Před nějakým časem
otevřeli v našem Vidlákově něco jako svatostánek kapitalismu.
Budovu velkou
jako hangár, ve které jsou všelijaké obchody, market, cukrárna, kde stojí
věneček i rakvička shodně čtyřicet pět korun nebo restaurace, kde mají
pivo, pivo a kdo si nemůže vybrat, tak si může dát pivo. Místo sakristie
je v "Chrámu polistopadového vítězství" multikino. To je na tom všem asi
nejlepší. Můžete si sednout do polstované sedačky, koupit si popcorn a
colu a přemýšlet o tom, proč tak vehementně napodobujeme naše drahé US
vzory a jestli už jsme to všechno jednou nezažili v jiných barvách. Ostatně
podobný pokus již v našem Vidlákově byl; v padesátých letech byla ze SSSR
importována idea tzv. koldomu, což byla funkcionalistká stavba s kompetním
zázemím pro všechny její obyvatele, tedy i s kinem. Někdo se této zhovadilé
myšlenky ujal a postavil zde Koldům, který má v přízemí kinosál, dodnes
funkční a používaný.
Celkem jsem se s existencí multikina
sžil - kde taky ve Vidlákově přijít včas k premiéře nějakého filmu. Kamarádi
z Prahy vždycky referovali, co kde shlédli, a já byl trapně out. Takže
jsem se spolu se svou drahou polovičkou stal pravidelným návštěvníkem a
nijak mi to nevadilo. Koupě vstupenky není podmíněna členstvím ve svazu
česko-amerického přátelství a přes onu kulturní masáž se snadno přenesu.
Až do jedné listopadové soboty. To padla kosa na kámen. Film Insomnie
s Al Pacinem běžel až od půl desáté večer. Chtěl jsem ten film vidět,
nakonec byl super. Al Pacino je narozdíl od všelijakých prkenných panďuláků
typu Di Capria, Vin Diesela a Cruise pan herec.
Prostory svatostánku konzumu byly
takhle při večeru zaplněny desítkami puberťáků. Okupovali cukrárnu, hospodu
a klub, postaru diskotéku, ze které se ozýval hit Helenky Vondráčkové Dlouhá
noc. Suverénně jsem byl v prostorách multikina nejstarší, připadal
jsem si jako školní inspektor. V zádveřním prostoru se vznášel nasládlý
smrádek z hořících jointů. Přibližně každý pátý puberťák držel v ruce mobilní
telefon, buď přímo telefonoval, nebo SMSkoval, nebo ho jen tak mateřsky
držel, aby byl in.
Rozhlížel jsem se kolem sebe a nebylo
mi dobře po těle. Představte si, že je vám osmadvacet - máte tedy statisticky
víc než polovinu života před sebou - a přesto jste v nějakém sociologickém
vzorku nejstarší. To se vám ta polovina nezdá nic moc. Připadal jsem si
naprosto out. Moje image byla na úrovni doby kamenné. Účes spadající původem
do konce osmdesátých let minulého století, džíny a kožená bunda mne diskvalifikovaly
podobně, jako kdybych se dostavil na divadelní premiéru v holinkách, rádiovce
a s vidlema v ruce. Navíc bylo jasné, že s tím už nic nenadělám, a když
jo, tak ne tenhle večer. Začal jsem se rozhlížet po davech, abych zjistil,
co je dnes in a jakým způsobem přetvořit svou image, abych nebyl za drna.
Záhy jsem zjistil, že se mezi přítomnými teenagery vyskytují určité archetypy.
Jedinec interně zvaný cvokatec
mívá peircing. Týpek měl třeba asi patnáct milimetrů vysoký jehlan
nainstalovaný mezi dolním rtem a bradou. Vypadalo to skutečně cool. Přemýšlel
jsem, jestli má zevnitř matku, protože kdyby to nebylo sundávací, přivádělo
by to cvokatce do neřešitelných situací třeba v intimním životě. Panenka
ve věku asi sedmnácti let, která ho doprovázela, měla čtyřicet kilo i s
postelí, odstáté uši a v nose cvoček. Byla asi tak sexy jako hromádka šrotu
o železné neděli. Usoudil jsem, že cvokatec se inspiroval v příprodě ježkem
a má jehlan proto, aby se na něj šrotka nesápala. Nelíbili se mi a rozhodl
jsem se cestou cvokatců se nevydat.
Pak přišel skejtr. V ruce
měl skateboard s kolečky ojetými až k osičkám a kalhoty, které měly rozkrok
mezi koleny. Vzhledem k mé averzi k jakémukoli pohybu kromě chůze mi image
skejtra nepřipadala to pravý ořechový, i když jsem usoudil, že k tomu,
aby člověk vypadal jako skejtr, nemusí nutně na prkýnku umět jezdit.
Hned za skejtrem se vynořil raper.
Rapera poznáte snadno, vypadá skoro jako skejtr, taky má kšiltovku obrácenou
kšiltem dozadu a všelijaký řetězy. Je to logický, protože skejtrovi by
při skejtování řetězy vadily, zatímco raperovi nemůžou, protože ten rapuje
a přitom řetězy nevadí, ne? Rapeři dále měli barené mikiny nejčastěji s
americkými motivy, čímž dobře zapadali do atmosféry multikina, a chodili
ze široka, jako kdyby měli akutní hemeroidy. Rapeři jsou zřejmě neustále
frustrovaní, že se nenarodili černí, protože správněj raper přece musí
být černej - podívejte se na Eminema - a tento pocit s nimi nesdílím, nehledě
na to, že rap neposlouchám a texty o tom, jak černí bratři hynou na ulicích
při šarvátkách gangů mi jdou jedním uchem tam a druhým ven.
Kříženece rapera a skejtra jsem
pojmenoval špinavej sportsmen. Špinavej sportsmen má většinou taky
kšiltovku otočenou na šestou hodinu, ale má sportovní značkovou bundu a
šusťákové tepláky. Špinavej sportsmen si může dovolit řetězy, minimálně
jeden s křížem kolem krku, aby ho pán Bůh při jeho extrémních sportovních
výkonech opatroval. To čistej sportsmen má šusťákovou soupravu,
opět samozřejmě Adidas, Nike nebo tak něco, a řetízky nemá, protože je
neustále připraven podávat extrémní sportovní výkony a utápět se v adrenalinu.
Představa, že by si čistej sportsmen vzal na sebe něco neznačkového, je
stejně nepravděpodobná jako potkat mnicha kupovat prezervativ. Samozřejmostí
jsou značkové sportovní boty, čistej sportsman má dovoleno nosit jakési
značkové papuče. Na image sportsmana jsem se rozhodl zapomenout rovnou,
protože se mi ekluje. Když se někde zjeví individuum v šusťákové soupravě,
a to i mimo multikino, zahustím se kvůli tomu, že ten člověk neumí projevit
ani tolik úcty k okolí, aby se nějak normálně oblékl a většinou pak s panem
Teplákem nejednám právě v rukavičkách.
Méně vyhraněným dojmem působí malej
grázl. Standart pro malýho grázla je dobře viditelná náušnice nebo
tetování, melírovaná hlava, vousy - pokud příroda dovolí - a cigareta.
Typické pro malého grázla nebývá oblečení, ale jistá nenucenost v chování,
pokřikování, ležérní posedávání tu i tamhle a neustálé poplácávání se s
kamarády. Samozřejmostí jsou masívní řetězy jako na uvázání kozy, aby neutekla.
Malej grázl vám každým pohybem naznačuje, že je nebezpečnej, má dobrý kontakty
a nějaká ta čorka pro něj není problém. Protože vím, že část pubertální
populace žije z kšeftu s kradenými věcmi, mohu si domyslet, že asi tohle
bude doména malých grázlů. Když zříte malého grázla, máte sto chutí jít
se podívat, zda jste zamkli auto a z rádia sundali panel.
Řepák se pozná podle džínové
bundy zvané džíska, nezřídka počmárané propiskou. Variantou řepáka je metalák,
ten má na džísce natištěný název nějaké metalové skupiny. Řepáky jsem nějaké
viděl, ale metaláka všeho všudy jednoho, metal je na vymření.
Jiný kalibr je sweetboy neboli
slaďouš. Slaďouš dělá všechno pro to, aby z něj pubertální slečny byly
úplně paf. Má v základní výbavě sluneční brýle nasazené do vlasů, a to
i tehdy, když potmě prší a padá mlha. Většina slaďoušů používá dojemné
psychologické triky, jako například že nosí světlý tlustý vlněný svetr,
protože v něm vypadají poněkud zranitelně a slečny z toho padají na kolena
a chtějí o ně sofort začít pečovat. Jeden veřejně známý slaďouš to přehnal
a nosí i v létě kožich. Zaznamenal jsem určitou symbiózu mezi slaďouši,
sportsmeny a malými grázly - skupiny puberťáku operovaly většinou s rovnoměrným
zastoupením slaďoušů, sportsmenů a grázlů, zatímco rapeři se separovali
a skejtři kamarádili zase než se skejtrama.
Zatímco slaďouš to zkouší tím, že
dělá chudáka ze sebe, aktivista jde na to od lesa a dělá chudáky
z celého lidstva. Aktivista už od pohledu působí dojmem, že je proti něčemu.
Obyčejně mívá na sobě vytahanou mikinu, baťůžek na dozimetr nebo na petice,
terénní boty, aby mohl dělat šetření přímo v terénu, všelijaké řemínky
a barevná cigrlátka a pokud to příroda dovolí, dlouhé vlasy, které si každé
ráno mastí přírodním sádlem. Kácení deštných pralesů, atomová energetika
nebo PET láhve přivádějí aktivistu do vrtule a všem dokola vyčítá, jak
může lidstvo být tak nezodpovědné a produkovat takové věci. Že někde za
rohem právě umřel důchodce na chodníku na infarkt a lidi kolem něj půl
hodiny chodili bez povšimnutí (jako nedávno v Praze), to je aktivistovi
úplně ukradený, protože on jedná ve jménu vyšších cílů. Aktivistou taky
nebudu, protože jednak dovedu pořídit konečný seznam jevů, se kterými nesouhlasím,
ale hlavně je to banda tmářů a vyvolává v nás paranoiu, přičemž se ještě
nad nás povyšují.
Kromě uvedených exotů nacházelo
se tam ještě pořád nadpoloviční množství lidí, kteří navenek působili normálně,
na nic si nehráli, ale přesto mi jejich koncentrace připadala ve srovnání
s všelijakými "chtěl bych být jako" skoro homeopatická. Prázdnej sud halt
víc duní. Role se otočily : zatímco za mých mladých let byl exot za exota
a každý to chápal, nyní je člověk v džínách z obchoďáku za blba a měl by
se vrátit do hrobu.
Jak vidíte, mezi svrchu popsanými
stereotypy jsem si nevybral. Nezbývá mi než dál vegetovat svým nevýrazným
životem venkovského blba a dožít bez skateboardu, in-line bruslí a řetězů
tlustých jako řetízek od splachovače. Během onoho poučného večera jsem
se však dopracoval k zajímavým poznáním.
Dva archetypy mého mladí scházely
úplně. První byl Skinhead, skinhead, bomber zelenej, těžký boty
až nahoru zavázaný, skinhead, skinhead, je vyholenej, a to neni zakázaný.
Druhým byl černý goth - představte si třeba Keanu Reevese v Matrixu.
Neřekl bych ani, že by zašli na policejní perzekuci (první) nebo změnu
módních trendů (druhý), ale na naprostý negativismus jejich image. S metalákem
to nebude jinak. V dnešní době je zřejmě nutné být pozitivně nejen naladěn,
ale rovněž ustrojen, a být tak součástí spinknutí jásajících blbů.
Druhé poznání bylo méně povrchní.
Život s falešně vyrobenou image je životem ve lži. Je to hra na
něco, čím nikdy nemohu být, tím, co dalo vzniknout fenoménu zvanému wanna
be. Místo, co by se puberťáci snažili propracovat k vlastnímu pohledu
na svět a jemu potom přizpůsobit svůj image, dělají to opačně. Nejdřív
si přečtou Bravo a pak už něco vymyslí. Ať mne vezme čert, jestli tohle
není vymývání mozků. Docela by mne zajímalo, za jakých okolností nastane
ten přerod. Přes den je to třeba učeň, student, kominík nebo programátor
a pak přijde domů a řekne si - já budu skater, raper nebo malej grázl.
Byl jsem z toho trochu rozčarovaný a došlo mi, že zatímco komouši měli
z mladé generace vážně strach a snažili se je střídavě uplatit Studiem
kamarád, Michalem Davidem a motocykly Simson na pořadník, případně kontrolovat
pomocí SSM a spol., dnešní režimy už se mladých lidí bát nemusí. Podstrčili
jim fiktivní zástupné problémy typu umírajících černých bratrů nebo ozónové
díry a je to.
Možná jsem byl paranoidní. Sorry.
7.12.2002 D-FENS