Jistě se všichni shodneme, že Barbie změnila svět. Plastická chirurgie
jí vděčí za svůj rozkvět. I jiní lékaři, zejména psychiatři, na ní vzpomínají
s pohnutím. V posledních letech ale Barbie jakoby zapadla za pohovku dějin.
Zkusme si poslechnout pana Mršinu, majitele obchodu s hračkami:
„Kšeft s mateláckýma pandulákama šel poslední rok dolu. Přitom, kolik
tyhle pajdulákové stojej a kolik na tom máme vaty, nás to pochopitelně
mrzelo. Ani ty poslední modely se ňák neujaly. Například Barbie radikální
feministka s Kenovo uříznutým pérem v ruce nešla na odbyt vůbec. Barbie
Jihočeský matky, která v noci zářila, se děcka bály a matky to reklamovaly,
je to je rádijoaktivní. Dyš se neprodala ani akční sada Rozvedená Barbie,
která za jedny prachy nabízela kromě Barbie ještě Kenoj dům a Kenoj fáro,
skončili jsme s Mattelema úplně a začali prodávat Smraďochy, který maj
lepčí votoč“.
Toto vyjádření potvrzuje vyjádření marketing managera figurkové divize
zvané Figural Entertainment Products:
„Byli jsme iritováni neradostnou situací. Kdysi jsme byli spolu s Igráčkem
market leader. Pak ale v důsledku nekonsekventních rozhodnutí předchozího
managementu došlo k obratu. Hodně nás poškodil i gender marketing, kdy
jsme podle směrnic EU museli nabízet přesně 1,05 Barbie na jednoho Kena.
Ze stejného důvodu jsme museli vytvořit modely Barbie zelená baretka,
Barbie kněz církve římsko-katolické, Barbie řidička hovnocucu, Barbie mistryně
světa ve vzpírání a Barbie programátorka elektroerozivních obráběcích center,
které nebyly příliš prodejné a naši pozici na trhu dále zkomplikovaly.
Identifikovali jsme klíčové segmenty trhu a zjistili jsme překvapivou
věc. Kromě několika fetišistů už klasické panenky nikoho nezajímají. Začali
jsme týmově komunikovat novou strategii produktu a pokusili se fokusovat
na klíčové benefity, které z takové figurky pro našeho klienta plynou.
Díky worskhopům s prodejci a provedenému brainstormingu stejně jako zmapování
procesů v customer clusterech dospěli jsme k šokujícímu závěru. Generace,
která naše panenky milovala, je nyní starší, projevují se na ní veškeré
znaky stárnutí a naše neustále mladistvější a mladistvější panenky jsou
pro ní zdrojem stresu. Bývalé uživatelky dnešních Barbie jsou možná v executive
pozicích, ale jejich obličej čím dál více připomíná sušenou švestku a Barbie
dmoucí ňadra jsou zase připomínkou toho, že na jejich vlastních se vyřádila
gravitace. Stejně tak působí depresivně vlasatý Ken.
Rozhodli jsme se proto jít stejnou cestou, jakou se ubírá marketing
v automotive branži a necháváme produkt dospět spolu s targetovanou skupinou,
či dokonce ještě víc. Nová Barbie a její partner Ken jsou výrazem přirozené
jednoty mezi stylem, image a lookem střední a starší generace. Již není
v popředí být free, cool a in, žít aktivně, mít správné melodie a loga
na mobil, ani mít intimku a být hydratovaná, ale spíše působit dojmem solidnosti
a noblesy. Nový starý Ken je představován jako důstojný starý pán, o jehož
divoké minulosti se jen šušká. V minulosti sice posral, co se dalo, ale
to je teď zapomenuto. Stará nová Barbie je pak opravdovou dámou, která
se nebojí přijít ani do parlamentu.“
Nyní nechme promluvit technického managera od Figural Entertainment
Products.
„Už jsme ze strany marketingu na leccos zvyklí. Například předloňský
požadavek na realizaci dvojice Barbieho a Kena transvestitů, kde
Barbie měla dolní část z Kena a Ken skoro celé tělo z Barbie, nám dal pořádně
zabrat. Nynější požadavek našeho marketingu na to, aby Ken byl ztvárněn
jako přiblblý zrzavý geront, nás sice šokoval, ale z technického hlediska
však jeho realizace nepředstavovala žádný problém. Ken je vyráběn ze standardní
plastikářské formy technologií vstřikování polymeru. Horší to bylo s Barbie.
Zde bylo požadováno, aby měla Barbie dutou hlavu, což znamenalo měnit technologii.
Dále měla být Barbie pískací, podobně jako gumové kachničky, a po stlačení
měla vydávat zvuk podobný hvízdání na prsty. Dále marketing požadoval,
aby Barbie vydržela ránu pěstí, což se projevilo i ve volbě materiálu.
Museli jsme tedy rezignovat na polypropylen použitý na Kenovi a Barbie
je z gumosilikonu.“
Návrhářka kostýmů říká:
Pro Hvizdu, jak jsme pracovně nazvali novou Barbie, nepřipadalo v úvahu
nic jiného než starorůžový obleček. Měli jsme na skladě spoustu materiálu
na Řiťopicha Kena, tedy Kena gaye, který stejně nešel na odbyt.
S tím novým starým Kenem to bylo horší. Licenci na fráček jsme získali
od nějaké Ivy Hüttnerové, které jsme naopak přenechali licenci za na džínovou
bundu s kovovými nášivkami z Acid House Kena, což povede k proměně
jiné tradiční postavičky, totiž Spejbla. Kalhoty z proužkované látky jsme
již měli připravené ze zrušeného projektu Kena Al Caponeho. Zbylo
nám než opatřit vestičku a kravatku. Samozřejmě tento druh Kena se neobešel
bez medaile, která mu dodává punc osobnosti. Medaile jsme rovněž měli zpracované
od doby Papachy Kena, tedy Kena představujícího sovětského důstojníka
stíhače Kožeduba. Náš nový párek jsme tedy vybavili v podstatě kombinací
materiálů a oblečků z předchozích projektů.
Ředitel strategického rozvoje Figural Entertainment Products říká:
„S novou Barbie a Kenem jsme spokojeni. Pokud bude feedback pozitivní,
nabídneme k nim značkové accesories. Vedeme vyjednávání s firmou Housing
and Construction o novém domečku pro Barbie a Kena, spíše by to měl být
takový jako hrádeček. Ještě nic není hotového, máme nějaké potíže se smlouvou,
ale očekáváme dohodu. Jsme připraveni nabídnout i auto a figurky ochranky,
pokud jde o to poslední, máme je v podstatě už hotové a použijeme formy
KingKonga, Tarzana a Shreka, jen obleky budou trochu jiné, ale to bezpečně
zvládne naše oděvní divize…“
A co si o tom myslí pan Mršina?
„Což vo to. Pajdulákové sou to pěkný. Tomu jednomu pajdulákoj jakoby
se červenal nos. Je to takový lidový a noblesní zároveň. No nevím esli
to pude. Zkusit se to může, když mi s tou fakturou počkaj. Musím totiž
zaplatit daně na příští rok a mám plnej sklad toho … tamtoho … nech blejt
… bejt blejt … bejblejt a tak nemůžu nakoupit hafo pajdulákůch. No příde
na to jakej na to pude narazit vatyš. Nešlo by uďát že by taky tak trochu
smrděly že bych je jako šoupal k těm Smraďochům?“
D-FENS Web získal exkluzivní promotion foto nové dvojice figurek.
06.06.2004 D-FENS