... aneb jak se můj bývalý
zaměstnavatel připravoval na udělení oprávnění pro provádění činností,
které relativně úspěšně provádí už asi 10 let...
... jinými slovy, na udělení
EDISU. A přesně podle zákona o padajícím ho... to jako vždy odnesli řadoví
zaměstnanci, už tak značně přetěžovaní.
Nebo taky o jízdě na mrtvým koni...
Něco málo na úvod:
EDIS je (dle charakteristiky na EUROSKOPU): Systém rozšířené decentralizace
implementace (Extended Decentralised Implementation System) předvstupní
pomoci EU, který bude znamenat nový způsob řízení a realizace nástrojů
Phare a ISPA, při kterém se odpovědnost za řízení těchto nástrojů plně
přesouvá na Českou republiku. Řízení obou nástrojů bude probíhat na decentralizovaném
základě a bez předběžného (ex-ante) schvalování postupů pro výběr projektů,
zadávání veřejných zakázek a uzavírání smluv Evropskou komisí tak, jak
je tomu v současném systému (DIS).
Už tahle definice hovoří sama za sebe. No a teď si představte tu rozkoš
něco takového "implementovat" v praxi...
Dost se o tom jednu dobu mluvilo v médiích, "zjistilo se" totiž, že
bez tohohle úžasného nástroje nebude ČR umožněno dočerpat ty slibované
předvstupní miliardy z Phare a Ispa.
A jak to vypadalo v reálu? Dost příšerně, takový personální audit od
zmrdikonzultantských společností je proti tomu víkendová vyjížďka.
U mého bývalého zaměstnavatele na tom asi 12 lidí (včetně mě) dělalo
přes půl roku, nad rámec svých obvyklých pracovních povinností (!), aby
se nakonec zjistilo, že máme v čechách takový bordel, že se vlastně sami
řídit nemůžeme, takže ve finále to oprávnění nedostala celá ČR a hotovo.
Nakonec po velkých průtazích, vyjasňování, podávání rozkladů a provádění
studií, byl EDIS milostivě udělen koncem roku 2004. S těmi praktickými
důsledky, že všechny projekty, financované z oněch úžasných předvstupních
zdrojů půl roku stály a nevědělo se, jestli těm lidem jejich odvedenou
práci někdo vůbec zaplatí.
U bývalého zaměstnavatele to vypadalo takhle:
Ke každé činnosti, jako třeba k založení došlé pošty se musel vyprodukovat
nějaký papír, manuál, postup, pokyn apod. (aby bylo jasné, kam se co a
jak zakládá, ukládá, komu přeposílá, kdo to zpracovává, schvaluje, postupuje...
o práci tam nebylo ani slovo). Všechny tyhle vyprodukované ultrazhovadilosti
na sebe musely "logicky" navazovat, k čemuž sloužila další megazhovadilost,
tzv. audit trail.
No a všechny tyhle shity musely splňovat pravidla vizuální identity
(takže se kvůli překlepu na jedné stránce tisklo 257 stran v 10 kopiích
klidně i 6x... nesouhlasilo by stránkování) se musel vytisknout papír,
nazvaný "Evidence změn a jejich provádění", kam se muselo vyplnit: název
dokumentu, kdo dokument zpracoval, kdo to kontroloval a kdo to schválil,
včetně datumů a vlastnoručních podpisů, kolik to má příloh, jestli přílohy
jsou v originálech, v kolika kopiích bylo komu doručeno — opět s podpisem
(doklad o převzetí), komu bylo dáno na vědomí, komu přísluší provádět změny
a kdo změny schvaluje a kdo se tím shitem řídí.
"Dokumentů" které se musely opatřit touhle "průvodní stěžejní informací"
bylo celkem na 8 velkých šanonů x 10 kopie do všech oddělení, to celé x
2 protože pro eurozmrdy to muselo být k dispozici i v angličtině. Takže
si k nákladům ještě připočítejte náklady na překlad, na který jsme my neměli
díky téhle úžasné práci čas. Který jsem pak musela předělávat, protože
normální člověk (překladatel) nemohl té eurozmrdohatmatilce nikdy rozumět,
natož to přeložit (z čehož vyplývá, že mě moje bývalá práce dost poznamenala,
protože já tomu rozumím :(
Další vývoj byl ten, že když jsme to konečně nějak dopatlali, a modlili
se ke všem bohům, aby se to hodilo nahoru na skříň a už na to nemusel nikdo
ani spočinout pohledem (natož něco jiného), přišli si to eurozmrdi zkontrolovat.
A poučovat nás o tom, jaké tam máme "zcela zásadní a závažné nedostatky".
O tom také sepsali asi 40 stránkovou studii v angličtině, ke které se posléze
musel podat "rozklad" = poslat je do pr... nějak slušně a na základě "logických
argumentů" Z TĚCH DOKUMENTŮ!
Správně, šanony se sundaly ze skříně a začalo to celý nanovo...
31.5.2005 Elowyn