D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Školení strážníků - insider report
    Vydáno 24. 10. 2010 (19250 přečtení)

    Vážení čtenáři, nedávno jsme se zde věnovali události, kdy se strážníci MP Praha vytahovali na řidiče skútru, zkoušeli na něj různé triky a celkově se významně odchýlili od zákonného rámce, ve kterém se mají pohybovat a do kterého je řidič musel neustále vracet. Díky vstřícnosti hlavního aktéra celé události zde máme popis celé události jeho vlastní rukou. (D-F)


    Toho večera jsem byl do cca 21:00 hodin na schůzi majitelů garáží. Když jsem vycházel z "kulturního domu", kde se schůze odehrávala, začalo poprchávat. Protože jsem se ještě toho večera potřeboval přepravit z Prahy, zašel jsem se převléknout do motorkářského a doufal, že déšť přestane.  Naštěstí se moje přání vyplnilo a pršet přestalo, jen silnice byly mokré.

    Vyrazil jsem z garáže v centru sídliště Řepy a pokračoval směrem "k Hornbachu". Dost dlouhou chvíli jsem čekal na křižovatce s ulicí Slánskou na semaforech. Večer semafory žijí dost  zvláštním životem - pokud na indukčních smyčkách ve vedlejších ulicích nedetekují auto, zůstává signál volno pro hlavní ulici - Slánskou. Já měl tu smůlu, že jsem na semaforech stál jako první, ze zkušenosti vím, že skútr indukční smyčky "nevidí". Za mnou se s odstupem vytvořila kolona několika vozidel. Posunky ruky jsem ukazoval řidiči auta za mnou, aby si popojel  těsně za mě, aby ho smyčka zaregistrovala. Stalo se a po chvíli opravdu naskočil signál volno.

    Opatrně jsem vyjel - skútr má pneu z dost tvrdé směsi, teplota vzduchu byla kolem deseti stupňů Celsia a bílé pruhy přechodu pro chodce, které jsem musel při odbočování do leva přejet v mokru dost kloužou. Odbočil jsem tedy na ulici Slánskou a rychlostí cca 40 - 50 km jsem jel směrem na Karlovarskou.

    Nebylo třeba spěchat, věděl jsem, že na následujícím semaforu  bude stejně červená... Po ujetí cca 100m jsem za sebou v obou zpětných zrcátcích viděl, že těsně za mnou jede auto, které bliká modrými majáky. Nepřikádal jsem tomu žádný význam, neviděl  jsem žádná světelný signál k zastavení. Kdo někdy jel na motorce, dá mi za pravdu, že výhled přímo "za řidiče" je omezený.

    Kdyz po chvíli začalo auto houkat, mírně jsem vybočil k pravému kraji vozovky a v pravém zrcátku uviděl, že vozidlu za mnou na střeše svítí nápis stop. Přiznám se, že první, co mě v tu  chvíli napadlo bylo, že jsem zapomněl rozsvítit světla na skútru - stroj nemá na přístrojové desce žádnou indikaci rozsvícených potkávacích světel na rozdíl od mého starého skůtru, ktery svítil "defaultně"- nový stroj má možnost potkávací světla vypnout - a protože je lepší startovat bez rozsvícených světel,startuji "potmě" ...

    Podle odrazu kuželu světla na vozovce jsem si ověřil, že svítím a byl jsem si stoprocentně jistý, že jsem během jízdy neporušil žádný závazný platný právní předpis. Zajel jsem k pravému kraji vozovky a vypnul motor. Ze skůtru jsem ale neslézal. V tu chvíli jsem ještě ani nevěděl, jestli mě staví PČR nebo MP Praha. Napadlo mě, že ať je to kdokoli, nebudu se s nimi bavit. K tomu, abych se s nimi bavil mě nic nenutí. Následující minuty mě ale ukázaly něco jiného....

    Hned po zastavení motoru jsem vytáhl z kapsy telefon a zapnul nahrávání - chvíli to trvá, takže mezitím ke mě došel strážník MP Praha. Následující děj lze konfrontovat s videem, které je přístupné na internetu. Strážník mě požádal o předložení dokladů - protože jsem si potřeboval někam odložit rukavice, sesedl jsem ze skútru, rukavice položil na sedadlo skútru a na sedadlo též položil OP, ŘP, malý TP v plastovém pouzdře ve kterém mám uloženou i "zelenou kartu".

    Zákon 361/2000  § 6  o provozu na pozemních komunikacích říká:

    (8) Řidič motorového vozidla musí mít při řízení u sebe a) řidičský průkaz, b) osvědčení o registraci vozidla podle zvláštního právního předpisu, c) doklad prokazující pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla podle zvláštního právního předpisu), d) doklad o zdravotní způsobilosti, pokud jde o řidiče podle § 87 odst. 3.
    (12) Na výzvu policisty je řidič motorového vozidla povinen předložit doklady podle odstavce 8 policistovi ke kontrole. Na výzvu strážníka obecní policie ve stejnokroji nebo celníka 9d) ve stejnokroji je řidič motorového vozidla povinen předložit strážníkovi ve stejnokroji nebo celníkovi 9d) ve stejnokroji ke kontrole doklady podle odstavce 8 písm. a) a b).

    Strážník mi všechny výše uvedené doklady vč. zelené karty sebral. Kromě toho, že se podíval na jméno s doklady nic nedělal. V tu dobu jsem pořád ještě mlčel a nepromluvil jediného slova. Nebyl důvod se se strážníkem bavit.   Dále se mě strážník ptal, zda jsem před jízdou pil. V tu chvíli jsem pochopil, že bude třeba promluvit a z důvodu právní jistoty jsem se jej tázal, zda provádí úkon, zákrok nebo požaduje vysvětlení....

    Co následovalo je zaznamenáno na videu, nemá cenu se o tom rozepisovat. Co ale podle mě stojí za zmínku je pocit, který si pamatuji dodnes - pocit právního vakua. Máte proti sobě dva ozbrojené strážníky, kterým zákonodárce dal statut úřední osoby. O pravdivosti jejich historky o tom, že mě zastavili na základě oznámení hospodského by se dalo s úspěchem pochybovat. Mladší strážník - ten, který mi sebral všechny doklady zjevně vůbec nevěděl, co po něm chci. Starší strážník s knírkem se z místa vzdálil a příliš do "děje" nezasahoval. Bez dokladů sice mohu z místa odejít, ale nechtělo se mi nechávat skútr v noci na ulici. Takže velmi nepříjemná situace. Že jsem se neustále dožadoval vrácení dokladů je opět vidět ze záznamu - poté, co se s nimi mladší strážník zavřel do služebního vozidla MP Praha a položil je na přístrojovou desku jsem po něm chtěl jejich vrácení - abych měl jistotu, že moji žádost strážník slyší, otevřel jsem dveře vozidla - on s nimi bohužel něco psal. Doklady mi nevydal. Nebylo možné na strážníky zavolat PČR, protoze mobil neumí zároveň nahrávat a volat. Kdo ví, co by se ze strany aparátu dělo ve chvíli, kdy by byl záznam přerušen...Navíc policisty si na pomoc přivolali sami strážníci.

    Po příjezdu PČR strážník moje doklady předal policistům, to, že jim oznámil, že jsem se odmítl podrobit dechové zkoušce je zřetelně slyšet ze záznamu. V tu chvíli se ve mě ještě zesílil pocit bezmoci - stál jsem proti 4 ozbrojeným osobám, policisté byli navíc strážníky zkresleně a dovozuji že i účelově informováni o skutečném stavu věcí. Říkal jsem si, že snad mám dost místa na paměťové kartě, aby se tam celý záznam vešel. Ono to tak nevypadá, ale jsem přesvědčen, že kdybych si vše od začátku nezaznamenával, vše by se vyvíjelo úplně jinak a dovozuji,že v můj neprospěch.

    Vím, že se opakuji, ale pocit, že jsem byl na cca 15 minut tím, že mi byly odebrány všechny doklady zbaven práv je velmi nepříjemný. Navíc, kdo míst, kde mě MP zastavila zná, ví, že je to dvouproudá ulice na jedné straně obehnaná protihlukovou stěnou a na druhe straně je "nic" - takže žádní svědkové, jen já proti 4. Přiznám se, že jsem potom celou noc nespal.

    Policista začal komunikaci opět otázkou - zda jsem pil a ja věděl, že jsem spadl z bláta do louže. Napadlo mě, co by se stalo, kdyby mi mobil sebrali a tvrdili, že jsem žádný neměl...že se něco takového u nás nemůže stát? A teď ještě tu o Červené Karkulce...

    Poté policisté přinesli Drager, pochopil jsem, že strážníci žádný alkoholtester nemají - proč mě tedy zastavovali a ptali se, zda jsem před jízdou pil? Kdybych řekl, že nepil, tak mě na základě toho pustí...? Na to ať si každý udělá svůj názor.

    Když došlo na dýchání do alkoholtesteru, jediný dokument, který mi policisté ČR ukázali, byl dost ušmudlaný papír A4, popsaný v pravé dolní části několika řadami čísel/písmen. Nebyl z něj nic poznat. Na výraz tváře strážníků poté, co jsem nadýchal 0.00 jen tak nezapomenu.

    Chci ještě zdůraznit, že policistě se mnou nesepsali žádný dokument o kontrole a ze záznamu vyplývá, že se k tomu ani nechystali. Nemělo proto cenu řešit, jestli měření probíhalo za podmínek, za kterých je Drager schválen jako stanovené měřidlo - tzn. že nebyla stanoveným měřidlem změřena teplota a vlhkost vzduchu.

    Navíc ani stážníci se mnou nesepsali v rozporu s § 11 zákona 553/1991 Sb. v platném znění

    (10) Zápis o podaném vysvětlení musí být s osobou sepsán bez zbytečného odkladu.... no třeba mě ještě pozvou, ale obávám se že to již nebude bez zbytečného odkladu.

    Takže kdybych nepořídil záznam, dovozuji, že by ani nebylo možné si stěžovat na postup MP a PČR, protože by se zjistilo, že se nic takového nestalo.

    Záznam jsem ukázal v práci kolegům - nevěřili mi, že mě stavěla MP... Protože v případě záznamu úřední osoby na veřejném prostranství není třeba její souhlas s uveřejněním audiovizuálního díla, kolega záznam umístil na internet.Nešlo o to se nějak zviditelnit, ale ukázat, co se taky může v Praze stát. Neudělal jsem nic jiného, než to, že jsem použil úplný základ toho, co musí znát každý občan této země. A jen jsem se snažil před aparátem nehrbit a stát vzpřímeně. Proto si nemyslím, že jsem udělal něco zvláštního - jen mi šlo o to, aby když už mě aparát omezil na právech, tak aby postupoval podle závazných platných právních předpisů. Ze záznamu bohužel vyplývá, že aparát předpisy, upravující jeho činnost, nezná.

    Pro toho, kdo vydržel číst až sem mám jednu "perličku z natáčení" - a to doslova. Po celou dobu komunikace se strážníky i policisty jsem měl na hlavě přilbu a termomasku na obličej. V říjnu už bývá na motorce dost zima. Z masky mi koukají pouze oči, na dýchání do Drageru jsem si ji musel rukou trochu stáhnout, abych dostal náústek alkoholtesteru do pusy. Takže strážnící ani policisté nevědí, s kým se vlastně bavili. A to vrhá na celou událost další stín pochybnosti...

    Setkal jsem se z názorem nebo spíš přáním, abych brzo zase natočil něco podobného. Něco podobného se již ale nesmí opakovat!


    21.10.2010 JaJ

    P.S. začali si oni

    Související články:
    Má zkušenost s PČR (22.11.2015)
    Jak mi policie pomáhala a chránila mě. (21.06.2015)
    Za projetí STOPky městapákův prst v puse (05.04.2015)
    Police fiction – historky policejní (04.01.2015)
    Víc policajtů v ulicích? Děkuji, nechci. (27.07.2014)
    Policie říká: Radary nejsou bezpečné. (11.04.2014)
    Fízlové a život s nimi 2: Power (15.12.2013)
    Šikanovat a buzerovat – next level (01.12.2013)
    Fízlové a život s nimi – Úvod + 1. část (01.12.2013)
    Zážitek s Policií České republiky (22.09.2013)
    Dobrý den, pane. Vy si fotíte ty děti? (24.04.2013)
    Nejlepší kamarád pro vaše dítě? No přeci strejda bengo! (21.04.2013)
    Svině na D8 (07.04.2013)
    Ještě jednou o honění (10.03.2013)
    Honěním za bezpečné silnice! (01.03.2013)
    Kterak Honza psal pohádku... (12.08.2012)
    Parta policejních plukovníků (17.06.2012)
    Úvaha o policejních Passatech (10.06.2012)
    Jste obětí dopravní nehody, zaplaťte pokutu. (05.02.2012)
    Cesta domů (01.01.2012)
    Stůj, dej přednost v jízdě (07.11.2011)
    Může policie své lidi ještě něčím překvapit? (16.10.2011)
    Pomáhali, chránili a utřeli (11.09.2011)
    Policejní odpad (03.08.2011)
    Pro dobrotu na žebrotu... (22.07.2011)
    Respekt k Policii mít MUSÍTE! Protože jsme to řekli! (05.06.2011)
    Znárodnění matroše (01.05.2011)
    Pomáhat a chránit? Možná... (20.03.2011)
    Efektivnost policie (20.03.2011)
    Pohled z druhé strany barikády (23.01.2011)
    Tři triky ozbrojených primátů (14.10.2010)
    Moc policajtů (19.09.2010)
    Mněstská policie zasahuje (28.03.2010)
    Viděl jsem Džejmse Bonda, 3x… (21.03.2010)
    Ordnung muss sein podle Policie ČR (27.12.2009)
    Prudit a Chachařit (06.12.2009)
    Upřímná ne-soustrast (21.11.2009)
    Pozor na Tupouny a R36! (28.09.2009)
    Policejní honění (26.09.2009)
    Prassata (22.02.2009)
    Bobr 11, aneb pomáhat a chránit v akci... (07.12.2008)
    Jedna zkušenost s dopravní policií (04.08.2008)
    Život na zámku podle PČR (30.03.2008)
    Po-ti-chu! (Novela zákona o policii ČR) (02.03.2008)
    Joe Horn, soused roku 2007 (20.01.2008)
    Snížení kriminality (11.06.2007)
    Represívní složky parkují (02.06.2007)
    Vznášedlo pro Městskou policii (11.05.2007)
    Je krásné povelikonoční úterý... (18.04.2007)
    Audi story (08.10.2006)
    Policie je tvrdá. Tvrdá, ale férová (23.07.2006)
    Piknik za bukem (11.09.2005)
    Čtyři setkání s Kryštofem (01.05.2005)
    Detektivní odpoledne (17.04.2005)
    Police quest (17.04.2005)
    Chránit a sloužit, aneb z vyprávění jedné švestky. (03.04.2005)
    Vohnoutí pitaval (03.04.2005)
    Holub a Moskyt (31.03.2005)
    Mněská policije (02.01.2005)
    Chránit a sloužit (17.10.2004)
    V řadě za sebou, tři čuníci ... (05.09.2004)
    Kladivo na řidiče (by D-FENS) (01.08.2004)

    [Akt. známka: 1,11] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 166 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.