D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2
    Vydáno 10. 06. 2007 (15421 přečtení)

    Vůz M151 byl vyvinut v padesátých letech a poté různými výrobci v různých verzích produkován od šedesátých let až do roku 1985. Můj exemplář měl to štěstí, (nebo možná smůlu) že se narodil v letech vietnamizace konfliktu v jihovýchodní asii. Po vyjetí z výrobní linky firmy AM General byl přidělen k námořní pěchotě, dostal na nárazník převozní identifikaci, a byl odtransportován do USMC base Barstow.

    Vůz M151 byl vyvinut v padesátých letech a poté různými výrobci v různých verzích produkován od šedesátých let až do roku 1985. Můj exemplář měl to štěstí, (nebo možná smůlu) že se narodil v letech vietnamizace konfliktu v jihovýchodní asii. Po vyjetí z výrobní linky firmy AM General  byl přidělen k námořní pěchotě, dostal na nárazník převozní identifikaci, a byl odtransportován do USMC base Barstow. Tam mu předvrtali do karoserie díry na upevnění držáků antény a kitu brodění, předkreslili fixírkou budoucí kamufláž a ….. najednou válka skončila. V Barstow všechny auta připravená na transport do zámoří zakonzervovali a naskládali do hal. Odtud jich několik vysvobodili holandští šmelináři s vojenskou technikou na konci minulého tisíciletí, a jejich prostřednictvím se jeden kus dostal až ke mně a ukojil tak moji dlouholetou touhu po tomto stroji.

    Motor je litinový, vodou chlazený, řadový čtyřválec Ordnance 2370 ccm s magnetovým zapalováním a rozvodem OHV o výkonu 74 koní, což je na tunový automobil od kterého se nečekají zázraky akcelerace v pohodě. Převodové ústrojí oproti klasické koncepci postrádá redukční převodovku a její funkci plní první rychlostní stupeň zpřevodovaný extrémně do pomala. Řazení jednotlivých stupňů, zvláště 3. je třeba věnovat zvýšenou pozornost a přesnost. Přiřazování předního náhonu je možné i za jízdy, stejně tak jako jeho vypínání. Metrosexuální prvky jako například mezinápravový diferenciál, nebo nedejbože nějaké asistence trakce samozřejmě nehrozí. Původní pneumatiky Good Year Military OZ 7,00/16 byly nahrazeny protektory Black Star Mud Max 205/16.

    Výzvou pro konstruktéry nepochybně byla samonosná konstrukce karoserie – v této kategorii mírně neobvyklá, nicméně přidělávající vrásky pouze masochistickým restaurátorům vrhajícím se na demilitarizované (rozuměj napůl napříč přeřízlé) exempláře. Jako ideový a konstrukční předchůdce vozu M998 známějšího pod komerční přezdívkou Hummwee nebo Hummer, je automobil vybaven lichoběžníkovými nezávislými nápravami s vinutými pružinami, záměnnými diferenciály a kardankami. Ve verzi A2 pak i moderní univerzální armádní elektrickou výbavou – vodotěsné blinkry plus poziční světla, palubní deska, spínač světel a blinkrů – to vše je dodnes stejné například v tancích M1 Abrams nebo nákladních automobilech. Rozdělovač a kabeláž jsou ve vodotěsném provedení, s gumovými manžetkami na konektorech, vše vzhledem k 24 voltové instalaci poněkud masivnější než u běžných vozů. Vzhledem ke koncepci je pod diferenciálem víc místa než u některých tuněných rádoby offroad japonských civilních krámů s 33 palcovými pneumatikami. Zespoda jsou vlisovány v chassis jakési zpevňující lyžiny které relativně chrání spodek vozu před nejhoršími ranami. Přední diferenciál je chráněn minipancířem.

    Vůz je vybaven mnoha fíčurami, které spolehlivě zaplňují celou škálu gaussovy křivky z hlediska užitečnosti. Velmi efektní, avšak z důvodů odstřihnutí radiového gerétu zhola nefukční je přepínač napájení vysílačky z baterií na generátor, ukazatel příkonu vysílačky pro ladění výkonu generátoru ručním plynem a páčkový roger. O klesající společenské úrovni branců americké námořní pěchoty svědčí i relativně raritní vybavení vozu zamykáním víka nádrže a řadicí páky. Má-li tento jev souvislost s tím, že se v vojenských potravních dávkách už v osmdesátých letech začaly namísto tradičních beefs nebo porks objevovat menu typu enchiladas, burritos, melone chicken apod. nechme na úvaze bystrého čtenáře. Užitečnou a zpohodlňující fíčurou je naopak umístění hrdla palivové nádrže zvenčí pod okrajem sedadla pilota, což umožňuje u pumpy během tankování nevystupovat z vozu a pohodlně držet čerpací pistoli v levé ruce. Tento jev se občas neobejde bez skřípění zubů rozžehlených managerů v luxusních vozech, které byvše vybaveny snad i paknami na otevírání huby při zívání, stejně obligátně nudně nutí u pumpy řidiče pracně lézt z vozu.

    Doplňková výbava sestává dále z kitu pro hluboké brodění, což jsou trubkové nástavce na sání a výfuk, obohacené nastavitelným ventilem, který soustavou trubiček zvyšuje přetlak v motoru pro krátkodobou jízdu pod vodou. Praktický význam pro běžný provoz spočívá snad jen v estetické úpravě původního zvuku do basového brumenda poprdávajícího veledlouhou rourou.

    Ostatní volitelná výbava je poplatná svým charakterem a rozsahem ideové rozmáchlosti a velikosti rozpočtu pentagonských boys v postjohnsonovském období. Dekontaminační sada, hasicí přístroj, svářecí sada (pracuje jen s alternátorem na 180 A), lampička pro čtení mapy, „winterizační“ sada pro provoz do minus šedesáti stupňů, systém pro ochranu před převrácením (ano – je to ve skutečnosti jenom rám), hardtop, desítky typů držáků a montáží na kulomety a ruční zbraně, střihač drátů, sada nočního vidění, vysokovýkonný pátrací reflektor atd atd, když mám jmenovat z těch známějších.

    Nyní přikročíme k hodnocení nejdůležitějšímu, a to jízdních schopností a vlastností. Nejprve je potřeba si uvědomit, že pracujeme se specifickým vozem. Nezávislé zavěšení, nízko položené těžiště a relativně výkonný motor dovolují provozovat s tímto vozem jinak těžko uskutečnitelné zábavičky. Jedním z nejnápadnějších a nejefektnějších triků je přejíždění až 25 cm vysokých obrubníků a jiných překážek v plné rychlosti, absolutní výhled a orientace a tím pádem i přehled v provozu a v neposlední řadě malé rozměry, především na šířku. Koncepce podvozku předurčuje i styl pilotáže v terénu. M151 rozhodně není trialový speciál se zkřížením v hodnotě délky vozu, naopak v náročnějších pasážích, kde je možno očekávat podstatnou ztrátu adheze je potřeba aplikovat tzv. dynamickou pilotáž (neboli lidově tzv. cihlu) a doufat že si to ten podvozek v rychlosti nějak pobere. Ostatně rychlá jízda je leitmotivem a hlavním offroadovým požitkem tohoto vozu – především ve srovnání s automobily s pevnými nápravami, které po standardním oraništi zoufale poskakují jako schizofrenní kozička, se M151 jen ladně vlní. Na rozlehlých loukách pak lze provozovati tzv. jízdu Xi Xao, kdy se řidič ocitá mimo své běžné pracoviště. Ruční plyn je vůbec zajímavá hračka, a možné efekty nejsou ještě zcela do podrobna prozkoumány.

    V městském provozu je pak třeba se příjemně usmívat, a nedemonstrovat schopnosti vozu na teritorích národního podniku Sady lesy mechy nebo na tramvajových ostrůvcích obsazených pěšci. Ostatní účastníci provozu pak vesměs jen se zájmem zízají „na toho wilise“ a jaksi mimochodem dávají přednost.

    Údržba vozu je v podstatě součástí kulturního vyžití neb se jí zhusta účastní kolemjdoucí „odborníci“ a známí, občas se komplikovanější oprava zvrhne v párty, až bohapustou pitku. Stavebnicovou koncepci snažící se usnadnit mechanické práci na úroveň průměrného kanonenfutru z Alabamy však dovedli američtí konstruktéři takřka k dokonalosti, tudíž na 90 % všech spojů postačuje šroubovák a půlpalcový klíč. Většina běžných provozních závad se dá odstranit i v kocovině na trávě a jehličí.

    Existují individua, kteří považují střechu, dveře, popřípadě přední okno za nezbytnou součást každého automobilu. Pro tyto lidi je vůz M151 zcela nevhodný. Mírná forma nějaké neškodné duševní poruchy (obsese, sociopatie) je naopak pro majitele takových a podobných aut s určitou mírou nadsázky typická.


    31.05.2007 -DV-
     
     
     
     


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD (29.05.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 1,25] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 184 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.