D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Zkušenosti: Citroen XM 2,1 TD 99
    (ze dne 11.08.2013, autor článku: [Neregistrovaný autor])

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 12.08.2013 11:54:38     Reagovat
    Autor: CitXm - Neregistrovaný
    Titulek:
    Kolega me s recenzi predesel, bohuzel jsem se moc dlouho rozhoupaval.Xmka jsem mel dve- jednu Y3 jednu Y4, pred tim jeste BX.Se slzou v oku jsem sve druhe v breznu prodal (za 11tis) i kdyz o mesic drive jsem delal repasi Epicu (za 14 u Jindr,Hradce). V Praze v densu se na me divali jak na vyvrhela a navic po me chteli at jim Epica prinesu v igelitce.Tak jsem sehnal pana co dela jen Epici U toho Hradce.Obe XM byli 2.1, ta s Epicem jela o neco lepe a mela uplne jiny prubeh vykonu. Auto jsem prodal kvuli tomu ze jsem skrzeva praci musel zacit denne dojidet a jelikoz maintainance na XM je jako u AH64 Apache- na jednu letovou hodinu ctyri servisni a cesta neni jen zpusob doravy ale i vzruseni jestli se dostanu do cile to uz dale neslo.Po repasi me auto take zacalo zrat, kdyz jsem jel do Alp tak po ceste pozue po dalnici rychlosti idelani pro XM- kolem 145 tacho- mmi pocitac ukazal spotrebu 9.9 tak jsem uz byl nasrany.Jinak pred tim v tomto tempu bez problemu jelo kolem 7-7.2. Dalsi vec byla ze moje cets do prace je jen z casti dalnicni , zbytek je hardkor tah pres Slany na Chomutov.Predjizdet kamiony s 109k (minus nejake uz urcite utekle) bylo o zivot.Ono Xm jede, jede i rychle ale stim raketovym zrychelnim t neni nic moc. Ted mam Saaba s 196k a tomu rikam zrychleni- trojka od 50 do 160 je total porno.Slabsi auto uz nikdy nechci- faktor bezpecnosti se zvysil o stovky procent. Vim ze si to muzu solichat ponevadz predjet muzu kdekoliv,zatimco v XM jsem mel 4 mista po cele ceste kde to slo jaks taks bezpecne. Bohuzel ale co se tyce celkove personality tak Xm vyhrava na cele care, hydra je naprosta spice, z toho auta je videt a o stylu nema cenu se bavit.Kdyz ted mijim XMko prepada me litost, majiteli zavidim a vim ze pristi auto bude zas XM- tentokrat ale V6.

     
    Komentář ze dne: 12.08.2013 15:10:04     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re:
    XM jsem taky míval, a opustil jsem ho ve prospěch výkonnějších vozů (ve finále rovněž SAAB, což je pozoruhodná náhoda) ze zhruba stejných příčin. XM je vynikající auto, bohužel motory do něj montované jsou slušně řečeno jeden jalovější než druhý, což platí o dieselech i benzínech. Na druhou stranu, nevýrazné jízdní výkony, zcela neadekvátní poměrně značné spotřebě, se zasloužily o velmi vysokou životnost těchto strojů, takže se člověk nemusí bát koupit benzinové XMo s půl milionem na tachometru, protože například můj dvoulitr v mých službách kroutil velmi hrubým odhadem tak osmi stý tisíc, a krom nehorázné spotřeby oleje to na něm prakticky nebylo poznat. Na druhou stranu, na akcelerační přebory to auto fakt není příliš způsobilé, protože ani ten šestiválec nejede tak, jak by člověk čekal, vidí-li150 kW a kombinovanou spotřebu kolem třinácti litrů (myslím, že papírově stejně výkonný a přitom o něco těžší SAAB 9000 2,3 FPT by tomu s přehledem dal na budku bez ohledu na podmínky).

     
    Komentář ze dne: 12.08.2013 21:12:13     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re:
    Jo, XMko prostě není auto na blbnutí, ale fakt na převalování. V6 jsou dělané spíš do síly, než výkonu. :)

    Ale bohužel, složení motorů v XM fakt za moc nestojí. Z benzinů buď slabé 2.0 (nebo 16V), relativně slušně jedoucí, ale i šíleně žeroucí 2.0TCT a pak až 3.0. Z dieselů jen 2.1TD nebo sračkovitý fiatí 2.5 TD (2.2D nezmiňuji)...

     
    Komentář ze dne: 23.08.2013 11:05:19     Reagovat
    Autor: nocturne.op.15 - nocturne.op.15
    Titulek:Re: Re:
    Fenomén XM mě potkal též - nejpohodlnější vozidlo, které jsem měl. Bohužel s motorem 2.0i byl naprosto nevhodný pro jízdu vpřed i vzad. I proto jsem se neobtěžoval vehikl opravovat poté, co mi kus lešeňovky na silnici ukázal, co všechno jde udělat s hydraulikou...

    XMko jsem nahradil jiným korábem, byť ne s tak charismatickou duší - Opel Omega 2.6V6. Pohodlí proti standardní automobilové konfekci vysoké, ale vždycky když jedu po D1, ukápne mi slza když si vzpomenu jak byla v XM krásně hladká a opravená.

     
    Komentář ze dne: 12.08.2013 21:26:25     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re:
    Což, já tak nějak nemám problém s tím, že by mě XM mělo někde nechat, kromě čerpadla a spojky na tom nebyla zatím větší závada (jo, ještě jsem letos vyvařoval zhnité prahy, taky bolest XM), kvůli které bych zůstal stát. Za to o půl roku v naší rodině mladší C5 mě nechala kdesi v prdeli 4x za měsíc (nejdřív zlomená vidlička spojkového ložiska, pak 3x elektrika ( 2x immobilizér, 1x ovládání sahar).

    Mě po repasi to žere vesměs stále stejně... Ale co se týče závad, vesměs jsou to drobnosti, které jsem vychytával po původním majiteli. Semtam nefungující panel klimy (problém v pojistkovce), občas svítící ABS (chyba v kabelu čidla), občas svítící kontrolka airbagu (problém v kabelu v sedačce) a takové drobnosti, které jsem už v drtivé většině případů vychytal.

    Y3 měl táta 3x za sebou v Brejku s 2.1TD, nalítal na nich dohromady cca 700 000 km (kupoval vždy starší) a neměl s nimi motoricky problémy. Já koupil s Lucasem a po měsíci toto... Já to nechal dělat v Dlouhé Lhotě, což je taky směrem na JH, je možné, že to je u stejného týpka a že jsme se o tom dokonce my dva bavili před Vánocemi na jistém Citroen clubu. :)

    Za mě chci taky příště V6 (nejlépe ale buď 123kW nebo 140kW), ale mám trochu problém s tím, že DIRAVI je podobná vyfikundace na peníze jako Lucas u 2.1TD nebo aktivní náklonové pístnice u Xantie Activa).

    Co se týče předjíždění, já se toho moc nebál ani s Xantií 1,6i/65kW, s XMkem nemám problém. :)

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 12:15:57     Reagovat
    Autor: CitXm - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Re:
    Jo Dlouha Lhota to jsem ja;)Diky za ten tip.Co se tyce zmeny na Saab- vidim ze takovych je na tady vicero.Je to dano tim ze kdyz clovek hleda nahradu takove persony jako je XM,nema moc na vyber.Pokud ma nejake pozadavky na vykon, nechce hledat u supermarketu auto mezi desitkami ostatnich, nechce vypadat jako svetsky (Benz), mistni mafian(Beamer), obecni politik (Audi), buzerant (mala kupe), Lacina (VW), soccer mom (ruzne Kugy, Juky atd) ci "obycejnej vovcan"(vochcafka woe), nema jiny vyber nez Jaguar(XK, XJ), Saab nebo Lancia (Thesis, Delta).Premyslel jsem i o oldskulech jako W116, 635csi, Gamma,Quatroporte (to hranate z 80's), puvodni 900 aero atd..ale to uz asi neni na kazdy den a jestli ano tak za velke naklady na udrzeni v kazdodene jezditelnem stavu.Saab 9-5 splnuje exkluzivitu (i kdyz jich je vic nez Xm), vykon (200k z dvoulitru je husty), nizka cena (mamo kdo by kupoval auto ze zkrachovaly fabriky-nebudou na to dily)a pohodli- kdyz nemuzu mit hydru tak jsem chtel zas neco houpaveho a ne zadnou "sportoven naladenou" VW herku.Proto jsem take zamerne nevolil Aero ktere je tuzsi a snizene.Musim rict ze kdokoliv tim jede , je tou mekkosti podvozk nadsen. Jinak rozdil v pojeti auta mezi 9-5 a XM je neuveritelny, nikdy bych neveril ze muze byt mezi auty takovy rozdil.Nemluvim o novych unifikovanych kvazihnusech co se dnes vyrabi a stojej vsechny za stejne plastove lejno (ktere mam ve velke mire moznost testovat na svych sluzebnich cestach z pujcoven v cizine- ale to je na jiny clanek), ale o normalnich autech.Z rozsafneho, proskleneho, velkoryseho XMa kde kontrolky (a celkova elektronika) zije vlastnim zivotem, do auta kam zapadnete jakdo tanku, palubni deska je stroha, proskleni je oproti Xm je minimalni (coz je ale dobre ze tam neni takove vedro na slunicku), elektroniky (te na ocich) je minimum atd.I kdyz ta auta jsou srovnatelne velka pocit z jizdy v 9-5 je jako z mnohem vetsiho a hlavne tezsiho aut.a To se proste vali koule zeleza.Zatimco v Xm v zime jsem byl vzdy ve strehu a opatrny jelikoz jak se utrhnul predek tak uz se nedalo nic delat nez trikrat otcenas a pockat kam vas to posle,tak v 9-5 presne vite ze on je v tomhle zivlu jak doma a nema s tim zadny problem.Moje Xm melo vzdy jmeno (Y3 ka byla Mirage Y4ka byla La Belle Bleu) jsem mel vzdy nalestene pokazde bylo v garazi a chodil jsem kolem nej po spickach, ze Saaba mate pocit ze garaz nepotrebuje, mycku take zanedbavama a ze nekde strejchnu dvere, nacouvam do plotu..no a co;)Ale jak rikam muze to byt tim ze jsem se jeste neskamaradili.

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 13:51:53     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re: Re:
    Což, bohužel, člověk moc na výběr nemá. Je ale fakt, že mě osobně se vždy více líbila 9-3, i když oproti xemu je to takový trochu mrzák. :D A poslední 9-5 s těmi "chromovanými" rámečky okolo světel, to už vůbec...

    Lancia Thesis je nádherná, ale Delta nic moc, navíc po tom touží každý. Celkem pěkná je ale i Lybra i když taky celkem prcek.

    Ještě by se dalo popřemýšlet o starších amerikách (ale spíš z dovozu, ne ty masovky pro evropský trh á la Mondeo. Mluvím spíš o Town Car a spol.)

    Do toho výčtu nevhodných aut bych ještě přidal qasizávodníky a quasitunery (Alfa Romeo, když se zrovna nejedná o řadu 16x).

    Se Saabem v zimě jsem ještě nejel, ale věřím, že zrovna Saab na něm bude dobrý. U XM jsem ale problém s trakcí teda určitě neměl, ale je fakt, že mírně předposraně (tedy ne nějak sebevědomě rychle, ale ani sakra předposraně), ale samozřejmě, zkouším limity na bezpečné ploše a XMko má oproti jiným podobným modelům jiných automobilek (např. BMW E39 s milionem asistentů aj.) i proti jiným různým modelům různých značek a konstrukčních stářích (vochcáfka aspol.) podstatně výše postavené jízdní vlastnosti jak na suchu, tak i na kluzku. Neříkám, že bylo nejlepší, ale s čím jsem se zatím svezl, tak je laťka u XM hodně vysoko... Je fakt, že novější sráče jsou často limitovány tím, že automobilky ušetří na vývoji jízdních vlastností a prostě tam naserou nějakého asistenta na něco, což vyjde asi levněji.

    Jinak, má auta mají také přezdívky. Bývalá auta rozebírat nebudu, ale XMko je Silver Shadow (ano, je stříbrné, ale odkaz na RR SS je v té přezdívce taky. :P), GS (Grand Série) je zatím pracovně nazýváno Pekáč a Kentoya Zoom 50 4T je Splašená Sekačka. :)

     
    Komentář ze dne: 14.08.2013 01:25:51     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re:
    9-3 kupodivu oproti XMu není mrzák v tom smyslu, že by si člověk připadal, jako když z luxusní limuzíny přesedne do autíčka z kolotoče, jako se mi to pravidelně stává při přesednutí z libovolného normálního auta do Fabie nebo Octavie. Nicméně je hodně poznat, že to auto je menší (vnímaný rozdíl je výrazně větší, než je rozdíl ve velikosti těch aut "zvenku"). Částečně je to způsobeno tím, že XM působí velmi majestátním dojmem a vytváří tak iluzi ještě většího vozu, než je ve skutečnosti, což třeba o 9-5 kupodivu říci nelze. Velmi podobná deziluze (řidič má najednou pocit, že by mohl olíznout přístrojový štít, i když od něj sedí metr daleko) nastává při přesednutí z 9000 do 9-3.
    Chování SAABů v zimě je samozřejmě výrazně nadprůměrné, je dost poznat, že ta auta jsou na takové podmínky testovaná, nicméně ani s XM jsem neměl výraznější problémy, když jsem se s ním naučil jezdit, ono každé to auto chce svoje. XM je například nedotáčivý a má výraznou tendenci "zasekávat" čumák do zatáčky, což na sněhu dovede být skutečně zákeřná vlastnost, zejména v kombinaci s velmi vláčnými motory a tlačítkem místo brzdy. SAABy zase pro změnu pocitově nebrzdí téměř vůbec (ale je to skutečně jen dojem) a jsou citlivé na manipulaci s plynem při průjezdu zatáčkou, zejména 9-3 ve výkonnějších variantách (Aero a Viggen) je pravý zabiják nezkušených závodníků. Atd., našlo by se těch specifik víc, u XM se člověk například nesmí nechat vyvést z míry tím, že se to při ostřejším průjezdu zatáčkou nakloní jako loď a nezkušený řidič má pocit, že se to každou chvíli musí začít kutálet. Nezačne, ale trochu to tak vypadá.

     
    Komentář ze dne: 15.08.2013 07:15:50     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re:
    Takhle jsem to nemyslel, že by to bylo extrémně malé auto. :) Ale přece jen, je to o třídu níž (zařazením) a i když je z venku podobné, tak hlavně právě vevnitř je méně místa. :)

    Ale vy Saabathisti jste mě nakazili, na Saaba jsem si navzpoměl při výběru dalšího přibližovadla, už jsem na něj koukal a 9-3 liftback okolo roku 2000 s 2,0T by taky nebyla špatná volba a až budu příště koukat na další přibližovadlo, tak bych ho zahrnul do výběru. Ale zatím jsem neměl možnost se s ním plnohodnotně projet, co jsem s ním jel naposledy, tak to nebyla vůbec dlouhá jízda (asi 300 m) a to člověku nic moc neřekne. :) Takže jak je to s pohodlím, to neumím posoudit.

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 07:39:36     Reagovat
    Autor: Spapi - Spapi
    Titulek:Re:
    Pozdraven bud Saabisto.
    Ja dal bohuzel ze stejneho duvodu pryc Saaba. Uznavam, ze ja jsem trochu vyjimka, snad vsem ostatnim Sabby jezdily bez vetsich problemu, ale ja mel auto vic v servisu nez pod zadkem a nakonec, kdyz jsem auto po tydnu vytahl ze servisu a ujel 150km nez prestalo jet, jsem se na to vybodl.
    Koupil jsem prvni auto s apostrofem na trati TOP GEARu a mam vystarano.
    Jen kdyz mijim Saab, tak je mi smutno.
    Rikam si (vlhke sny), ze az jednou, treba, snad bude trochu penez, koupim si na vikendy 9-5 nebo 9-3 bez strechy.
    Snad, nekdy...
    Tak at jezdi.

     
    Komentář ze dne: 14.08.2013 00:58:12     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re:
    Dostat tak dvacku pokaždý, když tohle slyším...
    Nevím přesně, čím to je, ale vedle Alfy Romeo, Citroënů a Jaguárů jsou SAABy asi nejrozporuplnější značka, co se týče referencí na kvalitu a spolehlivost. Zatímco u VW nikdo nepochybuje o tom, že jde o velice kvalitní a spolehlivá auta, tak SAAB jednomu jezdí, druhému ne a nelze v tom vysledovat zjevnou logiku, protože se nestává, že by SAAB například lidem s humanitním vzděláním jenom nejezdil nebo tak něco. V této souvislosti je pozoruhodné, že zdaleka největší střep, kterým jsem kdy jezdil, byl VW Passat, známá to ikona spolehlivého a obecně bezproblémového vozu. Patrně je to čistě loterie, způsobená rozličným stavem bazarových vozů v našem středoevropském prostoru (o významu údržby jsem se přesvědčil u svojí 9000 CD- sice jde o na první pohled nedůvěryhodný vůz, u něhož nikdo nepochybuje, že je to starej utahanej střep, ale jeho údržbu zřejmě nikdy nikdo nezanedbal, no tak jezdí dodnes bez větších potíží, zatímco o deset let mladší, ale bohužel domrdanej Passat tuto vlastnost neměl).

    Komentář ze dne: 12.08.2013 22:24:28     Reagovat
    Autor: Vapno92 - vapno92
    Titulek:405
    Ja práve chystám recenziu a "denník opravára" na inú Francúzsku popolnicu, Peugeot 405. S "hladkým" dieselom som nemal problém, kým som nevyskúšal jazdu na rastilnný olej. Čerpadlo BOSCH začalo tiecť druhý deň, ako som natankoval olej. Vtedy som ho vymenil za bazárové (10€), inak vyjde pretesnenie tak 50€. Krátko na to som menil aj trysky, ktoré boli snáď ešte pôvodné z roku 89, tie vyšli na 60€ aj s prácou.
    Inak som s tým autom rok jazdil bez problémov, vyslovene sa POSRALI len brzdové trubky (20€) a manžeta homokinetického kĺbu, asi 10€. Spotreba nafty je 4,5-5,5l.

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 15:35:37     Reagovat
    Autor: peteršč - Neregistrovaný
    Titulek:Re: 405
    Tak túto popolnicu s "hladkým" dieselom prevádzkujem aj ja, som zvedavý na Vašu recenziu.

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 18:31:33     Reagovat
    Autor: Vapno92 - vapno92
    Titulek:Re: Re: 405
    A aké máte skúsenosti? Ja si myslím, že za tie peniaze oveľa lepšie, než nejaká Felícia.

     
    Komentář ze dne: 14.08.2013 01:02:29     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: 405
    Poté, co jsem se na vlastní svezení seznámil s exemplářem z roku 1991, který měl za sebou velmi divokou minulost (byl vařený po bouračce ze dvou půlek atd.) a i tak už někdy před deseti lety kroutil třístý padesátý tisíc kilometrů, přičemž někde na Moravě jezdí dodnes, a to prakticky výhradně na Fritol, nepochybuji o tom, že jde o velmi kvalitní, trvanlivé a pohodlné vozy. Oproti dobové konkurenci (např. starší Felicii, novějšímu Favoritu, případně exotikám jako Daewoo apod.) jsme o dvě třídy výš.

    Komentář ze dne: 13.08.2013 02:22:00     Reagovat
    Autor: Ondra S. - Ondra
    Titulek:Pár doplnění
    Už přes 10 let jezdím s citroenem XM 2,1TD, je to sice Y3, ale mezityp, takže mám některé komponenty z Y4, jako třeba hydroactive 2, který se mi podařilo i po 20 letech udržet funkční. za cenu výměny ventilů na podvozku. Za tu dobu už vůz poměrně dobře znám a svépomocí už jsem si natom postupně provedl plno oprav sám.

    Ty změny na Y4 byly oproti Y3 hodně na palubovce, tedy místo původní nízká hranatá je tam taková vyšší zaoblená, jak z VW a také už tam nejde dát tradiční jednoramenný volant, protože do těch verzí ke konci výroby se postupně přidávalo stále víc bezpečnostních prvků, jako výstuhy dveří, airbagy jak čelní, tak boční a pyropředpínače bezpečnostních pásů, které zvedaly už tak nemalou hmotnost vozu a airbag spolujezdce zmenšil palubní schránku na téměř symbolickou velikost.
    Digiklima je u tak starého vozu celkem príma a pokroková věc, mám ji taky a funkční, akorát že starší verze nemají filtry, takže se nemusí měnit, ale jen občas vyčistit. Po vyndání větráku pod nohama spolujezdce se dostanete do potrubí, můžete jej vytřít a vystříkat čistícím sprejem, protože strčíte ruku s hadičkou až k výparníku.

    Motor 2,1TD je relativně podařený dislový agregát své doby, ale je tříventil a laděn více do otáček, než slavná TDi takže se musí se víc honit. Praskání hlav se u něj nestávalo, pokud jste dodržovali základní pravidla slušného chování k turbomotoru a nenechali ho uvařit, hlídali si zda včas otevírá termostat a zda spínají sahary a jestli je dost chladící náplně. Nato je sice na nádobce čidlo, ale 100% mu věřít se nedá. Trochu problém je, že jsou vpředu 3 chladiče za sebou, teda klima, stlačený vzduch od turba a až pak voda. Pokud si hlídáte zanesení bordelem, ušetříte si v létě problémy s přehříváním, zvláště do kopce, když se chladí vzduch od turba a na vodu už moc chladného vzduchu nezbude.
    Čerpadlo Bosch není špatné, akorát je dobré to doladit, pokud chcete, aby to trochu jelo. Především doladit (u mě zvýšit předstih, ato jak dynamický na přesuvníku, tak statický pootočením čerpadla). Nižšší otevírací tlak trysek způsobí měkčí chod a vyšší tah, ale zvedne předstih, vyšší sníží dávku a sníží předvstřik a motor má tvrdší chod. Předstih silně ovlivní spotřebu a suběktivní živost motoru i kouřivost na emisích a také chování v pásmu od 3000ot do 4000ot. Také jsem podkládal pružinu na bajpasu turba, což zvýší plnící tlak a sníží kouřivost, potom můžete lehce zvednout i dávku nafty šroubkem na čerpadle. Také pomůže přiškrtit EGR, pouští do sání saze, které se lepí na olej od turba a zanáší sací potrubí karbonem. Takovými zásahy můžete motor naladit, aby lépe jel, až do 4000ot, méně žral a méně kouřil a přiblížil se lucasu.

    Ty opěvované benzinové motory také nepatřily úplně k nejlepším. Ten první 3,0i 24V potřeboval častěji měnit olej, jinak se zanášely mazací kanály. Ten druhý, co se pak dával do C5 měl zas gumové rozvody a byla drahá jejich výměna, ale jinak byl výborný a jeden z těch 2,0i zas trpěl na to, že olej musel být furt u maxima, jinak se přidíral. Ten 3,0i V6 12V 123kw nebyl špatný, ale na svou kubaturu výkonem neoslňoval, spotřeba byla kolem 10, ale nesměli jste vjet do města na couračku, jinak vás sežral se 16 a více na 100, což se dalo utáhnout jedině s LPG. Potom tam dávali ještě 2,0i turbo CT, který měl sice dobrou dynamiku, ale žral stejně jako ten třílitr, možná i víc.
    Naopak 2,5TD měl problém s praskáním hlav, byly tam 2 termostaty, které musely fungovat. Když se ale namontovala hlava tzv španielka, tak byl pokoj od praskání hlav. Tento motor se ale velmi špatně servisoval, protože tam byl moc nacpaný a skoro kvůli jakékoliv střední opravě musel motor ven.

    Podvozek jak píše přispivatel je ve své podstatě poměrně komfortně naladěn na pohodovou jízdu, ale neznamená že by se s tím nedalo jezdit rychle, protože vůz je poměrně nízký a má široký rozchod a velký rozvor. Auto je sice stabilní, ale opravdu poměrně dost nedotáčivé, což se dá potlačit použitím širších pneu vpředu a potom je potřeba vyšší huštění, než píše výrobce, protože xmko má opravdu na přední nápravě skoro 2/3 hmotnosti. Auto ale díky přetížené přední hnací nápravě má perfektní trakci, zvláště v zimě je to dost cejtit. Také opotřebení předních pneu je asi 4x rychlejší jak vzadu.
    Pokud máte hydroactiv 2 jako se dával na Y4, tak je opravdu při prudším vyhýbacím manevru cítit u režimu sport dřívější ztuhnutí podvozku, který ale u toho pořád dobře péruje. Když jdete na hranici možností auta, tak cítíte tu hranici zavlněním auta pod zadkem, potom se gumy sunou bokem, ale ještě pořád poslouchá až pak se za mohutného hvízdání pneu trhá tak, že předek nechce zatočit tak jak je třeba. Dostat ho do přetáčivého smyku se povede jen vzácně, třeba na písku. Citroen XM má rovněž přiřizovací zadní nápravu na silentblocích s proměnnou tuhostí, které pomohou při prudkém manevru, ale pokud dáte rychle kontra, tak se chová dost nevypočítavě a je třeba s tím počítat. Také je třeba příliš nepřetěžovat zadek, protože jinak poškodíte ložiska zadních ramen a musíte si je vyměnit, jinak zadek ustřeluje do přetáčivosti.
    Celkově má ale auto i bez ESP a dalších pomocníků nadprůměrné jízdní vlasnosti a pro běžného řidiče ohromné reservy, které se málokdo odváží běžně využít.

    Na závěr co říct? Citroen XM je auto pro fajnšmekry, kteří ocení jeho pohodlí, nevšední design, elektronikou řízené konfortní odpružení a zároveň nemají problém si pod to v případě potřeby lehnout a něco si na tom sami udělat sami se o to zajímají, dost tomu rozumí a udpustí mu občasné závady a zvýšené náklady na servis. Udržba v běžných servisech je problém, že autu málokterý rozumí a akorát to dodrbou a ještě zbytečně vymění půl auta.
    Rozhodně je ale třeba si vždy dobře hlídat stav hydrauliky a kapalina LHM také není celoživotní a je třeba ji měnit a čistit sítka, protože ta se stará nejen o pérování, ale i o řízení a hlavně brzdy. Je to tak, že hlavní brzdový válec pouze přepouští tlak vyrobený od hydraulického čerpadla do kolových brzd. Jakoukoliv hlášku palubního počítače o hydraulice, tedy hydraulic level, nebo poslední varování hydraulic presure nelze brát na lehkou váhu, ale jako velmi vážné varování. Koule je třeba také hlídat a nenechat je prázdné, nebo se vybije uložení náprav.

    Nejhorší problém je ale, že tady u těchto aut už z prodeje mizí některé náhradní díly, které se tak potom dají sehnat už pouze z rozdělaných aut. Naštestí se spoustu věcí dá rozdělat a repasovat, jako třeba přední světla. Já se jen děsím toho, že příjde chvíle kdy budu potřebovat díl, který se už nedá sehnat.
    Jestli já bych citroen XM doporučil? No jak komu. Tedy pouze znalci značky, nebo zkušenému a technicky zdatnému řidiči, který se zajímá a rozumí tomu.

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 08:01:55     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Pár doplnění
    Co se týče rozdílu Y3 vs. Y4 a klimy, tak ani Y4 neměly pylák. Dal se tam dodat, koukal jsem na něj na Elitu, ale vůbec nevím, kam by se dal (asi pod přední okno na nasávání vzduchu do interiéru místo plastové mřížky).

    Jinak už jsem své auto taky skoro v podstatě rozebral a složil, protože se v tom vrtám i z dlouhé chvíle. :)

    Jinak, co se týče jednoramenného volantu, tak ten bych ani do Y4 nedoporučoval, nevypadalo by to hezky. Volant v Y4 k té přístrojovce padne lépe. Ale ono ani na některých Y3 už nebyl jednoramenný volant, ten myslím skončil v roce 91, kdy došlo k velmi mírné modernizaci interiéru (např. možnost digiklimy i pro Y3, přestěhování zapínání hlavních světel z pod volantu otočným vypínačem na páčku blinkrů posuvníkem apod.) a tehdy dostalo XM už takový nevzhledný dvouramenný volant (ovšem stále bez airbagu).

    Je ale fakt, že auto relativně těžké je, moje verze má v TP psanou pohotovostní hmotnost 1450 kg.

    Co se týče motorů, tak u 2.5TD nebyl problém jen s termostaty, ale i s moc vysoko naladěnou spínací teplotou pro sahary, řešilo se ale přidáním odporu, aby sahary spínaly dříve.

    Co se týče V6, všechny tyto problémy jsou celkem známé, rozvody u 140kW verze jsou sice dražší, ale ten motor už je takový nejvychytanější. Ale všechny ty V6, ač už na svou dobu neoslňovaly výkony (ani jedna verze), tak to byly motory dělané spíš do síly než výkonu, ale k tomuto autu to sedne. :)

    Co se týče přiřizovací zadní nápravy, tohle je třeba brát s rezervou, nefunguje to stejně jako třeba u Renaultu Laguna 3 GT, to co se děje s nápravou u XM/Xa je dáno tím, že jsou vzadu nezávislá vlečená ramena (tedy bez torzní příčky jako je to např. u Felicie), která jsou spojená jen a pouze šroubovaným stabilizátorem. Proměnnou tuhost pak vyrábí hydractive. :) Jinak, ložiska zadních ramen jsou také známou bolestí generace XM/Xa (ony tím teda trpí i C5 I a II a prý tím trpěla i BX a CX, ale tam si nejsem jist, jak byla řešena zadní náprava), ale oprava obou stran je tak na celý den práce pro neznalého i bez lisu. :) U dlouhodobě vlastněného auta s tím není problém, pokud člověk ví, co si dovolit, ale starší auta z druhé ruky to mají obvykle téměř všechna. Opravné sady ale na obě strany stojí cca 1000 - 1200 Kč (tedy jedno cca 500 - 600 Kč). :)

    Ještě mě ale s těmi nápravami (resp. koulemi) napadl daleko horší problém, konkrétně uložení předních pístnic. A to je dost závažný problém. Uložení předních pístnic je řešeno takovými dvojitými klobouky, které mají v sobě navulkanizovanou gumu a jsou mizerně ošetřeny, tedy už u cca 8 letých vozů se stávalo, že to pod gumou orezlo, guma se od kovu odseparovala pak pístnice vystřelila včetně koule směrem ke kapotě (img139.imageshack.us/img139/3805/dsc00564pg5.jpg a z venku to pak vypadá nějak takto www.citroen-club.eu/graphics/dynamic/107846607_15791676154a2031205b290. jpg). Opět problém i u Xantií. No a jedno nové kulopero (uložení přední pístnice) stojí cca 4 - 5 tisíc (už se blbě shání) a jsou potřeba vyměnit obě. A to se vůbec nebavím o tom, že jejich výměna je sakra očistec (řešil jsem u Xantie, tohle XM má naštěstí kulopera dobrá).

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 14:12:57     Reagovat
    Autor: Ondra S. - Ondra
    Titulek:Re: Re: Pár doplnění
    Je pravda, že už ani Y3 později neměly jednoramenný volant, ale mě příjde, že ke staré palubce padne lépe, tak jsem si ho vyměnil místo té nevzhledné dvouramené hrůzy a letos si ho ještě doma obšíval kůží. Příjde mi elegantnější, není tak hamatný a je přes něj lépe vidět na přístrojovou desku.
    Ta Y4 palubovka se mi moc nelíbí a příjde mi moc jako z VW a nehodí se tak dobře k hranatým liniím vozu, stejně jako se mi nelíbí, že u Y4 nahradili elegantní spojler vzadu jen nevzhlednou návětrnou hranou, auto tím opticky ztratilo část své osobitosti.

    Ty pístnice jsou trochu problém, ale k prostřelení pístnice dojde až zcela prorezne ta miska, která je šrouby přidělaná ke kastli a to není jen tak hned, protože je to silný plech. Zároveň tu misku by ale na hrnec nenasadili jen tak, protože i když se utrhne od gumy, tak nejde z klobouku stáhnout, takže to logicky ještě musí jít nějak víc rozdělat, jinak by to nesložili. To ale znamená, že kdyby se to podařilo rozdělat, vyndat misku očistit od koroze a vyvařit, tak by se dala znovu nalepit k hlavě klobouku něčím podobně houževnatým jako gumovité lepidlo na čelní skla a znova použít.
    Klobouky jsem onehdá měnil kamarádovi na Y4 a dokázal jsem to udělat bez sundání kol, jen jsem musel odtlakovat hydrauliku, vyvěsit kola, odšroubovat kouli (byla odtrhnutá a dotažená jen lehce) a trubku z klobouku, povolit matici na písnici klíčem 21 a vyklepnout z něj pístnici (drží na kuželu a těsní ji okroužky) potom pístnice zajede dolů a po povolení 4 šroubů se vyndá klobouk dolů do podběhu a sundá se z něj ochranná harmonika. Potom se nasadí nový, přidělá šroubky a pístnice se vytáhne přes nový klobouk za závit na provázku a chytne matkou, podloží se kolo, odstraní provázek, nastaví horní díra v pístnici, aby z díry po trubce bylo vidět do díry po kouli a dotáhne se matice na pístnici a poskládá zbytek. Je třeba jen dát pozor na čistotu dosedacích ploch, jinak to ani není tak náročné.

    Jinak co se týče těch aut, jejich chlazení a spínání sahar, tak byly auta pro teplé a studené podnebí, tak ot toho se to pak vše odvíjelo i termostaty otevíraly dřív, nebo později.

    Ta zadní náprava sice není přímo řiditelná jako u laguny GT, ale přiřizuje se odstředivými silami. Rozhodně nelze souhlasit s tím, že by přiřizování dělal hydroactive, ato ani 1. ani 2. gen.
    Náprava se přiřizovala tím, že byla ke karoserii uchycena na 4 silentblocích s proměnou tuhostí, které reagovaly na odstředivé síly působící na karoserii v zatáčce. Hydroactive jen vypínal a připojoval nápravovou kouli a tím měnil tuhost odpružení, přičemž u H1 byl jeden ventil pro celé auto a u H2 byl ventil na každé nápravě a také u H1 sport režim odpojil nápravovou kouli, zatímco u H2 jen dřív přepínal tuhou charakteristiku podle snímače náklonu karoserie na stabilizátoru. U Y4 navíc byl později na hydraulice přidán na každou nápravu protipadácí zámek, který se odemykal tlakem od hydročerpadla od motoru. Také hydročerpadlo bývalo původně na Y3 6 pístkové a auto mělo kostku, tak na Y4 bývalo dvouokruhové 5+2, tj 7 pístkové, ž čehož ty dva pístky pracovali pro servořízení.

    Jinak ty motory nejsou až tak moc extra, ale je pravda, že jsou dělány na sílu a průběh kroutícího momentu, ne na výkon a zrychlení. V Holansku ale prý dokázali do třílitru v XM namontovat biturbo, což mohlo vzdáleně připomínat mitsubishi GT 3000, což by motoricky víc než stačilo i na těžký vůz, ale to nejde sehnat. Osobně si myslím, že 3,0i V6 výkonově stačí i na těžký vůz, natož když se zadaří sehnat 3,0i V6 24V, a ani 2,0i turbo CT není špatný, když tomu odpustíte tu spotřebu, nebo nejezdíte po městě. Rozhodně se ale pak vyplatí montáž LPG, pokud s autem jezdíte víc než občas o víkendu na výlet.

    Rozhodně ale přes všechny potíže je citroen XM jeden z velmi kvalitních vozu, který je řidiči velmi nedoceněný, většinou kvůli špatné pověsti dané tím, že se sem dostávaly zanedbané kusy a neschopným servisům, které kvůli svému diletantství rozdrbou, co můžou, místo aby byli opatrní a nepouštěli se do toho, naco nemají.
    Citroen Xm měl jako jeden z prvních pozinkovanou karoserii a když nedodřete spodek a nepoztrácíte ucpávky, tak vydrží proti konkurenci hodně dlouho bez koroze. Občas jsou problémy s elektrikou, ale nato, kolik tam toho je, je ještě poměrně spolehlivá, občasná koroze kontaktů se sice objeví, ale vzhledem ke stáří vozů a létech služby se to dá pochopit. Mnohem mladší a novější vozy jsou natom často daleko hůř.

     
    Komentář ze dne: 13.08.2013 19:35:03     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re: Re: Pár doplnění
    Já nenapsal, že přiřizování dělal hydractive. :) Pouze, že proměnnou tuhost. :) Jinak, silentbloky na zadní nápravě mají téměř všechna auta s nápravnicí. To přiřizování bylo spíš řešeno "motorkovým" efektem, tedy pokud se naklonilo auto do zatáčky, tak kolo se díky tomu, že není závislé na druhém jako v případě tuhé nápravy, "opřelo o hranu" a tedy jít jakoby do zatáčky. Je to hrubě a neumětelsky vysvětleno, ani obrázek není úplně špičkový (mediadisk.cz/di/AZAK/tuhnez.jpg, protože do toho vstupují ještě "drobnosti" (např. deformace pneumatiky vlivem změny těžiště), ale v zásadě to tak je. Silentbloky jsou jen silentbloky, které samozřejmě mají proměnnou tuhost vlivem deformace (např. guma na gumování se také dá zmáčknout dobře jen do nějakého tvaru a poté jde čím dál tím hůře. :) ), ale na přiřizování to má jen malý vliv. :)

    Jinak, v mém XM není ani jeden hydractive (je tam klasická šestikoule), ale s funkcemi hydractive, resp. rozdíly v hydropneumatice mezi Y3 a Y4 jsou mi jasné. :)

    Co se týče verze 3.0 V6 BiTurbo, tak tento motor se dával do Renaultu Safrane (pár kusů), kde bezturbový motor u Safrane a Xm byly stejné. A ty Biturbové motory se tedy daly v pohodě zastavět do XM. Existoval i performance kit od Musketiera, kterým se dal oturbit atmošestivál. :)

     
    Komentář ze dne: 14.08.2013 08:33:25     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Pár doplnění
    Eeee, omlouvám se za mistake. Nemyslel jsem BiTurbo, ale měl jsem na mysli TwinTurbo. Systém BiTurbo samozřejmě pracuje úplně jinak a ta některá oturbená XMka V6 byla samozřejmě TwinTurbo. :)

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.