Málokdy narazím v novinách na něco, co by stálo za řeč.
Například během předminulého a minulého týdne mne hned ze dvou periodik
oslovil herec pan Dušek. Pana Duška si jistě mnozí vybavujeme z role morálně
flexibilního učitele, který rozčílí Jiřího Kodeta ve filmu Pelíšky. Tato
scéna patří k mým oblíbeným, ale nevím, zda je to proto, že je to povedená
scénka (člen zahraničního odboje představovaný hercem Kodetem udeří Duška
holí po otázce "Hledáte někoho, soudruhu?" s hrozným výkřikem
"Cožeeee?"), nebo proto, že dostane Dušek přes záda holí. V každém
případě doufám, že scénu točili aspoň pětadvacetkrát. Pana Duška jsme v
podobné roli mohli vidět i ve filmu Pupendo, kde byl Dušek vystřelen do
bazénu gumovým lanem, podobně jako se kdysi vystřelovaly kluzáky Grunau
Baby. I tato scéna patří k mým oblíbeným.
Peridika se jmenovala Svět motorů a Jihočeské listy. Nepřipadá vám zvláštní
jev, který už jsem zaznamenal vícekrát, totiž že třeba v jednom týdnu se
objeví ve všech časopisech rozhovor se stejnou celebritou (čti selebritou,
jsme přece v jů es ej). Vypadá to, jako by celebritovo imagemaker zvedl
telefon a obvolal redakce, hele, kucí, máme blbej rejtink, můžeme s
tím něco udělat? Jo? Interviju? Čtyři sloupce? Vo čem? Vo hovně, jako vždycky?
Nou problem.
Oba rozhovory s panem Duškem si byly dokonce i v mnohém podobné. Přiblížíme
si proto rozhovor ze Světa motorů.
Pan Dušek nás nejprve informuje, že rád řídí nohama. Nijak zásadně
mě to nepřekvapilo. Poté, co jsem četl, jak
jezdí Darinka Rolincová aka Dara Rolins, taneční hustoholka, mě nemůže
překvapit už vůbec nic. Myslím si, že pořád lepší řídí Dušek vleže nohama,
než Darinka v sedě rukama, protože Darinky poslání je někde jinde, než
v řízení auta. Dušek informuje, že jezdí vozem Fiat Multipla a usuzuje,
že jeho design byl odvozen od říčního delfína. Já mám sice jiné
představy o tom, jak vznikl design Multiply, podle mě se někdo strašně
ožral, ale jinak je to fajn auto a za přiměřené peníze nabízí kvalitní
motory a dokonce i pohon na LPG v sérii, to vše na platformě jednoho z
mála skutečných MPV z rodiny Fiat Ulysse/Citroën Evasion/Peugeot 806, takže
narozdíl od jiných výplodů si Multipla na MPV nehraje, ale MPV skutečně
je. Navíc je to zajímavá, i když nepříliš hezká retrostudie na jiný Fiat
Multipla, který existoval v šedesátých letech na bázi Fiatu 600. Až doteď
je tedy možno pana Duška považovat za rozumného člověka.
Pak nám pan Dušek vyjeví, že rád jezdí na lehokole a že mu vadí kamióny
na silnicích. Není zatěžko si domyslet, proč. Pan Dušek má totiž při
jízdě na lehokole čenich přímo na úrovni výfuků z kamiónů. Pana Duška to
samozřejmě znepokojuje a protože hodlá problém kamiónové přepravy nikoli
nějak parciálně řešit, ale zcela vykořenit, hodlá vyvolat hromadné akce
s cílem zamezit kamiónové přepravě. Pan Dušek klade otázku, zda je
nutné, aby kamióny jezdily, co vozí a zda by je nebylo možno naládovat
na vlaky. Nebezpečnost kamiónu pak podle pana Duška pramení z toho,
že je velký.
Pane Dušku, snad vám bude stačit, když vám odpovědí posloužím já, prostý
otrok ze země krále Klacka. Odpověď na vaši otázku je, že kamióny vozí
různé věci. Vozí je nikoli proto, že jim to úchylákům dělá dobře, třeba
jako ukazovat svoje péro ve filmu Divoké včely, ale proto, že reálná potřeba
naší rostoucí ekonomiky (čemu se smějete???) klade nároky na určitý objem
logistických výkonů, které t.č. nelze pokrýt jiným způsobem. Samozřejmě
by bylo chvályhodné najít jiný způsob dopravy, například zmíněným vlakem,
ale současné požadavky na flexibilitu a štíhlé výrobní procesy znemožňují
zapojovat do logistických řetězců něco tak nepružného, jako jsou České
dráhy. Nakládat kamióny na vlaky je bezva nápad, ale znáte to. Nejdřív
všichni čekají, než se jich sejde dost, aby využili kapacity vlaku, pak
na něj s většími nebo menšími problémy najedou, pak s větším či menším
zpožděním odjedou a přesně v tom okamžiku zjistí, že už tam dávno mohli
bejt, kdyby jeli po svých. Když pak ROLA sestavená z železničních vagónů
s příliš malými kolečky rozčísne během své cesty dvě tři výhybky, celý
efekt je pryč. Aby tohle fungovalo a vy jste mohl jezdit na vašem lehokole,
musela by do toho nějak zasáhnout vláda pomocí motivačních nástrojů a tak
to zkuste vysvětlovat tam, snad nedostanete od soudruha Přibyla klackem
podobně jako jste od Kodeta už dostal.
Jsou i jiné metody, jak dopravit náklad na větší vzdálenost bez použití
kamiónu. Například jej vystřelovat prakem. Lodní doprava je také velmi
atraktivní, ale vyžaduje, aby byly do cílových míst protaženy řeky nebo
dokonce oceány. Pak je riziko, že váš kolega Bušek, který zase rád jezdí
na vodním lehoskůtru, bude protestovat proti vlnám a kouři z parních kotlů.
Pakliže budete umět obhájit (případně nějakým uměleckým hypervýkonem
kompenzovat) národu růst cen pro konečné spotřebitele vyplývající z mrtvého
kapitálu ve zboží na cestě, pak je možné všechno přendat na vlaky, ale
třeba taky na osly nebo jízdní kola, stejně jako se odehrávalo zásobování
Viet Kongu. Vlaky budou vozit šrouby a matky a počítače a lustrháky a skořici
a polystyrén a korkové zátky a dřezy a květináče a cédéčka a dřevo a jahody
a cokoliv. Pokud ale není toto možné, bude si nutno vystačit s nutným zlem.
Je v zásadě možné udělat kamión menší. Lze ho udělat i docela malinký,
velký třeba jako kbelík. Čím menší kamióny budou, tím více jich bude zapotřebí,
pokud se adekvátně nezmenší i jejich náklad. Nehledě na to, že mezi malými
kamióny bude Vaše Multipla nepříjemně čnět a může se pak stát, že váš herecký
kolega Hušek se bude chtít také mediálně zviditelnit a napadne přímo vás,
jak je ta Multipla hrozně velká.
Vezměte to z té pozitivní stránky. Kdyby se náhodou podařilo prosadit
vám a vašemu občanskému hnutí "Za život bez nákladních aut" do ústavy větu,
že doprava nákladu jakýmkoli autem kromě Fiatu Multipla je nezákonná, výkonnost
už takhle polopotentní ekonomiky by dále klesla a do šoubyznysu by se nehrnuly
prachy z reklam jako za starých časů, takže by pan Hřebejk neměl zaco točit
další filmy, které vypadají díky neustálému obsazování Vaší osoby jako
jeden dlouhý seriál.
Přesto si dovolím zakončit tento blábol optimisticky. Když si vezmete
kamión vezoucí na vzdálenost 100km třeba patnáct tun nákladu a spotřebovávající
35 litrů nafty na 100km, znamená to nějakých 2,33cm3 fosilního
paliva na jeden přepravený kilogram nákladu. Když jedou dva metrákový zmrdi
v oktáfce f kombíku f tédéíčku a f fuklejch pytlích, pak při spotřebě
6l/100km nám vychází 30cm3 na kilogram nákladu, tedy řádově
více. Štěkáte na nesprávný Měsíc. Navíc motor s EURO4 neprodukuje skoro
žádné zplodiny - narozdíl od EURO3 je tam je minimum prachových částic
- a o EURO5 se nechá prohlásit, že vyfukuje čistší vzduch, než nasává,
díky vestavěné pračce vzduchu. Automotive industry se narozdíl od vás velmi
snaží s tím něco udělat.
Váš exhibicionismus za každou cenu na mě udělal minimální dojem.
28.8.2004 D-FENS