D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Učil jsem se řídit
    (ze dne 09.06.2013, autor článku: [Neregistrovaný autor])

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 09.06.2013 20:58:50     Reagovat
    Autor: lexxa - Lexxa
    Titulek:Dobře napsáno
    Sice je podobných článků hafo, ale tento je napsán jasně, srozumitelně a hlavně vtipně. Doufám, že D-F dá a vyjde i díl II.

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 00:16:08     Reagovat
    Autor: Prngr - Prngr
    Titulek:Re: Dobře napsáno
    Problém je, že každý řidič musí zjistit, co už je nebezpečné.
    No, a to zjistí nějakou krizovkou - ideálně bez nehody.
    Při své první delší jízdě jsem asi sešlápnul brzdu i plyn najednou a šel jsem do hodin na docela rušné silnici - skončil jsem otočený o 180 stupňů - ale úplně ideálně - nespadl jsem do škarpy, ani jsem nevadil projíždějícímu kamionu.
    Pak jsem jel dlouhou štreku a už se blížil k domovu - ne úplně ostrá táhlá zatáčka - mírně mě to začalo vynášet, najednou mi pod oběma pravými koly začal chrastit bordel z krajnice, ale zase se nic nestalo, ani spolujezdec si nevšimnul problém - který já už ale cítil.
    Taky jsem špatně předjížděl - do kopce, taky to moc nejelo, naštěstí na dlooouuhém úseku, takže protijedoucí kamion mě prosvítil, skoro zastavil a řidič si ťukal na čelo.
    Jinak to asi nejde. Mlaďasové bourají .....

    Komentář ze dne: 09.06.2013 21:04:54     Reagovat
    Autor: LeMiserable - LeMiserable
    Titulek:To znám...
    Já bych podotknul, že i v létě mohou nastat překvapení. Například i při horkém letním slunečním dni na cestě v lese může být mokro z předchozího dne - na méně frekventovaných lesních cestách je stav vozovky vyšperkován napadaným jehličím. Zatáčka byla skutečně jen mírná, ale Schade 105 ve zhruba padesáti až šedesátikilometrové rychlosti to prostě nedala a ustřelila mi pod zadkem. Návštěva hluboké šumavské škarpy způsobila poškození řízení (obě přední kola směřovala ven) jinak nic vážného :-).

    A také pozor na mosty a mostky v zimě. Při vjezdu do vsi jsem na konci prosince časně ráno se služební dodávkou (na universálech) odzkoušel reakci na sešlápnutí brzdového pedálu a vypadalo to, že námraza ještě nenastala. Ovšem o deset minut později při výjezdu ze vsi na tomtéž místě, opět v mírné zatáčce, mi opět ustřelil zadek (Jumper skončil v poli dva metry pod úrovní vozovky na střeše a proti směru jízdy-mně se opět nic nestalo!). Při ohledávání místa činu jsem nevěřícně koukal na rouru o průměru 50cm, jež pod silnicí vedla. Chvála Bohu mě místní zemědělci vytáhli, ale policajty jsem kvůlivá služebnímu vozu musel volat taky.

    Komentář ze dne: 09.06.2013 21:56:57     Reagovat
    Autor: karelpipin - karelpipa
    Titulek:SUPER
    super čtivý článek s lehkým nenuceným humorem +1

    Komentář ze dne: 09.06.2013 23:24:43     Reagovat
    Autor: CzechDave - viktora
    Titulek:Začátky
    ...jsou zřejmě stejné u všech :-). Já na to měl v mém prvním zaměstnání hned po střední škole starou obouchanou Š105S, která neměla ani RZ a směla tudíž jezdit jen po účelových komunikacích v majetku těžební firmy, u které jsem tehdy pracoval.

    Tahle nevyzpytatelná škodovka mi dala coby totálnímu řidičskému uchu s cca měsíc starým řidičákem tvrdou školu, protože se každou chvíli porouchala a pokaždé jiným způsobem. Od té doby vím, jak řadit bez spojky, jezdit bez brzd, pouze s funkční parkovací brzdou, startovat roztlačováním v jediné osobě, řešit drobné závady přímo na silnici, improvisovat a hlavně jezdit tak, abych v případě problémů zvládl zastavit nebo aspoň napáchal co nejmenší škody. Jediné, co jsem nedal, bylo prasklé kolečko třetího stupně v převodovce, které se vysypalo do soukolí takovým způsobem, že blok převodovky praskl a půlka vnitřností převodovky se vysypala na silnici. Tehdy mne museli odtáhnout.

    S touhle škodovkou jsem si nedobrovolně vyzkoušel i pár karambolů. Byla cesta z kopce, pokrytá náledím a v půlce cesty za ostrou a nepřehlednou zatáčkou byl úzký mostek. Jel jsem opatrně z kopce, vyjel jsem ze zatáčky a na mostku vedle sebe multikára a další škodovka. Šoféři se potkali, chtěli pokecat a tak se zastavili zrovna na mostku. Na náledí to nebrzdilo, tak jsem se snažil aspoň nasměrovat škoduli do multikáry, tam hrozila menší škoda. Dopadlo to dobře: multikára oslepla na levé zadní světlo, já měl na kapotě otlak do V a vypadlý levý reflektor. Jednou jsem dostal nedotáčivý smyk na štěrku a zastavil mne až mladý stromek - jabloň to byla. Naštěstí jsem už měl tak nízkou rychlost, že jsem jen mírně ohnul přední nárazník, stromek se jen otřásl a shodil na kapotu a čelní sklo pár jablek... Pokaždé se to vyklepalo na dílně na dopravě a jezdilo se dál. Auto bylo vyřazeno v provozu v podstatě až tehdy, kdy prakticky odpadla podlaha před spolujezdcem. Tahle zelená škodulka už dávno jezdí kdesi na nebeských dálnicích (protože očistec si zažila už s námi), ale ty reflexy, fígle a nutnost improvisovat mi zůstala :-).

    Komentář ze dne: 09.06.2013 23:34:49     Reagovat
    Autor: DonNight - DonNight
    Titulek:1.2 vs Fako
    Dovolil bych si podotknout drobnost k bodu 1. Favoritem jsem odkojen a Fabie 1.2 HTP je mi občas vylosována na služební cestu. Favorit tak nějak netáhne na žádný rychlostní stupeň v žádných otáčkách a tedy podobně mizerně zrychluje dejme tomu v padesáti jako v devadesáti, člověk je na to zvyklý a počítá s tím. Ta HTP mi přijde zákeřnější v tom, že díky něčemu (délky kvaltů, bůhví) je ve městě vcelku živá a i naložená poměrně ochotně zrychluje do těch cca 80 km/h, což může nezkušeného řidiče zmást a když chce pak předjet prázdnej kamion, co si to hasí devadesát do mírného kopce za městem, tak může být najednou nepříjemně překvapen tím, že auto najednou ztratilo tu dynamičnost, co ještě ve městě mělo. Trojka atakuje omezovač otáček a už netáhne a čtyřka sice točí nějaké čtyři tisíce, ale netáhne o nic lépe. Řešení je jednoduché, pořídit si auto s výkonovou rezervou. :-)

     
    Komentář ze dne: 09.06.2013 23:58:14     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: 1.2 vs Fako
    Já jsem s intererceptorem ráže 1.2 HodněTankujPalivo taky nějakou dobu jezdil, tedy spíš nahodile, a mohu potvrdit, že tohle je pravda, tedy v zásadě. Kombinace těžkopádné pohonné jednotky, která ale díky protiběžné vyvažovací hřídeli má ten deklarovaný "velký točivý moment", krátkého zpřevodování v přesně řadící převodovce, "ostré" spojky a nepříliš povedené mrňavé karosérie, která výrazně zkresluje odhad rychosti, skutečně vyvolává v řidiči dojem, že to akceleruje jak blázen a koneckonců to nejede až tak špatně. Deziluze typicky nastává při pohledu na tachometr, případně ve větším stoupání. Nicméně je fakt, že nedávno jsem prodělal otřesný akcelerační souboj, při němž 150 kW mého povozu mělo při předjíždění v ostrém stoupání s hátépéčkovou fóbijí fčerveným péčku překvapivě mnoho práce (že byla fčerveným péčku vím jistě, protože jem na tu jeho bachratou zadnici s drsňáckým nápisem 1.2 HTP byl nucen koukat asi 10 km). Takže ta tříválcová hrůza skutečně má v tomto směru jistý potenciál.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 00:05:10     Reagovat
    Autor: LeMiserable - LeMiserable
    Titulek:Re: Re: 1.2 vs Fako
    150 kW? Scania nebo MAN?

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 00:07:00     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    SAAB 9000. Takže Scania:-).

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 00:15:36     Reagovat
    Autor: LeMiserable - LeMiserable
    Titulek:Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    To jste jel v pěti dobře živených lidech, s plně naloženým kufrem, střešní rakví, s motorkama na přívěsu a ještě odešlo turbo, že jste se s HaŤaPkou tak dlouho trápil? Nebo jste řídil takto: www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Zavsd6etz_Q#t=82s?

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 00:33:02     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Skoro. Zapomněl jsem vypnout klimatizaci, to je u severskýho auta hnedle 20 koní do mínusu:-). Ne, skutečnost je taková, že jsem sice byl docela naložený (plná nádrž, nějký ty krámy v kufru, jeden poměrně korpulentní pasažér), ale za problém byl zřejmě do značné míry zodpovědný můj nevhodný styl jízdy. Jel jsem za tím blbecm asi 10 km, v protisměru pořád něco jezdilo. Pak se vyskytl volný protisměr v poměrně prudkém kopci, samozřejmě bez stoupacího pruhu. Jeli jsme v tu chvíli lehce přes 80, vypadalo to jako banální předjížděcí manévr, tak jsem jenom vyjel a šlápl na plyn, a v tu chvíli mi ten zmrd začal zrychlovat. Než jsem stačil vyhodnotit, jestli podřadit, úplně se na to vykašlat nebo to nechat, ať se to samo rozjede, až dmychadlo "natlačí" do overboostu (což je vidět na budíku na palubce), tak byl v protisměru Transit a cokoli kromě podřazení a modlitby za bezychbynou funkci 20 let starého agregátu se jevilo jako sebevražda. Samozřejmě jsem to dal, na trojku s plynem na podlaze jsem ho "přestoupal" za několik vteřin, ale zapotil jsem se přitom víc, než bych čekal vzhledem k propastnému rozdílu parametrů "soupeřících" vozů.

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 12:29:21     Reagovat
    Autor: Spapi - Spapi
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    To máš z toho, že máš turbo:-)
    Já se naučil se svojí 9000 2.3i poctivě podřazovat když chci předjíždět a fungovalo to. Je sice pravda, že pak je tam trošku míň koníků a člověk musí víc přemýšlet, ale pořád na to lidi nějak nebyli zvyklí a ono těch 107kW jede furt pěkně. I zrychlovače jsem většinou dal.

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 22:48:01     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    To já zas mám 9000 2.0 LPT přidušené LPG (už jsem to s tím koupil), takže jsme na tom podobně. Chtít předjíždět znamená jednak podřadit a jednak 'roztočit' turbo, pak se s tím dá dělat leccos. Hlavně né 'cihla místo nohy', ale pěkně zlehka 'jít za plynem'...

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 02:15:59     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    LPG kupodivu SAAB příliš nepřidusí. Měl jsem příležitost řídit liftbacka se stejným motorem, jako má moje CD, navíc tedy s automatem a sekvenčním LPG. Pokud pominu poměrně línou čtyřkvaltovou automatku, jejíž nastavení příliš neodpovídá rychlé a zběsilé pohonné jednotce a která výkon motoru poněkud "rozvolňuje", takže jízda není tak divoká, i když se o to člověk snaží, tak obě dvě ta auta jela pocitově velmi podobně. I když je nutné vzít v úvahu, že CS je oproti CD asi o dva meráky lehčí, tak mi pořád nepřijde, že by tomu motoru LPG výrazně ubíralo.
    Dvoulitr je oproti 2.3 výrazně lineárnější, důsledkem čehož je, že mu o hodně víc než 2.3 záleží na otáčkách motoru. Zatímco dvoulitr přímo prahne po otáčkách a ta pravá sranda začíná někde u 3500 rpm, 2.3 je prakticky jedno, kolik točí motor, pokud má dostatečný přetlak v sání, tak táhne prakticky od volnoběhu. Subjektivně se to projevuje tím, že při šlápnutí na plyn se dlooouho ni neděje, a pak turbo "nafoukne" a motor dovede na suchém asfaltu zahrabat v šedesátce na trojku, což je fakt úžasná psina zejména když to člověk nečeká (řidič, s touto fíčurou 2.3 motorů neobeznámený, může díky tomu přistát v pangejtu ze zdánlivě zcela nevysvětlitelných důvodů). Samozřejmě, že "roztočit to" je taky cesta, jak z toho vyklepat výkon, ale obvykle to není nutné. Tady jsem udělal tu chybu, že jsem podcenil situaci.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 23:18:59     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Tak s pravdou ven - mám LPG ještě s podtlakem. Sice řízeným přes krokový motorek, ale pořád je to podtlak. Tzn. dvě věci - zúžený profil v sání a poněkud delší odezva 'krokáče' na sešlápnutí plynu - tedy mu chvíli trvá, než se vytočí nahoru a otevře přívod LPG. Takže 'roztočení' pak znamená nejen roztočit turbínu, ale i nechat krokáči dost času na otevření. Pak je to to pravé ořechové. Prudké sešlápnutí plynu sice znamená poměrně rychlý náběh turba, ale nedostatek LPG, protože krokáč se loudá s otevřením. Turbína na LPG pak oproti benzínu i více tlačí, anžto LPG má vyšší oktanové číslo a čidlo klepání pak nechá turbo víc fouknout.

     
    Komentář ze dne: 17.06.2013 10:00:27     Reagovat
    Autor: Mr.Dan - Mr.Dan
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    LPG nemaje, zato automat + B202XL (přeplňovaný dvoulitr s tlustým blokem a 30mm Garrettem), což je vzhledem k popsané linearitě smrticí kombinace: almara neochotně podřazuje a naopak nechává motor válet normálně pod hranicí 2000 ot/min, Při zrychlování se to projevuje tak, že jakmile se motor dostane nad 3000 a opravdu zabere, tak auto v tu chvíli řadí vyšší kvalt a zas to pořádně netáhne. Holt velké turbo a netoliko objemný motor + automat staré koncepce. Už v době vzniku to bylo označování jako nejnevhodnější motor pro spárování s takovýmto automatem... S manuálem to auto jede úplně jinak!

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 14:25:32     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    u našeho turbovolva C70 je taky potřeba občas zavelet "turbo roztočit"...ale jak se ten pětiválec dostane nad 3, tak je nezastavitelnej 8o) přidušení díky LPG to sice trochu je, ale nijak rušivě to nepůsobí. síly je v tom ještě dost 8o)

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 22:53:04     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Tady je konec jednoho zrychlovace, pozor, je to docela drsny, ale ti chodci to podle komentaru s nekolika hodne zlomeninami nakonec ustali:

    www.yapfiles.ru/show/633491/db8611fc3544d048e59d7098ec241d68.flv.html

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 23:31:45     Reagovat
    Autor: LeMiserable - LeMiserable
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Jo, tak zde byla značka "pozor, zákruta" zcela na místě.

    Holt když jeden čučí více do zpětného zrcátka, než skrze čelní sklo.... pak se dere čelním sklem ven.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 02:31:57     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Tak to je drsný. Ten můj naštěstí takhle nedopadnul, ale na místní poměry, pokud bych měl soudit z toho, co je k nalezení na Youtube, je tenhle řidič ještě jeden z těch rozumnějších:-).

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 02:28:19     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    To je pravda, nemít turbo, tak si takhle nenaběhnu. S "íčkem" 2.3 jsem nějakou dobu jezdil coby s náhradním vozidlem, a bylo skutečně nutné s tím jezdit malinko jinak, než s FPT. "Íčko" má díky vyvažovacím hřídelům, dlouhému zdvihu, relativně vysoké statické kompresi (má jiné písty než LPT/ FPT) a absenci turba (které v některých jízdních režimech motor spíš brzdí) tu fenomenální vlastnost, že "de vocpodu" v míře u benzínových motorů skutečně nezvyklé, klidně to může konkurovat legendárnímu TDi. Na druhou stranu se nic moc neděje, dokud ten motor člověk trochu nevydráždí, pak to ovšem frčí na atmosférickou pohonnou jednotku naprosto neuvěřitelně. FPT tohle zacházení nevyžaduje, tam skutečně stačí jen položit cihlu na plyn a chvíli počkat. Kromě toho většina íček díky železu, konstruovanému původně jako turbomotor, najede půl mega bez nutnosti větších mechanických zásahů, což turbo zpravidla dokáže jen při extrémně slušném a šetrném zacházení. Jo, 2.3i je motor, co má svoje kouzlo, navzdory tomu, že to byla v podstatě "sociální" pohonná jednotka, která mezi ortodoxními SAABisty budila velmi vlažný zájem.

     
    Komentář ze dne: 17.06.2013 10:02:34     Reagovat
    Autor: Mr.Dan - Mr.Dan
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    LPG nemaje, zato automat + B202XL v 9000 CC (přeplňovaný dvoulitr s tlustým blokem a 30mm Garrettem), což je vzhledem k popsané linearitě smrticí kombinace: almara neochotně podřazuje a naopak nechává motor válet normálně pod hranicí 2000 ot/min, Při zrychlování se to projevuje tak, že jakmile se motor dostane nad 3000 a opravdu zabere, tak auto v tu chvíli řadí vyšší kvalt a zas to pořádně netáhne. Holt velké turbo a netoliko objemný motor + automat staré koncepce. Už v době vzniku to bylo označováno jako nejnevhodnější motor pro spárování s takovýmto automatem... S manuálem to auto jede úplně jinak!

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 17:45:46     Reagovat
    Autor: maninblack - maninblack
    Titulek:Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Taky SAABista :) Já mám 9-5 2.0LPT 1999. Taky už na mě pár free cool a in frikulínů zkusilo fintu s přidáním plynu, když jsem je předjížděl. Nicméně 200 koní (má nějaké úpravy) s podřazením to vždy vyřešilo v můj prospěch.
    "Zajímavé" je, že nikdo z nich neměl manažerský vůz, jak je obvykle předkládáno, nýbrž to byly v 95% kousky, které ještě pamatují Hradčana dřevěný.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 18:54:36     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    JJ, zejména se starou 9000 (ještě verze s "vysokým" ksichtem, sedany tento "pure eighties" designový prvek nesly až do r. 1994) se mi tohle stává denně. Zřejmě za to může kombinace urezlých lemů blatníků, matného, po letech vystavení okolním vlivům poněkud flekatého laku a drsňáckýho nápisu "turbo" na masce. Čím to je u 9-5 LPT, která tyto tuningové doplňky postrádá, to netuším, ale u 9000 za to asi prostě může dojem, který ta velká černá hranatá škatule vyvolává, totiž že tady jede UFO (unavenej funící obejda), jehož předjetí nebo minimálně tailování je věcí cti i pro řidiče koloběžky:-).

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 19:31:21     Reagovat
    Autor: maninblack - maninblack
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Kámoš s 900 říkal, že on má podobný zkušenosti. Snaží se ho dostat kdejakej jouda s vytuzeným golfem či shade felizia (ideálně s nápisem 1.3MPi).
    Mně se to naštěstí stává jen velmi zřídka a nepřisuzuju to vzhledu auta nýbrž idiocii řidičů, která vládne rukou pevnou a neotřesitelnou.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 19:44:54     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    900 je podobný případ. Poměrně slušně jedoucí auto, na němž to ovšem díky designu, spadajícímu někam do konce 80. let minulého století, není příliš vidět. Pokud je to stará 900, tak to je ještě extrémnější případ, protože ty jezdily ještě o něco líp (přece jenom byly o fous lehčí a vybavené srovnatelně výkonnými a navíc ekologistními regulacemi nedomrvenými motory) a přitom vypadaly ještě o něco stařeji, ačkoli můj známý má starou 900, co je rokem výroby novější, než moje 9000:-).

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 21:07:53     Reagovat
    Autor: maninblack - maninblack
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Je to 900 OG :) Navíc myslím, že to je aero nebo hirsch nebo něco podobně vymazlenýho, takže to skutečně jede a vážně na to nevypadá. Dneska by se o jejím designu nejspíš řeklo, že je to slušný retro.
    900 OG se, myslím, vyráběla do '96, takže jsou i mladší, než některý nový 9000 s úzkým předkem.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 21:39:43     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1.2 vs Fako
    Výroba jako taková skončila v roce 1994, myslím, že ještě v roce 1995 se ve Valmetu montovaly poslední kabriolety. Takže stará 900 s pevnou střechou může být novější než 9000 s nízkým ksichtem, ale jen o fous (facelift byl myslím 1992 nebo 1993) a jen pokud počítáme 9000 CS/ CSE, tedy liftback. Oproti 9000 CD/ CDE (sedanu) s nízkým ksichtem (oficiálně 1994, náběh výroby myslím až začátkem 1995) může být novější jedině kabrio a to ještě jen o pár měsíců.
    Stará 900 s vysokotlakým turbem a upravenou řídící elektronikou může být dost divoké vozidlo. Nezaručené zprávy hovoří o výkonech přes 300 koní, což už se mi zdá jednak na hranici technických možností a jednak obtížně využitelné v takovým veteránovi. Nicméně sám jsem viděl takovou 900, která měla odbržděných asi 250 koní, a i to už je na dvoulitr vcelku hodně. Jezdit se s tím nicméně dalo normálně, protože SAABí dvoulitry jsou oproti 2.3 výrazně lineárnější a mají pomalejší nástup výkonu oproti 2.3, která se zejména v FPT nebo Aero verzi vyznačuje poněkud vražedným průběhem točivého momentu, kdy napřed dloouho nic nedělá, a pak se najednou zblázní a je schopná na kluzkém povrchu zahrabat i na čtyřku. Do skoro dvoutunové 9-5 nebo 9000 je taková pohonná jednotka vcelku přiměřená, ovšem Viggeny s tímhle motorem (speciální verze 9-3), v rukou neznalých řidičů často končívaly ve škarpě v důsledku ztráty adheze přední nápravy v zatáčce (a to to přitom byla mírně ořezaná verze s výkonem asi 169 kW a elektronicky omezeným točivým momentem).

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 18:24:54     Reagovat
    Autor: Standa - standa
    Titulek:Re: Re: 1.2 vs Fako
    Vzhledem k tomu, že jsem také majitelem tohoto tříválce, mohu to potvrdit.

    Ve městě na křižovatce nechávám při rozjezdu ostatní daleko za sebou. Ale předjíždět kamion do kopce? Jedině tam, kde je výhled kilometr dopředu. Když jedu sám.

    Trojka trochu zrychlí, a je v koncích. Čtyřka sice zvládá i 100km/h, ale zrychluje o poznání méně. No a pětka? Ta do kopce nezrychlí vůbec.

    Stejný problém nastává při najíždění na dálnici. Na konci připojovacího pruhu dám 90km/h, a jsem rád. Pokud se mi projíždějící neuhnou, čeká mne zastavení, a opáčko, tentokrát z nuly na 130km/h.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 08:01:59     Reagovat
    Autor: 8-P - osmpé
    Titulek:Re: 1.2 vs Fako
    neco podobneho jsem zazil u focuse 1,6TDI - bylo to nove auto bez klicku s tlacitkem "start" v plne palbe. Motor tahnul jen asi v rozmezi 500 rpm. Kdyz s tim chtel clovek predjizdet, prvni dojmy byly ze to zrychluje - jenze kdyz clovek vyjel do leveho pruhu, zrychlovani po trech vterinach prestalo, a zacalo modleni.

    uprimne jsem to auto nemel rad za to jak klamalo - v devadesati za kamionem jsem mel neustale pocit ze mam tak 150 koni, pri predjizdeni 100 koni prestalo tahnout...


    Komentář ze dne: 10.06.2013 09:08:13     Reagovat
    Autor: Misak - Misakos
    Titulek:Díky
    Pěkný článek. Také jsem si v začátcích prošel jednou situací, která vě mě toho frajírka ve favoritu zlomila.

    Bystrcká křižovatka u OBI, slunce pralo na plný kule, já viděl úlný h**no a myslel, že ta zelená už začala svítit a můžu přes koleje. Leda prd a doteďka nechápu jak se mě ta stříbrná oktávka v protisměru dokázala vyhnout. Vzhledem k tomu, že ten pán jel tak 70, tak připadnej střet by byl dost krutopřísnej. Měl jsem tenkrát zatracený štěstí, že ten druhej už asi něco naježděný měl a zareagoval velice promptně.

    Komentář ze dne: 10.06.2013 09:29:47     Reagovat
    Autor: serwall6 - serwall
    Titulek:
    Člověk se pořád učí. Buď rád, že to dopadlo "jen" takto. Když jsem po autoškole v 98 kupoval Fa 94 "fstříakčce", tak jsem byl taky natěšený a pár ostřejších situací z něznalosti by se taky našlo. Ale když jsem jako služebák vyfasoval po půlmilionu km Pasata s Haldexem, tak v první zimě jsem si užíval jak s tou zimou krásně souložím, než jsem zjistil v kufru předemnou jedoucí Oktávky, že 4x4 je krásný pohon, ale fyziku na totálním náledí určitě neporazí :-)

    Komentář ze dne: 10.06.2013 09:43:48     Reagovat
    Autor: lojza - lojza
    Titulek:zname zname :-)
    Njn, ty zacatky...clovek občas nechape, jak to mohl všechno ve zdravi prezit :-))
    Potvrzuji většinu z toho, co bylo napsano, i na svou osobu :-) I když samozrejme v jinych situacích...Ja mel kliku, ze moje zcela první auto bylo nejake 20 let stare(doslova) Subaru (nejaky 3 dverovy typ, jedno z mala subaru, co nemelo nahon 4x4), něco jako Justy, ale nebylo to presne Justy...Na tom byly nejake pneumatiky. Nevim jake, nevim jak dlouho, rozhodne NIKDY pak uz nebyly vymeneny. Na druhou stranu se clovek naucil jezdil v Liberci v zavejich na galuzkach, a pak uz ho v zivote nemůže nic překvapit :-)))
    Osobne bych videl jako idealni na začátek opravdu jezdit v necem, co když se nekde hodi do pole, tak nevznikne skoro zadna skoda, a muze se to rovnou odvezt na vrakac. A jako uzitecne vidim i to, ze se na tom neustale něco sere, takze se clovek chte nechte musí něco malicko o tech autech naucit, na druhou stranu nevadi, když při experimentalni oprave něco nevyjde, skoda veskera zadna:-)

    Osobne mi prijde, ze tyhle zacatky - ovšem nekde v polich/lesich, v mistech s velmi malym provozem - člověka vyskolej tak, ze později jednak prestane blbnout, a jednak když nedej boze v nejakem lepsim aute nastane nejaka krizova situace, tak ho to neprekvapi a tak nejak logicky zareaguje, protože ty "slepe ulicky" uz ma davno vyzkousene a vi, jak nereagovat :-)

    Komentář ze dne: 10.06.2013 10:05:34     Reagovat
    Autor: medved65 - medved65
    Titulek:Odstrediva sila
    zadna odstrediva sila neexistuje ... kdyz chce nekdo vtipkovat o fyzice, mel by vtipkovat korektne :-).

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 00:11:39     Reagovat
    Autor: ps2901 - ps2901
    Titulek:Re: Odstrediva sila
    No jistěéé!
    A vteřiny nazývat sekundami a tuny meganewtony či tak nějak, že? :-)

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 00:22:02     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Odstrediva sila
    Samozřejmě, že existuje, je to buď reakce na dostředivou sílu v inerciální vztažné soustavě, nebo tzv. zdánlivá síla, pomáhající vysvětlit realitu neinerciální vztažné soustavy.

    Komentář ze dne: 10.06.2013 10:14:45     Reagovat
    Autor: Schmouddle - Schmouddle
    Titulek:
    No fáčko a začátky...

    Tak jsem jednou těsně po Y2K vyrazil Gábinkou (což bylo r.v. 1989 fáčko v barvě "socialistické hovno") na hory, do Krkonoš. Najeto jsem měl už tehdy docela dost a nebyl jsem žádný zásadní závodník, ale pocity jistoty a sucha při jízdě již tak nějak přetrvávaly.
    Na předních sjeté zimní, na zadních letní protektory jsem se s dalšími třemi osobami na palubě vyhrabal z Vrchlabí na Křížovky (na půl cesty do Benecka), odkud se k chatě chodilo pěšky. Při vyndávání věcí z auta bylo následně zjištěno, že chybí zásadní ingredience na večerní dýchánek, tedy koření do svařáku. Pár věcí k tomu a za chvíli jsem v ruce držel seznam na nákup. Zbytek ansámblu se odebral na chatu a já se jal vozmo sestupovat zpět do civilizace.
    Opatrně, vědom si stavu svého obutí jsem projel první dvě zatáčky a ocitl se na dlouhé rovince, klesající k prudké 180ce. Na rovince byly vyjety čtyři páry kolejí, ve kterých mimojiné tekla voda, najel jsem tedy tak, abych je vozidlem přemostil, samozřejmě blíže středu vozovky a popustil jsem panu Newtonovi otěže, kterýžto ustálil rychlost vozu na 50-60kmh, rychlosti bezpečné vzhledem ke vzdálenosti do zatáčky. Co ale Teufel nechtěl, ze zatáčky podemnou vyjel stroj západní provenience, se značkami patřícími do bývalé DDR. Hun se, stejně jako já nacházel třetinou vozidla v protisměru a nastal tedy souboj nervů, kdo přeskočí koleje a uhne tomu druhému. Když jsem viděl, že Kraut se k tomu nemá, odhodlal jsem se učinit uhybný manévr sám.
    Stočil jsem tedy volant doprava a očekával dvojité drcnutí při přejetí vyjetých kolejí, ale vývoj situace mi rozhodně nedal za pravdu. Přední kola, stále slušně vedená odrbanými Barumkami poslušně převedla čumák Fáčka přes koleje, ale zadní, džejzeddý protektory zjistily, že v kolejích je bezva a pro obveselení šoféra se situace dá vyřešit i jinou výslednicí sil než je přimý směr. Jedno kolo tedy zůstalo v koleji a celé Fáčko se otočilo o 90° při současném přeměnění z dvoustopého silničního motorového vozidla na sáňky borové.
    Pohledem doleva jsem zjistil, že Němec se dostal do stavu "štajf" a místo vytvoření prostoru pro sáňkující veřejnost zastavil a nevěřícně se díval na blížící se sedmisetkilový tuningový nástroj.
    Nevím jak by to dopadlo, kdybych to byl býval vzdal, ale došlo mi že šlupička dveří mou osobu od jeho čumáku neochrání a tak jsem, naprosto podvědomě vrazil za dvě a přidal plyn ve snaze vyjet ze silnice do pangejtu. Celý manévr se zdařil možná lépe než jsem chtěl, Barumky ve sněhu zabraly, vytrhly zadní kola z koleje a Gábinka se při boční rychlosti cca 20 kmh zapíchla čumákem do závěje. Závěj se ukázala být dobrou brzdou, mezi mnou a Germánem zůstalo cca 10m místa. Po usazení zvířeného prašanu jsem seznal, že motor stále běží, stěrače stírají a blinkry blinkají, tedy vycouval jsem vlastní silou ze závěje, srovnal Gábinku zpět do polohy čumákem z kopce a při průjezdu kolem Němce stačil s úsměvem zamávat, jako kdyby ten manévr byl standartní výbavou českého horského jezdce.
    No a ve Vrchlábu jsem ke koření a rohlíkům přidal flašku bílého rumu.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 12:45:25     Reagovat
    Autor: TParanoik - Tparanoik
    Titulek:Re:
    Bílý rum? Alpský bílý rum? Tys potřeboval něco do vařiče? K ničemu jinýmu se to nehodí..... a jako palivo je to poněkud předražené.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 13:16:37     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re:
    V horách na to taky jezdí UAZy 69, ARO a jiné podobné zemědělské stroje:-).

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 16:19:03     Reagovat
    Autor: em - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Re:
    Popisovanú situáciu som minulú zimu zažíval denno denne, akurát na rovinke. Úzka cesta na poslednej dedine kde sa aj muchy otáčajú. Asi 200 metrový úsek kde v zime slnka a radlice nieto. Výsledkom vzhľadom na šírku vozovky sú nie 4, ale len 3 vyjazdené koľaje, hĺbky svetlej výšky prvej generácie Octavie. Sneh je však po zmenách teplôt zmenený na ľad, a ten je veľmi hrboľatý, preto každý jazdí v koľajach kde sa dočká aj kontaktu s asfaltom. Pri míňaní sa oproti idúcemu vozdilu nastáva podobná situácia ako v článku. Po vytočení volantu a miernom pridani plynu sa predná náprava vyškrabe na ľadovec, zato zadná tam ostane ešte pekných pár metrov, kým nenarazí na niečo zrnitejšie o čo sa chytí a vylezie taktiež von. Bez rozdielu či sú to zjazdené Barumky alebo nove Continentaly.

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 13:20:17     Reagovat
    Autor: Schmouddle - Schmouddle
    Titulek:Re: Re:
    Nene, ten ve Vrchlábu nemají, koupil jsem třtinový rum a nahoře na kopci osvobodil Havanu.:)

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 22:48:17     Reagovat
    Autor: Tparanoik - Tparanoik
    Titulek:Re: Re: Re:
    Vivat companiéros! Cuba libre!

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 22:15:47     Reagovat
    Autor: abraxas - abraxas99
    Titulek:Re:
    Ej v kolejích tekla voda a po nárazu se usadil zvířený prašan? Tady něco nesedí.. Jinak dobrý.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 22:24:56     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re:
    Možná někde nahoře něco tálo, takže po zemi tekla voda odněkud shora, kam svítilo slunce, zatímco na svahu dole ve stínu ještě pořád ležel poměrně čerstvý sníh, to se v zásadě stát může, zvlášť v horách, kde rozdíl teplot na severním a jižním svahu hory dovede být poměrně značný. Ostatně, koho by překvapila takováhle drobnost, od té doby, co zima končí v červenci a podzim začíná v srpnu...

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 13:19:15     Reagovat
    Autor: Schmouddle - Schmouddle
    Titulek:Re: Re: Re:
    Ano, ano, tak nějak to bylo..v kolejích tekla voda po ledovém podkladu a vedle silnice závěje sněhu, odhrnutého i navátého.

    Komentář ze dne: 10.06.2013 10:25:06     Reagovat
    Autor: RIK - RIK
    Titulek:exp
    Řízení auta jako většina činností vyžaduje získávání expu a čím víc člověk najede, tím větší získává zkušenosti, které může uplatňovat později.

    Mlaďasům lze doporučit, aby se od raného věku vyřádili na motokárách, získají tak cenné zkušenosti s řešením krizových situací, které je později v autě nevykolejí, ukojí svou potřebu dávky adrenalinu a vyzkouší si většinu začátečnických chyb bez toho, aby si u toho nějak výrazně rozbili čumec. Také budou mít šanci zjistit, jestli k řízení mají nebo nemají talent a podle toho se pak mohou zařídit.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 11:38:57     Reagovat
    Autor: Joker - Joker
    Titulek:Re: exp
    Od určité cenové hladiny mi auto přijde bezpečnější než motorka.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 13:19:17     Reagovat
    Autor: Toutou - Toutou
    Titulek:Re: Re: exp
    On psal o motokárách, ne motorkách :)

    Komentář ze dne: 10.06.2013 12:01:33     Reagovat
    Autor: Joker - Joker
    Titulek:
    Ohledně řidičských začátku souhlas.

    Druhá věc je ten úvodní příběh s alkoholem, jsou určitá pravidla (jako: "Kopnutí 400V mě nejspíš zabije na místě", "Nebezpečné chemikálie se nikdy neskladují blízko potravin a v podobných obalech", a podobně).
    K nim patří i "Neřídit ožralý*" a "Nenastupovat do auta řízeného ožralým člověkem".
    Ignorovat některé z těch pravidel považuji za soutěž o Darwinovu cenu.

    (* Ale nehodlám tvrdit, že každý, komu policejní alkoholtester ukáže nenulovou hodnotu, je nutně "ožralý")

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 14:12:37     Reagovat
    Autor: mhi - mhi
    Titulek:Re:
    Mam takovou peknou prihodu, kdyz jsem sel kupovat (resp. vybirat) pozemek na dum. Rozhodl jsem se, ze pujdu pesky, protoze toho clovek vic vnima nez kdyz jede autem. Byl to dobry napad, ovsem zacalo prset. Pri prekonavani cca 10km za mrholeni mi zcela dobrovolne zastavil fiatek (polsky) jestli nechci nekam hodit. Nebyl jsem tehdy dobry ridic, nicmene hrebinek mi v prvnim okamziku stoupnul - ten clovek se nebyl schopen temer rozjet. Nasledne jsem si vsiml alkoholickeho oderu a hromady flasek vyplnujici vesekry volny prostor v aute a doslo mi. Ujeli jsme asi 3km, zazitek hrozny, divil jsem se, ze jsme vubec dojeli. Podekoval jsem za svezeni a ze dal uz nechci, ze pro mne jede kamarad ;-).

    Pozdeji jsem stejne auto jeste chvili potkaval, pro zmenu jako vetsinou protijedouci ridic. Pokud nejelo, k nalezeni bylo casto pred jednou mistni hospodou (ktere dokonce hygienik zakazal varit, protoze meli nekvalitni vodu: tak jen cepuji pivo: dnes oblibena zastavka cyklistu).

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 15:07:08     Reagovat
    Autor: zarniwup - zarniwup
    Titulek:Re: Re:
    Podobné pojíždění s Favoritem "ještě jednou dva roky, pokud to ještě proleze technickou" na trase přivýdělek - hospoda - doma provozoval ještě nedávno otec jednoho mého příbuzného. Vždyť je to jen kousek, no ne? Po předchozích varováních, ať se na to už vysere, tomu udělala stopku až potvrzená informace, že na okrsku mají na dotyčného vypsánu extra odměnu v případě odchycení. A samozřejmě ujištění příbuzenstva, že se na žádnou pokutu skládat nebudou a dědek si to zaplatí sám.

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 17:55:15     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re:
    Já tam osobně mám i „nepředjíždím, když nemám nařízeno dost nebo nemám tolik nadbytečného výkonu, že bych to zvládl i s tunovým přívěsem“, „nejezdím na sněhu jak kokot“, „vím, že na mostech bývá námraza i když jsem to nutně neviděl na vlastní oči“ a podobně. Nic proti autorovi, ale muset se málem přizabít aby mi to došlo…nevím, to je asi nedostatek inteligenc nebo něco? Já prostě takové věci nemusím zkoušet. Mě stačí vidět výsledky ostatních, kteří to zkusili.

    Aneb tři úrovně poučení se: nepoučit se ani z vlastních chyb, poučit se z vlastních chyb, poučit se z chyb ostatních.

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 18:14:51     Reagovat
    Autor: Sinuhet - Sinuhet
    Titulek:Re: Re:
    Já autora úplně chápu.

    Jenom jsem si tohle nikdy nedovolil zkoušet, když jsem někoho vezl. Všechny průsery z nebezpečné jízdy jsem si vodsral sám. Ale autorovo vyprávění to v mnohém připomíná.

    Komentář ze dne: 10.06.2013 15:04:23     Reagovat
    Autor: Martin S. - seddli
    Titulek:Hezky
    Hezky se to cetlo. Tohle mne hodne pobavilo:

    "Hormony se s venkovní realitou vypořádaly bez zásadnějších problémů."

    "mě teda Michelin s Bridgestonem valit klíny do hlavy nebudou"

    :-)))))

    Komentář ze dne: 10.06.2013 17:39:11     Reagovat
    Autor: Killer Koly - Killer Koly
    Titulek:
    me to moc vtipne ani originalni neprijde. autor asi chtel vyjadrit, ze se ucil ridit jako 90% vsech ridicu radoby vtipnou D-F formou. me ucil ridit otec sotva jsem dosahl na pedaly jeho sluzebniho "slovenskeho ducata", tj S 1203. vzhledem k tomu, ze kazdou sebemensi ridicskou chybu nasledovala poradna facka, prezila to skodovka bez uhony a ja do autoskoly nastoupil jako ridic s cca desetiletou praxi a podobnym chybam jsem se vyhnul

     
    Komentář ze dne: 10.06.2013 17:53:18     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re:
    Tak jde to i bez facek.

    Na vsi malý gentleman přicházel do styku se stroji již od puberty taknějak samozřejmě.

    Začínalo to úkoly typu: "Hele mladej, cukni mi drobet s tim traktorem"

    a končilo letními brigádami ve stylu:

    "Hele, potřeboval bych tě tak na čtrnáct dnů do Horní Dolní."
    "Nojo, ale jak se tam dostanu? Chcete tuplovat, to je 2x denně tam a zpátky..."
    "Jo aha, ty ještě nemáš papíry? Notak si vem támhleto v kopřivách. Jezdi polňačkama, hlavně ať tě nechytěj! Neni tam baterka, tak si to parkuj na kopci. A dej si lepší pytel místo toho vokýnka."

    Takže autoškola bývala pak v podstatě formalita co se jízdy týká.

    Komentář ze dne: 11.06.2013 09:42:58     Reagovat
    Autor: MasoxCZ - Neregistrovaný
    Titulek:hlavní výhody čtyřkolky
    Dovolím si dvě výhody čtyřkolek doplnit:
    - čtyřkolka vás doveze až tam, kde už vám nikdo nepomůže (pokud kolem zrovna nejede rolba nebo lesní harvestor)
    - když v zatáčce utrhnete čtyřkolku, máte důvod si koupit novou. Teda v těch asi 2% případů kdy to přežijete nebo nejdete sedět za zabití někoho dalšího.
    Ono se to totiž má následovně:
    Předohrab má obrovskou výhodu v pasivní bezpečnosti nedotáčivosti; do překážky to narvete rypákem, což je nejodolnější část auta s největší deformační zónou, a navíc pásy a pytle tím směrem fungujou nejlíp.
    Zadohrab je sice bezva na ježdění a je to zábava, ale jen do momentu kdy se to nabourá. Protože v přetáčivým smyku se zpravidla bourá bokem a to je rozsudek smrti. Zaprvé to auto nevydrží a zlomí se, a zadruhé to je rána natvrdo do těla a to přežít nejde.
    Podstatný je, že dvoukolky s velkým předstihem zvedají ukazovák a varujou, že jde do tuhýho, a pozornej řidič má spoustu času ze smrťáku vycouvat se ctí. Teda pokud není naprostý hovado.

    No a to čtyřče ještě tuhle nevýhodu umocňuje na druhou. V zatáčce drží tak dlouho, že v momentě kdy začne ujíždět do boku, už není čas a prostor s tím cokoli udělat, a ze zatáčky díky tomu vyletí nejen bokem, ale navíc ještě není problém jet (jak je v článku uvedeno) zhruba dvojnásobnou rychlostí; takže pecka je to čtyřikrát větší. A to nerozdejchá ani Chuck Norris.

    A to píšu po víc než deseti letech a cca 600 tisících km se čtyřkolkama; 3 generace RAVky, Patrol, LandCruiser, Celica, Subaru Forrester, Legacy, Outback, oktávka Scout, Volvo S60, BMW. A díkybohu jsem se čtyřkolkou "boural" jen jednou, když se pode mnou propadla pluhem zahrnutá metrová škarpa.

    Komentář ze dne: 11.06.2013 10:05:34     Reagovat
    Autor: p3tiny - Petr L.
    Titulek:Autoškola ČB
    Zdravím,
    na začátek bych rád pochválil článek, autor zcela jistě ví, jak psát - je to zábavný, poučný a dobře se to čte.

    Toto není reklamní sdělení: Pokud někdo z jihočechů přemýšlí o tom, kam přihlásit svou ratolest do autoškoly, musím za sebe doporučit Míru Holbu z Budějic, kde jsem dělal papíry na doporučení kamaráda - dopraváka. Je to poměrně velká, svérázná a potetovaná osobnost, plešatej satanista a vášnivej motorkář, takže to není moc pro slabý povahy. Hlavně ale dovede naučit nejenom ovládat auto, ale taky řídit a uvědomovat si nebezpečí na silnici. Má vždycky jen pár míst, tak cca 8 na kurz a je skoro pořád plnej – kdo bude chtít, jde dohledat na netu / facebooku, věřím, že na něj najdete spoustu pozitivních referencí i jinde.

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 10:08:27     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Autoškola ČB
    Myslím, že učitel v autoškole MUSÍ být satanista zcela nevyhnutelně...

     
    Komentář ze dne: 11.06.2013 10:08:27     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Autoškola ČB
    Myslím, že učitel v autoškole MUSÍ být satanista zcela nevyhnutelně...

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:00:34     Reagovat
    Autor: lojza - lojza
    Titulek:Re: Autoškola ČB
    Kamarad - dopravak? :-O Proboha?

    Komentář ze dne: 11.06.2013 22:21:17     Reagovat
    Autor: misticjoe - misticjoe
    Titulek:no tak nevím
    Musím si také trochu přisadit k tomuto článku. Nedomnívám se, že náhody se dějí - jen málokterý člověk umí číst automobil, jeho chování a umí myslet tak nějak dopředu, případně dát na svůj instinkt. Také mám teprv kristova léta, ale přesto jsem od roku 2000 vystřídal několik automobilů (Ford Puma, Mondeo, Peugeot, Fiat, Jeep), najezdil nemálo kilometrů a setkal se situacemi, kdy jsem měl prdelku staženou jak japonská školačka - přesto jsem nikdy neboural a auto ani nijak jinak nezrušil. A to - někteří mě budou kamenovat a volat po trestu - jsem řidičák nezískal nijak zvlášť čestně. Možná ale právě proto nemám jediný bodík, přestože nejezdím jako důchodce. Podle mého to chce při řízení používat hlavně mozek a sžít se s autem. Pak už jde všechno snadno a pokud se člověk naučí rychle reagovat na demenci/vyfikundace jiných řidičů, pak je to jen lepší. A podotýkám, že většinu své řidičské praxe jsem si odjezdil v Praze, která je prý plná idiotů. co neumí řídit (říkají ti přespolní, kteří jsou vyděšení z každé zácpy, kruháče a trochu složitější křižovatky).
    Poroto si tedy troufám říct, že když někdo vyjede svým hustokhárem z piškotéky a provede si dobrovolnou dekapitaci, tak je opravdu kardinální blbec a dobře mu tak. Howg.

    Komentář ze dne: 12.06.2013 14:29:34     Reagovat
    Autor: Longsword - Longsword
    Titulek:
    Skvele napsany clanek!
    Taky jsem parkrat (presneji trikrat) v zivote koukal na zubatou dost kratkozrakym pohledem a musim podekovat svym andelum straznym za tvrdou reholi, kterou se mnou, jakozto mladym ridicem, meli (a obavam se, ze stale jeste tak trochu maji). Prvnim varovanim ze nejsem "vyjezdeny" bylo, kdyz, jakozto "konopek z lontu", zajel jsem do stovezate maticky a tak nejak si neuvedomil jak siroky muze byt stredovy ostruvek ... ted uz vim, ze hodne, dokonce tak, ze to odnesly (pouze!) obe leve pneumatiky a napravy to prezily bez zkriveni ... uprimne, byl jsem vice nez prekvapen a nakup novych pneumatik mi byl vcelku milym a jemnym poucenim: kdyz tam nevidis, tak se tam nehrn.
    Bohuzel napodruhe se ukazalo, ze chytremu napovez a blbeho ... no vite jak to je dal ... Na ceste z Celakovic na Ustecnou dalnici je "zkratka" zkrz nekolik vesnicek, za jednou z ni, prakticky na dohled dalnice, je dlouha prima cesta. A uprostred niceho pravouhla pravotociva zatacka. Ano, hadate spravne, v devadesati jsem si vsiml, ze projizdim kolem trojuhelnikove znacky s naznacenou zatackou, pouze jsem dal nohu z plynu ... ale to bylo asi tak vsechno, co jsem stihl, nebot v pristim okamziku cesta tak nejak koncila a dal se ubirala smerem spolujezdcovych dveri, malicky Colt vsak dal za dost svemu jmenu a preskociv prikop (vcelku hluboky a zarostly) dopadl naplocho na cerstve, avsak nehluboke, pole, minouc krovi z obou stran asi tak o sirku chlupu z ohambi Sashi Grey ... Ten moment, kdy jsem po dost slusnem soku opet nastartoval a vyjem blizkym sjezdem opet na cestu se jen tezko popisuje...
    Ze je fyzika svinstvo, co se ve skole dost podcenuje, jsme s kolegou overili pri ceste na LAN party z Plzne ku Praze. Colt (ano, stale jeste cvalajici ku prekvapeni memu i okoli) plne nalozen dvema 21 prstikovymi CRT monitory, dodnes pouzivanymi v posilovnach jako nejtezsi zavazi, dvema pocitaci, vybavou na petidenni "veselici" a dvema mladochy na prednich sedadlech si to sinul pod podjezd pod dalnici v rychlosti na kterou rozhodne nebyl onen podjezd staven. Ja, nenechavsi se zmast znackou 60 (kua co dela u dalnice sedesatka?) to mastil dobre osmdesat. Coz o to, dolu to jeste slo, ale pak to melo jit doleva a nasledovat doprava, jak to u podjedu obycejne byva. To vlevo jeste slo, jenze pak se v nasem pruhu objevila pred nami bila dodavka a vpravo to tak nejak "nechtelo" .. nakonec si to dalo rict prakticky po dvou kolech, vnejsich ... Kolega to okomentoval "prave jsem v osmnacti prodelal prvni infarkt" a ja radsi nekomentoval stav mych spodaru...
    Dotretice, a to uz me stalo slusnou radku pocitve vydelanych penizku, jsem s mym cerstvym novym dvoutunovym Misackem (L200) vyjel v predvanocni cas za kamarady v Irsku, neznaje cestu a s rizenim na "opacne" strane jeste neszity. Dopadlo to tak, ze jsem se vcelku intimne seznamil s fenomenem zde popisovanym jako "black ice". Jelikoz v Irsku dost prsi (v slabsich dnech asi tak jako posledni dva tydny v CR), zdejsi silnicari vymysleli specialni trik jak zamezit aquaplaningu. Zdejsi asfalt je velmi porovity z hrubych kamenu, nez kaminku, umoznujici vode zmizet z cesty jak nejrychleji to jde. Sice je to pak zahul na opotrebeni pneumatik, nebot adheze je tim padem nizsi, sice se na tom pak neda jezdit na in-linech, protoze pri tom doslova cvakaji zuby, ale v desti to ma to sve plusy. Nikoliv vsak v okamziku namrazy. To se tu nestava casto, muj petactyricetilety kolega videl snih na vlastni oci poprve pred tremi lety, nicmene stava se to. A v takovych okamzicich nastupuje fenomen cerneho ledu. Voda zmrzne na porovitem asfaltu a neni zpusob jak na to prijit. Vypada porad stejne, neni to "sklinka" jak ji zname z domova a ze je neco spatne pozna clovek az v okamziku, kdy mu ustreli zadni kolo (jako me), auto se v sedesatce zacne hrnout bokem k pravemu svahu (tady se prikopy u mensich cest tak nejak nepestuji), stale jeste tak ve ctyricitce to napere do muldy, cimz prorazi moje, tedy ridicovy dvere, urve sedacku ridice a nasneruje si to do protilehlych stromu o prumeru cca 20cm, ktere vyvrati. Sok to byl poradny, hlavne ten moment, kdy jsem se pokusil otevrit dvere a nakonec mi nezbylo, nez prolezt pres zadni sedacky, nedokazu si predstavit, kdyby to zacalo horet (chvala Buddhovi za diesel ;-) ). Nakonec me asi po pulhodine ze stromku za tazne vytahl okoloprojizdejici traktor, ja nastartoval a k memu prekvapeni i dojel zpet domu ... nedokazu a nechci si predstavit co by se stalo, kdybych jel ve svem starem Fordiku, myslim, ze by me vystrihavali.
    Pouceni je nasnade, kdyz uz bourat, tak pomalu a v necem, co je napul tank.
    Od te doby si davam joo velky pozor na (pod)zimni namrazu, radsi si to 4x4 zapnu a nez abych se nekde ritil "povolenou" rychlosti, radsi budu brzda brzdic...

    Komentář ze dne: 12.06.2013 18:59:05     Reagovat
    Autor: Karel Pánek - Neregistrovaný
    Titulek:Dříve narození?
    Já tak nějak jenom k poznámce, co dokážou později narození. Kolikrát jste zažil ten okamžik, kdy jedete poslední v dlouhé koloně vozidel ustálenou rychlostí a zjišťujete, že vlastně nemá cenu předjíždět, neboli poskakovat dopředu ob jedno auto, s ohledem na hustý provoz naproti. Když v tom zezadu se doslova přiřítí auto, které vás ještě stihne s rizikem předjet a zařadí se před vás, přestože vidí přes vaše auto dopředu, že dále to nepůjde. Dobře. Necháte si odstup a pokračujete. Když v tom se na další rovince přiřítí další takovýto magor a udělá vám to samé. A za ním další. Za volantem ovšem nesedí žádní později narození, ale ti velmi brzy narození. Sice možná už něco najeli, ale chybí jim něco v hlavě. Nějak to poslední dobou sleduji. Už si pomalu připadám jako blb a vždy se těším, aby mě dojel nějaký ten dříve narozený a já si nemusel trnout hrůzou, jestli ten, jak se tady říká zmrd, nebo vohnout mi nenaklepe auto.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:16:28     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Dříve narození?
    Co znamená "dále to nepůjde"?
    Nepůjde to teď, ani za chvíli, nebo snad až do konce cesty?
    A opravdu Vás irituje, jen když předjíždí s risikem nebo jste do toho to risiko zamíchal proto, aby Vaše rozhořčení vypadalo opodstatněněji?
    Ptám se, protože hovada, které předjetí v podobné situaci (byť zcela bez risika) rozpálí do běla, vídám poměrně běžně.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:21:28     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    no dobře, tak která, no...

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:23:17     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Re: Dříve narození?
    Sak... kur... jejda, chybka ... odvolávám, co jsem odvolal...

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:25:19     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Že si se na to nevysral, kdyby tam byla chyba, polovina lidí by si toho nevšimla a druhá polovina by to ignorovala...

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:29:04     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Jo, to tak, polovina si nevšimne, ale ta druhá to rozmázne a já abych se pýřil. Budu muset trochu zpomalit; od té doby, co jsem zapojil i druhý ukazovák, píšu strašně rychle a hlava halt občas nestíhá...

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:32:01     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Píšeš jako blesk? Tj. sem tam uhodíš?

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 19:34:18     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Přesně tak, jsem rychlejší než sračka po Gambáči. Občas dokonce napíšu myšlenku dřív, než mě napadne.

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 05:41:23     Reagovat
    Autor: Karel Pánek - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    Já jsem tam psal něco o tom, že mě to irituje? Kde jste to četl. Ba naopak vy dokazujete, že vás můj skrze pravdivý příspěvek dráždí a popuzuje, čili irituje. Také tam nic nepíšu o hovadech a rozpálení do běla. Jinak vás mohu ujistit, že se řadím v tomto směru mezi klidné řidiče, kteří si neťukají na čelo, nehoukají, neblikají, nedělají nájezdy a jiné podobné zhovadilosti, co dokáží právě zase ti s mladším datem narození. Já vůbec ani nekomentuji jízdu ostatních, protože to je zbytečné. A v tomto směru to právě irituje některé mé spolujezdce, kteří to nechápou. A to ,,dále nepůjde", to znamená právě v ten okamžik. To je právě ta řidičská vyzrálost, která se nedá naučit a přes to na ni zákon pamatuje. Říká se tomu předvídat okolnosti. A k vám bych dodal, čtěte Švejka, je to dobré. Protože by vás měla oslovit věta: ,, to je ten váš bratr zajisté stejné hovado, jako vy"?

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 13:30:14     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Re: Dříve narození?
    Vy jste samozřejmě nenapsal "mě to irituje", podobně jako jste nenapsal například "já jsem pitomec". Přesto jste obé vyjádřil zcela srozumitelně.
    Ale můžu se plést ... třeba mi vysvětlíte, jak lze chování druhého, jehož nazýváte magorem, odsuzovat, trnout z něho hrůzou ... a zároveň nebýt jeho chováním iritován.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 20:31:13     Reagovat
    Autor: Princ Krason - princkrason
    Titulek:Re: Dříve narození?
    Máte bohužel pravdu. Rozdíl mezi pohodovým ježděním např. v Holandsku a tady je právě vámi uvedený. Čechy jsou spolu se Srbskem skutečnou dopravní divočinou ve střední a západní Evropě. Je to patrně neschopností myslet o pár kroků dál a především chybějící pohoda v duši.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 21:11:03     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    Musím říci, že ve společnosti, jejímž hrdinou už není moudrý, mravný, rozhodný a statečný člověk pevných zásad, anobrž tělem i duchem slabý, unifikovaný, bezpohlavní a degenerovaný homo socialisticus, za sprostou almužnu v poníženém předklonu devótně olizující ruku svého pána byrokrata ... zní mému sluchu to slůvko „divočina“ čím dále příjemněji...

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 21:53:21     Reagovat
    Autor: D-FENS - D-FENS
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    No, vy možná jezdíte po západní Evropě denně, ale v té západní Evropě, ve které jezdím já, to nemohu v žádném případě potvrdit.

    Pokud například zlenivělý český řidič hodlá udržet tempo s německým městským provozem, posere se hrůzou do kalhot a pohoda z duše se mu vytratí.

    Tady je kurva pohoda. Na zelenou se nerozjíždí, zrychluje se vlažně, aby tédéíčko moc nežralo a nevodešlo turbo, lempluje se sto deset na dálnici v prostředním pruhu, no co aby ses neposral vole, přece nepojedu s kamiónama, do zatáček se najíždí krokem, protože na tlumiče se šetří šest výplatních období a přes železniční přejezdy se auto div že ne přenáší, za jízdy se vyřídí nějaký telefonáty, zanadává na pyráťy a pošťourá se v nose. To jsem jinde neviděl.

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 06:14:15     Reagovat
    Autor: Ygorek - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Re: Re: Dříve narození?
    Tomu se nedivím, já to neviděl ani tady.
    Teda až na to šťourání v nose.
    Někteří sousedi dělají i jiné věci s prstem v nose (nejspíš ti, co to odsloužili s bodákem v prdeli)

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 14:10:34     Reagovat
    Autor: RIK - RIK
    Titulek:Re: Re: Re: Dříve narození?
    No ono je to take kraj od kraje ... Po Praze a strednich Cechcach se jezdi pomerne dobre, je pravda, ze kdyz zavit do rodnych jiznich Cech, tak je to tam v prumeru o 30 pomalejsi. Neumim posoudit, jestli to v te Evrope neni take tak, samozrejme na dalnici a velkych mestech je to fofr a po okreskach a mensich vesnicich nemam tolik najeto.

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 15:14:49     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    Nesouhlasím. V NL se mi jezdí velmi nedobře, protože je tam zvykem tailovat tak, že u nás je to doménou pouze agresivních debilů. Domácí tvrdí, že je to v poho, zvykem apod., ale když jsem se koukal, co v těch na sebe nalepených autech holanďánci všechno stíhají, nevěřím moc tomu, že je to všechno v poho. Mám své auto rád, měl jsem na něm hodně věcí rozdělaných, vychytanejch a k hovnu mi jsou peníze jako účetní protihodnota postaršího stroje a nějaké to "já jsem nechtěl"...Rakousko to samý i když tam, kde jezdím já na sever od Vídně + pás od Blavy po Linz, jsou manýry hodně podobné těm v ČR a to vč. toho výše popsaného prasení.

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 15:25:38     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Dříve narození?
    Ovšem podle statistik to nejspíš opravdu v pohodě je...

    IMHO sem jen moc taháš své česko-moravské návyky a pak se divíš, když to funguje jinak :-) Holanďana by například nenapadlo projíždět centrem město, které má dálniční obchvat...

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 16:14:52     Reagovat
    Autor: pivko - pivko
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Není tohle spíš tím, že u nás žádné město, které má dálniční obchvat, není?

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 13:42:06     Reagovat
    Autor: root - Root
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Ale ano, Plzen, Brno, Otrava...

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 14:06:46     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Vyškov, Olomouc, Kroměříž, Prostějov...Hradec Králové...

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 15:30:15     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    Za sebe musím říct, že pokud jde jen o chování ostatních účatníků, jezdí se mi v Čechách srovnatelně s Holandskem, byť dementní dodržování rychlostních limitů (a pro jistotu ještě minus deset) člověka nepotěší.

    Stav komunikací je ovšem jiná věc - chybějící obchvaty měst, méně dálnic, šílený povrch, absence odbočovacích pruhů atd...

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 16:02:07     Reagovat
    Autor: kat - kat
    Titulek:Re: Re: Re: Dříve narození?
    Nejvýraznějším rozdílem souvisejícím s "dodržováním" je, dle mého názoru, průjezd okolo značky snižující rychlost. Zatímco jinde řidiči nechávají svá vozidla samovolně rychlost snížit, tady je u nemála řidičů zvykem použít brzdový pedál a to ještě na co nejkratším úseku.

    Stav komunikací bych rozšířil i na jejich okolí - nesekaná metrová tráva, chybějící příkopy nebo naopak rokle místo příkopu navazující na konec asfaltu, větve stromů a křovisek pravidelně orovnávané projíždějícími auty, různě vyvrácené značky,....

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 16:12:54     Reagovat
    Autor: pivko - pivko
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    No tak zrovna tohle bych řekl, že snad možná ještě víc děje v německy mluvících zemích - Ordnung muss sein. Kolikrát jsem si už říkal, že snad musí být vpředu nějaká kolona či bouračka, že tam tak zběsile brzděj, a ona jen na liniovce skočila 120ka.

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 16:59:49     Reagovat
    Autor: kat - kat
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Někde na dálnici se to stát může celkem rychle, na to stačí jeden trouba. Ale někde ve vesnicích, městech, tam se s tím nesetkávám, a když tak velmi málo.

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 13:46:53     Reagovat
    Autor: root - Root
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Asi jezdite do jineho Nemecka nez ja. Ale co vidam ja, tak se jezdiva limit + 10, na dalnicich pak pokud je limit, tak limit + 20 a nikdo to prilis neresi.

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 14:00:16     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Já taky asi jezdím do toho Pivkova Německa. Hlavně na zúžených úsecích ta hovada i za velmi řídkého provozu dodržují limit, často nastavený na nesmyslnou šedesátku, jako by se překročení trestalo smrtí. Když je to navíc magor v trochu širším autě, které nemá v oku a v ruce, je to tragedie, protože se nedá předjet ani malým autem.

     
    Komentář ze dne: 14.06.2013 14:11:54     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dříve narození?
    Já zase jezdím do Německa rootova (i když z těch dvaceti přes limit na dálnici bych možná trochu ubral).
    A přes to pivkovo Německo bohdá nikdy nepojedu, i kdybych si měl objížďkou přes rootovocestu prodloužit třeba dvojnásobně.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 22:07:12     Reagovat
    Autor: D-FENS - D-FENS
    Titulek:Re: Dříve narození?
    Jak mám chápat ty brzy narozené a pozdě narozené?

    Jako zda jsou donošení? To se pozná takhle skrz auto?

    Je brzy narozený ročník 1930 a pozdě narozený ročník 1995 nebo cestujeme v čase jako strašidla ze Spessartu?

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 22:23:55     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    Brzy narození jsou určitě po ránu, pozdě narození bych řekl v noci. Problém je tak mezi půlnocí a třetí ráno, tam těžko říci, jestli se narodili pozdě nebo brzo.

     
    Komentář ze dne: 12.06.2013 22:31:04     Reagovat
    Autor: coyot - Nezahualcoyotl
    Titulek:Re: Re: Dříve narození?
    Právě takhle skrz auto se to pozná bezpečně. Ti ne úplně donošení zpravidla skejsnou na konci štrůdlu a troubí na bezohledné donošené, kterými jsou (navzdory plynu na podlaze a kývání trupem) předjeti dřív, než stačí mezeru před sebou zavřít.

     
    Komentář ze dne: 13.06.2013 05:50:05     Reagovat
    Autor: LeMiserable - LeMiserable
    Titulek:Z Divadla Járy Cimrmana:
    Přenošené dítě (Ernest Hemingway povídku označil za nejsmutnější příběh světové literatury.)
    Jsem přenošené dítě, milostpaní. Když jsem se narodil, bylo mi dvanáct let. Od prsu mě matka nemohla odtrhnout, měl jsem již druhé zuby. Do první třídy mě přijali, až když mě matka oholila. V šedesáti jsem šel poprvé do tanečních, v sedmdesáti do učení. Za první vydělané peníze jsem si koupil třetí zuby a žebráckou hůl. Krejcárkem nepohrdnu, rád bych si koupil urnu, než je zdražej.

    Komentář ze dne: 13.06.2013 13:26:29     Reagovat
    Autor: rogerer - rogerer
    Titulek:Svatá pravda
    příjemný článek, myslím že si tímhle prošel asi každý (kromě pár namachrovanejch feťáků a alkoholiků...)...sám se po 10ti letech řízení občas dostanu do nějaké nové, mnou zaviněné, nedobré situace, s dobrým koncem, kde se pak kopu do hlavy...jak jsem jenom mohl... ALE důležitý je to brát jako ponaučení do příště... cesty jsou holt nevyzpytatelné a pořád je co se učit....hodně štětí všem.

    Komentář ze dne: 16.06.2013 19:04:23     Reagovat
    Autor: Tomas - thavetta
    Titulek:Pochvala
    Super napsáno, gratuluji před nataženým operačním systémem. Dovedu si to živě představit.

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.