Je skoro nepochopitelné, jak obratně dokážou zmrdi pro své záměry získávat slušné lidi.
Když hledíme na nějaký zmrdiprodukt s časovým odstupem, skoro vždy si
řekneme, jak jim tohle kurva jen mohlo projít. Taková nehoráznost! Někdy
ve finále projektu se udělá tlustá čára a ukáže se, že realizace záměru
si vyžádala mnohem více zdrojů, námahy a času, přičemž funkce produktu
stejně bylo dosaženo je částečně, případně vůbec nebo z toho vyšlo něco
úplně jiného. Klasickým případem může být třeba kauza policejních vysílaček
Matra, policejních pouzder na pistole, která při mínusových teplotách odpadávají
policistům z prdelí, takže policajti musejí udržovat své prdele v teple
v kanceláři nebo v autě, protože jinak by jim upadla pistole, a pistole
z Uherského Brodu při dopadu může prý vystřelit. Pistole samotné se údajně
rozpadají, vlaky Pendolino už pátým rokem nepřepravují cestující a tak
by bylo možno pokračovat donekonečna.
Zjistil jsem, že zmrdi používají k prosazení takových záměrů taktiku
zvanou "polívka ze šutráku".
Taktika má svoji hlubokou minulost zrcadlící se v lidové pověsti. Údajně
kdysi dávno, ještě než Vladimír Špidla rozprostřel svoji sociální síť,
přišel somrák za hospodyní, zda by mu půjčila vodu a hrnec, aby si uvařil
polévku ze dvou oblých kamenů, které si přinesl s sebou. V hospodyni vzbudil
zájem, který je možno nazvat profesionálním, takže s pokusem souhlasila.
Somrák vložil šutráky do vroucí vody a požádal hospodyni o bramboru, kterou
by polévku pouze lehce dochutil. Postupně žádal o další a další ingredience,
poslední bylo maso, které by dodalo polévce ze šutráků zvláštní příchuť.
Vidíme, že z původního záměru (polévka pouze a jen ze šutrů) vznikla
polévka z něčeho úplně jiného. Původní rozpočet počítající pouze s amortizací
kamenů a odpisy z hrnce, vodným a stočným se musel razantně upravit. V
tomto případě se tak stalo k tíži hospodyně, což bylo ostatně cílem, žádné
z následných nákladů nešly k tíži somrákově. Ze zmrdihlediska ovšem provedl
somrák výbornou advertisingovou promotion akci, při které s minimem investic
dosáhl maximálního profitu. Vyberte si.
Zmrdi se v této pověsti našli a denně ho aplikují. Projekt "polévka
ze šutrů" řízený zmrdy má přibližně tento průběh:
- prezentace nového projektu "chutná polévka za lidovou cenu".
Ingredience: voda, kámen. Při prezentaci (megaraut na nějakém atraktivním
místě, celebrity, politici) se fokusuje na nízké výrobní náklady, malou
spotřebu široce dostupných surovin a klíčové benefity pro konečného zákazníka
jsou spatřovány v zachování všech důležitých kvalitativních znaků, jako
je teplota a množství polévky. Aktivní životní styl mladé generace je podpořen
vysokým obsahem minerálů v přírodní podobě.
- zahájení výroby, první vyhodnocení projektu. Polévka ze šutráku je
mnohem levnější než předtím nabízená bramboračka, rozdělení odměn mezi
zúčastněné zmrdy.
- zákazník odmítá polévku ze šutrů, prý to chutná jako ohřátá voda.
- provedena analýza vody a kamenů. Výsledek: voda i kameny jsou v pořádku.
Kamen je kamenný a voda mokrá, konstatuje expert.
- zahájení reklamní kampaně na polévku ze šutráků, billboardy, bigboardy.
Hanka Kynychová propaguje v TV polévku ze šutráků a její příznivé kalorické
hodnoty.
- provedeno mapování procesů v oddělení marketingu. Zjištěna zkamenělost
distributorského rozhraní, rozdány výpovědi, opatření nových P.R. konzultantů
a marketingových nadmanažerů, manažerů, podmanažerů a hulibrků. Výpověd
paní Kynychové, protože s novou image produktu není její image kompatibilní,
leda by přibrala pětatřicet kilo.
- zákazník odmítá polévku ze šutrů, prý to chutná jako ohřátá voda.
- krizový míting. Rozhodnutí: Zákazník je úplný debil, vůbec nechápe,
jak geniální je náš polévkový systém. Je možné současné zákazníky vyměnit
za jiné zákazníky? Dále zvýšit počet kamenů v hrnci ze dvou na čtyři.
- masívnější reklamní kampaň: Petr Novotný propaguje v televizi v prime
time polévku ze šutráků a její energetickou vydatnost demonstruje na své
postavě. Billboardy, bigboardy.
- najmuti externí konzultanti s cílem zjistit, zda jsou použity správné
kameny. Externí konzultanti doporučují změnit kameny z oblých na placaté,
protože ty mají větší plochu a polévka z nich zákonitě bude ještě o 13,25%
silnější.
- zákazník odmítá polévku ze šutrů, prý to chutná jako ohřátá voda,
i když se to od posledně hodně zlepšilo.
- krizový míting: Rozhodnutí: Zákazníka definitivně vyměnit nelze. Optimalizovat
složení. Zvýšit počet kamenů ze čtyřech na osm a přidat jednu bramboru.
Akceptoval by zákazník zvýšení ceny?
- mega reklamní kampaň s heslem: "Polévka ze šutráků: Řešení pro
vaše najedení. Nyní ještě o 26,5% šutrovější!". Výpověď smlouvy s panem
Novotným, protože současně vystupuje v kampani na dietní přípravek "Ultra
žer a ser" od firmy Diet to die.
- zákazník odmítá polévku ze šutrů, prý to chutná jako ohřátá voda,
i když se to od posledně hodně zlepšilo. Prý to teď chutná trochu po mrkvi.
A na zvýšení ceny zapomeňte, na trhu je ještě polívka z ponožek od fimy
Taktone a mohu si klidně kupovat ji.
- krizový míting: Rozhodnutí: Zvýšit počet brambor z jedné na dvě, snížit
počet kamenů z osmi na čtyři, přidat jednu mrkev, protože je o ní v klíčových
segmentech trhu zájem. Manažer controllingu upozorňuje, že rozpočet počítající
původně s dvěma šutry a vodou byl o 1000% překročen. Manažer controllingu
vykázán za dveře pro nedostatek proaktivního přístupu. Zítra si má přijít
na oddělení human ressources podepsat zápočtový list a pozítří nemusí už
chodit vůbec. Manažer nákupu dostává za úkol opatřit levnější vodu, aby
kompenzoval ztráty vzniklé změnou receptury.
- lessons learnt meeting: Za problémy s projektem stone soup může manažer
controllingu, každému přece bylo od začátku jasné, že ze šutráků samotných
bez přidání brambor není možné uvařit polévku. Byla to jeho chyba, že dvě
brambory nezohlednil v původní kalkulaci a firma tím nedosáhla dosud předpokládaného
profitu, protože dvě brambory nyní musela uhradit ze svého.
- mega plošná reklamní kampaň s heslem: "Nová receptura: Polévka
z brambor a mrkve s příchutí šutráku".
- polévka se subjektivně kvůli použití levné vody z louže stává poněkud
kalná a smrdí
- zákazník nadále odmítá polévku ze šutrů, i když připouští, že to chutná
skoro stejně jako bramboračka bez masa.
- benchmarkingová studie: Polévka ze šutráků je o 132% lepší, než konkurenční
polévka z ponožek. Úplatky redakcím ženských časopisů, aby tiskly dvojstrany
s recepty na téma "vaříme se šutráky rychle, vydatně a chutně."
- míting: Po zavedení pomocných opatření "přidat bramboru" a "přidat
mrkev" stoupl odbyt polévky ze šutrů o 200%, Rozdány odměny za úspěšné
vyřešení problému s odbytem polévky ze šutrů. Manažer marketingu navrhuje,
že k dalšímu zvýšení odbytu polévky ze šutrů je možné přidat maso. Manažer
nákupu dostane za úkol sehnat levnější šutráky, aby kompenzoval ztráty
z nákupu neplánovaného masa.
- zákazník: Nyní je to OK, je to stejné, jako ta bramboračka předtím.
Ty šutráky tomu dodávají obzvlášť pikantní příchuť a navíc je to levné.
- krizový míting: Firma prodělala kalhoty na polévce ze šutrů. Není
na služební pasáty fplný palbě a dokonce ani na naftu do nich. Rozhodnutí:
Optimalizovat portfolio produktů. Vrátit se k původní receptuře, dva kameny
plus voda, a změnit obal. Nyní to už není polévka, ale speciální impregnace
na mramorové pomníky. Manažer nákupu taky může odejít na oddělení HR, protože
selhal v úkolu sehnat tak levnou vodu a levné šutráky, aby se tím pokryly
změny v receptuře. Vedoucím projektu je jmenován pan Zmrd, protože dokázal
vytáhnout projekt "polívka ze šutráku" z problémů. Zmrd projekt manažer
opět fokusuje na klíčové benefity nové leštěnky na hroby, mohl by následovat
návrat na začátek.
Někdy nemusí být průběh modelu "polévka ze šutrů" až tak dramatický
a může krátkodobě přinášet zmrdům profit. Když vynecháme takové virtuózní
mistry na extrakci peněz ze šutráků jako Horsta Fuchse, je zde řada příkladů
procházejících napříč našimi životy. Polévku ze šutrů můžete například
vařit on-line zde
(jako příklad poslouží Škoda Fabia za 224.900,-, ale mnohé jiné automobilky
hlavně ze západní Evropy na tom nejsou jinak).
Jinou variaci na polévku ze šutrů předvádějí víceméně monopolní organizace
jako distributoři elektřiny, vody, plynu, Telecom, Česká pošta, České dráhy
a další podobné. Jejich systematické stálé zdražování produktů, třeba o
dvě procenta za čtvrt roku, připomíná pomalé přidávání ingrediencí do hrnce
k šutrákům. I tentokrát je slušný člověk v pozici hospodyně a zmrdi, kryti
socialistickou politikou levicovopravicové vlády a její nechutí k privatizaci
čehokoli a konkurence kdekoli, vyžadují vkládat do hrnce neustále další
a další malé kousky.
Jak s tím naložit?
Polévka ze šutrů je nebezpečná taktika a její zákeřnost je v tom, že
ze své oběti činí aktivního spoluúčastníka. Mnohdy se odehrává, aniž by
dobrák v roli hospodyně vůbec pochopil, čeho se účastní. Není proto divu,
že je u zmrdů tento postup tak hrozně populární. Kromě leštěných prdů představuje
polévka ze šutráku základní součást portfolia zmrdích produktů.
Jak s tím naložit? Pomoc shora jako obvykle nepřijde.
Není tak docela pravda, co nám vtloukají do hlavy intelektuálové - totiž
že složité problémy mají jen složitá řešení. Svět techniky je důkazem,
že mnohem větší šanci na život řešení jednoduchá až prostá. Pokud tedy
prohlásíte, že polévka ze šutrů je nesmysl a uvařit jí nelze, budete sice
zmrdy nařčeni z nedostatku proaktivního přístupu jako náš nebohý controlling
manager, ale pravda stojí neomylně na vaší straně a pravdy se zmrdi bojí
jako čert kříže. Je sice pravda, že zmrdiprodukty jsou obaleny takovou
vrstvou polopravd a pololží, že není úplně snadné prokousat se k jeho podstatě,
ale základní princip budiž výše uvedený.
Na závěr je třeba dodat, že zmrdi jsou natolik podlí, že se neštítí
si ke spoluúčasti na výrobě polévky ze šutrů vybírat dezorientované nebo
mentálně slabší jedince, jako třeba důchodce nebo voliče sociální demokracie.
Ty pak přimějou k přikládání do hrnce snadno. Jak inteligence a znalosti
hospodyně rostou, roste také riziko, že somrák dostane holí přes záda.
Potvrzuje to dosud nevyslovenou, ale mnohokráte naznačenou domněnku, že
čím více člověk zná, ví a viděl, tím víc mu zmrdi mohou vylízat prdel.
04.12.2004 D-FENS