V minulém dílu seriálu Repre$e.com
jsme se zabývali otázkou přeměny buzerační legislativy na peníze. Byla
to úvaha spíše teoretická, ačkoli ne nereálná.
Nyní se přidržíme toho,
co se již nyní děje, totiž buzerování řidičů za účelem zisku soukromých
subjektů.
Systém
Společnost Czech Radar a.s. se sídlem v Praze nabízí obcím na první
pohled zajímavou příležitost. Funguje to takto: Obec si od Czech Radar
a.s. (dále CzR) pronajme buzerační stroj, totiž stacionární radar. Radar
zůstává ve vlastnictví společnosti, meření s ním ale provádí příslušná
obecní nebo městská policie. Nelze tedy zpochybnit měření pro jeho protiprávnost
- soukromá firma neměří. Je naplněna litera zákona, protože měření "provádí"
obecní policie, ta má ovšem nad ním pouze minimální kontrolu, protože software
a hardware dodal CzR, CzR se rovněž podílel na výběru umístění a obecní
policie jen zařízení zapíná a vypíná, filtruje, předvolává a pokutuje. Radnice platí CzR pronájem (1.000-10.000 Kč měsíčně za jedno zařízení) a provizi z pokut (40-70% z vybraných pokut).
Aby obce mohly buzerování svých občanů náležitě opentlit propagandou,
vysvětlit vohnoutům, že buzerační budka je vlastně pro ně a jejich bezpečnost,
byl stvořen tzv. Projekt Bezpečná města. Příslušné internetové stránky
ukazují na praktických případech, jak bezohlední řidiči terorizují své
okolí a nabízí východisko,
kterým je vždy nakoupení buzerware od Czech Radar a.s.
Pro zajímavost, kalkulace.
Kdyby měřící prostředek zjistil každých pět minut jeden přestupek překročení
rychlosti o méně než 20km/h, pak:
- za den je provedeno 288 pozitivních měření
- úřady předvolávají jen ty řidiče, kde je zřetelná tvář. Těchto případů
je asi 80% (řidiči praktikují jako protiopatření zakrytí obličeje rukou,
sluneční clonou apod., ty fotky také za mnoho nestojí) - máme tedy 230
trestatelných přestupků
- z těchto 230 případů je třeba zhruba každého třicátého "omilostnit"
- korupce na magistrátech, místní VIP apod. Z neoficiálních kruhů mám informaci,
že známí, známých známí a jejich známí mají za následek až 25% amnestii,
ale moc tomu nevěřím
- zbývá 222 případů
- proti 50% vlastníků vozidel se nepodaří úřadům získat důkazy, že
auto skutečně řídili (v médiích se to nazývá "problém osoby blízké" - reálně
se povede potrestat asi 40-70% řidičů podle míry sráčovitosti populace
v místě a z toho plynoucí ochoty se s městskou policií vůbec o něčem podobném
bavit
- potrestáno pokutou Kč 2.500,- a připsáním bodů bude 111 řidičů denně
- vybere se 277.500 Kč na pokutách (za den), 8.325.000 Kč za měsíc
- CzR získá za měsíc zhruba 5 mil. Kč. Návratnost vložené investice
je zhruba dva týdny.
- obec získá výběrem dodatečné daně Kč 3.322.000 měsíčně
- obec však, narozdíl od CzR, musí vyplatit svým lidem mzdy, zaplatit
pojištění apod. a v neposlední řadě, nést náklady ze zhoršených vztahů
a snížené akceptace městských zastupitelstev obyvateli. Například občan,
který udržoval městský trávník před svým domem na vlastní náklady, ho pod
dojmem městské buzerace udržovat přestane, takže údržbu bude po čase muset
zaplatit město. Nemyslím si, že by to pro obce bylo extra výhodné, nehledně
na to, že výtěžnost časem klesá. Je běžné, že obce uvádějí podstatně nižší
částky, které vybraly na pokutách, aby neznechutily občany, stejně tak
se všeobecně mlčí o té provizi z pokut pro Czech Radar.
Možná se nyní ptáte, proč tedy radnice na tenhle projekt přistupují,
když není až tak supervýhodný. Inu proč. Protože Czech Radar má, slušně
řečeno, silný motivační potenciál. A to nejen k obci, ale i směrem k policiím.
Praktickým důsledkem projektu "Bezpečná" města je, že:
1. "Radary" v rámci projektu "Bezpečná" města jsou často umisťovány
na místa nikoli nebezpečná, ale tam, kde je záruka maximálního profitu.
Na kritických místech totiž většina řidičů zpomaluje sama od sebe a klesla
by ziskovost.
2. Pokuty jsou automaticky udělovány na horní hranici sazby,
aby se projekt ekonomicky rychleji zhodnotil
Propaganda
Firmu vlastní skupina podnikatelů ze severní Moravy, která provozuje
finanční a developerské firmy. Sledují finanční zájem. Představě o tom,
že představitelům firmy leží bezpečnost na silnicích tolik na srdci, že
poskytují obcím výhodné a levné řešení pro zjednání pořádku na silnicích,
je velice naivní.
Od jiných subjektů působících na trhu odlišuje Czech Radar neobyčejně
udatná propaganda představovaná projektem
zvaným "Bezpečná města". Radnice se tím pak obhajují - je pro ně přijatelnější
říci "naše město se připojilo k projektu Bezpečná města", než "budeme vás
buzerovat kvůli překročení rychlosti na opuštěném vlečkovém přejezdu, aby
se naši přátelé ze soukromé firmy napakovali". Realita je však taková,
že radnice zpravidla vliv "radaru" na bezpečnost provozu v daném místě
nijak nevyhodnocují a argumentují tím, že jim žádný zákon neukládá povinnost
něco takového provádět. Takto prováděný projekt "Bezpečná města" tedy není
ničím jiným, než nástrojem na výběr skryté daně.
Zde
máte dokonce možnost pomoci Czech Radar a.s. s výběrem bonitních lokalit.
Technika
Czech Radar je personálně propojen se společností KPM Group a ta je
dovozcem "radarů" německé firmy Robott Visual Systems, nejvíce se rozšířil
model Traffistar
340. Nejedná se o radar, ale o kombinaci pasivního měřiče a kamery,
v cizině známou jako GATSO. Tzn. v rámci projektu "Bezpečná města" najdete
téměř
výhradně tato zařízení. Je to pasívní systém s třemi piezoelementy umístěnými
metr od sebe v asfaltovém povrchu komunikace, pracující na základě výpočtu
rychlosti vozidla ze známé vzdálenosti mezi piezoelementy a času. Toto
uspořádání mu dovolí provést v úseku 2m dvě měření rychlosti, výsledná
hodnota je jejich průměr. Tolerance zařízení je 1km/h do 100km/h a 1% nad
100km/h. Pořízení snímku následuje asi 3m za posledním piezosenzorem. Při
umístění zařízení v křižovatce je možné zjišťovat průjezd na červenou připojením
semaforů na externí vstup zařízení. Zařízení má vestavěnou kameru s bleskem
a pořizuje zpředu černobílé fotky vozidla a řidiče, ty jsou zpravidla elektronicky
předávány na sběrné místo, ručně tříděny a na jejich základě jsou vystavovány
hlášení o přestupku. Součástí balíku buzeračních služeb je dodání komunikačního
zařízení na vzdálený přenos dat a programu na správu získaných snímků.
Podle některých informací CzR vstupuje do vztahu jako zpracovatel dat a
generuje oznámení přestupku, se kterými pak pracují městské úřady. Podle jiných informací je součástí programu na automatické zpracování přestupků databáze se seznamem výjimek, kam se zadávají RZ vozidel, kterých se bodový systém nedotýká (vozidla politiků, radních, klientů, VIPs, těch, co zaplatí apod.).
Zvenčí vypadá zařízení jako ptačí
budka se dvěma otvory šedé nebo khaki barvy. Budky jsou umisťovány
až s dojemnou snahou o maximálně skryté měření. Žádosti občanů o umístění
různých informačních prostředků okolo "rychlostních pastí" bývají zamítány
s tím, že žádný zákon neukládá obci takovou povinnost, čímž je opět důsledně
popírán deklarovaný účel projektu "Bezpečná města".
Taktika aneb jak na ně
Před změřením
Speedtrap Traffistar umí měřit v různých směrech, ale ne v obou najednou.
Obvykle měří pouze ve směru, kdy vozidlo přijíždí směrem k objektivu, aby
bylo možno získat fotografii s tváří řidiče a ulehčit dokazování. V opačném
směru si s ním nemusíte dělat starosti.
Speedtrap Traffistar umí sice měřit ve více souběžných pruzích najednou,
ale pokud má jen jednu kameru, je hodnota získaného důkazu sporná, protože
na získané fotografii bude vidět dvě nebo několik aut.
Traffistar měří jen v tom místě, kde má snímací elementy, za příznivé
situace je tedy lze objet a měření zcela ignorovat.
Obecní úřady zpravidla nepředvolávají provinilce, jejichž tvář je nerozeznatelná.
U některých aut dobře funguje spuštěná sluneční clona. Můžete si také nasadit
brýle nebo masku Spidermana.
Použití GPS navigace v odhalování buzerprostředků se budeme věnovat
v separátním článku.
Detektor radaru je, vzhledem k pasivnímu pojetí Traffistaru, neúčinný.
A při předvolání:
Obecní policie notoricky zneužívají své pravomoci a předvolávají občany
k podání vysvětlení podle §11, odst. 1 zákona č.553/1991
Sb., o obecní policii, k tomu jim nevzniká ze zákona právo. Trvejte
na tom, abyste byli předvoláni podle správného paragrafu.
Úředníci často ignorují povinnost předvolaného poučit o jeho právech.
Je dobré nechat celý akt podání vysvětlení proběhnout a až na samém konci
do úředního záznamu dopsat, že neproběhlo poučení podle příslušného paragrafu,
protože pak vás úředník musí buď předvolat znova, anebo celý případ zahodí.
Ze zákona máte právo nevypovídat. To jsme tu již široce diskutovali
v rámci seriálu FSM.
A také, podobně jako úředníkům neukládá žádný zákon vyhodnocovat přínos
toho, co si za vaše peníze koupili, vy nemáte ze zákonna povinnost chovat
se při předvolání mile ani příjemně. Úředník je tvor líný a když narazí
na umanutý odpor spojený s asertivitou až arogancí, raději shodí záznam
o přestupku ze stolu, než by zbytečně snášel vaše drsné zacházení. Za dveřmi
stojí padesát vohnoutů, kteří mu ještě rádi vlezou do prdele, aby dostali
o pětistovku menší pokutu, tak proč by trpěl s vámi. Nemáte co pokazit,
protože v případě "Bezpečných měst" budou beztak pokuty na horní hranici
- můžete tedy nasírat úředníky, jak budete chtít.
Případové studie
Měcholupy
u Nepomuku. Svého času mě zajímala buzerbudka v Měcholupech. "Radar"
stojí na konci obce umístěné na rovném, asi dva kilometry dlouhém úseku
silnice I/20 mezi Plzní a Nepomukem. Zařízení je umístěno na konci obce
a za ním není žádná obydlená zástavba.
Mělník:
Projekt "Bezpečná města" v Mělníku
na Starém Spořilově se vyznačuje tím, že podle slov jeho zřizovatelů
o bezpečnost nešlo. Prý bylo účelem zklidnit provoz v okolí železničního
přejezdu, který je ovšem opuštěný a vlak po něm dvacet let nejel. Podle
neoficiálních zpráv bydlí v okolí přejezdu nějaká privilegovaná občanka,
která si toto opatření vymohla. Provize CzR je 60% z vybraných pokut. Další specifikum mělnických "Bezpečných
měst" byla jejich nezákonnost - radar zakrýval dopravní značku "Železniční
přejezd" a městský úřad postrádal potřebná povolení k umístění radaru.
V Mělníku dostala "Bezpečná města" pořádně přes pazoury. Výsledkem rozsáhlých
protestů bylo, že se obec Mělník rozhodla umístit před radar varovnou tabuli.
Není vyloučeno, že někdo bude v souvislosti s tímto projektem vyšetřován
pro trestný čin, přestupek nebo správní delikt.
České Budějovice: Město České Budějovice se rozhodlo spasit občany
buzerační kampaní v podobě deseti radarů od Czech Radar a.s., namontovaných
v křižovatkách. O jejich ziskovosti a volbě jejich umístění mám pochybnosti.
Instalace je plánována na duben 2008. Je jen otázkou důvtipu místních,
jak se s nimi vypořádají. Příznivci Popelové a Thomy mohou tento buzerační
program chápat jako první hmatatelný benefit z jejich volby, zejména jsem
zvědavý na propracovaný systém lokálních výjimek, který v Thomadorfu vznikne
(autobusy, taxíkáři, místní VIPs). O výši provize CzR se mlčí.
Fjúčr
V žádném z míst, kde byl radar od Czech Radar instalován, nebylo
doloženo zlepšení bezpečnosti, snížení počtu nehod, zmírnění jejich následků.
Možná k němu došlo, možná ne, ale především to nikoho nezajímá. Primární
je vybírat peníze.
Budoucnost podnikatelského záměru firmy Czech Radar a.s. přesto nevidím
v růžových barvách. Vzhledem k dobré odhalitelnosti jejich buzerprostředků
se stanou primárně prostředkem dodatečného zdanění vohnoutů, kteří se neumějí
bránit šikaně úřadů nebo nečiní nezbytná elektronická protiopatření. V
nedávné době padl
rozsudek, který Czech Radar dále zkomplikuje práci. My se můžeme zamyslet,
z jaké strany se asi ozývá volání po "zrušení" osoby blízké nebo kdo má
tak intenzívní zájem na měření rychlosti soukromými subjekty - v obou případech
by došlo k maximalizaci zisku Czech Radar a.s.
Na závěr si poněkud netradičně můžete zahrát hru.
Fire je klávesa Space. Moje skóre je 876. Have fun.
26.1.2008 D-FENS