Je všeobecně známo, že kdo se blbcem narodí, jako blbec i zemře. Darwinův
princip přirozeného výběru platí v přírodě od doby vzniku prvního živého
organismu na Zemi. Zcela automaticky se eliminují neperspektivní vývojové
formy nebo slepé vývojové uličky.
Tento princip platí, jak na mezidruhové
úrovni, tak i mezi jedinci stejného druhu. Proto jsme přirozeným způsobem
dospěli k dnešní úrovni druhové rozmanitosti i populační různosti. Aby
toho bylo možno dosáhnout způsobila Příroda, někdo by řekl Bůh, život krajně
nebezpečným. Je to zcela přirozené po celou existenci života na Zemi a
s největší pravděpodobností i ve Vesmíru, neměnné a bude to tak pokračovat
i v budoucnu, ať se současná civilizace bude snažit tento princip jakkoliv
potlačit.
V letošním roce zahynulo na železničních přejezdech v naší republice
14, slovy čtrnáct, lidí. Kolik z toho bylo řidičů motorových vozidel a
jaké pohnutky je vedly ke vjetí na přejezd přímo pod vlak jsem nezkoumal.
Dovolím si však tvrdit, že to byli blbci a plně potvrdili platnost výše
zmíněného principu. Blbci se vyskytují v populaci zcela automaticky a nikdy
se je, přírodě, nepodaří zcela vyeliminovat, jelikož budou i nadále vznikat
vlivem genetického křížení. Pokud by Příroda, jako celek, byla obdařena
vědomím, jistě by nad jejich ztrátou netruchlila, naopak uvítala by mírné
vylepšení genofondu.
Ne tak novodobí spasitelé, kteří se snaží lidem namluvit jak neskonale
bezpečným jim, svými zákony, předpisy, nařízeními, vyhláškami, zákazy,
příkazy, instrukcemi, radary, kamerami, mikrofony, odposlechy aj., dnešní
svět vytvoří. Je to mantra, kterou opakují jak na kolovrátku, vždy když
chtějí o další závit utáhnout šroub dusící svobodu rozhodování jednotlivce
a ještě z toho udělat výnosný kšeft. Deprimující je většinový souhlas společnosti.
Názorným příkladem je i dnešní zpráva na Radiožurnálu. Nějaký kompetentní
činitel SŽDC (Správa železniční dopravní cesty), domnívám se, že státního
podniku, uvedl, že jejich podnik pořídí několik (neuvedeno kolik) mobilních
kamerových systémů sledujících železniční přejezdy za účelem předání získaných
informací o případných přestupcích řidičů policii, či správním orgánům.
Aby bezpečnost byla ještě větší, budou kamery přemísťovány z přejezdu na
přejezd, aby řidiči nevěděli kde je mají očekávat. Jedním dechem bylo uvedeno,
že na bezpečnost na přejezdech bude vynaloženo přes 1mld. 300 mil. korun.
Něco i na zřízeni závor či opravy stávající signalizace. Nebylo specifikováno
kolik na co. Jedna věc je jistá, na jednoho blbce bude vynaloženo cca 100000000
korun, přičemž těm blbcům, kteří se jako blbci projeví až v budoucnosti,
to vůbec nepomůže. Pominu skutečnost, že v poslední době se objevilo několik
případů závažného poškození železničního svršku, zaviněného nedostatečnou
inspekcí a údržbou. Toto vedlo i k vykolejení vlaků. Tam by SŽDC jistě
tyto prostředky vynaložila účelněji. Kdo to zaplatí je zřejmé, kdo z toho
bude profitovat si můžu jen domýšlet.
10.7.2011 Jahl