Na strategii vývoje dopravní situace v Ttr City dotázali jsme se
tentokrát pana Juraje Čabaje, MBA. Pan Čabaj je prvním lokajem primátora
pověřený leštěním pravé boty a dopravní problematikou (seřazeno podle priority
činností).
Pan Čabaj byl zvolen za Českou stranu lidovou, ale podle jeho
slov se klidně nechá zvolit i za kohokoli jiného, třeba za i Marťany. Pan
Čabaj se zapsal do podvědomí občanů Ttr city především novou organizací
jízdy v centru města, systémem zvaným "Čabajova agenda". Revoluční na Čabajově
agendě bylo, že narozdíl od všeobecných tendencí svedla dopravu přímo do
historického středu TTr city, kudy nyní vedou ty nejvýhodnější zkratky.
D-F: Následující otázka sice nesouvisí s tématem, ale napadla
mě, když jsem šel za vámi sem na Magoostrát. Co má dělat občan nebo turista,
když v centru města pocítí tělesnou potřebu?
Juraj Čabaj, MBA: Ttr City je opravdu evropské město. Pro všestranné
kulturní vyžití nabízí několik nočních klubů i denních hampejzů. Například
Malibu, z centra je nejblíž Happy, jsou tu i různá nízkonákladová řešení,
jak se na vás dívám...
D-F: Asi jsme si nerozuměli. Já myslel, když občan nebo turista
potřebuje na záchod.
Juraj Čabaj, MBA: Aha. Toto téma musíme ještě předjednat na schůzi
podvýboru. Je předčasné poskytovat stanoviska, dokud není všeobecná politická
shoda a konsensus napříč...
D-F: No, tak toho asi necháme, když není konsensus napříč. Schválně
- co víte o dopravních předpisech. Co se vám vybaví při vyřčení pojmu "pravidlo
pravé ruky"?
Juraj Čabaj, MBA: Nooo... zavání to pravicovým extrémismem... když
potká vojín důstojníka, srazí podpatky k sobě a zvedne... jo už vím. Vezmete
ukazovák pravé ruky a vrazíte si ho do nosu. Asi takhle. Až po ten kloub.
Vidíte? A hrajete Moorhuhn. Jé - já uh do báb. Do je ale bacek. Den bude
za bětadbaced bodů.
D-F: Co si myslíte o současné dopravní situaci v TTr city? Myslíte,
že je všechno v pořádku?
Juraj Čabaj, MBA: Samozřejmě. Jak jinak. Mám snad říct, že je to
tady jako v Turecku, teď před volbama? Jééé pardon. Tu poslední větu o
tom Turecku vyškrtněte. Mohl by z toho být skandál a obvinění z rasismu
je to poslední, co strana potřebuje.
D-F: Co považujete za největší problém dopravy v ttr city?
Juraj Čabaj, MBA: Jednoznačně auta. Na tom jsme se v podvýboru shodli.
D-F: Tomu se říká precizní vymezení problému. Co přesně ta auta
dělají?
Juraj Čabaj, MBA: Jezdí.
D-F: Pravděpodobně tedy, že jezdí příliš rychle nebo agresivně?
Že jejich řidiči nedodržují předpisy? Co si myslíte o dodržování předpisů
jako takových?
Juraj Čabaj, MBA: Rozhodně to v ttr city není tak, že by všichni
museli dodržovat všechny předpisy. O tom, kdo bude dodržovat jaké předpisy,
tady nerozhoduji já ani podvýbor, ale policie. Policie také rozhoduje,
kdo bude potrestán za jaký přestupek. Že se jeden dopustil přestupku a
byl za něj potrestán, neznamená, že za stejný přestupek bude potrestán
každý, a naopak, když jednoho za přestupek nepotrestají, neznamená to,
že i vám to projde, zvlášť když jste bezvýznamná sociální nula. Moderní
evropské pojetí vymáhání práva je prostě jiné, než za Chamurabiho. My tomu
říkáme "zákon na míru" a podle toho se odvíjí i "trest na míru".
D-F: Jak tedy poznám, které předpisy dodržovat musím a které ne?
Je to někde definované?
Juraj Čabaj, MBA: Chystáme se spustit internetový portál www.mujprestupek.ttr.cz,
kde bude moci každý blb zjistit, jaké předpisy on musí dodržovat. Jsou
tam předdefinované určité kategorie občanů, počínaje úplnou sockou bez
známých přes socku se známejma až k vrcholovým úrovním, jako jsou úředníci
magistrátu, významní sportovci, příslušníci menšin a známí lokální úplatkáři,
pardon, lobbisté. Každý si tedy v budoucnu najde svůj profil a hned bude
vědět, jak se má na silnici chovat.
D-F: Znamená to, že za nějakých okolností nemusíte dodržovat vůbec
žádné předpisy? Čím se to řídí?
Juraj Čabaj, MBA: Třeba když máte prasenku, tak pro vás ty blbé vyhlášky
neplatí vůbec, áááno.
D-F: Co je to prasenka?
Juraj Čabaj, MBA: Prasenka opravňuje držitele k tomu, že může jezdit
jako prase a zastavit, kde se mu zlíbí. Držiteli prasenky nesmí nikdo prasárny
vytýkat, jinak si to s ním vyřídíme. K prasence nabízíme určitý bonusový
program, třeba zajímavé registrační značky.
D-F: A kde ji získat?
Juraj Čabaj, MBA: Prasenka není něco, co si můžete koupit, jako lístky
na Živitelku. Prasenku buď máte, nebo nemáte. Ředitelé regionálně významných
podniků, politici, významní sportovci, vysocí úředníci a podnikatelé mají
prasenky. Dále prasenky mají řidiči městských autobusů, trolejbusů a taxíků,
protože je policie také nezastavuje. Místo prasenky lze předložit fakturu
na zakoupení libovolného německého vozu v ceně nad 900 kilokorun. Jako
náhrada prasenky slouží i malý technický průkaz od vozu Škoda Octavia Combi
1.9 TDi, ale jen s černým i.
D-F: Co se stane, když řidič s prasenkou způsobí nehodu?
Juraj Čabaj, MBA: Nevím, to se ještě nestalo. Měli jsme několik případů,
vlastně jich bylo docela dost, že řidič s prasenkou boural, ale policie
vždy zjistila, že za to mohl ten druhý. Že nedostatečně předvídal dopravní
situaci například.
D-F: Mají cyklisté také prasenky?
Juraj Čabaj, MBA: Cyklista není řidič. Nechali jsme si zpracovat
nezávislý právní rozbor, který to potvrzuje. Cyklista podle tohoto rozboru
je vlastně chodec.
D-F: Můžete mi ten dokument ukázat?
Juraj Čabaj, MBA: Jasně, tady je.
D-F: To je TEN Josef Třeskule, který je předsedou občanského sdružení
s názvem Europedál a má firmu na kompletaci jízdních kol dovezených z Asie?
Juraj Čabaj, MBA: To já nevím, já to vnímám jako nezávislý rozbor.
Kromě toho to stálo jen padesát tisíc. Kdo vám udělá dnes rozbor takhle levně.
D-F: Co je ten flek dole? To je pana znalce Třeskuleho úřední
razítko?
Juraj Čabaj, MBA: Ne, on měl mastný ruce, právě montoval nějaký kolo,
když jsme za nim s lidma z podvýboru přišli, aby nám to posoudil.
D-F: Nechci být hrubý, ale takový rozbor si můžete vy i podvýbor
nabouchat do slipů. To nemá žádnou právní váhu a soudu...
Juraj Čabaj, MBA: ... u jakého soudu? Říkal jsem vám, jaká je úloha
policie v ttr city?
D-F: To furt ještě neznamená, že cyklista bude v noci jezdit neosvětlen.
Juraj Čabaj, MBA: Jakto že ne? Chodec nemusí svítit a zavazadlo taky
nemusí svítit, kromě toho o tom, kdo bude dodržovat jaký zákon, rozhoduje
policie a policie rozhodla, že cyklisty, kteří nesvítí, zastavovat nebude.
D-F: Co byste poradil běžnému řidiči?
Juraj Čabaj, MBA: Aby jezdil emhádé a pěkně nám za to platil. Auto
by si však měl ponechat, aby z něj mohl platit pojistku, a jezdil pravidelně
na STK a prohlídky do servisů. Ředitelé pojišťoven, majitelé autosalónů
a estékáček potřebují peníze na nová německá auta a my chceme na podvýboru
vydávat další prasenky při našich bárbekjú.
D-F: Nevím, jak vám, ale mě se ta jízdenka zdá drahá a autobusy
pomalé, i přesto, že řidiči mají ty prasenky a z těch škatulí by mohli
vymáčknout mnohem víc. Dokonce nemám pocit, že cena jízdenky odpovídá skutečným
nákladům, které město s provozováním takového systému MHD má a že to všichni
tak nějak dotujeme z vlastní kapsy.
Juraj Čabaj, MBA: Nepopírám, a i v podvýboru jsme se na tom shodli
napříč politickým spektrem, jízdenka je drahá a autobus je pomalý proto,
abyste si to za ty peníze pořádně užil. Dalo nám spoustu práce to vymyslet
tak, aby z bodu A do bodu B jel tou nejdelší možnou cestou. Když dáte 150
kreditů za lístky do kina a film bude trvat jen dvě a půl minuty, budete
spokojený? Že to dotujete všichni, to je taky v pořádku. Prostě přerozdělovat
se musí. To dělá celá Evropa, a kdybychom to dělat přestali, mohl by nás
někdo označit za pravicové extrémisty a to rozhodně tady nikdo nemáme zapotřebí.
D-F: Můžete čtenářům přiblížit podstatu nového kamerového měřícího
zařízení?
Juraj Čabaj, MBA: Lidé si myslí, že je to kamera, ale v podstatě
to kamera není. Je to zcela unikátní stroj pracující na akustickém principu.
D-F: Myslíte sonar?
Juraj Čabaj, MBA: Čo? To také bazmeg, co se dává dětem, keďže necicajů
mlieko z kozy od mamy?
D-F: Ne tak docela. Myslel jsem něco jako zvukový detektor.
Juraj Čabaj, MBA: Ano, to to přesně je. Poblíž té budky sedí naše
pracovnice, většinou paní důchodového věku z lepší rodiny, třeba žena nějakého
důstojníka nebo profesora z hnojárny, a vyhodnocuje rychlost jízdy aut.
Některé auta dělají brm brm brm a jiná udělají bžum. A ta, co udělají bžum,
si zapíše. My se tady podíváme, zda řidič nemá prasenku a pak si ho předvoláme,
aby nám odsypal kredity.
D-F: Co si představujete pod pojmem "dopravní prevence"?
Juraj Čabaj, MBA: Měli jsme tu takovou akci, kdy děti rozdávali řidičům
jablka a citróny. Kdo jel brm brm brm, dostal jablko, a kdo jel bžum, dostal
citrón. Celé dopoledne to fungovalo a měli jsme z toho velkou radost, ale
pak volali z chirurgie, že museli vyjmout z konečníku dvěma dětem citron,
třem jablko a jednomu policistovi dokonce banán. Původně si dochtorský
mysleli, že se jedná o dětskou hru inspirovanou nějakým kresleným seriálem
nebo reklamou na ovocné džusy, ale pak na to přišli. Od té doby se prevenci
nevěnujeme, protože to naše budoucí mladé policisty muselo strašně bolet
a mohlo by je to odradit. Ještě že nedošlo na můj původní návrh, aby poslušní
řidiči dostávali melouny.
D-F: Na závěr taková háklivá otázka. Proč stojí benzín u všech
pump v ttr city stejně? Výjimka je snad jen Makro a Globus.
Juraj Čabaj, MBA: Jak jsem říkal. My se tady v ttr city všichni známe.
Všichni chodíme na bárbekjú. Všichni spolu obchodujeme. Přece si nebudem
jeden druhému srát do hnízda.
D-F: Děkuji vám za rohovor, pane Čabaji. Otevřel jste mi oko.
19.11.2005 D-FENS