Ráda bych se obrátila na čtenáře tohoto blogu s prosbou pomoc při
výběru vhodného auta pro několik nadcházejících let.
Více či méně úspěšně jsem nejvíce pilotovala Felicii, Fabii, různé verze
Oktávek, Ford Escort a Fusion, VW Passat, Citroen Xantia a v poslední době
Renault Twingo. Ikdybyste mě zabili, nedokážu mezi jednotlivými značkami
najít víc, než deset rozdílů. Jakkoli.
Nejezdím žádné dlouhé štreky, pouze popojíždím po Praze, občas i 50
- 100 kilometrů mimo Prahu - nicméně cokoli na naftu odpadá, v zimě bych
to na těch 700 metrech na nákup a zpátky utýrala k brzké smrti.
Jsem buchta, takže auto musí být dostatečně blbuvzdorné. Prostě nastartuju
a jedu. Olej a vodu v ostřikovači a chladiči si ještě občas zkontrolovat
(v případě chladiče a ostřikovačů i doplnit) dokážu, ale tím to tak nějak
končí. Kdybych někde píchla pneumatiku, tak nůžkami z autolékárničky zkrátím
nohavice u kalhot na nezbytné minimum a jdu stopovat nebo volám asistenční
službu. Stydím se za to, ale lepší to už asi nebude.
Takže auto by v ideálním případě mělo být nové. Nic proti ojetinám,
ale na objíždění bazarů a individuálních inzerentů nemám ani čas ani chuť
a tím, že auto zařadím nejspíš do odpisů, ani potřebu. Ten opruz s ojetinou
by mě v důsledku vyšel dráž, než nové auto. Pokud by měl někdo tip na dobré,
bazarové auto, sem s ním, ale sama do toho nejdu. Barevných popelnic nám
před barákem stojí fůra, netřeba k nim přidávat další. Šikovných lidí ze
servisu mám sice ve svém okolí několik, ale já s tím autem chci primárně
jezdit po Praze, ne po servisech.
Dále musí být malé; ve většině případů tam vozím pouze svoji ctěnou
osobnost, jednoho spolujezdce a (menší) nákup. Moje zkušenosti však praví,
že i do Twinga se dá dát toto
i toto
zárověň, aniž by komfort řidiče i spolujezdce (dá-li se o nějakém komfortu
v Twingu mluvit), jakkoli klesl. Opravdu mi stačí když po složení zadních
sedadel vznikne kufr, která mají ostatní auta jaksi defaultně. S autem
potřebuju hlavně zaparkovat i na menších parkovacích místech a otočit se
na “pětikoruně”.
Výkon/objem neřeším, stačí málo, něco ve stylu “natankuju za pět set
a mám na dva měsíce pokoj”. S ohledem na stav pražského provozu a českých
silnic je mi fakt, že to dokáže jet 200 za 2 a půl vteřiny tak trochu k
ničemu.
Cena - nejlépe do 400 tisíc korun (ideálně 250 - 350 tis. Kč) za třídvéřový,
čtyřsedadlový vůz (u malých aut jsou dveře moc malé a sloupek mi často
- zejména u Fábie bránil ve výhledu), v nějaké rozumné výbavě (pár airbagů,
posilovač brzd a řízení, centrální zamykání, el. ovládání předních oken
a polohování zrcátek, mlhovky,...). Nepotřebuju (a ani nechci) klimatizaci,
parkovací senzory, zadní el. okénka, kožená sedadla, vyhřívaná sedadla,
polohovatelný volant u spolujezdce a fůru dalších kravinek a fíčur.
Stahovatelná střecha, ať už plátěná nebo plechová by byla výhodou, už
ne však nutností - nenarazila jsem na žádný malý a cenově přijatelný čtyřmístný
kabriolet a 430 kolíků za Peugeot 207 CC nedám ani omylem. Renault Wind
je na pohled ošklivý a IMHO navíc k ničemu -občas tam prostě potřebuju
nacpat nečí nákup v IKEA, případně 3. osobu. Svého času mě lákal Citroen
Pluriel, ale nepraktičnost naštěstí zvítězila nad designem.
Rovněž by auto mělo být jaksi barevné, snažila jsem se to v sobě několikrát
neúspěšně potlačit, ale ta žlutá nebo zelená mi prostě ladí ke kabelce
nejlíp.
Horcí favoriti zatím jsou:
Suzuki Swift
(další) Renault Twingo
Citroen C3
Za případné návrhy a tipy předem děkuji.
18.05.2011 Katharina
P.S. od D-FENSe. A když už jste v tom, můžete klidně pomoci i mě. Specifikace:
- benzín
- to, čemu se tady říká "nižší střední třída"
- nesmí být širší nebo delší než Seat Leon II, ten se mi maximálně vejde do garáže
- více 100 koní
- nikdy ne kombi
- ne z Číny, Ruska, Mladé Boleslavi
- ne Toyotu
- 40% město, 40% mimo město, 20% dálnice
- většinou s tím jen jezdím do práce, žádná zábava, žádná relaxace, je to předmět denního užití
- kufr nehraje velkou roli
- cena zhruba 400k, když ušetříte, pošlu vám z dovolené pohled, když to bude o něco víc, tak se z toho taky nepotento.
Vypadli:
- FIAT Bravo T-Jet kvůli spotřebě, podvozku a řazení
- Alfa Romeo Giulietta kvůli motoru T-Jet a buzerantskému vnitřku
- VW Golf, protože jsem z něj otrávenej
- Ford Focus Mk. II v libovolné podobě, protože na něm příliš kchatovali kchosty
- Mazda 3, protože je hnusná jak prdel a navíc je to zamaskovaný focus
Ve hře jsou:
- Opel Astra H 1.4 Turbo ve výbavě Sport
- A-R Giulietta, když si ten vnitřek odmyslím
- Honda Civic 1.8
- Mitsu Lancer
- vzít nějaké jiné auto za 300k a koupit manželce něco hezkého
Děkuji. D-FENS