Neboli FAQ.
1. Kdy a kde akce proběhne?
7.7.2006 0:00 - 23:59 na celém území České Republiky.
Kódové označení je Den pana Klobouka.
2. Proč 7.7.2006, pane Klobouku?
Dobře se to pamatuje. Tomuto pátku předchází dva sváteční dny, které
způsobí, že kolony na silnicích a především ve městech budou poněkud menší
a lépe vyniknou všechny benefity klidné a ukázněné jízdy.
3. Kdo jste, pan Klobouku?
Jsem hlavní mediální partner pro otázky bezpečnosti silničního provozu
a symbolem ukázněného a zklidněného řidiče.
4. Jsem během akce nějak postižitelný?
Ne. Celý protest spočívá v důsledném až tupém dodržování zákona 361/2000
Sb. ve znění zákona 411/2005 Sb.
V místech, kde je určená minimální rychlost, nesmíte jet rychlostí menší
než stanovenou. Nevím o žádném úseku na území ČR, kde by minimální rychlost
byla stanovena. Mimo tato místa platí jen rychlost maximální, která je
definována v zákoně 361/2000Sb.
(1) Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména
svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu
a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě,
povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat;
smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost,
na kterou má rozhled.
(2) Řidič nesmí
a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle
zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) omezovat plynulost provozu na pozemních
komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním.
(3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné
hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí
nejvýše 90 km.h -1 ; na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí
nejvýše 130 km.h -1 . Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí
nejvýše 80 km.h -1 .
(4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše
50 km.h -1 , a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla,
nejvýše 80 km.h -1 .
atd.
Tzn. nejedete bezdůvodně pomalu, ale důvodně. Důvody najdete
v odstavci (1).
Tématika rychlosti jízdy je řešena i v paragrafu věnovaném jízdě v jízdních
pruzích.
(1) Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou
nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy
jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet,
jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
(2) V obci na pozemní komunikaci o dvou
nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy
smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu;
přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních
pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí
současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu
vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co
nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního
pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3. Řidič
nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní
soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštního motorového vozidla
a motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h -1 smí levý krajní
jízdní pruh užít k jízdě, jen jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění,
otáčení nebo odbočování.
(3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více
jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří
souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen
takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním,
mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen "souběžná jízda"); přitom
se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů
rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
7.7.2006 velmi často nastane, s ohledem na předvíkendový provoz, situace
podle odstavce (3). Není dokonce vyloučeno, že se sejdou dva protestující,
kteří pojedou souběžně.
5. Jaká vidíte další rizika?
Další účastníci silničního provozu: Výhody ukázněné a zklidněné
jízdy samozřejmě nebude vnímat každý. Někteří zabednění jedinci budou ze
vzniklé situace znepokojeni a budou se snažit dát svoji frustraci najevo.
Možná mezi nimi budou takoví, kteří ještě včera volali po tom, že je
třeba udělat na těch silnicích pořádek vole a teď ho poprvé uvidí v
praxi. S pravděpodobností 1:2 bude mezi nimi volič ČSSD, KSČM nebo KDU-ČSL,
což jsou strany, které přijetí šmejdu 411/2005Sb. podpořily. Připravte
se na to, že budou najíždět na zadní část vašeho automobilu, blikat světly
a troubit. Já, Klobouk, na takové signály nereflektuji. Vrcholem všeho
by mohlo být fyzické napadení. Kdo má pod kloboukem, vezme s sebou pro
tento případ nějakou zbraň nebo to vyřeší v ručním režimu. I nejzatvrzelejší
bezmozek pochopí výhody nového silničního zákona, když si pak bude doma
ledovat přeražený rypák.
Policie: Nový silniční zákon nebyl schválen v zájmu policie,
ale v zájmu úřednictva. Policii z něj vyplynul nepopulární úkol zajistit
jeho dodržování. Jelikož je zákon represívní, budou nyní policisté muset
provádět represi, což ještě zvýší psychickou náročnost jejich povolání
a všeobecnou nervozitu na obou stranách. Nepředpokládám, že by policie
do této protestní akce nějak výrazněji zasáhla.
Pokud budete zastaveni policejní hlídkou, doporučuji vůbec nereagovat
na to, co říkají, předložit jim doklady a víc se s nimi nebavit. V případě,
že budete obviněn z nějakého vituálního přestupku ("zdálo se nám, že jste
telefonoval"), nechte zaznamenat celý průběh kontroly vč. služebních čísel
do protokolu.
6. Klobouku, to je to terorismus, šikanování slušných lidí, záměrné
vytváření chaosu, okrádání lidí o čas apod.
Pokud ano, nemůžu za to ani já ani vy, ale tvůrci zákona. My jej pouze
dodržujeme, jak se u slušného a loajálního občana předpokládá.
Zatímco v případě Plates upside down zákon museli účastníci porušit
či aspoň účelově vyložit, zde není nic takového vůbec zapotřebí. Také není
třeba hardwarových úprav na vozidle, stačí jen přizpůsobit myšlení a naplánovat
si na cestu trochu více času.
7. Kdo kromě pana Klobouka se akce bude účastnit
Nespornou výhodou této akce je, že protestujícího nelze identifikovat,
respektive rozlišit od zákona dbalého občana. Na své si tentokrát přijdou
i ti bojácnější z nás.
Postup pro případ, že by se více zájemců rozhodlo zklidňovat dopravu
společně, třeba na Jižní spojce, zveřejníme dodatečně místa a čas, kde
se takový proces odehraje. Takový postup je vítaný, podívejte se na tyto
webové stránky, kde se v podstatě autoři také dovolávají toho, abychom
zklidnili provoz společně. Pokud již nyní víte, že v pátek odpoledne
vyjedete s kamarády a s panem Kloboukem do ulic, napište mi prosím.
8. Chci se identifikovat
Pokud chcete dát najevo příslušnost k fan clubu pana Klobouka, máte
tyto možnosti:
- vytiskněte libovolný grafický motiv ze stránky Kloboukware
a umístěte jej na zadní část vašeho vozu
- dovnitř za zadní okno umístěte plato vajec
- nasaďte si na hlavu klobouk
9. Pane Klobouku, můžeme nějak podpořit váš projekt?
Komu se myšlenka líbí, může ji podpořit na svém website nebo v libovolných
médiích. Články a Kloboukware
prohlašuje autor za volně šiřitelné.
Výtvory grafiků profesionálů a grafiků amatérů jsou vítány. Podívejte
se na odkaz Kloboukware.
10. D-FENS a spol. se nemohou smířit s tím, že nyní budou muset respektovat
předpisy
Kecy, za které kritici skrývají svoji vlastní myšlenkovou nebo finanční
závislost na aparátu.
Pokud jde o D-FENSe, zde je soupis všech dopravních přestupků, za které
dosud platil pokutu:
1. ca 1990, jízda na motocyklu bez ochranných brýlí, pokuta 50 Kč
2. 1999, překročení maximální povolené rychlosti asi o 15km/h, České
Budějovice - Planá, pokuta 500,-
3. r. 2000, jízda jednosměrkou v opačném směru, pokuta 500,- Kč v hotovosti,
Č.Budějovice
4. r. 2000, jízda jednosměrkou v opačném směru, Pha 6 - Břevnov, pokuta
500,-
5. březen 2001, jízda bez zapnutých světel, pokuta 200,-
Několikrát předvolán na PČR kvůli fotografiím z radaru, vždy odmítl
podat vysvětlení, což zákonné právo každého občana.
Ročně najede kolem 40.000 km.
11. Jaká bude fjúčr
Den pana Klobouka bude mít ještě minimálně jedno opakování. Viděl bych
to na 8.8. na dálnici D1, ale můžete přispět sami podnětnými návrhy na
jiná místa, kde je třeba také zklidnit dopravu.
10.06.2006 D-FENS