mnohem hezčí. Raději bych si vybral http://www.jaguar.cz/jaguar-range/xj/index.html
|
|
|
Asi tak. U předchozího modelu se celkem špekulovalo, zda je přední maska tak hnusná, až je vlastně krásná, nebo jestli je fakt jen krásná. Koukam, že s novou generací se to v továrně rozhodli rozseknout rovnou a tak jasně, že výsledek nenechá nikoho na pochybách. Větší hegeš ve výrobě aby člověk pohledal a jasnej konkurent Pontiacu Aztek v souboji o titul Největší odpornost na kolech vůbec.
|
|
|
Včera jsem několik kilometrů jel u Kamýku za Oldsmobilem, tomu řikám kára :) (předpokládám, že to byl Redguy, i když ten má možná bílého, tenhle byl světle modrý).
|
|
|
|
|
To nejsou hlíny. Mrkněte na detailní fotky nebo si přečtěte popis :)
|
|
|
|
Kola z uhlikovyho laminatu. Ocekavane. 8o)
Na mou motorku se pred deseti lety dalo sehnat predni za 80 a zadni za 135.000,- Kc. Na tohle auto bude mit jeden disk cenu prave toho propiraneho NeoRapida.
Blby je, ze mimo okruh takovej rafek znici prvni vytluk/pricnej prah projetej rychleji nez 20kmh 8o(
|
|
|
A proto zaplaťpánbůh za Aprilky RSV Factory, ze kterých člověk může kanibalizovat kovaná kola O.Z. za velmi hezké ceny.
|
|
|
Tse. Nikde tam nevidim, kolik to žere na sto, jestli jde konvertovat na olej z friťáku, taky nevim, jestli to má stop-start a kolik se dá do kufru naskladnit palet vody v akci. Škrabka na okno je kde?? Suma sumárum, než tuhle jebku, tak to bych rači jezdil na štangli s Fillerem, váženej pane!
|
|
Stejně jako autor jsem se snažil žít se start-stopem na novém Leonu 1.2 TSI, no teď se učím to pravidelně vypínat, protože to je opravdu pí*ovina první kategorie. Jsem z malého města takže člověk moc často nestojí déle než 5 sekund a spíš pořád popojíždí, takže mě to akorát prudí, navíc ta úspora tam prostě nebude žádná.
Velebení velikosti kufru mě taky moc nebaví, jako alfistu mě kecy škodovkářů často nerezhodí, ale když mi kolega s Octavii 1 kombi tvrdil že je krátkej Leon malé auto tak jsem se celkem nasral. Fakt nechápu že se nedělá Citigo jako kombík... Dřív jsem měl Octavii 2 kombi a tam mě ten kufr spíš vadil než pomáhal, s tím že jsem ho využil jen jednou, když jsem potřeboval odvézt 17" alu a 225/45/17 gumy na obutí do pneuservisu.
|
|
|
Start-stop funkce není nic jiného než politická úlitba výrobců aut ekoteroristům a EU. V pátek a sobotu jsem coby nepiják v rámci rozvozu účastníků z oslavy najezdil několik stovek kilometrů octavií mého kamaráda (1.6TDi, sedmistupňové DSG) a tahle funkce mne neskutečně iritovala. Nikdo mi nevymluví, že se tohle neustálé startování a vypínání motoru neprojeví na opotřebení startéru, motoru a baterie; naštěstí to jde vypnout, i když opět přesně v duchu EU-tradic maximálně opruzujícím způsobem - pouze a jedině ručně tlačítkem po nastartování motoru. Nemluvě o tom, že ten 1.6TDi motor byl takový celý neslaný nemastný nijaký, jeho výkon nevyjímaje.
Opětné přesednutí do mé staromódní šestiválcové ameriky bylo jako balzám na mou duši...
|
|
|
Start-stop je zlo, to je fakt strašnej systém. Pochybuju o tom, že používají jinak dimenzované součástky, aby ustály to vyšší namáhání. Docela by mě zajímala zkušenost nějakého servisáka nebo technika. Přeci jen, už je to nějaký ten pátek venku.
|
|
|
Aniz bych to chtěl obhajovat, tak například prave startery se tam pouzivaji jiné, dimenozvane na vyssi počet startu.
Teda vyrobci to tvrdi :-))
|
|
|
Tak já stop sart v autě mám, auto z r. 2002 má toho času najeto téměř 300 000 km, systém obvykle nevypínám, starter, turbo, původní vzhledem k tomu že mám automat tak mě v podstatě systém neomezuje a neobtěžuje. Funguje tak že motor vypíná 4 sekundy po sešlápnutí brzdy a pokud jsou splněny další podmínky: není zapnutá klima, není naplno zapnuté topení, je nabitá baterka, není moc velké zatížení elektroinstalace. Než přendám nuhu z brzdy na plyn auto je nastartované. Starter je prý dimenzován na 200 000 startů a baterka je s kapacitou 84 Ah.
|
|
|
Otec tuhle povídal: 'Když jsem si kupoval první auto (1000 MB), tak v návodu nebylo napsáno, kolik baterie vydrží roků, ale kolik nastartování zvládne...
|
|
|
Jaký auto mělo v 2002 start-stop?
|
|
|
VW Lupo 3L vyráběné v letech 1998 - 2005
|
|
|
Já jsem s tím nesmyslem jezdil teď nedávno ve Fordu Focus (2014). Za týden to vypnulo tuším třikrát nebo tak nějak. Mělo to manuál a přesnou kombinaci podmínek pro aktivaci té věci jsem nevypozoroval (normálně nechávám na křižovatkách zařazenou jedničku a jen vyšlápnu spojku, možná to chtělo neutrál nebo tak něco).
|
|
|
Jj chce to neutrál, většinou, ale výjimky možná budou.
|
|
|
Když jsem si před 6 lety kupoval auto, měl jsem jasno, že to bude kombík, když už tak už. U ojetin je to za stejný peníze jako krátká verze a nevýhody to oproti ní nemá žádné nebo jen minimální (mírně horší parkování, ale to je spíš o zvyku a asi nepatrně vyšší spotřeba). Výhody to ovšem má velké, kufr člověk ocení, když ho potřebuje i když je to jen párkrát do roka a jinak vozí jen vzduch.
|
|
|
Ale jo, nic proti, ať si kupuje kdo chce co chce, jen mi vadí hodnocení auta na základě toho, kolik se toho vleze do kufru a kolik to žere... Moje vlastní auto je taky kombík, ale v názvu má sportwagon a kufr to má maličkej.
|
|
Článek kvalitní, chci nášup. :)
Snad jen s jednou výhradou. Mohl jste se autore rozepsat víc o chování podvozku vzhledem k tomu, že ve Schade VohnoutWagen mají sklony dávat do nových aut upravené podvozky v jiných koncernových autech již nepoužívané (z důvodu jejich zastaralosti). Toho bych se obával asi nejvíc při koupě škodoffky.
Za takových 250 tis. s alespoň průměrným benzínovým motorem by to bylo použitelné konkurenceschopné auto. Teď mám nepříjemný pocit, že za tyhle peníze si můžu pořídit rumunského francouze na mnohem lepšímí vlastnostmi a výbavou.
Co byste pánové doporučili konzervativnímu českému škodovkáři místo Rapida (v této cenové hladině)?
|
|
|
Snad jen s jednou výhradou. Mohl jste se autore rozepsat víc o chování podvozku vzhledem k tomu, že ve Schade VohnoutWagen mají sklony dávat do nových aut upravené podvozky v jiných koncernových autech již nepoužívané (z důvodu jejich zastaralosti). Toho bych se obával asi nejvíc při koupě škodoffky.
Tak z hlediska jízdních vlastní je mnohé naznačeno mixem prehistorie předku z FII a zadku OI...
|
|
|
Ja by som doporučil mazdu 3.
|
|
|
S Rapidem jsem ujel jen necelý 1 tisíc km, ale působil na mě jako obvyklý Schade podvozek. Špatně odhlučněný (skoro bych řekl neodhlučněný), tvrdý, uskákaný, nepohodlný. Při vyšších rychlostech v autě hopsáte nahoru dolů jako kokot a nemůžete se ani napít. Pokud máte zkušenosti s O2, určitě to znáte ;)
Dacii? No nevím... ;)
|
|
|
za ceníkových, neakčních 249.900,- Kč dostaneš Logana MCV s motorem na benzin i LPG vč. klimatizace a ostatní základní výbavou.
Rapid Spejsbeg 1.2 MPi se stejnou, placenou výbavou, aby dorovnala základ Dacie (+blbosti, které objednat musíš v paketech) stojí 312.000 (v základu 293.000)...má o 23 litrů menší kufr (když už tím ty škodovácký zmrdi tak rádi argumentujou), je o metrák těžší, má o 3 cm menší rozvor a za simplyklevr 62.000 příplatek k Loganu MCV, nabízí škodováci ke všem těm horším parametrům i 2 kW nevyužitelného výkonu.
To je nabídka, která se fakt nedá odmítnout!
8o)
|
|
|
To sice jo, akorát nevím jestli bych chtěl kombi s výkonem 72koní. 1,2TSi v Rapidu pojede mnohem líp. Cenově je ale Rapid samozřejmě nesmysl.
|
|
|
Jako asi každá Škodárna. To je na tom nejhorší- ty auta samy by nebyly až tak naord, kdyby zlatokopové v Boleslavi, vědomi si toho, že určití "core zákazníci" od nich koupí libovolně předraženej drek, neměli napříč sortimentem nastavenou o cca 1/3 vyšší cenu, než by odpovídalo charakteru vozidla. Momentálním tahákem jsou motory TSi, které jsou ve svojí objemové třídě skutečně zajímavé. Až konkurence trochu pokročí ve vývoji obdobných pohonných jednotek, tak bude VAG obecně a Škoda obzvláště mít celkem vážný problém.
|
|
|
Ono se to ale netýká jen Škodovky. Nedávno jsme vybíral malé auto pro přítelkyni a Hjundé, Kia, Clio atd měli ceny srovnatelné s Fabií což jsem docela koukal. Je to asi dva týdny co jsem měl tu čest jet v kamarádky 3 roky staré i30 a je to katastrofa, musím říct, že už se tolik nedivím, proč plno lidí Škodovky kupuje. Je to z bláta do louže za podobný peníze...
|
|
|
Nicméně ta louže je aspoň relativně slušně vybavená, plus prodejce (resp. výrobce) nedělá ze zákazníka debila svojí cenovou politikou, kdy auto "v základu" nemá pomalu ani kouli na řadicí páce. Dokoupit ji samozřejmě lze, ale pouze v akčním paketu "Premium shift gear ball", kde je hlavice řadicí páky výhradně kožená a paket obsahuje navíc metalízu, TZ, výplně dveří s imitací dřeva, celé to stojí zanedbatelných 35 999, 90,- bez DPH a objednat to lze pouze v kombinaci s šestilitrovým osmiválcem a pohonem všech čtyř kol...
|
|
|
Souhlas, já to vidím stejně a Fabii si přítelkyně naštěstí nevybrala. Chtěl jsem tím říct jen to, že je spousta stejně drahých a v lecčemž ještě horších aut, než jakým je Škodovka.
|
|
|
Obecne me nezajima ani co říká fabrika a jeji vyzirkove z P.R. a stejne tak me ani moc nezajime, který auto je IN mezi lidma...
V tu chvili je pro me Skodovka jednim z mnoha aut a pakliže splni, co potrebujji, koupim si ji...
Když byly moje preference: "aby to bez problemu jelo na Nemecke dalnici 180 a v pripad potřeby to umelo zrychlit na 220, aby to na te dalnici bylo celkem pohodlne, aby se tam veslo dobře vajicko s dítětem i sedacka, aniz bych si vepředu rozmlatil kolena o palubku, aby to mělo klimu, ABS, aby to mělo jednoduchej bytelnej motor, na které jde dobře napasovat LPG, aby to umel spravit kde kdo, aby to nebylo potřeba moc spravovat"...
Vybral jsem Superb I 2.8V6 a uz skoro 3 roky jezdim... ! vetsi planovana oprava (tlumice, rozvody), jinak spotrebak (olej, filtry, desticky, kotouce).
O rok a pul později jsem seznal, ze mi superb vyhovuje tak, ze je mi lito ho rasovat po meste, ze potrebuju nejakj strep na prevazeni vseho moznyho (vc. stavebniho materialu na zavody LOS), jinak at si to dela vice méně co chce, hlavne at me to nestoji prachy... Koupil jsem O1 combi za par supu a nabehl jsem si... Hold jsem do ni 25 musel vrazit a zase uz jen jezdim a jezdim a menim olej...
Az deti vyrostou a budu resit auto jen pro sebe pro radost, pujdu do "neceho jako Golf = kratkej hatchbag nižší stredni" - bez ohledu na znacku - co zrovna v ty době bude dobře fungovat (Civic? Astra? uvidíme)...
Co tim chci rict - kazdej preventivne něco chvali nebo preventivne na něco nadava a nasledne to podporuje naprosto nesmyslnejma ci subjektivnima argumentama... Každý auto ma svoje pro a proti.
Jinak na tom neni ani Skodovka. Normalni auto za normalni peníze.
|
|
|
Dacia je mekka a vic nez 140 je v ni nepohodlny, takze tech 72 k je odpovidajicich. Ve meste vic nepotrebujes a mimo mesto o moc vic pri plynuly jizde, kterou lze od rodinnyho vozu ocekavat, nevyuzijes. Ostatne, prevodovka za priplatek u Dacie neni 8o)
Rapid 1.2 TSi stoji v zakladu 336.000,-Kc, coz je k smichu, protoze az na motor, kterej se pere s dlooouhou prevodovkou, je tomu Loganu rovnocennej.
|
|
|
72k je s hodně přivřenýma očima odpovídající max ve dvou lidech a s prázným kufrem. S podvozkem souhlas.
|
|
|
Jo a jel jsi tím? MCV II je asi nejprotivnější auto, jakým jsem kdy jel (pravda, nejel jsem třeba rapidem nebo dvojkovou fabkou).
Chováním na silnici mi připomínal felicii combi, taková ta nejistota, kam to pojede, když otočím volantem, a vnitřní hluk na úrovni Favorita.
Chápu, že je to zdaleka nejlevnější kombík, a že někdo chce nový auto a víc prachů za to dát nechce nebo nemůže, což byl i můj případ. Dokonce by to splnilo i můj základní požadavek, tři isofixy ve druhé řadě.
Ale koupit si auto vysloveně protivné, kde od nastartování každá minuta jízdy je utrpení, tak hluboko jsem zatím neklesl.
Nicméně kamarád má MCV I, je s ním spokojen, párkrát jsem s ním jel jako spolujezdec, a to se chovalo jako normální auto. Ale seděl jsem jen pár minut na místě spolujezdce, to je málo i na nějaký dojem.
|
|
|
Jel. Soused to koupil misto stare Astry A caravan.
Hluk stejnej jako v Rapidu, prevodovka presna (ale jezdil jsem i firemnim Loganem I pick-up a byla presna i po 180.000 km), vyhled dobrej. Sloupky jsou silny, ale ma to velka okna. Spotreba pry bezna, spis nizsi (soused je rodinny typ). Nestabilitu bych pripsal na vrub spatnejm gumam. Sousedovi jsem obouval letni a pri tom mi nabidl svezeni. S letnima se to chova neutralne, primerene mekkymu podvozku. Rizeni bez zpetne vazby je lehky asi kvuli holkam, ktery v tom budou vozit decka, ale da se na to zvyknout dik tempu, ktery to auto udrzuje. Nejlip se s tim jede do nejakejch 130 tacho. Pak je aerodynamicky hluk neprijemny.
|
|
|
Na řízení bez zpětné vazby jsem zvyklý z O3, s tím problém nemám, když vím, kam auto pojede. Byla to předváděčka u Pokornýho, příplatkový gumy, tuším 205/55 (namísto std 185/65). Možná si měkký podvozek nerozumí s širokýma relativně nízkýma gumama (Nexen?), nevím, školy nemám.
Tenký věnec volantu, legrační tyč řazení, společný otáčkoměr pro benzín a diesel, a další lahůdky nechám stranou, kdo chce víc, má si koupit renaulta. Funkčně to funguje, v základu hagusy, tonovaný skla a pár dalších příjemností, absence křižovatkového chcípáku, za ty prachy slušná hodnota.
Já bych to šajnoval na důchodce na ježdění na chalupu a na ryby, ale tomu by mělo stačit sandero, které teoreticky bez kombíkového batůžku může jezdit rozumnějc.
|
|
Velmi dobra recenzia na toto "auto". Mal som s nim tu cest par tis. km a tento clanok novy Rapid presne vystihuje. Ja len dodam, ze za tu cenu je na trhu niekolko lepsich a lacnejsich alternativ. Tento produkt je evidentne cieleny na ceskeho Pepu a slovenskeho Joza, ktory nemal nikdy nic ine ako Skodovku. Je presvedceny, ze si kupil "nase" auto za lacne peniaze s lacnym servisom. Pokial by si to prepocital tak zisti svoj omyl...
Este raz gratulujem autorovi k recenzii.
|
|
Rapid IMHO vznikl v marketingovem oddeleni Skody jako reakce na uspesne marketingove kampane kolem nas.
A to kampane stylu, ktery provadi napr. Hyundai a Apple.
Hyundai udelal diru do sveta s levnou zastaralou tehcnikou v libivem obalu. Vrcholny motor 1.6GDI v i30 ma koreny v Mitsubishi 1.8GDI z roku 1995 a je to lina uzrana mrcha. Kdyz Hyu strcilo do i30 slusny motor (1.6TGDI), prodavaji to jako separatni model "i30 Turbo", ktery stoji v zakladu 540 kKc...
Rapid je postaveny na obdobne filosofii, vezmem levne zastarale komponenty, zabalime to do libive kastle (Spaceback) nebo pro zahradkare (Rapid) a Hyundai killer je na svete. Hyu i Rapid sou stejne zastarale crapy, zamerene na technicke neznalce. Bezny jouda neni schopen rozlisit, ze 1.6 TDI rady EA189 v Rapidu je uplne jiny a o dost horsi motor, nez 1.6TDI rady EA288 v Octavii (ktery je naprosto odlisny, s chlazenymi svody a se snizenyma frikcema o 30%)
Bezny jouda nenni schopen ani rozlisit, ze 100 kW v zdechelm 1.6GDI je uplne jina pisniska, nez 104 kW v 1.4TSI - ty motory jsou od sebe dve generace vzdalene (MPI->FSI->TSI EA111->TSI EA211), GDI odpovida FSI, TGDI odpovida TSI EA189.
Velice podobne funguje Apple, zastarale streva a velice ubohy OS odpovidajici svym navrhem tak roku 1995 (nativni mikrokernel s BSD userpace je obdobou cca Windows NT 3.51) s drawbacky nekdy k dobam ZX Spectra (one fixed bitmap layout) a voila -> mame nejhodnotnejsi firmu sveta.
Skoda se vydala cestou pomerne poctive postavenych rad mini(Fabia)/nizsi stredni(Octavia)/stredni(Superb) a k tomu doplnek pro nenarocne/ technicky neznale, aby pokryla cilovku Dacie a Hyudai. A Spaceback ma i fancy prvky jako prodlouzene sklo na zadnich dverich, to pro Apple fanynky.
Zastaralost navic nemusi byt naskodu, Spaceback 1.2 TSI 77kW s DSG si dovedu predstavit jako vhodne druhe auto do rodiny auto pro zenu na rozvoz decek na bazeny a krouzky. Fabia Combi je sice modernejsi, Spaceback vypada lip. Vsak taky proto je nyni Fresh edice mozno koupit pouze se Skofinem na uver, Skoda nestiha se Spacebackem sytit nemecky trh, zrejme to chce kazda druha hausfrau.
Taky jako sluzebak to ma dobre vyuziti, je to jednoduche, robustni a o cosi vetsi nez zakladni Fabca.
|
|
|
Hyundai udelal diru do sveta s levnou zastaralou tehcnikou v libivem obalu
Ehm...hlavně, že Škoda disponuje v rámci koncernu extra novou technikou, že? Asi by se to chtělo podívat realitě do očí.
Bezny jouda nenni schopen ani rozlisit, ze 100 kW v zdechelm 1.6GDI je uplne jina pisniska, nez 104 kW v 1.4TSI[i/]
Jasně...zkobinujeme turbokopanec a krátkou převodovku..a přestávají platit zákony fyziky. To, že naladění koncernu je voleno tak, aby s tím mohl obstojně jezdit i naprostý antitalent, není nové náboženství.
|
|
|
Mno, posledni koncernove vystriky MQB, EA211 a EA288 najdes v Octavii III, castecne v Fabii III a pak v pripravovanem Superbu III.
Nic novejsiho koncern opravdu nema.
Zoufalstvi 1.6GDI je hlavne v jeho komedialnich krivkach vykonu a momentu. Ten motor se do cca 4000 rpm projevuje stejne, jako muzealni 1,6 MPI 8v, co svuj zivot dozila v Octavii II Tour, teprve ve vyssich otackach ma nad 1.6 MPI navrch. Coz je pri bezne ustalene jizde kolem 2000 rpm naprosto k hovnu, v techto beznych provoznich podminkach dava 1.6 GDI necelych 50 koni -> komedie. Racte si to na grafu premerit
1.4TSI dava neco malo pres 50 -> ale kilowatt...
1.6GDI ma max kroutak 160Nm pri 5000 rpm, 1.4 TSI ma 250Nm mezi 1500-4000 rpm...
Ale oba maji 100 kW motory, Hyu je levnejsi, knedlik z hospody nema co resit.
Ze ma 1.4TSI turbokopanec a kratkou prevodovku je pro me absolutni novinka, zrovna tento motor ma naprosto plochou momentovou krivku mezi 1500 - 4000 rpm a kvalty dlouhe jak tyden pred vyplatou.
|
|
|
Shodou okolností proháním low cost japonce s točivou atmosférou 1.6 100 KW / 160 Nm, a světe div se, s 1.4 TSi v O3 si vytře zadek kdykoliv... :-)
|
|
|
Nemůžete srovnávat SSS s Hyundaiem GDi, o kterém byla řeč.
|
|
|
Fakt? To se mi moc nezdá, co je to za Japonce?
|
|
|
Nechci se dotknout tve viry ve skodiffku, ale prece jen by se sluselo argumentovat aspon trochu uveritelne, kdyz uz hajis neobhajitelne.
Priklad?
Jezdit s 1.6 atmo benzinakem ustalenych 2000 ot.? Ustalene lze jet po dalnici, nebo mimo mesto a mimo spicku. To ale vylucuje jizdu na 5ku nebo 6ku na 2000 ot. To je u takoveho motoru s primerenou, univerzalne odstupnovanou prevodovkou jaka rychlost? 70 kmh? Tak se ale bezne nejezdi. Tedy jinymi auty nez skodiffkami, samozrejme.
|
|
|
Myslím že pomer objem motora/výkon motora je u Hyundai atmosfér slušný, napr v porovnaní s Fordom. Hyundai napr udava pri motore z 2006 roku vykon 71kW, kým ford u podobneho 1.4 motoru výkon 58kw.
|
|
|
Hodnota max vykonu je informace k nicemu.
Co je dulezite, je vykon v opravdu pouzivanych otackach pri opravdu pouzivanych kvaltech.
Kdyz budes mit atmosferu a turbo, oba 100 kW, oba maji papirove stejny vykon, oba budou mit podobne papirove zrychleni z 0 na 100 (tovarni jezdec tu atmosferu zkratka vytoci).
To nic nemeni na faktu, ze atmosfera bude v beznem provozu lina lemra. A pokud se ji zacne slapat na krk, bude to navic uzrana lemra.
Dneska uz vubec nema smysl resit motor bez turba. Atmodiesely skoncily uz pred deseti lety, benziny ceka to same.
|
|
|
(tovarni jezdec tu atmosferu zkratka vytoci)
Lebo mimo tovarne plati zakon o maximalnom toceni motora do 2500 rpm... <facepalm/>
Po pravici sa vacsinou nachadza taky carovny klacek, staci nim zamavat a otacky vyletia, aky problem? Ak ste lenivi pouzit lavu nohu a chcete plyn pouzivat len ako on/off tlacidlo "chcem ist dopredu", tak si kupte automat (alebo Need For Speed).
|
|
|
Problém je v tom, že u běžnýho auta je ti úplně jedno jestli to má v 6500rpm 58kw nebo 71kw, protože v 99,9% případů se pohybuješ např. mezi 2000-5000rpm
|
|
|
Tak nejak.
Skodka pro prvni fabie nabizela motory 1.4 16v 55kW a 1.4 16 V 74kW.
Pri beznem pouziti byl mezi temito modely jediny rozdil, ta 74kW verze byla cca o 30 litru drazsi...
U nakupnich tasek je pomerne nezajimave, jestli maji omezovac v 5000 meno 7000 rpm, nad 4000 rom se temer nikdy nepodivaji.
|
|
|
Je k netočení nákupní tašky k omezovači nějakej důvod?
Moje teda točí jen 6500, ale kolem 6000 sem docela často. Nebudu přeci na stovku zrychlovat tejden.
|
|
|
Obecně je to vo tom, že se to nikde neučí(autoškola, mwhahahahaha... no nic, ale holt se to mezi lidi nemá jak dostat) a tak nějak žije pověra, že čím dříve mám poslední rychlostní stupeň, tím více ušetřím paliva. A to je přece to nejdůležitější, každej přece ví, že ve vysokých votáčkách motor žere móc.
(že to některé motory může poslat na drahou opravu docela rychle už se nikdo z těch expertů moc nezmiňuje :-) Ani deci na zmar!)
A taky spousta nákupních tašek je používaných ve městech .-)
|
|
|
Ehm, a ve vysokých otáčkách tedy motor hodně nežere? Fakt nevím, ale všichni mi zatím cpali, že je úspornější jet na vyšší stupeň a méně otáček, takže to také není pravda?
|
|
|
To se nedá jednoznačně říct - velmi záleží na konstrukci motoru, zátěži (tj. zpřevodování) apod. Za určitých podmínek může být jízda s většími otáčkami a menší zátěží efektivnější.
|
|
|
Bereš mi životní jistoty :-).
|
|
|
|
Musim rict, ze jsem si vsiml podobneho jevu - mam automat (5kv. tiptronik) a kdyz ho necham normal na D (myslim bezny mestsky provoz), prevodovka se snazi porad radit nahoru, v podstate tak, aby motor bezel kolem 1800-2000 rpm (casto i niz). Nad 70kmp to obcas zaradi i 5.
Kdyz ale pouzivam "manualni" razeni (prijde me to zabavnejsi :-) ), jezdim vetsinou o kvalt niz, nez by zaradil automat, tzn vyssi otacky (kolem 3k), spotreba je cca o litr nizsi (podle palubky, sam jsem neoveroval).
Muze mit vliv nizsi procentualni zatizeni motoru ve vyssich otackach, plus vyssi otacky a tudiz energie setrvacniku? Taky me ten jev prisel zvlastni.
|
|
|
Nižší procentuální zatížení ano, vyšší setrvačnost rotačních hmot nikoli (tedy ne pozorovatelný, teoreticky tam asi nějaký vliv existovat bude). Podstata tohoto problému spočívá ve faktu, že moderní automaty od pěti kvaltů včetně nahoru, jsou zpravidla optimalizovány tak, aby auto vyšlo s ideálně nízkou spotřebou z testů, které jsou relevantní pro schválení typu do provozu. Potíž je v tom, že to jsou nějaké idealizované testy, které reálnému provozu odpovídají asi jako všechno ostatní v představách nějakého zkurveného EUrokrata, stručně řečeno vůbec. Potom není divu, že převodovka při normální jízdě, provozované normálním jedincem, podtáčí motor a řadí v úplně nesmyslných momentech. Celé je to takové EU- optimalizované: auto sice žere 10 l/ 100 km a životnost agregátu je 150 tis. km maximálně, ale v automobilce v archivu leží papír, podle kterého ten křáp má emise jenom 92 g CO2/ 100 km, a tak je vlastně všechno v pořádku...
|
|
|
Mne bola DSG v pozicanom Golfe schopna tam narvat sestku ked som siel 50km/h v meste. Ked som chcel malicko zrychlit, tak ten nestastny motor (malo to 2.5l patvalec) zacal len chrchlat a grglat kym tej veci konecne nedoslo ze ma podradit.
Len tak medzi nami, naco mate blondomat ked vas bavi viac radit rucne?
|
|
|
Tak ne že by automatika s možností manuálního řazení i tehdy neměla svoje kouzlo. Možnost výrazně přesnějšího a rychlejšího řazení pod zátěží a tedy bez "mezer" v akceleraci v kombinaci s možností přepnutí do režimu "pro blbý" dává automatce celkem zajímavý rozměr například v autě, kterým normálně jezdí přítelkyně, ale taky je trochu určené na blbnutí. Nějaký Clio RS nebo tak něco...
|
|
|
To mate tak: Rychlemu radeniu pod zatazou sa mozno vytesovat, ked vam naozaj ide o zlomky sekund. Ale: naozaj vam ide o zlomky sekund ked si len tak blbnete? Najma ked podradenie trva v porovnani s radenim nahor "celu vecnost"?
Co sa tyka specifickej aplikacie, s Cliom RS som nikdy nejazdil a ani nebudem. Co sa tyla ostrejsich aut, mal som tu cest s Chargerom SRT8, ktoreho majitelovi seriovych 470 hp nestacilo, tak tam ma vyfuky a katalyzatory so zvysenym prietokom. Malo by mu to davat okolo 510 hp.Vysledny dojem? Tlak do sedacky pri zrychlovani je nehorazny (seriovy robi 0-100 okolo 4 sekund). Ustrelena prdel auta pri v zakrute na suchom asfalte tiez. Padla pod volantom radia vcelku OK. Ale viete co? Dajte mi tam spojku a saltpaku. Bez toho to akosi nema stavu. Pokial je automat s padlami pre vas uspokojivy, good for you. Coskoro aj tak nebudete mat nic ine k dispozicii.
PS: Predohrab na blbnutie? SRLSLY?
|
|
|
U auta typu Charger (vylozene pro zabavu) ten automat opravdu moc nechapu. Jinak mel jste stejny pocit z Chargeru jako ja? - neni z toho vubec videt.
Jinak u toho tiptroniku to takova vecnost zase neni. Po zmacknuti + nebo - je sice prodleva asi 1 - 1.5 s (nemeril jsem) nez prevodovka zaradi, ale ta prodleva je konstantni, takze si za chvilku zvyknete. Samotne prerazeni je bleskove.
A je to tak, vetsina aut, o ktery jsem mel zajem se vubec s manualem nevyrabela.
Driv jsem nechtel o automatu ani slyset, a vite co? Po tydnu kadodenniho courani Brnem do a z prace, casto v dobe spicek uz manual nechci.
Kdybych si mohl dovolit zivit jeste nejakou vikendovku pro zabavu, tak 100% by byla s manualem.
Jinak se jedna o A8 r.v. 2001. Potreboval jsem nutne auto, oprava predesleho by byla nerentabilni. Obesel jsem par bazaru, a ackoliv nejsem moc priznivce ctyrech krouzku, bylo to jedno z mala pouzitelnych aut v okoli (sedan, benzin, alespon 200kW, slusny stav).
A az na par drobnosti, co panove v VW trochu podcenili spokojenost
|
|
|
Mnoho ludi hovori ze z Chargera nie je vidno. Nemozem si pomoct, ale ja tento pocit nemam. Jazdil som so vsetkymi tromi LX cars (Magnum, Charger, 300), no nemal som ten pocit v nijakej situacii. Ani pri rychlej jazde okreskami juhozapadnej Alberty, ani pri parkovani v garazi pod Novotelom v Montreale. Paradoxne, v tej podzemnej garazi sa mi lepsie pohybovalo s 300 ako s Golfom. Odhadujem ze to ma nieco do cinenia s rejdom (aky je na to vyraz v slovencine?).
Co sa tyka Chargera a manualu, Fiat skutocne sklamal americkych automobilovych entuziastov ked napokon neuviedol Charger SRT8 s M6 Aisinom. Mhohi ho ocakavali a vhodna kombinacia pohonu existuje a pouziva sa v Challenegrovi. No, bohuzial...jedine co sa zmenilo je 8AT niesto 5AT. Mimochodom, Charger existuje aj v civilnejsich verziach a rozdiel medzi Beznym SXT a SRT8 je nebotycny. No a co sa tyka ``courani po Brne``, no, co mam na to povedat. Robil som v minulosti servisaka zdravotnickej techniky v Toronte a k zakaznikom som jazdil s manualnym autom. Ziaden problem. Teda, problem bol, premavka mi liezla na nervy. Ale to by AT nevyriesila. Novy job a stahovanie do mensieho mesta (poctom obyvatelov tak na urovni Brna) ano. Do prace to mam 5 km a pojem dopravna zapcha mi je neznamy. Manzelka to ma troska dalej, ale tiez to nie je ziadny problem. Zvlast ked to porovname s tymi cca 25km co sme mali do prace v Toronte.
|
|
|
Ono je to trochu jinak, ale nevadi. K ramcove spravnemu vysledku ses dopracoval.
Pokud ma motor v nizkejch otackach vykon 20 kW a ja po nem chci 40, tak ho zatizim na 100% a musim mu dat taky napit, aby bylo z ceho ten vykon brat a motor se na ten vykon casem dostane...s plynem na podlaze a spotrebou u stropu.
Podradit znamena sice zvysit otacky, ale zaroven snizit zatizeni motoru ze 100% na treba 30%, coz umozni jet pri zachovani rychlosti treba jen trochu pres pul plynu, coz prinasi prave tu usporu paliva.
Cela "veda" je teda v zatizeni - ve vykonu aktualne dostupnym a vykonu ridicem pozadovanym. Konstrukce motoru v tom nehraje zadnou roli, protoze to plati stejne pro benzin, naftu, nebo treba parni stroj.
Hezky den!
8o)
|
|
|
Konstrukce motoru v tom samozřejmě roli hraje. Zejména poměr vrtání a zdvihu, počty válců, ventilů, druh plnění atd. Na těch pak závisí průběh křivky měrné spotřeby, výkonu a krouticího momentu. Kromě toho na konstrukci motoru závisí spousta různých sil, které tam za běhu působí a které jsou různé závislé na různých parametrech - přímo, nepřímo, lineárně, exponenciálně...
Parní stroj nebo Stirling jsou stroje s vnějším spalováním, pro které platí úplně jiné vztahy.
|
|
|
To je velmi individuální pro každý motor a navíc taky pro každý styl jízdy. Například motory s elektronicky řízeným spalováním (což jsou dneska všechny) jsou obvykle nastaveny tak, že při podtočení motoru (tzn. řidič prostřednictvím plynového pedálu "požaduje" více točivého momentu, než je k dispozici v daných otáčkách) obohacují směs, jednak aby se to rychleji rozjelo a jednak aby ochladily spalovací prostor, díky čemuž lze nastavit vyšší předstih a tím zvýšit točivý moment, aniž by docházelo k detonačnímu spalování. V takovém případě tedy rozhodně neplatí, že čím méně otáček, tím méně paliva. Obdobné je to i při akceleraci, kdy vstřikování opět leje do motoru palivo horem dolem, aby to líp jelo (stejně jako modernější karburátory, vybavené akcelerační pumpou). Atd.
|
|
|
to možno platilo voľakedy, ale odkedy máme EURO5, žiadne obohacovanie pri veľkej záťaži sa nekoná (lebo emisie).
|
|
|
Těžko říct, nejsem úplně obeznámen s aktuálním vývojem. Navíc se bavíme o obohacování v řádu jednotek procent, takže dostatečně dimenzovaný katalyzátor by si s tím asi krátkodobě poradil, otázka je, jestli dost dobře. Každopádně to může být důvod, proč i parametricky celkem normální motory jedou jak plečka, mají-li EURO5 a více.
|
|
|
Ah, myšleno to bylo samozřejmě tak, že lidi se v rámci úspor financí rozjíždí na vysoké rychlosti při použití rychlostních stupňů k tomu nevhodných. Hlavně aby se ušetřilo. Jinak řečeno - lidi odmítají využívat vysokých otáček motoru a radši zrychlují (až) několik minut na požadovanou rychlost. Což nevadí, dokud vám takovej filuta nevjede pod kola na dálnici z půle výjezdu, že jo.
Tohle znám od svého otce - s mým vozem jezdí "úsporně"(co nejrychleji nejvyšší rychlostní stupeň, ptže peníze, spotřeba a vůbec), čímž mi s vozem jezdí za 7 l, kde já to hravě dávám za 6.3 s tím, že jezdím "jako prase". Prostě tam narve 5. rychlostní stupeň ve chvíli, kdy motor tam chce mít 4. a vůbec by se nezlobil za 3. a vůbec ho nesere, že to nejede a že než zrychlí na cestovních 90, tak je v další vesnici. On si prostě přečetl, že má rychle zařadit poslední rychlostní stupeň a přes to nejede vlak, prostě mám líný auto(přitom to auto dá 100 km/h celkem hravě a rychle na 3. rychlostní stupeň, cca 4k RPM(max. je 6k)). A není jediný, kdo to tak praktikuje, tuhle "pravdu" jsem slyšel od víc lidí.
Nijak mi to žíle nerve, ale rozhodně bych neřekl, že je to tak správně, každé auto je jiné a je třeba podle toho řadit a řídit =)
|
|
|
To je tak když lidem necháte kvrdlačku (a ještě jí adorujete) ke hraní, pak vznikají různé návody a legendy jak si co nejvíce zkurvit motor:-).
|
|
|
Spis to vznika, kdyz lidem nereknes, na co tu prehazovacku v aute maji.
Blondata prevodovka je zase automaticka, kdyz jedes plynule a nic moc po tom nechces. Pokud ano, musis tomu stroji stejne vnutit svou vuli manualne.
|
|
|
Ale prd. Stačí jen přidat / ubrat plyn nebo ho jen lechtat nohou.
Je tedy pravda, že v rámci snížení opotřebení lamel v převodovce vypínám OD při městské jízdě (tedy do rychlosti max 100 km/h, časté rozjezdy a zastavování atd.) tím, že ručně přeřadím páku voliče na 3. Tento úkon bych mohl s přimhouřením obou očí označit za "manuální vnucení mé vůle převodovce" :-).
|
|
|
A to je tak maximum co Vam ta prevodovka umozni. Tie dnesne to robia predsa len inak. Pravda, netvrdim ze lepsie.
|
|
|
Nejspíš ano, v tom nejsme ve při. Nemám zkušenost s moderními automaty (pokud tedy nepočítám DSG, což je spíš robotisovaná převodovka než klasický automat s měničem, a čtyřstupňový automat v Lincolnu TownCaru, který se ale svým chováním nijak nelišil od toho archaického v mém voze), přesto si zatím nějak nedokážu představit něco, co by mi nabídlo víc než to, co už mám. Možnost ručního řazení nahoru a dolů? Nikdy jsem nebyl v situaci, kdy bych tohle potřeboval (nehledě na to, že dobastlit tlačítkovou volbu a pádla pod volant je v případě převodovky Aisin-Warner AW-4, osazené v mém voze, poměrně jednoduchá záležitost). Možná že to má jen lepší mapy a více stupňů, takže to lépe využívá výkonu motoru, fakt nevím. Podpora tempomatu převodovkou? To je fajn věc, tempomat používám i tam, kde je manuální převodovka, je-li k disposici a ve spojení s automatem to významně zvyšuje komfort jízdy. Proto si ho také hodlám docvakat do mého auta. Komponenty jsou připravené, elektroinstalace je zdá se kompletní a na místě už od výrobce, zbývá jen nahradit záslepku na volantu originálním ovládacím panelem tempomatu, do motoráku přišroubovat podtlakové servo (také samozřejmě originální) a jeho bowden nacvaknout do páky škrtící klapky, nacvakat všechny konektory elektrické i podtlakové a mělo by to být funkční, jak aspoň doufám :-).
|
|
|
nejblbější empirie je kolik procent sešlápnutého pedálu, tolik procent otáček maximálního výkonu.
|
|
|
Nemože byť neochota používať vysoké otáčky strachom ludí o motor (napr. nemajú ho úplne v poriadku) ? Napríklad sa boja že sa im zadre motor lebo tam maju najlacnejší olej, roztrhne remeň, pokazí sa nejaké čerpadlo a pod ?
1.2HTP + dialnica + vysoké otáčky nie je dobrá kombinácia.
|
|
|
Tak tohle je imho presne trefeny hrebicek na hlavicku :-)
A ještě bych to vice rozvedl - neochota používat vysoke otáčky imho často prameni z toho, ze na otackomeru jsou vyznacene oblasti, v jakých otáčkách jezdit spravne (zelene) a v jakých otáčkách proboha hlavne nejezdit (cervene).
Lide pak mají tendenci tyto barvy dodržovat (coz byl i muj pripad například ve Formanu, kde to bylo takhle barevne znacene a daval jsem si pozor, abych nesel do cerveneho).
Dneska mam auto bez tohoto barevneho znaceni a pokud jedu například po dalnici, tak odhadem tak 90% casu jedu tak, ze kdyby to barevne znacene bylo, tak bych byl v cervenem poli. Ale cervene pole tam nemam, tak to člověka tak jako nestresuje...
Je to sice na první pohled blbost, ale imho mnoho lidi to tak podvedomne dela.
Jinak ja mam motor 1,2 (teda ne HTP, ale to je asi jedno), mam najeto přes 200 tisíc, jezdim tak nejak tesne pod hranici, kdy mi vypina omezovac otáček, a nic se nerozbiji a vse funguje jak ma...(Doufam, ze to ještě nejaky patek vydrzi:-))
|
|
|
Ta zelená oblast byla vyznačená ve starých škodovkách. Dneska je tam jen ta červená (pokud vůbec) a auta to mají omezeno elektronicky (což nefunguje při nechtěném podřazení - i to už se nekomu podařilo, vytočit motor a pak zařadit např. dvojku místo čtyřky, pro motor to pak může být konečná).
|
|
|
Osobne jsem dlouhodobeji jezdil tamito atmobenziny:
Fabia 1.4MPI (tu na LPG mam doma dodnes, na kratke pojizdky skvele auto)
Fabia 1.4 16V
Focus 1.6i
Yaris 1.0 VVTI
Vsechny tyto auta mely spolecne, ze pri vytocenem motoru mely v kabine pekelny hluk a zraly jak prokople. A to vcetne japonskych motoru v Yarisu a Focusu.
Dnes jezdim v 1.6TDI, kde se pri 160 km/h motor prevaluje pod 3000 rpm, zadny jekot, jak ve Focusu.
Slusne auto, ktere se netreba vytacet jak fitipaldi, abych vyjel kopec, ma bud slusny objem, nebo turbo.
|
|
|
LPG na krátké pojížďky? To spotřebuješ víc benzínu než plynu, ne? (Nicméně jestli to najede za rok 3000 km, tak tě to netrápí.)
Pekelný hluk? Petrolhead si rád poslechne vytočený benzínový motor ;)
TDI se sice hezky převaluje pod 3000, zato dělá kadle-kadle, pravda ovšem je, že dneska jsou diesly tišší než dřív a auta líp odhlučněná.
|
|
|
Hmmm, G13BB v Suzuki Baleno vytoceny na 6500 nejak moc nereval. A 6500 rpm na trojke znamenalo 140.
Co sa tyka spotreby, som si isty ze to v danom momente zralo vela, ale dlhodobo som jazdil za 6.5. A to tak ze by som dnes asi bol oznaceny za pirata velmi vysokeho rangu.
|
|
|
Já třeba nemám u většiny aut pro běžné použití rád, jak ten motor ve vyšších otáčkách řve. Něco jiného to samozřejmě je u nějaké vysokootáčkové Hondy či něčeh podobného, co člověk prohání pro zábavu po okreskách a něco jiného u auta, kterým se potřebuju v klidu a pohodlně někam přepravovat na delší vzdálenosti.
Otázkou, na kterou neznám odpověď je také to, do jaké míry jsou současné motory na ty vysoké otáčky opravdu dimensovány, zejména s ohledem na životnost. Zda se počítá, že v takovém režimu budou jezdit permanentně, nebo jen menší část své provozní doby.
|
|
|
"Za nás" se to ještě učilo, i v autoškole, protože motory v běžných autech pod 2000 otáček v podstatě netáhly.
Začínali jsme se na škodovkách, co kdo měl v rodině nebo koupil starou ojetinu, a v autoškole byl jako zánovní auto favorit.
|
|
|
u běžnýho auta je ti úplně jedno jestli to má v 6500rpm 58kw nebo 71kw, protože v 99,9% případů se pohybuješ např. mezi 2000-5000rpm
To je nezmysel. Platilo by to ciastocne, ak by pridavne kilowatty nahnali iba posunutim obmedzovaca do vyssich otacok, ale ak ma jeden motor pri 6500 rpm 58 kW a druhy pri tych istych otackach 71 kW, tak aj v tom rozsahu 2000 az 5000 rpm bude vykon iny.
|
|
Osobně mám z auta pocit, že je takové nějaké "tankoidní" - soukromě mám koncernového Leona II 1.2 TSI 77 kW (a nikdy jsem sám žádného dýzla neměl - Leon mi připadá jaksi "lehkonohý" proti Rapidu v dýzlu s těžkým čumákem a neochotou projet snadno kruhák - proti Leonu, který v tom exceluje). "Zátah vodcpoda" - síla dýzlu mi to nenahradí. Ten rachot než se ohřeje motor mi taky vadí. Jinak umím si představit, že bych ho měl doma na normální ježdění, ale jen na pojíždění - sedadla v Leonu ve výbavě Copa, to je fakt jiné kafe (a přitom šlo z hlediska ceny o levnější auto než tenhle Rapid). Ale proč píšu - u žádného auta jsem zatím nezažil, aby byly po zimě zadní dveře plné vody - fakt plné, jako by vevnitř byl barel (šplouchalo to neuvěřitelně). Taky pátým dveřím nelze moc z hlediska vnitřku věřit - po vymláceném okně a odborné opravě problémy se zavíráním - asi zbytky skla v zavírání - hmmm. Ten náš bílý služební Rapid, co mám někdy k dispozici, má najeto minimum, a už mi připadá tak nějak starý-ostařený - naproti tomu Leon MY2012 se mi zdá stále nový. Nevím, zaujatý proti Škodovkám nejsem (ale hodně proti jejich výbavové-cenové politice), jsem synem celoživotního škodovkáře - ale pro mne škodovka tak nějak skončila Felicií (proto jsem se ponejprv z Rapida radoval že to je nová Felicie - no, tak nějak je i není - Felda v kombíku nebýt koroze by mi vyhovovala doposud).
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Škoda Rapid 1,6 TDI
|