Pepi, ukaž co máš!
Horste, máme tady kabinový filtr Mueller Filter pro vozidla Alfa Romeo
147, 157 a GTA. Zapomeňte na filtry, které si koupíte, namontujete a na
šedesát tisíc kilometrů na to můžete zapomenout. Müller filter funguje
jinak. Müller filtr si koupíte, jdete ho namontovat, hodinu se s tím serete
jak debil, nakonec to nenamontujete a naopak tam ještě rád vrátíte ten
starý.
To není možné, Pepi. Nový filtr je vždy lepší než ten starý.
To není pravda. V čem je problém, Horste? Výměna vložky kabinového filtru
u Alfy Romeo uvedených typů není vůbec triviální. Působí to dojmem, že
s filtrem ventilace nikdo nepočítal a pak ho tam na poslední chvíli dodělal.
Originální filtr je jednodílný a lze jej pouze vyndat. Aftermarket filtr
je dvojdílný, protože by tam vcelku nešel zandat. Proč, Horste? Filtr se
strká šikmo do úzké štěrbiny. Štěrbina je jen minimálně širší než filtr,
protože hrany vložky filtru těsní tím, že dosedají přímo na plastovou schránku
a zatěsňují tak okraje vložky, aby vzduch proudil skrz filtr a ne okolo
něj, a tvůj teplej registrant s alrgií na pyl by kuckal. Znamená to, že
vložka musí být rozměrově přesná a relativně tuhá, aby ji bylo možno do
štěrbiny nacpat, aniž by měnila tvar. Pokud by se zdeformovala, nebylo
by ani zapotřebí ji tam dávat, protože by vzduch proudil všude okolo.
Fakt je to tak těžký, Pepi?
Ano, Horste, strkání vložky do škvírky absolvuje hrdý majitel italského
vozu v komické poloze s hlavou na podlaze někde v místech, kde má spolujezdec
nohy. Tato činnost zejména nečiní potíže hadím ženám a lidem, kteří mají
dva lokty, protože ke štěrbině je velmi špatný přístup.
Horste, teď dávej pozor. Co je hlavní slabina šmejdu od firmy Müller
Filters? Filtr je tak vetchý, že jej nelze do díry nacpat, aniž by se ohavně
nezdeformoval. Místy je také širší než ona štěrbina, protože filtr má nerovnoměrné
okraje.
Položme si otázku, Horste. Proč je filtr tak měkký a poddajný? Rozdíl
vynikne při pohledu na konkurenční, předtím osazený filtr Bosch, na obrázku
vpravo:
Tvrdý papír, který je nalepený po stranách filtru a drží to celé pohromadě,
je totiž velmi tenký. Na filtru Bosch dále vidíme takové jako chlopně,
které celý filtr činí ještě tužším a dotěsňují ho ve schránce. Filtr od
pana Muellera tyto chlopně postrádá. Na obrázku zároveň vidíš, jak se filtr
od Müllerovic rodiny ohavně prohnul při pokusu ho tam nacpat. Nepomohlo
ani upravit nerovnoměrné hrany filtru skalpelem, prostě je to taková sračka,
že se to nedá vůbec a k ničemu použít.
A to vůbec neřeším filtrační funkci. Předpokláda jsem, že i kdyby se
někomu podařilo tam ten krám nacpat, tak si stejně filtrovaného vzduchu
moc neužije, protože když dokázal výrobce ojebat ty výztužné papíry, ojebal
určitě i tu netkanou textilii, která filtruje vzduch. A ono také ano. Filtr
Bosch má na jedné straně 24 záhybů, zatímco Müller 21 záhybů, přestože
je materiál filtru Bosch tlustší. Při výšce filtru 30mm a šířce 135mm se
tak podařilo ušetřit celkem 243 cm2 média, a to už je důvod, aby někdo
shrábnul pořádnej bonus za vymrdání se zákaznickým ksindlem.
Pepi, to ale není možné, firma Müller
filter přece není žádný garážový dodavatel, je držitelem všech
možných certifikátů systémů jakosti.
Horste, a víš co? Na to já jim seru. Ten výrobek je šmejd, naprostý
šmejd. Asi museli šetřit, aby měli na ty certifikáty a armádu úředníků,
co se o ně stará a vytváří tu Potěmkinovu vesnici kolem nich.
Ty jsi paranoidní, Pepi. Firma Müller filter tvrdí, že dodává velkým
OEM.
Horste, můžu ti zodpovědně říct, že tohle by žádnému velkému OEM nedodali,
leda by to byly stejný lopaty jako oni sami.
Pepi, našel jsi na filtru od certifikované firmy Müller něco pozitivního?
Ne, Horste. Je úplně na hovno. Možná by šel použít jako stojánek na
cédéčka nebo pivní tácky. Ještě jednu výhradu k tomu mám. Filtry se většinou
prodávají v krabičce, aby se během přepravy nezohýbaly a nepoškodily. Náš
jedinečný Müller filtr je tak nákladově optimalizovaný, že ho dostanete
jen v pytlíku. Je tedy možné, že ho dostanete už zdeformovaný a nebudete
ho muset ani zkoušet namontovat, budete ho moct vyhodit tak jak je, a to
nikdo jiný nenabízí.
A Pepi, byl Müller filtr levný?
To nevím. Měli ho v obchodě jako jediný na skladě. Když se ale podívám
do
ceníku MRO Auto, tak nepatří k nejlevnějším, stojí stejně jako jiné
filtry stejné konstrukce. Zmiňovaný filtr Bosch je ovšem asi o 150 Kč dražší, protože jeho
filtračním médiem je sendvič tvořený dvěma vrstvami netkané textilie a
mezi nimi jsou uhlíková vlákna.
Takže Horste, až přijdeš do obchodu a budou ti tam cpát něco s logem
Müller podobně jako mně, pošli je s tím do řitě a kup si něco jiného, protože
na tomto výrobku bylo kchatování kchostů dotaženo ad absurdum. Byl jsem
zvyklý na to, že vykchostěné výrobky alespoň fungovaly, třeba hůře nebo
po kratší dobu, ale tohle je zcela nový standard.
12.04.2013 D-FENS