|
Vida, co valka vsechno neurychli - letadelko s kolmym startem s raketovym pohodem - krasa :) Skoda jen, ze projekt nebyl dotazen do konce - mozna nekdo mel zkusebniho pilota upozornit, ze start a stoupani budou jen pro drsnejsi povahy :)
Tesim se na pokracovani.
|
|
|
netroufnu si reagovat na článek po technické stránce, protože do této tématiky nevidím, ale:
obecně za (snad téměř) všemi většími akcemi technického pokroku stojí vojenský průmysl. Důvodů i příkladů asi najdeme každý řadu.
Mě by v této souvislosti například zajímalo, jaké technické novinky mají vojenské složky dnes k dispozici. Mám na mysli to, co ještě podléhá utajení a nemůže sloužit všem jen proto, že si tu (na zeměguli) pořád ještě dokáže spousta lidí hrát na vojáky (i když to čím dál víc připomíná válečný wrestling).
|
|
|
Pomer cena/vykon byva ve armadach dost zalostny. Dojem skvelych vysledku vznika proto ze si velikost vojenskych investic lze jen stezi predstavit. Vynalezce vetsinou nebyvaji typ cloveka ktery se vyzna v armadni byrokracii, plni rozkazy a podava denni raporty. Lepe tam funguje vyrobit neceho milion kusu a nebo neco desetkrat vetsi nez normalne.
|
|
|
Nicmene vysledkem je to, ze se opravdu neceho dosahne. Na druhou stranu, radeji bych dal prednost projektum typu Apollo.
|
|
|
Ten žalostný poměr výkon/cena není specifikem pouze armády, ale čekoholi co organisuje/plánuje/financuje stát. Armáda jako část státu prostě z principu nemůže fungovat výrazně jinak než jeho zbytek.
|
|
|
Noktovizory mely BVP jiz v 70. letech! dovedete si vzpomenout, co bylo v 70. letech v elektrospotrebicich k dostani? popr. i v 80.? vedel vubec nekdo z civilu, ze je pristroj na videni ve tme? byl vedecko-popularni prehled o existenci infrazareni? no tak.
|
|
|
Popis IR přístroje pro vidění ve tmě jsem viděl ve VTM z konce 50. let. Takže to zas tak tajné asi nebylo.
|
|
|
Koncem války zkoušeli Němci podobné zařízení pro noční vidění u Pantherů. Myslím, že se to jmenovalo Uhu (Výr)Infračervený reflektor umístěný na kolopásovém transportéru měl osvětlovat cíle a v tancích měli mít zaměřovač s detekcí IR spektra. Někde jsem to viděl na fotce, ale víc o tom nevím. Dá se předpokládat, že i spojenci to zkoušeli.
|
|
|
Pravd. mate na mysli zarizeni "Sperber", montovane experimentalne nemci na tanky Panther (ausf.G). Kazdy tank mel noktovizor (vyvinuty a vyrabeny firmou AEG) a infracerveny reflektor o vykonu 200W. Kazdou cetu techto tanku navic doprovazelo dalsi vozidlo s velkym ir reflektorem o vyssim vykonu. Diky celkovemu kolapsu rise na konci valky meli jenom par desitek kusu techto tanku, coz nemohlo situaci nijak ovlivnit. Vice viz. napr. http://www.panzernet.net/panzernet/stranky/tanky/pz5.htm
|
|
|
Myslim, ze nijak vyrazne dal nez je soucasny bezny prumysl asi nebudou. V miru do armady tece min penez a ten vyvoj se musi nejak zaplatit, treba tim, ze fabrika technologii zacne prodavat i civilnimu sektoru (internet a gps jsou taky puvodne vojenske nastroje). Za poradne valky, kdy se vsechny mozky v zemi soustredi na jeden cil se toho vyvine mnohem vic a rychleji. (za cenu toho, ze vsechno ostatni jde do prdele)
|
|
|
no právě internet a gps (a mobily a další výdobytky polovodičové technologie) jsem měl na mysli. To už nejsou přímé produkty války (leda té studené), takže i v "míru" lze u armády čekat, že budou o nějaký ten krůček vpředu.
Občas něco přečtu nebo skouknu třeba o alternativních pohonech a zdrojích energií, tady by mě zajímalo docela dost, kde je skutečný vývoj. Občas něco prosákne, pak se o tom napíše, že to byl blábol, a za pár let se dozvíme, že na to už pár let pracují vojenské složky a patenty koupila NASA.... tahle oblast mi připadne hodně zamlžená.
|
|
Predpokladam ze 600km/h byl v te dobe rychlostni rekord. Nemate nekdo k dispozici jak se v case posouval oficialni rychlostni rekord?
|
|
|
na Kometu se litalo urcite rychleji a urcite to byl sofistikovanejsi stroj, nez tahle oka-like raketa, startoval jako letadlo, pristaval jako letadlo, bojoval jako letadlo a jeste byl desne sexy ;-)
http://www.strange-mecha.com/german/luftvaffe/me/Me.htm
|
|
|
sorry za spam, ja jen, ze i tohle litalo rychleji
http://video.google.com/videoplay?docid=7620890100890480&q=me+262
|
|
|
už klasické lietadlá s piestovými motormi dokázali letieť väčšou rýchlosťou:
6. 6. 1938 Heinkel He 100V-2, pilot E. Udet, rekord 634,32 km/h
30. 3. 1939 He 100V-8, H. Dieterle, 746,606 km/h
24. 4. 1939 Messerschmitt Me 209V-1 (Bf 109R), 755,14 km/h, tento rekord v kategórii piestových lietadiel vydržal 40 rokov až do augusta (srpna) 1969 Grumman F8F
napríklad: sériový Messerschmitt Bf 109K-4 z roku 1944 mal maximálnu rýchlosť 710 km/h vo výške 7,5 km pri použití systému MW50 (vstrekovanie metanoulu a vody) sériový Focke-Wulf Fw 190F-1 (A-4/U3 = stíhacia-bombardovacia verzia) z roku 1943 mala max. rýchlosť 668 km/h vo výške 6,2 km pri použití núdzového vstrekovania paliva.
|
|
|
|
Tuhle rychlost prekonavala vetsina pistovych stihacich stroju 2.poloviny WW2, treba VW-190, P-51, La-5fn, jak-3 atd, o Meteorech a Schwalbe nemluve.
|
|
|
Tu rychlost prekonavali nielen stihacky, ale dokonca aj niektore bombardery - napr. De Havilland Mosquito.
|
|
|
A co třeba takové Arado Ar 234...
|
|
|
Nechcem byt nitpicker, ale AR 234 je jet...
|
|
|
Jo jo, naprostá pravda. Já jen že původní isp-ův příspěvek to podle druhu pohonu moc nedělil...
|
|
|
VW-190? On koncern VW dělal letadla? :)
|
|
|
Samozřejmě je to překlep. Ale to určitě víš (www.palba.cz). Správně je FW 190.
|
|
|
opravdu se mýlíš, rychlost 600 byla dost "málo" i pro vrtuláče..
zatím tu nikdo nezmínil ani 2 britské rychlostní příspěvky - Typhoon a Tempest, speciálně tempest postavený "proti" me 262 kdy jako jediný mel jakous takous šanci...
|
|
|
Třeba takovej Do 335 musel lítat zajímavě rychle - škoda že nevím o tom, že by někdo přesně změřil kolik to lítalo.
Ale hezkej byl popis Pierra Clostermanna v knížce Velký cirkus (i když ta je po pravdě řečeno plná výmyslů), jak pronásledoval Do335 letící na jeden motor. Když si ho pilot Pfeilu všimnul, zapnul zadní vrtuli a Tempestu (nejrychlejší vrtulová stíhačky tý doby, tuším), prostě uletěl.
|
|
|
Detaily o Do335 jsou treba na Wikipedii, tvrdi tam, ze maximalni rychlost byla 763 km/h.
|
|
|
Pekne. Pls, pokracovat.
Nedavno byl na kabelu nejaky film o nemeckem vyzkumu za valky s raketovou stihackou, ale jineho typu (startovala a pristavala normalne jako letadlo). Zkusenosti se moc nedochovalo, protoze na palivo se stacilo krive podivat a vybuchovalo - vetsina skusebnich letcu skoncila pri zkusebnim letu. Po valce to zkusil jeden spojenecky zkusebni pilot a jeho vyjadreni bylo neco v tom smyslu, ze "to letadlo bylo neustale o dva kroky prede mnou; mel jsem pocit ze ho nestiham ridit". Skoda, ze japonsti kamikadze nemeli k dispozici tuto brutalni techniku. Jedine Nemci tomu dali to spravne technicke provedeni... :-)
|
|
|
Pravděpodobně máte na mysli Me 163. Tento letoun byl skutečně proslulý nevyzpytatelným chováním paliva - bylo dvousložkové, přičemž už samy o sobě obě velice agresivní látky po smísení vyvolávaly bouřlivou reakci. K nehodě při tankování údajně také stačil kontakt s malým množstvím vody, která se tam náhodou připletla.
Letoun to byl pozoruhodný, dosahoval hranice rychlosti zvuku. Ohledně bojového nasazení se údaje různí, ale dle svědectví přeživších pilotů (např.Mano Ziegler) k němu skutečně došlo a bylo i sestřeleno několik spojeneckých bombardérů.
Ještě jen dodám, že letoun skutečně startoval i přistával jako běžné letadlo (tedy pokud možno celý), jen pro start se používal pomocný přední pár odhoditelných kol, a při přistání se používala lyžina, jako u ostatních běžných kluzáků.
|
|
|
pokud si to dobre pamatuju (cetl jsem nejakou knizku od jednoho z tech prezivsich testovacich pilotu, ale uz je to docela dlouho), tak se jako jedna slozka paliva pouzival peroxid vodiku, jednou se pry stalo, ze se pri stratu nadr peroxidu vylila do kabiny pilota a z nej nic nezbylo
|
|
|
Nene, slo o hydrazin, to je agresivni zirava sracka.
|
|
|
Před časem jsem v Levných knihách viděl publikaci o německých válečných letadlech. Psal to anglický pilot, který s nimi po válce lítal. Zkusil prý i tuhle bestii (jen bez paliva, klouzavým letem) a ty zážitky jsou fakt drsné.
|
|
|
Ta knížka asi "Křídla Luftwaffe", napsal ji dle vlastních zkušeností kapitán Eric Brown. Vřele doporučuji k přečtení
|
|
|
Japonsti kamikadzove tuto brutalni techniku meli,at uz podle nemeckych planu postaveneho zachytneho stihace Mitsubishi J8M Shusui http://letectvi.wz.cz/japonsko/j8m/ nebo primo v Japonsku zkonstruovane Jokosuka MXY7 Oka coz byl special pro kamikaze http://letectvi.wz.cz/japonsko/mxy7/ .Ale stejne jako v Nemecku vznikly az ke konci valky kdy uz byli Japonci v hajzlu a stejne jako nemecky Me 163 mely problemy kdyz se priblizily rychlosti zvuku - v tom momente se pusobiste vztlaku posunulo prudce dozadu coz zpusobilo ze letadlo zacalo klonit prudce dolu aniz s tim pilot mohl neco udelat.Na prepadove stihacce v 10km vysce se to jeste dalo vybrat ale u kamikaze to znamenalo ze se netrefil :-).Dalsim problemem u kamikaze byl hodne maly dolet - bylo potreba ho dopravit bombarderem 80km od lodi na ktere mel napadnout,coz se diky americke stihaci ochrane vetsinou nepodarilo.
|
|
Nedavno jsem byl v Nemeckem muzeu v Mnichove a musim rict, ze Natter na me zapusobil.
Opravdu vsechna cest zkusebnim pilotum, protoze tento stroj z preklizky ji od pohledu budi neduveru.
Primlouvam se za dalsi kvalitni clanky na toto tema.
|
|
Jeste doplnim jeden odkaz kde najdete technicke popisy a hystorii nejen letadel http://www.military.cz/
|
|
Zajimalo by mne, zda se autor muze zminit zda neco podobneho, tedy utocny raketovy kluzak, planovali a vybudovali i soveti, nejake se mi plete ze ano, a ze to bylo minimalne ve stadiu prototypu, a uz v roce 1942, nez to nejaky hovado z NKVD zatrhlo.
|
|
|
Ano, ruský projekt se jmenoval Berezňak-Isajev Bi-1. Letadlo mělo být buď vypuštěno z bombardéru TB-3, nebo startovat pomocí aerovleku. Vojenská situace si vynutila program zastavit, nehledě na smrtelné nehody při testování, ale to asi nebyl hlavní důvod - nas mnogo.
|
|
|
doporučuji pc hru IL2 Sturmovik Forgotten Battles + datadisky. tam je Berezňak k dispozici a když máte i addon Ace Expansion Pack, tak se nechá létat s ME 163 nebo Go 229. Hra má opravdu špičkový fyzikální model (letoun se chvěje od kanónů a vůbec od vzduchových rázů a proudů atd) a pochopíte, jak neuvěřitelné stroje to tehdy byly. Pokud se považuje třeba P51 za rychlý stroj, v porovnání s těmihle letouny je to ploužící se důchodce v zóně 30kmh.
|
|
|
Je to už v původní verzi Il-2 s patchem 1.2
Ovšem ať jsem dělal, co jsem dělal, nedostal jsem se přes nácvik klouzavého letu a zejména přistání :(
|
|
|
pozdější patche přinesly zásadní úpravy do fyziky. kde jinde si můžete vychutnat zpětný ráz třeba 45mm kanónu na přídi yaka? s tím člověk pochopí, proč se v popisu píše něco ve smyslu, že nemá cenu pálit na cíl více než 2-3 rány, neboť urdržet přímý směr je prakticky nemožné.
|
|
|
Pokud se nepletu, projekt se vyvijel i behem valky - i kdyz priority byly jinde. Po smrti hlavniho testpilota projektu v r43 se vyvoj jeste zpomalil, nicmene posledni let byl nekdy v dubnu 45. Zdroj treba zde:
http://avia-ww2.by.ru/bi1.htm
|
|
Stejne jako prvni, tak i tento dil je velmi zajimavy. Predtim jsem vubec nevedel, ze neco podobneho existovalo.
|
|
Moc dobře a pečlivě zpracovaný článek, pane!
Zajímalo by mě, jaký použili profil křídla a ocasních ploch vzhledem k možnosti přiblížit se k rychlosti zvuku. Přece jen změna chování standardního profilu není nic skokového a k masivnímu stlačování vzduchu před náběžnou hranou a k odtržení proudění vzduchu od plochy křídla dochází i při podzvukových rychlostech.
Taky je otázka, jak by se letoun choval po vystřelení raket. Ty přece jen něco váží, odletí během půlvteřiny a místo nich zbydou jen trubky, pancéřová přepážka a okolo jen dřevo, což musí minimálně rozhodit těžiště i když je asi fakt, že nádrže by už v době útoku byly prázdné. Nehledě na to, že po zničení překrytu byla aerodynamika dost nahouby. Testovalo se i toto? Respektive - jsou aspoň výsledky simulací a nějaké návrhy řešení?
Byla možnost regulovat práci motoru nebo to byl "furtšlap", kterej zhasl zároveň s poslední kapkou paliva?
|
|
|
Dík.
K chování letounku kolem M=1 se dostaneme příště.
Ke kompenzaci hmotnosti po vystřelení raket došlo částečně spontánně (současně se spálilo palivo uložené vzadu), ale hlavně bylo v dolní části trupu umístěno přesuvné závaží. Pilot pomocí kličky posouval toto závaží dopředu a dozadu.
Otázku testování aerodynamiky po odhození kužele postoupím dále.
Motor se dal regulovat nepřímo množstvím paliva pohánějícího turbočerpadlo (viz první díl). Setrvačnost turbínového soukolí vylučovala přesnou regulaci výkonu, takže dávkování výkonu nebylo moc přesné.
|
|
|
Hezký článek, jen tak dál, nějaké info je také tady:
http://www.luft46.com/
sreeny mohu dotat z IL-2 pro nějaké jiné články, když se s těmi proudovými německými letadly neudržíš ve vzduchu jak jsi psal výše. Nebo mohu poslat mise které vytvořím tak že budeš mít už od počátku určitou výšku i rychlost takže nespadneš do 10 minut, to na pořízení vlastních screnů postačí. Natter tam ale bohužel není, mám komplet verzi IL-2 Sturmovik PF+FB+AEP opatchovanou.
|
|
|
Jawohl! Pohotově jsem zakoupil první díl Šturmovika s Bonus CD s patchem 1.2 za nějakých 150 Kč + grafickou kartu + flightstick. Za nevelké peníze jsem si užil od v uplynulém týdnu pytel srandy. Kam se hrabe CzechTek. Let + dogfight s Bf-109 jsem zvládl celkem rutinně, ale let - spíše pád - s Bi-1 tragicky nezvládám. Pokusy o přistání na letištní dráze vypadají jako útok kamikaze s letouny Óka.
|
|
Konečně příjemná změna.Už mi to nekonečné omílání sikničního zákona lezlo krkem. Ta rachejtle musela být fakt děsná.Okřídlená střela známá jako V-1 byla taky zajímavá.Kompasový autopilot,motor pracující na principu náhodných výbuchů který se vlastně musel roztlačit.
|
|
|
|
Taktez se primlouvam za informace o onom analogovem pocitaci, alespon par linku nebo tak neco. To by mne zajimalo opravdu velmi moc :-)) Diky predem.
|
|
|
Taky jsem to četl. Studentík použil první Lommelovu knihu. Není tam nic nového.
|
|
Skvělá práce, vynikající článek! Díky!
|
|
Letadlo Ba-349 se objevilo ve hře Return to Castle Wolfenstein ve vcelku slušeném zpracování detailů
Quincy,
pracující mládenec
|
|
|