Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
Komentáře ke článku: STK (ze dne 30.06.2013, autor článku: Jahl)
Přidat nový komentář
|
Původně jsem to chtěl autorovi napsat do mailu, ale dávám to sem, protože následující informace můýe být užitečná i pro ostatní stejně postižené.
Ok máme tedy provozovonu STK, máme Krajský úřad jako zodpovědný orgán a máme Ministerstvo dopravy. Protože se na STK podvádí, vyvíjí popsané instituce nejrůznější postupy, které mají podvodům zabránit. Můžeme diskutovat, nakolik je to účinné, ale jeden z těchto postupů je, že se pro jednotlivé stanice STK vyhodnocují různé ukazatele, jako například poměr počtu zjištěných závad na 1000 zkontrolovaných vozidel. Stanice, která by zjišťovala málo závad, by byla eee a přišla by tam kontrola, které by se muselo dát všimné a zaplatit oběd.
Je tedy určitý tlak na nalézání závad.
Za běžných okolností postačí ke splnění plánu ten šrot, co na STK přijede. Jenže když to menedžment STK jede ve velkým a samolepky posílá zákazníkům za příplatek +500Kč kurýrem aniž by tam veterán přijel, ukazatel závadovosti klesá do pásma nepřijatelnosti, protože na neexistujících autech nelze najít neexistující závady.
Dalším faktorem, který táhne závadovost dolů je, když STK funguje jako legalizační pracoviště pro dovozy pleček z ciziny. Vetroše zakoupené kolem Mnichova v tureckých bazarech sice měl celou dobu nějakej dědek fstodole, ale nejsou f optimální kondioi. Některý jsou sestavený z více exemplářů, ale STK musejí projít v režimu 0-0-0 (0 závad různé závažnosti), protože kolouškové v bazarech požadují výpis z STK a rozhodně nestojí o dokument, který by popisoval jejich reálný stav (na ten si budou muset dva roky počkat).
Řešením této situace je osoba zvaná "hejl". Je to blb, který necheatuje STK, jako třeba já. Je to také obyčejně starší člověk, který se auto průměrně nestará a nezajímá, a ten to pak odsere za tyhle všechny, aby antikorupční součinitel zase vycházel dobře.
Také jsem toho byl několikrát předmětem a naučil jsem se z toho vymanit. Na konci prohlídky jsem požádal technika, aby mi sdělil všechny závady, které budou uvedeny v protokolu, a ukázal mi je na vozidle. Po nějakém tom píčování se najednou ukázalo, že to vlastně není tak zlé, vlastně že je to docela dobré, že to ošklivě jen vypadalo. Vrcholem všeho bylo, když ty buzerani zde http://www.stk-dozer.cz/ vyhodili kvůli korozi otce s osm let starým autem, které nebylo zkorodované naprosto nikde. Usedl jsem do vozu a absolvoval opakovanou STK téhož dne u téhož technika a na konci stálo 0-0-0.
Takže, ve Vašem případě, vyměňte žárovičku nad číslem a auto bude zase jako fík!
|
|
|
Potvrzujete to, co mi onehdá říkal jeden technik z STK - že zkrátka musí najít určité množství závad, (byť neexistujících!), aby čísla vykazovaná nahoru vypadala v celkovém souhrnu dobře.
Jen drobnost - žárovky osvětlení RZ se nemění; pouze jednou za dva roky se ve frontě před STK mění příslušná "spálená" pojistka za funkční, což zabere asi minutu času (ovšem závisí na provedení elektroinstalace toho kterého vozidla - musí mít extra jištěné osvětlení RZ). Navíc je tímto přístupem zachráněno klima, neb alternátor nemusí s mizernou účinností neustále vyrábět dvakrát pět wattů pro lampičky nad značkou :-)
|
|
|
Mně končilo STK na auto v říjnu minulého roku. 17 let starý VW Golf (trojková řada).
Zajel jsem předtím do servisu, ať mi to před STK zdiagnostikují a případně připraví(plus nahlášena oprava silně hučící přední části nápravy, což nakonec vyřešila výměna ložiska za cca 1500 Kč).
V servisu mi řekli, že za 2000 to připraví a na kontrolu STK odvezou sami a že se o to nemusím starat (nutno říci, že těch 2000 bylo na fakturu, žádnej melouch). Auto by podle mě STK projít nemělo za daného stavu ani za zlatý prase, čekal jsem další fakturu na pár tisíc za opravy (nějaké závady motoru, svítící kontrolka ABS, koroze již viditělná) a stejně mi ho do 24 hodin přistavili před servis s razítkem o emisích a STK, že si ho můžu odvézt. O nějakém bodování závad 0-0-0 ani nevím, že existuje. Kontrolka ABS se do hodiny rozsvítila zase. O nějaký hladký průběh STK jsem se ale neprosil. Tak jsem to nechal jako správný čecháček být a jezdil chvíli s vrakem.
Teď už vrak začal dělat problémy, tak čekám na komplet opravu ze servisu, kde jsem poctivě všechny závady nadiktoval (alespoň z pohledu řidiče) a jsem zvědav, co mi přijde do telefonu za předběžnou cenu opravy(chcípá to na volnoběh, netáhne to na počáteční sešlápnutí plynového pedálu při zařazení kterékoli rychlosti, stále občas svítí ABS a samovolně se zapíná i při "normálním brždění" a po vypadnutí výfuku toho zadního gumovýho držáku(zteřel, tak jsem ho svépomocí vyměnil za nový) se někde objevila díra a z přední části se ozývá řev nadrženého tygra, apod.). Zatím mám na faktuře 1500 za diagnozu, tak doufám, že to neporoste na 50 tisíc a že nepůjde na vrakáč :))
|
|
|
Byl jste s tím příspěvkem rychlejší, ale je to přesně v souladu s tím, o čem píšu níže.
Jinak ad "O nějakém bodování závad 0-0-0 ani nevím, že existuje", servis by Vám měl dát protokol z STK pak, tam je to napsané.
|
|
|
Taky mi bylo řečeno, že u staršího auta na STK "vždycky něco napíšou, aby se neřeklo".
Mimochodem, není řešení dělat STK přes servis? Předpokládám, že i kdyby servis neměl STK přímo "ošéfovanou", minimálně bude vozit auta někam, kde moc neprudí. Čehož si určitě jsou vědomi i na té STK.
Sice pak STK vyjde o něco dráž, ale pořád to je výhodnější, než řešit nějaké divné závady, pak tam zase tvrdnout a platit opakovanou kontrolu.
|
|
|
Každý servis má tu svoji STK. Pak ani netřeba nikam jezdit.Prostě se ráno odveze patřičný obnos,velký TP a na papírku stav tachometru. no a odpoledne přijede zpět TP a k němu dvě známečky.
|
|
|
Já jim k tomu dávám i to auto. Z principu věci to samozřejmě není nutné, nicméně můj servis je poměrně slušný, a jako vedlejší efekt aspoň do jisté míry zkoukne, zda je vše reálně v pořádku -- což vítám.
|
|
|
Přesně s tímhle jsem se setkal, po STK byla závada C, něco ve smyslu prachovka řízení. Vlezl jsem pod auto a nic jsem nenašel, bylo to jen na dvoře na heveru. Poté jsem při výměně oleje urgoval svého servismana a ten mi tohle vysvětlil taky, že prostě technici STK občas potřebují nějakou závadu napsat a nalezení závady vykázat.
|
|
|
Také mohu potvrdit. Dal jsem auto de servisu před STK, ať udělají brzdy a zkontrolují vůle na nápravách a geometrii, ať to celkově omrknou a dají mi vědět, případně, že se domluvíme na opravě no a pokud OK, ať to dají na STK. Platil jsem jen servis, materiál a nějakou tu hodinku práce a pak STK. Přišel jsem si pro hotové auto. Měl jsem 2x chybu typu C a také mi bylo řečeno, že je to prostě starší auto, že se tam něco píše jen kvůli statistikám, ale že auto mám prý naprosto v pořádku. Usmál jsem se, poděkoval a vesele odjel.
|
|
|
V podstatě souhlas, jakmile přijede na STK ženská, starší slušně oblečený pán, metrosexuální frikulín, atd., najednou ruční brzda špatně brzdí, objeví se nějaká ta vůle v čepech... Když tam dojedu já v lehce ušpiněných montérkách, sledující budíky od zkušebny brzd, "technik" ví, že ten konkrétní volný čep budu chtít ukázat a najednou "ta vůle není ještě taková ale na příště to radši vyměňte".
A k dovozové technické - to jsem nedávno mohl psát příběh o sobě "kterak koloušek koupil vraždu" a vydal se na STK s autem na plaťáku. No, brzdy na kaši, nějaký čep, zkrátka STK na 30 dnů. A technik mi dal na výběr - buď to spravím, dovezu to ukázat a oni mi dají papíry pro přihlášení. Nebo mi papíry na přihlášení dají do druhého dne s STK na 30 dnů a pak, když dojedu na opakovanou prohlídku mi prý nebudou moci vylepit známku. Prý jim ji systém nevydá a je to celé nějak nedořešené. Já si vybral variantu první, auto nechal opravit, dojel znovu na STK, technik to jenom protáhl přes válce, vůle nekontroloval a na konci mi dal hotové papíry s protokolem STK s počtem 0 vážných závad. Už jsem nic nepřiplácel.
|
|
|
Otázka je, jak poznat cinklou stanici.
Bohužel proti verdikitu "technika" není obrany. Stalo se mi, že mi tvrdil, že klakson netroubí, Přede mnou mačkal (samozřejmě blbě) a netroubilo, zmáčknul jsem já, troubilo. Argument "technika byl, že musí troubit na poprvé, abych v nebezpečné situaci mohl troubit. Spínač byl na krajích volantu a ještě se mi jej nikdy v krizové situaci nepodařilo nahmátnout (čili defective by design), vždycky jsem dřív dobrzdil. Ale to bych tomu Kašparovi (tak se tuším jmenoval) nevysvětlil. Víckrát do té STK nepáchnu, ani s novým autem.
Tohle je závada, která vozidlo vyřadí z provozu. Stejně jako třeba chybějící clona proti slunci. Takže auto, kterému chybí clona je pro stát stejně nebezpečné jako auto bez brzd.
|
|
|
Osobne si myslim, ze cinkle jsou uplne vsechny. Jenom nevite "jak na to" ;-). Stejne jako ja.
Obcas chodim po ruznych "zpratelenych" bazarech testovat nejaky software. Obcas musim hrabnout do okladu, abych neco zjistil, obcas najdu novy protokol z STK. Auto ma v motorovce mraky zavad, nekdy ma clovek pocit, ze mu motor vyskoci ven i na miste jen co jej natoci. V body jednotkach je taktez tuna zavad (svetla, atd.). STK je samozrejme 0-0-0.
Nejlepsi je prani bazarnika "zhasnete mi kontrolku motoru kdyz uz tam jste". Ja na to: "no ale ona hned naskoci, staci ujet kilometr-dva". Bazarnik: "To nevadi, to uz bude auto pryc". Je mi jenom zahadou jak se u takoveho auta vyvleknou z predvadeci jizdy.
|
|
|
Nedělejte si iluze o národu buřtožroutů. Když jsem kupoval své poslední auto a poždaoval jsem kontrolu v servisu 25 km daleko, tak se majitel bazaru jen pousmál, že jsem jediný za poslední rok co tohle provedl. Že lidem stačí když to autě pěkně voní a ten den jsem byl svědkem, kdy manželé koupili auto a nechali si ho jen natočit na místě v bazaru. Žádná předváděcí jízda se nekonala.
|
|
|
Nedělejte si iluze o národu buřtožroutů. Když jsem kupoval své poslední auto a poždaoval jsem kontrolu v servisu 25 km daleko, tak se majitel bazaru jen pousmál, že jsem jediný za poslední rok co tohle provedl. Že lidem stačí když to autě pěkně voní a ten den jsem byl svědkem, kdy manželé koupili auto a nechali si ho jen natočit na místě v bazaru. Žádná předváděcí jízda se nekonala.
|
|
|
Kecy bazárníka, že jste jediný za rok, kdo si nechál auto kontrolovat, mají jistojistě velkou váhu.
Nic to ovšem nemění na tom, že spousta lidí to nedělá.
|
|
|
Jestli to není tím, že většina národa je kupodivu slušná a takové sviňárny nečeká, protože je sama nedělá. Ale buřtožrouti zní samozřejmě úderněji, to ano.
|
|
|
Každá STK je cinklá.... ale mají strach takže jen tak někomu z ulice to nedaj ;)
|
|
|
Já měl na STK problémy jen jednou, kdy jsem dostal měsíční odklad u favorita za nefunkční zadní brzdy. To ale bylo skutečně objektivní, ukázaly to brzdové válce a viděl jsem to na vlastní oči. Jedno ze zadních prasátek se po následné důkladné rozborce ukázalo jako vadné. Preventivně jsem nahradil obě prasátka novými a další kontrola byla OK. Jeep měl STK letos v lednu a prošel hladce (jen dvě mírné závady typu koroze na nápravě). Zatím jsem na STK narazil vlastně jen na techniky - fanoušky do starších aut, se kterými jsem si příjemně popovídal o starých a nových autech, metodách oprav, cenách ND, vybavení dílen apod. Asi je to i výhoda v můj prospěch; technik vidí, že má proti sobě člověka, který to auto nejen zná, ale všechny ty opravy a úpravy sám provedl a nenechá se tedy jen tak vylít.
|
|
|
jak píšete pokud vidí, že má proti sobě člověka, který tomu rozumí a i na autě je vidět, že se o něj stará tak nepůjde zbytečně s někým do sporu a upozorňovat tak sám na sebe, když ví že to může napsat na dalsím autě :)
|
|
|
|
Me fascinuje, ze servisu proslo STK auto, ktere nam opravovali. Puvodne jsem myslel, ze STK bude +500 ("na doziti"), nicmene dostal jsem ze servisu pekne doklad a bokem neslo vubec nic. Nevim presne co bylo v protokolu, ale zrejme takove ty zavady co "naskakuji automaticky" (vule v rizeni, unik oleje). Pritom vim najisto, ze autu nesvitila mnoho let zpatecka, ma prorezlou kastli, flexibilni cast vyfuku drzi silou vule, urcite mu tehdy nesla stelovat vepredu svetla (to jsem opravoval az ja), etc. Hlava mi to nebere jak to mohlo byt za cenikovou cenu.
No nicmene nyni mne ceka vylet na STK s autem '08 a nevim jestli najdu odvahu tam jet sam, abych musel podstoupit ukecavani a uplatek. Pamatuji si sve dva zazitky na STK, jednou Favorit nekdy v roce 2001, kdy jsem mel i ceckove zavady (tehdy jsem netusil jak to je, clovek ze servisu samozrejme potom prosel bez toho aby cokolvi realne opravil), pozdeji s Fordem mi nutili vymenu silentbloku na zadni naprave (ve Fordu prohlasili, ze to v zivote na takovem aute nedelali a nema to smysl, ani na to nemaji lisovaci nastroj ...).
|
|
|
To samé se mi stalo před cca rokem s tehdy prvním autem na první technické, vážná závada B - prý špatně fungující ruční brzda. Tehdy jsem to odvezl známému technikovi aby to spravil a protáhl opakovanou STK, po dvou dnech telefon že si snad ze mě v tý první STK dělali srandu, že je brzda v pořádku a auto prošlo bez problémů. No, tak teď už chápu proč...
|
|
|
j. praxe že na autě 10+ něco musí být je .. a tak nějak odpovídá realitě.
autorovi:
hloubková koroze kotouče - před STK párkrát intenzivně zabrzdit z 130 na nulu a znovu. Dělá to způsob jízdy - plynulá jízda s využitím brždění motorem. Jsou-li u limitu, s dalšími deskami vyměnit.
výfuk - těsní, neřešit.
blinkry - den před STK si dát panáka a jít si hrát na saxánu s čerstvými oranžovými žárovičkami.
koroze - asi tím myslel fleky na ramenech nebo nápravnici, neřešit. Max nechat vystříkat dutiny. Udělat dobře celý spodek je dost problém, ale taky se dá.
couvačky - s tím něco udělej, pro ostatní je to dost nečekané. Aspoň s tím počítej a rozsvit trojúhelník (blikačky). Alespoň se ujisti, že to není zlomená kabeláž, mohlo by dojít ke zkratu. U škoda-werke pomáhá proletovat ty rozlisované spoje v držáku žárovek. Jde to obyč pájkou a kalafunou.
|
|
|
Přesně tak. Mám fiata r.v. 2000, ovšem velmi dobře udržovaného a letošní technická i technická před 2 lety vždy 2 lehké závady, ale pokaždé jiné. Prostě si musí něco vymyslet, i když někdy ta fantazie....kritizovat po 10 letech vzhled svaru, který tak vypadal už v autosalonu, mi připadá úsměvné. Naproti tomu "auto", které měla před lety máma na popojíždění do práce, složené snad z několika značek, věšně něco nefungovalo, koroze apod, prošlo vždy se skóre 0-0-0. Přičemž předpokládám, že na STK šly jenom papíry.
|
|
|
Moje kuriozity z STK:
Kaipan: závada typu A - povrchová koroze karoserie. Neřešil jsem, ale dodnes se bavím nad tím, jak může plastová karoserie reznout :)
Citroën Xsara, evidenční kontrola, tachometrových 116.000 kilometrů: Technik otočil klíčkem, na počítadle kilometrů se objevil nejdřív počet kilometrů do další výměny oleje (20.000 - před STK jsem měnil olej a nuloval počítadlo), pak teprve aktuální stav km. Technik na to nečekal a do protokolu napsal stav kilometrů: 20.000. Jestli to auto potom někdy lustrovala Cebia nebo podobný spolek, musela dojít k názoru, že bylo manipulováno s tachometrem ... a von přitom jen jouda technik.
|
|
|
Teď už chápu závadu typu C: Nefunkční posilovač brzd.
Na autě, které zkouškou na válcích prošlo bez ztráty kytičky. A do daného typu vozu výrobce posilovač brzd nedodával.
|
|
|
STK je něco jako obvodní lékař. Dále bych směroval zájemce o tuto problematiku ke scéně z "Básníků", kde se mladý lékař Šafránek seznamuje s tím, jak funguje statistika obvodních zdravotnických zařízení :-)
|
|
|
Jezdim na STK ke kamaradovi. Jednou mi nasel spatne brzdy (a pri vymene bylo videt, ze mel pravdu), jinak nikdy nic vazneho. Ale nepatrnych a nepodstatnych zavad tam mam vzdycky napsano docela dost, ackoli mam ten dojem, ze pokazde je to nejaka jina sada. Nicmene mi rikal, ze tohle je u vsech starsich aut, nicemu to ve skutecnosti nevadi a nema cenu, abych se to snazil resit. (Ostatne stejne se vyjadril i muj mechanik, kdyz jsem se ho na to ptal)
Takze jsem to tedy nikdy neresil. Ja mam samolepku, auto jezdi dobre a bezpecne a jestli si na muj ucet udelaji na STK nekolik dulezitych carek me nijak netankuje. (A ted jeste min, kdyz vim duvod.)
|
|
Ono je to i o personálu. Když jsem potřeboval přepsat auto značky Hyundai tak jsem na stanici STK řekněme v Podbořanech přijel aby ověřil že aute je to skutečně to, ke kterému mám techničák. Borec slepej jak patrona brejle od oleje vidět před ně nebylo lautr nic. V ruce baterčičku na monočlánky od čonga a nemohl najít číslo na kastli kde je vin kód. Po asi 20 minutách marného pátrání jsem odjel odjel na STK do 15 km vzdáleného Lubence. Tam se mrknul do manuálu kde se májí identifikační údaje nacházet a za necelých 10 min jsem odjížděl s potvrzením.
|
|
Zajimala by me jedna vec. Stat a EU tlaci na to, aby stara auta sla do srotu. STK je k tomu dobrym prostredkem, stejne jako nizkoemisni zony. Jenze.... nova auta (rekneme od r. 2008 dale) jsou "kvuli krizi" tak oholena, ze jednoduse nic nevydrzi.
Kupoval jsem asi pred asi mesicem auto z roku 2008 (takovou nakupni tasku). Auto uz z bazaru melo nekolik zavad o kterych jsem vedel a nebylo je slozite opravit, predpokladam, ze nejake se jeste objevi. Na prvni pohled vse vypadalo moc hezky (a bazarnik do telefonu tvrdil, ze auto je "jenom s nim odjet"). No odjel jsem s nim, to je pravda ;-).
Jen pro predstavu, jak se to 5 let stare auto uz recykluje:
- dvere spolujezdce: uvolnene srouby. Ve vyrobe tam zrejme nedavaji zadne podlozky.
- za dvermi spolujezdce rostla kvetinka. Panove setrili plastiky a tak se tam zanaselo bahno, ktere ucpalo odtok. Stacilo vycistit, ale kdyz to tak bude delsi dobu, fatalni nasledky pro karoserii jsou jasne.
- uhnile zapalovaci kabely. Jsou trosku delsi nez by mely byt a tudiz zalomene (jeden se po tydnu jizdy prerusil uplne).
- prevodovka: krome toho ze trosku tece zrejme setrili materialem a jeji tvar zajistuje to, ze u razeni se drzi bordel (kupodivu tam jeste nic nezakorenilo)
- ulamane ruzne packy (material nevydrzel), dily tezko vymenitelne (filtr klimatizace je ulozen tak, ze jej temer nelze vymenit, protoze "v ceste" mu stoji kus plastu).
Krome toho je veskery material tak forovy, ze i kdyz nevykazuje zadne znamky opotrebeni (na rozdil od 10 let stareho auta), clovek se musi bat cokoliv delat, jen aby se to nerozpadlo.
Zajimave to na silnicich zacne byt, az tato auta v rozkladu budou mit 10+ let, starsi a kvalitnejsi auto uz technickou neprojde, a ta nova bude drahe opravovat, takze to nikdo nebude delat. Az bazary a silnice zaplni napr. i20ky s nejakym mikro CRDi motorem provozovanym ve meste ...
|
|
Nekdy v unoru jsem tez absolvoval se starsim vozem (10 let, znacka <<>>) tech. prohlidku, sice jsem dostal doporuceni na STK se solidnim personalem, ale moc nadsenej jsem, obecne vzato, nebyl. To co autu je/bylo neobjevili nebo nechteli objevit, naopak v papiru - lehkych zavadach jsem se pak docetl picoviny, jako treba rezavej ram motoru - coz vsak neni vubec pravda.
Jen tak pro info, vozidlu ve skutecnosti bylo napr. tohle:
- k.o. zadni tlumice
- vule jak prase v jedne tycce rizeni
- tekouci topeni a smrad z nej
- zasla predni svetla tak, ze skrz skla nejde videt zarovky
- rinceni v katalyzatoru
- vadna spojka (zrejme utrzenej kus oblozeni lamely)
- temer prorezle potrubi hydr. posilovace rizeni
- dira ve spodni manzete radici paky
- bouchajici snad obe poloosy (resp. homoklouby)
To jsou prece takove, zcela nepodstatne veci. Hlavne ze sviti osvetleni registracni znacky.
|
|
|
Divím se, že vás baví s tím jezdit a trochu si to nespravíte. Bez ohledu na STK.
|
|
|
To víte, že nebaví. Na servisy jsem dávno rezignoval a dával jsem to tam jen s věcma jako seřízení geometrie (na co nemám zařízení), vše ostatní jsem řešil sám.
Bohužel se na autě za poslední cca 2 roky začalo srát asi tak všechno, teda krom korozí netknuté kastle a bezproblémového chodu motoru, takže jsem to už nestíhal řešit a přešel do defenzívy "ono má sloužit mně, ne já jemu".
Každopádně už 2 měsíce jezdím v novým, takže don't worry. Tohle téma je stejně o něčem jiném.
P.S. případná investice do opravy těchto věcí se mi jeví jako nerentabilní. katalyzátor ~5 tisíc, 2x poloosa = 6 tisíc, spojka = ~5 tisíc, vysokotlaké potrubí = 4 tisíce, 2x zadní tlumič = 4 tisíce, celkem to dělá okolo 25 tisíc + moje práce.
|
|
|
No to chápu. Když jsem chtěl prodat staré auto, taky jsem potřeboval udělat technickou.
|
|
Vyser se na opakovanou, vyměň žárovičky a zkus to na STK č. 3829 -Třebovická vedle Tesca. Já tam byl teď v sobotu 29.6. s felicií 98.
Závady A-lehké: nešel boční blinkr-opraveno na místě, praské sklo mlhovky-bez ovlivnění funkce, no a povrchové koroze rámů a kaslte-taktéž bez vlivu na spolehlivost.
Jsem ani nepočítal, že projdu napoprvé.
|
|
kterak stát uměle podporuje automobilový průmysl a automobilovou přezaměstnanost. Je to v mnoha případech stejné jako by byly zavedeny třeba pravidelné kontroly obuvi. Byl by tady obrovský aparát na provádění a administraci kontrol, poplatky za kontrolu a samozřejmě odnětí způsobilosti obuvy k nošení, např. z důvodu sešpalané podrážky, otvoru, nevyhovující tkaničky či přílišného zápachu.
|
|
|
jj, tohle se klidne muze stat az z nasich penez zijici prase, urednicke nebo fizlovske, zjisti, ze z podobne buzerace bude mit financni prospech.
Docela by me zajimal pomer:
zjistene zavady na vozidle(STK)
vs. dopravni nehody zpusobene technickym stavem vozidla.
|
|
A teda jak funguje "STK" treba v Rakousku: kazda prodejna aut a temer (?) kazdej servis ma opravneni delat "Pickerl Begutachtung" (obdoba nasi STK). Postup je asi takovej:
Mesic predem dostanu z "meho" autoservisu jakozto majitel auta smskou informaci, ze se blizi termin kontroly, a tudiz by bylo vhodne domluviti si termin. Prijedu tedy s vozem, sednu si v recepci, poklabosim s holkou na prijmu, dopiju kafco, beru klice, odjizdim. "stk" je pro mne jakozto stalyho klienta samozrejme zdarma. Zavady jestli nake byly jsou opraveny. Vsetsinou se jedna o pitomosti typu spalena zarovka. Kdyby se naslo neco vazneho, to bych se docela rozladenej ptal sefa servisu "naco k vam jezdim kazdej rok na servisni prohlidku, kdyz neudrzujete muj wagen v poradku, holoto lina!". Stat se mi to dva krat, odchazim ke konkurenci.
A jeste takova drobnost: kdyz nejsem spokojenej s vysledkem (mam pocit ze me chtej krapet natahnout na opravach), muzu jit do kterehokoli jineho servisu udelat si "stk" znovu. Jestli mezi vysledky je rozdil vetsi nez chyba mereni, pak nasleduje stiznost na dozorni instanci, a nejmene jeden servis prijde o opravneni delat "stk" (cimz rovnou muze zavrit kram, protoze do takovyho servisu nikdo nepujde).
Tak to vypada v krajich, kde "stk" neni spusob jak prijit k svymu statem posvecenemu vejvaru, nybrz spusob jak kontrolovat praci autoservisu...
|
|
Nedávno jsem potřeboval dovozovou technickou k jednomu už skoro veteránovi. Dostal jsem tip na "pohodovou" STK. Zavolám chlapíkovi, říkám mu co bych potřeboval.
Technik mě přeruší v hovoru a ptá se : " Brzdí to, svítí to ? Jak je to starý ?"
Já na to : "jo, brzdí, svítí, rok 84"
Technik: "ok, tak v tom případě projde, akorát počítejte s tím že napoprvý to nebude, víte, my musíme vykázat počet aut co neprojdou."
Já: "Ale to auto je vpořádku, i když je starší ..."
Technik: ""To je mi jedno že je vpořádku, my nějakej počat aut prostě musíme nepustit, ale zato vám můžu slíbit že projde i kdyby jsme ho tam museli dotlačit. Akorát tam napoprvý napíšem pár závad, necháte nám to tady přes noc a druhej den to už projde, ok ?"
|
|
Teda jet na technickou s autem kde nesvítí nějaká žárovka mi přijde jako solidní provokace. Byť se té scénce ve Vrchní prchní směju, před STK vždycky oběhnu auto a kontroluju jestli světla svítí, klakson troubí a stěrače stírají.
S tim že dostanu pár obligátních Áček počítám, klasicky vůle v řízení, hniloba kastle a lehký únik oleje, to už je takový folklór, u 15 let starýho auta něco prostě napsat musej.
|
|
|
Asi nemusej. Resp. u žádnýho dovezenýho auta nenepasali. Nebylo co. Ale jak už tu padlo, když technik vidí a slyší, že o autě víte víc, než on, tak obvykle nedělá problémy.
A to se jedná o auta vyrobená obvykle do roku 2000.
Nejvíc komplikací jsem zažil ohledně papírů (často dovoz auta, které se v ČR nikdy neprodávalo). Na protokolu je jasně napsaný, že chybějící údaje pro Výpis může technik použít z manuálu k autu. Ještě ani jednou jsem nezažil, aby na STK si někdo troufnul tyto údaje napsat (typicky se jedná o svislé zatížení čepu tažného zařízení, které na vozidle není), a automaticky to alibisticky posílají na typový schválení. Ale někdy se na výjimečných místech najdou výjimeční úředníci mající mozek v hlavě a opíší to z toho manuálu sami (pro jistotu neuvádím kdo a kde, aby neměl průser).
|
|
|
Považoval bych za osobní potupu kdyby mi auto neprošlo kvůli něčemu co si můžu testnout sám. Jediný béčkový závady (možná že to bylo dokonce C co mi napsal jako B) co jsem kdy měl byly zatuhlý lanovody u ručky. To fakt dřív než na válcích zjistit nejde. Ale jednu chybu už neudělám - nikdy si nenechám šahat technikem na vejškový nastavení světel. Oprava jednoho strženého závitu ve světlometu mi stačila. Mám v kapse připravený šroubovák a nechám si od technika říkat kterým směrem točit. Beztak je to jen formalita abych měl pocit že za svých nemálo stokorun dostávám nějakou protihodnotu. Taky se mi osvědčilo přijet v polopracovním a vnutit se k technikovi do jámy. Škoda té příležitosti nevyužít, lepší než blbnout v garáži s nájezdama a válet se po zemi.
|
|
STK je oblasť kde neplatí že vyššia konkurencia prináša vyššiu kvalitu, ale presne naopak - ak by niektorá STK vykonávala svoju prácu príliš poctivo, zákazník by utiekol ku konkurencii.
V rodine máme dve autá (8 a 6 rokov), zhodou okolnosti majú obidve termín STK v priebehu jedného mesiaca, zhodou opkolností to bolo minulý mesiac, takže mám čerstvé zážitky. Asi by som svoje zážitky nemal verejne prezentovať, ale mám dojem, že jediné na čo dbajú dôsledne je bezpečnosť - teda prevádzkové brzdy. Nad ostatnými záležitosťami sa dokážu povzniesť s doporučením, že si to mám dať urobiť. A takisto v protokoloch som našiel drobné závady, ktoré mi technik vôbec nespomenul, ale to je asi to povestné generovanie závad, ktoré síce "objavia" tým si udržujú požadované percento nájdených závad, ale auto cez STK prejde a zákazník je spokojný.
|
|
|
> STK je oblasť kde neplatí že vyššia konkurencia prináša vyššiu kvalitu, ale presne naopak
To není nic překvapivého, neboť STK je služba, kterou zákazník nechce a dobrovolně by ji nikdy nevyhledal. Zde stejně jako v jiných oblastech automobilismu neplatí tržní principy, neboť jde o umělé, státem budované a regulované odvětví.
|
|
|
Omyl pánové. Trh funguje naprosto bezchybně. Zákazník je donucen získat papír a ten se snaží získat s minimálními náklady (čas, peníze, pruda). A konkurence funguje vícenež dobře. I přes tlak státu, je stále dost STK, které pusí i vrak, pokud zaplatíte. Což je definicí fungujícího trhu.
Pokřivený je zájem zákazníka o papír, místo funkčního auta. Ale to je následek regulace: Pokud máš papír, tak je to OK i kdyby to musel táhnout volský potah. STK tak nedodávají jako hlavní zboží kontrolu skutečného stavu, ale papír pro úřad. Diagnostika stavu je jen vedlejší (a občas vypuštěný) vedlejší produkt.
|
|
|
Jistě; stejně tak trh fungoval bezchybně za bolševika a řídil tehdejší šedou ekonomiku a "veksláky".
Trh nemůže nefungovat. Z principu věci.
Ale je tak nějak zvykem za "nefunkční, zničený" trh považovat situaci, v níž trh perfektně funguje nad uměle nesmyslnými vstupy, a tedy jeho výsledky jsou (a) naprosto logické a smysluplné v rámci oněch vstupů, ale (b) absurdní z hlediska zdravého rozumu.
Např. to, co popisujete -- STK, kde nikoho nezajímá stav vozu, ale štempl a barevná nálepka na zadku (a není to specifikum STK, tato konkrétní ohavná rakovina se rozrůstá všude -- vizte pro srovnání třeba www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2013062901& lstkom=491736#kom491811).
Nebo aktuální situaci, v níž je na řadě míst zcela nepodstatné, co zájemce o takové místo umí, ale naprosto zásadní je, jaké má lejstro -- a důsledek je Plzeň a naprosto tristní stav školství jako takového...
|
|
|
Přesně tak. Je-li požadavkem státu mít na autch nálepky, funguje trh s nálepkami.
O autě není nic ani v zadání od státu, ani v mechanismu.
Prostě stát chce mít na autech nálepky a trh s nálepkami funguje.
|
|
To je fakt sila: "za tmy necouvám" A to Vas nenapadlo, ze napriklad cez den ostatni soferi podla rozsvietenych cuvaciek dokazu predvidat, co sa sofer chysta z autom robit??? Napr. ze auto vychadza cuvanim z rady aut?? Rozhoduju sa podla toho aj chodci, ci Vam prebehnu za autom alebo nie. Viete co, neopravujte nic, sak brzdite motorom - netreba brzdove svetla. Motor Vam treba? Nejazdite nahodou len dolu kopcom?
|
|
|
za tmy necouvá = neměl jak zjistit, že to nesvítí a nevadilo mu to. nikde jsem tam nečetl, že to opravovat nechce.
|
|
|
Pravda, ale ani neráčil skontrolovať pred tým ako tam šiel - nech sa potom nesťažuje. Ja tiež neviem na aute, kde to nesignalizuje, ale si dám námahu to skuknuť aspoň pred STK.
|
|
|
Jenže dle Murphyho zákonů se věci rozbíjejí v nejnevhodnější chvíli. Krátil jsem si jednou takhle dlouhou chvíli ve frontě před STK kontrolou světel motocyklu - všechna svítila v naprostém pořádku. Přišel jsem na řadu, technik chtěl rozsvítit obrysovky a ejhle - přední nesvítí, spálená žárovka. Takže fakt, že na autě/motorce je vše v pořádku v tento okamžik automaticky neznamená, že tomu tak bude i za pár minut.
|
|
|
Bohužel musím tenhle Murphyho zákon potvrdit. Když jsem šel s jedním svým vozíkem na první pravidelnou technickou, byl jsem si vcelku jist, že projde (je to Felicie, takže poslední poctivě dělané auto, a byla tehdy mlaďonká). V klidu jsem si den před STK zajel udělat emise, postavil auto pod barák a šel spát.
Ráno vstanu, sednu do auta jedu na STK. Vše dle očekávání prošlo, až na poslední stand, tedy světýlka. Pane, Vám nejde pravý boční blinkr ... Hm, blbý, ten se mění jako kus, ne jako žárovka, tak si ho pak vyměňte ... ale pojďme dále ... pane, Vám nesvítí pravá parkovačka ... a hele, Vám nesvítí ani pravé potkávací a dálkové. Tak to promiňte, s tím Vás nepustím ...
Tehdy se ještě nemuselo za slunečných dnů debilně svítit, jedu domů s potupným papírem na měsíc ... a doma otráveně, šroubovacími lustrsvorkami, opravuju svazek kabelů, přehlodaný od kuny. Svině, vybrala si přesně ten den před technickou ...
|
|
Jo jo znám. První porhlídka, výčet závad (taky osvětlení SPZ a slabá ručka) + únik provozních kapalin - oleje. Na to jsem koukal jak tele na nový vrata, protože auto parkuju v garáži na světlé podlaze a jakýkoli únik jakékoli kapaliny je vždy pěkně vidět. Ale olej na podlaze nikdy nebyl. Inu na opakování jsem opravil ručku a osvětlení a "únik" jsem vyřešil utřením spodní části motoru, a bez problému jsem prošel...
|
|
|
|
"Tato potenciálně životu nebezpečná auta na našich silnicích jednoduše nechceme,“ uvedl k návrhu místopředseda komise Siim Kallas".
Někoho překvapuje, co chce soudruh Kallas?
(V letech 1975 až 1979 pracoval na ministerstvu financí Estonské sovětské socialistické republiky. V letech 1979 až 1986 byl ředitelem estonské spořitelny. V letech 1986 až 1989 byl zástupcem šéfredaktora deníku Rahva Hääl //* noviny Komunistické strany Estonska, něco jako Rudé právo *//. V letech 1989 až 1991 byl předsedou Ústřední rady estonských odborů a členem Nejvyššího sovětu SSSR.)
|
|
|
|
Spíš bychom se měli ptát, zda chceme takové nebezpečné pitomce, jako je zmr. Kallas.
|
|
tak trochu jsem rád, že STK pracují v rámci kocourkova a zařídit se dá takřka cokoliv, protože dát auto dokupy tak, aby prošlo TK to bych se z toho asi zvencnul :-/
|
|
Mně zase při evidenční kontrole nechtěl pustit kvůli jinému rozměru pneu ( 195 bylo moc siroke ) a ze prijedu znova a blablabla. Nakonec me projit nechal. Ma na to pri evidencni kontrole vubec pravo?
|
|
|
Mají. Měly by se zkontrolovat ráfky i pneumatiky. Mně to technik nekontroloval, protože x minut zabralo hledání čísla motoru (a stejně ho nenašel).
|
|
Na STK jsem jezdíval sám a občas jsem měl nepříjemný pocit, že jim tam jezdím dělat vola! Mám sice už 20let starý poctivý francouzský vůz, který je velice pohodlný a moc mi vyhovuje, tak se snažím jak to jde ho udržovat ve velmi dobrém technickém stavu, většinou svépomocí a často i za cenu dost velkých investic. Myslím, že jako automechanik autům docela dost rozumím a své auto si hlídám, mnoho věcí si dělám raději preventivně, aby mě to pak někde nepřekvapilo a tak se mě to vyhazování z STK dost osobně dotýká, když pak vidím jaké jiné popelnice projdou a já ne.
Nejvíc mě ale nasrali před 2 lety v Rosicích, kde mě ti zmrdi dali C za únik oleje, který jsem jen z pohodlnosti a spěchu neutřel po výměně filtru. Sice jsem to okamžitě reklamoval, ale jejich jednání už bylo arogantní a já litoval, že jsem nebyl na toho zmrda technika agresivnější a nedal mu hned po hubě. Potom už jsem šel jinam proti všem zvyklostem.
Když jsem letos zařizoval TK přes bazar, tak výsledek byl jiný, tedy protokol měl 0,0,0 a bazarista mě ještě pochválil, že to mám ve velmi pěkném stavu a bez koroze a že je vidět, že pod tím dost ležím a že to mám vychytané a že se to u těchto aut nevidí, aby byla v takovém stavu a zejména podvozek fungoval jak má. Jediná věc, kterou mi vytkl je hidsada. Ještě nefunguje ABS, ale nato nepřišli, to je odpojené a ŘJ je vytažená ven, takže to nemůže už nic udělat. Zpravit to nejde, protože senzory už nejsou jako náhradní díl dostupné a kdysi zas byly hrozně předražené.
Teď, když vidím, jaký je pravý důvod výhazovů, tak to chápu, navíc když jsem dříve jel sám na opakovanou, tak už jsem nic neplatil a byli velmi tolerantní, jak bych si představoval, že by měli být.
Když jsem jezdil s motorkou, tak naproti tomu byli úplně v pohodě a nevadili jim ani diodové náhrady žárovek, které mám kvůli nízkému příkonů a v zadním světle kvůli vibracím, které jsou pro obyčejné žárovky vražedné, takže pak už skoro nic nevydrží.
Na druhou stranu si říkám, že když se smíříme s tím, že STK projdu vždy až na druhý pokus a bez příplatku, tak to zas tak zlé není a jinak jsou zatím ještě vcelku rozumní. Snad to nějaký zmrd nezmění, protože ta nová auta až na pár výjímek nejsou z uživatelského hlediska ani kvalitou materiálu nic moc extra, navíc plná kurvítek a věcí, co bych si sám ze své vůle neobjednal, ale kvůli EU to tam je. Nějaké emisní normy jsou mi u zadku, stačí když auto v provozu nadměrně nekouří a nějak nadměrně nesmrdí a nežere, jinak mi natom nezáleží, protože spalovací motor vždy trochu smrdí, to je dáno tím, že pohoné hmoty prostě také nejsou žádné voňavky. Komu to smrdí, musí si objednat elektromobil, třeba teslu, vysolit pěknej balík a rok na ni čekat, ale pak už bude jezdit levně napořád, pokud bude dobíjet doma nebo v garáži ze zásuvky a ještě dostane od elektrárny na elektromobil výhodný tarif.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek STK
|
|
|