V rámci svých volnočasových aktivit semtam podniknu něco s lidmi, kteří
se sdružují pod hlavičkou OSBID. Tentokrát jsme
přijali pozvání a šli se zúčastnit debaty
s cykloaktivistou jak ještě vylepšit město pro život.
Článek nebude o tom, co tam kdo povídal, to si můžete přečíst tady
a tady,
ale o tom, co předcházelo. Tedy moje cesta do JAMCafe.
Párkrát do roka si to dopřeji. Odhodím pracovní nával, seberu se a zmiznu
– mimo společenský okruh, mimo prostor, kde se běžně vyskytuji. Na hodinu,
den, týden a do různých míst. Jak kdy. Tentokrát jsem spojil příjemné s
užitečným a vyrazil ku Praze. Jako správný a uvědomělý přespolňák jsem
auto zahodil na P+R Opatov a do výchozího bodu dojel metrem.
START: stanice metra Muzeum, 16.5.2013 cca 17:00.
Projít Václavské náměstí byl první záměr. Zajímal mne stav v jeho spodní
části. Na Facebooku sleduji
stav po „dopravním zklidnění“ a je to jedno z témat večerní debaty. Rychlé
zjištění, fotky na FB ukazují realitu – policisty obklíčená uzavřená ulice
- prázdná, lidi převážně na chodnících. Je pěkný jarní podvečer, všude
rušno.
Podle města se akce daří, a jednou bude líp – koupili nové odpadkové
koše, vymění stánky a s tím zbytkem (práznou plochou zbavenou aut) se taky
časem něco stane. Podle vyjádření paní z radnice P2 na tom usilovně maká
hodně lidí.
Koupil jsem si v McD zmrzku a šel dál.
PRVNÍ HODINA: bezcílná toulka Starým městem. Plno lidí i prázdné chodníky,
plno aut i prostory bez aut, plné a živé předzahrádky i prázdné provozovny,
některé uzavřené. Čisto i špína. Domy -něco opravené, nové a udržované,
něco před spadnutím. Někudy jdu po několikáté, dvakrát se mi stane že zahnu
do uličky kterou jsem ještě nešel. Hodina pomalé chůze bez cíle. Staré
město mě „vyplivlo“ k vodě Pařížskou.
DRUHÁ HODINA: zevlování na Smetanově nábřeží
Hlavním tématem nadcházejícího večera bylo Smetanovo nábřeží, takže
jsem procházku zakončil tam. Od Čechova mostu proti vodě, Křížovnickou
ulicí, davem turistů u Karlova mostu až na široký chodník nad Vltavou.
Postavil jsem se proti svému jmenovci na koni a sledoval „cvrkot“. Čas
18-19hod. K vidění bylo hodně, je to rušná ulice.
Relativně plynule projíždějící šňůra aut v obou směrech, jen občas zhuštěná
do dvou pruhů v jednom směru. Sem tam tramvaj, včetně historické s turisty.
Lidi na různých motorkách, skútrech, kolech, koloběžkách. Všichni měli
jedno společné – spořádaně se sunuli za svým cílem.
Lidé v autech seděli a povídali si, děti upnuté v sedačkách vykukovaly
z okýnek, nebo se urputně zabývaly něčím uvnitř. Za tu hodinu projela kolem
celkem tři auta, za kterými „mi to otočilo hlavu“ a která mi vyloudila
na tváři úsměv. Taky projížděl shluk motorek – francouzské SPZ, spacáky
a batohy na nosičích a dva připojené vozíky, evidentně dlouhý výlet. Motorky
(… to není motorka, to je chopper, zlato…) byly hlučné a smrděl kolem nich
benzín. Líbilo se mi to. A nejen mě, otáčelo se za nimi více hlav a zaznamenal
jsem nejeden foťák.
Lidé na jednostopých motorových vozidlech využívali rychlost a mrštnost
a míjeli kolonu aut. Cyklisti také, někteří navíc použili k objetí či předjetí
chodník – s rozumem, pomalu mezi chodci.
Chodník. Ten nad Vltavou je vylepšený o betonové zídky s lavičkami.
Po obou stranách ulice šli lidé v obou směrech. Až na vyjímky nikdo „nekorzoval“,
šli odněkud někam. Pomalu, rychle, s taškou, batohem, s kolem nebo cigaretou
v ruce, se sluchátky v uších, dva udýchaní běžci, stará paní o holi……..
Na lavičkách posedávalo pár lidí, u zábradlí postávali a fotili turisté.
Marně jsem pátral po nějakém shonu, stresu či jiných negativních jevech.
Situace, kdy jeden musí počkat, aby druhý projel či prošel nastala za tu
dobu několikrát – nezaznamenal jsem žádnou agresi či ťukanec, troubení,
nadávání…. Ani žádné nože
a ukopnutá zrcátka. Ti frustrovaní byli asi na jiné cestě, v jiných
ulicích.
Cestou kolem kavárny Slavie a po Národní mě napadaly různé věci. Například,
pokud je po prostoru k odpočinku, procházce či posezení taková poptávka
– proč nevznikají samovolně v prázdných prostorech na Starém městě. Část
ulic a uliček tam je rušná, část prázdná.
Taky jsem hodně dumal nad tím, jak bude vypadat pěší zóna na Smetanově
nábřeží – zůstane zachován provoz tramvají, bude umožněn provoz taxi, zůstanou
cyklisti. Dopravní obsluha nelze vymezit jen v nočních a raních hodinách,
část musí fungovat přes den. Rezidenti a firmy tam sídlící budou mít vjezd.
Auta magistrátu nejspíš taky. Nemalá část řidičů si vjezd prostě „koupí“.
Pěší zóna s režimem který se blíží současnému běžnému provozu o víkendu?
Čekal jsem, že vysvětlení a argumenty zazní v debatě, na kteru jsem
směřoval od zastánců a strůjců. Ne. Zněla jen stále stejná slova – auta
jsou špatně, pěší zóna, zklidnění, korzo, zahrádky, místná nás podporují,
cenný prostor, výhled na Hrad ……
Jde jim jen o omezení. Tentokrát aut. Jiné vysvětlení pro to nemám.
19.5.2013
František, člen OSBID
frantisek(zavinac)osbid.cz