Popíšu vám hroznou story, jejímž protagonistou jsem já sám. Je to
zcela odstrašující ukázka toho, jak si nepozorností a přílišným spěchem
naděláte do bot.
Začalo to tím, že jsem se rozhodl vyměnit ve favoritu součástku zvanou
hydrokorektor. Je to taková hromada trubiček, malého čerpadélka a dvou
pístků a v autě to slouží k nastavování sklonu světel podle zatížení auta.
Coby na zázrak techniky osmdesátých let koupila Škoda Mladá Boleslav licenci
na hydrokorektor od firmy Hella a implementovala jej do svých favoritů
a felicií. Životnost tohoto dílu je mizivá. Vydrží tak dva roky, pak popraskají
hadičky, vyteče obsah a stavění světel přestane pracovat. Obsedanti u STK
dobře ví, jak se to s tímto dílem má a kontrolují obzvláště udatně, zda
stavění světel funguje. Když synchronizujete intervaly výměny hydrotamtoho
s STK, nemáte problém. Moderní auta mají ve světlech servomotorky, někdy
dokonce automaticky řízené sklonoměry a hydrokorektor je spíše unikát.
Vymontoval jsem tedy z auta hydrokorektor, což není právě jednoduché
(musí se vymontovat přístrojový panel) a namontoval tam nový.
Při pokusu o nastartování auta ozvalo se jakoby kovové harašení, stejné,
jako když se do mixéru hodí šroubovák nebo jako kdyby robot číslo 5 strčil
hlavu do stropního ventilátoru. Problém jsem diagnostikoval jako závadu
startéru – měl jsem zato, že spínací cívka sice vysunula pastorek vpřed,
ale ten se nevrací zpátky a drhne o věnec na setrvačníku. Nechápal jsem
to jako problém, protože vím, že někde u rodičů mám startér náhradní.
Následovaly tyto kroky:
Den 1 (31.12.2003)
- demontáž startéru 1 z vozu a montáž startéru 2. Nový startér pouze
cvaknul, ale netočil.
- demontáž startéru 2 z vozu. Rozborka startéru 2. Startér 2 je očividně
poškozený od povodní, vše rezaté a zoxidované.
- vyčištění statoru, kolektoru a komutátoru startéru 2
- montáž startéru 2 do vozu
- stejná situace jako předtím, cívka sice cvakne, ale startér netočí.
- demontáž baterie z cordoby, přendání do favoritu, bez výsledku, vrácení
baterií zpátky tam, kde byly. Nastavení hodin, rádia apod. v cordobě.
- demontáž startéru 2 z vozu
- vytvoření hybridu z obou startérů – cívka ze startéru 1 a motor ze
startéru 2
- montáž hybridního startéru do vozu
- rachot
- demontáž hybridního startéru z vozu, zkouška na sucho, jádro cívky
namísto aby popojelo dozadu a následovalo sepnutí, jezdí sem a tam dopředu
a dozadu
- kontrola přívodu +12V od spínací skříňky a nakrimpování nového konektoru
(ten jsem hodinu hledal) místo původního zaoxidovaného
- kontrola a očištění veškerých silových vedení, které mohou mít přechodový
odpor
- montáž hybridního startéru do vozu
- rachot
- při procházení sníženým podhledem mezi garáží a dílnou se praštím
do hlavy, rána jak prase, mžitky před očima, ztráta rovnováhy. Trochu se
motám.
- zkouška na sucho, startér běží výborně
- nadávám favoritu do kurev, ale příliš to nepomáhá
- zasahuje otec a přináší startér z felicie s reduktorem (dále startér
3)
- startér 3 ve voze opět nefunguje. Startér 3 je taky po povodních.
Rozborka, vyčištění a sborka startéru 3. Zkouška startéru 3 nasucho. Netočí
se. Rozborka, jeden uhlík zůstal viset a nedotýká se kolektoru, sborka,
nasucho OK
- startér 3 ve voze: rachotí stejně jako ty předchozí. Zde mě mělo
něco varovat, protože startér felicie točí díky reduktoru asi třikrát většími
otáčkami.
- prudká bolest hlavy, beru si dvě tabletky analgetik a díky tomu je
mi celý večer všechno jedno.
Den 2 (2.1.2004)
- výprava pro novou spínací cívku. V Thorn Autotechnic mají pouze jednu
a ještě jinou. Jedu pro tu správnou jinam, ale českobudějovické technické
služby zabodovaly a ulice jsou jedno kluziště. V ulici 28. října se dostávám
do řetězové nehody, bum do ibizy přede mnou, bum do mě zezadu, škoda na
mém autě 14.000,- Kč, na Ibize ode mne žádná. Můžu být rád, že mi nevystřelil
airbag. Policista, který přijel sepisovat protokoly, nejprve dělá ramena,
proč jsme prý jeli tak rychle, pak sebou sekne náledí na prdel a výši pokut
redukuje na 500,-. Následně vyhlašuje amnestii úplně se slovy, že kdo má
škodu menší než 20k, ať jde do prdele nebo do pojišťovny, která je za rohem.
Prý ať se nedivíme, že jednomu z posledních třech sypačů budějovických
technických služeb upadlo včera večer kolo a teď jsou jen dva. Na co kurva
platím daně? Jedu si ještě něco vyřídit a pak do České pojišťovny, kde
už jsou kumpáni z řetězu a pozdraví mne slovy „Vítejte do klubu!“
- v poledne návrat domů. Montáž nové spínací cívky na hybrid (1+2),
zkouška, rachot.
- přichází otec a plaší hady, že ke startéru mají vést tři kabely a
nejenom dva, hledání třetího kabelu, veskrze zbytečné, protože tam vedou
jen dva
- zoufalství. V zoufalství mě napadá, že možná pastorek správně nezapadá
do věnce a svítím si do díry po startéru baterkou. Přičemž mě něco v zorném
poli upoutá.
Hadička hydrokorektoru u pravého
světla brnkala o plechovou vrtuli alternátoru. Funguje to podobně, jako
když jsme coby malí haranti dávali do drátů u kola nějaký kousek plastu
a ono to „vrčelo“. Přidělávám hadičku provizorně drátkem a je po problému.
Už to nerachotí. Startér s tím neměl vůbec co dělat!!!!!
Kde se stala chyba?
Merovingian v Matrixu Reloaded při jeho přednášce o kauzalitě měl pravdu.
Často hledáme odpověď na otázku jak, ale ne proč. Kdybych
si položil otázku, proč to teď rachotí a před tím to nerachotilo, došel
bych k závěru, že za to může hydrokorektor.
Co je na akci negativní:
Především finanční závěrka celé akce. Kromě přímého materiálu (650,-)
do toho vstupuje ještě demolice cordoby (světlo + nárazník – nevíte, kde
to sehnat levněji, to je hrůza, co za to u Seatu chtějí). Dále naprosté
zklamání z toho, že jsem se choval jako vohnout, kokot a ichtyl a zabředl
do tak banální opravy.
Co bylo na akci pozitivní:
Vím skoro všechno o startérech z Magnetonu. Znám ho lépe než terorista
samopal AK-47. Kdybyste někdo potřeboval poradit, pište. Dávat opravit
startér je blbost, to zvládne každý doma (při respektování níže uvedených
pokynů).
Že jsem havaroval cordobu, je sice smutné, ale mohl jsem si také zlomit
nohu a to je mnohem horší.
Protože jsem se na Silvestra zdopoval analgetiky, večer jsem nic nepil.
Díky medikamentům jsem dokázal shlédnout skoro celý večerní televizní program,
aniž bych se zasmál (to se mi myslím povedlo i loni), ale také aniž bych
si pamatoval, jaké stálice televizní zábavy tam sehrály ty jejich „humorné“
scénky, kolik, s kým, v čem a proč vlastně tam byly. Přišel jsem tak o
námět na článek. Z letargie jsem procitl, až když mi přítelkyně omylem
zatlačila na bouli, která se mi udělala na hlavě. Až o půlnoci jsem zjistil,
že stojíme na náměstí a díváme se na ohňostroj. Pokud můj empirický poznatek
s otřesem mozku zobecním, člověk musí být praštěný a pod drogami, aby dovedl
sledovat televizního Silvestra déle než jednu hodinu. Příští rok hodlám
tento postup znovu napodobit.
Poučení z krizového vývoje:
Když si nejsme jisti, do žádných oprav se nepouštíme.
Když jsme absolvent VŠ technického zaměření, vůbec do ničeho se
nepouštíme, ani když jsme si jistí. Můžeme sobě, někomu nebo něčemu jen
uškodit. Dáme to do servisu, ať se tam s tím vztekají sami.
6.1.2004 D-FENS