Mám Zafiru B 1.9 CDTi 100k r.v. 2010. Když jsem jí kupoval už byli na
trhu modely s 1.7 CDTI. Všude v letácích bylo u 1.7 psáno DPF filtr. Ta
1.9ka stála v autosalonu, a v popisu DPF nikde. Hurá tak do toho půjdu
a užiju si to, než nám čtvrtá říše nařídí filtry pevných částic i na kotle
na tuhá paliva.
Samozřejmě proběhla liposukce ceny, protože nový model
1.7 CDTi je nový lepší moderní více Green Eco a taky downsizovaný (výrobce
ušetří na matrošu a prodá vám to za stejnou cenu).
Po pár dnech ježdění se najednou zvedla spotřeba - eurosaze se zapálily
a ejhle mám v 1.9ce DPF filtr taky. Co se dá dělat, když je to pro ekologii,
přispěji rád i já.
Nebudu popisovat EKO výdobytky DPF filtru, ale jen uvedu pár příkladů
z praxe, jak to funguje z pohledu usera.
Jízda do kurvatska, 870km palubní PC ukazuje 5,4l/100 před dojezdem
do cíle. K moři je to jen 30km a spustí se známý hukot, okamžitá spotřeba
leze o 5l na sto nahoru, na volnoběh při stání ukazuje ne 1,1l/hod ale
5,5l/hod. 4km před cílem proběhne regenerace do konce a palubní PC ukazuje
5,9l/100km!
Nemusím být nositel Nobelovy ceny za ekonomii, abych si spočítal, že
regenerace mě stála 3,5l nafty, přepočteno na papírky z eurorotaček = 5EUR.
Jízda na víkend, zapálení zpravidla proběhne při cestě domů z víkendu,
cesta 50km, zpravidla 6km před dojezdem domů. Regenerace se nemá přerušit,
ředí se tím olej naftou, ničí DPF filtr, takže ještě jedno kolečko po městském
okruhu, naštěstí ustanovení vyhlášky z minulého režimu „řidič nesmí obtěžovat
zbytečným popojížděním po obci“ bylo zrušeno. Deset zbytečných kilásků
navíc, a filtr pevných částic je zachráněn.
Spotřebovali se zase 3l nafty abychom se zbavili 300g sazí! Do ovzduší
jsem vypustil 8,1 kg CO2! Tuto hodnotu jsem si vycucal z prstu, neboť jsem
se nikde nedočetl, kolik se do filtru pevných částic vejde sazí, pokud
zaplněn na 100%. Zde je link,
kde se píše kolik turbodehet vyprodukuje sazí při svém provozu „moderní
motory se vstřikováním common rail bez filtru vyprodukují při ujetí 80
000 km v průměru cca 3 kg sazí. Pokud je týž motor vybaven filtrem, na
stejné vzdálenosti vypustí méně než 100 g!“
Takže těch sazí jsem zachránil asi méně, jen spotřeba mi zůstala.
Takže mám v autě filtr za 40tisíc, což je nějaká porézní hmota zalitá
do obalu od výfuku u toho jsou dvě čilda a je dražší než turbodmychalo!
Celé mi to připomíná Solarokocourkov, kdy fotovoltailcký panel 280
Wp stál dvacet osm tyček a dnes se dá koupi za 5 a to vám ještě každý rád
sleví. Jen na DPF filtry nejsou dotace, ale vlastně stejně to nakonec cálujeme
sami z našeho.
02.05.2013 Spectrum