|
V podstate autor zhrnul to co vsetci davno vieme a iba nas utvrdil v tejto skutocnosti, a to ze jazdit sa s okridlenym sipom da, ale svoje peniaze by sme do toho nikdy neinvestovali. Rovnako som mal moznost jazdit s tymito autami v praci, konkretne s dvojkovou octaviou 1.9 TDI PD 77kw a 1.6 benzin, jedna hlucna a druha leniva. Ovela radsej som jazdil s Citroenom Berlingo 2.0 HDi ktore nikto nechcel, lebo, a to citujem: "ta radiaca paka je cela rozhegana", rozumej, ma volnejsie drahy radenia. Tak kupili VW CADDY, lebo: " ta paka je super presna". Takze moje berlingo odsudili len preto ze nevedeli radit rychlosti. Takychto a podobnych hlupych argumentov by ste nasli urcite na tisice, a preto sa budu okridlene sipy nadalej infiltrovat na nase cesty.
|
|
|
Čoveče francouzi maj s těma řadícíma pákama nějakej problém docela často. Řídil jsem firemní P206, starej křáp (ve firmě jsou to auta na dožití, snad už půjdou brzo do šrotu), auto nemá ani moc najeto (asi 120 tisíc) a při každym řazení jsem hádal, jestli tam tu rychlost mám nebo se ta páka tentokrát už opravdu urvala. Vlastnil jsem snad ještě starší auto s podobným nájezdem km a řazení tam bylo mnohem přesnější i když páka měla taky nějakou vůli (Seat Ibiza r.v. 94).
Taky mám vzpomínku na Renault megane, co jsem párkrát řídil u minulýho zaměstnavatele a tam zas bylo řazení spojený s nebezpěčím zlomení zápěstí, protože ta páka slušně kopala do ruky.
(Zase na druhou stranu, kdysi jsem řídil Citroen ZX, kde to řazení bylo OK, pokud se pamatuju, stejně jako v Xsaře, ale tam jsem za volantem seděl snad jen jednou.)
|
|
|
Staré známé pořekadlo říká, že Žabožrout neumí udělat špajzku tak, aby to fungovalo...z vlastní zkušenosti (řídil sem celkem tři žabožroutí vozy, Peugeot 2x a Citroen) je to kvedlačka padni kam padni, plus u prvního Peugeotu strašné zvuky během řazení (převodovka jinak vizuálně OK, žádné problémy se synchrony)
|
|
|
Mám Renault Espace 1990 a s řazením není nejmenší problém - ani já, ani žena, ani děti nemají problém zařadit.
Naprosto přesné řazení. (jinak nefunguje kdeco, ale jezdí).
|
|
|
Hurá, další test octovky. Lidé zlatí, což se nejezdí v ničem jiném než ve vozech automodebilky s okřídleným sheepem ve znaku?
|
|
Článek je to čtivý, celkem poučný a liší se od předešlých článků. Vůbec mi nevadí, že je zase o oktávce. Díky za něj. :-)
|
|
Může mi někdo vysvětlit, proč se tak drží toho Haldexu? Je to velké, těžké, komplikované a jak to vypadá, tak ani funkci ještě nemají úplně dotaženou. Chápu, že Torsen je drahý a asi i proti koncernové politice, ale proč tam prostě nevrazí třeba obyčejnou viskosní spojku? Zcela samostatný, na ničem nezávislý kus, je to levné, je to spolehlivé, nabíhá to postupně se ztrátou trakce...
|
|
|
Zrovna to jsme před týdnem řešili s kamarádem. On bydlí v podhůří, k baráku má příjezdovou cestu cca 12 %. Nedávno řešil otázku nového auta. Všichni do něho hučeli, jak je Ochcávka 4x4 príma auto atd. atd. Byl na vážkách, protože má rodinu, tudíž kombi potřebuje. No tak si počkal, až nasněžilo a zkusil si vyjet k baráku...... No a pak si koupil Forestera a má klid.
|
|
|
Uff, až tak? Měl jsem za to, že na nějaké prosté vyjetí zasněženého kopce Haldex ještě stačí a že z hlediska jízdních vlastností je problematické jen to ustřelování při zapnutí v zatáčce...
Forester je hezké auto, taky jsem o něm chvíli uvažoval. Bohužel pro naše potřeby je to malé.
|
|
|
Nu, když jsme s kolegou přemítali nad jeho novým služebním autem, zkoušeli jsme OII 4x4, Forestera a Outbacka a nakonec to vyhrál Outback, kvůli tomu, jak se Outback choval ve vyšších rychlostech.
Myslím, že to nebyla špatná volba...
|
|
|
Nevyjel. Ona ta cestička je možná více, než 12% a má to na státní tak 70 metrů. Když jsme od nich šli, tak jsem měl problém to sejít dolů, pravda, byl nějaký tramínek pod čepicí.
Teď je spokojen, že nemusí prohazovat a vyjede vždycky. Ono Semilsko všeobecně není v zimě příliš sjízdné.
Mně se Forester líbí, ale bydlím v Praze, tudíž mi dvojkolka stačí. U Forestera mi trochu vadí poměrně žravý motor, který sebou nese nutnost, pokud člověk nechce být nadšeným donátorem Kocourkova, instalaci LPG systému. A pokud si člověk pořídí LPG vstřik tekuté složky, tak je to opravdu nemalá investice navíc.
|
|
|
Už je v nabídce i 2.0 diesel boxer.
|
|
|
Slušný a vůči okolí ohleduplný člověk naftou topí a na plyn jezdí, nikoli naopak.
|
|
|
V těchto případech s oblibou podotýkám, že do kamen házím buková a jasanová polena, benzín leju do Husqvarny, kterou si ta polena krájím a naftu leju do auta, kterým se vozím do domu s krbem a kamny.
Ale myslím, že je věcí vkusu každého soudruha, čím si chce topit a čím se chce vozit, pokud tímto neobtěžuje své okolí nad míru danou obeným zvykem.
|
|
|
Myslis, ze nafta spalena kontinualne neprodukuje zadne karcinogenni latky? Me ten bufik v aute tedy umi pekne smrdet, sice to pachne jinak nez motor, ale pachne to taky.
|
|
|
Nevím, zda je to kontinuálností spalování nebo něčím jiným, ale tolik sazí, co motor, nevyprodukuje ani náš prachobyčejný bufík - a stacionární kotle na ELTO jsou na tom ještě lépe.
|
|
|
Inu, sám provozuji třílitrový benzínový motor a nemohu si to vynachválit, lepší by měl ovšem o tři litry a dva válce více. Žiji bohužel v Evropě.
Moje poznámka o dvoulitrovém dieselovém boxeru cílila na povzdech nad žravým benzíňákem a nemalou investicí do LPG.
Já LPG nechci a relativně žravý motor mi nevadí, mám jiné priority.
Btw, ten dvoulitrový dieselový boxer jede docela fajn.
|
|
|
1,5 litru na válec? Takže teď máš 3l 2-válec a chtěl bys 6l 4-válec? ;-)
|
|
|
He?
Možná jsem se blbě vyjádřil, ale pokud píši, že bych si přál o tři litry a dva válce více, přál bych si osmiválcový šestilitr.
Že bych psal o třílitrovém dvouválci nevím.
|
|
|
No ty jsi vůbec nenapsal, kolik válců máš teď, takže jsi nechal prostor pro spekulace ;)
|
|
|
to se pozná "přizdisráč" - fajnšmekr by volil pohonnou jednotku z důlního rypadla i za cenu, že to jezdí na naftu, ale s takovým padesátilitrem pod kapotou a přívěsem s nádrží bys byl teprve králem islnic :o)
|
|
|
Nu, nechám si to projít hlavou. Mohl bych pak důlní rypadlo nějak pojmenovat, chtělo by to nějaké jméno, které by vystihlo tu ohnivou eleganci, tu jiskrnou hravost a příslib divokých vášní.
Nenapadá Tě něco?
|
|
|
ve tvém případě bych navrhoval název třeba "penetrátor", takové přibližovadlo by tedy mělo nejen sílu, ale i "karisma", jen bych na tvém místě příliš netůroval motor, počítám, že i na prrosté nastartování si může vzít pár desítek litrů phm, i když .. co to je pro frajera, který ani nepozná, když omylem projede rodinným domem :o)
|
|
|
Ohnivá elegance?
Jiskrná hravost?
Příslib divokých vášní?
Nenič mě, Carmen!
(nesložil to nakonec Pavlíček?)
|
|
|
na carmen pozor! pavlíček měl na mysli nějakou štětku vydávající se za femme fatale, ale my víme, že ta pravá carmen chrlí produkty metabolismu z chromového rektu a že tyto nevoní po mallinách, nýbrž toliko po nitro oxidu, nicht wahr :D
|
|
|
Kolem důlního rypadla jsem nedávno šel a zaujal mě hlavně ten tlustý kabel, co v něm končil....
Ale pohonná jednotka z nákladní lodě nahrazující 100 000 tažných koní, to by bylo maso!
|
|
|
to už jsme někde jinde - nevím, zda by bylo dostatek silnic vhodných na pojezd s lodní turbínou a asi to nebude úplně levný / parkovat s tím přeed barákem by bylo riskanntí, aby to někdo neukrad :D
|
|
|
Kdo mluví o turbíně? Měl jsem na mysli připojit před cisternu s naftou prostý motor dvoutakní atmosféricky plněný!
Pohyb by pak byl nejlepší po soukromé silnici, o tom žádná.
|
|
|
|
Lodní naftový motory maj drobnou nevýhodu a sice, že pracují za poměrně nízkých otáček. Například jsem viděl motor na lodi Rickmer Rickmers (což je ale dneska už dávno muzeum), měl 350 koní a jmenovitý otáčky 300 / min. Je to myslím 6-válec, zdvihovej objem se mi nepodařilo zjistit, foto viz.:
www.flickr.com/photos/joypat79/2503946704/sizes/l/
Holt by si případnej bastlíř musel zajistit vhodný zpřevodování.
|
|
|
Ale ten krouťák vocpoda woe!
|
|
|
Ja mel za to, ze podobne stroje jedou spis na mazut, asfalt a dalsi tuha svinstva, predehrivana pred vstupem do valce a naftu pouzivaji jen na rozehrati a tesne pred vypnutim motoru, aby to tam nezatuhlo.
Ale stroje jsou to hezke, ac na parkovani neprakticke, pokud si nekdo, jako majitel tohoto trucku, neporidi sakra velkou garaz - http://web-omnibus.com/technology/images/engine_at_the_door.jpg
|
|
|
Já myslím, že pro tenhle účel by bylo vhodné použít motor ze Sergeje (lokomotiva řady 781), dvanáctiválec do V se zdvihovým objemem 150l a výkonem 2000 koní.
Krouťák nevím, ale pro celou lokotku se udávala maximální tažná síla kolem 250kN.
|
|
|
To rozhodně. A představ si ten motor vylepšený sportovní sadou s kovanými písty a doplněný otevřeným výfukem, který by hlučnost stroje zvýšil o pouhých šest decibelů.
_______
O.T.
Když si sportovní sadu instaloval soused, bratranec se pak pyšnil gramofonem s přímým náhonem s talířem vysoustruženým z vyřazeného pístu.
|
|
|
Pokud mě paměť neklame, tak tyhle motory se i ve verzi "trapná seriovka" dodávaly bez tlumiče, ten se montoval až dodatečně.
|
|
|
pamet ta neklame. tlmic mala len specialna edicia pre fajnovky v europe. a aj to sa myslim dobastlovalo az doma.
a ten zatah vocpoda ... nadhera. ono 6 hnanych naprav je 6 hnanych naprav. to na ceste nema barskto
|
|
|
Ono takovy motor pohanejici Hawker Tempest (24V Napier Sabre) disponoval kolem 5000 koni a tusim 4000 ot./min. Ten by se dal taky vyuzit :-D :-D. Xeno
|
|
|
No na druhé straně se nedočkáš botičky od městské vé bé, žeáno;-)
|
|
|
Ano zaznamenal jsem boxer diesel. Docela se mi ten motor líbí. Co se mi ale vůbec nelíbí, je kocourkovská politika, která se na jedné straně snaží dosáhnout rekordní výše spotřební daně na naftu a na druhé straně se snaží být první v Evrope v přidávání vegetolu do nafty. Onehdá jsem ve sklepě otevřel kanystr, kde zůstala trocha nafty od loňska a málem jsem vrhnul. Vysráželo se tam cosi, co vypadalo a smdělo jako žluklý olejnatý šlem.
Co to udělá s jemnými tryskami commonrailu si dovedu živě představit.
Osobně to řeším přídavkem VIF aditiva do nafty a příští auto bude, chca nechca na plyn. Tuhle sračkopolitiku nadále podporovat nehodlám
|
|
|
A co konkrétně ta Octavia s Haldexem tedy dělala? Haldex nesepnul? Nebo sepnul a i tak to stálo uprostřed kopce?
Vstřik tekutého LPG je moc pěkná věc, ale dle mého názoru je to u nepodmotorovaných aut ekonomický nesmysl. U civilisovaného motoru těch pár % úbytku u klasického sekvenčního střiku v podstatě není poznat a pokud člověk potřebuje plný výkon, může vždycky přepnout na benzin.
|
|
|
Sepnul pozdě, pak po chvíli vypnul a znovu sepnul. Jelikož auto podklouzlo a pootočilo se, tak ho další sepnutí a záběr postrčil čumákem do muldy na boku cesty (je to trochu úvoz, muldy byly ještě pokryty nahrnutým sněhem).
U vstřiku tekutého LPG je, alespoň co jsem slyšel, je vyšší trvanlivost motoru (též ventilová sedla), vyšší účinnost, lepší regulace celého cyklu. Nejsem odborník, třeba se mýlím.
|
|
|
Ano, u tekutého LPG je vyšší účinnost a lepší regulace - to rozhodně nepopírám. Jen mám dojem, že to není v porovnání s klasickou sekvencí lepší o tolik, aby to odůvodnilo celkem výrazný rozdíl v ceně.
|
|
|
Je to poměrně nová technologie. Nabízí se otázka, nakolik se s počtem nových instalací bude cena snižovat. Dnes jsem se tak zkusmo rozhlížel - www.autogascoubal.cz/cz.php?txt=prestavby-lpg&det=vyber - důvod viz. komentář výše a přijde mi to jako docela perspektivní technologie. Slyšel jsem (JPP), že u LPG je problém s odlišnou tepelnou charakteristikou jiného paliva odcházejí mj. ventilová sedla. Předpokládám, že novější technologie vstřiku by měla mít více vychytanou regulaci.
|
|
|
No tak bud si pan vymysla alebo to mal dojebane... takto to skratka nefunguje. A ako majitel auta s haldex spojkou mozem povedat ze spokojnost, sice konikov je trosku viac a nie je to nafta ale turbo benzin , to ale na veci nic nemeni. Takze bud chce niekto kydat na octavku alebo pan niekde nieco pocul a dalsia urban legend je na svete. A nie je ten haldex vlastne visko spojka??? Akurat s moznostou lepsej regulacie?
|
|
|
Jak jsem koupil, tak prodávám. Kamarád je osoba vcelku důvěryhodná.
Nic proti Octávkám, ale Subaru mi přijde do podhůří vhodnější.
|
|
|
Tak tomuhle nevěřím. Mám taky Scouta a před ním jsem měl jedničkovou Octavii 4x4 (dvoulitr benzin). Se scoutem jsem ještě žádný extrém nejel, ale s O1 jsem vyjel v lednu na hřeben Javorníků k chatě s autem naloženým aparátem. Po cestě, kterou jezdí jen auta jako je Lada Niva. Limitem je pouze světlost, Haldex zvládá běžná stoupání (žádný offroad park, trucktrial atd!) naprosto bez problému.
Jinak, Haldex JE viskózní spojka.
|
|
|
Haldex NENÍ viskosní spojka. Haldex je spojka, která je spínána hydraulicky na základě povelu z elektronické řídící jednotky.
|
|
|
Haldex je elektronicky řízená viskózní spojka. Akorát je ta kapalina tlakovaná čerpadlem, narozdíl od "mechanických" viskózních spojek jako třeba v Pandě, kde se kapalina zahřívá sama od sebe při rozdílných otáčkách (prokluz).
Doprdele ta captcha me sere. Kombinace "Uživatele se nepodařilo přihlásit!" a "Špatně zadaný ověřovací kód" je opravdu k... musel jsem se přeregistrovat.
|
|
|
Haldex není viskózní spojka, na principu činnosti se nepodílí viskozita jakékoliv kapaliny. Je to elektronicky řízená vícekotoučová spojka v olejové lázni.
|
|
No, pred dvoma rokmi boli oktavky vazne asi trocha predrazene... Ja mam teraz novu OII facelift (1.9Tdi, "sedan"), vybava Business (http://www.skoda-auto.sk/modely/cenniky/nova_octavia_business_cennik.pdf) + multifulti volant a nejake dalsie serepeticky navyse za tesne pod 600 tisic nasich byvalych Sk, co sa mi zda relativne ok, hlavne ked vidim, kolegovu 2 rocnu oktavku za viac ako vtedajsich 7 kil, kde nie je uplne nic, este aj klima je plnomanual...
|
|
|