D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Oxid bursičitý
    Vydáno 29. 09. 2006 (20157 přečtení)

    Jak to vypadá, když někdo hodlá udělat na veřejnost dobrý dojem kvalifikovanými čísly a udělá ze sebe totálního trotla.

    "Čím jste přijel, pane prezidente? Audi A8? Já jsem přijel taky autem, ale upraveným tak, aby jezdilo na řepkový olej. Vaše auto má emise uhlíku 300 gramů na kilometr, moje prakticky nula. A jelikož nejsme v socialismu, tak kdo znečišťuje, ať platí."

    Prohlásil pan Bursík v televizi.

    Pan Bursík se rozhodl rozšířit početné řady soukromých úpravců vozidel a nechal vytunit vůz Škoda Octavia II TDi combi tak, aby jeho motor byl schopen spalovat rostlinný olej. Nedopustil se tím ničeho světoborného, uvedená přestavba je již celé roky známa a prováděna. Byla popsána i na našem webu. Navíc se jedná o dobrý nápad, jak částečně nebo zcela nahradit deficitní fosilní paliva obnovitelným zdrojem. Přestavba má význam však pouze pro toho, kdo její smysl chápe, což zcela zjevně není případ nejmocnějšího muže zelené strany.

    První, co mě překvapilo, byly zmiňovaná úděsná čísla o emisích uhlíku z Klausova Audi. Představa, že každý 1km jízdy vypadne z prezidentova vozu třicet deka uhlí, mi připadala poněkud nereálná. Pokud Klausův vůz spotřebovává 10l benzínu na 100km, pak při měrné hmotnosti benzínu ca 700 kg/m3 spotřebuje prezidentův vůz 0,1 litru neboli 70g benzínu na kilometr. I kdyby benzín byl samý uhlík (a to není, je to směs uhlovodíků), pak nemůže na 1km vyprodukovat 300g čistého uhlíku ani za té přitěžující okolnosti, že ODS nevzala Zelené do vlády.

    Aniž bych tu chtěl otravovat s Brettschneiderovým vzorcem a podobnýma hovadinama očividně po rozlišovací schopnost pana Burseeka, podívám se do křišťálové koule a vidím - pan Bursík zde měl na mysli uhlík vázaný v jiných produktech hoření, třeba v oxidu  uhličitém, kterého Klausův vůz skutečně produkuje asi 250 g/km. To je tím, že v jeho motoru dochází k oxidaci, při které na jeden hmotnostní díl benzínu připadne asi 14,7 hmotnostních dílů vzduchu, přičemž se uhlík z benzínu sloučí s vzdušným kyslíkem za vzniku CO a CO2. Tím se nám potřebná hmota doplní a zákon zachování hmotnosti začne opět platit. Tím bychom měli odbyté první snad nedorozumění. Pan Bursík pojem CO2 jistě zná, protože při testování jeho vozu na okruhu v Mostě padla věta:

    "Využitím biopaliva na bázi rostlinných olejů nedochází ke zvyšování obsahu CO2 v atmosféře, protože produkovaný CO2 je z atmosféry předem odčerpán rostlinami jejichž olej je k výrobě biopaliva používán."

    Bez komentáře.

    Nebylo mi však jasné, jak Bursík dosáhl toho, aby jeho automobil se spalovacím motorem produkoval prakticky nula uhličitých zplodin na výstupu. I když ani vteřinu nepochybuji o Bursíkově  genialitě, která jej už dokázala vynést do čela takového elitního spolku jako je Strana zelených, která mu umožnila stát se předsedou takových gigantů ducha, jako je Kuchtová, Penc nebo dvouprocesorový Uhl, přece jen mi není jasné, jak dokázal spálit (oxidovat) uhlíkaté palivo (rostlinný olej) tak, aby dosáhl prakticky nulového množství uhlíkatých zplodin. Zákon zachování hmoty by tak byl vysídlen ze spalovacího motoru, což by jistě hodně lidí posadilo na prdel, hlavně u blížících se komunálních voleb.

    Možná si vzpomínáte na komunistickou filmovou agitku se soudruhem Werichem zvanou Císařův pekař (nebo Pekařův císař, teď už nevím). Byl to takový hezký hodnotný film o praktických výhodách diktatury proletariátu. Na dvoře dekadentního císaře se přiživovaly povalečské existence, které prováděly různá neproduktivní bádání. Jeden expert například mlátil palicí do jakéhosi kovového plátu a prohlašoval, že rozbíjí atom olova. Přesně tak něco by musel oberekolog provést s atomem uhlíku, jeho TDi PD by byl tedy hustě vymazlenej kousek. Narozdíl od Bursíkovy atomové přeměny, měla alchymistova snaha aspoň nějaký reálný základ, protože rozbitím atomu olova se prý dá skutečně vyrobit zlato.

    No, nebudu vás dlouho napínat. Kdyby někdo vydal knihu Teorie motoru pro debily a ekoaktivisty, pak by tam stálo přibližně tohle: Spálením uhlíkatého paliva  vznikají uhlíkaté zplodiny. Spálením uhlíkatého oleje vznikají také uhlíkaté zplodiny, je jich však méně, než by vznilo spálením uhlíkaté nafty za stejných podmínek. Rozhodně jich však není prakticky nula, prakticky je jich o něco méně, než v případě nafty. V případě CO2, kterému oberekolog říká uhlík, je to zhruba o 20-30% méně. Proč to? Lidově řečeno, poměr uhlíku (nyní myslíme C, aby se někdo nazamotal) a vodíku v oleji je jiný než poměr uhlíku a vodíku v naftě a spalovací proces také proběhne trochu jinak, větší část hmoty oleje se promění na vodu a menší na CO2, než by se stalo u nafty. Tam se bere ten rozdíl v hmotnosti emitovaného CO2. Pokud tedy Bursíkovo kchár předtím produkoval 160 g/km CO2, nyní produkuje tak 120 g/km, což je sice dvakrát méně než Klausův kchár, ale ne nula, a to ani ta praktická, odpovídá to množství CO2 třeba z motoru Fabie 1.2. Přesto je to ale významný pokrok, který by žádným opatřením uvnitř motoru při zachování zdvihového objemu a hmotnosti vozu nebyl dosažitelný. Kromě množství CO2 klesá i množství uhlovodíků a pevných částic, které představují největší ekologické riziko dieselového motoru. Produkce jiných škodlivých složek naopak zase roste - třeba NOx (pro aktivisty: oxidy dusíku, pro pana Bursíka: dusík).

    Existuje však jedna emisní veličina, která přechodem na biodiesel skutečně klesne na nulu. Totiž množství síry. V oleji žádné sirné sloučeniny nejsou, tedy pokud se vás váš oblíbený řetězec nepokouší zabít, a tak ani ve výfukových plynech nejsou. Síru měl asi pan Bursík na mysli, když mluvil o praktické nule. Pokud ovšem Klaus jezdí na benzín a nikoli na naftu, pak z výfuku jeho A8 žádné sloučeniny síry také neodcházejí (teoreticky a pro hnidopichy, zdrojem emise síry u obou vozů by mohla být blow-by funkce motoru nebo závada, při které by motor spaloval motorový olej. Myslím, že to není k podstatě problematiky relevantní).

    Uhlík nebo síra, no a co, kdo se v tom má vyznat? Hlavní je, že mi rostou preference.

    Pustit takový blábol do světa při rozhovoru s prezidentem země a před statisíci diváky, k tomu se ještě vytahovat ve stylu "kdo znečišťuje, ať platí" a na svých stranických stránkách si z toho dělat motto, na to musí být skutečně extra klasse žaludek.
     

    Pro zajímavost ještě něco:

    Zákon 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel:

    § 77 - Pohonné hmoty, provozní hmoty a maziva

            (2) K pohonu motorů vozidel a k plnění mazacích, chladicích a jiných systémů a zařízení vozidel se smí používat pouze pohonné hmoty a provozní hmoty předepsané výrobcem těchto motorů, systémů a zařízení. Pohonné hmoty a provozní hmoty používané v provozu silničních motorových vozidel musí svou jakostí splňovat požadavky stanovené prováděcím právním předpisem, zvláštními právními předpisy, 10) českými technickými normami a předpisy vydanými na základě mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána. 11) K provozu vozidla na pozemních komunikacích nesmí být použito olovnatých motorových benzínů.

    Zákon 352/2003 Sb. stanoví povinnost odvádět spotřební daň z pohonné hmoty charakterizované:

    f) jakékoliv směsi určené k použití, nabízené k prodeji nebo používané pro pohon motorů nebo pro výrobu tepla, které jsou účelem použití rovnocenné některému minerálnímu oleji uvedenému v odstavci 1 s výjimkou směsí uvedených v písmenech d), e) a g) až j),

    A pan Bursík by tedy měl dostat pokutu a také by měl odvádět spotřební daň, pokud ovšem nedeklaruje svoje vozidlo jako testovací. Pokud ovšem ano, pak by nemělo mít běžnou registrační značku. Zajímalo by mně, zda tak pan Bursík činí a zda vozidlo prošlo povinnou emisní kontrolou, protože se mohlo stát, že přestavba vozidla proběhla nesprávně a klenot  Bursíkovy flotily produkuje ještě více zplodin, než kritizovaný Klausův wagen. Dále by veškeré komponenty užité k přestavbě a pevně spojené s konstrukcí vozidla měly mít atest, což pan Bursík nepochybně také může předložit.

    Kromě jistých technických a legislativních neshod v iniciativě páně Burseeka si povšimněme ještě několika motivů:

    Termín z kategorie zmrdispeaku "praktická nula": Praktická nula je libovolné číslo mezi numerickou nulou a nekonečnem. Ostatně podobný početní problém se projevuje i u jiných levicových politiků, třeba schodek rozpočtu ve výši devadesát miliard má ve skutečnosti hodnotu sto padesát miliard. Patrně byla i tato diference způsobena offsetem praktické nuly od numerické nuly, tentokrát u ekonomického mága Sobotky.

    Trik "teď si vycucám z prstu nějaký číslo a všichni sednou na prdel", který v běžném životě doplňuje zmrdí triky "teď řeknu něco anglicky", "silan silanizuje" a "máme na to certifikát". Je to celkem známá a obehraná taktika, která na neinformované posluchače zapůsobí jako woodoo, které vytváří dojem, že mluvčí je v problematice hluboce ponořen. Informovaným posluchačům však předá neocenitelné poselství o tom, že mluvčí je moron a plete si uhlík a síru. Pokud jste článek dočetli až sem, jistě víte, jaký poznatek zde vzniká.

    Přesto je iniciativy pana Burseeka v oblasti biopaliv třeba ocenit. Je třeba konečně říci Ahmedovi pápá a budovat národní energetickou nezávislost. Řepkový olej nebo líh představuje budoucnost. Chybí mi tam ještě druhá strana mince, tzn. vytvoření zákonného prostředí pro individuální a hromadnou přestavbu automobilu na pohon alternativním biopalivem. Takže se Bursíku tuž! Jakmile se objeví nějaké palivo, ze kterého stát neuvidí ani vindru, hned si poběžím koupit auto, které na něj pojede.


    27.09.2006 D-FENS
     
     


    Související články:
    Zdrojovna odpadu za vaše prachy (30.10.2014)
    Burn Horns – Save Rhinos! (26.09.2014)
    Go green, save lives! (29.10.2013)
    Od mimozemšťanů ke globálnímu oteplování, 2. část -- vědci, média a politici (14.06.2013)
    Od mimozemšťanů ke globálnímu oteplování -- aneb jak konsensus a politika zabili vědu (03.06.2013)
    Připravte své potomky na Multivision (06.11.2012)
    Úvaha o štítkování (07.10.2012)
    Velká výzva hnutí Duha (05.02.2012)
    2045 (10.04.2011)
    Aktivisté: cesta změny (17.10.2010)
    Běchovické blbství (10.10.2010)
    Zelená mrhání… (12.09.2010)
    Biopaliva jsou jako LTO. Jeden z největších tunelů na lidi a stát. (23.05.2010)
    Den Země (25.04.2010)
    Daň za "škodlivost" - pro vaše dobro (05.04.2010)
    Zpráva o proběhlé cyklojízdě v Praze 21. ledna (31.01.2010)
    Eco-movie-fest (06.12.2009)
    Globální klimatická blamáž (26.11.2009)
    Den, kdy jsme šli k čertu (03.11.2009)
    Ekozmrdí výchova s Jů a Hele (18.10.2009)
    Zažili jsme město jinak (22.09.2009)
    Kolompyjáda (19.09.2009)
    EU versus rtuť (26.07.2009)
    Zelená demence (24.05.2009)
    Zelená je kráva (22.05.2009)
    Už zase zezelenal (19.05.2009)
    Osobní problém paní M. H. (28.12.2008)
    Zaplať zelené autoekodávky (10.09.2008)
    Článek o ČEZu - trochu jiný pohled (25.05.2008)
    Zmrdiprojekt Plakettenverordnung (07.01.2008)
    Kozošuky kchombasčn kchontrol (07.10.2007)
    Vstanou nové Kuchtové! (28.09.2007)
    Den bez aut 2k7 style (09.09.2007)
    Moje setkání s občanskou společností (19.08.2007)
    Princip preventivní opatrnosti (11.06.2007)
    Oteplování ve zkratce (16.04.2007)
    Blízká ekologická (ne)realita (09.04.2007)
    Oteplená církev (22.03.2007)
    Ekopokrytci (04.03.2007)
    Ochránci hospodářských zvířat (25.02.2007)
    Ekonesmysly III (jak to mohlo vypadat, kdyby...) (11.02.2007)
    Ekonesmysly II (08.02.2007)
    Ekonesmysly (04.02.2007)
    Zelení populisté (10.01.2007)
    Eko cosa nostra (03.12.2006)
    Jak zařídit skutečný den bez aut (08.10.2006)
    Den bez aut @ Ttr City (24.09.2006)
    Děti Země beze mě (18.09.2006)
    Ekologičtí aktivisté? Nejen naivní píčusové. (13.08.2006)
    Ekoaktivista 2006 (11.06.2006)
    Otec, syn a duch svatý (14.05.2006)
    Zelený luxus (26.04.2006)
    Melouni a kvalita života (09.04.2006)
    Zelení na scéně (28.03.2006)
    Píčusové, ekologie a Česká televize. (27.02.2005)

    [Akt. známka: 1,24] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 288 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.