Jste spokojeni se situací ohledně parkování v Praze ? Nebojte, již za pár týdnů bude vše vyřešeno. Jak ? No, možná budou mnozí překvapeni ..
Úvodem si pro pořádek dovoluji upozornit, že tento článek je poněkud delší, neboť pojednává o tikající bombě, která brzy po
prázdninách exploduje a zasáhne minimálně 188 tisíc obyvatel s trvalým bydlištěm v lokalitách Prahy 1, 2, 3 a 7 a blíže
neurčený počet řádově tisíců lidí ve jmenovaných lokalitách žijících, kterým na podzim 2007 zanikne možnost zde parkovat.
Zaparkovat v Praze je poměrně adrenalinová záležitost. Lidi parkují, kde se dá. Situace připomíná anarchii. Čas od času sejme
nějakého chodce nepozorný řidič, když mu zpoza zaparkovaného auta někdo náhle vstoupí do vozovky, jindy není pomalu možné jít
po chodníku, protože je více než z poloviny zabrán parkujícími auty. Své by o tom mohli vyprávět hasiči nebo záchranka, na
kterou troubí naštvaní „domorodí borci“ za volantem, když nemohou projet místem, kde jiní zachraňují životy. Přijet
večer se teprve nevyplácí, protože najít jedno prázdné místo v okolí bydliště není dvakrát snadné.
O jakém místě že to vlastně píši ? V Praze se v popisované situaci ocitne prakticky každý, kdo bydlí v místě, kde se nachází
větší koncentrace bytů – tedy kromě vilových a továrních čtvrtí se s něčím podobným může člověk setkat skoro všude. Průměrný
bytový dům má 4 patra po 4 bytech a v průměru (a v nejlepším případě zároveň) možná 5 stání k dispozici, na sídlištích
v Praze 4, 5, 6 nebo 8 je situace ještě horší. V Praze je statisticky víc aut na obyvatele než ve Vídni nebo jiných
evropských metropolích.
Před několika lety proto zastupitelstvo přistoupilo k regulaci dopravy v klidu vytvořením tzv. zón placeného parkování
v lokalitě Prahy 1, kde se z převážné části nachází historické centrum a kde funkce bydlení slouží spíše pro bohatší vrstvy
obyvatelstva. Od roku 2004 se však rozeběhl projekt ZPS – „Zóny placeného stání“, který měl zmapovat situaci v dalších
oblastech a vytipovat vhodné rozšíření ZPS. Stále totiž sílí hlasy usedlíků – správně by mělo být řečeno „residentů“,
aby někdo s tou neúnosnou situací něco udělal. Nu, a ZPS je yntelygentním řešením, s kterým přichází zastupitelstvo.
Jelikož se mě zavedení ZPS týká, tak jsem se seznámil s řešením, které v tichosti prošlo fází analýz až do nynější doby, kdy
již bylo vypsáno výběrové řízení na správce těchto zón placeného parkování. Různé ankety, které v posledních třech letech
proběhly, ukázaly, že lidé si přejí, aby se situace změnila (k lepšímu). Navrhované řešení ZPS mi však spíše připomíná
situaci s evropskou ústavou – evropská ústava je dobrá věc, může vytvořit ekonomickou sílu dostatečně velkého počtu lidí
namířenou proti trhům USA, ovšem záleží na podmínkách, které budou český národ v evropských strukturách integrovat.
Vyjednávací schopnosti bolševických sociálních demokratů nás málem uvrhly do stavu novodobého otroctví.
Nechoďme však dlouho okolo horké kaše a pojďme si nastínit, jak bude situace v některých částech Prahy vypadat po 1. říjnu
2007. Vzhledem k obsáhlosti problematiky jsem si ji dovolil zjednodušit celou záležitost do základních oblastí s použitím
odkazů obsahujících detailní informaci např. o různých cenových relacích nebo jednání zastupitelstva Hl.m. Praha.
Účel ZPS
Důvodem pro zavedení zón placeného parkování, kterým argumentuje zastupitelstvo, je neúnosnost stávající situace a tím
vyvolaná nutnost regulovat možnosti parkování ve prospěch residentů v dané oblasti. Slovy zastupitelů: „Zůstanou zachovány
principy současného ceníku, který je navržen tak, aby byly cenově zvýhodněni rezidenti pro parkování pouze prvního automobilu
a dále aby abonenti byli ekonomicky stimulováni k tomu, aby se snažili řešit parkování svých vozidel mimo místní
komunikace.“ Špatná zpráva pro abonenty je bohužel fakt, že řešení parkování mimo místní komunikace = v 90% nejezdit do
ZPS autem. Ekonomická stimulace tedy způsobí především částečnou likvidaci drobného podnikání a přesun sídla některých firem
do normálnějších lokalit.
Řešené území
Jedná se o lokality Praha 1, Praha 2, Praha 3 a Praha 7. Také jsem četl, že to zasáhne obvod Praha 16, ale Praha měla vždycky
10 obvodů a od té doby, co má 57 městských částí nějak netuším, o jakou část města se v případě Prahy 16 jedná.
Co se týká počtu lidí s trvalým bydlištěm v daných lokalitách, statistický úřad uvádí údaje k 31.12. 2006 následovně:
Praha 1: 31 223
Praha 2: 47 063
Praha 3: 69 939
Praha 7: 39 425
Celkem 187 650 obyvatel s trvalým pobytem
V případě Prahy 1 vypršela dosavadní smlouva s provozovatelem zón placeného parkování v roce 2006, takže momentálně vypsané
výběrové řízení poptává zajištění požadovaných činností ve všech dotčených lokalitách s možností uzavření rámcové smlouvy na
vše nebo samostatných smluv na jednotlivé obvody v závislosti na finálních podmínkách a celkové výhodnosti souvisejících
kriterií jednotlivých nabídek.
Princip řešení
ZPS bude fungovat obdobně jako na Starém Městě nebo Josefově (Praha 1 pro Ifose), přičemž nová Matrix rozdělí obyvatelstvo
podle bonity na následující kategorie:
Residenti
budou mít možnost za 700 Kč (na 1 rok) zakoupit parkovací kartu, důchodci to budou mít za 350 Kč – to platí pro první auto, u
každého dalšího auta je cena 10 krát vyšší.
Abonenti
tedy firmy (právnické / fyzické osoby) se sídlem nebo provozovnou v dané lokalitě, zaplatí ročně 36 tis. Kč (dnes je to za 50
tis. Kč). Tyto místa budou označena jako modrá zóna. V modré zóně bude možné si za 120 Kč koupit parkovací kartu s dobou
platnosti 2h. Této vymoženosti mají využít živnostníci pro případ, že by chtěli do své provozovny zavézt zboží a nestihli by
vše vyřídit během 3 minut. Tuto kartu si však musíte koupit ještě před zastavením v modré zóně, jinak Vám hrozí bloková
pokuta 1 500 Kč (až 2 500 Kč ve správním řízení). Hallellujah.
Návštěvníci
kromě modré zóny bude vytvořena ještě zóna oranžová, ve které budou vymezena návštěvnická parkovací stání s automaty na
mince, kde bude povoleno parkovat max. 2 hodiny. V zelené zóně bude možné za poplatek zaparkovat na max. 6h a od 18h večer do
8h ráno bude v tomto místě parkování zdarma. Pro účely zásobování budou vymezena místa, kde bude možné zaparkovat od 6h do 8h
ráno. Odvážné sny některých propagátorů jdou tak daleko, že uvažují i možnost platby mobilem nebo kartou. Asi již vyřešili
drobný poplatek ve formě výpalného provozovatelům kartových systémů – počítám, že při stavu současné konstrukce půjde obludné
ve výši 5% z výše transakce na vrub toho, kdo se odváží zaplatit kartou. Bude to současně výzva pro vykradače pinů, pro které
bude hejl s platební kartou vítanou kořistí. V případě platby mobilem někteří heretici z řad zastupitelstva poukazovali na
menší nedostatek této vymoženosti, kdy podle propočtů náklady na platbu převyšovaly výši výpalného.
Jistoty a prosperita
Potud platí, že občan jásá a myšlenku ZPS z plna hrdla podporuje, seč mu síly stačí – ke své škodě se však jen nemnozí ptají,
čím jsou ona proklamovaná „positiva“ vyvážena :o). No, při hlubším prostudování již přínos regulace parkování tak
zřejmý není – tedy, viděno očima prostého residenta, ne očima politika, který si přivlastní úspěch a někdy nejen ten (viz.
např. umístění ČR v žebříčku míry protikorupčního prostředí).
A tím se dostáváme k drobnému upřesnění, tedy k doplňující klasifikaci, kdo je resident a kdo návštěvník. Tedy, nutným
předpokladem k získání residenční parkovací karty jsou dvě jednoduché podmínky:
1) trvalé bydliště v dané lokalitě, respektive části lokality, kde vznikne ZPS
2) právní titul k silničnímu motorovému vozidlu (motocyklety to mají free of charge, cyklouše systém ZPS ignoruje)
Ad bod 1
Kdo žije v dané MČ (městská část), musí zde buď vlastnit nemovitost, případně zde mít trvalé bydliště, sídlo firmy nebo
provozovnu a pak může dotyčný na soukromé auto získat zlevněnou sazbu, jinak mu náleží platit obludné několik desítek tisíc
Kč p.a. . Ti, kdo mají pouze nájemní smlouvu, jsou ze získání parkovací karty vyloučeni ledaže by si změnili trvalé bydliště
do dané MČ.
Je mnoho důvodů, proč to nedělat – např. to s sebou nese nutnost odhlásit se z bývalého místa trvalého pobytu a přihlásit se
na adresu nájmu. Dnes již v souladu s § 10, zákona 133/2000 Sb. o evidenci obyvatel a rodných číslech vyplývá, že pokud
občan doloží oprávněnost užívání bytu např. platnou nájemní smlouvu, není pro přihlášení k trvalému pobytu potřebný žádný
další souhlas vlastníka nemovitosti. Svět není ovšem tak dokonalý a krásný, jak to vidíme v oblíbených telenovelách a zkuste
vysvětlit úřednici za okénkem nějakou komplikovanější záležitost, když je pro ní každá nestandardní informace znakem pokusu o
podvod. Primitivní vyřízení triviální záležitosti se rázem zvrhne v několikaměsíční popotahování a výsledek je v nedohlednu.
Změnu trvalého pobytu je třeba v každém případě pečlivě zvážit, neboť je nutné kromě OP přehlásit další doklady a dbát na
povinnosti vyplývající z uzavřených smluv – např. leasing, úvěr a mnohé další. Nese to s sebou milou povinnost uhradit
správní poplatky a některé smlouvy mohou obsahovat ustanovení o tom, že opominutí povinnosti řádného (tedy písemně a
doporučeně – neboli prokazatelně doručeného) nahlášení změny adresy trvalého pobytu může být důvodem k ukončení smlouvy se
všemi následky. Zvlášť bych toto doporučoval vážit, má-li někdo smlouvu u banky GE Fucking, ti mají ve zvyku svým klientům
provádět lecjaké zákeřnosti – asi tak jako uspávačky, které s „klientem“ snadno naváží kontakt, vzbudí v něm naději na
vidinu levného sexu, ale než k něčemu dojde, uspí ho rohypnolem a okradou.
Skutečnou lahůdkou je území, kde se má záměr ZPS realizovat. V případě Prahy 1 všichni rozumí tomu, že se jedná o historické
centrum a turisticky velmi lákavou lokalitu, do které proudí davy návštěvníků, jejichž vozy nechť parkují na záchytných
parkovištích dislokovaných většinou u konečných stanic metra, případně v placených garážích, kterých je v Praze 1 celkem dost
na to, aby tam každý, kdo chce jet do centra autem, zaparkoval. Pochopil bych i vymezení turisticky zajímavých zón v Praze 2,
ale vesměs jsou lokality Prahy 2, 3 a 7 charakteristické tím, že se jedná o starší zástavbu bytových domů někdy i více jak
100 let starou, ve které je většinou takřka nemožné vybudovat podzemní parking (malá zastavěná plocha domů a astronomické
náklady až 350 tis. Kč za jedno garážové stání v pořizovací ceně). Jedná se o obytnou zónu, kde bydlí obyčejní lidé tvořící
střední vrstvu, žádná honorace nebo multimilionáři.
Když se podíváte na mapy území Prahy 2, Prahy 3
a Prahy 7 (Letná, Holešovice), zjistíte, že kromě míst se zákazem zastavení pokrývá modrá zóna veškeré komunikace, kde je možné
zaparkovat, což je v rozporu s §23 odst. 1 písmen a) a c) zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, dle kterého může
obec v obecně závazné vyhlášce vymezit oblasti obce, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít za cenu
sjednanou v souladu s cenovými předpisy. Jak je vidět, nikde není psáno, že lze takto vymezit veškeré komunikace. Tedy, abych
byl přesný, tak ZPS bude všude kromě míst se zákazem zastavení a míst, kde se zamýšlí zřídit návštěvnická stání parkovacími
automaty na mince.
Velmi hezký počin je taktéž vytvoření tzv. zásobovacích stání, kdy např. potřeby obou městských částí Prahy 2 a 3 (jedná se o
tzv. průnikové území) má vykrýt zřízení celkem 79 stání standardní velikosti, kterými se mají odzásobovat veškeré drobné
provozovny menších živnostníků. Jen v naší ulici je minimálně 10 menších obchůdků a jedno zásobovací stání v místě, kde se
nachází kontejnery na tříděný odpad. Úhrnem se v Praze 2 a 3 jedná o tisíce provozoven.
Ještě zajímavější je pohled očima drobných řemeslníků. Dnes když potřebujete třeba instalatéra, přijede firma a udělá práci.
S ohledem na nutnost mít s sebou nářadí a náhradní díly jaksi není reálné se na místo dopravit pomocí MHD. Jestliže bude
chtít po zavedení ZPS řemeslník provést práci v jednom z dotčených pražských obvodů, buď naúčtuje tisícovku denně parkovného
nebo musí zakázku odmítnout. I kdyby byl někdo ochotný uhradit náklady spojené s vynuceným parkováním, tak si řemeslník může
držet palce, aby omezená kapacita placeného návštěvnického stání stačila potřebám všech návštěvníků. A názor odpovědného
orgánu – dopravního odboru ? Většinou Vám odpoví, že jejich návrh je dobrý a že získání parkovací karty je dobrovolné při
splnění požadovaných podmínek (trvalý pobyt, sídlo / provozovna a právní titul k vozidlu). Tedy něco na způsob, když se Vám
to nelíbí, tak tam nejezděte (vy čuráci).
Ad bod 2
Právní titul k silničnímu motorovému vozidlu máte, když:
1) jste majitelem vozidla
2) máte platnou leasingovou smlouvu a jste provozovatelem vozidla
3) máte platnou úvěrovou smlouvu na pořízení vozidla
4) máte služební vozidlo coby statutární zástupce právnické / fyzické osoby
5) máte služební vozidlo k soukromým účelům coby zaměstnanec (vč. cizinců)
6) máte vozidlo dlouhodobě zapůjčeno z půjčovny
Hezký je i způsob, jakým prokážete požadovanou skutečnost, a to zejména v případě 5), kdy musíte doložit potvrzení o příjmu
ze závislé činnosti dle § 6 odst.6 zákona o daních z příjmu č. 586/1992 Sb. . Myslím, že je jasné, že služební vozidlo má
k soukromému použití spíše manažerská vrstva, která bude řičet blahem, až bude úřednici s regulovaným platem prokazovat tímto
formulářem své nadstandardní příjmy – olé, to budou jatka. Experti na ochranu osobních informací budou mít žně u zastupování
u soudů. Kromě toho čas strávený vyřízením parkovací karty a obstaráním všech požadovaných dokladů bude činit několikanásobek
její hodnoty i v případě, že si na to dotyčný vezme půl dne dovolené.
Čím více se budete seznamovat s navrhovaným zněním ZPS, tím více Vám bude připadat, že názvy politických stran, které ZPS
prosazují, tak nějak splývají v podivné jednolité spolčení hlupců, které bazíruje na zavedení systému, který nepřinese
proklamovaný užitek a co je horší, mnoha slušným poctivým lidem způsobí vážné problémy.
Jak vyplývá z výše uvedeného, zavedení ZPS zasáhne v cílových lokalitách každého. Nejméně budou postiženi zdraví svéprávní
lidé s trvalým bydlištěm a vlastním vozidlem – ti zaplatí pouze 700 Kč, když nepočítám důchodce, kteří to mají za polovinu.
Manažeři parkovací kartu získají, když vyzradí své příjmy a zvýší tím riziko vykradení svých domovů loupeživými bandami,
které zcela jistě o informace tohoto druhu projeví zájem a nabídnou úředníkovi výměnou za dobrý tip motivaci ve výši ročního
platu, kterážto investice se mnohonásobně vrátí ihned po provedení první loupeže.
Ostatní mají smůlu, namátkou uvádím několik otázek prostých občanů a odpovědí kompetentní osoby Ing. Martina Vančury z Odboru
dopravy MČ Praha 3 (tel. 222 116 403, e-mail martinv@praha3.cz), kde je největší cílová skupina tvořená skoro 70 tisíci
residentů:
Dobrý den, mám dotaz, zda školy budou mít také nárok na nějaké parkovací karty. Pracuji na základní škole a
dojíždím z okraje Prahy autem. Bez možnosti parkování by pro mně nebylo možné pracovat na Žižkově z časových důvodů.
Děkuji.Skalická K.
Dobrý den. Školy na karty mít nárok budou, ale budou vázány na vozidla ve vlastnictví školy. Ing. Martin Vančura, Odbor
dopravy
Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda po zakoupení parkovací karty pro rezidenty budu mít jistotu, že v oblasti svého
trvalého bydliště - ulice Lupáčova - zaparkuji (jak budou vyhrazena místa pro rezidenty?), nebo zda bude jediný rozdíl oproti
současnému stavu v tom, že budu ročně platit poplatek 700 Kč. Děkuji.
Dobrý den. Zóna placeného stání je prostředek regulace dopravy v klidu, který má pomoci ke zlepšení situace s parkováním
ve prospěch rezidentů a abonentů např. omezením parkování některých skupin (občané bez trvalého pobytu) nebo progresivním
zpoplatněním více vozidel jednoho majitele. K vyhrazení míst dochází tím, že příslušnou dopravní značkou budou jednotlivé
ulice označeny jako oblasti určené k parkování držitelům příslušných parkovacích karet. Není to tak, že by měl každý jedno
předem vymezené místo. Předpokládáme že ke zlepšení skutečně dojde, nicméně to, že zaparkujte bezprostředně u Vašeho bydliště
není možno zaručit. Ing. Martin Vančura, Odbor dopravy
Dobrý den. Mám dotaz k placenému parkování. Proč je pro rezidenta parkovací karta vydávaná na konkrétní vozidlo - proč
taková diskriminace? Proč si nemohu půjčit auto v půjčovně (klidně třeba každý týden jiné) a zaparkovat v ZPS? Nebo možná
pravděpodobnější situace - když budu používat služební vozidlo a ne vždy to samé (v práci mi prostě přiděli nějaké volné),
jak s ním zaparkuji? Děkuji.
Dobrý den. Zóna placeného stání je regulační prostředek. Pokud by rezidentní parkovací karty nebyly vydávány na konkrétní
registrační značku, ztratila by zóna placeného stání velkou část svého regulačního charakteru. Rezidentní parkovací karta bez
konkrétní registrační značky by byla velmi lehce zneužitelná a obávám se, že by stala předmětem poměrně čilého "černého
obchodu". Ing. Martin Vančura, Odbor dopravy
Dobrý den, mám dotaz ohledně ZPS. Jak se bude postupovat v případě, že vozidlo, na které mi bude vystavena parkovací karta
bude např. z důvodu nehody v servisu a budu mít zapůjčen pro dobu opravy náhradní vůz. Mám dvě postižené děti a auto je pro
mne existenční. Bude mi vystavena náhradní karta na vypůjčené vozidlo? Děkuji za odpověď.
Dobrý den. S touto variantou podmínky provozu ZPS počítají. Postup bude následující. Z vozidla v servisu bude sejmuta
původní Parkovací karta (PK) a předána správci, držitel PK současně předloží přejímací protokol ze servisu (výpis OR,
odpovídající živnost) s určením předpokládané doby opravy a doklad o zapůjčení náhradního vozu (od libovolné právnické nebo
fyzické osoby) a složí zálohu 1000,-Kč u 1.vozidla (2000,- Kč u 2.vozidla, 3000,- Kč u 3.vozidla) vratnou do 14-ti dnů po
ukončení doby platnosti krátkodobé výměnné PK proti vrácení této PK). Nebude-li dočasná náhradní PK vrácena správci, záloha
propadá. Správce vydá krátkodobou výměnnou PK za manipulační poplatek dle ceníku. Po vrácení krátkodobé výměnné PK (sejmuta z
náhradního vozu) provozovateli tento vydá novou PK na původní vozilo, opět za manipulační poplatek. Ing. Martin Vančura,
Odbor dopravy
Má dáti, dal a na co budou použity vybrané peníze ?
Jistoty a prosperita nejsou zadarmo. Lidé, kteří naštvaně poukazují na neuspokojivou situaci s nedostatkem parkovacích míst
v okolí svého bydliště, s úlevou vítají možnost získání parkovacích karet. Bohužel tím to končí. Nikdy mě nepřestane
překvapovat, kterak bezmozek na straně jedné vítá změnu a přitom se neptá, co mu změna přinese a jak složitou situaci vyřeší
jiný bezmozek na straně druhé – pokud možno regulací, která neobsahuje žádný motivační prvek. Pravidelně totiž nastává zlom,
kdy se stávající situace ještě zhorší a kdy ani vybrané peníze nebudou použity na nějaký rozumný účel jako je v tomto případě
postupná výstavba podzemních garáží apod., ale finanční prostředky budou použity k financování zavedení změny pravidel a
následně k financování posíleného represivního aparátu, který bude dozorovat dodržování nových pravidel – viz. profesionální
odpověď Ing. Vančury, toho času odbor dopravy Praha 3, jak následuje:
Dobry den, pokud je moznost parkovani vazana na trvale bydliste v Praze 3, je situace jasna, OÚ vyda parkovaci
kartu jen obcanum s bydlistem na Praze 3. Proc je pozadovan poplatek 700 Kc? Na co tyto penize pujdou? Jak to bude mozno
kontrolovat? Podle mne jde o dalsi zatezovani obcanu nekonecnymi poplatky a danemi.
Dobrý den. Tvůrcem ceníku parkovacích karet v rámci zóny placeného stání je hl.m. Praha. Dle jejich sdělení jde v podstatě
o náklady spojené s výrobou a distribucí karty. Parkovací karta není jen „ kus papíru“ , ale musí splňovat některé požadavky
jako je zajištění ochranných prvků, umístění čipů pro lepší kontrolní činnost dozorujících orgánů. Výdejní místo také musí
být materiálně a personálně zajištěno. Zavedení zóny placeného stání s sebou také přináší velikou vstupní investici mimo jiné
na umístění více než 3000 dopravních značek a vyznačení více než 20 000 m2 vodorovného dopravního značení. Jen pro Vaši
informaci uvádím, že poplatek 700 Kč je nejnižší v rámci ČR. Např. Liberec - 2000 Kč, České Budějovice - 2000 Kč, Pardubice
1200 - 1500 Kč ad. Případný zisk z provozu zóny placeného stání by měl byt dělen mezi hl.m. Prahu a MČ Praha 3. Část
připadající MČ je plánováno použít k dalšímu řešení dopravy v klidu (výstavba garáží). Ing. Martin Vančura, Odbor
dopravy
Nikdo nemusí být diplomovaný ekonom, aby pochopil, kde to drhne. Nahlédněme do statistiky MČ Praha 1 za rok 2004:
Kontroly v zóně placeného stání na území MČ Praha 1 zabezpečovalo denně v průměru okolo 50 strážníků (součet denní a noční
směny). Např. mzdové náklady představovaly v této souvislosti v roce 2004 včetně odvodů zaměstnavatele na sociální a
zdravotní pojištění v souhrnu částku cca 17 979 600,- Kč. Nasazování technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla (tzv.
„botiček“) je v zóně zabezpečováno denně v průměru 2,5 vozidly, která v souvislosti s prováděním těchto úkonů ujela za rok
2004 v souhrnu cca 81 000 km a náklady na jejich provoz (pohonné hmoty, údržba, havarijní pojištění, povinné ručení, odpisy)
činily cca 1 352 700,-Kč. Celkové náklady vynaložené na provádění kontrol strážníky v zóně placeného stání na území MČ Praha
1 představovaly v součtu mzdových prostředků a provozu vozidel za rok 2004 cca 19 332 300,- Kč.
To ale zdaleka není vše. Další výdaje se elegantně zúřadují tak, že na místo provozovatele se vybere soukromý podnikatelský
subjekt – viz. usnesení zastupitelstva hl.m. Praha ze dne 10. dubna 2007:
Rada hlavního města Prahy dnes schválila zahájení přípravy výběrového řízení na správce zón placeného stání. Správcem zón
placeného stání bude soukromý subjekt, vybraný na základě veřejné soutěže vypsané na službu - to znamená, že město hledá
partnera, který zainvestuje nové automaty a 10 let se o ně bude starat. Tuto činnost bude dělat pro město za fixní úplatu,
jejíž výše vyjde ze soutěže. Příjemcem tržeb bude tedy město a v jeho kompetenci bude jak cenová politika, tak kontrola
dodržování režimu.
Je pozoruhodné, že do tak lukrativní soutěže se zapojily pouze 4 podnikatelské subjekty, že byla vyhlášena samostatná
výběrová řízení za MČ Praha 1, 2, 3 a 7 a že do všech VŘ došly obálky s nabídkami ve stejném pořadí.
A kdo jsou ty osvícené firmy, které se ucházejí o pozici správce ZPS ? Vezmu to v pořadí, v jakém byly odevzdány obálky
s nabídkami :o),
.A.S.A. s.r.o.
Specialisti na likvidaci odpadů, ovšem ve velkém – jejich partnery jsou většinou města; firma původem z Rakouska – dnes má
již dokonce český management, zákl. jmění cca. 128 mil. Kč.
AŽD Praha s.r.o.
neboli Automatizace železniční dopravy Praha – firma se základním kapitálem cca. 384 mil. Kč tvořená hromadou společníků,
kteří každý 100%ně uhradili vklad ve výši cca. 14,8 mil. Kč – věkově náleží většina společníků mezi důchodce. Firma je sice
zaměřena hlavně na železniční dopravu nebo provoz pražského metra, ale zároveň provedla instalaci silničního signalizačního
zařízení pro řízení křižovatek nebo instalaci systémů pro měření rychlosti a rozpoznávání registračních značek po celé ČR.
PARKING PRAHA a.s.
Firma specializovaná na provoz parkovacích ploch, momentálně mají v portfoliu cca. 5,5 tis. stání na několika parkovištích
v Praze a v Českých Budějovicích. Management je francouzsko-český a mají zákl. jmění 1 mil. Kč :o(.
ACTIV s.r.o.
Progresivní kladenská firma Ing. Barabáše vzniklá dřívějším sloučením firem TEPLICE PARKING a ROUDNICE PARKING, zákl. jmění
2,5 mil. Kč. Na serveru www.justice.cz vřele doporučuji shlédnout na konci výpisu kolonku „ostatní skutečnosti“ :o).
A jak dopadlo výběrové řízení ? Zatím nijak, s uchazeči se vedou „intenzivní jednání“ s cílem uzavřít smlouvu a co
nejdříve spustit projekt ZPS, než to nějaký nasraný občan zkomplikuje. Momentálně lze pouze konstatovat, že je-li hlavním
kriteriem cena, pak je horkým favoritem sdružení bohatých důchodců pod hlavičkou firmy AŽD Praha zatímco mladý progresivní
Ing. Barabáš má asi opět zácpu nebo byl
špatně instruován, neboť se umístil na samém chvostu a obsadil 4.místo.
Průběžné info ohledně předložených cenových nabídek je možné shlédnout v přiložené tabulce
Již jsme si „vysvětlili“, že na jedné straně jsou platící residenti a abonenti a na druhé straně se nachází ten, kdo
inkasuje – tedy Hl.m. Praha. Městská část se spokojí s menším podílem na zisku a zajímavé peníze ve formě paušálu dostane
správce neboli soukromá firma, plně kvalifikovaná a zkušená, navíc vzešlá z absolutně transparentního výběrového řízení,
které nezaujalo nikoho krom dvou velkých firem, z nichž pouze jedna má zkušenosti s parkingem, jedné malé firmy provozující
pár tisíc parkovacích stání a pofidérní, nicméně progresivní firmy ing. Barabáše.
Ve hře je však ještě jeden významný hráč – represivní složky. PČR se s nedisciplinovanými řidiči mazat nebude – viz. sdělení
ppor. Milana Janoucha, toho času vedoucího dopravního inspektorátu.
Aby bylo jasné, proč soudruh navrhuje takto razantní postup, tak je nutno opět nahlédnout do statistiky veřejně dostupné
z magistrátního serveru:
„Nerespektování parkovacího režimu v placených zónách budou postihovat početně posílené hlídky městské policie,“ upozornil
Rudolf Blažek. Ty se už osvědčily například při hlídání parkovacího režimu v modré zóně v Praze 1. Jen za druhou polovinu
loňského roku odtud nechaly odtáhnout 4 373 neoprávněně parkujících vozidel. Za první tři měsíce letošního roku to pak bylo 1
756 vozidel. „Bezesporu to přispělo k většímu respektování zón placeného stání ze strany řidičů,“ řekl Ludvík Klema,
náměstek ředitele Městské policie hlavního města Prahy.
Průměrná respektovanost ZPS byla v Praze 1 za rok 2006:
v modré zóně - 63,04 %,
v oranžové zóně – krátkodobé stání : 48,12% a
v zelené zóně – dlouhodobé stání: 48,10%
Zároveň je třeba uvést, že výtěžnost ze získaných pokut částečně kryje vynaložené náklady.
Z toho více méně každý blb pochopí, proč je pro PČR větším ritem ukládání pokut nežli snaha např. ochránit oběti domácího
násilí. Míra respektovanosti taktéž napovídá, že se systém jaksi míjí účinkem a lidé jej příliš nerespektují.
Konec dobrý (°)(°), všechno dobré (_°_)
Milé děti, soudružky a soudruzi. Rád bych uvěřil, že složitá změna z momentální anarchie na represivně vynucované placené
stání přinese nám slušným občanům úlevu, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a více možností, jak zaparkovat v přeplněných
ulicích našeho města, které přeplňují sami residenti. Je tedy nutné přistoupit k selektivní diskriminaci a věřit, že se to
zlepší. V případě ZPS se nejedná o žádnou mystifikaci, ale o skutečný průser, do něhož se zanedlouho probudí poměrně hodně
spoluobčanů.
Jsou-li důvodem zavedení ZPS ulice přeplněné parkujícími auty, zajímalo by mě, proč soudruzi v zastupitelstvu neuvalili
kletbu ZPS také na lokality sídliště Řepy, Stodůlky, Háje, Chodov, Kačerov, Černý Most a další ?
Jsou-li lokality městských částí Praha 2, 3 a 7 chápány jako širší centrum města, proč tedy není zavedení ZPS pouze na
turisticky přetížených místech ?
Jak je možné, že ZPS bude vymezeno na všech komunikacích a ne jen v turisticky nebo obchodně exponovaných oblastech ?
Jaký má smysl změnit status všech komunikací, když to obyčejným lidem, jimž má tato změna přinést užitek, způsobí pouze
komplikace a navíc z nich budou odsáty úhrnem mnohamilionové částky ?
Co se týká alibistických anket, je zajímavé, že když blbovi správně položíte otázku, např. zda si přeje vyřešení situace
s parkováním, na nic víc se neptá a okamžitě souhlasí aniž by se ptal, jak je možné změny k lepšímu dosáhnout, ale kdybyste
se ho zeptali, zda by dal z ruky 700 Kč a dostal za to hovno, tak se ohradí, že by se musel dříve zbláznit, než by něco
takového vědomě udělal. Průměrný blb v nejlepším případě pochopí, že i když zaplatí 700 Kč ročně, tak z ulic auta nezmizí,
ale lidé, kteří jsou třeba ze zdravotních důvodů závislí na pomoci svých nejbližších, kteří parkovací kartu získat nemohou,
zažijí existenční peklo.
Podmínky se zhorší pro drobné živnostníky i pro perspektivní mladé lidi, kteří díky svým schopnostem přichází do hlavního
města a pronajímají si zde byty. Zaměstnanec, který dostane k dispozici auto, aby s ním absolvoval delší služební cestu, má
také smůlu leda by risknul pokutu nebo odtah. Legrace nastane na straně majitelů bytových domů, kteří pronajímají byty za
tržní nájemné, protože ne každý takový dům má vlastní parking, takže to zahýbe s cenami – když si představím, že nájemcům
s regulovaným nájemným koupím byty jinde a na úvěr provedu rekonstrukci, abych mohl byty ve vyšší kvalitě pronajímat bonitním
zájemcům, které ovšem systém ZPS diskriminuje jako nýmandy, asi by mi hráblo – toto kolo vyhrává financující banka, které
spadne do klína kvalitní nemovitost. Samostatnou kapitolou bude umravnění cikánů, kterých na Praze 3 žije více než dost a
každý má nějaký vrak zabírající místo na ulici.
A tak by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho.
Co je ale snad úplně nejhorší, příjmy z tohohle paskvilu sotva vystačí na pokrytí výdajů na policii, která bude jak to bývá
zvykem opojena novou funkcí a bude ze všech sil provádět dozor i tam, kde nemá.
Takže držte si klobouky, jestli se nestane zázrak, někteří z nás již brzy poznají, co může napáchat politická moc v rukou
aktivních hlupců. A ti, kdo se teď Pražákům smějí, si mohou držet palce, aby si hlupci v jejich zastupitelstvech
neodhlasovali ZPS v každé řiti, kde je asfaltová silnice, aby byli papežštější než papež.
Na samotný závěr jsem si nechal perlu z úst kompetentního orgánu, kterak odpovídá na dotaz jednoho residenta, mírně
vyvedeného z míry kretenismem v ryzí formě obsaženým v návrhu ZPS:
Když mi dáte v parkovací zoně cedulku na vyhražené parkoviště, budu klidně platit 700kč měsíčně děkuji..
Dobrý den. Navrhovaná cena rezidentní parkovací karty není 700 Kč/ měsíc, ale 700 Kč/rok.Vyhrazení všech parkovacích míst
pro konkrétní vozidla by znamenalo absolutní ochromení jakékoli individuální automobilové dopravy na Praze 3. Ing. Martin
Vančura, Odbor dopravy
Přirozený odpor proti ZPS dal podnět k vytvoření sdružení MY PRAŽANÉ.
(Přípravný výbor občanského sdružení MY PRAŽANÉ
POSTE RESTANTE, 130 03 Pošta Praha 33
e-mail: my@prazane.cz, tel. 603 324 694).
Více informací na www.prazane.cz, přečtěte si také tento leták.
Zdroje na webu:
Magistrát Hl.m.Prahy / Záznam z jednání výboru dopravy ZHMP, ze dne 12.4. 2007
Magistrát Hl.m.Prahy / Rozhovor s náměstkem primátora hl. m. Prahy Rudolfem Blažkem, otištěný dne 13.4. 2007 v deníku 24 hodin
Magistrát Hl.m.Prahy / Praha
dořeší parkování v centru
Magistrát Hl.m.Prahy / Blažek: Nové zóny si vyžádají desítky dalších strážníků-rozhovor náměstka primátora hl. m. Prahy Mgr. Rudolfa Blažka s
redaktorem Petrem Sehnoutkou, uveřejněný dne 23.2. 2005 v deníku MF DNES
Magistrát Hl.m.Prahy / Výběrové řízení na správce ZPS - otevírání obálek
Praha 1, Praha 2, Praha 3 a Praha 7
Městská část Praha 3 / ZPS - otázky občanů a
odpovědi odb. dopravy, ZÓNA PLACENÉHO STÁNÍ na části
území Městské části Praha 3
Městská část Praha 7 / Projekt zóny placeného stání
Městská část Praha 7 / Zóna placeného stání - Základní informace
Městská část Praha 7 / Parkovací karty