Moje blbost a ve špatnou dobu na špatném místě. A tak se mi povedlo
v nejmírnější zimě na horách chytit první a poslední smyk při zařazeném
kvaltu bez plynu. Na rovince 200 metrů, z obou konců nepatrný sklon, přes
den stekla voda doprostřed, po ránu led jak křišťál, krytý čerstvým sněhem
bez posypu.
Rychlost byla na sníh jen 40, ale i kdyby byla i o polovinu nižší,
nic na věci by to nezměnilo. Nijak neovladatelné sáňky na ledě, spojka
nespojka, volant nevolant. Zastavil mě strom na boku řidiče.
Než jsem stačil vrak odtáhnout, na víkend okolojedoucí lufťák si vzal
kola, baterii a ještě pár jiných věcí, tudíž není kompletní. Forman bez
koroze - zrušený práh s kusem podlahy k sedačce, řidičovy dveře, sloupek,
křáplá palubovka, načatá střecha. Na opravu to není, protože dobově jde
o kchár emeritus. Jenže vrak má motor, spojku a převodovku jak hodinky,
nápravy tlumiče, brzdy a různé jiné věci, které je mi líto vyhodit, protože
vím, že jsem je tam dával buď nové, nebo jsou v perfektním stavu. A tady
to začíná.
Zbytek je jako stvořený na konstrukci vozítka pro hospodářské účely,
do lesa na dřevo, atp., nebo přinejhorším díly prodat. Ale jak ho vyřadit
z registru?
Přes doklad o ekologické likvidaci vlak nejede (chudáci veteráni).
Zákon č. 185/2001 Sb., fakticky zbavuje vlastníka práv k jeho majetku,
což není nic jiného než jiný druh privatizace/krádeže s požehnáním státu.
Abych člověk mohl nadále vlastnit to, co si legálně koupil (např. motor),
musí odvést výpalné, protože likvidátoři vedou sazebník. Stejně tak za
to, že někdo vrak vykrade, musí vlastník zaplatit cifru dle sazebníku,
aby dle ekobruselského božstva se nemocná ekologie uzdravila.
I navštívil jsem registr vozidel, kde po vyslechnutí mě s účastí od
okénka paní odeslala ke zvlášť k tomuto jednání uzpůsobenému úředníkovi.
Ten se svým kolegou v práci dennodenně zažívá kousek té životní jadrné
srandy a prohlásil, že mám vrak zapálit a zavolat hasiče, čímž následně
dojde k zániku vozidla dle zákona. Ale protože jsem se té podařené taškařici
smál úplně nejméně, nabídl mi ještě další možnost - nafotit vrak a objíždět
likvidátory, kteří budou ochotni ho neúplný s příplatkem adoptovat.
Tohle potěšení mu ale nechci dopřát.
Pro ty ještě nezorientované čtenáře doplňuji, že v r. 2013 šlo z vraku
legálně udělat kurník nebo včelín a přitom ho mít vyřazený z registru.
Ale protektorátní aparát v mezičase zapracoval a s platností od 1.1. 2015
dotáhl šrouby. Proto se obracím pro radu na fundované společenstvo. Trefná
rada v konzistenci se Zákonem tak pomůže nejednomu bezradnému.
19.04.2015 AD