D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Taxi prosím
    Vydáno 27. 02. 2005 (8760 přečtení)

    Proti taxikářům vesměs nic zásadního nemám, koneckonců když už jsem čas od času vlastní pohodlností a s podporou bujaré nálady donucen využít jejich služeb k návratu domů...

    ... nebo k cestě do jiného a ještě otevřeného baru, vždy si dobře pokecám. A to nejsem ten typ, který by se rozkecával na potkání.

    Tento článek však není o taxikářích samotných. Byl vyprovokován náhodou přečteným článkem z denního tisku, jehož hlavní myšlenkou byl nezvyklý „obchod“ mezi primátorem města Prahy a obecními taxikáři. Pan Bém (pro ty šťastnější z nás - něco jako starosta Prahy) přislíbil taxikářům cílovou prémii ve formě zvýšení maximálních cen za jejich služby, pokud se jim podaří během následujícího půl roku ještě úspěšněji kamuflovat potenciální okrádání zákazníků.

    Urputný souboj o výši sazeb pražských vozů taxi se vrací v pravidelných intervalech, skoro jak Halleyova kometa, pohříchu však častěji. Já osobně jsem vždy překvapen, že něco tak komerčního je stále ještě cenově regulováno.

    Nehodlám tu však hodnotit, zda je současné maximum a jinými slovy standard ve výši tuším 25Kč/km (ano, letos jsem se již vezl) nastavené správně, ani nehodlám spekulovat zda je či není cenová regulace potřebná. Co mě však nadzvedává je argumentace používaná při zdůvodňování zvýšení těchto regulovaných cen.

    Pozorný čtenář si zajisté všiml, že v současné době je v Praze standardem a maximem sazba 25Kč/km. Pro úplnost dodávám, že jsem na dveřích vozů zaregistroval i sazby okolo 22Kč/km,  asi záleží zda daný řidič jezdí pro firmu ze začátku abecedy, nebo někoho jiného. V kontrastu k těmto cenám působí šokujícím dojmem prezentovaná NÁKLADOVÁ cena, která jest plných 29Kč/km a to prosím pro spíše levnější vůz taxislužby Octavia TDI.

    Aha. Pro mě je v tuto chvíli velkým překvapením, že taxikaření není živností, jak jsem si celý život myslel, ale je to hobby. Zkrátka a dobře se zazobaný znuděný Rothschild večer po náročné práci posadí do svého zánovního Superbu, na střechu vrazí světélkující označení TAXI a vyrazí za odreagováním a pokecem do ulic.

    Druhou možností, které se mi však nechce vůbec věřit je, že všichni taxikáři jsou nepříliš vydařeným produktem rozmnožovacího procesu a do svých vozů instalují redundantní turbo,  asi kdyby náhodou odešla váha vzduchu.

    Protože tomu nějak nerozumím, zapomenu na sklerózu a pokouším se i s pomocí internetu vzpomenout si na sazby taxislužeb, za které jsem jezdil v jiných evropských velkoměstech. No, ne že bych jezdil taxíkem po Evropě nějak obzvlášť často, ale na základní udělání si svého názoru na předkládané argumenty to stačí. Mezi jinými si vybavuji, že ceny za taxi v Madridě, Paříži, Mnichově, Berlíně, Londýně ale i dalších mi nepřipadaly nijak zvlášť odlišné od pražských.

    Vyhledání Paříže a Madridu na googlu potvrzuje mou paměť, sazby za kilometr se pohybují od něco přes půl euro do maximálně lehce přes jedno euro. Dlužno podotknout, že v zahraničí* mají až dvakrát vyšší nástupní sazbu nebo stanovenou minimální útratu a podobné jiné vychytávky**. Sazba která odpovídá v Paříži naší 22/25 je ve výši 0,62 EURO/km = 18,90 Kč/km. Taxi v Madridě stojí 0,85 EURO/km = 26,35 Kč/km, což opět není žádná závratná částka. A to jsem nikde jinde neviděl hypermoderní Škody Forman a podobné závratné novinky v barvách taxislužby (navíc s cenou za kilometr ve stejné výši, jako člověk platí za cestu absolvovanou vozy nejvyšší kategorie, což je na nenastoupení i v minus dvaceti Celsia).

    Něco je jak vidět špatně. Buď Microsoft Excel v české lokalizaci má oproti španělským, francouzským a jiným verzím nějakou fatální chybu ve formě náhodné opravné konstanty, nebo školící či konzultační firma neodvedla dobře svou práci při vyškolení obsluhy excelu, nebo se plete ČNB (nebo kdo to dělá) při stanovení parity kupní síly, jelikož cena práce a životní náklady v Paříži a Madridě musí být nutně oproti pražským nižší.

    Nemám rád, když někdo z lidí (a tím potažmo i ze mě) dělá nestydatě a bez uzardění s prominutím jedno velké hospodářské zvíře na tři. Naštěstí nejsem všeználek, takže registruji pouze několik podobných případů naříkání nad vysokými náklady a jak vlastně provozovatel prodělává. Ne všude mám možnost srovnání, tak jim na to v dalších případech možná i skáču. Podobným případem je naříkání českých lyžařských areálů. Argumenty zní na první pohled rovněž naprosto logicky, vždyť přeci ta lanovka a sněhové dělo stojí v Itálii stejně jako v Česku. V takovém případě doporučuji pro korekci a vlastní zkušenost navštívit například některý z levnějších italských „Špindlů“.

    Závěrečný komentář: Pokud jsem to nenapsal pro všechny dostatečně jasně, tak raději shrnuji: Ceny ať si dají klidně dvojnásobné, ale ať nekážou bludy o pokrytí alespoň nákladů a férově přiznají, že chtějí více vydělat, zkvalitnit služby, snížit množství lidí na sjezdovkách apod.

    * - má smysl ještě používat pro Evropu slovo zahraničí?
    ** - Paříž například při jízdě nižšími rychlostmi může účtovat místo kilometrů čas, což však do určité míry řeší možnost využívání hodně rozšířených pruhů pro MHD  i vozy taxislužby.


    9.2.2005 Jezevčík


    [Akt. známka: 1,51] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 24 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.