Přijedu zvenku a koukám na tu revoluci, co se nám tu udělala. Sněmovna
schválila změnu zákona, která by neumožnila obecním policiím vybírat rychlostní
daň, pardon, měřit rychlost.
Poněkud mě to překvapilo, neočekával jsem
ani, že by poslanci neschválili měření rychlosti soukromými subjekty, ale
že budou chtít šlápnout na krk i obecní rychlostní buzeraci, to jsem vpravdě
nečekal.
Vzal jsem noviny za dva dny nazpátek a četl jsem ta stanoviska. Hlavně
blitky ministra Langera mě přinutily opět se zastydět, že jsem volil ODS.
Jinak nic zvláštního. Starostové pláčou, že už si na buzeraci nenahrabou,
a s dikcí malých dětí tvrdí, my to nebyli, my ne, my nikdy nechtěli buzerovat,
my si nikdy nechtěli nahrabat, my měříme jen u
škol a nemocnic,
jde nám hlavně vo tamto bezpečí. Ještě před měsícem kázal v ČT (zde,
od 4:20 dále) starosta Moravských
Budějovic zmr. Bařinka, že radary jsou dobré áááno, protože
mu vydělají ranec na opravu školky a chodníku. Ale celkem jsem čekal lepší
show, třeba dekonspiraci estébáků
z Czech Radar (mimochodem, všimli jste si, že název firmy Czech
radar a.s. nepadl při té hektické diskusi v posledních dnech ani jedinkrát?)
Dá se říci, že fanouškové dopravní buzerace dostali pořádnou facku.
Varuji před předčasným optimismem. Hrozí vylití vaničky i s dítětem.
To, co nastalo, je druhý nejhorší scénář po schválení měření soukromými
subjekty.
Proč? Hovoříme zde o penězích a moci. Hovoříme zde o stamiliónech do
obecních pokladen a o desetimiliónech do kapes soukromých.
Kdyby měření rychlosti soukromými subjekty prošlo, rozpoutal by se časem
nebývalý hon na řidiče. Soukromé subjekty by získávaly odměnu za každého
chudáka, kterého nachytali jet ve městě 54km/h, a obecní rozpočty by se
nechávaly zbytek. Úředníci by vybírali úplatky za nezaznamenání bodů a
jiní úředníci by vybírali "paušál" od lokálních VIP, které by za pravidelný
poplatek nebo protislužbu byli ze systému vyjmuti. Každý by si solidně
nahrabal. Pokud by časem přísun peněz z pokut zeslábl, obce by stanovily
místní úpravou nižší rychlostní limit (třeba 20 km/h, "kdyby to zachránilo
jen jediný lidský život, tak to má smysl" atd.), protože v případě obcí
nastává unikátní případ, že stejný subjekt stanovuje pravidla i vymáhá
jejich dodržování. A rejžunk by se spustil nanovo.
Kdyby měření rychlosti soukromými subjekty neprošlo, stalo by se to
samé, jen v menším. Soukromé subjekty by realizovaly měření rychlosti prostřednictvím
městských policií. Soukromé subjekty by zkásly odměnu, třeba polovinu z
vybraných pokut, jako Czech Radar a.s. a jejich "Bezpečná"
města, městské pokladny by se utěšeně plnily příjmy z buzerbudek, úředníci
by vybírali paušál a zisk soukromých měřitelů by byl jen o něco menší,
protože by museli namotivovat starosty, vysoké úředníky a velitele městských
policií, aby erektovali příslušné budky a taky vysvětlit strážmistovi Vomáčkovi,
v civilu vyučenému cukráři, kde to má vypínač a kam má zavolat, když budka
nefachá a prachy se nesypou. Poslední větu z minulého odstavce přečtěte
znovu od "Pokud...." k "...nanovo".
Kdyby sněmovna neschválila pouze měření rychlosti soukromými subjekty,
by se pro buzerlobby zas tak moc neměnilo. Jen budou na výplatní listině
muset mít o pár jmen navíc.
Teď ovšem hrozí, že měřit nebudou ani městský a obecní strážmoroni a
to pro buzerlobby znamená v podstatě konec. U policie se nedá tak dobře
rejžovat na úplatkách a rychlostní dani jako na magistrátech, protože má
sice sporadickou, ale přece jen kontrolu. Tohle je probudí k horečné aktivitě,
což při jejich korupčních a mediálních možnostech může vyvolat skutečně
nepěkné věci. Langer měl dobrý nápad, když to chtěl projednávat jako separátní
novelu, bylo by to lepší. A jsou před námi parlamentní prázdniny a tím
spousta času na to, aby to buzerační lobby řádně ošéfovala a okapříkovala.
Denně budeme číst
zprávy například o tom, jak řidič vlivem nepřiměřené rychlosti projel
plotem a na zahrádce staré Blažkové zlomil nohu sádrovému trpaslíkovi a
porazil dvě vzrostlé mrkve + dovětek o celkové nekázni českých řidičů a
nutnosti přísnějšího dohledu zejména obecních policistů. Děvky s pérama
(novináři) nás budou masírovat jak za časů Šimonovského. Řádně naprogramovaná,
namotivovaná a mediálně podpořená zpětná vlna nastartuje opačný proces
mající za výsledek ještě mnohem větší zhůvěřilost než to byla původně.
Takže bacha na to.
Optimistický scénář: Senát neschválí novelu a vrátí ji sněmovně. Sněmovna
neumožní měřit rychlost soukromým skubjektům a umožní měřit městským policiím
za nějakých dodatečných podmínek, například že měření bude podléhat časovémi
i místnímu písemnému schválení PČR.
Pesimistický scénář: Plné obnovení buzer power, tedy měření soukromými
subjekty i radničními komandy, byť za poněkud změněných podmínek. Toto
východisko naznačuje i postoj
Aleše Viamonta Dobrotivého.
K argumentaci Mgr. zmr. Langera: vážně se stydím, že ODS ze svého středu
na klíčový post dovedla vyvrhnout jen tohoto zoufalého lháře a demagoga.
Mají lepší lidi, asi si je šetří na lepší časy. Zmr. Langer se obává, že
pokud městské policie nebudou moci měřit rychlost, bezpečnost na silnicích
se zhorší. Bylo by fajn, kdyby to Langer mohl vypodložit nějakým argumentem.
Radnice, které nakoupily měřiče například v rámci zmíněného tristního projektu
"Bezpečná města", totiž žádnou evidenci o zlepšení nehodovosti nemají ani
nevedou, dokonce se ani necítí povinováni tak činit. Od doby, kdy bylo
zavedeno měření rychlosti soukromými subjekty a bodový systém, se také
obrátil dosavadní klesající trend nehodovosti na českých silnicích směrem
k více mrtvým a více nehodám. Z čeho tedy zmr. Langer vyvozuje, že nastane
jakékoli zhoršení bezpečnosti, to mi není jasné. Vztah Langera k městským
policiím vůbec prodělal povážlivý vývoj v duchu článku o byrokratické autonomii.
Z předvolební rétoriky namířené na omezování
pravomocí radničních komand neumětelů se pan ministr propracoval k
jejich obhajobě.
Znáte to, když kobyla chcípá, hodně kolem sebe kope. Užijte si prázdniny,
ale brzy nás všechny čeká další akce. Budu vás, čtenáře D-F, prosit o spolupráci
na další akci, kterou tentokrát zaměříme na naše senátory. Obecní rychlostní
buzerace musí pryč. Postaráme se, aby kobyla netrpěla.
Závěrem bych poděkoval poslanci Klasovi nejen za jeho postoj, ale také
za naprosto přesné shrnutí podstaty rychlostní buzerace do jednoho odstavce:
Ministerstvo dopravy, které se v tom velmi
angažuje, ústy náměstkyně ministra Daniely Kovalčikové řeklo, že strážníci
zbytečně zneužívají zákon. To jsou přesně slova paní náměstkyně. Městská
policie někde řidiče šikanuje jen kvůli tomu, že vybrané pokuty putují
do obecního rozpočtu. Jsou to vůbec poprvé tak tvrdá slova, kdy někdo na
tak vysokém postu jasně definoval věc, o které jsme tady hovořili zhruba
před rokem, protože si myslím, že činnost městských a obecních policií,
když si vezmete statistiku, tak jasně vypovídá, že ze 44 % se městské a
obecní policie věnují - hádejte čemu? - měření rychlosti. No prostě kšeft
je kšeft. A teprve za tím následují s 27 % procenty nedodržování povinností
řidiče, alkohol, pásy, doklady atd. A pak to rapidně klesá, až 1 % pozornosti
je na provozu v obytné a pěší zóně atd. Já si myslím, že z toho jasně vyplývá,
a jak potvrdil i kolega senátor Eybert, který pracuje v samosprávě, tak
samozřejmě městské a obecní policie hledají ta místa na komunikacích, která
nejsou nebezpečná, ale kde vám vždycky naměří alespoň těch 51 kilometrů
za hodinu. A řekl bych, že to, co mě vede k tomuto vystoupení, je závěr
Ministerstva dopravy, že oni se budou snažit nějak domluvit s těmi strážníky
a říct jim, aby měřili pouze v úsecích, které jsou velmi nebezpečné. Já
si myslím, že tady domluva asi těžko pomůže, protože podle vyjádření představitelů
obecních a městských policií prostě oni z toho nesleví. Takže si myslím,
že je potřeba tomu pomoci a nečekat, až se domluví Ministerstvo dopravy
s Ministerstvem vnitra a Policie České republiky se bude domlouvat s obecními
a městskými strážníky."
27.06.2008 D-FENS