V posledních týdnech se roztrh pytel se zprávami
o tom, jaké strašné vraky se prohánějí na českých silnicích. Říkal jsem
si, o co jim zase jde.
Média se velmi ochotně, navíc zjevně koordinovaně zapojují do různých tažení za zpřísňování nejrůznějších
zákonů a nejinak tomu bylo i v tomto případě. Ukázalo se, že jsem úplně
zapomněl sledovat průběh novely zákona č. 56/2001 Sb. sněmovnou. Návrh
zákona bude příští týden v druhém čtení, a to je ideální okamžik vkládat
do něj přílepky, k čemuž se médii stimulovaná hysterie dá použít úplně
nejlíp. Tak proto.
Jen pro informaci:
4.3.2013: AutoDNES: Policie
může posílat auta na technickou, dělá to sporadicky
12.3.2013: LžiDNES: Vraky
na silnicích. Až pětina „totálek“ se vrací do provozu
12.3.2013: Týden: Nakládání
s vraky se málo kontroluje
Zákon č. 56/2001 upravuje podmínky schvalování a registrace vozidel.
Jeho novela znamená sakra významné utažení šroubu, zavádí nové povinnosti,
zvyšuje sankce a poplatky a co pokládám za zdaleka nejhorší, zasahuje do
majetkových práv. Přináším stručný průlet nad tímto artefaktem českého silničního fašismu, přičemž předesílám, že zdaleka nebude uvedeno všechno, co tento kousek obsahuje.
Zavádí se nový institut dlouhodobého vyřazení vozidla z registru. To
se provádí na požádání i z moci úřední. Obecní úřad dlouhodobě vyřadí vozidlo,
pokud bylo vyřazeno déle než 12, případně 18 měsíců dočasně, ale pozor,
také v případě, že k vozidlu nebylo déle než 14 dnů uzavřeno povinné ručení.
Přitom není vůbec podstatné, zda vozidlo bylo provozováno nebo odstaveno
na veřejné komunikaci.
Pokud tedy z nějakého důvodu skončí vaše smlouva s pojišťovnou, například
kvůli nějaké bagatelní nesrovnalosti v platbách, dojde k dlouhodobému vyřazení
vozidla z registru. Kdo chce zase jezdit, musí znovu provést STK a emise.
Dokonalý multiplikátor zisků státu a spřátelených subjektů.
V případě, že k dlouhodobému vyřazení vozidla došlo, ať už z jakéhokoli
důvodu, musí majitel vozidla udat, kde se vozidlo nachází a sdělit účel,
ke kterému bude po tu dobu vozidlo používáno. Vlastník musí strpět úřední
kontroly, zda takové dlouhodobě vyřazené vozidlo nepoškozuje životní prostředí
a že z něj nebyly odstraněny důležité součásti, hlavně karosérie a motor.
Šmejdit někomu doma a něco tam kontrolovat je snem každého úředníka.
Nečasova "pravicová" eurokomunistická vláda nenechala tuto potřebu svého
úřednictva bez povšimnutí. Přinejhorším si budou u vás podávat dveře, jeden
den přijdou zkoumat kotel, druhý den komín, třetí den auto, čtvrtý den
energetický šítek a v pátek můžete jít do práce, abyste na ně vydělával.
Je libo praktický příklad? Máte staré auto, které není historickým vozidlem
v tom smyslu slova. Je to třeba Golf I cabrio. Má ale rezavou karosérii
a opotřebovaný motor. Motor je třeba z auta vyjmout a odvézt někam, kde
ho opraví, stejně tak karosérii. Nějakou dobu to potrvá, tyhle rekonstrukce
se táhnou mnoho měsíců. Auto tedy vyřadíte z registru dočasně, poté dlouhodobě.
Mezitím přijde kontrola a najde auto bez karosérie a motoru, což je přestupek.
Pokuta činí 50.000 Kč. Za co? Za to, že jste chtěl udělat z rozbitého a
potenciálně nebezpečného auta fungující bezpečné.
Mimochodem. Vláda Petra Nečase miluje likvidační pokuty. Za nezapsání
například tažného zařízení v zákonné lhůtě je to rovněž 50.000 Kč. Vzhledem
k notoricky neřešenému problému čekacích lhůt na magistrátech především
velkých měst, které nemají povinnost vaši byť úplnou a včasně podanou žádost
do 10 dnů vyřídit, je to jistě přiměřený a vůbec ne fašistický postup.
Pokud STK zjistí na vozidle vážnou nebo nebezpečnou závadu, je povinen
to oznámit úřadu obce. Zde se nezbývá než zeptat - a co je komu po tom?
OK, vaše auto má závadu, když ho neprovozujete, v čem je problém? Ale hlásit
se to musí.
Další zajímavou fíčurkou je rozpad změny vlastníka vozidla na dva akty.
Popíšu na příkladu. Doteď to bylo tak, že se celý úkon odehrál v jediném,
časově přerušeném kroku. Pan A. uzavře s panem B. kupní smlouvu (klidně
ústní, zákon to nepředepisuje), dojde na evidenci vozidel a nechá zaznamenat,
že vozidlo mění majitele. To se zaznamená do technického průkazu, ten si
pak vezme pan B. a na svém místně příslušném registračním místě nechá zaznamenat
sebe jako vlastníka. Vzniká tedy jakési mezidobí, které sice ničemu nevadí
ani nepřekáží, osoba vlastníka je i nadále zcela jasná a snadno dohledatelná, ale úřady nemají v tomto mezidobí jasno, kdo je vlastníkem
a provozovatelem, což by mohlo například komplikovat vybírání peněz na
pokutách a buzerování řidičů. Nyní to tedy poběží tak, že pan A. pod sankcí
do 10 dnů uz uzavření kupní smlouvy odhlásí vozidlo na pana B., odevzdá
RZ, k čemuž bude potřebovat jeho souhlas s úředně ověřeným podpisem (prodej
aut proto od nynějška bude realizovatelný pouze v úředních hodinách ověřovacích
autorit), samozřejmě pod sankcí a ve lhůtě, a pan B. pak auto přihlásí,
opět pod sankcí a ve lhůtě.
Stát zde tvrdošíjně odolává řešení, kdy by každý mohl registrovat svoje
auto kdekoli, nikoli jen v obci, která je místně příslušná. Vzhledem k
tomu, že registr je centrální, to může mít jen dvě příčiny. Jednak by obce
přišly o příjmy z příspěvků za registrace, ale především by stát nemohl
obchodovat s registračními značkami centrálně (každý by si nechal sám zhotovit
registrační značku tam, kde by se mu to hodilo, jak to ostatně funguje
ve většině zemí západní Evropy). Někdo si na ministerstvu udělal prima
kšeft a teď dělá vše pro to, aby ten kšeft dále běžel. Ani bych se nedivil,
kdyby z toho tekla nějaká procenta do pokladny nějaké politické
strany, a snad bych si dovolil malý soukromý tip, která TOP strana by to mohla být.
Nadále nebude možné si ponechat vozidlo, které bylo trvale vyřazeno
z evidence motorových vozidel. Kdo by chtěl použít rozebrané vozidlo nebo jeho hlavní část například
jako dekoraci v restauraci, má smůlu.
Novelou se mírně posilují již nyní enormní pravomoci mafiánské organizace
ČKP, neb podle nového znění § 24c odst. (1) vychází povinnost platit výpalné,
pardon, příspěvek do garančního fondu výhradně na tom, co zjistila sama
ČKP z registrů.
Dalším výrazným znakem zákona je, že motoristu je třeba řádně podojit.
Halt cyklostezky, Besip a jeho bývalý policajti a stáda úředníků něco stojí.
Co jistě média neopomenou zdůraznit, bude zavedení registračních značek
na přání. Kromě samotného faktu, že si řidič může vybrat text, který bude
mít na registrační značce (připadá mi to jako volba zhruba stejné kvality,
jako by si odsouzenec na smrt mohl vybrat, zda chce žlutý nebo šedý provaz)
jistě upoutá pozornost cena tohoto státního produktu, která činí 5.000
Kč za jednu tabulku. Je to než tahání peněz blbým lidem z kapes. Přidělení
RZ na přání, pokud už někdo má tuto potřebu, stojí v sousedním Německu
celých 10,20 EUR za přidělení zvláštní kombinace a 2,60 EUR za rezervaci
této kombinace (příklad),
dále asi 30 EUR za obě tabulky.
Samozřejmě se zvyšuje cena za registrační značku samotnou, která bude
činit 600 Kč za jeden kus. Ministerstvo to zdůvodňuje tím, že musí šetřit (tzn. musí
víc okrádat občany). Výhradním dodavatelem RZ pro celou republiku zůstává
i nadále firma Hicon páně Holomka. V
tomto článku se dozvíte, že Hicon účtuje státu za jednu tabulku Kč
180,-; zbytek je skrytá daň z registrace vozidla. Celá registrace vozidla
se tak vyšplhá zhruba k 1500 Kč (Německo: asi 40 EUR)
Pokud tedy mám shrnout fíčury nového zákona, který nám přinesla naše
"pravicová" vláda (někdy jí nesprávně říkám "Nečasova", ona je spíš Kubiceho
a Kalouskova), jedná se o zásah do vlastnických práv, kdy nemůžete se svým
majetkem (autem) nakládat svobodně, dokonce ani při respektování všech
zákonů. Přestává se totiž počítat s tím, že máte auto, ale neprovozujete
jej. Dále se posilují pravomoci úřadů a ukládají nové povinnosti, zvyšují
poplatky (bez plauzibilního ekonomického zdůvodnění) a celkově se dá říci,
že se jedná o pořádné, ale fakt pořádné utažení šroubu.
Moje oblíbená věta "řidiči mají práva" se tak posunula zase o kus dále
směrem od reality.
17.03.2013 D-FENS