Chcete se kouknout pod pokličku jednoho monopolu? Líbí se vám letadýlka
a vše kolem až přímo chorobně? Nebo si jen chcete něco přečíst? Tak jen
račte dál!
Tento text je napsán částečně jako reakce na tento
článek, který se mně a možná i jiným lidem jevil jako neúplný a snad
i zbytečný či účelový. Každopádně dnes se dozvíte něco o Řízení letového
provozu (ŘLP) s.p. alias Air Navigation Services (ANS a od toho nadpis).
Podnik a podnikání
Podnik má příjmy hlavně, tuším že 98%, z poskytování služeb řízení nebo
jak se tomu nadává. Pro ne úplně zainteresované jde hlavně o to, aby se
letadla ve vzduchu po cestě nesrazila, nebo spíš hlavně aby se k sobě nepřiblížila
na vzdálenost menší než je dáno. Třeba takový Katoda, autor předchozího
článku o ANuSu, pracuje na ACC (služba oblastního řízení, pro laiky: řídí
letadla nad ČR kromě určitého okruhu kolem každého letiště a samozřejmě
kromě letadel na ploše letiště) a bude tedy zvyklý jen na 5 mílovou separaci
(akorát snad ten největší Airbus potřebuje 15 mil kvůli turbulenci v úplavu).
Takže on a všichni jeho kolegové musí mít všechny letadla vždy horizontálně
minimálně 5 námořních mil (1,852km) od sebe a k tomu ještě oddělené i vertikálně
minimálně 1000 stop (cca 330m). To vše i ve stoupání a klesání letadel
z a na letiště s ohledem na různé mezinárodní dohody, v jaké výšce se letadlo
předává na konkrétním místě hranice.
Teď bychom tedy měli představu o převažující pracovní náplni řídících,
když zrovna pracují. Podnik poté dostává peníze za každé letadlo kromě
těch pár státních atp., kterému poskytne tyto služby. Je celkem jedno kolik
za které, protože ten vzorec na výpočet přeletových poplatků je opravdu
hustey, ale teď ho nemůžu najít. Hlavní však je, že opravdu podnik může
mít jen X procent zisk, k čemuž se zavázal nějakými mezinárodními smlouvami
atp. Pak vlastně poměr nákladů a příjmů za minulý měsíc, půlrok nebo za
jaké období vlastně působí jako zpětná vazba pro úpravu cen přeletových
poplatků. Je to řečeno zjednodušeně, protože do toho zásadně kecá Eurocontrol
jako nezaštiťující chapadlo EU/EK. Zcela zásadní však je, že čím budou
přeletové poplatky díky šetření/nižším nákladům menší, tím víc letadel
díky poloze ČR tudy poletí a absolutní čísla tržeb se zvýší. To má za následek
vracení přeplatků (poměrná část poplatku za přeletovou jednotku, která
posouvá podnik do nepovolené ziskovosti) a tudíž další faktické zlevňování
přeletových poplatků. Tím se roztáčí nebezpečná spirála zisků, kterou je
nutné zastavit a proto tu máme hodné lidi v ANuSu J Upozorňuji, že tato
regulace zisku je podle mě v současném systému přínosná, protože by to
byl další poplatek, který by ve finále zdražoval letenky pokud by nebyl
strop. Pravidla o maximálních procentech zisku dodržují úplně na celém
světě, konkrétně signatáři spolku ICAO.
Podnik a fungování
Nyní už víme, že v podniku jsou celkem solidní šišky a je nutné se jich
v nejlepším zájmu zbavit. Jedna cesta jsou samozřejmě platy, které jsou
dost vysoké ve srovnání s jinými subjekty (myšleno ekonomicky funkční,
tedy nějaké lepší soukromé). Klíďo tedy fungují 13. a 14. platy, relativně
velké stravenky, sick days, příplatky za víkendy, noční, instruktory atd.
ve vyšší než obvyklé výši. Jednou, někdy v roce 2006 nebo 2007 vedení nejspíš
strávilo mnoho bezesných nocí diskusí s tématem „komu nacpeme ty peníze“
bezvýsledně, až se odhodlali k zoufalému činu – dostali jsme 15. plat,
tedy za listopad a prosinec celkem 4 platy.
Další věc, která pomáhá zvyšovat dlouhodobé náklady a zároveň souvisí
s platy je vychytávka nejspíš z Českých Drah – přezaměstnanost. Řídících
je akorát, nebo by spíš potřebovali další lidi, ale o tom později. Zato
všechny administrativní a jiné pozice, které existují v podniku jsou minimálně
zdvojnásobené (při počtu zaměstnanců cca 800 a z toho 200 řídících). V
podniku je zaměstnaná spousta lidí jen ze setrvačnosti, protože tam pracují
už 15,20, 30… let. Například technici zajišťující provoz a přenos radarů,
kompů, serverů a veškeré nezbytné techniky, kteří jsou z logiky věci zhruba
stejně důležití jako řídící a taky dostávají podobný plat jako řídící.
Zato jistá druhá část technického personálu se zasekla na děrných štítcích,
maximálně na 8” disketách. Přesta ta druhá skupina dostává plat minimálně
ve výši dvojnásobku průměrné mzdy v ČR, ale za ty léta spíš víc. Ty lidi
ničemu neškodí a když se naučí nějakou jednoduchou činnost, třeba pouštět
simulátor, můžou být podniku „užiteční“…i když se to nenaučí a často to
zkurví a jejich práci by zastal jeden středoškolák za zlomek peněz. Ale
o to nejde – z podniku se nevyhazuje (vznik přezaměstnanosti). Do ANuSu
tedy cca 2/3 lidí nechodí do práce, nýbrž do zaměstnání. Samozřejmě nelze
nevzpomenout na aviofily (jak pěkně je někdo označil). To jsou lidé, kteří
se vsocnou do podniku kvůli obsesi letadly aby jim mohli být pěkně na blízku.
Pak ve chvílích blaženosti čumí na intranetu na radar a kibicujou, jak
by tu situaci zvládli líp, nebo chodí onanovat tu k prahu dráhy 24, tu
k outermarkeru když letí už asi po stodevadesátédruhé 747 z Koreje. Je
to taková kombinace užitečného idiota a sociálně vyloučeného jedince s
jediným zájmem a to o vše co lítá a je z kovu. Ti by byli do jisté míry
štastní i jako popeláři popelnic s logem ČSA.
V této souvislosti by vás možná mohlo napadnout, že by se šlo zbavit
těchto zaměstnanců a přidat peníze těm, kteří odvádějí práci. Na to jsem
slyšel zajímavou teorii, že už předchozí vedení (tedy před Klasem) mělo
konflikt s úředníky z ministerstva dopravy jako zřizovatelem kvůli platům,
protože úředníci záviděli vysoké platy oproti jejich tabulkami svázanými
částkami. Prostě řekli ne, nebo bude kontrola a ono se vždycky něco najde
a „management“ bude mít problémy, resp. nebude mít zaměstnání. Tak jsem
to slyšel, ale nevím co je na tom pravdy, jistou logiku to má.
Další způsob jak zvyšovat náklady je nějaká velká investice. Třeba si
postavit novou budovu. To prý bylo v plánu už od 90. let, ale realizovalo
se to teprve před několika lety v Jenči. Trvalo to tak dlouho, protože
řídící se nemohli dohodnout, kde to bude stát. Podezírám je na základě
informací od nich samých, že v komisi, která měla výběr na starosti se
sešli řídící s rozdílnými zájmy: jedni bydlí na západ od Prahy kde si postavili
haciendy v různých Kotěhulkách, což nemyslím jakkoli zle a druzí spíš na
východ od Ruzyně (kde bylo sídlo do té doby, než se postavil ten barák),
kteří bydleli třeba na Chodově nebo jinde ve městě. Takže tihle se docela
dlouhou dobu hádali, jestli to bude v kasárnách v Ruzyni (za pár šupů od
vojáků, dobrý přístup z centra) nebo v Jenči (pozemek vlastnilo ŘLP, dobrá
cesta z Kotěhulek, ze Zličína ale na hodinu socem). Nakonec vyhrála klika
Kotěhulkářů a postavil se barák pro 800 zaměstnanců za 1 mld a narvali
se do ní technologie, hlavně IT za 2 mld. Pěkný případ efektivity vynaložených
peněz, který zároveň jistě zcela potlačuje podezření z korupce při dodávkách
je třeba to, že na textové výpisy aktuálních logů systémů se používají
24“ monitory EIZO, které jsou, jak jistě víte, vyhlášené špičkovým podáním
barev a proto jsou určená pro DTP studia atp. Jeden tento monitor tehdy
stál na trhu kolem 30 000Kč bez daně a přitom by na to stačil obyčejný
kancelářský model od DELLu (od kterého tam jsou počítače) za 2 500Kč i
s tříletou NBD zárukou. Takových věcí je tam víc o kterých mám ponětí a
jistě ještě víc o kterých nic nevím.
Podnik a řídící
Decentně mě Katoda ve svém předchozím článku nadzvedl ze židle celkovým
směřováním vyznění článku, že řídící jsou snad jen dobří lidé. Nejsou,
a proto bych na ně nakydal trochu subjektivní špíny. Jejich práce je jistě
psychicky náročná a navíc pod hrozbou trestní odpovědnosti a z tohoto důvodu
to mohou dělat jen jisté typy lidí. Jde o rutinu úkolů v rychlém sledu,
kterou však musí řídící mít naprosto pod kontrolu a nepřeslechnout jediné
slovo, nepřehlédnout jedinou tečku na monitoru. Jenže tohle u části z nich,
podle mě větší části, vyvolává takzvaný pilotní efekt (Víte jak poznáte
pilota na diskotéce? On vám to řekne sám) a pak se chovají, jak se chovají.
Jelikož jsou řídící důležitý, podle nich nejdůležitější prvek v podniku
a navíc jsou oni samotní rozdělení na dvě oddělení, často řeší neřešitelné
situace. Jedno oddělení se jmenuje APP (řídí provoz kolem a na letišti,
zjednodušeně řečeno) a druhé ACC (řídí provoz nad republikou kromě uvedeného
u APP) a už pár desetiletí spolu díky některým jedincům „bojují“. Vtipná
je podle mě například jedna historka, která koluje po podniku. Šlo o to,
že po postavení nového baráku v Jenči se pro každé oddělení vyčlenila jedna
velká místnost vedle pracoviště na odpočinek. Jenže pár lidem z ACC připadalo,
že ta jejich místnost je horší…prý třeba kvůli delší cestě na hajzlíky
nebo kam. Tak se to řešilo víc než měsíc a až snad někde u náměstka nebo
ředitele. Jen poznamenám, že ty místnosti byly zrcadlově stejné a už od
projektu projektované s ohledem na spory těchto dvou oddělení.
Další výborná věc je nedostatek nových řídících a jejich výcvik. Ten
mají na starosti z každého oddělení ti nejzkušenější, tj. ti co tam jsou
nejdéle a ještě k tomu byly schopni projít administrativními kroky k získání
titulu instruktor. Tento titul, nebo spíš funkci si udělují navzájem řídící,
tedy ti co to získali dřív. Tito pak dostanou úkol vycvičit třeba 6 lidí.
Jen pro info, celkově výcvik trvá 2 roky, z toho s těmito instruktory asi
1,5 roku, může se tam přihlásit kdokoliv kdo má minimálně maturitu, umí
anglicky a projde psychickými a fyzickými testy…pokud však v podniku už
máte rodinného příslušníka, dostanete se po splnění požadavků výše do výcviku,
nikoliv automaticky k licenci, zcela jistě – hlásí se přece jen cca 500
lidí ale do základního kurzu berou jen asi 15-20, které postupně vyhazují
podle prokázaných schopností). Takže je cvičí a instruují, jak to dělat
správně, ohodnocení mají zcela legitimně zvýšené o instruktorské příplatky.
Jenže vždy za nějaké období je něco jako test a ten pak podle nálady instruktorů
projde ten a ten zase ne, nebo všichni, nebo nikdo… Pak se zjistí, že by
takhle skončili všichni frekventanti a to teda ne, tak se je to zase nechá
udělat. Jeden z frekventantů prý mimosoudním vyrovnáním získal náhradu
za neoprávněné vyhození… Každopádně tento způsob výběru dle aktuální nálady
nebo potřeb představuje síto s kolísavou kvalitou výstupu, takže se řídícím
stal i jeden lempl, který po třech měsících samostatné práce málem (50
metrů náhodný rozestup) srazil letadlo z nebo do Polska, což se podařilo
úspěšně ututlat. Jenže ho snad někdo z řídících naprášil na fízlech a bylo
z toho podezření ze spáchání trestného činu (a s tím úplně souhlasím) a
papíry v čistírně.
Podnik a Letecká škola
Teď se konečně dostanu k té Letecké škole, o které byla řeč ve zmiňovaném
článku. Nechápu, jak se někdo kromě novinářů může pohoršovat nad údajným
nevýhodným kontraktem. Vždyť o tom nikdo neví nic konkrétního jako kolik
za co a podobně. Dle mého skromného názoru je to zcela jasné, protože primárním
cílem podniku není vydělávat na Letecké škole a bere to jen jako šolych
jistých lidí, opět již téměř inventáře podniku. Snad určitě tam jdou zbytečné
peníze, které někomu končí v kapse. Zajímavější však je zamyslet se, proč
se řeší zrovna tahle konkrétní věc. Vždyť po mém vyčerpávajícím popisu
vám musí být jasné, že podnik je takový cedník, kterým prachy skrápějí
spoustu lidí. Tak proč zrovna tohle řeší? Já vidím celkem jasnou snahu
odtrhnout a koupit Leteckou školu, protože kšefty od ANuSu mít bude, plus
ještě nějaké zahraniční kurzy a také je tam asi rok dva nový věžní simulátor
(na plátna rozmístěná 360° dokola se promítá obraz, který je vidět z věže
a lidi se učí řídit provoz na letišti). Takový simulátor je až v Reichu
na dvou místech, takže tento v letecké by mohl zaplnit díru na trhu levnějších
simulátorů pro východní státy a třeba i Asii). Jistý obchodní potenciál
tam je, hlavně by se vydělávalo už na platbách od ŘLP a k tomu další příležitostné
penízky. A to je podle mě ten záměr. Protože Letecká škola je z půlky jen
na upíchnutí lidí, které nebylo možné upíchnout jinde a z půlky na uklizení
lidí „nehodných“ práce v hlavním podniku. Samozřejmě je tam skupina lidí,
kteří tam dokonce i něco dělají, ale mít např. 2 lidi v knihovně letecké
školy, kde si někdo něco půjčí jednou za týden je trochu luxus. Lidi jsou
to fajn, ale k efektivitě to má daleko.
Celkově bych to tedy shrnul, že v rámci nastavených mantinelů to je
docela v pohodě. Je jasné, že za tohoto stavu se tam spousta věcí děje
účelově, vše funguje na bázi kontaktů. Do jakékoliv vyšší pozice, kde máte
aspoň trochu rozhodování nad penězi se nedostanete bez tlačenky zařízené
někým z rodiny či někým co tuto protekci již měl a zároveň byste taky měli
být vychcaní až nahoru (zdravím Fajtla a Sakalu a samozřejmě další). To
se nedalo přejít, musel jsem si rejpnout.
14.12.2010 Dirk Gently