No tak něco udělejte. Nenechte je naladit vám Prahu!
Původně jsem se do záležitostí kolem Smetanova nábřeží v Praze vůbec
nechtěl zapojovat, ale ukázalo se, že to bude nutné.
O co jde? Partička z Auto*Matu a dalších flexibilně vytvořených odnoží
v rámci občanské společnosti usoudila, že je třeba udělat něco velkého
a hodlá dosáhnout uzavření Smetanova nábřeží pro individuální automobilovou
dopravu. Budoucím posláním této dopravní spojnice budiž městské korzo.
Chodci, kteří tam již nyní mají velkoryse pojaté chodníky, se tam budou
procházet protože proto. Kdyby se to někomu zdálo málo, tak je to pouze
součást programu "Ladíme Prahu", při kterém vám vybraní architekti a "odborníci
na veřejný prostor", představte si co chcete, předelají vaše město ať chcete
nebo ne. No prostě paráda.
Web nabrezizije.cz je plný
úžasných výkřiků, které mi připomínají fráze nějakého novodobého politruka.
Například:
Rada hlavního města Prahy potvrdila, že chce, aby se Praha vydala
cestou západních metropolí.
Malá Strana však zažila zejména první sobotu provoz jako ve všední
den, proto jsme před druhou sobotou velmi zintenzivnili komunikaci objízdných
tras, apel, aby si lidé nezkracovali cestu autem přes Prahu skrz centrum
a aby využili možností kombinace veřejné dopravy, kola, chůze.
Přesto se našli tací, kteří si „zkracovali“ cestu autem skrz Prahu
přes Malou Stranu.
Pevně doufáme, že všechny pozitivní aspekty akcí Nábřeží žije a
jejich přínos pro dlouhodobé zlepšení podmínek pro život v Praze pomohou
rozvoji otevřené diskuze o podobě centra Prahy a jeho dopravního zklidnění.
Taky jsem vnímal to soustavné manipulování a lhaní, které zejména vystupuje
do popředí pohledem
na fotografie. Dojem korzujících občanů byl navozen umístěním různého
harampádí na chodníky, takže museli chodit po silnici ať chtěli nebo nechtěli.
Auto*Mat pravidelně reportuje o desetitisících návštěvníků "uliční slavnosti",
přičemž ale neprobíhá žádné sčítání a i kdyby probíhalo, stejně by nešlo
odlišit, kolik z toho jsou běžní chodci a turisté, kteří by tudy prošli
i tak. Zajímavý je i report
OSBIDu, kde v podstatě stojí, že je to jedna velká Potěmkinova vesnice.
Ale to mně všechno nechávalo v klidu, protože cykloaktivisté lžou
pořád a není důvod, proč by zrovna teď měli dělat výjimku.
Proč jsem se do toho nechtěl zapojovat? Protože nejsem z Prahy. V Praze
mají Kchejpyjemdží a Eksenčr, každý ráno vyjíždí z Prahy dlouhá řada fobijí
a oktávijí nacpaných lidma, kteří jezdí po celé zemi radit, jak mají cokoli
dělat správně. Všechno vědí lépe. Tak si snad taky umějí poradit se situcí,
kdy se hrstka aktivistků rozhodne obsadit ulici a udělat z ní Kocourkov.
Jenže pak se mi dostalo do ruky tohle:
Stalo se totiž následující. Uzavření nábřeží při první uzavírce způsobilo
dopravní kolaps na Malé Straně. Každá další uzavírka se povoluje znovu
a MČ Praha 1 nesdílela budovatelské nadšení MHMP, takže se začala stavět
na zadní. Nešlo totiž zdaleka jen o auta, což by u cykloaktivistů vyvolalo
vlhko v elasťákách, ale také o tramvaje, sanitky a další podobné věci.
Přestala to být legrace. A tak začali Ladiči Prahy navádět svoje ovečky,
aby radostně zabečely a dokonce jim to textově zpracovaly. Skutečně nádherná copypaste sluníčková rebelie.
Teorie o vymizení dopravy tedy nějak selhala. Zejména komické je, že
aktivisté odesílají řidiče
objíždět po severojižní magistrále, ta ovšem přijde také zklidnit.
Celé je to taková cyklo-urbanisticko-sociální slepá ulice. Doslova. Jedno
omezení navíc na sebe začalo nabalovat další omezení, nyní bude policie
regulovat průjezd ulicí Karmelitskou tak, aby tramvaje měly přednost.
Další věc, která mi ve spojitosti s tím neunikla, je aplikace logiky
"kdo mlčí, souhlasí". Součástí celého podniku jsou "informační setkání",
kam se můžete dostavit a vyjádřit souhlas. Na první "informační setkání"
(Pražané, věděli jste o něm?) se dostavilo asi pět lidí. Lidé mají halt
jiné starosti, ano, to dovedu pochopit. Aktivisté z toho vyvodili, že když
o informační setkání není zájem, tudíž se záměrem všichni souhlasí. Je
zde reálné riziko, že se tímto trikem celý záměr prosadí, protože "nebylo
námitek". Konstatovali jsme již v případě Prahy 3 a jejího Cyklomeinkapfu
architekta Chacha, že veřejná projednávání je před skutečnou veřejností
třeba co nejlépe tajit a proto vám za chvíli něco připomenu.
Tato dvojice praktik organizátorů mě přivedla k tomu, že to takhle nenecháme.
Pražané a nejen vy,
-
Nenechte si brát váš prostor, rozhodujte o něm sami prostřednictvím vašich
volených zástupců ve volbách, které se blíží. Nenechte za sebe rozhodovat
aktivisty a nedostudované architekty, kteří se vydávají za urbanisty.
-
Pokud máte zájem, připojte se k procházce
s komentářem, kterou pořádá sdružení OSBID 28.9.2013 od 13:00. Jeho
členové vás provedou nábřežním Potěmkinovým korzem a záležitostmi, které
jsou v pozadí a nejsou na první pohled vidět
-
Neváhejte se zapojit do veřejné diskuse, která se odehraje téhož dne od
13:30 v budově Hollar. Je to veřejný prostor, tedy váš prostor, a diskuse
je od toho, aby se diskutovalo, nikoli jen devótně kývalo.
-
Pokud nechcete nikam chodit a s nikým se bavit, čemuž rozumím, máte nahoře
pár mailových adres, kam můžete odeslat své dojmy z probíhající krádeže
veřejného prostoru.
-
Pokud chcete přispět více, zapojte se do reálného testu objízdných tras,
který provede OSBID také 28.9. Je potřeba ca hodina času, osobní
auto a foťák nebo onboard kamera. V tom případě prosím o info na info(zavináč)osbid.cz,
odkud se vám někdo ozve a sdělí instrukce.
Především ale vězte, že na pozdější reklamace se nebere zřetel. Protože
když teď budete sedět na prdeli, někdy v lednu se probudíte a zjistíte,
že na místo, kam jste ještě včera mohli, už nemůžete, protože je tzv. zklidněné,
rozumějte, dopravně zlikvidované. Protože your ignorance is their
bliss.
Děkuji.
25.09.2013 D-FENS