Bývalý primátor Prahy, vážený občan, propagátor cyklistiky a vzor
počestnosti zmr. Bém, stříkal
hněvem. Já stříkal smíchy u sledování dnešní zpravodajské relace TV
Nova, kde se probíralo znova co? Generátory bublin, pardon, generátory
vodíku pro úsporu paliva v autech.
Příspěvek se jmenoval Pozor
na přehnané úspory! Vodíkový pomocník vám může v autě vybouchnout.
Už jsme se této problematice jednou
věnovali, a to před celými čtyřmi roky. Spouštěcím impulsem byla tato
zpráva. Tehdy ještě nikdo nevěděl, že budeme podporovat arabské jaro
a virtuálně válčit s Iránem, a že bude benzín stát skoro 40 Kč, což asi
lidem hromadně zatemnilo mozek.
Takže pokud také máte v autě generátor vody a ještě sledujete TV Nova,
vězte že:
- ušetříte spoustu paliva
- seberou vám řidičák
- vybuchne vám auto
Nova konstatuje, že zařízení je na trhu a sníží spotřebu o 30%. To ale
není všechno. Tam, kde posledně vtip skončil, tam tentokrát Nova začala.
Nova říká pozor, zařízení není schválené a je velice nebezpečné. Do celé
hry se zapojí mluvčí královéhradecké policie Ivana Ježková, která konstatuje:
"Řidiči hrozí pokuta do 10 tisíc, zákaz řízení na půl roku až rok a ztráta
pěti bodů". Místo aby řekla, že neštastník, který věří na takové pitomosti,
je už od přírody potrestaný dost a pokuta by stejně neplnila svůj účel.
Ředitel (Nova ho nazývá "řiditel" - ředitel je přece ten, kdo rozpouští
věci v ředidle) dopravní policie Petr Dušek (ve skutečnosti ředitel odboru
dopravní policie KŘ HK, nikoli celé dopravní policie) navíc dodává, že
"silniční kontroly se na to zaměřují, vozidlo v takovém případě není způsobilé
k jízdě". Pak také promluvil expert, který konstatoval, že molekula vodíku
je velmi malá a prochází těsněními, takže hrozí únik pohonného média, což
není cool. Dále že zařízení postrádá bezpečnostní prvky, jako třeba klapku
proti zpětnému zášlehu. Filip Pultar, televize Hovna.
K jednotlivým bodům:
- neušetříte žádné palivo, protože platí zákon zachování energie. Pokud
někam vložíme energii, například do baterie, můžeme odtud později získat
maximálně tolik energie, kolik jsme tam vložili. Dále viz test
BBC, pokud dáváte přednost veřejnoprávním médiím. Odehrály se i mnohé seriózní pokusy
se směsným spalováním kapalného paliva a plynu, jedna z nejcitovanějších studií
na bublinářských webech je tato.
V ní je věta, která se pravděpodobně proměnila v bublinářský otčenáš:
When a small amount oh hydrogen is added to the intake air, the combustion
process of the internal combustion engines could be considerably enhanced.
It was found out that the addition of hydrogen has a good influence on
the combustion.
Co nám to říká? Říká to, že se poněkud zlepšil spalovací proces, což
je očekávatelný výsledek. Neříká to ale nic o účinnosti motoru jako celku.
Nárůst tepelné účinnosti motoru byl při tomto pokusu 2,44%, ale je tu malý
problém. Zapomnělo se započíst tu energii nutnou k získání "vodíku". Tato
chyba se táhne napříč celou HHO komunitou.
- neexistuje nic, za co by mohla policie potrestat majitele "vodíkového
generátoru", protože vyhláška stanovuje taxativně, jaké součásti vozidla
podléhají schválení technické způsobilosti. Generátor bublin pro dementy
mezi nimi není. Vzhledem k tomu, že vodíkový systém není palivový systém,
který podléhá homologaci, dalo by se "zařízení" klasifikovat jako onboard
entertainment, zvlhčovač vzduchu nebo dekorativní předmět. Technická způsobilost
uvedených zařízení se neschvaluje (více viz vyhláška 341/2002 Sb.) a pokud
při jejich umístění do vozidla nedojde k nějakému fatálnímu omylu, jako
že budou například namontována v zorném poli řidiče, nemá policie zač řidiče
potrestat. Doporučil bych pouze provést test řidiče na drogy, na alkohol
a důkladnou kontrolu dokladů, zda je dotyčný svéprávný.
- kdyby policista měl záměr hledat v autě vodíkový generátor, prostě
mu to nedovolte, protože zákon jasně upravuje, za jakých okolností smí
policista prohlížet vozidlo a hledání generátoru bublin mezi ně nepatří.
Problém by s tím mohl být na STK, kde sice nehrozí pokuta, ale zase hrozí,
že se technik uchechtá k smrti a budete za to odpovědný.
- nevybuchne to. Elektrolýzou jsme vynaložili energii na to, abychom
oddělili vodík a kyslík. Poté, co se to podařilo, nastane nějaký rovnovážný
stav a k dosažení zase jiného rovnovážného stavu je třeba do toho nasypat
zase nějakou energii, třeba u toho škrtnout. Rozkladem vody pomocí stejnosměrného
proudu vznikne oxyhydrogen (směs molekul O2 a H2), který se vznítí při
570°C (směs se vzduchem při lambda = 1). Oxyhydrogen byl kdysi rozšířený
plyn pro sváření kovů a nyní pro povrchové úpravy plastů - tzv. leštění
plamenem, není to apriori nic, co by mohlo v autě jen tak vybuchnout.
Benzín se vznítí při 470°C.
- nezapálí to auto. K úspěšnému zapálení auta je třeba určité množství
energie, třeba láhev s hořlavinou z rukou arabského imigranta. Generátor
bublin není s to vytvořit dostatek hořlaviny, protože to je asi stejně
intenzivní jako když křeček flatuluje.
- expert sice správně konstatuje, že zařízení postrádá bezpečnostní
prvky, ale vyznívá to, jako by si oběť železniční nehody po úrazové amputaci
nohy stěžovala, že nemá botičky. Zařízení předně postrádá jakoukoli regulaci,
která by řídila množství "vodíku" podle momentální spotřeby motoru, případně
byla s to zařízení okamžitě odstavit, když je spotřeba nulová. Zařízení
také nemá zásobník, do kterého by schovávalo přebytečný "vodík" a ze kterého
by "vodík" bralo, když je spotřeba vyšší než výkon reaktoru. Absence bezpečnostních
prvků je za takových okolností celkem druhořadá. Pokud by to mělo fungovat
jako palivový systém, byly by obligatorní minimálně následující komponenty:
regulační ventil, zásobník, snímač tlaku za reaktorem, zařízení řídící
výkon reaktoru. Občas se na internetu dají najít videa, kde je výkon generátoru
bublin řízen PW modulací spojenou s plynem, ale tam zase není řešeno dopravní
zpoždění, protože v okamžiku sešlápnutí plynu teprve generátor začne vyrábět
"palivo". Celé je to prostě špatně vymyšlené.
Pultar měl
původně v Televizních novinách skončit, ale bohudík se tak nestalo,
a je to dobře. Shromáždit tolik dementů do dvouminutového klipu vyžaduje
určitě nějaké mimořádné dovednosti. Chyběl tam už jen někdo z ministerstva
dopravy.
Na závěr zkusím být optimistický. Směsné spalování plynu a benzínu by
mohlo fungovat a zlepšovat ekonomiku jízdy za předpokladu, že:
- vodík seženeme zdarma (např. na dotace od EU :-) ) nebo procesem s účinností
blízkou 100%, tedy prakticky pouze mimo auto
- celé zařízení na přidávání vodíku do motoru bude dostatečně lehké,
aby nezvyšovalo hmotnost vozidla a tím i spotřebu
- upravíme motor tak, aby fungoval na chudší směs, protože díky přidanému
plynu se vznítí i směs ochuzená natolik, že by se sama nevznítila
- upravíme motor tak, aby měl vyšší kompresní poměr, abycho měli profit
z menší tendence ke klepání
- upravíme katalyzátor tak, aby si poradil s vyšším podílem NOX, jinak
nesplníme ekologické regulace
Jak by takový motor vypadal, je naznačeno v
tomto článku, který je ovšem třeba také brát s rezervou. Ani v něm
není řešena spotřeba energie na výrobu vodíku, v tomto případě v plazmovém
generátoru.
To je všechno poměrně složité a pro jedince těžko proveditelné, protože
je to spojeno se zdlouhavým vývojem, zkouškami a nutností mít k dispozici
komplikovaná a náročná zařízení. Existuje způsob, jak snížit cenu i spotřebu
paliva, aniž bychom museli dělat takové šilenosti, a dokonce k němu můžeme
všichni svými každodenními rozhodnutími a postoji výrazně přispět. Pokud
ve své většině podpoříme zrušení povinného přidávání škodlivých biosložek
do paliva a odmítneme projekty tzv. "zklidňování" dopravy, které rezultují
jen v chaos a zácpy, zlevníme a ušetříme palivo natolik, že budeme moci
bubliny odložit k ledu.
12.4.2012 D-FENS