Letošní shora organizovaná a pro některé občany Protektorátu povinná
akce se jmenuje Evropský týden mobility, což zní doufám dostatečně lákavě,
a uskuteční se mezi 16.9. a 22.9.2014.
Dosavadní obliba Evropského týdne mobility mezi lidem nezná mezí. Na
facebookových
stránkách události jsou informace pro rok 2013 a má celých 138! příznivců.
Ministerstvo životního prostředí přišlo se standardní sadou pokynů pro
nástěnkáře a progagační referenty. Úřady obcí a měst se mohou k celé akci
připojit poté, co podepíší písemné prohlášení, ve kterém se obligují, že
budou minimálně jeden den otravovat svým občanům život. Připojení se k
této akci je spojeno s výrazným bonusem, který je charakterizován takto:
"Místní úřady, které splní všechna tři výše uvedená kritéria, se stanou
„ zlatými" partnery akce a jsou oprávněny vstoupit do soutěže o cenu Evropského
týdne mobility." Nevím, jaká konkrétní výhoda plyne ze zlatého členství.
Zlatém partnerovi bude pravděpodobně dovoleno vyhodit pár stovek miliónů
z veřejných peněz za cyklostezky.
Je to určitě velmi spontánní akce vyjadřující autentická přání většiny
občanů. Kdo by přesto tápal, tak k provádění spontánních akcí na podporu
mobility je sestaven tento
přehledný manuál o 43 stranách. O úspěchu akce lze následně úřední
cestou rozhodnout podle návodu na str. 43 například takto:
HODNOCENÍ INICIATIVY
Lokální kontrola by měla být prováděna místními orgány tak,
aby bylo možné
poučit se na místní, národní a/nebo evropské úrovni. Monitorování
by mělo
zahrnovat kvalitu ovzduší, hluk, dopravní toky a veřejné mínění.
Doufám, že je to nyní všem zcela jasné.
Dějí se to vůbec věci kolem nás. Cyklofašista Filler z Auto*Matu vyhrožuje
představitelům veřejné správy demolováním značek. To je kurva síla,
Auto*Mat, takový přítulný mazlíček establishmentu a totálně konformní záležitost
pro lízače prdelí všeho druhu, a teď bourat značky. Jestli je tohle nová
tvář cykloaktivismu, tak toho chci kurva víc. Celý rok po cyklofašistické
onanii do dýňové polévky na Smetanově nábřeží se tam dál smí jezdit
autem. Už se ani nedozvíte, kolik desítek miliónů lidí zase dorazilo na
zyklojízdu, protože je to každýmu buřt. Prostě cykloaktivismus dostal na
prdel, mele z posledního a ústy svých mediálních vlezdoprdelistů volá
o pomoc. Cyklozmrdismus není o nadcházejích volbách vůbec téma a vnímavější
politici konečně pochopili, že organizovaná cyklistika žádný relevantní
voličský potenciál nemá, ale zato může hodně lidí nasrat. Co horšího. Některým
politikům došlo, že kolem nich cykloaktivisté vytvořili virtuální realitu
a že většina prostých přenašečů volebního lístku vidí prioritu někde jinde,
než v procházení po dopravně umrtvených městských korzech a projíždění
se na kole. Svině jsou nervózní, slyšely nějaké zvuky a neví, zda páníček
chystá žrádlo nebo zahřívá vodu v kotli. Brzy to všechno skončí.
Nejhodnotnější na celém projektu je ovšem letošní heslo, které zní "Naše
ulice, naše volba." Domnívám se, že to propagátoři Evropského týdne
mobility nemysleli až tak doslova, protože i při povrchním studiu materiálů
k této veleoblíbené akci zjistíme, že naše je ulice a naše je i volba,
ovšem jen v případě, že volbou bude jízdní kolo. Materiál dále uvádí, že
"Stručně řečeno, v tomto roce jde o přerozdělení a změnu uspořádání
ulic a veřejných prostor ve prospěch lidí" a to je naopak dobře, protože
většina lidí chodí pěšky nebo jezdí autem a přeuspořádat ulice v jejich
prospěch nepochybně požaduji.
"Naše ulice, naše volba."
To je přesně ten přístup, který vyznávám. Moje ulice, moje volba, osobní
automobil! V souvislosti s evropským týdnem mobility jsem přijal závazek,
že každý den pojedu autem. Ostatně jako každý jiný týden.
Automobil je symbolem mobility a neměl by v takovém významném týdnu
plném hodnotných akcí zahálet. Proto si vás, vážené čtenáře D-F, dovoluji
pozvat na každoroční akci. Tato akce je oslavou svobodné automobilové mobility,
projížďkou autem pro radost po zajímavých lokalitách a do jisté míry také
prověrkou řidičských schopností, v neposlední řadě jediným setkáním čtenářů
našeho blogu. Akce není závod ani soutěž, není ani kytičková, ani sluníčková.
Je to pouze společný výlet, založený zcela na principu doborovolnosti,
což jej odlišuje například od cyklojízd, které jsou vystavěny na organizovanosti
a stádním efektu. Neexistují žádná omezení týkající se použitých vozidel,
jejich stavu, provedení nebo stáří. Akce je možné se účastnit jakýmkoli
vozidlem, které má minimálně jeden výfuk. Vítána jsou vozidla netradiční,
tradičně se na akci objevují vozidla z kategorie youngtimerů, ale neexistují
žádná omezení a já sám se akce tradičně účastním s autem, které je naprosto
moderní, kofekční a nezajímavé.
Akce se uskuteční v sobotu 20.9.2014 odpoledne na pomezí
středních a severních Čech. Trasa, kterou účastníci budou moci absolvovat,
bude měřit kolem 70 km a zakončena bude setkáním a afterparty v hospodě,
jako ostatně vždy. Jako obvykle, během soutěže bude možné hledat a možná
i najít speciální cenu, která byla již zakoupena a o které pán s placatou
čepicí a pendrekem tvrdí, že je vážně super.
První Den svobodné mobility se uskutečnil v
roce 2010. Letošní ročník je tak spojen s malým jubileem, protože je
již pátý. Koho by to zajímalo, jednotlivé ročníky směřovaly do různých
míst:
2010: Praha
- Dobřichovice - Jílové
2011: Praha - Rudná - Radotín
2012: Křivoklátsko
2013: Vysočina, hvězdicová jízda do Uhlířských Janovic, vůdčí motiv
"paladium"
Letos nasměrujeme jízdu poněkud severněji. Kde se akce odehraje, pravděpododně
poznáte z teaseru.
Bližší pokyny budou zveřejněny zhruba týden před akcí.
06.09.2014 D-FENS