Když jsem se na jaře rozhodoval, čím dál jezdit, byl pro mě Focus jasná
volba... Ne, tak takhle to nebylo. Nejprve jsem projížděl internet, četl
různé testy, recenze, diskuze a ostatní zdroje informací.
Moje kritéria
byla jasná:
· auto nižší střední třídy, kde není místo na zadních sedačkách dimenzováno
pro děti do 3 let
· 5 dveří, občas vozím lidi i na zadních sedačkách, a představa,
že bych jenom jednou jedinkrát musel vystupovat kvůli odklopení sedaček,
ve mně budila šílenstí. Nu což, asi jsem rozmazlenej.
· Motor o obsahu/výkonu minimálně 1.6/100 PS, občas jezdím delší štreky
třeba 400km na jeden zátah, a po zkušenostech s minulým autem o výkonu
55 PS už jsem přeci jen chtěl něco silnějšího.
· spíš benzinový agregát, jezdím z 60% ve městě, a nenajezdím toho
až tolik, aby se mi to vyplatilo
· spíše hatchback nebo kupé, velký kufr nepotřebuji, na stěhování si
půjčuji jiné auto.
· rozumný kompromis cena náhradních dílů/četnost potřeby náhradních
dílů
· rozumná výbava, tedy minimálně: posilovač řízení, ABS, elektrické
stahování oken, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem a
mlhovky.
· alespoň trochu komunikativní řízení, nic ve stylu francouzů
· příjemný podvozek, který se mne nevytřese duši, ale ani nevyklopí
v první zatáčce
· design – na ten jsem kladl menší důraz, ale přeci jen se nemusím
pozvracet při každém pohledu na auto.
· aby s ním byla alespoň trochu zábava
Začal jsem vybírat a postupně vyřadil tyto auta: Opel Vectra/Astra (poměr
výbava/cena se mi v té době nezdál příliš adekvátní), Renault Laguna/Megane
(nekomunikativní řízení, řazení, cena náhradních dílů, poruchovost ??),
Škoda Octavia I (šíleně předražená, za sebe bych neposadil ani liliputa),
Škoda Fabia I (nepřítomnost motoru 1.6 a HTPéčkem fakt jezdit nebudu, dělal
jsem v tom autoškolu, nikdy více), Honda Civic (úděsnej interiér) a Fiat
Stilo (dobrá výbava, ale šíleně nudné auto). Vítězem se tedy stal Ford
Focus, zejména kvůli svým jízdním vlastnostem, celkem dobré ceně pořizovací
i provozní, a údajné spolehlivosti.
Jedná se o FoFo, rok výroby 1998, motor o objemu 1.8 16V Zetec hatchback,
výbava Ghia, stříbrná barva, dotažená z Rajchu. Údaje motoru si najde
každý na netu, takže jen okrajem: 115 PS při 5400 ot./min a 140Nm při 4800
ot/min. Výbava Ghia čítá: elektrická okna vpředu i vzadu, výškově nastavitelné
sedadlo řidiče, bederní opěrka, ABS, ASR (vypínatelný protiprokluz), výškově
stavitelný volant (bohužel jen v jedné ose), dálkový centrál, manuální
klimatizace, radio s CD přehrávačem + ovládání pod volantem, mlhovky vpředu
i vzadu, klimatizovaná přihrádka u spolujezdce, otevírání kufru od řidiče,
loketní opěrka v zadních sedáčkách uprostřed, osvětlení kufru a další blbinky
v podobě imitace dřeva na palubce, dříve se mi to líbilo, teď už se mi
to celkem hnusí.
Jízda s Focusem je skutečně výborná, klasický hydraulický posilovač
řízení dodává dostatek informací od kol, podvozek s (v té době) revolučním
zavěšením zadních nápravy je opravdu etalon ve své třídě. Dokáže jet s
osazenstvem dostatečně komfortně bez zbytečných rázů, a přitom sebejistě.
Při rychlém průjezdu zatáčky se nejprve chová malinko nedotáčivě, poté
ihned neutrálně, a při opravdu kritické situaci nejprve pískají gumy a
až o chvíli později zjišťujete, že jedete bokem vpřed, což můžete velice
jednoduše korigovat plynem, volantem a brzdami. Prostě bravo, tohle se
konstruktérům skutečně povedlo! Řazení si nezadá s koncernem VW, páka se
v kulise pohybuje v delších drahách, ale přesně. U mého kousku se ani moc
nedostává známý problém při řazení z 2. na 3. převodový stupeň, což byla
dříve slabina převodovek Fordu. Motor je při nastartování hlučnější, ale
stačí zahřát na provozní teplotu, a zklidní se, řekl bych průměr, nekoná
se divadelní představení „V mrazu startující Zetor“ jako u oblíbených TDI
motorů koncernu VW. Agregát táhne již od spodních otáček, dá se v klidu
jezdit do 2000 ot./min. Při vytáčení auto zrychluje solidně, při
předjíždění mimo město je lepší podřadit třeba až na 3. převodový
stupeň a sešlápnout plyn, auto vystřelí vpřed a najednou spatříte na tachometru
hodnotu daleko za povoleným limitem. Maximální rychlost jsem nezkoušel,
ač na německé dálnice to mám, co by kamenem dohodil. Osobně jsem jel maximálně
asi 200 km/h tacho. I při této rychlosti se auto chová jistě a předvídatelně.
Dlouhodobější spotřeba se pohybuje okolo 8l/100km, dostal jsem se s mírným
sebezapřením i na 5,5 l při delší klidné jízdě na trase Aš – Slaný a zpět.
Při posazení za volant se zdá, že jedete spíše nahoře, než normálně.
Vyhovující posaz si najde 99% národa, se svými 195 cm už trochu bouchám
pravým kolenem do oblouku palubní desky, ale nejde o nic kritického. Sám
za sebe si sednu s menšími obtížemi, ale to v žádném jiném autě v dané
třídě.
Závady:
- přední brzdy, destičky i kotouče se odporoučely, cena cca 2800 Kč.
- nyní začíná mírně prosakovat servo, až bude čas, hodím do servisu,
zatím to není nic hrozného
- občas pozlobila elektroinstalace – ukázala se kontrolka ASR, spadla
ručička tachometru, a odezva na sešlápnutí plynu byla asi taková, jako
když nabídnete obyvatelům Janova manuální práci. Co jsem se dočetl, tak
se jedná o čidlo rychlosti umístěné v převodovce, chtěl jsem to šoupnout
do servisu, ale jako na potvoru to přestalo.
And that´s all, nothing more...
Na jaře mě čekají servisní úkony, rozvody, filtry, oleje, doplnění a
vyčištění klimy atd. Rovnou nechám udělat zadní brzdy, ať mám pokoj a FoFouš
je i nadále spolehlivým společníkem na cesty.
Vyzdvihl bych rád i největší zápory :
- koroze na spodních lemech zadních dveří (bude opraveno při jarní návštěvě
servisu)
- odemykání motoru klíčkem, sic tradice, ale dost blbá, šíleně nepraktické
- problémy s dosažením provozní teploty v nízkých teplotách, vše zkontrolováno
a OK, asi ho moc šetřím
- na dnešní dobu nic moc boční vedení sedaček, zdá se mi, že non-Ghia
verze mají lepší
a naopak klady:
- jednoznačně podvozek
- dobrá cena náhradních dílů, i ceny práce v autorizovaných servisech
- většinou dobrá výbava v poměru k ceně (Škodovka by se mohla učit)
- motor
- nekrade se
- i po letech líbivý design
Suma sumárum: Focus je auto, co si na nic nehraje, není to žádné NEJsportovnější,
NEJlevnější, NEJkvalitnější ani NEJúspornější auto na světě, a ani se tím
nesnaží být, ale chce uspokojit běžného řidiče, kterému chce nabídnout
ty lepší vlastnosti auta bez zbytečných ALE.
18.02.2008 Smety