|
Soucasna cena elektromobilu asi nerika nic o tom, jak se jejich cena bude vyvijet v budoucnu. S ohledem na to, jak jdou dopredu vsechny technologie, od mobilu pocinaje a plochymi displeji konce, rekl bych, ze cena bude klesat, pripadne zustane stejna pri vzrustajicim dojezdu. Kazdopadne mega za tuhle pikslicku je fakt moc. Vyuziti jednoznacne jako druhe auto na popojizdeni na nakupy a na cesty do prace. Diky za zajimavy clanek.
|
|
|
Máte tam překlep - nepíše se druhé auto na nákupy, ale DRAHÉ auto na nákupy... :-) Mego je fakt KRUTÁ cena.
Souhlasím s vámi, že současné technologie ještě nejsou zralé pro masové rozšíření a elektropřibližovadla jsou zatím vhodná spíš ve variantách elektromopedy a další malá vozítka na vnitro-městskou vzdálenost.
Pokud bych s tím měl dojíždět do práce, měl bych takovou představu, že vozítko musí dokázat na jedno nabiti aspoň 3 cesty tam a zpět a nepočítal bych, že v práci budu moct dobíjet - práce mimo elektrosíť, zaměstnavatel nechce za firemní peníze dobíjet soukromý skútr a strhnout z výplaty to technicky nelze, ...
|
|
|
do dobíjecího automatu nahážete dvě desetikoruny, podobně jako do automatu na colu, není třeba kolem toho hned vystavovat faktůry, ne?
|
|
|
Jediný problém je, že dopředu jdou snad všechny technologie právě kromě těch energetických...
V oblasti získávání a uchovávání energie jsme v posledních desetiletích pokročili naprosto minimálně :/
Občas sice proběhne tiskem zajímavá zpráva, že "vědci zas něco objevili" - naposled to tuším byl ten "list" co fotosyntetizuje z vody energii - ale hned je to následováno dodatky že 1) je to drahé 2) případná produkce se dá očekávat nejdřív za nějakých deset dvacet let...
-> výrazný pokles cen rozhodně nečekám. Je tu sice prostor pro snížení cen v rámci výrazného navýšení počtu vyráběných kusů, ale od toho bych si sliboval hodně málo.
Pak můžou přijít samozřejmě eko dotace, které fiktivně nákupní cenu sníží, ale ty peníze se budou muset někde (někomu) vzít...
|
|
|
Vidíte to příliš pesimisticky. První ploché TV taky stály přes milion. Potom bylo období, kdy část lidí opěvovala zlaté CRT, na které žádná jiná technologie nemá. Dnes máte už za 15kKč, TV která je ve všech ohledech mnohem lepší než ta tehdy za milion a na CRT už si nikdo nevzpomene.
S elektromobily to bude podbné. Nejdřív předražené kusy pro zvědavce, pak boj se starou technologií a nakonec drtivé vítězství.
Že se nezlepšily baterie? To nemáte notebook, nebo aspoň mobil? Pochopitelně že nenajdete ideální baterii do elektromobilu, kdo by do toho investoval, když po nich téměř neexistuje poptávka. Musíte proto začít vyrábět elektromobily s technologiemi které nejsou úplně ideální, jedině to může podpořit investice do technologií lepších
|
|
|
Jenze u plochych TV se jednalo o vcelku nove vynalezy (napriklad pouzitelne bile LED), ale elektroauto bylo prekonane okolo roku 1900, dokonce je prekonaly, co se uzitnosti tyce, parni automobily.
Dokonce ani elektrokolobezky a elektrokola se masove nerozsiruji, ackoli tam by dotycne technologie uz dnes dostacovaly na slusnou provozuschopnost.
|
|
..při cenách elektroniky a toho elektromotoru ..i když vezmu v potaz cenu "drahých" baterií.. cena vozidla naprosto neodpovídá.. reálná cena je tak někde kolem 80 - 100 000Kč a to i tak má výrobce "vejval" jako prase...
|
|
|
Kecáš, zjevně jsi cenu baterií nezjišťoval, jen tu máš trapný kecy.
|
|
|
je fakt, že když se člověk podívá na cenu baterek do Tesly roadsteru, kde za ten accu pack chtějí 30 000 dolarů, tak si musí myslet, že jsem blázen, když tady mluvím o takové ceně.. ale stačí se podívat do asie a na cenu velkovýroby .. (navíc v tom roadsteru ty baterky dávají zatraceně víc energie) .
|
|
|
fakt? Tak mi to scitni, jen tak od oka... Ja se dostal +- na 600 tisic.
|
|
|
asi takhle .. Tesla roadster má 215 kW při baterce 70Ah a dojezd 390Km...(tam bude sakra napětí :-) ).. Stromos má 56 kW dojezd 100Km (kapacitu a naptí se mi nepodařilo zjistit, ale podle dojezdu asi nic moc).. 102,4V/200 Ah li-on baterie stojí cca. 900 - 1500 dolarů ..
|
|
|
150-200litru bude cena prazdnyho auta (kastle, napravy, sedacky, lak, okna, motor, atd...)
Ta cena baterek - nepletete si ji s olovenym aku? Lifepo4 maji tak desetinasobnou cenu.
BMS, nabijecka, atd taky budou neco stat.
|
|
|
|
tedy jen kastle bez elektromotoru a 4 pneu a sedaček :-)
|
|
|
Co takhle poradny soucet a ne nejaky vykrucovani? Jaky je zdroj ceny li-ion packu?
Kolik podle vas bude stat cely prazdny auto?
Uznavate, ze "realna cena 80-100 tisic" je nesmysl?
|
|
|
|
Prima, kolik tedy bude zhruba stat kompletni auto bez akumulatoru, at se nekam dohrabeme?
Cenu baterek pocitejte nekolikanasobne drazsi (kapacita bude uvedena v "cinskych Ah" a asi nebudou z tech nejkvalitnejsich)
Kolik bude stat BMS, nabijeni, vysokofrekvencni menice a nejaka regulace?
|
|
|
ta elektronika tomu moc cenu nepřidá.. pár FETů v krabičce s nějakým řídícím obvodem moc drahé nebudou.. já fakt nevím, ale každému soudnému člověku musí být jasné, že ta cena mega a něco je přemrštěná a odpovídá kusové výrobě na koleně z předražených komponent.. možná by tu mohl promluvit někdo z schade výrobny na kolik tam vychází holá cena vozu bez marží, ale to by si asi zadělal na vyhazov.. :-)
|
|
|
No je to sice pár let "dělal sem na montáži felin" , ale tenkrát se to motalo okolo 80k za hotovej kus
|
|
|
Ano, milion je premrstena cena, ale vasich 80-100 tisic je uplna pitomost.
|
|
|
80 - 100 tisíc je pitomost za kvalitní články. Reálná cena je kolem 200 tisíc (LFP090AHA - 3.2V/90Ah LiFeYPo4 je za cenu 76 EUR při odběru >25000ks, což je na 250 aut)
|
|
|
Proč myslíte ? V tu dobu se jelo 50 aut/hodina, cena v prodeji byla +- 200k. Při každé závadě na lince nám bylo permanentně zdělováno, že minuta prostoje montážní linky = 120k. Si nemůžu pomoct, ale furt mi vychází 80k, kolik Vám ? :-)
|
|
|
ok, 80 holy auto bez motoru s upravenym podvozkem, 200 slusny baterky s dojezdem 200km, 50 motor, nabijecky a ridici elektronika
celkem cca 330
|
|
|
Prosim o kontakt kde si muzu koupit za 30klůacku nastrojenou kastli, bez pneu s napravama a interierem.
Dekuji
P.S. za 30 kastel a za 50 motor s prevodovkou z nejaky zboreniny a mam novy auto, sestavim si to sam
|
|
|
Cena auta f holobytu vhodného k přestavbě, koncová pro zákazníka, se dostala pod 100k.
Včetně spalovacího motoru a převodovky.
Troufnu si odhadnout, že přestavba na elektromobil bude muset být na základě upraveného podvozku (ramena, tlumiče, péra...), protože změna těžiště bude výrazná.
|
|
|
Sčítnu-li to od oka, bez hledání dalších informací, tak podle informací v článku se Stromos nabíjí cca 2 hodiny pří 40A z 380V a 6 hodin při 13A / 220V, což dává akumulátorům kapacitu v obou případech někde okolo 80Ah.
Těžko říct jak je celá elektronika koncipovaná, nicméně při uvážení LiFeYPo4 od GWL/Power s napětím na článek 3,2V, možnost trvalého vybíjení 3C je možné uvažovat, že pro motor 56 kW bude potřeba minimálně 250V napětí celého akumulátoru. (Max. proud bude pak 224A, což se vejde do 3x80 = 240A trvalého zatížení akumulátoru). Podle článku je napětí vyšší, pravděpodobně je to pěkně kulaté číslo 100 LiFeYPo4 článků, které při 3,2V/článek dá celkem nominálních 320V. Neuvážil jsem velkou hromadu účinností a ztrát.
100 LiFeYPo4 článků s kapacitou min. 80Ah je při ceně cca 2500 Kč/článek cirka 250000 jen za akumulátory. To je při české ceně bez DPH. Při velkoodběru by se dalo dostat určitě i pod 200000.
600000 je moc. Záleží kolik může stát motor, v tom se bohužel vůbec neorientuji. Elektronika bude poměrně levná, polovodiče i pro vysoká napětí a proudy jsou velmi levné.
|
|
|
Mám poměrně dost zkušeností s elektroauty - http://www.evcgroup.cz/ .
Cena aku LiFeYPO4 s dojezdem 100Km je asi 160tis. kč
Jinak nechápu tu převodovku - i Tesla nakonec jezdí bez převodovky - byl to zdroj potíží (měla 2 rychlosti) za cenu snížení maximálky. Vše co se přestavuje u evg (Škoda) má jen jednu rychlost - trojku napevno. Jezdil jsem mimo jiné s tím zeleným saxem a max. rychlost 90km/h, dojezd 100km ale akcelerace neuvěřitelná - na semaforech vždy první a na dalších zrekuperovat - pouze se pustí plynový pedál a na brzdu se nešlape. Ideální auto do města - jinam však ne.
|
|
|
To by mě zajímalo, jak mají řešené topení a kolik stojí motor, regulace, atd...?
|
|
|
ROFL
Tak nas vidlaky prosim te pouc :-))
Jak bys ty baterie resil ty?
Ja jen, ze se o nejake inteligentni reseni baterii snazi zatim velke mnozstvi vedeckych tymu po celem svete a nemuzou prijit na nic prevratneho, i kdyz by docela chteli, pac by z toho docela meli vejvar...
|
|
|
já nic nepíšu o řešení, ale o cenách..
|
|
http://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromotor
Pri vhodnem zapojeni ma stejnosmerny motor nejvetsi kroutivy moment pri nejnizsich otackach, takze jakmile se rozjedete, tak vam ten moment uz jen klesa a tezko ho budete hledat tam, kde by byl u benzinaku. Zato to rozjizdeni by mu melo celkem jit i do kopce :)
|
|
|
Chybna uvaha.
Elektromotor dava v celem rozsahu otacek +- stejny vykon. A protoze kroutivy moment je funkci vykonu, je jasne, ze kroutivy moment s otackami klesat musi.
|
|
|
Ale to si přeci neodporuje. Oba jste řekli to samé. A ano, výsledek by teoreticky měl být solidní rozjezd, ale pokud už v nízkých otáčkách klesá KM tak rapidně, že je k ničemu, i rozjezd do kopce může být celkem neradostný...
|
|
|
Nikoli, nerikame to same.
U spalovaciho motoru je vykon uveden pri urcitych otackach, protoze jeho prubeh je silne nelinearni. a je tedy uvadena nejvyssi hodnota.
Snadnym vypoctem lze zjistit, jaky vykon ma auto pri uvedenych otackach. Priklad:
240Nm@3000/min znamena vykon cca 75kW, nad i pod temito otackami tocivy moment nelinearne klesa.
U elektromotoru je vykon podobny v celem spektru otacek, tudiz je tocivy moment pri nulovych otackach nekonecne velky a je veci ridici elektorniky, jaky proud do nej pusti.
Elektormotor se pritom prakticky nikdy na sve nominalni otacky nedostane, pro zjisteni tociveho momentu pri konktretni rychlosti bys musel vedet, jak je auto zprevodovane.
Mne z toho plyne, ze argumentace tocivym momentem elektoromotoru plyne z neznalosti nebo z nepochopeni.
|
|
|
Tedy u benzinaku je nejvetsi tocivy moment okolo 3.000/min, u elektromotoru okolo 0/min a nejsme v tomto ve sporu. Nicmene myslim, ze prave toto je pricina, proc autor "(Ten točivý moment jsem při rychlostech nad 20 km/h marně hledal)" - u benzinaku je zvykly mit maximum nekde nahore, tady ho ma zcela dole a dal uz je to jen a jen horsi
|
|
|
No horsi... Kolem 0/min je tocivy moment z pricipu omezen jen elektronicky, takze pokud pri vyssich otackach dostane tocivy moment srovnatelny s tim od spalovaciho motoru, je to logicky o mnoho radu mene nez nekonecno a tedy malo :-)
|
|
|
"U elektromotoru je vykon podobny v celem spektru otacek, tudiz je tocivy moment pri nulovych otackach nekonecne velky a je veci ridici elektorniky, jaky proud do nej pusti."
Ale to je zajímavá myšlenka. Takže když někde potřebuji získat sílu nekonečné velikosti, stačí použít elektromotor? :-)))
|
|
|
On ten tocivy moment si muze dovolit byt nekonecne velky jen proto, ze v te chvili motor nedava vykon.
Neco ve smyslu "ja mam nekonecne vic chapadel, nez ty".
|
|
|
Jste mimo. Schválně přepočítejte výkon 60kW na točivý moment při otáčkách 1/min, co vám vyjde.
|
|
|
V cem jsem mimo? Rec byla o nekonecnem kroutaku, coz je nesmysl. Stejne, jako ta chapadla, je to jen matematicka hricka. Nebo jako "Letos jsem vydelal tisicinasobek toho, co loni, v obou rocich ani korunu."
Pokud je to jinak, rad se necham poucit.
|
|
|
pamatujete si ze skoly limity? Jaky je kroutak pri otackach limitne blizkych nule a nenulovem vykonu?
|
|
|
Ale o limitach se tu nikdo nebavil. Mluvilo se o nulovych otackach a nekonecnu.
|
|
|
Otacky nemuzou byt nula protoze mechanicky vykon by byl taky nula a menil by se na teplo.
|
|
|
|
Jenže ono to je složitější. Točivý moment není výkon, ale síla. Ten je při nulových otáčkách jaký?
|
|
|
Ruzny, ale tezko nekonecny.
|
|
|
Pokud nebude motor přetížený, bude při nulových otáčkách moment maximálně jmenovitý a to až do jmenovitých otáček. Konstantní výkon je až nad jmenovitýma otáčkama.
Aby měl motor nekonečný moment, musel by mít nekonečnou délku nebo nekonečný průměr nebo by musel být nekonečně nabuzený nebo by kotvou musel téct nekonečný proud. Nebo by s ním musel točit Chuck Norris.
(btw captcha "idiot", to nemůže být náhoda :)
|
|
|
Nekonečný točivý moment (ehm, co je to točivý moment? Je to totéž co moment síly?) znamená nekonečně velkou sílu na libovolné nenulové páce (např. kole). To muší bejt slušnej vodpich na křižovatce:-)))
|
|
|
Rikam, je to matematicka hricka, nekdo si protahl graf prubehu vykonu a kroutaku do nesmyslnych cisel.
|
|
|
Takže když někde potřebuji získat sílu nekonečné velikosti, stačí použít elektromotor?
V podstatě to tak je. Jde o to, že pokud budeme věřit zákonu o zachování energie (tedy pokud neexistují částice s nulovým nábojem), je kroutící moment při nulových otáčkách elektromotoru opravdu nekonečný.
Nepochopení teorie vychází z toho, že je zaměňována síla s výkonem. Pro získání nekonečné síly Vám tedy stačí prostá existence elektromotoru. Pro získání jmenovitého výkonu pak potřebujete jmenovitý proud a naopak.
|
|
|
Kdyby toto byla pravda, nedovedu si představit ani jedno kolejové vozidlo s el. trakcí a trakčními motory, co by se rozjelo.
|
|
Za tyhle prachy už je větší část Tesla Roadsteru...
Viděl bych reálnější počkat na Chevy Volt (u nás Opel Ampera) a jeho předělávky na čistej elektromobil...slibujou ~35k$ což sice neni nejmíň, ale teprve se ukáže...
|
|
Je to jako tesla roadster která stojí tolik že koupí jejího benzínového bratříčka vám zbyde na benzín snad do konce životnosti auta. Ono pokud by to stálo do cca 300 000,- tak bych si snad i řekl že by si stromos někdo pořídil, takto si jej koupí velmi bohatý eko fans. A v do Čr se asi nehodí už vůbec, jak by se baterie a její přitápění tvářila při velkých mrazech?
|
|
V autě používám zhruba půl roku topení a dva měsíce klimatizaci. Jak je to řešeno u tohoto auta. Jak klesá kapacita (a dojezd)
pří snižující se teplotě (když to nechám stát přes noc venku při -5°C).
|
|
|
Pokud jde o to topení, tak bejvá v elektromobilech nezávislý topení na naftu.
|
|
|
Tohle auto mělo manualní klimatizaci (ovládání je vidět na obrázku), ale topení to snad nemělo žádné (just a joke), protože bez ohledu na nastavení lezl z průduchů v nejlepším případě jen vlažný vzduch. Takže tipuju taky na elektriku, ale s celkem slabým výkonem.
|
|
K tomu určený červený kabel je přerušen „černou krabičkou“ se spínačem, které pravděpodobně vděčíme za to, že po připojení auta nemusíme běžet k rozvodné desce znovu nahodit pojistky. Jaký vliv má krabička se spínačem na pojitsky? Nejspíš žádný. Jedině, že by v ní nebyl jen spínač, ale i nějaký obvod pro omezení proudu po zapnutí, pak ale nemá logiku, proč by to výrobce dával do nějaké krabičky na kabelu, když by to mohl umístit přímo do auta.
Ta černá krabička se spínačem nebude nic jiného než prostě spínač, aby jeho funkci nenahrazovaly zásuvky, ve kterých by to při zapojení zástrčky jiskřilo, což je nežádoucí mj. proto, že to opaluje kontakty a ty pak hůř vedou.
|
|
Zjistěte si něco o Teslových elektromobilech dobíjených volnou energií kdykoliv - odkudkoliv = nekonečný dojezd. To byla budoucnost. Bohužel ropným mocipánům se to moc nelíbilo. A tak "budeme" pořád dokola platit za něco, co je X jednotek pozadu za skutečným stavem současných technologií.
|
|
|
je na to nějakej věrohodnej zdroj než konspirační weby?
|
|
|
Ahoj, slovo "konspirační" se mi nelíbí, je to škatulkování, každopádně o tom se bavit nechceme. Podívej se a názor si utvoř vlastní hlavou: http://kopecky.rtyne.net/
Zdar a sílu (-:
|
|
|
Precetl jsem si to cemu trochu rozumim, tzn. Darwina. A jestli je podobnym stylem psan cely web tak mam minimalni vypovedni hodnotu.
|
|
|
když jsem to tak četl, jak si motory nasávají volnou energii z okolí, napadlo mě, jestli si nenasají i moje vlasy. Už jich moc nemám... Nevadily by mi chlupy z prsou, ale vlasů by mi bylo líto :-)
Člověče, čekal jsem nějaký web o zajímavých řešeních a zatím web o tom, že oscilující LC obvod "nasává" energii. :-D
|
|
|
No jiste, Tesla to prece rekl sam. (sice na oslave narozenin, kdy si delal ze vsech naivku legraci a zkoumal, co mu vsechno zbasti, ale prece...)
|
|
S tou zátěží elektrický sítě bych to neviděl tak černě - pokud se totiž elektromobily opravdu rozšíří, bude na to dodavatel elektřiny reagovat nějakou výhodnou sazbou v době, kdy je energie přebytek = v noci. Podobně to funguje u různejch spotřebičů typu elektrickej kotel nebo boiler už dneska a rozvodný závody si je pomocí HDO hromadně odpínaj ve špičce.
Jinak tohle vozítko je takovej kočkopes, elektromobil přece nemá mít spojku a ruční řazení. To je vidět, že prostě přestavěli benzínový auto a moc se jim to nepovedlo.
|
|
|
Jak to tak vypadá, tak přebytek energie v noci určitě nebude, pokud budeme muset vypnout na příkaz EU jádro.
Ale zase budeme mít přebytek energie když zafouká, nebo vysvitne slunce :-(
|
|
|
My budeme muset vypnout jádro na příkaz EU? Kdo to řek?
|
|
|
|
To se ještě uvidí, jak velký je to doomsaying.
Bude to test toho, jestli má v EU větší vliv Německo nebo Francie. V Německu v těchto dnech táhne zfanatizovaná eko-chátra ulicemi a konzervativní vláry jsou nahrazovány rudozelenými (viz víkendové volby v Baden-Würtemberg). Skoro to vypadá, jakoby si zelení to tsunami objednali.
|
|
|
O Merkelový jsem si nikdy nemyslel nic moc dobrýho, ale nic moc špatnýho. Říkal jsem si, pro Němce pořád lepší, než vláda rudé pěsti Gerhiho Šrédra a Joschky Fischera. Ale že se takhle ženská ukáže jako taková příšerná kráva, jako teď v posledních 14 dnech, to jsem fakt nečekal. Být na jejím místě, tak se z toho smradu, co mi leze z držky, radši rovnou oběsím.
|
|
|
já jsem si o ní myslel hodně špatnýho, když se stala hlasitou propagátorkou multi-kulti. Pak potichu o 180 stupňů otočila...
|
|
|
Tak nějak: Lisabonská smlouva, hlava 1, článek 4.2: Sdílená pravomoc Unie a členských států se uplatňuje v těchto hlavních oblastech: i) energetika.
Konkrétně to snad znamená, že od 1. 1. 2016 převezme moc nad naší energetikou Bruselský deindistrializační tým.
Doufejme, že v té době již Německo budou pravidelně postihovat velké blackouty. a rudozelení tam ztratí část své moci. Nebo také ne. Lidé, kteří by se měli starat o elektrickou síť, místo toho lidi na tyto blackouty připravují: http://www.reformy.cz/zpravy/zeleni-vitaji-jaro-pryc-s-elektrinou/ (překlad článku na konci)
Co se týče elektromobilů, tak i s nimi jejich šílené plány na tzv. smart grid počítají. Představují si, že po připojení k síti se z nich zdarma stane akumulační zdroj energie, a síť bude podle svého přání baterii buď nabíjet nebo vysávat. Že by někdo chtěl pravidelně jezdit, a očekával, že v daný čas bude auto nabité, na to zřejmě nemysleli.
Co se týká paní Merkelové, tak její protijaderný populismus je o to tristnější, že ona má doktorát z jaderné fyziky. Na rozdíl od rudozelené chátry slepě věřící svému velkému oteplenému Vůdci ona velmi dobře ví, že lže.
|
|
|
Mas v tom jeden, ale bohuzel zcela zasadni nedostatek. Totiz kapacitu prenosove site. Pokud by se stalo, ze den ze dne by ted polovina aut byla elektromobily, dobijejici se ze zasuvky, ty stavajici draty to neutahnou.
Coz neni zadny doomsaying, ale realita. V mnohych mistech se uz nyni zatez trasy mistama blizici se 100%, takze pokud by melo dojit k masivnimu narustu spotreby elektriny, potom bude nutne po cele Evrope budovat nove draty. Nebot uz nyni mame problemy, ze nekde na severu u more zafouka a nam se z toho hroutej linky...
|
|
|
Ty tam máš taky jeden zásadní nedostatek: elektromobily se nerozšíří ze dne na den, ale pěkně pomalu, takže provozovatel sítě bude mít IMHO čas na to reagovat. A nejdřív se rozšíří ve velkých městech a tam snad tenhle problém není tak velkej.
|
|
|
Pokud vim, tak napriklad Praha uz ma problem ted a velkej. Co vim, tak v centru uz se jede temer na 100% a potichu se "resi", co dal. Resi se stylem, ze se zavrou oci a doufa se, ze se to posere co nejpozdeji - alespon tak to na mne pusobi.
Samozrejme pokud se elektromobily zacnou rozsirovat, bude potreba budovat nove draty. Coz nebude uplne jednoduche, protoze jsou lokality, kam se nove draty jen tak natahnout lehce nepodari. Viz centra mest, tam kopat nejake nove kabely jiste pujde, ale bude to docela vesele....
A dale - pripojuji se tuny fotovoltaik a vetrniku a podobne, ale ze by se tahaly nejake nove draty jsem si nevsiml. Takze to je tak, ze se fakt zavrou oci a kazdy den, kdy to vydrzi, je dobrej.
A pak v nemecku zafouka vitr a nam nestiha prenosova soustava - a to uz ted.
|
|
|
Další dráty není problém položit poté, co bude jasné, že např. za 15 let bude 75% osobáků na elektriku. Teď se jen čeká, zda ekošílenství vydrží nebo přejde.
Závěr původního článku je také mimo mísu, minimální odběr v síti bude min. 10 hodin denně, z toho se dá udělat 40 vzájemně se překrývajících pásem začínajících každé 1/4 hodiny. A to ovládat přes HDO, osvědčená technologie.
Podotýkám, že mám v garáži přípojku 3x25 A a přípojku plynu, takže jakmile půjde cena ropných paliv pro vohnouty dostatečně nahoru, jsem připraven. Zatím jezdím na LPG.
|
|
Je to super. Adekvátní cena by podle mě měla být okolo 350.000,- Kč. Pak by to byla zajímavá alternativa.
|
|
Až budete zvažovat, jak elektromobilem prospějete životnímu prostředí, zvažte i následující:
- účinnost klasického motoru cca 33%. Při spotřebě 9L na 100km jde do kol 3L paliva 6L jsou ztráty.
- Dobře nabijme náš echt eko elektromobil. Účinost klasických elektráren je asi 40%. Účinnost rozvodné soustavy cca 95%. Nabíjecí účinnost akumulátorů 72%. Vybíjecí účinnost asi 90%. Účinnost elektromotoru 90%. Účinnosti soustavy se násobí, tedy celková účinnost ekoauta je cca 22%.
Co to znamená? - Abych dostal stejnou energii do kol jako v prvním případě, musel někde někdo spálit téměř 14L nějakého paliva.
Vím, že je to značně zkreslený příklad, který neberu v úvahu řadu aspektů (zejména energii z jádra, ale ta je stejně podle eokoaktivistů bléé). Ale na udělání si představy jak jaké důsledky má eko brain washing to stačí...
|
|
|
Elektrárny jsou většinou na uhlí nebo jádro, obojí se neměří na litry, ale na kg a navíc bys musel srovnat odpovídající množství uhlí / motorové nafty / benzínu / jádra. I kdyby to bylo 1:1 v případě uhlí : nafta, jádro je na tom co do množství mnohonásobně líp.
|
|
|
zapoměj jsi na plynové elektrárny, kterých je nezanedbatelné množství
|
|
|
A není to jedno? V době masového rozšíření elektromobilů, cca od 2020-2025, bude stejně podle nařízení komise EU pro udržitelný rozvoj min. 120% veškeré vyprodukované energie pocházet z tzv. obnovitelných zdrojů, tedy vrtulí a fotovoltaiky. Takováto energie neprodukuje žádné emise a navíc je zadarmo.
|
|
|
Zadarmo, ale k ničemu, neboť dobíjet bude většina uživatelů v noci.
|
|
|
To přece nevadí. Nejmodernější fotovoltaické systémy dokáží přece generovat elektřinu i v noci.
|
|
|
Jasně, ke každé solární elektrárně se postaví ještě jedna lunární elektrárna, a bude vystaráno. (Raději bych s tím ale moc nežertoval, nebo to nějaký fanatik vezme vážně. A že by povinná výkupní cena na elektřinu z lunární elektrárny musela být sakra vysoká. To by se snad i vyplatilo k tomu přídělat jízdní kolo s dynamem a šlapat.)
|
|
|
Plynových elektráren je v ČR zanedbatelně málo, cca 3 % výroby.Předpokládám že jinde to bude obdobné, rozhodně to nad 10 % nepujde.To jenom pro upřesnění...
|
|
|
Kromě již zmíněných nedostatků zanedbáváte distribuci benzínu/nafty. Zásobování sítě čerpacích stanic nebude zadarmo. Zásobování elektráren asi také ne, ale lze předpokládat jisté úspory.
|
|
|
Jakých elektráren? Nevím, jestli jste někdy viděl provoz uhelné elektrárny dejme tomu okolo 1000MW, ale tam je v podstatě jediná možnost zásobování v podobě dopravníku uhlí přímo z dolu. Někde možná vyhrazená železnice, kde jezdí jedna plná souprava za druhou. Pohybuje se to kolem 5 tun uhlí za minutu pro 1000MWe blok.
|
|
|
Mělník?
Chvaletice?
Opatovice?
|
|
|
Váš podotek nic nemění na tom, že ten, na koho reagujete, má pravdu. Zkuste uvést celkovou "účinnost" získávání energie z ropy, pro jistotu se shodněme, že začínáme v okamžiku, než se začne hledat nové ložisko (tedy nezapočítáme vznik ropy, ale vše, co musí nutně přijít poté). U ropy i energie z jádra jsou obrovské investiční náklady dávno před tím, než se začne stavět, a pak každoroční fixní náklady (pojištění....).
Pořád se tu šavluje EU a větrníky/slunečníky, ale do loňska se EU nijak netajila tím, že jádro je bezemisní, tj. podporovaná technologie. Pokud v zahraničí přetrvá protijaderná hysterie, můžeme na tom jedině vydělat, protože na našem geologickém podloží se snad HAARPem zemětřesení vyvolat nedá :-) museli by nás obsadit pod záminkou ochrany Moravanů před útoky ze strany Čechů nebo naopak :-) jako Kosovo a teď Libyi.
Uhlí má výhodu, že dojde za 400 let, uran vydrží nejméně tak dlouho. Proto jsou benzín/nafta v dlouhodobém výhledu mrtvé. Dříve než začnou docházet, budou pro obyčejného smrtelníka příliš drahé.
To, že nás čeká skromná budoucnost s 10x vyššími cenami energií v dohledné době, nijak nezpochybňuji (svým druhým odstavcem).
|
|
|
Ten, na koho reaguje nemá pravdu ani náhodou. Účinnost spalovacího motoru není 33%, ale něco mezi 20-25%. Spotřeba 9 litrů na sto u prdítka této velikosti je scifi. Navíc jak sám píšete, normální auta na uhlí ani uran nejezdí, ropa je pro nás bohužel mrtvá i v krátkodobém výhledu.
|
|
|
Účinnost spalovacího motoru není 33%, ale něco mezi 20-25%. Spotřeba 9 litrů na sto u prdítka této velikosti je scifi, i když mu šlapete na krk. Normální auta na uhlí, uran ani vltavskou kaskádu nejezdí, naopak jezdí na ropu z ruska.
Jinými slova, rozumným elektromobilem použitým s rozumem prospějete životnímu prostředí velmi. Tedy Vašemu životnímu prostředí. A samozřejmě i mému...
|
|
|
No, tak zaprve, ucinnost spalovaciho motoru je nekde mezi petadvaceti az ctyriceti procenty (benzin, nafta, turbo... to dela rozdily). Spotreba devet litru na sto kilometru je realna spotreba prumerneho auta (trinact let stare, vazi cca tunu a ma neco pres sto koni. Navic to v zime topi (a v lete chladi, vetsina z nich)
I kdyby elektroauto melo nakrasne polovicni vykon a zvladalo dojezd jen asi na sestinovou vzdalenost (aby usetrilo na cene a hmotnosti, vychazim z vlastnosti dnesnich elektromobilu), porad bude enviromentalne priznivejsi varit z uhli benzin, nez ho spalovat v elektrarne a dodavat elektrinu. Ale proc bychom to delali? Neprodaji Rusove, prodaji Norove.
Z toho vyplyva, ze existuje jedno jedine rozumne a k zivotnimu prostredi setrne pouziti elektromobilu - jeho okamzita recyklace.
|
|
|
Mne u techhletech energetickych debat hrozne bavi to 'my'. 'My' prece nebudeme spalovat uhli, pac lepsi je <doplnte>. Kde se to bere? Zadne 'my' neni; ceska vyuhlena krajina se vyvazi po dratech do Nemecka za trzni ceny. A bude se to tak delat, dokud se to vyplati; zasoby nezasoby, strategie nestrategie. Kdo si mysli neco jineho, nevidi, neslysi, neumi cist. A ze nebude zakratko cim topit? Posune se cara, ktera je zatim k vyvazeni zapovezena, co jineho?
|
|
Je k tomu autíčku i barák se zásuvkou nebo chudí ekofandové, kteří si toto vezmou na lízing budou tahat z 11 patra pronajaté garsonky kabel ?
|
|
|
Mistni provozovatel hlidaneho parkoviste co je o pet panelaku vedle dostane dotaci z EU a kvuli jendomu tomuhle nesmyslu zridi na vsechna parkovaci mista zasuvku :)
|
|
|
Proč dotaci?
Provozovatel alespoň na části parkoviště rozvod má, parkující karavanisté mu rádi připlatí. Nevím sie, jak to počítá, protože elektroměr má jen jeden, ale funguje mu to už pět let.
|
|
|
V takovým případě se můžeš zkusit napíchnout na veřejné osvětlení. :)
|
|
|
Na strechu auta se namontuje velky vetrnik, ten bude dobijet baterii jak pri jizde, tak pri stani na ulici (pokud bude foukat).
|
|
Co jsou to „kompletní švihadla"? Otázka míněna vážně - jakožto pouhý uživatel automobilu (byť schopný menších oprav typu „co vercajk/dílna dovolí") „lidové odborné" hantýrky neznaje.
|
|
|
Stahování oken klikou. Pohyb ruky připomíná skákání na švihadle.
|
|
|
Narozdil od ostatnich mi cena neprijde nijak zvlast vysoka (je to totalni novinka, takze co..) - ale vidim problemy uplne jinde - i ty sebelepsi akumulatory casem ztraci napeti, jinymi slovy problem s vybitym elektromobilem muze nastat velice snadno (a nemusim ani nechat zapnute svetlomety).
Co se stane kdyz jsem tyden nemocny a pred domem mi stoji muj "normalni" automobil? Vubec nic. Po tydnu do nej sednu a jedu. Pokud by to byl elektromobil tak budu muset neustale hlidat aby byl dobity, a je velka sance ze kdyz ho budu potrebovat nejvice, bude bez stavy.
Z toho sameho vylplyva dalsi problem - pokud mi v mem "normalnim" aute dojde palivo uprostred cesty, mam celou skalu moznosti - bud doliji palivo z 5L kanystru co sebou pro podobne pripady vozim, nebo muzu zkusit dojit nebo dostopovat, nebo taxikem dojet do nejblizsi benzinky a s kanystrem se vratit, nebo pokud budu mit pobliz dobreho kamarada, poprosim ho aby mi kanystr privezl on.. nebo si od nej nacucam palivo hadickou z nadrze..
Pokud budu v elektromobilu (zvlast s tak straslive malym dojezdem), jake mam moznosti? Troufnu si rict ze v soucasne dobe jenom jednu - odtah.
Take by me zajimalo jakou moznost dobijeni maji lide co bydli v panelacich a parkuji u chodniku.. pochybuji ze by si kazdy den rad pockal 2h u "elektro-benzinky"..
Z toho hlediska povazuji ciste elektromobily (tj s energii ulozenou ve velke akumulatorove bance) za slepou cestu vyvoje. Mnohem rozumnejsi mi prijde elektromobil s palivovymi clanky, ktery ma nadrz na stlaceny vodik, ma veskere vyhody elektromobilu a i vyhody paliva s vysokym energetickym obsahem na kilogram.
Tim se dostavam k posledni vytce k akumulatorovemu vozicku - nevim jak vy, ale ja uz videl vybuch akumulatoru (z notebooku) - a to je v podstate cajicek, protoze ma nejakych 13V a energie 0,0nic - pokud neco prorazi a zkratuje ten akumulatorek zmineneho auticka.. no potes pambuh.. to bude poradny vybuch - neco co muj dieselovy chrochtacek nikdy udelat nemuze.
Nejsem verici, ale modlim se k bohu aby zrudne plany EU na likvidaci automobilu se spalovacim motorem nevysly..
|
|
|
..ted me napadla este jedna podstatna vec - nafta ani benzin se prilis "nekazi" a i kdyz s bioslozkami se to asi zhorsuje, stale lze na palivo 14 dni lezici v nadrzi bezproblemove jezdit (i kdyz subjektivne mam pocit ze to jede hure, ale to muze byt autosugesce).
Jak uz jsem psal, nabity akumulator bude po 14 dnech jen tezko obsahovat stejne mnozstvi energie jako tesne po nabiti..
A tady je zakopany pes - energie pro nabiti elektromobilu je mozna levnejsi nez benzin nebo nafta, ale UTIKA!
A prestoze to je ekofasistum jedno, nejenze se tim silne zhorsuje vysledna energeticka bilance (jen tezko bude kazdy vyrazet tesne po dobiti), ale zejmena majitel prichazi o penize!!
Akumulatorovy vozik? Dekuji NECHCI!
|
|
|
Akumulátory LiFePo4 jsou jednak bezpečné a druhak netrpí samovybíjením resp. asi trpí, ale je to zanedbatelné a po týdnu stání bych se toho nebál ani s jiným typem baterie, pokud nebude stará nebo poškozená.
|
|
|
Pri napeti 300V a kapacite v desitkach kWh bude nebezpecna kazda baterie.
A samovybijeni by problem asi nebylo, pokud by bylo napeti baterie treba 12V - ale kdyz bude 300V, tak i ztraty vzduchem zacnou byt vyrazne.
A toho jestli bude stara nebo poskozena bych se bal. Uz proto ze ma tak maly dojezd, bude se muset akumulatorove auticko nabijet alespon jednou denne, mozna i dvakrat, a pochybuji ze to bude vzdy v optimalnim nabijecim cyklu (a dobijeni rekuperaci to same). Za predpokladu (a nikterak prehnaneho) dobijeni 2x denne a provozu pres 90% roku mi vychazi za rok cca 650 dobiti - takze baterie dosahne 2000 dobijecich cyklu (zivotnost LiFePo4 za _IDEALNICH_ podminek) po cca 3 letech - coz znamena ze za 3 roky bude auticko nepojizdne.
Opet mi vychazi ze akumulatorove auticko je za soucasneho stavu technologie nesmysl.
|
|
|
Dobrý argument.
Při objemu 40 l a teplotě 20°C bude každá nádrž benzínu nebezpečná.
A co teprve LPG!
|
|
|
Nevím jak Vy, ale já bych stokrát radši stál u ohně, do kterého hodíte nádrž s LPG než u obdobného, kam hodíte klasickou plastovou nádrž s benzinem...
|
|
|
Pán je zřejmě sebevrah ... Po výbuchu nádrže s LPG by vás museli seškrabovat ze zdí okolních domů.
|
|
|
Rozdíl je v tom, že než se láhev s LPG zahřeje, tak stihneš v poklidu odejít, popřípadě láhev z ohně vytáhnout. Zatímco v případě benzínu ti nestihne ani povolit svěrač.
:-)))
|
|
|
i když se LPG nádrž zahřeje a začne v ní být dusno, tak ej tam pojistný ventil, který vypustí plyn, ten vyhoří, ale nádrž nevybuchne. benzinová se zahřeje, benzin se roztáhne, začne vřít a nádrž roztrhne. Pak benzín/jeho páry detonují.
|
|
|
sry, píšu rychleji než čtu a myslím:-(
Já srovnával PB bombu a plastový kanystr.
Ale i tak, ten ventil u LPG, to je otázka rychlosti ohřevu a množství LPG v kapalné fázi, zda bude stíhat upouštět.
Benzínová nádrž má taky nějaký ventil a nějakou požární odolnost, ne?
|
|
|
U LPG nádrží v autech je s odolností proti roztržení v ohni počítáno při jejich schvalování. Mají ohromnou pevnostní rezervu (ve stovkách %) a ventil musí otevřít dost brzo, aby stačil odpouštět. Neotvírá až ve chvíli, kdy akutně hrozí exploze.
|
|
|
jako "kluci" jsme strileli bezplastovymi (celo olovo) projektily .45 do stare nadrze na skladce a takova prdel to prostrelit neni. Proste se s nejakym tim narazem pocita. To je vetsi problem palivove vedeni, ktere by se mohlo utrhnout.
|
|
|
S tím LPG máte pravdu, ale snad s výjimkou vhození do vysoké pece nebo obložení termitem si neumín představit způsob, jak tu nádrž ohřát dostatečně rychle - jak už napsal Honza, ty bezpečnostní reservy jsou tam obrovské a běžný požár auta (kde se počítá i s přítomností benzinu) ty nádrže vydrží naprosto bez problémů.
Benzinová nádrž jako taková ventil nemá - auto mívá nouzové uzavírání přívodu paliva do motoru, ale není pravidlem že hned u nádrže. Kromě toho mám dojem(!) že při nehodě může benzin unikat i plnicím potrubím a přes vratné vedení apod. Upouštěcí přetlakový ventil u nádrže LPG je něco jiného. O požární odolnosti nádrže na benzin bych si velké iluse nedělal, on je to v podstatě plastový kanystr, byť s o něco tlustší stěnou než ten do ruky.
|
|
|
On ten upouštěcí ventil u LPG má ještě tavnou pojistku. Pokud se zvýší teplota, tak se roztaví a zvětší průtok plynu.
|
|
|
Ne, pán o tom jen něco málo ví.
Ale máte-li opačný názor, mohu domluvit experiment - samozřejmě na bezpečném místě a s profesionální asistencí. Když napáchá větší škody ta nádrž s LPG, zaplatím tu legraci já. Když nádrž s benzinem, platíte Vy...
|
|
|
rekl bych, ze akoveto baterie jsou nebezpecne jak z duvodu hmotnosti - chtel bych videt barierovku takoveho bastlu.
no a jednak proudy - 160A tim se pohodlne propaluje 3-4 plech ne ?
|
|
|
Cokoli, co vybastlí idiot je nebezpečné, ať je to elektromobil nebo auto na benzin.
Pokud jde o tu hmotnost, tak bych to neviděl tak černě - on elektromobil bude mít zase o něco lehčí powertrain, s přítomností řádově metráků čehosi v zavazadlovém prostoru se při návrhu aut taky počítá...
Ty proudy jsou slušné, ale co jsem někde pochytil tak ten pack je poskládaný tak, aby v případě havárie došlo k odpojení celé baterie od zbytku instalace a navíc ještě rozpojení jednotlivých článků či jejich skupin
|
|
|
kdysi svagr zrusil auto o strom (nejel rychle, nikomu se v podstate nic nestalo). Nevim proc a presne jestli sekera nebo krompac, ale proslo to z kufru celym vozem a naslo se to x metru vepredu.
Pro mne spravna otazka u takovych prestaveb nezni jestli dostanu 200kg packem, nebo jeho castmi (i uvolnena maticka dovede prostrelit cely svetlomet), ale kudy to sakra poleti, kdyz je to instalovane uvnitr kabiny.
Nemam vybavu na to, abych se hadal nebo neco pocital, ale empiricky vzato to vidim jako problem.
|
|
|
Pokud máte 15 a více let staré auto, kde se vypnutím klíčku vypnout všechny spotřebiče, můžete si gratulovat. Jinak ovšem nemáte pravdu - ŘJ zabezpečení (ultrazvuková čídla), ŘJ dálkového ovládání atd. jsou stále připojeny k baterii, u předchozího auta to dělalo 50 mA, teď jsem to u nového pro srandu měřil znovu a odběr během prvních 4 hodin po zavření dveří několikrát skokově klesá - nestál jsem u měřáku, abych zjistil o kolik a kdy, ale odběr tam je skoro 200 mA po zavření dveří a postupně to jde dolů, jak jednotlivé ŘJ "usínají".
Co z toho plyne? Připojte si ampérmetr s rozsahem nejméně 0,5 A mezi baterku a auto a s vypnutým klíčkem a zavřenými dveřmi odpojte kabel, který běžně spojuje baterku se zbytkem auta, tak aby proud šel ampérmetrem. Spočítejte si sám, po kolika týdnech se vám tímto tempem akumulátor ve vašem autě vybije na 50% kapacity (a to už pak nenastartujete jinak než roztlačením).
|
|
|
"Spočítejte si sám, po kolika týdnech se vám tímto tempem akumulátor ve vašem autě vybije na 50% kapacity"
= asi 2,5 týdne (pro 44Ah baterii a 50mA odběr)
To jako fakt, že "moderní" auto po 3 týdnech odstávky nenastartuje?
Moje auto nastartovalo i v zimě skoro po měsíci, ovšem není to právě nejnovější model.
|
|
|
Karburátorového favorita jsem nastartoval i s vybitou baterií, startér sice točil pomalu, ale chytlo to i když na volnoběh se pak vypínalo rádio. Novější auto jsem ale s vybitou baterií už nenastartoval i když centrál ještě fungoval, startér už se ani neotočil, resp. nedošlo vůbec k jeho sepnutí.
Ano, je to fakt, s novým autem se musí jezdit, aby se baterie průběžně dobíjela a i tak se vlastně nemusí dobít na 100%, navíc už po letech používání nemusí mít svoji původní kapacitu, takže těch pár mA ji dokáže po měsíci vybít. Ale každý auto to může mít jinak, některý vydrží dva měsíce, jiný jen 3 týdny, v závislosti na kondici baterie a klidovým odběru elektroniky.
|
|
|
Ano, ty tři týdny odstávky plus minus sedí. Když ke konstrukci elektroniky někde pustili velkého vola, tak i týden - známý je příklad Range Roveru P38, který nemá separátní obvod pro vyhodnocování signálu dálkového ovládání a budí půl elektroinstalace pokaždé, když přijímač dálkového ovládání zachytí nějaký singál v daném pásmu. Hlavní jednotka pak porovná přijatý kód, zjistí že nepatří spárovanému ovladači a (za pár minut, během kterých to žere klidně i 1A) zase v klidu usne. Při parkování někde na samotě u lesa to nevadí, ale například na letišti či jiném velkém parkovišti je o zábavu postaráno.
|
|
Když jsme u toho olomóca,tak sice ne v katodě,ale ve fakultní nemocnici v Olomouci jezdí s materiálem R Master,ale nevím jestli je to hybrid nebo čistý elektromobil...
|
|
Pokud by cena klesla na nějakou přijatelnou úroveň, byly by naopak takovéhle věci částečnou záchranou elektrické sítě před výkyvy z "ekologických, obnovitelných zdrojů". Něco jako akumulačky nebo elektrické bojlery. Začne foukat vítr, nebo svítí slunce a není pod mrakem, po síti přijde impulz, zapojí se nabíjecí zásuvky na auta a vyrovná se tím výkyv, přestane foukat vítr, slunce zajde za mraky a zásuvky se vypnou.
|
|
|
Obávám se, že tady to moc fungovat nebude. Třeba u boileru se závislost na tom, kdy distributor pustí levný tarif ještě snese, přece jen je to věc stacionární, používaná nárazově a tak.
U elektromobilu člověk chce, aby se začal nabíjet hned po připojení. Typicky v noci, kdy fotovoltaika nedodává do sítě nic. A čekat na to, zda nejpozději ve tři ráno začne foukat vítr aby bylo auto nabité na osmou hodinu, kdy člověk vyráží do práce, s tím by Vás většina lidí asi také poslala k šípku.
|
|
|