Komentáře ke článku: Usmívejte se, vyletí pámbíček! (ze dne 17.07.2005, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Ale ocekavej obrovsky flamewar... Krestanu je tady dostatek... Ale kdo si chce udelat obraz o skutocnem kretenovi a pambickari par excelence - doporucuji adresu holub.bloguje.cz ... Tam se panove dovite veci... 8-)))
|
|
|
na toho holuba jsem se koukla.... jsem mu tam napsala reakci ve stylu mladá křesťanka je dotčena:-)))) jsem zvědavá, jestli je to hoax nebo jestli něco takovýho fakt existuje. Pokud ho vyprovokuju k diskusi, tak budu informovat.
Jinak článek dokonalej. Co se památek týče, tak to je bohužel širší problém a ať se nám to líbí nebo ne, tak církevní památky jsou součást našeho kulturního dědictví, i když už je církev nepoužívá nebo nepotřebuje. Asi nejde z každého kostela udělat výstavní nebo koncertní síň, ale uvědomte si, že barokní kostelíček ve dvou třetinách dědin patří ke krajině, že je to prostě místní dominanta, součást pomalu rostlého obzoru, že to je něco, co postavili zedníci vlastníma rukama, ne z prefabrikátů smotnovaný vysílač pro mobily, u kterého nikdo nehledí na to, aby seděl do krajiny a esteticky působil (což se u barokních staveb dělo vcelku běžně). Stejně tak pěkných pár set lete byla církev jedinou nositelkou kultury vyšší, než blátěné podlahy, celý středověk a část novověku byl kostel jediné místo, kde byly k vidění obrazy; byť gotická madona byla významem bližší reklamnímu plakátu dneška, tak má neoddiskutovatelně vyšší řemeslnou úroveň. V době barokní se od regenschoriho, místního učitele, varhaníka nebo podobné osoby očekávalo, že napíše a s dětičkami z kostelního sboru nacvičí novou mši, takže burani z dědiny každý týden měli koncert (dobře, učitel mohl zneužívat dětičky ze sboru a kostelník mohl chlastat v zákristii mešní víno...)
To, že lidovečtí poslanci jsou vesměz pěkná pakáž, která zhusta není ani na úrovni toho mnicha z 10. století (odpustím si exkurs do historie), ještě neznamená, že celá církev je a vždycky byla jedině špatná....
|
|
|
Dovolím si nesouhlasit. Od časů církví jako nositelů pokroku uplynyula již řádně dlouhá doba, dnes jsou již jen kontraproduktivní. Církevní stavby jsou součástí ideologií církví. Moje rodina, přátelé, rodiče ani prarodiče s nimi nemají pranic společného. Pouze museli v rámci daní vysolit jistý obolus určený na jejich údržbu, který ale se vší pravděpodobností skončil jako jeden z hlavních zájmů pámbíčkářské ideologie v kapse nějakého fráterníka. Proto za sebe hlasuji za zbourat! Jako pomníků vykořisťování a genocidy ze strany církví zbude sakrálních staveb ještě celá spousta.
Tak a do mě!
|
|
|
Sam sebe oznacuji za nevericiho psa, ale ty kostelicky fakt k nasi krajine patri i kdyz ja je k zivotu nepotrebuji. A ta cast mych dani , ktera jde na jejich udrzbu mi zas az tak nevadi jako ten zbytek. Jinak clanek je skvely.
|
|
|
Tak ten blog je vazne narez. Fater Holub a jeho "moderni" nazory me dkoazou velice rozesmat. Nejvice jsem se bavil pri cteni clanku homosexualita, to je vazne k popukani. Prirovnava ji k zvracenosti a stavi na stejnou uroven jako sadis a pedofilie, takze o jeho inteligenci si normalni clovek udela obrazek velice snadno...
|
|
Skvele...
Ale vela ludom sa to pozdavat nebude.
Utrpenie Uzla medzi tymi kretenami som si predstavil tak zivo ze mi az nevolno prislo :(
|
|
Klobouk dolů, vážený kolego, již dlouho nevyšel v D-FENS tak podařený článek. Už jsem skoro uvažoval o tom. že D-..
vyloučím z oblíbených, abych pořád nečetl o tom, kdo kdy koho a jak předjel v autě nebo jak místní Bivoj heroicky utřel "zmrda" (mnohdy asi zcela normálního člověka). Třeba je Váš příspěvek příznakem nového svítání, které dá zatouchajícímu D-FENSOVI novou šťávu do života.
|
|
|
|
|
To bude neco jako Mojsej is Mojsejovkou dohromady. :-)
|
|
|
to byl ovšem unikátní exemplář "extravagantního bezmozka". víš o tom, že mojsej je odvozen od mojžíše ? tedy spasitele ? bart simpson se musí při takové představě budit spocený hrůzou uprostřed noci :o)))))))))))))
|
|
opravdu pekne...az prijde libb do prace tak dostanes sodu:))
|
|
|
Četl jsem to už včera a nemá smysl reagovat. V Bibli je totiž něco o házení perel sviním... :-)
|
|
|
Doporucuji ty perly sesbirat, kdyz uz ti je nekdo hodil.
|
|
Abych udělal rybě radost :-)
Článek nebyl špatně napsaný, akorát ty tvé výroky vzadu, že slušní křesťani (orvní chyba, na začátku jsi mluvil obecně o církvích) ti nevadí a přitom celý článek je o tom, je zesměšnit. Že se v kotli najde pár debilů, co neumí debatovat... Co jsi čekal? Já teda kotel viděl naposledy, když se vysílala jeho premiéra ještě s Luxem, ale nečekám, že se moc změnilo. Jako obecenstvo se tam nažene nějaký póvl, normální člověk by tam nepáchnul a divím se Uzlovi, že se k tomu odhodlal.
Ještě k penězům od státu. Zrovna včera jsem se na tohle téma bavil. Máš řešení? V péči církve je spousta historických památek. Církev je většinou vybudovala (za jakých podmínek bych nechal stranou, asi bys chtěl namítnout, že ti lidi si nemohli vybrat a museli dát prachy a makat na kostele. Jenže ono to podobně bylo za prevní republiky s továrníky a ti své zpátky dostali!) a snaží se o ně starat. Ale pokud máš barák v historickém centru města, víš, co dokážou památkáři. A teď si to umocni a máš zlomek toho, co za problémy dělají při opravě kostela. Kdo to má platit? Církev? Ta nemá moc příjmů. Stát? Proč, když je to církve? Vezmeme to církvi? Proč jen církvi a ne ostatním? Na každý nápad se dí najít něco, co je špatně. Pokud řešení je, je komplikované. Z jediného důvodu: v případě továren lidi myslí jakž-takž rozumě, ale v případě církve cloumají emoce. Nakolik oprávněně, nechám prozatím stranou.
P.S. ten výpad na adresu vzhledu křesťanů byl ubohý. Sám nejsem krasavec :-) ale znám hodně hezkých kresťanek a neměl jsem nikdy pocit, že by příslušnost k církvi korespondovala s fyzickou krásou (snad jen, že kresťanka (opravdová, ne jen podle záznamu ve farní matrice) se nezmaluje jako kurva, což se ti možná líbí). A znovu: brát si jako vzorek lidi s kotle... :-))
|
|
|
a) clanek je docela presny
b) ti v Kotli (ktery jsem nevidel) byli podle popisu typickou ukazkou tech nejvetsich krestanskych smejdu, kterych je ovsem spousta
c) cirkve spravuji vetsinou jen kostely, nic vic. Osobne me dost stve, ze takovou partu hovad (jako byli ti v Kotli a mnozi dalsi) podporuju z dani.
d) vypad na xichty krestanu byl naopak nejspis trefny - je mozne, ze existuje spousta peknych krestanek (i kdyz jsem zatim zadnou osobne nevidel), ale Josito zcela jasne hodnotil podle vzorku v Kotli. A tam si dovedu zive predstavit, jak vypadali. Takze priste dvakrat cist, nez zacnes odpovidat na neco, co v clanku nebylo.
e) docela by me zajimalo, kde berou krestane drzost nutit ostatni do veci, jako je zakaz potratu. Opet predstava, ze tyto hovada, ktera mi chteji organizovat zivot, platim ze svych dani, me celkem vytaci. Pokud krestan nechce potrat, at na nej nechodi. Ale blabolit o nejakem bohu a nutit jeho udajne zasady ostatnim je nebetycna drzost.
|
|
|
a) např. popis bohoslužby nebyl přesný ani zdaleka
b) s první části věty souhlasím, s druhou taky. Ale: co je to spousta? Taky je spousta podvodně se chovajících podnikatelů, ale když to někdo zobecní, dostane (právem) vynadáno
c) charita, misie... mně nenaplňuje nadšením, že z daní podporuju sport, kulturu (jinou, než ke které mám vztah), politické strany (jiné, než jsem volil), výstavbu dálnic (jezdím jen vyjímečně po D1 a obešel bych se), ale nikdy, opakuju nikdy bych nenazval lidi, kteří tyto věci považují za své zájmy, hovady. Vypovídá to spíš něco o tobě, než o nich
d) OK, psal o lidech v kotli
e) drzost? Čemu říkáš drzost? Mají na něco nějaký názor a nebojí se ho říct veřejně. Co ti vadí? Pokud jich bude většina, prosadí si to, pokud ne, neprosadí. To je demokracie, ne diktatura. BTW z daní platíš tak maximálně ubohý příspěvek na údržbu národních památek nevyčíselné hodnoty. Třeba náš kostel se opravoval za peníze místních, dělali to lidi zadarmo, nikdo nikoho k ničemu nenutil a památkáři (které taky platíš) to jen komplikovali a házeli klacky pod nohy. A dále: život ti organizuje (a doopravdy organizuje) spousta jiných lidí a organizací. Zajímavé, že ti vadí jen církev. Že by se ozývalo svědomí a říkalo, že něco z toho, co děláš, není v pořádku? A ty se ho snažíš překřičet, že? A nejde to, ono to svědomí je mrška... :-)
|
|
|
a) mozna ne tu, na kterou chodis sam
b) je potreba udelat jasne vymezeni - jsou verici, kteri nejsou organizovani a nikomu nic nenuti. Proti tem nic nemam. Pak jsou ti, kteri se organizuji a radi by svymi hovadskymi nazory ovladali ty, kterym jejich doktrina, postavena na nesmyslu s bohem, nezajima. To je ta spousta.
c) opet - kdo se me snazi ovladat, navic za moje penize, je hovado. Plati i pro jakoukoliv podobnou svoloc. Ani ja nejsem nadsen, ze na lepsi vybaveni nemocnic prachy nejsou, ale na stavbu stadionu ano, nicmene jeste zadny sportovni fanousek se me nesnazi plest do zivota tak, jako to delaji krestani.
d)...
e) co mi vadi? Delas si srandu? Jak by ses tvaril, kdybych ti rikal, ze musis mit sex 3x denne, jinak te zavrou? Ze mi do toho nic neni? Hmm, ale to prece krestanum do potratu taky ne! A do jinych veci uz vubec ne. A zase - za moje penize. Ten nekdo jiny, kdo mi organizuje zivot, za sebou nema vetsinou tak krvavou a zrudnou minulost, jako cirkev. Na tomto miste jde debata o cirkvi, nikoli o dalsich vecech, ktere me stvou, takze si muzes dat klidne pohov. Jo a to svedomi - takhle uz jsem se dlouho nenasmal, ale aspon dobrej for. Libbe, ty proste nikdy nezklames:-)
|
|
|
Autor vcelku spravne cirkev zaradil mezi spolky. Kazdy spolek ma ritual, ktery nikomu nenuti. Mne treba prijdou smesne ritualy myslivcu. Jsou obce, kde byt clemem mysliveckeho spolku znamena spolecenskou nutnost. Ale to je problem atmosfery v te one obci - ne problem mysliveckeho spolku jako takoveho. A ano, i myslivci lobbuji v parlamantu a tim padem nas jejich nazory jaksii omezuji - ale to je pravo kazdeho spolecenstvi, tak proc ho upirat cirkvi? Pokud chcete na myslivce kaslat, nikdo vam v tom nezabrani. Dtto cirkev. Nemyslim, ze by dnes mela ambice vas jakkoliv ovladat.
Jinak otazka potratu je otazka politicka a je snad spravne, ze ve verejne diskusi zaznivaji i nazory, ktere muzete shledavat politickymi? Uzel je nejen sexuolog, ale i politik. V Kotli zrejme obhajoval nejakou linii, ktera je ovsem z deficine linii politickou. Ja na tom - a ani na reakcich, ktere mohl vzbudit - nic spatneho nevidim.
|
|
|
Srovnavat myslivecky spolek s cirkvi je ponekud pritazene za vlasy. Je to jako srovnavat samostatny skautsky oddil s ODS. Jejich vliv a ambice jsou uplne nekde jinde. Jsi hodne naivni, pokud si myslis, ze cirkev, ktera si cela staleti uzivala moc nad prakticky celou Evropu a Amerikou nechce tuto moc znovu nastolit i u nas. Uz se objevily navrhy na povinne hodiny nabozenstvi na ZS, to neni forma snahy o ovladani? Navic ten tvuj "spolek" za poslednich par staleti vyvrazdil hromady odpurcu, tedy za stejny spolek lze oznacit i fasisty a podobne. Maji na svou existenci pravo, ze? Pokud je tvuj postoj k podobnym vecem takovy, jaky jej zde prezentujes, pak predpokladam, ze take fandis sudetonemeckemu landsmanschaftu a tesis se, az se podari nekomu prohlasit Benesovy dekrety za neplatne, ze?
|
|
|
Je mi sumafuk, co cirkev delala pred 400 lety. Stejnymi argumenty bych mohl podeprit navrh na uvaleni sankci na polovinu evropskych statu: podivejte, co ve sve historii stihly napachat. A co? Pro me je dulezite, co je tady a ted.
Pokud se objevily navrhy na povinny katechismus na skolach, je pravo kohokoli takovou vec navrhnout a prosazovat. Ze nic takoveho u nas neni, ukazuje na kompetenci a prosaditelnost takovych navrhu.
Zkratka cirkev mi u nas nijak nevadi a necitim potrebu se do ni jakkoli hystericky strefovat.
|
|
|
Stejne, jako mi neni jedno, co delal ve sve historii fasismus a komunismus, tak mi ani neni jedno, co delala cirkev. Vsechny tyto tri "spolky" jsou v podstate totozne. Jak jsem napsal minule, pokud fandis fasismu, docela to tvuj pohled na vec osvetluje.
Ze to neproslo dnes jeste neznamena, ze to po dalsich nalejvarnach a propagaci neprojde. Byly doby, kdy podle cirkve byla Zeme placka a komu se to nelibilo, mohl jit do basy, pripadne na hranici. Ale pokud tomu podle tebe dostatecne velke tupe stado uveri, je to vlastne demokracie a tim padem je to v poradku. Super.
Nevidim na svych prispevcich nic hysterickeho a ze tobe cirkev nevadi neni duvod, aby nevadila me.
|
|
|
Nevim. Misto "fasismus" si treba dosad "Rakousko" - mne je (z dnesniho pohledu) egal, co Habsburkove tropili pred xyz lety. Vlastne uz ani nezahlizim na Nemecko kvuli nacisticky minulosti - ber katolickou cirkev jako svyho druhu spolek, spolecenstvi, byt s jasne danou hierarchii, zatimco nacismus je ideologie. A dovoluju si tvrdit, ze krestanska ideologie je prece jen prijemnejsi nez nacismus - byt se v jejim jmenu da samozrejme napachat lecjaky zverstvo. Ale to ve jmenu ideologie jmenem liberalni demokracie taky, ne?
Na tvych prispevcich nic hysterickyho neni, mluvil jsem obecne o svym podivu, proc prave cirkev porad lidi tak drazdi - myslim, ze jeji vliv se u nas a ted precenuje a rozhodne neni tim, co by se muselo nejak ultraurgentne resit.
|
|
|
proč právě církev lidi tak dráždí?
mě dráždí právě z toho důvodu, že neustále projevuje tendenci zasahovat do všeho a zasahovat do všeho i lidem, kteří s církví nemají vůbec nic společného, když si ten spolek bude zasahovat do života lidí, kteří do spolku dobrovolně vstoupili, pak to bude v pořádku, ale proč chtějí zasahovat do života mně?
možná je to moje neinformovanost, ale nemám dojem, že by se spolek myslivců nebo skautů pokoušel nějak zasahovat do mého života způsobem jakým to dělá církev
nejsem si jistá, jestli jsem viděla stejný kotel jako autor článku, ale ten který jsem já s Uzlem viděla byl o tom, že se Uzel těch lidí ptal jakou navrhují alternativu k potratu :-(
|
|
|
To bude tim, ze ve sve podstate je cirkev nejen spolek vcelaru, ale i greenpiss, takze natlakova skupina.
Vcelari nikomu nevadi, greenpiss uz nasrat dokaze.
|
|
|
no jo ale greenpiss nehlásá, že nastaví druhou tvář a do církve já pořád kamenem a druhá tvář nikde ;-))
|
|
|
Jak nikde? Už ti někdo vypustil pneumatiky nebo něco za Tvá slova udělal?
|
|
|
A proč by měl? Jsem přesvědčen, že moussa doposud nezmlátila žádného kardinála krucifixem, ani nevypouští pneumatiky fráternických přibližovadel. Jestliže se do církve opírá pouze verbálně či písemnou formou, druhá strana má tutéž možnost.
|
|
|
někoho mlátit krucifixem a tak to bych neudělala, já používám daleko zákeřnější zbraň, totiž osvětu ;-))
|
|
|
ne, ale už mi pár dobrotivých křesťanů vyhrožovalo, že se usmažím v pekle :-)), taky mluvili o hříchu a tvářili se u toho jak Belzebub :-))
abych to upřesnila, pneumatiky už mi někdo vypustil, utekl dřív než jsem s ním stačila probrat otázky víry :-)
|
|
|
No a kdyz na peklo neveris, tak proc ti to vadi? ;-)
|
|
|
protože čert nikdy nespí . . . ;-)
|
|
|
Ale no tak, pletes jabka a hrusky. Tak, jako cirkev presahuje staty, tak i fasismus nebyl zalezitosti jen Rakouska. Ideologie je oboji a co kazda hlasa je uplne jedno, kdyz jejich skutky byly vice-mene stejne (mrtvym muze byt celkem jedno, jestli je nekdo zabil proto, ze byli "kaciri", nebo proto, ze nemeli ten spravny puvod). Ze se da ve jmenu leccehos spachat zverstvo ty dve vyse uvedene zadnym zpusobem neomlouva.
A k tomu reseni - podival ses nekdy do USA? Zkousel ses nekdy zamyslet nad tim, proc je jejich spolecnost tak neuveritelne hloupa, vystrasena, bonzacka a pokrytecka? Proc tam panuje tvrdsi cenzura, nez tady za normalizace? Pokud to nebudeme brzo resit tady, budes se za par let divit, proc te (tak jako dnes v USA) vyhodi z prace jen proto, ze neveris. Vymyvani mozku a propaganda statu a cirkve je tam na uplne jine urovni nez tady a to, ze nase karikatury politiku nejsou schopne neco udelat poradne jeste neznamena, ze to za ne nevezme nekdo jiny. Pripadas mi jako hodne naivni clovek, ale zaviranim oci pred skutecnosti tu skutecnost nezmenis a az te donuti ty oci otevrit, bude uz nejspis pozde. Tedy v pripade, ze nejsi Libb a nebudes cirkevni diktaturu vitat jak Henleinovci Hitlera.
|
|
|
Ja se snazim rict jen to, ze cirkev pustena ze retezu je stejnej pruser jako stat pustenej ze retezu. Cirekv i stat mohou byt dobri sluhove, ale zli pani:-) Nicmene mi pripada, ze cirkev tady a ted je dobre vychovany pes, co sice ma obcas svoje vrtochy, ale urcitou funkci plni vic nez dobre a k nasemu kulturnimu prostoru proste tak nejak patri. Dtto stat. Vycitat cirkvi 400 let stare mrtve je podle me stejna chyba jako vycitat soucasnemu Nemecku (Rakousku, Francii, Cesku...) jeho mrtve. Rakousko vs. fasismus maji spolu stejny vztah jako katolicka cirkev vs. katolicka verouka. Proto si nemyslim, ze plati rovnitko (ve smyslu terminologicke urovne) cirkev = ideologie (jako je treba fasismus).
Ze se katolici snazi prosazovat sve nazory o tom, co je spravne, me nijak nedrasa - vzdyt to dela kazda lidska organizace (vcetne toho spolku vcelaru, kdyz na to prijde). Nedela totez treba podnikatelska komora? Nedelaji to odbory? A proc ne - pravo (demokraticky!, ve volnem trhu ideji!) prosazovat spolecne sdilene postoje je prece jeden z duvodu, proc se lidi sdruzuji. Navic je rozdil mezi nazorem cirkve jako takove a nejakeho jejiho predstavitel.
K USA se vyjadrovat nebudu, protoze tam to vidim jako dukaz selhani jejich systemu a rozhodne bych v takovem prostredi zit nechtel. Nicmene asepticka spolecnost bez ruznych nazorovych proudu by se mi taky nelibila.
|
|
|
A mimochodem, samostatny skautsky oddil je mozne prirovnat k jedne farnosti nebo mistni bunce politicke strany. Zkusenost ukazuje, ze myslivecka lobby je u nas bohuzel silnejsi nez cela cirkev:-/
|
|
|
Slovo "samostatny" jsem tam dal proto, aby si prumerny ctenar domyslel, ze neni organizovany v zadne jine forme. Tedy jej neni mozne prirovnavat k male bunce velkeho uskupeni. A pokud je myslivecka lobby silnejsi nez cirkev, zatim na tom nic drastickeho nevidim (byt ozrale lesni bandity taky nemusim).
|
|
|
O ožralých lovcích mluvíte z vlastní zkušenosti, nebo Vám v hlavě utkvěly Slavnosti sněženek?
Uvědomte si, že hon je velice nebezpečná věc, nikdo si mezi sebe ožralého nepustí a nikdo na lov ožralý nechodí. A vím, že i Policie lovce na alkohol kontroluje a bere zbrojáky.
|
|
|
Ozrale lovce mam predevsim z TV, ono tech par zastrelenych za posledni roky o necem svedci. Jedine snad, ze by slo o vykonstruovanou propagandu antimysliveckych lobbistu, coz ovsem nepredpokladam.
|
|
|
Jupiiii. A uz to zacalo. Palba plnym kalibrom: "Že by se ozývalo svědomí a říkalo, že něco z toho, co děláš, není v pořádku? A ty se ho snažíš překřičet, že? A nejde to, ono to svědomí je mrška... :-)" Este si zabudol dodat ze to svedomie, ten hlas v hlave je hlas bozi ktory ho "vola" na pravu cestu... Tlacili ti to do hlavy uz od malicka, ze? Skvela finta ako oblbnut neisteho cloveka. Trochu ho nahlodat a potom to don pustit plnou davkou.
|
|
|
Ad b) Kotl slouží sekundárně jako freak show. Ať do hlediště nahnána jakákoli skupina, vždy se bude jednat o debily.
Ad c) Souhlasím, ale z daní podporuješ mnohem víc věcí, které jsou ještě víc k nasrání. "Romské organizace", zájmové kroužky pro feťáky, fešácký kriminál pro zločince a golfový klub páně Langera. Existence horšího ale neomlouvá špatné, to je fakt.
Ad d) Hezké jeptišky jsou jen v pornofilmech :o)
Ad e) Existuje víc organizací, které se pomocí lobbování a jiných nátlakových akcí snaží skrze naše volené zástupce regulovat lidem život, mnohdy podle zcela scestných nápadů. Klausův projev o postdemokracii (NGOismu) byl jeden z nejlepších státnických projevů (vedle těch Blairových na půdě EU) a není překvapením, že byl u nás interpretován optikou alkoholiků, šašků a jednoho pološíleného trockisty, kterážto parta ztroskotanců sama sebe zove disidenti. Jsou novodobá náboženství, které budí větší hrůzu a která jsou způsobilá napáchat větší společenské škody.
|
|
|
b) ano
c) ano, nakonec i ten zaver napsals sam:-) Uz jsem psal Libbovi, ze tohle je proste o cirkvi, kdybych sem mel napsat vsechno, co me stve, bylo by to na nekolik clanku, nebot kazda pakaz si svym zpusobem "zaslouzi" byt dukladne rozebrana
d) na tom neco bude:-)
e) opet - ano, existuje, ale tenhle clanek o nich nebyl. Novodoba nabozenstvi mozna hrozba jsou, ale zde diskutovane nabozenstvi sve spolecenske skody pacha uz temer dva tisice let. Je to jako komunismus - jejich demagogicka ideologie jde pres mrtvoly, presto jsou stale legalni a jeste je platime z vlastni kapsy.
|
|
|
Hele uber, jo? Max 1700! Do té doby křesťany žrali lvi... :-( Ostatně nechci ani pomýšlet, jak se na naši dobu budou dívat naši potomci - když si vezmeš, co všechno se dá spáchat pod záštitou slov jako je svoboda... Ve středověku šlechta pod záminkou šíření víry dobývala nová území, dnes to samé dělají USA pod záminkou svobody. Hodnoť laskavě podle doby a rozlišuj, kdo za zvěrstvy stál doopravdy a koho si vzal jen jako záminku.
Jinak: církev má na svém kontě nějaké vroubky, ale za podstatou víry si stojím.
|
|
|
Roky beru, puvodne jsem chtel napsat "vic nez 1500 let", ale zdalo se mi to dlouhe (a zhruba stejne presne). Ovsem pocitove v tom nevidim rozdil. Ale ten zbytek - typicke, velmi typicke!
Takze vlastne kdyz komuniste uz nekolik let nevrazdi lidi (alespon ne oficialne) a gulagy (snad) zeji prazdnotou, je vse OK a je potreba hodnotit je optikou doby?!? To stejne fasismus - vzdyt o nic nejde, to jsou ti hosi, kteri s vyholenou hlavou skacou na koncertech extremistickych skupin a jsou vlastne jen priznivci ideologie, ktera, hodnoceno "optikou doby", nic spatneho nedela? Hochu, ty to hodnotis stylem "ano, ten clovek znasilnil a zavrazdil par lidi, ale uz si to poctive odsedel a je to hodny, ferovy kluk, jehoz podstata je spravna"...? Uff, jak rikam - typicke. Tyhle velmi pruhledne a velmi trapne vymluvy jsou vlastni vsem mocichtivym krestanum a vlastne i komunistum. Vse spatne, co zpusobili, vlastne zpusobil nekdo jiny, ktery k tomu onu slechetnou ideologii jen zneuzil.
Vis, kdyby tady komuniste demagogicky placali uz 1700 let a vrazdili ty, kteri nesouhlasi, jiste bys je omlouval taky, ze?
|
|
|
Hm. Asi takto: neříkám, že kdokoliv schvaluje konání církve v jistých hostorických obdobích (nejsem historik, proto neuvádím konkrétní údaje, ne proto, že bych se chtěl něčemu vyhýbat. Ovšem ze stejného důvodu nebudu asi schopen podat nějaké rozumné vysvětlení ke konkrétním událostem).
Ke srovnámím s komunismem: církev hlásá lásku a odpuštění. Komunismus hlásá nenávist mezi sociálními třídami. Tolik teorie. Praxe? Ve jménu církve se zabíjelo, ve jménu komunismu se zabíjelo. Pohnutky? Troufám si říct, že v obou případech na úrovni řadových lidí ušlechtilé. Ve středověku opravdová víra v něco, nedávno snaha o rovnoprávnost. Na vyšší úrovni ale byli vždycky nějací zmrdi, kterým šlo o prachy a moc. Rozdíly vidím dva hlavní: církev hlásá pozitivní myšlenky, komunismus negativní. A komunisti se ani náznakem neomluvili, nezměnili a neuznali, že něco udělali špatně. Církev ano.
P.S. Ten příklad s chlapem, co vraždil a znásilňoval: nedovedu si představit, že by se na něho někdo díval jinak proto, že si to odseděl. Ale pokud je to už dlouho a všechno se jeví tak, že se dotyčný změnil, proč mu nedát šanci?
P.P.S. K tomu zneužití ideologie. Neznám přesně historické souvislosti, ale církev samozřejmě měla poznat, k čemu se schyluje a nenechat to tak. Bohužel selhala. Ale tvrdím, že byla infoltrována zvnější a církev sama by byla v pohodě a starala se jen o misie. Dnes se cpou zmrdi do ČSSD a ODS, tehdy se cpali do církve.
|
|
|
Ale no tak. Cirkev nehlasa pozitivni myslenky. Cirkev zotrocuje cloveka. Dnes jiz nejsou lide tak hloupi, jako byli driv (za vydatne podpory cirkve, protoze hloupym se lepe vladne), takze se meni metody, nicmene hlasani pozitivnich myslenek bylo vzdy jen zasterkou. Zakladnim principem cirvke bylo VZDY vzbuzeni pocitu viny tim, ze demonizovala naprosto bezne veci jako sex, vzbuzovala v lidech pocit viny jiz za to, ze se narodili a sama sebe prohlasovala za spasitelku vsech tech vymyslenych hrichu. Tim je k sobe pripoutala, navic v pripade, ze nekdo tyto bludy odmitl poslouchat, byl pro vystrahu odstranen. Timto permanentnim strachem tak cirkev ovlivnovala nejen bezny lid, ale take panovniky a bez souhlasu Vatikanu se nestalo temer nic. Takze tve PPS o tom, ze "cirkev by se v pohode starala jen o misie" je naprosto smesne a bud jsi lhar s hodne tlustou hrosi kuzi, nebo naprosto neinformovany naivka.
|
|
|
Ach jo... Že se ještě otravuju. Ale nedá mi to:
1. Církev a vzdělanost - s výjimkou relativně krátkého období středověku křesťanské církve vždy podporovaly vzdělanost a umění a s jistými výhradami vědu. I oni Jiráskem démonizovaní Jezuité vždy patřili ke špičce ve vědě a šíření vzdělání. A ani v tom středověku to nebylo takové, jak se občas tvrdí - zjistiti si třeba, za co byl upálen Bruno. Ne, že bych to schvaloval, ale důvodem upálení rozhodně nebyly jeho názory na astronomii či jiné vědecké záležitosti.
2. Církev a zotročování - ačkoli církev (resp. křesťanské církve) byly občas zneužívány různými panovníky a vládnoucími skupinami k nejrůznějším věcem, jsou v tomto křesťané žabaři v porovnání s muslimy nebo východními náboženstvími. Jak jsem psal už v diskusi k liberalismu (?) - křesťanství je pro zotročování mas využitelné blbě a jen krátkodobě, protože některé základy, na kterých stojí jsou s tím v příkrém rozporu a dříve nebo později "to praskne". Daleko typičtější jsou křesťanské charity, angažmá v abolicionistickém hnutí v 18. a 19. století, hnutí za odstranění segregace v USA a konec konců i protikomunistické aktivity minulého papeže.
3. Myšlenky spasení skrze členství v církvi jsou hodně, hodně staré a už dost dlouho je nezastává žádná církev. Už Luther na počátku reformace přišel s myšlenkou, že spasení je *pouze* skrze Boží milost (nikoli dobré skutky, jak se do té doby často hlásalo). To je základní princip všech protestantských církví a i ŘKC se k tomu časem dopracovala.
|
|
|
A v cem je vlastne ta podstata viry? V tom, ze si vymyslim nejakou vyssi bytost na kterou hodim veci, ktere nejsem schopen sam zvladnout a budu verit blabolum typka, ktery je pry bozim poslem na zemi a zaslepene budu tyto nazory prosazovat, aniz bych pouzil mozek a udelal si na to svuj nazor?
Nejak mi porad nedochazi co lidi na tech bozich vidi. Dokazu pochopit ze lide verili v bohy ve staroveku a prisuzovali jim jevy, ktere si nebyli schopni rozumove vysvetlit protoze nemeli dostatecne znalosti, ale obracet se v dnesni dobe k nejake "vyssi bytosti" mi prijde prinejmensim ujete.
|
|
|
podstat víry budee asi v tom, že člověk něčemu věří, protože v tom nachází smysl svého života. křestani udělali z víry instituci a použilli jí jako nástroj moci, toť vše. na jendu starnu víra pomáhá v chudých částech světa,, kde vlastně kromě víry nemají nic, na druhou stranu instituce ve vatikánu dělá vše proto, aby udržovala X oblastí světa v jejich zaostalosti. na víře nic špatného není, spíš naopak, ale instituce je svinstvo, protože ona o smysl víry připravuje masy. dle mého názoru je víra dost individuální věc a je jedno, zda člověk věří v boha, v aláha nebo v něco jemu blízkého. ovšem často se stává, že mnoho lidí předžvejkanou víru přebíhá a v zemích vyrostlích na kořenech tzv. křesťanské morálky zazmrdované je běžné, že pojem neznaboh či atheista je vnímán jako výraz označují někoho, kdo nevěří v krista. v islámských zemích je zase bezvěrec označován za nevěřícího psa apod., kdo si nenajde pojmenování smyslu vlastního života, ten se pak může přidat tu ke křesťannům, tu k islamistům a jiným sektám podle místa pobytu a kulturních tradic, ale kdo je moudrý, tak se nenamáhá zmrdským šířením víry, ale způsobem, jak v souladu s vírou žít.
|
|
|
asi málo přemýšlíš o světě. Možná se dá jakž takž vysvětlit, jak jsou vyrobené částice a jak se hýbou, ale proč? A proč je něco krásné? proč jsou západy slunce tak oranžovorůžové? Proč existuje hořec jarní?
Každý, kdo je trochu všímavý, musí nutně nebýt banálním materialistou. To je totiž typicky vumlácký názor: když byli lidé primitivní a nevzdělaní, tak si vymysleli bohy, My jsme vyspělí a vzdělaní, proto víme, že červánky vznikají lomem světla v atmosféře, ale lom světla nevysvětlí, z jakého důvodu a za jakým účelem, jsme pány tvorstva (až na to, že tu a tam nějakýho pána tvorstva sežerou bakterie zápalu plic:-)) a stejěn jediné, co jsme dokázali bez bohů, tak bez respektu zničit všechno v dosahu.
Víra existuje i bez nějakého týpka, co tvrdí, že je poslem božím a vzniká z logického a krystalicky čistého myšlení.
|
|
|
Primitivní tvor se potřebuje akorát nažrat, pak se napije a najde si díru, kde přečká noc. Schopnost vymyslet si boha naopak svědčí o pokročilém abstraktním myšlení.
Že se nám něco líbí a něco ne, je přirozené. Ropušákovi určitě připadá jeho samička nejhezčí na světě, zatímco lidé ji většinou považují za odporně slizkou žábu. Tak to prostě funguje, aniž by ropucha měla sebemenší povědomost o pánubohu a aniž by člověk musel kdy navštívit kostel nebo VUML.
Lidi už toho dokázali spoustu vytvořit nebo zničit, ať už bez boha, ve jménu boha, nebo proti bohu. Já pámbíčka nevyznávám, ale taky netvrdím, že neexistuje, zkrátka to nevím. A přesto mi západ slunce připadá krásnej :-)
|
|
|
Vyjádřím se jen k těm památkám: z hlediska státu má církev opravdu být jako spolek zahrádkářů a má mít úplně stejné podmínky jako jakýkoli jiný majitel jakékoli jiné památky.
Ale pochopitelně stát musí vrátit, co církvím ukradl. Není to zase až tak těžké - stačí se vrátit k výsledkům pozemkové reformy po první světové válce, které byly oboustranně uznané jak církví, tak státem. (To jen pro ty chudé duchem, co by případně chtěli začít mávat majetkovými vztahy po Bílé hoře atd.).
|
|
|
A priznejme si, ze Vatikan tehdy nabidnul pohled pro tehdejsi cesky stat prekvapive vstricny, plne uznavajici obcanske principy, ze kterych vychazel.
|
|
Davam 1* za sloh a humor.
Je ale otazka jak moc to myslis vazne. Ackoliv jsem ateista (nebo spise agnostik), tak bych se tomuhle zesmesnovani krestanu nefandil. Je dobre si uvedomit, ze nase civilizace a moralka jsou postavene na tom cemu ses tu vysmival. Neodvrhoval bych bezmyslenkovite tradice.
Neco jineho je pochopitelne mistr Kalousek a jeho melodyboys. Ti se na vericich skutecne nepekne prizivujou.
|
|
|
Kalouska a ty takzamozvané křesťanské lidovce mně ani nepřipomínej, to jsou jen paraziti :-(
BTW. jen jednou jsem v kostele slyšel politickou agitaci a pěkně mě to vytočilo
|
|
|
ano velmi spravne - "je dobre si uvedomit, ze nase civilizace a moralka jsou postavene na tom cemu ses tu vysmival"... bohuzel !!!
|
|
Děkuji za skvěle napsaný článek. Autor s takovým slohem a smyslem pro humor by měl psát pravidelně.
|
|
Ačkoliv rozhodně nejsem příznivec katolické církve, tady to autor trochu přehnal. Samozřejmě, že jsou křesťané v zajetí nesmyslných a zpátečnických dogmat, nicméně je mezi nimi mnoho slušných a spolehlivých lidí. Mám jednoho křesťanského kamaráda, který by mě nikdy nepodrazil, ano, tvrdím to. Jako největší problém bych viděl (finanční) propojenost státu a církví. Chce to absolutní odluku státu a církví, pokud církve pojedou na svém a za své, bude vše OK.
|
|
|
Jo, ta finanční provázanost dělá zbytečně zlou krev. Ale jak bys to chtěl řešit? Církev vlastní např. kostely, to jsou národní památky. Pořád bys musel dotovat minimálně jejich opravy. Že stát platí kněze je samozřejmě úlet. Jenže zase chybí možnost, aby si občan mohl (s nějakými omezeními) vybrat, kam půjde část jeho daní... Máš nějaké průchozí řešení?
|
|
|
S těmi kostely je to těžké, na některé by stát přispívat měl. Ovšem jako na národní památku a peníze by musely být použity na údržbu té stavby, nikoliv na plat faráře. S daněmi to nemá co dělat, to bych mohl začít řvát, že odmítám platit státu daně a chci, aby moje veškeré odvody šly na provoz zoologické zahrady v Tróji.
|
|
|
no to jsem přece psal, že kněze a vlastně provoz církve by měli platit věřící. K těm daním: někdy jsem postřehl návrh, že by si lidi mohli určit, na jaké účely půjde nějaká část (1-3% ?) jejich daní. V tom návrhu bylo jen několik možností a člověk to nemusel využít. Neříkám, že ten návrh je dokonalý, jen ho připomínám (třeba: co s "křesťanem", který by ty peníze poslal jinam, než své církvi?)
|
|
autor bohužel podchytil podstatu problému naprosto dokonale. Z mého pohledu! Přispěju zážitkem: Měla jsem kolegu, (bylo mu asi 25 let)který se velmi halasně hlásil ke své katolické víře. Když jsme jeli na služební cestu, museli jsme vždycky v podvečer zastavit někde u nějakého kostela na bohoslužbu.
Sedět tam vedle něj v lavici a poslouchat kněze, kteří pohříchu často kázali hlasem uspávače hadů o tématech, která jsou běžnému, přemýšlivému člověku na hony vzdálená, bylo utrpení. Kolega-světec ovšem čile čachroval s majetkem své rodiny, účinně manipuloval své okolí a měl spoustu názorů na to, jak se lidé mají chovat a co mají dělat, ale nezdálo se mi, že jemu samotnému by křesťanská věrouka byla jakkoli na překážku. Sem tam ke zpovědi a jede se dál. O vnucování zákazu potratů lidem, jejichž život jej jinak vůbec nezajímal, nemluvě.
|
|
|
popisuješ bohužel existující stav... Nezbývá než doufat, že si dotyčný uvědomí, že se chová jako debil. Takoví lidé jsou nejhorší, protože dělají církvi velice špatnou reklamu. Znáš to: nejvíc jsou vidět vždycky ti špatní.
|
|
|
Co ty jako ten "rozumný" říkáš na Ratzingera? Na pivo s jeho jménem a další neuvěřitelnosti?
|
|
|
jaké pivo? Někdo po něm pojmenoval pivo? Za to on snad nemůže... nebo něco jiného?
|
|
|
Horsi nez mor........ Inkvizitor......
Ratzinger tusim patri do kolegia pro zachovani viry nebo jek se jmenuje ten kryci nazev pro inkvizci
|
|
|
Ono je to se slovem "inkvizice" slozitejsi. Myslenka inkvizicniho procesniho prava predstavovala v mnoha oblastech pokrok vpred. Provedeni se ale casto stalo nastojem zla.
|
|
|
drobná nepřesnost ve vyjadřování . . . se stalo nástrojem zla . .?? samo se stalo, tak nějak se ani nevědělo a najednou zničeho nic to tu bylo??
omlouvám se, není to k věci, ale trochu to připomíná přístup církve, to samo, my nic :-), pak se to najednou nějak zvrtlo, my to mysleli dobře a takhle to dopadlo, tohle funguje nejen u církve, vždycky někdo přijde, myslí to dobře, samou dobrotou se skoro pokrájí a pak to šotek nebo kdo (v případě církve možná ďábel) to všechno zkazí protože jim tu dobrotu nepřeje.
|
|
|
Mluvim o formalni strance inkvizicniho prava.
|
|
|
musím se také smát, nejsem ani věřící ani křtěná, ale aby moje děti neměli pomýlenou představu, tak je občas (tak dvakrát za jejich život) vezmu do kostela, ať to vidí na vlastní, když jsme tam byli poprvé, tak dcera řekla, že je to tam hezký, ale nějak divně to tam smrdí a když jsme tam byli podruhé, to už tam byla nějaká bohoslužba, dcera usnula, neskonale se nudila, protože kněz mluvil opravdu dlouho a protože to bylo někdy na sv. Václava zamotal do toho i Havla a Klause :-)), uznávám nedokázala jsem tak úplně sledovat nit, ale možná to jsou budoucí svatí
katolíků, kteří se chovají jako tvůj kolega znám také několik, nic lidského jim není cizí, ale nešť, vždyť On jim už odpustil :-))
|
|
Článek se mi moc líbí, autor vtipným způsobem píchnul do vosího hnízda. Těším se na další články...
|
|
Nejsem věřící, takže by mi to mohlo být jedno, ale musím říct, že ze všech výpadů proti náboženství, případně proti katolické církvi, kter é se tak hojně objevují na různých českých diskusních fórech, je tenhle jeden z nejdebilnějších. Chybí jen obligátní připomínka o upalování čarodějnic a křižáckých válkách.
|
|
|
Myslim,ze je potreba rozlisovat mezi virou a cirkvi.
Vira je soukroma zalezitost kazdeho cloveka a pokud s tim ostatni neobtezuje,at si klidne veri v co chce.
Cirkev na druhou stranu na dane vire jen parazituje, stylizuje se do role prostrednika mezi clovekem a predmetem jeho viry.
Takze vira = good, cirkev = bad
|
|
Podle mého se autor pouze svezl na módní vlně protikřesťanské rétoriky. Netvrdím, že to bylo slohově špatně napsáno, ale fakticky zcela mimo jakoukoli diskusi. Tedy nic nového jen mlácení prázdné slámy. Jsem křesťan.
|
|
|
Autor snad ani neměl v úmyslu přispět do všeobecné diskuse o náboženství a církvích nějakým novým objevem, neboť toto téma považuje za jedno z nejvyčerpanějších vůbec. Svým článkem chtěl vyjádřit svůj názor na zneužívání autority církve k politickým účelům, které přispívá k vymytí mozků některých mladých věřících. A to povětšinou těch blahoslavených, chudých duchem, protože vymýt malý mozek trvá kratší dobu.
Autora v první řadě zajímá, jaký je kdo člověk a teprve potom, jestli je křesťan nebo bezvěrec. Autor nemá vůbec nic proti inteligentním křesťanům, kteří mu nevnucují svůj pohled na svět a nepovažují ho za méněcenného jenom proto, že nemá křestní list. Naneštěstí se autor až na pár čestných výjimek setkává povětšinou s agitačně založenými křesťany, kteří mají plná ústa lásky k bližnímu, ovšem sami jsou minimálně stejně zakomplexovaní a závistiví jako jejich nevěřící spoluobčané. Podle autorových zkušeností bývají charakterově nejlepší ti křesťané, kteří sice věří v boha, ale do kostela chodí nepravidelně, případně vůbec. Nebo pouze věří, aniž by byli členy nějaké církve.
Autor znovu opakuje, že není nepřítelem křesťanství a dokonce ani církve, u té se mu jenom nelíbí její současná podoba a přežitá privilegia. Autor též opakuje, že i dnes věří v existenci křesťanských vzdělanců, jejichž moudrost a pokoru známe ze starých příběhů. Jenom jsem prostě zatím neměl to štěstí je potkat.
|
|
vtipny, svizny, sarkasticky :)
|
|
Perfektni clanek, jen pricinu toho, proc cirkev odmita potraty spatruji nekde jinde. Kdyby totiz potraty byly povoleny, pak by asi spousta soucasnych fanatickych vericich vubec neprisla na svet.
Cirkevni vypady proti potratum a antikoncepci jsou naprosto neomluvitelne. Domnivam se, ze papez ma svedomi vice lidskych zivotu, nez kdejaky diktator v dobre kondici.
A to uz vubec nepocitam, ze nejaky cirkevni zmrd se tu a tam snazi protlacit zakon (napr. prispevek na auto pro rodiny s mnoha detmi), ktery bude silne zvyhodnovat nezodpovedne dementy, kteri si nedokazi spocitat, ze pokud si nasekaji decek prespocet, ze by se o ne meli byt schopni take postarat.
Rovnez nepocitam hluboke jizvy v mysleni lidi, ktere ani nedokazeme vnimat, jak dlouho nam jiz pripadaji normalni. Zkostnatela cirkevni moralka je v nas tak hluboko a tak moc proti prirozenosti...
|
|
|
Ale prdlajs - církev (a nejen ona) odmítá potraty proto, že vychází z toho, že jde o ukončení lidského života. Principiálně se to neliší od nikoho, kdo odmítá vraždy, liší se jen detaily (od kdy se člověk považuje za živého atd).
Narážíš-li na Afriku a AIDS, má mrtvoly na starosti nezodpovědnost těch, kdo se vyspí s každým, koho potkají. Stran ŘKC a antikoncepce - tam je oficiální církevní učení opravdu trochu inkonsistentní.
Stran příspěvků na děti atd. souhlas, jen se obávám, že mezi těmi, co "si nedokazi spocitat, ze pokud si nasekaji decek prespocet, ze by se o ne meli byt schopni take postarat" nebudou převažovat katolíci. Rozhodně mi více vadí skupiny, které si velmi dobře umí spočítat, kolik prostřednictvím dávek vysají z ostatních když si nasekají přespočet děcek.
|
|
|
stačí, abych se pod to podepsal?
Jinak, jak to myslíš s tou inkonzistencí u antikoncepce?
|
|
|
Inkonsistencí myslím odmítání barierové antikoncepce a akceptování různých "přirozených" metod jako počítání dnů atd.
Jde o to, že i u "přirozených" metod může dojít k oplodnění a následně neusazení vajíčka v děloze - tj. přesně tomu, co církev tak kritizuje na abortivních metodách (kde se ovšem toto vyvolává záměrně). Údajně takto končí až 5% oplodněných vajíček, což není hodnota o tolik odlišná od sekundárního působení některých hormonálních metod (primárním působením je typicky blokování ovulace). Naproti tomu bariérové metody zabraňují početí jako takovému a jsou jasně neabortivní.
Také se mi jeví poměrně zvláštní, když církev brojí proti preservativům a ve prospěch "přirozených" metod tím, jak popisuje nižší kvalitu sexu s preservativy. Ať to pravda je, či nikoli, po kvalitě sexu církvi IMHO opravdu nic není.
|
|
|
Jo, aha. Jako že bariérová metoda brání případné smrti oplodněného vajíčka...? Hm... takhle jsme se na to ještě nedíval.
Ad kvalita sexu s prezervativem: je to asi individuální. Církvi je po tom to, že upozorňuje na tu možnost, aby lidi neyli zbytečně nasraní, že to není ono :-) Ovšem metoda plodných dnů je natolik komplikovaná (o účinnosti nemluvě), že na tu mě asi neukecá nikdo. Upřímě řečeno, prezervativy IMHO zakazuje spíš z principu. Podívej se na nějakou reklamu: s kýmkoliv, kdekoliv. To je proti tomu, co církev hlásá. Prostě prezervativ je symbolem nevázaného sexu. I v té Africe každý vytáhne, že papež je proti prezervativům a přitom hlavně nechce, aby každý šukal s každým. Ale to je na delší debatu, osobně navíc nemám dost informací a hlavně oponent většinou není ochoten přijmout, že by to mohlo být jinak, než si přečetl v novinách.
|
|
|
Pravda, ty plakáty s reklamami na preservativy mě taky dost překvapily a přijde mi to úchylné. S tím, jak to ŘKC presentuje v Africe naprosto souhlasím, spíš mi šlo o nedoporučování normálním lidem v rámci církve v našich končinách a jak má občas tendenci ony "přirozené" metody glorifikovat a neohlížet se na problematickou účinnost a na to, že to není zdaleka vhodné pro všechny.
|
|
|
Metoda plodnych a neplodnych dni se mezi znalymi veci nazyva "vatikanska ruleta". Jo, a o jeji uspesnosti by mohli vypravet my dve deti... 8-))
|
|
|
Souhlas. Já jsem údajně taky výsledkem jednoho neplodného dne ... :o)
|
|
|
Bariérová metoda zabrání oplodnění vajíčka, které pak zesne jalové. Tohle, kdyby někomu vadilo, tak je vadné i nesouložení....
|
|
|
Paradoxne cirkev nemela nikdy problem vykonat vetsi ci mensi pocet vrazd, tak proc se najednou s takovou vervou stara o minoritni problem potratu? Neni zvlastni, ze v zemi, kde pocet potratu pravidelne klesa najednou prijde nejaky chytrak s pusou plnou toho, jak musime branit embrya?
Ano, narazil jsem na Afriku, souhlasim, ze oni tolik nerozlisuji s kym se vyspi, ale v tom se asi tezko neco zmeni. Je to totiz jejich prirozenost. Prirozenost, diky ktere vetsina soucasnych druhu na Zemi prezila. Zmenit se ovsem muze to, ze se budou chranit, pokud jim to nekdo nebude zakazovat.
Stran prispevku na deti take souhlasim, ze katolici nebudou tou hlavni skupinou, ale na rozdil od nich ta druha pocetnejsi skupina se to nesnazi prosadit jako zakon.
|
|
|
Paradoxne Nemecko jeste pred par lety nemelo problem vykonat vetsi ci mensi pocet vrazd, tak proc se ted najednou s takovou vervou stara o tak minoritni problemy jako financni kriminalita apod.?
|
|
na to, kolikrát se tu tohle konstatování objevilo má poněkud nízké ohodnocení :-))
|
|
|
To víš. Čert nikdy nespí :-)
|
|
|
jasnej signal ze hodnoceni je nahovno a ze prislusnici RK jsou srabi co neumej reagovat ani anonymne.
|
|
|
Souhlas: anonymně někoho osolit asi mnohé uspokojuje nebo snad i vzrušuje...??? :-)))
|
|
Já bych podle obecenstva z kotle nepřenášel stejný obraz na ostatní lidi ze stejné skupiny. Když je někdo fanatik, tak to neznamená, že myšlenka, kterou fanaticky brání, je v základu špatná. Jsem nevěřící, ale existenci boha (v tomto pojmu se skrývá cokoli dobrého, leč nehmatatelného) nemohu vyloučit, protože nejde s určitostí říci, že něco neexistuje, když přímý důkaz chybí. Tento stav mi ovšem nebrání v tom, abych se choval podle etikety a jednoduše byl slušný. Tohle je věc výchovy a ne křesťanství a církví. Nicméně moje žena je věřící a někdy s ní tu "klubovnu se zvonem" navštívím a doporučuji to všem, kteří soudí a neznají, stejně jako základní vědomosti z bible považuji za vhodný doplněk k základnímu vzdělání, aby člověk nepohrdal něčím, o čem nemá ani páru. Představy některých o věřících jsou z dob středověku, kdy Země byla placatá a tělesa se k ní pohybovaly rychlostí úměrné své hmotnosti. Přitom kolikrát kázání je z reálného řivota a nemá daleko k příměrům autorů článků na tomto webu. Jako nevěřícího mě v kostele doslova oteavuje zpěv a liturgie, ale beru to jako kulturu, podobně jako, když uvidím kamaráda a podám mu ruku, protože je to prostě zvyk (v tomto případě příjemný). A na závěr ještě jeden fakt: spolu se severní Koreou, Vietnamem a Čínou patříme k zemím s největší koncentrací ateistů, zatímco ostatní svět se víceměně věřící v nějakou vyšší moc (většinou dobro). Čímpak to je?? Že by komunismus.
|
|
|
To ne, třeba ve Švédsku je FemDom komunismus a tolik ateistů tam není.
|
|
Nejsem křesťan, nejsem věřící a na rozdíl od Josita nejsem ani netolerantní kretén.
|
|
|
Dokud mi bude církev cpát něco co nechci, nebudu ji tolerovat a mimochodem Vám přijde naprosto v pořádku co se v článku skrývá pod metaforou Belzebuba a Lucifera? Víra má představovat PŘEDEVŠÍM dobré mravy a promiňte to tedy opravdu nepředstavují (ostatně až na filmové postavy ani nikdy nepředstavovali - jistě výjimky jsou všude).
|
|
|
presne... nebo bychom snad meli projevit vetsi toleranci islamskym fundamentalistum a podobnym ?
|
|
|
A jak vam cirkev cokoli cpe? Proste rika, jak veci vidi - stejne jako to muze delat a dela kterykoli jiny lidsky spolek.
"Víra má představovat PŘEDEVŠÍM dobré mravy..." - No hlavne ze vy zadnou svou predstavu nikomu necpete:-)
|
|
Nějak se mi do čtení tohoto článku nechtělo ale nakonec jsem ho přečetl i s komentáři. Souhlasím s křesťanskými morálními zásadami ale v boha nevěřím, k církvi jakožto instituci mám výhrady a radikální křesťany ("je to psáno v bibli, tak to tak je a diskutovat se o tom nebude") nesnáším. Ale míra nenávisti, jaká tu zaznívá (jako vždy, když se v Čechách stočí řeč na církev), to je opravdu síla...
|
|
|
Souhlaím. Taky mě překvapuje, jak lidi bez vyznání jsou opravdu plni nenávisti k církvím a věřícím, o kterých podle mě mají zkreslené informace někdy z doby středověku, kdy církev měla neomezenou moc. Je zajímavé, že mezi věřícími taková nenávist vůči ateistům není (mohu to posoudit, protože ačkoli jsem nevěřící, stýkám se s oběma "tábory"). Jak píšeš, tak každý extrémismus je nebezpečný, ale obyčejných lidí, kteří věří v boha a nesnaží se misijními násilnými výpady obrátit své okolí, je drtivá většina. A docela by mě zajímalo, zaznělo to na debatě, kolik lidí bylo do víry nuceno a má z toho nepříjemný zážitek. A co to bylo za lidi, kteří jim dávali "školení". Osobně proti věřícím ze svého pohledu a okolí nemohu říci ani popel, zatím co o ostatních svých přátelích, založených výhradně materiálně, tak vysoké mínění nemám.
|
|
|
nevím jestli je vina nevěřících, že mají o církvi a věřících zkreslené informace, věřící přece nežijí na Marsu, ale tady mezi námi, tak čím to je, že my nevěřící pořád nějak nemůžeme pochopit, že ta víra a církev je to pravé ořechové?
další problém bude, že církev se i dnes projevuje takovým způsobem, že to vypadá jako by tu neomezenou moc chtěla mít zase
kvůli chybám církve nemusíme chodit do středověku, protože i v dnešní době má církev spoustu problémů, navíc se všechny svoje problémy pokouší hezky potichoučku zamaskovat, je to velmi prohnilá organizace, snaží se prosazovat jakési duševní hodnoty, řád, rodinu a já nevím co ještě, na druhou stranu homosexualita, zneužívání mladých a AIDS dokonce i mezi vyššími církevními hodnostáři a z toho si my nevěřící máme sednou na zadek a sypat si popel na hlavu, že jsme založeni materiálně?
domnívám se, že skutečný věřící žádnou církev ke své víře nebo k tomu aby žil podle nějakých zásad a rozvíjel své duchovno nepotřebuje, jen čekám kdy na to většina věřících přijde, že jejich víra nemá s vírou nic společného, že je to vlastně jenom podpora prohnilé a zbytečné organizace
|
|
|
Naprosto rozumím Tvým pohnutkám, taky jsem vždycky žil v bludu, že věřící je nadčlověk, který se vždy a všude řídí těmi nejlepšími pokyny ze svatých knih, ale ejhle jelen, stejně jako kovářova kobyla měla s kvalitními podkovami neustálý problém, tak i církev je složená z lidí "hříšných", a proto neustále i tam budou aféry. Ale nejde o církev, jako společenství konečného počtu lidí s většími či menšími poklesky, ale o instituci řekněme na rovině duchovní, kdy se všichni dívají jedním směrem a přes vlastní chyby většinou vědí, co je dobré a kde mají mezery. To je hlavní úloha církve, ukázat věřícím, že nejou sami, protože společenství je důležité (ono to dost pomáhá, když nejsem na něco sám). To jen tak stroze na vysvětlení.
A pokud mám o někom nebo něčem zkreslené představy, tak to není vina toho dotyčného, že já si nezajistím dostatek informací a dělaám rychlé a špatné soudy. Alespoň já to tak vnímám. A tohle není jen bráno jako reakci na církev, ale na všechno. O čem nic nevím, to nesoudím.
|
|
|
ale já nežiju v bludu, že věřící je nadčlověk, na druhou stranu, když ti někdo chce radit jak máš žít lépe a radostněji, tak by k tomu měl mít jisté předpoklady i kdyby tím předpokladem mělo být to, že prošel největším bahnem, jenže to už by církev ve "svém věku" měla mít za sebou a zdá se, že tomu tak není
moje pohnutky jsou takové, že církevní organizace se prostě pokouší získat pro sebe peníze a vliv pomocí ideologie, zastrašováním lidí získávat výhody a poslušnost, z mého pohledu je to jenom prostředek jak z běžných lidí udělat poslušné stádo
co je dobré a kde mají mezery, zdá se, že mezery z jejich pohledu jsou v tom, že ne všechny problematické záležitosti se jim podaří utajit
dost pomáhá, když na něco nejsem sám, pojala církev i obráceně, není to tak dlouho co vyčleňovala ze společnosti lidi, kteří věřící nebyli
tím nechci říct, že mezi věřícími a dokonce i mezi vyššími církevními hodnostáři nejsou slušní lidé, kteří by si opravdu zasloužili úctu ostatních, ale o to tragičtější to celé je
o čem nic nevím to nesoudím? jednak církev se velmi snaží, aby se o ní vědělo a druhak čím víc toho člověk o církvi zjišťuje tím je zděšenější, ale možná bych měla hledat tak dlouho až by se mi podařilo vykutat něco pozitivního a pak změnit názor? ne tudy cesta nepovede, protože církev a náboženství jako takové je přežitá záležitost a není moje chyba, že církev nezaznamenala, že doba se změnila, lidé se změnili a je třeba se tomu přizpůsobit, protože tím, že církev zavírá oči před skutečností si sama pod sebou podřezává větev a není to vina nás nevěřících, dokonce by se neměla od základů změnit kvůli nám nevěřícím, ale právě pro svoje věřící
|
|
|
No ja nevim, ale osobne se mi zda, ze je to vsechno jeste trochu jinak. Ona mira nenavisti vuci cirkvi neni jen tak bezduvodna a ani nema koreny ve stredoveku jak se nam tu nekdo snazi namluvit. Nema to ono spis souvislost s tim, jak se slavna cirkev snazi neustale s*at do zivota vsem lidem a vnucovat jim sve hodnoty a nazory ? ? ?
Neznam nikoho nevericiho, kdo by krestanskou zenu nutil absolvovat potrat v rozporu s jeji virou a svedomim, pokud neni vazne ohrozen jeji zivot. Znam ale spoustu "krestanu" kteri se snazi vnutit svoje postoje i nam ostatnim a kuprikladu tu moznost potratu vzit i ostatnim zenam prostrednictvim politiky a zakona.
Stejne neznam pripad, ze by nekdo nutil krestana jit v nedeli namisto do kostela do hypermarketu (pominem moznost ze je tam zcela dobrovolne zamestnan a praci bral s vedomim ze bude delat i v nedeli). Proc se ale krestani s*rou do nas ostatnich a snazi se zakazat provoz vsech obchodu v nedeli? Pokud chcete jeste absurdnejsi pripady snahy cirkve lizt do zivota vsem kolem, zajdete si na sousedni Slovensko kde tamejsi KDH (obdoba naseho KDU-CSL) protlacilo parlamentem smlouvu s Vatikanem a diky tomu dnes vznikaji situace kdy zena musi jit ke gynekologovi do sousedniho mesta nebo okresu protoze ve svym meste nenajde doktora ktery by byl ochoten udelat potrat nebo predepsat antikoncepci...
Absurdita zasla az tak daleko, ze na cirkevnich skolach se Darwinova evolucni teorie probira jenom okrajove jako produkt dabelskeho pomateni smyslu a namisto ni se vyucuje stvoreni sveta za 7 dni, namisto sexualni vychovy se probira neposkvrneny poceti a decka dostavaji ucebnice s "poznatky" jako ze prezervativ nechrani proti AIDS ale umoznuje jen hrisnou roskos a promiskuitni chovani, nebo ze onanie zpusobuje homosexualitu... A nejlepsi je, ze diky smlouvam s Vatikanem nema ministerstvi skolstvi ani pravo zakazat sireni takovych bludu. Jen tresnickou na dortu je pak fakt, ze nabozenstvi je povinne volitelnym predmetem uz od prvni tridy ZDS a je snaha prosadit jeho vyuku i ve skolkach...
Snaha cirkve ovladat vsechny kolem a vnucovat svy nazory a postoje i nevericim kdysi ohnem a mecem, dnes spis politikou a zakony je podle mne prave tim duvodem, pro ktery jsou lide bez vyznani plni "nenavisti k cirkvi" jak tady pises. Cirkev se totiz snazi dostat v nasi spolecnosti pro sebe vice mista a prav nez by ji logicky patrilo co zakonite v lidech kterym jsou tyto snahy silne proti srsti vyvolava obranne reakce...
|
|
|
Reakce jen v krátkosti:
1) Nestkal jsem se, že by mi některý věřící vnucoval názory.
2) Pravděpodobně mluvíš o katolické církvi, která má větší tendenci zasahovat lidem do života, ale pokud jim to tak vyhovuje, tak proč ne a pokud za to platí, taky nemám nic proti. 100x raději odvedu daně na církev než na léčení různých narkomanů a na resocializaci grázlů.
3) Do kostela věřící nikdo nenutí (alespoň tak to prezentují) a chodí tam rádi. Mimochodem zavření obchodů v neděli naprosto schvaluji bez ohledu na téma této debaty. Nechápu proč by mělo být otevřeno 7 dní v týdnu. Možná jsem postižený, protože moje mať pracovala v řetězci Billa a nepanovaly tam zrovna přátelské problémy a zákazníkům o nedělích a svátcích neřekla jinak, než šmejdi (v košíku 2 rohlíky a litr mlíka např.)
4) Darwinova teorie: to je zajímavé téma na dlouhou diskuzi
Udivující je, že se to pořád jmenuje "teorie", nicméně znám několik případů, kdy jsme vymlátili některý druh, prostě vymřel a těžko nacházím druh, který jsme objevili (pominu li různé tropické viry). Taky postrádám na zemi mezičlánky evolučního vývoje, všechna zvířata se zdají v konečné podobě, nejsou nikde náznaky mamutů, nežije nikde Neandrtálec. Jak to?? Proč se evoluce zastavila. Proč máme opice a člověka, ale žádný mezičlánek. To jsou podle mě těžké otázky. Ještě nikdo mi na ně nedal uspokojivou odpověď. Ani věda, ani náboženství.
5) Co se týká sexuální vzdělanosti, tak jsou opravdu věřící 100 let za opicemi ;-). Přičemž i v bibli se člověk dočte, že sex není jen na rozmnožování, ale na vzájemné potěšení obou. Jde jen o to, jak si to chce kdo vyložit.
6) Bordel na silnicích a hrabivost hlavních představitelů státu, stejně jako laxní soudy a častá absence spravedlnosti mě trápí víc, než orodování církví za kus žvance ze státní pokladny.
|
|
|
Tak já jsem se s vnucováním názorů ze strany věřících tedy setkal. A netýkalo se to jen socialisticky povinné zavírací doby v obchodech. Mimochodem, maminku určitě nikdo nenutil, aby pracovala v té ošklivé cizácké samoobsluze, kam si kdejaký šmejd troufne přijít nakoupit i v neděli. Stačí, aby bylo otevřeno a už tu otravujou lidi, no to je hrůza, viď Blážo. Neměly by prodavačky místo kyselých ksichtů rovnou střílet do lidí, jejichž nákupy jim vydělávají na výplatu?
Ze svých daní nechci přispívat nejen na feťáky a grázly, ale ani na mzdy farářů a jejich šéfstva. Na opravy a údržbu starých kostelů naopak rád přispěji i nad rámec fiskálních odvodů.
A co se týče Darwinovy teorie, není pravda, že neandrtálci vyhynuli. Stačí si přečíst některé příspěvky výše.
|
|
|
;-)) ti Neandrtálci, fakt trefa, i když na komentářích k automobilismu jich je víc.
|
|
|
Poznají se třeba tak,že se neumí podepsat :-)
|
|
|
Prispivat na udrzbu kostelu? Proc? Uplatnil bych stejny mechanismus, jako pro udrzbu ostatnich pamatek - bud si na sebe pamatka vydela, nebo ne a pak se holt nebude vyuzivat jako pamatka, ale nejak jinak. Pokud se v kostele nevybira vstupne, at si jej verici financuji z dobrovolnych daru.
|
|
|
to by musela církev ty kostely zpřístupnit, takhle je to pro ně lepší, dostanou na to peníze a hezky si kostelíky zavřou :-(
|
|
|
Prispevek na udrzbu pamatky nema s jeji pristupnosti nic spolecneho.
|
|
|
jistěže nemá, ale měl by mít, jestli někdo chce peníze ze SR na údržbu památky, měl by do ní pustit daňové poplatníky, neříkám pořád, ale občas bych nějaký kostel ráda viděla zevnitř, protože některé stavby jsou opravdu zajímavé, bohužel to není možné :-(, dřív byly kostely, co já pamatuji otevřené pořád :-(
|
|
|
Ano, to bylo v casech, kdy se v kostelich tolik nekradlo.
|
|
|
V neděli ráno bývá otevřeno i pro daňové poplatníky ;-)))
|
|
|
v neděli ráno bych tam nevydržela :-)
|
|
|
Co to je, "vyuzivat objekt jako pamatku"? Bud objekt pamatka je, nebo neni.
|
|
|
Objekt je objekt. Dá se využívat jako kostel, kasárna, velkosklad fuseklí, pěstírna orchidejí. Pokud je objekt nějak chráněn, tak se do jeho podstaty smí zasahovat podle nějakých pravidel, čili, pokud byl postaven jako kostel, tak ho můžeš používat nejen jako kostel, ale třeba jako tančírnu, ale nemůžeš ho půlku zbourat a postavit tam nějaký montovaný přístavek. Nebo v něm nemůžeš pěstovat orchideje, protože by budova vlivem horka a vlhka zplesnivěla. Asi by nebyl důvod, proč si z kostela neudělat vilku, ale byl by požadavek na minimální zásahy do stavby, třeba vestavěné konstrukce tak, aby se nezničilo stávající zdivo, nástěnné malby, štuky aj. architektonický dekor, kterým kostely občas oplývají.
Kromě toho, církevní objekty všeho druhu nebo jejich součásti a vybavení můžou mít hodnotu obecně kulturní jako architektonický objekt, nástěnné malby jsou třeba dokladem oblékání ve 14. století, někdy ty věci jsou jen bohapustě krásné....
|
|
|
A ostatne, on se pro udrzbu kostelu pouziva nejaky jiny mechanismus nez pro udrzbu jinych pamatek?
|
|
|
Jiste, kostely se udrzuji z penez cirkve, ktere dotycna cirkev dostane ze statniho rozpoctu. Svetske pamatky udrzuje majitel obvykle na vlastni naklady a kde na to vezme, to je jeho problem.
|
|
|
I kdeze. Prislusna cirekvni pravnicka osoba hospodari se svymi prostredky (ano, i vcetne ziskanych ze statniho rozpoctu, ale o TECHTO penezich ted neni rec - bavime se o dotacich na udrzbu pamatek!) stejne jako kterakoli osoba jina. Pokud je stav objektu prilis spatny, nebo pokud jeho udrzba vyzaduje neprimerene velke prostredky, muze - opet stejne jako kdokoli jiny - zazadat o ucelovou statni dotaci, pripadne se snazit ziskat ucelove vazane prostredky z jinych (napr. nadacnich nebo v pripade cirkve zahranicnich) zdroju. V pristupu k financovani udrzby pamatek tedy opravdu zadny rozdil mezi stavbami svetskymi a cirkevnimi neni.
Kdyby mimochodem moznost ziskani dotaci od statu nebyla, spousta staveb v rukach soukromych majitelu by uz nebylo tez. Je to tak spravne? Podle me ano. Ale to je uz zas debata o jinem Puskinovi;-)
|
|
|
No, ono je to asi tak, že pokud jsi soukromá osoba, koupíš si dům a když kopneš do zdi, tak najdeš nástěnnou malbu, tak její sanaci zaplatí stát, zatímco když si jako Pepa, s.r.o. koupíš barák a stane se ti totéž, tak máš právo zatáhnout všechno sám a ještě ti stát bude kecat do toho, jak se to udělá. O dotaci zažádat můžeš, ale nemáš na nic právo. A spousta méně nápadných památek už věru není. Oblíbený postup je nechat jenom uliční fasádu a vnitřek baráku nahradit betonem a sádrokartonem. Někdy je to pochopitelně fuk, ale někdy je to vevnitř taky zajímavé, i když klenby zaberou víc místa, než kostkoidní kancly.
|
|
|
věř mi, že i my bychom byli radši, kdybys na platy kněží přispívat nemusel. Popsal jsi ideální stav a nechápu, proč to je dodnes jinak :-(
|
|
|
1) ja ano, nekolikrat ...
2) dane na cirkev te nezachrani od ostatnich dani ...
3) nechapu, proc bych nemel mit moznost nakupovat ve svem volnem case, kdyz je nekdo ochotny v tu dobu prodavat ( platit za to prodavackam, ostatnimu personalu, ...) Jestlize je nekdo ochotny mi prodat to co potrebuju v dobe, kdy muzu bez problemu tomu venovat cas, proc bych si nekoupil treba prave to mliko a rohliky, treba prave o vikendu, kdy nejsem v praci ... Protoze by chudaci prodavacky ve sve pracovni dobe a za plat, ktery za to berou, take musely delat to, za co jsou placene, tedy prodavat? Ten argument nejak nechapu ... Jsou kramy, kterym se zrejme vyplati mit o vikendu otevreno, jsou kramy, kterym nikoli ... ale nakazat jim to zakonem?
4) Psa jsi asi v zivote nevidel, ze. Ani kocku, kralika, kravu, o stromech a kulturnich plodinach uz ani nemluve ... Nove a docela odlisne "rasy"/"druhy" (biologove si dosadi spravne oznaceni) vznikaji porad, i v soucasne dobe ... Nektere zamernym pusobenim lidi, jine jen tak ....
|
|
|
ad 3) ty prodavačky na vybranou nemají. Chtějí práci, tak musí dělat doslova vocasy a není to jen v Bille. Proč Ty nemakáš i o víkendech, vydělal bys podstatně víc peněz, určitě to Tvůj zaměstnavatel dokonce uvítá.
ad 4) záměrné křížení plemen nepovažuji za evoluci. Možná by se dalo uvažovat o tom, že by se náhodou zkřížila různá zvířata a narodil se nějaký paskvil (je-li to vůbec možné). Ale ze vztahu člověka s lamou nebo ovcí vznikla tak akorát kapavka nebo syfilis stejně jako s kočkodanem AIDS. Z toho je vidět, že se příroda takovýmto prasárnám doslova brání, takže mě to k evoluci moc nepřesvědčilo. Jedinej novej život, kterej se sem dostává je v kosmickém materiálu (zejména jádra komet obsahují biologický materiál). Ale dlouho sem žádná nespadla, chvála bohu.
|
|
|
Zjevne se tva matka v te Bille mela jeste prilis dobre. Lide by meli poznat hlad a bidu, aby si naucili vazit penez (a tedy i toho, kdo jim penize prinasi). Pokud jsou nekde spatne pomery na pracovisti, tak za to proboha nemuze zakaznik, ale kdyz uz, tak zamestnavatel. Nuti snad nekdo nekoho, aby v tom obchode pracoval?
To rikam jako nekdo, kdo chodi nakupovat do Billy temer kazdy den, vcetne sobot a nedeli (obvykle v pul devate vecer) a nevidi na tom nic spatneho.
|
|
|
Darwinova teorie -
no, říká se jí teorie, pravda. Teorie relativity je také "jen" teorie, ale přesto je celá řada dobrých důvodů ji brát vážně, když chcete třeba navigovat letadla. Samozřejmě je možné, že je to všechno jinak. Třeba tak, že rychlost světla není nejvyšší možná, ale pokaždé, když se něco začne pohybovat dostatečně rychle, tak se z materie jsoucna zjeví malý zelený (ale jinak samozřejmě neviditelný) mužíček, který to něco začne usilovně brzdit a další mužíčci pak ovlivní vnímání všech pozorovatelů kolem, takže to nakonec vypadá, že to fakt rychleji nejde... :-) Taková teorie má tu nevýhodu, že je příliš SLOŽITÁ. Podobně stvoření v sedmi dnech je IMHO příliš složitá teorie.
Obvykle když přijde na jádro pudla, tak je málokdy věc zřejmá, a tak nám pak zbývají pouze teorie. Velmi dobré je přistupovat k nim racionálně a ne emocionálně. Já bych se neodvážil zakazovat někomu prohlašovat, že svět vznikl tak, že se z vajíčka vyklubala Velká A'Tuin, nakonec byla by to taky teorie a těžko ji dokážu beze všech pochyb vyvrátit :-) Ale ve škole by se mělo v BIOLOGII učit to, co BIOLOGOVÉ pokládají za nejlepší teorii. Naopak v NÁBOŽENSTVÍ (nepovinném!), tam ať si církev vykládá co uzná za vhodné.
Jinak evoluce se v žádném případě nezastavila, jenže jak jistě víte, těch pár tisíc let, co člověk zná písmo, je z pohledu evoluce méně než zlomek sekundy. Druhy vznikají a zanikají - neandrtálci a starší předchůdci člověka vyhynuli, zatímco opice přežily. Zřejmě proto, že v džungli a v korunách stromů jim moderní člověk nekonkuroval tolik, jako těm neandrtálcům a ostatním ve volném prostranství. Jinak na téma skokového vzniku nových druhů zkuste třeba tohle: http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=6310
|
|
|
No ono stvoření světa (mimochodem v šesti dnes - sedmý den Bůh odpočíval) není vědecká teorie, ale jen přirovnání. Pevně doufám, že nikdo ho nebere doslovně.
|
|
|
No jo, DNESKA už je to jen přirovnání :-) Samo, že to nikdo nebere doslovně, možná pár fanatiků někde v Izraeli...
Ale jde o to, co se má učit ve školách, když přijde na stvoření světa, vznik života apod. Osobně s tím nemám problém. Na gymplu nám profesorka na biologii předložila komplet rozdělení různých pohledů s tím, že vybrat si může kdo co chce, ale kreacionistické pojetí nebude probírat, jelikož to není její obor.
|
|
|
Rozečet jsem to, ale přišlo mi to jako děsná slátanina, která se snažila vysvětlit, proč je mnoho druhů a kde jsou mezičlánky. Nemohu souhlasit, protože podle mě neustále probíhající evoluce by měla za následek neustálý obsah různých forem života na Zemi, ale zdá se, že organismy nepostupují dále. Lišky se nemění v koně, opice si nezačínají vyrábět pěstní klíny a latimerii podivnou už taky skoro 100 let nikdo neviděl. Toto je velice těžká otázka, na to aby na ni mohl někdo uspokojivě odpovědět a své tvrzení dokázat. Skoková změna ji divná i v tom, že jak například geny odtržených skupin poznali, že se mají transformovat na jinou podobu (pouze z poškození neustálou kopulací mezi sebou samými) a hlavně k čemu to bylo dobré, když skupina stejně zůstala osamocena a tudíž její genofond neustále degeneroval.
Nemám na to vysvětlení, které by mě uspokojilo, ale o předložených vysvětleních mám pochybnosti.
|
|
|
Ja porad nevim, co je spatneho na tom, kdyz kterykoli lidsky spolek v rovne demokraticke soutezi prosazuje svoje hodnoty a postoje. Nedelaji treba profesni sdruzeni totez?
|
|
|
V rovne a demokraticke soutezi - proc ne. Ale jde o rovnou a demokratickou soutez kdyz nejaky spolek agresivne nuti rodice, aby ze svych decek udelali cleny spolku par hodin po narozeni?
Nebo si snad myslite ze i ODS nuti rodice aby zapsali sve decka za cleny v den narozeni z duvodu vyssi clenske zakladny do statistik a rozdelovani penez ?
A nebo si myslite ze je v CR jeste nejaky spolek (treba myslivci) co vyhrozuje svym clenum vecnym zatracenim a mukami pekelnymi pokud nebudou volit Frantu Vomacku z KDU ?
A perlicka na zaver? Uz vasim deckam nekdo rekl ze jsou nemanzelsti parchanti jen proto ze jste nemeli svatbu pred flandakem v kostele ale "jenom" na urade ? Mym deckam uz jo, dotycna pani ucitelka to ted bude muset vysvetlovat u soudu...
Skratka a dobre, tezko mne nekdo presvedci, ze pokud by existovala nejaka jina sekta nebo politicka strana s tak agresivnim ziskavanim clenu hned po narozeni, s tak velikym vmesovanim do politiky a s tak zjevnou snahou vnucovat vsem kolem svy nazory a postoje, ze by nebyla uz davno postavena mimo zakon...
|
|
|
V rovné a demokratické soutěži, např. v běhu přes překážky, je především kvóta na zastoupení mužů a žen *. Imigranti pak mají v rámci Pozitivní diskriminace start posunutý o dvě stě metrů dopředu a kdo je předběhne, je rasista. Bílí muži proto tradičně dobíhají poslední a ještě si dají kolečko hanby, při kterém na ně ukazují snědí diváci a smějí se jejich neschopnosti. Po skončení závodu pak uklidí stadión a u kasy zatáhnou za přistěhovalce útratu za pivo a cukrovou vatu.
(A to pomíjím předchozí diskuse o o barvě překážek. Původní černobílá nevyhovovala, protože byla příliš černobílá a tudíž netolerantní. Bílá nepřicházela v úvahu, protože co je bílé, to je špatné, a černá vlastně taky ne, protože přeskakování černé barvy by mohlo být vnímáno jako náznak převahy a ponížení. Nakonec všichni odsouhlasili růžovou; pro byly i buzny.)
_______________________________________
* Třeba ve Švédsku musí muž ještě navíc přinést potvrzení od Úřadu pro sledování domácností, že vykonával celý rok domácí práce.
|
|
|
No, ja bych tyhle paralely radsi moc nedelal - viz handicapovani a pridavani zavazi na dostizich. Aby se toho nekdo nechytil:-/
|
|
|
Na dostizích se přidávají závaží proto, aby se žokej nevznesl do vzduchu, jak je lehkej. A postižení mají svoji paralympiádu, ne?
Naopak, čím víc lidí se toho chytí, tím líp, bude větší sranda.
|
|
|
jen si zahrávej, co když se někteří chytnou toho Úřadu pro sledování domácností :-)
|
|
|
A už i vidím to odůvodnění. Prasečí xicht se nakloní, až část přeteče přes límec, a pronese: "Je to naprosto standardní v zemích Evropské Unie, třeba ve skandinávských zemích to funguje již řadu let..."
|
|
|
O paralympiade neni rec:-) mel jsem na mysli handicapování na dostizich - tj. umele stanovene nerovne startovni podminky. Vcelku bezna vec.
|
|
|
Ale pocet pokrtenych prece nikoho nezajima, to je spis takovy ritual... A ja na ritualech nevidim nic spatneho.
Co se tyce vahy te ktere cirkve, dulezitejsi je spis pocet tech, co se k ni hlasi (treba ve scitani lidu).
A i kdyby o sobe RKC prohlasovala, ze ma u nas 20 milionu clenu, na jeji pozici ve skutecne dulezitych vecech se nic nemeni - pokud vim, nemame teokracii, ale parlamentni demokracii. takze na prijeti te ktere normy nema deklarovany pocet prislusniku prazadny vliv.
Ad "agresivni vnucovani": Vnutit postoj jde prece jenom tomu, kdo si ho vnutit necha... Me to nechava v klidu.
A k tomu ostatnimu - njn, hovada se holt najdou vsude. Jestli nekdo z kazatelny vyhrozuje zatracenim v pripade nevoleni Vomacky, je to spatne a verim, ze i v cirkevni komunite by to vzbudilo nevoli. Nebyly by k tomu pripadu nejake informace...? (A jinak - viz vyse. Volby jsou tajne a na myslici lidi, at kterehokoli vyznani, by takove plky nemely mit vliv.)
|
|
|
slyšel jsem jednou hudrování, že KDU mělo málo hlasů a pěkně mě to vytočilo, bo KDU svým názvem dělá křesťanům akorát negativní reklamu :-( Nemělo by se to stávat a je to něco jako překročení pravomoci veřejného činitele :-) V kostele se žádná politická agitace nemá konat (kněz může a má upozornit, aby lidi volili podle svého svědomí, tan. stranu, která má v programu něco v rozporu s morálními zásadami uznávanými církví, nevolit. Ale nesmí zaznít: volte Vomáčku nebo Volte KDU)
|
|
|
Nebudu se tajit tim, ze jsem verici krestan. Ale clenem cirkve, ve ktere jsem, se tedy nestanete par hodin (ani par let) po narozeni.
|
|
|
Ty uznáváš, že někdo může nutit křesťanku k potratu, když je ohrožen její život? A jak to, že ti vadí, že křesťanům vadí potraty, které ohrožují život nenarozeného dítěte?
Pokud vím, tak důvody pro zavření obchodů nemají s desaterem moc společného, jde spíš o "vykořisťování" zaměstnanců.
Co ti vadí na tom, že náboženství je mezi volitelnými předměty? Zvláště pak na církevní škole? Co se týká Darwina, je to jen teorie, má to i v názvu, takže je jen v pořádku, že se při výuce seznámí žáci s více teoriemi. To jen u nás je jedna teorie povýšena na absolutní pravdu.
Ad kondomy a AIDS: jak jsem už psal jednou. Ty by sis risknul jít zašukat s holkou, která by ti na rovinu řekla, že má AIDS a nabídla ti kondom? Já ne.
|
|
|
Mily Libbe, ty si fakt neznicitelny... Takze to skusim jeste jednou a pomalu:
- Ja nenapsal ze ji nekdo nutit muze nebo ze bych to dokonce schvaloval. Ja napsal ze jsem neslysel o pripadu ze by krestanku k interupcii nekdo nutil s vyjimkou toho ze jsem SLYSEL o pripadu kdy to doktor radil kvuli ohrozeni zivota. Zenska to ale stejne nepodepsala a nakonec zemrela ona i dite... Kazdopadne si ale myslim, ze nekdy je potrat moralne i spolocensky akceptovatelnym resenim. Ale samozrejme pokud krestanum potraty vadi, pak by mela vzorna krestanka porodit a ve jmenu krestanske lasky vychovat i vysledek brutalniho znasilneni, tak jak to radil papez znasilnenym zenam v Bosne.
- Mne nevadi, ze krestanum potraty vadi. Pokud jim vadi, tak by se podle toho meli chovat a dodrzovat to. Nic z toho jim ale nedava pravo vnucovat svuj svetonazor vetsine spolecnosti formou politickeho natlaku nebo zakona a zakazovat potraty celoplosne - nejlepe celosvetove...
- Pokud vim zase ja, tak ruzne natlakove spolky jako je KDU argumentuji prave deseterem a ne vykoristovanim. A navic, to kde a jak delam je mezi mnou a mym zamestnavatelem. Stejne i ta "uboha" pani prodavacka z BILLY o ktere bylo psano vyse se slobodne a dobrovolne rozhodla jit delat pokladni v BILLE a ne treba hajzlbabu nebo uklizecku. Pri podpisu pracovni smlouvy vedela ze jeji soucasti je i nedelni prace a DOBROVOLNE se pro to rozhodla. Proto nemela nejmensi pravo tvarit se nakvasene pokud si tam nekdo dosel koupit treba jen balicek kondomu. Nebo si ta pani myslela ze ji bude zamestnavatel platit jen za to ze se v praci formalne vyskytne?
Pak by sme ale mohli mluvit i o vykoristovani pracovniku elektraren, vodaren, mobilnich operatoru, lekarich, sestrach, policajtech, hasicich, hospodskych, polnohospodarich a desitkach dalsich povolani. Pokud je spravna statistika CSU, tak u nas tim nebo onim zpusobem v nedeli pracuje cca 15 - 20% praceschopneho obyvatelstva. Ti vsichni pracovat v nedeli musi, tak proc krestanskym spolkum vadi zrovna ty obchody? Nebo zastavime v nedeli zivot, vypneme vodu, elektriku, telefony, nebude vysilat rozhlas a televize protoze ti vsichni jsou nedelni praci vykoristovani ? Ne, ono to asi bude o jinem. Flandaky totiz nekonecne stve, ze v nedeli existuje i jina moznost traveni casu nez je ucast na msi svate...
- mimochodem, nechci byt jizlivej, ale neni i farar vykoristovan tim, ze musi delat v nedeli a dokonce musi odslouzit 3-4 mse namisto jedny ???
- Pokud by si cetl pozorne, tak by si vedel, ze na Slovensku je uz nabozenstvi POVINNE volitelny predmet na VSECH skolach, nejenom na cirkevnich. A navic je to vyber kde si muzes zvolit jen mezi nabozenstvim a etikou, kterou stejne ve vetsine pripadu uci katecheti nebo jine produkty cirkevnich vysokych skol, nebot na dva lidi skola nema penize...
- s tim Darwinem - bylo by to na dlouho, pokud si prectes poslednich par prispevku tak tam mas argumentu dostatek, jenom je jaksi nechces slyset.
- a na zaver - tema AIDS. Pokud tenky latex nechrani pred infekcii, pak jsou na tom hodne blbe vsechny ty stovky lekaru, laborantu, zdravotniku a dalsich co se dnes a denne dostavaji do kontaktu s potencialne nebo realne infekcnimi pacienty nebo jejich biologickym materialem a chrani se uplne stejnou latexovou gumou jako je prezervativ, jen vylisovanou do trochu jinyho tvaru - rukavice...
Co se tyce prenosu viru HIV pres latexovou membranu, desitky laboratori na celem svete testovali tuto moznost kdyz se zkoumala infekcnost viru HIV a stanovovali pravidla nakladani s biologickym materialem nakazenych. Desitky spickovych vedcu stanovovali teorie, podporovali je experimenty a publikovali v slovutnych vedeckych casopisech aby zase jini vedci mohli oponovat a nebo jejich zjisteni potvrdit. Ti vsichni se zhodli na tvrzeni ze tenky latex je dostatecnou ochranou proti prenosu HIV. A pak prisel jeden pan "vyzkumnik", ktery se v tabulce podival na to ze rozmer poru v latexu je vetsi nez rozmer viru a aniz by provedl jediny experiment a dokonce aniz by vlastnil laborator pro tento experiment, hned publikoval bombastickou informaci. Nepublikoval ji samozrejme v casopisech jako Nature nebo Medical Rewiew, protoze tam by ho skutecne vedecke kapacity rozsapali na kusy - publikoval ji ve Vatikanem vydavanem casopise o krestanske vede, kde se docteme i takove objevy jako ze homosexualita je zpusobena onanii v detstvi a ze je lecitelna.... A cirkev tento blud ochotne siri dal.
- a co se tyce ty holky. Nerisknul. Ale ne proto ze bych neveril ochrane prezervativem, ale proto ze pro mne to neni jen o vylezt-zasukat-slezt jak si to predstavujete vy vzorni krestane. Pro mne je to i o jinych praktikach ci polohach a virus HIV se muze prenest i slinami. A ono takove felatio nebo cunnilingus v poloze 69 neni taky spatna predehra...
|
|
Pochopte jednu věc. Oni se pro to rozhodli sami, pro život s bohem a rozhodli, že takto i zplodí potomky, za těchto podmínek a povedou je stejným směrem. A pokud se potomci budou z toho chtít vymanit, tak se jim to určitě povede.
To s tou účou bylo dost drsný, takový lidi by neměli přjít do styku s dětma.
|
|
muzete i bez cirkve a bez Boha, jak tu kdosi napsal. Nejak ovsem postradam definici slusneho cloveka. Nedal bych moc za to, ze se vetsine z nas vybavi nejake eticke hodnoty nebo normy. A at chcete nebo ne, v nasem kulturnim prostoru jsou tyhle veci vzesle z hebrejsko-recko-rimsko-krestanske "kultury". Prijmete jina meritka "slusnosti" a "normalnosti", a je z vas razem "neprizpusobiva mensina". Vsadil bych se, ze jedni z prvnich, kteri se proti vam ozvou, budou mnozi prispevatele tohoto webu.
Mozna by byla zajimava anketa na tema "povazujete se za slusneho cloveka?" -- myslim, ze 95% odpovedi by bylo "ano". A to je jedna z tragedii dnesni doby, ze se skoro vsichni povazujeme za slusne lidi. A kdo tedy potom dela vsechno to spatne?
Sorry, nechci kazat ani se poustet do flamewaru cirkev vadi/nevadi. Jen mi propada trapne bezhlave slapat po vlastnich korenech, jak to cini autor clanku.
|
|
|
Autor nešlape po vlastních kořenech, ale pouze po tom, co z těch kořenů dnes vyrostlo, jmenovitě po zpolitizované církvi, jakož i po usmrkaných křesťáncích, kteří bez jakýchkoliv životních zkušeností vykřikují svoje naučená dogmata v televizních diskusích. V článku není ani zmínka o neblahých stránkách minulosti církve, protože psaní o nějakém upalování čarodejnic a křižáckých taženích mi v současnosti připadá laciné a vyčerpané.
Autor ctí slušné a inteligentní křesťany, kteří se nesnaží obrátit zbytek světa na svou víru a nezatracují ty, které se jim obrátit nepodařilo.
Pokud se jedná o ty kořeny, autor si plně uvědomuje historickou úlohu církve v rozvoji vzdělanosti, což se týká zejména mnohými opovrhovaných jezuitů. Autor též chápe skutečnost, že starobylé sakrální stavby neodmyslitelně patří k našim městům a k české krajině, takže nemá námitek proti financování jejich údržby ze strany státu, narozdíl od financování činnosti kléru.
A tu slušnost tady rozebírat opravdu nechci, neboť věřím, že většina čtenářů těchto stránek vysvětlení tohoto pojmu prostě nepotřebuje.
|
|
|
Autor dokáže vyjádřit své myšlenky, které ani ostatním slušným čtenářům nejsou cizí :-).
|
|
|
Jedna teologická otázka pro slušnou čtenářku:
Dokáže se průměrný kazatel zasmát skutečnosti, že církev usilovně předstírá boj proti ďáblu, ačkoli sama peklo potřebuje k zastrašování svých členů?
:-)
|
|
|
někteří průměrní kazatelé se tomu možná ďábelsky zasmějou, ale mně to rozhodně k smíchu nepřijde ;-)
|
|
|
To já se zasměju rád, mimo jiné i proto, že další možná reakce, která mne napadá, je v příkrém rozporu s trestním zákoníkem. A to smích naštěstí není. Zatím.
Můžu se zasmát dokonce i ďábelsky, ale jen pátýho prosince večer, neb toho dne jsem často ukecán, abych na sebe vzal svou pravou podobu ;-)
|
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Usmívejte se, vyletí pámbíček!
|