Předně bych měl uvést, že všechny moje úvahy na toto téma zahájil
tento
článek. Už článek předchozí, ve kterém se autor zamýšlel nad tím, jak
nehoda asi proběhla, ač bez důkazů, ve mě vzbudil rozhořčení. Ale důvod,
proč se nehoda vlastně stala, proč se vlastně Passat otáčel, byl poslední
pomyslnou kapkou.
Nutně se musím zamyslet nad tím, proč vlastně policejní Passaty existují,
proč zrovna v této podobě a jaký je jejich účel.
Policejní Passat je nástroj českých policistů na stíhání řidičů, jež
by Fabiemi a Oktávkami nedohonili. Je to nástroj, jenž má lůzu uspokojit,
neboť stíhá pouze ty rychlé, bohaté, naduté a hlavně nebezpečné piráty
českých silnic a dálnic. Několik tendenčních článků stačí, aby lůza byla
uspokojena a přesvědčena o oprávněnosti zásahů těchto vozidel. Například
že Passaty jsou pouze
na piráty, nebo že jsou hodní, protože loví
pouze řidiče nad 140 kmph. Stranou bych ponechal to, jak je možné,
že policista není schopen posoudit, že 52km/h
v obci není nebezpečných (to beru, prostě loví všechny podle stejného
mustru a my si to pak řešíme ve správním řízení), je takový policista schopen
posoudit, že 140km/h chytat nebude. Každý známe příběh z okolí, kdy policista
dal pokutu za něco úplně jiného, s výmluvou na špatný zákon, hlavně aby
byla bez bodů a řidič slušně zaplatil, omluvil se na kolenou, a se slzou
dojetí nad hodným policistou pokojně odjel. Policista dokonce dokáže vyjádřit
pochopení, pakliže se ukáže, že řidič je ochotný zaplatit, a řidič na oplátku
bude vyprávět o hodných policistech. Skvělá idilka. Bohatý manažer, pirát
Lacina, sedí, hajzl jeden hnusnej.
Nechme stranou, že Passatů máme více druhů, z pohledu tohoto článku
je to nepodstatné. Média informují o supersportovních superrychlých superspravedlivých
Passatech s neuvěřitelným výkonem 300 koní a maximální rychlostí blížící
se rychlosti zvuku. Chápu, že pro běžného majitele skoro stokoňové Fabie
1.2tsi to zní jako pohádka, natož pak pro naprosté lůzry s výkonem pod
koní 70, že. Policisté musí býti vyškoleni, aby zvládli tento superstroj.
Jeden den na okruhu stejně většina řidičů nezažila, takže proškolení policisté
mají skutečně navrch. A policisté tuto masáž také pociťují, proto chápu,
že si ve voze připadají nesmrtelní a dokonalí.
Už dlouhou dobu mají policisté velmi rychlý nástroj na stíhání zločinců.
Navíc je velmi bezpečný a levný. Je to vysílačka. Passaty jsou vysílačkou
samozřejmě vybaveny, nicméně ji asi nevyužívají, jak by měly. Chce to patrně
nějaké školení.
Typická situace.
Řidiči Passatů mohou konečně sešlápnout plyn na podlahu a pocítit to legendární
přetížení. Příště by ve výběrovém řízení měly být v požadované výbavy obsaženy
i inerciální tlumiče. Pokud jedou takhle rychle, patrně honí někoho, kdo
takhle rychle jede také. Co třeba nějaký supersport, který má sice výkon
třeba podobný, ale všemi ostatními důležitými parametry Passat předčí.
Třeba velikostí, hmotností a manévrovatelností. Obecně se dá předpokládat,
že řidič supersportu umí svůj vůz navíc ovládat ve vysokých rychlostech
a kritických situacích lépe, než policisté. Má výhodu, vybírá si cestu
a rychlost, Passat ho totiž honí. A dokonce jej musí i předjet! Kde ksakru
berou policisté, kteří smí měřit rychlost pouze za účelem zvýšení bezpečnosti
a plynulosti provozu, právo na to honit takového piráta? Ano, pirát je
třeba i nebezpečný, ale stíháním Passatem to bezpečné opravdu neudělám.
Proto informační tabule začnou informovat o nebezpečném šílenci na silnici,
policejní vysílačka zasáhne, supersport předjede a nakonec může zasáhnout
například helikoptéra.
Jenže policistům patrně chybí soudnost, protože oni jsou králové silnic
s božskými auty.
Pak jsme svědky paradoxní situace, kdy supersport před každým Passatem
zpomaluje. Majitel si pamatuje všech 20 registračních značek a sokolím
okem je rozpoznává, místo toho, aby dával pozor, kam jede. Prudce zpomaluje
a následně zrychluje. Tomu říkám plynulost provozu.
Množí se dotazy na legálnost počínání Passátů. Není ani jasné, jestli
se jejich měření dá považovat za důkaz. Vyvrcholení je v podobě odmítnutí
vydání RZ na žádost Judr. Berana z autowebu.
Proto je Passat neoznačený. Když řídím, všímám si chování řidičů okolo.
Jak podle vzhledu řidiče, typu auta, stavu auta, tak podle chování na vozovce.
Když někdo jede "na klobouka", zkrátka to poznám a odhadnu, vím jak se
k němu chovat, co očekávat. Když někdo "prasí", raději mu uhnu, vím o tom,
dovedu předvídat. Když vidím lesknoucí se policejní Oktávku, vím, že může
kdykoli vyrazit jako slepice za flusem za řinčení majáků. Ale Passat dodržuje
povolenou rychlost, je dobře udržovaný a jede slušně. Ideální stav, taková
auta mám rád, nedělají na silnici potíže, chovají se předvídatelně, nezdržují
a jedou bezpečně. Jenže policejní Passat je výjimkou. Z ničeho nic vyrazí,
vybočí ze svého pruhu, nejdřívě měří (!) a pak teprve houká a svítí. A
nezlobte se, tohle já předpovědět nedokážu. Říkám tomu nebezpečná situace.
Stejně tak pokud se otáčí, nebo nebezpečně předjíždí. I kdyby nakrásně
manévr zahájil současně se zapnutím majáků, i podle zákona snad musí nejdříve
okolí upozornit.
Passat má podle mě jiný účel. Má jet v mezích zákona a pokutovat nebezpečné
předjíždění, souběžnou jízdu, ignorování blinkerů, pomáhat odstaveným vozům
a informovat o špatném stavu vozovky. V případě, že by stíhání jiného vozu
bylo nebezpečnější, než jeho nestíhání, by měla být využita vysílačka.
Ale to by piráta chytil někdo jiný a policista by přišel o bodíky.
Vkrádá se zrádná myšlenka, že Passaty se chovají takhle nebezpečně kvůli
shánění důkazů. Pokud piráta zastaví, legitimují, u správního řízení už
těžko může dojít k situaci, kdy nebude jasné, kdo řídil. Všichni známe
FSM, tak tady vidíme jeden z důsledků takového počínání, kdy se vyhýbáme
"neoprávněnému" trestu tím, že úřad prostě nezjistí, kdo "přestupek" spáchal.
Samozřejmě FSM za tohle nemůže, spíše je to takový důsledek využívání svých
práv a nedokonalosti systému. Čistě hypoteticky, kdyby totiž Passat protijedoucí
vozidlo z článku nahoře vyfotil, změril, a řidiči by přišla obsílka, měli
bychom tu o jednoho mrtvého motorkáře méně. Nicméně mě nenapadá způsob,
jak toho docílit při zachování morálních a etických, natož pak právních,
pravidel.
Zkrátka a dobře Passaty vyvolávají nebezpečné situace, snaží se dopadnou
pachatele za každou cenu, a my tomu pak říkáme rychlostní daň.
Poslední úvaha. Zabývám se tím, za jakým účelem, z jakého důvodu a komu
jdou vybrané pokuty. Pokuta má být trestem za ohrožení ostatních. Je vybírána,
aby to řidič pocítil jako újmu, jako ránu přes zadek malé dítě, nebo useknutí
ruky pro středověkého zloděje. Její výše je ale stejná pro všechny, což
je poněkud nespravedlivé, protože každý tu újmu pocítí jinak. Proto máme
ještě body, aby na tom byl každý stejně a nemohl se z přestupků vyplácet.
Komu ale jdou pokuty? Státu! Tedy nám všem. A stát z nich platí koho? Policejní
Passaty. Úvahy o tom, že Passaty jsou ekonomicky výhodné, protože vyberou
víc, než kolik stojí, považuji za zvrácené. Podle mě jsou pokuty určeny
pro ty, kteří byly trestaným činem postiženi. Tedy většinou pro lidi. Takže
jsem pro to, aby každý občan této země dostal na Vánoce od státu poukázku
na jeho díl z vybraných pokut. Tam totiž pokuty patří.
06.06.2012 Sinuhet