Rozhodnutí napsat Vám, předcházela
má obava o budoucnost této značky a tím i obava zákazníka o budoucí záruky
vztahující se na u Vás zakoupený automobil.
rozhodnutí napsat Vám, předcházela
má obava o budoucnost této značky a tím i obava zákazníka o budoucí záruky
vztahující se na u Vás zakoupený automobil.
Především mě znepokojuje
cenová politika Vaší automobilky, která řadě mých známých uvažujících o
koupi nového vozu, připadá slušně řečeno vyděračská. V poslední době, i
když jsem se snažil hájit některé Vaše kroky, mě argumenty obhajoby docházejí,
protože i pro mě jsou peníze vložené do automobilu, až na prvním místě.
Pokud totiž cena vozidla nedrží krok
s nabízenou kvalitou a službami, časem se objeví odliv zákazníků, které
(dle tabulek prodejnosti s ostatními značkami) právě dnes prožíváte. S
tímto vývojem situace nás seznamovali ve školách a používali při tom výrazy
jako úpadek, zánik, krach.
Abych Vám nenaznačoval co
už asi dávno víte, uvedu subjektivní srovnávací test dvou minivozidel,
které užívám já a můj švagr srovnatelným způsobem asi tři léta. Z něj pro
mě vyplývají nemilé závěry. Jedná se o minivozítka YARIS a FABIA.
model |
fabia |
|
|
yaris |
motor,
převodovka |
1.4mpi
8V 50kW, v interiéru téměř neslyšitelný do 3500 ot. Přesné řazení, ale
trošku tužší chod. Při zkouškách zrychlení z jsem si vždy prohlížel koncová
světla yarise |
- |
+ |
1.0
16v VVT 50kW (vypadá jako zmenšený závodní motor) svou agilitou těžko věřit,
že jen 50kw, od3-4 t. ot.min hlučnější nad 4000 ot. jako hrobka. Řazení
mírně nepřesné |
podvozek |
tvrdý,
sedí v zatáčkách, na nerovnostech poskakuje |
+ |
- |
měkčí,
jinak sedí dobře, ale s tendencí na nerovnostech uskočit |
karoserie |
nevyvážený
vzhled, celkem líbivá přední část vozu |
- |
+ |
beruška,
už sedmým rokem výroby krasavice |
interiér,
sedáky |
v
interiéru dle teploty vrže na etapy palubovka a dveře, drnčí repro (z výroby),
ergonomie dobrá, velmi pohodlné sedačky i vzadu |
- |
- |
vrzající
horní přihrádka spolujezdce, pro mě nestravitelné digitální budíky uprostřed,
nezcizitelné autorádio, sedáky měkčí, vzadu netvarovaná lavice ale posuvná
vpřed |
základní
výbava nabízená prodejcem v den nákupu+cena |
nádrž
s třemi litry benzínu 269 000.- postupně dokoupeno potřebné (viz.
Yaris): rádio :4500.- repro: 2800,- zimní pneu s ráfky: 9800.- koberečky:
900.- boční lišty: 1200.- lékárnička: 300.- sítě do kufru: 500.- benzín:
1000.- cena tedy: 290 000.- |
- |
+ |
plná
nádrž benzínu, autorádio vč. reproduktorů, sada zimních pneumatik s ráfky,
koberečky, boční lišty, sítě do kufru, lékárnička 289 000.- |
průměrná
spotřeba po třech letech provozu |
7.0
l /100 km |
- |
+ |
5.1
l /100 km |
pojištění |
povinné:cca
3500.- rok (s bonusy) havarijní: 10500.- rok (s bonusy) |
- |
+ |
povinné:
1300.- rok (s bonusy) havarijní: 12000.- rok (s bonusy) |
poruchy
a opravy |
2002:
prasklé topení s únikem chladící kapaliny do interiéru (záruční oprava
zdarma), 2004:výměna stabilizátoru + geometrie (stabilizátor zdarma, geometrie
1500,- z mé kapsy) |
- |
+ |
|
garanční
prohlídky, dojem z navštívených autorizovaných servisů |
první:
2500.- druhá: 4500.- třetí: 2900.- při první garanční prohlídce mi někdo
ze servisáků poškodil jeden výdech ventilace. Nabídnuta výměna, ale musel
bych zaplatit materiál (fuck a pryč). další garanční prohlídky jinde (nic
moc).výdech se samozřejmě sám neopravil |
- |
+ |
první:
zdarma druhá: 4500.- třetí: 3500.- 2003: po zimě zjištěno poškození laku
na kufru motoru (létající štěrk). Švagr humorista prohlásil při druhé garančce,
že to bude asi nekvalitním lakem... lakování a výpal laku kufru zdarma
+ dárek (nová lékárnička) pšššt. |
náklady
celkové po najetí 45000 km. (jako průměrná cena naturalu 95 v průběhu let
je počítána cena 26,- kč litr) |
benzín: 81 900.- pojištění:
42 000.- garanční prohlídky: 9900.- ostatní: 1500.- celkové náklady:135
300.-
|
- |
+ |
benzín: 59 670.- pojištění:
39 900.- garanční prohlídky: 8 000.- ostatní: 0.- celkové náklady:107
570.-
|
|
objektivní
a subjektivní klady celkem |
1
|
8
|
objektivní
a subjektivní klady celkem |
Z tabulky je jasné, že mnou
vybraný automobil, který se vyrábí pátým rokem, celkem pohodlně roznesl
na kopytech sedmým rokem vyráběný automobil japonské provenience. Avšak
to, co mi nebylo zřejmé před třemi léty, najednou nabývá velmi jasné obrysy
stačí nahlédnout do ceníků obou automobilek. Zatímco nezničitelný a géniem
posvěcený japonský motor s proměnlivým časováním ventilů pozbyl za ta léta
pouze dva kilowatty výkonu, ve vašem ceníku se v nejprodávanější verzi
zjevilo cosi s označením 1.2 htp
to, co jsem o této motorizaci slyšel raději nebudu ventilovat. Další zářez
na pažbě si může tento výrobce udělat za verzi yarise v nadstandardní výbavě
za bratru 310 000.-kč. Použil jsem vašeho webového konfigurátoru vozidla
(kterým nepříliš strategicky rozrazujete,
že funkční vozidlo nebude za uvedenou reklamní částku) a podobné parametry
vámi dodaného vozu bych byl nucen odměnit částkou atakující hranici 400
000.-kč
Ostatní výrobci také pravděpodobně
cítí zápach umírajícího Českého ekonomického zázraku devadesátých let a
jako dravci nalétávají s cenovkami a vlastnostmi svých autíček a vcelku
bez problému přebírají potravu ve formě utržených penízků. Východní smršť
pokračuje uvedením nového modelu Dacia Logan za 199 000.- v pojízdném stav a dokonce ve verzi sedan, podobný atak na zdravý rozum a chladnou logiku
zkouší i značka Hyundai a Daewoo (Chevrolet). Myslím, že jejich cenová
strategie, nabízená kvalita a spolehlivý servis zajistí v nedaleké budoucnosti
nemalý problém nejen Vaší automobilce,
ale zatopí i vašim spřízněným soudruhům ze západu
Chtěl jsem si Vámi vyrobené
vozidlo ještě nějaký pátek ponechat a užívat. Začíná mě však vážně děsit
fakt, že bych po prozření druhé poloviny národa slepě kupující vaše výrobky
, prodělal kalhoty. Prodám prostě vozidlo nejvyšší možné nabídce a znovu
prolétnu s nabitými zkušenostmi trh vozidel střední třídy. Mám obavu, že
ani zde mi toho nemáte mnoho co nabídnout . (při představě použitelné nové
oktávky s nějakým slušným motorem za 700 000.- se mi otevírá kudla
v kapse)
Odpověď na můj otevřený dopis
nečekám. Nejlepší Vaší odpovědí by byla změna cenové strategie a zaměření
se na koncového zákazníka, ve které dost kulháte na západní nohu.
S pozdravem
Týpek