Pracuji jako SAP konzultant, takže v autě trávím hodně času, najedu
ročně tak 40.000km. Auta jsou mým koníčkem, už mi jich prošlo rukama celkem
dost, takže jim celkem rozumím. Za ta léta se mi jen potvrdilo, že nejlepší
auta jsou z VW groupe.
Trochu mi trápí, že vozy koncernu VW jsou v Čechách
nedoceněné a občas dokonce zesměšňované! Ale to dělají pouze vlastníci
italských a francouzských aut, kteří nám závidí, že zatímco co mi v klidu
a úsporně jezdíme, oni jen objíždějí servisy.
Když jsem si vybíral vůz, který bude mít malou spotřebu, velký kufr,
pohon 4x4 (aby auto dobře sedělo v zatáčkách a pohodlně jsem dojel až k
chalupě), bude spolehlivý, praktický a zároveň se sportovním charakterem,
nešlo vybrat nic jiného než…Škoda Octavia Combi 1.9 TDI 4x4!
TDI PD motory předchází jejich pověst, kterou mohu jen potvrdit. Jsou
spolehlivé, mají neskutečnou výdrž, krásně táhnout od nízkých otáček a
hlavně jezdí za pár litrů. Zvuk motoru je velmi charakterní a jadrný, žádný
cvakání a cinkání jako u common railu. Škoda, že VW gruppe už motory PD
nevyrábí.
Pohon 4x4 je kapitola sama pro sebe. Díky němu auto báječně sedí v zatáčkách,
navíc vyjedu každý zasněžený kopec. Letošní tuhá zima v Praze mě proto
vůbec nezaskočila, naopak jsem se každé ráno těšil, až naplno využiju potenciál
mé „čtyřkolky“. Výhoda je použití Haldex spojky, auto totiž nemá takovou
spotřebu jako permanentní 4x4. Takové Subaru, či Alfa Romeo Q4 může tak
nízkou spotřebu jen tiše závidět. Připojení zadní nápravy je tak rychlé,
že žádnou prodlevu nepoznáte. Při připojení zadní nápravy jde více výkonu
na zadní nápravu, takže se dá s autem krásně driftovat, což je další výhoda
Haldexu. BMW sice může taky driftovat, ale zase v zimě nic nevyjede.
Jízdní vlastnosti jsou jedním slovem skvělé. Na dálnici vyklízím levý
pruh a přesto jezdím tak za 5l nafty. Na okreskách to taky sedí nádherně,
navíc hodně pomáhá zvýšený podvozek o 2,5 cm, takže mám výše těžiště, což
se pozitivně podepisuje na jízdních vlastnostech. Auto se nadšeně vrhá
ze zatáčky do zatáčky, čemuž výtečně sekunduje motor, který mohutně zabere
už kolem 2.000 otáček a svižně tak auto vystřelí z každé zatáčky. To by
mohl dosvědčit nejeden Alfista, který mi pouze závistivě koukal na kufr
a marně se mi snažil předjet. Posledně to odnesla Alfa Romeo 159 SportWagon
2.4 JTD. Sice má o něco větší motor a výkon, ale je to jen „předohrab“,
takže na okreskách neměl chlapec šanci. A to já jsem jel pořád za svých
5l nafty, což on měl nejmíň jednou tolik, navíc byl zázrak, že Alfa vydržela
takový tempo. Přece jen všichni víme, jak je to s jejich spolehlivostí…
Trochu mi láká vyrazit s autem na okruh, abych vyzkoušel jeho limity. Možná
by to chtělo nějaký amatérský závod, abych mohl vyprášit ty francouzské
a italské rádobyzávodníky.
Závěrem bych chtěl dodat, že mám najeto 250.000 km bez poruchy. Většina
dílů je původních. Měnil jsem pouze brzdy, ale to díky mé sportovní jízdě,
jinak by možná vydržely původní. Trápí mě pouze jedna věc, VW už motory
PD nevyrábí, takže opravdu nevím, co si jednou vyberu jako nástupce mé
Octavie. Nicméně pevně věřím, že s ní těch 500.000 km dám a zavřu tak pusu
všem posměváčkům.
PS: V březnu jedu na Nürburgring protáhnout mého krasavce na Nordschleife.
Už se těším, jak tam vypráším ty snoby v BMW.
03.03.2013 Honza