Podobně jako v článku, který linkoval Honza ZZR zde,
i já se musím pozastavit nad chováním řidiče, který "natočil
piráta". Ve skutečnosti natočil nejen piráta, ale také sám sebe a usvědčil
se z vlastnosti, která není v Čechách rozhodně neobvyklá, naopak, je na
silnici standardem a dokonce ji mnozí vykládají jako ctnost. Říká se tomu
pasivní agresivita, já tomu říkám pro sebe "syndrom Švejka".
Pokud byl Josef Švejk prototypem Čecha, tak je to s námi zlé. Švejk
byl vohnout a mimořádně odporný zkurvysyn. Jeho základní taktikou bylo
schovávat za za různé předpisy, rozkazy, společenskou a vojenskou doktrínu,
přičemž všechny tyto věci používá ne za tím účelem, za jakým vznikly, ale
proto, aby mohl vytáčet různé lidi a vyvolávat v nich vztek. Když na něj
pak někdo udeří, postaví se do role chudáka - já přece nic! Já jen dodržuji
předpisy. Myslím, že se jedná o základní vohnoutí způsob sebeprosazení.
Klasickým projevem pasivní agresivity na silnici je chování chodce na
přechodu, který ví, že momentálně má zákon na své straně, a tak jde úmyslně
pomalu, protože tím řidiče hezky vytočí. Cyklisté pracují s pasivní agresí
v podstatě pořád, například ty cyklojízdy jsou jedním kolektivním aktem
pasivní, ojedině i přímé agrese, kdy se skupina frustrovaných jedinců rozhodne
omezovat zájmy tisíců jiných osob, protože na to momentálně mají papír.
Řidič Jiří Novák v
tomto klipu přovádí švejkovskou pasivně agresivní kampaň, jako když
vyšije. Nejdřív jede za Nuselákem v prostředním pruhu pomalu. Předjíždí
ho kdekdo. Pan Novák považuje za nutné si požalovat, že "Range Rover jede
znatelně rychleji", což z videa nevyvozuji, protože Rover jede jen o málo
rychleji než Novák a podobná situace tam v té zbytečné nepotřebné šikanistické
padesátce nastává pořád. Někdo jede podle tachometru padesát, což je v
realitě třeba 45 km/h, někdo jiný jede podle navigace 53 km/h. Představuji
si, že pan Novák občas stahuje videa z kamery a stěžuje si kdekomu, že
"podívej, jsem jel po Nuseláku čtyřicet tři a auta mě předjížděla, jsou
to pyráťy a všem bych jim napálil pokutu a napařil body, až by se posrali".
Pan Novák patrně pociťuje potřebu se nějak vymezit proti takovému jednání,
protože lidé jeho typu nedovedou zůstat nad věcí, soustředit se na vlastní
cestu z bodu A do bodu B a jebat na to, co předvádějí ostatní. Rover musí
přejet z pruhu do pruhu, protože tmavá fabia před ním začne zastavovat
u okraje silnice. Takové věci se stávají. Řidič Roveru plynule a v pořádku
brzdí, dává blinkr a "slušný občan" Novák tomu přihlíží, aniž by reagoval
a neustále zkracuje svoji vzdálenost k autu před ním, patrně ve snaze Rover
"zavřít". Klasická pasivně agresívní taktika, já jedu ve svém pruhu, já
jedu podle předpisů, já jsem tedy hodný chlapec, ty jseš zlý chlapec a
já tě teď budu vychovávat. Tys mě předjel a já to ti dám sežrat".
Řečeno slovy páně Nováka, "...jsem ho vyh... jsem na něj zahoukal
trošku, abych ho upozornil..."
Jak by to bylo správně? Pokud byl pan Novák přesvědčený, že řidič Range
Roveru je agresívní, nebo jinak vadný, měl místo houkání hledat cestu od
něj pryč. Přejet do levého, přibrzdit, zjednat si od něj odstup. Normální
člověk přece nehledá konflikt. Zákon je fajn, když stojí na naší straně,
ideologie je fajn, když ji máme, ale rozhodně není normální kvůli tomu
nabourat.
Pan Novák se ale rozhodl pokračovat ve hře. Jenže situace se panu Novákovi
velmi brzo vymkne z pod kontroly.
Rover tedy se zapnutým blinkrem přejíždí z pruhu do pruhu a Novák, místo
co by mu to umožnil, pokračuje v kampani. Přejetím Roveru do prostředního
pruhu situace graduje. Přesvědčení o roli "hodného chlapce" v celé kampani
vede pana Nováka k rozhodnutí na Rover zahoukat. Nechápu důvod. Viděl hezky
dlouho brzdová světla, viděl blinkr, byl varován předem, pokud je jen trochu
zdatným řidičem a nemá mozek brouka, musel chápat situaci a musel vzít
na vědomí alternativu, že řidič Roveru bude vzniklý problém řešit objetím
překážky a dostane se do jeho jízdního pruhu. Rover ho při přejíždění z
pruhu do pruhu neohrozil, nejspíš ani neomezil, nemusel brzdit, neprováděl
úhybný manévr, naprosto o nic nešlo. Kdybyste si video pustili od tohoto
okamžiku a bez Novákova účelového komentáře, řekli byste - no a co má být?
Takové věci se stávají dnes a denně. Jsme v městském provozu a vojna není
kojná.
To houkání nechápu. Houkačka je naprosto výjimečná záležitost pro naprosto
výjimečné situace. I jako výchovný prostředek je k hovnu. Když na někoho
budete houkat, nebude jezdit lépe, nebude z něj proto lepší řidič, ale
bude nejspíš zmatkovat. Nebude vědět, co se děje, zda ho upozorňujete na
problém, nebo zda to má funkci pohlavku, jeho momentální situaci to jen
zhorší a uvrhne ho to do ještě většího chaosu. Špatná zpráva i pro vás,
pokud jedete metr za ním. *)
Každý, kdo rozjíždí takové akce jako pan Novák, by měl uvážit, že není
na světě jen on sám, perfektní borec s SUVčkem z Asie a kamerama vpřed
i vzadu, ale lidé se všemi jejich slabostmi a chybami, což může vést k
tomu, že se to všechno nějak podivně zmrší. Lepší je netahat čerta za ocas,
i když si myslíte, že jste v právu. A tak došlo ke kombinaci nepříznivých
faktorů, které vyvrcholily destrukcí Novákova vozidla a ukázalo, že boží
mlýny dovedou někdy pracovat i poměrně rychle. Předně se před Roverem rozhodlo
najíždět na chodník ještě další auto (stříbrný Superb), a patrně také narůstala
dezorientace na straně řidiče Roveru.
I kdyby Superb na chodník nenajížděl a řidič Roveru zabrzdil bez zjevného
důvodu, pořád to neimplikuje, že řidič Roveru zabrzdil schválně. Na jeho
straně totiž musela narůstat dezorientace takovou měrou, že si už nebyl
jistý čímkoli, co se kolem něho děje. Jednak řešil v krátké době dvě nepříjemné
situace a také na něj vyvíjel nátlak pan Novák, který mu v rámci své kampaně
neustále zužoval lebensraum a nakonec houkal. Anglicky se tomu říká "high
workload environment", český ekvivalent neznám.
Pan Novák ještě chvíli ve své roli pokračuje a křičí na řidiče Roveru,
spolu s echt proletářským tykáním (pán je asi v odborech) a pak se rozjedou
každý svým směrem. Pan Novák ještě spekuluje, že nějaký svěděk pronásledoval
Rover, ale při bližším zkoumání videa se ukáže, že "svědek" sjel na exit
na Pankrác ještě dříve než Rover a tak se asi jednalo o novou taktiku "dopředného
pronásledování".
Kdyby pan Novák nelpěl na své roli a nevedl pasivně agresívní kampaň,
nepokoušel se na začátku manévru Rover "zavřít" za fabii, která následně
zajela ke kraji vozovky, vůbec nic by se bylo nestalo. Pan Novák si za
své problémy může sám, protože aktivně spoluvytvářel situaci, která se
pak obrátila proti němu.
Pro případné diskutující, v článku se ani jednou neodvolávám na žádný
zákon kromě zdravého rozumu. Nejsem policajt a je mi jedno, kdo byl v právu,
protože nevyšetřuji žádný delikt. Dívám se na to čistě pohledem řidiče
a z tohoto pohledu musím konstatovat, že kdybych měl možnost volby, zda
chci potkat na silnici řidiče Roveru nebo řidiče Nováka, tak Nováka neberu.
Stejně jako bych raději bral mediálně certifikovaného piráta Lacinu, než
pasivně
agresívní neschopnou řidičku Urbancovou.
09.09.2012 D-FENS
*) Ohledně zátěže lidské psychiky zvuky, doporučuji k přečtení knihu Jacka
Brouhtona Thud Ridge, která vyšla v Čechách v devadesátých letech pod titulem
Thud! v nakladatelství Svět křídel (pozor, mizerný překlad). Autor se zabýval
nejen létáním, válkou a létáním ve válce, ale také komunikací mezi posádkami
letadel letících ve formaci. Dočtete se tam například, že piloti zkracovali
slova nebo komunikovali jen cvakáním přepínače příjmu, protože je verbální
komunikace v bojové situaci zatěžovala a nemohli věnovat pozornost jíným
důležitým věcem. Stejně tak na straně příjemce spotřebovávalo příliš mnoho
pozornosti naslouchání komunikaci. Popisuje také, jak dokázalo součinnost
formace letadel rozvrátit, když se ve sluchátkách ozval nějaký cizí zvuk.
Kdo si to jednou přečte, pravděpodobně se mu používat houkačku v autě už
nebude chtít.