Komentáře ke článku: BYLA CHYBA PILOTA PŘÍČINA NEBO NÁSLEDEK ? (ze dne 10.04.2010, autor článku: Aleff)
Přidat nový komentář
|
K tomu nátlaku na pilota - takhle nějak se zabil Baťa. Pilot nechtěl startovat pro špatné počasí, B. řekl buďto poletíš, anebo letíš.
|
|
|
mě právě tyto důvody přijdou stejně banální jako smrt opilce, který za hospodou při chcaní uklouzne, praští se o kámen a udusí se 5 cm hlubokou louží močky a bahna ..
mě na tom mrazí, že úhyn následkem hlouposti je čím dál častější, za chvíli nebude nutné vydávat darwinovy ceny ..
|
|
|
Mě spíše mrzí, že Polsko přišlou o celé vedení země - které nebylo vůbec zlé, už kdyby jen proto, že bylo v rámci možností euroskeptické. Kdo ví, jaká klika to převezme teď...
|
|
|
tenhle aspekt nikdo nezpochybňuje. myslím, že ani teď nikomu ještě příliš nedochází, co všechno tím bylo způsobeno ..
|
|
- vyvražděn nebyl terezín a ležáky, ale lidice a ležáky
- termín "doppler" sice použila Helen Hunt v americkém filmu twister, ale meteoradar funguje a zobrazuje na jiném principu než je dopplerův efekt
- letadlem neletělo 87, ale 96 lidí...ale oproti předchozímu je to jen detail
jinak je článek jen esencí dojmů hysterika ze skupiny "co je teďko asi tak nejpavděpodobnější" a nepřináší nic nového, protože popsané věci jsou:
a) každému soudnému jsné
b) stejné všude, ať se jedná o piloty a lítání nebo železničáře a vlakové nehody, instalatéry a havárie potrubí, veterináře a BSE, doktory a prasečí chřipku...atd.
|
|
|
Pane Pr., Vy jste dneska vostrej jako břitva!
Článek vůbec není špatný a hysterický. Srovnáním s texty jinde na netu přináší nové myšlenky a nápady, jak to tam možná vypadalo.
|
|
|
Článek je obecný do té míry, že by se stejný dal napsat úplně o čemkoli, protože přístup lidí k průseru podobných rozměrů je vždy stejný. Ti, co se namočili si budou chtít zachránit prdel...ti, co budou o cizích prdelích rozhodovat se rozdělej na ty, kteří budou chtít exemplární tresty a na ty, kteří dostanou obálku a v ní názor, že mrtvejm už nic nevadí a že z živejch je větší užitek...a pak na "komentátory" tzv. od fochu i jinde, kteří neřeknou alibisticky ani "bů", protože kdyby se ukázalo něco jinýho, tak aby nebyli za blbce. Pamatuju si na podobný případ "od fochu" - to když narazil rychlík do zříceného mostu ve Studénce.
Nakonec ani zhulenej domovník neřek nic jinýho než obyčejný "bullshit". Jen obecně plácal kydy Strážce Tradičních Hodnot a nakonec napsal "je to takhle, ale stejně se v novinách dočtete, že to bylo takhle, nebo třeba i jinak, ale to jen proto, že noviny lžou" To je celá myšlenka článku, což se mi zdá dost málo.
Ale když on tolik potřeboval svých 5 minut slávy...a JEŠTĚ O NĚ ŽADONÍ VELKÝMI PÍSMENY
8o)
|
|
|
Řekl bych, že článek o ničem, také jsem si všiml terezína/lidic a myslím že věta o elitě národa je mimo mísu. Židi možná podle tebe nebyli elita národa, ale tuto zemi svými penězi a styky kultivovali - nemám je třeba rád, ale tohle jim neberu.
Limit dohlednosti pro ICAO 1 je 800 m, to ano, ale tam byla tak hustá mlha, že to odpovídalo ICAO 3 a Tu 154 je certifikován max. na Cat 2.
Nechápu, jak Poláci mohou mít ve vládní letce stroj, který nesmí na většínu západoevropských letišť. V podstatě všichni, kdo nastoupili, prostě chtěli umřít.
|
|
|
Na XUBS není ILS, takže veškeré úvahy o ILS Cats. jsou bezpředmětné. Jinak souhlasím s tím, že článek je poněkud o ničem.
Možná je to níže v komentářích, jenom podotýkám, že věž příjmala - doprovodný Jak-40 s novináři přistál v pohodě, první divert byl následně Il-76 a potom přišlo na řadu ono nešťastné tůčko, které mimochodem spadlo při prvním pokusu.
Zajímavé je též prohlášení ŘLP na XUBS, kde si dispečer mezinárodního letiště stěžuje, že polští piloti neuměli dobře rusky. Fujtajbl.
|
|
|
Už to nehul... Jak se označí vidina, když se jedná o vizi neexistujícího textu?
|
|
|
To s tím hulením by chtělo napsat spíš autorovi, ne? 8o)
|
|
|
@Honza ZZR: konkrétní počet lidí je už opravdu "detail", předchozí jsou divné úlety.
Ještě bych dodal, že článek je kompilát poplatný bohužel jen a jen aktuálnosti na úkor kvality. Proč?
"... neboť chybně stanovená příčina..." - chybně stanovená příčina LN (letecké nehody) je protimluv. Letecké nehody se vyšetřují stylem: "buďto to vím přesně, nebo se oficiálně žádné stanovisko nevydává."
"...statisticky vzato jsou příčiny havárie buď v technice nebo se jedná o lidskou chybu" - autor zapomněl ještě na Boží zásah a Mossad. Ne vážně, jedna z významných a častých příčin LN jsou další vlivy, sic jen v řetězci lidských či technický chyb. Vzpomeňmež srážku Tu154 s DHL nad Bodamským jezerem.
"Nad vojenským letištěm poblíž Katyně ovšem vládly nepříznivé povětrnostní podmínky, takže věž nepřijímala." - věž nepřijímala :-D To jako na vrátnici zaklapli vokýnko? Nebo vypnuli radiokomunikaci a vyprdli se na všechno okolo? "Věž" je novinářská sračka. Pracoviště Věž přebírá let až poté, co jej pracoviště Radar (Approach/Director) předá po provedení povoleného přiblížení, a to za přesně definovaných podmínek podle druhu přiblížení. Informace o počasí se přijímá už daleko před přiblížením, dále je možno si aktuální informaci vyžádat i kdykoliv během přiblížení či konečného přiblížení.
"... ale zcela jistě neměli naváděcí paprsek, takže se pilot musel spoléhat jen sám na sebe a na přístroje v letadle." - tohle snad ani nemá cenu komentovat... Když už těmito slovy, tak už bylo přijatelnější napsat "paprsky". Nechť autor pohledá přibližovací plánky pro letiště UUBS/XUBS. Naprostá většina letišť typu Severnyj používá non-precision NDB approach, pro což musí být letoun vybaven 2× ADF. To Tu154M bezpochyby jest. Při přesném přístrojovém přiblížení, při přístrojovém přiblížení se pilot spoléhá vždy na přistroje, i když letí na ruku, takzvaně to vezme "do teplejch". Pouze na předpokladu splněných podmínek pro vizuální přiblížení není nutno se "spoléhat na přístroje". Takže i v případě, že jest k dispozici "naváděcí paprsek", se musí pilot spoléhat jen sám na sebe a na přístroje v letadle. Od toho tam totiž jsou...
To co si autor představuje pod "naváděcím paprskem" se nazývá ILS (Instrument Landing Sytem) a sestává v principu ze dvou směrových radiomajáků a dvou (někdy i tří) beacons (vertikálně-směrových radiomajáků). Existují další verze ILS, ale popsané je standard. Pro uváděné podmínky vertikální a horizontální dohlednosti by museli mít na letišti vybavení CAT IIIa a posádka i letoun minimálně stejnou certifikaci. Což považuji za v jejich případě za prakticky splněné.
Kromě výše uvedených "nesrovnalostí" ve autorově podání je třeba si všimnout ještě i samotného leitmotivu článku. Vzhledem k profesionalitě pilotů vládních letek v civilizovaných zemích se mi jako zásadní jeví otázka, která by se dala charakterizovat takto: za jakých podmínek se "safety oriented captain" změní na "mission oriented captain".
Kapánek dlouhý, ale tak nějak mi to nedalo...
|
|
|
Ano, byl jsem trochu cynický, ale na věci to, bohužel,nic nemění.
Spíš mi to připadlo dost smutné, když o něhodě píše někdo, kdo si myslí, že když sedí v jednom baráku (státní firmy) s pilotama a stará se, aby měli na hajzlu havajpapír a svítilo tam světlo, tak že je jedním z nich a "vidí do toho".
Podle toho taky utváří informace - odposlechnuté z kantýny spojí s tím, co viděl v kině, TV a co si přečet na židnes.cz...viz. fabulace ohledně paliva a nemožnost letět jinam, přistávání bez vidu jen na "pípák" apod. Co jsi popsal Ti stejně nebude věřit, protože to nikdy (v kantýně/na hajzlu)neslyšel...v TV to nehlásili...a tak to není pravda. 8o)
Kdyby to byl jen výčet faktů, neřek bych ani popel, ale stejně jako dnešní tzv. novináři smíchal hrušky, jabka a husitské hnutí...a vyšla z toho, jak jinak, sračka ze které navíc kouká, že ji umíchal blb...a na blbost, obzvlášť takhle zjevnou a nadutou, jsem alergickej.
|
|
|
Honzo ZZR, máš dneska špatný den?
Nebo si nadosmrti budeš foukat na bebínko, které ti svojí indiskrétností kdysi udělal Aleff?
====
Pánové, umřelo tady skoro sto lidí, když se letěli poklonit památce 20 000 zavražděných Poláků.
Příčinu katastrofy zatím neznáme, všechno jsou to zatím hypotézy a domněnky.
A až jednou budeme přesně znát, co se stalo: Myslíte, že to ty mrtvé bude zajímat? Nebo že je to vrátí zpět k jejim rodinám a přátelům?
Moc prosím o trochu piety. Alespoň pro dnešek.
STK
|
|
|
Trochu piety ano, ale pokud jsou v materialu zasadni nedostatky, pak je asi spravne na ne poukazat...
|
|
|
Dík za reakci, Kocoure, ale s Mistrovou indiskrétností to má pramálo co dělat. Není to nějaká odplata nebo tak něco, protože se nebudu snižovat na jeho úroveň. Je to jen odkrytí jeho pohnutek a zdrojů. Kdyby nekecal takový do-nebe-volající blbosti, pomyslel bych si jen něco o tom, proč asi píše všechny nadpisy "all caps", ale článek o Oktávce je normální...a tím by to haslo. Asi by mi to ani nestálo za komentář. Ale tohle?
------------------------------
Ano, umřelo 100 lidí, které jsme ani Ty ani já neznali.
Znáš seznam posledních 100 mrtvých z českých silnic?
Byl někde vypsán seznam 99 pasažerů v posledním letu Concordu, který padnul na hotel za letištěm?
Proč také není ve zveřejněném seznamu ani jeden člen posádky? Pilot za to může? Aha...a co druhý pilot nebo letušky, který za nic nemohly? Ti taky byli na palubě! To nejsou lidi? Nemám rád takové kastovnictví. Osobně bych bez mrknutí oka vyměnil jedno hezký děvče za celou "generálskou sekci".
Až na oběti z řad zástupců rodin obětí "Katyně", posádky a paní prezidentové, to byli damí státní úředníci, poslanci a gumy (vč. duchovních tmářů). A takové "elity" tam byla polovina!
A druhá půlka? Nechci se dotknout jejich cti a nepochybuji, že v osobním životě měli pozitivní vlastnosti, ale mám jaksi deformovaný pohled na skupinu, která vládním speciálem letí "položit věnce". Jediný, z čeho takové lidi nepodezírám, je upřimná lítost nad ztrátou.
Zástupci rodin? OK. Kdo to je? Vnuci, kterým jejich rodiče vykládali, jak kvůli rusům nikdy nepoznali otce? Když vidím například potomky židů z koncentráků, kteří jako pravnuci nebo dokonce jako prasynovci žádají odškodnění za křivdu, která se jim stala, zvedá se mi nad tou drzostí kufr. Ne, opravdu si nemyslím, že tam ta delegace letěla skutečně vzpomenout na ty lidi, které Rusáci postříleli jako psy. Letěli tam udělat tečku za politickým vítězstvím současnosti - a to pro mne nemá žádnou váhu.
Kdo tam letěl, protože ho pozvali, asi zapomněl, proč by se na taková místa mělo chodit. Mezi důvody určitě nepatří to, že se omluví někdo tak mladý, že nemohl nikomu ublížit těm, kteří také žijí moc krátkou dobu na to, aby mohli být uraženi.
Také mám dědečka, který zemřel 2 roky před mým narozením. Jeho smrt vnímám jako ztrátu pro svou matinku, kterou mám rád, ale necítím nic moc osobního k dědečkovi vojákovi i když jsem třeba četl jeho zápisky z tažení do Itálie proti Američanům. Byl to velmi přísný otec a asi bychom si nerozuměli. Když chodím s maminkou na hřbitov, jdu tam kvůli ní a babičce, která zemřela v r. 1997 a pamatuju si ji dobře.
|
|
|
Ne Honzo, už jsem to psal na v Šamanově döupěti. Člověk (rozumný člověk) si nemůže připouštět každou takovou katastrofu. O "svatosti" těch mrtvých taky pochybuji. Ale jen tak, z obyčejné slušnosti bych nechal věc aspoň jeden den "být". Prostě - nepískat si za hřbitovní zdí během pohřbu. Na Aleffově místě bych rovněž nespěchal s nějakou teorií - protože nic jiného to být nemůže. Ověřených poznatků bylo včera málo.
Jak bude celý příběh "o pravdě" pokračovat tušíme snad všichni. Až bude celá pravda známá, už nebude nikoho zajímat, pro žurnalisty to bude dávno odbytá záležitost. Jen "alternativci" budou hledat ve faktech sebemenší nesrovnalost nebo mezeru a a na tomto základě rozvíjet své šílené teorie.
Pravda je ale nesmírně podstatná pro letecké profesionály, protože na základě této katastrofy mohou snížit pravděpodobnost těch následujících.
Pokud jsem se Honzo spletl a nebyl jsi včera ma Aleffa rozzuřený, omlouvám se - a rád. Nenávist kazí diskuzi.
|
|
|
V mnohém máš pravdu. Já se ale nad věcí...a nad seznamem zabitých, kde chybí členové posádky, zamyslel a zjistil jsem, že být to český speciál, poskytla by náhoda naší zemi velkou službu. Nepískám si za hřbitovní zdí. Každý den vidím startovat a vracet se vrtichvosta LZS, vím, že "vozí zubatou", ale nedržím minutu ticha i když dobře vím, že někomu tam není zrovna do skoku, nebo "právě vzdal".
Aleff mi přijde legrační s tím, jak se bere vážně a jak všechno, co napíše je pravda, včetně růzých urban legends, které se navíc povídaly i v Brně v době, když jsem chodil na základní školu. 8o) No a když se vrhne s podobnýma "znalostma" na složité téma jako jsou LN, je to tragikomické.
|
|
|
Ta nevkusná myšlenka o českém speciálu mě napadla taky, ale hned jsem se za ni v duchu vyfackoval. I tihle zmdrové mají děti, manželky, matky, sestry.
Ono je asi pro mladšího člověka kolikrát hodně těžké mlčet, pokud o věci ví málo nebo nic. To přijde až s věkem. ;-)
Existuje přísloví: "Mluviti stříbro, mlčeti zlato." Myslím, že by se při aplikaci tohohle přísloví na mnohých webech velmi zkrátila vlákna - a dala by se i číst. Skutečně relevantní a zajímavou informaci např. vypsal kdesi na konci diskuze "Kadel".
|
|
|
Ano, mají. Rodinu má každej. Dnes, kdesi v Čechách, uhořel člověk v autě, které narazilo do autobusu. Neznám jeho jméno, ale znám jména všech pasažérů, kteří umřeli v tom polským letadle.
Před Smrtěm jsme si všichni rovni...umře pán i kmán...tak proč znám kmány z letadla a neznám toho zabitýho řidiče? Ten měl jistě taky lidi, co ho měli rádi. Ale změnilo by to něco? Je mrtvej, za života jsem ho neznal a nic pro mne neznamenal...stejně jako ti z toho letadla - ať páni nebo kmáni. To samozřejmě neznamená, že si nedokážu vzpomenout na to, když umřel někdo blízký z mého okolí.
Ještě jsme to rozvedli dnes s otcem, který mínil, že jsem cynik, ale nakonec uznal, že by bylo daleko horší, z hlediska ztráty pro společnost, kdyby se zřítilo letadlo s filharmonickým orchestrem, s doktorama nebo jinýma, prvoplánově užitečnejma lidma. No a to jsou do jisté míry všichni, tedy krom těch, co makají pro stát - a těch tam byla většina.
|
|
|
I pan zastupující říšský protektor měl milující manželku a malé děti. A má je i většina lidí, kterým současná věrchuška denně velmi znepříjemňuje život...
|
|
|
A čím se provinil Herr Heidrych?
Vždyť to byl jen úředník, dosazený na místo s úkolem udržet psovozuschopnost Protektorátu. Taky člověk.
Dokonce bych se, z hlediska "kopání do mrtvol", zastal i toho Vissarionoviče.
A Josifa (za živa) považuji za zvlášť vypečeného zmrda, srovnatelného jedině snad s Pol-Potem.
Plivat na mrtvé je ale jaksi neužitečné, kontraproduktivní. Tudíž zbytečné.
Co se týče těch ohořelých kousků lidského masa u Smolenska: Koho vlastně zajímají? Možná by bylo lépe, kdyby je unesli Marťani. Ušetřilo by se za ceremonie. Ale národ je má tak rád....
P.S.: Za pomníky by asi neušetřilo - ale ať si sochaři vydělají, že jo.
|
|
|
Přiznám se, že nechápu jednu věc: když i firma o 1000 zaměstnancích má zakázano, aby letěli 3 a více členů vedení spolu v 1 letadle, proč to nemá polská armáda?
To se pak vyrojí konspirační teorie o tom, jak "někdo" provedl ve velení obměnu kádrů.
|
|
Tak nějak mám pocit, že psát článek o příčinách leteckého neštěstí ve stejný den, kdy se ono neštěstí stalo, a kdy jsou k dispozici jen více či méně protichůdné zprávy z médií, nějak postrádá smysl - pokud tedy autor nechce jen exhibovat, jak napovídá ALL CAPS nadpis. A jak už napsali nade mnou, jedná se o banální shrnutí faktů, které snad většině lidí došly i bez tohoto článku, že pilot vládního letadla nebude předvádějící se puberťák z aeroklubu je snad každému jasné.
|
|
|
o zprávě jsem se dočetl až v 16h. havarovalo..., 100 lidí...., 4. pokus... napadlo mě hned, že na pilota muselo něco (někdo) tlačit aby přistál. jinak přece bych to po druhém, MAX třetím pokusu (už to je hazard nehledě na porušení předpisů) vzal. nebudu jak kokot zkoušet po čtvrté. A to vidím všude. člověk vykonávajíci denně nějakou práci považuje nápad nadřízenéo za špatný, ale je z pozice moci a síly donucet přijmout a provést chlebodárce přání. vidím to u nás v práci. je mi z toho nablití. a když se preventivně v menších věcech ozývám, pykám a bylo by pro mě a kolegy lepší, kdybych držel hubu a krok. fuj, fakt mi je blbě. polská nehoda byl extém. takto to dopadá..
|
|
|
OPRAVA: ...max po třetím pokusu vzDal!
|
|
|
to záleží na tom, kde se pohybuješ.
- pokud jde o případy od pásu v kolbence, pak se lze domnívat, že "špatný nápad nadřízeného" je jakýkoliv, který nezní jako "jdeme domů a budeme brát plnou mzdu vč. prémií jen za koukání na telku".
- pokud někdo šéfuje lidem, kteří maji objektivní odpovědnost (např. stavbyvedoucí), tak se musí smířit s tím, že "nařizovat" v tomto případě dost dobře nelze. je možné přednést plán do debaty a vyžádat si názor, ale nikdo soudný se ani pod hrozbou vyhazovu nenechá navézt do nějakého rizika, protože obhajoba "on mi to nařídil" nikdy neobstojí.
byl jsem v takové situaci už několikrát a pokaždé se mi podařilo ji ustát bez toho, abych si nebyl jistej, že nejdu kvůli někomu do rizika, které by ohrozilo jen mě. pokaždé, když to hrozilo a nadřízený/investor si nedal říci i když žádal vyslovenou kravinu nebo velký risk, požádal jsem ho o písemný příkaz nebo zápis do stavebního denníku. Jak se má někdo pod něco podepsat na papír, je hnedle uvážlivější.
|
|
|
spíš bych to připodobnil k situaci stavbyvedoucí - jeřábník (vrtmistr, bagrák....). ovšem od situace politik-pilot to odlišuje to, že stavbyvedoucí jakžtakž tuší jak jeřáb funguje a většinu problémů lze vychytek kombinací trojčlenky a selského rozumu (až na výjimky, samozřejmě)
|
|
|
ctyri pokusy je agentura jedna ruska pani povidala...
Zatim je to v rovine "svedci slyseli", coz je dle predchozich zkusenostivetsinou pravy opak. Svedci vzdy vidi, ze se "letadlo zritio", "tam byla nejaka exploze nebo co" apod.
Na zaklade toho se pak vyroji clanek na kazdem druhem blogu.
|
|
|
|
Přicházejí Andělé se srdcem na dlani,
aby všem rozdali, svou Lásku a Naději.
Přicházejí poslové z Nebe,
aby rozdali sami sebe
a na svých křídlech oblétli svět,
a potom se ve slávě Boží
vrátili zpět
do Světla svého Domova
se zástupem Pokorných a hledajících duší.
hahahahahahaha :-D
|
|
|
A ještě "každá tragická smrt je obrovským poučením pro samotného zemřelého". No to je myšlenka dne :-D
|
|
|
Nějakou hlubší úvahu, třeba pohled na údálost ve smyslu Protokolů Sionských mudrců, byste tam neměl?
Ani nevím, zda má smysl Vám doporučit hlubší studium Polsko Ruských vztahů více do historie,než k začátku 20, století. Zjistěte si, prosím, něco o polském vztahu k místnímu židovskému živlu, než začnete Poláky vinit z jakékoliv "židovské" konspirace.
Nevím, jak pro většinu ostatních čtenářů tohoto webu, ale pro mne je Vámi odkazovaný opravdu alternativní - alternativní, antisemitská a především blbá sračka.
Myslím, že vyzývat Vás k nějaké, byť minimální empatii, patrně postrádá smysl, tek jen tedy - beze vší úcty, jděte s tím do prdele.
|
|
Zdá se mi, že Terezín není totéž co Lidice.
|
|
Zbytky letadla ještě nevychladli a tady už "odborníci" hledají příčiny havárie. Nikdo z nás tam nebyl, většina z nás ví o letadlech kulový, ale jasno máme.
Sice neočekávám, že se dozvíme úplnou pravdu, na to byli cestující moc vysoce postavení. Ale není lepší počkat na oficiální závěr, nějak ho strávit a hlavně Polákům popřát rychlý návrat do normálu?
|
|
|
Kurňa, proč tu není možnost editovat svůj příspěvek? Jak člověk přepisuje myšlenku, tak v tom pak naseká hrubky :(
|
|
|
Myslím, že časem se tu pravdu dozvíme. Nakolik je mi známo, vyšetřování leteckých katastrof se děje stylem padni komu padni.
|
|
|
Ano, časem bude zjistitelná pravda k dispozici, ale už o ni nebude mít nikdo zájem. Pro žurnalisty to bude dávno "mrtvý pes". Snad kromě "alternativců", kteří ve zjištěních budou hledat rozpory a omyly, což jim ovšem vydrží desítky let.
Naštěstí, kromě toho, že je katastrofa tučné politikum, je také podkladem k odborným rozhodnutí, které sníží pravděpodobnost dalších podobných katastrof. Proto je třeba zjistit, co se doopravdy stalo.
|
|
|
Kdo bude chtít, ten si ji najde. Je to tak se vším. A cvoci budou spřádat teorie o židovským spiknutí, případně o záměrným sestřelení rusákama. Ty ale pravda nezajímá.
Ale že to bylo v souvislosti s Katyní, to už musí bejt pánbůh pěknej cynik. :(
|
|
|
Jestli se například zjistí, že příčinou byl rozkaz vrchního velitele armády (prezidenta), pak bude tendence takovou skutečnost utajit. President je přecejenom víc symbol, než skutečný člověk a taková "pravda" by negativně ovlivnila jeho "auru" v dějinách Polska. Politici jsou zvyklí lhát, zvlášť když se jedná o vyšší princip, blábláblá ...
|
|
|
Myslím, že rusové žádnými takovými ohledy trpět nebudou. Naopak.
|
|
|
Tak to si také myslím, ale úplně jistý si tím bohužel nejsem.
Ale spekulativci, Ti si zařádí - otevřel jsem si osud.cz, ale zatím se tam z letectví věnují jen chemitrails (teorii o tom, že velká část civilních letadel a obrovská flotila vojenských sypou do atmosféry chemikálie, viry, umělé organismy, těžké kovy, atd., někdy v mixu (???) a tím mění počasí, vyvolávají epidemie, neúrody... prostě všechno.
Proti tomu je jistě "sestřelení" jednoho letadla zanedbatelné - na to stačí jeden borec s raketou, na chemitrails jsou to tisíce mechaniků, doplňovačů, plánovačů...
Navíc letadala zásadně padají kvůli změnám na slunci, v geomag. poli, atd., občas se spekulativní weby dívám a normální havárie snad ani není možná.
|
|
|
Jen jsem to přehlédnul:
doporučuji ke čtení zvlášte numerologům a psychiatrům:
http://www.osud.cz/cs/clanek.php?id=10412
|
|
ale zcela jistě neměli naváděcí paprsek, takže se pilot musel spoléhat jen sám na sebe a na přístroje v letadle.
===============
To vite jak, ze tam zcela jiste nebylo ILS? Z nejakych ruskych novin nebo wikipedie?
Kdyz se spolehali jen na sebe, proc mu vez hlasila, ze je pod sestupovou osou...
A vubec. Vy jste horsi nez rusti novinari, ti maji hned ve vsem jasno a ukazuji prstem, i kdyz jeste trosky doutnaji.
|
|
|
Taky bych radši počkal na oficiální výsledky, nicméně když už tady je řeč o těch technických detailech:
Že je pod sestupovou osou mu mohli snadno hlásit pokud měl odpovídač typu C, poskytující info o výšce.
Chybějící ILS na vojenském letišti není zase tak nevídaná věc ani v zemích NATO. Třeba Pardubice, které jsou používané celkem dost i pro civilní dopravu ho mají pouze na jednom směru, Gilze-Rijen nebo Koksijde, což jsou základny jak kráva ho nemají vůbec... Rusové mají vlastní obdobu ILS a s výjimkou letišť s velkým mezinárodním provozem nemají důvod na ILS přecházet.
|
|
Mozna by nebylo od veci precist si Black swan theory of pana Taleba. Ne tak pro jeho vehementni zduraznovani celkem samozrejmych veci, ale spis kvuli nekterym dobrym postrehum.
Napr. ze lidska mysl je posedla hledanim dvojic pricina - nasledek. Ma to souviset s vyvojem lidskeho mysleni od pracloveka az do moderni doby.
Novinove zpravy jsou ve stylu "Euro dnes posililo k dolaru protoze klesa risk sentiment". Pritom euro fluktuuje cely posledni mesic.
"Letadlo havarovalo protoze byla mlha, protoze pilot riskoval, protoze nad drahou 26 byl letajici talir...atd." Pritom mlha je kazdou chvili a piloti take hodne riskuji. Staci si precist clanky o low level pilotech regionalnich spoju v US a Cine.
A nektera ceska media si "narrative because" uz jen proste vymysleji kdyz zrovna neopisuji v prkennych prekladech z anglictiny.
Harry Harrison se svoji typickou ironii v jedne ocelove kryse (serie sci-fi knih) zminuje v podstate stejnou udalost. Nepritel znicil vesmirnou lod se vsemi admiraly na palube, nasledkem cehoz vykonnost naseho dustojnickeho sboru prudce vzrostla :)
|
|
hod mi prosim nejake linky na low level piloty v cine, zrovne nejak po cine litam, a pripada mi to mnohem bezpecnejsi a prijemnejsi nez letet s traelservisem na dovolenou
|
|
|
China:
http://articles.latimes.com/2008/apr/26/business/fi-chinapilots26
US:
http://www.nytimes.com/2009/05/17/nyregion/17pilot.html
Davam to k dobru jako zprostredkovanou informaci. Regionalnim US spojem jsem letel jen jednou, a domestic US linkami parkrat. S piloty jsem nemluvil, jen pozoroval letadla. V Cine jsem bohuzel jeste nebyl, ale predpokladam, ze maji novejsi inventar a terminaly nez v US.
|
|
I když je článek možná nepřesný a nové informace nepřinášející, přece jen díky Aleffovi za otevření tématu k diskusi.
Obávám se, že ruská a polská verze vyšetřování se budou trochu lišit, co se týká hlavní míry odpovědnosti/viny za katastrofu. Rusové budou pochopitelně vidět hlavní problém v posádce řídící letoun, Poláci naopak v nespolupráci pozemního personálu letiště. Míra spolupráce ruských a polských vyšetřovatelů bude nepřímo úměrná politizaci celé věci.
Můj osobní názor je ten, že se pilot bál nepřistát. Je dost možné, že pan prezident viděl v doporučení přistát jinde ruskou snahu sabotovat plánovaný pietní akt, což bych se mu ani moc nedivil. Cena, kterou za to zaplatil, je vysoká a pokud se prokáže, že nutil pilota přistát navzdory nebezpečí, tak by si zasloužil nominaci na Darwinovu cenu.
|
|
1) Smolensk meteo:
10:00Z (1pm) Temp 3°C Dew 2°C Humidity 94% QNH 1025 hPa Visibility 4 kilometers Winds E 14.4 km/h / Mist
07:00Z (10am) Temp 1°C Dew 1°C Humidity 98% QNH 1026 hPa Visibility 0.5 kilometers Winds SE 10.8 km/h / Heavy Fog
04:00Z (7am) Temp 0°C Dew -1°C Humidity 89% QNH 1025 hPa Visibility 4 kilometers Winds ESE 7.2 km/h / Mist
01:00Z (4am) Temp 3°C Dew -0°C Humidity 72% QNH 1025 hPa Visibility 10 kilometers Winds SE 7.2 km/h /
22:00Z (1am) Temp 6°C Dew -0°C Humidity 52% QNH 1025 hPa Visibility 10 kilometers Winds SE 7.2 km/h
2) Vítr z SE (či spíše z E) by logicky vedl k použití RWY 09 a ne RWY 27.
Proč? Kdo navedl letadlo na principiálně nebezpečné (a zjevně opakovaným pokusem) přistání od východu v těchto meteorologických podmínkách?
|
|
|
Ad 1) i 2)
Pokud jsou údaje z METARu správné, pak při přistání na rwy 08 byl foukal vítr zprava (z pozice posádky ze směru 1-2 hodin) o síle necelých 6 uzlů. To je síla, při které je skoro fuk, jestli by přistávali "po větru", protože tailwind komponenta je dostatečně pod 5 knoty. Takže na VPD 27 se dalo klidně, s ohledem na vítr, přistávat.
Dráha v používání se určuje podle několika dalších důležitých aspektů. Vítr není do cca 20 knotů (velmi zhruba, záleží na kombinaci s dalšími parametry) určující. Pokud nefučí do zad nad 5 uzlů, tak se to většinou neřeší. Hlavní roli hraje vybavení dráhy pro Low Visibility Procedures, a z toho vyplývající minima. Že to soudruzi piloti zkoušeli pod minimy je nabíledni. Ale rozhodně to není problém dráhy v používání. Notabene, pilot si může s pozemními složkami řízení letového provozu dohodnout dráhu v používání jinou, než je aktuální. Záleží na provozu a popř. hlukových omezeních. A samozřejmě mnohdy i na "obsahu" letadla, na důležitosti těch, které veze.
Otázkou je, jaké přiblížení měli povolené. Z některých pramenů vyplývá, že letoun dostal při přiblížení výstrahu na výšku. Pokud by prováděli tzv. PAR přiblížení (kdy má řídící spojitou informaci o výšce i poloze letounu vzhledem k sestupové rovině a prodloužené ose dráhy), je informace v pravidelných intervalech (cca 10sekund) hlasem předávána posádce. PAR byl dost často používán na vojenských letištích v SSSR a bezpochyby leckde ještě zůstal. Potřeboval bych ale přibližovací plánky UUBS, abych se podíval, která přiblížení mají publikovaná a které by se použilo pro LVP. Do té doby nemíním spekulovat o vině či nevině kohokoliv, kdo tam byl přítomen.
|
|
|
Bohužel, zatím se mi nepodařilo sehnat mapičky ani od UUBS, ani XUBS ... Ledacos by se z nich dalo vyčíst, např. jak je to tam s přístrojovým přistáváním vůbec a okolními navaidy. Co jsem zatím vyčenichal, tak prý tam je jen NDB (310kHz/BU), není ILS, LLZ ani VOR. Pokud tam mají jen PAR a ruský vojenský PRMG/RSBN (neověřená informace), potěš Pán Bůh v takové viditelnosti. Kdesi jsem se dočetl, že XUBS nemá ani standardní světla ... No, s rezervou, že. Na gůglobrázku je vidět bližná od RWY27, ale na jejím konci není nic, co by připomínalo antény od LLZ - zase ale - věř těm obrázkům...
S popsanými úvahami o volbě dráhy souhlasím, ale za daných meteo podmínek by se každý jistě snažil využít i malých příspěvků k bezpečnosti přistání, tedy "proti srsti" na RWY09 ... Když se na to letisko podívám na výše uvedených gůglobrázcích, tak má ogumované oba konce RWY, takže 09 se nejspíš taky používá ... ale je fakt, že začátek 27 je ogumovaný víc ... :)
Pokud bys někde mapičky objevil, rád bych se kouknul, díky.
|
|
|
Zkusím plánky získat přes ruské soudruhy kolegy. Určitě se jim tam někde něco válí. Nebo přes navigační službu. Pokud tam ještě dělá kámoš. I když trošku pochybuji, že by tam měli jeppíky nebo ICAO od ruských vojenských základen :-) Zatím jsem očmuchal €Controlský MAIS ( http://www.eurocontrol.int/aim/public/standard_page/web_mil.html ) i ruský CAI ( http://77.108.79.50/caica/caica.php?lang=ru ), ale tam není o Severnyj nic. Každopádně kompletní AD paklík by byl optimální.
Ještě k tomu PARu... Určitě by u něho měli nižší minima než při NDB. Ale bez světelné řady by to zase o tolik nebylo. LVP vybavení bude asi odpovídat současné situaci a užití letiště. Dráhové DME tam taky asi nemají, leda by to měli vzdálenosti vztaženy k nějakému blízkému VORu či TVORu. Ale pochybuji, že by nějaký měli v ose dráhy či přímo na letišti (jako třeba OKL na LKPR). U PRMG, které jinak funguje úplně stejně jako ILS, si nejsem jist, jestli by je naladili, zda měli potřebné frekvence k dispozici. Na základě charakteristik uvedených u výrobce ( http://www.polyot.ru/index.php?do=static&page=%CF%D0%CC%C3_76%D3%CC ) na 99% ne. V tom má čistý PAR určitou výhodu, protože je z hlediska posádky letounu "více pasívní", stačí fungující tlakový výškoměr a umělý horizont. Ve spojení s 2× NDB se k dráze dostaneš celkem blízko.
Pokud mapky najdu, tak budou spíše ve formě filu než odkazu. Pak bych je mohl případně poslat na email, protože svoje ftp nemám.
Podle altitude na vztažném bodu Severnyj - 820 ft - se obávám, že by mohlo jít o problém s QFE :-(
|
|
|
K úvaze o nepoužitelnosti PRMG v dané situaci bych klidně ještě jednu devítku přihodil, Tu-154M má (alespoň co jsem se dočetl) avioniku "upgraded Jasmine", tedy na úrovni ICAO Cat.II. Takže klasický LLZ/GP na VHF/UHF (~110MHz/~330MHz) - no a s tím tedy PRMG (lokalizace ~925MHz, glide ~950MHz) fakt nenaladí ... Úvaha o QNH/QFE mi přijde vcelku reálná.
|
|
|
No, raději jsem si tam to procento nechal... :-) U ILS máš LLZ i GP namodulováno do jednoho ze 40 kanálů na frekvencích od 108,10 do 111,95 MHz. Nevím, zda u PRMG namodulováno vše také na frekvenci lokalizéru nebo jestli to jde i jinak. Ale to je fuk, protože hlavní rozdíl bude funkční nekompatibilita obou ideově shodných systémů.
Odledněvá charts jsem zatím nezjistil vůbec nic. Bůhví, jestli je měli vůbec na palubě toho Túčka??? Na nich asi bude neuvěřitelně žlutá cedulka, možná i s lebkou a pařáty :-) V Rusku je totiž všechno oficiálně tak tajný, že kdyby to bylo o polovinu veřejnější, tak to bude ještě furt neuvěřitelně tajný! Gasudárstvennaja tájna!
Strejda Gůůůgle zarytě mlčí a ostatní "chráněné" zdroje na netu, ke kterým mohu nějak získat přístup, také.
|
|
|
Jen lehká technická připomínka, u klasického ILS není všechno namodulováno na jedné nosné na VHF, na téhle nosné (skutečně ve Vámi uvedeném pásmu kmitočtů) vysílá jen LLZ (s tóny 150Hz (pravá, tzv. modrá) a 90Hz (levá, tzv. žlutá)) a k nim jsou čísly kanálů "připárovány" UHF kmitočty GP, kde tóny jsou stejné, akorát v kombinaci 150Hz spodní a 90Hz horní. Párování 40 "kanálů" je pevně dané, t.j. např. pro kanál 18X je LLZ 108,1 a GP 334,7, kanál 28X (LKPR RWY24) má LLZ 109,1 a GP 331,4 atp., takže nacvakáním daného kanálu se nastaví obě frekvence pro LLZ i GP. Kdyby totiž byly všechny řídicí tóny modulovány jen na jediném VHF kmitočtu, nešlo by poznat "vpravo" od "nízko" a naopak. To jen taková drobnost na okraj ... píšu to většinou z hlavy, možná jsem se někde sekl s konkrétními čísly, omlouvám se hnidopichům předem :)
PRMG má rovněž extra frekvence pro LLZ a pro GS, ale v kmitočtově blízkých pásmech (kolem 915MHz LLZ, kolem 935MHz GP), takže pro celý ruský "ILS" stačí na éru jediná a podstatně menší anténa, u pozemních stanic taky menší - a rozlišovací tóny jsou samozřejmě také jiné, 1300Hz (horní, pravá) a 2100Hz (dolní, levá). Inu, když už něco dělat jinak, tak do detailu :) Psina u PRMG je to, že se jedná o takřka stejné kmitočtové pásmo, jako je I. generace GSM telefonů ...
Do Velké země jsem před revolucí (a chvíli i po ní) jezdil dost často, dokážu si PřísTajDůvMobVelPrůs charakter i nejstupidnějších dokumentů představit ve věrných barvách Technicoloru ...
|
|
|
Jak jsem slíbil http://picasaweb.google.ru/Amlmtr/MWzNeJ#
Jsou tam fotografie z místa, ale také vertikální profily synchronizované se satelitními snímky. Ale hlavně, jsou tam i přibližovací plánky...
Užívej v pokoji (klidně i obývacím ;-))
|
|
V sobotu, ještě před polednem, jsem se snažil z otevřených zdrojů dát dohromady nějaké relevantní info o tom, co se vlastně stalo. Na ČT4 zaznělo, že letiště mělo krátkou dráhu, ODBORNÍK pravil jen 1,6km. Rusové ale tvrdili, že délka dráhy je 2,5km. Nebyl jsem nikdy v Rusku, cíleně se téhle divné zemi vyhýbám, přesto jsem se pokusil analyzovat rozpor. Řešení je překvapivě jednoduché. Smolensk má dvě letiště. To na jihu, používané (pouze podle jednoho zdroje) jako charterové, má skutečně dráhu dlouhou 1,6 km. Ale na severu od města je druhé letiště a to má dráhu 2,5 km. Nyní média právě to severní předkládají jako to, kde se havárie stala a směr přistání je od východu.
Druhý rozpor mi přinesly mé oblíbené stránky www.planespotters.net, které Tupoleva s registrací 101 neznaly. Našel jsem pouze Tu-154M s registrací 102. Považoval jsem to za překlep. Jenže v neděli odpoledne se na www.planecrashinfo.com objevila zpráva o havárii polského Tupoleva, jenže výrobní číslo nesedělo s nalezenou registrací 102. Začal jsem hledat na www.planespotters.net registraci 101 a našel. Letadlo bylo odepsáno! Takže buď byl editor planespotters.net nepředstavitelně rychlý a letadlo odepsal ještě před tím, co jsem se na stránky podíval, tedy před sobotním polednem, anebo....
Všem badatelům přeju hodně štěstí!
|
|
|
Anebo? To me zajima. Vyvodit si to nedokazu...
|
|
Je evidentni, ze v tom maj rusaci pazoury. Neverim jim ani tep, zeme vedena dustojniky KGB a mafii je zlo.
Napred kecali o tom, ze slo o 4. approach, ze pilot pristaval 4x, ted zacina prosakovat, ze lhali.
Je to jak Katyne, na stridacku se priznavaji a pak to berou zpet, podle toho, jak se citi silni v kramflecich...
Chteli ukazat Evrope kdo je panem, Ukrajinu uz zlomili "po dobrem", politicky, proevropska elita byla nahrazena sovetskymi kadry, na polsku ukazali dekapitaci a predvedli, ze to jde i "po zlem".
Nemec se s Rusem vzdy dobre domluvi, zejmena kdyz jde o rozparcelovani koristi, o Polsko, Pobalti a stredoevropsky prostor.
|
|
|
V tomto konkrétním případě bych se přikláněl spíše k názoru, že je důsledkem totálního amaterismu jinak značně nafoukaných a seběvědomím hýřících polských elit,
Rusovi se však nedá věřit ani nos mezi očima a dnešní datum (viz VŘSR v listopadu...) A pokud v tomhle masakru přece jenom mají nějaké své prstríčky, "přiznají" se k tomu možná za dalších 70 let jako k té Katyni ...
Ono s trochou cynismu totiž nejde ani tak o nějakého prezidenta a pár jeho podržtašků, ale zlikvidovat najednou komplet armádní velení země s třetí/čtvrtou největší armádou v Evropě zároveň působící v nezanedbatelných postech NATO může být mokrý sen nejen nějakého toho fanatického Božího bojovníka s koránem a kalachem v pazourách ........
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek BYLA CHYBA PILOTA PŘÍČINA NEBO NÁSLEDEK ?
|