Evropský týden mobility je tak významnou akcí, že ho pro jistotu
na jinak rozšířeném vyhledávači Seznam.cz nikdo
nehledá. Nedílnou součást Evropského týdne mobility, Den bez aut 2010,
taky nikdo
nehledá. Asi ani jedno z toho nikomu nechybí, tak proč to taky hledat.
Podobně jsou na tom například cholera,
sirovodík
a bombarďáky.
Něco tak zvrhlého jako zapalovací
svíčky nebo turbodmychadlo
hledají denně stovky lidí.
Zatímco v minulých letech jsme pro Den bez aut neměli jednoho milého
slova, podobně jako pro choleru, sirovodík a bombarďáky, letos uctíme Den
bez aut v tom nejlepším duchu, v jakém můžeme. Odvezeme auta pryč. Odvezeme
auta z města, aby tam cyklistickým aktivistům nepřekážela při jejich kolektivních
onaniích. A my odjedeme s nimi. Město tak bude bez aut a bez nás, beztak
vyšinutých petrolheadů, protože my si půjdeme zajezdit.
Kolik z nás to v poslední době udělalo? Jen tak si sjet, protože ježdění
autem je fajn? Nevím jak vám, ale mě se to nedaří. Já se pouze dopravuji.
Sebe, různé náklady, jiné lidi, služby a výrobky. Zábava zůstala stát venku na parkovišti, zatímco já usedám za volant a přitom myslím na to, jak už zase vystoupím, údaj o času
dojezdu na navigaci je to první, na co se soustředím. Je to škoda a je to nefér. Automobil
má neoddiskutovatelný fun factor. Můžeme jen tak jezdit a prohlížet si
krajinu, večer nechat proudit oknem dovnitř vonící letní vzduch, proplétat
se zatáčkami, hnát se po rovinkách se stereem puštěným naplno nebo poznávat
neznámá místa. Deprimovat jím závistivce a balit na něj bičiz.
Automobil je zdrojem zábavy. Cyklističtí aktivisté si
mohou roztrhnout játra, aby demonstrovali přednosti jízdního kola jako dopravního
prostředku k přepravě osob nebo dokonce nákladu. Výsledek je vždy křečovitý
a nepřesvědčivý. Jízdní kolo žádnou z těchto funkcí ve skutečnosti nemá,
jedná se o sportovní náčiní, které lze občas použít k dopravě. Podobně
jako míč, o kterém nebudeme tvrdit, že je nábytek jen proto, že se na něj
dá taky sednout. Primární funkcí automobilu je dopravovat lidi a náklad.
My ho však použijeme v té jeho sekundární roli - půjdeme se pobavit. Sobecky,
jen sami sebe. Ne jako pumpičkáři.
Automobil je zdrojem svobody. Můžeme se díky němu dostat na místa,
kam bychom se jinak nedostali, a to kdykoli se nám zachce a zlíbí, aniž
bychom se museli někoho dovolovat. Tam můžeme potkávat další lidi a navazovat
s nimi kontakty, obohatit sebe i je v doslovném i přeneseném slova smyslu.
Do auta se můžeme uchýlit, když potřebujeme něco promyslet. Hodně, nejspíš
většina článků na D-F se narodila v autě. Jak jsme již mnohokrát konstatovali,
systém se snaží omezovat individuální automobilovou dopravu právě proto,
aby získal větší kontrolu nad lidským chováním a sociálními zvyky, což
zcela potvrzuje tuto tezi.
Automobil je zdrojem radosti. Pokud jste dočetli až sem, patrně
patříte k lidem, kteří raději poslouchají zvuk šestiválce (no dobře, JJ,
osmiválce taky...) než čuchají propocené spoďáry pumpičkářovy. Mám radost,
když v autě všechno řádně funguje přesně podle mých představ, když je dobře
ovladatelný, má přitažlivé tvary nebo zajímavé technické detaily.
Zvu vás tedy. Pojedeme se společně svobodně pobavit, abychom měli radost.
Nebudeme proti ničemu protestovat, vytvářet kolony nebo blokovat magistrálu,
aby se slušní lidé nedostali domů. Nebudeme závodit, obtěžovat ostatní
hlukem, prostě se pojedeme projet.
Učiníme tak v sobotu 18.9.2010 odpoledne.
Trasa bude měřit kolem 80km a bude se nacházet v prostoru vymezeném těmito
body:
Praha (start)
Dobřichovice
Jílové
Jesenice
Praha (konec)
Středočechům není jistě třeba tuto oblast kolem Sázavy a Vltavy nijak
zvlášť představovat, pro ostatní, jedná se většinou o silnice III. třídy
s dostatečným množstvím zatáček, zajímavých výhledů, stok bez svodidel,
mostů a výmolů. Přesnou trasu
a technické detaily zveřejníme těsně před vlastním podnikem, abychom zamezili
eventuálnímu zásahu státní moci a pumpičkářské nemoci.
Vítáni jsou samozřejmě motocyklisté. Vítány jsou celebrity, tím nemyslím <-> z telky, ale lidi, kteří udělali něco významného pro naši zem. Uvítám také, když se k akci připojí zájmové nebo společenské organizace, kluby a sdružení. V neposlední řadě jsou vítáni agenti BIS. Omluvám se, že budete muset v sobotu do práce.
Podle okolností a zájmu, v neposlední řadě časových možností, můžeme
na trase naplánovat několik speciálních úkolů, jako například lokalizaci
historicky významného artefaktu nebo malou rychlostní vložku. Na konci
samozřejmě, jak je na podobných akcích zvykem, navštívíme nějaký lokál
a dáme si něco dobrého.
09.08.2010 D-FENS