D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * BMW E30 320i
    Vydáno 24. 02. 2013 (12963 přečtení)

    Rád bych se podělil o dojmy a zkušenosti s mým "novým" vozidlem BMW E30, které jsem bez uronění slzy vyměnil za octavii 2 fdýslu, nekombajnu, nemetle, nahlínách v plný palbě (viz. recenze na tomto serveru). Nejdříve bych začal tím, co mne k této záměně vedlo.

    Hlavním důvodem byla nepotřeba již jezdit tak často na dlouhé cesty a tudíž z ekonomického hlediska se mi nevyplatilo takové auto držet, ač do doby než jsem se ho vzdal, neprojevily se na něm žádné vážné závady, ale všeho do času... Dalším důvodem bylo, že jsem si Octavii nikdy moc neoblíbil, stejně jako kdysi Mondeo a další auta čistě spotřební, které prosté nedokáží nadchnout a potěšit. Rovněž mi chyběl zadní náhon, bez kterého je jakékoliv vozidlo pro mne pouze poloviční – a čisté užitkové.

    Jak jsem se dostal k takovému výběru. Primárně jsem chtěl auto se zadním náhonem, což přináší kýžený fun factor. Pokud možno spolehlivé s poměrně levnými náhradními díly. Dále pak byl požadavek i na estetickou stránku a historické hodnoty. Tato kritéria vyloučila skoro vše kromě mercedesu a BMW – kupodivu… Nejvíce se moje ideje shodovaly s již dávno oblíbeným a za každých okolnosti hezkým a charakterním BMW E30. Po nějaké době hledání jsem jedno našel, které se alespoň blížilo stavu, jaký bych si představoval. Nezdá se, ale to je asi největší problém. Naprostá většina relativně provozuschopných kusů je zprzněna lepším či horším (spíše horším) tuningem, jsou “vylítané” a špatně udržované. Nejtěžší je asi najít verzi coupe a cabrio v alespoň trochu přijatelném stavu, což se mi bohužel nepovedlo. Naproti tomu je verze touring velice častá a téměř bezcenná i když v tomto ohledu většinou dobře zachovalá. I ubral jsem se střední cestou a koupil saloon (4dr.).
     

     
     
    Něco o vozidle.  Našel jsem ho na inzerát soukromé osoby (kupodivu), a po přijetí na místo jsem jej nasel přesně v takovém stavu, jak bylo v inzerátu uvedeno (opět kupodivu). Zachovalé zevnitř i zvenku tak, jak se na 24let starý vůz dá očekávat a bez jakékoliv známky tuningu. Ometli jsme pavučiny (zvenku) a vytáhli bavoráka doslova z kopřiv. Odtahovku jsem měl v záloze. Inu pan majitel říkal, že auto už déle nepoužívá, protože má pár jiných (pohledem na zahradu potvrzeno) a do tohoto už nemíní vice investovat čas a peníze. Rovněž mě varoval před hučícím diferenciálem, spíše by mě překvapilo, kdyby nehučel, a vzhledem k tomu že mi to řekl předem, dalo se usuzovat na fér jednáni. Tušil jsem, že to ani v nejbližších dnech nebudu moct ověřit, ale proč by lhal. Avšak jaké bylo mé překvapení, když majitel donesl baterii, vložil ji do vozidla a po odblokování alarmu (OMG) a prvním otočením klíčku motor naskočil. Rovněž jsme dolili vodu do chladiče a zkontrolovali olej, kterého bylo ještě dost a bez zjevných vad. Ano, byly tam jakési projevy nerovnoměrnosti chodu a oblak hustého dýmu z výfuku, ale po pár sekundách se obojí velice zmírnilo a po zahřátí motor přestal kouřit zcela. Diferenciál byl opravdu hlučný... Bez problému jsem s tímto vozem dojel až domů (asi 50 km) a to dokonce bez citelně znatelné vadě na podvozku, brzdách a řízení – a to jsem opravdu nečekal už vůbec. Vozidlo je po druhém majiteli, kdy tento člověk je majitelem od roku 1993 a podle toho i vozidlo vypadá. Vyrobeno bylo v roce 1989.

    Trocha techniky:  jedná se o verzi E30 saloon 320i – 2.0l řadový 6ti válec 12 se ventily, vícebodovým vstřikem a katalyzátorem o teoretické síle 129k, drive-by-wire. Motor není nic moc, do obrátek je ho třeba trošku nutit, celkově je poněkud mdlý a sežere víc než by měl dle tech. Specifikace, ale žádná tragédie u tak starého motoru to taky není – dnes by to už asi neobstálo. Barva je originál Delfin greu metalíza, s originál hlinama 15” bez klímy ale s el. ovládaným střešním oknem, stejně tak stahovaní předních oken a nastavovaní zrcátek, el. anténou a dálkovým centrálním zamykáním. Bez elektronických gay blbinek jako jsou ESP, ABS, kontrola trakce,  airbagy, hlídaní jízdy v pruzích, brzdové a parkovací  asistenty aj. - a světe div se, po zhruba 7mi měsících jsem stále naživu. Zato je tento vůz vybaven jakýmsi panelem sdružující varovné kontrolky funkčnosti některých žárovek, hladiny oleje aj. Němečtí inženýři došli tak daleko, ze tento panel kontrolek má tlačítko které zkontroluje (rozsvítí) kontrolky, takže kontrola kontrolek – toto udělátko mě opravdu fascinuje.
    Podívejme se ještě na interiér a exteriér. Čalounění je klasické látkové tmavěmodro - šedé kdy sedačka spolujezdce je mírně prošoupaná, plasty na palubovce a ve dveřích jsou černé a kupodivu většinou měkké – příjemné na pohled i na omak – za na jeden který je mírně natržený, ve velmi dobrém stavu, řekl bych snad až netknuté – ne jako ty šedožluté vysluněné co můžeme vidět u podstatně modernějších vozů. Ostatní plasty jsou normální tvrdky rovněž velice zachovalé, u dveří řidiče trochu polámané, opět žádná tragédie. Co se týče plechařiny, kupodivu taky žádná bez velkých problémů, mírně chycené lemy zadních blatníků a prahy. Rovněž zcela očekávané. Dále pak vyrezlá díra u baterky a u levého zadního vnitřního podběhu do kufru, dále pak utržená anténa myčkou. Vozidlo prošlo před pár lety vnějším celolakem. Nikde jsem nenašel známky nehody, a nebyl jsem tedy tímto v rozporu s majitelem. Ve vozidle je zamontováno Alpine audio (6x repro, 1x zesilovač). Na požádaní mi majitel vydal i staré originální rádio. K vozidlu je kompletní sada klíčů a vyplněná (!!!) servisní knížka + návody k obsluze.

    Doma. Provedl jsem zběžnou kontrolu závad zjištěných při jízdě, kdy vozidlo vykazovalo tyto nedostatky: menší vůle v řízení a mírné kopaní do volantu, trochu se trese při přejezdu příčných nerovností a trochu déle mu trvá, než se z toho vzpamatuje, tupé rány zpod zadní části vozu, hučící diferenciál. Rozvodový řemen je na tom ještě taky dobře – což nechápu, stejně tak ona “běžně” odcházející viskóza, olej nesmrděl benzinem nebo spáleninou, a nebylo ani stopy po kondenzátu, rovněž barva byla celkem přijatelná – takže jsem jen trochu dolil. Chladicí kapalinu jsem doplnil po jízdě koncertovanou nemrzkou. Jo vím, že je to prasárna, ale vysvětleni najdete níže.
     

     
    Tupé rány zespodu mělo na svědomí uložení výfuku, kde střední a zadní pryžová spona zcela chyběla. Opraveno. Vůle v řízení a jeho mírné vibrace vyřešeny novými pneu a jejich správným dohuštěním, stejně jako seřízením geometrie – stále ponecháno na starých čepech, které nevykazovaly ani minimální vůli – proto bylo možné seřídit geometrii. Předchozí pneumatiky byly nicméně sjeté poměrně rovnoměrné. Rovněž až na to bude čas, je třeba vyměnit táhla stabilizátoru. Vůle v zavěšeni kol na obou nápravách prakticky neexistuje, zvláště když mnoho částí a zejména pak pryžových vypadá, že je snad ještě opravdu z fabriky. Vzhledem k tomu že k autu jsou veškeré doklady a servisy i z posledních let, dá se tomu věřit. Dále potřebovaly seřídit světla, jeden seřizovací šroub je poškozen – opraveno. Vysvícené žárovky v předních světlometech (H1 + H1) – vloženy nové. Zakoupen a vložen K&N vzduchový filtr, nové svíčky (ty které tam OPRAVDU mají být a ne ty které se tam běžně dávají) a seřídil jsem ventilové vůle. Slyšitelný a citelný rozdíl v chodu motoru. Nervozita na nerovnostech ukazuje na tlumice a rovněž vymačkané zadní pružiny.

    V průběhu používaní došlo k postupně se zhoršujícímu efektu dušení při rozjezdu a při vyřazení rychlosti na neutrál, kdy otáčky padají na chvíli příliš dolů. Zde je zjevně na vine přepouštěcí ventil, který by mělo být možné vyčistit, pokud ne, dám tam nový. Praskla leva zadní brzdová trubka – kupodivu ne kvůli korozi, ale “uklepala se” díky chybějícímu držáku na nápravě – opraveno. Jen dodám, že všechny spoje bylo možno bez problémů povolit.  Dále pak zlobí palubní přístroje, občas se vypne tachometr a palivoměr. Zakoupena nová přístrojovka. Když už jsem byl uvnitř, vyměnil jsem I ty popraskané plasty. Dále pak prasklo jedno vlákno v brzdové žárovce. Tím bych s výčtem závad do dnešního dne se projevených skončil. Rovněž jsem zakoupil novou el. teleskopickou anténu (uffff – to bylo celkem drahé).

    Co mám připraveno a čeká na opravu/výměnu. Diferenciál koupen na eBay – mnou zrekonstruovaný – jen je třeba vyměnit za starý + komplet nové šrouby – místo imbusů na poloosy zakoupeny originál torxy, nové potahy sedadel, nove některé brzdové trubky (v blízké budoucnosti vyměním komplet brzdový systém), nove ložiska kol (i když prozatím netřeba) a nové ložisko hnací hřídele – vzhledem k tomu že už budu dělat ten diferenciál, tohle tam rovnou taky zamontuju. Nový palivový filtr. Zakoupeny nové tlumiče, cekám ještě na pružiny – a když se už budu vrtat v podvozku, vyměním asi i ty čepy a pryžové uložení náprav. A teď to hlavní. Mám náhradní zánovní motor (všechny vahadla jsou BMW, ne FEBI), mnou zrekonstruovaný stejného typu s novou spojkou, který ceká na to, až ten starý klekne, a stále se ne a ne dočkat. Samozřejmě nový motor bude s novou rozvodovou sadou. Dále pak připravuji podstatně lepší a modernější motor pocházející E30 325i – profilované pisty, vetší ventily a modernější typ hlavy - který mam sice zakoupen, ale ještě jsem se k práci na něm nedostal. Navíc je toho při montáži 2,5l třeba zaměnit trochu vice (diff, ecu, kardan), a to není prozatím na pořadu dne. Pokud je to možné, kupuji všechny díly v BMW anebo originální leč použité kde se dá, protože jednoho dne to bude veterán.
     

     
     
    Závěrem by se dalo říci, že toto vozidlo je schopno každodenního užití, tak jak je využíváno nyní, avšak jen pro nadšence kteří si poradí s opravami sami. Celkově soudím, že vůz slouží nad očekávaní dobře, až z toho nemam dobrý pocit vzhledem k tomu jak se k němu chovám. Rád bych jednou viděl, jak po 24 letech provozu slouží auta vyráběna dnes a pokud takové bude existovat, tak v jakém stavu a po kolikáté výměně klíčových částí vozidla. Dalo by se namítat ze dnešní vozy najezdí daleko více kilometrů než vozy před 24 lety, na druhou stranu by tento rozdíl měl být eliminován dnes běžně dostupnými  materiály a technologiemi které tehdy nebyly běžně k dispozici. Zde si ještě neodpustím rýpnout do současných produkcí některých nejmenovaných automobilek (škoda – malé „š“ úmysl či překlep?), kdy záměrně provádějí jakýsi downgrade spojený s kchatováním kostů a npř. se chystají montovat zadní tuhé nápravy i na větší vozidla, protože jsou levnější a lehčí. Možná také přijdou s ideou, že stačí jen jeden brzdový kotouč dopředu a jeden buben dozadu – vždyť to bude taky levnější a lehčí. S emisemi a spotřebou nebude tak horké, kdy díky regulacím automobilky nevyvíjí ani tolik lepší motory aj. ale věnují své nemalé úsilí tyto ujeté regulace ochcat. Mimochodem se mi ještě nestalo, že by vůz samovolně zrychloval, a i kdyby, jsem připraven v takové situaci sešlápnout brzdový pedál, což ne vždy lidi napadne, pokud chtějí zastavit.

    Ještě bych si dovolil jednu poznámku. Jelikož jsem k mému velikému nadšení zván jako poradce při výběru automobilů, předevčírem (21.2.13) jsem asistoval při kontrole kandidátů vozů vyvolených k zakoupení. Jednou se jednalo o Astru 03 a podruhé o Fiestu 04. K fiestě jsem vůbec nebyl ochoten jet, protože už podle foto to byl dezolát a o astře jsem valné mínění taky neměl – což se potvrdilo asi 5 minut poté, co na ní mé oko spočinulo. Po hledání „něčeho“ jiného a díky doceněné snaze vybírat z trochu jiné části segmentu trhu, jsem našel několik vhodných kandidátů. Naštěstí páníček nebyl moc vybíravý a jediný preferovaný požadavek byl 3dv. Nebo coupe. I našel jsem mu jednu Hondu Civic 1,6 coupé rok 01 najeto 105tis. Hned po přijetí na místo bylo jasné že bude v poho. 2. Majitel, planý servis doložený potvrzeným výpisem z Hondy, veškeré servisní doklady, klíče a manuály. Po testovací jízdě jsem známému známého řekl ať vysolí peníze, vezme káru a ujíždí, než si ten pán prodej rozmyslí – protože z toho byl evidentně naměkko a jako důchodce si nemohl dovolit držet dvě auta – a jedno z nich sportovnější 2dr. coupé. Řídil jsem ho cestou zpět a nedovedu si představit koupit něco lepšího za nějakých 55tis. Tomu auto nebylo prostě co vytknout. Nový majitel si ho rovněž hned velice oblíbil. Ano vím že to zní jako naprosto běžná naivní říkanka autobazarníka, ale prostě někdy má člověk zprdele kliku a narazí na takový vůz a člověka. Celé to podtrhuje ověřený fakt, že loni investoval majitel do nového originálního výfukového potrubí od motoru až k poslední části (ano, vč. katalyzátoru) kdy cena výměny je velice podobná prodejní ceně vozu…

    Všem kdo věří že auto je i pro zábavu a ne jen spotřební zboží, a že po sešlápnutí plynového pedálu by měl vůz okamžitě zrychlovat za příjemného vrnění motoru ZDAR!


    23.02.2013  B_B_Lobo


    Související články:
    Život s e39 (20.09.2015)
    Laguna II 1.6 16V – Vesnické GT (21.06.2015)
    BMW e39 po roku (08.03.2015)
    Megán 2 (<> Mégane II 1.9 dCi) (04.01.2015)
    Recenze: Volvo V70 I TDI 1998 (14.12.2014)
    Vikingský křižník po deseti letech a s ujetými 306 tkm (Saab 9-5) (23.11.2014)
    Zkušenosti s Hlítkou (Nissan Patrol GR-Y60) (27.07.2014)
    Zkušenosti: Subaru Impreza WRX STI 2004 (21.07.2014)
    Zkušenosti: Saab 9-3 Aero (21.07.2014)
    Zkušenosti: Mazda 323F BJ 2.0i Sportive (29.06.2014)
    Zkušenosti: Honda Integra (15.06.2014)
    Zkušenosti: Fiat Multipla 1.6 (23.03.2014)
    Můj život se Saaby (04.10.2013)
    Renault Laguna 2.0 RT (1997) (29.09.2013)
    BMW M3 e46 kabrio – letní pohádka a ten úplně ze všech nejlepší kámoš (22.09.2013)
    Zkušenosti: Citroen XM 2,1 TD 99 (11.08.2013)
    Zkušenosti: Jeep XJ Cherokee 1994 aneb Fako po americku (04.06.2013)
    Jak jsem se k pětce dostal (07.04.2013)
    Omega za korunu (24.02.2013)
    Feráčo, evík, stičko a spol. (09.12.2012)
    Zkušenosti: Felicia 1.3 LX BMM (05.08.2012)
    Test: Volkswagen Corrado G60 (19.02.2012)
    Můj veterán pod drobnohledem (19.02.2012)
    Zkušenosti: BMW M5 E34 (12.02.2012)
    Škoda Octavia Combi 1967 (05.02.2012)
    Třicet tisíc mil na palubě zaoceánského parníku (14.08.2011)
    Kaipan 14 - uživatelská recenze a pár slov okolo (02.08.2011)
    Což takhle dát si špagety? (Lancia Kappa) (10.04.2011)
    Uživatelská recenze Saabu 9000 Turbo MY88 (03.04.2011)
    BMW 318i E30 s plátěnou střechou - díl první (23.01.2011)
    Zkušenosti: Saab 9000 Aero (14.11.2010)
    Zkušenosti: Alfa Romeo 155 1.8 T. SPARK (26.06.2010)
    Zkušenosti: Chrysler 180 (06.06.2010)
    Nissan (Datsun) Laurel (07.03.2010)
    Datsun 280 ZX (24.01.2010)
    Test – Moskvič 412 (a vlastně hned dva) (17.01.2010)
    Test: Mercedes-Benz W140 (mamut) (31.08.2009)
    Test: 1996 Chrysler Vision TSi 3.5L (19.10.2008)
    Test: 1965 Oldsmobile Jetstar I (05.10.2008)
    Test: Opel Kadett 1.8i 1991 (17.08.2008)
    Test: Fiat Polski 125p (11.05.2008)
    Test: Renault 12 – neznámá a nedoceněná (30.03.2008)
    Test: Škoda Rapid 135 (24.03.2008)
    Test: Škoda Favorit 136 (28.05.2007)
    Test: Buick Park Avenue 3,8 (12.04.2007)
    Wartburg story (Test: W353W) (30.12.2006)
    Test: VW Golf II 1.6 GTD (26.11.2006)
    Test: Škoda Favorit (19.11.2006)

    [Akt. známka: 1,31] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 22 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.