Dnešní velikonoční silniční zážitek mě celkem konsternoval a vyvolal
ve mně zájem, který by se dal označit profesionálním.
Na silnici
I/39 za Českým Krumlovem, u obce Rájov, směrem na České Budějovice
se děly naprosto šílené věci. Ve stoupání se silnice dělí na dva pruhy.
Byl jsem součástí štrůdlíku složeného ze čtyř vozidel. Číslo 1 byla bílá
fabie řízená diletantem, který měl evidentně problém držet tempo a způsob,
jakým vedl auto po silnici, napovídal, že se má hodně co učit. Číslo 2
byl normálně jedoucí červený Renault Thalia. Číslo tři Ford Focus II Combi
TDCi. Číslo 4 moje maličkost. V místě, kde se pruhy rozdvojily, jsme se
celkem bez problému vypořádali s neobratně řízenou fabií, takže Fabia postoupila
na místo 4 a všichni se posunuli o místo dopředu a pokračovali v levém
pruhu, neboť se zanedlouho oba pruhy opět spojují v jeden.
Řidič čísla 2, stříbrný focus, to však viděl jinak. Buď mu nešlo do
hlavy, proč má svým prémiovým rodinným pokladem jet za něčím tak ničemným
jako je Renault Thalia, nebo nám chtěl ukázat, že i společnost proslulá
v oboru nekompetentními zaměstnanci a totální nákladovou optimalizací dovede
vyrobit rychlé auto, až se z toho všichni poserem. Od dob pana Henryho,
který zákazníkům nabízel své fordy v takové barvě, jaká se jim líbí, pokud
se jim ovšem líbí černá, se mnoho věcí změnilo. Jal se Thalii podjíždět
pravým pruhem. Byl to slaboduchý nápad. Každému by bylo jasné, že tento
manévr nebude moci úspěšně dokončit. Navíc to byla naprosto bezperspektivní
akce, protože Thalia nejela o nic pomaleji než on. Možná by to dal, kdyby
si koupil přiměřeně výkonné auto a ne tuhle línou smradlavou popelnici,
takže se dostal do neřešitelné situace. Běželo to přede mnou jako zpomalený
film. Zmrd se nejprve pokusil vyždímat z toho krámu power podřazením na
čtyřku. Z výfuku Fordu se začalo černě kouřit, jako kdyby pálil v kamnech
pneumatiku. Zmrd zřel po čase, že jeho snaha nepřináší ovoce, takže podřadil
na trojku. Vypadalo to, že jeho naftová rachotina flatuluje, protože mu
z výfuku vyrazil jakýsi kompaktní oblak sazí jako po výstřelu z děla. Dál
se pokoušel o akceleraci, ale dosáhl maximálně toho, že se dostal vedle
Thalie. Nepomohl mu ani dodatečný reaktivní pohon skrze výfuk, kterým nyní
masivně proudil černý kouř jako z nějaké rakety. Zdálo se, že systém řízení
emisí toho motoru zcela kapituloval před zběsilými požadavky řidiče. Poté,
co byl vyčerpán akcelerační potenciál vozu, pokud tam někdy něco takového
vůbec bylo, zjistil pan řidič, že po celou tu dobu, co se pokoušel přivést
ten krám k mdlému zrychlení, uběhly cenné sekundy a proběhly cenné metry,
takže pokud nehodlá sjet do stoky a vyzkoušet pasivní bezpečnost výrobku
firmy Ford (která by mohla být podobně dobrá jako motor), bude muset sáhnout
ke krajnímu řešení a zařazení do levého pruhu si vynutit. Naštěstí řidič
Thalie měl určité pochopení pro jeho leasingové splátky, zpomalil a polovinou
šíře vozidla vyjel do protisměru, takže pan Zmrd dosáhl svého. V podstatě se
dá říci, že mu řidič Thalie zachránil prdel, protože kdyby o něm nevěděl
a neuhnul, srazili by se bočně, což by při poměrně intenzivním provozu
v protisměru vyústilo v těžkou dopravní nehodu.
Výhody tzv. "clean diesel power" už nešlo demonstrovat lépe. Chybělo
tam zejména clean a taky power.
Na takové události jistě není mnoho zajímavého, většina z nás ji v nějaké
podobě již zažila, takže nestojí příliš za řeč. Existuje však ještě jeden
úhel pohledu na celou událost, totiž kvalita vozu Ford Focus, respektive
jeho pohonné jednotky. Co je to kvalita? Jedna z definic říká, že kvalita je spokojený zákazník. Byl majitel dýchavičného focuse spokojený? No, nejsem si jistý, spíš myslím, že teď někde suší slipy. Focusy TDCi se nejčastěji dodávaly s pohonnými jednotkami
o výkonu 90, 110 (1.6) a 116 koní (1.8), což není tak málo.
Nedávno někdo napsal, nevím zda tady nebo na Autowebu, že turbodiesely
jsou výhodné pro lidi, kteří neumějí počítat. Ti jsou oslněni nízkou spotřebou,
kvůli které dokonce udělají kompromis s jízdními vlastnostmi, ale nevidí
vyšší náklady způsobení citlivostí a složitostí pohonné jednotky. Tak se
stane, že sice dosáhnou neuvěřitelně nízké spotřeby, ale utratí o to více
za opravy nejen motoru, spojky, vícehmotového setrvačníku, ale také podvozku
a brzd, které jsou těžkou pohonnou jednotkou více namáhány.
Já bych k tomu ještě dodal, že turbodiesel je zákeřná past na lidi,
kteří neumějí řídit. Ono jim to tak docela nedochází. Blbec je zcela opojen
tím, že to zrychluje z malých otáček, "de to vocpoda" přesně jak říkal
Pepa v hospodě. Dělá to randál a všechno se na tom chvěje jako na motocyklu
Pionýr, což pocitově vyvolává dojem robustnosti a síly. A to všechno jen
za pět litrů nafty, no nekupte to! Poradce Pepa ovšem zapomněl sdělit,
že to sice jde vocpoda, ale nejde nahóře vole. Jen málokterý TD umí plynule
zrychlovat. Tuhle fíčuru jsem zaznamenal u motoru 2.0 HDi od PSA, všech
motorů BMW a paradoxně u staré Octavie 81kW. Jinak to vždy vypadalo tak,
že se sice dostavoval mohutný zátah v malých otáčkách, ale ve 3000 rpm
byl s erekcí ámen. Motor má papírově slušný kroutící moment i výkon, ale
jen v malém rozsahu otáček, a pokud ho někdo potřebuje provozovat mimo
tento rozsah, má stejnou smůlu jako ten debílek s Focusem, který hledal
a nenašel spásu v opakovaném řazení dolů.
Zabýváme se tu případy, kdy automobilu zůstane zablokovaný
plynový pedál, kdy automobilu nevystřelí
při testech airbag, kdy se automobilu s určitou (malou) pravděpodobností
zadře ojniční ložisko a jinými podobnými událostmi, přičemž to většinou
je hodnoceno tak, že se jedná o šmejd. Není auto, které není schopné při
rychlosti 90km/h akcelerovat i přes enormní snahu řidiče také šmejd?
Podle mě je to pořádný šmejd. To přece umí i fobije hátépé, a ta toho
tedy moc neumí.
24.04.2011 D-FENS