D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Po-ti-chu II.
    Vydáno 09. 03. 2008 (17539 přečtení)

    Posledně jsem psal o tom, jak nás ODS zdárně přibližuje policejnímu státu a utahuje šroubek. Jako příklad mi posloužil vládní návrh novely některých zákonů související s policií a zákonem o ní. Dnes se podíváme na návrh zákona o policii ČR samotný. Vláda jej rovněž schválila a příští týden bude v parlamentu v prvním čtení.

    V § 23 návrhu se dozvídáme, že provozovatel rozhlasového nebo televizního vysílání a vydavatel periodického tisku budou povinni bez náhrady nákladů na základě žádosti policie neprodleně a bez úpravy obsahu a smyslu uveřejnit informace o závažném ohrožení bezpečnosti osob, majetku nebo veřejného pořádku (tedy v podstatě jakékoli). Policie tak získává právo publikovat nejen například informaci o hrozícím teroristickém útoku nebo výzvy k pátrání po různých osobách, ale také za ně maskovanou policejní propagandu nebo denunciace případných odpůrců systému.

    § 39 se týká rušení provozu elektronických komunikací a i zde se pravomoci policie rozšiřují. Policie bude moci za účelem odstranění bezprostředního ohrožení životů nebo zdraví osob anebo bezprostředně hrozící větší škody (tedy v podstatě kdykoli) rušit v nezbytné míře a po nezbytnou dobu provoz elektronických komunikačních zařízení a sítí, poskytování služeb elektronických komunikací, nebo provozování radiokomunikačních služeb. Jedná se tedy o vypínání mobilních sítí, ale může se také jednat o ovlivňování činnosti providerů internetu, po kterém se domlouvají protistátní živly.

    § 41  návrhu rozšiřuje práva policie při vstupu do živnostenské provozovny. Policista je při plnění úkolů policie oprávněn vstupovat v živnostenské provozovně do všech prostor. Po skončení prodejní nebo provozní doby tak může učinit, lze-li mít důvodně za to, že se v těchto prostorách zdržuje fyzická osoba. Nelze-li jinak dosáhnout splnění konkrétního úkolu policie, je policista oprávněn za účelem vstupu do živnostenské provozovny tuto provozovnu otevřít nebo jiným způsobem si do ní zjednat přístup, v případě nutnosti i za použití síly. Ustanovení vypadá stejně jako to dosud platné, jen z něj cosi vypadlo. Vypadly z něj dvě důležité věci. Jednak současné ustanovení, že policista smí vstupovat jen do těch částí živnostenské provozovny, kam mají přístup zákazníci, a také že tím není dotčeno ustanovení ke vstupu do bytu.

    Myslím, že tento paragraf představuje největší rozšíření pravomocí policie od roku 1989 a nenajdeme k němu analogii ani v dobách reálného socialismu. V tomto jediném bodě se mediální klika úchylila od strategie naprostého mlčení k informování veřejnosti ve stylu, že se usnadní pátrání po kradených věcech a policie snáze vnikne na holohlavé "oslavy narozenin", ale to je pouze malý segment reality, která zní: Pokud máte živnostenský list a vlastní dům máte zapsán v ŽL jako provozovnu, může policie prohledat kdykoli váš dům a všechny byty v něm situované. Sice je vstup do provozovny vázán na plnění konkrétního úkolu policie, ale oni si vždy nějaký úkol vymyslí.

    V § 42 odst.3 se navrhuje, že policista bude oprávněn při zajišťování bezpečnosti prostředků veřejné hromadné dopravy před útoky na jejich provoz a na bezpečnost cestujících v těchto prostředcích provést prohlídku zavazadla nebo osoby, aby zjistil, zda nemají něco, čím by mohli provést útok. Ve své podstatě protiteroristické opatření má opět zcela jasný dopad do bežného života - policie vám bude moci při cestě metrem do práce kdykoli prohledat tašky, kapsy nebo třeba řitní otvor.

    A nyní §52 - donucovací prostředky. Seznam věcí, které bude policie moci použít proti vám nebo mně, se opět o něco rozrostl. V seznamu se objevil "jiný úderný prostředek" (co třeba sekera nebo kladivo?), elektrický zneschopňující prostředek, vrhací zneschopňující prostředek (že by byli policisté do budoucna vyzbrojeni katapulty?), ovšem ale také vytlačování vozidlem (dosud pouze "vytlačování koněm", nicméně vozidla se v roli prostředků na potlačování demonstrací osvědčila, například v Číně) a co mě nejvíce zaujalo, tajemné zařízení zvané "prostředek k zamezení prostorové orientace" (např. nasadit někomu na hlavu pytel). Celkově se seznam povolených donucovacích prostředků rozroste ze 17 položek na 25.

    Pravomoci policie ohledně populárního podání vysvětlení se opět co? Opět rozšíří. Už je to skoro nudné, jak pořád opakuji slovo rozšíří, ale pravomoci policie se skutečně touto novelou pouze rozšiřují a vaše práva pouze zužují. V §61, do kterého se přesunul současný §12 (který každému doporučuji znát nazpaměť) se okruh osob majících povinnost podat policii vysvětlení rozšiřuje i o osoby, která může přispět k objasnění skutečností důležitých pro odhalení trestného činu a jeho pachatele. Není přitom definováno žádné kritérium, podle kterých se taková osoba pozná, takže policie nyní bude moci požadovat vysvětlení od každého, na koho si ukáže. Naštěstí se jinak na podání vysvětlení nic nemění a tak dále finger.

    Dosud jste při prokázání totožnosti policistovi povinni sdělit jméno, příjmení, datum narození a místo pobytu. Navíc to budou všechny adresy trvalého nebo přechodného pobytu, rodné číslo a státní příslušnost. Multikulti ano, ale vocaď pocaď. Případně můžete zkusit operovat s kosmopolitním heslem "one world". Rozšiřuje se seznam příležitostí, při kterých je policista prokázání totožnosti povinen požadovat. Například o situaci, kdy osoba vystpuje do policií chráněného objektu nebo z něj vychází. V důvodové zprávě předkladatel zákona tato rozšíření obhajuje větou, že prokazování totožnosti má totiž především preventivní charakter.

    Zajímavý je §68 odst. 3 návrhu: Policie může pro účely zahájeného pátrání po konkrétní hledané nebo pohřešované osobě žádat od banky předávání dat o použití elektronického platebního prostředku hledané nebo pohřešované osoby způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý přístup. Stejně tak o odstavec výše si policie definuje právo používat provozní a lokalizační data telekomunikačních operátorů. Útvary policie zaměřené na boj s terorismem (tzn. v krajním případě tedy v podstatě všechny) získají ještě navíc právo žádat od zdravotní pojišťovny nebo zdravotnického zařízení poskytnutí informací o době a místě poskytnutí zdravotní péče. Důvodová zpráva k tomu konstatuje: Doprovodná data telekomunikačního provozu v současné době představují jedno z nejvýznamnějších vodítek pro vypátrání, resp. získání údajů o místě, kde se hledaná osoba nachází nebo pro její identifikaci. Tím je řečeno vše. Snad zbývá jen dodat, že podmínkou nepřetržitého dálkového přístupu je dán solidní technický základ pro online fízlování deseti miliónů obyvatel, na druhé straně tím občan získává jistou kontrolu nad kvantitou a kvalitou údajů, které o něm policejní stát shromáždí.

    Fízlování se věnují i paragrafy 69 - 72 v sekci Získávání poznatků o trestné činnosti. Zákon říká, že získávání poznatků ze zájmového prostředí je činnost policisty, který se zastíráním skutečného účelu své činnosti aktivně vyhledává, dokumentuje a vyhodnocuje poznatky o  zájmovém prostředí a osobách v něm se pohybujících. V podstatě je tak popsána inflitrace prostředí policejními agenty. Důležité je tam i slovo "aktivně".

    Posledně jsme konstatovali, že policie chce nově získat právo zpracovávat citlivé osobní údaje i pro vyšetřování přestupků. Novela zákona o policii zachází ještě dále a policie by mohla zpracovávat osobní údaje včetně citlivých údajů bez souhlasu osoby, jíž se tyto údaje týkají, pokud je to nezbytné pro plnění jejích úkolů. Přičemž tím úkolem nemusí být nezbytně objasňování přestupku ani trestného činu, ale zmíněné získávání poznatků ze zájmového prostředí alias fízlování. Zde se ocitají citlivé osobní údaje absolutně mimo kontrolu, resp. velice široké vymezení ("plnění jejích úkolů") neumožňuje dostatečně dodržet zásadu, že osobní údaje smějí být zpracovávány jen za stanoveným účelem. Policie by tedy mohla zjišťovat a uchovávat údaje o například vašich sexuálních praktikách, protože bude mít důvodné podezření, že souvisejí s přestupkem rušení nočního klidu. Nárůst moci policie a možnosti její, nebo jejích jednotlivých pracovníků, takové údaje použít k denunciaci oponentů režimu nebo k vyřizování mocenských nebo dokonce osobních sporů by byly enormní. Různé "Kubiceho zprávy" by byly čajíček proti tomu, co by se rozpoutalo. Nicméně autoři návrhu a jeho překladatelé (Ivan Langer, ODS) pokládají tuto část za natolik důležitou, že ji v důvodové zprávě napsali velkým tučným písmem, aby dodali tomuto požadavku na naléhavosti.

    Ve výčtu nových pravomocí, které policie po schválení návrhu získá, bych mohl pokračovat. Jsem slabě za polovinou. Jedno je jisté: Tohle je nejvýraznější posílení pravomocí policejního aparátu, jaké naše země ve své novodobé historii poznala, a to zhruba od okupace. Jistě, běžný občan si může říci, že pokud nebude porušovat zákony a chovat se v mezích systému "slušně", že se ho český "patriot act" nebude týkat. Smyslem tohoto článku a příkladů v něm vybraných je ukázat, že se to týká jednoho každého z nás bez ohledu na to, zda nějaký přestupek nebo trestný spáchal, právě páchá anebo nikdy nespáchal. I úplně obyčejnému Emilu Vokurkovi, který zákony ctí a po obci jezdí 45km/h v bláhovém očekávání, že ho pan policajt pochválí, by jistě vadilo, že mu nejde internet, protože jeho soused napojený na stejnou anténu stahoval nepovolenou hudbu, že mu v noci policie prohledá byt, protože si provozovatel malého obchodu v bývalé kočárkárně zapsal celý panelák jako provozovnu nebo že se v nějakém souboru v nějaké policejní kanceláři shromažďují údaje o tom, že každou středu nejezdí Emil na kuželky, ale za milenkou. Tohle všechno totiž novela umožní a učiní legálním.

    Návrh zákona o policii včetně důvodové zprávy najdete zde.

    To, o čem tady píšeme, v médiích většinou vůbec nestojí. Vypadá to, jako by o určitých věcech nebylo dovoleno psát, aby se nevzbudil nežádoucí zájem občanů o opatření, která proti nim (nikoli pro ně) vláda připravuje. Navíc ještě vláda, která se deklarovala jako liberální. Někdy si říkám, jak dlouho to ještě bude trvat, než řadový občan tuto hru prokoukne. Politici opakovaně přicházejí s požadavky na zúžení práv jednotlivce a rozšíření práv systému, přičemž argumentují větší bezpečností nebo tvrdými hesly o uvěznění  kriminálníků. Faktem ovšem je, že moc skutečných grázlů, kriminálních menšin, mafií a narkomanů na našimi životy je pořád stejná anebo dokonce roste. Jsme to my, kdo zamykáme bezpečnostní zámky na bezpečnostních dveřích, zapínáme alarmy, zamykáme řadící páky u aut nebo si chystáme různé zbraně stejně jako předloni, loni - a za pět let tak budeme činit zase. Otázka po výsledku podobných zákonných opatření je oprávněná, ale málokdo si ji pokládá. Jinak by musel zjistit, že takové zákony nemají za úkol kohokoli ochránit, ovšem s jednou výjimkou: Ony chrání aparát před námi.


    09.03.2008 D-FENS



    [Akt. známka: 1,25] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 225 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.