Jak jedním tahem tunelovat 1.2mil denně, získat volební hlasy a ještě
utáhnout všem šrouby?
V Ostravě našli způsob, jak jedním rozhodnutím dosáhnout na první pohled
sobě si odporujících cílů. Přijít si k penězům z veřejné kasy, získat volební
hlasy mezi ovčí komunitou, a ještě připravit půdu pro další utáhnutí šroubů.
Problém
Je faktem, že v Ostravě a jejím okolí průmyslové fabriky vypouštějí
do ovzduší emise různých neřádů. Je také faktem, že v tomto regionu se
automobilová osobní doprava ani zdaleka svou intenzitou nedá srovnávat
s Brnem nebo dokonce s Prahou. I stalo se však v posledních měsících několikrát
to, že bylo naměřeno v ovzduší v celém kraji někde až čtyřnásobné překročení
limitů některých sledovaných látek.
Český hydrometeorologický ústav po zjištění, že je cosi špatně, vyhlásil
jeden z těch svých stavů a jakási doporučení. No, a protože novináři si
toho asi všimli a začali do toho drbat a lidi to začalo dokonce snad i
srát, tak politici zpozorněli. Stál před nimi standardní úkol: využít situace
ve svůj prospěch - tedy ukázat prstem na viníka, který nejlépe nebude jedním
z nich, vymyslet novou regulaci přinášející úředníkům více moci, získat
přízeň voličů a samozřejmě namastit si při tom vlastní kapsy.
Takže se pustili do práce. Přemýšleli, přemýšleli, až na to přišli.
Viník
Viníkem jsou osobní auta. Beztak jsou to stroje pirátů požírající kočárky
i s matkami. Dalším viníkem je Tonda Pařátek, co si topí doma starým sandálem.
O fabrikách v regionu raději pomlčet, ty totiž mažou v regionu na všech
politických úrovních a to hodně.
Správná medializace
Nyní je třeba toto zjištění viníka prodat voličům. Krok druhý, novinářské
onuce. Během několika dnů se objevily články o poletujícím humusu spolu
s řešením (!) prdelákovských.
Řešení
Městská hromadná doprava bude v takových na binec bohatých dnech zdarma.
Dále navrhneme zákon o kontrole, čím doma kdo topí. Nakonec nahodíme téma
bezplatné části D1 procházející městem.
Novináři o těchto řešeních psali zcela nekriticky a jako o hotové spáse.
Všichni přece vědí, že když bude socka zadarmo, tak vrazi kočárků přesednou
do smradlavých autobusů a tramvají a auta nebudou dále mořit ovzduší svými
jedy. A také když zakážeme topit papučemi, tak lidé se připojí na plyn,
nebo si pořídí ekologické domy a zateplí si kusem polystyrenu. Pak se sice
většina z nich půjde pást, ale mohou se za odměnu najíst třeba na předvolebním
meetingu socanů.
Teď ještě k tomu, jak se na tom nabalit. I stalo se, že dopravní podnik
vlastněný městem (!) a pár dalších menších dopravců, vyúčtuje městu něco
přes milion korun za každý den, kdy se jezdí kvůli smogu zdarma. Opravdu,
tomu se říká u nás v Prdelákově Doprava Zdarma ®. Kdo profituje z toho,
že DPO (Dopravní podnik Ostrava) bude v černých číslech na úkor rozpočtu
města, které nemá peníze na základní opravy komunikací, není třeba snad
dále rozvádět. A víte co? Nikdo z novinářských onucí nepsal o tom, co je
to za hnus, aby ti, jež MHD nepoužívají a nikdy používat nehodlají, platili
ostatním za dopravu zdarma. Naopak, psalo se spíše o tom, jak chudáčci
co mají předplacené dotované jízdné, to považují za nespravedlivé, protože
oni vlastně už zaplatili. A také samozřejmě psali o tom, jak ta hnusná
auta stále jezdí a jezdí a lidé jsou zlí, že nepřijímají pomocnou ruku
státu ve formě leštěných tyčí zdarma. Také ještě upřesním, že již nyní
v rámci standardního provozu DPO, město dotuje dopravní podnik fakticky
stejnou částkou, jako tento podnik vybere na jízdném. Toto se už v Prdelákově
bere za zcela normální způsob hospodaření městských podniků, které jsou
naoko vystaveny konkurenci soukromých firem.
Závěr
Političtí se prý domluvili s podniky, které jsou bez debat tím hlavním
původcem poletujícího humusu a překročených limitů, že podniky v takových
dnech nějak omezí svou výrobu. Někdo by i začal tleskat, bohužel už nikdo
z politiků ani novinářské onuce nezjišťuje, zda se tak děje. A dle všeho
neděje, nebo se to děje nedostatečně a opět jen na oko, neboť hnus poletuje
nad regionem stále. Vsadím své hořlavé sandály, že bude poletovat i v dalších
dnech a týdnech. Na co máme zákony, limity, hydrometeorologický ústav a
inspekci životního prostředí, když neexistuje vůle či pravomoc zdroj znečištění
razantně pokutovat či nadobro zastavit? Na hovno. Nejsem naivní a jsem
smířen s tím, že narodit se a bydlet v regionu, kde byly a budou fabriky,
znamená nést náklady v podobě smradlavého vzduchu a vyšší prašnosti. Však
také je to kompenzováno levnější cenou nemovitostí a spoustou pracovitých
Spoluobčanů. S čím se ale nehodlám smířit je, když někdo vysoko nad akceptovatelnou
standardní mez vypouští do ovzduší svůj neřád a ještě mi za to politici
chtějí utáhnout šrouby a přelívají mé daně do nehospodárného DPO. To už
je prostě moc. Zrušte regulace, zrušte ústavy a rozpusťte zastupitelstvo
města a krajské ouřady. Ušetřené peníze nechte lidem, ať se za ně časem
můžou třeba odstěhovat mimo dosah toho všeho.
Při psaní tohoto článku skončilo během posledního čtvrt roku asi páté
období, kdy jsme dle rad novinářské onuce a hydrometeorologů neměli vycházet,
používat auto a ani větrat, a kdy limity emisí byly v kraji razantně překročeny.
V regionu se skoro 20% nezaměstnaností však nevycházet asi nebude pro spoustu
lidí takový problém.
Vzpomeňte si na tyhle sračky, až Vás nějaký sběrač psích hoven, nebo
ozbrojený šimpanz, bude buzerovat za to, že máte prošlé emise na autě,
kouří se vám nějak moc z komínku, nebo v blízké budoucnosti nemáte zelenou
nálepku na předním skle svého V6.
Odkazy a citace
Nevětrat a nedýchat: "Žádáme spoluobčany, kteří žijí a podnikají
v ostravsko-karvinské oblasti, aby v těchto dnech svým jednáním minimalizovali
množství vypouštěných škodlivin do ovzduší," řekla už v pátek ČTK mluvčí
krajského úřadu Šárka Vlčková. (odkaz)
MHD
zdarma: “Jeden smogový den stát kolem jednoho miliónu korun. Nejvyšší
částku si stanovil Dopravní podnik Ostrava a to kolem 950 tisíc korun.
Cestující po městě přepravuje také Veolia Transport, TQM-holding a CK Maxner
- ta se nároků na úhradu dopravy vzdala. Ostrava chce také kvůli znečištěnému
ovzduší více tlačit na vládu. Kromě podané žaloby na stát zasílá ostravský
magistrát dopis ministru dopravy Vítu Bártovi (VV) se žádostí, aby nebyla
část dálnice D1 na území města zpoplatněna. V pátek 17. prosince vypukne
před Novou radnicí v Ostravě také demonstrace za lepší ovzduší.”
Perly lidského myšlení: “ "Aspoň něco se dělá..." Další cestující
je také docela naštvaná, má totiž takzvaný měsíčník. A žádné peníze se
jí vracet nebudou. „Myslím se, že by se měly spíše zefektivnit kontroly.
Kdyby bylo více platících, mohly by se jízdenky slevnit. To by možná přilákalo
více lidí do veřejné dopravy,“ řekla Martina z Ostravy. Petr Malík
dopravu za smogu zdarma chválí. „Aspoň něco se pro lidi dělá, když už
tu musíme dýchat takový vzduch. Už mám šestadvacet korun v kapse, svezl
jsem se zadarmo do města,“ vyčíslil Malík (odkaz)
Děti,
zůstaňte doma!
Opravdu? “Provozovatelé významných velkých průmyslových a energetických
zdrojů jsou povinni regulovat své zdroje dle schválených regulačních řádů”
(odkaz)
„Šestnáct stanic monitorujících stav ovzduší v kraji vykazuje enormní
hodnoty. Vyhlášený signál regulace proto stále trvá a pracovníci České
inspekce životního prostředí kontrolují dodržování regulačních řádů v průmyslových
podnicích.“ (odkaz)
Má
MHD zdarma smysl? ”Cílem je, aby řidiči nechali auta doma a omezili
tak množství exhalátů. Město za to ze svého rozpočtu platí dopravnímu podniku
i soukromým autobusovým dopravcům 1,2 milionu korun denně - náhradu za
ušlý zisk.”
Plné ordinace: http://www.tyden.cz/...
Opět
smog: “Šest z největších znečišťovatelů v kraji by podle nedávno
uzavřené dobrovolné dohody mělo začít omezovat výrobu.”
A samozřejmě navrhovaná represe taky přišla: Kontroly
doma co spalujete.
P.S: Během psaní článku nebyla spálena v mém bytě s dálkovým topením
ani jedna papuče.
26.02.2011 Fuseklos