Komentáře ke článku: LPG versus lid (ze dne 24.02.2013, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
nevím kde začít... každopádně lpg je dobré tak do fazola, nebo do auta, u kterého víte, že když se začne díky tomu kazit - a to začne - dáte ho na vrakáč. pokud vy jste ještě ten šťastný, a jede vám to ještě alespoň na beznín, tak se toho LPG zbavte a prodejte ho nějakému jinému dobrodruhovi.
|
|
|
Ono to LPG je tak trochu alchymie. Viděl jsem auta, kde to 100 % šlapalo, problém s tím nikdy nebyl a redukovalo to spotřebu na polovinu (tedy finančně myslím). To byl případ třeba Chryslera Voyagera nebo SAABa 9000 2.3 fplným turbu, což rozhodně nejsou motory, které by se technicky nalézaly na úrovni Fagota s jednobodovým vstřikováním a zejména v případě toho SAABa si troufám tvrdit, že řízení spalování je tam poměrně sofistikované. Naproti tomu jsem viděl i vozy, v nichž by zástavba LPG měla být vcelku jednoduchá (1.4 MPi), a ono se přitom ukázalo prakticky nemožným to nějak rozumně rozchodit. Obecně se dá říci, že výrazně bezproblémovější jsou systémy s centrálním směšovačem, na druhou stranu některé vozy (např. A-R 156 fšestiválci fautomatu) s centrálním směšovačem žerou tak, že to LPG začíná ztrácet význam. A samozřejmě je nutné najít na montáž někoho, kdo alespoň rámcově ví, co dělá (jeden z nejčastějších povzdechů, které jsem na adresu LPG slyšel od "benzínových" mechaniků bylo konstatování, že plynaři zpravidla totálně rozeserou původní tovární elektroinstalaci).
|
|
|
"A samozřejmě je nutné najít na montáž někoho, kdo alespoň rámcově ví, co dělá..."
Ano, tam se IMHO skrývá 90% všech problémů.
|
|
|
nemůžu se zbavit pocitu, že montáž LPG je vždy praktikovaná systémtm pokus/omyl, takže jiož z podtstay věci ideální stav nastává zcela náhodně a zřídka.
|
|
|
Ale to není problém pohonu na plyn jako principu, nebo výrobců jako Lovato. Fiat nabízí LPG u nových modelů i se zárukou.
Konverze čehokoliv benzínového na LPG není problém.
Podmínky jsou následující:
a) Musí to navrhnout někdo s mozkem.
b) Musí být použity kvalitní komponenty.
c) Musí to montovat někdo, kdo nemá v hlavě nasráno.
Pokud to autorovi montovala ta parta, kterou popisuje, tak se spíš divím, že mu to dva roky jezdilo.
|
|
|
c) Musí to montovat někdo, kdo nemá v hlavě nasráno.
Zlatá slova, po dvou letech jsem si sám odstranil největší závadu, zcela náhodně přestal systém přepínat na plyn. Ten jouda co to montoval blbě nebo vůbec nezamáčknul konektor na drátu co otevírá ventil plynu. Osmkrát stejný scénář, je to v záruce, příjezd do servisu, tam ze mě udělali troubu, že všechno funguje. Když jsem pak zatáhl za drát, že vyčistím konektory, zůstal mi v ruce na konci zelenej drát. Pak už je to jednoduchý. Od tý doby, funguje.
|
|
|
No, a takováhle závada se může a nemusí vyskytovat na kterémkoli z několika stovek konektorů nebo kdekoli v několika kilometrech kabeláže. Nevím, jak ostatní, ale já mám ze všech instalací, co se v autě vyskytují, z elektriky obecně asi největší respekt, tedy v tom smyslu, že bych se do toho sám nevrtal ani za zlatý prase, i když tomu rámcově rozumím. Ještě si živě pamatuju, jak mi dávali dohromady auto, které bylo lehce ťuklé na čumák, tak ho parta takymechaniků v nějaké stodole opravila vevařením třetiny jiného auta, jenže přitom poněkud dokurvili dráty, takže po 10 letech relativně bezproblémového provozu se v palubce prošlehla kabeláž proti kostře a auto přestalo startovat. Nikdy nezapomenu na to, jak bylo po dílně o velikosti dvou větších obýváků rozložené celé auto a rozpletené kabelové svazky visely pomalu i ze stropu, aby bylo možné je projít drátek po drátku...
|
|
|
Co to bylo? Že se Vám to vyplatilo opravovat.
|
|
|
Peugeot 405 SRDT z roku tuším 1992 nebo tak nějak. Ve svojí době neuvěřitelný brko, je nutné si uvědomit, že to je možná 12 let zpátky, prostě to bylo v době, kdy na trhu ojetými vozy panovaly poněkud jiné podmínky než dnes. 405 fdýzlu fmetle nahlínách fplný palbě sturbem pyčo tehdy i 10 let stará a svařená ze dvou půlek pořád měla cenu, která by dneska byla ekvivalentní tři roky starému Bentleyi:-))). Naštěstí nebyl tak úplně můj, v podstatě jsem ho jenom používal a servisoval, což se mi v tomto případě maličko vymstilo, ale mohlo být i hůř. Pozoruhodné je, že po tomhle posledním velkém servisním zásahu vydržel fungovat bez jakýchkoli mimořádných událostí celá léta a pokud vím, tak někde na Moravě docela intenzivně jezdí dosud (a to už tehdy měl natočeno přes 300 tisíc:-).
|
|
|
za celou dobu co se zabývám auty jsem nenarazi na ani jeden kousek, který by opravdu bez problémů pracoval. a to jsem se setkal s oravdu spousty automobily. a daleko častěji jsem viděl hlavy zanesené hnusným žlutým sajrajtem než auta, která alespoň relativně za určitých jízdních režimů a nálad fungovala - tedy byla po většinu času pojízdná...
|
|
|
A co je tak trápí? Já jsem teď zrušil LPG v odepisovaném Formanu (má platnou STK a zaplacené povinko, tak ho nehodím ze skály), najeto 500 tisíc aniž by se hráblo na motor. Bohužel chudák shnil.
Teď mám Nissan Teranno II., na LPG najeto určitě 100 tisíc (celkově 306 tisíc) a motor zatím přede bez problémů.
Zde diskutující CzechDave má (a měl jsem možnost osobně obdivovat, moc pěkný kus) Jeep Cherokee s tímto pohonem (R6 4.0l). Nemůže si to vynachválit.
Zde diskutující Redguy jezdí Chryslerem na LPG do Hispánie :-) Bez problémů.
Pravda, švagrové se LPG montované v autorizáku u auta servisovaného v autorizáku totálně vy*ralo, ale to bylo - jak jsem zjistil - tím, že autorizák omezil svoji činnost na vystavení faktury :-(
|
|
|
Rozhoduje, do čeho se to namontuje
Ideální platforma je kára s velkým zdvihovým objemem, malým kompresním poměrem, optickým řízením emisí (podívám se do zrcátka, jestli to moc nehulí) a s co nejméně senzory.
Ani v těch Favoritech to nechodilo bez chyby, protože tam byl ten připitomělej směšovač s gumovou membránou a v důsledku opotřebení, vzniku netěsností a proměny mechanických vlastností gumy to driftovalo směrem k chudé směsi, takže se tomu muselo občas přidat kolečkem jako když se ladí rádio. Pokud ne, tak se rychlost hoření chudé směsi zpomalila natolik, že to občas prošlehlo pod ventilama do sání a následoval efektní výbuch. Stejný problém později pronásledoval Octavie 1.6 SR, kdy patrně opotřebení škrtící klapky vedlo k tomu, že LPG měl špatnou informaci o množství plynu, které je třeba nadávkovat a následkem bylo, že plastové sání vyskočilo na silnici.
|
|
|
Ona se tam nemontovala zaslehova klapka?
|
|
|
Měla tam být, ale když šlo o nízkej kchost, musela zpětná klapka ustoupit...
|
|
|
Pamatuji, že v jedné nejmenované firmě na přestavby LPG, byla přímo v oficiálním ceníku jen za příplatek.
|
|
|
Ještě bych přidal jednu podmínku: Volný prostor pod kapotou. Ono když směšovač zabere poslední jakž takž volnější kubický decimetr okolo motoru a hadice se trasují bůh ví kudy, tak to taky nedělá dobrotu.
BTW: Na ten odkaz, co sem dávalHonza ZZR jsem koukal jako zjara, viz: http://greenfuel.cz/bentley.html
|
|
|
|
pokud to necháváš dělat někde "aby to bylo levný" -> levný sestém, levná práce, tak se nediv.
tam, kde je systém na výši a práce pečlivá vč. nastavení to prostě stojí peníze. ale pak nepoznáš, že jedeš na LPG nebo na benzin. všechno má svou cenu...
|
|
Zkuste pana Čadka z Brna. Auto ale budete muset k němu přivézt.
|
|
v LPG instalacích se mění vlastnosti (tuhost) "membrány" zplynovače (=tlak paliva) a odpor LPG filtru pro plynnou část systému.
Tyto věci se musí měnit a nastavení vykompenzovat. Žlutá bude, když už rozdíl aktuálního nastavení vůči "mapě vstřikování" benzínové ECU je příliš velký, a ta to detekuje jako poruchu - adaptace mimo rozsah.
Přesně co a jak musí kdo udělat pořeší technik LPG firmy, např. Čadek je má kulturní (jezdím tam) a za rozumné peníze. Autorizovaný (benzínový) servis je ztráta času a peněz.
Svépomoc je pro otrlé a nedoporučuji, resp. musím vědět co a proč dělám a mít to jak ověřit.
|
|
Já bych zas mohl doporučit Gera v HK. Mám od nich LPG přes rok ve své VeBe a zatím bez problému.
|
|
u vstrikovacek bez diagnostiky nic neudelate, tipl bych si to na vadne nektere cidlo, primo jednotka odchazi spise nahodou. kouknete se CO presne Vam namontovali za jednotku - vyrobce (predpokladma ze to je homologovane) zkuste pohledat nekoho, kdo tyhle jednotky umi, je jedno jake dela auta, dulezite je ze zna Vas system LPG. LPG pokud je dobre udelane, funguje vyborne - vw 6V 4x4, 2,8 benzin plus lpg.
|
|
doporučuji: greenfuel.cz/ (Brno)
holandský systém Prins ve Volvu C70 s pětiválcem 2.0 turbo za 32 bez DPH. práce skvěle provedena, seřízeno tak, že nepoznám rozdíl, jestli auto jede na benzin nebo LPG, bez jakýchkoliv potíží po přestavbě. dělá to už dlouho a má zkušenosti.
|
|
Jak rika muj mechanik, plyn patri do sporaku a nafta do kotle...
|
|
|
hm...a i na felicii mu dělají rozvody problém, ne?
jsou určité výroky, které by mechánik neměl vypustit z huby, aby nebyly pochybnosti o tom, že je opravdu kompetentní. tohle je jeden z nich.
|
|
|
proč by to neměl vypustit z úst, vždyť je to pravda!!
|
|
|
proč? no, je to iracionalní a nesvědčí to o mechanikově správném vnímání reality 8o)
|
|
|
hm, přesně naopak, svědčí to o tom, že automech je profík a nenechal se zviklat nesmyslem. :-)
|
|
|
aha vlastně...máš úplnou pravdu. splet jsem se 8o)
|
|
|
Ano spletl :D
Spravne to je tak, ze:
nafta patri do traktoru, benzin do zapalovace a LPG do aut.
|
|
|
ale prd
https://www.youtube.com/watch?v=3HYoq6vIVXc
:D
|
|
|
Tak minimálně znalost starých OM od Mercedesu (alespoň teoretickou) bych u mechanika očekával. Na přesun z bodu a do bodu b za minimální cenu jsou dodnes vynikající.
|
|
|
prohlášení přece znalost nevylučuje. :-)
|
|
|
No jo, ale tyhle motory byly naprostá špička. Montovaly se do starých hranatých Mercedesů (piano) a nájezd více než 1 milion km byl naprosto běžný - rekord snad byl 7,5 milionu kilometrů u nějakého taxikáře v Hamburku.
Takže nikoliv. V minulosti se dělala kvalitní naftová auta, řekněme tak do roku 2000. A naopak - speciálně v EU je dneska jedno, na co auto jezdí. Kdybych si měl dneska vybrat mezi 1,4 TSFI na benzín a 1,6 TDCI (nebo jak se těm Fordům nadává), skutečně nevím, pro co bych se rozhodl - oboje je +- stejná, nesmyslně drahá, konstrukčně náročná s*ačka se životností blížící se záruční lhůtě.
|
|
Asi by nezaškodilo hodit sem do diskuse seznam všech chyb, které byly v řídící jednotce. Taky něco k "architektuře" toho systému nebo jeho výrobní označení, abychom získali přehled, co si tam s čím povídá.
Podle popisu usuzuji, že "kabel popizdil sja". Je to nejspíš parazitní systém, který si bere některé vstupy a výstupy z/do originální ECU a upravuje je s ohledem na LPG. Něco jako permanentní hacking. Pokud se objeví nějaké zkreslení těchto signálů, začne originální ECU zapisovat chybová hlášení a za účelem ochrany hardware a lidí vyvolávat nouzový mód. Jiný postup při instalaci LPG představuje custom ECU a tady je obrovský problém se správou verzí. Tvůrci zákaznické ECU si vezmou za příklad nějakou starou ECU, mezitím ale výrobce Opel udělal nějaký upgrade. Celé roky funguje OK, ale pak do toho přijde nějaký nekorektní signál nebo paket (v případě CANu) a ono to začne dělat píčoviny.
Nakonec vstřikovače LPG taky nepatří k těm součástkám, které auto přežijí. Aktuálně mám něco do činění s chcíplými vstřikovači Landi Renzo, které montuje jeden nejmenovaný OEM v prvovýrobě (ačkoli jinak je to typický aftermarket komponent) a výměna po 30tkm není neobvyklá, spíš je s podivem, když to vydrží 90 tkm bez opravy.
|
|
|
Kdyz mi na Chrysleru odchazely vstrikovace, tak se to poznalo lehce. Po zahrati motor jel jen na x (x<6) valcu a po par sekundach se prepnul na benzin. Zadne chyby to nevyhazovalo, proste se to chovalo jako kdyz plyn dosel.
|
|
|
Zajímavé, na BMW se to nepřeplo zpět na benzín a prostě motor jel tu na čtyři, tu na pět válců, občas i na všech šest...
|
|
|
pokud ten vypis chybovych hlaseni najdu, jakoze jsem to mel napsane na nejakem uctu od benzinu, tak to sem dodam. Smysl to skutecne nedavalo. Ty chyby se zdaly uplne mimo misu. Pokud nenajdu, nebudu stroj ted drazdit a napisu druhy dil pri dalsi planovane ceste do CR za 6 tydnu, kdy to pred servisovanim malicko "polechtam". Co jsem v diskusi zatim pocetl videl bych to cim dal vice na vstrikovac, nebo vadny tlak. Vstrikovac tam mam od pohledu STAG, ten nejlevnejsi, ktery je v CR za 1900Kc. Ten dopizdeny datovy kabel patne nemel vliv. Tim se "ladilo/" jen na pocatku. Pred tydnem jsem s jednim clovekem "ladil" jednotku na solidnim zarizeni a lepsim sladenim krivek casovani doslo paradoxne k horsimu vysledku. Jeste mu dluzim 500Kc za filtr....poctive uradim :-)
|
|
|
Tak jsem nasel ta chybova hlaseni z ridici jednotky motoru:
P1700
P0304
P0303
P1895
P0170
P0700
Byla potom jeste nejaka dalsi hlaseni, ktera se z toho opakovala pravidelne, ale "tamten papir" jsem zorvna nenasel a nemel jsem dal cas si s tim hrat.
Toto je seznam, ktery se vytvoril, kdyz jsem cilene chtel vyjet plynovou nadrz a za plynule jizdy mezi Humpolcem a Brnem jsem si "pocvakal" se zapinanim plynove ridici jednotky, kdyz plyn "dosel" (i kdyz on tam vzdycky urcite jeste psouk plynu v nadrzi je).
I pres vsechny ty hlasky nutno podotknout ze chod motoru byl porad plynuly. Prechod mezi plynem a benzinem sice k poznani, ale plynuly.
|
|
|
P1700 gear shift ratio
P0304 válec 4 misfire
P0303 válec 3 misfire
P1895, 0700 komunikace motor - převodovka
P0710 závada senzoru teploty média v převodovce
Situace byla pravděpodobně způsobená "shozením" motorové ECU tím, že chvilkově neměla napájení nebo zem. Mohla to přivodit plynová ECU tím, že realizovala nějakou činnost, která bere hodně proudu (např. se pokouší zavřít ventily LPG při odstavení vozidla).
možná fakt jen kabel dopizdilsa. Checkoval bych kabeláž, zemnící body, napětí baterie, dobíjení. Další diagnostika by vyžadovala nějaká měření.
|
|
přibývá i fixlování s benzínem:
-pokuta 500 000,- obsah ethanolu 43 % přičemž max. povolená hranice činí 5,2%
-pokuta 800 000,- nedodržení oktanového čísla-zřejmě opět ethanol
-pokuta 400 000,- vyšší procento ethanolu
Pančování nafty samozřejmě vede, ale benziny dostávají na frak taky. Hodně jsem to zkrátil, koho zajímají detaily, zdroj :
http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/rozhodnuti-o-ulozeni-pokuty-za-poruseni-stanovene- jakosti-pohonnych-hmot/rozhodnuti-o-ulozeni-pokuty-leden-2013/
|
|
|
Na to je ideální auto, které bez úprav dokáže víceméně bez problému jezdit i na ethyl, z mě známých je to například většina amerik, většina SAABů, snad i Volva a někteří starší Francouzi, zejména ti s V6 pod kapotou. Větší průser je, když je čerpadlář natolik kreativní, že do toho kromě ethylu naleje ještě vodu (což si narozdíl od benzínu může dovolit, protože ethyl ve směsi způsobí, že ta srač*a je částečně mísitelná s vodou, takže když se to nepřežene, tak mu z podzemní nádrže nevznikne dělící baňka a šťastný motorista ekologicky jezdí na vodu, tedy dokud mu to nezničí vstřikovače).
|
|
|
Bohuzel ale i propanem se daji delat divy a to jak u distributora, tak na benzince. Ze je v plynu svinstvo a doporucuje se v Cechach tankovat par malo specifickych znackem LPG a zadne jine, je celkem znamo. Ale i jine veci se kolem toho deji, kuprikladu jedna znama, velmi levna prazska benzinka, ma napriklad u stojanu na LPG ponekud specificke pocitadlo a provozovatel pumpy pochopitelne neni tim, koho by ono pocitadlo poskozovalo... Ano, trzni reseni je idealni a tak je nejlepsi tam proste nejezdit.
|
|
|
No ja nevim, ale kde je co znamo? Ani monteri LPG neumi rict, ze by existoval nejaky vylozene problemovy dodavatel. Umi rict, ktera pumpa je mizerna, protoze netesne cerpadlo tlaci i vzduch, ale problem primo s plynem nezaznamenal zadny z tech ctyr, ktery jsem zpovidal pri shaneni informaci o prestavbe. Nepotvrdili ani znicene vstrikovace vlivem kovovych pilin v technickem, necistenem plynu, ktery byly zmineny v nejakym hoaxu. LPG proste nejde pancovat jako je to mozny u kapanych paliv...a cinknuty mereni je neco, co si taky neumim moc predstavit, protoze pri rozhodujicim objemu to kazdy hned pozna a pokuta od COI to dokonale dostane do cervenych cisel a pri zanedbatelnych objemech to nema smysl...a rekl bych, ze rozdil v objemu 1 litr na nadrzi nikdo nepozna. Ale ma to smysl? Navic pri dalsim cejchovani se prijde na porusene peceti meridla...atd.
Pokud mam LPG nadrz na 42litru a ukaze to pri zpomaleni plneni litru 50, bude mi to divny, dam na to tema hovor s prodavacem a vysledkem bude, ze mu dam penize za 40 litru a nezavolam 158. Ale nikde to nebylo treba, prestoze pumpy na LPG jsou spis pofiderni mista a benzin bych v takovych mistech nebral ani v Rumunsku.
|
|
|
O tom, ze se neda pancovat, se pobavime az zjistis, zes na plyn nabrany v Nemecku nebo treba ve Slovinsku najel vic, nez na plyn od divne ceske pumpy a az uvidis zasvinene filtry (ano, zniceny vstrikovac je nepravdepodobny, pokud nekdo neni uplne prase, co ty filtry nevymeni 50000 km).
Jednak to mereni neni cinknute zase tolik. Mas nadrz s vodnim objemem rekneme 75 a dostanes tam na dane pumpe 77, pricemz jsi na plyn prijel, takze jsi v nadrzi jeste nejaky mel.
Argument s COI je hezky, ale pokud by Ti tohle rekl oponent v diskusi, rekl bys, ze to je teorie :-) Muzes je udat, ale to znamena kolaborovat se statni spravou. Jo a neverim tomu, ze se nenajde nikdo s plombovacimi klestemi, kdo by "nejaky detail" za pet tisic neprehledl.
|
|
|
a co benzin nabraný v německu? na ten taky "ujedeš víc" až na to, že 200 km německou nížinou není 200 km z prahy do brna po D1 apod.
aha...takže ty vlastně ani nevíš s kolika palivem jsi přijel a řešíš 2 dm3 rozdílu? (objemem míníš objem celkový nebo objem natankovatelný? ten je totiž nižší z důvodu rozpínání plynu). záleží taky na tom, jaký tlak je v nádrži pumpy, jaká je teplota okolí, plynu v ní, jestli těch 75 dm3 tankuješ hadicí na kterou už 5 hodin svítí slunce, jak je nastaveno přerušení tankování, jestli máš naložený/vyložený auto a plovák na multiventilu je v trochu jiné poloze apod.
až budeš mít auto na LPG a budeš s ním jezdit trochu dýl, tak zkus vyjet nádrž do prázdna a natankuj několikrát u tý samý pumpy třeba v jednom týdnu. buď si jist, že kvůli výše popsanému nenatankuješ 3x stejně.
tlachy o kolaboraci jako odpověď na vcelku prosté řešení, které zabere? neříkal jsem nic o tom, že bych je udal, ale že bych jim dal vybrat 8o) ano, je to teorie, protože tak okatě cinknuté měření nikde není, aby to bylo potřeba uvést do praxe.
Jo, jistě se najde nějaký debil, kdo se nechá vyhodit za to, že ČOI při kontrole najde chybu v měření (provádí ji vždy a de facto každý rok) a kvůli tomu přijde o živobytí, protože se podepsal pod hovadinu...atd. nemá cenu to dál pitvat.
|
|
|
beznin nabrany na Slovanech je vzdy vyjet po relativni rovince az do Frankturtu, mimo kopecky od Plzne na Rozvadov. Jestli jse pak nekdy jel na Aachen z Frankfurtu tak urcite vite, ze tam pro zmenu kopecky zase jsou.
Jinak s plynem mam take zkusenost ruzneho dojezdu a to v rozdilu 100km na jednu 45km nadrz/.. V UK se jako LPG tankuje vetsinou cisty propan a na nej najedu VZDY mene. Na kontinentu pak propan-butan 60-40 v zime a 40-60 v lete. Na propan-butan v Belgii najedu vzdy mene jak na ten z Nemecka pri srtovnatelnem terenua stylu jizdy. Na plyn z CR jsem pak vyrazne problemy nemel a obcas byl spise jako ten nemecky. Jaka je v tom logika? Nevim
|
|
|
německo moc nejezdím. spíš rakousko. rozdíl je v tom poměru propanu a butanu (zima/léto), protože v různých zemích platí různé předpisy pro to, co má obsahovat LPG.
já tankoval v zahraničí jen v rakousku a na slovensku a je to nemlich stejný jako u nás. tankování do prázdné 42 litrové nádrže kolem 40 dm3 a spotřeba je taky obdobná a liší se jen o jednu až tři desetiny litru na 100km podle toho, kdo řídí a kolik lidí jede v autě (cesta na letisko do Bratislavy a na flughafen do Vídně)
|
|
|
já tankoval v zahraničí jen v rakousku a na slovensku a je to nemlich stejný jako u nás.
Jo ahaaa. Tak to vysvetluje vse. :-)
|
|
|
řeč je o LPG...
co konkrétně to vysvětluje?
ty máš auto na LPG?
co je tvůj srovnávací úsek?
kolikrát jsi u který pumpy tankoval do auta u kterýho jsi věděl, kolik máš natankovat a kolikrát jsi to skutečně natankoval?
atd.
svý niterný pocity si nech jinam a sem hoď nějaký věcný argumenty, ok? 8o)
|
|
|
co konkrétně to vysvětluje?
rozsah zkusenosti :-)
ty máš auto na LPG?
Ani tohle nevis? A ty mi neco rikej o argumentaci niternymi pocity...
co je tvůj srovnávací úsek?
Praha - Frankfurt a zpet (D5/A6/A3), projeto s plynovym autem za posledni rok 5x
kolikrát jsi u který pumpy tankoval do auta u kterýho jsi věděl, kolik máš natankovat a kolikrát jsi to skutečně natankoval?
Presne statistiky si nevedu, ale odhadnout, kolik zbyva nadrzi, zvladam pomerne dobre, overeno za posledni rok minimalne dvacetkrat.
svý niterný pocity si nech jinam a sem hoď nějaký věcný argumenty, ok? 8o)
Neboj se, o mych niternych pocitech tu zatim nepadlo ani slovo. Jestli to nekdy prijde, tak ti garantuji, ze to poznas... :-)
|
|
|
oprava: kolik zbyva *v* nadrzi
|
|
|
- zkušenosti mají vliv na fyzikální zákony?
- ne. nijak mě to ani nezajímá.
- projel jsi to za stejných podmínek, aby bylo možno srovnávat?
- odhadnout zbývající palivo je fajn, no nějakej ten litřík tam falíruje vždy, že?
- nebojím se ničeho a moc si nevšímám věcí, co mě nezajímají
|
|
|
Na fyzikalni zakony ne, ale co se tyce vsemozneho sizeni, celkem se siknou.
Kdyz te to nezajima, tak proc se ptas? :-)
Ano, projel jsem to, krome jedne cesty (jinak naprogramovana prevodovka) za srovnatelnych podminek. Stejne nebudou nikdy.
Jiste, nejaky litrik tam faliruje vzdy. Ale to nevysvetluje, proc na jinych pumpach natankuji zhruba o pet litru mene a pak mam stejny nebo treba i vyssi dojezd.
nebojím se ničeho :-)))) Ilja Muromec hadr...
|
|
|
no, ne že by teoreticky LPG nešlo pančovat, ale vzhledem k povaze zásobníku to tak easy jako u kapalných paliv není. Tj. jestli, tak bych z toho podezíral spíše velkododavatele, který potřebnout techniku má určitě.
Jako "přirozené" bych bral změna poměru propan-butan = změna výhřevnosti, případně "aditivace" chemicky podobnými plyny (co to udělá se zkapalněním nevím).
Jediný "průser" by byla voda, protože to potom při odpařování bude mít tendenci přimrzat. Olej nevadí, filtry jsou tam 2x.
Špony bych viděl jako závadu na zařízení, nikoliv úmysl, na jejich objemu nikdo nezbohatne.
Suma- LPG je palivo pro specifické použití, vlastní soustava je vůči primární elektronice dost amatérská, jsem-li si toho vědom, chovám se podle toho a mám-li toto očekávání, nebudu zklamán. Do Bentley, Cobra, Mustang ap. to považuji za ultra-prasárnu
|
|
|
Přidám svoje zkušenosti:
Mám 77-litrovou nádrž, do které natankuji cca 70 litrů. Na těch 70 litrů ujedu od 420 do 480 km dle stylu jízdy (méně při dálničním režimu, kdy jedu stálou rychlostí 140 - 150 km/h, více po silnicích při rychlostech do 110 km/h, všechny rychlosti jsou tachometrové). Na LPG jezdím přes rok a půl téměř denně, tankuji porůznu po ČR. Jakmile se auto přepne do benzínu při jemném přidání plynu, beru to jako prázdnou LPG nádrž a pokyn k tankování.
- vždy jsem u různých prodejců a v různých ročních obdobích natankoval 70 litrů (rozdíl byl plus mínus litr; plnou nádrží se rozumí stav, kdy se už další palivo téměř nevtěsná)
- vždy jsem měl shodný dojezd při shodných režimech na palivo od různých prodejců a v různých ročních obdobích, rozdíl činil nějakých plus minus 20 km
- odhad, kolik zbývá plynu v nádrži, na základě stavu "malého" počítadla stavu ujetých km, které nuluji po každém natankování, zatím vychází velice přesně
- zatím jsem neměl možnost tankovat LPG v zahraničí, takže nedokážu posoudit dojezd na toto palivo, ale nepředpokládám, že by se nějak výrazně lišil
- obecně mohu prohlásit, že LPG v mém autě funguje zatím velice spolehlivě, značným způsobem snížil náklady na provoz při zachování v podstatě stejných provozních parametrů motoru i auta
- motor běží na všechna doposud tankovaná paliva subjektivně pravidelně, nezakuckává se, neztrácí výkon v tahu, ochotně jde do otáček
- stav svíček je po roce a půl ježdění na LPG zatím velice uspokojivý, nikde nejsou usazeniny ani propálená místa
Tož asi tak.
|
|
|
Ta nádrž má 88 litrů, ne 77. Chybka se vloudila :-).
|
|
|
|
1. Ano, resim 2 dm3 rozdilu, protoze jsem natankoval vic nez deklarovany vodni objem nadrze (vcetne plovaku). Na tlaku zase tolik nezalezi, protoze LPG pod tlakem je kapalina a ta je prakticky nestlacitelna.
2. Nemecka nizina? Myslis treba Harz, Spessart, Fichtel nebo Horni Franky? Jojo, A6 a A3, to je fakt nizina jedna basen, asi jako u Humpolce a to Slovinsko taky...
3. až budeš mít auto na LPG a budeš s ním jezdit trochu dýl -- tak to od Tebe fakt sedi :-)
4. dvakrat uplne stejne nenatankujes ani benzin. Ovsem rozdil nebude v radu nekolika litru.
5. ta pumpa prokazatelne existuje a takhle skutecne tankuje, cili Tve zvasty o teorii jsou, jako obvykle, nonsens.
6. na tve impertinence nejsem zvedav, tak si je nech laskave od cesty. Dekuji.
|
|
|
1.1) pak řešíš něco na hranici chyby měření.
1.2) voda je taky nestlačitelná a s teplotou se mění její objem, ocela taky nestlačíš...a hele, jaký jsou na mostech dilatační spáry...
1.3) tys měřil skutečný objem nádrže? já ne, ale vybíral jsem nádrž podle vnějších rozměrů a vím, že jejich objemy jsou více méně orientační (rozdíl je v dcl, ale když se zde do krve hádáš o 2 dm3, tak i taková blbost hraje roli, že?)
2) v německu se nikde nejede mimo kopce? jde mi o srovnání srovnatelného a ne o výčet dálnic, které jsou v německu taky po kopcích jako D1. jenže v tom hraje roli i hustota provozu apod. ale to asi nemá cenu rozebírat, když je i extrém platným argumentem v obecné debatě.
3) jo, já vím, že 7.000 km za necelý 3 měsíce není mnoho
4) to se dost pleteš, přestože auto na benzin máš. i benzinová nádrž má totiž místo pro roztažení paliva. pokud si dáš na čas, natankuješ od cvaknutí pistole klidně i dalších 5-7 litrů
5) nepochybuju, že pumpa existuje, jde jen o to, jestli jsou 2 dm3 nad tebou předpokládaný objem něco k řešení. taky není od věci počítat s tím, že i v hadici zůstane nenatankovaný plyn, který už prošel měřením apod.
6) co tím konkrétně myslíš?
|
|
|
1) Nemeril, ovsem mam od ni papiry :-) Ale je zvlastni, ze vsude jinde jsem do prazdne nadrze nacpal max. 72 litru a tady nekolikrat vice, i kdyz tam jeste neco malo bylo. Rozdil je spise pet litru nezli dva.
2) ano, v Nemecku se na mnoha mistech jede mimo kopce. Podobne jako v CR. Nicmene ja se bavil prave o trase, kde ty kopce jsou skoro porad.
3) tak nejak
4) & 5) jak uz jsem psal vyse, spise jde priblizne o pet litru, nez o dva. Ano, i v hadici zustane plyn, i v nastavci zustane plyn, v trubce take zustane plyn. Ovsem to i na jinych cerpacich stanicich.
|
|
|
1.2-1.3 Jsi dost mimo. 2dm3 jsou 2 litry, ne 2 deci. Např do 40L nádrže vodního objemu bych měl natankovat max. 32L (80%), ale NIKDY ne 42L.
Kapalný plyn je dále nestlačitelný. Dilatační spáry na mostech souvisí s tepelnou roztažností, se stlačitelností to nemá nic společného.
Jedná se o základy fyziky.
|
|
|
Samozřejmě těch 80% je teorie, a na různých pumpách to bude různé, ale nikdy se do nádrže nemůže kapalného plynu vejít více než 100% vodního objemu.
|
|
|
S vyjimkou nejmenovane prazske pumpy.
|
|
|
Pokud si opravdu nechají zaplatit více, než je 100% objemu nádrže, celkem se divím, že jim to dlouhodobě prochází a že tam někdo ještě jezdí (i když pokud je to pumpa u hlavního tahu, kde tankují převážně přespolní, tak je to možné).
A teď mě napadá. že Vy máte v nádrži dilatační spáry? To by to vysvětlovalo...
|
|
|
Vida, to by mohlo byt ono :-)
|
|
|
Objem nádrže se dá "zvětšit" tak, že se ohne plovák na bezpečnostním ventilu. Běžná praxe...
|
|
|
Ano, ovsem nikoli nad dokumentovany vodni objem te nadrze.
|
|
Zkus www.lpgkvalitne.cz - stranky ma sice jalovy, ale serizeni a elektronice rozumi vic, nez kdokoliv, koho jsem kdy videl se kolem plynu motat.
Za tuhle dobu (chapu-li dobre 90.000 km) je to zraly na repasi membrane nebo vymenu reduktoru (+-2.500), mozna vymeny vstriku (500/ks). To chce videt osobne.
|
|
Kazdopadne - jak to tu ctu, asi spacham nejakej clanek o LPG. Kazdy jelito, co odmita pochopit vyznam cehokoli, co nebral na ucnaku je leckym bran za profesionala... To se tezko cte...
Zatim se mi povedlo presvedci 2 automechaniky, drive zaryte benzinare a kritiky LPG, ze LPG neni tak hrozny, jak se o nem rika. Ze ano, nektere nevyhody to ma, ale je to vyvazeny mnoha jinymi vyhodami...
Napr. Favo motor - najeto nejdriv 50.000km bez LPG a pak 200.000 s LPG... Kdyz mu jeden z kritiku LPG menil tesneni pod hlavou, odmital uverit, ze to neni certve po generalce - takhle cistej motor prej v zivote nevidel.
|
|
|
Cožpak o to, on ten olej je čisťounkej, ale když se na něj přejíždí, tak nemaže :) Když jsem se rozhodl, že své bývalé auto hodím ze skály, protože díky ekodani bylo dále neprodejné, na výměnu oleje jsem už jaksi dlabal a čekal, kdy to auto lehne, abych mohl pořídit jiný skvost. Když jsem na něj měl najeto asi 30 tisíc, dostal jsem nápad, že s tímhle autem ještě absolvuju dovolenou na Ukrajině, protože čím starší werk tam přivezu, tím míň pozornosti zejména u tamní gauneropolicie budu budit. A tak jsem si řekl, že před cestou olej vyměním. I po 30 tis. km vypadal jako novej, ale mazací schopnost to jaksi postrádalo. Vlastně jsem se divil, že s touhle žlutou srajdou uvnitř se ten motor ještě točil.
Ale co jsem tím chtěl říct - že je olej hezky žluťoučkej a vypadá jak novej zdaleka neznamená, že má i takové vlastnosti.
Jinak plyn na Renault R19 1.4 jednobod instalován ve 180 tis. km, auto jezdilo cca. do 350 tis. km, občas něco trochu blblo, ale dalo se to (mělo to období, kdy na plyn chcípalo na volnoběh, pak to přestalo, pak se to zase vrátilo...).
|
|
Jelikož jsem se kalibrací LPG jeden čas přiživoval a do svojeho auta jsem si montoval celý systém sám, vím toho o LPG systémech se sekvenčním vstřikováním poměrně dost. Občas ještě dělám auta pro jednoho pána, kterej má firmu na montáž LPG - jeho osobní auto a auta jeho VIP zákazníků:) Na mojem starém autě mi to jezdí cca 150.000km bez problémů.
Ale přisuzuju to i pečlivosti při montáži a tomu, že jsem si dodanou kabeláž ze sady kompletně předělal a osadil kvalitnějšími konektory a chráničkami.
Podle popisu autora to typuju jezdoznačně na závadu jednotky. STAG je polský systém, obšlehlý od Italů, kteří to okopírovali od Holanďanů. Jednotky u nich odcházej poměrně často - mám z doslechu. Typuju, že odešel emulátor benzínových vstřiků. To je část jednotky, která se skládá z několika cívek, které jsou při režimu LPG připojeny na vedení k benzínovým vstřikům a ECU motoru si tak myslí, že jsou vstřiky připojené a nehlásí chybu.
Jako vynikajícího odborníka na LPG, který nejenže rozumí systému mechanicky, ale i z hlediska všech funkcí, závislostí a algoritmů jednotky můžu doporučit p. Štaffa z Jičína. Montáže prování naprosto precizně (např. automaticky zatře každou díru do plechu, apod.) a auta poté i perfektně zkalibruje. Navíc systém ještě trochu vylepšuje tepelnou izolací vedení plynu, apod. Je poctivý a co jsem kde viděl tak i jeden z nejlevnějších...
|
|
LPG je v pohode, pouze je potreba si predtim neco malo na webu a na forech nastudovat, slozitosti je to to srovnatelne s nakupem ojetiny.
V prove rade je nutne mit vuz na LPG vhodny, tedy nejlepe tvrzene ventilove sedla a odolnost proti neaditivovanym palivum.
Treba korejske Ceedy jsou na LPG obecne choulostive a plynari to moc nedoporucuji a flashlube to nezachrani. Info vyhledat na forech.
Naopak treba Fabia 1.4MPI je stary blbuvzdorny motor. Sam jezdim takovou fabcou na LPG, mam to jako hrkac na kratke vzdalenosti. Zadny problem, ze se mi auto preplo z benzinu na LPG poznam jenom podle kontrolky. U prestavby je dulezita kvalita. Nebrat garaznika, ktery to dela dvakrat do roka ani velky retezec v Praze, Strakonicich, kde na to technici serou. Dobre zkusenosti jsou s malyma specializovanyma rodinnyma firmama, kde udelaji cca jedno, dve auta tydne. Ja mel prestavbu u Huvar Gas Novy Jicin (montovano v Kunine), vsechno profi, nejde rict kriveho slova. Tyto informace najdete na forech.
|
|
Zdravím dovolím si jednu zkušenost s LPG.
Plyn mám v 540iA E39 z roku 96. Od montáže se mi samotná montáž zaplatila a navíc ušetřeno cca 10k. A hlavně oproti benálu jsem v tomhle zkurveným státě odvedl na spotřební dani o 40k méně.
Jediná nevýhoda pro mě je delší doba tankování. Návštěva "benzinky" je otázka minimálně pěti minut při tankování 60l.
|
|
A co tankujete za značku? Nejlepší je u nás Flaga. Nic jinýho bych tam nedával.
Zkuste se ještě poradit tady:
http://forum.cars.cz/opel-astra-g/viewforum.php?f=52&sid=b0579ece5c795eee1a3368c4d14bd0da
Je třeba se přihlásit.
|
|
|
Flaga je dobra ale ma male pokryti.
Mam dobrou zkusenost s Kralupolem, dodavaji Shellu a prodavaji to pod jmenem Shell Autogas, jsou i hodne na Benzinach.
Nebrat Cesky Plyn.
|
|
Mam uplne stejnej problem s Volvem XC90.. po druhe oprave za 15 tisic, kdy auto proste prestalo jet, a kdy vse vypadalo v pohode, opet po 300 km zacalo hlasit, ze je nutny Engine check a Park assist check.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek LPG versus lid
|