Již skoro čtyři roky se dopravuji Mercedesem A 150, die Neue A- Klasse,
jedním z prvním, ne-li úplně prvním do Česka dovezeným vozem této generace.
Pořídil jsem si ho, okouzlen jeho designem, pohodlným výlezem pro starší
a obézní, obrovským vnitřním prostorem a celkem ucházejícícm kufrem.
Tak nějak automaticky jsem předpokládal, že vozidlo s třícípou hvězdou
bude špičkou co do spolehlivosti, životnosti a dílenského zpracování, i
když kvalita slícování interiéru už na první pohled těžko snášela srovnání
s konkurenty z Wolfsburgu i Boleslavi....
K popisu vozu celkem stručně – 1,5 litrový benzíňák není úplná raketa
a každý pasažér nad počet jedna je znát, nicméně přežít se s tím dá a dovoluje
i trvalou jízdu rychlostí cca 180 km/h...ne že by teda byl nějak extrémně
spořivý...Nicméně dobře odhlučněn je spíš plusem tohoto vozu. Fenomenální
jsou jízdní vlastnosti – švábští soudruzi se evidentně z krachu při losím
testu předchozí generace silně poučili a auto sedí na silnici jako přibité,
i podstatně nižší a sportovněji se tvářící vozy mohou jen a jen závidět...Bohužel
je tento plus vykoupen extrémní tvrdostí povozku, takže o pohodlí se na
českých cestách rozhodně mluvit nedá a zejména cestující vzadu si dost
stěžují na nakopnuté ledviny...
Podstatně horší jsou brzdy, jednak s autem mají plné ruce práce, jednak
(aspoň u popisovaného exempláře) mají výrazně silnější záběr při druhém
sešlápnutí, aniž by byly zavzdušněny...Taky řazení má daleko blíž k Peugeotu
než německé preciznosti. O exteriéru už byla řeč, prostě nádhera ze všech
stran, má to švih, není to ta německá zkostnatělá bytelnost a solidnost
a přesto je to mercedes...předznamenal novou linii a všecno, co v jejím
duchu přišlo po něm, už na něj nemá...
Interiér je podstatně rozporuplnější...design OK, ergonomie vynikající
( s výjimkou neskutečně debilní tradiční centrální páky pod volantem ovládající
všechno, kdy každé přepnutí stěračů vyžaduje sejmutí ruky z volantu), výhled
super, vzadu místa, že by i majitel dvojky oktávie nepohrdl. Slušná muzika,
velmi dobré ovládání rádia na volantu a naprosto dokonalé propojení a ovládání
handsfree...
Horší je to s výběrem materiálů, každý dotek ne úplně čistou rukou zanechá
nesmazatelnou stopu na dveřích, tragické je ovšem dílenské zpracování,
neklamně odkazující na zemi původu někam hodně na střední východ....slícování
dílů palubky ujde, slícování čehokoliv ostatního tragédie, kvalita plastů
a zejména jejich upevnění snese srovnání se stodvácou blahé paměti, každou
chvíli něco z plastu odpadne (zejména u madla rolety kufru, které se rozpadá
na dva kusy při každém zatažení, to nasere...) Zavírání dveří žádná sláva,
zvuk a potřebná síla (abych zůstal u srovnání se škodovkou) se blíží spíš
favoritovi než oktávii II...
Kufr vzhledem k délce vozu docela ujde už v základu, výborná je volba
dvou úrovní dna (jedna pro větší objem, druhá pro vytvoření roviny při
sklopených sedačkách), ovšem vyžaduje to nouzovou rezervu, jinak je to
na prd... Roleta i dno v jakémkoliv stavu jsou solidním zdrojem pazvuků,
postranní schránky jsou z plastu tak solidního, že sprej na okna v zatáčce
je spolehlivě vyboulí až k otevření a vysypání...moc fajn, když se to stane
třeba s lakovou tužkou v okamžiku převozu těžšího nákupu...Vynikající vychytávkou
je možnost vyjmutí předního sedadla i sklopení předního opěradla vpřed
do roviny, takže mercedes, jsa kratší než fabia, bez problémů odvozil z Ikey
naplocho celý byt...Na druhé straně řešení aretace sklopeného sedadla vyskočením
červeného čudlíku vpřed při ležící sedačce nutně vede k tomu, že při vracení
do původní polohy se čudlík a) odlomí, b) rozdrtí, c) obojí včetně prstů
vracejícího...
Pazvuky jsou dominantním zdrojem hluku tohoto vozu, s přibývajícími léty
se přidává zajímavé povrzávání až praskání ze zadní nápravy, které jsem
kdysi u kamarádovy uralte omegy identifikoval jako prasklou karosérii...nicméně
autorizovaný servis nenašel nic, takže holt tam nic není...
Co do spolehlivosti jsme zde cca na úrovni felicie (té z devadesátých
let). Co chvíli svítící kontrolka poruchy na motoru vede k opakovaným návštěvám
servisu s diagnózami typu „Hlásí nám to díru v sání“, dojezd na tři válce
(kabel ke svíčce), nespínající větrák, opakovaně vytlučené tlumiče po 10 000
km, těsnění okna zalézající do žlábku při jeho zavření, pískající hřídel
stěračů dohánějící při prudším dešti k šílenství, displej na palubní desce
jehož údaje postupně mizejí při zahřívání (takže v létě nebo při topení
na okna se s ním moc počítat nedá) zcela kreténsky umístěných kontrolek
mlhovek u spínače vlevo při zemi, což už mne stálo několi pokut horlivých
policistů (výjimečně majících pravdu, sám tyhle omlhovkované debily nesnáším),
to všecho jsou atributy zcela průměrného auta, řekněme Dacie Logan, Renaultu
(jakéhokoliv) nebo dejme tomu i toho VW group, ale tak nějak jsem čekal,
že třícípá hvězda se právě tím, že to nezná, bude odlišovat...
Ovšem dvě skutečné lahůdky si nechávám na konec...První je lahůdkové
ovládání elektrického plynu skokem, takže při posunu na jedničku auto předvádí
elegantní přískoky a svého pána jako kreténa, který ještě minulý týden
podplácel zkušebního komisaře.
Druhá, nejzávažnější a nejšílenější, je neskutečná vůle v diferenciálu
u pětistupňové převodovky. Od samého začátku jsem reklamoval neidentifikovatelnou
vůli v zavěšení kol projevující se ránou při rozjezdu, sundání nohy z plynu
nebo přeřazení. Odborníci (uvozovky jsem si ušetřil) mne několikrát poslali
do hajzlu a došlo to až tak daleko, že jsme se s techniky Dekry radili,
jak auto reklamovat a vrátit. Technici Dekry ovšem na rozdíl od techniků
z Mercedesu viděli, slyšeli a cítili...takže jsme se dopracovali ke zjištění,
že prostě v diferáku je vůle větší než malá, nicméně reklamovat se to nedá,
neb nikde není zákonem stanoveno, jaká být má...a že to je prostě konstrukční
vlastnost pětikvaltu a šestikvalt že to nedělá. Půjčil jsem si pár předváděček
a vopravdu, dělají to všechny...tato konstruční vlastnost se samozřejmě
s přibývajícími kilometry nezlepšuje a v kombinaci s jemným dávkováním plynu
lze dosáhnout neuvěřitelného dojmu z jízdy... Docela bych chtěl být muškou
jenom zlatou, až si do tohohle auta jednou sedne potenciání kupec v AAA
Auto a poprvé se s tím rozjede..to snad musí poznat i kindrzmrd při výkupu...
Sečteno, podtrženo – těším se, až se tohohle auta a všech trablů s ním
spojených za pár měsíců zbavím. Ale na druhou stranu mi bude chybět těch
pár obrovských plusů, které mu konstruktéři vdechli (diferák a plyn doufám
outsourcovali). Málokde se člověk sveze s autem, které tak dokonale drží
na cestě, a neznám auto, které by zaparkovalo na místě menším než fabie
a uvnitř byla větší oktávie...Člověk si holt zvykne a kdyby se to soudruzi
šli naučit vyrábět k VW, nemělo by to chybu...takhle...radši díky, třícípá
hvězdo, kvalita vypadá fakt jinak.
01.09.2008 Slim