S novým silničním zákonem nesouhlasíme
a hodláme to dát opět, již potřetí, najevo.
Důvody pro tento náš postoj byly již shrnuty zde.
Pro úplnost a pochopení i na straně těch úplně zabedněných, nemáme nic
proti bezpečnému a plynulému provozu ani nechceme vytvářet podmínky pro
agresívní a bezohlednou jízdu, kterou nám mnozí bezdůvodně přisuzují. Účelem
je poukázat na to, že regulace a represe je pouze nedokonalou náhražkou
systémových a technických změn, které jsou na našich úřadech a silnicích
zapotřebí. Nový silniční zákon nahrazuje proskripčním aparátem přirozené
lidské vlastnosti, jako je zodpovědnost a slušnost. Argumentovat zjevným
přestupováním pravidel pár nezodpovědnými blbci není na místě, ty bylo
možné potrestat i podle původního znění silničního zákona.
Když jsme u agresívní a nebezpečné jízdy jako fenoménu: není pochyb
o tom, že nemožnost potrestat malé procento prasácky jezdících chuligánů
generuje společenskou poptávku po virtuálním "pořádku na silnicích". Je
to populární téma, týká se úplně každého a takové výzvy se v případě zákona
411/2005 Sb. chopili i k veřejnosti jinak neteční představitelé minulé
levicové vlády. Nebudou to však tito silniční asociálové, na které ruka
represívního aparátu dopadne. Oni použijí stejné cesty a pomocí korupce,
klientelismu nebo společenského postavení zajistí sobě status quo, stejně
jako jej měli zajištěný předtím. Hovoříme zde o známých výše postavených
policistů, systému vzájemných protislužeb s úředníky magistrátu nebo obecního
úřadu, jakobyumělcích, sportovcích, celebritách, prostě lidech s prsty
výrazně delšími než je klacek představovaný zákonem 411/2005 Sb. A tak
se nám budou dál fotbalové hvězdy chlubit, jak
roztomile prasí a podřadné umělkyně budou
dělat ze sebe hrdinky, jak utratí hodně peněz za pokuty.
Nový silniční zákon začne platit 1.7.2006. V souvislosti s ním slyšíme
často pojem "zklidnění dopravy" a "dodržování povolené rychlosti".
Rozhodli jsme se k tomu vlastními silami přispět a pomoci dopravu dodržováním
povolené rychlosti zklidnit.
Co pro to můžete udělat?
Je to snadné.
V pátek 7.7.2006
budeme všichni
dodržovat dopravní předpisy.
Učiníme tak s radostí, tupě a do puntíku,
přesně jak se od správného občana očekává.
Pro ty, kdo neví, jak se to dělá, je zde několik tipů.
1. Rychlostní limity je nutno
bezvýhradně dodržet.
Rychlostní limity mají charakter rychlostí maximálních, můžeme tedy
jet libovolně nižší rychlostí než je povolená. Zejména poukazujeme
na nutnost důsledně dodržet limit 30km/h, který je zpravidla stanovován
dopravními experty policie a obecních úřadů v těch kritických místech,
kde je nebezpečí plynoucí od neukázněných a dosud nezklidněných
řidičů největší. Jeho porušení je tudíž hrubě asociální a to my nepřipustíme.
Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem
vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu
pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným
okolnostem, které je možno předvídat. Stav komunikací je zejména ve městech
velmi špatný, my jsme v pátek velmi unavení, počasí je letos hrozné a jiné
okolnosti předvídáme. Není vyloučeno, že i na přehledných a širokých
úsecích budeme muset zpomalit na 50km/h nebo dokonce i na méně než
30km/h, aby se někomu něco nestalo.
2. Za žádnou cenu nesmí dojít
k ohrožení chodců.
Řidič je povinen umožnit chodci na přechodu nerušené a bezpečné překonání
vozovky. K přechodu pro chodce se musí přibližovat takovou rychlostí,
aby vozidlo mohl před přechodem zastavit (a netřeba podotýkat, že taková
rychlost může být s ohledem na bezmyšlenkovité chování některých chodců
velice malá). V případě nutnosti musí dokonce vozidlo zastavit, což my
bez váhání uděláme vždy, pokud to bude jen trochu zapotřebí.
Řidič nesmí ohrozit chodce na komunikaci, na kterou odbočuje. Ani my
je neohrozíme. Protože jak víme z předchozích přednášek dopravních expertů,
míra ohrožení
roste s rychlostí jízdy, budeme veškeré odbočovací manévry provádět
pomalu. Naprosto nejbezpečnější je dostatečně zpomalit už několik desítek
metrů před křižovatkou.
Může se také dokonce přihodit, že náhodou potkáme na silnici
skupinu přátel, kteří budou přecházet přes přechod. My víme, co je naše
povinnost: Zastavit a umožnit jim přejít. Naši přátelé si však na druhé
straně přechodu uvědomí, že chtějí jít zase zpátky a my opět víme,
co nám ukládá zákon. Je pravděpodobné, že my i naši přátelé tak zablokují
komunikaci, ale zákon je nám nade všechno.
3. Chovejme se slušně k autobusům
MHD, tramvajím a trolejbusům.
Takový dopravní prostředek musíme nechat vyjet ze zastávky nebo vyhrazeného
jízdního pruhu. Zákon neurčuje, kdy přesně tak musíme učinit, zda v okamžiku,
když z něj skutečně vyjíždí, nebo v době, kdy v něm ještě stojí a nastupují
do něj cestující. Rozhodně nebudeme spěchat a dopřejeme prostředku městské
hromadné dopravy čas a prostor, je přece perspektivní, levná a ekologická!
Ostatní jistě rádi počkají za námi a s námi.
Pokud má hromadný dopravní prostředek na zadní části označení vozidla
převážejícího děti, musíme, pokud zastaví v zastávce, zůstat stát za ním.
Pokračovat v jízdě můžeme až po odjezdu ze zastávky, přičemž není řečeno,
jak dlouho po odjezdu se tak musí stát.
4. Projevme vlastní invenci
Jistě přijdeme sami na dost dalších způsobů, jak dopravu dále zklidnit
a vykořenit ten ďáblův kvítek, kterému se říká rychlá jízda. Aplikujme
je důsledně. Můžeme například dodržovat dostatečné rozestupy, vyvarovat
se prudké akcelerace jakožto průvodního jevu nezklidněné a agresívní jízdy,
dávat pozor, zda zelená na semaforu nebude ještě zelenější apod. Výjimka
je jediná: vozidla s právem přednostní jízdy nesmějí zklidněním dopravy
nijak utrpět. V okamžiku, kdy se za vámi objeví sanitka, státní policie
nebo hasiči, jde zklidňování stranou a nastupuje mozek.
Co bude výsledek?
Za prvé:
Dáme legálními prostředky najevo nesouhlas s právě zavedeným zákonem.
Za druhé:
Plynulost dopravy (nevalná) a propustnost poddimezovaných městských
komunikací, silnic a dálnic se udržuje na uspokojivé úrovni mimojiné díky
tomu, že mnozí z nás denně rezignují na předpisy a jezdí tak, jak to napovídá
naše vědomí a svědomí (někteří vědomí ani svědomí nemají, ale to teď nebudeme
řešit. Kdo dočetl až sem, má svědomí a není imbecil).
Tento prvek převzetí spoluzodpovědnosti za bezpečnost sebe i druhých
se nyní pokouší zastánci dopravní buzerace nahradit striktní regulací.
Není nic snazšího než jim v tom vyhovět a uplatnit jejich myšlenky do praxe.
Vyšleme tím pozitivní signál všem 411fans a vytvoříme na chvíli ten
ideální regulovaný a "zklidněný" svět. Ověříme si, zda je model411 skutečně
bezpečnejší a lepší. Kromě toho, součástí hry se chtě nechtě stanou
i ti z nás řidičů, kteří zaujímají k zákonu 411/2005 neutrální postoj podle
hesla "nějak bylo, nějak bude". Ukážeme jim, jak konkrétně bude, což jim
jistě pomůže se rozhodnout, na jaké straně stát.
10.06.2006 D-FENS
special thanx 2 Q and Root