Vy nakupujete, my rejžujeme ... !
Pozornější jedinci jistě zaznamenali, že poblíž některých svatostánků
konzumu zvaných supermarkety (česky: velkoprodejny) vyrůstají jakési sakristie,
zvané Temposervis (česky: Rychlopravna).
Temposervis, jak z názvu vyplývá, by se měl zaměřovat na rychlé opravy
a údržbu automobilů a lokace poblíž nákupních středisek má pak napomoci
k tomu, abyste nechali na vašem autě provést nějakou opravu v době, kdy
nakupujete a vzýváte boha konzumu. Filozofii shrnul článek z Motorevue
takto:
Skvělý nápad. Zatímco manželka nakupuje v hypermarketu,
váš vůz absolvuje údržbu, na kterou jste několik měsíců nenašli čas. Poblíž
některých obchodních zón vyrůstá síť Temposervisů. Do konce roku 2004 jich
má v České republice stát nejméně jedenáct.
Ambice společnosti Zeta Osteurope Holding S.A., která
je hlavním akcionářem společnosti Temposervis, a.s., zahrnují veškeré činnosti
související s běžnou údržbou osobních automobilů. Patří mezi ně inspekční
prohlídky, geometrie, výměny náhradních dílů, zejména brzd, pneumatik,
výfuků, tlumičů a samozřejmě také oleje. V nabídce je i příprava na STK,
čištění a doplňování klimatizace, očista interiéru, montáž rádií a podobné
služby. |
Kdyby to tak bylo, bylo by to jistě chvályhodné. Dovolil bych se s vámi
podělit o povrchní, leč dostatečnou zkušenost s touto institucí.
Poprvé jsem vešel v kontakt s touto institucí asi před rokem. V naší
továrničce na autosoučástky vznikl problém, který si vyžadoval urgentně
vyřešit. K tomu nám mohla napomoci analýza jakýmsi vědátorským ústavem,
kam bylo zapotřebí dopravit sofort 200 vzorků a hlavně předat věrohodným
způsobem informace, na co se vědátoři mají za naše peníze zaměřit. Padlo
to na mě. Poohlížel jsem se po nějakém vehiklu a moje pozornost padla na
felicii combi, která svým vnitřním prostorem nabízela pro mé vzorečky dostatek
místa. Během cesty do Mekky se bohužel ukázalo, že to nebyla optimální
volba. Vozík byl totiž používán jen na cesty po městě, na poštu a podobně
a jeho stav tomu odpovídal. Po nějakých 70km předpisové jízdy – víc zatěžkaná
felicie stejně nejela – se v zatáčkách začaly objevovat různé pazvuky,
jako by levá poloosa počítala otáčky kola a při rozjezdu s sebou felicie
trhala, pokud nebyla kola přímo. Problém sílil a vznikalo riziko, že vlajková
loď nabídky automobily Škoda z r.1996 (1.6 GLX combi s ABS a klimatizací)
vypoví službu.
Otevřel jsem tedy kdesi za Benešovem kapotu a zjistil, že na levém homokinetickém
kloubu praskla už kdysi dávno manžeta a vylítalo z ní to svinstvo, které
kloub má mazat. Dokud auto jezdilo jen po městě, nedosáhly otáčky kola
a odstředivá síla takových hodnot, aby kloub opustily i poslední zbytky
maziva. Když jsem ale felicii rozpumpoval na fascinujících sto deset, tak
černý kentus vylítal dočista a kloub začal drhnout.
Neměl jsem ponětí, jak dlouho a jakým způsobem se s tím dá jezdit. Nasměroval
jsem tedy invalidní felicii směrem k Temposervisu v nákupní zóně Čestlice
s naivní představou, že se tam jakoby objednám, odjedu odevzdat vzorky,
přijedu s prázdným autem, nechám jim vyměnit manžetu, taxíkem dojedu do
ústavu, provedu instruktáž, nechám se přivézt a odjedu domů opraveným autem.
„Jo pane, to vám tady dneska nikdo neudělá! Máme plno. To se musí
povolit kuláč, vyháknout kuláč z tlumiče, vypustit olej z převodovky, vytáhnout
poloosa, sundat kloub … a pak celý zase naopak, ne to vám tady neuděláme,
leda byste se objednal na příští sobotu!“
Tempo je halt tempo.
Tázal jsem se, zda se s tím dá jezdit a co se může přihodit.
„No … těžko říct…“, zazněl risk assessment od specialisty v červeném
tričku. Jako pozitivum celé návštěvy by se dal vnímat to, že mi celá akce
byla popsána teoreticky. Jako negativum pak to, že jsem měl nadále rozbitou
zmrdikáru.
Opustil jsem prostory rychloservisu s pohledem na poloprázdnou dílnu
a pomyslel si cosi o tom, že takové znárodnění není zas tak špatný nápad.
Podruhé jsem vešel v kontakt s institucí zvanou Temposervis tento týden
a jednalo se o pobočku českobudějovickou, mezi Globusem a KFC. Z důvodu,
který nemá cenu dále rozebírat, zatoužil jsem po středním dílu výfuku na
Škodu Favorit 135LS z roku 1992, stará dobrá práce bez katalyzátoru.
Jak vás asi napadlo, výfuk mi prorezl. Jenže přes týden nemám na nic
čas a neměl jsem čas ani zorganizovat opravu. Prostě jsem přesedl do cordoby
a nechal favorita napospas osudu a víkendu, kdy jsem ho hodlal opravit.
Bylo mi celkem na banánu, zda výměnu provedu sám nebo ji nechám někoho
udělat a tak mě napadlo to nechat udělat Temposervis.
Přihasil jsem si to tedy do provozovny. Už jen fiátek šestistovka v
brutálním tuzingu s emhácéčkem u vchodu mně měl varovat, že tam nebude
něco OK. U pokladny stála … seděla nějaká paní a vyjevil jsem jí své přání.
Bylo mi sděleno, abych se obrátil na kolegu a ruka ukázala do vzduchu do
míst, kde by se kolega měl nacházet.
Vydal jsem se tím směrem a potkal dva pány v červeném tričku (každý
v jednom), jak živě debatují nad funkcí nějakého software. Vypadalo to,
že jim nejde zadat adresa odběratele za účelem vystavení faktury. Pomyslel
jsem si, že to není můj problém a pány oslovil. Pánové mi nepříliš vřelým
tónem sdělili, abych chvíli počkal a dál přemýšleli nad tou záhadou.
Po nějakých třech minutách se jeden z pánů vzdálil. Druhý pán se zřejmě
myšlenkově vyčerpal a stál u stroje jako zkamenělý. První pán se po chvíli
vrátil s lahví limonády a začal s druhým pánem klábosit na nějaké soukromé
téma. Zvažoval jsem, že se připomenu, že poukážu na to, že můj problém
s výfukem je perzistentní a dosud nezmizel, ale pak zvítězil určitý atavismus
a zvědavost, jak dlouho mě vydrží přehlížet. Vydrželi to plných šest minut
plus mínus nějaká vteřina. Prvnímu pánovi šly bubliny z limonády nějak
nahoru a krknutí bylo pro mě něco jako výstřel ze starrtovní pistole. Opustil
jsem qapně už podruhé prostory Temposervisu – proto to asi bude Temposervis,
že z něj pokaždé tak spěchám ven na vzduch.
Mimochodem, byli jste někdy v Bau-Maxu? Nejdřív v Čechách a pak v Rakousku?
Víte v čem je rozdíl? Nee, v cenách ne, ty jsou zhruba stejné, dokonce
sem tam je něco v cizině levnější. Například značkovou sprchu s hadicí
a konzolí jsem koupil za 30 EUR, tady stojí asi 1800 Kč, ale to teď nemám
na mysli. V cizáckém BauMaxu vás personál zdraví. Grüß Gott třeba.
Neuvěřitelné.
Aby bylo téma vyčerpáno a test úplný, rozhodl jsem se navštívit Tempo
ještě jednou. Třeba měli blbej den, že. Na internetu na stránkách firmy
jsem si asi po miliónu kliknutí našel, že mnou požadovaný střední díl výfuku
na vůz Favorit model 1992 je na skladě v ČB. Vypravil jsem se proto do
servisu ještě jednou, spíše za zábavou nežli za nákupem. Tentokrát jsem
(jiné) paní u pokladny řekl, že hodlám výfuck koupit, abych ji hned na
začátku nevyděsil, že budou muset pracovat.
Světe zboř se. Ta hodná paní vstala z židle a jala se výfuk hledat.
Asi po pěti minutách přišla s otázkou, zda není vpředu v prodejně v regálu,
zda bych se nepodíval. Byl jsem poctěn, že mě firma Temposervis jmenovala
expertem a zbožíznalcem, ale výfuk tam nebyl. Odešla hledat dál. Tentokrát
to vzala od lesa a místo výfuku hledala raději skladníka.
Mezitím, co byla paní na expedici po stopách skladníka, objevila se
další postava, říkejme jí Tuningumilovný strýc. Ten viděl kdesi
v novinách, že v Temposervisu mají redundantní blinkry, které se připevní
na zrcátka a jeho oktáfka v tédéíčku bude pak vypadat jako Mercedes S-Klasse
(2 Root: Mám to správně?). Kontaktoval týpka v červeném tričku, který se
strýci rozhodl duplicitní blinkry prodat. Ovšem strýc byl pěknej vykuk
a tázal se, zda mu je možné blinkry namontovat. Dalo se předpokládat, že
se strýc s prostou montáží blinkrů nespokojí, ale že je asi bude požadovat
připojit, aby blikaly. A zde byl kámen úrazu. Červený panáček mu sdělil,
že to půjde až ve středu, protože elektrikář bla bla. Já si teda myslím,
že přínos elektrikáře pro instalaci takové kraviny je vcelku marginální
a nejhorší práce je tam prostrkat všechny ty drátky, vyndat výplně ze dveří
a demontovat spodek palubky, aby se dostali k přerušovači blinkrů. Pro
elektrikáře je tam práce na jednu minutu, během které pomocí propojek připojí
dráty od zrcátkových blinkrů k drátům pro blinkry boční, ale budiž. Tuningomilovný
strýc opustil prodejnu neuspokojen. Ve snaze si personál nerozhodit pronesl
žoviálně, že se teda ve středu staví, ale znělo to jako „vyližte mi
všichni prdel“.
Skladník se nenašel, protože šel na oběd. Přišel jakýsi mechanik a díky
jemu se ukázalo, že mají na skladě jen jeden střední díl výfuku, a to sice
pro felicii s katalyzátorem. Žádný jiný na skladě fyzicky nebyl. Poslední
pohled jsem věnoval obrovskému tuningovému budíku značky R.Evolution Rebel
Generation. Je to skutečně hustá r.evoluční rebelie, mít v autě otáčkoměr,
a taky mě napadlo, zda jdou lepší na odbyt rebelský budíky nebo střední
díly výfuku na vůz Škoda Favorit, který je druhou nejobvyklejší značkou
na tuzemských silnicích.
Opět jsem vyrazil ven z provozovny a obraz o fungování této firmy jsem
si tak kompletně dotvořil.
Než si ho dotvoříte vy, povím vám, jak to dopadlo s výfukem. V den upálení
Mr. Jana Husa, a to sice v poledne, jsem víceméně náhodou projížděl kolem
autosalónu Škodovky firmy Popp v Trhových Svinech. Byly otevřené dveře
a já pojal avantgardní myšlenku, že by třeba mohli mít otevřeno. V servisu
seděl jediný člověk, a to sice přímo majitel p. Popp jun., který si tam
přišel něco vyřídit. Pan Popp bez přemýšlení prohlásil, že mi výfuk prodá,
za chvíli přinesl (ten správný) výfuk, já mu dal litr a bylo to. Ochota
pana Poppa velmi výrazně kontrastovala s nezájmem lidí od Tempotamtoho,
navíc jediným pohledem do skladu firmy Popp bylo zřejmé, že tento servis
auta opravuje a má k tomu patřičné zázemí. Z uvedeného nutně plyne, že
mezi dealery Škody jsou dobří a méně dobří, a ne jen ti druzí, jak se mnohdy
říká. Soudě podle ochoty a vystupování p. Poppa, patří oni k těm prvním
a myslím, že k tomu není zapotřebí naprosto žádný další komentář.
Temposervis? Není tempo, jak jsme si již ukázali, a taky to není servis.
Servis je pro mě provozovna, kde se auta opravují. Z porouchaných a poškozených
aut se v servisu dělají auta funkční a opravená. Nezaznamenal jsem, že
by Temposervis tyto činnosti prováděl. To, co zvládnou a o co jeví zájem,
jsou úkony náležející k běžné údržbě, tedy například výměna svíček, vložky
filtru, oleje, destiček a podobně. O úkony složitejší, jako třeba výměna
mojí manžety nebo blinkry strýce tuningáře, tam nejevili zájem. Je mi trochu
líto zaměstnanců, které staví management do situace, kdy musejí zákazníky
odmítat.
Kdyby si někdo otevřel ve Vidlákově servis, kde pracují přes víkend
a skutečně auta opravují, byl bych mu vděčen. Nemám přes týden čas a z
práce odcházím poměrně pozdě na to, abych si někde nakupoval součástky.
Pokud jste tyto naděje vložili v Tempotamto, činíte tak marně. Tam mají
zájem jen o šolichy, na kterých se dá dobře vyvařit a moc se nenadřít.
Pokud máte na autě něco porouchaného nebo rozbitého, jeďte radši tam, kde
jste si ho koupili, pokud to nebylo u Ivana Ivanoviče na burze, bude tak
to pro všechny lepší. I pro Tempotamto, nebudete je otravovat.
Polemiku o tom, zda je lepší si auto opravovat sám nebo ho nechávat
opravit, jsem již jednou otevřel. Můj názor je takový, že všechno, i váš
čas, má nějakou cenu. Můžete si tedy vybrat, zda auto doma opravit s investicí
vlastního času, nebo zaplatit automechanikovi, který bude pravděpodobně
potřebovat toho času méně. Je zde ještě kvalitativní aspekt, který zpravidla
souvisí s tím, o jak složitou opravu se jedná, ale to nemá cenu pitvat.
To, co vám „na počkání“ udělá Tempotamto, zvládnete bez problémů sami.
Všechny běžné úkony údržby na běžných autech jsou plánovány s tím, že je
provede jen minimálně zručný člověk sám a s minimem nářadí. Dokonce i moje
výměna výfuku mi trvala půl hodiny a potřeboval jsem k tomu jen hever,
dva klíče č.13, kladívko a plochý šroubovák. Sice je nyní v módě říkat
o sobě, že jsem vohráblo a že technice nerozumím, ale zase na druhé straně
jsou na autech opravy, které zvládnete sám a navíc s pocitem, že jste nenechal
vydělat nějaké vyžírky.
Taky jsem se podíval na internetu, kdo za celou firmou stojí. Servisy
vlastní jakási lucemrbuská firma, o které se mi nikde jinde na netu nepodařilo
najít žádné další informace. Je 100% akcionářem firmy Temposervis a.s.,
v jejímž čele se nahází nějaký pan Zbyněk
Štěrba . Když ho proženete obchodním rejstříkem, zjistíte, že byl nebo
je aktivní ve více firmách, které jsou buď v konkurzu, nebo likvidaci.
Je to smůla, podnikáte, snažíte si vydělat na kafe a koblížky a na vaše
firmy pořád někdo vyhlašuje konkurzy.
Myslím, že z uvedených faktů si uděláte obrázek sami a tak nemusím test
opatřovat jednoznačným závěrem.
06.07.2004 D-FENS