Vozík byl koupen jako dočasné náhradní přibližovadlo a primárně na práci.
Nakonec mi zůstal více než dva roky a co víc, tak trochu mi přirostl k srdci.
Asi proto, že jím všichni tak pohrdají a on přitom věrně slouží. Na jeho
počest budiž tento článek.
Potřeboval jsem něco malého, levného, a úsporného. A tak jsem zvolil
Citroën Saxo 1,5D. Pro auto jsem si musel zajet až do Ostravy. Za dva dny,
jsem měl odlétat do zahraničí, a tak na velké vybírání a spekulace nebylo
mnoho času. Hned v úvodu návštěvy autobazaru jsem zjistil, že auto sice
mělo jednoho majitele, ale byla to firma. Za jiných okolností bych udělal
čelem vzad, ale mě tlačil čas a zároveň kvůli autu, v ceně jednoho platu,
nemá smysl objíždět desítky autobazarů. Při prohlídce jsem se zaměřoval
na zásadní věci, jako motor, koroze, podvozek atd. Vše bylo celkem OK.
Teprve při cestě zpět domů, jsem si všiml, že auto nemá elektrická okýnka
a spoustu jiných fičur.
Nejsem kdovíjaký automobilový znalec a tak mé hodnocení bude subjektivní,
nebo využiji srovnání s jinými vozy. Automobilů jsem vlastnil, a kilometrů
najel, již víc než dostatek.
Auto rozhodně není pro někoho, kdo dbá své image. Cejch sociálního případu,
který auto uděluje svému majiteli, je podle mě největším negativem tohoto
vozu. Mě to příliš netlačilo, ale je fakt, že na silnici se pohrdání ostatních
řidičů nedá přehlédnout. Auto je tedy pro studenty, důchodce nebo pro ty,
co mají hluboko do kapsy.
Při přesedlání z vozu střední třídy ucítíte sakra velký rozdíl. Ale je
to spíš otázka zvyku, než toho, že by na autě bylo něco vyloženě špatně.
Auto se hezky ovládá, chová se předvídatelně a výkon motoru odpovídá. Nastavení
podvozku se mi také zamlouvalo. Podvozek je měkčí, ale dá se s ním jet poměrně
rychle, bez velkého naklánění. Vzhledem k velikosti auta, je každá díra
a nerovnost na silnici cítit. Dynamika je ve dvou osobách stále dobrá.
Ve více osobách jsem jel snad jen 2x za celou dobu vlastnictví vozu. Vzhledem
k absenci turba jsou rozjezdy logicky pomalejší. Cestovní rychlost na dálnici
je ideální mezi 120 až 130 km/h. Pro větší rychlost to chce kvalitní silnici
a je znát, že na velkou rychlost auto není stavěno. Brzdy nepatří mezi
nejúčinnější, ale vzhledem k nízké hmotnosti vozu to nijak zásadně nevadí.
Jízdní vlastnosti bych mezi malými vozy ohodnotil jako nadprůměrné.
Dále se mi líbilo posazení řidiče. Je celkem nízko a trochu navozuje
dojem sportovního vozu. Mě toto velice vyhovuje a nesnáším auta, ve kterých
se sedí jak na kancelářské židli. Auto není nijak zvlášť odhlučněné, motor
slyšíte velmi zřetelně. A to jak zevnitř, tak i venku. Na předních sedačkách
je dostatek místa i pro větší osobu. Vzhledem ke své velikosti, poskytuje
auto překvapivě hodně vnitřního prostoru. Já jezdil zásadně se sklopenými
zadními sedačkami. Asi pět různých lidí v hobbymarketech nebo na stavbě
vyjádřilo své překvapení, kolik se do auta vejde a co všechno uveze. Jen
pro příklad: patnáct pytlů cementu a půl kubíku polystyrenu, nebo plechové
profily o délce 2,6m se do auta vejdou bez problému.
K bezpečnosti nemohu uvést nic moc. Ale určitě je lepší mít před sebou
1,5l naftový motor, než litrový benzínový motor.
Provozní náklady jsou nejsilnější stránkou vozíku. Ceny náhradních dílů
jsou snad nejlevnější, jaké jsem kdy kupoval. Málokoho asi napadne, dát
takovéto auto do značkového servisu. Auto je jednoduché a tak s ním žádný
mechanik nemá problém. Na nádrž o objemu 42l se dá ujet 800 až 1000 km
a tím odpadá časté tankování. Spotřeba je nižší, než udávaná v TP. Jezdím
po kraji Prahy a v létě nemám problém najet 900 km na nádrž a to se rozhodně
neploužím a poskakuji spíše kratší trasy. Několikrát jsem opravdu najel
víc než 1000 km na nádrž a opět na kraji Prahy.
Spolehlivost je také poměrně dobrá. Já se potýkal s úniky oleje všeho
druhu, ale to přičítám spíš tomu, že prvním majitelem byla firma a auto
mělo najeto necelých 190 tkm. Najel jsem něco přes 30 tkm. Měnil jsem brzdy
(komplet), výfuk, náplně, rozvody, spojku. A pak jsem řešil drobné úniky
oleje a nějaké prasklé hadičky. Na internetu při výběru Saxa radí zkontrolovat
stav zadní nápravy. Pochybuji, že byla u mého vozu repasována a repasi
by potřebovala až nyní ve 220 tkm.
Velmi mě překvapily zimní starty. Už prodejce v bazaru mi říkal, že v mrazech,
kdy bylo -20 C a nenastartovali nové Passaty, tak Saxo chytlo bez problémů.
„Kecy v kleci“ říkal jsem si. Po nákupu, stálo auto měsíc v mrazu. Když
jsem ho šel nastartovat, tak k mému překvapení chytlo na druhé otočení a
to bylo venku okolo -10C. Nejnižší teplota, při které jsem startoval, byla
asi -16C a opět byly starty bez problémů. Nikdy se mi nestalo, že bych
musel startovat nadvakrát.
Antikorozní ochrana je vcelku dobrá. Současné japonské vozy si o ní
můžou nechat jen zdát.
Na autě se mi líbí jeho surová jednoduchost. Žádné turbo, žádná zbytečná
elektronika nebo ABS. Motor chrčí jak z dob prvních dieselů. Mám to rád.
A asi právě proto ho moje přítelkyně přímo nesnáší. Při jízdě je potřeba
si s autem trochu rozumět a nechtít od něj nemožné. Trochu jsem si zavzpomínal
na svůj stařičký Ford Escort 1.8D r.v. 90.
Abych jenom nechválil. Na autě je vidět francouzské zpracování. To
co má Němec vymyšlené tak, aby spolehlivě fungovalo, to má Francouz tak,
aby to fungovalo napůl. Přední okýnka jsou například uchycena stahovacím
mechanizmem pouze v jednom bodě a tak po opotřebování kolejnic, má sklo
snahu přepadávat dopředu. Výše zmíněné uniky oleje budou také jistě částečně
způsobeny špatnou kvalitou zpracování.
Na závěr pár rad a srovnání pro ty, co uvažují o malém a levné voze.
Opět můj pohled.
Saxo v dieselové verzi má výhodu v tom, že si jej nepořizují žádní tuneři
a z Německa se jej nevyplatí dovážet. Předchozí majitelé jsou důchodci,
nebo ti, co jezdí stylem důchodců. Dá se tedy narazit na poměrně zachovalý
kus. Volil bych auto s nájezdem do 150tkm, neboť na statisíce kilometrů
toto auto opravdu stavěné nebylo. Rovněž bych znovu volil dieselovou variantu.
Rozdíl ve spotřebě dělá víc než dva litry a když už šetříme, tak ať to
stojí za to. 1.0i a 1.1i mají menší výkon, nemluvě o točivém momentu. Někteří
majitelé těchto malých motorů píší, že mají spotřebu okolo 5,5l, ale to
už musí jezdit opravdu jak důchodci. S 1,5D můžete jezdit jak chcete a spotřeba
přes 5l nevyleze.
Citroen Saxo 1.5D X Suzuki Swift 1.0i
Swifta jsem vlastnil jako student asi dva roky. Jako fandu japonských
aut by mě nikdy nenapadlo, že to řeknu, ale Swifta poráží Saxo snad ve
všech směrech. Saxo je víc „auto“, má nižší provozní náklady, větší vnitřní
prostor i bezpečnost. Maximální rychlost je zhruba stejná. Swift je nesporně
spolehlivější. Za ty dva roky co jsem s ním jezdil, jsem snad nemusel vyměnit
ani žárovku, ale podvozek japonce není stavěn na naše silnice a dost rychle
odchází. Swifta jsem kupoval asi při 90tkm a ve 110tkm měl podvozek vykloktaný
víc než Saxo ve 200 tkm. Swift mi žral okolo sedmi litrů a to je na takového
prcka docela dost. S dírou ve výfuku byl problém vyjet kopec.
Citroen Saxo 1.5D X Toyota Yaris 1.0i
V Yarisu se sedí jak na kancelářské židli a absolutně chybí jakýkoliv,
byť elementární, požitek z jízdy. Motor nejede a žere. Pořizovací náklady
jsou dvojnásobné. Yaris asi víc cool image, ale mě absolutně nevyhovoval.
Po testovací jízdě jsem řekl, že si to můžou nechat.
Citroen Saxo 1.5D X Škoda Felicia 1.3i
Felicii jsem vlastnil asi měsíc. Pro mě opět auto bez duše. Jediná výhoda
je ve větším vnitřním prostoru a to, že jí opraví každý Venca. Felicie
víc rezne, víc žere a má horší jízdní vlastnosti.
Pokud srovnám současné malé vozy se Saxem, tak opět nevidím žádný zásadní
rozdíl. Mají pouze víc cool image a kultivovanější motory. Spotřebu mají
stejnou, dynamiku lepší tak o 10 % a se spolehlivostí jsou na štíru. Asi
mají o něco lepší bezpečnost.
Tímto neříkám, že Saxo je nejlepší z malých (a starých) aut. Je ale nejlepší
z těch, které jsem vyzkoušel. A právě proto, že pro většinu lidí jde u aut
hlavně o image, tak si asi Saxo moc zájemců nenajde. Mě ale sloužilo dobře
a vysloužilo si můj respekt. Auto jsem prodal mladému klukovi a předpokládám,
že dobře poslouží i jemu.