Komentáře ke článku: Prague Pride (ze dne 26.08.2012, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
No ale to všechno jsou normálně přirozené vlastnosti většiny lidí, si myslím.
|
|
|
Přirozené jsou - normálními by IMHO být neměly.
Prostě člověk by se měl ve vlastním zájmu snažit tyto své vlastnosti potírat. To je naprostý základ sebezdokonalování.
|
|
|
Zasadne nesouhlasim s tim, ze je potreba je potirat (teda vetsinu z nich). Myslim si a jsem presvedcen, ze je potreba tyto vlastnosti smerovat spravnym, konstruktivnim smerem.
Priklad:
Zavist neni spatna, pokud ji beru jako motivaci k vlastnimu zlepsovani. Muj kolega ma 2x vetsi plat nez ja. Tento plat mu tedy "zavidim", chci mit plat jako on. Jak to dela? Aha, 2x vice pracuje...tedy i ja budu vice pracovat a budu mit vyssi plat. Zavist prinesla uzitek, a nikomu neuskodila :-)
A takto to jde brat u vetsiny z toho...
(Osobne se to tak brat snazim)
On i ten hnev je leckdy potreba...
|
|
|
Tohle je ovšem závist jen podle některých pojetí závisti.
Podle jiného pojetí by to závist byla jen pokud byste kvůli tomu začal kolegovi škodit.
Ale je pravda, že v pojetí křesťanských hříchů a ctností je ta myšlenka (2x víc pracovat kvůli tomu, abyste měl víc peněz než kolega) určitě špatná.
Minimálně to zavání nestřídmostí, závistí, lakotou a pýchou.
|
|
|
Přesně tak, nakolik jsem četl "vysvětlivky" k těm hříchům:
1. Obžerství
Jíst a pít víc než potřebujete k přežití, jíst či pít kvůli potěšení.
Tím jsou vinni prakticky všichni v tzv. západní civilizaci.
2. Smilstvo
Provozování sexuálních aktivit pro potěšení a ne kvůli plození potomků. Narazil jsem ale na to, že pod smilstvo patří i touha po uznání od jiných lidí (tj. pokud vaše činnost není motivovaná Bohem, ale touhou po uznání a poctách od jiných lidí).
Tipuju 90+% všech lidí.
3. Lenost
Nevyužívání svých schopností plně. Pokud zahálíte, ačkoliv můžete dělat něco užitečného.
Opět, prakticky všichni v tzv. západní civilizaci.
4. Lakota
Touha hromadit majetek. Touha vlastnit víc věcí než potřebujete k přežití a "základnímu komfortu" a neochota se o majetek dělit s ostatními.
Tady bych tipoval o něco méně než první tři, ale pořád převážná většina všech lidí.
5. Nenávist (Hněv)
Nenávist, zlost a násilí vůči jiným lidem.
Kdo nikdy vůči nikomu necítil alespoň na chvíli zlost či nenávist?
6. Závist
Závist není úplně jasná, v nejužší definici to je jen touha po majetku někoho jiného ve smyslu touhy ho o něj připravit. V širší definici pak touha mít víc majetku a být v sociálním žebříčku výš než ostatní.
Tady do různých definic spadne různé procento lidí, ale touha "být lepší než ostatní" je základní motivace skoro všech činností.
No a konečně
7. Pýcha
Nejzávažnější hřích.
Pýcha je například říct, že vaše úspěchy jsou výsledek vašich schopností, že jste dosáhli úspěchu díky tomu, že jste byli lepší než ostatní. Pýcha je také být hrdý na své úspěchy.
Podle křesťanství byste "správně" měli vědět, že když se vám něco podaří, není to váš úspěch, ale dílo Boha.
Opakem pýchy je ctnost pokory, tedy nikomu neodporovat, dělat co se vám řekne a veškerá ponížení trpělivě snášet (skutečně "kovaný křesťan", by se z ponížení měl dokonce radovat).
Já osobně bych se dobrovolně přiznal ke všem kromě nenávisti a závisti a kdyby existovala nějaká "obžaloba", nejspíš by mi dokázala i ty.
A raději bych se přikláněl k pohledu LaVeyánského satanismu, podle kterého to jsou za určitých podmínek spíš pozitivní vlastnosti než hříchy.
|
|
|
Podivné vysvětlivky. Všechny ty věci jsou "hříchy" v extrému:
-jednička žrát tolik, že se z vás stane dvousetkilové "couch potato", které si odrovná celé tělo;
-dvojka je skutečně divná, protože to se nikde v Bibli pokud jen vím nepíše - ba naopak, viz Píseň písní a Pavlovy listy;
-lenost je mrhání potenciálem, jako když máte v garáži Ferrari a nikdy jím nevyjedete, protože je vám zatěžko ujít těch 10 metrů - to si prostě člověk sám škodí a tohle je takové jemné upozornění, že by mohl překonat flákačství a dělat to, co by mohl, co by ho těšilo a na co má;
-lakota je extrém, když můžu někomu pomoct nebo udělat radost (třeba i sobě) ale nic nedám, protože jsem prostě skrblík a hromadění majetku je pro mně důležitější, než jakýkoli člověk na zemi - lidé posedlí honbou za majetkem nemívají moc přátel ani nějak šťastné životy;
-nenávist není hněv (hněval se i Ježíš), ale stravující vášeň ubližovat jiným, které člověk nenávidí až jim plane zrak a přeje jim to nejhorší, čímž jednak ničí sám sebe záští - která mu narušuje i normální vztahy - a druhak se z něj stává malá, sadistická zrůdička;
-závist je jedním z kořenů klasického socialismu typu "já si chci vzít sousedovo prase" - a
-pýcha, to není hrdost třeba na úspěch, ale "zmrdské" "JÁ VÍM VŠECHNO NEJLÍP" - a tedy kořen sociálního inženýrství a moderních diktatur typu "já vím lépe než vy co je pro vás dobré a tak vám to vnutím".
Jistě; na téma "7 smrtelných hříchů" můžete vyrobit hezký bashing, kopnout si do starých tmářů, hezky je vykreslit jako masochistické magory a spokojeně jít dál - nebo se na to můžete podívat rozumně a zjistit, že to zdaleka není tak od věci a rozumně vzato je to nanejvýš případná sebekritika a autokontrola, aby člověk salámovou metodou nepřešel do extrému a nezmagořil ku vlastní škodě.
|
|
|
Jen bych doplnil, že existuje i sedm cností. Porovnáním si lze udělat lepší představu. Jinak s vaší reakcí souhlasím.
|
|
|
Souhlas, jen možná u té lenosti bych byl o něco přísnější v tom, že nemusíš škodit jen sám sobě. Viz podobenství o služebnících a jim svěřených hřivnách.
A u závisti pochopitelně jemné nuance definice, které jsem už nastínil na jiném místě této debaty.
|
|
|
Ano, právě tato myšlenka mne dovedla k tomu, že když mám darem slušný hudební sluch a doma mi leží klávesy, je vysloveně trapné se na klavír neučit jen proto, že se mi nechce vystoupit z pohodlíčka a věnovat tomu trochu námahy.
Lenost je svinstvo zvláště pro svou inherentní vlastnost, že i když to člověk o sobě zjistí, lenost mu brání překonat lenost...
|
|
|
"nikde v Bibli pokud jen vím nepíše"
On v Bibli ani není žádný podobný výčet takových "hlavních" hříchů.
Sedm hlavních hříchů nepochází z Bible, ale od katolické církve.
Jak jsem tu už kdysi psal, pomocí Bible je možné obhájit téměř libovolný názor, včetně těch navzájem si odporujících. V Bibli by šlo nalézt argumenty i pro to, že těch sedm hříchů vůbec hříchy nejsou.
"Všechny ty věci jsou "hříchy" v extrému"
Paráda. Vzpomněl jsem si na diskusi o daních: "Většina lidí podporuje progresivní zdanění s tím, že progrese by měla začínat kousek nad jejich příjmem."
Čili jíst, pít, souložit, odpočívat, bavit se, toužit po majetku, nenávidět, závidět anebo být pyšný "v přílišné míře" je hřích.
Přičemž "v přílišné míře" znamená "víc než já" :-)
"nenávist není hněv"
Ten hřích se "po novu" jmenuje hněv, podobně jako obžerství je teď nestřídmost.
Jinak ad jednička a dvojka, viz:
„Pohlavní rozkoš je mravně nezřízená, když se vyhledává pro ni samu, mimo její zaměření na plození a na životní spojení.“
( http://katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=2351 )
Tady například neobstojí, že to je do nějakého extrému.
A podobný vztah má církev i k jídlu a pití. Když to děláte kvůli potěšení, je to špatně.
|
|
|
Nu, já ovšem nejsem katolický heretik, takže jsem f pohodě a za vodó :)
|
|
|
Jak jste popsal tu pýchu, to se mi hodně líbí - kořen sociálního inženýrství..vy jste to, člověče, docela přesně vystihl (škoda, že tu nejsou emotikony, určo bych nějaký použila).
|
|
|
Výborně shrnuto, pod to bych se podepsal.
H.
|
|
|
Vy jste docela ranař :-), víte, mě by zajímalo, co je vlastně normální? Mno, já jen, že dnes už ta hranice normálnosti tak nějak splývá s úplně jinými hranicemi, že? A nikdo není už schopen určit - tedy přesně vymezit, či řekněme rozumně objektivně definovat - co je vlastně ta norma? Vy to víte?.. budu ráda, když mě o tom budete informovat.. :-)
|
|
Hlavně si uvědomte, že "pride" není jenom "pýcha", ale taky "hrdost".
|
|
|
Proč on? Organizátoři ať si to uvědomí, až příště budou mít nutkání použít v českém prostředí mnohosmyslný anglický termín.
Ostatně, kdo nemá úctu k jazyku své vlasti, ten nemá úctu ani sám k sobě - a kdo nemá sebeúctu, ten nemá odkud čerpat hrdost, takže mu zůstává právě jen ta ničím nepodložená a bezdůvodná pýcha. :-P
|
|
|
Pochody homosexuálů pod názvem něco Pride (nebo něco Gay Pride případně jen Gay Pride) nejsou český vynález. Anglickým názvem se organizátoři hlásí k pochodům jinde ve světě, které se tak prostě jmenují.
Druhá polovina vašeho příspěvku je už jen nebetyčná hovadina. Proč bych měl, pro rány boží, být hrdý na nějaký jazyk? Hrdý bych byl možná tak sám na sebe, kdybych se naučil nějaký extra komplikovaný cizí jazyk, ale být hrdý na to, že vás rodiče naučili nějak mluvit... to je jako ta podložená hrdost ve vašem podání? Vám teda stačí málo ke štěstí ;)
|
|
|
Já mám úctu ke všem jazykům své vlasti, dokonce i k té maďarštině i když jsem z ní už skoro vše zapomněl. Ale proč bych zrovna z toho měl odvozovat sebeúctu a nebo dokonce nějakou hrdost, to mi hlava nebere.
Pokud jde o "pride", tak holt je to součástí "seriálu" podobných akcí, které se tak prostě jmenují i jinde, kde se nehovoří anglicky.
|
|
|
Buznohrdost? To je, milý Watsone, oxymóron. Být hrdý na buzní chování není nic jiného, než pýcha.
|
|
|
Nevim. Proc? Pokud je "buznohrdost" radost z toho, ze clovek rozpoznal sve Bohem/prirodou sverene mantinely a dokazal si v nich udelat svuj prostor, tak propana, proc ne?
|
|
|
Milý podoteku, já nevím, jestli jste něky slyšel o akci Gay pride, nebo například jen viděl fotky. Tato akce rozhodně nemá nic společného s rozpoznáváním mantinelů (tedy u náhodně přihlížejících vlastně ano - lze vymezit hranici zhnusení). Je to čirá propagace zvráceného jednání. Demonstranti D.O.S.T.u u sochy svatého Václava NEprotestovali proti homosexualitě, nýbrž proti ideologii zvráceného jednání - HOMOSEXUALISMU (autorem termínu jest, tuším, Ladislav Jakl). Ideologii, podporované mainstreamovými médii i většinou politiků a prorůstající stále hlouběji do společnosti. Ideologii, která má za cíl dokonat rozvrat tradiční rodiny.
|
|
|
Rozvrat tradicni rodiny zacal odpoutanim od pudy a bydlenim v najmu.
Jak nejaky karneval muze jeji rozvrat "dokonat" a kdo a za jakym ucelem si takovy cil polozil, mi neni jasne.
|
|
|
Joo, to by Ubožák mohl vysvětlit, byl by pak prvním, kdo to dokáže.
Tradiční rodina již neexistuje. Rozvrat byl dokonán občanským sňatkem a rozvodem. Nyní je lhostejné, zda spolu dva svéprávní lidé dobrovolně sdílejí stůl a lože s registrací, nebo bez ní. Pouze míra obtíží ve styku s úřady je různá.
|
|
|
|
..mno, ať sdílejí, že? Ovšem nemusí kvůli tomu homochlapi lítat v růžových košilkách a tangách po ulicích a ostentativně nám "hrdě" s lascivností sobě vlastní předvádět, jak je dobré když si dva ptáci (nebo více ptáků) báječně sexuálně rozumí..ehmm..
|
|
|
|
..hmm..to je něco jako: "Jsem hrdý gay - jsem teplej.." - mno, to zní opravdu hrdě na chlapa, že? ..ehmm..
|
|
že to už pak není závist. Pokud chcete mít plat jako kolega a zjišťujete, jak se on k němu dostal a hodláte ho napodobit (snad za předpokladu, že on se k němu dostal poctivou prací, a k té vás to motivuje), závist to není.
Závist by byla, kdybyste zjišťoval, jak kolegu o ten plat připravit, aby místo něj tak platili vás.
|
|
|
Pokud platí definice "spočívající v touze po něčem, co má někdo jiný, a snaze získat předmět této touhy" tak to závist je. Závist je podle mého stejná jako zbraň, auto nebo alkohol - může být společensky akceptovaným nebo neakceptovaným způsobem.
|
|
|
Já myslím, že se často zaměňují závist (já chci taky kozu jako m soused) a nepřejícnost (já nechci kozu, ale chci, aby sousedova chcípla).
Proti tomu prvnímu v zásadě nic nemám a nepovažuju to za zásadně špatné. Samozřejmě za předpokladu, že to nemá patologické rozměry, kdy se člověk nedokáže soustředit na nic jiného a je tou věcí posedlý.
|
|
|
S tím rozdílem mezi závistí a nepřejícností máte pravdu. Ale o té "nezávadnosti" závisti si nejsem úplně jistý.
Je fakt, že když sousedovi závidím kozu a vydělám si na ní tak, aniž bych u toho někoho jiného poškodil, tak je to vůči okolí asi v pořádku.
Ale nezdají se mi v pořádku ty vnitřní pohnutky vedoucí k touze vlastnit kozu. Pokud by touha po koze vznikla z mojí vlastní potřeby kozu vlastnit (třeba kvůli mojí potřebě čerstvého kozího mléka), tak by to bylo OK. Ale touha nahromadit tolik pozemských statků jako soused se mi nezdá úplně "zdravá" ...
|
|
|
Nicméně se dá říci, že závist a lenost jsou motorem pokroku. :)
|
|
|
Já vím, že se to tak říká. Něco na tom určitě je, ale:
1) co se týká pokroku v poznání, technologické vyspělosti a podobně, tak tam nás posouvají spíš "badatelé", pro které je motivací samotné "bádání", touha po poznání a podobně, než touha po mamonu. Ale určitě jsou i takoví, kteří "špekulovali" jak zbohatnout tak dlouho, až "mimoděk" vymysleli něco převratného a užitečného. Takovýchto lidí je ale samozřejmě v běžné populaci zlomek.
2) co se týká "obyčejných lidí" a jejich závisti a z ní plynoucí touhy po zbohatnutí - samozřejmě jsou takoví, kteří díky této motivaci začnou usilovněji pracovat, poctivě podnikat nebo obchodovat a podobně. Jenže spoustu líných/neschopných/nemorálních lidí tato "namotivovanost" svede i na cestu když už ne vyloženě kriminální, tak na cestu "nemorální". Jestli je celková bilance kladná nebo záporná ale odhadnout nedokážu ...
|
|
Opravdu jsem nepochopil smysl téhle parodie na článek. Myšlenka žádná... no ale aspoň že to bylo krátký. Za pět; chtěl jsem původně napsat "znovu a lépe", ale možná radši ne.
|
|
|
Jo jo, tak nějak to vidím, ale možná by mi prosím mohl někdo tenhle minimalistický žvást intepretovat? Cyklisti jsou mi nějak ukradení a bibli jsem taky moc nedal, ale vadí mi, když něčemu nerozumím.
|
|
|
Je to vlastně takové, řekl bych...připomenutí čtyřtisícího výročí vyhlazení Sodomo-Gomorského cykloklubu městských policistů, domnívám se. Tehdy to opravdu nebylo nic hezkého...
|
|
To přísloví je také náboženský "žvást".
Viz Přísloví 16:18, -Pýcha předchází pád, domýšlivost klopýtnutí.
|
|
tak jestli to dobře chápu, má autor s prag prejd problém, protože někdo jiný, komu on dogmaticky věří, řekl, že je to špatně.
tak nevím, jestli je horší bejt exhibující buzna, nebo ovce pyšná na svou stádnost a ovladatelnost...
|
|
|
Lepší je nebejt ani buzna ani ovce. ;-)
|
|
|
Obávám se, že v těchto kategoriích není vždy úplně na výběr...
|
|
|
beru to z pohledu třetí strany, která si nezadala ani s jedním a v extréním případě jí vadí obě strany. pro většinu racionálně uvažujících teda není rozhodování v relaci buzna-ovce nijak aktuální, neb se drží své doktríny.
|
|
|
Já to beru z pohledu nezaujatého člověka, kterému je to (řekl bych u prdele, ale to není zrovna vhodný výraz pro tuto příležitost :-) ukradené.
Jen jsem se na Twitteru (s lehkým cynismem, který je mi vlastní) podivil přepjatému aktivismu MaLéra a dostal jsem za to od něj a dalších sluníčkových lidiček pěknej pojeb. :-)
https://twitter.com/malercz/status/236475760544727040
Až se mi chce říci: I don't want to live on this planet anymore
youtu.be/35TbGjt-weA
|
|
|
..já se nedomnívám, že autor článku má nějaký problém s Prague Pride, dokonce se nedomnívám ani, že by snad byl stádní ovcí..vnímám ho jako muže, který má jasně ohraničené mantinely, což je přínosné, aspoň mu nikdo nepřeroste přes hlavu, že? :-)..navíc autor nepotřebuje ani hlasy, není politik (tedy předpokládám, že není) tudíž si nepotřebuje falešnou a cíleně promyšlenou přízní k menšinám udržovat relativní oblíbenost :-).
|
|
Pride = a high or inordinate opinion of one's own dignity, importance, merit, or superiority, whether as cherished in the mind or as displayed in bearing, conduct, etc.
Podle mě jde o to, že homolidi se podvědomě za své sexuální prasečinky stydí, ale vědomě tento stud popírají, a proto mají potřebu dávat svojí "pýchu" všem najevo.
Lidé kteří dokázali velké věci zpravidla nedávají na odiv zhola nic. Často kdybyste nevěděli o koho jde, řekli byste si že je to jen nějaký Jágr z dolní lhoty...
Právě ti co nic nedokázali, anebo dělali věci za které se stydí, dělají největší humbuk kolem. Humbukem se snaží ospravedlnit své hříchy :-)
|
|
|
Zapomněl jste dodat, že tu svoji "pýchu" dávají všem najevo ve stádním provedení. Osamocený hošan by asi takového projevu na ulici nebyl schopen.
|
|
|
chápu, že pride by chtěla vysvětlení, ale takhle pár anglických slov a k tomu české přísloví. já myslel, že to je osnova článku a ono je to všechno :)
|
|
|
|
A co takle příště kváknout česky? ;)
|
|
|
Lepší lidi mluvěj v diskusích na českejch webech englicky, aby se vodlišili vod plebsu, když už to jináč nejde.
|
|
|
Kdyby to napsal česky, tak by ho možná trklo, že ty hříchy nejsou smrtelné (deadly), ale hlavní (capital), tedy pocházející "z hlavy". Jinak dobrý.
|
|
|
..hehe..lepší lidi prej..to asi nebudou vlastenci, že? ..a pak kdo je plebs..možná byste to mohl trochu upřesnit, ať se můžu zařadit..:-D
|
|
Ještě že nás pohanů se takové hovadiny netýkají... ;-)
|
|
Dost mě překvapilo když jsem přečetl pár komentářů pod článkem.
Ve velké části je zmiňováno křesťanství jako nějaký etalon, či co.
Tohle je na DF dost silná káva. Si myslím.
Měl jsem pocit že vetšina inklinuje k „Neser se do mě, a já se nebudu srát do tebe.“
Což je tak maximálně Dalajláma, že?
Od kdy je na DF tolik pánbíčkářů?? A co restituce, ha?
Můj pohled je dost možná zkreslen ranním Braníkem/ZNC. Se může stát, pardon.
|
|
|
"Neser se do mě, a já se nebudu srát do Tebe."..hehe, to je "exclusivní" věta z pohledu dnešního vnímání světa..víte, to mi evokuje, že někdo tomu říká nadneseně SVOBODA, mno a já jsem vtom naprosto přesně identifikovala vygradovanou a cíleně živenou LHOSTEJNOST :-)
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Prague Pride
|