Vzhledem k tomu že je D-F už pár let mým oblíbeným čtením, rozhodnul
jsem se přispět s trochou do mlýna s povídáním o mém náhodně koupeném interceptoru.
Proč to všechno??
Předem bych rád uvedl že jsem se o auta nikdy nezajímal a do poměrně
vysokého věku jsem i aktivně odmítal řidičák. Proto se předem omlouvám
za různé technické i jiné nesmysly, které jistě neznudění čtenáři najdou.
Leč běh života je nepředvídatelný a tak jsem i já jakožto (řečeno zdejším
slovníkem) vyhulená hustě alternativní mánička s otřesným vzhledem a drogami
podlomeným úsudkem byl přijat do řad řidičů. Tento kritický okamžik nastal
zhruba před čtyřmi roky. Vzápětí jsem se stal majitelem Felície Combi 1,3MPi
kterou jsem spokojeně a bez jakýchkoliv problémů, bodů, nehod a podobných
věcí řídil až do nedávné doby. Tak se stalo, že jsem se byl nucen přetlačovat
v nájezdu na D8 s VW Passat 4x4 z pozice řidiče jedoucího na hlavní relativně
pomalu (70km/h), zatím co Pan Passat nechtíc čekat na vedlejší si asi myslel
že jedu o dost pomaleji (jak se na socku ve Felicii sluší a patří) a přednost
mi zhruba stejnou rychlostí nedal. Výsledkem byly dvě totálky, nula zranění
a pro mě asi nejhorší věc a to nutnost pořídit si nový hustokchár jelikož
s dojížděním 70km do práce a bydlením na vesnici a aktivní turistikou s
dvěma 50kg+30kg hafánky je MHD značně nekompatibilní.
Štěstí sedne i na vola …
Jak už jsem se zmínil můj život je automobilismem téměř nepoznamenán
a tak jsem samozřejmě konzultoval jaký kchár koupit (nutno podotknout že
ne příliš úspěšně) téměř s každým. Jako řešení se posléze vyklubala možnost
koupit (díky přítelkyni) relativně nový Hyundai Sonata 2,4i Elegance r.v.
2007 s najetými pouhými 66tis km za 155 kilokorun. Vozidlo bylo původně
služební pro soukromé účely (ve firmách kde mají napnutý platový budget
častá forma odměny) a jelikož je jediný řidič a jeho zvyklosti dobře zdokumentovány
nebál jsem se podrazů tolik často zmiňovaných nejen na těchto stránkách.
Auto mám zhruba 3 měsíce a mám za sebou cca 5000 km nejčastěji po severní
a střední části Banánistánu.
Vzhled a další nepodstatnosti
Sonata je (asi) sedan, donedávna mělo jít o jakousi vlajkovou loď Hyundaie.
Vypadá jako mnoho jiných aut této třídy, tedy rádoby limuzína. Linie karoserie
je čistá, vidět je dobře jen dopředu, ostatně jak tady kdysi někdo trefně
poznamenal o to líp se prodávají parkovací asistenti. Přes A sloupek je
vidět hovno a přes B sloupek je vidět to samé. Vzhledem k zaměření a velikosti
vozu je uvnitř hodně místa, 4 lidé průměrné postavy se velmi pohodlně přepraví
na libovolnou vzdálenost. Délka vozu je 4,8 metru a šířka 1,8 metru, což
diskvalifikovalo naši za komančů dyzajnovanou garage ze hry a mě do kolonky
náklady na auto naskočilo 40k na novou garáž.
Výbava je dle techničáku Elegance takže ESP, ABS, 8x airbag, CD s mp3,
automatická klima, zadní parkovací asistent, okna a (vyhřívaná) zrcátka
felektrice, tempomat a možná ještě něco.Ozvučení je dostačující, ani při
hlasitějším poslouchání gangxta vypalovaček nebo vážné hudby neslyším chrastění.
Kufr je dle mého dostatečně velký, mírně to kazí kus plechu (asi schovává
repráky nebyl jsem ochoten to zjišťovat) za sedačkami který snižuje možnost
převážení delšího nákladu jako je třeba nábytek. Praktické mi přišlo instalované
umělohmotné vyjímatelné plato. Sedadla a vůbec interiér je velurový a plastový
s náchylností ke špinivosti. Dyzajnově nedokážu posoudit – nenadchne, neurazí.
Sedadla jsou pohodlná s přiměřeným bočním vedením.
Jezdí to? Jezdí ..
Můj kousek je osazen benzínem 2,4l o výkonu 119kW (dělali se prý i 3.0),
což jak jistě uznáte je pro socku přesedající z Felície něco jako vesmírná
loď Enterprise. Nejrychleji jsem jel zatím asi 160km/h (tachometr ukazuje
max. 240km/h a věřím že na jaře v DE to i vyzkouším) ale vzhledem k několika
Ochcávkám tlačícím se mi v této rychlosti na prdel (ne nejezdím stále v
levém pruhu ) jsem se raději nesnažil zjišťovat další akceleraci, rychle
jsem se zařadil do pomalejšího pruhu a je nechal užít si pocitu z adrenalinového
zážitku v prémiovém voze. Zabírá od 2500 otáček při malém nákladu, při
4 osobách a něčem v kufru musím výše. Jelikož je můj styl jízdy podobně
defenzivní jako s Felicií, moc mi to nežere. Průměr mám dle palubního počítače
9l/100km při 40% po Pze a 60% mimo město. Interiér je dobře odhlučněn,
zezačátku jsem nevěděl jestli motor je zapnutý nebo ne. Podvozek je docela
měkký, nejvíc mu vyhovuje povrch bez větších nerovností (tedy něco co u
nás v Ráthově království téměř nemáme). Osazeny jsou gumy R16 – kompatibilní
je i s R17. Auto v zatáčkách sedí dobře, což přičítám širokému rozchodu
a dlouhému rozvoru a také hmotnosti - cca 1,8t při obsazení dvěma pasažéry.
Zajímavostí (teda asi jen pro mě) je nutnost rozjíždět se na vyšší otáčky
než se pak jezdí dál. Felicie mi to nedělala – dávám si to amatérsky do
souvislosti s velkým motorem. Dále je nutno při nižších teplotách počítat
s tuhým řazením při začátku jízdy. Po zahřátí už to jede OK – lze řadit
prsty či lehkým tlakem položené ruky.Ultra dementně je řešeno tankování,
jelikož soudruzi z Koreje udělali někde chybu a auto se nedá natankovat
normálně – jde to jen s hubicí otočenou o 45°C.Pokud se tento hack neprovede
tak se auto nedá natankovat. Dle ohlasů z internetu to má snad co společného
s odsáváním par, které je takto (ne)vyřešené.
Celkově hodnotím auto jako povedené, pohodlné a levné (teda až na servis
– nicméně nemám v plánu ho mít tak dlouho aby to bylo nějak výrazněji potřeba).
Možná je to ale jen předčasný optimismus do první závady, kdy jsem byl
již upozorněn že cokoliv se vozí přímo s Koreje z čekací dobou 3 týdny.
Ovšem z a podobnou cenu na mě v bazarech smutně koukaly Fóbie HTP 2005,
či Ochcávky 2002 fdechtu, přičemž o způsobu skrývání vad u těchto modelů
mi mechanik z rodiny vyprávěl veselé historky celý večer a tím zabil jakoukoliv
možnost podobný kchár koupit. Peer 2 peer nákup jsem také zvažoval ale
zavrhnul jsem ho pro přílišnou časovou náročnost a také mou neschopnost
posoudit technický stav vozidla (a tedy o nutnost otravovat s tím někoho).
04.03.2011 Ondra