Koupil jsem si dálniční známku. Proč? Inu, jezdím po i dálnicích a zákon to po mně žádá. Když jsem si ji kupoval, byl jsem ujištěn, že platí od 1.12.2005 do 31.1.2007. Dokonce se to na rubové straně papíru, na němž byla dálniční známka nalepena, i píše. Zákon však byl novelizován.
Představte si, že jste si koupil(a) vstupenku do biografu. Když si ji koupíte, dostane se vám ujištění, že za tuto vstupenku můžete shlédnout celý film. Po zahájení filmu však filmová společnost změní své Všeobecné podmínky a vaše vstupenka platí na celý film, avšak kromě posledních deseti minut. Myslíte si, že to není možné? Není. Uvedené jednání naplňuje znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu. Ale když to udělá stát? Lex specialis derogat generali a také lex posterior derogat priori, tedy zvláštní zákon ruší v konkrétní platnost zákona obecného (samozřejmě ve své oblasti platnosti) a pozdější zákon ruší platnost, resp. má přednost před platností zákona dřívějšího.
Prostě a jednoduše, když něco takového udělá stát, máte tak akorát smůlu. 8. února 2006 byl schválen zákon 80/2006 Sb. (už jsem jej dříve zmiňoval v jiných souvislostech - ano, to je ten zákon, co říká, že za nevylepenou dálniční známku je pokuta až půl míle a za nevyplněnou SPZ na dálniční známce až sto tisíc). Poslanecké sněmovně se tento zákon skutečně podařil - nejen, že bylo uzákoněno, že nevylepená dálniční známka je pětkrát nebezpečnější, než antiradar a nevyplněná SPZ na kuponu dvakrát nebezpečnější, než autonehoda nebo řízení pod vlivem alkoholu, ale také omezuje platnost již vydaných dálničních známek.
Nyní si odcitujme §21b, odst. 1 uvedeného zákona, protože o ten momentálně běží:
Platnost kupónu prokazujícího úhradu časového poplatku na kalendářní rok počíná 1. prosincem roku, který bezprostředně předchází kalendářnímu roku vyznačenému na kupónu, a končí 31. lednem bezprostředně následujícího kalendářního roku s výjimkou kupónu, prokazujícího úhradu časového poplatku na kalendářní rok bezprostředně předcházející kalendářnímu roku nabytí účinnosti tohoto zákona. V tomto kalendářním roce končí platnost kupónu prokazujícího úhradu časového poplatku za kalendářní rok 31. prosince kalendářního roku vyznačeného na kupónu.
Proč tomu tak je? Prý z důvodů zahájení provozu elektronického mýtného. Pche. Zákonodárce schvaluje mraky mnohem komplikovanějších paragrafů, tedy znění, které navrhnu v dalších řádcích, by situaci dokázalo vyřešit ku spokojenosti všech:
(1) Platnost kupónu prokazujícího úhradu časového poplatku na kalendářní rok počíná 1. prosincem roku, který bezprostředně předchází kalendářnímu roku vyznačenému na kupónu, a končí 31. lednem bezprostředně následujícího kalendářního roku.
A přidáme odst. 4, který řeší problematiku přechodu na elektronické mýtné:
(4) Ustanovení odst. 1 se nevztahuje na kupón, prokazující úhradu časového poplatku na kalendářní rok bezprostředně předcházející kalendářnímu roku nabytí účinnosti tohoto zákona u vozidel s celkovou hmotností vyšší, než 12 tun. V tomto kalendářním roce končí platnost kupónu prokazujícího úhradu časového poplatku vozidla s celkovou hmotností vyšší, než 12 tun, za kalendářní rok 31. prosince kalendářního roku vyznačeného na kupónu.
Vymyslet návrh právní úpravy, která zajistí, že majitelů vozidel s celkovou hmotností pod 12 tun, kterých je nejméně 90%, se implementace elektronického mýtného dále nedotkne (naprosto postačuje, že se jich dotkla naprosto nesmylnými dopravními omezeními při výstavbě mýtných bran), mi zabralo asi pět minut čistého času a to jsem žádný zákon nikdy nenavrhoval. Proč tedy nikdo z expertů ministerstva dopravy nedokázal uvedenou právní úpravu navrhnout alespoň tak, jako já? A proč si celé věci nikdo v parlamentu vůbec nepovšiml a zákon byl víceméně bez zájmu schválen jak poslaneckou sněmovnou, tak i senátem? Četl jej v tom parlamentu vůbec někdo?
Zde se můžete podívat, kdo pro přijetí uvedeného paskvilu 8. února hlasoval. Byli to všichni přítomní poslanci za ČSSD (kromě dvou, kteří se zdrželi), všichni přítomní poslanci KSČM (kromě jednoho, který se zdržel), všichni přítomní poslanci KDU-ČSL (kromě dvou, kteří se zdrželi) - a nikdo z ODS, nikdo z US-DEU a nikdo z nezařazených poslanců. Ano, čtete správně, byla to ad-hoc koalice poslanců ČSSD, KDU-ČSL a KSČM, kteří na voliče tento bitch ušili.
Zákon o elektronickém mýtném tedy banda nekompetentních idiotů, které jste si, milí občané, v roce 2002 zvolili, dokázala schválit a dostat do sbírky zákonů. Až se budete prvního ledna vracet z místa, kde jste strávili Silvestra, domů a neuvědomíte si, že dálniční známka vám už, narozdíl od předchozích let, v lednu neplatí, může vás to ve správním řízení stát i půlmilionovou pokutu. Ovšem cosi je shnilého ve státě českém - kamiony budou jezdit v lednu po dálnicích zadarmo, zprovoznění elektronického mýtného se totiž nestihne. Průjezd byť nepřetíženého kamionu poškodí vozovku tak, jako průjezd 16000 osobních aut. Proto je přece fér, aby kamiony jezdily a na dvouproudých dálnicích se s minimálním rozdílem rychlostí předjížděly (tzv. Elefant race) zadarmo a řidiči osobního auta, který za známku řádně zaplatil v dobré víře, že dálnici používá v souladu s platnými právními normami, má hrozit pokuta až půl milionu korun - to musíte uznat, tak je to správné, vždyť tak to chce většina a většina se přece nemůže mýlit.
To ovšem není jediná aféra, která implementaci GO-maut (pardon, Premidu), provází: 22 mýtných bran bylo postaveno načerno, výnosy z mýtného budou nižší, než se očekávalo, policie vyšetřuje podezření z korupce na ministerstvu dopravy a určitě najdete i další.
Co s tím? Chcete další protest? Mnohem účinnější, než byly Plates Upside Down? I než byla Akce pana Klobouka? Protest, účast na němž je sice přestupkem (nikoli ovšem proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu podle §22 zákona 200/1990 Sb.), ale společenská nebezpečnost takového jednání je oproti tomu, co zde předvádí naši zvolení zástupci, naprosto minimální a přes to rozzuří ministerstvo dopravy tak, že si to ještě ani nedokážeme představit? Pokud ano, mám plán...
11.11.2006, Root