Úterý 17. července 9 hodin dopoledne.
Jedu v Brně ulicí Tábor směrem ke křižovatce s Minskou rychlostí kolem
35 km/hod. Ulice Tábor je ulice hlavní, obložená parkujícími auty z obou
stran, o moc rychleji se tam jet nedá. Blížím se ke křižovatce tvaru T
s vedlejší komunikací, představovanou ulicí Zborovskou. Před křižovatkou
ve směru ze Zborovské stojí auto, dává přednost před vjezdem na hlavní.
Když jsem asi 10 m před křižovatkou, tak se rozjede. Brzdím, co to jde,
nicméně stejně v závěru – Prásk!
Mám 17 let staré terénní Mitsubishi L300 2.5 TD, celkem robustní mikrobus,
vpředu s ochranným rámem. Druhé auto je Pegueot 307. Řidička Pegueotu na
mě hledí téměř vyčítavě. Dívala se přece do panoramatického zrcadla nad
křižovatkou, a vůbec mě tam neviděla! Následky nárazu jsou horší pro mé
Mitsubishi. Roh nárazníku od Pegueotu se zabořil do středu ochranného rámu
a nárazníku od Mitsubishi, ochranný rám i nárazník to docela odnesly, u
nového auta by to bylo na výměnu, cena nejmíň 50.000. Na nárazníku Pegueotu
jsou vidět jen drobné škrábance. Trochu mě to překvapuje, ale je to tak.
Patrně moje auto je z doby, kdy se předpokládalo, že auta jsou spíše na
ježdění, než na přežití při srážce. Takže co teď s tím? Blokujeme křižovatku,
kolem se snaží marně projet trolejbus, zavinění je jednoznačné. Jsme přece
už nějaký ten pátek v Evropě, tak proč bychom nepostupovali evropsky! Přece
nebudeme kvůli takové banalitě volat policii! Já odhaduji, že mi můj servisman
auto za pár tisícovek opraví, paní Cíglerová (ano, už vím jak se jmenuje)
souhlasí s úhradou, buď přímo nebo přes pojišťovnu, konkrétně se domluvíme,
hned jak budu znát odhad ceny. Vyměníme si vizitky, zaregistruji, že ukazuje
pojistku, já si ještě zapíši SPZ (pardon, registrační značku – ale nadále
přece jenom radši SPZ) Pegueotu – 4B7 8823 – a s úsměvem se rozcházíme.
Středa 18. července.
Po ránu volám paní Cíglerové, že oprava může stát okolo šesti tisíc.
Shodujeme se na řešení přes pojišťovnu. Odpoledne volá paní Cíglerová,
že pojišťovna chce jisté údaje o mě a mém vozidle. A že prý by mohly vyvstat
určité pochyby o jeho technickém stavu. Ty já naštěstí žádné nemám. Požadované
údaje posílám mailem. Odpoledne dostávám mail s poděkováním. Domlouváme
na společné návštěvě v pojišťovně v pátek.
Ještě se podívám pro jistotu na webu na stránky České kanceláře pojistitelů
(ČKP). No sakra, pro mnou zadané vozidlo 4B7 8823 nebyl v databázi ČKP
nalezen žádný údaj! Vznáším mailem na ČKP podrobnější dotaz. V odpovědí
se dozvídám prakticky totéž, s tím, že pojistitelé jsou povinni předat
záznam do databáze ČKP do jednoho měsíce od uzavření smlouvy. Že bych si
tu SPZ zapsal špatně?
Čtvrtek 19. července
Co tak podívat se na webu na firmu, pro kterou paní Cíglerová pracuje?
Webová stránka vcelku normální, adresa v centru Brna, náplň práce – hmmm...
: ostraha, detektivní služby, inkaso pohledávek, diskrétní jednání, pracují
i pro lékárenský velkoobchod Phoenix – ten znám – no aspoň něco.
Pátek 20. července.
Po ránu se snažím podle domluvy dovolat paní Cíglerové. Její mobil nikdo
nezvedá. Rovněž kontakt na pevnou linku zaměstnavatele nefunguje. Tento
stav trvá celý den. Je to nějaké divné. Že bych se na jejího zaměstnavatele
podíval do Obchodního rejstříku? Podívejme, s.r.o., Lenka Cíglerová, Brno,
Kubánská 9, je jediným jednatelem. A sídlo 100 procentního společníka je
na Belize! A ta historie: většina kontaktů směřuje do Moldávie! Proboha,
že oni ji unesli !!!
Pondělí 23. července.
Paní Cíglerová je stále nezvěstná. Je potřeba začít jednat. Potřebuji
u pojišťovny zdokumentovat škodu a auto dát spravit. Jenže u které pojišťovny?
A existuje vůbec SPZ 4B7 8823, když není v databázi pojištěných vozidel?
V dalším popisu se vyhnu podrobnostem. Příslušní úředníci byli docela
vstřícní, a možná ne vždy postupovali striktně podle zákona o ochraně osobních
údajů. Skutečnost je taková, že v registru silničních vozidel lze dohledat
vozidlo podle SPZ. Potěšilo mě, že mnou hledaná SPZ skutečně existuje,
a že byla vydaná k vozidlu Pegueot 307, stříbrná metalíza. V témže registru
lze najít i VIN - sedmnáctimístné identifikační číslo vozidla. Na jiném
úřadě se pak podle VIN dá zjistit, jestli a u koho je vozidlo pojištěno.
Takže významný úspěch: Vozidlo Pegueot 307, 2.0 HDI XR, vlastník Lenka
Cíglerová, je od 6.6.2007 pojištěno u České pojišťovny. Dozvídám se, že
stav, kdy k vozidlu v databázích pojišťoven chybí SPZ, není neobvyklý.
Majitel prostě uzavře pojistku před přidělením trvalé SPZ a závěrečný stav
pojišťovně nenahlásí.
Následující jednání s Českou pojišťovnou proběhlo nad očekávání hladce.
Aktuální televizní reklama fakt nelže: Pojistnou událost se podařilo nahlásit
telefonem, nevadilo, že k vozidlu, které nehodu způsobilo, nemají v databázi
SPZ, VIN jim stačilo.
Úterý 24.července.
Lenka Cíglerová je stále nezvěstná. Ať už moje další jednání s pojišťovnou
dopadnou jakkoliv, snažně vás prosím, pokud na ni někde narazíte, snažte
se jí pomoct. Nezaslouží si, aby strávila zbytek života někde v Moldavsku
nebo na Belize. Je to přece taková milá mladá dáma.
25.07.2007 S.B.