D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Repre$e.com 2 - "Bezpečná" města
    Vydáno 27. 01. 2008 (14821 přečtení)

    V minulém dílu seriálu Repre$e.com jsme se zabývali otázkou přeměny buzerační legislativy na peníze. Byla to úvaha spíše teoretická, ačkoli ne nereálná.

    Nyní se přidržíme toho, co se již nyní děje, totiž buzerování řidičů za účelem zisku soukromých subjektů.

    Systém

    Společnost Czech Radar a.s. se sídlem v Praze nabízí obcím na první pohled zajímavou příležitost. Funguje to takto: Obec si od Czech Radar a.s. (dále CzR) pronajme buzerační stroj, totiž stacionární radar. Radar zůstává ve vlastnictví společnosti, meření s ním ale provádí příslušná obecní nebo městská policie. Nelze tedy zpochybnit měření  pro jeho protiprávnost - soukromá firma neměří. Je naplněna litera zákona, protože měření "provádí" obecní policie, ta má ovšem nad ním pouze minimální kontrolu, protože software a hardware dodal CzR, CzR se rovněž podílel na výběru umístění a obecní policie jen zařízení zapíná a vypíná, filtruje, předvolává a pokutuje. Radnice platí CzR pronájem (1.000-10.000 Kč měsíčně za jedno zařízení) a provizi z pokut (40-70% z vybraných pokut).

    Aby obce mohly buzerování svých občanů náležitě opentlit propagandou, vysvětlit vohnoutům, že buzerační budka je vlastně pro ně a jejich bezpečnost, byl stvořen tzv. Projekt Bezpečná města. Příslušné internetové stránky ukazují na praktických případech, jak bezohlední řidiči terorizují své okolí a nabízí východisko, kterým je vždy nakoupení buzerware od Czech Radar a.s.

    Pro zajímavost, kalkulace.

    Kdyby měřící prostředek zjistil každých pět minut jeden přestupek překročení rychlosti o méně než 20km/h, pak:
    - za den je provedeno 288 pozitivních měření
    - úřady předvolávají jen ty řidiče, kde je zřetelná tvář. Těchto případů je asi 80% (řidiči praktikují jako protiopatření zakrytí obličeje rukou, sluneční clonou apod., ty fotky také za mnoho nestojí) - máme tedy 230 trestatelných přestupků
    - z těchto 230 případů je třeba zhruba každého třicátého "omilostnit" - korupce na magistrátech, místní VIP apod. Z neoficiálních kruhů mám informaci, že známí, známých známí a jejich známí mají za následek až 25% amnestii, ale moc tomu nevěřím
    - zbývá 222 případů
    - proti 50% vlastníků vozidel se nepodaří úřadům získat důkazy, že auto skutečně řídili (v médiích se to nazývá "problém osoby blízké" - reálně se povede potrestat asi 40-70% řidičů podle míry sráčovitosti populace v místě a z toho plynoucí ochoty se s městskou policií vůbec o něčem podobném bavit
    - potrestáno pokutou Kč 2.500,- a připsáním bodů bude 111 řidičů denně
    - vybere se 277.500 Kč na pokutách (za den), 8.325.000 Kč za měsíc
    - CzR získá za měsíc zhruba 5 mil. Kč. Návratnost vložené investice je zhruba dva týdny.
    - obec získá výběrem dodatečné daně Kč 3.322.000 měsíčně
    - obec však, narozdíl od CzR, musí vyplatit svým lidem mzdy, zaplatit pojištění apod. a v neposlední řadě, nést náklady ze zhoršených vztahů a snížené akceptace městských zastupitelstev obyvateli. Například občan, který udržoval městský trávník před svým domem na vlastní náklady, ho pod dojmem městské buzerace udržovat přestane, takže údržbu bude po čase muset zaplatit město. Nemyslím si, že by to pro obce bylo extra výhodné, nehledně na to, že výtěžnost časem klesá. Je běžné, že obce uvádějí podstatně nižší částky, které vybraly na pokutách, aby neznechutily občany, stejně tak se všeobecně mlčí o té provizi z pokut pro Czech Radar.

    Možná se nyní ptáte, proč tedy radnice na tenhle projekt přistupují, když není až tak supervýhodný. Inu proč. Protože Czech Radar má, slušně řečeno, silný motivační potenciál. A to nejen k obci, ale i směrem k policiím.

    Praktickým důsledkem projektu "Bezpečná" města je, že:

    1. "Radary" v rámci projektu "Bezpečná" města jsou často umisťovány na místa nikoli nebezpečná, ale tam, kde je záruka maximálního profitu. Na kritických místech totiž většina řidičů zpomaluje sama od sebe a klesla by ziskovost.
    2. Pokuty jsou automaticky udělovány na horní hranici sazby, aby se projekt ekonomicky rychleji zhodnotil

    Propaganda

    Firmu vlastní skupina podnikatelů ze severní Moravy, která provozuje finanční a developerské firmy. Sledují finanční zájem. Představě o tom, že představitelům firmy leží bezpečnost na silnicích tolik na srdci, že poskytují obcím výhodné a levné řešení pro zjednání pořádku na silnicích, je velice naivní.

    Od jiných subjektů působících na trhu odlišuje Czech Radar neobyčejně udatná propaganda představovaná projektem zvaným "Bezpečná města". Radnice se tím pak obhajují - je pro ně přijatelnější říci "naše město se připojilo k projektu Bezpečná města", než "budeme vás buzerovat kvůli překročení rychlosti na opuštěném vlečkovém přejezdu, aby se naši přátelé ze soukromé firmy napakovali". Realita je však taková, že radnice zpravidla vliv "radaru" na bezpečnost provozu v daném místě nijak nevyhodnocují a argumentují tím, že jim žádný zákon neukládá povinnost něco takového provádět. Takto prováděný projekt "Bezpečná města" tedy není ničím jiným, než nástrojem na výběr skryté daně.

    Zde máte dokonce možnost pomoci Czech Radar a.s. s výběrem bonitních lokalit.

    Technika

    Czech Radar je personálně propojen se společností KPM Group a ta je dovozcem "radarů" německé firmy Robott Visual Systems, nejvíce se rozšířil model Traffistar 340. Nejedná se o radar, ale o kombinaci pasivního měřiče a kamery, v cizině známou jako GATSO. Tzn. v rámci projektu "Bezpečná města" najdete téměř výhradně tato zařízení. Je to pasívní systém s třemi piezoelementy umístěnými metr od sebe v asfaltovém povrchu komunikace, pracující na základě výpočtu rychlosti vozidla ze známé vzdálenosti mezi piezoelementy a času. Toto uspořádání mu dovolí provést v úseku 2m dvě měření rychlosti, výsledná hodnota je jejich průměr. Tolerance zařízení je 1km/h do 100km/h a 1% nad 100km/h. Pořízení snímku následuje asi 3m za posledním piezosenzorem. Při umístění zařízení v křižovatce je možné zjišťovat průjezd na červenou připojením semaforů na externí vstup zařízení. Zařízení má vestavěnou kameru s bleskem a pořizuje zpředu černobílé fotky vozidla a řidiče, ty jsou zpravidla elektronicky předávány na sběrné místo, ručně tříděny a na jejich základě jsou vystavovány hlášení o přestupku. Součástí balíku buzeračních služeb je dodání komunikačního zařízení na vzdálený přenos dat a programu na správu získaných snímků. Podle některých informací CzR vstupuje do vztahu jako zpracovatel dat a generuje oznámení přestupku, se kterými  pak pracují městské úřady. Podle jiných informací je součástí programu na automatické zpracování přestupků databáze se seznamem výjimek, kam se zadávají RZ vozidel, kterých se bodový systém nedotýká (vozidla politiků, radních, klientů, VIPs, těch, co zaplatí apod.).

    Zvenčí vypadá zařízení jako ptačí budka se dvěma otvory šedé nebo khaki barvy. Budky jsou umisťovány až s dojemnou snahou o maximálně skryté měření. Žádosti občanů o umístění různých informačních prostředků okolo "rychlostních pastí" bývají zamítány s tím, že žádný zákon neukládá obci takovou povinnost, čímž je opět důsledně popírán deklarovaný účel projektu "Bezpečná města".

    Taktika aneb jak na ně

    Před změřením

    Speedtrap Traffistar umí měřit v různých směrech, ale ne v obou najednou. Obvykle měří pouze ve směru, kdy vozidlo přijíždí směrem k objektivu, aby bylo možno získat fotografii s tváří řidiče a ulehčit dokazování. V opačném směru si s ním nemusíte dělat starosti.
    Speedtrap Traffistar umí sice měřit ve více souběžných pruzích najednou, ale pokud má jen jednu kameru, je hodnota získaného důkazu sporná, protože na získané fotografii bude vidět dvě nebo několik aut.
    Traffistar měří jen v tom místě, kde má snímací elementy, za příznivé situace je tedy lze objet a měření zcela ignorovat.
    Obecní úřady zpravidla nepředvolávají provinilce, jejichž tvář je nerozeznatelná. U některých aut dobře funguje spuštěná sluneční clona. Můžete si také nasadit brýle nebo masku Spidermana.
    Použití GPS navigace v odhalování buzerprostředků se budeme věnovat v separátním článku.
    Detektor radaru je, vzhledem k pasivnímu pojetí Traffistaru, neúčinný.

    A při předvolání:

    Obecní policie notoricky zneužívají své pravomoci a předvolávají občany k podání vysvětlení podle §11, odst. 1 zákona č.553/1991 Sb., o obecní policii, k tomu jim nevzniká ze zákona právo. Trvejte na tom, abyste byli předvoláni podle správného paragrafu.
    Úředníci často ignorují povinnost předvolaného poučit o jeho právech. Je dobré nechat celý akt podání vysvětlení proběhnout a až na samém konci do úředního záznamu dopsat, že neproběhlo poučení podle příslušného paragrafu, protože pak vás úředník musí buď předvolat znova, anebo celý případ zahodí.
    Ze zákona máte právo nevypovídat. To jsme tu již široce diskutovali v rámci seriálu FSM.
    A také, podobně jako úředníkům neukládá žádný zákon vyhodnocovat přínos toho, co si za vaše peníze koupili, vy nemáte ze zákonna povinnost chovat se při předvolání mile ani příjemně. Úředník je tvor líný a když narazí na umanutý odpor spojený s asertivitou až arogancí, raději shodí záznam o přestupku ze stolu, než by zbytečně snášel vaše drsné zacházení. Za dveřmi stojí padesát vohnoutů, kteří mu ještě rádi vlezou do prdele, aby dostali o pětistovku menší pokutu, tak proč by trpěl s vámi. Nemáte co pokazit, protože v případě "Bezpečných měst" budou beztak pokuty na horní hranici - můžete tedy nasírat úředníky, jak budete chtít.

    Případové studie

    Měcholupy u Nepomuku. Svého času mě zajímala buzerbudka v Měcholupech. "Radar" stojí na konci obce umístěné na rovném, asi dva kilometry dlouhém úseku silnice I/20 mezi Plzní a Nepomukem. Zařízení je umístěno na konci obce a  za ním není žádná obydlená zástavba.

    Mělník: Projekt "Bezpečná města" v Mělníku na Starém Spořilově se vyznačuje tím, že podle slov jeho zřizovatelů o bezpečnost nešlo. Prý bylo účelem zklidnit provoz v okolí železničního přejezdu, který je ovšem opuštěný a vlak po něm dvacet let nejel. Podle neoficiálních zpráv bydlí v okolí přejezdu nějaká privilegovaná občanka, která si toto opatření vymohla. Provize CzR je 60% z vybraných pokut. Další specifikum mělnických "Bezpečných měst" byla jejich nezákonnost - radar zakrýval dopravní značku "Železniční přejezd" a městský úřad postrádal potřebná povolení k umístění radaru. V Mělníku dostala "Bezpečná města" pořádně přes pazoury. Výsledkem rozsáhlých protestů bylo, že se obec Mělník rozhodla umístit před radar varovnou tabuli. Není vyloučeno, že někdo bude v souvislosti s tímto projektem vyšetřován pro trestný čin, přestupek nebo správní delikt.

    České Budějovice: Město České Budějovice se rozhodlo spasit občany buzerační kampaní v podobě deseti radarů od Czech Radar a.s., namontovaných v křižovatkách. O jejich ziskovosti a volbě jejich umístění mám pochybnosti. Instalace je plánována na duben 2008. Je jen otázkou důvtipu místních, jak se s nimi vypořádají. Příznivci Popelové a Thomy mohou tento buzerační program chápat jako první hmatatelný benefit z jejich volby, zejména jsem zvědavý na propracovaný systém lokálních výjimek, který v Thomadorfu vznikne (autobusy, taxíkáři, místní VIPs). O výši provize CzR se mlčí.

    Fjúčr

    V žádném z míst, kde byl radar od Czech Radar instalován, nebylo doloženo zlepšení bezpečnosti, snížení počtu nehod, zmírnění jejich následků. Možná k němu došlo, možná ne, ale především to nikoho nezajímá. Primární je vybírat peníze.

    Budoucnost podnikatelského záměru firmy Czech Radar a.s. přesto nevidím v růžových barvách. Vzhledem k dobré odhalitelnosti jejich buzerprostředků se stanou primárně prostředkem dodatečného zdanění vohnoutů, kteří se neumějí bránit šikaně úřadů nebo nečiní nezbytná elektronická protiopatření. V nedávné době padl rozsudek, který Czech Radar dále zkomplikuje práci. My se můžeme zamyslet, z jaké strany se asi ozývá volání po "zrušení" osoby blízké nebo kdo má tak intenzívní zájem na měření rychlosti soukromými subjekty - v obou případech by došlo k maximalizaci zisku Czech Radar a.s.

    Na závěr si poněkud netradičně můžete zahrát hru. Fire je klávesa Space. Moje skóre je 876. Have fun.


    26.1.2008 D-FENS



    [Akt. známka: 1,24] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 86 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.