Chci se s vámi podělit o výpočet úspor emisí CO2 elektromobilu
proti autu s benzínovým motorem. Předem avizuji, že mne zajímá přiměřeně
nejhorší případ. A nemyslím si, že ve strašení s CO2 jde o něco jiného
než o peníze.
Např. na http://www.evcgroup.cz/
mají všechny přestavby spotřebu kolem 17kWh/100km. Dokud budou tepelné
elektrárny, není důvod uvažovat, že by elektřina pro elektromobil pocházela
odjinud. Dle Ministerstva
průmyslu a obchodu hnědouhelná elektrárna vyprodukuje 360kg CO2 na
1MWh. To je 6,12kg CO2 na 100km. Od elektrárny k zásuvce pro nabíječku
je v cestě elektrorozvodná soustava. Její účinnost se mi nepodařilo důvěryhodně
dohledat. Občas uváděných 93% možná platí na vývodu z transformátoru na
235V. Budu brát reálnějších 90%. Dostaneme se na 6,8kg/100km. Ztráty nabíječky
a samovolné vybíjení akumulátorů nebudu uvažovat - předpokládám, že ho
zahrnul výrobce do jím uváděných 17kWh/100km.
Firemní web Škoda uvádí emise vozu Citigo na 105g CO2/km, tj 10.5kg
CO2 na 100km. A bude to svižnější jízda než s tím elektromobilem.
No a teď ta procentuální úspora : 6,8/10,5*100 = 65%. Slovy : elektromobil
má o 35% nižší emise CO2 na kilometr proti autu na benzín.
Trocha ekologických odhadů na závěr: Přestavba na elektromobil stojí
cca 500.000,- Odhad: z toho 100.000 připadá na náklady na energii na výrobu
akumulátorů. Což odpovídá 50MWh, tj. 18t CO2. Při úspoře 3,7kg na 100km
musíte ujet cca 500.000 km, aby se srovnal deficit vzniklý při výrobě.
Při dojezdu 160km to je 3000 cyklů, což je životnost baterie. Je to jen
odhad - ale vyplývá z něj, že je důležité nikde nezveřejnit kolik energie
stojí výroba akumulátorů.
A poučení: dokud budeme spalovat uhlí pro výrobu elektřiny, je jedno
jestli jezdíte elektromobilem nebo na benzínový motor.
27.1.2012 Paja