U příležitosti dnes proběhlé Rallye Český Krumlov, které jsem se
na chvilku, ale přece jen zúčastnil, mě napadlo posvítit si na nedávný
výrok prezidentského ožralce týkající se motorsportu.
Předesílám, že nevidím žádný valný smysl zabývat se výroky člověka,
u kterého nelze v danou chvíli říct, zda jej pronesl střízlivý nebo opilý.
Příště může se stejně vážnou tváří třeba vyhlásit válku Pobřeží Slonoviny,
protože je to ožrala
a zcela za sebe neručí. Výrok
zněl:
"Domnívám se, i když je to nepopulární, že by u nás měly být zakázány,
nebo alespoň omezeny ty sporty, které vedou k množství smrtelných úrazů,"
Lyžaři,
cyklisti, zápasníci
všeho druhu, bacha.
A později, směrem k rallye:
"Je to sportovní odvětví, které vede k mnoha smrtelným úrazům jak
řidičů, tak diváků. A co hůře, vede k tomu, že diváci přenosů nabudou přesvědčení,
že i oni jsou mistři světa a mohou jezdit stejně, jako se jezdí v rallye,"
Já nevím, jaké přenosy pan prezident myslel, protože jsem přenos z rallye
neviděl ani nepamatuji. Dokonce to není ani technicky realizovatelné, protože
se mnoho automobilů pohybuje po velké ploše a přenos lze realizovat těžko,
narozdíl od závodů na okruhu, případně závodů v pojídání knedlíků, kde
je všechno dění soustředěno v dosahu kamer. Moje myšlenka byla taková:
Pokud se skutečně řidiči nechají ovlivnit automobilovými závody,
pak bude ve dnech, kdy se závody konají, vyšší nehodovost.
Je to zcela logické. Diváci automobilových soutěží se většinou přepravují
auty. Závodní automobily přějíždějí mezi jednotlivými rychlostními zkouškami
v běžném provozu, kde se s nimi setkávají jiní řidiči a také se infikují
tím jedem rychlé závodní jízdy, aby vzápětí způsobili to množství smrtelných
úrazů.
Pan prezident není přece zajebanej socialista, eurofil a ochlasta. Pan
prezident je bývalý prognostik. Prognózování znamená hledání trendů a závislostí
a jejich projekci do budoucna v čase. Není to okultní činnost ani junk
science, je to regulérní vědní obor. Pan prezident jako ož.. pardon, prognostik,
by přece nevypustil z úst něco, co by neměl podloženo fakty. Tak se mu
na to podíváme.
Ještě než si ukážeme, že Miloš Zeman má místo huby sráč, vrátime se
do Lopeníku. Tragická událost v Lopeníku rozrušila veřejnost a vedla k
řadě nenávistných výlevů směrem k posádce, která havarovala i jezdcům a
příznivcům rallye obecně. Kromě známých mediálních šmejdů, od kterých jsem
nic jiného nečekal, došlo k epic failu i u lidí, o kterých jsem měl podstatně
vyšší mínění. Například textař Horáček poslal
jezdům rallye tento vzkaz: "Hoši z rallye, jděte s těmi svými zábavami
už do pr**le!", čímž u mne odfrčel na plný plyn mezi společenskou žumpu.
Kromě poznatku, že se
nedá křížit DNA slona a prasete je také třeba vědět, že nelze provozovat
pořadatelskou službu a současně muckání.
Video bylo uvolněno zhruba půl roku po události a to je podle mně chyba.
Video měli pořadatelé zveřejnit hned po akci, protože ho měli k dispozici,
aby zabránili tomu mnoho týdnů trvajícímu fingerpointingu. Pravdě se nic
nevyrovná, ani emotivní výlevy ne, a pravda je, že to chlapec a děvčata
posrali.
Tedy, pokud má ožralý.... pardon, pan prezident pravdu, platí následující
hypotézy:
A. V den, kdy se konala nějaká významná rallye, došlo v jejím okolí
k mnoha nehodám, protože diváci nabyli přesvědčení, že jsou mistři světa
a začali jezdit jako oni. Tím pádem by počet dopravních nehod v den
rallye musel být signifikantně vyšší než v jiné dny.
B. Každopádně mělo dojít k mnoha smrtelným úrazům, nebo alespoň
nějakým.
C. Počet nehod po rallye by měl být větší než před rallye, protože
řidiči jsou ještě pod vlivem té šílené zábavy hochů z rallye.
Jak jsem na to šel?
Vzal jsem nejvýznamnější české rallye soutěže. Vybral jsem jich celkem
šest, všechny z roku 2012. Dále jsem vybral jeden den, ve kterém rallye
probíhala. Některé soutěže jsou dvoudenní, jiné trvají více dnů, já jsem
bral vždy sobotu. Sobota je ze zkušenosti dnem, kdy na rallye přichází
nejvíc diváků a je tudíž pro mne worst case. Vycházel jsem z toho, že rallye
ovlivní řidiče v celém kraji, výjimkou je Rally (sic!) Bohemia, která se
koncentruje do okolí Boleslavi. Pro srovnání pro hypotézy A a C jsem bral
vždy sobotu 2 týdny a 1 týden před kritickým dnem, dále 1 týden a 2 týdny
po kritickém dnu. Počet dopravních nehod pochází ze statistik policejního
prezidia. Výsledky jsem uspořádal do tabulky:
Závěry:
A. Ve třech případech ze šesti byl počet dopravních nehod v den konání
rallye vyšší než průměr ze sobot předchozích dvou týdnů, v dalších 3 případech
nebyl. Nic tedy nenasvědčuje tomu, že by v den konání rallye bylo v daném
regionu více než jindy dopravních nehod. V případech, že byl v rozhodném
dni počet nehod vyšší než průměr z minulých dvou týdnů, jednalo se o velmi
malý rozdíl. Například na Zlínsku došlo v den konání Barum rallye k 8 nehodám,
zatímco předchozí dvě soboty to bylo 9 a 6 nehod. V žádném ze sledovaných
podniků nedošlo k nárůstu počtu nehod v den, kdy probíhala rallye, o více
jak 50%.
Facit: Probíhající rallye nezvyšuje počet dopravních nehod v regionu,
ve kterém probíhá.
B. Ve sledovaných 6 sobotách, kdy probíhala rallye, nedošlo ve sledovaných
regionech k žádné smrtelné nehodě. Ve sledovaných celkem 30 sobotách (6
sobot, kdy probíhalo rallye, 12 sobot před a 12 sobot poté) došlo ve sledovaných
regionech pouze ke dvěma smrtelným nehodám, z nichž jedna se stala před
rallye a druhá po. Už to samo je zajímavé, protože na silnici jsou přece
hromady mrtvol - nebo né? Při bližším rozboru se ukázalo, že v jednom případě
šlo o srážku motocyklu s vlakem ve Čkyni u Prachatic (předpokládejme, že
jak motocyklista, tak strojvedoucí byli vlivu zlé automobilové rallye prosti)
a v druhém případě opět k nehodě silničního motocyklisty, který stěží najde
v automobilové soutěži nějakou využitelnou inspiraci.
Facit: Ať už náhodní či záměrní diváci rallye vidí co chtějí a reagují
na to jak umí a dovedou, ke smrtelným nehodám to stejně nevede.
C. Ve 3 případech byl průměrný počet dopravních nehod po rallye vyšší
než před ní, ve 3 případech naopak. Minimálně jeden případ (druhý víkend
po Pražském rallyesprintu) byl ovlivněn ledovkou, která pokryla silnice.
Facit: Ani po proběhlé rallye není počet nehod vyšší než před ní.
Souhrn: Prezident plácá kraviny.
Myslím, že jsme ani nic jiného nečekali. Ten výrok byl tak pitomý, že
se ani nenašel nikdo, kdo by se za něj postavil a dal najevo svůj souhlas.
Ve skutečnosti si nemyslím, že by ten ož... pan prezident měl něco proti
rallye nebo pro ni. Taktika se jmenuje "rozděl a panuj". Pokud se podaří
zaměstnat veřejnost bagatelními, ale mediálně výraznými spory (viz aktuálně
buzna Putna) a rozdělit společnost na skupiny zuřivě debatující o hovně,
nastane pro politika ráj na zemi. Mluvou politiků se tomu říká "vyvolat
veřejnou diskusi". Skutečně zásadní spory zůstanou skryty za touto fasádou
a politik tak získá tolik potřebný klid na práci, rozuměj, rozkrádání země.
Je proto třeba nacházet témata, která lze předhodit veřejnosti k hašteření,
stejně jako psovi ohlodanou kost, a musí se jednat o témata taková, která
nemají žádný přesah na podstatu vládnoucího euroestablishmentu. Rallye
nebo vysokoškolský buzerant jsou k tomu jak stvoření.
25.05.2013 D-FENS