... aneb zaplať, nasedni, odjeď a drž zobák!
Web www.ford.cz říká:
Model Core s vyšší úrovní stylu, kvality a dílenského zpracování
je dokonalou ukázkou nové řady Ford Mondeo. Jeho propracování do posledního
detailu na vás zanechá trvalý dojem.
Fakt? Nebo že by zase marketingový tlachy? Nemělo na konci věty spíše
stát "...na vás zanechá trvalé stopy?"
Ford Mondeo poslední generace s zážehovým motorem 1.8 HE o výkonu 110k
ve výbavě
Core mi otravovalo život minulé dva týdny. Za tu dobu jsem v něm absolvoval
1.700 km na sedadle řidiče i spolujezdce. Dnes už si mohu oddechnout: ten
krám už jsem půjčovně vrátil a no more, Mr. Ford.
Motor
Čtyřválcová 1.8 se čtyřmi ventily na válec je základní zážehovou pohonnou
jednotkou vozu Mondeo. Zatímco s Focusem cvičí docela obstojně, 1400kg
těžké Mondeo předvádí s týmž motorem jízdní výkony typické pro vozy o třídu
nižší. Celkem bych dynamiku jízdy přirovnal k slabší verzi Octavie 1.6
s motorem 74PS. Motor nemá výrazné výkonové maximum, zabírá přibližně ve
všech otáčkách stejně, a to tak, že málo. Při jízdě s prázdným autem to
ještě jde, pokud ale vnitřní prostor Mondea okupují čtyři osoby středoevropské
konstituce, peklo sestoupí na zem. Při předjíždění kamiónu je nutno podřazovat
na trojku a pětku v podstatě nemá cenu řadit. Jakékoli vytáčení nad 4.500
rpm je ale také zbytečné, roste jen hluk a spotřeba. Při jízdě na dálnici
zrychluje vůz z 150km/h na "nominálně maximálních" 195km/h asi tři minuty.
Pokud chcete na dálnici předjíždět v rychlosti 130km/h, což je poměrně
častá situace, zjistíte, že na čtyřku to už nejede a na pětku to ještě
nejede. Spotřeba v dálničním provozu činí 13l/100km, v silničním pak nějakých
10l/100km a vyhlídky na stlačení spotřeby žravého a dýchavičného agregátu
na úroveň obvyklou v civilizovaném světě chápu jako minimální. Pohled na
ručičku palivoměru sunoucí se neobyčejně rychle k rudému poli a otráví
každého, komu benzín neplatí firma. Kdo je zvyklý, že na jedno tankování
ujede asi 600km (jako třeba já), má smůlu.
Podvozek
Bude chvíli trvat, než si podvozek Mondea získá řidičovu důvěru. Snaha
o vytvoření kombinace maximálního komfortu s maximální stabilitou dala
vzniknout bastardovi, který nemá ani jednu z těchto vlastností. Při vyšších
rychlostech Mondeo neplave, výhodou je jeho velký rozvor. Podvozek rozhodně
převyšuje svými kvalitami impotentní pohonnou jednotku a chyby řidiči odpouští.
S autem se i přes rozměry posunovací lokomotivy a obdobnou hmotnost dobře
manévruje, na čemž se podílí dobře odladěný posilovač, výborný výhled z
vozu a zrcátka, která nejsou jen pro srandu králíkům.
Brzdy
Brzdám Mondea jsem se rozhodl věnovat separátní odstavec. To auto brzdí,
kdykoli a nekompromisně. Hurá! Tak precizní dávkování brzdného účinku jsem
ještě v žádném autě nezažil. Ani ABS není přehnaně agilní, jak bývá zvykem
u vozů VW. Zřejmě malé odškodné firmy Ford za všechna předchozí příkoří.
Karosérie
Výrazné plus představuje vnitřní prostor. Auto je na evropské poměry
nebývale rozlehlé a navíc je obestavěný prostor efektivně využit. Ford
neotravuje žádnými zbytečnými vybouleninami v interiéru, a to ani na palubní
desce ani na výplních dveří, které tam u jiných značek instalují teplí
designéři, aby se zviditelnili. Při návrhu interiéru zvítězila funkčnost,
což je v dnešní době, kdy musí být všechno cool a in, skoro revoluční počin.
Pozitivním zjištěním bylo, že z auta je dobře vidět, což je opět příjemná
změna oproti interiéru VW, který zaručuje výhled z vozu na úrovni tanku
Panzer IV.
Pokud jde o ergonomii ovládacích prvků, optimismus jde stranou. Za všechno
hovoří ovládání stěračů. Ovladač je nutné postrkovat do krajní polohy jako
u favorita, pokud do něj jen ťuknete, stěrače se zastaví vám před očima.
Regulace intervalu stěračů se realizuje otáčením páčky kolem osy, přičemž
minimální intenzita je označena číslem 5 a maximální pak vysoce logicky
číslem 1. Na palubní desce se při teplotě okolí menší než 4°C rozsvítí
přiblblá kontrolka, která signalizuje, že je venku zima. Indikátor zimy
svítí a votravuje pořád, ne že by třeba při neměnné teplotě po pěti minutách
zhasnul. Pedál plynu má stejnou silovou charakteristiku při sešlápnutí
i uvolnění, takže máte dojem, že šlapete na houbu z molitanu. Nalevo od
pedálu spojky je nezvyklá hrana, pokud nosíte teď v zimě nějaké robustnější
boty, zarazí se noha o tuto hranu a nevyšlápnete spojku do konce, převodovka
pak udělá krásné grrrr. Retro rádio stupně výbavy Core připomene rádia
montovaná v sérii do Octavií před osmi lety. Oválné analogové hodiny ve
středu palubní desky vypadají jako budík dovezený z východního Německa.
Výbava Core také postrádá palubní počítač, takže musíte převzít jeho funkce,
například pečlivou kalkulaci dojezdu, abyste se žravým automobilem nedosáhli
toho, čemu se v letectví říká bingo. Kufr nelze otevřít zevnitř (nebo jsem
aspoň nezjistil, jak), musíte tedy vylézt ven, vzít si s sebou klíče, dálkovým
ovládáním otevřít kufr (po druhém zmáčknutí odskočí, ale jen málo) a zasvinit
si ruku. Prostě hromada drobných nedomyšleností, které by se snad daly
tolerovat u Dacie Logan, ale ne u vozu střední třídy renomované značky.
Design
Někomu se Mondeo líbí. Ne ovšem mně. První řada Mondea se vyznačovala
osobitými - poněkud americkými - tvary a krásným oblým štíhlým předkem.
Od té doby auto tloustne a třetí řada vypadá jako by byla nateklá. Poslední
řada je designově pořád lepší než řada druhá (zmizela chromovaná kapří
ústa vpředu a karosérii políbil duch new edge), ale celkově to není žádný
zázrak. Otok přední kapoty způsobil, že je na ni z kabiny pořád vidět.
V někom to možná vyvolá majetnické pocity (podívejte, tohle je všechno
MOJE), mně to ale neskutečně sralo.
Kvality designu, tedy i ty zbylé, které přežily dvojí facelift, degraduje
podprůměrné dílenské zpracování. Například spára kolem zadních dveří liftbacku
kolísá někde mezi čtyřmi a osmi milimetry. V interiéru na sebe nesedí plastové
díly, například černý vnitřní kryt kolem zrcátka nedoléhá na gumy kolem
dveří. Mondeo jsme proto interně překřtili na Ford Logan, v narážce na
low-cost ručně svařovaný sedan.
Web
Proklikat se na technické parametry vůbec není jednduché. Musíte se
prodrat hromadou marketingových tlachů, až konečně najdete údaje o výkonu
a spotřebě pod položkou "specifikace". Já sice chápu, že pro někoho je
spotřeba nebo pohotovostní hmotnost podružná před takovými zásadními technickými
vychytávkami, jako třeba "Nová
červená odrazová světla zabudovaná v dolní části zadního nárazníku",
ale já k takovým zákazníkům nepatřím a výkon, spotřebu a hmotnost chci
vidět jako první. Myslím si všeobecně, že firemní weby automobilek prozrazují
o přístupu k zákazníkovi, produktu a myšlení firmy více, než její produkty
samotné. A tak třeba u položky "Střešní ližiny
(kombi)" můžeme přemýšlet, zda management Fordu.cz vychodil zdárně devítiletou
školu a zda "ližiny" nejsou náhodou odvozeny od slova "vylízat". Kdo neví,
co jsou to lyžiny, tak jsou to taková ta madla na střeše, která slouží
jeden týden v zimě na upevnění rakve a jeden týden v létě na upevnění držáku
na kola, po zbylých 50 týdnů způsobují hluk a zvýšenou spotřebu. Autobazarnicky
se tomu říká hagusi (viz zde).
Jak mám například rozumět větě: "Všechny vozy Ford Mondeo jsou vybaveny
vyspělým Inteligentním systémem ochrany (IPS) a bezpečnostním brzdovým
asistentem (EBA)*. K dalším společným
prvkům výbavy patří dvoukapacitní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy
u předních sedadel a sedadlo řidiče s elektricky nastavitelnou výškou.
* Výbava na přání u verze Core".
Mám trochu nejasno v pojmu "dvoukapacitní airbag", ale od té doby, co mám
silanizované prádlo, chápu kdeco. Když ovšem Ford tvrdí, že všechny vozy
Ford Mondeo mají bzrdový asistent EBA (dokonce bezpečnostní, možná i s
vitakalem), pak předpokládám, že jej mají skutečně všechny.
Hodnocení webu: Stupeň bastardizace 3.
Celkově
Pojem "sexy
černé Mondeo v šesti hrncích" patří k největším perlám v pokladnici
tohoto webu. Moje plechovka taky byla černá, ale rozhodně ne sexy. Možná
to bude tím, že měla jen čtyři hrnky. Sexepílu pobrala jako Marta Gottwaldová
a kromě toho to byla docela nákladná milenka. Sice neřvala a taky nekouřila,
byla jen mírně vojetá (asi 6tkm na tachometru), ale hodně žrala, vůbec
nevzrušovala a tak jsem ji vrátil do oběhu, ať si s ní užívá někdo jiný.
Mondeo (Hard)Core s motorem 1.8HE rozhodně nestojí za těch necelých
600.000 Kč, které za něj chtějí. Jakékoli o třetinu levnější auto odvede
stejnou práci. Nepopírám, že Mondeo s šesti hrnky Duratec nebo dieselem
TDCi je o něčem úplně jiném, ale jedna osm nemohu nikomu doporučit. Odhlédnuto
od mizerného motoru, je Mondeo po všech stránkách průměrné, ale přesto
funkční auto. Jeho tvůrci jakoby se nedovedli rozmyslet, zda vyrábí vůz,
který má nenápadně sloužit, nebo penilní protézu kupovanou za firemní peníze
frustrovaným managerům ke zvýšení jejich sebevědomí. Nakonec vyrobili to
první s některými prvky toho druhého. Auto postrádá jakýkoli zajímavý znak,
je nápaduprosté a nevyvolává žádné pocity. Je to typický spotřební automobilový
produkt dnešní doby.
12.3.2006 D-FENS