Když nás přestalo bavit kodrcání se po našich silnicích v Hyundai
i30cw, začali jsme se rozhlížet po něčem jiném. Na Hyu nám vadil pekelně
tvrdý podvozek, malý kufr a chtěli jsme trochu té výbavy navíc, abychom
šli s duchem doby.
Jinak s vozem a servisem panovala nevšední spokojenost.
Celkem dlouho byl favoritem Peugeot P5008 s motorem 1,6 THP. Nicméně debaty
na různých Peugeot fórech mě dost znejistily stran spolehlivosti motoru
1,6 THP a schopnosti Peugeotu tyto problémy řešit. Na to, jak je motor
nový a nepříliš rozšířený je těch problémů více než dost. Překvapilo mne
i extrémně velké množství rok starých a nepatrně ojetých Peugeotů 5008,
co se válí v našich bazarech a u dealerů. Divné, skoro mi přijde že na
jeden prodaný kus už je jeden v bazarech. Takže přestože mi to auto přišlo
super, vycouval jsem. Přispělo k tomu i to, že jsem na servisy Peugeot
v okruhu 30 km od mého bydliště nenašel jednu pozitivní recenzi či hodnocení.
Nakonec jsme se po různých nepodstatných peripetiích rozhodli jít do menší
Altei XL. Vždy mi přišlo, že má Seat úděsný interiér a všechna jeho auta
vypadají víceméně stejně, kromě posledního Toleda s velmi, velmi specifickou
zádí. Jenže se ukázalo, že Seatí interiér šel vzhledem i výbavou nahoru,
a na fotkách a recenzích mě Altea XL v černé perleťové barvě celkem zaujala.
Následovalo oslovení pár dealerů, ověření si, že s cenami se Seat začal
chovat celkem v souladu s realitou a šel jsem do toho.
Altea XL je jakýsi stárnoucí kříženec mezi kombi a MPV na platformě
Golfu, OII a dalších. Pokud to bereme jako MPV tak je to uvnitř malé a
málo variabilní. Pokud o tom uvažujeme jako o kombi, je to značně prostorné
a velmi variabilní (asymetricky dělené zadní sedačky jsou v nemalém rozsahu
posuvné a naklápěcí). Seat to označuje jako MSV – MultiSportVehicle – a
hned víme, na čem jsme :-)
Takže za nějakých 425k jsme obdrželi Alteu XL 1,4 TSI Style s paketem
Copa (polsky to znamená „hovno“, ale Seat tím asi sledoval něco jiného).
Takže obligátní seznam toho, co v autě je:
Dvouzonová automatická klimatizace, komplet elektrická výbava vč. sklápění
zrcátek z DO, malý kožený paket, hillholder, tempomat, automatická světla
a stěrače, dobře vybavené autorádio s průměrným zvukem, sledování tlaku
v pneu, BT handsfree s hlasovým ovládáním či ovládáním z volantu, PP s
Maxidotem, sledování tlaku v pneu, metalíza, litá kola 16“, světla s corneringem
(k prdu), samozatmívací vnitřní zrcátko, hagusy, nějaké ty airbagy, ESP,
TCS, ASR, OPBH, RVHP atd. atd.
Popisovat vzhled asi nemá cenu, Altea se mi vždy celkem líbila, XL se
mi líbí jen v tmavých barvách, kdy nevypadá tak naducaně, ale spíš vyváženě
a dynamicky, zejména díky celkem pěkným litým kolům a stříbrným integrovaným
hagusům. Reakce i kritické části našeho okolí na černou Alteu jsou pozitivní.
Ve všech testech psali, jak je interiér prostorný a úžasný. No, asi
ano, ale to člověk nesmí být zmlsaný z Hyu i30 cw. Takže na výšku je v
Seatu místa kvanta, na délku to ujde a na šířku je to bída. Tři dětské
sedačky jdou dovnitř nainstalovat až po nemalé kompresi sedaček i jejich
obsahu. V tomto byl Hyu nepřekonatelný. Palubka Altei se mi po FL navzdory
švindlchromu líbí. Trochu divný je kontrast mezi červeným podsvícením středového
panelu a bílým podsvícením „budíků“, ale jde to přežít. Přístroje jsou
ve třech tubusech. Vlevo palivoměr a teploměr chladící kapaliny, oddělené
MaxiDotem. Uprostřed je otáčkoměr, vpravo rychloměr. Nula je u otáčkoměru
i rychloměru na šesti hodinách, což často vede k dojmu, že jedete celkem
pomalu a opak je pravdou. Prostě tam, kde jste z většiny aut zvyklí mít
periferním pohledem ručičku rychloměru v poloze kolem padesátku, mastí
Altea 70-80km/h. Tuto fičurku ocenila i městská policie v Dubí, kdy jsem
byl změřen na velmi frekventovaném, hustě obydleném (na té louce musí žít
spousta živočichů – střevlík, hovnivál, možná i krtek...) a nepřehledném
(rovina sotva 1,5 km) místě. Tímto zdravím soudruhy z Cobry Dubí i jejich
sexy akčního zásahového Roomstra. Na středovém panelu, který je vystrčený
do interiéru maličko ve stylu starších BMW (byť není výrazně natočen k
řidiči) je pod výdechy klimatizace její ovládání a pod ním koncernové rádio
Swing, známé z řady aut. Pak konzole končí, a pod ní polička a dva držáky
na malé nápoje, ohraničené jakýmisi madélky, které trochu přidržují nápoje,
hodně překáží dlouhonohým řidičům a jejichž hlavní úlohou je vypadat cool.
Šaltrpáka a za ní stoupající středová konzola se zásuvkou, ovládáním zrcátek,
centrálu, vypínáním TCS a sledování tlaku v pneu. Plynule přechází do nízké
loketní opěrky, pod níž je mělký odkládací prostor, pod jehož dnem je další
šuplík na připojení USB, iPodu a jejich uložení. Nechápu, proč není ta
loketní opěrka o cca deset cm vyšší. Potom by krásně podpírala ruku a měla
by větší úložný prostor. Ale asi by se pak neprodávala přídavná OEM loketní
opěrka od Seatu za lidových 5k. Ozdobou interiéru je jednoznačně volant.
Tříramenný, malý, tlustý potažený kůží, místy perforovanou. Skvěle vypadá,
skvěle se drží a dá se z něj ovládat audio, počítač a telefon. V jakémsi
testu psali, že je tak dobrý, že po jízdě má člověk chuť si ho z auta odnést
a jít s ním i spát. Přestože k podobným akcím preferuji ženy, lze to chápat
a opravdu se Seatu povedl. Tím se dostáváme k druhému výraznému pozitivu
interiéru a tím jsou přední sedačky. Zapomeňte na křesílko z kombíku či
stoličku z MPV. Sedačky jsou výrazně a velmi dobře tvarované. Připomínají
sportovní verze sedaček jiných výrobců s tím, že toto je základ a sportovní
sedačky má Seat za příplatek a jsou ještě lepší. Opravdu výborné. Možná
nejsou ideální pro tlusté lidi, protože boční polštáře sedáku u i opěradla
jsou dost výrazné, tuhé a jejich vzdálenost není kdovíjaká. Sedák je dost
dlouhý, opěradla jsou potom nadprůměrně vysoká Potěší výškové nastavování
a regulace tuhosti opěrky i pro spolujezdce. Čtenáři Světa motorů ať přeskočí
následující pasáž, nebo se alespoň třikrát ukloní k modýlku Škody Fabia.
- Nač chodit kolem horké kaše, řekněme to po chlapsku a natvrdo: palubka
NEOBSAHUJE ŽÁDNÉ MĚKČENÉ PLASTY. Opakuji: žádné! Výlisek je komplet z černého
tvrdého plastu s jakýmsi diagonálním reliéfem šachovnice a dokud se s ním
nezačnete mazlit, vypadá velmi slušně. Na autě mě navzdory této hrůzné
skutečnosti potěšilo pár detailů, které moc nenapovídají katování kchostů.
Auto je obuto do celkem drahých, velmi dobrých a rychlostním indexem velmi
předimenzovaných pneu Bridgestone Turanza. Dodané koberce v interiéru (v
ceně) jsou opravdu kvalitní s krásně sametové s vysokým vlasem, až je člověku
líto po tom šlapat. Sloupky karoserie nejsou uvnitř obloženy plastem, jak
bývá u levných aut zvykem, ale příjemným semišem (nebo něco na ten způsob).
Karoserie působí jako tuhý a pevný ingot, zvuk zavíraných dveří je příjemně
basový.
Jak jsem již psal, zadní sedačky jsou dělené na dvě části; obě se dají
nezávisle posouvat a naklápět opěradlo. Střední část opěradla lze ve čtyřmístné
konfiguraci sklopit, je zde stoleček a držáky nápojů, nebo se dá využít
k převážení dlouhých předmětů (lyží). Sedačky jsou také dost výrazně tvarované,
což je výhodou při převozu dvou osob a nevýhodou při převozu tří lidí či
dětských sedaček.
Kufr má dvojité dno s tím, že když se dno vyndá, je jeho hloubka i celkový
objem značně uspokojivý. Pod podlážkou je ještě příčka, které podlážku
podpírá a lze jí umístit v asi pěti polohách a udělat si tak šikovnou přepážku,
aby tašky v kufru moc nelítaly. Sériově je dodávána síť na fixaci předmětů.
Po stranách kufru jsou dvě celkem velké kapsy. Celkově lze zavazadlový
prostor hodnotit velmi kladně, snad jen otvor by mohl být větší. Jde ale
asi o daň (na poměry MPV) sportovního vzhledu a tuhosti karoserie. Objem
kufru je nějakých 535l, s posunutými sedačkami (pak je vzadu ale místa
asi jako v OI) pak necelých 640.
No a jak to jezdí?
Musím předeslat, že motor má najeto jen necelé tři tisíce, takže je
dost syrový. Jde o celkem známou jednotku 1,4 TSI o výkonu 92 kW a točivém
momentu 200 N.m od 1500 – 4500 rpm. Čili čtrnáctistovka s výkonem lepší
šestnáctistovky či osmnáctistovky a krouťákem hodně dobrého dvoulitru.
Asi nepřekvapí, že motor je nehorázně pružný (ukazatel řazení chce hystericky
řadit na vyšší stupeň už při nějakých 1700 rpm). Motor je opravdu velmi
kultivovaný. Při vytáčení má příjemný, basový zvuk s občasným zasyčením
turba. Do 1500 rpm se neděje nic – máme tu běžnou atmosférickou čtrnáctistovku
z Fabie či Pola, která tahá trochu obézní Alteu. Kolem 1500 rpm se přihlásí
turbo a začne s autem velmi solidně cvičit. Nástup je plynulý, ale silný.
V praxi na křižovatce to vypadá tak, že Altea prvních asi deset metrů zrychluje
velmi, velmi rozvážně, čímž vyvolá vítězný úsměv na tváři řidiče Fabie
HTP ve vedlejším pruhu. Vzápětí ale Altea vyrazí velmi razantně a jaksi
mimochodem vpřed a HTP zmizí v zrcátkách. To vše při lehce sešláplém plynu
(pohled na ukazatel okamžité spotřeby Vám nedovolí sešlápnout plyn na podlahu).
Dynamika vozu je poměrně zvláštní ale příjemná. Nedostavuje se pocit brutálního
kopance či razantní akcelerace. Auto prostě jede hladce, tiše, nenápadně
a jaksi mimochodem, jakoby tažené gumovým lanem a vám se zdá, že nic moc
neděje. Až pohled na rychloměr ukáže, že rychlost je o dost větší, než
by se zdálo a většina aut za vámi odpadla, aniž byste vlastně chtěli. Poprvé
motor ožije kolem cca 1700 rpm, podruhé nad 2500. Optimální výkon z hlediska
poměru kW a n.M servíruje v cca 4500 rpm. Škoda, že není něco jako 1,6
TSI. 1,8 TSI je poměrně silná a drahá (a mohla by bý snadno poslána někam
za 120 kW) a 1,4 TSI je sice asi celkem super do Octy, ale Altea je celkem
těžká a ta 1,4 TSI je nejslabší motor, co jí s přehledem, s pocitem rozumné
dynamiky a s trochou radosti zvládá. Kopce či zatížení autu moc nevadí,
až na spotřebu. Ta je celkem bolavým místem vozu. Hodnoty uváděné výrobcem
jsou naprosto z oblasti říše snů a nelze je dosáhnout ani při tažení na
laně. Mimo město prý 5,3 l/100km. Naprostá utopie. V rovinatém terénu se
s vypnutou klimatizací pod 6,5 prostě nedostanete a to při extrémní snaze
o úspornost. Pomalé plynulé rozjezdy, dojíždění s kvaltem, nabírání rychlosti
z kopce, řezání zatáček, aby nedošlo ke ztrátě rychlosti... Ukazatel okamžité
spotřeby funguje jako dokonalý a přesný klinometr. Co promile stoupání
to litr spotřeby nahoru. Po rovině se dá jezdit celkem úsporně. Už sebemenší
stoupání ale žene spotřebu nahoru. Akcelerace do kopce je sice snadná a
celkem přesvědčivá, hodnoty spotřeby jsou ale až absurdní. Průměrnou spotřebu
mám zatím kolem 8,9 l/100km s mírnou převahou provozu v kopcovitém městě.
V cca 85% jízdy se snažím jezdit na spotřebu. Zajímavé je porovnání spotřeby
při (již roky stejné) cestě do práce. O1 1.6 74 kW – 9,9 l/100km, Fabie
1,2 HTP 9,0 l/100km, Hyu i30 cw 1,6 CVVT 9,4 l/100 km Altea XL 1,4 TSI
– 11,2 l/100 km. Tolik k ekologičnosti a úspornosti downsizingu. Ano, Altea
je nejtěžší, ale rozdíl cca 120 kg vůči Hyu snad není tolik, zvláště když
u Hyu jsem spotřebu nijak neřešil, jezdil jak se mi zachtělo, zatímco u
Altey zatím jezdím s očima přikovanýma k ukazateli okamžité spotřeby. Občasná
maminka s kočárkem namotaná v podběhu či cyklistovo střevo vlající na zrcátku
jsou jen malou obětí na cestě k nižší uhlíkové stopě... No, uvidíme, snad
spotřeba ještě klesne.
V této souvislosti vilně pokoukávám po nabídce společnosti Sportmotor.
Spojením tří slov, která jsou mi odporná vznikla nabídka, o které jsem
snad ochoten i uvažovat a dát za ní 8 500,- v tvrdé měně. Jde o ecotuning
(to je slovo, co!), kdy nabízejí relativně mírné zvýšení výkonu i krouťáku
při mírně nižší spotřebě. Link je zde.
Mírné zvýšení výkonu a krouťáku, aniž by došlo ke zkurvení motoru ve mně
budí lehký zájem, na snížení spotřeby moc nevěřím. Na můj dotaz, jak je
v této úpravě pořešen romantický rozpor (vyšší výkon x nižší spotřeba)
mi bylo odpovězeno toto:
„...úprava spočívá v jiném nastavení softwaru, kdy se mění množství
paliva, vzduchu, předstihu. Z teorie motorů mj. vyplývá, že při stejných
otáčkách a množství paliva vzduchu se se zvyšujícím úhlem předstihu stoupá
výkon a klesá měrná spotřeba, po určitou mez samozřejmě, ta je u běžných
motorů dána hranicí klepání. Protože se mění úhel předstihu, ale i směšovací
poměr, a to v různých režimech různě, je docíleno snížení spotřeby.“ Konec
citátu.
Prosím o názor v komentářích. Jde mi zejména o názor lidí koketujících
s automotive branží, např. D-FENSe ;-) Obecně si myslím, že zvýšení výkonu
u turbomotoru z 92 kW na 105kW a cca 15ti procentní nárůst točivého momentu
není ani utopický, ani nijak přehnaný vůči motoru. Běžně se 1,4 TSI „tuní“
přes 120 kW a 260 N.m. Převodovka je údajně s rezervou dimenzována na 250
N.m, takže avizovaným cca 235 N.m by mělo být bezpečné (?).
No, mrkněme ještě na zbytek auta a bude to věru příjemné. Podvozek Altey
je výborný. Tečka. U Seatu tomu říkají Agile chassis, což mi silně zavání
Actimelem a Silanem a podobnými marketingovými kecy, ale faktem je, že
to auto (navíc na gumách, na kterých je) prostě v zatáčce neurvete. Jsem
přesvědčen, že žádná jiná vysoká rodinná předokolka nemá tu stabilitu a
gracii, s kterou zvládá zatáčky. Aniž by měl člověk pocit, že auto jede
extra rychle, lze s ním provádět opravdu psí kusy. Donutit písknout gumy
snad nelze. V našem městě máme dvouproudové stoupající serpentiny, kde
si to řidiči mezi sebou pěkně rozdávají. Altea tam už leckoho přivedla
k pláči. Jestli je Seat v něčem dobrý, tak v tomto. Prizmatem rodinného
MPV, kde jsou standardem francouzské koráby typu Espace, Grand Scenic,
Picasso... je Altea nepochybně tvrdá mrcha. Pohledem člověka, co přišel
z Hyu i30 jde o celkem komfortní vůz. Řízení je přesné, trošku tužší a
naprosto jde k charakteru vozu. Šestistupňová převodovka řadí perfektně
s výjimkou zpátečky. Tu soudruzi hrubě nezvládli. Brzdy nemají tak ostrý
nástup, jako měl Hyu a do prvního krizového brzdění jsem z nich byl lehce
zklamán. V případě potřeby náhle zastavit (už aby u nás ženy musely nosit
nikáb a ne minisukně, člověka to za volantem moc rozptyluje...), ale zafungoval
brzdový asistent a v kombinaci s „lepivými“ Turanzami auto předvedlo excelentní
výkon, jehož jedinou vadou na kráse byla bolest od pásů na rameni.
Shrnu-li svůj dojem z obstarožní Španělky (byť holka chodí do fitka
a na plastiky) tak je to auto pro fotry, co to ještě nevzdali. Silně použitelné
rodinné auto, které přesto umí dopřát hodně radosti za volantem. Pokud
Vás spotřeba příliš nezajímá, je motor 1,4 TSI vcelku doporučeníhodný.
Sex v Aletee XL samozřejmě provozovat lze v mnoha podobách. Případný gruppensex
bude vyžadovat jisté dovednosti a skromnost zúčastněných.
04.10.2011 štaflík