Podstatnou část tohoto článku jsem převzal z webu sdružení Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu, kde byl zveřejněn zajímavý
výběr z českých médií. Jsou v něm citovány výroky starostů, obecních
policistů, úředníků a dalších stran týkající se měření rychlosti tak, jak
jej dosud praktikují obecní a městské policie.
Jak média rozsáhle informovala, sněmovna schválila změnu zákona, který
by městským a obecním policiím tuto pravomoc odebrala.
Od toho okamžiku spustila zastupitelstva a jejich represívní složky kampaň,
která má narychlo přesvědčit
senátory, že jim jde především o bezpečnost v dopravě, nikoli o vydělávání
peněz, a obhájit tuto krajně výdělečnou a korupcí zavánějící aktivitu obcí
zachovat. Níže uvedené výroky ukazují, že starostové lžou ve snaze zachovat
status quo.
Když se nad tím zamyslíme, rozhodnutí poslanců v této věci bylo ojedinělým
činem. Asi poprvé se stalo, že politici odebrali úředníkům pravomoc, kterou
evidentně zneužívali. Je jasné, že starostové s něčím takovým nepočítali,
získáním pravomoci měřit rychlost začali budovat něco jako systém výběru
dodatečné lokální daně. Prostě si našli místo, kde je stanoven nesmyslný
rychlostní limit, a na to místo umístili radar. Ze zákona je pokuta příjmem
obecního rozpočtu. Stroj na peníze je hotov. V další fázi by nepochybně
začali místa s nesmyslnými rychlostními limity nejen vyhledávat, ale přímo
vytvářet.
Protože jim toto jednání procházelo dlouhé dva roky, stali se poněkud
lehkomyslnými a přestože zpočátku byli ve věci "rychlostní daně" a příjmů
z nich zdrženliví, poslední dobou hovořili už jen o profitu z takových
aktivit. Díky tomu mohl vzniknout následující hustý výběr.
Obce: "Děláme to hlavně pro bezpečnost."
"Místní o tom budou vědět, pojedou pomalu, má
to být past na neukázněné přespolní řidiče."
(Vyjádření starosty Moravských Budějovic p. Bařinky ve věci stacionárního
měřičů rychlosti. Žďárský deník, 29.5.2008.)
"Zástupce firmy Czech Radar Milan Bednář a Ing.
Michael Šturm uvedli příklady měst, které jejich služby využívají, popsali,
jak systém funguje a uvedli, že cena pronájmu není konečná. Může se snížit.
Investice je na straně firmy a určitě by neinvestovala do projektu,
na kterém by prodělávala."
(Ze 4. zápisu zastupitelstva města Moravské Budějovice ze dne 23.5.2007.
Moravské Budějovice si následně pořídily tři stacionární měřiče od firmy
Czech Radar a.s. a umístily dva z nich těsně za značku "začátek obce").
"V posledních třech týdnech jsme zařízení cvičně
spustili, zaznamenalo nám patnáct tisíc přestupků. Ať si každý propočte
sám, kolik by to bylo peněz v městské pokladně".
(Na finanční stránku měření rychlosti upozornil starosta Vlastimil Bařinka.
Jihlavský deník 31.05.2008)
"Data poskytnutá PČR nám ukazují, že se počet
dopravních nehod po instalaci stacionárního měření (...) nesnížil, ale
naopak vzrostl. Z hlediska účelnosti vynakládání obecních prostředků
se jeví sporné i umístění stacionárního měřiče do míst, kde se i při frekventovaném
provozu stávaly 1-2 méně závažné nehody ročně, navíc ještě nezapříčiněné
nepřiměřenou rychlostí."
(Tisková zpráva OSBID o.s. týkající se měření rychlosti stacionárním
měřičem v obci Měcholupy, okr. Plzeň-jih. Radar je umístěn 50m před značkou
"Konec obce" na zcela rovném a přehledném úseku.)
"Evidenci dopravních nehod podle místa
náš správní orgán nevede, protože nám to žádná právní norma neukládá".
(Vedoucí dopravního odboru MÚ v Nepomuku Mgr. Bešta v odpovědi na dotaz
OSBID o.s., jak ovlivnil radar instalovaný v obci Měcholupy počet a závažnost
nehod v této obci.)
"Výše pronájmu je stanovena jako určitý procentní
podíl z částek, vymožených od neukázněných řidičů zachycených tímto
zařízením. Projekt je díky tomu samofinancovatelný, obec má jistotu,
že pronájem dokáže pokrýt z vybraných pokut."
(Internetové stránky projektu Bezpečná města, který představuje mediální
kampaň firmy Czech Radar a.s.)
Obce: "Skoro vůbec se nám to nevyplatí."
"Nepopírám, že finanční přínos z pokut do obecní
poklady je slušný."
(starosta Zdib Kamil Plavec pro Pražský deník 2.6.2008)
"Ukázalo se, že si na sebe opravdu vydělá..."
(řekl tajemník radnice v Lysé nad Labem Miloš Dvořák pro Týdeník Nymbursko,
4.6.2008)
"Například Karvinou stál radar okolo 653 tisíc
korun. "Měsíčně vybereme na těchto pokutách asi 115 tisíc,"
(velitel městské policie Karviná Bičej pro Havířovský deník, 2.6.2008)
„Přijdeme tím o půl miliardy“
(předpověděla turnovská starostka Hana Maierová možný dopad změny zákona,
kdy by městská policie dále nemohla přinášet pokuty za měření rychlosti
do obecních pokladen. Jičínský deník, 1.7.2008)
"Zastupitelé to asi nepochopili. Jedna vložená
koruna se nám vrátí až devítinásobně,"
(MF DNES, 28.6.2008. Komentář místostarosty Mělníka Kovaříka se týkal
stacionárního radaru v Mělníku a situace, kdy město nemůže hradit náklady
na poštovné. Měřič je umístěn na železničním přejezdu, po kterém 25 let
neprojel žádný vlak.)
„Vzhledem k očekávanému vysokému množství přestupků,
počítáme s posílením správního odboru o tři úředníky. Mzdové náklady
na ně se bez problémů zaplatí z vybraných pokut.
(náměstkyně primátora Českých Budějovic Ivana Popelová k otázce financování
měření rychlosti. Město České Budějovice se rozhodlo k pronájmu deseti
stacionárních měřičů od Czech Radar a.s. Zdroj: Noviny českobudějovické
radnice, 1/2008)
Obce: "Peníze vybrané na pokutách poslouží na další zlepšení
bezpečnosti silničního provozu."
"Odpůrci poukazují na to, že město si mohlo radary
koupit samo a nemuselo by dávat 45 procent finančních prostředků z utržených
pokut firmě Czech Radar."
(Třebíčský deník, 13.3.2008, informace se týká instalací tří stacionátrních
radarů v Moravských Budějovicích).
"Vadí jim, že firmě Czech radar město odvádí přes
71 procent z částky vybrané na pokutách. "Ten radar si nevydělá ani
na poštovné, takže je nutné přepracovat smlouvu s Czech radarem"
(MF DNES, 28.6.2008. Mělnický zastupitel Ullrych kritizoval smlouvu
s Czech radar a.s. týkající se stacionárního radaru v Mělníku.)
"Z vybraných peněz získá 49 procent společnost
Czech Radar, od které si město radar pronajme".
(Internetové stránky města Prostějov, 2006)
zdroj: www.osbid.org
Mimochodem, argumentace
obhájců této obecní pravomoci mi připadá skutečně nestydatá. Ani
jeden starosta zatím hodnověrně nedoložil, jak instalací radarů počet nehod
klesl nebo se jejich závažnost v jeho městě snížila, ale přesto už teď
všichni vědí, že se ztrátou této pravomoci se stanou silnice více nebezpečné.
Jak to mohou tak jistě tvrdit? Dostali snad od Czech
radar a.s. jako upomínku na dobrou spolupráci křišťálové koule? Jak
se mohou ohánět tím, že se bezpečnost na českých silnicích po odebrání
pravomoci měřit strážníkům zhorší, když před dvěma lety začala nehodovost
vzrůstat právě v důsledku pověstné Šimonovského novely č. 411/2005, která
jim tuto pravomoc udělila?
Starostové a úředníci městských policií nyní směřují svoji kampaň směrem
na senátory ve snaze ovlivnit jejich hlasování.
Schůze senátu začíná 9.7.2008.
Co budeme dělat my?
Budeme sedět a koukat se na ně, jak lobbují, aby mohli rychlostní daní
doplnit svoje kasičky, které se jim mezitím vyprázdnily špatným hospodařením?
Já tedy ne.
Myslím, že my, čtenáři D-F, bychom neměli zůstat pozadu a podobně
jako odborné organizace vyzvat naše senátory, aby skoncovali s obecní
šikanou. Jsme přece občané, oni tady nejsou pro
starosty ani pro ministra
Langera. Výše uvedené citáty by pánům senátorům mohly napomoci v rozhodování
anebo aspoň u méně povedených kousků akcelerovat jejich pokrytectví, protože
oni pak už nebudou moci tvrdit - my jsme přece vůbec nevěděli, že
obce tuto pravomoc zneužívají.
Pokud tedy hodláte přiložit v těchto letních dnech ruku ke společnému
dílu a pomoci navrátit poměry na českých silnicích zpět ke stavu obvyklému
v právních státech, oslovte svého senátora. Můžete použít libovolnou
část tohoto článku, například tu, která se dotýká jeho volebního okrsku.
Seznam
senátorů
Budu vděčen za přeposlání odpovědí senátorů, pokud nějaké obdržíme (později
je uveřejním, aby voliči věděli, s kým mají tu čest) a také za odkazy na
případné další citace z médií, které předám dále a které umožní tento zajímavý
media-mix rozšířit.
Děkuji.
05.07.2008 D-FENS