Pracuji jako reklamační technik v nejmenované společnosti, která prodává
mobilní telefony.
V prvním
dílu jsem čtěnáře seznámil jak to zhruba chodí při reklamacích MT,
v tom druhém bych se zamyslel nad diskuzí a pláčem některých a prozradil
nějaké ty vychcávky jak s prodejcem vydupat. Nedávno jsem měl kontrolu
z ČOI a rozebíral jsem s nima některé sporné situace. Některá zjištění
jsou i pro mě překvapivá.
Začnu tedy tím nejlepším pro zákazníky. Mnoho firem má v reklamačním
protokolu uvedenou formulku, že laskavě žádájí o prodloužení zákonné lhůty
na vyřízení reklamace ze 30 třeba na 60 dnů i déle. Jeden velký omyl všech
prodejců. Dle ČOI se jedná o jednostranné smluvní ujednání, které nemá
žádný zákonný podklad. Správně by to mělo být tak, že já jako prodejce,
když už vím, že reklamaci nestihnu do 30 kalendářních dnů/ bacha na únor
ten má 28:-)/, musím Vás poprosit o laskavé svolení s prodloužením reklamační
lhůty. A nejlépe mailem, abych to měl písemně potvrzené. Zavolám-li- a
nemám rozhovor nahraný, můj boj. Tedy neexistuje prodloužení, pokud s ním
nejlépe písemně nesouhlasíte. To že něco podepíšete, tedy neznamená Váš
souhlas. Pro mě překvapení, ale dle ČOI je to tak.
Pokud koupíte MT na firmu tedy na IČO, platí záruka obvyklá, jež bývá
jeden rok. Pokud předem nemáte smluvně ujednáno jak bude reklamace probíhat
(čas na vyřízení reklamace, co se bude dít při třech stejných, potažmo
čtyřech různých reklamacích). Neplatí NOZ, nejste konečný spotřebitel,
takže z toho vyplívá, že co není ujednáno není, tečka.
Akumulátory: Akumulátor stejně jako pneumatika od auta podléhá opotřebení
(6. měsíců výrobci ručí za kapacitu), viz §619 OZ odst. 2, v případě, že
je akumulátor nafouklý, jedná se o výrobní vadu, alespoň tak to Samsung
přiznal. Takže nafouklý akumulátor, požadujete ihned vyměnit pokud splňuje
zákonnou lhůtu 24. měsíců. Nedávno jsem se setkal s telefonem, kterému
se nafoukla aku tak, že zadní vyjímatelný kryt se prohnul, ale v důsledku
tlaku praskl LCD, opět by měl prodejce LCD i aku vyměnit- zde si myslím,
že by se případný soudní spor rozhodl ve prospěch zákaznílka.
LCD a digitizéry resp. dotyková skla
V diskuzi k předchozímu článku jsem narazil na tvrzení, že dotyky samovolně
praskly. Netvrdím, že se to nemůže stát, ale prokazování bude velmi složité.
Servis samozřejmě záruční opravu zamítne, ale vím o člověku, který je machr
přes sklo potažmo dotyky a je schopen přesně říci a hlavně prokázat, že
se jedná o výrobní vadu. Mimochodem Samsung počínaje S5 a výše loguje veškerý
pohyb telefonu přes akcelerometry, takže vyvrátit Samsungu pád už asi půjde
těžko (čuč dy 26.4. 2015 14:30 ti to spadlo, zrychlení o tolik a tolik
a následně nulový pohyb - čili pád). Nevím, ovšem zda by byli schopní zaznamenat
třeba vyšší tlak na LCD nebo velký torzní krut, buď jak buď nové mašinky
zejména od Samsungu logují naprosto vše, aby odpovědnost za vady stlačili
na minimum. Nehledě na to, že pád telefonu se prokazuje poměrně snadno,
dle toho jak MT vypadá. Ano, může spadnout i v pouzdře aniž by nesl známky
pádu.
Trocha statistiky: Reklamace se pohybují v rozmezí 2-5%, přičemž 0,5-1%
bývá neuznána. K soudnímu sporu se dostane sotva promile, jestli vůbec.
Osobně se domnívám, že je lepší koupit s telefonem pojištění proti rozbití
LCD nebo dotyku s malou spoluúčastí, telefon v hodnotě třebas 15tis. za
to stojí. Nicméně spousta lidí ma tzv. pojistku na blbost, přes kterou
se to dá prohnat, ale to by jsme nebyli v Čechách, aby s tím lidi nevydupali
i jinak. Spousta z nás má pojistku na domácnost, která kryje i škody, které
se stanou u vás v bytě někomu jinému (návštěvě). A tak se pár chatrých
hlav (asi v NDR), dalo dohromady a běžně naši zákazníci se svým rozbitým
telefonem nechají plnit pojišťovně opravu. Jak? Naprosto jednoduše. Byla
u nás návštěva, drkla jsem do stolu telefon spadl a rozbil se (nezáléží
na tom jak). Drtivá většina těchto případů končí tak, že pojišťovna zaplatí
opravu, nebo jiný přístroj s malou spoluúčastí. Je, ale potřeba vědět co
říkat a jak to podat. Třeba jeden příklad kdy to nedopadlo. Zákazník popsal
pojišťovně, že mu telefon rozbil synek návštěvy. Pojišťovna volala jak
se to tedy stalo. No klucí byli v pokojíku.....a návštěva shodila telefon
ze stolu na dlažbu....hmm a kde jse byli Vy? No v obýváku. Ahaa tak si
je máte lépe hlídat- odchod. Je vždy se lépe poradit, nebo kouknout do
smlouvy, na co se plnění vztahuje a za jakých podmínek. Pojišťovna nemá
šanci zjistit čí telefon ve skutečnosti je.
A na úplný závěr zálohovat, zálohovat!! Data dělíme na zálohovaná a
ještě neztracená.
19.04.2015