Tak a je to tady! Nastává krátké období, kdy politici nejenže navštěvují
sprostý lid, ale dokonce doslava rozmazlují své voliče. Člověk ani nestačí
všechny ty požitky vstřebat.
Jeden den balónek, druhý den gulášek (připadal
bych si jako stopařka z E55, kdybych něco takového přijal). O víkendu vás
naše politické špičky dovedou na záludné vrcholky našich velehor lépe,
než Tenzing sira Hillaryho. A jako třešničku na dortu ještě dlouho po volbách
odmetají naši opálení spoluobčané pestrobarevné letáky z českých náměstí.
A právě tyto letáky mě inspirovaly k malému předvolebnímu průzkumu.
Zjistil jsem, že naprosto netuším, komu bych v letošních volbách měl dopřát
blahobytu a nechat jej okusit plodů mé práce (daně). Myslím, že v krajských
volbách bych měl volit spíše než politické strany právě jednotlivé osoby.
Bohužel jsem nepřišel na způsob, jak zjistit něco konkrétního a objektivního.
Do průzkumu bojem se mi nechtělo a v mém okolí také nikdo ucelený přehled
nemá. Proto mě v jednu světlou chvilku napadla alespoň malá anketa:
U nás ve vchodě je 16 bytů. Tedy 16 schránek. Naše schránka, jako jediná,
která má na sobě cedulku „Prosím, nevhazujte reklamní letáky“. Tuto jsem
musel nalepit hned 3x, protoze jen jedna cedulka bohužel moc spamu neodfiltrovala.
Současná situace je celkem příznivá a přes náš „firewall“ se dostane uz
„pouze“ sem tam nějaký realitní letáček a neadresní noviny českobudějovické
radnice plné reklam.
Přibližně před měsícem ale podleh náš mailbox masivnímu attaku reklamních
politických letáků. Oslovil jsem tedy příslušné politické strany a požadoval
vysvětlení.
Nejprve si dovolím malý úvod:
Zákon definuje reklamu takto: „Reklamou se rozumí oznámení, předvedení
či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu
podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby,
pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků,
podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky, pokud není dále
stanoveno jinak.“
Ten samý zákon zakazuje: „šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k
výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje.“
Oslovil jsem KDU-ČSL, ODS a ČSSD. Do dnes dorazily dvě odpovědi. Obě
od KDU-ČSL:
Vážený pane****,
za vkládání letáku do schránek většinou odpovídá distributor, nikoliv
zadavatel. Navíc volební noviny či letáky, které souvisejí s volbami nejsou
v pravém slova smyslu reklamou, nenabízejí se služby, ani produkty, takže
podle výkladu Ministerstva vnitra, pokud se nepletu, nejde o reklamu. To
se týká par. 1 zákona, který citujete. Nerad bych, aby to znělo jako výmluva,
ale skutečně neobtěžujeme tunou papírů jako některé supermarkety každý
týden, pokud jsme Vás však obtěžovali, je mi to líto a rád bych se Vám
omluvil.
Díky za e-mail a Váš čas.
S přátelským pozdravem
Jaroslav Poláček
Volební manažer
KDU-ČSL
Vážený pane ****,
k Vašemu dopisu, kde si stěžujete, že i přes upozornění "nevhazovat
reklamu", Vám byl doručen předvolební leták KDU-ČSL, sděluji následující.
Nejedná se o reklamní materiál, který doručují různé firmy, ale o volební
materiál, který byl doručen Českou poštou. Tato organizace je zodpovědna
za to, že se jí doručovaný materiál dostane do všech schránek Jihočeského
kraje, za což jsme draze zaplatili. Chtěli jsme to doručit všem občanům
jako dopis, ale bohužel jsme nebyli schopni vygenerovat 266 tis. adres
schránek JČ kraje. Promiňte tedy, že námi doručený materiál je neadresný.
Jestli Vás urazil, hluboce se omlouvám. Na zboží v něm uvedené nemusíte
reflektovat.
V úctě Jiří Žižka, krajský tajemník KDU-ČSL
Takže si to shrňme. Strana to se mnou myslí dobře. Nenabízí žádné služby
ani produkty (To mi přijde poněkud smutné). Strana se ani prostřednictvím
letáků nesnaží generovat žádný zisk (Možná až na to, že podle zákona strany
dostanou za mandát každého krajského zastupitele po 250 tisících a 900
tisíc za senátora, což je z pohledu dalších let, kdy budou rozhodovat o
rozdělování miliardoveho majetku skutečně pakatel. Víte asi, kam mířím...).
A jak je již v naší zemi tradicí vlastně ani za nic nemohou, protože za
to může distributor. (Stejně tak jako za nehodu může auto). Vlastně je
vše při starém. Můj úkol není remcat. Můj úkol je hodit lístek do urny
dál se neptat. Vláda se již postará o správnou inerpretaci svých vlastních
zákonů. Takže stále nevím, koho budu volit ale ubezpečil jsem se, že se
naše parlamentní strany nechystají vybočit ze zavedených manýrů.
18.10.2008 LRR