"... ty máš ale držku!"
To bylo to první, co mně napadlo, když jsem přebíral kchár, který mi
nějakou dobu dělal společníka. Celé se to jmenovalo Audi A3 Sportback a
bylo to poháněno ehm... motorem 1.9 TDi 77kW.
Pro firemní politiky VW neznalé, Audi A3 je postaveno na platformě PQ-35,
na které si hoví také VW Golf, Škoda Octavia a Seat Leon. Každý z jmenovaných
automobilů přitom směřuje k jinému segmentu zákazníků. Zatímco A3 a Leon
se pokouší oslovit příznivce sportovnějšího svezení, Octavia má především
nabízet prostor a Golf si činí ambice na rodinný vůz.
Karosérie
Karosérií A3 nelze nezačít. Nadčasové tvary tohoto vozu mají za následek,
že se vyrábí již jedenáct let bez velkých změn zvnějšku. Výraznější změny
postihovaly pouze přední masku a vyústily do vzniku "držky". U některých
modelů je držka ještě navíc provedena v lesklé stříbrné, což vypadá, jako
by do přední stěny vozu někdo zarazil futuristické víko od kanálu. Nevím,
zda se jedná o reminiscenci na podobný prvek u vozů Auto Union, nebo nějaký
ultramoderní výstřelek ve snaze překonat rozesmáté držky Peugeotu, taky
pěkně odporné. Mně se to nelíbí. Doufám, že ta prasárna s další evolucí
zmizí. Existují automobilky, které nemají zapotřebí produkovat tenhle kýč
a přesto vyrábějí zajímavá a na pohled pěkná auta.
Další výraznou modifikací byl vznik varianty SportBack. Na původní hatchback
se vzadu přilepila jakási bouda, která měla vytvořit křížence mezi hatchbackem
a kombi, do kterého by se vešlo třeba jízdní kolo. Výsledkem je paskvil.
Vypadá to hnusně a především je to totálně neužitečné.
Podvozek
je opět výrazným pozitivem A3. Auto je velmi stabilní, i s těžkým turbodieselem
nemá tendenci k výrazné nedotáčivosti a líbit si nechá skoro všechno. Zejména
táhlé klopené zatáčky jsem si užil. Při jízdě na nerovnostech je od zadní
nápravy slyšet rány. Poloměr zatáčení je průměrný, po městě se s autem
dá manévrovat lépe než s octavií (menší převisy). Funkce všech ovládacích
prvků je zcela suverénní a myslím, že ani nemůže být lepší.
Interiér
Vnitřek vozu respektuje koncernový standard a respektuje záměr, že řidič
má prostě nasednout a jet. Kdo přesedl z VW do Renaultu, ví, na co tu narážím.
Ergonomie koncernových aut je rozhodně nadprůměrná. Narozdíl od Octavie
není třeba s dveřmi mlátit a když se s nimi mlátí, nevydává to zvuk jako
víko od popelnice. Protože Audi je uvnitř VW něco jako prémiový segment,
byly použity pěněné plasty (v hantýrce českých motožurnalistů měkčené plasty),
dále prvky potažené látkou nebo fólií. Výsledek je opticky velmi přijatelný.
Zejména mě zaujalo, že kovové prvky na přihrádce v palubní desce jsou kovové
a ne z populárního plastového titanu, jako u Fordu. Palubní deska není
přeplácaná metrosexuálními doplňky majícími imitovat luxus, což jsem ocenil
ze všeho nejvíc. Čtyřramenný volant vypadá, jako by ho vymontovali z Huyndaie
před deseti lety. Stojací plastový pedál plynu od firmy Hella taky nepůsobí
zrovna jako moderní řešení, navíc se z něj ozývají nějaké šoupavé pazvuky
jako u favoritu s plynem na lanko. Ovládací panel manuální klimatizace
je zmatený a o intuitivním ovládání nelze tady ani hovořit.
Sedačky ve výbavě Attractive nejsou extra pohodlné. V bederní oblasti
mají hrb, který nelze korigovat (sedadla nemají stavitelnou bederní opěrku)
a opěrky hlavy jdou nastavovat jen výškově. Po šesti hodinách jízdy jsem
se cítil, jako bych už ležel v rakvi, ale tohle není auto na dlouhé cesty.
Místa vzadu je poskrovnu. Auto je čtyřmístné a zadní sedadla jsou poněkud
posunuta do osy vozidla, aby bylo možno obejít podběhy a získat vzadu více
místa. Podběh sám je zakrytý jakýmsi plastovým lalokem. Těžko říci, zda
je to nápadité, ale myslím, že mnoho majitelů A3 ve čtyřech nejezdí. Místa
v kufru je překvapivě dost, pokud zrovna nehodláte odvézt celodenní produkci
konzervárny Hamé Babice do Chorvatska. K tomu je prostorově i stylově vhodnější
Octavia. Problém ovšem je, že z auta není vidět dozadu. Kvůli sportovnímu
backu se patrně zmenšilo zadní okno (anebo co s tím udělali), ale připadal
jsem si jako pekař, který rozváží housky Fabií Praktik a má plný nákladový
prostor. Spolehnout jsem se tedy musel na dvojici vnějších zrcátek, které
by v hranatosti mohly soutěžit se zrcátky z 80. let.
Motor
To byl největší nářez.
TDičko s pumpe-düse definovalo letos na sklonku své kariéry patrně nový
standard v hlučnosti, nepružnosti a vibracích. Motor dělá neskutečný kravál
a všechno se v autě třese. Vibrují pedály a řadící páka. Chod motoru je
úděsný, mezi 1500 a 2000 rpm sice dobře zabírá, ale zvuková kulisa, kterou
k tomu produkuje, spadá do sféry užitkových vozidel a nestyděl by se za
ní ani hovnocuc. Za 2500 rpm ochota motoru zabírat výrazně klesá až do
mrtva. Nad 3500 rpm je třeba opět počítat s pořádným hlukem.
U Octavie to dovedu pochopit, ale u Audi ne. Takové pěkné auto zabijí
motorem, který funguje jako pračka z Albánie. Svého času jsem jezdil s
A4, motor TDi 81kW. Auto bylo o poznání tišší než Octavia se stejnou motorizací
a tak jsem nabyl dojmu, že s hlučností TDi se dá něco udělat, když se chce.
Je už konečně na čase vystrojit systému čerpadlo-tryska pohřeb a nechat
ho odejít.
U Octavií 2 se mi pravidelně stává, že motor při rozjezdu chcípne. Nesouvisí
to s rychlostí uvolnění spojky. Všiml jsem si, že řidiči zvyklí na diesel
se už naučili ho "našlapat". Před vlastním rozjezdem prošlápnou plyn a
roztočí turbo, které pak neodebírá tolik výkonu při plynulém rozjezdu.
Protože jezdím převážně s benzínovými agregáty, nedělám to a výsledkem
je, že Octavia 2 zdechne s úděsným hrknutím. Audi mi to ani jednou neprovedlo,
patrně je jiná spojka anebo je auto lehčí.
Akcelerace do 130km/h je OK, nad tento limit už se TDi moc nechce. Maximálka
je 200 km/h a auto na ní zrychluje asi jedno odpoledne. Aerodynamický hluk
je i při velkých rychlostech minimální a jízda stabilní.
Celkově
A3 1.9TDi Attractive je výborné auto s mizerným motorem. S takovou
plečkou pod kapotou je auto na mezi konkurenceschopnosti. Koncern si vážně
zahrává se svou tržní pozicí, když dealuje takovej drek. Cena 675k za Audi
SB Attraction je zhruba o 150k vyšší než za srovnatelnou Octavii a nezdá
se mi, že by Audi nabízelo adekvátní protihodnotu. Platí se asi převážně
za ty kruhy ve znaku, a to asi tak 25k za jeden. S dieselem bych auto rozhodně
nechtěl. Když už, tak 1.4TFSI nebo 1.8TFSI benzín. Diesel je pro toto autíčko
vhodný asi jako střešní zahrádka pro Ferrari.
A3 vs. Octavia: Pro A3 hovoří lepší design, značka nezkorumpovaná sloganem
"simply clever", větší pozornost věnovaná detailům, lépe řešený interiér
a lepší dynamika jízdy daná menší hmotností. Pro Octavii pak nižší cena,
lepší výhled z vozu a větší kufr.
A3 vs. Seat Leon: Leona handicapuje oldschool interiér, větší hluk od
kol a motoru, tlusté přední sloupky a celkově ještě horší výhled ven, v
neposlední řadě horší image značky, tedy problém převážně na psychologické
rovině. Podvozek má lepší a cenově vychází přízivěji. Narozdíl od Audi
je v jeho designu něco, co nutí lidi se na něj podívat.
20.07.2008 D-FENS