Magistrát v Praze permanentně vymýšlí nesmyslná opatření. Je to pořád
dokola, přijde návrh nějakého nesmyslného opatření. Většině příčetných
lidí je jasné, že opatření fungovat nebude. Jen úředníci a politici jsou
jak zaťatá sekerka a čím více je návrh odmítán, tím úporněji ho prosazují.
Veřejným nepřítelem č. 1 je řidič a jeho auto, takže veškerá úřednická
a politická kreativita je zaměřena právě na auta a řidiče. Řidiče je třeba
omezovat, obtěžovat, kasírovat, udělat z něj nesvéprávného blbečka a poštvat
proti němu širokou veřejnost. Řidič je natlačen do situace, kdy se ještě
rád vyplatí ze svých hříchů. A aby si moc nevyskakoval, tak je třeba mu
stavět do cesty spoustu překážek.
Různých opatření a omezení je nepočítaně. Některá jsou větší a celkem
známá, například Blanka, uzávěry Smetanova nábřeží, provoz na Magistrále
jak ve snovém světě, apod.
Pak je tu ještě velké množství těch nenápadných a nesmyslných, které
rostou jak houby po dešti a nikdo si vlastně nevšimne. Mezi ty patří takzvané
„bludné pruhy“, to je pruh, který se střídavě objevuje a mizí. V pravidelném
rozmezí bývá ukončován retardéry, aby se zase za nějakou dobu objevil.
Nejen že je takové opatření nesmyslné, navíc je velmi nebezpečné, protože
retardér může člověk, který místo nezná, snadno přehlédnout. Takový bludný
pruh je například mezi Želivského a Florou na Vinohradské ulici (Praha
3), retardéry jsou umístěny před tramvajovými zastávkami. Asi by měly chránit
chodce přecházející mezi zastávkou a chodníkem. Jestli je ochrání, i když
si řidič retardérů nevšimne a vjede na ně, zatím jasné není.
Dalším nesmyslem jsou pruhy vyhrazené pouze pro autobusy, dopravní obsluhu
a cyklotento. Ty mají údajně zlepšit průjezdnost, ve skutečnosti se cukáte
v jednom pruhu na jedničku a ve volných chvílích zíráte do úplně prázdného
vedlejšího pruhu. Úředník, který opatření vymyslel, po spatření takové
situace nejspíš zajásá a začne vykřikovat, vidíte, vidíte, já to říkal,
je to celý ucpaný, bylo potřeba to řešit!
Dále je třeba úplně všude nacpat semafory, klidně i v rozestupu dvou
set metrů. Jeden semafor je málo, dáme před něj další a další a další až
z toho většina chodců semafory prostě a jednoduše ignoruje. Chodec dojde
na kraj chodníku, rozhlédne se a přejde. Což je v pořádku, jen to osazení
semaforem je tam jaksi nadbytečné.
A nakonec nesmyslné ostrůvky uprostřed křižovatek nebo silnic. Stačí
pár dní a na silnici „vyroste“ nesmyslný ostrůvek, který brání průjezdu.
Smysl těchto ostrůvků mi zůstal utajen. Zřejmě bylo třeba zaměstnat nějaké
stavitele nebo se to někomu líbí, těžko říct. Mým favoritem je ostrůvek
na Náměstí Míru před Vinohradským divadlem. V poslední době mu vyrostla
konkurence na křižovatce ulic Jíčinská, Korunní, Hradešínská (Praha 10).
Ten navíc komplikuje průjezd autobusů, protože tam autobusy zatáčí a kolem
ostrůvku nezůstalo moc místa. Navíc dokáže generovat úplně sám kolonu vozidel
tam, kde byla opravdu málokdy.
Všechna tato opatření mají jedno společné, zpomalují dopravu, zhoršují
průjezdnost, obtěžují a ještě ubírají parkovací místa.
A úbytek parkovacích míst je sice vedlejším produktem nesmyslných opatření,
ale přesto vítaným problémem k řešení. Každý problém v Praze skýtá spoustu
možností, na kterých se může magistrátní politik i úředník vyřádit do sytosti.
Pořád to bude problém, takže pořád bude co řešit a kdyby si náhodou lidé
zvykli, tak to zase trochu vylepšíme, tu ubereme, tu více zkasírujeme,
tady to celkově zhoršíme.
Nejdříve zavedli placené parkovací zóny tak nějak bez ladu a skladu.
Kdysi to začalo v Praze 1, kde to situaci nijak nezlepšilo, snad jen se
podařilo někomu přihrát kšeftík. A k tomu radostná situace pro odtahové
služby. Pak Praha 1 přestala dostačovat, takže se placené parkovací zóny
pomalu rozšiřovaly dál. Z neznámého důvodu to nemohly řešit jednotlivé Městské
části, musel to řešit Magistrát. Magistrát diktuje Městským částem své
podmínky a nerespektuje potřeby jednotlivých MČ. Takže MČ sousedící s těmi,
kde je placené parkování, mají obrovské problémy, protože u hranic MČ je
situace neudržitelná. Překvapivě to časem začalo obtěžovat i odtahové služby,
takže to sice řeší, ale spíše stylem jako když hrom bije. Rána a pak dlouho
nic. V Praze 1 projedou každý čtvrtek a odtáhnou, co policajt ukáže.
Podle některých údajů je v Praze celkem 35 000 placených rezidentských
parkovacích míst. Překvapivě je prodáno 45 000 rezidentských parkovacích
karet. Podivná situace, rezident platí relativně málo, aby se nenaštval,
ale současně si musí místo urvat. Vlastně platí za nic, protože místo mu
nikdo negarantuje, i když zaplatil, ale zase platí tak málo, že si nemůže
moc vyskakovat. Magistrát se tváří, že rezidentům dělá jakousi milost tím,
že si mohou předplatit imaginární parkovací místo. A tak je to správné,
protože uspokojivá situace, by negenerovala další činnost a další náklady.
Úředník musí vykazovat činnost, což znamená řešit problémy a utrácet peníze,
jinak by mohly vzniknout pochybnosti o jeho potřebnosti. To je věc, kterou
velmi rychle pochopí každý magistrátní trouba.
Některé MČ se rozhodly situaci vyřešit po svém. Například Městská část
Praha 5 chtěla všem svým rezidentům rozdat parkovací karty zcela zdarma
a namalovat pruhy na silnici. To je celkem ideální řešení, už jen z toho
důvodu, že to nebude skoro nic stát. Nebude třeba každý rok kupovat novou
kartu, odpadne zbytečná administrativa, apod. Zůstalo by pár míst placených
pro ty, kteří nejsou místní, taková místa by si však na sebe vydělala.
Takový nápad musel být ranou do vazu pro magistrátní úředníky. Cože?
Z-d-a-r-m-a?? Nepadá v úvahu!! To by mohl být konec všem problémům k řešení,
protože by si to možná MČ Praha 5 dokázala vyřešit po svém a dokonce snad
ke spokojenosti vetší části. Praha 5 se totiž jako jedna z mála postižených
oblastí, která je v centru a navíc sousedí se zpoplatněnými MČ, nezapojila
do placeného parkování.
Další Městské části hledaly jiná řešení, která by odpovídala místním
podmínkám. I v jednotlivých Městských částech jsou totiž výrazné rozdíly
s vytížeností parkovacích míst. Například na Žižkově je zcela rozdílná situace
kolem Ohrady a v podstatě o pár set metrů dál ve vilové čtvrti. Ve vilové
čtvrti většina lidí parkuje na svých pozemcích nebo ve svých garážích,
úřady ani obchody tam nejsou, takže nikdo další nemá potřebu tam parkovat.
Modré zóny tam zejí prázdnotou, přesto tam jsou namalované.
Podle některých údajů žije v Praze asi 1 200tis. obyvatel, kteří vlastní
dohromady asi 950tis. aut. To je pro Magistrát výzva, protože se dosud
exponoval, aby zpoplatnil nějakých pár desítek tisíc. Tak se na Magistrátu
sešli, dali hlavy dohromady a vymysleli nový Návrh koncepce zón placeného
stání.
Největším problémem placených parkovacích karet je to, že s nimi není
možné parkovat jinde než právě v obvodu, kde dotyčný rezident bydlí. Pokud
pracuje, má rodiče, nebo kamarády, potřebuje něco vyřídit jinde, než bydlí,
má prostě smůlu. Pokud potřebuje pozvat domů nějaké řemeslníky z jiného
obvodu, má také smůlu. Buď si připlatí za služby, protože je třeba zahrnout
do nich i parkovné, nebo v horším případě bydlí v místě, kde žádné placené
parkování není. Dalším problémem je čištění ulic, které vyžaduje zaparkovat
auto jinde. To je v oblastech, kde je nedostatek parkovacích míst, opravdu
velký problém.
Podle nového Návrhu koncepce se všechno tohle ještě zhorší. V návrhu
totiž mimo jiné je rozdělení jednotlivých Městských částí na ještě menší
oblasti. Půjde o zavedení tzv. „květinkového systému“. Květinkový systém
bude znamenat, že si rezident může koupit levnější kartu, která bude platit
pouze v těsném okolí bydliště nebo dražší kartu, která bude platit kousek
dál od bydliště, přesněji v celém obvodu.
Rozkouskování parkovacích oblastí situaci nezlepší, protože vnitřní
Praha jaksi není nafukovací a neustálé ubírání parkovacích míst situaci
bude jen zhoršovat. Karty zřejmě o něco podraží, ale především si to vyžádá
neuvěřitelnou administrativní zátěž. Dosud MČ vydávaly jen jeden typ parkovací
karty a i o tomto systému zlé jazyky tvrdí, že nedokáže zaplatit ani režii
s tím spojenou. Nový systém si vyžádá hodně typů karet, změnu veškerého
značení, na kterou už barvy nebudou stačit. Dosud stačila modrá, zelená
a oranžová. Časem se propracujeme k tomu, že oblasti budou značeny nejméně
trojciferným číslem. V horším bude zvolena kombinace čísel a písmen. Pokud
dnes dochází k tomu, že policie omylem odtahuje i auta, která parkovací
kartu mají, těžko říct, jak si poradí se systémem novým.
Návrh byl zatím zaslán MČ k připomínkám, nicméně pravděpodobně jako v mnoha
jiných případech nebude na tyto připomínky nikdo brát ohled. Magistrát
si to stejně jako vždy udělá po svém a zcela typicky tím úplně nejhorším
možným způsobem, který si jako vždy vyžádá nutnost dalších a dalších zásahů,
analýz, nových návrhů a opatření. Jednoduše bude generovat další a další
činnost, další a další finanční náklady a tím bude zajišťovat legitimitu
a potřebnost magistrátních šašků.
Není bez zajímavosti, že se aktivity magistrátních šašků omezují na
projekty, kde je možné analyzovat, navrhovat, schůzovat, schvalovat a připomínkovat.
Skutečné problémy jakými jsou například špatný stav silnic, zvětšující
se díry, propadlé kanály, boulovaté chodníky a podobné záležitosti jsou
zcela mimo zájem magistrátních šašků. Nejspíš je to z toho důvodu, že v těchto
případech se neuplatní analýzy, studie, návrhy koncepcí, schůze, schvalování,
připomínkování, řešení udržitelnosti, navrhování plánů rozvoje, není k tomu
třeba teoretických architektů ani sociálních antropologů či sociálních
urbanistů. Když si na silnici ulomíte kolo u auta nebo na chodníku zlomíte
nohu, je to nějakému sociálnímu urbanistovi či sociálnímu antropologovi
lhostejné, ten chodí s hlavou v oblacích a běžný život ho míjí.
A drobnost na závěr, už druhý rok mám parkovací kartu, která platí od
1.1. do 31.12. To znamená, že bych podle pravidel měla kartu měnit vždy
o půlnoci na Silvestra. Protože neplatná karta na okně auta být umístěna
nesmí. Předloni jsem na tento problém upozornila starostku, ta mě ujistila,
že o problému ví a že Magistrát pracuje na nové Metodice pro vydávání parkovacích
karet. Dosud nebyli schopni tento triviální problém vyřešit.
Obyvatelům Prahy doporučuji obrátit se s dotazy na příslušnou Městskou
část, protože podle všeho by si jednotlivé MČ problém řešily podle vlastních
potřeb, ale Magistrát se je pokouší uvrtat do jednotného řešení. Čím víc
reakcí občanů budou MČ mít, tím bude jejich vyjednávací pozice s Magistrátem
lepší. Je to jen na vás, abyste se nedivili, až se jednoho krásného dne
vzbudíte a zjistíte, že musíte platit za to, že nemáte kam zaparkovat auto.
09.02.2014 moussa