Na několika důležitých tazích Prahy se v novém roce jezdí pomaleji.
Od 1. ledna vešlo v platnost rozhodnutí pražského magistrátu o plošném
snížení rychlosti na 50 kilometrů za hodinu.
Řidiči tedy musí zpomalit
na úsecích, kde dosud svítilo značení s povolenými 70 km/h. O změně povolené
rychlosti rozhodl magistrát kvůli snižování hluku. Podle slov zástupců
Prahy se jedná o účinné a relativně levné řešení, které bude v budoucnu
doplněno budováním protihlukových bariér. Policisté připomínají, aby řidiči
v prvních lednových dnech v žádném případě nespoléhali na počáteční benevolenci
a rychlost dodržovali.
Tak tolik jsem se dozvěděl z medií. A teď se pokusím rozklíčovat míru
zapříčinění, míru užitečnosti, míru uskutečnitelnosti a míru dopadu výše
uvedeného rozhodnutí magistrátu.
Příčina je myslím jasná. V důsledku povinnosti snižování hluku ve smyslu
příslušných předpisů a závazků vůči takové instituci jako je EU, rozhodl
magistrát o plošné změně povolené rychlosti (o míře povinnosti a smysluplnosti
těchto závazků zde nechci polemizovat). To vše na základě uložení této
povinnosti (myšleno tím snížení hladiny hluku) příslušným soudem. Páteř
našeho socialistického ZÁKOSu – rozumějte ZÁkladního KOmunikačního
Systému - tak obdržela nečekaný úder. Nesmysl vést páteřní komunikaci centrem
města spadá do doby éry hlubokého socialismu. Ani trochu nezávidím lidem,
kteří jsou nuceni jakýmkoliv způsobem žít v blízkosti (ne)slavné magistrály.
Nicméně to je status quo. A do úplného vybudování obchvatu města se nijak
tento stav nezmění. Alespoň to nám říká zdravý selský rozum.
Míra užitečnosti. Takže v návaznosti na výše uvedené důvody pražský
magistrát rozhodl o opatření ke snížení hladiny hluku – o plošném snížení
rychlosti na 50 kilometrů za hodinu. Denně projíždím úsek severojižní
magistrály směrem z centra na jih a musím konstatovat - je to opravdu zlomyslnost.
Dále se dozvíte proč. Valná část nevede v blízkosti obytných domů (za sjezdem
na Pankrác a stejně tak v obráceném směru). Abych dodržel maximální rychlost
50km/hod., podřazuji na 3.- 2. převodový stupeň, protože na 4. 5. a 6.
stupeň 50 km/hod. prostě neuhlídám, resp. motor jede v přidušeném režimu
a po chvilce to jede stejně 60 km/hod a víc. Tempomat bohužel nemám. Vzhledem
k tomu, že na rozdíl od hrdiny filmu Falling Down (Volný pád) Williama
Fostera (Michael Douglas) doposud ještě chci dodržovat i nesmyslné předpisy
v našem Kocourkově - nic jiného mi nezbývá. Podřazuji na nižší stupeň s
jistotou, že mne hladové kamery hlídající rychlost nevyfotí, protože tak
opravdu uhlídám max.50 km/hod. Takže zcela jistým výsledkem je obohacenější
směs výfukových zplodin. A teď tedy budu polemizovat o dopadu na hluk.
Motor (pro šťouraly upozorňuji naftový) při rychlosti 50 km/hod a méně
běží na cca 1500 až 2000 otáčkách za minutu, v závislosti na zařazeném
3. nebo 2. převodovém stupni. S tím samozřejmě v porovnání s cca 1300 a
méně otáčkami za minutu při 70 km/hod., v závislosti na zařazeném 4. nebo
5. převodovém stupni, vydává „nějaký ten“ decibelík navíc. Nepotřebuji
k tomu žádná exaktní měření, aby bylo každému jasné, že hluk způsobený
kontaktem pneumatik s povrchem vozovky při pomalejším průjezdu je tak náležitě
kompenzován. Míra užitečnosti ve vztahu k omezení hluku je tedy přinejmenším
diskutabilní a opatření se jeví jako čiře zlomyslný naschvál zoufalého
magistrátu, kterému povinnost snížit hluk udělil soud.
Míra uskutečnitelnosti a míra dopadu. Většinou vše má své logické vysvětlení.
Může spočívat v nekompetentnosti (debilnosti), v korupci, v náhodě, ve
zlomyslnosti, ve vypočítavosti apod. Dovolím si zde tvrdit, že v tomto
případě je zde vážné podezření na zlomyslnost a vypočítavost. Jediným možným
řešením jak snížit hluk, je totiž vybudování protihlukových stěn s úpravou
povrchu vozovek a dokončení obchvatu Prahy. Vzhledem k tomu, že prvně jmenované
opatření vyjde dle informací z médií na cca 1,5 mld Kč a město na to nemá,
protože teď muselo financovat mnohem důležitější projekty (třeba OPENCARD)
a druhé řešení – úplné dokončení obchvatu je také zatím v říši pohádek,
vyvstává zde otázka míry uskutečnitelnosti proklamovaných prohlášení o
účinném a relativně levném řešení, které bude v budoucnu doplněno budováním
protihlukových bariér. Naskýtá se zde parádní řešení. Tzv. třetí cesta,
cesta zoufalství nebo chcete-li, zmrdí cesta. Snížit maximální rychlost
na 50 km/hod i v logicky zcela nesmyslných úsecích, nainstalovat tam kamery
a postavit ostré hochy a děvčata od MP s příručními puškami na měření rychlosti.
A pak jen měřit, fotit, měřit, fotit. A především důkladně zefektivnit
práci příslušných odborů obvodních úřadů, které tyto přestupky boudou řešit
tak, aby stačily vyřídit každý z těchto přestupků a ne jen každý třetí.
A pokutovat tyto zločince co se do nich vejde. Tolik míra dopadu na řidiče
- obyčejné daňové poplatníky. Anebo dodržovat nesmyslnou maximální padesátku
a vyhnout se tak magistrátní pasti.
Co na tom, že výše zmíněné opatření situaci okamžitě nevyřeší. Následně
vlastně ano. Byl by v tom čert, aby pražský magistrát ty prachy na účinná
protihluková opatření nevyždímal a nejpozději do dvou let mohl začít realizovat
opravdová protihluková opatření bez ztráty kytičky. Z peněz vydělaných
na pokutách. A to při již plně funkčním a velice užitečném fízl-systému
OPENCARD, alespoň za doufám pouhých finálních 2 mld Kč. Ale to je jiná
kapitola.
Akorát jsem nepochopil, proč se této tristní komedie zúčastní i státní
policie. S bezpečností provozu to totiž nemá nic společného.
05.01.2010 Karlík