Minulý rok jsme se intenzivně zabývali vlivem zákona 411/2005 Sb.
na život občana a v širším pohledu jsme se dotkli stále zjevnějších tendencí
omezovat práva uživatelů individuální automobilové dopravy. Musíme nyní
přikročit k dalšímu logickému kroku a naznačit, co kudy jít dál.
Silniční zákon
Nový silniční zákon (jehož součástí byl tzv. bodový systém) byl uveden
v platnost 1.7.2006. Objektivního zhodnocení jeho přínosu jsme se nedočkali
a patrně ani nedočkáme, protože se chápe jako dogma, že je dobrý áááno.
V sledovaném období došlo k poklesu počtu smrtelných nehod o ca 15%. Musíme
však vnímat, že v červenci byl mimořádně slabý silniční provoz (více rodin
si dopřálo dovolenou v zahraničí), podmínky pro dopravu byly téměř ideální
(mnoho týdnů po sobě vůbec nepršelo, do konce roku nenapadl žádný sníh)
a auta jsou stále modernější a tím i bezpečnější. V sousedním Rakousku,
kde žádný bodový systém nezaváděli, klesl počet smrtelných nehod ještě
výrazněji. Kdybychom abstrahovali tyto jevy (resp. kdyby to vůbec šlo),
zjistili bychom pravděpodobně, že výsledkem je přínos v řádu statistické
chyby. Zcela irelevantní je argumentace klesajícím počtem dopravních nehod,
protože silniční zákon změnil definici dopravní nehody, tou je nyní událost
s hmotnou škodou 2,5x vyšší, než předtím. Podle některých indicií se dokonce
zdá, že bezprostředně po svém uvedení v platnost silniční zákon počet nehod
zvýšil. Pro mě nebo pro vás jistě nemají statistická čísla žádný význam,
protože pro naši momentální "bezpečnostní situaci" na cestách do práce,
za přáteli nebo zákazníkem nemají vliv. Já se rozhodně od zavedení nového
zákona bezpečněji necítím. Efekt zákona na flagrantní porušení základních
pravidel morálky za volantem, například jízdu pod vlivem alkoholu nebo
ujíždění od nehod, byl v prvním případě žádný a v druhém záporný. Efekt
na výskyt těžkých přestupků, jako předjíždění v nepřehledných místech a
jízda na červenou, je podle mně také nepozorovatelný.
Zákon přináší značný korupční potenciál, protože současně s jeho zavedením
došlo k předání přestupkové (a tím i bodové) agendy na městské a obecní
úřady. Vzhledem k atmosféře korupce a klientelismu, která v těchto institucích
vládne, lze očkávat, že právě nyní vzniká anebo již vznikla vrstva občanů,
kterých se tento zákon prakticky nedotýká. Není těžké domyslet, že když
úředníci dovedou kšeftovat s registračními značkami nebo kriplkartami,
tak že jim rozšíření sortimentu o další komoditu nebude dělat problém.
Naplnilo se tak naše očekávání, že tento represívní klacek podobně jako
jiné represívní klacky udeří především na záda obyčejných a slušných lidí,
aniž by trestal skutečné darebáky.
Vymývání mozků
Místo konstruktivní diskuse o zjevných chybách v zákoně jsme se od vládnoucích
struktur dočkali pouze idiotských
žvástů a jalových slibů, které dosud nebyly naplněny. Celkově se však
dá říci, že vládnoucí struktura byla odporem občanů zaskočena; překvapil
je odpor vůči zákonu samotnému tak i jeho míra. Vzhledem k jejich odtržení
od běžné reality nedovedli zpočátku pobrat, proč se tomu lidé tak staví
na odpor, když je to přece pro jejich bezpečí! Místo líbání rukou nastoupily
úplně jiné emoce.
411 fans se postavili za vládu a semkli se pevně kolem jejich dítěte.
Mají k dispozici některá média (třeba taková MF DNES nebo Respekt) a provozují
instituce, které pod záminkou dopravního výzkumu šíří 411 propagandu. Z
problematiky silničního zákona se definitivně stalo politikum, se kterým
se různé strany pokoušejí pracovat. Současná úroveň diskuse o silničním
zákoně je věcné debatě nahony vzdálena.
Já osobně bych silniční zákon nechal platný přesně v té podobě, v jaké
je. Když se nad tím zamyslíme, je ve své podstatě neškodný a většině jeho
důsledků se lze různými způsoby vyhnout, aniž byste si museli vydržovat
"svého úředníka". Úvahy, zda to je čestné nebo ne, ponechme stranou do
doby, kdy se státní správa a policie budou chovat také pouze čestně. Nový
silniční zákon ukázal širokému spektru voličů, proč a v čím zájmu vznikají
zákony v naší zemi. Hodně lidí se začalo zabývat otázkami, které by
je jinak vůbec ani nenapadly - například zda skutečně potřebujeme, aby
naše bezpečí bylo chráněno zákony, jakou cenu takové bezpečí má, jakých
forem komunikace je schopna jejich politická reprezentace a podobně. Tuto
funkci katalyzátoru společenského dění a indikátoru kryptobolševiků plní
411 mnohem lépe než tu dopravně bezpečnostní.
Nicméně bez ohledu na můj názor...
je to špatný zákon a je třeba jej změnit.
Kde je pravda
Myslím si, že za nadále nevalnou bezpečnost provozu na silnicích mohou
následující příčiny, a to přesně v uvedeném pořadí:
1. Špatný stav komunikací a dopravního značení, konstrukční vady a celková
zastaralost silniční sítě. Protože neproběhla akce "Čisté
silnice", kterou velkohubě sliboval Bambas s Husákem, zůstává stav
silnic a značek takový, jako vždy byl, spíše se s lety a diletantskými
kvazibezpečnostními zásahy úředníků zhoršuje.
2. Nevhodně koncipované zákony, které se dají vnímat spíše jako soubory
pozitivně diskriminačních výjimek, než jako jasná, rovná a každému srozumitelná
pravidla. Z toho plyne přílišná míra regulace, lesy dopravních značek a
neúnosné komplikace při výstavbě nových silnic.
3. Nebezpečné chování řidičů, cyklistů a chodců, u prvních z nich do
značné míry vyvolávané přesvědčením až jistotou, že pro mnohé z nich kvůli
klientelismu a korupci zákony neplatí (viz případy Husáka, Šeicha
a dalších vyžírků, včetně řadových
policistů samotných) a potrestat je nelze, druhých a třetích tím, že
se jejich přestupky policie rozhodla netrestat. Dalším faktorem je stres
z provozu a chybějící zkušenosti řidičů.
Současná média však každý den vytváří dojem, že existuje pouze příčina
třetí a to navíc jen na straně řidičů.
Buzerace
Mnohem horší je jiná tendence, kterou lze nyní vysledovat prakticky
denně, totiž buzerace a diskriminace uživatelů individuální automobilové
dopravy. Armáda malých nazelenalých buzerantů denně prudí na úřadech a
požaduje vytváření dalších a dalších příčných prahů, zúžení vozovek, ostrůvků,
obytných zón a podobně, aniž by jim někdo řekl něco o prdeli. Tato obstruktivní
činnost není však motivována snahou někomu pomoci nebo ulehčit život, ale
vytvořit překážky v cestě lidem, kteří se rozhodli od systému nic nechtít
a raději se přepravují sami, přičemž ještě ze svých daní přispívají na
hromadnou dopravu jiným. Mnohdy v tom hraje hlavní roli nějaký absurdní
mesiášský komplex vyžadující spíše pozornost psychiatra než úředníka, jindy
prostá zlovůle zakomplexovaných individuí, politický zájem, ekonomický
zájem, jindy zájem ryze individuální (...aby mi nejezdila pod okny auta...,
... aby mi postavili pěknou cyklostezku... ), ale děje se to denně a na
mnoha místech současně. Nemluvě o klasickém NGO-ismu,
kdy různá občanské sdružení vyvíjí nátlak na lokální orgány, vystupují
do stavebních řízení, uplatňují různé připomínky, způsobují obstrukce a
nenápadně vnucují svou vůli lidem, aniž by si požádali o jejich souhlas.
Je třeba jim nechat ochutnat jejich vlastní medicínku.
Jinými slovy, je třeba začít budovat ve společnosti sílu, která by to
zarazila.
Svého času jsem naznačil, že by nebylo vůbec špatné vytvořit občanské
sdružení, které se problematikou efektivní individuální dopravy bude zaobírat.
Pokud vím, nikdo se přihrávky nechytil, takže přihraju znovu.
Říkejme tomu třeba Občanské sdružení za svobodnou a bezpečnou
individuální dopravu. Tím je řečeno vše podstatné.
Jsem ochoten najít si čas, připravit stanovy, návrh programu, struktury
a další základní dokumenty tohoto sdružení, dát je k veřejné diskusi nejprve
v úzkém kruhu spolupracovníků našeho webu, poté čtenářům a na základě toho
provést jejich doplnění či korekce, aby program, který bude sdružení realizovat,
byl skutečně kvalitní. Určitě bych našel zákonem požadované dvě další osoby
k vytvoření přípravného výboru a také by nebyl problém opatřit jednoho
spolupracovníka v každém českém regionu, který se bude dál starat o lokální
koordinaci aktivit sdružení. (Pozor! Funkce předsedy, regionálních vedoucích
a členů zakládajícícho výboru se bude nabízet zdarma a bez nutnosti zastrkovat
anální sondu! Rozhodují pouze osobní kvality, vytrvalost a entuziasmus!)
Prakticky to znamená, že se na nějakou dobu vykašlu na psaní článků
a dám dohromady vše potřebné tak, aby v podstatě stačilo strčit to do obálky
a poslat na MVČR k registraci. Protože však nemám žádné politické ambice,
dám to vše pak hezky do rukou ne prvnímu, ale nejvhodnějšímu člověku, který
se mi do konce února přihlásí jako potenciální předseda přípravného výboru
sdružení. Kdybych jej nenašel ani tak, ujmu se toho sám.
Mimochodem, mám takovou zkušenost, že když mě něco napadne, jistě už
to napadlo jiné lidi na jiných místech předtím, jen tomu nevěnovali dostatek
pozornosti a nedotáhli to do konce. Tento článek bude číst několik lidí,
kteří mají stejné myšlenky nebo již záměr rozpracovali. Ozvěte se mi.
Takže?
09.01.2006 D-FENS
Malý výběr subjektů na trhu aneb Čert nikdy nespí.
Sdružení obětí dopravních nehod - poněkud zvláštně pojmenovaná
organizace s emotivním nádechem, avšak hluboce racionálním základem. Deklarativně
se má zabývat pomocí obětem dopravních nehod, paradoxně se o ní v poslední
době dozvídáme v souvislosti s obhajováním
policejní represe. Establishment s ním má jistě svoje plány a nasměroval
k němu fundraisingový pramínek. Nepochybně bude lépe - sdružení otevřelo
otázku odškodňování
obětí dopravních nehod, což je jistě proces, na kterém si jiné články
řetězce namastí kapsy. Pohled na stránky advokátky Veselé-Samkové,
která je proslulá politizací
některých svých obhajob, nebo server
Econnect napoví mnohé. Při pohledu na tuto obrázkovou
galerii zjistíme, že jedné ze seancí hnutí se účastnil Robert Štastný
z BESIPU, je tedy zjevné, že toto sdružení se k jádru
pudla prohrabat nechce a vidí budoucnost ve svérázné osvětě made by
Besip.
Centrum dopravního výzkumu
- od kdysi
rozumných názorů konvertuje tato instituce pomalu ke 411fans. Současná
produkce CDV má k vědeckým závěrům velmi daleko (viz tento
článek, účinnost 411 je tam hodnocena podle výstupu z jednoho
radaru). Zprávy z CDV pro jejich jednostrannost rádi používají ekologistní
skupiny ke své propagandě a tak vznikla nová symbióza. CDV stojí
na straně policejní represe a ostatní vlivy na bezpečnost silničního
provozu než ten u řidiče bagatelizuje. Podle mého názoru prochází CDV procesem
proměny z výzkumného pracoviště (jehož stupeň akreditace jako vědeckého
pracoviště mi není znám) na politickou hlásnou troubu. Těžko lze přijmout
jiné vysvětlení, když na jednich stránkách najdeme láskyplný popis vinařské
cyklostezky kombinující
konzumaci alkoholu s jízdou po pozemních komunikacích a volání po přísném
postihu alkoholismu za volantem.
Pražské
matky - bez komentáře. Občanská společnost je fajn, ale někdy nezaškodí
pořádně si zašukat.