Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
BMW E30 320i
Vydáno 24. 02. 2013 (12963 přečtení)
Rád bych se podělil o dojmy a zkušenosti s mým "novým"
vozidlem BMW E30, které jsem bez uronění slzy vyměnil za octavii 2 fdýslu,
nekombajnu, nemetle, nahlínách v plný palbě (viz. recenze na tomto serveru).
Nejdříve bych začal tím, co mne k této záměně vedlo.
Hlavním důvodem byla
nepotřeba již jezdit tak často na dlouhé cesty a tudíž z ekonomického hlediska
se mi nevyplatilo takové auto držet, ač do doby než jsem se ho vzdal, neprojevily
se na něm žádné vážné závady, ale všeho do času... Dalším důvodem bylo,
že jsem si Octavii nikdy moc neoblíbil, stejně jako kdysi Mondeo a další
auta čistě spotřební, které prosté nedokáží nadchnout a potěšit. Rovněž
mi chyběl zadní náhon, bez kterého je jakékoliv vozidlo pro mne pouze poloviční
– a čisté užitkové.
Jak jsem se dostal k takovému výběru. Primárně jsem chtěl auto se zadním
náhonem, což přináší kýžený fun factor. Pokud možno spolehlivé s poměrně
levnými náhradními díly. Dále pak byl požadavek i na estetickou stránku
a historické hodnoty. Tato kritéria vyloučila skoro vše kromě mercedesu
a BMW – kupodivu… Nejvíce se moje ideje shodovaly s již dávno oblíbeným
a za každých okolnosti hezkým a charakterním BMW E30. Po nějaké době hledání
jsem jedno našel, které se alespoň blížilo stavu, jaký bych si představoval.
Nezdá se, ale to je asi největší problém. Naprostá většina relativně provozuschopných
kusů je zprzněna lepším či horším (spíše horším) tuningem, jsou “vylítané”
a špatně udržované. Nejtěžší je asi najít verzi coupe a cabrio v alespoň
trochu přijatelném stavu, což se mi bohužel nepovedlo. Naproti tomu je
verze touring velice častá a téměř bezcenná i když v tomto ohledu většinou
dobře zachovalá. I ubral jsem se střední cestou a koupil saloon (4dr.).
Něco o vozidle. Našel jsem ho na inzerát soukromé osoby (kupodivu),
a po přijetí na místo jsem jej nasel přesně v takovém stavu, jak bylo v
inzerátu uvedeno (opět kupodivu). Zachovalé zevnitř i zvenku tak, jak se
na 24let starý vůz dá očekávat a bez jakékoliv známky tuningu. Ometli jsme
pavučiny (zvenku) a vytáhli bavoráka doslova z kopřiv. Odtahovku jsem měl
v záloze. Inu pan majitel říkal, že auto už déle nepoužívá, protože má
pár jiných (pohledem na zahradu potvrzeno) a do tohoto už nemíní vice investovat
čas a peníze. Rovněž mě varoval před hučícím diferenciálem, spíše by mě
překvapilo, kdyby nehučel, a vzhledem k tomu že mi to řekl předem, dalo
se usuzovat na fér jednáni. Tušil jsem, že to ani v nejbližších dnech nebudu
moct ověřit, ale proč by lhal. Avšak jaké bylo mé překvapení, když majitel
donesl baterii, vložil ji do vozidla a po odblokování alarmu (OMG) a prvním
otočením klíčku motor naskočil. Rovněž jsme dolili vodu do chladiče a zkontrolovali
olej, kterého bylo ještě dost a bez zjevných vad. Ano, byly tam jakési
projevy nerovnoměrnosti chodu a oblak hustého dýmu z výfuku, ale po pár
sekundách se obojí velice zmírnilo a po zahřátí motor přestal kouřit zcela.
Diferenciál byl opravdu hlučný... Bez problému jsem s tímto vozem dojel
až domů (asi 50 km) a to dokonce bez citelně znatelné vadě na podvozku,
brzdách a řízení – a to jsem opravdu nečekal už vůbec. Vozidlo je po druhém
majiteli, kdy tento člověk je majitelem od roku 1993 a podle toho i vozidlo
vypadá. Vyrobeno bylo v roce 1989.
Trocha techniky: jedná se o verzi E30 saloon 320i – 2.0l řadový 6ti
válec 12 se ventily, vícebodovým vstřikem a katalyzátorem o teoretické
síle 129k, drive-by-wire. Motor není nic moc, do obrátek je ho třeba trošku
nutit, celkově je poněkud mdlý a sežere víc než by měl dle tech. Specifikace,
ale žádná tragédie u tak starého motoru to taky není – dnes by to už asi
neobstálo. Barva je originál Delfin greu metalíza, s originál hlinama 15”
bez klímy ale s el. ovládaným střešním oknem, stejně tak stahovaní předních
oken a nastavovaní zrcátek, el. anténou a dálkovým centrálním zamykáním.
Bez elektronických gay blbinek jako jsou ESP, ABS, kontrola trakce, airbagy,
hlídaní jízdy v pruzích, brzdové a parkovací asistenty aj. - a světe div
se, po zhruba 7mi měsících jsem stále naživu. Zato je tento vůz vybaven
jakýmsi panelem sdružující varovné kontrolky funkčnosti některých žárovek,
hladiny oleje aj. Němečtí inženýři došli tak daleko, ze tento panel kontrolek
má tlačítko které zkontroluje (rozsvítí) kontrolky, takže kontrola kontrolek
– toto udělátko mě opravdu fascinuje.
Podívejme se ještě na interiér a exteriér. Čalounění je klasické látkové
tmavěmodro - šedé kdy sedačka spolujezdce je mírně prošoupaná, plasty na
palubovce a ve dveřích jsou černé a kupodivu většinou měkké – příjemné
na pohled i na omak – za na jeden který je mírně natržený, ve velmi dobrém
stavu, řekl bych snad až netknuté – ne jako ty šedožluté vysluněné co můžeme
vidět u podstatně modernějších vozů. Ostatní plasty jsou normální tvrdky
rovněž velice zachovalé, u dveří řidiče trochu polámané, opět žádná tragédie.
Co se týče plechařiny, kupodivu taky žádná bez velkých problémů, mírně
chycené lemy zadních blatníků a prahy. Rovněž zcela očekávané. Dále pak
vyrezlá díra u baterky a u levého zadního vnitřního podběhu do kufru, dále
pak utržená anténa myčkou. Vozidlo prošlo před pár lety vnějším celolakem.
Nikde jsem nenašel známky nehody, a nebyl jsem tedy tímto v rozporu s majitelem.
Ve vozidle je zamontováno Alpine audio (6x repro, 1x zesilovač). Na požádaní
mi majitel vydal i staré originální rádio. K vozidlu je kompletní sada
klíčů a vyplněná (!!!) servisní knížka + návody k obsluze.
Doma. Provedl jsem zběžnou kontrolu závad zjištěných při jízdě, kdy
vozidlo vykazovalo tyto nedostatky: menší vůle v řízení a mírné kopaní
do volantu, trochu se trese při přejezdu příčných nerovností a trochu déle
mu trvá, než se z toho vzpamatuje, tupé rány zpod zadní části vozu, hučící
diferenciál. Rozvodový řemen je na tom ještě taky dobře – což nechápu,
stejně tak ona “běžně” odcházející viskóza, olej nesmrděl benzinem nebo
spáleninou, a nebylo ani stopy po kondenzátu, rovněž barva byla celkem
přijatelná – takže jsem jen trochu dolil. Chladicí kapalinu jsem doplnil
po jízdě koncertovanou nemrzkou. Jo vím, že je to prasárna, ale vysvětleni
najdete níže.
Tupé rány zespodu mělo na svědomí uložení výfuku, kde střední a zadní
pryžová spona zcela chyběla. Opraveno. Vůle v řízení a jeho mírné vibrace
vyřešeny novými pneu a jejich správným dohuštěním, stejně jako seřízením
geometrie – stále ponecháno na starých čepech, které nevykazovaly ani minimální
vůli – proto bylo možné seřídit geometrii. Předchozí pneumatiky byly nicméně
sjeté poměrně rovnoměrné. Rovněž až na to bude čas, je třeba vyměnit táhla
stabilizátoru. Vůle v zavěšeni kol na obou nápravách prakticky neexistuje,
zvláště když mnoho částí a zejména pak pryžových vypadá, že je snad ještě
opravdu z fabriky. Vzhledem k tomu že k autu jsou veškeré doklady a servisy
i z posledních let, dá se tomu věřit. Dále potřebovaly seřídit světla,
jeden seřizovací šroub je poškozen – opraveno. Vysvícené žárovky v předních
světlometech (H1 + H1) – vloženy nové. Zakoupen a vložen K&N vzduchový
filtr, nové svíčky (ty které tam OPRAVDU mají být a ne ty které se tam
běžně dávají) a seřídil jsem ventilové vůle. Slyšitelný a citelný rozdíl
v chodu motoru. Nervozita na nerovnostech ukazuje na tlumice a rovněž vymačkané
zadní pružiny.
V průběhu používaní došlo k postupně se zhoršujícímu efektu dušení při
rozjezdu a při vyřazení rychlosti na neutrál, kdy otáčky padají na chvíli
příliš dolů. Zde je zjevně na vine přepouštěcí ventil, který by mělo být
možné vyčistit, pokud ne, dám tam nový. Praskla leva zadní brzdová trubka
– kupodivu ne kvůli korozi, ale “uklepala se” díky chybějícímu držáku na
nápravě – opraveno. Jen dodám, že všechny spoje bylo možno bez problémů
povolit. Dále pak zlobí palubní přístroje, občas se vypne tachometr a palivoměr.
Zakoupena nová přístrojovka. Když už jsem byl uvnitř, vyměnil jsem I ty
popraskané plasty. Dále pak prasklo jedno vlákno v brzdové žárovce. Tím
bych s výčtem závad do dnešního dne se projevených skončil. Rovněž jsem
zakoupil novou el. teleskopickou anténu (uffff – to bylo celkem drahé).
Co mám připraveno a čeká na opravu/výměnu. Diferenciál koupen na eBay
– mnou zrekonstruovaný – jen je třeba vyměnit za starý + komplet nové šrouby
– místo imbusů na poloosy zakoupeny originál torxy, nové potahy sedadel,
nove některé brzdové trubky (v blízké budoucnosti vyměním komplet brzdový
systém), nove ložiska kol (i když prozatím netřeba) a nové ložisko hnací
hřídele – vzhledem k tomu že už budu dělat ten diferenciál, tohle tam rovnou
taky zamontuju. Nový palivový filtr. Zakoupeny nové tlumiče, cekám ještě
na pružiny – a když se už budu vrtat v podvozku, vyměním asi i ty čepy
a pryžové uložení náprav. A teď to hlavní. Mám náhradní zánovní motor (všechny
vahadla jsou BMW, ne FEBI), mnou zrekonstruovaný stejného typu s novou
spojkou, který ceká na to, až ten starý klekne, a stále se ne a ne dočkat.
Samozřejmě nový motor bude s novou rozvodovou sadou. Dále pak připravuji
podstatně lepší a modernější motor pocházející E30 325i – profilované pisty,
vetší ventily a modernější typ hlavy - který mam sice zakoupen, ale ještě
jsem se k práci na něm nedostal. Navíc je toho při montáži 2,5l třeba zaměnit
trochu vice (diff, ecu, kardan), a to není prozatím na pořadu dne. Pokud
je to možné, kupuji všechny díly v BMW anebo originální leč použité kde
se dá, protože jednoho dne to bude veterán.
Závěrem by se dalo říci, že toto vozidlo je schopno každodenního užití,
tak jak je využíváno nyní, avšak jen pro nadšence kteří si poradí s opravami
sami. Celkově soudím, že vůz slouží nad očekávaní dobře, až z toho nemam
dobrý pocit vzhledem k tomu jak se k němu chovám. Rád bych jednou viděl,
jak po 24 letech provozu slouží auta vyráběna dnes a pokud takové bude
existovat, tak v jakém stavu a po kolikáté výměně klíčových částí vozidla.
Dalo by se namítat ze dnešní vozy najezdí daleko více kilometrů než vozy
před 24 lety, na druhou stranu by tento rozdíl měl být eliminován dnes
běžně dostupnými materiály a technologiemi které tehdy nebyly běžně k dispozici.
Zde si ještě neodpustím rýpnout do současných produkcí některých nejmenovaných
automobilek (škoda – malé „š“ úmysl či překlep?), kdy záměrně provádějí
jakýsi downgrade spojený s kchatováním kostů a npř. se chystají montovat
zadní tuhé nápravy i na větší vozidla, protože jsou levnější a lehčí. Možná
také přijdou s ideou, že stačí jen jeden brzdový kotouč dopředu a jeden
buben dozadu – vždyť to bude taky levnější a lehčí. S emisemi a spotřebou
nebude tak horké, kdy díky regulacím automobilky nevyvíjí ani tolik lepší
motory aj. ale věnují své nemalé úsilí tyto ujeté regulace ochcat. Mimochodem
se mi ještě nestalo, že by vůz samovolně zrychloval, a i kdyby, jsem připraven
v takové situaci sešlápnout brzdový pedál, což ne vždy lidi napadne, pokud
chtějí zastavit.
Ještě bych si dovolil jednu poznámku. Jelikož jsem k mému velikému nadšení
zván jako poradce při výběru automobilů, předevčírem (21.2.13) jsem asistoval
při kontrole kandidátů vozů vyvolených k zakoupení. Jednou se jednalo o
Astru 03 a podruhé o Fiestu 04. K fiestě jsem vůbec nebyl ochoten jet, protože
už podle foto to byl dezolát a o astře jsem valné mínění taky neměl – což
se potvrdilo asi 5 minut poté, co na ní mé oko spočinulo. Po hledání „něčeho“
jiného a díky doceněné snaze vybírat z trochu jiné části segmentu trhu,
jsem našel několik vhodných kandidátů. Naštěstí páníček nebyl moc vybíravý
a jediný preferovaný požadavek byl 3dv. Nebo coupe. I našel jsem mu jednu
Hondu Civic 1,6 coupé rok 01 najeto 105tis. Hned po přijetí na místo bylo
jasné že bude v poho. 2. Majitel, planý servis doložený potvrzeným výpisem
z Hondy, veškeré servisní doklady, klíče a manuály. Po testovací jízdě jsem
známému známého řekl ať vysolí peníze, vezme káru a ujíždí, než si ten
pán prodej rozmyslí – protože z toho byl evidentně naměkko a jako důchodce
si nemohl dovolit držet dvě auta – a jedno z nich sportovnější 2dr. coupé.
Řídil jsem ho cestou zpět a nedovedu si představit koupit něco lepšího
za nějakých 55tis. Tomu auto nebylo prostě co vytknout. Nový majitel si
ho rovněž hned velice oblíbil. Ano vím že to zní jako naprosto běžná naivní
říkanka autobazarníka, ale prostě někdy má člověk zprdele kliku a narazí
na takový vůz a člověka. Celé to podtrhuje ověřený fakt, že loni investoval
majitel do nového originálního výfukového potrubí od motoru až k poslední
části (ano, vč. katalyzátoru) kdy cena výměny je velice podobná prodejní
ceně vozu…
Všem kdo věří že auto je i pro zábavu a ne jen spotřební zboží, a že
po sešlápnutí plynového pedálu by měl vůz okamžitě zrychlovat za příjemného
vrnění motoru ZDAR!
23.02.2013 B_B_Lobo
|
|