|
|
V domě, kde bydlím, má jeden týpek kromě jiného Dněpra 72? i se sajdou, tuším z roku 1968 nebo 62, nevím přesně. Rusové to opajcovali včetně zvuku motoru, ten je naprosto ůžasný a konstrukce celého stroje je nádhernou studií předválečných konstrukčních směrů. Rusové tuhle motorku vyráběli snad někdy do konce minulého století prakticky beze změny, pokud ji nevyrábí ještě teď.
|
|
|
Onen týpek s pravděpodobností hraničící s jistotou vlastní "emku" http://cs.wikipedia.org/wiki/M-72 , což je prakticky kopie předválečné R 71 cs.wikipedia.org/wiki/M-72
Rusové je stále (s mírnými modifikacemi) vyrábějí - stránky výrobce zde kmz.com.ua/
|
|
|
Ano, to souhlasí. Zmátla mne ta visuální podoba :-).
|
|
|
Jedine, co zmenili v osmdesatych letech, byl rozvod , SV se ale do te doby pouzival dost, dneska uz je to spis rarita (nedavno jsem pekny kus videl za 25 000.
|
|
|
Promiňte: Rusové?
Řekl bych, že snad Ukrajinci!
|
|
|
Ta motorka ma opravdu diferencial? Mezi co rozdeluje vykon, je snad mezinapravovy? :-)
|
|
|
On je to takovy pul diferencial. Na moji Moto Guzzi to mam taky.
Kardan vede z podelne ulozeneho motoru vedle podelne osy moto a tak se musi moment prenest na pricne umistene zadni kolo.
Takze kazran ma ozubeni a to se zakusuje primo do talire ktery je spojen s osou zadniho kola. Oproti diferencialu chybi druha cast na pohaneni protilehleho kola.
I v pripade moto, ktere ma pohanenou sajdu je toto resenou pouze pro pouziti v terenu a tudiz spojenim "natvrdo" bez uziti diferencialu.
Ted jen doufam, ze Vas prispevek nebyl jen rypnuti :)
|
|
|
Takze to neni diferencial, ale kolme ozubi.
|
|
|
Zde se jedna o kuzelove soukoli.
vyraz kolme ozubi se pouzival spise pro palcove (nebo cevkove) ozubeni - mozno videt u mlynu
|
|
|
Roote máte pravdu, u tohoto typu to ještě pravý diferenciál není. Ale protože při bastlení mezi insiderama jsou ty pouzdra skoro stejný, tak se ten název běžně používá. Staří dědkové, co mě s tím radili, tady i v germánskejch zemích to označení používali.
Tady bych chtěl ještě zmínit, že se mi podařilo ještě asi 8 let zažít s chlapem, který s BMW R12 opravdu na Stalingrad jel ( v jeho tenkrát asi 18 létech ).To bylo získávání know-how! Vydržel do roku 1998.
|
|
Článek je stran popisu motorky výborný, ale co to místně politicky korektní nadávání na imigranty v německu? Musí to být? Podle mě je to do očí bijící debilita umocněná tím machrováním s německými výrazy, o kterých autor evidentně pořádně neví, co taky můžou znamenat. Výraz Tschusch zahrnuje v pojetí některých němců a rakušáků i čechy, takže autor sám sebe označuje za kozomrda.
|
|
|
A proč by nemohl sám sebe označit za kozomrda?
|
|
|
Nebo je to Francouz (žijící dlouhá desetiletí u nás) a kromě jiných označuje za kozomrdy i Čechy.
|
|
Píšete, že jste byl kromě jiného i v Mostě. Pokud to bylo teď v létě, cca měsíc dozadu, možná kousek víc a měl jste i sajdu, tak jsem Vás viděl. Samozřejmě za předpokladu, že jste to byl Vy. Pokud tedy ano, tiše Vám závidím. I tu zmrzlinu jsem zapoměl lízat. Jen mne mrzí, že ta červená netrvala dost dlouho, abych si tu krásu stihl doběhnout vyfotit....
|
|
|
Bohužel v Mostě jsem byl naposled někdy v r.1985.
V poslední době jsem se s dvanáctkou pohyboval po a pod naší jižní hranicí - maj tam lepší cesty.
Párkrát jsem byl v Praze a kdyby byl někdy Mobility Day někde jižněji od Prahy, zajel bych.
|
|
vidim tam maly akumukator. To už vtedy mali motorky elektrické štartovanie ?
|
|
|
R12 baterku normálně nepotřebuje (minimálně tato válečná verze).
Baterka je však výhodná při dnešním povinném svícení - tlumí proudové nárazy z magdynama - světlomet nebliká.
Při technické kontrole je to další plus.
Takže startér tam samozřejmě tenkrát ještě nebyl a myslím, že prvý v této kategorii existuje nějaký kit do převodovky pro startér u Dněpra.
|
|
Proste nadhernej stroj! Dnesni ubzuceny superpredopovany masiny mi nic nerikaj ... ale kdyz vidim Indiana, nebo BMW/Dnepr ... tak srdce zaplesa :) ...
Znate prvni sraz motorkaru na prazskem hrade? :D
http://worldwartwozone.com/gallery.old/500/medium/Prague_King_s_Castle_March_1939. jpg
|
|
|
Článek za jedna a přidávám hvězdu za připomenutí Tří kamarádů. Přesně tahle knižní scéna se mi připomněla po přečtení prvních řádků Vaší recenze.
1*
|
|
|
Ano, také jsem se kdysi nechal inspirovat Erichem-Maria. Tu knížku jsem jako teenager četl snad patnáctkrát a Patty Hollmanovou jsem si představoval jako tu či onu dívku, do které jsem byl momentálně blázen (tedy 15 podob).
Hned po revoluci jsem zrealizoval místo Karla Romantiku, tedy Fiat 125 Special s plechařinou ze 125 P, omalovaný slonovinovou kostí (štětcem) s nánosy šedé a červené základovjky (jak bylo tehdy nesmyslným zvykem při zamatlávání zkorodovaných míst, asi aby dál mohly vesele rezatět) a motorem ze 131, tedy 2.0 DOHC s dvojicí Weberů 45. Zadní náprava pocházela z kupé 131 a tlumiče byly speciálně vyrobeny na zakázku. Kotoučovky na všech kolech to mělo již v základu a pětikvalt pořízený ze staršího zrezivělého Speciála, který byl k tomu prvnímu zdarma, udlěla pravé divy. Ty ksichty čerstvých majitelů snobských BMW 316-320i stály opravdu za to...
Dodnes lituji, že jsem prodal AR 155 Q4. Vzhledově hranatá ošklivá stará pixla, vysoká, působící dojmem nakopnuté kozy. Pod kapotou pak 16v turbomotor Lancia s výkonem kolem 270 koní, poměrně krátkým zpřevodováním a semiakticním pohonem všech kol. Aktivní tlumiče uměly slušně vyrovnat handicap jednoduchá zadní nápravy a brzdy OMP tomu daly hodně ostrý říz. Pohled na majitele AMG 55, kterému ta hranatá stará Alfa dávala na prdel s prstem v nose, byl neskutečný. Zmatek vyvolala v Českém dubu na Rally Bohemia, kde úspěšně visela za Impreazou STi s kitem Prodrive. Prostě krásný vlk v rouše beránčím! Vůz ale ukradl policajt, převařil číslo karoserie, a tak šla Q4 z domu, protože ztratila veškerou historickou hodnotu a navíc nemohla nikdy legálně projít STK. Byla to chyba, protože dneska stojí kolem 7000 Euro...
Do letošní srpnové dovolené jsem trápil majitele Cayenne Turbo alespoň starou Lancií Kappa 20v TB s jediným samosvorem, trochu odladěnými svody a ECU, brzdovými komponenty HPD CAR a podvozkem OSRAV, ale v Chomutově, v noci během Festivalu romské kuptury nějaký idiot zadek auta zkrátil o půl metru.
Teď trápím sebe a svoji rodinu pronajatou zánovní Octavií...
|
|
Zajímavý článek. Já se potýkám se Zündappem KS 600, což je vizuálně dost podobná záležitost.. Bohužel pouze vizuálně, protože motor, to je jedna velká záhada.
BMW je proti tomu Lego..
Na konec bych rád upozornil na jednu nepřesnost - Grüne Elephant nebyl vyráběný za války, jedná se o Zündapp KS601, vyráběný 1950-1957..
|
|
|
A je mi sympatický přístup autora, že vetrán má jezdit.. A ne na přívěsu..
|
|
Jako veterán nádhera, na běžné ježdění se nehodí - nedostatečné pérování, rány do těla na každé nerovnosti vozovky, to by mi hodně vadilo, není nad pohodlíčko na velkém enduru...taky by mne asi strašila ta nezakrytá kardanka, namotání nepřiléhavých částí oděvu...
|
|
Hezky napsaný článek. Moc se mi líbí i motocykl. Držím palce, ať to jezdí :-)
|
|
Nádhera, podobný stroj vlastnil otec kolem roku 1963. Lodičku sajdy sehnal od Sodomky. Prodal ho za 3 kKč a dnes si drbe hlavu. Kupec nejdřív sundal sajdu a po třech měsících rozštípal motku o strom.
|
|
Opravím jednu drobnost co zde byla uvedena - ukrajinská KMZ která vyráběla motorky Dněpr je už několik let zavřená a jak jsem se dočetl na stránkách příznivců areál a výrobní stroje jsou rozprodávany managementem který potřebuje být v černých číslech. Zůstal tedy jen výrobce IMZ vyrábějící motocykly URAL. Má i české zastoupení. Případní zájemci si historii obou výrobních závodů snadno dohledají ;o)
|
|
|
Já bych řekl že Kyjevskij motozavod pořád dělá, jen motorky už asi nebudou hlavní náplň . Alespoň jejich stránky se vyvíjí, včetně aktualizovaných cen moto a dílů. Ono i to označení Dněpr - Ural je třeba brát trochu opatrně, mám třeba doma stroj z Kyjeva - MT12, ale Dněpr to není. Dněpry byly v podstatě až stroje s motorem 650 OHV, předchozí spoďáky (de facto pořád klon v článku popisovaného krasavce) neměly žádné oficiální jméno, jen označení M72, K750 apod. Článek moc hezkej, rád bych se na něčem takovým svezl, i jen pro srovnání rozdílů z jízdy s Rusem/Ukrajincem.
|
|
|
tak na tu poslední otázku bych asi znal odpověď hned: jednoznačně máte k dispozici dostatek proudu, jak pro start, tak i pro spotřebiče během jízdy a hlavně to péruje a není toho pro ježdění taková škoda...
Mám MB 650 (motocíkl vajénnij - foneticky pro kluky, co už neměli ruštinu), přímo z ruských kasáren a ten mohu s klidným svědomím projíždět lesem i po mělčinách tady v Otavě. Funguje a není ho taková škoda.
|
|
|
to bych i věřil, přece jen alespoň nějaký vývoj u těch sovětů musel být, když to vypuskali tolik let, aby se dostálo heslu "dohnat a předehnat". Měl jsem doma právě všechny typy sovětských strojů, od 750 SV přes 650 OHV až po dnešní 750 OHV, ale s bavorskou technikou moc obeznámen nejsem. Ona ta elektroinstalace byla tehdy počítám zcela na úrovni doby, na dnešní provoz a celodenní svícení to asi nebude. Blbý že je to dynamo tak na očích, jinak by to asi Denso altík co se dává do nových uralů vyřešil. Je fajn že to jezdíte takhle na pohodu, je mě to sympatičtější než ti echt veteránisti, co to tahaj na vozejku a slídivě pozorují okolí, aby si na to náhodou někdo nesáhl/neukradl to a tak.... U nás v Brně borec takhle jezdí Jeepa Willyse, kterýho si sám zrenovoval, ale jak říkám, takových moc není.
|
|
|