Komentáře ke článku: D-FENSova teorie havaristických konstelací (ze dne 07.03.2004, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
To, co tu popisuješ se v sociálních vědách nazývá příčinná souvislost (kauzální nexus, řekl by Tepes;-). Právně je problematické ji prokázat, stačí najít jednoho viníka (v lidové slovesnosti "obětního beránka"), ten se obětuje na oltáři spravedlnosti. Jako řidič Neoplanu, možná jen chudák nezaměstnaný, co sehnal na chvíli tenhle nešťastný džob, a všichni okolo, majitel cestovky, provozovatel vozidla, servisák toho busu, si mohou oddechnout.
Ad přirozená autorita: Myslím, že žáci velmi rychle odhalí, koho se bát, koho si vážit a kdo je p**a. Na gymplu jsme jednu trošku hloupou učitelku blondýnku dostali do situace, že když se dověděla, že nás bude mít i další rok, rozbrečela se řediteli na rameni, že si půjde hledat místo jinde. S vědomím toho a se strachem k nám vstupovala v září její starší kolegyně, záhy si nás doslova zamilovala, a to nesáhla k jedinému trestu za celé dva roky co nás měla. Prostě s námi jednala jako s lidmi a my jsme brzy poznali že se od ní i něco dovíme.
Moje sestra, btw Ing. a daňová poradkyně, jen tak ze zájmu studuje pajdák a učí děti. Děti se jí chodí ještě před začátkem vyučování chlubit se svými úkoly. A jelikož učí i tělák, nejdrsnější trest, který používá, je zákaz cvičení. A fakt to funguje - děti se jí chodí omlouvat a udobřovat, aby už mohly hrát s ostatními. Dobrá škola, ne?;-)
|
|
Předem by mě zajímalo,kde d-fens sebral informace o tom jakej ten učitel byl,a co byl zač ten žák..Ono není všechno zlato co se třpytí že..
Navíc jinej pohled na situaci s d-fensovým učitelem..Co když žák nedá pokoj ani po páté návštěvě za dveřma a nabude dojmu,že je šikanován,vytáhne břitvu a šmik šmik,hlava na dvě půlky..?Bude to ok?
Samozřejmě že pořekadlo o poháru co jednou přeteče je pravdivý..Stejně tak je hezký to o setí větru s sklízení bouře..Ale není asi normální,aby se lidi na potkání kvůli křivýmu pohledu zabíjeli že..
|
|
Jen poznámka:
Řidič skupinu "D" měl.
Co neměl, bylo profesní osvědčení, tj. potvrzení, že může jezdit pro podnik/firmu.
|
|
1. jel jsem v zivote mnoha autobusy, ktere omezovac nemely. Cestu ze Susice do Prahy jsem absolvoval pred zhruba deseti lety s jakymsi zavodnikem, ktery celou cestu (vcetne prujezdu obcemi) nejel pod 120 km/h, autobus nesl oznaceni Karosa LC735. Jeste kratce pred padem komunismu se honil ridic linky Praha - Brno, v niz jsem jel, se soudruhy z NDR na motocyklech a z kopce jel i 150 km/h, autobus tehdy nesl oznaceni Karosa LC736. Ani v jednom pripade jsem se necitil nejak v nebezpeci. Dnes se takovym rychlostem v soucasnych autech s 250 konmi pod kapotou a maximalkou bez omezovace kolem 300 km/h asi pouze zasmejeme, ale pro autobus jde o velmi slusny vykon.
2. v nekterych pripadech je existence omezovace rychlosti primo zivotu nebezpecna, konkretne pri predjizdeni na bezne dvouproudove silnici.
3. ridic je od slova "ridit". Ne od slova "byt omezovan" (od toho je odvozeno slovo "omezenec"). On se musi rozhodovat, jak pojede, zadna technika to za nej neudela. Muze mu pomahat (jako ABS nebo antiprokluz), ale nesmi jej omezovat. Kdyz nekoho uzname schopnym neco ridit, pak je patrne take schopnym urcit "primerenou rychlost". Ostatne, i platna pravni uprava pro provoz na pozemnich komunikacich nejprve rika, ze ridic je povinnen prizpusobit rychlost stavu vozovky, moznostem vozidla, povaze nakladu, svym schopnostem atd. Toto je ve vsech ucebnicich autoskol uvedeno tucnym pismem. Ty dalsi odstavce o tom, ze tady se smi 130 a tamhle jenom 90, protoze tam kuprikladu jeste nebyla osazena modra cedule s emblemem osobniho automobilu a tady jenom 50, protoze nejaky trouba tuhle ceduli umistil o 100 metru drive, nez by to melo nejaky realny smysl, tucne psany nebyvaji a maji smysl pouze pro neplaceni pokut, na bezpecnost jizdy maji vliv pramaly.
|
|
|
Pro me je ridic omezenec ten, co jezdi v obci, kde je povoleno 50km/h rychlosti 90km/h a na dalnici, kde je povoleno 130km/h svisti 180km/h, pripadne vice. Takovito debilove si vubec neuvedomuji, ze svym chovanim ohrozuji nejenom sebe, ale i ostatni. Co se tyce predjizdeni: predjizdet, ale jen max. povolenou rychlosti - kdyz to nejde dodrzet, nepredjizdet. Proto jsem pro plosne zavedeni omezovacu na 130km/h do vsech vozidel. Omezeni rychlosti neni kuli buzerovani a vybirani pokut! Je dano konstrukci silnic. A jen tak pro zajimavost: bezpecnostni prvky vozidel nejsou samospasne - pas zlomi zebra, ktera mohou probodnout plice ci srdce, airbag muze v mnoha havarijnich situacich spise ublizit.
|
|
|
1. Plošné zavedení omezovačů je nesmysl. Kdo tuší cosi o německých dálnicích, ví proč. Mimoto každý omezovač lze odstranit. Za třetí, omezovač může navodit daleko nebezpečnější situaci než sebevětší hovado jedoucí 180, představ si, že předjíždíš na kluzké vozovce, nejlépe v táhlé zatáčce z kopce a dosáhneš rychlosti, kdy ti omezovač odpojí přívod paliva. Další důsledky: po několika dosaženích omezené rychlosti vycukáš silentbloky nebo pružinky na spojce, zvýšení spotřeby, snížení komfortu jízdy.
2. Nikdo nepopírá, že bezpečnostní prvky se mohou stát nebezpečnými, naopak, neustále jsme na to upozorňováni v odborných i laických článcích. Ale statistiky smrtelných nehod mluví jednoznačně. Airbag ti ublíží, pokud nemáš správně upnutý pás. Nebo pokud ho (airbag) nemáš zkontrolovaný, pokud za něj posadíš dítě v sedačce atd. A pásy? To jsi mě rozesmál. Představ si, jaká je potřeba rychlost, aby ti při nárazu do zdi polámaly žebra a ještě ti je zbytková energie nacpala do vnitřních orgánů, řekněme 60km/h OK? A teď si představ náraz v téže rychlosti bez pásů... zhruba sedm setin sekundy od kontaktu s překážkou vyčnívají zbytky tvé hlavy předním sklem zatímco sloupek volantu leze z tvých zad někde v oblasti bederní páteře. No nic, já bych si vybral ty žebra.
|
|
|
1. nejsme v Nemecku, nemame dalnice jako v Nemecku a nemame ridice jako v Nemecku. Ano, lze odstranit, stejne tak lze vymenit poznavaci znacku nebo prerazit cislo motoru. Resenim je legislativni restrikce. Predjizdet na kluzke vozovce v zatacce muze opravdu jen totalni hovado. Omezovac jde technicky resit tak, aby k uvedenemu nedochazelo - max. se snizi komfort jizdy ve smyslu "nebudu tam tak rychle". Navic pokud nedosahnes omezovane rychlosti, je to v pohode.
2. poukazoval jsem na to, ze spolehani se na bezpecnostni prvky pri riskantni (nepredpisove) jizde je potencionalni sebevrazda.
|
|
|
Jezdím do Německa dost často a za loňský rok jsem v čechách platil jednou 200 Kč pokutu za špatné parkování. Fakt nevidím jediný důvod, proč bych měl mít v autě krám, který mě bude omezovat - třeba i mimo území České Republiky.
Němcům je proti vratné záloze budeme montovat na hranicích. Klasický případ toho, jak normální člověk bude trpět kvůli zmrdům na silnicích. Vynikající nápad. Opravdu bravo a ještě jednou bravo. Zmrdi budou to odnesou a ty ostatní ať vezme čert.
|
|
|
moje matka, čelní náraz v rychlosti cca 90 km/hod, zhmožděný srdce, zhmožděný plíce, ale ani jedno zlomený žebro, kdyby neměla pásy mohla mít slušivou ozdobu totiž volant v hrudníku!
|
|
|
A jak pak se ji stal celni naraz v 90km/h? Nekdo to do ni napalil? Neprispusobeni rychlosti jizdy stavu vozovky? Jizda na cervenou? Nekdo pred ni prudce zabrzdil - nedodrzela bezpecne vzdalenost? Nebo si spletla zed se silnici?
|
|
|
vlítla jí tam baba z vedlejší, bylo to mimo obec u Českýho Brodu, tam je takovej hezkej kopeček, kde se to hezky rozjede, široká hezká silnice, a baba se pokoušela se svojí škodovkou přeštrachat přes tu hlavní, ale nejdřív přibrzdila, jako že dá přednost a pak si to rozmyslela, ale bylo jí 68, řidičák už potřebovat nebude protože má s auta rohlík!
|
|
|
plošné zavedení omezovače je pitomost. Nastávají situace, kdy z vozítka budeš ždímat poslední koně a tuhle situaci nemusíš sám zavinit.
Na prázdné dálnici nevidím důvod jet rychleji.
d
|
|
Musím reagovat na problémy kolem omezovače. Rozhodnutí výrobce o tom, zda omezovač ano nebo ne, je zpravidla důsledkem simulací případně analýz typu FMEA.
Firma Neoplan provedla nějaké funkční zkoušky (nejjednoduší simulace je naložit autobus adekvátní a podobně rozloženou zátěží jako cestující, ale nejspíš to modelovali počítačově pomocí dynamického modelu, který tak jako museli mít k dispozici) a zjistila, že vysoký a dlouhý autobus trpí projevy nestability. Jak jinak si vysvětlit, že nastavili zásahovou mez omezovače na pouhých 100km/h.
V okamžiku, kdy toto riziko zjistili, neměli jinou možnost, než na vzniklou situaci reagovat instalací omezovače rychlosti. Západoevropská legislativa a zásada ručení za výrobek (cosi jako svatá bible automotive industry) jim neumožnila jednat jinak.
BTW omezovač otáček je v každém autě a je tam proto, aby se třeba to OHV ve felicii při 6.500 rpm nerozpadlo na cucky, což by z hlediska bezpečnosti bylo taky vošajs.
Ad omezovač a předjíždění: Podle platné vyhlášky není povoleno překračovat povolenou rychlost za libovolného režimu jízdy. Pokud tedy potřebuje autobus předjíždět, musí si k předjíždění vybrat takové objekty, které předjede rychlostí 80km/h (max. dovolená rychlost pro bus na české silnici). Známe jistě z (německých...) dálnic obrázek, kdy kamión jedoucí rychlostí 81km/h předjíždí kamión jedoucí 79km/h, protože tam se rychlost narozdíl od nás hlídá a za "špatný" záznam z tachografu se pokutuje.
|
|
|
co mate vsichni s tim omezovacem? to uz vam ty media taky vymyly mozek? kazdy prece vi, ze omezovac priskrti privod paliva, coz ale znamena, ze kdyz bus jede z kopce, krasne tu nastavenou rychlost muze prekrocit, at tam omezovac je nebo neni.
coz je presne situace, ktera tam nastala.
btw tohle mi prijde jako jeden z nejblbsich dfensovych vyplodu..
|
|
|
Omezovač nezastavuje přívod paliva. To by byl pěknej šmejd. S přívodem paliva omezovač vůbec nemá co dělat.
Omezovač rychlosti nahrazuje v případě sepnutí výstup u pedálu plynu nižší hodnotou generovanou v něm samotném, čímž přivodí buď konec akcelerace, nebo deceleraci bržděním motorem. Existuje záležitost zvaná programovatelný omezovač, kdy po překonání mechanické zarážky na pedálu plynu je fce omezovače zrušena (podobně jako kick-down u automatické převodovky). Renault a Mercedes namontují za příplatek a určitě ještě i další. U autobusu nadále připadá v úvahu možnost sepnutí retardéru.
EU požaduje pro určitý typ vozidel omezovač povinně. Stejně tak je povinný v USA v některých státech i u osobních aut.
|
|
|
Bohuzel D-Fensi, omezovac skutecne jen omezuje privod paliva. Na brzdeni motorem, ci pripadne sepnuti retarderu nema nejmensi vliv. I kdyz by to pravdepodobne byl dobry napad. Tudiz autobus (kamion, auto) pri jizde z kopce muze dosahnout vyssi rychlost nez by dovolil omezovac pri jizde po rovine nebo z kopce. A toho mnoho ridicu zneuziva. Samozrejme u nas, v Nemecku nebo Rakousku je ani nenapadne si neco podobneho dovolit.
|
|
|
Já sice nejsem od fochu, jako D-FENS, ale něco málo o tom přeci jen vím. Ten omezovač, který popisuješ Ty, byl třeba ve Felicii. Pokud máš škrtící klapku v sání mechanicky spojenou s plynovým pedálem, tak nejjednodušší a v praxi nejpoužívanější je opravdu prosté omezení nebo vypnutí přívodu paliva (i když i to se dá udělat civilisovaněji než u té Felicie). Teoreticky by pochopitelně šlo udělat u klapky nebo u pedálu nějakým krokovým motorkem vymezovanou zarážku, která by omezovala jejich pohyb, ale to by holt stálo o 2 euro na autě víc a je tedy jednodušší a levnější prostě připsat pár řádků do firmware ECU.
Pokud máš auto s plně elektronickým ovládáním plynu (řekněme Fabii 1.4 75kW), funguje to přesně tak, jak píše D-FENS - omezovač pracuje tak, že modifikuje signál, generovaný snímačem na plynovém pedálu. Po dosažení maximální rychlosti (resp. otáček) pak auto prostě přestane dál zrychlovat a dál jede maximální rychlostí - žádné cukání či pumpování se nekoná.
|
|
|
Ale i tak to nic nemeni na tom, ze z kopce to proste jede rychleji nez dovoluje omezovac. Na motorovou brzdu, ani retarder to nema zadny vliv.
A nevim jak to ma felicie, ale kamiony maji elektromotorek u cerpadla, ktery plynule priskrcuje privod paliva az do nuly. Takze taky nikde nic necuka, jen to proste po dosazeni nastavene rychlosti nezrychluje.
|
|
|
Zminovane prekroceni maximalni rychlosti je doslova hazardem ze strany vodice. Vyhozeni rychlostniho stupne je nejenom zakonem zakazane pro auta nad 3500 kg, ale taky u nalozeneho kamionu velmi nebezpecne, protoze pak nelze udrzet dostatecny tlak v brzdovem potrubi (brzdi se vzduchem). V pripade potreby rychleho brzdeni to ten kamion vubec nemusi zvladnout. Pak bych prezivsim ridicum dal lamat hnaty.
|
|
|
To platilo u Liazky. Moderni kamiony to maji obracene, tedy kdyz zacne dochazet tlak, tak se brzdy naopak zablokuji.
|
|
|
Skvele, pak ale nemuze platit "Tudiz autobus (kamion, auto) pri jizde z kopce muze dosahnout vyssi rychlost nez by dovolil omezovac pri jizde po rovine nebo z kopce." z prispevku, na ktery jsem reagoval...
Uznavam, ze nejsem tak technicky zdatny, ale jakym zpusobem se ty brzdy zablokuji, neni-li v systemu tlak? Nepredpokladam, ze by mely kamiony podtlakovy brzdovy system jako treba vlaky.
|
|
|
Jiste ze to platit muze. Brzdy jaksi nastesti u zadneho vozidla nespina pocitac ve chvili, kdy prekroci nejvyssi povolenou rychlost, ale ridic, ktery tak pochopitelne ucinit muze, ale take nemusi.
V klidovem stavu je brzda zablokovana v zavislosti na konkretni konstrukci, napriklad pomoci pruzin. Po natlakovani tlak v systemu prekona silu pruzin a odtahne desticky od kotouce na brzde kotoucove ci "prasatko" na bubnove brzde. Pri aktivaci brzd se pak tlak v brzdovem okruhu nezvysuje, ale naopak klesa smerem k tlaku atmosferickemu.
|
|
|
Jo jo, jmenuje se to "Westinghausova inverzní brzda", podle principu funkce a podle jednoho chytrého pána, který to vymyslel někdy ve druhé polovině devatenáctého století (předtím, než byla vynalezena tato brzda, aplikovatelná mmj. i na vlaky, bylo brždění vlaků dost efektní a adrenalinovou zábavou, na které se aktivně podíleli všichni lidi vně a většina lidí uvnitř vlaku:-).
|
|
|
Maly detail. Autobus muze jet v CR maximalne 90 km/h a na dalnici nebo silnici pro motorova vozidla 130 km/h. Samozrejme nesmi prekrocit maximalni konstrukcni rychlost.
|
|
Napriklad slovenske predpisy dovoluji pri predjizdeni prekrocit nejvyssi povolenou rychlost. Ale to neni dulezite - dulezite je, ze stat se muze cokoli a ze mohou nastat situace, kdy je nutne dokoncit predjeti rychleji, nez se puvodne ocekavalo.
Krome toho, kazde auto nema omezovac otacek. Urcite ho nemela moje S136 Rapid, ktera blahe pameti jezdila tak, ze tachometr ukazoval az "za roh". Je zvlastni, ze zastaralemu OHV to nejak vyrazne nevadilo.
S tim predjizdenim na dalnici jsi uvedl priklad, ktery mne osobne hodne stve. V Budejovicich dalnici zatim nemate, takze tebe se to tolik nedotyka, ale mne opravdu vadi zpomalovat kazdou chvili o 50 km/h, protoze jeden blb musi nezbytne predjet druheho blba, ktery jede o 2 km/h pomaleji. Pak jde cela plynulost jizdy do haje, roste spotreba, opotrebeni vozidla atd. atd.
Zkonstruoval-li Neoplan nestabilni prototyp autobusu, ktery muze jet max. 100 km/h, pak ho nikdy nemel zacit seriove vyrabet. Napriklad pri jizde z kopce ti omezovac v nicem nepomuze a muze dojit k prekroceni rychlosti, ktere nasledne muze vest ke katastrofe.
|
|
|
Slovenske predpisy urcite pri predjizdeni nedovoluji prekrocit nejvyssi povolenou rychlost. Schvalne jsem si precetl zakon 315/1996 Z.z. a nikde to tam neni. Proste 90/130 pro auta do 3500 kg a autobusy a 80 pro ostatni vozidla. Mimoto samozrejme nesmis za zadnych okolnosti prekrocit technickou maximalni rychlost vozidla, jez byla pro zminovany neoplan zjevne 100 km.h-1
|
|
|
Kdysi jsem to nekde nasel, ted uz to znovu hledat nebudu. O prekracovani konstrukcni rychlosti rec nebyla.
|
|
No jenom jsem chtěl reagovat na ty poslední odstavce ohledně autority učitelů. Jelikož mám učitelku v rodině, něco málo o tom vím. Dneska už bohužel nejde vytáhnout si žáčka za dveře, tam ho zmydlit a přivést ho zpátky. Nevěřili byste, jak i ti nejmenší haranti znají svoje práva (paní učitelko, víte o tom, že jsou zakázané fyzické tresty - žák 4. třídy). Takže učitel to může zkusit, ale následky jsou pro něj potom horší než pro dotyčného studenta. Bohužel některé studenty není možné motivovat k práci, není možné je ani potrestat, protože z pětek a z poznámek si nic nedělají oni, ani jejich rodiče. Když je seřveš na chodbě, tak se ti za pět minut chechtají do obličeje.
Takoví borci potom rozhodí soustředění v celé třídě a když už tě takhle štvou déle, rozhodneš se jim trošku znepříjemnit život, protože i když je to gauner, je mu nepříjemné, když je zkoušený každou hodinu.
Takže je rozdíl, jak se na to díváš jako učitel a jak to doma podáváš jako žák. V podání studentů to zní, jako že si na ně učitel zasedl a oni jenom tak trošku baví třídu svým vystupováním.
Myslím si, že žádný učitel, ať je jaký je, si na konkrétního studenta nezasedne jen tak bez důvodu, prostě není kouře bez ohníčku :)
|
|
|
Blbost... pet let jsem ucil na stredni skole, takze docela dobre vim co se obcas deje. Napr. nejmenovana kolegyne (mimochodem pekna pica) si zasedla na holku treba jen proto, ze byl moc hezka, chytra a na rozdil od ucitelky nemecky opravdu umela. Problem parchantu ve tride lze resit velice jednoduse. Proste pet deticek dostane kuli a upozorneni ze tohle je cesta jak se jich na konci roku zbavis. A jestli se jim to nelibi tak muzou pozadat o komisionalni prezkouseni.
Navic lze nezvedence vyhodit z hodiny a dalsi hodinu ho vyzkouset z probrane latky.
|
|
Jenom poznámka k neoplánům - v roce 1998 jsem je li do Španělska obřím čtyřnápravovým Neoplanem - a ejhle, museli jsem objíždět Švýcarsko, prej proto že náš autobus nemá ABS.
O rok později jela kamarádka třínápravovým Neoplanem s ABS - a co byste řekli - ve Švýcarsku ani její typ autobusu nemá povolenej průjezd. Pročpak asi ???
|
|
d-fensi asi jsi se dlouho nebyl projít před učňákem, když má začít vyučko. To co jsem se tam přiučila já, no doplnila jsem si slovník co se týče neslušných výrazů.
Docela mě mrzí, že tě naše televize dokázali zmasírovat stejně jako moji maminu. Jak jsi došel k názoru na slušňáka? V dnešní době se dávají kázeňské trsty až za hrubé napadání, krádeže nebo deset a více neomluvených hodin. A to mluvím o základce. Takové nějaké pokřikování nehrozí trestat. z poznámky si ještě dělají legraci. Mě by doma zmydlili. Ale nevychovaní rodiče mají nevychované děti. Ti mazánkové, kteří učiteli říkají pi.o nebo ku.vo moc dobře vědí, že se rodiče zasadí o to, aby učitel byl ještě po zásluze potrestán, protože to s jejich zlatíčkem neumí. Nebo mu to schválí, protože oni vydělají víc.
Kdepak chceš získat oporu? Ve společnosti? Učitelé si za to mohou sami, že...nemají učit
|
|
Souhlasím s JH a také by se hodilo české přísloví, moraváci prominou, není kouře bez ohýnku. M.
|
|
S tím příslovím jsem se opakoval, ale nečetl jsem komentáře fakt. A ještě bych chtěl podotknout k zastáncům učitelů větou z filmu "mě by poslušnost neodepřeli, oknom bych jich vyhodil a ještě ve vzduchu do rici nakopal". Prostě k vyučování NESTAČÍ vzdělání ale je NEZBYTNÁ přirozená autorita. Všichni se shodneme, že jsme takového učitele nebo učitelku potkali nejvýše dvakrát v životě.
|
|
No jo, ale klučina je VRAH. To chceš svést na oběť, že si za to může sama? Klukovi hráblo, je jasné ,že většina z nás v podobné situaci by ve skutečnosti nevraždila.
|
|
Obdivuju rychlost závěrů v článku uváděných. Obdivuju možná není správné slovo. Žasnu. Pan autor je se vším rychle hotov. Ví všechny podrobnosti a je mu vše jasné. Žádné soudy, rovnou ke zdi. Silně mi to připomíná film Judge Dredd, aneb autor v roli pouličního soudce. Běhá mi z toho mráz po zádech.
|
|
Já vím, ale snažil jsem se být na straně oběti. První oběť byl učitel, ale už mu nikdo život nevrátí. Nyní je oběť paradoxně žák. To je celé.
|
|
Ad. neoplan: ridic je nejvykonnejsi hardware v autobusu. Paskvily, ktere mu sahaji do jizdy a omezi mu rychlost treba v okamziku, kdy vidi, ze se z vedlejsi riti silenec, ktery nebrzdi (a je jedno, jestli je to ruska ruleta, nebo dysfunkce brzd) jsou dost o hubu. Nekdy (treba i casto) pomohou, nekdy zabiji. Hlavne bych zjistoval, jestli ridic vedel o tom, ze tam neni omezovac a ze se s tim da jet max 100km/h (kdyz dostal do ruky autobus tak se mu to melo rici) a trestal bych toho, kdo mu to pripadne nerekl, toho, kdo ho poslal po buhvikolika hodinach na dalsi jizdu a ridice. Omezovac vyndal nekdo z neciho popudu, z nejakeho duvodu a ja ho mit v aute, tak si ho vyndam taky.
Tusite, jakou rychlosti muze jet bezpecne dodavka bez ridice rizena elektronikou? Vec za stovky tisic dolaru plna pocitacu, laserovych dalkomeru, kamer, infrakamer, radaru sonaru a podobneho srotu. Je to celych 7km/h :-)
Ad Challenger: o havarii bylo rozhodnuto, kdy nabozny (mormon) reditel NASA dal zakazku na pomocne rakety firme Morton Thiokol (protoze byla z mormonkeho Utahu - dohoda mormonu, ze si budou davat zakazky) preztoze ze vsech 5ti (6ti - uz nevim) zucastnenych firem mela nejhorsi a nejsilenejsi reseni. Raketa na pevne palivo s delenym zrnem se proste nedela, je to nestabilni silenost a zadny soudny clovek by si to nedovolil ... jenomze z Utahu je to daleko a je levnejsi dopravovat to po kusech vlakem.
Kdyz se to vysetrovalo, tak se vsichni divili, ze tak dlouho nic nespadlo ...
Navic v NASA meli 10-100x tolerance pro to, co je bezpecne, naz americky urad pro civilni lety a i ty se casto nedodrzovaly.
Americani takovouhle techniku NEUMI (protoze by vyvoj stal moc penez) a dohani to elektronikou narozdil od rusu, kteri to UMI spocitat, ale zas neumi tu elektroniku.
Ad ucitel/zak: je mozne, ze to byl zmrd, ktery zaky/zaka buzeroval a sral a sral a delal si z nich srandu pri kazde prilezitosti a vedl takovy psychoterror, ze ho zak zabil, aby mel klid (a ma ho) ... taky je mozne, ze zak byl ten zmrd, kdo furt prudil a kdyz uz ucitel nevedel co s nim, tak to zacal resit tak, ze si z nej delal prdel (a psychologickou valku zahajil zak) a zak usoudil, ze z jeho velicenstva si prdel nikdo delat nesmi a zabil ho ... a nebo cokoliv mezi tim.
Jsou dobri ucitele s autoritou (kdyz kamaradka odchazela ze skoly, tak ji zaci nechteli pustit), a taky jsou hovada, co si na nekoho zasednou treba jenom proto, ze se jim nelibi ... a s zaky totez. Kdyz se stane takovy pruser, tak na to musi byt aspon jedno hovado, ale soudit tak na dalku kdo to byl je dost tezke.
|
|
|
Pravdepodobne bys rad trestal autoskolu za to, ze mu nerekli, ze se u nas smi jezdit s autobusem na okreskach pouze 80km/h. Nebo snad policajty, ze mu dali ridicak?
|
|
|
Pokud by mu to nerekli tak ano, uvazim-li, ze jsou dane osnovy a na konci test, da se povazovat za prokazane, ze mu to rekli.
Pokud by mu policajti dali ridicak, prestoze by mel pulku testu blbe, tak ano, ale test je nekde zalozeny, takze je jiste, ze si to nedovolili.
Kdyz nekdo spoleha na najake udaje (treba, ze normalni autobus na silnici v pohode jede 130 a neprevrati se, nebo ze ma omezovac, ktery mu zacne brzdit motorem) a pak je vsechno jinak, tak muze byt docela dost preqapeny. Oboji mu mel nekdo rici (a asi i rekl, ale to nevim).
|
|
Utok zaka na ucitele ve Svitavach nasledoval po napomenuti zaka vyucujicim, aby dal nohy ze stolu...
Ma cenu to komentovat?
Kdybych ja si dal behem vyucovani pred dvaceti lety nohy na lavici, namele me do sekany nejdriv muj tridni a pak muj otec.Doba se meni.
|
|
IMHO byla celá ta diskuse okolo omezovače zbytečná, protože právní předpisy týkající se max. povolené rychlosti na silnicích jsou dostatečným důvodem, aby dotyčný ridič nejel jak jel.
|
|
Jeden z dalších Komenského výroků, který není dnes tak populární, je "škola bez kázně je jako mlýn bez vody."
|
|
Pánové jen pár upřesnění:
- povolené rychlosti autobusů v ČR 50/90/130 (obec, mimo obec, dálnice)
- ad omezovač - to není výmysl fy. Neoplan, ale evropské legislativy od 1.1.1996 jsou všechny autobusy uváděné jako nové do provozu vybaveny omezovačem rychlosti na 100 km/h.
- nehoda u Nažidel - omezovač neměl žádný vliv - silnice vede z prudkého kopce.
- Neoplan je a byla vždy prestižní značka autobusů a průkopník ve výrobě dvoupodlažních busů. Neoplan Skyliner nebyl testován převrácením přes střechu, protože při výšce 4 m se těžko na střechu převrátí. Tento typ havárie by nedopadl lépe pro žádného jiného výrobce busů.
- ad D-FENS - jsem z autobusové branže, takže to co jste napsal ( Neoplan dává omezovač do tohoto typu, protože při vyšších rychlostech je nestabilní) je samozřejmě nesmysl. Skyliner se vyrábí více jak 20 let
-ad Španělsko a čtyřnápravový Neoplan Megaliner - přes Švýcarsko se nejezdí kvůli drahé dálniční známce. Megaliner bez ABS neexistuje.
|
|
Ad ucitele: na zakladce jsme meli take ucitele, ktery mel autoritu a nikdo si nedovolil mu odporovat. Pritom to byl nejoblibenejsi ucitel, ktery cloveka dokazal hodne veci naucit... Meli jsme i par ucitelek, ktere to od nas hodne schytaly, jednu jsme dokonce dostali na 3 mesice na psychiatrii, nezvladla to... A uz tehdy se dalo mluvit o utocich na ucitele, ikdyz nebyly tak brutalni. Napr. to ucitel schytal mandarinkou do hlavy nebo kdyz chtel bouchnout spoluzaka, tak ten mu nastavil ruku a potom ho odstrcil... Jo a to byla "vyberova" jazykova skola... :) No ale treba na VS uz to je jine, ucitele se chovaji ke studentum vice jako ke kolegum.
|
|
K tym ucitelom. Az budes ucitel a budes mat v triede 12- rocneho spratka zo zlatou retazou na krku, ktoremu hrozi prepadnutie a pride jeho otecko-vypalnik a vytiahne pistol, potom pis o respekte. Nehovoriac o tom ze by mu niekto dal po paprciach.
To si myslis ze ten plat to niekomu stoji zit v strachu? Ucitel s 25 rocnou praxou si dnes inu pracu nenajde, takze nema inu moznost a musi to tam strpiet.
Psychicky chory ziak dopicha ucitela a ten si za to moze sam? kde bolo dokazene ze ho sikanoval? Lebo hovorili v televizii?? A to ze to mozno bol otec rodiny nikomu nevadi?
Darmo ked komlexakovi niekto nastavi zrkdlo, reaguje takto.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek D-FENSova teorie havaristických konstelací
|