Něco málo přes dva roky brázdím evropské silnice za volantem koncernového
vozu Volkswagen Passat. Za tu dobu jsem s ním najel 130.000 km bez podstatnějších
závad a v následujícím textu se čtenáři pokusím přiblížit mé zkušenosti,
občas porovnám s Fordem Mondeo a Peugeotem 508, se kterými jsem měl taky
tu čest.
Naše společná cesta začala v internetovém konfigurátoru, kde jsem si
v rámci daného rozpočtu mohl vybrat vozidlo a jeho výbavu. Jelikož jsem
pouze čaroděj třetí kategorie, po počátečním nadšení jsem musel slevit
z původních optimistických myšlenek na Mercedes nebo BMW a poohlédnout se
ve vodách lidových vozů. Základní koncernové požadavky byly kombi, mlhové
světlomety a vestavěné handsfree. Z výrobní linky nakonec ke mně vyjelo
šedé kombi s dieselovým motorem o výkonu 103 kW v téměř základní výbavě-
navíc jsou automatické stěrače, automatické rozsvěcení světel, ovládaní
na volantu, automatická klimatizace a vestavěná zásuvka na USB v přihrádce
spolujezdce a vyhřívaná, automaticky se stmívající zpětná zrcátka. Rádio
je s monochromatickým displejem, navigaci mám přilepenou na skle. K úplné
spokojenosti mi chybí automatická převodovka a xenony, dá se ale jet a
dojet i bez toho.
Po usednutí dovnitř nás přivítá jednoduchý interiér skládající se převážně
z rovných linek. Ozdobná hliníková lišta neurazí, co mě potěšilo jsou analogové
hodiny uprostřed. Loketní opěrka má několik možností výškového nastavení,
ale zatím jsem viděl jen jednoho člověka co ji měl jinak než je základní
nastavení. Se svými skoro dvěma metry nemám problém sednout si pohodlně.
To jsem ostatně neměl ani v Mondeu nebo 508. V Insignii mám málo místa na
nohy pod volantem. Oproti Fordu je vidět, že je palubovka smontovaná z několika
kusů, Peugeot má o něco lepší osvětlení středového panelu v noci. Celkově
mi ale nic nechybí ani nepřebývá, většina prvků je snadno dostupná a nic
není třeba dlouze hledat. Středový tunel je poměrně masivní, ale ani při
delší jízdě mě na něm nic netlačí do nohy. Mondeo má mírnou hranu, která
po delší době tlačí na lýtko. Tempomat se ovládá samostatnou páčkou pod
blinkry, zřídka se stane, že při jeho zrušení se mi ho podaří vypnout úplně
a je třeba ho znova zapnout a nastavit. Nastavená rychlost je zobrazená
na displeji. Standartní krok je 10km/h, jde i krok po 1 kilometru. Proti
citlivosti automatických stěračů nemám námitky, funguje to dobře. Pokud
se venku ochladí pod 4 stupně, auto pípne a na displeji se objeví vločka.
Nijak mě to neotravuje, několikrát jsem zažil situace, že teplota během
jízdy se změnila z hezkých 15 nad nulou na -5, jako upozornění je to dobré.
Stejně tak se mi líbí možnost nastavení upozornění na překročení nastavené
rychlosti, a to hned 2x – jednou jako normální položka v menu, podruhé jako
součást nastavení zimních kol. Fajn upozornění, pokud nechcete překročit
např. rychlostní index pneumatik. K interiéru vepředu se dá ještě říct,
že do dveří se pohodlně vejde petka s pitím. Vzadu je místa dostatek, ale
moc to tam neznám, seděl jsem tam asi 1x. Kufr je poměrně velký, ale relativně
mělký, na výšku se tam tak akorát vejde menší cestovní kufr tak, aby šla
zatáhnout roletka. Horské kolo strčím po sklopení sedaček bez nutnosti
sundávat zadní. To se ale u kombíku tak jaxi očekává, že. Mondeo má kufr
podle mě o chloupek větší a lépe využitelný, 508 má celkem nízký nakládací
otvor, možná díky panaromatické střeše. Co mě překvapilo je další místo
pod kufrem, kde dřív bývala rezerva. V pohodě se tam vejde batoh s věcma
na cvičení, deka, stativ a ještě je tam volno.
Zvenku vypadá auto jako tuctový stroj z produkce Volkswagen group, většinu
času sedím vevnitř, takže nemám nic co by stálo za komentář ke vzhledu.
Za jízdy v marasu se trochu špiní zrcátka. Znečištění zadního skla je asi
u všech kombíků normální, ostatně od toho je tam stěrač.
Jak to jezdí? Po nastartování zasunutím klíče do otvoru dovnitř doléhá
tlumený zvuk naftového motoru. Není to ticho jako na samotě u lesa, ale
zas ani rušivý zvuk. Peugot je na tom celkově s odhlučněním o fous lépe,
Ford je trochu hlučnější, ale podle mě to je skoro stejné. 103 kW má dost
síly na předjíždění na okreskách i trvalé udržení rychlosti kolem 200 na
dálnici. Řazení je dobré, na displeji je zobrazený zařazený rychlostní
stupeň. K dispozici je i asistent řazení, který říká, kdy přeřadit. Kolegovi
se už ale i podařilo jet delší dobu po dálanici 160 na 4ku, ukazatele neukazatele.
Ve své podstatě je to spíš auto stavěné na dálnici, kde 130 znamená pohodlnou
tichou jizdu, 180 je tak akorát a nad 200 uz to není díky hluku moc příjemné.
Převody jsou delší než u konkurence. Všímám si toho teda hlavně u 6ky,
kdy při 180 mám 3000 rpm. Mondeo mi přišlo trochu hlučnější hlavně díky
kratším převodům, 508 byla o fous tišší. Uznávám ale, že pro rychlosti
do 130 je to celkem jedno. Pokud hledáte něco, kde by vám každé šlápnutí
na plyn vyvolávalo úsměv na tváři, hledejte jinde. Zrychlení stačí na předjetí
na okresce, ale trhač asfaltu to není. Posilovač řízení funguje tak akorát,
není na mě ani tuhý, ani příliš silný. Jeho nevýhoda spočívá v tom, že si
občas připadáte jako ve videohře. Informace o nerovnostech se přes volant
nedostane, přejezd kolejí je poznat jen podle hluku. V tomto ohledu dává
Mondeo daleko více informací o tom co se děje na cestě, Peugeot mi několikrát
dokonce na příčné nerovnosti nepříjemně škubl volantem. Pokud se chci autem
přepravit z bodu A do bodu B bez zbytečných stresů, přijde mi izolace řidiče
od okolí jako lepší varianta. Na vyblbnutí jsou jiné stroje. Brzdy mi přijdou
tak akorát, ABS a ostatní asistenty jsem naštěstí využil jen párkrát, při
normální jizdě o nich člověk v podstatě neví. Příjemná je funkce zabrždění
při zastavení. Při rozjezdu si auto necouvne, v kolonách nemusím stát na
brzdě. Ruční brzda je pouze elektrická, na jakoukoli zábavu nepoužitelná.
Start stop systém žije vlastním životem, většinou ho nechávám zaplý. V zimě
auto topí po pár metrech. Příjemný je ukazatel teploty oleje. Kolik to
žere? Při mých dálkových cestách při průměrné rychlosti 120-130 km/h to
dělá něco kolem 7,5 litru nafty na 100. Pokud jedu kratší vzdálenost podle
předpisů, palubní počítač říká něco kolem 5 litrů. Na jednu nádrž se dá
dojet bezpečně 900 km.
Závady? V podstatě žádné. Auto jezdí do servisu, když si řekne, což bývá
zhruba každých 30.000 km. Jedenkrát jsem měnil přední sklo, jendou si pochutnala
veverka na hadici a izolaci v motoru, jednou jsem rozbil spodní kryt motoru
o sníh na dálnici. V 90.000 km byly rýhy na zadních kotoučích, vyměnily
se.
Nevýhody? Přední stěrače by mohly být účinejší. Hlavně na straně řidiče
nechává stěrač šmouhy, i když jsou gumičky nové. Listování v telefonu je
nepohodlné přes tlačítka na volantu, chybí vyhledávání podle písmen. Tohle
by asi šlo řešit lepším rádiem. Výběr adresářů z externího disku je neohrabaný.
Přepínat adresáře jde jen tlačítky na rádiu, diplej zobrazuje jen jeden
adresář. Zatímco přepínat písničky jde pohodlně na volantu, adresáře nikoli.
No a to je vše přátelé. Závěrem můžu říct, že v porovnání s Peugeotem
a Fordem dělá VW v celkovém kontextu věci o kousek lépe a plně splňuje moje
požadavky na služební auto na dlouhé trasy.
11.04.2014 Bob