Když si před cca pěti lety pořídil můj kamarád Oktávku 1,8 T, v samotném
autosalonu mu aktivní prodejce řekl: „Jste si jist, že chcete benzín?
Všichni kupují TDI, a až to jednou budete prodávat, tak vám dají víc a
bude o auto větší zájem.“
Dostalo se mu odpovědi, pro mého
kámoše naprosto typické: „Ale já to auto nechci pro toho komu ho budu
prodávat, já ho chci pro sebe“.
Vývoj cen paliv a dobrá zkušenost s jedním z nejlepších motorů vyšlých
z koncernu VW daly jeho oblíbenému životnímu postoji, tzv. „proti proudu“
časem za pravdu. Ročně nenajede až zas tolik, rád se svižně sveze a Kadle,
Kadle mu jednoduše nic neříká. Úspěch v profesi a chuť koupit si novější
vágn nastolila časté diskuse u piva, na fotbale apod. co teda koupit? Trvaly
téměř rok. Cena vozu byla předběžně stanovena na cca milion bez DPH. Požadavky
- radši benzín, lépe turbo, ročně natočím asi dvacet v kratších cestách,
rozhodně ne SUV ani terénní (pro rodinu mám jiné), jezdím většinou single,
čtyřkolka by se možná hodila, ne kupé, přepážka není podmínkou, nízkou
spotřebu neočekávám, větší fun factor však ano. Úvahy na základě spokojenosti
s předchozím vozem směřovaly čím dál častěji směrem k novému Superbu. Po
oznámení poněkud skromné počáteční motorové skladby se zrak začal otáčet
směrem k levnější jiné variantě, O2 v benzínové verzi RS, jako k duchovnímu
nástupci 1.8.T. Zlom nastal po obdržení nabídky ke svezení s různými vozy
na polygonu a v okolí Mostu. Vyrazili jsme. Skladba vozů byla pestrá, složení
pozvaných vítězů soutěže ještě pestřejší. Na parkovišti stálo namátkou
Volvo S80, žhavá novinka Superb 1,8TSI, O2 RS v benzínu, Toyota Land Cruiser
V8, Alfa 159 aj. Všechny ale zastínila Impreza WRX STi. Téměř každý z přítomných
se netajil tím, že by ji strašně rád prubnul, byť následně okolí ujišťoval,
že by si ji teda v životě nekoupil! Na všechny se pochopitelně nedostalo,
na nás díky malé protekci ano. Nebudu unavovat pocity z projížďky,
kdo nezkusil, neví a hlavně kvůli originalitě tohoto vozidla a osobitosti
jeho řízení je velmi těžké popisovat dojmy přenášet je slovy. Hned po svezení
s STi jsme dostali klíčky od Superbu, následně od O2 RS a… no prostě
zklamání. Nesednout si první do STI, asi bychom byli spokojeni… Hned v
počátku se pokusím lehce utlumit hlasy, které teď volají: Jak může srovnávat
jabka s hruškami, STI je o dost dražší než RS, Superb je jiný druh vozu
apod. My jsme tam byli jen a pouze kvůli řidičskému prožitku a nikdo z
přítomných se v něm Impreze ani nepřiblížil! Vím, omezený výběr vozů, ale
pokud se podíváte na cenu plus mínus mega, tak tomuhle autu v řidičském
prožitku může konkurovat snad jen EVO, nic jiného na tato auta na
našich tankodromech jednoduše nestačí, tím spíše, když se „malinko zhorší
klimatické podmínky pro bezpečný silniční provoz“.
Úvahy o koupi STI na čas zaplašila letní pauza v našich debatách, vzpomínka
na spotřebu při naší testovací jízdě, která oscilovala kolem dvacítky a
hlavně neuvěřitelná lehkost se kterou si to auto dávalo na silnici cokoliv
před ním. „Bych se v tom asi zabil,“ odtušil poněkud temně kámoš. Podzimní
úvahy se tak opět přesměrovaly, a to k právě faceliftovanému BMW 3. A opět
dilema - třílitr v naftě či v benzínu? Dvě turba netřeba, byť naftu moc
nerad - akceptován fakt, že BMW diesel je asi to nej na trhu. Takže 330D?
Proti cena vybavenějšího vozu a.. no prostě tohle auto je častěji k vidění
atd., zkrátka asi ne. Upřímně je velmi těžké odolat vábení vozů BMW, o
kvalitách jejich motorů, které jsou v absolutní výkonové špičce, asi nikdo
nepochybuje a navíc o jejich zábavnosti toho už každý slyšel také dost.
Ale co zvolit? 4 kolku nebo jen náhon na zadek? Malinkou nedůvěru vkrádá
Xdrive u automobilky, která řadu let vychvalovala zadokolky oproti quattru
od AUDI.
Rozřešení přišlo před Vánoci. Klesající ceny vozů, potažmo pohonných
hmot a inzerát firmy Stiauto. WRX STi ve verzi TOP pod milion korun (oficiální
ceníková prize byla v té době 1,278 litrů, dnes je dokonce trochu vyšší,
viz níže). Telefon, další sleva(!) na vůz a navrch velmi vstřícná cenová
nabídka na komplet zimní pneu i s originálními disky 17“. Dealerská síť
Subaru ČR nemohla konkurovat, byť objektivně menší slevu z oficiálního
ceníku jeden největších dealerů nabídl..
Jedna rada - až si pojedete pro auto vlakem, v Lysé si připravte tretry
a ostřejší povahy boxerskou rukavici, abyste stihli vyběhnout z vlaku k
infocentru, podívat se odkud vám to dál jede a rychle přeběhnout,
neb pokud ten váš měl zpoždění tak ten navazující určitě míní sekeru dohnat
rychlejším odjezdem. A vše následně vyvrcholí jízlivým úsměvem nádražáka,
který vám s viditelným potěšením ukáže v dáli mizející zpětná světla vašeho
vlaku (na toho tu rukavici, ušetříte klouby). Jednání při samotném prodeji
v pořádku, vůz je původem z Litvy, tzv. skandinávská verze. Liší se jen
obsahem navigace a příručkou v jejich jazyce (dodána následně v češtině
poštou, ačkoliv měl prodejce dávno peníze a mohl se na nás vykašlat), na
nic jiného jsme nepřišli. EU zaručuje tříletou záruku výrobce, barva dle
dohody modrá se zlatými koly, vůz přezut (Michelin Pilot Alpin) a čistý,
najeto 12 km. Navíc pár rad prodejce, hlavně prvních tisíc km jezdit v
režimu Inteligent a netočit příliš přes 4000, řádně ohřát. Dvousetkilometrová
cesta do domova v totálním chcanci ještě umocnila zážitek z první jízdy
s tímto autem. Vyjeté koleje plné vody je nechávají absolutně netečným
a o zvuku boxeru se netřeba rozepisovat. Byť se vyhřívaná příplatková (verze
TOP) sedladla Recaro v kombinaci kůže - alcantara tváří hodně sportovně,
jsou dostatečně pohodlná (ale nesmíte mít výrazně přes sto kilo). Po výše
zmíněné první porci kilometrů po vystoupení z vozu kámoš říká, co záda:
„Ty vole, mě asi dal někdo nový!“ Co dodat? Snad jen, že proti předchůdci
snížené těžiště dovolilo měkčeji naladit podvozek a pokud nemáte jó rozmazlenou
pr…, budete mile překvapeni.
Co tedy krom skvělých řidičských zážitků za těžce vydělaný keš
dostanete? Namátkou 300 PS boxer s přeplňováním, aktivním časováním ventilů
a třemi módy provozu, Symmetrical AWD s třemi diferáky a řízeným mezinápravovým,
systém trakce VDC (opět 3 režimy), Hill-Start Assist, opravdu přesné
a ultra krátké řazení 6 rychlostí, libové brzdy od Bremba, 18 palcová lehká
kola BBS (samo zlatá, výrobce si jedno cení na 1000 eur), zmíněná vyhřívaná
Recaro, volant Momo, navigaci s Modrozubem, aut. klimu, bezklíčové startování,
osm vaků, Isofix, slušný kufr a překvapivě místa i pro osoby vzadu. Cení
se i přehlednost středového panelu. Opravdu potřebujete milion tlačítek
a spousty dle mého názoru množících se zbytečných funkcí, které většinou
jen zvětšují váhu auta a prodražují případné opravy? Nemluvě o robustnosti
celého auta, vyhlášené spolehlivosti značky a mnohokrát ověřená životnost
komponentů „pri športových podujatiach“. Ještě k často kritizovanému interiéru.
Věřte, že byť plasty nejsou opravdu nic extra, všechny ovládací prvky jsou
všude tam, kde mají být a v průběhu jízdy si žádných rušivých detailů nevšimnete,
tak vás pohltí. A zatím nevrže. Polohu za plně stavitelným volantem si
najdete hned a i rozmístění pedálů, potažmo ruční brzdy vám přijde tak,
jako že lepší asi už být nemůže (vzkaz pro nový Superb - dvoudinový displej
je pro vyšší lidi vopruz, tlačíl mě do pravého kolena stejně jako ve Fabii,
holt úzká platforma..). Ještě pořád se vám zdá, že mega je za tohle auto
hodně? Který jiný konkurenční vůz podobně kvalitní komponenty v této cenové
kategorii nabídne? Mimo Eva (případnou slevu jsme nezjišťovali, chtěl STi)
o žádném nevím. Dost chvály, určitě vás bude zajímat reálná spotřeba. Po
2000 km svižné jízdy 14,2 litru. Hodně? Relativně, vezměte soudruzi jiný
benzínový motor s podobnými parametry výkonu a krouťáku. Budete jezdit
za výrazně méně? Nevěřím. Namátkou - u Audi A4 mě rozesmálo, když výrobce
uvádí, že průměrná spotřeba 2,0 TFSI je 6,6 litru! Ten samý motor ve VW
Scirocco žral známým redaktorům při sportovnější jízdě 17. Křivdil
bych výše jmenovaným značkám, hezká čísla dnes praktikují skoro všichni.
Sám jsem měl tu čest v Alfě Romeo 3,2 GTA Quadrofoglio vidět rovněž zajímavá
čísla.. Zkrátka, kdo chce tahat, musí platit.
Shrnuto, prezentuji jen svůj názor. Kámoš si dnes libuje a ceny benzínu
jsou pro něj příjemným bonusem navíc. Dobrý pocit správně načasovaného
rozhodnutí ještě umocňuje zjištění, že Subaru ČR tuto verzi po novém roce
zdražilo o sto tisíc… Článek vzniknul coby malé zamyšlení nad výběrem vozu
pro ty, kdo opravdu rádi řídí! A možná i proto, že v dnešní době unifikovaných
platforem se tak trochu vytrácí jedinečnost a s tím související výjimečné
řidičské zážitky. A těch tohle auto za ještě zaplatitelné peníze nabízí
opravdu dost a dost.
p.s. A ještě jedna výhoda, v tomhle autě na rozdíl od „prémiových“
značek (tradiční Passat, Mondeo či O2 v dehtu) při předjetí slabším vozem
coby staří egoisti nemusíte ztrácet nerv, ale můžete… A pak se pobavte
pohledem na vytřeštěný zrak, kur.. co to je za auto?
26.01.2009 Pavel S.