Kupí se to ve mě už hodně dlouhou dobu,ale tyhle
dva víkendové dny to už byl vrchol.
V pátek jsem jel na motorce do Bad
Gastein v
rakouských Alpách. Nějakých 500km v zátahu tam a druhý den zase
zpět.
Bylo krásně
a tak cesta slibovala příjemné zážitky. Bohužel to bylo něco strašného.
Bylo to
poprvé co jsem si uvědomil s tak velkou naléhavostí, že na silnicích to
už nikdy
nebude ani pro motorku nic pěkného. Byl provoz a tak vlastně už od Prahy
v
podstatě až do cíle vytvářela všechna ta kvanta úsporných aut
neuvěřitelně
smrdutý koridor, ze kterého se nedá utéct. Ještě k tomu prakticky
nefoukalo a tím
to bylo ještě horší. Samozřejmě že to všichni známe, jede smraďoch, tak
ho předjedu nebo to nějak vydržim. Ale tohle ,to byla úplně jiná liga.
To byl neustávající
tunel naftovýho smradu, ve kterém jsem musel jet. Jedno jestli okreska
nebo
dálnice. Ovšem co je nejhorší, je to, že tento stav trval po celou cestu
i v
Rakousku. Řekl bych že ještě horší, vzhledem k hustotě provozu. Bylo to
něco
nevěřitelného. Byl jsem tak nažranej těch sraček, že mi bylo docela zle.
Dokonce i
v těch krásných alpských lázeňských městečkách, pokud jsem mohl soudit,
jak jelo
auto, zaručeně to byl nafťák, a je jedno jestli novej nebo starej,
všechny čpěly
tim smradem. Říkal jsem si, jestli si to moc nedramatizuju, ale prostě
je to takto
hrozné. Představte si že jdete po lázních a kolem jezděj tyhle krámy a
vy byste
vylít vzteky z kůže, že ani tam, kde by člověk očekával čistej vzduch,
nemáte
šanci.
Je tohle ta deklarovaná eko budoucnost? Panebože, jen
to ne.
Je to k nevíře, ale evropský trh s auty je tvořen
nadpoloviční většivou vozy se vznětovým motorem. Pokud se zeptáte majitele takového
auta, jestli mu to nesmrdí, tak jedna sorta řekne, že ho to netrápí, protože co je
za nim, to ho nesere. Druhá řekne, že mu to nevadí nebo že mu to dokonce
voní. No nevim jak dalece je to upřímné.
Třetí že to trošku vadí, ale ta
spotřeba...
Je to tak.
Vyrůstal jsem v bolševismu, jsem ročník
1963. Hleděli na Západ jako na nikdy nedostižný obraz a určitým
způsobem
nás to udržovalo při životě. V podstatě jsme nikdy nedoufali, že se něco
změní. To
asi tak nějak cítila většina lidí. Po převratu jsme se vrhli do života
se vším
všudy a nebyl moc čas zkoumat jak na tom ten západní svět vlastně je. Až
po mnoha
letech začalo docházet, že něco je jinak. Že ten Západ vlastně vůbec
není
kapitalistický a zřejmě ani nikdy pořádně nebyl. A my jsme se pouze
přesunuli ze
zkrachovalého do ještě nezkrachovalého socialismu. Celých 20 let nás
nějakcí "intelektuálové" a hloupí novináři krmí tím, jak jsme na tom
lidsky špatně a
jak máme hledět abysme u nás etablovali ,,západní" způsoby jednání.Málo
byl
slyšet hlas,abychom byli velmi opatrní v tom, co přijímáme. Protože to,
že jsou
Němci akurátní,v tom se asi shodneme, ale oni také mají svoje démony a
kolikrát
nevědí co číní, vzhledem k budoucnosti.
Tím se dostám k ústřednímu
tématu.
Osobní auta s naftovým motorem jsou
jistě
společenský fenomén. Pro první úvahu většiny lidí, kteří si auto koupí,
je otázka
spotřeby jedna z hlavních a je to naprosto legitimní. Je to ale také
dáno i tím, že většina z nás si nepřipustí, že by se ho v životě měly
dotknout
nějaké velké problémy. Vždy takto uvažujeme o druhých. To se týká i
používání
aut. Naprostá většina používaných aut je starší pěti let. To je obvykle
doba za
kterou většina vozů najede více jak 150 000km. A v tom to potom je.
Náklady na
opravy jsou vcelku vysoké. A stav je stále horší a horší. Ale základní
mantra
stále trvá: BEZ DÝZLU NEMÚŽU EKONOMICKY EXISTOVAT. Trvám na tom, že
úplně a zcela naprostá většina motoristů je schopna
EKONOMICKÉ existence s autem benzínovým. Dnes je spotřeba takových
benzínových motorů zcela přijatelná. Problém snad může spočívat v tom
,že si máme
snahu kupovat auto motorem, který k běžnému dennímu ježdění vlastně
nepotřebujeme.
Aby mě snad nikdo nepodezíral z nějaké
enviromentalistické úchylky. Jsem na motorech závislý. Pokud mě známí zvou na
lyže, tak protože žádné motorové jsem nesehnal, nikam nejdu. A raději mám
benzínový motor velký, spolehlivý a relativně jednoduchý, klidně i s větší
spotřebou než sofistikovaný naftový. Je to i otázka životních postojů. Naftové
motory mají určitě své místo na planetě Zemi, ale docela jistě to není v každém i
tom sebemenším krámu typu Smart. To už je v mých očích úplná
pitomost.
Vzhledem k tomu, že naftové motory jsou z principu
svého fungování úspornější, je vcelku logické, že se začaly montovat do osobních
aut. Ve větším měřítku během 70. let. První zkušenosti byly příznivé. Motory
najížděly neuvěřitelné kilometry na jednu nádrž a údržba byla minimální. Tam si
myslím někde vznikal ten zažitý pocit záchrany firemních a rodinných rozpočtů
autem s naftovým motorem. Jelikož VW byl fabrikou, která hýbala politickou situací
Německa,byl pro ni vytvořen vlastní zákon. Lex VW. To je pro kapitalistickou zemi
něco naprosto neslýchaného. A samozřejmě že s vývojem ekonomiky, která v 80. letech
již začínala pociťovat určité známky vyčerpanosti, se velké masy obyvatel při
koupi nového vozu rozhodly "správně" a koupili si VW Golf D. A tak se asi nějak
spustil proces, který otevřel stavidla. Jelikož je VW takto silný hráč v Německu a
Německo je nejsilnějším hráčem v Evropě, muselo nastat to, co nastalo. Ostatní
automobilky zahájily vývoj a výrobu naftových osobních aut. Ten
boom byl ohromující. A v tom všem zanikaly hlasy těch, kteří měli to "štěstí", že
jim za humny postavili dálnici a při přesvědčování jim tvrdili, že jich se
to výrazněji nedotkne. Lidé kteří se zajímali o následky vlivu sazí z nafty na
zdraví byli napadáni a zesměšněni. Nedivme se. LIDOVÁ FABRIKA a výrobce
Bosch, který v podstatě drží monopol pro palivové systémy dokáží svou silou smést
každého. A pokud za nimi ještě stojí německý stát, jeho zákony a historické propojení s Hitlerovým
lidovozem, je neprústřelnost takového spolku téměř stoprocentní. Je potřeba
říci, že stát, tedy hlavně německý, jako obvykle zcela zásadně selhal a vytvořil
systém, který budeme muset snášet ještě velmi dlouho. Pokud si stát osobuje právo
vytvářet společenské prostředí, musí hledět do všech důsledků svého
konání. Jelikož je to ale nemožné z principu, máme zde další "excelentní" selhání
státem určené budoucnosti.
Před skoro 14 lety přišel Bosch s novým palivovým
systémem,,,common rail". Řeklo by se úžasná věc. Motory získaly úplně jinou
kvalitu chodu a výkonu.To bezpochyby. Jenom malý mráček na nebi: Nedlouho poté
dala skupina lékařů a chemiků podnět k nezávislému přezkoumání zplodin těchto
nových motorů ve vztahu ke zdraví lidí. Při tom bylo zjišťováno, co všechno
tyto systémy spalování produkují. Vzhledem k systému funkce se i spaliny od
starých motorů s obyčejným čerpadlem liší. Vstřikovací tlaky jsou o jeden řád
výše, tzn.že jsou na úrovni 1500 atm oproti př. 150. To vytváří rozdílné podnínky
při hoření a také výslednou chemii spalin. Odtud tedy ten příšerný puch. Mimo
jiné, vznikají i částice které pronikají sliznicemi, není je tedy potřeba přímo
dýchat. Proto máte v puse takový divný pocit při větší koncentraci. Nedosti na
tom. Před rokem oznámil Bosch jako velkou slávu vývoj nového systému,který
pracuje s ještě větši provozni tlaky a postupy nástřiku paliva. Při tom vzniknou
po spálení nanočástice různých chem sloučenin, které už nemusejí potřebovat k
vniknutí do krevního oběhu ani plíce ani sliznice. Jsou tak malé, že
pronikají přímo póry a vlastní pokožkou. Pěkné že? Naposledy jsem o takových
látkách slyšel ve škole v hodinách branné výchovy. Jmenovaly se vcelku
romanticky. Yperit, fosgen, difosgen a
pod. Ale co. Hlavně že to táhne jako tank a hovno to žere
ne?
Možná že si někdo řekne, to je přeci kravina tyhle
kecy ,co je to za vola co takhle žvaní? Kdyby to tak
bylo, tak by s tim přeci už dááávno NĚKDO NĚCO udělal, že jo. To by přeco nemohlo
projít, máme přeci různý komise a orgány, který to hlídaj. De přeci vo zdraví
lidí,ne? To je jak ňáký spiknutí, a to už dávno neni přeci možný, se rozhoduje
veřejně v těch parlamentech a taky v tom Bruselu ,voni tak zrovna čekaj na
takovýho chytráka aby jim vodevřel voči.
Opravdu? Opravdu si někdo myslí ,že je
všechno čisté, rovné, racionální,efektivní, nezkorumpované. Opravdu si myslí že vox populi je vox
dei? Tedy že Hlas lidu je opravdu Hlasem božím, hlasem rozumu? Že když většina lidí
sdílí stejný názor na věc, je to správný názor? Není dost příkladů o
opaku?
Malá odbočka. Myslím že minulý rok v Číně zakázali
OSOBNÍ naftová auta. Zřejmě dohlédli ve své diktaturní omezenosti dále nežli ti
slavní Němci potažmo Evropané.
Také nezapomínejme, že z Německa už na svět přišla
spousta věcí, které nikdy neměly vzniknout. Jaká je záruka, že jejich třeštění
ohledně záchrany planety je rozumné. Samozřejmě žádná. Ani to není možné a v
důsledku ani žádoucí. Nejistota je součástí světa a našich životů. To je
dobře. Je to motivační. Ale také máme vlastní rozum, a ten velí posuzovat věci
komplexně. Ne pouze z jedné strany.
Přes dvacet let mám servis jedné renomované
německé značky. A celou tu dobu se ve mě tvoří tento postoj. Stále lidem
rozmlouvám, aby zvažovali, jakou motorizaci si koupit. Je to tristní. Netvrdím že
mám ve všem pravdu, ale to ani není potřeba. Stačí když si každý položí
jednoduchou otázku. Chtěl bych bydlet u silnice po které jezdí samá naftová
auta, neb u silnice s provozem pouze benzinových aut? Pokud se poctivě
argumentuje, zdá se odpověď jasná.
Je tedy spotřeba paliva skutečně tou nejvyšší
konstantou uvažování o tom, čím budu jezdit? Neustále rozmlouvám s každým, kdo si
přijde pro radu, jaký motor v autě by si měl pořídit. Snažím se každému ukázat
celou škálu důvodů, které je při rozhodovámí brát v úvahu. Spotřeba je jistě jeden
z nich, ale není určitě hlavní. Alespoň pro většinu motoristů není tak důležitý,
jak se zdá na první pohled.
Myslím, že návratnost investice do
dieselu je někde kolem 50 000km a výše za rok. Jistě to není dogma, ale spíše
vypozorovaný stav. Vzhledem k tomu, že ekonomická životnost naftových aut je
zdá se kolem 150 000km, je po těchto najetých km velmi pravděpodobné, že investice
vkládané do oprav budou dosti vysoké. A jelikož většina aut má tyto kilometry již
za sebou, je to každodení obrázek nářků nad drahotou opravy. Ale stále je
tam přítomný apriorní předpoklad, že jiná varianta neexistuje. Pouze
nafta. Tečka.
Samozřejmě neustále obhajuji názor, že i s benzínem
se dá jezdit. Vytvořil jsem si pro to takový příklad. Když jsem ještě kouřil, tak
jsem věděl, že je to špatné. A tak jsem různě kouřit přestával. Hledal jsem pro to
různé důvody. Mj. i ten, že ušetřím peníze. Je to přeci exaktní věc: Krabička za
tehdy 40Kč za den krát 365 se rovná X.
Skvěle, zůstane mi spousta peněz,které použiju
jinde. Posléze jsem kouřit opravdu přestal, ale peníze jsem si do prasátka
neschovával. Takže jsem vlastně žádné neušetřil. Sice jsem je objektivně nevydal
trafikantovi, ale stejně objektivně nevím kde vlastně jsou.
Podobné je to i s argumentem o ceně za nádrž. Tak
jako kouření, i tankování se odehrává spíše v rovině automatických životních
návyků, když zajedete na tankstelle, tak prostě natankujete. Hotovo. A příště
zase. Samozřejmě že ujedete více, když je spotřeba nižší. Ale ze zkušenosti
tvrdím, že v důsledku většinu šetřičů ekonomická náročnost jejich naftou
poháněných strojů dříve nebo později dožene. A pokud jsou při placení opravy
naštvaní, brzo je tento pocit opustí, a o to více se upnou k představě že se
jim tato bilance vyrovná dalším dýzlováním. A tak stále dokola.
Samozřejmě že i benzíny se kazí. To je přirozené. Ale
minimálně mají na své straně jednu nespornou výhodu. Nesmrdí. I nejjednodušší
benzínový motor s relativně levným palivovým systémem a katalyzátorem je úplný
balzám oproti nafttovému motoru.
Nejsem žádný kolektivista,to ani náhodou. Ale to
nebrání, tomu abych se nezabýval důsledky činnosti lidí na prostředí. A jsem
naprosto a upřímně, na základě pozorování, studia a konzultací přesvědčen o
tom, že to,co nás postihlo v podobě záplavy automobilů s naftou v nádrži, je
taková katastrofa, jaká je nesrovnatelná s projekty dobra, jako jsou
například větrníky v Německu, fotovoltaika, řepka, žárovky a jiné další
zločiny, protože je ještě daleko VĚTŠÍ.
Samozřejmě že naftové motory mají své
opodstatnění. Ale myslím že patří spíše do oblasti průmyslového použití. Těžko si
představit např. benzinový lokotraktor. To by bylo asi špatně.
Nedávno jsem objevil že existuje platforma
www.antidiesel.eu
Jelikož jsem
lenoch, tak jsem se vlastně nikdy pořádně nenaučil ani deutsch a ani
anglicky, a
tak mám hendikep v informacích. V každém případě, pokud by někdo
organisoval něco
podobného,rád bych se přidal. Asi je to jediný způsob, jak proti tomuto
stavu
vytvořit opozici, která by mohla situaci změnit. Doufám že mě nebude
nikdo napadat, že jsem nějaký skrytý ekoaktivista, cyklistický
propagátor nebo jiný
levičák. To opravdu nejsem.
12.09.2012 Martin Böhm