D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Turn_off Czech Radar
    Vydáno 14. 08. 2011 (16726 přečtení)

    V tomto článku se dozvíte něci málo o praktikách firmy Czech Radar a.s. a o tom, jak úředníci porušují zákony: Jak městské policie poskytují krytí tomuto porušování zákona a další zajímavé informace o zákulisí tzv. dopravně bezpečnostní politiky obcí.

    Firma Czech Radar a.s, resp. konsorcium firem s ní spojených, nabízí obcím pronájem zařízení na měření rychlosti aut a související služby, např. provoz těchto zařízení, instalaci software, vyhotovování formulářů pro přestupková řízení apod. Oficiálně k tomu existuje krycí legenda, že CzR pouze pronajímá tato zařízení za pár desítek tisíc měsíčně a tom, kde se bude měřit a co, rozhoduje městská policie dané obce. Tak to vypadá při povrchním pohledu na činnost této firmy. Při pohledu detailnějším však vyjde najevo, že je to všechno jinak. Už jen výběr místa, kde se bude měřit, je zajímavým procesem. Intuitivně se vyberou místa, kde existuje předpoklad, že se hodně vybere. Na těchto místech se provede měření a kde to nejvíc sype, tam se erektuje radar. CzR sice vybírá nízké nájemné za pronájem přístroje, ale za "servisní činnosti" si účtuje něco mezi 45-60% z vybraných pokut. Městská policie zpravidla ani neví, kde se ten přístroj zapíná a vypíná, přesto to všechno stojí tak, že s přístrojem "měří". CzR platí nebo refunduje mzdu městského úředníka, kterého muselo město přjmout navíc v souvislosti s nově zjištěnými nepřestupky. Dokonce jsou známy případy, že skrze projekt Bezpečná města (zastírací manévr pro výběr rychlostní daně skrze CzR) vedly správní řízení osoby, které nebyly pracovníky správního orgánu. Není definována ochrana dat, která o vás CzR shromáždí, přičemž u firmy pracovali a možná ještě pracují jedinci, kteří spolupracovali s StB. Z pohledu řidiče je především sporný výběr umístění, kde Czech Radar svoje buzerbudky vztyčuje, s trochou nadsázky by se dalo říci, že se podle nich pozná nejbezpečnější místo ve městě. Všechny tyto skutečnosti jsou možná pro někoho šokující, možná ne, ale hlavně jsou obcházením nebo porušením zákona, která obce kryjí a média omlouvají, protože jde přece o silniční piráty a tak lze přimhouřit oko.

    Nejinak tomu bylo v městě Turnově. Tam to ještě radnice vylepšila o další fíčury. Například zavázala smluvně Czech Radar, aby se spolupodílel na nákladech na mediální prezentaci pozitivního přínosu radarové buzerace a zajistil za tím účelem mediální agenturu. Pokud tedy narazíte někde na článek, jak bezohlední řidiči jedoucí 54 km/h ohrožují matky s kočárky, vězte, že nevznikl zcela spontánně. Dále pověřila Czech Radar, aby vyjednal s Českou poštou speciální sazby na doručování obsílek, protože když úředník posílá dopis, je to přece levnější než když občan posílá dopis. A konečně, Czech Radar refundoval obci mzdy pracovníka MÚ, který přestupky vyřizoval, a to ve výši 350.000 Kč ročně - to pro případ, že byste chtěli napadnout nepodjatost správního orgánu. Původní varianta téhož, totiž že si CzR otevře v Turnově kancelář, bude si hrát na správní orgán a řešit přestupky, neprošla z důvodů uvedených výše.

    To ovšem ještě nevěděli, že na každou svini se někde vaří voda. Hrnec na plotnu postavil člověk, který se ve svém životě zabývá zvířátky, říkejme mu pan Pavel.

    Pan Pavel byl naměřen, předvolán a zaplatil pokutu. Estébáci z Czech radaru dostali svých 60% a arogantní úředník Vaňátko z turnovské radnice byl potěšen, že chytli dalšího piráta, což bylo v případě pana Pavla, který je středního věku a svým Fordem jezdí ošetřovat zvířátka zcela očividné. Po nějaké době (skoro po dvou letech) se to panu Pavlovi rozleželo a podal žádost o obnovu řízení, protože zjistil nové skutečnosti, které nasvědčují, že důkaz, v tomto případě meření rychlosti, nebyl získán v souladu se zákonem.

    Obnova řízení je mimořádný opravný prostředek směřující proti rozhodnutím správních orgánů, která jsou pravomocná. Důvodem k obnově řízení je, že a) vyšly najevo nové skutečnosti b) bylo zrušeno nebo změněno rozhodnutí, které bylo pro řízení podkladem. Obnovy řízení se nelze domáhat, pokud účastník mohl tyto důvody uplatnit v odvolání. Poté, co je podána žádost o obnovení řízení, správní orgán nejprve zkoumá, zda jsou dány důvody pro obnovu řízení a vydá rozhodnutí, zda k obnovení řízení dojde, a teprve v další fázi rozhoduje o samotné věci. Tímto rozhodnutím se rozhodnutí původní ruší. Na tomto institutu je mmj. velmi dobře vidět, jak hrozně nesprávné je platit pokuty na místě. V případě pokut nelze žádat o obnovu řízení (rozsudek NSS ze dne 6.2.2008, č.j. 3 As 58/2007 – 117). Ani v tom známém případě, kdy policisté dávali řidičům pokuty za rychlost, aniž by vůbec měli radar, se potrefení řidiči nejspíš nedovolají své pokuty zpátky.

    Pan Pavel zjistil novou skutečnost, kterou předtím nevěděl, totiž že získaný důkaz je výsledkem činnosti soukromé firmy, což v případě meření rychlosti zákon nepřipouští a naopak explicitně vyjmenovává, kdo a za jakých podmínek je oprávněn rychlost měřit. Důkaz získaný nezákonnou cestou jak známo nelze použít (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4. 2008, č. j. 1 As 12/2008). A tak požádal o obnovu řízení. To bylo radnici proti srsti a tak se musel pan Pavel musel odvolat ke Krajskému úřadu. Jenže KÚ a MÚ jednají v těchto věcech často podle vzorce "ruka ruku myje" a tak se pan Pavel musel dovolávat svých práv u soudu.

    Krajský soud na základě podkladů, které MÚ předložil, nedokázal spolehlivě určit, kdo v tomto případě měření prováděl, zda strážník nebo pracovník soukromé firmy. Přitom tato otázka je pro hodnocení důkazu stěžejní. Soud prozkoumal i smlouvy mezi městem a společností Czech Radar a nalezl v nich nic, co by naznačovalo, že měření bude provádět městská policie a nikdo jiný. Podle krajského soudu tedy není postaveno na jisto, že důkaz byl získán zákonnou cestou. To je do jisté míry průlom, protože až dosud se soudy v obdobných případech spokojily s tvrzením obce, že měřila městská policie a je to pravda, protože jsme to řekli. Soud rozhodutí KÚ o zamítnutí odvolání zrušil.

    KÚ podal kasační stížnost u Nejvyššího správního soudu, protože podle jeho názoru soud celou věc špatně posoudil. KÚ už nerozporoval závěr soudu o tom nezákonném měření rychlosti skrze soukromý subjekt, ale soustředil se pouze na otázku obnovy řízení. Namítal, že je obecně známou skutečností, že měří soukromá firma a obecně známou skutečností je to proto, že radnice vedla v tomto směru mediální kampaň. Když se nad tím zamyslíme, je to pořádná drzost. KÚ tím nepřímo potvrdil, že ví o tom a akceptuje skutečnost, že si turnovská radnice opatřuje důkazy nelegálně. Podle názoru KÚ je asi každý občan povinen sledovat lokální mediální kampaně jako za protektorátu. Kromě toho, že je to drzost, to také bylo velice hloupé, protože se tomu všemu dostalo mediální pozornosti. A dále to bylo velice krátkozraké, protože KÚ chtěl za každou cenu vytrestat jednoho spurného občana a znemožnit mu cestu k právu tím, že mu neumožní obnovu řízení, a dosáhl toho, že tuto cestu otevřel více lidem.

    NSS doslova uvedl:

    Nemůže tudíž požívat právní ochrany jejich (správních orgánů - pozn. DF) postup, který má matoucí a zavádějící povahu, kdy nejsou schopny jednoznačně prokázat, že v mezích zákona jednaly, a kdy nezákonným způsobem předávají svoje kompetence soukromým subjektům.

    Kasační stížnost následně NSS zamítl. Celý rozsudek najdete zde. Případ pana Pavla jsem pro naše účely poněkud zjednodušil, rozsáhlejší rozbor celého případu je zde.

    MÚ, kterému padla kosa na kámen, tedy nezbyde (nebo spíše již nezbylo) řízení obnovit a protože nemůže použít jediný důkaz, který má, bude muset panu Pavlovi vrátit pokutu a body. V tomto klipu se setkáte s panem Pavlem a arogantní úředník Vaňátko vám vysvětlí, že soud nesoud, bude měřit a vybírat pokuty dál, protože skutečně jen málokdo bude tak důsledný jako pan Pavel a málokdo podá žádost o obnovu řízení. Prostě vovce přijdou na úřad a nechají si ostříhat vlnu. A těch pár jedinců, kteří budou kverulovat, nejsou až takový problém v porovnání s penězovodem, který představuje buzerbudka od CzR.

    Nevím, jaký je aktuální stav s radary v Turnově, a nakonec je mi to i jedno.  Tento článek vznikl proto, aby bylo veseleji.  Zejména nyní myslím na nešťastníky, kteří se blíží limitu 12 bodů a hledají cesty, jak si zachovat mobilitu. Prostě to udělejte jako pan Pavel. Podejte žádost o obnovu řízení, protože vyšly najevo dosud neznámé skutečnosti, které existovaly již v době původního řízení, ale nemohli jste je uplatnit v řízení, protože nebyly obecně známy. Těmito skutečnostmi je např.:

    a) v případě důkazu ve formě záznamu o měření rychlosti nelze spolehlivě určit, zda měření provedl soukromý subjekt nebo městská policie, přičemž platné znění smluv mezi městem a majitelem měřících zařízení Czech Radar a.s. umožňuje učinit závěr, že měřil subjekt, který k tomu není podle zákona č.361/2000 Sb. oprávněn. Lze se také odvolat na rozsudky rozebírané výše a zmínit princip právní jistoty, kdy rozhodování správních úřadů a soudů má být v podobných věcech konstantní

    b) dodatečně vyšlo najevo, že společnost Czech Radar poskytovala slevu z odměny MÚ Turnov na úhradu části mezd pracovníků přestupkového odboru. Tím pádem vzniká určitá motivace na výsledku řízení, která mohla řízení ovlivnit (§ 14 odst. 1 správního řádu), protože aby mohlo k příspěvku na mzdy úředníků dojít, musela být nejprve účtována odměna, která je stanovena jako procento z pokut, které se musely rovněž vybrat.

    V Turnově jsou vyhlídky na úspěch velmi dobré, zejména v případě, že ke změření došlo v letech 2007 - 2009. Město patrně už nebude chtít absolvovat znovu ty soudy a bude chtít vyhovět žádosti o obnovu řízení bez velké publicity.

    Dokonce se dá očekávat, že kdyby byli občané dostatečně důslední a žádali o obnovu řízení hromadně, způsobili by radnici nemalé potíže, protože ta už zaplatila Czech Radaru výpalné (60%), ze 40%, co jí zbyly, musela uhradit různé náklady, ale řidiči bude muset po novém rozhodnutí v jeho prospěch vracet plnou částku, takže se dostane do červených čísel. Je sice smutné, že na to doplatí obyvatelé Turnova, ale je to správně, protože oni udělali tu největší chybu. Zvolili si představitele, kteří jim do města zatahují tohle svinstvo. Úředník Vaňátko, co sere na soudy zvysoka, bude mít kariérní problém a komunistka Maierová (TOP09) prdel v kalupu. Aspoň si příště turnovská radnice rozmyslí, zda má kšeftovat s estébákama a adoptovat jejich právně napadnutelné vyděračské koncepty maskované za zajišťování bezpečnosti na silnicích. Kromě toho všeho se na obec řítí oplétačky s antimonopolním úřadem a vůbec bych se nedivil, kdyby, řečeno slovy Íčka Langera, někdo šel nakonec bručet.

    Tento příběh má určitou relevanci ke všem městům a obcím, kde úřaduje Czech Radar, stejně jako postupoval pan Pavel lze postupovat i jinde. V jiných městech mohou smlouvy s CzR vypadat jinak a poskytovat jiné možnosti pro napadnutí rozhodnutí, ale hlavní zásada - že není jisté, kdo měřil - bude platit i tam. Jde jen o to, to zkusit a případně sdílet zkušenosti. V tomto směru nabídlo sdružení OSBID, že opatří kopie smluv s CzR z libovolné lokality, kde tato firma operovala, a to i za cenu soudního sporu, podobně jako to udělalo v Turnově a také slíbilo v rámci svých možností i podporu při formulování žádostí a styku s úřadem, protože jíž nějaké dotazy tohoto typu řešili.

    Pan Pavel odvedl dobrou práci a patří se mu poděkovat za vzorný občanský postoj. Předvedl, že kdo se bojí, sere v síni, ovšem ne v té soudní. Většině lidí to prostě nedochází. To, že je nějaký privátní fízli změřili není konec, to je teprve začátek. Konec může být úplně jiný a mnohem zajímavější.


    12.08.2011 D-FENS
     
     
     
     
     
     
     

     
     


    [Akt. známka: 1,10] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 23 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.