Následující případová studie je předehrou k akci Radarbonz, kterou
už dlouho slibujeme a má ukázat na skutečný smysl existence stacionárního
měření rychlosti vozidel.
Obec Měcholupy
se nachází mezi Plzní a Nepomukem. Silnice I/20 spojující Plzeň a Nepomuk
prochází obcí a je rovná jako přímka, svažuje se mírně z kopce. 130m před
koncem obce směrem na Nepomuk na loc: 49°31´5.91" N a 13°32´1.04" E je
umístěn stacionární
radar systému Traffipax
(systém piezo = dráty pod silnicí, bezdrátový přenos naměřených dat do
centrály). Radar měří poze směr na Nepomuk, směr na Plzeň nevyhodnocuje.
Buzerační zařízení bylo instalováno v listopadu 2006. Je hezky schováno
v zákrytu za stromem a je vidět, že ten, kdo jej umisťoval, to nedělal
poprvé.
Radar instalovala společnost Czech Radar v rámci projektu Bezpečná města.
Sama společnost Czech Radar popisuje jeho fungování takto:
Kde na Plzeňsku jezdí nákladní auta přes obec nejrychleji? Podle
všeho by anketu vyhrály Měcholupy, vesnička na silnici z Plzně do Českých
Budějovic nedaleko Nepomuku. Mají tu smůlu, že ve směru od Plzně jsou z
kopce a silnice je přes dva kilometry rovná jako přímka. Když tam postavili
radar lidé ze společnosti CzechRadar, mezi hříšníky byla i cisterna, jež
obcí projíždí rychlostí 108 kilometrů v hodině.
Na tomto radaru fascinuje
především jeho umístění. Pokud je jeho smyslem chránit obyvatele Měcholup
před rychle jedoucími řidiči a učinit Měcholupy bezpečnými, tak stojí z
tohoto hlediska na nanejvýš nevhodném místě. Za ním je totiž už jen opuštěná
budova a pole. Celá vesnice je před ním a za ním už je jen cedule "konec
obce".
Úsek silnice vedoucí přes Měcholupy je zcela rovný, přehledný a pravděpodobnost
nehody pro řidiče tam je velmi nízká při jakékoli rozumné rychlosti. V okolí radaru
je po většinu dne zcela liduprázdno, velmi slabý pěší provoz je myslitelný
poblíž dvojice autobusových zastávek poblíž obchodu ve středu obce. Ale
ani tam to asi nebude tak horké, protože nebylo ani nutno vytvořit přechod
pro chodce.
Jediným účelem této buzerační budky je provozování dodatečného zdanění
formou pokut za rychlost. Autoři instalace totiž správně vytušili,
že udržet rychlost 50km/h při jízdě s kopce bude pro většinu řidičů problém
a tomu odpovídala i volba místa. Radar totiž leží v inflexním bodě kopečku,
takže vliv gravitace na posílení obecního rozpočtu v tomto místě je největší.
V pozadí celé instalace stojí smlouva mezi obcí Nepomuk (do jejíhož
správního obvodu Nepomuk patří) a společností Czech Radar, kdy si město
pronajalo buzersystém na klíč. Součástí dodávky nebyly pouze buzerbudky,
ale i informační systém na sběr a vyhodnocování získaných dat. Nepomuk
se tedy musí snažit, aby investice vydělávála jak na sebe, tak na zainteresované
úředníky. Pan magistr Bešta, vedoucí odboru dopravy MÚ v Nepomuku, se zhlédl
v roli tvrdého muže a nechal
se slyšet, že:
„Zaměřujeme se na měření rychlosti na frekventovaných místech, kde
je dennodenně značný pohyb vozidel i chodců. Měřící zařízení projektu Bezpečná
města se nám osvědčila - místní lidé vědí, že se tu měří rychlost, a jezdí
klidněji. Kdo se nepřizpůsobí, musí počítat s pokutou,“
V podstatě se od pana Bešty dozvídáme, že radary se instalují nikoli
do míst nebezpečných, ale do míst, která jsou frekventovaná, a to
proto, aby tak dodatečně byli zpoplatněni řidiči, ale zase ne místní,
protože ti by mohli jeho provozovatelům přivodit problémy ve volbách. Dále
se můžeme dočíst, že účelem radaru není bezpečnost, ale aby se všichni
přizpůsobili. Jak dalece odpovídají slova pana Bešty realitě a jak intenzívní
pohyb chodců nastává v Měcholupech, můžete posoudit sami.
Protože žádný zákon neukládá obcím hodnotit přínos dopravně preventivních
prostředků na bezpečnost, mohou obce instalovat radary a utrácet za ně
peníze tak, jak se jim zlíbí, bez ohledu na to, zda skutečně tímto opatřením
bezpečnost zvyšují. To otevírá prostor bezostyšnému rejžování například
také v Měcholupech u Nepomuka. Kdyby měli tuto povinnost, byla by buzerbudka
v Měcholupech neobhajitelná.
Zpátky k panu Beštovi. Lže, ale nedělá to proto, že by sám byl lhář,
ale proto, že...
... musí hájit systém. Pan Bešta je úředník, on i a jeho představení
s panem starostou v čele tady nejsou primárně proto, aby pomáhali vám nebo
mně, aby se starali o něčí bezpečnost, ale aby krmili matrix. Můžete se
právem zeptat - na podzim, v komunálních volbách, sliboval snad některý
z politiků instalaci dopravně buzeračních zařízení? Dostal na to od vás
mandát? Myslím si, že ne. Oproti tomu kvalitní a opravené silnice sliboval
každý. Ale pak se to nějak obrátilo a o co méně jsme se dočkali toho druhého,
o to více máme toho prvního. Rozpočet města Nepomuk v kapitole Doprava
počítal v roce 2006 s výdaji 500 tis. Kč, v roce 2007 je to 1 milión korun,
buzerační zařízení stojí - pokud bychom uvažovali kupní cenu - asi 200
tisíc korun. Nepomučtí úředníci by tedy neváhali vynaložit zhruba pětinu
rozpočtu na buzeraci, místo aby za to opravili lidem silnice.
Moc pana Bešty, moc pana starosty Maška (ODS) a celého
zastupitelstva je totiž závislá na tom, kolik zaměstnají a uživí úředníků,
kteří by mohli pokutovat, upomínat, předvolávat, trestat, převychovávat,
schvalovat, zamítat, čili dále prohlubovat svoji moc a tím vytvářet podmínky
zase pro další posílení moci. K tomu potřebují najít dodatečné zdroje financí
a ty nyní leží ve vašich kapsách a přístup k nim momentálně zprostředkovává
vaše noha na plynu.
Pár dobrých rad do Měcholup:
- radar měří pouze směr na Nepomuk, směr do Plzně jej nezajímá. Trojice
drátů, které slouží k měření rychlosti, jsou zhruba 15m před sloupkem s
budkou. Pokud se zapomenete cestou do Plzně a neuberete plyn, nestane se
lautr nic.
- pokud chybujete v opačném směru, uhněte do protisměru (pokud lze)
a dráty objeďte.
- zásahová hranice radaru je (empiricky zjištěno) nastavená na 60-65km/h,
což je orientační údaj, protože to mohou hned zítra změnit.
31.03.2007 D-FENS
|
|
|
Silnice I/20 v Měcholupech vypadá
už na první pohled
velmi nebezpečně.
|
Radar chrání bezpečnost občanů
Měcholup na efektivním místě.
|
Směrem do Plzně si s buzerbudkou
hlavu lámat nemusíte.
|