Musím se s vámi podělit o včerejší cestovní zážitek na trase Linz-České
Budějovice a pak si hlavně vychutnáme dementní klip s dopravním expertem
o ježdění v zimě.
Realita, pokud ji sledujeme pozorně, obsahuje jednu zajímavou věc. Třetina
řidičů má problém vůbec jet autem na suchu rovně dopředu, když se rozsvítí
zelené světlo. Možná je takový řidičský úkol pro ně příliš složitý. Když
pak vidím, jak se "lidi" dožadují od politiků ochrany před silničními piráty,
musím se ptát, zda jsou to ti samí lidé a zda by náhodou neměli začít od
sebe, protože objektivně sami sobě představují to úplně největší riziko.
Jakékoli riziko zvenčí, ať je to pirát, hejkal nebo vodník, pro ně musí
znamenat marginální nebezpečí v porovnání s hovadem, které se cpe za volant
jejich auta.
No nic, nechal jsem se asi trochu unést. Zpátky k té cestě. Silnice
byla mokrá, sem tam velmi lehce pocukrovaná sněhem nebo pokrytá trochu
břečky, ale řečeno slovy dopravních expertů, neměla závadu ve sjízdnosti.
Mojí zábavou na té cestě bylo sčítání debilů. Zpravidla to vypadalo, že
jsem dojel auto před sebou a protože jsem se cítil jeho stylem jízdy ohrožen,
tak jsem ho předjel se slovy "další debil". Nejčastější jevy:
- nedodržování odstupu od vozidla před sebou. Takového debila je náročné
předjet, je nutné předjet nejen jeho, ale také to, na co nalepil. Také
je pro něj samotného je takový styl jízdy nevýhodný, protože nevidí dostatečně
před sebe, čímž se připravuje o možnost reagovat na nečekané události před
sebou, ale proč taky, bodový systém nás přece chrání
- trhaná jízda, náhlé brzdění před zatáčkami, na potenciálně kluzkém
povrchu skutečně hloupý nápad
- zbytečně pomalá jízda v místech, kde to neklouže a naopak
- jízda s automobily, které patří do šrotu, něco z nich upadlo, něco
z nich teče nebo na nich něco chybí, například světlo
- cyklisté a jejich otravná soutěž o Bouchalův pohár
Z Freistadtu do Budějovic jsem napočítal celkem devět debilů. Ten zážitek
byl skutečně tristní a tak jsem se dnes poohlížel po internetu, jaké rady
jsou bežnému motoristovi zprostředkovávány a narazil jsem na skutečnou
perlu na serveru Novinky.cz, který je jak známo zdrojem kvalitních
informací pro nejširší vrstvy. Nedočkavě jsem spustil video a pak jsem
už jen žasnul.
Hned asi v třinácté vteřině se zjeví Fabia Sedan, která klouže po nějakém
autodromu se zataženou ruční brzdou. To je ryzí diletantství. Co? Když
někdo provádí "školu smyků" zatahováním za ruční brzdu. To přece nemá s
reálným chováním auta nic společného. Možná je to dobrá palebná příprava,
když chcete obloudit nějakou venkovskou slepici. V tomto okamžiku jsem
pojal podezření, kterého jsem se ani v dalších minutách klipu nezbavil
a to sice, že mám co do činění s dealery leštěných prdů. K ruční brzdě
se ještě dostaneme.
Pak se na to vrhne dopravní expert Patera a začne poučovat chudáka figuranta.
Během několika desítek sekund vychrlí tolik moudra, že mu v hlavě už ani
ani jedno nemohlo zbýt. Poučí ho, jak podle dopravních expertů správně
v autě sedět a jak se podle dopravních expertů správně drží volant, to
je podle něj "naprosto nejdůležitejší". Noha musí být "naproto pokrčená",
asi nějaká nová terminologie dopravních expertů, ve které se prolíná motorismus
a pilates. Následuje vrcholná kapitola ruční brzda. Patera nám oznámí,
že ruční brzdou se nedá "zvládat technika jízdy". Pech, Honza Kopecký a
Triner, ty to umí, ty to můžou dělat, možná ještě Pepa Peták, ale pak konec...!
Pan Peták je Pepa a pan Kopecký je Honza proto, abychom si uvědomili, že tenhle
svazarmovec s elitou české rallye tyká vole jasný takže dál.
Je to video o ježdění v zimě? Tak kde je kurva to skutečně naprosto
nejdůležitější, totiž vyhodnocení situace před jízdou? Má vůbec cenu, abych
za daných podmínek, za dané kvality auta a řidiče vůbec vyjížděl, anebo
mámo počkáme, zda v Lidlu budou zlevněná mražená šedožlutá kuřata ještě
zítra? Kde je další základní věc, totiž "vědět po čem jedu"? Kde je základní
poučka všech základních pouček, že nejbezpečněji lze zvládnout ten smyk,
který jsem vůbec nedostal?
Co je to za píčoviny s tím sezením? Jak může nějaký Patera vůbec vědět,
co je pro vás správně? Existují auta malá, velká, úzká, široká, některá
lze dobře přizpůsobit řidiči nastavením volantu a sedadla, jiná hůře. Jiná
auta mají rovinu volantu skoro svisle, jiná skloněný je mírně, jako 1203ka.
To samé platí pro lidi, také nejsou stejní. Zkusil se pan dopravní expert
zamyslet nad tím, že lidé na severu našeho kontinentu mají delší nohy a
kratší ruce než lidé na jihu, kteří to mají spíš naopak? Zajímavé, expert
to asi neví, ale jinak to vědí v každé továrně na auta, dokonce i v Boleslavi.
Požadavky na pohodlí a ergonomii se navíc s věkem mění, takže jiný požadavek
na pozici za volantem má osmnáctiletý a osmdesátiletý řidič, byť velikostně
stejné postavy, protože jim fpáteři ztvrdnou tamty plotýnky. Nic jako ideální
poloha řidiče za volantem neexistuje, pokud ano, pak je to ta, kterou si
řidič po určitém procesu sám vytvořil a nejlépe mu vyhovuje.
Maximální síla na brzdový pedál? Dobře, ale jak to souvisí s ježděním
v zimě?
Ruční brzda? Já sice nevím, co to je "zvládání techniky jízdy", ani
nevím, co si pod tím mám představit, ale vím, že za ruční brzdu může zatáhnout
nejen Honza Kopecký a Pepa Peták, ale taky Emil Lívanců a Mařena Vomáčků.
Honza ani Pepa nemají jednu ruku delší, nemají žádný zvláštní aparát, který
by jim umožnil, že budou tahat za ruční brzdu lépe a radostněji. Pouze
mají trénink v tom, jak odtržení zadních kol využít k řízení celého auta.
Dělají to za speciálním účelem, umožňuje jim to projet rychleji zatáčky,
což Emil ani Mařena nepotřebují, pokud tedy nechvátají do fabriky na šichtu,
ale nikdo jim nebrání, aby se to taky naučili. Až se to naučí, budou to
taky umět. Jako Pepa. Jako Honza. Jako všichni, kdo mají auto se zadním
náhonem a také občas cíleně používají zadek k natočení předku. Je to normální
věc, žádné tabu, žádný vnuknutí od boha, jen a pouze použití ovládacího
prvku, který v autě je.
Byla tam také lekce o správné poloze rukou na volantu, která mě než
utvrdila o tom, že ten pán je úplně mimo. Figurant se podvědomě pokouší
(v čase 1:52) umístit levou ruku poněkud výše, protože z praxe ví, že pravou
občas potřebuje řadit, ovládat stěrače nebo topení, a chce si zachovat
možnost manévrování pro případ, že by musel točit levou rukou doleva. Ale
pan expert řekne ne a ještě ho nutí si zaháknout palce za příčky volantu.
Nechápu, nerozumím a nehodlám se tím řídit v zájmu zdraví svého ani mých
eventuálních spolucestujících, protože jsou to sračky.
Z přednášky experta Patery jsem byl mírně řečeno rozčarován. Uvažoval
jsem, že si něco podobného zaplatím, protože entuziasmus v podobě záměrného
vyvolávání drobných ztrát adheze v běžném provozu a večerních seancí opuštěných
parkovištích asi není ideální trénink, ale poté, co jsem shlédl tohle,
tak jsem řekl - tohle nikdy. Rozhodně nemám zapotřebí, aby mi tady nějaký
vořežprut tykal, tlačil mi do hlavy nesmysly a navíc nebyl schopen vysvětlit,
proč je co správně a co špatně. Takže na mosteckém autodromu, kde si mmj.
můžete koupit odpustek z bodového systému, mně pan Patera ani poslanec
Vojíř neuvídí. Nikdy v životě.
Zaujala mně i anketa u článku, kde se 76% respondentů a čtenářů serveru
Novinky.cz vyslovilo, že by "kurzy bezpečné jízdy" měly být povinné. Pokud
je kurzem bezpečné jízdy míněna tato dementní přednáška a vohnoutí show
se zatahováním ruční brzdy, která je zachycena v článku, pak mají Novinky
skutečně velmi nenáročné čtenáře. Ale i přesto, pokud mají pocit, že tento
trénink potřebují tak nezbytně, že by měl být povinný, pak ať jdou a přihlásí
se na něj sami a dobrovolně!
23.12.2010 D-FENS