Moje staré BMW 324TD E30 Touring stále dobře sloužilo, já však zatoužil
po něčem novějším a pohodlnějším, pokud možno s klimatizací. Takže BMW
jsem prodal (mimochodem tato varianta je stále relativně v ceně a poptávka
převažuje nabídku, když se objeví slušný kousek v inzerci tak je obvykle
do týdne fuč, jako v mém případě) a začal přemýšlet jaké „nové“ auto.
Jsem BMW a Mitsu positive, po vyloučení 328i, příp. 325i E36 z důvodu
cenového jsem se zaměřil na Mitsubishi Galant 2.5 V6 EA5A (cca 60% ceny
BMW). Po předchozí velice dobré zkušenosti s M. Galant 1.8i E32 jsem se
této volby neobával, spíše uvítal z důvodu očekávané naprosté spolehlivosti,
pohodlí a velice dobrého zpracování. Galant V6 této generace byl standartně
vybaven 4 bagy, fšemi el. okny vč. zrcátek (vyhřívané), automatickou klimaanlage,
ABS, servem, tempomatem, centrálem, imobilizérem, př. mlhovkama, výškově
nastavitelným volantem a sedačkou řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou,
el. anténou a několikastupňovým cyklovačem stěračů. Slušný základ.
Pokud se mýlím, prosím o upřesnění v diskuzi.
V mém voze je navíc „jakodřevěné“ obložení palubovky, orig. radio KENWOOD
s měničem na 10CD (MP3 neumí), centrál+alarm na DO (asi neorigo), kožený
volant, orig. decentní křídlo kufru a orig. alu kola 15“ s pneu 195/60R15.
Tento standartní rozměr pneu je pro V6 nevyhovující, na suchu nechtěně
hrabete i na 2ku, na mokru chtěně i na 3ku, na ledu i na 4ku, o “řezání“
zatáček nemluvě- první strom v zatáčce je při „sportovní“ jízdě váš. K
autu jsem však „dostal“ letní 16 alu s pneu Continental 225/50 a po přehození
kol je po problému, spolu se snížením auta které následovalo jsem už nejenom
v zatáčkách potrápil mnoho řidičů:) Projet ostřejší zatáčku v 60 nebo 90km/h
je docela rozdíl.
I přes přehození kol zůstává ale faktem, že je auto při rovné jízdě
na nedokonalém povrchu lehce nestabilní, tzn. „nesedí“ jako např. BMW,
a proto je lepší pro jistotu držet volant oběma rukama, aby vám jej případný
kamínek na cestě nevytrhl z ruky:)
Na perfektním povrchu však udržíte volant malíčkem u nohy.
Zvuk a výkon audia je dostačující pro příjemný poslech, dynamika zvuku
lehce pokulhává, standartně 4 repro+ výškové repro, a nestardartně mnou
přidaný zesilovač a woofer CRUNCH v kufru.
Ergonomie palubovky je výborná, vše je po ruce, více napoví foto. Budíky
jsou čitelné i v noci s plným autem ochmelků s cigaretou v ruce a zapálenou
dýmovnicí, přístroje jsou klasické ručičkové s mechanickým počítadlem km.
Pro mě +, lepší než digi rozsypanej čaj.
Sedačky nemají výrazné boční vedení, jsou spíše široké a pohodlné, vhodné
na dlouhé cesty kdy po 3 hodinách nepřetržité jízdy jste schopni vystoupit
bez cizí pomoci, protáhnout se a pokračovat v jízdě.
Na motoru vady nehledejte, Mitsubishi motory umí a jedinou „vadou“ těchto
motorů je citlivost na kvalitu oleje. Ušetříte 200Kč na 4l oleje a počítejte
se cvakajícími hydroštely. Rozvody jsou řešeny řemenem.
Motor: 6A13 2498ccm, 120kW/5750ot./min, BA95
Dlouhodobá spotřeba: 9.1/100km, zima +0.5l, odpovídá průměru v TP
Spotřeba oleje: mezi výměnama se stav na rysce změní z max na min.
tzn. kolem 2l na 15000km
Papírová hodnota výkonu je nic moc, skutečnost je ale taková že výkonu
je pro běžný provoz nadbytek a na „vyblbnutí“ dostatek, málokdo umí využít
naplno potenciálu 163k. 5. převod. stupeň bez problému zvládá rychlost
od 60km/h do max.
Maximálku jsem dosud neměl možnost vyzkoušet, v TP je uvedena 225km/h,
vzhledem ke skutečnosti že 4ka jede 210km/h bych tipoval max. 250 tachometrově.
Max. rychlosti jsou: na trojku 160km/h, na čtyřku 210, na pětku odhad
250km/h
Brzdy: tragedie, fšechny 4 kotoučové, dostačující ale nepřekvapí, gumové,
malé průměry kotoučů a malá velikost destiček, tuším od r. 1998 se dávali
větší kotouče. Takže brzdy žádný zázrak.
Auto jsem koupil před rokem v nejmenovaném autobazaru ve Velkém Poříčí
u Náchoda, následovala výměna spojky a špatných „kostí“ na přední nápravě,
geometrie, rozvody+olej+filtry, výměna př. tlumičů, ložisko LP kola, doplnění
klimy, oprava displaye hodin (chvílema „nesvítily)“, seřízení světel, od
té doby jen výměny oleje a filtrů.
Auto má najeto dle tachometru. 183000km (+ - bych tipoval že odpovídá,
volant ani pedály nejeví větší známky opotřebení - při zpocených rukách
se však volant ošoupává přímo před očima), mimo pravidelné výměny oleje
motor nic nechce. Nepotřebuje. Auto svítí, a tím myslím že svítí. Ne jako
Octavia I. nebo Toledo I. že v noci nevidíte kde je silnice. Čirá optika
a H7 je znát, navíc světlomety jsou i po 14 letech jako nové, žádné zešednutí
skel jako např. u Passatu.
Auto jako celek není dokonalé, troufám si ale tvrdit že je velmi kvalitní
a velmi uživatelsky příjemné, kdybych ho měl ohodnotit známkou jako ve
škole tak dávám za 2 a to z důvodu menší odolnosti vůči korozi, nicméně
i přesto mám za to, že až se v budoucnu auto po přejetí většího hrbolu
zlomí díky korozi vejpůl tak to auto bude prostě dál 100% fungovat, byť
bude na dvě části. Ale to jetě pár let potrvá, v současnosti po 14 letech
jsou na karoserii pouze místy puchejře na laku kterých si bez pečlivého
zkoumání ani nevšimnete, a na prorezivění nějaké části si budu muset ještě
nějaký rok počkat.
· precizní zpracování a kvalitní materiály, ani po 14 letech nic nevrže
· výborné osvětlení
· spolehlivý a výkonný motor
· při „vyladění“ výfuku luxusní zvuk motoru
· tachometr pouze do 240km/h
· při vysokých rychlostech je znát horší odhlučnění od kol
· předepsané tragicky slabé pneu
· gumové brzdy
02.11.2011 JZXR
Copyright nevyhrazen
P.S.
Protože očekávám prostesty na recenzi tak starý a ještě navíc japonský
popelnice, tak se předem vzdávám možnosti napsat recenzi na ještě starší
nekoncernovou popelnici BMW 324TD Tour E30:)
Pozn. Tento článek jsem vytvořil někdy na konci roku 2010, sice se od
té doby nic moc nezměnilo ale jedno přeci- pneu 225/50 dosloužily a místo
nich nastoupily nové Conti Sport Contact 245/35