Předesílám, že tento článek bude o moderním osvíceném plánování
veřejného prostoru, také o organizované zyklistice a zklidňování dopravy,
takže to nebude žádná extrémní sranda.
V podstatě jsme slyšeli, mockrát a z mnoha úst na mnoha různých úrovních,
že automobily způsobují smrt města a je třeba je omezovat, aby se životní
podmínky ve městě zlepšily. To je generální linie a oficiální stanovisko
mnoha orgánů místní samosprávy, ne-li rovou všech. Je to dogma. Dotazy
se nepřipouštějí, kritika se nepřijímá a kdo by protestoval, dostane ban.
Dejme tomu, že se tomu přizpůsobíme a budeme si říkat, že je to pravda,
ačkoli si osobně myslím, že je to demagogie, sračky a doktrína pár vyšinutých
jedinců, kteří zanevřeli na práci a raději žijí z grantů.
První, co vás logicky napadne je tohle. K čemu jsou vlastně auta?
Objevil se dopravní prostředek, který je rychlejší, zábavnější, zdravější,
flexibilnější, modernější, stylovější, bezpečnější, šetrnější k přírodě,
méně hlučný, levnější na pořízení, levnější na provoz, prostě je naprosto
kchůl, protože má jen samé výhody. Je jím ... wait for it... jízdní kolo.
Protože má jízdní kolo mnoho výhod, vlastně jen samé výhody, je třeba pro
lidi jezdící na kole, postavit separátní infrastrukturu. Utopilo se v tom
pár desítek až stovek miliard, něco z toho z "evropských fondů", ha ha
ha, takže máme úplně kchůl dopravní prostředek kolo, úplně kchůl infrastrukturu
"z evropských peněz". Kromě toho, "aby se podpořila cyklistika", chtějí
pro jistotu lidem auta zakázat používat a jezdit s nimi třeba do měst,
aby tam ta auta přestala způsobovat smrt.
Mělo by to tedy být něco jako druhá průmyslová revoluce. Všichni radostně,
sami, bez donucování, postihů, poplatků a regulace přesednou z aut na kola,
protože jsou jednak přece úplně super a druhak s auty po městě nebude povoleno
jezdit. Ono proč taky s nima jezdit, kola je vyřadila a parní lokomotivy
taky nebylo třeba zakazovat. Pak poslouchám v rádiu ředitele tiskárny prachů
Singera, jak se raduje z toho, že si lidé začali kupovat nová auta. Aby
se neradoval. Je to pro něj vážně skvělá zpráva, protože zakoupením nového
auta uděláte ohromnou radost fiskálu. A já nechápu, jak je možné, že si
lidé kupují vůbec ještě nějaká auta. To je něco jako jako investovat na
konci třetihor do dinosauří farmy, prostě něco totálně bezperspektivního.
Anebo jsou to všechno kecy na koledu a představitelé cyklistických iniciativ,
zelenokomunistický politici a různý buzeranti z neziskovek staví kolem
nás Potěmkinovu vesnici. Kdyby na těch zklidňovacích teoriích bylo alespoň
za mák pravdy, pokles prodeje aut by nikomu nevadil, zatímco nárůst výroby
těchto pomalých, nezdravých, nemoderních, nebezpečných, neekologických
věcí způsobujících smrti měst by měl vyvolat paniku podobně jako prasečí
chřipka, a u pana Singera též.
Sama Singerova radost z nárůstu prodeje aut je perverzní a kontraproduktivní.
Snad nemá guvernér radost z mrtvých měst, jejichž obyvatelé jsou z toho
všeho deprimovaní a neprojídají dluhy podle plánu. Navíc jsou z toho celý
nezdravý a umřou předčasně, takže nestihnou za svého života utratit dost
peněz a konečně 1 km ujetý na kole vydělá
městu Kodani 1,1 dolaru a Německu
vydělává cyklostezka miliardy, zatímco automobilky tahají z vlád peníze
na restrukturalizační programy již několikrát restrukturalizovaných výrobních závodů. Guvernér to má prostě totálně popletený. Asi by se divil, kdyby lidi ty dopravně zklidňovací bláboly fakt vzali vážně a auta by si přestali kupovat, ale divit se nebude, protože to ve skutečnosti nikdo vážně nebere.
Důležitý prvek potírání dopravy ve městech je taky káršéring.
To je taková hustokrutě hipsterská záležitost, kdy si půjčíte nějaké
úděsné auto bílé barvy, dojedete s ním kam potřebujete a pak ho zase vrátíte
zpátky. Úřady to náramně podporují, protože tím získávají kontrolu nad
pohybem osob a mohou určovat, kolik lidí kam pojede. Pak máme taky online
služby typu Uber, kdy můžete s někým sdílet část kapacity vašeho auta za
peníze, což není v podstatě nic jiného než carsharing. Zatímco v káršéringu
jsou místní orgány ochotné utápět prachy, Uber a spol. je zásadní problém
a je třeba ho zakazovat,
stíhat, jeho klienty a poskytovatele postihovat
likvidačními pokutami a preventivně je zastrašovat od použití služby,
protože se jedná o nekalou konkurenci oficiální taxislužby, která vás doveze
kam chcete za stovku za kilometr. I v tak progresívní kolokomunistické
zemi jako Nizozemské království ho zakázali. Tak jak to teda s tím káršérigem
je? Chtějí ho anebo nechtějí? Opět mám pocit, že je to jen Potěmkinova
vesnice, sice formálně mají sdílení automobilů plná ústa, ale když ho někdo
začne praktikovat, tak je zle. Podivná nekonzistence.
Další zajímavou příležitostí, jak se realizovat ve veřejném prostoru
zklidněných lokalit, jsou sousedská setkání.
Vy si myslíte, že se nestýkáte se sousedem proto, že je to kokot, debil,
smradlavej ochlasta a volil ANO. Vy to nevíte, ale i průměrný cykloaktivista
vám prozradí, že se s ním nestýkáte proto, že vám v tom brání auta, která
okupují veřejný prostor. Na to byste skutečně sami nepřišli. Až auta zmizí,
sednete si s tím kokotem ve veřejném prostoru, budete mu hrát na niněru
a budete společně pojídat pochoutky z pohanky a cizrny, které vám budou
přinášet sličné chlupaté ekoaktivistky na miskách s etno motivy. Vynesete
ven staré křeslo, klavír nebo hnusné postele, takže to bude vypadat jako
kdysi na Smrt*anově
nábřeží. Jenže jak to budou dělat v Duchcově, kde radnice
sousedské slavnosti zakázala? "Vyhláška by měla přinést pořádek. Nevidím
důvod, proč by lidé měli dělat na ulicích pikniky a podobné věci. To je
špatně, to by se nelíbilo asi nikomu v žádném městě," řekl starosta Duchcova
Šimbera (ČSSD). Jak to? Znamená to, že hipsteři z ÚRMu nemají pravdu a
že sousedské slavnosti, v případě Duchcova navíc ještě mezikulturní, jsou
nežádoucí? Musí to tak být, říká to přece starosta z vládní strany.
Taky mě napadla školka.
V Budějovicích se školky centrálně plánují a to má za následek, že je
jich soustavně málo nebo nadbytek. Když se vám narodí dítě a přihlásíte
ho do Thomadorfu, naprosto disciplinovaně vám začně chodit složenka na
odpad. V tomto ohledu jsou městské procesy naprosto perfektní. Když ho
chcete dát do městské školky, tak už to tak perfektní není. Nejsou volná
místa a představitelé města tvrdí, že o takové populační explozi nevěděli
a že byste měli souložit s ohledem na plánování úředníků z radnice. Protože
jste tak nečinili, budete muset vzít zavděk školkou vzdálenější a v nějaké
luxusní lokalitě, třeba na Máji. Já z toho vyšel dobře, protože vozím Jáju
jen asi kilometr, ale když se tam bavím s jinými rodiči, tak tam dojíždějí
ze Srubce a z Palačáku a Rožnova z Borku (zase znám jiný, kteří jezdí na
Borek a do Rožnova) a jsou to stovky kilometrů, co se v rámci této školkové
umisťovací politiky denně najezdí. Pokud radní chtějí potírat automobilový
provoz, mají nádhernou příležitost. Provoz se kurevsky zklidní, když místo
dvaceti dětí bude cestovat jedna učitelka. No tak nic. Ono je určitě lepší
buzerovat lidi, utrácet peníze za dopravně zklidňovací projekty a z provizí
financovat politické záměry.
Těchto pár příkladů mělo objasnit pravou podstatu dopravního zklidňování.
Kdyby naši volení zástupci dopravu opravdu zklidňovat chtěli, už dávno
by to udělali a pravděpodobně by jim za to nikdo nenadával. Půvab celé
věci je úplně jinde. Zklidňování dopravy je jen záminka pro šikanování,
buzerování a omezování dopravy pro široké vrstvy obyvatelstva, uspokojování
mocenských choutek úředníků a frustrovaných aktivistů.
19.03.2015 D-FENS