- Mámo pocéém! Pocééém a cestou mi vem v ledničce pívo!
- Cojéé? Teď nemůžu. Mám Ordinací.
- Povídám voléé pocéém. Tady píšou že ´sem nejlepčí řidič!
- No to určitě. Dyť ani netrefíš do vrat.
- Tovížejo. Tady na Novinkách. Že prej nejlepčí řidiči jezdí s Dáčijema
a nejhorší s béémvákama!
Takový dialog jsme klidně mohli včera večer slyšet v nějaké sociálnědemokratické
domácnosti.
Původně jsem chtěl napsat promo článek o novém perspektivním produktu
České pojišťovny s názvem Pieta, který vnáší do odrbávání pojištěnců pojišťovnami
komplexnost. Pojištění zdraví, života nebo úrazu, to už tu všechno bylo.
V duchu hesla "Jistoty a prosperita" je si nyní možné pojistit pohřeb a
po ukončení pojistného vztahu (úmrtím pojistníka) čerpat benefit v podobě
pohřbu s obřadem.
Jiná ústav, ČSOB pojištovna, se rozhodl statisticky kategorizovat svoje
klienty podle toho, čím jezdí. Na tom by asi nebylo nic divného, kdyby
to nedostali do rukou soudruzi
z Novinek. Na Novinkách je vedena specifická protiautomobilní kampaň
zhruba v dimenzích legendárního ekologického opožděnce Barocha z aktuálně.cz
a díky tomu je třeba se naučit nový jazyk. Například věta v novinkovštině
"motocyklista srazil cyklistu, ten zemřel" znamená "cyklista nedal přednost
při vyjíždění z vedlejší". Event "bezohledný řidič přejel chodce" vedl
k nečekanému rozuzlení - chodec opilý jak cep si v noci ustlal na silnici
I. třídy. Taková smečka debilů jako jsou redaktoři na Novinkách.cz nemohla
ponechat jinak nevýznamnou statistiku ČSOB ležet ladem a rozhodla se z
ní vydojit max potenciál.
Pro ortodoxní čtenáře novinek.cz návod k použití posledního brainshotu.
- původní dokument od ČSOB je zde.
ČSOB tam konstatuje, že z jejího pohledu jsou nejlepší řidiči Dacií, ale
nepouští se do spekulací, kdo je řidičem nejhorším. To musely udělat až
Hovinky. Doufám pevně, že pojišťovna Hovinkám poděkuje za to, že dělá z
jejích platících klientů - vzhledem k výši pojistek z drahých aut dobře
platících klientů - idioty.
- byla rozebírána data z havarijního pojištění. To je produkt,
kdy pojišťovna převezme plnění za škody způsobené na automobilu nehodou,
ale třeba také vandalismem. Toto pojištění je poměrně drahé (platím asi
15k ročně) a proto se vyplatí jej uzavřít pouze na nová auta nebo auta,
na který je drahý servis nebo náhradní díly. Havarijní pojištění Dacie
Logan za nějakých 200k má praktický význam jen zhruba v prvních dvou třech
letech, protože se pak cena vraku začne blížit výši pojistného. Z toho
důvodu je více pojištěných BMW, ale málo Dacií. Daewoo by v posledních
třech letech dokonce nemělo být pojištěné žádné, protože automobily pod
značkou Daewoo se v ČR již neprodávají.
- mnoho havarijních pojistek je uzavřených s tzv. bonusem. Pokud řidič
po nějakou dobu neuplatní škodu, pojišťovna mu milostivě zlevní pojistné.
Je proto třeba bedlivě zvážit, zda uplatnit škodu či nikoli, protože ztracený
bonus může velmi rychle přesáhnout pojistné plnění a pojištěnec na tom
může snadno provařit. Například pokud nepozorný klient vrazí Fabií do klandru
a poškodí efektní přední masku připomínající mřížku od kanálu, je pro něj
lepší spáchat opravu a pojišťovnu do toho nezatahovat, protože náhradní
díl z Číny stojí pár korun a Venca to tam snadno nandá ve stodole šroubovákem.
U BMW to může být jinak, protože jak díly, tak servis stojí více peněz,
a pak se vyplácí oznamovat pojišťovně i menší poškození.
- a ve finále, lidé si kupují BMW, Audi a já nevím co ještě, protože
patrně předpokládají, že budou hodně jezdit (když vynecháme ty majitele
těchto značek, co tyto vozy používají jako nástavec na penis). Každopádně
v autobazarech je stěží nalézt tři roky staré BMW nebo Audi s méně než
100tkm najetých km, zatímco stejně staré Fobije, Hyundaie nebo Logany mají
sotva polovinu. Čím více se automobil vyskytuje na silnici, tím více je
pravděpodobné, že s ním / do něj někdo nabourá.
Staré vozy BMW a Audi kupované adrenalinuchtivými pubescenty a metrosexuály
se na v.u. procesu vůbec nepodílejí, protože je nemají havarijně pojištěné.
Pravděpodobně by jim pak nezbyly kredity na součástky a palivo. Velice
bych váhal vyvozovat jakýkoli závěr o kvalitě řidiče z počtu škodních událostí,
protože ten jen vzdáleně koreluje s počtem dopravních nehod. Jsou zde početné
skupiny nezařaditelných událostí:
- nevznikne nehoda, ale vznikne pojistná událost (vandalismus, pojistný
podvod)
- vznikne nehoda, vznikne pojistná událost, ale viník není určitelný
anebo škodu neuhradí (vandalismus, neznámý viník, srážka se zvířetem)
- vznikne nehoda, ale nevznikne pojistná událost (například pekelná
jízda borce se Škodou Favorit, který při
přepravě traverz zabil řidiče protijedoucího fiatu, nebudou mít za
následek pojistnou událost v havarijním pojištění, přesto nemůžeme říci,
že by řidič favoritu byl dobrý řidič).
Celá argumentace použitá žurnalisty z novinek připomíná známou konstrukci:
Máš akvárko? To máš asi rád zvířata.
Pokud máš rád zvířata, pak máš taky rád lidi.
Pokud máš rád lidi, tak máš taky rád chlapy.
=> Když máš akvárko, tak jsi buzerant.
Závěr přesto zní - nejhorší řidiči jezdí s BMW a Audi. Nejlepší s Dacií
Logan. Poselství je jasné. Kdo má dojem, že je špatný řidič a usiluje o
zlepšení, nechť si pořídí Dacii Logan a jeho skill factor se rázem zlepší
až o 31/4 = 775%, což je dost kruciální imprůfment. Navíc ho přestanou
obtěžovat bičiz, takže výrazně ušetří a bude moci přispět na mentálně postižené,
aby jim do Bohnic zavedli internet a diskuse na Novinkách byly štavnatější.
4.11.2009 D-FENS