Nastal čas, kdy bych ctěným čtenářům a zaníceným autotesterům rád představil
to, co ve zdejších debatách kolem aut představuje jako to nejhorší, co
otiskuje vzorek pneumatik na našich kvalitních vozovkách.
Jak pravil nadpis, je to Daewoo Matiz
Prcek, 0.8l, tři válce, čtyři kola, pět dveří. Šikmooký původ.
Záměr: Tento vozík jsem si pořídil jako výsledek prostých počtů
v kombinaci s referencemi majitelů. Záměrem byl co nejnovější vůz pro převážně
dvě osoby, pro převážně městský, resp. meziměstský provoz do cca 100 km
vzdáleností. S co největší spolehlivostí a s co nejmenšími náklady na pořízení
a provoz. Za cenu do 150.000,-Kč.
Proto jsem v souladu s tuším že Rootovým návodem na práci s penězi vyškrtnul
z představ různé „výhodné ojetiny“ vyšších tříd a vydal se hrdě čelit posměškům
majitelů pořádných vozů, kteří na svých 10.000 km ročně také pořádně připlatí.
Inu někoho baví, nechat se balamutit čestným bazarníkem, že zrovna jeho
kára má najeto s bídou 70 tisíc kilometrů, řízena hodným dědečkem pouze
na trase garáž – autorizovaný servis. A pak si tento vůz každým rokem „tunit“
desítkami tisíc kč do provozuschopného stavu.
Rozhodnutí: Já se tedy vydal cestou uspokojení reálných potřeb
a našel dva roky staré, takřka nejeté (4.000 km) Daewoo Matiz s více než
stotisícovou slevou z pořizovací ceny. Ideální stav a čas vozidla ke koupi.
Překvapení: Matiz překvapuje ve dvou směrech. Zvenčí malý a dle
papírových parametrů dynamicky zcela nemožný. V reálu ne tak docela, spíše
naopak.
1. Po nasednutí nastává první překvapení, dost místa pro řidiče i pasažéry,
mimo oblasti loktů. Velmi pohodlný posaz řidiče, výborný výhled z vozidla,
dost místa pro nohy u pasažérů vzadu. Tímto je třeba pozdravit např. Fábie
i Oktávie I. Kufr malý, ale vzhledem k účelu a třídě vozidla dostačující.
2. Dynamika je také překvapující, rozjezdy z křižovatek jsou svižné,
často svižnější než u silnějších vozů. Maximálka motoru je 164 km/h do
omezovače otáček, lze ji při dobrém zajetí motoru reálně dosahovat. To
však moc neprovozuji, podvozek a řízení těmto rychlostem zrovna nehoví.
Běžné cestování rychlostmi 120 – 140 km/h je bez problému. Dokonce i předjíždění
je bez problému.Vysvětlení pro posměváčky následuje: má to jen jednu nutnost.
Je třeba myslet s předstihem a také tak řadit, či spíše podřazovat.
Spotřeba: Výše zmíněné výkony dosahuji se spotřebou do maximálních
5,6l/100km. Minimální spotřeba, kterou jsem dosáhl při dlouhé pohodové
jízdě rychlostí kolem 100km/h byla kolem 4l.
Šikmooký původ: Výbava vozu je chudičká (mlhovky, rádio, digitální
hodiny, centrál, elektrické stahování oken, imobilizér), plasty tvrdé a
šedé, volant velký a tenký, pedály měkké, řazení nepřesné, jankovitá zadní
náprava. Žabí vzhled. K tomu nelze nic dodat, prostě born in Korea, tak
jak má být….
Rudo před očima: Mnohokrát se mi stalo, že jsem v zájmu plynulé a svižné
jízdy kolem 100km/h musel předjet „špuntující“ oktávku či podobné pohybovadlo.
Tato smrtelná urážka mi pak byla oplacena s čoudem u zádě muscle caru,
za cenu ohrožení a omezení všech ostatních účastníků silničního provozu,
klidně přes horizont či do nepřehledné zatáčky.
Zpočátku mě tyto excesy omezenců dost překvapovaly, nyní vím, že je
to jen velmi zajímavý aspekt provozování Matízka. Působí jako červený hadr
na řidiče „pořádných“aut. I kdyby těmto často technickým skvostům už klepalo
šrotiště na rameno, Matize je třeba za každou cenu dojet, předjet, smazat
z povrchu zemského. Že se vleču ve své silnější káře osmdesátkou na přehledné
rovné cestě a hrabu se v nose? No a co! Když mě předjede Matiz, musím mu
to oplatit, i kdybych musel přes ten horizont ve vsi protisměrem přeletět!
A po pár kilometrech nebezpečného kalupu ovšem opět najet na svůj původní
osmdesátkový program.
Výsledovka: Nepříliš vhodné k hodně dlouhým cestám. Malé deformační
zóny. Skočná zadní náprava. Přezíravé pohledy ostatních řidičů a slečen
na chodníku.
V 50.000 km žádná závada, pouze výměna jednoho plastového víčka za 150
Kč. Spotřeba ve městě většinou 5,2l, mimo město při svižné jízdě do 4,5
-5 l, při velmi dynamické jízdě do 5,6l. Povinné ručení něco málo přes
tisíc korun. Startuje bez problému i v mínus dvaceti stupních Celsia. Velmi
solidní zůstatková cena vozu..
Sečteno a podtrženo.
Spokojenost…
Poznámka: než se spustí odsuzující palba cupující mě i Matize
do poslední molekuly, rád bych podotknul, že mám rád silné a rychlé vozy
a osobně jsem řídil desítky různých vozů od takřka všech Škodovek by VW
až po bangelovské BMW 7, VW Touareg a americké velkoobjemové koráby atd..
Ovšem finanční možnosti mi momentálně neumožňují si nějaký z vyhlédnutých
kusů zakoupit. A přiblížit se ideálu zakoupením jeho pradědy pochybného
stavu a původu za cenu podobné nebo o něco vyšší úrovně jako byl Matiz
mi připadá jako vyloženě hloupé. Radši investuji peněžní prostředky uspořené
při zakoupení a samotném provozu vozidla tak, abych si svůj ideální vůz
časem zakoupil bez nežádoucích kompromisů.
Howgh
13.11.2005 Rolf