D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Krátký, dlouhý - tenký, tlustý… kabely
    (ze dne 15.03.2015, autor článku: Yanek)

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 15.03.2015 22:19:57     Reagovat
    Autor: bialbog - bialbog
    Titulek:
    Rozhovor o Tunelu Blanka: https://youtu.be/LZ6-LDr8Hsw

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 11:24:48     Reagovat
    Autor: mhi - mhi
    Titulek:Re:
    Trosku vaznejsi video.aktualne.cz/dvtv/do-blanky-zateka-budou-nutne-neustale-opravy- rika-expertka/r~91ece33cc44811e498be002590604f2e/.

    Bud' jsem pani uplne nepochopil, nebo tam trosku blekota ohledne tech spar (jednak nevim jaky vliv ma podle ni provoz na zatekani a hlavne spary nejsou od toho, aby utesnily tunel, ze).

    Muzete prosim nekdo prozradit, jestli lze udelat skutecne vodotesny tunel takovehoto rozsahu ?

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 11:32:03     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Re:
    Tunely na pražském okruhu vodotěsné jsou.
    Výtok drenážní vody (zpoza izolace) lze pozorovat u výusti do Vltavy, například z odpočívadla na stezce pro chodce a cyklisty mezi Zbraslaví a Komořany, není malý, ale kabelové žlaby pod chodníky jsou suché.

    Pokud není izolace tunelu udělané dobře, nelze ji po zabudování opravit.


     
    Komentář ze dne: 18.03.2015 13:17:31     Reagovat
    Autor: mhi - mhi
    Titulek:Re: Re: Re:
    A treba takova Letna, nebo Tesnov - drzi vodu? Izolace je od pocatku, nebo se jiz "vymenily" (predpokladam spis nejakou injektaz, nebo nevim jestli se da izolovat i zevnitr a udelat dalsi vrstvu).

     
    Komentář ze dne: 18.03.2015 18:54:57     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Re: Re: Re:
    To nevím.
    Zmiňujete stavby, které nebyly izolovány soudobou technologií.

    Výměna izolace v moderním tunelu znamená vybourat vnitřní přepážky, a instalace, vybourat vnitřní (sekundární) ostění, chodníky, kabelové kanály, vodovody. Takový zásah by u jmenovaných tunelů nezůstal bez povšimnutí.

    Nalepit izolaci na sekundární ostění a obložit by bylo teoreticky možné, znamenalo by to vybourat přepážky, technologii a komunikaci až po drenáž. Prakticky generální oprava.

    Injektáž by byla možná, ale obávám se, že vedle sanovaného tunelu bychom měli ještě jeden souběžný, finanční.

    Komentář ze dne: 15.03.2015 23:03:57     Reagovat
    Autor: JVP - JVP.
    Titulek:
    Já jsem sice obyčejný slaboproudař, ale občas se dostanu do zajímavých prostorů. A jelikož mne z profesních důvodů kabeláže a kabelové trasy, zejména pak ty, co mají souvislost s požárně bezpečnostními zařízeními zajímají, tak si je občas fotím a zajímám se, po vzoru Saturninova dědečka, jak dělá elektriku konkurence. Tedy bych si dovolil Váš článek trochu doplnit:
    1. VN je v Blance (v technologických prostorech) běžně přítomné, tedy pokud 22kV považujeme za VN.
    2. Valná většina kabeláže je v provedení "oheň retardující" (R-kabely) samozřejmě vyhovující česko-slovenskému uniku v rámci EU - třídě reakce na oheň B2caS1D0 - tedy té "hovadině" na které se neuvěřitelně nakapsovala nejmenovaná pražská kabelovna. Většinou je to kabel CXKH-R (oranžový), případně slaboproudé ekvivalenty.
    3. Kabeláž se zachovanou funkčností (V kabely) jsou tam hnědé od Prakabu nebo NKT, co jsem měl možnost vidět v danných rozměrech a provedeních silno a slabo. Instalace jsou samozřejmě na žlabech a roštech, případně příchytkách - trasy s funkční integritou.

    Žádný z těchto kabelů není určen k trvalému působení vlhkosti, nejsou to "gumáky" - viz. zde, www.nktcables.com/~/media/Files/NktCables/Products/CZ/LV%20cables/NOPOVIC- 1-CXKH-V-P30-R---P60-R.pdf nebo zde www.nktcables.com/~/media/Files/NktCables/Products/CZ/LV%20cables/NOPOVIC- 1-CXKH-R.pdf .
    Tunel je opravdu dělen na spoustu prostorů horizontálně a mnoho dalších prostor je "vedle" a mezi tunely. Samotné tunelové trouby jsou jen zlomkem prostor. Větrání je tzv polopříčné, tj. pod tunelem je mnoho podélných větracích tunelů, které jsou, světe div se, suché - poslední foto. Sucho (naprosté) je v drtivé většině technických prostor.
    Pokud vím, tak nateklo do kabelů v revizníma šachtama, které jsou vedeny pod "chodníky" v kabelových troubách. Proč tomu tak bylo, se mohu domýšlet a myslím si o tom svoje, ale pro nějaké uveřejňování nemám ani zdaleka potřebných informací a ......
    Bojím se, že kolem akce Blanka je tolik "zakopaných" sviňáren, že to "malé" šmé ohledně výměny "omylem" namočených kabelů, je jen prkotina. Možná by třeba bylo dobré se zeptat, cože to vzniklo na místě té obrovské díry na Letné, kdože to zaplatil, komuže to bylo a za kolik a na jak dlouho pronajmuto a jak z toho dotyčný bude profitovat...
    Pár fotek kabeláže: www.rajce.net/a11124256

     
    Komentář ze dne: 15.03.2015 23:43:25     Reagovat
    Autor: Paranoik - Kachna
    Titulek:Re:
    Je jasné, že VN část tam je. Ale tahat ji tunelama na nějakou dálku je blbost, tim spíš, že 22 kilo, slušně proudově zatížený, už by mělo vést šínama a tu ochranu polohou a zábranou bych chtěl vidět. Nebo radši nechtěl. Když jsem se na trangasu naposled potkal s pětadvaceti kilovoltama na přepěťovkách, tak stačilo mít dlouhej nos aby skočila jiskra. Takže bych čekal spíš 10 kilo.
    I když kabel není gumák, vydrží v podstatě to samé, jen se s ním nesmí kvedlat. Ty stavby, kde jsem tohle viděl, bych radši nejmenoval.
    Do kabelů zateklo... Hmmm. Jak může zatéct do osazeného kabelu, aniž by to zničilo technologii? To je ta otázka, kterou tam kladu. Nehledě na to, že do takový CYKYny nebo jejího ekvivalentu zatéct v podstatě nemůže. Ty zatopený kabely jsem kupoval taky (ale popřu to, kdyby něco) a se silovejma kabelama nebylo nutný dělat vůbec nic, schválně jsme to párali, abychom se podívali. U kabelů pro automatizaci stačilo rozholit 15 cm. Sucho.

     
    Komentář ze dne: 16.03.2015 07:43:08     Reagovat
    Autor: z477 - tomsth
    Titulek:Re: Re:
    VN kabely na 20kV a výš se běžně používají i na vzdálenosti desítek km; cum bajšpíl v projektu přečerpávací elektrárny Reisseck II (2x 235MW), který jsem s kolegy nedávno zpracovával je vyvedení výkonu provedeno 220kV kabelem o délce 3,5 km (mimochodem elektrárna sama je zajímavým technickým dílem, toto video nemohu než doporučit www.youtube.com/watch?v=PI-ets4bqFQ).

    Stran vlhkosti a Blanky: stejně jako Vy jsem viděl kabely utopené, ve kterých bylo po odholení pár cm sucho; jádro pudla ovšem tkví v tom, že i plastový plášť kabelu nasaje nějaké množství vody, což zhorší jeho isolační vlastnosti a pak jde o to, o kolik; např. u některých kabelů výrobce udává "vhodné pro suché a vlhké prostředí, avšak nikoliv k ponoření pod vodou" - v takovém případě sice kabel může celé roky bezproblémově fungovat, avšak výrobce negarantuje vůbec nic.

    V Blance buď:

    a) došlo k blbému určení vnějších vlivů (jmenovitě vlhkosti), na základě čehož projektant použil v dobré víře kabely splňující papírově zadané podmínky, nikoliv však reálné.

    b) projektant použil nevhodné kabely vzhledem k určeným vnějším vlivům

    c) viz b), leč v důsleku na hovno provedené hydroisolace technologických tunelů s kabelovými trasami došlo k podstatnému zvýšení vlhkosti oproti předpokladu

    d) libovolná kombinace předchozích bodů

     
    Komentář ze dne: 16.03.2015 07:46:12     Reagovat
    Autor: z477 - tomsth
    Titulek:Re: Re: Re:
    Jako správný schizofrenik reaguji sám na sebe a opravuji:

    c) viz a), leč..

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 17:05:28     Reagovat
    Autor: Paranoik - Kachna
    Titulek:Re: Re: Re:
    Já nijak nezpochybňuju, že se tak používají a používat můžou. PD na elektriku ovšem nemám, ale z projekčního hlediska je to ausgerechnet u tunelu blbost.
    Ten tunel má nějaký sekce a jedinej důvod, proč to tahat na takovou dálku by bylo napájení z jednoho bodu. To by ovšem znamenalo to, že při poruše lehne všechno a záložní zdroj musí bej dýzl jak barák. Je výhodnější napájet to z různých okruhů. Všechno pak vypadne jen u mimořádně blbý souhry okolností.
    Ohledně nasávání vlhkosti plastovým obalem jsem mimořádně skeptický. Já ty izolační odpory u blbejch utopenejch CYKYn měřil a nedoměřil jsem se ničeho.
    Stran a-d vč. oprav souhlas.

     
    Komentář ze dne: 19.03.2015 14:43:37     Reagovat
    Autor: JirkaCV - JirkaCV
    Titulek:Re:
    Obyčejná CYKYna s PVC pláštěm vydrží ve vodě trvale, znám kousky, co se v potoce válí už několik desítek let. Něco jiného jsou XLPE pláště, které s vodou reagují a nejsou určeny pro trvalé ponoření.

    > pokud 22kV považujeme za VN.

    Za co bychom 22kV měli považovat?

    Komentář ze dne: 15.03.2015 23:07:03     Reagovat
    Autor: AKA the A - AKA the A
    Titulek:optika
    Drobnej detail - optický kabely pro datový sítě jsou levnější než odpovídající množství těch kovovejch (navíc smí bejt o dost delší bez opakovačů), drahá je instalace (sváření) a zařízení který je používaj...

    24 vláknovej kabel co se normálně cpe skrz PE chráničku pod zem stojí kolem 24kč/m a sám o sobě má aspoň 4 vrstvy izolace, voda by neměla vadit ani když se dostane až k vláknu :P

    Komentář ze dne: 15.03.2015 23:39:21     Reagovat
    Autor: NoName - NoName
    Titulek:Jedna paní povídala
    Že byl tunel (technologické části) zatopen během přívalových dešťů, kdy neběžely pumpy (proč?). Došlo k výměně výzbroje rozvaděčů (pěkně potichu), ale kabely se nechaly. Nyní se zjistilo, že kabely nejsou v pořádku a je třeba výměna. Prý je mnoho rozvaděčů stále částečně zatopených (pumpy pořád nejedou nebo co? A kdo měnil výzbroj v rozvaděči kde je voda? )

    Komentář ze dne: 16.03.2015 07:56:15     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Zajímavé
    Na propadech, jako byl ve Stromovce, není nic zvláštního.
    Jsou očekávatelným projevem metody zvolené pro ražbu, zejména v předmětné lokalitě relativně krátce po velké povodni, a jejich sanace by neměla stavbu prodražit na úroveň stavby prováděné dražší technologií.

    Co se týče těch kabelů,zaráží mě něco jiného.
    Došlo-li během stavby ke znehodnocení jakéhokoliv zabudovaného materiálu, nemusí cena výměny přece investora zajímat. Ať dodavatel vymění kabely třeba za dvě miliardy, je to jeho problém.
    Pokud se mýlím, proč a v čem?
    ____________
    Současné tunely jsou navrhovány a stavěny jako suché, tunel je izolován a voda stékající po vnějším lící izolace se odvádí drenážemi v patkách klenby.
    Případné poruchy nebo vývěry tlakové vody dnem tunelu jsou pak dobře pozorovatelné.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 08:14:35     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Zajímavé
    To velmi záleží na tom, jak je v konkrétní smlouvě pojato rizko přechodu nebezpečí škody na věci. Klasické řešení však odpovídá tomu, co říkáš.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 10:05:50     Reagovat
    Autor: beda68 - beda68
    Titulek:Re: Zajímavé
    pokud se zhotoviteli povede prokázat, že k zatopení došlo v době, kdy byly zastaveny práce ze strany magistrátu, tak už se s toho stává problém investora

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 10:10:58     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Re: Zajímavé
    A třeba taky ne, protože jsem viděl i psal smlouvy, kde mohl investor zastavit stavbu a zhotovitel měl v takovém případě povinnost jí zajistit proti živlu na nějaké úrovni.

    Bez smlouvy se můžeme jen dohadovat.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 12:26:39     Reagovat
    Autor: beda68 - beda68
    Titulek:Re: Re: Re: Zajímavé
    ano, ale veškeré práce je možno provádět až po schválení
    pokud předložil zhotovitel náklady na přerušení prací a na zajištění po dobu přerušení a investor tyto práce neschválil je to problém investora

    dnešní státní investoři to v rámci svých pravidel dotáhli do takové dokonalosti, že firma klidně zastaví rekonstrukci D1 a čeká na dodatek

    (ale o tom jak je to v této konkrétní situaci nic nevím)

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 11:19:43     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Re: Zajímavé
    To mě napadlo, na druhé straně ale médii proběhly zprávy o ocenění zabezpečovacích prací a strážní služby, tuším v řádu desítek nebo snad stovek milionů.
    Samozřejmě nevím, co bylo obsahem těch zabezpečovacích prací, zda byly objednány a zda byly skutečně provedeny.
    Doufal jsem jen, že k takto výživnému tématu se najde osoba alespoň letmo znalá.

    Komentář ze dne: 16.03.2015 10:10:34     Reagovat
    Autor: Koule - Koule
    Titulek::-)
    https://www.youtube.com/watch?v=LZ6-LDr8Hsw

     
    Komentář ze dne: 16.03.2015 10:12:02     Reagovat
    Autor: Koule - Koule
    Titulek:Re: :-)
    fuck, stejný link je již nahoře, omlouvám se za spam...

    Komentář ze dne: 16.03.2015 17:49:46     Reagovat
    Autor: Smarja Josef - Smarja Josef
    Titulek:Nehořlavé kabely
    hnědé barvy jsme používali při stavbě nové odbavovací haly pro vlaky v Ostravě Mošnově. Jejich povrch byl takový lehce porézní, takže bych věřil tomu, že nemají vodu rády. Cena za metr může být klidně i 40,- kocourkovských fufníků. Jelikož je to stavba při které se těchto kabelů použilo hafo, věřil bych tomu, že to bude sakra drahá oprava. Samozřejmě to nic nemění na tom, že kdo nepočítal s vodou v tunelu je idiot.

     
    Komentář ze dne: 16.03.2015 18:10:21     Reagovat
    Autor: JVP - JVP.
    Titulek:Re: Nehořlavé kabely
    Za 40 Kč máte tak maximálně 3x2,5 hnědou. Třeba 5x6 už je skoro za 150,. metr v koncovce bez Bureše. K tomu počítejte rozšít požární trasy, vytaha a zpátky zatahat tlustá baga kabelů. Nehořláky jsou vycpané hmotou, která v ohni zmineralizuje a díky tomu sjou daleko neohebnější, než běžné cykyny. Dál je třeba počítat s obrovskou spoustou požárních ucpácek, které se zničí a budou muset draho udělat nově. Pokud jsem mohl vidět při letmé exkursi, tak je to postavené jako typická státní zakázka, draho, předimensovaně a ještě jednou draho (materiály, postupy).
    Je otázka, jestli se s tou vodou počítalo, jestli to, že kabely ležely dlouho ve vodě byla imbecilita nebo promyšlený tah....

     
    Komentář ze dne: 19.03.2015 07:26:38     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Nehořlavé kabely
    Jistě, s vodou v tunelu se počítat musí, je to v praxi odzkoušené na tunelech metra.
    Nicméně v případě Blanky se o zatopení pouze mluví v médiích, nikdo ze zúčastněných neuvedl v probíhající mediální bitvě nic konkrétního co do rozsahu a doby zaplavení.
    Pokud k tomu došlo, musí to být zapsáno minimálně ve stavebním deníku.
    V tuzemských oodmínkách mě nejvíc zaráží to, že čačtí investigativní novináři, kteří dokáží zveřejnit přepisy odposlechů telefonů snad ještě před dokončením hovoru, nepředloží kopii stránky ze stavebního deníku s výkřikem:" Zde, pohleďte!". (A to i kdyby dvě takové osoby předložily stránky s diametrálně odlišnými obsahy.)

    Komentář ze dne: 16.03.2015 21:38:08     Reagovat
    Autor: Brňák - Neregistrovaný
    Titulek:a co Brno ?
    Praha, Praha a zase jenom Praha. A co my chudáci brňáci?
    Náš nový „Královopolský tunel“ vesele prosakuje (ve velkém, žádné navlhlé kabely) už rok po kolaudaci a nikde se o tom nepíše (nejspíš se čeká, až vyprší záruka, aby s tím firmy OHL ŽS, Subterra a Metrostav neměly soudní tahanice). Žeby proto, že stály jen 8 miliard?

    http://mapy.cz/zakladni?x=16.5914564&y=49.2180437&z=15

    Komentář ze dne: 17.03.2015 09:36:55     Reagovat
    Autor: STK - STK
    Titulek:Prima shrnutí
    Akorát, pánové: Kdo z vás opravdu ví, co s těmi kablíky v Blance je? Čili "kdo za to může".

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 10:49:04     Reagovat
    Autor: rory2k - rory2k
    Titulek:Re: Prima shrnutí
    Já bych se zeptal ještě lépe: disponuje zde někdo informacemi v takovém detailu, aby byl schopen říci, která část technologie (a zdali vůbec nějaká) je (údajným) zatopením zneschopněna provozu (byť jen částečně)?
    Jedná se o skutečně existující problém, nebo při některém z kontrolních dnů dostal revizák málo namazáno, jeho požadavky stran držhubného byly odmítnuty jako přemrštěné, tak celou záležitost prostě vypustil ven mezi (převážně laickou) veřejnost? Možná se jedná o jednu z dalších licitací, která prostě nevyšla podle původního plánu...

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 11:25:07     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Re: Prima shrnutí
    Nebývá on revizní technik zaměstancem nebo subdodavetelm zhotovitele (jak jsem s tím v praxi setkal)?
    Jak souvisí revize zařizení s kontrolním dnem stavby, nechápu.
    (Na kontrolním dnu podzemní stavby jsem již přítomen byl.)

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 12:18:46     Reagovat
    Autor: kat - kat
    Titulek:Re: Re: Re: Prima shrnutí
    Nevím jak u staveb, ale být nemusí. I když tady to nepředpokládám.

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 12:33:58     Reagovat
    Autor: Lukas B. - Lukas B.
    Titulek:Re: Re: Re: Prima shrnutí
    může být a nemusí. strejdu se štemplem na revizi na zapojení zásuvky na 230 má ve stavu ktejaký elektropráce vonásek z husí lhoty, ale na některé speciální věci má razítko buď jen pár velmi specializovaných strejců (co mezi sebe nikoho jen tak nepustí), nebo dokonce razítkem disponuje nějakej ouřad. zkuste zprovozňovat třeba eskalátor na nádraží (a dalo by se najít spousta dalších příkladů pro podzemní stavbu vhodnějších)....

     
    Komentář ze dne: 17.03.2015 23:20:24     Reagovat
    Autor: STK - STK
    Titulek:Re: Re: Re: Prima shrnutí
    Byl jsem pár let na straně "odběratele díla".
    Zákazníka. Ale když to "dílo" platí stát, je člověk relativně bezmocný - pokud stát vše zaplatí, protože dodavatel (i subdodavatel) mají na "kraji" své lidi získáte nezvratný pocit, že jste za blba. Revize? Když to na kontrolním dnu nevyhoví, na dalším se objeví jiný revizor. A je všechno v pořádku. Později zjistíte, za kolik se vše "spravilo".
    Dokonce i ty úplatky jdou mimo vás. Dostanete ale barevné a tlačené přání k novému roku, PF - a model auta, které majitel dodavatelské firmu sbírá - jenže ne jako modely.
    Inu - přece si slušně vydělává, no ni?
    [;>)

     
    Komentář ze dne: 18.03.2015 07:48:02     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Prima shrnutí
    Co pořád všichni máte s tím kontrolním dnem?
    Protokol od RT se zajišťuje k předání díla a býval součástí dokumentace předkládáné s žádostí o kolaudační rozhodnutí, případně o povolení k předčasnému užívání.

    Pokud se revize na kontrolním dnu citovala, tak obvykle v souvislosti s poukázkou na vady projektu nebo provedení prací a dohadoval se termín odstranění vad.

    Tímto nezpochybňuji fakt, že různí lidé mají různé zkušenosti.

    Komentář ze dne: 19.03.2015 08:10:46     Reagovat
    Autor: Host - Neregistrovaný
    Titulek:Globální ochlazování
    Je to sice hodně OT, ale možná by stálo za to dát tento odkaz nahoru do Linx4u. Uhlíková daň dostává další ránu.

    http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/domaci/vedci-varuji-slunce-pomalu-usina-ceka-nas- doba-ledova.html

     
    Komentář ze dne: 19.03.2015 08:54:40     Reagovat
    Autor: ygrk - Ygorek
    Titulek:Re: Globální ochlazování
    Je to nejenom hodně OT.
    Zdá se, že někdo vzal tři nebo čtyři roky starý článek a změnil data.
    Čtenář dostal další ránu.

    Komentář ze dne: 19.03.2015 15:05:51     Reagovat
    Autor: Reilys - Reilys
    Titulek:
    Co mám info já tak problém i zápletka je jednoduchá. Protože se "spěchá" tak se kabely namontovaly dřív než opatření proti vodě. Jasná chyba koordinátora. A jak naschvál ta voda se tam dostala. A bezhalonový kabel i když je určený do vlhkého a mokrého prostředí se nesmí ponořit do vody. A tady to končí. Kdo dá na to revizi. Leda šílenec.

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.