Chtěl bych Vám dnes představit jeden celkem zajímavý studijní program
na Fakultě strojní Českého vysokého učení technického v Praze. Proč je
tento článek zde? No, protože skončil semestr a je čas trochu účtovat.
A také proto, že D-FENSe čtou asi tři čtvrtiny FS a polovina ČVUTu vůbec
a taky proto, že by to někomu mohlo pomoct v rozhodování se, co dál se
studiem, a rovněž proto, že by někoho mohlo i zajímat, co se taky dá zažít
na FS. Dále viz bod 6, hlavní strana nahoře.
EMAE znamená European Master in Automotive
Engineering, neboli evropský magisterský program automobilního inženýrství.
Jde o to, že se sejdou lidé z různých koutů planety a všichni společně
prožijí jeden rok studií na FS ČVUT v angličtině a další semestr na některé
z partnerských univerzit. Těmi jsou ENSIETA (nově ENSTA, sídlo Brest, Francie)
a HAN (Arnhem, Holandsko), každý si může zvolit (obory se různí) a každý
půjde tam, kam chce, nekoná se žádný výběr. Ve Francii se studuje pouze
ve Francouzštině, v Holandsku v Angličtině. Na závěr studia je čtyřměsíční
stáž ve firmě z autobranže "anywhere in the world" zakončená samozřejmě
diplomovou prací a posléze převzetím dvou magisterských diplomů, z každé
studované univerzity jeden.
Tak jsme se tedy přihlásili, celkem šest Čechů. Pět z nás jsme absolventi
bakalářského programu se zaměřením na automobily. Podmínek přijetí bylo
docela dost a hlavně byly pro všechny z celého světa stejné. Patřila k
nim určitá úroveň angličtiny (celkem očekávaně), ale také napsat v angličtině
motivační dopis, proč by měli vybrat zrovna mě a sehnat si dva doporučující
dopisy, od kohokoliv ze školy nebo praxe, kdo může hodnotit moji práci.
Poslední, ale neméně důležitou podmínkou byl absolvovaný bakalářský program
v oboru strojního inženýrství nebo cokoliv ekvivalentního.
A kdo že jsou ti ostatní? Celkem nás nastoupilo dvacet, kromě šesti
Čechů samozřejmě kluci z partnerských univerzit, tedy dva Holanďani (jeden
už skončil) a jeden Francouz. Dále Mexičan, Kolumbijec, Vietnamec (původem,
není přistěhovalec), dále už nás opustil Libanonec a sestavu doplňoval
minulý semestr Švéd, který nepatřil do EMAE ale do programu Erasmus a chodil
s námi na všechny předměty. Zbytek tvoří skupinka Indů, kteří se drží tak
trochu stranou. Jinak máme bezva partu, je to nenucené mezinárodní prostředí,
všichni jsme stejná krevní skupina a rozumíme si. Nejedná se tedy o žádné
na sílu nucené multikulti. Každý z nás věděl do čeho jde a dobrovolně si
to vybral.
Samozřejmě se projevili odlišné přístupy a zvyklosti, ale když jsou
lidé inteligentní, dokážou se spolu domluvit. Mexičan vyprávěl jak jezdí
za levnými nákupy do USA (bydlí na severu blízko hranic), my jsme mu vysvětlili,
jak to ve střední Evropě je s některými méně přizpůsobivými etniky a nám
na oplátku vysvětlil Francouz, jaký jsme idioti, že se s nima takhle s_
_ _ _. Kolumbijec je rocker, má rád metal a nejsou u nich zakázaný "automaty",
tedy zbraně kategorie A, taky bezva pokec s ním… Prostě takhle nějak by
to mělo fungovat a tady to funguje, protože nás k tomu nikdo nenutil. Budiž
to pro všechny levičáky poselstvím.
Neodpustím si trochu kritiky. Začátek EMAE je vždy později než zbytek
univerzity. To je trochu problém. Měl jsem ve zvyku zapisovat si volitelnou
tělesnou výchovu, protože mám pak posilovnu zadarmo, ale když jsem se dostal
k zápisu a k rozvrhu (znovu prvák = těžší přístup) byly už hodiny, které
pro mne připadali v úvahu, obsazené. Rovněž s ostatními volitelnými předměty
a prací při EMAE příliš nepočítejte, protože ve škole strávíte pondělí
až pátek mezi devátou a patnáctou hodinou, pauza na oběd je jednu hodinu
kolem poledne.
Tato železná časová pravidelnost rozvrhu je celkem výhoda. Problém je,
že každý den v semestru mohou být jiné předměty. Prostě někdy máte ve středu
6 hodin mechaniky a jindy 6 hodin ekonomiky, žádná pravidelnost v tom není.
Co si kdo (z profesorů) napíše do daného excelu, to má. Excel se bohužel
tak zhruba první tři týdny semestru cca čtyřikrát změní. Nikdo z nás tak
nemůže dopředu na celý semestr určit jeden nebo více dní v týdnu, kdy má
volno. Jinak není nezbytně nutné aby byl člověk přítomen na všech hodinách,
někde to nemá význam, jinde by to naopak bez účasti šlo jen stěží. Problém
je opravdu jen v určení toho dne volna, je prostě náhodný. Další komplikace
pro práci při studiu.
Profesory tvoří většinou vedoucí ústavů, nebo zkrátka někdo služebně
starší s více tituly. Ne vždy je to ale plus, zejména proto, že cca třetina
neumí anglicky na takové úrovni, aby jim bylo rozumět. Po stránce nároků
je to klasika, tzn. všichni si myslí: "jste elita, tak vám naložíme". Velmi
příjemně se spolupracovalo (a anglicky domluvilo) s profesory z FELu, velmi
nepříjemně pak s těmi z ústavu ekonomiky. Někteří profesoři zase bezvadně
vykládají perfektní angličtinou, umí udělat show, ale člověk za mák nekapíruje,
o co tam jde (CFD), jiní zase špatnou angličtinou nezáživně podávají celkem
srozumitelné a logicky pochopitelné věci (mechanika, kmitání). V právě
začínajícím semestru nás budou učit i lidé z partnerských univerzit, tak
se necháme překvapit.
Obsahem kurzu jsou z části věci, které již znám z Bc programu 1. a 2.
Ročníku na FS nebo ze SPŠ, z části věci z Bc oboru automobilů. Co je nové
(a není toho málo), to je v angličtině velmi obtížné. Rozhodně se nejedná
o žádnou zívačku nebo procházku růžovým sadem. Není zapotřebí sedět pořád
nad knihou, ale člověk musí věci chápat a nenechávat práci na poslední
chvíli. I tady se totiž v některých předmětech rozdává práce na doma. Ta
se pak prezentuje (v powerpointu J) a samozřejmě celé plénum jí kriticky
hodnotí. Absolvovali jsme také exkurzi do Junge Boleslaff Motoren Werke,
abychom viděli, jak se jim tam flákají vohnouti a jak se z dílů od helmutů
vyrábí sen českých rodin. Další info nemohu poskytnout, neboť zmrdy jsme
nepotkali a tužky ze země nesbírali. Příští týden se chystáme do laboratoře
pasivní bezpečnosti. To jen tak na okraj, protože v normálním programu
jdete na výlet leda tak do menzy.
Ale zpět k vážnějšímu tématu. Teď jsou asi někteří z Vás rozezleni,
jak že si to Indové a jiní za naše daně studují… Kdepak. Školné na letošní
rok vyjde na ? 6 000,- (six thousand euro) a za třetí semestr ? 4 000,-
(four thousand euro). Čeští a slovenští studenti mají letošní školné odpuštěno
(čech na státní škole) a pokud zvolí ENSTu, tak i to za rok příští (smlouva
o výměně studentů). Stále zůstává zaplatit ? 270,- měsíčně za kolej. Abych
byl ale férový, musím říct, že lze získat dotaci z programu Erasmus a mimoevropští
studenti na českých kolejích také platí cca 6 až 7 tisíc měsíčně.
Mimochodem, Mexičan a Kolumbijec jsou kluci z praxe, jeden byl konstruktér
plechových dílu a posléze vedoucí lisovny, druhý kvalitář. Oba opustili
svoje zaměstnání, zaplatili si tento kurz a nyní žijí ze svých úspor. Je
to znát na jejich náhledu na různé věci a je velká škoda, že tohle není
zvykem i u nás. Náš systém "vzdělávej se až do umření a potom tě možná
někde vemou" se mi úplně přestal zamlouvat. Cizinci se zde také v rámci
školy učí Česky a zejména Mexičan umí dost dobře, my co jdeme na ENSTu
máme v rámci studia zaplacené kurzy Francouzštiny na IFP.
Z textu výše vyplývají některé nevýhody tohoto programu, zejména v porovnání
s normálním magisterským programem. Co jsem ještě nezmínil je 9 zkoušek
za semestr místo 5. A jsou to opravdu zkoušky s plnou zátěží, žádné zápočtové
testy, aby se někdo nedomníval. Všechno samozřejmě anglicky a písemně,
známkování dnešní standard, tedy A až E + F jako bonus.
Pro ty, co by chtěli vycestovat a hledají možnost, je tu ještě jedna
podstatná výhoda. Odpadají zde
popisované problémy s předměty a uznáváním. Náš program je předem dán,
ekvivalenty neexistují, učí se prostě ve spolupráci škol. Student vycestovat
musí i kdyby nechtěl, neexistuje alternativa studia třetího semestru na
ČVUT. Na stáž se opět musí, je to podmínka studia. Všichni jsme podepsali
smlouvu s univerzitou ve které se k tomu všemu zavazujeme. Další výhody
už jsem zmínil, takže stručně jsou to více na praxi zaměřené studium, vycestování
z ČR v rámci studia, kvalitní výuka jazyků a v neposlední řadě dva diplomy
za jedno studium, jednu diplomku a jedny státnice. Kde jinde Vám tohle
dají?
Tento program je zkrátka produktem komerčního vzdělávání se vším všudy.
Tedy i s tím, že někteří studenti jsou s výukou nespokojeni. Netvrdím,
že já jsem se vším spokojen, jen proto že jsem neplatil. Vesměs vadí např.
úroveň angličtiny profesorů nebo kvalita přednášek vůbec a studenti se
nebojí / nestydí to projevit – aby ne, když za to zaplatili ze svých těžce
vydělaných peněz. Dělal se průzkum spokojenosti, profesoři se více snaží
studentům vyhovět. Když je nějaký časový nebo rozvrhový problém, který
je třeba řešit ad hoc, vždy se tak děje shodou se studenty, ne nařízením
profesora. A takhle to chodí u všeho. Máte jít na dílnu rozebírat převodovku,
je nutné tam jít v hodinách mimo výuku, zavolejte si mechanikovi, kdy se
to hodí Vám i jemu. Atd, atp. Ukazuje se, že to takovouto cestou může fungovat
a že kdo chce studovat, tak si i ? 6k za rok našetří nebo půjčí, prostě
když se chce všechno jde. Kdyby programu vyrostla konkurence, bylo by to
vlastně ještě lepší. Pokud by se někdy mělo vysoké školství komercializovat,
pak tohle je cesta. Budiž to vzor pro všechny odpůrce. Díky, že jste dočetli
až sem.
26.02.2011 C.J. Hornster