Jak se dočtete na oficiálním webu filmu, snímek Lidice není historickým
dokumentem ani válečným filmem. Ano, je to tak. Pro mě ovšem bohužel. Film
je totiž (cituji) "o osobních dramatech obyčejných obyvatel jedné malé
středočeské vesnice".
Záleží na vás, zda je pro vás natolik zajímavá rekonstrukce příběhu
Lidic, že oželíte výše uvedené. Jeden z producentů, přítomný na předpremiéře,
nám vysvětlil hlavní motivaci tvůrců, a to jest posílit povědomí národa
a zajistit, aby se na Lidice nezapomnělo. Nemám proti tomu nic.
Film má stejný problém jako všechny české "velkofilmy" posledních dvaceti
let. Za každou cenu se snaží být komplexní. Zbytečně. A tak sledujeme paralelně
tři různé příběhové linie, z nichž nejméně dvě vůbec nesouvisí s pozdější
Lidickou tragédií, ovšem jde o to hypersuper finální spojení všech do jedné,
což je vám jasné od začátku a proto se nudíte tak půl hodiny dopředu. Čeští
filmaři mají zkrátka pocit, že dobrý film je ten, kde je šťastná láska,
nešťastná láska, nevěra, strach, udavačství, hrdinství, humor, narození,
smrt a mnoho dalšího, v jednom.
A tak jsou Lidice dalším recyklátem toho, co jsem v našich novodobých
filmech viděl už stokrát, včetně Karla Rodena, proti němu nic nemám, ale
jeho utrápený výraz už mne nudí. Zřejmě ale bylo nutné sáhnout po jistotě.
Nejméně polovina filmu se zabývá popisem událostí, kvůli kterým vznikl
dopis Václava Říhy z Vrapic Anně Marusczákové z Holous u Brandýska. Teprve
po dlouhé době je podstrčeno Funkgerät a po dalších průtazích následuje
entvölkern. Scény vyvražďování jsou natočeny řemeslně dobře (v českém filmu
se musí barevné filtry ocenit, protože to zdaleka není standard) a pokud
na všechno ostatní (jako já) zapomenete, alespoň na tyhle scény ne.
Dále už heslovitě. Co se mi ještě nelíbilo:
- peněz bylo asi málo a tak mnohé Němce hrají Češi a odříkávají německé
věty, ovšem s katastrofálně českým přízvukem. Působí to rušivě. Nejvíce
u zdravotní sestry, která má uklidňovat Lidické matky při odebrání dětí
v budově školy. Ta se o německý přízvuk snad ani nesnaží.
- typické chyby na které jsem alergický. Záběr na ležícího četníka s
právě svépomocí prostřeleným čelem, což je ztvárněno jako malá dírka velikosti
projektilu a kolem jemná šmouha krve. Je pravda že český četník měl v tu
chvíli skutečně "jen" asi sedmadvacítku v ráži 7.65 browning, nicméně zase
takhle nevinně touto ráží průstřely lebky nevypadají a průstřely, kdy ústí
hlavně je hned u těla, už vůbec ne. Film sponzorovala mj. i Česká zbrojovka
Uherský Brod, proč tam nevyslala nějaký odborný dohled?
Co se mi líbilo:
- znalci ocení slušnou přesnost. Odříkán je skutečný dopis, který dal
SS-Hauptsturmführerovi Wiesmannovi záminku k vraždění. Gabčíkovi se zasekne
STEN gun namířený na Heydricha (v knize Ecce
homo armatus se jako bonus můžete dočíst, jaká jsou možná vysvětlení)trochu zmatené
je rozestavění atentátníků kolem vozu a křižovatka mohla trochu víc odpovídat
skutečnému místu, ale to jsou jen detaily. K. H. Frank přijíždí dozorovat
vyhlazení obce a mnoho dalšího.
- Joachim Paul Assböck v roli Wiesmanna.
- scéna kdy Marusczáková vyřizuje v Lidicích u Horáků vzkaz, je nejsilnější
scénou filmu. Běhal mi mráz po zádech. Perfektní. Oceníte i příchod Šímy
na zasněženou louku, kde předtím stávaly Lidice.
Závěrem: koproducent nám sdělil, že film měl po úvodním sestřihu 167
minut a proto musel být s těžkým srdcem prostříhán (ve výsledku má něco
přes dvě hodiny). Škoda, že jsem neviděl spíše tu původní verzi. Film ale
hodnotím palcem nahoru. Pokud vás moje řádky neodradily (ani neměly), běžte
se na něj podívat.
SPOILER ALERT !!! Kdo nerad spoilery, dál už nečte.
Mohl by mi někdo vysvětlit, jak došlo k podivné zápletce Františka Šímy?
Jeho opilý syn na něj při vesnické zábavě rozzuřen spadne tak, že je nabodnut
na otcův nůž, ovšem tomu nemohl Šíma nijak zabránit, což může soudu potvrdit
nejméně 20 svědků stojících v záběru. Přesto je odsouzen za vraždu a u
soudu je přednesena úplně jiná verze (Šíma se má nožem zlostně ohnat) a
Šíma u soudu neprotestuje. Proč, z jakého důvodu, když všichni ví, že syna
nezabil? To je proto, aby odčinil nevěru své manželky (před zbytkem pohoršené
vesnice), která vyústila v nešťastné zabití? Proto přijme svůj trest? Vůbec
tomu nerozumím. Odčinit nevěru tak, že nechá dobrovolně rodinu v těžké
době napospas, to neexistují lepší řešení? Díky za případně vysvětlení.