Tématu měření rychlosti na českých silnicích, tedy měření rychlosti
na úplně zbytečných místech za peníze, jsme se už dlouho nevěnovali. Přitom
právě zde došlo v posledních týdnech k významnému posunu. Mrázek se Sekyrou
nechválili Íčko
za jeho snaživost nadarmo. Posuďte sami.
Říjen
2007: Ministerstva vnitra a dopravy se pokusila prostrčit do systému
trojana - do třetího čtení úplně jiného a nesouvisejícího zákona vložila
novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která by umožnila měřit
rychlost soukromým subjektům. Předkladatel návrhu poslanec Sehoř (ODS)
po kritice návrh stáhl. Musím podotknout, že chybělo velmi málo a soukromé
subjekty by již dnes měřily, protože hlasování v třetím čtení je pro poslance
formalita a ruku zvedají poloautomaticky. To, že tomu tak není, je také
práce některých čtenářů D-F.
Únor 2008: Vláda (MVČR) schválila návrh novely zákona, která by opět
umožňovala měření rychlosti soukromými subjekty. Předkladatelem novely
je Ivan Langer (ODS, nick pro styk s mafií "Íčko").
Červen 2008: O zákonu se hlasuje ve sněmovně. Z iniciaitivy opozice
a poslance Klase (ODS) nejen že neprojde měření rychlosti soukromými subjekty,
ale také je odebrána pravomoc měřit městským policistům. Většina poslanců
ODS hlasuje proti
(odebrání pravomoci). Íčko to komentuje:
"Stalo se to, čeho jsem se obával. Nevím, jestli jsme si toho všichni
vědomi, že v tuto chvíli, pokud tento návrh projde, budou absolutně znehodnoceny
miliardové investice desítek stovek obcí."
Červenec 2008: Senát schválil policejní novelu jako celek s tím, že
dá sněmovně doporučení
měření rychlosti obecními policiemi opět umožnit, pokud budou obce zřizovat
pouze úseková měření a viditelně je označí.
Září 2008: Ivan Langer (ODS) předkládá opět další novelu, která by za
mírně změněných podmínek pravomoc městské policii vrátila. Podmínky jsou
však formulovány velice obecně - k tomu se ještě dostaneme - a každopádně
ignoruje to, s čím přišel senát.
Září 2008: Íčko bojuje jak lev a požaduje návrh schválit v prvním čtení.
Opozice prosadí, aby návrh procházel standardní schvalovací procedurou.
Říjen 2008: Zákon se projednává ve výborech hospodářském a bezpečnostním.
Bůh suď, co z toho vyleze.
U Langera intenzivně lobbují různé strany, především malé městské policie,
pro které je finanční aspekt rychlostí buzerace důležitý.
Například velitel ozbrojené pěsti radnice obce Skuteč zmr. Stuna zasunul
Langerovi anální sondu dne 29. září u příležitosti slavnostního předání
hasičských uniforem (MP
Skuteč vlastní jeden laserový
inkasní automat, kterým provádí měření pro celkem 11 obcí podobně jako
již zmiňovaná Koleč).
Je dostatečně paradoxní, že "pravicová liberální" ODS, která šla
do voleb s heslem "vrátíme
silnice českým řidičům", vynaložila během jednoho roku tak enormní
úsilí na prohloubení dohledu nad občany. Na druhé straně je nutno poznamenat,
že v ODS vznikl názorový proud, kterému se tohle naprosto zajídá (poslanci
Raninec, Klas, Schwippel...) a kteří se nedrží Topolánka, ale toho, co
voličům slibovali. Opět další z mnoha příkladů, který ukazuje, jak dalece
se Topolánek odrthl od programu, se kterým šla jeho strana do voleb.
Co tedy zubař z Olomouce navrhl a jak by to fungovalo?
§ 79a
Měření rychlosti vozidel
Za účelem zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích
je policie a obecní policie oprávněna měřit rychlost vozidel. Obecní policie
tuto činnost vykonává na místech určených policií.“.
Máme tedy určený účel měření rychlosti a máme tady omezující
podmínku, že obecní policie bude měřit rychlost na místech, kde
jí to státní určí. Je to typická gumová definice bez významu pro praxi. Oboje jsou
to vituální podmínky umožňující zachovat zcela bezbolestně status
quo. Tvůrci zákona se snaží navodit dojem, že obecní policie, státní policie
a vedení obce jsou tři nezávislé subjekty, které spolu komunikují pouze
formálně. Realita je však taková, že se jedná o propojené celky - mocensky,
zájmově, personálně a v neposlední řadě funkcí klientského systému a korupcí
- a pokud jde o prosazování státní nebo obecní moci, dosáhnou vždy nějaké
dohody, aby dobře bylo.
S definicí účelu se lze snadno vypořádat. Je to pouze deklarace, zákon
nevyžaduje, aby ten účel byl skutečně plněn, postačuje, když bude prohlášen.
Stačí, když kdokoli vezme kus papíru a napíše na něj "po městě jsme rozmístili
dvacet radarů za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu". Taky stačí,
když to řekne. Nebude nikdo, kdo by sledoval, zda skutečně k nějakému zvýšení
bezpečnosti došlo - a pokud by se našel někdo, kdo by prokázal opak, pak
by to stejně nevadilo, protože samotné zvýšení bezpečnosti není podmínkou
pro provádění měření. Praktickou realizaci workaroundu kolem druhého ustanovení,
totiž určení místa, demonstroval pro Plzeňský deník velitel městské policie
Luděk Hosman v Plzni, když se nechal slyšet:
"Jedinou novinkou bude pouze to, že místa, na nichž rychlost měříme,
sepíšeme do oficiálního seznamu."
Sdružení OSBID se postaralo, aby tato věta zazněla
na půdě parlamentu, čímž se zmr. Hosmanovi dostalo patnácti sekund
slávy. Kromě toho to také jde udělat tak, že PČR určí jako místo měření
území obce jako celek, takže Hosmanův nápad se seznamem představuje
zbytečnou byrokracii, která by strážníky jen zdržovala od výběru rychlostní
daně. Z prostředí policie, tentokrát ovšem té republikové, pochází i tento
recept na vypořádání se s Ivánkovo novelou:
"..a pokud by tomu přeci jenom tak nebylo, tak věřte tomu, že situace
nebude taková, že pokud bude PČR měřit (nemáme čím, protože je jeden radar
na kraji a něco málo má možná dopravka), tak si vezme na výpomoc MP. Skutečnost
bude taková, a již jsme to projednávali s městy, že dostanou jednoho policistu
do hlídky, který bude měřit nebo stát vedle strážníka, který bude provádět
"technické úkony při měření vozidel na základě pokynů polisty" (ve skutečnosti
tam bude celej vykulenej stát a rejpat se v nose, protože půjde v 90% o
školáky) a zbytek strážníků bude kostit. Něco si vykostí i náš člověk a
bude spokojenost. Pokud půjdu do absurdity věci, tak si dovedu představit,
že se města a místní oddělení dohodne, strážníci budou kostit v hotovosti
a policisté na BPNN... a celníci se potom poserou, až to budou vymáhat.
Vlk se nažere, koza zůstane celá a vlkovi bude špatně........."
Pronesl nejmenovaný západočeský policajt na jednom
diskusním fóru. Pokud máte problém se žargonem galérky, tak "kostit"
znamená pokutovat a BPNN je bloková pokuta na místě nezaplacená.
Víte, všechno mi to připadá podivné. Předně nechápu, zda jsme ještě
parlamentní demokracií nebo zda vládne Ivan Langer. Pokud jednou sněmovna
něco odhlasovala a senát schválil, pak to platí, protože moc vykonává lid
prostřednictvím zastupitelů. Mám na mysli ten Íčkovo přístup, jako že to
s odebráním pravomoci bylo jen jedno velké nedorozumění a chyba, kterou
je třeba napravit, jinak by přišly vniveč investice obcí do buzeračních
aparátů. Vždyť obce nikdo nenutil, aby si ta zařízení kupovaly. Udělaly
tak o své vůli a kromě vidiny mamónu vybraného na pokutách měly také uvážit
alternativu, že jimi bezprecedentně zneužívanou pravomoc jim zase někdo
odebere, protože veřejné mínění nebude tohle polomafiánské ranaření za
účasti estébáckých firem trpět a poslancům je také bližší košile (volby)
než kabát (aby se jezedácký starosta v Kozošukách těšil dobré mysli).
Dále mi připadá celkem nestoudná argumentace obhájců obecních buzerbudek
a laserových šikanizérů. V posledních měsících jsme byli svědky nebývalé
proměny, kdy starostové, kteří se dosud veřejně radovali
z nebývalých zisků pro své pokladny, ze dne na den obrátili a stali
se bojovníky za ty úplně nejbezpečnější silnice. A tak za radary v rukou
obecních podržtašků lobbují Juraj Thoma (probíhající zakázka na 10
radarů od Czech Radar), Pavel
Rödl (dojednaná zakázka
na Czech Radar pro Plzeň) nebo celý Svaz měst a obcí. Nikdo z nich nepřinesl
ani jediný argument, že tato forma dohledu přináší nějaký měřitelný
výsledek, že z radarové šikany má užitek také někdo jiný než městské pokladničky
a spřátelené firmy. Celkem bych našel pochopení pro jejich angažovanost
v této věci, kdyby existovala nějaká zpráva, třeba i z polovičky prolhaná,
že radary za bukem jsou správné a lasery v rukou pekaře, cukráře a zahradníka
ještě správnější, ale oni se neobtěžovali předložit vůbec nic - kromě věty
"my
to prostě chceme, radary a prachy taky".
Protože se schvalovací proces zákona nějakou dobu potáhne, je velice
dobře možné, že městské policie budou muset ty svoje krámy 1.1.2009 vypnout.
Pak bychom viděli, že bez jejich číhání v křoví a bez budek 30m za značkou
se svět nezhroutí. Dokonce možná ubyde nehod, protože řidiči nebudou vyhlížet
zedníka s laserem a začnou si hledět svého okolí. Také je možné, že pravomoc
zůstane obecním buzeriášům zachována, jen se k 1.1.2009 změní podmínky.
Jedno je však jisté - svět obecní rychlostní šikany bude jiný, než byl
dosud, vybaven více nebo méně omezujícími podmínkami. Teď se hraje o to,
o kolik bude jiný - a zdá se, že je to pořádně tvrdý boj.
04.10.2008 D-FENS