Již nějakou dobu s nami bydlí ten kdo jest v nadpisu jmenován, a tak
jsem se rozhodl popsat svoje zkušenosti s akvizicí i provozem tohoto přibližovadla.
Jak se k nám dostal - akvizice
Probíhal výběr vozidla. Dlouho se řešilo co. Zvítězila evropa, rýžovary
neoslnily. Nechtěl jsem pro přítelkyni zadokolku (především kvůli kombinaci
řidičských zkušeností, stylu jízdy, nezkušenosti s vlastnostmi zadního
nahonu a požadavku na "něco silnějšího") a zase XDrive taky něco stojí.
Mnichov se prostě netrefil do naší sociální situace.
Poněkud paradoxně, jedním z požadavků bylo "levné povinné ručení". Zvedlo
to moje obočí, ale držím hubu - platí si ho sama, auto i ručení. Prostě
výběr po čase padl na Golf, TSI. Jenže původně to mělo být 92kW. Bydlím
kousek od nejmenovaného prodejce v blízkém okolí Prahy. Rozhodl jsem se
- před tím, než auto koupím - že se v něm taky chci svézt. Navštívil jsem
prodejce:
"Dobrý den, ...Golf TSI 1.4, 92kW, platím hotově ale chci se svézt.
Kde je ta předvaděčka?"
"No víte... bla blah... německo...blah blah...šrotovné...blah blah...
golf..ehm...předvaděčka není....objednat a za půl roku dodání."
"He? Adios!"
Ačkoliv dle většiny čtenářstva Praha jest Mekkou zmrdstva všeho světa,
má to i svoje výhody. Například když se přemisťujete po Praze, máte čas
premýšlet o tom co jste právě slyšeli. Srdce vám poskočí nadšením, když
dorazíte k dalšímu prodejci a vidíte, že v showroomu je Golf a je to TSI!
A jestlipak mate předváděčku se stejnou motorizací? Ano? Ale tu slabší
asi nemáte, že? No tak dobrá, přijedu za 2 hodiny, až tu bude kolega, zatím
zkusím objet další prodejce a pak bych se tim zkusil projet.
U dalších dvou prodejcu to bylo jednoduche: první povídal "No, to
se můžeme domluvit, ja tady za 3 týdny budu mít obě dvě motorizace tedy
1.4 v obou verzích...a nechcete tu složit nezávazně zalohu?". Tvářil
se divně, když jsem poznamenal, že doufám, že za týden budu to auto mít,
zaplacený a registrovaný. Další ani nezkoušel imitovat existenci předváděček
a tvářil se skepticky i na těch 6 měsíců na dodání. Upřímnost mě motivovala
zajít vedle, do automobilky "čtyři kroužky". Velice příjemná paní prodejkyně
mě s usměvem od ucha k uchu ubezpečila, že není problém, že jistě nějakou
převáděčku do 3 měsíců mít budou a že pak můžu objednat a jistě budu do
roka vozidlo mít. Když jsem vycházel z prodejny, začal jsem chápat o čem
to ta světová ekohovnická krize je a úsměv sem měl jak mimozemštan: od
ufa k ufu. (Nikoliv, nejsem Marťan a spojovat se s nimi, prosím, nebudu
a to ani kvůli koupi vozidla).
A tak jsem zamířil zpět do prodejny, kde slíbili předváděčku, kolega
se zřejmě byl s předváděčkou předvést na obědě. Aby nebylo specifikováno
která prodejna to je, napovím pouze, že má stejné jméno jako jeden současný
poslanec za KSČM, ale není mi známo jakékoliv majetkové nebo příbuzenské
propojení.
Vozidlo mě tedy čekalo. Samozřejmě že mě nejvíc zajimal motor. Při řazení
na třetí rychlostní stupěň bylo prakticky rozhodnuto, ten motor jede fakt
dobře... Řídil sem i silnější vozy na několik desítek km (dokonce výrazně,
M3, Lexus ISF, R8...) a moje taky je výkonově lepší, ale tohle mě fakt
uspokojilo.
Po krátké projíždce nastala fáze vyjednávání. Sleva 20KKč, dobrý, ale
chtělo by to taky takovýho toho brouka, co to podle toho najdou až si to
někdo pujčí... Fajn, tak zařiďte. Záloha dávno složená a zaplacená, ale
udajné zdržení. Brouk vyhledávač pořád není ... oni nám ho nechtějí poslat ... mi
s tím nic nemůžeme... Když sem se asi po 5 dnech trochu připonasral a do
firmy Brouk a Čuchal zavolal, tak bylo druhej den hotovo a namontováno.
Šlo se přebírat.
Po vyzvednutí ještě aktivace Brouka v jejich hnízdě a hurá do světa!
Jízdní vlastnosti
Nejsem závodník. Je nesmysl, abych o sobě tvrdil, že jsem nadprůměrný
řidič (i když, podle nějakých výzkumů o svojí nadprůměrné schopnosti řídit
auto mluví 85% z nás, ale on to nejspíš ten Gauss měl popletený, že? :-))
Prostě občas jedu trochu ostřeji, na druhou stranu nejspíš nějak atypicky
stárnu: prostata funguje, na velikost stížnosti žádné - mindrák tedy v
silničních soubojích léčit netřeba a mladý jelito abych dělal 3.14čoviny
už zase davno nejsem. Když sou kolem jiný auta a lidi, tak nijak moc nedračím...
K jízdním vlastnostem: výbaba Hájlájn nebo Henlain nebo která to je
se vyznačuje údajně tvrším podvozkem oproti serii, není to však nepříjemné.
Nížší gumy od výrobce udělají také hodně, po přezutí na zimo obuv a zvýšení
profilu se vozidlo výrazně víc naklání.
Tento motor jak jsem pochopil je vybaven jak kompresorem, tak turbem.
Motor alespoň pocitově táhne pořád víceméně stejně mezi 2 a 6 tisíci otáček,
grafy s odpuštěním ignoruji. Pod dva tisíce v tomto motoru netlačí ani
kompresor a motor se ozve, dokonce se nedoporučuje v těchto otáčkách jezdit.
Rychlosti jsou relativně dlouhé, pokud chci řadit 2 rychl.stupeň, tak
nejdřív v cca 25km/h, jinak dvojka padne pod 2000RPM, trojka nejmiň 50km/h.
Rychlostní rozdíl mezi 5 a 6 stupněm už takový z daleka není. Poposkakovaní
v zácpě holt znamená motor podtáčet. V tomto řežimu jízdy vždy vzpomínam
na svoji dnes již postarší A6 s její ideální městskou převodovkou tiptornic.
Jo, sem linej ve městě řadit, sežerte mě! :-) Na druhou stranu, pokud chci
jet někde v dynamičtějším režimu, 2 a 3 rychlostní stupně jsou na tohle
moc hezké, troju je v klidu možné odřazovat i nad tachometrových 120km/h
aniž by se človek dotýkal červeného pole. Spokojený styl jízdy lze docílit
mezi 2 a 3.5 tisíci RPM.
Po cca 17 tisíci km je průměrná spotřeba těsně pod 8l/100km. Dalo by
se za víc, dalo by se i trochu za míň, tento výsledek je dosahován převážně
v režimu příměstského/městského provozu ve výše uvedeném otáčkovám pásmu.
Interiér
Nečekejte zázraky. Je to "fau vé". Funguje, celkem zažitý. Nečekejte
extrémní komfort nebo ergonomický ráj, ale asi se vám při IQ nad 91 asi
podaří všechno relativně rychle najít a naučit se. Ve henlein edition jsou
přijemné ovladače radia a žbleptafononího handsfree na volantu spolu s
ovládáním palubního počítače. Někdě standard, ale potěší to.
Co je toto za toto...
Zřejmě se jedná o nějaký bezpečnostní feature, nevědel sem o něm dopředu
a tak me trochu vyplašil. Jednou když to klouzalo, cestou z kopečka mi
blikla červená. Inu, zkusil jsem brzdu a věděl sem, že nutno razantněji.
Klouzalo to. No a jak to klouzalo, tak se cela palubka rozblikala jak vánoční
stromeček... Řídící jednotka dokonce začala vykazovat jistou dávku schizofrenie
a nejspíš se snažila všem ukázat, že budu odbočovat doprava a nebo taky
doleva. Blikalo to na všechny strany. Nevim, jak je to užitečný, mě to
vyplašilo a během brzdného manévru sem začal spíš řešit "co se to kurva
děje" než abych k německým soudruhům pěl ody na téma "ó děkuji že i teď
myslíte na moji bezpečnost".
Měl sem pocit, že je dobře, že palubní počítač ma funkci varování při
určité rychlosti. Nejsem indián, abych v zimě řádil dvěstě v městě a třista
z místa, navíc na lyže k našim sousedům, kde člověk smí ještě používat
plynový pedál. Nevidím tedy důvod kupovat i zimní pneu s rychlostním indexem
V nebo kterým, bohatě stačí S nebo T (v TP dokonce snad je Q...) Nastavil
jsem si tedy rychlostní varování. Vyměnil kola na zimní. Rozhodl jsem se
věc "vědecky" ověřit. Úsek mezi exity Stránčice-Říčany na D1 se sobotního
jitra kolem 9 hodiny ráno zdál idealní, byl jsem tam skoro sám, tak sem
zkoušel. Vypnuté rádio. Zrychluji. Šestý rychl. stupeň, nikam to neženu,
simuluju si "postupné zrychlovaní" jak se občas člověku povede třeba v
koloně vozidel. Motor i na tento stupeň už vydává docela hluk. Když míjím
hranici 160, začínám si říkat, co to v těch 180 udělá? "Ustříhne" mi plyn?
Začne na mě řvát? Něco hystericky blikat? No uvidíme. Ve 180 slyším jako
že z dálky slabé "bim". Přes kombinaci aerodynamického hluku, hluku pneu
semperit speed grip a hluku motoru tento zvuk téměř zanikne. Mít puštěný
radio, nemám šanci. Kontroluji palubní desku. Nic nebliká, nic oranžovýho,
nic červenýho. Druhý pohled na palubku, počítač...on mi něco chce...co
to asi chce...jedu dost rychle, neměl bych sem koukat moc dlouho. Skutečně,
rychlostní varování místo jednoho vystražného vykřičníku, místo jedné rozsvícené
LED diody nebo žárovky pod palubní deskou probíhá sáhodlouhým sdělením
na displayi počítače ve smyslu "víš, hele, mě do toho nic není, ale asi
jedeš fakt moc rychle, tak možna uber a budem kámoši, co ty na to?" Dobrá,
je to kratší, ale stejně, tohle přečíst...chvíli trvá.
Bonus feature: Píšťalka.
Kolem 5 tisíc km jsem si začal všímat zvláštní věci. Při prudším rozjezdu
nebo přeřazení se ozve kratičké písknutí. Nejdřív sem si myslel, že to
je něco z venku, z okolí. Když se zvuk začal objevovat častěji, začal sem
i já řešit, jak ho vyvolat. Přeřazením do rozsahu 2000-3000 a prudkou akcelerací
(plnej). A nebo, u stojícího vozidla sešlápněte a držte sešlapnutou spojku,
akcelerujte do 4000, povolte plyn. Ve chvíli, kdy otáčky padají v rozsahu
mezi 2 a 3 tis, opět prudce přidejte. Ozve se prudké krátké písknutí. Nevěděl
jsem o co jde. Vrátil jsem se k prodejci. Svezl jsem ho, i s mistrem dílny.
Zachmuřené tváře potvrdily, že zvuk není v pořádku, není známý. Budeme
hledat příčinu. Inu, vozidlo sem nechal na hledání příčiny...
Odpoledne telefonát, že teda vědí co to je...ať si pro to přijdu...
Jsem tam. No opravovat to teda nebudeme. Nemáme na to příslib od výrobce.
Ale je to úplně normální. A na co chcete tohle potvrzený na papíře? Vždyť
vám říkame, že to je normální... Ne, v servisní knížce to není. Odjíždím
s nepořízenou z prodejny. Tak si říkam, co teda teď a přemýšlím, že kromě
zakázkového listu nemám nic, pro případnou reklamaci...No, aspoň mam všechny
doklady...šahám do příhrádky u spolujezdce...šmátrám...hledám...KDE JE
KURVA TA SERVISKA? CO S NÍ TY ZMRDI UDĚLALI? Následuje otočení a návrat
do servisu/k prodejci. Vrchní zmrd servisu na větu "když sem se Vás
ptal jestli je neco v tý servisce, tak sem předpokládal že je v autě, ale
tam není, takže kde je?!" reaguje pokrčením ramen. Bez valného zájmu
se odšourá někam pryč a po 5 minutách servisku najde, s tím, že si jí ještě
musí ofotit. Snažím se tedy pánovi vysvětlit, že něco není v pořádku a
to ani s autem ani s jejich prací, a že tedy od nich chci písemné vyjádření,
co to slyším za zvuk. Jo že tu už není mistr dílny, který to vyjádření
může napsat? Tak ho pošlete poštou, doporučeně. Panové mají dost dlouhé
dodací lhůty na toto vyjádření, protože už jim to trvá přes půl roku. Nechci
věřit, že by se na me vy... Nebo snad že by to tam fungovalo jak za/u komunistů?
:-)
Po měsící od toho incidentu jsme přejel s autem do jiného servisu. Alespoň
měli tolik slušnosti napsat něco ve smyslu "je to proklouznutí elektromagentický
spojky..." už ani nevim od čeho. Neřešim to, jen mě ten zvuk dost často
sere... Asi tak při každým druhým puštění spojky.
Resume?
Vozidlo jede celkem pěkně, ačkoliv je možná trochu předražené. Prodejce/servis
vás ma naprosto na háku v čemkoliv co po nich chcete. Vždyt je to jen auto
za něco málo přes půl mega... No nevim, v hospodě kde necham něco přes
pětikilo se ke mě chovají lip. Koupil bych si to auto znovu? Kdyby takhle
nepískalo a prodejce se choval normálněji, nejspíš jo.
16.05.2010 VJX