Apocalypse now
Stěží si lze představit větší zábavu, než den co den smažit online gamesu
WorkHome Racing od firmy SÚS Adrenaline. Hra má příznivce po celém kulatém
světě a vyznačuje se silnou návykovostí, přestože hratelnost na některých
místech je docela slabá.
A jak se říká – kolik hráčů, tolik čítů – i já,
protože mám do prdele díru (tedy potřebnou kvalifikaci), přispěji svojí
troškou do turbodmychadla.
Tedy pro začátek: pravidelně hraju distribuci hry South-east Moravia
(SEM). Čas od času si dávám i West Germany, ale ta mi přijde taková moc
oddychová a ve srovnání zjistíte, že ve WG máte od začátku k dispozici
jednodušší tratě a docela pasívní a nezáludné protivníky, takže ve výsledku
je to docela nudka. To ta moje distribuce se vyznačuje mnoha adrenalinovými
featurami, které z ní dělají hru pro opravdové pařmeny. Dnes pomineme srny,
neoznačené traktory sekoucí trávu podél silnic, cykloše bez osvětlení pohybující
se po docela zajímavých trajektoriích a svérázné značení tratí. To, co
dělá z levelu SEM tu pravou hardcore záležitost, je přítomnost tzv. Broďanů.
Pojďme se tedy podívat, o co vlastně kráčí.
Výskyt
Na Broďana narazíme už na začátku rychlostní zkoušky Luhačovice – Zlín-Malenovice
(tedy RZ Salaš, moje nejoblíbenější). První cirka tři kilometry jedeme
plnou kládu a vypadá to na dobrý mezičas. Volíme ideální stopu, tedy kromě
těch míst, kde ujíždí vozovka (už se trhá asfalt, ale na patch „cestáři“
to vypadá až tehdy, až v těch místech bude nadpoloviční počet závodníků
vylétat z trati). Vzhledem k tomu, že do RZ se vjíždí letmým startem, se
může stát, že natrefíte na protivníky (tzv. boty), kterým to „nejede“,
ale vcelku nejde o nic tragického. Vždycky se lze pokochat doslova realistickou
kvalitou textur, vývojáři si dali na grafice opravdu záležet. Zvuky taky
stojí za to, obzvláště povedené jsou rány do podvozku – zde se nešetřilo!
Po ujetí oněch tří kilometrů následuje šestková pravá (podřadit za dva)
– a to je právě to místo, kde na Broďana narazíte poprvé.
Broďan – základní rysy
Broďan má – slovy klasika – malou RAMku. Broďan se v poslední verzi
hry nedá poznat podle espézetky, protože už jsou použity značky krajské.
Nicméně zkušený hráč pozná Broďana snadno na několik desítek, ba i stovek
metrů podle typického stylu jízdy, kdy Broďanovou představou o ideální
stopě je středová čára a je jedno, je-li plná, přerušovaná nebo tušená.
Broďan se napojuje na naši konkrétní RZ z opačné strany křižovatky. To,
že máte při odbočování přednost, ignoruje. Následuje technická pasáž Obec,
ktará začíná chráněným vlakovým přejezdem, na němž Broďan s oblibou zastavuje,
aby se podíval, jestli něco nejede. Jste – li za ním, oceníte také to,
že Broďan opouští přejezd co možná nejpomaleji, takže při dobré konstalaci
máte jistou šanci na to, že vás skřípnou šraňky a celá hra dostane o něco
zajímavější ráz, v němž figuruje dvouvagónový motorový šinkansen.
Další na řadě je nezajímavá část obce s několika odbočkami, kterých
Broďan může, ale také nemusí využít. Odbočuje zásadně bez použití těch
nicotných páček pod volantem, a to tak, že jede konstantní rychlostí, těsně
před odbočkou zakousne brzdy jak rotvajler do prdele, dvě vteřiny stojí
na místě a pak konečně odbočí. Je zajímavé sledovat hráče jiných distribucí,
jak si s nastálou situací poradí.
Po výjezdu z obce je možno projet svižně sestavu pravá tři – třicet
– levá čtyři do pravá čtyři – 800 horizon full – levá naplno do pravá tři
vnějškem (kope, dlouhá) do levá tři přes horizont váže do pravá tři otevře.
Tady se hra přibližuje ostatním podobným, nejvíc asi Richard Burns Rally
– asfaltové úseky England. Pokud se zde nevyskytují Broďani, je dobré to
solit na plný koule. Pokud ano, pojedou zpravidla tak, že jakoukoliv trojkovou
zatáčku budou projíždět krokem a ve chvíli, kdy se dostanou na rovný úsek,
vyprasí jako střela po prostředku silnice, aby před další zatáčkou (tak
200 metrů) dupli na brzdy a pokračovali na volnoběh druhého rychlostního
stupně. Lze je předjet pouze s využitím hintu zvaného klakson, ale jen
někdy. Taky se může stát, že si zatroubení vezmou poněkud osobně a následkem
toho se vás budou snažit zbrzdit ještě podstatněji – jejich schopnosti
v tomto směru jsou široké jako čepel katova meče.
Následné pasáže jsou v podstatě relativně zajímavým opakováním předchozího
s výjimkou velmi technické oblasti Bohuslavice u Zlína – Zlín-Salaš (série
vracáků, vytočená dvojka až trojka, ESP bliká – doporučuji vypnout v menu
hry) a zejména úseku Zlín-Salaš až Zlín-Malenovice (kolem hradu, zde oceníte
skutečně povedené rendery). Tedy ze Salaše vyjíždíte lehkou levou do kilometrového
úseku, jenž je po instalaci posledního patche (5/2009) výjimečný svým kvalitním
povrchem a horizontem, přes který nejde vidět, pokud máte nastavený pohled
z kabiny. Vede zpočátku lesem, pak se nalevo otevře do pole. A přijíždíme
do místa tzv. broďanského holocaustu. Může se jevit jako docela běžná křižovatka,
do níž vjíždíte po hlavní silnici a trojkovou pravou (pozor, kope) ji opět
po hlavní opouštíte, přičemž po vaší levici se mihnou dvě přípojné vedlejší
cesty. Ovšem pozor! To nejsou obyčejné cesty. To jsou cesty kouzelné! Tedy
aspoň jedna z nich, ta druhá je na Otrokovice. Zato ta první tvoří variantní
dopravní tepnu od jihu, tedy Brod, kolembrodské osady a Hradišče! Tato
křižovatka je nekompatibilní s broďanskou představou, že hlavní cesta je
to, po čem jede Broďan. Tady se střetávají Broďani ze dvou směrů a důsledkem
toho postrádají okolní stromy kůru zhruba do výše metru a půl.
Pokud nenastane v téhle chvíli game over nebo máte ve hře nastaven nižší
stupeň poškození, následovat bude už jen čtrnáctistupňové klesání ukončené
ostrou levou, kde vám Broďan na dvanácté hodině způsobí přehřátí brzd a
nadměrné opotřebení druhého převodového stupně. Po krátkém městském úseku
je cíl, kostkovaný praporek a píchačky.
Hinty na Broďany
Zkoušel jsem toho dost, ale nakonec se mi osvědčilo jediné: ulít start
(kupodivu bez penalizace!) a vyrazit o deset minut dřív, jet na pohodu,
poslouchat nějakou dobrou KLIDNOU muziku (hlavně ne Bug Powder Dust od
BombTheBass, to funguje jako biturbo) a od ostatních racerů si nechávat
odstup větší než malý – tedy nelepit se na prdel tomu přede mnou, pokud
jede nějak normálně rychle a pokud už někoho předjedu, vysmahnu pryč, aby
neměl pocit, že jsem ho líznul jen proto, abych mu smrděl svým Euro3 exhaustem
do klimačky. Případná časová ztráta je v řádech desítek sekund až jednotek
minut, což bych stejně prosral v servisu mezi jednotlivými RZ, takže ve
výsledku jsem v plusu.
Obecně vzato mimo výše zmíněné se na standardního Broďana dá aplikovat
teorie č. 70 – teorie nepředjetitelnosti. Broďan jede mimo obec rychlostí
70 km/h, v obci pro změnu 70 km/h s tím, že zrychlí pouze v případě, že
máte možnost ho předjet a tím vám předjetí samotné buď zcela znemožní,
nebo aspoň zpestří.
Doufám, že z uvedeného je vám jasné, že v případě hry WorkHome Racing
se jedná o mimořádně povedenou a náročnou gamesu, která vás bude dlouho
bavit a dalo by se říct, že jediné tričko nezůstane suché. Broďana jsem
se snažil vyzdvihnout jako snad nejzajímavější prvek hry, srovnání s ním
snese snad pouze bot zvaný Ožralý Kokot V Bílé Dodávce (s polepem jedné
instalatérské firmy z Uherského Brodu, mimochodem), se kterým jsem online
hrál letos na jaře, než dostal stopku od admina (Policie ČR) a jehož styl
hry byl silně nekonvenční.
S různými variantami Broďana se prý lze setkat i v jiných distribucích,
ve starších verzích prý měli SPZ s písmeny VS, AC, BM, BK, VY, KM, pak
nějaký Mělník, Ústí a tak. Poslední patch ovšem v jednoznačné podobě přežilo
jen označení T.
Z uvedeného vyplývá, že Broďan nemusí být nutně navázán na Uherský Brod
a naopak, mnozí rodilí nebo přistěhovalí Broďani, Broďanky a Broďančata
mohou hrát naprosto běžným stylem a ne jako kdyby vyhráli řidičák v tombole.
Což činí hru ještě zajímavější.
Co popřát všem, kdož ve hře získali zalíbení? Snad jen ať je dlouho
baví a neomrzí; stabilní hardware a hlavně – ať vám hra nikdy nespadne.
U mě osm hvězdiček z deseti.
hombreux
24. 07. 2009