Pár slov na začátek. Auto mám 2,5 roku, takže si myslím, že jsem schopen adekvátně posoudit
jeho kvality a nedostatky. Recenzi jsem záměrně nechtěl psát dřív, protože
se mi na nejmenovaném velkém auto serveru nelíbí, že tam lidé píšou recenze
ihned po koupi a vypovídací hodnota je malá.
Recenzi píšu proto, kdyby
si to auto chtěl někdo koupit, nebo kdyby sháněl informace. I když musím
říct, že v některých částech se asi rád pochválím, jaké auto jsem tehdy
koupil.
Výběr vhodného auta
Auto jsem sháněl po tom, co definitivně odešel Peugeot 306 sedan, který
měl tolik nastřádaných problémů, že jeho oprava by byla velmi nákladná.
Po dalších problémech objevených u Peugeota jsem si udělal tabulku, vypsal
jsem do tabulky několik aut, do sloupců jsem napsal nejběžnější náhradní
díly, které budou odcházet, gumy, povinné ručení atd. a k tomu všemu odhadované
částky. Na auto jsem měl připravených kolem 60tis. Chodil jsem totiž na
VŠ a potřeboval jsem auto, které by výhledově zvládalo 120km za den. Z
toho důvodu jsem chtěl naftu, ale nebránil jsem se ani ověřenému benzínovému
motoru. Co se týká výbavy, tak jsem chtěl samozřejmě co nejlepší výbavu.
Ať tvrdí kdo chce co chce, ve vybaveném autě se jede lépe.
Auto mělo být kombík kvůli převozu velkých RC modelů letadel. Kandidáti
byli Opel Omega, Citroen Xantia a Fiat Marea.
Protože omega byla z těch aut nejhezčí a bylo to pořádné auto, začal
jsem hledáním omegy. Po přečtení pár recenzí jsem usoudil, že 2.0 benzín
bude do takového auta slabý, tak jsem hledal vyšší benzínové objemy. Třílitr
v benzínu bych samozřejmě neuživil, ale říkal jsem si, že kdybych našel
pěknou omegu, tak bych do ní nechal dodělat LPG. Pak jsem jednu pěknou
omegu opravdu našel a šel jsem se shánět po LPG a zeptat se na Opel clubu.
Po získání informací jako ceny přestavby, problémové elektrice omegy jsem
zdravým rozumem usoudil, že na provoz takového auta bych neměl. Byla to
škoda, protože to auto bylo opravdu kočár.
Xantia se mi líbila kvůli hydraulickým tlumičům, protože jsem v podobném
autě jel a jízda byla o něco lepší než s klasickými tlumiči. Kdyby bylo
za dobrou cenu auto motorem 2.0 Hdi, asi bych ho koupil, ale v té době
jsem na nic pořádného nenarazil.
Došlo teda na poslední zmiňované auto – Fiat Marea. Fiat jsem nějak
moc nechtěl. Ani nevím proč, asi to byly všechny ty historky, předsudky
atd. Když jsem ale měl možnost se svézt v kamarádově 1.6, tak mi to auto
tak zlé nepřišlo. Začal jsem postupně hledat mareu. Motorově se mi zamlouvala
1.6 benzín, ale líbila se mi i 2.4JTD svým výkonem a spotřebou. Myslím,
že doteď je to jeden z nejúspornějších motorů většího objemu.
Když mě pak kamarád vzal na sraz Mareaklubu a jeden z členů mi nabídl,
že se můžu projet v jeho 2.4JTD, tak bylo o motoru rozhodnuto. „Zbývalo“
podobné auto najít a koupit.
Shánění auta
Pokud chcete vědět víc o Lancii, přeskočte dál… trochu se rozepíšu o
mých zážitcích z bazarů.
Protože jsem se na pár aut byl podívat už předtím, věděl jsem jaká situace
je. Věděl jsem, že leštěnku neseženu a nejlepší výbavu HLX mělo jen pár
aut. Přece jen na výbavu se nejezdí. Později jsem byl ochoten slevit i
z vybraného motoru, k tomu se dostanu. Pěkné auta navíc rychle mizí, takže
jsem se vždy snažil jednat rychle a na novou nabídku se dojet podívat co
nejdřív.
Hledání začalo návštěvou autobazaru v Lipníku nad Bečvou, asi první
autobazar od Přerova směrem na centrum. Auto bylo totální mrtvola, vytečené
tlumiče, těžce startovalo, nájezd podle mých odhadů cca 500tis. km. Chlap
v bazaru ale ochotný a nezkoušel mě obelhávat.
Pokračovalo se jindy ve Vizovicích u hlavní cesty směrem na Zlín – z
venku krásná černá marea 2.4 JTD. Cenovka hodně před 80tis. Vevnitř červený
interiér – jindy bych napsal krásný, ale interiér byl zaprasený, všude
byl písek, v motorovém prostoru taky katastrofa. Nejspíš utopené auto.
Dostal mě ale prodejce, ten říkal, že pokud chceme sehnat pěknou mareu,
tak máme jet jinam. Že to tam dala nějaká paní a trvala na té ceně, i když
jí doporučoval asi poloviční cenu. Když nic, alespoň upřímné jednání.
Další kousek – autobazar Opava na příjezdu od Hradce nad Moravicí vlevo.
Podle fotek krásné auto, při příjezdu na místo bylo vymalováno, teda spíš
nebylo. Auto bylo po nepovedeném celolaku. Všude na autě rezavé puchýře.
Interiér sice krásný, auto udržované, ale nenašel jsem díl, na kterém by
nebyl rezavý flek velikosti pětikoruny. Na celolak bych peníze neměl, takže
jsem od toho šel pryč.
Postupně jsem slevoval ve svých požadavcích, protože jsem ztrácel síly.
Šternberk, autobazar vpravo na příjezdu od Olomouce. Marea s motorem
1.9JTD, interiér solidní, tak to bylo první auto, se kterým jsem se jel
při shánění projet. Po vyjetí problém, auto táhlo doprava, kdybych pustil
volant, tak bych byl po 10m v příkopě. Podle protivného prodejce prý jen
špatné nafoukání gum, poprosil jsem o dofoukání. Ani při evidentním přefoukání
strany, na kterou to táhlo se s autem skoro nedalo jet. Prodejce naštvaný,
protivný. V kopci na Horní Loděnici test spojky, bylo mi doporučeno v 60
zařadit 4 a dát plný plyn, spojka nesmí klouzat. Prodejce řve, že mu to
auto zničím, že nejsme na závodech. Následující zatáčka otočení a návrat
auta do bazaru. Po zaparkování nadávky, jak si můžu za ty peníze vybírat,
urážení atd. Tomuto bazaru doporučuji se vyhnout.
Po tomto zážitku mě to nakupování přestávalo bavit. A od kamaráda co
mi kdysi půjčoval Mareu, jsem se dozvěděl, že podobnou techniku má i Alfa
Romeo 156 a Lancia Lybra. Že jsou to velmi podobná auta. Koukal jsem na
ceny. Alfa byla většinou 30% ceny navíc oproti Fiatu, Lancia cca 20% ceny
navíc. Na to už jsem neměl. S bazary jsem navíc skončil. Rozhodl jsem se,
že už nenavštívím ani jeden.
Další hledání bylo po soukromnících. Výlet do Frýdku Místku – Lancia
Lybra za podezřele nízkou cenu, a Renault Laguna 2.2TD. Kozlovice kus od
Frenštátu – Laguna. Auto celkem pěkné, místy rezavé, jelo celkem slušně.
Po dotazu jak dlouho to měl, chlap nějak mlžil, za chvilku bylo jasné,
že je kšeftař a z vlastního bazaru vozí lidem takhle auta, protože se to
líp prodává. O autě jsem uvažoval ale jelo se dál na Lancii do Frýdku místku.
Auto celkem slušné, na 2 místech kitované od nějakých ťukanců, motor
1.9JTD 77Kw. Cenovka 59tis. Chlápek celkem v pohodě, ale byl v práci kus
od parkoviště a bál se mi půjčit klíče. Vzhledem k tomu, že auto vypadalo
opravdu dobře, domluvili jsme se na pondělí. Frajer mě upozornil, že nemůže
řídit, že mu vzali řidičák. Z mého pohledu to nebyl problém, ale řekl jsem
mu, že chci dojet s autem cca 40km ke známému, který má halu a zvedák.
Nákup Lancie
Testovací jízda byla tedy dohromady přes 80km. Jel jsem 40km tam a zpět
ke známému do servisu. Majiteli auta to nevadilo, říkal, že se toho auta
chce zbavit, že mu řidičák hned tak nevrátí. Dodal, že si myslí, že je
auto v pohodě, nic neskrývá a můžeme si to prolézt, jak budeme chtít. Cesta
v pohodě, občas se ozvalo klepání z přední nápravy. Auto ale jelo, brzdilo,
na rychlostní silnici drželo směr a dokonce i všechna elektrika fungovala.
Po příjezdu šlo na zvedák a známý hned říkal, že bylo bouchnuté na levý
přední bok. Ukazoval mi i stopy po zakousnutí rovnací stolice. V ten moment
jsem si říkal, že auto asi odvezeme. Byl jsem ale ujištěn, že nešlo o nic
vážného a že pokud to na rovnací stolici už bylo, tak by to mělo být v
pořádku. Moc se mi to nezamlouvalo. Pak jsme se jeli projet. Řídil známý.
U jeho provozovny je dlouhý táhlý kopec. Majitel auta zůstal čekat na místě,
což jsem nepochopil a my jsme auto jeli projet – nakonec tím lépe že s
námi nejel.
Do kopce jsme jeli na trojku asi ve 4000 otáčkách, motor řval, jak mohl
a protože nejely auta, tak známý jezdil z jedné strany silnice na druhou,
jako F1 když zahřívá gumy, chvilkama skočil na brzdy, že bez pásů bychom
vyletěli čelním sklem. Chvilkama se zastavil a razantně rozjel, pak jsme
sjeli z hlavní cesty a jeli po horší cestě. Klepání jsme zhodnotili na
nějaký čep a vzhledem k jízdním vlastnostem auta nic zásadního.
Před dojetím zpět mi bylo řečeno, že pokud to dá za 55tis. tak, aby
se mohl udělat servis, opravit kitované části, tak to mám vzít, protože
o moc lepší auto neseženu. Tak se taky stalo.
Cestou zpět jsme míjeli zastavující policajty, na tom by nebylo nic
tak zvláštního, kdybych se pak nedozvěděl, že auto už půl roku nemá technickou.
Zjistil, jsme to na úřadě ve Frýdku Místku, když se paní při přepisu ptala,
jestli to vím. Prý auto v žádném případě nemůže na cestu… no co jsem měl
dělat, nepojedu přece na odtahovce, tak jsem s autem dojel po vlastní ose
a jel rovnou na ME a STK. Trochu jsem se bál, jestli tam nebude nějaká
past, ale po absolbování emisí a technické s perfektním výsledkem jsem
byl v klidu.
Rekapitulace vlastností a výbavy
Označení: Lancia Lybra SW 1.9 JTD (diesel common rail)
Výroba: 08/2000
Stav km: 150tis. (jestli skutečné nevím, ale stav auta byl OK, takže
neřeším)
Výbava:
2 zónová klimatizace
4x airbag
ICS systém – palubní počítač + rádio s barevným displejem
6x repro
Nastavitelný volant – nahoru, dolů, dopředu, dozadu
El. Přední okna
ABS
Nafukovací bederní opěrka ve sedadle řidiče
Výškově nastavitelné sedadlo řidiče
Na barevném displeji se objevují hlášení o hladině chladicí kapaliny,
hlášení o hladině vody do ostřikovačů, otevřené dveře, prasklé žárovky
atd. Je to celkem dobrá vyhchytávka.
Věřte nebo ne, toto byla nejnižší výbava, co se do auta dělala. Vyšší
verze mají hudbu Bose,Xenony, více airbagů, ESP, ASR, sedačky v kůži nebo
alcantara atd.
Do barevného displeje rádia jde neoficiálně-kutilsky připojit i DVD
přehrávač.
Design auta
Jak říká více lidí, design je subjektivní. Mně se auto první nelíbilo,
ale všemi ostatními vlastnostmi si mě získalo. Netvrdím, že je krásné,
ale mám ho rád, zvykl jsem si a už se mi celkem líbí.
Už mnohem dřív jsem často uvažoval, že dneska se vyrábí Euro auta, která
se skoro neliší. Jednou někdo vymyslí, že se budou světla protahovat skoro
až na řidičovy dveře a mají to hned všichni. Pak někdo vymyslí blinkr na
zrcátku a hned to má 50% aut. Podobně je to s otevíráním dveří jako má
třeba Civic, na místě trojúhelníkového okna v zadních dveřích.
Z těchto důvodů jsem rád, za to jak auto vypadá, je to takový unikát.
Srovnání s ostatními
Nechci se pouštět do přímého srovnávání, protože to pak vyvolává zbytečné
hádky. Je nutno ale říct, že auto ve stejné třídě a výbavě ze stejného
roku vyrobené koncernem VW by bylo minimálně 2x dražší. Spousta kamarádů
co si koupili nejprodávanější auto v ČR s motorem Tdi nechápali z toho,
co dokázali Italové vyrobit v roce 2000 a jakou techniku mu dokázali dát.
Náhradní díly
Obavu z náhradních dílů jsem měl ze začátku, než jsem prozkoumal všechny
možnosti. Aut tu sice není moc, ale dost lidí si je oblíbilo. Díly se dají
sehnat na fórech a inzercích. Problém není něco sehnat, spíš cena, hlavně
plechařiny. Blatník na VW koncernové auta bude vždy 2x levnější. Motorové
a podvozkové části jsou shodné s koncernem Fiat, takže není potřeba mít
obavy a díly jsou levné. Ono i plechařina se dá s trochou štěstí sehnat
za dobré peníze. Chce to trochu času, procházení inzerátů a vždy se podaří
něco rozumného sehnat.
Kvalita zpracování
Auto má skoro 13 let, takže občas něco zavrže. Na druhou stranu je vidět,
že ve své době bylo nadstandardní, dobře vybavené a směřovalo spíš do vyšších
tříd. Palubní deska je měkká jakoby byla potažená kůží (jde skoro 1cm promáčknout).
Ne jako u nových aut, kde je to nejlevnější plast. Právě ve srovnání s
některými novými auty, a nemusí jít o ten nejlevnější segment, si myslím,
že jsou zpracování a materiály lepší. Dnešní nová auta jsou někdy krok
zpět. Co se týká mechanických částí a podvozkových částí, myslím si, že
jejich kvalita je nadstandardní. Auto má stále původní výfuk, a skoro celý
podvozek – měnily se akorát přední ramena, tyčky stabilizátoru a gumové
silenbloky. Jinak se na podvozek nesáhlo.
Spousta lidí nadává na naftové motory, jaký problém bude to opravovat.
Mechanicky jsem na motor nemusel sáhnout, pokud se bavíme o samotném motoru.
Potrápil mě EGR ventil a měnil se termostat. Jinak nebylo potřeba nic opravovat.
Motor
Je to jeden z prvních motorů common rail, takže jeho chod je mnohem
lepší, než u starších konstrukcí jako TD, a TDi. Chod motoru je mnohem
kultivovanější a má taky jinou charakteristiku výkon. Když jsem jel v TDi,
tak myslím že TDi má tvrdší zátah od spodních otáček. JTD v se v některých
ohledech blíží spíš benzínu. Samozřejmě to benzín nikdy nebude, ale tah
motoru mi přijde slušný až do omezovače a nástup je postupný, zatím co
starší nafty nemá smysl už tak daleko točit a nástup tahu je rychlý, ale
zase rychle končí.
Průměrnou spotřebu mám 6,2l a na autě jsem najel necelých 50tis. km.
Co se týká spotřeby tak jezdím dálnice kolem 120-150, mimo město 90-120,
město podle předpisů. V jízdě jsem se nikdy nijak neomezoval.
Už asi půl roku mám auto chipnuté na cca 90-95Kw. Změřeno to nemám,
ale auto letí jako šíp. Důvodem byla potřeba vyššího výkonu, když jsme
v autě jezdili 4 po horách. Pokud v tom člověk jede sám, 77Kw je plně dostačujících.
Ani naložené auto není takový problém. Pokud ale člověk jezdí po kopcích
s plně naloženým autem a plným kufrem, tak už začíná být i 77Kw málo.
Co se týká zvýšení výkonu, tak bych příště nešel do tak razantního zvýšení,
protože když dám v některých otáčkách plyn na podlahu, tak motor nepříjemně
duní a je znát, že by chtěl jet více než je zdrávo.
Spotřeba po zvýšení výkonu klesla, ALE, člověk musí jet úplně stejně,
jak jel předtím. Pokud jedu stejným stylem, dostanu se o pár deci níž.
Jenže proto, že se výkon řeší, aby to jelo, a já si navýšený výkon rád
užiju, šla spotřeba celkově asi o 0,5l nahoru.
Od spousty lidí slyším jak je nafta v zimě nepoužitelná, nejede to atd.
Startoval jsem ve velkých mrazech, občas bylo i přes -20 a motor až na
jeden start (viz. níže v opravách) vždy motor nastartoval. Do nafty dávám
aditivum a nikdy se mi nestalo, že by nafta zamrzla.
Podobné řeči slyším o turbech. V mojem autě je turbo bez naklápění lopatek
(údajně vydrží i přes 500tis km). Po jízdě vždy nechám auto ještě 20-30s
běžet a pak ho vypnu. V zimě jedu první 2-3km do 2000 otáček. Byl jsem
ale často svědkem i velmi prasáckého zacházení s některými auty, tak si
myslím, že v naší zemi se nadává na turba proto, že hodně lidí s takovým
autem neumí jezdit nebo se ze zahraničí tahají mrtvoly. Spousta lidí ani
neví co, to je.
Olej měním co 10tis. , dávám tam 10W40, značku neřeším, beru to, co
mají na prodejně.
Podvozek
V podvozcích se nevyznám tak, abych tu mohl přesně popsat typ a název,
takže to napíšu po svém. Vpředu jsou trojúhelníková ramena s příčnou stabilizační
tyčí. Vzadu je složitější nezávislé zavěšení. Kola vzadu se při řezání
zatáček naklápí a mírně natáčí. Když tohle někomu řeknu, tak si myslí,
že zatáčí zadní kola – to ne, naklápění a natáčení je v řádu milimetrů,
možná jednotek centimetrů. Natočené jsem to logicky nikdy neviděl, ale
když se člověk na zvedáku podívá na mechaniku toho zavěšení, tak to nejspíš
možné je.
Každopádně auto jede perfektně a člověk se nemusí bát, že by ho podvozek
zradil. Jezdím s tím i okresky a jízdu si jde užít. V krizové situaci je
auto dlouho ovladatelné a pak jde spíš za motorem za doprovodu pískání
všech pneumatik. „Utržení“ zadní nápravy se mi zatím nikdy nepodařilo.
Interiér
V interiéru je dostatek prostoru, řekl bych více než v Octavii I, ale
je to částečně na úkor kufru. Oktávka má o něco větší kufr. Taky hloubka
kufru není nejlepší, protože dole je zmíněná složitá náprava, a 60L nádrž.
Sedačky jsou hodně pohodlné a ani po 1000km do Chorvatska není člověk rozlámaný.
Diagnostika
Po první preventivní návštěvě diagnostiky za 350 bez papíru jsem si
řekl, že auto má celkem dost elektroniky a nebudu s každou blbostí platit
350. Po chvilce procházení diskuzí jsem objednal krabičku ELM327 z Ebay
za 450kč. Stáhl jsem FiatEcuScan, který je v základní verzi dostupný. Omezení
je na současné zobrazení 4 hodnot a 20min provozu. Pak se musí znova zapnout.
Pro obyčejného smrtelníka nad hlavu.
Opravy za 2,5 roku
Repase startéru
Přední ramena
Silentbloky stabilizační tyče 3x (dokud se tam nedaly polyuretanové)
Táhla stabilizátoru
Váha vzduchu
Zaslepení EGR
Baterka
Termostat
Rádio
Plynové vzpěry kufru
Některé věci jsou spotřební záležitosti. Co se ale nemuselo pokazit,
je startér a rádio. Startér jsem oddělal v -23 stupních, kdy to nechtělo
točit motorem. Možná to byla moje blbost, že jsem se snažil to za každou
cenu nastartovat přes kabely. Asi jsem ho spálil.
Docela mě naštvalo i rádio. Samotné rádio fungovalo, ale neukazovalo
spotřebu, dojezd a ostatní hlášení. Varovná hláška „Check signal and trip
comupter missing“ se první ukazovala jen za mrazu, pak i při nižších teplotách
a nakonec tam zůstávala. ICS (rádio) jsem sehnal za 1000kč, což je v pohodě,
ale taková věc by se prostě pokazit neměla.
Bolest auta byla v gumových silentblocích stabilizační tyče. S těmi
jsem se potrápil. Nechával jsem je měnit dohromady 3x. Z podvozku se totiž
ozývají takové zvuky, že má člověk pomalu obavu jet dál a přitom stačí
1mm vůle tyče v silentbloku. Tím, jak je to dole všechno napnuté je zvuk
při přejezdu nerovnosti hrozný. Při první výměně tam byl daný špatný průměr,
takže se bouchání za měsíc vrátilo. Podruhé to vydrželo asi rok, ale bouchání
se opět dostavilo. Řešením byla zakázková výroba polyuretanových silentbloků,
co zařídil jeden člen Lanciaklubu. Od té doby klid.
Selhání auta
Auto nechtělo jet jednou – při selhání startéru, což je o pár řádků
výše. V druhém případě se dalo jet ale velmi omezeně.
Podruhé jsem se hodně potrápil s EGR ventilem. Jednou jsem prostě vyjel
a auto skoro nechtělo jet.
EGR = ventil pro výfukových plynů z výfukového potrubí zpátky do sání
= recyklace spalin. Malý kopeček jsem ze 4 podřazoval na 2. Infarktovým
stavem byl pohled do zrcátka… za mnou nebylo vidět. Z auta se valil hustý
černý dým, že kdyby za mnou někdo jel, tak se nabourá.
Přemýšlel jsem, kolik mě bude stát výměna motoru. Po sehnání informací
jsem věděl, že je to EGR ventil nebo váha vzduchu. Diagnostika ukázala
váhu vzduchu, tak jsem koupil novou, což ale nepomohlo. Po půl dni trápení
jsem zkusil odpojit váhu a EGR ventil a auto najednou jelo normálně. Po
dalších testech jsem zjistil, že problém dělá EGR, který se zasekává a
při zaseknutí motor přes sání ztratí tlak. Tím pádem je z toho nafťák bez
turba. O investici 5000 za nový EGR jsem ani neuvažoval. Vyrobil jsem záslepku,
dal ji tam a auto jelo líp jak předtím. EGR už byl asi delší dobu načatý,
takže auto jelo o kousek lépe.
Oprava znamenala jen chvilku práce se záslepkou. O funkci auta jsem
strach neměl, ale zapotil jsem se, když jsem byl na řadě na emisích. Jednak
auto se zvýšeným výkonem, a to vím, že to občas při prudkém přidání pěkně
zakouřilo a navíc se zaslepeným EGR. Čekal jsem, že neprojdu, ale byl jsem
hodně překvapený. V emisích se nevyznám, ale kouřivost to mělo mít do 1,2
s tím, že 3 měření po sobě nesmí být rozdíl větší než nějaká hodnota. Já
jsem tu kouřivost měl v průměru snad 0,5 takže úplně v pohodě.
Shrnutí
Myslím, že v té situaci za ty peníze to bylo nejlepší, co jsem mohl
koupit. Auto není zázrak, některé věci se pokazily a bylo potřeba investovat
nějakou korunu do oprav. Je to ale každopádně alternativa k drahým německým
značkám. Za pár peněz má člověk auto takzvaně v plné náloži, dobré podvozkově
i motorově. Díky předsudkům lidí a velkému image koncernu je auto nedoceněné
a díky tomu je i jeho cena nízká. Kvalita určitě nebude srovnatelná s Volvem
nebo BMW ale nebude to zase tak zlé v porovnání s ostatními značkami.
Co sleduji články na Dfens-cz.com tak mám pocit, že místní čtenáři a
autoři mají většinou svůj názor a nejsou ovce. Proto mělo smysl recenzi
dát sem. Řadový Lojza z Horní polní si jako nástupce svého zkorodovaného
Favorita totiž stejně vybere Oktávku, kterou mu doporučil jeho soused.
Lancii si vybere někdo s širším rozhledem.
Schválně, až budete někdy v bazaru shánět auto, mrkněte i na Lancii.
07.04.2013 JR