D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * O islámu a ostatních ideologiích
    Vydáno 31. 08. 2014 (8598 přečtení)

    Předně je tento článek reakcí na článek "Můj názor na islám". Jeho autorovi názor na islám neberu, je to jeho věc a určitě se jeho závěry opírají o vlastní zkušenosti.

    Předně chci říct, že jsem Čech jak poleno a nejsem věřící islámu ani žádného jiného náboženství. Nicméně si myslím, že každý má právo si věřit čemu chce. Klidně ať si člověk vyzývá ďábla, když mu to udělá dobře ale nesmí přitom zasahovat do svobod a práv ostatních lidí (třeba je nutit, aby také věřili a uctívali-ctili pravidla a principy té či oné víry).

    Autorovi vadí islám coby "xenofobní a rasistická ideologie" a tak uveřejnil podobně orientovaný článek o islámu a jeho příznivcích. Zároveň mu vadí, že v muslimských zemích vládnou středověké principy s primitivními tresty jako "sekání rukou, kamenování, smrt za změnu názoru" a jiné prohřešky jako znásilňování žen a jejich diskriminace.

    No a co?  Vadí mu, co mají v muslimských státech za pravidla? Vždyť ho nikdo nenutí, aby tam jel a žil. Pokud muslimům tyto společenské principy vyhovují, chtějí je a souhlasí s nimi, tak ať je mají. Pokud s nimi nesouhlasí, tak ať si je změní. Pokud mírovou cestou, fajn, pokud skrze občanskou válku, opět jejich věc (teprve pokud požádají o mezinárodní pomoc, pak OSN by mělo být první na řadě, ne NATO se světovým policajtem USA v čele). Stejně jako my nechceme, aby nám oni mluvili do toho, jak máme žít v naší zemi, tak i oni určitě nechtějí, abychom jim tam šířili pravdu a lásku, demokracii, práva žen dle západoevropského stylu, atp., když to sami nechtějí.

    Malá odbočka: Ono by to asi celé v muslimském světě a všude ve světě (Evropa, USA) vypadalo jinak, kdyby Amíci nenechali proběhnout 11. září a pak nerozběhli novou svatou válku v Iráku, Afghánistánu a celou tu "War on Terror" i jinde ve světě až do dnešní doby. Troufám si tvrdit, že bez těchto prvotních impulzů bychom měli v 21. století celosvětově mnohem lepší vztahy mezi národy, založené na mezinárodním obchodu a respektu rozličných kultur.

    Pokud si někdo vybral toto náboženství a chce se jím řídit, tak proč ne? Je to každého svobodná volba. Ale ovšem, oni si ho nevybírají, prostě dítěti rodiče řeknou: "Tak a teď jsi muslim". No, a je to jiné od křesťanské rodiny, která své dítě bez jeho svolení pokřtí? Určitě mu pak nedají na výběr mezi křesťanskou vírou a třeba ateismem, že? Tak v čem je rozdíl?

    Pokud namítáte, že oni nám chtějí mluvit do toho, jak máme žít u nás, tak to neznamená, že když nám chtějí něco vnutit, tak že mi se tomu nebudeme bránit a budeme jim taky hned nutit naše zvyky a pravidla. Nemusíme klesnout na jejich úroveň. Máme na víc, ne?

    Pokud chtějí jejich náboženské zvyky aplikovat u nás, pak musí stát jako takový vytvořit podmínky, aby takový zásah neměl devastující vliv na historickou a kulturní identitu vlastního národa. Na jedné straně máme Listinu základních práv a svobod, kde je svoboda vyznání, svoboda projevu, apod. Na druhé straně pak stojí právě národní suverenita jak po stránce výkonné, soudní tak i kulturní ad. Ve státech jako třeba Německo, Francie a Velká Británie to evidentně nezvládli. Stát zkrátka musí zajistit, aby zákony platily stejně pro všechny bez ohledu na vyznání. Chcete u nás žít, tak se musíte řídit našimi pravidly. Stejně tak to určitě platí i u vás, když tam cizinec přijede za prací, na studia nebo na dovolenou. A pokud se vám to nelíbí, nikdo vás tu nedrží.

    Tady bych se zastavil u některých sporných bodů, které jsou tématy i v České republice:
    A. Arabské oblékání: Pokud chce muslimka nosit šátek přes hlavu a ramena nebo i burku, ať ji nosí. Čechovi taky neřeknete, že nemá nosit čepici, bundu s kapucí nebo kraťasy namísto kalhot. Ve škole sice platí určitá pravidla, ale snad se lze rozumně domluvit a udělit výjimku, jedná-li se o náboženské důvody. Čecha s čepicí na hlavě do třídy učitel asi nepustí pro náboženské důvody.

    B. Stavění mešit: Stejně jako jakákoli jiná stavba i tato musí projít úřední procedurou spojenou s vydáním stavebního povolení. Pokud bude narušovat kulturní či krajinný ráz nebo panorama města, pak by taková stavba v daném místě neměla vůbec stát. Je to stejné, jako když si budete chtít postavit na Václavském náměstí mrakodrap. Pak i párek minaretů na Vyšehradě asi nebude to pravé ořechové. Zároveň musí stavba splňovat i jiná pravidla, ono takové svolávání k časné ranní modlitbě může narušovat noční klid. Pak může být stavba postavena jen tam, kde prakticky nebude nikomu na očích ani uších.

    Autor článku se evidentně uchýlil k tomu, že naházel všechny muslimy do jednoho pytle (umírnění, radikálové, šum tam s nimi). Stejně jako mezi ateisty najdete hromadu vcelku normálních lidí, se kterými si v pohodě poklábosíte u pivka v hospodě, jsou určitě i lidé, o které byste si ani kolo neopřeli. To platí o jakékoli skupině lidí, a ano - i o muslimech.

    Sám mám hned několik kamarádů/kolegů z práce (jednoho z Libye, druhého z Íránu). Oba jsou to fajn lidi, skvěle si s nimi popovídám o jejich zážitcích z cest a i ohledně kritiky poměrů v jejich rodných zemích, politice, ekonomické situaci, atd. Jsou neuvěřitelně otevření, vždy usměvaví, tolerantní a vůbec v pohodě.

    Jeden čas jsem také učil v Čechách fyziku pro saudské studenty, kteří pak u nás pokračovali vysokoškolským studiem v oboru lékařství. Měl jsem třídu složenou jak z hochů (2/3) tak dívek (1/3). Pro dívky to byla zajímavá zkušenost, protože mají v Saudské Arábii genderově oddělené školy a učí je jen učitelky. Pocházeli všichni ze střední a vyšší vrstvy (ale žádná protekční dítka z rodin šejků, velvyslanců, atp.), prostě normální studenti ve věku 18-20 let, výběr z jejich rodné země pro obor medicíny. Dva páry už byly dokonce manželé (domluvili jim to předem jejich rodiče, no a?) a jedna dívka už i čekala dítě (v 19 letech, a co?). Všichni byli neskutečně otevření, upřímní, vždy usměvaví, hovorní, vždy měli nějakou veselou historku, měli neuvěřitelný respekt k autoritám (učitelskému sboru obzvlášť), pilní při studiu a hlavně naprosto bezproblémoví. Představte si, že bych učil místo nich typickou českou třídu: znuděné obličeje, sluchátka v uších během výuky, nuda, nezájem, už bude konec?, atd. Učitelé českých středních škol ví, o čem mluvím.

    Fyzika mým arabským studentům dělala neskutečné problémy, protože si museli příklady představit, formulovat správně rovnici, použít vhodný vzoreček a něco sami spočítat. Mnohem lépe jim šly předměty založené na zapamatování teorie (biologie, chemie). Osobně to připisuju jejich zvládnutému tréninku ve šprtání náboženských textů. Ale i tak je fyzika bavila, chodili na ni a užívali si to. Opět to porovnejte s českými studenty, které fyzika většinou dvakrát nebaví.

    Co říci závěrem?

    1. Neházejme všechny do jednoho pytle, nepaušalizujme, i když je to neskutečně jednoduché. Nedávejme chybně všem muslimům nálepku primitivů, co každý den jenom sní o tom, jak se vyhodit do vzduchu a vzít s sebou co nejvíce bezvěrců, aby pak byli v ráji s tuctem panen a užívali si neskutečného blahobytu.

    To stejné platí o jakékoli ideologii, např.: Neházejme všechny cyklisty do pytle s cykloaktivisty, kteří ohrožují svou jízdou ostatní na silnici, chtějí více cyklostezek a chtějí mluvit ostatním do toho, jak se mají dopravovat z bodu A do bodu B. D-FENS  a jemu podobní možná ze svých literárních úletů nakonec vydají básnickou sbírku, možná ze srandy, možná aby si pohonili ego, možná se o těchto veledílech pak budou naše děti učit ve škole, možná nakonec autoři dostanou Nobelovu cenu za literaturu, možná...

    To, že ostatní nálepkují vás, neznamená, že to musíte dělat i vy. Máte na víc, nebo ne?

    2. Hodnoťme každého individuálně (vždyť jsme každý jiný, protože jsme v životě formováni jinými zkušenostmi-zážitky). Tolik k autorovu hodně primitivnímu "people wired wrong" argumentu. Lidé totiž nejsou uvnitř špatně zadrátovaní, jen si lidi v Iráku či v Afghánistánu prošli jinými strastmi života než Lojza z Horní Dolní.

    3. Hodnoťme věci na základě racionálních úvah, neomezeni jakoukoli ideologií, dívejme se na problém z vícero úhlů pohledu, zkusme se vžít do jiných lidí, jak oni můžou daný problém vidět, a používejme závěry z vlastních pozorování a zkušeností (a ne ty, které vám dnes a denně předhazují média).

    Pak nám všem bude na světě lépe.
     


    26.08.2014 Baryk


    [Akt. známka: 3,52] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 443 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.