Se zájmem jsem si přečetl diskusi ke Krkonošským pohádkám, abych zjistil,
že většina čtenářů DF již definitivně pozbyla nadhledu. Hej! Je to kurva
jen večerníček, ne? Nejde o život, jde jen o milion let starou komunistickou
pohádku pro děti.
Kdo jsou hlavní postavy?
Trautenberk. Je vylíčen jako odporný feudál, patrně německého původu.
Je tlustý, nosí klobouk se štětkou (odkládá jej jen když je nemocný) a
formální oblečení, což je jasně závadné. Nemá jízdní kolo a drží dvě dlouhé
zbraně. Určitě je také xenofob a homofob, ale bohužel s ohledem na dobu
vzniku se ve filmu nevyskytují Barevní a Duhoví, aby těmto svým vlastnostem
mohl dát průchod. Když byl malej, hrál Counterstrike za Prušáky. Tvůrci
ho zřejmě chtěli vypodobnit jako boháče, ale při bližším zkoumání zjistíme,
že vlastní pouze usedlost v nevalném stavu. Ani bych se nedivil, kdyby
mu na hrbu seděla hypotéka a neměl dosud vyběhaný PENB. V dnešní době by
se patrně jednalo o majitele vesnického koloniálu a diskotéky, který jezdí
ojetým passatem nakupovat zlevněný sádlo do Makra a ve sklepě vyrábí z
cukru a kypřícího prášku energetické nápoje, které ilegálně plní trychtýřem
do prázdných plechovek od Red Bullu. Měl by to být zmrd, ale nějak to z
něj nejde, spíš je to takovej malej vesnickej slizoun, který kouká, kde
by udělal nějakou malou zlodějničku (například ukrást Krakonošovi elektronickou
fajfku, do které není třeba tabák). Do zblbnutí se realizuje šikanováním
podřízených a pochybuji, že by dokázal rozjet něco většího.
Krakonoš je jinej šíbr. Rozložitý muž v goth outfitu nahání hrůzu a
má nepokojný pohled, jaký někdy mívají borci, co jedou alkáč ve velkým.
Patrně nejpozitivnějším skutkem v jeho konání je, že zcela popřel úřední
autority a vyhlásil vlastní stát, který provokativně označil Tady je Krakonošovo.
To je naprosto cool a proto mu promineme používání bezpilotních
dronů a GMO houby velké jako deštník. Narozdíl od drobného přizdisráče
Trautenberka má potenciál na skutečně velké věci. V dnešní době si ho představuji
jako významného východočeského kmotra, něco jako knížete Pavla. Chcete,
aby zahřmělo? No tak teda zahřmí. Horší je, že Krakonoš cheatuje. Umí kouzla,
například znepřehledňování bojového pole za pomoci mlhy, teleportování
předmětů, změna identity a především jeho klimatické triky neměly konkurenci
až do zveřejnění hokejkového grafu. Ovládl lokální farmaceutický trh (koření),
což musíme vidět v souvislostech - antibiotika ani Bepanthen tehdy nebyly
a i malé zranění mohlo člověka zabít. Divím se, že Trautenberka ještě baví
jít s ním do konfliktu.
Osobnosti Krakonoše však dominuje zlovolnost. Trautenberka většinou
za jeho akce naprosto nepřiměřeně trestá k pobavení publika. Dobře je to
vidět v epizodě s ukradením krmení zvířátkům, kde Trautenberkovi nejen
nařídí odcizené krmení vrátit, ale také ho zcela pro nic za nic zasype
sněhem a ještě na něj fouká kouř z fajfky. Tvůrci pohádky dobře věděli,
co většinový divák rád vidí. Nechápu, jaký účel má takový trest plnit,
je to jen trest pro trestání samo. Dost mi to připomíná myšlení fanoušků
dopravní buzerace. Stejně zase příští večer něco vyvede.
Hajnej. Ichtyl a blázen. K čemu je hajnej, kterej nechce střílet na
zvířata. To na Příbramsku jsou jiný
střelci, ti si troufnou i na větší savce. Jinak je to loajální podřízený
a lidi jako Trautenberk právě na takových staví. Podle mně nejnešťastnější
postava v pohádce. V pětapadesáti umře na infarkt a nepřijdou mu ani na
pohřeb, protože v Poniklí bude zrovna koncert Michala Davida. V dnešní
době si jej představuji jako lesního nadšence, který celý rok opečovává
fógly v bažantnici a nakonec otevírá její vrata, aby si panstvo a pozvaní
politici mohli zastřílet.
Anče. Vesnická dívka ztvárněná překrásnou Hanou Maciuchovou (dost dlouho
jsem přemýšel, jak ji asi přiměli v tom hrát, dokud jsem jí neviděl v nějakém
to nekonečném seriálu na Nově) je pro mně skrytým hybatelem všech událostí.
Zaznamenejme, že se zpravidla nakonec stane to, co chce Anče. Zejména otravnou
taktikou Anče je whistleblowing, kdy opakovaně oznamuje různé věci Krakonošovi
a také asertivita (klidně řekne Trautenberkovi, že mu nevyhoví, protože
právě dojí kozu). V dnešní době by to byla ambiciózní mrcha na střední
manažerské pozici, která bonzuje kolegy, kteří nepřijeli do práce na kole
nebo MHD, provozuje po pracovní době aktivismus v nějaké dobře zavedené
prorežimní organizaci jako Auto*Mat, Děti země nebo Jihočeské matky a čeká
na příležitost.
Kuba. Další zoufalá postava. Nekňuba, manuálně nešikovný, zcela ve vleku
femdom Anče. Podle mně typický vohnout. Zejména na Kubovi je vidět, jak
je to s tím proletariátem - kdyby ho Trautenberk vyhodil, patrně by se
neuživil.
Vzniká v příbězích třídní konflikt? Jestli ano, tak má někdo bujnou
fantazii. Trautenberk nejen že toleruje vznikající vztah mezi Ančetem a
Kubou, což nepochybně dopadalo na jejich pracovní morálku, ale dokonce
svolí později k jejich svatbě a nechá se u sebe bydlet včetně kozy. Na
něco takového můžeme v moderním sociálním státě zapomenout.
Je Trautenberk zlý? Ne, je to jen vychcanej řepák s mizivými sociálními
kompetencemi. Hodně českých manažerů se chová naprosto stejně jako on.
Scénář pohádek je pořád stejný. Trautenberk identifikuje nějakou příležitost
na drobnou šmelinku a prezentuje to tak, že si nechce nakrást, ale vykonat
dobrý skutek (podobně se dnes prosazuje stavba cyklostezek). Tím do toho
vtáhne veřejnost (Anče, Kuba, Hajnej). Ti následně pochopí podstatu celého
záměru a někdo o tom uvědomí Trautenberka (Anče, bezpilotní sojka nebo
sporadicky zoufalý Hajný), dostaví se Krakonoš a zatočí s ním. Trautenberk
nemůže klást odpor i kdyby chtěl, protože Krakonoš má absolutní převahu.
Nakonec jsou všichni šťastni, protože se podařilo Trautenberka potrestat
a ponížit. Trautenberk zpovykané poddané nevyhodí, přestože ho nabonzovali
a tak se celý děj může opakovat další večer v mírné modifikaci znovu. Ve
srovnání s nejhoršími komunistickými sračkami jako Císařův pekař nebo Dařbuján
feat. Pandrhola jsou to ovšem hluboce lidské a hezké příběhy s někdy mírně
amorálním poselstvím.
Fancore Trautenberka jistě ocení zmrdův coming out v dílu o likvidaci
strakaté kozy. Anče a Kuba, nyní již sezdaní, jsou sice nadále zaměstnanci
Trautenberka, ale současně mají vlastní ekonomické a sociální zájmy. Trautenberk
podlehne dojmu, že koza zaměstnává jeho lidi příliš a rozhodne se, že na
kozu spáchá atentát. Lze brát takového člověka vážně? To je jistě nejspodnější
šuplík v mysli každého vedoucího pracovníka, normálně by si měl zjednat
pořádek a vysvětlit Anče, kdo je ve stavení pánem.
Fancore Krakonoše doporučuji epizodu Jak
T. vystrojil hostinu pro štěpanického barona. Zde Krakonoš přejde zcela
bezdůvodně do útoku. Nudí se a tak jej napadne provokovat Trauteberka a
parazitovat na jeho devótnosti. Oslava začne střelbou do vzduchu jako někde
v Pákistánu. Krakonoš převlečený za lokální autoritu vypadá jako frontman
ZZ Top a vetře se k Trautenberkovi domů. Pod fiktivní záminkou vyžaduje
spolupráci při humanitárním vybombardování Krakonoše. Pak se ale ukáže,
že návštěvník je převlečený Krakonoš, což bylo beztak evidentní. Následuje
jako obyčejně trest.
Osobně si myslím, že za pár let Krkonošské pohádky zakážou. I taková
moderní a prověřená pohádka, jako je Mašinka Tomáš, narazila
na problém. Chybí tam to, co v moderních pohádkách je a nesmí chybět
- multikulturalismus, podlézání menšinám a cyklistika. Vzniká dojem, že
každý musí být pracující bílý heterosexuál a že běžné problémy může úspěšně
vyřešit i někdo jiný než stát. Pokud tedy veřejnoprávní médium nenatočí
remake (Anče! Kubo! Hajnej! Hybaj budovat multifunkční centrum!), zmizí
Krkonošské pohádky záhy ze světa.
28.12.2013 D-FENS