D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    Komentáře
    ke článku: Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet
    (ze dne 01.07.2014, autor článku: [Neregistrovaný autor])

      Stránkovat

    Komentář ze dne: 02.07.2014 08:50:56     Reagovat
    Autor: -es- - -es-
    Titulek:Také jsem s tím přes rok jezdil
    Něco přes rok jsem s tím také služebně jezdil a zásadní věci, které se mi při těch vzpomínkách vybaví, jsou:
    1) Brutální nástup brzd. Přesně jak píše autor: napřed sešlapávání pedálu bez jakéhokoliv efektu a pak náhle stopka jak při nárazu do zdi. Dalo se na to ale zvyknout a po nějakém čase mi to i vyhovovalo, jelikož jsem věděl, že v krizové situaci lze zastavit téměř na místě i s relativně naloženým autem.
    2) Naprosto úděsná stabilita. Za něco určitě mohly i pneumatiky (zaměstnavatel šetřílek kupoval nejlevnější barumky, a to jen díky tomu, že jsem jediné ještě levnější pneu - nějaké čínské no name - kategoricky odmítl s tím, že se zabít nehodlám a ať s tím v tom případě jezdí někdo jiný). Když šlo auto po letním deštíku v rychlosti cca 35 km/h v zatáčce za sjezdem z Barrandovského mostu na Strakonickou mapy.cz/s/aBC5 do smyku, byl jsem poměrně v šoku.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 23:43:33     Reagovat
    Autor: jarous350 - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Také jsem s tím přes rok jezdil
    Možná, že se na tom ty gumy podepsaly mnohem víc než samotná technika použitá na autě. Zrovna tento týden jsem koupil na Focuse Barum Brillantis 2, a to v nejmenším možném rozměru 185/65/14, protože to mám jako ekonomické vozidlo a krom toho mám disky z minulé sady. Minulá sada byly Hankook Optimo (ty jistě nevnímám jako leadera v jízdních vlastnostech), které byly sjeté cca tak akorát na povolený limit a krom toho 8 roků staré. Přesedlal jsem tedy na zcela nové Barum Brillantis 2. A výsledek? Asi jako si přesednout z motokáry to tankeru. V 80km/h cuknu volantem, nejdřív se neděje nic, pak neochotně zatočí předek a následně se zadek auta začne houpat z jedné strany na druhou. Fakt famózní, ale co bych za 900Kč i s poštovným čekal, že? Při výběru jsem požadoval vzorek za málo peněz a přesně to jsem dostal, nic navíc.

    Komentář ze dne: 02.07.2014 09:53:25     Reagovat
    Autor: ptak - ptak
    Titulek:Odchazejici zarovky
    K odcházejícím žárovkám mi kdosi říkal, že za to může napěťová špička při zapnutí, která nedělá dobře vláknu žárovky a že pozvolný náběh napětí by to odstranil. Tj. pokud by se paralelně k žárovce připojil elektrolytický kondenzátor, mělo by to být O.K. Zkoušeli jste to někdo?

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 11:09:06     Reagovat
    Autor: RomanL - RomanL
    Titulek:Re: Odchazejici zarovky
    Jsem si poměrně jistý, že připojí-li se k žárovce paralelně kondenzátor, tak se nestane vůbec nic... ;-)

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 11:29:04     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Tak. Na proudové špičky termistor, na napěťové varistor.

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 11:30:09     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Odchazejici zarovky
    Samotný kondenzátor je na nic, to bys tam musel dát ještě odpor do série, aby náběh napětí byl pozvolný, jenže by musel být tak velký, že by se to projevilo na jasu žárovky. (A ten kond by taky nebyl zrovna drobeček). Šlo by to udělat s trochou elektroniky s výkonovým tranzistorem, případně PWM a mosfetem, ale kdo by se s tím dělal...

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 14:52:35     Reagovat
    Autor: SPECZ - specz
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Uff, na co srandistory, PWM ... Vždyť stačí dostatečně velká indukčnost (tlumivka) v sérii s žárovkou ...

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 15:01:22     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    No právě - bazmeg na PWM se dá udělat tak malý, že se vloží do objímky pod žárovku. Dostatečně velká tlumivka bude fysicky podstatně větší.

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 15:13:35     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    A proč už ji tam výrobci dávno nedávají? A nebude to pak mít negativní vliv na kontakt relé, kterým se ty žárovky spínají? (A to v některých autech ani není relé, ale spíná to přímo vypínač světel.)

    Ale stejně si myslím, že ta tlumivka moc nepomůže pokud vůbec. Ta totiž omezí jenom hodně krátkou špičku, ale ta v žárovce je IMHO delší, protože je to prostě o zahřátí vlákna.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 08:04:33     Reagovat
    Autor: SPECZ - specz
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Jestli se k tomu dneska dostanu, tak se pokusím to změřit, žárovku, baterku i osciloskop tu mám, teď jen někde vyhrabat vhodné relé.

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 16:29:48     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Když tam stačí dát ten termistor, že…

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 16:35:24     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Ty ho tam máš? A funguje to?

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 11:34:42     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Používám to na zátěži, viz diit.cz/clanek/zdroje-vybava-a-testovaci-metodika, funguje to dobře. Jediná žárovka připojená ke zdroji rovnou je schopná ho odpálit.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 20:27:50     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Ptal jsem se, jestli ho máš v autě a jestli to opravdu znatelně zvýší životnost žárovky.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 20:51:05     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Ne, nikdy v rodině ani okolo jsem nazažil auto, kde by odcházely tak, aby se to muselo řešit. Vono vůbec vždycky odcházely tak asi jednou za pár let…a to se nedávalo nic extra.

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 17:38:05     Reagovat
    Autor: Priba - Priba
    Titulek:Re: Odchazejici zarovky
    Není mě úplně jasné, kde by se v autě vzala nějaká napěťová špička.

    Kondenzátor připojený paralelně se žárovkou nebude mít zřejmě žádný vliv. Leda že by tam něco omezovalo proud tekoucí k žárovce.
    Olověný akumulátor v autě je tak silný zdroj, že je mu úplně jedno, zda na něj připojíš žárovku, nebo žárovku s kondenzátorem.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 07:59:14     Reagovat
    Autor: SPECZ - specz
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    No, je pravda že tady se jedná hlavně o špičky proudové - studená žárovka je prakticky zkrat - ale i nějaká ta napěťová špička se v autě ukázat může docela snadno - vyleze z alternátoru v momentě odpojení spotřebiče s velkým odběrem - při odlehčení alternátoru chvíli trvá regulačnímu obvodu než ubere proud do budícího vinutí, a překmit je na světě - ale obvykle to není žádná tragédie :-)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 08:31:45     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Odchazejici zarovky
    Já zase četl že prý stačí jen zvětšit průřez napájecích vodičů. Tedy buď příslušný drát vyměnit (SCI-FI, kdo by kuchal svazek), nebo spíš přidat další vodič s pořádným průřezem.
    Vysvětlení proč bylo nějak takto:
    - Žárovce nevadí jen přepětí, ale i podpětí. To chvilkově nastává při každém zapnutí světel a vlivem velkého úbytku napětí se rapidně zhoršuje. Je-li autoelektrika "správně" okchatovaná tak, že jsou splněny dvě podmínky současně, tak tento postup může fungovat. Těmi podmínkami jsou : nedostatečný průřez stávajícího napájecího vodiče v kombinaci s jeho větší délkou.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 08:34:22     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    P.S.: Zjistit zda a do jaké míry je u daného vozítka podpětí problém by měl zvládnout lepší multimetr, případně/ideálně osciloskop.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 08:58:10     Reagovat
    Autor: root - Root
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Slusna auta maji voltmetr na pristrojove desce.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 09:15:01     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Slušná auta mají především adekvátní průřezy vodičů alespoň jmenovitému odběru každého okruhu.
    Ještě slušnější auta mají průřezy vodičů s rezervou, tedy třeba až téměř na špičkové odběry.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 10:20:36     Reagovat
    Autor: JVP - JVP.
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Taková tramvaj má dokonce i ampérmetr!
    Považ, kolik lidí okolo nás je alespoň natolik vzděláno, že vědí, co je to elektrické napětí a nepletou si volty s watty. Proto horuji za techniku pro fajnšmekry a chci do auta wattmetr!

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 10:38:10     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Vidím to jasně jako bych to měl před sebou - ampérmetr, voltmetr, na osičce ručiček ozubená kolečka, která pohání logaritmické pravítko, na kterém se odečtou ty Watty :-D

    To je lepší než ten steampunkový bimetalický teploměr, co plánuju do pece na pečení chleba :-D

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 10:57:04     Reagovat
    Autor: JVP. - JVP.
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Mívali jsme doma rtuťový tlakoměr. To by se ale melouni po..., páč rtuťové páry.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 11:38:21     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Měření výkonu stejnosměrného proudu je brnkačka, stačí násobička a nakrmit ji napětím a proudem. Ale u střídavého, to už je prča, tam už to chce integrovat…nebo aspoň slušně aproximovat integraci :)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 14:06:51     Reagovat
    Autor: ptak - ptak
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    možná by vás uspokojil nějaký elektromobil ve výbavě De Luxe, ten bude mít spooustu měřáků :-)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 10:39:03     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Já bych prosil i osciloskop s vzdáleným přepínáním aktuálně měřených průběhů. (jednou třeba lambdy, pak zase libvolného jiného snímače či okruhu bez ušpinění tlapek)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 11:47:01     Reagovat
    Autor: Priba - Priba
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Pokud by to tak bylo, tak bych se nějakého zdvojování vodiče k žárovce obával u novějších vozů.

    U studené žárovky mající zanedbatelný odpor může malý průřez drátu fungovat jako proudový omezovač při startu. Jednoduše udělá pomalejší start a ořízne proudovou špičku při startu.

    Dnešní auta hlídají prasklou žárovku tím, že poznají nulový odběr a zahlásí jí.

    Zároveň ale obvykle kontrolují odběr žárovky a pokud je příliš vysoký, tak to považují za závadu/zkrat a mohou ji odpojit.

    To je důvod, proč na autech zlobí neoriginální nabastlené xenony, které na mnoha autech blikají a zhasínají, přesto že mají odběr jen 35W a ne 55W, jako původní žárovka. Mají totiž při startu vetší špičku, než žárovka a řídící jednotka to odpojí.

    Když nad tím ale teď tak přemýšlím, tak odporem drátu to nebude, prootže to by tam ten xenon nedokázal udělat větší špičku, než ta žárovka.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 13:02:11     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Nemyslím že by posílení průřezu od spínače/kontaktu akčního členu k žárovce mohlo mít Vámi popisované důsledky.
    - aby nedostatečný průřez měl vliv aspoň podobný jako přepěťová ochrana, tak by musel být fakt hustě poddimenzovaný a při delším provozu by se hodně zahříval, možná až na požárem zavánějící hodnotu. Navíc zahřívanému vodiči roste odpor, tedy zvyšuje se úbytek napětí...
    - dostatečný průřez vzhledem k délce a odběru sice pustí větší náběhovou špičku, ovšem podstatně kratší a tak by asi jakákoliv běžná ochrana toho druhu jenž popisujete nejspíše nezareagovala.
    - ano, hlídání nulového odběru dnešní auta mívají, ovšem ta druhá strana pokud je vůbec hlídána (pochybuji) by musela mít hodně volná kritéria vzhledem k variabilitě parametrů žárovek různých výrobců.

    Ty HID sady poblikávají myslím nejčastěji protože to jsou čínský šunty, pak protože nebývají montovány moc často profesionálně, a možná jsou ještě další důvody o nichž nevím.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 13:38:14     Reagovat
    Autor: Priba - Priba
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Ja nerikam, ze ma prurez vliv. Naopak jsem reagoval na jiny prispevek a zpochybnoval to.

    Ad HIDy a jejich zhasinani a hlidani odberu.

    A jak by jste si vysvetlil, ze ta sama hid sada, kteta na laboratornim zdroji normalne rozsvecuje, tak po zapojeni do auta blikne a zhasne? A po naprogramovani prislusne jednotky zivici zarovky na hodnotu xenon lights z not present na present zhasinat xenon bastl prestane?

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 14:01:04     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    A já myslel že ano, když by jste se zdvojení přívodu obával. Tak jsem to pochopil špatně.

    Jedna věc je sucho, teplo a bezpečí laboratoře a druhá je prach špína a drncání reálného provozu.
    Že některé auta mohou hlídat konkrétní proud vyloučít neumím, nejsem autoelektrikář.
    Ono nastavítko může být prostý posun nuly z třeba 50W na 30W. Nemusí znamenat že si hlídá konkrétní odběr.

    Někteří na Oplím fóru šli do tuším 70, nebo 100W žárovek H7 z Číny, nebo odkud a nic jim neblikalo ani je neprudilo ač hlídání žárovek měli. Aspoň si nepamatuji že by to někdo psal. (Že si tuším poničili světla teplem je jiná věc.)
    Na druhou stranu zase někdo jiný si dodělával couvací světlo na druhou stranu = +1 stejná žárovka a problémy měl.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 19:20:54     Reagovat
    Autor: Podluzak - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Asi jsem staromodni, ale co má co řídící jednotka sahat na žárovky? Mám rád elektroniku ale maximum co v okruhu žárovky má být je řetězec zdroj - pojistka - spínač- žárovka - případně relé pro blokování v určité kombinaci .

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 20:01:54     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Tak, ptáte se hezky, ale špatného člověka.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 20:47:29     Reagovat
    Autor: gilhad - gilhad
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    No ta pojistka může být i jistič, či v případě potřeby jistič s určitou charakteristikou zpoždění, protože při rozsvěcení bere žárovka víc proudu než při svícení. No a pokud konstruktér se cítí být zvlášť velkým frajerem, tak tam může dát i něco pro pulzní řízení výkonu (lepší než snižovat napětí) a to už se dělá snáz integráčem, než mechanicky. A spousta procesorů to má hardwarově zakódované v nožičkách a stejně se většinu času nudí, tak může tak jednou za příšerně dlouhou dobu, třeba milisekundu, kouknout, zda je průběh napětí v normě a v případě nějakých potíží to radši vypnout, než riskovat zkrat.

    Čímž neřikám, že tuhle cestu podporuju, ale že takhle nějak k tomu taky možná došli. Když člověk čte o vývoji všech těch ESR, ABS, ESP, XYZ, tak se nediví, že stejnými cestami můžou uvažovat i SW inženýři ve stylu "Je to jen pár řádek navíc a zlepší to celkovou bezpečnost"

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 21:56:15     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Teď mne napadlo že mít sedíc za volantem info o tom kde mi co svítí/nesvítí je docela komfortní a praktické. Obzvlášť třeba u brzdových světel.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 22:24:35     Reagovat
    Autor: OC - ocs
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Naproti tomu sedě za volantem není problém se bez toho obejít.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 22:51:11     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    A celé se to zvrtlo na školení o tvaru přechodníků přítomných slovesa sedět...

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 22:55:57     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    No a? Vždyť je to hrozný!

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:02:20     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Hrozny nevim, nespravne ano. Na druhou stranu je to zbytecne slozity.
    Ja pouzivam univerzalni moravky prechodnik "seďa".
    Rozlisovat u prechodniku rody je burzoazni prezitek.
    Trvat na tom je neco jako v soudobe anglictine pouzivat "wherefore art thou" a podobne zhuverilosti.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:06:11     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Nesnášim unisex. :)

    A hrozný to je. Vždycky když to vidim, tak se mi dere na jazyk: No tak hlavně že si nemůžeš přisednout koule.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:05:58     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Já vím, já vím. Ale kdo dneska umí přechodníky používat, zná jejich správné tvary?

    Jedna moje kamarádka má tatínka (věk 70+), kerý se 'baví' následující situací: 'Poslední zvonění', po ulicích pobíhají maturanti a loudí nějakou tu kačku do klobouku. Tatínek vytáhne stokorunu. Maturantům se rozvítí očka. Ale tatínek praví: 'Nebude to zadarmo - chci odpověď na dvě otázky:

    První - poslední český král.
    Druhá - přechodníky slovesa 'být'.

    Za posledních patnáct let 'přišel' o dvě stokoruny... Co k tomu dodat...

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:08:35     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    No tomuhle věřím... :(

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:14:31     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Odchazejici zarovky
    Přechodník, jasné, viem čo je přechodník.
    ...
    A počůvajte paolo, čo si vlastně predstavujete pod pojmom přechodník? :)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:22:23     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Co já s tím? Jak jsem koupil, prodávám. Zeptejte se Gebauera...

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:27:57     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Neznám, nevím, žil vždy čestně a podstivě!

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:32:42     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Asi jo. Alespoň na rozdíl od Hanky... I když ten byl asi veden dobrým úmyslem...

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 22:55:19     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Ale tak i pro chlapa je to prijemna vec, nemuset pred kazdou jizdou obchazet auto (svetla sviti, sterace stiraji), nebo riskovat nejake zbytecne diskuse pri kontrolni kontrole kvuli nesvitici zarovce nad SPZ a pod.
    Zrovna ten vyse zmineny Opel ma tu kontrolu svitivosti velice pekne udelanou a docela by mi chybela, stejne jako elektricke stahovani okna u ridice nebo elektricke startovani motoru vubec. To jsou proste zakladni veci, ktere odlisuji auto od nejakeho zebrinaku z doby kamenne.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 22:58:37     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Grrr, elektrický stahování okna už mi vypilo několik litrů krve. Vždycky z těch krámů vyndam klíč a pak zjistim že mam nastevřený okýnko. Chci zpátky žebřiňák, fofrem.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:03:54     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Kdybys nemel jen nejaky zebrinak s faceliftem, stacilo by podrzet knoflik na dalkovem ovladani a okynka by se dovrela sama. A nebo staci nehulit v aute, ale pockat, az vylezes nebo si udelat prestavku.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:11:44     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Hulit v autě je mý svatý právo a zkus si s tim krámem udělat dírku 1,5 cm na špeka. Cvakáš tam čudlikem jako magr. Chci zpátky svou kličku.

    Jo, a na dálkový to vesele kašle. Zato se umí samo zamknout. Až jednou necham klíče na sedačce, bude veselo.

    Bazmeky ven!!!

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:16:40     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Tak holoemitor tam určo máte, tak to nebude problém.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:18:43     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Taxi klidne v aute hul. Ale proc pri tom musis otvirat okno? To je jako chlastat a soucasne hned od zacatku preventivne zvracet. Kdyz uz tak uz, ne? Prave v aute mas diky omezenemu objemu okolniho vzuchu tu jedinecnou moznost polapit dodatecne i ten kour, co ti predtim neefektivne unikl.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:23:15     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    To ano, s tou drobnou nevýhodu, že až do toho auta nasedne nekuřák, tak Arnolda zavřou za těžké ublížení na zdraví s následkem smrti. Dokonce i pro mě jako kuřáka je zahulený nevětraný auto slušně odporná věc, a to poměrně nečekaně včetně auta, co jsem si zahulil sám.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:32:05     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    To znám, proto taky v autě nehulím.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:53:20     Reagovat
    Autor: moussa - Janík
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    zahulený nevětraný auto? Skoro bych řekla, že Arnold diskutuje právě o tom, že větrá. Nebo je snad možný jiný výklad stížnosti na způsob otvírání oken? :-O

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:57:29     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Vsak Arnold taky vetra, jen mu dela problemy nejdriv otvirani a potom zase zavirani okna. A stezuje si, ze interface ovladani okna se vubec nepodoba pestnimu klinu, na ktery je zvykly.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 00:03:49     Reagovat
    Autor: moussa - Janík
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    já mu rozumím, mě to taky štve, když chci otevřít okno úplně otveře se jen na škvírku, když chci otevřít jen trochu, otevře se úplně, ale kličky bych zpátky nechtěla ani za nic. To byl hroznej opruz! A pro Arnolda mám pochopení, má to těžký, nejraději má stračeny a nesnáší pakoně, to je hrozný úděl. :-)

    a přidávám se k němu v boji za nezadatelné právo kuřáků hulit ve svém autě! Bacha na nás, kuřácká revoluce na spadnutí!

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 00:08:56     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    OK, protentokrát výjimečně zapomínam na krávy a kopem v jednom tričku, jde tu o zásadní věc.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 00:07:35     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    No tak mi teda vysvětli jaký výhody jsem získal tím úžasným elektrickým čurapajtlíkem, do toho! :)

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 00:14:23     Reagovat
    Autor: moussa - Janík
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    vím, že to nebylo na mě a nevím jaké výhody jsi získal ty. Ale já jsem jednu výhodu získala. Čurapajtlíci na ovládání všech oken jsou u mě na dveřích, to mi někdy poskytuje zábavu při nudné cestě, protože spolujezdcům, což jsou většinou moje děti, se nelíbí, když jim nečekaně otvírám nebo zavírám okna. Je to dobrá zábava, pohlavkovat je elektricky ovládanými opěrkami, by bylo určitě lepší, ale tuhle vychytanost moje auto bohužel nemá. :-(

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 00:19:44     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:[20]Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Na to nepotřebuješ čurapajtlíky, já k účelu témuž používám silniční hopíky. Nadávání spolucestujících je mi pak odměnou. :)

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 00:16:55     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Tož né tak sobecky, hoď to do plurálu...

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:24:28     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Todlencto je typický. Vždycky když pokrokářovi ukážeš že je novinka úplně na hovno, tak začne pištět - a na co to vlastně potřebujéééš??? a vymejšlet jak změnit tvý zvyky.

    To je stejný, jako když v pominutí smyslů pořídíš do firmy nějakej program a řekneš tomu ajťákovi: "Chci, aby to dělalo todleto". A von ti začne vysvětlovat, že máš úplně, ale úplně blbý procesy. :))

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:30:44     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Jestli vono není lepší nejdřív ajťákoj říct že potřebujete program na "toleto" a ať to zařídí do žní, třeba.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:36:50     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    :-)
    Typicky je spis neschopnost staromilcu obsahnout vyhody novinek. To je stejny, jak odsoudit display u pocitace proto, ze se na nej blbe pise propiskou.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:43:15     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Jasně, jasně, třeba výhody typu: "Budeš cvakat jako magor tam, kde ti dřív stačilo půl otočky. A jako bonus se ti do tý dírky prst nevejde, nebo se tam sekne a nepude vyndat. :))

    Když je tam "poznámkovej blok", tak do něj samozřejmě chci psát propiskou. Čim jiným, asi??? :)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:54:09     Reagovat
    Autor: Praetorian - XIV
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Tipoval bich spis na konec klacku opaleneho v ohni nez na propisku. Vzhledem k urovni technologii, ktere mas v oblibe v jinych oblastech. :-P

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 00:03:30     Reagovat
    Autor: Arnold J Rimmer - Arnold J Rimmer
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Opálenej konec klacku mi totiž ještě neoznámil, že se musí restarovat, protože se právě aktualizoval.

    Až to udělá, narvu ho někomu víš kam. :)

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:28:02     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Všechny motivace staromilců mi nejsou známy.
    Například já zatím nezkřupnu matláče, patláče, dotykáče, nabo jak se ty bazmeky nazývají. Někdo tomu říká telefon, ale není to telefon. To je všechno jiné a jen tak naokraj to taky telefonuje.
    Ale pokud se tato zařízení dostanou použitelností na úroveň tzv."hloupých telefonů", tak je vezmu na milost. Možná.
    Čím jsem starší, tím víc hodnotím novinky podle jednoduchého kriteria. To je poměr mezi tím kolik si dané zařízení nárokuje mého času a dalších zdrojů a kolik mi jich ušetří. A pokud má předchůdce, tak ještě ve vztahu k němu.
    No a když nový "telefon" co mi jej vnucují vyžaduje násobně více mého času a dalších zdrojů než ten předchozí, tak jej prostě nechci.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:35:18     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Jo, viděl jsem nadšence do chytrého telefonu, už je to pár let. Do té doby nemusel řešit synchronizaci s počítačem, přeinstalovávat, teď shánět anitivir, pořád něco obnovovat, protože to nějak spadlo... spousta srandy s tím bylo.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 08:23:49     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Odchazejici zarovky
    Právě. Všelikých "srand" to má furt habakuk a spíše mi přujde že s každým dalším a novějším modelem nejen že jich neubývá, ale přibývají nové.

    Synchronizaci s PC jsem začal provozovat tuším od 63xx. Synchronizoval jsem jen kontakty a kalendář. Ostatní jsem dlabal, žádné plusy to pro mne nemělo. Vždy v poho přes tu Nokiáckou vymyšlenost pčísjůt. Nyní mně dost zklamali. Už nějakou dobu jsem vyhlížel nástupce nad hrobem C5 a zajásal jsem když jsem objevi 515ku. A když ji mám, tak jsem zjistil že synhronizace nejede a nejnovější Nokia SW nezkřupne Nokia telefon na shodném základu jako byl předchozí. Paradoxně starší Nokia SW s tím novým telefonem trošku jede.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:05:51     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Hi, hi, stačí dlouze stisknout na klíčku zamknutí a okna se Vám zavřou. A když autík klíček "slyší" i na 200m, tak to jde i od kolegů z kanclu, co má okna s výhledem na autíka.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 11:48:19     Reagovat
    Autor: Priba - Priba
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Pokud by to tak bylo, tak bych se nějakého zdvojování vodiče k žárovce obával u novějších vozů.

    U studené žárovky mající zanedbatelný odpor může malý průřez drátu fungovat jako proudový omezovač při startu. Jednoduše udělá pomalejší start a ořízne proudovou špičku při startu.

    Dnešní auta hlídají prasklou žárovku tím, že poznají nulový odběr a zahlásí jí.

    Zároveň ale obvykle kontrolují odběr žárovky a pokud je příliš vysoký, tak to považují za závadu/zkrat a mohou ji odpojit.

    To je důvod, proč na autech zlobí neoriginální nabastlené xenony, které na mnoha autech blikají a zhasínají, přesto že mají odběr jen 35W a ne 55W, jako původní žárovka. Mají totiž při startu vetší špičku, než žárovka a řídící jednotka to odpojí.

    Když nad tím ale teď tak přemýšlím, tak odporem drátu to nebude, prootže to by tam ten xenon nedokázal udělat větší špičku, než ta žárovka.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 11:41:53     Reagovat
    Autor: Skeptik - Neregistrovaný
    Titulek:Re: Re: Odchazejici zarovky
    Furt mi ve Fabii umíraly žárovky a vyhazovat 300,- za 15 cm odporovýho drátu značky Škoda mi prostě přišlo škoda. Navíc to předřadný odpor řeší jen snížení protékajícího proudu žárovkou jejíž vlákno má za studena řádově menší odpor, než když se rozpálí.
    Ochrana ostatních spotřebičů ve voze před rozmary alternátoru to nijak neřeší. Inu trochu sem se v tom vrtal, až jsem koupil toto - http://tinyurl.com/l4bj2eb

    Nechtělo se mi tomu věřit, ale skutečně to funguje. Životnost žárovek se prodloužila z 3 měsíců na 2 roky, což při daném počtu km odpovídá předpokládanému MTF žárovek.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 11:55:37     Reagovat
    Autor: lojza - lojza
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Ja to nechapu...mam auto 6 let, najeto 180 tisíc, a zarovku jsem menil 1x v zivote. Jednu.
    Pravda, uz mi odesly asi 3 zarovicky osvetleni zadni SPZ, ale to moc nepocitam...
    Pritom mam podobnej kram, jako je ta Fabie..Divny :-)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 21:10:13     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Tak to uz 5 let musi svitit pekne na hovno.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 12:35:17     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Varistor zalitej do plastu s kroužkovejma vývodama, co to stálo?

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 13:12:59     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    http://www.autofam.cz/index.php?page=product&id=22797

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 14:08:52     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Cywe že já nevyrábím takový věci. Krabičky se vytisknou na tiskárně za 5 Kč, kabely koupím v elektru za 10, epoxid se vezme na kila, varistor ve větším objemu vyjde tak na 3 Kč. Výrobní cena včetně času asi 50 Kč…taky si to můžete v elektru vzít a takhle vyrobit…

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 14:38:10     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Bylo by možné tedy napsat typ varistoru? :) Abych řekl pravdu, tak já osobně se v nějaké pokročilejší elektronice a elektrotechnice nevyznám. Vím, kde je co u auta, něco dokážu zapojit, složit nějaký obvod podle schématu taky, ale něco vymýšlet, to mi nikdy nešlo. Já jsem spíš na strojírenství a mechaniku. :)

    Děkuji. :)

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 14:52:28     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Odchazejici zarovky
    Asi tak 16-20 V, záleží, kolik je na alternátoru při nabíjení normálně, tak něco nad tím, ale ne zase extrémně málo, pak by přes něj tekly proudy moc často a jelikož se tím ta součástka opotřebovává a má omezenou životnost, mohlo by to dřív vylítnout. Např. https://www.distrelec.cz/varistory-18-v/epcos/b72205-s-140-k101/730790. Koukat po minimální hodnotě, kdy začíná vést proud. Ale jestli ty špičky jsou třeba 50 V místo 14, tak to samozřejmě je i varistor na 20 V už dobrý.

    Případně se ještě dají použít transily, ty by mohly být i na větší výkony. To je polovodičová součástka, ale jinak funguje v podstatě stejně, nad určité napětí se otevře a propustí to.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 21:08:49     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Odchazejici zarovky
    To je vsechno moc pekny a dratenici tady teoreticky spekulujou s pridavanim Buh vi jakejch kurvitek, ale v aute dostavaj zarovky na prdel od vibraci blbe konstruovanejch svetel, ktery jsou moc tuhy, (nebo casem ztratily pruznost) a na tvrdo pritazeny. Zkus neoprenovy podlozky pod pracky upevnujici svetla a tolik nedotahuj srouby. Ty do zavitu zalep zaderovkou, nebo nejakou barvou...a je to.

    Termistory, odpory, kondenzatory, úmaky...cywe 8o)

    Komentář ze dne: 02.07.2014 10:05:54     Reagovat
    Autor: lord.lee - lord.lee
    Titulek:
    S tím zkušenost nemám, moje zkušenost je taková že když praskne jedna žárovka tak druhá jí bude velmi brzo následovat. Je proto lepší rovnou vyměnit obě, pak vydržej o něco dýl. Je to ale peklo, jediná výhoda že na mém wágenu (Focus 2. generace) je výměna na minutu i se závázanejma očima.

    Komentář ze dne: 02.07.2014 11:30:19     Reagovat
    Autor: Honza.7 - Honza.7
    Titulek:
    Doblo máme jako rodinné auto už od r. 2006. Je to 1.6, šoupačky po obou stranách, ale zadní dveře výklopné. Se vším v článku musím bezvýhradně souhlasit. Auto po 130 tkm je ve hrozném stavu. Tvrdé plasty uvnitř praskají, serou se věci, (mechanismy předních okýnek), které u jiných aut ne. Plechy kolem klik jsou měké jak u pivních plechovek. Listová pera jsou vymačkaná, tak jsem přidal dodatečné pneumatické měchy. Když ale porovnám jízdu např. s Berlingem, Kangem, nebo Combem, tak Doblo na mě působí dojmem většího / dospělejšího auta.

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 12:31:01     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re:
    Což to oproti jedničkovým Berlingům/Partnerům vypadá, ale to dělá hlavně ten "větší" hrb nad čelním sklem (a celkově je vyšší) a delší zadní okno na úkor šoupaček. :) Interiér mi přijde v dvojčatech o něco lepší. Ani ne tak zpracováním jako spíš designem. Kangoo ani nekomentuji, to vypadá jak dětská hračka jako ve své době Twingo 1. Combo moc neznám, ale tam mě osobně "působí" na dojem předek z Corsy C. :)

    Jinak, Berlinga/Partnery mají výraznější problém v tom, že mají i vzadu vinuté pružiny. A Zrovna u těchto dvojčat dost často praskají a nejen vzadu, ale především u motorizací 2.0HDi a 1,9D i vpředu. Nejhorší ale je, že vepředu je to tak blbě řešeno, že pokud praskne pružina, ne zrovna zřídka se stane, že to naběhne do pneumatiky a ta se prošoupe nebo i rovnou propíchne a roztrhne.

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 20:27:47     Reagovat
    Autor: Marty - Marty
    Titulek:Re: Re:
    Vas prispevek mne donutil jit se podivat na dvur na firemni flotilu lvicku (Peugeot Partner). A marne vzadu hledam vinute pruziny, vidim podvozek zaveseny na listovych perech...

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 22:01:41     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re: Re: Re:
    Omlouvám se, smíchal jsem dvě generace Berlinga/Partnera dohromady. M59 má vzadu lisťáky, B9 pak pružiny.

    Komentář ze dne: 02.07.2014 13:08:45     Reagovat
    Autor: Platonicky devkar - mrfelix
    Titulek:
    Také jsem jezdil se služebním, potvrzuji jedovaté brzdy a slabý motor a velkou spotřebu a zbytek přijatelný.
    Také mi vadilo, že pískátko nezapnutých pásů píská i při couvání, zatímco jiné automobilky umí, že na couvání se nezapnutí pásů nevztahuje.

    Spotřeba po Praze - 8.5l/100 úplné eko-eko-klobouk-minimum mé citlivé nohy, kolegové jezdili i za 12l nafty. Naopak na dálnici při 130km/h to jelo za překvapivých 6l, ale zrychlení ze 120 na 130 činí asi 2 minuty, děs!

    Popravdě jsem netušil, že někdy budu jezdit s pomalejším autem, než byla ŠKODA 105, leč DOBLÓ 1.3 mi ten zážitek dopřálo.

    Proto jsem nechápal souseda, že si koupil Dobló naftu 1.9, a byl spokojen, leč ta jezdí výrazně jinak a za méně nafty, jen je auto dražší.

     
    Komentář ze dne: 02.07.2014 14:16:58     Reagovat
    Autor: bad-men - majk.z
    Titulek:Re:
    Což, to pípátko mě sralo u Ford Mondeo mk. III, "naše" Dobló naštěstí má jen kontrolku nezapnutých pásů, neřve.

    Komentář ze dne: 02.07.2014 15:19:47     Reagovat
    Autor: joemarco - joemarco
    Titulek:interiér
    Odfláknutý, nekvalitní interiér byl důvodem, proč jsem si Fiat před pár lety nekoupil. Tyhle vady pozoruji pokaždé když sednu do Punta mojí mámy a srovnávám s tchýninou Fabií (která v tomto ohledu taky není žádná hvězda, ale i tak bohužel lepší). Brácha chvíli jezdil ne moc jetou Cromou (rv. 08) "v plný palbě" a byla to katastrofa. V interiéru půlka věcí odpadávala nebo špatně fungovala. Co je platný, že udělají dobrý motor a podvozek, když takovýhle stokrát nic umoří a otráví vola...

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 16:56:56     Reagovat
    Autor: integrale - integrale
    Titulek:Re: interiér
    Takže kvalita auta je daná plastikovými doplňky?

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 17:24:05     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: interiér
    Ráčíte jezdit bez výplní dveří, polstrování stropu či bez palubovky?

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 18:02:32     Reagovat
    Autor: Més que un club - Blaugranas
    Titulek:Re: Re: Re: interiér
    Ráčíte se rozhodovat podle tvrdosti a tvaru použitých plastů?

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 23:38:57     Reagovat
    Autor: moussa - Janík
    Titulek:Re: Re: Re: interiér
    já bych si tipla, že někdo, kdo si říká integrale, ráčí klidně jezdit bez zbytečných plastů a polstru, protože dává přednost výztuhám a rámu. :-D

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 09:31:52     Reagovat
    Autor: integrale - integrale
    Titulek:Re: Re: Re: Re: interiér
    :-D
    Ano, zbytečná hmota musí pryč.
    Babička to říkala o nešikovným masu, kdykoli jsem se někde říznul nebo jinak zranil, ale to už je trochu mimo téma :-)

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 20:40:40     Reagovat
    Autor: mjfox - mjfox
    Titulek:Re: Re: interiér
    Kvalita plastovejch doplňků zanechá v člověku dojem z celýho auta. Zvlášť pokud na ty plastový doplňky při řízení sahá. Například je volant plastový doplněk? Kdysi jsem jel na služebku jedničkovou oktávkou. Volant jsem měl v ruce nějakých 7-8 hodin. Držel se dobře. Pak jsem jel tu samou cestu s dvojkovou fabií. Volant se mi držel o poznání hůř. Podobně řadící páka, v dvojkový fábii měla takovej rádoby futuristickej dyzajn, tj. nějaký hranatý tvary. Možná to vypadá dobře na obrázku, ale jako madlo čehokoliv, na co se často sahá, to má bejt hladký a oblý, žádný hrany.

    Komentář ze dne: 03.07.2014 18:26:42     Reagovat
    Autor: Tycoon - Tycoon
    Titulek:Praskání H7
    Nebylo by od věci vyzkoušet odolné verze H7 žárovek (označení ultra-life apod.). Dle technických specicfikací mají vydržet zhruba 5krát déle než standardní (nejméně by naopak měly vydržet ty s vyšší svítivostí nebo s xenonovým efektem).

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 20:17:48     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Praskání H7
    Jenže pak asi zase míň svítí. Sám mám radši v autě Tungsram (teda H1) Megalight +120% a ty svítí jako ďas (a zatím rok držej) a klidně je budu každej rok měnit, než mít žárovky, co sice přežijou auto, ale vidím s nima kulový...

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 20:54:11     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Praskání H7
    Kdysi bylo na webu OSRAMu nejaky povidani o zivotnosti zarovek doplneny nejakejma grafama. Po roce jsou vsechny zarovky na 50-60% (dle provedeni - obyc nebo nightbroker) svitivosti novyho kusu.
    Takze je vcelku fuk, co tam mas. Proto je nejlepsi dat do dalkovejch nevo lepsiho a do potkavacek neco za normalni cenu (+30% svitivosti) a menit kazdej rok za novy...teda za predpokladu, ze mas nejaky normalni svetla (velikost paraboly atd). Jako optimalni pak vidim montaz prestavby na xenony a znova seridit svetla.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 22:47:48     Reagovat
    Autor: paolo674 - paolo674
    Titulek:Re: Re: Re: Praskání H7
    To smrdí nějakým nekalým marketingovým záměrem s cílem dosažení častějšího nákupu nových žárovek. Já teda tuhle zkušenost nemám. Když jsem jezdil s Osram NB, obé prdly v rozmezí cca 20 km a vyměnil jsem je, tak jsem žádný lepší 'světlo' s novýma NB nepociťoval. Když pak prdla následně jedna z těch NB a vyměnil jsem ji za funglovku jakousi +30%,tak jako bych ji tam nedal, jak svítila mizerně ve srovnání s tou starší NB.

    Do xenonů bych nešel, nestojím o pravidelné prcáto na STK a příležitostné nepravidelné od PaChů...

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 22:56:58     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Těžko říct, jak v autě, tam se to přece jenom tolik nepozná. Ve stolní lampičce, kterou jsem používal i jako primitivní přísvit k focení (takže byla občas konfrontována s luxmetrem, dokud jsem ho měl), byla z výroby nějaká 20 W halogenka Mejd in Čajna (inu holt IKEA lampa, co jsem našel ve sběrném dvoře...). Poté, co se spálila, jsem ji nahradil nějakou relativně obyčejnou 20 W OSRAMkou, která by ale i tak měla svítit to 70 % lépe, s ohledem na to, jak "začouzená" byla ta čínská, když jsem ji vyhazoval. Nicméně okem i luxmetrem tam byl rozdíl na hranici vnímatelného. Samozřejmě jsem to měření neprováděl s úmyslem porovnávat žárovky, takže chyba je možná, ale ne v dimenzích +/- 70 %, to by muselo být i vidět pouhým okem.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:00:51     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    No, zde je možné všechno, pravda.

    Ovšem to že světelné zdroje nesvítí konstantně po celou dobu provozu je prostě fakt. Změřený a ověřený. Já viděl něco podobného o čem píše Honza pro lineární zářivky a asi se to týkalo i kompaktních. A to u výrobce svítidel, ne zdrojů.
    Existuje jednoduchý postup jak zářivkám zvednout životnost.
    Hlavně těm co jsou stmívané, ale údajně to pomáhá i jen spínaným. Stačí je zahořet nepřerušeným provozem na 100% po dobu 100h.
    Jak je to u halogenek nevím.

    Snad se nedočtu že jsem agent ČEZu, nebo tak něco....

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:06:20     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Je otázka, jak moc to té zářivce pomůže. Jsem ochoten věřit, že to bude znatelný rozdíl, ovšem při současných cenách elektřiny a zároveň zvolna klesajících cenách světelných zdrojů by to musel být rozdíl v řádu desítek procent, aby se vyplatilo zářivku "zabíhat" nepřetržitým provozem, trvajícím čtyři a půl dne, z něhož reálně využijeme možná polovinu, možná tetinu, možná nic, v závislosti na tom, kde je zářivka namontovaná.

     
    Komentář ze dne: 03.07.2014 23:43:31     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Praskání H7
    Pravda, aktuální ceny světelných zdrojů neznám. Už jsem 6 let žádný nekupoval. Sám jsem zvědav kdy mi začnou chcípat.
    Ovšem před těmi šesti lety jsem je na etapy těch 5 dní svítit nechal.
    Celkem tomu i věřím díky zkušenosti ze stavby kde jsem si to mohl testnout.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:24:25     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Praskání H7
    Tak si skoc do IKEA. Zacali prodavat LED zarovky a vubec nejsou spatny co se tyka ceny. I barva je zcela v poradku (tepla bila). Mam jich nekolik uz asi rok a jsou v pohode.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:42:34     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Těm jsem nějak nepřišel na chuť. Svítí pravda hezky, ale podle toho, co vím o principu, na němž to pracuje, musí oproti žárovce emitovat násobně více UV záření (i ta "úsporná" výbojka, kterou jsem ochoten vzít na milost, ho emituje víc než žárovka a každopádně víc, než by bylo zdrávo). Pro nějaké specifické účely (typicky třeba tam, kde to je blik-blik, takže výbojka je tam totálně nevhodná a halogenka by se rychle opotřebovala) je to OK, ale koukat do toho 12 hodin denně bych nechtěl.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:51:26     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Praskání H7
    Tak já mám nakupování mezi neoblíbenými činostmi a zrovna tento "ó hrůzo klokaní nebo jaké masové kuličky" krám ani nemám úplně při některé končetině.
    Pravdou však je, že když už musím šopovat, tak je čas tam ztrávený snesitelnější, když si najdu kout s různými udělátky, hlavně od elektra.

    Jinak já bych ani moc doma neměl kam namontovat LED zdroje nezávisle na patici. Kromě stojačky s E27. Většina jich je totiž zářivkových. Pár LEDek mám jen v bodovkách v patici GU10 tuším. A překuchávat lucernám pajšl se mi moc nechce. Kromě jedné, která má ještě elektromagnetický předřadník a chci ji jako její větší sestřičku dříve přemluvit ke stmívání. A hlavně zpříjemnit start, který je u stávajícího předřadníku odporný pro oči.
    Všude jinde mám standardní elektronické předřadníky.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:50:34     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Praskání H7
    6 let je tak zhruba limit. Sám výrobce píše myslím něco o sedmi, ale to je údaj z říše bájí a legend, tedy alespoň dle mého pozorování. I když je fakt, že to částečně může být způsobené tím, že moje zářivky dělají "kolečko", tzn. ty nejstarší jsou nahrazovány novými a přesouvají se do méně exponovaných provozů (které jedou v režimu blik-blik a zároveň jsou vesměs v nevytápěných místnostech, což rapidně zkracuje životnost toho už tak opotřebeného zařízení). Důvodem je jednak inovace (teď patrně nastane nějaké obměňování, protože OSRAM nedávno hodil na trh DULUXSTARku 30 W, která oproti "klasické" 23 W stejně stojí, prakticky stejně žere a výrazně lépe svítí), a jednak fakt, že ty zářivky se vzrůstajícím proběhem poněkud "uvadají" a opravdu poznatelně přestávají svítit, takže např. z obýváku, kde chci mít pořádné světlo, je po 5 letech čas je odstěhovat.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 08:10:28     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Praskání H7
    No, uvidím. Ono po pravdě toho ta světla, resp. zdroje nějak moc nenasvítila. Tipuji že první začnou umírat tak po 10-ti letech. Největší záhul dostávají zdroje v chodbě, kde je přes den spíná pohybovka. Potom asi v kuchyni a jídelně, kte jsou kruhové lineární zdroje 20W a kompakní zářivka tuším 18, nebo 26W. V obýváku většinou jen tak difuzně přisvicujeme stojací lampou a hlavní lucerna tuším 2x26W se tak moc nenadře. Navíc jsem jí nastavil start na 80% a málo kdy je potřeba jít na 100%. Spíš je občas potřeba lepší rovnoměrnost a tu zlepšují LED bodovky.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 08:31:01     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Praskání H7
    Nejhůř jsou na tom ty kompakty. Kruhové a lineární trubice jsou podstatně trvanlivější, zrovna nedávno jsem likvidoval nějaká zářivková tělesa, osazená dosud funkčními trubicemi "Made in Czechoslovakia". Kdybych chtěl (a upřímně řečeno o tom začínám vážně uvažovat), tak si můžu zadarmo "přezářivkovat" celej byt a možná ještě zbude. Jednu kruhovou lineární trubici 40 W/ 50 cm máme v předsíni dávno a je to jediná zářivka, která se nevyměňovala co pamatuju. Sice mi už léta pije krev, protože nabíhá v průměru tak na tři zážehy, takže člověk kolikrát přejde celou místnost, než se mu zářivka milostivě uráčí rozsvítit, ale nepřišel jsem na to, co s tím, a úplně jsem to vzdal, když jsem zjistil, že s věkem se to zlepšuje, nikoli naopak jak by to správně mělo být. Tak jen čekám, kdy umře, že to celé vyhodím a namontuju novej lustr/ zářivkové těleso. Zatím čekám asi 15 let...:-)

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 08:47:55     Reagovat
    Autor: Pat & Mat - Fanda do aut
    Titulek:Re: Re: Re: Praskání H7
    Vidím, že tu odborníci řeší zářivky, tak se přidám do OT:-)

    Na kuchyňské lince mám klasickou zářivku - teď nevím - 13 nebo 15 W. Životnost té trubice je tak maximálně 3 měsíce. Provoz je takový, že se zapne a nechá třeba půl dne svítit, takže žádné blikání. Vyzkoušel jsem všechny možné výrobce a trubice stejně za chvíli umře. Umře na nemožnost se nastartovat. Nejprve se nastartuje až na několikátý pokus, do týdne se nenastartuje vůbec. To ty trubice teď stojí tak za hov... nebo je chyba ve zdroji?

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 09:19:30     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Pravděpodobně to bude startér, nebo, pokud tam není klasický doutnavkový startér (což už bych dneska asi čekal), tak nějaká elektronika, která ho nahrazuje. Pokud je tahle část systému nějak "načatá", tak může dojít ke dvěma problémům: jednak že zářivka je dobrá, ale jak není už úplně fungl nová a nezapaluje se téměř sama, tak ji ta zesláblá elektronika nedokáže zažehnout. Druhá možnost, méně pravděpodobná, je, že je ta řídící část napůl odešlá takovým způsobem, že pálí výbojky k ní připojené (nestává se to často, ale i to už jsem viděl). Rozhodně bych nepředpokládal problém v zářivkách, pokud je nekupujete za bůra vod gooka bez účtenky, tak i ty nejhorší chudinky musí při tomto typu provozu vydržet minimálně mnoho měsíců, spíš léta.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 09:30:00     Reagovat
    Autor: Pat & Mat - Fanda do aut
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Děkuji.
    Takže vyměnit celé světlo. To mám radost. Nemám tam totiž klasickou zásuvku, ale kabel ze zdi, který jde přímo do světla. A sehnat dnes světlo, kde se nějak rozumně dá dostat ke kontaktům hlavního napájení (různě zalisované do plastu nebo uprostřed dutého profilu)...

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 09:36:10     Reagovat
    Autor: SJ - Petka
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Pravděpodobně to tak bude. Pokud pominu výměnu světla, ještě je tu možnost nějaké improvizace (matně si vybavuju, že jsem kdysi tunil starou digestoř a v rámci toho jsem něco podobného zbastlil ze stolní lampy, zařízené na 15 W zářivku v E15 patici), ovšem to taky záleží na tom, jako konkrétně to tam vypadá.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 10:18:39     Reagovat
    Autor: Pat & Mat - Fanda do aut
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Vzhledem k tomu, že mé schopnosti bastlení se v elektrice končí přišroubováním drátkům k "čokoládě", nějakému tunění světla se asi vyhnu.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 10:48:32     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Praskání H7
    Onehdá jsem byl u známého co před čase koupil výhodně zářivku do kuchyňské linky. Prý mu přestala svítit, jestli bych se na to koukl, že vyměnil trubici a nic. Tak jsem koukl a předřadník byl viditelně očouzenej, takže lucerna na jednu trubici, protože jak ta chcípne, tak sebou veme i předřadník..
    Není nad výhodnou koupi.

     
    Komentář ze dne: 05.07.2014 14:38:47     Reagovat
    Autor: Kozousch - Kozousch
    Titulek:Čínské elektronické předřadníky v zářivkových svítidlech
    Tak tak. Ty čínské elektronické předřadníky v laciných zářivkových svítidlech jsou zkonstruovány tak, že když se přepálí žhavicí vlákno trubice, tak to "rozpojení" obvodu má za následek destrukci předřadníku - většinou odejdou nějaké výkonové tranzistory. Když jsem s jedním takovým odstřeleným předřadníkem byl v prodejně součástek, abych koupil náhrady tranzistorů, tak mi prodavač a fanda do elektroniky v jedné osobě říkal, že i když ty tranzistory vyměním, tak to stejně nemusí fungovat. Pokud si to správně pamatuju, tak říkal něco v tom smyslu, že frekvence toho předřadníku není řízena klopným obvodem (integrovaným obvodem k tomu určeným), ale kvůli úspoře půl centu obyčejným LC obvodem (cívka-kondenzátor). Při destrukci předřadníku prý většinou dostane proudovou "šupu" i ta cívečka na mizerném feritovém jádře, takže se nevratně změní její indukčnost a LC obvod už pak nekmitá a kmitat nebude.

    Takže jsem to vyřešil zakoupením (snad!) kvalitnějšího předřadníku značky Osram, který se pochopitelně do dutiny uvnitř svítidla určené pro mizerný čínský předřadník nevešel. Svítidlo pod horní skříňkou linky jsem posunul o pár centimetrů dopředu a předřadník je vně svítidla pohledově schován za svítidlem.

    Pokud tedy člověk není "Ferda Mravenec" jako já a koupí si laciné zářivkové svítidlo, tak to svítidlo může mít životnost jediné trubice ...

     
    Komentář ze dne: 05.07.2014 22:20:57     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Čínské elektronické předřadníky v zářivkových svítidlech
    No, levné jak levné. Za dvě levné máte jedno, kde stačí měnit jen ty trubice.
    Mám takové od Osramu s natáčecím stínítkem, takže je to i šikovné v tom, že si mohu upravit kam mi dosvítí. Při vhodné konstrukci linky by šlo i částečně zapustit.

     
    Komentář ze dne: 06.07.2014 16:58:02     Reagovat
    Autor: Kozousch - Kozousch
    Titulek:Re: Re: Čínské elektronické předřadníky v zářivkových svítidlech
    Tak ono to nebylo svítidlo "karlik.pl" za 300 Kč - to by samozřejmě hned letělo do elektroodpadu. Bylo asi za tisícovku, zvenku hezky a bytelně provedené, a taky to pro mě jako pro bývalého radioamatéra byla výzva. :-)

     
    Komentář ze dne: 07.07.2014 23:37:33     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Čínské elektronické předřadníky v zářivkových svítidlech
    No, mne ten Osram stál s 36W trubicí tuším ten litr. Jo, výprodejová věc, kupovat v době T5 ještě T8 trubice, ale na doma úplně vpoho, jen je to celé trochu větší než by muselo, no.

     
    Komentář ze dne: 06.07.2014 11:13:35     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Čínské elektronické předřadníky v zářivkových svítidlech
    V tomhle je výhoda LEDkových trubic. Krom další úspory proudu může odejít leda tak trubice, nic dalšího tam není. A sama ta trubice půjde v mnoha případech opravit - LEDky se dají koupit, zdroj je poměrně jednoduchý spínaný na nízké napětí. Maximálně kdyby tam byl driver na několik LED okruhů.

     
    Komentář ze dne: 06.07.2014 16:45:01     Reagovat
    Autor: Kozousch - Kozousch
    Titulek:Re: Re: Čínské elektronické předřadníky v zářivkových svítidlech
    LEDkovou trubici jsem v ruce ještě neměl, ale to, že by byly nějak rozumně rozebiratelné a opravitelné, se mi moc nezdá. Ale třeba máte pravdu.

    Co se týče opravitelnosti - pokud bude ten zdroj v trubici dobře zkonstruovaný, tak ho opravíte. Pokud to bude nějaká typická s prominutím prasárna od Žluté řeky, kde z vystřílených součástek nepoznáte, čím je nahradit, tak máte stejnou smůlu jako u těch bídných elektronických předřadníků. A že by šel do trubice "nacpat" nějaký typizovaný zdroj jako náhrada, si nemyslím.


    Ale je fakt, že při použití LED trubice je veškerá elektronika jen v trubici a ve svítidle jsou jen "dráty", takže při poruše se dá celá trubice vyměnit za novou a jede se dál močálem černým podél bílých skal. Takže stejným způsobem by se dnes dalo opravit svítidlo původně na klasickou trubici s odešlým elektronickým předřadníkem - předřadník vykuchat, 230V přivést rovnou na patice trubice, koupit LED trubici a hotovo. Dneska bych to asi řešil takto - jenže tu anabázi s předřadníkem jsem řešil už před mnoha lety v době "předLEDkové" ....

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 08:05:35     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Čínské elektronické předřadníky v zářivkových svítidlech
    LEDkové trubice jsem viděl dva druhy. Jeden přímo na 230V stř., takže ekvivalent těch náhrad akorát pro jinou patici.
    Další verzi co jsem viděl byla na malé napětí a potřebovala k sobě ještě trafíčko, či drajvr jak tomu elektronickému trafíčku říkaj.

    Obě verze ale měly jedno shodné. Neexistující chlazení. Do toho bych nešel.

    Pokud LED tohoto typu, tak pěkně hliníková lišta s krytem dle chuti každého soudruha (čirý, matný, ...) a do ní pěkně vlepit LEDkový pásek a někam schovat trafíčko.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 17:28:47     Reagovat
    Autor: Behemot - Behemot
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Vestavná světla se prodávají úplně běžně. Nám teď u jednoho po nějakých letech odešlo to vysokofrekvenční buzení, tak to vyndám, napojím rovnou na jednu stranu fázi a na druhou zem a vyzkouším nějaký LED trubice od čonga…cena asi třetinová oprotivá tady obchodům a prej dává tříletou záruku. Jestli to nebude úplnej šmejd, tak by se to mohlo i trochu prodávat…

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 10:43:12     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Praskání H7
    Na to si budu muset počkat. Většinově mám právě kompakty. Buď 1x nebo 2x 18W či 26W. Na chodbě na pohybovku mám tuším 2x18W.

    Slušná elektronika najíždí rychle. Nejlíp co jsem zatím viděl tak konstruovaná přímo na daný výkon/trubice. S příchodem univerzálů na které můžete napojit skoro cokoliv bych řekl že se to pohoršilo. Ale už je to pár let, tak už to třeba vyšlechtili.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:21:58     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Jo. Pro mereni osvitu, ktery delaji hygienici pred kolaudaci v obchodacich, ktere jsem stavel, bylo treba rozsvitit o tejden driv a svitilo se nonstop, aby se trubice prohraly a davaly 100%.

    Ale se zarovkama je to trochu jinsi. Tem se ztencuje vlakno, ktere se zvolna presouva na vnitrni povrch banky, ktera tak ztraci prusvitnost. Proto jsou stare zarovky "kourove" a treba zarovky v palubni desce nelze kontrolovat nez proti silnemu svetlu a tak je lepsi je vyhodit, protoze je muze znicit i otres pri zpetne montazi.

     
    Komentář ze dne: 05.07.2014 22:29:34     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Praskání H7
    To je tak, když se šetří při návrhu osvětlovací soustavy. Je to spočítaný na nějakou optimální či průměrnou svítivost, které ale zářivky samozřejmě před zahořením nedosahují.

     
    Komentář ze dne: 05.07.2014 22:53:46     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Oni tam při kolaudaci opravdu pobíhají s luxmetrem? :-O Já myslel, že jen kouknou, zda je to vyprojektované podle normy, zapojené podle projektu a šlus.

     
    Komentář ze dne: 05.07.2014 23:29:33     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Praskání H7
    Jestli to byli hygienici nevím, ale na pár stavbách už jsem to pobíhání viděl.
    Za správnost projektu ručí projektant.
    Za zapojení ručí zhotovitel a revizák.

     
    Komentář ze dne: 06.07.2014 09:26:11     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Nikoliv, ale v některých případech chtějí jak hlukovou studii (předem) tak i měření prozvučnosti skutečně provedené stavby. Osobně jsem nezažil v blízkém okolí, ale celkem věruhodně slyšel.

     
    Komentář ze dne: 06.07.2014 09:37:39     Reagovat
    Autor: LWG - LWG
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Nějak jsemse seknul a myslel jsem,že se bavíte o hluku. S luxama nevím.

     
    Komentář ze dne: 06.07.2014 13:02:53     Reagovat
    Autor: Tparanoik - Tparanoik
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Jo občas tam pobíhají s luxmetrem. Ale o zářivkách bych mohl psát román na pokračování. Měníme jich cca 400 ročně.
    Takže doporučení z praxe:
    1) Pokud možno se vyserte na elektronické předřadníky. Vyměnit startér ce stojí cca 11 Kč je daleko snažší a na rozdílu v ceně se Vám to vrátí asi tak za 30 let.
    2) Vykašlete se na trubice Philips, vyrábějí to v Polsku a neexistuje výstupní kontrola - kde jinde najdete kovové vývody i s paticí vychýlené z osy tak že se trubice ani nedá namontovat? Dobré zkušenosti mám s trubicemi Osram
    3) Pokud už musíte použít elerktronické předřadníky tak je opravdu nutné trubice zahořet, minimálně 24 hodin. Krásně je to vidět jak svítí na krajích úplně jinak než na koncích.

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 07:52:09     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Praskání H7
    add. 1) Proč? Jen kvůli ceně?
    - vyhlíží to že počítáte jen rozdíl ceny induktivního vs. elektronika á.11KČ. Ty ruce to dělaj jako charitu? Tedy kchosty práce za 0KČ?
    - S elektronikou by trubice měly taky údajně vydržet více díky odstranění vícenásobného startu. (nemám potvrzeno z praxe, resp. ne jednoznačně) Technicky to dává smysl, protože jak u indukce, tak u elmg. předřadníku je každý start x3 či x4 než trubice svítí trvale. Předpokladem ale je kvalitnější elektroinstalace s nejen funkčními, ale hlavně správně zapojenými přepěťovkami a ideálně bez fujtajblíků od třeba okchatovaných frekvenčních měničů bez filtru a tak.
    add. 3) U T8 ani tak ne co jsem viděl, ale třeba u 80W T5 tam je to masakr a bez pořádnýho zahoření bych takovou trubici do lucerny nedal.

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 08:29:33     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Vyprojektovany podle normy? Na to zadna norma neni. Je hygienicka norma na osvetleni pracoviste a tu hygiena meri stejne jako nezavadnost vody tekouci z kohoutku, hluk atd. Takze pri kolaudaci behaji s luxmetrem.

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 08:33:27     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Dobře, tak „umístění, počty a druhy svítidel navrženy tak, aby bylo dosaženo hygienickými normami vyžadované úrovně osvětlení“. Spokojen?

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 09:15:48     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Joooo, kdyby to bylo tak jednoduchy...
    Nikde neni dano, jak ktery svitidlo sviti. Mas treba dve stejny se ctyrma trubicema o stejnym vykonu, ale osvit davaji jinej, protoze jedno svitidlo ma vnitrek bilej a druhy chromovanej, jedno svetlo rozpryluje, ale osvit je ve slabsi a druhy svetlo naopak usmernuje, takze je intenzivni, takze muzou vznikat stiny, coz neni optimalni...kancelar je jinak osvetlena, kdyz je venku svetlo, nebo kdyz se sviti v prodejne kam vedou okna a kdyz je tma/zhasnuto...velkej rozdil je, jestli svitis na tmavou nebo svetlou podlahu pod svetlym/tmavym stropem, jestli jsou zdi bily, bezovy nebo treba tmavomodry...a to projektant dopredu urcite nevi, protoze to si investor vice mene urcuje sam, muze se to behem stavby zmenit atd.

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 10:02:30     Reagovat
    Autor: FirkaJ - JirkaF
    Titulek:Re: Re: Re: Praskání H7
    Ale je to dáno. Výrobce svítidel, tedy ten co si tak může říkat právem, má u každého svítidla jeho světelně-technické parametry + jejich elektronickou verzi do výpočetních SW.
    Hint: Dialux, Relux, a další a další.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 07:12:16     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    Pred dvema lety jsme koupili volovo. Svitilo na hovno, tak jsem hledal reseni. Vyresila to vymena totalne vysvicenych zarovek, ktere tam mohly byt klidne jeste z tovarny, protoze auto melo 150.000km. Ted, po dvou letech a 50.000 km je situace podobna a pred zimou pujdou do potkavacek novy zarovky.
    Myslim, ze na tech OSRAMackejch vecech bude dost pravdy. Jenze je to jak s tlumicema - opotrebovavaji se pomalu a tak, kdyz to pouzivas kazdej den, nepiznas to. Ale staci tejdem treba marodit a zjistis furu veci.

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 21:36:17     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    1. 50-60 % je přehnané. Obecně se udává degradace o ca 10 % na tisíc hodin svícení u halogenové žárovky a 15 % u normální.

    2. I kdyby to bylo 50-60 %, tak pokud by ty dvě žárovky nebyly vedle sebe a člověk neměl tmavý filtr, tak to nepozná. rozdíl 50 % světelného výkonu je 1 EV a to je na hranici rozlišitelnosti

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 08:50:03     Reagovat
    Autor: Honza ZZR - Honza
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    1) a kde se to udava? Rad bych si o tom neco precetl. ja prodavam, jak jsem u Osramu koupil, protoze takovy srovnani jsem nikde nevidel. Kdyz porovnam rok starou H7 a novou z krabicky, tak vlakno te stare je ztenceny a hlavne sklo neni stejne ciry.

    2) pokud se 50-60% teda nepozna, tak proc je takovy rozdil v osvetleni plochy pred autem, kam sviti obe zarovky a proc je min rozptylenyho svetla z odrazu?

     
    Komentář ze dne: 08.07.2014 11:33:58     Reagovat
    Autor: JJ - JJ
    Titulek:Re: Re: Re: Re: Re: Re: Praskání H7
    1) Udávají to například i zarytí propagátoři LEDek a jiných alternativ. Mohl bych napsat, že se to přece dá dohedat, ale že jsi to Ty, tak tady máš prá linků: www.lrc.rpi.edu/nlpip/publicationDetails.asp?id=885&type=2
    www.pnnl.gov/main/publications/external/technical_reports/PNNL-22727. pdf
    www.digikey.ca/en/articles/techzone/2013/dec/standardized-testing-for- leds-extends-to-lighting-fixtures
    Těch 50-60 % platí pro klasické nehalogenové žárovky - a i tam to bude nějakou dobu trvat, než se dostanou na taková čísla. Magické sousloví pro google je lumen maintenance.

    2) Obávám se, že mluvíš/píšeš o něčem trochu jiném. Já mluvím/píšu o jasu zdroje, Ty o relativních rozdílech jasu na různých místech světelného obrazce, který je už zformován světlometem. Pokud bych ty žárovky ztlumil na 60 % (světelného výkonu, ne napětí apod.!), tak rozdíl mezi různými částmi té plochy zůstane stejný. Ale celkově nižší úroveň osvětlení zaregistruješ pouze pokud to ztlumím skokově, protože oko se tak nepatrnému rozdílu snadno a docela rychle přizpůsobí.

    To, že „je tam viditelně víc světla“ je nejspíš podvědomá reakce na to, že se při zapnutí druhé žárovky zvětší osvětlená plocha.

    Navrhuji experimenty:
    1. Postavíme na parkoviště auto, a na místo, kde se překrývají kužely obou reflektorů umístíme kameru tak, aby snímala plochu 20 x 20 cm. Exposice samozřejmě plně manuální. Ty si sedneš někam k monitoru, odkud neuvidíš na auto. Monitor se bude zakrývat vždy tak, aby byl 5 sekund zakrytý a 10 sekund odkrytý. Během zakrytí se může nebo nemusí zapnout či vypnout jedna ze žárovek. Ty se budeš snažit určit, kdy svítí jedna a kdy obě.

    2. Postavíme auto ke zdi, Ty se budeš dívat z něj ven dejme tomu 10 minut. Já někdy během těch 10 minut plynule uberu 40 % světelného výkonu, přechod bude trvat půl minuty. Tvým úkolem bude určit, kdy ke ztlumení došlo. Můžeme provést jak za jízdy, tak někde v klidu.

    Svědkem může být třeba Lojza a když už tam bude můžeme prověřit nadpozemské renaultí brzdy ;-)

     
    Komentář ze dne: 04.07.2014 09:19:50     Reagovat
    Autor: Tycoon - Tycoon
    Titulek:Re: Re: Praskání H7
    Jo, zřejmě svítí o trochu míň. Hlavně je však rozdíl mezi H1 a H7, pokud se bavíme o živnotnosti. Já jsem na jaře na Fabuli namontoval ty ultra-lify a pokud vydrží rok, budu vcelku spokojený, pokud dva, bude to zázrak.

    Komentář ze dne: 04.07.2014 08:07:55     Reagovat
    Autor: Atomcraft - Neregistrovaný
    Titulek:
    Já jsem tímhle smrťákem jel jen jednou a nechtěl bych ho ani zadara,
    Marně hledám co je na něm dobrého.
    Minimální deformační zóna, příšerné řazení, interiér, výhledy ven a za sebe, jízdní vlastnosti...nehodí se ani do šrotu...prostě smrťák.

    Zájemci ať se tomuto vyhnou obloukem, spíš už Berlingo, nebo Roomster...

      Stránkovat

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.