Myslel jsem původně, že se k problematice Velké jarní zpackané
cyklojízdy už nebudu vracet, protože gentleman si užije a mlčí. Pak jsem
si přečetl tohle
a něco se mně zase napřímilo - ne tamto, co se cyklistům nenapřimuje -
a musím si ještě jednou do nich kopnout.
Následující řádky budou věnovány speciálně h/c příznivcům Auto*Matu,
a to nejdříve dobrodruhům, kteří se nachávají zverbovat jako tzv. špuntaři.
Špuntař je užitečný idiot, který bez jakéhokoli oprávnění řídí dopravu.
Činí tak na vlastní odpovědnost. Nedávno dostal přes držku cykloaktivista
Hrabal krátce poté, co sám napadl jiného přítomného účastníka provozu.
To je ale to nejmenší, co se může stát, Hrabosh stejně potřeboval Steinerovy
nosní kapky už hezky dlouho. Hlavně že se město stalo na chvíli přívětivější.
Může dojít k mnohem dramatičtějším scénářům. K nehodě, ke zranění, k tomu,
že neprojede sanitka. Že někomu křupnou nervy nepředvídatelným způsobem.
Špuntaři vězte, že v tu chvíli od vás Auto*Mat dá ruce pryč stejně jako
je dal pryč od Hraboshe. Úplně
první jejich vyjádření bylo, že nebyl členem "týmu Auto*matu". Prostě
hodili Hrabala přes palubu, aby nemuseli obecně přijmout odpovědnost za
činnost špuntařů, jejichž činnost je sama o sobě nezákonná. Co je tohle
za jednání? Byla to jejich akce, oni
sami špuntaře najali, a proto by za nimi měli stát za všech okolností.
Ale nestalo se. Jestli také chcete dělat pro takovou "firmu" bílé koně
a nechat se zatáhnout vlastní dobrotou do průseru, hlaste se ke špuntování
na podzim - přeju vám nervy pevný jako ocelový dráty.
Dál krátká promluva k účastníkům cyklojízd. Pokud cítíte nějaké břemeno
na zádech, není to ani baťůžek, ani batykovaná brašnička na trávu. Je to
způsobeno tím, že se vám po zádech šplhají zmrdi. Auto*Mat není ten Auto*Mat,
jak jste ho viděli ve filmu. Z těch zapálených (v přeneseném významu, samozřejmě)
idealistů tam už není ani jeden. Teď se jede cyklobyznys a tvoří se kontakty
do (nejen) lokální politiky. Nadšenci a entuziasté byli nahrazeni profesionály,
například píár zmrdečkem, který zhruba od osmnácti let nedělá nic jiného
než zjišťuje, jak správně lhát lidem, aby na to nepřišli. Nebo jakýmsi
organismem, který oblejzá ambasády a pokouší se mezi těma teploušema tam
sehnat podporu pro jejich "projekty". Tihle už jedou jinou ligu, vidí se
za čas v komunální politice nebo někde v Bruselu v komisích pro komise
poradních komisí, a potřebují to zvládnout rychle, protože jednoho dne
kohoutek cyklobyznysu vyschne. K tomu všemu potřebují vás.
Jenže je tu jeden problém. Jejich ambice rostou, ale kanonenfutter početně
neroste. A tak je tu osvědčená metoda "when you cannot make it, then fake
it". Pro Auto*Mat je to osvědčený postup už dob dokumentu Auto*Mat, kde
se také stejní lidé objevují v dvoj- až multirolích. Například "náhodný
kolemjdoucí", který při průzkumu veřejného mínění horuje pro podporu cyklistiky,
se objeví o pár minut dále jako spolupracovník Auto*Matu, lidé "spontánně
korzující" po Smetanově nábřeží nejsou náhodní chodci, ale kompars atd.,
je to sice lež a je to z principu špatně, ale je to takové milé a amatérské
a naivní a skoro snad sympatické podobně jako Auto*Mat kdysi údajně býval.
Nyní se sáhlo ke klasickým píár postupům a tak jsme se dozvěděli, že účastníků
cyklojízd bylo
pět až šest tisíc. Mohlo to být klidně i dvacet tisíc, protože je to
jedno. Většina lidí se spokojí s tím, že vidí velký štrůdl lidí.
Dal jsem si tu práci (trvalo mi to celou hodinu dvacet!) a spočítal
cyklisty na videu pořízeném z lávky nad magistrálou metodou brute force.
Nečiním si nárok na to, že ten součet je úplně přesný. Snažil jsem se být
na jisté straně a když jsem byl na pochybách, zda jsem už cyklistu započítal
nebo ne, prostě jsem ho započetl znova. Napočítal jsem 1588 účastníků.
Obvyklá účinnost vizuálních kontrolních operací se udává 97%. Pokud
tedy Popelka třídila hrách a čočku, měla v hrachu kolem 3% čočky a naopak.
Dejme tomu, že jsem se spletl o ta tři procenta a pouze na jednu stranu.
Pak by účastníků bylo 1635. Chybí nějakých 3400 kolařů, to jsou ti, které
si Auto*Mat a jeho geniální píár mozky vycucaly z prstu. Ono by pak nešlo
konstruovat frapantní argument, že magistrála "přepravila" ve stejném čase
víc lidí než auty.
Nezbývá než poznamenat, že 5000 účastníků by cyklojízda mít ani nemohla.
Uvážíme následující vstupní parametry:
- kola jedou v přesném sedmistupu
- délka kola je 1,5 metru
- odstup mezi koly je 0,7 metru
- v tomto
klipu vjede první cyklista pod lávku (checkpoint) v čase 0:05 a poslední
v 2:41, celkem tedy trval průjezd checkpointem 156 s
- cyklojízda jede konstantní rychlostí 10 km/h (2,78 m/s)
Jsou to idealizované parametry, ale pořád na jisté straně, ve prospěch
cykloaktivistů.
Tedy:
- 5000 kol by vytvořilo 714 řad po 7 kolech
- každá řada by zabrala 2,2 metru, tedy celkem 1570 m dlouhý štrůdl
- od průjezdu prvního do průjezdu posledního cyklisty kontrolním bodem
by uplynulo 1570/2,78 = 564 s
- my ale máme k dispozici jen 156 s, čili cyklojízda musela být 3,6x
kratší, což odpovídá počtu 1388.
Poslední cílová skupina, ke které se dnes obrátím, budou partnerky heterosexuálních
cyklistů, případně partneři těch ostatních. Pokud vám bude někdo z Auto*Matu
tvrdit, že ho má dlouhýho půl metru, klidně mu to věřte. Když to podělíte
obvyklou píár konstantou, dostanete se pravdě blíže.
25.04.2012 D-FENS