Nadnárodní sítě provozoven rychlého občerstvení se kasají normovanou
kvalitou svých služeb, kdy i oblečení personálu má svůj předpis a i ta
nejmenší utěrka ověřeného dodavatele.
Zkrátka vše by mělo fungovat podle
osvědčeného modelu zcela ke spokojenosti zákazníka, jehož jediným nepříjemným
zážitkem zůstane placení předražených jídel. Namísto průměrně vydatného
řízku v restauraci si za podobný peníz dopřeje do papírové tašky poslední
variantu sladké housky, hranolek a nabídnutého pití.
Zatímco v kapitalistické části Evropy není na rychlém občerstvení nic
zvláštního, přijdete, objednáte a zpravidla během chvíle odcházíte, striktní
licenční podmínky vztahující se na provozovny po celém světě se šmahem
upraví, jakmile vstoupí do naší země. Není potřeba ani velká dávka „štěstí“,
abyste si mohli dosytosti užít zdejších odlišností. Zákazník je totiž opět
za vola.
Ideu rychlého občerstvení spolehlivě degradují najatí brigádníci placení
zřejmě jen hodinovou taxou, jejichž mottem není spokojený zákazník, ale
přežití služby u výdejního pultu. Stává se z nich tak pouze rozhraní mezi
kuchyní a pokladnou, které se s postupující denní dobou zřejmě s čím dál
tím větší intenzitou přilepuje k podlaze. Výběr těchto pracovníků totiž
není podložen alespoň orientační zkouškou způsobilosti na odbavování strávníků,
ale spíše optickou příslušností k ostatním zaměstnancům provozovny. Alespoň
takového dojmu jsme nabyli s přítelkyní, když jsme v půl dvanácté večer
pojali nápad zakončit horký den zmrzlinou od MC. Zdánlivě jednoduchá záležitost
se totiž proměnila v bezmála hodinový maraton proti naší vůli.
Představoval jsem si, že u rychlého občerstvení přijdu do provozovny,
během chvíle jdu na řadu, směním peníze za potravinu a odejdu. Alespoň
tak to vždy chodilo v Německu, a pokud tomu tak nebylo, vždy mi byl dán
bonus v podobě dalšího pokrmu, jakožto omluva za čekání například na přípravu
chybějícího sortimentu. S touto myšlenkou tedy vstupuji do provozovny v
centru Prahy, zařazujeme se do krátké fronty, kde stojí jen skupinka již
odbavovaných cizinců a jedna slečna. Minuty začínají pomalu ubíhat, a tak
si člověk začíná všímat i zdánlivě nepodstatných detailů. Všichni zaměstnanci
u pultů jsou si dosti podobní, až to podezřele zavání extrémním dodržováním
podmínek licence.
Přibližně po deseti minutách čekání, během nichž se nic nedělo, požádala
před námi stojící slečna rozhraní u pultu, zdali by nešel uklidit nápoj,
který kdosi upustil na zem a dost překáží. Dostalo se jí podivení, že to
ještě nikdo neuklidil. Evidentně to tam tedy leží poměrně dlouho. Mezitím
dochází trpělivost nejenom mě, ale rovněž cizincům. Stále totiž nemají
kompletní objednávku a navíc se jim nezdá vystavený účet. Detailně s rozhraním
probírají jednotlivé položky, otázkou s jakým úspěchem, naši pozornost
totiž zcela odvedl brigádník se záměrem uklidit pohozený nápoj. S mopem
si počínal s obratností buldozeru, a tak nejenže rozehnal cizince od pultu,
ale u nás ostatních testoval rychlost uskakování před násadou. Zřejmě kulturní
vložka na zabavení čekajících.
Cizinci mezitím vzdali svou snahu vysvětlit rozhraní u pokladny vzniklý
nedostatek, a tak s neurčitými komentáři zaplatili a odešli. Vzápětí se
však ukázalo, že problém je jakákoliv objednávka. Před námi stojící slečna
rovněž musela obdržené menu reklamovat, což bylo vyřešeno dosti neobvykle.
Nezávislý pozorovatel totiž snadno mohl nabýt dojmu, že dotyčná bude zanedlouho
vstrčena do fritézy plné hranolek. Po více než půl hodině se konečně dostáváme
na řadu, abychom se dozvěděli, že automat na zmrzlinu nefunguje a buď si
dáme něco jiného nebo máme smůlu. Hlavně že mají všude reklamu i oplatky
skoro až provokativně vystavené.
Tímto tedy bylo učiněno za dost pověsti o rychlosti a kvalitě služeb.
Přesouváme se tedy do další nedaleké provozovny MC (cca 300 metrů). Zde
jsou pro změnu všichni zaměstnanci tlustí, opět tedy splňují optickou příslušnost
ke skupině. Všichni kmitají výrazně rychleji, což však nepřináší zrychlení
odbavování zákazníků, ale upouštění jídel na zem. Během deseti minut čekání
jim totiž třikrát něco spadlo.
Zlepšení oproti první provozovně nepocítili ani cizinci, zde zastoupení
rodinkou Italů. Objednali si menu, které viděli vyobrazené nejen na pokladně,
ale také na hlavním nabídkovém panelu. Fotka slibovala housku, hranolky
a kolu, přičemž obdrželi cosi v pytlíku, hranolky a půllitrovku vody. Zřejmě
se jim představa snížení kalorií nezamlouvala, a tak se pustili do zajímavé
debaty s personálem, v jejímž důsledku docílili částečné výměny vod za
požadovanou kolu. Z pohledu nezávislého pozorovatele šlo jednoznačně o
klamání spotřebitele, argumentem personálu totiž bylo, že vyobrazená nabídka
není aktuální a kola už není v ceně.
S obavami žádáme vytouženou zmrzlinu v oplatce. Automat jim sice funguje,
ale pro změnu nemají oplatky, tudíž musíme bez jakékoliv náhrady vzít zavděk
plastovým kelímkem. Statisticky vzato nemohla naše objednávka skončit na
pultu místo na zemi, což se posléze potvrdilo. Jedna zmrzlina se rozprskla
na podlaze. Patnáct minut čekání, čtyři odbavení zákazníci, čtyři části
objednávek na zemi, nabídka bez upozornění změny v nápojích. Docela slušná
bilance.
Díky dobrému rozpoložení se pro nás získání zmrzliny stalo spíše zdrojem
pobavení, opravdu bylo co sledovat, ale tohle se prostě stávat nesmí. Hodina
času (nepočítám přesun), rozprášení zákazníků za pomoci mopu, pohazování
si s jídlem, neúplný sortiment a neodpovídající nabídka, aniž by byla nabídnuta
materiální omluva se toleruje těžko. Zatímco výše zmíněné kulturní vložky
jsou, alespoň doufám, spíše ojedinělé, rychlost se ukazuje jako trvalý
problém.
Nepodařilo se mi ve chvílích hladu a nedostatku času narazit na nadnárodní
rychloobčerstvovnu, v níž by se do deseti minut od vstupu podařilo najíst.
Výjimkou je prý „drive“, alespoň to tvrdí známí, co ho používají.
22.8.2004 catana