Komentáře ke článku: Jak na dinosaura (ze dne 04.07.2005, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Jakozto letecky fanda mam trochu "smutek v dusi", kdyz se podivam na nase letecke fabriky... Mozna to byla jen propaganda, ale mel jsem pocit, ze stroje jako Ae-45, L-200, L-13, L-29, L-39, L-59, L-159, L-410, o Zlinech ani nemluvim, byly a jsou vyborne stroje a ze nas stat mel prave v leteckem prumyslu (malych a soukromych letadel) dobry zvuk a bylo na cem budovat, kdyby byla snaha...
Misto toho mame akorat prazdne haly, puste VPD a v hangarech uskladnenou zeleninu...
Reknete mi nekdo, meli jsme "po revoluci" s nasim leteckym prumyslem sanci (kdyby se zodpovedni lide trochu snazili), nebo ne?
|
|
|
Nejsem si úplně jist zda šance byla (asi by to chtělo slušné řízení a dost vysoké počáteční investice, které už by teď možná byly zpátky), ale faktem je, že tenhle článek mi připomněl další hřebíčky: působení Boeingu v Aeru, sňatek ČSA a AF završený rozvodem z rozumu, polozrušený kontrakt na L-159 pro AČR, snahy soudruha Tvrdíka o zlowcostování (to je panečku slovo!) ČSA, drby o možné privatizaci ČSL, no našly by se asi i další, které mě teď nenapadly.
Člověka ovšem napadá, zda se v postkomunistické historii našeho banánistánu dá najít některé další odvětví, kde každý dostal, nebo v nejbližší chvíli dostane na budku.
|
|
|
Na to jsem prave myslel, jestli by byvalo pomohlo, kdyby ty podniky nekdo trosku "vedl za rucicku" do plneho trzniho marasmu... Vzpominam si na pasaz z Kol od A. Haileyho: Dali jsme jim penize a svobodu, ale nenaucili jsme je, jak s tim zachazet. Proto ty nase programy nevychazeji... (Socialni programy pro zacleneni cernochu do spolecnosti v Detroidu v 70-tych letech).
|
|
|
Jojo, manželka má nejmilejší říká, že potravinová pomoc hladovějícím je na nic. Shoďte jim zrní a vysvětlete jim, jak se peče chleba.
Faktem je, že u nás by asi nepomohlo nic. Představte si sebe, jako generálního ředitele a hlavního akcionáře menšího podniku vyrábějícího v rámci ofsetů nějaké udělátory do jakéhosi letadla. Podařilo se Vám dát dohromady podnik, odnaučit vohnouty nemakat a naopak je naučit dodržování technologických postupů. Získal jste zakázky, zaměstnáváte pár set lidí a Vaše společnost míří ke světlým zítřkům.
Jak dlouho myslíte, že potrvá, než si Vás všimne nějaký Berka, Finanční úřad nebo soukromý arbitr? Tahle otázka je dost zákeřná a třeba se to nestane. Ovšem ve chvíli, kdy budete chtít vrátit včas větší částku na DPH a už s ní počítáte v dalším finančním plánování, budete mít pravděpodobně smůlu, financové takové částky vracejí neradi, takže to trvá třeba deset měsíců. Jeden můj známý takhle ztopořil umírající fabriku na náhrobky a jen mu to začlo jít, jsou u něj financové pečení, vaření. Dokonce existuje finanční úřad, kde byla nově nastoupivší úřednice pokárána, že upzorňuje daňové poplatníky na možnost vrácení jakési daně v rámci mimořádného státního opatření pro občany (šlo řádově o stokoruny).
Ono se asi bohužel v tomhle státě měří manažerské schopnosti podle toho, jak rychle je firma v konkursu, aniž by někoho zavřeli. Ale vzhledem k tomu, co vidím kolem sebe, se tomu ani nedivím. Dobrou noc.
|
|
Teď na chvíli úplně vynechám obsah článku, který je jistě na závažné téma a dal by se použít i v jiných případech (Tatra a pod.), ale proboha TA ČEŠTINA!!! TEN MILIÓN PRAVIDELNĚ SE OPAKUJÍCHÍCH HRUBÝCH PRAVOPISNÝCH CHYB, alespoň co se shody podmětu s přísudkem týká, ukrutně špatně se to čte!!!
|
|
|
ale radši takové komentáře nezveřejňuj, v této době se to nenosí. Pravopis prý není důležitý, hlavní je obsah. Asi jako dříve nevadilo, že do škodovky teče voda, z ní teče olej a pod., hlavně že jede. Sice jsme už od dob fialových sak a bílých ponožek pokročili, ale tak daleko zase ne.
|
|
Trochu mě zarazilo těch 90 čtyřistadesítek a 60 blaníků ročně. Nemělo to bejt měsíčně? Ročně je to hrooooozně málo...
|
|
|
No v letadlech se nikdy moc nehralo na velke pocty. Jak dlouho myslis, ze se takova 410 stavi? To nejsou dve smeny, jako u Forda (nebo co ty to vlastne mas, taky si uz houby pamatuju). Ale tech Blaniku by fakt mohlo byt vic...
|
|
|
Presne tak, cas je u letadel v jine dimenzi nez u aut ktere jsou klasicke spotrebni zbozi. U auta by jste nerekli ze je pri stari 20 let v "nejlepsich letech" ;-)
|
|
|
A prooooč? To jako že ještě není pořádně zajetý? Nejlepší auta jsou tak okolo třiceti let stáří :o)
|
|
|
No ale těch Fordů se taky vyrobilo ročně tak sto tisíc a ne sto:o) Ale s tím měsícem jsem to přehnal. Jednak jsem měl pocit, že se Blaníků udělalo k deseti tisícům a oni to byly jen necelý tři a jednak mi nedošlo, že se dělaly třicet let. Ale stejně by to mělo bejt v průměru okolo stovky ročně.
|
|
|
Aha, a Turboletů se nasekalo jen něco přes litr. Takže autor má pravdu, je to jen naopak. Šedesát čtyřistadesítek a devadesát Blaníků ročně ...
|
|
|
No, 60 Turboletu rocne, to je docela hukot, neco kolem peti do mesice... Ale ty Blaniky me teda prekvapily, tam bych rekl, ze to sekali trochu rychleji (7,5 prumer za mesic)... Kdyz si vezmu slozitost 410 a L-13...
|
|
|
Podla Aviation Safety Network sa ich vyrobilo 1138. Pre zaujimavost: podla ich databazy mali doteraz 78 tzv. "Hull loss occurrences".
|
|
|
Oprava, tych hull-loss bolo 73, 78 je celkovy pocet incidentov.
|
|
|
"Hull loss" je prostě takové poškození, že už letadlo nelze opravit, popř. zničení stroje. Není to, že tomu upadne trup :)
(Teď se omlouvám, jestli jsem tvůj příspěvek špatně pochopil, ale tenhle dojem jsem z toho získal.)
|
|
|
Iste. Pouzil som originalny vyraz, pretoze na ASN do tejto kategorie zaraduju akekolvek znicenie trupu, nie len bezne nehody, napr. poskodenie pri rolovani alebo aj zbombardovanie kuvajtskych A 300 na letisku v Bagdade pocas pustnej burky.
Inak ta ASN je velmi zaujimave citanie. Co poniektori jednotlivci dokazu urobit, aby zabili seba a vsetkych svojich cestujucich je neuveritelne.
|
|
|
Údaje o počtech vyrobených strojů pochází z roku 1988, kdy se plnila velká objednávka L-410 pro tehdejší SSSR. Jinak se poměr vyrobených L-410 a L-13 měnil dle aktuální potřeby "trhu".
Pokud vás zaráží, že 6000 lidí vyrobí za rok "jen" 150 letadel, tak si musí uvědomit, že letadlo se staví vlastně ručně. Robotika jakou ji vidíte v montážních dílnách automobilek je v letecké výrobě nepoužitelná.
|
|
Další na řadě je Moravan Otrokovice - určitě ho koupí ta sama skupina jako Let. Jako jediný zájemce nabídne mizernou cenu, bude málo peněz pro věřitele a co se nestane - zaměstnanci, kteří několik měsíců před vyhlášením konkurzu nedostali své výplaty budou mít zase prd.
|
|
Zákulisí leteckého průmyslu neznám a ani se z tohotu důvodu nepokouším hodnotit co bylo příčinou krachu, ale umím s dost dobře představit postsocíkovský management. Viděl jsem za 15 let po revoluci dost podniků, kde fňukali, že to nějak nejde, přitom na pozici vrcholového managementu byli buď ex-soudruzi, či noví rychlomajitelé a kde třeba v obchodním oddělení kdysi mocně exportující fabriky byla jen jedna ženská co uměla cizí jazyk a to ještě jen ruštinu. Ano, byli zvyklí, že export za ně kdysi dělala pézetka, ale od změny poměrů s tímto handicapem neudělali nic. K tomu třeba neustálé státní oddlužování (viz třeba Zetor) a "na růžích ustláno" je na světě.
|
|
http://dynosaurus.servebeer.com :)
|
|
|
hele vazne to vychazi?
Ja uz jenom z principu kvuli vasemu zpusobu sireni porpagandy bych si u vas nic nekoupil.
|
|
To myslíte vážně? Té 23ce bych ještě věřil, ale že by se tehdy nějaké komponenty na MiG-29 dělaly mimo Rudou Říši mi přijde být dost neuvěřitelné.
A pak mě trochu zarazil ten dramatický slovní obrat, který má vyzdvihnout, jakou ceněnou kořistí byly pro luftwaffe avie. Přiznejte si, že to bylo trochu jinak. Národní hrdost v čtenářích nevzkřísíte, ale bude to historicky správnější. :o)
|
|
|
Řekl bych, že jakkoli jsou s letectvem "Rudé říše" spojovány produkty konstrukční kanceláře Mikojan - Gurjevič, za rodinné stříbro považují východní bratři spíš Suchoje. Tudíž jsem ochoten věřit, že na výrobě MiGů se pracovalo i mimo CCCP. A co se týče Aviií a Luftwafe, nevím, jestli Avie B 534, popř. Bk 534, byly Němcy zařazeny do aktivní služby, potažmo bojově nasazeny. Spíš ne. A těch "nových", tuším s označením B 35, resp. B 135 (se zatažitelným podvozkem) se pár prototypů s dokumentací prodalo Bulharskému letectvu. Prý dokonce aktivně zasahovaly proti bobmardovacím svazům Spojenců. Ale to jen na okraj.
|
|
|
...se v této zemi nikdy nedělaly.
Je pravda, že se některé B-534 používaly při výcviku na školách, spolupůsobily při vývoji palubních letadel pro letadlovou loď "Graf Zeppelin" a jak je dále napsáno, B35/135 byly jako program prodány do Bulharska.
Ale jako fabrika a lidské zdroje byly Kunovice velice cenné, zde se autor nemýlí.
|
|
|
Díly na MiG 23 a 29 se tady teda dělaly.... LET byl zkušenou fabrikou o oblasti tváření kovů, hlavně hliníkových slitin. Vše probíhalo tajně. Dílna která se tímto zabývala byla oficiálně vedená jako výroba radarových parabol a měla svou vrátnici a ochranku.
Ze strojů B-534 postavili fašisti celou jednu peruť. Tyto robusní stroje se jin fakt hodili hlavně pro výcvik.
|
|
Pokud jsem správne pochopil podstatu Tvého článu, tak vlastne jen, jak píšeš, za komančů to fungovalo perfektne. Výroba běžela, odbyt byl a lidé si taky přišli na své. Potom přišli podnikatelští hňupi, rozrabovali fabriku, utekli někam a mančaft je nezaměstnaný. V podstatě takto se to opakuje v mnoha dalších fabrikách. V jednom však s Tebou musím souhlasit, že letadla, která se vyráběla měla cvenk. Já na Aero 45s nedám dopustit, protože jsem v něm létal. Věřím, že kdyby se vyrábělo i dnes v původní podobě, tak půjde na dračku.
|
|
|
To je porad stejna pohadka - myty kolem nejakeho tuzemskeho vyrobku. Tatra 613, Aero 45, L-200 atd. Nerikam, ze na svou dobu to byly spatne stroje. Nicmene co ti brani si koupit licenci na vyrobu (myslim ze dneska uz ti ji prodaji pomerne levne) a zacit je zase vyrabet, kdyz jsi tolik presvedcen o tom, ze to pujde na dracku?
|
|
|
|
"i dnes v původní podobě, tak půjde na dračku"
Pokud podobou myslíš design, tak dejme tomu. Ale avionika, motory a třeba komfortní prvky ve výbavě i u menších letadel jsou dnes někde úplně jinde. A i když původní celokovová konstrukce by dozajista byla použitelná i dnes, přece jen i u draku se dnes hodně používají plasty a jiné moderní materiály (což vede ke zvýšení životnosti, snížení spotřeby atd.)
Kdybys vzal opravdu původní Ae45 nebo L-200 a vedle postavil třeba i obyčejného Pipera Seneca, byť s řekněme 10 let starou avionikou, po čempak by asi šáhla většina racionálně přemýšlejících zákazníků?
|
|
|
Souhlasím s názorem, že řada Ae-45/145 měla vysoký vývojový potenciál, který by spojením s některými moderními prvky výbavy měl jisté šance na trhu. Spotřeba právě Ae-45 byla velice nízká - dalo se létat i za 25l/hod, i když za cenu jisté "podmotorovanosti". Ještě k motorům: bohužel měly "Minory" nízký proběh mezi opravami, což by si jistý čas vývoje vyžádalo, ale i tak šlo o úsporné a nenáročné motory. Motory Lycoming a Continental odpovídajícího výkonu jsou dražší, to spolu s cenou avioniky posouvá právě "Senecu", byť olétaného, do jiné cenové třídy, takže s rozhodnutím bych si jist nebyl....
Bohužel je obnovení výroby mimo možnosti normálního člověka, protože v této kategorii je proces certifikace podle JAR mimo možnosti byť bohatého jednotlivce....
Ale představa Ae-45 se dvěma Rotaxy 914.....
|
|
|
Perfektně? Ani náhodou! Jestli se Vám zdá, že těch 200 L-410 které dodněška stojí v rusku a nikdy nělétalo a dalších 60 hotových L-410 které dodněška stojí v LETu je obrázkem perfektního fungování, pak Váš názor schledávám minimálně podivným. Vyrábět letadla která nebudou létat není perfektní, fakt ne!
|
|
"Nutno dodat, že marketing jak ho známe dnes za komunismu téměř neexistoval, nebo alespoň nezasahoval do společností tak hluboko, jako je tomu teď..."
Marketing existoval, ale v trochu pozměněné podobě. Vezměme to trochu zeširoka: Marxistická ekonomie zdůrazňovala tzv. "krizi z nadbytku", způsobenou nadprodukcí v kapitalistických zemích. Tento jev, známý už i u nás (definujme jej takto: drtivá většina firem je ochotna za aktuální tržní cenu znásobit svou produkci) je prostě fakt, popsaný již Marxem. Jeho receptem na tento problém je centrálně plánovaná ekonomika.
V centrálně plánované ekonomice vzniká problém opačný, ten ovšem v občanské nauce moc zdůrazňován nebyl (jiný předmět dotýkající se ekonomie jsem neměl to štěstí do roku 1989 absolvovat): není motivace k nadprodukci, problémem je tedy některé komodity sehnat - koupit. Proto nejlepší obchodníci schopných firem za komančů byli nákupčí. Měli schopnost vyjednávat, získat a využít informace, byli iniciativní. Spousta transformovaných a nově vzniklých manažerů si to uvědomila a tyto lidi zaměstnala jako obchodníky.
Tedy marketing tu za komančů byl, ale daleko vyvinutější byl tzv. nákupní marketing (to je samozřejmě součást marketingu) a do běhu socialistických podniků zasahoval daleko hlouběji a závažněji než si dokážeme představit či připustit.
|
|
Clanek pekny a poucny, ale co ten pravopis?
|
|
Komanči vybudují prosperující fabriku, po převratu je z ní vyzáblý dinosaurus. Za to přece nemůžou Komančové, ale novodobí kapitalisti, kteří se podniku ujali. Komunisti, kteří firmu vedli, museli odejít a byli nahrazeni komunisty, kteří se včas zbavili stranické knížky a teď tvoří členskou základnu tzv. demokratických stran.
Myslíte, že pokud volby vyhraje ODS, zavede debilní rovné zákony a např D-Fensův Robert Bosch Budweiss GmBH to zabalí a popojede trochu na východ jako to už mnozí udělali, že to bude vina současné vlády? Naopak.
KSČM je jediná strana, která nemá průsery a tak je v současné době velmi populární svádět na ní uplně všechno, a to přesto, že s původní KSČ nemá až na název nic společného. Uvědomte si, že ten právní paskvil a hospodářskou situaci má na svědomí ODS, která vede v té vaší minianketě. ČSSD nás z té břečky tahá ven, ovšem to se nelíbí Němci ovládanému tisku (Vltava-Labe-Press) a "nezávislým" televizím a zahajují štvanici proti Grossovi. Gross místo toho aby řekl: "Polibte mi prdel, jestli si myslíte, že jsem něco spáchal, udejte mě, vzdávám se imunity", zabředává do vysvětlování a situaci neunese.
Jediný problém KSČM je její název. Přiznejte si, že i kdyby se přejmenovali, tak byste stejně říkali, že jsou to bejvalí komunisti a nepomohy by ani jejich další omluvy za něco s čím nemají nic společného.
PS.: RVHP je totéž jako EU. Nejsem si jistý, že autor tohoto článku napíše něco podobného o zaniklých kolosech po případném rozpadu EU. Ale vlastě ano. Do mrtvého psa se dobře kope.
|
|
|
Ty brdo. To je sila.
Nezbejva nez doufat, ze se v okoli takovejchhle tydlifonu vyskytuje nekdo, kdo jim da zavcas fest pres hubu, jinak tu mame zase zahy vitezny unor a LET bude zase "prosperujici".
|
|
|
řekl bych, že styl celkem dobře odpovídá formě projevu placených provokatérů, na to platí jediná věc - dobře mířená rána z milosti.
|
|
|
Bohuzel, v Pisku take zjevne bolsevici jeste nevymreli...
|
|
|
taky mě překvapilo, že se ten neřád replikuje i mimo jistý region :o)
|
|
|
Tuto činnost provádím zcela nezištně, dále viz reakce na Mikeho.
|
|
|
Když dojdou argumenty (resp. když vůbec nejsou), hledá se někdo, kdo má místo mozku sval. Jak typické pro diskutující:-)
|
|
|
Zalez, strukturo, a bidne pojdi nekde v rohu. Na urcite veci uz se neda normalne odpovidat, tam uz se musi pouzit pest. Ty tvoje vyblitky jsou zarny priklad.
|
|
|
S něčím takovýmhle nelze polemizovat ani proti tomu rozumně argumentovat! Snůška ideologických žvástů, šance přesvědčit autora, že se krutě mýlí ve všech svých premisách a z nich plynoucích závěrů, nulová.
Vždycky, když čtu něco podobného, tak velmi lituju, že u nás existuje všeobecné volební právo. Někteří lidé by zkrátka neměli mít možnost spolurozhodovat o správě věcí veřejných.
A jenom pro pořádek: NEjsem volič ODS.
|
|
|
A muzes mi prosim ukazat nejakou prosperujici fabriku, kterou nam tady komunisti nechali? Takovou, jejiz vyrobky snesly srovnani se zahranicni konkurenci a mela zajisteny odbyt?
|
|
|
Možná by se našlo pár takových, které komouši ani přes usilovnou snahu nestačili totálně dojebat a které jejich řádění přežily tak, že je bylo možné znovu uvést k normálnímu životu. Například pár pivovarů nebo skláren. Ale zdůrazňuji, že to nebylo DÍKY, ale NAVZDORY komančům.
Já si pamatuju na svou bolševickou babičku (budiž jí země lehká), s níž jsem coby jinoch vedl vášnivé spory a která jednou (cca v polovině 80. let) prohlásila při pohledu na osvětlený Pražský hrad: "Vidíš, ty pořád jak je tady všechno špatně a podívej, jak máme krásnou zemi. A metro se postavilo". Metro (to neskutečně drahé, zbytečně okázalé, nepřátelské k invalidům, provozně strašlivě náročné atd.), to býval jeden z nejoblíbenějších argumentů bolševiků.
|
|
|
Prosperující by zůstaly všechny fabriky, kdyby se jich po převratu neujali nekompetentní "privatizátoři", kterým ona fabrika spadla do klína v restitucích a nebo ji koupili (kde na to asi vzali?). Pro mě je přijatelnější odborník, kterému v kanceláři visí Marx s Leninem, než diletant, který včas opustil KSČ když se loď potápěla a teď se cpe do vedoucích funkcí, nazývá se chartistou, antikomunistou a když seděl za to, že kradl v samoobsluze, je z něj teď bývalý politický vězeň, protože se vlastně tímto podílel na demontáži socialismu, a to se dnes oceňuje. To, že bylo nutné členství v jisté straně pro získání vedoucí pozice je bezesporu nesprávné, ale to bylo jen podmínkou nutnou. Ten člověk taky příslušný obor vystudoval. Takže se nemůžeme divit, že když začne místo zemědělskému podniku místo odborníka (byť komanče) šéfovat ichtyl, který má se zemědělstvím společné jen to, že měl dědu, kterému stály v kůlně hrábě, nemůže to dobře dopadnout. Závěr: Za to, že po převratu padly některé podniky nemohou ti, kteří je desetiletí úspěšně vedli, ale ti, kteří je nahradili.
|
|
|
Ty voe Franto, to je fakt, vcera sme se vo tom taky bavili s klukama u piva. Za vsechno muzou ty kancelarsky svine a na nas vohnouty se to pak shazuje. Esteze mame tudlectoho tydlifona, to je takovej nas mluvci.
|
|
|
Mýlíte se bohužel téměř v každém písmenu, které vyleze z Vaší klávesnice.
|
|
|
ad "Jediný problém KSČM je její název": zdaleka nie jediny. ale na druhej strane vies si predstavit v nemecku stranu, ktora by bola nacionalna, socialisticka a este nemeckych pracujucich? a pritom by tiez mala problem "len"s nazvom.
IMHO rovnako ako sa zatvaraju predstavitelia tych nacionalne socialistickych nemeckych (a inych) pracujucich by sa mali zatvarat predstavitelia komunistov
|
|
Kidde, článek jest pěkný až poučný, akorát bych hnidopišsky navrhnul, abyste se trochu zaměřil na procvičení mluvnice, hlavně shody podmětu s přísudkem.
|
|
Let Kunovice ani Aero nebyly konkurenceschopny, podobny osud potkal spoustu dalsich leteckych firem v poslednich 10-ti letech- a to i na zapade. letecky prumysl se konsoliduje, na slabe neni misto. kolik firem vyrabelo velika dopravni letadla pred 30-ti lety a kolik dnes? Ad Boeing v Aeru: totalne to zbabrala vlada tim, jakou uzavrela smlouvu, v podstate rekla Boeingu "mili americti pratele, byli by jste tak ochotni a oskubali nas o posledni penize ktery v Aeru zbyly"
|
|
pana Sosku znam osobne.
bylo by to na delsi vypraveni, je skoda ze neni ve vazbe.
Az jsem se obcas divil ze nketeremu z jeho byvalych kumpanu nestal za 5Kc (9x19Luger FMJ ci 7.62x39 Kalach). Znaly clovek by i priplatil....
Ale o tom jindy.
Tyto letecke fabriky mohly byt konkurenceshopne za cenu velmi rozumnych investic, ale zlatokopove na to sli jinak.
410 a 610 byly ve sve tride lakave zejmena tim ze operovaly bez problemu z nezpevnenych letist. I dnes je to pro mnoho potencialnich kupcu rozhodujici.
Znam trochu pomery z Moravanu v cca 2001. Takze obsahu clanku verim.
Teorii rodinneho stribra je treba chapat tak ze je to potencial, se kterym lze za par penez dobre nalozit (stalo se snad jen u Skodovky) anebo ho daleko draz promrhat, pricemz se muze par otrlych a protrelych zmrdu dobre napakovat.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Jak na dinosaura
|