Vážení čtenáři, příznivci svobodné, neregulované, neomezované a
nezklidněné dopravy, petrolheadi a petrolheadky. Nadešel opět čas oslavit
Evropský týden mobility
v tom nejlepším smyslu, který napovídá již jeho název. Učiníme se na jedno
odpoledne mobilní. Vyženeme auta z města a dáme jim pořádně zabrat. Nečeká
nás nic snazšího než Vysočina light.
Oproti loňskému podniku, který si vysloužil nepříliš optimistické označení
"cyklojízda prováděná auty", jsme se rozhodli scénář pokusně změnit a realizovat
hvězdicovou jízdu. To by mělo snížit negativní vliv DM2013 na okolí a zvýšit
fun factor celé akce.
Akce se uskuteční v sobotu 14.9.2013 přibližně od 16 hodin na území středočeského kraje.
Cílem je město paladiových
sloupů za čtvrt mega bez papíru, Uhlířské Janovice, respektive náměstí
v samém jejich středu. Abychom se do tohoto místa dostali, můžeme volit
jednu ze tří tras.
Trasa 1 začíná
na D1 na exitu 56 (Trhový Štěpánov). Pokračuje po silnici 126 do Zruče
nad Sázavou, tam přes most a vzhůru po silnici 336 směrem na Jiřice, Čestín
a Uhlířské Janovice. Tato trasa je nejlehčí a musí se při ní nejméně kroutit
volantem. Měří 28 km a ujedete ji asi za 35 minut.
Trasa 2 je předurčena
pro alternativní jedince, kteří nemají v oblibě kultovní D1. Vede z Mnichovic
po silnici 335 přes Ondřejov, Stříbrnou Skalici a dále podél kolejí sázavského
pacifiku přes Sázavu do Uhlířských Janovic. Tato trasa měří 34 km a projedete
ji za 45 minut. Výhodou této trasy je, že není třeba dálniční známka, neb
do Mnichovic se lze dostat například přes Řičany a Strančice. Kdo má tedy
například youngtimera bez roční dálniční známky a nechce přispívat SFDI
na cyklopruhy zakoupením týdenní známky, může upřednostnit tuto trasu.
Trasa 3 má mnoho společného
s Trasou 2, ale najíždí se na ni z D1 - exitu 34. Po silnici 110 lze dojet
do Sázavy a odtud pokračovat po silnici 335. Tato trasa je nejkratší (24
km) a její projetí trvá půl hodiny.
Jak jste asi postřehli, trasy jsou kratší než loni. Volbou kratších
tras jsem se rozhodl kompenzovat "mimopražské" pojetí tohoto DM, takže
celkový počet kilometrů ujetých během akce by mohl zůstat přibližně stejný
jako předtím. Účastníci samozřejmě mohou volit i jiné trasy, například
vizuálně zajímavou trasu přes Šternberk.
Cílovým bodem je ve všech případech náměstí
v Uhlířských Janovicích.
Jak to bude vypadat časově?
Cílem je, aby všichni účastníci dorazili na náměstí do města paladiových
sloupů mezi 18:00 a 18:20. To prakticky znamená, že musejí do počátečních
bodů jednotlivých tras najíždět někdy mezi 17:15 a 17:30. Spontánní
pouliční slavnost na Smetanově nábřeží i zyklojízdu tedy v pohodě stihnete.
Parkování na náměstí je možné až po 18. hodině
vzhledem k probíhající akci zvané Den
záchranářů. V rámci této akce se místní obyvatelé mimojiné dozvědí,
jak hasit omastek a jejich fantazii již nyní probudí věta "Své vybavení
předvede i Policie ČR". Do tak velkolepé události jistě nebudeme zasahovat.
Na náměstí bylo umístěno dopravní
značeni.
Na náměstí budeme provádět následující aktivity:
- sdílení veřejného prostoru, intra- a intergenderová komunikace, korzování
a street performance. Na multikulturní obohacování snad nedojde, ale kdyby
ano, budou tam prostředky, jak se do tohoto procesu zapojit a provádět
aktivní preferenci menšin.
- okukování aut
- bude dealován tradiční perník upečený elektřinou z atomových elektráren a vyrobený ze surovin, které
byly přivezeny autem
- dále budou k zakoupení samolepky zajišťující zvyšování plodnosti
formou snižování počtu jízdních kol i nějaké samolepky free
- proběhne neřízené diskutování a spontánní klábosení za neúčasti figurantů
bez najatých PR agentur, narozdíl od paralelního
podniku na Smetanově nábřeží
- uskutečníme praktický test teze politického architekta Osamu Okamury,
že "automobil
zavinil smrt města". Protože umístíme do Uhlířských Janovic hodně automobilů
a Janovice nejsou extra velké město, mělo by ke smrti města dojít rychle,
prakticky ještě během naší přítomnosti. Pokud tedy nebudou do 19:00 Janovice
mrtvé (samozřejmě včetně nás), Onanura kecá a jeho bratr může bez výčitek
sponzorovat
automobilové závody.
- na závěr bude krátký proslov na téma enormní škodlivosti motorismu
a společné foto.
Kdo bude mít zájem, může se následně odebrat do putyky za účelem konzumace
jídla a další diskusi. Afterparty proběhne v country
clubu West Star Janovice, který je
700 m od náměstí. Pokud bude zájem, proběhne v hospodě čtení nejzábavnějších
mailů dorazivších do mé mailové schránky.
Další novinkou letošního DM je, že není třeba se registrovat. Registrace
se prováděla proto, aby bylo možné účastníky informovat o tom, že je na
trase problém. Vzhledem k tomu, že letošní ročník je veden po více trasách
a nelze ho účinně zablokovat, i kdyby si Auto*Mat vrazil péro do ucha,
registrace zapotřebí není. Druhým faktorem, který hovoří pro zrušení registrace,
je mobilní internet. Všechny aktuální informace k průběhu akce budou k
nalezení na Twitteru.
Příslušnost účastníků k akci můžete již jako tradičně dát najevo umístěním
vlajky na vozidlo, a to libovolným způsobem a jakékoli vlajky, která je
vašemu srdci blízká. Výjimku tvoří vlajky socfašistických státních a nadstátních
celků, jako Třetí říše velkoněmecká a Evropská unie, ty nebude umisťovat
na své auto vůbec nikdo. Já hodlám preferovat vlajku českou, kterou naleznete
zde.
Na závěr několik obligátních varování, která neberte na lehkou váhu.
I když jako tradičně uděláme vše proto, aby celá akce proběhla spořádaně
a na trati se bude pohybovat několik pořadatelských vozidel, odpovědnost
za poklidný průběh celé akce leží právě na vás. Jedeme na výlet a nejsme
cyklojízda, abychom omezovali jiné účastníky silničního provozu, ohrožovali
je a vyvolávali s nimi konflikty. Prosím před jízdou prostudovat safety
handout, který bude před akcí dostupný na Twitteru, a držet se pokynů v
něm, zejména pokud jde o nouzová čísla.
Zejména upozorňuji na zůžení D1 mezi exity 41 a 49 a dále na větší množství
cyklistů na všech trasách, kteří jsou jednak neukáznění a kopce sjíždějí
dolů dávno za možnostmi svých vozidel, což jim znemožňuje efektivně reagovat
na náhle vzniklé překážky, a na chybějící osvětlení cyklistů v podvečer,
protože když si koupíte kolo za třicet litrů, nezbyde vám už ani dvacet
korun na baterky do světla.
8.9.2013: Safety handout v
PDF ke stažení
Těším se tedy s Vámi na viděnou a přeji příjemný automobilní zážitek.
A abych nezapomněl, na závěr krátké video z shakedownu:
07.09.2013 D-FENS