Píča s pumpičkou mohla bejt mrtvá. Není mrtvá, protože se bezohlední-agresívní-silniční-piráti-řidiči
snažili a zabránili tomu. Celé se to odsouvá na později, takže příště pošle
do lapáku třeba vás.
Jel jsem pomaleji než padesát s oknem staženým až dolů, směrem ke svému
bydlišti. Skutečně jsem nikam nespěchal, protože jsem v dáli viděl stažené
závory. Máme tady takový rituál. Tři minuty čekáme u přejezdu, pak projede
souprava tvořená jedním vagónkem a motorovým vozem 810. Málokdy v tom bývá
víc než pět lidí, když nepočítám strojvedoucího a průvodčího, ti totiž
někdy hrají přesilovku. Těch pět lidí jsou opravdoví vyvolenci sociálního
státu. Zajímalo by mně, na kolik vyjde tato jejich přeprava, která je samozřejmě
zcela ekologická a správná a je jí třeba podpořit.
Co však se neděje, dodáfka Liduvůz Přepravník v červený barvě ftédíčku
rozhodla se mě předjet by mohla čekat u závor déle. Červená barva obecně
není pro vozy TDi ideální, protože pak nejsou vidět červená písmena jako
hlavní nositel egopotenciálu. Investice do takového interceptoru a jeho
úžasných technologií jako Černý oblak (R), Kyselej smrad (C) a Hnusný saze
(TM) přijde úplně vniveč, protože červená písmenka je největší pussy attack
factor hned po arginmaxu. OK, tak mě teda dej, vole! Konečně taky něco
předjedeš! Osobně myslím, že je velká škoda, že Ferrari nedělá dodávky,
kdyby se tak stalo, vypadaly by přesně jako pětkovej Transporter a ukrutně
by řešily problémy v supply chainu, například kdyby v drogérii na návsi došly
tampóny, takže jsem mírně uhnul doprava a nechal ho předjet.
Ta silnice není nijak extra široká a navíc na ní ústí různý místní komunikace,
takže předjíždět tam není zcela bez problému a bez rizika, i když jinak
docela dobře možné.
Jenže jsem v tom jeho manévru zaznamenal něco nestandardního. Jakoby
se začal zařazovat přede mne, ale pak toho nechal a naopak uhnul více doleva.
Nedalo se to přehlédnout. Koukal jsem se na to a hlavou mi běžely různý
varianty. Vyhýbal se nějaký díře? Nebo má nějakej problém? Nebo proč to
takhle udělal? V hlavě mi to šrotovalo a trvalo to večnost, než mi to všechno
došlo. Za tu večnost jsem ujel pár metrů a vjížděl do křižovatky, napojení
místní komunikace zhruba kolmo a s velkým rádiusem.
On uhnul doleva.
On uhnul doleva, protože měl nějaký důvod.
On uhnul doleva, protože něco viděl?
On uhnul doleva, protože určitě něco viděl...
On uhnul doleva, protože něco viděl v té vedlejší ulici, co se na náš
jízdní směr připojuje zprava...
Což teda pro mně znamená, že
Pro mně to znamená, že tam je něco, před čím je třeba taky uhnout...
Takže bych měl taky uhnout doleva, protože to něco...
Původní rozjímání nad smyslem manévru dodávkového Lidovozu, který byl
nyní asi sedm metrů přede mnou, se rázem proměnilo v nutkání něco podniknout.
V okamžiku, kdy jsem opustil pozici při pravém okraji vozovky, krajnice
není vyznačena, a začal se vracet směrem do středu svého jízdního pruhu,
se z vedlejší ulice - regulérně vedlejší, včetně úpravy přednosti v jízdě
- vyřítila komunistka s.Švehlová na jízdním kole. A to aniž by rozhlédla,
zpomalila, zastavila nebo udělala něco, čím by alespoň formálně naplnila
pojem "umožnit přednost v jízdě".
Řidič dodávky byl buď dokonalý profesionál, uvědomil si riziko, které
mi hrozí a do kterého mě také trochu navezl, a pokusil se mi skrze změnu
pozice svého vozu poslat vzkaz. Nebo se robustní Švehlové blížící se do
křižovatky lekl, což není divu a reagoval instinktivně. Každopádně viděl
nebezpečí dříve než já a správně na něj zareagoval.
Švehlové je asi pětačtyřicet. Bydlí kousek ode mně. Dělá na magistrátu.
Je komunistka. Děda byl komunista, otec byl komunista, matka byla jistě
taky komunistka, spermie byly komunistky a výsledek je tahle píča komunistická,
která vjíždí na hlavní a ani se nepodívá. Cyklistika je u takových lidí
nevyhnutelná.
Ani se nepodívala, protože počítá s tím, že auta jezdí poněkud u středu
silnice a že se do tý mezery mezi autem a krajnicí vždy nějak vmáčkne.
Přece nebude zpomalovat, že. Řidiči agresívní bezohlední atd. se o přece
to nějak postarají.
Já cyklista přednost přece dávat nemusím! Značky jsou pro auta pyčo
stejně jako bodový systém a cyklistika je free, cool a hlavně in. Já jedu
na vedlejší na kole a kolo je správné. Auto jede po hlavní, ale auto je
špatné. Dobré věci mají v moderní společnosti přednost před špatnými věcmi.
Z podstaty. Kedlubna má přednost před pomfrity. Mléko má přednost před
skotskou. Draci nežerou prince (protože by pak srali meče), Esmeraldu neopíchá
tlupa cikánů z Máje (ale Fernando co přijel na bílém koni) a dobré kolo
nemusí dávat přednost špatnému autu. Lidi si myslej, že se to řídí značkama
nebo pravou rukou, ale je třeba vidět to vidět nově, politicky, Halík...
Mimochodem taky jste zaznamenali, jak rychle vycouvali pumpičkářský
aktivisti z podpory zón bez značek? Rychle jim ksindlu došlo, že v tomhle
systému jsou oni ti nejubožejší sráči. To pravidlo má tu zásadní nevýhodu,
pro ně nevýhodu, že platí pro všechny stejně. Už je nikdo nehlídá, nikdo
nedává pozor na jejich chyby, musejí se tomu přizpůsobit. Už to nejde "nějak
udělat", jako to udělala s. Švehlová.
Ale to je jen na okraj.
Jak by to asi bylo, kdyby mi VW neposlal vzkaz?
Nebo kdybych ho nevyhodnotil?
Kdybych prostě jel co nejblíže pravého okraje vozovky, jak mi zákon
přikazuje?
Vím, jak by to bylo.
Sundal bych píču s. Švehlovou. Její sedmimílová prdel by mi promáčkla
kapotu. Švehlová by pak spadla na tvrdý a zle by se potloukla. V krajním
případě by se poranila nějak vážně a soudruh Filip by měl zase o jednu
vovci méně. Já bych jí musel poskytnout první pomoc, což by nedopadlo dobře,
protože nemám ještě v autě homotermofólii a ta je pro záchranu života kruciální.
Fízli by mě odvezli na pendrekárnu a chtěli by výpověď, já bych si musel
sehnat advokáta, pravděpodobně by mi až do vyšetření případu sebrali papíry.
V novinách by napsali, že zlé auto srazilo nevinnou cyklistku matku vod
harantů, protože řidič byl arogantní-bezohledný-silniční pirát, s dovětkem
až úplně dole, že příčiny nehody policie dosud vyšetřuje. Komentátoři na
Hovinkách by volali po dalším prohlubování silničního fašismu. Zkoumalo
by se, jak jsem jel rychle, zda jsem dost brzdil, zda jsem dost svítil,
zda jsem netelefonoval, zda jsem nejedl a zda jsem nemyslel na něco jiného,
a samozřejmě, zda jsem udělal všechno pro odvrácení nehody a dostatečně
předvídal, že mi píča Švehlová nedá přednost. Zda jsem nebyl unavený, nemocný,
rozrušený, zda jsem byl správná vovce. Pokud by někdo u policie nedostal
rozum a nezastavil to - a patrně by ho nedostal, protože tady by šlo o
svěcenou cyklokrávu, vždyť cyklista je tak slabý účastník silničního provozu,
že stačí dýchnout a rozplyne se jako motýlí prd. Odebral bych se někdy
za rok xoudu a okresní oud by možná rozhodl, že jsem nic nespáchal. Což
by bylo vysvobození pouze de iure, já bych poplatil účty za právníka a
byl po roce opět svobodný. De facto, přede mnou samým, bych to byl nadále
já, kdo poslal komunistku Švehlovou do nebe... pardon... tam oni nejdou.
Do přírody. Byl bych na tom se asi jako ten chudák, co ho Auto*Mat vláčel
dva roky po soudech, protože mu jejich führer Pup nedal přednost.
Jenže nic takového se nestalo. Švehlová se nepoučila, patrně vůbec ani
nezaznamenala, jaké nebezpečí jí hrozilo, prostě jela dál. Z jejího pohledu
vše zafungovalo správně. Řidiči to nějak zvládli a ona nemusela přibrzdit,
čili strategie funguje a je možné ji používat nadále.
Já jel taky dál.
Zítra opět vyjedeme. Já i Švehlová. Bude hrát ruskou ruletu. Možná s
váma. Cyklistika je fajn. Tichý, bezpečný a ohleduplný protiklad světa
plného bezohlednosti, agrese a silničních pirátů v autech a na motocyklech.
02.07.2010 D-FENS