Komentáře ke článku: Dilema s balónky (ze dne 13.05.2012, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Uff.. už jsem myslel, že jsem úplnej debil, když jsem propadnul z matiky.
|
|
Podobné úlohy se neřeší proto, že by se s nimi člověk někdy setkal, ale proto, aby se žák naučil pracovat s rovnicemi a neznámými. Což je základ matematiky.
|
|
|
Ano.
Spočítat, kolik balónků koupím za 20 Kč, když jeden stojí 6 Kč, nevyžaduje žádnou abstrakci. Ale zmrd, vohnout, lopata, vidlák, manažer lidských zdrojů a další s tím může vystačit celý život.
A v některých případech to může být průšvih.
|
|
|
To tak prostě je a vždy bude... jako je levá a pravá strana, tak je i humanitní a přírodovědný směr... a rozdělení je typicky gausovské... většina ovládá od obého, ale jen ty základy. Kraje umí perfektně buď jednu stranu nebo druhou... Já jsem zmrdskej projekťák, co se řídí "přírodovědce", kteří se neumí prodat, neumí domluvit se zákazníkem, neumí pracovat v jiné místnosti, než v té, kde jsou přesně nastaveny teploty, světelné podmínky, kde mají své dokonale vyladěné "meky", atd... prostě to jsou dva světy... jing; jang... jeden bez druhého by časem chcípnul...
|
|
|
Yin a Yang ;) Ale je to casta chyba, odpoustim Vam :)
|
|
|
Jupí, nežil jsem dnes nadarmo :-) :-)
|
|
|
Tento přístup je základem nechuti k matematice a její nepochopení spoustou žáků a studentů. Motivace v úvodu k nějaké problematice se objeví (občas) až na VŠ.
|
|
|
Bohužel, je to velká vyjímka (motivace na VŠ). Dodnes nevím, kde mám uplatnit trojité integrály, parciální derivace, tenzory, rotace, divergence, a další blbosti. :-)
|
|
|
Na spoustu těch věcí se dá vymyslet řada obrázků a animací, které by bylo možné před zběsilým proudem vzorců ukázat. Praktická aplikace je trochu složitější, ale šlo by třeba na výuku Fourierky přinést spektrální analyzátor.
Když se ale vrátíme na ZŠ, tak vymyslet praktický příklad je daleko, daleko jednodušší.
Třeba: "Sekaná ve školní jídelně obsahuje 24% masa, jedna porce váží 120 gramů. Kolik sní strávník k obědu masa a kolik separátu?"
|
|
|
Není to u prdele, když se hlavně nažere?
|
|
|
U prdele to není, lidem by došlo, co žerou za blafy... navíc mám ten divný pocit, že "někdo" chce, aby odpor k matematice byl co nejvyšší. Není nad to, když 4/5 deváťáků neumí pracovat s procenty! Víte jak lze tyto lidi snadno "podvést"? ;-)
|
|
|
|
IMHO:
Učitelé se prostě drží toho, že tradice nelze změnit, pouze rozšiřovat. Takže když se podle těch příkladů učí pár set let, tak se podle nich bude učit dál.
Sice vím, komu všemu se to hodí do krámu, ale vidět v tom systémový útok mi přijde šílené.
Ale přijde mi fajn to napsat tak, že za tím někdo může vidět židozednářskou lóži iluminátů, no ne? :))
|
|
|
K tomu Vašemu IMHU:
Dokud žijeme v Eukleidovském prostoru, je blbost tradice měnit, příklady se nemění zcela správně.
|
|
|
V tom souhlasím. Problém je, že učitelé učí jen to "svoje". Toto je matematika a rovnice, neznáme X, Y. Málo kdy je to převedeno do praxe a dokázáno, že vše souvisí se vším. :-)
|
|
|
Ta jímka je prý blbě. I když já taky nevím, co je rajcovního na VÝjimce.
|
|
|
Zřejmě snaha nějakého šíleného lingvisty odlišit základy slov jímat (jímka = senkrovna) a jmout (zajmout, vyjmout) ač mají stejný význam.
|
|
|
Běžnému smrtelníkovi se může hodit: průběh funkcí (i více proměnných), gausova eliminace, fft, kombinatorika, semtam něco z statistiky nějaká ta numerická metoda. Ještě něco?
Problém je že při tom všem drilu moc nezbývá čas na praktické aplikace. Matematický software se ve škole často snaží zatajit.
|
|
|
Já nevím, ale z těchto úloh jsem míval kuli, protože mě nebavily. Nicméně mému šéfovi je to jedno. Hlavně, že prodávám zboží a nosívám peníze do banky..
|
|
Z čeho jako vyplývá, ze ten jeden balónek stojí stejně jako ty tři stejné?
Já bych rovnici napsal 3x-12=y :)
|
|
|
|
Jenže nečtu tady,že jsou stejné všechny čtyři, ale jen ty tři první a ten jeden může být úplně jiný. Třeba 2x větší než ty tři, co jsou stejné.
|
|
|
Pardon, zapomněl jsem na abstraktní myšlení.
Kurva já to vím, že padesát tisíc balonků může být úplně jiných.
|
|
|
děkuji, potěšilo mě, že nejsem sama, kdo to nepobral. :-)
vyrobila jsem úplně stejnou rovnici jako vy, protože v zadání je uvedeno pouze to, že ty první tři jsou stejné.
|
|
|
|
|
|
|
Děkuji, už jsem zvracel...
|
|
|
Ale myslím, že tohle řešení je jediné možné
|
|
Ano, existuje matika, která se dá prakticky využít, viz dfensovy příklady na konci... to, že úloha s balónkem nereflektuje reálnou situaci ale přece neznamená, že je to nesmysl, je to matika, která učí abstraktnímu myšlení a staví základ pro další vzdělání ať už v matice nebo v podstatě v jakémkoliv dalšímu přírodovědném oboru, protože žádnej se bez matiky neobejde, proto mi to přijde půlně o.k. Tyhle pláče, že po nás někdo chce matiku bych čekala spíš na mimibazaru nebo na žena.cz.
|
|
Tak to je pěkná blbost. Po dlouhé době. Když stojí balónek 6 korun, kolik to bude stát když jich koupím 5, to je něco, co by se mělo umět do páté třídy. Proč teda nemáme povinnou základní školu jenom do páté třídy? Nevim, mě to ale nepřijde jako dobrej nápad. Alternativně můžeme povinnou školní docházku zrušit, nechat vše na rodičích a bude to. Plus by se mělo za ZŠ platit, aby to nešlo ze státního. Vim, že to je ideál mnoha lidí tady, ale mě se to nelíbí. Dítě nemůže za to, že jeho rodič chlastá a tak nemá ani na základku. Nebo že rodič umřel a druhý nestíhá platit základku. Samo se takové dítě o sebe nepostará. A aby si to platilo, až si na sebe vydělá, je trochu pozdě, učení písmenek, číslic a rovnic nejde tak dobře ve 20 jako v 6.
Základka je povinná do 9 třídy proto, že tak kolem těch 14 15 už můžeme člověka považovat za nějak schopného za sebe rozhodovat, event. bojovat. Pak ať si teda dělá co chce. Ale do té doby se mu poskytuje nějaký servis ve formě vzdělání tak, aby později nebyl úplně znevýhodněný proti ostatním lidem, kteří třeba neměli tu smůlu, že se jim rodič zabil v autě. Společnost k tomu nějak dospěla, ne jenom u nás, a já si myslim že je to dobře, D-F zřejmě myslí že to není dobře a František Matějka, co ví všechno nejlíp to taky zřejmě považuje za pitomost, protože důležité je učit děti lovit a pěstovat obilí, ne počítat rovnice. Neni v tom nic zlého nebo osobního, jenom názorová neshoda, kromě toho Matějky, ten mě opravdu irituje s tím, jak ví všechno nejlíp.
Pokud už tedy máme dítě v šesté až deváté třídě, nevidím důvod proč by se nemělo učit rovnice. Že to většina z nich nepoužije je sice pravda, ale na procvičení mozku je to lepší a užitečnější než sudoku. A ty děti, co to později použijí by to chápaly hůř, kdyby se to začali učit až v 15 letech.
To je můj názor, který ale zřejmě vychází z toho že stát je pro fungování společnosti potřeba.
|
|
|
A mozem snad za to ja, ze to dieta sa narodilo do blbej rodiny? Brani ti niekto si take dieta vziat pod ochranne kridla a platit mu co len uznas za vhodne? No nebrani! Tak kde je problem?
A podla teba hypoteticka moznost nedobrej vychovy je dostatocnym dovodom k realnemu zavedeniu masoveho okradania, vaznenia a v extremnom pripade zabijania (ked odmietnes financovat cudzie decko a budes branit svoj majetok pred zlocineckou organizaciou zvanou statna policia)? Skutocne je podla teba spolocnost s mizivym promile analfabetov tak strasne horsia nez spolocnost zalozena na masovom nasilnom okradani?
|
|
|
A co je lepší? Umět lovit a pěstovat obilí, nebo umět počítat rovnice?
Umět lovit, pěstovat a počítat.
|
|
|
a jak přesně povinná školní docházka a základní škola zdarma vyřeší problém dítěte, které se narodí do špatné rodiny? Doma nemá podmínky k učení, pomůcek se nedočká a od rodičů nemůže nic převzít, protože nemají nebo nechtějí nic předat. Škola to určitě nevyřeší, jen některá áčka mohou jít v klidu spát, protože jsme se jako o všechny postarali.
|
|
|
Nevyřeší. A psal jsem o špatných rodiných něco? Nepsal.
Psal jsem o zrušení státních škol a zrušení povinné docházky a soukromých školách a o tom jak by k tomu to dítě přišlo když by rodina na školu neměla. A nemusí to být špatná rodina. Vim, že jsi v nemocnicích kulich, znamená to taky, že být chudý = být špatný?
Když chceš můj názor na špatné rodiny: alespoň nějaká škola je lepší než žádná škola. Jak pro ty děti, potažmo lidi, tak pro společnost. Že by to bylo řešení, to není. Některé věci se nedají vyřešit, ale dají se zlepšit.
|
|
|
psal jsi o špatných rodinách, rodič chlastá a na základku nemá, není špatná rodina? :-O
chudý neznamená špatný, proč by taky mělo, hodnotíš lidi jen podle majetku? Na to bych odvahu neměla, ten má balík, je skvělej, ten nemá nic nebo málo, je špatný, to bych neuměla. Nakonec je mi fuk, kolik kdo má, protože mně ty jeho prachy stejně neříkají pane. Znám debílky z obou táborů, stejně jako znám úžasné lidi z obou stran spektra.
společnosti je to jedno, zajímá tě jestli je nějaký kopáč na stavbě gramotný a jak moc? Když to bude tvůj soused, bude tě zajímat, jak se chová a jak žije, ale asi ti bude ukradené, jestli čte Vergilia v originále. :-)
kouzlo je v tom, že dítě musí chtít se vzdělávat a rodiče musí chtít, aby se dítě vzdělávalo, jinak je to přehlídka ztraceného času a peněz daňových poplatníků. Žádné zdarma a povinné to nevyřeší. A dokonce ani neřeší, dnes existují důkazy místo slibů. Povinná školní docházka, základní, střední a vysoká zdarma a spousta lidí nevzdělaných, jen společnost je tak nějak spokojená, protože jsme se o to postarali. Nepostarali.
|
|
|
OK. Rodič chlastá a na základku nemá, není pro mě špatná rodina. To dítě může být chytré, rodič může být chytrý, jenom závislý, druhý rodič se může chtít dítěti věnovat ale na soukromou základku rodina nemá a pro to dítě je to smůla, nebude mít vzdělání? Nechci. Špatná rodina je 2 invalidní důchodci a hafo dětí co se mají radši učit krást než pracovat. Co je špatná rodina je věc nastavení prahu asi.
Ten zbytek prostě není podle mě pravda. Není jedno že jsou lidé negramotní, byť kopáči na stavbě, nebo kdokoli jiný. Gramotnost a schopnost alespoň základně počítat je každému k něčemu. Musí platit za jídlo, za nájem, peníze už brzo nebudou a měli by si umět přečíst, co podepisují. Je fajn že se to prostě všem povinně vtlouká do hlavy. Je to možná věc názoru.
|
|
|
To je zase melodrama. Dite v takovem pripade muze byt sebechytrejsi, kdyz ma dostatecne pevnou vuli, dotahne to daleko i bez skoly, kdyz nema, bude z nej zase jenom stejna sracka jako z jeho rodicu, opet naprosto nezavisle na tom, zda ho do skoly posilat budou nebo ne.
|
|
|
Já nepopírám existenci těch případů, které nám tu tak dojemně líčíte. Jenže:
1. Rodič může dítěti zku..it život asi tak 999999 dalšími způsoby, stát nestát. Může ho například zabít, když se s ním vyseká v autě, nebo ho nenaučí plavat a dítě se utopí.
2. V systému povinné školní docházky jsou děti bez zájmu o vzdělání a bez schopností vzdělávány proti své vůli a na úkor těch, které zájem a schopnosti mají. Čím více monolitický systém a čím víc do toho stát strká čumák, tím horší to je.
3. Já to nechci platit. Nemám problém zaplatit školné svým dětem, nemám problém v tom, podpořit nějakého nemajetného studenta či zasponsorovat nějaký zájmový kroužek, ale mám sakra velký problém s tím, dávat peníze státu a nechávat vzdělávání na něm.
4. Hra na to, že se všichni vzdělávají vede k tomu, že se všichni pídí po papírech, které postupně ztrácejí hodnotu. Státní přerozdělování obecně pak výrazně potlačuje souvislost mezi vzděláním a uplatněním/odměnou, čímž dále přispívá ke zhoršování situace.
Sečteno a podtrženo: starejte se o své děti, pokud k tomu máte možnost, tak podporujte konkrétní potřebné děti ve svém okolí. Snahu o spasení světa skrze povinnou školní docházku si strčte za klobouk.
|
|
|
OK, kde studují vaše děti? ruku na srdce - na státní nebo na soukromé za vaše? Moje v současnosti na soukromé, čistě za moje. Pokud ty Vaše studují v Holandsku nebo v Kocourkově, pak studují za peníze daňových poplatníků, i kdyby studovaly na soukromé škole (i ty podle zákona berou dotace). Přesto si myslím, že i pro mě je výhodné, aby studovaly děti na státní na peníze daňových poplatníků - je to tak proto, že současná úroveň technologií vyžaduje určité vzdělání. Pokud toto vzdělání dítě nebude mít,pak se v budoucnu stane sociálně vyloučené a pro mě břemenem - jednak z důvodu obětované příležitosti (kdyby byl vzdělán,mohl by odvést nějakou práci aparticipovat tak na mém bohatství - resp já bych měl komu prodávat svoje zboží a služby) a jednak z důvodu, že nebudu muset najímat ochranku, aby zabránila loupeživým nájezdům těchto lidí na můj majetek, když si tito lidí patrně nebudou moci obstarat živobytí jinak.¨
Máte představu, kolik stojí vzdělání jednoho dítěte za rok navolném trhu? :-)))
|
|
|
už zbývá jen jeden problém, jak donutit ty děti, aby se skutečně vzdělávaly. Dnes je situace taková, že je povinná školní docházka a škola je placená z peněz daňových poplatníků. Některé děti tam prostě docházejí aniž by se vzdělávaly, jen se účastní procesu v teple a světle, všichni mají ukončené základní vzdělání, přesto jsou lidé sociálně vyloučení a pro ostatní břemenem, nedokáží si obstarat živobytí jinak než parazitovat na druhých. A na druhou stranu polodementní zednický přidavač bez vzdělání nikde neparazituje a to se možná neumí ani podepsat.
nebo jiný příklad Vietnamci v Čechách, bez ohledu na vzdělání, povinnou školní docházku a podobně, kupují zboží a služby, nepořádají loupeživé nájezdy a přežívají bez vynucené podpory od nás.
|
|
|
to je odvrácená strana věci - totiž že ten, kdo za vzdělání neplatí, si jej taky neváží - ostatně postoj samotného autora článku je toho důkazem.
"Donutit" takové děti nemůže nikdo, zkoušelo se podmínit výplatu soc. dávek tím, že děti budou chodit do školy, nakonec se zjistilo, že je lepší, když tam nechodí. Ano, některé lidi prostě vzdělat nelze, protože v jejich kultuře není hodnota vzdělání veškerá žádná. Ale i tak podle mě při současném tempu vývoje technologií a inovací (které také není dáno ničím jiným než dostupností vzdělání) je lépe vzdělávat všechny, kteří jeví patřičný zájem. Sociální parazitismus s tím nemá co dělat.
Množství polodementních přidavačů, které trh potřebuje, je bohužel mnohem menší než množství, které je i přes všechny snahy aktuálně k dispozici, tj. část se uplatní a zbytek je sociálně vyloučený,anžto se je nevyplatí ani "vykořisťovat". POkud bychom znedostupnili vzdělání, bude těchto lidí mnohem více,budou sociálně vyloučení,čímž pádem si začnou prostředky k živobytí uplatňovat buďto sociálním parazitismem (pokud to společnost dovolí) nebo násilím, nebo obojím. Wo tom byla základní myšlenka, kterou bohužel nikdo nevyvrátil.
BTW víte, kolik by asi stálo na trhu současné vzdělávání, které dostává dítě prvního stupně základní školy zdarma (s přihlédnutím k HDP a mě známým cenám)?
|
|
|
Upřimně řečeno, pokud staví něco pro mě, tak tu základní gramotnost bych tam měl rád. Je mnohem lepší ukázat mu, jak ta jáma má vypadat a mít tam někde papír s rozměry a pak přeměřit výsledek, než mu stát celou dobu za zadkem a vysvětlovat mu, že metr je míň než požadovaný metr dvacet a že metr dvacet je když na měřítku jsou tyhle tři divné znaky u sebe v tomto pořadí, ne metr nula dva ani dvametry deset není to pravé ...
Pravda rovnice od něj chtít nebudu, ale číst (aspoň slabikovat), sčítat a odčítat a malou násobilku je velmi praktické, když aspoň jakž takž ovládá. (Kolik ztraceného bednění musí navozit, když chci naráz betonovat pět řad po šesti kusech? Kolik je to vrstev, když je skládá na zem do sloupků o základně tři bednění? Stačí to, co už navozil, nebo bude muset jet s kolečkem víckrát? A kolikrát asi? A stihne to do oběda?)
|
|
|
to se přece může naučit i jinak. Nebo že by se před zavedením povinné školní docházky nic nepostavilo? Nebo se postavilo a dodnes to stojí? Odolává to času lépe než detailně propočítané stavby postavené dnes? ;-)
v Brazílii je vysoká negramotnost a údajně tam negramotní, kteří neumí ani počítat, dokážou rozeznat bankovky a vědí jakou mají cenu a co všechno za ně lze koupit.
|
|
|
Od toho je tam mistr/stavbyvedoucí, ne? Pro vykonání manuální práce tyhle dovednosti vůbec nepotřebujete, stejně jako je nepotřebovali otroci při stavbě pyramid, ku příkladu.
|
|
|
Otroci při stavbě pyramid nepotřebovali vůbec nic, protože je nestavěli. Stavěli je nájemní placení delníci, na svou dobu relativně velmi vzdělaní.
To jen pro úplnost :)
|
|
|
nejsou potřeba ani dnes, přijede nějaký šéf a přitáhne bandu úkáček na hrubou práci. Netuším jak moc jsou vzdělaní, ale požadovanou práci jsou schopni provést na základě jednoduchých pokynů. Kdyby se na stavbě podíleli jen promovaní inženýři, většina lidí by si nemohla finančně dovolit postavit ani kurník. ;-)
a nemusí ani umět metr dvacet, dáš mu odměřený provázek a řekneš, takhle to bude široký nebo to předěláš.
|
|
|
kdyby se na stavbě podílali jen promovaní inženýři - hlavy študované, pak by nepostavil nikdo nic, dokud by je ukrajinci nenaučili, jak se to vlastně stavět má 8o)
to, že by takovej kurník inžové stavěli na 5x a dolaďovali optimalizace ve dvoudeních intervalech (aktuální situace na Tesco Mohelnice), je věc druhá a prodražilo by se to opravdu svinsky.
problém s "metrdvacet"mají spíš ti inženýři, kteří na přesno vykoumají a promakají všechno vč. počtu cihel na stavbu baráku, aby ti blbci a úkáčka neměli co podělat, protože jsou to všichni negramoti...a nakonec stavoš na místě zjistí, že se nakoupilo asi o 10% víc materiálu, protože "hlavy" prostě nepočítaly se spárama na maltu ani ve vodorovném ani ve svislém směru, ale pouze s rozměrem cihly vyčteným z katalogu výrobce, který vyrábí stejný typ cihel, ale jen o centimetr v každém směru větší...tohle zjištění vyvolá napřed myšlenkový holokaust a následně lavinový error v projekční kanceláři a jejich imitace řešení problému vyplní čas, který stavební firma pod tlakem blížícího se termínu v harmonogramu nuceně využije k improvizaci, kdy to prostě ukrajinští dělnící postaví jen podle vnějších rozměrů a kótování otvorů...no a zbytek materiálu se vrátí do stavebnin. projektantům se vyměří vzniklé vícenáklady, které pak v součtu za celou 12 milionovou stavbu hodí klidně čtvrt milionu, které zatáhne pojišťovna z jejich "blbostní" pojistky.
takže díky, ale na stavbu prosím co nejméně inženýrů. děkuji! 8o)
|
|
|
Dokazes suplovat i statika a dat ruku do ohne za to, ze neco nespadne? :-)
|
|
|
jo. na rodinej domek nebo bytový doom o dvou třech podlažích bych si troufnul s čistým svědomím. přece jen o tý statice taky něco vím, materiály mají dnes všechny známé vlastnosti a zaručené pevnosti, takže to není žádná věda a žádnej statik to ani nepočítá. počítá se něco, kde je rozpon stěn přes 6m a to spíš jen pro sichr, aby to nebylo o 400% předimenzovaný a tím pádem zbytečně drahý.
|
|
|
Co si vzpominam, tak bylo nutne mit posudek statika i na blby prihradovy stozar...
|
|
|
příhradový stožár je něco úplně jinýho než zděná stavba a posudek statika je na místě. rozhodně není na místě nazývat ho "blbý", protože propočítat prostorovou příhradovinu nění žádná sranda.
|
|
|
I kdyz je takovy stozar poskladan z prumyslove vyrabenych dvoumetrovych segmentu? :-)
|
|
|
jistě...ať už je tím "segmentem" hotová, dvoumetrová část stožáru nebo se jedná o jednotlivé segmenty té příhradoviny. jde tam o celkovou výšku, namáhání spojů, namáhání základny apod. to od oka nedáš a pak budeš mít stožár vyvrácenej i s betonovejma základama, nebo v horní třetině zlomenej, protože se rozkmital, překroutil a zbortil.
|
|
|
Uplne stejne ovsem je mozne argumentovat ohledne te zdene stavby. Ja tvrdim, ze treba osmimetrovy stozar od oka dam, dukazem budiz, ze zatim zadny, co jsem kdy nechaval stavet (a to ani v zemich, kde jsme k tomu zadneho statika nepotrebovali), nespadl.
|
|
|
Mohou mít stožáry takto vzniklé různou výšku?
Mohou být stožáry takto vzniklé namáhány různým zatížením?
Jsou základové poměry takto vzniklých stožárů vždy stejné?
|
|
|
|
většina statiků má víc štěstí než rozumu. Většina domů nespadne a u té nespadlé většiny to zase většinou není zásluha statika. :-(
|
|
|
To vykladej lidem, co si nakoupili kvartyry v Prague Marina...
|
|
|
to je třeba zrovna příklad, protože na jednu Prague Marina připadá hafo jiných domů, které navzdory statikům stojí zpříma. ;-)
povinnost mít statika je státní vymyšlenost a taky to podle toho vypadá. Pomalu každý kurník má kulaté razítko od statika, většina jich drží, tu a tam vezou statika rovnou do vazby. Jsou situace kdy svědomitý statik řekne, tohle nepodepíšu, protože nikdo neví co to udělá. To jsou třeba případy stoletých domů, přijde jiný statik a to razítko tam bouchne a doufá, že se to povede. Druhá věc jsou nové domy typu PMarina, nejspíš to ometli a statik jim tam bouchnul štempl, aby příště nepřišel o kšeft, mockrát to vyšlo a najednou barák navzdory státnímu nařízení a kulatému razítku "padl únavou".
|
|
|
Taky nikde netvrdim, ze by stavitel ci investor mel mit povinnost statika prizvat. Je v jeho zajmu, aby to nespadlo nebo aby tam nebyly vicenaklady...
|
|
|
Příležitostně Ti ukážu statický report na naši chaloupku. Desítky stran výpočtů a malůvek a pak kouzelný konec, kde pan statik realisticky přiznává, že to vlastně spočítat pořádně nejde. Závěr pak zní nepouštět k tomu blbce, ale někoho, kdo má zkušenosti, a ten ať to dělá od oka a podle citu. Elaborát stál asi 12 tisíc Kč.
Nakonec jsme to dělali já, Honza a náš kovář pomocí hardware dle vlastního návrhu. Z toho hardwaru jsou paf všichni stavaři, kteří se tím živí: "to je nádhera. To my bychom se s tím tak nepatlali, vrazili bychom tam kus trámu co by byl zrovna po ruce" :-D
|
|
|
Ja bych se kdyztak pak taky rad kouknul. Rad bych si to srovnal s tim, co vymysleli odpornici o tom domecku, kde bydli nasi.
No co, kdyz tram neni dost dlouhy, sesroubujou se dva k sobe...
|
|
|
Sešroubovat? Fuj, takové novoty! Dva trámy se samozřejmě spojí přeplátováním a zajistí se dřevěným kolíkem.
|
|
|
No vidis, nam to sesroubovali. Podivam se, jestli maji rodicove v archivu fotku, to se nasmejete, lidove vrstvy. Proste krajei tram, jak jim prisly pod ruku a pak zjistili, ze maji odrezky, ale tramy dosly. Tak to spojili. Jeste, ze je to schovany. Ale tech kiksu je tam vic, napriklad na tramu postavena zed a ono se to, kupodivu, kupodivu, propada.
|
|
|
Neupirej jim ale zasluhy. Naprikald projekt "kouzelne medlanky" schvalil az snad ctvrty statik, ktery pak radeji odjel ze zeme. To chce odvahu, uz tu mame s klouzajicimi cinzaky zkusenosti.
|
|
|
na tom něco bude, zažila jsem inžu, který namaloval přesné spárořezy a k tomu ořezání obkladaček o dva centimetry, aby to hezky sedělo, pak se přišlo na to, že ty obkladačky jsou menší než inža počítal a přitom přesně stanovil, který druh se má nakoupit a "negramoti" mu museli prozradit, že kdyby to ořezali, nebude to sedět a budou v háji. Inža si z toho odnesl poučení, že "negramoti" jsou naprosto neschopní a pořád kverulují a zpochybňují jeho rozhodnutí a pořád ho obtěžují s nějakým problémem.
nic proti, každý se někdy splete, stane se. Jenže splést se může každý bez ohledu na vzdělání a pocit neomylnosti nebo nadřazenosti může být zrádný.
|
|
|
To spis tak maximalne od druhy, dyt to je mala nasobilka.. Pamatuju si, jak jsme memorovali vsechny nasobky do desitky, pak do patnactky, apod. A musim rict, ze je to nahodou velice uzitecna vec, protoze jsem schopen z hlavy vypocitat, prip. odhadnout i celkem osklivy priklady nasobeni a deleni.
|
|
|
Ale pokud to vis, tak mas furt petku (v lepsim pripade trojku). Musis tam mit postup. A to ten jediny spravny.
|
|
|
Mi učitelé uznávali u naprosto "novátorské" postupy, pokud byly správně(tedy neobsahovaly nepovolené operace ;)). Občas jsem si musel obhájit jednoduché příklady, nu co se dá dělat(když člověk provede 5 operací současně, protože jsou primitivní, a napíše rovnou výsledek, tak to bylo občas údajně "podezřelé". Časem už jsem nemusel ani nic obhajovat :)
Je to o lidech jako všude. Ale třeba fyzikářku na gymplu jsem měl přesně takovouto - příklady měla spočítané v sešitku a běda jak se někdo odchýlil od řešení!! :D :D
|
|
|
My meli povoleny jediny spravny postup. Fyzikarka na gymplu byla jedina, co me postupy uznavala, ale i tak mi davala trojky (prumer jedna za vysledek, pet za postup). Na vysvedni pak dvojky, protoze ji to prislo blbe.
|
|
|
To jako 2x2x3=4x3=12 bylo dobře, zatímco 2x2x3=2x6=12 bylo špatně?
|
|
|
Pokud mela ucitelka na zakladce (tohle konkretne by na gymplu brala) spatnou naladu, pak ano, i takovato kravina by byla chybou.
|
|
|
Spis jsem tu nekde uvadel priklad s chlapem, co jde do hospody a mezi nim a hospodou pobiha pes...
|
|
|
Ve fyzice u složitějších příkladů ano - pokud jste sestavil třeba 2 na sobě nezávislé rovnice, jejichž výsledky dohromady ve 3. rovnici daly výsledek a prvně spočítaly druhou a pak první, tak to bylo pár bodů dolu, protože postup je přece 1., 2. a pak 3. a ne 2., 1. a pak 3. :) Kam bychom se dostali, kdyby si to každý dělal v libovolném pořadí!
|
|
|
A používání závorek a děleno místo zlomků, no to už vůbec! :-)
|
|
Potreba jednotnych maturit je pouze reakci na trznich sil, kterezto vedly k tomu, ze maturitni vysvedceni obdrzi i prumerny oslik se senem v hlavicce. Maturitni vysvedceni je tedy prakticky bez ceny - eventuelne se musi prihlednout z jakeho ustavu pochazi. To same s VS. Zejmena lokalni VS z Horni dolni udeli titul i zombie po odsati mozku.
Otazkou je jestli musi za jednotnymi maturitami musi byt stat. Vidim jednoznacne potrebu jednotneho testu, aby byla uroven absoloventu srovnatelna. Proc nemit neco jako obdobu GMATU? Tj. trzni sila z druhe strany. Co by zamestnavatel chci vedet co kupuji.
Netrivialni matematiku potrebuje dneska uz kazdy druhy blby ucetni. Viz napr. efektivni amortizace treba vobycejnyho dluhopisu v banking buku (lepe receno bych to tak nejak od nej cekal a ne aby jen hykal no vono to ten system snad spocte sam). Pochopit aspon zakladni veci, jak sestavit jednoduche rovnice, trojclenka apod, to proste patri k zakladnimu vzdelani.
|
|
|
To je sice pekne, ale to ze ty chces nieco vediet o potencialnych zamestnancoch je tvoj problem a musis si ho riesit ty. Mne je to uplne u prdele a nevidim ziadny dovod preco by som ti ja mal platit riesenie tvojho problemu.
|
|
|
Tak tenhle přístup taky nechápu. Ty jsi ŠKODA auto? Nebo Reiffeisenbank? Nebo kdo? Plzeňský Prazdroj? Nevěděl jsem, že tu diskutují i právnické osoby. Každý se tu holedbá tím, jak nechce ze svých daní platit to a tamto. Panáčku, vyděláváš měsíčně 200 tisíc? 400 tisíc? Výborně. Odvádíš velkou část svého hrubého platu na daních? Oháníš se tu tím a budeš se dožadovat toho, že něco ze "svých daní" platit nechceš? Chceš o tom spolurozhodovat, protože máš pocit že je to hodně, co odevzdáváš do státního rozpočtu? A proč nemá mít mnohem větší slovo třeba Reiffeisenbank, která platí mnohem víc než ty.
Zajímalo by mě, kde se to bere, tahle ohromná sebejistota, v tom že to "já" je důležité pro to, jak funguje stát. Když tu nechceš platit daně, máš možnost, odstěhuj se jinam a vydělávej jinde, můžeš platit míň, můžeš platit i víc, třeba nebudeš spokojený nikde. Do té doby, než to uděláš se bohužel musíš smířit s tím, že se nějaká kvalifikovaná většina lidí dohodla, že to tu bude fungovat tímhle způsobem, a ty máš (alespoň předpokládám přes tvůj divný dialekt) nějakou byť malou možnost to ovlivnit.
Tím nikterak nekritizuji princip liberálního státu s velkými svobodami a minimálním vměšováním státu do všeho - ať už se týká zesoukromění zdravotnictví, svobody shromažďování, svobody vlastnit zbraň, svobody gayů a leseb procházet se v průvodu po městě když jim to dělá radost, svobody obrany vlastního majetku a podobně. Kritizuji nekonstruktivní přístup k problémům tohohle typu s argumenty "co ti já mam co platit". Vždyť skoro nic neplatíš.
|
|
|
Co presne nechapes na myslienke, ze nechcem platit za veci o ktore nestojim?
Ad Skoda, Reiffka - zamysli sa odkial maju tieto firmy peniaze. Od svojich zakaznikov - to oni su ti, ktori musia financovat vysoke dane a rozhadzovacny stat. Alebo si myslis, ze ked sa zvysia dane, tak sef skody si kupi mensi dom? To si teda hodne naivny.
|
|
|
Presne tak. Od svojich zakaznikov je přesná definice. Vyvstávají některé zajímavé otázky.
.Do jaké míry se na tom zisku Reiffeisen bank podílíš ty, že máš pocit že to jde "z tvého" a tím tady argumentuješ.
.Zdali tě někdo nutí, abys nechal vydělat české firmy které platí české daně, pokud se ti to nelíbí.
.Myslíš si soudruhu opravdu, že pokud platíš firmě za nějaké služby peníze, nejsou to peníze té dané firmy vydělané její činností, ale ve skutečnosti pořád jaksi potažmo tvoje peníze, tedy máš pořád co kecat do toho jestli je zaplatí státu či ne?
|
|
|
Bože môj, platím aj dane z príjmu, aj dph aj spotrebné dane a z toho čo zaplatím nejakej firme ešte navyše zaplatí daň ona. Čo je tak neuvertiteľne nepochopiteľné na tom, že sa musím nedobrovoľne podieľať na financovaní štátu?
|
|
|
Ted jste (patrne omylem) rekl jednu celkem rozumnou vec a sice ze pravnicke osoby jsou sice daneny, ale je to "taxation without representation", protoze narozdil od osob fysickych nemaji volebni pravo.
Zbytek je samozrejme klasicka sracka (tou jste naopak neprekvapil) ve stylu "nas je vic nez ty, takze koukej poslouchat nebo uvidis, jak s tebou zatocime".
|
|
|
Tak - názorová neshoda je pochopitelná vzhledem k tomu, že já si myslím že stát je pro fungování společnosti potřeba (byť jsem názorově poměrně liberální a pochody gayů a leseb nebo žiraf a slonů by podle mě měly být mimo pravomoce státu), chápu že se neshodnu s většinou lidí tady, kteří stát považují za zbytečný až škodlivý (byť by byli rádi aby zakázal pochody gayů a leseb).
A o žádném zatočení s někým jsem tady taky nepsal. Ani se nepočítám k názorové většině. Jenom namítám něco proti argumentu "stát=špatná věc" a "já to platím". Pravda je ta, že všichni jak si tu píšeme platíme státu zanedbatelné prd, pokud si tu tedy s námi nepíše i Andrej Babiš.
|
|
|
Nepsal, ale kdyz pisete "ze se s tim musi smirit", tak z toho vyplyva, ze povinne placeni dani akceptujete a z dalsiho textu dokonce, ze jej i schvalujete a pokud schvalujete povinnost platit dane, schvalujete i pravo statu zatocit s tim, kdo se s necim takovym nehodla smirit.
Zanedbatelne prd platime jen proto, ze takovych, jako Vy a ja, je hodne. Kdyby kazdy obcan CR odvedl loni to, co jsem statu odvedl ja, mame statni rozpocet nekde na ctyrnasobku soucasneho. A to jsem delal vsechno proto, abych zaplatil co nejmene a take u teto kalkulace zcela pomijim existenci dane z prijmu pravnickych osob.
|
|
|
Jiste, ono si to "otestovani" muzou zaplatit potencialni zamestnanci i sami. Viz cela rada certifikatu, ktere adresuji problem nizke srovnatelnosti vzdelani (jmenujme namatkou FRM, CFA, ...).
|
|
Ještě k tomu F.M. .. uvažoval bych nad tím volit Svobodné, ale nebudu. Kvůli Matějkovi. Z každého slova které napíše, kape přesvědčení o dokonalosti vlastního názorového systému a nepřekonatelných zkušenostech promíchané s testosteronem do té míry, že mi připomíná opici Hájka, který ví dokonce i to, že kouření vůbec neškodí a všechny ty kecy o rakovině a infarktech a mrtvicích si vymyslela bílá mafie, aby dostala víc peněz na prevenci. Ty lidi nemají kontakt s realitou.
|
|
|
1) pokud vím, pan Matějka vystoupil z SSO, nebo se pletu?
2) mám tušení, že Vás vidím psát do Matějkových diskuzí a názory jsou vždy dle rovnice autor matějka = je to špatně.
Poměrně zajímavá diskuze byla na téma zbraně a ochrana zdraví a majetku. Kde se hned pravdoláskaři oháněli vyvražděním dětí co půjdou sousedovi na třešně. :-)
|
|
|
Jj, s Matějkou jsem také měl problém jako s osobou (nikoliv s většinou jeho názorů), ale v SSO už není.
|
|
|
to je zvláštní a co konkrétně ti na něm vadí?
mně připadá v pohodě a moc nechápu ten odpor lidí k němu, osobně ho sice neznám, ale občas tady někdo napíše proč s ním má problém, ale většinou jsou to takové celkem pochopitelné věci. (například tady někdo uváděl, že něco skvělého vymysleli, Matějka slíbil, že se na to podívá, zamyslí se a pak se na to vykašlal, protože neměl čas. To mi nepřipadá tak úplně mimo, protože jednak vím jaké trotloviny jsou lidé schopni vymyslet a druhak není jeho povinností řešit úplně všechno.)
|
|
|
Když člověku šlápnete na kuří oko tak k Vám má odpor. A stejné je to u Matějky (ve většině případů). Napíše o ochraně majektu a každý odpůrce si hned domyslí, že ho chce zabít.
|
|
|
No napriklad ja mel s panem Matejkou nejaka jednani, a ukazal se jako NAPROSTO nespolehlivy splnit to, co slibil (a to az po takovou trivialni vec jako zavolat v urcity den...)
Ja obecne s drtivou vetsinou jeho myslenek souhlasim, ale jako cloveka ho moc nemusim. Prijde mi hodne z toho co pise jako "poza". Prijde mi jako takovy "pravicak - teoretik".
Ale znovu opakuji, to co pise mi dava smysl a ma to hlavu a patu a da se s tim docela dobre souhlasit
|
|
|
přesně tohle jsem myslela, zrovna teď na mě tlačí jeden člověk z Codexisu, z jeho pohledu jsem nepochybně nespolehlivá, ale tak nějak nechápe, že on je ten, který žudlá abych koupila jeho produkt, já o to nijak dvakrát nestojím a podle toho to vypadá.
dovedu si představit, že Matějku prudí řádově víc lidí než mě. Některým možná hned neřekne sbalte si ten svůj cirkus, dveře jsou támhle, jenže ten zbytek na něj tlačí a vnucuje se jak čtvrtodenní zimnice a to jsou přesně ti, kteří ho nakonec vyhodnotí jako nespolehlivého. Není nespolehlivý, jen třeba nemá zájem pokaždé, když se to někomu jinému hodí.
|
|
|
To neni presne, my s nim jednali v ramci strany a cilene lhal (o tom kde je, co dela, ze uz je u Brna, ze veze to a to... Pritom sedel v Praze a nikam se ani nechystal) Zpusobil tim docela problemy.
|
|
|
podle toho se nedá nic posoudit. Jestli jste na něj před tím tlačili, aby přijel a on už nevěděl jak se vymluvit, tak se moc nedivím. Někteří lidé totiž neslyší ne a pak se ptají pořád dokola.
Kdy přijedete?
Nevím, nemám čas.
Tak kdy?
Někoho k vám s tím pošlu.
To ne, my s vámi potřebujeme ještě něco dojednat.
Možná se někdy stavím, až mi to vyjde.
To nepůjde, my jsme tu všichni zítra, takže zítra ve dvě by se to hodilo.
Zítra nemůžu.
Tak zítra ve tři?
. . . .
nebo že by se k vám sám cpal a pak nepřijel?
|
|
|
Prave, ze to byla jeho iniciativa. Jinak bych se o tom nezminoval. Ale uznavam, posloucha se hezky, mluvit umi, jista davka diverzantstvi u nej je... Dokonce mu bylo nabidnuto, ze to za nej vyridime, ale on se chtel angazovat (coz jsme nechapali, ale uvitali, recnictvi zvlada a slyset ho je).
|
|
|
Ja ho bohuzel znam. Je to nefer clovek, vymysli si, cilene klame a lze. Neda se s nim na vecech dohodnout, nedrzi slovo. Je to takovy mozna zmrd, mozna podvodnik. Nevim, nechci to zkoumat do hloubky. Tusim, ze Lojza, nebo kdo, s nim ma taky nejakou zkusenost.
Jeho clanky nectu, nevim,jaky z nej ma dojem nekdo, kdo cte blog.
|
|
|
V diskuzích pod jeho články se někdo zmiňoval, že dokonce maže starší příspěvky s kritikou nebo opačným názorem.
|
|
|
Nepíšu do diskuzí s Matějkou. A není pravda že všechno co napíše je špatně. Například článek o Joe Arpaia je fajn. Ale stejně je v tom vidět že má vždycky pravdu.
|
|
|
Nechce se mi to hledat, ale mám tušení, že na jeho blogu je i přispívající nick "acko" tím ovšem netvrdím, že jste to Vy.
|
|
|
|
Trochu OT, nicmene, diskuse na idnesu bezi na jinem engine, takze takto se k prispevkum podle autora bohuzel nedohrabete.
|
|
|
https://www.google.com/search?q=acko+site:blog2.idnes.cz
|
|
|
Jen bych ještě dodal k nevolení strany ve které je nějaká nenáviděná osoba - opravdu nevím zda-li by se našla strana na které by mě všichni straníci vyhovovali. ;-)
|
|
|
Co třeba Česká strana libertariánská nebo Anarchisté zemí Koruny české?
|
|
je k něčemu dobré. Neschopnost hacknout státní maturity vedla k tomu, že jisté učiliště už nematuruje. Ani v jednom oboru. Transformovali se na prosté učiliště. Stačil jednoroční masakr.
(O učiliště je jinak velký zájem, praktická příprava + svářečský a další průkazy, jen holt ne ta maturita).
Na to, co stály st. maturity a co před tím stál systém, nutící tamní chovance maturovat, protože procento maturantů musí být, je to sice málo, ale zrovna předevčírem mě tato zpráva potěšila.
|
|
Cena na pozici neznámé asi nebude ve veřejným sektoru nic vyjímečnýho. Vonegdá mně tvrdíl známé, že cena léků se počítá vzorcem keré vobsahuje aj arkus tangens. Asi na tem neco bude, poněvádž dyš sem se gdysi ptál na cenu jednýho léku, tak mně to nebyli štonc říct a žepré si mám ten lék jako kópit a pak vrátit, bezteho se tá cena pré ani nedá zjistit.
|
|
|
Vy snad v obchode, kdyz jdete nakoupit, nepouzivate pro vypocet vysledku goniometricke funkce? :-)
|
|
|
To vypadá jako by to psal Středočech, co zná pár slov z hantecu, cikánštiny a hodně sleduje Hale & Pace v českém dabingu...
|
|
|
Jo jo, takovehle nasilne snahy o hustej stajl maji vetsinou zabranit proflaknuti nejake z normalniho stylu poznatelne skutecnosti, ktere by si hustej stajlak nechal radsi pro sebe. Tipuju, ze je to buzerant.
|
|
|
Zajímavý, kolik se v poslední době namnožilo tech jasnovidců amatérů. Takové ví hovno, přečte dva řádky a vygóme z teho celó anamnézu do třetího kolena.
|
|
|
Uz sem to tu kdysi psal, znam lidi, co mluvi skoro stejne jak Zanek a nekteri tak i pisou. Mi to nijak nasilny nepripada.
|
|
|
Je to pozer a jeste trapnej k tomu.
Treba slovo vonegdá se, co ja vim, v zadnem dialektu nevyskytuje, teda kropme radobydialektu trapnych pozeru. Slovo žepré napsané hned za slovem říct taky jasne ukazuje krecovitou a neuspesnou snahu o psani v dialektu, ktery jinak pozer nepouziva. Jako moravaka me ten jeho neumetelsky paskvil urazi.
Ono je to celkem jedno. Kdyz ze sebe chlapec chce za kazdou cenu delat vola, at si klidne pise treba pozpatku. Ani takove prispevky cist nebudu, stejne tak jako jeho soucasny vonegda radobymoravsky hnus. A takovych, kdo po precteni pul radku znechucene skoci na dalsi komentar tu bude odhaduju vetsina. Takhle umele "prikraslovane" prispevky tezko budou obsahovat cokoli precteni hodneho.
Na jihovychodni Morave i na Hane se mluvi velmi libozvucne a libozvucne to i vypada v psane forme. Ta odpornost o kus vys je obycejny sprasek, kazdy pes jina ves a jeste michany spisovnou cestinou. Jestli takhle ten chudak opravdu béká i v realu, bude to s nim asi casto podobne jako s tim Prazakem v Ostrave:
- Helééé, prosím těěě, jak se dostanu do centráááá?
- S takovim přyzvukem, pyčo, se do centra nigdy nedostaneš!
|
|
|
|
to byl nějaké naplavené Pražák narozené v Holomóci, ne? Rodilí Pražáci (a Středočeši, to je stejnej dialekt) totiž koncovky obvykle neprotahujou.
|
|
|
Když s přizvukem, tož s takym, pičo.
V originále replika zněla:
"(Tož) Ty se tam nedostaněš."
Ostraváci mluví krátce a stručně, bo kurňa času neni.
|
|
U mě skončila matematika u procent. Kdybych někdy potřeboval něco víc, tak se to doučím. Stejně jako jsem se doučoval spoustu dalších věcí, které jsem v praxi potřeboval a které mi škola nedala.
|
|
> "Nechápu však úlohu, ve které cena balónků figuruje na pozici neznámé. To se v praxi a v případě jejich prodeje nikdy nestává."
A tož to já mám zase pro změnu pocit, že se s tím setkávám až moc často. V dnešní době musím zjišťovat skutečnou cenu výrobku co chvíli, protože bývá "zabalena" do nic neříkajících cen způsobem, který se snaží v potenciálním zákazníkovi vzbudit pocit, že nakoupí levně.
Příklady? Například kolik zaplatím za jednotku kterékoliv formy energie? Kolik je reálný úrok té které hypotéky? To se ještě dá i spočítat. Ale kolik je třeba reálný úrok úvěru ze stavebního spoření nedokážou spočítat ani jejich poradci.
|
|
|
No protože nejdřív musí spočítat parametr ohodnocení, což už taky není jen a+b=c, navíc se co rok mění podle toho, kolik budete měsíčně sypat a do dosažení určité hodnoty tohodle parametru platíte překlenovák a až pak standardní úrok. Navíc výpočet překlenováku má každá stav. spořitelna jiný. Není to prdel spočítat, já si na to založil zvláštní sešit (v excelu), protože mě "poradce" přesvědčoval, že úvěr ze stavebka je výrazně výhodnější než hypotéka. No výhodnější i je, ale jak kdy, jak komu a rozhodně ne nějak výrazně... A to ještě předpokládám, že se po dobu splácení podmínky nezmění...
|
|
|
Jo jo, já vím. Také jsem si překlenovák musel spočítat celý sám, protože pro paní ve stavební spořitelně to bylo nad její schopnosti (jelikož formulář, který měla k dispozici, neumožňoval zadat mimořádné splátky, o nichž jsem předem věděl, kdy je budu moct vložit).
Navíc třeba kamarádka, která se mi strašně nabízela, jak mi najde nejlepší úvěr (OVB;-)) mi básnila o tom, jak je úplně nejlepší úvěr, na kterém jsem si spočítal, že bych přeplatil několik set tisíc oproti tomu, který označila za evidentně nevýhodný...
Dneska, když člověk neumí počítat, oškube ho kde kdo (právě proto, že ty skutečné ceny se šikovně tají, pokud to zákon umožňuje).
V hypotékách si člověk také musí sečíst všechny poplatky, od těch jednorázových po ty pravidelné, aby zjistil, že zveřejněný úrok a reálný úrok jsou dvě výrazně odlišná čísla.
|
|
|
Nojo, tak... Priklady s potkanama uz se u nas skoro sto let nenosej :)
|
|
|
Sakra, kam mi to zase skocilo... Patri to kolegovi, co rikal, ze priklad s balonkama je blbej :)
|
|
Stačí nakupovat v ešopu, kde cena s daní je uvedena velmi malým písmem.
Matika je podle mě nutná v tom naučit chápat vztahy. Příklad s balonky je blbej, o tom žádná.
Takže dobře přečíst zadání a vidět souvislosti je v dnešním světě nutnost, kterou učí právě matematika a rovnice a další těžší typy příkladů k ní nepochybně patří. Pro mě byl vždy oříšek, rozmyslet se, co k sobě patří a co ne a proč. Tuto vědomost využívám dodnes.
|
|
Obcas premyslim, co vlastne pouzivam v zivote z toho, co jsem se naucil na vsech skolach, ktere jsem kdy absolvoval.
Cist, psat...zaklady poctu (scitani, odcitani, nasobeni, deleni). Chapat co to jsou procenta a umet s nimi pocitat.
A to je asi tak vsechno. NIC jineho me nenapada.
Pocitani uhlu? mocniny, odmocniny? logaritmy? Zemepis, dejepis? (tady asi ano, VELMI zridka). Fakt uz me nic dalsiho nenapada. Zbytek, co umim, naucil jsem se jinde, nez ve skole...
|
|
|
Z matematiky maximlne trojclenku, z dejepisu nic, pokud dejepisar nerekl, abychom se poucili z historie (koho to bavi, ten zna), ze zemepisu, ze je vsecko na mapach... Cist a psat umi dost deti driv, nez jde do skoly.
|
|
|
No tak snad bys mel mit alespon nejakou hrubou mapu Evropy v hlave, abys vedel, ze Cardiff mas hledat ve Walesu a Astrachan u Kaspickeho more a abys neveril nejakemu blbci, ktery ti bude rikat, ze z Amstru do Rima to je nejakych 500 km. Totez plati o znalosti historie (zamerne nepouzivam slovo dejepis).
|
|
|
Muzes pouzit slovo dejeprava :-) Pravda, cardiff je mi ale naprd, pac jsem sice byl az v Brightomu, ale tam si pamatuju, ze jedina zemepisna zvlastnost je molo, ze ktereho se dalo skakat (ale pak foukalo a ono spadlo). Astrachan me nezajima, ale mam doma kaminek z Astany. Stejne jsem se neobtezoval najit to presne na mape. Je to az za Hodoninem, to je asie, maji tam stepi a nebezpecne tavy. No a z Amstru do Rima nevim, ale Nemecko jsem uspesne projizdel podle mapy, ktera rikala, ze jsou to dva staty. Ale neva, projizdka je to hezka. Na vetsinu USA mi stacila mapa federace formatu A3.
Navic, Cimrman mel pravdu, s tim elasticky zemepisem.
|
|
|
Ach jo. To je jako rozprava se slepym, proc je dobre videt a jeho odpovedi ve stylu "to ja nepotrebuju, ja si vsechno otukam holi".
|
|
|
Jiste, ale to snad neni potreba ucit takhle dopodrobna ve skole, ne? Zeptej se ve svem okoli, kde je cardiff, jak daleko je to z amstru do rima a par dalsich otazek. Zjistis, ze skola leda zabrala cas, alen nezanechala vetsi nasledky, nez par hovoru s lidmi z okoli (rodice, kamaradi, znami)... Lidi vetsinou zemepis a dejepis poznamena asi jako hudebka.
|
|
|
Takove dulezite veci se pochopitelne nenaucis ve skole. Tam se clovek dozvi jen naprosto irelevantni kraviny typu jaky prumysl tehdy meli v Rimavske Sobote...
|
|
|
Jenze kvuli tomu prumyslu se mu ta nevejde hruba mapa evropy.
|
|
|
O tom prumyslu uz stejne vi kulovy, coz nicemu nevadi, protoze uz tam stejne neni.
|
|
|
Cimz dosahuje stavu naprosteho ignorantstvi (zapomel, co chtel vedet a to co nechtel, to uz si taky nepamatuje) - idealni ovcan, dokonale demotivovany a tvarny.
|
|
|
No, ale...on si to fakt otuka a videt nepotrebuje :-)))
Jako ja to mam obcas podobne :-) Priznam se, ze trebas zemepis take neni moje silna stranka, no kdyz neco potrebuju vedet, vim, kam se obratit...
|
|
|
to je přece nesmysl, když budeš potřebovat mapu Evropy, tak si ji pořídíš a nepotřebuješ mít mapu v hlavě. Nevěřit blbcům nebo komukoliv tě právě ve škole odnaučí.
dějepis a zeměpis se furt mění, to bys koukal co mě učili. :-)
|
|
|
Zemepis se nemeni, nas treba afriku ucili podle mapy z roku 1972 a museli jsme odrikavat, co kde je. Kdyz jsem byl na skole naposledy, porad tam ta mapa visela a urcite podle ni dodneska uci.
|
|
|
ale mění, zeměpis musí zaznamenat jednak hranice a druhak produkci. Nedílnou součástí zeměpisu je zřízení, průmysl, o počtu obyvatel nemluvě.
takže jsem se v zeměpisu poctivě nadrtila Svaz sovětských socialistický republik a Jugoslávskou federativní, Německá spolková a demokratická už je jen detail.
já jsem se narodila v ČSSR, jedno dítě v ČSFR a druhé dítě v ČR. Zeměpisně i dějepisně je to rozdíl, prakticky jsme všichni z Prahe. Jediné co se nezměnilo jsou vzdálenosti, to ostatní se změnilo, uspořádání, průmysl, rozloha, počet obyvatel, měna, svět se mění . . . . :-)
|
|
|
No vidis, a my se to ucili z te stare mapy. A kdyz jsem v Nemcine rekl, ze hlavni mesto je Bonn, dostal jsem pochvalu (uz dva roky nebylo).
|
|
|
A co mame rikat my, co jsme se ucili Evropu z tak stare mapy, ze Kaliningrad se tam jeste jmenoval Königsberg.
|
|
|
A Lenin se jmenoval Uljanov a jeste vubec nikdo o nem nikdo nevedel :-)
To jsme meli v biologii (kosti lidi ze hrbitova napoleonskych vojaku, ucitelka je nechavala kolovat po tride, na gymplu pak ve vitrine neco z vykopu kosti jeskynnich medvedu z dvacatych let). Ale ve fyzice jsme meli nektere pristroje z osmdesatych let devatenacteho stoleti.
|
|
|
takže jsem se v zeměpisu poctivě nadrtila Svaz sovětských socialistický republik a Jugoslávskou federativní
A jestli to bylo fakt poctive, tak ti rozpad SSSR a SFRJ prece nemohl cinit problemy, protoze jsi presne vedela, z jakych zemi se tyto staty skladaly. Kazdopadne opet povazuju za nesmysl se neco takoveho ucit, kdybych se to mel nekde povinne ucit, tak to dodnes neumim.
|
|
|
Priste ti muzu v poporade odrikat vsechny panovniky ceskych zemi od prvniho krale. Nebo odrikat Lorelei. Ale nic z toho po me ve skole nechteli. Z tech veci, co chteli, si pamatuju jen utrzky (ano, oboji to jsou blbiny, ale cloveka skola donuti veci nenavidet a zapominat je)
|
|
|
Jiste, pokud si chces nejaky obor znechutit, studuj ho na ceske skole, to prece rikam davno.
|
|
|
Celkem zajímavé - mně se tu a tam hodí dokonce i integrály. Jiná věc je, že jsem líný je poctivě počítat a tak to většinou nějak obejdu hrubou silou :-)
|
|
|
Cucham cucham wolframalpha.com...
|
|
U slovnich uloh se nikdo neobtezuje, aby to davalo smysl (jeden delnik vykope jamu za hodinu, za jak dlouho ji vykope 60 delniku?, chlap jde do hospody 2 hodiny rychlosti 5 km/h, jeho pes beha mezi nim a hospodou po celou jeho cestu rychlosti 12 km/h, kolik km pes nabeha? Reste pomoci diferencialni rovnice, nikoli selskym rozumem)
Doporucuju belouna, to je uplna exploze srandy, presne dle hesla "skola hrou".
|
|
|
Tak muzes taky treba nasobit pytle s obilim poctem druzstevniku.
|
|
|
My pocitali procento zasazeneho povrchu zeme termonuklearnim vybuchem, ale nejak mi to jadernou valku neznechutilo...
|
|
Obcas se i DFensovi povede pekny clanek o ho...ne. Matematika se neda naucit, matematika se musi pochopit. Ale nevycitam mu to, protoze to nechape spousta ucitelu (vcetne tech co matematiku uci ;))
|
|
3x-12=x
2x=12
x=6
Vazne nechapu v cem je zrovna tady problem???
|
|
|
V tom, ze je to 1) nesmysl a 2) ze se to ma resit takhle a ne jinak.
|
|
|
|
Precti si ten clanek znovu. Jo, cisilka mas spravne, ale nesmysl je to zadani, protoze se v praxi neuplatnuje.
|
|
|
já čísílka správně nemám, já to nepsal. :-)))
Proč si myslíte, že se to v praxi nikdy neuplatňuje, protože to napsal autor článku nebo je tu i jiný relevantní důkaz? :-)))
|
|
|
|
Čili jen proto, že vy to ve svém životě neuplatňujete, tak je to špatně, čili vaše omezenost je etalonem všehomíra?
|
|
|
Mnozi lide takto funguji, nicmene ja spis sbiram data. Zajimalo by me, kolik idi se s necim takovym setkava a kolik to potrebovalo naposledy ve skole.
|
|
|
jsem nebyl ochoten ani přemýšlet, když jsem musel :-)
|
|
"Tři stejné balónky jsou o dvanáct korun dražší než jeden balónek. Kolik stojí jeden balónek?"
Podle mého názoru je úloha špatně zadaná, jelikož je řeč o třech stejných balóncích a ten dotyčný jeden není nijak upřesněn. Pak ani není zřejmé, kolik má stát balonek, protože není zřejmé který je myšlen.
|
|
Pepan prodává na základní škole drogy. Na jednom jointu má zisk 20 Kč, na jedné dávce perníku 100Kč a na jedné dávce heroinu 200Kč. Ve třídě je 25 žáků, z nichž 15 kouří trávu, pět užívá pervitin a pět heroin. Protože marihuana není návyková, kupují huliči dva jointy denně a další feťáci jednu dávku denně.
Jaký čistý zisk dosahuje Pepan, když:
- 10% ze zisku platí řediteli školy
- 20% ze zisku platí obecnímu policajtovi
- učiteli musí prodávat trávu bez zisku
Vyjádřete v % změnu Pepovy ekonomické bilance, když po návštěvě Dr. Doudy a Presla začne všech 25 žáků hulit trávu a jeden heroinista přejde na metadon, který se dostane jen v Drop-inu?
|
|
|
Příklad ze života, bohužel však nemá řešení, poněvadž neznáme spotřebu pana učitele...:-)
|
|
|
Není nutno přece, učiteli prodává bez zisku...
|
|
pak bych doporučil raději humanitní větev...
|
|
Nechápu, v čem je zmíněná úloha abstraktnější než úlohy, které uvádí D-F. Ne vždy máme při nákupu k dispozici kompletní rozpis ceny jednotlivých položek. Balonky jsou asi nešikovný příklad, ale vlastně, proč ne? Řekněme, že obchod nabízí dvě sady ozdob na dětskou oslavu (s konfetami, balonky, frkačkami, veselými čepicemi atd.) Obě sady jsou téměř identické, akorát jedna z nich je o 12 Kč dražší a obsahuje tři balonky místo jednoho. Pořádám oslavu, takže potřebuji jednu sadu konfet, frkaček a klobouků; koupím si tu dražší sadu, protože zároveň potřebuji dva balónky. Kamarád mi nabídne, že ode mě odkoupí přebytečný balónek. Za kolik mu ho mám prodat?
|
|
|
kdybych koupila sadu s jedním přebytečným balonkem, neprodávala bych ho, nejspíš bych ho někomu dala. I bez počítání vím, že má cenu pár korun. :-)
|
|
Njn, opět smutná ukázka toho, jak lidi nechápou, k čemu hlavně slouží výuka matematiky - k formování schopnosti člověka uvažovat systematicky, schopnosti analýzy a syntézy. Abstraktnost úloh je irelevantní a výsledky procesu nijak neovlivňuje. S ústupem výuky matematiky a snižováním kvality toho zbytku výuky krásně koreluje ztráta schopnosti prakticky fungovat u čím dál větší části populace.
Z reakcí většiny diskutujících jsem poměrně zklamán, měl jsem na ně lepší názor.
|
|
|
No...jak to rict...Nesouhlasim, a dam vysvetlujici priklad.
Pred par dny jsem pomahal nejake zacce zakladni skoly s resenim uloh do fyzikalni olympiady. Ja sam jsem pred cca 25 lety take delal fyzikalni olympiady. Porovnam-li zadani tehdy a dnes, musim rict, ze zatimco tehdy se jednalo presne o podobne "nesmyslne" ulohy, ktere nemely s realnym svetem nic moc spolecneho, dneska znelo zadani napriklad cca:
Tvarnice z porobetonu ma rozmery ...., porobeton ma hustoru....
Spocitat hmotnost tvarnice. Jak se pravdepodobne takove tvarnice rozlozi na paletu? Zjisti, jake ma porobeton vlastnosti a napis vyhody jeho pouziti oproti jinym materialum.
Samozrejme toho tam bylo vic, ale tohle je kostra. To mi prijde docela zajimavy priklad - nuti opravdu toho zaka premyslet, predstavovat si, hledat informace (napriklad i o tom, jak vypada takova paleta, jake ma rozmery, a podobne).
Takhle si predstavuju rozumny priklad k pocitani...
|
|
|
Muhehe. Z vlastní zkušenosti vím, že absolvent školy většinou ty tvárnice (krabice, cokoli) na paletu efektivně neposkládá aniž by mu popadaly, i kdyby měl matfyz :-))) To musí přijít Dežo, aby mu to ukázal.
|
|
|
Achjo, budeme se bavit o tom, jestli např. cílem VŠ bylo absolventa naučit umět spočítat konstrukci mostu, nebo rovnat cihly na paletu?
Rovnat na paletu naučila Deža praxe, necháme tedy inženýry budovat mosty a učit se z toho, které spadnou a které ne?
|
|
|
Já to nepopírám, ale když ta matika má vést k těm sytézám a analýzám tak proč absolvent školy-brigádník neumí něco poskládat?
O Dezidera nejde, ten se to musel taky naučit a nikdo se nebude divit že neumí spočítat most.
Tedy-když umím spočítat most, paletu musím umět poslepu, nebo ne?
|
|
|
Nevím, ty lidi o kterejch mluvím, těm by něco z palety těžko spadlo, s takovým případem jsem se v praxi nesetkal. S manuální nezručností třeba jo, ale že by něco nebyli schopný narovnat tak, aby to nespadlo ...
Blbej absolvent je míň blbej když má za sebou matiku od první třídy, naopak šikovnej Dežo, kterej matiku neměl, tak mohl bejt mnohem schopnější kdyby ji absolvoval.
Rozhodně - a to je to podstatné - je větší pravděpodobnost, že tu paletu *napoprvé* (= poprvé v životě něco rovnám) srovná líp matematicky vzdělaný člověk, než Dežo.
|
|
|
Ech, a jak ten Váš příklad je v rozporu s tím, co jsem napsal? Jakou má ten Váš příklad výhodu z hlediska cíle (naučit neurony určitým procesům)?
Maximálně v motivaci studenta k počítání, asi zhruba stejný rozdíl, jestli zatlučeme hřebík červeným nebo modrým kladivem.
|
|
|
Kromě toho, z praxe mám zkušenosti takové, že lidi, který řešili abstraktní matematiku, se jsou schopni mnohem lépe adaptovat na řešení atypických reálných situací, identifikovat podstatné od nepodstatného atp.
Jo a taky (jako bonus) uměli řešit běžné reálné situace.
Lidi, které učila "praxe", umí dobře řešit běžné reálné situace, v situacích jiných mají velké, velké problémy.
Just my 2 cents, to je moje zkušenost ze života.
|
|
|
|
|
No to mi zrovna přijde jako typický příklad "reálného" člověka v (pro něj) nestandardní situaci = fail.
|
|
Nevím, jestli to už nebylo řešeno (nemám čas pročítat celou diskusi), ale pokud bylo znění otázky skutečně:
"Tři stejné balónky jsou o dvanáct korun dražší než jeden balónek. Kolik stojí jeden balónek?",
mohu dospět k závěru, že úloha nekonečně mnoho řešení, pokud nepředpokládám, že jeden (ten samostatný) balónek, o kterém se mluví, je stejný a za stejnou cenu jako každý z těch 3 STEJNÝCH balónků. Což je jen odhad toho, co měl zadavatel na mysli. Pokud musím hádat, co vlastně zadavatel chtěl říci a jaký způsob uvažování mám zvolit, je test vadný. IMHO je tedy celý příklad blbě a zavádějícím způsobem zadán - zvlášť, když podvědomě čekáme chyták.
Ještě jinak - proč tazatel zdůrazňuje, že tři STEJNÉ balónky stojí o 12 korun víc než jeden balónek (Ten samý? Jiný balónek? Jedná se, když už jsme v té aplikaci matiky do reálného života, o samostatně prodávané balonky nebo o balení o 3 kusech z Číny v horním regálu ve výši očí, které je o 12 korun dražší než 1 kvalitní eurobalónek v dolním regálu?).
Zlatej Běloun.....
|
|
|
Ehm, jedná se o vztah balónků mezi sebou navzájem uvnitř množiny. Pakliže mám 3 balónky - A, B, C - pak je mohu poměřovat v kombinacích(AB, AC, BC) a vyjde mi nějaký výsledek. Toto zadání tvrdí, že A = B = C. Pak máme další balonek, který znovu poměřujeme, třeba X, ... eeeh... X=X. Mno. Tak. Z toho hlediska nelze napsat stejný balonek, neboť ten balonek bude vždy identický, protože je v množině právě jeden. Ze zadání mi vyplývá, že zmíněné 2 množiny balonků nemají žádnou spojitost. Toliko matematická analýza. Tu nejsme v rozporu.
Z češtinářského i matematického hlediska je to zadáni samozřejmě blbost, nicméně nepřímo naznačen je fakt, že balonek X je ve skutečnosti jeden z trojice A, B a C. Jak je napsáno o příspěvěk níže - např. :o) Ve skutečném světě se tak mluví, se takto jedná, se takto píše.
"Ženy šly na popopravu předsedy ÚV. Když na ni přišly, tak si zaplakaly a šly se bavit do hospody."
Alespoň já byl učen, že když podmět znám z předchozí věty, tak jej použiji v následující. IMO ta samá situace :o) Vím, že předchozí balonky jsou stejné, je tedy pravděpodobné, že ten následující bude stejný.
Aktuálně mi to připadá jako hon na čarodějnice - zadavatel musí být kretén, protože toto důrazně nespecifikoval - zaznívá z diskuse na webu, kde nechtějí mít zákon na každé uprdnutí. Takže v matematickém příkladu má být zakotveno každé uprdnutí, ale v zákonech(a reálném světě) tedy ne? Já si vždy myslel, že by matematika střední a základní školy spíše měla rozvíjet mozek a připravovat na reálný svět. Potom to zadání plní smysl, takovýchto zadání dotyčný zažije ještě plno a to i v přísně technických oborech, protože technici se většinou nesnesou s netechnickým zákazníkem :o)
Jsem mírně zmaten z místních diškutérů :o)
|
|
Líbí se mi, jak tu spousta lidí fňuká, že u onoho čtvrtého balonku není výslovně uvedeno, s notářsky ověřeným podpisem a certifikátem ISO, že se jedná o identický balonek a tak úlohu zavrhnou, že nemá řešení, místo aby provedly zcela jednoduchou úvahu: Mám důvod se domnívat, že ten balonek je jinej? Nemám. Mám nějaký jiný informace ohledně posledního balonku? Nemám. Takže prostě sázim na to (s docela slušnou jistotou), že ten balonek bude stejnej.
Stejně tak můžete řešit následující email od šéfa
"Hele, ta červená barva stojí dvacet korun za litr, zatímco ta modrá pětadvacet. Pošli mi prosim tě, o kolik by narostly náklady, kdybychom celou tu zeď natřeli na modro místo na červeno" odpovědí
"Nevím, prosím o upřesnění zda to, že modrá stojí pětadvacet znamená že stojí 25 Kč/litr, ze zadání to není zcela zřejmé"
|
|
|
"provedli", já věděl, že mi něco unikne. Holt mi matematika vždycky šla líp než čeština...
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Dilema s balónky
|