V tomto článku si povíme, co jsou nízkoemisní zóny
zač a co bude jejich zavedení znamenat pro jednotlivé řidiče. Domnívám
se, že téma není zcela pochopeno, zejména v Praze ne, a řada Pražanů žije
v přesvědčení, že to nebude tak horké nebo že jejich auto je dostatečně
moderní.
Legislativní situace
NízkoEmisní Zóny (NEZ) zakotvuje zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012
Sb a nařízením vlády č. 56/2013 Sb. Z uvedené legislativy plyne:
1. Rozhodnutí o vyhlášení emisní zóny je na obci, ta ji stanovuje
vyhláškou. Obec stanoví, vozidla jaké emisní kategorie budou do takto
vyhlášené zóny smět vjíždět. Obec může zároveň rozhodnout, že se podmínky
omezující vjezd silničních motorových vozidel do NEZ nebudou vztahovat
na osoby s trvalým pobytem na území NEZ. Obec je oprávněna udělovat výjimky,
jejichž rozsah zákon naprosto vágně vymezuje.
Jak je vidět, zákon obsahuje v tuzemských podmínkách zcela principální
zlo, přiznává totiž široké pravomoci obcím. Lze se domnívat, že v procesu
vzniku této normy byly obce velmi aktivní a jejich úředníci velmi rychle
pochopili potenciál, který institut NEZ nabízí. Charakteristické proto
je, že hned první obec, která signalizovala zájem vyhlásit NEZ, severomoravské
Klimkovice, také současně ihned deklarovala
zneužití tohoto záměru a úmysl vyhlásit NEZ odůvodnila tím, že chce zamezit
jízdě kamiónů přes centrum obce, čímž popřela smysl zákona, kterým je ochrana
ovzduší.
Široká možnost udělovat výjimky skrývá obrovský korupční a klientelistický
potenciál. To demonstrovaly uvedené Klimkovice, které na připomínky občanů,
že se k nim nedostanou jejich přátelé, reagovaly sdělením, že jim všem
udělí výjimku z důvodu účasti na kulturní a společenské akci, což zákon
explicitně umožňuje. Předpokládám, že úředníci zaútočí přednostně na kapsy
různých živnostníků a řemeslníků, kteří nebudou mít v zóně trvalé bydliště,
přitom tam budou muset přijíždět za účelem práce nebo zásobování a bude
pro ně jistě levnější koupit si úředníka, než novou dodávku.
2. Podmínkou je, že v lokalitě, kde bude NEZ vyhlášena, došlo k překročení
některého z platných imisních limitů dle zákona o ochraně ovzduší.
Zákon neuvádí, jak závažné a jak frekventované toto porušení má být,
takže stačí, aby uvedené limity byly překročeny ojediněle. Stejně tak není
vymezeno, co je to lokalita, v případě Prahy byla lokalitou prohlášena
jednoduše celá Praha.
3. Na průjezdním úseku dálnice nebo silnice lze nízkoemisní zónu
stanovit pouze v případě, že na území obce mimo nízkoemisní zónu anebo
mimo zastavěné území téže nebo sousední obce existuje objízdná trasa vedená
po komunikaci stejné nebo vyšší třídy.
Zákon sice uvádí, že objízdná trasa má být kvalitativně rovnocenná,
ale nikoli jak má být dlouhá, což rovněž nabízí obcím výtečnou příležitost
k obcházení zákona. Jinou alternativou pro totéž může být přehodnocení
komunikace ze silnice na místní komunikaci, čímž se komunikace ocitne v
jiném režimu a objízdnou trasu pro ni nebude třeba hledat.
Souhrnně řečeno, legislativní úprava je zmetek a pracuje s oblíbenou
taktikou záměrného ponechání vakua tak, aby v něm státní a místní orgány
mohly maximalizovat svoji moc a současně aby se občan, který chce záměr
napadnout, ničeho nedovolal.
Na druhé straně, tato ledabylá zákonná úprava obsahuje několik velmi
významných mezer, které podle mého názoru učiní zóny sice legální, ale
nevymahatelné. Z pochopitelných důvodů si nechám tyto informace pro sebe
a podělím se o ně, až se zóny dostatečně rozšíří, protože to tak bude mnohem
zábavnější.
Z obecného hlediska, zákon představuje prolomení principu, že provozovat
lze vozidlo, které splňuje podmínky podle zákona č. 56/2001, tedy je schváleného
typu, je registrované a má platnou STK a emise. Obsahuje skrytou retroaktivitu,
protože zpětně dopadá na práva těch občanů, kteří si zakoupili před nějakou
(a jak ukážu dále, celkem nedávnou) dobou vozidlo, které bylo podle tehdejších
předpisů řádně homologováno a pořídili ho v dobré víře, že jej do konce
jeho životnosti bude možné zcela a bez omezení provozovat v souladu se
zákonem. Co horšího, na tato práva, která materiálně vyjádřeno nejsou bagatelní
hodnoty, lze útočit na základě pouhé obecní vyhlášky. Je to přibližně srovnatelné
s případem, že by vám zbourali váš dům proto, že nemá tepelnou izolaci
podle představ úředníků.
Kategorie vozidel
Prováděcí toaletní kodex č. 56/2013 Sb. stanoví rozdělení vozidel do
emisních kategorií. Emisní kategorie nejsou totéž co emisní třídy uvedené
v technickém průkazu, emisní kategorie definuje výše zmíněný předpis. Obecně
se dá říci, že kategorizace bere jako prioritní měřítko emise pevných částic,
což vyústilo v rozsáhlejší dopad na vozidla se vznětovým motorem.
Oproti tomu všechna vozidla s motorem na benzín, která plní nejméně
EURO-1 a výše (například Škody Favorit pozdějšího roku výroby), dosáhnou
na nejvyšší emisní kategorii.
A konečně motocykly - zkontrolujte sklep, zda tam nemáte starou babetu
nebo něco takového, protože už to z toho sklepa nebude moci vyjet
Pokud tedy politici tvrdí, že se vjezd do zón váže na normu EURO, tak
nemají pravdu. Váže se na emisní kategorii odvozenou od normy EURO. Pražský
záměr navázat zóny pouze na emisní třídu, tedy normu EURO je nezákonný.
Zajímavou vlastností klasifikace je, že je evropsky unikátní, není proto
kompatibilní se systémy zavedenými, lépe řečeno prolobbovanými v okolních
zemích. Specifikem českého systému například je, že zavádí emisní plakety
i pro motocykly. Extrémistické pojetí českého systému je nepochybně třeba
přičíst vlivu aktivistů na ministerstvu životního prostředí a konečně i
na radnicích.
Zklamu majitele vozidel na plyn, aťjiž LPG nebo CNG. Jejich vozidla
sice z principu žádné pevné částice spalováním plynu produkovat nemohou,
nicméně to úředníky zajímat nebude, protože se vychází z dělení vozidel
na vozidla se vznětovými a zážehovými motory. Také zklamu všechny, kdo
by chtěli svůj diesel nějakým způsobem upravit, aby tolik nekouřil. Retrofit
DPF české zákony neumožňují, narozdíl například od sousedního Německa.
Označování vozidel
V tomto odstavci zklamu ty, kteří se domnívají, že mají dostatečně moderní
vozidlo a tudíž se jich to netýká.
Vjezd do nízkoemisní zóny je dovolen pouze pro silniční motorová vozidla
označená emisní plaketou s uvedením příslušné emisní kategorie podle prováděcího
právního předpisu. Podle dosažené emisní kategorie, nikoli třídy, je určena
barva plakety: Červená pro emisní kategorii 2, žlutá pro emisní kategorii
3, zelená pro emisní kategorii 4. Vozidlům s emisní kategorií 1 nepřísluší
žádná emisní plaketa.
Pokud vám tedy politici vyprávějí, že cílem je zamezit tomu, aby se
po Praze proháněla stará auta, tak mám špatnou zprávu. Není tomu tak. Je
to ostatně naprosto logické a lobbisté to vymysleli dobře. Na socce, co
se dopravuje favoritem, si prostě nikdo nic nevezme, protože 300k+ na nové
auto nesežene, ani kdyby přepadl centrálu Providentu nebo vrátil všechny láhve
od piva. Na hejlovi s vylítanou Octavií TDI bez DPF si ale něco vezmou,
protože je jěště trochu bonitní, ve finále si nějaké peníze půjčí a nějakou
tu novou káru si koupí.
Například Praha pravděpodobně zvolí při implementaci NEZ následující
strategii: První rok poté, co zóna vstoupí v platnost, bude možné do zóny
vjíždět se žlutou a zelenou plaketou. Pak již jen se zelenou. V podstatě
to znamená, že do Prahy se nepodívají všechny diesely, které neplní EURO-4,
tedy ve své většině vozidla bez filtru pevných částic do roku výroby 2005,
respektive data první registrace 2006. Přehled vozidel, která nebudou mít
zelenou plaketu, je zde.
Stávalo se však, že některá auta s EURO3 byla v prodeji ještě v polovině
roku 2006 i později, protože autosalóny je prostě přihlásily na sebe a
čekaly, až se najde zákazník.
Východiskem k posuzování emisní kategorie je technický průkaz. Děje
se běžně, že auto sice fyzicky plní vyšší emisní normu, ale homologované
je na tu nižší. V tomto případě mají jejich majitelé rovněž smůlu a ničeho
se nedovolají.
V ČR jsou populární partikulární východiska. Dá se předpokládat, že
si většina občanů potenciálně ohrožených zónou řekne, že jejich auto je
na benzín nebo je na naftu a současně dost moderní, takže se ho netýká.
Není to pravda. I tak si půjde s velkým techničákem koupit nálepku, zaplatí
za ni a bude se muset čas od času podrobit její kontrole. To samé absolvuje
s každou koupí nového nebo ojetého auta nebo čelního skla. Označena totiž
musejí být všechna vozidla, ne jen ta emisně nevyhovující.
Kdo již nyní musí na autě vozit emisní plaketu nějakého sousedního státu
jako například já německou, tak si na auto přidělá obě. Řečičky státních
úředníků o uznávání našich plaket v cizině jsou vzdáleny od reality, protože
tuzemský systém je exotický.
Majitelé veteránů, tedy vozidel s veteránskou RZ, budou smět do zóny
dále vjíždět. Zklamu ovšem majitele tzv. youngtimerů, tedy vozidel provozovaných
defacto ve veteránském režimu, která zatím nedosáhnou na veteránskou registraci.
Pro ty platí to, co pro všechny. Oproti tomu, vozidla MHD smějí do zóny
vjíždět bez ohledu na to, jakou emisní třídu nebo kategorii plní. Obce
se postaraly, aby jejich obchodní zájmy nebyly dotčeny, ačkoli jsem přesvědčen,
že autobusy jsou významným zdrojem emisí, zejména vzhledem k jejich technickému
stavu a stáří.
Stejně tak musím zklamat toho, kdo si myslí, že se ho pražská NEZ nebude
týkat. Obce získaly natolik široké oprávnění vyhlašovat NEZ na svém území,
že NEZ lze vyhlásit prakticky kdekoli. Pokud jim to projde na jednom místě,
a zatím to vypadá, že jim to projde, tak se tahle rakovina rozšíří po celém
Kocourkově. Pro úředníky to bude prima byznys a budou mít o to zájem.
Mimochodem sledujte jednu zajímavou věc. Všechny záměry, kde se dá krást,
podporuje TOP09. Dá se na to dívat i od konce, vše, co kdy podporovala
TOP09, se zvrhlo v lumpárnu.
Konečně nepotěším ani ty, kteří si myslí, že mají rozumné radní pod
vlivem pasivních aktivistů a NEZ jim v jejich městě nevyhlásí. V okamžiku,
kdy se NEZ rozjedou, nemůže si nikdo být jistý, zda se v cíli nebo po trase
jeho cesty někde nenarodila NEZ a protože neexistuje povinnost o NEZ širokou
veřejnost informovat nebo je zanášet do nějaké veřejně dostupné mapy, může
se vám na cestě k babičce stát, že narazíte na nějakou zelenou zónu, která
tam ještě loni nebyla a kterou lze čistě formálně objet přes Plzeň, Písek,
Humpolec a Pardubice, a protože na vašem superekologickém novém EURO6 autě
na zemní plyn nemáte samolepku, dostanete flastr.
Zklamu ty, co teď něco sumírují o materiálním aspektu. Zájem společnosti
je také identifikovat vozidla, která mohou či nemohou do zóny vjíždět.
V Německu to zašlo tak daleko, že policie kontrolovala auta stojící v zóně
a rozdávala pokuty těm řidičům, kdo v zóně byť jen stáli, protože používala fikci,
že když tam stojí, tak tam museli vjet. Soud
tuto praxi potvrdil. Předpokládám, že tuzemské městské policie budou
postupovat podobně a NEZ budou skvělým důvodem pro navýšení jejich headcountu,
apecountu nebo jak to vyjádřit.
Mohu tedy někoho vlastně potěšit? Paradoxně ano, dokonce úplně všechny
ty, které jsem v předchozím textu zklamal. Můžete to pořád ještě zastavit.
Existuje několik míst, kde do toho lze hodit vidle. Jeden z nich nastane
ani ne za týden, jmenuje se komunální volby. Volbou zastupitelů, kteří
se postaví zónám a nebudou souhlasit s příslušnou vyhláškou, se implementace
zóny do vašeho města zastaví.
V současné době proti
zónám vystupují Svobodní (je třeba vždy prověřit lokální program nebo
se přímo zeptat kandidátů) a sdružení reseniproprahu.cz,
které je lokalizováno do Prahy. V žádném případě nedoporučuji volit zelenokomunistické
strany, jako je TOP09, Starostové a zelení. V případě, že identifikujete
další subjekty na lokální úrovni, které se vymezily proti zónám, pošlete
mi prosím odkaz, hodlám ještě před volbami vybudovat seznam takto zaměřených
subjektů. Myslím si, že nebude nijak dlouhý, protože občané toto nebezpečí
většinou neidentifikují. Přitom se mi nezdá, že by téma bylo bagatelní,
srovnal bych to s bodovým systémem, o který se také většinově lidé nezajímali
nebo se nechali ukolébat řečičkami a mediální kampaní, aby nakonec zjistili,
že jim úředníci berou řidičáky.
V dalším dílu se podíváme, jaké jsou přínosy a ztráty tohoto opatření.
02.10.2014 D-FENS