Komentáře ke článku: Turbo éra reloaded aneb nevstoupíš dvakrát do téže řeky. (ze dne 01.03.2014, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Já jsem přestal sledovat Formuli někdy v době, kdy jsem přestal sledovat televizi, asi tak před patnácti lety, a přiznám se, že z článku nechápu ani zbla. Nebylo by pár odkazů na vysvětlení skutečností, které běžný ignorant už zapomněl nebo se je nikdy nedozvěděl?
Jinak článek je přiměřeně krátký a úderný, jak to má být.
|
|
|
No jsou tam narážky na nejake relativni novinky stare par let.
Konkretne: DRS zona - obvykle 1 ci 2 zony = casti trati, kde je mozne upravit nastaveni tusim zadniho pritlacneho kridla smerem k vyssi rychlosti. Je však nutno byt nejhůře 1 sekundu za nejakym jinym vozem, jinak není mozne toto pouzit.
Dále pak systémy rekuperace, kdy je mozne (a ted se to nejak meni, cisla, ale princip zustava) nashromáždit urcite množství energie při brzdeni a tuto pak pouzit jako podporu nekdy jindy. Je však omezeno, kolik energie se muze nashromáždit za 1 kolo, a jaky muze byt maximalni tento pomocny vykon.
Vyrobce pneumatik je jen 1, dodava pneumatiky dle svého uvazeni a jaksi se sere na to, co by chtely samotne tymy -často naopak jsou proste dodany takove pneumatiky, aby byl "závod zajimavy", tedy aby se pokud možno sjely po 5 kolech a podobne. Pokud se nepletu, tak s tim výrobce mel trosku PR problémy na zacatku této novinky, kdy si lide mysleli, ze proste ty gumy jsou smejdy a tak byly obavy, aby on nich tak jako lidi vůbec neprestali kupovat gumy, az to uvidej v TV, jak se to sjede po 2 kolech :-)) Jo a je nutne v 1 zavode pouzit 2 ruzne typy pneumatiky (jsou ruzne tvrdosti), pokud neprsi (zjednodusene receno, ještě se do toho zamotavaj podmínky pro kvalifikaci a tak)
Benzin se netankuje.
Obecne je zakazano uplne všechno, co by se jakkoliv odlisovalo od čehokoliv, takze výrobce formule nemůže udelat nic jiného, nez ze udela stejnou formuli jako souperi, protože to ma všechno predepsane pomalu az do velikosti jednotlivých sroubku :-((
Obecne bych řekl, ze drtiva většina zmen v posledních letech tlaci formule k cim dal tim horsim vecem - viz ted, kdy se snazi udelat ten sport "zeleny", coz mi pripada, ze se totalne pomatli a odradi si tim prave cilovou skupinu divaku/navstevniku, kteří na nejakou zelenost serou a chtej hluk a vykon. Obavam se, ze na zavody vysavacu moc lidi chodit nebude, respektive lide chodit prestanou.
Jedine, co jsem ochotny rict, ze ma smyl, jsou urcita zlepseni na poli bezpecnosti, kdy dneska někdo vlitne ve 3 kilech do bariery a dokonce to i prezije, ci formule jde přes "strechu" a manik z toho vyleze sam. Ok, to ma smysl, nakonec proste mame lepsi technologie a materiály, takze se to da. Ale u toho by mělo zustat, a všechny ty sracky okolo to cele priserne degradujou.
A samozrejme zavodni drahy - zvlaste ty, co se neustale stavi nove - vypadaji tak nejak "instantne". Proste bez duse, bez toho, aby to bylo nejak zajimave. Jiste, technicky jsou urcite vyborne, ale jaksi mi z toho cisi takova sterilita. (muj názor, jini lide mohou mit jiny :-))
Ja se na dormule dival docela dost, ale poslední rok uz jsem to vzdal zcela, a ted po tech změnách se k tomu rozhodne nevratim...Jen se občas mrknu, jestli je to vazne tak zle, jak to vypada ted, ale ze bych kvůli tomu vstaval v 6 rano, jako dřív, to fakt ne :-))
|
|
|
Hmm, já přestal, jak umřel Ayrton, takže jsem rád, že jsem se něco zajímavého dozvěděl ....
|
|
Len tak, čo bráni firmám ktoré prevádzkuju zavodne monoposty vytvoriť si novu súťaž, nazvime ju AnarchoFormula , kde budu jazdiť auta bez akýchkoľvek obmedzení tvaru a výkonu ?
Ked sa divakom nepači Formula 1, tak nech ju nepozeraju. Ani ja ju nepozerám. POkial nie je formula 1 nejako dotovana, mohla by časom krachnúť sama od seba.
|
|
|
Podobně si říkám, co brání automobilkám domluvit se a vzepřít se EK a poslat celou komisi s jejich "ekologickými" regulacemi k šípku...
|
|
|
Ty důvody jsou dva.
Ten méně významný je, že v EU na ně politici mají různé daňové i jiné biče, jimž se těžko vyhýbat.
Ten zásadní ale je, že velké automobilky tyhle kraviny ve skutečnosti vítají, protože jim to zisky nesnižuje, naopak -- chrání je to před konkurencí malých firem. Zkuste si dnes místo Fóbie koupit třeba Kaipan 57... aha!
Což je ostatně také primární a v zásadě i jediný skutečný účel komplet celého toho dementního regulačního cvičení -- koncentrovat průmysl do minimálního množství co největších podniků a kompletně vybít střední třídu :(((
|
|
|
Zrovna Kaipan mne nezaujal vůbec, co jsem ho viděl na DM. Zvenku to vypadá zajímavě, jen do doby, co člověk zjistí, že je to celé z lagricového bakelitu, nějak přidrátované na podvozek staré šchade, a že z toho celého neustále něco odpadává atd. Mám raději věci, které jsou v prvé řadě funkční, vzhled je úplně druhotný, a i kdybych chtěl něco na koukání, tak to ale musí fungovat, ne, že člověk vymění funkčnost za líbivý vzhled.
Radši ani nepřemýšlím, co by z toho zůstalo, kdyby to někdo naboural (protože s tímhle se jezdí vyhlídkově, ale pořád můžete být nabrán někým jiným). Jak se řešilo ve vedlejší diskusi, smrťáků je dneska pět a půl za rok, ale jezdit tohohle po silnicích víc, asi to bude krapet horší. Samozřejmě když to někdo chce, ať si to koupí - mimochodem, nezdá se, že by se to pořídit nedalo, v čem je problém?
|
|
|
tak nějak si představuju strukturu myšlení někoho, kdo, když kupuje auto, otevře pouze katalog škodiffky a tam si skutečně vybere.
ukázková předposranost křížená s úplnou absencí fantazie...
|
|
|
Trolza ZZR? No jo, co čekat.
|
|
|
A môžeš, prosím ťa, povedať, čím konkrétne sa pán previnil? Tým, že sa mu proste nepáči celkovo veľmi pochybné prevedenie rôznych laminátových replík?
Tým, že Lotus 57 je nestarnúce auto, ale už je to "obohratá pesnička"?
Ja osobne som tiež nepriateľ crashtestov a výberov áut podľa hviezdičiek NCAP, ale prečo človeka obviňuješ z priposranosti len preto, že sa vyjadril, že podľa neho nie je veľmi bezpečné jazdiť v aute, v ktorom ťa pri náraze z boku chráni len tenký plast?
Ja sa trebárs bojím sadnúť na motorku. Mám z toho rešpekt. Tiež by som mal zahodiť všetku fantáziu, dvojlitrové benzínové auto hodiť zo skaly a utekať do škodovky kúpiť Octaviu kombi 1.6 TDI???
Osobne sa mi celkom páčil Kaipan 14, ale Kaipan 16 pôsobí ako zlý vtip, to by sa malo volať Škoda Trololo.
|
|
|
Předpokládám, že se jednalo o otázku víceméně řečnickou, a jak napsal Gerald Durrel, máloco podráždí člověka tak, jako když mu někdo odpoví na čistě řečnickou otázku, nicméně i tak se pokusím odpovědět: Pán se provinil tím, že je Behemot, a již jen z tohoto titulu je zcela nemyslitelné, že by napsal něco, co dává smysl (in extremis můžeme tento efekt pozorovat u Urzy). Kdyby Behemot nebyl, tak by to dostal sežrat taky, neboť trollení je oblast, kde se pozná umělec, zatímco diskutovat můžou ti blbci kolem, ale pravděpodobně by to nedostal sežrat tolik.
|
|
|
Tak Kaipan imho je ciste na "zabavu". To myslim nikdo netvrdi opak:-)
Ono i ty věci clovek muze pořizovat z duvodu funkcnosti, ci z duvodu zabavy... Sis nikdy nekoupil nejakou kravinu, jen proto, ze jsi chtěl?:-)
|
|
|
Kaipan je zajímavá hračka, ale ne za ty peníze, co za to chtějí (myslím přes sto tisíc...?). Nic proti tomu nemám, vypadá to hezky, jezdit to jistě taky bude slušně, a že by ta cena byla extrémně přemrštěná vzhledem k nákladům s výrobou (tzn. "někdo na tom hrabe milijóny, woé!"), to si taky nemyslím, ale prostě se pořád bavíme o Favoritovi za sto hadrů. Za srovnatelné peníze už se dá pořídit podobně zábavný a poněkud více "technologically advanced" vůz...
|
|
|
Podla mna je vysoka cena Kaipanu z časti sposobená aj byrokraciou a rôznymi povoleniami. Aj ked vyrobia točne 20 aut predpokladam že ptrebuju zhruba rovnake povolenia ako keby vyrobili ročne 200 000 aut.
|
|
|
Tak nějak to asi bude, malosériová výroba ovšem nejenom proto vyjde dráž, než výroba velkých sérií. Já si rozhodně nemyslím, že na tom někdo nějak brutálně bagruje, nejspíš je to pro tu firmu tak nějak akorát na uživení, jak to ostatně bývá. Nicméně bez ohledu na technikálie mi cenovka přijde vysoká z hlediska poměru cena/výkon, i když samozřejmě chápu, že tomu tak nemusí být z pohledu specifického zákazníka, který z nějakého důvodu chce přesně tohle a kromě Kaipana by jej uspokojil nejspíš už jenom Caterham nebo nějaká podobná specialita v ceně statisíců. Pak je to nákup, který samozřejmě dává smysl, neboť užitečnost věci se odvíjí od toho, jak a kdo je schopen ji využít.
|
|
|
Kaipan buďto chceš, nebo se tím nezabejvej.
Je to srdcovka.
Je to stavebnice, takže pokud si to postavíš tak, že ti pořád něco odpadává, je to tvůj problém. Ta odpadlá mřížka na DM byla podle mě chyba při stavbě, navíc naprosto neškodná. Třeba mě by bavilo postavit si to sám, a navíc bych s tím mohl na silnici.
|
|
|
Ne, tak todle mě zrovna nebere. Když něco stavět, tak se svářečkou, jako to dělají ty malé americké konstrukční garáže, co vezmou veteráně a zrestaurují ho na nové auto, nebo udělají klidně celou novou kastli. Ale pořádný auto z plechu, tohle je, nevím, jak trabant, ten je taky z papundeklu…
|
|
|
Potíž je v tom, že za to co USA ještě pustěj na silnici by u nás na vás (máme rádi zájména :D) poslali popravčí četu...
Zároveň často při těchto "restauracích" ještě zhorší už tehdy bídné vlastnosti auta, takže jezdit s tim v normálnim provozu je adrenalinovej zážitek sám o sobě...
Osobně bych zaději bral auto s trubkovým rámem a papundeklovou kastlí raději než plechovu rakev, i z kompozitů se dá amatésrky postavit celkem dobrá konstrukce :P
|
|
|
No to jo, ovšem pokud jsem něco dost nepřehlédl, nevypadalo to, že tam nějaký trubkový rám je, nabyl jsem dojmu, že je tam jen ta papundeklová konstrukce prostě posazená na podvozek…
|
|
|
Dobrý den,
trubkový rám pod tou laminátvou karosérií je. Za mřížku, jak jsem posléze zjistil, mohl nenechavec, který se se jejím vyražením zkoušel (bohužel úspěšně) dostat ke kaipaňáckému znaku, který ukradl.
Jinak co se týká nárazu, bezpečnostní opatření začíná slovy: "Otče náš, jenž jsi na nebesích..."
Takže tak
Nimra, majitel zeleného kaipana
Mimochodem, pane Behemot, kdy spácháme tu nálepku na cyklopomník na nábřeží na Praze 7? Bavili jsme se o ní v diskusi k článku o Hellbike, ale nakonec to šlo (převážně mojí vinou, přiznávám) do ztracena...
|
|
|
Tak to pak jo, to je asi důmyslně skrytá…nebo potřebuju silnější brejle :D
Jestli myslíte bike to tentononc, pokud je mi známo, už se tam nějak „objevila“? Nebo byla sundána a jde o rekonstrukci?
|
|
|
Měl jsem na mysli toto:
"Někdy si říkám, že by nebylo od věci vytisknout na A4 (jako nálepku, překrytou laminovací fólií, pěkně kontrastním a velkým písmem) zhruba následující text:
Na tomto místě došlo k dopravní nehodě, na jejíž následky zemřel cyklista, který ji zavinil nedáním přednosti v jízdě automobilu. Řidič automobilu, který nehodu nezavinil, byl následně dva roky vláčen v médiích a vyšetřován orgány činnými v trestním řízení z popudu hysterických populistických aktivistů. Hanba všem, kdo z lidského neštěstí dolují politický kapitál a pro jejichž zviditelnění je auto příhodným terčem.
a pak tuto nálepku instalovat na ten paladiový sloup. Třeba by se cykloaktivisti chytli za nos..."
Pokud se už nálepka na palladiovém sloupu objevila, mám z toho radost. Pokud ne, můžeme ji spáchat a instalovat. Beztak se někdy musím zastavit na Vaší výdejně, samolepky na SPZ s EU pí*ou mne velmi lákají a taky zřejmě budu potřebovat něco poslat z Ruské federace...
|
|
|
Malé lode sa tiež stavaju z par desiatok rokov z llaminátu, tak prečo nestavať z laminatu aj karoseriu auta ?
|
|
|
Možná proto, že na vodě je zatím celkem dost místa a moc se tam nebourá?
|
|
|
A ak by sa pod laminatovou karoseriou bol nosný rám z pevných trubiek,ani to by sa vám nepáčilo ? Laminatova karoseria by bola len na okrasu a aby do auta netiekla voda.
|
|
|
Nechte mne hádat ... Trabant?
|
|
|
Ale aspoň by to možno riešilo problém typu auto išlo do šrotu kvoli prehrdzavenej karoserii aj ked motor bol ešte v dobrom stave.
|
|
|
Všechny automobilky mají zájem na co nejkratší životnosti automobilů, aby se kšeft točil.
Všechny státní instituce mají zájem na co nejkratší životnosti automobilů, aby přiteklo co nejvíc prachů z daní při nákupu nového auta.
A Vy sem s tímhle ... jste pozadu, myslete nově, jinak skončíte jako komunistický dement.
Mimochodem, když se ta Vaše myšlenka dotáhne ještě o kousek dál, lze plast nahradit hadry, respektive koženkou. Jmenovalo se to Velorex a měl jsem to. Když se to svléklo ze šatů, nebylo místo, kam byste se nedostal pohodlně oběma rukama i s vercajkem.
|
|
|
Už som si všimol že šetrnosť a neplytvanie peniazmi a zdrojmi už vyšli z módy.
|
|
|
Taková auta existovaly a stále existují, jen jsou na okraji mainstreamového zájmu - třeba produkce Lotusu. Například Elise má laminátovou karoserii na hliníkovém rámu.
Jenomže tenhle fakt se nedočtete ani na lokalizovanym článku wikipedie, takže laická veřejnost to neví.
|
|
|
Problém je v tom, že se to pořídit dá, ale vinou těch dementních regulací nesmí.
Jinak o to tak nějak právě jde -- správný a mravný* systém je takový, v němž si ten, kdo stojí o koncernový vůz, koupí koncernový vůz, zatímco ten, kdo stojí o malovýrobu Pepy z garáže odvedle, si koupí malovýrobu Pepy z garáže odvedle.
Problém současného systému je v tom, že těm Pepům jejich malovýrobu v podstatě znemožňuje.
A zdaleka se to netýká jen aut, platí to v zásadě ve všem**, srovnejte prosím třeba jen ostrava.idnes.cz/lihovarniky-nicily-nejprve-kauce-ted-zase-kamery-s- ultrarozlisenim-1gj-/ostrava-zpravy.aspx?c=A140207_2031568_ostrava-zpravy_jog.
___
* v libovolném smyslu, který neurazí kolegu Coyota :P
** zatím do jisté míry vyjma IT, chválabohuzatydary.
|
|
|
O lihovarech vím, čtu občas Žufánkovic. U těch Kaipanů nějak nevím, slyším občas o potížích s homologací, ale stále se zdá, že fungují, tak to úplně nevypadá, že to nejde…
|
|
|
Kaipan 16 má motor 1.2 TSI a díly z dvojkové fábie. Je to ale asi poslední nově vyvinutý kaipan. Dle nařízení EU musí mít všechna nová auta ABS a ESP. ABS není problém, ale ESP nejde jen tak přehodit z fabie do kaipana.
www.autorevue.cz/predstavujeme-kaipan-16
|
|
|
Mno jo. Tak můžou přitlačit na cenu a vyvinout to komplet, je fakt, že cena, za kterou prodávají komplet, je docela almužna, se kterou se pak těžko dá dělat nějaký vývoj.
|
|
|
Pod pojmem "přitlačit na cenu" si představuješ co? Chtít za Kaipana třeba dva miliony? A "vyvinout to komplet" znamená vrazit prachy do vývoje vlastního ESP? Kolik peněz by to tak spolykalo a vrátilo by se to vůbec někdy? Oni musejí myslet hlavně ekonomicky a zisk je pořád to hlavní, proč ty kaipany vyrábějí.
|
|
|
Já se v tom teda až ta dalece nevyznám, ale byl jsem vždycky toho názoru, že moderní auta jsou do značné míry skládačky, kdy si automobilka pouze vybere, od kterého OEM výrobce si nechá dodat "stavebnici", kterou jenom zamontuje do auta. Tzn. vlastní vývoj systému jako takového by jistě nebyl nutný, stačilo by nechat si od dejme tomu BOSCHe dodat kompletní ESP, totožné s ESP pro Fabii, a jenom vyvinout jeho implementaci do konkrétního modelu. To je zřejmě z nějakého důvodu problém (jinak by to udělali dávno před tím, než jim to poradili diskutující z D-F:-), ale jistě je to jednodušší, než vývoj vlastního ESP.
|
|
|
K tématu technických norem ještě můžeme podotknout, že od listopadu letošního roku (2011) už musí mít každý nově vyráběný model v základní výbavě ABS a ESP, což je pro malosériové automobilky docela velký problém. Kaipan 16 byl kvůli tomu homologován ještě před tímto termínem, takže ESP ve výbavě být nemusí. Jak uvedl majitel Kaipanu Michal Hradský, ABS se ještě dalo převzít z Fabie, ale ESP kvůli velkému rozdílu hmotnosti už nikoliv, takže by si automobilka musela vyvinout vlastní verzi přímo pro konkrétní vůz, což je velmi nákladné.
|
|
|
Aha...
I když se mi pořád nechce věřit, že neexistuje již vyvinutý systém ESP, použitelný pro auto velikosti a váhy Kaipanu (i když by asi byl zase problém úplně cizí systém dejme tomu z Hyundaie i10 "skamarádit" se zbytkem palubní elektroniky). Třeba se nějaký použitelný systém najde, nebo se podaří nějak upravit ten Fábijní. Ale to už musí vědět nejlíp v Kaipanu, jak moc se jim vyplatí hledat či vyvíjet...
|
|
|
Já mám představu, že je to poněkud složitější. Přece jenom, jak by asi mezi sebou komunikovaly řídící jednotky z různých značek? Ta správná funkce stabilizace asi taky záleží nejenom na hmotnosti, ale i na poloze těžiště, poloze čidel, velikosti a průběhu signálu s čidel, ono to bude patrně dost softwarově zapeklité. Pak asi taky velikost pneu, rozvor a rozchod kol, to ovlivňuje vznikající rotační moment určitě taky...Navíc asi automobilky správné naladění nebudou chtít zveřejnit.
|
|
|
Predstavujete si to dost jednoduse.
Spojit nejake cizi ESP s motorem Fabie znamena udelat nejakou gateway pro CAN-BUS. Obavam se, ze to nebude uplne trivialni uloha, protoze vyrobci (Bosch/Teves/TRW) asi nebudou moc sdilni. Technicky by to samozrejme ale udelat slo. Spravna cesta by pochopitelne ale byla oslovit vyrobce ESP (zde tusim Bosch) a primet jej k uprave pro dany vuz.
Vzhledem k tomu, ze se mi zda, ze Kaipan prebira cele elektro z Fabie, nemyslim, ze by to in-house umeli nejak resit (myslim vzit ESP z mensiho vozu a spojit to s tim SIMOSem 10/ME7/ME9).
|
|
|
Potíž bude v tom, že Kaipan 16 má 825kg i s řidičem (tj. cca 750kg samotné auto), zatímco hyundai i10 nebo třeba škoda citigo má 900kg až tunu. Přitom kaipan má jiný rozvor i rozchod kol než ty miniauta.
|
|
|
Jen taková kacířská myšlenka :-) Nešlo by prostě převzít ESP z Fábky a tím zacpat ouřadům hubu, současně implementovat "ESP natvrdo Off" mode a při prodeji si se zákazníkem vyříkat co a jak?
|
|
|
Potíž je v tom, že pro potřeby homologačního procesu by zřejmě bylo nutné postavit minimálně jeden kus, v němž by to tak-nějak fungovalo. No jakmile se tohle povede, tak už by zřejmě nebyl problém to řešení převést do sériové (neb v tomto případě spíš "sériové") výroby....
|
|
|
Pro jiné auto byste ten systém musel přeprogramovat (a dost pochybuju, že VW/Škoda jen tak vydají know-how a potřebné vývojové prostředky) a prohnat haldou zkušeben.
ESP natvrdo Off resp. libovolná příprava na snadnou uživatelskou deaktivaci je říkáním si o problémy a automobilka nemůže připustit, že by o něčem takovém věděla. Pokud to udělá, tak první, kdo s tím způsobí nějaký průser (či první pojišťovna, která se k tomu přichomýtne) jí z toho udělá neskutečný průser.
|
|
|
Šlo, samozřejmě. Ale co by se asi stalo, jakmile by na to drábi přišli? A oni by na to dříve či později přišli, spíše dříve :(
|
|
kto nevidel, do pozornosti davam vyborny 2-hodinovy dokument - prierez historie vozov F1 :
http://uloz.to/xnjiujM/dokument-nejlepsi-vozy-f1-avi
|
|
|
Jsem fanda F1 od dětství a nepřestal jsem jím být ani v posledních cca 5ti letech, kdy to chtělo skutečně velkou dávku vůle. Stejně jako pisatel jsem se zaradoval nad slovem turbo, ale vystřízlivění přišlo velmi rychle - zde výběr ze změn pro rok 2014:
- místo V8 2,4l bude V6 1,6 turbo s omezením na 18 tis. rpm
- 100kg paliva na závod + max. okamžitý průtok paliva 100l/100km = prostě z toho víc nedostaneš a hotovo
- stop foukaným difuzorům
- redukce zadního křídla
- rozšíření KERSU, ale jen za velmi omezených podmínek
- čumák dolů (odtud ta letošní designová hrůza)
- trestné body udělované za nebezpečné manévry (za 12 bodů nejedeš další GP)
- snížení počtu motorů a převodovek na sezónu (prý je třeba šetřit)
- pár dalších píčovin.
Ve výsledku už to nepojede ani jako GP2 nebo auta DTM. Ecclestone je bez sebe vzteky, že je to nuda a formule bzučí jak trafo, ten adrenalinovej kravál zmizel. Najednou si uvědomil, že změnou F1 na řetízkovej kolotoč mu jde o prachy. Poslední šampion Williamsu Villeneuve řekl, že z F1 dělá FIA autoškolu. Bude to asi fakt zábava.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Turbo éra reloaded aneb nevstoupíš dvakrát do téže řeky.
|