Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
Další změna pravidel silničního provozu
Vydáno 10. 04. 2011 (16783 přečtení)
Nevím,
jestli jsem neudělal chybu, když jsem se aktivně pídil po informacích
stran novely zákona o silničním provozu. Jakmile jsem se ujistil, že
opravdu čtu výroky ctěných senátorek a vážených senátorů, udělal jsem
pro sebe i pro vás přehled těch nejpozoruhodnějších myšlenek.
O jejich
velikosti se můžete přesvědčit po otevření zápisu schůze Senátu, který
najdete zde. Alibistická
poznámka – neflákám se v práci, nýbrž sedím doma a psaní mi zpestřuje
nudnou rekonvalescenci – holt chřipka je sviňa…
EDITORIAL
Předkladatel
zákona ing. Karel Korytář řekl, že novela je výsledkem dlouhodobé
diskuse nejen v Senátu, ale i v Poslanecké sněmovně, ve výborech či
podvýborech, že její návrh vznikl za spoluúčasti ministerstva dopravy,
Policie ČR, Asociace pojišťoven, odborných skupin, dopravních
odborníků. Na konci schůze si vzpomněl, že do výčtu všemožných expertů
nezahrnul Asociaci krajů, Sdružení měst a obcí, starosty a občany. Z
toho vyvodil závěr, cituji: „Všichni se tedy účastní, není to nic proti
občanům, nikterak jsme občany z této akce nevyřadili.“
Připomněl,
že celý proces začal před 2 lety, kdy se sešlo více než 700 návrhů,
námětů a podání. Postěžoval si, že jako jeden z posledních
předkladatelů novely byl vystaven značnému tlaku na rozšíření obsahu a
v té souvislosti poznamenal, že na cestě je další novela, která bude
řešit osobu blízkou. Podle senátora jde o opatření očekávaná, přičemž
si myslí, že jejich odklad by zhoršil situaci na našich silnicích.
Prohlásil, že obava z přílišného množství změn není na místě a řekl, že
zákon bude v závislosti na růstu hustoty silničního provozu,
vývoji techniky a počtu dopravních nehod vždy v určitých intervalech
novelizován. Oznámil, že cílem není zmírnění pravidel, respektive
bodového systému, ale naopak citelné přitvrzení, zvýšení motivace a
zpřehlednění bodového systému i zákona jako takového.
Hlavní změny zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu.
Senátní návrh novely 1. upřesňuje povinnosti řidičů vůči chodcům na přechodech a při odbočování 2. umožňuje policii provádět kontroly technického stavu na silnici a stanoví, které náklady platí řidič 3. uděluje policii a obecní policii oprávnění měřit rychlost vozidel bez označení úseků dopravními značkami 4. umožňuje policii okamžité uplatnění výjimky z místní a obecné úpravy 5.
zavádí povinné používání zimních pneumatik od 1. listopadu do 31.
března vyjma vozidel ozbrojených sil a jednotek požární ochrany 6. zakazuje ilegální závody na všech druzích pozemních komunikací 7. zavádí nové označení pro invalidy a podmínky pro vydání parkovacího průkazu 8. ukládá řidiči, který žádá o vrácení řidičského oprávnění, povinné psychologické vyšetření 9. zavádí 27 bodovaných položek za porušení zákona místo původních 44 10. zavádí 7 bodů za neposkytnutí účinné první pomoci 11. zavádí 5 bodů za ohrožení při přejíždění mezi jízdními pruhy 12.
ruší body, nikoliv pokuty, za překročení rychlosti v obci o 5
km/h, mimo obec o 10 km/h, za nesvícení ve dne, za neoprávněné užití
vyhrazeného jízdního pruhu, za neoprávněné užití zvláštního výstražného
světla modré nebo oranžové barvy, za nerespektování zákazové nebo
příkazové značky a za řízení bez platného posudku o zdravotní
způsobilosti
Bodované porušení pravidel silničního provozu
Přestupky
|
Body
|
řízení vozidla bezprostředně po požití alkoholu nebo v
takové době po požití alkoholu, po kterou je řidič ještě pod jeho vlivem,
je-li zjištěný obsah alkoholu v žilní krvi řidiče vyšší než 0,3‰ nebo
řízení vozidla bezprostředně po užití jiné návykové látky nebo v takové době
po užití jiné návykové látky, po kterou je řidič ještě pod jejím vlivem
|
 
 
7
|
odmítnutí řidiče podrobit se vyšetření podle jiného
právního předpisu ke zjištění zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou
návykovou látkou, ačkoli to nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví
|
 
7
|
způsobení dopravní nehody porušením povinnosti řidiče, při
které došlo k usmrcení nebo k těžké újmě na zdraví jiné osoby
|
 
7
|
neprodlené nezastavení vozidla účastníka dopravní nehody
nebo nedovolené opuštění místa dopravní nehody nebo neprodlené nevrácení se
na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci
|
 
7
|
při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla
otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno
|
 
7
|
vjíždění na železniční přejezd v případech, ve kterých je
to zakázáno
|
7
|
neposkytnutí účinné pomoci (první pomoc a přivolání záchranných
složek) účastníkem silničního provozu, který není účastníkem dopravní nehody
při nehodě s evidentním poškozením zdraví nebo ohrožením života
|
 
7
|
předjíždění
vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno
|
7
|
řízení
motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz
|
7
|
řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu
na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje
ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích
|
 
5
|
překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem
nebo dopravní značkou o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec
|
 
5
|
nezastavení vozidla na signál, který přikazuje řidiči
zastavit vozidlo nebo nezastavení vozidla na pokyn „Stůj“ daný při řízení
provozu na pozemních komunikacích osobou oprávněnou k řízení tohoto provozu
|
 
5
|
ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem
z jednoho jízdního pruhu do druhého
|
 
5
|
ohrožení chodce přecházejícího pozemní komunikaci při
odbočování s vozidlem na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění
na pozemní komunikaci nebo při otáčení a couvání
|
 
5
|
při řízení vozidla ohrožení chodce na přechodu a
neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky
|
 
4
|
nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič
povinen dát přednost v jízdě
|
 
4
|
překročení maximální doby řízení vozidla nebo nedodržení
minimální doby odpočinku o 20% a více nebo nedodržení bezpečnostní přestávky
o 33% a více podle jiných právních předpisů
|
 
4
|
řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny
nebo podskupiny řidičského oprávnění
|
 
4
|
porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo
bezpečnostní pás při přepravě dětí podle § 6
|
 
4
|
překročení nejvyšší dovolené rychlosti stanovené zákonem
nebo dopravní značkou o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec
|
 
3
|
nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případech,
kdy je řidič povinen tak učinit
|
 
3
|
překročení povolených hodnot stanovených jiným právním
předpisem při kontrolním vážení vozidla podle jiného právního předpisu
|
 
3
|
řízení motorového vozidla bez držení platného osvědčení
profesní způsobilosti řidiče
|
 
3
|
porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem
nebo užít ochrannou přílbu
|
 
3
|
neoznačení překážky provozu na pozemních komunikacích,
kterou řidič způsobil
|
 
2
|
Neprošly tyto senátní návrhy 1. na postup při zjištění do 0,3‰ alkoholu v krvi 2. na časově omezenou jízdu kamionů v levém jízdním pruhu 3.
na udělení výjimky cyklistům z povinného užití cyklostezky, pokud
by byli ostatními cyklisty omezováni v rychlosti nebo sportovním
charakteru jízdy 4. na označení vozidel osob zdravotně či tělesně postižených
Poslanecká sněmovna 1.
stanovila povinnost užívat zimní obutí od 1. 11. do 31. 3. tam,
kde bude na silnici sníh, led nebo námraza nebo tam, kde by se to
vzhledem k počasí dalo očekávat 2. umožnila
Horské službě dopravit homologovanými dopravními prostředky zraněnou
osobu až k vozidlu záchranného systému 3.
odstranila povinnost obecní policie upozornit na měření rychlosti
dopravní značkou, přičemž samotné měření může provádět pouze v
součinnosti se státní policií.
Ze zápisu 6. schůze Senátu 17.3. 2011 (bez komentáře)
Ing. Petr Pakosta Tento
zákon je určený široké veřejnosti, měl by proto být srozumitelný.
Úpravy by měly směřovat k posílení jeho přirozené autority. Krokem,
který k tomu vede, je zvýšení důrazu na trestání zvlášť nebezpečných
přestupků.
Objevila se
vážná chyba. Vyřazení tolerance za alkohol do 0,3‰ nebylo promítnuto do
ustanovení o výši pokut. Absurdní stav neumožňuje ukládat pokuty, což
bychom měli opravit.
Jaroslav Kubera Pokud
nás přehlasuje Poslanecká sněmovna, začne platit ta chyba a můžeme
vesele pít a jezdit. Nebo se nechá ten zákon úplně spadnout a počká se
na další novelu
Mgr. Miloš Malý Jak víme, zákon byl mnohokrát novelizován, sám jsem napočítal, že to bylo 21x za deset let.
Kontroverzním
bodem jsou zimní pneumatiky, kvůli interpretačně velmi složitému
ustanovení. Pokud je uvedeno, že něco má být provedeno za předpokladu,
že nastanou určité okolnosti, je to vždycky složité interpretovat, zda
ty okolnosti nastaly už nebo ještě ne. A je velmi složité v rámci
správního řízení potom příslušnou sankci udělit, případně neudělit,
protože je to velmi složité na zjišťování všech podkladů, zda byla
souvislá vrstva nebo zda byl led nebo zda se dalo předpokládat v
rozumné míře, že tato situace nastane.
Proto
navrhujeme vypuštění podmiňujících podmínek a bylo tam pouze nastaveno,
že pneumatiky zimní se používají od 1. listopadu do 31. března. Tím
dojde k velmi jednoduchému kontrolnímu mechanismu, kdy při silniční
kontrole se pouze zkonstatuje, kolikátého je.
Velmi
kontroverzně se k tomu postavili někteří občané se slovy, že mít dvě
sady pneumatik je příliš drahé, že obvykle vyjíždějí jenom v době, kdy
je sluníčko a najedou třeba jenom 300, 400 km za zimu. To není žádný
velký problém, protože výrobci pneumatik mají v nabídce celoroční
pneumatiky označené N+S (???) a tyto splňují podmínky pro zimní
pneumatiky a nejsou cenově jiné, než speciální letní nebo speciální
zimní pneumatiky.
Další
věcí jsou stacionární radary se záznamovým zařízením, protože je
některé městské policie používají pro měření rychlosti v určitých
úsecích. Ne proto, že bychom jim v tom chtěli zabránit, ale z toho
titulu, pokud jde o stabilní monitorování území, dochází k tomu, že
nejsou zabírány jenom osoby, které řídí vozidlo, ale všechno kolem.
Bylo by třeba, aby tyto úseky byly označeny pevnou klasickou značkou s
upozorněním, že se v tomto úseku měří pevným radarem se záznamovým
zařízením. Netýká se to těch obyčejných radarů, které jsou umístěny na
vjezdech do obcí, které upozorňují řidiče, aby snížili rychlost. Ty
nemají záznamové zařízení. Ale klasika je, když vjíždíte do Prostějova,
klasika je, když vjíždíte do Prahy. Vidíte kamery, které mají záznamové
zařízení, jsou umístěny v určitém úseku a mají za cíl udržet rychlost
50 kilometrů z hlediska hluku v dané lokalitě a zároveň zabránění tomu,
aby nebyl porušován předpis, který toto jasně říká, že na území obce je
nezbytné dodržovat maximálně 50 kilometrovou rychlost.
Jaroslav Kubera Pokusil
jsem se to strukturovat, protože co jsme dostali, je pěkná bramboračka.
Základní pravidlo pro pravidla silničního provozu je, aby byla trvalá.
Aby se neměnila každé čtvrtletí, protože to vnáší chaos do hlav řidičů
i policie. My tady projednáváme změny a senátor Korytář už dopředu
hlásí, že budou další.
Tady
jsou pamětníci zavádění bodového systému. Kromě obrovských nákladů k
ničemu zvláštnímu nepřispěl, ač někteří tvrdí, jak je výborný, jak
klesly nehody, jak je všechno v pořádku, jak přispěl. Už za plukovníka
Bambase jsme se dostávali do sporu, že mocenské složky a policie
ingerují (zasahují) do věci více, než jim přísluší. Policista není ten,
kdo by měl určovat, co má v zákoně být.
Možná,
že budeme zase vyměňovat lékárničky. Odborníci asi spali, protože tam
dali jakési zařízení, které nefunguje. Vyhodí se jen to zařízení nebo
to bude znovu velký byznys za 2,5 miliardy?
Poté,
co jsme utratili poměrně velké peníze za modré majáky policie a hasičů,
budou se jejich auta předělávat na červenomodré majáky, protože vědci u
nás až teď objevili, že jsou lépe vidět.
Sankce
za požití alkoholu by měla být až při zjištění obsahu v krvi vyšším než
0,3‰. Bulvární názor, že Čechovi dovolíš pivo a on vypije dvě, nemůže v
seriózní argumentaci obstát – například Belgie, Dánsko, Finsko,
Chorvatsko, Itálie, Německo, Rakousko a Švýcarsko má 0,5‰, Velká
Británie a Severní Irsko 0,8‰.
Samostatnou
kapitolou jsou zimní gumy. Legislativa stanoví, že povinnost užít zimní
pneumatiky se vztáhne na vozidla ozbrojených sil až od 1.11. 2016 a na
vozidla požární ochrany dokonce od 1.11. 2021. Čili do té doby nás
budou ohrožovat, protože budou jezdit na hladkých pneumatikách. Důvod
je poměrně jasný - stát nemá peníze. Občánkovi to nařídíme hned, ale my
si sami sobě dáme výjimku. Náš největší expert poslanec Huml řekl v TV
novinách 4.2. 2011, že když bude sluníčko a 15°C, tak nás nikdo
pokutovat nebude – to mě opravdu pobavilo.
K
měření rychlosti je určena Policie ČR, městská má jiné úkoly. Je to
obrovský byznys pro ty, kteří pronajímají obcím radary a berou si až
polovinu z vybraných pokut. Mnohé obce mají tabule několik kilometrů za
intravilánem. V polích, ačkoli tam není žádný barák, se vybírá
bezvadně. Například před Prahou objevíte na dálnici D8 značku 80 km z
důvodu hluku. Ale kam vaše oko dohlédne, všude jsou pole, takže můžete
rušit jen srnky nebo chocholouše.
Kdybychom
zakázali úsekové měření kamerami a postupovali tak, že mě policista po
změření zastaví a řekne mi, že jsem jel na padesátce sedmdesát, tak i
kdybych se zbláznil, nebudu se vydávat za mojí ženu – to mi
nezblajznou. Ať policie jezdí a ať koná v provozu, kde se dějí věci.
Neurologické
vyšetření je neskutečně nepotřebné, byl a je to jenom lobbing. Stejný
lobbing, jako že řidič, když mu vezmou papíry, musí se učit na
autodromu, když třeba jenom přejel na červenou. Můžete ho zkoumat
psychologicky, neurologicky, stejně nic nevyzkoumáte.
Červená
je totiž velký problém. Kdesi v Německu nastavili policisté tak rychlý
přeskok mezi oranžovou a červenou, že řidiče vždycky vyfotili.
Mimochodem za toto šli sedět nepodmíněně. My máme normální semafor
(uvedl konkrétní příklad) a vedle červené svítí zelená šipka, která
směřuje rovně. Jste dva metry od toho místa a šipka zhasne. Protože
nejste schopni na dvou metrech zastavit, přejete na červenou a jste
natočeni na kameru.
(Senátor ještě obsáhle kritizoval
návrh zákazu telefonování během jízdy pomocí hands free soupravy a
návrh zákazu kouření při řízení vozidla.)
PhDr. Jiří Pospíšil Podle
Listiny práv a svobod nesmí být nikdo za využití svých práv postižen.
To je zásada, kterou máme všude, máme jí i v trestním zákoně. Nikdo
nemusí vypovídat, pokud by tím mohl přitížit sobě nebo osobě blízké.
Jenom blbec přijde k policajtům a řekne, že řídila osoba blízká.
Normální člověk řekne nezlobte se, já bych svou výpovědí mohl
přitížit sobě nebo osobě blízké, proto vypovídat nebudu. Je věcí toho,
kdo žaluje, aby prokázal nade vší pochybnost, že ten a právě ten se
dopustil přestupku. Není žádný důvod, aby občan pomáhal vyšetřovacím
orgánům proti sobě. A když člověk využije své právo nevypovídat, nemůže
se to obejít tím, že se mu dá pokuta za to, že má auto, protože to
odporuje zmíněné Listině.
Mě
zaráží, že zákon o silničním provozu je velmi využíván k tomu, aby
prakticistními řešeními, bez ohledu na ústavu a lidská práva, prosadil
jednoduché zájmy – jako že to bude bezpečnější nebo pro někoho lepší –
třeba pro výrobce značek nebo pro obce. Cítím tam řadu takových
korporativistických tendencí, nechci tomu říkat tím jiným názvem
(korporativismus – druh fašistické ideologie). Mě
vadí takové ty tendence – odposlouchávejme každého, kdo nic špatného
nedělá, tomu to nemusí vadit. Nebo měřme všude, kdo bude dodržovat
rychlost, nebude potrestán. Prostě každý má být článečkem společnosti,
má být zařazen na správné místo a má se chovat přesně podle předpisů,
jinak dostane do držky. Kdo se zařadí tam, kde jsme určili, tomu se nic
nestane, prostě bude akorát makat. To je ten podivný korporativistický
přístup.
Mě
vadí takové ty představy, že za přestupek postihneme majitele vozidla.
To vypovídá o neschopnosti rozlišovat mezi odpovědností trestní a
hmotnou. Přestupek vozidla nelze stanovit, věc se nemůže dopustit
přestupku, věc nemůže zbourat sloupek. Za uvedení sloupku do původního
stavu nebo za úhradu škody nese odpovědnost majitel. To je hmotná
odpovědnost, která platí odjakživa, co se píší zákony.
Mě
vadí takové ty nápady, že budeme trestat přísnými pokutami bohatství.
Tak prostě zrušme rovnost občanů před zákonem a vyhlasme, že bohaté je
třeba trestat, jsou to svině! To už tu bylo. Jednou o rase,
jednou o třídním původu a teď to bude o bohatství. Dejme tedy seznam
značek automobilů a dejme povolení nahlédnout do daňového přiznání.
Prostě budeš nad stanovenou hranicí, zaplatíš hodně. A nedá se to
obejít tím, co jsem slyšel od tvořivého ministra (Bárty), který řekl:
„Ty pokuty budou pro všechny velké, chudí dostanou slevu.“
Nevím,
proč zapomínáme na to, že právní stát a demokracie s občanskými právy
je hodnota, kterou musíme chránit. A měli bychom ji hájit i přesto, že
by se policajti museli zvednout od obrazovek a prostě by to auto museli
zastavit. Pak by neměli důkazní nouzi, protože by viděli, kdo přestupek
spáchal.
MUDr. Vladimír Dryml Nebojím
se říci, že novela je právní paskvil. Zaštiťovat se odborníky je módní,
ale je otázka, kdo a na co je odborník. Přesto, že chybějí analýzy
bodového systému, tak se znova mění a mění se i samotný zákon.
Domníval
jsem se, že novela se dělá proto, že na českých silnicích je alarmující
stav. A ejhle! V roce 2010 se událo o 121.526 přestupků méně, než v
roce 2009. Proto je třeba přitvrdit? Mimochodem, snížení počtu mrtvých
nevyvolal bodový systém, ale zavedení bezpečnostních prvků při
konstrukci vozidel a modernizace vozového parku.
V
červenci 2006 získala obecní policie pravomoc měřit rychlost, aby obce
mohly zajistit dodržování rychlosti v nebezpečných místech – u škol a
poblíž přechodů. Některé obce však brzy začaly využívat stacionární
radary a rychlostní pasti k výběru pokut pro navýšení obecních
rozpočtů. Obecní policie se tak leckdy věnuje skrytému měření rychlosti
na úkor činností, pro které byla původně vytvořena. Má zejména chránit
občany před drobnou násilnou a majetkovou kriminalitou a bdít na
dodržování veřejného pořádku.
Excesy
způsobily, že na konci roku 2008 hrozilo obecní policii odebrání
pravomoci k měření rychlosti. Senát pak nastavil určitou rovnováhu mezi
zájmem obce a právem řidiče vědět, kde strážníci provádějí měření. Tak
je tomu nejen ve všech zemích kolem nás, ale například i v jižní
Americe a Africe. Pokud je cílem měření prevence, pak značky mají
nezpochybnitelný význam. Neslyšel jsem žádný protiargument, kromě
analýzami nepodloženého tvrzení, že řidiči za značkou opět šlápnou na
plyn. Proč to někomu vadí, když je přece jasné, že v označeném úseku
dochází ke zklidnění! Řekne mi někdo, co je na těch cedulích tak
problémového? Nikdo přece nezakazuje městské policii, aby měřila, ale
dejme tam tu ceduli. A vy najednou říkáte, že ne, takže si zase hrajeme
na to, co už tady bylo - stát za bukem a trestat řidiče za každou cenu.
Ing. Jaroslav Sykáček K
měření rychlosti jen tolik - pokud bude Policie ČR fungovat jak má, což
dnes zjevně nemůže, potom ji nebude dublovat městská policie. Situace
taková, že když do 40 km vzdáleného Děčína nepřivezu jako starosta
Rumburku alespoň dva kanystry benzínu, policii u nás neuvidím, natož
aby měřila rychlost.
PaedDr. Alena Gajdůšková Myslím
si, že bychom se měli zabývat také tím, jak zkvalitnit výuku první
pomoci v autoškolách. Nestačí si to teoreticky přečíst na
příbalovém letáku k lékárničce. To musí mít člověk nacvičené. Myslím
si, že se tu nabízí skutečně velký prostor a velmi fundovaný aktér,
který by mohl být tím stěžejním, kdo by tuto kvalitní výuku zajistil, a
to je Český červený kříž.
MUDr. Vladimír Dryml Pokud
tady někdo chce prosazovat represi a ne prevenci, tak si myslím, že to
je cesta do pekel. Vymahatelnost práva je daná také tím, jak často se
mění právní normy. Projednávaná norma se měnila x-krát a budeme ji
soustavně měnit pomocí dalších novel. Policisté a pomalu ani soudci, se
už nevyznají v tom, co my tady produkujeme.
Jako
lékaře mě velmi, velmi zajímá, co to je poskytnutí účinné pomoci? Kdo
to bude hodnotit? Kdo bude říkat, co je to účinná pomoc? Pokud to
není jasně definováno, dopadne to jako s těmi lékárničkami. Stálo nás
to všechny dvě miliardy a tzv. odborníci se k tomu nehlásí. Pletou se a
dávají další odborné posudky do dalších a dalších návrhů různých
zákonů. Jak dlouho to budeme ještě trpět?
A
nácvik poskytování první pomoci při dopravních nehodách? Kdo zažil
dopravní nehodu tak ví, že to není nic jednoduchého, ani dostat se
vůbec ke zraněným, abyste mohli poskytnout účinnou první pomoc. Navíc,
a tady to vidíte i v té novele, budeme stíháni za to, že jsme jí
neposkytli.
Ukázka jasného lobbingu
Nyní
výjimečně porušuji slib, že nebudu komentovat výroky senátorů. Nezdá se
mi, že by si místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková spletla zákon
361/2000 Sb.,o silničním provozu se zákonem 247/2000 Sb., o získávání a
zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Přesto
uplatnila svůj vliv a zákonodárce cíleně ovlivňovala ve prospěch Českého červeného kříže.
Určitě si je vědoma, že ČČK má zájem na vyřazení konkurence získáním
exkluzivního postavení v oblasti povinného školení první pomoci, které
může dosáhnout pouze zakotvením do zmíněného zákona.
Ze závěrečné řeči předkladatele novely ing. Korytáře
K senátoru Drymlovi. Tady
zaznělo, že zákon vznikl jenom z přání politiků, nebo z přání některých
rádoby odborníků. Trochu mě mrzí, že senátor Dryml nazval novelu
právním paskvilem. Je to trošku znehodnocení práce naší legislativy,
legislativy sněmovní, případně všech, kteří se přípravy zúčastnili.
Myslím si, že máme statistiky nejen o počtu přestupků, ale i o nehodách
a druzích nehod, které vyvolaly opatření, která jsme tady navrhli.
K tomu, že bylo 21 novel. Některé
byly jenom odstavcové, některé byly menší, některé větší. Za ministrů
dopravy Řebíčka a Slamečky probíhaly novely tím způsobem, že zástupci
politických frakcí, kteří se zabývali dopravou, řekli svůj názor. Když
někdo řekl ne, šlo to ze stolu. Já nemůžu za našeho ministra (Bártu),
že on sází dnes a denně na první stranu novin vždycky nové a nové
objevy.
K senátoru Kuberovi. Pana
senátora vnímám jako hlas lidu. Tlumočil tady řadu názorů z toho
prostoru. Naznačil, že v Poslanecké sněmovně může být zákon s těmi
chybami přehlasován, to by byla věčná škoda, anebo bude odsunut.
Hovořil i o lékárničkách, které teď neprojednáváme. Já si myslím, že
resuscitační roušku vyhodíme. Mé přání je, aby se další obměna už
obešla bez peněz.
K autoškolám. To
je velký problém, který určitě budeme řešit. Uvědomte si, já tady
klidně řeknu to číslo (?), že velké procento (?) autoškol vám dneska dá
řidičák za peníze. Prostě se neučí. Takže lidé ani neznají a neumějí
dodržovat pravidla.
K definici účinné první pomoci. V
autoškole se učíme první pomoc, osvěta uvádí, jak se dělá první pomoc.
Myslím si, že definice není nutná. My bychom ji měli poskytnout. My
nedáváme těch 7 bodů za to, že jsou lidé, kteří nemohou vidět krev,
kteří nejsou schopni pomoci tímto způsobem, ale musí okamžitě zavolat
pomoc jinou, to znamená záchranný systém. Když toto neudělají, tak je
to daleko hlubší přestupek a 7 bodů je zcela namístě.
K označení úseku měření rychlosti. Před
obcí je označení začátek obce a na konci obce, když se z ní vyjíždí, je
konec. To znamená, že tady platí 50 kilometrová rychlost. Jsem rád, že
řada starostů naznačila, že slepě neposlouchají dikci tohoto zákona s
tím označením měřeného úseku. Chceme-li dodržovat zákon, jezděme
padesátkou. Absenci označení úseků nepovažuji za něco, co by bránilo
městské policii v řádné práci. Když jsem hovořil s několikerými
městskými policiemi, samy říkají, že cedule jsou kocourkovsky velké,
neskladné, nepřevozitelné auty a v měkkém podloží nestabilní. Tam, kde
mají měřit, před školou nebo v těch frekventovaných místech, je obvykle
tak úzký chodník, že buď překážejí dětem nebo překážejí automobilům.
Velice často se stává, že tato objemná cedule je sražena kamionem, tím
náporem větru.
K psychologickému vyšetření. Já
osobně u řidičů osobních automobilů vidím ten moment v tom, že většinou
ten řidič páchá stejnou chybu. Buď má potíže se zrakem, nebo je
hazardér, nebo je cholerik, nebo je cokoliv. Ale v podstatě je potřeba,
aby si promluvil s dopravním psychologem, protože některé chyby se
opakují zcela pravidelně.
K zimním pneumatikám. Je
tady otázka jenom termínu nebo klasifikace zimního období. To jsme
pojali podle západních evropských zemí, některé věci z nich. A je to
určitý kompromis vůči situaci, kdy nám vyjíždí nějaký ten náš, řekl
bych sváteční řidič, takže policista v první řadě musí zákonitě a
povinně trestat. Tady v tomto případě je, řekl bych, sankcí i
napomenutí. Nastane-li týden, kdy je patnáct, šestnáct stupňů nad
nulou, policista tuto možnost tímto dostane, jinak ji nemá. Ale já se
spíš přimlouvám, aby tam zůstala stručná definice, co zimní období je a
co se dá předpovídat.
Ke kamionům. Návrhů
bylo snad osm, z toho dva téměř totálně zamezovaly jízdě kamionů ve
svátky, o sobotách, nedělích, prázdninách. Byly ze Strany zelených.
Odtud možná pramení averze, že všechny tyto návrhy byly tehdy smeteny
ze stolu, nezůstal jediný. Omezení jízdy kamionů v druhém pruhu v době
špiček se skutečně dá pro tento okamžik nahradit dikcí zákona, to
znamená rychlostní omezení předjíždění.
K pirátům silnic.
Copak nemůžeme reagovat na situaci, kdy nejméně ve třech případech
vyjel řidič do skupiny osob? A proto máme v této novele, řekl bych, i
piráty silnic, kteří nebezpečně předjíždějí do druhého pruhu. Myslím
si, že kamion, který nedává znamení o směru jízdy nebo záměrně zdržuje
levý proud nebo druhý jízdní pruh, tak je to stejné chování a může se
to uplatnit do doby, než se otázka kamionů zcela vyřeší.
K placení pokut. Společné
správní řízení umožňuje, že řidič dostane body u stejného přestupku
nebo za nejvíce nebezpečný přestupek. Senátor Vystrčil, řekl bych, se
trochu mýlil, když uvedl, že řidič nebude platit pokuty. Ano, při
společném řízení se přidělí jedny body, ale za každý přestupek se
platí. To znamená, že má-li někdo desetkrát překročení rychlosti, tak
desetkrát zaplatí. Tady tedy nikdo neomezuje udělování pokut.
K telefonování. Zrušit
body za telefonování? My jsme si dovolili dost drze to snížit ze tří
bodů na dva, na víc jsme odvahu neměli. Ale zrušit úplně sankci za
telefon nelze, protože je to kouření, jídlo, pití, kosmetické úpravy a
další a další podněty, které v autě jsou. A příští novela na to bude
muset reagovat.
K alkoholu. Myslím
si, že hodnota 0,3‰ se znovu vrátí do diskuse, i když předmětem další
novely bude osoba blízká. Není to o překročení nulové tolerance, je to
o tom, že jsme chtěli snížit administrativu policie i správních úřadů.
EPILOG Pokud
jste dočetli až sem, spořádali jste v rámci kvazi osvěty slušnou dávku
senátorských myšlenek. Vězte, že zákazy a tvrdá nařízení jsou pro tupé
ovce, a že sankce slouží pouze k humánní eliminaci motopirátů, grázlů,
vyvrhelů, všemožných šmejdů a jejich podmnožin. Ovšem zachovejte klid,
když budete šlapat jako dobře seřízené hodinky Swiss Made, kontrol a
sankcí se stoprocentně bát nemusíte. Tož tak.
JAKO
8. dubna 2011
|
|