Vážení čtenáři,
dostalo se k nám přes tajno...ehm....tiskovou svodku, že většina
z vás nesouhlasí se zdražením dálniční známky. Rádi bychom vám tedy vysvětlili
skutečnosti, které vedou k tomu jistě nepopulárnímu, nicméně důležitému
kroku.
Používáním dálnic se tyto opotřebovávají, samozřejmě že současná částka
za dálniční známku u osobních vozidel rozhodně nestačí pokrýt všechny projekty,
které Skan...ehm...ŘSD plánuje na další rok. Opravy dálnic již ze své podstaty
trvají dlouho, ona to samozřejmě není legrace, všechny ty technologické
přestávky zaplatit. Navíc je krize, stavební firmy neustále zdražují a
jak říká známý slogan - "Musíme to opravit". To my, to jsme my všichni...tedy
i vy! Tedy hlavně vy, nás úředníků MD je zoufale málo na tak velký úkol
a naše platy rozhodně nejsou na úrovni soukromého sektoru. Jistě, ozývají
se hlasy, že opravy a celkově stavba našich dálnic je příliš drahá v porovnání
se západní Evropou, MD musí proti těmto nařčením zásadně protestovat, porovnání
například s Německem zásadně pokulhává, neboť již v dějepisu 7. ročníku
ZŠ je jasně uvedeno, že všechny německé dálnice byly postaveny již za druhé
světové války Todtovou organizací za použití nuceně nasazených a otrocké
práce koncentráčníků. Kdo tedy porovnává cenu dálnice v Německu a zde,
jistě inklinuje k návratu ultrapravicového národního socialismu a již nyní
je po právu hledaným extremistou.
Je neoddiskutovatelným faktem, že naše dálnice přinášejí benefity i
jiným skupinám motoristů než jsou obyčejní lidé s obyčejnými osobními vozy.
Naše dálnice jsou vyhledávaným rájem motoristů na strojích typu WRC speciál,
enduro či na čtyřkolkách, aniž by tito za použití pro ně speciálně připravené
dopravní cesty adekvátně zaplatili. Vždyť pronájem hrbolatého prašného
okruhu
např. v Břeclavi stojí jistě přes 300 Kč na hodinu. Dokonce jsme již
museli ze své nabídky terénního řádění vyjmout legendární skokanský můstek
na D2 u Shellu Ladná, protože ani jeden ze stovek tisíců skokanů v jeho
více než 5-leté historii za použití nezaplatil ani korunu!
Jak jste si jistě všimli, Vysočina je v zimních měsících rájem sněžných
skútrů. To není náhoda a naši silničáři dělají vše pro to, aby to tak i
v budoucnosti zůstalo, aby vždy, když na svazích Vysočiny sníh již taje,
bylo na D1 minimálně 5cm sněhové pokrývky nekryté žádným posypem pro potěchu
motoristy na silném Bombardieru.
Taktéž, řidiči osobních vozů naprosto nereflektují na první pohled
skryté výhody našeho dálničního systému, například si vůbec neváží sofistikovaného
letního betonového povrchu D1 mezi Humpolcem a Devíti Kříži, vždyť to je
nejnebezpečnější úsek D1 a technická zábrana proti mikrospánku řidičů funguje
na tomto úseku naprosto spolehlivě! A to nemluvíme o R46, jejíž průjezd
se dá přirovnat snad jen k zážitku na The
Beast on King Island!. Dokážete pochopit proč někdo létá do Kalifornie,
když u nás doma máme zařízení směle konkurující této světoznámé horské
dráze? Navíc u nás s roční permanentkou na ostatních 1100km „rides“, to
celé za směšných 1200 Kč.
Náš výzkum zapla...ehm...objednaný u významné nadnárodní agentury pro
výzkum trhu ukázal, že všichni, co si mohou dovolit letět do Kalifornie
nebo vlastní enduro motocykl, WRC speciál, sněžný skútr, či jen prostou
čtyřkolku, taktéž vlastní osobní vůz. Proto je logické, že tyto naprosto
zbytečné a neekologické kratochvíle je možno zpoplatňovat přes platbu za
dálniční známku.
Co kamiony, jak ty platí? Jistěže platí a platí hodně, cca 3,4
miliard ročně. Nicméně ty peníze jsou smluvně ošetřeny ve prospěch našeho
dodavatele systému výběru mýta a z těchto jasných důvodů je nelze směrovat
do Fondu Dopravní Infrastruktury...stejně by je tam vylosovala železniční
lobby, to přece nechcete, ne? Navíc, ty kamiony nějak málo jezdí a asi
budeme muset dotlačit ještě nějaké drobné, asi 500 miliónů korun. Ne, ne
pardon, vlastně je to jen půl...miliardy. Ale můžete být klidní, pan Kapsch
je milý strýček z Rakouska, on nám občas přiveze nějaká ta cukrlátka.
I malé dítě ví, že potřebujeme více peněz na zaplacení severní větve
Pražského okruhu, sice se tam ještě nekoplo do země, ale vámi zvolený hejtman
Rath má již nyní skvělý nápad jak vyřešit tenhle problém. Jistě, Středočeský
kraj na severní variantu Severního okruhu nemá peníze, všechny rozdal po
30 korunách. Nicméně, jak potvrdil i Metrost...ehm...pracovník Centra Dopravního
Výzkumu, je to dobrý projekt, tak dobrý, že si zaslouží být postavený
vedle jižní větve Severního okruhu. Co až tam za 120 let bude jezdit až
trojnásobek vozů? Musíme být připraveni.
Ptáte se na Jižní okruh? Tam už se přece jezdí, ne? Psali to v Mladé
Frontě! Redaktor to projel z Lahovic na dálniční křižovatku u Počernic
za osm minut!
Zdražení dálniční známky má samozřejmě zásadně pozitivní socio-ekologický
rozměr, po lednu 2010 jistě z dálnic zmizí levná a pomalá vozidla, bude
proto více místa pro spěchající limuzíny důležitých státních, stranických
a s nimi spřízněných činitelů. Doprava tak bude plynulejší a jejich silné
vozy, jejichž potenciál je v současné době zoufale nevyužit, budou moci
jezdit tou nejoptimálnější rychlostí. Taktéž, přirozené omezení jízd levných
vozů bude mít za následek větší nehodovost příslušníků bohaté pravice,
můžeme tedy mluvit o nemarginální pozitivní externalitě. Pokud se totiž
podaří zachránit byť jen jeden život sociálně demokratického voliče, toto
opatření má smysl! Navíc tento zachráněný volič se bude mít ještě lépe,
neboť za ušetřené peníze bude moci nakoupit minimálně 2,5 kartonu cigaret
Start bez filtru. Státní pokladna takto také nevyjde zkrátka.
Na uvedených příkladech vidíte, vážení pravicoví čtenáři, že MD ruku
v ruce s betonovou lob...ehm...zástupci ŘSD si přeje jen to nejlepší pro
široké vrstvy motoristů a proto Vám děkuje, že si v příštím roce dálniční
známku i přes drobně zdražení opět koupíte a oceníte tak naši snahu.
Vaše Ministerstvo dopravy
26.10.2009 Schmouddle