Rád čtu recenze a na těchto stránkách si často listuji ve zkušenostech
lidí s různými vozidly. Rozhodl jsem se také přispět několika odstavci
o vozidle, s nímž jsem urazil po českých cestách zatím cca 30 tkm. Tento
článek bude o vozidle Daewoo Nubira z roku 2002, barva stříbrná metalíza.
Auto naše rodina kupovala začátkem 2007 za 125 000 Kč u AutoStarsy (Holín
u Jičína), kdy mi bylo 17 let a jeho koupě jsem se neúčastnil, v podstatě
jsem se k němu dostal až rok a půl po koupi s čerstvým řidičákem. Bylo
určené jako náhrada rozpadající se Felicie kombi 1.6, která hnila před
očima. Primární požadavek byl dostatečný prostor na přepravu invalidního
vozíku + občasné výlety 5 lidí, další požadavky – cena do zhruba 130 000,
prostornější než Felda, koupě protiúčtem + doplatek. Víc jsem se o koupi
nedozvěděl. Na tachometru mělo v té době zhruba 135 tkm a stav těmto kilometrům
po konzultaci s nezávislým automechanikem odpovídal. Do 120 tkm má poctivě
vyplněnou servisku, kde alespoň nejsou všechny záznamy psané stejnou propiskou.
Od pohledu však bylo jasné, že je bourané zleva na zadní stranu (2 odstíny
stříbrné metalízy). Autobazar to nijak netajil. A teď už k samotnému popisu
a zkušenostem s autem od mých řidičských začátků před třemi lety až dodnes.
Nubira, Lanos, Leganza…
Nejdřív něco málo obecných údajů. Model Nubira se v jihokorejské automobilce
vyráběl od roku 1997 do roku 2003. Vyráběl se v provedení sedan, hatchback
a kombi. V roce 2000 byl vykonán facelift, který změnil kompletně tvar
přední masky vozu, drobně tvary nárazníků a hodně změnil vzhled interiéru.
Za návrhem stálo italské studio Giorgetto Giugiari. Souběžně s Nubirou
z továrny vyjížděly tyto modely - nejmenší Matiz, malý Lanos (později nástupce
Kalos) a velká Leganza (poté Evanda). Nubira byla dodávána s širokou paletou
pohonných jednotek – zážehová 1.6 78kW (později upravená se 76kW) a 2.0
98kW. „Jednašestka“ byla sdílená s Lanosem a dvoulitr se montoval i do
Leganzy. Zákazníky lákali hlavně na nízké ceny. Po roce 2003 Přišla nová
Nubira III, která byla později přejmenovaná na Lacetti. Značka Daewoo u
nás skončila v roce 2004 přejmenováním na Chevrolet, v Koreji došlo letos
k přejmenování také, v automobilovém průmyslu tedy značka končí. S logem
Daewoo si tak koupíte už jen mikrovlnku nebo třeba vysavač.
Motor
1598ccm, 16 ventilů, max. výkon 76kW při 6000 otáčkách, točivý moment
145Nm při 3800 otáčkách. Maximální rychlost – techničák 175, moje prozatímní
maximálka je 180 GPS na rovině. Spotřebu podrobně nesleduji, údaj v techničáku
o 6/8/10 litrech zhruba sedí, dlouhodobě při mém stylu jízdy, který není
nijak loudavý, mám odhadem mezi 8-9 litry na sto. Motor je do nějakých
2000 otáček v režimu spánku, od 2500 do 3000 se jezdí podle manuálu ekonomicky,
pokud chcete výkon, musíte nad 3000 otáček. Motor pak celkem dobře táhne
až do nějakých 5500, pak už to nemá cenu. Omezovač je někde těsně za 6500.
Převodovka je pětirychlostní, na pětku ve 100km/h točí motor 3000 otáček,
což je rozumná cestovní rychlost, kdy je hluku ještě málo. Ve 140km/h na
pětku už motor točí skoro 4000 a dlouhodobě je to nepříjemné pro uši. Pokud
jedu sám nebo ve dvou lidech, tak má motor dostatek sil, dokáže auto rozhýbat
a rozhodně není brzda provozu. Pokud se auto naloží 4 lidmi a nějakými
zavazadly, je to hodně znát a motor ztrácí rychle dech.
Rychlosti – podle mě dobře odstupňované, jednička krátká, dvojka max
80km/h, trojka do 130km/h, 4 a 5 nezkoušeno. Jedničce se občas do své pozice
moc nechce a výjimečně se mi stane, že mi páka sklouzne v dráze na trojku.
Dráhy jsou dlouhé, ale přijdou mi přesné a až na stávkující jedničku s
nimi nemám problém. Při řazení zpátečky je nutné, aby auto stálo, jinak
ji tam nedáte nebo spočítáte zuby.
Oceňuji, že motor chytá stále napoprvé, i po ránu v -20 stupních. Občas
však zakolísají na zpátečku otáčky a motor chcípne i při úplně vyšlápnuté
spojce, důvod neznámý.
Podvozek a brzdy
Hodně měkký podvozek, auto se naklání míň než Filcka, ale stále je to
dost. Je prostě stavěný na komfort a ne na rychlost a blbnutí. Auto stojí
na pneu 185/65 R14. Při jízdě na hraně má na suchu sklon k přetáčivosti,
na mokru se vykokotí ze zatáčky motorem napřed. Co potěší při parkování
a jiném manévrování je malý poloměr otáčení, pár lidí které jsem vezl,
si toho všimlo. Odhlučnění podvozku je docela slabé, v kombinaci se zimními
Matadorkami je to nad 100km/h hodně znát, na letních není hluk tak silný.
Po letech a kilometrech se už z podvozku ozývá pestrá směsice zvuků, aktuálně
je to při nižších rychlostech bouchání vpředu a vrzání při větším zatočení
vlevo.
K 1.6 motoru se dávaly dopředu kotouče, dozadu bubny. Dvoulitr měl kotouče
na všech kolech. Na brzdový pedál se musí s trochu větší silou, ale brzdy
jdou velmi době dávkovat, nekoná se například zkušenost s Fabií, kde jsem
šlapal, nic, nic, nic a najednou jsem měl volant v zubech. Díky měkkému
podvozku a asi i tlumičům na konci životnosti se předek při brzdění dost
potápí. Auto je dost citlivé na boční vítr, náraz větru s ním dokáže někdy
slušně zahoupat.
Vzhled, interiér, výbava
Korejský kukuč Nubiry mi nevadí, velká přední světla s H4 žárovkami
celkem dobře svítí, díky poddimenzované kabeláži je však téměř nutností
koupit lepší žárovky s vyšší svítívostí. Osvědčily se mi Osram SilverStar.
Auto zatím nerezne, na kapotě a těsně nad čelním sklem jsou dvě rezavé
tečky, zřejmě narušení od kamínků. Z auta je dobře vidět, zrcátka jsou
docela velká a na rozdíl od koncernových inženýrů naštěstí v Koreji nikoho
nenapadlo udělat z pravého miniaturu. Výbava auta zahrnuje centrál na klíček
bez DO, okna a zrcátka v elektrice, zrcátka jsou navíc vyhřívaná, výškově
stavitelný volant, posilovač, mlhovky, zámek řadicí páky a 2 x airbag.
Auto nemá ani ABS. V létě hodně chybí klima, černá přístrojovka se za sklem
pěkně roztopí. Po usednutí si všimnete obrovského kola před vámi – to bude
volant. Trochu menší mohl být. Budíky jsou pěkně čitelné, uprostřed je
velký rychloměr, nalevo menší otáčkoměr a napravo palivoměr a teplota vody.
Těch pár tlačítek na přístrojové desce je dobře přístupných, nemám problém
cokoliv najít po hmatu. Z přístrojovky se ozývá hodně vrzání jak se auto
kroutí, hlavně v zatáčkách. Přední sedačky by mohly mít lepší boční vedení,
při prudké změně směru v nich postrádám oporu. Na zadních sedačkách je
dostatek místa, nikdo si zatím nestěžoval. Bylo potřeba se zatím do kufru
vešlo, i když papírově není základních 412/maximálních 1448 litrů mnoho,
je to způsobené tím, že nakládácí hrana je v rovině z podlahou a až na
centimetrový schod i se sklopenými zadními sedačkami. Díky tomu je manipulace
s těžšími náklady a i invalidním vozíkem jednodušší. V autě se dá díky
podlaze i dobře spát. Po koupi byla vzadu mřížka, díky ní se dal kufr doslova
narvat až nad hlavy cestujících, ale eliminovala se možnost rychlého sklopení
sedaček a tak po změně legislativy šla do sklepa. Boční a páté dveře mají
na sklech černou folii jako pozůstatek montážní úpravy, alespoň nikdo nevidí,
co vzadu v autě je a nepaří dovnitř tolik slunce.
Servis a náklady na něj
Vezmu to chronologicky, první závada po koupi – motor žere olej, cca
litr na asi 3000km. Jelikož jsem s autem po koupi nejezdil já, tak tehdejší
řidička si toho všimla až se svítící kontrolkou tlaku oleje. Auto už ale
mělo zvuk jako traktor a chyběly mu dva litry oleje. Od té doby cvakají
celou dobu jízdy hydraulická zdvihátka. Pak auto jezdilo v pohodě, měl
jsem tu čest se jím také začít dopravovat a při jedné cestě do mě zezadu
napálil kluk na motorce. Výsledkem byl zničený nárazník, zničené levé zadní
světlo, promáčklý zadní sloupek a páté dveře. Chybou bylo svěřit opravu
malému vesnickému servisu, který ji provedl sice relativně dobře, ale trvalo
mu to 2 měsíce. Cena 31 000 Kč za díly většinou z vrakoviště, jejich lakování
a práci, hrazeno pojišťovnou kluka, co měl motorku a řidičák 14 dní, alespoň
se mu nic nestalo. Jedinou stopou po bouračce jsou na jedné straně nedoléhající
páté dveře, dva odstíny barev mělo auto už před tím, takže nemůžu posoudit
barevnou sladěnost.
Loni v červnu se mi při cestě zasekl levý přední brzdič, oprava za 2300
Kč v servisu Kento v Jičíně, to samé na pravé straně o půl roku později
za 2000Kč. Jako pozitivum musím uvést, že auto jsem jim v obou případech
ráno v 8 dovezl a ve 13h už jsem si pro něj mohl jet, bez předchozího objednání,
asi shoda náhod. Spotřebák, co zvládnu vyměnit, měním doma, když už nemám
nářadí nebo je k tomu špatný přístup, putuje auto do servisu u nás v maloměstě.
Vypečenou závadou byl zkrat v elektrice, později zjištěný v zásuvce
zapalovače. Prasknul plast, dotkly se plíšky a bylo to. Zkrat byl však
svině a nezastavil se na pojistce 20A uvnitř kabiny, ale prošel až na jednu
z hlavních, na které byla část přístrojovky a třeba taky palivové čerpadlo.
Chyba nalezena po 3 hodinách pěkně kabel po kabelu.
Další kupované a měněné díly: zadní stahovačka el. okna 500Kč, kulový
čep řízení 700Kč, přední brzdové hadice 2x250 Kč, lanovody 2x300Kč, dále
jen nějaký spotřební materiál typu silentbloky, olej, filtry. Originální
díly (prodávané přes firmu Nipparts) jsou drahé (příklad za všechny – lanovod
za 1600 bez daně), ale díky druhovýrobě není problém vše sehnat levněji.
Je však třeba dávat pozor na kvalitu, v internetových fórech jsou známy
případy třeba nekvalitních špatných dílů na rozvody, což se může ve výsledku
slušně prodražit.
Auto čeká v létě výměna zmiňovaných rozvodů, interval je po 60 000km.
Zajímavost – na začátku výroby byl interval tuším 80tkm, ale řada aut to
nevydržela a motory se potkávaly, tak byl interval snížen. Sada (řemen,
vodní pumpa, napínací a vodící kladka) stojí z korejských dílů cca 4000.
Další úpravy
Kromě autorádia na MP3, lepších reproduktorů a H4 žárovek jsem na autě
žádný tuning/tuzing neprováděl a ani nebudu. Nejhorší úpravou je zahradní
hadice, která v motoru nahradila prokousanou hadici odvětrání klikovky,
kterou rozkousala kuna J. Taky tapec na kapotě je rozkousaný, kdyby někdo
měl podobný problém, stačilo dát do silonky psí chlupy, někam pod kapotu
je přivázat a od té doby no problem. Jediné, co ještě plánuji, je výměna
klaksonu, ten, co tam šikmoocí dali, troubí jak když kopnete slepici do
zadku.
Zajímavou úpravou je přestavba mechanismu přední sedačky na otočení
o 90° vpravo a vytažení sedákem ven z vozidla – přeprava hendikepované
sestry. Nevýhoda je, že kvůli výšce prahů se musela sedačka o kus přizvednout,
takže cestování vedle řidiče je pro osoby od 185 cm a více nepříjemné až
nemožné. Pro manipulaci se sestrou však velmi dobré.
Závěrem
Auto musí sloužit ještě minimálně rok, pak bude nejspíš nahrazeno větším,
ale nic není jisté. V plánu je něco jednoduchého a prostorného, jako možnost
vidím Logana MCV. Jestli jste článek dočetli až sem, tak díky za zájem
a kdyby Vám něco důležitého v článku chybělo, můžeme se pobavit v diskuzi.
Omlouvám se za absenci fotek, k focení mám jen mobil a ten moc pěkné fotky
nedělá.
29.03.2011 Silencer