Nový silniční zákon je jak zmrdí otesánek. Zatím kácel jen v našem
lese, teď začíná žrát svoje rodiče, tedy buzerkliku.
Pan Šimonovský se proměnil v zombii. Ne fyzicky, ale politicky. Exministr,
který si v jeho štastnějších dobách vzal silniční zákon jaksi za svůj,
se ocitl bez vlivu a bez perspektiv, všude jen chodí jako smutný Spejbl
a každému vykládá, že systém je nastaven správně a zásadně by jej neměnil.
Myslím, že se nenajde nikdo, kdo by ho bral vážně. Myslím, že se za pár
let promění v zapšklého starce, který v parku ohrožuje spoluobčany holí
a na potkání vykládá, že ví, jak spasit svět.
Zcela potichu zmizel další zastánce dopravní šikany, demagog jménem
Robert Štastný. Pan Šťastný vedl Besip. V tom štastném období, kdy Besip
vedl, zmutovala tato instituce na goebbelsovský zmrdispolek. Namátkou připomeňme
Besip ganxta video,
což je skutečná megaerupce debility, a flash velkoprojekt Pásovec
Eli. Těžko říci, co panu Šťastnému zlomilo krk. Možná to byly zmíněné
debilprojekty, za které by se slušný člověk červenal až na zadku, možná
mimořádně
vydařený Globální týden bezpečnosti, možná zmrdské způsoby, jakými
vymrdal
s dodavatelem SMS služby Promile SMS. Pan Štastný na dopravní mindfucking
zcela nezapomněl, nyní pracuje pro České sdružení obětí dopravních nehod
(to zní zase trochu záhrobně). Dosavadní úspěchy nebrání panu Štastnému
nechávat se titulovat jako specialista
na bezpečnost dopravy. Overbastarding Besipu je objektivně vzato pro
nás všechny ztráta, protože pokud by pan Štastný do něj nezanesl stupeň
tři, mohla tato organizace udělat v pozitivním smyslu mnoho užitečného.
Nyní došlo
na Bambase.
Otázka: Bodový systém u nás je naprostá šikana
slušných řidičů nebo snad máte pane Bambasi jiný názor? Napadlo Vás třeba,
že čím více budete používat represe, tím hůře se budou řidiči na silnicích
chovat?
Zdeněk Bambas: To mě tedy nenapadlo. Bodový
systém není žádnou šikanou pro ukázněné řidiče. Pouze pro chronicky neukázněné,
a to je jeho hlavní smysl.
Oficiálními důvody, pro který byl Bambas odejden, jsou špatná komunikace
s veřejností a nárůst korupce u policie. Bambas může za to první z toho,
to druhé mu totiž vůbec nepříslušelo řešit. Ačkoli byl Bambas často v médiích
prezentován jako velitel dopravní policie a i on sám se tak někdy choval,
ve skutečnosti neměl nad jednotlivými dopravními policisty přímou personální
pravomoc a učinit jej odpovědným z jejich korupce je minimálně nesprávné.
"Podstatná část těchto oznámení je přímo od
policistů, kteří oznamují rozhlasovým stanicím nepravdivou polohu radaru.
Je to preventivní opatření. Za cenu jednoho telefonátu tak zklidní provoz
na nebezpečné komunikaci." (takto reagoval Zdeněk Bambas v deníku Právo
na informaci, že se řidiči informují o silničních hlídkách pomocí telefonátů
do rádií).
První důvod, totiž špatná komunikace, je částečně správný. Bambas se
totiž choval jako by pozbyl rozumu. V době, kdy se zaváděl 411, si klidně
zmizel na dovolenou. Jeho reakce na jakékoli podněty od veřejnosti byly
přezíravé a vedeny ve stylu "drž hubu, holoto". Velkohubě sliboval s Husákem
akci "Čisté silnice", která měla mít za následek odstranění nepotřebných
omezení, výsledek bylo jedno velké hovno. Další Bambasův známý kousek bylo
ohýbání českého práva ohledně detektorů
radarů nebo obhajování
prasení u policistů. Na druhé straně, Bambas byl policajt, sice nepříliš
chytrý ani obratný, ale pořád policajt a od takového se nic jiného ani
nemůže očekávat.
Otázka: Jak je to přesně s antiradary? Aktivní
jsou zákonem zakázány, ale pasivní ne a co není zakázáno...
Zdeněk Bambas: Jsou zakázány všechny radary,
včetně pasivních detektorů, protože i detektor ovlivňuje technické prostředky
používané policií tím, že kontrola pak není funkční.
Osobně vidím selhání pana Bambase někde jinde. Pan Bambas podporoval
dosavadní (preventivně-buzerační) politiku policie, pořádal hony na slušné
lidi (zvané eufemisticky dopravně preventivní akce) a nechával je
šikanovat. Vedl svoje lidi k nezájmu o skutečnou represi a učil je číhat
za bukem jako malý haranty. Policejní sbor nabyl dojmu, že nejvýznamnější
dopravní přestupky na zeměkouli jsou nepřiměřená rychlost a prošlé obvazy
v lékarničce. V jeho době se narodily takové úchylnosti, o kterých se raději
jen šušká - tedy například minimální suma pokut, kterou v některých okresech
musejí policisté vybrat za jednu směnu, když mají k dispozici vůz s radarovým
měřičem. Řidiče zase naučil pan Bambas sledovat nikoli provoz, ale kde
číhá policajt. To vše zaváděl, podporoval nebo alespoň toleroval pan
Bambas s přesvědčením, že strach je nejlepší řidič. Na šíření strachu
založil celou svoji strategii - ještě před měsícem, kdy mu muselo být jasné,
že už se na něj vaří voda, vyhrožoval
lidem dalšími megaakcemi. Ono se ale ukázalo, že strach je velmi špatný
řidič (stejně jako je špatný chirurg, spisovatel nebo třeba kotelník) a
Bambas měl být odvolán proto, že selhala jeho strategie. Podobně, jako
jsou ze stejného důvodu odvoláváni manažeři firem nebo armádní generálové.
Nevidím na Bambasově vynuceném odchodu nic pozitivního. Tuším za tím
něco zmrdského, ve svém konečném důsledku ještě horšího, než byl Bambas
sám. Problémem našeho prostředí není Bambas, problém je zmrdský silniční
zákon. Kdokoli přijde na Bambasovo místo, bude řešit stejné problémy jako
Bambas, ocitne se pod stejným tlakem jako Bambas, pravděpodobně nakonec
použije stejné prostředky jako Bambas a dopadne jako Bambas. Nikdo z nás
na tom nebude profitovat, pro všechny z nás to bude stejné nebo horší.
To, že Langer obětoval Bambase, je signál, který říká:
Buzerovat se bude dál, ale nyní to bude v sametové rukavičce.
Z pozice odpůrce 411 nemám už vůbec z odchodu Bambase radost, protože
jeho neotesanost dávala zvláště dobře vyniknout některým absurdním rysům
"dopravní politiky" v lidově byrokratických Čechách. Každé jeho slovní
ztopoření pro média znechutilo obrovský počet lidí a jeho jméno se stalo
synonymem ryzího policajtství. Míra akceptace jeho osoby okolím a s ním
také míra akceptace 411. zmrdozákona byla mimořádně nízká mimojiné díky
němu; celé týdny mohli anti411 aktivisté snášet argumenty a nevydalo to
tolik, jako když Bambas jednou otevřel ústa. O to všechno s použitím "rukavičky"
přijdeme.
Takže vám přeju pěkný zbytek prázdnin bez Bambase a Bambasovi hezký
zbytek prázdnin bez policie.
27.07.2007 D-FENS