Tož včil jsem se opět dostal do situace, kdy nevím, jestli se smát nebo
plakat. Čtu na Seznamu zprávu, že - ministr Šimonovský ve čtvrtek v doprovodu
novinářů vyrazil na bleskovou kontrolu provozu na dálnici D1.
"Za celou
dobu jsme neviděli ani jednu hlídku, to mě nemile překvapilo," poznamenal
ministr.
Dálnice D1 je i moje noční můra, musím jezdit Brno - Praha a zpět o
mnoho častěji, než je v těchto zeměpisných šířkách zdravé. Protože zhusta
používám i dálnice rakouské a německé, můžu zcela odpovědně říci, že 95%
viny za tento stav je na bedrech ministra vnitra a dopravy rukou společnou
a nerozdílnou a zbytek je vina uživatelů - řidičů. Tento názor se opírá
o následující postulát.
Řidiči (mužského pohlaví) jsou jako malé děti. Malému dítěti můžete
zakázat, aby nemlátilo vázou do hifi soupravy, ale tento zákaz má smysl
jen v momentě, kdy dítě máte pod dohledem. V nestřeženém několikavteřinovém
okamžiku dítě vezme vázu a začne do hifárny mlátit a nejsem schopen říct
proč a nejsem schopen dát návod na to, jak na malé dítě zapůsobit, aby
zákaz dodržovalo. Jediné, co funguje, je nepretržitý a soustavný dozor
a občasné plácnutí přes ruce.
Tento dozor na dálnici D1 katastrofálně chybí. Stav, kdy na celé trase
Brno - Praha neuvidíte ani jednu hlídku, není nahodilý, ale je stálý. Přitom
je dálniční policie vybavena přepychovými superrychlými vozy Ford Mondeo
a na jednoho dálničního policistu připadá 8 km dálnice (MF Dnes). Jsem
schopen se s kýmkoli vsadit, že nejméně 50% řidičů osobních automobilů
nedodržuje na D1 rychlostní omezení - to je několik desítek tisíc hrubých
dopravních přestupků denně. Bohužel přestupků nezjištěných a tedy nepotrestaných.
Dvakrát do měsíce provedené dvouhodinové měření u Velké Bíteše ve směru
na Prahu vždy na stejném místě tento stav těžko změní. Řidič, který dodržuje
předepsanou 130 km/h rychlost si po několika kilometrech začne připadat
jako nenapravitelná brzda silničního provozu, kdy ho z pravého pruhu vytlačuje
nepřetržitá řada kamionů a z levého zuřivě blikající audiny a bavoráky
nalepené několik centimetrů za zadním nárazníkem.
Přitom je to sakra tak jednoduché.
1. Posílí se dálniční policie na D1 z 26 lidí na třeba 86, nemusí to
být navždy, ale do doby, než se nastolí pořádek. Ať mi nikdo netvrdí, že
si někde na různých ředitelstvích několik desítek uniformovaných policistů
zbůhdarma neválí zadek. Pokud tvrdí, jsem ochoten s ním jít a ukázat na
ně prstem.
2. Vytáhnou se Fordy z garáže a jezdí po dálnici. Jeden hoch řídí a
druhý kouká, filmuje a fotí a když někdo zlobí, Ford ho předjede, zastaví
a vyinkasuje příslušný svatý obrázek. Několikrát jsem to zažil v Německu
a je to prima - pochopitelně z pohledu dopravní policie, ne z mého. Že
na to nejsou peníze? Ale jsou. Jsou na větší hovadiny, proč by nebyly na
akci, která zachraňuje lidské životy a nemalý majetek. Určitě by na to
přisypala některá z pojišťoven trošku písku, protože se šetří i její peníze
a kromě toho každý Ford musí přivézt ze šichty nejméně paďoucha v hotovosti
(v řeči fotbalových sudích 50 000,- Kč), vyinkasovaného od zlobivých řidičů.
3. Kdo překročí rychlost o více než o 30 km/h, to znamená, že je mu
naměřena rychlost vyšší než 160 km/h, je podroben hloubkové buzerační kontrole
trvající nejméně 20 minut - podrobná kontrola dezénu pneumatik, náhradní
žárovky, záruční doba obinadel atd., aby se naučil trpělivosti a lepšímu
"time managementu" při plánování doby jízdy.
4. 130 km/h budou jezdit i novodobí papaláši a to i když jedou na zasedání
vinařské komory, aby šli prostému plebsu příkladem - dokonce i ministr
vnitra a ministr spravedlnosti by měli jezdit podle předpisů tak, jako
by ministr školství měl umět číst a psát a ministr zdravotnictví by neměl
kouřit a trpět obezitou. K tomu podotýkám, že nevidím důvod, proč by velitel
specializované dopravní a ochranné služby nemohl panským kočím nařídit,
že bez puštěného majáčku budou dodržovat předpisy, jinak že je přetrhne
vejpůl a půjdou šlapat chodník do Chánova. Situace s ministrem Svobodou,
kdy papalášfároš vlítl do úseku s rychlostí omezenou na 60 km/h rychlostí
o více než sto kilometrů vyšší je živý důkaz toho, že Boží mlýny melou
i papaláše a jejich panské kočí a to by měli zejména lidovci ctít a repektovat.
5. Na mosty budou postupně umisťovány stabilní měřicí kamery, které
umí přečíst SPZ, přiložit k tomu naměřenou rychlost a někam to odeslat
Moudří zákonodárci by jistě vymysleli, co by se s těmito snímky dalo užitečného
podniknout.
6. Dálnice D1 se osadí variabilními dálkově ovládaným dopravním značením
jako je v Německu, kterým lze na přechodnou dobu zakázat třeba předjíždění
nákladních automobilů nebo omezit rychlost v místech se zvýšeným provozem
7. Ale hlavně hlídat, kontrolovat a jěště jednou hlídat a kontrolovat.
Každý řidič musí cítit oko zákona na přídi i zádi svého vozu a musí být
bytostně přesvědčen, že každý jeho hříšek bude s vysokou pravděpodobností
neprodleně oceněn tučnou finanční sankcí a lze třebas sebrány i ty bodíky,
když už to musí být.
Při realizaci těchto velice jednoduchých až triviálních opatření, které
by jistě napadly i malého kluka v mateřské škole, kdyby měl tento rezort
na starosti, mohu s jistotou prohlásit, že do dvou týdnů se situace na
D1 zklidní a počet nehod klesne nejméně na polovinu. Je třeba se méně zabývat
stranickými půtkami a prosazováním megalomanských akcí s cílem vydyndat
od obřích stavebních firem penízky na vilku za Prahou (nebo Brnem) a občas
se věnovat i tomu, co je v rezortu ve strašném bordelu, kde denně umírají
lidé, tisíce jiných lidí denně tratí dlouhé hodiny stáním v zácpách a dochází
k mnohamilionovým materiálním škodám. Co je sakra v problematice dopravy
důležitějšího, než ochromená dopravní páteř? Když už jsme prožrali a prožíráme
peníze na rozšíření D1 o třetí pruh, tak tam aspoň zaveďme elementární
pořádek, dopravní discipínu a dodržování zákona. Udělat to musí lidé, kteří
jsou za to zodpovědní, berou nemalé peníze za to, že to bude v pořádku
a mají i pravomoci to do pořádku dát - jmenovitě ministr Bublan a ministr
Šimonovský. To, co dosud udělali, je žalostně málo a cítím to na vlastní
kůži proklatě často.
04.09.2005 Beobachter