Vláda se rozhodla přiblížit naši zemi policejnímu státu a trošku nám
utáhnout šroubek. Jedním z prostředků, jak kýžené eurostability a euroklidu
na práci dosáhnout, je návrh novely zákona o policii a souvisejících zákonech,
které minulý týden na svém jednání schválila vláda.
Jedná se o balík změn
různých zákonů, které mají společného jmenovatele - totiž snahu, aby se
policii dařilo lépe, buzerování bylo rozsáhlejší a fízlování snazší. Co
tam třeba najdeme?
Například v zákoně o podpoře sportu se objeví ustanovení, které uloží
provozovateli sportovního zařízení povinnost zajistit bezpečnost osob a
majetku ve svém zařízení. To by jistě nebylo nic divného, kdyby ovšem nebyla
stanovena velice kuriózní sankce za neplnění této povinnosti. Ministerstvo
vnitra může na základě oznámení obecního úřadu nebo z vlastního podnětu
zakázat provozovateli účast návštěvníků na jím pořádaných konkrétních sportovních
aktivitách, a to až na dobu 1 roku. Prakticky to znamená, že pokud provozujete
například vy zimní stadion, kam v týdnu chodí děti bruslit a v sobotu se
odehraje hokejový zápas, kde se fanoušci poperou, můžete na základě rozhodnutí
MVČR objekt zavřít a pomůže jen prodej objektu jinému provozovateli. Pokud
přesto pustíte děti bruslit, jedná se o správní delikt a pokuta činí až
2.000.000 Kč.
Také se nám trochu změní sankce, samozřejmě v duchu doby směrem nahoru.
Kdo poruší povinnosti vyjmenované v §47 zákona o přestupcích, například
neuklízí na veřejném prostranství nebo poruší noční klid, nezaplatí pokutu
1.000 Kč jako doposud, ale 20.000 Kč. Souložte potichu jako myšky, jinak
vás průměrný sexuální akt s hlučnou manželkou bude stát jako dvě noci prohýřené
v night clubu. Pořádek a kázeň, jak bylo řečeno, musí být, protože je to
hlavní.
Změny se dočká i zákon o městské policii. MVČR mírně rozšiřuje pravomoci
těchto nekontrolovatelných ozbrojených komand zřizovaných radnicemi, takže
se budeme mít na co těšit. Na druhé straně, strážník bude muset mít střední
školu ukončenou maturitní zkouškou, takže tvorba vesnických milic z vyučených
cukrářů a zedníků vezme zčásti za své. Velice komická je i podmínka, podle
které zájemce o "práci" u radniční milice není považován za spolehlivého,
pokud se dopustil v minulých třech letech dopravního přestupku, za který
mu bylo do bodového hodnocení zaznamenáno 5 a více bodů. Obecně se dá říci,
že návrh zpřísňuje nebo alespoň lépe definuje požadavky na městského strážníka,
což je na něm jediné pozitivní.
Strážník bude nově vybaven pravomocí použít pouta a spoutat jimi osobu,
která se nechová loajálně, a nebo ji připoutat k vhodnému předmětu, ale
nebojte, maximálně na dobu dvou hodin! Zákon neřeší, kdo odpovídá za bezpečnost
osoby, která je na dvě hodiny připoutána, takže docela zajímavou metodou
likvidace nepohodlných spoluobčanů může být jejich dvouhodinová bondage
ke klandru v nějakém cikánském ghettu.
V souvislosti se změnou zákona č. 218/2000 Sb., která je také součástí
tohoto balíku, se dozvíme, že:
„(12) Organizační složka státu je oprávněna překročit závazné ukazatele
výdajů státního rozpočtu podle jejich vymezení o příjmy podle zákona o
Policii České republiky a o Inspekci policie a o prostředky přijaté z rozpočtu
územního samosprávného celku, od jiné právnické nebo fyzické osoby pro
účely spojené s činnostmi Policie České republiky.“.
Přeloženo do češtiny, příjmy z pokut se stanou nepřímo příjmem policie.
Čím více (nehledě na prostředky) policie pokut vybere, tím bohatší institucí
bude. Činnost policie se tedy přesouvá z populárního "pomáhat a chránit"
do "buzerovat a rejžovat". Logicky bude následovat další krok, který bude
ovšem interního charakteru - totiž zainteresování přímo policistů samých
na vybraných pokutách.
Nová mantra ODS zní, že policie si potřebuje uvolnit ruce pro boj se
zločinci. Divím se tomu, že po tolika letech rok od roku úspěšnějšího fungování
obecních i státní policie v naší zemi ještě nějací zločinci jsou, ale asi
ano. A proto dochází ke změně správního řádu, kterou se policie zbavila
doručování zásilek. Potřebujeme změnit zákon na ochranu osobních údajů?
Ano, i on svazuje policii ruce. V současné době totiž neumožňuje zpracovávat
citlivé údaje pro účely šetření přestupků. Vida, čím v minulosti liberálové
zasvinili náš právní řád, pryč s tím. Zpracovávat osobní citlivé údaje
bude možné za účelem šetření přestupků, vykázání ze společného obydlí a
pro účely archivnictví.
BIS získává zajímavou pravomoc:
„(2) Bezpečnostní informační služba je oprávněna žádat technické
zabezpečení použití sledování pro vlastní potřebu i od jiných, k této činnosti
oprávněných orgánů. V tomto případě je povinna doložit, že použití sledování
bylo podle tohoto zákona povoleno.“.
a také povinnost
„(3) Bezpečnostní informační služba je oprávněna technicky zabezpečit
použití zpravodajské techniky, odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu,
sledování osob a věcí i pro potřeby jiných k tomu oprávněných orgánů, pokud
o to požádají a předloží příslušné povolení k použití vydané podle zvláštního
zákona
Tzn. big brother integruje a provazuje svoje instituce, aby byl jako
celek režim pevnější.
Změny se dočkal i zákon, který mnohé z nás zajímá. Totiž zákon 361/2000
Sb. neboli zákon o provozu na pozemních komunikacích nesprávně zvaný "silniční
zákon". A předesílám, že to nejsou změny malé ani očekávané.
Řidič by měl být povinen podrobit se kontrole na přítomnost alkoholu
v krvi nejen na výzvu policisty nebo strážníka, ale také Vojenské policie,
zaměstnavatele a ošetřujícího lékaře. Integrace zaměstnavatelů a lékařů
do procesu dohledu nad silničním provozem je vskutku inovativní čin (myslím,
že by nebylo od věci tam doplnit ještě manželku, milenku a osobu žíjící
v registrovaném buzerantosvazku). Rozšiřuje se oprávnění obecních policií
zastavovat automobily blikajícím nápisem STOP a to jak zepředu tak zezadu,
pročež doporučuji opatřit a namontovat druhý pár očí na zátylek.
Hranice rozpoznání dopravní nehody by se opět posunula z nynějších 50.000
Kč na 250.000 Kč, což jistě přispěje k dalšímu poklesu počtu nehod a Kleinwurm
si bude moci nechat vyplatit nějaké mega prémie. Ale pozor. Musíte být
skutečně geniální odhadce a vědět, jaké jsou asi ceny oprav, protože kdo
přivolá policii k nehodě zbytečně, ten bude platit její výjezd. Zákon přitom
nerozlišuje, zda tak učinil účastník nehody nebo někdo další.
Změnou ve stylu Big Brothera je vznik nového oprávnění pro Českou kancelář
pojistitelů, která bude nejen shromažďovat údaje o nehodách, jak činí doposud,
ale také shromažďovat informace o spáchaných přestupcích. To může mít za
následek, že pojišťovny budou mít přístup k tomu, jaké přestupky pojištěnec
spáchal a podle toho mu nastavovat pojistné podmínky. Systém dostává znaky
jisté komplexity, kterou popsal již dávno Orwell.
Změny zasáhly i bodový systém. V návrhu zákona explicitně stojí, že
body se zaznamenávají i za jednání, které je trestným činem, a to do 5
dnů, kdy bylo ve věci rozhodnuto. Tedy například - pokud řidič srazí chodce
a za rok bude soudem uznán vinným z ublížení na zdraví, budou mu za rok
a 5 dnů připsány trestné body. Smysl tohoto ustanovení, tedy pokud opomeneme
prostou buzeraci, mi dokonale uniká. Sankce přece již byla uložena soudem,
nezřídka například zákaz řízení.
Pointou budiž oprášený návrh na měření rychlosti soukromými subjekty,
který je k návrhu umně přilepen.
Měření rychlosti vozidel
(1) K měření rychlosti vozidel v silničním provozu je oprávněna
policie a obecní policie; obecní policie přitom postupuje v součinnosti
s policií.
(2) K měření rychlosti vozidel v silničním provozu je dále oprávněna
osoba autorizovaná k výkonu úředního měření rychlosti vozidel podle
zvláštního právního předpisu27a) , která je držitelem živnostenského oprávnění
k úřednímu měření podle zvláštního právního předpisu27b).
(3) Osoba uvedená v odstavci 2 je
a) povinna při měření rychlosti postupovat v součinnosti s policií
a obecní policií,
b) oprávněna pořizovat obrazové záznamy a snímky o průběhu úředního
měření,
c) oprávněna v souvislosti s měřením rychlosti zpracovávat osobní
údaje28),
d) povinna obrazové záznamy a snímky pořízené podle písmene b) a
osobní údaje neprodleně předat obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
k posouzení, zda nedošlo k porušení povinností stanovených tímto zákonem.
Souhrnně řečeno, návrh posiluje pravomoc policie a vůči fyzickým nebo
právnickým osobám, přičemž v návrhu není žádný prvek, který by občana před
úředními nebo policejními aktivitami naopak ochránil. Pomyslnou rovnováhu
tedy posouvá jedním zcela jasným směrem. Pokud se zákon stane realitou,
nebude na jeho zákoně potrestán jeden skutečný grázl, zloděj, úchyl nebo
drogový dealer, jde jen o posílení a upevnění pozice aparátu.
Návrh schválila vláda na svém jednání 25.2.2008. Předložil jej Ivan
Langer (ODS) a schválila jej vláda, ve které má ODS většinu. Pohleďme,
jak se "liberální" strana dovede být státotvorná! Myslím, že ODS přejala
manýry ČSSD a co nevidět vyraší Topolánkovi bradavice. Ostatně, o tom,
že tato doba "je nějaká jiná", vypověděl včera i pan
plzeňský primátor, který označil zákon z roku 1993 za příliš liberální
a pro dnešní dny nevhodný.
Celý dokument najdete zde.
Pro čtenáře s právním vzděláním, které znají více souvislostí a jsou schopni
přes strom vidět les, to bude jistě zajímavé čtení a prosím, aby se se
svými závěry neváhali podělit s ostatními v diskusi.
Typické je, že o poměrně rozsáhlém service packu v oficiálních médiích
nebylo skoro nic. Celý pohyb klíčem utahujícího šroub se odehrává
po-ti-chu, dokonce i bez obligátního ujišťování, jak nám bude pod zvýšeným
dohledem eurodobře, to vše ve snaze nevzbudit přílišný zájem občanskýho
ksindlu, který by mohl ohrozit průběh zákona sněmovnou, jak se například
stalo v minulosti dávné při hlasování o zpřísnění držení zbraní nebo docela
nedávno, když poslanec Sehoř prosazoval svůj přílepek na umožnění měření
rychlosti soukromými subjekty.
Co jsem však především chtěl říci - toto je pouze návrh a co z něj projde
nebo neprojde sněmovnou, to je z velké části na nás. Našem důvtipu,
odhodlání nebo naopak míře podlehnutí iluzi, že "nějak bylo, nějak bude".
Každá instalace totality, kam až moje chabé znalosti historie sahají, začínala
nějak takto a nemusí zrovna pochodovat wehrmacht po nádvoří pražského hradu,
aby každý pochopil, že se naše země vydala zase nazpátek.
Máme poslance. Jsou to naši zástupci a můžeme s nimi komunikovat.
Máme rok 2008 a nejpozději za dva roky budou volby, poslanci nejsou
už tak sebejistí, jak byli dřív a začínají být opět senzitivní k hlasu
tamtý, no, tý veřejnosti, a tak je třeba toho využít.
01.03.2008 D-FENS