Děkuji autorovi Pospecovi za článek
o starém autě v Beskydech. Musím přiznat, že i mně stealth projekt
současné socialistické vlády, totiž nový
zákon o odpadech, unikl.
Zkráceně řečeno, zákon zavádí do Kocourkovského úřednického matrixu
mimojiné dvě nové socialistické fíčury. První je "registrační poplatek"
u automobilů a druhým znárodnění kovového odpadu. Zákon byl schválen vládou,
sněmovnou a doputoval do senátu, kde ho poslanci zamítli kvůli tomu druhému
bodu. K bodu prvnímu se námitky nevyskytly.
I. Registrační poplatek
Návrh stanoví, že:
Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných
autovraků
(1)Žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru
silničních vozidel (…) je povinen zaplatit poplatek na podporu sběru,
zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Poplatek se platí
při první registraci použitého vybraného vozidla v České republice. Pokud
je již vozidlo v České republice registrováno, platí se poplatek při první
přeregistraci vozidla.
(2)Poplatek podle odstavce 1 je stanoven podle plnění mezních hodnot
emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství31g)
ve výši
a)3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b)5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c)10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene
a) nebo b).
Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty
emisí EURO 3.
(3) Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení
poplatku podle odstavce 2 prokazuje zápisem v osvědčení o registraci
vozidla.
(4) Poplatek podle odstavce 2 platí žadatel o registraci
použitého vybraného vozidla do registru silničních motorových vozidel na
příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Obecní úřad obce
s rozšířenou působností provádějící registraci vystaví po zaplacení žadateli
doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Na dokladu musí být uvedeno
identifikační číslo vozidla (VIN) nebo číslo karosérie, případně podvozku.
(5)Poplatky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí. Vybrané
poplatky převádí příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností vždy
k poslednímu dni následujícího kalendářního měsíce ode dne jejich vybrání
Státnímu fondu životního prostředí České republiky.
Zde je na místě popsat, co jsou EURO emisní standardy. Jsou to soustavy
normativů generované EU pro osobní, užitková a nákladní vozidla, které
stanoví, kolik emisí mohou vypouštět vozidla dané kategorie. S rostoucím
číslem za EURO množství škodlivin klesá, což má za následek, že vozidlo
splňující EURO-4 současně splňuje EURO-3, -2 a -1.
Příklady vozidel, která ohledně emisí neodpovídají žádné EURO normě
(poplatek 10.000 korun)
Škoda 100, 105, 120, 130
Lada 1200, 1500
Wartburg, Trabant, Oltcit
Škoda Favorit (některá provedení)
Příklady vozidel s EURO I (poplatek 5.000 korun)
Škoda Favorit (některá provedení)
VW Golf I 1.3, 1.6, 1.5D
Seat Ibiza Mk. I 1.2, 1.5 motor Porsche od r. 1991
Fiat Uno, Tipo s motorem Fire a vstřikováním paliva
Typické příklady vozidel s EURO II (poplatek 3.500 Kč)
Škoda Favorit (některá provedení)
Škoda Felicia 1.3, 1.9D, 1.6 (některé pozdější mají EURO-3)
Škoda Octavia Tdi 66kW s kódem motoru AGR (vyráběná do 07.2000) + všechny
VW Golf, Bora… s týmž motorem
Škoda Octavia Tdi 81kW s kódem motoru AHF (vyráběná do 08.2001) + všechny
VW Golf, Bora… s týmž motorem
Ford Galaxy, VW Sharan turbodiesel s motory VW AFN/AVG vyráběné do
03.2001
Nedá se bohužel stanovit, která značka, typ, motorizace a modelový rok
auta odpovídá jakému emisnímu standardu, je nutné vždy prozkoumat velký
technický průkaz a údaje v něm nalezené porovnat s touto tabulkou:
osobní auta |
EURO-1 |
EURO-2 |
EURO-3 |
EURO-4 a vyšší např. |
norma |
91/441/EEC
93/59/EEC |
R 83-03 B,C R 83-04 B,C
ES 94/12 ES 96/44
ES 96/69 ES 98/77 |
R 83-05A
ES 98/69A
ES 1999/102A
ES 2001/1A
ES 2001/100A
ES 2002/80A
ES 2003/76A
ES 2006/96A
|
R 83-05B (83 R II)
ES 98/69B
ES 1999/102B
ES 2001/1B
ES 2001/100B
ES 2002/80B
ES 2003/76B
ES 715/2007
ES 2006/96B |
Jednotlivé emisní standardy charakterizuje dále rok, odkdy jsou v platnosti.
norma |
v platnosti od |
EURO-1 / EM-1 |
1993
|
EURO-2 |
1996
|
EURO-3 |
2000
|
EURO-4 |
2005/6
|
EURO-5 |
2009
|
Automobilky se zpravidla snaží splnit emisní limity s předstihem, v
opačném případě by jejich výrobek (auto) nedostal v jednotlivých zemích
typové schválení. Dochází však k tomu, že na úrovni EU je emisní limit
schválen, ale na úrovni států ještě ne, takže automobilky doprodají produkci
odpovídající nižšímu emisnímu stupni tam, kde to ještě učinit lze. Zhruba
se dá říci, že automobily z první poloviny 90. let mají EURO 1 nebo žádné
(poplatek 5.000 - 10.000 Kč), z druhé poloviny 90. let EURO-2 až EURO-3
(poplatek 3.500 Kč nebo žádný). V současné době jsou na trhu nová auta
splňující EURO-4 a EURO-5. To, že auto jako takové příslušný emisní
stupeň technicky splňuje, ještě neznamená, že mu poplatek nebude vyměřen,
viz dále.
Vozidla nad 15 let věku (EURO-0 až EURO-1) tvoří 34% vozového
parku v ČR. Vozidla mezi 10-15 lety (EURO-1 až EURO2) tvoří 25%. Při
případném prodeji budou poplatkem zatíženy asi 2/3 všech automobilů , které
jsou v ČR v provozu. Nejde zde skutečně o pár nějakých starých škodovek
a wartburgů, jak se nám snaží hlásná
trouba nabulíkovat.
Navrhovatelé zákona sice píšou něco o autovracích, ale jak vidíme na
příkladech, poplatkem zatíženy jsou i automobily, které jsou sedm let staré
a k vraku mají ještě relativně daleko. Dále také zaznělo, že se zákon původně
měl vztahovat jen na auta do ČR dovezená, ale kvůli diskriminaci v oběhu
zboží uvnitř EU to není přípustné z důvodu unijního práva (což mělo asi
vyvolat dojem, že to zákonodárci mínili dobře, ale ta zatracená unie…).
Toto vysvětlení je opět nevěrohodné, protože dovézt do Čech a přihlásit
zde lze už nyní pouze auto mladší 8 let s splňující EURO-2 a vyšší.
Nejvyšší sazby poplatků se tak vztahují na vozy, které již v ČR jezdí a
z dovážených ojetých aut bude poplatek uvalen na skutečné minimum vozů.
Deklarovaná "podpora likvidace autovraků" je ve skutečnosti záminka,
díky které se podařilo prosadit další daň či zelený poplatek. Likvidace
vraku s EURO-4 a s EURO-1 je přibližně stejně náročná, spíše se dá říci,
že zlikvidovat moderní auto je těžší než zlikvidovat staré kvůli vyššímu
stupni integrace dílů a nerozebíratelným spojům. Ačkoli likvidace odloženého
vraku je nákladem obce, poplatek je příjmem státu. Ano, je to tak. Je
to skrytá ekologická daň na automobily.
Autoři návrhu ve skutečnosti chtějí
dosáhnout toho, aby ze silnic byly eliminovány starší neekologické
vozy a já se obávám, že opak bude výsledkem jejich snažení. Musíme se na
to podívat realisticky a konstatovat, že ne všichni občané ČR jsou tak
dobře situováni jako Martin Bursík. Při průměrném platu 23.000 Kč tvoří
nejčastější typy vozidel na našich silnicích Škody Favorit a Felicia, oba
typy budou poplatkem zatíženy. Zavedením poplatku klesne jejich prodejní
cena, prodávající bude muset cenu snížit, aby auto vůbec prodal. Poměrně
často překročí výše poplatku cenu vozidla. Prodej něčeho takového přestane
být pro vlastníka atraktivní, takže si auto ponechá jako druhé v domácnosti
a dojezdí ho do mrtva. Zastánci zákona by měli vzít na vědomí, že každý
vlastník starého auta (kromě veteránistů a fandů youngtimerů, kterým to
bude jedno) by si raději koupil modernější a lepší auto místo starého neekologického
- kdyby na to ovšem měl. Vláda a zelení speciálně se rozhodli jít jinou
cestou a peníze jim z kapes naopak tahat.
Každopádně dovozci různě crashlých popelnic z ciziny patrně přijetí
tohoto zákona náležitě oslaví, protože nastartuje poptávku po jejich ve
stodole posvařovaném, ale zcela ekologickém "sortimentu". Katalyzátor se
přinejhorším protáhne násadou od lopaty, na zkorumpované STK známku dostane
i tak.
Registrační poplatek by se z jednoho auta platil pouze jednou, každý
opakovaný převod by byl jen za cenu nové registrace (= 1000Kč, cena evidenční
kontroly a převodu). Placení se lze poměrně snadno vyhnout tím, že
auto po prodeji zůstane prostě registrované na původního vlastníka, nový
bude jeho nikde nedeklarovaným provozovatelem. Vzhledem k množství rizik
s takovou transakcí spojených se tento postup hodí k aplikaci spíše v kruhu
rodiny. Nepochybně zajímavou problematikou bude zpoplatnění motocyklů a
mopedů, zemědělských strojů a starších autobusů, které splňují maximálně
EURO-2 a to ještě kdoví jestli. Do roku 1993 se také někdy v TP emisní
standard neuváděl, a to i když jej auto splňovalo. Obálka úředníkovi tyto
problémy jistě vyřeší ku prospěchu všech stran, čímž se alespoň někomu
zvýší ta tak často opěvovaná kvalita života.
Letos jsou kromě zeleného luxusu in také drakonické tresty. Pokuta za
odložení vraku se z 20.000 Kč zvýší na rovný pětadvacetinásobek. Na občany,
kteří se dopravují vrakem, to jistě hluboce zapůsobí.
Zajímavé je i sledovat, jak se při hlasování
o zákonu chovaly jednotlivé parlamentní strany, zejména ty, které se
zaklínají tím, že jsou "lidi pro lidi" nebo "tady pro lidi". Ti jejich
"lidi" mají většinou právě ty favority a felicie, ze kterých pěkně zacvakají.
II. Znárodnění kovového odpadu
Zajímavým je i ono "znárodnění" kovového odpadu. Jestli se někomu jeví
předchozí řádky jako nehoráznost, pak tady asi bude těžko hledat slov.
Znamená totiž, že rozhodnutím státu nemůžete prodat něco, co prodat chcete.
Cosi jako vyvlastnění naopak - tam musíte prodat něco, co prodat nechcete.
„(4) Provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů nesmí vykupovat
odpady stanovené prováděcím právním předpisem podle odstavce 11, s výjimkou
autovraků, od fyzických osob.
Představou autorů návrhu zde bylo, že všechny osoby, které disponují
nějakým zejména kovovým odpadem, jej zdarma předají například obci, která
jej prodá a shrábne peníze. Jiný scénář by mohl být takový, že Koloman,
Desider, Deméter a Červeňák založí s.r.o. s vkladem čítajícím 200 vík od
kanálu, pět km měděného kabelu a 150 okapových svodů, a jako jednatelé
s.r.o. (právnické osoby) jej prodají příslušné sběrně. Každopádně, neschopnost
obcí ohlídat svůj majetek (i přes neustále objemově i početně kynoucí městské
policie) povede k tomu, že poměrně úzká a specifická skupina slušných lidí,
kteří si dosud přivydělávali legálním sběrem železného odpadu (děti, důchodci)
doplatí s požehnáním státu na cikánskou zlodějnu. Myslím, že jestli existuje
kromě sociálního a antisociálního také asociální stát, tak vypadá právě
takhle a proto poněkud vzrostl můj respekt k senátorům, když tuto donebevolající
zmrdovinu
vrátili.
Jak řečeno, zákon neprošel a do krajských voleb se o něm patrně hlasovat
nebude, protože by to mohlo druhé polovině zelenomodrého týmu přinést potíže.
O celé problematice se příliš neví a relevantních odkazů na internetu je
také minimum. Poněkud zvláštní, když uvážíme, jak agresivně provádí Topolánkova
ODS své P.R. Hasiči v Horní Dolní dostanou novou stříkačku a hned je o
tom celostátní billboardová kampaň. Asi se to mělo udělat potichoučku,
šiřte to tedy dál.
Zdá se to jen mně, že tato socialistická vláda je v buzeraci občanů
mnohem výkonnější než ta minulá socialistická vláda? Asi nebude tak docela
náhodou, že jsem se za poslední týden musel hned dvakrát pozastavit nad
opatřením, které vzchází z díly Strany zelených a bude stát občany této
země peníze. Vězte - zelené myšlení a zelená kvalita života není zadarmo!
Je za vaše peníze, a protože je to hodně peněz vynaložené za skutečně hodně
málo, je to opravdový luxus. Jen nevím, zda jsme o volbách pro tento druh
luxusu hlasovali.
10.9.2008 D-FENS