19.9. byl v Českých Budějovicích den vhodný na delší procházku
s pejskem. Vzal jsem toho svého a abych spojil příjemné s užitečným, šel
jsem se podívat, na jaké pozice postoupila státem placená občanská sdružení
v boji proti autům a, jak se později ukázalo, chodcům a MHD.
Nejsem si úplně jistý, co přesně mělo být cílem cyklojízdy. Někteří
aktivisté tvrdí, že „se snaží ukázat, že jízdní kolo není jen pro zábavu,
ale v okolním světě funguje především jako dopravní prostředek“ (Míra
Klas, diskuze na iDNES). V tom případě to ukazují dost zvláštním způsobem,
nepřijde mi, že by se cyklojízdou někam dopravili – začínali i končili
na stejném místě.
Podle tohoto
dokumentu jde o akci v rámci Mezinárodního dne bez aut, který je sice
až v neděli 22. 9., ale nevadí. Organizátoři prý chtějí v době odpolední
dopravní špičky upozornit velmi pomalým průjezdem městem za současného
blokování dopravy – automobilové, hromadné, ale i přechodů pro chodce –
na nedostatečnou infrastrukturu pro cyklisty, zejména mj. v ulicích Husova
(nejspíš je od ní cyklostezka příliš daleko, celých asi 5 až 50 metrů),
Lannova (to je v podstatě jedna velká zóna pro pěší a cyklisty), nebo na
Dlouhém mostě (co je na něm problematického mi uniká úplně).
Skutečným důvodem pro pořádání cyklojízd v různých městech republiky
je IMHO zejména pomocí běžných nic netušících občanů, kteří vidí v projížďce
centrem vítané zpestření všedního dne (užitečné ovce), vzbudit dojem podpory
veřejnosti a zastrašit politiky při vyjednávání o finančních dotacích pro
zájmová sdružení, z nichž nejznámějším je AUTO*MAT. Ostatně k čemu slouží
cyklojízdy je dobře napsané na webu www.cyklojizdy.cz, cituji: cyklojízdy
jsou „Jasnou podporou a silným argumentem pro ty, kdo za městskou cyklistiku
lobbují na magistrátu a dalších úřadech“. Jak se potom vyúčtují příspěvky
a dotace si můžete počíst třeba tady.
Teď víme, že cyklojízda se bez ohledu na proklamace pořádala zejména
za účelem upevnění pozic cyklistické lobby a získání výhody při dojení
eráru, a můžeme postoupit k samotné cyklojízdě.
První, co divák mohl vidět při příjezdu cyklojízdy, bylo čelo pelotonu
– několik obzvlášť aktivních jedinců v reflexních vestách, kteří celou
akci zřejmě organizovali. Jako už tradičně nebrali moc ohledy na předpisy
a zastavovali dopravu na křižovatkách, a to i světelných, a taktéž na přechodech.
Tak nějak jsem očekával, že když se jízda odehrávala za podpory magistrátu
a pod dohledem městské policie, bude trasa uzavřená pro dopravu a významné
křižovatky budou hlídat městští policisté. Omyl, zřejmě nebyly zdroje,
došlo tedy na klasické „špuntování“. Hasiči právo odklánět a zastavovat
dopravu teprve
dostanou , protože je asi zatím nenapadlo požádat všemocný magistrát.
Naštěstí se žádný z čekajících řidičů nerozhodl, že bez ohledu na samozvané
regulátory křižovatku projede, jinak by měl asi organizátor, a nejen on,
problém. V pelotonu
jsem zahlédl několik velmi malých dětí, dokonce jeden populární přívěsný
vozík za kolo pro přepravu dětí – jak něco takového může dostat homologaci
netuším, jestli to pro přepravu osob homologované není, trochu to boří
mýtus o cyklistech jako společensky odpovědných lidech. Porušování předpisů
vůbec prolínalo celou akcí, dalo by se říct, že to bylo to hlavní, co k
cyklojízdě poutalo pozornost. Cyklisté obsadili celou šířku vozovky, naštěstí
jen v jednom směru. Kompletní povinnou výbavu nesl jen zlomek bicyklů,
což příslušníkům městské ani státní policie evidentně nevadilo, pouze zvonky
většině cyklojízdařů zvonily na jedničku, což můj vlčák ocenil vzteklým
vrčením (jakási maminka poučovala své dítě, ať u nás nezvoní, že to pejskovi
vadí. Je to další zajímavá vlastnost sluníčkářů – omezovat a štvát jiné
lidi je ok, ale pes, to je jiná). Jízda po chodníku už je součástí koloritu
města, takže nepřekvapila ani tentokrát. Špuntaři se většinou kochali jezdeckým
defilé, takže občas přehlédli nějakého toho chodce, ale všichni před koly
přejíždějícími na červenou stačili
včas uskakovat, takže skóre sražených zůstalo na nule. Všechno dobře
dopadlo, cyklisté dojeli zpět na místo startu beze ztrát na životech, jen
s několika napínáčky v kolech – ne každý zřejmě jejich aktivitu hodnotil
pozitivně, což je zřejmě fakt nový a dříve nevídaný.
Dojmy z celé akce jsem si odnesl velmi rozporuplné. Jelikož bylo hezky
a podstatná část obyvatel města ráno i odpoledne došla v pohodě na městskou
nebo si rovnou vzala na cestu do práce jízdní kolo, nebyly od rána ve vnitřním
městě prakticky žádné dopravní komplikace a cyklojízda tak zdržela řidiče
i cestující v MHD opravdu minimálně.
Je mi trochu líto, že pořádně nepršelo, nemrzlo, nepadal sníh nebo nebyl
velmi silný vítr, cyklojezdci nám mohli předvést, že bicykl je alternativou
i ve dnech, kdy inteligentní člověk bez sebepoškozujících sklonů jede do
práce autem. Bylo by mi ovšem asi trochu líto účastnících se dětí. Kdykoliv
na veřejných fórech vstoupím do diskuze s otázkou, jak řeší ve dnech se
špatným počasím cyklistika problémy v dopravě, když na kole tou dobou nikdo
příčetný nevyjede a doprava právě v tom čase zažívá nejhorší kalamitní
stavy, nikdo se neozývá.
Dále je potřeba říct, že cyklisté nám ukázali cestu, jak si vynucovat
na úkor mlčící většiny práva pro menšiny. Romové, pejskaři, lékaři, kuřáci,
matky na rodičovské dovolené, ti všichni teď zřejmě mohou vylobbovat na
magistrátu povolení k pořádání průvodů po hlavních městských tazích, porušovat
jakékoliv předpisy, policie to očividně řešit nehodlá. Vylobbovat evidentně
znamená naklonit si svého vlivného radního, který dá povolení takové akce
úředníkům příkazem, nebo rovnou magistrátního úředníka; pí Popelovou už
mají cyklisté, ale ještě jich pár zbývá – a dostat povolení magistrátu.
Jak prosté.
Ještě bych vypíchl jednu věc: tím, že dětem ukazujeme, že jezdit středem
vozovky na kole je normální, vychováváme po generaci chodců s absolutní
předností novou generaci cyklistů s absolutní předností. Snad to nebude
mít podobně fatální následky.
Celá cyklojízda mě pomalu nutí přehodnotit postoj k cyklistice jako
takové. Získávám dojem, že cyklisté opravdu chtějí být významnou součástí
provozu na pozemních komunikacích. Doprava ovšem v posledních dvou dekádách
výrazně zhoustla a stává se nebezpečnou. Registrovat jízdní kola podle
SPZ je hloupost, ale myslím, že by bylo užitečné pro bicykl vytvořit novou
skupinu řidičského oprávnění, následně za přestupky udělovat pokuty a body
a ve finále za alkohol, těžké přestupky a dosažení bodového limitu odebírat
řidičské oprávnění komplet. Když mají na silnici platit pravidla a postihy,
tak pro všechny stejné. Je hloupost měřit dvojím metrem a dělá to, jak
víme ze zkušenosti z Máje, zlou krev.
Na závěr přikládám ještě odkaz
na ustanovení vztahující se k vybavení jízdního kola. Je tak nějak dobré
to vědět pro případ, že potkáte prasícího cyklistu v noci a nestihnete
reagovat, budete alespoň vědět, proč jste to vlastně nestihli :-)
P. S.: Na poslední stránce tohoto
PDF najdete seznam partnerů cyklojízdy. Jedno knihkupectví právě přišlo
o zákazníka, rádio o posluchače a vládnoucí magistrátní strany TOP09, ČSSD
a HOPB o voliče. Asi ne náhodou mají slova „volby“ a „zvůle“ stejný etymologický
původ.
20.09.2013 Ochy