Už nějaký čas studuji obor, který asi ekology (myšleno různé ekologické
fanatiky apod.) úplně netěší. Je to energetika. Vzhledem k tomu, že mě
obor zajímá, tak jsem detailně zkoumal různé zdroje elektrické energie
a vůbec vše, co s její výrobou, transportem a přeměnou souvisí.
K nelibosti mnohých se ze mě stal příznivce jaderné energie. Z obnovitelných
zdrojů se určitě musí brát vážně vodní elektrárny, ale větrníky či sluneční
elektrárny nás nezachrání. To jen tak na úvod.
A teď k tomu, co mě poslední dobou, vlastně po celou dobu studia, nadzvedává
ze židle. V prvním ročníku jsme měli předmět označený jako ekologie-chemie.
Že je v mém oboru dobré vědět něco o chemii jsem věděl, ale k čemu ta ekologie?
Dal jsem ale šanci i ekologii v naději, že i tam se třeba dozvím nějaké
zajímavé věci, které se mi později můžou hodit.
První pololetí předmětu ekologie-chemie se neslo čistě ve znamení chemie,
kterou jsem bez problému zvládal a tak jsem první pololetí zakončil s jedničkou.
Druhé pololetí zase bylo jen o ekologii a nastaly trochu problémy.
V rámci tohoto předmětu jsme navštívili přednášku o vodě v nějakém ekocentru
postaveném z dotací patrně od EU. Za přednášku jsme museli zaplatit ještě
70 Kč, což je podle mě za něco, co nechci docela hodně. Byli jsme upozorněni,
že pokud se někdo nezúčastní, zřejmě mu bude výrazně zhoršena známka. Řekl
jsem si tedy, že si nebudu kazit jinak obstojné vysvědčení jakýmsi vedlejším
předmětem jako je ekologie a alespoň obhlédnu nepřátelskou půdu.
Celé ekocentrum bylo pěkné, moderní, dobře technicky vybavené, na lukrativním
místě, určitě stálo mnoho milionů. Na lidech, kteří tam byli zaměstnaní
bylo poznat jejich smýšlení na slušnou vzdálenost.
Když začala přednáška, byl jsem celkem zděšen. Připadalo mi, že si řekli,
že když jsme ti hrozní energetici, tak musíme dostat řádné školení. Celé
se to neslo v duchu tvrdé ekopropagandy. Silně mi to připomínalo vymývání
mozků. Je pravda, že padal i nějaké fakt o vodě, které se měla přednáška
týkat, ale ta byla možná také smyšlená, těžko říct. Po vyslechnutí různých
bludů následovaly ještě stupidní hry na téma voda. Už jsem si připadal
opravdu jak nějaký mentálně postižený jedinec. Her jsem se snažil účastnit
jen minimálně. Celé to trvalo přes dvě hodiny a byl jsem rád, když jsme
konečně mohli jít domů. Bylo jasné, že příště raději utratím těch 70 Kč
za pivo.
Druhý den učitelka vznesla požadavek, ať vypracujeme o přednášce referát.
Určila také nějaké detailnější požadavky, jako například ať uvedeme nějaká
ta fakt o vodě a také ať akci zhodnotíme. Zejména zhodnocení akce jsem
věnoval velký prostor. Asi je vám jasné, že jsem akci nehodnotil kladně
a už vůbec ne tak, jak by si učitelka představovala. Zdůrazňuji, že jsem
splnil ostatní formální náležitosti zadání a nebyl jsem vulgární. Za referát
jsem dostal 4- a poučení, že takhle teda opravdu ne!
Nepotěšilo mě to, ale co známek bude ještě dost, říkal jsem si. Známky
nakonec byly jen tři za pololetí, takže to vysoké hodnocení za referát
bylo celkem znát. Další přednášky ve stejném ekocentru jsem se již neúčastnil,
protože jsem tušil, jak by to dopadalo. Výsledek druhého pololetí tedy
byla 3 na vysvědčení z ekologie-chemie. To je celkem slušný rozdíl proti
jedničce v první pololetní za stejný předmět, jehož druhá složky zvaná
ekologie mi poněkud nesedla. No ekolog fanatik ze mě asi nebude. Jediné
štěstí bylo, že jsem nedostal hůř než za tři, to už bych šel řešit. Je
známo, že zhoršení známky o více než dva stupně oproti pololetnímu vysvědčení
se učitelům prosazuje blbě. A ano, měl jsem z ekologie nejhorší známku
ve třídě, protože ostatní v referátech přednášky chválili, aby měli pokoj.
Celkem je chápu.
Ve druháku už žádná ekologie být neměla, tak jsem to celé hodil za hlavu.
Ukázalo se, že učitelka ekologie se ale jen tak nedá. Každý rok máme ve
škole přednášku o větrných elektrárnách. Loni dokonce dvakrát za jeden
školní rok. Pokaždé přednáší stejný chlápek a celá přednáška je naprosto
totožná s tou předešlou. Má to naučené z paměti. Zjistil jsem, že škola
tomu přednášejícím dokonce platí nemalé peníze a že je to známý mé oblíbené
učitelky ekologie, která ho do školy pořád zve. Na přednášce o větrných
elektrárnách u nás ve škole jsem jednou byl, protože jsem vzhledem k zaměření
školy čekal přednášku odborného technického charakteru. Omyl. Celé dvě
hodiny jsem se dozvídal, že jsou provozovatelé těchto elektráren chudáci,
dělají to všechno pro čisté životni prostřední, osvobozují nás od hnusného
jádra a dokonce na tom neskutečně prodělávají. Dále je potřeba neskutečné
množství povolení a co je snad nejhorší, že pronájem jeřábu, který elektrárnu
na místě postaví, stojí peníze. Nevím, proč se pořád upínal k ceně pronájmu
jeřábu, ale zdůrazňoval to několikrát. Bylo jasné, že by jim měl být jeřáb
poskytnut zdarma, dělají to přece pro čisté životní prostředí. Myslím si,
že každý normální podnikatel si spočítá, zda vydělá a pokud by zjistil,
že prodělá desítky milionů, tak žádný větrník stavět nebude. Ale proč si
preventivně nepostěžovat, třeba někdo přihodí nějakou dotaci. Z celé přednášky,
která se pořád u nás ve škole opakuje, jasně vidím snahu o získání nás,
kteří se budeme v budoucnu pohybovat kolem elektřiny. Myslím tím získat
nás na stranu právě těch, kteří říkají, že vítr, slunce a pálení potravin
nás spasí a jádro je špatné.
Ve škole se také občas objeví nějaký ten panel či plakát o obnovitelných
zdrojích, o globálních problémech, o škodlivosti kouření a nyní také o
tom, že by na mladé řidiče měly být uplatňovány tvrdší sankce. Celé to
má na svědomí učitelka ekologie. Kromě toho nepolevuje ve své snaze a pořád
tahá různé třídy do toho ekocentra, asi tam má taky známé.
Naštvalo mě, že na technické škole působí taková učitelka ekologie,
jako je ta naše a že dokonce s tímto předmětem, který je snad úplně na
posledním místě našeho obru, kazí vysvědčení. Tato učitelka je pro mě jasným
zástupce ekologů (v tom nejhorším slova smyslu) na půdě nepřítele. Ekologie
by se dala jistě učit i smysluplně a v návaznosti na obor. Toto je ale
jen propaganda a nucení názorů spojené ještě s přísunem státních peněz
pro známé. Toto do škol nepatří. Z celého si beru ponaučení, že až jednou
moje děti budou chodit do školy, ohlídám si právě návštěvy ekocenter, nebo
jak se to bude jmenovat.
A kdo by měl právě se školou možnost navštívit nějaké to ekocentrum
(právě žáci různých škol jsou cílová skupina), ať jde prosím raději na
to pivo nebo klidně i do KFC.
18.06.2013 Petr