|
osobní auta, jejichž pasivní bezpečnost je vykupována defomačními zónami, výstuhami, milionem ajrbegů, atd. čímž se z aut vhodných na ježdění, stává auto vhodné na havárii.
Oslavná óda mé kamarádky na její volvo, které má hrozně silné dveře a je fakt bezpečný je dokladem toho, že těžké krávy některé lidi táhnou. Moje felicie měla papírově tenkou kastli a nebezpečně jsem si v ní nepřipadal. Oproti mé nynější octavii jsem v ní měl lepší až výborný pocit odkud kam to auto vlastně je a připadala mi, že má svůj fun factor. V rámci úspor namontovali na octavie podstatně menší fun factor (i když jako dělník má své nesporné výhody).
|
|
|
Otazka zni, zda jste ochoten za to zaplatit, nebo jestli budete (ja vim, vy ne) rvat, jak vas ti kapitalisti okradaji, kdyz kvuli tomu zdrazi ceny dovolenych na Makarske.
|
|
|
A pritom by meli slevit, protoze autobusy obcas jezdi na min kolech a neosoupavaji tolik pneumatik.
|
|
|
"Je třeba dohnat" byla ironie. V současných autobusech si připadám přiměřeně bezpečně (i když s nimi jezdím jen občas).
|
|
|
to máš těžký. posedlost bezpečností je dnes v módě, na dračku jdou helmičky "na doma", aby se mali idioti nepoučili a idioty zůstali, vodítka na děti a podobné zhovadilosti nahraditelné "zodpovědností".
a tak se i z aut staly obludy, které váží tunu tam, kde před 20 ltety měly o 200 kg ocelí méně. dokonce to jde tak daleko, že i motocyklisté, kteří dříve byli živi okamžikem a užívali si jej, dnes sedají na těžké a slabé stroje (v porovnáním s konfekcí starou 10 let) a na DOBROVOLNĚ se navlíkají do imbecilních oblečků zářivých barev, takže přinejlepším vypadají jako metaři, co jedou domů ze šichty, ale daleko častěji vypadají jako pitomci... to vše ve jménu BEZPEČÍ NA MOTORCE. další krok už je jen prodej motorky a nákup škodoffky, protože je praktičtější 8o/
|
|
|
Kua, musim vyhodit z kufru tu reflexni vestu "na nocni" navraty. Protoze jedine tak budu velky macho (zijici okamzikem) jako tady Jenda.
Jeste teda odparu slidery, pze velky kluci drou drsne kolenama. Taky bych mel asi zahodit vlastni usudek.
*facepalm*
|
|
|
Na tu reflexní vestu bych nenadával. Otcův dobrý kamarád kdysi, před 1989, zastavil v noci a za deště u dopravní nehody, chtěl pomoct a když vystoupil, zabil ho autobus. Řidič autobusu ho za tmy neviděl.
Já osobně jsem málem v noci sejmul bábu na kole. Neosvětlená a v tmavém oblečení.
|
|
|
Tu bábu by dost dobře řešilo už nyní povinné bílé světlo vpředu a červené vzadu. Silně pochybuju, že blbci nedodržující toto budou nosit vestu, i když bude případně povinná...
|
|
|
Vesta je podstatně lepší než světlo. (Velká reflexní plocha.) Začínají jí nosit i chodci mezi vesnicemi, běžci, atd. a já s tím souhlasím. Také se jí snažím za snížené v. nosit.
Co na reflexních prvcích vadí motorkářům sice nechápu, ale to není můj svět.
(PS: vodítka na děti a helmy na doma považuji za běžné situace za volovinu.)
|
|
|
Tak vetsine motorkarum nevadi nic a vetsina lidi po setmeni nasazuje reflexni prvky, pac maj nejaky potuchy o fyzice ze zakladni skoly.
No a pak jsou tu taci, kteri zrejme litaj pouze po okruhu v Brne :)
|
|
|
Co jim na tom vadí? Představ si chopperistu s naleštěnou motorkou, plnou chromu, on v kožených hadrech za spoustu prachů a na to si dá metařskou vestu?
Já jí na motorce nosím, ale to hlavně kvůli tomu, že již mockrát jsem musel myslet za někoho jiného a to mi vadí.
Hodně motorkářů řeší svou neviditelnost svícením dálkovýma světlama i ve dne, to je IMO mnohem větší kravina, než reflexní vesta,...
|
|
|
Nevím, to nejdou dát nějaké reflexní prvky, aby člověk nevypadal, že poklízí po psech?
|
|
|
Reflexní proužky na kožené bundě jsou IMO decentnější.
|
|
|
Místo proužků bych dal blesky. Zvláště s jistým typem přilby by to mohlo působit zajímavě:).
|
|
|
Ale tak si uz rovnou poridte originalni vystroj tech jednotek :-)
|
|
|
Převlečník Eichentarn s reflexními proužky? Inu proč ne!
|
|
|
|
Tohle se ke mně přiblížit zezadu, volám otci představenému, jakým způsobem pekelníka sejmout.
|
|
|
Víte, co mě fascinuje?
Na jedné straně ty průpovídky "Já můžu na motorce jezdit mezi pruhy, když se vejdu" (zažil jsem jednoho, co "se vešel" do prostoru vytvořenému ostatními pro sanitku nebo jednoho, co v kopci vedle autobusu náhle zjistil, že "se nevejde", když mu z horizontu naproti vyjela Tatra), "V reflexním oblečení jezdí leda debil", "Přece nebudu zbytečně svítit", atd. atd.
A na druhé straně těch keců, když tak NĚKDO JINÝ skutečně jezdí, zejména když dělá přesně tohle, ale místo motorky si vezme jízdní kolo.
|
|
|
Myslim, ze pokud ma dotycny stabilitu, nedotyka se ostatnich a nezdrzuje provoz, at si mezi pruhy jezdi treba BVPckem, jedno, zda s helmickou, nebo bez.
|
|
|
No ja to vidim asi takhle: Je dobry, ze se tyhle veci daji koupit. Na podzim jsem jezdil v oranzovy veste, protoze ten skutrik se da fakt prehlednout. Ale byl bych PROTI tomu aby to nekdo narizoval plosne.
Helmicka na doma... Nevim jakou mas na mysli, ale uz jsem byl kousek od toho abych jednu koupil. Prcek epileptik a furt ssebou triskal. Nastesti uz tomu tak neni. (ta prilbicka vypada spis jako to co maji boxeri, nez jako cyklo)
Voditko na dite. Pro normalni dite naprd a navic to srazi jeho sebeuctu. Ale videl jsem uz spoustu autistu a pro NEKTERE to byla jedina moznost prezit.
Takze jsem rad, ze to existuje, ale jsem proti plosnemu narizovani. A jestli si to lidi z hysterie kupujou... Je to jejich race. Ja jsem rad, ze prcek nic takoveho UZ nepotrebuje.
BTW zrovna behem dneska se me pokusili tri ridici aut vymacknout z praveho pruhu na chodnik. Levy jel pomalejc a ja v pravym rychlejc. A zrejme jsem malej (2m 110kg), nebo tak neco. Asi si namontuju houkacku z lokomotivy nebo barevnou hudbu.
|
|
|
zadam grammar nazi aby ignorovali ssebou. Je to preklep.
|
|
|
Pochopitelně pro člověka, kterému to kompenzuje nějaké jeho omezení je to něco jiného.
|
|
|
Maly jste, tedy v meritcich silnicni dopravy. Dva metry na vysku jsou OK, takze jeste to same na sirku a minimalne 4.5 na delku, hmotnost zvysit na dve tuny a vic a nikdo vas vytlacovat nebude.
|
|
|
Jenze na motorce se mi libi ta agilita. Tu bych jaksik pozbyl. Tak to budu akceptovat a predvidat, ze me obcas nekdo prehlidne. A az bude od ledna platit novy zakon, poridim si 125ccm. Ta 50ccm je na my kila slabsi. Se silnejsi se budou tyhle situace dat resit nejen brzdou, ale i plynem.
|
|
Obávám se, že volání veřejnosti po bezpečnějších busech zůstane nevyslyšeno, protože to z technického hlediska nejde. Konstrukce autobusu se od konstrukce auta odlišuje tak dalece, že by vlastně vznikl úplně nový druh vozidla.
Existuje významný potenciál, jak bezpečnost autobusu zlepšit, ale neexistuje po tom reálná poptávka, protože významnným zákazníkem pro výrobce autobusů jsou dopravní společnosti mnohdy vlastněné státem, městem nebo regionem a těm je to buřt.
|
|
|
Tak vis proc jsou americke skolni autobusy uz mnoho let de facto stejne a maji stale kapotovou karoserii alias cumak...
|
|
|
Tak hlavně americký školní autobus je posazen na rámu z náklaďáku. Evropské autobusy mají prostorový rám z všelijak posvařovaných jeklů (samonosnou karoserii). Poslední autobus na rámu bylo RTO.
|
|
|
Jejda, takže Karosa má samonosnou karoserii???
Tím myslíš těch pár jeklíků a panely z plechu (venkovní) a laminátu?
Tak to to je samonosná karoserie jak řemen!
|
|
|
|
Tak bych si dovolil tě ujistit, že Karosy prostorový rám, ani to, co je dole ve fotogalerii přiloženého článku, prostě nemají.
Karosy mají bez výjimky rám, jehož hlavními prvky jsou nosníky obdélníkového průřezu umístěné podélně o rozměrech cca 150 x 300 mm.
Já osobně jsem s jednou Karosou po "odstrojení", kdy jsme nejdřív brali ND a na konci už jenom blbli s flexou a přímočarkou, najezdil po autoparku hezkých pár km.
Vítr ve vlasech, v očích smrt, na zádech jinovatku a na tachu 30 ...
|
|
|
Ups, tak to dopadá, když si člověk něco myslí, neověří a hodí to do placu...
Jako fakt jsem si myslel, že Karosy mají jen takovou samonosnou klec, která je okarosovaná. Ty podélníky jsou kde, vedle středové uličky?
|
|
|
|
Pekne je, ze ac je to shnile na troud, stale jeste to ma dostatecnou pevnost na to, aby se s tim dalo jezdit...
|
|
|
No, jezdit se s tím dá, na to jsou hlavní nosníky stále dostatečně pevné. Leč občas nějaký cestující může propadnout podlahou nebo schody, které mohou po pouhých 13 letech být poněkud řídké, jak vidno zde www.doz.estranky.cz/clanky/so1659.html na druhé fotce shora. Pokud se opravdu průměrný věk autobusů pohybuje kolem 14,5 roku a takovýto stav není vyjímkou, tak potěš koště.
Inu, jak praví necyklopedie - Vrakosa Zrzavé Mýto :-))
|
|
|
Cetl jsem "smrtonosnou karoserii" a nepodivil se.
|
|
|
Třeba Karosa B731 má nosný rám, pravda není to rám náklaďáku. Problém není rám, ale budka, která musí být za a lehká, za b co nejvíce prosklená a za c uvnitř co nejvíce prostorná.
Mimochodem Liaz dělal "autobusy" postavené na podvozku nákladních aut až do svého zániku. V uvozovkách proto, že normálnímu autobusu se to příliš nepodobalo.
|
|
|
...protože jsou nejlevnější na trhu? taky není pravda, že jsou "stejné". můj pratranec zavlečený do Los Estados Unidos r. 1982 jezdil do školy autobusem, no nikdy takovým jako Forres Gump, kterej myslíš ty. Bylo to něco na způsob krátký karosy - bez čumáku, hranatý, dvoje dveře. rodiče maj někde fotku, jak jde kluk do americký školy...
|
|
|
Vidis, ja tam ty zlute nosate pixly potkaval jeste letos.
|
|
|
Nabízí se ovšem otázka, zda tyto autobusy také mají dostatečný zavazadlový prostor na konzervy, lahváče a další nezbytnosti po dobu dovolené. :-)
|
|
|
Kde je ten potenciál, pls.?
|
|
|
|
Ve fázi návrhu se na to asi mohlo pomyslet. Nicméně kdybychom chtěli zvyšovat bezpečnost, tak už bychom museli začít přemísťovat dopravní značení, mýtnice, osvětlení, pak stromy ... Jakkoli mi je těch lidí v autobuse líto, myslím, že dálnice má normami stanovenou bezpečnost na dost vysoké úrovni, a další vylepšování už by pomohlo jen velmi okrajově. Spíš by se vyplatilo takové peníze dát do oprav chátrajících úseků silnic a dálnic ...
|
|
|
jak jsem zdůrazňoval, nemám o nehodě moc informací, ale působilo to na mě dojmem, že sloup s kamerou byl "hned" za svodidlem. Takže to mohlo být stejně "inteligentní" řešení jako přechod pro chodce se semaforem přes dálnici u ruzyňského letiště www.mapy.cz/#x=14.294750&y=50.102892&z=16&d=stre_120345_1&t=s&l=15 , tj. spíše hotfix než standardní dálniční příslušenství. Souhlasím s vámi, že nelze nic udělat 100% bezpečně, dokonce ani za cenu enormních nákladů, ale tento případ mi přišel, že byl přesně o tom, co říkáte - mělo se na to myslet ve fázi návrhu. A sloup hned u svodidel by snad soudný projektant nenavrhl, spíš to vidím jako horkou záplatu. Usuzuji jen z těch pár fotek rozpáraného busu na internetu, možná to bylo jinak.
|
|
|
Já to vidím jinak. Myslím, že paradoxně ty moderní dálnice, kde jedete rychle, jen to tak potichu šumí, jsou nebezpečnější na usnutí, než třeba D1, kde vám adrenalinový zážitek usnout nedá:-).
|
|
|
Bohuzel tam nejedete rychle (protoze nesmite) a o to je to horsi -- a v autobuse ci nakladaku tim spise.
|
|
|
Nechci se hádat, ale na AutoiDnesu tvrdí, že se (snad i) volá, a že na to kupodivu taky někdo slyší. Ovšem jaká je skutečnost...
tinyurl.com/89mpu3t
S poptávkou souhlas, to je přesné, jmenovaní je kupují, i když pak autobusy jezdí prázdné (takže vlastně nemusí být bezpečné :D )
|
|
skor si myslím že je vačší problem odrbavanie povinnych prestávok. Naneštastie vodič čo zaspí často vojde do protismeru a zabije okrem seba aj niekoho ineho.
Takže v tomto smere by som uvital doraznejšiu kontrolu.
|
|
|
Kdyz ridic dokaze sofistikovane oblbout digitalni tachograf, dokaze sofistikovane oblbnout i policajta.
|
|
|
Únava je subjektivní pocit, který nucená přestávka dost těžko zažene, pokud jsou dva, je nesmyslná o to víc.
|
|
|
Tohle říkají hlavně ti, co podle povinných přestávek nikdy nejezdili. Já cca rok ano a po této zkušenosti bych je úplně jinak modifikoval. Hlavní problém bezpečnostní přestávek je v tom, že nedokáží zařídit, aby v době řízení byl řidič opravdu fit. Je to poněkud odvážné tvrzení, ale já jsem pro, aby si dobu řízení upravoval řidič sám podle své momentální schopnosti být fit. Pokud už by se to mělo regulovat, měl by být nějaký týdenní fond povolených hodin za volantem a na lůžku a řidič sám by si měl určovat, kolik hodin pojede a kolik bude odpočívat. Potom nebude docházet k absurdním situacím, kdy přestože můžete být za volantem, přemáháte únavu, ale zastavit na odpočinek nemůžete, protože byste si vyčerpal denní limit výkonu...
|
|
|
Stoprocentní souhlas, přesně - důsledek toho, že kvůli jedněm debilům od přírody se dělají debilové i z defaultně normálně myslících lidí (omezení práv většiny kvůli nezodpovědnosti menšin, dnes standartní metodika). Ovšem inteligenční kvocient orgán na silnici těžko otestuje, notabene když sám je většinou blbej jak putštok, takže "tolik potřebné" kontroly na (ne)prošlost lékárniček, množství cukru v krvi, a jiné oblíbené kratochvíle (včetně těch tachografových) zatím určitě neubudou.
|
|
Mily autore, jak jsi reagoval kdyz zli zakonove doplnovali na auta vnejsi zpetna zrcatka? (minim ty leve)
Jako pouceni k Tvemu clanku:
Bezpecnostni prvky bohuzel petici do praxe nedostanes .
IMHO v tomto konkretnim pripade by byly platne jak potapeci zapalky.
|
|
|
V tomto konkretnim pripade by mozna pomohlo jedno celkem levne zarizeni za 6 - 8 tisic Kc, konkretne Guideo od Valea... Ale jsem tim poslednim, kdo by vyzadoval, aby to autobusy mely v povinne vybave.
|
|
|
Máte s tím werkem nějaké zkušenosti? Po rychlém vygůglení dost dobrý, ale funguje to pořádně?
|
|
|
Bohuzel nemam, take shanim nejake reference, nez za to utratim penize.
|
|
|
Tak jestli chcete, postněte to pak případně sem, dtto já ...
|
|
|
BTW to by mohlo fungovat i ve smartphonu v držáku (jako navigace) ... to by bylo dobré téma prgnout to na Android ... neexistuje už něco takového?
|
|
|
Nebo AFIL co mají Citroëny. To rovnou usínajícího řidiče kopne do zadku z té správné strany, než ho tam kopnou svodidla.
|
|
Jsa strojar vim, ze konstrukce se pocitaji s nejakym koeficientem bezpecnosti. Proste danou silu udrzi prvek s prurezem 10mm^2, ale aby to bylo sichr, vynasobime to koeficientem k=***. Nekde, kde nesupi tolik na hmotnosti, ale zalezi na bezpecnosti dame treba 10. Jinde to bude treba 5. A letadla? tak se hledi na gramy, tak tam dame 1,1-1,2.
Takze state udelej neco s tim. At se letadla navrhujou taky s koeficientem 10. Ze to pak bude hlinikovy ingot, ktery vzletne jen s motorem z raketoplanu? Nebo ze to bude muset byt cele z karbonu? Tak at, i kdyby to melo zachranit jeden lidsky zivot, stoji to za to ne?
|
|
|
Zas na druhou stranu musíte uznat, kdyby většina toho autobusu byla z uhlíkovejch kompizitů, KAŽDEJ cestující měl svoji sadu airbagů a autobus by měl projektovaný deformační zóny už od začátku, mohlo to bejt bez obětí...
Sice by novej stál tak 10x tolik, ale fungovalo by to...
Tak, a teď babo raď :P
|
|
|
Dnes na čété jedna říkali, že by byly dobrý v autobusech bezpečnostní tříbodové pásypyčo.
|
|
|
Jeste lepcejsi by byl kanagom, pripadne cestujiciho fixovat sesivackou.
|
|
|
Jooo sesivackou. At zijou SM busy.
|
|
|
Ja tedy jel busem SA, coz moc SM neni, ale pravy SM bus i bez sesivacky je bud v mrazech, nebo pri teplotach, jako byly minuly tyden, de facto od kazdeho jineho dopravce. Ale porad lepsi, nez vlaky, kde je to k tomu jeste pervers (kozenka, pot, uniformovani prisni lide, silene ceny...)
|
|
|
Eurolines je taky v pohode...
|
|
|
Aha, ja s nima jel jen jednou a des a hruza, ale mozna jsem mel jen smulu na nejaky divny exemplar.
|
|
|
IMHO by stal takovej bus mozna i vic nez 10x tolik. Ale proc ne. Kdyz si nekdo zaplati vylet takovym busem, proc ne. Kdyz se ten bus uzivi, proc ne. Ale davat statnim befelem, ze busy budou moc byt jenom takovy... Nezlobte se na me, ale to se mi nelibi.
Jako na zachode tribodovy pasy taky nepotrebuju. Ale esli to ma zachranit treba jen jeden zivot, tak to naridime?
|
|
|
To je jako pouzivat misto toaletniho papiru zlatou folii. Jde to, je to nepohodlne a neskutecne drahe. A je to na hovno (v pripade autobusu by se cestujici stejne zabili jinak, treba tim, ze by uhoreli, nebo se zadusili)
|
|
|
Hmm zkusenost s tim nemam. Muze nekdo rict jak takovej carbon hori? Tuhu se mi moc zapalit nepodarilo.
|
|
|
Do krbových kamen nic moc. Vzhledem k tomu, co se z karbon.vláken vyrábí - sportovní přilby, díly kapotáže na F1, všeliké výztuhy, kryty, spoilery, vidlice aj., obvykle pro kategorii racing - budou výrazně hořlavější materiály...
|
|
|
uhlíkové vlákno moc hořlavé není, kevlarová se dokonce používají jako lehký stupeň protipožární ochrany (rukavice, kukly ap. Nomex?)
Skelné je nehořlavé zcela.
Hořlavá je pryskyřice, bez modifikátorů celkem dost. Ale tomu se standardně odpomáhá retardéry hoření (karoserie) nebo použitím keramiky (kotouče, spojky ap.)
Mj. výztuha rozbrušovacích flexo-kotoučů je kevlarová.
|
|
|
Je to asi tak, že uhlí, hoří celkem obstojně, na tom se shodneme. Tuha hoří o poznání hůře, ale třeba v rozehřátých kamnech se spálit dá. No a pak je tu diamant, mám takový pocit, že tím by se topilo velice obtížně. Je to všechno čistý uhlík, ale energie potřebné na roztrhání vazeb jsou dosti jiné. Vše je o vnitřní stavbě, samotná matérie se na vlastnostech podílí v podstatě až druhotně.
BTW, nebylo by od věci si zažádat o grant na pokusy se spalováním diamantů, což :-D .
|
|
|
Hmm ja bych spis tahal z diamantu vlakna. Nebo treba by sly udelat nano diamanty a ty pak dat do netkane textilie. To by byl grantik.
|
|
|
nebo v eurokantýně sbalit Ashtonovou a posléze dodávat do EP diamantová těžítka...
|
|
|
|
Z karbon.vláken se vyrábí třeba koncovky výfuku na motky, sám jsem jednu měl, takže asi v klidu, řekl bych.
|
|
|
Tak vzdycky je to jen otazka penez. Trebas takova Formule 1 - manik to narve ve 200km/hod do zdi a obvykle z toho vyleze zivej. Pred par desitkama let z toho obvykle vypadl mrtvej..
Dozajiste by sel udelat autobus takovy, aby i pri narazu 100km/hod do zdi se nikomu nic moc nestalo. Slo by to, technicky je to mozne...ale bylo by az prilis drahe :-)
|
|
|
dalo by se to - při rezervaci zájezdu by se odebral odlitek pozadí, takže by měl každý na cestu svou kompozitovou skořepinu na míru, pětibodové pásy, kompozitový límec, fire-resist spodní prádlo, kompozitový blembák(pro konzumaci chleba s řízkem bych asi preferoval vyklápěčku) a lets go do Norimberku na nákupy.
|
|
|
Přejeme příjemných 13 hodin cesty na Jadran:).
|
|
|
tak pokud by celý bus vypadaly nějak takto - http://utopianist.com/2011/04/high-speed-bus-seats-23-goes-150-mph-video/
- to by se dalo i bez pauzy na wc
|
|
|
|
No jasne, jeste vycevkovat a jedeeeem :-)
|
|
no spousta silných slov ale já bych ty pásy nezatracoval. Kdysi jsem měl to potěšení se s autem převrátit. Nic příjemnýho to nebylo. Kdybych neměl zapnutou kšandu tak bych v tom nejspíš lítal jak tenisák a nejspíš by došlo i na nějakou tu zlomeninku. Takhle jsem to odnesl asi 5cm škrábancem na ruce. A když si představím že absolvuju budku v busu a kolem mě se bude přesejpat dalších 50 lidí tak se mi dělá poněkud plócho. Mimochodem podle tvrzení člověka který s tím poměrně často cestuje mají autobusy BOVA tříbodové pásy. Samozřejmě si je skoro nikdo nezapíná. Docela by mě zajímalo kolik z těch lidí s rozbitýma čumákama mělo zapnutý pás. Lidem co to schytali pilířem by pásy nepomohly ale ti co se vysypali ze sedadel, nabili si hubu a dolámali haksny si mohli pár nepříjemností ušetřit kdyby se přikšírovali.
|
|
|
Kdyby byly v řiti ryby, nebyly by rybníky.
Já jsem taky sral na hlášení stevarda, abych se připoutal, vypnul všechna elektronická zařízení, nežral a nechlastal.
Vodteďka budu nosit při chůzi matraci, abych si nenatloukl koleno...
|
|
|
Tak nejak. Ja kdysi s cerstvym ridicakem prevrhl starou skodovku (jo, tu strasne nebezpecnou "smrtelnou past" Skoda 120), pasy jsem nemel. A co se mi stalo? Vubec nic.
|
|
|
Systém ovšem nezajímá, co se Vám stalo/nestalo. Podstatné je, že jste neměl pásy. Za to nesete zodpovědnost. Nikoli sobě, ale systému.
|
|
|
No, ja bych si je v tom aute i zapnul, ale co by mi to bylo platne, kdyz jeden konec toho pasu nebyl vubec k nicemu pripevneny? :-)
|
|
|
Může být, že té skutečnosti dodnes blahořečí vaše játra, případně slezina.
|
|
|
No, zadne zasadni pretizeni tam nebylo, akorat jsem se trochu prastil do leveho ramene o sloupek, to jsem citil asi dva dny, cili nejspise ne...
|
|
|
Moje jedina vaznejsi havarie za cely zivot byla v Honde CRX, kdyz jsem ujizdel v cca 20 letech policajtum a na posledni mozne krizovatce jsem to bohuzel napalil do boku Felicie.
Jel jsem cca 80km/hod, nepripoutany - pravda, docela dost polozena sedacka, takze jsem v tom "napul lezel".
Zkusenosti: Cca 1 minuta slabsi "dezorientace", spocivajici v tom, ze jsem se nemohl rozhodnout, jestli mam utikat, a nebo tam na ty policajty pockat...Nakonec jsem neutikal :-)
Pak me cca 2 dny malicko pobolivaly svaly na rukou a nohou, jak jsem se zaprel a tudiz to schytaly ruce a nohy. Pobolivaly = obcas jsem si i uvedomil, ze me neco malicko poboliva, zadna trvala intenzivni bolest.
Jo a jednou jsem se prevratil s Skoda Felicia Pickup do cca 1 metr hlubokeho prikopu, takze auto slo na strechu, v rychlosti temer nulove (nedal mi nekdo prednost z vedlejsi, a jak jsem na to slapnul v pomerne vysoke rychlosti na to auto, tak to ke konci slo do smyku a dokodrcalo se to az k tomu prikopu. Vezl jsem sebou nejakou slecnu, oba jsme byli pripoutani. Slecna skoncila v nemocnici na par dni, meli nejake podezreni na vnitrni zraneni, coz se nastesti nepotvrdilo. Pripoutana, auto se prevratilo v cca 10km/hod maximalne..
Takze ja nevim no...Samozrejme poutat se ano, ale ze by to bylo nutne vzdy, to si nemyslim...Ja kdyz jedu nekam mimo mesto, tak se radsi s mym stylem jizdy poutam vzdy , clovek nikdy nevi :-))
|
|
|
A to už jsi v těch dvaceti měl toho čtvrtdruhýho metráku? Ještě, že jsi byl připoután a nepřevrátil ses na onu slečnu. :-)))
|
|
|
Ono v podstatě pásy ve 120 byly stejně k hovnu, pokud člověk dobrovolně neabsolvoval pětiminutové edukační cvičení.
|
|
Naprosto se ztotožňuji se vším, co root napsal. Navíc se mi líbí, jakým způsobem je to prezentováno, já bych to asi takto diplomaticky a neagresivně nenapsal (což beru jednoznačně jako rootovo plus). Díky za dobrý článek.
|
|
No jestli z 51 cestujících jich zemřelo 8, tak mi ta bilance ohledně bezpečnosti autobusu připadá docela lichotivá. Pokud bych srovnával s osobnim autem, který to na dálnici napáli do sloupu s kamerou, tak je to +/- jako kdyby z 5 lidí při nehodě zemřel pouze 1.
|
|
Nejsem příznivcem povinného zavádění různých asistenčních systémů do nově vyráběných osobních aut, a to ani ABS.
Ovšem u autobusů, vzhledem k počtům přepravovaných osob a ze zadání vyplývající nižší odolnosti konstrukce vůči některým druhům deformací, bych se nebránil diskuzi např. o systémech hlídání vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla nebo hlídání nechtěného vybočení z jízdního pruhu - což je častá příčina tragických nehod autobusů. V poměru k ceně nového autobusu jde o levné zařízení, které se dnes již montuje i do zcela běžných osobních aut jako Ford Focus. Toto zařízení by při celkem zásadním zvýšení bezpečnosti cenu autobusu nijak markantně nezvedlo a spotřebu samozřejmě už vůbec ne.
|
|
http://brnensky.denik.cz/galerie/nehoda-bus-kamion-hradecka-brno.html
Čekat, že autobus vydrží náraz do pilíře samozřejmě nelze, ale těchto pár fotek mluví za vše. Jak už jsem někde četl, autobus je v podstatě skleník na kolech. Dost mne naštvalo, když jsem se dozvěděl, že dcera jela se školou na výlet a děcka seděly po třech na sedadle. Chodila tehdy do páté třídy.
|
|
|
Vždyť se nic moc nestalo. Urval se akorát přední kryt:).
|
|
|
Myslite, ze kdyz sedi na sedadlech po trech, tak ze je pro kazde jedno dite to nebezpeci vyssi, nez kdyz tam sedi po dvou? Z jakeho duvodu?
|
|
|
nemůžou se připoutat, ale moc na tom nezáleží, protože takových škol a školek dojelo tam i zpátky naprosto bez problémů. Nevím jak je to možné, ale většina busů zkrátka nebourá. :-)
|
|
|
To, ze se nemuzou pripoutat, ale platilo a plati ve vetsine autobusu i v situaci, kdy jsou na sedadle ty deti jen dve, protoze tam zadne pasy zkratka nejsou :-)
|
|
|
v těch, kterými jezdily děti na školy a školky v přírodě, pásy byly.
|
|
|
Na vsech radach sedadel? Ja ze jeste nedavno bylo celkem bezne, ze pasy byly v autobusech jen v prvni rade...
(ono je to stejne jedno, protoze pasy jsou prikotveny k sedackam a sedacky nejakymi ctyrmi srouby velikosti deset nebo trinact k podlaze, cili pri pretizeni zpusobenem celnim narazem autobusu se vytrhaji i ty sedacky... pokud by sedacky vydrzely, pak pri celnim narazu stejne pas neni nezbytny, pasazer se beztak zastavi o operadlo sedadla pred sebou, jedina situace, kdy to ma smysl, je pri preklopeni autobusu na bok nebo na strechu)
|
|
|
U linkových autobusů by měly být pásy na předních řadách a v první řadě za zadními dveřmi. U dálkových autokarů by měly být pásy na všech sedadlech - tuším povinné od roku 2000. Zároveň by mělo být upraveno i ukotvení sedadel. Čelní náraz je "výhodný" hlavně pro ty vzadu, při převrácení pásy pomůžou všem. Přece jen, pokud z nějakých 2 metrů výšky ba na vás měl spadnout metrákový spolucestující...
|
|
|
A ještě - připoutání je povinné!!! Se kdysi policajti chlubili, jak kruciálně zvýšili bezpečnost zastavením autobusu SA a rozdáním 1OO-korunových pokut nepřipoutaným cestujícím:-)
|
|
|
Povinnost se vztahuje na rok výroby autobusu a je to až od 2004. O výhodnosti připoutání při převrácení by mohli vyprávět cestující s konečnou u Nažidel. V horním patře byla rázem sedadla přestavena do lůžkové úpravy.
|
|
|
Také si nevzpomínám, že by se děti mohly připoutat (poslední dobou už se to lepší).
(S velikostí šroubů jste optimista. Karosy měly sedačky uchycené k boční liště dvěma M8, co bylo u nohy v podlaze netuším, ale tak max M10)
|
|
|
já bych si to taky nepamatovala, ale jednou se to při odjezdu řešilo, protože autobusák odmítal odjet, dokud nebude na každé sedačce jen jedno dítě. Argumentoval tím, že se děti nemohou připoutat, respektive budou připoutané jen některé. Ty, které sedí po dvou, se připoutají a ostatní nic. Nakonec ho utloukli tím, že to zatím není povinné. Právě proto si to pamatuji, protože mě překvapilo, že tam všude pásy jsou.
|
|
|
A není to tak, že připoutat se povinné je v případě, že vozidlo je vybaveno pásy? Např. i v případě, že pásy jsou jen na pár sedadlech v buse (těch exponovaných) nebo třeba v autě ze 70. let, kde jsou pásy na předních sedadlech, ale vzadu ne?
|
|
|
já nevím, řidič něco takového říkal, ale nakonec s dětmi odjel. Nezjišťovala jsem to, jen mě překvapilo, že malé děti měly autobus s pásy a když jsem se dětí ptala, tak říkaly, že je to i v jiných busech.
|
|
|
Asi lepší kousek. Já si maximálně tak pamatuji, jak se řešilo, že "tímhle" opravdu ne. Autobusák byl dotčený, posléze i nasraný. Nakonec to vzdal, jinak by byl také utlučen.
|
|
|
možná to bylo tím, že děti chodily do škol, kde bylo harantů jak maku, protože většinou jely dva autobusy a zmizelo v nich hodně dětí. I lepší kousky mají své nevýhody, autobusy měly zatmavená nebo pokovená okna (nevím co to bylo, prostě není moc vidět dovnitř), takže rodiče mávali někam nazdařbůh, kde tušili, že by tak asi mohlo sedět jejich dítě. :-)
|
|
|
1x M8 ve třídě pevnosti 8 má povolených staticky 1 tunu zátěže. Na přetržení údaje po ruce nemám
|
|
|
Problém nebývá jen v tom, co unese šroub, ale také v čem drží. Třeba ta noha je kus lisovaného plechu s dírou uprostřed. To co povolí, bude ve většině případů okolí šroubu. Když už povolí šroub, tak spíš střihem.
|
|
|
nevím co je pevnostní třída šroubu 8, ale vím co je třída 8.8 (5.6, 10.9 apod.). první číslo znamená mez pevnosti ve stovkách MPa, druhé číslo znamená kolik desítek procent meze pevnosti je mez kluzu - a jedná se o nějaký tuším 5tiprocentní kvantil, to jest když předpokládáme rozdělení dle pana Gausse, tak 95 procent plochy klobouku musí být nad touto hodnotou.
|
|
|
jo doplňuju, ty pevnosti jsou jaksi smluvní na plochu průřezu šroubu neoslabenou závitem, prostě třeba pro M10 je to Pí krát 10 milimetrů nadruhou lomeno čtyřma, tedy 79 mm2
|
|
|
"Dost mne naštvalo, když jsem se dozvěděl, že dcera jela se školou na výlet a děcka seděly po třech na sedadle. Chodila tehdy do páté třídy".
Co na to říct... A seřval jste je alespoň v tý škole? Od kuchařky po ředitelku, co si to dovolili, objednat pro dvě třídy jeden autobus?
Je roky celkem zaběhlé pravidlo, že školy na výlety na kratší vzdálenosti objednávají autobus pro dvě třídy společně, t.j. nějakých 50 děcek + 4 učitelky. Ne všude je dostupný a ekonomicky odůvodněný 50 místný 25 tunový dálkový autokar, zpravidla to jistí běžný linkový bus místního zprivatizovaného ČSAD. Pokud s tím nesouhlasíte, buďto doplaťte druhý minibus nebo dcerku vezte sám řádně přikurtovanou v autosedačce - vítězi testu ADAC a pětihvězdičkovém EuroNCAP autě.
Šmárjá, jak jsme mohli jezdit na fichtlu bez helmy. Dnes když vidím, jak na staré jednorychlostní babetě jede stréc v integrálce, nevím, zda plakat nebo se skácet smíchy... My na tu "bezpečnost" jednou zdechneme.
|
|
|
Jojo, kdyby to stalo o polovinu vic, tak se Pepa Vohnout zblazni, ze jely deti tri na sedacce, z toho se muze Pepa Vohnout taky zblaznit. Zavdecit se mu nelze.
|
|
|
...a co teprve motorkáči v reflexních vestách - metaři jedoucí ze šichty 8o)
|
|
|
Neseřval, páč jsem se to dozvěděl s velkým odstupem. Na fechtlovi jsem nadělal taky spoustu pitomin. Člověk se na to dívá jinak, když blbosti dělá sám o své vůli a jinak, když se to týká jeho dětí. Rodiče holt bývají předposraní. Pamatuji se jak nás rodiče okřikovali při opékání bůřtů- nevypíchni si oko, nemáchej s tím klackem at někomu nevypíchneš oko, nemávej tím zapálerným klackem at něco nechytne atd..Jasně, že jsem to měl na háku a dělal ty blbosti o to víc :-D Naloupat plechovku smoly, zapálit a chodit s tím po nocích byla prča. Dodnes mám naprstu stopu od spáleniny. Jakmile má člověk děti, tak mu prostě hrkne v kuli.
|
|
|
Já mám také děti, 6 a 7,5 roku. Mávání s vidlemi na špekáčky též nemám rád, ale školní výlet s 3 dětmi na dvousedadle nebo zapomenutou lyžařskou přilbu fakt neřeším.
Já mám pocit, že dnešní až hystericky bezpečná doba ochuzuje děti o zážitky. Třeba když se počet dětí v autě mohl doplnit ne do počtu míst, ale do povolené nosnosti. Taková přeprava celého fotbalového družstva ve dvou škodovkách do sousední dědiny.... Nebo si vzpomínám, jak jsme se snad v 8 - 9 letech sámi připínali ko kotvovému vleku. Lyžovali jsme s koženými brašničkami kolem pasu, v kterých jsme měli každý svojí kotvičku. Dnes by se z toho nějaký revizák snad posral.
|
|
|
No jo, kotvičky – to my jsme ani brašničky neměli, prostě jsme si kotvu uvázali kolem pasu. No a když bylo děcko nešikovný a špatně kotvu nasadilo na lano vleku, kotva se vymrštila zpět a švih do tváře... No prostě to bylo veselý.
|
|
|
A co teprv pruves tazneho lana po zaberu. My meli povinnost si vzit ssebou tri a vice cepic na lyzarsky vycvik. To ocelovy lano bylo chlupaty a tak cepice krome termoizolace mela ochrannou funkci. V pripade kontaktu vlecneho lana s palici lyzare doslo k zachyceni cepice a ne vlasu.
|
|
|
Počet lidí v autě byl dán pouze množstvím prostoru a schopností stroje jet. S povolenou nosnosti to mnohdy nekorespondovalo. Ale i dnes je to možné. Není to dávno, co jsem převážel osm lidí (4 dospělí a zbytek od 15 dolů) v pětimístném autě. A nebylo to do sousední dědiny.
Kotvičky byly fajn, krátký kurs nahazování na svištící lano a už se frčelo. Mimochodem to plandající lano bylo asi více nebezpečné, než kotvička u pasu:).
|
|
|
Ještě si pomatuji, jak jsem zablokoval celý vlek. Největší machrovina totiž byla, odháknout se ještě před koncem a nenechat se dojet až k vyhazovači kotvičky. A jednou při uvolnění šňůry a pokusu o vybrnknutí kotvičky se tato začala protáčet, na lano vleku se namotávala šňůra kotvičky a koncový vyhazovač si s tímto namotaným bazmekem neporadil:-) Obsluha vleku to cca hodinu vysukovávala ven. Byl jsem tehdy na svahu oblíbeny:-)
|
|
|
A říkali vám Pat nebo Mat?
|
|
|
:).
To vyhazování taky nebylo nic moc. Někdy, když závěs dojel k vyhazovači a kotvička nebyla v tahu, tak závěs zůstal viset a cvrlikal na laně. Další jezdec skončil stejně, protože přes předchozí kotvičku to také nevyhodilo. A tak se začaly kotvičky hromadit....
A ještě si vzpomínám na kontroly uzlíků na laně při vracení kotviček. Ty utažený svině za pomoci zkřehlých prstíků ne a ne povolit!
|
|
|
Brasny? A kozeny? Co to je za luxus, todlecto? Normalne omotas lanem pas, kotva ti planda za zadkem, hak zavesenej o to nekolikrat obtoceny lano, svistis si to mezi smrckama...
|
|
|
Jo na takovej kotvák si taky pamatuju. Měl jsem z něj respekt, zejména poté, když mi pán, co ho obsluhoval, ukázal, jak mu jednou kotva při nesprávném nahození ukousla kus prstu. Mnohem později jsem sice přišel na to, že se mu to ve skutečnosti stalo na soustruhu ve fabrice, ale stejně...
|
|
|
Koukám, že nás to dost přežilo, dnes by patrně provozovatele zavřeli, jen by to na svah nainstaloval:).
|
|
Ta diskuse připomíná trochu Idnes nebo Novinky. Většina lidí o tom nic moc neví. A dost lidí tady považuje veškeré prostředky veřejné dopravy za existenciální zlo, takže je vidí ještě nebezpečnější a horší, než v reálu jsou.
Přitom platí 2 zásady, které jsou dané:
1. Dnešní dálkové autobusy nemají s linkovými a městskými mnoho společného, vliv dotovaných dopravců na jejich konstrukci je tedy minimální (samozřejmě, i na dotovaných linkách jezdí tzv. HD busy, ale je to spíš ojedinělé).
2. Autobus vznikl ve snaze použít auto, jako alternativu osobního vlaku. Po celou historii autobusové dopravy (na našem území od roku 1908) se tato potýká s nedostatečnou bezpečností, hlavní výhodou je naopak flexibilita. Snížená bezpečnost autobusů, ve srovnání s vlaky, ale i většinou osobních aut, je daná. Autobus váží při stejné kapacitě zlomek hmotnosti železničního vagonu, a v přepočtu na kapacitu i méně než adekvátní počet aut.
Nyní nám zbývá otázka, má smysl, aby v situaci, kdy stát netoleruje výrobu a provoz pojízdných rakví-osobních aut a pojízdných rakví-železničních vozidel, toleroval výrobu a provoz pojízdných rakví-autobusů?
Podle mého názoru, a vím, že tím budu s většinou diskutujících ve při, ne. Pokud se do ČR nesmí dodávat Tata Nano určená pro indický trh a další nebezpečná vozidla, neměly by mít autobusy v této věci výjimku.
Nemyslím si, že by se mělo vytvářet nové přísnější normy a vyrábět zcela nová vozidla. Stačilo by, požadovat dodržování norem stávajících a postupně je spíše zpřísňovat, než uvolňovat. Domnívám se, že zvláště autobusy značky Volvo (narozdíl od osobních aut stále švédské) jsou na tom s bezpečností ještě jakž takž. Ale je třeba, aby musely často podstupovat STK a také, aby autobusy s vyšším těžištěm mohli řídit jen řidiči s praxí na běžných busech.
Pokud jde o vlakovou dopravu do Chorvatska, tam je problém v propustnosti posledního úseku tratě mezi Ogulinem a Splitem.Kdo opravdu chce, může se přepravit běžnými vlaky s přestupem ve Vídni a Záhřebu (otázkou je samozřejmě cena).
Další možnost, a samozřejmě asi ne pro hlavní cílovou skupinu, kterou nezajímá nic jiného, než samotné moře, je pomalejší cesta se zastávkou v Linci, tuto cestu bych asi volil já, pokud bych se chtěl podívat do Chorvatska (koupání v moři mne až tak nebere, ale zvažoval jsem tam jet mimo sezónu právě takto), tam by se dalo jet méně kilometrů a s nižší cenou.
|
|
|
Kdyby bylo tak jednoduché stávající konstrukci autobusu přizpůsobit na čelní náraz do pevné překážky, asi by to výrobci dělali. Zvládnout 25 tun v pohybu, nevím, z čeho by to museli vyrábět.
A proč vlastně zvyšovat bezpečnost? Kolik tragických nehod ročně se stane? V zimě to byl belgický autobus ve švýcarském tunelu, teď český autobus v Chorvatsku...kolik lidí vlastně za rok zahyne na sedadle autobusu? 60 - 80 v celé Evropě? Na kolik miliónů kilometrů? Domnívám se, že statistika vůbec není špatná. Zase další nutnost vyvíjet nemožné, obrovské promrhané prostředky na "kdyby to mělo zachránit jedinný život".
|
|
|
Myslím, že předřečník narazil na zajímavou skutečnost. Tento praktický crashtest nizotemské značky Bova by měl teoreticky odradit zájemce o koupi jejich výrobku a upřednostnit například právě Volvo.
V osobácích se tak děje.
|
|
|
Jestli ono to nebude tím, že většinu "Volvo autobusů" nevyrábí Volvo, ale jiné firmy. Například (pod značkou Berkhof) ta samá, co vyrábí Bova...
V autobusech se toho za daných technických, legislativních a ekonomických podmínek moc převratného stran bezpečnosti vymyslet nedá. Kupci osobních automobilů jsou snáze ovlivnitelní emo argumenty než ti, kdo nakupují autobusy a jejich provozem se živí.
|
|
|
No ono je to hlavně o tom, že kupec auta je s poměrně vysokou pravděpodobností i ten, který případné následky pocítí na vlastní kůži. U autobusu nebo vlaku je pro něj podstatnější mít to "v pěkných hadrech" protože to mu to prodá... tak jako tak si myslím, že ty "pojízdné rakve" při počtu km co najezdí krát počet osob vyjdou lépe než super bezpečné osobáky.
|
|
|
Volvo jsou hlavně podvozky (ty jsou ovšem zásadní, i když v tomto případě ne rozhodující). V ČR jde hlavně o podvozky busů Irizar (hlavně SA). Právě ta kombinace rozdílných výrobců podvozku a karosérie může být zrádná.
Každopádně, existují i "čistá" Volva, častěji jako městské busy (Polsko, Skandinávie), ale i autokary Volvo 9700 a 9900.
Samozřejmě, je pravděpodobné, že přes zjevnou konstrukční nebezpečnost (vysoké těžiště aj.) jsou busy bezpečnější, než auta. Je to díky tomu, že až na pár výjimek (Nažidla) je řídí profesionálové, a mají lepší údržbu, než běžné rodinné vozy, a také, že jsou konstruovány jako "línější".
A s tím se pojí další věc, a to, že pokud má být veřejná doprava stejně rychlá, jako individuální (teď neřeším vyhrazené pruhy ve městech apod.), musí se provádět po kolejích. Bus nikdy bezpečně 160 km/h nepojede.
|
|
|
Zcela výjmečně kulturní příspěvek od neregistrovaného.
moje připomínky:
- vlaky nejsou zase tak bezpečné, jak to vypadá, jednak jejich základní konstrukce je dosti stará (brán vozový park ČD). Na bezpečnosti se podílí především vyhrazený koridor a absence řízení směru.
- bezpečnost autobusů. Imho by diskuze nebyla tak emotivní, pokuď by doprava byla založená na dobrovolném rozhodnutí. Špatně dělá soustavné úsilí nacpat lidi do králíkáren, mj. i různými "bezpečnostními" a "ekologickými" restrikcemi. Potom přirozeně dojde na přetřes také otázka bezpečnosti kupž. autobusů MHD nebo probíjejících trolejbusů.
|
|
Clánek obsahuje několik "drobných" opomenutí a zkreslení:
Obecně je důležitější, kolik připadá mrtvých na osobokilometr, než jaká je pasivní bezpečnost: letadlo má pasivní bezpečnost malou, ale je extrémně bezpečné. Autobusy vycházejí podstatně lépe než osobní auta - http://airfare.michaelbluejay.com/modes.html
Z hlediska pasivní bezpečnosti možná dopadnou hůř, když spadnou ze skály nebo vrazí do betonového mostního pilíře, ale při srážce s běžným autem mají výhodu podstatně větší hmotnosti (viz zákon zachování hybnosti). To platí zejména u míst blízko středu autobusu.
Z hlediska aktivní bezpečnosti je výhodou podstatně zkušenější řidič než u většiny osobních aut. Navíc s předpokladem toho, že bude dodržovat bezpečnostní přestávky a nebude se snažit dojet do toho Chorvatska na jeden zátah.
Co se týká nebezpečnosti, tak jedním z hlavních problémů je, že část dopravců používá autobusy hodně za zenitem v mizerném technickém stavu (tady je role státu/kontrol zcela jednoznačná), nevybavené bezpečnostními pásy (u nových snad ne - zase místo pro regulaci - když to jde u osobních aut, proč ne u autobusů???)... ostatně tady je taky drobná vina cestujících, kteří pásy v autobusech ignorují (procento těch, kteří je používají, je obvykle mizivé).
|
|
|