Abych řekl pravdu, následující řádky mi při psaní nedělají žádnou radost.
Je to vlastně smutné povzdechnutí nad úrovní české motoristické žurnalistiky
všeobecně, které si přečtou a plně uvědomí beztak jen lidé kterým je to
jasné.
Pro ostatní je to hráchem o zeď, ale budiž, i jeden prozřený je
v této kotlině nekritického konzumu dobrým výsledkem. Řeč bude opět o Světu
motorů, jejich testu pneumatik, ale především o jejich interpretaci a zveřejněných
závěrech.
Svět motorů ve spolupráci s Autoklubem ČR provedl test zimních pneumatik.
Do testu se dostalo nejkonfekčnější a nejpoužívanější zimní obutí, které
v zimě sjíždějí manažeři a ostatní „Máňo zazobanci“ na Vochcávkách v dechtu
i bez. Aby to všechno mělo punc něčeho objevného, musely se výsledky testu
proti něčemu vymezit, vyvodit z nich důsledky a závěry, aby plebs mohl
pokývat hlavou, jak se svět stává bezpečnějším. V tomto případě byla na
pranýř postavena zúčastněná letní pneumatika, protektor a univerzál. Vzhledem
k níže řečenému už vlastně k dokonalosti potupy chybělo jen to, aby směs
na letních pneumatikách byla bílé barvy. Za deset až patnáct klacků a dvě
návštěvy v autoservisu se zvýší koeficient bezpečí v zimním období do nekonečných
výšin, fyzikální pravidla přestávají platit a auto na zimních pneumatikách
má kolem sebe kruh bezpečí. A to všechno bez namáhání mozkových buněk.
Celý článek najdete zde [1] [2]
[3].
Už úvodník je zajímavý a předjímá výsledek testu. Věta „Správné zimní
pneumatiky na autě jsou základem bezpečné jízdy“ již vypovídá o tom, že
hovořit se bude o tom, co je správné a co je bezpečné a věta absolutně
ignoruje fakta, která jsou uvedena v tabulce výsledků testu na druhé straně.
Pokud bych se řídil tabulkou výsledků vychází mi, že v 66% času průběhu
testu simulovaných průměrných zimních podmínek v ČR se chovala letní pneumatika
lépe, než jakákoli zimní testovaná pneumatika. Celý článek se v tomto světle
začne jevit jako schizofrenický blábol, protože se odkazuje na bezpečnější
zimní pneumatiky, které mají dle specifikace testu nejméně v polovině kritérií
horší vlastnosti, než kritizované letní gumy. Divím se, že si páni redaktoři
nevycucali z prstu nějakou lepší tabulku.
Dalšími odstavci, které stojí za povšimnutí je „mokro a sucho“ a mokro
a sníh“. Redaktor zde přiznává, že na suchu a mokru v zimě vládne letní
pneumatika, s přehledem to napráší zimákům i univerzál a ani Obnova Brno
to ještě nemusí u Vochcávkářů zabalit. Na mokru a sněhu se prý karta obrací
a „vyplývají zde na povrh žalostné výsledky letního vzorku“. V tomto světle
by mě docela zajímalo, jak došlo k tomu, že v tabulce u letní pneumatiky
skví se nula v parametru řízení a ovladatelnost na sněhu. Buď tam musela
být, aby vyplynulo úvodníkové „správné a bezpečné“ nebo jsou testovací
piloti Autoklubu ČR hovada, která neumí najít jízdní režim pro letní pneumatiky
na sněhu. Jako průměrně zdatný šofér mohu prohlásit, že jsem vždy našel
na letních pneumatikách na sněhu způsob jízdy, kdy jsem se stal neškodným
pro okolí i pro sebe a oproti zimním bych dal letním na sněhu v ovladatelnosti
známku tak 30-50 proti referenční 100ce. Metodika, kdy z testu ovladatelnosti
vyplyne nula by mě opravdu zajímala, nulovou ovladatelnost vozu na letních
pneumatikách si dokážu představit maximálně při pádu vozu do propasti Macocha.
V odstavci „na zimu v zimním“ konstatuje autor textu Jan Marek, že dle
odborníků (jakých? Možná by stačila statistika) se situace s používáním
zimních pneumatik v zimě zlepšuje. Když se tedy podívám do tabulky na výsledky
testů a srovnám je s nárůstem uživatelů zimních pneumatik, docházím k závěru,
že průměrná bezpečnostní situace se naopak zhoršuje. Pan redaktor na konci
tohoto odstavce konstatuje, že někteří lidé považují zimní pneumatiku za
módní výstřelek a zbytečnou a drahou záležitost a otázka bezpečnosti u
nich zůstává jaksi v pozadí argumentace. Tak to už je na Chocholouška.
V odstavci „je to prosté“ začíná se rozklíčovávat věta úvodníku: „Zimní
pneumatiky by se měly na autě objevit v momentě, kdy průměrná denní teplota
klesne pod 7 stupňů, AutoklubČR dokonce uvádí teplotu 10 stupňů“ Wow. Simsala
Bim, kouzelný pařátek, Pokustónův klobouk a ostatní pohádkovej vercajk
hadr.
Vůbec největší harakiri, který pan Marek provedl v prezentaci svých
myšlenek je v odstavcích „dosud dobrovolně“ a „Pojišťovny nepomohou“ ke
konci svého blábolu. „V současné době neexistuje v České republice právní
úprava, která by používání zimních pneumatik povinně ordinovala… ministerstvo
dopravy zvažuje NÁPRAVU“. Pan Marek je zřejmě uvědomělý bojovník za zimní
primerosky a tak bojuje tvrdými argumenty „ Jak ukázal čerstvý průzkum
společnosti Goodyear, Češi si přezouvání na zimní pneumatiky nejvíce spojují
s konkrétním časovým obdobím(například do října do dubna), s lokalitou
(například hory) a s teplotou vzduchu kolem sedmi stupňů. První dva pojmy
by se přitom do zákona daly zpracovat docela dobře, využít by se mohla
praxe a zkušenosti našich evropských sousedů“. Panu Markovi bych chtěl
po těchto slovech vzkázat, že soukromý průzkum soukromé firmy mě v nátlaku
na státní sektor přijde jako střet zájmů. Dále by mě zajímala údajná praxe
evropských sousedů. Německo, Rakousko, Polsko, Maďarsko, Slovensko- žádný
ze sousedů NEMÁ uzákoněnu striktní povinnost používání zimních pneumatik,
který nám vnucuje autor článku pan Marek. (Německo má jistá omezení, je
to však nově platný zákon a na výsledky a statistiky se čeká, takže jakákoli
opora a odkazování na zkušenost je mimo mísu) Dokonce země v Evropě (což
je pro některé z novinářů to pravé zaklínadlo po kterém už se nediskutuje)
které mají prokazatelně drsnější zimní klimatické podmínky než mírné ČR,
tj: Švédsko, Norsko, Dánsko, Švýcarsko nemají uzákoněno používání zimních
pneumatik. Naopak, jak se stává zvykem v postkomunistických státech východní
Evropy lézt EU ve vidině získání členství análním otvorem až do žaludku,
Litva, Lotyšsko, Estonsko, Slovinsko atd. použití zimních pneumatik vynucuje
v daném období. Osobně tedy nechci mít vzor v nějakém postsocialistickém
molochu, kde se přání mění na zákony a ty pak držej plebs na uzdě. Jestliže
pan Marek z testu vyvodil jednoznačný závěr, že zimní pneumatika je v zimě
to nejlepší, co může průměrný Čech pro své bezpečí tady v Čechách udělat,
nezbývá mu nic jiného, než dokázat své tvrzení exaktně a nehalit své závěry,
doměnky a pochybné zájmy do slov o bezpečí a správnosti.
Celé Markovo dílo v SM těží z odkazů na nějaké již existující testy
v minulosti, zkušenosti v „jiných sousedních zemích“, vyjádření neuvedených
odborníků, doporučení zájmových skupin, nebo dokonce soukromých firem,
spousty vhodných přívlastků a podsouvání závěrů, které se každoročním omíláním
již staly dogmatem. Testík pneumatik ve své specifikaci a metodice vykázal
nežádoucí výsledky a věřím, že v příštím testu pneumatik k takovému fópá
už nedojde a zajistí se vhodným nastavením testu výsledky, které se budou
krýt se zveřejněným oslavným textem. Vidím to tak, že nepozorný čtenář
přestává vnímat jak se postupně kolem něj realita kroutí a jen přijímá
fakt, že vhodný nápis na pneumatice vytvoří kolem uživatele auru bezpečí
a on se potom může v klidu svého vozu uklidňovat, že až to přijde, má přece
obutou zimu.
10.11.2007 týpek
Gumotest by D-F
Halík, musíte to vidět jak? Politicky!
Původní test Autoklubu ČR nalenete zde,
tabulku k němu zde (povšimněte si, že SM měl problém tabulku překopírovat, aniž by jí pokazil, místo letní Conti Premium Contact je v SM vyobrazena zimní guma Pirelli).
Je zřejmé, že pan Marek ze Světa motorů nebere svoji mzdu zadarmo.
Vzal tento materiál (který představuje určitý pahýl celého testu, vydaný
AČR jako tisková zpráva), k němu "organicky přilepil" výsledek věřejného
mínění, který mu dodala agentura Dobrý den, pardon, firma Goodyear. Jako
bonus jsme dostali něco politické omáčky. Je samozřejmé, že to nemohlo
vyjít jinak, než že zimní pneumatiky jsou správné áno, protože Goodyear
nám jistě rád prodá za dvě sady gum místo jedné. Jedním dechem však pan
Marek přizná, že nejsou data o tom, jaké procento nehod se odehrálo na
zimních pneu, protože se to v policejních formulářích neuvádí, takže si
už zase cucáme z prstu v rámci principu preventivní opatrnosti.
Není se tedy čemu divit: Svět motorů není periodikum o autech, Svět
motorů je periodikum o formování mínění motoristické veřejnosti a jako
takový jej kupuji, čtu a chápu a nedovolil bych si to zpochybňovat. Já
ty noviny prostě otevřu, podívám se do nich, zjistím, co se komu nedaří
vyrobit nebo prodat a kdo koho jak proto ovlivňuje, a optikou toho hodnotím
poskytované informace. V tomto kontextu mě ani nepřekvapí, že Škoda Octavia
II poráží
v "redakčním" testu jeho kolegy Hlisnikovského auta o kategorii vyšší,
například Citroën C5 a Renault Laguna třetí generace. To prostě jinak nemohlo
být, nebo si snad dovedete představit jiný scénář?
Test pneumatik sám není bez chybičky. Nulové hodnocení automobilu s
letními pneu na sněhu jistě není správné - správný by byl údaj kolem 50%.
Záleží, v jakém jízdním módu se test odehrál - zda testovací jezdci jezdili
okruhy, slalom, nebo se jen bavili pubertálním zatahováním za ruční brzdu.
V testu postrádám, zda byl testován i kombinovaný povrch - tedy například
mokro+břečka, led+sníh, což jsou v běžné praxi mnohem častější případy.
V této souvislosti už léta sháním informaci, zda jsou na břečce z rozbředlého
sněhu lepší pneu zimní nebo letní, protože mám na tomto povrchu katastrofální
zkušenosti s některými letními i zimními pneu. Samozřejmě, v testu jsou
některá tvrzení ad hoc bez nějakého dalšího rozboru, ale přesto myslím,
že test sám o sobě je v mezích možností objektivní a ukazuje na to, že
ten, kdo nemusí jezdit denně a může plánovat jízdy podle počasí, může z
letních gum v mírné zimě dokonce profitovat, tedy především na suchu a
vlhku bez sněhu.
Znám ještě jeden test ze Světa motorů - totiž ten, ve kterém polosjetá
noname letní guma za pětikilo z vrakáče v jízdních testech překonala originální
výrobek renomované firmy nasazený na nové fobii. Takže asi tak, není všechno
zlato, co se třpytí a stejně jako by za gumy z vrakáče nikdo ruku do ohně
nedal, neměl by nikdo dávat ruku za naprostou převahu zimních pneumatik
v zimě, protože to tak prostě není. Dá se pouze říci, že s určitou pravděpodobností
budou průměrné zimní gumy za průměrné zimy na průměrném autě s průměrným
řidičem výhodnější, ale tak kategorických soudů jako vyslovil pan Marek,
bych se obával. Žádné gumy bezpečnou jízdu samozřejmě nezajistí, to je
práce toho pána mezi pedály a volantem.
Ohledně uzákonění zimních pneu, ostatní země kromě jmenovaných měly
dobrý důvod tak neučinit. Nebylo totiž z právního hlediska jasné, co to
je zimní guma. Kromě toho, normálnější část civilizace pokládá své občany
za svéprávné a věří jim natolik, že je nechá samotné rozhodovat o tom,
na čem se jim nejlépe jezdí. Oproti tomu, vlády socialistické věří v to,
že stát ví všechno nejlépe, a to včetně toho, na čem je vaše auto nejstabilnější.
Možná že za nějakých pět deset let budou bezmozkové potřebovat poradit,
zda je v zimě lepší zimní směs do ostřikovačů anebo ta letní, a stát opět
podlehne volání ve stylu "uzákoňte zimní pneumatiky, nebo se vám na těch
letních zabiju", vyhoví vohnoutům a obdaří je dalším nesmyslným předpisem.
Tohle je realita středoevropského prostoru a reálné přání každého zhruba
třetího občana.
11.11.2007 D-FENS