V tomto článku si přiblížíme, kterak spotřebitel opět jednou dostal
lepší služby v českém bankovnictví. Nebudeme samozřejmě uvádět jména jednotlivých
institucí, tak abychom nezpusobili reklamu či pobouření v těchto institucích,
a bude tedy na Tobě, laskavý čtenáří, přebrat si která je která.
První instituci budeme přezdívat jednoduše: MojeBanka. Měla poněkud
zvláštní postavení na českém trhu, a musím říct, že s jejími službami jsem
byl dlouho naprosto spokojen. Nicméně její vlastník usoudil, že mu tato
banka nemá co dále nabízet a rozhodl se pro její prodej. Prodal to instituci,
která podle grafické podoby očividně trpí žloutenkou... Nebo jak jinak
si vysvětlit, že se ihned po vstupu MojeBanka začala vybarvovat do žluta?
Říkejme tedy novému vlastníkovi ŽlutoBanka.
Klika ouředníků ŽlutoBanky okamžitě začala prosazovat svůj zažloutlý
přístup ke klientům i produktům a čím dál tím víc se MojeBanka měnila.
Na zažloutlém plakátu jsem si přečetl: „Lepšý žlutby každý den“. Opravdu?
Dovolte mi podělit se o zkušenosti...
Co bylo bylo zrušeno
Pomocí stránek, které měla MojeBanka jsem si kdysi založil účet stavebního
spoření. Stavební spoření sice realizoval „modrý trojúhelník“, nicméně
stav účtu se mi pravidelně zobrazoval na jedné ze záložek klientského systemu,
který MojeBanka provozovala. Nekontroloval jsem tento stav často, přírůstky
na stavebním spoření opravdu činily minimum, ale jednoho dne, jelikož sem
plánoval koupi pozemku, usoudil jsem, že bych mohl mít šanci získat prostřednictvím
stavebního spoření úvěr... Přihlášení do systému, záložka stavební spoření,
otevření detailů patřičné smlouvy a co najednou nečtu!
Modrý trojúhelník stavební spořitelna jednostranně ukončila spolupráci
s MojeBankou. Litujeme, ale v důsledku tohoto kroku budete o Vašem stavebním
spoření informováni pouze jednou ročně standardním papírovým výpisem. Poslední
aktualizace Vašeho účtu stavebního spoření byla provedena před 30.6.2007.
Aha, tak lepší služby každý den, což? Inu, jak jsem zjistil o několik
dní později, poslední aktualizace mého účtu stavebního spoření byla skutečně
provedena před 30.6.2007. Asi tak 3 měsíce před tím! Začínám těm lepším
službám přícházet na chuť...
Mizerný socky co si půjčujou...
MojeBanka kdysi poskytovala výborný produkt, něco jako půjčku. Nijak
se nerozplývala nad její rychlostí, ale bylo samořejmostí, že půjčka byla
připsána na účtě během několika vteřin od podpisu smlouvy a také byl k
dispozici online přehled, kolik už splaceno je a kolik ještě splaceno není...
Z blíže nespecifikovaných důvodů jsem měl chuť této služby využít. Inu,
i když se MojeBanka kdysi chlubila, co všechno nemusím, musel jsem navštívit
v této záležitosti klientské centrum. Bylo to pár týdnu po propuknutí infekční
žloutenky a tak i personál byl patřičně naočkován žlutou propagandou a
ihned mi začal nabízet „takřka stejný ale výhodnější produkt“. Že já vůůůl
jim věřil, že já vůůůůl. Takže, výhoda? Úroková sazba se lišila o jednu
desetinu procentního bodu. No co, když nic jinýho, říkal jsem si. A tak
jsem podepsal jakýsi návrh na smlouvu který bude postoupen ŽlutoBance na
ŽlutoPůjčku. Správně, ŽlutoPůjčka je ten produkt, který se chvástá svojí
nebývalou rychlostí. Proto trvalo cca 7 dní od podepsání návrhu, než peníze
dorazily na účet který vede MojeBanka. Proste lepšý žlutby každý
den.
Ve své naivitě jsem stále čekal nějakou formu produktové integrace –
když tedy MojeBanka je vlastně ŽlutoBanka... Po přihlášení na účet tedy
hledám patřičnou kolonku, abych se podíval, kolik že mám komu a kdy platit.
Hledám dodnes, inu lepšý žlutby každý den.
Podívejme se na další žlutbu: po podpisu návrhu smlouvy mi byl představen
způsob splácení, splátkový kalendař a po několika dnech jsem se dočkal
penez. No a dalších dní později jsem se dokonce dočkal telefonátu. Bylo
to asi tak 20 až 23 dne v měsíci, zazvonil mi telefon. Žlutopujčku jsem
měl provést první splátku k počátku dalšího měsíce. A co že mi chtel ten
telefon? Ano, telefonistka žlutobanky se me snažila přesvědčit, že ji mám
nahlásit přístupový kód k mému úvěru. A ptala se na moje zkušenosti se
ŽlutoPujčkou. A jestli už sem zaplatil první splátku. Po nevrlém upozornění,
že ji do toho nic není, že splatnost je stejně až za 10 dní a že mě opravdu
její marketingový výzkum nezajímá a obtěžuje jsme se – myslím, že ke spokojenosti
obou telefonujících – rozloučili. Holt lepšý žlutby každý den.
Telefon mi nedal spát a proto jsem se rozhodl vznést dotaz, samozřejmě
partnerem pro mě je MojeBanka, proto jsem napsal svojí osobní bankéřce.
Hlavně mi nebylo jasné, proč bych měl někomu, kdo mi volá sdělovat svoje
přístupové heslo. Měl jsem i další dotazy, na které mi produktový specijalysta
během několika dní odpověděl, dotaz stran bezpečnosti mého hesla jaksi
vyšumněl. Prostě zase jednou lepšý žlutby každý den.
Kdyby tak nepoučitelnost byla trestná...
V rámci přesunů majetku v rodině jsem spolu s osobou blízkou prodával
rodinný dům. A jelikož by bylo vhodné, abych mohl pěnězi disponovat jak
já, tak osoba blízká a navíc jsme pokládali za výhodu držet finance na
zvláštním účtu, rozhodli jsme se, že MojeBanka je ta správná, která by
měla tuto částku nějakou dobu držet. Telefonát do MojeBanky, domluva schůzky,
na které se účet založí... A návštěva banky. Rozhovor na vrátnici klientského
centra probíhal zhruba následovně:
Já: Dobrý den, máme schůzku s osobní bankéřkou XY, za účelem založení
účtu.
Vrátný: A vaše jmeno?
Já: Moje Jmeno...
Vrátný: Já to tady v systému nemůžu najít
Já [v očekávání lepší žlutby]: No to je ale váš problém, já si to
domlouval před 2 dny na klienské lince a nemohu pro to udělat více.
Vrátný: A co že tu chcete?
Já: Otevřít účet
Vrátný: Aha... a u koho? Vy jste zaměstnancem MojeBanky?
Jelikož jsem povahy vznětlivé a samonasírací, raději nebudu tuto lebšý
žlubu každého dne popisovat do konce. Mám totiž pocit, že je to ztráta
času...
Změny se dějí...
Byl by nesmysl prohlašovat, že se nekonají žádné změny. Naopak! Změny
v sazebniku jsou v MojeBance téměř na denním pořádku. A zrovna tak klienský
systém dostává viditelných změn, místo loga MojeBanka se nyní v levém horní
rohu objevuje takzvané BleKonto! Jak jinak se k tomu postavit, než že je
to součástí strategie lepšý žlutby každý den?
Poslední hřebíček
Mám pocit, že pověstným posledním hřebíčkem do rakve vztahu mojeho a
MojeBanky bylo, když jsem se snažil vytvořit určitý druh termínovaného
vkladu. S periodou na jeden týden, částka udržovaná na účtě v řádu desítek
tisí a částka termínovaného vkladu několik stovek tisíc... Při pokusu o
vytvoření mi klientský systém odpoví, že minimální částka musí být nad
200 tisíc (podmínku splňuji) a termínovaný vklad se prostě nevytvoří...
Tak to máme opět lepšý žlutbu každého dne..
epilog
Je to smutný pohled sledovat, když něco, co relativně dobře fungovalo,
podléhá samovolnému rozpadu jakousi formou žluté nemoci. Již dlouho marně
hledám alternativu, protože MojeBanka volně metamorfuje do Vojebanky, a
nehodlám být nadále jejím klientem...jenže, jaké máme alternativy?
04.12.2007 VJX