A máme tu vážení test nejtestovatější. Vozítko v první polovině devadesátých
let oblíbené mnoha časopisy vyzdvihované, ale občas i zavrhované. Ano uhodli
jste je to Škoda Forman.
Já navíc nejsem testovací jezdec, ale pouze testovací spolujezdec.
Je to z jednoho prostého důvodu ( tímto vás tak půlku odradím) je mi pouhopouhých
17 let. Jediné papíry, které mám jsou na hlavu a na záda (jsem skoro chromej).
Navíc jsem pro většinu z vás nepřítel číslo 1 (dalších několik odrazených
lidí) ANO jsem CYKLISTA a veřejně se k tomu hlásím. Proto jsem nejspíš
osoba nejpovolanější k testování nějakého vágenu. :-)
Podle většiny budu zřejmě mladý a blbý což je pravda jenom z části.
Jsem skoro dospělý člověk a proto se také tak snažím chovat. Při jízdě
na kole se snažím být zodpovědný, protože ani mne na psychice nepřidá když
na mne někdo troubí. Po chodnících zásadně nejezdím (nemám to sám rád),
jezdím hezky s helmou (přeci si nerozbiju vlastní kokos!), mám osvětlení
i odrazky a hlavně se snažím neplést nikomu do cesty. Ono ale jezdit tak
abych neohrožoval vás (řidiče) a sebe (cyklistu) je občas docela složité…
No teď jsem si vylil srdce a tak můžeme přistoupit k testu opravdu posledního
českého vozu. Stejně mi to nedá , doplním….
…jak jsme k němu časem došli:
Psal se rok 2001 a bylo brzké jaro, náš primární přepravní prostředek
letitá Škoda 105L (’86) odešla do věčných automobilových lovišť násilným
způsobem. Jen tak si v klidu o půlnoci stála na pražských Vinohradech (na
Korunní street), když se odkudsi vynořil P(r)assat s ožralým řidičem a
náš milý dopravní prostředek sešrotoval (čelním nárazem). Passat vypadal
jako po nárazu do zdi a Škodovka jako kdyby ji převálcovala slušně naložená
Tatra.
Autíčko jsme oplakali (přeci jen žilo s námi dlouho) a došli si do pojišťovny
(ano ten křáp BYL pojištěný). Úřednice nám dala k podpisu papír a dostali
jsme 1500 CZK (slovy jeden tisíc pět set) jako náhradu za zničené vozidlo.
Jenže přišlo léto a my jsme měli problém. Jak se budeme po banánové
republice Českoland dopravovat? Rodinnou radou bylo rozhodnuto „chceme
auto“. V bance jsme kupodivu měli přebytečných 70 000 a tak bylo rozhodnuto
i o cenovém stropu na nákup auta (nechtěli jsme na leasing). Celá rodina
jako divá skupovala anonnce, MF Dnes a prohledávala internet, jen aby něco
našli. Jenže žádné z aut, které jsme viděli nás neuspokojovalo nijak, natožpak
prostorově (jsme celkem vysoká rodina - sestra je nejmenší a má 180 cm).
Nakonec jsme se celí zoufalí dopravili na chatu (samozřejmě autobusem).
Přijeli známí byla super zábava, prostě dovolenka jak má být, ale nám stále
scházelo auto. S pomocí známého jsme začali objíždět autobazary v okolí,
kde nám poprvé padli do oka Formani(y?). Některé byly rezaté, jiné zase
absolutně předražené (řekněte dali byste za Formana z roku 1992 80 000
CZK?).Vše skončilo tak, že jsme objevili inzerát na Formana z roku 1993
s najetými 101 tis km. A za pouhých 60 tis CZK.
Vypravili jsme se na místo , které leželo kousek od naší chaty. Majitel
byl ochotný starší pán, který nám autíčko vytáhl z garáže. Bylo naleštěné,
červené… no prostě krása. Počítadlo nám ale místo 101 tis.km ukázalo 301
tis.km, což jak jsme se dozvěděli způsobilo přejetí příčného prahu (btw
dodnes tomu nevěříme). Auto se nám stejně líbilo a tak jsme přikročili
k dalšímu bodu, totiž jízdě. První jel majitel. Byl na autíčko milý a vůbec
ho nevytáčel a jel stále něco kolem šedesáti. Poté si za volant sedl můj
otec. Sednul si zapnul si pás a … šlápl tomu na krk. Motor zabručel, pneumatiky
proklouzly a auto se hnalo kupředu. Prostě a jednoduše ho vůbec nešetřil.
Tam jsme jeli asi čtvrt hodiny nazpátek kolem pěti minut. Dojeli jsme a
otec prohlásil „tak ho berem“. Následně majiteli vytknul na autě nějaké
maličkosti čímž srazil cenu na 53 tis. CZK.
O tři dny později jsme už jeli s naším novým autem domů. V Praze řidičům
způsobovalo rozpaky asi jen to, že jsme měli nymburskou značku (naštěstí
jsme ji brzo vyměnili).
Nyní něco o NĚM:
Náš Forman byl vyroben na konci roku 1992 . Původní majitel byl nějaký
Ing. Arch. z Prahy . poté autíčko vystřídalo asi tři majitele a dostalo
se do rukou nám.
Byl jsem na našeho „prdítko“ pyšný a tak jsem se s ním chlubil i ve
škole. Spolužák mi chtěl ukázat, jak máme nebezpečné auto a na internetu
našel fotky absolutně zbořeného červeného Formana. Teď trochu odbočím.
Mám takovou zvláštní úchylku, pamatuji si skoro všechny SPZky a vím, že
původně mělo naše auto SPZ AEZ 21-35. Na fotce na internetu bylo auto taktéž
se značkou AEZ 21-35 ! Zaplavily mě různorodé pocity. Odpoledne jsme tu
fotku ukazoval otcovi a ještě večer jsme se šli na auto znova podívat.
Ozývalo se „jo tady je trochu jinej lak“ , „a tady je jiný zrcátko“. Abych
osvětlil tu nehodu, odehrála se v roce 1996. Stala se ve 120 km/h. Mistr
Architekt sejmul levou stranou předku kamion (jedoucí zhruba 80km/h). Auto
to neustálo a šlo přes levý bok na střechu (utrhlo to hagusy), ale to nejspíše
ještě nestačilo. Lehce se odchýlilo z kurzu a v rychlosti kolem osmdesátky
čelně narazilo na svodidla. Auto vypadalo na odpis prostě totální havárie.
Otec řval, hulákal, nadával v různých jazycích ale nakonec se uklidnil.
Na druhý den ho odvezl ke kamarádovi do servisu a zeptal s ho „bylo to
auto bouraný?“ známej autíčko prohlédl a prohlásil „ne nebylo proč“ otec
mu to vysvětlil a on auto prohlédl ještě jednou důkladněji, ale nenašel
skoro nic, co by nasvědčovalo těžké havárii. Teď tu bude takový výkřik:
„Ježiš stal se zázrak, čeští mechanici jednou opravili auto po totálce
tak, že vypadá jako nebouraný“. Laik pozná, že auto je přelakovaný a to
je vidět pouze při určitém světle a úhlu.
Jak už jsem psal náš Forman byl vyroben na konci roku 1992 jako zkušební
série nového „zlepšeného“ typu (NE opravdu nemyslím Felicii!). Máme dokonce
i dokumentaci z továrny o výrobě tohoto kusu, kde chybí jen datum výroby
(ono tam je, ale jen jako 11/1992). Auto bylo uvedeno do provozu až v průběhu
roku 93. Má červenou barvu a výbavu LX. Jelikož se jedná o unikát a vlastně
takovou složeninu má takové prvky jako starou zadní nápravu (je o něco
užší), karburátorový motor (s 50kW) a otáčkoměr (byl až ve výbavě GLX).
Motor:
Je to klasická OHV co se montovala už do Škody 1000MB . Má objem 1289
ccm a s karburátorem se z něj získává 50 kW asi při 5000 ot/min. Motor
je na své najeté km (153 tis.) ve velmi dobrém stavu. Částečně je to také
tím, že mu dopřáváme dobré oleje a občasné seřízení. U motoru našeho auta
se vyskytuje taková malá zvláštnost. Nalijete do něj Special 91- netáhne,
velká spotřeba, smrdí. Natural 91- to samé jako Special. Natural 95 – to
samé jako předchozí dva. Po dlouhých testech a zkoumání jsme přišli na
to, že tento motor prostě nejlépe jezdí na směs Specialu a Naturalu 95
(30 : 70). Tato směs je pro něj asi natolik výživná, že dost často ze sebe
vytáhne i všechny koně. Při normální jízdě (na směs) si autíčko relativně
tiše brouká a sviští jak…no jak ďábel . D-Fens určitě ví jak sviští ďábel
ve Favoritu :-) (odpověď pro neznalé-pomalu). Motor má na toto auto velice
malý výkon, i když se utěšujeme tím, že naložený Forman v klidu “dá” supermoderní
výkřik techniky VW koncernu totiž 1.2 HTP.
Jako tehdy na dálnici. Tento výkřik koncernové techniky v automobilu
Škoda Fabia se za nás ve 130 km/h pověsil (poté co jsme ho předjeli). Otec
prohodil cosi jako: “nevěš se mi na prdel nejsem tvoje stará” a sešlápl
trochu více plyn. Forman měl za chvíli přes čtyři tisíce otáček a jal se
zrychlovat. Schválně jsem koukal, co na to Fabiátor. V tu chvíli jsem se
musel smát. Pokusil se napodobit “brutální” (minimální) zrychlení Formana,
ale nějak se mu to nevedlo (že by protivítr?). Fabiátor byl nahrbený nad
volantem a vypadal, že tím zlepšuje aerodynamiku celého vozu. Forman skoro
dosáhl hranice svého maxima a s tachometrovými 160 pokračoval dále. Když
jsem naposled viděl obličej Fabiátora, měl v něm usazen dost ošklivý výraz
(že by mu bylo špatně?).
Prostornost:
Tohle auto je jedním slovem obrovské. Vůbec se nedivím, že si ho vietnamští
“obchodníci” kupují. Převeze totiž všechno, opravdu. Jediným limitem, které
u něj je je maximální zatížení, které činí směšných 350 kg. Nevím jestli
se v něm dá provádět sex (bez vlastní zkušenosti-nikdo mi ho na tuto zábavu
nepůjčil), ale v kufru se dá převézt člověk (to je z vlastní zkušenosti
a vícekrát)
Malý příklad za všechny. Jeli jsme z pohřbu a jediné dosažitelné auto
byl Forman. Nás pozůstalých bylo osm. Sedm lidí se nacpalo dovnitř a na
mne zbylo místo akorát v kufru. Vystupovali jsme na náměstí a myslím, že
si místní babky měly dlouho o čem povídat. Z malého červeného autíčka se
vysoukalo sedm lidí v oblecích a šatech + dalšího v obleku ještě vytáhli
z kufru. Podle slov sousedky to prý vypadalo jako když přijel mikrobus…
A je tu závěr.
Pochybuju, že v dnešní době si bude někdo dobrovolně pořizovat vozidlo
jako je řada Favorit/Forman. Tedy pokud se nejedná o mladého člověka bez
peněz nebo vietnamského obchodníka. Tyto auta dnes plní spíše účel sekundárních
či dokonce terciálních dopravních prostředků a osobně řečeno pochybuji,
že se někdy stanou kultem jako třeba Trabant. Jsou spíše odsouzeny k zániku
a jediné co nám je bude připomínat bude exponát v muzeu (v Mladé Boleslavi)
nebo vzpomínání člověka, který s tím autem něco zažil.
Při psaní tohotu dokumentu nebylo násilně rozbito ani jedno auto. Teda
tři, ale jedno bylo staré, druhé perfektně opravené a tředí řídil ožralý
kre*én…
6.9.2006 Stanley
Pozn. D-FENSe - Sex ve favoritu
Test bych nazval "forman pohledem běžného uživatele". Škoda Favorit
/ Forman je podle všeho poslední Škodovkou, ve které se sex dal provádět.
Kromě toho se jedná o důležitou fíčuru, určitě se aspoň některým z vás
stalo, že to na vás s partnerkou po cestě prostě přišlo. Zkoušel jsem to
ve favoritu mnohokrát a skutečně to není! problém. Automobil není poznamenaný
filozofií, že interiér má řidiče obklopit. Přední sedadla lze odsunout
až dozadu a vytvořit dostatek místa v přední části kabiny, nebo je naopak
posunout až dopředu a užívat si komfortu zadní sedačky. V tomto případě
je nutné nastrkat spony bezpečnostních pásů skrz sedadlo do kufru, jinak
nepříjemně tlačí. Spony předních pásů jde snadno sklopit dolů. Střecha
vozu je vodorovná, nesklání se kupředu, takže pokud je partnerka nahoře,
nemusí prostrkovat hlavu střešním oknem a být vystavena nevlídnému povětří.
Sedačky, především verze L, nemají výrazné stranové vedení a tím pádem
neznemožňují kontakt mezi řidičem a spolujezdcem. Středová konzole montovaná
do vozů ve stupni výbavy GLX a akčních modelů je z měkčeného plastu a odolná
proti prošlápnutí. Jediný limit představuje poněkud nešťastně řešený sloupek
volantu a volant sám, který je v originálním provedení poměrně velký. Vykládá
se proto následující vtip:
Děvče stopuje u silnice. Zastaví naleštěný favorit. Slečna usedne dovnitř
a táže se: "Můžu kouřit?"
Řidič odpovídá:
"Když se vám vejde hlava pod volant, tak proč nééé?"
Oproti tomu nedopořučuji provozovat sex na kapotě, jak občas vídáme
ve filmech ze zhýralé kapitalistické ciziny, protože plechový výlisek je
málo tuhý.
Přeju příjemné zážitky.