Komentáře ke článku: Zelená do Vídně a zpět (ze dne 19.10.2008, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
...už jde posílat i ve formě smsky? 8o)
Vlak je drahej, auto je levnější, zábavnější a rychlejší...i přes všechny "benefity" jízdy železnou dráhou.
tedy: Je to pravda, všichni to vědí...a proto je to spíš nošení dříví do lesa.
Podat takové téma touto formou umožňuje velmi dobře definovat pojem "banalita".
|
|
Vy za 1000 Kč ujedete cca 600 km? Jestli máte auto na plyn pak ano, ale jinak ani náhodou...
|
|
|
Co se Vám na tom nezdá? Já ujedu za 1000,- Kč 641 km. Tedy průměrně.:-)
|
|
|
A je v tom jen benzin (nafta) nebo i amortizace?
|
|
|
Co se Vám na tom nezdá? Já ujedu za 1000,- Kč 641 km. Tedy průměrně.:-)
|
|
|
Kilometr od 1,1Kč po 1,3Kč, záleží jak se na to šlape. Tento příspěvek je jednoznačná reklama na LPG. :-)
|
|
|
BMW 118 d, průměr 5,2 l/100 km.:-) LPG ani náhodou. A podtýkám, že jezdím normálně, žádná honba za spotřebou.
|
|
|
Auto, jste dostal zdarma, provozní náplně a spotřební díly na BMW jsou taky zdarma ? Tohle vědět včas, tak jsem si šel vyzvednout BMW a nekupoval bych Hondu :-(
|
|
|
Nemá cenu rozvíjet tady flame, ale věřte, že já jsem si pořízení auta moc dobře i z finančního hlediska rozmyslel a myslím, že tak udělal každý inteligentní člověk.
|
|
|
To já samozřejmě taky. Ale kalkulovat náklady pouze cenou paliva a pak to porovnávat s komerčním přepravcem je solidní demagogie. Za cenu paliva se dá jezdit jedině pokud někdo poskytne hardware + vše související zadarmo.
Ono to není jenom pořizovací cena auta, ta je jednou zaplacená a vem ji čert, ale do každé cesty musím započítat opotřebení pneumatik, brzdových destiček, olej, vodu do ostřikovače, ..., a nemám-li 100 procentní havarijní pojistku tak musím uvažovat i riziko autnonehody. Posledně, když jsem jel z dobrého srdce delší trasu a říkal si, že mě to bude stát jen benzín, tak jsem měl na autě škodu za 60 000 km. Od té doby si zatraceně dobře uvědomuju, že ujetý kilometr v průměry nestojí jen palivo.
Ostatně ona totiž ani ta blbá plachetnice nefunguje zadarmo.
|
|
|
Konečně to někdo nazval pravým jménem - demagogie. Já sám si eviduju náklady na auto i když jezdím málo a mám starej střep. Vychází to na 10Kč/km a to jsem ještě některý věci zanedbal.
|
|
|
Určitě jsi zanedbal vodu do ostřikovačů, co? :)
|
|
|
|
v naší firmě máme takovou možnost,vypůjčit si firemní auto za náklady.
firma si prý neúčtuje zisk ..... prý
počítají si za fábku 8 korun za kilometr (je to včetně pohonných hmot.
|
|
|
To prave PROTO, ze jezdis malo.
Ja treba se svymi cca 40 000 kilometry rocne povazuju naklady jako povinne bruceni, havarijni pojisteni nebo rocni servis s vymenou oleje za zcela marginalni (nepresahujici 1CZK/km). Auto mam ctvrty rok bez nejake vyznamnejsi potreby servisu, takze pri mem najezdu a porizovaci cene se take nemusim vrhat z mostu s kamenem na krku. Celkove mam spocitano, ze jezdim za 1,6 CZK + benzin / km, tedy pri soucasne cene benzinu se v pohode a s rezervou vlezu do 4 CZK/km.
Pokud ti fakt vychazi cena pres 10 korun na kilometr, tak bych se byt tebou docela dost zamyslel, zda ma vubec smysl vlastnit auto a zda tech par km rocne nemuzes poresit pres pujcovny nebo taxiky...
|
|
|
Však já vim, že to je právě proto. Ale mít auto pro mě smysl rozhodně má - nevim jestli taxiky maj běžně cenu pod 10 korun za kilometr, asi moc ne. S půjčovnou by to bylo podobný. BTW už vidim ty problémy - určitě by mi jako na potvoru přivezli nějakou línou mrchu ve verzi holobyt, protože zrovna jiný volný neměli ;-)
|
|
|
Pujcovny jsou nahodou vyborna vec a divim se, ze je nevyuziva vic lidi.
(Taxiky ostatne taky:-))
|
|
|
Chtel jsem - kdyz jsem mel auto v servisu, Jenomze z kecu jako 150kc/den vyslo, ze pokud si pujcim na jeden vecer a 130km auto, zaplatim za nej asi 700kc. Za to mam pojizdneho Trabanta ...
Staci to zkusit a hned clovek vi, proc to nevyuziva vic lidi ...
|
|
|
Demagogie to je a není. Jednoznačnou demagogií dle mého názoru ale je označování Českých drah za komerčního dopravce. Nejen že "podnikají" na státem vybudované infrastruktuře za podmínek, které jsou jim šity na míru, ale navíc dostávají pravidelně i přímé dotace na každou pitomost.
Pravdou je, že současné podnikatelské prostředí v libovolné dopravě je nejrůznějšími státními zásahy deformováno natolik, že určit nějaké reálné náklady a ceny je zhola nemožné.
|
|
|
I kdyby ČD fungovaly bez dotací a cena jízdného by tak byla třeba dvojnásobná, tak porovnávat kompletní náklady na provoz jednoho vozidla pouze s náklady na energii u druhého vozidla je demagogie.
A nebo chceš tvrdit, že je košer tvrzení, že doprava pomocí plachetnice je zadarmo ?
|
|
|
Kdyz beru vsechny naklady na auto (vcetne amortizace pres ucetni odpisy, pojistek, servisu, pneumatik a benzinu), vychazi mi prumer kolem 4 CZK/km. Takze pri trase 2 x 255 km dlouhe (tam a zpatky) mi to vychazi kolem dvou tisicovek. Takze jsem stale jeste 300,- v plusu v porovnani s Ceskymi Drahami.
|
|
|
S tvým tvrzením problém nemám. Já se sice u našich aut na 4Kč/km nedostanu ani omylem, ale 4 Kč/km už zní docela rozumně. Měl jsem problém jenom s tím, že tu někdo považuje za reálné náklady pouze palivo.
|
|
|
Já těch 600km ujedu autem za asi 660kč vč. nákladů na olej a pneumatiky. Na motorce to dám asi za 1100 kč i se vším okolo + 2 zastávky v depó. Časově a zážitkově je to pak neporovnatelné 8o)
Mám low-cost automobil na benzin - Citroën C1, 1,0 VVT-i
|
|
|
Kde v ČR stojí litr benzínu 27 Kč?
|
|
|
Jakým cyklistickým veletočem ses dostal k ceně benzínu?
|
|
|
Žádným, matematikou pro základní školy.
|
|
|
Aha, už rozumím...pochopitelně tam má být 960 a ne 660. Je to má chyba.
|
|
|
No koukám, že se spotřebou jsem tvýmu autu ještě dost fandil (vzal jsem nejmenší výrobcem udávanou).
|
|
|
Jezdím mimo město za +/- 5l/100km a nejsem nejpomalejší. Spotřeba udávaná výrobcem mě až tak nezajímá.
|
|
|
Za 5 litru jedu pokud v americe vyhodim rychlost:)))
|
|
|
No já jaksi nemám C1, tak jsem musel vyjít z těch údajů od výrobce. To číslo mi přišlo podezřele nízký, proto jsem do toho začal šťourat.
|
|
|
OK. Spotřeby z papíru dosahuje akorát moje mladší sestra, která má C1 ráda a snaží se s ním jezdit veleopatrně, šetří ho a vůbec... Ta dokáže jet mimo obec za 4,6l/100km s tím, že nejezdí moc přes 90kmh a na dálnici si drží 120kmh. Jinak jsem minulý týden ve čt. tankoval ve ValMezu N95 za 28,10Kč/l
|
|
|
no zrovna odvčerejška leckde
|
|
|
Minulý týden (přesně 14.10. v 17:43) jsem na Tank-ONO Sokolov platil za litr Naturalu 95 26,90 kreditů.
|
|
|
Já už jsem přes 14 dní mimo ČR a naposledy stál benzín kolem 30 (29,90 nejnižší cena, co jsem viděl) tam, co bydlim.
Původně jsem to hodil do kalkulačky s kombinovanou spotřebou a vycházelo to někde kolem 25 za litr, pak jsem si řek, že to maj ty Japonci třeba vymakaný, že to v reálu bere míň než maj v tabulce, tak jsem vzal tu nejmenší udávanou a furt to vypadalo, že to auto snad benzín částečně vyrábí ;)
|
|
A co od tech zelenych jako cekate? Ze by se mely dalkove spoje dotovat, ponejvice ve prospech ÖBB?
|
|
Tuhle jsem jel z Prahy do ČB a světe padni! - nad mým křeslem nesvítila čtenářská lampička! Co s tím? Chtěl jsem nejdříve zmlátit průvodčího a zastrčit jeho oko do objímky lampičky namísto vadné žárovky, ale nakonec jsem se rozhodl si přesednout do křesla naproti, kde lampička svítila. Informační hodnota tohoto odstavečku je asi tak stejná, jako informační hodnota článku.
Jízdenka Euregio ČB - Wien (čtyřdenní zpáteční) mne stojí 270 Kč, ale to proto, že mám In-kartu. Pakliže bych jel z Pardubic, pak by mne jízda pro dvě osoby stála celkem 1094 + 530,- Kč (za předpokladu vlastnictví In-karty oběma pasažéry) s tím, že z Pardubic do Znojma pojedeme v erste klasse a dále ze Znojma do Vídně s využitím jízdenky EURegio Znojmo - Wien. Cena celkem srovnatelná s jízdou autem s tím, že nemusíme řídit, stresovat se v hustém silničním provozu, řešit, kam zaparkovat auto ve Vídni apod.
Pendolinem bych do Vídně rozhodně nejel, neboť tímto předraženým leštěným prdem jezdí fakt jen blázni nebo firemní cestující. Ostatně, o oblibě tohoto spoje svědčí statistika jeho vytíženosti, která se dlouhodobě pohybuje tuším kolem 30%. Jediná jeho výhoda je, že je to přímý spoj z Pardubic do Vídně. Myšlenkový veletoč v závěru článku už vůbec nechápu. Buď jste si udělali výlet Pendolinem, ať to stálo, co to stálo, pak se ale nedivte, že platíte SuperCity jízdenky, nebo jste chtěli ušetřit, pak jste mohli rovnou jet autem, případně si najít levnější spojení (viz příklad výše, nebo bus). Obecně ale platí, že díky nepřátelské cenové politice ČD se jednorázová jízda vlakem rozhodně nevyplatí. Situace by se změnila, kdyby ČD nabídly možnost objednat si jízdenku dopředu se slevou (podobně, jako to mají letecké společnosti nebo západní železniční dopravci).
Celkově je článek o ničem. Divím se D-Fensovi, že v poslední době zveřejňuje i takovéhle bláboly.
|
|
|
člověče, přes to znojmo to musí trvat strašně dlouho. navíc na této trase IMHO nejezdí nic, do čeho by měl gentleman otisknout podrážku své boty. (30 let staré vozy A a B ze zásady bojkotuji a tam, kde ČD nejezdí něčím lepším jejich služeb nevyužívám).
nedivím se tudíž, že autor srovnával co srovnával - ono se to totiž ke srovnání přímo nabízí.
|
|
|
Tuhle trasu neznám, ale třeba na trase ČB - Praha jezdí přečalouněné a vcelku dobře udržované vozy řady A. Dokonce i souprava EC vozů (Ex/EC 100/101 Jóže Plečnik) nám sem dvakrát denně jezdí :-). Je fakt, že staré áčko není nic moc, ale místní vozy jsou ještě to lepší z té rychlíkové sorty, co jsem u ČD zažil.
|
|
|
> Pakliže bych jel z Pardubic, pak by mne jízda pro dvě osoby stála celkem 1094 + 530,- Kč (za předpokladu vlastnictví In-karty oběma pasažéry) s tím, že z Pardubic do Znojma pojedeme v erste klasse a dále ze Znojma do Vídně s využitím jízdenky EURegio Znojmo - Wien
S tou IN-kartou to ale bude podobně jako s tou amortizací auta a ještě by mě zajímalo, který vlak vozí do Znojma ersteklasse a ne fünfteklasse umaštěná koženka...
Z Pardubic do Vídně vlakem pojede přes Znojmo jen pošuk, který si potřebuje dokázat, že "to vyjde"... No a "Leštěný prd" připomíná rétoriku diskuzního fora Českých drah, nepochybuju o tom, že autor povstal z řad tzv. šotoušů :-)
|
|
Ano vlak je drahy, ale auto neni jen benzin. Auto je i povinne ruceni, havarijni pojisteni, udrzba, dalnicni poplatky, zacpy na dalnici, nekdo musi ridit atd..
|
|
|
|
Auto je mj, taky to auto - když ho koupíš za 300 tisíc a ujedeš s nim 100 tisíc km, tak tě 1km stál přesně tři koruny jenom za auto. No něco utržíš, když ho pak prodáš. Tak dejme tomu 2,50Kč/km. Plus ty ostatní náklady.
|
|
|
A když pojede vlakem a auto nechá v garáži, jeho hodnota bude klesat zrovna tak a ještě zaplatí za vláček. Když pomineme fakt, že za vláček už jednou zaplatil jako daňový poplatník svým podílem na ca sedmigigové dotaci, kterou shrábly ČSD jako jediný a výhradní operátor v sektoru osobní dopravy.
|
|
|
Pneumatiky, olej, výměny dílů po x km, spojka a kde co dalšího... + pokles ceny ojetím... Myslím, že benzín netvoří ani polovinu nákladů.
Auto v garáži na ceně klesá, ale s najetými km ještě rychleji.
|
|
|
Ale s najetými kilometry zase klesá cena za 1km, že.
|
|
|
Ano, s najetými kilometry se rozloží fixní náklady a pokles ceny. Absolutní částka však vzroste.
|
|
|
To jsou poplatky, které nemá cenu započítávat. Auto(-a) bych měl tak jako tak, protože ho potřebuju například k dopravě po městě nebo do práce, v neposlední řadě proto, že mě to baví. Tím, že nejezdím vlakem nebo MHD, se mi tyto náklady rozpočítávají do víc km a stávají se čím dál víc marginální. Navíc nechytnu žloutenku, chřipku, blechy a podobný věci, bez kterých mi bude lépe a jejichž léčba by byla drahá a následky možný nevyčíslitelné.
Vzhledem k technické podstatě celé věci by vlak měl být levnější než auto a dokonce levnější než autobus, ale to by nesměl jeden výdělečný spoj vydělávat na tři nevýdělečné udržované se socialistickým záměrem zajištění dopravní obslužnosti v nějakých prdelích.
Osobně si myslím, že jet osobním autem ve třech do Vídně je celkem sociální záležitost. Ale jet sám jen se strojvedoucím v motorovém voze řady 810, tomu říkám opravdový luxus. Tuto scénku sleduji celkem pravidelně u železničního přejezdu, který mám poblíž bydliště.
|
|
|
No pak ale nemá cenu dělat nějaký srovnávací výpočty jestli je auto výhodnější než vlak.
|
|
|
Ale jo, má. Například z ČB do Phy se to vyplatí, protože ten vlak tam jede stejně dlouho a jízdenka tam a zpátky stojí asi pětikilo, navíc končí přímo v centru.
|
|
|
Hm. Ale než se domotáš na vlakáč? A navíc, stačí vzít jednu osobu do auta s sebou a poměr sil je zvrácen.
|
|
|
Asi's to špatně pochopil: DF v tomto případě vyzdvihuje výhodu ČD vůči autu...
|
|
|
Přesně 238 kaček IN-zpáteční v erste klasse :-).
|
|
|
Hm, to nevím, jaké ČD používáte, ale asi to budou jiné než já.
Do Práglu jezdím služebně vcelku pravidelně, vždy kupuji zpáteční první třídu, s in-kartou. A poslední měsíce mě (firmu) tato legrace pokaždé stála 428Kč...
|
|
|
Máte pravdu, beru zpět - ta cena je samozřejmě za JEDEN směr, zpáteční je 428 kaček. Mea culpa, omlouvám se za dezinformaci.
|
|
|
Dodatek: Do Práglu z ČB jezdím...
|
|
|
tak vědět, že v 810 budu akorát já a můj šofér, tak s tim snad do tý práce taky jezdim, ten prostor a výkon, kam se na to hrabe osobní automobil :-)
|
|
A milý autore... Je sice hezké, že tu počítáš cestu autem jen s benzinem, ale to je trochu zavádějící... Zkus si do toho započítat i amortizaci a padne ti brada... Tuším, že je to asi 3 koruny na kilometr.
Přesto nejsem nějakým zastáncem ČD. Taky si rád potrpím na osobní přepravu už jen právě z toho důvodu, že jsem líný a můžu si zastavit kde chci, jsem v autě opravdu jen se svými blízkými a hlavně, můžu si jet kdy chci a kam chci, což mi vlak neposkytne ani kdyby byl můj soukromý. A některé cesty jsou i daleko rychlejší autem než vlakem nebo busem. Viz. Do školy to mám 177 kilometrů a jezdím na kolej. Vlakem bych se táhl 3,5 hodiny, autem to mám sfouklé ani ne za 2 hodiny.
|
|
|
A teď si vem, že já mám školu v Mladé Boleslavi a bydlím v Českých Budějovicích.
Standardní jízdou v rámci rychlostních limitů to přejedu za méně než tři hodiny - autem.
Vlakem bych to jel více než pět a navíc počítám jenom čistý čas jízdy - kde je čas potřebný na dopravu k nádraží, čekání na vlak a dopravu od nádraží v místě cíle tam, kam potřebuji?
Hromadnou dopravou bych byl v řiti.
|
|
|
LOL, tak jak to počítám, moje Filcka má při svých 200k najetých kilometrech hodnotu zhruba -400 000 Kč.
To je dobrej blábol... :-D
|
|
|
|
"LOL", tady někdo buď žertuje nebo plácá nehorázné nesmysle :-) Aplikovat dnešní amortizaci na prastarou Felicii s její (kdo ví jestli vůbec) původní cenou nového kusu je skutečně výpočet k popukání.
|
|
|
Což ovšem znamená, že 3 koruny na kilometr není žádná obecná cena a odvíjí se to od mnoha dalších faktorů, že. ;-)
|
|
|
Prima. Mám C1 (ještě týden v záruce) za 199 900,- s DPH, které ta Lentilka stála v r. 2006. Má najeto 55 000km a podle propočtu amortizace 3,-kč/km už má vozík hodnotu asi jako moje měsíční výplata. Takže pokud do konce roku budu mít nějakých 63000km, tak od Nového roku budu už jezdit zadarmo, protože aparát nebude mít již žádnou hodnotu. Už se docela těším, až ti budu moci napsat, že jezdím za 1,85kč/km 8o)
|
|
|
Zkus spíš přečíst celé vlákno.
|
|
|
Hele...vozík je nový a v záruce (ještě 2 dny 8o) ) a tak lze vypočítat náklady na provoz (bez benzínu):
cena: 199.900,-
3x garančka á 3.500 + 3.000 brzdové obložení Brembo: 13.500,-
4x Barum Polaris 2, á 890: 3.560,-
4x přezutí letní-zimní a naopak, á 600: 2.400,-
Spotřeba 5,1l N95/100km (odhadnutý průměr) - teda asi 1,40 kč/km
Do konce 2leté záruky najeto +/- 55 000km.
Výpočet:
219 360kč : 55 000km = 3,98kč/km
3,98kč/km + 1,40kč/km (benzin) = 5,40Kč/km
Závěr: Už teď se mi nevyplatí v žádném případě jezdit MHD, za rok se mi nebude ekonomicky vyplácet hromadná doprava ani na větší vzdálenosti.
Např. teď jedu se sestřičkou kupovat její auto do Pelhřimova (z Brna), kde máme být v 11:00. Kdybychom jeli sockou, už jsme hodinu na cestě. Takhle se budu ještě hodinu flákat doma, pak jí zajedu pro snídani, vyzvednu ji u ní...a nepochybuju, že ze dveří vyjde sportovně-elegantní mladá dáma, no skoro jistě bude mít tlamku ještě trochu otlačenou od polštáře. A za to mi těch 5,40kč/km kurva-stojí 8o)
|
|
|
Já to beru podle toho, jak se to zhruba účtuje na firmě. Tam se nedělají rozdíly jestli je to Fileta nebo Maybach. Přesnou částku si už nepamatuju, ale měly by to být asi 3 koruny na kilometr.
A tak nějak si vem, kolik prachů už jsi do ní za těch 200 kilometrů narval. Nemyslím za benál, ale třeba povinné ručení, dálniční známky, opravy a já nevím, teď si nevzpomenu na další věci okolo. Nejde o to, jakou to auto má cenu, ale jde o to zaplatit z toho náklady na provoz. Jelikož ČD (potažmo přepravní společnosti) vozí lidi "ve velkém," náklady se jim rozmělní mezí víc lidí.
Proto se mi ten článek zdá tak trochu jako kec. Spousta lidí vidí okamžité náklady, ale nečekané nebo dlouhodobé náklady už jaksi ne. Říká se tomu "vidět si jen na špičku nosu."
|
|
|
Znovu se zeptám: Ty nemáš auto?
Auto bych měl tak jako tak. Tudíž bych i tak platil povinné ručení, dálniční známku, opravy apod.
Občas se mi holt vyplatí jet sockou (vlak, MHD, autobus) a občas autem. Občas autem musím, tudíž ho potřebuji vlastnit.
Takže špičku nosu vidíš leda tak ty.
|
|
|
Jenže s přístupem "auto bych měl tak jako tak" je srovnání s vlakem irelevantní -> auto bude vypadat vždycky výhodnější. Dopravce do ceny jízdenky musí promítnout veškerý náklady + nějakej zisk (dotace necháme stranou).
|
|
|
Ale ty dotace naopak stranou nenechavej, kdyz odmitas nechat stranou cenu auta! Schvalne kdo rozpocita na kolik kazdeho jednotliveho z nas CD uz prisly?
|
|
|
A autobusy a mestska hromadna! A dalnice a silnice vcetne externalit!
|
|
|
Fajn, tak to tam zkus nějak zakalkulovat.
|
|
|
Proc ja, ty jsi tady prece ten matematik ;-) Kdyz chces pocitat cenu auta, ktere stejne musime mit, tak pocitej i cenu CD, ktere stejne musime mit ;-)
|
|
|
Dotace jsem nechal stranou, protože nevím jak by se tam měly rozpočítat. Pokud máš nějakej nápad, sem s ním.
BTW jak tady někdo podotknul - do tý cesty autem bys měl započítat i cenu silnice/dálnice (kilometr dálnice stojí cca 300 milionů?). Opět mě nenapadá žádnej způsob, jak to udělat.
|
|
|
No a proto bych se na všechny vedlejší náklady vysral a počítal jen ty přímé. Tedy cena jízdenky versus cena za benzín. ;-)
A o tom je řeč v článku, že.
|
|
|
No to je věc názoru, někdo cenu auta nepovažuje za vedlejší náklad ;)
|
|
|
Tak ještě jednou:
Auto si nekupuju kvůli tomu, abych mohl jednou za uherák jet místo piňďolínem do Vídně autem. Kupuju si ho proto, abych byl mobilní. Neboť někdy je výhodnější jet autem, jindy vlakem a jindy zase autobusem. Tudíž auto mám tak jako tak. Z tohoto pohledu se mezi vedlejší (tudíž nepodstatné při porovnání výhod a nevýhod jedné konkrétní jízdy) náklady následující věci:
1. Běžná amortizace - tedy klesající cena vozu, ať už stojí, nebo jede - každé auto stárne a tím klesá jeho hodnota
2. Povinné ručení - musím mít tak jako tak, i kdybych do Vídně jel na tříkolce
3. Dálniční známka, letní zimní pneu atd. - toto se odvíjí od skutečných, celoročních potřeb. Rozhodně to neovlivňuje jedna jízda do Vídně
Naopak by se dalo do primárních nákladů započítat odpis motoru vzhledem k najetým kilometrům a tam se to odvíjí spíš od typu motoru, neboť jsou motory, které mají životnost na hranici 200k km a jsou motory, které zvládnou dvoj-, i trojnásobek.
Stejně tak bychom tedy u vlaků mohli započítat cenu, kterou jsme za ten verk zaplatili na daních.
Stajně tak za silniční, resp. železniční infrastrukturu.
Vzhledem k tomu, že se tyto náklady nedají přesně a objektivně vyčíslit, je dobré je pominout a počítat jen s konkrétní cenou benzín resp. jízdenka.
Dále je tu značný nepoměr v nákladech na transport autem, resp. vlakem jedné osoby, dvou osob, nebo více osob. Nehledě na možnosti transportu dalšího neživého materiálu.
Je jisté, že u dvou až pěti osob (plus další bordel) se poměr cena/výkon obrací ještě více ve prospěch automobilu.
No a nakonec jsou tu subjektivní argumenty, jako je pohodlí auta vs. pohodlí vlaku, řízení vs. neřízení, vzduchem přenosné choroby, osobní preference, záchodky v motorestech vs. záchodky ve vlaku, obžerstvení na cestě... atd. S těmi se také nedá počítat, protože každému vyhovuje něco jiného. Mně třeba auto přijde svobodnější a pohodlnější, než vlak, a to i přesto, že musím řídit. Je to naprosto subjektivní.
Tak, snad jsem to napsal dostečně podrobně.
|
|
|
Snad jen bych jeste pridal usporu na hotelu pri ceste luzkovym vozem. Ale to je asi tak vsecho:-)
|
|
|
No, já bych ještě zmínil amortizaci proprděné autosedačky.
Nedávno tady aleff sugestivně vyprávěl o fekálních konstantách v každém prdu, tak jsem okamžitě začal shánět nové sedačky do Felicie.
|
|
|
Auto vlastním a platím si veškeré náklady s vlastněním auta spojené. Najezdím s ním tak nějak průměrně kilometrů (cca 20 000 - 30 000 za rok).
Argument, že "auto bych měl tak jako tak" je celkem chatrný. Já autem jezdím s tím, že je mi jasné, že finančně (pokud s sebou nebudu nikoho vozit) se mi auto zas až tak nevyplatí, jelikož do auta musíš cpát i jiné peníze, ne jen benzin. Autobus nebo vlak zaplatíš jednorázově, dopravíš se z bodu A do bodu B, zbytek doklušeš pěšky a o víc se nestaráš.
Když ale vezmu v úvahu i jiné faktory, auto se pro mě stává neocenitelným pomocníkem. Příkladem může být soukromí, popř. volnost pohybu.
Je ale kravina dělat bilanci, co že je teda výhodnější, jestli auto nebo veřejná doprava a nezapočítat do toho všechno. Ono, kdyby to tam autor opravdu započítal, byla by to asi propagace cenové politiky českých drah a to se tady asi moc nenosí... Tím nekritizuju tento web, jelikož je to velmi přínosný web, ale tenhle článek je ptákovina.
|
|
|
Co se týče toho "všechno..." Je fakt, jak se píše výš, třeba ty daně nebo dotace se do toho budou započítávat těžko, to jsou už ale náklady, které nejsou bezprostředně spjaté s autem. Jezdit se může i po polních cestách, což nám správci jednotlivých silnic na některých úsecích s oblibou demonstrují. Proto berme v úvahu to, co je spojeno s bezprostředním provozem auta. Viz. DZ, díly apod.
|
|
|
No tak to vem v úvahu a spočítej to vzhledem k jedné konkrétní cestě do Vídně. ;-)
|
|
|
To není zas až takový problém. jak jsem psal nahoře tu amortizaci, tak to nejsou 3 koruny, ale 4,8 Kč/+ km. To platí firma zaměstnanci, jež jezdí svým autem na služební cesty nebo musí zařizovat věci pro firmu. Mělo by to pokrýt veškeré náklady s autem spojené (mimo PHM, jež se platí zvlášť). Je jedno jestli je v autě 8 litrový motor a auto je poruchové nebo je v tom nějaké 2 válcové koťátko, které nemá ani jednu poruchu od výroby.
Čili, jízdenka z Pardubic do Vídně a zpět stojí 2500 Kč. To se nemění.
Auto... Budu počítat svou Xantii 1,6i se spotřebou 7 litrů/100 km a vzdálenost tam i zpět 600 km. Cena benzinu je u čerpačky v našem městě za 29,90 Kč/l a není to nejlevnější čerpačka ve městě.
7 litrů x 6 = 42 litrů benzinu na 600 km. 42 litrů x cca 29,90 = 1255,8 Kč jen za benzin. Amortizace, která je paušální na veškerá vozidla dělá ony 4,80 Kč/km. 4,8 x 600 = 2880 Kč.
Čili 2880 + 1255,8 Kč = 4135,8 Kč. Tolik vyjde cesta autem. se vším všudy.
Jak někdo psal výš, subjektivině na konkrétní auto to vypočítat snad ani nelze, proto beru konstantu, která se, jak jsem psal výš, používá na firmě.
|
|
|
Se vším všudy... Teda pokud budeme brát onu cestu a ne třeba ony daně, že?
Cena benzinu není ani nejlevnější ani nejdražší ve městě.
|
|
|
Pokud bereš amortizaci služebního vozu, která je paušální, tak to zřejmě vychází tak, jak říkáš. Odpisy služebního auta jsou extrémní, to ví každý, kdo si v takovém kdy aspoň jednou vozil prdel.
Tudíž lze tedy maximálně prohlásit, že tvoje služební auto, versus pendolíno vyjde při cestě do Vídně dráž. Ale nemůžeš říci, že je to obecné pravidlo.
No a pak je tady další taková drobnost. Služební auto si může firma alespoň zčásti odepsat z daní. Takže jsme zase u těch zasranejch daní, že. ;-)
|
|
|
Amortizace, odpisy...
Není ona částka cestovní náhradou?
Tedy penězi, které dostanu co náhradu*) za použití svého majetku ve prospěch zaměstnavatele a které nedaním?
Zatímco služební auto vstupuje do účetnictví svou pořizovací cenou a náklady na provoz...a odepisuje se?
A to nijak extrémně, vzhledem k délce odpisování?
Firma si zahrne do nákladů daňové odpisy ze služebního auta, ty nemají nic společného s faktickou aktuální cenou auta, takže daňově odepsané auto lze buď celá léta používat dál, nebo ho prodat a zdanit příjem z prodeje. Daňový odpis je amortizací daňovou, nikoli fyzickou.
Atd., ale od toho je tu přece moussa ;-).
_____
*) Viz bratr Čunek.
Stojí - li mě kilometr veřejnou dopravou 1 Kč a kilometr autem 5 Kč (Náhrada + benzín) a zařídím - li si, že mohu účtovat auto a jezdit veřejnou dopravou, vydělám nezdaněné 4 Kč na 1 km, za 250 000 km 1M Kč (příklad). Stojí - li mi na dvoře Pontiac Trans - Am 5,7 (a fyzicky ani nemusí), je výdělek ještě radostnější....
|
|
|
rušíš, moussu zachvátila lenora, moussa nepracuje, odpočívá
je to náhrada za "ošoupání" vlastního, resp. jiného než zaměstnavatelova auta nebo i traktoru (u traktoru je myslím sazba dvojnásobná :-) ), zaměstnanec jí nedaní, pro zaměstnavatele je daňově uznatelná. Nechce se mi to hledat, ale myslím, že je pro letošní rok 3,80 Kč.
Osobní auto je možné daňově odepisovat 5 let, to zhruba odpovídá životnosti služebního auta, takže to sice částečně zohledňuje aktuální cenu, ale prodejní může být úplně jinde . .
Lepší je nechat si proplácet náhrady za cesty domů a domů jezdit vždy služebním autem s řidičem, to je lepší vejvar než se trmácet veřejnou :-)).
|
|
|
Nenene, nejde o služební auto, jde o auto, které je zaměstnancovo (ne firmy) a plní s ním úkoly pro zaměstnavatele. Tohle se z pravidla děje u menších firem, které nemají na služební auta pro zaměstnance.
|
|
|
technická: nemusí být přímo zaměstnancovo, nesmí být zaměstnavatele
|
|
|
Máš pravdu. Jen jsem to trochu zjednodušil.
|
|
Málo se díváte na televizi. Je to asi týden, když tam někdo od drah komentoval zdražení jízdného ai takto: "Vlaky nebudou osobním automobilům konkurovat cenou, ale kvalitou, spolehlivostí a pohodlím." Nebo tak nějak, přesnou citaci si bohužel nepamatuji. Takže je jasný, že dráhy jsou pro bohatý a my socky chtě nechtě budeme jezdit nepohodlně osobníma autama.
|
|
|
Jestli je to pravda, pak je to jasný důkaz toho, že GŘ ČD je odtržené od reality a tedy nic nového pod sluncem :-).
|
|
|
Mám lepší nápad. Konkurovat celkově dobrodružným pojetím.
Autem to je vopruz. Pořád někam jedete, stereo, klimatizace, anatomický sedačky, to je pro metrosexuály a gaye. Správnej chlapskej zážitek garantují zaručeně neprodyšné koženkové sedačky. Vagóny ČSD jsou pravidelně myty a uklízeny (každého 29. února) a typický zatuchlý smrad z vás vyžene Hugo Bosse natotata. Možná chytnete žloutenku a budete moct čtrnáct dní čumět sestřičkám na infekčním na zadek a spol. Když nechytnete žloutenku, chytnete blechy. Kdo přinese do dopravní kanceláře 199 blech, bude slosován o kilometrickou banku na rok 2009. Kdo není dost hustej, může si dopřát návštěvu adventurního záchoda nebo vypadnutí z dveří, jejichž "mechanismus správně funguje".
|
|
|
Ale no tak, DF, zase to nehoň do extrému. Já vlakem jezdím skoro pořád a zatím jsem nic závadného nechytil. Ale třeba si těmi jízdami Tebou tak obávaným vlakem posiluji imunitu či kýho výra.
Prosím více soudnosti, tohle přehánění mi od Tebe rozhodně nesedí.
|
|
|
No, on moc nepřehání. Jsem každodenním uživatelem vlakové přepravy, pravda osobní a ne rychlíkové. Ještě jsem u dveří nezaznamenal odér ze záchodků jiný, než kvality pěkného smradu. Koženková sedadla by kriminalistům třeba z L.A. zejména v létě vydala svědectví na sáhodlouhý román, pokud by se tedy vůbec v té směsici potu a bůhvíčeho ještě vyznali. Jo a dveře? Přál bych vidět, kterak jdou dveře, u nichž je cedule Za jízdy neotvírat, naprosto v pohodě při dojíždění do zastávky otevřít a u nich stojí nedočkavci, aby už už vystoupili. Na co si však nemůžu stěžovat, je dochvilnost. Za poslední cca. dva roky se mi nestalo, aby měl vlak zpoždění, a to jsem ochoten tolerovat cca. 5 minut....
|
|
|
No tak já nevím jak vlak, tím jsem nejel už asi dva roky, ale v MHD jsem chytnul kde co. Snad jenom filcky ještě ne.
|
|
|
A takovej krásnej kádrovej posudek jste měl...a teď syfilis...
Fakt fšechno krom filcek?
8o)
|
|
|
I kapavku...?
Tvrdě přeháníš, i když v době chřipkové epidemie neznám lepší místo, kterak nějakou tu kapku z kapénkové infekce chytit. Možná tak ještě plná ordinace chrchlajících pacošů je na to lepší.
|
|
|
Já nějak nevím, ale pokud jsem kdy něco chytl, tak to nebylo ani tak v MHD, jako spíše u zákazníka nebo v krámě. MHD teď moc nejezdím, protože všude dojdu nebo dojedu na kole/autem, ve vlaku je to riziko nákazy ještě menší, protože jezdím převážně první třídou a ta je obvykle prázdná. Jakmile se mnou v kupé sedí ještě jeden člověk, beru to jako známku toho, že zbytek vlaku asi bude zaplněn do posledního místa; kromě toho v první třídě obvykle nejezdí socky, ale spíše lidé na určité úrovni, kteří alespoň při kýchnutí strčí před nos kapesník.
|
|
|
Tak zas pořát lepší, než kdyby se naše drahé ČD inspirovaly od soudruhů v Indii. To by byl teprv adrenalin k nezaplacení.
|
|
|
No jo, jenze vetsina obyvatel CR ma jaksi "lidove" automobily, kde klimatizace, anatomicke sedacky a jine komfortni vybaveni zpravidla chybi (viz zde oblibena "Fabia holobyt edition"). A s tim "porad nekam jedete" to take neni uplne jednoznacne. Napriklad ja ze Statlu do Maticky jezdim uz vyhradne vlakem, protoze cekat jednu az tri hodiny v kolone pred nuselakem neni zrovna moje predstava o tom "nekam jet". Nehlede na to, ze vzhledem k tem kolonam ten vlak nezridka vyjde i rychleji (kazda stanice vlaku ma pod sebou zastavku metra), coz je pro me dulezitejsi nez nejakych par stovek do chrtanu socialistickych CD.
Ale jinak to s tim uklidem a smradem, to je jasny. A mimochodem, se zloutenkou muzete pobyt v nemocnici treba i pul roku...
|
|
|
Jiste, asi jsou trasy kde vyjde vlak lepe. Ale bez obav, i na ty dojde. Zamerem preci neni vozit vice cestujicich, ale naopak tu chamrad vyhnat - pak se daleko lepe demonstruje ztratovost a tim padem ziskavaji dotace. Proc tedy nekoho vozit kdyz lze penize ziskat snaz?
|
|
Ještě je jedna možnost, jak se levně dostat do Vídně. Jednodenní výlet s cestovkou. Loni v prosinci to stálo 650 čechokreditů na osobu :-) Ve Vídni jsme byli v 8:30 ráno a odjíždělo se 18:30.
|
|
Jsem ted nucen jezdit casto pracovne na trase Praha-Brno a musim pendolino pochvalit. je to drahy jako krava, ale clovek si muze dat na stolecek notebook a cestou pracovat, misto toho aby sedel za volantem a uzival si patecni a nedelni D1. A casovy rozdil mezi vlakem a autobusem neni skoro zadny. Z Florence na Grand jede bus 2.5 hodiny, kdyz se nikde neprevrhne kamion nebo tak neco, coz neni na D1 tak uplne zridkavy jev. Za ten samy cas jede pindolino z Holesovic na to same misto. Je to cisty, klimatizovany (v lete i v zime k nezaplaceni) a pohodlny. Az to doopravdy zprivatizujou a bude na kolejich pusobit trebas i studentagency se zasuvkou a internetem u kazde sedacky bude to fajn. Ale na statni moloch to cenim jako prekvapive kvalitni byt predrazeny produkt (obvykle cekam predrazeny a nekvalitni)
|
|
... je to asi měsíc a půl, co mě zvedlo z postele prohlášení jednoho ČD-papaláše v TV pořadu Máte slovo, kdy na adresu nefunkčních blokovacích zařízení dveří prohlásil toto: "My bychom samozřejmě mohli ta odebraná blokovací zařízení znovu namontovat, ale brání nám náklady na realizaci. Osadit čtyři dveře jednoho vozu blokovacím zařízením vyjde přibližně na 300 000 Kč". Do toho vstoupil jeden asi odborník, který byl v pořadu jako protistrana, a namítnul, že ta blokovací zařízení byla odebrána výrobci vozů na žádost odběratele (tedy ČD) před jejich uvedením do provozu (!!!) a žádal vysvětlení, proč se tak stalo. Odpovědí byla pohotová reakce: "No vidíte, a těch 300 000 korun se týká jen těch vozů, ze kterých bylo blokovací zařízení odebráno. Pokud namontováno nebylo nikdy v minulosti, je třeba udělat přípravu a cena se pak navýší až na 1 000 000 korun za vůz. A kde my na to máme vzít. když jsme ve ztrátě? Při našem vozovém parku se jedná o náklady v řádech miliard korun.....". Nějak mi nejde do hlavy ten milion - dá se za něj totiž nakoupit buď jedno BMW nebo čtyři elektromagnetické západky na dveře... Jsem v těchto otázkách laik (až na to, že jsem vlakem týden co týden dojížděl za studiem na trase Přerov - Praha a nasbíral si tak nekonečnou řádku psychosociálních zážitků až do konce života) a budu rád, když mi někdo ukáže, že se mýlím, když podezřívám vedení ČD z neefektivního hospodaření a dokonce si myslím, že je to pěknej bordel...
|
|
|
Já ten link neuváděl jako absolutní pravdu, ale jen jako alternativu k rozvleklým diskuzím výše, kde to pomalu každý druhý nějak kalkuloval. Podstatný je fakt, že auto nejezdí jen na palivo, ale že pořád vyjde levněji než taxík a ve více lidech i než vlak.
Ohledně výdrže a servisu na Škody se nehádám, jezdil jsem 2 firemní, ale servis jsem neřešil - když se mi něco nezdálo, vzal jsem si referenčák a opravu včetně logistiky obstaral servis, účet pak finanční oddělení, já řešil jen klíčky za klíčky.
Osobně po tragických zkušenostech s auty evropské provenience (zaviněné nejspíš nedostatkem znalostí a vychcaností bazarzmrdů) jezdím japonce a na poměr Kč/km upřímně řečeno kálím. Zajímá mne jen jak často mě auto někde "nechá", ale kolik stojí gumy, pojistka nebo olej je i u zadku. Hrubý x-letý odhad může být někde přes 10 Kč na kilometr.
Ad emise vs. vlak - ano, vlak má možná menší valivý odpor, ale táhne s sebou naprosto neuvěřitelnou váhu navíc, která nekoresponduje s váhou převáženého nákladu (tedy pokud veze lidi, nákladní vlaky jsou jiná kategorie, tam je to oproti kamionům jasná převaha). A ačkoliv možná spotřebuje v závěru méně paliva na "osobokilometr", tak se tím pořád nestává ekologičtějším. Důvod je prostý - vozový park ČD co se dieselových lokomotiv týče není zrovna přehlídkou nejmodernějších technologií ala filtr pevných částic atd. A převod tepelné energie z pálení fosilií na pohyb přes elektřinu a rozvodnou síť je jeden z nejméně efektivních co znám a jeho jedinou výhodou je snazší kontrola emisí, protože se jejich zdroj centralizuje (elektrárny). Moderní zážehové motory v automobilech jsou oproti tomu na vrcholu pomyslného žebříčku efektivity využití energie, minimalizace emisí a zachytávání zbytku.
|
|
|
Omlouvám se, to patřilo pod můj příspěvek vespod.
|
|
|
Ne, nejsou. Sorry. Najdete si ta cisla. Nebo chcete tvrdit, ze hromada spalovacich motoru je efektivnejsi nez elektrarensky proces o stejnem vykonu? Tak proc si tu elektrinu, u vsech certu, nevyrabime generatory, kdyz je to vyhodnejsi?
Zapominate taky na to, ze vlak si energii bere predevsim pri rozjezdu.
Je-li mensi spotreba na osobokilometr, jsou na osobokilometr logicky mensi i emise.
|
|
|
Těžko říct, možná se pletu, závisí to na konečné aplikační kalkulaci.
Ale obecně je například uhelná elektrárna efektivní z cca. 30%, ale díky ztrátám přenosové soustavy a dalším ztrátám při převodu na mechanickou energii ve výsledku elektrický pohon efektivní pouze z 10%. Naproti tomu dnešní zážehové motory jsou (tepelně) efektivní z cca. 26% a v převodu na mechanické součásti mají cirka 96% účinnost. Tzn. ve výsledku to dává +/- 20% účinnost, alespoň tedy tato čísla se uváděla u aut vyrobených okolo r. 2000.
Při stejném zatížení osoba/kilogram (které ovšem v reálu vychází lépe pro osobní automobil) a stejné technice jízdy (která právě stejná není a rozdíl nejsem schopen dopočítat exaktně) by tedy automobil byl 2x efektivnější než elektrická lokomotiva.
Tak a teď babo raď ;-)))))
|
|
|
Člověče, jak jste na takový blábol přišel? Vlak je sice těžký, ale nezapomeňte, že energie se dává hlavně do rozjezdu nebo do záběru v extrémním stoupání, většinu jízdy si dieselová lokomotiva pobublává na volnoběh nebo na nejnižší výkonové stupně; vlak hodně často jede "výběhem", kdy využívá nízkého valivého odporu a jede setrvačností i pěkných pár kilometrů. U elektrických lokomotiv je situace ještě jednodušší - kupříkladu řady 16x a 36x ("pershingy" a "esa" - jedny z nejpočetnějších lokomotivních řad u ČD) si dokážou díky elektronické regulaci výkonu a řídícímu systému dávkovat energii, potřebnou k rozjezdu a jízdě, tak, že hnací kola jsou na hranici prokluzu (tedy se využívá nejvyššího kroutícího momentu) při příznivé spotřebě elektrického proudu. Pokud by elektrická trakční soustava podporovala odběry proudů, vzniklých rekuperací při brždění elektromotory, hospodárnost elektrických lokomotiv by se ještě zvýšila a náklady na spotřebu elektrické energie snížily. Rozhodně je levnější a ekologičtější provozovat jednu elektrárnu a tisíce elektrických lokomotiv, než desetitisíce aut.
|
|
|
Hele Ty zase ve své lásce k železnici předvádíš pravý opak. Vlaky mají spoustu výhod, některé z nich dokonce i v podání ČD, ale nemá cenu zakrývat, že existují i velmi problematické aspekty železniční dopravy.
A jedním z nich bez diskuse je i velmi vysoká hmotnost soupravy, připadající na jednu přepravovanou osobu. Hlavně na méně vytížených spojích to nabývá extrémních měřítek, kdy dvacetitunový Orchestrion (či dvakrát tak těžká Regionova jednotka) veze jednoho či dva lidi. Menší valivý odpor apod. to zvládnou kompensovat jen do určité míry.
|
|
|
Neni uplne fer mluvit o nizky obsazenosti. Casto je to kvuli tomu, ze holt v urcitych casech smeruji prepravni proudy jednim smerem - rano vozim lidi do mest, odpoledne z mest. Nicmene i ve spickach musim pendlovat opacnym smerem a tam vznika ten dojem "neobsazenych vlaku".
Fer by tedy bylo brat prumernou obsazenost, ne jeden sukafon vytrzenej z kontextu. Nesmime zapominat, ze zatimco nekde je zeleznice rekneme zbytna dopravni zaloha, jinde (treba v okoli Prahy) plni roli tezko nahraditelne kapacitni dopravy.
No a pokud je obsazenost nizka porad, je to chyba nebo zamer objednavatele a tedy i jeho boj. Pro me za me takovou linku zrusme; obhajovat ji asi nebude nikdo.
|
|
|
Ale jo, v tomhle se shodneme. Jenže je to právě ta pitomá politicky diktovaná a těžce dotovaná dopravní obslužnost, do zbytečně diskredituje železnici jako celek.
Mimochodem, na téma řešení asymetrických a jinak nerovnoměrných dopravních toků na železnici jsem před časem četl zajímavou práci, jen teď nemohu najít link. Byla tam navrhována zajímavá řešení třeba pro relace s různým vytížením jednotlivých úseků apod.
|
|
|
Ale prdlajz, láska k železnici. Myslím, že jsme se my dva zrovna minulý týden shodli, že rakev s jedním fírou, průvodčím a jedním cestujícím je problém ekonomický i ekologický, v názoru na minimální dopravní obslužnost se neshodneme, ale snad mi nechceš tvrdit, že železniční doprava je "špinavější", než auta pro stejný počet cestujících? Neberme v potaz Tebou uvedené extrémy, ale průměr. Mnohem raději z hlediska spotřeby a emisí uvidím moderní motorák, než dvěstě aut na stejné trase. Neber to ale prosím tak, že chci nařizovat, kdo má čím jezdit.
|
|
Doporučuji shlédnout následující kalkulaci - dle typu vozidla a ročního nájezdu lze poměrně dobře spočítat náklady. A dle výsledku vyjde někdy levněji auto, někdy vlak.
http://www.silnicnizakon.cz/nejcasteji-kladene-otazky/lze-spocitat-rocni-naklady- na-provoz-auta.html
Co je ale podstatné je fakt, že všichni tu stále v kalkulaci porovnávate 1 pasažéra v autě vs. 1 pasažéra ve vlaku. Pokud si vezmeme "rodinný výlet", tedy 2 dospělé a 2 junior persóna, pak jsme u takového rozdílu, že se nám oproti vlaku vyplatí i BMW X5 a ne jen mrňavá osmnáctistovka fdechtu od dtto.
A když si vezmu emise produkované uhelnou elektrárnou, popřípadě dieselovou lokomotivou, a přepočtu je na osobo-kilometr oproti modernímu automobilu osazenému 4 osobami, pak mi vychází lépe opět ten automobil. Jediný rozdíl bude patrně v délce doby, kterou mohou drážní vozidla sloužit oproti os. automobilu, než musí do šrotu.
V každém případě ale pokud člověk nejezdí sám, pak se jízda autem oproti "ekologickým" variantám vyplatí nejen ekonomicky.
Na druhou stranu doporučuji si čas od času za nějakou tu jízdenku vlakem připlatit a prožít si nějaké to nostalgické dobrodružství na železnici. Ostatně platíte za tuto atrakci ze svých daní, tak proč se taky občas nepovozit, že ?
:-))
|
|
|
No tak ten odkaz, to je dobrej blábol a nechutná reklama na Škodovku. Samozřejmě nechybí tři vesmírné pravdy (levné náhradní díly, nízká spotřeba, dostupný a levný servis). Co jsem se tam nedočetl, že s novým autem musíte do značkového servisu (protože záruka), kdežto u ojetiny je to vyhazování peněz, a šikovnej mechanik mnohdy stačí (samozřejmě pokud se extrémně neposere elektronika). Že se u Škodovky pět let nemusí měnit nic na podvozku? Chachá! A co legendární škodí nemoc - čepy a stabilizátory? Vyznění článku je takové, že do škodovek stačí prvních pět let jen dolívat benzín, zato rendlík je už jako novej zralej do šrotu... Skvělé PR...
|
|
|
Tak na ten vypocet srovnani emisni narocnosti vlaku a "moderniho automobilu" bych se rad podival.
Ja myslim, ze mensi valivy odpor vlaku ani moderni vuz neochcije.
Myslim, ze nemate pravdu.
|
|
|
Líbila se mi dogmaticky určená cena servisu po koupi u toho Rencka - 42 500kč. Nevím, jestli jsou to takoví neználci nebo čistí Škodofka-zmrdi. Po 115tkm potřebuje Laguna tak možná přeleštit karoserii a vyčistit interiér a možná nové rádio, které umí MP3 z USB portu, což v r. 2002 nebylo.
V podstatě je to pokus zamaskovat fakt, že i pětileté auto střední třídy je minimálně stejné (Laguna je rozhodně lepší) jako nová Oktávka...a předhazovat zde Oktávku s motorem 1,4MPi jako konkurenta 1,9dCi Laguny svědčí o zoufalé snaze pokřivit realitu, ber kde ber - ostatně jak je u VW Group (vč. Audi, pochopitelně) zvykem.
|
|
|
Jakékoliv auto střední třídy bude samozřejmě vždycky lepší než Oktávka, která patří do NIŽŠÍ střední, že? ;o)
|
|
|
To chceš říct, že Renault nebude kolem těch 115 tisíc km potřebovat vyměnit rozvody? Nebo ty kotouče + destičky?
BTW z tý laguny nedělaj konkurenta, jasně tam píšou "Coby reprezentant velkého rodinného kombíku s bohatou výbavou..." a ve finálu má nejlevnější provoz, pokud v tom neni havarijní pojistka.
|
|
|
Já teda nevím, nakolik jsou podobné naftové motory Renault a Citroen, ale 2.0HDi má předepsaný interval výměny rozvodů 160kkm, a destičky na Xantii jsem měnil teď na 100kkm přičemž byly sjeté tak zpoloviny... Spíš se tu odráží zkušenosti s bazary, kdy se doporučuje měnit rozvody i destičky jaksi preventivně ihned po koupi, protože jen pámbu ví, kolik to má v reálu nalítáno...
|
|
|
V tom článku se píše, že se radili se servisem, tak si snad těch 120 tisíc nevycucali z prstu.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Zelená do Vídně a zpět
|