Probíhá palebná příprava na další utažení šroubu, jen tentokrát
trohu tápu, jaký šroub a jakým způsobem se bude utahovat. Souvisí to s
novým registrem vozidel, o jehož funkcích se vyskytly pochybnosti. Případně mi s tím můžete pomoci.
8. listopadu 2012 informoval
ČRo o tom, že ministerstvo dopravy zatím nespatřuje prioritu v tom,
aby obecní policie měly přístup do registru vozidel, což jim umožňuje ustanovení
zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, kde si ho úspěšně
prolobbovaly.
14. listopadu 2012 jsme si mohli přečíst na LžiDnes lžánek s titulkem
"Kvůli
registru jsou radary k ničemu. Policisté nenajdou viníka." Píše se
v něm, že: Strážníci totiž de facto nemohou potrestat silničního piráta
z kamerového záznamu. Kvůli chybám v registru je téměř nemožné najít k
autu, které překročí rychlost, konkrétního řidiče. A dále například:
"Registr nám nedokáže přiřadit k řidiči spolehlivou adresu, chybějí
například i data narození. Tyto údaje musíme zdlouhavě hledat a ověřovat
jinde."
16. listopadu palebná příprava pokračovala lžánkem "Praha
nestihne kvůli nefunkčnímu registru rozdat pokuty za stamiliony", který
nám nenucenou formu oznamuje, že výběr pokut se provádí za účelem výběru
dodatečné daně. Píše se tam: " Od června ale leží stovky tisíc snímků
provinilých řidičů v šuplíku. Městská policie totiž nemá informace o tom,
komu vyfocená auta patří.(...) Standardní postup byl takový, že jsme poslali
seznam poznávacích značek pražskému magistrátu, případně úřadům jiných
měst a magistrát nám zaslal zpět údaje o majitelích vozů. Od června, kdy
byl spuštěn nový registr, nám magistrát žádná data zpět neposílá (...)
Navíc za první pololetí se přestupku dopustilo 223 tisíc řidičů. Při takovém
počtu je téměř nereálné, že se stihnou vyřešit všechny."
Musím říci, že mě to nemálo překvapilo, protože Městská policie Praha
nadále a zdá se že zcela nerušeně obesílá provozovatele pozvánkami na
projednání přestupků a oslíkové se dostavují podle harmonogramu do
Korunní, aby se tam otřásli. Děje se tak kontinuálně a děje se tak také
od června, kdy byl "spuštěn" nový registr. Mám hned několik takových předvolání
po ruce. Skutečně nic na nich nenasvědčuje tomu, že by Městapo plošně
pozastavilo vybírání rychlostní daně. Jestli se dostal magistrát do
skluzu, pak to není apriori registrem, ale tím, že to nestíhají, protože
neustále rozšiřují svoje represívní kampaně, například nesmyslnou padesátkou
na Strakonické instalovanou v kombinaci s dvojím měřením rychlosti (samozřejmě,
je to kvůli hluku...)
Kromě toho, informace obsažené v článcích jsou zavádějící. Podle registru
vozidel je možné najít provozovatele vozidla, ale ne jeho řidiče v tu danou
chvíli, k tomu si musejí provozovatele předvolat. Standardní postup v případě
automatických radarů není takový, jak popisuje zastupující velitel Městapa
Klema, standardní postup je, že dotaz do databáze se odehraje zcela automaticky
na základě OCR poznávací značky. Může se stát, že se v jednotlivých případech
nepodaří z databáze získat úplnou adresu nebo nějaký jiný údaj, a ten je
pak třeba dohledat ručně. Tak tomu ale bylo i se starým registrem, o kterém
se říkalo, že byl funkční. Pokud magistrát zmr. Klemovi "žádná data neposílá",
patrně to zmr. Klema bude muset jako velitel nějak řešit, je to jen jeho
lajdáctví, že nedovede odstranit problém v komunikaci. Stejně tak ultimátum,
že cit. "Pokud do konce roku strážníci nedostanou přístup do registru vozidel,
vyváznou hříšníci zřejmě bez trestu" je nesmyslné. Nový registr naběhl
v červnu 2012, pokud mají strážníci nějaké případy, kde se nedaří identifikovat
provozovatele, mají čas do června 2013, a do té doby se mohou obracet na
samosprávu. Neexistuje naprosto žádný důvod, aby muselo být promlčeno nějaké
relevantní množství přestupků, celé je to prostě velká blbost.
V médiích se nic nestává samo od sebe. Oni nám tím chtějí něco říct.
1. Jedná se o kampaň obecních policií, které chtějí zpět přístup do
registru vozidel. Jak jsem uvedl, dotaz do RV se děje automaticky a oznámení
chodí, takže přístup v nějaké podobě již mají. Nedává to tedy zrovna dvakrát
smysl.
2. MP Praha se zapojila do kampaně 80-členné vládní strany KRADEM proti
jejich vlastnímu členovi zmr. Dobešovi. Vypadá to logicky, nicméně kampaň
pokračuje i nyní, když je Dobeš ve fázi odletu.
3. Je to počátek nějakého tažení za ještě "objektivnější" pojetí odpovědnosti
za přestupek, než objektivní odpovědnost provozovatele za vybrané přestupky,
která bude platit počínaje 19.1.2013. To mi však také nedává příliš smysl.
4. Systém si uvědomuje význam registru vozidel jako cenné databáze pro
monitorování pohybu osob, represi, katalogizaci majetku apod. a nehodlá
se dlouhodobě smířit se značným procentem chyb v něm. Současně přestává
vidět nějaký jiný postup k odstranění tohoto problému, než je "inventura",
tzn. porovnání údajů v registru se skutečným stavem. Takovou akci jsme
již jednou zažili, byla to povinná evidenční kontrola vozidel v roce 2001,
kdy se všichni provozovatelé vozidla museli dostavit na své náklady na
STK a byla jim tam provedena evidenční kontrola (samozřejmě za poplatek).
Asi ale bude zatěžko vohnoutům vysvětlit, že se za jedenáct let dostal
stát do stejné situace, nehledě na to, že s ohledem na rostoucí počet vozidel
by se jednalo o poměrně větší akci. Proto je třeba připravit nějakou věrohodnou
story a vyvolávat mezi vohnoutama pocit urgence a ohrožení, že se zde děje
něco strašně zlého a závadného a nežádoucího, co nás všechny ohrožuje.
Argumentace nevymahatelností pokut z úsekového měření, které se instaluje
téměř výhradně za účelem plnění obecních pokladen a šikany, se nám možná
jeví v těchto souvislostech poněkud komicky (krádeže automobilů a jejich
legalizace by byly pro tento účel lepší), ale oni skutečně žijí v takovém
světě a věří tomu, že měření rychlosti zachraňuje životy. Část populace
tomu také takto věří, a alespoň zčásti to tedy bude přesvědčivé.
20.11.2012 D-FENS