Moje obliba amerických a ruských vozů je všeobecně profláknutá, takže
moje představa - mít v garáži najednou chevy a ladu (a platit pokud možno
jedno povinný ručení) je celkem dedukovatelná.
O chevroletu-Niva jsem už jednou obšírně psal, ale přesto, že jsem se
tehdy snažil sehnat co nejvíce objektivních informací, bylo to pořád vyprávění
takříkajíc z druhý ruky.
Za prvé bych rád uvedl na pravou míru název "chevrolet" - tohle auto
je skrz na skrz ruský se všemi ctnostmi a nedostatky z toho vyplývajícími.
Kromě nějakých krabiček BOSCH, posilovače ZF, a vstřikování od oplu (narozdíl
od samary, kdy je na některých komponentech napsáno "made in usa") vyráběného
v rusku je to
rusák jak poleno. Jak všichni doufám víme (nebo alespoň tušíme) Lada
(VAZ) tohle vozítko kompletně vymyslela, ale pro nedostatek financí se
dala do holportu s GM a Evropskou bankou.
První dojem, který jsem z nový nivy měl bylo, že je to trochu vyšší
osobák-pětidveřovej hatchback. To auto je v reálu menší než na fotkách
! , na druhou stranu rozvor skoro 2,5 metru a délka přes 4 metry naznačuje
že to není žádný prcek. V kabině jsem nečekal žádný dřevo a kůži, ale jak
jsem tam taky našel - bytelné
šedé plasty s přiměřenou trochou textilního čalounění ve dveřích. Posunul
jsem si pohodlnou sedačku původem ze samary (má jen poněkud vylepšené obšití
a ovládání opěráku na vnitřní místo vnější straně), sklopil trochu níž
volant a přenastavil elektrická zrcátka. Palubní deska také neoplývá žádnou
extravagancí, ale mě osobně otáčkoměr, tachometr, teploměr a ukazetel paliva
v logickém uspořádání stačí. Docela mě zaujal klíček zapalování, který
sice vypadá stejně jako starý klíček od samary, ale odemyká i centrál dveří
a navíc v sobě má bezkontaktní "odmykač" imobilizéru. Dále se mi líbí velice
dobrý výhled do všech stran (mnoho současných osobáků je na tom s výhledem
mnohem hůř), společně s čitelnou siluetou auta a rozumnými rozměry, takže
parkování či výjezd z řady je naprosto bez problémů. Zpátečka je narozdíl
od samary umístěna "od sebe a dozadu" a je na ní nutno vynaložit trochu
více síly (asi jako ve fábii) ale ostatní kvalty jsou krátké, lehké a přesné.
S pedálama (narozdíl například od nového golfu) taky nebyl žádný problém
takže jsem pod plným plynem vyrazil na "test". NIVA s motorem 1.7
není žádnej trhač asfaltu (asi jako fabia 55KW) takže žádný zdvihání
předku, ale výjezd na hlavní s hustějším provozem vám nezpůsobí žádný trauma.
Hluk motoru a hlavně od převodovek je trochu vyšší než u osobáku a hluk
ruských pneumatik je také slyšet (jako by jste nazuli zimáky) - na druhou
stranu v lehkém terénu a na horší silnici asi odvedou dobrou službu. Provedl
jsem několik základních manévrů jako je "brzdanapodlahu", "plynnapodlahu",
slalom (vyhnutí se díře) , a přešel na osmičku mezi kužely (pohozenými
pneu), rojezd s plným plynem na písku, až po výjezdy, sjezdy a boční náklony.
Vyšší světlá výška sice v "osmičce" pod plynem auto trochu naklonila, ale
NIVA stopu držela příkladně a odmítala se dát urvat. A i při všech ostatních
manévrech se Niva chovala velice slušně.
Bohužel nebyl k mání žádný hrubý terén takže tím jsem projížďku ukončil.
Vyzkoušel jsem si ještě zadní sedačky - na kterých skutečně mohou sedět
3 dospělí lidé a to i když by někdo chtěl posouvat přední sedačky až dozadu
a zkontroloval nevelký kufr.
V Nivě tak můžete opravdu získat dvě auta za cenu jednoho - pohodový
osobák i opravdový offroad, který si s největší pravděpodobností dá mnoho
"rádobyoffroadů" k svačině.
08.08.2004 Flipper Tom