Komentáře ke článku: Rudá záře nad Wolfsburgem (ze dne 17.07.2005, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
O víkendu jsem na chatě projížděl nějaké noviny, co tam ležely a v jedněch byla "byznys" příloha. V ní jsem narazil na něco, co bylo nadepsáno jako "citát týdne". Měl jej pronést renomovaný německý ekonom (tuším, že německý, jist si nejsem) pro Bussiness Week:
"VW je poslední enkláva komunismu v Evropě..."
Nechápal jsem proč, teď už chápu a jsem rád. Jsem rád, že jsem si raději pořídil "makaróna", než tu zveličovanou a nehorázně předraženou německo-španělsko-českou pseudokvalitu.
|
|
Tu je jedna vec, ktoru nechapem. VW ma prezmestnanost, preto sa nemoze postavit jeponcom. Lenze, japonci uz tradicie zamestnavaju kopec ludi. Znizovanie stavov sa tam jednoducho nenosi. Renault takmer vyvolal rebeliu, ked prepustal po prevzati Nissanu. Navyse im musia platit pekne peniaze, pretoze v Japonsku je vsetko priserne drahe. Ako to teda je? Je to naozaj firemny socializmus (co som ochotny uverit, odbory mame aj v nasej firme a je to katastrofa) alebo len jednoduchy corporate greed?
|
|
|
1. Prezamestnanost v jap. prumyslu uz neni co byvala (uz dlouho se tu snizujou stavy zamestnancu (vetsinou prirozene odchody do duchodu). Dokonce se nove objevuji delnici na kontrakt, coz bylo drive nemyslitelne. Inu, casy se meni...
2. Platy v prumyslu jsou srovnatelne s US nebo nizsi.
3. Pro Jap. automobilky a Toyotu zvlastne uz davno neplati, ze sve produkty vyrabi pouze v Japonsku.
Otazku "proc se VW nemuze postavit japoncum?" nejsem schopen zodpovedet.
|
|
|
jsou to jen smrtelné křeče zkostnatělého systému, který požírá sám sebe jako had od ocasu k hlavě a odmítá veřejně přiznat, v jakém průseru se nachází, neoť si myslí, že se stane nějaký zázrak a on nebude muset uvolnit místo těm, kteří se derou na jeho posici. jen se tím zrcadlí celosvětový průser tzv. trvalého růstu v německu, francii a v usa + x dalších.
|
|
|
tož dobrej guláš si to napsal.
|
|
Kdyby k těm "škodidlům" dávali za tu cenu v základu aspoň volant, to bych si nějaký, jako nenáročnej ridič, možná koupil... Takhle si radši koupim za 330 kapříků sedan Megane v akci a "mladoboleslavský" vyžlutim. Sice taky žádná kvalita, ale aspoň to má nějakej dýzajn, takže se na to budou lepit buchty z dýzy :o)
|
|
|
Nechci Vam brat ruzove bryle, ale vim o pripadu, kdy zanovnimu Meganu za jizdy doslova pukla prevodovka.
|
|
|
no co, já zas vím o případu, kdy zánovní oktáfka 2 začla hořet za jízdy na dálnici.
|
|
|
Buchty z dýzy se lepí na logo kastli a ne na nějakou hloupou převodovku ... :-))
|
|
|
Tak třebas na takovou řadicí páku s meganástavcem tvaru Bivojova kyje (vycházející z převodovky) letěj jak sviň :o)
|
|
|
Tehle babolapka pochází ještě z Renaultu 19 (vyráběl se od 1988).Holt léty prověřená kvalita.
|
|
V bodě, kde D-Fens přemýšlí o tom, jakým způsobem to majitelé vozů z produkce VW Gruppe zaplatí, bych se poněkud zastavil. Za prvé vyšší cena výrobku. Technika v nových vozech je dnes, nepletu-li se (D-Fens může upřesnit) plus mínus stejná. Takže odtud vyšší cena vozdel z VW jistě neplyne. Vývoj nového vozu musí také každá automobilka zapltit, cena bude asi opět plus mínus stejná. V našich podmínkách pak musí ještě evropské automobilku zaplatit dopravu vozu do ČR, asijské ještě navíc celkem brutální cla. Škodovka, která vám auto doveze z několik desítek kilometrů vzdálené Mladé Boleslavi, ještě před několika lety (nevím, jak dnes, škodovku už jsme dlouho v rodině nekupovali) chtěla za dovoz vozidla asi 2000 Kč příplatek. Ty bylo potřeba připočíst k ceně vozu, stejně jako povinnou výbavu. Každý druhý vohnout se pak divil, že ta fábinka juniorek nestojí 225 tisíc, ale 230 kkc, oněch pět tisíc rozdílu ale museli zaplatit k akontaci, an kterou si horko těžko půjčili. Pro srovnání Hyundai Getz, automobil vlastnostmi, rozměry i kvalitou srovnatelný s fábií - doprava (ze Soulu do Prahy přes Mladou Boleslav): 0 kč, povinná výbava - 0 kč, navíc v úhledném balení s logem výrobce. Cena getze o 70 tisíc nižší, než u fabie se stejnou výbavou a navíc výrazně horším motorem 1,2 12V. Další srovnání: Getz 1,3 12V - 63 kW, 117 Nm, 1000 kg, 0-100 km/h = 11,8 vt.; Fabia 1,2 12V - 47 kW, 112 Nm, 1150 kg, 0-100 km/h = cca 16,5 vt. Oba motory mají stejné povnné ručení. Jednoznačně mi z tohoto porovnání vychází, že škoda nabízí méně muziky za více peněz. A to si právě myslím, že je důkaz špatného hospodaření (kam patří i přezaměstnanost) koncernu VW, zatímco asijští tygři (zaměření na produktivitu práce) útočí na evropský trh. Ještě před pěti lety bych něco podobného nenapsal a tvrdě hájil úžasné výrobky z MB, nicméně korejci v poslední době vylepšili výrazně kvalitu na současné evropské standardy, takže nijak nezaostávají. Takže, až si půjdete koupit vysněnou oktáfku f tédéíčku nebo fábinku s tříhrnečkem, zauvažujte, že velká část vašich peněz neplatí cenu auta, ale náklady na málo produktivní velké množství zaměstnanců...
|
|
Mily D-Fensi,
sice se to hezky cte, ale v Enronu, Worldcomu a pod. zadne odbory nemeli a podobne svindly nezmerne velikosti se tam dely take...
Jozo
|
|
http://www.blesk.cz/Clanek53237.htm
|
|
Me by jen zajimalo, proc ma D-FENS temer novy SEAT CORDOBA...
|
|
Ponekud nesouhlasim s kategorickym odsouzenim firemniho socialismu ala "ODS styl".
Proc: Nevidim jediny duvod, proc by se nekym vlastneny podnik nemohl orientovat na dosazeni slusneho socialniho zazemi misto na dosahovani max. dividendy. Toto rozhodnuti patri jenom a pouze vlastnikovi. Stejne tak (podobne) je jenom veci vlastnika, jestli vydelane XXX kredity utrati za vesmirne cesty nebo charitu.
"ideal" ekonomicky draveho, stale produktivniho zamestnance je ponekud pritazeny za vlasy, zkuste si predstavit sebe, jak s berlemi (pater), popeniky na nose (oci) a klepajicimi rukami v necelych 60 se drave rvete o misto na pracovnim "trhu", vsichni zamestnavatele si predhaneji v tom, aby Vas zamestnali. Nebo taky patrite k "perspektivnim" jedincum, kteri starsim spolupracovnikum bez pardonu reknou ze jsou stari, a proto neschopni?
Druha vec je, ze mnoho lidi, kterym smrdi prace, jdou praskat hubou do odboru nebo politiky. V horsim pripade se z nich stanou "generalove" nejake polostatni firmy a podle toho to potom vypada.
ALE to jeste neni duvod pausalizovat - chtelo by se rict, ze ve spolecnosti rovnych prilezitosti ma kazdy moznost se to pokusit zmenit. Mj. predpokladam, ze vetsina lidi, co sem pise, povazuje napr. 4-tydeni dovolenou za samozdrejmost ...
PS.: Zmeny ve vedeni koncernu vnimam mirne optimisticky. Mozna to bude prilezitost k koncepcni obmene, kterou by to chtelo.
|
|
|
Neviděl bych to hned jako ala "ODS styl".
1. Z ekon. definice je podnikání činnost za účelem zisku. Je otázkou, co si jako podnikatel stanovím za zisk - pokud jako v tomto případě určité politické výhody - je to svinstvo a s podnikáním to nesouvisí. Zaměstnám více lidí, abych měl politické aj. výhody? To není podnikání, to je prostě socializmus.
Napřed musím dosáhnout zisku, a pak s ním mohu nakládat, ale ne obráceně!
Tímto způsobem může profitovat dočasně pár vyvolených, ale firma jako celek musí jednoznačně prodělat.
Pokud firma vydělává, mohu si ze zisku utrácet klidně za uvedenou charitu, nebo pokud na to je, i na cestu do vesmíru.
2, Ekonomicky dravý a stále produktivní zaměstnanec - ano, každý stárne a pokud to není vlastní neschopnost, bude jednoho dne těžko obhajovat současnou pozici, případně hledat jinde novou. Říká se tomu trh práce, kde platí tržní pravidla (pokud nejste něčí známý, příbuzný apod. :-) ).
Postupem času se z člověka sice stává menší dravec, ale zato má více zkušeností. A pokud je opravdu schopný, uplatnění najde.
Navíc neschopnost (pracovní) se snad podle věku neposuzuje - resp. v zákoníku práce jsem nenašel odstavec, že např. pekař musí skončit úderem 55. roku...
3. Dovolená 4 týdny je ještě v určitých profesích málo!
|
|
|
Dobre, "ODS styl" bylo prilis silne slovo, presto mi chybi v kontextu vice clanku "zamysleni se" nad potrebou protivahy vuci ekonomickym pouckam. Nemame dostatecne zazite spolecenske "citeni", jeste nedavno jsme jako hrdiny oslavovali podnikatele podvodneho charakteru. Tj. muj nazor je ze zvlaste v CR jsou dobre odbory nezbytne nutne.
zisk - potom investice - naprosty souhlas, netvrdim, ze situace v VW celkove je zdrava, bylo to mysleno "obecneji".
zamestnanci - kvalita zivota, pracovni kariery neni dana jenom bojem za udrzeni si zamestnani, mnoho lidi citi tlak na "starsi", u kterych se apriory hledaji chyby. Konec koncu, co si musi myslet zamestnanec majici 60, kdyz na manazerske pozice nastoupi frackove naseho veku (30-35) kteri jsou sice vzdelani, dravi, ale maji minimum zivotnich zkusenosti.
4 tydny jsou ze zakona, (nejen) ja si diky absenci odboru nechavam pravidelne min. 1 tyden "dobrovolne" proplacet. Ano, kdyz mi to vadi, muzu s tim neco delat, tj. tolik mne to nevadi, je to pouze ukazka, jak umi byt zakon slepy a k cemu muzou odbory slouzit.
|
|
Nepochybuji o pravdivosti D-Fensových slov. Příklad pánů odborářů z IG Metall je klasickou ukázkou bipolárního zmrdismu. Na jedné straně "kapitalističtí zmrdi", tedy zmrdi, co si myslí, že když Vám šéfují v práci, že Vás celého vlastní, že prostě vytvoří takové prostředí, které normálního člověka ekonomicky ovládá, kdy z Vás vytvoří "klon" jako v StarWars. Na druhé straně odboroví zmrdi, kteří se staví do role samozvaných ochránců práv zaměstnanců. Oběma skupinám zmrdů jde o jediné: o víc peněz, víc moci - pochopitelně ne za práci ale za lži, krádeže, ponižování a plané sliby. Je jasná barikáda a chudákům zaměstnancům se holt nepodaří nic jiného, než nastoupit na jadnu její stranu. Buď vystoupit z odborů a dělat hulibrka šéfovi anebo vstoupit do odborů a dělat kolouška odbořářským bossům. Žádná alternativa nevede k uspokojivému řešení a také k němu nikdy nepovede. Proč tedy ti odboráři neprohlédnou a z odborů nevystoupí? Protože jsou blbí? Nemyslím. V předchozích dílech jsme stále nevyřešili problém základních práv zaměstnance - tedy zda zaměstnavatel má právo potlačovat právo shromažďvací.Podle mě nemá, ale jsou tu i jiné názory - např. styl "Kiss My Asshole Or Go". Nyní na to jdeme od lesa, kdy prezentujeme zmar a neefektivitu odborové práce a to, jací jsou odboráři zmrdi. Mnozí z nich nepochybně jsou, což ovšem není důvodem, aby si lidé nehájili své práva. Někteří zaměstnanci k vymáhání svých práv bohužel odbory potřebují. je to špatná vizitka těch zaměstnanců? Spíš špatná vizitka zaměstnavatelů. Stále věřím, že existuje systém pravidel, který umožňuje individuální úspěch i v "podřadných" dělnických profesích a že tento systém je založen na úzkostlivém dodržování morálních zásad v managmentu. Je velmi opbtížné ho nastolit, protože sami manageři jej nechtějí. Takže existence odborů je vlastně naprosto logickým důsledkem špatného managmentu. Kde se dá šance prosadit individualitu, tam nemají stádní organizace typu odborů velkou šanci. Tam, kde tomu tak není, vyhrává u lidí Pepa Vohnout a odbory. Je to furt o tomtéž. Správný manager by si měl odpovědět na otázku, proč je u jeho vlastních zaměstnanců Pepa Vohnout takový hrdina. A přijde na to, že na vině bude asi jeho vlastní neschopnost pracovat s lidmi, za což je většinou placen.
|
|
|
Challengere, je videt, ze nemas dostatek informaci o stavu v VW a v nemeckych firmach vubec.
Vtip spociva v tom, ze ze zakona maji odbory (ehm .. zamestnanci) extremne silne slovo v dozorci rade firmy, takze strana, ktera "haji prava zamestnancu proti managementu" soucasne management kontroluje -> v VW (a urcite nejen tam) vznikla tezka symbioza nezi odborovymi sefy a vysokymi managery zivena pomoci vselijakych uplatku s sluzeb. Nasledkem cehoz dozorci rada prestala plnit kontrolni funkci ... a management jakkoli rozumne vyjednavat o usporach (ktere VW nezbytne potreboval). Mimochodem - i nejvyssi vedeni VW bylo udajne v odborech ...
Tolik k faktum. Ad zamestnavatele/zamestnanci - iluze o tom, ze dobry management udela z vohnouta slusneho zamestnance jsem uz davno ztratil - velka cast delniku si zvykla okradat zamestanvatele a flakat se i ve chvilich, kdy necinnost pusobi zamestnavateli velke skody ... a odbory jim v tehle cinnostech poskytuji podporu/ochranu.
|
|
|
..... velka cast delniku si zvykla okradat zamestanvatele a flakat se i ve chvilich, kdy necinnost pusobi zamestnavateli velke skody ...........
Nejvetsi predpoklady pro takovy stav jsou ve firme kde nefunguje motivacni program. A motivacni program vytvari kdo ? Manazeri. Clovek ktery nema motivaci se velice rychle prizpusobi a stava se z nej flakac. Postupne degeneruje zanedbava dalsi odborne vzdelavani a po par letech neni uz schopen ani prechodu na novou technologii. Do zamestnani chodi z donuceni, protoze potrebuje existovat a v podstate ho vubec nic nezajima. Zkuste si to stat denodenne u soustruhu a vedet ze za to dostatete jednou za mesic nakej baksis, kterej utratite za zradlo a bydleni a nemate zas nic. Neni pak jednodussi se dat k odborum ? Je a takhle to funguje i v nekterych dosud statem vlastnenych podnicich u nas.
Ryba vzdycky smrdi od hlavy a neschopnost manazera prinasi v konecnem dusledku disfunkci cele firmy. Bohuzel neni-li dostatecne motivovan ani manazer, tezko muzeme ocekavat, ze bude smysluplne ridit sve podrizene. Razem se pak vsichni ocitaji paradoxne na jedne potapejici se lodi.
|
|
|
Doporučuji jako lehké doplnění tématu týdeník EURO č.29 z 18.7.2005 a malé zamyšlení nad čl. ze strany 20 - připravovaná novela ZP. Práva odborů budou ještě více posilována bez ohledu na počet zaměstnanců, jež ve skutečnosti zastupují. Diskuse o možnostech zaměstnanců a zaměstnavatelů pak nabývá v daném rámci trochu nereálných obrysů.
|
|
Myslíte expanzi, v rámci níž byl Nissan pohlcen Renaultem, Mazda Fordem, Isuzu koncernem GM, Mitsubishi padá ke dnu a zůstávají pouze Toyota a Honda? Asi se pohynuji v jiném světě, ale v tom mém světě japonské hospodářství (stejně jako německé) prožívá od r. 1990 něco zcela jiného než expanzi. Žádný strom neroste do nebe. Ani ten korejský či čínský, kde spíše bych v této době hledal onu zmiňovanou expanzi.
|
|
|
Vsechno zminovane je pravda, i kdyz s terminem "pohlceni" bych zachazel opatrne. Expanze zde znamena vyvoj prodeje jap. automobilu na trzich v US, EU a Asii (predevsim Cina). Pak to plati. Nezamenujte prosim expanzi hospodarstvi a expanzi autovyrobcu na svetovych trzich!
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Rudá záře nad Wolfsburgem
|