Nemnoho účastníků budovatelské soutěže s názvem Do práce na kole obdrželo
od Auto*Matu tento povzbuzující mail, který nelze nepublikovat:
Milí soutěžící,
je známo, že každodenní ježdění na kole snižuje riziko kardiovaskulárních
onemocnění, cukrovky i některých typů rakoviny. Tím to ale rozhodně nekončí.
Studie zpracovaná na Stanford University School of Medicine zjišťuje, že
dvacet až třicet minut denní jízdy výrazně zmírňuje potíže s nespavostí
– pacienti usínali o polovinu rychleji a prospali se o hodinu déle! Podle
studie téhož vědeckého pracoviště vypadají cyklisté mladší, než ve skutečnosti
jsou.
Dle dalších studií cyklistika působí příznivě na paměť, celkovou
obranyschopnost, vyplavují se hormony štěstí, snižuje se riziko alzheimera
a dokonce snad mají cyklistky snadnější porod. No prostě na co si vzpomenete.
Samozřejmě, podle výzkumu americké Cornell University, má cyklistika pozitivní
vliv na sexuální život. Ten ukázal, že „zdatnost“ cyklistů odpovídá mužům
o dva až pět let mladším. Pravidelní cyklisté z řad mužů po padesátce jsou
navíc o třetinu méně často postiženi problémy s impotencí.
Pro všech Z pohledu technokrata mohu poznamenat pouze následující: Z
uvedeného jednoznačně plyne, že cyklistika zhoršuje zrak. Jinak si nelze
vysvětlit, že šťastný, zdravý, vyhajaný, mladě vypadající, sexuálně obdařený
cyklista strčí péro do cykloaktivistky, což rezultuje v ten snadnější porod,
který snad poté má.
Web Automatu uvádí, že k budovatelské výzvě se v květnu připojilo 4000
osob, což nutně neznamená, že tolik lidí jelo někam na kole. I kdyby, ve
srovnání se zbývajícími asi pěti milióny občanů v produktivním věku, kteří
jezdí do práce čím chtějí a obešli se bez Auto*Matu, je to určitě zcela
bezvýznamné číslo.
Původně jsem se chtěl věnovat něčemu jinému nežli cyklobashingu, protože
zyklofašisté dostali
tento týden už jednou na frak. Jenže jsem se zase neudržel. Promiňte,
stane se to zase.
V Českých Budějovicích došlo k tomu, že byla rozehnána zyklojízda ještě
nežli začala. Zyklojízda byla plánována v rámci tzv. majálesu. Byla jeho
nedílnou součástí, stejně jako další moderní progresívní konformní politicky
korektní zábava, protože i organizovaná hromadná cyklistika je konformní,
moderní, progresívní a hlásit se k organizované zyklistice má stejnou váhu,
jako kdysi jít v prvomájovém průvodu. Není to povinné, ale když to neuděláte,
koukají na vás divně a když nedej bože máte něco proti tomu... samozřejmě,
v rámci majálesu vystoupily prověřené hudební zaručeně nekomerční sráčoskupiny
(nekomerční proto, že jejich CD bychom si nestáhli ani zadarmo), jako třeba
Píča
z hoven, majáles má ukrutně barevný internetové stránky napsané tím
podělaným multikulti slangem, je to všechno ukrutně kchůl a frí a hlavně
na fejsbuku.
Organizátor cyklojízd Zibura
se živí granty, jaké to překvapení.
A tak jsme se
dozvěděli, že:
Plán zněl jasně - sejdeme se se všemi příznivci jízdy na dvou kolech
bez motoru a společně projedeme městem. Ukážeme řidičům, že je i jiná cesta
než jezdit městem v plechových rakvích, že České Budějovice mohou být o
něco čistší a klidnější. Bohužel se však našel někdo, kdo se naším záměrem
cítil obtěžován - těžko soudit, zda majitel benzinové pumpy, militantní
motorista či milovník inhalace smogu.
Rozhodli jsme se proto, že cyklojízdu přesuneme do Stromovky, kde
v klidu projedeme parkem a užijeme si zpěvu ptáků. Ani to se však onomu
nepřejícnému člověku nepozdávalo, našel si příslušné paragrafy a neváhal
nás nahlásit policii. Jet se ve skupině projet parkem je totiž jeho zvláštní
užívání, na které je zapotřebí speciální povolení, zázemí a mnoho dalšího.
Samozřejmě chápeme, že ne každému je jízda na kole milá. Místo klimatizace
máte vítr ve vlasech, místo na naftu se jezdí na tatranky, zácpu člověk
pozná jen když málo pije a parkovat můžete i mimo asfalt - prostě ohavná
myšlenka.
Celá operace měla dvě fáze. Nejdřív ty buzeranti chtěli projet městem
a samozřejmě trochu zablokovat provoz, aby teda těm řidičům ukázali.
"Skupina
místních motoristů" si však prý postěžovala, že akce je ve svém principu
ilegální, neboť nemá potřebná povolení. Cyklozmrdi se tedy rozhodli vyrábět
klidné a čisté Budějovice do klidného a čistého parku Stromovka, nicméně
ani tam to neprošlo, neb i chodník je komunikace, který lze užívat zvláštním
způsobem.
A mně to celé smrdí, protože:
a) ona se tady už jedna cyklojízda uskutečnila v září 2012. Počet účastníků
byl naprosto mizivý, bylo jich jak do mariáše a i přes nasměrování cyklojízdy
do centra města, včetně použití "špuntařů" přesně podle pokynů polit*byra
nevyvolala žádnou kontroverzi, celá "velká" cyklojízda nebyla lidem ani
pro srandu, protože se tomu neměl kdo vysmát. Skoro nikdo si cyklojízdy
nevšiml, vypadalo to, jako když skupina chovanců ústavu pro duševně choré
jede na kolech nakupovat.
b) nedozvěděli jsme se, kolik lidí se účastnilo tohoto happeningu nakonec,
ale bylo jich asi jen pár. Na cyklojízdě by jich taky bylo jen pár. Na
samotný majáles dorazila jen asi čtvrtina
z původně očekávaných 8000 návštěvníků a určitě jen malé procento z nich
se hodlalo cykloexhibovat. Kdyby dali dohromady 80 lidí, museli by být
štastný jak blechy.
c) není mi jasné, jak bylo zjištěno, že si stěžovala "skupina motoristů".
Zda například nějaký dokument smrděl benzínem nebo byl v telefonu slyšet
šestiválec. Teoreticky si mohl stěžovat kdokoli.
d) pořadatelé cyklojízdy vůbec nepotřebovali povolení. Pokud se chtěli
skutečně s příznivci cyklistiky projet městem tak, jak píšou, poslouchat
ptáky a pokořit zácpu, nejednalo se v žádném případě o zvláštní užívání
komunikací, protože je to užívání běžné. Jinak by tomu bylo, kdyby chtěli
například s ostatníma zmrdama pořádat na městských komunikacích politické
shromáždění, blokovat provoz nebo řídit dopravu pomocí "špuntařů". Protože
žádný takový záměr nedeklarovali, nepotřebovali žádné povolení. Za "cyklojízdu",
tedy akci, kdy se toliko sejdou a projedou, jim nehrozil žádný trest. Ale
i kdyby v rámci jejich plánování došli k závěru, že povolení k zvláštnímu
užívání potřebují, není vůbec problém jej získat, a nepochybuji o tom,
že jej potřebovali i pro jiné jejich akce, jako například průvod.
e) pokud bychom skutečně hovořili o nepovoleném zvláštním užívání, pak
úřady a policie musí jednat ex oficio, z úřední povinnosti, i bez podnětu.
Stejně jako když si zaberete chodník a postavíte na něj třeba poutač nebo
složíte stavební materiál, což v Thomadorfu městská policie běžně pokutuje
bez ohledu na to, zda si někdo stěžoval nebo dokonce zda to někomu vadilo.
Stačí, že se to prostě stane. Je tedy úplně jedno, zda si někdo stěžuje
nebo se cítí obtěžován, úřad musí jednat tak jako tak. Story o "stěžujících
si militantních motoristech" je mimo mísu a "zlý motorista, co si našel
příslušné paragrafy" je přebytečný prvek.
Mimochodem, jaká to hrůza. Občan zná zákony a neváhá je použít. To je
přece hrozné. Zákony jsou tady pro policii a úřady a slušný člověk by se
o ně přece zajímat neměl!
Vzpomínáte si na Orwellův román 1984 a kontinuální války, které Oceánie
vedla se svými sousedy?
Základní metodou aktivismu je fingerpointing. Ukazovat na někoho prstíkem
a říkat - to je on, zlej chlapec, ten za to může. Nebo zlé auto Česky se
tomu říká "rozesrat lidi". Cyklojízdy v Praze by nikoho nezajímaly, kdyby
jejich účastníci pravidelně nezastavovali provoz a nebránili lidem dojet
domů nebo za
manželem do nemocnice. Když lidi nerozeserete, můžete to v aktivistickém
grantobyznysu zabalit. Tady se fingerpointing skvěle uplatnil. V Budějovicích
cyklisté nikoho nezajímají, mají tu naprosto luxusní podmínky, do cyklostezek
prachy tečou. Řidiči si na cyklisty zvykli, včetně těch jejich dopravních
prasárniček, takže nevzniká žádný konflikt sám od sebe. Je třeba ho vyrobit
a tady to máme... zlí motoristé zabránili sluníčkovým studentům v cyklojízdě...
píčy z hoven...
Pokud tedy někdo byl úspěšný a "rozehnal" cyklojízdu - já to nebyl,
v rozporu s tím, co se v Budějovicích říká, možná se v tomto případě proboural
do otevřených dveří. Stejně by nebyla, anebo stejně ubohá jako předtím,
a nikoho by nezajímala, stejně jako všechny cyklojízdy. Každopádně neznámému
bojovníkovi patří můj dík, neb jako občan Českých Budějovic hodnotím pozitivně,
že nelítostně a s veškerou důsledností vyřízl cykloaktivistický nádor z
už tak nemocného organismu našeho města.
13.05.2013 D-FENS