Komentáře ke článku: Cykloráj to na pohled II- pohled sedláka (ze dne 09.06.2013, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Na to jsem zapomnel, diky za pripomenuti. I muj nemecky kamarad, ktery se tvari, ze nic nevidi, i kdyz vas potka pokazde s jinou damou kazdy den v tydnu, nikdy neopomene poznamenat, co NL v nemcine znamena. Vlastne to byla jedina jedovatost kterou jsem od nej kdy slysel.
Ostatne, videt jak se holandanky skladaji na spropitne ve Francii patri k mym nehynoucim zazitkum. Takhle skrblivi nejsou snad ani pastikari.
|
|
|
Tipuju, ze N znamena 'nicht', ale co pak je to L?
Jinak nejvetsi pohroma je, kdyz se tihle sebemrskacsti cyklisti posadi do slabouckych aut s taznym zarizenim a monstr-privesem a vydaji se po Evrope. Nekdy si pri sledovani te epidemie rikam, ze Holandsko musi byt v lete uplne vylidnene.
|
|
|
NL = Nur Limonade, údajně to vzniklo v německých rýnských vinařských oblastech.
Ano, v Holandsku je v létě opravdu viditelně méně lidí.
Monstr přívěsy bývají většinou dost lehké a skoro bych řekl, že Češi to tahají za daleko většími srágorami (což pochopitelně nic nemění na faktu, že holandský vozový park má k civilisovanosti parku například amerického velmi daleko).
|
|
|
"Civilisovanost vozového parku v USA", Mno tak to opravdu, ale opravdu hodně záleží na konkrétních podmínkách, místu, majiteli. Osobně jsem za ta léta ve Státech nejednou viděl automobily tak prorezlé, že běžně neudržované (a dnes už vlastně tak často nevídané) Š 1000 - 136 by vedle nich působily jako opancéřovaná armádní vozidla...
|
|
|
Mám pocit že JJ narážel spíše na zdvihový objem a počet válců.
|
|
|
najdeš je u nás u rybníka na louce. Nikdo jim nerozumí, tak je aspoň nenápadně očumujem. :)
|
|
|
Holanďani jsou Skoti, které ze Skotska vyhnali pro lakomost.
Drát byl vynalezen tak, že se Holanďan a Skot přetahovali o měděnou minci.
Oni si na téhle pověsti strašně zakládají, ale ve skutečnosti se tu třeba na charitu vybírají dost vysoké sumy.
|
|
|
Holandani se zase vyzivaji ve vtipech o Nemcich.
|
|
|
Nejen o Němcích. Víte například, proč je ve Frísku příliv a odliv?
|
|
|
Nevim. Povidej, prehanej :)
|
|
|
Moře nemůže uvěřit tomu, že Frísové jsou opravdu tak blbí a proto se pořád chodí přesvědčovat.
|
|
Se spoustou věcí souhlasím, ale pár poznámek mám:
- Cyklostezky (a chodníky) nejsou uklízeny dřív jako úlitba cyklistům, ale protože cyklostezek a chodníků je v porovnání s klasickými komunikacemi méně a kvůli jejich fysickým parametrům je pro ně k disposici separátní technika. Prostě než se projedou všechny ulice a silnice, trvá to déle. Není to tak, že nejprve se technika a lidi pošlou na cyklostezky a teprve když je hotovo se ty samé prostředky pošlou na silnice.
- S tou vinou řidiče je to jinak, i když souhlasím, že je to svinstvo. Řidič má defaultní zodpovědnost za škodu, protože se nějak vychází z toho, že to půjde zatáhnout z povinného pojištění zodpovědnosti. Neznamená to ale automaticky, že má řidič vinu, vyfasuje pokutu a bude dále popotahován. Z té defaultní zodpovědnosti se pak dá vyvázat zhruba jak píšete.
- Pokud jde o chování cyklistů, tak s výjimkou v poslední době se množících otrikotovaných cyklobuzen s nimi problém nemám. Možná to je tím, že jsem z Hradce a kvanta cyklistů jsm vždy považoval za normální součást provozu. Cyklisté mají povinnost používat stezky, na silnicích nemají co dělat a u nás v Randstadu to tak opravdu je. Tam, kde je jen cyklopruh na silnici, se nechovají o nic hůř než hradečtí cyklovohnouti (a ani u nich to není zase tak tragické). Naopak mi přijde, že v se cyklisti často chovají lépe, což přikládám tomu, co sám zmiňujete - že to nejsou ortodoxní cyklobuzny, ale že mají zkušenosti i s řízením auta.
- Co se týče dojezdových vzdáleností, je Vaše firma velmi netypická (naše ostatně také). Průměrná dojezdová vzdálenost do práce je 14 km celostátně, z toho hodně přes polovinu je do 7,5 km. To budu rozebírat v dalším článku.
- Hvězdicovost dopravy má IMHO jistou souvislost s tím, že se tu až na velká města striktně neodděluje doprava městská a meziměstská a v hvězdicovém systému se lidé snáz orientují a snáze se přestupuje mezi různými druhy dopavy (většinou to bývá parkoviště+nádraží+bus terminal v jednom). V mém okolí jednoznačně převažuje názor „na co MHD, když máme kola a za blbého počasí auta nebo vlaky?“.
- Srovnávat Brno s Eindhovenem je poněkud odvážné. Ono „o kousek větší“ znamená 3x takovou plochu a téměř dvojnásobný počet obyvatel. Eindhoven kromě toho nepostihla socialistická urbanisace.
- BPM atd. je svinstvo, ale je to zcela normální státní zlodějina, stejně jako daně z paliv, včetně pověstného Kokova čtvrťáku. S cyklisty to nemá nic společného a aut i tak přibývá. Koncové ceny aut jsou srovnatelné, u lepších konfigurací někdy i nižší než v CZ.
- I pokud dojíždíte do práce autem, může Vám to zaměstnavatel proplácet až do 0,19 Euro/km a tato částka se nedaní. Další věc je, že pokud máte služební auto i k soukromým cestám a platíte z toho extra daň, dostanete i tankovací kartu na benzin, který Vám zaměstnavatel může platit aniž by to zvyšovalo daňový základ.
- „Přesvědčení, že holandský postoj k životu a jejich hodnoty jsou jediné správné“ jsem za 14 let tady nezaznamenal. Pokud jde o Amsterdam a pohled lidí tam na zbytek země, tak to IMHO nepřesahuje české „problémy“ typu Pardubice vs Hradec, Praha vs Brno, Praha vs cokoli atd. Ale je pravda, že Amsterdam je v některých věcech hodně jiný, což má taky zajímavé historické kořeny.
- Pouze studená voda na záchodech není žádný iracionální axiom, ale v kontextu holandské šetrnosti je to perfektně logické. Pokud nemáte budovu s uzavřeným oběhem teplé vody, ale ohříváte TUV pomocí průtokového plynového ohřívače (jak je typické pro rodinné domy v NL) nebo relativně vzdáleného boileru (typické pro české země), tak Vám po otočení kohoutku či páky teplá voda stejně většinou nepoteče. Musel byste na ni čekat a než by téci začala, zbytečně spotřebujete pár litrů vody a nějaký plyn. A většina ohřáté vody Vám pak stejně vyhladne v trubkách... Přiznám se, že přesně z tohoto důvodu máme na WC zavedenou pouze studenou vodu i v našem sudetském letním sídle :-)
- Vaše WA pojistka mi na auto o uvedené sazbě silniční daně přijde opravdu docela vysoká, já platím cca 30-35 Euro na měsíc a to jsem v risikovější provincii. Ale nevím, jaké Vám uznali bonusy a jak dlouho tu pojistku máte, tam asi bude rozdíl.
A na závěr takový nápad - co takhle vzít on-board kamery a udělat nějaké záznamy holandského provozu z pohledu automobilistů i cyklistů?
|
|
|
ad vina řidiče) Předpokládám správně, že tedy má u pojišťovny škraloup?
|
|
|
Může a nemusí, to záleží na konkrétní smlouvě.
|
|
|
Samozřejmě s veškerými argumenty zde zcela souhlasím, většinu informací mám totiž pouze vypozorovanou, případně se ptám přímo holanďanů, jakže věci fungují, nebo proč tomu tak je.
-Chování cyklistů - opravdu se mi zdá, že někteří například vjedou bez podívání na červenou do křižovatky. Nevadí mi ani tak, že to dělají, už jsem si zvykl, ale to s jakou zkurvenou samozřejmostí tak činí. Pokud někdy budu mít u sebe záznamové zařízení, myslím, že by to vydalo za tisíc slov.
- Holandský postoj k životu - Už jste se s nimi někdy přel o nějaký holandský axiom? Zkuste například zpochybnit Sinterklaase, že ten jeho příběh nedává smysl, tak jako já minulý rok a uvidíte jak budou reagovat.
-WA pojistka - neuznali mi žádné bonusy z ČR, takže mám pojistku s bonusem za poslední rok z NL, proto stojí tolik, pokud bych měl jak oficiálně dokázat, že za dobu držení řidičského průkazu jsem neměl nehodu, podle kalkulačky by to vycházelo někam do rozmezí, jak píšete.
- K holandskému šetření - oni šetří. Šetří na sobě, jezdí na kole místo autem, neutrácejí tak okázale jako v čechách. Zato jednou nebo dvakrát za rok jedou do karibiku, nebo jinam a utratí v klidu to, co naspořili. Nebo odvádějí velké peníze na charitu, jak zmiňujete v předešlém příspěvku.
- A u té dovolené v karavanu, kdy nikdo neví, co v kempu dělají. Jak jsem zaznamenal přesně takové dovolené si dělají i v rámci NL - prostě přijedou do kempu, rozloží si věci a sedí tam na sluníčku týden před karavanem. Na druhou stranu pokud vím nepaštikaří a snaží se ochutnat i něco místního. Takový způsob dovolené čechům nedává semenší smysl, holanďanům dává smysl perfektní.
|
|
|
Tady v Randstadu jsem snad kvůli do silnice vletivšímu cyklistovi nemusel tvrdě brzdit ani jednou. Na červenou sice jezdí, hlavně v místech, kde je semafor v malé uličce, která se ale napojuje na hlavní silnici, ale koukají přitom a pokud něco jede, tak přednost dají.
O Sinterklaase jsem se nikdy nepřel, a přiznám se, že moc nechápu smysl takové pře*. V Čechách se taky s nikým nehádám o to, že v chaloupce, která byla z perníku, těžko mohl hořet oheň apod. A nemyslím že by to zpochybňování Sinterklaase bylo horší, než říct v Čechách někomu že Rakousko nebylo žalážem národů a Masaryk s Benešem byli defraudanti.
Utrácení, okázalost apod. to jsou zajímavá témata, ale to už bychom odbíhali opravdu daleko.
S těmi dovolenými můžete mít klidně pravdu, já přicházím do styku spíš s těmi Holanďany, kteří o dovolené opravují dům v Sudetech a snaží se, aby je různí šmejdi moc neokradli.
___
* Mně se naopak slavení toho svátku líbí, protože se při něm odbude to komerční šílenství a Vánoce jsou pak opravdu Vánoce (byť tohle se v posledních letech začíná měnit).
|
|
|
Pekne misto je pobliz hlavniho nadrazi v Rotterdamu, kde se michaji auta, tramvaje, kola, mopedy a chodci a kupodivu to funguje. Za rok, co jsem tam pravidelne prochazel, jsem videl jen jednu kolizi kolo/kolo.
|
|
|
On board záznamem z pohledu cyklisty (z Apeldoornu) můžu posloužit - pokud ho najdu. :D :D Jen bych poprosil odstranit funění... :D :D
|
|
|
Ty kamery, to je vyborny napad, to by me moc zajimalo. Ja videl jedine cyklomesto a to Copenhagen a pripadal jsem si a little bit like Alice, byt jsem tam brouzdal jenom jako chodec, nebo v tagu.
|
|
|
Existuje nejaky duvod oznacovat Kodan anglicky, nebo to pak vezmete pres Munich a Prag do Vienny?
|
|
Měl jsem 15měsíční zkušenost s cyklisty v severním Německu (NRW). Je to verbež, která jezdí jako prase, nesvítí a neukazuje, kam jede. Díkybohu jsem měl čisté konto, ale přejetého králíka by mi bylo líto víc.
|
|
|
No v Nemecku se obecne na blinkry moc nehraje ...
|
|
|
To mi povidejte! V Italii maji i 15-ti leta auta puvodni zarovky v blinkrech... :-))
|
|
že v Holandsku nemají v zimě snih.
. Když si chce jejich armáda užit v zimě snihu, jede na cvičák do česka. Do Varů.
|
|
|
Zase nesmysl. Snih tam prokazatelne maji, sam jsem se jim tam jednou brodil.
|
|
|
Houby. Sníh tu bývá, letos v zimě ho dokonce bylo ca 25 cm a vydržel několik týdnů. Míra hysterie při „sněhové kalamitě“ pak zhruba odpovídá tomu, co je běžné v Praze.
|
|
|
Hysterie jsem si nevsiml. Co je treba mile (a co si v Cechach vubec nedovedu predstavit) je to, ze kdyz maji v zime vlaky zpozdeni, drahy rozdavaji horky caj/kafe a zamestnanci se snazi lidem radit. Kdyz jsem to zazil poprve, dost me to prekvapilo. Po mnoha letech pristupu "klidne zmrzni,nam je to fuk, bud rad, ze te do nasich smradlavych vlaku vezmem" to byla prijemna zmena.
|
|
|
Slovo „hysterie“ berte trochu s reservou - ani v Praze kvůli tomu nikdo nepáchá sebevraždy apod. Ale třeba tady v našem okolí se spousta lidí opravdu bojí vyjet na silnice, dokud není sníh úplně odklizen a prvních pár dnů „kalamity“ většina aut v ulici zůstala na svých místech, i když jinak úderem osmé ranní zmizí.
|
|
|
A co delaji za snehu v NL cyklisti? Presedlaji na vlak, nebo to zkousi v zavejich?
|
|
|
Většina přesedne na vlak nebo do auta.
|
|
|
Spravneho holandana, zejmena starsi rocniky, neco jako snih/mraz/uragan/krupobiti nerozhazi. Na kolech se jezdi za kazdeho pocasi, jen se pridavaji ochranne vrstvy.
Vetsina rozumnych lidi jezdi vlakem/autem, ale nekteri obzvlaste setrni vazne jezdi za kazdeho pocasi :)
|
|
Co stoji za zminku je JAKA kola "dutchove" pouzivaji. Kazdy spravny cesky hardcore cyklista by dostal mrtvici pri spatreni vraku, na kterych se tady jezdi. Zakladnim modelem je par ohnutych trubek s koly, u rodinnch verzi s kosikem vpredu/vzadu, ve kterem se vozi nakupy, deti, psi, televize, vzrostle fikusy, kyble s barvou, proste cokoliv, co se vleze. Stejne tak ve mestech nebyva k videni mnoho "bacha jedu Tour de France" buzioblecku, na kole se jezdi v obleku, vecernich satech, monterkach, plavkach,...
Jeden zajimavy dusledek prepravy kolmo je to, ze holandaji jsou stihli a fit. Pokud nekde potkate tlusteho cloveka, je to bud cernoch, american, nemec nebo ja
|
|
|
Nezanedbatelná část kol sice asi opravu pamatuje královnu Wilhelminu, ale dost těch „starých kol“ je ve skutečnosti relativně nových. Oni stejný model dělají třeba 80 let a za tu dobu mění jen bižuterii, kterou na to věší a někdy i materiál rámu.
Já mám například tohle: www.cortinafietsen.nl/2.2/?do=BikeView&id_bike=829&artcode=CT5H56Z (jen asi 3 roky staré, to tam ještě nedávali přední brzdu)
|
|
|
Myslel jsem to tak, ze vetsina kol, ktere potkavam, je presne takovehoto typu, jednoducha, robustni, urcena pro prepravu na kratke vzalenosti neprilis velkou rychlosti. Nechapu, proc si v Cechach kazdy Franta, co na kole jezdi maximalne do hospody a zpet, k tomu ucelu musi poridit high-tech kolo a buzioblecek, jako kdyby se chystal jet Tour de France. Ono to asi neni jen o te doprave z-do, ale i takove to typicke ceske "ja na to mam".
|
|
|
U nás se ale taky používají kola stará, někdy i předválečná. Typicky na vesnicích. A co si kdo pořídí na ježdění do hospody, je jeho věc. Fakt je, že v krámech se prodávají hlavně tzv. horské, trekové nebo silniční bicykly a ty obyčejné asi moc ne, pokud vůbec.
|
|
|
|
tohle se mi v Holandsku také líbilo. Na kolech se dopravují a podle toho vypadá kolo, oblečení i způsob jízdy. Zato pomatenci v Čechách se nemohou najít. Když je potřeba, tak tvrdí, že jde o dopravu, přitom si pořizují oblečení i kolo jako závodníci a když jedou tak po závodnicku sklonění ke kolu, aby kladli menší odpor, nevidí, neslyší a "řítí" se do cíle. A právě tihle rádobyzávodníci působí hrozně směšně. Zběsile šlapou do pedálů jen aby prokázali, že je to prostě rychlejší. :-)
|
|
|
Na straně druhý, u nás máte za 659 Euro (cca 16 500 Kč) docela slušný kolo, takže proč by někdo stejný peníze dával za tokovu lundru? Já chápu - kde nic není ani smrt nebere, není nutno seřizovat brzdy, přehazky... ale zase na druhou stranu za ty peníze bych něco takovýho tady rozhodně nekoupil.
|
|
|
Tak je otakzou, co povazujete za docela slusne - tohle vypada, ze je poctiva kovarrska prace, ktera vas prezije. A pokud je hlavnim kriteriem nikoli vaha a rychlost, ale aby to bez udrzby jezdilo nekolik generaci, tak to smysl dava.
|
|
|
Takove kolo musi uvezt 2 lidi + 2 basy piva (pripadne 2 deti + nakup). To uz je nejaka vaha :)
|
|
|
Nepoužíval jste to v provozu, tak to hned neodsuzujte.
„Slušné kolo“ od české firmy měla manželka. Stálo něco přes 20 tisíc Kč a v holandském provozu vydrželo s bídou 5 let. Pořád se něco uvolňovalo, rezlo to, ráfky se ohýbaly, naložit se na to nedalo skoro nic...
|
|
|
A ještě něco: je pravda, že tohle je jeden z dražších modelů. I od velmi slušných firem jako Batavus nebo Gazelle se dají pořídit dobrá kola už kolem 400 Euro. Noname pak i méně.
|
|
|
Ty brďo, teda takovýhle kolo za 16 800 Kč... za to jsou u nás super stroje! Ale to je dáno trhem, Holanďan by za vrak Octavie TDI asi taky nedal takový peníze, za který mizí tento sen české rodiny z českých autobazarů.
|
|
|
Gewicht 20 kg, tomu řikám gramaření. :-) V Holandsku je to asi fuk, zas může mít docela solidní setrvačnost. Ani se nedivím že nepotkáváš moc cyklistů v buzioblečkách. V takové placce nemá cenu na sportování pořizovat nic jiného než silničku a ta by mě asi ukrutně nebavila.
|
|
|
Ano, úplně nejlehčí není, ale pro běžné ježdění to nevadí. Mimochodem těch dvacet kilo to váží i přesto, že rám je z hliníku.
|
|
|
Rozdíl +/- 3 kg oproti kolu ve stejné ceně v ČR je nerozpoznatelný rozdíl...respektive celopéro za 40.000 Kč váží 14.5 kg, takže "vo co gou"? o miliontři převody? , kotoučoffky, přehazovačky, přesmykače a podobný pičoviny, který se neobejdou bez servisních zásahů co dva tejdny?
|
|
|
"Gou" vo to, že pokud v NL nastoupáš na 100 km 10 metrů, tak většina jmenovaných věcí je zbytečná zátěž. Tím pádem je netřeba je servisovat, protože na kole vůbec nejsou ;)
|
|
|
Hodne se pouzivaji kola, ktera se daji slozit do velikosti mensiho kufru a v takto slozenem stavu jednoduse prenaset (vlak/metro)
|
|
Nevyplatilo by sa teda prenajímať v Čechách zaregistrované autá do Holandska?
|
|
|
Normálnímu Holanďanovi, co do Čech nejezdí, se to asi nevyplatí
- Není to úplně legální, byť v reálu za to nic moc nehrozí
- Celkové ceny i s BPM jsou pořád srovnatelné s českými
- Silniční daň je nepříjemná ale v rodinném rozpočtu se ztratí
- Podobně to pojištění. Většina lidí má rozumné bonusy a to pojištění je pro ně snesitelné
- U zahraničního auta je problematické a někdy i nemožné uplatňování cesťáků u zaměstnavatele
Někteří z těch, kdo do Čech jezdí, protože tam například mají dům, na českých značkách jezdí.
|
|
|
tohle vůbec veřejně nezmiňuj, nebo se dočkáme mnohem dřív, než je v plánu, jednotného evropského registru, sjednocených cen povinnýho ručení a jednotné silniční daně
|
|
Kopírovanie zvykov z iných krajín má jedno významné úskalie - nepočíta so vstupmi, ktoré k tomu ktorému zvyku viedli a to zasa vedie ku komickým situáciám po ich implementácii v úplne iných podmienkach.
Spomínam si na krásny zážitok jedného z kolegov, ktorý na pozícii MD navštívil s celou suitou firmu Honda v Japonsku. Po prehliadke závodu a recitácii industriálnych mantier a vzývaní bohov ako Lean, 6Sigma, VSM...sa svorne pozerali na prichádzajúce menšie náklaďáčky (nie klasické džambá), na čo jeden z nemcov prehlásil: "je vidieť, že dodržujete lean prístup a pracujete vlastne skoro v JITe, preto tie malé autá na dopravu komponentov". Načo Japonec povedal nezabudnuteľnú vetu: "No....vlastne ani nie, len my tu máme strašne úzke cesty a tie džambá by sa tu nevytočili....". Heheeee :-P
Ešte teraz sa na tom smejeme ;) Takže tak a vymatlancom, sadiacim papriky na sahare zdar! Šak to na maďaroch rastie kuva, tak musí aj tu!
Cheers!
|
|
Takže Holanďan a Holanďanka jsou na kole taky pěkný prasata . My cyklisté se tady v CZ alespoň držíme za jízdy řidítek a cestou nepíšeme SMS . Zase jsme v něčem lepší než v zahraničí. A to tam neměli 42 let komunismu , Václava Klause atd.
Prosím diskutující, aby se vyjádřili : proč my cyklisté v Evropě jezíme tak jak jezdíme ?
|
|
Ty jo, ze jsou i Holadnani takovy drzgresle, to jsem nevedel.
|
|
|
U nás v práci byla nabídka holandských cukrovinek od někoho, kdo z tama přijel - a po 2 měsících je někdo vyhodil :D :D Cukrovinky z Austrálie, Číny, USA zmizely hned. Dokonce i ty hnusy z Finska zmizely do týdne!!! :D :D
Čímž chci říct, že tam ty cukrovinky dělají tak, aby to nikdo nežral a dýl jim to vydrželo!! :D :D
(samozřejmě se jedná o vtip ;))
|
|
|
Holandské cukrovinky, to musí být stejná šílenost jako Hanácká gouda, co? ;-)
|
|
|
Holandské cukrovinky.. naštěstí si toho už moc nepamatuji ale posolený pendrek s příchutí spálené pneumatiky mě straší dodnes.
|
|
Vzpomněl jsem si na skvělý film Rowana Atkinsona "The Driven Man". Na konci nastiňuje budoucnost individuální dopravy - s nadsázkou, ironií jemu vlastní. Ale obávám se, že to nakonec dopadne přesně tak. Celý film jsem nenašel, na YT je po částech, tady je poslední, zmiňovaná scéna začíná na 8:43.
http://www.youtube.com/watch?v=g8-s6z2tMBY&list=PLDB492A3B0D57B517&index=5
Před lety to dávali někde na našich televizích.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Cykloráj to na pohled II- pohled sedláka
|