Několikrát během hnusnější poloviny roku se kvůli inverzi Česká republika
dusí – slovy médií – pod
smogovou pokličkou. Sdělovací prostředky, zejména veřejnoprávní, v
takových dnech okamžitě začnou apelovat na řidiče, aby pokud
možno nevyjížděli.
Různé zelené iniciativy se protlačí do mediálního
prostoru se svými návrhy na zákaz
vjezdu aut do měst. A pár zakomplexovaných aktivistů si jde léčit
mindráky demonstrováním nad pražskou magistrálou, aby se aspoň na okamžik
cítili morálně nadřazení těm ekonomicky úspěšnějším sobcům dole v autech,
kteří pořád spěchají za vytvářením zdanitelných hodnot.
Existují přitom oprávněné pochybnosti, jestli právě auta jsou významným
zdrojem prašnosti a zda by dočasný zákaz jejich provozu ve smogem zasažených
oblastech vůbec něco vyřešil. Tématu se systematicky věnoval německý autoklub
ADAC, který přesvědčivě
doložil, že množství polétavého prachu se v nízkoemisních zónách nesnížilo.
V některých monitorovaných oblastech dokonce škodolibě
vzrostlo. V reálsocialismu dnešní Evropy z toho samozřejmě žádné závěry
vyvozeny nebyly – a v českých médiích také ne.
Jedním z regionů, které smogem trpí nejvíc, je průmyslové Ostravsko.
Vedení města kupodivu nikdy nepřikročilo pod touto záminkou k buzeraci
řidičů, ačkoliv k tomu bylo mnohými hysterickými hlasy opakovaně vyzýváno.
Místo toho udělali zastupitelé něco, co vídáme u byrokratů opravdu málokdy.
Rozhodli se nespoléhat na dojmy a opatřit si data.
Zdravotní ústav Ostrava si pořídil speciální měřící vůz, který,
jak je v Evropě zvykem, nedobrovolně zaplatil někdo jiný, a měřil emise
různých škodlivých látek. Informuje o tom článek Odkud se bere padesát
tun prachu denně? Z
kotlů, míní primátor Ostravy na serveru iDnes.cz, kde zcela mimoděk
– kdybych trpěl mediální paranoiou, viděl bych v tomto upozadění poměrně
zásadní informace záměr – zaznívá nevídané odhalení: Auta za prach nemohou!
„Už teď víme, že denně se do ovzduší v našem regionu dostávají asi
62 tuny prachu, ale z toho jen deset tun vypouští průmysl. Čekali jsme
i velký vliv dopravy, ale odborníci k mému překvapení zjistili, že auta
produkují jen dvě tuny. To znamená, že budovat kvůli tomu nízkoemisní zóny
je nesmysl,“ cituje iDnes.cz ostravského primátora Petra Kajnara.
Počítáte správně. Podle výsledků měření se automobilová doprava podílí
na emisích polétavého prachu v regionu jen asi třemi procenty. (Vtipné
by bylo zjistit, kolik z těch tří procent mají na svědomí osobní auta a
kolik zásobování včetně hromadné dopravy – i na základě dat z Německa mám
důvod věřit, že bychom se nestačili divit.)
A co je na výsledcích měření Zdravotního ústavu Ostrava vůbec nejpozoruhodnější?
Průmysl, hlavní podezřelý v kauze Lid versus Smog, vypouští z celkového
objemu emisí pouhých 10 procent! Odkud se bere těch zbývajících padesát
tun, není dosud zřejmé, ale podle primátora zbývá zdroj jediný: lokální
topení.
Pokud se Kajnarova domněnka potvrdí, bude to neodolatelná pointa ostravské
smogové kauzy a citelná facka do tváře všem rudochům v zelených mimikrech:
Zatímco občané obracejí svůj hněv k nenáviděnému průmyslu, který je pro
celý region hlavním zdrojem obživy, vzduch jim ve skutečnosti otravují…
oni sami! Lépe by to nevymyslela ani Ayn Randová.
17.03.2013 Jiří Červenka
Článek byl přejat
z autorova blogu s jeho laskavým svolením.