V souvislosti s nedávným demonstrativním pokusem ODS prosadit zvýšení
nejvyšší dovolené rychklosti na dálnicích proběhla před časem společenská
debata na téma dopravních předpisů, ve které příznivci dopravního fašismu
bili jako tradičně na poplach a mediálními vidlemi zase přehazovali hromady
mrtvých. Asi nejzábavnější ukázkou, která je ale už dost křečovitá, je
tento
článek osvědčeného dopravního entertainera Františka Dvořáka na idnes.cz.
Záchvat smíchu jsem dostal u věty "Moderní dálnice se ovšem stavějí
spíše klikaté, na sebe navazující oblouky různého poloměru jsou lepší z
pohledu bezpečnosti". Nemohl by někdo urgentně dojít promluvit se stavaři,
co opravují dálnici A8 mezi Mnichovem a Augsburgem, že to, co dělají, je
hrozně špatné a musejí to co nejdříve předělat, než se stane neštěstí?
Ty argumenty byly asi stejně pevné jako pochcaná lepenková krabice a
není je zatěžko vyvrátit, jak se konečně stalo velmi zdařile v
tomto článku, a já si taky na jeden posvítím. Je jím tvrzení, že již
nyní se rychlostní limity masivně překračují a jezdí se o hodně rychleji,
než je dovoleno. Proto kdyby bylo dovoleno jezdit ještě více, pak by se
opět stejnou měrou masivně překračovaly a "lidi by jezdili jak blázni". Myslím, že nositelé tohoto přesvědčení zaměňují důsledek a příčinu, ale to by bylo na jiný článek.
Tato argumentace zazněla i na půdě sněmovny. Mentální samohanu provedl
poslanec za ČSSD jménem Koskuba, když pronesl:
"Ti, co se těší, že budou moct po dálnici frčet už legálně stopadesátkou,
takže budou jezdit 180, protože já po dálnici taky jezdím a připadám si
tam ve 130 někdy jako idiot v tom pravém pruhu, takže tím umožníme, že
začneme jezdit 200, a pak sami uvidíme, co to s lidmi udělá."
Nezbývá než vyslovit podezření, že ten idiotismus pana Koskuby možná
nebude souviset ani s dálnicí, ani s rychlostí jízdy...
Mimochodem, samotná ta úvaha je pozoruhodná. Já si o tom sice myslím
svoje a za chvíli to ukážu, ale dejme tomu, že je to pravda. Přece by poslanec
PSP ČR zmr. Koskuba jen tak pro nic za nic národu nelhal. Dejme tomu, že
skutečně existuje nějaký úsek dálnice, kde jezdí všichni 150 km/h, kromě
Koskuby, který osaměle jede v pravém pruhu 130 km/h "jako idiot". Dejme
také tomu, že 85% lidí se chová zodpovědně. Pokud máte dojem, že "všichni
se chovají jako blázni", tak jste zralý na lékařskou pomoc nebo na členství
v ANO, já si na základě kvalifikovaného odhadu dovoluji tvrdit, že 85%
lidí se autě snaží co nejbezpečněji přemístit z místa A do místa B. Výjimkou
jsou různí pošukové ftuningu. Vidláci s tedéíčkem z bazaru, kteří potřebují
vyzkoušet, co to dá - mámo, sto šedesát, to jel náš Forman naposled před
pěti lety, když jsem ve stodole přetáčel tachometr vrtačkou. Policisté
v drahých limuzínách, Koskuba s očima upřenýma na tachometr, redaktor Dvořák,
jehož
smysly na to nestačí a další nebezpeční frustrovaní blázni, které plní
zbývajících 15%. 85% zodpovědných lidí tedy projede daným úsekem rychlosti
150 km/h. Není tohle přesvědčivý důkaz toho, že ten úsek je i ve 150 km/h
bezpečný? Více o tématu tzv. 85. percentilu a jeho dopadu na rychlostní
limity jsem napsal zde.
OK, je to tedy skutečně tak, že někdo jede po dálnici 130 km/h a všichni
ho předjíždějí?
Rozhodl jsem se to vyzkoušet. Na D1 je to prý nejhorší, takže jsem pokus
umístil tam, konkrétně do úseku Mirošovice-Praha a zpátky, v neděli 24.5.2015
odpoledne. Pokus proběhl velmi jednoduše. Použil jsem auto s tempomatem
a navigací, rozjel jsem auto na 130 km/h podle navígace a ponechal na tempomatu,
aby tuto rychlost dodržoval. Když jsem musel zpomalit, tak jsem znova obnovil
rychlost 130 km/h. Když bylo někde rychlostní omezení, snížil jsem rychlost
tak, aby odpovídala nejvyšší dovolené rychlosti v tomto omezení.
Výsledek: Ve směru do Prahy jela v daném úseku 4 auta rychleji a 36
pomaleji. Ve směru z Prahy jelo v daném úseku 5 aut rychleji a 31 pomaleji.
Celkem tedy ze zaznamenaných vozidel jelo 9 vozidel rychleji a 67 pomaleji.
Ani ta nemnohá vozidla, která jela rychleji, však nejela nijak výrazně
rychleji. Posádky policejních passatů a superbů museji mít při jejich číhání
těžkou práci a nelze se proto divit, že si občas musejí pachatele vyrábět
najížděním zezadu na auta jiných řidičů, aby získali čárky.
Započtena nejsou vozidla, která 130 km/h jet z technických nebo z právních
důvodů nemohou, nebo z dálnice právě sjížděla, na ni najížděla apod., i
když samozřejmě bylo možné započítat i je, protože "všichni mě předjíždějí".
Musel jsem proto konstatovat, že pravdivost tvrzení typu "já jedu po
dálnici 130 km/h a všichni mě předjíždějí" nebylo možné potvrdit.
Může existovat nějaký důvod toho, proč se někdo může domnívat, že "jede
po dálnici 130 km/h a všichni ho předjíždějí", tedy kromě toho, že chce
udělat dojem na mentálně zaostalé publikum, potřebuje dělat ze sebe chudáka
nebo prostě jen lže? Takových důvodů může být celá řada. První je, že dotyčný
vůbec nejede 130 km/h. Tachometry většiny aut jsou totiž nastaveny tak,
aby ukazovaly vyšší rychlost, než jakou vozidlo jede. Ze všech aut, která
jsem řídil, vedla v tomto ohledu Fabia se 14-palcovými koly, kterou tachometr
urychloval o 15 km/h. Má to hned několik důvodů, jeden z nich je, že takové
auto se lépe prodává, protože jízda v něm působí dynamičtějším a komfortnějším
dojmem. Pokud se k tomu přidá fake odometr, pak jezdí dokonce s menší spotřebou.
Dále se na tom může podílet selektivní paměť. Když se podobně jako inspirátor
Koskuba někdo vypraví na cesty s tím, že pojede "v pravém pruhu 130 km/h
jako idiot", pravděpodobně mu mnohem lépe uvíznou v paměti ta vozidla,
která předjela jeho než ta vozidla, která předjel on sám. Je to velmi podobné
jako s oblíbenou propagandou o obrovských počtech mrtvých na českých silnicích.
Když s tím někdo začne, zpravidla se optám, kdy naposledy viděl na vlastní
oči smrtelnou nehodu. Ukáže se, že to buď bylo dávno, nebo dotyčný vůbec
nikdy nic takového neviděl v celém svém dosavadním životě, že o tom někde
slyšel nebo četl, anebo si něco vymyslí. Podstata problému je ta, že smrtelná
nehoda představuje natolik výrazný zážitek, že skrze něj přestaneme vidět
ty zhruba miliony aut a jejich posádek, které denně dojedou do cíle své
cesty, aniž by jim hrozila jakákoli újma.
Poznámky k provedení:
Tento mythbusting nebyl příliš zábavný, na druhou stranu byl nenáročný.
Použité vozidlo byl Seat Leon 1.2 turbo. Při rychlosti 130 km/h podle
GPS byla rychlost na tachometru 140 km/h. Tempomat, tedy volkswagení GRA,
zvládal udržovat nastavenou rychlost v rozmezí 128 až 134 km/h při jízdě
na šestý rychlostní stupeň. Po většinu času jsem však nejel nominálních
130 km/h, protože přede mnou bylo něco, co znemožňovalo jet 130 km/h, například
rychlostní omezení nebo pomalejší řidiči. K záznamu jsem použil levnou
kamerku z Číny. Mám ji ve všech autech hlavně kvůli cyklistům a policajtům.
Jako dominantní výjev toho podvečera mi uvízla v hlavě žena jedoucí
v prostředním pruhu rychlostí 110-120 km/h s telefonem u ucha. Některým
lidem by měl někdo vysvětlit, že pravý pruh je součástí dálnice stejně
jako ty pruhy nalevo od něho a že po něm dokonce i dojedete do stejných
míst jako těmi ostatními.
Jet 130 km/h v pravém pruhu je zcela nerealistické. Tam se loudají kamiony,
dodávky v různě dubiozním stavu, čoudící dieselová rodinná kombi a podobné
vraky. Pokud jsem chtěl tempo 130 km/h udržet, musel jsem se pohybovat
v druhém a třetím pruhu. K vysloveně zábavným momentům patřilo předjíždění
tmavého combi, které trvalo zhruba jednu minutu (tedy asi dva kilometry)
a skončilo teprve u exitu na Jižák (zhruba kolem 7 minuty videa). Nicméně
trval jsem na tom, že nepřekročím maximální dovolenou rychlost, a tak celý
manévr připomínal populární šnečí závody kamiónů. Ale bylo to zcela bezpečné,
protože to bylo podle předpisů.
Pozor, za stromy bývají lesy. Dívejte se kolem sebe a nenechte si nakecat kraviny od nějakých
anokratů. Sami nejlépe víte, co se děje tam venku.
01.06.2015 D-FENS