Články zde si čtu již delší dobu a měl jsem v plánu auto zrecenzovat
třeba po 100K km. Přítelkyně tomu tak nechtěla a po 50K auto zrušila. Našli
by se i tací, kteří by mi přidělili část viny za posmrtné letní pneu, který
by mohlo konkurovat jen v pískání fotbalovým fanouškům, ale když já je
chtěl dojet. Asi jsem ve výsledku moc neušetřil.
Auto bylo pořízený se 150k km jeden z posledních kusů druhýho megána
03-08, byl to kombajn, tedy ta elegantnější forma. Interiér v plné
výbavě včetně vestavěné holandské navigace, která byla tak uživatelsky
sympatická, že jsem ji nechal v holandštině a vystačil jsem si s tím, že
rozezná , kde máme hlavní město a některý řeky. Ovládání automatické klimatizace
na tom bylo podobně jako navigace. Plná výbava neměla jen nevýhody. Sedadla
byly fakt dost pohodlný s téměř sportovním bočním vedením. Příjemný bylo
opírání rukou na obou stranách. Odhlučnění docela v pořádku. Měl jsem nádhernou
panoramatickou střechu, která se nechtěla bez pomoci otvírat, po promazání
se nakonec dokázala otevřít i bez mé fyzické pomoci, stačila pevná víra.
Příjemná byla první poloha stěračů se snímačem, stíraly jen když bylo třeba.
Pak snímač přestal fungovat a to už tak dobrý nebylo, protože další pozice
již stírala pořád a poměrně rychle. Na mrholení to bylo fakt na hovno a
doprovázel to zvukovej efekt. Francie.
Jízdní vlastnosti za moc nestály, nedotáčivost a odskakující zadní náprava,
která měla moderní vlečený ramena. Mají tu výhodu, že nejsou tak poruchový.
Renoa se nenákláněl nijak zvlášť. Delší zatáčky ani náhlejší změna směru
nebyly kámen úrazu. Horší byly nerovnosti v zatáčce, kde zadek odskakoval.
Za zmínku stojí i jízda s vozíkem. Tahal jsem za tím i 2,5 tuny a v pohodě.
Jen opatrně se spojkou při rozjezdu s ohledem na delší kvalty.
Motor 1.9 dci 96kw mě na autě oslovil nejvíc už při první projížďce.
Oproti mému přechozímu Opel Kadet 1.5 lpg to byl pěknej drak. Tím nechci
říct, že by to bylo jedinný auto se kterým můžu srovnávat. Auto bylo příjemně
zpřevodovaný, 6i kvalt měl při tacho 170km/h malinko přes 3k otáček. Řazení
přesný. Nemělo to ani diesel projev jak VW, auto jelo asi až od 2k, do
3k se to zlepšovalo a pak to do 4k ani neumíralo. Není to špatný někoho
pošikanovat s megánem v kombíku.
Po pár najetých K mě oslovil překvapivě filtr pevných částic. Projevovalo
se to pouze kontrolkou a holandským popiskem, že prý se to snaží o regeneraci.
Přes známého v Renaultu jsem ho tam nechal fyzicky zregenerovat a jezdil
dalších alespoň 100km než jsem ho zase navštívil. Byl sem upozorněnej,
že se tomu nelíbí městskej provoz. Ve městě sem jezdil míň než mimo něj.
Prý pomůže sem tam to prohnat ve vyšších otáčkách po dálnici při stále
rychlosti. No dal jsem na jeho rady a za 100km zas. Shodli jsme se, že
invazivnější řešení by bylo lepší, pokud nechci vysolit cca 30K za novej
filtr. Sehnal jsem firmu z okolí, která to zvládla elegantně odstranit
během půl dne. Při té příležitosti jsem ho nechal raději ,,přečipovat,,,
pro jistotu. Jen tak prej spíš lehce říkali. O kolik to bylo reálně nevím.
Jelo to fakt dobře na to, co to bylo. Komplet jsem tam nechal asi 9 tauzndů.
Kladně se to projevilo i na spotřebě, která klesla ze 6 na 5,5 a to jsem
nejezdil na důchodce, pravda moc sem nebrzdil a to pomohlo.
Brzdilo to pěkně se slušným nástupem. Snížení spotřeby bych přisoudil
filtru, kterej se už neregeneroval. Poté jsem najel asi 20K bez problému
než mi na dálnici proklouzla spojka. Při plným knedlíku. Dal sem to do
servisu, kde mají na starost naše firemní auta. Prej spojka a překvapivě
dvouhmotovej setrvačník. Po konzultaci se vyměnila spojka a setrvačník
za jednohmotovej za vcelku nemilou částku cca 25k. Náhrada dvouhmoty za
obyčejnej byla v pohodě. Člověk podle mě získal i cit pro otáčky ve kterých
má motor větší vibrace a ve kterých dostávala dvouhmota pokouřit. Pak následovalo
něco kolem 30k bez problému než skončilo pocuchaný. Do auta padlo za 50k
km něco okolo 40k kč, tedy kdyby neskončilo pocuchaný a něco se tam nevykurvilo
provoz by nevyšel tak draze. Takto to byl takovej průměr. S autem sem vcelku
nebyl vyloženě nespokojenej, ale nadšení to taky nebylo. Největší klad
byl projev motoru. Nejsem dýzl zastánce a následující vozidlo je na benzín,
ale musím přiznat, že provozní náklady u stejně výkonného benzinu by byly
vyšší pokud bych tomu šlapal stejně.
Kvůli diskusi se ještě vrátím k filtru. Nejeden ekomaniak by mě nařknul
ze zhovadilosti. Jeden mě i nařknul. Vedl jsem s ním na to téma neplodnou
debatu, ale stejně své argumenty zmíním i zde. O nanočásticích, které teda
asi škodí a vypouštím je jsem nediskutoval. Asi teda jo. Nicméně filtr
by mě stál 30K a já se ptal, jestli je větší eko zátěž vypouštění částic
nebo vydělat 30K na filtr + ekologická zátěž jeho výroby a mého výdělku.
Nutno zmínit, že moje práce není sázet stromy. Odpovědi jsem se nedočkal.
Aby ten ekoaktivista nebyl tak moc anonymní, tak zmíním, že píše na České
pozici.
V posledním odstavci vzpomenu na Autosalon na Primě, kromě několika
reklam na různé vozy na které byla standartně jen chvála se tito Top gearem
inspirování mentálové rozhodli udělat i reklamu na chip tuning. Byl sem
zvědavej a moje očekávání se splnilo. Opět neměl téměř žádné závady. Načipovali
překvapivě ochcávku a najeli s ní alespoň několik km. Jeden jezdil v načipované
(115kW) druhej nenačipované (81kW) a tak tam jezdili každej sám a režii
nenapadla žádná jejich interakce nebo srovnání. Když se ptali specialisty
na možné závady, k mému překvapení jich moc nezmínil (nepokazí si přece
reklamu). Mluvilo se o různých mapách. O dvouhmotovém setrvačníku se nikdo
nezmínil, respektive o vlivu map na vibrace v různém režimu a ten magor
z autosalonu si chválil jak po přečipování dračí na 1200 otáček.
Věřím, že Autosalon si koleduje o článek.
21.11.2014 Shulák