Zkusím jít ve stopách Vosy a napsat recenzi na český film, který jsem
neviděl. Jmenuje se Český
sen, prý se jedná o první českou reality show a právě teď na to běží
upoutávky.
Na konci upoutávky je položena otázka: „Víte, proč to udělali?“ Ušetřete
si peníze za lístky. Nedejte jim je, už jste jednou přispěli. D-FENS vám
poví, proč to udělali. Je to jednoduchý jak facka.
Protože jsou to zmrdi!
Jak to celé probíhalo? Reklamní agentura objednaná dvěma studenty FAMU
spustila kampaň
na nový obchoďák, se všemi atributy, které taková kampaň má, včetně
určitého vestavěného antireklamního vjemu. Víceméně obšlehli reklamní kampaně
na velkoprodejny (česky hypermarkety) všech možných značek, především je
asi inspiroval Electroworld (to jsou ty prodejny, kde jsem si ještě nic
nekoupil). Jednoduše tedy vytvořili mystifikaci nejdřív v médiích a pak
taky v reálu – postavili kulisu a nechali k tomu ty lidi přijet. Pak si
je naši dva filmoví FAMUlové natočili a teď to zkoušejí zpeněžit. Studentská
recese? Nikoli. Promyšlená kampaň, zpracovaná agenturou nepochybně po poradě
s právníky, protože ani jeden reklamní leták či spot nelze označit za klamavou
reklamu. Kromě finančního efektu, který přinese film, je zde ještě penězmi
neměřitelný efekt v získání know-how pro zmrdy z advertisingu a marketingu,
pro které tato akce bude učebnicovým příkladem dobře zvládnuté kampaně
na další leštěný prd.
Připadá vám to všechno jako drzost? Jestli jo, tak čtěte dál.
Celý projekt produkovala veřejnoprávní Česká televize a přispíval na
něj jakýsi obskurní Fond České kinematografie. Na tvorbě Českého snu jsme
se tedy nepřímo podíleli všichni. Ptal se vás někdo, zda s tím souhlasíte?
Řekli byste ano? (link)
Druhým pozoruhodným momentem v existenci tohoto zmrdidílka bylo vyjádření
autorů, že tím chtěli testovat reakci veřejnosti na marketingové kampaně.
Jinak řečeno, testovali ovlivnitelnost občana reklamou. Snad by to nebylo
tak pikantní, kdyby to všechno nefungovalo na principu hry zvané letadlo.
Česká televize potřebuje reklamu, aby kromě vlastního megaaparátu mohla
financovat přiblblé rádobyumělecké projekty typu Českého snu a mohla zajišťovat
více než přijatelnou životní úroveň panu Remundovi a dalším parazitům tohoto
typu. Stačí si vyvzpomenout na houževnatý odpor, s jakým vzdoroval a odolal
ministr Dostál tlaku na omezení reklamy v ČT. A nyní je to zase ta samá
ČT, která si dělá z reklamních kampaní prdku. Je doufám jasné, že to nemůže
myslet vážně ani upřímně. ČT nic proti reklamě, marketingovým kampaním
a vymývání mozků z principu namítat nemůže, protože z toho žije. Zloděj
křičí, chyťte zloděje.
Dr. Mengelemu měli pokusy na lidech za zlé. Autoři o tom ještě točí
film. Záměr autorů je ve skutečnosti zlý, úchylný a je to výsměch tomu,
co ČT sama aktivně spoluvytvořila. Je to výsměch tomu, že obyčejní lidé
podléhají čím dál tím snáze mediálnímu tlaku. Remunda a spol. může ve skutečnosti
poděkovat pánu Bohu, že jsou lidi takhle dalece zmasírovaní, protože kdyby
nebyli, mohl by slovutný pan režisér a scénarista tak nanejvýš pást na
letňanském letišti kozy. Český sen je tudíž jen taková hra na velký nezávisláky,
kdyby totiž nebylo příjmu z reklam na vložky a na Whiskas, celé letadlo
by nemělo zdroje a nedostávalo by se ani na 100% přírodní a na všem kromě
konopí nezávislé mladé nadějné tvůrce, kteří konzumem jakoby opovrhují.
O čem tedy bude ten film? Bude mít dvě dějové roviny. Jedna bude o zmrdech
a druhá o slušných lidech. První půlka bude o tom, jak to zmrdi z najaté
reklamní agentury celé nachystali. Jak identifikovali segmenty, vytvořili
marketingovou strategii a komunikovali zprocesování do pajplajny. Druhá
bude o tom, jak lidi přijeli ze všech možných koutů, utratili peníze za
dopravu s vidinou televize za dvě tága a pak byli rozzlobení. Nakonec zase
přijdou vysmátí zmrdi a řeknou, podivte se, lidi, jak jste hrozně důvěřiví
a pitomí a jak se necháte snadno převézt. Ale pozor, vy bulíci, řeknou
zmrdi. Buďte takoví dál, protože jinak bychom my zmrdi neměli na chléb
náš vezdejší, třeba na oktávky f kombíku f tédéíčku a f eleganci a f
plný palbě a f tuningu. Budete odcházet z kina, brodit se poházeným
popcornem a odpadky a přemýšlet, kdy, jak a kdo vás zase napálí. Třeba
hned zítra.
Myslím si, že Český sen bude než dalším pochcaným patníkem lemujícím
cestu českého filmu do pekel. Dalším z řady filmů z tvorby „mladých a perspektivních“
tuzemských autorů, jako jsou pánové Hřebejk nebo Gedeon. Hlavní hrdina
je zpravidla představován jako neoficiální nebo dokonce státem certifikovaný
mentál, který by se bez pomoci hned celého kolektivu veselých a obětavých
přátel neobešel a který v laskavém, hluboce lidském a patetickém závěru
prokáže, že z nich všech byl vlastně nejmoudřejší a morálně nejpevnější.
Když podobnou optiku budete aplikovat na svět kolem sebe, možná že se dovtípíte,
že sám neznamenáte vůbec nic a měl byste svěřit svůj osud i myšlenky do
rukou Velkého audiovizuálního bratra. Raději si nic nemyslet a počkat,
až vám herec pan Liška v dalším díle nevyhlášené trilogie Návrat idiota
– Nuda v Brně – Pupendo poradí zase nějaké hluboké moudro, ze kterého vyžijete
do dalšího dílu seriálu o kriplech. Cílem takto pojaté filmové tvorby tedy
není posluchače povznést, dokonce jej ani pobavit, ale naopak ponížit a
ještě otrávit. Český sen je na tom stejně, jen hlavní hrdina je hrdina
kolektivní.
Další, co mi na filmu vadí, je jeho protičeský nádech. V reklamní kampani
autoři na internetových stránkách tvrdili, že obchodní dům bude prodávat
výrobky českých výrobců a obdchoďák že patří českým vlastníkům. Sám neexistující
obchodní dům se jmenoval Český sen a autoři projektu dokonce drze tvrdili,
že je „Čechům na míru“. Sekundárním cílem autorů tedy bylo asi zesměšnit
nacionální myšlení, což v době okolo referenda o EU jistě nebylo náhodou.
Opět další důkaz pro mé oblíbené tvrzení, že každý český film provází politická
objednávka.
Posledním zajímavým faktem je jméno pana Remundy. Zdá se, že Iva Janžurová
je celkem zdatná a podařilo se jí do světa filmu a televize prostrkat nejen
obě dcery, jejichž neobyčejný herecký antitalent jsme mohli obdivovat v
dalším příšerném paskvilu Výlet, ale ještě dalšího Remundu. Vyvolává to
dojem, že ve světě českých herců jaksi neplatí Mendelovy zákony a dítě
herce může být z prnicipu zase herec nebo „aspoň“ něco jiného „vod filmu“.
Myslím, že právě zde někde leží příčina toho, že se na tuzemské výplody
nejde dívat. Všichni jsou taková jedna velká rodina, přeneseně i doslova,
a množí se už jen incestem, takže trochu degenerují.
Dobrá zpráva nakonec: Film má v sobě předprogramovanou absenci pointy,
něco jako raketa má autodestrukční systém, který ji zničí, když se odchýlí
z definované dráhy. Logickým závěrem filmu by musela být krutá kritika
zmrdiálního marketingu a ilustrace jeho dopadu na naše životy. Dala by
se z toho udělat prima taškařice, ale ta se z toho udělat nesmí.
Autoři, kteří vytvořili tento film, mediální marketing kritizovat nemohou,
vylili by s vaničkou dítě. Díky mediálnímu zmrdimarketingu totiž žijí jejich
současní i potenciální chlebodárci a díky jim zase oni. Celému filmu je
tedy vlastně dovoleno skončit nanejvýš konstatováním, že Češi rádi levně
a ve velkém nakupují, což je jistě objevný poznatek. Je obecně známo, že
podle metodiky „ode zdi ke zdi“ je v ČR životní styl představovaný supermarkety,
multikiny a McDonaldy přijímán ještě nadšeněji a radostněji než v zemích
okolních nebo srovnatelných, takže vám už dopředu mohu zaručit, že po tomhle
kousku klidně usnete a vaše sny nebudou zmítány nějakými hlubšími myšlenkami.
Jediný člověk by Český sen jistě rád viděl. Ale neuvidí ho. Kulhavý
génius mediálního marketingu, který se narodil v nevhodnou dobu. Kdyby
se narodil nyní, nepošel by v nějakém nechutném bunkru spolu s ženou Magdou
a dětmi na otravu kyanidem, ale byl by váženým majitelem reklamní agentury,
která by se jmenovala Joseph Goebbels Media Services. Ten k tomu ve skutečnosti
napsal scénář a teprve v dnešní době by si uvědomil svoji velikost.
06.06.2004 D-FENS