Stále tu čtu recenze na dopravní prostředky, ale kůň mi tu dosud chyběl.
Rozhodl jsem se tento zásadní nedostatek napravit.
Kůň je nekolový dopravní prostředek, dříve všeobecně využívaný,
v současné době je provozován spíše pro zábavu. Nelze vyloučit jeho opětovné
masivní používání v budoucnosti.
Vzhled: Kůň je dopravní prostředek poněkud neobvyklého tvaru
zhruba dva metry vysoký, dva a půl metru dlouhý a půl metru široký. Hmotnost
se pohybuje mezi 400-800kg. Rozměry se velmi liší podle typu a stáří. Nejvýše
položená je takzvaná hlava, která obsahuje řídící jednotku, kamerový systém
a detektory zvuku. Dále na ní jsou ventilační otvory a otvor pro doplňování
paliva.
Pod hlavou je tzv. krk, což je v podstatě malý jeřáb, který je na sedmi
vnitřních spojích schopen hlavu zvedat, otáčet a naklánět ji do všech směrů
podle potřeby. Krk bohužel není teleskopický.
Krk je připojen k tělu, což je základní konstrukční blok. Zde je nutné
zmínit zvláštnost konstrukce, totiž že kůň není poháněn válcovým spalovacím
motorem, ale jedná se o velmi zajímavou techniku přeměny paliva na energii.
Zájemcům doporučuji odbornou literaturu. Většinu těla tedy zabírá zásobník
paliva a systém jeho zpracování, systémy chlazení a další. Pod tělem jsou
nohy, které obstarávají vlastní pohyb koně. Skládají se z různě dlouhých
tyček spojených klouby, kterými pohybují tzv. svaly. Ty jsou funkcí podobné
hydraulickým pístům, jen princip činnosti je poněkud jiný.
Celý kůň je potažen kvalitní kůží s vyhříváním.
Jízda: Zvláštností jízdy koňmo je, že jezdec nesedí uvnitř koně,
ale na něm. Nabízí se zde přirovnání k motocyklu, ovšem není to přesné.
Kůň je vybaven samonavigačním systémem, takže pokud často jezdíte určitou
trasu, nemusíte se vůbec věnovat řízení a bez problémů si můžete za jízdy
číst nebo telefonovat. Určitou pozornost jízdě je nutné věnovat pouze v
případě neobvyklých okolností, například náhlé vyběhnutí zvěře z křoví.
V takovém případě bývá navigační systém zmaten neobvyklou informací a může
neočekávaně změnit směr nebo rychlost pohybu.
Pokud jedete jinudy, je kůň schopen samostatné navigace po zřejmé cestě,
jinak je nutné občas jeho pohyb korigovat.
Při jízdě se nejvíce projevuje stav řídící jednotky. Některé si vynucují
doplňování paliva bez ohledu na přání jezdce, nebo reagují na snahu o řízení
velmi nepříjemným způsobem. Ovšem dobře naprogramovaná jednotka je většinou
velmi spolehlivá a pokud se projevuje neobvykle, je nezbytné zjistit důvod
problému. Většinou postačí doplnění vody, nebo krátká přestávka. Někdy
však bývá nezbytná korekce chování, například pomocí stimulace dotekových
čidel pod kůží.
Rychlost a dojezd: Základní rychlostí je krok. To je způsob pohybu,
kde jsou tři nohy na zemi a jedna ve vzduchu (nohy se při pohybu pravidelně
střídají). Rychlost je cca 5-8kmh, vytrvalost několik desítek km. Tento
způsob pohybu jako jediný nevyžaduje od jezdce žádnou zvláštní námahu ani
aktivitu. Rychlejším pohybem je klus, při kterém se střídají dvě a dvě
nohy. Rychlost pohybu je kolem 10-15kmh. Touto rychlostí je kůň schopen
jet cca hodinu, pak je nutné zpomalit nebo zastavit kvůli ochlazení a v
létě i doplnění vody. Na kratší vzdálenosti je možné použít cval, kdy kůň
dosahuje rychlosti kolem 20-30kmh a vydrží zhruba několik minut. V případě
potřeby je možné jet tryskem, to je nejrychlejší způsob pohybu koně, kdy
rychlost dosahuje 60-70kmh, ovšem vytrvalost je pouze pár set metrů, poté
je nutné nechat koně pár minut jít krokem kvůli uklidnění a stabilizaci
pohonného systému.
Rychlosti nejsou proti ostatním dopravním prostředkům nijak závratné,
ovšem na druhou stranu má kůň již v základní výbavě náhon 4x4 a je schopen
jízdy i ve stoupání kolem 50-60%. Umí také plavat, skákat a překonávat
velké terénní nerovnosti, polomy, atd. Lze za něj i zapřáhnout vozík, kládu
nebo jiný náklad a tím jeho využitelnost velmi stoupá.
Nevýhodou koně je, že nemá brzdy (nelze je ani dokoupit) a pokud se
rozhodne nezastavit, máte problém.
Spotřeba: Kůň spotřebovává výhradně paliva z obnovitelných zdrojů.
Základ tvoří tráva, jádro a voda. Tráva v létě roste všude, na zimu je
nutné obstarat sušenou (seno). Pod označením tráva(seno) zde není myšlen
slangový název druhu Cannabis sativa, ale tráva ve smyslu lidového označení,
tj. zelené nadzemní části rostlin běžně se vyskytující se na loukách, v
příkopech u cesty, apod. Kůň spotřebuje cca 50kg trávy denně, je ovšem
schopen si ji sám obstarat na vhodném místě zvaném pastvina. Pokud tráva
není, je nutné ji nahradit senem v množství cca 10-20 kg denně.
Slovem jádro se označuje palivo s velkým energetickým obsahem a to granule,
obilí, obilné vločky, atd. Spotřeba závisí na typu koně a jeho zatížení.
Obvykle při lehké zátěži postačí cca 1-2kg denně, při velkém zatížení až
5-10kg denně, ale pokud je kvalitní tráva nemusí být jádro po určitou dobu
nutné vůbec. Vody kůň spotřebuje cca 20-50 litrů denně, podle zátěže, počasí
a dalších okolností. Nejlépe je poskytnout vodu v neomezeném množství,
kůň je schopen si ji pak automaticky doplňovat,
Dále by měl kůň dostat doplňky dle potřeby (sůl, vitamíny, mrkev, jablka,
atd.)
Palivo by mělo být přiměřeně kvalitní, jinak hrozí problémy a závady.
Občas je nutné složení konzultovat s odborníkem.
Výhodou je relativně levný provoz koně, ovšem problém je nutnost doplňování
paliva i v době, kdy koně nepotřebujeme. Je to dané tím, že systémy koně
nelze vypnout. Tento problém se u dopravních prostředků se spalovacím motorem
nevyskytuje.
Emise koně jsou plynné, kapalné i tuhé. Plynné neuvažujeme, jedná
se o vodní páru, CO2 a malé množství metanu. Tento typ emisí se objevuje
se specifickým zvukovým efektem v případě rychlého pohybu koně, leknutí,
apod. Kapalné emise kůň vypouští podle potřeby (vždy v klidu), několikrát
denně v objemu 1-2 litry naráz. Tuhé emise jsou někdy problém, například
velkou hromadu na náměstí jen málokdo srdečně vítá. Naštěstí jsou všechny
odpady biologicky snadno rozložitelné a používají se jako velmi kvalitní
hnojivo.
Péče a údržba: O koně se pečuje podobně jako o ostatní dopravní
prostředky. Zhruba jednou měsíčně je dobré podrobně zkontrolovat a upravit
koni kopyta, což je zařízení podobné pneumatikám s tím rozdílem, že kopyta
se sama obnovují. Také je nutné jednou za čas koně vyčistit nebo umýt a
také nechat zkontrolovat stav. Výhodou koně je self-repairing systém, kdy
se drobná poškození sama opraví. Typicky škrábance na kůži, drobné závady
v pohonném systému… Větší problémy je nutné svěřit odborníkovi. Ceny oprav
jsou někdy hodně velké, problémem jsou i náhradní díly, většinou nejsou
k dispozici. Kůň je naštěstí většinou schopen omezeného provozu i v případě
vážnější závady například na některé z kamer nebo detektoru zvuku. V případě
opravdu vážného problému je někdy nutné koně vyřadit k recyklaci a obstarat
nového.
Kůň bezpodmínečně musí mít pro něj vhodné místo na parkování. Moji koně
nemají garáž, jsou umístěni volně na pozemku, kde mají volně k dispozici
vodu a trávu nebo seno. Pro případ opravdu nepříznivého počasí tam mají
i přístřešek. Za takovýchto podmínek stačí péče v rozsahu cca 0-20 minut
denně a dvě, tři hodinky o víkendu (v týdnu doplnit palivo a vodu, o víkendu
očista výběhu).
Na tuning je kůň naprosto nevhodný. Křídlo a hifi soupravu sice
je možné namontovat, ale výsledný efekt pravděpodobně nebude splňovat očekávání.
Ceny a doplňková výbava: Pořízení běžného koně přijde zhruba
na 20-200 tisíc korun podle typu, stáří, vlastností a očekávání. Pokud
se o koně nechcete nebo nemůžete starat sami, lze ho za poplatek kolem
3-5 tisíc měsíčně umístit ve veřejné stáji (obdoba garážových stání), kde
se vám o něj postarají a můžete jenom jezdit. Navíc tam kůň není sám, což
je významná výhoda. Na druhou stranu se musíte smířit s některými omezujícími
pravidly veřejných stájí.
Pokud máte koní více, je levnější vlastní péče, ovšem musíte mít k dispozici
pozemky. Jako optimální se udává cca 1 hektar na koně, v praxi postačí
polovina. Jsou pak ale vyšší výdaje za seno, protože pastvina je dříve
holá.
V případě pořízení koně budete potřebovat i doplňkovou výbavu jako ohlávky,
vodítka, sedlo, čištění, různé přípravky na opravy drobných závad, atd.
Celkové náklady za život koně (zhruba 20-25 let) mohou být kolem 1-2
miliony korun, což je podobné jako u auta.
Koně si lze také pronajmout za cca 200-300Kč na hodinu, ale tento způsob
ježdění mi nepřipadá příliš šťastný, protože nájemní koně jsou „okopaní“
od lidí a jejich řídící jednotky vykazují nejrůznější vady. Na prvotní
seznámení to ovšem samozřejmě postačí.
Shrnutí: kůň je alternativní dopravní prostředek vhodný zejména
pro volný čas, jako zdroj zábavy a také kontaktů se zajímavými lidmi. Můžete
se s ním setkat zejména na venkově, ale i policie v některých městech oceňuje
jeho nesporné výhody.
Pokud máte zájem o více informací, hledejte na specializovaných webech,
nebo vám odpovím v diskusi.
16.04.2007 opas