Musím bez radosti konstatovat, že naše předpovědi ohledně nového
silničního zákona docházejí naplnění.
Tvrdili jsme, že tvrdá ruka zákona dopadne především na obyčejné lidi,
kteří nijak zásadně zákon neporušují. Ostatně z koncepce postihů to vyplývalo.
Tato skutečnost se potvrdila beze zbytku. Policisté v některých městech
pokutují rychlost 54km/h, což je jistě od přistiženého řidiče hrubě amorální
a rizikové. Jinde si (v rozporu se zákonem) stanovili policisté vlastní
toleranci 10km/h, asi aby se nemuseli stydět pohlédnout řidičům do očí.
Tvrdili jsme, že zákon ve skutečnosti prohloubí agresivitu a frustraci
na silnicích. I to se stalo. Policisté by mohli vyprávět, jak se změnilo
chování řidičů vůči nim po 1.7.2006. Vznikla nová a další bojová fronta,
kterou jsme tak potřebovali. Někdy si říkám, zda účelem zákona náhodou
nebylo poštvat veřejnost proti řidičům a řidiče proti sobě.
Také jsme tvrdili, že se záhy vytvoří vrstva vyvolených, pro které nová
silniční zákon platit nebude, stejně jako pro ně neplatil ten minulý. Myslím,
že tuto skutečnost mohou mnozí z nás potvrdit z vlastní praxe za volantem
a nyní máme jeden případ v médiích: Policejního
prezidenta Husáka.
Policejní prezident Husák uháněl po dálnici rychlostí, která je typická
pro ty, před kterými nás měl nový zákon ochránit. Tedy agresívními bezohlednými
kretény. Vyvrcholení měl kolem 190 km/h po dálnici a po městě to osolil
skoro 70. Zachytili ho reportéři MF DNES a dokonce 2x po sobě. Předjížděl
jak prase a choval se jak prase. Snad by to ještě nebylo tak zlé, kdyby
na rádiu Impuls neujišťoval zhruba před 14 dny, jak jezdí podle předpisů,
a ještě k tomu dodal, že to myslí upřímně. Škoda, že ten rozhovor nemůžete
nyní slyšet, byl to takový hluboce lidsky procítěný projev jednoho profesionálního
411fana.
Někteří tvrdí, že se pan Husák zachoval jako chlap. Já si myslím, že
se choval jako dobytek a na zaručeně chlapský postoj si vzpomněl, až když
nebylo zbytí.
Policejní prezident Husák pochopil později zásady mediální práce a žadonil
po novinářích, aby aspoň napsali, že jel připoutaný a svítil. Kdyby běžný
pozemšťan a ne vyvolenec ze státní správy jel takovou prasbu, přišel by
o řidičák na půl roku a zaplatil pokutu v řádu desítek tisíc. Osobně se
domnívám, že ho měl Bublan odvolat, a to přesto, že záznam tachometru z
auta novinářů není důkaz ve smyslu zákona. Takové okaté porušování zákona
v době, kdy je zákon 411/2005 Sb. terčem tolika připomínek, nelze hodnotit
jinak než jako bohorovné ignorantství na straně člověka, který reprezentuje
špičky represívního aparátu, na kterém je zákon vystavěn.
Ještě později se Husák oklepal a prohlásil: "Mohl bych zpochybňovat
průkaznost zveřejněných informací. Mohl bych se odvolávat na ustanovení
zákona o provozu na pozemních komunikacích, který mi jako policistovi,
je-li to nezbytně nutné k plnění úkolů, poskytuje úlevu z dodržování nejvyšší
povolené rychlosti." Pan Husák zase lže. Zákon mu poskytuje úlevu z
dodržování maximálních povolených rychlostí, ale zároveň je popsáno, za
jakých okolností:
(9) Ustanovení odstavců 3, 4 a 8 neplatí pro řidiče zpravodajských služeb
15) a stanovených útvarů policie a stanovených útvarů celních orgánů, je-li
to nezbytně nutné k plnění úkolů stanovených zvláštním právním předpisem,
16) je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil
bezpečnost silničního provozu na pozemních komunikacích. Útvary policie
stanoví ministr vnitra. Útvary celních orgánů stanoví ministr financí.
16) Například zákon č. 154/1994 Sb. , o Bezpečnostní informační
službě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 67/1992 Sb. , o Vojenském
obranném zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 283/1991
Sb. , o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Pochybuji, že v zákoně 283/1991Sb. je policistovi uložena povinnost
jezdit autem z domova do práce, aspoň jsem to tam nenašel.
Husák dále věnuje 10k nadaci Národ
dětem a tři měsíce nebude řídit auto, takže mu z našich daní budeme
platit řidiče. I já oceňuji, že se Husák dovede postavit k realitě trochu
čelem, i když úplně čelem to není, kousek prdele tam pořád vidět je. Mohl
se třeba také zachovat jako zmrd Standa Gross, který když byl přichycen
při prasení, argumentoval tím, že se ochranka cítila ohrožena auty pronásledovatelů
a tak musela zrychlit. Ostatně právo policistů na ignorování bezpečnostních
předpisů přiznává i šéf dopraváků Bambas.
Pana Husáka denně následují stovky a tisíce jiných malých Husáků, kteří
jsou ovšem v pyramidě Kocourkistánu níže a slunce na ně nesvítí tolik jako
na její vrcholek. Věci problematického zákona 411/2005 udělal Husák skutečně
medvědí službu. Jistě mu poděkují jeho řadoví podřízení, kterým nyní budou
řidiči Husáka předhazovat, a nakonec i u řidičů samých vyvolá Husákovo
prasení přesvědčení, proč oni by měli dodržovat nějaký zákon, když policie
sama nemusí. S ohledem na to vyšel Husák z celé lapálie velice lacino.
Pevně doufám, že se nenaplní další naše prognózy, třeba ta, že efekt
nového silničního zákona vydrží zhruba dva měsíce. Jak jsem měl možnost
sledovat v pátek t.t. večer cestou z Prahy, jezdí se už jako za starých
časů. Vypadalo to, že se vytvořila vrstva Nedotknutelných, kteří z "tvrdého
a spravedlivého" postihu nemají obavy. Také doufám, že se nenaplní spektakulární
prognózy o tom, že řidiči budou
sledovat tachometr a ne provoz, nebo že příliš pomalá jízda ještě hluboko
pod limitem, povede ke snížení pozornosti řidiče a následně mikrospánku,
i když poslední katastrofální
nehody
nasvědčují, že i něco takového by mohlo nastat.
22.07.2006 D-FENS
fans.411: Volksverdummung (Pocta Josephovi II.)
Mladá fronta Dnes zřejmě dostala od politbyra za úkol napravit image
šmejdu 411 poté, co byla otřesena zprávou o nepřijatelném Husákově chování.
A tak v sobotním vydání MFD najdeme optimistický headline: Silniční
zákon se líbí většině řidičů. Já znám pouze tři řidiče, kterým se zákon
líbí, ale asi sto padesát takových, kterým se absolutně příčí, takže jsem
přemýšlel, jak mám tato čísla mezi sebou vydělit, abych dosáhl stejného
skóre. Z následujícího textu však vyplývá, že otázka zněla poněkud jinak:
zda jsou nová pravidla užitečná. Dále se až o dvě strany dále dozvídáme,
že z řidičů s ním souhlasí 56%. Někam se nám ztratilo 11%, možná
je to těch 11%, co chtěli podle průzkumů volit Stranu zelených. Paradoxní
je, že kdyby se mně někdo ptal na užitečnost nových pravidel, odpověděl
bych také kladně, protože pořád ještě vykazují nová pravidla nějaký měřitelný
užitek ve snížení počtu smrtelných úrazů, tedy aspoň podle mně dostupných
statistik. To ale neznamená, že by se mi nová pravidla líbila. Dále je
s podivem, že článek stratifikuje odpovědi respondentů pouze do třech skupin
(1. jsou správná, lidé si dají více pozor a bude méně nehod 2. je to zbytečná
šikana státu 3. nevím), což je silně neobvyklé. Rád bych viděl původní
průzkum, zajímalo by mně, kdo ho zadal a jak přesně vypadaly pokládané
otázky a struktura dotazníku.
Ve skutečnosti se kolem zákona 411/2005 rozeběhla mediální bitva. Mám
dojem, že sami fans.411 a jejich mediální klika.411 jsou situací do jisté
míry zaskočeni a jsou nyní v situaci, kterou znali sedláci u Chlumce, když
ještě nevěděli, že mají za zády rybník. Poslední argumentační výkřiky jsou:
- to je jedno, že se uplácí a že zákon neměří všem stejně, hlavně že
se já cítím bezpečně
- pokud někdo nedůvěřuje tachometru, má jezdit pomaleji. Nechápu ale,
proč lidi kurva jezdí tak pomalu!
- slušný občan dodržuje zákony, ať jsou jakkoli špatné.
Řidiči skutečně páchají málo přestupků, ti, co je páchají, se zase nedají
pokutovat, protože mají nějaký klientský system patch. Předpokládaný ekonomický
boom obecních rozpočtů se nekoná. Za první týden bylo rozdáno asi 1500
bodů nějakým 750 pachatelům, pokud bychom uvažovali, že se jeden trestný
bod = zhruba 1500 Kč, máme tady nějakých 9.000.000 za měsíc a to je kurevsky
málo. Původní důvodová správa předpokládala příjmy z pokut 483 miliónů
jen na straně obecních úřadů, fans.411 tedy neplní pokladničku ani z 25%.
Mediální klika.411 také nečekala takový rozhodný odpor veřejnosti a očekávala,
že veřejnost spolkne tento zmrdizákon, stejně jako spolkla všechny předchozí.
Šimonovského a Bambase raději fans.411 odklidili někam stranou, protože
si počínali jak sloni v porcelánu. Dopravní policie byla uvedena do stavu
hibernace a na silnicích není prakticky vidět, aby nejitřila emoce. fans.411
doufají, že se na to nějak tak zapomene a přejde to do krve samo, když
najednou dostanou takovou ránu z vlastních řad. Kauza Husák způsobila,
že bojová fronta byla převedena do míst, kde ji nikdo nečekal. 411 teď
kácí v řadách prominentů, kteří měli za to, že to pro ně platit nebude.
Úředníci znejistěli a teprve teď si všichni uvědomují, jaké souvislosti
kauza Husák evokuje. Od teď nebude novinářům nic svaté. V pátek večer jsem
sledoval na D1 vládní Audi A8, které uhánělo směrem na Brno s modrým majákem
rychlostí 140km/h a v pohodě jsem mu stačil; to by se ještě před týdnem
nestalo. Onboard vyžírka se zřejmě právem obával, že nějaký obejda podrží
v ruce nějaké veskrze zakázané záznamové zařízení a druhý den budou fotky
všude na internetu. Za takových okolností šmejd.411 v původní podobě dlouho
nevydrží.