Sice jsem už před delší dobou prohlásil, že se dění v Thomadorfu
nebudu věnovat, protože můj pohled na další rozvoj tohoto města se příliš
odlišuje od většinového pohledu lidí, kteří chtějí, aby je reprezentovali
lidé jako Thoma, Popelová a to jejich komické hnutí, případně místní ODS
řízená z Hluboké z restaurace Hubert. Nicméně mi to nedá a seznámím budějovické
ovčany s tím, co tahle partička chystá, nakonec je to i v republikovém
měřítku naprostý unikát.
1. Obchvat města vedený městem
Evropská rarita v podání budějovických radních je tzv. Jižní spojka.
Informace najdete zde na webu města, nicméně jejich prezentace není příliš
transparentní - je třeba si stáhnout soubory zip o velikosti 120, 208 a
242 MB a skrývají řádově stovky PDF souborů. Tzv. Jižní spojka má propojit
výpadovky na Český Krumlov a na Nové Hrady a odvést tak tranzitní dopravu
z města, ale pozor, povede ji opět skrz město. Jedná se tedy o unikátní
projekt obchvatu města městem. Komunikace by vedla z kruháku v Litvínovicích
u Normy, který už teď způsobuje značné problémy, dál vedla kolem nemocnice
ulicí L.B. Schneidera (což mi připadá jako úplně největší zvěrstvo), dále
podél kolejí přes oblast zvanou "U Maláku", která funguje jako oblíbený
cíl procházek a v létě k pobytu u vody a na Novohradskou se napojí těsně
za železničním přijezdem. Je naprosto iluzorní, že by tato stavba něco
řešila, protože přivádí dopravu do míst, která už jsou dopravně přetížená.
Novohradská v Mladém a Hodějovicích je dopravně odepsaná kvůli dvěma železničním
přejezdům, z nichž jeden je používán k posunování na nákladovém nádraží.
Ve špičkách tam stojí doprava v obou směrech, kolony jsou dlouhé stovky
metrů. Stejně tak oblast kolem kruhového objezdu v Litvínovicích. Sama
myšlenka je nepochybně správná, ale takový obchvat by musel být "vysunut"
více jížním směrem, někam za Roudné. Spolupachatelem tohoto antiřešení
je poradenská společnost Mott Mac Donald, kterou jsme zmiňovali v souvislosti
se "zklidněním" dopravy a umrtvením
centra Strakonic. Připadá mi navíc, že je to celé vymyšlené tak, aby
to bylo co nejdražší. Vedení města hájí tenhle zprasek pomocí demagogických
argumentů a mám čím dál silnější dojem, že na tom leží něčí finanční zájem
spojený s výkupem pozemků nebo zájmy developerů, kteří chtějí mít významnou
komunikaci v místě jejich investic.
V červnu 2011 byla změna územního plánu představena veřejnosti architektem
Žížalou. Prý to bylo k popukání, protože pan architekt nedovedl změnu srozumitelně
vysvětlit. Celý projekt, mající jistý rozměr sabotáže a teroristického
aktu, vyvolává odpor občanů a zdá se, že úspěšně, protože zmrdnice od tohoto
záměru couvá. Odpor je velmi citelný a také přináší první výsledky. Podle
posledního zápisu dopravní komise to jde do kopru. Snad to není jen zastírací
manévr.
Celý problém ukazuje ještě jednu úroveň Thomadorfu, totiž nevěrohodnost
tvrdých dat, které město předkládá občanům. V posledním zápisu z jednání
dopravní komise se objevila věta, že cituji "matematický model ukázal,
že Mánesově ulici most přes Malši u Malého jezu příliš neulehčí", ale
jednotliví zastupitelé, například Hajerová, dál prezentují tuto stavbu
veřejnosti jako nezbytnou právě z tohoto důvodu a argumentují doporučeními
firmy Mott Mac Diletant. Stejné je to i s Modrým mostem, který kvůli chybám
města úspěšně zablokovali
ekozmrdi. I tam je maximálně sporné, jestli vůbec k něčemu z dopravního
hlediska byl.
2. Budete jezdit MHD, i kdybyste nechtěli
Město pojalo myšlenku, že musí donutit cestující, aby jezdili MHD a
odsypávali městu korunky za předražené jízdné. Je jedno, zda MHD jezdit
chtějí, nechtějí, mohou či nemohou, prostě budou, protože my jsme tady
úředníci. Taky je v poslední době krutě in záležitost zvaná "mrtvé centrum".
Jak spojit nepříjemné s neužitečným? Preference MHD se to jmenuje. Město
se rozhodlo preferovat nefunkční a tržně neživotnou MHD a současně různými
cestami omezovat vjezd automobily do centra. Poradenská společnost Mott
Mac Donald vypracovala sérii návrhů. A tak se začne po Budějovicích rodit
systém preferenčních pruhů pro MHD.
Změny zahrnují:
- redukci počtu jízdních pruhů z křižovatky Husova-Dlouhá louka ve směru
z centra ze dvou na jeden, ten druhý bude vyhrazen pro městskou hromadnou
dopravu. Po většinu času bude tedy poloprázdný.
- na křižovatce Dlouhá Louka-Husova si budou moci autobusy vynutit
zelenou a zastavit veškerý provoz v jiných směrech, tedy na E55 směřující
od hranic. Dojde ke komické situaci, kdy mezinárodní dopravní tepna bude
zastavovat kvůli trolejbusu přepravujícímu sedm důchodců na polikliniku
a podobně.
- v ulici Husově dojde ke zrušení parkovacích míst po pravé straně
podél chodníku směrem z centra, aby mohl být vytyčen další preferenční
pruh
- v ulici Na
Sadech dojde ke změně světelných křižovatek. Nebude možné odbočovat
z ulice Na Sadech do ulice Rudolfovská a z ulice Na Sadech do ulice Husova.
Kdo tedy například cestoval od nádraží na Máj nebo opačně, už nepojede
přes Sady, ovšem jen když pojede osobním autem, a bude to muset objet.
Dojde k nárůstu dopravy v ulicích Mánesova a Strakonická o 10%. Je to ta
samá Mánesova, co kvůli jejímu přetížení chce město budovat ten obchvat
města městem. Jen tak pro zajímavost, ve hře bylo i úplné uzavření ulice
Na Sadech pro individuální automobilovou dopravu, tedy v podstatě odříznutí
centra města od dopravy.
- další preferenční pruh se narodí na ulici Lidické, která byla dosud
zásahů omezovačů, pardon, zklidňovačů dopravy ušetřena a proto se tam dá
ještě pořád projet. I zde bude vytyčen preferenční pruh, který sníží počet
parkovacích míst a bude po většinu denní i noční doby prázdný.
- ulice
Žižkova se v úseku Nádražní-U koníčka uzavře individuální automobilové
dopravě. Dosažení Lannovy třídy autem tak bude podstatně ztíženo. Když
jsme u Lannovy třídy, jedná se o velmi pěkný příklad toho, jak dovede vybydlet
část města omezení individuální dopravy. Lannova třída by normálně byla
něco jako Americká třída v Plzni, která spojuje historické centrum s hlavními
dopravními uzly. Je to sice pěší zóna s cyklostezkou bez cyklistů, ale
také je to špinavý koridor s vietnamskými obchody, do Prioru prakticky
nemá význam chodit a rekonstrukce před nedávnem tam skrytě část individuální
dopravy vrátila. Teď zase dojde ke kroku zpátky.
- dojde k reorganizaci
prostoru před nádražím, kde si chodci pobíhají před zraky městské polcie
přes víceproudou komunikaci. Tato jediná úprava dává alespoň v hrubých
rysech smysl.
Obchody na Husově, Lidické, Lannově a Rudolfovské třídě se mohou pomalu
připravit na pokles tržeb a stěhování na periférii. Kdo se chce dozvědět
více o omezovacích, pardon, zklidňovacích aktivitách úředníků a lokálních
politiků, tak to najde zde,
zde,
zde.
Budu citovat ing. Popelovou: ... je důležité ve vnitřním městě uvolnit
ruce pro autobusy a nabidnout občanům pohodlné a rychlé cestování prostředky
veřejné dopravy, které nezatěžují okolí tak, jako osobní automobily
(k tomu nebyla předložená žádná fakta D-F). Doprava má jezdit po městském
okruhu a ne 100 metrů od centra města jako transit. Cílem opatření není
vyhnat lidi z města, ale uvolnit místo pro veřejnou dopravu (pro tu,
co s ní lidé nechtějí jezdit), omezit cestování lidí do práce osobním
automobilem do centra města. Dále prohlásila tato dáma, že každý člověk,
který nechá automobil doma a pojede MHD, je pro město důležitý. Aby
ne. Odsype jízdné.
Jurajovi se to líbilo a kromě zastupitelů Rataje a Tekela se nenašel
nikdo, kdo by kladl odpor. Oba pánové namítli, že taková opatření povedou
pouze ke zhoršení situace, což je velmi přesný odhad. Lidé se zdráhají
používat MHD nikoli proto, že by byla pomalá, ale proto, že je ohromně
neflexibilní, je to takový dinosaurus, který v Thomadorfu přežívá se svými
kloubovými trolejbusy a autobusy ještě z dob, kdy celé město jelo na šestou
do práce a v půl třetí z práce.
3. Co s tím můžete dělat
Máme rok 2012 a volby už zase začínají být na dohled. Boj o koryta sice
ještě nezačal, ale prasata už jsou ve střehu. Slyší nějaké kovové zvuky
a nejsou si moc jistá, zda je to krmič přinášející extra porci žrádla do
koryt nebo řezník, který staví hrnce na plotnu.
Zajímejte se o ta jejich jednání, choďte na zastupitelstvo, poslouchejte
je. Zjistíte fascinující věci. Možná se budete divit, jací tupci a demagogové
mohou také zastávat veřejné funkce. Oni sice důmyslným PR vytvářejí v médiích
dojem, že občané ty jejich záměry vítají a souhlasí s nimi, ve skutečnosti
to ale většinu lidí štve nebo je jim to buřt, protože to chápou jako přirozené
nutné zlo. Těch, kdo tahle kvasiopatření schvalují, je skutečně minimum.
Dopadá to pak tak, jako dopadlo zprovoznění první části zanádražní komunikace,
tedy toho zoufalého slepého střeva z Vrbenské na Rudolfovskou. Po zapnutí
světelné křižovatky zkolabovala doprava na Nádražní třídě a město muselo
světelnou křižovatku vypnout, přičemž nikdo neví, co se stane, až jí zase
zapne.
08.01.2012 D-FENS