Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
Komentáře ke článku: Pouť svatá (ze dne 22.08.2004, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Tak pochopitelně na našich poutích to je velmi podobné, ovšem aby 50% stánků byly rákosky, to jsem už opravdu dlouho nezažil. A to nemluvím o tom, že oni nejsou žádní sezónní prodejci, to co nabízí, si u nich můžete koupit kterýkoli den v roce! To alespoň cukrovinkáři s perníkovým srdcem mají důvod a podstatu.
Přesto se jim zřejmě vyplatí vyhledat koncentraci lidí - protože pak je i větší pravděpodobnost koncentrace blbců, kteří se jednou za rok vydají na staročeskou pouť (která je 2 dny z 365) a koupí si tam asijský boty, bez jakékoli jiné výhody :-)
Jo tenhle svět už přestávám chápat
|
|
Jak je možné, že v bezprostřední blízkosti kláštera můžete několikrát za hodinu slyšet fakit, což by slušný křesťan snad neměl (bez zpovědi) vypustit?
Evangelíci nejsou slušní křesťani?
Křesťan po zpovědi = slušný křesťan?
11. přikázání, fakit nevyslovíš?
;-)))
|
|
|
Té logice teda nerozumím, ale snad chápu účel. Totiž že se pisatel jako evangelík vysmívá katolíkům a kdovíjaké další takykřesťanské chamradi, protože ti snad věří, že se zpovědí a následným pokáním (nebo čím) očistí od hříchu?
Sděluje, že evangelíci zpověď neuznávají, protože je to blbost? Jenže aspoň na první pohled jsem si z toho vzal, že evangelíci klít můžou.
Co se týče přikázání, moc se v tom nevyznám, ale řekl bych, kdo řve "fuck it" asi hřeší - buď hněvem nebo zoufalstvím nebo pejchou (což je jak vím od Algidy hřích smrtelný). A kdo výkřik "fuck it" myslí doslovně, hřeší podle mne smilstvem.
Jestli to u evangelíků neplatí, tak tyhle Večeře Páně (což je snad taková skupinová náhrada zpovědi) můžou bejt docela zajímavá orgie.
|
|
|
Především je tam trojitý smajlík, který naznačuje, že komentář OPRAVDU není míněn vážně, smysl autorčiny (Opttimistčiny) věty asi všichni chápeme, jen si střílím z maličkého postřehu. Autor (JMH) není evangelík, je pokřtěn u katolíků, zná pro někoho podrobně, (pro jiného snad povrchně) katolickou i evangelickou nauku.
Narážím na to, že z věty vyplývá:
1. Katolík může používat "fakit" a zpovědí se automaticky stává slušným člověkem.
2. Evangelík jakmile zhřeší nemá naději stát se slušným člověkem, neb nechodí ke zpovědi.
3. Evangelium poněkud rozšiřuje a vykládá desatero, není to na několik řádků. Zjednodušeně řečeno, je to nadávka, provinil by ses proti přikázání lásky. Smilstvo - dobrý dobrý postřeh:o) Katolíci mají vše jaksi pevněji kodifikováno, formalizováno, evangelíci nejsou tak upjatí, ale v zásadě jsou to lidé jako ty a já, prostě intuitivně nad podobně "inteligentním" projevem všichni poněkud ohrnujem nos.
Trochu OT, ale vysvětlím rozdíl mezi přijímáním u katolíků a evangelických církví:
Katolíci stojí ve frontě, k přijímání mohou přijít po zpovědi (by duše nebyla zatížena hříchem), věří, že přijímají tělo páně (oplatek se v okamžiku přijímání v tělo mění), víno (mění se samozřejmě v krev) přijímá jen kněz. Je to více ritualizované, evangelíci by nad tím ohrnovali nos, že je to divadýlko zavánějící pověrčivostí.
Evangelíci to neberou jako zázrak, stojí v kruhu, zdlábnou oplatku, zalejou vínem a mají to jako symbol sounáležitosti. Asi jako když při volejbalo po vítězném míči se obejmeš se spoluhráči. Nebo když na poradě managementu realizačního teamu technical supportu výstavby přenosové soustavy pro veřejnou mobilní komunikační síť (=montéři BTSek) se členové teamu drží kolem ramen a křičí "TÝÝÝÝM!"
Skupinová náhrada zpovědi, o které mluvíš, není u evangelíků běžná, spíše u nějakých charismatiků, snad letničního hnutí, různých skupinek často s rysy sekt, kdy člověk nevyznává své hříchy před knězem alébrž před všemi členy komunity. Ale problematika zpovědi není vůbec jednoduchá, kdysi jsem o ní měl referát pro jeden evangelický sbor, kdyby tě to moc zajímalo, je to skoro na samostatný článek...
|
|
|
Musím opravit jednu (přece jen podstatnou) nepřesnost:
Tělo Páně se (samozřejmě jen u katolíků) stává z hostie tělem v okamžiku, kdy při obětování dochází k proměňování (to určitě víš, kdy při mši nastává).
A při slavnostech (např. vánoce či velikonoce, ale někdy i jiné) je spolu s tělem podávána i krev (čili přijímáno podobojí).
Tradičním pojetím vymizelo podávání vína tuším z hygienických důvodů. (BTW husitské války rozhodně nebyly kvůli tomu, že jedni trvali na tradici církve a druzí na kompletním dodržení Ježíšova odkazu poslední večeře...)
|
|
|
Kdyz se chce, tak se vino podavat da hygienicky. Treba kdyz ma kazdy svuj kalisek (napr. Jednota Bratrska v Herrnhutu). Katolicka cirkev odmitala uz od stredoveku podavani vina vericim z jinych duvodu nez hygienickych!
Husitske valky pokud vim vznikly z toho, ze katolicka cirkev odmitala DISKUSI. (Jan Hus se pokousel diskutovat a jak skoncil...)
|
|
|
Nevim nevim, ty priciny byly myslim dost jinde, nez jak nas ucili na nejedlovske zakladni skole... Spis prisel Hus se svymi snahami v nepravy cas; v dobe, kdy cirkev diskutovala o mnohem ZASADNEJSICH vecech - co jineho byl kostnicky koncil nez jedna velka DISKUSE? Spolu s velkymi ceskymi (a cirkevnimi a risskymi) vnitropolitickymi (dlouha leta zanedbavanymi) problemy, silicimi snahami slechty o vetsi vliv, tenzemi vyplyvajicimi ze zmen struktury spolecnosti (mesta) a chiliastickym ocekavanim byla jeho smrt spolu s necitlivym pristupem panovnika rozbuskou neceho, co zkratka uz docela dlouho drimalo. Hus jinak byl mimochodem spis fundamentalista nez diskuter.
|
|
|
Co jiného byl kostnický koncil, než jedna velká diskuse? Řek bych, že asi všechno než diskuse: Termín zahájení koncilu: listopad 1414. Ústřední téma: schizma... 3. listopadu 1414, účast, dle kroniky Vavřince z Březové: 3 patriarchové, 23 kardinálů, 27 arcibiskupů, 106 biskupů, 343 univerzitních mistrů, 28 králů a knížat, 676 urozených šlechticů, vladyků a rytířů. To ovšem není vše: počet kramářů vzrostl na 350, 170 krejčích, 160 pekařů, přes 500 muzikantů a kejklířů, "kurev zjevných 718" atd.Byl slyšen pouze třikrát, dvakrát víceméně formálně, po útěku papeže z Kostnice si s ním nevěděli rady, tak ho předvedli před koncil, avšak v podstatě se ke slovu nedostal, prostě jej překřičeli. Od listopadu až do své smrti ztrávil ve vězení, za podmínek pro nás asi nepředstavitelných. byl pro ně spíše hloupá a trapná záležitost, raději ho odsoudili, aby je nerušil v zábavě.
Ano, pohledem tehdejší církve jej lze považovat za fundamentalistu. ostře kritizoval odklon církevní praxe od bible. Takovýmto pohledem mohou i dnešní katolíci považovat evangelíky za fundamentalisty.
Diskuse typu sedmičky a jiných znechucovadel nedělního oběda nebyly tehdy v módě, tenkrát v publicistice frčeli spíše rétoři mezi lidem, mezi intelektuály pak psavci pojednání a filipik. Hus byl nepochybně v obojím dobrý, až příliš.
|
|
|
Omyl, jedenácté přikázání zní "Nesežereš bližního svého" (Cimrman - Afrika) :-D
|
|
|
|
Omluvte mou neznalost, ale jaký je rozdíl mezi Evangelíkem a Křesťanem?
|
|
|
Křesťané se dělí na církve. Tyto mohou být katolické, evangelické, pravoslavné a pro zjednodušení "ostatní".
Poznávacím (nikoliv definičním) znakem je zhruba toto:
U katolíků a pravoslavných přijímá podobojí pouze kněz. Pravoslavní mají zákaz používat v kostele hudební nástroje, všechny zpěvy se vedou pouze lidským hlasem. Evangelíci přijímají podobojí, jsou reformovanou církví, vykládají Písmo způsobem blízkým lidskému rozumu. Ostatní jsou různě velké církve, buď hlásají, že katolíci i evangelíci jsou mimo a oni opravdu zreformují křesťanství nebo se snaží spojovat katolíky a evangelíky, různé sekty (Svědkové Jehovovi, Mormoni, různí Charisatici, Letniční hnutí) atd atd. Pak jsou tu lidé, kteří studují Bibli, hledají podobnost s Koránem nebo s Buddhovým učením, kteří hledají společné kořeny všech dnešních náboženství a podobně.
Čili evangelík ke křesťanovi se má asi jako Harleyář k motorkářovi. Někdo tvrdí, že Harleyář je jediný opravdový motorkář, jiný, že je to jen zakomplexovaný blbeček, co si na motorkáře hraje;-)
|
|
|
Joe, zhruba OK, ale mates tady neinformovane ctenare (i kdyz tipuju, ze to vis taky). Ze u katoliku prijima podoboji pouze knez neni pravda. Znam farnosti kde prijimaji podoboji vsichni. I kdyz v Cechach tomu tak vetsinou neni. Pouhe jezeni oplatky bylo zavedene ve stredoveku z hygienickych duvodu (dobre se tak sirily nemoce, kdyz vsichni oslinatli jeden kalich :).
Pro uplnost, jsem neverici. Jo a s tema Harleyarema je to fakt dobry prirovnani :))))
|
|
|
Oplatky taky nejsou bez rozika. Před několika roky jedna farnost objednala hostie z jakési soukromé pekárny, ta to dělala z kachních vajec, těma se přenáší salmonela. No prostě když někdo říká, že se třeba z nějakého zákona mohou katolíci po*rat, vždycky si na to vzpomenu:o)
|
|
|
pravoslavni pochopitelne prijmaji pod oboji, vsichni a pokazde kdyz prijmaji. Cini tak uz od pocaku krestanstvi az dodnes.
Zakazane hudebni nastroje maji vicemene proto, ze chram neni koncertni sal, aby se v nem v bezobsazne hudbe kochal kazdy individualne svymi vlastnimi estetickymi prozitky. Naopak, zpev se vyznacuje tim, ze ma text a ten text ma jisty smysl. Pokud jsem je mohl pozorovat, bud zpivaji vsichni spolem, nebo neco rika knez (nebo nekdo z jeho teamu) a verici mu na to odpovidaji a on jim zas odpovida. Je tedy jejich mse spolecnou zalezitosti pro vsechny. Oproti tomu byla tridentska mse jasne solo pro kneze kteremu pricmrndavaji ministranti atd., vse v jazyce, kteremu verici nerozumeji a pro ktere je tady muzika, aby si aspon neco uzili; to se po Vatikanskem koncilu krapet zmenilo - doslo pouziti narodniho jazyka, obraceni kneze k vericim, oltar jako stul, na ktery verici vidi atd,... taky verici si prijdou o neco vic ke slovu.
Zajimavym rozdilem je i to, ze pravoslavni odmitaji sochy. Socha pro ne predstavuje idol, modlu. tim, ze je trojdimenzionalni, je tedy predmetem a nemuze byt uctivana. Naopak ikona je jenom obraz, a ucta se projevuje tomu, kdo je na ni namalovat. Obraz zde slouzi jako pomucka pro snadnejsi predstavu a taky jako pomucka pro komunikaci. Neco jako telefon dotycnemu svatemu. To da rozum, ze jako jsou ruzne telefony, nektere s mnoha funkcemi a barevnym displayem a nektere zas jenom na obycejne telefonovani, tak i ikony jsou ruznych trid a nektere jsou jenom docela obycejne obrazky v kostele, ale nektere treba jsou primo zazracne. Tedy zazrak nekona ikona, jako drevena pomalovana desticka, ale jejim prostrednictvim je kona dany svetec, resp. tedy spravne receno buh. proste tenhle telefon ma svetec rovnou u ucha. Sam jsem na vlastni oci videl schranku, ve ktere byla lahvicka se svatym myrem, ktere vyteka z jedne zazracne ikony. A to myro - to je lek uplne na vsechno, pokud spravne a doopravdy veris, pokud neveris, natahnes brka. Ovsem to je princip vseobecne krestansky.
|
|
"komerční" přístup k víře vyplývá hlavně ze skutečnosti, že valná většina lidí prahne ani ne po rozvoji své osobnosti, např. v jistém smyslu "komunikací s bohem", jako po existenci určité autority, možnosti uchýlit se s problémy a nejistotou pod ochranná křídla víry. Přítomnost oněch Vietnamců je myslím tragikomickou třešničkou na dortu právě oné "komercializace" duševního života, která lidi vnitřně nejisté a v tomhle smyslu submisivní nutí spolčovat se prostě jen proto, že se v (prakticky jakémkoli) stádu cítí lépe a bezpečněji. Nechci rozdělovat věřící na ty "správné" a na ty s potřebou zbavovat se odpovědnosti za Vlastní rozhodování, myslím si ale, že těch kterým návštěva kostela neslouží pouze jako určitý "morálně politický servis" a kteří víru v boha vidí především ve zdokonalování sebe sama prostřednictvím naplňování nějakého ideálu, je výrazně méně. Pro ty tam ony stánky s aušusem ale nepostavili, Zaručeně pravé "najky" za stovku tam nakoupí zase jako vždycky to zblbnutelné, většinové stádo...
|
|
Já jsem teď o víkendu byl na pouti v Oseku u Teplic, což je docela pěknej klášter a je fakt, že jsem tyhle pocity Ježíše před vyčištěním Chrámu i chápal. Sice to znám jenom z evangelia podle Rice/Webera, ale pohled na "peleš lotrovskou" před "domem modlitby" byl dost kontrastní.
Asi jsem ten článek nepochopil, ale mám za to, že církev nemá (kromě data svátku) s falešnými najky, tureckým medem a kolotoči moc společného a pokud "stánky penězoměnců" nestojí na jejím pozemku, nadělá s tím celkem prd.
A i kdyby stály, tak aspoň podle průběhu tekk festivalů s tím nadělá taky prd.
|
|
|
souhlas, u nás je to taklhle na Cyrila a Metoděje, za městem je kaplička, kam celý rok noha nepáchne, ale na pouť je tam živo. Lidi se slezou, jestli kvůli stánkům nebo na mši, těžko říct, stánkaři se slezou kvůli lidem a vydělá město a stánkaři. A lidi, kteří křesťanství berou vážně, jsou akorát nasraní... :-(
Jediné, co potěší, že s tím měli problém už staří židi :-)
|
|
|
No jo, sakra, ono to tak bylo vždycky. Ježíš přece podobnou havěť vymrskal z chrámu. Akorát teď jsme tomu na pár století odvykli, asi proto, že pár silných křesťanů jim dalo párkrát přes hubu. To je staré a osvědčené řešení. Mimochodem, slyšel jsem, že nějaký farář si na půlnoční
vždy musí brát jednoho dvoumetrového stokilového týpka, aby mu umravnil opilce. K dotyčnému svatostánku doporučuji stejné řešení
|
|
je videt, ze co se tyka spojeni viry a komerce, nejsme jeste na spicce, ale uspesna cesta jiz byla nastoupena :) btw hadejte, na ktery trzni segment se nyni zameruje zkrachovaly hudebni vydavatel Jiri Zmozek.... ostatne co jsem mel moznost videt, tak v Turecku jsou v tomto ohledu jiz mnohem dal - tam jsou bezne staveny mesity podle vzorce podzemi - parkoviste, prizemi - supermarket, prvni patro - nabozensky prostor. proc ne? verici prijede, ma kam zaparkovat a cestou z chramu si nakoupi... :)
|
|
Chybí snad už jen jedna velmi důležitá otázka:
A co Jan Tleskač?
|
|
Jaké přikázání je, že věřící křesťan nesmí říkat sprostá slova? Pokud vím, tak je tam pouze něco o božím jméně nadarmo a to snad se slovem Fuck nemá nic společného.
|
|
|
Jak jsem psal výše, biblický fundamentalista by to mohl vykládat tak, že "fakit" je nadávka, porušuje přikázání, které není v desateru, alébrž jej přednesl Ježíš (Marek 12:28-31). Provinil by ses proti lásce k bližnímu. Nehodlám dále rozebírat a podporovat toto tvrzení, nejsa biblický fundamentalista;-)
Pokud bys to myslel doslovně, dopouštěl by ses hříchu smilstva, jediný povolený případ je, kdy tě těmito slovy manželka vyzývá k oplodnění;-)
No a mezi námi, zbytečného vulgárního projevu by se neměl dopouštět žádný slušný člověk, ani když si říká Slušňák ( www.dfens.wz.cz/view.php?cisloclanku=2004030705;-)
|
|
verici se prece neridi jen prikazanimi, ale celou bibli. je tu nekdo verici? at nam to osvetli.
|
|
|
Se samozřejmě snažíme řídit platnou morálkou. Desatero jsou takové ukazatele, kam ještě jo a kam už ne. Jiná věc je jak se to tomu jednotlivci daří. No někomu lépe a jinému hůř. To mluvím z vlastní zkušenosti, ten hůř, aby nedošlo k mýlce. M.
|
|
Sqěle napsáno, ta gradace na konci mě dostala :).
Jinak ale asi souhlasím s názorem, že církev se stánkaři na pouti asi nadělá tolik jako policie ČR s technoparty na louce.
|
|
A já si myslím, že katolíci volají, že FAKT věří... :-))
A od té doby, co se z víry, která lidem pomáhala přežít, stala instituce - náboženství - byl konec. Byznys se stal i z náboženství a spec. katolíci mě nikdy nepřesvědčili o čistotě svých úmyslů. Až je budu potkávat na ulicích při pomoci potřebným, např. bezdomovcům, při úklidu psích lejn (vždyť i ta němá tvář zajisté může být obrácena) apod. aniž budou čerpat dávky ze státního rozpočtu - UVĚŘÍM i já...
(Věřící nechť mne nekamenují, chléb nám dnes doma došel).
|
|
|
Myslím, že němá tvář být obrácena asi nemůže. Klasická teologie tvrdí, že zvířata sice mají duši, ale ta je na rozdíl od lidské duše smrtelná. Jinak já jsem rovněž katolík, občas někomu pomohu, občas se k někomu zachovám špatně. Asi by bylo příliš jednoduché omezit víru na oblast morálky nebo charity. Pomáhat potřebným jde i bez náboženství, to nakonec můžeš vidět kolem sebe denně. Co se týká čerpání státních prostředků z rozpočtu, v tom s Tebou souhlasím, já bych také raději svou církev platil z vlastních peněz.
|
|
|
Myslím, že němá tvář být obrácena asi nemůže. Klasická teologie tvrdí, že zvířata sice mají duši, ale ta je na rozdíl od lidské duše smrtelná. Jinak já jsem rovněž katolík, občas někomu pomohu, občas se k někomu zachovám špatně. Asi by bylo příliš jednoduché omezit víru na oblast morálky nebo charity. Pomáhat potřebným jde i bez náboženství, to nakonec můžeš vidět kolem sebe denně. Co se týká čerpání státních prostředků z rozpočtu, v tom s Tebou souhlasím, já bych také raději svou církev platil z vlastních peněz.
|
|
|
To mne teda mrzi, ja myslela ze se v nebi setkam se svou kockou. No...skoda...
|
|
|
Možná že setkáš, kdo to může přesně vědět? Rozhodně by bez zvířat bylo v nebi smutno.
|
|
ještě přidat otázku A co na to Jan Tleskač :))
|
|
byt opttimist, trochu bych se snazil vic rozlisovat. pokus o vytvoreni premisy, ze za ten cely kolotocarsky mumraj muze shromazdeni (ekklesia, tedy cirkev) lidi, touzicich po urcitem duchovnim zazitku, je dost pruhledny. spis bych na jejim miste vznesl dotaz na mistni urady, ktere celou tu taskarici okolo vlastni cirkevni slavnosti povoluji. nepredpokladam, ze zarizovani stanku s tricky s pamelou anderson ma na starosti ausgerechnet pan biskup :)
ze se na jakoukoliv akci, kde se sejde vic nez obligatnich 10 mistnich v hospode nabali podobny ksindl, to je v techto zemepisnych sirkach celkem normalni. nedivil bych se, kdyby stankari z dalekeho okoli nemeli podobne terminy uz 5 let v kalendari dopredu a obslapnuta nejlepsi mista na prodej za tucnou provizi mistni radnici. a s tim nemaji cirkve vetsinou nic spolecneho, ac se autorka snazi navodit opacny dojem - i kdyz nerikam, ze se cast toho kseftu mozna neodehrava za branami klastera - nevim, nebyl jsem tam, ale divil bych se tomu.
navic je tu jeste jeden nezanedbatelny aspekt - v prevazne ateistickem cesku doslo k vyznamovemu posunu puvodne nabozenskeho obsahu slova "pout" (Wallfahrt) k (bohuzel) onomu kolotocarskemu (Kirmes), ktere ma autorka na mysli. otazka tedy zni, zda by se opttimist taky tak vzrusovala, kdyby slo o prachobycejnou matejskou... a druha mozna jeste otazka: jak by si tedy predstavovala, ze by takova pout mela vypadat?
|
|
|
tak jako reakci jeste podpis :)
|
|
Pouť je samozřejmě ryze církevní záležitost. Je to putování do kostela, který má právě svátek. Kostel má svátek tehdy, když je v církevním kalendáři připomínán člověk (nebo událost), kterému je kostel zasvěcen. Tedy například na svátek svatého Damiána budou věřící putovat do kostelů, které jsou zasvěceny sv. Damiánovi.
Něco podobného je posvícení - výročí posvěcení (vysvěcení) kostela, tedy vlastně jeho narozeniny.
Protože dříve bylo více katolíků, putovávalo také více lidí do chrámů, v nichž se slavil svátek jejich patrona nebo výročí posvěcení. No a jak už to bývá, různí podomní a pouliční obchodníci a kolotočáři a komediáši a podobné sorty lidí se snažili využít oné větší koncentrace věřících k tomu, aby snáze a rychleji prodali své zboží (nebo také prošacovali cizí šat).
Již Josef II. se snažil tyto církevní slavnosti potlačit. Nepovedlo se to ani komunistům. Nicméně od dob komunistické vlády se od kolotočářů a stánkařů vybíraly peníze za užívání veřejného prostranství a tyto peníze šly obci. Proto i dnes obce, i ryze ateistické obce, tyto církevní akce vítají. A přestože místní farář určitě nerozesílá žádným kolotočářům a stánkařům pozvánky, informace poskytuje starosta a jeho lidé (kteří třeba v tom kostele nikdy nebyli a vůbec nevědí nic z toho, co jsem shora popsal). Ba dokonce se i vyskytly konflikty mezi starosty a faráři: pokud svátek připadá na pracovní den v týdnu, přesouvá se slavení na některou sousední neděli. Na kterou, to stanoví farář. Nu a stává se, že obec se faráře nezeptá a sezve kolotočáře na jinou neděli a kolotočáři se ukrutně zlobí, že "bylo míň lidí", a starosta pak hudruje na faráře, že si dovolil rozhodnout o datu posvícení nebo pouti bez místní radnice.
Jenomže místní radnici do církevních svátků skutečně nic není.
Pokud Vás obtěžují ti, co se snaží na církevních svátcích komerčně přiživit, není nic snazšího než žádat po obci, aby příslušná veřejná prostranství stánkařům a kolotočářům nepronajímala a zvláštní užívání veřejných prostranství nepovolovala. To v pravomoci obce samozřejmě je. A my věřící z takového omezení příživníků budeme mít většinou radost, neb nás při bohoslužbách ty jejich strašlivé amplióny nebudou rušit.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Pouť svatá
|
|
|