D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Clean diesel power demo
    Vydáno 24. 04. 2011 (23301 přečtení)

    Dnešní velikonoční silniční zážitek mě celkem konsternoval a vyvolal ve mně zájem, který by se dal označit profesionálním.

    Na silnici I/39 za Českým Krumlovem, u obce Rájov, směrem na České Budějovice se děly naprosto šílené věci. Ve stoupání se silnice dělí na dva pruhy. Byl jsem součástí štrůdlíku složeného ze čtyř vozidel. Číslo 1 byla bílá fabie řízená diletantem, který měl evidentně problém držet tempo a způsob, jakým vedl auto po silnici, napovídal, že se má hodně co učit. Číslo 2 byl normálně jedoucí červený Renault Thalia. Číslo tři Ford Focus II Combi TDCi. Číslo 4 moje maličkost. V místě, kde se pruhy rozdvojily, jsme se celkem bez problému vypořádali s neobratně řízenou fabií, takže Fabia postoupila na místo 4 a všichni se posunuli o místo dopředu a pokračovali v levém pruhu, neboť se zanedlouho oba pruhy opět spojují v jeden.

    Řidič čísla 2, stříbrný focus, to však viděl jinak. Buď mu nešlo do hlavy, proč má svým prémiovým rodinným pokladem jet za něčím tak ničemným jako je Renault Thalia, nebo nám chtěl ukázat, že i společnost proslulá v oboru nekompetentními zaměstnanci a totální nákladovou optimalizací dovede vyrobit rychlé auto, až se z toho všichni poserem. Od dob pana Henryho, který zákazníkům nabízel své fordy v takové barvě, jaká se jim líbí, pokud se jim ovšem líbí černá, se mnoho věcí změnilo. Jal se Thalii podjíždět pravým pruhem. Byl to slaboduchý nápad. Každému by bylo jasné, že tento manévr nebude moci úspěšně dokončit. Navíc to byla naprosto bezperspektivní akce, protože Thalia nejela o nic pomaleji než on. Možná by to dal, kdyby si koupil přiměřeně výkonné auto a ne tuhle línou smradlavou popelnici, takže se dostal do neřešitelné situace. Běželo to přede mnou jako zpomalený film. Zmrd se nejprve pokusil vyždímat z toho krámu power podřazením na čtyřku. Z výfuku Fordu se začalo černě kouřit, jako kdyby pálil v kamnech pneumatiku. Zmrd zřel po čase, že jeho snaha nepřináší ovoce, takže podřadil na trojku. Vypadalo to, že jeho naftová rachotina flatuluje, protože mu z výfuku vyrazil jakýsi kompaktní oblak sazí jako po výstřelu z děla. Dál se pokoušel o akceleraci, ale dosáhl maximálně toho, že se dostal vedle Thalie. Nepomohl mu ani dodatečný reaktivní pohon skrze výfuk, kterým nyní masivně proudil černý kouř jako z nějaké rakety. Zdálo se, že systém řízení emisí toho motoru zcela kapituloval před zběsilými požadavky řidiče. Poté, co byl vyčerpán akcelerační potenciál vozu, pokud tam někdy něco takového vůbec bylo, zjistil pan řidič, že po celou tu dobu, co se pokoušel přivést ten krám k mdlému zrychlení, uběhly cenné sekundy a proběhly cenné metry, takže pokud nehodlá sjet do stoky a vyzkoušet pasivní bezpečnost výrobku firmy Ford (která by mohla být podobně dobrá jako motor), bude muset sáhnout ke krajnímu řešení a zařazení do levého pruhu si vynutit. Naštěstí řidič Thalie měl určité pochopení pro jeho leasingové splátky, zpomalil a polovinou šíře vozidla vyjel do protisměru, takže pan Zmrd dosáhl svého. V podstatě se dá říci, že mu řidič Thalie zachránil prdel, protože kdyby o něm nevěděl a neuhnul, srazili by se bočně, což by při poměrně intenzivním provozu v protisměru vyústilo v těžkou dopravní nehodu.

    Výhody tzv. "clean diesel power" už nešlo demonstrovat lépe. Chybělo tam zejména clean a taky power.

    Na takové události jistě není mnoho zajímavého, většina z nás ji v nějaké podobě již zažila, takže nestojí příliš za řeč. Existuje však ještě jeden úhel pohledu na celou událost, totiž kvalita vozu Ford Focus, respektive jeho pohonné jednotky. Co je to kvalita? Jedna z definic říká, že kvalita je spokojený zákazník. Byl majitel dýchavičného focuse spokojený? No, nejsem si jistý, spíš myslím, že teď někde suší slipy. Focusy TDCi se nejčastěji dodávaly s pohonnými jednotkami o výkonu 90, 110 (1.6) a 116 koní (1.8), což není tak málo.

    Nedávno někdo napsal, nevím zda tady nebo na Autowebu, že turbodiesely jsou výhodné pro lidi, kteří neumějí počítat. Ti jsou oslněni nízkou spotřebou, kvůli které dokonce udělají kompromis s jízdními vlastnostmi, ale nevidí vyšší náklady způsobení citlivostí a složitostí pohonné jednotky. Tak se stane, že sice dosáhnou neuvěřitelně nízké spotřeby, ale utratí o to více za opravy nejen motoru, spojky, vícehmotového setrvačníku, ale také podvozku a brzd, které jsou těžkou pohonnou jednotkou více namáhány.

    Já bych k tomu ještě dodal, že turbodiesel je zákeřná past na lidi, kteří neumějí řídit. Ono jim to tak docela nedochází. Blbec je zcela opojen tím, že to zrychluje z malých otáček, "de to vocpoda" přesně jak říkal Pepa v hospodě. Dělá to randál a všechno se na tom chvěje jako na motocyklu Pionýr, což pocitově vyvolává dojem robustnosti a síly. A to všechno jen za pět litrů nafty, no nekupte to! Poradce Pepa ovšem zapomněl sdělit, že to sice jde vocpoda, ale nejde nahóře vole. Jen málokterý TD umí plynule zrychlovat. Tuhle fíčuru jsem zaznamenal u motoru 2.0 HDi od PSA, všech motorů BMW a paradoxně u staré Octavie 81kW. Jinak to vždy vypadalo tak, že se sice dostavoval mohutný zátah v malých otáčkách, ale ve 3000 rpm byl s erekcí ámen. Motor má papírově slušný kroutící moment i výkon, ale jen v malém rozsahu otáček, a pokud ho někdo potřebuje provozovat mimo tento rozsah, má stejnou smůlu jako ten debílek s Focusem, který hledal a nenašel spásu v opakovaném řazení dolů.

    Zabýváme se tu případy, kdy automobilu zůstane zablokovaný plynový pedál, kdy automobilu nevystřelí při testech airbag, kdy se automobilu s určitou (malou) pravděpodobností zadře ojniční ložisko a jinými podobnými událostmi, přičemž to většinou je hodnoceno tak, že se jedná o šmejd. Není auto, které není schopné při rychlosti 90km/h akcelerovat i přes enormní snahu řidiče také šmejd?

    Podle mě je to pořádný šmejd. To přece umí i fobije hátépé, a ta toho tedy moc neumí.


    24.04.2011 D-FENS
     



    [Akt. známka: 1,87] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 377 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.