Městská správa vedená charismatickým starostou Tetterem má kromě
nepřátel získaných, které si vytvořila sama svým přístupem ke každodenní
realitě, také nepřátele přirozené.
Nejhorší z nich se jmenuje zima. Jednou
přijde den, kdy se z nebe snesou sněhové vločky jako malí parašutisté,
zalehnou na městské komunikace a ukazují žalujícím prstem na neschopné
lokální politiky.
Město samozřejmě s nepřítelem bojuje. K tomu vytvořilo speciální Einsatzkomando,
které se jmenuje Veřejné služby, dále jen VSL. VSL má svoje zbraně. Letos
vrhlo do boje hned dvojici sypačů. Jeden je zcela nový, druhý je silně
retro. Je to prorezlá Škoda 706. Zlí jazykové tvrdí, že VSL disponuje ještě
dvěma stroji tohoto typu, ale ty nejsou určeny pro boj v první linii, jsou
dislokovány v týlu a slouží jako zdroj náhradních dílů pro jedinou zbývající
prvoliniovou sedmsetšestku. S tímto haraburdím hodlá město naplnit to,
co je popsáno v dokumentu zvaném Plán
zimní údržby místních komunikací.
II. Úvodní ustanovení
1. Zimní údržba místních komunikací na území
Českých Budějovic v zimním období 2005 - 2006 bude prováděna v souladu
s tímto Plánem ZÚK, při jehož zpracování se vycházelo ze zákona o pozemních
komunikacích č. 13/97 Sb., prováděcí vyhlášky č. 104/97 a Vyhlášky č. 8/2001
města České Budějovice o MK, kde se ZÚK nezajišťuje.
(Výňatek z §26, zák. č.13/97 Sb.:
- odstavec 6.: „Závadou ve sjízdnosti pro účely
tohoto zákona se rozumí taková změna ve sjízdnosti komunikace, kterou nemůže
řidič vozidla předvídat .....“
- odstavec 7.:“Závadou ve schůdnosti pro účely
tohoto zákona se rozumí taková změna ve schůdnosti komunikace, kterou nemůže
chodec předvídat ......“)
2. Lhůty pro zmírňování závad ve sjíznosti
MK
- doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti
nebo schůdnosti MK do doby výjezdu prvních mechanizmů ke zmírnění této
závady nesmí být delší než 30 min. Vlastními výkony posypu (pluhování)
musí být zajištěna sjízdnost (schůdnost) v těchto časových lhůtách od výjezdu
mechanizmů:
I. pořadí důležitosti do 4 hod
II. do 12 hod
III. po ošetření komunikací I. a II. poř., nejpozději
do 48 hod
IV neudržované MK ve městě - viz městská vyhl.
8/2001
3. Rozdělení komunikací dle naléhavosti a
lhůty pro zmírnění závad ve sjízdnosti:
I. pořadí - dopravně významné MK, všechny trasy
MHD, vybrané dopravně důležité místní komunikace (FÚ, zdravotnictví, zásobování,
hasiči).
OŠETŘENÍ KOMUNIKACÍ DO 4 HOD
II.. pořadí - další dopravně významné MK, páteřové
MK ve čtvrtích a sídlištích. Lze ponechat uježď. sněhovou vrstvu do 5 cm
a zdrsňovat. Posyp lze omezit pouze na nebezpečná místa - křižovatky a
okolí, stoupání, zatáčky, zast. MHD
OŠETŘENÍ KOMUNIKACÍ DO 12 HOD
III. pořadí - ostatní obslužné MK po zajištění
1. a 2. poř. (mimo 4. pořadí)
OŠETŘENÍ KOMUNIKACÍ DO 48 HOD
IV. pořadí - neudržované MK ve městě - občasný
posyp nebezpečných míst,
udržování rovinnosti povrchu sněhu do 10 cm
III. Délka komunikací
a) 1. pořadí měří 71 km
b) 2. pořadí měří 48 km
c) 3. pořadí měří 131 km
Hned v jeho úvodu nám Tetterova administrativa připomíná, že "Závadou
ve sjízdnosti pro účely tohoto zákona se rozumí taková změna ve sjízdnosti
komunikace, kterou nemůže řidič vozidla předvídat ....". Pozoruhodně
gumová formulace, typická pro českou legislativu. Protože řidič musí předvídat
(tato povinnost je mu uložena vyhláškou), je vlastně vznik závady ve sjízdnosti
předem vyloučen. Východiskem z gumového světa práva nesvéprávných je instalovat
do každého auta křišťálovou kouli a krátce zaškolit řidiče v jejím používání.
Plán stanoví jednotlivé kategorie důležitosti komunikací až potud k
němu nelze mít výhrad. Mnoho sněhu je něco jako kalamita, ohrožuje to všechny
a ne stejnou měrou. Může to být nevýznamných pět centimetrů sněhu, ale
také půl metru sněhu a to znamená, že najednou všechny komunikace budou
jedna velká závada ve sjízdnosti. Zatímco jedni si dokážou pomoci sami,
druzí jsou odkázáni na pomoc jiných. Tak bych viděl jako logické, že jako
první budou vytvořeny volné cesty z centra a sídlišť k nemocnici a poliklinice,
protože sníh = úrazy a dá se očekávat, že někdo může potřebovat rychle
lékařskou pomoc. Další, kdo by mohl potřebovat volnou cestu, ale tentokrát
k výpadovkám z města, jsou hasiči. Ne snad proto, že by se sníh mohl vznítit,
ale proto, že dojde k nehodám a bude možná třeba někoho vyprostit, případně
zajistit sněhové převisy padající ze střech. Hasiči ale mají těžkou techniku,
jako třeba fešácký zásahový vůz Camiva 4x4 a většinou projedou, zatímco
sanitka VW Transporter s jednou hnanou nápravou projet nemusí. Prioritou
3 pak mohou být prostředky MHD nutné k tomu, aby se dostali lidi do práce
a obnovil se normální chod města.
Jak uvažuje Tetterův crew?
"I. pořadí - dopravně významné MK, všechny
trasy MHD, vybrané dopravně důležité místní komunikace (FÚ, zdravotnictví,
zásobování, hasiči)."
Pro diletanty z radnice má tedy větší význam Finanční úřad před hasiči
(nebo jak si mám jinak vyložit zkratku FÚ?), stejný FÚ má přednost před
zdravotnickými zařízeními. I mocná instituce FÚ se však musí sklonit před
MHD. Imaginární funkce zvaná "zásobování" se také těší jisté prioritě,
díky čemuž se dodávka vibrátorů směřující do sexshopu paní Šukalové dostane
na pulty jen s minimálním zpožděním, ale pořád dříve nežli hasiči k vraku
auta. Seznam ulic, které se těší nejvyšší prioritě zimní péče Tetterova
crew, najdete zde.
Seznam ulic k protažení je dělen na dvě trasy, asi pro každý sypač jedna.
Zjistíte, že posýpací vůz v podstatě meandruje městem a k nemocnici na
ulici Boženy Němcové dorazí skorem na konci své pouti. Předtím dojede do
Mladého a do Nových Hodějovic, což je s odpuštěním prdel světa.
Ten koncept mohl vytvořit jen totální debil. Sorry, že to tak musím
říct. Jediné, co se mi z takto pojatého plánu podařilo vyvodit, je snaha
co nejdříve "rozchodit" MHD.
Já bych byl ochoten pochopit, že město nemá na nové sypače. Tetter
nás sice všechny už třetí rok chlácholí, že se provede privatizace VSL
a nově vzniklá firma si nějaké sypače jistě pořídí (kdopak jí je zaplatí
- ???), ale situace, že nejsou peníze, je veskrze pochopitelná. Přesto
našlo město 15 mega na podporu podnikatelského záměru soudruha xxxTekela,
totiž zprovoznění letiště.
POZOR! Omlouvám se soudruhu Tekelovi. Spojování jeho jména s letištěm ČB je nesprávné, viz http://pravo.novinky.cz/archiv/20050318/p065s12a.php.
Vše je otázka priorit. Teď se podíváme, jak vypadá uplatnění plánu zimní
údržby v praxi. Všechny snímky byly pořízeny 29.12.2005 kolem poledního,
sněžit přestalo zhruba v sedm hodin, komunikace s prio 1 měly tedy být
již více než hodinu bez závad.
Pražská třída, 29.12.2005, 11:18, v místě zvaném U trojice.
Pražská spolu s Nádražní představuje hlavní dopravní tepnu
Ttr City.
Na zastávce na 1 o´clock můžete občas potkat pana primátora.
Pražská třída, 29.12.2005, 11:19, u Igy centra.
V místě jsou dva přechody pro chodce, na kterých se stalo několik
smrtelných nehod.
Jaký efekt na brzdnou dráhu má vrstva břečky, zvažte sami.
Jedu asi 50 km/h, přesto mě předjíždějí auta.
Ulice B. Nemcové, 29.12.2005, 11:25
Ulice je hlavní příjezdovou komunikací k nemocnici. Pluh tam
kdysi byl, ale moc tomu nedal.
Souvislá vrstva sněhu a břečky, je nutné jet pomalu, po přidání
plynu se kola se zimními pneu protáčejí.
Moc to nebrzdí.
Křižovatka L.M. Pařízka - Lidická, 29.12.2005 11:28
Křižovatkou často jezdí sanitky ve směru do centra.
Krátce po projetí žluté corsy se přihnal bílý pick-up ze směru
od Roudného,
vjel do křižovatky a dostal hodiny.
Lidická třída, u pivovaru Samson, 29.12.2005, 11:30
Opět častý provoz sanitek.
Silnice je v jurisdikci SÚS, nikoli Tetter City.
Ulice Matice Školské před poliklinikou Jih, 29.12.2005 11:32.
Pluh tu nikdo neviděl. Silnice pokryta uježděným sněhem.
Situaci komplikují auta bezmozků odstavená v druhé řadě.
Ulice Lipenská, 29.12.2005 12:05.
Foto uvádím jen pro srovnání. Ulice má prioritu II,
nejezdí tam MHD, nejsou tam zdravotnická zařízení,
hasiči a dokonce ani FÚ.
Co z toho plyne?
29.12. loňského roku to nebylo zase až tak hrozný. Pamatuji tu i mnohem
větší hardcore a mnohem větší hardcore prožíváme právě teď. Je vidět, že
Tetterova administrativa šla aspoň kousek do sebe, pokusila se vymačkat
ze dvou sypačů maximum a zkusila zavést aspoň nějaký systém. Kromě toho
to trochu tálo samo od sebe, zřejmě se pán na nebesích nad
nebohým členem KDU-ČSL ustrnul.
Nenechme se ohlupovat. Doporučuji tento
článek o zimní údržbě, která musí být jaká, Halík? Pružná! Pan Tetter
se dopustil futuristické vize letošní zimy a prostřednictvím Rudého práva
stočeného do ruličky nám fouká cukr do prdele. Výsledky můžeme nyní posoudit
sami live. Každoroční tlachy o privatizaci VSL jsou jen pokusem nasměrovat
kolozubého psa veřejného zájmu jinam. Ten člověk je lhář a svým lhaním
maskuje svoji neschopnost. Je přece úplně jedno, zda je VSL ve vlastnictví
města nebo v soukromých rukou, město to nezbavuje povinností plynoucích
z jeho majetku, jmenovitě z vlastnictví komunikací. Jejich údržbu může
město zajistit jinak a klidně i bez VSL, například vrazit každému nezaměstnanému
do rukou lopatu nebo najmout soukromé firmy. Dokonce si myslím, že problém
nepředstavují peníze jako takové, ale chybné nastavení priorit v hlavách
městských zastupitelů, které je nutí investovat peníze do projektů jako
zimní stadion, plovárna nebo teď nejnověji Zahradník Airport, zatímco potřeby
"těch dole", obyčejných občanů mrcasících se ve sněhu, jsou jim putna.
Což není nijak nový eprouč.
Pane primátore, je čas udělat pá pá!
02.01.2006 D-FENS