Tento článek se týká především obyvatel Českých Budějovic,
a to zejména těch, kteří se dopravují do práce osobním automobilem, na motocyklu nebo možná také na kole. Pokud
k nim patříte, měli byste vědět, že se radnice chystá významným způsobem
zasáhnout do vaší volby dopravního prostředku tím, že hodlá významnou část
dopravní sítě alokovat právě pro MHD.
Jak se ukázalo, atraktivita
MHD u veřejnosti dlouhodobě klesá, protože MHD je neflexibilní, nekvalitní,
svým pojetím a použitými vozidly zastaralá, pomalá a neodpovídá soudobým
požadavkům zákazníků a jejich časovým možnostem, tedy například proměnlivé
pracovní době, široké nabídce zboží, služeb a možností trávení volného
času. Také je předražená, což má z velké části na svědomí neprůhledné hospodaření
dopravních podniků vlastněných městy a absence konkurence kvůli blokování
privatizace MHD. MHD se obyčejně neobejde bez dotací, což je způsobeno
tím, že se na její služby nahlíží jako na sociální vymoženost a ne na službu.
MHD je služba, kterou města prodávají a dotují, přestože jí trh nechce.
Města mají v podstatě dvojí možnost: Nebránit občanům realizovat svobodnou
volbu dopravního prostředku, vylepšovat svůj produkt a nechat to na lidech, anebo se vrhnout na
sociální inženýrství, použít (zneužít) mocenské nástroje a lidem autobusy (městské autobusy za horentní jízdné)
prostě vnutit. K tomu přijímají nejrůznější opatření, zákazy, příkazy a
regulace, například vyhrazení části silniční sítě pro MHD. Budějovice samozřejmě
nezůstaly pozadu a vrhly se na druhou možnost.
Připravovaná změna v organizaci dopravy je popsána zde. Zahrnuje například:
- u výstaviště bude dosavadní kapacitní komunikace rozdělena a jeden
pruh bude vyhrazen pro autobusy
- to samé u Zelené ratolesti
- z ulice Na Sadech nebude možné odbočit do ulice Husovy, automobily
jedoucí z centra budou muset celé centrum objet po ulici Nádražní nebo
Mánesově
- z ulice Na Sadech v opačném směru nebude možné odbočit do ulice Rudolfovské,
automobily jedoucí z centra opět ujedou pár kilometrů navíc po přecpaném
Senovážném náměstí
Všichni účastníci silničního provozu pak doplatí na záměry radnice kvůli
následujícím opatřením:
- zavedení preference MHD na křižovatkách, autobusy a trolejbusy si
tedy budou na semaforech nastavovat zelenou na úkor ostatních účastníků
silničního provozu
- zvýšení počtu světelných křižovatek, které zhoršují plynulost dopravy
- zvýšení počtu zastávek MHD, které nadále MHD zpomalí
- nasměrování MHD, tedy smrdících dieselových autobusů do míst, kde
je od nich relativní klid
- zhorší se využití současné již tak přetížené silniční sítě
Informace o celém záměru najdete na nově spuštěném webu KoridorMHD.
Je to ovšem radniční web a celá prezentace je jednostranná a zavádějící,
postrádá tvrdá fakta. O negativních dopadech tohoto záměru, které navíc
selektivně dopadají především na jednu skupinu občanů, tedy těch, kteří se rozhodli
dopravovat sami a bez dotací, web cudně mlčí anebo příslušná fakta podivně
zamlžuje.
Varování: Na tohle skutečně nedoplatí pouze ti, kdo cestují autem. Největší slabinou celého návrhu je,
že přinese ještě větší zatížení na Mánesovu třídu a na Senovážné náměstí, současně zhorší dopravní obslužnost Rudolfovské a Husovy. Marginální zrychlení MHD bude kompenzováno dodatečnými zastávkami pro lidi, kteří jsou pohodlní ujit třista metrů pěšky. Reálně tento radniční paskvil zhorší mobilitu a životní prostředí všem,
způsobí odliv lidí, služeb a obchodů z centra a nastartuje zničující
scénář, který provází tzv. zklidňování dopravy všude. Opatření dosud
neprovázela veřejná diskuse, zrodilo se v kanceláři za spolupráce společnosti
Mott Mac Donald, která se podílela na paralyzování, pardon, zklidňování
dopravy v
jiných městech s tristními výsledky.
Popelová v
této zprávě (vydané tak trochu na poslední chvíli, proč asi) nabádá
občany, aby se zúčastnili veřejné prezentace tohoto záměru. A já se. k tomu
přidávám. Budějovičtí, neváhejte, zamyslete se nad tím, braňte své zájmy proti sociálně-inženýrským koncepcím byrokratů. O vaší
mobilitu se hraje právě teď. Veřejná diskuse proběhne zítra 29.5.2012 na radnici
od 17:00.
28.05.2012 D-FENS