Zvenčí
Začněme designem. Každý ví, jak pětkový golf vypadá; kdo ne, strejda
Gůgl mu rád pomůže. Mým osobním názorem je, že se na toto auto dá dívat
pouze v černé (případ našeho vozu), v červené nebo v Rising Blue, která
se už, pokud je mi známo, stříká pouze na Scirocco. Je to barva, ve které
byl nejčastěji k vidění model R32, tedy pokud člověk má to štěstí nějaký
vidět, protože jich jezdí jako šafránu. Není mnoho, co by se mu dalo vytknout,
ale není ani mnoho, co by se dalo zrovna pochválit. Velmi dobře jsou ale
vyřešeny přední halogenové světlomety – mají po dvou parabolách a i potkávací
světla svítí velice dobře. Blinkry jsou taky dost vzdáleny potkávačkám,
takže v noci protijedoucí poměrně dobře vidí, že blikáte. Vzadu už to tak
fajn není. Ona ta světla vypadají dobře, dvě červené obruče a něco uprostřed,
jako tomu bývalo u Ferrari, ale jen do té doby, než zjistíte, že ta vnitřní
červená obruč je tam jen aby se neřeklo, místo aby do ní dali žárovku.
Podle očekávání, vnější obruč je celá obrysové světlo a její vnější polovina
pak slouží i jako brzdově světlo. Uprostřed této obruče je pak blinkr,
který není vidět nejlépe. Uprostřed vnitřní obruče je vpravo couvačka,
vlevo mlhovka, jak se na konzern sluší a patří.
Po otevření kapoty budete marně hledat tyč k podepření, kapota drží
na plynových vzpěrách. Překvapení pokračují – nikde žádný obrovský kus
plastu, turbodmychadlo na vás hledí jak péro z gauče. Baterie je chytře
chráněna proti nejhrubšímu bordelu filcovou krabicí. Nádržku ostřikovačů
nevidět, pouze plnicí hrdlo, takže když kapalina dochází, poznáte to až
tak, že čerpadlo bzučí, ale z trysek nic nestříká. Trysky ostřikovačů jsou
spíš rozprašovače, takže se kapalina snáze dostane na větší část čelního
skla.
Zevnitř
Odemknout auto je snadná věc, že ano. Jste-li řidič a nedáváte-li nic
do kufru, nic vás u této procedury nepřekvapí. Když ale vezete ještě někoho,
musíte mu odemknout dveře opětovným zmáčknutím čudlíku na odemykání na
dálkovém ovladači. (Na tohle jsem přestal nadávat až ve chvíli, kdy jsem
sobě koupil auto, které tenhle výmysl má taky a já si zvykl.)
Když se usadíte na místo řidiče, všimnete si, že sedíte v poměrně tvrdé
a úzké, ale překvapivě pohodlné sedačce s dobrým bočním vedením. Před sebou
máte kůží obšitý volant, který se velmi dobře drží a kulatá, rovněž kůží
obšitá hlavice řadicí páky vás zve k ovládání přesného a poměrně dlouze
odstupňovaného šestikvaltu. Před sebou máte dvě velká kola s rafikami –
otáčkoměr a tachometr a dvě malá kola s rafikami – palivoměr a teplotu
chladicí kapaliny Všechno je podsvíceno modře a rafiky jsou červené, což
vypadá krásně. Nad nimi pak je displej palubního počítače, rovněž podsvícený
červeně, který kromě spotřeby aktuální a průměrné, odhadovaného dojezdu,
venkovní teploty, tripu (ne té drogy) a odometru ukazuje spoustu dalších
čísel, jejichž význam jsem nikdy neměl potřebu zkoumat.
Origo rádio, které je na středovém panelu, má jednu dost otravnou vlastnost
– podle rychlosti upravuje hlasitost. Možná to ale je jen o zvyku. Rádio
je schopné přehrávat em pé tři přes origo dvojici dost špatných středobasů
a dvojici dost špatných výškových reproduktorů vepředu i vzadu, suma reproduktorů
je tedy osm podle katalogu, ale ve skutečnosti to jsou čtyři. V předních
dveřích jsou ještě mřížky na středový reproduktor, takže top-level audiosystém
by nemusel stát za úplné psí lejno. Reproduktory jsou ve dveřích ale umístěné
dosti divně; výškový a díra pro středový reproduktor jsou v přední části
dveří, tak, jak by to člověk očekával. Na místě basového reproduktoru je
ale vykrojení pro láhev. Pochybuji, že se tam vejde 1,5l pet láhev, protože
ta je dost vysoká. Tipuju to nanejvýš na 1l. Reproduktor pak je víc vzadu,
takže hraje do sedačky, a celá kapsa ve dveřích je víc vpředu, takže se
do ní hůř sahá.
Ovládání dvouzónové klimatisace lze objeviti pod rádiem. Je tam několik
koleček a čudlíků; dvě krajní kolečka ovládají teplotu v příslušných půlkách
interiéru a středové kolečko ovládá rychlost průvanu. Když ale změníte
teplotu, automaticky se zvětší nebo zmenší průvan, což mi dost leze na
nervy. Stejně tak když přidáte ventilátoru o jeden stupeň, přidají se klidně
další tři, jako by si ta věc myslela, že nevíte, co chcete. Když intenzitu
ubíráte, je to podobné. Mezi čudlíky se skví vnitřní cirkulace vzduchu
pro jízdu za naftožravci, další čudlík s nápisem Auto (ten zesiluje vliv
vlastního názoru auta na cirkulaci vzduchu v interiéru), čudlík Klima ON/OFF
a Dual ON/OFF (zapnutí či vypnutí dvouzónového režimu). Dále je na palubní
desce umístěna spousta kastlíků, zmiňme jeden velký před spolujezdcem,
jeden malý se zásuvkou na 12V tam, kde patří popelník, u kterého je čudlík
na vypnutí ASR (vypnutí, ne potlačení, jak je zvykem u nejnovějších konzernových
produktů) a taky to, že nahoře nad radiem není ten kastlík, jak mají octavie,
ale výdech ventilace. Na středovém tunelu pak jsou dva různě hluboké držáky
na nápoje, oddělené otvírákem na lahváče, Tyhle držáky se dají zavřít roletkou,
takže tam můžete něco nechat skryto očím ostatních. Stejnou funkci plní
i kastlík v loketní opěrce, ten ale není příliš velký. Airbagů pak je po
celém autě spousta – samozřejmě dva čelní, něco v předních opěradlech a
všechny sloupky od A po C mají na sobě taky nápis AIRBAG.
Na řidičových dveřích pak najdeme čtyři čudlíky k otvírání jednotlivých
oken, kdy všechny stačí zmáčknout či potáhnout víc, aby okna dokončila
akci sama, jeden čudlík k zamykání tohoto ovládání jinde než u řidiče,
aby si s tím posádka nemohla hrát, jeden kolébkový k zamčení nebo odemčení
dveří a knoflík k ovládání zrcátek. Levé zrcátko má velmi užitečné dvojí
zakřivení a obě dvě jsou vyhřívaná.
Obě dvě přední sedačky jsou manuálně nastavitelné a spustitelné dostatečně
dolů, takže člověk nemá pocit, že sedí na autě místo v autě. Vyhřívaná
není ani jedna. Volant je nastavitelný i podélně, což je velmi dobrá věc.
Na zadních sedačkách je relativně dost místa; rozhodně to stačí k tomu,
aby se tam královsky rozvalovala šedobílá koule chlupů, které někteří říkají
husky.
Kufr je dostatečně veliký pro čtyři kufry s olympijskými luky, čtyři
sportovní tašky, lékárničku a pohár vítěze lukostřeleckého závodu. Pod
podlahou pak kraluje reserva; mor lepicích sad tohle auto naštěstí ještě
nezasáhl.
Těchnika
Už jsem zmínil, že motor je přeplňovaný turbodmychadlem. Výsledkem je
200 N.m od 1500 do 3500 otáček a 121 koňských sil v 5000 otáčkách, to vše
při plnění Euro 5. Byl sestrojen jako úsporný motor. Ve městě s ním jezdím
zhruba za osm litrů paliva na 100 km. Je osazen přímým vstřikováním paliva.
Pohání přední kola přes velmi přesný manuální šestikvalt, který ale potřebuje
rozhodnou ruku. Zpátečka se řadí klasicky konzernově – stlačit, k sobě,
dopředu. Přední náprava je McPherson, vzadu najdeme čtyřprvkové zavěšení,
což znamená poměrně dobrou jistotu v zatáčkách. Strašná věc je elektronický
plyn – co bylo špatně na lanku?
Cyklovači stěračů se dá samozřejmě říct, jak často má stírat – máte
na výběr čtyři možnosti. Zajímavě ale funguje zadní stěrač – když zařadíte
zpátečku a přední stěrače pracují, on začne stírat taky. Stejně tak se
přední stěrače přepnou ze stálého chodu do cyklovaného, když zastavíte
třeba na křižovatce. Ostřikovače čelního skla pak umí stříknout jen trošku,
když zatáhnete za páčku krátce; když ji podržíte, začnou stříkat a stříkají,
dokud nepustíte.
Blinkry bliknou třikrát, když za páčku lehce zatáhnete, na což se snadno
zvyká, ale pak se těžko odvyká, když přesednete do auta, které touto vymožeností
nedisponuje. Světla se zapínají klasickým kolečkem vlevo od sloupku řízení,
kde se nachází i potenciometr na ovládání jasu palubní desky a štelovátko
sklonu světlometů. Na světlech je nainstalován systém stálého svícení,
takže ono kolečko slouží v podstatě jen k zapínání osvětlení palubní desky
anebo když chcete použít parkovačky.
Během čtyř let, kdy Golf v naší rodině slouží, se na něm neobjevila
žádná závada a pokud mě paměť neklame, má ještě sériové pneumatiky a brzdy
i s obložením.
Jak to jede
Jak už jsem zmínil, auto sedí v zatáčkách poměrně dobře, limitujícím
faktorem jsou sériové pneumatiky Hankook Optimo K406 o šíři 195 mm. Torzní
tuhost je na hatchback překvapivě dobrá, i když občas je cítit absence
kusu plechu pod zadním oknem. Přední kola občas mají problém dostat výkon
na silnici, ale protiprokluz jejich tanec rychle krotí. Vystřelit z křižovatky
není problém, auto jede jak z praku, když se držíte správných otáček. Řízení
není moc sdílné, ale je dost přesné. Řazení jde velmi přesně, ale je třeba
mít pevnou ruku. Trochu mi ale u motoru chybí výkonová špička, celkově
nejsem moc spokojen s motory s plochou křivkou točivého momentu. Zvukový
projev motoru za moc nestojí, přeci jen to je čtrnáctistovka a ty nikdy
nebyly za velké zpěvačky.
Nekamarádím s elektronickým plynem, protože si dělá, co chce – plynu
málo, řeknete si a zatlačíte pravou nohou víc a najednou je plynu moc a
auto poskočí. Na tohle se mi zvyká těžko. Mimo jiné (ale to bude spíš problém
turba, protože bratrova Fabie TDI na tom je podobně), když klepnu po plynu,
abych srovnal otáčky při řazení, nic moc se nestane – pedál je třeba držet
trošku déle. Neškodilo by mu více citlivosti. Brzdy jsou ostré a je třeba
si na ně chvíli zvykat, pedál by taky uvítal o něco více citu, brzdy by
pak šly i lépe dávkovat.
Po městě se dá celkem pohodlně udržet spotřeba u osmi litrů 95oktanového
Naturalu na 100 km. Důraz na úsporu paliva ale není na úkor výkonu, takže
když se nebojíte plynu, dá se jet poměrně rychle, samozřejmě za cenu vyšší
spotřeby. Na dálnici není problém udržovat rychlost 170 – 180 km/h, ale
to už se spotřeba pohybuje okolo 12 l/100 km. Při +- 130 km/h motor z nádrže
usrkne kolem osmi litrů na 100 km, záleží, kolik toho vezete.
Celkový dojem z jízdy je takový hranatý, což při delší jízdě spolu s
modrým podsvícením palubní desky a dost špatným audiem, které se ve vyšších
hlasitostech nedá poslouchat, má za následek to, že je řidič rychleji unavený.
Konkrétněji, tříhodinová cesta do nebo z Krakova, kde jsem byl půl roku
na výměnném pobytu Erasmus, byla pohodlnější s mým dvoulitrovým Chryslerem
Neon ročníku 2001.
Závěrem
Golf páté řady je auto, které mají mnozí za měřítko kvality vozů střední
třídy. Můžu souhlasit, protože jde o velmi kvalitní a spolehlivé auto,
ve kterém není problém odvézt spoustu lidí a věcí najednou. Naprosto chápu,
proč si ho lidi kupují – prostorný, relativně pohodlný, odveze spoustu
lidí a věcí najednou a to ne nutně pomalu, stojí rozumné peníze, jak co
se týče pořízení, tak provozu a taky – je to Golf, legenda.
Osobně bych raději sáhl po Subaru Impreza 1,5R. Za peníze srovnatelné
s Golfem dostanete tlačítka, která stáhnou okna dolů nebo ochladí vzduch
v interiéru stejně jako u Golfu, ale máte velmi dobrý čtyřválcový atmosférický
boxer, který pohání všechna kola skrze geniální systém Symmetrical AWD,
se srovnatelnou spotřebou a s fun factorem skrz strop. Jsem ale zarytý
fanoušek Subaru, takže možná proto. (A s kecy o vzhledu u mě nepochodíte
– je mi jedno, jak Impreza vypadá, pokud bude jezdit takhle dobře.)
07.05.2011 Bloody Cardinal