Tentokrát jsem si pro Vidlákův test vybral skutečně
velké sousto, a to sice auto Škoda Octavia 1,9TDi. V horizontu dvou týdnů
jsem měl k dispozici dvě Octavie 1,9TDi v provedení sedan, model 2001,
oba vozy měly najeto mezi 60 a 70.000 km. Já sám jsem s nimi ujel 2000
km v tuzemských i zahraničních podmínkách, přičemž převážně jsem se pohyboval
po německých dálnicích, tedy bez rychlostních omezení.
Byla to TDi s červeným i, tedy výkonnější varianta, ještě bez common
rail. Pro mne jako řidiče absolutně bez zkušeností s diesely (když nepočítám
naprosto stresující cestu do Bamberka s úplně novou felicií 1,9D) první
seznámení se s moderní dieselovou technikou. Jindy jsem pro delší cesty
volil Octavii 1,8 turbo, ale protože půjčovny chtějí za toto "žihadlo"
celkem dost peněz, musel jsem sáhnout po něčem levnějším, a tím byl právě
turbodiesel. Musím říct, že jsem nelitoval.
Znám Octavie 1,6i a 1,8T, přičemž mne zaujala hlavně ta druhá. Šestnáctistovka
se mi zdála podmotorovaná, což ovšem není vinou motoru, ale značnou hmotností
vozu. 1,9 turbodiesel je o něčem jiném.
Začnu tím nejpodstatnějším, tedy motorem. 1,9 TDi má výhodný průběh
kroutícího momentu. Motor "bere" už od 1700 ot./min. a do 3.500 ot./min.
je křivka průběhu kroutícího momentu subjektivně vzato zcela plochá. Z
hlediska řidiče si nelze představit nic příjemnějšího. Výhoda je zřejmá
při předjíždění, kdy prostě šlápnete na plyn a jedete. Diesel samozřejmě
má i svoje negativa, například větší vibrace, které se projevují hlavně
za studena. Vibrace se během jízdy přenášejí na pedál spojky, což se subjektivně
projevuje jako jeho drhnutí. Při rozjezdu je třeba přidat více plynu, protože
turbo v té chvíli odebírá svoji porci energie. Dynamika jízdy je naprosto
na úrovni doby. Udržet octavii na 90km/h v podstatě nešlo a když ano, bylo
to za cenu sešlapování a uvolňování plynu. Cestovní rychlost octavie s
minimálním stálým plynem je asi 115km/h a jako doma je v rychlosti 130
km/h. Nejvíc jede něco přes 190 km/h, přičemž nad 170 km/h už je motor
trochu dřevák. Měl jsem zpočátku problémy využívat správně vlastností dieselu
a jezdil s ním "benzínově", tedy v otáčkách a s podřazováním, ale pak jsem
tomu přišel na kloub a byl jsem nadšený.
Nadprůměrné výkony jsou vyváženy velmi příznivou spotřebou. Po Čechách
jsem jezdil se spotřebou 5,8 l/100km, v dálničním provozu pak kolem 7l/100km.
Při rychlosti 200 km/h, kterou jsem z Octavie také jednou vyrazil, byla
okamžitá spotřeba podle MFA 11,5l, což odpovídá 5,75 l/100km (tuto poznámku
jsem doplnil dodatečně: není to pravda, spotřeba byla 11,5 l/100km, údaj
MFA jsem špatně interpretoval - D-FENS). Když už jsem u MFA, ta věc lže.
Podle MFA jsem měl dojezd ještě asi 100km, když údaj dojezdu podle MFA
přestal korelovat se skutečnými kilometry a po ujetí 20km skutečných jsem
měl dojezd už jen 50km podle MFA, dostal se do úzkých a musel najít pumpu.
Ve výpočtovém modelu je někde chyba.
Škoda, že za takovým jedinečným motorem zbytek auta pokulhává. Zejména
to bylo poznat na brzdách, které dynamickým poměrům nastoleným výkonným
motorem nepostačovaly a byly typicky volkswagenovsky měkké. U jedné z octavií
se při brždění objevovaly vibace, které svědčily o zprohýbání kotoučů a
to zase o jejich nadměrném namáhání. I když to člověk před nějakou zatáčkou
nedobrzdí, nevadí, protože podvozek hodně snese. Auto mělo ABS i ASR, což
jsem na sněhu ocenil.
Co mi na octavii vadí spolehlivě nejvíc, je prostorové řešení karosérie.
Auto má malý rozvor, kvůli tomu málo místa na zadních
sedadlech a s tím vším kontrastuje veliký kufr, do kterého by nejspíš dal
nastrkat celý trabant. Interiér působí dojmem, že je širší než delší. Dokud
cestujete sám nebo s jedním spolujezdcem, je to ještě OK, ale víc lidí
si v octavii moc nepohoví. Je to notoricky známý fakt, stejně jako se ví,
že podobně řešené Toledo, které přišlo na svět později, už tyto disproporce
nevykazuje. Zmíněný nedostatek je příčinou, proč bych si Octavii nekoupil,
protože mi připadá jako nedomyšlený poloprodukt, nepříliš povedený pokus
naroubovat sedan na platformu kompaktu (příklad : Renault Thalia, o jehož
estetické "hodnotě" asi nikdo nepochybuje). Další připomínky ke karosérii
se nesou v tomto duchu také : velké převisy, hlavně ten zadní, komplikují
manévrování s vozem. Z auta není směrem dozadu dobrý výhled, osoby menší
postavy nevidí nejspíš vůbec nic.
Až se boleslavským designérům vrátí rozum z procházky a začnou myslet
na to, jak postavit funkční auto, bude zase dobře. Zatím nejspíš hledají,
kde ušetřit pár eurocentů a současně vzbudit dojem luxusu. Projevuje se
to na detailech. Pravé zrcátko o rozměrech zrcátka z babetty je nanic a
v dálničním provozu je životu nebezpečné. V kombinaci se zmíněným velkolepým
převisem karosérie vzadu a špatného výhledu z auta činí couvání s octavií
problematickým. Dále nelze otevřít kufr bez toho, aby se řidič zašpinil,
o kapotě raději ani nemluvě. Ovladač směrovek je umístěn příliš nízko a
je nutné přehmatávat na volantu. Co se týče detailů, je octavia ve srovnání
s Opelem Vectra nebo Astra, se kterými také jezdím, hodně pozadu. Kdybych
měl seřadit podle oblíbenosti astru, vectru a octavii, byla by octavia
poslední.
Můj názor bude asi ojedinělý, protože octavia je na tuzemském trhu velmi
populární a boleslavská automobilka z ní v podstatě žije, protože komerční
úspěch fabie ani superbu se jaksi nekonal. Zakoupení Octavie je cestou,
jak za přijatelné peníze přijít k dobrým motorům a dynamickým vlastnostem
na úrovni doby - týká se hlavně turbodieselu 1,9 a turba 1,8 - a TDi od
VW je velmi dobrý a ekonomický motor. Na druhé straně, motory 1,6 a 1,4
musejí být na tak těžké auto slabé.
Otázka: lze v Octavii provozovat sex? Nezkoušel jsem to, ale zdá se
mi to poněkud akademické téma. Octavia není auto pro mladé lidi. V Čechách
si octavii pořizují až na výjimky zájemci středního věku, kteří většinou
zakotvili ve stabilních partnerských vztazích a sex v autě nemají již zapotřebí.
V západní cizině si octavie pořizují často důchodci a ti zase mohou na
sex v autě zapomenout. Ale řekněme, že někdo pocítí potřebu si v octavii
zasexovat. Teoreticky by to mělo jít, napadne vás, jde to i ve felicii,
tak proč by to nemělo jít ve škodovce nacházející se o třídu výše? Osobně
si myslím, že sex v octavii by byl poměrně komplikovaný a vzniklé komplikace
by v konečném součtu převážily kvalitu zážitku na negativní stranu. Pro
sex v autě se více hodí dlouhá a úzká karosérie (Peugeot 405, Mégane, Škoda
120, Wartburg, Lada...) než krátká a široká, a to zvláště tehdy, pokud
provozujete v autě sex na předních sedačkách, protože šířka mezery mezi
nimi vytváří mezi partnery nežádoucí izolaci. Pokud se rozhodnete používat
sedačku zadní, pocítíte zřejmě v plném rozsahu handicap popsaný
výše. Interiér octavie respektuje módní pravidlo, že řidič má být interiérem
obklopen a jakoby pohlcen, což je další omezující faktor. Auto bude zřejmě
zapotřebí používat jen na ježdění.
Když jsem jezdil s turbodieselovou octavií, přemýšlel jsem často nad
obecnějšími otázkami, které se týkají koncernu VW. Předně kontrastu mezi
zážehovými a vznětovými motory. Zatímco v oblasti dieselových systémů platí
VW za špičku, je to ten samý VW, který dal vzniknout hrůzu budícím tříválcovým
zážehovým pohonným jednotkám typu 1,2HTP a 1,2HTP 12V. Za druhé nebylo
možné přehlídnout fakt, že octavia, jakož i jiná auta koncernu VW mají
jaksi nadváhu, přičemž ale v crash testech nic moc. VW se zřejmě snaží
získat maximální tuhost, ale skutek zatím nějak utek. V širším pohledu
vzniká otázka, kam to s VW všechno spěje, protože zatím dělá auta jen těžší
a těžší, a to i přes masívnější nasazení plastů namísto ocelových a alu
odlitků. Jak jsou ta auta těžší a těžší, budou také rozežranější a rozežranější,
podle mne je to cesta do pekla.
Výhled do budoucna, pokud se octavie samotné týče, není špatný. Viděl
jsem již prototypové díly na novou octavii a pokud usuzuji pouze z nich,
bude u ní hlavní nedostatek - špatná karosérie - již odstraněn. Nový motor
systému čerpadlo-tryska nabízí Škoda už nyní, přičemž jeho turbo má již
měnitelný sklon lopatek. Je vidět, že dieselová divize VW na tom pořád
dělá a tak doufám, že se i karosáři pochlapí natolik, aby ze škodovky vyjelo
konečně pořádné auto.