Jsem dlouholetý návštěvník, čtenář a fanda zdejších stránek, ovšem zatím
jsem se zde jen občas vyjádřil v diskuzi pod nějakým článkem. Až moje nejnovější
zkušenost mě přiměla, abych se tady pokusil literárně projevit, a to proto,
že chci upozornit na jev, o kterém patrně velká většina lidí nemá ponětí,
a rovněž proto, že na D-FENS jsou čtenáři s vlastním názorem, a tak mě
zajímá, co si o tom myslí, nebo jestli je situace, kterou následně popíšu
zcela normální, a naopak já jsem divnej...
Takže... jak se už ve zdejších končinách, v hustém pražském provozu
občas stává, přimotal jsem se do situace, které se v dopravním zpravodajství
na Nově říká "vážná dopravní nehoda", tedy normálně řečeno, jeden starší
pán na nejmenované světelné křižovatce na Praze 2, nedobrzdil a narazil
se svým plechovým mazlem do holčiny ve firemní Audině, a tuto nárazem posunul
na můj zadní nárazník. Bilance škod? Taková nehoda, přesně zralá na vyplnění
"papíru pro pojišťovnu" účastníky na místě, bez šetření PČR. Nicméně, děda
úplně nechápal, že je viníkem nehody, a tak chtěl volat četníky, slečna
z Audiny pravila, že auto je služební a chtěla rovněž volat četníky. Já
jsem četníky volat nechtěl, jelikož se mi nechtělo trčet hodinu až dvě
na fleku a čekat na policajty, kteří ve finále stejně aktivisty přesvědčí,
že bude nejlépe, když se dohodnou bez nich, a také proto, že jsem z toho
vyváznul pouze se zadním nárazníkem "na lak" ...
Po krátké diskuzi, vzal viník mobil a cinknul na linku 158 a nehodu
tam oznámil. Divné věci se začaly dít až potom... Přibližně dvě minuty
poté, co oznamovatel zastrčil mobil zpět do kapsy, se na místo přiřítilo
auto s oranžovým majákem, pak z něj vyskočil týpek, od kterého bych si
nekoupil ani ponožky na tržnici (fakt nejsem zvyklý posuzovat lidi podle
vzhledu, ale tohle byla síla) a začal nám všem nabízet odtah, opravu a
podobné věci. Ještě než stačil dokončit větu, tak tu bylo další auto z
jiné firmy, pracovník od pohledu kultivovanější, no a za pár minut tu byli
dva další... Začali se dohadovat o tom, kdo nám může poskytnout jaké služby
na čemž se zjevně nemohli shodnout, ale nakonec zůstali na místě jen první
dva a ti zbylí s neslušnými posunky na konkurenci odjeli .
Řeknete si, nic nového, prostě různé asistenční firmy a jejich konkurenční
boj o zákazníka. OK, to chápu, ale co mě úplně dostalo, tak to byl fakt,
o kterém mě ochotně informoval pracovník asistenčky, když jsme spolu poté
hovořili. Služby té firmy jsem odmítnul, protože si podobné věci vyřizuji
sám a škodu na autě jsem měl fakt malou, ale zajímalo mě, jakým způsobem
se o naší nehodě dozvěděl cca za dvě minuty?! Tak jsem ho pochválil za
rychlost a akceschopnost, což mu zjevně polichotilo a tak mi začal nadšeně
vykládat o tom, že informace o aktuálních dopravní nehodách čerpá normálně
z internetu, z oficiálních stránek PČR, což mi pak ukázal na svém telefonu.
K nehodě dlužno ještě dodat, že viník po telefonické konzultaci s nějakým
kamarádem uznal, že je fakt viník, znovu zavolal na 158 a oznámení zrušil.
Vyřešili jsme to všechno bez účasti PČR a bez pomoci asistenčních služeb.
Když jsem poté seděl doma u PC, nedalo mi to, a podíval jsem se na zmiňovaný
web Policie ČR, a ke svému překvapení jsem zjistil, že v záložce Dopravní
servis je složka Dopravní
nehody Praha, kde se objevují tyto události, jež se staly na území
hl. m. Prahy a byly hlášeny Policii ČR! Nehody se tam objevují jako adresa
tedy např. "Legerova 5, Praha" nebo jako "sloup 111111" což je předpokládám
sloup veřejného osvětlení.
Musím se přiznat, že ač jsem nad věcí přemýšlel, nenapadá mě, komu mohou
takové informace, které jsou on-line a non-stop zveřejňovány na webových
stránkách Policie České republiky, sloužit, kromě několika subjektů, jež
se zabývají autoopravárenstvím a asistenčními službami, nebo pochybným
novinářům, hledajícím nějakou "senzaci". Zároveň se ptám, proč Policie
České republiky zprostředkovává těmto subjektům informace o dopravních
nehodách a to dokonce v reálném čase? Chápu, že je motoristům a široké
veřejnosti užitečná informace o tom, že tam a tam probíhá vyšetřování nehody,
a je tam proto např. omezen průjezd, nebo informace o sjízdnosti, či uzavírkách
a kolonách, ale k čemu je tohle??
V podstatě to znamená, že když zavoláte na linku 158 a oznámíte dopravní
nehodu, tak se v praxi dočkáte toho, že hlídka Policie ČR se na místo dostaví
průměrně do 1 hodiny, zatímco servisní nebo asistenční služba přijede na
místo do několika minut! Ještě než stačíte vytáhnout mobil a zavolat třeba
na svou pojišťovnu, tak máte u sebe dva pracovníky servisu, kteří se o
vás přetahují jako o kus masa a ještě vás u toho třeba nafotí novinář!
Takže vlastně když událost svěřím Policii ČR, instituci, která má budit
maximální důvěru u občana, a která se prý snaží o důvěryhodnější image,
tak mi na místo pošle, nutno říct, že velice rychle, smečku pracovníků
soukromých firem! Ulehčuje si Policie takto práci? Spoléhá se na to, že
pracovník asistenční služby dopravní nehodu s účastníky vyřeší sám, a že
tím pádem Policie ČR nebude muset konat? Dočkáme se doby, kdy se bude na
oficiálních webových stránkách takové instituce jako je PČR, objevovat
on-line informace o tom, kde došlo ke zločinu, nebo kde se našla mrtvola?
Jistě by to uvítali bulvární novináři a majitelé pohřebních služeb!
Nebo se zeptám úplně jinak, dostal za to někdo prachy???
26.03.2014 -Tapeer-