Komentáře ke článku: VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (ze dne 25.04.2010, autor článku: Hombreux)
Přidat nový komentář
|
..jsem si říkal, co je to za ženštinu, že je celá "vláčná" z tohoto "přibližovadla" ..ale po přečtení celého článku a závěru jsem konstatoval, že to s lidma není zase tak špatný... :-) ..vůbec .. "tříhrnková" technologie a "voturbodmychadlované" maloobjemové motory je zvěrstvo co bych si domů nikdy nekoupil..
|
|
S 1.4 TDI jsem jel v době, kdy jsem měl ve Volvu 740 motor 2,4D (jak se později ukázalo) týden před smrtí. Na křižovatce se celé auto v asi vteřinových intervalech příčně chvělo, asi mě chtělo ukolébat. Půjčil jsem si na jízdu na oběd Fábii 1.4 TDI. Poněkud mě zarazilo, že se fábie třásla ještě více, jela ještě méně a řvala dvakrát tolik :-) 1.2 HTP je zoufalost, ale aspoň do města se dá... 1,4 TDI se dá přesně jak říká autor... nikam.
|
|
1,4 TDi Fóbyje má Skanska. Jel jsem s tím 2x 200km a na motor jsem si nezvykl. Prostě divná věc, co se hodí na rychlost 70 km/h po rovině. Vejš už řve, níž se kucká nebo je třeba přešaltrovat a pak to řve...do města rychlý, mimo město pomalý.
Pocity jsem měl stejné a spotřebu ve dvou lidech a F1 combi kolem 6,9 l/100km, abychom po olomoucké dálnici udrželi nějakých 140km/h.
|
|
Mnoho let zpět jsem provozoval DAIHATSU 1,00TDI -litrový naftový tříválec.
Kupodivu motor to byl vcelku výkonný a úsporný. Jen ten projev byl pořád jako by to jelo na tři válce.
I když je tříválec mechanicky nejúspornější, ta nevývaha je tak obrovská, že je to nepoužitelná varianta.
|
|
|
Mohl byste nějak rozvést onu mechanickou úspornost tříválce? Laická úvaha říká, že má-li se takový motor chovat alespoň marginálně snesitelně, je nutno část výkonu odebrat k pohonu všech těch setrvačníků a jiných podobných serepetiček, kompensujících špatné vyvážení a nerovnoměrný chod.
|
|
|
Nejsem odborník, ale z toho, co jsem četl, tak bych řekl, že kolega měl zřejmě na mysli to, že použití tříválcového motoru má kromě úspory výrobních nákladů u výrobce také jiné důvody. Motor s méně válci má lepší poměr objemu k povrchu spalovacích prostorů => menší tepelné ztráty. Má také menší počet pohyblivých dílů => menší třecí ztráty. Takže v některých režimech mívá lepší účinnost, než víceválcové agregáty. Jenže jeho přirozená nekultura chodu nutí výrobce montovat větší setrvačníky a vyvažovací hřídele, čímž je potřeba roztáčet větší hmotu při každé akceleraci => předchozí výhody této konstrukce jdou do kytek.
|
|
|
|
Četl jsem studii jedné Japonské automobilky prováděnou již víc než před třiceti léty, která posuzovala jaké uspořádání motoru z hlediska mechanických ztrát je nejvýhodnější. A kupodivu, jelikož jede o fyzikální vlastnosti, se do dnešních dnů nic nezměnilo.
A výsledek. Litrový tříválec.
Je to uspořádání, u něhož se dosahuje nejpříznivějších poměrů váhy (spotřeba materiálu), opracování, potřebných počet součástek, atd. a mechanické účinnosti.
Pokud z povzdálí sleduji kam se vývoj motorů ubírá v současnosti, pak je to právě tímto směrem. V budoucnu bude (pro všeobecné použití i v automobilech) jen litrový turbo tříválec.
Trochu ty světlé zítřky kalí suvné síly, ale okolnosti nás donutí je pokořit.
Elita si dopřeje luxusu v podobě litrového turbo čtyřválce.
|
|
|
Ze dvou litrových tříválců je pěkný dvoulitrový šestiválec :-)
|
|
No....tak to je celkem klasika. Ten motor se prostě nepovedl. Kupovaly ho většinou firmy, kterým bylo srdečně jedno, jestli posádka ohluchne či nikoli. Hlavně že dojede se spotřebou po 4.0 l.
|
|
Jeden kolega z práce má polo s 1.4 TDI a myslim, že si ho docela pochvaluje (resp. určitě pochvaloval, když to auto koupil - možná proto, že "nový koště dobře mete").
Párkrát jsem kdysi řídil fabii s 1.9 SDI, bylo to dost líný, ale asi furt lepší než 1.4 TDI.
|
|
|
No....já mám Polo 1.9 SDi a to mi přijde horší než 1.4 TDi. Sice to jede prakticky na všechno co hoří, ale dynamika je opravdu zoufalá. Když už se to rozjede tak to jde, ale nedejbože když je více měst/vesnic za sebou a člověk se musí pořád rozjíždět. Zrychlení z 40 km/h na 100 km/h je opravdu tragédie.
|
|
|
Někde na netu je přímo srovnání 1.9 SDI a 1.4 TDI (nějaká auto poradna, co koupit). 1.9 SDI má kultivovanější chod a zabírá při nižších otáčkách. 1.4 TDI se třese, v nízkejch otáčkách nezabírá, zato má výraznej turboefekt - dokonce prej nejvýraznější ze všech dieslů. Zas má nižší povinný ručení ;)
|
|
|
No jo, ale taky máš vyšší povinný hučení. Snažil jsem se ten zvuk k něčemu přirovnat a vyšlo mi z toho: hvězdicový Pratt-Whitney po zásahu flakem plus první prototyp vysavače Eta. Sorry, ale s tímhle by se mi žít nechtělo, vzhledem k tomu, že auto je taková ta věc na cesty, co v ní občas trávíš i mnoho hodin v kuse. 1.4TDi je o zdraví.
|
|
|
Někomu to zřejmě nevadí nebo dokonce se mu ten drnčící zvuk dieslu líbí. Včera jsem absolvoval výlet na místě spolujezdce v octavii I s 1.9 TDI (verze asi 74 nebo 77 kW) a taky jsem trpěl - ale přisuzuju to spíš tomu, že to řidič zbytečně podtáčel. T.č. jsem toho dost najel ve firemní O I s TDI 66 kW (asi vůbec první TDI, co se dávalo do oktávek) a pak ve fabii II asi se stejným motorem, jako mělo to včerejší auto. Pamatuju si, že tam jsem netrpěl, ale to jsem řídil ;)
Taky jsem se nedávno svez (jako spolujezdec) v Peugeotu 407 a ani jsem nejdřív nepoznal, že to je diesel, ale to je trochu jiná kategorie. (Ale stejně bych toho peugeota nechtěl, kousek jsem si s tím popojel a kromě tvrdý spojky mi vadilo typicky francouzský řazení - takový gumový.)
|
|
|
Upřesnění k naftovým motorům:
O1 ... 1,9 TDI 66, 74, 81 a 96 kW
O Tour ... 1,9 TDI 74 kW
O2 ... 1,9 TDI 77 kW, 2,0 TDI 103 a 125 kW (RS)
O2 New ... 1,6 TDI CR 77 kW, 1,9 TDI 77 kW, 2,0 TDI 103 a 125 kW CR (RS)
F1 ... 1,9 SDI 47 kW, dále 1,4 TDI 55 kW a 1,9 TDI 74 kW, později 1,4 TDI 51 a 59 kW
F2 ... 1,4 TDI 51 a 59 kW, 1,9 TDI 77 kW
F2 New ... 1,6 TDI 55, 66 a 77 kW, chystá se 1,2 TDI 55 kW
|
|
|
Škodovka dává do touru jinej motor než do O2/F2? Nebo je to de facto stejnej motor, jen ve spojení s tourovou ř.j. dává o chlup jinej výkon (77 vs. 74kW)?
|
|
|
Ano, v Touru jsou staré a dost odlišné motory. Mj. i kvůli nim a zpřísňujícím se předpisům taky bude řada Tour končit. Úpravy spojené s případnou zástavbou nových motorů se prostě nevyplatí.
|
|
Jednou sem měl k dispozici Fabii 1.4 TDI načipovanou (combi)... nevím jak je to možné, ale to auto JELO... a svižně! (nevím co přesně to bylo za motor :))
|
|
|
A nebyla to nějaká maskovaná 1.9? ;-)
|
|
|
Ja som mal Škodu Fábia Com. Eleg. 1,4TDI pd (trojvalec).
Zrýchlenie bolo plynulé a pritlačilo ma to do sedačky. (nebál som sa trochu viac riskovať pri predbiehaní)
Najazdených 35 000KM (Slovensko / Čechy) Skutočná priemerná spotreba 5,4l/km.
Ale je pravda tiché to auto nebolo.
Teraz mám benzín Škoda Fábia Com. Eleg. 1,4 16V. Tu už predbiehanie je trochu problém (nepritlačí do sedačky) ani pri vysokých otáčkach ale zase je motor tichší.
Priemerná spotreba pri 80-90% mimo mesta zvládnem aj 5,7l/100km. Najazdených 50 000KM.
|
|
...mám už třetí rok (model 01, otvírací střecha) a jsem nadšenej. Ano venku je ten motor krapet slyšet, ale já sedávám uvnitř. Motor je to svižnej, úspornej a za ty tři roky se nic nedokurvilo. Už delší dobu lánuju recenzi a po tomhle článku to snad udělám hned zítra, jelikož téměř nic z popisovaných vad neznám - tří sekundový třes auta????gumové řazení????cože???
|
|
|
Máme doma model 6N2 ročník 2000, od novoty, to je cca 10,5 roku. Pětidveř, 1,4TDi 55 kW. Taktéž neznám nějaké třesy a gumové řazení. Možná třes je dán úspornými zásahy do konstrukce motoru, známy mechanik se o 51 vyjadřuje pohrdavě, a 59 je prý jenom poščelovaná 55. 55kW po nakopnutí a zahřání emituje jenom minimální vibrace. Převodovka a řazení je ve stejných vozech kus od kusu, záleží na tom, kdo to domrvil užíváním. Posuzovat na jedné služební ojetině kvalitu řazení je amaterismus. Souhlasím s mizerným rozsahem využitelných otáček, kdy pod 1700 motor temně bučí a nejede a nad 3700 už výkon začíná pomalu uvadat a je třeba rychle pomýšlet na překvaltování. Kor když tomu tlačení do sedačky vydatně pomáhá turbo, takže ten čas, kdy se opájíte zrychlením velmi rychle skončí. Holt to není Wartburg, kde šlo trojku točit do nekonečna ;) dokud písty neproskočily kapotou. Ohledně přečipování, dá se to přečipovat na 74kW, ale otázkou je životnost motoru a účtovaná cena (přes 30 litrů). My to máme na ježdění do roboty, ne na závody na semaforech. Podsvícení palubovky je vícemeně věcí vkusu, mě se kombinace modrá - červená líbí podstatně víc, než vyřvaná oranžová nebo vyblitá zelená. Závady za 10 roků: jedno čidlo teploty nafty, prasklá pružina na předním tlumiči na posledním půlzávitu, kterýý spadnul do misky a cinkal, jinak bych na to nepřišel (po 9 letech) a vylitý zadní tlumič (po 10 letech). Původní baterku jsem měnil před letošní zimou. Shrnutí: než zhnilou žravou 1.2 HTP, Ještě zhnilejší a pažravější 1.4 MPi nebo zhnilou těžkou 1,9 SDi tak si radši vemu zase tu 1.4TDi. Lepší alternativou by byla sice 1.4 16v nebo dokonce nějaká 1.6 ale ty už nejezdí za necelých 5 litrů (cca 800 - 850 km na 40 litrovou nádrž).
|
|
|
Jak jste si jistě všiml, nejedná se o test, ale o jízdní dojmy. Vaše poznámka o amatérismu mi v této souvislosti přijde maximálně úsměvná. V tomto kusu Pola jezdím v podstatě od doby, kdy bylo koupeno, ale donedávna jsem se úspěšně bránil jeho řízení. Tedy ony zmíněné "průvodní jevy" jako hluk a pod. se vyskytují od prvopočátku. Na šaltru si stěžoval už kolega loni. Vnímání akustického komfortu je subjektivní záležitost, možná jste na tom s ušima trochu jinak než já, nebo je Vaše auto o kus jinde, ale dám hlavu do katru, že tohle je fakt mimo rámec slušného chování motoru. Co se týče poznámky o závodech na semaforech, dovolil bych si Vás ujistit, že z toho jsem už vyrostl. Druhou stranou mince je ale taková dynamika, která výrazně neomezuje ostatní účastníky provozu. BTW, nedávno mě provezl známý novou Fab2 s tím nejslabším HTP a přestože mi ten motor zvukově opravdu nelahodil, je docela OK co se dynamiky na okreskách týče a navíc, F2 je podvozkově o dost lepší auto než to Polo. Sorry, taková je moje pravda. Ještěže jsme každý jiný.
|
|
|
Ano všimnul jsem si, že se jedná o dojmy jednoho blogera na jizdní dojmy jednoho konkrétniho kusu auta, které jste nám tu pořádně nedospecifikoval (alespoň rok výroby, pokud už ne platformu). Jezdil jste jenom v tomto kusu Pola, nebo jste osedlal alespoň jako spolujezdec i jiné Polo, nebo podobnou vytřepanou koncernovou mrdku? V tomto případě, a nezlobte se na mně, ale opravdu se jedná o amaterský výkřik do tmy. Osobně jsem sedlal a řídil dost aut tohoto typu a vaše recenze mi přesně sedí na jednu naši firemní Fábii 1.4MPi, která se třese při volnoběhu jak ratlík, fofrklackem otloukám palubovku a ... Prostě vedení nejde přemluvit, abychom se ji zbavili, protože je neprodejná, technickou projde, ale mrcha se nechce pokazit tak, aby se jí firma zbavila.
A ještě si neodpustím: Když si na šaltru stěžuje více lidí, co tak na to upozornit servis při servisce, co když je kulisa řazení v prd... Ohledně kultivovanosti a hluku motoru, sám jsem psal, že náš rodinný automechanik se o 51kW 1.4TDi vyjadřuje pohrdavě (low-cost šmejd), 55kW a 59kW jsou o něčem jiném, čímž chci zdůraznit, že popisuji ve svém příspěvku auto které vlastním dlouhodobě a jsou to mimo jiné taky moje amatérské dojmy. K těm semaforům, to už přeháníte, prosím přečtěte si ještě jednou můj předchozí příspěvek. A motor HTP je od středního obsazení vozu zhnilý, žravý a ke všemu poruchový a to mi nevyvrátíte. Sedlal jsem Fábii1 1.2HTP 47kW r.v.1995 několik let ve firmě. Podvozek PQ25 je super, řazení lepší než na mojem Polu (6N2 je generačně starší platforma, poznavací znamení je první čirá optika světlometů a počet šroubu na kole), ale jako děkuji, domů nechci. Ve 20 000 vysypané pravé ložisko na předku (trpěla tím celá jedna generace), v 60 přeskočený rozvodový řetěz, naštěstí jen o 1 zub (bolístka HTP), od 200 000 věčně svítí oranžová kontrolka (podpalené vyfukové ventily z důvodu naprosto debilně umistěného katalyzatoru, to je podpis konstrukce). A v zimě se vyhrabat v městě přes odhrnutý sníh, tak to jako trapas a buď máte sebou furt lopatu, nebo alespoň rukavice, aby Vás potlačili.
Takže, ještě jednou, jedná o Vaše dojmy na provozní vlastnosti jednoho konkrétního kusu auta. A taky v příspěvku výš o moje dojmy z několikaletého užívání jednoho konkretního auta a jemu příbuzných koncernových bratříčků.
|
|
|
Edit: Sedlal jsem Fábii1 1.2HTP 47kW r.v.2005 několik let... jsem se utnul.
|
|
|
Podívejte, nepočítal jsem s tím, že to bude nutné tak komplikovaně vysvětlovat, ale... asi je. Takže: Vy mi opakovaně vyčítáte, že jsem jezdil s jedním kusem a jen pár dní. Ano, to je pravda. Taky jsou to jízdní dojmy (opět!). Jsou to moje jízdní dojmy z auta, ve kterém se vozím od počátku. Přestaňte laskavě setrvávat v mylném přesvědčení, že jde o recenzi! Dále jste si neopomněl odpustit poznámku o šaltrpáce; co s ní prosím chcete dělat, když píšu, že mi nesedí její tvar a gumové dorazy? Nic proti, ale to bude nejspíš vlastnost toho ústrojí než závada. Poznámka o závodech: Vy jste napsal, že to nemáte na závody na semaforech, ale na ježdění do roboty; proč bych já nemohl napsat totéž? Máte proti tomu snad něco?
Taky bych chtěl říct jedno: nebudu a nehodlám se omlouvat za to, že jsem si dovolil nevyzkoušet padesát různých VW Polo, abych pak byl hoden sepsat hodnotný a fundovaný článek o jejich vlastnostech. Ani mnozí redaktoři nemají tu možnost (či chuť) a navíc si nedovedu představit situaci, kdy se rozhoduji o koupi nového vozu a v autosalonu žádám po prodejci "ještě tamten červený, do desetice všeho dobrého". Ne. Vyzkouším a líbí/nelíbí. Smiřte se s tím, že tohle konkrétní Polo je prostě z mého pohledu šrot a další Pola pro klid Vaší duše zkoušet nebudu, nemám na to chuť. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že zmíněný vůz zas tak špatný není, moje zkušenost praví, že je. Jezdím v tom s přestávkami tři čtvrtě roku, řídil jsem to týden a půl. Stačilo.
|
|
|
Co mi tu furt tlačíte, že si já myslím, že se jedná o test nebo recenzi? V prvním příspěvku jsem pouze napsal můj názor na daný typ auta a kritizoval kvalitu Vašich získaných zkušeností. Od toho je diskuze. Konec flame.
|
|
|
Ach, takže jsem to auto vnímal špatně... To se tedy omlouvám, že jsem tak špatně senzoricky vybaven!
|
|
V polem 2000 1.4 TDi jsem najezdil 40.000 KM během roku a půl a nic kromě oleje a trochu nafty sem nedoléval, i když jsem názorově pro italská auta, Polo posloužilo a posloužilo dobře, co se nedá říct o paskvilech VW golf 1.4 mpi, ibiza 1.4 MPI a podobných olejo žravých hnusech. Na zvu a vibrace sere vrabec, když to bere 4 na sto.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy
|