V dobách, kdy se u nás stály fronty k zápisu do pořadníků na Favorita,
opouštěly výrobní brány závodu v Hirošimě první kousky sedmé generace Mazdy
323.Ta nesla kódové označení BG a vyráběla se v letech 1989-1994 v provedení
hatchback, sedan a fastback – F. Někdo taky říká, že F znamená Familia,
no nevím, nepátral jsem po tom.
V tomhle případě se budeme bavit o poslední jmenované verzi, tedy o
„efku“ s výklopnými světlomety, která vám asi bude nejvíce známá alespoň
od vidění.
Sám jsem se stal majitelem tohoto přibližovadla před čtyřmi lety a chtěl
bych se s vámi podělit o poznatky, strasti a radosti ze soužití s touhle
slečnou po najetých bezmála 100kkm. K autu mám ještě původní techničák,
takže se můžeme podívat na celý jeho rodokmen. Můj kousek tedy pocházi
z roku 1993, kdy jsem se ještě ve škole učil abecedu.
Mazda byla zakoupena v Auto Palace Praha a prvně byla napsána na jistou
firmu v HK.Jen tak mimochodem – základní cena byla tehdy 540 000 Kč, což
bylo v dané třídě a na tehdejší dobu opravdu hodně peněz.No a ta firma
jej po pěti letech, zřejmě po doplacení leasingu, prodala dalšímu pánovi
ze stejného města.Tomu Mazda sloužila dalších osm let a poté byla na dva
roky odvelena o okres vedle, do Vysokého Mýta, kde po dalším majiteli skončila
v jednom nejmenovaném bazaru a nakonec u mě.
Víte, docela mě hřeje u srdce, že všichni předchozí majitelé byli staršího
ročníku, a tudíž nepředpokládám, že by s tím autem zacházeli jako s kusem
hadru a používali ho k masturbaci vlastního ega.
Jak to tedy všechno začalo:
Tehdy mi u Favorita upadl kus zadního lemu a posléze se na mě po odkrytí
koberce smál asfalt.Tak jsem usoudil, že by bylo vhodné se poohlídnout
po nějakém sofistikovanějším vozidle.Ikdyž zpětně na fáčko zas nemůžu říct
křivého slova, vždycky mě dovezlo tam, kam jsem potřeboval, dokonce jsem
s ním otočil i Prahu a jediné co jsem mu musel dopřát, bylo těsnění pod
hlavou za stopade a zadní silentbloky ramen za dalších pár drobných.
Vzpomínám si tehdy, jak jsem to s fakem sypal po dálnici stopadesát
(jinými slovy čtverka a plnej knedl) a pán s Fobií měl ze mě mindrák. Zřejmě
neměl dostatek kobyl k vyvinutí větší rychlosti, a když už byl nucen po
několikáté uhnout bixenonům a ukončit tak souběžnou jízdu, musel z těsné
blízkosti sledovat moje orezlé dveře od kufru, za což mi asi půl hodiny
děkoval neustálým žhavením jeho hásedmiček v dálkových světlech.
K Mazdě jsem přišel po úvaze, že chci auto které bude spolehlivé, bude
mít dostatek síly k zápasení v tom ringu, kterému se přezdívá české silnice,
bude mít nějaký ten fun factor a hlavně bude v mých finančních možnostech,
coby čerstvého zaměstnance.Golfa jsem fakt nechtěl.Dnes mohu říct, že jsem
vsadil na správného koně.
Cena byla tehdy 45000 peněz,červená metla a origo čtrnáctky trony, najeto
167000 km(věřím tomu). K autu byly doloženy faktury za servis od předchozího
majitele, který do něj před prodejem dalších dvacet nasypal (nová nádrž,
chladič, brzdy, homoklouby atd).Dalším bonusem byly i zimní plechy, takže
si myslím, že jsem tehdy neprohloupil, ikdyž dneska bych za ty prachy měl
model z roku 2000.Samozřejmě v protokolu z bazaru stálo, že vlastně všechno
je na autě špatné, že všechno vyžaduje kontrolu popřípadě výměnu, ale tím
se oni spíš kryli před případnými reklamacemi.Kupříkladu psali, že spojka
je na konci své životnosti, ale já na ní jezdím doteď a pořád to nevypadá,
že by už chtěla umřít.
Moje výbava zahrnuje 4x okna v elektrice, posilovač řízení, ostřikovače
světlometů a centrál na dálku s alarmem. Nutno podotknout, že už tehdy
byl posilovač řízení součástí základní výbavy, jakožto i výškově nastavitelný
volant a nárazníky, zrcátka i kliky v barvě karoserie.Za příplatek bylo
ABS, klimatizace, elektricky ovládaná zrcátka, a elektrický šíbr.Airbagy
se, pokud vím, dodávaly až do následující generace BA.
Jinak si myslím, že zevnějšek netřeba přiliš představovat – typický
klínovitý tvar karoserie poplatný tehdejší době japonských sportovně střižených
aut.Přední vyklápěcí světlomety podtrhují švih a auto s vymrknutými světly
působí zepředu přátelským kukučem.Doslova mi to někdy připadá, jak kdyby
se to auto na mě dívalo a říkalo „tak už na mě nečum a pojeďme to někam
protáhnout“.Praktický je taky decentní spoiler na zadních dveřích, díky
kterému se vám nezasírá zadní okno.V dnešní době povinného svícení však
auto ztrácí díky permanentně otevřeným světlometům tak trochu šmrnc a je
vhodné ho doplnit DRL led světly pro denní svícení, jednak proto, že nemusíte
na nic myslet a jednat taky proto, že časté zaklápění světel nedělá žárovkám
příliš dobře. Kombinace DRL+H4 Osram Nightbreaker se mi osvědčila velice.
Jako u většiny asijských aut je hrdlo nádrže na levé straně.To má výhodu
v tom, že pak nečekáte u pumpy, poněvadž moc lidí asi neví, že se hadice
dá ze stojanu vytáhnout, a tak koncernové formule poslušně stojí frontu
k levé straně stojanů.
Uvnitř auta najdou pohodlí čtyři průměrně vzrostlí lidé, omezující je
spíš prostor nad hlavou a taky to, že je auto dost nízké a starším jedincům
může trochu dělat problém nastupování Jinak celkový vnitřní prostor na
délku a na šířku je tak nějak subjektivně o něco větší než u Fobie s tím
rozdílem, že v Mazdě se dá vzadu sedět; pokud teda vepředu nesedí dva dvoumetroví
jedinci.Uprostřed zadních sedadel je také praktická výklopná loketní opěrka.
Objem zavazadlového prostoru činí 340 l , po sklopení dělěných zadních
sedadel vzroste na 540 l.V praxi do auta naložím celou bicí soupravu a
zbyde mi akorát místo u spolujezdce.Co mě trochu štve, že kufr má hodně
vysokou nakládací hranu a tak se tam špatně cpou těžší věci.Přistup do
kufru je přes páčku vedle sedadla řidiče nebo klíčem.
Co se týče materiálů v interiéru, pořád na mě působí důstojně.To byla
naštěstí éra ještě před tím, než Japonci začali dělat ty nevzhledné šedé
krabice alá palubní deska.Dnes je to už naštěstí zase přešlo.Palubní deska
je z takové té černé koženky, kterou známe například z Golfu III.Na přístrojovém
štítu trůní otáčkoměr, rychloměr ukazatel paliva a vodoměr (no vlastně
tedy ukazatel teploty chladící kapaliny).Počítadlo kilometrů je zde ještě
mechanické, ale funguje spolehlivě a blbě se stáčí.Trochu retro působí
ovládání topení ala favorit, ale mě to nevadí, nevidím zas takový rozdíl,
jestli točit kolečkem nebo posouvat páčku. Když už jsem u toho topení,
připadá mi trochu slabší.Třeba i ta Felicie začala topit skoro hned a po
zahřátí motoru šel s trochou nadsázky před výdechem topení opékat špekáček.No
u Mazdy je třeba si na teplo chvíli počkat.Radiátor jsem čistil a nepomohlo
to, takže jsem se s tím smířil. Světla se zapínají trochu netypicky otočením
konce levé páčky pod volantem, pokud jsou světla zavřená a vy použijete
světlenou houkačku, světla se na chvíli otevřou a pak samy zajedou.
V rámci oblíbeného novinářského klišé s pet láhvemi musím konstatovat,
že do přihrádky dveří nelze narvat ani fruko.Maximálně tak krabičku startek
a peněženku a zbytek bordelu cpát po sedačky.S těmi odkládacími prostory
je to nedořešené.Navíc odkládací přihrádka pod radiem (mimochodem byla
taky za příplatek) a schránka u spolujezdce jakožto i kaplička před budíkama
jsou z tvrdého plastu, a věci zde odložené dělají prostě rambajz.
Docela praktická věc, která se už dneska moc nevidí je světýlko nad
spínací skříňkou.Prostě ve tmě zavřete dveře, vnitřní světlo sice zhasne
ale alespoň je snadné trefit klíček do zámku.No je pravda že bych spíš
uvítal zpožděné zhasnutí světla vevnitř.Také bych uvítal nastavitelný cyklovač
stěračů, nejspíš to budu řešit implementací programovatelného cyklovače
z Felicie.
I po těch letech je ale uvnitř všechno funkční, ventilátor ventiluje,
páčky pod volantem fungují, tlačítka fungují, všechno svítí a hraje.
Za volantem:
Srdcem tohohle všeho je čtyřválec 1.8 16V (někde se uvádí i 1.9), skutečný
objem činí 1840ccm, spadá tedy do stejné kategorie povinného ručení jako
šestnáctistovky a ne do dvoulitrů jak tédéíčko.Vstřikování je vícebodové
s klapkovou váhou vzduchu, je to taková obdoba systému Bosch L-jetronik.
Tahle litinová kovadlina dává výkon 78 Kw při poměrně nízkých 5300
rpm a točivý moment je 153Nm/4000 rpm.Omezovač zasahuje na 6500 rpm.Těžko
však říct, kolik těch koní už je za tu dobu chromých.Motor má rozvod SOHC,
čili jednu vačku a hydraulická zdvihátka ventilů.Tady je trochu problém
v tom, že už většinou po 6000km po výměně oleje se při větší zátěži motoru
začnou ozývat.Později už cvakají permanentně, takže většinou měním olej
10W-40 už po 8000km ikdyž je lhůta deset.Spotřeba oleje je zhruba 1dcl
na 1000km při současných najetých 260000km, což není tak hrozné, navíc
se mi zdá, že po poslední výměně oleje spojené s aplikací proplachovacího
prostředku je to lepší.
Spotřeba se povětšinou pohybuje mezi 7,5-9 litry.Jezdím svižně.Teď v
zimě je to horší a to ještě většinou jezdím cmrndačky po městě a po okolí.Nejméně
jsem jel za 6,5 litru pohodovým tempem delší trasu.
Vzhledem k pohotovostní hmotnosti 1025 kg nemá motor s autem příliš
práce, na šestnáctiventil se sbírá už pěkně dole, ikdyž jedete na čyřku
na 1800 otáček, tak po sešlápnutí plynu auto v pohodě zrychluje.Není to
žádná bzučivá 1.4 s výkonem vyhnaným otáčkami.Po překročení číslice čtyři
na otáčkoměru motor chytne druhý dech a srdnatě táhne až někde k šestce,
pak už to nemá smysl a je třeba řadit.Znamenitě akceleruje zejména na první
tři kvalty, na dvojku je možné pokořit tachometrovou stovku, trojka je
trochu kratší a jde někam ke stočtyřiceti.
Nejsem žádný notorický závodník, ale občas si rád před značkou konec
obce podřadím na dvojku a frajerovi nalepenému za mnou s vyhozeným levým
blinkrem ukážu záda.
Při dálniční stotřicítce na pětku točí motor 3800 rpm a na přidání plynu
ochotně reaguje, ale není problém si podřadit na čtyři a táhnout to až
někam ke 180ti.Na dálnici není problém držet tempo 160-170 kopec nekopec,
ale ta spotřeba už je potom nepěkná.Při stovce jste na 2800 rpm a o motoru
nevíte.Maximální papírová rychlost je 186km/h, reálně jsem s tím z mírného
kopce jel 210 tacho.Jestli někomu 66kw Octavie líta v pohodě přes dvěstě
jak slýchávám, tak bud on nemá 66kw nebo já nemám těch svých 78(což už
asi opravdu nemám, ale i tak).Každopádně maximálku jsem zkoušel jednou
na prázdné dálnici a více po tom netoužím.Papírové zrychlení se uvádí 8.9s
ale to je hloupost a reálně je to něco málo přes 10s.
Pokud ale do auta naložím 4 lidi, tak už je poznat, že dynamika uvadá.
Jakpak asi jede takový o čytři metráky těžší Golf IV variant s motorem
1.4 16V nebo SDI? To musí být utrpení.
Co se týče podvozku, je to taková zlatá stránka tohoto vozu.V předu
je klasická náprava alá Favorit, a vzadu víceprvková se dvěma příčnými
a jedním podelným ramenem.Obě nápravy jsou opatřeny zkrutnými stabilizátory.Řízení
je hřebenové, s hydraulickým posilovačem, prostě stará škola, žádné přeposilované
máslo s charakteristikou volantu k videohře.Na adekvátních pneumatikách
auto díky nízkému těžišti a solidnímu rozchodu kol sedí velice hezky a
řezat zatáčky je radostV tomhle ohledu nechápu, proč výrobce standardně
montoval kola 175/70 R13, když tím vlastně úplně zabil možnosti podvozku.Optimální
jsou patnáctky 195/50, ale já jezdím na čtrnáctkách a stačí to.
Při jízdě panuje uvnitř docela klid a je možné se normálně bavit.Pravda,
hluk od podvozku je trochu vyšší, například jízda po drsném asfaltu není
dlouhodobě příjemná a o tankodromu D1 ani nemluvím.Motor je docela dobře
odhlučněn a ve vyšších rychlostech ho spíš přeřve aerodynamický hluk.
(Ne)Závady:
Během dosavadní doby se mi potvrdilo, že spolehlivost je pověstná značce.Za
celou dobu jsem neměl žádnou vážnou závadu, která by auto znehybnila.Na
motoru praskla jedna malá hadička od termostatu a vyteklo trochu chladicí
kapaliny.Dále jsem musel vyměnit čidlo teploty motoru za 250 korun.Projevovalo
se to tím, že otáčky z volnoběhu občas vystřelovaly až někde na 2tisíce.
Rozvody pohání řemen, měnil jsem je při 200000km, materiál vyšel na
1000 korun(řemen+kladka). Výměnu jsem zvládl svépomocí.Pak bylo nutné vyměnit
lambda sondu, ale to všechno jsou banální věci.Nedávno jsem měřil komprese
a jsou na všech válcích v pohodě.Motor chytá i v největších mrazech doslova
na drc.
V rámci ostatních věcí jsem musel vyměnit ložiska na třech kolech.Z
toho jedno přední mi po roce odešlo znovu, buď to byl zmetek nebo chybná
montáž.Dále přišel na řadu vlnovec výfuku, a nedávno jsem vyměnil oba díly
výfuku, což dohromady stálo něco málo přes tři tisíce.Půl roku po koupi
jsem měnil zadní tlumiče,protože jeden vytekl.Pak postupně vyhnilo oboje
horní uložení zadních tlumičů, což se projevilo projetím pístnice tlumiče
do kufru a jeho následnou disfunkcí.No jedna miska vyjde na šestset, takže
to není nic hrozného.Výměnu destiček, kotoučů, čepů a silentbloků na přední
nápravě nepočítám, to jsou spotřební věci, dělá se to na každých autech.Podotýkám
že ceny náhradních dílů ve druhovýrobě jsou lidové a drtivou většinu věcí
si opravím a vyměním sám.Ta fáma o drahých dílech na japonské auta tu opravdu
neplatí.Některé díly jsou ovšem ceněny zlatem.Typicky třeba přední plastové
lišty na A-sloupky.Ty rády praskají a je velký problém je sehnat.Přímo
v Mazdě mi řekli, tuším, tři a půl tisíce, tak jsem se jim řekl, že se
zbláznili.
Zapeklitější závady - třeba se kdysi při přeřazování ozývaly rány do
podlahy.Tak jsem vyměnil dva silentbloky na motoru, abych nakonec přišel
na to, že to byl jen čep řízení.Po výměně silentbloků na předních ramenech
začalo být auto jakési nejisté a plavalo, řízení bylo mrtvé kolem středu.Dlouho
jsem nevěděl co s tím, byl jsem na geometrii a taky se nic nevyřešilo.Až
jsem se koukl do protokolu a zjistil jsem, že je špatný záklon na pravém
kole.Při výměně toho jednoho silentbloku jsem ho tam totiž nenalisoval
úplně nadoraz a to byl původce všech problémů.
Nedávno jsem si taky všiml že auto je jaksi nakloněné na stranu. Při
bližší zkoumání jsem zjistil, že někdo předemnou měnil pravou přední pružinu,
a dal tam jinou, delší.To jsem se až zhrozil co to bylo za blbce.A hlavně
že jsem si toho všiml až po třech letech.
Jeden velký problém je však koroze.Ačkoliv auto z venku vypadá v pohodě,
tak zub času už se začíná zahryzávat.Jedna nevinná dírka v předním podběhu
se změnila v lochnu jak vrata, taktéž „hrnce“ zadních tlumičů už nebyly
zrovna košér a potřebovaly trochu povařit.Koroze napadá taky zadní části
prahů, spoje v přední části podlahy a spodky dveří.Věřím ale, že kdybych
to všechno včas podchytil, tak by nemusel být problém.Auto jsem nechal
teda vyvařit a doufám,že bude ještě nějakou dobu sloužit.Bohužel je smutné,
že i Mazdy současné generace mají s korozí problémy.To by se v dnešní době
stávat nemělo.
Takže když to shrnu:
Díky tomuhle auto jsem taky poznal pár dobrých lidí z Mazda klubu, jezdili
jsme na srazy, vždycky se dobře popovídalo.Pokud má člověk nějaký dotaz
nebo něco shání, rádi mu tam pomůžou.Je pěkné, když se na cestě potkají
dvě mrkačky a pozdraví se symbolickým mrknutím.
Mám to auto rád, nikdy mě nenechalo na holičkách a vždy si tu jízdu
užívám.No a pokud hledáte levné auto, které má ještě stále co nabídnou,
tak mohu mrknu vřele doporučit.Zadostiučiněním mi bylo i to, že jsem na
laně táhl už dvě Octavie, jednu Felici a dokonce i jedno BMW.
Tak se tu mějte, já jedu dál :)
25.01.2012 -Zdencek-