Zfetovaný řidič s opakovaně vysloveným zákazem řízení přejel
autem policistku a způsobil jí zranění, který později podlehla. Vedení
policie za to vyhrožuje represemi a "preventivními kontrolami" běžným řidičům.
Kde to žijeme? Určitě ne v právním státě.
Je určitě tragédie, že přišla o život matka dvou dětí, ale každý neseme
odpovědnost za svůj život a své povolání si dotyčná dáma zvolila sama.
Policisté nás pravidelně ubezpečují, že denně bojují se zločinci, kriminálníky
a největším odpadem, který tato země nosila. Sdělují to pravidelně při
různých příležitostech, například když chtějí přidat peníze nebo změnit
zákony, aby měli zase o něco větší pravomoci. Když tedy „bojují se zločinci“,
pak je to nebezpečná práce a jeden každý příslušník policie s tím byl srozuměn,
když se tam hlásil. Nehledě na to, že mají více než dostatečná mocenská
oprávnění a vybavení k tomu, aby se zločincům úspěšně postavili a mimochodem
za to riziko také dostávají zaplaceno.
V tomto případě se navíc odehrálo to, na co jsem už jednou upozorňoval.
Celé události předcházelo policejní honění, kdy policie pronásledovala
řidiče, který nezastavil policejní hlídce. Psal jsem tady
o tom, že honěný řidič se s velkou mírou jistoty bude chovat iracionálně,
a že je jen otázka času, štěstí a náhody, kdy zabije sebe nebo někoho dalšího.
To se přesně v tomto případě stalo. Potrefená příslušnice policie totiž
nebyla účastníkem tohoto honění, řešila předtím úplně něco jiného někde
jinde a do celé věci byla „vtažena“, stejně jako do něj mohl být zatažen
jakýkoli náhodný řidič nebo chodec okolo.
Podle mně by si to měla policie vyjasnit ve svých vlastních řadách a
definovat jinou taktiku, protože je čím dál zjevnější, že jakmile policejní
honění vypukne, nelze jej udržet v rozumných mezích, velmi rychle přeroste
všem zúčastněným přes hlavu a doplácejí na to lidé, kteří součástí honičky
nejsou. Jako občan od policie rozhodně neočekávám, že místo ochrany běžných
účastníků provozu před excesívním jednáním některých vyšinutých jedinců
bude policie sama toto jednání provozovat a celkové riziko ještě stupňovat.
Přemýšlím, jak je to všechno možné. Brát drogy je zakázané, jezdit pod
vlivem drog je zakázané, nezastavit policajtům je zakázané, ujíždět policajtům
je zakázané, přejíždět policajty autem je samozřejmě zakázané, prostě všechno
je to zakázané. Viník nehody měl navíc udělen zákaz řízení opakovaně a
přesto řídil, což je samozřejmě také zakázané. Představitelé policie teď
hovoří o tom, že chtějí zase měnit nějaké zákony, aby se jim pracovalo
lépe. Jaké zákony chtějí změnit? Vždyť nejsou s to vymáhat ty stávající.
Místo toho šikanují slušné lidi a když náhodou a jednou za dlouhou dobu
natrefí na skutečného grázla, tak si s tím neporadí a dopadne to takhle.
Například bývaly kdysi doby, kdy policie provozovala institut pochůzkáře.
Ten člověk měl svěřené určité území a věděl, co se v jeho rajónu děje.
Kdyby existoval, nejspíš by jeho pozornosti neunikl nějakej smažka, kterej
jede v perníku a má jedenáctkrát vyslovený zákaz řízení (ačkoli tomuto
číslu moc nevěřím, znám hodně případů, kdy za porušení druhého zákazu frčel
delikvent do lapáku za „mařenku“). Takovému policajtovi by nejspíš neuniklo,
že se takový člověk přepravuje autem. Jenže žádný takový lokální policista
neexistuje. Místo toho se policisté předvádějí při politicky motivovaných
zásazích, projíždějí se v drahých autech, schovávají se v křovích s radarem
a pořádají „dopravně-bezpečnostní“ monstrakce, při kterých kontrolují lékárničky,
vybírají pokuty za pásy, šikanují a stresují slušné lidi. K čemu vlastně
potřebujeme takovou policii a jaký respekt si vlastně zaslouží? Kdysi se
uvažovalo, že výše popsanou roli bude plnit obecní policie, ale i to selhalo,
protože si z nich lokální představitelé nadělali inkasní služby.
Poslední policejní tragédii vnímám především jako selhání policie samotné.
Grázlové tu vždy byli a budou, policie se s tím musí umět odpovídajícím
způsobem srovnat, a ne organizovat debilní honičky jako v německých filmech
pro pubescenty.
V televizi se vyvětil policejní vůdce Tuhý, že je třeba zpřísnit tresty
(jak jinak) za ujíždění policie, protože jsou za to stejné tresty jako
za nezapnutá světla. Musím plk. Mrg. Bc. Tuhýho opravit, za nezapnutá světla
hrozí pokuta až 2000 Kč (ale málokdy této výše dosahuje), za neuposlechnutí
výzvy úřední osoby při výkonu její pravomoci hrozí pokuta 5000 Kč. Pět
tisíc korun je pětina průměrného platu. Nezdá se mi to málo při nesmyslných
výzvách, které příslušníci PČR někdy fomulují, a právě toto účelové lhaní
ve snaze vyvolat zase nějaké inkviziční tažení českou legislativou činí
v mých očích dopravní policii nedůvěryhodnou včetně té hlavy, od které
prý smrdívají ryby.
Co mně ovšem nejvíce zděsilo, bylo rétorické cvičení policejního vůdce,
který pronesl
následující: „Pro Policii ČR je to obrovská tragédie (...) budeme tento
případ přehodnocovat tak, aby byl trest směřující k viníkovi nekompromisní.
Dotyčný byl pod vlivem omamných látek a měl vysloveny zákazy řízení, já
věřím a budu dělat vše pro to, aby nám všechny orgány činné v trestním
řízení byly nápomocny při vyšetřování tohoto případu a aby byl vysloven
precedentní a nekompromisní trest.”
Nejvyšší policejní představitel nám tu jakoby mimochodem sděluje, že
budou cosi přehodnocovat tak, aby viník dostal „precedentní“ trest. Co
to znamená? Chce nám policejní představitel sdělit, že on sám bude zasahovat
do činnosti justice a ovlivňovat nezávislost orgánů činných v trestním
řízení tak, aby byl vynesen exemplární trest? Že bude falšovat, pardon,
„přehodnocovat“ důkazy? To je tedy kurva síla. Myslím si, že v normálním
státě by taková věta byla důvodem pro audienci nejvyššího policejního představitele
u ministra, protože se pohybuje zjevně daleko za hranicí, na které začíná
policejní stát. Z pro mne nepochopitelných důvodů tato věta zůstala zcela bez odezvy
nejen u představitelů ministerstva vnitra, ale dokonce i v médiích, ač je svým obsahem daleko více skandální nežli událost, která ji vyvolala.
Mám takový dojem, že českému státu a policii dělá čím dál větší problém
provozovat silniční fašismus a represívní kampaň proti šesti miliónům držitelů
řidičského oprávnění.
05.05.2014 D-FENS