Komentáře ke článku: Zkušenosti: ČZ 477 + PAv (ze dne 30.05.2010, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Zdravím, dík za supr článek, potěší, že "to ještě žije"
Chci se zeptat na tu nádrž, mám 175/450 bez TP na dojetí, vše fachčí, ale nádrž je zevnitř fest shnilá a při provozu 3x za rok se neustále usírá kohout, karbec a vůbec všechno. Metoda čištění pomocí kamínků v nádrži, jimiž se třese, se mi moc neosvědčila, vždy zůstalo hojně rzi vevnitř i potom. Mám zahnutý kartáč, ale stejně shnilou nádrž nelze obrat od rzi úplně. Teď jsem vyměnil za méně shnilou a zatím jakžtakž, ale pravidelnému čištění kohoutu a výměně sítka se stejně nevyhnu....
....a jak teda s tím epoxidovým lakem, lze to použít, i když plech není zbaven rzi úplně (což podle mě bez nějakých speciálních chemikálií ani nejde)? Případně bych poprosil o Vámi použitý postup, protože kupovat renovovanou nádrž za 2,5k se mi zrovna nechce.
Dík za odpověď, jinak 477 je fajn stroj, rozhodně hezčí, než pozdější 487 a sou to držáky jak sviň.
|
|
|
Snadno srozumitelný návod jak odrezit nádrž je na jawarmaniakových stránkách http://jawarmaniak.wz.cz/technika/jak_na_to/nadrz.html, na stejných stránkách je v sekci návody i postup vylití bandy epoxidovou barvou. Podobný postup je i u Jeníka http://jenikovo.misto.cz/_MAIL_/upravy/23.htm. Já jsem použil chemickou cestu - kyselinu citronovou.
|
|
parádní článek... nejkrásnější je věta o "vysrání se, pokud nemáte 100% brzdy etc..."
Válel jsem se smíchy...
Autorovi přeji hodně bezproblémových kilometrů na motorce a stovky dalších písmenek při psaní podobných článků.
|
|
|
Souhlasím s Usulem, díky za pěkné počtení a přeji suché cesty :-)
|
|
Fajn článek. Zajimavé je, že dědova 353 kývačka kontrolku netrálu má, kdoví proč ji zrušili.
|
|
|
Netuším, snad z důvodů, jimž dnes říkáme 'katování kostů'. Zetky 477 kontrolku neutrálu měly až zhruba od poloviny 70. let, kdy se dostala do výroby verze s bliknami a s přístrojovým panelem odděleným od světla. Na starší kusy z počátku výroby ji lze dodělat (ovšem za cenu půlení motoru), ale pokud uživatel není dřevo, tak je to zbytečné.
|
|
|
Taková trochu stupidní otázka - k čemu je dobrá kontrolka neutrálu? Přeci vím, co tam mám zařazeno, případně to během pouštění spojky poznám a přeřadím, ne?
|
|
|
Mno u motorky clovek ne vzdy presne vi, co tam ma za rychlost :-) Pokud to je clovek, ktery si obcas o vikendu nekam vyjede na vylet, klido se stane, ze si nekdy jisty neni - sam jsem jezdival na MZ150, pak na MZ 250, a obcas se mi to i stalo, a to jsem na tom jezdil denne...clovek se zamysli, chvili radi "automaticky" aniz by na to myslel, a najednou zjisti, ze nevi presne. Sice to odhadnes podle toho, jak se motorka chova, ale stejne...
Tim chci rict, ze takova kontrolka by se mohla nekdy siknout, tak 1x za rok, ale mohla :-)))
|
|
|
Pod to se podepisuji, taky se mi občas stává, že na Banditovi tam cpu sedmičku případně na číze pětku a nejde to :). Jde o to, že neutrál se řádí citlivým sešlápnutím (případně zdvihnutím) páky jen do prvního odporu, chce to cit v noze, což v některých motobotách je problém. Když pak kontrolka není, je pomalé pouštění spojky namístě. Někdy jsem si jistý, že tam je neutrál je, spojka ale napoví, že tomu tak není.
|
|
|
Neutrál je na motorce jen mezi 1 a 2. Potřebuješ ho při zastavení, abys nemusel mít zmáčknutou spojku...u japonců pak abys mohl nastartovat.
|
|
|
Pche, na mé Zbrojovce Brno (Jawa 250 z roku 1949) je nejen kontrolka neutrálu, ale i světelný ukazatel sudých a lichých kvaltů, dobíjení, nemluvě o poloautomatice při řazení. Kam ten svět spěje :-)
|
|
|
Pérák je moc krásný stroj, rozhodně po všech stránkách předběhl svoji dobu. Po jízdě na tomto stroji s tím světelným ukazatelem kvaltů už vím, proč se tomu říká barevná hudba :-).
|
|
...ode mne za 1.
Měl jsem Jawu 350/354 z roku 1967 a za ni jsem v r. 1998 koupil PAv 41 v původním stavu, pojízdnej a svítící za 600,-Kč. Sloužil výborně, ale spotřeba narostla skoro o litr, když byl naloženej. Taky při jízdě vyšší rychlostí rozkývával motorku v podélný ose a to jsem měl všechny kola srovnaný do lajny. Bylo to tím křížovým kloubem, kterej měl vůle. "Opravil" jsem to natlačením maznic vazelínou. Jediný, co bylo těžký a na co si člověk musel zvyknout víc než na délku soupravy bylo brzdění a jízda na mokru. Jednou mne PAv málem poslal do příkopu, protože pneumatika na "rudly" má jen podélný vzorek a PAv s sebou normálka škrábnul o zem, ale nedhodil ho "padací oblouk" se světlem na konci. Jinak byl prima. Po renovaci a vypolstrování kovralem jsem ho prodal zároveň s Jawkou za 6.500,- Kč. V TP jsem ho neměl, byla na něm SPZ motorky. Nikdy s tím nebyla potíž, ale je to už 12 let.
|
|
|
Lehce te poopravim, nevim jak u ČZ ale u J350/634 a nejen u ni jsou neutraly dva a to mezi jednickou a dvojkou a pak trojkou a ctyrkou a kontrolka sviti jen pri neutralu mezi jednickou a dvojkou, coz se taky muze hodit kdyz cloveka zajima kterej neutral tam ma... A co se tyce pava tak na jeho padacich jsou odrazky a ne svetla, teda pokud to nebylo domaci upravy ci nejaka specialni osvetlena verze co se davala ze petikvaltovy policejni jawy ;-)
Ad vule kloubu, ja jsem pred zimou navrhnul a nechal vyrobit kloub s axialnimy lozisky, hodne si od toho slibuju, klouby s lozisky se pouzivaji u nekterych novych zavesnych voziku, muj pav jeste neni hotovej, takze jsem ho zatim nezkousel, jen jsem tahal holy ram a to bylo v pohode...
Ad pneumatika, puvodni barumka se nova snad uz ani nevyrabi, nekdo dava z rudlika, prakticky identicka je mitas aero a navic je do vyssi rychlosti, pak je tu jeste moznost pneu z minibike, ale to bdue videt na prvni pohled ze je jina, ja mam kolecko z minictyrkolky, rafek ma stejne rozmery, kvuli originalnimu vzhledu jsem pouzil mitas aero, ale krom blatnicku a kyvky nic nebrani zvolit jinou pneu...
|
|
|
Čízy mají také dva neutrály, v té době to bylo běžné (ten 2. mezi 3. a 4. kvaltem se používal při sjíždění táhlých kopců). U motorek s kontrolkou je signalizovaný jen základní neutrál mezi 1 a 2. V dnešní době 'japonské' už je neutrál jen mezi 1 a 2, jinde nemá význam. Všechna uložení PAva mám přestružená a k tomu odpovídající nové čepy a žádný problém jsem nezaznamenal. Původní Barumky se už dlouho nevyrábějí, jezdím na Mitas Aero, vzhledově i rozměrově je stejná a homologovaná do 100km/hod. Fungl novou Barumku mám v regálu, abych si ji neojezdil :-D.
|
|
|
Byly to kulatý pozičky/obrysovky z horního rohu kamionu/autobusu s dvojvláknovou žárovkou 5/21W, aby to fachčilo i jako brzdovky. Byl vymazlenej...
Jestli se ta pneu dělá dnes nevím, ale tehdy, v r. 1998, jsem ji koupil v prvním pneuservisu po cestě, v Písku, za 240 vč. duše a obul na místě. Sestra teďko nakupovala bantamový kolečka pro nácvik jakéhosi prvku stuntridingu a jsou tam stajný pneu jako jsem kupoval na PAva vč. rychlosti "max. 30 km/h". Pneu z minibiku by bylo řešení, ale tehdy jsem měl do kapsy hluboko...a proč kupovat něco 5x dražšího, co udělá stejnou službu?
Pak kdyžtak pošli link foto tvýho Páva, ať se můžem mrknout, jak se povedl 8o) Za čím to taháš? Za tou J 350/634?
|
|
|
Muj pav je me vlastni konstrukce, jeste neni hotovej, na fotkach neni ani vykitovanej, to v soucasne dobe uz je... Ted zbyva jeste trochu prebrousit, lakovat, polozit posledni vrstvu laminatu na viko, seriznout trubky pro odrazky a vyplnit vyrobni stitek...
http://www.facebook.com/album.php?aid=2015680&id=1334199021&l=415fb0262c
Ohledne pneu, ty z minibike jsou skutecne drahe, ale mitas aero stoji problizne stejne - take kolem 300kc a je do 100km/h takze si myslim ze neni co resit...
Taham ho za J 350/638 s motorem z 634, delal jsem na to tazny, zatezovy testy (kamarad ridil, ja sedel na pdovozku pro pava + nejaky zeleza v batohu) ukazaly ze 120kg pri 30km/h skakani po polni ceste neni problem - trochu sme predimenzovali jak podvozek pro pava tak i to tazny... Samotnou boudicku sme overili ze snese 60kg na viku (je vystuzena vlastnim ramem)...
Asi vas napadlo ze to je krute tezky, ale porovnaval jsem ho s originalnim pavem a rozdil neni vetsi nez 7kg...
Pozicky z nakladaku jsou zajimavej napad, to zvazim jesi je tam taky nedam...
|
|
|
hlavně bacha na měkký pérování vzadu. origo tam byly gumový špalky, ale byly vymačkaný, takže při zátěži pumpovaly a celej ten verk byl pak strašně nestabilní. dal jsem tam tvrdší špalky vyřezaý z antivibrační podložky pod hydraulickej lis, který byly skoro stejný jako původní, ale o dost tvrdší.
A nebo tam zkus vpálit tlumič z jízdního kola - přepákovat to a položit vodorovně.
Pro inspiraci mrkni sem (teda jestli to už neznáš): www.motovoziky.cz/
|
|
|
Tenhle vozik znam... Na tech fotkach to pusobi cely krive a varchlate, vsak je to taky prvni veze, hlavne cast s kyvkou byla prevarena jeste jednou, aby tam bylo vsechno rovnea to uz nafoceny nemam...
Takze i to tlumeni uz bylo vylepseny a vypada to dobre i na pohled...
Ja tam dal silentbloky napravy ze skodovky a jsou vypodlozeny tema ocelovejma valcema, na kterejch sou i nasazeny aby drzely, takze v pripade potreby to jde vypodlozit podlozkama (zespodu je to prisroubovany sroubem) a zmenit tak vysku, popripade kompenzovat vymackani.
Kamarad co ma original pava mel stejny problem s vymackanim origo silentbloku, koupil a seriznul ty samy a jezdi s tim a nestezuje si, takze si myslim, ze budou v poradku... Na pouziti gumy byla prispusobena i bouda takze tady uz proste neni cesty zpet...
|
|
|
|
Pěkný kousek je zde http://www.motomagazin.cz/index.php?action=pav&menu=13&pos=pavgalerie (téměř dole na odkazované stránce - nadpis 'upravený vozík PAv'). Nejvíc mě rozebralo "..Limitní rychlost je 160 km/h. Při ní se začne pneumatika dotýkat blatníku, neboť se odstředivou silou roztáhne na větší průměr."
|
|
|
hehe to je pekny :-D
ja jsem nasel co se dovazi do anglie.. tenhle pav uz neni tak peknej jako ten puvodni.. hlavne to kolecko z traktora
http://www.jawamotorcycles.co.uk/trailer.html
zajimavy je ze tam nabizej i dvoutaktni 350 - sem myslel ze se v eu nesmi prodavat kvuli emisim,ale britove to asi tak nehrotej...
A teda pri phledu na ceny nahradnich dilu.. Treba 25 liber za pistni krouzky je trochu moc...
|
|
|
To udělá každá bantamová pneumatika. je ostatně blbost tam takový kolo mít - původní barumku nebo něco podobnýho, když s tím jezděj takovou "tavbu".
Když podhustíš třeba i na 25% předepasnýho tlaku motocyklovou pneumatiku na předním kole a jedeš 130 a víc, tak ani nepoznáš, že je to kolo nějak výrazně měkčí. Zkusil jsem si to poté, co jsem jel rychle bez čepičky na ventilku a odstředivá síla zamáčkla jehlu ventilku a tlak šel z 2,5 kPa na 0,7 kPa.
|
|
|
Tos to musel docela honit ze to zamacklo jehlu ventilku...
|
|
|
Na rychlejších mašinách se to může stát. Vyrábí se kvůli tomu i ventilky zalomené o 90°, na ty je pak odstředivá sílá krátká.
|
|
|
týýý brďo - já měl Jawa ČZ 350 typ 354 ročník 1956, takže skoro to samý, akorát to byl hroznej vrak, ale vydržel sem na něm řádit asi tři roky, než sem šel na vejšku...
|
|
|
Já měl zachovalou, koupenou od maníka, kterej ji měl novouze skladů ministerstva vnitra. Balsou ucpaný odvrtávky na klice, lehký, odsoustružený písty z péráka, odvrtaný ojnice, leštěný kanály a zdrsněný sání, větší karbec na kterej nebylo nic k dostání. Tachec byl do 140 km/h ( www.mototechnik.cz/images/panelkatachometr.JPG) a rafika na dlouhý rovince mizela vlevo za okrajem 8o) Vpředu douklíčová brzda a podložený pružiny v šavlích.
Byla trochu okyslá, ale kvůli tomu motoru jsem se o ni postaral a dal ji za nějakej ten rok průběžného shánění dílů do pucu. Jezdil jsem na ní pak jen asi půlrok a koupil GPZ 500 S. Vzpomínám na to rád, ale vracet bych to už nechtěl...
|
|
moc příjemné čtení, děkujeme! mám Pava za jawou 250 sport (teď je teda zrovna rozebraný na renovaci) a souhlasím že při brzdění pokud je plně naložen to je celkem nepříjemný, zvlášť na jawě 250, co má jen 1 klíč brzdu.I když je to asi relativní, koupil jsem Dněpr se sajdou, i přes větší průměr bubnu brzdí ještě hůř než ta jawa. Ty vůle v uložení Pava jsou taky cítit. Doufám že se to zlepší, až vyměním osky, ložiska a bude všechno jak by mělo. 477 jsem měl chvíli i s posilube (koupil jsem ji v celku s Pavem a pak ji prodal, jawa mi stačila) a celkem příjemný svezení to bylo, taková mrštná hračka, jawa 250 byla motoricky i podvozkově něco jiného, ČZ spíš hravá, potřeba točit, víc vibrovala, jawa klidnější, jela už od nižších otáček, podvozek a brzdy slabší. Překvapilo mě že dobře startovala, na to že to nebyl nijak opečovávaný kus bez údržby. I čerpadlo šlapalo. Do regulerního provozu už to moc není (pokud teda počítáme jízdu po dálnicích, po městě asi a vesnice pořád v pohodě), ale pořád se s tím dá zažít dost zábavy. Zajímavá věc, že v dnešní době japonců jsou jawy zas celkem v kurzu, občas když na ní někam přijedu, tak lidé obdivují - na japonci se mě to stane málokdy...
|
|
|
S nerenovovaným PAvem jsem nikdy nejezdil, ale dovedu si představit jízdu s vůlemi v kloubu, asi nic moc. U mého kousku jsem nechal všechna uložení (kloub, kyvka) přestružit a k tomu mi soustružník vyrobil nové čepy. Jawku 250 jsem nějaký čas vlastnil, shoduji se s Vámi, že má dost jiný charakter, je to takový kladivo, poctivej kus železa. Starší české motorky, po kterých před pár lety neštěkl ani pes jsou opravdu v kurzu, což se projevuje i na cenách. Pořád ještě se ale nechá sehnat relativně slušný kousek zabordelený ve stodole u nějakého strýce na vsi za pár peněz nebo flašku rumu, i když takových možností už je málo.
|
|
Pěkné počtení, jen bych si nedovolil souhlasit s tímto: „Motorka za den ujede třeba 600km, stroj to vydrží, ale vy budete chodit minimálně následující den jako kachna“. Je to spíš jen otázka zvyku, loni jsem na 471 (dvouválcová 250 – www.motorkari.cz/moto-uzivatel/?muid=7760) ujel za jeden den bez větších obtíží 830 km v Alpách, 600 km je spíš pravidelná denní dávka :-). Pohodlí je na těhle strojích mnohdy daleko lepší než u novějších motorek :-).
|
|
|
Beru to podle sebe, víc než bolest sedací části nebo zad mi vadí vibrace. Na dvouválu 471 jsem se nesvezl, ale myslím, že to není zdaleka takový vibrátor jako 477 (je to dvouválec, motor má rovnoměrnější chod).
|
|
|
Tak vibrace jsou na 250 určitě nižší v nižších otáčkách, ale v rychlostech nad 100 km/hod vibruje taky pěkně. Cestování na delší cesty je otázkou zvyku, mně třeba nevadí ani druhá ČZ, co vlastník, typ 455 (jednoválec 250), ta má vibrace ještě horší jak 476(7) a taky se s ní na delší cesty dá jet – ale bohužel se jí nedostává zas tolik výkonu. Těch 600 km za den, ale také sjede :-).
|
|
|
Na me 638 je sedlo lepsi nez na kejvacce, ale i tak to neni slavny a po 50km uz zacinalo bejt neprijemny, vyresil jsem to naplni sedla vlastni vyroby a od ty doby pohoda... Ono asi bude hodne zalezet jak je konkretni sedlo prosezene... Kazdopadne smekam pred 830km za den....
|
|
|
Jawy mají širší sedadla, údajně i pohodlnější, ale nikdy jsem s žádnou dlouhou štreku nejel, tak nemůžu posoudit. Co se mi ale na sedadlech u všech líbí, je možnost posouvat se libovolně dopředu, dozadu – to si u Japonce dovolit nemůžu :). Jinak těch 830 km spíš byl jen dojezd domů, ale ráno jsem nějak rozlámaný nebyl. Sjel jsem to za cca 12,5 hodiny včetně pauz, takže to docela i ubíhalo ve slušném tempu.
Letos jsem přes zimu Zetku připravil a snad zvládne trasu, kterou jsem pro ni připravil – pojedeme se podívat na Azurové pobřeží do Francie, celkem to zatím vypadá na necelých 4000 km. Snad to zvládne motorka i já :).
|
|
Ahoj,
to bylo moc hezke pocteni. Ta motorka je krasna, kdybych se motorek nebal, urcite byh nejakou takovou poridil, protoze mam hezke vzpominky na "jawetu" z mych telecich let.
Hodne stastne ujetych km!
|
|
mám jeden kousek 477 - sice ne originál, protože vzhledem ke stavu, ve kterém jsem s ní začínal a předchozí majitel ji "tunil" tak přišla nenávratně o veškeré zvláštní díly, odlišující ročník 1969. mám posilubku. poslední dobou po poruše původního zapalování i Vape.
na začátku jí bylo 30 let, a měla ujeto moc.... jezdila, jezdila, pak dostala kotoučovku, nový vidle atd. jezdí dodnes, nějaké opravy byly, sežrala pár pístů, pár ložisek, teď si řekla o 4kové kolo a vidličky - ovšem dnes je jí už přes 40 a jen já jsem s ní najel +-80000km... dostane kolíčko a bude zase lítat.
zkušenosti? vibrace, slušný výkon, velká výdrž - není tak choulostivá jako dvouválce, a má zvláštní vlastnost - která spočívá v tom, že i když se něco vyjebe, tak to stejně domů dojede......
používám pro denní provoz víceméně, ale i pro projížďky, protože motorka je to lehká, obratná (po instalaci novějšího provedení tlumičů) se nehoupe, snese opravdu hodně v zatáčkách a už dvouklíčovka brzdí dobře, plovoucí kotoučovka luxusně na prstíček.
proto i přesto, že mám ještě další novější i silnější motorky, jezdím nejvíce stejně na Zetě, pro její všestrannost.
|
|
Nádherné počtení. Taky vlastním čízu typ 477/7 zvaný lidově "harlejka", r.v. 1976. Nádherný kousek, když mě bylo patnáct moc jsem o ní snil, a teď v padesáti koupil a zrepasoval.Trochu mě mrzí, že nemá v TP poznámku o povinných přestávkách během jízdy - vibrace. To bylo v TP uváděno už od roku 1977. Přestože vlastním i "japonce" je číza prostě miláček. Nejvíc mě těší neutrál i mezi 3 a 4, poloatomat. spojka. Jojo i pan Honda nám ve své době záviděl.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Zkušenosti: ČZ 477 + PAv
|