Zejména snaha médií o vytvoření obrazu motorkáře jako agresivního psychopata
postrádajícího mozek mě přiměla k napsání následujících řádků.
Celkově lze asi konstatovat, že motorkáři jsou jako jakákoli jiná zájmová
skupina složena z téměř celého spektra společnosti. Procentuální výskyt
agresivních idiotů je tak srovnatelný s výskytem bezmozků v řadách rybářů,
filatelistů či kynologů. Ale to snad každému dojde a je zbytečné to dále
rozebírat.
Nový silniční zákon a jeho nulová tolerance čehokoli je hrozbou pro
řidiče obecně a tedy i pro motorkářskou obec. Je pravda, že se změnil jen
systém postihů a podle předpisů se mělo jezdit už od dob kdy byl Pionýr
chloubou každého puberťáka. Na motorce se závažně porušují především dvě
věci. Jsou jimi maximální rychlost a zákaz předjíždění. S ostatními přestupky
se to má stejně jako za volantem pouze s tou výhodou, že vás to neláká
telefonovat.
Rychlá jízda
Jistě je to příčina mnoha karambolů motorkářů, ale bez porušování maximální
povolené rychlosti si jízdu snad ani nedovedu představit. Dle mého názoru
lze jen obtížně dodržovat devadesátku resp. stotřicítku, když řídíte něco
s konstrukční rychlostí limitně se blížící třem stům. Naštěstí je již pár
let pryč omezení maximální rychlosti 80km/h. Představa, že by to platilo
dnes je opravdu kuriózní, protože na dálnici by pro nás motorkáře museli
vyhradit krajnici, aby nás mohli bezpečně předjíždět kamióny. I když to
mnohé zde pobaví jezdím autem, které splňuje vše co je „špatné“. Je s klímou,
v kombíku, stříbrný metle a na hlínách. Modří už vědí, jezdím v Octavii.
Její přednosti a neduhy však probereme jindy. I přes to, že má červený
Íčko, tak je konstrukční rychlost někde u 190km/h. To znamená, že stotřicítka
je přibližně ve dvou třetinách možností tohoto samohybu. Na stejném místě
se u mého motocyklu nachází rychlost 200km/h. V obou případech se jedná
o ideální cestovní rychlost na dálnici a v obou případech máte pocit, že
jedete dost pomalu. Nechci tím říci, že maximální povolená rychlost se
má odvíjet od rychlosti konstrukční. Chci říci jen tolik, že v případě
dálnice je limit 130km/h neúměrný dnešním požadavkům. Dřívějších stodeset
představovalo v době vzniku limitu pro tehdejší auta téměř konstrukční
rychlost. V autě, které chápu jako dopravní prostředek, je bezesporu možná
snaha o dodržování rychlosti, ale v jedné stopě nejde o to přemístit se
z bodu A do bodu B. Jak jsem jednou někde četl, na motorce dojedete mnohem
rychleji tam, kam byste autem nejeli.
V tomto ohledu bodový systém nic nezmění. V obci jsem jezdil +- 50
i před prvním červencem a mimo obce se nelze udržet.
Plná čára není zeď
I v zcela nezávislé televizi Nova jste mnohokrát měli možnost vidět
bezohledného vraha, jak předjíždí přes plnou čáru. I když se to může jevit
riskantně, nebezpečí hrozící při většině takových manévrů je zcela minimální.
Zákazy předjíždění jsou zpravidla koncipovány tak, aby tam kde je to povoleno,
předjelo i vozidlo s minimálním výkonem. Kdo nejezdí na motorce, nedokáže
posoudit potřebný prostor pro předjetí. Je to díky špatnému odhadu, tedy
spíše odhadu získanému za volantem vašeho vozu. Když proti vám předjíždí
motorka, tak máte pocit, že to nemůže stihnout, stejně jako já mám po víkendu
stráveném v sedle pocit, že to moje auto od pátku nějak zlenivělo. Mnohdy
lze předjet i při současném míjení se s protijedoucím autem, které často
uhne aniž by si to řidič motorky vynutil. Motorka je oproti autu uzoučká
a nepotřebuje ani třetinu místa co auto. Toho se dá využít i v nekonečných
kolonách ucpaných měst. Věřte, že tím, že vás předjedu v pomalu jedoucí
či stojící koloně, nechci vám dát najevo, že vás mám na háku. Jen je mi
vedro, protože nejezdím v tričku a sandálech, ale kombinéze, přehřívá se
mi motorka a ani nevidím důvod proč bych stál jen ze solidarity v koloně.
Spousta lidí uhýbá hned, mnoho když za nimi zastavím a vytočím motor, aby
si mě všimli. Najde se však občas idiot, který mi cestu naopak schválně
zavře. Co tím sleduje nevím. Je to stejné jako bych v lijáku zabarikádoval
cestu autům, protože musím čekat. Připadá mi, že závist je jediným možným
vysvětlením. Nevím zda mi závidí „volnost“ nebo jen že na to mám. Rád bych
vyvrátil mylný mýtus. Motorkáři nejsou jen zhýralí milionáři a jejich zpovykaní
frocínci. Drtivá většina si na tento svůj, věřte velice nákladný, koníček
poctivě vydělává a právě kvůli němu si odříká jiné požitky.
Trestné body
Vzhledem k výše popsanému se jeví 12 bodů jako pěkně strávené odpoledne.
Reakce na nový zákon dělí motorkářskou obec na dva tábory. Možná vás to
překvapí, ale ani jeden z nich nebude jezdit podle pravidel. První bude
jezdit do doby než přijdou o noty a druhý sundá RZ a stavět policii se
nechystá. To bohužel povede k tentokrát již opravdu riskantním manévrům
při kterých se může něco stát. Druhý zmíněný tábor však stále přijímá nové
členy z tábora prvního. Jsou jimi první šťastlivci na které dopadla tvrdá
ruka zákona a zjistili, že o papíry přijít nechtějí.
Nikdy jsem nebyl příznivcem nečitelných, přečíslovaných či chybějících
značek. Co jsem si za řidítky uvařil, jsem si i snědl. Zatím je moje RZ
čitelná a na svém místě. Obávám se však, že i já s prvními body ztratím
i šroubky.
Ještě jedno zamyšlení
I když to tak možná nevypadá tak se snažíme nepadatJ Na rozdíl od auta
je podíl nehod při kterých zaznamená újmu pouze sám viník relativně větší.
Prostě 2 kola jsou 2 kola a občas to někde ujede. Nikoho při tom netrefíme
ani nikoho jiného nezraníme. I za takovou nehodu však získáme trestné body.
I když se nestane nic řidiči motorky. Stačí aby škoda přesáhla 50kkč. To
jsou při cenách originálních dílů jen popraskané plasty a třeba světlo.
Pak stačí aby kolem jela policie a je vymalováno. Kuriózní příběh kolaře
dokazuje možnost takové situace. Ptám se jen: Kde to pak ale jsme? Budu
za pár let pokutován za to, že si zlomím nohu na lyžích. Z mého pohledu
nevidím rozdíl. Když nepoškodím nikoho jiného tak je snad jedno jestli
upadnu z motorky nebo z vleku.
Prosba
Závěrem bych chtěl ještě apelovat na všechny lidi vykazující mozkovou
činnost. Možná se stane, že vás někdy někdo na motorce vytočí svým počínáním.
Možná, že budete naštvaní zcela právem, ale nikdy se ho nesnažte dostat
na silnici do úzkých. Tím, že ho vybrzdíte, vytlačíte nebo mu zavřete cestu
ho opravdu můžete zabít nebo zmrzačit a to myslím, že snad není cílem nikoho
z vás…. Díky a věřte, že až někdy zůstanete viset na silnici tak opravdový
motorkář bude první kdo zastaví……….
02.08.2006 acoted2005