Někteří z vás možná již zaznamenali, že se na obrazovkách naší veřejnoprávní
televize objevil staronový pořad Aut Moto Revue. Po letech vysílání, zaměřeného
v zásadě jen na problematiky typu jak se nejlevněji pojistit a kterak se
dostat nejjednodušeji do Chorvatska k moři, dávají noví tvůrci seriálu svému
počinu velké ambice.
Někde jsem zaslechl, že se netají tím, že hledali
inspiraci v motoristické show Top Gear. Modří již v tuto chvíli vědí, že
půl průseru je hotovo. Top Gear je totiž fajn a zábavná show, kterou ale
dělají především protagonisté a astronomický rozpočet. Zkrátka a dobře,
tento formát zábavně motoristického pořadu funguje jen v případě Top Gearu
a nikde jinde.
Inu máme zde čtveřici účinkujících. Dva mladší protagonisté Aleš a Petr
uvádí většinu reportáží. Pitvoří se, přehrávají a celkově působí jako dva
středoškoláci. Velmi pravděpodobně má jít o českého Clarksona s Hammondem.
Nepovedlo se. Dále je tu mladší dáma Michaela, jejíž pozice v pořadu spočívá
v kurvení pěkného a evidentně zcela zdravého Volva XC90, nazvaného jako
otloukánek a vlastně i dalších aut. Smysl tohohle jsem nepochopil ani v nejmenším.
Celou situaci zachraňuje postarší pán Josef, jehož reportáže (alespoň u
prvních dvou epizod) spočívaly v představování něčím zajímavých vozů schovaných
v českých garážích.
Nicméně k věci, a sice k tomu, co se v Auto Moto Revue „s novou kastlí
i motorem“ odehrálo ve druhém dílu.
Hned v úvodu je nám představen hlavní hrdina celé následující půlhodiny.
Überhustý policejní superinterceptor, bájný Passat. Ty novější asi zrovna
někde honily, takže se na letištní ploše vyjímá minulá generace věkem značně
poznamenaná. Zašedlá přední světla jako by zažila pouštní bouři a celé
to může mít po pěti letech dobře půlmilión na krku. Dozvídáme se zajímavé
parametry - policejní Passat má prý 300 koní (možná kdysi) a že maximální
honící rychlost byla dosažena 280 km/h. Überinterceptora samozřejmě nemůže
řídit kdejakej vocas, takže řízení Passatu předbíhá hned třídenní (!!)
instruktáž. Kdepak, není nad to vědět, že nad námi bdí zkušení, po takovém
tréningu takřka profesionální řidiči-závodníci. K naší velké radosti se
také dovídáme, že jedno honění proběhne hned a přímo v pořadu, kdy bude
Passat honit Aleše jedoucího v BMW 530 GT.
Jestli benzín nebo nafta je asi nepodstatná informace…
Následuje ta nejméně zlá část pořadu a to sice Josef, představující
americkou policejní (ano, opět policejní, nic jiného tu totiž ani nebude)
Crown Victorii, patřící jedné české rodině. Poměrně zajímavé uvedení do
světa jiné, než té české policejní techniky.
A teď již rychle do ústředí dálničního monitoringu. Tady nám je nastíněno,
jak probíhá monitorování dopravy a řízení zabezpečovacích zařízení. Jako
nejdůležitější část se potom dozvídáme, kolik že má policie k dispozici
kamer, a že se vlastně i takovej Big Brother může jít bodnout. Na všem
co jest monitorováno, je k dispozici jak jinak než to nejmodernější vybavení.
Kamerám zkrátka neunikne vůbec nic. No a všichni co činí, jak nemají, dostanou
samozřejmě pokutu. Jako zlatý hřeb této reportáže se nám Petr rozhodne
ukázat několik videí. Uvidíme tak třeba nicneříkající video spoluobčana
odjíždějícího od pumpy bez placení a samozřejmě nechybí ani megahustý video
z Passatu, který předežene svižněji jedoucí Ferrari…no a dá mu pokutu.
Konečně je na scéně moje osobní favoritka Michaela, která nám ukáže,
co se stane, když se rozjede otloukánek s botičkou. Předem jsme upozorněni,
že to nemáme zkoušet, což o to, že by to mohlo poškodit naše gumy/disky/podběhy/blatníky,
ale hlavně, hlavně je to nezákonný! Inu stalo se, po několika otáčkách
kola, ohlodaném podběhu a z úchytek vyrvaném nárazníku, je botička z XC90
dole a my se dozvídáme, jak velkou pokutu bychom za tento kousek
dostali. Potom se teda ještě mimoděk dozvíme, že tenhle buzerační nástroj
popírající presumpci nevinny (takhle to samozřejmě neřekla, všechno čím
nám fízlové přikrášlí auto je totiž správně) udělal na autě škodu asi za
dvacku.
V jednu chvíli jsem se trochu lekl, že snad pořad obrátil a v následné
reportáži Josefa bude kopat za řidiče, když představí a otestuje několik
antiradarů. Tak bohužel, nebude. Po tom, co se v krátkosti dozvíme, že antiradary
rušící signál policejního měření jsou nelegální, usedne Aleš za volant
vozu, opatřeného několika antiradary-upozorňovači. S policií je domluveno,
že někde na určené trase bude čekat auto a bude měřit. Auto stojí v řadě
zaparkovaných vozů a ani jeden ze čtyř radarů ho není schopen rozpoznat.
Řvát začnou teprve ve chvíli, kdy je vůz již změřen. Takže tedy výsledek?
Radary jsou úplně na hovno, radši peníze šetřete, ať máte z čeho platit
pokuty.
Sračkóznost celého pořadu nabírá rychle na obrátkách, když se nám Michaela
rozhodne předvést ve voze Hyundai „gangsterskou otočku“. Ta je podle jejího
vysvětlení, hodného člověka-zeleniny po lobotomii definována jako „jedeš
rychle dozádu, a hop, a najednou jedeš dopřédu“. Otočka samotná je vykonána
nadmíru pofidérně. Auto se po couvání otočí tak, že ztratí veškerý hybný
moment a otočeno do protisměru začne opět couvat. V tu chvíli je násilím
zařazena jednička a k roztočenému motoru přiřazena přední kola, otáčející
se v tu chvíli ještě opačným směrem. Nevím, co to mělo demonstrovat, ale
předpokládám, že značce Hyundai to demonstrovalo alespoň důležitost nepůjčovat
novinářská auta idiotům.
Konečně se po 22 minutách hrůzy a policejního vymývání mozků dostáváme
ke slíbenému honění. Aleš rozjíždí 530 GT a po chvíli míjí fízly v Passatu.
Kdo by si myslel, že bude následovat honička jak z akčního filmu, nemá pravdu.
Pár velmi špatně sestříhaných záběrů na velmi pomalu jedoucí auta, doplňují
záběry na Petra, který ze sebe dělá debila povykováním věcí jako „ty kráso,
hohó“, „samozřejmě jako každej pirát chce zdrhnout, to je jasný“ a dalších
kravin. Je nad slunce jasné, že výsledek může mít toto honění jenom jedno.
Tak je tedy po chvíli BMW dohoněno, Passatem zastaveno a my se dozvídáme,
že policejní auta dokážou jakože fakt hodně.
Co k tomu říct. Zlatá éra, kdy jsme se na ČT2 dozvídali kde sehnat levné
pojištění a za pomoci jakých dálničních poplatků se dostat do Chorvatska.
Vypovídací hodnota téhle “věci“ je naprosto nulová a po hodně mizerném
prvním dílu, který byl naštěstí prostě jen mizerný, přišlo policejní PR
takového formátu, jaký jsem v televizi ještě neviděl. Jak na tom budou další
díly, netuším, v rámci zachování stavu vlastní psychiky jsem se na ně rozhodl
nedívat. I kdyby policejní PR nebylo tak vehementní a tento článek tím
pádem dost možná ani nevznikl, stále tu zůstávají naprosto otřesné výstupy
moderátor, a celkově špatně navržená struktura. Český trh s televizními
motoristickými magazíny sice není přímo nasycen, ale radši než tohle, doporučuji
přečíst nějaký článek na jednom z obrovského množství mnohdy seriózních,
na auta zaměřených webů.
18.03.2014 Viper