Řeč bude o A-R 147 1.6 TS v mém vlastnictví, zakoupené z druhé ruky v roce 2010, rok výroby 2004. Alfa je jedno ze tří aut, které mám pro soukromé účely, moc tedy nejezdí, ale dva roky sloužila dobře i přes to, že podle vox popapuli "se Alfy furt serou".
Lid má pravdu. Alfa se furt sere. Po ujetí 32200 km se konečně
furt posrala. Jsou to halt italský sráče.
Praskl chladič, který vyrobila
firma Válelo,
která má všechno
zelený a headbordel ve Francii. Po výměně za chladič Nissens vyrobený
v Číně se to snad nebude opakovat.
Vytáčejí mě nejen kecy, že Alfy se furt serou, ale také kecy, že Alfa
je něco jako náročná milenka, která vyžaduje neustále pozornost a drahou
údržbu. To je snad normální, že se manželkám, milenkám a autům věnuje pozornost!
Nebo se to praktikuje tak, že na auto od okamžiku jeho zakoupení (na ženu
od okamžiku seznámení) sereme a pak si na internetu (přátelům) stěžujeme,
že je to krám blbej (kráva blbá)? Anebo že se s Alfou nesmí jezdit do práce
a pro rohlíky. Jezdím s ní do práce, pro rohlíky a nevidím důvod, komu
nebo čemu by to mělo vadit. Nicméně vyskytly se určité indicie, že Alfa
je nenormální auto. Posuďte sami.
1. Chladič
Kdo by chtěl vyměnit chladič, musí počítat s následující procedurou:
- baterii odpojit a vyjmout
- kastlík pod baterkou vyjmout
- pojistkovou skříňku rozebrat a vyjmout
- airbox vyjmout
- hadici k airboxu odpojit a vyjmout
- pokud nejste hadí žena nebo nemáte šroubovák s bowdenem, pak přední
kola sundat, plastové podběhy vymontovat
- konektor směrovek oddělit od nárazníku a rozpojit
- hadici ostřikovače světlometů odpojit
- přední nárazník sundat
- ventilátor sundat
- chladič klimy uvolnit 4 šrouby ze strany masky
- spony hadic chladiče rozpojit
- vypustit vodu
- a všechno v opačném pořadí zpátky
Byl jsem rád, že motor, převodovka a přední náprava mohly zůstat na
svém původním místě.
Výměna chladiče je u většiny aut triviální úkon spojený asi s 30 minutami
práce, přičemž největší vopruz je vypuštění vody. Příčinou tak rozsáhlé
operace zde jsou čtyři šrouby, které přidržují chladič od klimy na chladiči
vody. Tyto šrouby lze povolit pouze ze strany masky, nikoli ze strany motoru,
což vyvolává nutnost demontáže nárazníku. Je to zhruba půl dne intenzivní
práce. Přitom by stačilo, a bylo by to docela triviální, kdyby šrouby procházely
skrz oka na okrajích chladiče vody a závity měly v chladiči klimy, jenže
to by znamenalo vyříznout do odlitku chladiče klimy o 4 závity více, což
je samozřejmě velmi drahé.
Zajímavým příběhem bylo i shánění náplně do chladiče. Měla by se měnit
po dvou letech. Má tam být Paraflu
11 (vozy po faceliftu Paraflu Up). V návodu je velmi explicitně a navíc
tónem nepřipouštějícím pochybnosti napsáno, že tam má být právě Paraflu
od firmy FL. Patrně tím výrobce reagoval na nějaký problém, kterých je
kolem chladících kapalin vrchovatě a kdo viděl rozežrané hlavy válců od
pochybných fridexů apod. asi nemá nutně potřebu na tomto poli experimentovat
a financovat něčí vývojové práce z vlastní kapsy. Poslal jsem manželku
do krámu, kde mi zatím všechno bez keců objednali. Řekli jí následující:
- chladič měnit nemá cenu, lepčí je tam nalejt nějakej přípravek, co
to jako dotěsní.
- Paraflu tam nemusí bejt, máme tady v sudu nějakej jinej matroš, je
to prakticky to samý, protože je taky modrej
2. Rameno
Předloni v zimě jsem při kontrole brzd a podvozku řešil problém silentbloku
levého zadního podélného ramene, který hrozivě skřípal hlavně za nízkých
teplot. Příčinou bylo, že guma silentbloků časem ztvrdla. Samotné silentbloky
se sehnat nedaly a i kdyby to šlo, na jejich zalisování by byl třeba přípravek
a hydraulika). Protože se nevyplácí kupovat aftermarket díly na Alfy (jak
zmíním dále) a v ČR se to nevyplácí už vůbec, využil jsem svého pobytu
v Německu a objednal díly tam. V servisu chvíli hledali a narazili na problém,
že originál podélná ramena nebyla skladem. Ale specialistu to nerozhodilo
a prohlásil, že zákazníkům klidně objednají díly z druhovýroby a že je
také už do hodně aut namontovali, a pokud se nekupuje nějaký šrot aus Polen
und Kchína, tak že to funguje stejně a reklamace na to nejsou. Objednal
pravé a levé rameno Quinton Hazell a že
se pro to mám druhý den stavit. Volal druhý den ráno, že má špatnou zprávu,
protože dodavatel má jen levé rameno a pravé že by bylo do tří dnů. Řekl
jsem mu, že vezmu to levé, možná že nakonec to pravé nebudu potřebovat.
Rameno jsem vyzvedl, poslechl si omluvu a akceptoval 10% slevu. Za kus
ohnuté trubky se silentblokem jsem platil 40 EUR. Výrobní cena 8-10 EUR,
ale někdo musí zaplatit SAP key usera a lean production specialistu, že.
Později jsem usoudil, že vyměním ramena obě a koupil zde v ČR pravé
rameno od firmy Delphi. Objednali ho v tom obchodě, co měli Paraflu v sudu.
Rameno stálo Kč 1800,- Ramena jsem namontoval a jezdil.
Nyní na jaře jsem vyměnil původní pneumatiky Bridgestone za nové Vredestein
Sportrac 5. Počínaje okamžikem výměny pneumatik, začaly se od pravého zadního
kola ozývat divné šoupavé zvuky. Bylo to skutečně nepřeslechnutelné. Hledal
jsem nějakou běžnou kolizi typu "kolo šoupe o brzdovou hadici", ale nenašel
jsem nic a tak jsem to vypustil. Nicméně problém byl nadále přítomen a
tak jsem minulou sobotu strčil hlavu pod auto a viděl zajímavou věc. Vnitřní
bočnice zadní pneumatiky byla jakoby oblýskaná, protože kolo velmi lehce
dřelo o rameno. Tyhle gumy mají na boku různé nápisy o tom, že jsou zcela
ekologické, při jejich výrobě se nepoužívají děti apod. a právě tato vyvýšená
písmena drhla o rameno. Na levé straně byl mezi ramenem a kolem odstup
asi 15 mm.
Neměl jsem vůbec představu, co může stát za tímto problémem. Původně
jsem si myslel, že za to může nastavení geometrie, ale to jsem vyloučil
jako totální nesmysl. Pořád jsem nad tím přemýšlel a skončil u teorie,
která byla tak pošahaná, že musela být pravdivá. Totiž že rameno Delphi
je špatně vyrobené.
Pozn. příběh neskončí tím, že aftermarket díl stál za hovno, ačkoli
to tak často bývá.
Ve FIATu jsem objednal nové pravé podélné rameno. Také se stalo, že
originál díl nebyl skladem, ale Alfa nabízí alternativu, bez loga s křížem
a hadem. Rameno stálo Kč 1400,-. Zde se dostáváme k tomu, co jsem konstatoval
už několikrát, že nemá význam kupovat díly na Alfu Romeo v aftermarket
síti, protože stojí stejně nebo dokonce více a zákazník na sebe zbytečně
bere riziko. Sice v tomto případě byl "originální" díl vyrobený v Polsku
a defacto v aftermarket kvalitě, ale díval jsem se na něj s nemalým zalíbením,
protože byl celý pozinkovaný, což se dnes už moc nevidí. Schrott aus Polen.
Bez problémů jsem tam rameno namontoval a odstup mezi ramenem a kolem
se zvětšil na 15 mm. Tak jsem rameno opět vyjmul a položil ho vedle ramena
Delphi. Výsledek vidíte zde. Černé je rameno Delphi, stříbrné je "originál"
Alfa.
Jak vidíte, pravé rameno bylo ve skutečnosti levé rameno (zrcadlí se
kolem podélné osy). Příčiny tohoto podivuhodného selhání mohly být následující:
- blbě jsem to objednal
- správně jsem to objednal a obchod to blbě dodal
- správně jsem to objednal, obchod to správně dodal, ale výrobce to
spletl
V této souvislosti se mi vybavila věta prodavače, který při objednávání
mého dílu studoval katalog v italštině, totiž pirátskou verzi katalogu
e-Per. Starosti mu dělaly zkratky DS a SX. Nakonec se s tím vypořádal:
"DS je asi Driver´s Side, né? Tak to bude to levý." Nakolik tato epizoda
ovlivnila výsledek, nemám ponětí.
Ve skutečnosti DS je z italského "destro" a znamená to pravý.
Každopádně záměna pravého za levé je klasická situace a většina výrobců
se tomu snaží zamezit různými prostředky. Nejčastěji se to řeší tak, aby
buď byl pravý a levý díl zcela záměnný (což v tomto případě nejde) nebo
aby pravý díl nešel namontovat doleva a v.v. Podobně jako u chladiče tedy
musím konstatovat, že konstruktéři z Milána neměli moc rozumu. Na druhou
stranu, automobil jako produkt prokázal značnou robustnost a i s oběma
rameny levými byly jeho jízdní vlastnosti dobré.
U Alfy je prostě všechno nějak jinak.
Hospodským chytrolínům bych přesto poradil jednu důležitou věc. Sjeďte si s tím, ještě než o tom řeknete jediné slovo.
19.05.2012 D-FENS