D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Filson… Porod na druhou
    (ze dne 16.03.2014, autor článku: Vincenzo)

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:08:07     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:
    myslíte, že jsem měl v některém bodě postupovat jinak?

    No... podle popisu takhle z křesla by mi přišlo celkem samozřejmé nejpozději po druhé pojistce prostě vzít multimetr a přeměřit odpor té krásné nové užnevímkolikavláknové žárovky Fil&Son.

    Ale kdo ví, možná v reálu bych na to přišel ještě mnohem později :)

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 08:47:21     Reagovat
    Autor: RomanL - RomanL
    Titulek:Re:
    Přesně to by mě napadlo hned - napodruhé. ;-)

     
    Komentář ze dne: 23.03.2014 05:41:29     Reagovat
    Autor: RA25 - Neregistrovaný
    Titulek:Re:
    Osobně při hledání zkratů používám jednoduchou fintu. Do série s postiženým obvodem (tj, většinou místo pojistky) zapojím žárovku na dotyčné napětí, v případě auta tedy třeba 12V/21W. Žárovka omezí proud obvodem, takže nikde nic nehoří a navíc signalizuje, jestli problém pořád ještě trvá. Ušetří to spoustu spálených pojistek nebo hodně kroků v případě třeba elektriky v domě...

    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:10:40     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:
    no, on po bitvě je každý generál, ale pokud vyměním nějakou součástku a do té doby funkční systém přestane fungovat, tak bych prvně hledal problém v té součástce (žárovka FILSON) a pak teprve někde jinde...

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 10:44:20     Reagovat
    Autor: JeromeHeretic - JeromeHeretic
    Titulek:Re:
    +1 Prvni praskla pojistka mohla byt nahoda, druha uz jistota. Lozeni kolem celyho vagnu, misto vyndani te jedine soucastky, ktera to (logicky) zpusobuje, to je IMHO ciry masochismus.
    Ovsem neni se cemu divit. Na sadomasochisticke sklony poukazuje dostatecne uz vlastnictvi Toyoty Yaris.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 22:33:45     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re:
    Nebuďte na autora ošklivý.

    Co se týče věci samotné, tak také souhlasím. Nedomnívám se že jde o to zda je autor či není elektrikář, ale o užití prosté vylučovací metody hned z kraje. (on ji užil ale až pozdě ale zato ve velkým s rozborkou půlky auta) Ovšem pokud jde o jiné souběžné starosti s velkým emočním nábojem "oslabení" lze pochopit.

    Tedy :
    Chcípla mi pojistka 1-2, mám jen jednu další tak se juknu na rozdělanou stranu, protože bude chyba tam.
    Buď jsem nějak zprasil patici či porušil a zkratoval drátky svou nešikovností, nebo je to ta nová járofka.
    Vyndám járofku, zapnu a buď přijdu o poslední pojistku (v případě že jsem zprasil patici/drátky tak že jsem si toho při prohlídce nevšiml a zkrat zůstal, nebo vše jede a chyba žárovky je jistota.

    Já osobně bych nejpozději po druhé pojistce vzal járofku ohmmetrem a nejaká šťavnatost na adresu Filsouna by jistě také opustila má ústa.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 22:36:40     Reagovat
    Autor: Sysopek - Sysik
    Titulek:Re: Re:
    Tak tak... staci udelat (-1)krok, neco jako ve Winblows "navrat do bodu obnovy". Je zbytecne zliqidovat tolik pojistek.

    Americane, i kdyz je nemam moc v lasce, maji jenod pravidlo: "kdyz v postupu vymeny olejoveho filtru je napsano, ze mas vymontovat chladic, tak to udelej a nepremyslej nad tim, jestli to neni zbytecne. Usetris si cas&nervy".

    Stejne tak mel postupovat autor vyhodit zarovku hned ve druhem kole, bez predpokladani, ze je ok. Holt "debugging" se musi delat mechanicky.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 22:47:44     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:Re: Re: Re:
    No, já Vám nějak nevím. Já tedy mám zcela konkrétní a praktickou zkušenost, že

    (a) v oficiálním postupu opravy serv větrání je napsáno „sundat celou palubku“ (www.rangerovers.net/repairdetails/blendmotor.html#official)
    (b) Američané se zamysleli nad tím, zda to není zbytečné...
    (c) ... a vymysleli řadu různých zkratek a fint (www.rangerovers.net/repairdetails/blendmotor.html#shortcuts)
    (d) jež docela zásadně šetří čas a nervy.

    Ověřeno v redakci, tisíce děkovných dopisů.

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 21:36:33     Reagovat
    Autor: Sysopek - Sysik
    Titulek:Re: Re: Re: Re:
    Ja nepopiram, ze kdyz je narod dostatecne velky, najde se i nejaky ten inteligent. Drtiva vetsina ovsem, vynda ten radiator.

    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:14:03     Reagovat
    Autor: Miluna - Miluna
    Titulek:správný postup
    by byl: nekupovat NIC od pochybných firem jakým Filson bezesporu je, čínský šmejd nejnižší kvality.
    Žárovky origo Toyota nebo Tungsram, Osram, Bosch a další spousty výrobců, pojistky to stejné

     
    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:26:37     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: správný postup
    to máš těžký, když cena je dneska to hlavní...

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 00:20:03     Reagovat
    Autor: AKA the A - AKA the A
    Titulek:Re: Re: správný postup
    Na druhou stranu šmejdů propálí několik než to vzdá origoš díl...jakmile se k tomu blbě leze (přední světlomet ap.), je originál rozhodně lepší volba ;-)

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 19:41:36     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: správný postup
    Tak tady jde o to, že se mění nějaká zadní žárovka, u které většinu řidičů asi nezajímá, jak to svítí či něco podobného. Přední světlomet je ovšem kruciální, tam jsem si dal noname žárovku jen jednou, protože nebylo nic jinýho po ruce. Svítilo to jak petrolejka, neviděl jsem lautr nic. Normálně používám Osram NightBreaker či Tungsram MegaLight. A to je u mne výměna žárovky v předním světlometu otázka pár minut. I v mrazu, vichru, plískanici... A navíc mně přijde pořád častější situace, kdy řekneš, kterou žárovku chceš (kromě těch do předních světel) - a tady ji máte. Meziotázku 'jakou značku' jsem už dlouho neslyšel...

     
    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:29:54     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: správný postup
    To bohužel není záruka úspěchu, možná poněkud paradoxně právě naopak. Velmi podobnou, i když ne tak záhadnou závadu jsem zažil u dvouvláknové žárovky Osram 21W/5W, kterou jsem zamontoval do SAABu 9000 poté, co si začal stěžovat, že "něco vzadu" nesvítí. Po výměně žárovky si stěžovat nepřestal, což jsem mylně přičetl na vrub tomu, že je to starej krám. Mezitím mi odešla další žárovka, v souvislosti s čímž jsem byl upozorněn, že mi svítí poslední brzdové světlo. Po dvou hodinách odhalování závady jsem přišel na to, že ta nedávno vyměněná žárovka je zjevně zmetek a zřejmě nikdy nesvítila. Byla to ta poslední možnost, co mě napadla, vždyť "je úplně nová a Osram k tomu"...

     
    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:48:23     Reagovat
    Autor: icu - icu
    Titulek:Re: správný postup
    No, vůbec bych se nedivil, kdyby Tungsram, Osram, Bosch... to brali ze stejného pásu, jako Filson.

    Jinak, po odprásknutí pojistky bych dal auto do předchozího stavu (tj., vyndal novopu žárovku), dal novou pojistku a zkusil to. Pokud by pojistka přežila, hledal bych v objímce nebo na žárovce (tj. voltmetr). Ale jak psáno výše - mě se to v klidu od stolu kecá a v reálu bych možná byl rád, kdybych předvedl stejný výkon ;)

    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:37:03     Reagovat
    Autor: Miluna - Miluna
    Titulek:
    zřejmě polská verze Osramu, v autodílech běžná věc

     
    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:39:47     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re:
    a dá se teda nějak poznat 'Osram' vs. 'polský Osram'?

     
    Komentář ze dne: 16.03.2014 22:33:59     Reagovat
    Autor: Miluna - Miluna
    Titulek:Re: Re:
    tím si nejsem jist, většina prodejců je zavážena ze skladů v Polsku, možná jen nakoupit v Německu. Naposledy jsem si vzal žárovky od Bernera a vypadá to Ok

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 22:42:28     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re:
    Nevím kde všude Osram vyrábí, ale spíše než Polská bych tipoval šméčko, tedy napodobeninu. Něco jsem o tom zaslechl, ale že bych věděl jak to rozeznat... to tedy nevím.

    Snad jen ten nákup u spolehlivého zdroje.

    Komentář ze dne: 16.03.2014 21:38:46     Reagovat
    Autor: cmk - cmk
    Titulek:Vecer...
    Omlouva Te pozdni hodina a nasledna prestavka mezi diagnostikou zavady :-)

    Jinak plati pravidlo - kdyz se po vymene neceho zacne srat dalsi vec, vrat se nejdriv k tomu, cos menil ;-) Byva tam souvislost... :-)
    Mas to stesti, ze tady sla pricina odstranit, jelikoz pricina byla, "ze je neco blbe"... Ja nedavno zrepasoval palici na motoru a zacalo to zrat olej (preci jen vyssi tlaky nahore na jinak olitany mr*ce se projevily a bohuzel k netesnici palici se vratit neslo)... Tak jsem dal nove krouzky... A zacal klepat spodek... Priste asi radsi vymenim rovnou cely auto...

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 08:55:19     Reagovat
    Autor: kolemjdouci - Lukas
    Titulek:Re: Vecer...
    Jinak plati pravidlo - kdyz se po vymene neceho zacne srat dalsi vec, vrat se nejdriv k tomu, cos menil ;-) Byva tam souvislost... :-)

    pod tohle se podepisuju!
    V servisu mi vyměnili x dílů, než jsem u jiného to-je-divný-dej-to-sem-vole mechanika zjistil, že stačilo dotáhnout málo utažený čep předního ramene..


    Komentář ze dne: 16.03.2014 22:44:52     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Pravidla
    No první pravidlo snad je, že když shoří pojistka, tak tam nebudu strkat další a doufat, že se to samo vopraví. Asi neshořela jen tak, že?

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:19:41     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Pravidla
    Zatím jsem tímto způsobem opravil všechny se shořelými pojistkami související závady v autě a zhruba 99 % v domovní instalaci (do které se nevrtám ze zásady- není to můj obor a 230 V už může bolet, takže výměna pojistek/ nahození jističe je maximum toho, na co si troufnu sám). Pojistka zřejmě odejde v důsledku nějakého náhodného chvilkového přepětí v obvodu (stěrač se trochu zbrzdí nějakým svinstvem, v žárovce přeskočí oblouk...) a poté, co tato špička pomine, nezbude v obvodu nic, co by bylo potřeba nebo dokonce možné opravovat. Nehledě na to, že zmetek a tudíž přepálená "předčasně" může být i sama pojistka. Teprve od druhé pojistky dál je situace jasná.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:21:40     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Pravidla
    No samozřejmě, to se stane, ale že mi shoří jedna, narvu tam druhou, shoří druhá, dám tam třetí…to už je snad jasné, že tady to nebude, ne?

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 08:49:49     Reagovat
    Autor: RomanL - RomanL
    Titulek:Re: Re: Re: Pravidla
    Asi tak...

    Komentář ze dne: 16.03.2014 23:07:40     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Můj postup
    Já bych po rupnutí pojistky tuto vyhodil a jako první krok přeměřil odpor mezi jejím výstupem a zemí. Pokud by tam byl zkrat na zem, začal bych postupně odpojovat to, co na tom okruhu visí. Po nalezení subsestavy, ve keré zkrat je (v tomto případě objímka + žárovka) bych rozebral tu.

    Co mi v daném případě trochu vrtá hlavou je, jak mohl „vlasově tenký drátek“ vydržet proud 7,5 A (resp. ve skutečnosti nejspíš ještě o něco vyšší).

     
    Komentář ze dne: 16.03.2014 23:11:09     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:Re: Můj postup
    Ono se to nasčítalo s jinými proudy, ne? Ale možná jsem to jen celé blbě pochopil.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 00:05:54     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Můj postup
    Sčítání nesčítání, tím drátkem prošel proud I = U/R. Byl-li odpor drátku třeba 0,1 R (což je dost, ale dejme tomu, spoje určitě nebyly ideální), tak to při 12 V dělá pořád teoretické maximum 120 A. V praxi tolik, kolik pustí pojistka než shoří.

    V daném případě bylo tedy maximum o něco vyšší než 7,5 A (o kolik, to záleží na charakteristice pojistky). Takový proud dokáže docela slušně ohřát i tlustší drát než vlasově tenký. V modelářské praxi se používalo pravidlo, že co 10 A, to milimetr čtverečný průřezu drátu. Proto jsem se tak divil tomu, že ten drátek neshořel.

    Přítomnost nějaké další zátěže v obvodu je tedy zcela irelevantní. Sice přispěje ke zvýšení cekového proudu, ale na výsledek to nemá vliv. Shořelo by to i bez ní. Autorem zavržené řešení vrazit tam minci/hřebík či něco podobného, by v jeho případě dost možná pomohlo, protože drátek by téměř jistě shořel jako první. Nicméně s ohledem na jeho (ne)znalost problematiky bylo rozhodutí tuto drsnou metodu nepoužít správné.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 07:26:20     Reagovat
    Autor: jack.fx - jack.fx
    Titulek:Re: Re: Re: Můj postup
    Hlavní rozdíl mezi pojistkou a zkratovanou žárovkou bude nejspíš v materiálu. Tipnul bych si, že pojistka bude z materiálu s nízkou teplotou tání, aby se rychle přepálila, zatímco kraťas v žárovce byl ze železa s teplotou tání 1500 stupňů celsia a proto krátkodobě snese desítky nebo i stovky ampér.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 13:25:47     Reagovat
    Autor: Spapanek - Spapi
    Titulek:Re: Re: Re: Můj postup
    No nevím, taky by drátek mohl vydržet a odejít něco jiného:-p

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 16:40:09     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:Re: Re: Re: Můj postup
    Já si to představoval tak, že tam byl přechodový odpor takový, aby tudy tekly nějaké tři čtyři A. Což spolu s ostatním odběrem řekněme 4-5 A dohromady tu pojistku celkem efektivně upeklo.

    Mně třeba takhle upekla pojistku v nabíječce rozsvícená žárovka v mlhovce. Baterie byla hodně prázdná, a spolu s tou žárovkou tam toho halt teklo moc. Když jsem baterii odpojil od auta, dobít se dala normálně; ta žárovka brala, já nevím, 2 A? Možná, ale byl to halt ten rozdíl mezi jo a ne.

    Ale samozřejmě, možná jsem si to celé představoval a dosud představuji zcela blbě (nemluvě ani o těch podrazech s überproudy při rozsvěcení, jež jsem vůbec neznal...)

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 08:55:25     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Můj postup
    Důvodů proč vydržel potfora neviditelný drátek zkratující žárovku déle než několik pojistek může být více. Některé již byly uvedeny, jako třeba rozdílné materiály v pojistce a onoho zákeřného zkratovače.
    Nebo že se spolu s ostatní zátěží holt "ucho utrhlo", jak píše OC.
    Mne napadl ještě jeden faktor. Na výdrž vodiče co se týče velikosti protékajícího proudu má vliv a velký jeho chlazení. Tedy byl-li vlásek zkratovač tak šikovně natažen, že měl dobré teplené spojení s "masou" kovu patice, tak se po tu kratičkou dobu dovedl chladit a přenášet pro pojistku nadlimitní proud dostatečně dlouho.
    Díky celkovému odporu vedení a přechodovým odporům spojů po cestě nemusel na patici být zkratový proud pro dobře chlazený zkratovací vlásek až tak vysoký a dlouhý.

    V jednom domě nějaký praso-elektrikář natáhl napájení nějakého IT zařízení (asi routeru/switche) kabelem CYKY 3Jx1.5 a odjistil jej jističem 10A ch.B ihned u hodin. Na druhém konci zásuvka. Zařízení mělo spínaný zdroj, kde se něco podělalo, zkrat a jistič byl v klidu. Zařízení si tiše shořelo ve své zamykací bedně a na štěstí nemělo šanci něco podpálit. Problém byl hlavně v délce/průřezu toho kabelu a jejím naprostém pominutí při výběru jištění. Zařízení si bralo pár desítek W, tedy užití jističe s jednotkami A a příslušné charakteristiky pro elektroniku tuším D či K by vybavil a nejspíše by tak velké čmoudíky nebyly. Co mohl zvládnout nejspíše notně ohřátý kabel nekonstruován jako topný, ve svazku ve stoupačce raději nedomýšlet. Mohlo být veselo.

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 14:19:16     Reagovat
    Autor: JiriF - jirif
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Můj postup
    Co mohl zvládnout nejspíše notně ohřátý kabel nekonstruován jako topný, ve svazku ve stoupačce raději nedomýšlet. Mohlo být veselo.

    Podle katalogu Prakab má kabel CYKY3x1,5 proudovou zatížitelnost v zemi 28A, na vzduchu 18A; tento kabel se jističem 10B jistí zcela běžně, protože při jmenovitém odporu jádra cca 12,5ohm/km se na metru kabelu při zátěži jmenovitým proudem jističe protopí zhruba 2,5W/m. Vzhledem k tomu, že provozní rozsah teplot se pro daný kabel uvádí v rozsahu -50 až +70 stC, bych rozhodně v kabelovém svazku problémy nečekal. Chyba nebyla v jištění rozvodu, ale v nesprávně navrženém jištění zařízení/racku, protože zkrat uvnitř zdroje měla ošetřit jeho pojistka, případně pojistka vnitřního rozvodu racku.

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 16:34:08     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Můj postup
    Jo, pardon. Neuvedl jsem že ty hodiny v bytovém domě byly v 6.np u nájemníka a bedýnka soudruhů poskytovatelů byla ve vedlejším vchodě téhož domu ve sklepě. Vzduchem přímo a ideálně cca. 30m+? (takřka úhlopříčně přes dvouvchodový panelák) Elektrickou vzdálenost netuším, ale dala by se odhadnout.

    V kabelovém svazku-stoupačce zatížitelnost docela rychle klesá. Vím že se u CYKY 1,5 udává na vzduchu 18A, o 28A v zemi jsem nevěděl, ani bych ji do země nedal... jen si nejsem jist parametry toho vzduchu při kterých to platí (20 stupňů?) Při jiných teplotách to bude také jinak.

    Ale jo, třeba jsem jen škarohlíd a třasořitka.

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 15:08:06     Reagovat
    Autor: Shi - Shi
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Můj postup
    Pokud ten kabel nebyl delší než cca 50 až 100 metrů, tak mohlo být použití jističe 10A zcela v pořádku.
    Jistič především chrání kabel před překročením maximální provozní teploty izolace (taky chrání před dotykem nebezpečného napětí při zkratu napájení na kostru přístroje).

    Na konci vedení nevíte, zda tam v nejkbližších letech bude pouze switch se spotřebou 50 W, nebo tam někdo bude potřebovat připojit i server (500 W) a k němu pro jistotu i malou klimatizaci (1 kw) a není zrovna obvyklé měnit jistič v rozvaděči podle toho co zrovna připojuji do zásuvky.

    Přístroj před zahořením má v první řadě chránit jeho vlastní pojistka, protože pouze výrobce přístroje ví jaký proud zařízení bere při rozběhu a jaký proud při normálním provozu.

    Jinak jistič s charakteristikou pro elektroniku neznám. Vaše "charakterisika K" dnes odpovídá charakteristice C.

    U jističů je to dnes s charakteristikami takto:
    Char B: zařízení, která nezpůsobují proudové rázy (jištění vedení, běžné spotřebiče)
    Char C: zařízení, která způsobují proudové rázy (žárovky, motory)
    Char. D - zařízení s velkými vysokými proudovými rázy či rozběhovými proudy (transformátory, motory)


    Pokud tam byly čoudíky a jistič nevypnul, tak to nejspíš znamená, že
    a) proud výrazně nepřekročil 10A.
    b) switch byl (bez ohledu na značku a pořizovací cenu) levný šmejd a jeho výrobce ušetřil na přístrojové pojistce.

    Na čoudíky totiž stačí příkon pár desítek watů.

    Pokud zadavatel ví zcela přesně že tam bude pouze switch a nikdy tam nic jiného s větším odběrem připojeno nebude, tak to mohl elektrikáři nařídit a ten by tam na přímý pokyn nepochybně 2A jistič klidně namontoval. Ale já bych v elektroinstalaci o zásuvku, do které si pak nemůžu připojit ani vrtačku, zrovna moc nestál.

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 16:18:40     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Můj postup
    No nevím, že by v Letohradě na něco zapoměli?
    Aplikaci uvedené normy na vedení v domovních a podobných instalacích zachycuje tabulka 6, ze které lze například vyčíst, že pro světelný 1 fázový obvod jištěný jističem 10A splňující podmínky ČSN EN 60898 je stanoven minimální průřez 1,5mm2 pro vedení s PVC izolací, které je uloženo v trubkách a jeho délka nesmí přesáhnout 16m, aby byl dodržen dovolený úbytek napětí ∆u dov=2%.

    zdroj: http://www.bqz.sk/download/_info/oez_prirucka_elektrikare_web.pdf

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 16:58:33     Reagovat
    Autor: Shi - Shi
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Můj postup
    Já se na to díval čistě z pohledu oteplení kabelu ve stupačce, kterého se obával původní pisatel. Překročení teploty izolace je nebezpečné, stejně jako je nebezpečné nedodržení impedance smyčky. To hrozí, když je kabel delší než 50 metrů s jističem char C nebo 100 metrů s jističem char B. Jistič 10A vyhoví pro většinu běžných uložení, tedy i pro běžnou stupačku. Samozřejmě pokud je vodič uložený v tepelné izolaci, nebo ve stupačce bývá teplota hodně nad 30 stupňů, tak všechno může být úplně jinak.

    Nedodržení ∆u je spíš nepříjemné, ale v praxi mnohdy nemusí zase tolik vadit - zejména jedná-li se o občasné využití a ne trvalý provoz spotřerbiče s velkým odběrem.

    S ∆u dov=2% a 16 metry máte pravdu, nicméně je otázka jaké ∆u dov je normou předepsáno pro obyčejnou zásuvku. Vámi uváděný dokument uvídí pro jiné apliakce ∆u dov = 5% a tam už jednofázový kabel průřezu 1,5 může mít cca 40 metrů.

    I "letohrad" asi bude jen orientační, protože ta čísla jsou podezřele kulatá. Správná cesta je zadat to třeba do Sichru a pak by se ukázalo jak to vyjde pro dané podmínky. Každopádně jistič 10A rozhodně není pro kabel s průřezem 1,5 automaticky špatně, spíš naopak je to celkem standardní jištění - mám to v bytě také tak a přes Sichr jsem si ověřil, že kdyby bylo nejhůř, tak i 13A jistič lze u mě doma s průřezem 1,5 použít, ale bude to už na hraně.

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 17:12:27     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Můj postup
    Jo, Sichr je pojem. Silovina mne moc nebrala, tak jsem od ní rychle utekl.

    Jak píši výše, třeba jsem jen bubák a třasořitka.
    Jednou mi jeden stavbyvedoucí-elektro povídal jak u jeho rodičů doma fungoval 20 let el. boiler na zvonkáč v omítce než se konečně upálil...

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 17:23:33     Reagovat
    Autor: Lukas B. - Lukas B.
    Titulek:Re: Re: Můj postup
    šišmarjá, eletryka je čertovská věc, a funguje i tam kde by fungovat neměla. čím víc na jih (jedno jestli západ nebo východ), tím jsou vidět věci roztodivnější, smělé svorkování drátů zakroucením, neizolované dráty jak pro vlaštovky tažené pod stropem chodby, zapojení spotřebičů přímým zastrčením oholeného drátu do zástrčky, a furt ne a ne shořet.

    i v některých postarších tuzemských rázovitých chaloupkách se najdou skvosty, vzpomínám třeba na vodárničku v jedné pastoušce, kdy na rozběhnutí čerpadla bylo nutno chrstnout kýbl vody na kamennou stěnu chlívku - nezjišťoval jsem proč (to způsobovalo problémy logistického rázu - bylo nutno mít schovaný kýbl do foroty natočený).

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 20:17:39     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Můj postup
    Ale jo, pane. Maj recht. Vopičky maj zase dráty po stomech co jsem tak čtnul a ty záběry z Asie ... ani mi nemluvěj.

    Horší je, když nefunguje tam kde by měla a "přece dycinky to tak jelo voe" a fčílkaj prd.. :)

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 17:07:20     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Můj postup
    P.S. k charakteristikám:
    Třeba zde: http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/189aae85665249dac12577d5004cb816/$ file/Jistice%20a%20chranice-Compact.pdf na str. 12 uvádějí skoro pro všechny typy charakteristky B, C, D, K, Z a jak jsem tak koukal, tak tam maj ještě jakési exotičtější charakteristiky.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 00:07:21     Reagovat
    Autor: Vapno92 - vapno92
    Titulek:Re: Můj postup
    Pan postupoval totalne DEBILNE. Vypalena poistka je dosledok, kym neodstranis pricinu, tak kazda dalsia poistka, prekvapivo, vyhori tiez. Druha vec, pokial nieco vykonam a nasledne nastane sarapata, na 90% bude problem v danom ukone a nikde inde. Aj ked uznavam, so mnou uz podobne auto vyjebalo, napisem na poziadanie.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 07:26:51     Reagovat
    Autor: 8-P - osmpé
    Titulek:Re: Re: Můj postup
    jo, vsichni sou debilove co s tim nemaj zkusenosti...

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 16:41:06     Reagovat
    Autor: Vapno92 - vapno92
    Titulek:Re: Re: Re: Můj postup
    Neťahajte za slovíčka, Nikoho som neslovil debilom, debilným som nazval len pracovný postup.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 11:06:23     Reagovat
    Autor: SPECZ - specz
    Titulek:Re: Můj postup
    "Vlasově tenký drátek" toho může vydržet docela dost, když je dobře chlazenej - a to na spodní straně žárovky docela dobře může být - na rozdíl od toho který je v pojistce.

    V práci jsme kdysi dělali nějaké anténí zesilovače opatřené britskou koncovkou ( zasuvky.hw.cz/index2.php typ "G"). Veškerá výroba procházela různými testy, jak zesilovač samotný, tak napájecí zdroje. Projistotu se ještě testoval celý sestavený komplet, už na oddělení balení - kde k tomu prvně byla připojena britská vidlice. Z balení se mi vrátilo 5ks kompletů zesilovače, s tím že vyráží pojistky. Odpojil jsem kabel s vidlicí, zkusil zdroj+zesilovač. Ok, tady to nebude. Vezmu ohmmetr, měřím kabel s vidlicí. Odpor "nekonečný". Hmm, to je divný, říkám si. Aha, v britské vidlici je pojistka, evidentně přepálená.Měřím ze strany vidlice. Odpor "nekonečno". Doprdele co to má bejt. Jdu si pro megmet. Ze strany kabelu OK. Ze strany vidlice 2ohmy při 500V. Že by číňan nějak zprasil vnitřek vidlice ? Beru nůž na koberce a štípačky, pitvám vidlici. Je bytelná, tahle operace mi zabírá 15 minut. Nenalézám nic co by nasvědčovalo chybě. No co je tohle za blbost, dohajzlu, to už neni možný ! Mezitím mi volají z balení, že tam mají dalších 30 problémových kusů. Vyrážím tam, a hledám jaký je rozdíl mezi vidlicemi které vyráží pojistky a které jsou vpořádku. Jediný rozdíl který jsem našel je poloha štítku "Q.C. passed" i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1334482549/wholesale-Free-Shipping-Transparent- font-b-Q-b-font-font-b-C-b-font-font-b.jpg . Tam kde se samolepka dotýká kontaktů vidlice, vyráží vidlice pojistky. Na samolepce samotné není nic vidět. Beru znovu "vadnou vidlici" a megmet. Měřím odpor. 2 ohm. Sundavám samolepku - znovu měřím - 1,5megaohm ! Problém vyřešen oloupáním samolepek. No jo, ale co sakra vyrazilo pojistku ve vidlici, když je zkrat už před pojiskou ? Beru další vidlice, tam už jsou pojistky ok - takže ta jedna už asi přišla vadná ...

    A proč to celý píšu ? Protože z tadytoho případu mám odzkoušeno, že pitomá "zlatá" samolepka dokáže přenést dost proudu k vyražení 16A jističe, aniž by to na ní muselo být vidět - takže mě moc neudivuje tvrzení o vlasově tenkém drátku který vymetá 7,5A pojistku na 12V ...

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 09:11:09     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Můj postup
    Kruciš, přečetl jsem si Váš post pozdě. Nemusel jsem smolit ten svůj.

    Komentář ze dne: 17.03.2014 07:27:15     Reagovat
    Autor: Doom - Doom
    Titulek:
    jo, se žárovkama je sranda. nedávno nám na služebním autě shořela žárovka v tlumeném světle. vydal jsem se do našeho kumbálu, kde kolega náhradní žárovky viděl. vzal jsem dvě a šel měnit. vyhodil jsem spálenou, dal tam novou z krabičky a ono nic, světlo nesvítilo. dal jsem tam druhou, nic, světlo nesvítilo. tak jsem zkontroloval pojistky, všechno OK. šel jsem si vzít multimetr od našeho technika, přeměřuju pojistky, pojistky OK. zkontroloval jsem napětí na objímkách, na obou žárovkách stejné hodnoty. pak mě napadlo zkontrolovat ty "nové" žárovky. nějaký vůl asi s divným fetišem skladoval v kumbálku SPÁLENÉ žárovky a neobtěžoval se je nějak označit. a vlákna obou žárovek byla spálená tak šikovně, že při vizuální kontrole vypadaly žárovky jako nové.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 12:06:27     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re:
    Koukám, že ty mistři, co si schovávaj přepálený žárovky, protože "to se může hodit", fakt existujou :-)

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 16:05:45     Reagovat
    Autor: kat - kat
    Titulek:Re: Re:
    Dokud existují jedinci, po kterých je vhodné občas něco i hodit. I když zrovna žárovku....

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 16:20:06     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re:
    Asi to bude znít divně, ale ono se to fakt může hodit. Používal jsem polovypálené H4 jako osvětlení kumbálu, kde nebyl zaveden proud, jako zátěž při testování akumulátorů, jako zkušební platformu, když jsem potřeboval vědět, jak moc velké přepětí H4 vydrží... Na tohle všechno je polospálená H4 nenahraditelná, protože jinou 12 V/ 55 W halogenku bych hledal těžko, zejména když podmínkou je, aby byla nejlépe zadarmo. Dodělal jsem jich při podobných experimentech víc, než jsem jich sám stačil "vyprodukovat", a tak jsem ještě fungoval jako recyklační jednotka pro známé a kamarády:-).

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 16:30:00     Reagovat
    Autor: Wildcat - F4F3
    Titulek:Re: Re: Re:
    Ja som pouzival automobilovu ziarovku (nebola to este halogena) s jednym vypalenym vlaknom ako limiter skratoveho prudu v tyristorovom regulatore rychlosti pre zeleznicne modely. Ale to bolo pred takmer 40 rokmi.

    Komentář ze dne: 17.03.2014 07:34:44     Reagovat
    Autor: 8-P - osmpé
    Titulek:coz takova autopojistka
    coz takova autopojistka - jednou sem zapojoval radia do mobilni-telefonni radiostanice, a cele to zaclo hazet blesky a vyhazovat pojistky, az kdyz to bylo komplet hotove = pri pokusu o pripojeni na antenni system, ktery byl jako na potvoru sdileny jeste s dalsimi operatory, takze jsem nemel poneti co tam ti dalsi operatori pousti za kouzla - to bylo vykourenejch cigaret!

    Pak jsme zjistili ze za to muze vadne radio z Chiny, ktere probijelo napajeni az do anten. Jesteze jsem nedostal infarkt driv nez jsem to zjistil :-)

    Komentář ze dne: 17.03.2014 07:36:50     Reagovat
    Autor: xmic - Neregistrovaný
    Titulek:
    Vnouzi jsem koupil orazove 21W zarovky v Tescu (mislim ze taky Filson). Jeda zhorela za 10 bliknuti a druha okamzite. Vratil jsem z5 tu oloupanou 15 OEM a sel na TK s bilim blinkrem. Zivotnost jsem neocekaval dlouhou, ale prujezd linkou TK jsem si myslel ze zvladnu. :-)

    Komentář ze dne: 17.03.2014 09:09:48     Reagovat
    Autor: Rum-cajs - Rum-cajs
    Titulek:jak rika autor...
    to nevymyslis... jsou i jiny moznosti jak se nechat potrapit, treba koupit H1 u pumpy, bo odesla cestou, namontovat (jo, na miste, jsou jeste auta kde je to sice porod, ale bez komplikaci) a pri zaparkovani zjistit, ze sviti nejak malo... takze zarovka ven, zpatky, ven, zmerit napeti na stekru, vsecho ok..., no abych to zkratil, byla 24V. Nejvetsi porod byl druhy den cestou okolo ty pumpy presvedcit slecnu, ze mi fakt prodala blbou zarovku, a ze krabicku si fakt neschovavam, bo jsem to menil na miste. Az vedoucimu musela neochotne telefonovat, kdyz uz jsem trochu bublal...

    Komentář ze dne: 17.03.2014 09:42:43     Reagovat
    Autor: Priba - Priba
    Titulek:
    Také si velmi rád při diagnostice problém podrobím empirickému zkoumání, kdy serií testů příčinu lokalizuji.

    Ale tady je těch rituálně obětovaných pojistek nějak moc.

    Mezi empirickým sledovaním a natvrdlostí vede tenká linie :)

    Komentář ze dne: 17.03.2014 11:31:41     Reagovat
    Autor: donovanstangiano - donovanstangiano
    Titulek:jak to dopadlo?
    No a co se ti narodilo? Dopadlo to dobře? :-)

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 12:01:10     Reagovat
    Autor: narg - narg
    Titulek:Re: jak to dopadlo?
    jste nikdy nevidel film Alien ??

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 12:12:24     Reagovat
    Autor: donovanstangiano - donovanstangiano
    Titulek:Re: Re: jak to dopadlo?
    Viděl, tam ale nemuseli řešit převoz do porodnice, spíš do márnice :-)

    Komentář ze dne: 17.03.2014 13:38:23     Reagovat
    Autor: piradio - piradio
    Titulek:Správný postup
    Měls tam nakonec přece jen vrazit tu 25A pojistku, člověče. Ten drátek na žárovce by se upálil a bylo by to hned opravené :)

    Komentář ze dne: 17.03.2014 13:53:36     Reagovat
    Autor: Vincenzo - Vinc
    Titulek:Je to kluk....
    ......a do márnice jsme nemuseli :-)

    Když nad tím tak přemýšlím zpětně, asi sehrály rozhodující roli následující faktory:

    1) Jistota nad dobrým kusem žárovky
    2) Opakovaná kontrola žárovky i objímky, tu "novou sem měl venku po první instalaci několikrát
    3) Zřejmě mi bylo zatěžko uvěřit, že pokud vše "vypadá tak jak má", je účelný vracet vše do původního stavu. Což uznávám jako zásadní chybu.
    4) Je to skoro 10 let starý auto, měl jsem i dřív auta podobnýho stáří a vím, jak dovedly potrápit, i když zrovna u Toyoty sem s tím nepočítal. Je to absolutně bezporuchové auto.
    5) Toyota má 140000km na krku, tak sem si pomyslel že asi už došlo i na ní, i když sem tomu stále odmítal uvěřit.
    6) Celkový stres za poslední dny a týdny
    7) Dostalo mě to, že půl auta svítí, a že jsou v pořádku pojistky na mlhovky, ale nelze je rozsvítit, ani vpředu, ani vzadu, ale přitom potkávačky svítily. Pak mi došlo proč, potkávačky mají vlastní pojistky, každá strana jednu, kdežto parkovačky mají svou vlastní pojistku na vlastním okruhu, a bez parkovaček nelze zapnout mlhovky.


    Takže asi tak. Nemám voltmetr ani ampérmetr, u auta si vyměním olej, filtry, žárovky atd, běžná údržba, ale z elektriky mám respekt a speciálně z autoelektriky. Proto mě to vyděsilo, a jak psali ostaní, měl sem jít jako první po té nové žárovce, a taky sem šel, jenže když to všechno vypadalo ok, prostě sem odmítal uvěřit že tam je důvod aby to vypadávalo. proto to rituální obětování pojistek, než sem na to šel s chladnou hlavou.

    Navíc do auta bylo dodělávané neoriginální elektrické stahování oken, tzn zásah do elektroinstalace, a ještě k tomu na tu uvedenou pojistku mělo být zapojeno rádio, které hrálo, i když tam pojistka nebyla. Rádio je vestavěný originál od Toyoty, tak sem pak našel že může být zapojeno ještě na další pojistce, a bylo, takže to bylo ok. Ale na začátku to znejistělo.


     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 13:59:59     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Je to kluk....
    Mohu-li doporučovat, tak multimetr si kupte. Zrovna okolo autoelektriky se motá spousta šarlatánů a ty úplné základy nejsou zase tak těžké na naučení.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:13:57     Reagovat
    Autor: Vincenzo - Vinc
    Titulek:Re: Re: Je to kluk....
    Děkuju za doporučení. Mašinky jako je multimetr a spol mi zatím chybí, a popravdě pro ně nevidím v domácnosti využití, proto je nemám. Kde jinde je využiju, pokud se moje fušování do elektriky v rámci domácnosti omezuje na výměnu žárovek nebo převěšení světla?

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:17:03     Reagovat
    Autor: root - Root
    Titulek:Re: Re: Re: Je to kluk....
    Kdekoli. Nefunguje prodluzovacka nebo zasuvka, nezkousim jine zarizeni, vezmu merak a vidim.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:22:54     Reagovat
    Autor: Vincenzo - Vinc
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    A co to stojí? Co by byla doporučená sada přístrojů pro domácí použití

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:28:39     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Třeba já jsem velmi spokojen s tímhle: cz.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=7430604&CMP=i-bf9f- 00001000

    Ale použitelný multimetr koupíte od pětistovky výš. Použitý i levněji. Sám mám i už asi 20 let multimetr za pětistovku, co jsem kupoval použitý a pořád funguje dobře. Ten výše uvedený bral proto, že má separátní vypínač a k vypínání se nepoužívá hlavní volič.

    Do auta na základní měření není špatné tohle: cz.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?CMP=i-ddd7-00001003&sku=1749431 - nelekejte se, kromě těch čelistí to má i klasické měřící hroty na kabelech..

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:33:53     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Všechno hroznej overkill a dost možná to bude mít stejný šváby jak no-name čína, akorát lepší rezistory (na tento účel je úplně šumák přesnost 0,5 % vs. ~2 %) a možná celkové zpracování, plus platíš brand (který ale stejně neznám). V Bauhausu za to koupíš tři kusy ;-)

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:31:06     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Přesně jak říká root, hodí se to pořád. Nejlevnější shity stojí už přes dvě stovky v hobby krámu, každopádně minimálně do pětikila je to všechno založeno na tomtéž švábu, maximálně trochu víc šetří někde jinde. Osobně doporučuji s pípátkem/chrčítkem na kontrolu diod - velmi dobré na zjišťování zkratů a zkoumání, co je s čím propojené.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 15:48:52     Reagovat
    Autor: Wildcat - F4F3
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Tak to mate dnes jednoduche :) Ja som pouzival dlhe roky toto: www.radiohistoria.sk/Oldradio/main.nsf/wcatalid/0004950

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:31:39     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Na takové to domácí měření je v zásadě použitelná i nějaká hračka až z daleké Číny v hodnotě zdrcujících 100 Kč vod gooka bez účtenky (je to veliké asi jako krabička od cigaret a na první pohled to vyvolává pochybnosti, ale k mému překvapení to většinou funguje nečekaně dobře). Na poněkud serióznější práci se používají multimetry rovněž z Číny, rovněž nijak zvučných jmen, ale už trochu lépe udělané v ceně do ca 3500 Kč. Nad tuto cenu už jsou to většinou profesionální mašiny značek jako Hewlett-Packard, se kterými se člověk nemusí bát vylézt mezi lidi:-). Myslím, že nejdražší multimetr, co jsem kdy měl v ruce, byl Fluke za asi 8000. Takže na to, jakou službu to odvede např. při zjišťování, jestli je mrtvá baterka nebo zařízení, v němž byla namontovaná, to není nijak tragicky drahá věc.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 14:35:00     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    HP se toho dávno zbavilo, z toho vznikly ty jiné dnešní značky a třeba výrobci elektrosoučástek - i to mělo HP v rámci koncernu :)

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 15:08:44     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Jo, já tušil, že už to asi nedělají, když jsem nic s jejich značkou nezaznamenal na trhu asi 10 let, ale na druhou stranu taky nemůžu říct, že bych kupoval mulitmetry denně, zejména když můj HP po asi patnácti letech stále funguje bezchybně (prvních 10 let to byla mašina "v provozu 10 hodin denně", pak se nějak dostala ke mně, a já ji od té doby mám zapakovanou ve skříni v originál krabici a vyndám ji jednou za půl roku; ať počítám, jak počítám, tak v okamžiku, kdy budu muset shánět nový multimetr, mi bude tak 60:-).

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 18:08:51     Reagovat
    Autor: Torm - Tormans
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Do auta bohatě postačí tenhle pentip za necelých sedm stovek i s daní: http://www.gme.cz/digitalni-zkousecka-proskit-mt-1630-p722-400

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 19:11:23     Reagovat
    Autor: martinus26 - martinus26
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    To ste moc dobre neporadili. Prístroj za 700 Czk ktorý zvládne až 200 mA, no neviem, ja by som si to za tú určite nekupil.

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 19:23:30     Reagovat
    Autor: Wildcat - F4F3
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    Bocniky uz neexistuju?

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 20:18:24     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to kluk....
    V autě bude primárně potřebovat měřit zkraty a napětí. Takže doporučený multimetr je naprosto ok. Měření konkrétních proudů už je vyšší úroveň.

    Komentář ze dne: 17.03.2014 13:56:31     Reagovat
    Autor: RIK - RIK
    Titulek:hezka prihoda
    No ja nevim, samozrejme tezko soudit zpetne ...

    ale myslim, ze moje logika mi veli toto:

    1. praskla zarovka, ktera svitila - je praskla --- OK.
    2. dam novou a praskne pojistka - problem tedy musi byt v te zarovce ... min. bych zkusil do te objimky dat jinou zarovkou, ktera vim, ze sviti abych eliminoval zmetek vyrobek. Pak muzu zkusit dat novou zarovku do jine objimky, jestli praskne jina pojistka ...

    3 pokusy tehoz s pojistkou mi prijdou nadlimitni ...

    ale jinak OK.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2014 15:23:16     Reagovat
    Autor: deacon - deacon
    Titulek:Re: hezka prihoda
    Říkají, že jsem odborník. Pamatujte, chybama se člověk učí!

     
    Komentář ze dne: 18.03.2014 09:19:01     Reagovat
    Autor: Karkulka - Karkulka
    Titulek:Re: hezka prihoda
    Je fakt že cpát tam pojistku za pojistkou a nepodezřívat jediný prvek co se změnil není zrovna brilantní postup, ale vzhledem k desáté hodině, návratu z práce a těhotné manželce (ergo možná je navíc v módu "jedním uchem dovnitř druhým ven" protože je možná jediný "živý" sociální kontakt pro ženu) bych to zbytečně neodsuzoval. Unavený člověk dokáže leccos.

    Komentář ze dne: 17.03.2014 21:02:30     Reagovat
    Autor: Xi - Neregistrovaný
    Titulek:Logický postup
    To mi připomnělo jednu servisní epizodu. Přijel ke mě kamarád, že má ve voze v háji dobíjení a elektriku vůbec. Že mu to sice jede a startuje, ale nedobíjí a půl věcí v četně autorádia nejde. A to po výměně starého akumulátoru za nový. Asi alternátor nevydržel požadavky nového aku! No rutinně jsem zjistil vadu usměrňovacího bloku ( průraz) a vypálené pojistky. Předpokládal jsem napálený kabelový svazek, opravil alternátor a BUM! Po připojení Aku rána jak z děla, usměrňovací blok v háji a pojistky též.. No zkrátím to.. Ten poctivý muž si s hřejivým pocitem dal na doporučení prodejce Aku přes noc dobít svou no-name dobíječkou. Nabíjení sice kulhalo, neboť nabíjedlo mělo velký vnitřní odpor, ale to přes absenci pojistek nebránilo přenití Aku na obrácenou polaritu!! Ano, ten dobrý muž si spletl plus a mínus a nabíjedlo připojil obráceně.. Dál už není třeba věc rozebírat, Každý si učiní závěry sám.. :-)

    Komentář ze dne: 18.03.2014 09:02:26     Reagovat
    Autor: Bartelmus - Bartelmus
    Titulek:.
    Po přečtení pár řádků mě napadlo, že bych si vzal AVOMET k ruce, to jsem ale chytrej, páč jsem vyučenej autoelektrikář...
    Jen nechápu pár věcí:
    1. To je taková hrůza jet v nouzi (a to odvoz na porodní sál určo je) s jednou svítící zadní lampou? Neřkuli o tom, že to bude pravděpodobně za denního světla, kdy spoustu machrů jezdí jen s rozsvícenýma LEDkama vpředu?
    2. Tak Tesko je na blacklistu a firma Filson ne? Viz.nákup do foroty na Benzině....
    3. Proč má autor tak SUPER-HYPER-EKO auto a zároveň kouří ten hnusný tabák (fuj, fuj) a otravuje všem nám ovzduší?

    ...jdu si zapálit...

    Komentář ze dne: 18.03.2014 09:09:03     Reagovat
    Autor: Rum-cajs - Rum-cajs
    Titulek:ego-obranny mechanismus
    jsem o tom jeste premyslel, a doslo mi, ze autor svou servisni historkou zdokumentoval klasickou ukazku obrany sve psychicky. Jde o obranny mechanizmus, tzv. popreni, nebo negace, kdy (zhruba receno) jedinec vystaveny neprijemne situaci dela, ze se nic nedeje. Nekde jsem cetl, ze v NY dvojcatech po narazu letadel, kdy uz v hornich patrech horelo, byli lide, kteri uklizeli pracovni stoly a delali "ze se nic nedeje, to bude dobry". Nutno podotknout, ze je to naprosto normalni a prirozena reakce, a tak tim ze daval dalsi a dalsi pojistku, tak podvedome doufal... to prece nemuze byt pravda, to musi fungovat. Takze za me, s uvazenim hodiny, stresu z trpaslika, slepe viry v nic-neni-nemozne car, to vyresil naprosto primerene.

    Komentář ze dne: 18.03.2014 10:04:52     Reagovat
    Autor: Fany - Neregistrovaný
    Titulek:
    V autě vozím malý laciný multimetr, který je tím pádem k dispozici pro řešení podobných záhad a záhadiček. Že to občas zlobí a bliká jak vánoční stromek většinou zpúsobuje ten fakt, že spotřebiče, v tomto případě žárovky, se připojují na kostru přes kabely šroubkama, které se rády uvolňují a pokud jsou dvě nebo více žárovek připojených na kostru v jednom bodě, je na záhadu zaděláno. Tam vzniká ten oblíbený přechodový jev napéťové špičky který se rázem přenáší na sousední spotřebič se kterým sdílí společný kontaktní bod. Tam má svúj púvod i efekt že žárovka v jednom ze světel svítí jakoby trochu víc než ta vedlejší. Pochopitelně i kontaktní plochy v konektorech a prach který se v nich sbírá oxidace kontaktú, to je další zdroj poučení a zábavy.

    Komentář ze dne: 18.03.2014 13:54:49     Reagovat
    Autor: Jan Gutbayer - gutbayer
    Titulek:Návod
    Měl jsi tam místo pojistky vrazit hřebík, on by přehořel ten drátek na járovce a byl by klid. :-)


    !! POZNÁMKA pro lidi, co nechápou nadsázku. Právě jste jednu viděli a tento postup není oficiálním schváleným postupem České Asociace Elektromontážních Pracovníků. Je ovšem schváleným postupem České Ligy Vohnoutské.

    Komentář ze dne: 18.03.2014 22:54:05     Reagovat
    Autor: Jana - Neregistrovaný
    Titulek:A co vetrelec?
    Rypani v elektrice dobry, ale clanek jsem docetla jen kvuli tomu, abych se dozvedela, jak to dopadlo s potomkem. V tomto ohledu ho povazuji za nedostatecny. Narodil se nakonec v te Toyote?

     
    Komentář ze dne: 19.03.2014 00:50:48     Reagovat
    Autor: moussa - Janík
    Titulek:Re: A co vetrelec?
    s potomkem to dopadlo dobře, Vincenzovi se po dvou úmorných dnech podařilo "porodit" svítící žárovku. :-))

    Komentář ze dne: 19.03.2014 00:32:24     Reagovat
    Autor: Urza - Urza
    Titulek:Jak postupovat?
    Jsem manuálně velmi nezručný programátor; cokoliv, co je na mém autě třeba vykonat a je to komplikovanější než dolít olej, tak na to mám kamaráda, kterému zavolám a on to celé pořeší k mé plné spokojenosti, zatímco já mu zas k jeho plné spokojenosti učím dceru matiku a fyziku. Z této pozice oceňuji lidi, kteří se do takových akcí pouštějí sami, takže prosím, autore, neberte můj příspěvek jako kritiku.
    Ale ptal jste se, jak postupovat jinak. Domnívám se, že (zcela obecně, nejen v opravování aut) platí, že když něco fungovalo, nastala změna, načež to fungovat přestalo, je dobré hledat chybu v tom, co se změnilo. I v programování je to velmi rozumný postup (i když nefunguje na 100 %). Osobně se tedy domnívám, že když jste tam dal novou žárovku, přičemž od té doby to začalo likvidovat pojistky, tak zde přichází ten moment, kdy jste měl podle mého tu žárovku vyměnit za jinou, případně zkusit, co bez ní ta pojistka udělá. Neříkám, že bych to na Vašem místě dělal (já bych asi zavolal kamarádovi), jen mi to přijde jako lepší než zkoušet pořád další pojistky bez toho, abych cokoliv změnil (ideálně vrátil poslední změnu zpět).

    Komentář ze dne: 23.03.2014 15:59:41     Reagovat
    Autor: delf - Neregistrovaný
    Titulek:naopak...
    Osobně bych nejdřív zkusil vyměnit tu vyměněnou žárovku - třeba za stejný kus z druhé strany. Když už bych to neudělal a dostal se do stavu procházení všech spotřebičů na dané pojistce, nejdřív bych odpojil tu žárovku, po jejíž instalaci problém nastal. Prostě přesně opačný postup.

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.