Jelikož jsem amatérský designér, automobilový nadšenec a fanda automobilového
sportu, ujal jsem se s nejvyšším nasazením tématu Automobil budoucnosti.
Automobil v té době bude jistě ve vhodném poměru rychlý/bezpečný, pohodlný,
automatizovaný, velmi drahý a hnusný jako prdel.
Exteriér
Pokud bude růst nadále moc enviromentální kliky a tlaky na zvyšování
cen energií, pak design exteriéru bude směřovat ve prospěch poměru spotřeby
energie a převozní kapacity. Využije se každý decimetr krychlový ve zvoleném
půdorysu a poměr šířky a výšky bude přibližně 1:1. Oblé tvary budou v maximální
míře odvádět vzduch kolem vozu a aerodynamice se bude věnovat velká část
vývoje karoserie, minimálně jednou tolik jako je tomu dnes.
Interiér
V interiéru bude daleko více míst k sezení, než jsme zvyklí dnes a jejich
počet bude záležet na celkové velikosti vozu. Řidič bude mít maximální
možný komfort ve standardní výbavě a bude mít pomocí zrcátka výtečný přehled
o svých pasažérech. V luxusnějších vozech bude video samozřejmostí, stejně
jako klimatizace či automat pro celý vůz. Výhled z vozu bude mnohem lepší
než dnes a to obzvláště pro řidiče. Nejluxusnější verze budou mít prosklenou
střechu, nebo budou jinak umožňovat jízdu jako v kabrioletu, kdy ucítíte
vůni okolí a závan větru.
Pohon
Motor bude pravděpodobně stavěn více na sílu (Nm) než na výkon (kW),
protože vůz pojme daleko více nákladu a kvůli omezením maximální rychlosti
(v obci na 30km/h, mimo obec na 50km/h a na dálnici na 73,42 km/h) nebude
nutné závratné zrychlení ve vyšších rychlostech. Počítám, že se stále bude
používat spalovací motor, ponejvíce čtyř nebo šestiválcový a bude spalovat
vše kromě benzínu nebo nafty, nejpravděpodobněji mouku, maso a mléko. Rozhodně
bude muset splňovat emisní limity Euro 16. Spotřeba průměrného motoru bude
okolo dvanácti bochníků chleba na jeden kruhový objezd.
Bezpečnost
Čtyřbodové bezpečnostní pásy budou nutností, stejně jako přilby, bezpečnostní
límce (po vzoru vozů F1) a dětské sedačky do 15 let. Novinkou pak budou
bezpečnostní zvířecí klece pro miláčky nad velikost křečka (ISO 345009).
Brzdy budou na všech kolech kotoučové, vepředu pak s vnitřním chlazením.
Pneumatiky budou po celý rok mít zimní vzorek pro případ, že by namrzlo.
Cena
Cena takovéhoto vozu nebude nijak závratná, bude se odvíjet od výbavy,
velikosti a kvality vozu. Vzhledem k tomu, že budou Indické automobilky
v té době hrát světový prim lze předpokládat, že průměrný vůz bude stát
asi jako dnes VW Passat. Výhodou pak bude možnost využít takového vozu
k podnikání, bude umožněn odpočet DPH, a bude jistě často docházet k navrácení
počátečních nákladů díky možnosti vozit cizí lidi za poplatek. Navíc pokud
bude vůz zaplněn, je pravděpodobné, že nebudete muset platit za vjezd do
centra města, neboť takovéto počínání bude považováno za ekologické.
Závěr
Vůz budoucnosti bude jistě funkční, široce přístupný díky možnosti se
svést se sousedem, bezpečný a ekologický. Máme se na co těšit. Na závěr
fotografie návrhu, jak by mohl asi takový vůz vypadat.
29.01.2008 Fuseklos