D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Z pohádky rovnou do blázince
    Vydáno 23. 06. 2002 (13431 přečtení)



    Svého času jsem jako každý sem tam zatoužil vrátit se do dětských let. Koukat se na pohádky a věřit následně tomu, že zlo bude poraženo vítězným dobrem. Tyto časy mi připadaly zcela idylické a nerušené všemi těmi negativními jevy, na které se my dospělí musíme dívat od slunka do slunka.

    Tak to bylo až do minulého týdne.

    Ráno jsem zapnul televizor přesně v okamžiku, kdy začínal dětský pořad zvaný "Pohádková půda". Co je himl hergot je, pohádková půda, přemýšlel jsem. Je to něco jako úrodná půda, nebo podkrovní prostor, ve kterém se odehrávají pohádky? Kolik panelákových dětí ví, kde hledat v domě půdu?

    Mé utrpení mělo teprve přijít. Zjevil se jakýsi bazmeg složený ze dvou kuželových vinutých pružin, otočených větším průměrem k sobě, a v takto vzniklém průsečíku byla provedena modrá koule s imitací obličeje. Celé to připomínalo model dynamické kmitové soustavy se dvěma stupni volnosti. Kde se takové věci berou na půdě, ví asi jen bůh a dramaturg pořadu. Tomuto podivnému předmětu sekundoval předmět připomínající polorozježděná zvířátka na silnicích, složený z jakýchsi polštářků. Oba subjekty komunikovaly polodebilními pitvornými hlasy a vedly nekonečně hloupý banální dialog. Usoudil jsem, že Pérák i Zdechlina jsou výtvorem jakéhosi barvoslepého psychotika, že je dabují absolventi z Jedličkárny a dialogy že jim píše nějaký zneuznaný alkoholický národní umělec. Nemohl jsem nevzpomenout dvě konstanty mého mládí, imbecily Jů a Hele s jejich kamarády jménem Muf a Harry Šoumen, i když proti Pérákovi vypadal ještě Jů nebo Hele jako Tom Cruise.

    Znechuceně jsem přepnul na Novu. Záhy jsem ale zjistil, že jsem si vůbec nepomohl. Po obrazovce se míhala čtyři prdelatá stvoření připomínající přerostlá mimina v dupačkách. Pohybovala se, jako kdyby měla plné kalhoty a místo dialogů vydávala pouze fňukavé infantilní zvuky. Na hlavách měla antény : jedno mělo kulatou, podobně jako u druhoválečné německé vysílačky FuG, druhé cosi jako prasečí ocásek a jiné zase trojúhelníkovou, jako kdyby mu někdo zarazil do hlavy skoro celý rýč a nechal koukat jen držadlo. Mimina, ufoni, humanoidi, cyborgové nebo co vlastně lezla po rozkvetlé louce a skřehotala. Jeden humanoid pronesl nějakou imbecilní větu a další tři ji po něm jako blbečkové opakovali, nakonec ji ještě jednou zopakoval nějaký komentátor s hlasem, který známe z dokumentů o druhé světové válce. Ani přesto z nich nemohlo vypadnout žádné rozumné sdělení a unikal mi jakýkoli děj celé story. Až najednou se rozsvítilo slunce - to mělo taky ksicht z mimina - a zrůdičkám se v břiše objevilo cosi jako televizní obrazovka a začalo to zářit. Mimina se přitom tvářila ještě štastněji než při předchozích úchylných hrátkách a tak mne napadlo, že se jedná asi o futuristickou formu cyberorgasmu. Po nebi létal vysavač - bylo to všechno naprosto šílené, ještě mnohem horší, než co se mi zdá, když se vrátím z tahu a usnu. Nakonec ti bastardi naskákali do jámy v zemi a bylo to - titulky - Teletubbies se to jmenovalo! Bylo to tak zatraceně pozitivní... kdo tuhle kravinu vymyslel, musel být buď naprosto geniální, nebo úplný magor. Možná taky trochu pedofil.

    Osaměl jsem s televizní reklamou, ale jen na chvíli. Pak následoval zlatý hřeb. Digimoni! Musím říct, že jsem vůbec nevěděl, o co tam go. Na obrazovce se objevovali všelijací mutanti, jeden vypadal jako kříženec králíka a želvy, druhý jako zelené prase, třetí jako oškubané kuře, které spadlo do žluté barvy. Byly tam i drasticky vypadající tvorové připomínající tyranosaury. Opět se to odehrávalo v naprosto nereálném a neexistujícím světe a co do šílenosti si to nezadalo s Teletubbies, jediný rozdíl byl asi v tom, že u TT je od počátku každému jasné, že z těch třech infantilních kokotků nic rozumného určitě nevypadne, zatímco Pokémoni se tváří pořád tajosnubně a pronášejí nepochopitelné věty typu "Opraxovibrátor je mnohem rychlejší než Koňobrouk", které člověku, který do seriálu podobně jako já nastoupil v polovině připomínají, že jen trapný blbec nerozumí takovým základním faktům, jako že numerická Protokráva musí nejdříve získat energii pro své vibrace.

    Tak jsem si říkal - kdo to tady dělá z našich dětí morony? Proč už nejsou pohádky normální, jako jsme je zažili my, a proč asi někdo chce, aby se dívali na nepochopitelné a nereálné příběhy? Proč mají všelijaký pošahanci možnost tvořit pro děti a proč to po nich aspoň někdo nezkontroluje, zda se nejedná o úplné kraviny?

    Předkládám jednu hypotézu. Říkejte si, že je paranoidní, ona třeba nakonec je. Můžou za to zmrdi!

    Pohádka, ve které princ usekne sani devět hlav mečem nebo kde Krakonoš nechá zalézt Trautenberka podělaného strachy pod postel, je pro dnešní dobu naprosto nevhodná. Je v ní totiž příliš vyhraněné dobro a zlo, a navíc je problém uchopen tak, že zlo se musí za každou cenu zničit. Prostě "bojovat o štestí se zatnutou pěstí", řečeno s Danem Landou. A to je ten problém - černobílé vidění, kdysi obecně chápané jako zjednudušující, ale přesto správné, se nyní chápe jako zjednodušující a proto špatné! V tom je hlavní podstata manipulace, se kterou s námi provedli zmrdi. Proto když zmrdi viděli staré pohádky, strnuli a vydali jejich osvědčený příkaz "Rozpliznout!"

    Představme si například, kam by to dospělo, kdyby se story s Trautenberkem pro nějaké dítě stala vodítkem. Chodí do školy s dětmi pánů podnikatelů, kterým Trautenberkovy metody zdaleka nejsou cizí, spíše jsou jim vlastní. Podobně jako mnozí z nás, i Anče a Kuba žili v dobách ranného kapitalismu, měli problémy se zaměstnavatelem, spoustu nezaplacených hodin přesčas, nedostatečné důchodové a sociální pojištění, bytovou krizi a vůbec řešili situace ne nepodobné těm, co řeší dnešní Anče a Kuba (škoda jen, že to bylo před dvěma sty lety a zase se to musí opakovat). Trautenberk sám například hodlal kupčit s vodou a také hodlal ukrást ponikelské bábě recept na bylinný lektvar, což se nezdá v dnešní době balené stolní vody a sporů o Becherovku být vůbec amorální.

    Na druhé straně se Krakonoš dopouštěl z dnešního pohledu mnoha trestných činů, jako například porušení domovní svobody (několikrát vtrhl Trautenberkovi do baráku), zneužití informací v obchodním styku (spoluviníkem byla sojka), prováděl stavební a demoliční práce bez platného povolení, znehodnocoval platnou měnu (několikrát změnil Trautenberkovi peníze na šutráky), vyráběl mlhu a kouř, aniž by měl instalovaný filtr nebo katalyzátor, kouřil fajfku v místnosti, kde se nacházeli nekuřáci, pálil nelegálně alkohol, ze kterého neodváděl spotřební daň, a navíc jej distribuoval hajnému, držel větší než malé množství psychotropních a omamných látek, které opakovaně dealoval Ančeti, a v neposlední řadě zasahoval do přirozeného vývoje rostlin (vzpomeňme na to jeho neustálé oprašování hub a přesazování květin), čímž by minimálně sklidil kritiku Hnutí duha a Jihočeských matek, ne-li přímo pokutu od správy Krkonošského národního parku.

    Můžeme vzít jednu pohádku po druhé a nacházet v nich mnohé analogie. Když si nějaké dítko dá dohromady, že Trautenberkovy metody byly tu i jinde povýšeny na ekonomický systém, že chování ješitného pana krále až nebezpečně připomíná chování Václava Havla a že věta, která zazní na začátku Pyšné princezny ("Ševče! Ty nemáš zaplacený daně ani na příští rok?") není vůbec odtržená od reality, budou nepochybně položeny základy budoucího rebela. Extrémisty. A to zmrdi nechtějí. A tak raději nechají vyrábět kraviny a vymývat dětem mozky kravinami koupenými za pár šupů v slizkých archívech zemí Evropské unie.

    Co vy na debilní pohádky? Je vám z toho kucno?



     
     23.6.2002 D-FENS



    [Akt. známka: 2,49] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 12 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.