Život je změna a protože mě začaly děti sedící na zadních sedadlech
v bezpečnostních sedačkách v Oktávce v metalíze na hlínách, i když ne v
TDI, kopat do zad a nechtěl jsem při své výšce sedět za volantem jako ve
Velorexu.
Začal jsem se porozhlížet po vozidle s vnitřním prostorem podstatně
velkorysejším. Vzhledem k tomu že občas potřebuji odvést i nějaký materiál
tu a tam štafle a někdy i více pasažérů, auto ze segmentu MPV se mi jevilo
rozumnou volbou. Je pravda že výrobci si za tyto auta nechávají řádně zaplatit
a tak mi nezbylo než se kouknout po ojetém. Limit financí jsem si dal tak
na úroveň nové Fábie, na nové nemám a ani bych za něj ty peníze nedal.
Po prostudování možností jsem měl jasno, sedadla ve třetí řadě nesmí být
pohodlná jako zadní ve Škodě 110R a místa by tam také mohlo být více, tak
mi zbyly na výběr velká MPV. Líbil se mi VW Sharan, Seat Alhambra a Ford
Galaxy, které se vyrábí na jedné výrobní lince snad kdesi v Portugalsku.
Zvenku auta kromě předku a pátých dveří stejná, Uvnitř se v podstatě odlišuje
jenom Ford volantem, výdechy vzduchu a některými svými motory . Během února
jsem v inzerátech našel červeného Sharana 1.9 TDI PD 85 kW, 2003 rok, něco
přes 70 000 km, bez metalízy, na plechách, s drobnou pihou na karoserii
za cca 350 t Kč. Při návštěvě bazaru se sice ukázalo že rok výroby je 2002,
inzerované CD není na palubě, dálkové ovládání také není a na autě nešlo
přídavné topení, jinak auto jen s mírnými nedostatky, no za ty peníze nevemte
to. Požadavek na slevu za topení nebyl akceptován, přislíbena oprava. Za
týden jsem si vezl Volkswagen Sharan v provedení Family domů.
Do Sharana se montují benzínové motory 2,0 l 85 kW/115k, 1,8 l turbo
110 kW/150k a potom i pořádný motor V6 2,8 l 150kW/204k se kterým je prý
radost jezdit ale horší je za něj platit pojistku a spotřeba nad 12 litrů
také není nejmenší. Nafta se prý hodí jen do traktorů, ale u autobusu jako
je tento se dá tolerovat. Motor 1,9 TDI s výkonem 66 kW/ 90k do auta které
váží plné až 2,5 tuny bych opravdu nechtěl. Lepší volba je PD s výkonem
96 kW/ 130 k kterých je ale málo, nebo alespoň 85 kW/ 115 k. Tyto motory
si dle technických údajů mají vzít méně než 7l na 100 km, ale mně se to
zatím moc u 85 kW nedaří. Není třeba často tankovat, nádrž pojme asi 70
litrů a tak dojezd se blíží tisícovce kilometrů, Naftový motor je v autě
hlučný, není to jen kadle kadle, ale i jiné pazvuky, které bych nazval
zvonění či skřípot, zřejmě od vstřikování. Přechod z benzíňáku byl krutý,
ale zvyknul jsem si. Motor se díky turbu probouzí při cca 1800 otáčkách
a potom 310 Nm točivého momentu je znát. Psaná maximální rychlost je 181
km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 13,7 s. Já jsem více než 155 km/h nejel,
ne že by to nejelo. Tachometr ukazuje o 4 - 6 % více než je pravda, alespoň
dle GPS a kilometrovníků.
Převodovka je buď pětistupňová automatická nebo manuální šestistupňová,
u které odstupňování převodových stupňů kromě jedničky je dost dlouhé.
Pro názornost při 2000 otáčkách, což považuji za optimální otáčky, auto
jede na jedničku 18 km/h, dvojka 33 km, trojka už 52, čtyřka 75, pětka
92 a šestka cca 115 km/h a tak ve městě pokud nechci překračovat obvyklých
60 km/h víc jak čtyřku nezařadím a šestka je použitelná jen na rovné silnici
nebo na dálnici. V zimě je dvojka na křižovatkách moc rychlá a jednička
krátká. V nabídce je i pohon 4x4, na zimu perfektní, ale auto je o cca
100 kg těžší a o litr žížnivější.
Sharan je postaven na podvozku z VW Passat, kila navíc a naše silnice
nejsou zrovna ideální podmínky pro trvanlivost přední nápravy, která ani
u Pasáta není věčná. Kola jsou 16“ šířka od 195 do 215. Jízdní vlastnosti
jsou slušné i díky víceprvkové zadní nápravě. Můžu říci, že jak jsem jezdil
do zatáček s Oktávkou že stejně jezdím i s touto krabicí, kontrolka ESP
zůstává v klidu. Auto se sice v zatáčkách naklání ale méně než třeba Transportér.
Podvozek je poměrně tuhý což neprospívá komfortu a tak víte o každé nerovnosti.
Brzdy na všech kolech kotoučové, hmota auta si to žádá, ABS standard.
Karoserie bez zbytečností se mi líbí, má na délku 4,6 m na šířku 1,8
m na výšku skoro 1,8 m tak by si člověk myslel že prostoru je na rozdávání,
ale to platí jen na předních sedadlech, kde je místa opravdu dost, jen
palubka by nemusela, jak je u WV group zvykem, zasahovat do profilu dveří,
kde se do ní trefuji při nastupování kolenem a sedáky předních sedaček
by mohly být delší. Způsob výškového nastavení sedadla není tak komfortní
jako v Oktávce s její pumpovací pákou a boční airbagy v sedačkách vás omezí
v použití autopotahů. Ve druhé řadě sedadel, kde můžou být dvě nebo tři
sedadla je sice dost místa na nohy, ale pokud měříte od 190 cm výše zjistíte
že nad hlavou místo žádné. Pokud je ve vozidle i třetí řada sedadel je
pro dostatečný prostor na nohy nutné posunout sedadla ve druhé popřípadě
první řadě o několik centimetrů dopředu. Pro snížení únavy při dlouhém
cestování by sedadla ve druhé a třetí řadě mohla mít regulovatelný sklon
opěradla ale to možná příplatková sedadla mají, nevím. Zmíněné provedení
family znamená že v mém případě jsou ve dvou sedačkách integrované dětské
bezpečnostní sedačky pro děti od 9 kg. Ty je možno modifikovat tak jak
děti odrůstají do třech provedení, pro nejmenší děti jsou přímo v opěradlech
pětibodové samonavíjecí pásy no krása. Bohužel pokud jsou sedačky složené
pro dospělé je opěradlo tvrdé a cítíte v zádech spojovací prvky dětských
pásů. Sedadla, která se dají unést, je možno je z auta vyjmout bez použití
nářadí (u VW Transporter z r.98 to bez gumové paličky nešlo). Kotvící prvky
jsou pod úrovní podlahy a nezasahují tak do kufru. Pokud jsou v autě všechny
sedačky tak kufr jako ve Fábii asi 260 l, ale už v pětimístném (čtyřmístném)
provedení je prostor pro zavazadla impozantní - 850l. Bez druhé a třetí
řady je to malá dodávka s 2,6 m3 objemu a ložnou plochou dlouhou 2m a v
nejužším místě cca 1,1m širokou. Užitečné zatížení téměř 800 kg toho dovolí
odvést dost, ale auto poklesne a zvednutá výklopná záď také, pak a už neprojdu.
Výhled z auta je velmi omezen širokými předními sloupky ve kterých je
sice malé okénko ale za sloupkem se schová snad i autobus, o chodcích nemluvím,
v zrcátku uvnitř jsem viděl jen opěradlo a tak jsem to vyřešil vyjmutím
prostředního sedadla, opěradla jdou ale i sklopit a utvořit tak případně
stoleček.. Vnější zrcátka by slušela autu větší, ty použitá, stejná jako
skoro na všech koncernových autech mi připadají k proporcím auta malá.
Díky vyššímu posazu sice máte lepší přehled kolem vozu ale při pohledu
dopředu koukáte do střech před sebou jedoucích aut. Moje auto je vybaveno
parkovacím asistentem, který vřele doporučuji, dá se sním skutečně zaparkovat
i na pětníku. Zapíná se zařazením zpátečky nebo ručně tlačítkem na středové
konzole, vypíná se automaticky pokud jedete rychleji než 20 km/h, a indikuje
překážky zvukovým signálem od 150 cm. Průměr otáčení méně než 11 m a velký
rozvor kol přispívají k příjemnému couvání.
Velká prosklená plocha s hodně skloněným čelním sklem se postará o to,
že v autě ponechaném v létě na slunci, je jako v pekle a klimatizace má
co dělat. Celkem pěkná a účinná věc jsou vyklápěcí okénka u kufru , pomůžou
při bezprůvanovém větrání auta, bohužel vzhledem k mé úrovni výbavy nemají
elektrické ovládání a běhat kolem auta pří každém opuštění auta je otravné.
Při teplotách tuším pod 7°C pomáhá samostatný ohřívač chladící vody rychleji
ohřát motor na provozní teplotu a tím i dříve topit, nadstandardní zimní
výbava spočívá ve vyhřívaných předních sedadlech a vyhřívaném čelním skle.
Palubka v jednotném stylu shodným s ostatními koncernovými vozy je
provedena poněkud bezmyšlenkovitě, ovládací prvky na středovém panelu jsou
příliš nízko a pokud chcete vědět jaká je venku teplota, tak údaje na klimatroniku
jsou zcela mimo zorné pole. Vzhledem k množství ovládacích prvků palubka
v noci svítí jako vánoční stromeček. Přístrojovka obsahuje v základní verzi
rychloměr, otáčkoměr, teploměr a palivoměr. Vyšší verze mají ještě palubní
počítač popř. voltmetr a teploměr oleje . Mám zvyk svítit i přes den a
velmi mi chyběla kontrolka světel, protože během dne je červené podsvícení
spínačů a modré přístrojů nezřetelné. Řešil jsem to vestavěním automatického
rozsvěcení světel po nastartování, tak jako do ostatních aut která jsem
měl. Jinak celkem velké světlomety, se samostatnou parabolou pro tlumené
(H7) a dálkové (H1) světlo, svítí dobře, výměna žárovek je pro útlou ručku
a pevné nervy. Nemohu nevzpomenout na motoristickými novináři kritizované
velké paraboly Škody Forman, které ale na rozdíl od inovovaných světel
ve Felicii opravdu svítily, což potvrzovaly i čísla svítivosti 25 : 17,5
ve prospěch Formana, číslo u Sharana je ještě vyšší 27,5 tak vysoké číslo
svítivosti jsem ještě na autě neměl.
Výrobce inzeruje hromadu odkládacích prostorů, jsou skutečně všude,
ale jejich využití je diskutabilní, schránka na tradičním místě před spolujezdcem
je tak malá, že automapa formátu A3 a složka se servisní knížkou ji zcela
zaplní. Uprostřed palubky nad výdechy vzduchu je schránka na brýle a drobné
mince ale umístění příhrádek na drobné vzadu těsně pod odklápěcím víkem
je nepraktické. Před spolujezdcem je ještě jedna schránka nepravidelného
tvaru ale pod čelním sklem je teplota ve schránce taková že si nedovolím
zde nic nechat a při rozpálení palubky mi schránka nejde otevřít. Ve dveřích
jsou odklápěcí prostory na dvoulitrové PET láhve, pokud láhev je ve schránce
koliduje s levou nohou. V kufru nad podběhem pravého kola je pěkná schránka
dobře využitelná na CD měnič. Povinná výbava je v podběhu také za pravým
kolem. Prostor v levém podběhu je využit pro topení a výměník klimatizace.
Rezerva je pod podlahou kufru zezdola a tak rukavice a montérky sebou.
Spolehlivost: v tabulkách se auto tradičně pohybuje ve spodních patrech,
problémy jsou s elektroinstalací, přední nápravou a obligátní snímač vzduchu
do motoru TDI. Já jsem po koupení musel řešit několik problémů, které mě
utvrdily že kontrola v STK, kterou auto po přitažení z Německa absolvovalo
byla zřejmě na dálku. Namontované značkové pneumatiky nesplňují požadovanou
váhovou kategorii, sundávat je nebudu. Na autě nesvítilo osvětlení RZ a
to ne pro vadnou žárovku, ale pro zcela zkorodovaný tj. absentující kontakt
v objímce. Nešla houkačka, která zřejmě nehoukala nikdy, protože když jsem
demontoval airbag zjistil jsem že sice na nosném plechu pro airbag jsou
kontakty ale ty nemají odpovídající protikus na tělese volantu tak jsem
jej dotvořil z fosforbronzu. Při demontáži airbagu jsem odpojil akumulátor
takže se mi zakódovalo rádio, kód jsem neznal. Tento průšvih jsem pomocí
telefonu umístěného v hansfree sadě konzultoval s kamarádem který má známého
u oficiálního prodejce v krajském městě. Ten mi slíbil že mě tam doporučí,
jaké bylo mé překvapení, když po ukončení hovoru rádio napsalo na displeji
tuším loading a začalo hrát, vot těchnika. Zatím poslední závada bylo zadření
stěrače, po několikahodinové demontáži jsem zjistil, že jakýkoliv mazací
tuk ložisko zřejmě nikdy nevidělo, že by ve fabrice byl zrovna pátek? Vadou
na kráse je i povrch madel na dveřích a na středové schránce ze kterých
se velice snadno loupe barva.
Výbava mého auta je taková nevyrovnaná, na jednu stranu zónová klimatizace,
vytápěné sedačky, vyhřívané čelní sklo a ostřikovače, parkovací senzory,
ABS, ESP, EDS, ASR nebo jak se ty zkratky všechny jmenují, 4 x airbag.
A na druhé straně ručně ovládaná okna u míst kde sedí děti. Jak parádní
je možnost u el. oken vypnout jejich místní ovládání vzadu a tím zamezit
otvírání oken dětmi. Případný komfort el. ovládání zadního bočního okénka
už jsem zmínil. Absence palubního počítače, dálkového ovládání centrálu
a tempomatu je k pousmání.
Celkový dojem: Prostorné rodinné auto určené pro pohodlné zdolávání
dlouhých tratí na dobrých silnicích, ideální na dovolenou, s dynamikou,
kterou ostatní někdy nečekají, s přiměřenou spotřebou, s pohodlným nastupováním,
s dobrým výhledem z auta i pro malé děti, slušivým konzervativním vzhledem
bez zbytečných desingových výstřelků, s diskutabilní spolehlivostí, a trvanlivostí
podvozku, pro osoby s výškou pod 190 cm. Příště bych asi spíš volil VW
Caravelle. Hodnocení je ovlivněno mou postavou (téměř 190 cm a více než
100 kg) a zkušenostmi s předchozími auty se kterými jsem něco najel: Formanem,
Oktávií, tátovo Felicií a služebním Transporterem se skvělým výhledem a
zrcátky.
Je to skutečný Volkswagen, nečekejte nic extra, jen lidové vozidlo,
pokud je koupené nové za nelidovou cenu.
01.06.2006 jenda