Už si vážně nebudu hrát s tou křišťálovou koulí. Když jsem psal
o tom, že Zeman bude muset hacknout ČSSD(b) a vytvořit si tam mocenskou
základnu, myslel jsem, že aspoň týden dva posečká. Jenže dědek z Vysočiny
byl kurevsky rychlej.
Existuje ještě jedna teorie, která moje složité úvahy
na téma mocenských bází odsouvá zcela do pozadí. Daleko pravděpodobnější
je, že došlo k odchylce od manuálu na corporate design socdemáka a v důsledku
toho se celá strana zhroutila. Například si někdo vzal kravatu nebo svoji
fotografii převedl z lidové stupnice CMYK do buržoazní RGB. Nějaké Divné?
Čtěte dále.
Návod na realizaci správného layotu sociálního demokrata naleznete na
serveru Česká pozice zde a má 19 stran. Pro srovnání, úplný program
strany má 33 stran, takže problematika správného vystajlování socdemáka
je přinejmenším zpoloviny tak důležitá. Dokument obsahuje celkem 16 fotografií
Bohuslava Sobotky v různých pozicích. Obsahuje 21x slovo "lídr", zatímco
slovo "vize" je tam jen třikrát. Lídrem je zván nejen Sobotka, případně
další lídři, ale lídrem je i samotná strana.
Strana je hned v úvodu definována jako "značka":
ČSSD je značka. Ano, stejně jako vůz, sportovní boty nebo oblek od
návrháře. Volič je klientem značky. Aby si ji zvolil, musí se ztotožnit
s jejími hodnotami, přijmout je za své. Proto je jednotný styl komunikace
představitelů značky – tedy i váš – tak důležitý.
Původně jsem se domníval, že politická strana je nikoli cíl, ale prostředek,
kterým prosazují její členové svoje myšlenky. Ale to bych nesměl žít v
systému zastupitelské demokracie, kde jsou politické strany agenturami
na uplatňování sociálního marketingu. Vraťte mi Bártu, ten alespoň nebyl
zapšklej a nosil do sněmovny květiny.
Na úvod konstatuje lídr značky:
Jednotný vizuální a komunikační styl jsou jasným znakem celistvosti
strany, podporují naši pozici lídra, který se opírá o fakta a ví, kam směřuje.
To je jeden z důvodů, proč by měli voliči věřit, že ČSSD představuje v
současném nejednotném a nestabilním světě jistou a jednotnou cestu vpřed
ke zdravému, sociálně spravedlivému státu. Dalším je jednotný výraz a styl
komunikace, jasný znak jednoty.
Prorocká to slova.
Jaká je vlastně ČSSD? I na to znají autoři manuálu odpověď:
ČSSD je demokratická v nejlepším slova smyslu, otevřená, partnerská,
diskutující, naslouchající, empatická, s vysokým morálním kreditem – vlastnosti,
které jsou blízké našemu evropskému prostoru a mentalitě většiny lidí.
Ve světle posledních událostí to zní mimořádně komicky. Představitelé
partnerské, emaptické atd. strany si nemohou rozpomenout, zda byli u Zemana
nebo ne a proč vlastně. Ano, tihle skutečně zavedou fungující stát. Budeme
zírat.
Co musí takový lídr u značky ČSSD splňovat?
1. Lídr každopádně není pokrytec: "Věřím tomu, co prezentuji."
(strana 4)
2. Nechává prostor obsahu: Obsah je důležitý, kandidát mu nechává
prostor. Je nositelem obsahu, ale neupřednostňuje sám sebe. Portrét lídra
tohoto typu je barevný – vyznívá v něm charakter a vynikne plastičnost
obličeje s jeho rysy. Otázka je, zda plastické rysy kandidáta zůstanou
zachovány i tehdy, když vytáhne hlavu ze stísněného prostoru hradního análního
otvoru.
3. Lídr je ovšem dynamický: "Je vhodné podpořit „chuť a schopnosti
něco dělat“ zapojením širších gest rukou, více v náznaku pohybu.". To
je dokresleno portrétem lídra značky Sobotky s napřaženou rukou, jako by
chtěl neviditelné transparentní lídryni omakávat horní část těla.
4. "Mírný podhled a zdvižená hlava podporují vnímání lídra s vizí."
To není návod na výrobu sochy Lenina svépomocí, ale návod na držení
těla vstříc voličskému ksindlu.
Nejhodnotnější částí sociálnědemokratického manuálu na stajlování lídra
je ovšem návod na oblékání. Lídry, kteří přijali poslání apoštolů fungujícího
sociálního státu, vybavila strana na jejich misi řadou užitečných rad.
Například je-li lídrova košile zmačkaná, tak ji má lídr vyměnit
za vyžehlenou, což je nepochybně dobrý nápad. Aby se předešlo možným omylům
na straně některých lídrů z méně rozvinutých regionů, v dalším vydání manuálu
bude dobré připomenout, že mezi stavy "zmačkaná" a "vyžehlená" je dobré
košili uvést do mezistavu "vypraná". Výměnu spodního prádla prozatím vedení
strany ponechalo na uvážení jednotlivých členů, ale předpokládám, že příští
volby se ani v této oblasti neponechá nic náhodě. Další doporučení se dotýkají
volby obleku, kdy nové vedení není až tak radikální, jako předchozí
lídr značky, který nepřišel do Prahy oblečen jako od táboráku a ohledně
oblékání disponoval vybraným vkusem. Oblek nesmí být černý, patrně by ve
starších segmentech voličů značky evokoval příchod havranů. Lídr hipster má také smůlu, protože jsou
zapovězeny silnější obroučky brýlí, které údajně vyvolávají negativní konotace. Při pohledu na volební výsledek Strany zelených se zdá, že v tomto bodě manuál funguje.
Sobotkova stranická módní policie zásadně stíhá dvojici deliktů. První
představuje kravata. Kravatu manuál doporučuje lídrovi úplně vynechat,
dokonce se hovoří o jejím odstranění: : "Kravata symbolizuje všechny
negativní rysy současného establishmentu. Košile bez kravaty působí více
neformálně, přirozeně, jako pracovní verze ve významu „jdeme něco dělat,
nebudeme jen sedět v křesle“." Druhým zásadním deliktem jsou masivní
šperky, které strana mající za každým slovem výraz "sociální" lídrovi důrazně
zapovídá. Jsou dovoleny určité výjimky: "Serióznost zvyšuje viditelnost
snubního prstenu, kvalitní hodinky."
Bonus: Rychlým střídáním stran 12 a 13 prezentace vytvoříte zábavnou
animaci.
Je to zábavné? Ovšem, je to zábavné. Ukazuje to na pravou podstatu "systémových"
stran. ČSSD, kterou její voliči preferují pro její lidovost a předvídatelnost,
se ve skutečnosti v ničem neliší od jiných "marketingových projektů". Lídr,
značka, vize, to je přece prima slovník, trochu to připomíná opomenutou
vystřiženou scénu z filmu Šmejdi.
Na závěr bych si dovolil požádat voliče sociální demokracie, aby si
v rámci povolební autoremedury sami nafackovali.
31.10.2013 D-FENS