Přežili jsme jeden vydatný dopravní shitstorm a za mnoho let první,
pravděpodobně poslední pokus o liberalizaci dopravy. Spíš než věc samotná
vystoupilo do popředí, jaká banda omezenců okupuje parlament a jak dalece
jsou naši volení zástupci myšlenkově zotročení státem.
Skupina poslanců ODS prosadila do novely
zákona č. 361/2000 Sb. pozměňovací návrh, který by v případě schválení
umožňoval zvýšit rychlost na některých úsecích dálnic až na 150 km/h. Zde
je nutné zdůraznit, že se nejedná o plošné zvýšení (tedy nahrazení číslovky
130 číslovkou 150), ale zvýšení maximální dovolené rychlosti pouze tam,
kde správce komunikace dovolí. Správce komunikace je však opět stát, resp.
ministerstvo dopravy a jím řízená organizace, takže je to v podstatě neefektivní
změna. Musím se také zamyslet nad tím, jaké priority poslanci ODS vidí
a v jakých souvislostech svůj návrh uplatnili. V současné době legislativním
procesem prochází další novela zákona č. 361/2000 Sb., která zavádí další
povinnosti pro řidiče, další sankce (například za neumyté auto), likvidační
pětimístné a šestimístné pokuty, přináší další pravomoci policii, ale tohle
všechno svinstvo s poslanci ODS nic nedělá, protože momentálně je pro ně
kruciální (ne)zvýšení rychlosti na dálnici na 150 km/h. Ne že bych s tím
měl na věcné rovině nějaký problém, ale přijde mi to tak nějak... nedůvěryhodné?
Co však bylo podstatně zajímavější, byla celá společenská diskuse, která
se následně odehrála. Předně jsem si kladl otázku, zda se snad něco změnilo
a někdo zrušil zastupitelskou demokracii ve prospěch systému, kde si byrokracie
tvoří zákony sama. Měl jsem dosud za to, že veškerá moc patří lidu, který
ji vykonává pomocí poslanců, ale asi mi něco uniklo. Pokud tedy poslanci
usoudili, že se bude jezdit 150 km/h, nezbývá exekutivě, například policii
a úředníkům než poslušně srazit podpatky a zařídit se podle toho. Místo
toho ministr Ťok lobbuje, aby návrh neprošel a když projde, tak se vysírá,
že to stejně nikde nepovolí, protože nechce, aby na
dálnicích řidiči závodili (?). Überpolicajt Lerch je samozřemě také
dotčený, vyjadřuje nesouhlas, což je pochopitelné. Oni by tam stejně řidiči
stejně většinou 150 km/h nejezdili, jezdili by o něco pomaleji, protože
ani 130 km/h hodně lidí nejede, a nedaly by se tam vybírat peníze na pokutách.
Za zmínku stojí i diskuse na půdě parlamentu. Například poslanec Heger,
známá to postavička českého silničního fašismu, vystoupil s řečí, na kterou
by byl Mussolini hrdý. Pravil následující:
(...) já bych si dovolil vystoupit proti možnému zvýšení na 150 kilometrů
a je mi zcela jasné, že riskuji svoji pověst muže v tomto maskulinním problému,
který se zde objevuje, a že riskuji svoji pověst pravicového politika.
K tomu pravicovému politikovi bych řekl, že kdyby paralelně s tím pan poslanec
Adamec navrhl zvýšení odvodů na zdravotní pojištění, tak to bude velmi
adekvátní, protože míra úrazů samozřejmě nezáleží jenom na rychlosti, ale
záleží také na kvalitě silnic a záleží na rychlosti v tom směru, že čím
rychlost je vyšší, tím je příslušné polytrauma, které naše medicína umí
léčit, ale velmi draho, tak tím je to polytrauma těžší
To je kurva nářez. Pan Heger nějak pozapomněl, že dálnice jsou i přes
vyšší rychlost jízdy nejen v ČR, ale i v okolních zemích (včetně často
skloňovaného Německa, kde na více než polovině dálniční sítě neplatí žádný
rychlostní limit) zdaleka nejbezpečnějšími komunikacemi, takže úvaha o
množících se polytraumatech směřuje mimo mísu. Pochybuji i o existenci
prokázané korelace mezi rychlostí a závažností polytraumatu, takže by pan
exministr měl méně fantazírovat. Musím se také pozastavit nad tím, jak je
to vůbec možné a jaký druh idiocie napověděl voličům TOP09 zvolit tohoto
muže do parlamentu, když paralelně každý týden můžeme číst zajímavé zprávy
o plošném rozkrádání v resortu zdravotnictví, za který byl tento vyšinutý
muž nějakým řízením osudu zodpovědný, například příběh ředitele prestižní
nemocnice, který směňoval
zakázky za koks. Mám za to, že poslanec za TOP09 Heger by měl doživotně
mlčet a šoupat nohama, a nikoli se ohánět svojí pověstí pravicového politika.
Zajímavou sondou do myšlení socdemáka byl zase proslov jakéhosi Koskuby,
o jehož implementaci do sněmovny rozhodla potemnělá mysl voličů ČSSD v
Praze a jehož performance se ukázala ještě slabomyslnější než gag neúspěšného
ministra a poslance Hegera, u kterého jsem měl dojem, že má stejného dealera jako ředitel Dbalý. Ukazuje na to, jak vlastně uvažuje průměrný
socdemák:
Ti, co se těší, že budou moct po dálnici frčet už legálně stopadesátkou,
takže budou jezdit 180, protože já po dálnici taky jezdím a připadám si
tam ve 130 někdy jako idiot v tom pravém pruhu, takže tím umožníme, že
začneme jezdit 200, a pak sami uvidíme, co to s lidmi udělá. Zpochybňujeme
tu očkování, tak proč bychom jim nedovolili jezdit ta dvě kila, že jo.
Je nás moc a tak aspoň se to vyřeší
V tom okamžiku jsem musel začít uvažovat o tom, zda nedošlo k skryté
realizaci teorie mnohovesmíru a zda nejezdím po dálnicích v nějaké jiné
paralelní České republice. Moje zkušenost je taková, že když jedu přesně
130 km/h podle GPS, předjíždím krajním levým pruhem 9 aut z 10. Ten zbytek
buď jede +/- stejně rychle, nebo o něco málo rychleji. Je to buď tím, že
prostě rychleji jet nechtějí, nemohou, neumí, nebo že rychloměr škodovek
má zhruba od 110 km/h záchvat optimismu a ukazuje více, než kolik činí
true ground speed těchto osobitých strojů, lze si tedy užívat pirátského
řádění zcela legálně a provozovat krutou rebelii i v konformním voze rodinného
pojetí. Kdybych si to namířil rychlostí 150 km/h z Rozvadova na Plzeň (což
mi mimochodem připadá zcela bezpečné), byl bych lokální highway king jako
Láďa, co jede autobusem ve známé písni, protože bych předjel úplně všechno
včetně hulících passatů B5 polských gastarbeiterů. Když ponechám stranou
tento praktický aspekt, pak mi nějak dělá problémy sžít se s myšlenkovými
pochody člověka, který nastavuje rychlost jízdy svého vozidla podle toho,
kolik mu stát dovolil. Dejte tam dopravní značky, nebo se vám nabourám!
Já se až dosud domníval, že se jedná o rychlost nejvyšší dovolenou, ale
ne povinnou, a je na každém, aby zvážil různé okolnosti a jel podle toho.
I když, možná že když někdo věří na povinné očkování, tak bude taky věřit
tomu, že rychlostní omezení jsou tady kvůli jeho bezpečnosti. Škoda že
taky nejsou injekce na intelektální nedostatečnost.
I když shledávám přístup poslanců ODS za populistický a pokrytecký s
ohledem na to, jaké všechno dopravně fašistické svinstvo už přes ně prošlo,
vidím v jejich aktu určitý přínos spočívající v otevření diskuse na téma
liberalizace dopravy. Dříve nebo později se tady bude muset něco stát.
Je očividné, že současný systém dopravního fašismu už svoje možnosti vyčerpal
a jakýkoli další krok je spojen s enormním ohýbáním právního řádu a s náklady
v řádu desítek miliard. Také nelze ignorovat skutečnost, že rychlostní
limity vzniklé někdy v hloubi 70. let za účelem snížení celkové spotřeby
paliv zůstaly podnes ponejvíce konstatní a úplně tak ignorují posledních
zhruba 50 let vývoje automobilů. To platí i pro rychlostní limit na dálnici,
který se měnil naposled v roce 1997 (plošné zvýšení nejvyšší dovolené rychlosti
ze 110 km/h na 130 km/h) a i tuto změnu provázela hysterie ne nepodobná
té současné, strašení hromadami mrtvol a podobné výblitky, aby se následně
ukázalo, že se nestalo vůbec nic. Nejmodernější tuzemské vozidlo ke koupi
byla tehdy Škoda Felicia 1.3 MPi, u které se maximální rychlost nápadně
blížila těm 130 km/h.
Uvidíme tedy, jak si toho semínko povede dále a co z něj nakonec vyroste
za mutanta.
06.05.2015 D-FENS