Komentáře ke článku: Omezení jízd kamionů (ze dne 09.11.2008, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Pripadam si trosku jako male dite, ale jako laikovi mi neni prilis jasne jak probihaji ci se pocitaji nejake veci. Proto bych navrhoval do pristiho clanku o teto problematice rozepsat vypocty (opravdu ani nevim kde hledat ceny dopravy, i kdyz prilis nepochybuji o neefektivite zeleznicni dopravy z jakehokoliv hlediska) a detailneji popsat jaka jsou omezeni, prestavky, atd. Takhle to je narikani jedne strany bez uvadeni faktu ... verim, ze bych napsal obdobny clanek i ze strany druhe (ekoterorista, dopravni policista, atd :-).
|
|
|
Fata byla na miru dost jasna ..ty jsi ale asi debil, cist neumis a nic jsi z toho nepochopil.
Pardon.
M
|
|
Nafty se spali stejne, protoze mam jiste konecne mnozstvi nakladu dejme tomu na dva kamiony a misto jednoho ktery pojede dvakrat pojedou dva, takze se pouze lisi doba kdy bude nafta spalena, z kratkeho casoveho useku se muze zdat ze nafty se spali vice, ale v delsim casovem useku nam vyjde ze se ji spali stejne. Dejme tomu ze preprava trva hodinu, takze se spali x nafty pro dve jizdy kazda z nich vyjde na hodinu, to jest x nafty za dve hodiny. A kdyz pojedou soucasne dva kamiony, tak za hodinu kazdy z nich spali x/2 nafty za hodinu, protoze kazdy jede jednou a jsou dva. dalsi hodinu se nafta nespaluje, protoze se nic nikam neveze, uz je prevezeno, takze to mame zase x nafty za dve hodiny.
|
|
|
To same jsem chtel taky napsat, ale nekdo byl rychlejsi. :-))
btw.: To jsou zakladni "kupecky pocty" nekde z prvniho stupne zaklady, prosim autora, aby me toto sve tvrzeni nejak vysvetlil. Timto se odkazuji na prvni cast textu: "Odmítám se smířit s popíráním prosté logiky při řešení nebo vysvětlování běžných životních situací"
|
|
|
Není to pravda, protože kvůli nemožnosti rozvrhnout nakládky a vykládky do celého pracovního dne bude na stejné množství zboží potřeba více dopravních jednotek.
Pracuju ve sběrné službě a páteční nakládky jsou naprosto stěžejní část týdne, naše kamiony najíždějí na nakládku zásilek větších než cca 2t a menších než celý vůz po celé republice a následně se dokládají na terminálu malými zásilkami. Jestli ten vůz má denní jízdní výkon 6 nebo 8,5 hodiny je docela rozdíl. (počítaje v to dobu strávenou na nakládce, občas používáme dva řidiče)
Takže považte extrém,kdy místo jednoho 24t návěsu bude použito 7 vozidel o nosnosti 3,5t na které se páteční zákaz jízd nevztahuje.
|
|
Žádné nákladní vozidlo nejede po silnici proto, že si to přeje dopravce (majitel vozidla, řidič), ale proto, že je zde přepravce (majitel nákladu), který chce zboží přepravit z bodu A do bodu B a je ochoten za tuto službu zaplatit.
bohužel za to doposud zaplatí žalostně málo. až budou platit kamiony podle toho, kolik vypustí zplodin a kolik toho po cestě zničej, možná začnu mít s ridiči kamionů nějaké sympatie. do tý doby budu vnímat jejich zmizení z pátečního provozu jako příjemnou pozitivní externalitu.
|
|
|
"Až budou platit kamiony podle toho, kolik vypustí zplodin a kolik toho po cestě zničej.. "
To je dobře, že jste takový uvědomělý co se týče externalit, protože ve výsledku je všechny do poslední koruny zaplatíte z vlastní peněženky vy sám, ne nějaké kamiony.
|
|
|
no a právě proto bych velmi uvítal, kdyby mýtné pro kamiony bylo nějakým zásadnějším způsobem navýšeno.
|
|
|
Myslíš, že se zavedením mýta snížil počet přepravovaného nákladu? Ba ne...jen se zvýšila cena přepravy, kterou dopravci automaticky přirazili k ceně. Tedy zakždé navýšení ceny za km z důvodu znevýhodnění nákladní dopravy (aniž by byla nějaká alternativa) zaplatí ten Lojza, kterej si dojde do obchodu koupit chleba, mlíko a zeleninu.
Tedy zvýšení by se množství kamionů nedotklo ihed, ale bylo by třea počkat na to, co přestanou být spotřebitelé ochotni zaplatit za to které zboží. No a pokud by bylo zvýšení skutečně zásadní, pak by se mhlo stát, že místo jenoho kamionu bude kdejaký Lidl zásobovat 5-7 Fordů Tranzit, který spálí 3x tolik nafty a jejich řidiči můžou být chlapci a děvčata od 18ti let...a navrch by se zásobovaloa trasportovalo i v sobotu a neděli, protože se auta musí zaplatit, takže by jezdila 24/365. To bychom si opravdu pomohli - ve všech směrech.
|
|
|
myslím, že moc počítáš s tím, že ta potřeba dopravy je konstatní. jenomže dražší doprava může způsobit, že by se některé věci, které se dříve vyráběly lokálně a teď se díky nízké ceně za dopravu dováží buhvíodkud zase vyráběly lokálně. čili odpadne potřeba ty věci vůbec na takovou dálku převážet. to samé platí o různých logistických vymoženostech (just in time), které by s vyšší cenou dopravy také částečně ztratily smysl.
|
|
|
Ano, vyráběly by se lokálně a stály třeba 3x tolik.
Just in time jako logistická vymoženost.. just in time hlavně podstatně zlevňuje výrobu. Až si budete kupovat nové auto, bude se vám chtít připlácet třeba 10% k jeho ceně protože dodatečně zdaníme dopravu a tuhle logistickou vymoženost zrušíme?
|
|
|
Jak uz se tu nekolikrat napsalo, takhle tu slevu, kdyz je rozpoustena do externalit, vlastne platite ze svych dani.
Az si nebudete kupovat nove auto, bude vam to jedno?
|
|
|
Já tomu rozumím a souhlasil bych s vámi, ale vy věříte tomu, že pokud se dodatečně zdaní doprava tak, aby externality byly zohledněny, někdo sníží ostatní daně?
|
|
|
Pokud neuvažujeme ideální trh, vždy dochází k externalitám.
V případě dopravy si dovolím tvrdit, že existuje pouze jediná významná externalita, kterou je výstavba dopravní infrastruktury. Její náklady jsou ovšem pokryty z převážné části spotřební daní z PHM, mýtného a dálničních známek. Pokud jsem dobře počítal jedná se o cca 80% a to i se započítáním dotací z EU. Vlastní přepravní společnosti včetně dopravních prostředků a jejich obsluhy se pohybují až na výjimky v tržním prostředí. Tedy 25% navýšení poplatků resp. spotřební daně by pokrylo veškeré náklady na její výstavbu. V důsledku by se jednalo o navýšení ceny zboží v řádu jednotek procent.
Pokud by byl přesun výroby blíže ke spotřebiteli výhodnější než doprava ze vzdálené výrobny, dovolím si tvrdit, že by se tak již dávno stalo. Důvodem, proč se děje přesný opak, vidím především ve stále sofistikovanějších výrobních procesech, které vyžadují použití rozličných materiálů, drahých technologických zařízení a v neposlední řadě i kvalifikovanou pracovní sílu. Ostatně pokud někdo touží po světě, kde je výroba zákazníkovi tak blízko, jak je to jen možné doporučuji navštívit některou z rozvojových zemí a garantuji, že pro drtivou většinu toho, co potřebujete k životu nebudete muset jít dál než 200 metrů. Má to ovšem jisté externality :-)
|
|
|
Nedomnivam se, ze jedinou externalitou je vystavba dopravni infrastruktury.
|
|
|
Dobrá, uveďte tedy další podstatné externality ať o nich můžeme diskutovat.
|
|
|
smrad a hluk? nemoci ze smradu a hluku?
mrtví lidi z dopravních nehod?
léčení zranění z dopravních nehod?
|
|
|
No a kolik to představuje v penězích? Jestli to víš, tak sem s tím a hned uvidíme, jestli jsou uvedené externality podstatné nebo ne.
|
|
|
to je docela zásadní problém.
kolik stojí klidné spaní bez hluku?
za kolik je menší šance chytit rakovinu?
kolik stojí tvůj život?
pro někoho lidskej život nic neznamená, někdo se pojistí na miliony
že se to těžko vyčísluje ,neznamená, že to neexistuje.
|
|
|
Řekl bych, že špatně chápeš význam externalita. Pánové s ekonomickým vzděláním nechť mě případně opraví.
Nejde o to stanovit cenu klidného spánku. Ale o to kolik je vydáno prostředků například na protihlukové stěny. Tyto prostředky jsou přesně vyčíslitelné a kromě toho jsou z převážné části započítány již v ceně infrastruktury.
Nejde o to za kolik je menší šance dostat rakovinu, ale kolik je vydáno prostředků na splnění například limitů na emise ve výfukových plynech. Tyto prostředky jsou pro změnu započítány v prodejní ceně vozidla.
Dokonce i cenu lidského života lze jako exteralitu stanovit poměrně přesně. I když se to určitě nedělá.
Pochopitelně existuje i řada dalších externalit, které ovšem nelze dost dobře vyčíslit a proto nemá význam s nimi počítat.
|
|
|
Inu, zeptejte se treba lidi v okoli takove silnice, za kolik by se byli ochotni prestehovat.
Nebo se to da vycislit srovnanim cen nemovitosti v bezprostrednim okoli takove komunikace.
Zkratka a dobre, frekventovana silnice predstavuje takovy zasah do systemu, ze je nesmysl jeji vliv omezovat jen na doperavni funkci.
|
|
|
Inu záleží na tom jaká nemovitost. V oblasti bydlení bude cena patrně nižší v případě průmyslového objektu zpravidla stoupne.
|
|
..firma si má materiál plánovat dopředu, nakupovat ve velkém a používat (pokud to jde) vlakovou dopravu..Jinak jakýkoliv zákaz je na prd, když se důsledně nekontroluje.. Mě by třeba osobně stačilo, kdyby dostal "flastr" každej kamion, který vjede do normální ulice ve městě, kde je zákaz vjezdu pro tyto těžké "ku**y" ..nevykládá tam zboží ani nenakládá ..jen to prostě nadrzo "prohučí".. Myslím, že jen na ulici, kde já bydlím by to hodilo tak 100KKč / měsíc ..Ale to jsou takové drobnosti.. policie má daleko důležitější práci.. vybírat "za bukem" za rychlost a chodit mlátit "neonácky".. :-/
|
|
|
Asi moc nechápete, o čem je JIT. Zásoby stojí peníze - jak tím, že je potřeba je někde skladovat, tak tím, že jsou to mrtvé peníze. Plus takové ty detaily, že pak máte značně nerovnoměrnou potřebu prcovních sil (den při závozu se všichni mohou strhnout, načež se x dní zase nudou kopají do zadku) atd. atd.
Pokud jde o to, co "firma má", tak do toho, co firma má a nemá Vám je s prominutím exkrement, pokud tedy nejste jejím vlastníkem. Bude bohatě stačit, když budou provozovatelé kamionové dopravy nést takovou část nákladů na silniční síť, která odpovídá jejich podílu na jejím používání a opotřebení.
|
|
|
Tedy chapu-li to spravne, pak JIT znamena, ze se z nakladu na skladovani komponent ci surovin udela externalita...
|
|
|
Zcela spravne. A jeste se nam drze tvrdi, ze jde jen o "prepravu z bodu A do bodu B". Bohuzel jde zacaste i o naslednou prepravu "z bodu B do bodu A", neb se to stale vyplati vic nez skladovani v A.
K certu s takovou logistikou, a hlupak ten, kdo mysli, ze to takto (pravidla jsou TAKTO nastavena, a podle nich prece hrajeme, no né) dokaze obhajit.
Spalovani nafty je obzvalste vtipny argument.
|
|
|
Jak byste to chtěl řešit? Zdražením nájmů v místě A? Povinnou výstavbou skladovacích prostor? Zákazem převozů zboží víckrát než jednou?
Nechám vás hádat - jak si myslíte, že by to nakonec dopadlo? A druhá otázka - kdo by to nakonec zaplatil? :-)
|
|
|
Už to tu zaznělo mnohokrát a nejen v této diskusi. Tím, že je nechám zaplatit reálné náklady za tu dopravu.
Jenže to se z toho radši udělají externality, které přece musí řešit moudrý stát, protože pak má firma menší náklady, stát větší pravomoci a peníze k rozhazování a všichni jsou happy. Až na vola daňového poplatníka, přemisťujícího se osobním autem.
|
|
|
Proti zaplacení reálných nákladů nemám absolutně nic. Problém je pouze v tom, že ty náklady téměř nelze určit, neboť:
1) systém mýtného neměří hmotnost nákladu
2) náklady na stavbu a provoz silniční sítě u nás nemají téměř žádnou spojitost se skutečnou cenou stavby a údržby té které komunikace.
Z toho mi vychází, že ono ocenění reálných nákladů není jak stanovit, takže jsme opět v prostředí libovůle politiků stejně jako nyní.
|
|
|
Ja to resit nemusim.
Pokud se ovsem nekomu toto prevazeni tam a sem vyplati, nemel by kvicet o tom, ze se zakazem patecnich jizd zvysi spotreba nafty.
Jinymi slovy: stavajici logisticky system tyje z toho, ze jeho velkou cast nakladu tahneme my.
Odpoved na vasi otazku je tedy nasnade, vami podsouvane odpovedi jsou trapne mimo.
|
|
|
A kdo by to nakonec zaplatil? Pravdepodobne konecny spotrebitel onoho zbozi. Byla by cena prilis vysoka? Inu, zmenila by se logistika, anebo se vyroba presunula blize mistu spotreby.
Je to pro vas mene prijatelne, nez kdyz velkou cast techto nakladu dnes plati danovy poplatnik?
A muzete rict proc?
|
|
|
Váš předchozí příspěvek ve mně vyvolal dojem, že byste rád zamezil onomu "zbytečnému" převážení nějakými regulačními nařízeními či zákazy. V tomto směru jsem formuloval své otázky.
Rád se nechám poučit, uvedete-li mi příklad země, kde dokázali problém s cenou dálniční sítě a jejího účtování "spotřebitelům" úspěšně řešit. Tedy tak, aby se zátěž nepřesouvala z placených úseků dálnic na silnice nižších tříd, což nejspíš není ten správný cíl.
|
|
|
...uvedete-li mi příklad země, kde dokázali...
Boha jeho, tenhle pseudoargument mě nepřestává fascinovat. Asi jako procesní analytik přestanu sám myslet a budu koukat, jak to vyřešili v jiných zemích...
|
|
|
"Pokud jde o to, co "firma má", tak do toho, co firma má a nemá Vám je s prominutím exkrement" .. to mi je, jen říkám, jak by se to mělo dělat s ohledem na úspory a minimum kamionů na dálnicích.. a taky že firma co se zásobuje ze dne na den není firma, ale firmička.. když nemůže mít na skladě zásoby na výrobu na dva dny či týden.. Já vím, dneska žádná firma neví dne ani hodiny, kdy krachne.. a tak nechtějí mít zásoby, že .. ještě by se na nich věřitelé zahojili :-)
"Bude bohatě stačit, když budou provozovatelé kamionové dopravy nést takovou část nákladů na silniční síť, která odpovídá jejich podílu na jejím používání a opotřebení." .. tak v tom případě bych jim tu silniční "daň" zvednul 2x .. pak by to snad odpovídalo.. :-)
|
|
|
Eh, firmička? Třeba boleslavská Škodovka?
Co se týče nákladů na dálniční síť apod, tak podíl nákladní dopravy na opotřebení silniční sítě je mnohokrát větší než podíl dopravy osobní. Dvojnásobné zdražení by to nejspíš nepokrylo ani omylem.
Ony kdyby zcela odpadly tyhle státní zásahy a křížové financování kde čeho, velmi zásadně by se změnily cenové poměry - věci, které jsou dnes velmi levné, by levné být nemusely a naopak. Jenže v zájmu státního aparátu je, aby přelévání majetku nebylo dáno poptávkou a nabídkou, ale jeho vlastním rozhodováním.
|
|
|
..u Škodovky platí varianta 2 - neví kdy krachnou, a proto si nedělají zásoby ;-)
|
|
|
Ono to je tedy, ehm, přesně obráceně. Firmička, která prodá 3 počítače za týden si ty týdenní zásoby může udělat třeba ve spižírně vedle brambor. A to už vůbec nemluvím o agenturách produkujících genderové a ekologické studie, ty si můžou vedle brambor skladovat práci klidně na celý rok a stejně tam bude pořád prázdno.
Na druhé straně třeba Škoda produkuje kolem 2500 aut denně. Mít na skladě 17 tisíc rozebraných aut, které tam leží jen kvůli tomu, že železnice pracují jen ve únoru ve středu odpoledne, to je docela drahý špás.
Na druhou stranu byste si pak mohl zanaříkat společně s paní z ČSSD: "A pak nám všechno zdražili".
|
|
|
pokud vím, tak JIT nevyšlo ve sbírce zákonů ani nám není dáno nějakou nadpozemskou silou.
kdyby kamiony platily podle toho, kolik těch externalit vyprodukují, možná by se přišlo na to, že JIT není zas až tak dobrý nápad. zrovna tak, jako tahat materiál přes půlku evropy.
|
|
|
Bohužel ho nadiktoval ještě silnější imperativ, který se jmenuje trh. Není to težké spočítat. Když například vyrábím denně 7.000 Udělátorů a pro jejich výrobu potřebuji 7.000 Udělátek za 2.000 Kč kousek, pak:
- při nákupu 7.000 Udělátek 1xtýdně utratím 5.000 Kč za dopravu, 14 mega za Udělátka a 6.520 Kč za kapitálové náklady při 17% p.a. úroku z úvěru na zásoby. Evidentně se mi tedy vyplatí poslat tam kamion vícekrát
- při nákupu 1.000 Udělátek 7xtýdně utratím 35.000 Kč za dopravu, 14 mega za Udělátka, ale jen 931 Kč za kapitálové náklady. Někde je tedy bod zlomu.
a to jsem nezohlednil to, že dopravce může cestou zpátky rozvážet hotové Udělátory.
Pokud tedy občan vyžaduje Fabii za 229.000 a stěžuje si, že vláda ODS všechno zdražila, pak je bohužel nutno vzít na vědomí, že sklad na kolečkách představuje jeden z faktorů, které udržují cenovou hladinu tam, kde je.
Pokud by zvýšení mýtného bylo kompenzováno např. snížením daně z příjmu, pak by se proti tomu nedalo namítat nic. Projevilo by se, že toky peněz řízené státem jsou natolik neprůhledné, že se z peněz vybraných např. za dálniční známky financují třeba projekty integrace menšin, jejichž přínos je 0%. Finální řešení by představovala privatizace silniční sítě.
|
|
|
Dovolím si napůl nesouhlasit. JIT není čistě tržní záležitost. JIT je tržní reakcí na státem vytvořené prostředí v oblasti dopravy. Přesně jak to napsal root - je to způsob, jak z vlastního nákladu udělat externalitu.
|
|
|
s tím souhlas. otázka je, jak to řešit. privatizace silniční sítě by to jistě řešila, ovšem z různých důvodů ji v současné době nepokládám za reálnou. takže zbývá pokusit se s tím něco udělat v rámci stávajícího systému, popřípadě s jeho mírnou reformou. a tady se přiznám, že mě nic jinýho, než všude zbudovat automatický váhy a zvednout mýto (a popřípadě ho rozšířit i na další silniční tahy) nenapadá.
|
|
|
Naopak, já vidím privatizaci rychlostních silnic jako nejjednodušší a nejreálnější způsob, jak problém dorpavních fondů a podobných nesmyslů vyřešit. V soukromém sektoru jsou zhruba třetinové náklady v porovnání se státními (žádná soukromá firma "neumí" nakoupit 3 průměrné notebooky s kancelářským balíkem MS Office a systémem za 250 000 Kč...). soukromé vlastnictví rychlostních silnic bude znamenat reálnější cenu za jejich používání. Přesto i v zemích, kde to tak funguje můžeme vidět, že to kamionovou dopravu redukuje pouze v malé míře.
Navíc to má další podstatný háček: výstavba silnic je tak drahá záležitost, že 10% korupce v tomto směru představuje obrovksé peníze, které by privatizací zmizely, rep. musely by být částečně nahrazeny jinými (neboť část by se vrátila korupcí při privatizaci a její regulaci), např. nejsnáze v oblasti obrany. Privatizace dálniční sítě v ČR by tedy s 95% pravděpodobností rozšířilo působení amerických vojsk v ČR, protože by vznikla potřeba brdský radar chránit za pomocí padesátky atomových ponorek ve Vltavě a cca 500 stíhaček F-22 Raptor.O PVO a jaderných raketách ani nemluvě (ty tu budou zanedlouho "muset" být stejně).
|
|
|
Pokud jde o vlakovou dopravu cehokoli (snad krome uhli a sterku kde je jedno zda to dorazi za tyden nebo 14 dni), dovolim si odkazat sam na sebe a na svuj starsi prispevek do jine diskuse:
www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2008071301& lstkom=208328#kom208422
Pokud bude preprava cehokoli z Usti do Brna trvat draham tri tydny (a z toho 14 dni nebude nikdo ani tusit kde se dotycny vagon nachazi), nema preprava zeleznici v konkurenci se silnicni dopravou zadnou perspektivu...
|
|
|
Jo, přesně na tenhle komentář jsem si při čtení článku vzpomněl :-)
|
|
|
A komu by se za stavajici situace dotovane silnicni prepravy vyplatilo investovat do vylepseni zeleznicni infrastuktury tak, aby se vyplatila i v jinych pripadech, nez ktere zminujete?
Ono to jde jedno s druhym.
Jen lide, kteri berou soucasne vlastnosti silnicni a zeleznicni dopravy za fyzikalni zakon, to nevidi.
|
|
|
Obávám se, že problém není v infrastruktuře. Problém je v lidech a železničních odborech, které se po léta úspěšně brání jakémukoli pokusu o změnu a větší efektivitu činnosti.
|
|
|
Ale prd. Ten problem se jmenuje unifikace zeleznicni infrastruktury v Evrope a budovani prekladist.
Co vam tam ty odbory asi tak bojkotujou, jestli se muzu zeptat?
|
|
|
Odbory bojkotují všude všechno kromě zvyšování platů. V tomhle ohledu se železnice nevymykají.
Zkuste mě uvést do problematiky unifikace infrastruktury. Máme jednu z nejhustších železničních sítí, která je ve své velké části dokonce funkční. ČD mají techniku, která na tom funguje, mají nádraží, mají překladiště, mají lidi, mají energie, mají všechno. Ale přesto všechno nejsou schopni konkurovat silniční dopravě ani kvalitou a rychlostí služeb, ani cenou. Proč?
|
|
|
No prece proto ze jsou statni a nemaji vazbu mezi zakazniky a zisky. Zakazniku je malo? State, dej nam vic. A je to. Prodat ten bordel a videli bychom jak by to svistelo po drahach.
|
|
|
To bych chtel videt, jak by to svistelo:-))
Ono to s tou dotaci neni tak jednoduchy. Vite treba, ze soukromi dopravci na silnicich taky pobiraji dotace, vcetne dotaci na nakup autobusu?
|
|
|
Jenže...
a) Řeč je o nákladní dopravě, nikoliv o dopravě osobní (která vpodání ČD stojí za hovno.
b) Pochybuju, že pro efektivitu práce/přepravy na železnici platí jiné principy než na silnici.
Dotace na ČD jsou za loňský rok (a každý další minulý) +/- 7 000 000 000kč. Kolik dostali autodopravci na kamiony? Hovno, že? Kolik dostali na autobusy a jaká je vytíženost těch spojů + úroveň přepravy?
|
|
|
CD Cargo nedostalo taky ani korunu. Takze fifty-fifty.
|
|
|
fifty-fifty?
On někdo rozdělil autobusákům 7 giga? Že jsem si nevšim...a taky je nevídám vozit ve vozech jen vzduch. Čím to asi bude?
|
|
|
Co si kraje objednaji, to maji.
Kolik se rozdelilo autobusakum? Malo to nebude, zjistovat se mi to nechce.
|
|
|
Jinak cena za dopravni cestu je v pripade zeleznice mnohem vyssi nez u silnicni prepravy.
|
|
|
(Uctovana, podotykam. A v tom je prave ten vtip.)
|
|
|
Už se tady mluvilo o tom, že ten problém není ani tak u ceny dopravy jako v tom, že dráhy nejsou schopny přijmout / přesunout / dodat zásilku včas a s konkurenceschopným komfortem.
|
|
|
Coz opet narazi na to, ze chybi moderni logisticka infrastruktura (moderni prekladiste a vagony), bezna treba ve velkych uzlech typu namornich pristavu + vyssi kapacita trati. Do toho by ovsem investoval jen blazen, takze zacarovany kruh.
|
|
|
Ale prd, když uz to mam parafrázovat. Nasmlouvat last mile delivery service alespoň z velkých uzlů nemá s překladišti a vagóny nic společného, neschopnost dodržet vlastní jízdní řády také ne. Schopnost informovat o stavu a pozici nákladu také jaksi nesouvisí s kolejemi.
Až ve chvíli, kdy ČD bude efektivně fungující organizací s rozumnou úrovní služeb, které budou za ostatními zapostávat POUZE v kapacitě a rychlosti, až v tu chvíli se dá mluvit o problému infrastruktury. Dřív ne.
|
|
|
Last mile delivery ze nema s prelozenim nakladu nic spolecneho? Videl jste treba vagonove komplety pro snadnou a rychlou manipulaci s kontejnerovou nastavbou nebo hybridni kontejnerove platformy? To je budoucnost drahy; bez toho nemuze silnici nikdy konkurovat jinak nez ve velkych, pravidelnych a idealne jeste ucelenych objemech.
|
|
|
Tohle je taková celkem typicky odborářská argumentace. S lidma je všechno v nejlepším pořádku, víc už makat nemůžem, ale v práci nám brání, že nemáme dost peněz na nákup tohodle a támdletoho.
Že byste se obtěžoval mi odpovědet na to, proč dráha není schopná poskytovat kvalitní služby na takové úrovni, jakou nabízí silniční doprava, toho se asi těžko někdy dočkám, že. Neschopnost usledovat náklad a dopravit jej kam patří podle předem dohodnutého plánu nákupem nových vagónů nezlepšíte.
|
|
|
Ach, ja o koze a vy o voze. Vy o CD, ja o zeleznici jako takove. Vy o odborarich, ja o tom, ze i kdyby vsichni makali jak hasacerti, stejne nebude zeleznice konkurovat, dokud se nepretvori v jakousi Zeleznici 2.0.
Co chcete slyset? Nepletete si me s mluvcim Ceskych drah? Nebo jejich odborarskym bossem?
Vono na kazdou debatu o zeleznici reagovat zahuhlanim o "stavkujicich odborarich" je dost laciny, nemyslite? Kdy naposledy stavkovali? Pred 11 lety?
|
|
|
ČD jsou železnice. Ty ostatní subjekty tam působící jsou natolik malé, že je lze zanedbat.
Vy v podstatě tvrdíte, že nemá smysl se snažit, dokud nebude infrastruktura, vagóny a kdovíco ještě. Protože bez nich to prostě nepůjde, takže co by si kdo měl za současného stavu trhat žíly.
Jenže ono to je naopak - i kdyby dneska měly železnice nejmodernější vybavení, tak to stejně nebude k ničemu, protože lajdácká práce a naprostý nezájem o potřeby zákazníků stejně všechny odeženou. Takže opět zbyde jen uhlí, cement, štěrk a železný šrot.
Já o stávkách nemluvil, ale ty nevrlé reakce na rýpání do odborářů mě baví :-)
|
|
|
(1) Ne. Zeleznice je druh dopravy, ktery ma sve vlastnosti a musi jako celek celit vyzvam soucasne situace. CD je jeden z provozovatelu v CR. Nejste-li schopen prestat dristat na CD a bavit se o zeleznicni doprave jako takove, pak se omlouvam; nemel jsem za to, ze se bavime o CD. V tom pripade ovsem takova debata neni pro me zajimava, nebot je to totez, jako se bavit o CEZu, skodovce nebo covimjakem podniku. Nzajima me to.
(2) Nesmysl, ktery si zpivate. Zpivejte si ho dal, nemam, co bych k nemu dodal. Nic takoveho netvrdim, ale myslete si to klidne dal.
(3) Jasne. Ze neni zelenice konkurenceschopna, za to muze jen vohnoutismus. Az budou vsechny oranzove vesty makat na 110 %, prejde vetsina prepravy na koleje. Ne? Ted jste to vlastne rekl.
(4) Zeleznice nefunguje, protoze odborari. Mozna to ma i jine priciny, ale ty hlavni jsou odborari. 12 Kc za vozokm? Odborari! Pojdme mluvit o tom, co s zeleznici. Ne, jsou tam odborari! Kde je ta zeleznice? Proc zmizela? Ach, ti odborari!
Takhle? Tak to jo. Priste si k tomu koupim nejake lahvace.
|
|
|
ad 1) čím to, že nečelí výzvám současné situace už takových let, protože to není dnešní problém, to se táhne dvacet, třicet, čtyřicet let . . .
ad 3) např. v Německu výrazné problémy s železniční přepravou zboží nejsou, přesněji nejsou tam takové jako u nás, čím to je?
ad 4) železnice nefunguje už tak strašně dlouho, že bychom možná všichni byli úplně hin, kdyby se to zítra nebo napřesrok mělo změnit, to bude překvápko až se přestanou vymlouvat a začnou něco dělat . . . .
Kup si lahváče nebo co chceš, třeba ti to pomůže podívat se pravdě do očí.
|
|
|
Obavam se, ze reagujes na jiny text, nez jsem napsal.
|
|
|
Mimochodem, (3), nejsou? Fakt? Takze v Selbu se z koleji sklada na kamiony? Myslim, ze uplne nevis, o cem mluvis.
Znova: bavim se o zeleznici v Evrope a jeji perpektive. Pokud na to nekdo chce nabalovat tradicni a OT skuhrani na CD a odborare, muze. Pak ale smutne rikam: beze me, skoda. Rec mela byt o necem jinem.
|
|
|
Jestliže se debata vyvinula z toho, proč se zboží vozí kamióny a ne vlakem, pak musíme vycházet ze současného stavu, jinak to nejspíš nepůjde. Můžeme sice teoretizovat o tom, jak by to mohlo vypadat, ale řešení původního problému se nepřiblížíme ani o píď.
|
|
|
ne v Selbu se skutečně nepřekládá na kamiony. Možná úplně nevím o čem mluvím, ale myslím, že bych nijak neušetřila pokud bych musela vézt zboží kamionem z Čech do Hamburku, nevyplatilo by se mi překládat v Selbu. Pokud by ČD fungovaly jak mají nebo jako německá železnice, vyplatilo by se mi to poslat po železnici z Čech až do Hamburku. Jenže posílat zboží v Čechách po železnici je značné riziko, alespoň z mého pohledu, totiž z pohledu člověka, který do toho nevidí :-).
Železnice v Evropě by měla perspektivu, sice by asi úplně nemohla nahradit kamionovou dopravu, ale ani by to nebylo nutné. Jenže pořád narážíme na problém, že křížem krážem Evropou vlakem pro českého dodavatele/odběratele znamená využití služeb ČD a to je riziko. Je zcela bezpředmětné řešit perspektivu železniční přepravy v Evropě pokud vyvážíš/dovážíš z Čech a máš za zády ČD.
|
|
|
Jisteze nemusis vyuzivat CD a vetsina podobnych ani CD nevyuziva.
Jisteze k vykonum, ktere dnes vykonava silnicni doprava, vyuzijes silnici - CD neCD, DB ne DB. Myslet si, ze CD jsou ta zaba na prameni a okolo panuje zeleznicni raj, je blahovost. To k vete "pokud by CD fungovaly jak maji...".
Nevis o tom nic. Sorry.
|
|
|
nemyslím si, že okolo panuje železniční ráj, ale současně vím, že u nás panuje železniční nenasytný bordel na kolečkách. Tak to je, ani pár "zasvěcených", kteří vědí na tom nic nemění. Případné klienty to zajímat nemusí a nemusí o tom vědět nic. Jediný jejich zájem je dopravit zboží odněkud někam co nerychleji a nejlevněji. Drahá a nekvalitní služba je nezajímá, sypat do železnice spoustu peněz s nejistou perspektivou, že jednou možná bude levnější a tím lepší než silniční doprava je nezajímavé.
Dokážu pochopit, že jsi chtěl vést polemiku o jakési snové železnici, ale smysl takové diskuze nevidím. Sorry.
|
|
|
No toto ovšem předčí všechna má očekávání, pojďme si to rozebrat:
1) železnice = ČD. No, přiznávám, to pravda není. Naštěstí si to uvědomím vždy, když vlezu do vlaku kdekoli na západ od našich hranic, že železniční doprava a ČD naštěstí nejsou jedno a totéž. Ovšem pravdou je i to, že ČD železniční dopravu v této zemi dovedlo tam, kde je.
2) Podepřeme to tvrzení o snaze podmíněné investicemi třeba citátem: "i kdyby vsichni makali jak hasacerti, stejne nebude zeleznice konkurovat, dokud se nepretvori v jakousi Zeleznici 2.0.".
3) překrucujete. Když se přidržím vašeho stylu přehánění, tak říkám, že pokud budou všichni makat na 110 procent, pak VYTVOŘÍ PODMÍNKY pro to, aby všichni na ty koleje přešli.Bez toho to jaksi nepůjde.
4) No vzhledem k tomu, že odbory mají lví podíl na tom, že železnice není schopna vyházet 2/3 zaměstnanců a zbytek přetransformovat do rozumně efektivní struktury, pak máte pravdu. Odbory mají na té ceně nemalý podíl.
Pár čísel z webu ČD:
56 tisíc zaměstnanců
výnosy 50615 mil. Kč
výsledek hospodaření -507 mil Kč.(!)
výnosy na hlavu 890 tis. Kč
přidaná hodnota na hlavu 274 tis. Kč
Myslím, že tyhle hospodářské výsledky "modré armády" není potřeba nějak pitvat, hovoří samy za sebe, přičemž nutno dodat, že to za poslední léta jde k lepšímu. A ano, vážně věřím tomu, že by si tamější odbory zasloužily nakopat prdel, protože té konkurenceschopnosti po léta úspěšně bránily.
|
|
|
Vis podoteku, ono pri tom co tady pises neni moc tezke si te s mluvcim CD nebo jejich odborarskym bossem splest ...
|
|
|
To me mrzi. Cekal jsem vetsi schopnost abstrakce; necekal jsem u vas rovnici zeleznice == CD.
|
|
|
takovým množstvím abstrakce, které by umožňovalo tolerovat chování ČD asi neoplývá nikdo, takový naiva se ještě nenarodil.
letitý problém, ČD nejsou schopny dodržet libovolný termín, nejsou schopni reagovat na nic, nejsou schopni operativně řešit sebemenší zádrhel, trvá to tak dlouho, několik desítek let a možná i víc, po tak dlouhé době argumenty "není technika, nejsou možnosti, apod." nemohou vyznít jinak než jako výmluva.
|
|
|
Ach. Takze zeleznice == CD, to je fyzikalni zakon. Tak jo.
|
|
|
No promin, ale moussa ma pravdu. Nebo je snad v CR jeste jina zeleznice nez CD? Nebo "hrozi", ze by jina vznikla? Ne-e. To uz si odbory ohlidaji.
Prece nebudes podezirat dosavadni ucastniky diskuse z toho, ze by si nebyly vedomi vyhod, ktere zeleznice vseobecne teoreticky prinest muze.
|
|
|
Hm, meli jsme tady nejakou dobu regionalni soukromou Jizerskou drahu, ale CD se nelibilo, ze dobre prosperuje prestoze CD ji pustila prave kvuli nerentabilite, takze si podivnymi zakulisnimi cestami (mj. prosadila u opraven vagonu, ze jim nesmi nic opravit) se to cele zase vratilo do starych koleji :-( Takze CD a jejich odbory videli, ze jde zeleznici provozovat lepe, ale namisto aby se u soukromniku poucili, radeji jim to zatrhli :-(
A jestli se bavis o zapadni zeleznici, tak ta me nezajima - zajima (a vadi) me ta ceska, stejne jako me zajima (a vadi) ceske omezeni jizd kamionu ...
|
|
|
K tomu dve veci:
(1) To smecko fakt spiskaly odbory?
(2) Bavim se o zeleznici obecne, ktera je v Evrope stejne nenasytny nerentabilni zrout penez jako ta nase. Protoze jich pojida vic, holt to neni tak videt. Abych mohl psat o tom, ze privatizace nebo ocista od moci odboru CD spasi, mozna bych se za hranice naseho dvorku podivat mohl a mel, ne?
|
|
|
Ad 1) Drazni odbory a CD prakticky jedno jest ... bohuzel :-(
Ad 2) Podivat se samozrejme muzes, ale nebude ti to nic platne, protoze tam je to o jinem pristupu uz od zakladu. A jak ukazal priklad vyse, jakoukoli snahu o zmenu k lepsimu presprilis silne odbory vzdy zadupou do zeme, protoze by to vzdy v prvni rade znamenalo vyhazet tisice nadbytecnych a spatne pracujicich zamestnancu CD ... ostatne me ted stacilo, ze chteji stavkovat i proto, ze by jim mohl stat zdanit (ne zrusit, jen zdanit stejne jako musi dan z jizdenek platit jakykoli jejich zakaznik) rodinne rezijni jizdenky :-(
|
|
|
Unifikace je oblíbený důvod zastánců současného stavu a odborníků, napojených na veřejné rozpočty. Ne že by to nebyla dobrá věc a problémy s ní neexistovaly, ale pro účely nákladní dopravy to není zase tak moc relevantní. Vozový park je téměř kompletně kompatibilní, vícesystémové lokomotivy jsou běžná věc a tam, kde není zbytí (kvůli zabezpečovacímu zařízení apod.) se prostě může přepřahat. U nákladního vlaku to není takový problém jako u vysokorychlostního osobáku. IMHO jde spíš o to vymyslet a zorganisovat ten systém tak, aby byl alespoň trochu spolehlivý a důvěryhodný.
Mnohý zákazník dráze bez problémů promine to, že kvůli různým přepřaháním bude doba doručení o něco delší než by byla bez něj, ale potřebuje zaručeně vědět, že když mu řeknou že něco dorazí dne toho a toho, tak to také dne toho a toho skutečně dorazí.
Pochopitelně by dráhy musely zapracovat na potřebných doprovodných službách (zejména nakládka a vykládka a last mile doprava), ale to je v principu bezproblémová záležitost, dělají to kvanta firem, stačí si je zaplatit.
|
|
|
co sa tyka unifikacie zel. infrastruktury, tak mam ftipek od nas.
niekoho napadlo, ze ked uz ti zli cesi maju koridory na 160kmh, tak by bolo dobre im ukazat, ze aj my na to mame. mozno bol duovod iny, ale ...
skratka sa upgradovala trat BA - Nove Mesto nad Vahom (cca 100km) na rychlost 160kmh. akurat zhruba na polceste v trnave nechali zatacku, kde sa moze len 60. stalo to vela GSKK.
potom niekto velemudry rozhodol, ze zabezpecenie na trati ma byt europske (ETCS) za cca 80kEUR/km namiesto nasho narodneho za cca desatinu. dokoncili to niekdy teraz.
jediny drobny problem je ten, ze slovenske zeleznice namaju masinky s ETCS. tak vypisali tender.
takze vysledok investovania vela GSKK a vela MEUR do trate je ten, ze sice mame 100km trate, kde mozu rakuske Taurusy ist 160, ale vsetko ostatne moze len 120. a navyse to "vsetko ostatne" chodi BEZ tratovej casti vlakoveho zabezpecovaca. ako na ciernohronskej zeleznicke.
a aby sme mali zeleznicnu siet najsamunifikovanejsiu, tak pan permier chcu stavat sirokoroschodnu trat z uzgorodu do viedne
|
|
|
|
Nedovoli, takze skonci na predmesti Vidne zvanem Pressburg... 8-)))
|
|
|
nielenze dovolia, oni to este budu mozno aj ciastocne platit.
kseft s prekladkou tovaru sa presunie z ciernej nad tisou (cim sa toto mesto viacmenej vymaze z mapy, len tak mimochodom) do viedne. platit to budu rusi a slovaci. ja by som sa na mieste rakusanov dost tesil
|
|
Ono jednoduše někdo ze Státu potřebuje zaplatit výpalné. Je jen na dopravcích, za jak dlouho jim to konečně dojde, pokud ne, může následovat i spravedlivý trest.
Postupem času se situace vyvine do bodu, kdy pokaždé přijde z nějaké součásti Státu (Unie) požadavek na zaplacení výpalného. Požadavkem dotčená skupina, která byla momentálně se Státem natolik zadobře, že jí bylo dovoleno vyvíjet jakousi činnost, aby jí mohla vyvíjet dále, promptně zaplatí. Tento systém bude mít oproti mafii tu přednost, že plátci nepůjde o život v období krátkém (shotgun), ale dlouhém (smrt hlady, smrt z pocitu veřejného zostuzení, unfortunate accident). Uvažuji něco podobného jako nyní pravděpodobně praktikují různé lidsko-ochranářské spolky na oděvních firmách v Indii a Číně v souvislosti s dětskou prací.
Půjde o stabilní a robustní systém, který se ustálí v podstatě jako taková druhá daň.
Stát tu není pro to, aby se o nás staral, stát je tu pro to, aby se několik lidí tam nahoře mělo dobře.
|
|
Jakožto držitel řidičského oprávnění skupin A a B brázdím silnice pouze v osobáku (40k/rok) a na motorce (5k/rok), nemám tedy praktickou zkušenost s řízením něčeho většího než 3,5t..
V podstatě by mi nevadilo, kdyby kamiony mohly jezdit stále, klidně i o víkendech. Je sice pravda, že na dálnici se jede mnohem lépe když je na ní minimum kamionů, ale zkrátka dálnice jsou tu pro všechny.. Co mi ale vadí jsou některé věci, které se týkají kamionů. Netvrdím, že řidiči osobáků jezdí jako svatoušci, ale ti nejsou na pořadu dne..
V první řadě je to přetížení. Těžký kamion způsobuje větší poškození vozovky. Tvrdě bych trestal překročení povolené hmotnosti pokutami s pětimístnými ciframi odstupňované dle závažnosti - čím více naložíš, tím více zaplatíš.. To se samozřejmě netýká pouze dálnic, ale všech silnic..
Další věc, která se děje denodenně - kamion se z jízdního pruhu pro pomalá vozidla vydá do pruhu prostředního i navzdory tomu, že je tam plná čára. Nezřídka tímto manévrem nejen omezí, ale i ohrozí vozidlo jedoucí v prostředním pruhu.. Někteří budete argumentovat tím, že by byla hloupost aby kolos zpomalil na rychlost slimáka jedoucího před ním, že by to spotřebovalo spoustu nafty atd. Proč tam tedy ty plné čáry jsou, když se na ně stejně nebere ohled?
Předjíždění - jeden kamion jede 80, druhý ho předjíždí 81 a za ním se tvoří pěkný štůček aut. To je jen povzdechnutí, že se to děje, protože pokud mají kamiony omezovač, tak rychlost předjíždějícího vozidla řidič nezvýší, ani kdyby sebevíce chtěl..
A v poslední řadě - na dálnice by dle mého nemělo patřit spousta vraků, které tam provoz jen brzdí - tím nemyslím že brzdí provoz osobáků, které mají dovolenou vyšší rychlost, ale tyto prehistorické vozy brzdí ostatní kamiony - Avie, Ify, V3Sky a podobní veteráni v kopcích D1 vyvinou úžasnou rychlost 50km/h pokud jedou prázdní..
Určitě přijdete i na jiné chuťovčičky..
|
|
|
Najedu ročně 30tkm autem a 20tkm na moto a podobné problémy nemám. Ale není to kilometrama, ale tím, že vím, co znamená stíhat dovézt něco na čas, když cíl je třeba 1000km daleko a ve hře je např. i zákaz jízdy kamionů. To potom stojí za to předjíždět cestou z Moskvy do Lisabonu tam, kde to jen trochu jde, protože trasa a čas jsou spočítáy s minimální rezervou a ve fiále je součet podobných předjíždění na 8000km třeba 4 hodiny, které rozhodou o penaltě za pozdní dodávku nebo o víkendu stráveném na odstavném parkovišti místo s rodinou, kterou jsi tejden neviděl. Když k tomu připočítáš tkový vysírky jako je imrvére ucpanej Barranďák (protože zelenáči blokují výstavbu obchvatu), plán cesty se dál napíná.
Prostě to není stejný jako když se rozmejšlíš, jestli budeš předjíždět ty, co jedou míň než 130 na cestě z Brna do Prahy, abys byl v cíli o 8 minut dřív a nevychladla ti svíčková od mamiky.
Asi tak.
|
|
|
Zelenaci blokujou vystavbu obchvatu D5 - D1? Ja mel za to, ze uz se stavi a zpozdeni zpusobil nedostatek penez + bordel v dokumentaci.
Nesmis taky na vsechno skocit. Ty vymluvy tam padly a pronasel je zastupce instituce, ktera ma v tomhle maslo na hlave nejvetsi.
|
|
|
D1-D5 se snad zaplaťpánbůh do toho dubna 2010 skutečně postaví. severní části města snad pomůže aspoň městský okruh, který se taky pilně staví. pokud jde o severní část pražského okruhu, momentálně to vypadá, že nebude stát ani za 10 let. přiznám se, že o variantě J jsem měl také určité pochybnosti - zkušenost z cest jinými městy, kde to tak mají mě přesvědčila o tom, že míchání tranzitní a městské dopravy není ideální skoro nikdy. proti tomu ovšem stojí argument, že varianta Ss je tak daleko od města, že si to tranzitní doprava stejně bude zkracovat přes město. proto bych asi tu J postavil, protože to je furt lepší, než nic.
|
|
|
No daleko od mesta... Kdyz si to vyneses do mapy, je to uplne stejne daleko jako ostatni casti okruhu. A co si budem povidat - na vzdalenosti az tak nezalezi, hlavni je kapacita.
|
|
|
Měl jsem u Skansky možnost nakouknout do dokumentace ve které bylo také územní rozhodnutí a stavební povolení (oboje bez nabytí právní moci) pro jednu část u Radotína. Vyjadřoval se tam každej, kdo měl do prdele díru - nikdo nesouhlasil.
Nevěřím v tak extrémní bordel v dokumentaci, pokud není myšlena smluvní připravenost směrem k sousedům, majitelům pozemků a profi-aktivistům.
|
|
|
Tja, i toto je politika - mluvit s lidmi jeste predtim, nez arogantne prijdu s navrhem "takhle to bude a jinak ne". A presvedcit je. A treba je i vyplatit. To je trh a mezi naklady dalnic patri i to, ze nekomu snizi hodnotu jeho majetku - krasa je v tom, ze i to se da vycislit.
|
|
|
Zkusím pár postřehů z vlastní zkušenosti nebo z doslechu s důvěryhodných zdrojů.
Vážení: Klasické kamiony (plachtový návěs, atd.) mají nosnost 24 - 25 tun a zásilka je vždy do této maximálné hmotnosti. Největším problémem je to, že nakládající personál nemá často ještě po přistavení kamionů tušení, co vlastně bude nakládat. Tak se stane, že těžké věci dají na ložnou plochu trochu jinde, než by měli být a hned je nějaká ta náprava třeba o 200 kg přetížená. Přitom to nikdo včetně řidiče nemůže zjistit.
Transport dřeva a zeminy je o odhadu. U dřeva těžaři nadělají hromádky podle druhu dřeva a počtu krychlových metrů, pak stačí, aby ze tři dny zapršelo, dřevo natáhlo vodu a hned je auto přeložené. U staveb dálnic se musím smát, jak se sice postaví krásná nová dálnice, ale všechny ostatní cesty v okolí jsou zničené, jak se po nich vozila skrývka...
Jízdní pruh pro pomalá vozidla: Nechápu, proč ty plné čáry na D1 dávno nesmazaly a neudělali v těch místech plnohodotnou tříproudou dálnici, jak to funguje ve zbytku republiky. Člověk tam ze slušnosti zajede, ale když o kus dál potřebuje předjet, tak se může třeba ublikat a ten strejda z prostředního pruhu stejně neuhne, i když je za ním kilometr volno.
Předjíždění už vysvětlil Honza, ještě bych k tomu dodal, že i předjíždět se dá slušně.
Vraky na dálnicích - zda-li potkáváte běžně Ify a V3Sky na dálnicích, tak jste se asi zazdil někdy před patnácti lety. Dnes se tyhle veterány používají jen v regionálním rozvozu, V3S dnes využívají hlavně menší stavební firmy.
A na jiné chuťovičky nepřijdu. To není o kamionech, ale o lidech, co sedí za volantem. Můžete potkat 10 kamionů se slušnými řidiči, těch si ani nevšimnete a pak stačí potkat jednoho vola, co na pár kilometrech dovede vyděsit všechny okolo a hned je s pomocí médií na úpravě veřejného mínění zaděláno...
|
|
Jako naprostý laik v tomto oboru, bych měl jednu otázku.
Když už přijmeme přesvědčení, že je tu potřeba omezovat kamionovou dopravu, je velmi hloupá myšlenka pokusit se zastavit ty zbytečné s možností v tu chvíli klidně počkat až do "pondělí" momentálním zvýšením ceny mýtného ? Tzn. chceš-li dovézt kamion štěrku "v sobotu ráno" tak klidně ale za 100% přirážku, nebo počkej až bude mýtné bez přirážky.
Jen bych chtěl vědět jestli je tento divnonápad tak moc ujetý, dík.
|
|
|
A kdo určí, co je zbytečné? A položte si otázku, proč právě omezení v pátek. Že by to bylo kvůli lufťákům, kteří se přemísťují na své chatičky? A není to zbytečné? Neměli by se jejich jízdy omezit?
|
|
|
Kdo to urci? Co to je za otazku, vzdyt to predrecnik pise - ten, komu se doprava za zvysenou cenu nevyplati.
|
|
|
Trochu nahlédni do reality, pane!
Kolik z kamionové dopravy dělají třeba stavby rodinných domků, které reálně mohou počkat a kolik třeba stavby dálnic, které platí obecní kasa? Kdo by taky asi zapatil transport hydroponních rajčat z Holandska, kdyby obchod raději zkousnul 20kč/km mýtné než zahodit celý náklad na kompost?
NIKDY NIKDO NIKDE NA SVĚTĚ NEDONUTIL VÝROBCE/PŘEPRAVCE ZAPLATIT NÁKLADY SPOJENÉ S CENTRÁLNÍM (STÁTNÍM) ŘÍZENÍM INTENZITY DOPRAVY. VŽDY TO ZAPLATIL JEN KONEČNÝ SPOTŘEBITEL. To je princip tzv. klouzavého průseru...a doklouže to k tomu, kdo to dál už prostě poslat nemůže - trouba, kterej buď bude žrát jen svoje vlastní brambory ze sklepa, nebo si za 50kč/kg koupí 6 oranžových rajčat II.jakosti, které sní po jedom od neděle do soboty s tím, že v pátek už bude mít zeleninu značně povadlou.
|
|
|
No ja prave z reality vychazim.
Existuje-li spolecenska vule v nektere dny omezit kamionovou dopravu (a to je vychodisko), jsou dve cesty: (i) plosny zakaz s haldou vyjimek, (ii) zvyseni ceny za vyuziti infrastruktury v techto dnech. Mne pripada cistsi (ii); tobe ne?
O vychodisku a jeho spravnosti se neprem, ono tu proste je.
|
|
|
Realita je taková, že drtivá převaha hlupáků chce jezdit na chatičky a zahrady po silnicích bez kamionů, ale chtějí taky Lidl-párky za 6,90kč/100g, širokou nabídku ovoce a zeleniny bez ohleduna roční období nebo Fóbii za 219 000,-Kč.
Jedno ovšem do začné míry vylučuje druhý. Zákaz rozhodně dopravunic nevyřeší - jen prodraží a zkomplikuje dopravu, což odserou zase jen lidi na konci "potravního řetězce".
|
|
|
Asi ano. Ale to uvidí hůř a později než oblíbenou cestu na Sázavu bez kamionu.
Ten pozadavek tu proste je a mne pripada lepsi ta "mekci cesta". Plosny zakaz s vyjimkami akorat vytvori dobre korupcni prilezitosti, takze vyhraje.
|
|
|
Hm, ještě ráno byla Fóbie o miniálně 10k dražší. KOruna posiluje?
Jsem-li okolnostmi donucen jet v pátek po dálnici, vidím vždy, že hlupákům to docela vynáší a Fóbie nechtějí vůbec. A nevěřím tomu, že by ti s třemi páry lyží na střeše jeli na zahrádku. Atd.
Doprava ovoce a zeleniny má výjimku teď a jistě ji bude mít i v budoucnu, takže se nic nezkomplikuje ani neprodraží (vůči dnešku).
|
|
|
Navrhuji koupit poslancům letadla a pitoty. Pak jim bude úplně u prdedle, jesli je D1 zacpaná, bo po ní nebudou v pátek a o fikendu jezdit ze sněmovny na chatu :o) Myslím, že v konečném součtu výrazně ušetříme :o)
|
|
|
Já jezdím už asi měsíc kolem dealera, který nabízí akční Fóbyji ja 219 990,-Kč.
Holt se zase potvrzuje, že venkov živí město, no.
8o)
|
|
|
Ono je taky otazka, jestli ty kamiony opravdu tak zdrzuji a zavazeji. Teda alespon me se v Brne a okoli posledniho cca 1,5 roku zda, ze me mnohem casteji zdrzujou ruzny ty Sparky, Twinga, Pola a podobny nakupni tasky (a pak samozrejme libovolna auta s vajicky za zadnim sklem), ktery se po okreskach plazi (skutecnych, ne tachometrovych) 70 km/h. Pri dnesni hustote provozu je problem tyhle auta bezpecne predjet i v beznem osobaku, natoz v nalozenem kamionu.
Mimo to, ridici techto "zdrzovacich" osobaku taky nemaji ve zvyku akcelerovat zrovna razantne - temer kazdy den vidim, jak nekdo zrychluje z 0 na tech 70 km/h klidne i 30 sekund. Casto i ten kamion ma vetsi odpich.
No, co nadelame. Alespon si zase o neco vic budeme moct "vychutnant" pondelni ranni spicku, opeprenou mraky kamionu, nahanejicich ztraceny cas z patku...
|
|
|
Jakou korelaci ma na okreskach tachomerova 70 a "propustnost"?
|
|
|
Přesněji existuje "společenská vůle" omezit kamionovou dopravu jen v jistém čase. Já třeba takovou vůli nemám, neboť ty kamiony, co nemohli jet v pátek (sobotu, neděli) potkám v pondělí.
|
|
|
Ano, to uz se stava, ze coveku vyhovuje neco jineho nez "vetsine" nebo momentalne uspesnym lobbystum.
Na existenci one "vule" to ovsem nic nemeni.
|
|
|
A důkazem existence té "vůle" je, že to říkal Bursík a pani v TV radostně hýkala? Nebo z těch, co osobně znáte, většina toto požaduje? Já kupříkladu osobně neznám nikoho.
|
|
|
Obavam se, ze k nastoleni nejakeho tematu a vytvoreni dojmu podpory opravdu neni treba, aby s navrhovanym resenim vase okoli souhlasilo. Medialni a politicky svet se od realneho sveta lisi; na druhou stranu je pro rozhodovani nasich zakonodarcu neskonale dulezitejsi.
Pro zjisteni one vule doporucuji nastroje typu kvalitativni analyza medialniho monitoru nebo standardni metody vyzkumu verejneho mineni.
"Dukaz existence" v exaktnimsmyslu slova arci neziskate nikdy, ale tak uz to na svete chodi.
|
|
|
S tímhle bych rád souhlasil. Otázkou pak zbývá, jak určit ono zvýšení.
Vždycky se navíc najde nějaká skupina, která bude křičet, že právě oni mají právo a povinnost dojet do cíle bez extra přirážek... a politici rádi podlehnou. Vždyť právě plošná nařízení a vyjímky jsou to, co jim přináší moc.
Ale pravdou je, že s příchodem mýtného systému je tohle celkem lehce zaveditelné řešení... až na určení té ceny.
|
|
|
Řeč byla o tom, že zastavíme ty zbytečné. Předřečník píše o štěrku, který počká. A co s těmi, co budou křičet, že to jejich zboží nepočká a že je to v obecném zájmu? Povoláme další úředníky, aby řešili, kdo to má s příplatkem a kdo ne?
|
|
|
Umis cist, covece? Pise o tom, ze by v onech dnech zvedl poplatky za vyuziti dopravni cesty - a o tom, "co pocka", tedy rozhodne ten, kdo plati. S priplatkem to maji vsichni!
|
|
|
Je zbytečný kamion štěrku na stavbu obchodu s potravinami v místě, odkud musí místní jezdit 5 km do toho nejbližšího?
Je zbytečný kamionštěrku na stavbu dálnice, když současná trasa vede po místních komunikacích (Kroměříž a okolí), kde každý rok zemře při nehodách 25 lidí?
Je zbytečný kamion štěrku na stavbu nemocnice ve Znojmě - na pavilon nukleární medicíny,kde se ozařováním léčí rakovina? Jak dlouho může čekat nemocný s agresivním nádorema jak ho vysilují cesty do 100km vzdáleného Brna?
Neodvažoval bych se třídit, kdo může jet a kdo ne...a stejně - jel by ten,kdo by přijel na praseti a odrážel se demižonama...a tak to bude vždy s dobře míněnými zákazy.
|
|
|
Nu, nechme takove rozhodovani na tech, kdo to plati, ne?
|
|
|
Můj dotaz se týkal pouze "nápadu" ne provedení, chtěl jsem vědět jestli to není jen blábol.
A ačkoliv jste mi i vy odpověděl tak na konci vašeho příspěvku bych skoro očekával "kdyby to zachránilo jen jeden život ..." :-)))
|
|
|
Provedení tvýho nápadu je založeno a špatném principu, který sice nějak znevýhodní dopravu v určitý časový úsek, no v momentě, kdy si neobjednáváš jeden kamion něčeho, co může počkat (protože na dodávku nečeká parta zedníků apod.), se dražší doprava podepíše kde? Na zisku autodopravce? Ale kdeže - na ceně stavby například. Takže autodopravce svůj náklad vypálí zase svýmu zákazníkovi a na férovku mu řekne, že to má o 20% dražší, protože 20% přepravy proběhlo v době, kdy je mýto za 1000% běžné sazby, což zdvojnásobuje náklad na ujetý km.
Situace:
Stavba Dobrovského silničního tuelu v Brně + přilehlých komunikací je pánována na tuším 42 měsíců, což je 1278 dnů. Pracuje se na dvě směny - 16/365. Když budu počítat znevýhodněnou dopravu pá-ne, vyjde mi, že 540 dní se bude jezdit buď s přirážkou nebo se nebude jezdit vůbec. To je +/- 40%. Kolik může stát doprava na takovou stavbu? Bylo by veřejně přínosné, kdyby stavba trvala minimálně o rok dýl?
Je to blbej nápad.
|
|
|
A jakej je rozdíl mezi mým nápadem a plošným zákazem z pera ministerstva (ve vstahu k té stavbě) ?
Nebavili jsme se o tom jestli zakázat nebo zdražit ale jestli je to způsob vedoucí k omezení zbytečné dopravy.
|
|
|
Zřejmě bude nutné nejprve definovat, co to je zbytečná doprava. Ten, kdo si ji objednal a také ji platí, si zřejmě nemyslí, že je zbytečná.
Mě může připadat zbytečné vozit o víkendech štěrk na stavbu Dobrovského tunelu, ale určitě se najde někdo, komu prodlužování/prodražování stavby bude sakra vadit. Když já nemohu poslat zboží (které má být v pondělí u zákazníka) přes víkend, zákonitě se mi o ten víkend zkrátí doba na jeho dokončení. Vám ovšem může připadat, že takový přesun zboží o víkendu, je zbytečný.
|
|
|
Rozdíl?
Ten je v tom, že když to bude podle MD, tak si dopravci koupí víc kamionů, popř.dodávek pod 3,5t a bude se jezdit stejně a za +/- stejné peníze (pokud místo jednoho kamionu v pátek přijedou 3, aby pak mohly stát 3 dny někde na odstavným parkovišti)
Pokud by to bylo podle tebe, tak by ouředníci založili vlastní vesnice plné luxusních vil nakoupených za úplatky špeditérů...a zdražení dopravy, která by podmazaná nebyla by odkašlali investoři, kteří si třeba z důvodu návaznosti prací nemůžou dovolit 3-denní prostoj.
|
|
|
Stále tam není nějaký rozdíl :-(
Co by bránilo špeditérům zněkolikanásobit páteční dodávku, např. menšími dodávkami (a pod 3,5t stejně mýtné neplatí tudíž můžou jezdit i o víkendu - zatím) ?
Co by bránilo ouředníkům dál vybírat úplatky (v obou případech) ?
|
|
"Žádné nákladní vozidlo nejede po silnici proto, že si to přeje dopravce (majitel vozidla, řidič), ale proto, že je zde přepravce (majitel nákladu), který chce zboží přepravit z bodu A do bodu B a je ochoten za tuto službu zaplatit."
Nákladní vozidla jezdí proto, že to živí dopravce :-) ... poněkud zvrácená logika, vím, ale kdyby byl dopravce na odjetém kilometru nevydělával, nejezdil by. Tedy - JEZDIT, A TO CO NEJVÍC, JE V ZÁJMU DOPRAVCE
" ... omezení, které donutí některé řidiče riskovat. Většina řidičů bude od pátečního rána v časovém presu. Žádný z řidičů nebude chtít odstavit vozidlo kousek od domova a čekat na ukončení zákazu."
Co je mi do toho, co řidiči chtějí nebo ne. Starají se snad oni o radosti a strasti mého zaměstnání ? Nikoliv. Mimo jiní proto, že já svoje problémy na ně nepřenáším. Uvítal bych, kdyby se chovali podobně. Pokud je tato činnost nadměrně stresuje, tak AŤ JI NEVYKONÁVAJÍ. Každý z nich má možnost volby.
"z řidičů náklaďáků se vytváří něco jako zlý motorkářský gang; jezdí po silnicích sem a tam, chovají se agresivně"
A nechovají ? Nechci zevšeobecňovat, ale denně potkávám mnohem víc agresivních a arogantních řidičů náklaďáků, než dejme tomu pekařů pokladních nebo (a to je co říct) státních úředníků ...
|
|
|
Vám se snad stát sere do vašeho zaměstnání a určuje vám, kdy si dáte na několik hodin nucenou pauzu? Asi ne.
Jezdit co nejvíce je pochopitelně v zájmu dopravce. V mém zájmu je, aby takový dopravce existoval a já nemusel náklad tahat na svém hřbetě.
|
|
|
Lol...cetl tu nekdo Zakonik prace? SAMOZRJME ze se vam stat "sere do vašeho zaměstnání a určuje vám, kdy si dáte na několik hodin nucenou pauzu" - tedy pokud nejste zivnostnik ;)
|
|
|
Zrovna tato pauza, kdy nemůžete jakožto řidič dělat svoji práci v zákoníku práce obsažena není. Nemá nic společného s pauzou na oběd ani s nucenou přestávkou na odpočinek. A upřímně, vy přesně dodržujete přestávky v práci tak, jak určuje zákoník práce a ještě pod možnou sankcí ze strany policie?
|
|
|
Agresivních a arogantních řidičů je hromada. Napříč celou populací. Tedy i řidiči silničních kol, motorek, osobních aut, dodávek, malých a velkých náklaďáků...
|
|
O co v tehle cele veci vlastne jde? Chceme ulehcit silnicim, kdyz se narod stehuje na chalupy? A neni zakaz kamionu zase jenom zaplata na problemy, ktere prameni z uplne neceho jineho? Policie nedela svoji praci na silnicich ani z 5% toho co ma. Kdyz se nebudou kamiony na silnici predjizdet rozdilem rychlosti 1 km/h, budou dodrzovat odstupy atd atd vsecko bude jednodussi a nebudou vetsine lidi vadit. Jenze, kolik znate ridicu, co dostali pokutu za neco jineho nez parkovani a prekroceni rychlosti na konci obce?
|
|
|
Takze policie ma byt vsude, kde se kamiony predjizedi touto rychlosti?
Jak se to ma udelat?
Nepatrite nahodou mezy ty, co radi hazi propozicemi typu "Kde byla policie, kdyz me ve tri hodiny rano v osamelem lese ohrozil ten manik ve zluty fabii, zatimco v poledne mi dali na hlavnim namesti listecek za blbe parkovani"?
|
|
|
Kde byla? Fprdeli, panáčku, fprdeli.
Až dosáhne poměr těchto typových aktivit policie alespoň poměru 1:10, budu ochoten tento svůj názor opustit. Praxe mne ale učí, že (zvláště obecní, ale PČR si s ní nezadá) policie je banda drábů, která se soumrakem končí s pomáháním a chráněním, aby byla na nové jitro svěží ku buseraci a oprusování .
Ale k věci - úplně by stačilo, kdyby např. D1 projížděl denně volným korsováním jeden (!) nepomalovaný vůz PČR s kamerou a zaměřil se zrovna na tohle. Náklady zanedbatelné, výběr za kostění kaštanů lukrativní. Zrovna po D1 jezdím často a za úsek Praha-Brno potkám takovýchhle hovad i přes deset.
|
|
|
Tohle je presne ono. Na 101 mezi San Franciscem a San Jose se policajti vynorili odnikud, kdyz nekdo jel agresivne, nedodrzoval rozestup, jel vyrazne rychleji nez proud ostatnich aut (ktery jel tak ~5 mph pres limit a nikdo to neresil, protoze by to byla blbost). Kdyz to jde tam, proc by to neslo tady. Vzdyt mame jednoho fizla na 3 nebo 4 km2? :-)
Kolik milionu staly ty dve infromacni tabule na D1? Za ty prachy tam mohlo to neoznacene auto jezdit klidne mozna nekolik let.
|
|
|
ty tabule staly (vcetne drobnosti okolo) nejakych zanedbatelnych 2,5 MILIARDY. Ale z pendlujiciho auta nekyne kamaradickum zadny baksis. A tenhle uhled pohledu ma nejvetsi vahu pri vyberu reseni...
|
|
Ohlasy na tento článek jasně potvrzují, kolik lidí se stalo obětí enviromentálního podvodu, že kamiony jsou škodlivé, neekonomické a v zásadě jen škodí. Tuhle věc podle této teorie dokáže vyřešit jen regulace, mýto atd...
Autor zřejmě ví, o čem píše a vysvětlit to laikovi, je dosti složité a zdlouhavé. Vysvětlení silniční nákladní dopravy není záležitost jednoho nedělního rychlokurzu.
Dle mého názoru je pouze jediný krok, jak dokázat lidem význam kamionové dopravy (míněno návěsové a přívěsové soupravy): Totální týdenní stávka dopravců a řidičů. To bohužel v českých poměrech je věc naprosto nemožná.
|
|
|
Dle mého názoru není a mýlíš se.
Totální týdenní stávka dopravců a řidičů návěsových a přívěsových souprav by se mě nijak nedotkla a mé rodiny také ne.
Ale idea je to zajímavá, domluva řidičů od Turecka po Norsko, to by nebyla triviální záležitost.
Stávka dopravců je nesmysl. Stávkovat, chlapče, může jen zaměstnanec. Živnostníku nebo podnikateli jest toto dobrodiní odepřeno a zastavení práce by se hodnotilo jako porušení smlouvy o dílo, například*). Pochybuji, že někdo má ve smlouvě možnost nedopravení zboží v rámci demonstrace vlastní nepostradatelnosti.
________
*) Ano, stávkující zaměstnanec může udělat podnikateli přerušením práce značnou škodu. Vědí to oba.
|
|
|
"..stávkující zaměstnanec může udělat podnikateli přerušením práce značnou škodu..."
Ano, skutečně může.
Do jaké míry, to záleží na kvalitě přípravy akce, počtu zaměstnanců, jejich funkci atd.
Sám jsem zažil situaci, kdy by stávka 5-8 lidí ohrozila desítkám firem jejich samotnou existenci.
Stačilo málo, a šly by možná definitivně z trhu.
Ale bohužel, těch 5-8 nenašlo dost odvahy. Dva bylo málo, takže to nakonec zabalili a odešli. Zbytek tam sedí dál, posílem o dva vořežpruty z ulice a třese se před kdejakým okravatkovaným hajzlíkem.
Škoda, mohlo být dnes mnoho věcí jinak...
|
|
|
Totální týdenní stávka dopravců a řidičů návěsových a přívěsových souprav by se mě nijak nedotkla a mé rodiny také ne
Chachá, tak to bych se s dovolením zasmál, protože kdyby se nepohnulo ani kolo (tak jako tomu bylo ve španělsku) tak:
1. denně čerstvé pečivo, kdyby ho někdo vyrobil, nikdo ho neodveze, a k odkolkovi je to celkem daleko. když už by se teda vyřešil odbyt - pravda rozváží se dodávkou, za chvíli dojdou zásoby na výrobu - ty se vozí kamionem
2. PHM - zákonitě začnou docházet, argument nejezdim autem neberu, protože autobusy na vodu nejezděj a když v čsad dojde nafta a tu vozí cisterna kterou táhne tahač, stejně tak vlaky jsou většinou dieslelektrické což neznamená, že můžou jet jak na elektřinu tak na naftu
3. snížení platů - nebudou se zásobovat fabriky zbožím potřebným k výrobě, ta se zastaví a lidi nebudou mít co vyrábět, tudíž dostanou nucený volno, pravděpodobně neplacený. pokud děláte v kanceláři a firma třeba nic nevyrábí, je více než pravděpodobné, že finále vaší firmu živí (zadává zakázky, třeba consulting) někdo resp. firma, která je na dopravě závislá. a když ta nebude mít co vyrábět nebude mít zisk asi těžko vaší firmě zadá zakázku a vy nebudete mít co dělat a pravděpodobně dostanete nucený volno, pravděpodobně neplacený... ten samej příklad jsou stavby atd
4. když začnou jedni, časem se přidaj druhý - přestanou jezdit kamiony, že jako stávkujou za něco. za chvíli se přidaj autobusy, že je něco sere, pak tramvaje, vlaky, trolejbusy, a další a další
5. blokace silnic - stávka by určitě nespočívala jenom v tom, že se někde nechaj stranou kamiony a nebudou jezdit. oni se nechaj stát, ale třeba na všech nájezdech na dálnice a hlavní tahy, takže se lidi stejně nikam nepohnou
takováhle stávka je u nás bohužel nereálná, protože jsme jenom češi, co si chtěj nejvíc nahrabat jenom pro sebe, hamty hamty ať mám víc než tamty. v jiných zemích to jde francie, porto, itálie, španělsko, tam všude dopravci stávkovali. nejdýl ve špáňu. po dvou týdnech svolili, že budou alespoň rozvážet potraviny, kolegové šli přez kopec s kanistry do francie pro naftu, protože na španělský straně už nebyla.
a ten co přeci jenom jezdil, byť chtěl jenom dojet domů dostal při nejlepším šutrem do okna, nakonec tam umřeli dva lidi v rámci stávky. po třech tejdnech stávky už hrozili občanský nepokoje a vláda vydala rozkaz ty co aktivně blokujou dálnice zatknout (protizákoně). jsme bohužel jedna ze zemí závislých na kamionech, ale jenom u nás je řidič ten nejpodřadnější póvl na kterým stát akorát vydělává peníze a všeljak ho perzekuje, samozřejmě argument ať jde ten člověk dělat něco jinýho když ho to sere je dobrej, ale vemte v potaz až se naserou všichni a daj najednou výpověď jsme tam co popisuju v těch několika bodech....
|
|
|
Kristova noho, jaky nezakonne? Meli povoleni ke zvlastnimi pouzivani komunikace? Nemeli. Kdyby byla komunikace Vase a nekdo ji blokoval, tak uz zadate policii o zasah davno. Jen stat se o sve silnice opet primerene nestara a neudrzuje je v prujezdnem stavu, coz je typicke.
K dalsim blabolum - tusite, ze naftu mohou vozit i zeleznicni vagony a ze se tak zejmena na zeleznici vozi? Tusite, ze napriklad na prazske letiste je palivo zavazeno po zeleznici?
Dale, obdiv k nekomu, kdo zneuzije veci sveho chlebodarce k tomu, aby mohl verejne skodit, zapacha latentnim bolsevismem.
No, a nakonec, k argumentu "az se naserou vsichni"... To se bohuzel jeste nestalo, ale me osobne by se vic libilo "az se naserou vsichni danovi poplatnici a prestanou platit dane... "
|
|
|
Chachá? Ano.Chachá. Znovu si přečti první větu, kterou jsi tak nápaditě opsal.
1) V místě minulého bydliště bych šel pro pečivo do vedlejší ulice k jednomu pekaři, nebo o dvě ulice dál k druhému pekaři. Sila na mouku mají dost velká a nejedou JIT. Dnes bych počkal, až ho dodávkou dovezou tak, jak ho vozí stále.
2) Pokud bych potřeboval PHM, u pumpy by asi došly zásoby, musel bych naložit sud a zajet do Šlapanova. Stajně tak, jako v případě zakázky v Holešově jezdím do Loukova. Ta zmínka o dieselelektrické lokomotivě je hodně pitomá.
3) Z tohoto hlediska je mi to jedno.
4) To je hustý. A blbý, žejo? Jakmile přestanou péci pekaři, tak se řidiči....Vlastně ne, ani neposerou,
A stačilo by, aby manželka zavolala:"Táto, vypnuli nám proud!" To by byl docela hukot. Doprava by se obnovila, hádám, vcuku letu.
5) Pro případ popsané blokády tu máme stát, který by měl umožnit napříkad průjezdnost dálnic.
Dopravci nestávkovali, ale blokovali například hranice v rámci konkurenčního boje, to je trochu rozdíl.
Atd.
A na co vůbec zapomínáš je, že problémy nám přináší doprava tranzitní, takže kydy - hamty jsou kapku mimo mísu.
|
|
|
no, tak já bych se hlavně být stát vůbec nesral s těmi řidiči, kdyby si kvůli výši svého platu brali ostatní jako rukojmí. jednoduše bych zavedl výjimečný stav, tvrdý jádro postřílel a stávky zakázal - komu se nelíbí práce řidiče, nemusí jí dělat, ne ? to jako když budu chtít vyšší plat, tak je legální větší skupinu obyvatelstva vyhladovět a znemožnit jim normálně žít ? tohle považuji za nebezpečné kriminální jednání, takže bych neváhala ani okamžik použít armádu a podobný složky k rozprášení a následnému exemplárnímu potrestání - stačilo by, kdyby ty hajzli měli ostatním zaplatit způsobené škody.
|
|
|
"když začnou jedni, časem se přidaj druhý - přestanou jezdit kamiony, že jako stávkujou za něco. za chvíli se přidaj autobusy, že je něco sere, pak tramvaje, vlaky, trolejbusy, a další a další."
Představa pisatele o fungování společnosti je někde na úrovni prvního stupně základní školy, patrně je sám řidičem kamionu, nebo se jím hodlá vyučit. S tím se polemizovat nedá.
________________________________________
Ano, jak píšeš. Stávka je pokračování vyjednávání zaměstnanců se zaměstnavatelem jinými prostředky ;-). Zatahování někoho jiného do "boje" je nepřípustné, jakkoli mediálně atraktivní - hnůj na silnici, rajčata na hraničním přechodu...
Mám stejný názor - vždycky jsem tvrdil, že blokády hranic rakouskými aktivisty musí nutně být za podpory státu, jakkoli to nejvyšší rakouští představitelé popírali.
Blokáda není stávka, blokáda je akt násilí, vyhlášení války, takže obrana je legitimní (traktor odsunout buldozerem, kamion odtáhnout vyprošťovacím tahačem nebo tankem etc.).
A navíc: zastávám názor, že státní zaměstnanci by měli mít právo na stávku maximálně omezeno. (Nebo by měla být stávka státních zaměstnanců kompenzována daňovou slevou.)
|
|
|
Ja tomu stejne furt nejak nerozumim :-( Proc si ti stavkujici/blokujici mohou vynucovat svoje pozadavky vydiranim? Proc si berou jako rukojmi lidi, kteri s tim nemaji vubec nic spolecneho? A proc mi jakakoli stavka nebo blokada tolik pripomina terorismus v malem?
Ja kdybych stavkoval, tak nema moje rodina co zrat a moji zakaznici si na moji praci najdou natrvalo nekoho jineho. Proc je jistym skupinam toto vydirani tolerovano namisto aby jim bylo odpovezeno jejich prostredky, tj. silou a jinym tolerovani neni? Levicove mysleni je opravdu velmi nespravedlive :-(
|
|
|
Nedávno jsem Ti psal cosi o přemýšlení. Jak vidím, hodí se to připomenout.
Stávka je pokračování vyjednávání zaměstnanců se zaměstnavateli jinými (násilnými) prostředky, typicky zastavením práce při současném setrvání na pracovních místech, tedy za soustruhy, na ortě, u monitorů, v cashboxech. V případě dlouhého trvání stávky je možná náhrada přítomnosti všech zaměstnanců jejich zástupci, stávkovými hlídkami, ovšem v soukromém prostoru, v závodě.
V rámci stávky mohou zaměstnanci ve veřejném prostoru demonstrovat, to má zase jiná pravidla (povolení demonstrace, vymezení místa, času, způsobu), právě aby nebyli nezúčastnění občané pokud možno omezováni a obtěžováni.
Ty, jako živnostník nebo podnikatel, stávkovat nemůžeš, nepracuješ ve mzdě. Pokud stávkují Tví zaměstnanci, má jejich činnost jistá pravidla a myslím, že nejsi zcela bezmocný. Máš s nimi jistě sepsanou kolektivní smlouvu.
Demonstrace ani blokáda stávkami nejsou, mohou se stávkou souviset nebo ji doprovázet, mediální kokoti pak pojmy směšují a matou. Blokáda JE terorizmus, o tom žádná, proto se s blokujícími má jako s teroristy zacházet..
Stávka je způsobem vyjednávání zaměstnanců se zaměstnavatelem od dob, kdy zaměstnanci poznali, že jako jednotlivci mají pozici k vyjednávání se zaměstnavatelem neúnosně vratkou a že oni potřebují zaměstnavatele, aby jim organizoval práci a zaměstnavatel potřebuje je, aby mohl tvořit zisk. Proto se stávky pořádají hlavně v krizových obdobích, kdy jednání u stolu nutně selhávají. Nic víc. Je-li to správné nebo ne, to rádi a lépe popíší a vysvětlí jiní, současná, minimálně půl století trvající, legitimizace stávek je důsledkem vývoje kapitalizmu, jak proběhl na severní polokouli. Je-li to nespravedlivé, nedokáži posoudit, nemám zkušenost.
Já sám jsem nikdy nebyl v takové situaci, že bych svým chováním zaměstnance přinutil stávkovat, ostatně, i když jich bylo maximum (tři a jen krátce), nezaložili svou ani nevstoupili do jiné odborové organizace, aby u mě hájila jejich zájmy. Nemohu tedy dát kvalifikovaný příklad, nezažil jsem stávku ani stávkovou pohotovost ani u žádného souseda nebo konkurenta.
Některý ze zaměstnanců, třeba IR nebo Praetorius, by jistě mohli dát k dobru své poznatky, jestli, kdy a proč by byli/byli ochotni stávkovat a jak (by) se jim to líbilo.
___________
Trochu zvláštním jevem je generální stávka, té jsem se účastnil.
Generální stávka se používá k nátlaku na vedení státu a je nástrojem politického boje. Zda jde v tomto případě o terorizmus, je sporné a kloním se k názoru, že není. Předmětná generální stávka byla například organizována zčásti za účelem náhrady tehdejších čelných politiků a úředníků odborníky (jedním z hesel bylo:"Vládu odborníkům!" v reakci na to, jací pitomci tehdy ve vedení státu byli. Ha, ha.).
|
|
|
Ale Ygorku, v jedne vete pises o tom, ze pozice zamestnance je vratka, ale nasledne tvrdis, ze zamestnavatel zamestnance potrebuje - neni v tom rozpor? Pokud zamestnavatel zamestnance potrebuje, tak nasilne natlakove akce zamestnancu jsou jiz prachsprostym vydiranim za ucelem nezaslouzeneho nadstandardu. A pokud zamestnavatel zamestnance jiz nepotrebuje, tak je to uplne totez, protoze po zamestnavateli chteji, aby jim platil za nic. A hromadne vydirani je opet zase jen akt terorismu. Takze odborove organizace jsou ve skutecnosti vlastne organizace zlocinecke.
Generalni stavka, ktere jsme se zucastnili byla za nesvobodnych podminek totalitniho statu, takze je to nesrovnatelne.
|
|
|
Aha.
Pozice zaměstnance je vratká. Pozice velké skupiny zaměstnanců je vratká méně. Kde je tady rozpor?
Zaměstnavatel má páku ekonomickou, zaměstnaci množstevní, tak to chodí, každý má své páky pro kolektivní vyjednávání. Proto zaměstnavatelé někde přistoupí na požadavky zaměstnanců, jinde odejdou tam, kde se zaměstnanci té páky ještě nechopili (Filipíny, třeba).
Pokud zaměstnavatel zaměstnance nepotřebuje, jistě je může propustit. Zde může být stávka i nesmyslná, ale o tom se nepřu a nijak to neobhajuji. Pokud jde o stávku, není to akt terorizmu a hromadné vydírání. Stávkuje mnoho jedinců, ale bývá to jedna nebo dvě, tři organizace - partnery zde jsou zaměstnavatel a zástupci zaměstnanců, obvykle se jedná na základě nějaké dohody nebo smlouvy, problematikou t.zv.divokých stávek se zde nezabývám.
Co je to nezasloužený nadstandard? Vyjednaná výše mzdy? Den, dva nebo týden dovolené ročně? Nebo dva týdny dovolené ročně?
Nebo stravenky? Nebo závodní lékař?
Jak jsem napsal výše, máš-li příklad z praxe, sem s ním, já ho nemám a na spekulace z hlediska vyššího principu mravního v tuto chvíli nemám čas ani schopnosti.
Generální stávka je prostředek politického boje na krajské, zemské nebo celostátní úrovni. Vládnoucí režim je irelevantní.
|
|
|
Tva filipika jest zalozena na zamene pojmu zamestnanec/zamestnanci, jsout v akusativu souzvucne.
Pozice zamestnancu je zkratka jina nez zamestnance.
|
|
|
"když začnou jedni, časem se přidaj druhý - přestanou jezdit kamiony, že jako stávkujou za něco. za chvíli se přidaj autobusy, že je něco sere, pak tramvaje, vlaky, trolejbusy, a další a další"
Mé argumenty se na počátku týkaly této citované hlouposti. Prostě si myslím, že takhle se slečna Společnost nechová, dokázat příkladem to nemohu, protože jsem to nezažil*).
Odborové svazy mohou jednat ze solidarity v součinnosti , to ale předpokládá ekonomickou krizi většího rozsahu týkající se celých regionů a velkého možství lidí, ne, že si někdo všimne, že jiní jako stávkujou za něco, tak cobysme nestávkovali taky, Franto.
_______________
*) Pravdivě musím přiznat, že organizátorm stávky bych být nemohl, můj organizační talent je malý a obětavost také.
Za jakých podmínek bych se účastnil nemohu předem říci, zejména teď ne, po nedělním obědě, kávičce a cigárku.......
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Omezení jízd kamionů
|