Po článku o www.novapravidla.cz jsem se začal zaobírat problematikou
různých dopravních kampaní a tak jsem natrefil na komickou organizaci s
názvem Besip.
Pokud používáte auto, asi víte, že na vás jako řidiče působí následující
vlivy:
- represívní systém - netřeba rozebírat. Výsledkem jsou různé
akce pojmenované romantickými tajuplnými názvy, že by i Fox Mulder vyvalil
oči. Třeba akce X. Nasraní policisté jsou nahnáni do ulic a jeden den v
roce dělají svoji práci, což se veřejnosti prodá jako geniální tah k zvýšení
bezpečnosti. V rámci pravidelného večerního channelingu pro vohnouty ukáže
televize policisty, jak zrovna kasírují peníze od nějakého řidiče drahého
auta, což vzbudí jásot v mnoha domácnostech. Realita hurá akce bývá jiná:
Pár desítek majitelů retro škodovek přijde o techničák nebo dostanou pokutu
za diskutabilní stav jejich plechovky, což přivede jejich rodinný rozpočet
do deficitu. Protože nemají možnost si půjčovat různě po světě výměnou
za politickou nezávislost, stane se, že auto fdemolici tím spíše
neopraví. Zmrdi musí při prasení na chvíli sundat nohu z plynu a vnímají
to jako zásah do jejich osobní integrity - na co jsem si kurva kupoval
tédéíčko f červeným íčku? Vyprodají se zásoby lékarniček. Jinak to
není k ničemu dobré, druhý den policisté zmizí a je všechno jako za starých
časů.
Kontrolní otázka: Co je to 90-60-90?
Odpověď: Údaj rychloměru při průjezdu kolem policejní hlídky ve
městě.
- buzerační matrix. Pozestává ze souboru různých opatření, které
vám mají zkomplikovat řízení auta natolik, že ztratíte pozornost a soustředíte
se na to, abyste vyhověli systému. Například lesy dopravních značek, zhruba
každý metr silnice jedna, zkurvysynské billboardy, některé umístěné proti
zatáčce nebo umístěné bez patřičných povolení, příčné prahy, o které si
prorazíte olejovou vanu nebo aspoň urvete přední lízátko, retardéry, předvolební
obchvaty (viz Chlumec nad Cidlinou) a tak dále.
- propagandistická vymejvárna, která vás má přesvědčit, že každé
používání automobilu je v podstatě pokusem o vraždu. Oni vůbec nepočítají,
že by někdo jezdil slušně. Jakmile vlezete za volant, jste potenciálně
vinen hned z několika přestupků: zřejmě máte nezapnuté pásy, proto billboardy,
že smrtka se nepoutá. Určitě vozíte dítě volně ložené vzadu v kombíku,
protože jste úplné hovado. Nepochybně se chystáte prasit, proto jsou kolem
rakouských dálnic nápisy "geh vom Gas". Hrubou podobou tohoto brainhackingu
jsou kampaně ekozmrdů, třeba Dětí Země a jejich Dny bez aut. TV Nova, celoplošná
vohnoutí vysílačka, mezi pravidelné rubriky (mrtvola v popelnici, "bílý
límeček" zatčený za finanční podvod, incestní znásilnění, roztomilé zvířátko)
zařazuje pravidelně klip s děsivou autonehodou, kterému předchází pokrytecké
upozornění, že následující záběry budou drastické. Ve skutečnosti je tahle
věta pokynem pro vohnouty, aby dali k noze zbraň (láhev s pivem z Lidlu)
a vypoulili oči, následuje krátká domácí sebereflexe o tom, že na těch
silnicích je to úplně fpíči, už aby s tím ten Paroubek
něco vole udělal kurva. Pak se dostaví osvěžující návrat do adrenalinových
vod v podobě sportovního zpravodajství, stejně jako to bylo včera a stejně,
jako to bude zítra. To nemůže nezanechat stopy.
Popisuju tyhle mechanismy, abychom chápali, proč se stalo to, co se
stalo.
Našel jsem na internetu dokument, který se jmenuje Návrh
Akčního plánu realizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
v roce 2006.
Dokument je tak zajímavý, že se vyplácí přečíst slovo od slova. Je napsaný
unikátním zmrdím speakem a vypadá jako výsledek soutěže o to, kdo napíše
delší souvětí. Například díky větě "Intenzivní komunikační kampaně propagující
správné chování kombinované s aktivní dohledovou činností policie působí
účinně na chování účastníků silničního provozu a navíc díky tomu zároveň
roste význam bezpečnosti silničního provozu jako společenského problému."
Zde si mnozí z vás podobně jako já poprvé uvědomí, že bezpečnost silničního
provozu je společenským problémem a ne toliko kinematickým problémem na
průsečíku trajektorií zmrdí agresivity a vohnoutí blbosti. Ale možná je
záměrem vnést do problému systémové hledisko a vnášet lidem do hlav paranoiu,
pak zapomenou na jiné věci a nebudou je napadat nebezpečné souvislosti.
V celém dokumentu se ani jednou nevyskytuje slovo "plynulost", takže
asi nemá tato veličina na bezpečnost silničního provozu žádný vliv. Ohledně
konstrukčního a stavebního stavu komunikací si zpráva vystačila s touto
větou:
"Mnohem nákladnější a náročnější opatření týkající se zlepšení infrastruktury,
např. stavba dálnic, zklidňování dopravy v obcích, jsou v současné době
realizovány v rozsahu možností financování z programů SFDI, případně z
rozpočtů krajů."
Dokument konstatuje, že 49% chodců zahyne potmě, aniž by se autor nad
tímto číslem pozastavil. Vzhledem k tomu, že intenzita automobilního provozu
v noci klesá, je to zajímavé číslo - ukazuje na to, že smrtelné nehody
chodců jsou značnou částí způsobeny jejich vlastní nedisciplinovaností
a nezájmem udělat něco proto, aby byli vidět. Dokument neukazuje vůbec
do řad cyklistů a chodců, což jsou podle mně dvě skupiny účastníků silničního
provozu s nejčastějším prasáckým a bezmyšlenkovitým chováním, což je také
pozoruhodné.
V rozboru toho dokumentu lze pokračovat ještě dlouho, aniž by to někam
vedlo, tak to radši přeskočím. Doufejme, že tahle snůška hovadin a účelových
zjednodušení zůstala návrhem a neráčila vejít nikomu z huby do ruky, ale
odebrala se rovnou na toaletu, protože tam ve srolovaném stavu patří. Takový
canc mohou vzít vážně jen blbci, o kterých jsem psal na začátku.
Jediná použitelná jsou v dokumentu obsažená data. V roce 2002 se stalo
139.345 nehod ve městě a 51.373 mimo město, v roce 2003 142.863 a 52.988
a v roce 2004 nějakých 141.165 a 55.319. Za srovnatelné období roku 2004
a 2005 jsou čísla také hodně podobná: 79.506 za leden-květen 2004 a 79.580
za stejné období 2005. Jediné, co se mění, jsou následky nehod: úbývá nehod
smrtelných a nehod s těžkým zraněním, přičemž počet nehod s lehkým zraněním
zůstává zhruba stejný. Potěšitelné je snad jen to, že klesá počet usmrcených
dětí při nehodách ve městě.
Co z toho může vyvodit nezaujatý čtenář? Koktejl R-B-P je neúčinný,
nemá na počet žádný nehod vliv. Pozitivní vývoj následků nehod a jakoby
posouvání spektra k lehčím úrazům není zásluha pánů z Besipu ani nikoho
dalšího, ale toho, že auta jsou rok od roku bezpečnější s tím, jak mohutní
jejich pancéřování. Průměrné stáří automobilů v ČR je už několik let čtrnáct
roků, což v praxi znamená, že nejvíce automobilů pochází někdy z roku 1992
a taková auta na tom z hlediska bezpečnosti posádky nebyla vůbec špatně
- samonavíjecí pásy, lámací hřídel volantu a opěrky hlavy v té době už
byly standard.
Zbytek studie jsou jen zmrdské tlachy s mizivou informační hustotou.
V podstatě se dozvídáme, že cílem pro rok 2006 se stane:
- zvýšit používání zádržných systémů
- zvýšit zapojení obcí a měst do řešení bezpečnosti silničního provozu
- zavést nová pravidla obsažená v novele zákona o provozu na pozemních
komunikacích
- posílit dopravní výchovu dětí a mládeže
Z toho plyne, že koncept R-B-P bude dál fungovat ke spokojenosti všech
zúčastněných, především mediálních konzultantů a spřátelených reklamních
agentur. Bohužel také bez výsledku. "Zvýšit zapojení" obcí do oprav
a úprav komunikací zřejmě autoři zprávy nepovažují za potřebné, stejně
jako odstranění úzkých míst způsobujících časté a rizikové zastavování
provozu. Oproti tomu je zapotřebí provádět brainhacking dětí a mládeže...
... to nás teda potěš koště.
Je mi líto, že to funguje právě takhle a každý by měl zvážit, zda dopravní
kampaně bude akceptovat, nebo je odmítne jako celek a nebude jim věnovat
pozornost. Mám dojem, že za konceptem R-B-P stojí parta buzeriášů nevalné
inteligence Paroubko-Škromachova typu a tak mám alternativu, která je určena
pro rozumné lidi.
Besip je organizace, která se má zabývat bezpečností silničního provozu,
ale její činnost tomu, soudě podle citované zprávy, neodpovídá. Spíš mi
to připadá jako crew recyklovaných dopravních policajtů, ministerských
úředníků a jiných diletantů. Nehoda je v podstatě selhání a kdyby se pánové
profesionálně zabývali selháním různých systémů, věděli by, že k failure
mode existuje vždy příčina, kterou je zpravidla další failure mode, který
má zase svoji příčinu. Takto se dá hledat tak dlouho, až se v řetězu příčin
a následků dobereme hlavní příčiny, v teorii selhání root cause.
Reakce na vedlejší příčiny nebo dokonce projevy selhání nevede nikdy k
efektu, maximálně ke krátkodobému potlačení projevu vady.
Pak by se třeba ukázalo, že například 60% ze všech nehod na křižovatkách
nastává na 20% křižovatek. Nebo že nehody se stávají pořád na stejných
místech. Způsobují je stále stejné typy řidičů. Zjistilo by se, že za podstatným
podílem nehod nestojí řidiči s velkou praxí, ale diletanti, kteří neumí
jezdit plynule, nemyslí dopředu a krizové situace řeší šlápnutím na brzdu.
Teorie selhání pamatuje i na prosté prasení, v tomto případě je root cause
špatné uvědomování si pozice řidiče v systému dopravy, chybná interpretace
vlastního ega a hlavně nedostatek inteligence projevující se akceptováním
bludů typu "podle pravidel jezdí jen blbci, já mám na víc".
Ukázali jsme si, že Besip nědělá svoji práci a místo toho míchá koktejl
R-B-P, a to bez měřitelného efektu a za peníze státu. Ve skutečnosti bude
takových subjektů mnohem více a mají značnou mediální moc. Nejsme jistě
všichni tak pitomí, abychom uvěřili tomu, že když se řidiči ke stávajícím
povinnostem uloží ještě nějaké další povinnosti, že tím vzroste jeho bezpečí.
I když se léta koktejl R-B-P míjí účinkem, přesto R-B-P systém dál funguje,
nebudou to tedy zájmy nějakého Besipu nebo pár vyhořelých policajtů, ale
nějaké R-B-P lobby.
Socialistická vláda se snaží vytvářet dojem, že se o jednoho každého
z nás všetranně stará. Dává pozor, abychom si neudělali bebí v autíčku.
Levice nad námi drží ochrannou ruku, pročež jí dobrovolně odevzdáme svoje
peníze i mysl. Vždyť je to tak bezpečné... a pohodlné... To je pravý účel
koktejlu R-B-P.
Pro finální odreagování od těžkého tématu, veselá kampaň
iBesipu o používání pásů. Hustej bodyshot zmrdích tlachů rovnou do naší
hlavy.
Celkový dojem: Kampaň o bezpečnostních pásech míří úplně mimo, protože
nepoužitím bezpečnostních pásů uškodí řidič jen sám sobě, když neuvažujeme
nereálnou možnost zásahu třetí osoby freeware hlavou po předchozí dekapitaci.
Je tedy každého věc, zda si pásy zapne nebo ne, případně strpí, aby si
je nezapnul cestující za ním, důsledky nese každý sám. Kampaň se (jako
všechny podobné) vyznačuje tím, že činí ze všech viníky (odkud tohle jen
známe?). Kampaň má mít sice háj kavrič a cílovou skupinou jsou všichni,
ale nechápu proč - já s používáním pásů vůbec žádný problém nemám. Občané
v MHD jsou také cílovou skupinou, ačkoli autobusy MHD žádné pásy na pasažerských
sedadlech nemají. Ovšem argumenty typu je to cool, je to sexy a každej
normální to dělá vypovídají o naprosté myšlenkové impotenci autorů
kampaně. Až si každej normální vrazí do prdele šroubovák, to pak
také budeme muset všichni? Na tohle že platím daně? To teda fuj.
Pokud chcete spíše něco praktického a měli jste již na základní škole
kouli z fyziky, zde
je návod na stanovení správné vzdálenosti, která je poněkud netradičně
vyjádřena v sekundách. I když je mi jasné, jak to asi autoři mysleli, nepochopil
jsem podstatu měření ("dvě sekundy uběhnou, když uběhnou dvě sekundy").
21.03.2006 D-FENS