Komentáře ke článku: My letci máme hliníkové ptáky (ze dne 22.11.2009, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Ahoj, regulérně ti závidím. Škoda jen, žes nenapsal celkové pořizovací náklady, hlavně na éro, motor a sestavení. Pro laiky (jako jsem já) by bylo i zajímavé napsat i kolik stojí údržba.
Jinak dobře napsáno, budu se těšit na nějaké pokračování.
|
|
|
Také bych uvítal podrobnější info, každopádně článek se mi moc líbí, hned bych do toho letadla skočil taky :) (a hned zase spadl, hehe).
|
|
|
Vždycky se může něco stát. Mně při výcviku s instruktorem na okruhu pod rukama pošel Rotax, ale instruktor to za mě přistál bez chyby. Akorát jsme byli trochu pro smích aeroklubákům "s velkejma érama", když jsme Zephyra táhli za vrtuli do hangáru ... ;-) No nic, musím si najít volno a výcvik dolétat, už se těším. Všem podobným bláznům tímto přeju shodný počet vzletů a přistání a dobrou noc ... :-)
|
|
|
Díky moc za pochvalu. Jako autor článku si dovolím reagovat - levné olétané éro s hadrovým potahem se dá koupit od 150 tisíc. Nový celohliník typu Zodiac - 450 tisíc CNC stavebnice, 160 tisíc práce dvou lidí během 3 měsíců na sestavení, 100 tisíc odlehčený motor Suzuki 1,6 s elektronovým reduktorem a zubovým řemenem. Po dvaceti tisících vrtule, rádio a ostatní přístroje. Jsme na 770 tisících.
Hotové Alto stojí milión, hotová laminátová stíhačka s glass cockpitem začíná na 2,5 milionu, včera jsem si od jejího majitele v Hradci půjčoval kýbl na mytí. Někteří majitelé superbrusů se na majitele obyčejných ér dívají svrchu, jiní ne. Většinou jsou v pohodě.
Údržba spočívá v pohledové kontrole, takže nestojí nic. Výměna oleje v motoru po 100 hodinách a svíček po 400 :-)
Spotřeba paliva 7 litrů na hodinu při 150 km/h IAS, což je reálných 130 km/h proti zemi při bezvětří.
|
|
|
Ad "laminátové brusy za 2,5 mega". Zkusím malou skrytou reklamu - co takové Faeta? Karbonová stíhačka s pádovkou na klapkách pod 60 km/h, a se základním vybavením stojí polovic (nejsem přítel glass cockpitů)... Prázdná váha kolem 270 kg je taky příjemná... Křídlo sice uhlíková skořepina, ale s poctivým bukovým nosníkem... A je to jedno z mála ULL tady, co má i flutterovou zkoušku... A spočítaná je dobře, za to ručím vlastním podpisem :-)
|
|
|
Ovšem co jsem já četl, právě tyhle "stíhačky" mají zdaleka nejvíce smrťáků - díky tomu, že jsou optimalizované pro rychlý let ale zároveň musí jako ULL mít nízkou přistávací rychlost dostávají do vínku tak mohutnou mechanizaci křídel, že se tam zákonitě něco po*** a celá mašina se podívá do pole čumákem napřed...
Prodávám jak jsem koupil
|
|
|
Tyhle stíhačky mají nejvíce smrťáků proto, že už se to podobá dospělému éru, a svádí to k letecké nekázni. Jestli se ti jednoštěrbinová kladka zdá jako mohutná mechanizace... Ono záleží hlavně na použitém profilu a ploše křídla...
|
|
|
Holt řídit tyhle brusy je docela rozdíl-můžu porovnávat p-92 Echo a W-9 Dynamic. Jen na start je na Dynamicu jednou tolik poviných úkonů a opomenutí byť jediného znich může znamenat... Mám rád právě ty "jednodušší" éra. 4lověk si může let užívat a né jen pořát řešit jestli mám správně nastavený tohle a onohle a tohle zapnutý a támleto vypnutý. V tom fofru pak snadno člověk zapomene takový základ jako zandat klapky atp( stalo se mému známemu-majitel onoho dynamica, 10 min. letu mudroval nad tím proč ta sviňa letí tak pomalu :-)
|
|
|
Abych doplnil myšlenku - zkus si projít závěrečné zprávy ÚZPLN nebo rozbory nehod LAA třeba za 10 let zpátky, a zkus porovnat, kolik nehod bylo vinou pilota (nekázeň, porušení minim, zanedbaná údržba) a kolik vinou vadné konstrukce. Ano, karbonové brusy nejsou školní letadla pro naprosté začátečníky, a je třeba jisté pokory.
|
|
Dík za fajn článek, trochu jsi mi rozšířil obzor a hlavně se to zdá jako docela zajímavé řešení mého dilematu posledních měsíců. Super.
|
|
Moc pěkné, na Zodiacovi jsem se také něco nalétal a bylo to velmi příjemné. Celkem jsem zíral, když jsem před deseti lety viděl na ULL elektrické vyvažování a další vymoženosti. Jen na ten knipl do "Y" co to mělo jsem si musel chvíli zvykat...
|
|
Dekuji za pekny clanek, bylo to velmi inspirativni.
|
|
Autorovi: Pěkná recenze, jen bych si dovolil polemizovat nad motorem. Já - shodou okolností také Zenair, také s ostruhou, ale s Rotaxem 912. Nevím, kde autor vzal takovou spotřebu, mě Rotax žere kolem deseti. Další věc je, že Rotax je letecký motor - zdvojené okruhy (zapalovaní, palivo), využití chlazení jak vzduchem, tak vodou, je menší a lehčí než běžné automobilové motory, a je to boxer - pravidelnější a klidnější chod než řadový motor. Bohužel je dražší na pořízení i na pravidelný servis. Spolehlivost Rotaxu je taky výborná, a hlavně Zenair neni Tulák, který při chcípnutí motoru doplachtí téměř kamkoliv, takže tady experimenty s motory - ne-e. Porovnávat najeté kilometry a přepočítávat je na letové hodiny je taky blbost, motor je úplně jinak namáhán, dost často taky jede na plný výkon - třeba při startu. Zkuste si s osobákem po nastratování jet deset minut na plný plyn těsně před omezovačem - jak dlouho to takový osobák vydrží. Při vývoji Rotaxu se s tím počítalo, při vývoji Suzuki jistě ne. Jinak je to splehlivé éro, Eurostar je sice hezčí, ale také o milion dražší.
BTW: Co odpovídač, máte?
|
|
|
Nic proti Rotaxu, ale v pátek jsem přelétával do HK a na ploše mě shodou náhod čekal můj instruktor z výcviku. Létá tam pro Fly for Fun a ocitl se tam proto, že žákovi nad Jaroměří zaplnil kabinu modrý dým, tak s tím urychleně plácnul. Leon ho pak dovezl z LKJA na LKHK a tam mu dal druhé éro, aby se žák mohl vrátit zpět na Sazenou.
To letadlo bylo nové, rotax 912 v něm měl ani ne 20 hodin. Vyfouklo se těsnění pod válci a olej začal kapat na výfuk, proto ten dým. Pěkná pakárna. Díky, než takový motor, to radši automobilový, 16 ventilů, sametový chod, výfuk odlehčený nerezový. Že má jednoduché zapalování? Komu z vás přestalo v autě pálit zapalování? A když už, tak předpis po každém vyžaduje, aby pilot vždy letěl tak, aby mohl bezpečně přistát. Že si přitom laminátaři a tříkolkáři mohou urazit podvozek, to je jejich boj, je to dáno koncepcí letadla, kterou si vybrali. Jinak po stránce motoru ta Suzuka má také termostat, takže se při sestupu se zastavenou vrtulí nepodchlazuje, na startu se rychle ohřeje... jedno nebo dvojí palivové čerpadlo - to je taky na libovůli stavitele, nic mu nebrání přidat klídně třetí :-)
Jo a nic proti boxerům, v pátek, sobotu i neděli jsem do Hradce jel na svém boxeru, mám R1100RS. Chtěl jsem ten motor i do éra, protože jsem si právě kvůli němu vybral tuhle motorku, ale kvůli vibracím mi to rozmluvili, prý to přetěžuje drak. Další boxery hodně rozšířené v SLZ byly automobilové Subaru, ale jsou relativně těžké a hlavně už se na ně špatně shánějí díly. Rotaxy/Bombardiery jsou pro mě primárně motory do sněžných a vodních skůtrů. Nebo do motorek, vždyť Rotax montovala i Jawa. Tolik ke spolehlivosti a vhodnosti do letadel.
Ještě si dovolím předvídat další dotazy, které přijdou, a protože jako neregistrovaný tady mohu přispívat jednou za 4 hodiny (a registrovat se nechci, protože nechci mít uveden mail kvůli spamu), tak je zkusím zodpovědět.
Ostatní náklady jsou 300 Kč roční členství v LAA (dostáváte 48stránkový měsíčník Pilot, tištěný na křídě, někdy s vloženým bezpečnostním bulletinem LAA), případně můžete zaplatit +500 Kč svazu ULL (není nutné, ale dostanete databázi letišť a leteckou mapu nebo atlas a můžete hlasovat na valné hromadě a ovlivňovat tak dění), roční pojistka 1600 Kč (povinné ručení, vyžadované předpisem EU, je na 750 tisíc SDR = přibližně Euro) na škody způsobené třetí strańě (pád, rozrytí pole, poražení stromu, vyteklý benzín a olej atd)., při půlročním pojištění se platí 60%, tj. 960 Kč. Při pojištění sedadla cestujícího je sazba dvojnásobná, což je pořád zadarmo, ale pozor, pojistka nekryje rodinné příslušníky. Což tak nevadí, ti mají za chvíli létání dost a pak vozíte pokaždé jiné známé :-) Za pojištění nejen ČR+SR (což je základ), ale v celé Evropě se platí skoro dvojnásobek, v ceně "Evropy" je ale i pár severoafrických států.
Benzín už jsem uvedl, hangárování od 4 Kč denně v aeroklubu s povinností spousty brigád, až po 15-30 tisíc ročně dle letiště. V HK platím 8600 ročně, to je včetně DPH. Přistávací poplatky na většině české trávy nula, na betonu 50-100 Kč. Možnost letů do zahraničí po složení zkoušky z ICAO angličtiny (ještě loni být nemusela vůbec a na Slovensko být nemusí ani nadále), v řadě zemí povinný odpovídač (10 tisíc za použitý Mode A/C, jenže ten už nemá cenu kupovat, protože vyšel nový AIP a nejen Ruzyně, ale i Pardubice, které mám hned za koncem ATZ, vyžadují Mode S), takže nově dáte třeba 60 tisíc Kč za přístroj a několik tisíc za zástavbu a pak za každý pravidelný test.Odpovídač zatím nemám a dokud nebude povinný pro všechny lety, ani mít nechci. Při občasných letech do transponder mandatory zone se dá letět ve skupině a stačí 1 odpovídač na skupinu. Při samostatných letech prostory CTR a (M)TMA obletím nebo zkusím po rádiu ukecat dispečera.
Co ještě dodat? Prvních 40 hodin jsem létal z Trutnova, kde bydlím. Proto se časově vyplatil ten let do Třebové, z HK by to bylo jiné.
K tomu Y-kniplu - za delších letů je velmi příjemné mít pravou ruku položenou na loketní opěrce. Také si můžeš říkat, že kdyby byla válka a profesionálové dezertovali, budeš už zvyklý na řízení Gripenu i F16. Páka mezi koleny má podle mě smysl při akrobacii, v turistickém letadle ne.
A k laminátu/kompozitu/uhlíku - také se mi líbí štíhlé stíhačky a UL i klasické větroně, občas se v nich svezu. Ale na dlouhé lety s přístáním do terénu jsem si vybral, co jsem si vybral. Na super ultra mega laminátu s tenkým profilem by mi při zabahnění spodku rázem stoupla pádovka o 10-20 km/h. Také ta letadla kvůli své aerodynamické dokonalosti potřebují dlouhou dráhu na přistání - "plavou". Nejde mi o max. rychlost, ale o pravý opak - vytrvalost ve vzduchu. Každou minutu si užívám.
Pro zájemce o svezení můj mobil šestsetdva 839-028
a všem "kolik vzletů, tolik přístání"...
|
|
|
Laminátové éro může mít klidně křídlo s tlustým profilem, nárůst pádovky po zabahnění křídla za koly na spodní straně o 20 km/h je skoro dost. Vytrvalost rozhodně není pravým opakem rychlosti, menší odpor = nižší výkon motoru = nižší hodinová spotřeba = vyšší vytrvalost. Chápu v čem má tohle letadlo pro tebe výhody, ale vždycky je to kompromis a nemůže být nejlepší úplně ve všem.
|
|
|
Zdravím,
nenašel by se tu nějaký dobrovolník který by byl ochoten vzít malému Míšovi (15 let) do letadla jeho registrační výškoměr? Jedná se o krabičku cca 15*24*5 cm s malou baterkou z UPS. Celková váha tak 3 kg.Nejlépe poblíž Karlových Varů.... stačí na jeden let.
Kontakt prosím na mail modry.albatros@gmail.com (nechci sem dávat normální mail). Díky!
Foto výškoměru zde: http://tparanoik.rajce.idnes.cz/Vyskomer/
Omlouvám se za úpravu obrázku, ale musím chránit jeho identitu...
|
|
|
omg, chlapec by se mel podivat na to co je to mems a sehnat nejakou slusnou prototypizacni desku nez tohle, sice sem nedokazal plne identifikovat cidlo ale jako nejaky soudoby mems to nevypada.
Jinak na tohle se vyborne pouzivaji modely.
|
|
|
Tak zkus s modelem vyletět nad 1000 m AGL. Co z něj asi uvidíš? :-)
|
|
|
Velke kulove, na to jsou UAV :)), nebo balony, ale s nimi je to slozite kvuli ceske legislative. Jinak spis mi opravdu unika proc nekdo neco takoveho v dnesni dobe bastli, jestli je to skolni projekt tim hur, ja se pak muzu divit ze kdyz hledam absolventa aby se zaucil ktery umi aspon neco, tak ho musim ucit uplne zaklady. Typu ano chlapce, ta mala kosticka to je skutecne akcelerometr, ty velke, 1kg vazici sovetske ludry co ti ukazoval soudruh ucitel uz jsou vazne out-to-date.
|
|
|
Tohle je deska postavená pouze a jenom na odzkoušení stability a parametrů čidla, je udělaná jednostranně a roztahaně. Já mám dotaz - kdo mu tu desku zaplatí? Pokud životnost této verze je 1-2 lety? V další verzi je ADIS 16405. SCP1000 se vezme odsud. Zespodu je ještě RTC od Maxima. A mimochodem - četl jsi příspěvek celý? Ten kluk chodí na ZÁKLADNÍ
|
|
|
ŠKOLU.
Promiňte nějak se to odeslalo samo nějakou kombinací kláves.
|
|
|
No to je pekne tak o to vic by mohl koupit kontroler za dve stovky a mems cidlo za kilo plus prototypizacni desku a nejaky drobnosti, rekneme 1000 Kc budget. Navic tohle vypada jako slatanost z nejakych generickych IC podle navodu z internetu (nemyslim to zle) - proboha pokud je sikovnej nasmerujte ho trochu rozumne, to znamena ac se uci programovat a racionalni design s modernima soucastkama, nejde o to aby umel nejdriv 30 let starej design, pak 20, pak 10 a pak mozna i soucasny u cehoz zjisti ze to je neco totalne jineho. Tenhle debilni cesky zvyk "Frantisku, kdyz budes rozumet tomu tricet let staremu tak v pohode udelas to nove, jde o to abys to prece pochopil." Tohle je kravovina prvni tridy o tom to neni, je to o tom vedet na jakem principu to funguje a znat soudoby design, elektro archeologie nikoho nezajima.
Pokud je to talent, na kolenou Vas prosim nezpraste ho, protoze v cesku jich je dost, ale 95 procent je jich zpraseno jeste nez se k necemu rozumne dostanou.
|
|
|
Myslím že bych to měl trochu popsat víc. Základem je čidlo SCP1000 od firmy VTI, komunikující po sběrnici SPI. Protože pracuje v 3,3V logice, je tam klopný obvod řady74... jako konvertor úrovní k PIC 16F887. Rovněž přes SPI je připojen obvod reálného času Maxim DS 3234. Procesor sebere tato data, přepočítá je a pošle na obvod Vinculum, které tato data ze sběrnice SPI zapíše na USB flash disk, a zároveň je přepíná na na UART, který je na samostatné destičce. Tato deska je ale pouze bastl, protože ty destičky na ní se odeberou a použijí na další verzi. Není to na nepájivým poli a podobně, protože do prostředí s vibracema je to k ničemu.
K další verzi přijde IMU Analog Devices ADIS 16405, ta byla odeslána 18.11. z USA. Pokud si o tom chcete popovídat víc, tak mi do mailu pošlete číslo, já si rád nechám poradit a jemu to předám (dá to práci, je hrozný paličák).
|
|
|
|
modry.albatros@gmail.com ozvu se pak z normálního mailu...
|
|
|
Jenom osobní, prosím, kdo byl ten instruktor od Fly For Fun? To jim pošel i ten nový Zephyr? ;-) <joke>Že bych radši změnil školu? </joke>
Jinak samozřejmě díky za článek i za doplňující informace!
|
|
|
Jen přípomínka k té nehodě s Rotaxem.
Kolik tady lítá ULLA s Rotaxem a kolik s tím tvým automotorem? Je tedy jasné, že velmi pravděpodobně budeš znát aspoň jednu nehodu s Rotaxem. Ale pořád to neznamená, že tvůj motor je spolehlivější.
Já bych také radši volil motor konstruovaný pro letecké zatížení než motor určený pro specifické potřeby automobilů. Výhoda auta je, když selže motor, tak stojíš. A s tím konstruktéři motorů také počítají. :-)
|
|
|
Přesně jak říká Pavel F. znám pár zastaveb automotorů do ULL a pokud šlo o řadový čtyřválec, téměř vždy to nebylo dobré, praskání klik, vysypávání ložiska na klice, Problémy s mazáním při lítání nějakých divočin apod. Co všichni konstruktéři říkají, tak jediný automobilní motor použitelný do éra je tebou zmiňované Subaru (typ tuším E81, 4válec boxer) a i ten nemá zrovna nejlepší poměr hmotnosti versus výkon. Dává se do Tuláků a podobných školních letadel, kde se většinou člověk plácá kolem letiště, do Zenaira by byl už slabý na nějaké delší lítání. Rotax je Rotax, osvědčený motor, hojně zastavovaný do ULLA, vyzkoušený, funkční a spolehlivý, s dobrým poměrem výkonu k hmotnosti. Osobně bych si automobilní motor, který má sotva pár zástaveb bez dlohodobé zkušenosti, notabene od nějakého kutila do Zenaira nedal. Tak možná do nějakého Tuláka či podobné potvory, která daleko nelítá a když motor vysadí, tak lépe doplachtí a když se sesype, tak, pokud to člověk přežije ve zdraví, je i minimální finanční škoda.
|
|
|
Ještě bych dodal - Tenhle Rotax, osazený ale navíc turbem (914) se dává do vrtulníků Kompress, a myslím, že u vrtulníku jde o spolehlivost motoru v první řadě. Takže výrobce nejspíš ví, proč dává do vrtulníku Rotaxe a ne nějaké Suzuki či kýho čerta.
|
|
|
Ke spolehlivosti Rotaxa asi tolik, že na již zmiňovaném webu ÚZPLN je popsána doslova spousta nehod s Rotaxy, často např. vlivem jejich sklonu zdechnout při nesprávné instalaci potrubí vlivem vapor locku před karbem (přitom oficiálně platí požadavek výrobce motoru na zpětné vedení od karbu do nádrže). Pak samozřejmě nepomůže ani zdvojené palivové čerpadlo, ani zdvojené zapalování. Celý ten motor je žravý a na to, že je prý konstruován jako letecký, je dost těžký (stejně jako Suzuka) + měl by mít odlehčený a spolehlivý výfuk, chladič atd. a v praxi je to jinak - originály jsou těžké, spousta firem se živí výrobou alternativ. Ale to je na delší diskusi v hangáru.
K vrtulníkům a "důkazu spolehlivosti" Rotaxu. Firmy živící se výrobou letadel prodávají po celém světě a proto volí nejsnazší cestu - unifikovaný motor, který má servis všude na světě.(jiná věc je to, že majitelé Rotaxů vlivem cenové politiky svěřují servis třeba garážovým servisům, místo Tevesa dají motor k nám do Maršova do servisu sněžných skůtrů, a dle reakcí uživatelů je odvedená práce v lepší kvalitě než v Tevesu!!)
Za poslední rok, rok a půl bylo více nehod s UL vrtulníky a co bylo příčinou? Nedostatečný výkon motoru v létě, takže chyba pilota, nebo stížnost pilota na náhlý pokles výkonu. A tu radší nikdo neřeší, co kdyby se ukázalo, že Rotaxy nejsou takový etelon spolehlivosti, jak výrobce (ale ten ani ne, hlavně prodejci to tvrdí, protože mají krásnou marži) tvrdí?
A protože Rotax utáhne vrtulník se 450 kg jen teoreticky a za bezvětří, trvám na svém, že Rotax není vhodný motor pro vrtulník, ani ta verze 914 s turbem. 'Vrtulník potřebuje stabilních 160 koní a to při vší úctě Rotax nedá. Otázka praskání kliky je možná problém tříbodového uložení typu motor Felicia nebo ještě hůře Trabi forever :-) Při dobře vyřešeném reduktoru klika praskat nemůže, protože je uložena v motoru na 5 místech a pak je kuličkové a stavitelné kuželíkové ložisko v reduktoru, obě velká jako kráva.
Testovali jsme Suzuku s vrtulí sundanou ze "100 koňového" rotaxe a vrtule točila o 150 otáček víc. Tak mám poměrně jisto v tom, který motor mi víc vyhovuje, když má navíc nižší spotřebu. Nebudu uvádět, kolik těch motorů se už instalovalo, ale nejsou to jednotky ročně :-)
Mimochodem už mám z Vrchlabí zájemce o let, tak mu držte palce, ať ho ta zlá Suzuka nesežere :-)
|
|
|
No, k těm popsaným nehodám s Rotaxem. Když jich tady lítá tolik, tak je jasný, že je i nejvíce nehod. Každý motor (ani ten tvůj Suzuki) není dokonalý a já proto i vítám, když motor má popsané problémy a čemu se vyvarovat (pokud problém nevylučuje jeho použití, samozřejmě). Sice naznačuješ desítky montáží tvého Suzuki, ale co je to proti tisícům či desetisícům montáží Rotaxů.
A hlavně vím, že i Rotax čerpá z těchto problémů a má snahu (jinak by usnul na vavřínech) tyto problémy řešit v budoucích konstrukcích, protože jej živí i nasazení Rotaxů do letadel. Kdežto ty když budeš mít konstrukční problém s motorem, tak Suzuki se na to vyprdne.
A co se týče výkonu, když si tam dáš dvoulitrové turbo z F1, tak z toho vycucneš i tisícovku koní, vrtuli i možná roztrháš, ale rozhodně bych s tím nělítal, protože to není motor pro toto použití a nedal bych ani zlámanou grešli za jeho spolehlivost.
Nicméně nechci ti brát tvoje Suzuki, když mu věříš, věř si. A doufám (a to fakt myslím upřímně), že tě nikdy nenechá na holičkách. Vysazení motoru jsem zatím poznal zatím jen při nácviku a rozhodně bych to nechtěl zkusit naživo.
|
|
|
Je spousta nehod letadel s Rotaxy, asi tak jako je spousta nehod letadel s motory od Lycoming, Continental, a Pratt&Whitney. Taky je u nás spousta nehod automobilů Škoda.
Mimo certifikovaných leteckých motorů jsou Rotax nebo Jabiru asi nejspolehlivějšími možnými motory pro SLZ.
Hláška typu "motor z motorky/auta značky XY je lepší než Rotax, protože s Rotaxem bylo letos tolik a tolik nehod" je asi tak na stejné úrovni, jako konstatování, že v BMW se zabilo minulý týden XY řidičů, takže je to nebezpečné a nekvalitní auto, proto mám Moskvič.
Motory pro dopravní prostředky JSOU řádově méně spolehlivé než motory navrhované a vyráběné pro použití v letectví.
Mimochodem, ohledně u vrtulníků, podle mě to chce alespoň dva turbomotory. To jsme ale cenou pořízení i letové hodiny kapku jinde. Vůbec snažit se rotorcraft nacpat do UL kategorie je podle mě trochu postavené na hlavu.
Havárie UL vrtulníků doporučuji prostudovat detailně, piloti UL vrtulníků totiž často hřeší na to, že přetížení UL letadla je vcelku běžné, tak tedy proč nepřetížit i UL vrtulník, že? Jenže u vrtulníku je to všechno trochu jinak, jé, co je to prstencový vír, proč to sakra padá,... Víceméně přesně píšete, chyba pilota. Nesrovnávejte prosím jabka s hruškama, do vrtulníku s motorem z motocyklu by nikdo soudný nesedl.
Ad spotřeba: Spotřeba je sice pěkná, ale bezpečnost SLZ na rozdíl od motorového vozidla je větší částí závislá na spolehlivosti pohonné jednotky.
Na kolik litrů benzínu si ceníte nouzák v Křivoklátských lesích? Já vím, palouky tam jsou, ale dáte ten rozpočet při té nervozitě se stojící vrtulí?
Mimochodem takový Zephyr s Rotaxem 912 žere kolem 10-12 l/hod, o těch 15 nebo 20 litrech mluví výhradně lidé, kteří s ním nikdy neletěli, protože "sračky s Rotaxem se bojí".
Abych to zkrátil, stačilo by říci, že ne každý potřebuje tak drahý motor, jako je Rotax, spousta lidí nechce nebo nemůže za létající stroj zaplatit tolik peněz. Spousta lidí volí kompromis lacinějšího řešení a s přistáním do terénu víceméně počítá (přinejmenším podle pravidel a zdravého rozumu by měl). Proč musí český človíček pomluvit kvalitnější zařízení, aby ostatním (sobě?) zdůvodnil pořízení kompromisního řešení?
Osvěta je důležitá, čím více lidí se k létání přítáhne, típ líp, s tim souhlasím.
Ten pocit z prvního vzletu v malém letadle, ta euforie z prvního sólo letu se nedá s ničím srovnat.
Tak proč se tedy musí taková krásná věc jako létaní kazit a kalit lživými výroky?
Copak to není dost fantastický pravdivě?
|
|
|
"Motory pro dopravní prostředky JSOU řádově méně spolehlivé než motory navrhované a vyráběné pro použití v letectví." - ano, ale to se bavíme o leteckých motorech pro velká letadla, s jejich servisními úkony a systémem údržby. Rozhodně ne o Rotaxu v ULL. Tam je spolehlivost někde úplně jinde (a konkrétně kde - viz můj příklad - 2 dny jsem na novém letišti a už se tam mění letadlo kvůli dýmu v kabině, způsobenému poruchou Rotaxu).
Pokud jde o Suzuku, tak mají pověst nejspolehlivějších aut. V mém letadle motor rozhodně netrpí - po nahození se prohřívá na volnoběhu a pak při pojíždění, poté dává minutu plný výkon při 4400 ot./min, poté jde na cestovní režim 3500 ot./min a tam setrvá.
Když to srovnám s autem - mám Feldu se 180 tisíci km a motor nikdy neselhal, ani zapalování, ani palivové čerpadlo, a to motor běžně točí na německé dálnici 4 hodiny 4000 ot./min v kuse, když držím 140 km/h tacho a zastavuju jen na tankování.
Suzuka má v autě vyšší mex. otáčky než koncepčně 40 let starý motor 1,3 MPI, takže o ni opravdu nemám strach.
"Nesrovnávejte prosím jabka s hruškama, do vrtulníku s motorem z motocyklu by nikdo soudný nesedl" - argument o použití Rotaxu ve vrtulníku jako důkazu spolehlivost Rotaxu navrhl někdo jiný, mně také přišel nesmyslný.
"Proč musí český človíček pomluvit kvalitnější zařízení" - to je právě lež, protože já si mohl koupit Rotax nebo Jabiru, ale mám s nimi zkušenosti, jaké mém, proto pro mě nepřipadaly v úvahu.
Údaj o spotřebě jsem uvedl jen proto, že se autor jednoho z prvních komentářů k článku ptal na náklady, detailně.
Že je spotřeba nižší než u Rotaxu, je fakt. Takže k vašemu závěru "Tak proč se tedy musí taková krásná věc jako létaní kazit a kalit lživými výroky?"
mohu dodat jen - co jsem napsal, je pravda, až na ten renonc v první větě článku - Milovice Rádio místo Milovice Info, samozřejmě. Nečiní mi problém přiznat chybu. Nikdo nejsme dokonalý.
|
|
|
proč pes nesmí kuřecí kost
|
|
Dovolil bych si polemizovat ohledně laminátu, kompozitové konstrukce mají své výhody a jsou dostatečně zvládnuté a lety provozu prověřené. Dural má svoje limity, třeba výkonný větroň z plechu postavíte těžko. Ten můj má při skoro 18 metrech rozpětí a štíhlosti 30 křídlo u kořene silné cca 10 centimetrů, což jsou parametry těžko dosažitelné bez uhlíkového kompozitu. A co třeba výrazně vyšší odolnost proti únavě, korozi a deformacím?
|
|
v Milovicích je jen plocha SLZ, takže tam nemůže být služba AFIS. Volací značka je tím pádem Milovice Radio, nikoliv Milovice Info.
Ale to je jen detail, článek je skvělý a doufám že se někdy v luftě potkáme! (brousím EV-97 z LKLT)
|
|
Zajímavý článek....Já zatím létám jen na simulátoru - MS FS 2004 - a asi u toho i zůstanu. Nemám zbytečný milion na letadlo, byť bych létal rád....
|
|
|
Pro letani neni hned potreba vlastnit letadlo, dnes je mozno si ho bezne pujcovat. Ale neco to samozrejme stoji, rekneme 1500-2000 za hodinu.
|
|
|
To je sice hezký, že si ho můžeš půjčit za 2000,- na hodinu, ale zkus s tímhle přijít do půjčovny, že si chceš půjčit letadlo na víkend (nebo třeba jen na den - ráno odlet, večer návrat), přičemž bys nalítal třeba jen 3 hodiny...
|
|
|
Nabidnul jsem ve sve odpovedi autorovi komentare moznost jak letat bez zbytecneho milionu. Tou moznosti je zavolat na letiste, domluvit si na 1-2 hodinky letadlo a proletet se. Ano, nemuze pocitat s tim, ze si letadlo pujci na vikend a zaplati jen 2-3 hodiny. Tim ovsem moznost letani jako takove s vypujcenym letadlem nepada, ze? :-)
|
|
|
V tom nejsme ve při. Také na tom nejsem tak dobře, abych si mohl dovolit vlastní letadlo, takže mi nezbývá nic jiného než si ho půjčovat, ale to je dobré - přesně jak píšeš - tak na proletění se kolem komína. Autorovi toto ovšem zjevně nestačí, a musím říct, že se mu nedivím. Dokud jsem pracoval u výrobce letadel, měl jsem možnost si občas zaletět i na ten výlet firemním letadlem v podstatě jen za cenu spotřebovaného benzínu, a je to skutečně nesrovnatelné s trmácením se autem... Z Nymburka Zephyrem do Brna za hodinku, při spálení 12 litrů - umí tohle vaše auto? :-)
Nyní sedlám UL napodobeniny historických letadel, a to na nějaké dlouhé výlety ani není. Ač je to zase vyváženo těmi zážitky :-)
|
|
Při čtení jsem se zasnil a tiše záviděl :-)
|
|
Při čtení článku jsem si vzpomněl, na svůj první zážitek ve vzduchu, kdy jsem letěl návratovou trasu z letiště Vyškov ke Kojálu, otočit se okolo něj a zpátky.
Piloťák zatím nemám a na motorový stroj ho zatím ani neplánuju, ale bylo to úžasný. Už jen proto, že mi instruktor po krátkém zaškolení půjčil řízení a já z 20 min letu mohl letadlo řídit osobně cca 15 min. Sice to bylo jako bych byl RC model řízený pokyny instruktora, ale to mi vůbec nevadilo.
Výhled z 2000m stojí za to, celá ta legrace mě vyšla pod tisícovku.
Autorovi přejumnoho bezpečně ztávených hodin v povětří.
|
|
|
Myslim ze je nemalo lidi, kteri by si radi vyzkouseli rizeni a pritom vubec netusi, ze to nemusi byt jen nesplnitelny sen. Tak jak pises, za 1000 kacek se da poridit krasny zazitek.
|
|
|
Přesně tak, jen člověk musí počítat s tím, že ho budou lámat na pilotní kurz, který podle jejich informací vyjde na minimálně 60k Kč podle zdatnosti pilota.
Navíc to pro ty instruktory není až takovej byznys, protože pro člověka s papíry stojí letová hodina 2000,- a pro žáka či zájemce stojí 2500,- část rozdílu jde na potřeby aeroklubu, část pilotovi, pilot si navíc může zapsat nalétané hodiny výukové praxe.
|
|
|
60Kkč je trochu přestřelený, teda pokud si neděláte papíry na nějakym vysloveně složitym letadle.
Osnova jasně stanoví min 21 hod. let času. Ve spoustě aeroklubech se instruktor neplatí- je rád že si nalítá vůbec nějaký instruktorský hodiny a let hodina do 2000,- . Kdo to má od Boha a odlítá to za 21 hod. tak se vejde do 40K kč. ostatní o fous víc. Je pravda, ale že se najdou tací, kteří to nedaj ani po 50 hod, ale ono je přeci jedno jestli lítám výcvik nebo už s papírama, hlavně že lítám.
|
|
Létání je super, ale je to opravdu jenom pro málo lidí, velké peníze, moře času a taky schopnost se všechno okolo létání naučit a vstřebat předpisy nedokáže každý, klobouk dolů. Sám jsem si užil jenom několik vyhlídkových letů, z toho dva překvapivě dramatické, tandemový let 400 m vysoko na padákovém kluzáku, start na navijáku a potom články, videa, letecké dny a létání před lety na PC, dneska už to bude určitě propracovanější...Závidím lidem, kteří se dokáží "zažrat" do jednoho koníčku, mě zajímá a baví skoro vše, takže ve všem zůstávám jenom hodně na povrchu...Super musejí být přelety na padákovém kluzáku, žádný motor, ale umění vystihnout počasí a taky pilotní.
|
|
...dobré je, když plocha měří aspoň 200 metrů, není z kopce, za hranou vysokého lesa, nemá v polovině vedení VN a není třeba zoraná
===========
Počkej, to zní jako celkem přesný popis letiště Vrchlabí :-)
Nejlepší je, když vezmu proletět nějakého Amíka nebo Němce po naších letištích. Chudák je zvyklý sedat na betonová letiště standardu NATO a nejak začínají zelenat, když se musí udělat nízký průlet na rozehnání hus z louky (to přeháním) nebo letadlo udělá touch and touch and touch and go po najětí na obzvlášť vyvinutou krtinu :-)
|
|
|
Jo jo, západoevropská představa ultralehkého létání je občas výrazně odlišná...
Při svém prvním letu v NL jsme byli kdesi nad IJsselmeer, aby se vidělo co zvládnu a tak. Instruktorka že OK, stačilo, letíme domů do Lelystadu a začala mi nastavovat GPS. Koukal jsem, jestli si dělá legraci a když to vypadalo, že ne, tak jsem se zeptal, proč blbne. Strašně nevěřícně koukala, jestli si jako troufám letět zpátky jen tak. Tak jsem si vzpomněl na to, že tam vede železniční trať a po dálnici co vede souběžně jsem ráno přijel. Vzal jsem to podle Markerwaarddijku k TV věži v Lelystadu, odtamtud už byla vidět dálnice, u odbočky k letišti McDonald taky jak maják, chvíli podél té odbočky a pak doprava přímo na finále. Chudák na to koukala jak na zjevení.
|
|
|
Já to říkám pořád, že lidstvo z těch GPS a glass cockpitů za chvíli zblbne :-D
|
|
|
|
Nojo, my jsme se v osmdesatych letech zase ptali, proc musime umet delit na papire, kdyz existuji kalkulacky (a musim se priznat, ze delit na papire uz davno neumim). A urcite se podobne na neco ptala i generace pred nami.
|
|
|
Vrchol debility lidského myšlení je událost, která se stala v noci před otevřením úseku D47 u Klimkovic. Indický imbecil přesto, že dojel až k zábranám ještě neotevřené silnice, jal se řídit ne hlavou, ale svojí navigací, zábrany objel a po chvíli to namrdal do pártystanu, který byl připraven pro účastníky otevírací šaškárny.
|
|
|
Dekuji za clanek. O tomhle uz nejakou dobu uvazuji, shanim informace. Rovnou se zeptam - jaky to ma prostor pro zavazadla? Konkretne - lze nekam nacpat lyze. (160cm?)
|
|
|
Leda tak do podvěsu :-) většina SLZ má kabinu 110-130cm širokou a za sedadly je u některých typů symbolický zavazdlový prostor, tak na kabelu s papírama a na bundu, u jiných je rovnou přepážka a basta. Lyže si v Ulla nedokážu přestavit. Leda tak nějaký příhradový trubkáč, tam zas nebude vyhovovat rachlost letu na na cesty do Alp
|
|
|
No a brání tomu podvěsu něco (tedy pochopitelně pokud se to vejde do váhového limitu)? Pokud vím, tak zakázáno je pouze odhazovat předměty za letu, ale nějakou trubku pod trupem na převoz nákladu bych si představit dovedl.
|
|
|
No přeci zdravý rozum. Přeci jen éro, který je celý vymazlený po aerodinamický stránce( bavíme se o kompoziťácích ) by nějakym podvěsem asi dostalo hodně prdel a čistě teoreticky by jsis rázem o padovce 65 km/hod mohl nechat jen zdát- vím na předpis to nelítá. Nehledě o zásáhu do kompozitové konstrukce v nejnámáhanějším místě k uchycení toho bazmeku na lyže
|
|
|
A nedal by se vymyslet nejaky prostor v trupu ci v ocasu toho era?
|
|
|
Zvlast v ocasu je to naprosto "idealni" :-) Krome vahoveho limitu - maximalni vzletova vaha 450kg vcetne posadky, paliva & "bagaze" - je nutno dodrzet tzv centraz letadla. Teziste stroje se muze pohybovat jen v pomerne malem intervalu a proto se vsechny zbytecnosti co neco vazi (piloti, palivo, bagaz) davaji co nejblize tezisti.
|
|
|
Zrovna v tom ocasu hrozí nejen zmiňované nedodržení centráže (tj. těžiště by se mohlo dostat za neutrální bod a letadlo by bylo neřiditelné), ale i při udržení centráže v limitech by i malé závaží na velkém rameni (jakým trup je) mohlo řádně zkomplikovat vybírání nechtěné vývrtky...
|
|
|
Naja, tak najit duvod, proc neco nejde, to je vzdycky lehke. Spise to chce vymyslet tak, aby to slo, ne? ;-)
|
|
|
No jako nejbezpečnější a nejpraktičtější řešení, bych viděl půjčit si lyže na místě, tak tímto jsem rovnou vyřešil jak do letadla dostat kajak, horské kolo, atd... Uvědomte si, že 90% Ulla si ve dvojím dle předpisu nemůže ani natankovat plnou, protože váha 450kg je dost limitující270kg letadlo, 2x75kg posádka a zbývá cca 45 kg na palivo, tedy nějakých 60l, nemluvě o tom, že 75kg má pouze taková reklama na podvíživu (můj případ) ale běžná váha dopělého chlapa cca 90kg a je vymalováno. To i Slováci si dojednali o cca 130 kg višší hmotnostní limit, teda jestli se nepletu.
|
|
|
AFAIK, ten limit 500 kg Mtow na Slovensku platí pouze pro kusovou amatérskou výrobu, nikoliv pro továrně vyráběná letadla, ale možná se něco změnilo. Každopádně ČR dělá problémy s provozem takovýchto na Slovensku registrovaných ULL. Nejsem si jist, ale tuším že tady v ČR musí lítat jako Experimental.
|
|
|
No jo, kdyby se na to vykašlali a umožnili za rozumných podmínek (alespoň jako v USA) provozovat pro soukromé účely i letadla těžší (třeba do 1500kg), bylo by to mnohem lepší.
Já jsem se učil létat na ULL, pak jsem (pod dozorem instruktora) nalétal leccos i na větších letadlech. Nebudu tvrdit, že každý pilot SLZ uřídí velké letadlo napoprvé a s prstem v nose, ale ten propastný rozdíl v úřední buzeraci je opravdu hrubě neodpovídající. Proč na výcvik z nuly na ULLa stačí 20 hodin, ale z nuly na PPL na nějaké Z142 nebo C152 (což je v podstatě mírně přerostlý ultralight) už je potřeba hodin 40? A proč pak i dlouholetému a zkušenému ultralightistovi se stovkami hodin uznají na PPL max 10 hodin praxe?
|
|
|
Protoze osnova na ULLa je stara, vznikala v dobe Sluk a Tajfunu. Povinnych 20 hodin drtiva vetsina lidi prelita, na letadlech se 160km/h cestovkou to trva mezi 30-40 hodinama podle talentu a intenzity vycviku. 'Zkuseny ultralajtista' v dobe psani osnov nalital 200 hodin na Tajfunu, ktery lital kilo, pridanim plynu se stoupalo a ubranim klesalo.
|
|
|
Neslo Kohn, neslo, musej holt pustit prachy za pujcovnu prkynek na miste. Aerodynamika a fyzika jsou zakony, u kterych neexistuje vice ruznych vykladu dle vkusu kazdeho soudruha :-)
|
|
|
Je třeba pochopit, že SLZ je primárně určeno pro zábavu z letu- možnost jím cestovat na větší vzdálenosti je už pouze takový malý bonus. Do Lotuse Elise taly Lyže nedáš, je to auto pro radost z jízdy a mimo jiné se sním i dá někam dojet, asi tak. PS: v tom trupu vedou takový drobnosti jako táhla a náhony řízení, ani v autě si nedáš nákup pod pedály.
|
|
|
Vsak proto se taky ptam, zda by se tam nedal vymyslet nejaky nevyuzity prostor, nikoli "proste ty lyze nacpete f tom prepravnim obalu, f kterym je vozite na strese vod auta, tajdle sem a tech tahel si nevsimejte, tak holt nebudeme stoupat ani klesat, dyt vo nic nejde".
|
|
|
Prostor by se vymyslet dal, ale o prostor až tolik nejde. Primární je rozložení hmotnosti, tj. musíš tu hmotu narvat co nejblíže těžiště, ideálně do něj.
Prostě by se muselo udělat něco, jak má tenhle Lysander: http://shortlink.info/?e95dbcaf
|
|
|
Tak ty lyze zase nevazi 20 kilo, ze.
|
|
|
O tom, že by se to muselo udělat pořádně a ne jen navrtat někam dvě díry a na to přišroubovat novodourovou trubku s tupými konci samozřejmě není sporu.
Aerodynamice by to určitě nepřidalo, ale pokud by se pádová rychlost nedostala moc blízko bezpečné přistávací, tak já bych do toho klidně i sedl (já vím, nedostatek zkušeností ;-) ).
Co si budeme povídat - když může létat F-104...
|
|
|
Konkrétně CH 601 XL má v rámci povolení prozatímního provozu zakázáno cokoliv ukládat do zavazadlového prostoru...
|
|
|
V Zenairu lyže odvezeš v pohodě, teď nejsem u éra, takže to nezměřím přesně, ale při sezení v kabině rukou dosáhnu na palubku, to je od ramenního kloubu 70 cm. Zavazadlový prostor za mnou (červená plocha za sedadly na obrázku http://www.zenithair.com/zodiac/ch650/gif/features.jpg) je nejméně metr dlouhý, takže součet vychází metr sedmdesát. Zenair je ideální letadlo na tento typ cestování, při návrhu se totiž nemyslelo na to, že výsledkem má být stíhačka, ale pracant :-) Další zavazadlový prostor je v křídlech, tak na stan a spacák, někdo tam vozí kanystry, já ne. Ještě detail - současné omezení zakazuje použití zavazadlového prostoru (a na palubce jsem vylepil štítek s tímto textem). Obecně mají všechna jednodušší letadla (z příhradoviny) v trupu jen prázdný prostor, takže by se tam lyže vešly, ale z kokpitu dozadu není díra, nebo tam je přímo nádrž. Všechny laminátové brusy jsou za kabinou těžce zúžené, takže v nich máš smůlu.
Pokud jde o podvěs, legálně mu nic nebrání, výrobcem letadla můžeš být i ty sám, takže proč si nepodvěsit kulomet (pokud máš ZP skupiny A)? Letecké práce a rozhazování předmětů jsou s UL zakázány, tak bys z něj asi v Matiční ani jinde nesměl střílet, ale podvěšen být může.
|
|
|
To dost odporuje pozadavku na skryte noseni :-)
|
|
|
Znám akorát klasickou 601 bez klapek a při celkové délce trupu 5.8m si lyže 160 cm dlouhé v kabině dost dobře představit nedokážu-neříkám, že to není možné. Nicméně při poryvu dostanu vázáni do palice-nic moc o výhledu nemluvě. Ale asi konec debaty na téma co to uveze, určitě se daj v ulíku přepravit všelijaké rozličné předměty, jde jen o to jak moc se toho kdo bojí (má respekt) Z pricipu takovýhle " neobvyklosti" zkrátka nedělám a rozhodně nebudu nikomu doporučovat, ať si tam naloží lyže, lyžáky, hadry na převlečení, termosku s grogem a pár dalších drobností, aby si to lyžování mohl užít. Konec konců představa, že po dni lyžování ještě sednu do éra mě děsí, osobně si i v autě připadám dost unavenej s pozorností někdě na hranici akceptovatelnosti pro účastníka sil. provozu, natož řídit letadlo
|
|
Text tohoto komentáře byl přesunut do chlívku, jelikož porušoval publikační pravidla. Autor komentáře zatím předvedl svoji inteligenci a příspěvek k existenci tohoto webu také komentáři "Jsem tedy cyklozmrd a jsem jím rád !" a "ano, protoze na tomto webu se setkavaji pouze statni ridici silnych vozu, kteri kazdeho smradlaveho cyklistu rozdrti nemilosrdne pod koly sveho ekologickeho SUV..."
Bez tohoto diskutujícího se zde docela dobře obejdeme i nadále. Sbohem a šáteček. (R)
|
|
Když tady tak čtu komentáře od letců, nemáte taky někdo nějaký návod, jak přesvědčit manželku, že létání neznamená sebevraždu? Rád bych si udělal pilotní průkaz, ale žena je strachy bez sebe, že rodina zůstane bez otce. Argumenty typu: létání je bezpečnější než jizda autem, nezabírají (zabiju se totiž už cestou na letiště ;-)
|
|
|
Životní pojistka. Je tady ale riziko, že tě pak zabije manželka.
|
|
|
Životní pojistka ti život nezachrání. Navíc pojišťovny nechtějí letce moc ochotně pojišťovat, a vyjde to sakra draho. Ale musíš holt manželce slíbit, že budeš lítat pomalu a nízko, a do zatáček brzdit :-D
Nevím jestli je to zrovna pozitivní motivace, ale už jsem tu doporučoval pročíst závěrečné zprávy ÚZPLN - 99% všech nehod jsou z frajeřiny a přecenění vlastních schopností a možností stroje. Což předpokládám že táta od rodiny už bude mít nějakou soudnost...
|
|
|
Tady chtěl někdo zachraňovat život? Myslel jsem, že jde jen o to, přesvědčit manželku, aby ho pustila.
|
|
|
...žena je strachy bez sebe, že rodina zůstane bez otce.... Dixi!
|
|
|
Prostě ji zařídit "fotolet" jak se dnes říká vyhlídkáčům, ale pozor ať je hezký počasí, jinak ji to asi těžko přesvědčí. Mě už manželka i posvětila stavbu éra doma. Sama se taky ráda sveze.
|
|
Chlapci,chlapci.Některé komentáře snad ani nepsali piloti(i když tak vystupují)Pokusím se reagovat.Předně rotax není leteckej motor.Spolehlivost je samozřejmě dostatečná,ale to má běžný automotor taky.Problémy u automotorů nastávají ve špatně vyřešený ůpravě a zástavbě.Úprava suzuky jak píše autor je bez problémů a spolehlivost na jedničku.Mám ji v tuláku,nálet 250h převážně výcvik a vleky kluzáků.Motor dostává pěkně na prdel a drží.Příklad toho jak je zatíženej,je to,že už mi stihl prohořet tlumič výfuku.Na upřesnění.Tulák lítá cestovkou 130,pádovka kolem 60,a vleká s tímhle bez problému plně naloženýho blaníka.Jinak se pohybuju po letištích často,a tak vidím,že problémů mají daleko víc certifikovaný letecký Waltry,než tahle perfektně provedená úprava suzuky.Jinak ten,kdo tvdí,že tulák klouže bůhví jak dobře,v něm snad ani neletěl.Je to prostě motorový éro a vysazení motoru musíš brát jako dost vážně.Co je jeho veliká výhoda je pevnost příhradový konstrukce.
|
|
Vždycky jsem toužil létat, ale po prvním a posledním seskoku (raději bych to měl nazvat pravým jménem - výkopu) a letu v Andule jsem to vzdal. Ujasnil jsem si, že volný pád je něco naprosto nepřekonatelného a pozice hlavou dolů a kupředu k zemi mě taky nesvědčí. No nic, holt se dál budu pachtit na dvou kolech :-) a vám, co nemáte mé zábrany přeji spoustu krásných zážitků a vždy jen pohodový návrat k nám drnohryzům :-)
|
|
Tak nevím, tady na D-FENSu to vychvaluješ, jaké je to super éro, jestli nechce někdo svézt a tady : http://www.zenair.cz/doc/kniha-hostu/ jsi to celkem nedávno inzeroval k prodeji, zas taková pohodička to nebude, co?
|
|
|
Dobrý pokus, hele, když 12 let fakturuješ 100 tisíc měsíčně a najednou jsi únor-březen na pracáku, protože není práce, tak ti pak létání nedělá radost, protože máš nervy, kde vzít na benzín a hangárování a neokrádat při tom rodinu, víš?
Stejná situace se opakovala v létě, prostě firmy práci nedávaly, tak jsme si udělali dlouhou dovolenou, opět 2 měsíce na pracáku, na éro sedal prach. V inzerátu jsem ho nabízel s 11 hodinami a včera jsem překročil padesátku, takže asi tak :-)
|
|
|
...a udělal tak reklamu cizímu webu, tak snad nebude vadit odkaz na 2 videa, ze kterých si zájemci udělají představu o tom, co létání pro radost obnáší. Jsou to takové pokusy, jen VGA rozlišení a na začátku je to tmavé, ale jak Slunce stoupalo, ke konci je to stále hezčí a hezčí film.
Motorový let
http://www.youtube.com/user/jawetta551#p/a/u/1/iKfeRPXEOrI
a bezmotorový /větroněm je to také pěkné/
http://www.youtube.com/user/jawetta551#p/a/u/0/W4IldNZHQgI
Jo, a číslo na mě šestnuladva 839-028 pro zájemce o svezení stále platí, z HK budu létat celou zimu. Tomáši, jestli chceš svézt, měl jsi možnost včera, předevčírem a dnes tam v poledne jedu zas. A nepiš prosím, že do UL nesedneš, kvůli bezpečnosti, to jsem slyšel naposledy ve středu ve Vrchlabí a předtím v pondělí v Hradci a je to vždy jen závist - plyne to z frustrace těch, kterým skončila pojistka na velké éro, kterou jim klub platí jen na půl roku, a do jara mají tedy s létáním utrum.
|
|
|
To není závist, to je zdravej rozum a pud sebezáchovy... Nějak nevím, co bych ti měl závidět, že jsis pořídil éro a teď jsi ve sračkách? To asi ne. Přeju ti, aby se situace obrátila a kšefty zase byly, jen mě tak napadá stará moudrost: "Chudý, který si hraje na bohatého, zbankrotuje..."
|
|
|
Sebezáchova? Jezdit po silnici je rozhodně nebezpečnější.
Závidět? No když o tom píšeš, asi závidíš. Neboj, nejsi v tom sám.
Ve sračkách? Dík za starost, ale od srpna už jsem vydělal víc než jiný za rok v Kolbence :-)
Samozřejmě se zas může stát, že zakázky nebudou, ale už mě to nevyplaší - už to totiž nebude poprvé :-)
S tím bankrotem - ještě pořád mluvíš o sobě? :-) Na dvou plně pojištěných účtech mám po megu, kolik to asi vynáší ročně při 5,6% úroku, vojín Kefalín? Ještě 50 měsíců a do smrti už nebudu muset na práci sáhnout. Vlastně bych nemusel už teď, kdybych se hodně uskromnil. Vím, že další motorku a další letadlo už do důchodu nebudu kupovat, tak potřebuju práci jen proto, že mě neskonale baví. Bez ironie.
|
|
|
Nevím, proč mé komentáře pořád bereš, jako posměch, či útok vůči tvojí osobě, mě prostě jenom "neštymoval" rozpor mezi tím, v jakém superlativním duchu je napsán článek a tím inzerátem, kde jsi zánovní éro nabízel, proto jsem se zeptal. Já se opravdu nebojím přiznat, že z létání mám strach a to i v dopravním letadle, kde ta pravděpodobnost nehody je mizivá. Na druhou stranu, pravděpodobnost, že tě (obzvlášť v našich končinách) na motorce někdo sejme, je poměrně vysoká... S bankrotem momentálně nemluvím o sobě, i když si myslím, že občas tak trochu "padnout na hubu" je prospěšná životní zkušenost, člověk se tak trochu přibrzdí, přehodnotí, začne přemýšlet o skutečných hodnotách - týká se to nás všech, není to narážka. A opravdu mi nemusíš hlásit, kolik máš ve "štrozoku", nějakou finanční rezervu pro "horší časy" by měl mít každý rozumný člověk.
|
|
|
To máš tak : reaguju, protože své výplody píšeš k mému článku, tak by se měly týkat článku. Dokonce jsi citoval můj inzerát a hledal mé důvody, to je o důvod víc, proč si tvé výplody brát osobně. Ptal ses a odpověděl jsem. Pokračoval jsi formou dalšího dotazu a přidal obecné "zamyšlení". To mi připadá jako chabý pokus zakrýt to, že se nedokážeš smířit s tím, že na tom nejsi tak zle, jak ti to možná původně připadalo. Nechci tě dál analyzovat, to bych se dopouštěl přesně toho, čeho se dopouštíš ty. Třeba mám třeba jen chuť mít poslední slovo. Pśycholog by z toho odvozoval chorobnou potřebu kontroly nad sebou, ostatními a životem obecně, a docela dobře by to ladilo s potřebou dokonale ovládat kytaru, koně, motorku, letadlo.... učit se a zdokonalovat se.
Ať je tak či tak, na to, abys psal obecná zamyšlení, která se mě vůbec, ale vůbec netýkají, máš přece otevřený prostor ve formě tvého vlastního článku. Komentáře pod mým článkem a hlavně reakce na mé odpovědi budu vždy brát tak, jako že se týkají přímo a osobně mě :-) a myslím, že přesně to lze logicky očekávat.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek My letci máme hliníkové ptáky
|