Už od narození chodím pěšky, jezdím na kole, jezdím na motorce a jezdím
i autem . Vše samozřejmě postupně jedno po druhém.
Na silnici jsem se vždy
choval tak, abych ostatní neohrozil a totéž očekávám od ostatních. Záměrně
nepíšu o omezování – čas od času někoho omezím už jen tím, že na silnici
vytáhnu svůj extrakár značky felicia combi 1.3 MPi.
Povahy mírné a přátelské nemám problémy s filtrováním duševních výkyvů,
při čtení zpráv ve s větě i nás v Kocourkově. Dnes jsem ale zůstal chvíli
sedět, popadaje dech a nevěřícně čtouce
článek o snad povinných vestách na motorku.
Já mám teda kluky policajcký rád – mají takový ty pěkně malovaný auta
s budovatelskejma nápisama, světýlkama a nosí moc slušivý outfit – ale tohle
je už jako z pohádky o Neználkovi. „Motorkáři jsou raubíři a moc nám
na silnici zlobí – tak je za trest navlíkneme do svítivého pytle, aby každý
hned viděl, kdo tu moc a moc zlobí. On je ten pytel totiž kouzelný a když
se ten raubíř vybourá, tak ho ten pytel ochrání.“
Já teda nevím jak často vás předjíždí motocykl, ale asi jste si všimli,
že ty rychlejší stroje bývají jaksi kapotované a řidič se ně tak nějak
roztouženě tiskne. Není to proto, že by ho ta mašina tak brala (tedy ne
většinu), ale ono je to tak nějak už z fabriky postavený a navíc při rychlostech
nad 80 km/h se vzpřímeně sedět nedá. Teda dá, ale moc příjemný to není
a hlavu vám to přibývajícími kilometry tlačí dozadu. Takže je jednodušší
se za to plexi hezky složit a vystrkovat škebli co nejmíň.
Tak a teď otázka pro ty pohotovější.
Ukázněný řidič automobilu značky Škoda uvidí Kefalín ve zpětném zrcátku
co? Uvidí hovno. A to proč ? Protože ta vesta nebude díky pozici řidiče
vidět. Uplný kulový uvidí jak ten co si hlídá prostor za sebou v zrcátku
tak i ten co se rozhlíží z vedlejší na to co jede po hlavní. To by bylo
smysluplnější přikázat fabrikám, aby celý motorky lakovali fosforeskujícími
barvami (nic sem neřek, ještě se toho nějakej blb chytne). Díky povinnému
svícení vidíte stejně dřív bludičku než obrys stroje za ní.
Na motorce jezdím už 12 let aktivně a z jawky 150 jsem postupně povyšoval
kubík po kubíku na současných 800 cm3. Troufám si říci, že jsem už trochu
vyježděný a vyválený – na silnici jsem prověřil snad každý povrch, který
dokáže bolet – od obyčejné vody, listí, jehličí, štěrku až po válející
se ožralé babetáře. Ale každý rok mi někdo z řidičů automobilů nedá přednost
při výjezdu z vedlejší silnice. Svítím, většinou dodržuju rychlost (ono
na chopperu to není až takový problém) a přesto se vždy najde někdo, kdo
mě buď zabarikáduje pruh bez možnosti úniku nebo mě při přejíždění usilovně
tlačí do škarpy. Zatím to vždy dopadlo dobře s pouze zvýšeným krevním tlakem,
ale pochybuji, že by na této situaci něco změnil svítivý pytel. Pakliže
někdo bere na sebe reflexní vestu už teď – nechť tak činí při plném vědomí
a dle své svobodné vůle. Ostatní ale ať mají možnost volby. Mnozí vynaložili
nemalé peníze jen za motorkářské oblečení, ke kterému by pytlík moc neladil.
Změna musí přijít od řidičů samotných ve stylu jízdy, kdy si přestanou
silnici plést s bitevním polem. Pokud nenastane změna tady, tak budou potřeba
akorát pytle černý a igelitový. Já teď jen doufám, že tam nahoře budou
mít dost rozumu a kouzelné pytle povinné nebudou. Pač esli jo, tak povedu
petici za zavedení zelených kšiltovek pro řidiče automobilů do 18ti let,
modrých pro ty do 60ti a červených s majáčkem pro ty starší – když bezpečnost,
tak pro všechny. Ty čepičky budou taky kouzelý.
7.8.2010 Miky