Zvu vás na virtuální procházku cyklohumoristickým serverem Prahounakole.cz,
což je brána do alternativního vesmíru organizované cyklistiky.
Předkrm: Cyklistická
doprava je 15x efektivnější.
Efektivnější než co? Efektivnější než všechno, samozřejmě kromě cyklistické
dopravy. Spočítal specialista na cokoli Vratislav Filler. Článek je velmi
rozsáhlým zmrdím tabelárním artefaktem, který nebudu podrobně analyzovat,
protože nechci, aby se na mně potom usmíval doktror Nešpor. Přeneseme se
i přes obvyklý rozpor, že plechová krabice s motorem v soukromém držení
je zlá, zatímco plechová krabice s motorem v držení dopravního podniku
je hodná, protože levicovej blb trpí doublethinkem. Filler se nám ponořil
hluboko do kalných vod numerické lyriky. Článek stojí na dvou základních
faktech: cyklistickou dopravu používá 1,5% obyvatel Prahy (autor tomu říká
modal split, asi zase nějaký nový terminus cyklofanaticus, aby to vypadalo
vjedecki) a poměr peněz investovaných do cyklodopravy a do ostatních veřejných
komunikací vypovídá o tom, že jedna koruna investovaná do cyklodopravy
je vynaložena patnáctkrát efektivněji než jedna koruna vynaložená do komunikací
pro zlá osobní auta, protože tato jedna koruna vyvolala 15x větší nárůst
transportních výkonů. Pak si uvědomil, že průměrná cesta na kole a autem
asi nebude stejně dlouhá a pomocí operátoru zvaného banana split, pardon,
modal split se dopočítal k dalším fascinujícím závěrům, celé to silně připomíná
"vědecké" "výpočty" ohledně "globálního" "oteplování". Autor dále předpokládá,
že se denně na kolech ujede 600.000 km, tedy při milionu obyvatel Prahy
a 1,5% banana splitu to vychází na 40 km na cykloosobu a den. Když vynechám
novorozence, batolata, kojence a starce a dny, kdy se na kole jezdit nedá,
tedy období zhruba od konce listopadu do začátku dubna, vychází mi asi
60 km na jednoho nadšeného cyklistu a použitelný den, což jsou nějaké tři
hodiny jízdy v městském provozu... a ty silnice nejsou nakonec jen "pro
auta", natož pro osobní, ale realizují se po nich i další různé "doplňkové
aktivity", jako třeba přeprava zboží a služeb a taky ta adorovaná emhádé
a tak dále, a nakonec po nich jezdí i cyklisté.... Ten nárůst, co se na
něj Filler odvolává, je postaven na datech z několika měřících stanic,
což nevypovídá nic o tom, kolik lidí jezdilo na kole v celé Praze... Dál
do auta lze strčit více osob, čímž by se počet transportních výkonů měl
znásobit... no prostě jakmile to začnete pitvat, tak začnete myslet na
Nešpora.
Kromě jiných článek obsahuje jednu malou chybu, která z něj dělá totální
blábol od samého začátku. Nikdo si nekoupí například cibuli jen proto,
že jí mají v Kauflandu hodně. O tom, zda se někdo rozhodne realizovat nějaký
transportní výkon, rozhoduje nikoli výše investic do infrastruktury, ale
potřeba se dopravit. A ať to je jak chce, pořád jen 1,5% všech dopravychtivých
Pražanů má potřebu usedat na jízdní kolo, tedy asi tři ze dvou set. Cyklistika
je tak naprosto minoritní záležitost. Kromě toho, Filler tiše pohřbil jeden
axiom používaný pro podporu cyklodopravy, kdy se říká, že každé kolo, které
vyjede, znamená jedno auto, které nevyjelo. Když tedy počet cyklistických
transportních výkonů tak roste, tak měl počet výkonů automobilních jízd
klesat nebo né?
Já jsem myslel, že cyklistika snižuje potenci, ale IQ že zůstává stejné,
ale mýlil jsem se. Mozek jim taky měkne.
Polífka: Hroch jako hlavní nepřítel dopravní demagogie
Ve svém dalším epochálním článku s názvem Vředouch
na radnici spílá Filler Vředouchovi na radnici. Organizovanou cyklistiku
v podstatě všichni chceme, protože nepřátel organizované cyklistiky existuje
pouze pět: Lidi, počasí, auta, Nosek a D-FENS. Článek je dlouhý a
zábavný. Je v něm odhalena řada skrytých nepřátel organizované cyklistiky,
například hroši, sloni a domy.
Rozrušený Filler píše:
Kdo má rád zvířátka, jiste jej potěší, že na dostavbu slonince a
hrošince v pražské ZOO jde 225 milionů, při kapacitě patnácti zvířat jde
na domeček pro jednoho slona přesně stejná částka, jako na bezpečnost dětských
chodců v celé Praze. Takže až vám někdo přejede děcko, můžete se pak chodit
utěšovat do ZOO, jaký mají sloni a hroši pěkný barák.
Já sice nevím, kolik dětí v Praze zajeli minulý rok a za jakých okolností
se tak stalo, zda třeba haranti nedávali pozor nebo je přejel nějaký arogantní
debil jedoucí na kole po chodníku, ale identifikovat nepřítele v slonovi
a hrochovi je inovativní. Musíte být docela slušnej sobec, když závidíte
jakýmsi dobrotivým tlustokožcům chovaným v zajetí ty hnusné příbytky, do
kterých je lidi strčili pro svou zábavu, a to jen proto, že se ty peníze
mohly použít na jakési dopravní pseudoprojekty. Základní ekologické dilema
popsané v bojovém hesle "zabij bobra, zachráníš strom" konečně došlo realizace
a navíc si vzalo za cíl podstatně většího savce. Navrhuji tlustokožce humanitárně
pobít, nejen proto, že ujídají ze společného krajíce stejně jako kdysi
buržoazie, kulakové a šmelináři, ale hlavně proto, že úděsně prdí a ještě
vypouštějí CO2, což způsobuje újmu bohyni Gaye. Možná by bylo lepší pobít
celou zoologickou nebo rovnou celou Prahu, protože jí stejně lidé jenom
ničí.
Fillerovi se na jedné straně nelíbí, že magistrát špatně rozhoduje o
vynakládání veřejných peněz, ale na konci článku klade kategorické požadavky,
jako by mu celá Praha patřila. Požaduje:
- aby nejen městský investor, ale zcela každý investor měl za povinnost
řešit ve svých projektech cyklo, a to pro předpokládaný modal split 5-7%
(silnice a chodníky si k těm barákům taky staví, ne?),
- aby byl pro každou novou zástavbu jasně dán počet stání pro kola,
- aby stavba, která nebude tyto požadavky splňovat, nedostala stavební
povolení
- a aby byla jasně definovaná odpovědnost a sankce v případě, že
se tak nebude dít
No jo, ale co udělat s někým, kdo žádné cyklo ve svém domě nechce?
Pověsit? No jo, proč ony se vlastně stavějí k barákům silnice a proč se
tam nestavějí cyklostezky? Nebo třeba stezky pro hrochy? Nebude ono to
tím, že tam obyvatelé těch staveb silnice potřebují, ale cyklostezky nepotřebují,
protože se to týká jen 1,5% občanů, tedy asi 0,6 člověka z průměrného činžáku,
a tudíž je to bezvýznamné? No jo, proč má vlastně socialistické a cyklistické
myšlení tolik společných bodů?
Hlavní chod: Tempo
30
Článek byl nominován na cenu Emila Nádeníčka pro práci s přívlastky.
Filler se v něm vydal do světa automobilismu. Povšiml si nové, opět
zcela choromyslné tendence úřadů snižovat plošně maximální rychlost na
30 km/h, a samozřejmě usoudil, že se k ní připojí. Je si vědom odporu,
který tato opatření vyvolávají u veřejnosti, a možná z obavy, aby veřejnost
s touto vaničkou nevylila i dítě představované nesmyslnou a neefektivní
teoriií rychlostních limitů, se snaží to tak nějak "objektivně" uchopit.
Podle Fillera je to tím, že to úřady nesvépravným řidičům špatně prezentují.
Přitom je to tak krásné! Prý klesá hluk (ve skutečnosti stoupá), emise
(které ve skutečnosti rostou) a že z toho místní mají prospěch (nevím jaký).
A na konci článku se nám Filler odkope:
"Přínos pro cyklisty je spíše jakýsi bonus, který ale může být docela
dobrou motivací: propálit některé dlouhodobě problémové ulice (typu Šeříkové)
totiž bude v zóně 30 úplná hračka. "
A já jsem to v tomto okamžiku konečně pochopil. Ono se to zavádí, aby
si to cyklisté mohli pálit. Já to pálení schvaluji, pokaždé, když
to nějaký rozpálí, pálí, někam napálí a nakonec ho spálí, nemám námitek
a proto Tempo 30 schvaluji též!
Zákusek: Jak chtěl Auto*Mat s náma diskutovat
Auto*Mat na
svém Facebooku tvrdí, že "nám" nabízel jakousi diskusi. Protože mně
osobně nikdo žádnou diskusi nenabízel, začal jsem se poptávat redakčních
kolegů, kdo jim co nabízel. Už jsem to skoro vzdával, když se ohlásil jeden
kolega z Plzně, že mu nějaká slečna nabízela aktivitu zvanou "orální kouření
péra" a on že měl upito, takže souhlasil, ale prý u toho moc nemluvila
a o cyklistice už vůbec. Byl jsem bezradný. Bylo to ono?
Takže abyste věděli, Auto*Mat nám žádnou diskusi nenabízel, tato jejich
informace je pravda asi stejně jako všechno, co kdy řekli. Je to otřepaný
trik, jak někomu nasadit psí hlavu a dělat se hezkej: chodit a vykřikovat
- oni jsou zlí a jezdí autama a ještě navíc si s námi nechtějí povídat.
I kdyby na to došlo, netuším, k čemu by to mělo být, kromě zmařeného
času. Že bych během té debaty jako prozřel, udělal coming out, zjistil,
že jsem žil až dosud v bludu, chtěl jsem jezdit organizovaně na kole, jen
jsem o tom nevěděl, a nějaký píár zmrd mi otevřel oči, já naházel klíče
od svých čtyřech aut do kanálu a šel si koupit helmičku a Spandexy. Fakt?
Oni tehdy spíš byli rozrušení, protože jsme jim nastavili
zrcadlo. Poprvé za celou dobu existence Auto*Matu se stalo, že se lidé
ve velkém postavili za správnou věc a vystavili jim jasné stop. Taky se
přitom ukázalo, že mají holou prdel, nedovedou mezi sebou sehnat peníze
na mediální kampaň toho svého spolku, takže musí dojit akce s charitativním
rozměrem a mají veřejnou podporu blízkou nule.
Zaznamenal jsem na FB AutoMatu nějakou diskusi, aby členové Auto*Matu,
tedy všech 12, neklikalo na odkazy na D-F a nekupovalo zboží od židů, a
já zase říkám, čtete pravidelně Prahounakole.cz, protože je to prdel. Už
to dělám několik týdnů a nikdy jsem si nestěžoval. Jestli tohle je ta nová
mediální tvář Auto*Matu, co jí měl vtisknout ten jejich protekční zmrd,
tak se musím zeptat - je to skutečně tvář, co vystrkují na lidi?
13.02.2012 D-FENS