Komentáře ke článku: Mythbusting: Zimní gumy a brzdná dráha (ze dne 27.11.2014, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Brzdové kotouče jsou z kovu a ten má mnohem menší emisivitu než jaká je napevno nastavena v levných teploměrech (0,95).
|
|
|
To je samozřejmě pravda, ale to by mělo způsobit zkreslení výsledků a ne nemožnost měřit ....
|
|
A jen malý drobný poznatek. S tím měřením teploty brzdných kotoučů je to obecně problém, pokud chcete použít bezdotykový infrateploměr. A kupodivu ani tak podstatně nezáleží na jeho cenové relaci, ale pouze na principu měření, kdy na lesklém kovovém povrchu (což bržděním vyleštěný brzdový kotouč zcela ideálně splňuje) buď dostáváte zcela nesmyslné a nebo rozdílné výsledky, či nejste schopen změřit vůbec (dostáváte naprostá hausnumera).
V okamžiku, kdy povrch není lesklý, ale je zmatněn (stačí černá fixa), už měření teploty probíhá zcela korektně.
Jinak ještě jednou díky za skvělý článek, D-FENSi… :-)
|
|
|
Přesně tak. Ne nadarmo se povrchy chladičů např. u polovodičových součástek dělají černěné. Sice to nepatrně znesnadňuje přenos tepla na okolní vzduch, protože je to vlastně tenká vrstva izolantu, ale výrazně to usnadňuje vyzařování.
|
|
|
Kovove chladice maji primo jiny index pro cernene a jiny pro med, nebo hlinik. Je to prave pro nizsi tepelny odpor prechodu do prostredi, kde zaric je tmavy. Cim tmavsi, tim vice se blizi te idealni "cerne dire". spravne fyzikalne "absolutne cernemu telesu".
|
|
|
Čistý hliník (bez černé vrstvy) se používá tam, kde převládá chlazení kontaktem s proudícím vzduchem, nikoli vyzařováním. Typicky CPU.
|
|
|
Samozfrejme. CPU je v krabici, tam ta cerna barva moc nepomuze. Nejde ani tak o tu tmu (cerne teleso zari i ve tme, samozrejme), ale prave jde o to, ze tam je to onanovany vetrakem. Tam by naopak vrstva barvy/eloxu abytecne pridavala tepelny odpor.
Presne, jak pisete. Ono jako dukaz staci nalit na chladic tekuty dusik a sledovat rychlost, s jakou se mraz do hliniku zakousne. I blbej elox uz prenos zpomaluje.
Napriklad, kdyz se delaji opravy rozvodu, ktere jsou v kovu, ale neni mozne je z nejakych duvodu uzavrit, tak se odrbe barva az na trubku, navlekne se nadoba a naleje tekuty dusik. Ten zmrazi kapalinu v trubce a je mozne vedle trubku klidne ufiknout. Pokud bychom barvu neodrbali, tak se muze stat, ze bud bude mrazeni trvat neumerne dlouho, nebo to nezmrzne treba vubec (kapalina stihne chlad odvest).
Ale to uz jsem nekde jinde, sorry ;-)
|
|
|
Aha, může být. Posledně jsem použil teploměr, kterým měříme teplotu spojkových lamel a ten byl také seřízen na kovové objekty.
|
|
|
V termice se pro presne mereni teploty pouziva "cerna dira", proste pec, ve ktere neni zadne svetlo a to, co se nameri za zareni, je primo umerne teplote. Naprosto perfektne. Kamaradovi jsem kdysi pomahal s diplomkou, on na teto dire kalibroval platinove termistory.
Pokud je potreba merit teplotu kotoucu, rozhodne doporucuji udelat matnou cernou barvou treba pruh po obvodu a ten pak merit.
|
|
|
No, ano, záření černého tělesa, s jistou aproximací na běžnější materiály jsou na to tyhle teplotoměry nastavené. Ovšem bílé nebo lesklé těleso odráží všechno záření okolo, že. Takže na sněhu v mrazu to ukáže třeba +5 °C :-) Tu je krásně vidět odrazivý efekt ledové pokrývky…
Proto bych si takovou věc nikdy nekupoval, variabilita materiálů okolo člověka je taková, že to je akorát sranda měřidlo. Něco zajímavého pak stojí nesmysl. Obyč multimetr do 500 s termočlánkem (drát s kuličkou na konci) měří obvykle tak do 1000 a dírou v disku se to bez problémů prostrčí a zapíchne do kotouče.
|
|
|
Kvalitni termoclanek bude merit presne, ale mel bych dost pochybnost o kvalitnim prenosu z mereneho telesa na kulicku termoclanku. Pri te teplote kotouce asi aplikovat trochu silikonove vazeliny a zarucit kontakt s kotoucem nekde uvnitr, kde vazelina pak neudela problem.
Bezkontaktni mereni je dobra vec, ale vyzaduje referencni odrazovou plochu. Takze i blby bezkontaktni detsky teplomer je samozrejme rasista. Pro presne mereni bych musel nejprve na celo ditete nalepit nejaky kousek cerne matne samolepky, pokud ovsem je to na tuto kalibrovano.
Jako slusne presna metoda mereni se jevi termokamera, ale i ta musi mit pred merenim nejakou referenci a udelat se kalibrace, jinak nebude merit v absolutnich hodnotach.
Ostatne... ja jsem proto stastny majitel par kusu rtutovych teplomeru, spitalnickych rychlobezek a temi se u nas doma meri bazalni teploty. Digitaly jsou uplne nahovno. Meri naprosto perfektne i na dve desetinna mista, ale s odchylkou plus minus jeden stupen Celsia. Neco jako znamy prichod Jaroslava Da Cimrmana do Liptakova.
|
|
|
Než člověk vyleze aby to začal měřit, tak teplota spadne o tolik, že je to větší odchylka než chyba měření. Že to nebude s přesností na procenta je snad naprosto zřejmé, ale tedy po lopatě: nebude to s přesnosti na procenta. Každopádně ta kulička má tepelnou kapacitu limitně se blížící nule a naopak je to styk dvou kovů, tam fakt není potřeba řešit nějakou vazelínu, to jdete s atomovkou na mravence. Rozhodně to ale nebude ukazovat evidentní pitomosti jako levný infrateplotoměr.
|
|
|
No nevim, zrovna o tom bych polemizoval. S termoclanky merim dost casto a pokud jen tak neco nekam strcim (termoclanky jak znamo se davaji do jimek), tak budu merit pres teplotu vzduchu a ta muze byt u toho kotouce dost jina, nez je teplota kotouce.
Samozrejme, ze kotouc bude rychle chladnout. O tom zadna. Ale cernou znacku na vnejsim obvodu kotouce namerim raz dva, rychleji, nez zasunu temoclanek nekam, kde neco namerim a take merim primo teplotu na kovu, bez teploty vzduchu.
Ja tvrdim, ze bez prenosneho media bude ten termoclanek vykazovat vetsi hovadiny, nez levny infra s referencnim povrchem.
Ale pripoustim, ze pokud ten termoclanek pouzijeme jen jako komparator a nebude nas zajimat absolutni teplota kotoucu, nybrz jen srovnatelna teplota kotoucu pred testem, tak i ledabyly kontakt pilule s diskem muze mit jakes takes vypovidaci schopnosti. Rozhodne vetsi, nez lefny infra bez reference.
To ale pak neni chyba pristroje alebrz metody.
|
|
|
Ten kotouč moc rychle nechladne - je to 2,5 kg litiny. Kromě toho pár °C nehraje roli a troufám si tvrdit, že ani zahřátí brzd ji nehraje. Přece jen byla okolní teplota 3,5°C a prokluz nastával mezi gumou a povrchem, takže energii absolvovaly gumy a povrch. Brzdy jí pohltily jen část a na kotoučích se dala na konci akce udržet ruka, takže měly nějakých 80°C. Úplně jinak to bylo v létě s Alfou, kdy od kotoučů sálalo teplo a teploměr ukazoval hodnoty mezi 200 a 240°C.
|
|
|
Vo čem to proboha mluvíte? Když je tam velká díra kterou může infrateplotoměr chytat záření, tak tak naprosto bez problémů strčím i drátek abych ho píchnul do kotouče. Jaká tepltoa vzduchu? Jste očividně neměl běžný multimetr s teplotním čidlem nikdy v ruce.
Ja tvrdim, ze bez prenosneho media bude ten termoclanek vykazovat vetsi hovadiny, nez levny infra s referencnim povrchem.
Jo a já jsem čínskej bůh srandy. Teplovodivé pasty se obecně velmi přeceňují, běžně při testování osazuju chladiče na mikroprocesory bez pasty a bez problémů se to uchladí. Jo, teploty jsou vyšší a možná to víc větrá, ale dá se to tak klidně provozovat TRVALE.
Jakákoli teplovodivá pasta je oproti kovům v podstatě izolant. Jde jen o to, že vzduch je ještě větší izolant, proto se tam pasta dává aby vyplnila nerovnosti, které jinak vyplní vzduch. Nicméně miniaturní kulička s tepelnou kapacitou blízkou nule se při styku s kotoučem zahřeje na teplotu kotouče asi tak OKAMŽITĚ, takže fakt nechápu, co tam proboha živýho chcete řešit s pastou.
|
|
Ibaže v prípadnom správnom jednaní bude akceptovaný iba názor privolaného "dopravného experta", a to bez ohľadu na skvelé merania, ktoré tu D-FENS publikoval.
Dogmy sa totiť ťažko vykoreňujú.
|
|
|
No...on bude muset "expert" nejak dolozit z ceho vychazel, jaka byla metodika mereni a jak sbiral namerene udaje. Tvrzeni "je technicky mozne", jako to pouzivaji soudni znalci v cele se samolibym zmrdem Vémolou z ÚSI Brno, zde nenajde uplatneni, protoze bude treba dodat exaktni data a ne jen dlinty, ktere pomahaji utracenina tim i vyberu DPH...coz je i jediny cil tohoto podzimniho blbnuti.
|
|
|
Proč myslíš, že ve správním řízení, kde jde o pár tisícovek, se bude „expert“ chovat výrazně jinak než v těch trestních věcech, kde jde o pár let života?
Já se obávám, že pokud už by na posudek ve s. ř. došlo*, budou to úplně stejné bláboly jako ty Vémolovy. Ouřada bude mít papír razítkem a haldou rádobyvědeckých keců, sprostý podezřelý bude uznán vinným a nazdar...
___
* Posudek stojí peníze, takže většina úřadů se na něj vykašle a pokusí se to odargumentovat vlastními silami.
|
|
|
Jen krátce ke hvězdičce: posudek sice stojí peníze, ale platí ho ten, kdo prohraje. Taky jsem si musel tuhle nechat udělat posudek kvůli rozbité prdeli svého auta, protože pojišťovna osoby, která škodu způsobila, měla pocit, že „tohle s nehodou nesouvisí, protože to řekl náš odborný technik dvakrát, a proto to nebudeme platit“. Nakonec zaplatili vše, co jsem žádal, včetně posudku, který samotný stál lehce přes 10 táců.
|
|
|
Nejsem si jist, zda ustanovení §79 správního řádu dávají orgánu možnost jen tak „přefakturovat“ náklady na znalecký posudek. Sice tam je odst. 6, ale na druhou stranu odst. 5 mluví pouze o paušálních úhradách.
Já se výhledově na tuhle problematiku chystám, protože mě docela štve to, jak úřady nutí utrácet ne zcela triviální peníze i lidi, kteří, jak se později ukáže, vlastně nic neprovedli.
|
|
To názorně ukazuje, že nikoli gumy, ale soustředění řidiče na provoz je pro brzdnou dráhu určující. Myslím, že právě tento poznatek byl pro mně jako pro řidiče na celém pokusu nejcennější, protože nulový vliv zimních jsem očekával a nebyl překvapením.
No ale nepozornsot nemůžeme co? Nepozornost nemůžeme pokutovat! Takže se bude buzerovat za formální nesplnění jakéhosi žvástu.
Jinak zajímavé by bylo srovnání na mokré vozovce za teploty lehce nad nulou a na ledu, jestli tam bude nějaký rozdíl, ta voda gumy ochladí, takže pak už mají teploty jen lehce nad teplotou vozovky.
|
|
|
letní guma (většina) zase lépe odvádí vodu
|
|
|
|
To ale neni srovnavaci test, to je PR video.
Ja nepopiram, ze na lede tam nejaky rozdil bude. Rozporuju ale ten brutalni rozdil pri bezne pouzivanych vzorcich a typech gum.
|
|
|
Hmm, ne. Na webu maj popsané jaké gumy používali a něco doprovodného kecání, můžete se mrknout, není to že vzali nejhorší letní šmejd proti nejlepším zimákům…
A mrkněte se na víc videí z různých testů různě po světě, na ledě a sněhu jsou tam vždy rozdíly drastické.
|
|
|
Na sněhu určitě, o ledu bych měl značné pochybnosti ...
|
|
Je tam jenom chybka v textu. 2x letní pneu místo zimní.
Jinak osobně v našem mírném pásmu dávám přednost univerzálním pneu.
Přijdou mě totiž optimální do našich klimatických podmínek. Což někteří komentují, že strašně riskuji. Na což odpovídám asi ano, zkuste to vysvětlit té dámě, co se mě na zimních podívala do kufru.
|
|
|
+1.
Kdo vylozene nejezdi do hor, kde neni prohrnuto, tak mu celosezonka staci, idealne se 4x4 a aspon jednim uzamykatelnym difem. To udela vice prace, jak nejaka kouzelna guma.
Ja myslim, ze co se bezpecnosti tyce, tak se lze orientovat na zcela jine gumy... v zimnich/letnich bych zachranu populace nehledal.
|
|
|
K tomu neni co dodat, je to presne tak. Ovsem u mainstreamove automobilove produkce se nedostatky v drivetrain dohaneji vydobytky moderniho gumarenstvi.
|
|
|
Protoze z hlediska jejich businessu totiz o zadne nedostatky nejde, ba naopak. No a tam, kde to zacalo drhnout a lidi bohuzel aplikovali brain&experiences, tam musel zakrocit zakon.
|
|
|
No, myslíš jak jezděj na Barumkách, Nankangu a dalších, ještě horších věcech?
|
|
|
Tzv. "univerzální" nebo "celoroční" pneumatiky jsou principiálně konstrukcí běhounu a materiálově pneumatiky zimní, pouze mají oproti "klasickým" zimním pozměněný dezén do větších ploch.
Takže v létě je ta pneu nepoužitelná materiálem a v zimě dezénem.
Takovou poneumatiku rozhodně nelze doporučit snad vůbec nikomu.
U pneumatik nejvíc záleží na provozu. V Praze a většině velkých měst v ČR v posledních 10 letech snad zhruba 2 zimy mělo smysl použít zimní pneumatiky. V ostatních letech to byl holý nesmysl. Jinak tomu bude třeba na hřebenech Krkonoš, kde i v té nejteplejší zimě lze očekávat alespoň minimální sněhovou nebo břečkovou nadílku. Takže zase univerzální "dobro" překvapivě opět neexistuje.
Jinak podstatnějším zvěrstvem - jak D-FENS zcela správně uvádí v závěru - je trvalé používání zimních pneumatik v létěl k čemuž dobroser Huml podstatnou měrou přispěl. Například u nás (Praha 9) jezdilo v létě zhruba 6-7 aut z 10 na zimákách.
Těším se na "test" zimní pneumatika ve 30 °C, ale obávám se, že dočkat se jej můžeme až v létě… z mé osobní zkušenosti je totiž chování zimních pneumatik v teplotách nad 25 °C čistou katastrofou, zejména v otázce změny směru jízdy. Rád poskynu případnou součinnost. Navíc můžeme udělat třeba test s různými brzdovými komponenty (ideálně včetně životnosti, protože se často stává, že drahé komponenty nejen lépe brzdí, ale také déle vydrží, takže vycházejí jednotkově paradoxně levněji)
Ale samozřejmě platí, že ze všech faktorů nejvíc ovlivňuje bezpečnost jízdy řidič. Stoleté polomrtvé babě s reakční dobou >5 s pak nepomůže ani Lancer Evo IX s nejlepšími technickými komponenty.
|
|
|
Mně se jako celoroční na SUV osvědčily Izzardy od Matadoru. Je na nich M+S, takže policajti neprudí. Při letním ježdění se chovají dobře, na sněhu řekněme snesitelně (trochu pomůže 4WD, taže ve výsledku dobré).
Já jsem teď řešil zda přezouvat či nepřezouvat Jaguara. Na jedné straně nejvíc km najezdím i v zimě po dálnicích, kde bývá spíš mokro či břečka a letní pneu jsou na tom lépe, na druhé straně u nás v Sudetech (kde se nesmí solit kvůli CHKO) se zimní pneu docela často hodí. No nakonec jsem i s přihlédnutím ke koncepci motor vpředu-hnaný zadek ty zimní pneu koupil...
|
|
|
Já mám na svém vehiklu Opel Frontera B už čtvrtý celý rok BF Goodrich AllTerrain AT a opravdu špatné jsou jen na vodě/břečce. To je ale způsobeno především vzorkem, který postrádá jakékoliv podélné drážky a proto vodu neodvádí. Na sněhu ve spojení s 4x4 je radost na nich jezdit a na suchu i za vyšších teplot s nimi nemám problém. Jako bonus mají na bočnici kouzelnou formulku M+S, takže od placatých čepic mám také pokoj.
Izzardy jsem původně na zimu chtěl také koupit, ale když se Goodriche osvědčily, nebyl důvod vyhazovat peníze oknem.
|
|
|
OC si je také pochvaluje. Já jsem o nich uvažoval na Jeepa, ale pak tam byly nějaké problémy s rozměry a navíc pro mne bylo chování na vodě velmi důležité, takže jsem vzal Izzardy jako kompromis mezi terénními a silničními pneu.
|
|
|
Ono se na nich i na té vodě dá jezdit celkem bez problémů, ale musí s tím člověk počítat, zpomalit a držet si větší odstupy.
|
|
...jen mne utvrdil v tom, ze celosezonky s brutalne vysokym vzorkem v kombinaci se 4x4 jsou fpohode.
Do tezkeho terenu samozrejme to chce uplne neco jineho, samocistici "traktorak", ale nastesti neni nutne mit v zime zimni gumy, zakon uznava i oznaceni "terenni".
Podle mne je to spise o vzorku. Kdyz bude kopec snehu, tak proste se musim prohrabat. Kdysi jsem jel v Alpach na Vanoce do zasnezeneho kopce a byl linej vzit retezy. Mel jsem tehdy jakesi Nokie, zimni. Vyfrcel jsem nahoru a Rakusaci se divili, kde ze mam retezy. Pak videli vzorek a uz se neptali. To byly asi jedny z nejlepsich gum, co jsem kdy mel. Od te doby uz mam jen celosezonky a staci mi (retezy vozim...).
|
|
Pár poznámek:
Ta „slavná teplota“ 7° C, pokud vím, začínala úplně jinak. Dřív (tak 10 let zpátky?) se uvádělo, že když průměrná denní teplota klesne pod 7° C, je výhodný přezout na zimní. Jen si z toho eksperti a mediální mrdky časem udělali zkratku „zimní guma je při teplotě pod 7° C lepší“. Což ale logicky vůbec nevyplývá. Ona je „možná“ lepší v průměru ve většině situací v onom dni, kdy průměrná teplota klesla pod 7° C, ale ne vždycky po celej den (asi to teď nevysvětluju nejlíp).
Typicky taková hodnota vzniká zhruba tak, že gumárenská fabrika testuje a měří a vytvoří „doporučení“, který (s nějakou tou hvězdičkou) zveřejní ve svejch marketingovejch papírech. A odtamtud se to šíří dál bez ohledu na to, co to číslo původně znamenalo nebo jestli se třeba vztahovalo jen k určitýmu typu gumy toho jednoho výrobce...kterej už se třeba těch 10 let ani nevyrábí. Prostě si to žije svým životem.
Dál se pořád pomíjej různý typy a značky gum. Příklad z praxe s firemníma autama:
Peugeot Partner, letní Matador, zimní Matador:
Zimní Matador byla guma dobrá v zimě, no v létě na ní člověk každou chvíli driftoval. Takže zhruba tak, jak by to člověk očekával.
Opel Corsa, letní Barum, zimní Dayton:
Preverze. Jednou sem na tom ty zimáky měl až do léta a po přezutí na letní sem to málem vyklopil po tečně do příkopu. Nezatáčelo to, nebrzdilo to, letní guma byla proti zimní horší jak v horku a suchu, tak na mokru. Prostě vždycky. Když sem si na to časem zvyknul a na podzim vrátil ty zimní, byl to rozdíl úplně nepopsatelnej. Jako bych vyměnil půl podvozku a přidal řiditelnou zadní nápravu.
Peugeot 406, letní Pirelli P7 ojetý na asi 1 mm, zimní Michelin Alpin PA3:
V chladnu na mokru líp držela směr ojetá Pirelli. Nehrozit v kalužích nad 80 km/h aquaplaning, asi bych to tam na tu zimu nechal, neb se s tím jezdilo většinou po dálnicích. Auto bylo celkově jistější, po výměně za zimáky se dostavil pocit, jako když pevný boty vyměníte za pantofle. Ale na sněhu to zas bylo o hodně lepší.
Srovnávat obecně zimní/letní se prostě IMHO nedá. Možná u renomovanejch značek, tam prostě nejde za jízdy poznat rozdíl mezi třeba Dunlopem a Bridgestone, ať si ADAC říká, co chce...ale mezi Dunlop a Barum už může bejt rozdíl bez ohledu na to, která je zimní a která letní, jestli si rozumíme...
|
|
|
O Barumkách všech tipů jsem většinou četl reakce typu „píská to i když auto stojí“ a nadávání že to nedrží v zatáčce. Jestli je Dayton ještě horší, tak potěš koště. A to když jsem hledal zimáky, tak na mě z obchodů padaly takový názvy, že Nankang je proti tomu asi ještě špička…
|
|
|
Naopak, asi špatně pochopeno. Zimní Dayton (myslím, že DW500) byly lepší i v létě, než letní Barum. Za mě je to skvělá guma a za ty prachy tuplovaně.
Patří to pod Bridgestone a i když je to low-cost značka, asi na to neserou tolik, jako u low-cost značek u Continentalu... :D
|
|
|
|
Barumky se zhoršily. Někdy kolem roku 2005 to ještě byly průměrný gumy, ale teď je to šrot. Nedávno jsem měl auto z půjčovny na zimních Barumkách a bylo to dost tristní. Ale asi zase nejsou drahé.
Dayton jsem měl 2x na soukromých autech, obojí byly Favority. Letní Dayton D-100 ujely mrtě kilometrů a jejich existence byla zakončena testem podobným popsanému, při kterém jsem nacvičoval losí test na ojetých a nových letních pneu. Daytony sjeté do podoby slicků nové gumy Pirelli zcela deklasovaly. Kariéra Daytonů byla zakončena tím, že jsem je při jednom testu vyzul z ráfku. Zimní Dayton DW-510 byly také v pořádku, stabilita lehkého auta, který F byl, se jejich instalací hodně zlepšila. Ale to bylo někdy v r. 2010 a od té doby se také mohlo stát hodně věcí.
|
|
|
Koukal sem na web a DW-510 se furt dělaj, takže jestli nějak zásadně nehrabali do směsi a konstrukce, mělo by to bejt furt OK.
Další slušnej kup v historii byly zimní Debica Frigo, co sem koupil někdy v roce 2007. Patří to pod GoodYear a tenkrát to mělo starší dezén z Ultra Grip 5.
Hezký je, že i když chce člověk fakt ušetřit a kupuje nový gumy za cenu protektorů, pořád se dá najít dost dobrá kvalita. Čínský gumy nebo Barum si dneska koupí asi fakt jen blbec. Někde v OBI sem viděl protektory za 1500 Kč kus, tj. jeden za cenu dvou kusů těch Daytonů...to si pak koupí nejspíš jen blbec tuplovanej.
|
|
|
Téměř vše je dneska vyrobeno v Asii, takže označení "čínskej šmejd" je hodně neurčité. Vyrábí se tam vedle sebe nejhorší i nejlepší věci (které často vypadají stejně), takže nemá smysl zemi původu vůbec řešit.
Některé dosud neznačkové asijské výrobky již vykazují srovnatelné nebo i lepší vlastnosti, než mnohem dražší a značková evropská produkce.
Totéž se týká mnoha asijských komponent. "Výhodou" asiatů je, že si nelámou hlavu s vývojem. Opajcují to nejlepší, co Evropa nabízí, a pak to prodávají za třetinu ceny. Kvalitativně super, cenově na úrovni aftermarketu. Bohužel si moc lisí neuvědomuje, že ten vývoj zaplatil někdo jiný, kdo díky této nekalé konkurenci zkrachuje a vývoj se již dál nepohne ani o píď. Ale kupte tentýž výrobek "autorský" třeba za 50 000 Kč nebo jeho asijskou kopii za 20 000 Kč z čistě morálních důvodů. Asi budete za blázna.
Konkrétně u pneumatik jde o to, že EU nutí výrobce do různých EKO materiálů a konstrukcí, takže třeba někdejší věhlasná společnost Pirelli dneska vyrábí nepoužitelný šmejd a všechny pneumatiky Continental Group, které s železnou pravidelností vyhrávají veškeré německé "testy" jsou vhodné pouze na spáchání sebevraždy. V Asii podobné enviromentální harakiri nepáchají, takže jejich výrobky mohou být i použitelné. Pokud chci například oneumatiku na sportovní jízdu, nemám v Evropě na výběr a musím do Asie (např. Brigestone řady Potenza).
|
|
|
Na Continentaly si já stěžovat nemohu, je to jedna zmých oblíbených značek a konkrétně zimní TS780 předváděly na uježděném zněhu pro mě zcela nepochopitelné jízdní výkony.
Podobně letní CPC jsou slušné letní gumy na pohodové ježdění a CSC taky nejsou špatné na trochu rychlejší a ostřejší jízdu. Samozřejmě, pokud někdo jezdí tak, že se mu CSC přehřívají, tak s nimi spokojen nebude.
Já pro změnu "kvetl" ze dvou generací Michelin Pilot Premacy, které prý nebyly špatné, jakmile se zahřály, což se mi ale nikdy nepovedlo a proto mě štvaly celou dobu, co byly na autech. Díky nim mám k Michelinu averzi.
|
|
|
Zajímavé, mně se Piloty Primacy osvědčily velmi. Netuším ale, která generace to byla.
|
|
|
Výroba kolem roku 2003 - směs tragicky tvrdá, na mokrém to byla vysloveně mizérie, kilometrová výdrž nadprůměrná, na suchu neurazily ani nepotěšily, prostě nuda.
Výroba kolem roku 2008 - směs lepší, na mokrém použitelné, kilometrová výdrž nadprůměrná, ale opět na suchém ani mokrém nepotěšily ani neurazily, při smyku na suchu na všechny čtyři se chovaly nezáludně, nicméně utrhly se brzo a trvalo jim překvapivě dlouho, než se chytly.
Tipuji, že byly dělány na klidné ježdění hlavně po suchých dálnicích, což je ale provozní režim, kdy na žádných gumách nemám problém. Spotřeba a chování na suchu mě skoro nezajímá, já od pneumatik očekávám, že se budou výborně chovat na mokrém a přesně v tomto byly Michelin PP oproti jiným prémiovkám propadák jak podle "německých" testů, tak podle mých zkušeností - konkrétně brzdná dráha na mokru byla citelně delší, než měli Conti nebo Pirelli.
|
|
|
Abych byl určitější, tak „Čínskou gumou“ sem taknějak souhrnně myslel značky jako Sunny, Linglong nebo Triangle, který to ještě/zatím moc neuměj. Dezén jim okopčit de, ale jako pneumatika to moc nefunguje.
|
|
|
Na Jeepu mám celoroční barumky polarisy 225/75R15 a nemám pocit, že by to auto nějak bláznilo. Brzdí to poměrně dobře (na tak těžkou krávu s tuhými nápravami), nemám problém ani v dešti, ani na sněhu, zvládlo to i losí test (vyzkoušeno nuceně na křižovatce u Výstaviště). Na dálnici drží dobře i při rychlostech nad 140 km/h, což u teréňáku je rychlost hodně zřídka používaná. Teď budou kroutit druhý rok, ujel jsem na nich nějakých 30 000 km a vzorek je pořád někde na 60-70% výšky.
Asi záleží i na velikosti pneu a jejím určení.
|
|
|
Ja na svem U.S. SUVu pouzivam vzorek Globe-Trotter, pro celosezonku mi to zatim vyslo jako rozumny kompromis mezi hukotem a vykonem. Na nove gume je ten vzorek hodne vysoky a docela dobre se cisti i od blata. Na chalupe mam kousek cesty vylozene louku, jak zaprsi, tak je break-dance s beznym autem, tenhle vzorek slusne drzi. Na snehu v pohode a v lete mi jen vadi, ze je trosku hlucnejsi, jak ciste letni typ.
|
|
|
Velikost pneu a konstrukce náprav taky bude mít vliv.
Ale nedivil bych se, kdyby to na jinejch gumách fungovalo o dost líp. Já si taky myslel, že ta Corsa drží slušně...než sem tenkrát nahodil nový zimáky... :) Ale je fakt, že v tomhle rozměru asi zas tak moc na výběr nebude...
|
|
|
S Barum Bravuris 4x4 v rozmeru 245/70R16 jsem taky neudelal uplne spatnou zkusenost. Drzi to v zime, v lete, snih, blato, brecka, asfalt, beton, voda, nic z toho nepredstavuje problem. Zatim na nich mam najeto skoro 40 tisic, vzorku porad dost. Rozhodne lepsi, nez ty Yokohamy pred tim.
Kriveho slova nemohu ovsem rici ani proti Barum Bravuris 2 v rozmeru 205/45R16, byt ty na snehu nebo brecce nepouzivam.
|
|
|
No drahé, když si vezmeš, že docela solidní gumy (jako třeba starší/doprodej starého top modelu nějaké fakt značky) už koupíš jen o pár dalších stovek dráž jak Barumky, tak by podle mě měly být ještě o 50 % levnější aby tím ospravedlnily o jak moc jsou horší…
S Daytony jsem to špatně pochopil, už vidím.
|
|
|
Pokud se podivame na graf prumerne teploty behem roku v CR, tak z toho pomerne dobre vyplyne, odkud se vzalo, ze je treba lidem nacpat gumy listopad-brezen.
http://www.treking.cz/sluzby/predpoved-pocasi-prumerne-teploty.htm
Tam nekde bych hledal tech 7 °C ;-)
|
|
Skôr by bolo asi lepšie vyskúšať v zime ked je sneh porovnanie jazdy do kopca na letných a zimných pneumatikách.
|
|
|
A mate stejne gumy se stejnym vzorkem, ale ruznou smesi? Dost pochybuju. Mozna by si to mohl dovolit udelat nekdo treba v Obnove, ze by vzal osm koster, jeden typ vzorku a udelal to ze dvou ruznych smesi. Pak teprve by to bylo o necem.
Jinak se srovnava nesrovnatelne. Cisteni vzorku od snehu je neco zcela jineho, nez cisteni vzorku od vody. Takze letni vzorek bude lip odvadet vodu, kdezto zimni se tolik nezajebe od snehu. Coz ale nijak nesouvisi se smesi a troufam si tvrdit, ze to nema srovnatelny vliv na brzdeni, kterym ale UAMK argumentuje predevsim.
|
|
|
Na mojich zimnych gumách sú dražky asi tak 2 krát širšie ako na mojich letných gumách. Takže odvadzanie vody by mohlo by na zimnych aj lepšie. Ale tak počkám na test použivania zimnych gum v lete.
|
|
|
Už je to pár let, ale kdysi jsem viděl nějaký test sousedů z ADACU, a na suchu vyšly letní líp vždy, zima nezima, a na mokru taky, pokud to nebyla taková ta mezní hranice kdy už nepadá voda ale mokrá sračka, která má navíc tendenci namrzat.
Že jsou zimní o třídu lepší jak jen zajde sluníčko a začne jít pára od huby, to je prostě jen mediální humbuk. Jenže se ukazuje, že na rčení o stokrát opakované lži je až příliš pravdy.
|
|
|
To jste vůbec nepochopil, o co tu šlo.
Zkuste si článek přečíst ještě jednou, třeba nahlas….
|
|
Ne nadarmo se na tech gumách pise M+S (mud and snow - blato a snih).
|
|
Jednoho roku byly extrémně teplé Velikonoce a já jako na potvoru nestihl přezout. Na dálnici jsem musel náhle brzdit a nebyl to dobrý pocit (slušně řečeno). Asi jako by ty gumy byly ze žvýkačky. Takže si umím představit obsah příštího dílu.
Přimlouval bych se k měření na autě s ABS. Dneska už to mají skoro všichni (kromě těch, kteří vyloženě nechtějí) a při akorátním sešlápnutí ABS způsobí pokaždé stejný brzdný účinek daný přilnavostí pneumatiky. A navíc by možná šel vhodně odpálit (přes diagnostiku???) "brzdový asistent" (pokud ho auto má) a pak by to brzdilo opravdu hodně a pokaždé stejně.
Taky mě napadá dát před "startovní" čáru něco hodně kluzkého (mokrá folie), a začít brzdit už tam, docílilo by se tak stejného začátky brzdění.
|
|
Těch 7 stupňů bude pocházet z dob, kdy plnivo pneumatik neobsahovalo siliku, ale saze. Je to teplota, kdy se materiálová charakteristika gumy začala prudce lámat k horšímu z důvodu postupné fázové změny.
Dnes se silika rve i do letních gum a tak se letní gumy kolem nuly chovají mnohem lépe, než letní před 20 lety a ve výsledku na suchém budou některé letní gumy mnohem lepší i za hlubokého mrazu, než některé zimní gumy - v závislosti na tom pro jaký kompromis se výrobce rozhodl.
Po zkušenostech s prémiovýma gumama (letní i zimní) mi už Barum smí jen na přívěsný vozík - zažil jsem v 90 letech Barum Brilantis i Barum Polaris I a stačilo mi to nadosmrti.
O tom co na co má vliv při konstrukci pneumatiky, je hezké povídání zde:
automotive.ing.unibs.it/~gadola/Michelin/GRIP.PDF
Mimochodem na prémiových zimních se dá po městě krásně jezdit do +20 C, pak začínají téct a klouzat.
Pro pneumatiku je hodně důležitá její vlastní teplota, ne teplota vzduchu.
|
|
|
Vlastni teplota a teplota vozovky. O vzduch samozrejme tolik nejde. Pokud se guma zahreje, tak rozdil mezi nulou a sedmi stupni na vozovce se potlaci. To je jasne.
|
|
|
Já měl kdysi Sierru a na ní právě Polarisy, a nemohu říci křivého slova. První dvě zimy pohoda, třetí trochu slabší, čtvrtou to už chtělo nové.
|
|
|
Kamarád měl na Felicii Polaris I, já tam měl Conti TS780. To mi stačilo. když mě vezl, myslel jsem si, že má závadu na podvozku. Polaris II prý už byly mnohem lepší.
|
|
|
Na Volovu C70 i CC používám Barum Polaris 3 a nemůžu na ně říct nic moc kritickýho. Koupil jsem je, protože dezén je určen do sněhu a břečky, kde skutečně nemá výraznější slabinu. V Břečce jezdím sem tam po městě, ve sněhu na chalupě v Jeseníkách. V Orličkách nemám problém jet s Volovem tak, že si jízdu užiju (předminulou zimu jsem dal i dvě zapamatovatelná BMW X5 (já vím, jsou to jen SUV a navíc byli oba z Prahy, ale přeci jen, na uježděném sněhu v přehledných zatáčkách nemusí jet 40, když je vidět na kilometr, je hovadina) a sněhový jazyky jsou spíš zábava než strach o to, jestli projedem.
S Polarisama na CC jezdím ve sněhu jako s buginou a problém není ani 10 cm čerstvýho apod.
Ani na jedno auto jsem nemusel nikdy nasadit řetězy i když je vozím...a to silnice k chalupě je udržována jen pluhem bez posypu, jednou, max. 2x za den a je to tam ze vsech stran do kopce.
Jediný, čím si to vysvětluju je fakt, že nečekám od zimních gum nějaký kouzla a nemyslím si, že mohu jezdit na sněhu a se zimníma jako na suchu s letníma.
imagelink.cz/?v=16ccvesnehu.jpg
|
|
|
Shodou náhod jsem se stal majitelem zlého německého SUV a moje první projetí kruhákem na sněhu dopadlo téměř políbeným svodidlem. To auto je na sněhu dost nevypočitatelné. Tam kde se zadokolkou blbnu a užívám si jízdu bokem, se s Bramborou X plazím jak důchodce.
|
|
|
Co jste tam měl za gumy ? Některé zimní gumy jsou skvělé pro jízdu do kopce, ale chraň vás bůh vjet na nich na sněhu do zatáčky. Tuším že to byl třeba příklad Goodyear UG6.
Dunlop WS M3 měly podobný "problém" - v předozadním směru vynikající, v zatáčce člověk měl co dělat, aby nehobloval svodidlo. Dunlop WS 3D jsou v tomto předvídatelnější.
|
|
|
To auto je v prvni rade tezky a neohrabany jako prase a tak ho sebemensi zatacka namaha stran prilnavosti pneumatik. Kdyz k tomu pridas jeste neco na silnici, co snizi prilnavost, musis zpomalit, nebo jsi venku.
|
|
|
Na suchu bude letní guma vždy lepší, akorát bude platit, že čím nižší teplota, tím je žádoucnější měkčí směs. Letní pneu má totiž při stejném rozměru (např 210 mm) větší styčnou plochu, než zimní.
Zmenšovat styčnou plochu má smysl až v okamžiku, kdy sucho není. Na mokru, blátě, a sněhu. Na ledě pak potřebujete extrémně vysoký tlak na styčné ploše, takže ideálně gumu s hřeby.
I letní pneumatiky mohou být relativně měkké a některé jsou takto konstruované (většinou to jen nejsou masovky). Samozřejmě jejich životnost je pak nižší výměnou za lepší vlastnosti za plánovaných podmínek.
|
|
chválím vlastní měření. Před pár lety Autoklub ČR 2x dělat test zimní pneu vč. letní (v zimě), hodnocení byl přepočet nameřených vlasností na procenta. Ukázalo se, že letní v zimě na suchu a mokru mají stejné nebo lepší (až o 8 % ) vlasnosti, než zimní.
PS: Výkony zimních pneumatik mezi s sebou, vyjma pár tragických kusů, se napříč všemi značkami pohybovaly v pásu 93 - 100 %. Čili žádné velké rozdíly mezi značkami pneumatik.
Jeden link ze dvou na onen test je nedostupný, druhý jsem nenašel v rychlosti.
|
|
Díky za zajímavý test, s jehož přípravou i průběhem samotným jistě bylo nemálo práce, ovšem výsledek stojí zato a dopravní "experti" by jej měli mít jako povinnou četbu, než zas vypustí do médií nějaký blábol.
Učinil jsem stejnou zkušenost i bez měření - o víkendu jsem přezul svou kombíkovou fobii (vyrobenou 10/2003) na zimní a včera se málem podíval do kufru auta, které na semaforu na oranžovou na semaforu přede mnou hodilo kotvu. Bylo to na trase z práce, kterou jezdím denně a stejná situace na této křižovatce se mi nestala poprvé a jsem na ni připraven - naposled minulý týden ještě na letních gumách (Fulda Carat Progresso 185/60 R14) jsem zastavil naprosto v pohodě; včera stejné místo, stejná rychlost, stejná situace, přibližně stejná teplota (4-5°C), ovšem místo kotvy nastaly sáňky bez typického kvílení (gumy Kleber Krisalp HP2 shodného rozměru; ovšem fyzicky je jejich běhoun o dobrý centimetr užší než na letních) a zastavil jsem tak tak - bylo to o prsa korejské gymnastky :). Zaujalo mne to natolik, že jsem si pak cvičně ostřeji dvakrát objel tramvajový ostrůvek a v obou případech se dostavil mírný nedotáčivý smyk, zatímco letní tento cvik dávají v pohodě. Závěr: moje konkrétní zimní gumy při teplotě kolem 4°C kloužou víc než moje konkrétní letní gumy při srovnatelných podmínkách a dopravní "experti" nechť mi se svými doporučeními políbí prdel.
|
|
Prvne, merit na suche vozovce je... jak bych to rekl: "mirne zavadejici". Zrovna v zime se spis da cekat mokro, snih, led (nebo posypova sul, sterk a podobnej sajrajt).
Druha vec: beru to jako takovej peknej uzivatelskej test. Ovsem profi-mereni se dela trochu jinak: na mereni rychlosti/spomaleni se pouziva "merici kolo" (ne, ani gps neni dost presne), auto se ovlada na dalku, provadi se korekce na teplotu/vlhkost, silu a smer vetru, po kazdem mereni se merici draha komplet chemicky cisti, odstranuje pogumovani, pneumatiky se temperuji na stejnou teplotu, atd, atd. Dovoluji si rict ze neco o tom vim. Delam ve firme ktera takoveto mereni provadi (ne, neprodavame pneumatiky ani auta).
Nemuzu ani souhlasit s tvym nazorem o vyssim souciniteli treni letnich pneumatik. Rozdil je danej spis tim, ze zimni pneumatiky maji bohatsi profilovani, mnohem vic drazek a lamel ktere se pri brzdeni ohybaji. Samozrejme, taky vejska profilu hra roli (7mm vs 3.4mm), stejne jako tvrdost (stari)...
|
|
|
D-fens reaguje na mediální plačky, které pomalu dělají vraha z každého, kdo na suché zimní vozovce nemá zimní gumy.
I na mokrém nová mainstreamová letní prémiovka dopadne lépe, než nová zimní guma z baublbce i při teplotách kolem -10, ale vrahem je ten, kdo má gumu bez písemnek M+S.
Je fajn, že máte ve firmě profi vybavení, ale bohužel ti co mají k dispozici profi vybavení se nepokouší zveřejnit výsledky testů, které nepodpoří jejich business plán. A na myšlence "nepřezouvejte zbytečně na zimní" se business plán postavit asi fakt nedá.
Jinak komplexnější test je publikován zde:
http://www.edmunds.com/car-reviews/features/tire-test-all-season-vs-snow-vs-summer. html
Postavili proti sobě : univerzály Michelin Pilot HX MXM4 , letní Michelin Pilot Exalto PE2 a zimní Michelin Primacy Alpin PA3 a testovali na suchu, sněhu a mokrém.
Nepřekvapivým závěrem je, že zimní je lepší akorát na sněhu, jinak s přehledem vedou letní gumy. Bohužel teploty neuvedli a vzhledem k lokalitě testovali "vodu v teple".
|
|
|
Skutecne?
Od 1.11. jsou tzv. povinne zimni gumy. Ja prezul teprve vcera, protoze k tem teplotam kolem nuly prestalo byt sucho a rano lezelo asi 5 mm snehu. Usetril jsem teda za mesic asi pul milimetru zimnich gum, protoze asi tak 10 dni je opravdu chladno.
Profi mereni se samozrejme daaaavno nedela s mericim kolem tam, kde ho z drivejska uz nemaji...a pokud jsem si vsiml, tak mi pred autem silnici ani nezametaji, natoz aby ji chemicky cistili.
Testy tebou popisovane jsou tedy co do chovani v realnem provozu stejne na hovno jako jsou laboratorni treba spotreby PHM udavane vyrobci aut.
Letni gumy maji vetsi stycnou plochu, protoze maji mene clenity vzorek a uzsi drazky, ktere maji jen odvadet vodu a nikoliv se take samy cistit od snehu.
Letni gumy jsou na suchu i mokru lepsi nez zimni, ktere za nimi zaostavaji ve vsech aspektech o 8-10%. To je fakt danej konstrukci a urcenim tech pneumatik. Je to stejne, jako hloupost tvrzeni, ze skodiffka je kvalitni, ceske auto a nebo ze fobyje je prostorny, rodinny vuz.
|
|
|
Tak to jsme přezouvali ve stejný den. Já v nadmořské výšce 600 m.n.m. u tchána, kde poletoval sníh a od 700m.n.m. už byl poprašek. Troufám si tvrdit, že mám najeto ze všech účastníků diskuse nejvíc na letních gumách na sněhu Jedná se o gumy nahuštěné na 3 bary zcela nové. Korejské či německé, kromě hlubokého sněhu nebo náledí jsou v běžných rychlostech zcela ovladatelné, ABS a zejména ESP k tomu výrazně pomáhá. I na tom sněhu a ledu jde s jistou mírou opatrnosti jezdit do cca 80km/h, jen je třeba brzdit s předstihem a zatáčet v nižších rychlostech. Jediný skoronepřekonatelný problém je rozjezd v zasněženém kopci. Zde i 4x4 mívá problém, paradoxně větší manuál než hydrodynamický měnič. Mezinápravový diferenciál v poloze 50% na 50%. Vypnutí protiprokluzu ve specifických podmínkách (lehký poprašek) občas pomůže. Kdo jezdí jen po Prahe a ne na Strahov když zrovna nasněží, ten zvládne na slušných letních gumách celou zimu, Ostatně jako naši otcové a dědové, a to neměli jen 1000, 100, 110, 105, 120, 130 a žiguly, ale i Wartburgy a Oltcity. Viděl jsem 7.listopadu regionální reportáž ČT1 kde PaChové ve spolupráci s nějakými kretény z pneuservisu a BECIPu měřili na horském sedle Pindula (550 m.n.m.) lidem vzorek na zimních gumách a kontrolovali zda pyráti nemají letní. Venkovní teploty v době měření asi 15°C, prognóza na 7 dní setrvalý stav. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/414231100031107- udalosti-v-regionech/ Zda pyráti dostali pokuty v reportáži nebylo, ale vůbec bych se nedivil, bo tam je značka a jak tam nějaká baba říkala, já nad tím nepřemýšlím, prostě to musí být. Závěr reportáže byl pak stylový, rezavá redaktorka projevila lehký podiv nad tím, že i když je teplo, musí mít všichni zimní gumy. Na nějaký vlastní názor-závěr, např. že je to při takové teplotě pičovina už odvahu nenašla...
|
|
|
V tom případě asi každý užíváme jinou infrastrukturu, protože pro mně většina zimních jízd vypadá přesně takhle. Suchá silnice s nějakým bordelem.
Já dopravním expertům rozhodně nezakazuji, aby provedl měření s brzdícím kolem, ovládali pedál servem, provedli všechny možné korekce a prokázali, že to, co tvrdí, je pravda, následně taky dali surová data volně k dispozici. Že se tak dosud nestalo, pokládám za signifikantní.
Ve skutečnosti ale auta brzdí lidé, fouká vítr, mění se vlastnosti povrchu apod., takže takový test je už dopředu odsouzen být jen vědeckou prací. Já žádné kolo nemám, ale udělal jsem to, co dělají běžně řidiči v provozu a výsledek je celkem jasný.
Spomalení?
Já třecí koeficient nijak nekomentuji, ten je rozebírán v odkazované polskíé studii.
|
|
Prave .. zimne v lete je prave peklo. Vyrazne sa zhorsi grip, brzna draha sa dost predlzi a kompetentni hraju mrtveho chrobaka. A fakt, ze na dialnici maju pneumatiky pri 130km/h teplotu cez 20stupnov aj pod nulou tiez zamlcuju. Proste des .. pricom toto su veci, kto kedysi vedel kazdy druhy sofer :(
|
|
|
Odjezdil jsem mnoho zim na letních i horkých lét na zimních, abych dobře věděl, že obojí je velmi dobře možné, pokud člověk nejezdí jako bezmozek a nedělá blbosti a je si vědom toho, že ostaním to nejspíš brzdí líp.
Zimní Conti TS780 byly v létě do 20 stupňů celsia lepší, než letní Barum Brilantis. Brilantisy byly minimálně od druhého roku svého života tragické zejména na mokrém a po čtyřech letech už byly tvrdé tak, že bych na nich mohl jezdit dodnes a nebyly by ojeté.
Chraň nás pánblůh před dalšími příkazy ohledně toho, co kdy máme na autě mít obuto podle data v kalendáři.
Z cca deseti nehod, kolem kterých jsem se nějak motal ( párkrát jsem i seděl za volantem), to nikdy nesouviselo s tím, co měl viník obuto (na nohách nebo autě), ale s tím co (ne)měl viník v hlavě.
|
|
|
Samozrejme, ze se DA jezdit na letnich v zime, a stejne tak na zimnich v lete. Jen jak pises, ridic si toho musi byt vedom!
Jinak srovnavat Barumy s cimkoli nema jaksi smysl. Horsi pneumatiky neznam, a to sem jednu zimu mel na sluzebaku i nake polske Debicy nebo co to bylo za smejd. Treba zimni barumy (polaris) jsou jiste horsi, nez prumerne letni pneumatiky...
|
|
D-FENSi, pokud tím ,,rozptyl" myslíte výběrový rozptyl, jak ho používají statistici, máte ho spočtený špatně.
Jednotka rozpylu navíc v tomto případě bude ,,metr na druhou" (což je důvod, proč je lepší u fyzikálních veličin používat směrodatnou odchylku).
Jinak článek jako obvykle naprosto super, trochu jsem si oddychl, že jsem letos počátkem listopadu vlastně neumřel, i když mi média říkala, že ano.
|
|
Ohlede kravin o pneumatikach zastavam nazor, ze ovladatelnost vozidla ovlivnuje mnoho faktoru: typ vozu, teplota, povrch, pneumatiky, ridic a jeho skills a aktualni status, pripadne vitr atd.
To je pomerne mnoho faktoru a pneumatiky z nich rozhodne nejsou tim nejzasadnejsim. Proto zalezi VYHRADNE na ridici, jak se s komplemtem faktoru vcetne sebe na silni popere a je to take JEHO zodpovednost. Jakakoli narizeni ohledne pneumatik jsou proste nesmyslna a chora.
|
|
|
Z 90 procent máte pravdu, nicméně když se na zasněžené silnici zařadím po předjíždění před nějaké auto (není to myška) a jsem dopravní situací nucen začít brzdit, tak nemohu předpokládat, že idiot za mnou pojede po sněhu na slickách. Pokud bych to předpokládat měl, tak by při běžné hustotě provozu D1 musela mít v každém směru aspoň 4 pruhy.
Proto je racionální požadavek, aby technický stav vozidla odpovídal stavu vozovky - pokud je na dálnici sníh, tak tam expert na letních fakt není žádoucí.
|
|
|
no jo ale stejnej problém nastává v létě, pokud "expert" jede na zmních
|
|
|
Zvykej si.
Prezouvani na zimni zimni a zimni letni se zacalo praktikovat, kdyz se sjely prvni zimaky na 4 mm, takze uz za ne hrozila pokuta. Podstata veci brani nekterym lidem takove pneumatiky vyhodit, protoze na nich porad jezdit smi a tak je dojedou. Levna auta to na jizdnich vlastnostech stejne nepoznaji a nikdo od nich neceka zadne vykony.
|
|
Autor svůj článek zabil už v úvodu, kdy se odkazuje na údajnou masáž veřejnosti dopravními experty a pak v dalším odstavci cituje jako první výrok z tn.cz. Tento výrok ani další citace, které jsou zde uvedeny, nejsou výroky expertů, ale novinářů, prodejců pneumatik a jiných. Stačí si rozkliknout odkazy. Takže autor dělá test pneumatik na základě tvrzení médií, které ovšem vydává za dopravní experty. Zde se mu to hodí. V jiných článcích zase obráceně média špiní. Netvrdím, že média podávají správné a pravdivé informace. Právě naopak. Ale sám si zde autor škodí, že se opírá o tato tvrzení a vydává je za tvrzení expertů. Test samotný vlastně vypovídá jen o tom, že údaje zveřejněné Policí ČR o brzdné dráze, jsou v tomto konkrétní případě nepravdivé, tedy na suché vozovce, pod 4 stupně C. Z toho nelze usuzovat a doporučovat obecně, že je lepší jezdit na letních či zimních gumách celoročně. Až pojede autor na letních gumách po uježděném sněhu, uvítám zde o tom reportáž.
|
|
|
Až pojede autor na letních gumách po uježděném sněhu, uvítám zde o tom reportáž.
Až bude většinovým povrchem na silnicích a dálnicích v období 1.11.-31.03. v ČR uježděný sníh, bude mít taková reportáž smysl.
|
|
|
Statisticky je možná většinový povrchy v tomto období suchý jak tvrdíte. V létě se Vám ale nestane, že napadne nečekaně sníh nebo bude na silnici náledí. Zatímco v zimě se to stává vždy. Tato nečekanost, kterou nelze předvídat, spolu s faktem, že zimní gumy si nepřezuje běžný řidič ráno před výjezdem do práce, když zjistí, že napadlo, nám říká, že bychom v zimním období měli mít zimní gumy preventivně. Především pro tyto nečekané případy. Jistěže na suchém povrchu rozdíl nemusí být tak markantní. Na jiném, jak jistě uzná každý zkušený řidič, ten rozdíl již je. Jezdit tedy na letních gumách v zimě, jen pro to, že statisticky je průměrný povrch v zimě suchý, je nezodpovědnost. A právě toto musí vyřešit zákonodárce, aby lidé, kteří tento pud sebezáchovy nemají přirozeně, nejezdili s letními gumami stále. A vzhledem k tomu, že musí stanovit konkrétní datum od kdy do kdy, tak jej stanovil takto. Jistě, že se stane, někdy přijde zima dřív, jindy později a někdy vůbec. To ale zákonem ošetřit nelze. Napsat do zákona, že musíte mít zimní gumy, jen když je sníh na vozovce, by se nic nevyřešilo, jak snad není potřeba rozvádět. Určitě by se našel někdo, kdo by tvrdil, že při výjezdu vozidlem ještě nebyl sníh na vozovce, ale například byl ještě ve vzduchu, před dopadem na vozovku...
|
|
|
Jo, jo, blbé ovce nemají pud sebezáchovy, nemají rozum a tak dále. Ještěže ten moudrý stát máme.
|
|
|
Pamatujete si na ty hory mrtvol a hořících automobilů, které lemovaly silnice v době, kdy byla taková cochcanda, že si každý dával zimní gumy kdy on chtěl? Bylo to hrozné, silnice kolobovaly celou zimu, od listopadu nebylo možné sehnat rakev, ani místo v nemocnici...
Pokud si něco podobného pamatujete, tak Váš postoj hluboce chápu.
|
|
|
od listopadu nebylo možné sehnat rakev, ani místo v nemocnici..
:D:D:D
|
|
|
Jo, pane statistika. Taky jsem utrpel par semestru a podle toho se da ridit celej svet. Ja mam pecenou kachnu, ty mas krajic chleba, statisticky mame kazdy pul kachny a pul krajice chleba.
Kdyz nekdo zpracuje studii, ze nejvice pohlavnich chorob se prenese ve stredu, zrejme vy budete prvni, kdo pobezi do snemovny s navrhem zakona, ze ve stredu se nesmi sukat.
Absence zimnich gum by mela byt v rovine pritezujici okolnosti v okamziku havarie vozidla zpusobene ridicem uvedeneho.
Jinak je to uplne stejna picovina, jako dychani do Drageru. Vzdy mne pobavi, kdyz nekde probehne zprava, ze se neco semlelo, ale ze dali dychnout bezmala i vsem cumilum a s negativnim vysledkem. Volne prelozeno "jako PCR jsme v prdeli, protoze nikdo nenadejchal".
Na jizdu autem ma vliv spousta faktoru. To bychom meli uzakonit, ze v malem vozidle nesmi sedet ridic tezsi nez XX Kg, pripadne musi byt vyvazen na druhe strane stejne tezkou osobou. Dale je nutne uzakonit, ze pokud se pred vozidlem neco deje, tak se MUSI slapnout na brzdy. Co na tom, ze mnohdy je vhodnejsi uhybny manevr. Proste statistika rika brzdy, tak dame brzdy.
Sam za sebe mohu rict, ze po letech zivota ve velkomeste vim, ze pokud je sucha zima a mesto je uklizene, tak neni zadny objektivni duvod pro jizdu na zimnich pneu. proste neni. A ze muze napadnout? No ale to taky muze prede mnou rupnout vana nakladaku, nebo se muze vysypat naklad. Stat se muze opravdu cokoli.
Ja vim, "i kdyby to melo zachranit jen jediny zivot, tak to musi odsrat radeji vsichni".
|
|
|
Napsat do zákona, že musíte mít zimní gumy, jen když je sníh na vozovce, by se nic nevyřešilo, jak snad není potřeba rozvádět.
Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích:
§ 40a Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik
|
|
|
[i[nám říká, že bychom v zimním období měli mít zimní gumy preventivně
Nevím sice, koho zahrnuje použitý plurál, ale klidně použijte zimní pneumatiky kdykoli jako prevenci čehokoli. Jsem poslední, kdo by Vám v tom bránil.
Na oplátku však očekávám, že mi nebudete diktovat, jaké pneumatiky kdy smím na svém voze používat. V tomto ohledu se s dovolením spolehnu na vlastní úsudek plynoucí ze čtyřiceti let strávených řízením a více než milion ujetých kilometrů, aniž bych někoho zranil či zabil, spíše než na žvásty rozumprdů z řad zákonodárců a zájmových skupin, případně na názory užitečných idiotů, většinou bez rozmyslu slepičících již zmíněné žvásty.
|
|
|
Prevence, to musí být. Onehdá na Nóvě říkali, že první sníh napadl už 24. srpna. Tak mám zimní radši furt, než abych pak byl zaskočen...
|
|
|
Tak máme aj iných expertov, ktorí toto "odhalili" minimálne pred dvoma rokmi:
http://auto.sme.sk/c/6575181/testovali-sme-letne-aj-zimne-pneumatiky-tesne-nad-nulou. html
|
|
Aneb evidence based nikoliv medicína ale GUMY... co takhle udělat testy s gumami, kdy neví ani ten kdo jede, ani ten kdo vyhodnocuje, jaký gumy má ? A potom čas průjezdu slalomem, brzdná dráha, ptát se na názor řidiče....
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Mythbusting: Zimní gumy a brzdná dráha
|