aneb jak v neochotném obchodě koupiti nebezpečnou drobnost. Smutná kombinace.
Před rokem v mém novém starém autě přestal nějak hřát z poloviny autozapalovač,
někam jsem ho zahodil s tím, že časem koupím nový. A vzpomněl jsem si na
něj dnes v sobotu dopoledne, když jsem jezdil po městě. Jedu do Elitu, právě
schválně do Elitu (protože doporučení a pár vlastních neutrálních zkušeností),
naštěstí ho mám cestou.... „Máte autozapalovače? … tyto drobnosti bohužel
nevedeme .. Sobota? … zkuste autokelly tady kousek vedle.. OK dík.“ To
jsem netušil, co mě s touto drobností ještě čeká.
Malé parkoviště Autokelly v Hradci Králové, nacpané k prasknutí 8 automobily
všech sociálních kategorí, dokonce na jedné odtahovce lehce ťuknutý (oprava
40 – 80 kKč v autorizáku tipuju, neautor. tipuju 30 – 50 kKč) 4kový golfík
ftunyngu. Prodejnička 4 x 7 m, dvě pokladny, drobnosti a spotřebák
vystavený kde to jde i kde nejde. Třetina zboží Starline, druhá třetina
Polsko a třetí známé i neznámé značky. To samé vizuálně na reklamních plakátech.
Za první pokladnou všeznalý, všude byl, vše 2x viděl a ještě tam jednou
pojede 45 letý borec, za druhou 45ka nějaká paní, asi uměloblond.
Mezi drobnostmi a spotřebákem jsem našel dva druhy zapalovačů, značka
Stanley a celý štastný řešil dilema, tak kterýýý! Jeden takový běžný a
jeden takový kratší, oba v blistru, cena stejná = do 50 Kč. Méně zapalovače,
více místa v interiéru, aspoň to nebude překážet, beru krátký.
„Dobrý den, nafakturujte to na tohoto pána…. 39 Kč děkuju … Mohu nůžky?"
(střííííh) vytáhl jsem zapalovač a prodavačka sama se nabídla že blistr
zahodí. "Děkuji, nashledanou.“ Šlo to pěkně. ?
Dojdu k autu, sednu do své motokáry, zasunu ho, ono to hřeje ale tak
nějak napůl. „Hm, kratší, nějak se tam viklá, vyměním ho za ten normální“,
přemýšlel jsem.
Za tu chvíli se prodejnička zaplnila dalšími potencionální zákazníky,
takže ještě dva (z pěti celkem) a už bude fronta venku. Napadlo mě, že
dnes v sobotu asi celý Hradec potřebuje opravit auto či co. Létali tam klíňáky,
výfuky…
Já: „Brý den, před chvíli jsem…. nehřeje, rád bych ho vyměnil za ten
druhý běžný, je možno? On ten běžný je o milimetr nebo dva delší a to bude
asi ono.
45ka: nojo, ale to už je rozbalený, jak já to prodám?
J: Já vím že to je rozbalené, ono to z blistru jinak ani nejde. Rád
bych ho vyměnil za ten druhý, takovou drobnost.
45ka: nojo, ale to už je rozbalený, jak já to pak prodám?
J: tak to jen vyměníme. (a pomyslel jsem si, protože jsem dělal taky
v obchodě, že nejste čuráci a vedoucí vám tu záměnu při inventuře v klídku
podepíše)
45ka: nojo, ale to už je rozbalený, jak já to pak prodám? co myslíš
kolego? leda si koupit i ten druhý.
Borec: no jedině to poslat na reklamaci, ale …
Já: ale ano přesně tak, vadný není, jen je kratší než potřebuju. Potřebuju
ten druhý.
45ka: nojo, ale to už je rozbalený, jak já to pak prodám?
Já: prosímvás, tak já si koupím i ten druhý. Nebudu tady řešit… 42
Kč…. nassCHle.
A pomyslel jsem si něco o čurácích a krávách, kal. .45 a Americe, protože
jsem si vzpomněl na kolegu, který se po 20 letech vrátil z jůesej, na jeho
vyprávění, o přístupu obchodníka k zákazníkovi. (např. o mobilních operátech
to bylo zajímavé srovnání, a ne jen cenově!!) Do 14 dnů (jak u koho) přinesete
zboží zpět obchodníkovi, ani nemusíte nic zdůvodňovat, prostě nevyhovuje,
automaticky vrátí peníze. Na druhou stranu, něco jako 2 letá záruka tam
není a záruka je plně v kompetenci výrobce nebo prodejce. Kdo co poskytne,
to je, ale povinnost to není.
Po odchodu mě zamrzelo, že jsem 45ce neřekl, že se tváří, jako kdyby
to platila se svého a jestli jo, tak si v klidu koupím i ten druhý, aby
si mohla koupit lepší barvu na vlasy. Tak přístě no. Tak. Mám dva, kdo
z vás to má! (copyright Paroubek).
Nojo, ale ani ten druhý moc nehřál a vyklal se. Hm, kašlu na to, jedu
dom. Odpoledne pořeším nějak samičí dírku. (milý čtenáři, ještě mě nesuď!)
Odpoledne jsem skutečně testoval jeden a druhý a druhý a první, moc
to nehřálo a viklalo se. Kouknu do dírky, pružné plíšky … chce to přihnout
… kurna co je ještě plus a co už mínus abych to nepřihnul moc a neudělal
zkrat a šroubovákem nezkratoval. … hm hm hm, zkusím z papíru si udělat izolaci
na šroubovák kdyby se mistr tesař utnul a přeskočil mi šroubováček na plus
a mínus zároveň. Odpojovat baterku se mi nechce. Štouchy plíšku šťouch,
jiskra, radio se vyplo a zaplo, bez odpojené baterie to nepůjde. Ok.
Baterie odpojena, plíšky přihnuty, baterie zapojena, zkouším běžný zapalovač.
hřeje, vyskočí si, ale celý vypadne ze samičího slotu na podlahu auta.
Kurva, to by za jízdy nešlo!!
Zkouším krátkou verzi, zasunu, zmáčknu, jééé ono to jde zmáčnout ještě
víc hlouběji… zkrat! Co to? Zmáčnu znova až nadoraz, opět zkrat. hm, zmáčknu
na první aretaci, nahřeje se a povyskočí si. Paráda, aspon nevyskočí na
podlahu. Jenže tohle přece nebudu za jízdy řešit, na jak moc ho zmáčnout.
Achjo, to byl nákup teda.
Hm, a co ted? Zvolit, který vyskakuje nebo ten co dělá zkraty? Přihnul
jsem plíšky ještě více, opět testnul vyskakovaní, ted už nevyskočil, trochu
tam drží, OK, hotovo! A zvolil jsem tak i proto, protože tatík bývalý krajský
hasič říkával, že od zapalovačů viděl shořelých mnoho aut.
Nojo, ale proč ten krátký zkratuje? Kdo nevíte jak to v samičí dírce
zapalovače vypadá, běžte se prosím podívat, tohle jsem fakt už nefotil.
Uvnitř samičky je v určité hloubce jedna dvojice aretačních pacek a ještě
hlouběji druhá. Jedno je jeden pól a na tu druhou přijdete jistě sami.
A ty packy nám aretují ten zapalovač za to osazení. Jedno jeden pol a druhý
vysouvací ten druhý. A takto je povysunutý střed, když se zapalovač nahřívá.
Hm, chytrý, pomyslel jsem si. A uvnitř je asi něco jako termostat, nahřeje
se to, vypne, krásné, za pade.
Nebezpečí číslo jedna:
A co když teda zatlačím na doraz? Stane se toto:
Z útrob vyjede ještě osazení, které se pak dotkne pacek pro ten první
pól (vnější plášt samečka) a zkrat je na světě. Hmmm, tak to je device
jak stehno. Ještě že jsem to nepoužil. Nutno podotknout, že to osazení
se při zlém pohledu dotkne vnějšího pláště zevnitř, takže pak proud nevím
kudy teče, zda vůbec nějaký jde na topnou spirálu. A dále, tam kde tento
kratší má toho zlé osazení, má ten běžný stejného výrobce keramickou izolaci
a žádný zlý basmek tam nevylézá!
Nebezpečí číslo dvě:
Ještě, to černý za co to držím, to je nějaký měkký a nijak pevně to
tam nedrží. Jejda, to sem nechtěl
To držátko je tvořeno měkkým gumovým okružím, které je mělkou drážkou
v mezikruží držátka a vnějšího obalu zapalovače jaksi fixován. No na to,
že to je třeba ovládat za jízdy, vnější kovový obal je horký a kdo ví,
jak to gumové okruží bude držet za rok, fuj, raději ne.
Takže závěrem:
Zapalovač je drobnost, kvůli které vám může shořet auto. Měřením jsem
si u obou ověřil, že vzdálenost vnitřního druhého pólu samce v pohotovostní
poloze je jen asi 2 mm vzdálena od příslušného kontaktu v samiččí dírce
(kde jsou při zasunutí a nahřívání v kontaktu). Takže stačí, aby vaše dírka
nebyla 30 mm, ale 29 mm a funkční plocha zapalovače z Číny (milimetr sem,
metr tam) nebyla 25 mm ale 26 mm a budete mít ekologický táboráček časem
třeba. Dbejte prosím při výběru, zda má zapalovač keramickou vnitřní izolaci,
zda se moc sameček v svých posuvných částech neviklá a zda držátko se jeví
bezpečně a pohodlně ovladatelné. Není dobré, když za jízdy se leknete z lokálního
popálení prstů. V případě podezření na nebezpečnost celého systému, mějte
při nepoužívání samečka mimo samičku.
17. 7. 2010
audis