Jsou na světě lidé, kteří používají automobil jako dopravní prostředek,
prostě jako způsob, jakým se člověk dopraví ráno z domu do práce a odpoledne
zas z práce domů nebo kamkoliv jinam, kam je srdce táhne. Těchto lidí je
mezi všemi řidiči drtivá většina. Já je naprosto chápu.
Z nějakého důvodu
prostě používají auto, třeba proto, že v obleku na kole jezdit do práce
nechtějí nebo tam nejede autobus ani vlak nebo prostě auto k výkonu svého
povolání potřebují.
Stejně tak existují lidé, kteří pohlížejí na bicykl úplně stejně – jako
na dopravní prostředek, určený čistě k dopravě z bodu A do bodu B, přičemž
tento prostředek má nezpochybnitelné výhody: nemusí se hledat místo na
zaparkování, není totiž problém přimknout kolo ke kterékoliv lampě, není
problém jet po chodníku, mnohdy je podél cesty vystavěn kromě obyč chodníku
ještě jeden, kterému se honosně říká cyklostezka. Několik takto smýšlejících
lidí znám a nejeví a nikdy nejevili posedlost pumpičkářstvím, proti kterému
spousta lidí včetně mě a řady čtenářů tohoto serveru brojí. I já využívám
bicykl k dopravě k tetě na oběd, jelikož tam jsem na kole přes park rychleji,
než autem okolo parku a mimo to, nějaký pohyb je potřeba. Tito lidé, včetně
mě, se neúčastní žádných hromadných páchání přestupků, kdy omezují a ohrožují
ostatní účastníky provozu, stejně tak jako lidé, kteří používají auto jen
jako dopravní prostředek, se neúčastní rallye, DTM, WTCC, F1 nebo třeba
jenom srazů amerických aut.
Na tomto místě je potřeba podotknout, že jak Den bez aut, konaný v řadě
měst ke konci září, tak automobilové závody jakéhokoliv druhu, jsou akcemi
pořádanými někým proto, aby se někdo jiný bavil, jsou to zájmové akce pro
velmi úzkou skupinu lidí. Na rozdíl od cyklojízd, při kterých se nezřídka
uzavírají hlavní silniční tahy ve městech a působí tak značná dopravní
omezení, závody aut však probíhají buď na úplně uzavřených okruzích, nebo
v případě rallye z drtivé většiny na nevýznamných okreskách, na kterých
je i jindy minimální provoz a hlavně jsou uzavřeny pro všechna ostatní
vozidla z důvodu zajištění bezpečnosti jak jim, tak hlavně účastníkům soutěže
a divákům, na rozdíl od Dne bez aut 2010, kde jsem podle článků (i na tomto
serveru) nenabyl pocitu, že by byly veškeré dotčené komunikace uzavřeny,
ale na místě jsem sám nebyl, takže se mohu mýlit. Nezapomeňme, že je řada
lidí, která se potřebuje dostat do práce i v neděli, a není malá.
Ale stejně tak jako lidé, kteří používají auto a kolo čistě jako dopravní
prostředek, jsou i lidé, kteří mají jedno nebo druhé za koníček, věnují
tomu obrovské množství času a peněz, orientují na to celý svůj život. Co
se týče fandů jízdy kolmo, i zde je několik skupin. První z nich známe
–akce, při kterých se hromadně porušují dopravní předpisy a velmi zásadně
se omezuje
ostatní provoz na silnici. Ta druhá omezuje své aktivity na lesy, louky,
případně bike parky, kde se s helmou na hlavě řítí z kopce dolů přes různé
skoky a tak, tedy si vybírá pro svůj koníček místa, kde ubližují tak nanejvýš
kořínkům a kytičkám, které tady byly miliony let před prvním výskytem člověka
a další miliony let po vyhynutí člověka tady budou. Tihle lidi si často
své dráhy k ježdění staví vlastníma rukama za vlastní peníze.
Stejně tak je více skupin fandů do aut. Fandové první skupiny si nalepí
na zadní sklo patnáctileté Lantry, zatmavené fólií z Teska, nálepku Provocation
No Limit, sundají plecháče, vloží rozšiřovací podložky, namontují levné
měkké čínské RSW, na které nazují v lepším případě Barum Bravuris, dovnitř
dají rádio Sencor, které má vole pyčo v sobě dívídí, džípíes, tívítuner
a kundolap za vosum háků suma sumárum, pustí hip hop a jedou prasit do
provozu. Dříve nebo později je ty pneumatiky, na kterých ušetřili pět stovek
oproti lepším („stejně je to všecko jedno a to samý vole“), neudrží v zatáčce
a oni skončí v lepším případě v poli, v horším v autobusové zastávce plné
lidí.
Ta druhá skupina fandů do aut o sobě nedává nijak moc vědět na první
pohled. Neskromně se do ní řadím i já. Na pohled druhý ale poznáte, že
jejich auto je ve velmi dobrém stavu, protože místo do zbytečností typu
fólie na okna, velkých křídel a 20“ kol investovali do kvalitních tlumičů,
kvalitních pneumatik a o své auto se náležitě starají. Doma pak přečtou
stohy článků o správném držení volantu, správné pozici za volantem, o správném
vedení stopy zatáčkou, o tom, jak zvládnout smyk, jak mu předejít nebo
jak ho naopak vyvolat apod. Pak to taky mimo běžný provoz zkoušejí a ve
chvíli, kdy to budou opravdu potřebovat v provozu, to zvládnou. Tihle lidé
většinou vědí, jak se chovat na silnici, a to jak z pohledu řidiče, tak
z pohledu chodce.
Dostáváme se nyní k jádru pudla, a sice k podpoře shora. Cyklostezek
se během nedávné doby postavilo za peníze nás všech obrovské množství,
ale jsou i takoví pitomci na kole, kteří je nevyužívají, i když vedou hned
vedle silnice, a raději působí problémy na ní. Naštěstí došlo nedávno k
prozření, že 200
metrů pokresleného chodníku za 18 mega opravdu ne. Bohužel, stalo se
tak pozdě a část
té cyklostezky už stojí.
Na druhou stranu, kdy jste naposled četli o tom, že se někde postavil
závodní okruh nebo třeba jen vyčlenila louka, aby si fandové rallye vytvořili
vlastní bahnitý okruh, na kterém budou moci do sytosti prohánět svá eva
a imprezy? Přitom fandové do aut přispívají na chod státu mnohdy mnohem
více, než pumpičkáři, právě brutálním zdaněním pohonných hmot, kterých
jakékoliv auto při závodění sežere tolik, že prohne nádrž podtlakem.
Všechno má dvě strany mince a všechno má svá pro a proti, jakožto i
fanoušky a odpůrce. Nebudu se nyní zabývat celkovou buzerací jedné z dojných
krav (nikdo mi nevymluví, že když 54% z ceny benzínu u pumpy jsou daně,
nejsem dojná kráva a to benzín není to jediné, co platím) ve formě stále
tvrdší represe a pokut za banální, mnohdy nikoho neohrožující přestupky.
Proč by se za peníze mně násilím sebrané nemohl postavit závodní okruh
(a můžeme mu říkat třeba autostezka), když cyklostezka jde? Vždyť na něm
ani nemusí být asfalt.
Proč stát podporuje jenom něco? Hodí se mu to líp do krámu? Vypadá pak
líp v očích ovcí s mozky nakaženými morem toho, že auta jsou špatná? Jak
se asi ráno objevily v obchodě rohlíky?
Dvěma stopám zdar.
11.05.2011 Bloody Cardinal