Při sledování OVM (22.9.2013) jsem se musel smát, ale i vážně zamyslet,
nad totální nechopností veřejně činných lidí. Na jednom malém příkladu
se totiž v celé nahotě ukázalo, jakým způsobem je vnímána a ovládána matematika
nejen jedním „elitním“ moderátorem veřejné televize, ale i vysoce postaveným
státním úředníkem zodpovědným za výběr daní.
Při rozhovoru o fiskálních pokladnách totiž řekl v přímém přenosu slovenský
ministr financí Peter Kažimír, že zavedení povinných fiskálních modulů
do stávajících registračních pokladen stálo asi 40 miliónů EUR. Na to Václav
Moravec reagoval slovy: "Počítám-li správně, říkal jste 40 miliónů EUR,
víte Euro nemáme, tak se snažím rychle to počítat jako nematematik a člověk,
který proto šel na humanitní školu, to je víc než 8, téměř 10 miliard korun
českých jako náklady.“
Přítomný generální ředitel Generálního finančního ředitelství Jan Knížek
na dotaz moderátora, zdali to spočítal správně reagoval s úsměvem tak,
že s výpočtem pana doktora (Moravce) nebude polemizovat. Ano ano, pan moderátorje
doktor. Nicméně Moravec se po chvíli k výpočtu přece jenom vrátil (zřejmě
ho během doktorských studíí nenaučili násobit) a přeptal se přítomných,
zdali těch 10 miliard Kč spočítal správně. Na to pan generální ředitel
Generálního finančního ředitelství řekl, cituji doslova: "Myslím, že ano."
Ihned se smíchem však reagoval přítomný Libor Dušek z CERGE-EI lovy: "Myslím
si že miliarda, ne? 40 x 25 je tisíc, takže miliarda". Což ostatní bohudík
přesvědčilo.
To že moderátor České televize nedokáže ani řádově spočítat kolik je
40 x 25, a ještě to předem omlouvá svým humanitním vzděláním, je tristní.
Ovšem to, že generální ředitel Generálního finančního ředitelství s ním
nejdříve nechce vůbec polemizovat a na konec mu řádově chybný výpočet ještě
schválí, již zábavné není žádným způsobem.
Chápu, že se lze v přímém přenosu dopustit při elementárním výpočtu
chyby. Možná by měla ČT poslat pro jistotu všechny moderátory, kterým při
moderování hrozí elementární matematické úlohy, na nějaké školení. Myslím,
že by pro to šlo využít vyučování v některé třídě základní školy. Nebo
je vybavit kalkulačkami. Ovšem co udělat s názorem, že pro výpočet 40 x
25 musí být člověk matematik, to nevím. Takový názor na matematiku musí
být pro většinu matematiků dost ponižující. Co však udělat s neschopným
státním úředníkem bych věděl naprosto přesně.
26.09.2013 scelero