Motorkáři a kolaři Vydáno 15. 05. 2011 (15171 přečtení)
Váhaní, zda D-FENSovi ukradnout či neukradnout jeho oblíbené téma, které
se týká zvěrstev mnoha cyklistů, uťal nejen jeho poslední článek Motocyklista
vs. pumpičkáři, ale hlavně tiskové a televizní prezentace chování moto-cyklistů,
které je stabilně vykreslují jako divoká zvířata.
O tom, jakou roli hrají
tyhle mediální akce, nelze pochybovat. Slouží k ospravedlnění represivních
opatření, která se dříve nebo později promítnou do silničních pravidel
pravidelně mrvených spoustou novel. OK, chlast a drogy za volant nepatří,
takže zákon to řeší přidělováním bodů a ukládáním pokut a trestů takto:
Platný
postup
Přestupek/trestný
čin
Body
Pokuta ve správním
řízení
Trest v
trestním řízení
Zákaz činnosti
Pokuta v
blokovém řízení
řízení
vozidla po ve stavu, který si řidič přivodil užitím alkoholického nápoje
nebo jiné návykové látky, při zjištěném obsahu alkoholu v těle řidiče ve
výši nad 0,3 ‰ nebo jiné návykové látky
7
25000 - 50000
Kč
odnětí svobody
až do tří let
1 až 2 roky
----
řízení
vozidel ve stavu vylučujícím způsobilosti, kterou si řidič přivodil užitím
alkoholického nápoje při zjištěném obsahu alkoholu v těle řidiče ve výši
menší nebo rovné 0,3 ‰
3
10000 - 20000
Kč
6 měs. až 1
rok
----
Sněmovnou
schválený nový postup
Přestupek/trestný
čin
řízení
vozidla bezprostředně po požití alkoholu nebo v takové době po požití alkoholu,
po kterou je řidič ještě pod jeho vlivem, je-li zjištěný obsah alkoholu
v žilní krvi řidiče vyšší než 0,3 ‰ nebo řízení vozidla bezprostředně po
užití jiné návykové látky nebo v takové době po užití jiné návykové látky,
po kterou je řidič ještě pod jejím vlivem
7
25000 - 50000
Kč
odnětí svobody
až do tří let
1 až 2 roky
----
řízení
vozidla bezprostředně po požití alkoholu nebo v takové době po požití alkoholu,
po kterou je řidič ještě pod jeho vlivem, je-li zjištěný obsah alkoholu
v žilní krvi řidiče nižší než 0,3 ‰
---
-------
----
1500
až
2500
Kč
Poznámka - poslední řádek není součástí oficiální „bodové“ tabulky,
ale text tak nějak vyplývá z vypuštění bodů při zjištění obsahu alkoholu
do 0,3 ‰.
Jestli jsem to správně pochopil, autíčkář, motorkář i milý kolař při
hladině alkoholu vyšší než 0,3‰, tak či tak vyfasuje 7 bodů. Smůla je,
že kolař – takto řidič nemotorového vozidla bez kolařského průkazu, může
být vysmátý. A jen ojediněle mi hrozí pokuta, protože policie na kolaře
i na výbavu kol jednoduše prdí. Proto taky šlapací řidiči s kokosem na
hlavě a sluchátky zaraženými hluboko do uší, vyrobí pod vlivem alkoholu
či feťáckých srágor 5x víc nehod, než zločinní motorkáři s černým hledím
a pirátskou lebkou na bundě či bandasce mašiny. Rychlou představu dává
tabulka porovnávající vývoj nehod pod vlivem alkoholu
Kategorie
2008
2009
Rozdíl
Cyklisté
435
522
+
87
Motocyklisté
(A)
108
115
+
7
Motocyklisté
(AM)
30
17
-
13
Kdybych se víc snažil, určitě bych sehnal aktuálnější údaje, ale dost silně
pochybuji, že by se nějak dramaticky změnilo skóre, které jasně hovoří
v neprospěch kolařů. Na srazech motorkářů sice mnozí mocně nasávají, ale
ani v uzavřeném areálu, natož mimo něj, jsem jako divák opravdu nezaznamenal,
že by se motorkář napral a choval tak, jako kolař na jedné z ukázek YouTube
Mě alkohol nad 0,5‰ vadí u všech řidičů, ale teď ponechám úvahy tohoto
druhu stranou a chci se zmínit o běžném chování, předpokládám že střízlivých
kolařů a kolečkových bruslařů. Abych to nějak doložil, dám tři obecné příklady,
které beztak znáte. Jedete úzkou ulicí blízko chodníku, vy i protijedoucí
řidič zpomalíte a v ten moment se mezi vaše auto a rantl chodníku vecpe
dědek na rezavém křápu. Dědka proklejete a než se nadějete, jinde zamachruje
další kolař a narve se do škvíry mezi vás a fasádu přilehlého domku. A
při dojezdu ke křižovatce se vpravo vedle vás prosmýkne parchant na in-linech
s obrácenou kšiltovkou a aniž zastaví na stopce a rozhlídne se, šoupne
svoje statečné tělíčko – jak jinak, než do mezery mezi rantl chodníku a
bok auta projíždějícího po hlavní silnici.
Asi se jako řidiči shodneme, že ve hře se smrtí schází kolařům pud sebezáchovy
a celkem pitomě spoléhají na to, že každý řidič dokáže odvrátit nebezpečí
plynoucí z jejich kaskadérských exhibicí. Jistě vám také neuniklo, že kolaři
stupňují svoje nároky a sobecky si přivlastňují silnici, zvlášť když jedou
ve skupinách. Zřejmě jsou tím proslulí na celém světě, aspoň podle
vzácně ojedinělého článku, ve kterém se píše, že radnice i obyvatelé
belgického města Dendermonde vnímají kolaře, kteří jezdí až ve 100 členných
peletonech, jako cykloteroristy. Protože kolařské monopolizaci tamějších
komunikací nezabránila ani úprava infrastruktury, sáhlo město k tomu, že
pod pokutou 120 EUR omezilo počet kolařů v jedné skupině na deset. To je
příklad řekněme civilizovaného řešení.
Ale v momentě, kdy někomu z řidičů selžou nervy, může řešení vypadat
úplně jinak. Třeba jako na hororovém
videu, kdy devět kolařů skončilo v nemocnici brazilského města Porto
Alegre poté, když jejich početný houf demonstrující za větší práva, rozprášil
nervově labilní řidič.
Takového masakru opravdu nechci být svědkem a tudíž urgentně vyzývám
všechny kolaře k používání mozku a řidiče pokorně žádám o respektování
toho, že mozek používají jen někteří a ostatní jen málokdy.