Rád čtu spotřebitelské testy na auta.
Člověk se tam dozví spoustu zajímavých a užitečných věcí, jako například
že duhová metalíza u Audi A8 je málo duhová, že do kufru u Forda Mondeo
se nevejde skříň nastojato, řadící páka u Mercedesu 500 CLK je příliš vzadu
a po ujetí 1500 km z toho testujícího bolelo za lopatkou, že k Ferrari
F40 není k dostání zahrádka na střechu a závěsné zařízení a spousta dalších
blbostí, které nám, normálním spotřebitelům mohou být úplně ukradené.
Proč tedy někdo himl hergot nenapíše test na úplně
obyčejné auto, jak ho vidí průměrný řidič, který s ním jezdí po městě,
na nákupy nebo za babičkou?
Tak jsem se o to pokusil...
Díky nekonečné blahovůli mého generalního sponzora
a zaměstnavatele v jedné osobě měl jsem možnost tři dny používat vůz Škoda
Fabia 1,4 MPi combi. Autíčko mělo pouze základní výbavu a posilovač řízení,
žádnou klimatizaci, palubní počítač ani okna v elektrice. Nejednalo se
sice o vykradený model Fabia Junior, největší zrůdnost tuzemského automobilového
trhu, ale i tak auto vypadalo, jako by mu uvnitř řádila banda kanibalů
a řada záslepek namísto ovládacích tlačítek (jedno jediné bylo aktivní,
ohřívání zadního skla) působila dojmem sociálního holobytu. Možná, že by
u příležitosti voleb mohli vyrobit akční model Election 2002, který by
měl na palubní desce figurku maskota Socánka a dodával by se výhradně v
červené barvě.
Auto vypadá i zvenčí divně. Myslím si, že maska zavedená
u felicií v roce 97 k malému autu, jakým Fabia je, nepatří. Ale budiž.
Plast pod maskou svislým žebrováním připomíná hrábě. Celý přední nárazník
by zasloužil předělat. Kombinace hran a zaoblení je sice módní, ale ne
moc hezká. U Fabie existuje určitá nerovnováha mezi dynamicky zaobleným
předkem a hranatým buclatým zadkem. Není to žádné designové veledílo, řekl
bych, že si na tom nějaký student udělal diplomku.
První posezení ve Škodovce bylo sympatické. Sedadla
jsou o hodně pohodlnější než u felicie, připomínají tvrdý posez ve favoritech
GLX, ale jsou o něco vyšší. Sedadlo řidiče bylo výskově seřiditelné, volant
jakbysmet. Z auta je docela dobře vidět, a to i přes tlusté sloupky. Trochu
malá se mi zdála vnější zrcátka. Na palubní desce je otáčkoměr, rychloměr
a ukazatele teploty a paliva. Palubní deska je z tmavošedého měkkého plastu
s dezénem malých nepravidelně rozmístěných kulatých čudlíků, jako kdyby
po ní nechali běhat křečka v kopačkách. Palubní deska vypadá stroze (typický
VW), ale pěkně. Nikde nic nevibrovalo (narozdíl od felicie, kde vibruje
všechno).
Motor 1,4MPi s 50kW je velmi tichý a velmi líný.
Už od okamžiku rozjezdu mne stíhaly pocity, že mám zataženou ruční brzdu
nebo že auto něco táhne. Bohužel to druhé se ukázalo být realitou : autíčko
s sebou tahá 1100 kg vlastní váhy. Nemohl jsem se dopátrat, co dělá ten
krám tak těžký. Pokud jste příznivcem zatlačení do sedadel při sešlápnutí
plynu, vyhněte se 1,4 MPi obloukem. Fabie akceleruje méně než třináctistovka
felicie. Sice tak činí potichu, bez vibrací a plynule, ale pomaaaalu! Není
k ničemu dobré hnát fabii do otáček, roste jen hluk a spotřeba. Příjemně
se dalo jet kolem 2500 otáček, kdy motor moc nežere a přijatelně táhne.
Moje fabia měla najeto kolem 20.000 km a spotřebu při městském provozu
asi 9l/100km. Taky nic moc. Při volnoběhu bežel někdy motor nepravidelně
(jako většina motorů splňujících normu ECE-3). Zvuk motoru je příjemně
hluboký a hezky se poslouchá - nemá zvuk zuřícího vysavače, jako třeba
saxo. Závěr : fabie s 1,4 Mpi je tak trochu lenochod, sportovnější jízdu
pusťte z hlavy.
Podvozek se mi do určitého okamžiku zamlouval. Fabia
působila dojmem, že je z jednoho kusu. Narozdíl od felicie, která měla
v limitních režimech tendenci celá se zkroutit, je fabia mnohem tužší.
Narozdíl od felicie nebo favorita také tolik nehopsá a jízda ve fabii připomíná
mnohem více jízdu v Seatu Toledo nebo v Octavii. Když mi otrnulo, tak jsem
s fabií vymetl zatáčku o 90°, ve které seat, favorit i octavia drží bezchybně
stopu do rychlosti 60km/h. Ta mrcha ale nečekaně projevila tendenci jet
rovně. Čekal jsem to - je to přece nedotáčivé auto. Tak jsem si řekl, že
jí pomůžu, stočil jsem volant a šlápl na plyn - a udělal jsem to ještě
horší. Takže jsem rezignovaně nohu z plynu sundal. Poznatek : obálka manévrů,
které se dají s fabií udělat, není moc široká. Uvnitř této obálky vám podvozek
bude připadat super, mimo ni nebudou vaše chyby odpuštěny. Pokud budete
amatérsky zkoušet losí test nebo zapomenete přibrzdit při sjíždění z dálnice,
můžete se zapotit. Výhradu mám k činnosti servořízení, které by za běžných
okolností mělo vykazovat proporční efekt (čím rychleji jedete, tím méně
posiluje - zamezí se tím tomu ztrátě adheze při limitních manévrech ve
velké rychlosti), ale u mé fabie posilovalo až moc.
Fabie je malé auto. Pokud někdo žije v bludu, že
"je to jako Golf", jak jsem nedávno někde zaslechl, tak to může pustit
z hlavy. Na předních sedadlech je kupodivu dost místa, na zadních je to
horší (je tam stejně místa jako v oktavii). Auto je uvnitř menší než Ibiza
druhé generace, přitom je dražší a stojí na stejné platformě. Volantík
je moc příjemný do ruky, řadící páka jakbysmet. S autem jsem se velmi rychle
sžil - v podstatě jsem do toho jen sednul a tradá. Podle mého mínění by
to bylo vynikající auto pro ženskou, my chlapi bychom potřebovali do toho
vrazit šestnáctistovku (nebo 1.8 turbo z oktávie :o)), nebo alespoň při
nouzi nejvyšší koncernový motor 1,4 16V 100k.
Otázka : lze ve fabii provozovat sex? Mladý lidi,
zřejmě cílovou skupinu pro model Junior, jistě zajímá i tento fakt. Odpověď
: ne. Do fabie si nesedáte, fabii si musíte obléknout. Když se tam jednou
dostanete, jste v interiéru poněkud zapasovaní a nemáte volnost pohybu.
Pokud jste středoevropské tělesné konstituce, nejste pedofil ani zoofil
a chcete ve fabii milovat, nezbývá vám než vyčkat příjezdu cirkusu a sbalit
hadí ženu.
Cena. Na to, co to auto umí a co v něm je, je svinsky
drahé. Krátká Fabia Fresh Edition stojí 270.000 Kč, Fabia Social Edition
neboli Junior 229.900,-. Starší Ibiza z roku 1997 stojí asi 150.000 Kč
a Felicia z roku 1997 také tak nějak, přičemž obě posledně jmenovaná auta
vám odvedou úplně stejnou službu a navíc s menší spotřebou benzínu. Nenapadá
mne argument, proč si Fabii kupovat : nevypadá cool, jezdí průměrně a má
poměrně vysokou spotřebu. Jediný argument pro koupi této škodovky je určitý
automatismus - ten, kdo měl už předtím pět škodovek počínaje stovkou přes
favorit k felicii, asi těžko sáhne po něčem jiném. Přitom mu ale nedojde,
že ve Fabii už toho moc tuzemského není.
Už jste v tom jeli? Mám pravdu nebo ne?
23.06.2002
D-FENS