D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Felicia, s vrakem do nového tisíciletí
    Vydáno 26. 06. 2011 (24963 přečtení)

    Možná to někoho překvapí, ale Čechystánu žije stále dost početná skupina lidí, kteří dobrovolně jezdí ve faceliftovaném favoritu. Pardon, ve felicii.

    Když pominu masochismus osazování poloprorezlých kastlí laminátem, co přidá třicet procent výkonu oproti normálnímu nárazníku voe, dá se vycházet z toho, že většina lidí má tohle přibližovadlo k nějakému tomu domácímu ježdění. A nezřídka kdy i jako arbeitwagen. Tuhle poměrně rozsáhlou skupinu lidí jsem skromně rozšířil zhruba před nějakým rokem, což byla zhruba ideální doba k vyvození různých závěrů.

    Sháněl jsem před dovolenou nějaké to vozítko, abych mohl procestovat místa, na která se u nás ve Vlezdobruselstánu dá ještě dívat a případně pak nemusel nikoho zatěžovat například se svezením na chatu, netísnit se s pondělní depresí ostatních lidí v autobuse značky „Chcete se vyhnout dopravní zácpě? Jeďte s námi MHD!“ ™, případně občas něco odvézt. Vybíráním čehosi levného, co ještě pojede a něco odslouží mi zabralo nějaký zhruba měsíc prodíráním se internetu a seznamování se s firemním know-how áček.

     Musím říct, že koupit si felicii, či cokoliv jiného od Schade jsem zprvu striktně odmítal s odkazem na množství pomluv technického směru. V hledáčku jsem měl něco jako starší golf, escort a podobně – zhruba nějakou střední cestu mezi minimální investicí a naprostým vrakem. V nabídce se mi objevil i syncro golf druhé generace od kamaráda bez přepisu, aby se ušetřilo na státu. Z nějakého dnes mi neznámého důvodu jsem to tenkrát zavrhl a rozhodl se pro něco v osobním vlastnictví, ač jsem přesvědčený, že bych s tím golfem neprohrál. I stalo se, že mě mé okolí – za stáleho přesvědčování o mých nízkých zkušenostech dohnalo do mantinelů něčeho co „mi kule neutrhne“. Za neustálých argumentů nízkých cen dílů od shade a množství asijských napodobenin jsem se nechal dotlačit ke koupi felicie, ročník 97. Alespoň, abych nebyl za úplně submisivního blbce jsem si prosadil, že svoje peníze utratím alespoň za lepší motoráž, než je třinácka. Takže jsem hledal mezi dehtem a šestnáctkou.

    Za (alespoň z tehdejšího pohledu) hrozně výhodných 14 kilokorun jsem pořídil od údajně pracovitého roma tmavě modrý kombajn s ABS (což neustále zdůrazňoval), zřejmě používaný jeho ženou. Na první pohled nějaká koroze, prasklinka v čelním mimo zorné pole a bouchnuté o nějaký nákupní košík nad pravou přední lampou, o čemž majitel tvrdil, že mu do toho někdo dal pěstí. Vzal jsem to jak to bylo s vědomím, že jsem koupil celkem dobře. Každý asi někdy potkáme svého Horsta Fuchse a já tenkrát koupil svého zajíce v pytli. Nutno podotknout, že nějakou dobu bylo auto naprosto bez problémů a jediné, co jsem udělal, byla výměna vzpěr pátých dveří. A abych auto jen nehanil, za dovolenou, týden po koupi, jsem najel necelých 3kkm po východních Čechách a východní Moravě. Velké množství členitého terénu auto projelo bez chyby, snad jen s malou vůlí v řízení. Kopce v podkrkonoší šestnáctce nedávaly žádný důvod k poklesu výkonu a dokonce Karpaty nebyly žádná výzva. A to dokonce ani tamní polní cesty, kam bych Yetiho ani Duster nevyhnal.

    Problémy s autem nastaly na podzim, kdy po týdenním stání prdly svody a rozpálený výfuk roztavil lanovody což vedlo k likvidaci zadních bubnů. Oprava všehovšudy s výměnou oleje, čistěním vstřiků a motoru za 7kkč. Z dnešního pohledu si stále nejsem jistý, zdá jsem auto tenkrát neměl prodat na díly, namísto opravy, protože tak započala dlouhá serie různých neakutních servisních zásahů, a několika celkem nutných oprav. Než mi došlo co dělám, nechal jsem nějakých 15kkč a dost možná víc za opravy a bohužel, ještě by jich to pár sneslo.

     Je asi fakt, že s většinou jiných aut bych na tom byl se stejnou investicí finančně asi srovnatelně, díky ceně dílů. Důležitým pro je u vozidla, že většinou oprav na vozidle už dneska zvládnu sám i bez pomoci. Namátkou jsem vyměnil oba blatníky, výfuk, ošetřil většinu koroze a naprosto bez problému je i výměna oleje. Lakování ani ošetření karoserie mi taky příliš problémů nedělá, ale na vyvaření zadních lemů si sám netroufám, zvlášť když v běžné karosárně na venkově vám to udělají za 1.5kkč. Spodní část dveří a prahy jsem nalakoval bitumenem, takže auto má trochu terénní nádech a  především na spodek nehnije a štěrk na cestě k chatě tomu neublíží. Po menší nehodě s vraty jsem vyměnil levou přední lampu a rozhodl jsem se i pro novou mlhovku, která byla už dříve rozpraskaná. Vypíchnul bych, že origo mlhovka stojí přes devět set, zatímco druhovýroba něco přes stovku. Podobné je to u většiny dílů, ale druhovýroba není vždy nejlepší řešení. U karosářských dílů je třeba vždycky koukat na sílu a kvalitu materiálu, blatník se sice dá sehnat za 400, ale nemůžete se o něj ani opřít, zatímco o nějakých dvě stě peněz dráž už je česká druhovýroba srovnatelná s originálem. Každopádně se kloním k názoru, že felicia je jedno z posledních aut, kde servis zvládne i polodementní domácí kutil z horní dolní, který nevyhláskuje alternátor. S párem rukou a případně příručkou se dá na autě udělat skoro všechno, včetně nepřeberného množství úprav různého charakteru – od motoru, přes karoserii, po solidní cestovní lůžkovou úpravu alá multivan.

    Pokud na chvíli pominu, že u felicie si nikdy ničím být jisti nemůžete, zvlášť ne tím, že se vám v autě něco neposere, podíváme se na jízdní projevy. Motor 1.6 mpi se používal v golfu a první octavii, kde to byla zoufalost. Pro golfa a felicii má ale šťávy dost, jelikož jde o vozidla nízké váhy. Nejvyšší výkon je papírově 55kw při 4500ot/m. Papírově. Reálně má většina 1.6 v trochu slušném stavu cca o 10kw víc. Používám shell v-power 95, téměř výhradně a to na rozdíl od leštěného prdu fuel save nějakou odchylku a běžných paliv má, navíc pokud vím, má výjmku z biosraček, mám ozkoušeno že do felicie se vyplatí – kupodivu i finančně. S tímhle benzínem a pohonou jednotkou je to auto někdy i nečekaně živé, příjemně se žene do otáček, i přes 5000. Kopce na dálnicích ve dvou lidech a nějakých zavazadlech nemá problém vyjet s tachometrickými 140km/h. Když píšu nemá problém, tak tím myslím, že při sešlápnutí na podlahu zrychluje do kopce i nad 140km/h. Někoho to možná neohromí, ja to u takového vraku považuji za zázrak. Akorát, že vyšší rychlosti, to už prostě není ono, motor se sice vyloženě netrápí, ale mám pocit, že auto ze silnice odletí někam do stratosfery. Nejrychleji jsem jel 180km/h a musím uznat, že jsem se při tom málem posral z kombinace strachu a adrenalinu. Nikdy víc. Nejpohodlnější je cestování po okreskách a mám dojem, že s dálnicemi v Shade nikdo nepočítal, protože nad 110km/h už je jízdní dojem stejný jako ve služební dodávce. Stejně tak spotřeba paliva. Dlouhodobě činí nějakých 6l v létě a do deseti v zimě. Dramaticky stoupá při rychlostech nad 120km/h a při větším nákladu.

    Zohledním i praktické hledisko. Do felicie se asi člověk nemusí bát narvat co se do ní vejde - a že se toho do kombajnu narve, uvnitř není moc co rozbít, nebo znesvětit, případně se dá všechno bez piplání vypucovat. Horší je to se spaním, protože se s ním asi moc nepočítalo. Pokud tomu neuděláte vlastní úpravy, je to jen o něco lepší, než spát vedle auta, nebo na jeho střeše, nicméně možné to je a jak jsem se na začátku zmínil, udělat si v kombiku lůžkovou úpravu lze, a to jakousi variaci na rozkládací postel z multivanu, případně jiné. Prostor řidiče není sláva, ale i já, velký a s pupkem, se do něj vejdu tak nějak. Přihrádky stačí na základní věci a spoustu dalších krámů, takže bez problému. Topení topí, přístrojovka je alespoň přehledná a jednoduchá, ale na druhou stranu na ní nic moc není. Všehovšudy stále nenáročné auto pro nenáročné lidi, se spoustou doplňků.

    Co říct na závěr, felicie nás ještě nějakou dobu strašit budou, protože je to auto volkswagenovského konceptu – auto pro lidi. Když pomineme s odstupem času odhalené naprosté technické zprasení vozidla už z výroby, dá se pochopit jistá oblíbenost modelu přetrvávající i po 15 letech od uvedení. Ono nakonec, alespoň to většinou jede a víc si stejně většina lidí v téhle části EU nemůže dovolit.


    25.06.2011 Ligiera


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 2,74] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 97 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.