D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Test: VW Golf V 1.4-16V MPi
    Vydáno 02. 05. 2004 (37535 přečtení)

    Povinnosti tomu chtěly a tak jsem zjistil, že sedím za volantem Golfu V s motorem 1.4-16V 55kW.

    Jak jsem ke golfu přišel? Služební auto momentálně nedostupné, vlastní auto již nemám (z důvodů, které popíšu dále) a tak mi nezbylo, než se opět obrátit na půjčovnu. Z důvodů, které nastíním rovněž níže, jsem projevil explicitní zájem o Golfa s touto motorizací, i když jsem zvažoval i možnost svézt se v Golfu s přímým vstřikem benzínu alias FSi. Nakonec mi ale byl přistaven klasický šestnáctiventil.

    Golfa jsem proháněl po zemi české, částečně ve městě, po dálnici a po silnicích první a druhé třídy. Za jeden den jsem ujel přesně 497km.

    Dojmy?

    Začnu trochu zmrdsky, totiž vizuální stránkou. Předně jsem byl zaujat pohledným interiérem. Znepokojovaly mě jen jakobytuningové pásky plastu s jakousi texturou připomínající karbonový kompozit, které byly vetknuty do palubní desky a výplní dveří. I naprostý trouba však pozná, že je to laciný fake. Za daleko nápaditější bych považoval nějaké textilní barevné vložky, které by nechutně fádní kombinaci dvou šedých odstínů trochu oživily. Plasty jako by říkaly „sáhni si na nás“.

    Nemohla mi rovněž uniknout perfektní ergonomie a promyšlenost interiéru. Máte dojem, že auto nehraje proti řidiči, ale spolupracuje. Všechno je jaksi po ruce a tam, kde čekáte, že to bude. Navíc je palubní deska velmi decentní a pohledná, na rozdíl od toho hrozného plastového krámu, který je u octavie. Vyvýšená řadící páka a promyšlené tvarování věnce volantu se podílejí na tom, že jízda řidiče zbytečně neunavuje.

    Golf V nabízí hodně místa. Bez velkých omezení si v něm sednou dva větší cestující za sebe, což je u octavie nereálná představa. Do kufru se taky ledacos vejde. Po dlouhé době jsem měl opět pocit, že sedím v něčem, kde mám dost místa a současně nemusím trpět agorafobií.

    Pokud jde o interiér, Golf u mě tedy stoprocentně bodoval.

    Podobně i exteriér. Auto, ačkoli se vizuálně zdá méně masivní než předchozí čtyřka, opak je pravdou. Zatímco čtyřka byla taková hranatá krabice bez fantazie, posedla u pětky německé designéry jakási hravost. Buď jim to nový führer koncernu VW nařídil, nebo hulí trávu. Golf si exteriérem ani interiérem nehraje na luxusní auto, jako třeba octavia a z mého pohledu představoval ideální spojení designu a funkce.

    Veškeré ovladače vykazovaly jaksi přehnanou aktivitu. Například brzdy – to byly skutečně jedovky, pedál už při letmém sešlápnutí vyvolával citelný efekt, topení (auto topilo, jako by bylo určeno pro provoz za polárním kruhem) nebo stavění volantu, které nekladlo patřičný odpor. Pedál plynu, netradičně u VW řešený jako stojací (známe ze Škody 120) má příliš malý krok, což bylo v mém případě způsobeno asi tím, že jsem šlapal v jeho zhruba jedné polovině délky. Elektrohydraulický posilovač řízení také odváděl velmi solidní práci.

    Dobrý dojem zanechal i podvozek. Jízda s ním připomínala videohru – ukazoval jsem volantem autu, kam má jet a ono tam jelo, bez ohledu na to, jak rychle a pod jakým úhlem. Paráda. Nepovedlo se mi dostat Golfa do takového jízdního režimu, aby začaly hvízdat gumy, ani při velmi dynamické jízdě a nevím, co bych musel udělat, abych jej ze silnice utrhl. Vzhledem k malým převisům se s autem výborně manévrovalo a díky velké prosklené ploše bylo z auta i skvěle vidět. Výhradu mám v tomto směru snad jen k A sloupkům, které v sobě ukrývají airbagy a tudíž vycházejí poněkud silnější a redukují výhled zevnitř.

    Tím ovšem výčet pozitiv končí.

    Jako suverénně největší slabina se ukázal motor. Motor 1.4-16V by snad sám o sobě byl OK, kdyby nemusel uvádět v pohyb 1260kg hmoty + cestující. Na to totiž očividně nestačil! Akcelerace, která se z toho vozu dala vymámit, byla skutečně velmi vlažná. Předjížděcí manévry byly možné za cenu podřazení o dva stupně  a vytáčení motoru kamsi za 5.000 rpm. Jako jediný přijatelný jízdní režim ukázala se rychlost mezi 110 a 120 km/h, kdy motor točil asi 4.000 rpm a vykazoval jistou flexibilitu. Auto dovede po dálnici uhánět 160km/h, čímž to pro něj ovšem končí.

    Nemohoucnost motoru vedla ke komickým situacím. Například hned na začátku cesty v táhlém stoupání před Pískem nás začal předjíždět votuněný Ford Escort z konce osmdesátých let, obsazený čtyřmi korpulentními lopatami, který na první pohled měl to nejlepší dááávno za sebou. Naprosto plynule oprášil zázrak německé techniky, jehož plynový pedál jsem marně zkoušel prošlápnout podlahou až na silnici. Lopaty z toho měly druhé vánoce a myslím, že ještě teď to všude vypráví.

    Když vynechám slabý motor, musím zmínit ještě jednu negativní vlastnost, kterou VW zřejmě časem odstraní. Po řazení z jedničky na dvojku ve vyšších otáčkách řídící jednotka po ubrání plynu realizuje jeho opětovné přidání, a to ne zrovna málo. Auto doslova zařvalo. Nevím, zda se jednalo o nějakou vadu právě tohoto exempláře, nebo systematický jev, například o snahu řídící jednotky zahřát katalyzátor na vyšší teplotu, aby teplotní setrvačností překlenul dobu, než motor opět nabere otáčky, což může u čtrnáctistovky být poměrně dlouho.

    Soudruzi z NSR udělali někde chybu. Asi 200km od domova se mi rozsvítily varovné kontrolky funkce ABS, ASR a blikal symbol brzdy. Po prověření obsahu nádržky brzdové kapaliny a několika razantních zabržděních jsem konstatoval, že se jedná o vadu řídící jednotky ABS a že s tím je možné dojet. U auta, které má najeto necelých 3.000km, považuji podobnou vadu za tristní.

    Na 497km ujetých po silnicích druhé a první třídy, kus po dálnici i po městě, jsem dosáhl spotřeby 7.4 litru / 100km, což mi nepřipadá málo ani moc i s ohledem na to, že auto bylo skoro nové. Stejnou skutečností lze odůvodnit pro VW netypickou zatuhlost převodovky, která se projevovala jakýmsi zadrhnutím při řazení jedničky.

    Celkově bych Golf charakterizoval takto: Jsou to dobře vyhozené peníze. Pokud bych měl zájem o auto této kategorie s touto motorizací a váhal mezi golfem a octavií, volil bych kompaktnějšího a solidnějšího golfa. Varujícím signálem je hmotnost prázdného vozu 1260kg, která svědčí o tom, že v internacionální soutěži o co nejtěžší krám dosáhli němečtí konstruktéři pozoruhodného úspěchu. Golf sice nebyl tak nemohoucí jako posledně testované tříválcové polo, ale i tak by mu silnější motor neškodil.

    Musím opět hodit do placu otázku, kam to všechno spěje. Je možné stavět auta čím dál tím bezpečnější, tj. s tužšími karosériemi, výztuhami všude možně, mnoha airbagy a další bezpečnostní výbavou, kterážto opatření je učiní těžkými jak kráva, zvýší jejich spotřebu a pokazí jejich dynamiku tak dalece, že s nimi bude nebezpečné předjíždět nebo budou mít delší brzdnou dráhu. Kdyby se například podlaha vylila betonem, jako u tanku T-34, k tomu nosníky prostrčily nějaké traverzy z I-profilů a předek vycpal pytli s pískem, projelo by to možná při crash testu skrz nárazovou stěnu na druhou stranu a NCAP by musel přehodnotit dosavadní stupnici. Jinou filozofií je na tohle všechno zapomenout a vyrábět auta, která budou lehká, agilní, budou snadno akcelerovat i decelerovat a o marketingově významných pěti hvězdičkách v testu NCAP budou moci jejich stvořitelé tak leda snít. Někde musí být hranice mezi oběma filozofiemi a mám dojem, že současné automobilní výtvory jsou někde poblíž ní, ne-li přímo za ní.

    Proč jsem volil 1.4-16V? Mám objednanou novou cordobu právě s tímto motorem a zajímalo mě, jak se s tím jezdí. Při testovací jízdě s cordobou jsem měl celkem dobrý pocit z poměru výkon/hmotnost, ale ten po jízdě v golfu přišel vniveč. Doufám, že mi neprodají za ty hříšné peníze takový bazmeg líný.
     


    02.05.2004 D-FENS


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 2,08] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 58 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.