D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Přehlídka úspěchů 411ky na D1
    Vydáno 24. 03. 2008 (12962 přečtení)

    Než se dostanu k tomu, čemu jsem se věnovat chtěl, tak se s vámi podělím o hrůznou 411 show z nedávna.

    Výpadovka z Thomadorfu na Včelnou. Hlavním aktérem show bylo zeleňoučké Polo novějšího typu jedoucí po Lidické třídě tachometrických 45 km/h (true ground speed 40km/h). Asi si pan řidič, uvědomělý občan zhruba mého věku myslel, že ho za to pan policajt pochválí. Bylo mi to jedno. Jel jsem v řádném odstupu za ním (pomalu jedoucí auta vnímám jako nebezpečná a držím se od nich dál) a lízal si zmrzlinu. V dalším dějství dramatu ignorovalo hovado chodce na přechodu, ale stále jelo 45km/h. Nu což, dodržovat rychlost je přece hlavní! To ale ještě nebylo vše. Polo jsem dostihl ještě před tabulí "konec obce" a hned jej pro jistotu oprášil. Takového blba je lépe mít za sebou. Když jsem jej předjížděl zhruba rychlostí 70km/h, šlápl na plyn, aby mi to znepříjemnil. I s tím jsem se vypořádal a tak mě zezadu vyblikal dálkovými. Pochopil jsem, že jsem se předjížděcím manévrem dotkl jeho hodnot a tak jsem ho ani nevybrzdil, jak to podobným obsedantům za odměnu dělám. Tím to ovšem také ještě neskončilo. Na Včelné byly stažené závory a u nich stála stará škodovka s pohonem na LPG. Jak tyto vozy rády činí, škodovka se nechytla na první pokus. Její řidič déle startoval a já čekal, až se mu to povede, což trvalo ne déle než deset sekund. 411konformní řidič Pola to nevydržel a jal se nás oba objíždět. Napadlo mě něco ve stylu "no ty ses snad posr...!", protože ono místo není nijak zvlášť přehledné. Ještě než jsem to formuloval do konce, tak se z protisměru objevil jiný automobil a následovalo ukrutné brzdění. Snad jen díky pohotové reakci řidiče fabie v protisměru nedošlo k čelní srážce. Podtrženo, sečteno: 411fan udělal během sedmi minut tři prasárny - chybné jednání na přechodu, komplikování předjížděcího manévru jiným, nebezpečné objíždění. Ale nikde nepřekročil maximální povolenou rychlost. Byl to prostě vzor pro novou dobu, jinak ovšem debil a nebezpečné hovado.

    Minulý týden zažila Česká Republika asi největší nehodu v dějinách automobilového provozu na svém území. Ve sněhové vánici hromadně havarovalo poblíž Humpolce 116 aut (při podružných událostech okolo a na objízdných komunikacích se toto číslo navýšilo na necelé dvě stovky). Došlo ke dvěma těžkým zraněním a desítkám lehčích. Na dálnici zůstaly uvězněny tisíce posádek. Není účelem tohoto článku řešit, jaká příčina k nehodě vedla. Nejspíš přítomní řidiči nedovedli odhadnout brzdnou dráhu nebo zvětšit rozestup s ohledem na špatnou viditelnost, a není se čemu divit, protože takové dovednosti po řidičích nikdo nevyžaduje. Současná doktrína je nastavena tak, že kdo jede do sto třiceti, ten jede zcela bezpečně a kdo jede sto třicet jedna, to je pirát silnic.

    Nejkurióznější vysvětlení nehody přinesl expert Hanzelka z MDČR: Nehodu prý způsobil předjíždějící kamión. Asi jeho řidič přesvědčil řidiče aut za ním, aby do něj narazili.

    Ministr Řebíček, který vystavěl svoji strategii na kombinaci okázalé nečinnosti a se skrytým rozšiřovaním buzeračních programů svého předchůdce Šimonovského, vzkázal dolů veřejnosti, že to nijak zásadně řešit nebude. Skoro jsem zvolal třikrát sláva, když nedovede pomoci, tak ať aspoň neškodí. Pak si Řebíček uvědomil, že volby začínají ťukat na dveře a ústy pana Hanzelky formuloval, že se koupí za tři giga jakési kouzelné tabule, které budou signalizovat, že je vánice. Řidič už nebude muset koukat kolem sebe a reagovat na to, co vidí. Prostě přijede k tabuli a na ní si přečte, co má dělat. To je ale prima, jak se o nás ten stát stará. Už vidím před svýma očima solarizovanou a silanizovanou dámu vztekající se u svodidel před červeným Yarisem, že nabourala, přestože na ceduli nebylo vysvíceno varování, že hrozí nehoda.

    Ono je to asi tak. Kde se hodně buzeruje, tam se málo myslí, a kde se málo myslí, tam se hodně bourá. Ministerstvo dopravy, Centrum dopravního výzkumu, Besip a podobné spolky recyklovaných úředníků a policajtů jsou "institucionálně" neschopné chápat proces vedoucí k bezpečné jízdě a jejich nápravná opatření jsou vždy ze své podstaty kontraproduktivní. Výsledkem je klesající bezpečnost na našich silnicích, nárůst počtu úmrtí (i přes zlepšující se kvalitu komunikací a aut na nich) a události, jako ta z minulého týdne. Podle všeho nás další podobné čekají a budou se stávat čím dál častěji a více a tak dlouho, dokud se něco nezmění, protože pořád budeme narážet na to samé: Řídit konformně neznamená řídit bezpečně.

    Je na čase pohřbít rychlostní doktrínu a umožnit řidičům, aby se soustředili na jiné a podstatně důležitější věci. Například na vnímání rizika, hodnocení viditelnosti a vlastností povrchu vozovky, rozpoznávání záměrů ostatních okolo a naopak transparentnost vlastního chování směrem k ostatním nebo ovládání automobilu za kritických situací. Tohle jsou pojmy, které jsou zásadní, ale z úst českých "odborníků na bezpečnost provozu" o nich neslyšíme. Co však od nich uslyšíme spolehlivě, je blábolení o rychlosti a zaměňování pojmů přiměřená a povolená. Měli bychom je ve vlastním zájmu zpráskat holí.
     
    Ačkoli MDČR je ultrakonzervativní a s jeho současným vedením z něj pravděpodobně nic užitečného nevypadne, z ciziny pronikají do Kocourkova zprávy, že se vyplácí nechat to na řidičích samotných. Zatímco v Kocourkově jsou dopravní značky vnímány jako všelék a Řebíčkova panacea na problém dálnice D1 (informační cedule) je v podstatě zase než to samé, myšlenka odstraňování dopravních značek dorazila ze západní Evropy do Polska. V městě Nowa Sol rezignovali na striktní regulaci značkami, hodili je do šrotu a nechali řidiče, ať si to vyřeší mezi sebou a používají vlastní květáky. Výsledkem byl pokles počtu nehod, což asi málokoho překvapí. Samozřejmě, v Kocourkově nemají podobná řešení moc velkou šanci na uplatnění, protože značky představují prostředek moci lokálních úřadů nad občany a o tento prostředek by náhle přišli. Navíc by se ukázalo, že jejich dosavadní opatření byla k ničemu, dokonce že byla úplně špatná, z čehož by mohl někdo vyvodit správný závěr, že tato armáda lokálních buzerantů zatěžkává svoje židle zbytečně.

    Ale do té doby to budeme muset vydržet s těmi cedulemi a hlavně nezapomeňte... bodový systém nás ochrání, halelúja!


    23.03.2008 D-FENS
     
     
     
     



    [Akt. známka: 1,42] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 180 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.