Původně jsme se chtěli zastavit s kolegou na pumpě, abychom si
dali kafe, ale firma Mazda nám nachystala lepší zábavu. Vlastně to nebyla
ani tak docela Mazda.
Stála tam nějaká panička s Mazdou CX-7 fdechtu a furt někam volala.
Vypadalo to, že to telefonování moc nepomáhá, protože vykazovala jisté
známky nervozity. Původně jsme mysleli, že má nějaký problém, třeba že
se jí na tom papírku ukázaly tři proužky a když vás řízne cirkulárka, taky
nevíte, který zub to byl. Nicméně se ukázalo, že problém je technického
rázu a přímo dopadá na její mobilitu.
"Pánové, co mám dělat, když mi svítí kontrolka na olej?"
To je zvláštní. Ta slečna v reklamě na Vanish to ví úplně přesně a ještě
si v tom vymáchá šálu.
Vrhli jsme se na ten automobil. Vypadal celkem nově. Zeptali jsme se,
jak je to starý. Bylo to tři roky starý. Takže asi po záruce, že jo. Svítila
kontrolka oleje a DPF.
Oleje tam ovšem bylo dost. Až moc. A ještě asi centimetr navíc.
Musím dodat, že se mi to auto ani trochu nelíbilo. Vypadalo to jako
by to vyrobili blázni v rámci festivalu Mezi ploty z kusů různých aut,
které viděli po parkovištích a v novinách a tak. Do seznamu trosek jsem
si zařadil tenhle exemplář hned vedle Nissanu Murano, což je taky taková
plečka.
Zeptali jsme se dámy, jak dlouho ty kontrolky svítí. Odpovědí nám bylo,
že ta na olej asi 45 kilometrů a ta s tím filtrem asi týden. Ale že s tím
nic nedělala, protože jí řekli, že když svítí ten filtr, tak že má normálně
jezdit a ono to zase zhasne, že si to pořeší to auto samo. Posledních 30
km že se jí zdá, že to ztratilo výkon.
Oops.
Řekli jsme madam, aby s tím už nejezdila a zavolala odtahovku, jinak
se to definitivně porouchá a bude game over.
Nejspíš se tam dělo toto.
Signalizace nedostatku oleje se rozsvítila, protože klesl jeho tlak.
Jeho tlak neklesl proto, že by to tam bylo málo, ale proto, že jej
naředila nafta a čerpadlo nedokázalo tuto řídkou směs oleje a nafty stlačit
na požadovaný tlak. Možná, že je ten management motoru tak chytrý a hlídá
současně tlak i hladinu oleje, a začal hlásit hladinu příliš vysokou. Ale
spíš bych si tipnul to první, protože auto bylo lowtech.
Nafta se do oleje dostala tím, že se auto pokoušelo pořád dokola regenerovat
DPF a lilo velké množství nafty do motoru, aby se podařilo pomocí ní zapálit
obsah filtru.
Filtr se nicméně neregeneroval.
Oprava předpokládá
Výměnu oleje.
Prověření fce tlakových čidel před a za filtrem, protože je možné,
že čidlo začalo odesílat chybný signál, ale v rámci tolerance, a motorová
ECU si začala na základě špatně určeného diferenčního tlaku na filtru vynucovat
regeneraci filtru, ačkoli filtr sám nebyl zanesený ani nic podobného.
Vynucení regenerace filtru "ručně" přes diagnostiku
Když se to povede, tak hurá
Když se to nepovede, tak nový DPF
Jestli se to přidřelo, tak nový motor, ale to se neukáže hned, až tak
za 50000 km, takže šup s tím do áček.
Tak něco mezi třemi a třiceti tisící by to mohlo stát. Jinak jsou ta
auta na naftu úžasně úsporná a skvěle se to vyplatí.
Museli jsme ovšem poznamenat, že tohle všechno je technologie naprosto
na vyližprdel. Ta automobilka, co to hrůzu vyrobila, už asi úplně zapomněla,
že s těmi auty jezdí lidi, kteří mají svoje starosti a povinnosti a vůbec
nemají náladu starat se o kondici nějakého zhovadilého filtru. Proč to
nemá třeba bypass a když se ten filtr nepodaří na druhý nebo třetí pokus
regenerovat, tak by to prostě vypsalo hlášku, že to má dojet do servisu,
přehodilo se to do DPF bypass mode a nikdo mě nepřesvědčí, že by škody
na životním prostředí byly za tu dobu nějak zásadní. Není přece třeba,
aby se to totálně zadřelo a posralo. Vyrobit nový motor nebo auto je přece
také ekologická zátěž. Jo, vlastně, já jsem zapomněl. Bypass zakazují zákony,
protože by ho lidi zapínali. Tak nic, pardon. Ať se to klidně zadře, to
zákon nezakazuje.
08.06.2014 D-FENS