D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Městské policie vs. zákon
    Vydáno 03. 12. 2011 (17032 přečtení)

    Ředitel Městské policie Praha Kotrouš byl vzat do vazby v souvislosti s podezřením z přijetí úplatku. Byl zatčen specializovaným útvarem s penězmi u sebe, peníze byly prý předem označené. Podle informací médií nebyl o zatčení Kotrouše "informován ani primátor Svoboda", přičemž mi není jasné, proč by Svoboda měl být o něčem takovém předem informován. Kotrouš je nyní ve vazbě.

    Nicméně nezdá se, že by zatčení Hauptmanna der Městapo kohokoli rozrušilo a začal se zamýšlet nad posláním a způsobem řízení městských a obecních policií, jak probíhá pořizování zboží a služeb ve čtvrtém největším ozbrojeném sboru a jak je vůbec možné, že jeden osamělý muž pobíhá po Praze s balíkem peněz za přiklepnutí zakázky na neurčené služby, jakoby snad mohl o obchodech milionového rozsahu rozhodovat sám. Případě co bude následovat příště. Pokusím se nahradit tento deficit.

    Městská policie Praha je čtvrtou největší silovou složkou v zemi po Policii České republiky (asi 44.000 policistů), Armádě (asi 26.000 vojáků a civilních zaměstnanců) a Celní správě (8.500 hlav). V roce 2008 byl její limitní početní stav 2.250 zaměstnanců, na jejichž platy vynaložilo hlavní město 637 mil. Kč (zdroj), což představuje zhruba 24 tisíc Kč na hlavu a měsíc. V témže roce uváděla výroční zpráva MPP počet 1.517 strážníků, zbylých zhruba 700 osob jsou patrně administrativní zaměstnanci. V roce 2005 měla MPP 1.560 zaměstnanců. Zjednodušeně se dá říci, že mezi uvedenými roky MPP rostla průměrným tempem 10% za rok, což z ní učinilo bezpochyby nejrychleji rostoucí silovou složku v zemi.

    Současný početní stav MPP v jejích výročních zprávách nenajdete. Pokud se podařilo zachovat dosavadní rychlost bujení této složky, bude někde u čísla 2700, což by odpovídalo dejme tomu 1900 strážníkům. Těchto 1900 strážníků odhalilo v roce 2010 celkem 941 533 přestupků, z toho 100 219 na úseku veřejného pořádku (asi 10,6%) a 805 847 přestupků na úseku dopravy (asi 85%), z toho 380 tisíc přestupků bylo nedovolené zastavení a stání, přičemž v 17.000 případech došlo k odtahu vozidla. 276 tisíc přestupků souviselo s rychlostí jízdy. Zjednodušeně řečeno, na jeden přestupek proti veřejnému pořádku připadá 8-9 dopravních přestupků. Skóre městských policií v jiných městech je obdobné.

    Městské a obecní policie vznikly na základě dokumentu, který se nazýval Zásady zákona České národní rady o obecní policii a v roce 1990 jej projednala tehdejší Česká národní rada. Hned první věta v tomto materiálu zní: "Obecní policie plní úkoly k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v rámci působnosti obce. Pracovníci obecní policie při tom zejména dohlížejí na dodržování předpisů na ochranu veřejného pořádku, pravidel občanského soužití, chrání bezpečnost osob a majetku."

    Městské policie tehdy vznikly na základě politického nátlaku. Obce měly eminentní zájem vytvářet svoje ozbrojené složky. V rozpravě k návrhu zákona padaly například takové absurdity, jako že by strážník směl operovat v civilu. Vznikl z toho zákon, který přiznával "pracovníkům obecních policií" určité pravomoci, které už tehdy mnozí označovali jako velké. Od té doby se po několika novelách tyto pravomoci ještě prohloubily. Co se však neprohloubilo a zůstalo stejné, je dohled na obecními policiemi. Ty se nemusejí naprosto zopovídat žádnému nezávislému kontrolnímu orgánu. Zatímco policie má inspekci a armáda také, městské policie úspěšně operují se zásadou, že ruka ruku myje. Sice nad nimi vykonává ministerstvo vnitra metodický dohled, ale disciplinárně podléhají vedení měst a obcí, které prohřešky jejich příšlušníků úspěšně kryjí a dohled vykonávají v nejlepším případě formálně. Nezávislost těchto kontrolních orgánů je sice deklarovaná, ale jinak fiktivní. Přece by pes nežral psa, respektive obecní představitelé obecní strážníky. Jsme přece na jedné lodi! Tak je tomu i v případě MP Praha, která je formálně kontrolována tzv. Inspekcí, ale personální složení této inspekce nikde nenajdete a o její nezávislosti můžete pochybovat stejně jako o ní pochybuji já. V případě Kotrouše, primátor Svoboda také ihned přispěchal s prohlášením, že se jedná o selhání jednotlivce a to už v době, kdy Kotrouš fasoval mýdlo a tepláky a vyšetřování bylo na samém začátku. Rozhodl se konstruovat fikci individuálního pachatele, aby uchránil svůj ozbrojený sbor zasloužené ostudy.

    Výsledkem toho všeho je současný stav.

    Kromě přebujelé MP v Praze, jejíž šéf je nyní ve vazbě kvůli braní úplatků, jsme se mohli dozvědět o městské policii v Jaroměři, kde se odehrávalo totéž v malém. Dá se předpokládat, že se jedná pouze o špičku ledovce a mnoho jiných podobných případů se díky dojemné symbióze volených, nevolených a policejních představitelů obcí podařilo úspěšně zapatlat.

    V jiných obcích proměnili svoje obecní policie v inkasní služby, kdy se strážníci vybavení přenosným radarem pohybují celou pracovní dobu v katastru obce na místech, kde nikomu nic nehrozí a kde obec předtím vytyčila nesmyslný rychlostní limit, a vybírají peníze na pokutách. Jinou obvyklou taktikou ranaření je nejprve vytvoření nepřehledného parkovacího systému a následně jeho "vynucování" za spolupráce se spřátelenými odtahovkami. V těchto ohledech proslula například Plzeň (kde vedl městskou policii rychlostudent a plagiátor diplomek Hosman), Koleč, Skuteč, Ivančice u Brna a další.

    Jsme také svědky případů překračování pravomocí obecních policií, které jsou opět velkoryse přehlíženy. Již zmíněný Hosman chtěl posílat do restaurací strážníky v civilu vybavené kamerami, což je protizákonné hned dvakrát. Později tamtéž použili strážníci kameru k nahlížení do soukromého bytu. O přetrvávající tendenci městských policií tvořit si vlastní verze zákonů při pokutování jízdy na červenou jsme psali nedávno. Zajímavý je i tento případ, kdy strážník za osm tisíc měl umazal řidiči 12 bodů za dopravní prostředky; zajímavý je tím, že neexistuje zákonný důvod, proč by strážníci měli mít oprávnění takové změny v registru dělat, zdá se, že svět obecních policií a obcí je propojen více, než si myslíme.

    Prohlédněte si akční video o strážnících z Lázní Bohdaneč. Připomíná to spíše klip o výcviku black-ops než o výcviku strážníků, kteří se mají starat o veřejný pořádek v rámci obce, bezdomovce, opilce, psí výkaly a tak. Zejména doporučuji: Útočná puška (1:05),  kulovnice s optikou (1:25), samopaly (1:39), typické zbraně pro pořádkovou činnost. Dále nepochopitelný a v žádném zákoně nepopsaný způsob zastavování vozidel (2:28), srážení motocyklisty služebním autem (2:32), samozřejmě také protizákonné, a další někdy i komické výjevy připomínající filmovou sérii Policejní akademie. Doufejme, že vyobrazené dlouhé střelné zbraně nejsou služebními zbraněmi strážníků z Bohdanče, protože jinak se tomu říká nedovolené ozbrojování. Kdyby to viděli ti poslanci, kteří pro vznik obecních policií v roce 1991 zvedali ruku, patrně by měli oči navrch hlavy, co že se to tady kvůli jejich benevolenci narodilo za ozbrojené sbory.

    Do očí bijící je rovněž neuvěřitelná nehospodárnost této formy zajišťování bezpečnosti. Sám Kotrouš byl kdysi toho názoru, že k zajišťování veřejného pořádku jsou nejlepší automobily Hummer (bez výběrového řízení), vznášedla a čtyřkolky, v Olomouci se strážníci za peníze daňových poplatníků baví pojížděním na koloběžkách Segway. Efektivitu práce strážníků nikdo ničím neměří, protože to žádný zákon neukládá. Strážníci se tak promenují v parcích, v létě projíždějí na kole, provádějí hlídkování či spíše zevlování z jedoucích aut z pozice laika si můžete vystačit s poznatkem, že v místech, kde potkáte pěší hlídku městské policie, rozhodně žádné nebezpečí nehrozí.

    Dříve nebo později se bude muset něco stát, protože tenhle bordel není únosný. Městské policie dávno přerostly účel, pro který byly vytvořeny, a místy se začínají proměňovat v jakési ozbrojené lokální armády složené z polovzdělaných ozbrojenců s mlhavým právním povědomím, kteří vybírají pokuty za neexistující přestupky a šikanují občany. Poněkud to připomíná výchozí situaci k události, která se odehrála v roce 1946 a je známa pod názvem Bitva o Atheny. Tam se také vymkl kontrole lokální "law enforcement", fungující samozřejmě zcela legálně podobným způsobem, počínal si podobně jako české obecní policie při měření rychlosti. Šerif a jeho pomocníci v podstatě na potkání zatýkali různé osoby a za to dostávali od státu peníze podle vzorce, že čím víc lidí zavřou, tím více dostanou. Formálně se jednalo o postihy za různé neexistující delikty, například pro opilost (celá historická událost, ze které jsme se jako obvykle nepoučili, je pěkně popsaná v knize Ecce homo armatus).

    Pro Kotroušovy perspektivy bude zřejmě určující věta Karolíny Peache, která se nechala slyšet, že dokud někoho nezavřou, veřejnost nebude věřit, že to vláda s bojem proti korupci myslí vážně. Kotrouš je pro tuto úlohu ideální kandidát. Je dost velké zvíře na to, aby to veřejnost vnímala, nikdo ho v podstatě nemá rád a současně jeho případ nevyvolá příliš velkou řetězovou reakci. Těch pár dobytků, co nad ním drželo ruku, se s cuknutím stáhne a bleskurychle zapomenou, že pro ně dělal léta kasírtašku. Maximálně s sebou vezme Blažka a pár zmrdů z MPP a magistrátu, což jsou colateral damages v politickém boji, který se již rozhořel. Aha už ví, jak to bylo.
     


    02.12.2011 D-FENS
     
     
     
     
     
     



    [Akt. známka: 1,19] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 29 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.