Rallye se pomalu vrtá do země. Poslední události nastartují nebo
spíš urychlí zákaz automobilových závodů v ČR. Uvádím to jako informaci,
nikoli jako vlastní přání.
Původně jsem myslel, že se nebudu opičit po médiích jako ČT a TV Nova,
které jakoukoli nešťastnou událost transformují v společenské téma. Jak
jsem napsal kdysi, když někdo chodí na rallye, riskuje, že ho přejede závodní
auto. Kdo nechce, aby ho přejelo závodní auto, ať na rallye nechodí. Není
nic mezi tím. Neexistuje žádné 100% zabezepečení a neexistuje žádné bezpečné
místo, zcela bezpečné je pouze tam nechodit.
Lidé umírají z nejrůznějších příčin a při rallye zahynulo za posledních
deset let patnáct osob z řad jezdců i diváků. Riziko je tedy únosné, stejný
počet smrtelných nehod například zaviní cyklisté za tři měsíce.
Pak jsem ale jen tak ze zvědavosti nebo hlouposti zavítal na hovinky.cz
a přečetl si tento vysoce kvalitní názor.
335 čtenářů s tím souhlasí. Zní to rozumně, ne?
Ne.
Já s tím nesouhlasím principiálně. Já nesouhlasím s tímhle bezprávním
Kocourkovem a nesouhlasím s lidmi, kteří místo používání vlastního rozumu
se při hodnocení různých věcí opírají o fragmenty zákonů, které jim zůstaly
v hlavě a o rádoby věrohodné právní formulace. Nedost na tom, že mají v
hlavě guláš, oni mají také hrdost a ve své povýšené jistotě génia, který
tvoří 100% závěr na základě 10% informací, vynášejí rozsudky nad lidmi,
jejichž vina v zákonném i morálním smyslu je minimálně sporná. Deklarují,
kdo nese za co "zodpovědnost", dokonce "plnou", aniž by sami znali souvislosti,
a vynášejí rozsudky i s odůvodněním s ústy otlačenými od mediálního dudlíku.
Ne, ne a ještě jednou ne, nechci žít v jedné zemi a dýchat stejný vzduch
s takovými lidmi, protože dříve nebo později dopadne na každého pokřivený
bič pseudomorálky jejich systému objektivní odpovědnosti všech za všechno
a nakonec dopadně i na ně samotné, ale to už bude pozdě.
Namyšlený idiot z Prahy 4 hraje na kazatele morálky a 335 dalších takových
mu virtuálně tleská, aniž by celou situaci byli schopni anebo vůbec ochotni
posoudit. Jak perfektní dokážou ti lidé být. Denně jsem svědkem naprosté
neschopnosti a bezohlednosti na českých silnicích, ignorantského chování,
nad kterým vrtím hlavou, až mě bolí za krkem. Odkud se berou všichni ti
pisatelé SMS za jízdy, zapruzení blbečkové zdržující v levém pruhu, ignoranti s nákladem
spadávajícím z přívěsných vozíků, řidiči aut bez svítících světel, s žárovkama namontovanýma opačně, s úděsně
kouřícími diesely s rozbitými motory, kde se kurva bere tahle pakáž z rozvojový země, když jsou všichni tak dokonalí, mají
najeté ty předpisy a jsou tak dokonalými soudci skutků druhých? To jsou
ty trámy v oku vlastním?
Tedy - povinnost přizpůsobit "jízdu" povětrnostním podmínkám v žádném
zákoně nenajdete. Zákon ukládá řidiči povinnost přizpůsobit své chování
povětrnostním podmínkám, ale to pouze v režimu obecného používání silniční
komunikace. Pokud se jedná o užívání zvláštní, některá anebo všechna tato
pravidla mohou neplatit. Dále, pokud mám přijmout tuto hru na právo a soud,
ke které mě také nic neopravňuje, řidič nemůže předvídat libovolné povětrnostní
podmínky, ale jen takové, o kterých má nebo může vědět. Náhlý poryv větru
například předvídat nemůže.
Dále, při posuzování zmíněného skutku, je třeba si uvědomit, jak se
to celé stalo. Vozidlo z nějakého důvodu, ať už to byl vítr, nebo řidičská
chyba, narazilo čelně do sloupu a po nárazu neovladatelné nebo neovládané
pokračovalo v jízdě 120 metrů téměř souběžně s tratí. Vozidlo bylo poškozené
nárazem a posádka byla otřesená, pochybuji, že mohli něco udělat k tomu,
aby sekundární nehodě rezultující ve smrtelný úraz čtyř divaček zabránili,
protože to patrně vůbec nešlo. Tím se nyní bude zabývat znalec nebo spíše
více znalců, jejichž posudky má patrně pan Mikulka a jeho 335 přátel již
k dispozici.
Co ty mladé dámy? Nikde jsem nečetl, kde vlastně stály. A stály vůbec?
Ale tím se nikdo nezabývá. Je zde velké zlé auto a v něm dva advokáti,
ti za to určitě můžou, protože to tak musí být. Svět podle Novinek má svá
pravidla.
Nikdy bych se nestoupl blízko k trati poblíž rychlého horizontu. Nikdy
bych tam nestál s překážkou za zády. Ale nejspíš bych na rallye vůbec nešel.
Nic tam není k vidění, kromě blbců, co si stoupají na vnější stranu proti nájezdu
do zatáček, protože ještě nikdy neviděli tohle a nevědí, jak rychle a bez varování se to stane. Padesát aut projede bez problému, takže je to vopohodě a pak padesáté první...
Pan starosta... pan starosta Lopeníku prohlásil, že další soutěž zakáže.
Co dělal, když se tahle schvalovala? Jak moc se zajímal o bezpečnost svých
spoluobčanů předtím, než se nehoda stala, když se tak stará nyní, když
to nejde vrátit? Žádal ho silniční správní orgán o souhlas? A poskytl ho?
Jaké podmínky stanovil? Nebo seděl s prstem v nose jako většina těchle obecních myslitelů a nechápal, co po něm vole ty píčy z kraje zase chtěji?
Tak jsem četl tu diskusi a viděl jsem všude jen "zakázat, zakázat, zakázat".
Myslím, že z toho bude výborný téma pro volby. Politici s jejich kazuistickou
tvorbou práva najdou správný recept pro naše štěstí. Bez obav.
Něco je nepochybně špatně. Kdo se o rallye zajímá, pamatuje doby WRC
a co to provázelo. Myslím, že tehdy chodilo na rallye nejvíc lidí. Mohlo
tam být pětkrát více diváků než dnes. Nehody byly méně časté a události
podobné těm letošním se stávaly zcela ojediněle. Možná má někdo nějakou
zahraniční zkušenost se skupinou B, když se porozhlédnete po youtube,
zjistíte, že průjezd aut špalírem diváků vypadal skutečně dost děsivě.
Přemotorovaná auta nacházející se permanentně v různém stupni ztráty adheze,
těžké trati, proti kterým by někteří vztahovačnější jezdci tuzemských soutěží
podávali protesty, diváci na místech, kam by soudný člověk nestoupl, a
masakr se furt ne a ne dostavit...
Asi fungoval faktor "starej pes". Jezdci byli starý psi a věděli, kde
mají dát pozor. Obrovský výkon těch jejich vehiklů jim dával možnost v
divácky exponovaných místech zvolnit a zatáčky nemuseli jezdit na krev,
protože to mohli nahnat. Diváci byli starý psi, jezdili na rallye často
a věděli, že na nějaké věci si mají dávat pozor. Například že si nesmějí
stoupnout na místa, odkud se nedá utéct, třeba k plotu, a že musejí pořád
koukat na auta a ne po vejrech, aby včas poznali, až na ně nějaké neřízené
auto poletí. Pořadatelé byli starý psi, rekrutovali se přímo z teamů a
věděli, kam jede auto, když nad ním jezdec ztratí kontrolu. A tak paradoxně
soutěž... zabezpečili lépe, než dnešní vysoce koordinovaný a regulovaný
systém.
Takže si pusťme tohle
a nechme ji proběhnout. Protože nebudou. Vox populi volá.
11.11.2012 D-FENS