Ačkoliv chování řidičů v různých částech USA bude v mnohém podobné,
rád bych zdůraznil, že tyto zkušenosti jsou čersvě načerpané právě v tomto
státu. Rovněž některá zajímavá pravidla provozu nejsou aplikovatelná na
celou federaci, jelikož pravní úprava pravidel je věcí jednoho a každého
státu.
Převážná část pozorování se udála v Houstonu a jeho okolí, ačkoliv
něco může být pochyceno z jednoho delšího (na místní poměry spíše kratšího)
výletu do texaského vnitrozemí.
Dopravní značení: pikto-co?
Při vyslovení slovíčka piktogram většina místních jen nechápavě
kroutí hlavou. A podle toho vypadá také místní dopravní značení. A tak
místo trojuhelníku s autíčkem a cik-cak stopou čteme ve žlutém kosočtverci
"WATCH FOR ICE ON BRIDGE" (paradoxně i v Houstonu, t.j. na 30 rovnoběžce,
kde teplota málo kdy klesa pod 10°C). A jestli někdo nechápe, když si přečte
"RIGHT LANE MUST TURN RIGHT", tak je možné, že bude směřováním pravého
pruhu zaskočen, minimálně pokud se v něm nachází a hodlá pokračovat přímo.
Podobně nevídáme značku na které se vyskytuje pro nás Čechy pohádková bytost
- panáček s lopatičkou. Místo toho opět žlutý kosočtverec, "ROAD WORK AHEAD",
nebo "CONSTRUCTION AHEAD". Za touto značkou prakticky v kteroukoliv denní
dobu, často včetně víkendu vídíme reálné panáčky s lopatičkou, případně
jiné panáčky, který lopatičku vyměnili za výrobek z dílny CAT, JCB a podobně.
Zvláštní vlastností také je, že v místech stavby nebývá výrazně omezena
povolená rychlost, tudíž ani kolony se zde většinou netvoří. Naše tzv.
zúžení jsou koncipována tak, aby je i Joe a jeho 18tikolova potvora projela
kterýmkoliv proudem bez nutnosti omezit rychlost.
Sem-tam-fory
Umístění semaforů je pro Evropana poněkud nezvyklé – zpravidla jsou
za křižovatkou. Je možné, že někteří jedinci by si asi chvíli museli zvykat,
že čáru, kam až smí dojet při červené je třeba hledat hodně vpředu.
Další zvláštností zdejších semaforů je zatáčení. Zatáčení vpravo je
povoleno i na červenou (pokud neni explicitně doplněno tabulkou „no turn
on red“) avšak má dvě úskalí. Před tím, než křižovatku projedu, musím vozidlo
zastavit (stejně jako na stopce) a další jízdou nesmím ohrozit přijíždějící
vozidla.
Také odbočování vlevo má svá specifika. Na signálu pro odbočování v
levo jsou z pravidla 4 světla. Pod signálem je doplňující tabulka, co od
světla mohu očekávat. Například „PROTECTED ON GREEN ARROW“ znamená, že
pokud na semaforu svítí zelená šipka, protijedoucí vozidla mají v tuto
chvíli červenou a něměl bych se s nimi tedy střetnout. Tato signalizace
je analogická naší zelené šipce položené uhlopříčně křižovatkou. V případě,
že nesvítí šipka, ale stále svítí zelené kolečko, můžu odbočit, ale musím
se ujistit, že nic nejede proti. Vysvětlovacích tabulek pod semaforem je
asi 6 nebo 8 druhů a proto je nebudu všechny popisovat.
Stopková křižovatka
Velice častá je zde aplikace dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě“,
zatímco náš trojůhelník klasického „Dej přednost v jízdě“ není příliš častým
jevem. Na křižovatkách například v rezidenčních čtvrtích se často osazují
stopky ze všech směrů. Pak platí pravidlo, že kdo dříve zastaví, má přednost.
Ačkoliv se toto pravidlo zdá na první pohled absurdní, opak je pravdou
– postupné ubývání aut ze všech směrů je relativně kontinuální. A když
přijedou oba účastníci stejně? Není problém, ukážou si pokynutím ruky...
Bohužel podobné řešení křižovatek by v naší zemi zřejmě přivodilo mnoho
hádek o tom, kdo že se směl rozjet a tedy toho druhého nemilosrdně v křižovatce
převálcovat, připadně si živě dovedu představit, jak Máňa říká Ujovi „jeď
rychlejc, ať zastavíš dřív než von!“
Víceproudé komunikace
Dle mého pozorování, blinkr je sice vyžadován zákonem, ale není uplně
vždy využíván (dokonce ani při odbočování/zatáčení). Naopak například při
provozu na dálnici v příměstských a městských regionech zhruba 30-50% řidičů
tento nepoužívá téměř vůbec. Je ovšem fakt, že když přejíždí mezi pruhy,
vždy vědí, že k danému manévru mají relativně bezpečný prostor. Rozhodně
je dobré se mít na pozoru. Souběžná jízda v pruzích je zde naprosto běžná
a předjíždění z prava ení považováno za smrtelný hřích.
Rychlosti
Z důvodu, který mi zatím není objasněn jsou povolené rychlosti většinou
zakončeny číslicí 5, proti tomu násobky 10ky tvoří cca 10-15% omezení.
Častěji tedy vidíme 35, 45, 55 atd než třeba 50 nebo 40.
Zajímavý trend jsem pozoroval na meziměstských cestách nižšího stupně
než-li mezistátní dalnice.
Dopravně buzerační aparát
Tento je zde relativně dobře vyzbrojen, ale také neměl jednoduchou cestu
k životu.
Například v západním Texasu měl někdo nápad instalovat podle silnice
rychlostní kamery. Jelikož v tomto regionu se z pravidla jedná o dlouhé
rovné úseky a jelikož v tomto regionu vlastnit zbraň nebo velký pickup
(většinou obojí) je pokládáno za důkaz mužství, život kamer byl relativně
rychle zpečetěn. „Domorodci“ prostě nechtěli dostávat poštou fotografie
s podivnými čísly a tak si kamery, toho času v testovacím provozu, velice
rychle našli. Mimo úhel záběru uštědřili kamerám lekci v podobě několika
výstřelů z brokovnice nebo také prováděli experimenty v kvantové fyzice
– svuj pickup ověnčený nejednou železnou výztuhou zkusili nakvantovat správným
možstvím energie, aby pickup vydržel a budnik s radarem nikoliv. Jelikož
většinou slavili úspěch a kameru zdemolovali, úřady pochopily, že asi nemá
smysl instalovat zařízení, která na sebe ani nestihnou vydělat...
Proti tomu, většina policejních vozů je vybavena nějakým radarem v masce
vozu. Na dlouhých úsecich často takto vybavený vůz zákeřně čeká za horizontem.
Výše pokut není pevně stanovena, je na uvážení policisty, jak se s vámi
vypořádá. Jelikož policista má ve voze kameru (a předtím než přistoupí
k vašemu vozu jistě nahlásil dispečinku váš prohřešek i poznávací značku),
není zrovna dobrý nápad zkoušet policistu uplatit – byla by to na dlouhou
dobu poslední hotovost, na kterou si šáhne.
Je dobré vědět, že místní policista bývá většinou relativně vzdělaný
a přemýšlivý tvor, proto nejspíš nebude nikomu trhat hlavu, když si dovoli
na prazdné silnici přejet z pruhu do pruhu, na druhou stranu, jsou zóny
(prostorové nebo časoprostorové), kde je lepší mít se na pozoru. Prostorovou
zonou může například být výše zmiňovaná stavba, před kterou bývá informační
tabulka „trafic fines double“. Časoprostorová zóna je například v okolí
školy. Prostě když jdou mláďata do/ze školy, bývá v okolí omezena rychlost,
většinou na 25MPH, jinak se zde muze jezdit treba 45...
Texasané mají jistý druh paranoii když potkávají na silnici policejní
auto. Projevuje se to bohužel tak, že ačkoliv jedou v rámci limitu pro
nejvyšší povolenou rychlost v daném místě, ještě přibrzdí...
Naše oblíbené úsekové měření rychlosti sice existuje, nicméně údajně
není použiváno jako součást tohoto aparátu. Více bude popsáno níže.
Služby motoristům
Ačkoliv se to zdá k nevíře, úsekové měření rychlosti není uplně od věci.
Zde probíhá nejčastěji na velkých tazích – dalnicích – ve městě. Jak že
to funguje, k čemu je to dobrý?
Obyvatelé naší stověžaté matičky Prahy například jistě znají informační
tabule hrdě všem hlásající „zlíchovský tunel-kolaps“ či „nuselský most-kolona“.
Dobře, kolaps většinou nekecá, ale kolikrát se mi už stalo, že kolona byla
rychlejší než když tabule hlasala „stupeň 2“? V Houstonu tedy vyberou kamery
dobrovolníka, možná že ne jenom jednoho. A začnou ho měřit. Když dobrovolník
projede daný měřený úsek, na tabuli na začátku useku se objevi nápis: „TRAVEL
TIME TO NĚKAM IS 8 MINUTES AT 1.15PM.“ Kouknu na hodinky, vidím, že je
1.20 a vim, že mam relativně spolehlivé info, že ještě před 10 minutama
šel můj úsek projet za 8 minut...
Alkohol
V podstatě je tolerován, dle místních předpisu tuším dokonce 0.8 promile.
Respektive, situace je poněkud složitější. Policista eventuálního hříšníka
vyzve k nějakému testu, jako například chůze po rovné čaře atd. V závislosti
na vašem výkonu pak policista může mít podezření na vaši přílišnou konzumaci.
Pokud tedy neprojdete v tomto testu, je pravděpodobné, že vás vyzve k dechové
zkoušce. Naopak, pokud v testu projdete, k dechové zkoušce budete vyzváni
teprve když způsobíte nehodu. Ačkoliv orientační test, který na hříšníka
policista aplikuje lze jen obtížně kvantifikovat, ma svoji vyhodu. Jistě
jsou totiž lidé, kteří si k večeři jedno nebo dvě piva v restauraci dají.
Ti většinou nemají s tímto orientačním testem problém, a je předpoklad,
že se budou chovat opatrně a zodpovědně. Pokud by je však dvě piva položila
– asi by v takovém případě neměli sedat za volant. A naopak, jistě existují
jedinci, kteří zvládají relativně spolehlivé fungování i při větší konzumaci.
Musí však počítat s tím, že budou možná muset přesvědčovat policistu a
každé zaváhání a zaškobrtnutí...
Nehodovost
K tomuto tématu nemám moc co napsat. To proto, že za 3 týdny za volantem,
ujetých cca 2000km jsem neviděl žádnou kolizi, ať už auto bloudící mimo
vozovku nebo motoristickou přetlačovanou. Oficialni statistiky nemám, moje
pozorování se tedy omezí na konstatování: řidiči se chovají zodpovědně,
jízda je plynula v rámci možnosti, bez zbytečného brždění, troubení, myškování
a dalšího prasení. To vše za relativně frekventovaného dohledu policie,
dohled však postrádá buzerační charakter typu „ukaž papíry a pojď si dejchnout“
23.11.2007 VJX