Říkám si, jak asi volič České strany sociálně demokratické smýšlí
o ní samé, když v reálném životě vidí, jak tato strana ve skutečném životě
pohrdá jeho míněním, ať je jaké chce.
Chorche Paroubek vypravil
se na pohřeb stranického
kolegy a ministra kultury Dostála vojenským vtrulníkem Mi-8.
Logistická operace přesunu Paroubka z Prahy do Olomouce vypadala asi
takto. Automobily značky Audi se z Prahy vypravily do Olomouce už ráno.
Několik set metrů od hřbitova vyčkaly příletu vrtulníku, převzaly jeho
cenný náklad a transportovaly jej na hřbitov. Bohužel si jej odtud po obřadu
zase odvezly a vrátily se do Prahy, zatímco jim ruský vrtulník zaburácel
nad hlavami. Dvojice odvážných aviatiků, kteří se podíleli na tomto přeletu,
byli soudruzi Paroubek a Gross. Během akce nedošlo k žádnému excesu, jako
za dob ministra Baudyše a vrtulník k radosti mnohých zhruba za tři čtvrtě
hodiny dosedl v Praze. Vzhledem k mizernému dopravnímu spojení mezi Prahou
a Olomoucí, kdy jediná racionální cesta vede přes Brno po legendární D1
highway, ušetřil Paroubek a Gross každý asi tři hodiny času oproti přesunu
autem, a o tento čas se mohli více věnovat naší zemi.
Jistě by to nestálo za řeč, kdyby se podobná situace už jednou nestala.
Bylo to asi před rokem, letu se účastnil jiný stroj – tehdy premiér Gross
letěl na pohřeb hokejovému trenérovi Hlinkovi. Mezi prostým lidem vyvolal
tehdy tento postup určité znechucení a Standa Gross byl tehdy terčem kritiky
nelevicového tisku. Byl to zároveň asi nejlevnější let v dějinách novodobého
létání - hodinový let vrtulníkem EC-135 vyšel na 5.200,- Kč. Jediný rozdíl
byl kromě ceny v tom, že na přepravu vojenským vrtulníkem má Paroubek ze
zákona (č.219, O ozbrojených silách) právo, zatímco Gross letěl záchranářským
strojem ilegálně.
Mě to znechucuje. Za prvé pohřeb ministra a stranického kolegy je POHŘEB,
a nikoli nějaká politická show. Na pohřeb se dostavují lidé z piety, a
ne předvádět s vrtulníčkem. Navíc pohřeb ministra, který se od ostatních
socdem ministrů odlišoval tím, že nebyl rozežraný aparátčík (jako jeho
kolegové) a nedával najevo výhody, které mu jeho postavení přináší. Za
druhé, všechny sociálnědemokratické vlády, které poznamenaly naší zemi,
hospodařily se schodkem, jinak řečeno žily na dluh. Současně s ambiciózními
investičními plány musely zavést řadu úsporných opatření například ve školství
nebo zdravotnictví. Okaté používání nákladných dopravních prostředků narušuje
princip „rovnosti v obětech“ a působí jako výsměch těm, kterých se vládní
úsporné plány dotkly. Za třetí, podobné logistické koncepty z principu
budí odpor, hlavně kvůli přesunu prázdných automobilů čistě jen proto,
aby transportovaný pohlavár našel zase svoje útulně proprděné sedadlo,
na které je zvyklý. Zajistit jiné kvalitativně podobné automobily, které
by Paroubka s Grossem dopravily těch několik set metrů, asi nebylo možné.
Když byl pan Paroubek tázán, za mu takový způsob přesunu nepřipadá příliš
okázalý, odpověděl: „Já myslím, že to nejsou žádné okázalosti. Přijde
mi to naprosto normální.“ Mluvčí ministerstva obrany Čírtek zase prohlásil,
že „Let proběhl v rámci výcviku armádních pilotů, kteří musejí nalétat
hodiny“. Zajímal by mně názor p. Čírtka na přítomnost civilisty, dokonce
nevojáka Grosse na palubě vojenského stroje. Také by mě zajímalo, zda představitelé
vlády hodlají využívat i cvičné lety jiných vojenských strojů k vlastní
dopravě. Pohled na Paroubka soukajícího z Gripenu po nácviku vyšší pilotáže
by jistě mnohé pobavil.
Podtrženo a sečteno, přeloženo do češtiny: Občane, vyliž si prdel,
plať daně a neptej se na věci, po kterých ti nic není. Grossova a Paroubkova
éra v každém případě vykazuje povážlivou míru podobnosti. Psi sice štěkají,
ale karavana jde dál a je jedno, který velbloud ji právě vede.
Já jsem samozřejmě rád, že představitelé ČSSD tak rádi létají, a to
ze stejného důvodu, proč astronaut Cernan už vrtulníkem Mi-8S
létat nechce. Úplně nejlepší
by bylo, kdyby celá strana nasedla do nějakého velkého vrtulníku a odletěla
do někam hodně daleko. Speciálně v případě pánů Grosse a Paroubka bych
pak preferoval řešení, aby až do června 2006 trávili čas už jen létáním,
protože to vyjde levněji, než kdyby vládli.
31.7.2005 D-FENS