Jelikož patřím k pravidelným čtenářům D-Fens-ova webblogu, nemohla mi
uniknout jeho náklonnost k vozům Mladá Boleslaf auto werke, a zejména k
jejich dieselovým provedením.
Já bych se rád podělil o zkušenosti s výše
uvedenou verzí, která není na českých silnicích příliš častá, dovedu si
představit, že i celkem výjimečná a touto recenzi se více méně ucelí sbírka
těchto jedinečných vozů.
Předně, o co se to vlastně jedná.
Jde o verzi Octavia II před faceliftem a tato je z roku 2005. Motor
2.0 TDI PD 140 k (320 Nm) v provedení 16V bez DPF!!! vstřikování PD nikoliv
tedy běžná kolejnice. Převodovka manuální 6 st. verze saloon. Nutno podotknout
ze zavěšení kol je nezávislé, jak vepředu tak i vzadu, což je vzhledem
k jiným aspektům tohoto vozu k nezaplacení. Jedná se o UK verzi s volantem
vpravo.
Než se dostanu k samotné recenzi, tak bych rád uvedl, co jsem zvažoval
ke koupi, než jsem se rozhodl pro octavii. V úvahu přicházely tyto vozy:
Saab 9-3 1,9 TiD (150k)
Vauxhall Vectra – 1,9CDTi (150k)
VW Passat B6 – 20 TDI PD (ten samy motor)
Mazda 6 - 2,0 TDI (143k)
Vše kolem 5ti let stáří. Všechna vozidla byla s plnou servisní historií
(skutečnou) a po prvním majiteli. Najeto do 150 tis. km, rovněž hodnotícím
kritériem byla 6st. převodovka.
Jako první vypadl prassat, moc veliký a divný - takový neohrabaný mamut,
Vectra ještě divnější - asi bych si na něho nikdy nezvykl, Mazdy byly všechny
v háji zejména DPF filtry, což mne nenaplňovalo přílišným optimismem pro
tuto ekofíčuru, stejně jako Saaby, které jsem preferoval nejvíce, ale otestoval
jsem jich 5 a všechny byly nějakým zvláštním způsobem zbastlené. Takže
mi zbyla Ochca. Vybral jsem tedy verzi elegance (asi v plné palbě) na hlínach,
bez kůže (díky bohu) a v červené barvě (ne metle).
Ještě je nutné říci proč a z čeho jsem přesedlal. Moje předchozí vozidlo
bylo BMW E46 fpetrolu, nejhezčí (prostřední FL) a poslední opravdový sportovně
naladěný sedan. Bohužel s najetými 270 tis. km si říkalo o čím dál dražší
a častější servis - a já vozy na tomto rozhodně nešulím... S posledním
rokem v provozu a nájezdu 27tis. mil v tomto jednom roce mi prostě přišlo
držet takové vozidlo jako nepraktické a těsně před tím, než potřebovalo
opravdu hodně rozsáhlý servis včetně dvouhmotového setrvačníku (stále originální
z výroby), jsem jej prodal šťastnému novému majiteli. A že jsem si s tím
vozem opravdu užil hodně legrace...
Kritéria pro ochtu byla následující, červená barva (to především), ne
combi, 2,0 TDI, 6ti rychlostní manuál a bez kůže. Tempomat je naštěstí
i u Škodovky samozřejmostí. Pár jsem jich vyzkoušel a po okrajování bazarnického
sádla (což trvalo 3 dny) jednu zakoupil, přesně dle mých kriterií, za cenu
odpovídající nějakým 89tis. Kč. Vozidlo prokazatelně nebourané a pravidelně
servisované po prvním majiteli. Vše ověřeno což v UK je možné s přesností
na 99%.
A teď k popisu vozu tak jak se mi subjektivně jeví a mohu říct že k
mé zkušenosti s jinými vozy je můj názor cenný a nezpochybnitelný...
Motor
Táhne vocpoda, a dá se s ním dokonce vydržet až do omezovače někde ve
4,5 tis rpm což jsem popravdě nečekal a ani toho moc nevyužívám, ale je
dobré vědět, že to jde. Celkově se chod motoru jeví kultivovaně na čtyřválec,
ale co kultivované není, je jeho neuvěřitelná hlučnost, to se opravdu jen
tak neslyší. Vyřešeno úpravou audiosoustavy. Ač motor je označován za nepovedený
či poruchový, můžu říct, že já s tím naštěstí takovou zkušenost nemám.
Leč povedlo se mi vypátrat zdroj těchto informací, a ten je zřejmě z východní
Evropy. V UK si vede velice dobře a není na ně špatných recenzí - na anglickém
největším automobilovém portále má hodnocení 4,8 z 5ti možných. Důvod může
být v tom že tady se servis skutečně provádí a nebastlí se někde na koleně
pologramotnými odborníky na všechno - včetně WRC a F1, a taky bude hrát
roli nafta, která není všude stejná - to bych řekl že je rozhodující faktor.
Převodovka
Skutečný skvost, nad kterým mi zůstává rozum stát. Naprosto zbytečně
krátká, kdy jednička je poměrně nepoužitelná a šestka je spíše 5,5ka. Tzn.,
že než aby se šestkou převodovka "prodloužila", tak se akorát nacpalo více
rychlostí do +- stejného rozmezí, přitom tento motor by utáhl pohodlně
něco delšího - znatelně. Tím by se i samozřejmě změnila ekonomika jízdy
a i komfortnost, kdy by nedocházelo k přískokům při přeřazování. I proto
bych si dovolil tvrdit, není tato verze vhodná pro chiptuning, protože
se tím nic navíc nezíská. Jinak velice přesná kulisa, dobře řadí, spojka
je taky v klidu ale musí se s ní člověk trochu sžít, setrvačník nekope
a řadicí páka nemá efekt lžíce v marmeládě, který se vyskytoval hlavně
v konkurenčním Saabu.
Interiér
Nemám větších výtek, na toto hlavně moc náročný nejsem a upřednostňuji
funkcionalitu před krásou, nevím kolik a kde to má přihrádek, při dlouhých
cestách využívám dvě, první je podlaha spolujezdce a pokud je zasypaná
bordelem až po sedák, odhazuji na zadní sedadla - proto neberu stopaře
:) Obecně se dá říct že interiér co do vzhledu a použitých materiálů nijak
za svou konkurenci nezaostává - Vectra na mě působila dost nepřirozeně
a Saab zase moc obstarožně, jediné co mi opravdu schází je ambientní osvětlení
prostoru kolem řadicí páky a středního panelu tak jak v BMW. Při jízdě
se ale objevuje další nežádaná zřejmě příplatková výbava, a sice "plasty
ve vibraci" - to zní někdy opravdu až děsivě, vyřešeno stejně jako hlučnost
motoru. A jako vždy jsem vyměnil ty nechutné bludičky namísto stropních
svítidel a dal tam opravdu kvalitní ledky, a už je tam v noci i něco vidět.
Podvozek a jízdní vlastnosti
V podstatě jsem nic extraordinérního neočekával a ani jsem nic takového
nedostal. Jako jediné vyloženě pozitivní se dá snad říct, že od svého předchůdce,
se kterým jsem měl možnost se taky svézt, je to obrovský skok vpřed, ale
to ještě stále neznamená, že je to dost. Auto je silně nedotáčivé, mírně
plavající díky malému rozvoru, ale ne až zase tolik jako jiná větší těžká
vozidla. Co můžu říct jako pozitivum a co jsem spíše nečekal je, že při
brždění se nepotápí předek. Nicméně řízení je přesné, brzdy kvalitní (!),
a hlavně je velice snadno čitelné, co se s tím dá a už nedá dělat. I odpružení
vozidla je tvrdší než jsem očekával - je zde ale možnost že je to trochu
jiné nastavení než je zvykem, spíše že tato verze takto "přitvrzená" je
už od výroby . ESP je lépe mít vypnuté, je poněkud přecitlivělé U ostatních
testovaných vozů jsem se k hranicím adheze nedostal, a to zejména asi proto,
že jsem ani nechtěl. Mnohdy jsem byl rád, že jsem se z těch aut dostal
ven - což mě vpravdě překvapilo - zejména u Mazdy. V zásadě platilo pravidlo,
čím tmavší prodejce, tím větší šrot.
V sériové výbavě jsou i litá kola 16" - budiž, ale kdo schválil do provozu
rozměr pneu 205/55/16 je pro mne úplná dylina a je to dost špatné i po
přezutí již nevyhovujících pneu na Pirelli Cinturanto, což je "top of the
range". Tyto kola jsou vhodná tak akorát na zimní pneu, pro letní provoz
naprosto nedostačující k přenosu tohoto brutálního krouticího momentu a
výkonu. Něco rozumného, s čím by se dalo začít je tak 225/45/17, nejlépe
však 225/45/18 aby se alespoň částečně kompenzovala ta krátká převodovka,
akorát si nejsem jistý, zda chci do tohoto vozu až tolik investovat. Možná
pokud se tak rozhodnu přehodnotím i podvozkovou soustavu, protože si myslím
že tímto rozměrem pneu vůz dost ztrácí. Pozn.: v UK nikoho při MOT (STK)
a ani jindy rozměr kol a pneu nezajímá, jen musí být dodržen průměr ráfku
na všech nápravách a rozměr pneu na každé nápravě.
Exteriér
Nemám rovněž větších výtek, nenadchne, ale neurazí. Rozhodně se mi líbí
více ne než faceliftová verze, která designovou surovost tohoto vozu změkčuje.
Z čeho mě ale může vždycky porazit je falešný plastový chrom na rámu chladičové
mřížky. Bohužel černá barva tam díky světlým předním světlometům nesedne,
tak jediné co se s tím dá dělat je stříknout ten rám do barvy vozu. Další
dost zvláštní fíčura je klacek na podepření kapoty. OMG! Ve kterém jsme
proboha století/tisíciletí? Vyřešeno zástavbou vzpěry dle vlastního návrhu.
Prosím nezatěžujte mne dotazy, jak jsem udělal to či ono, veškeré informace
jsou k nalezení na internetu.
K vozidlu je rovněž v ceně chasing bonus CZ edition, který v praxi znamená
neustálé poměřování se s jinými borci v těchto závodních strojích, mnohdy
hraničící až s vilností. Zejména cizokrajná registrační značka je musí
neuvěřitelně přitahovat (stejně jako PaCHy). Nejhorší je že téměř vždy
se jedná o někoho se slabší verzí, který potřebuje dokázat, že mu to taky
jede, a to mnohdy tak vehementně, že mě to mnohdy donutí buď ujet, nebo
si dát někde prostě pauzu.
V čem spatřuji ekonomičnost a praktičnost mého rozhodnutí? Již teď jsem
ušetřil oproti předchozímu vozidlu na palivu skoro 50% ceny vozu. Do údržby
jsem vložil zatím jednu servisní prohlídku a výměnu zadního čidla ABS.
Do úprav celkem cca 3tis. Kč. V případě že nenastane nějaká větší porucha
a budu investovat jen do běžné údržby, rozdíl v ceně prodej starého a koupě
nového by měl být smazán v následujících 2 měsících. Poté jsem již vúči
předchozímu vozu v plusu. Vozidlo bylo pořízeno v ceně zhruba poloviny
toho, za co by bylo možné jej koupit v ČR. Další pozitivum vůči BMW je,
že v UK patří toto vozidlo k low cost rodinným vozům, takže silniční daň
(road tax) a pojištění je na velmi přijatelné výši srovnatelné s pojištěním
v ČR. Za rok provozu jen na tomto ušetřím 350 liber oproti BMW.
Spotřeba
Není to vůbec špatné, pokud se s tím snažím jezdit ekonomicky - a o
to jde, stejně se s tím nedá moc vyšilovat, je ve 130 km/h okolo 5ti litrů
dehtu, když se ale skutečně chci někam dostat v reálném čase a prostoru,
dá se s tím jet +-160 km/h za 6,5-7 litru tekutého dehtu, BMW si řeklo
skoro o dvojnásobek. Jakékoliv nižší údaje jsou spíše na dlouhé pivní hospodské
debaty, ale ty většinou nemají s realitou moc společného.
V konečném součtu se dá říct, že je to v podstatě to co jsem očekával,
prostě pracant na delší cesty co se ani ve městě neztratí a dá se s ním
i poměrně pohodlně parkovat což je čím dále důležitější faktor. Snad nikdo
zdravého rozumu nemůže předpokládat, že je to něco více než jen vozidlo
s příjemným poměrem výkon/cena. Je bez naprosto jakýchkoliv ambicí pro
závodění a jiných emocí. Možná tak pro low cost diesel car drag racing.
Je fun fucktor prosté, ale zato užitečné. Všechno funguje jak má a pokud
někdo na něj nemá přehnané požadavky, nezklame.
Rad bych přidal malý dovětek, který s objektivitou nemá moc společného.
Mně se prostě líbí když má vůz výkonovou špičku (jak jen to je u dieselu
možné) a to tento PD motor má. Na rozdíl od ostatních testovaných, které
byly kolejnicové verze, byl takový pocitově živější. Kolejnice se mi jevily
jakoby bez charakteru, líné, jako bych je nutil k práci na poště 5 minut
před zavíračkou. I když měly papírově více dehtových klokanů, nějak jsem
nevěděl, kde je hledat...
S pozdravem a přáním mnoha dobrých ekokilometrů s čím dál tím více řezanou
naftou
13.01.2012 JK