Big brotha
watchin´ you!
Opět se ponoříme do smrduté atmosféry Tetter City neboli Českých Budějovic
a podíváme se na téma dopravní prevence. Vypadá to, že se Tetterův staff
inspiroval v nyní populárních reality show a instaloval za
naše peníze v Prdelákově kamery.
První kousek je na křižovatce ulic Karoliny Světlé a Pražské, druhý
je u Výstaviště na Dlouhé louce. Zaměříme se na ten první, do něj se behaviorální
model Tetterovy administrativy zhmotnil asi nejvíce. Zařízení je instalováno
na sloupu těsně za křižovatkou ve směru na Prahu a vypadá jako ptačí budka
uspořádaná podle dvojdomkového modelu soudruha Pitharta. Ve skutečnosti
to ale ptačí budka není. Horní okénko je průzor pro kameru a dolní pro
blesk. Ze zařízení vedou nějaké dráty, jeden dolu kamsi pod asfaltem, druhý
nahoru k vysílači, aby zařízení mohlo meldovat do Tetterova HQ, co nafilmovalo.
Jak to v Tetter City bývá, všechno, co provádí městská administrativa,
je nějak špatně a Tetterovo oko není výjimkou - je to celé nějak nakřivo.
Zařízení reaguje na dva typy podnětů - rychlost a projetí křižovatky na
červenou.
Takto uvidíte Tetter´s eye z vašeho vozu:
Jak jsem ověřil praktickým pokusem, zařízení je nastaveno nikoli na 50km/h,
které jsou v daném místě předepsané, ale na 60km/h. Spotřeboval jsem na
to něco benzínu a deset minut času, během kterého jsem demontoval a opět
připevňoval přední SPZ. Zdálo se, že nereaguje na projetí na červenou -
v době, kdy jsem zařízení fotil, profrčelo kolem na červenou černé Audi
A4 a Tetterovo oko jej nechalo bez reakce. Je však jisté, že tato fíčura
je v zařízení dostupná, jinak by nemělo ty dráty svedené pod povrch. Je
však také možné, že je zařízení vybaveno on-line rozpoznáváním typů automobilů
a německé vozy tolik populární u managementu s radnicí spřátelených společností
nechává na pokoji, protože exsoudruzi v čele lokální mafie neradi vidí
ve svých schránkách nějaké pitomé složenky.
Tetterovo oko hledí pouze na objekty jedoucí směrem ven z města, auta prasící
směrem do centra přehlíží. Logicky bych očekával, že město bude investovat
moje peníze do zařízení, které ochrání nás, obyvatele města, před desperátními
řidiči. Bylo by tedy v logice věci, aby kamera byla směrována na řidiče,
kteří do Tetter City vjíždí. Je zde tedy přítomna jistá chyba v myšlení.
Když se zamyslíme hlouběji nad umístěním kamery, zjistíme několik překvapivých
nesrovnalostí. Jeho zamíření do opačného směru, tedy směrem do centra,
by sice přineslo ten zmíněný lokálně protektivní-prevenční effect, ale
vytěžnost by byla sotva poloviční, protože v tomto směru je v křižovatce
stále zácpa a jen málokdo ji projede bez zastavení. Kromě toho, úsek Pražské
třídy, kam Tetterovo oko aktuálně hledí, je z bezpečnostního hlediska nekritický.
Za jediné problematické místo v okolí lze považovat přechod pro chodce
jdoucí od severní železniční zastávky za viaduktem vzdálený asi 200m od
Tetterova oka směrem z centra. Toto místo je z důvodu značné výtěžnosti
populární i u prasat z českobudějovické dopravky, protože tam jen málokdo
jede padesátkou. Nicméně je tam přechod pro chodce se semafory a riziko
pro chodce není větší než kdekoli jinde. Kdyby Tetterovo voko mělo pracovat
v zájmu věřejnosti, muselo by být na křižovatce Pražská-Strakonická, která
je skutečně problematická, zejména kvůli oblíbené zábavě řidičů kamiónů
a trolejbusů jezdit z Pražské na Strakonickou na červenou. Další vhodné
místo bych spatřoval na Pražské v okolí nákupního centra IGY, kde je to
kvůli nechráněným přechodům pro chodce skutečně vodržku pro všechny strany.
Vidíme, že Tetterovo oko není umístěno náhodně, ale že jeho umístění sledovalo
jistý účel - je umístěno tak, aby co nejvíce vydělávalo.
Výsledek: Za první týden fungování zaznamenalo Tetterovo oko na 7.000
přestupků. V souvislosti s tím, co napíšu dále, je to velmi povzbudivé
číslo.
Jak se vypořádat s Tetterovým okem?
1. Jezdit podle předpisů.
Když Tetterova administrativa dosáhne výtěžnosti své investice blízké
nulové, ponese náklady na Big Brother sama a pozitivní cash-flow se náhle
promění v negativní. Nejde jen o odpisy hardware, ale také o struktury,
který si magoostrát musel pořídit, aby mohl zjištěné přestupky řešit. Například
nějaké dámy na přestupovém oddělení. Ekonomická bilance Tetterova oka se
změní na mínusovou, radnice ten krám bude muset přestěhovat někam jinam
a obnoví se status quo.
2. Ignorovat Tetterovo oko.
Pokud Tetterovo oko bude zaznamenávat tisíce přestupků týdně, nebude
magistrát schopen přestupky vyřizovat. Na magistrátu sice není o
flákárnu nouze a manpower nebude náčelníkův problém, je tam dost těch, kteří si za naše
peníze toliko válejí prdele, takže Tetter crew bude pravděpodobně přestupkové
oddělení posilovat tak dlouho, dokud nenastane určitá rovnováha. Je však
jasné, že takové řešení je ve své podstatě velmi drahé a Tetter City na
něj samo po čase bude rezignovat.
Když vás nafilmují, neznamená to, že musíte zaplatit. Musíte se dostavit
k projednání přestupku. Tam budete nucen se doznat, že jste auto skutečně
řídil. Fotografie jakéhosi obličeje v autě není důkaz, takže prokazování
přestupku je v podstatě věcí vaší cti. Nejste povinen poskytovat jakákoli
vysvětlení. Dostavíte se tedy do kanceláře a oznámíte úředníkům, že automobil
je váš, totožnost osoby za volantem je vám známa, ale nebudete v této věci
poskytovat žádné vysvětlení. Tento postup je všeobecně znám a neshledávám
na něm nic závadného, zejména v pozici občana, kterého město nějakým svým
technickým zařízením fotografuje bez svolení.
Odhaduji, že celkového počtu přestupků, které Tetter crew zaznamená,
bude zhruba 15% přestupků spáchaných osobami radnici blízkými a jako takové
nebudou prošetřovány. Dalších 25% připadne na občany, kteří se k tomu postaví
podle vzorce, který jsem výše uvedl. Jakékoli prokazování je v takovém
případě prakticky nemožné nebo administrativně natolik náročné, že to magistrát
raději odloží. Dalších 20% budou tvořit přestupky, které sice byly zdokumentovány
a majitelé vozidel budou obesláni, ale nedostaví se k projednání přestupku:
prostě hodí papírek do koše. Rovněž z důvodu administrativní náročnosti
bude Lišejův crew pravděpodobně rezignovat na jejich opětovné předvolávání,
případně postoupení věci policii. Zbývá tedy nějakých 40% poctivých chudáků,
kteří se prostě nechali nachytat, jak mají v nesprávném místě pravou nohu
v nesprávné poloze, kajícně se k tomu pod vlivem skvrnité fotografie přiznají
a odsypou magistrátu další peníze. Těchto 40% slušných a věci neznalých
zoufalců bude sponzorem Tetter big brotha show.
K vašemu morálnímu dilematu, ke které skupině se právě přidat, přidávám
následující argumenty: 1. Ptal se vás někdo, zda si jako daňový poplatník
a příp. občan města ČB přejete zakoupení Tetterova oka, případně zda jeho
zakoupení preferujete například před nadchodem u IGY? 2. Podepsal jste
Tetterově crew, že vás mohou forografovat na veřejných místech bez vašeho
svolení? 3. Kde se bere ochota Tetter crew investovat do camera systémů
za okolnosti, kdy jsou mnohé ulice v městě dezolátní, dopravní značení
chaotické a ještě loni disponovalo město pouze dvěma silničními sypači?
Nebyl jste to vy, kdo se tady začal chovat amorálně. Když se tedy oni tedy
chovají jako kurvy, chovejte se k nim jako ke kurvám.
Kdo by byl ještě na pochybách: Města si kupují kamery (za vaše prachy).
Je jen otázkou počítačového vybavení, jaká všechna data z pořízeného snímku
sejmou - může to být SPZ vašeho vozu, nebo váš obličej, v každém případě,
při propojení těchto zařízení do sítě získí Big Brother - ten skutečný
Velký policejní bratr, nikoli ta směšná show - data o vašem pohybu. Hodláte
se podílet na sponzoringu tohoto systému?
Say no way.
Ptejme se, komu má Tetterovo oko posloužit. Určitě ne nám všem.
Kdyby chtěla Tetterova administrativa něco udělat pro bezpečnost provozu,
mohla by investovat do
lepší zimní údržby komunikací, případně jejich oprav a zlepšení dopravních
zařízení, případně nějakých podchodů nebo nadchodů. Jak jsme si řekli v
souvislosti s lokalizací kamery, o bezpečnost tady apriori nejde. Spíš
bych řekl, že šlo o to, aby se Tetter City připojilo módnímu trendu šikany
řidičů a městská administrativa políbila prdel různým z Bruselu regulovaným
dopravně-bezpečnostním projektům, Dětem Země a dalším zájmovým skupinám,
v neposlední řadě také proto, aby vyhověla vohnoutímu volání po tom, "aby
v naší zemi konečně byl pořádek jako za stara".
Inteligentní člověk na rozdíl od šimpanze nebo voliče ČSSD dovede hledat
souvislosti mezi jevy a fakty. Pražská je v ČB hlavní třída a málokdo se
vyhne tomu, aby po ní aspoň jednou denně jel. Dříve nebo později se stane,
že ho Tetterovo oko spatří svým chladným zrakem a naměří mu nějakou krutě
asociální rychlost jízdy, třeba 61 km/h. Tetterovo oko je tedy prostředkem
dodatečného plošného zdanění, který třeba nažene pár řidičů do prostředků
hromadné dopravy, aby jako spokojený zákazník Dopravního podniku města
ČB mohl odsýpat penízky do pokladny městského aparátu.
09.10.2005 D-FENS