|
Mam seste auto na LPG, takze snad mohu zepar zkusenosti se strarymi motory z devadesatych let. Nejhorsi ze vseho byla uplne prvni prestavba vidlicoveho sestivalce tehdy moderni a znackove sekvence pres 40 litru instalacka, des bes strasny a menilo se tam postupne snad uplne vse. Pak nastala relativne klidna doba nasavanych LPG systemu, za malo penez dost muziky. ale pravda chce to krapet zachazeni a obcas to trisklo a to vcetne modernejsi varianty s elektricky ovladanym skrtakem dle signalu lambda sondy. No a virbl, uplne nejlepsi je system BLOS-plynovy karburator (nasavany s podtlakovu regulaci bohatosti smesi od firmy BRC. No a do turbosubaru jsem na doporuceni byvaleho majitele dal opet sekvenci, doba pokrocila prusvih to neni, ale spokojen uplne nejsem, ted to na benzin jezdi lip a budto budou ty pistky ale spis svicky.
...
LPG neni pro kazdeho, je to vzdy neco za neco, jako ostatne vsechno, A to posledni, ze se nekde nabere vic ci min paliva rozhodne neni na nejake bonzovani, to je u LPG uplne normalni
|
|
|
pokud, jak uvadite, se v systemu muselo menit postupne vse tam to spise vypada, ze technik na tom byl podobne jako ten chirurg, co musel uriznout nohu, protoze se neprokrvovala. Skoda ze to pred tim neprobral s nekym na kardiologii a na plicnim. Co tim chci rict? Ze jsem se setkal s tim, ze "problemy s plynem" byly zpusobeny alternatorem, nebo prasklinou v sani, ale take se toho nejdrive hodne (a zbytecne) vymenilo. Jak totiz v benzinu motor muze jeste jakz takz slapat, tak v plynu uz mensi napeti neuzivi pistky, a prisavani vzduchu odjinud dela smes jinou nez mela byt. Ale jinak souhlas, plyn je neco za neco - musite mit auto vice v poradku, nez by jeste benzin snesl, zatimco plyn se uz sprajcuje.
|
|
...no, pokud naberete víc tekutiny než je objem nádrže, tak je snad někde kiks, ne?
|
|
|
Nemusí být. Občas se mi to stane a nic zvláštního na tom není. Jen se prostě poblijete.
|
|
|
Jde o to, jestli ten objem je jmenovity, nebo maximalni. Jmenovity, pokud se nepletu, je cca 80% maximalniho. Celkem bezne tam jde narvat vic a kdyz se s autem houpe, tak to jde narvat az po koule. ALE! Tohle ma smysl udelat v pripade, ze ad 1) je zima a ad 2) hned jedete a vyjedete to, co tam nepatri. Nechat to nekde stat, tak tepelna roztaznost kapalin je jaka, Kefalin? No nu...lo...va..., coz znaci pruser.
|
|
|
hehehe, překlep.
tepelná roztažnost kapaliny nulová není, naopak, je větší než roztažnost nádrže, a to je ten celej problém, zvlášť s nulovou stlačitelností kapaliny (anebo bychom mohli dokonce zazmatkovat s totálním diferenciálem, kterej nenajdeme na podvozku)
|
|
|
Pravda, preklep, jednalo se o stlacitelnost, temer nulovou. Roztaznost samozrejme nulova neni. Tim padem si to muze upsouknout.
|
|
|
Ale houby průser. I za velmi nepříznivých ale běžných podmínek (teplota v autě deme tomu 60 °C) se nestane vůbec nic. Aby se vůbec něco stalo, musel byste nádrž hodit do ohně. A ani pak nenastane spektakulární výbuch - bezpečnostní ventil začne plyn pomalu upouštět a ten hoří.
Do Jeepů se běžně montují na stojáka toroidy, původně určené pro horizontální montáž, ze kterých je vyndán plovák a do nádrže o vodním objemu se pak dá nacpat 85 litrů plynu naprosto v pohodě. Jediný problém je, že při takovémto naplnění nemusí být nádrž schopna dodat potřebné množství plynu, hlavně při zrychlování, takže než se pár litrů vyjede, přepíná to často na benzin.
|
|
|
na to samozřejmě stačí středoškolská termodynamika. v nádrži je kapalina a nad ní syté páry. pokud je tam aspoň trocha místa pro syté páry, tak naprosto nezáleží na tom, jak je vysoko hladina, a tlak je furt stejný - při stejné teplotě, pochopitelně, respektive tlak roste s teplotou (a lpg se v nějakém běžném pokojovém rozsahu teplot blíží ideálnímu plynu z učebnice). průser by teoreticky nastal, kdyby nějaký zuřivý blázen opravdu pečlivě naplnil nádrž tak dokonale, že by žádný lebensraum pro syté páry nebyl, a pak by se samozřejmě ještě pro dokonalost průseru musel nějak vyřadit bezpečnostní ventil. podobné legrace v praxi občas nastanou u lpg kutilství, ovšem u turistických plechových kartuší, které se podomácku plní z dvoukilové bomby, žádný pojistný ventil není a občas to nějaký blouznivec našich hor načepuje naplno.
|
|
|
běžně jsou nádrže montovány s plovákem, který vypne plnění na +/- 80% objemu. Mám toroid místo dojezdové rezervy a vešla tam 43l nádrž, kterou díky úpravě plováku naplním na 42 litrů.
|
|
|
hlavní průser LPG (a důvod existence plováků a vytváření rezervy objemu) není, že by se snad nádrž roztrhala, ale skutečnost, že plyn (upuštěný bezpečnostním ventilem) je těžší než vzduch a nahromadí se někde v díře a bouchne. teoreticky. to je ostatně důvod, proč to nesmí do podzemních garáží, a třeba se taky důkladně doporučuje neparkovat lpg v garáži s neodvětranou montážní jámou.
|
|
|
Ano, to je teorie a jako teorie dává perfektní smysl.
V praxi ale nějak nevím ani o jednom jediném případu, kdy by takto někde něco bouchlo -- ačkoli ve veřejných garážích se s LPG i přes zákaz parkuje poměrně běžně, a ačkoli soukromí majitelé, již mají garáž a LPG, se jen málokdy odvětráním obtěžují...
Vy o takovém případu víte?
|
|
|
upřímně - nevím. ale slyšel jsem třeba dramatický námořnický historky, ale bůh ví jak je to s pravdivostní hodnotou. lodníci se plynu bojí jak čert kříže (takovej vařič někde v podpalubí plachetnice když to houpe....). všichni námořníci s malejma kocábkama co znám jeli na vařičích na denaturák, ale pravda je, že jich zas tak moc neznám.
|
|
|
Ja jich par znam a jedou na propan. Ale je fakt, ze maji kuchyne obvykle nahore na palube.
|
|
|
já znám jen skromnější sortu námořníků, co mají tak sedmimetrové kajutovky s jedinou cimřičkou pro skrčence v podpalubí, a leze se tam poklopem.
|
|
|
Plyn na lodi lze, ale chce to trochu disciplinovanosti při používání. V praxi to znamená nejdřív oheň k hořáku a teprve pak pustit plyn.
Obdobný problém je se zabudovaným benziňákem. Před nastartováním se pustí ventilátor, který celý motorový prostor profoukne a teprve pak se startuje. Proto se jinak používá nafta i pro malé motory (kromě přívěsných).
|
|
|
Vzpomínám si na východoněmeckou "stavebnici" motorového člunu Spatz s vestavěným, dvoudobým motorem 992 ccm Wartburg. Ten si vystačil s odtahy ve víku motorovýho prostoru, kde byl i větrák chladiče. Větrání motorovýho prostoru před startem nebylo: www.hany601.wbs.cz/Motorovy-clun-z-DDR.html
|
|
|
Tak. Dokonce ani v době domácích přestaveb Š105/120 s klasickou lahví za sedačkami místo nádrže s tímhle nebývaly žádné problémy (na rozdíl od chování při haváriích, ale ani těch nebylo tak moc).
|
|
|
Nepoznam pripad explozie vo verejnej garazi, ale niekedy zaciatkom 90. rokov doslo k explozii plynu v garazi v rodinnom dome v Krasnej nad Hornadom. IIRC to bol jeden z tych systemov pouzivajucich PB flase co sa vozili z byvaleho ZSSR. Kedze to bol jeden z tych kvadrov s garazou v dome co boli tak oblubene v 80. rokoch, bol dom prakticky zrovnany so zemou a majitel zareval.
|
|
a) zkousels www.lpgkvalitne.cz ? Jeden z mala diagnostiku s mozkem v hlave...
b) Vstrikovace pouzij priste Magic Jet (ale ne verzi FX) - ty vydrzi bez problem 100.000km a vic...
|
|
Mám lpg na 3 autech montováno ve Strakonicích. Jeden z nich je turbobenzin od volva. Nevím o nich. Na jednom z nich mám už přes 70k . Asi záleží kde to montují a jak moc to umí.
|
|
|
Souhlas. Ja mam LPG na jedne americe (V6 4.0L MPFI), je to montovane v Brne v HL Propanu, hodne let o tom nevim. Spotreba co do objemu uplne stejna jak benzin tak plyn. Za ty roky jsem jen menil dvakrat filtr bo cepuju na ONO. Ted je LPG za 14.90 no nekup to. Druhy auto jsem mel Magorita s karbecem, rucni prepinani plyn/benzin, stary jak Metuzalem, nebyl nikdy problem.
|
|
|
v HL Propanu by zaslouzili nadelat do dlani a nepustit k vode, instalace od nich byla totalni prasecina a doted to auto poradne nejezdi. Spony nechali v sani, kabelaz malem prodrela podtlak k posilovaci brzd, veskere veci upevnene vruty klidne skrz podbeh bez jakekoliv antikorozni ochrany a jeste takovym zpusobem, ze se to drelo o pruzinu.
|
|
|
Asi zalezi na technikovi. Ten muj mi sice 2x volal, ze nemuze zaboha povolit sroub na zpetne smycce z vyfuku, tim padem nemuze sundat sani, ale jinak udelal praci dobre a ciste.
|
|
|
To je zcela jiste pravda, jejich zarizeni mi neprijde nijak spatne, kvalita prace a pristup k zakaznikovi je vsak jeden z nejhorsich, co jsem zatim zazil. Muj zprasek ma na svedomi dilna z Prahy.
|
|
|
skvělá firma na LPG přestavby je Green fuel v Řečkovicích. pracujou výhradně se systémy Prins a japonskými vstřikovači Keihin. Cena je vyšší, ale práce je velice čistá, nikde to v motoru nezavazí a neomezuje...a hlavně je to nastavený tak, že o tom člověk neví.
|
|
|
A kam v těch Řečkách umísťujou plnicí ventil? Pod víčko benzínové nádrže nebo řežou do nárazníku jako ostatní. Já jenom, že co jsem viděl zplynovaný auta v Německu s LPG Prins, tak měly ventil pěkně pohromadě pod víčkem nádrže.
|
|
|
No tohle řešení vypadá na první pohled strašně kchůl a profi. Jenže nutnost používat adaptér není nic moc ani doma. A tankovat do toho například v Holandsku je docela drsný zážitek... Nakonec se sice povedlo, ale než tohle, to stokrát radši díru v nárazníku.
|
|
|
A to jsi jeste nikdy nezhavil klic, protoze zamrzla voda ve vicku od benzinove nadrze a nemohl ses dostat k te plynove :-)
|
|
|
Souhlas. Svagr mne chtel oslnit, jak si zaplynoval Folfo a ma vicko spolecny s benelinem, pricemz pri prvni ceste do Germanie zjistil, ze tam za prase nemuze dostat redukci na bajonet. Ja mam lochnu v narazniku a jsem v pohode.
|
|
|
Tak to ovsem mel udelane blbe.
|
|
|
Bohopytelne. Ale to je prave ten problem, ze technologie je ok, ale montuji to debilove.
|
|
|
Mimochodem, nema tu nekdo prakticke zkusenosti s konfiguraci s vice nadrzemi?
|
|
|
Zato Ty to máš udělané špičkově, že? ;-)
U některých aut, a skoro bych řekl, že jich je většina, to s ohledem na konstrukci hrdla nádrže a víčka jinak než blbě udělat nejde.
|
|
|
1. argumentace ad hominem Te neni hodna :-)
2. je to udelano, jak nejlepe to slo a ucel to plni
3. kdybych si mel vybrat, zda pod vicko nebo do narazniku, jdu znovu do teze varianty
|
|
|
Nemyslím, že jde o argumentaci ad hominem - pokud vím, tak Ty jsi to nepředělával. Nebo ano? ;-)
Narážel jsem výhradně na použitelnost toho řešení, kerá je docela fest problematická. Samozřejmě, že pokud si estetického hlediska ceníš více než použitelnosti, je to uděláno nejlépe.
|
|
|
Co si vzpominam, tak jediny zasadni problem s pouzitelnosti jsi mel Ty :-)
|
|
|
Technická: hrdlo v nárazníku je docela otrava, když by se měl nárazník měnit na pevnosťák, nebo když by se měla pod něj instalovat ochrana zadku nebo na něj nosič reservy apod.
Ve všech ostatních případech je to po mém osobním soudu mnohem lepší, než pod víčkem :)
|
|
|
Teda, to mne děsíte. Plánuji si nechat udělat také tankování pod deklík k benzínové nádrži. Známej to má na O2 1,6MPI a když tankoval, tak nemusel otevírat benzínovej špunt. Prostě jen odklopil víčko, našrouboval ten "tácek" na šťopce a do něj lupnul pistoli.
Jak to má s ostatními redukcemi jsem se neptal, poněvadž jsem předpokládal, že ta jedna strana je na všech stejná, pak je šťopka v obdobné délce a na ní je jen jiný tvar pro příslušnou jinou pistoli.
Asi nějak takto: http://www.neptun-harfa.cz/CR-V/3536.html viz fotky dole.
|
|
|
Velmi záleží na tom, co je to za auto - u některých to funguje dobře, u většiny ale bohužel ne.
|
|
|
Jestli jste hodil očkem na ten odkaz, tak na těch dvou spodních fotkách se mi to zdá dobře, ale jsem laik, tak jestli tam náhodou nevidíte nějaký "potíž" co já ne.
Protože to je přesná typa autí, které vyhlížím a oplyním...
|
|
|
Omlouvám se za spam: podíval jsem se na jejich stránky a dělají to tak i onak. Asi záleží na typu auta.
|
|
Mám LPG montovaný kousek od Žatce. Zatím najezdíno cca 80k km a mimo pravidelné roční kontroly o tom, že mám LPG vůbec nevím (ohledněš spolehlivosti, výkon je samozuřejmě trochu nižší). V rodině máme ještě druhé auto, které ma zatím menší nájezd a zkušenosti naprosto stejná. Jen roční kontroly jinak nic.
|
|
Zdravím plynaře. Chystám se vstoupit do klubu. Kdysi jsem měl LPG v Š100, ale to byly asi fakt dřevní doby...
Mám plán koupit benzínovou čtyřkolu (zatím vítězí CR-V, ano vím že to není "pravá čtyřkola") a oplynit ji. (chtěl jsem použít jiné slovo, ale raději ne) Na netu se válí celkem pěkné povídání majitele jednoho takového CR-V, které jsem si sosnul. Ten si to nechal udělat tuším někde v HK.
Víte o kvalitní dílně na severu Čech? (LBC-JBC a okolí) Nebo to zde ani nepokoušet a jet rovnou někam HK či Pha?
Dočetl jsem se i o tom že k některým plynovým ŘJ jsou dostupné nastavovací/monitorovací kablíky se SW. Máte někdo zkušenosti?
|
|
|
Pokud chceš poradit HK, tak zkus Gera, s. r. o. Já odtamtud mám plyn na Vectře B 2.0, X20XEV, najeto na něm 14.000 km a vůbec o něm nevím.
|
|
|
Souhlas, v GERA dělat umějí. Jen by si u toho mohli odpustit ty kecy o tom, jak je všechno ukrutně složité a nikdo to neumí tak dobře, jako oni.
|
|
|
Díky za doporučení, kouknu na ně, zatím na netu.
Snad někdo ví o nějaké použitelné montovně na Liberecku. Přece jen HK není úplně po ruce.
|
|
|
Vim o cloveku, co jezdi k plynari z Prahy do Jihlavy.
|
|
|
Věřím.
Dnes, v době tlučhubné je dobrá zkušenost a spokojenost s libovolným řemeslníkem nad zlato. Bohužel, stále je lidí, kteří to tak mají asi málo.
|
|
|
P.S.: Doporučovanou GERA jsem kontaktoval a jejich nabídka nevypadá zle. Nyní už jen aby se mi "vynořilo" to pravé CR-Včko...
|
|
|
A to vam stoji za to prestavovat na plyn nejaky maly dvoulitr? Kolik muze brat? Devet? To prece nedava smysl...
|
|
|
Mozno ide o princip.. ja som planoval prestavat 1.0L na LPG len kvoli nizsej dani a (velmi teoretickej) moznosti dostat sa k uplne nezdanenemu zdroju.
Plany padli po zisteni, ze moje auto nema hromadne schvalenie a teda by som na papieroch zaplatil tolko ako na samotnom systeme.
|
|
|
Ten nezdaneny zdroj mne ovsem zajima... Nezdaneny spotrebni dani, DPH nebo obema?
|
|
|
Nie som si isty, bolo to uz davnejsie, no predpokladam, ze oboch. Kazdopadne, pribeh prebiehal nejak tak, ze znamy spomenul, ze ma dalsieho znameho pracujuceho na vyssej pozicii v spolocnosti predavajucej technicke plyny. Namiesat a natlacit propan a butan do nadrze by mal byt najmensi problem (neviem ci dokonca nemaju vlastne auta na LPG a firemnu cerpacku, no to uz je varenie z vody), platit sa mala len nakupna cena a vzhladom k relativne nizkym odberom (najazdim vacsinou <1000 mesacne) by sa to nejak odpisalo na stratach.
Kazdopadne, padlo to kvoli registracii LPG (aj ked stale uvazujem o maskovanej prestavbe nacierno) a aj kvoli nutnosti tahat sa k tomu cez niekolko osob.
|
|
|
|
|
Stojí.
Pochopil jsem zdejší folklór ohledně automobilů, kdy správné auto má větší objem prostoru ve válcích než v kabině, ale ač jej neodsuzuji, tak jej také nesdílím.
Abych byl přesnější, tak benzín bude papkat zahraniční a částečně i LPG a zbylé nutné zlo v podobě nákupu PHM zde si chci ulevit alespoň neplacením spotřební daně jež jestli se nemýlím na LPG není uvalena.
Navíc nesdílím ani Vaše přesvědčení o tom že LPG má smysl pouze do aut odpovídajích místnímu koloritu. LPG má smysl i do nákupní tašky ala Fiat Punto 1,2...
|
|
|
Mylite se, spotrebni dan na LPG uvalena bohuzel je.
§ 45 Předmět daně z minerálních olejů
e) zkapalněné ropné plyny a zkapalněný bioplyn určené k použití, nabízené k prodeji nebo používané pro pohon motorů nebo pro jiné účely uvedené pod kódy nomenklatury 2711 12 11 až 2711 19 s výjimkou zkapalněných ropných plynů a zkapalněného bioplynu uvedených v písmenech f) a g),
f) zkapalněné ropné plyny a zkapalněný bioplyn určené k použití, nabízené k prodeji nebo používané pro výrobu tepla uvedené pod kódy nomenklatury 2711 12 11 až 2711 19, nebo
g) zkapalněné ropné plyny a zkapalněný bioplyn určené k použití, nabízené k prodeji nebo používané
1. pro stacionární motory,
2. v souvislosti s provozy a stroji používanými při stavbách, stavebně inženýrských pracích a veřejných pracích, nebo
3. pro vozidla určená k používání mimo veřejné cesty nebo pro vozidla, která nejsou schválená k používání převážně na veřejných silnicích
uvedené pod kódy nomenklatury 2711 12 11 až 2711 19.
§ 48 Sazby daně z minerálních olejů
(1) Sazby daně jsou stanoveny takto:
2711 zkapalněné ropné plyny podle § 45 odst. 1 písm. e) 3 933 Kč/t
zkapalněné ropné plyny podle § 45 odst. 1 písm. f) 0 Kč/t
zkapalněné ropné plyny podle § 45 odst. 1 písm. g) 1 290 Kč/t
Od 1. ledna 2015 se sazba daně 500 Kč/t nahrazuje sazbou daně 1000 Kč/t
Od 1. ledna 2018 se sazba daně 1000 Kč/t nahrazuje sazbou daně 2000 Kč/t
Od 1. ledna 2020 se sazba daně 2000 Kč/t nahrazuje sazbou daně 3355 Kč/t
(zakon c. 353/2003 Sb. o spotrebnich danich)
A zda se vyplati prestavet Punto 1.2? Nebyl bych takovy optimista. Pokud ocekavate rocni najezd 50000 km, nemate problem s ubytkem prostoru ve vozidle (ano, i toroid zabira misto, protoze nekam musite dat to nahradni kolo, pripadne riskovat a jezdit bez nej, coz tu usporu ovsem muze dost prodrazit) a nebudete parkovat v podzemnich garazich, pak se to mozna vyplati. Ale jinak je potreba velmi dobre pocitat. Obecne se to vyplati u hodne zravych aut s velkym najezdem.
|
|
|
Teda ošklivější post jsem dlouho nečetl. Fuj!
Mimo jiné, tam počítají se zkapalňováním těch bioprdů, ó jak je zákonodárce moudrý.
Cvičně jsem koukal po nějakém čerpadle na LPG, aniž bych tušil že i tohle může být důvodem. Přece jen cesta k vynechání spotřební daně existuje, jestli vidím správně. Nějak se to musí zašmoulit s nákupem LPG pro výrobu tepla(pořídit domů či do garáže LPG topidlo) v lahvích a vyřešit transfer plynu do nádrže auta(nějaké čerpadýlko).
Tedy pokud se to volume up daně v těch uvedených krocích 15-20 netýká toho odstavce f)
No a zároveň mi tedy pomalinku dochází proč ten odklon od LPG k CNG.
Toto jsou mnohokrát omleté argumenty.
Nájezd: není až tak důležitý roční nájezd, jako nájezd s daným povozem celkový a pro úplnost způsob provozování. Tedy například chci-li auto na dlouho aspoň 5+ let s průměrným ročním nájezdem kolem 15tkm, přičemž se mi kvalitní LPG zaplatí po cca. 30tkm, tak to smysl má(3+ roky šetříte). U nového vozu který má plánovanou výměnu ve 100-150tkm, je otázka výhodnosti myslím bez debat.
Rezervu vozit již dnes nemusíte, pokud vím. Stačí opravná sada (pro ouřady) a pro vlastní klid bych auto obul do gum s tím ucpávacím slizem vevniř, nebo ne. A hlavně si pořídit asistenční službu. (nejen kvůli defektu)
Ano, parkování v podzemních garážích. Někde zákazová cedule je, někde nikoliv. Myslím že to je vysoce individuální. Kdo je v takových zákazových garážích pečen-vařen, tak u něj to je na zvážení. Mnoho lidí tam parkuje s LPG i tak. A že by se něco stalo jsem nezaznamenal.
Ano, je třeba dobře počítat, souhlas. A to zejména u menších-úspornějších aut s nižším nájezdem.
|
|
|
. Nějak se to musí zašmoulit s nákupem LPG pro výrobu tepla(pořídit domů či do garáže LPG topidlo) v lahvích a vyřešit transfer plynu do nádrže auta(nějaké čerpadýlko).
Tohle je pochopitelne cesta, ale zapominate na DPH. Ja samozrejme i vymyslel, jak to kombinovat, ale je to narocne i administrativne a muze to vyvolat nezadouci zajem.
například chci-li auto na dlouho aspoň 5+ let s průměrným ročním nájezdem kolem 15tkm, přičemž se mi kvalitní LPG zaplatí po cca. 30tkm, tak to smysl má(3+ roky šetříte).
To zalezi na nakladu prilezitosti te sumy na prestavbu. Pokud je vas naklad prilezitosti 1.2 % p.a. minus mira inflace, cili realne treba -2 % p.a., tak jednoznacne. Pokud mate nejaky projekt, kde mate naklad prilezitosti v desitkach procent, tak to neplati.
Mnoho lidí tam parkuje s LPG i tak. A že by se něco stalo jsem nezaznamenal.
Az se stane, bude pozde. Pokud vite, ze mate minutu pred vjezdem do garazi na benzin, takze vam neunikne po chcipnuti motoru nic pres sani ven, tak dobre. Nicmene to plati pro vyjimecne vjezdy, pokud to budete delat kazdodenne, tak na to samozrejme obcas zapomenete a plyn se vam tam u zeme bude dlouhou dobu stradat, az jednou... Pojistovna to neproplati a bude se kroutit na zavaznem poruseni predpisu, pripadne to proplati a bude se na vas hojit... Proste, nestoji to za to.
|
|
|
Na DPH nezapomínám, jen zatím nevím jak v tomto případě na něj. V ojedinělých jiných případech se mi to ale daří.
Máte-li to vymyšlené a do paxe uvedené, pak nezbývá než pogratulovat.
Jistě.
Já to beru podle (vyčtených) názorů a zkušeností ze zahraničí, kde to tak nehrotěj. Jedná se o info zejména z jihu-Itálie. U sekvence myslím moc co pšoukat nemá a u vstřikování kapalné fáze rovnou do válců také ne, jestli se nepletu. Níž neuvažuji že bych šel.
|
|
|
Zatim poreseno teoreticky, prakticky to kvuli objemu zatim nedava smysl.
A sekvence samozrejme "psouka" taky, kapalna faze by asi nemela.
|
|
|
Jinak ještě k Vašemu: Az se stane, bude pozde.
Asi to budete považovat za rejpnutí a asi budete mít trochu pravdu, ale docela silně mi to připomíná zde tolik kritizovaný styl uvažování typu : "kdyby to zachánilo byť jediný život"...
Jsem přesvědčen, že kdyby ta teorie o hromadících se plynech těžších vzduchu opravdu fungovala, tak už z maňána Talijánska, kde se ještě donedávna téměř všude hulilo (osobně jsem tam viděl na benzíně chlapíka s čvaňhem v tlamě jak manipuluje s pistolí po tankování a bylo mi řečeno že to je normálka) jistě dostatek varovných situací/neštěstí, která by si jistě naši regulovčíci všeho rádi použili jako důvod k ještě brutálnějším regulacím. Třeba že bychom nesměli tankovat cokoliv sami, ale jen obsluha ve skafandrech bio/chem-hazard 5 a výše...
|
|
|
De iure, pokud vím, reservu vozit musíte, pokud nemáte dojezdovky/opravnou sadu/apod. oficiálně v papírech. Kdyby se každý mohl rozhodnout podle vlastního rozumu, to bychom ten socialismus hned tak nevybudovali!
Fakticky záleží na tom, co máte za gumy a kudy jezdíte. Se slušnými gumami a na silnici/při greenlaningu v Čechách je reserva naprosto zbytečná, protože pravděpodobnost píchnout slušnou gumu při těchto činnostech je extrémně nízká, a nechat si ji z domova dovézt je otázka pár hodin.
Samozřejmě něco jiného jsou
- ty galusky, co se dnes na malých autech běžně užívají místo slušných gum;
- těžký offroad;
- expedice...
Zákazové cedule jsou u nás víceméně všude, co se mi tak vybavuje; dokonce mám nejistý dojem, že si na ně vzpomínám i u některých nadzemních parkovišť (např. Pankrác)! To, že se na ně dost běžně kašle a přesto se -- pokud vím -- nikde nikdy nic nestalo, jsem také pozoroval.
Počítat podle mne nemá smysl. Kdyby šlo o finanční úsporu, nikdy bych slušný motor těmi plynovými ohavnostmi neprznil a jezdil bych na benzin, jak Pámbu a výrobce vozu mínili. To jediné, čím mne pan JJ přesvědčil, abych si do všech aut LPG dal, je fakt, že tak těm mizerným státním nenažrancům zaplatím méně. Nula by samozřejmě byla ideální, té se mi, žel, dosud dosáhnout nepodařilo :(
|
|
|
S tou rezervou vs. dojezdovky/opravnou sadu/apod. máš pravdu.
Do se týče podzemních garáží - záleží podle jakých norem byly stavěné, do všech novějších je již vjezd s LPG povolen, protože již mají odvětrávání podle nových norem.
|
|
|
Pár příkladů v Praze? Netvrdím, že nejsou, ale já nevím o žádných; parkuji občas na Andělu, občas v Palladiu, občas na Floře a občas na té Pankráci (tam je to nad zemí), a nakolik si dokáži vzpomenout, zákaz je všude :(
|
|
|
P.S. A Palladium je docela hodně nové, řekl bych :)
|
|
|
V Praze netuším, ale u nás v Sudetech ve svém okolí vím (i přesto, že sám LPG nemám) o několika, kde s LPG lze. A bylo mi to takto vysvětleno.
|
|
|
Upravuje to norma 730804 v příloze I, novelizovaná v r. 2010. Tato umožňuje tři stupně odvětrání garáží (otevřený, částečně otevřený a uzavřený PÚ). Hrubě zjednodušeně, nic stavebníka nenutí mít otevřené garáže. Pokud tam ovšem chce mít možnost parkovat auta na plyn, musí zajistit větrání (v podzemí vždy prostřednictvím ZOTK) a krom EPS tam musí instalovat i plynovou detekci a to nejem obligátní CO, ale i metan - tedy čidla u stropu i u země. Jinými slovy hafo peněz navíc.
Zcela na okraj, pokud budete parkovat auto s LPG v jednotlivé garáži (třeba doma-) a tato garáž bude postavena nebo zásadním způsobem rekonstruována po datu účinnosti novely normy, tak si tam plynovou detekci musíte dát také.....
|
|
|
Ještěže staré garáže zásadně nebouchají, takže v nich ta přiblblá detekce být nemusí; to jsem si upřímně oddechl.
|
|
|
Při plodnosti pana Dr. ing. Reichela bych si nebyl jist ničím :-)
Názor odborné veřejnosti na normotvorbu dotyčného (zejména pak v poslední době) je dvojí. Velmi malá část mu usilovně pochlebuje s touhou převzít jeho posici na pomyslném Olympu české požárně stavební normotvorby - velmi lukrativní job.
Ta druhá část, včetně suchých hasičů z něho má dílem srandu a dílem zděšení s čím zase přijde. Původně vcelku jednoduchý a logický koncept jak postavit barák tak, aby málo chytal, když už chytne, aby se po něm oheň moc nešířil, aby se z něho dalo rychle a bezpečně utéct a aby se dal bezpečně uhasit, se změnil v galymatiáš navzájem si odporujících norem i jednotlivých článků v jedné a té samé normě, ve kterém se už v podstatě nikdo nevyzná a jejichž výkladů je tolik, kolik je diskutujích u stolu.
|
|
|
Hlavně je totální a nekonečný průser -- a to pozor, zcela bez ohledu na kvalitu normy! -- v tom momentě, kdy tato přestane být pouhým doporučením a stane se závaznou. V tu chvíli je to přesně tam, kam na plný kotel míří aktuální článek.
|
|
|
730804 je, jako spousta jiných PO norem závazná, neboť je přímo odkazována ve vyhlášce 23/2008 vpp. Ostatně teď jsem se pro zajímavost do vyhlášky díval a oni do té její novelizace už tu povinnost plynové detekce také přímo dali. Ona celá ta vyhláška je podivný paskvil útržků z norem.
|
|
|
Ano, tak jsem to myslel jen otrocky nenapsal. Viz dojezdová sada pro ouředy. (tím jsem mínil její zápis místo rezervy)
Souhlas.
Na CR-V budou gumy normální silniční. Později se kouknu po nějakých univerzálech. Myslím že u tohoto vozu přezouvání letní/zimní nemá valný význam.
Do terénu s ním vyjedu nejspíše minimálně a mimořádně. Co jsem ale koukal, tak zase takové galusky to nejsou. A ono píchnout i tu galusku je docela problém. Mě se zatím nepoštěstilo. Tedy myslím že snad jednou na Š100. Jinak jsem maximálně našel hřebík či vrut v dezénu, což je prkotina, kterou jsem jel nechat opravit spíše z preventivních důvodů. Ne proto že by mne to někde donutilo měnit kolo ...
To že bachor molocha nakrmím méně je pro mne sice hlavní, nikoliv ale jediný důvod. Dalším důvodem je pro mne zvýšení dojezdu. (to umí i nafta, ale za jaké peníze, že...) No a samozřejmě i lacinější kilometr.
Otázečka:
Mám pár kovových 20l kanystrů od nafty. Plánuji je používat na benzín. Můžu je jen tak používat na benzín, nebo je nějak, něčím vypláchnout?
|
|
|
Muzete je rovnou pouzivat na benzin, akorat z nich tu naftu poradne vylijte.
|
|
|
Ondreji, mne onehda velmi chybela reserva na sedmickovem BMW, na sestnactipalcovych kolech a pomerne vysoke pneumatiky. Bohuzel skoncila roztrhana. Po teto zkusenosti uz plati zasada reservu vozit, pokud ji to auto ma (a pokud ji nema, jsem jak na trni).
|
|
|
Tak. Vzhledem ke stavu místních silnic není problém gumu roztrhnout. Daleko větší problém nastane, když je trefen i ráfek. Potom většinou nepomůže ani blízký pneuservis:(.
|
|
|
Nonevím.
Za léta, léta a léta co jezdím po českých silnicích* i mimo ně se mi slušnou gumu**, tj. 235/75r16 LT, podařilo prorazit pouze jednou jedinkrát -- při offroadu*** o ostrý pařízek z boku.
A to si pořád říkám, že nejspíše asi ty Coopery byly taky pěkný šmejd, a kdybych tehdy už býval měl BFG, guma by ten pařez nejspíše asi přežila bez problémů a já bych býval s tou reservou v tom blátě nemusel blbnout :)
___
* A že místní vypadají tak, že mladý, dokud míval Alfu Romeo, jezdi domů raději velkou objížďkou ;)
** Ty galusky, co se dávají např. na Volva, víckrát; ale o těch nemluvím, samozřejmě.
*** Takže jsem reservu zrovna měl :)
|
|
|
Jinak, to jako něco hrajete, nebo vo co go?
9l benzínu se cenou nerovná 10l LPG, na to nemusí být jeden velkej génius...
|
|
|
Diskoška asi umřela. Škoda. Ale pro případ, že by se ozval Libereckej "plynař" se sem budu obča koukat.
|
|
Jak už jsem psal prve, LPG se občas trochu přiživuju - sem tam kalibruju a diagnostikuju nějaké auto pro kamaráda, co se živí montáží a ten když neví, přijede za mnou.
Moje dojmy jsou:
1) Montáž elektroinstalace je zprasená. Hodně zprasená.
2) Báchorky o cenách komponentů mi připomínají debatu v autobazarech. Vstřikovače (resp. solenoidové ventily) od nejmenovaného českého výrobce se prodávají po 500,-Kč/1ks vč. DPH. Nějaké lepší, např. BRZ, Autogas, apod stojí cca 2x-3x tolik (cena odpovídá kvalitě). Za 28tis se dají už koupit solenoidy s "aerospace" specifikací, nebo špičkové průmyslové solenoidy. Ale to asi nebude případ LPG montáže a polského systému STAG už vůbec ne...
|
|
|
v pětiválcovým 2.0 turbo volovu C70 mám v japonsku vyrobený vstřikovače Keihin. nakoupil jsem je po 1.200/ks, zbytek je Prins v konfiguraci pro turbomotor (větší průřez palivovýho vedení a silnější stěny). po montáži jedna kalibrace a od tý doby skvěle funguje. spotřeba plynu 9,5 l/100km ve městě, když řídí Zazunka, 12,5 l/100 km, když jedu já. při sprintu po dálnici 150-200 to polkne 17-19
|
|
nadrz LPG nema presne definovany objem. Z bezpecnostnich duvodu se neplni na doraz a nechava se tam volny prostor. Konec plneni hlida pomoci plovaku multiventil a ten opravdu nespina presne a to ani v ramci jedne cerpacky a uz vubec ne u ruznych stanic. Je v tom opravdu dost variabilita a zde bych podvod nehledal. Spis bych si hlidal spotrebu, Kvalita LPG se lisi, je to smeska dvou ruzne vyhrevnych plynu (a jeste je zimni a letni plyn) a od nekterych dodavatelu to jezdi o neco lepe. Marakantni to byva na cestach k mori, kdy jizni staty mivji plyn vyhrevnejsi. Dalsi vec, ze propanbutan na vareni pry nemusi byt dostatecne cisty a zanese filtry, otazka je, zda je to pro podvodniky financne vyhodne sachovat se zamenou plynu. Myslim si, ze fixlovani s plynem je obtiznejsi nez s kapalnymi palivy a dokonce ani bioslozky jeste do plynu nevymysleli.
|
|
|
Můžete mi nějak přiblížit tu směs dvou plynů? Já vždycky myslel, že když to je tekutý propan, tak v tom najdu propan (samozřejmě, nebude ho tam 100 %, ale tak třeba 99 % a nějaké drobné podíly nižších a vyšších alkanů).
|
|
|
Co jsem se dočetl já, tak se mýchá Propan s Butanem. Nejčastěji se píše že v poměru 40%+60%. Letní tak a zimní prý opačně.
|
|
|
Nova vyjmenovana slova po m: mýchat, mýsit, mýsa, mylost, smylnit, Mylýn.
|
|
|
Máte za 1, můžete si zobrať cukrýk a jako bonus ještě pěkně skočnou píseň: http://youtu.be/uPsI0ZG_IL8
...pak vždycky poznáš, že nikdy Tě nezklamu, že ... čechštin je můj koblyl :D
|
|
|
|
No a já doufal že to bude srdcovka, Rootovi od ROOTu... Tož nic, no.
|
|
|
Ani bych se nedivil, kdyby zavedli povinost přimíchávání bio-fuj z bioprdových stanic...
|
|
|
To nastesti dost dobre nejde, protoze bio-fuj je methan a ten se tak snadno nezkapalnuje.
|
|
|
Jo to vlastně máte pravdu. Tak do zemního plynu, ten je asi taky metanovej. Tuším jsem někde četl.
A při našemu EUsystému vrozeném kreténismu jistě budou trvat na jeho zkapalňování či alespoň přidávání do zemního plynu místo současných pachových indikací... A bude veselo. Někdo si ubzdí a integrovaný systém spustí alarm.. :D
|
|
|
Pokud mám nádrž s definovaným objemem, tzn v tomto případě 45 litrů, tak bych do ní neměl nacpat 46,5 litru, či se snad mýlím?
Pokud má nádrž objem pětačtyřicet litrů, tak má pětačtyřicet litrů kapacitu a tekutiny by se do ní mělo vejít 45 litrů mínus objem nádrže spotřebovaný plovákem, soudím.
|
|
|
Pche, logika... Tak schválně: kolik čtvrtletí má rok?
|
|
|
...tak pokud se bavíme o standardním kalendářním roce, vždycky jsem si myslel, že čtyři. Pravda, v případě nepřestupného roku to vychází na 91,25 dne, hm.
Nebo je tam nějaká finta?
|
|
|
Najděte si na netu formulář přiznání k dani silniční...
|
|
vyhrevost propanu a butanu se lisi, nechce se mi to hledat me utrzky znalosti chemie z gymplu bylo neco jako rada metan, ethan, propan, butan a lisilo se to poctem atomu uhliku v molekule, predpokladam, ze smerem nahoru v rade to bude topit vic. V zime se tam myslim dava min vyhrevna smeska, aby to nezamrzalo, v lete opacne vyhrevnejsi a v jiznich statech mozna jen vyhrevnejsi butan (anebo opacne, hledat se mi to nechce)
...
nevim, co si predstavujete deklarovany objem nadrze, ale vysvetlil bych to na prikladu splachovadla od zachodu s plovakem. Chcete tvrdit, ze pri kazedm napousteni tam bude naprosto shodny objem? Nekdy je ve vodovodni siti vetsi tlak, nekdy mensi a totez cerpacky, nekdy to sepne driv nekdy pozdeji. Nejvic mi tam natlacili plynu v Bosne, kde s autem borec pri tankovani houpal ze strany na sranu. A nekteri jedinci si nechaji prihnout tahlo plovaku, aby se jim tam toho veslo vic, Fakt bych zde nehledal nejaky podvod.
...
LPG pro motor neni zadna vyhra, je v nem o 10 procent min energie nez v litru benzinu, takze pokud to nekdo blbe nenastavil na prilis chudou smes, tak to holt zere vic. Ma to vyssi teplotu horeni nez benzin-taky spatne, ale diky jinemu daneni se proste polovicni cene paliva tezko odolava. Je to opravdu neco za neco, Jenze ja provozuji radove sestivalce a neuveritelne ziznive turbosubaru+tezka noha na pedalu akcelatoru, auta maji pres 20let a nebude jich skoda, pro mne neni jina cesta nez LPG (subaru bere pres 20litru). Ale mam za sebou i generalku motoru auta 20 let provozovaneho na LPG a motor byl cisty nezakarbovany a vypadal jak z fabriky. Nicmene pricinou generalky byla rozletena klapka sani a myslim si, ze za to tenkrat mohl nasavany plyn a vybuch. A to se oplati:-).
...
A jeste jednou reklama, dejte si do vyhledavace heslo LPG BLOS, nic lepsiho neexistuje, pravda EU to uz zatrhla, protoze to nema elektronicke rizeni, ale podle mne je to vyrazne lepsi nez sekvence
|
|
|
Ichtylní poznámka chemika: záleží, k čemu tu výhřevnost vztáhnete. Vzhledem k látkovému množství nebo k objemu v plynné fázi se vzrůstajícím počtem uhlíků roste. Vzhledem ke hmotnosti se téměř neliší. Vzhledem k objemu ve zkapalněné podobě (to nás asi zajímá nejvíce, protože to se tankuje) má propan asi 25 MJ na litr a butan asi 30 MJ na litr.
Důvod, proč se v zimě tankuje víc propanu (i přes mírně nižší výhřevnost) tkví v jeho nižším bodu varu. Propan má asi -40 °C, butan něco kolem nuly, takže směs bohatší na propan se rychleji odpařuje. S výhřevností to nesouvisí.
|
|
ne? butan mam vetsi vyhrevnost nez propan, v lete koupim vic energie v litru nez v zime a jeste levneji, protoze asi kvuli topne sezone je LPG v zime drazsi. S tim souvisi i zimni provoz na LPG, ktery je dost na prd zvlaste pri kratkych cestach do prace, se to casto ani nestaci ohrat a prepnout. A nedoporucuji to prepnout driv (i sekvenci lze vnutit start primo do LPG modu). Zamrznuty reduktor neni nic prijemneho (auto par minut nestartuje ani do benzinu) a pravdepodobne to nebude delat dobre ani lpg vstrikum. Jeden rok tu cenu zimniho plynu natolik pvysroubovali, ze se na to ani neoplatilo na LPG jezdit.
..
ale sumasumrum za sebe LPG provoz doporucuji, da se to shrnout, ze s kultivovanosti benzinu se jezdi za naklady nafty a dnes uz ani neni nutne vozit rezervu, tekze toroid nevadi
|
|
|