Nemohu tvrdit, že by mi současný kchár dobře nesloužil. Musím firmu
SEAT pochválit, protože poslední její výrobek, který jsem si koupil, funguje
víc než uspokojivě.
Auto jezdí se spotřebou kolem šesti litrů a jediná
zatím zjištěná závada byl vadný těsnící kroužek pod olejovou zátkou, který
servis vyměnil zadarmo. Dále jsem nechával měnit čelní sklo, protože dostalo
šutrákem. Když to porovnám s tím, jak se vyjadřuje můj skorotchán o svém
zázraku ftédéíčku (spotřeba také šest litrů, za minulý rok výměna váhy
vzduchu, kotoučů, náboje kola, snímače teploty a repase turba), musím svůj
španělský přibližovač pochválit.
Přemýšlel jsem, co dál, a moje první kroky vedly logicky opět xeatu.
Jaké však bylo moje překvapení!
Chorobu už nechci. Velikostně, funkčně, esteticky i technicky mi vyhovovala,
ale přece jen člověk hledá změnu. Toledo je ošklivé. Altea mi svým pojetím
neučarovala, protože tahle kvasirodinná empévéčka nemusím. Vypadá sice
hezky, ale směřuje za jiným tržním segmentem. Takže tedy Leon.
Leon na benzín, pochopitelně. Jak asi předpokládáte, auto mám proto, abych
s ním jezdil a ne jej v garáži laskal. Je mi celkem jedno, zda bude volant
fkůži a lak fmetle, stejně tak mě nezajímají hlíny a klima pyčo, uvítám
pouze centrál s dálkovým ovládáním, protože to reálně šetří čas. Spíš jsem
radši, když při předjíždění nemusím kývat horní polovinou těla, abych celý
proces urychlil.
A tady je hlavní kámen úrazu. Leon se dodává
v motorizacích 1.4-16V 85PS, 1.6-8V 103PS a 2.0FSI. Existuje i dvoulitr
s turbem. Dvoulitr jsem možná neprávem vyškrtl rovnou. V autě, kterým jezdím
po městě nebo kratší cesty do 200km, bych pro něj těžko hledal využití,
ačkoli je to relativně výkonná a úsporná pohonná jednotka. Vadí mi na něm
zmrdí dávky, totiž vysoké povinné ručení. Jakou logiku má progrese sazeb
povinného ručení podle objemu motoru, to jsem dosud nepochopil. Zřejmě
pokuta za kapitalistickou zhýralost.
1.4-16V se mi zdá na 1320kg těžký a poměrně robustní automobil příliš
slabá. Sice vykazuje oproti staršímu šestnáctiventilu Cordoby o 10PS vyšší
výkon, ale kroutící moment coby rozhodující veličina pro řidiče je skoro
stejný. Papírově udávané zrychlení z 0-100km/h za 13,5 sekundy není žádný
odvaz. Sportovní image SEATu by mohla s touto pohonnou jednotkou získat
nádech nebývalého komična, hlavně při předjíždění. Nelámu nad touto motorizací
apriori hool, ještě jsem s tím nejel, ale myslím, že rámec mých očekávání
je nastaven.
Motor 1.6-8V představoval zatím největší zklamání. Leon fjedna-šestce
jevil asi tolik španělského temperamentu jako Marta Gottwaldová. Auto mělo
pauzu mezi plynem a motorem - podobně jako první Fabie 1.4MPi před lety.
Vypadalo to, že při každém sešlápnutí plynu odesílá požadavek do Bruselu
k nějaké komisi složené z enviromentálů. Ta hlasuje o tom, zda řidiči dovolí
akceleraci. Celkově mi vůz připadal tak nějak nedomrlý. Zrychlení je přiměřené,
ale kvůli zpoždění za plynem ho řidič nevnímá. Prehistorická osmiventilová
pohonná jednotka je hlučná a žravá. Další speciální fíčurou byl nadzvukový
otáčkoměr. Získal jsem dojem, že se SEAT aspoň pokusil podpořit image sportovního
vozu tím, že ručička otáčkoměru jakoby předbíhá motor, je to docela srandovní,
když otáčkoměr leze nahoru a motor je slyšet až po něm. Mám zato, že pro
auto velikosti Leona je 1.6 cosi jako základní engine. Provokativní design
nabízí dnes kdekdo, ale provokativní techniku jen málokdo. A narvat retro
osmiventil do modernistického auta, to je skutečně hustě vymazlená rebelie
v dimenzích kultovního webu Cosmoboy.
V těchto souvislostech se mi zdá nepochopitelné, že "budget brand of
Volkswagen" Škoda nabízí pohonné jednotky 1.6FSI za lidový příplatek
ca 40k a starší Leon byl v posledních dvou letech dodáván s pohonou jednotkou
1.6-16V 105PS. SEAT je tak patrně první automobilkou v Evropě, která s
novým modelem provedla downgrade motoru. Oba výše uvedené motory jsou výkonnější
a první dokonce výrazně ekonomičtější. A SEAT, který staví na sportovní
image, vysypal z rukávu tenhle šajsdrek z třetihor. Bude za to zákazníky
nějak odškodňovat? Kam se poděla 1.8? Co takový 1.4TFSI Twincharger? Ten
nesmí opustit území Říše nebo jak?
Prodejce sice něco pindal o systému agile chassis, já bych rád taky
agile powertrain. Aspoň trochu. Podle sdělení prodejce většina zákazníků,
kteří kupují benzínové leony, preferuje 1.4ku a já asi vím proč. A že si
prý mám koupit tédéíčko, prý že je tento výběhový motor špička.
Poté, co jsem uslyšel tohle, jsem zalitoval, že zkušební jízda skončila
a že okravatovanému prodejci nemohu za pomoci agile chassis přepnout trávicí
systém z FIFO na LIFO.
Podvozek, interiér, celkové zpracování a dojem z vozu byly pozitivní,
jen ty motory proboha...
Friendly speaking, po sedmi letech spokojenosti se značkou si asi řekneme
pápá kvůli mizernému výběru benzínových pohonných jednotek. Ještě mě napadlo
počkat, zda se třeba u seatu nezmátoří a od nového modelového roku nezačnou
dodávat motory menší historické hodnoty než ty současné, ale jinak to u
mně seat totálně projel.
Máte někdo zkušenosti s novým Leonem, o které se chcete podělit?
Doporučíte mi jiný nový vůz kolem půl mega? Požadavky: Jezdí na benzín.
Není větší než Golf. Spontánně nehoří. Není Škoda. Není Renault. Není z
Koreje ani z Číny. Není z Ruska.
Jaké technické změny podnikl VW na motoru 1.4-16V, aby získal 10PS
navíc?
17.05.2007 D-FENS