Z Česka se pomalu stává automobilová velmoc. Takhle napsané to zní docela
dobře, nicméně situace není zdaleka tak růžová.
Z Česka se pomalu stává automobilová velmoc. Takhle napsané to zní docela
dobře, nicméně situace není zdaleka tak růžová. Škodovka prodává předražený
šmejdy, přestože je montují úkáčka a slováci, TPCA vyrábí miniaturní předražený
šmejdy a v Kolíně z toho mají chudáci miliardové dluhy. No co, chtěli automobilku,
tak ať jí mají. Paradoxní je, že ač se Kolín zadlužil a vystavěl infrastrukturu
včetně bytů pro dělňase, leží továrna TPCA v katastru obce Ovčáry se všemi
z toho plynoucími výhodami.
Nyní se schyluje ke stavbě další automobilky, jihokorejský Hyundai se
po investici v Žilině pro svoji dceřinou značku Kia rozhodl zastavět nějaké
volné pozemky i u nás, odnese to pravděpodobně Ostravsko. Toho se hned
chytil náš vedoucí socan Džorž „Zmlaťte je“ Paroubek, a nasliboval jihokorejcům
modré z nebe. Bodejť by ne, vždyť se to bude moc pěkně v předvolebním boji
vyjímat, že zaručil práci tří tisícům lidí přímo, a několika dalších tisíc
nepřímo v tomto nezaměstnaností těžce zkoušeném regionu.
Jenže jako u všeho, i tady bohužel naše vláda nepřemýšlí do důsledků.
Takže nejpravděpodobnější scénář bude následující – vyvlastnění pozemků,
které nejsou zatím zajištěné už Paroubek předeslal. Docela mě zaráží, že
tenhle člověk bere krádež jako zcela normální věc, i když v případě socanů
je to běžný nástroj, viz. daňové zatížení obyvatelstva. Poté bude následovat
zhruba dvaceti- až třicetimiliardová investice automobilky do stavby továrny
(že ve skutečnosti bude nižší, protože stát jí pomůže jak jen to půjde,
to je snad všem jasné). Hovoří se sice až o padesáti miliardách, nicméně
do toho má Hyundai započítán i vývoj nového auta, které se bude u nás montovat.
To jsou peníze, které zůstanou v evropském centru Hyundaie v Německu, kde
se automobily pro Evropu vyvíjejí. Po slavnostním spuštění výroby, kde
si bude Paroubek honit triko, jak je dobré, že tu máme zahraničního investora,
a jeho největší kámoš Grebeníček bude smutně prohlašovat, jaká je škoda,
že Hyundai není firma severokorejská, se bránou slavnostně projdou první
zaměstnanci. Ale ouha, jak to, že odevšad zní všechny malebné slovanské
jazyky, kromě češtiny (respektive ostravštiny)? A nezaměstnanost neklesne…
Hyundai samozřejmě dostane od vlády nejméně pětileté daňové prázdniny,
takže ani odtud do naší státní pokladny nepokynou dukáty. Po skončení prázdnin
(a přibližně jednom cyklu výroby jednoho modelu – korejské automobilky
neobměňují modely každých osm let, jako evropské) se firma najednou rozhodně,
že v Rusku taky není špatně. A budeme tady mít tři tisíce nezaměstnaných,
z nichž každý umí jen jednu činnost, v nejlepším případě utahování třetí
matky levého předního kola.
Investiční pobídky jdou samozřejmě na úkor drobných živnostníků, které
současná vláda doslova ničí. Řekněme, že za standardních podmínek, kdy
si vláda uvědomuje, že právě živnostníci jsou základem úspěšného podnikatelského
prostředí každého státu, zaměstná Franta Vomáčka s Mařkou Vomáčkovou ve
Smíšeném zboží F+M v Dolní Lhotě pět pokladních. Takových živnostníků je
tedy pro zaměstnání tří tisíc pracovníků potřeba pouhých 600. Na rozdíl
od jedné velké automobilky tito živnostníci platí daně, své vstupy kupují
tady (Viva Makro!) a své služby taktéž prodávají na zdejším trhu, což zvyšuje
spotřebu obyvatelstva. Pokud takový vidlák supermarket skončí, protože
Mařka se už s Frantou nechtěla dělit o vejvar, máme zde pět nezaměstnaných
(Frantu a Mařku můžeme zanedbat, ti mají teď dost práce s rozvodem), kteří
se mohou ucházet o práci v několika možných oborech. Pokud skončí velká
fabrika, těžko někdo najednou zaměstná tři tisíce lidí, kteří za těch pět
let stihli díky přistěhovalecké politice vlády získat české občanství a
umí pouze výše zmíněné utahování šroubku. Škodovka ani TPCA o takové množství
lidí zájem jistě mít nebude.
Aby nedošlo k mýlce, proti stavbě automobilky Hyundai na našem území
zdaleka nic nemám, pokud by se automobilka rozhodla sem zainventovat díky
tomu, že věří ve zdejší podnikatelské prostředí, v kvalitní zaměstnance
a perfektní infrastrukturu. Pokud ale se sem rozhodne jít jenom díky pobídkám
vlády, která na ně musí ukradnout lidem, kteří ty své vydělané peníze potřebují
mnohem víc, tak mě to sere docela dost.
10.10.2005 Venoušek