V polovině letošního roku vydala obecně prospěšná společnost Acta
non verba tiskovou zprávu o soukromém semaforu:
http://www.kverulant.org/semafor%20lidl.html
Je to sice stará záležitost, ale mě zaujala podstata věci. Semafor v Jesenici
má totiž ve vlastnictví LIDL a ta jím řídí provoz na silnici II/603.
Potvrdil to starosta v odpovědi na žádost Acta non verba o poskytnutí
informace – tady je to podstatné:
OBEC JESENICE,
Budějovická č.p. 303, 252 42 Jesenice
Odbor správy majetku a investic
17. 5. 2010
Poskytnutí informací dle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím ve věci dopravního zařízení (dále jen „semafor“) u prodejny
Lidl v Jesenici na silnici II/ 603.
K Vaší žádosti ze dne 30. 4. 2010, kterou Obecní úřad v Jesenici obdržel
dne 3. 5. 2010 ve výše uvedené věci sdělujeme:
k bodu 1) Pokud je obecnímu úřadu známo, vlastníkem semaforu je spol.
Lidl.
k bodu 2) Semafor spravuje jeho vlastník.
k bodu 3) V souvislosti s vybudováním a provozováním semaforu obecní
úřad neměl žádné výdaje ani příjmy.
Ing. Zdeněk Pánek, starosta obce, podpis, razítko OU Jesenice
Znalci místních poměrů vědí, že II/603 není žádná podružná dvojka, ale
stále hodně používaná „stará“ výpadovka z Prahy na Benešov. Třicetikilometrová
silnice vede (souběžně s D1) z Krče kolem Thomayerovy nemocnice, probíhá
obcí Jesenice a u Poříčí nad Sázavou se napojuje na E55 I/3, která pokračuje
na České Budějovice.
Tisková zpráva společnosti poukazuje na to, že si lidé stěžují na blokování
dopravy Lidlem, ale že radnice jejich stížnosti bagatelizuje a neřeší.
Acta non verba proto vyzvala starostu obce, aby zahájil jednání o převodu
semaforu pod Technickou správu komunikací Praha (TSK). Třeba pak dojde
ke změně parametrů a doprava bude plynulejší…
TSK (dříve Pražské komunikace) spravuje veškerý komunikační majetek
Prahy, mimo jiné i dopravní značení a světelnou signalizaci. Odborným úsekem
TSK je Ústav dopravního inženýrství, který se zabývá organizací a řízením
silničního provozu, sledováním vývoje dopravy a navrhováním dopravně inženýrských
opatření ke snižování dopravní nehodovosti.
Opsal jsem to ze stránek TSK proto, aby bylo jasné, proč má semafor
spravovat TSK a ne prodejna. Tuší ministerstvo dopravy nebo kraj, co obec
(starosta) vyvádí? LIDL tady přeci není od toho, aby se montoval do řízení
silničního provozu. Myslím, že bohatě stačí, když v regálech vedle potravin
a ovoce prodává motorové oleje, nemrznoucí směsi, nářadí a jiné velepotřebné
věci. V bledě modrém se to děje i v mini schopech u čerpadel pohonných hmot.
Občerstvení u pumpy je jistě fajn, ale v oddělené místnosti s bočním vchodem.
Proč to jde u některých čerpadel a ne všude? V sousedství pump evropského
střihu se vesele hulí a přitom v obyčejné české hospodě se kouření zakazuje.
No nic, rozvíjení teorií o kouření či nekouření přenechám povolanějším
a vrátím se k semaforu.
Mám pod barákem garáž se strmým výjezdem a blbým výhledem. Po místní
komunikaci v poslední době sviští kamiony jeden za druhým a už mě nebaví
pořád riskovat. Po vzoru Lidlu mě napadlo, že si zřídím svůj semafor. Bude
to podobný typ, který používají silničáři. Akorát přepínání světel pojede
na soukromé dálkové ovládání.
Počítám, že nebudu potřebovat projekt, územní rozhodnutí, stavební povolení
ani ohlášku. Dojdu za naším starostou a vysvětlím mu, že je to opatření
ke snížení nehodovosti. Zdůrazním, že obec to nebude stát ani korunu a
že (oproti Lidlu) mě nemotivuje žádný komerční tuhleto. Úplatek mu nedám
ani náhodou, jen mu řeknu, že ho volila naše početná rodina a slíbím mu,
že ho budeme podporovat i příště. Tutově mi vyjde vstříc a v krajním případě
mi nějaké to povolení vystaví.
Jesenice vytvořila precedens, tak doufám, že v naší obci se toho chytí
hodně domkařů a firem. Po měsíčním „ostrém“ provozu začnu ve velkém nakupovat
semafory a založím rodinný podnik na výrobu dálkových ovladačů. Věřím,
že se obchody začnou hýbat. Až se vyšvihnu, začnu sponzorovat obec, starostovu
stranu a útulek pro bezdomovce i toulavé psy.
Slibuji.
JAKO 17.10. 2010