Komentáře ke článku: Pohádka o diagnostice (ze dne 10.08.2008, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
No tak hláška o plné verzi beta-karotenu mě dostala do kolen :o)
|
|
|
Ta byla hodne dobra, slusna byla i ta s hp, ale nejvic mne dostala ta s tim jackem :-D Koukam, ze ten server budu muset zacit navstevovat :-D
|
|
čemkoliv? Vždy když čtu v novinách o něčem, čemu nerozumím, dozvím se spoustu nových a zajímavých věcí. Vždy když čtu o něčem, čemu rozumím, píšou tam strašlivé hovadiny.
Tož tak...
|
|
|
To je jen Váš dojem, že jste se dozvěděl "spoustu nových a zajímavých věcí".
Ve skutečnosti jste se dozvěděl stejnou hromadu kravin, jako z článku kterému rozumíte (o kterém si zase někdo jiný myslí, že se dozvěděl "spoustu nových a zajímavých věcí").
|
|
|
Slysel jsi nekdy o ironii?
|
|
|
Zvlast, kdyz je autorem jizlivec:-)
|
|
Nějak mi unikl smysl těch hlášek z lamer.cz A už vůbec jsem nepochopil, proč jsou bílou barvou. To je nějaká nová hra?
Jinak pěkný článek.
|
|
|
Přesně tak. K čemu jsou? Mají snad ukázat paralely mezi neumětelstvím lidí od počítačů a lidí od aut? Proč tam v tom případě nejsou rovnou hlášky lidí od aut? A od kdy čte D-FENS tak vohnoutskou zábavu jako je Lamer? Budou mezi odstavci příštího článku hlášky ze Zpovědnice.cz? A co na to Jan Tleskač?
|
|
Jsou ve většině případů dementi. Nic neumí, často ani pravopis. Celé dny chlastají nebo chodí na kávičky, kde "sbírají podklady". Pak někoho někde bafnou, něco se od něj dozví, pochopí to špatně a přepíšou to jak se jim zlíbí.
|
|
|
Sakra, tohle přešně sedí na doktory. :D Nic neumí, celý dny chlastaj, když k nim jeden příjde, tak na něj něco bafnou, předepíšou co se jim zlíbí, tedy to, co jim někdo přišoupne na "odborné" týdenní konferenci na safari v Africe nebo Karibiku a nakonec si jeden stejně musí pomoct sám :D
|
|
|
Áááá..dobrý den pane novinář, tak se zase potkáváme (pro změnu na jiné než střelecké diskusi)
Podívejme se na s nadhledem. Nemyslíte, že můžou být určitá povolání, které k sobě stahují určitý druh lidí?
Taková povolání s nulovou odpovědností a s pocitem nadřazenosti (novinařina?) úplně vybízejí k náboru různých polovzdělanců, nedouků a podobné verbeže.
Nebo myslíte že medicínu může dělat polovzdělanec typu brouka pytlíka?
|
|
|
A vy si myslite, ze absolvent mediciny po dvou atestacich vam pujde psat do vecerky lokalky o zlomenych hnatach?
|
|
|
Ááááá, tak co se týká bulvárních novinářů, je to verbež s výše popsanými charakteristikami; mimo tuhle skupinu se vyskytuje několik "statistických chyb", tedy lidí, co jsou angažováni v nějaké odborné oblasti a těch se to tolik netýká.
ad doktoři - to je sbírka vyhořelých individuí, kteří rezignovali na své původní poslání a kteří mají ve svých řadách mnohem větší výskyt psychopatie a závislosti na omamných a psychotropních látkách, přičemž mají léčit zdravotní problémy obyvatelstva - to je nehorázný hazard a tikající bomba. tobě z toho plyne jediné - chraň se toho, abys onemocněl!!!
|
|
K tem novinarum a kvalite jeich prace mne vzdycky napadne vyrok meho kamarada: "ty vole, ja kdyz si uvedomim jaky ja jsem inzenyr, ja se normalne bojim jit k doktorovi...".
Kdyz vidim, jak novinari (a to casto i z radoby "odbornich" periodik) informuji o vecech ktere znam a kterym rozumim, jima mne hruza. Vzdyt oni takhle informuji i o vecech, ktere neznam a nemam moznost overit si fakta...
|
|
|
Klasická definice zní: Novinář je člověk, který druhé poučuje o věcech, jimž sám nerozumí.
A jeikož lze aplikovat další známé moudro ve smyslu Kdo něco umí, dělá to, kdo ne, buďto to vyučuje, nebo o tom píše, je z logiky věci situace právě takto neradostná.
Výjimek, kdy má novinář určitou odbornost, o níž také píše, moc není. Obecná média navíc mnohdy neumožňují uchopit a předložit problematiku dostatečně do hloubky. A redakce se poměrně nerady obracejí na externí odborníky. Zčásti oprávněně proto, že zdaleka ne každý je schopný vyjadřovat se dostatečně čtivě a přitom stručně. Zčásti asi proto, že nějakou činnost vyvíjet a o něčem psát prostě musejí. Přitom funguje i určitá profesní ješitnost: tohle přece dokážu zpracovat taky.
Míra neznalosti a neodbornosti bude ale asi rozdílná podle témat, oborů a uveřejňujících titulů. Když bude v časopisu Včelařství (pokud takový existuje, jak předpokládám) redaktorovat dlouholetý praktik, bude situace jiná, než když v některém mainstreamovém titulu vyfasuje příslušnou rubriku elév jen proto, že byla právě volná a potřebovala obsadit. Mladík nebo slečna jsou přitom důležití, protože jsou sice mnohdy nedovzdělaní, ale současně mladí, tudíž levnější, tvární a časově výborně využitelní. Kdesi nad mladým blbcem sedí nějaký starý, např. editor, vesměs rovněž neodborník. A, jak známo, od starého vola učí se mladý orati...
Tam, kde jde o rychlost (internetové tituly, deníky, zčásti i týdeníky) navíc přistupuje nedostatek času na pořádné zpracování tématu.
Nevelké náklady titulů na malém trhu malé země jako Česko pak neumožňují, aby se alespoň určití novináři mohli specializovat, v té konkrétní problematice dále vzdělávat a věnovat se do hloubky velkým zajímavým kauzám. Výsledkem je typický Jack of all trades but master of none.
S tímto stavem, jenž vyplývá už z podstaty věci, je do určité míry - tedy tam, kde osobně mohu přesnost a hloubku informací oželet - nutné se smířit. Či spíše uvědomovat si jej, nedůvěřovat a podle možností, potřeby a chuti ověřovat.
Tolik narychlo. Chutě přidejte další momenty.
|
|
|
Tak tak, ono to katování kostů je v žurnalistice pevně zakořeněné. Doby, kdy člověk musel mít VŠ, nejlépe fakultu žurnalistiky, aby mohl někam nastoupit jako elév jsou ty tam. V ČR to bylo paradoxně naposledy za bolševika (tím samozřejmě neříkám, jak to bylo za komárů lepší). Pokud chtěl vyjet jako reportér či dokonce dopisovatel ven, byla potřeba kromě jazyka nějaká praxe. Redaktor měl své téma, kterému se dlouhodobě věnoval atd. atd.
Dneska vezmou do libovolné redakce libovolného nedouka, věk mezi 20 až 25 lety, bohatě stačí gympl (znal jsem jednoho redaktora Aha!, který je vyučený elektromechanik). Nemusí umět pravopis, rozumět prakticky žádné problematice, stačí, když vyhodí denně 4 500 úhozů textu na libovolné téma.
Od názoru je v redakci šéfredaktor, se kterým se zásadně nediskutuje, toho drží pod krkem zase majitel novin a inzerenti, každý je nahraditelný. Občas některý šéfredaktor přijímá novináře podle svého gusta (krom věku je podmínkou např. ještě ekologické cítění) No, a pak vznikají články jako je výše uvedený. Ještě, že máme ten internet.........
|
|
|
Svet motoru je IMHO rad, ze (kdyz mirne prezenu) ma vubec nakyho editora, grafika a pani na telefonovani.
Zbytek holt smolej externisti.
|
|
|
Pani, tam je lidi. To je ten platek fakt tolik oblibenej? Ziram, fakt.
|
|
To mi pripomnelo zkusenost znameho z Prahy: mel starsi OPEL. Blblo mu zapalovani (vic za vlhka, mene prip vubec za sucha). 3 autorizovane servisy navrhovaly vymenit kdeco, nic nepomohlo. Nakonec sehnal nekoho, kdo ve sve garazi opravoval tuhle znacku. Za hodinu mu volal, ze ma poskozenou izolaci (prasklou) palce rozdelovace. Oprava byla hotova za 2 hod a stala par korun...
|
|
|
V jednom vydání Světa Motorů, starém více než 25 let, se rozhodli redaktoři objíždět různé servisy Škoda se stejnou závadou: palcem rozdělovače. Ve většině z nich na závadu nepřišli, naopak v jednom servisu jim to auto ještě nabourali (a to s neběžícím motorem.) Většinou se k nim chovali i neochotně a nechali je dlouho čekat.
Když to teď srovnám s příhodou aspirina, o kolik jsme za těch 25 let pokročili? Kromě toho, že máme drahé diagnostické přístroje a opravy jsou přibližně 25x dražší.
|
|
Myslim, ze problem v servisoch je hlavne vo velkych narokoch na vedomosti mechanikov.
Coskoro zrejme vzniknu nove odbory ako napr. auto-elektrotechnik (neviem ci to uz existuje?)
Problem je asi v tom ze clovek vhodny pre pracu auto mechanika bude hladat trochu ine povolanie ako byt zamasteny mechanik. Preto budu automechanici stale s IQ podpriernym az priemernym a preto budu mat stale tazkosti s problemami narocnejsimi na rozmyslanie.
Kedysi nebolo tolko kremika v aute ako teraz :-)
Mechanicke problemy zrejme nie je problem riesit.
Horsie je to ked sa do toho zamontuju tie krpate neviditelne kurvy elektrony :-)
|
|
|
Problém je spíš ve snižování nároků - pak aby čert sháněl servis, kde člověku něco opravdu opraví... Mám dojem, že ten "zamaštěný mechanik" bohužel začíná být minulostí - a místo něj nastupuje prodavač-podavač a vyměňovač náhradních dílů podle příručky. A pakliže příslušný kus auta není v katalogu dodávaných dílů, problém, kupte si další auto.
A to o tom nižším IQ zkuste povídat někomu, kdo auta montovat umí, třeba veteránistům...
Jinak to, že pro dnešní auta je servisování hi-tech rocket science, nesrovnatelná s tím, co bylo před deseti lety - neříkalo se už před těmi deseti lety úplně totéž?? Dokud nepotřebuju k výměně olejového filtru instalační CDčka, tak snad není tak zle.
|
|
|
obor autoelektrikář snad existuje odjakživa?
teď existuje i obor autodiagnostika, ale kluk co to dělá mi říkal, že stejně diagnostiku dělají tak 2 hodiny v tejdnu, zbytek vyměňujou poloosy apod., diagnostika se stejně na novejch autech moc nedělá, když je někde špatnej signál nebo zem, vymění se celej svazek za 5 tisíc, nebo ŘJ za 25, na opravovaný díly nejsou schopný dát záruku...
|
|
Nejlépe se o novinářích vyjádřil otec mého kamaráda - novináři jsou prý "hlídací psi demokracie; tak tedy psovi osí smrt"....
|
|
|
Ha-ha. Takovych rozsafu vice; jsout pravou soli nasi zeme.
|
|
|
JJ. a sůl je přesně to, co země potřebuje. pak je taková úroda, že se jeden nestačí divit :)
|
|
preto maju lepsie auta senzory dva!
napriklad na kluke a vacke - tak moze 'zistit nezrovnalosti' a aby nadobudla ECU dojem ze 'motor stoji' by museli zlyhat vsetky naraz
|
|
|
Každé moderní auto má senzor polohy vačky a senzor polohy klikovky.
Jde o to, že za starých časů byla mezi zapalováním a motorem mechanická vazba (rozdělovač na vačkové hřídeli - Polo 1.4-8V 44kW nebo na pomocné hřídeli spojené převodem s klikou - Favorit, Golf I). Jak se vačka točila, tak to házelo jiskry na jednotlivé válce, takže bylo celkem spolehlivě zajištěno, aby svíčka pálila, kdy má. Dnes je rozdělovač už mrtvej, resp. je realizován driverem v řídící jednotce. Přineslo to řadu výhod - např. lze efektivně řídit předstih a vydrží to lifetime, což rozdělovač ne. Driver posílá impulzy cívkám (u moderních aut pro každý válec jedna, u low cost jedna na každé dva válce) a aby věděl, kdy ji tam má fpálit, musí znát polohu vačky.
Sekundárně se ten senzor používá k rozpoznání přetržení nebo přeskočení rozvodového řemene.
Nejčastější vadou senzoru klikové hřídele je stav "intermittent", tzn. někdy nedává plausibilní signál. Auto pak chcípá na volnoběh. Bohužel bez signálu tohoto senzoru nemůže motor vůbec běžet.
|
|
Proc by to melo byt v jakemkoli oboru jinak? Vsude se pohybuje pocetna skupina (nekde je to drtiva majorita) lidi, kterym dela nesmirne poteseni prezentovat se v mediich, ale "svemu" oboru naprosto nerozumi. odbornici jimi pochopitelne pohrdaji a vi o nich svoje, potiz je v tom, ze prave ti pseudoexperti se prezentuji a delaji medialni obraz sveho oboru a pousti bludy.
V prumyslu to vetsinou odserou jen plechy, treba v medicine je to horsi.
|
|
|
Mě zase rozesmáli "experti" z televize, když se probírala ta americká kauza s krádeží osobních údajů z mizerně zabezpečených wifi sítí. První varoval před přesměrováním prohlížečů na podvodné stránky pomocí trojanů (což je snad nejmíň efektivní způsob proti sociálnímu inženýrství a DNS cache poisoningu) a druhý pak tvrdil, že ta skupina zlodějů instalovala sledovací programy přímo na access pointy (asi netuší, kolik různých architektur se na access pointy používá a o kolik je jednodušší nabourat přímo počítače s Windows).
|
|
resp. tu část o řídící jednotce motoru "... že někdy auto jede, někdy ne. Sem tam se sama odpojí, aniž by zapsala chybový kód, třeba 561"...
měl jsem Ford Puma a jezdil s ním do jednoho "ptačího" servisu kousek od bohnické léčebny... Puma sem tam prostě chcípla, někdy se musela řídící jednotka resetovat, aby šlo vůbec nastartovat... bylo to dost otravné, zvlášť taková nechtěná noční zastávka Na Kříži v půl dvanácté v noci, kdy člověk musel otevřít kapotu motoru a elaborovat spojistkami za pečlivého dohledu "ve tmě skoro neviditelných" spoluobčanů...
onabáze probíhala asi rok, nejdřív svíčky, filtry, lambda sonda (diagnostika ale hlásila vadnou i novou), váha vzduchu, atd... pak se jednoho krásného dne stalo (rok před koncem leasingu, nevim zda to mělo souvislost), že se jí kdosi velice neodborně pokusil ukrást... zámky dostaly na prdel a šly otvírat pouze dveře spolujezdce - když už se to povedlo, tak se auto snažilo neustále zamknout... asi měsíc jsem s tim jezdil a pak šlus, konečná, finýto... po třech nedělích v servisu, kde tedy měnili i zámky a zničené dveře řidiče přišla zpráva "chlape, vám shořela řídící jednotka" - po výměně za novou se ukázalo, že to chcípání celou dobu způsobovala právě ta stará... možná i díky tomu, co popisuje DFens...
|
|
|
jen bych chtěl dodat, že od jisté doby (teď udělám positivní reklamu) jezdím ke Knotkovi na Košinku (P8)... žádnou el. diagnostiku nepoužívá, projede se autem (když ještě jede :-) ), poslechne a už ví, jakým směrem se má vydat a zatím se mi na Pumě ani na Mondeu nesekl... dá se s ním domluvit na určitý den, že mu tam ráno člověk auto hodí a odpoledne vyzvedne (pokud tedy řekne, že je to závada, kterou za pár hodinek odstraní)... 200Kč za hodinu práce mi nepřijde nijak drastické...
|
|
|
Jop, přesně stejná zkušenost. Ona ta hodinová sazba je ovlivněna právě od jeho vybavenosti a ona asi ta diagnostika nebude za pár korun. Jeden ofiko servis tu bere 1600 na hodinu (vůbec nechápu, jaká sorta je jejich klientela) a to ještě plus dýpýejč.
|
|
|
otázkou je, co používají za diagnostiku... jestli jen kabel, co vede do PC, který softwarově simuluje nějaké HW rozhraní a podle toho taky vypají výsledky a nebo středně kvalitní (nicméně zdaleka ne všemocný) Bosh KTS 200 za bratru 56tis bez DPH, případně hypamegacool vypadající Delphi DS100E f bezdrátupychoaleúplněnanic za 47tis... to se pak musej sypat penízky jen za tu image :-)
ne, ne... prostě neni nad znalosti mechanika, to žádná diagnostická potvora nenahradí...
|
|
Článek opět pobavil, díky. Pouze bych se Votrubce (ač nerad) zastal u toho odpojeného vstřikovače a střílejících airbagů. Věty jsou oddělené tečkou. Myslím, že šlo o výčet možností a ne související sled událostí, tj. 1. odpojení vstřiku=přechod na nouzový režim, 2. vystřelení airbagu (asi při havárce)=odemknutí a zapnutí vystražných světel. Je pravda, že napoprvé mi to také splynulo a uvědomil jsem si to až po znovu přečtení, kdy jsem to četl znovu proto, že jsem té hovadině nemohl uvěřit. A pak midošlo, že to spolu nesouvisí.
|
|
"Odtud se rodí ty různé spektakulární historky u piva, které končí závěrem, že nejlepší auto byl žigulík s karburátorem."
A nebyl?;-)
|
|
Mohu s čistým svědomím prohlásit, že v mém oboru (chemie) je drtivá většina článků běžných periodik plná chyb, celkově špatná nebo alespoň špatně přeložená. Čest výjimkám jako je technet.cz nebo technik.cz.
|
|
|
Ja zas muzu rict, ze spousta takovych usklibani konci na zasadni dialektice: "No a neni to vlastne tak?" "To nazvoslovi je strasny." "Dobre, ale je to tak?" "Mozna jo, ale tak se to prece nerika." "A co tam je spatne?" "Treba tady muze byt vyjimka." "Ale ten hlavni smysl to dava." "Hlavni jo... Ale ta vyjimka... A tak se to prece nerika, na to mame odborny TERMINY!"
Tak nevim.
|
|
Je to s novináři pohnuté, ale jak začnou psát o medicíně, dopadá to podobně - od záměn podobných slov až po extrémní případy s tragickým slovním salátem, kterýnavenek vypadá jak tomu pan redaktor pěkně rozumí ...
|
|
|
většina novinářů má představu, že po shlédnutí jedné série Dr. House rozumí medicíně víc, jak kdejaký primář... pak se není čemu divit...
|
|
co všechno je narvaný za elektroniku v takovém blbém Superbu, tak mám dojem, že současný úspěšné pracující /závady odhalující/ automechanik už nemůže být ten klasický šmírák. Musí být podle mě tak trochu /dost/ softwérák, trochu hardwérák, trochu mechanik-elektronik V každém případě dřív byl pro automechaniky kvalitní multimetr, osciloskop nebo PC něco fuj a španělská vesnice, dnes se bez toho prakticky neobejdou. Nechal jsem si vysvětlit, co za elektroniku obsahuje onen Superb fplný palbě, kde všude je umístěná a co řídí a už je mi jasný, proč se Superby tak serou a jsou jich plný servisy. Mám na Felicii 50kW MPi 1999 závadu, kterou hledají dva servisy už rok:
Po normálním nastartování motor cca 20-40 sekund normálně běží /teplý i studený/ a po této době začnou klesat a kolísat volnoběžné otáčky, motor sebou škube a kucká jako by na tři válce, někdy i úplně zhasne, někdy ale ne.
Po vypnutí a znovunastartování motor opět cca půlminutu běží pravidelně cca 850/min a pak to začne znovu.
Vtip je v tom, že někdy to nedělá vůbec a někdy musím motor i třikrát zhasnout, aby se neutrhl se silentbloků.
Pokud se po nastartování ihned rozjedu, projeví se závada jakoby "dírou" v plynu, někdy to přestane samo, někdy je nutné vyšlápnout spojku a protúrovat naprázdno a pak se to jakoby srovná.
Netušíte někdo, co by to mohlo způsobovat? Diagnostika nic nepíše, jsou tam nové svíčky, nové rozvody, těsnění pod hlavou, lambda, čidlo teploty u termostatu, nový celý výfukový systém.
ECU je upravená už od r. 2000 ing. Jandou /Cimbu Sport/ na +11kW.
|
|
|
Zajímavý.
Zkusil bych
- to rozjet na normální nehacklou ECU? Ne že bych Cimbu nevěřil, ale...
- má felicia Mpi senzor tlaku (MAP) na sání? Ta prodleva 20-40s ukazuje na to, že motor funguje, dokud nenaběhne lambda regulace. Po tuto dobu se motor řídí podle úhlu škrtící klapky a otáček. Jakmile naběhne, začne počítat množství vzduchu podle MAPu a tam může být chyba. Máte možnost proměřit MAP samotný?
- to auto se chová, jako by mělo enormní předstih. Kromě tuningové ECU to může mít na svědomí senzor klepání. Prověřili jste ho?
Pokud nemáte možnost proměřovat ty komponenty, pak bych tam zkusil vrazit senzory z jiného auta (Kanibalova metoda)
|
|
|
kolik to má najeto, měnil někdo někdy palivový filtr pod levou zadní sedačkou nad výfukovým potrubím? Mě začal dělat problémy asi při 140 000 km a dvacet tisíc km to trvalo než se přišlo na to proč auto občas po rozjezdu cca po 50 m chcípne, pak se nastartuje a jede v klidu dál.
|
|
|
Ono to má palivový filtr pod sedačkou?
Nad výfukovým potrubím?
To je akční model Jan Hus?
|
|
|
:o) Akční model Jan Hus - tak takhle už mě po ránu nic dlouho nepobavilo :-D
|
|
|
Filtr to ma. Ale na cerpadle v nadrzi, pod PRAVOU zadni sedackou. A pokud si pamatuju, tak palivove potrubi pak jde taky PRAVOU stranou auta (brano z pohledu ridice).
A je pravda, ze pokud natankujes nejaky blivajz u pumpy nekde na JZD, nebo ti soused vytuni palivo cukrem tak ten saci filtr cerpadla proste musis vycistit (vlastni zkusenost).
Jinak toto chcipani auta delalo i mne, ale v servisu udelali vse najednou (vycisteni palivove soustavy, vycisteni a nastaveni potenciometru skrtici klapky) a od te doby klid.
|
|
|
Vzhledem že info které jsem sem dával pocházelo ještě z doby kdy jsem měl Formana z r 1993, tak jsem se dneska podíval pod tátovu Felicii z r. 1996 a švagrové z r. 1999 a u obou jsem našel onen zmiňovaný filtr umístěný vedle nádrže pod pravou sedačkou nad výfukovým potrubím mezi středním a zadním tlumičem, jen u novější byl mezi palivovým potrubím a výfukovým štít z hliníkového plechu, palivové potrubí dále vede společně s brzdovými hadičkami levou polovinou auta dopředu. Takže Felicie má nejenom plochý filtřík v nádrži v bloku s čerpadlem, ten jsem tenkrát čistil také, ale i válcový napojený gumovými hadičkami na palivové potrubí.
|
|
|
Ahoj, Tvuj problem by mohl spocivat v skrtici klapce - aspon u mne to tak bylo.
Navod na fyzicke vycisteni najdes na netu , pote je nutno provest nastaveni "zakladni polohy klapky". Pokud mas kabel muzes provest sam , program i "finta" s vypnutim zapalovani /nutno pro MPi/ se da rovnez dohledat na netu.
Mne to dela kluk s diagnostikou "za kilo"
Pokud cistis klapku tak 1x rocne nekdy to jde i bez nastaveni... Dale je moznou pricinou poskozeni /opotrebeni/ snimaciho potenciometru skrtici klapky, nejsem si jist zda je mozna vymena tohoto dilu nebo jen cele klapky.
|
|
|
No, dost podobně se projevovaly vadný kabely ke svíčkám. Resp. on stačí jeden, že jo, mně to tenkrát dělalo v Hyundai, nevím, jak je to ve Felicii (jestlí má kabely a tak).
|
|
|
Felicie nema kabely. Monoblok civek ma nasazen primo na svickach.
|
|
|
Jak ktera. V 1.6 MPI kabely jsou.
|
|
zkuste najít radu na portálu FCD, pohybuje se tam spousta lidí co kašlajícím autům dost rozumí
|
|
Článek jsem před nějakou dobou taky četl, bylo mi jasné, že spoustu věcí musím brát s velkou rezervou, ale taky mi bylo jasné, že se kvůli tomu nebudu rozčilovat. Podstata článku, že k opravě auta jsou potřeba speciální diagnostické přístroje, je totiž správná. Sice to není tak, jak si Venca představuje, že počítač všechno změří a sám opraví, ale napůl to pravda je. I ti, kdo umí měřit osciloskopem elektrické veličiny ze systému řízení motoru, potřebují a používají selfdiagnostiku. Průser je jen, když někdo neumí nic jiného, než vyčíst paměť závad a vymazat ji. Bohužel tak to ve většině případů je.
Článek má i nějaké formální chyby, například podle mě není pravda, že na vysokonapěťové části si OBD neškrtne. Naopak vynechané zážehy se do paměti závad zapíšou. Ale souhlasím se základní myšlenkou, že k opravě auta je zapotřebí hlavně vlastní mozek.
|
|
|
Pokud vím, tak do paměti závad se vynechané zážehy píšou pouze tehdy, je-li tato závada zapříčiněna poruchou na primární (nízkonapěťové) straně. Je-li problém na vysokonapěťové části, dá se na to usuzovat pouze zprostředkovaně z hodnot jiných čidel - pokud tedy obsluha diagnostiky má mozek a hlavně ví, jak motor pracuje a co jednotlivé údaje znamenají. To bohužel není zcela pravidlem a i moje manželka po letmém přečtení dílenské příručky k motoru ví o tomto více, než někteří technici autorisovaného servisu.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Pohádka o diagnostice
|