Pro úvod si s dovolením vypůjčím upravenou repliku
z jednoho báječného českého moowee a zároveň zkonstatuji, že jsem řidič…
jezdím celkem rád a serou mě lidi, kteří mi to vědomě kazí.
Tedy, vážení,…
Poslední dobou se nám tu rozmáhá jeden nepěkný nešvar. Testování sítnic
protijedoucích řidičů lemplovsky nabastlenými xenony!
A… já… Ano Potter… vy taky!!!
V tuto chvíli se již pravděpodobně čtenáři dělí na nestejně velké skupiny,
kdy ta výrazně větší (tedy doufám…) zkušeně pokyvuje hlavou a zbytek, který
si o mě říká, že sem posranej prudič a co mi je do jeho hoostokcháry –
krom cool ultraviolet xenonů vyšperkovaný ještě slušnou porcí plastových
protéz z OBI, subwooferem na pobíjení hrochů a celkově tak trochu bez řádný
technický.
A právě na ten zbytek bych se rád zaměřil. Problém asi všichni známe.
Jedete si takhle podvečer kamsi vozíkem, vyladěná atmosféra, pobroukáváte
si „U Plástvovoc f koopách yeltel“ , třímáte volant v poloze třičtvrtě
na nic , civíte do šera před čumák, kterejpak zlitej cyklista se
rozhodl přenocovat u krajnice, nebo nebohá číča nese koťatům chycenou mouse,
když kde se vzal-tu se vzal – v protisměru svářeč… houby dva… kuva… vidim
uplný hovno… sakra… zavíráte oči, přibržďujete, blikáte dálkovýma… nic
jako… frajer vesele prosviští kolem a vy už jen vnímáte mžitky v
očích a v zrcátkách vidíte, jak na něj bliká další zoufalec za vámi…
Technical part:
Xenonové výbojky s příslušnou napájecí elektronikou – někdo tomu říká
zkušeně Balast, někdo trafo… se dnes dají sehnat v rozličných modifikacích
jak vlastních výbojek, tak předřadné elektroniky – mnohdy již přímo jako
prodejní sety pro bastliče za peníz vcelku přijatelný až mrzký. Vlastní
instalace xenonového setu není nikterak pracná, avšak vzhledem ke kategorii
řidičů, kteří si ji instalují - mnohdy doprasená a to jak ze stránky
elektroinstalační, tak ze stránky mechanické implementace. Elektročást
nechme stranou – co má shořet to shoří a věnujme se mechanické části. Zde
je potřeba si uvědomit rozdíly mezi dvěma základními typy světlometů a
jejich vhodnost pro instalaci xenonových výbojek.
Začnu „menším zlem“ čímž jsou světlomety projekční – tedy ty s čočkou,
clonou a hladkým zrcadlem. Zde se tvar/ořez světelného kužele modeluje
pomocí plechové clonky umístěné mezi refrakčním zrcadlem, žárovkou/výbojkou
a čočkou světlometu. Díky konstrukci světlometu je ořezová hrana světelného
paprsku v režimu potkávacích světel celkem ostrá a pokud je světlomet slušně
seřízen – nebývá vesměs problém ani s dodatečně naprasenou výbojkou… Vyjma
zcela běžných situací – tedy xenonový deviant hamtá na plyn, jede do kopce,
nebo má na zadních sedačkách naloženou partu náctiletých lulanů nebo kikin
a jedeme voe na zábavu… pak nastává situace, se kterou si továrně montované
světlomety poradí vcelku hravě – nastupuje automatická niveace a kužel
světla příslušně sklopí. Částečně svéprávný majitel dotuněného klumpru
pouvažuje – občas i poladí sklon manálně. Náctiletý lulan naproti
tomu sere i na možnost sklopení světlometu manuální nivecí. Protijedoucí
řidič potom zažívá masáž očních čípků a následně navádí vůz chvíli jen
podle čuchu.
A skončím „větším“ zlem čímž je světlomet zcela klasické – tedy pouze
reflekční konstrukce bez čočky a clony. V tomto případě se modeluje tvar
a ořez světelného kužele pouze tvarem paraboly, či – u starších světlometů
– soustavou povrchových prolysů na krycím skle světlometu. U těchto světlometů
není již ořezová hrana tak jasně definována jako u předchozího typu a v
režimu potkávacích světel lze na regloskopu mnohdy spatřit pouze jen jakýsi
pozvolný fadeout. Světlomety vesměs bývají vybaveny ještě jakousi čepičkou
před vlastní žárovkou, která stíní světlo jdoucí svévolně a neřízeně ze
světlometu na všechny strany. A teď – co se stane, padne-li hustokchára
vybavená takovýmto světlometem do ruk xenonochtivého bastliče. (
dovolím si zde vsuvku – s poukázkou na cenovou dostupnost takto vybavených
vozů, jenž se stávají terčem náctiletých tunerů a jejich množsví značně
převyšuje předchozí kategorii – hovořím zde o roozných fábiích, letitých
oktách, escortech, astrách atp…) Inu – teepek – jsa vybaven hustoxenonsadou,
šroubovákem – spíše plochým - , nožíqem a hlavně! – metry a metry izolačky
, vyškubne světlomet, zněj v první řadě demontuje ono stínítko instalované
výrobcem před předchozí žárovkou, páč pyčo – k čemu to tam jako je ne?
Mi to akorát bude stínit ty xenony a navíc to vadí tomu drátkovýmu bazmeku,
co vedy z tý kchool jako výbojky. V případě, že má na výbojce shodný typ
patice – výbojku nasadí, v případě, že máme typ jiný – nevadí – pozohýbáme
lůžko a nasadíme také. Následuje nasazení masivního bajonetového konektoru
na terminál výbojky, kabely protáhnem… no… třeba… tudy?... ale to by chtělo
vrtačku a někde to rozpojit… prdku! Prostě to dáme jako pod tim deklem
nějak ne… Našťoucháme zadní kryt, čímž skřípnem dráty a zcela jistě
vyosíme výbojku, ale koho to kuwa sere žejo a… fertig! Seřizovat nebudem,
páč nemáme na čem a vono – proč taky – dyk sem s tim zas tolik neudělal
a hlavně už už to vyzkoušet a kochat se, jak já vidim a divit se proč na
mě někteří řidiči blikaj… taky bych jim to mapral do držky debilům – jak
pak mám vidět, ale ta swiňa xenononka nemá druhý vlákno či co… zeptám se
franty, jeslipa mu to na fábce taky jako nefunguje či co.
Výsledek pak vypadá, jak všichni znáte…
Morální teorie:
1. Jsem nadšený začínající řidič, chodím do autoškoly, absolvuji jízdy
a na silnici potkávám ne málo takto pořešených aut (pro info – dle mých
průzkumů je to asi každé sedmdesáté až devadesáté auto). Pořídím si vlastní
vozeyk a… Přez to, že jsem měl možnost si na vlastní bulvy čeknout, co
to se mnou dělá, když mam najednou po průjezdu pana šatila blackout, nasadim
xenony taky páč chci vidět líp než ostatní a těch pár nadšenců do obloukové
technologie s klidem přežiju. – Jsem debil…
2. Jsem již povyrostlý řidič, mam již zkušenosti, pořídim si příkladně
Oktu f TDi, ale… sakra s vobyč lampama a co tekon… Franta s Lojzou maj
xenony a já jako ne?... Nic jako, du do toho! Dneska to má kde kdo,
auťák líp vypadá, Franta a Lojza budou čumět a …. těch pár nadšenců do
obloukové technologie s klidem přežiju. – Jsem dechberoucí debil…
3. Jsem pilot kamionu… z podstaty jebu na všechno a na všechny. Xenony
si nabastlim prostě proto! Do kabiny stejně nikdo nedosvítí a když vezu
drcený maliny – musim prostě vidět!!! Jsem Intergalaktickej debil. -
ku prospěchu ostatních - v současné době pouze v nemnoha exemplářích.
4. Pak jsou tu tací, kteří si s tím dali opravdu práci… Nevykuchali
z parabol clonítka, utěsnili průchody, vyvázali a umravnili kabeláž, seřídili
světlomety s přihlédnutím k úpravám. Budiž… i tak je to pochopitelně
poznat, ale dá se to přežít a asi nemá cenu v kontrastu s ostatními skupinami
je nějak řešit.
P&Ch a jaxe k tomu postavit:
Pokud jsem si povšiml, tak orgány se k dané problematice staví
jak lačný xsraní. Nezaznamenal jsem jediný signál z okolí, že by snad někdo
věděl o někom, kdo zná někoho, kdo byl od P&Ch guys byť jen pokárán,
či dokonce brutálně zpokutován. A nelze se v segmentu osvětlení vozidla
domnívat, že akční orgány zákona nevyvíjejí aktivní činnost – důkazem mi
budiž i mě udělená pokuta za zapnutá mlhová světla pražskými střelci (byť
celkem slušně lilo). Vyhláška samozřejmě pamatuje na paragraf prohibičně
řešící obdobné úpravy na vozidlech pohybujících se na veřejných komunikacích,
ale… Vždyť mají P&Ch guys toliko jiných hitů – medicalboxy, zimáky
v létě/letňáky v zimě a nakonec i vlastní svícení, tak proč by se měli
s někým dohadovat, lízt pod kapotu a složitě dokazovat, že tenhle smotanec
izolačky a drátů vedoucí ke svářečce není z originální dílny škodawágen.
A co borci na STK? Pokud někdo kontroluje světla – a to jako že
jo, tak snad není nýggerskej Stýví, aby postřehl, že tvar, směr a intenzita
světla je jaxi mimo škálu příslušného světlometu a tudíž mazej do hajzlu
šmejde a vrať se, až to bude přijatelný. Patrně to souvisí s tím, že to
není závada přímo ohrožující pilota vozu na STK se právě nacházejícím,
ale jiných pilotů později tohoto blba čelně střetnuvší.
Já osobně (a tohle není návod) se k výše uvedeným dymákům stavím asi
tak, že zprvu slušně (i když vím, že zcela marně a jen kvůli dobrýmu svědomí)
bliknu na worning… Pochopitelně se nedočkám reakce žádné, maximálně
problik, či plné palby dálkových těch šťastlivců, kteří měli k dispozici
pro bastlení dvouparabolové reflektory. Následuje odvetná akce v
podobě dálkových bi-xenonoů a dálkových H3 (vše tovární) po dobu,
než debil zmizí za kantnou a když mě hodně sere, tak ještě naznačím nájezd
do jeho pruhu. Většinou díky absenci dálkového vlákna nemohou svářeči kontrovat
a holt si to vyžerou do konce. Bohužel se to nedá aplikovat vždy a v případě,
že s v blízkosti xenonového devianta nachází i standardně homologovaný
wozíq raději od předchozího manévru upouštím…
Domluva s majiteli takto vytuzených wehyklů není patrně možná.
Onehdá jsem podnik pokus jedné duté palici f hustě na stranu nasazený kšiltovce
a v Pegině 406 s nápisem SPPEDY (opravdu vám nelžu) – po té, co mě oblažoval
záplavou modré záře asi 5 min jízdou za mou prdelí – vysvětlit z okénka
do okénka na světlech, co že mi to jako na výbavě jeho wozeyku vadí. Dutohlav
nebyl příliš komunikativní a celý dialog se odehrál pouze stažením okénka,
posláním mě do prdele a vytažením okénka. Po pravdě – co lze čekat víc
od dementa, který nepochopí, že v dané situaci bude rozumnější zoostat
jako druhý, než hamtat na krk dýchavičnému komůrkovému turbodechtu a nabídnout
mi možnost dát revanš do doby, než začal štelovat zrcátka v manuálu.
Co závěrem? Spíš se ukáže v diskuzi – bude-li nějaká – zdali je to širší
problém a nebo jsem jen malicherný, útlocitný jedinec se sklony ke
zveličování.
Enjoy your ride…
16.08.2009 Rexmundi