Starší z nás si jistě rádi vzpomenou na legendární vysílání fiktivního
rádia Jerevan. Rádio Jerevan vzniklo v lidové slovesnosti jako obraz sdělovacích
prostředků socialistického režimu, které dokázaly realitu překroutit do
neskutečných poloh a průser proměnit v totální vítězství lidově demokratického
režimu.
Typická zpráva rádia Jerevan vypadala takto:
"U Jerevanu roste pšenice jak telegrafní sloupy."
(pomlka)
"Ne tak vysoká, ne tak silná, ale tak daleko od sebe."
S ohledem na všeobecnou normalizaci v posledních letech a renesanci
výrazů jako "agenti přisluhovači" se dalo očekávat, že rádio Jerevan opět
obnoví svoji činnost a nyní víme, že se tak stalo. Doporučuji si přečíst
reportáž
z Tetter City na serveru Aktuálně.cz od jistého pana Pavla
Barocha. Jedná se o text takového stupně překroucení, že by nad tím
manévrem užasl i Petr Jirmus, o jeho zdatnějších a nyní již mrtvých současnících
akrobatech ani nemluvě.
Reportáž rádia Jerevan začíná rozhovorem s ženou z lidu. Šička národního
podniku Jitka Třeboň se hrdě hlásí k socialistickému závazku ušít 104%
modrých montérkových overalů... pardon, to se mi nějak popletlo. Paní
Marie Kovárová má strach, že jí městská policyje nachytá, jak jede na kole
po chodníku.
Fakt: Městská policie se jízdou cyklistů po chodníku nezaobírá.
Není mi znám žádný případ, že by cyklista dostal od MP pokutu. MP má jiné
důležité poslání na úseku bezpečnosti, a to sice provádět drobnou parkovací
buzeraci, protože příjmy z parkování jsou do městské kasičky. Pokud paní
Kovárová do policajta nenarazí nebo nepřejede horským kolem Tetterovi přes
hrdlo, tak se žádného postihu obávat nemusí.
 |
 |
Jízda na kole po chodníku je v
ČB skutečně nevídanou raritou. |
Dále citujme: "V Českých Budějovicích je tolik cyklistů, že nad
nimi musí dohlížet městští strážníci". V Jerevanu roste pšenice...
Město je podle pana Barocha protkáno sítí cyklistických stezek. Na kole
prý jezdí skoro každý.
Fakt: Ano, v Budějovicích je síť cyklostezek. Byly vytvořeny
tak, že za cyklistické stezky byly prohlášeny cesty v parcích a stezky
kolem řeky, kde se na kole vesele jezdilo už předtím, aniž by se jejich
kvalita tím nějak změnila. Úseky, které vznikly stavební a ne deklarativní
cestou, měří pouze několik stovek metrů. Tento způsob tvorby stezek měl
jedno úskalí - "nově vytvořené" cyklostezky na mnoha místech křižují silnice,
přičemž tyto přechody postrádají jakékoli zabezpečení pro obě kolidující
strany. Město to tedy vyřešilo tak, že před křižovatkou stezku ukončí a
za křižovatkou zase stezka začne. Cyklista, který by si rád užil komfortu
cyklostezky a současně sdílí obavy dopravní expertky Kovárové, by musel
tedy neustále zastavovat a slézat (což pochopitelně žádný nedělá). Že by
každý jezdil na kole jen tak pro zábavu, o tom není řeči. Vzhledem k dýchavičnému
a drahému systému MHD totiž většina lidí začala řešit svoji mobilitu sama.
Na kole rovnou pod auto.
Realita cyklostezek
v Tetter City. |
 |
"Budějovice jsou skutečně hodně vepředu, dělají to tam dobře,"
je citována jistá Veverková z ministerstva životního prostředí.
Při vyhlašování vítěze nějaké obskurní soutěže v Bruselu ovšem zástupci
jihočeského města budou chybět; do finále - mezi tři nejlepší - se Budějovice
neprobojovaly. Čemuž se nelze divit. Pak promluví dvojice neúplatných a
morálně příkladných zastupitelů z magistrátu: náměstek a náměstkyně primátora,
duo Thoma a Popelová, oba známí z reality show ProHnilí.
"I to, že jsme se dostali mezi dvanáctku, je obrovský úspěch,"
soudí náměstkyně Popelová. Taky si myslím. Obrovský úspěch pro paní Popelovou
by měl být už jen to, že defenestrace není zakotvena v českém právním řádu
jako legální prostředek zpětné vazby lokálním politickým vyžírkům.
Pan Baroch z rádia Jerevan měl toho dne velké štěstí. Kromě Popelové
a Thomy potkal také Kuchtovou. Paní Dana Kuchtová je v Budějovicích neobyčejně
populární. Její hnutí Jihočeské matky je vnímáno jako symbol ekoterorismu
(v lepším případě) případně sexuální frustrace. Paní Kuchtová právě sbírala
podpisy na petici. Měla jich několik desítek, čili dvacet, což je i tak
na tuto dámu slušný úspěch. Paní Kuchtová se také ocitla na správném místě
ve správnou dobu: na Senovážném náměstí byl dopravní doom a k tomu prý
auto málem zajelo cyklistu (paní Kuchtová nezmiňuje, za jakých okolností
k tomu došlo, osobně bych tipoval na prasení cyklisty na červenou).
Pak přijde perla.
"Dopravní situace ve městě je neutěšená," konstatoval
náměstek primátora Juraj Thoma.
Wow!
Fakt: Vzhledem k tomu, že pan Thoma již čtvrtý rok je za dopravu
ve městě zodpovědný, konstatoval současně, že on sám je lempl. Dopravní
situace ve městě je totiž úplně na hovno a každý kromě pana Barocha to
vidí. Komunikace ve vlastnictví města jsou v žalostném stavu, prakticky
nejsou renovovány, ale opravují se přilepováním záplat k již existujícím
záplatám, což ohrožuje všechny, kteří na ně vjedou a poškozuje to navíc
jejich majetek. Dá se snadno rozeznat, o které silnice se stará radnice
a o které kraj. K všeobecnému chaosu z rozbitých cest a nevhodně řešených
křížení se připojuje neskutečný buranismus a zaslepenost řidičů, bezmyšlenkovité
počínání chodců+cyklistů a do toho všeho kolem sebe nedotknutelní řidiči
autobusů MHD šíří agresivitu. Že město České Budějovice dostává nějaká
ocenění za zklidňování dopravy, to je krutá ironie. Například Pražská třída
je noční můra úplně pro každého, především řidiče a chodce.
|
|
Povrch vozovky v ulici Čechově
je v podstatě celý tvořen záplatami. Ulice byla v minulosti několikrát
opravena nanesením dalšího asfaltového koberce přes staré
záplaty až do výše obrubníků, takže se stala bezbariérovou. Předpokládám,
že si to
pan Thoma také jednou přivlastní
jako osobní zásluhu. |
Pražská třída. Několik frekventovaných
přechodů pro chodce přes rovněž frekventovanou čtyřproudovou
komunikaci. Přes všechny tlachy o bezpečnosti
a zklidňování bla bla zůstává už léta Pražská nebezpečnou
pro úplně všechny. |
Pan Baroch prožil, co se poštěstí nemnohým: extaktickou show pana Thomy
nad leteckou mapou. Představuji si to jako rituál velmi podobný mentální
projekci, kterou předváděl Tom Cruise ve filmu Minority Report. Jde o výborně
nacvičenou přednášku o ekotunelu a podkopání nákladového nádraží. Baroch
mu to zbaštil a vůbec se nepodivil, že Thoma očekává realizaci až mezi
lety 2010 a 2020.
Fakt: O přemostění či podtunelování nákladového nádraží se hovoří
už od dob, kdy se Thoma ještě pohyboval pomocí bičíku. Žádná městská administrativa
nesehnala na to peníze ani nebyla schopna zajistit dohodu s občany Pětidomí
či jiných čtvrtí, kam by tunel nebo most ústil. Doprava ve městě se ucpává
v hrdle kolem viaduktu, ale díky značné flexibilitě domorodců se podařilo
vyvinout několik rychlých a efektivních objízdných tras.
Thoma je prostě odborník a dovede jednat nejen správně, ale i rázně.
Budeme citovat:
"Do té doby je podle Thomy možné vymýšlet jen "dopravnětechnická"
omezení. Podobného typu, jaké město vymyslelo před pár lety, kdy zakázalo
vjezd do centra nákladním vozidlům. Za toto zdánlivě jednoduché řešení
- vždyť stačilo jen namontovat nové dopravní značky - dostaly Budějovice
ocenění od Nadace Partnerství za zklidňování dopravy."
Fakt: Paradoxně nemělo toto opatření téměř žádný efekt. Zákaz
vjezdu vozidel těžších něž 6 tun platí skutečně jen pro vnitřní město,
kam stejně kamióny neměly proč vjíždět. Smrduté Avie, smrduté autobusy
Karosa MHD a smrduté autobusy veřejné dopravy tam projíždějí nadále na
základě výjimky. Jediný, kdo na to skutečně doplatil, byl turistický ruch.
Autobusy s turisty nesmějí totiž do města vjíždět, takže když si němečtí
zemědělci jednou za měsíc dopřejí místní atrakci "einmal Schnitzel, zwei
Bier, einmal blasen", musejí pak potácivým krokem dojít na místo odjezdu.
Pan Baroch byl zřejmě z Thomových vizí natolik v rauši, že nevěnoval
dostatečnou pozornost dalšímu rádobyekologickému projektu radnice, totiž
vyhrazeným pruhům pro MHD.
Fakt: Je na čase, že na to někdo přišel. Musím současně poukázat
na dva důlěžité momenty: Paní Popelová a pan Thoma, kteří tlačí projekt
vyhrazených pruhů, jsou oba zastupiteli za ODS. Jako zastupitelé za pravicovou
stranu by měli vycházet z principu, že občané jsou si i na silnici rovni
v příležitostech. Pokud tedy firma zvaná Dopravní podnik podniká na městských
silnicích, není možné ji zvýhodňovat před jinými firmami, třeba mlékárnami,
které také realizují svůj profit pomocí silnic. Zastupitelé ODS prosazují
v ČB socialistické nápady, ale kdo ty dva zná lépe, snadno uvěří, že tohle
je to nejmenší. MHD, tedy lépe řečeno Dopravní podnik, radnice vlastní.
Radnice tedy vytváří z pozice moci ideální podmínky pro své podnikání a
v době, kdy není sama s to řešit dopravní přetížení města a jeho chatrných
komunikací, vytváří "zvláštní řešení" pro svoje milášššky.
|
Mnoho autobusových zastávek je
řešeno tak, že autobus musí zůstat
stát na vozovce. Z hlediska bezpečnosti
je to nevyhovující, ale město
to neřeší... |
Závěr patří krátkému rozboru dalšího geniálního opatření z Thomovy
hlavy, a to sice zdražení rezidentních parkovacích karet pro obyvatele
v centru. Karta s platností na jeden rok stojí dva tisíce korun, což zajistilo,
že si sociálně slabší museli zajistit parkovací místo jinde, zpravidla
také za peníze. Osobně si myslím, že za takové opatření by pan Thoma zasloužil
nakopat do prdele, protože tím zkomplikoval život především starším lidem,
kteří mají hluboko do kapsy a zároveň potřebují mít auto jistě ne nějaké
exkluzívní značky zaparkované blízko, protože už nejsou tak pohybliví.
Celkem: Povrchní konstatování by bylo, že pan Baroch je sedmilhář,
nebo že jeho rozpoznávací schopnosti jsou sníženy natolik, že to vyžaduje
prohlídku specialistou. To je ale skutečně povrchní. Ve skutečnosti všechno
probíhá podle očekávání. Pan Baroch je ekologický novinář, tzn. popisuje
realitu nikoli reálně, ale ideologicky, přesně jak činilo rádio Jerevan.
O zachycení skutečného stavu věcí panu Barochovi nejde, vybírá si jen to,
co chce vidět. Ideální partner pro pana Thomu, který mu rád ukazuje, co
chce aby viděl. Pan Thoma, který Barocha informačně oplodnil, sleduje zase
svoje cíle. Musí dbát na svou image. Pan Thoma řeší problém, jak učinit
neviditelné výsledky jeho práce viditelnými - neboť, vzato objektivně,
okolní města se rozvíjejí a Budějovice stagnují. Volič by si toho mohl
všimnout a co potom. Podle mého názoru došlo v případě tohoto článku k
propojení ekopisálka Barocha, mediální agentury, která dělá Thomovi P.R.
a Kuchtové, která si také potřebovala přihřát ekopolívčičku.
Vítejte ve světě moderní ekologické publicistiky! Novináři, žongléři
s pravdou...
Rádio Jerevan: "Autobusy v ČB jsou jako raketoplány".
(pomlka).
"Ne tak výkonné, ne tak rychlé, ale mají stejné intervaly startů."
03.06.2006 D-FENS
P.S. Kdo ví, jak to bylo s Pupem?
V okně v článku jsem narazil na další
Barochův článek o bohužel již zesnulém cyklistovi Janu Bouchalovi,
kterého srazilo v lednu 2006 auto značky Octavia a který podlehl zraněním
hlavy ve věku pouhých 30-ti let. Kamarádi aktivisté z hnutí Auto*mat zejména
zdůrazňují, že jej srazilo auto, težko lze ale uvěřit, že tak auto udělalo
samo od sebe. Bohužel se mi nikde nepodařilo najít, jak se celá událost
odehrála a kdo
byl incidentem vinen. Víte někdo víc?