Ne, neděste se. Řeč nebude o tom, jak upravit Škodu Octavii 1,9 TDi
PD ročník 1997 několika kilogramy plastů a samolepek na diskotékový show
car, ani o jiné formě lidového tuningu. Kdepak. Povíme si o něčem úplně
jiném – o voze, který navazuje na tradici slavných „nočních jezdců“ Ameriky
50tých let.
Důvodů, proč si pořídit něco takového, je v České republice roku 2009
dost a dost a nemyslím, že je nutné je nějak blíže konkretizovat. Namísto
toho se rovnou vrhněme k jádru věci.
Platforma
Ačkoliv by se mnou James Dean hrubě nesouhlasil, skutečný „Rebel´s
car“ musí být především na první pohled tuctový a nenápadný. Důvodů je
povícero – tím hlavním je, že se občas hodí po spáchané rebelii v tichosti
zmizet. To tedy vylučuje používat jako rebelský povoz například BMW řady
8, Chevrolet Corvette, nebo dokonce ikonu filmových rebelů Dodge Charger
(jakkoliv jsou tato auta jedním slovem nádherná). Ne, jako platforma musí
posloužit něco, čeho je plná republika a nijak nevybočuje z řady. Zároveň
ovšem musí být vozidlo tak rychlé, aby v případě potřeby dokázalo ujet,
řekněme, Volkswagenu Passat R36. Takových aut přitom není mnoho.
Ideální platformou pro „Rebel´s car“ se mě osobně jeví BMW
M3 z druhé poloviny devadesátých let. M3 disponuje 3.0 nebo 3.2 řadovým
šestiválcem o výkonu cca 230 kW, tedy o něco více, než má k dispozici R36.
Váží naopak o něco méně, takže pro zkušeného řidiče není velký problém
ukázat Simírovi záda, popřípadě prostředníček.
Má ovšem celou řadu nevýhod. Tou hlavní je zejména zadní pohon, který
komplikuje zimní provoz, zvláště poté, když jsou silničáři zaskočeni, že
v prosinci napadl sníh. Dále je to poněkud vyšší spotřeba benzínu, která
může při obzvláště rebelské jízdě hravě překročit 20 litrů (povinným ručením
se, jak vyplyne z článku, zabývat nebudeme). Třetí nevýhodou je pak atraktivní
facelit, který na první pohled odlišuje M3 od obyčejného BMW řady 3. Ani
v jednom případě se však nejedná o neřešitelný problém.
Daleko horší je pořízení takové M3. Váš „Rebel´s car“ by totiž neměl
být NIKDY registrovaný na území ČR, a do budoucna ani EU (velký bratr se
rozlézá). Nákup na východ od našich hranic nelze příliš doporučit, ale
máte-li seriozního obchodního partnera v Dušanbe, obraťte se na něj a vyhrál
jste. Ostatní se musí spokojit s automobilem zpoza velké louže.
První kroky
Když máme M3 doma, neobtěžujme se s registrací, tím méně povinným ručením.
Na místo toho odstraňme výše uvedené závady. A teď prosím ortodoxní fanoušky
BMW, aby nečetli dál, nebo mi alespoň nenadávali v diskusi, neboť jsem
je varoval… Čtenářů nám ubylo, takže můžeme dál. Nejprve nechme vůz
přestavět na LPG, přičemž zvolíme co největší nádrž, kterou umístíme do
zavazadlového prostoru. Tím jednak zatížíme záď vozu, druhak snížíme provozní
náklady na únosnou mez. Druhým krokem je pak změna facelitu z M3 na obyčejnou
trojku. Z Vašeho vozu tak zmizí zejména atraktivní nárazníky, nástavce
prahů a zrcátka (vše se dá výhodně odprodat rebelům, kteří si to namontují
na své BMW 3 1,8 TDs). Poněkud bolestivým krokem pak bude výměna nádherných
kožených sedaček za obyčejné – sedačky M3 totiž mají velmi specifický tvar,
který je prozradí i pod potahy. Nahradit je nutné i obložení dveří. Reproduktory
autorádia ovšem doporučuji ponechat.
Důvod je nasnadě – krádež Vašeho vozu jaxi nelze (jak uvidíme posléze)
ohlásit na policii a vozidlo není možné ani pojistit, a proto nesmí být
pro čórkaře příliš atraktivní. A M3 atraktivní bohužel jsou.
Legislativa
Technické aspekty máme tedy za sebou, a vrhněme se na aspekty legislativní.
Naším cílem je, aby vůz nebyl v ČR (respektive vůbec nikde) registrovaný
a zároveň měl doklady, které vyhoví při rutinní kontrole PČR – například
u benzínky. Opatříme si tedy SPZ nějakého arabského, asijského či afrického
státu a namontujeme je. Dále si k nim opatříme příslušné doklady (OTP,
TP, zelená karta) – měkoň si pro ně zajede do Keni, kde mu je příslušný
úředník za patřičný obolus rád vydá (pochopitelně nikoliv na jeho jméno,
ale například na jméno Muhamad Nusúe, bytem ulice Patrice Lumumby 14, Nairobi),
tvrďák si poslouží photoshopem. Tím máme trvale vyřešený problém s STK
a povinným ručením.
Určitý problém nám vzniká ohledně dálniční známky, respektive plánovaných
elektronických
vinět . Dálniční známku sper čert, ta zase tolik nevadí, ale elektronická
viněta celou věc náležitě komplikuje. Její absence může vyvolat pozornost
policie nebo PS VB opět například u benzínky, její přítomnost pak
nepřipadá v úvahu, protože by byl pohyb vozidla na dálnici neustále monitorován
(ministerstvo dopravy samozřejmě bude tvrdit, že nebyl, ale známe to).
Řešení je zatím v nedohlednu.
Otázka totiž je, jak bude taková viněta vypadat. Pokud půjde o Kapscháckou
jednotku OBU, která musí být za sklem kamionu (navigace vadí, OBU ne, jak
tomu mám rozumět???), nepůjde o velký problém. Z jednotky prostě vymontujeme
střeva a prázdnou krabičku hrdě vozíme za sklem. Daleko těžší to bude,
půjde li o samolepící kupón s integrovanými tištěnými spoji (podobný například
ochranným samolepkám, používaným na zboží v obchodech). V takovém případě
bude nutné vyrobit velmi zdařilou kopii, což jednak nebude úplně jednoduché,
a jednak více posouvá Vaši právní situaci směrem ke skutečnému rebelství.
Na co si dávat pozor
Jak je z výše uvedených řádků jasné, vznikl nám vůz, pro který mnohé
zákony tak úplně neplatí. Na platnosti těch fyzikálních se ovšem nic nezměnilo.
V tomto směru se „rebel ´s car“ nijak neliší od zcela obyčejného, s legislativou
konformního a na pana Nováka registrovaného BMW M3. Řidič „rebel´s caru“
musí přitom jezdit výrazně opatrněji, protože na rozdíl od pana Nováka
PRO NĚJ I LEHKÁ DOPRAVNÍ NEHODA PRAVDĚPODOBNĚ SKONČÍ ODSOUZENÍM ZA ÚMYSLNÝ
TRESTNÝ ČIN. (obecné ohrožení, padělání a pozměňování veřejné listiny atd.)
Takže bacha, pánové a dámy.
Tipy a triky
Z vozu odstraníme „vrtule“ a typová označení. Dále nahradíme „ledviny“
přední maskou vlastní konstrukce. Úředníkům magistrátu tak můžeme za jistých
okolností připravit docela zajímavý rébus, jaké že to auto ten radar vlastně
vyfotil.
Když si můžete mít SPZ psanou azbukou nebo dokonce arabským písmem,
neváhejte a běžte do ní!
Výbavu vozu je dobré rozšířit o basebalovou pálku, hasicí přístroj a
kvalitní sadu nářadí + díly (samozřejmě za předpokladu, že to umíte). Není
totiž dobré volat v případě potřeby ani policii, ani hasiče, ani asistenční
službu.
Nechte se v baru vyfotit s nějakým afročechem, a fotku pak ukazujte
při Vašich řídkých setkáních s policií se slovy „To jsem já a můj kámoš
Muhamad, který mi půjčil to auto“.
Originální hliníkové disky nahraďme něčím méně nápadným.
Protisluneční clony na přísavku udělají stejnou službu jako černá skla!
Chce to aspoň jeden rebelský
doplněk.
FAQ
Pane, vy jste gauner, a dáváte lidem návod k trestnému činu!
Ne, já jsem spisovatel a právě jsem Vám představil kus své nové sci-fi
detektivky. Bude se to jmenovat Vopičkovy deníky.
Na kolik taková legrace přijde?
Kompletní pořizovací cena „Rebel´s car“ je cca 250 až 400 tisíc Kč.
Je to poměrně hodně, ale na druhou stranu, stále se pohybujeme v relacích
zcela nerebelské Octavie.
Jak je to se servisováním „rebel´s caru“? Vždyť v servisech chtějí
mít zapsanou SPZ a jméno klienta.
Rebel´s car se neservisuje, ale dává opravovat spolehlivým kamarádům.
Stát tak přichází o DPH.
Mohu s tím autem odjíždět bez zaplacení od benzínky nebo ujet od
nehody?
Ne. Na to potřebujete prasostroj.
Jak postupovat v případě, že s rebel´s carem zaviním nehodu?
Nedojde-li ke zranění, zkuste se s poškozeným vyrovnat finančně. Není
tedy od věci vozit sebou například 20 tKč. Dojde-li, poskytněte první pomoc,
vyčkejte příjezdu záchranky a policie a obraťte se na policisty se slovy
„Jsem vám plně k dispozici, pánové“.
Vy máte „rebel´s car“?
Já jsem spisovatel a právě jsem Vám představil kus své nové sci-fi detektivky.
Bude se to jmenovat Vopičkovy deníky.
Můžu to kočírovat zhulenej a nalitej?
Ne. Na to potřebujete prasostroj.
Dá se „Rebel´s car“ uvádět v účetnictví?
Když máte schopného účetního…
Jsem radní za ODS. Zasedám v osmi správních radách. Na mém X5 mám
SPZ 1AJ 1111. Potřebuju „Rebel ´s car“?
Ne. Vy už ho fakticky máte, a navíc jste si ho pořídil v souladu se
zákonem.
Jak je to s parkováním takového vozidla?
To je jeho nejslabší stránka. S vaším rebel´s´car je nutno parkovat
doslova katolicky a dbát všech buzeračních omezení (např. rezidenční zóny).
Pokud už musíte parkovat někde, kde je to zakázané, měl byste mít vůz stále
na očích.
Další virtuální Jánošíkovina, a navíc nesmyslná – stačí jedna
kontrola na benzínce nebo odtah a policie už bude vědět, kdo vozidlo používá.
Navíc jako Čech ani auto registrované někde v Africe používat nesmíte!
Omyl! Provozovatel vozidla není podle zákona o provozu na pozemních
komunikacích nijak přesně definován. Žádný zákon nepožaduje, aby se jednalo
o občana EU, nebo dokonce ČR. Vozidlo pak musí splňovat podmínky té země,
ve které je přihlášeno. Navíc veškeré problémy s legislativou spadají na
provozovatele vozidla, ne na řidiče. Jako řidič jste sice povinen užívat
vozidlo, které splňuje všechny podmínky (STK, povinné ručení), ale můžete
se hájit, že Vás provozovatel vozidla uvedl v omyl. Je na policii, aby
provozovatele vozidla dohledala, popřípadě Vám dokázala, že taková osoba
neexistuje. Což není úplně jednoduché, resp. bez žádosti o právní pomoc
nemožné. Jako řidiče vás sice mohou vyzvat k podání vysvětlení, ale vy
můžete tvrdit, že jste vůz neměl půjčený od doby, kdy Vás policie naposledy
zadržela. Důkazní břemeno opět spadá na policii.
03.01.2010 Shackall