Na dovolenou s českou cestovkou? Nein Danke.
V říjnu jsem řešil letošní dovolenou a nemohu říci, že by to byl úkon,
u kterého bych očekával inspiraci k článku na tento web. Jak sami dobře
vidíte, presumpce nebyla správná a zároveň z mé zkušenosti plyne poučení,
které nabízím pro obecné blaho.
Otázka č. 1 zněla: Kam? Chorvatsko – děkuji, nezájem, to můžu jet za
zlomek ceny do kempu na Lipno a budu v podobné společnosti. A krom toho,
chci letět a ne se někam 12 hodin trmácet autem, najezdím i beztak dost.
Egypt, Tunis? Neláká. Hlavně proto, že když slyším výrazy jako „animační
program“ (btw animace = pohyb, akce, nemá to nic společného s „animací“,
jak ji chápe český jazyk, tj. „pohyblivými obrázky vytvořenými animační
technikou“) nebo „incentivní turistika“ (schválně, kolik z vás vysype
z rukávu bez konzultace se slovníkem nebo netem, co znamená to „incentivní“),
tak mám osypky. Nebaví mě být někde, kde se dá volně pohybovat jen v areálu
tak řečeného „resortu“ (další báječně přejaté slovo, anglický „resort“
a český „resort“ jsou prostě dvě odlišné věci) a za branou jen po skupinkách
s ozbrojeným doprovodem. Stejně jako mě ani rodinu nebaví jen ležet 14
dní na pláži.
Nemohli jsme z pracovních důvodů vytáhnout paty v létě, čas mám až v
listopadu, takže tím kvůli počasí odpadly destinace jako Řecko, jižní Španělsko,
Mallorca, apod. A zároveň máme malého pokračovatele rodu, takže jsme si
jako limit stanovili 5 hodin v letadle (víc ostatní cestující nemůžou rozumně
přežít – my jsme zvyklí). Na základě těchto limitací jsme se rozhodli,
že nebudeme zkoušet něco nového a pojedeme znovu na Tenerife, které nás
na rozdíl od ostatních Kanárských ostrovů láká svou přírodou, její rozmanitostí
a také památkami. A od minule máme hezký seznam toho, co chceme vidět.
A především Španělsko je kultivovaná západní země, a proto se lze po ostrově
pohybovat zcela volně a bez obav individuálně. Kam přímo na Tenerife už
bylo jednoznačné. Puerto de la Cruz, co nejblíž k úžasné pláži s černým
lávovým pískem jménem Playa Jardín (Jardín je zahrada a fakt že opravdu,
už jsem tam byl dvakrát, a to místo se mi neomrzelo).
Tolik uvedení do dramatu – z hlediska zákazníka je vždy méně výhodné
omezit kritéria vyhledávání, lepší je prohlédnout nabídky a vybrat si.
Naše omezení jsem nicméně nastavil takto: místo v sektoru 28°25'16“N, 16°34'14“W
– 28°24'32“N, 16°32'22“W; termín na 14 dní mezi 8. a 30. listopadem (předtím
jsem nemohl pracovně, potom tam už není dobré počasí); nejnižší kategorie
hotelu 4*.
I z pohodlnosti (kterou bych se na základě pozdějšího vývoje neváhal
nazvat hloupostí) jsem po ničem nepátral a začal jsem prohledávat české
cestovky... Výše uvedené limitace se ukázaly být skoro smrtelné, takže
mi ve výsledku několikahodinové pátrání vyhodilo jen velmi malé množství
možností. Zkoušel jsem i cestu po vlastní ose, ale limitující se ukázala
být cena letenky, kterou jsem v kombinaci s cenou hotelů neuměl dostat
pod ceny cestovek.
U cestovek vycházel nejlépe zájezd u přeprodejce NetTravel.cz, který
obchoduje produkty společnosti Canaria Travel (vše v jedné rodině Unimex
Group a.s.). Nabízeli 10% slevu za včasné objednání a zájezd podle zadaných
parametrů měli za 50 kKč (2 dospělí a infant (definuje se jako homo sapiens
sapiens ve věku 0-2 let a většinou cestuje zdarma, bez nároku na sesli
v letadle) na 14 dní). Inu dobrá, zarezervoval jsem, obdržel jsem druhý
den mailem smlouvu a ejhle. Na smlouvě částka 55 kKč. No co, splést se
může každý. Ve vší slušnosti tedy posílám slečně referentce e-mail, aby
si částku laskavě opravila – a pokud na to nemá oprávnění, ať to kopne
výše. Zpět přišla odpověď od menážementu: Že prý sleva je už v té vyšší
částce, že se spletli a podle odstavce 8) svých obchodních podmínek za
nic, co je uvedeno na webu, neručí. Jinými slovy, vy si vyberete zájezd,
necháte si ujít možnost koupit zájezd u konkurence a pak utřete hubu a
jste postaveni do situace: „Víme, že se Ti zájezd líbil, nezajímá nás,
že kdybys to byl býval byl věděl, byl bys býval byl koupil u konkurence,
protože když máš pade, máš i pětapade, to dá rozum. Tak davaj – kdo se
chce koupat, my nebo ty? ...“
Píšu paní menažérce, že to lidsky i právně chápu, ale nalákali mě na
cenu, tak nešť mi ji tedy přiklepnou a ještě jsem tak benevolentní, že
jako známku pochopení právní nenárokovatelnosti, nabízím kompromisní částku
na půli cesty mezi cenou uvedenou na webu a na smlouvě. V podpisu celou
dobu úmyslně nechávám svou pozici v práci, abych jim dal šanci pochopit,
že jsa z oboru, lze důvodně předpokládat, že mi nejsou úplně utajena pravidla
moštárny vztahů cestující veřejnosti s poskytovatelem služeb... Bez výsledku,
odpověď mě s ohledem na to, že se celou dobu bavíme o principu dobrého
obchodu a ne o penězích, dokázala vytočit: „Jestli vám tento zájezd nevyhovuje,
pomůžeme vám vybrat jiný blíže vašim finančním možnostem.“ Uaah,
málem jsem prokousl notebook... Mám za to, že když jsem ochoten vypláznout
50 a hádám se jen o princip, nemám zapotřebí být vystaven takovým kecům.
Chápu, že kdybych jako Pepa Vohnout kupoval zájezd v lastminutu za 2000
na týden v Tunisu, tak si (z jejich pohledu) nezasloužím péči, ale takhle?
Což jsem jim také ve stavu krajního naštvání, a přesto extrémně diplomaticky,
napsal.
Za 10 minut na to přišla lakonická odpověď, že rezervace mého zájezdu
vypršela. Na to už jsem jen zíral s otevřenou pusou a nevěřil jsem svým
očím. Neřeknu, kdybych objednával od cestovky Fotr& bratranec, Venkovani
s Ručením Omezeným. Ale od agentury, která se chlubí 60% podílem na trhu
prostě jisté věci neskousnu. To bylo v pátek. V pondělí mi dorazil neméně
lakonický mejl od paní menažérky, že jejich odpověď na mou stížnost je
konečná a ať si tedy vyberu jiný zájezd. Uznáte, že nešlo v principu odpovědět
nic jiného, než něco ve smyslu „Sbohem a děkuji, že jste svůj vztah k zákazníkům
projevili dříve než jsem se k čemukoli zavázal. Jistě chápete, že uzavření
jakéhokoli obchodního vztahu s Vámi není z mé strany možné.“
Představa, že bych s touto cestovkou někam odjel mě upřímně děsí, a
to i zpětně, protože jsem s Canaria Travel byl na tomtéž místě i posledně.
Naštěstí vše proběhlo hladce, nechci se ani domýšlet, jak by se mnou jednali,
kdybych něco potřeboval v průběhu zájezdu. Propátral jsem nabídky a seznal
sem, že bez Unimex Group a.s. (m.j. Travel Service) se našinec, toužící
vymáchat tělesnou schránku v Atlantiku kus nad rovníkem, prakticky neobejde.
Aspoň v některé fázi cesty. Anebo obejde?
Byl jsem zklamán tím, že jsem strávil neplodné hodiny hledáním zájezdu
a následně hádkami z nějakými zabedněnci, kteří místo aby se k chybě svého
brigádníka postavili čelem a shrábli pade, raději do krve handrkovali,
až mě zcela odradili od jakékoliv cesty s nimi. Nehodlám vstupovat v obchodní
vztah s firmou, která má na štítě heslo „Na nic se neptej a plať!“ s
podtitulem „Máš otázky? Jsi problémový zákazník a takový my nemáme rádi,
vypadni.“.
Na obědě jsem si o tom povídal s kolegou a on pronesl spásnou větu:
„S Čechama už nikdo nejezdí, zkus Němce“... Vplul jsem tedy na stránky
za hranicemi Banánistánu a skončil jsem u Thomase Cooka, potažmo jeho přeprodejce
Neckermanna. Tímto jsem se ocitl jsem se ve zcela jiném světě. Jak kdybych
z půlnočního království vkročil do země krále Miroslava. Ceny v tříhvězdách
od 26 kKč, ve čtyřhvězdách od 35 kKč... Za několik minut jsem ho měl. Ještě
lepší hotel a mnohem blíže k požadované pláži. To celé na 14 dní pro 2+0,5
za 43 kKč. Jediný teoretický slabší bod byl odlet z Frankfurtu, což mě
jednak při dnešním dálničním spojení vůbec netrápí a navíc to spojíme s
návštěvou příbuzných, takže to nejen není nevýhoda, ale paradoxně plus.
A to není vše... i ten nákup byl ve zcela jiné kategorii obchodní kultury.
Chcete zaplatit hned kartou? Možno... Nebo raději tradiční postup, kdy
Vám domu pošleme účet a máte týden na rozmyšlenou, jestli opravdu chcete
jet tam, kam jste si vybral? No problemo. A tady máte přihlašovací jméno/heslo
na web, kde se zatím podívejte, co je v okolí, kde Vám bude odtikávat čas
do odletu a kde Vám budeme nabízet všechny informace, které s Vaším zájezdem
souvisí. Naše firma děkuje, naše firma se poroučí. Pocit? „Jsme sice
jedna z největších cestovek na světě, ale Vy jste náš nejdůležitější zákazník
a budeme se podle toho chovat.“
Co z toho plyne? Nemějte klapky na očích a poohlédněte se i v širším
okolí svého dvorku, když už nás naši mo(u)dří či oranžoví Vůdci vtáhli
do EU, potažmo (a proti tomu ani slovo) Schengenského prostoru. Pak třeba
zjistíte, že německé banky nebo autodealeři mají lepší podmínky než jejich
české obdoby. Že z USA se dá dotáhnout lehce jeté SUV v plné palbě a I.A
kvalitě v ceně průměrně vybavené Fabie (nebo Octavie Social Edition). Že
(čerstvá zkušenost mého kamaráda) je někdy levnější a lepší najmout programátory
z Argentiny (ale i z toho Německa) než místní. A těch příkladu je milion.
Škoda jen, že i politiky nejde outsourcovat a naše vystřelit na Mars.
P.S. 1: Btw jsem opatrný. Tento článek jsem napsal při objednání dovolené,
ale neposlal jsem ho, dokud jsme se nevrátili, abych pak nemusel psát dodatky
na téma „sice, ale“. A jak to dopadlo? No skvěle. Let s Condorem tam načas,
zpět odlet načas a přílet o 20 minut dříve, zkrátka velmi nonTravelService
zážitek. Hotel (Gran Hotel Turquesa Playa ****, www.hotelturquesa.com)
byl absolutně perfektní: čistota příkladná, zaměstnanci skvěle vycvičení,
hotel sám pár kroků od pláže (těch 150 metrů uváděných na webu je, řekl
bych, až na hranici příboje), dobře vybavené apartmá (včetně kávovaru,
velké ledničky a pračky, což se s prckem více než hodí) s přímým
přístupem do venkovního hotelového bazénu (vstup do vody rovných 25 kroků
od obýváku) a jídlo – famózní a se širokým výběrem nejrůznějších dobrot
od čerstvých mořských potvor, přes místní speciality, až po kontinentální
pokrmy. A za ušetřených 12 litrů jsme si dosyta užili všechno, co Tenerife
nabízí, včetně toho, že jsem za dalších 5,5 kKč na 14 dní půjčil auto,
abychom byli mobilní, a taky abych nezanedbával svůj carbon footprint.
P.S. 2: Za pěkný pokus o odstřel politiků děkuji p. B.Ď., bohužel však
místo Jasného Pazmrda trefil jen nějakou kočku či co. Chápu také, že ten
outsourcing má svá krajně nežádoucí rizika, viz pokusy firem A.H. Black&White
Company uLtd. a J.V.S. UnwantedHelp&Consulting uLtd.
01.12.2008 Jan Gutbayer