D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Koukej makat, holoto! (2009 edition)
    Vydáno 22. 02. 2009 (14000 přečtení)

    Panika zavládla v českých městech. Ti zrádci ve sněmovně rozhodli, že se obce budou muset starat o svůj majetek.

    Dlouholeté snažení senátora Kubery (ještě pořád za ODS) se příblížilo k výsledku. Povinnost vlastníka nemovitosti starat se o cizí přilehlý chodník, která vznikla za protektorátu, by měla zaniknout. Současná znění zákona 13/1997 Sb. totiž říká, že:

    (4) Vlastník nemovitosti, která v zastavěném území obce hraničí se silnicí nebo s místní komunikací, odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti na přilehlém chodníku, která vznikla znečištěním, náledím nebo sněhem, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit; u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit.

    Jinými slovy, pokud váš dům sousedí s obecním chodníkem a někdo si na něm ublíží kvůli znečištění, sněhu nebo ledu, nesete za ni odpovědnost vy, ačkoli chodník není váš. Na základě toho města vytvořila vlastní vyhlášky, ve kterých občanům nakazovala, jakým způsobem a do kolika hodin musí být chodník uklizen, a dokonce vysílala svoje ozbrojené zedníky, aby to kontrolovali. Tím byly de facto legalizovány nucené práce ve středověkém stylu, kdy musel nevolník pracovat na panském pod dohledem drába. Několikrát se dokonce stalo, že občan musel takto vzniklé škody nahradit, patrně proto, že se neuměl nebo nechtěl adekvátně bránit.

    Opačně to nefungovalo. Kdo například naboural na zledovatělých městských komunikacích, ten žádnou náhradu nárokovat nemohl, protože to bylo vždy způsobeno nepřizpůsobením rychlosti jízdy stavu a povaze vozovky.

    V minulém týdnu rozhodla sněmovna o zrušení příslušného paragrafu. Pokud zákon projde skrze Senát a pana profesora, obce si tedy budou muset na svém majetku uklízet samy.

    Páni starostové začali srát petrolejky a vyhrožovat lidem. Že to bude obce stát peníze, že budou muset zvýšit daň z nemovitosti a další podobné výlevy. Oni mi totiž připadají jako feudálové, co by si nejraději pro sebe uzákonili i právo první noci, ale jakmile jim hrozí nějaká povinnost, začnou se ofrňovat jako Trautenberk. Nakonec posuďte sami na základě několika známých faktů.

    Kdyby byli páni starostové tak agilní v odmetání sněhu jako ve vybírání různých poplatků z veřejných prostranství, nestačily by bílé vločky ani dopadnout na zem. Když například musíte obsadit chodník kvůli opravě domu, vyměří vám radnice poplatek v řádu tisíců až desetitisíců. Stejně tak musíte platit, pokud hodláte na obecním pozemku parkovat auto ať již jako rezident nebo pouze krátkodobě. Budou chtít peníze, pokud si na obecní pozemek postavíte před obchod poutač.  Nejnověji by lokální feudálové rádi začali zpoplatňovat vjezd autem do center měst a podnikají k tomu skryté přípravy za zády veřejnosti. Kam jdou tyto peníze? Nevybírají tyto poplatky právě proto, aby mohli městské komunikace udržovat?

    Obce měly povinnost starat se o svůj majetek ještě před touto legislativní změnou. Plyne mimojiné ze zákona o obcích a také z listiny základních práv a svobod. Avšak nečinily tak, protože odpovědnost za škody vzniklé na jejich chodníkách  nesl někdo jiný. Takže se o ně nestaraly, protože jim nic nehrozilo.

    Českobudějovický magistrát se ústy jakési paní Hruškové nechal slyšet, že to bude stát až 28 miliónů. To mi přišlo obzvláště komické. Město, které utrácí takové sumy za úplně zbytečné projekty, které nebudou vydělávat ani na svatého Jokabuši, se dohaduje o penězích za úklid chodníků. Momentálně probíhá megaprojekt splavňování Vltavy. O letišti v Plané ani nehovořit. Ročně tam zahučí desítky mega z městského rozpočtu. Až na pár výjimek, kdy na letišti přistálo skutečné dopravní letadlo, tam funguje pouze cosi jako aeroklub, ve kterém se v ultralehkých letadélkách prohání přátelé radnice a jejich přátelé. Potěmkinova vesnice však funguje - letiště vykazuje svoji aktivitu v tzv. pohybech, přičemž není zřejmé, co je tím pohybem, a pohybů se tam odehraje skutečně hodně. Aby byla iluze letiště dokonalá, instalovali se tam hasiči, kdyby někomu vybuchlo rogalo a také ornitologická služba, snad aby nadržený samec čápa nezaměnil laminátové letadélko se samičkou, nepřitiskl ho v zemi a nerozkloval  prominenta v kabině. I tak se tam plýtvá ostošest. Městský zastupitel Tekel například spočítal, že každý zaměstnanec letiště spotřeboval za rok ochranné pomůcky za 13.000 Kč. Že by kupovali repelent na letadla? Dalšímu katastrofálnímu projektu, totiž výstavbě repliky koněspřežky, se podařilo šlápnout na krk jen díky občanské iniciativě. Město, které tak velkoryse utrácí za zbytečnosti, nemá nárok postrádat peníze na úklid chodníků (jejichž stavební stav je, především mimo centrum, rovněž tristní).

    I z dalších měst se ozývá... pane na nebesích, oni po nás chtějí, abychom se o něco starali! My chceme povolovat a zamítat a rozdávat botičky a vybírat s Czech Radar daň za rychlost a buzerovat a zadávat zakázky kamarádíčkům, ale starat se o něco? Musíme se bránit! Budeme se odvolávat a stěžovat si a dělat všechno proto, abychom naše povinnosti zase na někoho hodili. Ruzyňské letiště by do budoucna mohlo také trochu lobbovat a zavést povinné odmetávání své ranveje všemi práceschopnými obyvateli ČR, protože jsme odtud koneckonců každý už někdy letěl a údržba jeho vlastními prostředky také něco stojí.

    Myslím, že na "chodníkovém nevolnictví" je výborně vidět, jak mistrně úřednická sebranka poštvává lidi proti sobě. Sám bych patrně uklízel chodník před svým domem, i kdyby mi to žádný zmrdský zákon nepřikazoval, protože by mi bylo blbé dívat se na sousedy, jak se brodí ve sněhu. Ale pokud nějaký lokální feudál začne zvyšovat daně nebo poplatky za odvoz odpadu s tím, že se tak děje kvůli nově vzniklé povinnosti uklízet sníh, tak samozřejmě ani nehrábnu, protože jsem za to přece už někomu zaplatil a nebudu dělat jeho práci.

    Také nikdo panu starostovi nezakázal, aby s občany uzavíral smlouvy darovací, kdy městu ročně každý majitel nemovitosti daruje například 50 hodin práce po stokoruně při veřejně prospěšné činnosti a ty si pak odečte od daňového základu. No ale okrást občany na daních a zakázku na úklid chodníků bude asi přece jen lepší příležitost.

    Kdyby ani to nefungovalo, mám jeden super nápad. Počet zaměstnanců ve veřejné správě činí asi 300 tisíc. Od roku 1999 vzrostl téměř na dvojnásobek, aniž by to bylo někde poznat. Budějovický magistrát zaměstnává přes 400 úředníků a dalších 150 ozbrojených troglodytů u městské policie. V obou institucích jsou značné na první pohled viditelné rezervy v produktivitě práce. V privátních společnostech se někdy  stává, že když je problém a hrozí například nesplnění zakázky pro důležitého zákazníka, přicházejí lidé do práce v sobotu, v neděli, ve svátek, a nedělají nějaký čas svoji práci, ale soustředí se jen na ten akutní problém. Když tedy úřadům těch ca 5 dní v roce, kdy sněží, hrozí akutní problém u jejich zákazníka (=občana), mohou své dobře živené a ne zcela vytížené úředníky a obecní policisty vybavit šornou a lopatou a poslat je uklízet na městské chodníky. Bylo by to skoro zadarmo (plat jim musí dát tak jako tak). Běžný občan odklidí za den asi 200m chodníku, ovšem úředník vyznávající zásady dobré správy a hodnoty Evropské unie, ve špičkové kondici a odpočatý, musí zvládat nějakých 250m. Máme zde kapacitu na odklizení neuvěřitelných 150km chodníků, tedy z Thomadorfu až do Prahy.


    21.02.2009 D-FENS



    [Akt. známka: 1,12] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 24 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.