Původně jsem chtěl psát o tom, jak mi náš firemní security officer
zatrhl služební cestu do Mexika. Mexiko je totiž "zcela bezpečné", protože je tam
téměř nemožné nabýt zbraň pro svoji obranu legálně.
Původně jsem chtěl psát o tom, jak mi náš firemní security officer
zatrhl služební cestu do Mexika. Mexiko je totiž "zcela bezpečné", protože
je tam téměř nemožné nabýt zbraň pro svoji obranu legálně.
Když to trochu přeženu, podmínky pro její zákonné držení jsou asi takové,
jako že vám musí být osmdesát a musíte to mít podepsané od obou rodičů.
Nicméně drogové kartely neberou toto omezení příliš vážně a tak security
officer pojmenoval následující rizika:
- únos
- loupežné přepadení
- smrt nebo zranění při náhodné přestřelce gangů
A vydal následující doporučení :
- jezdit zásadně firemním neoznačeným autem v doprovodu místního security
officera (ten je ovšem beze zbraně, pochopitelně, protože to je bezpečné)
- nejezdit v noci
- nevybírat větší částky v bankomatech
- spát na americké straně hranice
- bydlet v hotelu, který není v mexickém vlastnictví a který požehnal
security officer
- ale vůbec nejradši, sedět doma prdeli a vyřídit to mailem a telefonem
Prostě beze zbraní je bezpečno ááááno.
Zachoval jsem se podle posledního řádku a místo cestování jsem se pustil
do opravy svého kcháru, který se nepochopitelně přehříval, protože někam
mizela voda. U favorita je to většinou celkem jasná diagnóza, takže jsem
se jal sundat hlavu válců a jaké to překvapení.
Čtyři matky M8, které jsou zpředu "pod svíčkami" jsem povolil rukou
očkoplochým klíčem, aniž bych vynakládal větší úsilí. Utažený byl pouze
šroub přidržující alternátor. Dlouhé šrouby, které hlavu drží, jsem povolil
gola klíčem, aniž bych na něj něco nasazoval. Hlavu jsem měl naposled sundanou
před třemi roky, šrouby jsem utahoval digitálním momentovým klíčem na počáteční
moment 100Nm + půl otáčky (s ohledem na předpokládanou vyšší kompresi).
Jakž takž slušně byly utažené šrouby přidržující osu vahadel, ale i ty
jsem povolil bez nástavce na rukojeti klíče.
Těsnění pod hlavou (výrobce TEMAC) bylo podle očekávání v háji, a to
i přesto, že výrobce nemrznoucí kapaliny (Hekra
FLAMIX C) deklaroval jeho kompatibilitu s celohliníkovými motory, v
hlavě vyžrané díry, jedna jdoucí skrz! do mazacího kanálu. MW-50 ve válcích
1 a 2. Destrukce těsnění nastala právě "nárůstem" zoxiodovaného hliníku,
který těsnění v podstatě roztrhal. Šrouby samotné OK, kromě jednoho, který
byl zrezlý, délkově v toleranci.
Automobil je Š Favorit 135, hlava snížená o 0,95mm a v okamžiku instalace
bez defektů, provedeny úpravy na motoru, ale nepříliš radikálně tak, aby
auto dál procházelo necheatovanou STK, emisemi a bylo bez problému použitelné
ve běžném provozu. Od poslední opravy hlavy ujeto asi 40000 km. Komprese
v jednotlivých válcích kolem 12atm, výkon na brzdě necelých 60 kW v 5500
rpm. Zejména pro nadržené závodníky ve fóbijích, růmstrech a jiných podobných
dragsterech představoval tento interceptor nezdolatelnou výzvu a způsobil
už něco mindráku. Dokud to jezdilo, jezdilo to pěkně, i když u favoritu
přicházejí v úvahu i ostřejší úpravy.
WTF?
Jakživ jsem nic takového neviděl a nedovedu si uvolnění hlavy válců
vysvětlit. Rozebíral jsem víc stejných i jiných kchárů a nikde jsem se
s podobným fenoménem nesetkal.
Následující teorie:
1. Vlivem několika přehřátí v poslední době se hlava zkroutila tak,
že kompenzovala předepnutí šroubů
2. Nějaký neznámý vliv při utahování. Například nikdy nemažu závity
šroubů, takže jsem stejným momentem vyvodil menší axiální sílu, než kdybych
je namazal
3. Těsnění stálo za vyližprdel a slehlo se více, než je protažení šroubů,
takže se šrouby defacto uvolnily
4. Vadný momentový klíč (celkem nesmysl, 100Nm se dá docela dobře odhadnout
a byly tam)
5. Pumpičkáři mi povolili hlavu motoru, abych se nemohl o víkendech
prohánět se svou oblíbenou hračkou a lít po nich speciálně upravenými ostřikovači
6. Útok ještírků, který Aštar Šeran nevychytal
7. Něco jiného
Rád bych při opětovné montáži tomuto jevu předešel, ale nemám ponětí,
čím nastal. Má čtenářská obec nějaký nápad?
11.04.2010 D-FENS
Update 17.04.2010 - fotky hlavy po roezbrání. Uvádím zejména proto, aby
majitelé favoritů případně automobilů s hliníkovou hlavou motoru - což
je v dnešní době 80% aut na benzín - viděli, co to udělá, když se použije
nevhodná chladící kapalina.
 |
Takhle vypadala hlava motoru před zástavbou do auta v
roce 2007. Zachycena během procesu vyrovnávání sacích kanálů hlavy s kanály
na sání. |
 |
A takto vypadala tatáž hlava v roce 2010 po ujetí ca
40kkm. Chladící kapalina Hekra Flamix C, od r. 2007 nebyla měněna, pouze
příležitostně dolévána. Kromě narušeného materiálu hlavy si všimněte množství
rzi. Vypadá to, že chladící kapalina nejen že narušuje hliník, ale také
nechrání železné části chladícího okruhu - potrubí a vložky válců - před
korozí. |
 |
Detail na místo, kde nestal problém. Mezi druhým a třetím
válcem vyrezla do hlavy díra. |
 |
Těsnění hlavy válců odpovídá podle zkušenosti deset let
starému vozu autu. Materiál těsnění v místech, kde materiál hlavy korodoval,
chybí, byl napadaný v motoru mezi vložkami válců. Opět zaznamenejte rez
všude okolo. |
 |
|
 |
Může se někdo z Schade insiderů vyjádřit k takto označovaným
hlavám? Mezi druhým a třetím válcem je velký nálitek. Sací kanály mají
větší průměr (asi 30mm oproti standardním 27mm). Byly montovány na vozy
s motory 136X (50kW) a to patrně po celou dobu výroby favorita (našel jsem
je i na exemplářích z r. 1994). Hlava patrně nepochází z velkosériové licí
formy (různé mapy na odlitku) a na horní ploše někdy mívá vyražené písmeno
X. |