D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Ultimate bazar experience
    Vydáno 02. 12. 2012 (20880 přečtení)

    Vážení čtenáři serveru D-Fens, rád bych Vám prostřednictvím tohoto serveru popsal zkušenosti s výběrem prvního auta. Ať tento článek slouží Vám k pobavení a Vašim známým k poučení.



    Na začátku léta jsme se s přítelkyní dostali do situace, kdy využívání služeb MHD a dalších alternativních dopravců při přesunech do/z práce, ke známým atd. již nebylo možné a bylo na čase pořídit si vlastní vůz. Přítelkyni tehdy končilo stavební spoření, a tak se rozhodla část jej investovat do vlastního dopravního prostředku. V té době jsme byli oba imobilní (= půjčovali si auta od rodičů) a ani jeden z nás “do aut moc nedělal”, takže začala nekonečná doba vyhledávání informací na internetu, zjišťování pravd a polopravd od kamarádů a různých známých a prodírání se desítkami značek a stovkami modeků aut v inzerátech.

    Moje přítelkyně měla na začátku tohoto dobrodružství poměrně jasnou představu: VW Polo, max. 5 let staré, chtěla za něj dát max. 50 000,- Kč, fbenzínu a s dostupným servisem. Naši vizi jsme konzultovali s panem internetem a podle prvních informací nebyla úplně mimo. Internet se hemžil inzeráty, jedno Polo střídalo druhé, roky výroby se měnily jako pracovníci v reklamní agentuře a netrvalo dlouho, na Tipcars se jedno přítelkyni zalíbilo.

    Přítelkyni jsem navrhl alternativu koukat se spíš po individuálních inzerátech na specializovaných fórech, jelikož jsme v našem okolí neměli nikoho, kdo by podobné auto prodával. Zjistil jsem, že největší pastí je v tomto ohledu server bazos.cz, kde se většina inzerátů tváří jako inzeráty od fyzické osoby - vlastníka vozu. Až po domluvení prohlídky člověk zjistí, že stojí uprostřed pole, kde je ostnatým drátem obehnanejch pět aut, ze kterejch chčije olej i zpětnejma zrcátkama. We found it hard way. Ale zpátky k našemu příběhu.

    Přítelkyně se vypravila s naším známým - shodou okolností dopravním policistou - do jednoho bazaru u Písku na vysněné Polo, rv. 2007, údajně 70K km za cca 55 000,-, seviska. Po prvotním ohledání a testovací jízdě byly jasné dvě věci: to, že 70K km najeto rozhodně nemá a to, že při tomto nájezdu není obvyklé, aby byly rozvody a tlumiče po smrti. S bazarníkem si řekli sbohem, přítelkyně po prvním neúspěchu upadla do drobné deprese a znovu jsme začali kydat žumpu na internetu.

    V průběhu dalšího měsíce jse oba procházeli internet. Očekávání přítelkyně se také trochu změnilo: Polo nebo C3, rv do 2006, max. 70.000,-, najeto do 80k km. Našli jsme jedno, které bylo sice o 10 000,- Kč dražší, ale vypadalo docela rozumně, počet najetých kilometrů se tvářil více méně taky reálně, a tak jsme se vypravili k “bazarníkovi” z jižní Moravy. Na tuto prohlídku jsem jako spottera rekrutoval automechanika - souseda mých rodičů, kteří bydlelí shodou okolností asi 3km od bazaru.

    Přijeli jsme na okraj vesnice, kde se ve dvoře krčilo několik zaparkovaných aut pokreslených křídou. Za chvíli dorazil i bazarník - v zeleném camo nátělníku, teplácích a Crocsech. Vybavil jsem si několik článků z D-F a v duchu si zanadával. Bazarník zaskočil pro klíče, natočil Polo, pištění - proklouzl startér, a nic. Napodruhé už měl více štěstí a motor naskočil. “Je to z itálie po nějakým důchodci”, byla první informace, asi na omluvu startéru?

    Soused začal auto systematicky osahávat, chvíli na něj koukal z úhlu, chvíli zdálky, chvíli skákal po kolech, chvíli se plazil po břiše, v interiéru poodlepil, co se dalo, poklepal, co poklepat šlo. Tohle trvalo asi půl hodiny. To už bazarníkova nálada doznala znatelných změn, nejpíš proto, že vidina cashů byla čím dál vzdálenější. Možná za to mohl náš dotaz, jak je to s placením a jeho odpověď, že jako těch vosumdesát je když si to přepíšem sami, jinak že to přepisuje von a že je to pak za necelejch devade. V ten okamžik jsem postřehl poznámku o idiotovi směrem k bazarníkovi z úst mé přítelkyně a zároveň se náš soused, který až do té chvíle projevoval trochu perverzní zájem o kchár zeptal, jestli to jako může projet. Přítelkyně se nechala přesvědčit na zkušební - demonstrační jízdu okolo bazaru. Soused to projel, vystoupil, natáhl ruku a začal na prstech počítat:

    Soused: “Takže to máme: tlumič pravýho předního kola je v hajzlu, levý zadní je před smrtí. Dál, je lakovanej přední nárazník, kapota a pravý dveře. V motoru to máte na jedný straně zakytovaný a u světel trčej nějaký nezapojený dráty, který “asi z něčeho zbyly”. Takže já myslim, že je to na tu levou stranu zbořený. Dál, kdy ste na tom měnil olej a kdo na tom měnil nebo kontroloval rozvody?”

    bazarník, s mírně nepřítomným výrazem: “Jo rozvody a všechno to sou jako zkontrolovaný...”

    soused: “Jo, ale kdo vám to dělal? Sou zkontrolovaný rozvody? A co volej, kdy jste na tom měnil volej? Velkej techničák tu neni, serviska taky ne a u motoru taky není nic psaný.”

    bazarník: “Jo to mi všechno kontroloval pan Václavek, to je všechno vpohodě, s tim nic neni.” (mávnul rukou směrem přes silnici, kde byl servis s nápisem Václavek).

    soused: “Pan Václavek? No tak dobrý, to beru tak jako že to nikdo nekotroloval. Takže to sou rozvody, volej, oba tlumiče a to je jen to, co se tu našlo na místě. Jestli to chcete prodat za čtyřicet, tak to berem.”

    Bazarník se uchechtl, auto chcípnul, beze slova jsme se rozloučili a odjedli na víkend k rodičům. Po cestě jsem poděkoval sousedovi, jak za expertízu, tak za nádherný “vyndání” bazarníka, utěšil brečící přítelkyni a propadl se do mírné deprese.

    Následující pondělí. Píšu o radu D-F (ještě jednou díky). Píšu taky offroad kamarádovi M., ten sice o ničem na prodej z okolí neví, ale slíbil pomoct jak jen to půjde.

    Hledáme dál. Očekávání přítelkyně: Polo, C3 nebo Fabie, maximální cena 80 000,- Kč, rv neřeší, jen chce mít k autu kompletní historii (vyplěný velký TP a serviska, certifikát od Cebie atd). Procházíme Dasweltauto, zvažujeme využití služeb AZ Consulting. Výběr aut provázejí časté hádky.

    Do procesu se vkládá budoucí tchýně, které se zdá, že už to trvá ňák moc dlouho (tchýně koupila auto poprvé v životě před třemi lety v Porsche v CB, Polo rv2007, najeto asi 60k za cenu asi 80 nebo 90 000,- Kč, údajně tam přijelo asi dvě hodiny po tom, co se tam přišla podívat (tomu moc nevěřím); zaplatila, odjela - to jen pro představu). Tchýně radí s výběrem auta (“a co tohle, to je takový hezký, červený/modrý/zelený/stříbrný/xxx”), já vznáším protiarument (“prosimvás, přece si nebudete auto vybírat podle barvy”), tchýně kontruje (“no já bych si ho vybírala hlavně podle barvy!”). Vzdávám to, na zbytek návštěvy se zavírám v ložnici a děkuju gáje, že aspoň moje přítelkyně je normální.

    Internet time: zachovalých VW Polo s kompletní certifikací rozhodně “není jako rohlíků” a cenově rozhodně nestojí 80tis. Kč. Polo pomalu odsouváme, přítelkyni se začíná líbit C3 a kapituluje i na Fabii, která - byť se jí nelíbí - jejím účelům poslouží stejně dobře. Vybíráme Fabie a C3. Hodnotíme klady a zápory, já argumentuju cenou potencionálního servisu C3 a tím, že v podstatě v okolí nemám nikoho, kdo by o tom autě měl nějakou relevantní referenci. Vybíráme několik (4) Fabií, všechny v okolí Prahy (z toho dvě z nich sám předtím ohlídnu, stojí na bazaru blízko mé práce) a jednoho srpnového dne se scházíme u váše zmíněného známého, který nám jak pomohl s výběrem auta, tak nám poskytl zázemí u něj doma.

    S M. jsme na auta koukali na internetu, nic se nám nejevilo podezřelé. M., do té doby prozatím laik v oblasti malých osobních aut (ale profesionál a petrolhead každým coulem, držitel několika cen offroad trialu z MČR a ME, včetně té nejvyšší) nám pak ukázal svůj pozemek, na kterém v té době parkovalo 8 (slovy osm) Jeepů XJ, jeden Wrangler a XJ v trialové úpravě, rozebranej Comanche (jediný v ČR) a asi nejhezčí XJ po repasi, co v republice jezdí. Ale to už je na jiný článek. Projeli jsme se v XJ (přítelkyni se přestala líbit C3 a Fabie) a šli si na Velký den odpočinout.

    Fabie 1: Fabie bez velkého TP a servisky (proč jsme tam vůbec jezdili?), už si nepamatuju parametry, co mi ale utkvělo v paměti bylo to, že měla bílou střechu (asi je to nějaká hipsterská móda) a k tomu bílý zrcátka, a byla v oranžové barvě. Tolik k autu. Bazar upostřed pole za Prahou, trochu větší. Co se externích pondětů týče, všude byly cítit chcánky, ale doslova - jako by na to auto chodil někdo měsíc chcát. Bazarníka jsme zavolali, nechali si otevřít kapotu (nikdo z nás na auto nechtěl nijak moc sahat), kamarád M. chvíli koukal do motoru a pak nečekaně vystřelil: “Simvás, nevíte jak moc to bylo zepředu bořený?” Touhle otázkou bazarníka naprosto vykolejil, odpověděl něco ve smyslu “Erfmmm no moc ne nebo nevim”. Jedeme dál. (osobně jsem Fabií v takové barevné úpravě moc neviděl, vlastně žádnou; předpokládám, že se dělá jen v kombu střecha X zbytek karoserie, co je lakovaný navíc není košer, ale můžu se plést)

    Fabie 2, 3 (a 4): všechny tři Fábie stojí v autorizovaném bazaru v Holešovicích, u Libeňského mostu. Všechny mají servisku v různém stadiu vyplnění, všechny mají certifikát od Cebie, všechny jsou majetkem leasingovky a bazar dělá prostředníka (údajně kvůli tomu není možná sleva). Celkem jsou čtyři vedle sebe, ale vybíráme ze třech. Když už jsme v tom, necháme si všechny otevřít a natočit. Všechny jsou bývalá firemní auta, mají stejné SPZ (+1) a až na jedno i síťku mezi kufrem a sedadly. Jsme v bazaru dvě hodiny, porovnáváme mezi sebou 4 Fabie. Třikrát (!!) se nám stane, že k nám zabloudí mladý pár a ptá se M., jestli tomu trochu nerozumí a nepomohl by jim s výběrem taky. Divím se, že na to mají odvahu (ne požádat o pomoc, ale jít na vlastní pěst do bazaru).

    pár1: “..a čemu tady můžeme vlastně věřit?”

    M: “Tady? Ničemu.”

    Po důkladném ohledání a porovnání všech čtyř fabií vyřadíme první dvě nejlevnější (85k a 90k) - jedna je jedna očividně bouraná na předek, druhá do kufru. Zbývají nám dvě - každá má trochu poškrabaný dveře, stojí cca 120 000,- Kč, najeto 80 000km, rv2008. Každá má také tak trochu slepá místa v servisce, ale alespoň mají vyplněné údaje o servisu pod kapotou s počtem km, kdy byl dolejvanej olej. Nechali jsme si čas na rozmyšlenou, přeci jen se to do našeho původního rozpočtu vzdálilo více než výrazně. Následující den jsme se vydali do bazaru zakoupit poslední jmenovanou Fabii (v polovině srpna). Pak následoval klasický kolotoč - po zaplacení a jedné urgenci přišel velký TP od leasingovky, s autem se zajelo na klasický servis + evidenčka, malá fronta na úřadě, poplatek, značky, nazdar.

    Mezitím M. prodával nějaké věci z pozůstalosti, takže jsem od něj v průběhu našeho malého rodinného dramatu koupil za cca 50k Kč VW Bora 2.0l benzin, 170k Km, po kompletním servisu.

    Obě auta nám zatím slouží bez problémů.

    Na konec snad jen to nejdůležitější, jelikož pointa z tohoto článku je tak trochu “meta”:

    I kdybych byl schopen časově oběhnout s přítelkyní všechny bazary, rozhodně bych nebyl schopen auto fundovaně posoudit. V tomto jsem se v průběhu našeho hledání několikrát skutečně utvrdil. Člověk - laik - najde na internetu desítky článků, na co si při koupi auta dát pozor. Že na támdlenctý vojetý fóbii, co má na tachometru nalítáno 70 000km a má vojebanou šaltpáku a vochmatanej volant nejspíš bude něco v nepořádku. Že se stačí podívat do motoru, na barvu plechů/plastů, na to, jak doléhají dveře a voilá, rakev pozná i naprostej vohnout.

    Ne. Ne, a stokrát ne - laik na autě pozná naprosté minimum věcí, možná vůbec nic. Když mi soused - automechanik ukazoval rozdíly v lakování na karoserii, nepoznal jsem nic. Když M. našel vymlácený “ťuflíky” v bloku motoru Fobie a umně zamaskovaný kit, nebo tlakem přervaný šroubky v úchytech dveří od kufru, nikdy by mě nenapadlo se na takové místo podívat.

    Upřímně by mě docela zajímalo, jak dopadly ty manželské páry, které nás oslovily při naší anabázi výběru auta v bazaru. Možná auto vybírají doteď. Možná taky ne. Možná zamířili do áček a teď o nich TV Nova točí další díl z nekonečného seriálu lidské hlouposti.

    Původně jsem chtěl sepsat pár postřehů, co mi zůstaly při výběru auta v hlavě, nechtěl bych tu ale mystifikovat případné čtenáře, tak to nechám na téma diskuse. Na závěr snad jen pár rad ode mě:

    - výběr auta nám trval bratru 3 měsíce. Zvažte, zda na to máte tolik času, případně toto delegujte na společnosti, které se těmito úkony zabývají (toto není PR článek)

    - vyvarujte se nákupu v bazarech a pokud není zbytí, NIKDY nechoďte po bazarech sami s tím, že to máte ve voku, že máte načtenejch pět článků o výberu aut z iDnesu, jeden z Novinek, a spálit se nemůžete. Omyl. Pravděpodobnost, že v bazarech narazíte na shit, byla v mém případě 80%. A kdybych tam byl sám, teď v jednom z nich jezdí moje nejbližší.



    02.12.2012 P.



    Související články:
    Ojeté BMW (01.11.2015)
    V čem chybují bazaroví zákazníci? (22.03.2015)
    Jaké je to pracovat v autobazaru? (15.03.2015)
    X-mas bazar job 2014 (04.01.2015)
    Jak Paperfert hledal zázrak za 60 tisíc (15.06.2014)
    AAAch Synku Synku (09.05.2014)
    Prodej auta do AAA na vlastní kůži (04.05.2014)
    Autobazarní zlodějna 2k14 edition (21.04.2014)
    Ojetá drahá auta (27.10.2013)
    carFSM 1.0: Jak nakoupit opravdu dobré auto za 15 minut (22.09.2013)
    Kupujeme ojetinu – rady, doporučení (28.07.2013)
    Kupujeme auto do 20 tisíc (26.05.2013)
    Průvodce koupí ojetého vozidla 2013+ (17.02.2013)
    Výběr ojetého auta - nejčastější chyby (13.01.2013)
    Prodej automobilu v praxi (13.01.2013)
    Checkujeme AAA checklist (12.08.2012)
    Vo Passátovi f tédéíčku (24.06.2012)
    Návštěva u triple A (05.02.2012)
    Jak panu Vopičkovi Ukrajinec americké auto prodal (09.10.2011)
    Koupě auta u AAA Auto (11.09.2011)
    Smutná diskárna v Auto Diskont (26.06.2011)
    Jak jsem prodával auto v AAA Auto (20.03.2011)
    Jak jsem kupoval auto (05.09.2010)
    Liposukce autobazarních zmrdů (17.05.2010)
    AAA Plzeň experience (18.04.2010)
    EKG pro cuore sportivo (01.02.2009)
    TripleA scouting report (13.01.2009)
    Transakce s panem prasetem (15.06.2008)
    Dopis (od) AAA (23.09.2007)
    Kotouče na Škopka (29.07.2007)
    Prodáváme u TripleA (16.04.2007)
    Příběh z bazaru (25.03.2007)
    Autobazary a smlouvy (23.04.2006)
    Akce Hokus Fokus I. (16.04.2006)
    Jak koloušek auta kupoval (19.03.2006)
    Jak jsem kupoval ojeté auto (znova) (29.01.2006)
    Jak jsem koupil ojeté Volvo (16.10.2005)
    Jak jsme kupovali Focuse (18.09.2005)
    Extra zážitek s extra autem (26.08.2005)
    Newspeak autobazarních zmrdů: Reloaded (31.10.2004)
    Newspeak autobazarních zmrdů (15.08.2004)

    [Akt. známka: 1,46] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 116 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.