Vím, že na tomto webu již o Fábiích a motorech HTP bylo napsáno mnoho.
Rozhodl jsem se tedy také přispět svoji troškou do mlýna, tedy spíše do
pořádné mlýnice, kterou veskrze všechny Škodovky a HTP zvláště, vždy strhnou.
Chci poskytnout trochu jiný pohled na příjemné malé auto od domácí automobilky,
které se rozhodně nemusí krčit nikde v koutě a svoji práci zvládá s naprostým
přehledem, který se od tohoto typu vozu očekává.
Pro napsání článku jsem se rozhodl až poté, kdy jsem s vozem najel více
jak 10 tisíc kilometrů a můj názor tedy bude mít jistou váhu a zkušenost.
Zmíním také, že se jedná o služební vůz, který jsem zdědil po zasloužilém
kolegovi.
Jde o Fabii kombi ve výbavě Elegance a s výše zmíněným motorem 1.2 HTP
47kW. Za dobu užívání jsem poznal, proč jde o tolik kontroverzní vůz, nebo
spíše motorizaci a v následujících řádcích se pokusím objasnit a vysvětlit
jeho podstatu.
První, čemu se budu věnovat, je karoserie, je celá pozinkovaná, což
se pozitivně odráží v celkové zachovalosti auta včetně laku. Kombík je
dle mého názoru tou nejideálnější volbou pro Fabii, která by se měla používat
jako typicky český první vůz v rodině, ovšem ne s motorem HTP, ale aspoň
1.4 16V. Auto s poskytuje dostatek prostoru pro posádku, jejíž horní hranici
bych viděl buď jako tři dospělí, nebo dva dospělí a dvě děti. Na předních
sedadlech se pohodlně posadí dva velcí chlapi, aniž by o sebe drcali lokty,
či si jinak překáželi. Zadní sedadla jsou spíše pro drobnější postavy.
Pokud byste chtěli převážet celé příbuzenstvo, poohlédněte se po větším
voze.
Kufr kombíku je příjemný, kdy věci do ložného prostoru nemusíte pečlivě
skládat a hledat skuliny, ale prostě je tam naházíte. Po sklopení zadních
sedadel poskytne opravdu velký úložný prostor, který jsem osobně nikdy
nevyužil, ale dovedu si představit, jak takového obyčejného českého chalupáře
dokáže potěšit.
Pokud vůz zatížíte třemi dospělými pasažéry s bagáží, začne se projevovat
torzní tuhost karoserie, kdy při přejíždění nerovností občas lehce vrznou
boční okna o své pryžové těsnění. To jsou ovšem jediné pazvuky, které interiér
vozu vydává. Automobil má najeto již přes 70 tisíc kilometrů (v drtivé
většině pouze v obsazení na místě řidiče) a interiér nevykazuje téměř žádné
opotřebení. Samostatnou kapitolou je řadící páka, jejíž chromovaná hlava
se loupe a ostré hrany chromu občas škrábnou do dlaně. Fabie má malý kožený
paket, který bezvýhradně musím doporučit, kůží obšitý silný věnec volantu
je při řízení velmi příjemný. Žádné jiné výtky k interiéru nemám, jeho
design je strohý, ergonomický, funkční a kvalitní.
Co musím pochválit je komunikativnost a přesnost řízení s posilovačem
a pořád excelentní podvozek. Automobil zatáčky zvládá s naprostou jistotou
a až s obdivuhodnou stabilitou. Brzdy jsou velmi jedovaté a vyžadují citlivé
zacházení, jinak budou pasažéři vystupovat s vyrytými pruhy od bezpečnostních
pásů ve svých hrudnících. Také řazení zasluhuje pochvalu, dráhy šaltrpáky
jsou krátké, přesné, lehké a řadit můžete doslova jedním prstem. S lepším
řazením jsem se v žádném voze dosud nesetkal.
Nyní na řadu přichází motor. Ano, tato Fabia disponuje tříválcem s čtyřventilovou
technikou a já na tento motor nemohu říci křivého slova. Že se tomu divíte?
Čtěte dále. V první řadě, než začnete se sprškou kritiky, si musíte uvědomit,
co je to za motor, co je to za auto a k čemu má sloužit. Je to nejmenší
model mladoboleslavského výrobce a jedná se o základní motorizaci. Je to
auto a motor do městské džungle nikoli na stíhací jízdu. Nelze mu tedy
vyčítat, že nedosahuje vysokých výkonů a že s ním na dálnici nikoho neoprášíte.
Tento motor je primárně určen pro městský provoz a pro přepravu jednoho,
nebo dvou lidí. Kdo od něho čeká, že s ním bude „stavět barák“ nebo jezdit
rallye, bude zklamán. Při obsazení vozu jedním nebo dvěma pasažéry budete
odměněni slušnou dynamikou a v městském a příměstském provozu nebudete
rozhodně žádnou brzdou. Každý, který měl možnost tento motor vyzkoušet,
byl jeho chováním mile překvapen. Nízko položený kroutící moment, který
můžete využívat od cca 2 do 6 tisíc otáček se podepisuje na uživatelské
přívětivosti vozu. Fabia s ním jede subjektivně lépe než jednatrojková
Felície nebo rozvrzaný Favorit.
A nyní k velmi diskutovanému a kontroverznímu tématu, kterým je spotřeba.
Ano, tohle je jednoznačný minus celého vozu. Její nehorázná kolísavost
a neúměrná závislost na stylu jízdy. Při dodržování rychlostních limitů
se v obsazení jedna osoba, dostanete na průměrných 5.8 litrů. Při obsazení
třech osob je to za nějakých šest a půl, to se ale bavíme o „důchodcovské
jízdě“. Chcete li jezdit eco rally, vejdete se pod pět litrů. Jakmile začnete
využívat potenciál vozu, kterým nesporně tato Fabia disponuje, počítejte
s osmilitrovou spotřebou a pozorností dopravní policie.
Fabia HTP dovede na dálnici hotové divy a to bez legrace. Tachometrovou
maximálku 180 s ručičkou otáčkoměru atakující červené pole, šimrající omezovač
a lehkou nestabilitu vozu způsobenou jeho nízkou hmotností, nebudou věřit
řidiči ve vedlejších pomalejších pruzích. Auto opravdu umí 180, což vyvolává
erupci estrogenů předjížděných řidičů, kteří jen horko těžko dokáží rozdýchat
předjetí nlčím, co má na zádi vypáleno znamení „HT a červené P“. Rychlost
180 by snad vůz mohl i s vypětím všech sil déle udržovat, ale dříve vás
zarazí vlastní svědomí, jestli trápení tříválce „jednadva“ na 6,5 tisících
otáčkách, je to pravé. Když se někdo chce opravdu pomstít, zbrzdí vás na
110 a pak vám v klidu ujede. Když přemýšlíte, jste schopni držet rychlost
bez problému kolem 150. Sám jezdím pomalu (pod dálniční limit – i ve městech),
ale předchozí tvrzení mám ověřeno.
Mám také vyzkoušeno bezproblému tachometrových 160, které automobil
dokáže pomocí tempomatu udržovat kopec nekopec (v jedné osobě). To se ale
nesmíte koukat na palubní počítač, kdy na něm svítí nepříjemná hodnota
okamžité spotřeby kolem 13 litrů. Také musíte počítat s tím, že pokud budete
muset brzdit, bude opět dlouho trvat, než vůz rozjedete. Tříválec prostě
nedisponuje dostatečnou pružností při vyšších rychlostech.
HTP jednoduše není určeno na dálnici ani na stěhování, při těchto aktivitách
se totiž projeví právě nedostatky, které každý zarytý odpůrce vyzdvihuje.
Jak je na tom auto se spolehlivostí? Jednoznačně chválím. Za celou dobu
bylo nutno vyměnit 5 žárovek. Nic jiného se kupodivu nepokazilo, auto jezdí
jen na předepsané prohlídky, které jsou v tomto případě (hlavně motoru)
poměrně levnou záležitostí i ve značkovém servisu.
Zkoušel jsem samozřejmě i Fabii s se starým „dvouventilovým“ HTP, která
je jednoduše zdechlá. Nejede, nezrychluje a žere snad i trávu kolem cesty.
Tento motor (44 kW a méně) bych opravdu nedoporučil - je mizerný. Musím
též potvrdit, že u těchto malých motorů je velmi důležité, jak se zajedou.
Protože i dva naprosto identické vozy se mohou jevit citelně jinak v tichosti,
kultivovanosti, chodu motoru, dynamice a spotřebě.
Závěrem napíšu pravdivé rčení - kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
Nečekám, že se tu nenajde nikdo, kdo by nebyl schopen pochopit určení a
místo tohoto vozu. Soukromě jezdím s vozy, které mají výkonové rozpětí
od 110 do 280 koní. Mám tedy možnosti srovnání a vím co který vůz dokáže.
HTP tedy není můj výkonový vrchol, který jsem okusil. Každý je jiný, ale
škodovka je jen jedna. Srovnám li mnou testované „konkurenty“, musím konstatovat:
na Yarisu mi vadí jeho „velikost“, je prostě velmi malý ve všech ohledech,
dvěstěšestka je francouzsky vláčná a dle mého už i okoukaná, Spark je uzoučký
a nebrzdící, Suzuki „svišť“ tvrdé jak navenek tak v interiéru, vyjma gumového
řazení, Punto je naprosto obyčejné, pokud má tedy svůj dobrý den.
Za sebe musím Škodovku HTP pochválit. Vyrobila kvalitní vůz, který nabízí
esenci těch nejfrekventovanějších užitných vlastností, které řidič využívá,
v takovém balení, které je silně návykové. Fabia HTP je vůz do města a
tečka. Kdo uvažuje o přibližovadle pro manželku na nákupy, vožení dětí
do školy nebo na dojíždění do práce, jedná se o výbornou volbu, kdy Fabia
nezklame. Nízké náklady na servis, spolehlivost a nízká spotřeba v městském
provozu, činí z Fabie HTP horkého kandidáta. S klidným svědomím ji mohu
doporučit a bude se mi dobře usínat.
25.03.2008 Jossalito