Fascinuje mě, do čeho jsou ochotni někteří naši spoluobčané usednout
a hnát se v tom jako s větrem o závod. Dokonce jsou tak odvážní, že si
do toho posadí i další lidi, a pak se hrozně diví, že jim z toho někdo
vypadne mrtvej. Posuďte sami.
1. Je to dobrý.
Že opravuji ve svém volném čase auta je známo. Dělám věci, které jinde
neudělali, týkající se například diagnostiky, přičemž mám dojem, že by
mi neumětelství značkových servisů zajistilo obživu až do konce života.
Nebo opravy favoritů pro lidi, které buď znám anebo nejsou v balíku, většinou
studenty a důchodce. Takhle se mi objevil v dílně jeden stroj. Majitel
přes 60 let, auto najeto 36000 km, Š Favorit 135LS z roku 1992. Problém:
z levého zadního kola prý něco teče.
Domluvili jsme se na termínu. Tázal jsem se, zda mám dodat brzdové válečky
a spotřební materiál, odpovědí mi bylo, že ne, že pán vše má. Ve stanovenou
dobu se dostavil pan majitel s autem a dvěma válečky v, lidově prasátky,
a brzdovou kapalinu na dolití. Ohledání vozu: Brzdový váleček LZ netěsný,
PZ kolo zůstává zabržděné, PP kolo nebrzdí skoro vůbec (rezatý kotouč),
stav brzdové kapaliny 50%, jeden brzdový okruh zcela bez šťávy. Netěsný
výfuk mezi 1. a 2. dílem, další různé závady. STK a EM ve 4/2011 naprosto
OK, kontrolní známky vylepeny. Prý to zajišťoval jakýsi servis. Namítal
jsem, že to auto nikdy nemohlo regulérní STK projít, protože nebrzdí nejméně
na dvě kola. Odpovědí mi bylo, že hlavní je, že to prošlo a majitel
že má zase dva roky klid.
V tomto případě systém pravidelných technických prohlídek odvedl pozornost
toho prostého muže od bezpečného používání jeho vlastního auta, protože
se soustředil na absolvování prohlídky a odhlédl od stavu svého auta. Kdyby
žádná STK nebyla, možná by se tak nezachoval, možná by se zachoval stejně,
ale každopádně už to nemohlo být horší.
Akce: Demontáž prasátka LZ. Prasátko bylo vevnitř vyrezlé, pístky nepohyblivé,
tento stav trval již mnoho měsíců, podle toho, jak to bylo festovně zarezlé.
Demontáž brzdy, náboje, namazání zcela suchých ložisek, vyčištění. Upozornil
jsem pana majitele, že by se správně mělo vyměnit brzdové obložení, tzv.
pakny, protože by neměly přijít do styku s brzdovou kapalinou a pokud se
tak stane, nejsem s to je vymýt dokonale natolik, aby měly původní vlastnosti.
Bylo mi řečeno, že je to dobrý. Měl jsem i nějaké další poznámky
ke stavu brzdových hadic, to bylo také dobrý. Následovala opětovná
montáž brzdy a zástavba dodaného prasátka. Po přišroubování trubky a pokusu
o odvzdušnění se ukázalo, že prasátko má špatně provedený závit pro trubku,
ten je celkově delší a trubka ve spoji netěsní, protože nedosedne na těsnící
kužel. Patrně se jednalo o prasátko pro novější verzi Favoritu. Namontováno
druhé prasátko, po proměření závitu, těsnost nyní OK. Toto prasátko se
nedalo odvzdušnit, protože v něm namontovaný odvzdušňovací šroub neměl
vyvrtanou díru. Použil jsem jiný šroub ze svých zásob ND. Dotazoval jsem
se po původu takto mizerných prasátek, bylo mi řečeno, že je koupil v
obchodě (což jsem naprosto neočekával, myslel jsem, že mu je zaslala
ze Švýcarska klinika Dignitas).
Navrhl jsem v opravě nepokračovat, protože prasátka jsou pochybné kvality
a aby je šel reklamovat tam, kde je koupil. Bylo mi řečeno, že je to
dobrý. Protože jsem neměl už žádná další prasátka, PZ kolo jsem opravil
provizorně zalapováním vodících ploch pístků válečku s tím, že celý váleček
je vyrezlý a je třeba ho vyměnit při nejbližší příležitosti, například
za týden že si na to udělám čas. Odmítl jsem použít brzdovou kapalinu,
kterou si pan řidič donesl, protože byla už nějakou dobu otevřená, i přes
sdělení, že to je dobrý. Při odvzdušnění brzd jsem narazil na problém,
že u PP kola nešel povolit odvzdušňovací šroub. Brzdová kapalina nebyla
údajně nikdy měněna (výrobce předepisuje její výměnu každé dva roky), takže
prý se nemám divit. Já se nedivil. Navrhl jsem, že demontuji celý
přední brzdič a na šroub trochu "dýchnu", bylo mi řečeno, že to je dobrý
a je už spousta hodin. Serem na brzdy, nestihnem zprávy a každodenní
channelling vopirátech. Také jsem konstatoval, že přední brzdič má extrémní
vůli na vodících trnech a brzdy budou vibrovat. Ano, prý vibrují, ale to
je dobrý. V podstatě to bylo jedno, protože PP kolo dále nebrzdilo,
tím se částečně řešil i problém vibrací. Explicitně a in no uncertain terms
jsem řekl, že to auto má v háji brzdy a že jsem opravil netěsnost na jednom
kole neznamená, že celé brzdy jsou v pořádku. Bylo mi řečeno, že je
to dobrý a hlavně že to neteče. Nemohu nikomu zadržet auto jen
proto, že je debil, takže zákazník s polobrzdícím autem odjel a do dnešního
dne se neohlásil.
Rozhodně nešlo o peníze, kdyby to tak jen náznakem bylo, opravu v trvání
ca 2,5 hodiny bych provedl zdarma a kompenzoval si to na odstraňování nějakého
zprasku lamerů z Škoda Ser Více.
Kdyby do vás někde na křižovatce vletěl zezadu červený favorit a jeho
řidič se vyžíval v sousloví "to je dobrý", tak o tom něco vím. Neměl jsem
z té opravy dobrý pocit, ale každý svého štěstí strůjcem. Hlavně že z toho
nic neteče a má to STK.
2. Twingo z mediálně známé bouračky
Čtenářům je patrně známa mediální kauza, kdy městský zostudypytel Vavřinec
prováděl v Nissanu GT-R honění s nějakým ruským občanem ve voze stejného
typu, přičemž si chtěli vzájemně dokázat, kdo ho má větší (výkon). Při
této činnosti se oběma honičům podařilo údajně vystrčit ze silnice Renault
Twingo, jehož na THC pozitivní
řidič zahynul. Od Laciniády jsem krajně rezervovaný k takovým zprávám,
nevím, co se tam ve skutečnosti odehrálo, takže nebudu vynášet žádné soudy.
Spokojím se s konstatováním, kterým jsem si téměř jist, totiž že oba přeživší
aktéři mají ptáky malinké jako veverčí ouška.
Co mě však zaujalo, byla fotografie vozu Renault, kterou zveřejnil Blesk.
Současně se jedná o studii podvozkového systému tohoto vozu.
Je z ní patrné, že:
- LP pneu je ojetá (asi to bylo ještě dobrý)
- PP pneu na tom není o mnoho lépe
- koroze prahů, podélných nosníků, blatníků, podběhů, u LP kola nejspíš
podlahy
- celkově neudržovaný stav vozidla, kvůli chybějícím známkám údržby,
oprav nebo známek jakýchkoli činností směřujících k zachování jízdních
vlastností vozu činím sporným ještě stav tlumičů, zavěšení kol, řízení
a brzd. Proč spravovat auto, když si můžu smotnout brčko
- vysloveně tristní pasivní bezpečnost vozu už z výroby, zde ještě
podtrženou korozí
- patrně nezapnuté pásy řidiče dej mu pámbu věčnou slávu
Podnikat s tímhle vyhýbací manévr je jako strkat
hlavu do krokodýlí tlamy. Nejsou tady vyhlídky na úspěch, protože to auto
i jeho řidič měli potíže jet rovně, natož pořádat losí testy. Kdo
dobrovolně usedá do něčeho takového a jezdí s tím po rychlostní komunikaci,
ten může snad už jen spoléhat na parareligiózní fenomény, že ho ochrání
sv. Kryštof, bodový systém nebo dopravní policie. Ten debil si už dlouho
jezdil pro smrt, kdyby nepotkal tu dvojici onanistů, tak by to samé způsobila
srnka, nepozorný chodec nebo nalitý cyklista možná jen o kilometr dál.
3. Pekelný trest
Aby článek nevyzněl tak chmurně, tak jsem dnes slyšel krásný vtip o
tom, co se v podstatě může stát každému z nás.
Vít Bárta přijde do pekla, čemuž není těžké uvěřit. Lucifer ocení
jeho přínos pro společnost, zatočení s osobou blízkou, vydírání slev z
jichž dohodnutých cen po stavebních firmách apod. a protože to na něj udělalo
dojem, že mu udělá laskavost a dá mu vybrat, jaká muka pekelná chce podstupovat.
Zavede ho do první místnosti a tam vaří čerti ministra Dobeše v kotli na
ohni. Bárta je otřesen a skřehotá, tohle že nechce. V druhé místnosti zrovna
napichují čerti předsedu Johna na kůl, Bárta také nemá zájem. Ve třetí
místnosti je ke zdi připoutaný poslanec Huml a poslankyně Kočí mu kouří
péro. Bárta zajásá... to chci, to beru! Lucifer pronese: "Kristýno, jsi
volná!"
20.06.2011 D-FENS