D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Železnice je zelená!
    Vydáno 10. 10. 2010 (11522 přečtení)

    V tomto článku si probereme, proč je vlak zelenější než automobil. Vycházíme z předpokladu, že CO2 je špatný, ba přímo jedovatý plyn. Budeme mít modelovou situaci, kdy si rodina se dvěma dětmi vyjede na víkend na výlet k babičce.

    Rodina bydlí v Praze. Babička někde na venkově - třeba v Olomouci u vlakového nádraží. Tatínek s maminkou jsou environmentálně uvědomělí a proto chtějí zatížit přírodu co nejmenším množstvím hnusného CO2.
    Proč jsme vybrali právě Prahu a Olomouc?

    Obě města leží na "železničním koridoru" - výhoda pro vlak

    Není mezi nimi přímá a rychlá spojnice (vezmeme to kolem Brna) - nevýhoda pro auto

    Tatínek a maminka pracují v soukromém sektoru, takže musí jet až po páté hodině odpoledne. Vybírají proto z následujících vlaků:

    Ex523 Zlínský expres:

    Čas 2,67 hodiny (2,5h čisté jízdy, zbytek vlak stojí v zastávkách). Skupinové jízdné 775Kč [(2*0,75+2*0,5)*310]
    Lokomotiva řady 1510 - příkon 4290kW.
    Počet míst dohromady v první a druhé třídě: 666 (=54+2*66+6*80)   1)
    Celková spotřeba energie: 4290kW*2,5h = 10725kWh
    Celkové emise CO2 na jízdu vlaku: 0,6kg/kWh*10725kWh=6435kg    2)
    Podíl emisí na rodinu: 6435/666*4=38,65kg CO2

    SC513 SC Pendolino

    Čas 2,12h (2,1h čisté jízdy). Jízdné pro všechny členy rodiny 1530Kč [(2*1+2*0,5)*510]
    Lokomotiva řady 681-Ampz73 - příkon 4290kW (Nikde jsem nedohledal přesný příkon, ale vzhledem k tomu, že jezdí na stejné trati a má stejný výkon jako lokomotiva 1510 budeme předpokládáat i stejný příkon).
    Počet míst dohromady v první a druhé třídě: 293 (=42+49+21+32+50+49+50)
    Podíl na emisích na celou rodinu: 122,99 kg

    Takže co se týče vlaků je to jasná volba. Pojede se smradlavým Zlínským expresem s koženkovýma sedačkama. protože je to levnější a zelenější, přitom je to jenom o půl hodiny delší cesta. Mámo jdeme na vlak... Nebo nejdem?
     

    Vezměme si automobil, který bychom v Česku označili jako typický. Ano, je to Ochtáfka. Teď nás nezajímá, jestli je v plný palbě a na hlínách, ale jaký má motor. Berem nějaký s rozumným výkonem a rozumnou spotřebou. Překvápko! Je to dvoulitrový diesel. Lépe řečeno 2.0 TDI CR 103 kW s manuálním šestikvaltem. Udávaná spotřeba 4,8l/100km a emise 126g/100km.

    Délka trasy 283km, trvání podle mapy.cz cca 2,5 hodiny. Preview trasy: http://tinyurl.com/34uo9k7
    Takže náklady na naftu budou cca 283/100*4,8*30,4= 413Kč
    A emise pro celou rodinu 283*0,126=35,66kg

    Takže auto je jasná volba. Můžu si vyjet kdy chci a v kolik chci. I když babička nebude houmlesák a nebydlí na hlavním nádraží, cesta se mi o mnoho neprodlouží, protože nebudu muset čekat na přípoje, MHD ani nebudu muset nikam jet na kole. Není problém s přepravou "libovolného" množství zavazadel. Za předpokladu, že jsme se všichni vysprchovali, mi nikdo nebude při cestě smrdět pod nosem ani na mě nikdo nebude lepit svoji tlustou zpocenou jaksetořekneslušně. Děti můžu kontrolovat, pustit je ven, dát si s nima po cestě jídlo - prostě cokoliv.

    Individuální automobilová doprava je tedy:
     

    •  flexibilní - protože nás dostane odkudkoliv kamkoliv a kdykoliv
    •  zábavná - protože nás baví řídit
    •  efektivní - protože nám šetří čas i peníze
    •  zelená - protože je zelenější než vlaky a vlaky jsou SUPRZELENÝ
    Pozn. Pokud nechcete být za každou cenu zelenější než Zlínský expres, ale stačí vám, že budete zelení jako Pendolíno, máte na výběr. Buď budete jezdit Oktáfkou sami, nebo si koupíte Mitsubishi Lancer Evo X a budete v něm vozit i svoji manželku(přítelkyni).

    Gratuluji všem členům OSBIDu, jste zelenější než děti Země.
    ______________________________________________________________________________

    1) Opravdu jsem tento vlak nevybral kvůli počtu sedadel pro cestující, je jenom první, který jede po 17:00
    2) Na to, kolik se průměrně emituje CO2 při výrobě jedné kWh nejsou přesná čísla. Nejčastější odhady jsou někde na 600g na kWh. Když alarmisté straší, jsou schopní klidně napsat, že to je kilo CO2 na kilowatthodinu. Proto násobení 0,6 (to je takový rozumný dolní odhad)
    3) Pokud existuje někdo, kdo se vyzná v tarifech ČD a našel levnější ceny pro modelovou rodinu, prosím o jejich zveřejnění v diskuzi.


    3.10.2010 Heisenberg



    [Akt. známka: 2,66] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 61 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.