Virtuální inkoust ještě nestačil ani pořádně oschnout a už tu straším
zase. Jako v minulém případě popudem na tento článek se stala událost,
která mi vyrazila dech až někam do druhého patra. Jsou chvíle v lidském
životě, kdy jediné co vás napadá je lakonická věta "To si snad ze mě
dělaj prdel!"
Něco podobného mne potkalo dnes ráno.
V prudkém pohnutí mysli jsem si pustil televizi, abych zjistil aktuální
počasí (místo toho abych se kouknul z okna - tím chci demonstrovat svůj
stav rozespalosti) a namísto baby v butikovém svetříku na mne vyštěkla
zpráva o tom, jak OSA chce po dětském domě v Děčíně peníze za to, že zpěvem
hymny vítali prezidenta. OSA tvrdí že šlo o veřejnou produkci, porušení
zákona, tudíž plaťte a je nám šumák, kdo, co, nebo pro koho.
celý článek k nahlédnutí zde: "http://zpravy.idnes.cz/domaci.asp?r=domaci&c=A040415_192821_domaci_jan"
Chvíli jsem jen otevíral hubu na volnoběh a zíral na kalendář, jestli
sem se zase nevzbudil na Apríla, protože tohle mě nějak mozek nepobíral.
Následně na to sem se zase pěkně nasral.
Žijeme v době plné protikladů. Na jedné straně hýčkáme prokazatelné
zločince, blby a sociální parazity a na druhé beze studu jdeme po krku
lidem, jejichž jediným zločinem je že se pokouší chovat slušně, nebo se
narodili v nevhodné zemi. Je to sice smutek, ale halt co se dá dělat -
nechceme to a tak to teda máme. Ale když je už zločinem zpívat hymnu pro
prezidenta republiky, tak kde to sakra jsme?
OSA se chová standardně jako většina úřednického aparátu - tedy bez
milosti útočí na slabší a bezmocné, zato před silnými a mocnými padá na
prdel. Shodou okolností o této KGBácké organizaci něco málo vím, protože
kámoška tam pracovala krátce před tím, než dostala rozum a odjela do Kanady.
Ochranný svaz autorský se specializuje na vybírání poplatků autorských
práv - a to tak důsledně, jak to jenom jde. Když si pustíš v hospodě rádio
- zaplať. Pustíš si CDčko (byť legálně koupené) v rokáči - zaplať. Zahraj
kousek alba při čekání mezi dvěma bloky představení - zaplať.
A teď ještě přišla s tím, že by i reprodukovaná hudba (tzn. zazpívej
si s kytarou u ohníčku a jsi v maléru) se měla taky platit. To už teda
považuju za vrchol drzosti a jasný útok na osobní svobodu. To už fakt budeme
jako švec v Pyšné princezně, máme zakázáno zpívat a na písničku budem utíkat
do Maďarska ?
Kdo by propadl iluzi, že OSA chrání autory, je hrubě na omylu. Tato
instituce hrabe jen pod sebe a autor část vyrvaných peněz vidí jen tehdy
pokud se o ně přihlásí. Pokud ne, OSA je potichu a prašulky šoupne do kapsy
- a krade vesele dál.
Nebudu se pouštět do polemiky na téma oprávněnosti/neoprávněnosti autorských
práv a jejich zpoplatnění - nějak cítím, že je to výsledek něčí práce a
tudíž by asi na peníze měl mít nárok. Ovšem jako většina národa na to kašlu
a CDčko si přepálím, místo abych cpal peníze do
nadnárodních monopolů a přispíval jim dobrovolně tak na benzín do Lamborghini.
To je myslím spíš otázka osobního postoje - osobně neznám nikoho kdo by
to řešil jinak.
Jan Werich kdysi řekl: "Všechno tady bylo už dávno před tím, než to
vymyslel ten první."
Docela bych s tím souhlasil. Nicméně pokud se autorství bere jako spojení
veřejné prezentace s konkrétní osobou, měl bych ale ještě pro Ochranný
svaz autorský pár nápadů, na kterých by taky mohli zbohatnout. Je toho
totiž ještě fůra, za co nevybírají.
Například pokašlávání na veřejnosti (V.Havel), jizvy na obličeji (P.Dostál),
nošení šály (opět P.Dostál), tunelování (V.Kožený), 3/4teční kalhoty (opět
V.Havel), náušnice a copánek (M.Knížák), kožich (L.Mareš), nošení čepice
(G.Partyšová) nebo vožrat se pod vobraz Boží na veřejnosti (M.Zeman a oblíbený
poslanec Kott). Ale nezůstával bych jen u toho - koneckonců, každý mluví
česky, tedy používá know-how J.A. Komenského a F.Palackého, takže bysme
taky za to měli platit, ne? A co třeba za nošení svetru - nemá na to copyright
Benetton? Vezmu si červený triko a bílý gatě a Marlboro mě má v hrsti,
neb mám barvy jejich loga.
Milá OSO, zamysli se nad tím (i když to bych po tobě toho chtěl moc),
na čem si ještě můžeš ve své nenažranosti namastit kapsu.
Jeden čas jsem se hudbou zabýval, takže i spletité vychytávky kolem
autorských práv (pokud se něco nezměnilo, což nevím) mě neminuly. Každopádně
jsem si zapamatoval jednu podle mne docela zásadní poučku. Pokud zpíváte
písničku v originálním znění, potřebujete povolení autora (nebo toho komu
patří práva, když se autor nemůže bránit) - a to jen v případě že vystupujete
veřejně a nebo komerčně. Pokud ale změníte v písničce cokoliv (zapomenete
jednu sloku, nebo zpíváte falešně, to je jedno) dá se to už považovat za
vlastní remix - vlastní tvorbu a tudíž vlastníkem autorských práv jste
vy sám. Podotýkám že nejsem právník, takže to netvrdím se 100%tní jistotou
- jen tuším že tak to nějak bylo.
Tedy podtrženo, sečteno.
Bojkotujte OSU jak to jenom půjde. Likvidací OSY nenapadáte autory,
ale jen další rakovinový vřed - autoři s tím v zásadě nemají až tolik společného.
OSA operuje s věcmi, které jsou nehmotné povahy, na spoustu věcí nemá OSA
právo a zatraceně dobře to ví, jen zneužívá neznalosti svých obětí. Osobně
ti, "drahá" OSO, slibuju, že když budu zpívat s kytarou u táboráku a ty
přijdeš a budeš se dožadovat peněz za písničky které miluju a zpívám (blbě,
ale rád), vezmu tě buřtem přes kokos a to ještě v tom lepším případě.
A proč Vás tímhle článkem unavuju ?
Dávejme si setsakra pozor na to málo práva co nám ještě nechali -
právo svobodného projevu, nebo myšlení. Ono to totiž může být jen začátek
další normalizace (kterou stejně očekávám, teď pro změnu pod hlavičkou
EU), která nám tu spolehlivě udělá další koncentrák. Minimálně bych začal
v rámci prevence řvát už teďka, protože fakt si myslím, že je lepší zapálit
plamenomet, než proklínat tmu.
18.04.2004 Sinnister