Před asi šesti týdny jste si zde mohli přečíst něco o mých trablech
se zhruba dva
roky starou LPG instalaci v mém voze Zafira.
Tímto druhým dílem bych chtěl reagovat na některé podněty a zároveň
diskutujícím poděkovat za kontakt na dílnu, která, zda se, můj problém
vyřešila. Proč jen "zdá se"; rozeberu dále.
Nejdříve tedy kde byl problém? Problém byly ty tzv. "pístky" sekvenčního
vstřikování. Je to taková ta věc; co rozděluje kolik plynu a kdy půjde
do každého válce. V mém voze je to vstřikovač STAG, který jde koupit v
ceně kolem 1.5 - 2 kKč. I s montáží si v mém případě firma vzala 2.3 kKc.
Dle technika, se který můj stroj řešil, lze koupit i výrazně trvanlivější
pístky za 5kKc ale třeba I za 28 kKc, ale u jiného než nového auta to asi
nemá smysl.
O dalším vstřikovací mám dle názoru technika reálné uvažovat po dalších
ujetých 30 kkm. Minula jednotka vydržela 50 kkm, než začala zlobit, ale
auto bylo stále ve stavu, že mohlo po svých odjet do servisu, I když kontrolky
řidiči jednotky motoru blikaly, že to bylo na palubovce jak na diskotéce.
Musím uznat, že že čtyřech auto dílen v UK, z toho jedné, která se "lehce
zabývala montáží";, ale ne už tak moc diagnostikou problémů, si s tím poradila
až pátá, a to v ČR. A do oné páté dílny jsem se vrhnul až po přečtení diskuse
pod prvním dílem mého LPG povídání. Borec, který problém řešil, mohl mít
kolem třiceti, bylo vidět, že své práci rozumí, a že ho to baví. Podle
všeho firma rodinného typu. Mimo pana šéfa v kanceláří jsem zahlédl ještě
čtyři další techniky.
Takže ...mimo toho, že už opět jezdím na plyn, jsem došel k závěru,
že k efektivní diagnoistice LPG problémů je více než kde jinde potřeba
plně dílenské vybavení právě pro LPG systémy + plně vybavení pro obyčejné
motory. Toto jde v kontrastu s klasickým starším benzínem; kde se ledacos
dalo spravit doma v garáží. Tohle pak možná vytváří v mnoha lidech pocit,
že není auto na LPG; kde by nebyl nějaký problém; no možná, ale já bych
to teď spíše viděl tak, že je spousta montovačů LPG, kteří konvezni kit
do auta tak nějak "naprasí", ono to jakž takž jede, ale když dojde na větší
problém, tak "já nic, já muzikant" a než si člověk najde někoho, kdo tomu
skutečně rozumí, tak se už tak dost špatná reputace LPG mezi "auto-puristy"
dále horší.
Ono sice vyhledání chyby I bez patřičného vybavení také lze, ale časově
náročným vylučovacím procesem. A na to, nic ve zlém, nemám čas ani já,
a neměla na to trpělivost většina techniku ve výše zmíněných čtyřech dílnách.
O to hůře pro ne-LPG-gramotné a bohužel to asi I platí I na některé LPG
montovace/prasiče. Ono může někdy být jednodušší říct, že to nejde, máte
jezdit na benzín, plyn je do kamen ...rozuměno/přeloženo neumím, nemám
zájem, mám předsudky, bojím se, běžte pryč, vás už jsem oškubal a víc z
vás mít nebudu, atd, atd.
Něco málo jsem po opravě testoval, jak se teď mám se spotřebou. Do 45
litrové nádrže jsem předvčerem dostal 46.5 litrů ...ne, fakt jsem nehýbal
s plovákem v
nádrží a ani nebudu posílat bonz na tu čerpačku; třeba se ten litr
"nacpal do trubek". Ujel jsem 262 mil, z toho třetinu na horách, řetězy,
pomalá jízda do velkých kopců, ...na slovenské D1 jsem pak asi 50km jel
...ehm to tady nebudu říkat... Dříve jsem dělal na plnou nádrž 220-240
mil v dálničním provozu v optimálních otáčkách. Nemám pocit, že by motor
byl línější, i když teď méně žere.
Ted to výše zmíněné "zda se". ...Párkrát mi zasvítila indikace emisí
jen při provozu na plyn. Pročetl jsem diskusní fóra a zjisil že toto má
co dělat s tím, že plyn hoří jinak, má jiné (výrazně menší) emise a lambdě
se toto nemusí líbit, protože to vyhodnocuje jako příliš chudou směs. Problém,
který by teoreticky mohl nastat by byl, že by motor chtěl pouštět bohatší
směs a mohl odpálit katalyzátor....tedy kdyby tam nebyla ta plynová sekvenční
vtrikovaci jednotka, která si bohatost směsi tak jako tak reguluje sama
a co jde z lambdy ji moc nezajímá. Měření emisí pak prý často dokazuje,
že provoz na plyn i se svítící kontrolkou emisí má stejně nízké hodnoty
jako s
nesvítící. Hořím zvědavosti, toto si dříve nebo později v servisu nechám
změřit a možná později poreferuji.
V minulé diskusi také tuším zazněl požadavek na pak fotek. Tady jsou:
Pístky sekvenčního vstřikování plynu
Řidiči jednotka plynu - ta věc uprostřed. Pod žlutou
krytkou je programovací vstup řidiči jednotky plynu.
Řidící jednotka přimazávani Flashlube
Nádržka s prizavaci směsi Flashlube; úplně vpravo
28.04.2013 _Jet