V první řadě chci zdůraznit, opravdu zdůraznit, že tento text nemá
za cíl podporovat ani vládní ani jakoukoliv jinou teorii o tom, co se skutečně
stalo nebo kdo za čím stál. Článek bude mít převážně informační charakter
o trasách unesených letadel a o letovém provozu nad USA 11. Září obecně.
Zdroje, ze kterých budu vycházet, jsou tedy záběry z kamer a záznamy z
komunikace letového provozu.
American 11
Let číslo 11 společnosti American Airlines odstartoval v 7:59 místního
času z Bostonu do Los Angeles. Z audio záznamů ATC (air tradic control)
víme, že od 8:13 přestal pilot odpovídat dispečerovi. V 8:19 volá letuška
Betty Ong z telefonu v letadle a podává svědectví na nouzovou linku American
Airlines. V telefonu uvádí ztrátu spojení s pilotní kabinou, pobodání několika
členů posádky a čísla sedadel únosců. Od 8:21 je transportér dat z Letu
11 vypnutý a letadlo je dál vidět pouze na primárním radaru jako neidentifikovaný
objekt. V 8:23 je na frekvenci Letu 11 slyšet zpráva s přízvukem Blízkého
východu: „Máme nějaká letadla, zůstaňte v klidu a vše bude v pořádku.
Vracíme se na letiště“. Podle Komise mluvil do vysílačky Muhammad Atta,
původem z Egypta, který měl letadlo pilotovat a být vůdcem celého útoku.
V 8:26 se letadlo obrací o sto stupňů na jih a pokračuje podél řeky Hudson
až do New Yorku. Vedení letového provozu v Bostonu kontaktovalo NEADS (Severovýchodní
vzdušný obranný sektor) o potvrzeném únosu letadla (8:37).
Zde si uděláme malou vsuvku pro velmi důležitou informaci: American
11 byl jediný z unesených letů, o kterém se NEADS dozvědělo před
nárazem. Bylo to proto, že vedení letového provozu v Bostonu obešlo předpisy
a kontaktovalo rovnou armádu (NEADS). Podle protokolů se mělo o únosu dozvědět
nejdřív FAA (Federální letecké velení – agentura ministerstva dopravy USA),
které mělo dále postupovat.
NEADS tedy vydalo rozkaz pro dvě stíhačky F-15 do bojové pozice z vojenské
základny Otis ve Falmouthu (Massachusetts). Oficiální příkaz „2 stíhače
F-15, vyslat neprodleně“ přišel na základnu v 8:46. Ve stejnou dobu narazil
Boeing 767 to severní věže světového obchodního centra. Stíhačky vzlétly
ze základny v 8:53, Dolní Manhattan začnou hlídat 9:25.
V 8:47 centrum letového provozu v Bostonu dostalo od Kennedyho letiště
tuto zprávu: „Kenedyho věž hlásí požár Světového obchodního centra.
To je místo, kde jsme ztratili to letadlo…“. Příběh American 11 však
nárazem do WTC nekončí, naopak toto už neexistující letadlo ještě dá vojenskému
sektoru zabrat.
United 175
Let společnosti United Airlines vzlétnul v 8:14 na stejnou trasu jako
American 11 (Boston - L.A.). Poslední radiová komunikace s pilotem proběhla
v 8:42. V čase 8:47 se dvakrát během minuty změnil signál z transportéru
letadla (Komise odhaduje únos letadla mezi 8:42 a 8:46). Letový dispečer
si Letu 175 všiml až v 8:51, kdy letadlo změnilo nadmořskou výšku a snažil
se jej neúspěšně kontaktovat. V 8:52 se člen posádky Robert Fangman spojil
s kanceláří United Airlines a nahlásil únos letadla s informací, že únosci
pravděpodobně letadlo řídí. Z letadla se také pokoušeli úspěšně či neúspěšně
volat pasažéři svým rodinám. Komise na základě hovorů uvedla, že únosci
do mikrofonů v letadle sdělili, že mají bombu. Také prý došlo na hlasování,
zdali se pasažéři vzbouří a jestli se pokusí převzít kontrolu na letadlem.
Centrum letového provozu v New Yorku v 9:00 kontaktovalo jiného dispečera,
jestli si všiml změny kódu a rychlého sestupu letadla. V 9:02 opět New
York konzultoval rychle klesající letadlo s New York TRACON (centrum, které
má na starosti letadla blížící se k New Yorku). Oba dva dispečeři sledovali
blížící se objekt a do komunikace zmínili náraz letadla v 9:03 do jižní
věže Světového obchodního centra.
United 175 byl jediný z unesených letů, který měl funkční transportér
dat až do nárazu do budovy.
American 77
Let z Washingtonu do L.A. odstartoval v 8:20 s 58 pasažéry a šestičlennou
posádkou. Bezproblémová komunikace s posádkou trvala až do 8:50. V 8:56
letadlo provedlo obrat o 180° směrem na Washington a transportér dat byl
od této doby vypnut. Během obratu bylo letadlo v místě se slabým radarovým
pokrytím a ATC jej ztratilo i na primárním radaru. Dispečer se snažil letadlo
neúspěšně kontaktovat. Centrum v Indianapolisu kontaktovalo společnost
ohledně vychýlení a ztráty kontaktu s American 77.
Právě v tomto místě se odpůrci oficiální teorie velmi hlasitě ozývají.
Let nebyl na radarech zaznamenán po dobu cca 8 minut, což přijde konspiračním
i jiným teoretikům velmi zajímavé a podněcuje je to k různým představám.
Jediné další svědectví ze vzduchu o existenci komerčního letadla máme od
armádního nákladního letadla (Gofer 06) těsně před nárazem do Pentagonu.
Let se na primární radar vrátil 9:05, ale Indy jej hledalo západně od
místa poslední potvrzené pozice – tedy na opačné straně. 9:09 Indy hlásí
možnost, že se American 77 zřítil. NEADS bylo podle oficiálních zdrojů
znepokojeno ohledně stavu paliva v F-15, které letěly z Otisu hlídat Manhattan
a rozhodlo se připravit dvě F-15 ze základny v Langley (Virginie) do bojové
pozice (= ang. battlestation), což ještě neznamená start (scramble – vyslat),
v čase 9:09. Zdůrazňuji, že toto nebylo v reakci na ztracený Let 77, stíhačky
z Langley se ale nakonec v 9:30 vydaly do Washingtonu.
V 9:21 dostává NEADS z Bostonského armádního centra (Boston Military
Center) zajímavou zprávu: American 11 nenarazil do severní věže, ale pokračuje
dál na Washington. Komisi pro 11. září se nepodařilo vypátrat, kde k tomuto
informačnímu šumu došlo. V ten samý čas vysílá NEADS stíhačky z Langley
pro fiktivní let American 11. Dispečeři z mezinárodního letiště Dulles,
Washington (letiště, ze kterého American 77 odstartoval) v 9:24 zaznamenají
na primárním radaru objekt letící východním směrem. Tuto informaci předají
velitelství FAA, nikoliv přímo NEADS. NEADS se od Bostonu dozvídá o třetím
chybějícím letadle v 9:26, v 9:30 dostává informaci, že American 77 se
ztratil. V 9:35 letoví dispečeři využijí výše zmiňovaného armádního letadla
Gofer 06 o vizuální potvrzení a identifikaci neznámého primárního cíle,
který je nyní 6 mil od Bílého Domu. V této době dělá podle údajů z černé
skříňky American 77 330° obrat před Pentagonem. Gofer 06 označil letadlo
jako typ 767 letící v minimální výšce. Bezpečnostní kamera zachytí výbuch
(nikoliv letadlo) v Pentagonu v 9:37, Gofer potvrzuje slovy: „vypadá
to, že letadlo narazilo do Pentagonu“.
United 93
Let, který se stal v rámci 11. září populární, měl vzlétnout v 8:00
z New Jersey do San Franciska. Díky provozu na ranveji však odletěl až
v 8:42. V čase 9:28 se United 93 dvakrát ozval do rádia výkřiky Mayday!
Get out of here. Přibližně v čase 9:30 začínají podle Komise cestující
volat na zem, celkem bylo zaznamenáno 35 hovorů. Audio záznamy některý
hovorů jsou k nalezení na internetu. Kolem půl desáté slyší v centru letového
provozu v Clevelandu v radiové komunikaci třikrát zprávu nepochybně určenou
cestujícím: že mají zůstat na svých místech, uklidnit se a že na palubě
je bomba. V 9:37 se United 93 vychyluje z kurzu, dispečer o tomto neprodleně
informuje FAA. Od 9:40 je v letadle vypnutý transportér dat. V 9:45 je
zavřen vzdušný prostor v USA - žádné letadlo nesmí vzlétnout a všechny
letadla musí co nejrychleji přistát.
Podle údajné nahrávky z kokpitu (která nebyla zveřejněna) začala v 9:57
revolta cestujících, kteří se chtěli dostat do kokpitu a převzít kontrolu
nad letadlem. American 1060 potvrdil dispečerovi vizuální kontakt s cílem,
dopravním letounem, který se od 9:58 několik minut ve vzduchu nakláněl
na všechny strany. Na nahrávce z kokpitu mají být údajně slyšet zvuky připomínající
boj a rozhovor únosců, kteří se po pár minutách rozhodnou poslat letadlo
k zemi.
10:03 potvrzuje posádka jiného letu dispečerovi výbuch poblíž Shanksville
v Pensylvánii, asi 20 minut letu od Washingtonu oblak černého kouře. V
10:07 se o únosu letu 93 dozvídá NEADS, jako očekávaný cíl označuje Bílý
Dům.
Nepochybně zajímavé je posunout si časy United 93 o 40 minut dopředu
a zasadit si včasný odlet letadla do celkového kontextu.
Ještě zmíním poslední let, a to Delta 1989. Neboť Delta byla zrovna
na stejné frekvenci jako United 93 volající o pomoc, dispečer v Clevelandu
zpravující NEADS nesprávně určil jako původce Mayday signálu Deltu 1989.
Delta bezpečně přistála v Clevelandu v 9:47.
Zavěrem
Na základně tohoto článku si můžete fakta o letovém provozu 11. září
vyrovnat v hlavě a ve své bujné fantazii si vytvořit vlastní konspirační
teorii. Z nahrávek ATC není možné na 100% určit, jestli šlo o úmyslné mlžení
a zpožďování informací, nebo zdali dokázaly čtyři „hluchá“ letadla vychýlením
z kurzu takto zamotat Americkou vzdušnou obranu. 9/11 Commission Report
přímo zmiňuje, že na tento typ útoku neexistovaly žádné postupy a dispečeři,
vojáci a všichni zúčastnění reagovali, improvizovali a vymýšleli dle svého
svobodného uvážení. Jako by to znamenalo, že útok, který nebude odpovídat
protokolovým podmínkám, má velkou šanci na úspěch, protože „…co s tím pyčo,
tenhle se vychýlil z kurzu a zároveň neodpovídá, má tohle už vědět armáda…?“
.
Původně jsem do článku chtěl zakomponovat nesrovnalosti ohledně pádu
mrakodrapů, WTC 7 a událostí kolem Pentagonu, ale zjistil jsem, že o budovách
se konspiruje o stošest.
11.9.2013 Bender