Komentáře ke článku: Test: Renault 12 – neznámá a nedoceněná (ze dne 30.03.2008, autor článku: QWAS)
Přidat nový komentář
|
Sám jsem krátce po tom, co jsem udělal řidičák, měl na zkoušku zapůjčenou Dacii 1300 z roku 1971, takže v podstatě téměř plnohodnotnou kopii R12. U toho auta se mi líbil obrovský prostor uvnitř, tichý, kultivovaný a živý motor a zavazadlový prostor (ze kterého jsem nejdřív musel vyhodit docela velké mraveniště). Pamatuju si pohodlná křesla vpředu a klubovku vzadu, dokonce s obrovskou vyklápěcí loketní opěrkou, která se svými rozměry blížila opěrce v T603. Nastupování do auta bylo také super, ty obrovské dveře s velkými okny byly prostě vynikající. Taky si pamatuju, že jsem nikdy nenašel za jejím volantem pohodlnou polohu. Buď jsem dobře dosáhl na řadící páku, ale volant jsem měl naražený do břicha, nebo byl volant a pedály tak akorát daleko, ale zase nebylo téměř možné dosáhnout na řadící páku. Co ale nakonec rozhodlo o tom, že jsem Dačku nakonec nekoupil, byla její totální shnilost a rozhašená elektrika. Nemělo to zkrátka cenu. Ale jako vůz se mi Dačka (potažmo R12) velice líbí i teď. Když už jsme v Rumunsku: svezl jsem se i s Oltcitem (licence od Citroënu) a opět se nezapřel francouzský původ - pohodlné a tiché autíčko.
Jinak obecně auta s motorem vpředu jsou vždy tišší, protože mají dostatečně dlouhé výfukové potrubí, které dokáže účinně tlumit hluk motoru. Můj trabi byl tišší, než Rapl, právě proto, že dlouhý výfuk dobře tlumil. Další výhodou je krátký chladící okruh, takže motor je zahřátý téměř okamžitě (včetně topení).
Na Tvém místě bych se, Qwasi, pustil do rekonstrukce, neb R12 v původním stavu bude vzbuzovat zaslouženou pozornost a cena vozu bude jen stoupat. Nezbývá mi než Ti popřát hodně štěstí a trpělivosti, pokud se do toho pustíš, a věř mi, že výsledek bude stát za to.
|
|
|
já jsem jezdila s Dacii déle, kombík rok asi 84 nebo 86? přesně jak říkáš, pohodlný, tichý auto, člověk se musel "zaposlouchat" jestli motor ještě běží nebo už ne. Hnily blatníky, ale výměna to spravila, v té době hnila většina aut. Stalo se z toho konverzační téma, komu co hnije a nehnije :-).
Nostalgicky vzpomínám na Dacii a s odporem vzpomínám na Oltcita, jezdila jsem s ním málo, protože se mi v něm prostě nelíbilo. Divný auto.
Pro Qwase: hodně štěstí při rekonstrukci a jak říká Dave, stojí to za to, tohle auto má rozhodně něco do sebe a zvláštní neobvyklý "čumák", líbí se mi. Technicky tomu nerozumím, to nechám jiným.
|
|
..já zažil spoustu s Dacií 1310 TX (kombík) ..škodovkáři se 110kou mohli závidět.. to byly časy panečku.. I na to, že to bastlili v licenci Rumuni, tak spolehlivé auto..
|
|
Rád si přečtu a starších vozech. Článek na mě působí velmi dobrým dojmem. Autor si na nic nehraje nic neskrývá a píše jak to opravdu je. Děkuji za to.
Pokud se opravdu rozhodnete pro "renovaci" držím palce a fandím. R12 si to zaslouží.
|
|
Já si teď pořídil jako záložní automobil Dacii 1300 a ačkoliv jsem v tom do letoška nikdy neseděl, mám zcela podobné zážitky jako autor. Snad jen soudruzi z Rumunska udělali přece jen pár modernizací, takže v roce 1980 už byla ručka normálně mezi sedadly (dokonce i s kontrolkou zatažení) a páčka na stěrače je normálně dostupná prsty od volantu. Ovšem křesílkovitá sedadla, obrovská police na věci a jiné zásadní znaky autu zůstaly.
viz http://www.trolejbus.cz/auta/dacia-1300.htm
|
|
Zdarec, článek je super... jen se vyvarujte slova standartní (takové neexistuje) to, co máte na mysli je slovo standardní.. standarta je prezidentskej prapor, třeba... :-)
|
|
|
Díky, o tom slově vím, ale mě se to prostě v podobě "standardní" nějak nelíbí... nevím proč - snad bych to nazval kaligrafickou ošklivostí :))))
|
|
|
Ono to trochu bude o tom, podle jakých pravidel pravopisu jsme se učili. Pokud bych ve škole (i střední) napsal standardní, tak mám hrubou chybu a sníženou známku z gramatiky. Pro mně slovo standartní bude existovat pořád :-)
|
|
|
|
Erm... ve kterém paralelním vesmíru jste ráčil studovat?
|
|
o atestacii vozidiel na veterana sa pise napriklad aj tu :)
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=9087
so zhrdzavetou karoseriou to az tak lahke nebude, ale po vyvareni by to slo..
|
|
Automobilky se prostorem pro PET láhve nechlubí z důvodu, že by tam bylo nějaké hogo fogo místo. I ty levnější škodovky (např.) mají tuto schránku chlazenou (včetně klimatizace), takže funguje jako praktická lednička. Dříve (než se tím automobilky začaly chlubit) sice bývaly v určitých rozměrech schránky větší či menší, ale díky jejich tvaru (tvarované např. pro A4 dokumenty, desky atp.) tam nebylo možné PET umístit. Ta schránka sice může mít metr a půl na šířku, ale pokud se tam bez zmáčknutí nevejde plná PET láhev a zároveň několik A4, mapy atp., tak je její šířka bezpředmětná.
|
|
|
Nechce se mi teď hledat v ceníkách, mohl bys uvést příklad levnější škodovky s klimatizovanou schránkou na nápoje? (Tedy pokud nemyslíš tradiční škodováckou klimošku - v zimě chladí, v létě hřeje) ;o)
|
|
|
Ale o klimatizaci nebyla vůbec řeč :) Já jsem se naopak v několika reklamních dokumentech setkal s tímto "prostorovým" chlubením - Ale do R12 těch lahví se tam vejde několik - konkrétně 4 a k nim mnoho dalších věcí včetně těch A4 dokumentů... je vidět že jste R12 nikdy neviděl...
|
|
|
Jo není to příhrádka je to spíš takový regál.
S derivátem tohoto auta - Dacií 1310 z r 1984 kterou měl můj otec jsem měl tu čest jezdit a samé dobré vzpomínky, kromě koroze, tu jsme řešili komplexně v r. 1990 svépomocnou výměnou karoserie, sehnatelná byla sice jen z kombíku tak jsme namontovali tu sice, s tím byl trochu problém se zápisem do TK ale dalo se. Původní motor byl vděčný, přes různé fámy spotřeba ve čtyřech lidech v Německu po dálnicích 6,5 l/100km. Jediná záludnost byla náchylnost na nedostatek chladící kapaliny, pak při vlhkém vzduchu a nižších teplotách zamrzal karburátor - v difuzoru se dělala ledová koule. Motor vydržel více jak 200 000 km pak odešel na klice, proto jsme ho vyměnili za 1400 ccm z malého ARA, ten měl skvělý moment ale jeho spotřeba byla mnohem větší. V původním motoru jsme po rozebrání zjistili že rozvodový řetěz z jedné třetiny postrádá válečky, vzhledem k tomu že řetěz měl napínák nebylo to slyšet. Původní kruhová světla měla jen asymetrické žárovky tak jsme paraboly nahradily za paraboly ze Š 120 s H4. Auto v pojízdném stavu jsme v r. 1998 vyměnili v autosalonu za nové auto se slevou 20 t.
|
|
|
Taky jsem jsem řídil ve své době již notně vyžitou dědovou Dacii 1300 (rok nevím, ale na některých dílech byly ještě francouzské štítky), kterou děda pořídil již značně ojetou. Společnými rodinnými silami jsme se snažili auto udržet při životě co nejdéle, bohužel koroze a opotřebování podvozkových skupin bylo nad rámec běžných oprav. Ty podélné nosníky měly při vyšším stupni koroze tendenci praskat. Dále Dacie měla dosti měkké brzdy, svůj díl na tom měl rozščelovany omezovač brzdného tlaku na zadní nápravu, ale tak nepříjemně měkký nástup brzdného výkonu jsem nezažil (a že jsme si s tím vyhráli).
Ovšem motor byl v poho při necelých 200 000 km bez GO, si nepamatuji, že bychom ho museli nějak krmit olejem. Jinak jak bylo napsáno v článku, pohodlný, tichý vůz, s přiměřeným zavazadelníkem.
Nakonec autíčku upadlo přední kolečko a po zhodnocení pro a proti a končící technické jsme se rozhodli auto prodat na ND.
|
|
Máš-li na R12 platné doklady s běžnými poznávacími značkami, na "veteránská čísla" (veteránské doklady + tzv. zelené značky) vůz díky kocourkovské legislativě legálně nedostaneš. Vůz by totiž musel být trvale odhlášený z registru (podmínka pro vydání veteránských dokladů) a pro trvalé odhlášení se žádá doklad o ekologické likvidaci...
Každopádně jsou-li platné doklady, buď rád za ně, je s tím méně starostí. Co můžeš nejvýš udělat, zařídit si klubovou testaci na historickou původnost, na jejímž základě vzniká u určitých pojišťoven nárok na 1/10 či 1/12 pojištění. Jsou zde však značné nároky na historickou zachovalost a nebastlenost vozu (od toho je to testace na historickou původnost), něco to stojí (záleží na jednotlivém klubu, který má oprávnění testovat, např. u nás 1000,- nečlen / 400,- člen) a každý rok se musí absolvovat přetestace.
Tolik pro představu...
|
|
Nezda sa mi, ze vymena ziarovky vyzadujauca vymontovanie reflaktora je az taky problem. Ono existuju ovela horsie. Taky Chrysler 300 M vyzaduje odmontovat naraznik, vybrat reflektor a tak vymenit ziarovku...
|
|
To si piš, že tenisáky v pružinách fungujou. Já je měl kdysi dávno v zadních pružinách u Kadetta :-)
|
|
Byl jsem v té době majitelem Š100, když si známý koupil Rumunskou kopii R12 - Dacia 1300. Moc se mi líbila, a chtěl jsem se svézt, ale zjistil jsem že když své delší nohy nacpu pod volant, jen s velkými obtížemi při zavřených dveřích sešlápnu spojku. To jsem už jednou zažil u Hondy 600, se kterou jsem tím pádem neodjel, tam to prostě vůbec nešlo. Ve škodovce ten problém vůbec nebyl... Tím obdiv dačky skončil, i když pro spolujezdce byla pohodlnější a výkonnější. Radost mého známého brzo také, problémy a opravy (i reklamace oprav) přibývaly, a po cca 2 letech tu dačku ještě rád s prodělkem prodal. Mě ta Š100 sloužila 24 let, po nezbytných rozsáhlých opravách karoserie u kolegy dalších 7 - další osudy neznám, prodala se přes bazar..
|
|
Ahoj Fandím a věřím že tu R 12 dáš dokupy, já sám se dácií 1310 rv 85 vozím od svých 2 let a je mi 22 před nedávnem jsem jí dostal od otce který si pořídil logána, Moje Žabka je posledních 12 let předělána na LPG má nalítáno přes 400 000 bez jaýhokoliv zásahu do motoru (nedávno sem jí na dálnici rozjel na 150, měřeno tachometrem z kola :-))) který tu je pro přesnější měření) krom toho že se kdysi dávno podpálil ventil. Holka má technickou ještě jeden rok ale ta přední náprava je už takzvaně vylítaná a když sem to viděl jak dopadly horní ramena který už se chudáci začínaj prohybat a taky jedno prorezlo.. nějaký držáky dolního rameny už se začaly trhat, zadní náprava je hnutá a nedrží už osovou rovinu s přední, tak je rozhodnuto že půjde na výměnu karoserie z dědovo vozu.. která je mnohem lepší.. Jinak za ty roky ještě jsou práhy a dveře v netknutém stavu (2mm plech) jen zrezly přední blatníky a zadní lemy a v některých místech trošku podlaha která je vyvařovaná. Na toto auto mám samé dobré vzpomínky a to že za jakýhkolv podmínek nás dovezla vždy domu a to i když se vylomila pružina na spojkovym talíři a zapadla tak šikovně že nešla rozpojit..v Plzni a jeli sme domu do Mostu bez spojky, nebo kolikrát vařila dým a pěna se linula z pod kapoty, my jely furt do krpálu a nemohly sme zastavit.. po vychladnutí nahoře jela jak dřív.. Až holka odejde tak to bude jak úmrtí v rodině.. Na to co má naježdíno každodeně do práce v létě vzimě v těch srač.. samá díra, hrboly a podobně, se divim že to tak dobře snesla a kam se na ní hrabou kdejaký škodovky a pod co se do spolehlivosti a jízdních vlastnosí po tolika letech týče. ( pravda za ty roky když si na to vzpomenu to bylo dost hodin co jsme pod tim proležely a trápily se ale nelituji toho:-)
PS taky bych někdy chtěl vlastnit jako veterána R 12 Gordini a honit ochcávkáře :-))
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Test: Renault 12 – neznámá a nedoceněná
|