Komentáře ke článku: Jak se dá (ne)nabourat … (ze dne 11.10.2009, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
obléknout reflexní vestu....
|
|
|
... aneb vítěz hlavní ceny, která je .... (nic). ;o)
|
|
ale nějak mi uniká smysl, proč byl ten článek napsán........a proč byl napsán tou formou, jakou byl napsán.........a proč je tak šííííleně dlouhej a nezáživnej........
Ale to jen tak na okraj.
|
|
bylo to dlouhé a ztrácel jsem se v textu. příště zkrátit, členit MNOHEM více text, zejména myšlenkové pochody oddělit od prožité skutečnosti. v článku jsem čekal na obrázek, pomohl by pochopit bourací situaci, ale nebyl.. Takže příště ad druhá moje věta. Hodně štěstí! začátky jsou těžké. taky zde mám dva nebo jeden článek. Hodnocení špatné, dle redaktora dobré. Co se dá dělat..
|
|
|
Není autor ženská? Způsobu líčení by to odpovídalo :-) Běžná žena taky při líčení shlédnuté detektivky neopomene proložit děj líčením toho co měl na sobě vrah a co oběť, hromadou dalších pro děj podružných postřehů z filmu a nakonec do toho zamotá i průběh včerejšího nákupu ;o)
|
|
|
No, podle pouzitych prechodniku nepochybne je.
|
|
jen jak příště (ne)napsat článek, který se (ne)dá číst.
jakoby to ani nebylo česky, dlouhé odstavce, věty, které by nejspíš nepochopil ani přímý účastník. Je tam toho moc a ani odpočívadlo nepomáhá.
|
|
Clanek nekomentuji. Jen se zde trochu vyliji ze situace, ktera by na clanek nemohla byt ani kdybych ji natahl jako pan autor Esmeraldu. Ale jako prispevek v diskusi by mohla byt zkousnutelna.
V sobotu v 12:15 jsem mezi dvemi nejmenovanymi obcemi v NJ okrese predjizdel na sirsi prehledne mirne stacejici se rovince s vyhledem za dobre viditelnosti cirka 2km.
Pri aktualni velmi spatne viditelnosti pri vode padajici seshora i te zvedle od jinych aut jsme temer vsichni pouzivali mlhovky, vcetne me. V dalce jsem videl osobni auto a za nim svetla neceho velkeho, kamionu. Vedom si more casu jsem ani nepodrazoval a lehce nechal petku vybrblat na vyssi rychlost. Nemel jsem v umyslu zaradit se ihned za predjizdene vozidlo kvuli vode. Kdyz tu ty svetla v protismeru zmizely.
Kdyz nad tim premyslim s odstupem, mohly zhasnout, nebo take mohly byt zakryty necim jinym, ale v ten moment jsem si to nejak neuvedomoval, proste me prekvapilo, ze mi zmizely a radeji jsem se vratil do sveho pruhu.
V protismeru v zapeti proletela neosvetlena seda Oktavie. Myslim, ze me s prehledem mohla zabit, i pres velkou sirku cesty jeji ridic jel dal stredem sveho pruhu - mel moznost jet "odstavnym", z jeho pohledu se na nej ritil silenec co predjizdel na last moment jako kreten, pochybuju ze vedel ze nesviti. Ja ho proste nevidel, vubec, az kdyz prolitl kolem me. Jaka byla mezi nami rezerva? Tezko odhadovat, pamatuju si to jako velmi tesne, mozna jedna sekunda, vice to nejspise nebylo. Jsem rad, ze to dobre dopadlo, snad si po teto situaci uvedomil, ze jsem ho nevidel a zapl svetla a nestalo se neco dalsiho chvili na to.
|
|
|
Vidite, ani povinne sviceni to nezachranilo...
|
|
|
1) Blbec v šedý oktávce na to povinný svícení kašlal.
2) Blbec v šedý oktávce nesvítil, přestože byla snížená viditelnost.
|
|
|
... a povinné očkování proti záškrtu také ne. A přitom to má s povinným svícením za snížené viditelnosti zhruba stejně společného jako povinné svícení za jízdy.
|
|
Opět se připojuji k poznámce, že mi k textu zoufale chybí obrázek.
Myslím, že by to s tím obrázkem přece dnes nebylo tak těžký, vždyť fotoaparát má dnes vestavěný většina mobilů a takový by nám zde úplně stačil.
Rovněž bych asi neodolal vyfotit ten kamion a kdyžtak i toho smarta. To si potom nemusíš pamatovat tu RZ, protože je na fotce. Mobil můžeš mít na palubovce a k jeho ovládání stačí jedna ruka.
Pokud bych byl fest náročný, chtěl bych video, ale málokdo má v autě kameru, že? :-) No opět by stačilo mobilní v obvyklém formátu pro mobily 3GP.
V textu můžeš zkusit kratší věty a udělat to napínavější a dramatičtější: (Vedle mě se řítil šílený pick-up do krabicoidu bez náznaků brždění. Dávno už měl zpomalovat, ale řidič byl asi v mikrospánku a jel si vesele na dál Jel jsem vedle něj, brzdil a zíral na něj, místo abych ho pustil. Škodolibě a zároveň nadšeně jsem potom pozoroval, jak se rozstřelil za mohutného kvílení gum o krabicoid)
Ber to trochu s rezervou, až na tu poptávku po obrázcích, tu myslím vážně!
|
|
|
Na tuto situaci byl plyn vysloveně lékem, myslím, ostatní spíš počítali s forsáží nabušeného nového auta v levém (soudím dle šestky). Po zážitku s R36 jsem ovšem také změnil styl, tak vím o čem je řeč. Nedávno na mě idiot v dodávce vyblikával, jel jsem 100 cca 500m před začátkem obce. Nenechal jsem se vytočit, v klidu sundal nohu z plynu při pětce a mírně zpomalil. Dodávkář zareagoval předjetím přes zebru u benzínky, kdyby někdo vyjížděl, zabije ho. Byl bych vinen ? Určitě ne. Kdo se snaží dodržovat předpisy, paradoxně může být pro jiné závodníky nebezpečný. Je pravda, že kdysi jsem jezdil ostřeji s alfou, kupodivu nevzpomínám si na nějaké kritické situace, všemu jsem totiž tak nějak ujel, častěji jsem měl před sebou cestu prázdnou.
|
|
|
jj, já zase viděl minulý týden, jak idiot v dodávce přímo přede mnou na přejezdu předjížděl traktor, když 200 metrů za přejezdem končí obec a silnice se rozšiřuje na dva pruhy... mohl v klidu těch 200 metrů počkat a předjet bezpečně a ne jako hovado... bohužel i takoví lidé mají řidičák a právo volit...
|
|
|
Předjet traktor na přejezdu je vskutku vražedný manévr. A co teprve předjetí traktoru přes dvojitou čáru, za to by se měly rovnou sekat ruce. :-)))
|
|
|
Mám podobné zkušenosti. Když jedu relativně ostřeji a ne úplně podle pravidel (zejména co se týká max. rychlosti, s ohledem na to, jaký je rozhled a aktuální situace na silnici a v jejím okolí, chodci atd.), v podstatě nikdy nedošlo k nějakému problému. Možná i proto, že při ostřejší jízdě se víc soustředím a víc sleduju okolí.
Kdykoliv se mi stal nějakej problém, bylo to za situace, kdy jsem měl čas a jel v klídku a v pohodě - ať už to bylo z nepozornosti mojí nebo cizí - zbořenej zadek auta (mohl jsem stihnout odbočit doleva, ale nechtěl jsem to zbytečně řezat, měl jsem čas, a v klidu jsem pomalu dobrzdil - pán za mnou si ovšem nevšimnul, že zastavuju, protože prý očekával, že to stihnu), další nepozornost, kdy se mi v obci dostalo rychleji jedoucí auto vpravo do slepýho úhlu a já chtěl uvolnit levej pruh (naštěstí se to vyřešilo pouze jeho brzděním a troubením a mým omluvným zablikáním a zamáváním - ale kdybych jel ostřeji, jednak bych dával víc pozor a druhak by mě nejspíš ani nedojel), mám na svědomí i jedno projetí červený při srovnávání rychlosti na tachometru (opět, měl jsem čas a nechtěl jsem překračovat rychlost, jenže když jsem zrovnal bržděním motorem z 55 na 50 a kouknul se zpět, byl jsem 2m před semaforem a na něm byla červená - když trochu spěchám a jedu podle pocitu, tachometr příliš extra neřeším a koukám spíš na značky a situaci v okolí).
|
|
|
1) Pán za Vámi neměl co předpokládat, že něco stihnete, ale měl dodržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla před sebou, aby v případě, že se stane cokoliv nepředvídatelného, mohl bezpečně zabrzdit. Na vině tedy nebyla Vaše klidná jízda, ale chyba řidiče za Vámi.
2) Už v autoškole se učí, že při přejíždění z pruhu do pruhu je třeba těsně před manévrem pootočit hlavu a přímým pohledem se přesvědčit, zda právě ve slepém úhlu zpětného zrcátka není jiný vůz (často proto, že řidič onoho vozu si s předpisy hlavu příliš neláme). Chcete říct, že když jedete rychle, tak si slepé úhly kontrolujete a když pomalu, tak je Vám to jedno???
3) Když se blížíte ke světelné křižovatce, je pro Vás důležitější pohled na tachometr než na semafor? Obzvláště, když zelená už svítí nějakou dobu (soudím podle toho, že jste vjel do křižovatky na červenou) a je riziko, že se rozsvítí červená? Mezi zelenou a červenou ještě cca 3 - 5 sekund (podle velikosti a složitosti křižovatky) svítí světlo oranžové (resp žluté), které přikazuje řidiči zastavit na hranici křižovatky a pouze pokud toto není možné bezpečně učinit, může řidič křižovatkou projet (opět se to učí už v autoškole). Skutečně jste tři vteřiny koukal upřeně na tachometr???
Při rychlosti 50-55km/h ujede auto za jednu sekundu asi 14-15 metrů. Ujel jste cca 45 metrů, aniž byste se díval před sebe???
Nezlobte se na mě, ale z Vašeho příspěvku mám pocit, že se snažíte dokázat, že když jedete, jak Vy píšete, "ostřeji", jedete zároveň bezpečněji.
Ovšem podle toho, co píšete, to spíše vypadá, že když jedete "klidněji" jednoduše nedáváte pozor, jak byste správně měl.
Všechny tři Vaše příklady jsou totiž o nepozornosti (Vaší nebo jiných), nikoliv o klidné nebo agresívní jízdě.
|
|
|
Přesně tak to je!
Když jede Jirka pomaleji je příliš uvolněný a nepozorný.
Když jede Jirka ostře, jízdní styl ho vybudí a lépe vnímá, je poroznější a opatrnější, jeho řidičské schopnosti se aktivují.
Ja tohleto naprosto chápu, já to mám podobně. Takže buď jedu pomalu podle předpisů ale neporozně a roztěkaně, občas se zamyslím a chvíli jsem mimo, nebo jedu ostřeji, nedodržuji rychlosti, ale jsem nabuzený a lépe vnímám, lépe se soustředím, předvídám a jízda je bezpečnější. Když jedu ostře moje řidičské schopnosti jsou nabuzeny na 100%.
|
|
|
Já se také po skleničce dobré skotské lépe soustředím. Ale vysvětlujte to PaChům:).
|
|
|
Však v civilizovanejch zemích je ta jedna sklínka povolená. Ale myslím, že u nás se to zatím nepovolilo hlavně proto, že by pak každý, kdo měl ty sklínky 4 nebo 5 by pak tvrdil, že měl 1 nebo 2..., jinými slovy, že by lidi víc začali jezdit opravdu ožralí. Jestli je to důvodná obava nedokážu posoudit, u mě to funguje tak, že v zemích, kde je to povolené si klidně to 1 pivko či dvojku k jídlu dám a pak jedu o to opatrněji.
|
|
|
Ja jsem si to povolil i u nas. Udelejte to take, je to velmi osvobozujici... :-)
|
|
|
A já si to zase odpustím i ve státech, kde to povoleno je ;-)
|
|
|
Tak to se dá pochopit u pětiletého dítěte, že když ho nenecháme si hrát tak bude zlobit. Pokud neumíte řídit auto při jakékoliv rychlosti tak nemáte na silnici co dělat.
|
|
|
Upřímně se obávám, že asi nedokáži bezpečně řídit vůz při rychlostech přesahujících 500 km/h. Přesto nesoudím, že bych neměl na silnici co dělat; Vy ano?
|
|
|
|
Sice nechápu proč, ale pokud Vás to potěší -- Ondřej.
|
|
|
Zřejmě šlo o zbrklý pokus vás ztotožnit. Některým orgánům to takhle občas ujede. Na mne onehdy bylo křičeno "okamžitě se legitimujte" :).
|
|
|
A ta "aktivace řidičských schopností" je dána nějakou konkrétní rychlostí? Absolutní, vůči zemi, nebo relativní, k ostatním vozidlům na silnici nebo dokonce k místnímu rychlostnímu omezení?
Tedy když takový řidič jede v limitu, div nenabourá, ale když jede, dejme tomu, o nějakých 20 km/h a více rychleji, najednou ví o všem, co se kolem jeho vozu děje, jeho zrak se stane orlím a reflexy by mu záviděla většina závodních jezdců?
Co by se stalo, kdyby najednou takový řidič mohl jet legálně o něco víc? Třeba v obci 70 km/h. Ztratí svoje schopnosti a aby nenaboural, pojede zase přes limit?
Nezaměňujete třeba pocit bezpečné jízdy s působením adrenalinu?
Jinak soustředit se na jízdu, sledovat provoz kolem sebe a předvídat chování ostatních řidičů, to je lze při jakékoliv rychlosti. Stačí chtít.
|
|
|
Aktivace řidičských schopností je dána aktuální rychlostí nových podnětů a složitostí řešených situací. Je to u každého řidiče individuální. Zřejmně je to dáno možnostmi mozku, podle toho kolik nových podnětů dokáže příjmout a jak rychle je dokáže zpracovat a adekvátně reagovat. Tohle by odhalil snad jen trenažer v rukou psychologů. I tak ale vždy ještě hraje roli aktuální psychická kondice, nálada a spousta dalších faktoru z řidičova života. Nedá se to proto napsat takhle paušálně, jako třeba při 70 v obci jsem nabuzen! Je to vždy o tom, kde jedete (terén přehlednost), jaký je tam provoz (a ruch okolo cesty), jaká je silnice (myslím stav povrchu, náklony, zatáčky a jejich klopení, počasí, atd).
Zde je hlavně nejdůležitější, aby každý řidič jezdil jen tak, na kolik má on i jeho vůz a nesnažil si hrát na supermana. Snažil se také domýšlet situace, co by se mohlo kde stát a jestli by to měl šanci zvládnout? Každý rozumný řidič by měl mít v mozku pomyslný alarm, který se rozezní, když zjistí že už začíná přetahovat šponu a že jede víc, než naco má schopnosti. Bohužel to asi nedokáže každý, to je mi jasné, jinak by nebyly nehody z nepřiměřené rychlosti a nesprávného způsobu jízdy. Podle mě nedovolená rychlost není vždy na závadu, pokud je ještě přiměřená.
|
|
|
Ještě zajimavost:
Víte, že řidičské schopnosti může znatelně zhoršovat také nedostatek testosteronu? Jeho nadbytek zas vede k nadměrné agresivitě. Tento můžský hormon zlepšuje prostorovou orientaci a odhady.
Jinak rozhodně nejsem příznivcem adrenalinu, jako puberťáci, kteří jezdí jak prasata, třeba zatáčky přes ručku. Jezdím svižně ale hodně plynule, podle možností svých, silnice, provozu a auta, tak abych nemusel zbytečně brzdit. Je to dobré i na spotřebu, pokud mi to ostatní moc nekazí. Rychlostní limity beru jen orientačně, překračuji to podle okolností.
|
|
|
Presne tak. Ja jsem schopny odridit nonstop Brno - Vilnius s jednou zastavkou u Varsavy na natankovani a vycurani. Ale v posledni dobe se bojim jezdit po CZ, jelikoz s nastupem predpisove jizdy uz i na severni Morave zacinam za volantem usinat. No nic, snad se mi podari "odjebat sa odtial" jeste drive nez zpusobim nehodu.. (pritelka se stehuje do Italie a ja ji asi budu nasledovat, koneckoncu, mam to tam rad). Omlouvam se za absenci ceske diakritiky, ale nez psat na ceske qwertz, radsi pisu na anglicke qwerty. Pouzivam ceskou qwerty, ale tohle neni muj komp.
|
|
|
no, mas to slozity... hlavne jsem zvedav jak k tomu vsemu jeste zvladnes italskou qwerty. ja se omlouvam za absenci diakritiky, ale tohle je muj komp. navrhuji, aby pro priste kazdy napsal, zda ma svuj komp, cimz se rada jinak zbytecnych nedorozumeni vysvetli. tento prispevek jsem psal velmi rychle, proto neobsahuje preklepy. pri rychlem psani se mi totiz aktivovaly pisarske schopnosti a ja ted ty znaky mastim jako drak. o pulnoci si mezi psanim udelam prestavku na curani... :))
|
|
|
Tam uz budu mit sveho notaska.. Ted ceka sbalenej ve sklepe :)
|
|
|
Ty jses vul (bez diakritiky) :-)))
|
|
|
čímž se vysvětluje, proč zde tak často kritizovaní cyklisté jezdí a kličkují někdy po chodnících tak rychle. snaží se, aby se jim pomalou jízdou nedeaktivovaly cyklistické schopnosti a tak následně neohrozili chodce... :))
|
|
|
Tohle by musel rozhodnout asi skutečný odborník a podložit to nějakými praktickými výzkumy. Shodneme se jistě na tom, že při rychlejší jízdě se organismus svým způsobem "vybudí." Své asi hraje hlavně rychlost samotná, u někoho se možná přidá i fakt, že podvědomě ví, že dělá něco, co by neměl. Taky se asi shodneme v tom, že na různé lidi tento stav různě působí. Stejně jako někdo pracuje lépe pod tlakem, zatímco jiný nikoliv.
Je ale otázkou, zda řidič, na kterého má rychlejší jízda subjektivně pozitivní vliv, skutečně řídí lépe. Zda v tom "vybuzeném" stavu jsou jeho analýzy situace a následná rozhodnutí rychlejší (aniž by to mělo vliv na chybovost) apod. Tohle by se skutečně muselo podložit nějakým výzkumem.
Nicméně dlouhou oklikou se vrátím ke své původní myšlence z mojí reakce na příspěvek uživatele "housenka." Totiž že je nesmysl, že by někdo při vyšší rychlosti zvládal situace na silnici lépe, než v nižší, kdy naopak dělá takřka fatální chyby. Resp. je nesmysl, že by se na jízdu nedokázal v nižší rychlosti soustředit minimálně stejně dobře.
|
|
|
Nehody zpusobene nepozornosti a mikrospankem Vasemu nazoru, vyjadrenemu ve tretim odstavci, prilis za pravdu nedavaji. A vlastne ten treti odstavec je v logickem rozporu s tim, co pripoustite v odstavcich predeslych, zejmena pak v odstavci druhem.
|
|
|
S tímto nemůžu tak úplně souhlasit. V první řadě bych nespojoval mikrospánek a nepozornost jako takovou. Mikrospánek je následkem únavy, kdy řidič za volantem jednoduše usne. Zradí ho vlastní tělo.
Jestli ale řidič blížící se ke křižovatce sleduje upřeně tachometr a nevidí světla na semaforu, je to jeho vlastní vůle. Jeho smysly jsou v pořádku a on je upírá vědomě špatným směrem. Což je v té situaci hrubou chybou.
A to mi právě nejde do hlavy. Jak to, že při "ostré" jízdě se řidič chová správně a sleduje věci, které sledovat má a při "klidné" jízdě to nedělá? To přece nemá co dělat s nějakým "vybuzením" těla, nýbrž se zdravým rozumem.
"Vybuzený" řidič se možná lépe soustředí na jízdu, tj. nekouká nikde po vejrech ani po ženských, důležitá je pro něj jen silnice a provoz na ní. To připouštím. Ale jestli v takovém stavu ví, na co dávat pozor, musí to přece nutně vědět, i když jede pomalu.
Škoda, že se uživatel "housenka" nezapojil do diskuse, možná by nám to osvětlil.
|
|
|
Uživatel housenka na to dlabe, asi to tak vypadá!
No tak proč vybuzený řidič, který jede svižněji kouká hlavně na cestu před sebe a nekouká po ženských na chodníku a jinách rozptylovadlech a je plně soustředěný je snad jasné!
Pokud jede svižně, tak ho řízení zaměstná natolik, že už to nestihne, protože provoz před vozidlem si žádá neustále jeho pozornost. Takový řidič je vytížen řízením a sledováním provozu a tak nestihne chytat lelky a aspoň se tedy potom plně soustředí na ten provoz, což je od něho nanejvýš žádoucí. Pokud totiž jedu dynamicky, tak si rychlost moc nehlídám, proto na tachec koukám až 8x méně a pouze krátce, protože musím sledovat provoz. Musí se u toho víc předvídat, víc se soustředit, je to dynamičtější a potom ho ta jízda i více baví. To se zase projeví v tom, že lépe drží soustředění, když ho to baví a tak snadno nezačne usínat a nepřepadne ho tak lehko mikrospánek.
Když ale někdo jede předpisově, tak je často jeho problém, že kvůli ploužení takové ty věci, jako koukání se po krajině, nebo po babách, případně i další, třeba ladění rádia, telefonování a ženský třeba i malování se, stihne. No a to je potom ten problém! Kdo jede předpisově a nemá tempomat si navíc musí trochu hlídat tachometr, což taky trochu rozptyluje. Ono je ale v této rychlosti snadnější dlouze koukat na tachál, protože situace před vozem se mění pomalu. Je šíleně vyčerpávající upřeně koukat na jen pomalu se měnící situaci v provozu a to je jádro pudla.
|
|
|
Dlabe, což je škoda, protože my si tady nerozumíme.
Zrovna jeho příspěvek byl důvodem, proč jsem se zapojil do diskuse, konkrétně fakt, že když prý jede rychle, jede bezpečněji, než když jede pomalu podle předpisů, kdy naopak dělá dosti hrubé chyby. Takže vlastně jaksi v zájmu bezpečnosti silničního provozu ty předpisy porušovat vlastně musí.
Takhle jsem to alespoň pochopil a můj názor je ten, že je to jen výmluva.
Snažím se dopídit toho, proč řidič, který ví, co má dělat, toto nedělá, když jede pomaleji. A musím opakovat, co už jsem napsal, tohle nemá co dělat s "vybuzením" těla ani s mikrospánkem, protože tyhle věci ovlivňuje řidič vědomě.
Fakt, že řidič nemá na nic jiného, než na řízení za volantem čas znamená pouze to, že nic jiného za volantem nezvládne. Nikoliv, že řídí lépe. Většina žáků autoškoly má s řízením také plné ruce práce a při mnohem menší rychlosti. Naopak zkušený řidič při stejné rychlosti zvládne i to "kochání" a přitom to nutně neznamená, že se soustředí méně.
Zkrátka to, jak moc řízení řidiče zatěžuje nekoresponduje s kvalitou řízení jako takovou (vyhodnocení situace, rozhodování apod.).
|
|
|
Já pořád nechápu, co tomu Jiřímu Stejskalovi se pořád nezdá. Když housenka napsal, že když jede svižněji, že je pozornější, tak si to hned dokážu představit naprosto jasně. Když jsem na začátku platnosti bodového systému zvolnil a jezdil chvilku (pár jízd) poslušně podle předpisů, tak mě ta pomalá pohoda za volantem tak ukolébávala, že jsem se začal sám nachytávat při takových chybách a takové míře nepozornosti, že jsem tomu sám nemohl uvěřit, že tohle dokážu udělat. Začal bát že se něco stane! Od té doby jsem se zařekl, že takhle už nikdy za žádnou cenu ne, protože to zavání průserem a že raději ať mě honí policajti za rychlost, než abych způsoboval nehody svou nepozorností.
Co se týče toho rychlého odbočování, tak má to své výhody, že do vás nikdo zezadu nenabourá (i když to pak nebude vaše chyba, nedojde k tomu), ale má to své limity. Na motorce jsem to málem párkrát přehnal, že jsem měl co dělat. Když tam bude písek, o to hůř. Když v obci nejedete předpisově, tak je také výhoda, že se vám většinou nikdo nelepí na zadek a nesnaží se vás předjet. Když jo, tak ho raději sám pustím, protože blokování pomalým je nepříjemné. Vaše průměrná rychlost stoupne a já tvrdím, že si to auto teprv potom začnu užívat a když si jízdu užívám, tak se do toho zažeru ještě víc a soustředění a vnímání se zlepší.
Proč to tak je, možná je to takový jev, který nazývám relativizace rychlosti. Když jste zvyklý na třeba favorita a přesednete do něčeho komfortního, třeba citroenu C5, tak se vám najednou pořád zdá, že jedete moc pomalu, ale realita je trochu jiná, jedete třeba dost rychle, ale v lepším autě, které nato prostě má lepší předpoklady. No já mám taky auto ve kterém se vám suběktivně zdá 50 skoro jako 30-40, což je fakt na usnutí. No a já v něm usínám a soustředění jde do háje, proto jezdím 70tacho, což mi připadá někdy ani ne jako 55-60 ve favoritu. Navíc pak můžu na 4. převod na 2000ot a mám navíc pak i trochu lepší spotřebu. Už takhle jezdím od roku 2002 a takto se mi to zažilo a osvědčilo. Samo se tak nedá jezdit všude a bezhlavě, jen pokud je přehledná silnice a kolem není moc chodců, kteří by mi tam mohli skočit.
Jinak baví mě jízda na zimních terénech, protože tam je technika jízdy ještě složitější, protože řidič musí navíc furt vyhodnocovat stav podloží, tedy adhezi, zvýšeně vnímám i náklony silnice, na rovinkách i v zatáčkách a pořád si hlídám prostor pro bezpečné zastavení a sklon, kam by auto klouzalo při smyku. Zároveň řeším terén, na kopci krokem a pod kopcem, naplno co to snese. Je to fakt prověrka auta i řidiče, co umí. Ve starém favoritu mě bavilo nacvičovat kmitavé brždění ve stylu ABS a dosahoval jsem docela rychlé frekvence. Bylo to fajn, učit se v zimě na autě bez ABS, ESP, BAS a jiných kravin co furt zasahují do řízení a sledovat co to udělá a pořád se přizpůsobovat a vytvářet si podle toho vzorce správného chování v krizi.
|
|
|
To já jsem po zavedení bodového systému nezvolnil. Nebylo proč. S dodržováním předpisů jsem neměl problém předtím ani potom. A bylo docela zábavné, že zatímco dřív i ve městě všichni předjížděli mě, najednou to bylo naopak.
Záhy ovšem řidičové zjistili, že ačkoliv předpisy se změnily, policie je stejně laxní jako dřív a vše se pomalu vrátilo do starých kolejí.
Co se mi pořád nezdá? Napíšu to tedy naplno. Nezdá se mi, že by byl někdo takový pitomec, aby několik desítek metrů před světelnou křižovatkou místo před sebe koukal na tachometr (a neviděl na semafor) jenom proto, že jede o několik km/h pomaleji.
Nebo že se ze stejného důvodu nepodívá vedle sebe, když přejíždí z pruhu do pruhu.
Jednoduše odmítám uvěřit tvrzení, že v jednu chvíli se takový člověk chová rozumě a jen sundá nohu z plynu, je z něj naprostý hňup. Buď někdo ten rozum má, a pak ho používá i když jede pomalu, nebo ho nemá, ale pak ho nemá, ani když jede rychle.
Máte pravdu, že když jedete rychleji, nikdo se Vám na zadek nelepí. Jenže kdyby všichni dodržovali povolenou rychlost (což se děje pouze v ideálním světě v nějakém paralelním vesmíru), tenhle problém s lepením byste taky neměl a navíc byste nemusel mít ani obavu z pokuty.
Jenže v ideálním světě nežijeme, takže se najde vždycky dost takových, kteří svůj osobní problém s rychlostním omezením rádi hodí na ty druhé, co z nějakého zvrhlého důvodu rychlostní limity dodržují.
Takže i člověk jedoucí podle předpisů musí neustále dávat pozor kolem sebe, kde se kdo znenadání vynoří, kdo na tom nejnešťastnějším místě začne předjíždět apod.
Co se usínání za volantem týče, neodpustím si sarkastickou poznámku, míněnou ovšem napůl vážně.
Když při řízení auta, tedy při aktivní činnosti, při nízkých rychlostech usínáte, to když se doma posadíte do pohodlného křesla a zadíváte se na jedno místo, to musíte do pěti minut spolehlivě usnout, ne?
Vážně by mě to zajímalo, protože s tím mám trochu zkušenosti.
Před řadou let, zrovna když jsem dělal kurz v autoškole, mi diagnostikovali epilepsii. Po další řadě let se podařilo nemoc tzv. kompenzovat, tj. nevhodné aktivity mozku se přestaly objevovat a konečně došlo i na absolvování autoškoly a získání řidičského průkazu.
Podotýkám, že zcela legálně a podle všech předpisů. Žádný úplatek lékaře nebo příslušných orgánů. Určitou malou dávku léků beru dál, právě jako jistou pojistku, na přihlášce do autoškoly to bylo dokonce i uvedeno od lékaře jako nutnost, do řidičáku mi to už na úřadě z nějakého důvodu nenapsali.
Osm let aktivně řídím, beru přitom léky, které určitou měrou obecně potlačují mozkovou aktivitu a s udržením pozornosti za volantem nemám nejmenší problémy.
Navíc jsem svého času v rámci léčby epilepsie absolvoval terapii zvanou EEG biofeedback, kdy se mozek na základě vnějších podnětů sám uvést do určitého režimu. Mimo jiné se tím léčí také nespavost a vedlejším účinkem této terapie skutečně bylo, že mi stačí lehnout do postele a do deseti minut spím, i kdybych předtím spal třeba 12 hodin. Mozek pozná klidový stav a jednoduše si usne.
O důvod víc, abych měl problémy i za volantem.
Jenže mně se toto neděje, ačkoliv mám vlastně v tomto směru jistý handicap. Neusínám ani za volantem ani jako spolujezdec. Zdravému a odpočatému člověku by se to stávat teprve nemělo.
Nevěřím, že byste se při pomalé jízdě nedokázal soustředit na jízdu. Jen by to zpočátku chtělo vyvinout určité úsilí, než byste to začal dělat automaticky. Jenže rychlá jízda Vás baví, jak sám píšete, takže to řešíte tímto příjemným způsobem.
A jestli skutečně za sebevětšího úsilí nejste schopen soustředění při běžné jízdě, máte zřejmě zdravotní problém. Jinak si to nedovedu vysvětlit.
|
|
|
nemáte pravdu, já jezdím dle hodnocení většiny lidí pomalu, dá se říct, že většinu rychlostních limitů dodržuji, nejsem milovník rychlé jízdy, nebaví mě, já jezdím dokonce tak pomalu, že svezení se mnou bude brzy placená atrakce ;-), mám na to spoustu svědků. Přesto musím souhlasit s názory předřečníků, pomalá jízda uspává a otupuje. Řízení auta v běžném provozu člověk zvládá a nemusí se nijak zvlášť soustředit, to vede k otupělosti, sama vím, že jsem schopna auto ovládat i téměř v polospánku. Enormě snížené rychlostní limity přesně tomuhle nahrávají. Člověk jede jako když nejede, začne se nudit, protože kapacita mozku není využita a začne koukat po vejrech, chytat lelky, svačit, kouřit, pít kafe, ladit rádio a přemýšlet čím se zabaví. To všechno odvádí pozornost, jenže věnovat zvýšenou pozornost něčemu co zvládám levou zadní není dlouhodobě možné. Hlavní chyba je ve snížení rychlostních limitů, jednoznačně to nahrává nesoustředěnému řízení, nepozornosti. Když jedete kousek, dá se to vydržet, když jedete stovky kilometrů vede to k apatii.
|
|
|
V první řadě musím zmínit, že jsem potěšen, když čtu, že se někdo nestydí přiznat, že jezdí pomalu :-)
Ovšem musím Vám oponovat v tom, že pomalá jízda uspává a otupuje. To dělá monotónní jízda a to je rozdíl. Pokud pojedete stálou rychlostí např. 200 km/h po rovné a prázdné silnici bez nutnosti dávat na cestu větší pozor (absence překážek, ostrých zatáček apod.), uspí Vás to stejně, jakobyste jela poloviční rychlostí. Nebezpečná není nízká rychlost, ale jak sama správně píšete, nedostatečně využitý mozek.
Jenže naopak při rychlé jízdě, kdy, jak bylo výše řečeno, řidič nemá čas na nic jiného než na řízení, zase dochází k únavě z přesně opačného důvodu. Stejně jako se člověk nedokáže dlouhodobě soustředit na jízdu z vlastní vůle, nedokáže to dlouhodobě ani když je k tomu donucen (rychlou jízdou).
Jenže to nastane skutečně po stovkách kilometrů a to už je extrém, většina lidí takhle nejspíš nejezdí. Ačkoliv to nebylo nikde řečeno, mám zato, že se bavíme o jízdách běžných lidí, kteří při jedné cestě stráví za volantem zhruba hodinku až dvě (např. dojíždění do práce). A v takovém případě by s pozorností nikdo problém mít neměl.
Nicméně i když jsem pouze průměrným řidičem, je možné, že jsem výjimkou potvrzující pravidlo a všichni kolem mě jezdí v polospánku, kdoví :-)
Třeba jídlo ani pití za volantem nesnesu. Když mám hlad nebo žízeň, zastavím a v klidu pojím a popiju. Zato kolega, ten ne. Jeli jsme kdysi z Ostravy do Brna, dostal hlad, zastavili jsme u benzinky, koupil si nějakou bagetu a že hned pojedeme dál, že to sní v autě. O vystřídání nechtěl ani slyšet, tak tedy řídil dál, jídlo mu padalo do klína..., radši nevzpomínat.
Nebo při vyjíždění z parkoviště vezme telefon a někomu volá. Jakoby to nemohl vyřídit předtím, než vůbec nastartuje.
Jsem asi bílá vrána :-)
|
|
|
Prosím vás, když už o tom píšete, jel jste vůbec někdy někdy těch 200 km/h (a seděl jste u toho za volantem) ? A pokud ano, bylo to déle než pár sekund ? Ona to totiž není žádná sranda ani na relativně rovném a relativně opuštěném úseku dálnice. Při téhle rychlosti se může nudit tak maximálně strojvůdce vlaku, ale řidič jen těžko, protože si musí dávat bacha na sebemenší předměty ležící na vozovce.
|
|
|
To je naprostá pravda, co tam píší předřečníci, tedy že pomalá jízda uspává a otupuje postřeh. Přesně tak, řidič jede automaticky a polosoustředěně až nesoustředěně. Potom vám něco vjede do cesty, nebo vozidlo před vámi prudce zpomalí a vy se pak najednou leknete, probudíte z letargie a musíte rychle reagovat! To je takový malý šok! Pokud jedu svižně, tak se snažím sledovat dění i okolo a před vozidlem předemnou, takže reaguji dřív a nejsem tak překvapen. Pokud jedu svižně, dokážu lépe vnímat okolí, značky a hodně předvídat, pokud jedu opravdu pomalu, podle předpisů, tak nějak automaticky, dokážu předvídat jen velmi málo a ještě jsem nepozorný a nesoustředěný, takže přehlédnu větší část dopravních značek. Hlídám si jakž-takž akorát přednosti v jízdě. O tom to je.
Musím poznamenat, že moje jízdy jsou spíše mimo město a kolem 50km a víc. Pokud zvolním, pozornost a soustředění ztrácím poměrně rychle aniž postřehnu že se tak stalo. Tohle mám už od dětství, všiml jsem si toho už před 15 a více lety během studia na gymnáziu, kdy u mě něco ve výkladu samovolně vyvolalo myšlenkovou asociaci a už jsem byl chvíli duchem nepřítomen. Proto jezdit svižně nejlépe po technicky náročných okreskách je pro mě vyzkoušený nejlepší recept proti tady tomuto problému. Pokud jsem unavený, nejlepší osvěžovák je pustit na sebe v autě studený vzduch, klidně i průvan, někdy přidám pár prudších zatáček, nebo manevrů pokud zatáčky nejsou a jsem opět OK!
Proboha ale ať mi pan Jirka Stejskal nepíše, že jízda 200 po prázdné dálnici uspává. To nemohu vnímat jinak, než jako tvrzení někoho, kdo si to v reálu nikdy sám nezkusil, nebo provokaci! No tak tohle je fakt blbost! Já jsem to chvíli zkusil a opravdu v téhle rychlosti jsou i dálniční jízdní pruhy dost úzké, zatáčky celkem prudké a nemůžete si to rozhodně dovolit všude, i když je dálnice suchá a prázdná, nehledě nato, že musíte na všechno reagovat zatraceně rychle aby to bylo ještě včas a sledovat provoz hooodně daleko před sebou.
|
|
|
No, víš...on Stejskal, podle mých zkušeností, nemá až zase takovou nepravdu.
Vlastně mu svými příspěvky dáváte v podstatě zapravdu. Otupělost při řízení nevyvolává pokaždé "pomalá jízda", ale "nedostatek podnětů".
Stejně jako znám situace, kdy je 40 kmh rychlost vysoká a člověk se potí až na řiti, aby se udržel na silnici, znám místa, kdy se po hodině i při rychlostech mezi 190 a 230kmh člověku zavírají oči. Stává se mi to pravidelně na maďarských dálnicích při cestách do Rumunska. Vedou v úplné rovině mezi kukuřičnými poli, oplocené, s dobrým povrchem...a na jihu navíc s minimem čerpacích stanic. Jen pár odpočívadel se záchodem a tekoucí vodou.. Člověk už má ten den něco za sebou a ještě pěknej flák cesty domů...nejsou to lehký chvilky. Tam by bylo třeba mít stroj, co jede 400kmh, aby žádná rovinka nebyla řidiči moc dlouhá.
|
|
|
Jenomže jak píšeš, je to v době, kdy už má řidič ten den něco za sebou. Za "střízliva" mám při rychlostech kolem 200 dost co dělat abych stíhal kontrolovat povrch vozovky desítky metrů před sebou (kvůli bordelu na silnici) a současně horizont a jiná vozidla stovky metrů před sebou. S rostoucí mírou únavy člověk snáze otupuje a postupně začíná mozek odpojovat a soustřeďuje se jen na to nejspodstatnější (zůstat na silnici).
Adrenalin s rostoucí akčností jízdy sice únavu kompenzuje, ale všechno má své meze. Zažil jsem, že řidič "usnul" při >130 km/h během dokončování předjížděcího manévru.
Člověk, který se nudí při rychlostech kolem 200 km/h je buď superman, má dokonalý zrak, nebo je to fatalista a doufá, že zrovna on ten kus gumy z kamionu, co se válí v jeho pruhu(nebo fošnu ležící napříč), nepotká.
|
|
|
Jenže proč toho řidiče překážka na cestě zajímá, když jede 200 km/h a ve "stovce" je mu ukradená? Po tom se tu celou dobu pídím.
Ta překážka je nebezpečná pořád a to je důvod, proč já osobně se i při pomalé jízdě nutím sledovat věci okolo. Proto si nechávám větší odstup od auta před sebou, proto nekoukám na tachometr, když vjíždím do křižovatky, proto se dívám kolem sebe, když přejíždím do jiného pruhu... atd.
Nechci nabourat, a proto se vědomě snažím udělat pro to maximum. A to přece nemá co dělat s rychlostí, jakou se po silnici pohybuji, ale se zodpovědností.
|
|
|
Jasně, jenomže od začátku jde o to, jestli nějaký externista sedící za stolem může na dálku (pomocí předpisů) určit tu správnou rychlost. Optimální rychlost z hlediska maximalizace bezpečnosti je vysoce induviduální, navíc se na daném úseku můžeměnit každých pár minut. Dopravní značení by mělo v 90 procentech případů rychlost pouze doporučovat a omezovat shora pouze rámcově, abys věděl s jak rychle pohybujícími se vozidly můžeš na daném typu komunikace počítat.
Ovšem pokud mi někdo uměle omezí rychlost na absurdní hodnotu, tak dosáhne jen toho, že:
a) stejně tam pojedu o kus rychlejí, současně s tím
b) budu u toho poslouchat rádio nebo dělat jiné veci snižující bezpečnost.
Konkrétně včera v noci jsem v cca 80 km/h málem usnul na liduprázdné čtyřproudovce, kde je povoleno 70 km/h a že usínám jsem si uvědomil, když jsem v té tmě během luštění co je napsáno na billboardu se Schwarzenbergem málem odřel betonová svodidla. Kdyby mě tam nechali jet jak uznám za vhodné, jel bych tam asi 110 km/h a nějaký billboard bych ani nezaregistroval.
|
|
|
To není únava. Je to nuda. Nedostatek podnětů. Máš před sebou rovinku dlouhou třeba 20 km, pak je mírná levá...rovina 8km...výjezd na most přes řeku, sjezd z mostu na původní úroveň...11km rovina...mírná levá a pravá, protože kopec...za 30 km jsi předjel jeden kamion a 5 osobáků.
Bordel na silnici, který je opravdu nebezpečný, je viditelný na stovky metrů (kus protektoru z kamionové pneumatiky, upadlý výfuk, pytel cementu, paleta, zašmodrchaný klubko prodlužovacího kabelu, jízdní kola jednotlivě nebo i se zahrádkou...) Fošnu tl. 3 cm jsem už přejel asi ve 170kmh. Viděl jsem ji dost napřed, vyhodnotil, že uhnout nestihnu, protože byla moc dlouhá a ležela v zatáčce...před uhýbáním jsem brzdil, ale před najetím jsem přidal, abych odlehčil přední kolo. Najel jsem na ni skoro kolmo, dostal ránu do řídítek a po přeskoku zase stroj sklopil a pokračoval v zatáčení. Zpomalil jsem, zkontroloval stav a jel daál. Vnímal jsem to jako nepříjemnost, ale protože stroj znám, věděl jsem, jak bude na najetí na překážku reagovat a připravil se na to. V autě bych to neřešil asi vůbec a pokud bych si způsobil vícenásobný defekt, volal bych asistenci a PČR.
Myslím, že poslední odstavec není nic jiného než nedostatek zkušeností s jízdou vysokou rychlostí delší dobu než pár minut v nejlepším případě.
|
|
|
Nejvic je to videt na dlouhych sirokych prehlednych usecich prakticky bez zastavby, ktere jsou ovsem porad v obci - tam je ta padesatka opravdu jen na to si zdrimnout. Jet vyrazne rychleji si na techto mistech netroufam, protoze jsou to temer vzdy radarove pasti.
Nuda je presne jeden z tech duvodu, proc ja osobne nemam ani trochu rad dalnice - monotoni furt stejna cesta s furt stejnym okolim, ktere akorad cas od casu prerusi kdesi v polich prerostla obrovska slepice z plechu (reklama na Mattoni).
Co se tyce te 200 km rychlosti, tak ja osobne jsem jel kolem 200 za bezneho odpoledniho provozu na "dalnici" (ja vim ze to neni dalnice) z Prahy do Liberce ve temer nove dvojkove Oktavce a vydrzel jsem to jen asi deset minut - mel jsem z toho pocit, ze ty zatacky jsou nejak moc casto a ze vetsina ostatnich aut skoro stoji, tak jsem zase zvolnil mezi 160 a 180, coz uz je podle me snesitelna rychlost pro bezne cestovni auto na dalnici. Je jasne, ze ve sportaku bych to nejspis videl trochu jinak a ve stodvacitce zas uplne naopak ;-) Stejne jako jsem to jinak ve stejne Oktavce videl na cerstve (ale fakt cerstve - otvirali ji den pred tim) postavene dalnici v Chorvatsku - tam tech 200 slo jet uplne v pohode vzhledem k velmi mirnym zatackam a skoro zadnemu provozu. Cimz chci rict jen to, ze se neco takoveho o rychlosti 200 kmph (a nejen o ni) neda striktne tvrdit, vzdy zalezi na mnoha aktualnich okolnostech.
|
|
|
Naopak, dálnice jsou jediným typem komunikací, po kterých se dá aspoň někam jakžtakž pohodlně dostat. Pokud nejedu zrovna v pátek večer, kdy provoz stojí pravidelně za prd a já už toho mívám po celým týdnu dost, můžu ujet 350 - 400 km bez výraznějších potíží i nutnosti delších zastávek.
To na silnicích 1. tříd se snad už u nás vůbec nedá jezdit plynule. Vždycky se objeví někdo, kdo jede 70 km/h a nějakou dobu nejde předjet. Takže to je furt rozjíždění, ubírání plynu, čekání na předjetí, předjetí, rozjíždění... toho mívám plný brejle už klidně po 100 km.
Na 500 km cestě si klidně o 100 km zajedu, abych mohl jet po dálnici, protože mi to přijde klidnější a bezpečnější.
|
|
|
Jak jsem psal v jiném příspěvku, předpokládám, že se tu nebavíme o extrémech jako je jízda v délce stovek kilometrů. Ano, jsou lidé, pro něž je toto denním chlebem, ale rád bych tento konkrétní příklad opustil. Zejména proto, že tu pořád čtu, že "pomalá jízda otupuje a uspává," nikoliv že "DLOUHOTRVAJÍCÍ pomalá jízda otupuje a uspává." Což je rozdíl.
Počínaje příspěvkem "housenky" je dávána vina za nepozornost řidiče pouze nízké rychlosti. Před světelnou křižovatkou několik sekund nesledoval semafor, ale tachometr, PROTOŽE jel pomalu. Nekontroloval prostor kolem sebe, PROTOŽE jel pomalu. Kdyby jel rychle, takové fatální chyby by se nedopustil. Za všechno tedy může pouze nízká rychlost.
A v podobném duchu jste se přidal i Vy.
A s tím zkrátka nemůžu souhlasit. Kdyby bylo zmíněno, že řidič strávil za volantem nepřetržitě už třeba 3 - 4 hodiny, to by bylo něco jiného. Opět by ale důvodem nepozornosti nebyla nízká rychlost jako taková, ale únava řidiče z dlouhé jízdy.
S dlouhodobou rychlou jízdou zkušenost nemám, viz. moje reakce na příspěvek uživatele Shi, zato s pomalou ano, proto jsem se ostatně zapojil do diskuse.
Služebně jsem jezdíval převážně kolem Brna, což byly cesty do vzdáleností cca 50 - 80km. Něco málo i delšího. To jsou cesty, kdy strávíte za volantem v průměru něco mezi 1 - 2 hodinami, v závislosti na hustotě dopravy.
A stejně jako Vy máte svoji zkušenost s vyššími rychlostmi, já mám svoji zkušenost s relativně pomalou jízdou v rámci rychlostních limitů, kdy jsem neměl s pozorností, natož usínáním nejmenší problém.
(Předpokladem samozřejmě je, že za volant usedá zdravý a odpočatý řidič.)
|
|
|
Vy především předpokládáte, že za volantem sedí odpočinutý člověk. Kéž by to byla pravda. Ale není. Váš primární předpoklad neplatí.
|
|
|
Samozřejmě. Protože k těm příkladům chyb za volantem nikdo nepsal, že už řídil x hodin, že vypil x piv nebo že předtím složil hromadu uhlí, popř. že nespal dva dny. Pouze se stále opakuje, že vinu za chyby nese nízká rychlost, nikoliv řidič.
Přijde mi to podobné, jako když dítě ve škole nedává pozor, vyrušuje a zlobí a pro jeho chování se vymýšlí zástupná příčina v podobě "hyperaktivity" a "dys-něčeho", místo aby bylo popravdě řečeno, že je jednoduše nevychované, protože mu rodiče všechno dovolí.
To neznamená, že by neexistovaly děti, které mají skutečně fyzický problém udržet pozornost, naučit se číst, psát, počítat..., které nezaslouží speciální péči, ale určitě se to nedá vztáhnout automaticky na každé "zlobivé" dítě.
V jiném příspěvku v reakci na mě zmiňujete "pohodlnou rychlost." To je, myslím, ono. I pro mě, ačkoliv jezdím pomaleji, je určitá rychlost optimální. Nižší už je moc nízká a vše kolem se líně vleče, vyšší mě víc vyčerpává. Ale při té nižší rychlosti nemám větší problémy s pozorností.
Je to podobné jako číst knížku. Buď do ní můžete jen koukat, budete vidět písmena, ale nebudete znát obsah textu. Nebo se z vlastní vůle dáte do čtení, text přečtete a v hlavě zpracujete jeho význam.
Podle mého názoru řidič, který v nízké rychlosti situaci kolem sebe "nečte", buď "číst" nechce a nebo má vážný fyzický problém. První případ může sám ovlivnit, v druhém případě by měl vyhledat lékařskou pomoc a nechat prověřit, zda je řízení vozu schopen v plném rozsahu.
A to nemyslím jako nějaké rýpání do kohokoliv. Jak už jsem napsal, mám epilepsii, musel jsem kvůli ní přerušit výcvik v autoškole. Našli se v mém okolí tací, kteří mi radili, abych ten záchvat jednoduše zatajil a autoškolu dokončil, že to bude škoda peněz. Jenže já bych nemohl sednout za volat s vědomím, že nejsem úplně v pořádku a tělo mě může kdykoliv zradit. Tak jsem si pět let počkal, dokud mi doktor sám neřekl, že už je to v pořádku.
|
|
|
Ano přesně tak POHODLNÁ RYCHLOST!
To je ono!
Ta je pro každého stanovitelná individuálně, podle rychlosti podnětů (kterou ještě jeho mozek akorát zvládne pohodlně zpracovat), která je dána rychlostí jízdy, přehledností místa a kvalitou silnice, provozem a ruchem kolem silnice a vůbec aktuální situací v danném místě s přihlédnutím ke všem detailům. Zde hrají svou důležitou roli také všechny parametry vozidla, se kterým se jede.
Podle mě řidič je nejbezpečnější právě v této své rychlosti, každý řidič by ji měl umět oběktivně rozpoznat. Je to právě ta ve které se už soustředí plně, situaci s přehledem zvládá, ale ještě se nenudí. Rychlostní limity budiž pouze orientační.
Musím potvrdit, že jízda delší dobu pod pohodlnou rychlostí mi opravdu otupuje pozornost a i když se ji vůlí snažím vybuzovat, jak to jen jde, dlouhodobě to možné není a je to navíc vyčerpavající. Když trochu zrychlím, najednou to jde samo a já se už soustředím jen na jízdu a už si tak nemusím hlídat tu pozornost, což je pro mě znatelná úleva. Proto jsem předpisovou jízdu pod pohodlnou rychlostí pro sebe dávno jednoznačně zavrhl, ať se ze mě tupí příznivci represe třeba poserou!
Můj problém je akorát v tom, že je velmi často pro mě tato rychlost vyšší, než rychlostní limit, nebo možnosti ostatních řidičů a až příliš často mě pak pořád někdo brzdí. Předjíždět musím celkem hodně, ale bohužel v hustém provozu to až příliš často nejde (buď není volno, nebo není vidět) Jezdím ale po širokém okolí Brna-Sever a tam je asi v tomto směru jedna z nejhorších situací v ČR, snad kromě Zlínského kraje. Naopak na Severu Moravy to býval ráj, ale i tam už se bohužel situace pomalu zhoršuje. Přesto tam jezdím rád a na každou cestu tam se těším jak malej!
|
|
|
Správná otázka, nachytal jste mě na hruškách, to přiznávám. Můj osobní rychlostní rekord za volantem je pouhých 185 km/h, přes 200 km/h jen jako pasažér.
Byl to pouhý předpoklad, beru jej tedy zpět. Nicméně nezmiňujete můj další předpoklad, totiž, že při té vysoké rychlosti, když je mozek vytížen na 100% dochází k únavě naopak z přílišné vytíženosti mozku.
Sám píšete, že jet 200 km/h není žádná legrace (pro mě to nebylo ani těch 185 km/h, ovšem to jsem přičítal vozu, který je vcelku obyčejný a stavěný na nižší rychlosti), osobní zkušenost tedy asi máte. Nebyl jste tedy po dlouhé jízdě touto rychlostí naopak vyčerpán?
|
|
|
Vyčerpán jsem nebyl, jel jsem touto rychlostí (cca 200 km/h)sice několikrát, ale vždy pouhých pár minut. Jet takto déle, bylo by to asi vyčerpávající. Takto to bylo pouze příjemné zpestření jinak nudného dlouhého přesunu. Dlouhodobě jsem schopen jezdit 160 až 180 km/h, vyšší rychlosti pro mě nejsou příjemné a opravdu to o dost víc unavuje, hlavně díky pomalejším vozidlům, na které je potřeba dávat pozor.
Podstatné na tom všem však je to, že si mohu jet jak uznám za vhodné a tedy se nemusím zabývat podružnostmi typu "jaké je zrovna v tomto úseku omezení rychlosti ?", "co to bylo za zbytečnou značku, která se kolem mě mihla?", "jak rychle zrovna jedu?" atd. Prostě jedu tak jak je pro mě pohodlné. A pohodlné = méně únavné.
|
|
|
Zapnout si tempomat při 220 (výš už je to elektronicky znemožneno), to je pane fičák!
Informace o aktuálním omezení rychlosti dodává navigace (občas to teda hlásí pěkné úlety), rozpoznávání dopravních značek a jejich zobrazení na display palubniho počítače stojí cca 500 EUR příplatek a jak rychle zrovna jedu je konstanta daná tempomatem. :-)
Ale 160 až 180 taky považuju za pohodlnou cestovní rychlost. K tomu asi postupně dospěje většina lidí, kteří hodně a daleko jezdí.
|
|
|
Já sí v oktávce zapnul tempomat při cca 180 km/h a byl jsme překvapený, že před nejbližší zatáčkou to auto instinktivně neubralo, jako bych to udělal já. Nad 180 km/h už začíná být dost poznat, jestli konstruktéři opravdu počítali s rychlejší jízdou, nebo spíš ne. Mé soukromé přibližovadlo by pro tyhle rychlosti potřebovalo drobný upgrade podvozku a vyšší přítlak.
|
|
|
Co typ vozu, to specificke obtize. Ja bych treba mlatil radici pakou do hlavy konstruktera prevodovky, protoze v tech otackach uz je mi toho motoru vazne tak lito, ze takto rychla jizda po par minutach prejde (v mem soukromem aute). Maximalku pak nemam omezenou vykonem, ale omezovacem otacek pri nejvyssim rychlostnim stupni (nekde kolem 230 km/h).
|
|
|
S tempomatem bývá problém v tom, že si leckdo říká: A co bych to vypínal, však on mi ještě uhne včas, popřípadě: Ale co, sice bych normálně dal v zatáčcce nohu z plynu, ale projet se to dá i tak.
|
|
|
Ten tempomat je možná opravdu spíše problém, než přínos, pokud ho někteří řidiči nadužívají. Jezdit defenzivně a včas ubírat je opravdu lepší, než se někam přiřítit na tempomat a pak muset brzdit, jako to dělá občas můj otec.
Bohužel je ale fakt, že zvláště u aut s elektronickým pedálem plynu na něj motor reaguje lépe a bez prodlev, jak na pedál (to není jen suběktivní pocit, opravdu má strmější vstřikovací mapy v řídící jednotce) a jeho rozumné používání může snížit spotřebu, nerozumné naopak zvýšit.
Na tyhle symptomy pomůže lék, je to kvalitní chiptuning, např na Škodovku od cimbu.
|
|
|
A já se bláhově domníval, že proto, aby auto před zatáčkou ubralo, se do vozu montuje sedadlo řidiče a takový ty pedály tam dole. ;-)
Auto by mohlo mít program, instinkty by zas měl mít řidič.
Nic ve zlém. (obsluhovat vozidlo a řídit ho, je drobet rozdíl)
|
|
asi sem se nedokázal prokousat k jádru pudla, takže řikám: co dát příště jen odkaz na video se záznamem cesty?
|
|
...jsem dočetl po druhé "tramtadadá", které mne otrávilo.
Neznámkoval jsem, protože článek jsem nedočetl. Na to, co jsem četl je krátká měrka.
Příhody z provozu jsou 75% čtenářů známé a stávají se jim taky. Nemá cenu to teda nijak natahovat, protože banalita zůstane banalitou.
|
|
|
Já to dočetl, ale napoprvý jsem plně nepochopil, co se vlastně stalo, a číst to podruhý jsem se ani nesnažil.
Formu nepřeceňuju, ale neměla by překážet srozumitelnosti obsahu :o)
|
|
Nebyl by kompresor? Fakt jsem to nemohl dočíst :-(
|
|
No,co k tomu říct-neuvěřitelně nezáživné a dlouhé,v té změti písmen se člověk už po polovině přestává orientovat,nepomůžou tomu ani odpočívadla s rádoby vtipným tramtadadá.
Autor má zajímavé postřehy,ale nemusí do toho motat kdy a kde kolik jel,hakýměl v tu chvíli kvalt,kolik potkal blondýn,a kamionů,kolikrát se ozve v článku tramtadadá,a kolik pikapů se objevilo za ten den na dálnici.
Navíc překlepy ten článek celkem znečitelňují.
Prostě suchý,špatně čitelný,kvanta údajů,který nakonec nedávaj žáden smysl,vyplývá mi z toho jen to,že blbec v pickupu nebrzdil,ani neblika,a napařil t do menší dodávky s nástavbou,ale autor jel o kousek vedla a naštěstí mu to líp brzdilo,takže neskončil jako pickup.
pro příště bych prosil trochu více zestručnit,odlehčit,vyhodit příšerné tramtadadá,a detaily o kvaltech,počasí,rychlostech,a počtech blondýn,a kouřících mercedesů.Pak to bude docela fajn:-)
|
|
|
Zdravím. Shrnu snad všechny komenty výše: ÓKá, kritiku beru (min. na vědomí :o). Dík. Zajímavé názory a návrhy. Vaše zkušenosti by možná stály za zveřejnění - výše je uvedeno jak by to (ne)mělo vypadat. :o)
Nevím zda chybí obrázek před a nebo po události? (Proto snaha o detailnější popis, optimální by asi byla animace :o| )
A snad i to videjko bych natočil tušit co se stane.
(Příští zážitek, budu-li schopen jej napsat, uvedu třeba takto a krátká verze článku zde:)
(odstaněná omáčka)
Jedu v pátek z Práglu dom, v levým, na R4, hópnul mi tak kamión, ubrzdil jsem, koukal jsem jak ten pickap v pravým to nabořil do dodávky před ním, ze zadu mne tesně minuly další dva osobáky, který profrčeli kolem všeho v odstavným. Zastavím, žádná krize, žijeme. Jedu po chvíli pryč.
(odstaněná omáčka)
Skoro se to i rýmuje, skoro. :o) Jasně, je mi jasný, že by to šlo ještě zkrátit. Viz příspěvěk výše. :o)
Mějte se.
|
|
Je utrpením dočíst toto dílo až do konce.
Nakonec jsem zjistil, že ani nevím o čem to vlastně mělo být.
Takže jestli příště psát tak jinak ... :-(
|
|
Predjizdim-li rychlejsim pruhem nekoho, kdo jede rychleji nez vuz pred nim, snazim se:
- mirne pridat, abych ho predjel drive, nez bude muset zacit brzdit
- sundat nohu z plynu, aby mohl predjet jeste prede mnou a nemusel brzdit
Obvykle to pomaha vetsimu klidu I plynulosti..
|
|
|
Presne tak.
Casto to sundani nohy z plynu jeste doplnuju najetim doprava na delici caru. Tim mu naznacim, ze opravdu hodlam predjizdet az po nem. Vetsinou to klapne.
|
|
Není mi zcela jasné autorovo nebo autorčino pohlaví. Nebo je to chlap, co neumí používat přechodníky
|
|
Ze Vam neni lito casu ztraveneho psanim techto neuzitecnych a nezajimavych clanku.
|
|
Nechci tady rozebirat kdo je na silnici ten spatnej,ani obhajovat toho kamionaka.Tuhle situaci ste si asi zavinili vsichni (az na toho krabicoida ten v tom byl asi nevinne).Ale-uvedom si ze ten chlap najede kolem 7k km denne,ma na to predpisama omezenej cas plus ho jeste honi dispecer.A kdyz pak v zrcatku vidis auto, ktery je sice trochu rychlejsi,ale je to furt pudu-nepudu tak ten chlap ti tam proste vlitne...O tom pickupu nejspis ani nevedel,jako ty nevis jestli ten pred nim mu treba prudcejc neubral...Ono v tom kamionu je to drina a casem mas tendenci hodnotit situaci kolem sebe "vsak ja bych to dobrzdil,dobrzdi taky."A hlavne ne kazdy z nas se dokaze celou dobu na to rizeni poradne soustredit.Nerikam ze je to spravne...
|
|
Takový "článek" by se tu ani neměl objevit, snižuje to razantně úroveň webu.
Pro autora:
Když nemáš co říct raději nic nepiš...
( Pro ostatní -základ psaní je: Naučit se škrtat ! Tahle hrůza by se dala napsat na 8 řádků a byla by to normální glosa alespoň... )
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Jak se dá (ne)nabourat …
|