Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
Co dělá levice špatně aneb proč socialismus nemůže fungovat
Vydáno 12. 12. 2004 (16236 přečtení)
Zhruba jednou týdně se při čtení novin pořádně naštvu. Občas díky nějakému
euronesmyslu, ale mnohem častěji kvůli některému vnitropolitickému nesmyslu,
který by nevznikl, pokud by politický a ekonomický systém této země nebyl
postavený na hlavu.
Sociální vymoženosti, které nám naše skvělá sociálnědemokratická
vláda rozdává plnými doušky, vytváří řadu neřešitelných problémů, které
vlastně vůbec nemusely vzniknout. Proto jsem se rozhodl teoreticky rozebrat
všechny důvody, proč je levicová politika nesmyslem. Socialismem pro účely
tohoto článku myslím politiku stran, které se mají tendenci označovat jako
socialistické nebo sociální, ale i všechny možné totalitní socialistické
režimy, nacionálně socialistické nevyjímaje.
1. Socialismus je nepřirozený
V každé slušné učebnici biologie se dočteme, že člověk je savec. Také se
tam dočteme, že savci patří mezi živočichy. Každý živočich se až na zanedbatelné
výjimky chová tak, aby přežil především on sám a jeho rodina. Velí mu tak
i pud sebezáchovy. Nejinak je tomu, přes všechnu snahu úřadů, i u člověka.
Problém lidí však je, že nejen že spolu umějí na poměrně vysoké úrovni
komunikovat, ale i zakrývat před druhými své cíle a záměry, přetvařovat
se a lhát. Často tato přetvářka jde až tak daleko, že lidé, aby splynuli
s většinovou společností, obelhávají i sami sebe.
Problém přežití je dnes v lidské společnosti poněkud užší, než býval
v dobách, kdy si člověk vlastní lopotnou prací dobýval ze země chléb svůj
vezdejší a kdy si musel vybojovat své místo na slunci. Dnes, díky rozvinutnému
ekonomickému systému, intenzivnímu zemědělství, průmyslu a dalším odvětvím
lidské činnosti, stačí jediné - a sice mít dostatečné množství oběživa,
vaty, škváry, chtechtáků, love, prachů, měny - zkrátka peněz. Za tento
důmyslný prostředek ekonomické směny je možné získat vše, co člověk typicky
ke svému přežití potřebuje, tedy potraviny, nápoje, trochu prostoru se
střechou nad hlavou, oblečení a kromě tohoto "chleba" i nějaké ty hry.
V materialisticky zaměřené společnosti (a tou ta naše bezesporu je) je
množství oběživa - nebo komodit s vysokou mírou likvidity - také obecně
měřítkem úspěšnosti jedince. To se nám pochopitelně nemusí líbit, ale to
je asi to jediné, co s tím můžeme dělat, taková je společenská norma. Ten,
kdo množství oběživa, jímž disponuje, dává více svému okolí najevo, například
hodinkami značky Rolex nebo automobilem Maybach 62, má větší šanci si získat
přízeň obchodního partnera či přitažlivé osoby opačného pohlaví, než ten,
kdo tak nečiní (ať již z důvodu, že se mu nechce, nebo z důvodu, že si
to nemůže dovolit). Množství peněz, jímž disponujeme, značně ovlivňuje
naše životy a to do značné míry i fatálně . Můžeme si kupovat kvalitnější
potraviny, bezpečnější automobily či lepší zdravotní péči. Můžeme se však
také dostatkem oběživa a jeho vhodným zužitkováním zbavit nutnosti chodit
denně do práce, trávit nepříjmenou zimu v našich zeměpisných šířkách atd.
To jsou důvody, proč je množství oběživa, jímž disponujeme, pro každého
jedince poměrně důležité.
A nyní nastává problém - jako různí lvi jsou různě úspěšní v lovu antilop,
tak i různí lidé jsou různě úspěšní v lovu oběživa. To je přirozený stav
a příroda jej řeší tím způsobem, že nechává přežít pouze ty jedince, kteří
se o sebe dokáží úspěšně postarat. Proto v buši nenajdete pobočku České
správy sociálního zabezpečení, Armády spásy a dokonce ani Naděje. U lidí
je tomu jinak. Lidská společnost se přestala řídit učebnicemi biologie
a příkladem fungování cyklů v přírodě, na její místo nastoupila nejprve
různá církevní dogmata a nakonec emoce nejhloupější a tedy nejlépe manipulovatelné
části populace. Systém, který vybudovala příroda, je víceméně bezúdržbový
a funguje téměř na 100%. Pravda, občas dojde k lokálnímu selhání, ale i
s tím se systém dokáže postupem času sám vypořádat.
Tím netvrdím, že je nepřirozené se podělit o zbytky s potřebnými. Lev,
když se nasytí, hyeny a kojoty ke svému úlovku také pustí a nakonec si
i mravenci přijdou na své. Stejně tak člověk může obdarovávat pro radost.
Nicméně dar či dobrovolnou solidární výpomoc jinému poskytujeme na základě
svého rozhodnutí a nikoli z donucení.
2. Socialismus znamená donucení
K tomu, aby vláda mohla financovat své sociální programy, musí použít velké
množství peněz. Tyto peníze nezíská tím, že si je natiskne (přesněji -
z části je získá i touto cestou, říká se tomu inflace), ale tím, že o ně
nějakým způsobem připraví občany tohoto státu. Činí tak prostřednictvím
daní. Výběr daní není automatický a stojí přirozeně také mnoho peněz. Proto
je zde síť finančních úřadů a finančních ředitelství s mnoha zaměstnanci
a mnohamiliardovým vlastním rozpočtem. Paralelně k této infrastruktuře
pověřené výběrem jednoho druhu daní, kterým jsou alespoň pravdivě daněmi
nazývány, zde existuje Česká správa sociálního zabezpečení, která vybírá
také daň, jejíž název "sociální pojištění" je však pouhým eufemismem. A
aby to nebylo všechno, existuje zde skupina zdravotních pojišťoven, které
vybírají další daň, kterou nazýváme pro změnu zdravotním pojištěním. Sociální
pojištění je regulérním příjmem státního rozpočtu, důvodem oddělení zdravotního
pojištění od státního rozpočtu a existence více zdravotních pojišťoven,
které nemají možnost ovlivňovat ani výši pojistného, může být snad jen
snaha o vyšší zaměstnanost.
Občan je tak nucen platit za služby státu, které často ani nevyužívá.
Možnost se tomu vyhnout je jediná - přestat pracovat a začít využívat státní
sociální podporu. Pokud přestanete platit tyto dávky jakýmkoli jiným způsobem,
budete stíháni pro trestný čin "Neodvedení daně, pojistného na sociální
zabezpečení, na zdravotní pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti"
podle par. 147 trestního zákona, pro trestný čin "Zkrácení daně, poplatku
a podobné povinné platby" podle par. 148 trestního zákona, případně též
pro trestný čin "Nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení" podle
par. 148b trestního zákona. Pod trestem vězení je tak občan nucen se nechat
státem vydírat a šikanovat. A taková kontrola z finančního úřadu šikanováním
občanů je více, než čímkoli jiným - obvykle vypadá tak, že zakomplexovaná
a v osobním životě neúspěšná úřednice FÚ (kdyby byla jakkoli mravně na
výší, nikdy by takovou práci nemohla dělat) hledá cokoli, na čem by poplatníka
dostala, na poplatníka často hystericky křičí a to, že její jednání by
se také mělo řídit nějakými zákony, vesele ignoruje. A proč to celé? Obvykle
kvůli dani z příjmu fyzických a hlavně právnických osob, která se těžko
vybírá a jejíž samotná existence má destruktivní vlivy na ekonomiku. Také
se často dostanete do paradoxní situace, že finanční úřad neuzná výdaj,
protože podle jeho názoru jste za službu zaplatili cenu vyšší, než je cena
obvyklá. Na druhou stranu daňová povinnost druhého subjektu se o tuto sumu
nesnižuje, takže z těchto peněz nakonec zaplatí daň dva subjekty nezávisle
na sobě. Práva finančního úřadu proti daňovému poplatníkovi značně připomínají
práva feudálního drába vůči poddaným, rozhodně se nejedná o alespoň tak
rovnoprávný vztah, jako je vztah zaměstnance se zaměstnavatelem. Podotýkám,
že tento odstavec není žádnou nadsázkou, ale popisem běžné praxe, kterou
měl autor možnost zažít na vlastní kůži.
Stát z vás takhle vymůže těžce vydělané peníze, aby je mohl velmi nehospodárně
utratit a to často tak, aby tím své občany dále omezoval. Spousta dalších
omezení občanů existuje vlastně jen kvůli výběru různých daní. Proto existuje
omezení na domácí výrobu likérů, vína a piva, proto existuje označování
pohonných hmot, rozlišovaní mezi topnými oleji a naftou (ač se může chemicky
jednat o tutéž látku), rozdílné zdanění propan-butanu pro různé účely a
samozřejmě také existence několikatisícové Celní správy v situaci, kdy
země má hraniční přechody s nečlenskými zeměmi EU jen na letištích. Velmi
pikantně v tomto kontextu působí skutečnost, že mobilní čerpací stanice
na LPG zakazuje zákon o spotřební dani.
3. Socialismus znamená chudobu
Ač se to může zdát paradoxní, záchranná sociální síť, ač jejím původním
smyslem bylo chudobu potírat, ji naopak podporuje. Jak je to možné? Celé
to má čtyři aspekty. Předně o značnou část prostředků (celkové přímé daňové
zatížení zaměstnance se pohybuje od 44.5% při průměrné mzdě až po 55% při
mzdě ve výši 200.000 Kč měsíčně) připraví ty, kteří jsou aktivní. Zvláště
občané vyšších příjmových skupin značnou část svých příjmů nespotřebují,
leč investují, což umožňuje vytvořit další pracovní místa. Dá se s jistou
mírou nepřesnosti říci, že každou vybranou korunou na přímých daních (a
mandatorních pojištěních) se stát připravuje o dvě koruny v nejbližších
pěti letech a o padesát haléřů v každém dalším roce. Daňové úniky se tak
vlastně podporují růst ekonomiky a jsou tím, co nás chrání před nesmyslnou
hospodářskou politikou vlády (dostáváme se tak do paradoxního stavu, kdy
placení daní je společensky mnohem více nebezpečné, než jejich neplacení).
Celý problém prohlubuje i ta skutečnost, že čím vyšší částkou disponujete,
tím nižší je vaše averze vůči investičnímu riziku (a naopak).
Druhým důvodem je jistý návyk osob, které pobírají dávky státní sociální
podpory, na tyto dávky. Člověk, který nepracuje, vlastně není ničím motivován
tuto skutečnost změnit. Naopak, je demotivován tím, že vidí, jaké platí
pracující občané daně. Dále zde existuje skupina osob, jejichž prací je
rozdělovat tyto dávky. Jejich zájem tedy je, aby si tuto práci udrželi
a tedy aby chudí a nezaměstnaní byli trvalým jevem.
Dalším důvodem chudoby je nízká konkurenceschopnost. Ta je způsobena
jak vysokým zdaněním práce (neboť každý pracující musí živit osoby, pobírající
sociální dávky a také mohutný státní aparát, který se stará o vybírání
vysokých daní a rozdělování sociálních dávek), tak také státními zásahy
do ekonomiky. Každá významější ekonomická krize za posledních 120 let byla
způsobena právě chybnými státními zásahy do ekonomiky a to včetně světové
hospodářské krize ve 30. letech 20. století [1]. To jediné, co hovoří v
tomto kontextu v náš prospěch, je skutečnost, že stejné chyby dělají i
jiné státy.
Posledním aspektem je odchod elit do zahraničí. Mnoho schopných lidí,
znechucených současným stavem, z řady důvodů odchází. Tím důvodem jsou
kromě paternalistického státu, rostoucí míry nesvobody a vysokých daní
také často nízké mzdy v tuzemských firmách (ty jsou způsobené špatnou konkurenceschopností
české ekonomiky). Tento jev dále prohlubuje české ekonomické, ale i společenské
problémy.
4. Socialismus znamená korupci
Všichni víme, že nejefektivněji hospodaříme se svými vlastními finančními
prostředky. Lidová přísloví praví "Bližší košile než kabát" a také "Z cizího
krev neteče". Ten, kdo ovládá velké finanční toky, které mu však neříkají
pane, má přirozený zájem co největší část těchto peněz využít ve svůj prospěch
a něco z toho si nějakým způsobem přivlastnit. Jiný sice neovládá finanční
toky, ale má v nějaké konkrétní záležitosti moc nad ostatními lidmi. I
takový člověk bude mít vždycky zájem pomoci někomu, kdo pomůže (například
finančně) jemu. A proto bude korupce na stavebních úřadech, na úřadech
rozdělujících dotace i na úřadech přidělujících nejrůznější koncese a licence.
Můžeme proti tomuto jevu bojovat, ale nikdy jej nevymýtíme, dokud tyto
záležitosti nebude řešit trh, ale stát. Nicméně bojem proti korupci utratíme
další a další peníze, které bychom v racionálně fungujícím systému mohli
daňovým poplatníkům ponechat.
5. Socialismus znamená nesvobodu
Pozitivní diskriminace, právo na život, právo na práci, všeobecné rovné
volební právo, zákaz diskriminace - to jsou všechno produkty levicové politiky.
Socialisté se spojují proti zdravé většině se všemi menšinami, které jim
mohou přinést hlasy. Přinášejí tedy úlitby etinickým menšinám, národnostním
menšínám, homosexuálům, feministkám, invalidům a dalším minoritním zájmovým
skupinám. Jejich zájmy pak prosazují proti přirozeným a oprávněným zájmům
většinové populace, včetně dotací z daní této většínové populace. Tak vznikají
paradoxy, kdy zaměstnavatel si nemůže vybrat, koho zaměstná a majitel restaurace
si nemůže dovolit neobsloužit notorické výtržníky. Došlo to tak daleko,
že zaměstnavatel se nesmí zajímat o to, zda jeho zaměstnanec vůbec bude
mít pro opatrování potomků čas pro něj pracovat a dokonce až tak daleko,
že byly popřeny takové zásadní principy římského práva, jako je důkazní
břemeno na straně žalující strany. Do toho samozřejmě patří i politická
korektnost a další nešvary.
Nelze vynechat i takové jevy, jako je průnik socialismu až do rodinného
žívota prostřednictvím dohledu nad výchovou dětí. Co bylo před 20 či 50
lety běžné, je dnes považováno za týrání a tedy za důvod k odebrání dětí
a kriminalizaci rodičů. Zájmem každé socialistické vlády je výchova nových,
poslušných a hlavně nemyslících obyvatel.
6. Socialismus zneužívá nejhorších lidských vlastností
Závist je hlavním motorem takzvané sociální spravedlnosti. Lidem nevadí,
že jsou chudí, jsou-li chudí i ostatní. I když máme nepoměrně vyšší životní
úroveň, než v roce 1960, díky majetkovým rozdílům jsou lidé se svojí situací
mnohem méně spokojení. Dalším důležitým pohonným prvkem socialismu je strach
z vlastní neschopnosti a touha po tom, aby se o nás v případě potřeby někdo
postaral. Každý, kdo se podívá na demografické grafy, tuší, že v důchodu
se moc dobře mít nebude, protože se otočí poměr pracujících a důchodců.
Stát bude muset učinit nepopulární opatření, jinou možnost, kromě státního
bankrotu, mít patrně za nějakých 30 let nebude. Současnému státnímu zřízení
pochopitelně slouží i další špatné vlastnosti, nenávist, udavačství atd.
Všechny uvedené škodlivé faktory socialismu nepůsobí na společnost,
ani na ekonomiku samostatně, ale všechny současně a tak naplňují ono známé
"Stokrát nic umořilo osla". A proto čím méně socialismu a čím více zdravého
selského rozumu, tím lépe.
Vím, že mne za zveřejnění takhle syrového článku, který odhaluje podstatu
problémů v plné nahotě, mnoho lidí bude ve strachu z holé skutečnosti odsuzovat
a napadat. Překvapilo by mne, kdyby tomu tak nebylo.
Prameny:
[1] http://www.libinst.cz/clanky.php?id=435,
http://www.libinst.cz/etexts/sima_trhvcase.pdf.
5.12.2004 Root
|
|