Tak jsem sledoval ohlasy a komentáře na svůj první pokus na D-FENSův
blog. Shrnu-li to, jsem rád za celkem vděčné přijetí (i když jsem se z
obsahového hlediska „vyvezl“ na populární téma a udělám to i v tomto příspěvku)...
... a všímal jsem si i ohlasů nesouhlasných – jeden z nesouhlasících se podepsal
jako Zmrd a přiznal, že pracuje v konzultačně-poradenské firmě. Jeho ohlas
byl tento:
Z pozice konzultanta (zmrda?) já osobně pozoruji:
Ze strany mnoha zaměstnanců dochází k mlžení informací
a zatajování skutečností s cílem zabránit jakékoliv změně. Občas člověk
vidí věci, které hraničí se sabotáží, ovšem nelze prokázat zda se jedná
o úmysl, nedbalost, nebo lidskou blbost neuvěřitelného kalibru.
Zmrdí dotazy, často debilní a pramenící z očividné
neznalosti problematiky vedou k tomu, že konečně na povrch vyplouvají nejen
důsledky, na které všichni nadávají, ale především příčiny. Jestli se podaří
příčinu odstranit nebo ne je věc jiná, protože část příčin má důvod v politice
určené top managementem, který je mnohdy nedotknutelný.
Ovšem postoj mnoha zaměstnanců je takový, že za všechno
mohou externí dodavatelé, nebo naopak odběratelé, nebo fáze měsíce, prostě
vždycky někdo zvenčí. Neskutečný bordel a chaos a z něj vyplývající nedodržení
technologické kázně podle polovzdělanců u výrobní linky nemá na kvalitu
výroby vliv.
Zaměstnanci na nižších úrovních řízení se furt hrabou
v papírech, zapisují věci, které potom nikdo nečtě, vkládají do informačního
systému data jejichž vypovídací hodnota je blízká nule a místo aby řídili,
tak postupně šediví z úředničiny která je k ničemu.
Snahou zmrda je skutečně přinést propěch "všem", protože
cílem činnosti je udržet firmu konkurenceschopnou a zachránit tak pracovní
místa drtivé většině zaměstnanců. A pokud pár lemplů nebo jedinců, kteří
na svou práci mentálně nestačí musí odejít, tak je to jen nutné zlo.
Že si za zmrd nechá každý den slušně zaplatit je jedna
věc, druhá věc je, že tři dny stráví ve firmě a další tři dny (což už nikdo
nevidí) třídí, zpracovává, vyhodnocuje a ověřuje informace, protože množství
informací a dezinformací, které za ty tři dny nasbíral je obludné. No a
ten jeden den co v týdnu je zmrd totálně K.O. a snaží se nabrat dech na
další týden.
Když jste vy, nezmrdi, tak kurevsky chytří, tak proč
si asi management ty zmrdy najímá? Není to tím, že sám už neví kudy kam,
protože mu dává konkurence nůž na krk a on cítí, že je potřeba udělat radikální
řez dříve, než někdo podřízne jeho? Pokud si myslíte, že je to taková sranda,
tak si oblékněte zmrdí uniformu a zkuste zavést ve své firmě nějaké změny
k lepšímu.
|
A protože se mi nepodařilo stručně odpovědět do komentáře a vlastně
si ani nejsem jistý, zda je vhodné, aby se autor článku účastnil diskuse
k němu, volím odpověď populární formou – formou otevřeného dopisu.
Otevřený dopis
(Pozn. k označení používané v dopise: ZMRD – autor komentáře /tak jak
se podepsal/; zmrd – zaměstnanec konzultačně poradenské zmrdifirmy; mrd
– zmrd firemní.
V Praze 17.06.2004
Vážený ZMRDE!
Neber tento dopis tak, že v něm chci urážet Tebe osobně, chci jen reagovat
na Tvůj ohlas a vysvětlit některé věci z mého pohledu.
Hned na začátek uvedu, že si nemyslím, že každá spolupráce s externí
firmou musí být nutně pro firmu ztrátová. Jsou situace, kdy zapojení externí
firmy může být efektivní – např. při zavádění specializovaného software
(Př. 1: Firma, která měla stovky klientů / odběratelů jich má časem desítky
tisíc a potřebuje nový výkonnější databázový systém, Př. 2: Banky a pojišťovny
zaváděly za pomoci externích firem v posledních letech tzv. elektronické
archivy – specializovaný software na ukládání a prohlížení dokumentů).
Jistě by se daly najít i další oblasti, kde by spolupráce s cizí firmou
byla plodná a prospěch všem stranám přinášející.
Spolupráce, která má mít tyto vlastnosti, má z mého pohledu tyto rysy:
- Externí firma je specializovaná na určitou oblast a pracují v ní specialisté
v daném oboru;
- Takto je koncipována i spolupráce: Specializovaná firma se zaměří
na nějakou oblast a tam provádí, resp. navrhuje opatření;
- Jednání mezi domácí a externí firmou probíhá na úrovni vedení firem,
resp. na úrovni firmy a odborných pracovníků ve firmě;
- Externí firma nechá na firmě domácí, jak personálně a technicky zabezpečí
běh firmy po zavedení změny. Řadoví zaměstnanci jsou informováni o změně
a dostanou v souvislosti s jejím provedením nový popis práce, který může
být s nimi předem konzultován;
- Pokud externí firma přece jen dá nějaké personální doporučení, vždy
je to v souvislosti se zavedením nové věci. Toto doporučení může obsahovat
mj. potřebu vyčlenění / přijetí pracovníků na novou agendu – např. operátory
pro správu a uživatelskou podporu při práci se specializovaným softwarem.
Naproti tomu spolupráce se zmrdifirmou (alespoň s těmi, se kterými jsem
měl osobně tu čest) má tyto rysy:
- Zaměstnanci zmrdifirmy – tedy zmrdi – nejsou odborníci na žádnou
oblast. (Nebo jsou to odborníci na všechny oblasti??? Jedna úctyhodná zmrdifirma,
se kterou jsem se setkal ve finanční instituci, dle svých referencí působila
také ve výrobních firmách a dokonce i v nemocnicích!!!);
- Zmrdi z obou stran – tedy zmrdi a mrdi – se nezaměřují na konkrétní
oblast činnosti firmy a vždy hledají rezervy v tom, že se snaží stávající
činnosti zvládnout s menším počtem pracovníků;
- Jednání mezi domácí a externí firmou probíhá tak: Mrdi a zmrdi se
dohodnou na NĚČEM – především na tom, že po reorganizaci bude propuštěno
určité procento řadových zaměstnanců, příp. se pokusí zlikvidovat některého
nepohodlného vedoucího.
- Zaměstnancům je sděleno, že se budou optimalizovat firemní procesy
a je jim předhozen debilní dotazník k několikatýdennímu vyplňování. Zaměstnancům
samozřejmě přímo neřeknou, že jich chtějí několik procent vyrazit.
Tolik řeči obecné a nyní konečně k reakci na Tvůj příspěvek.
Nejprve jsem přemýšlel, kam zařadit na základě příspěvku Tebe. Pokud
pracuješ ve firmě typu 1, čili jsi na něco specialista a něco umíš, pak
v podstatě není o čem psát a omlouvám se Ti za výše i níže napsané. Ale
z Tvé reakce mám spíše pocit, že budeš pracovat ve zmrdifirmě jako jeden
z pěšáků ve zmrdí uniformě (jak sám píšeš) a rozsévat bolest, utrpení a
často i zkázu na poli cizích firem.
Z Tvé reakce jsem si ale uvědomil tohle – zřejmě si OPRAVDU myslíš,
že: 1. Svou činností pomáháš a 2. Že své činnosti věnuješ dost úsilí.
Když začnu od konce – proč si managment poradenskou zmrdifirmu najímá?
Tím jsem se zabýval ve svém článku – stručně lze říci to, že firma je už
v nějakém stupni zamoření (z)mrdy. Mrdi mají především snahu získat pro
sebe co největší moc a zmrdi jim v tom mají pomoci.
K mlžení informací a debilním dotazům: Mé zkušenosti jsou takové, že
alespoň v prvních dnech byly odpovědi na otázky zmrdů naprosto otevřené
a z odborného hlediska jasné a jednoznačné. Ale protože zmrd nerozumí problematice,
považuje odpovědi za zamlžující. Například zmrd dostal informaci, že pracovník
zjišťuje, zda již byly splněny předpoklady pro poskytnutí úvěru ze stavebního
spoření. Jestliže ano, je potřeba provést to a to účtování a vyhotovit
ty a ty smluvní dokumenty, jestliže ne, může klient dostat překlenovací
úvěr a pak se dělá jiné účtování a jiné smluvní dokumenty. Když to chtěl
zmrd vysvětlit do podrobna, tvářil se pracovník po půlhodině již poněkud
nevstřícně – musel stíhat svoji práci a ještě k tomu vyplňovat imbecilní
dotazník. Na onoho pracovníka si pak zmrd stěžoval, že nespolupracoval
a mlžil informace. Za zamlžující bylo považováno také to, že pracovník
nebyl schopen přesně na minuty říci, jak dlouho při vyřizování jednotlivého
případu telefonoval, jak dlouho psal dopis a jak dlouho studoval podklady
a za zkreslující to, že u každého případu může být trvání těchto činností
různé.
(Pozn.: U jedné zmrdifirmy jsem si přečetl, že mají reference od jedné
nemocnice, které „pomohli“. Nevím, kde všude chtěli šetřit na personálu,
ale pokud to chtěli brát z gruntu, tj. i lékaře a střední zdravotnický
personál, tak věřím, že za zamlžující mohli považovat např. tuto informaci:
„U pacienta bylo změřeno EKG, EEG, pacient byl dále poslán na vyšetření
krevního obrazu a na další standardní předoperační vyšetření“. A za zkreslující
zase to, že u různých nemocí a různých pacientů trvají činnosti se stejným
názvem různě dlouho.)
Z výše uvedeného také vyplývá závažná skutečnost, která je cítit i z
Tvého příspěvku – a to Váš pohled na firmy, kde působíte a kterým „pomáháte“.
Z Vašeho jednání a koneckonců i z Tvého příspěvku by se mohlo zdát, že
zde pracují samí lajdáci, blbci, lemplové, sabotážníci a polovzdělanci
(např. u výrobních linek). Chápu, že tento pohled může být vysvětlen tímto:
Firma, kam přicházíte, je již více či méně zazmrděná, díky tomu je zde
zpravidla větší či ještě větší bordel, zmrdi dostávají zadání a „zásadní“
více či méně zkreslené informace od mrdů a problematice činnosti dané firmy
nerozumějí.
K prospěchu skutečně všech: To, že by muselo odejít pár lemplů, většině
zaměstnancům nevadí. Pro ně není žádný med mít lempla na pracovišti a často
ještě stíhat za něj jeho práci. Ale vzhledem ke zkreslujícímu pohledu zmrdifirmy,
že lemplové jsou v zásadě všichni, nedokáží rozlišit mezi kvalitním pracovníkem
a lemplem. Vyhozeni nejsou pak největší lemplové, ale lidi „ve špatném
čase na špatném místě“.
Zde uvedu jeden případ, jak bylo vyhozeno pár lemplů ve firmě, kde jsem
ještě nedávno působil: Tato firma – nazývejme ji F – nabízí finanční produkty
po celé republice. Firma má centrálu v hlavním městě, kromě toho měla v
Česku 10 regionálních zastoupení, kde každé mělo svého ředitele. Jednoho
dne chtěla firma F zvýšit prodej svých produktů a udělala mj. toto opatření
– z 10 regionálních zastoupení jich udělala 20, každé mělo svého ředitele
– přibylo tedy 10 nových. Navíc udělala jakési 4 „nadředitele“, kde každý
měl pod sebou 5 ředitelů. Ale co se nestalo – nestalo se to, že by se prodej
produktů zvýšil. Prodej zůstal na cca stejné úrovni, ale ovšem s několikanásobnými
náklady. Jednoho dne došlo i zde k pozvání zmrdifirmy, a ta prováděla opatření
pro snížení nákladů. Samozřejmě „nešáhla“ tam, kde se náklady jasně zvýšily
a nezvýšila se produkce – 4 nadředitelé a 20 ředitelů zůstalo. Tak se zamířilo
na centrálu, kde bylo cca 8 ředitelů. Ne, nebojte se, ani na tyto ředitele
nedošlo. Ale každý ředitel na centrále měl svou asistentku. Návrh zmrdů,
který byl nakonec mrdy přijat, byl ten, že z 8-mi míst asistentek byly
4 místa zrušena a každá zbyvší je asistentkou 2-ma ředitelům.
K hrabání v papírech a vyplňování dotazníků, které nikdo nečte: Zde
by snad byla oblast, kde by byla možná externí pomoc. Např. firma zabývající
se účetnictvím by mohla navrhnout snížení počtu účetních dokladů a určitou
automatizaci rutinních činností. Pokud se ale hovoří o činnosti nižších
úrovní řízení, pak se jedná o úkoly, které dostaly od svých vedoucích na
vyšších úrovních (!!!), tedy zpravidla od mrdů. Umím si představit, že
v této situaci přijde návrh zmrdů, že řekněme 3 z 8-mi vedoucích na nižších
úrovních lze postrádat, pokud nebudou vyplňovat tyto zbytečné papíry. Mrdi
souhlasí a 3 zaměstnance propustí, zmrdi odejdou a zbyvších 5 zaměstnanců
na těchto pozicích budou časem vyplňovat nové papíry dle zadání mrdů.
Ke konkurenceschopnosti: Pokud neexistuje fungující vedení (neboli moderně
„menežment“), nemůže žádná firma normálně fungovat a natož být konkurenceschopná
a úspěšná. A protože mrdi jsou zpravidla ve vedení těchto firem, tak zmrdi
přicházejí tam, kde je OPRAVDU bordel a úspěšnost a konkurence schopnost
firmy není nebo jde rychle dolů. Ovšem hledání rezerv ve snížení počtu
zaměstnanců je v tomto okamžiku jen mlácením prázdné slámy – pokud budou
nekvalitní zastaralé výrobky vyráběny menším počtem zaměstnanců, pořád
budou nekvalitní a zastaralé. A přemrštěné náklady v jiných oblastech nemůže
snížení počtu zaměstnanců taky vyřešit.
K technologické nekázni: Zde si myslím, že tahle věc zase souvisí se
zmrdským – tedy mrdím vedením – zde se s pravděpodobností hraničící s jistotou
bordel seshora přenáší dolů. Mrdi nechápou význam výroby a to, že je jí
potřeba věnovat určitou péči. Pro ně je to oblast, která je v podstatě
ruší v jejich rozletu a i vedoucí na nižších úrovní si vyberou tak, že
buď jsou to buď taky mrdi, nebo je alespoň neotravují svými „nedůležitými“
požadavky. Pracovníci u výrobní linky pak nemají zpětnou vazbu na svoji
práci a ani nejsou podle kvality své práce hodnoceni. Ale jsou to Ti, kteří
jsou nejvíce sledováni a buzerováni, když naklušou zmrdi.
A nakonec: Zmrd si nechá slušně (až královsky) zaplatit. Je asi pravda,
že zmrd odvedl velké množství práce, či spíše vydal velké množství energie.
Přesně obráceně je na tom pracovník – prožil období plné stresů, nejistoty
a také ho zpravidla stálo mnohem více energie než obvykle. On však žádnou
odměnu nedostane – protože v podstatě jeho peníze dostanou zmrdi. On si
musí buď hledat jinou práci, nebo musí rezignovat na jakékoliv finanční
přilepšení po minimálně hodně dlouhou dobu.
S pozdravem
Péťák