|
Taky jsem si dal kdysi práci a to veledílo si přečetl, a plyne z toho celkem jasný závěr. Pokud nehrajete nic od selebrit, které se v té mafii sdružují, ŽEŇTE TY SVINĚ! Ale bylo by optimální kdyby se na to ještě podíval nějaký právník..
|
|
|
Navod, co udelat s takovymito lidmi nam muze poskytnout Durrellova povidka "Muz od Michelina". Heslo - Pastika na rozloucenou.
|
|
|
Není tomu tak, platí se za zařízení, ne za konkrétní díla.
Může se vám to nelíbit, ale nic s tím nenaděláte.
|
|
|
A to je v nějakém zákoně, nebo to tvrdí oni sami? Pokud je to v zákoně, zkopírujte sem prosím příslušný odstavec. Já jsem se tam nikde nedočetl, že těm kurvám mám platit výpalné za jakoukoliv hudbu.
|
|
|
Máte smůlu, je to v zákoně. Stejně jako povinně platíte poplatek za rozhlasový a televizní přijímač, je to to samé. Nebudu vám dávat žádné odstavce, zabýval jsem se tím jednu dobu velmi intenzivně a zjistil jsem, že je to všechno na hovno a nemáte šanci. Studujte, možná dojdete k optimističtějším závěrům, ale pokud vím, nejvyšší soud všechno zrušil a dal za pravdu OSE zal.
|
|
|
Pořád chybí to ustanovení ze zákona ...
|
|
|
A teď si představte že TV nevlastním.. rádio* u mě doma taky nenajdete.. vozidlo je firemní. Žádné poplatky neplatím.. ( a to pomíjím to že Českou televizi ani ČRo neposlouchám..). Mám doma jen PC s připojením k internetu.. A teď by po mě nějaká ku** chtěla poplatek televizní a rozhlasový - obávám se že kopanec do prdele směrem dolů ze schodiště je jediná adekvátní odpověď na tento požadavek ( hned po té co bych danému jedinci řekl "na neshledanou")
*radio myšleno ve smyslu rozhlasového příjmače aby se toho někdo nechytal slovíčkem
|
|
|
Tyhle silné řeči si můžete odpustit, na poplatky to nemá žádný vliv...
|
|
|
A ta citace ze zákona je kde?
|
|
|
Přečtěte si to v rozsudcích, tam to je... :-P
|
|
zákon je šílenost, jen doufám, že se bude i nadále "vylepšovat", až se konečně autoři chytnou za nos a pochopí, že jim škodí. Autorské právo se totiž pořád "vylepšuje" až jednoho krásného dne bude úplně dokonalé a autorům zbydou jen oči pro pláč. :-)
třeba knihy vydané předtím než bylo do autorského práva včleněno ustanovení o územním šíření narážejí na to, že chybí licence pro prodej do světa, jenže v době e-shopů je to trochu problém. Nebo licence poskytnutá jen na určitou dobu, znamená knihy po té době prostě hodit do stoupy.
první zákon o autorském právu je pokud si dobře pamatuji někdy z roku 1709, kdo by to byl býval řekl, že z toho jednou bude takova pačoláda, kdy se člověk bude pomalu bát si v koupelně po ránu pískat.
ale tak jako tak si myslím, že první, kdo by se měl ozvat, jsou postižení autoři. Druhá věc jsou podivné organizace, které mají právo inkasovat za autory aniž by tito vůbec byli organizováni. Na druhou stranu Dilia má seznam sdružených autorů a peníze jim posílá. Dokonce myslím, že Dilia ten seznam zveřejňuje.
|
|
Mě se líbí "logika" Ochranné asociace zvukařů - autorů. Ti zkoušejí vydírat poplatek 32 Kč měsíčně za (kromě jiného) každý třetí a další reproduktor:
http://hn.ihned.cz/c1-30539450-zaplat-vyzyvaji-mistri-zvuku-majitele-hospod
Pokud to chápu správně, tak když kavárnu třeba pro 50 lidí nazvučíte například 10-ti malými reprobednami, tak byste měl platit podstatně víc, než když stejnou kavárnu nazvučíte jednou nebo dvěma velkými reprobednami.
Ještě bych pochopil, kdyby se poplatek odvíjel podle počtu potencionálních posluchačů - tedy kapacity kavárny. Ale jak souvisí to, jak moc se zvukař - autor nadřel u mixážního pultu s tím, z kolika reprobeden jeho dílo stejnému počtu posluchačů pustíte, to fakt nechápu.
A to pomíjím to, že ty reprobedny a jejich instalaci si zaplatil majitel kavárny sám - žádný zvukař - autor mu s tím nepomohl ani na to nepřispěl.
|
|
|
a bude hůř, autorských práv se domáhají už i osvětlovači, to bude teprve veselice. Hra světel a stínů bude podléhat autorskému zákonu. :-))
|
|
|
Kdyz se jim to trpi, proc by se snazili svinarnu zakryvat?
|
|
|
ono kdyz se clovek podiva, kdo za tou OAZOu stoji, tak zjisti, ze to ma znacny prubeh s lidmi z CT, takze se pak jeden ani nedivi, co vymysli za prasarnu. Podobne jako za OSOu stoji Janda a kteremu jsme nakupovanim CD/DVD medii vydelali na barak :)
Osobne mezi kolegy zvukari neznam nikoho, kdo by s touhle mafii mel neco spolecneho. Je to hnus.
|
|
|
Ad. Janda - pokud máte na mysli Jandu Petra, tak si vzpomínám, jak před nějakými dvaceti lety tenhle pán v televizi říkal, že přehráváním vypálených cédéček si poškodíme CD přehrávač :))
|
|
|
Tak jsem si všiml, že je to ještě lepší. Ti mistři zvuku buďto neznají rozdíl mezi reproduktorem a reprosoustavou, nebo chtějí větší výpalné třeba za třípásmovou reprobednu než za dvoupásmovou. To jsou tedy fakt mistři zvuku:
cs.wikipedia.org/wiki/Reproduktor
cs.wikipedia.org/wiki/Reprosoustava
Mají to i přímo v sazebníku:
www.oaza.eu/sazebnik-odmen/f73
Částka v jejich sazebníku je ale jiná, než v tom "populárním" článku na ihned.cz - 6 až 10 Kč za jeden reproduktor. A navíc tam není vůbec uvedené za jaké období. Za měsíc? Za rok?
|
|
|
Zvukaři v žádném případě nejsou autoři. Berou za svou pomocnou práci mzdu. Nejsou-li s ní spokojeni mohou jít o dům dál. Učeň který u mistra v ateliéru šepsoval plátna docela jistě není spoluautorem obrazu. Má-li kliku na mistra štědrého dostane kus žvance a nazdar.
|
|
|
Zvukař patří mezi "tvůrčí" profese.
|
|
|
Mezi ty pak ale rozhodně patří i výrobci nástrojů a zedníci, stavící koncertní sály. Obojí dojem z díla výrazně ovlivňuje. A zapomenout by se nemělo ani na výrobce mikrofonů, kabelů, konektorů, záznamových medií...
|
|
|
Já si myslím, že to, jestli bereme zvukaře jako technika s uměleckým cítěním nebo umělce s technickými schopnostmi, není tak důležité. Spíš je důležité to, jakým způsobem si nárokují "spravedlivou odměnu" za svojí práci. Já vidím dvě základní možnosti, které jsou podle mě naprosto v pořádku:
1) Práce za předem stanovenou částku (ať už hodinovou, nebo úkolovou - za hodinu u mixpultu tolik a tolik, za namíchání konkrétního CD tolik a tolik)
2) Práce za provizi (z prodeje CD, ze vstupného na koncert, ...)
Případně jejich kombinace - něco fixně, něco v provizi.
Ale "nárokovat" si platbu od majitelů reprobeden, kteří by potencionálně mohli někomu pustit jejich dílo, se mi zdá fakt dost mimo. A to pomíjím předpoklad, že zvukař za práci ve většině případů už zaplaceno dostal některým z výše uvedených způsobů, a pořád mu to je málo.
Například architekt se taky může cítit býti umělcem (a klidně i po právu). Když dostane zaplaceno za projekt konkrétní stavby, tak je to naprosto v pořádku. Ale bylo by docela zvláštní, kdyby po dokončení stavby požadoval výpalné třeba po provozovateli zájezdového autobusu, který by své klienty teoreticky MOHL ve svém autobusu vézt kolem jím navržené stavby. Toto by mělo smysl v případě, že by šlo o nějakou vyloženě vyhlídkovou trasu, která by byla cílem zájezdů a platilo se za průjezd konkrétní trasou. Ale naprojektovat za peníze nějakou klasickou stavbu v běžné zástavbě a pak ještě chtít zpoplatnit dívání se na ní?
|
|
|
Divani zpoplatnit asi nejde, ale treba vyuziti te stavby v propagacnim materialu tretich stran uz nejake penize stat muze.
|
|
|
Hmm, o tom snad rozhoduje majitel stavby ne architekt.
|
|
|
Pokud na to ve smlouve s architektem pamatoval...
|
|
|
No jo, je to pakárna, nechám si od někoho namalovat a postavit barák, zaplatím mu co si řekne a on mi pak kafrá do toho jestli si smím barák fotit a ukazovat nebo jestli si můžu na baráku vyměnit fasádu nebo probourat díru a jinou zazdít, pošahaný institut duševního vlastnictví v praxi. To, že jsem na to měl pamatovat ve smlouvě je relevantní argument jen díky autorskému zákonu, který je výsledkem pokřiveného myšlení euroatlantických lidí.
"Mistře Leonarde, mistře Leonarde, král stěhuje Giocondu z Fontainebleau do Versailles a ten je o hodně větší, měli bychom ho zkásnout o pár dukátů za veřejnou produkci."
|
|
|
Ano, je to pakárna. U těch staveb zvláště, tam by to při důsledné aplikaci způsobilo neuvěřitelné problémy.
|
|
|
mozna je tam zarazen, ale dle mne neni. Myslim, ze jde o funkci/zamestnani (nebo jak to nazvat) "ucelovou", podobne jako treba uvadecka v kine. Ukolem zvukare je zprostredkovat navstevnikum umelecky zazitek z vystupujicich komediantu, pomoci vhodne techniky. Jeho ohodnoceni je zahrnuto do vstupenky, pripadne do ceny zpracovani zaznamu (studio, live vysilani) a tim to hasne. Kdo a kolik z nich komu plati je jina diskuze. Doufam, ze to nedojde tak daleko, ze budem za "umelecky vykon" platit kulisakum, ze otevrou oponu, aby bylo na herce videt.
|
|
Jak je to v případě, že hudbu nepouštím z repráků, ale hraju naživo? Konkrétně když budu mít v podniku pianistu, kterej bude hrát skladby od korejskýho skladatele? Nebo když se postavím na ulici, hodim před sebe klobouk a začnu brknat na kytaru Nirvanu nebo Kabáty - sebere mě OSA?
|
|
|
Repráky jsou irelevantní, ne?
Před lety jsem byl s problematikou konfrontován a dozvěděl jsem se, že když si dám na zápraží samohrajku a budu hrát Ovčáky - čtveráky, zaplatí majitel za můj autorský počin Ose, která poplatek rozdělí podle svých pravidel. Tehdy bylo hranicí tuším pět trvalek.
|
|
|
Ty si to maluješ chlapče, samozřejmě že se platí za to, když lidem něco hraješ naživo. Kam by pak OSA přišla, kdyby za tohle nevybírali.
|
|
|
V tom případě, kde je hranice mezi plagiátorstvím a vlastní tvorbou? Když budu zpívat Lucku Bílou finsky a falešně, ukecám to na vlastní melodii a text?
|
|
Jako bývalý majitel krámku s hudebními nosiči jsem se s uvedeným raketýringem také setkal.
Článek je myslím, dobrý počin, jen se mi zdá (z aut.zákona jsem již out), že jsme onehdá v problematice narazili i na to, že jaksi automaticky ze zákona je umělec "chráněn" těmi neuměteli a ti, kteři si nepřejí svěřovati výběr za svá práva třetí straně, se musejí ne-automaticky z procesu vyčlenit.
Dnes jsem sice nakloněn sofistikovanějším řešením problémů, ale tenkrát jsme se snažili s kolegy spíše přizpůsobit situaci a hledali jsme způsob přežití. Jeden z nápadů byl takový, že budeme hrát nějaké tuc-tucy (mixi různých DJs), u kterých je minimální šance, že je někdo identifikuje a budeme třeba tvrdit, že jsme si to ráno před otevíračkou namíchali sami. Z toho se odvinula jedna moje snová představa: Přijde výběrčí (zpravidla zmasírovaný student neznalý základních práv, natož pak autorského), já se na něj usměji a zeptám se, kterýže umělelc to právě hraje a jak pozná, že zastupuje právě jeho? Chceš peníze? Tak budeš identifikovat všech 1.000.000 umělců (resp.100.000.000 jejich skaldeb). Myslím, že by to mohl být dobrý začátek toho, že je dostaneme na jejich vlastní neznalosti. Pro otrlejší a fandy by to mohlo pokračovat žalobou na tyhle zmrdíky tím, že platím, ale jak to, že jsem nedostal na můj účet xxyy za to, že jsem hrál celý týden jen svou kapelu.
P.S.: Hodná paní, výše zmíněná, by asi měla slyšet zásadní otázku: Jak to, že se do seznamu nesmím podívat, když žádný neexistuje??
Zaprvé nevím, co to je, zadruhé mě to uráží...
|
|
|
Asi by se dalo zajímavě pracovat s tím paragrafem 101.
Když kolektivně spravují TV a rádia, předpokládám, že musí sledovat, co se tam hraje (resp. TV a rádia jim posílají seznamy s četností přehrávání), aby pak mohli (protože podle zákona to udělat musí), obeslat nové autory, kteří se ve vysílání objevili poprvé a zařadit je do seznamu.
Škoda že už je to asi promlčený, ale kdysi hráli v rádiu písničku bratrovy kapely v rámci nějaké soutěže začínajících kapel, ale nepamatuju se, že by jim přišla jakákoliv výzva k registraci, tj. kdyby tenkrát věděli a chtěli, mohli možná OSE trochu zpestřit vybírání výpalnýho.
Jestli je obcházení restaurací apod. kolektivní zastupování, přehrávání neznámých spřátelených kapel a následná kolektivní žaloba (aby se to dalo i trochu medializovat) kvůli neplnění zákonných povinností by bylo určitě zajímavým povyražením
|
|
|
Pri identifikovaní neznámych autorov ma napadol opačný extrém. Čo by OSA robila ak by sme mali presný zoznam hraných autorov a každý z nich by odmietol zastupovanie akýmkoľvek kolektívnym správcom? Na niekoľkých internetových portáloch z alternatívnou hudbou je to vcelku bežná situácia. Príkladom môže byť jamendo.com (neberte ako reklamu) kde si to môžte preštudovať podrobnejšie. Otázkou ostáva či by mali právo na výber poplatkov aj po takto silnom argumente?
|
|
1. Zaslat rozsáhlý seznam všech autorů s dotazem, zda jsou zastupováni, či ne.
2. Založit církev "píčů kávy" a prohlásit konzumaci v kavárně za náboženský obřad (zájemce z řad dalších baristů samozřejmě nechat konvertovat)
|
|
|
Ano! Skvěle. Buď církev nebo politickou stranu.
|
|
|
Registrovať cirkev nie je také jednoduché. Na Slovensku sa snažil neúspešne JUDr.Roman Bušo registrovať Ateistickú cirkev neveriacich. http://forum.humanisti.sk/viewtopic.php?t=64
|
|
|
|
Také jsme to plánovali založit si vlastní církev, ale oni pak ty žádosti ještě na ministestvu schvalují, takže by to zamítli ...
|
|
|
To "by to zamítli" má nějaký reálný základ? Mohou to zamítnout, a pokud ano, z jakých důvodů?
|
|
|
Vono s tou círvkí to asi nebude nejhorší nápad. Něco jako Svědci Kávové by se hodilo. A 303 členů snad nebude problém... Akorát je to změna jedné byrokracie za druhou. Takže spiš zatím prostuduji Creative Commons apod.
|
|
|
církev ortorektická a bibendistická?
|
|
|
Klidně i fotovoltaická, když se to bude hodit nějakému úřadu a rychle by to zapsali ))
|
|
Tohle by ti mohlo pomoct se jich v prvním plánu zbavit.
http://www.creativecommons.cz/483/otazky-z-praxe/
http://creativecommons.org/legalmusicforvideos
Pak bych ještě označil "prostor kavárny" na vstupu. Napsal bych "Provozní podmínky" nebo Provozní podmínky klubu toho a toho. a Na dveře bych nalepil decentní nápis. Vstupem souhlasíte s provozními podmínkami. Ty bych vedle vylepil aby to moc neřvalo.. prostě decentní A4.
Na té A4 bych stručně napsal, že jsou vítání v podstatě všichni milovníci kávy a zákusků a za vstup se nic nevybírá.. pak bych zmínil zásady slušného chování a ve finále zakázal vstup komukoli, kdo je členem OSA, nebo je OSA zastupovám pod pokutou 3 000 000 korun.
Pokus se o stejný právní rámec "Který mimochodem moc neexistuje" jako má přepravní řád.
Sice to bude asi k ničemu, ale když můžeš hajzlům znepříjemnit život proč ne.
|
|
|
No aby tě potom nezavřeli za dyškrymynáciu. Ale možná by šla vyloučit hudební produkce - hudbu si pouští zaměstnanci podniku sami pro sebe, jsi-li návštěvník, nesmíš hudbu poslouchat :-)
|
|
|
Neexistuje, zaměstnavatel je automaticky zodpovědný za zaměstnance. Dávno řešeno.
|
|
|
Do soukromého klubu můžu přijímat koho chci. Hned dostane kardičku, kde souhlasí, že není členem ani autorem sdruženým v OSA.
|
|
|
To můžete. Přijdou vám s policií zkontrolovat, jestli jsou v klubu přítomni pouze členové. Vyzkoušeno.
|
|
|
Celkem pochybuji, že by nebylo ze zákona možné si přivést do klubu návštěvu.
Naopak je bohužel ze zákona nemožné do klubu zapovědět vstup esenbáckým prasatům, a to je velmi špatné :(
|
|
|
"Přijdou vám" - to jako kdo?
|
|
|
Samozřejmě, že jsou přítomní jen členové. Jak jinak.
|
|
|
Jsou schopní to provádět několikrát týdně...
|
|
|
Jo, a všechny sledujou! Už jsou mezi náma! Poplach!!!
Chlapče, ty mě bavíš ...
|
|
|
To je reálná zkušenost, ne legrace. A určitě by vás to v reálu moc nebavilo... :-P
|
|
Napadají mne v souvislosti s diskusí dvě otázky.
Neplatí náhodou rádia také poplatky z "hudební produkce"? Pokud ano, tak při vymáhání poplatku z "puštěného rádia" v lokále, se zpoplatňuje dvakrát.
Neměla by být za "produkci z rádia" poskytnuta i tak sleva? Písnička většinou není celá, většinou je nějak useknutá, nebo do ní ta hvězda za mikrofonem kafrá.
|
|
|
"Neplatí náhodou rádia také poplatky z "hudební produkce"? Pokud ano, tak při vymáhání poplatku z "puštěného rádia" v lokále, se zpoplatňuje dvakrát."
Ano, pokud vím, přesně tak to je, zpoplatňuje se dvakrát.
|
|
|
Mimochodem, myslíte si, že autorský poplatek by se neměl platit dvakrát?
Tak si vezměte tuto situaci: Vyfotíte si vlastní fotku digitálním foťákem, nahrajete ji do počítače, tam vypálíte na CD, odnesete do fotolabu a necháte vytisknout.
Kde všude myslíte, že v tom procesu figuruje autorský poplatek?
Jednak samozřejmě z toho tisku ve fotolabu. Ale kromě toho jste zaplatili ještě: Autorský poplatek za paměťovou kartu ve foťáku, za harddisk v počítači, za vypalovačku a také za CD na které vypalujete, fotolab za harddisk v počítači ze kterého tiskne a za tiskárnu.
|
|
|
Tahle situace se da hnat i dal. Vyfotite fotku sve fotky kde bude fotka vasi fotky... rekurzi az do nekonecna. A poplatky pak pujdou do hezkych vysin.
|
|
|
Ano, zpoplatňuje se dvakrát, rozhodnuto nejvyšším soudem.
|
|
Na slovensku napríklad chcela miestna mafianska organizácia SOZA vyberať peniaze (medializované prípady) za ľudové pesničky čo spievali deti v nejakom kulturáku, za stužkovú, svdbu, pohreb, (ide o uzavretú suktormnu akciu), chcú poplatok od predajcov mobilov. Mne osobne sa to zdajú byž dosť zúfalé kroky(asi maju malo peňazí :) ).
Naštastie zasiahol minister proti SOZA.
25.10 rezignoval riaditel SOZA Rečík. (čo dobrovoľne to neviem)
|
|
|
Pro info, naše OSA taky přišla s tím, že chce vybírat poplatky za zpěv lidových písniček a za zpívání třeba u táboráku.
Akorát to vyvolalo takový odpor, že to radši nechali vyšumět, co já vím.
|
|
|
Chtel bych videt, jak nekde ve vodackym kempu prijde nakej inkoust k taboraku, kde sedi patnact vozralejch smradlavejch vodaku, a ozve se nesmele: "Dobry den, zastupuji sdruzeni OSA a prisel jsem vybrat autorske poplatky za vami zpivane pisne." :) Myslim, ze by to byl pohled k nezaplaceni :))
|
|
|
Prišli hudci do dediny, zoskočili z voza,
ešte husle nevytiahli, už tam bola SOZA...
|
|
Musí se nechat, že to je výborný systém na vysávání peněz:
- Při tvorbě autorských zákonů jsou "dotčené subjekty" reprezentované autorskými svazy a nahrávacím průmyslem, což je téměř to samé (např. u hudby nahrávací průmysl reprezentuje IFPI, zakládající člen Intergramu).
- Výsledkem jsou autorské zákony postavené tak, že prostě všichni budou platit autorským svazům a ty to pak nějak přerozdělí.
- Jak bývá při přerozdělování zvykem, nemalou část přerozdělovaných peněz spotřebuje sám přerozdělovací mechanismus (např. OSA rok 2011 vybrala 866 MKč, autorům vyplatila 660 MKč, čili rozdíl tvoří prakticky čtvrtinu vybraných peněz).
- Navíc ani nemusejí nikomu říkat a taky neříkají, jak a komu vlastně ty peníze přerozdělují. Takže výše zmíněných 660M je de facto "OSA tvrdí, že za rok 2011 někomu podle neznámého klíče rozdělili 660 MKč"
- I kdyby je nakonec někdo donutil přestat utajovat mechanismus přidělování peněz, například u hudby je dominantní způsob získávání stahování ze sítě (případně online poslech), o kterém se spolehlivé statistiky nevedou (a jelikož autorské svazy ho -často lživě- označují za nelegální, ani není zájem takové statistiky vést), takže to bude založené na "tradičních" cestách jako hraní v televizi, rozhlasu, prodej CD. Což jednak je zkreslené, ale hlavně, tyhle statistiky oblíbenosti zpracovává kdo? Jaká náhoda, autorské svazy a jejich kamarádi z nahrávacího průmyslu.
Čili autorské svazy rozdělí peníze podle popularity, popularita se určí podle žebříčků a žebříčky popularity sestavují autorské svazy a jejich členové.
|
|
Ani jsem to nečetl, máte smůlu, prohrajete, už je na to všechno precedens, mafie je mocná...
Všechno podstatné viz stránky:
http://web.telecom.cz/osahacker/
Tak tihle u nejvyššího soudu už prohráli. Bohužel jsem někde zašantročil odkazy, kde to bylo... :-(
A z předchozích případů vím, že ohledně autorských poplatků prohráli všichni i přímo u Evropského mezinárodního soudu...
|
|
|
... to je také důvod, proč sympatizuji s Piráty. Málokdo si totiž uvědomuje, že tímhle způsobem jste schopni totálně omezit VEŠKERÉ svobody,
|
|
|
Jo, jak vidím tak novinky z této oblasti zde: http://www.autorskepravo.cz/home.html
|
|
Jako autor článku děkuji čtenářům za podrobné reakce, odkazy a návody. Nálada se tím dále zabývat mě jednou chvíli přešla, ale jak čtu tu diskuzi, tak získávám čím dál více chuti se s tím ještě chvíli poprat. Setkal jsem se s více způsoby jak se dá vymáhat z podniků peníze, a to většinou vymyslí a provádí stát. Tady mě zaráží právě to, že to dělají nějaké absolutně netransparentní sdružení, a to se 100% podporou státu za úplně nejasných zákonných podmínek. Navíc se domnívám, že ten zákon psali právě oni, tak aby to všecko hezky sedělo. Něco tedy ještě zkusím.
|
|
|
Držím palce. Já to po x letech vzdal resp. doba se změnila a byl klid.
Kdysi jsme provozovali prodejny s audiovideo nosiči. OSAnostra i Intergram chtěli své výpalné za to, že na těch prodejnách se hraje muzika, která se pak prodává, notabene s již zaplacenými poplatky z každého nosiče těmto gaunerům . Celé roky jsme se točili na tom, že pokud má prodejce prodávat nějaký produkt, musí mít možnost jej zákazníkům vhodně prezentovat a předvést. Obdobná situace, jako kdyby na autosalonu odmítli zákazníkovi ukázat auto dokud si jej nekoupí anebo platili autorský poplatek designerovi auta za to, že je tam vystaveno, pekaři pekárna za rohlík v regálu atd., atd...
Druhý moment byl ten, že oba tito raketýři chtěli, aby se s nimi uzavřela SMLOUVA. Jenže smlouva je definována jako dobrovolné uzavření nějakého vztahu mezi subjekty nikoli v tísti a pod nátlakem, což rozhodně není tento případ. Argmentovali jsme tímto a pokud tedy mají na něco zákonný nárok, nechť vystaví platový výměr ( s berňákem se taky neuzavírá žádná smlouva) a mi jim to "rádi" uhradíme. Jenže to oni dodnes neumějí a stále se dožadují oné SMLOUVY. No nic, táhlo se to snad 10 let, pak "naštěstí" celý původní byznys s prodejem audiovideo odešel na net a do kopru a bylo po starostech... Pravda, že jsme jim nikdy nezaplatili ani korunu, ale ti naši právnící taky nebyli zadarmo. Ale brali jsme to tehdy jako svého druhu sport.
|
|
|
No, tak to jste měli spíš kliku...
|
|
|
Držím palce, ale snad všechny dosavadní pokusy v tom směru byly neúspěšné, nebo alespoň nevím o nikom, kdo by tohle vyhrál.
Možná do budoucna jsou nějaké naděje na zlepšení. Zatímco dřív na OSA a spol. sice "všichni" nadávali, ale při schvalování zákonů prakticky žádná protiváha neexistovala a při jejich vymáhání se jim postavilo jen pár jednotlivců, teď alespoň existuje protiváha v podobě Pirátského hnutí.
Snad první "velká akce" byla ACTA, kdy se povedlo zabránit globálnímu "zabetonování" současné podoby autorských práv plus výhledu na další utahování. A taky se snad ukázalo, že odpůrci praktik autorských svazů jsou schopní dát dohromady relevantní politickou sílu a že ve společnosti je míra znechucení nad těmi praktikami už docela velká.
|
|
Není daleko doba, kdy stejně jako v Německu GEMA, také OSA zasáhne proti youtube, aby si člověk nemohl pustit video, u kterého GEMA(OSA) neudělila souhlas s vysíláním.
|
|
|
To už z části funguje. Občas kliknu na youtube na nějaký hudební klip a místo produkce naskočí jakési oznámení, že pro mou zemi je shlédnutí daného klipu porušením autorských práv, či cos v tom smyslu, a že si mám trhnout nohou. Je fakt, že se to stává zatím relativně zřídka...
Pravděpodobně se tak děje na konkrétní popud/žádost/stížnost gramofirem či jiných vlastníků práv na toho kterého "díla".
|
|
A mají umělci vůbec povinnost nechat se těmi vyděrači zastupovat?
Pokud ne, dalo by se na to jít z opačné strany... totiž vyzvat ctěné autory a interprety, aby řečené zastupování odmítli, a poté ve svých provozovnách hrát jen ty... patrně by nesouhlasili všichni, ale tím by se přispělo k zachování duševního zdraví návštěvníků, neboť by už nemuseli - nemohli - poslouchat 24/7 Michala Davida a Kabáty :-)
|
|
|
|
Díky za odkaz, ale už jediný pohled na ty stránky mi nahnal hrůzu - to asi nepřelouskám. Pan Hradec je asi hodně rozkacený... Co mu provedli?
No a pokud tedy taková povinnost není, stačí si opravdu najít nezastupovaného autora/interpreta, a výrazně se ušetří, ne?
|
|
|
Tohle jsou hezké teorie, praxe je tochu jinde - přirovnal bych to k onomu případu, kdy podnikatel byl odsouzen k placení koncesionářských poplatků soudem, přestože televize byla prastará a sloužila v hospodě toliko jako dekorace ( nebyla ani připojena do el. ). Ale byla tam...
|
|
|
Velmi zkráceně: nechtěli mu platit a zároveň trvají na tom, že za jeho skladby budou dál vybírat a neexistuje aby se jimi nenechal zastupovat.
|
|
|
No tak sakra... je tedy taková povinnost (ze zákona) nebo ne?!
Mimochodem ta parazitická organizace přece vybíráním výpalného pečuje o umělce, aby tento nezemřel hlady? A pokud se rozhodne, že radši zdechne, vybírat by měli okamžitě přestat...
Ale chápu, že podobná malá rybka mnoho nezmůže, a ty velké mlčí, protože dostávají... škoda.
|
|
|
|
Děkuju za link - je tam link na vlastní video toho pořadu a je to opravdu perfektní legrace (když si člověk odmyslí tu absurdní debilitu jako takovou).
|
|
|
Stranky pana Hradce uz jsem cet a malem hodil kosu, ale tenhle clanek me teda extra nasral :(
|
|
Což kdyby někoho napadlo, že si najme externí firmu-fyzickou osobu se ŽL, která má extrémně dluhů (364 exekucí v podstatě nevymahatelných do konce života) a od tohoto subjektu si nechat zprostředkovat produkci, za kterou má poplatky odvádět zprostředkovatel.
Pokud je on nezaplatí a bude odsouzen k 365. exekuci. Majitel podniku je z obliga.
|
|
|
Myslím, že tahání po soudech se majitel nevyhne s nejistým výsledkem. Princip je v tom, že stejně jako stát má i OSA hromadu peněz na právníky, přičemž náklady nesou umělci, kteří se tomu ve valné většině nemohou bránit.
|
|
|
Náklady neseme všichni... :-(
|
|
Už jsem se tím před nějakým časem také zabýval. Co vlastně brání tomu, aby si člověk vyrobil vlastního "kolektivního správce" ? Dovedu si živě představit občanské sdružení, které funguje jako kolektivní správce na bázi dobrovolných příspěvků :-)
Je možné, aby člověk nahaněči OSA ukázal papír "sorry, už máme uzavřenu smlouvu s někým jiným"?
|
|
|
Zrovna teď se o to soudí u Evropského soudu s Intergramem kvůli monopolu. Uvidíme, jak to dopadne...
|
|
Vážení, vidím, že jediná možnost, jak se vyhnout poplatkům, je nemít v podniku žádné zařízení pro příjem nebo reprodukci hudby ani čehokoliv jiného - zkrátka mít tam ticho. Musím se přiznat, že mě hudba (nebo televize) pouštěná v různých podnicích spíše vadí. Hlavně když je hodně nahlas - a to je velmi často. Všiml jsem si, že asi neexistuje prodejna oděvů, kde by vyloženě hlasitě nehrálo rádio. Já bych uvítal hospodu, kde nic nehraje a už léta jsem na takovou nenarazil. Pokud o nějaké víte v Plzni nebo někde poblíž, uvítám Vaše tipy.
|
|
|
ticho je fajn, zvlášť, když hospodu považuju za místo setkávání a většinou tam mířím s lidmi se kterými si máme a chceme co říct. rozhodně nesnáším, když je v hospodě puštěné nějaké tupé vlezlé rádio s děsně hepy moderátory. na druhou stranu tlumená hudba, hodící se ke stylu krčmy (tedy ne z rádia ale z nějakého přehrávače dle nějakého dramaturgického plánu kohosi z krčmy s mě blízkým vkusem) mi zhusta přijde docela neškodná až fajn. tedy v míře takové, že slyším co kdo říká i na druhé straně stolu, a zároveň pauzy v hovoru nepůsobí trapně.
|
|
|
Znám příběh z doslechu, ale od důvěryhodné osoby - člobrďa si otevřel Café (ne u nás, ale v USA) a vybíral skladby neznámých (neprovařených) umělců, které se mu líbili, z těch dělal kompilace, které pouštěl v ozvučení, po čase se ho hosté začali ptát co to je za muziku a že je pěkná, že by jí taky chtěli poslouchat nejen u něj, tak ty kompilace začal s úspěchem hostům prodávat jako svůj vlastní label - něco jako "Café musik"- jak to řešil s autorství, ale nevím.
|
|
Dohodnime sa takto - mozes pustat cokolvek z http://www.youtube.com/dusanmsk alebo niektore z http://soundcloud.com/dusanmsk ( nesmie to byt bootleg ani remix ), nechaj sa skasnut a nasledne s Tebou pojdem na sud a tych zmrdov rozsekame na kusy :-)
|
|
|
Dodatok - tymto prehlasenim oficialne vylucujem kolektivnu spravu autorskych poplatkov k tymto dielam na uzemi CR a SR.
|
|
|
Dohodnuto. Ted´připravuji materiály ohledně CC a pak s tím vlítnu na OSu a spol. a také jsem tam chtěl někoho zapojit jako nezávislého autora. Akorát asi bude potřeba více údajů, aby se zmrdi mohli ujistit, že už ti neposílaj odměny,vždyť víš, oni tam zasutupjou více než milion bla-bla-bla...
|
|
|
napis mi na dusanmsk@gmail.com, kludne Ti dodam bundle mp3-jok a k tomu pisomne prehlasenie ktore vylucuje ich kolektivnu spravu. Aspon bude zabava.
|
|
§ 77
Trvání práva výrobce zvukového záznamu
Právo výrobce zvukového záznamu trvá 50 let od pořízení zvukového záznamu. Pokud je však zvukový záznam v průběhu této doby oprávněně vydán, zaniká právo výrobce až za 50 let od takového vydání. Nedojde-li během doby podle věty první k oprávněnému vydání díla a byl-li během této doby zvukový záznam oprávněně sdělen veřejnosti, zaniká uvedené právo uplynutím 50 let ode dne tohoto sdělení.
|
|
|
A to je právě problém, protože vše, co je volné (př. Bach), oni ZDARMA nahrají (nemají komu platit za použití samotné hudby) ve studiu nebo na koncertě, a tím pádem už toto právo mají oni, tedy na tu nahrávku, takž Bach je RIP a oni za něj inkasují prachy. A když to někdo nahral před 50 lety, tak toto také nelze pouštět zdarma, protože poté už to s jistotou někdo nahral a vydal zas, takže každý další má z toho dál prachy. Tomu říkám posloupnost!
|
|
|
Poněkud nevyvážené vůči jiným tvůrčím profesím, faktická aplikace dvojnásob. Všichni ostatní si za své peníze musí pořídit a uhájit průmyslový vzor.
|
|
Pokud se jakákoliv hudba používá v provozovně (jakékoliv), přepokládá se, že to číníte za účelem dosažení zisku a autoři si rovněž chtějí smočit zobák.
K diskuzi je samozřejmě to, jací autoři, kým zastupovaní, jak moc dobrovolně a za kolik.Dále je nutné si uvědomit, že dostávají peníze za prodaná media cd, DVD a hdd a flash disky.
|
|
Umělec dostane odměnu od producenta, že vůbec něco tvoří (musí z něčeho žít než natočí další album). Pak něco vydají a pustí to na trh. Prodávají CD, vinyly, na netu, do filmů, do rádií, další prachy. Pak koncertují (ty co umějí zpívat sámi bez pomoci počítače), další prachy. Pak dají "druhé vydání", "the best of" atd., další income. Nakonec pak nekonečné odměny od "ochránců", radií, TV, kino apod.
Když prvních několik incomů je za peníze těch, co to chtějí koupit, tak to poslední za naše společné, bez ohledu na to, jestli to mám rád.
A to vůbec nemluvím o tom, že se každý takový poplatek odrazí v ceně piva, které už pijeme úplně všichni.
Takže celý svět platí za to, že tady máme krásné a krásně vnucené umění. A to jsme rozebrali jen hudbu,, nemluvě o foto, filmu, obrazech atd...
|
|
Mě se nelíbí hudba v kavárně jako taková. Pokud teda není živá.
|
|
|
To já zas vůbec nevídím nic okouzlujícího v místě, kde netočí pivo, ale co dá dělat...
|
|
fakturu od OSA, to samý od INTERGAM, a ještě navíc zvukařům. 50 papírů ročně. Jestli se přidají osvětlovači, bedňáci, šatnáři, maskéři, garderobiéři, kulisáci a různí další vyžírkové, tak to asi zavřeme.
|
|
|
Jen pockejte, az se prida takova MARHABA - Mezinarodni asociace ruznych hajzl-bab..
|
|
Záchodová splachovadla jsou jistě také autorskými díly. Jejich autoři by měli vybírat poplatek za každé spláchnutí. A kdo nechce platit, ať si chodí do lesa. A kdo to má do lesa přes dálnici, bude mu na poplatek pro autory splachovadel přispívat sociálka. :-)
|
|
|
Anebo si koupi dalnicni znamku :)
|
|
|
Omyl, bude mu vybudován přechod podobně jako ten pro medvědy a losy
|
|
Co takhle udělat kolektivní žádost o vydání peněz za všechna média, na která jsem např. vypálil své fotky z dovolené? Jedinec samozřejmě nemá asi šanci aby mu vrátili to, o co ho takto okradli, ale kdyby takových lidí bylo dost, tak už by to mohlo být víc nosičů než má Michal David.
Druhá věc je jeden § živnostenského zákona (lex Michal David), který explicitně zakazuje, aby se někdo jiný živil kolektivní správou autorského práva než státem schválené organizace.
|
|
|