O honbě eráru za dodatečným zdaněním v podobě pokut, které by v ideálním
úřednickém světě měly bezpracně plynout do kasičky v návaznosti na kamerové
záznamy rychlostních deliktů silničního pirátstva, bylo již popsáno mnoho
bitů.
Do doby, kdy se první občan nespokojí s pouhým zabečením a odevzdáním
desátku za odpustek a případ si neprojde celým kolečkem všech projednání
až k ústavnímu soudu, je ale chmurnou realitou, že očividně neústavní zákon
platí. Přesněji tedy bude platit od chvíle, kdy vyjde ve sbírce zákonů,
to je ale od již proběhnuvšího zaskřípání chilského pera na Hradě jen okamžik.
Kromě ozbrojených nepokojů či koupě běžnými prostředky nezastavitelných
vozidel (ponejlépe pak pásových) mě nenapadá, co by se s tím aktuálně dalo
dělat.
Až možná na jednu maličkost. Jeden motoristický server, řekl bych poměrně
trefně vystihl dvě možnosti, které se přímo nabízely. „První cestou
je udání – slovy ČT – osoby velmi vzdálené. Cizince z exotické země totiž
musí úřady vypátrat a vyslechnout, než mohou případ uzavřít. To bude v
praxi neproveditelné a zákonná roční lhůta uplyne bez vyřešení případu.
Druhou variantou je řetězení viníků. Provozovatel vozidla (osoba A) udá
osobu B, která při výslechu potvrdí, že vůz v danou dobu převzala, ale
dále jej půjčila osobě C. Pokud všichni zúčastnění dokáží spolupracovat,
případ se nepodaří rozplést.“ (zdroj : www.auto.cz).
Ve zkratce je tedy patrno, že pro svých práv znalého a alespoň trochu neporobeného
občana se v konečném důsledku nic moc nemění, jen bude celá procedura poněkud
větší opruz. A když už jde o vychutnání si státní mocí za tepla podávaného
voseru plnými doušky, proč být lakomec a nepřizvat na hody i další strávníky?
Radku, Víte, Kateřino!
Celé výše popsané schéma lze vkusně modifikovat a tím se alespoň pokochat
páchaným dobrem a popřením obecné pravdy o hovně, které padá vždy dolů.
Variantu jedna a našeho dobrého kamaráda Ivana Stokureva si necháme v záloze.
Je to právě druhá varianta, která si říká o přepracování.
Nevím jak vy, ale já dost často půjčuji svůj vůz Radku Johnovi. Je to
príma chlap, navíc bojuje proti tý korupci, vždycky mi dotankuje ze sněmovních
zdrojů a mam u něj tak nějak voko. Problém by byl, kdyby s mým vozem Radek
někdě zapomněl, že nejede s majáčkem projel pod kamerou nějakou šibeniční
rychlostí. To by mi pak přišla obsílka a jelikož přeci nechci dostat flastr
deset tyček, musim holt Radka naprášit a jakkoli je kámoš, bude si tohle
muset pořešit sám. Kamarád Radek má taky dobrý kamarády. Ne nemyslím kamarády
kmotry, ty on nemá. Myslím Vítka Bártů a Káťu Klasnovou a těm teda vobčas
taky pučim auto, když se za ně Radek zaručí. I to se stává. Tomu klukovi
věřim.
Jak tohle může dopadnout? Dost pochybuji, že by slovutný pan John běhal
na úřady po celé republice a pokaždé do záznamu vypověděl, že on auto neřídil
a doložil, kde v inkriminované době byl (kumulace jedné prdele na udaných
několika žídlích by mohla českému zákonodárství možná pomohla k průlomu
ve fyzice částic a o vědu vládě přeci taky jde). Nicméně bylo by to humorné.
Druhá možnost je ta, že Radek má tudletu imunitu a tudíž k projednání pošle
tak maximálně defekovat Bílého tesáka. Něco mi říká, že tím se případ do
roka projednat nestihne. A jakkoli bych chtěl, aby si Radek za svůj přestupek
spáchaný v mém autě, nesl odpovědnost, nejspíš se tak nestane. Pro mě to
znamená, že jsem nejen splnil svoji občanskou povinnost a bonznul viníka,
ale taky jsem z toho venku. A jako bonus bude mít Radek spoutu fan-mailu
od policie jakožto i městapa. Bude to pro něj hezká vzpomínka a ujištění
o vlastní důležitosti. No řekněte, komu z vedoucích pracovníků píší bývalí
podřízení tuny korespondence měsíčně?
A co vaše auto, taky ho půjčujete? A taky se všichni vaši kamarádi rekrutují
z ksichtů známých z obrazovky mezi sedmou a osmou?
05.10.2011 Aspartam
P.S. Sporadicky přicházejí dotazy na upgrade cyklu FSM po zavedení Humlolegistlativy,
tedy zavedení odpovědnosti provozovatele za formální správní delikt. Pracujeme
na tom. Do 1.1.2013 to určitě stihneme a do té doby nikomu nic nehrozí.
(D-F)