Zaujal mě článek Moment,
krouťák a spol., proto jsem se rozhodl rozebrat tam uvedené poznatky
na nějakém známém autě.
Vybral jsem Š. Felicii z následujících důvodů: mnoho dostupných údajů,
řada podobných motorů ke srovnání, osobní zkušenosti snad každého (a také
moje) s řízením těchto vozů. Kvůli osobním zkušenostem a lepší srovnatelnosti
jsem se zaměřil na motory 1.3i 40 a 50 kW, 1.3 MPi 40 a 50 kW a 1.6 MPi
55 kW. S Dieselem 1.9 D 47 kW jsem nikdy nejezdil a od uvedených se asi
dost liší.
O motorech ve Feliciích můžeme slyšet, tedy alespoň já jsem slyšel,
např. tato tvrzení:
T1: „Motor 1.3 MPi 50 kW je nejlepším (nejvhodnějším) motorem“.
T2: „U motorů o obsahu 1.3 není téměř znatelný rozdíl ve výkonu
mezi verzemi 40 a 50 kW.“
T3: „Motor 1.6 je sice znatelně silnější, k předjíždění a sportovní
jízdě se však nehodí“.
Mým cílem bylo srovnat průběhy výkonu a točivého momentu zmíněných motorů,
zkontrolovat je vzorečkem z citovaného článku a konfrontovat je s osobními
zkušenostmi a uvedenými tvrzeními.
Jako zdroje dat jsem nakonec vybral informace ze stránek firmy CIMBU
Motorsport, která se zabývá úpravou řídících jednotek (tzv. chiptuningem).
I když rentabilita těchto úprav je u Š. Felicie dnes jistě úsměvná, považuji
údaje za důvěryhodné, zejména proto, že pocházejí z měření na výkonové brzdě
a ne od výrobce, který je může z marketingových důvodů zkreslovat. Navíc
na stránkách (odkazy jsou uvedeny níže) jsou kromě grafů také tabulky s čísly,
z nichž lze graf sestavit svépomocí s možností individuálních úprav.
Výchozí tabulka, sestavená z údajů na uvedených stránkách, vypadá takto:
Jak je vidět z tabulky, spočítané údaje většinou celkem pěkně odpovídají
zadaným; výjimkou je vyšší polovina otáček u 1.3i 50 kW a nejnižší otáčky
u 1.6.
První závěr: údaje zveřejněné firmou CIMBU se jeví jako relevantní.
A nyní to hlavní – grafy. Sestavil jsem všechny průběhy výkonů a točivých
momentů do jednoho obrázku. Každý motor má svoji barvu stejnou u obou křivek
(točivý moment má body vynesené pomocí čtverců, výkon pomocí kroužků –
viz legenda pod grafem):
Z grafu mě napadají následující postřehy:
a) Motory 1.3 nedosahují v maximu jmenovitých výkonů 40/50 kW (kromě
1.3 MPi 50 kW), ale 40 kW motory jsou o něco silnější a 1.3i 50 kW je o
něco slabší. To je vidět již z tabulky.
b) Všechny 4 motory 1.3 mají od 1500 do 3500 rpm takřka totožný průběh
výkonu a velmi podobný průběh točivého momentu.
Postřehy a) a b) nahrávají platnosti tvrzení T2 – jízda se všemi motory
bude přibližně stejná, ale jen do 3500 rpm. Z praxe lze toto částečně potvrdit,
ovšem dost záleží na kondici daného motoru.
c) Motory 40 kW (zelená a modrá křivka) po dosažení 3500 rpm „umírají“
– dochází k propadu točivého momentu a ani nárůst křivek výkonu již není
dramatický. Lze potvrdit z praxe.
d) Motory 50 kW mají maximum točivého momentu posunutý o cca 500 otáček
dál, navíc až v 5000 rpm spadne hodnota na maximum dosahované motory 40
kW. Kolem 5000 rpm se navíc nachází maximum výkonu motorů 50 kW. Motory
1.3i a 1.3 MPi se ve verzi 50 kW liší od 40 kW tím, že je lze točit až
do 5000 rpm. To lze také částečně potvrdit z praxe.
e) Motor 1.3 MPi 50 kW se od ostatních motorů tohoto objemu liší o něco
vyšším výkonem v horní polovině spektra otáček a o něco vyšším točivým momentem
na většině spektra otáček.
Vzhledem k postřehům d) a e) se tvrzení T1 jeví jako pravdivé, alespoň
mezi motory 1.3.
f) Motor 1.6 má v celém spektru otáček vyšší výkon a znatelně vyšší krouticí
moment než kterýkoliv z motorů 1.3.
g) Motor 1.6 má smysl točit přibližně do 3500 rpm. Pak nastává výrazný
propad točivého momentu a také nárůst výkonu je dále již slabý. To mohu
jednoznačně potvrdit z praxe. Na dálnici na 5. rychlost je při 3500 rpm
na tachometru cca 120 km/h. Při dalším přidávání plynu auto řve, ale téměř
nezrychluje. Do kopce na dálnici lze obvykle udržet právě rychlost 120
km/h, což odpovídá 3500 rpm.
Postřehy f) a g) dávají za pravdu tvrzení T3. Jednašestka zabírá plynule
od nejnižších otáček, prakticky od volnoběhu. Běžně jezdím v rozsahu 1500-3000
rpm, což je pro klidnou jízdu pohodlné. Bohužel se však nedá s Felicií bezpečně
předjíždět ani s touto nejsilnější motorizací, při 3500 je skutečně lépe
zařadit pětku. Řidič toužící po zábavě z jízdy (pokud omylem sedne do Felicie)
asi zapláče.
h) Šedá křivka krouticího momentu (1.3i 50 kW) se na konci překvapivě
dostává nad 1.3 MPi 50 kW (oranžová). Tato odchylka koresponduje s odchylkou
v kroutícím momentu spočítaném pomocí vzorce u tohoto motoru – může tedy
naznačovat nesprávnost údajů v tabulce?
Nakonec doporučuji podívat se na křivku výkonu a momentu u Hyundaie
1.6 CVVT, který se řešil v předchozích článcích – neoficiální grafy např.
zde
(na konci článku před komentáři). Jak je vidět, Hyundai dosahuje – stejně
jako Felicie 1.6 – ve 3500 rpm výkonu přibližně 50 kW, krouticí moment
je v těchto otáčkách proti Felicii jen o cca 10 % vyšší. Z toho mi vyplývá,
že do 3500 rpm bude jízda svižnější u lehčí Felicie a rozdíl se ukáže teprve
ve vysokých otáčkách. Tedy není se co divit, že Hyundai v nižší části otáčkového
spektra „nejede“.
Závěr: Graf průběhu točivého momentu a výkonu je skutečně mnohem více
odpovídající reálnému dojmu při jízdě než nominální maximální údaje udávané
výrobci. Zároveň je jasné, že záleží na průběhu výkonu a momentu daného
motoru v konfrontaci s daným řidičem, který je zvyklý a ochotný využívat
různé části spektra využitelných otáček. Osobně bych asi neocenil výkon
100 kW při 7000 rpm, protože jsem zvyklý pohybovat se při jízdě v dolní
polovině tohoto rozsahu. Naopak řidič, který dychtí po zábavné a dynamické
jízdě nemůže vystát motor, který ze sebe vydává maximum do 4000 otáček.
Zdroje:
http://cimbu.cz/index.php?page=ecu&chip=3&lng=cze
http://cimbu.cz/index.php?page=ecu&chip=4&lng=cze
http://cimbu.cz/index.php?page=ecu&chip=5&lng=cze
http://cimbu.cz/index.php?page=ecu&chip=6&lng=cze
http://cimbu.cz/index.php?page=ecu&chip=7&lng=cze
18.01.2015 MM