Komentáře ke článku: Service: Vyčištění škrtící klapky svépomocí (ze dne 12.10.2008, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
1,2 htp a přeskočený řemen rozvodú joj to bych chtěl vidět to jako psali kde nebo to jste videl na vlastní oči ?
|
|
|
Pouze slyšel. Tak mě napadá, nemá ten krám řetěz?
|
|
|
jasně řetez ale u tech htp je to zanašení přímo extrém je tam pod klapkou vyústění egr ventilu bývá tam i púl centimetrové nánosy.
|
|
|
Pokud jsi myslel HTP, tak se to stávalo volným napínákem, který nemá mechanickou podporu pružinou a při ztrátě tlaku oleje se povolil (třeba při potlačení auta při klidu dozadu se zařazenou jedničkou) natolik, že si potom pastorek hrábl naprázdno a zabral až jeden, dva zuby později. Dávali pak delší vodící lištu, u které se to už stalo taky.
Škodovka to ošetřila zákazem nechávat zařazenou rychlost při zvedání na zvedáku. Šikovní kluci.
|
|
..a proto si spousta lidi raději auto opraví sama.. zlodějské ceny za většinou odfláknutou práci a k tomu dohadování se s dotyčným servisem je schopen a ochoten provozovat snad jen něakej masochista...
|
|
Celkem výstižně a dobře napsáno, jen bych doplnil pár informací: U některých aut se škrtící klapka nevyužívá k regulaci volnoběhu, její znečištění a ani částečné znečištění stěn nemá na nic vliv, tedy až do doby kdy při zavírání nebo otevírání o nečistoty mechanicky vázne. Regulace volnoběhu funguje v tom případě tak, že klapka se zavírá úplně a vzduch potřebný pro volnoběh, je veden nějakým bypasovým vedením s regulačním prvkem (krokový motorek). Zde již bývá čištění složitější a zadrhávající motorek většinou neopravitelný.
Dalším exotickým prvkem je klapka na Felicii, která lze mechanicky vyčistit ale výrobce vymyslel systém tak dokonale, že ECU umí vyhodnocovat usazeniny na klapce a její seřizování jen do plusu. Po vyčištění se hodnota dorazu nedá resetovat žádným odpojením AKU. Ve značkových servisech to dříve řešili jednoduše: nová klapka, nová ECU :-) , naštěstí je již k dispozici software na vymazání a nové načtení hodnot po vyčištění.
|
|
|
Děkuji za doplnění systému s volnoběžným ventilem.
Ještě je jeden systém, ten nepoužívá vůbec žádnou korekci. Volnoběh reguluje malými změnami předstihu a když vypadne z regulačních mezí, zaznamená chybu a nechá volnoběžné otáčky klesat.
|
|
Tak jsem se psychicky připravoval, že to též udělám u svého přibližovadla francouzské výroby. Měl jsem ale strach, abych si něco nerozhodil... Takhle se mi to ulehčí, když vím, co by se asi dělat nemělo.
Díky moc D-FENSi...
|
|
Hezky popsáno... jen mě napadá, jestli tím postříkáním nedojde k očištění jen jedné strany, neb by měla být při vyplém motoru zavřená, resp. v poloze volnoběh. Jsou ty usazeniny jen na strně přístupu vzduchu a na jejich hranách, nebo k očištění druhé strany je nutná rozborka?
|
|
|
Při vyplém motoru dosedne klapka na dolní mechanický doraz, který je roven nebo menší než úhel volnoběhu.
Ad b) Přesně tak. Svinstvo mezi okrajem klapky a stěnami tělesa dělá problémy při volnoběhu, svinstvo na spodní straně klapky při rozjezdech. Aby to bylo poznat, musí ho tam být fakt dost - třeba 3mm nános nebo tak něco. Pro čištění ze strany motoru je nutné klapku odpojit a odšroubovat, což je celkem triviální. Komplikaci může představovat zjištění vadného těsnění mezi sáním a klapkou (je třeba ho dojet koupit) a potom lidi, co žerou steroidy, protože strhnou závitové vložky v plastovém sání. Utahovací moment šroubů klapky je asi jen 10Nm.
|
|
|
"Bohužel se tak podaří odstranit jen některé nečistoty a odolné nánosy nebo svinstvo na spodní straně klapky tam zůstanou, takže tento postup, ačkoli je rychlý, vede jen s částečnému výsledku."
|
|
Škrtící klapka repasovatelná je, ale je to o třídu náročnější proces, než vyčištění. Každopádně to není záležitost, kterou bych dělal komerčně. Pracnost je taková, že by to nebylo konkurenceschopné.
Běžné závady jsou dvě:
1. prodřená dráha potenciometru
2. opálený komutátor a uhlíky elektromotoru
Potenciometr se bohužel jako náhradní díl nedodává, ale občas se podaří funkční vypreparovat z jinak poškozené klapky.
Očistit komutátor a namontovat nové uhlíky není zvláštní problém. Tato závada je mnohem častější než porucha potenciometru.
Problém je pouze demontáž klapky. Tuto operaci jsem nafotil a v případě zájmu opět na web fotografie umístím.
Pro opětovnou montáž klapky je nutné použit mikrosvařování a to také nebude dostupné každému (jeden z unašečů je původně na hřídel přivařený a jinak se připevnit nedá).
|
|
|
Ještě přidávám link na video odkrytované klapky
http://www.youtube.com/watch?v=RqzOAmhenac
|
|
|
Kdo vyrobil ten werk? To je magnetti-marelli?
|
|
|
Motor je AEE, tedy 1.6 8V 55kW, který se dával do Felicií a Octavie. Taliánská je jenom řídící jednotka motoru. Klapka, zapalovací modul... už je klasika jako u jiných motorů od VW.
|
|
|
Motorky pocházejí většinou z exotických destinací (Malajsie, Indie).
Podle mě je spíš štěstí, když se "repase" povede. U některých typů klapek by to snad šlo, ale u většiny ne. Určitě by to neklaplo u těch, které mají potenciometr na destičce bodově přivařené k plastovému krytu a jezdec je navařený laserem na kolečku. Stroj, který to montuje dohromady, si nejprve osahá kryt a zjistí, jak je v něm usazená destička. Pak podle toho napolohuje (ve 3D) kolečko s kartáčky na ozubeném kole, přidrží to a svaří.
Jiné jednotky klapek se montují tak, že se v pevné pozici navaří na velké ozubené kolo nosič jezdců a polohuje se destička. Ta se zafixuje pomocí světlem aktivovaného lepidla a následně se na to navaří deklík laserem. To je ještě navíc nerozebíratelné resp. demontáží se to nevratně poškodí.
To znamená, že výměnou desky s potenciometrickými drahami vznikne úplně něco jiného, respektive hodnoty dolního mechanického a dolního elektrického dorazu se budou o hodně lišit.
|
|
|
Jak to tak ctu, tak zlaty auta bez ridicich jednotek. A to jsem si myslel, ze udrzba veterana je narocna:) Ja jsem repasoval cely karburator u Oldse, nastesti jsou tam trysky primo nad klapkami, takze ty jsou cisteny neustale (nemalym) proudem benzinu. Spis byl bordel primo v plovakove komore, kde benzin stoji a bylo tam plno usazenin. Jinak klapky jsem cistil i na modernim aute s jednobodem, ktere ma nastesti stale lanko od pedalu ke klapkam, takze vyse zminene procedury jsou mi diky Bohu cizi. Muzu pro priste prispet s navodem na vymenu gufer ventilu bez sundani hlav. Mam k tomu fotodokumentaci, lidi by mohlo zajimat, jak vypada stara V8 zevnitr.
|
|
|
Vsechno je narocne jinak. Moderni auta s ridici jednotkou maji sve nesporne vyhody, ale porad se najde dost lidi, co radeji stravi nejedno odpoledne pri skladani porstych mechanickych soucastek dohromady, nez aby se hadali s kompjutrem o to, kdo tu vlastne vozidlo ridi.
Na normalni jizdu se hodi nejake nenarocne, relativne moderni (dejme tomu 10 let stare) auto ve slusnem stavu, na poteseni pak neco, jako americka klasika, predvalecny kabriolet, JAWA 500 OHC (muj sen), skoda 110R, rapid, ci neco podobneho. Proste pro kazdou prilezitost se to nehodi, ale zase se tomu vyhybaji problemy sveta jednicek a nul.
Pohled na V8 zevnitr, to by bylo moc fajn. Co takhle - jen napad - clanek "TOHLE je motor" s fotkami?
|
|
|
Recenze reltivne moderniho, 10 let stareho auta je jiz odeslana DF:) ECU ma nespornou vyhodu v tom, ze se umi prizpusobit zmenam, ne kazdemu se chce kazdy mesic prestelovavat bohatost smesi, predstih atd. Jinak koukam, ze o Oldsovi bych mohl napsat i clanek Tohle jsou dvere a porad by to byl trhak:)) Inu uvidime, pokud ano, vzal bych to spise z toho servisniho hlediska, tj co vsechno je potreba stelovat a kontrolovat, o cem clovek v modernim aute uz ani nevi, ze tam je.
|
|
|
Vsechno je narocne jinak. Moderni auta s ridici jednotkou maji sve nesporne vyhody, ale porad se najde dost lidi, co radeji stravi nejedno odpoledne pri skladani porstych mechanickych soucastek dohromady, nez aby se hadali s kompjutrem o to, kdo tu vlastne vozidlo ridi.
Na normalni jizdu se hodi nejake nenarocne, relativne moderni (dejme tomu 10 let stare) auto ve slusnem stavu, na poteseni pak neco, jako americka klasika, predvalecny kabriolet, JAWA 500 OHC (muj sen), skoda 110R, rapid, ci neco podobneho. Proste pro kazdou prilezitost se to nehodi, ale zase se tomu vyhybaji problemy sveta jednicek a nul.
Pohled na V8 zevnitr, to by bylo moc fajn. Co takhle - jen napad - clanek "TOHLE je motor" s fotkami?
|
|
|
Proč J500OHC? Jsou i hezčí a klasičtější stroje - veterány jako např. Tiumph z Englandu.
Já osobně ale dávám přednost mechanice vyrobené v 21. století - tedy poslední generaci karburátorových motorů o libovolném počtu válců. Pro hraní si s průběhem krouťáku a výkonovou špičkou nemusím do garáže tahat noťas, ale stačí mi šroubovák a sada klíčů. Pravda, ECU s programovatelným předstihem by se mi vcelku hodila 8o)
Má to oproti mechanickému pravěku jednu ohromnou výhodu - dá se s tím jezdit každej den a to jak v pohodě, tak tavbu, kdy se Tě nechytne žádný Audypyčo-pilot, kterýmu smrděj ruce po mazlavém svinstvu 8o)
|
|
|
Jawy maji jednu obri vyhodu a tou je cena. Ja mel dlouhou dobu zalusk na nejakej povalecnej HD, ale po tom co jsem slysel za zkusenosti, tak jsem se nakonec jak vis taky rozhodl pro novou masinu. Prece jenom si chci hlavne zajezdit a ne se tahat s brasnou naradi. JAko druhou motorku bych veterana bral, ale na castejsi jezdeni to fakt neni.
|
|
|
To urcite, ale u me je to ciste otazka vkusu, jinak ve vsech smerech petistovku prekonava muj soucasny stroj. Proste se mi petistovka libi nejvic ze vsech. Jo, videl jsem sbirku Nortonu, i Harleye. Triumphy me moc neberou, ani veterany, ani nove, jen se mi libil pred par lety rocket III, vypadal docela vyjmecne.
Tak moc, jak ty nejezdim a jak vis, zavodnik nejsem, akcelerace mi vyhovuje i u hondy. A co se tyce audin, tak s temi se nema smysl honit, je to nesportovni a klidne muzes pockat, az neco najedou, odejde jim vaha vzduchu a pak jim jde ujet i na stopetadvace :-) Navic musi co 5km zastavit a restartovat.
|
|
Po anabázi, kdy jsem objížděl servisy se svojí (dnes už dávno prodanou) felicií 1.3 GLXi na LPG, kdy auto jelo dobře studené (proč ho asi pani - původní majitelka - prodávala v zimě?) ale po zahřátí v letních měsících byl motor na přesdržku. Kolísavý běh, nechtělo se mu do otáček, ve vyšších otáčkách občas solidně zaškubal. V autorizovaném servisu Škoda (Plzeň) jsem dal auto na diagnostiku - bylo tam jeden den, protokol jsem nedostal žádný (ten papír co mi dali byl jen z měření emisí - to jsem ale nechtěl) a technik mi povídá: "To jsou zamrzlý vstřiky, to dělá ten plyn co tam máš*, chce to prostě vyměnit". Po dotazu kolik by to stálo jsem se dozvěděl, že asi tak 8 tisíc. Ale možná že se bude muset vyměnit i lambda sonda - ta stojí kolem patnácti. Tak jsem poděkoval a mazal pryč (mimochodem, za tu diagnostiku jsem zaplatil neuvěřitelných 100 Kč - bez dokladu). Že auto na žádnou diagnostiku nedali a prostě ho tam nechali stát jeden den a pak mne skásli o parkovné a list emisního protokolu od jiného auta snad nemusím příliš zdůrazňovat.
Po známých jsem se dopídil na jednoho chlapíka v servisu ala garáž u RD. Auto si tam nechal, zhluboka se zasmál historce od Škody auto (do filcek ročník 95 se nedával vstřík pro každý válec zvlášť, ale jednobodový monotronic od Boshe, tzn. vstřik do sání - čili ony "zamrzlé vstřiky" je hloupost, pokud by něco bylo se vstřikovací jednotkou, auto by nejelo vůbec) a druhý den navečer mi volal, že si mám přijet. Auto mělo totiž přetočenou vačku (nějakej "odborník" ze servisu - buď při montáži LPG nebo Škoda auto, jinam to paní nedávala - se v tom vrtal a vačku dal obráceně), počítač to sice přenastavením dohnal, ale byl až nadoraz a tak to blblo. Od té doby auto pomalu "trhalo asfalt" ve srovnání s předchozím stavem.
Dnes si po dalších zkušenostech ze značkových servisů opravuji na autech vše sám a nebo u známého v garáži (známý je vyučený automechanik a má doma několik diagnostických přístrojů, které by mu mohli závidět i některé poněkud větší servisy).
* docela silně mě vytáčí automatické tykání od člověka, který je sice starší než já, ale to mu snad nedává právo mluvit se mnou jak se svým synem - a navíc by se měl chovat profesionálně, když už dělá pro firmu, co tvoří ona úžasná nadpozemská auta s nulovou spotřebou a za hubičku ... simply clever
|
|
|
som toho nazoru, ze jedina operacia, pri ktorej sa da pretocit na filcke vacka je vymena rozvodovej retaze, pricom aj to je dost velky problem, pretoze nahodit tam ten retaz nevyzaduje ziadne komplikovane meranie. bohate staci, ak clovek vie zratat mesiace v roku a vidi jamky na rozvodovych kolesach. (aj ked z hlavy si nepamatam, ci je to 12, alebo 14 ok)
|
|
|
No to je právě ono - tenhle motor má řetěz. Pokud vím, řetěz by měl sloužit na motoru doživotně - není tedy důvod ho měnit.
Uvítám ale širší debatu na toto téma.
|
|
|
Retez se casem uvolni a nasledne celkem neprijemne rachoti. Prodava se cela retezova sada podobne jako na motorku. Samozrejme vydrzi mnohem mnohem delsi dobu nez remen, ovsem nikoliv nezbytne dozivotne.
|
|
|
mno tak muzu jen potvrdit ze se retez vytaha a pak to chrasti.. ja si myslim ze bud nasadili blbe retez a bylo to o zub ci o dva vedle, nebo menili i ozubene kolo a nasadili ho trosku sejdrem - zmenili casovani... nevim jak je to u filcky, ale u bmw sem videl ze ozubene kolo drzi na 4 sroubech a pri jejich povoleni se s nim da pootocit cca o 2 zuby na kazdou stranu tak pokud je to zde podobne, tak bych to videl jako hlavni pricinu problemu...
|
|
|
Nemluve o tom, ze pokud se na to ridic i pres rachoceni vy*ere, tak muze i retez rupnout, popripade preskocit o nekolik zubu. Mimochodem jen dotaz ze zvedavosti, prekvapilo me, ze Olds ma retez dvojty, jak je to u beznych aut?
|
|
|
U Filcky je to stejně jako u všech škodováckých OHV motorů. Tedy řetězová kola jsou nasazená dírou na hřídel a poloha je pevně daná perem. Řetěz je duplexní a nikdy nikomu neprasknul a ani o přeskočení jsem nikdy neslyšel. Když se to nezmastí při montáži, tak se po celou životnost řetězu nemůže nic stát.
Problém bývá jenom jeden. Když se málo dotáhne řeměnice na klikové hřídeli, tak se postupně vysune řemenice a pak i pero. Už jsem zažil, že se pero vysunulo natolik, že se řetězové kolo nebylo unášené. Důsledek byl naštěstí jenom ten, že motor zhasnul a nešel natočit. Kupodivu se motor nepotkal.
Životnost rozvodového řetězu u těchto motorů není zvlášť dlouhá. Rachocení se díky absenci napínáku projevuje již po desítkách tisíc kilometrů. U motorů s rozdělovačem je výměna nutná v okamžiku, kdy začne lítat předstih. Rozdělovač je poháněný převodem z vačkového hřídele. U motorů MPI je pak výměna vynucena tím, že rachot řetězu ovlivňuje funkci senzoru klepání. Řídící jednotka pak nesmyslně znižuje předstih, i když k detonačnímu hoření nedochází. Jako detonační hoření vyhodnotí rázy od rozvodů.
|
|
|
Správná doba pro výměnu "rozvodů" u skodováckýho motoru (byl jen jeden do dneška) bylo 70 000Km.
Na tom se ani do dneška nic nezměnilo.
Nepamatuji vskutku, že by došlo k přaskočení řetězu (mechanicky to nejde), nebo k přetržení, což mechanicky jde.
|
|
|
To relativně platilo pro původní řetězy. Dříve dodávané sady měli označení toleranční řady a montovat se měla stejně označená sada, jako byla původní. Neboli podle rozteče kliky a vačky již v motorárně přiřadili správnou sadu. Reálně tak docházelo ke spárování ne příliš přesně vyrobených bloků a rozvodových sad.
Dnes už se sada prodává jenom jedna a nikdo to neřeší. Když má někdo smůlu a má zrovna blok s menší roztečí a koupí si novou sadu, která se zrovna povedla trochu delší, tak to chrastí už nové.
O levných sadách s původem nevím kde, je škoda mluvit.
Obecně nechápu, jak mohla škodovka tak dlouho dělat motor bez napínáku.
|
|
|
A taky pamatuji prodření krytu rozvodů od vytahynýho řetězu.
|
|
Tak jsem se schválně zeptal, na kolik to vyčištění klapky přijde - v případě její demontáže je cena i s tím sprejem 700,- Kč vč. DPH. V případě Fabie.
|
|
|
V tom konkretnim (skoda ze) nejmenovanem autorizovanem service renomovane znacky v jižnich Cechach? ;-)
|
|
|
V jižních Čechách jsem nikdy nebyl. Ale věřím, že ceny jsou všude stejné.
|
|
|
Hm, tak to mam presne opacnou zkusenost a nejen v tomto oboru, ale kdyz veris Tomasi, tak ver dal ;-)
|
|
|
jisteze 700, ale pri prevzeti auta vam oznami (v tom lepsim pripade nejdrive zavolaji co nasli), ze bylo nutno vymenit jeste tesneni, odhlalili ze mate prasklou pruzinu a mechanik se pri praci porezal... Prasklou pruzinu a zmrzaceneho mechanika vcetne spatneho tesneni vam radi ukazi a hned jsem na 4k5 ;-)
|
|
|
No, pokud jsi zvyklý platit za zranění lidí, kteří pro tebe dělají práci, tak to máš potom draho asi všude :o)
|
|
|
V jižních Čechách jsem nikdy nebyl. Ale věřím, že ceny jsou všude stejné.
... a to se říká: "Nevěřící Tomáš" ...
Cenu si každý servis stanovuje sám. I když jednotlivé servisy zaštiťuje např. pouze jedna značka, cenu si určí sám majitel podle různých parametrů jako je vzdálenost od nejbližšího stejného servisu, servisu jiné značky, dostupnosti ND v daném kraji atd.
Pokud bude v Praze existovat 6 sevisů Škoda auto, a.s. a nebudou patřit jedinému majiteli, pak lze očekávat 6 rozdílných cen za jednotlivé služby.
Jinak všeobecně - ona odhadní cena při dotazu konkrétního servisu je dle mých zkušeností obvykle třetinová, než ta výsledná. Někdy ale taky ještě mnohem hůř - moje poslední zkušenost ROTO Plzeň (aut. prodejce a servis Nissan) - odhad 3 až 4 tisíce, výsledná cena necelých 20 ...
|
|
|
700CZK je realistická cena
tohle nebyla Schade ani nic jiného z VW Werke
Myslím ovšem, že to pouze zkusili. Představte si to pokušení. Slečna přijede do servisu s její barevnou lentilkou a medvídkem na zrcátku a požaduje vyčištění tamtoho - víte - no jak se to - jako klapky - zpětný klapky? - jo, škrtící klapky... kolik to tak může stát. Dementní mechanici a jejich dementní management se celej den vrtaj v nose, protože k nim nikdo nejezdí, a tak nadhoděj... třeba to vyjde a budeme mít zase na jeden den o chléb náš vezdejší vystaráno...
Podobný efekt vyprodukoval i Temposervíce u Globusu loni na podzim. Stařík přivezl svého Favorita GLX, stav tachometru 13.500, že divně prská. Servis provedl výměnu těsnění pod hlavou (9.000 Kč), ale auto ujelo jen 1,5km a zastavilo se pro masivní pronikání vody do spalovacího prostoru ... každá oprava má svoji cenu, která se měří mírou neinformovanosti zákazníka a mírou vychytralosti servisu
|
|
Mam tiez jednu velmi prijemnu skusenost so skrtiacou klapkou. Momentalne sa na mojom aute uz nachadza tretia a coskoro, teda dufam ju nahradi stvrta. Prvu som menil ihned po kupe auta. Trochu mi kolisali otacky, tak som hned siel po klapke. Nejaky trotl ju prevrtal. Vraj sa to robi koli volnobehu... Nasledovala vymena za novu. Asi po roku jej kratkeho a neradostneho zivota som ju zase musel vymenit, pretoze na nej odisiel motorcek otvarania klapky. Moj skvely mechanik a vrelo ho odporucam, mi ju dal vyreklamovat a ZATIAL mi kupil samozrejme za moje prachy dalsiu. Tu by sa moja tragedia mala skoncit, avsak : to debilne hovado nekupilo klapku na Cordobu, ale klapku, ktora sa montuje na feldu a na ochcafku.
|
|
|
Pakliže je to tak, doporučoval bych s výměnou klapky vyměnit i mechanika ...
|
|
Prestal som chodit do servisov, páč ma tam par krat nasrali. Ved to poznate, pridete do servisu s nejakou kravinou, nasleduje zalamanie rukami, nahly zachvat dychavicnosti, to bude nieco vazne... a v neposlednom rade je cas. Pracujem od svitu , do vrutok .-) a na to, aby som siel do servisu si musim vypytat dovolenku...tak vsetky opravy na aute riesim cez takychto zarucene super mechanikov. Uz som sa nad sebov zamyslal, ci to nieje nejaka deviacia, ked furt vyhladavam tychto Láďov Mekanikov :-))) Ale mate pravdu, je cas ho kopnut do prdele...
|
|
Se servisy je obecně problém, resp. servisy mají problém. Totiž sehnat kvalitní lidi. Znám to, trochu dělám v oboru - byť to nejsou auta. V dnešní době se totiž sklízí, to co jsme seli v devadesátých letech. Máme mraky vysokoškoláků, různých bc., mba, apod. , ale nemáme lidi, co by uměli něco udělat. Sehnat automechanika je obrovskej problém a sehnat šikovnýho, to už vůbec nejde. Stejně to je i v jiných oborech, nejsou zedníci, truhláři, tesaři...
My jsme na tom tak, že na servise dělají i lidi nevyučení, jen když jsou ochotní tu špinavou práci vzít. Vyučíme si je sami. Prostě, jako za socíku "nejsou lidi". A když se k tomu přičtou všechny náklady, který má firma na zaměstnance, vychází z toho bohužel šílené ceny.
|
|
Na starším autě, najeto přes 200.000, pochybuju, že to někdo někdy čistil. Sundal, jsem hadici od filtru a vypadalo to celkem jakž-takž, ale zdálo se mi, že za klapkou je to horší, takže jsem se rozhodl těleso sundat. Trochu mě odrazovalo, že do tělesa kromě lanka plynu vedlo asi 8 hadic a hadiček a 2 sady vodičů. Nicméně se mi podařilo (po jistém úsilí, kdy jsem zvažoval, jestli to nemám vzdát) odpojit lanko, dva konektory s vodiči a 4 hadice (na zbylé jsem si netroufl). Nicméně to stačilo k tomu, abych těleso mohl odšroubovat a dostat se ke klapce z obou stran a části sání směrem k motoru. Z druhé strany klapky i potrubí by docela silný (a značně hrbolatý) nános černého lepkavého svinstva. Použití pouze spreje by bylo pouhé placebo. Vzal jsem štětec a aceton (ten se ukázal jako velmi účinné rozpouštědlo) a jal se čistit. Trvalo pěkně dlouho jenom než jsem jenom uviděl prosvítat plech klapky, ale postupně se mi podařilo všechna dostupná místa vyčistit. Volnoběh je řešem obtokovým kanálkem, který jsem se pokusil také v rámci možností vyčistit. Pokračováním sání je směšovací komora s kanály k jednotlivým válcům, která by potřebovala také vyčistit, ale to už je mimo můj rozsah. Takže jsem vše složil a nastartoval. Volnoběh se po pár minutách ustálil na asi 1200 ot/min. Rozhodl jsem se lépe prohřát motor jízdou. Zdálo se mi, že jde lépe za plynem a i líp akceleruje. Po krátké projížďce jsem nechal motor běžet chvíli na volnoběh a otáčky klesly na asi 800, pak jsem ho vypl. Po pár minutách jsem ho znova nastartoval a ejhle, volnoběh se ustálil na asi 700 - 750 ot/min z čehož usuzuji, že v mém případě reset volnoběhu nebude potřeba. Jsem zvědavý, jak se bude chovat v dalších dnech.
|
|
|
A co to bylo za auto? Případně jakej motor (jednobodový / vícebodový vstřikování atd.).
|
|
Mám rovněž problém se škrtící klapkou FELICIA 1,6.Při rozjezdu je vše v pořádku, přijedu na první křižovatku, motor ztratí otáčky a nedojde k jejich zvýšení ani po přidání plynu. Motor zvýší otáčky až po vypnutí motoru a znovu nastartování. Můžete mi vysvětlit jaký význam má vypnutí motoru? Děkuji za odpověď. M.Kalvoda
|
|
Ahoj,
chtěl bych moc poděkovat za parádní článek.
Měl jsem u své Xsary II problém s volnoběhem za studena - po přidání a ubrání plynu mi otáčky spadly někam k 400 rpm než si auto "uvědomilo", že musí přidat. Při prudkém přidíní plynu se auto nejdřív (cca 2 vteřiny) přidusilo a teprve pak vylítly otáčky nahoru. Také se při prudkém přidání plynu ozývaly divné šoupavo cvakavé (pardon, těžko se to popisuje :) zvuky z podkapoty.
Když se auto zahřálo tak se závada neprojevovala. Jezdit s tím nebyl problém ale mám rád věci funkční, obzvláště v autě. Navíc když mě to párkrát vyndalo při vyparkovávání v kopci a když mě to onehdá chcíplo před kruháčem, řekl jsem si, že se porozhlédnu po netu, co je špatně.
Na foru Citroen www.xsara.sk/phpbb3/viewtopic.php?f=54&t=6220&hilit=%C5%A1krt%C3%ADc%C3%AD+ klapka jsem narazil na možné příčiny a dostal se až k článku na D-FENS.
Po odpojení hadice od vzduchového filtru mi klapka přišla v pohodě, ale po demontáži se potvrdil opak. Byla zaflákaná z obou stran a po vyčištění bylo vidět, že nedovírá. Nacpal jsem to zpátky do auta. Šoupavocvakavý zvuk zmizel. Auto se ještě dusí při prudkém přidání plynu. Předpokládám, že za to může ta 3mm škvíra mezi klapkou a potrubím, protože není nakalibrovaná. :D Takže momentálně čekám na reset a pak to půjdu omrknout.
Díky za návod!
A chtěl bych se zeptat je možné dostat se k videu na Youtube uvedeném v článku? Je "soukromé" a nepustí mě to k němu.
Příjemný zbytek neděle!
Torlinn
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Service: Vyčištění škrtící klapky svépomocí
|