Komentáře ke článku: Vrtěti truckem (ze dne 06.09.2008, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Příznivcem nějakých administrativních zásahů moc nejsem. Na druhé straně nechápu, proč mám já sponsorovat levné pivo v Lidlu a proč se z mých daní má platit soukromé automobilce pohyblivý sklad dílů... V Lidlu jsem přitom v životě nebyl, Škodovkou nejezdím (resp. jezdím tak tři týdny v roce starou Felicií). Neberu ani argument, že tímto způsobem jsou dotovány i ceny těch výrobků, které používám. Je to sice pravda, ale i to je špatně a náklady na to, co používám, jsem ochoten platit.
Nezaváděl bych tedy nějaká omezení jízdy, ale zaváděl bych trh. Až bude v rovnováze poměr toho, jak moc opotřebovávám silnice a jak moc na ně platím já se stejným poměrem u provozovatelů nákladní silniční dopravy, pak se má cenu o něčem bavit. Do té doby je to prostá a sprostá politika, která nemá s reálnými cenami a logikou naprosto nic společného.
|
|
|
Nevyhnutně tady spějeme k myšlence privátní silniční sítě.
Teoreticky (podle zákona) to má v současné době fungovat tak, že peníze získané z mýta jsou užity k výstavbě a opravám komunikací. Pokud tyto náklady budou po dva roky po sobě nižší než příjem z mýta, pak by se sazby mýtného měly snížit. Tolik teorie, která by zajistila to, o čem píšeš - že platby mýta by kryly opotřebení sítě. Praxe je poněkud jiná, protože do hry vstupují další faktory (např. správní náklady na mýtný systém - Kapsch)
Prakticky je to jinak a současné (politické) rozhodnutí to učiní horším, protože vyžene na silnice více kamiónů. Někteří dopravci také přijdou na nápad "optimalizovat vytížení" (tzn. přetížit) svoje stroje tak, aby jim to kompenzovalo ztrátu dopravních kapacit.
|
|
|
Pretezovat lze pouze pokud kamiony budou cilene mijet automaticke vahy, jez jsou zatim dve nebo tri (s jistotou D1 kolem 36 km a D5 v tunelu Valik, je mozne ze jsou i v nekterem z tunelu na D8 a v tunelu u Klimkovic na D47 resp. ted uz take D1).
Co dava smysl, to jsou prodlouzene kamiony (road trains).
|
|
|
Mně by privátní silnice nijak zásadně nevadily, ale pro odstranění největších problémů nejsou myslím ani moc nutné. Rozložení nákladů na údržbu a výstavbu silnic mezi jejich uživatele podle míry užívání je IMHO možné i u silnic, vlastněných státem. Problémy jsou dva:
1. Přes formální oddělení SFDI stále ještě značná část prostředků, určených pro dopravní síť, prochází státním rozpočtem. A politikům se ty peníze sakra hodí.
2. Současné rozdělení nákladů mezi uživatele silniční sítě je pokračováním sociálního systému jinými prostředky, protože výrazně znevýhodňuje majitele a uživatele osobních aut (a to nemluvíme o lahůdkách typu nemožnosti odpočtu DPH u osobních aut, maximální hodnotě daňové uznatelnosti apod.)
Obé politikům velmi vyhovuje, takže radši vymýšlejí kraviny typu administrativních omezení jízd, než aby to řešili principiálně.
|
|
|
Ale vy platíte náklady na to co používáte. To je také vyráběno, také dopravováno.
Tady jde o to, že někdo vám i mně chce ty náklady ještě zvýšit a to tak, že vcelku zbytečně. Budete si snad kvůli tomu pěstovat brambory v květináči?
|
|
|
tak tohle bych podepsal.
v jinak dobrým článku mi chybí zohledněnění ještě jedné otázky:
je opravdu tak strašně nutný vozit brambory a jogurty sem a tam přes celou evropu?
ovšem, kdyby kamiony platily podle toho, co skutečně rozbijou a zaserou, vyřešilo by se to zřejmě zcela bezbolestně samo.
|
|
|
To je populisticka demagogie, mozna hotove vyrobky jako jogurty se vozi ze SRN do Cech a z Cech do SRN, ale je to tak 1% prepravovaneho zbozi, brambory se urcite nevozi tam a zpatky, ale jen jednim smerem.
|
|
|
Import a export brambor je poslední dobou vyrovnaný, cca 200 tis. tun. při sklizni zhruba 700 tis. tun v ČR - tedy cca 30 %. Pravda, určitou roli tam hrají rozežraní pražský a další pracháči, kteří jsou ochotni od cca února do cca dubna zaplatit nekolikanásobek za čerstvě sklizené rané brambory z Egypta. Hajzli, tuzemská uskladněná produkce jim není dost dobrá. :o)
A pak samozřejmě prevíti obchodníci, kteří v letech hojnosti a nadbytku podkopávají tuzemské subjekty nákupem přebytků v Belgii či Německu za 1,5 Kč/kg. Případaně prevíti obchodníci, kteří prostě kupují v zahraničí takovou kvalitu, kterou tady neseženou. Nebo prostě kupují za lepší cenu. Tja, život je svobodný trch (c) a my jsme jeho patník.
|
|
|
ovšem, že to je nutné. záklladním paradoxem je, že když si budeš něco zařizovat doma pro sebe, tak budeš hledět na to, abys vynalžil minimum práce s max. efekteem a docílil požadované kvality, která ti umožní výsledek práce užívat tak, jak chceš. ovšem tenhle princip padá v makro-rozměru. pamatuji see, jak jsem před x lety seděěl na kafi u ředitele pražských papíren a on mi vyprávěl o otm, jak je neskutečně trh s papírem a celulózou hlídaný - je o de facto jedna velká síť vzájemně propojených ekonomických subjektů. co mě zaujalo, bylo, že papírna vyráběla nějaký barevný papír pro německo a strriktně byl dán požadavek, aby barvy dle vzorníku pocházelyz jedné německé továrny, která měla snad o 30% dražší přípravky než kvalitou srovnatelná konkurencee v ČR. důvod ? papírenský kolos mě majoritu v továrně na barvy, takže veškeré snahy o změny dodavatele narážely na nezájem zadavatele.
s těma bramborama je to to samý pouze s rozdílem, že na západ od nás mají zemědělci subvence, které jim pomáhají udržet dumpingové ceny, za které nám tu pak prodávají ze stejnou či jen mírně levnější cenu pro konečného zákazníka. a pak třeba přijde nadúroda v polsku a polsko vrhne na trh tolik brambor za hubičku, kolik dělá celoroční produkce v ČR a je vymalováno.
co se týká kamionů, vysral bych se na regulace a zvednul poplatky za použití dálnic a za průjezd ČR. sice by tím o něco vzrostly koncové ceny spotřebního zboží, ale uvolnila by se doprava. tuhle jsem jel po D1 a kroutil jsem hlavou, když kamion s návěsem vzal ostře doleva bmw s jachtou na přívěsu a odhodlaně se jal předjíždět. houpal se do stran snad kilometr, pak přišel kopec a musel předjíždění vzdát a znova zajeet do pravýho pruhu. jinak, co mě pobavilo - průměrná rychlost praha / brno 120kmh, růměrná rychllost brno / praha 160kmh :o)
|
|
|
Co se týče brambor Mistře, nemáš pravdu. :D A Polsko je s bramborama v perdeli, plochy jim spadly tamtéž, maj tam kroužkovitost a za zadkem jim sedí tuzemská SRS. Polsko především do ČR vyváží zpracované brambory - hranolky a další cajk, a to tak, že většinu. A schválně se někdy podívejte na poměr půlobloučkatých (okrajových) hranolků na vašem talírži a zeptjte se ... kDE kurva jsou všechny ty krásné hranaté vnitržky? :o)
|
|
|
je to tak tak rok až 3 roky Mistříčku :D, kdy blahé paměti polsko uvavilo na čr svoje přebytky v množství odpovídajícím naší celoroční produkci - sic je mi do zemědělství exkrement, ale zaujalo mě to, že takový výkyv může zlikvidovat naše zemědělníky.
|
|
|
Ale govno :o) Od roku řekněmě 2004 je dovoz brambor do ČR stabilní a sice +- 200 tis tun (pravda, před tím byl +- 50 tis, tun). Výjimkou byl rok 2006, kdy to bylo o 80 tis tun navíc, ale to bylo tuším tak brutální sucho, že neurodilo ani na Vysočine. Vozí se především z rajchu. Ale jak říkám - ve zpracovaných produktech polsko dominuje. :o) A nehádej se, nejsem Herodes :D
|
|
|
hele, možná nešlo o brambory, ale o jinou plodinu - pamatuju si to jen matně - řešili to tenkrát na radiožurnálu, což není až tak štvavé médium. každopádně prosím, aby mi to bylo připočteno ke smrtellným hříchům a při sebemenší příležitosti připomínáno :D. mimochodem - již jsi uvažoval o zkrácení ocasu na průměr typický pro brněnskou kotlinu ? slyšel jsem, že přejetí ocasu motokrosovou motorkoou takové dilema rychle a bolestivě vyřeší. mohl by ses pak pyšnit trvalou dysfunkcí topořivých tělísek, délkou kratší, než malou a při chcaní bys mohl imitovat zahradní fontánku :o)
|
|
|
Zadám požadavek komentářové službě, resp. její brněnské pobočče. Co se týče přejetí ocasu, tak se prostě kroska vezme a hodí na šroťák. :D
|
|
|
no, zas tak jednoduchý to není, protože ne každý přemýšlí, jak jinému přejet ocas. motogangsta's ale doporučují přestěhovat se k závodnímu okruhu, vyrajcovat jiného motogangstu vyšppuleným zadkem a pak položit motocykletu tak šikovně, že se položíš do dráhy a necháš si vytetovat dezén od ocasu až po zátylek :o)
|
|
|
jsem řidič profesionál.Otázku zimních gum vidím asi takto:Kdo jezdí autem např v Praze a v rovinách středních Čech a auto není jeho výhradní prostředek na cestu např do práce,zimní gumy asi nepotřebuje.Když se ráno vzbudí,a na silnici uvidí poprašek sněhu,tak autem jednoduše nepojede a za několik hodin silničáři cesty prosolí.P ro něho je tedy celkem zbytečné investovat několik tisíc korun do zimní sady a dvakrát za rok přezouvat.Kdo ale jezdit musí nebo chce,dá rád tuto ivestici pro svoji bezpečnou a pohodlnou jízdu.Kdo jede do hor,měl by zimní gumy mít jaksi samozřejmě a pro všechny případy i řetězy a lopatku v kufru.Vždyt si je muže i pujčit např od kamaráda.Přezouvám pravidelně a za poslední 2 roky u nás sních teměř nebyl a nejel jsem ani na hory,jenže do práce nemohu jinak než autem a vyjíždím velmi časně,když silničáři ještě spí,nechci tedy nic riskovat.Každý by tedy měl zvážit jak a kam jezdí a podle toho se zodpovědně rozhodnout.to se bohužel často neděje,pak musí nastoupit nějaké nařízení nebo značka,předpis,který bude platit pro všechny.
|
|
Osobne se zakazem jizd kamionu nesouhlasim a clanek mi vicemene hovori z duse.
Ovsem nechapu tu neustalou averzi D-F a dalsich proti tem znackam na zimni vybavu - vzdyt je to mnohem elegantnejsi reseni nez nejaky plosny prikaz od-do bez ohledu na aktualni teplotu. U nas v horach neni nic horsiho, nez par pitomcu (nejcasteji z Prahy), kteri svoji "jizdou" na letnich gumach s plynem na podlaze uklouzou snih natolik, ze uz tam po nich neprojedou jini ani se zimnim obutim :-( Ovsem stejne tak mi jdou na nervy i nemcouri, kteri na bilou silnici naopak bez retezu nevjedou a ta cesta pak pripomina spise tankodrom ... a pritom reseni je tak jednoduche - zimni gumy a lehka noha.
|
|
|
Článek mi taky mluví z duše.
Co se týče "ynteligentní" a "unykátní" značky, mám vůči ní taky averzi. A nějak nechápu, jak myslíš to, že když je značka, tak bude i zákaz vjezdu podle teplot. Značka taky platí podle pevného data a neurčují ji další faktory. A to je špatně jak u nové značky, tak i u celoplošného příkazu.
Osobně bych byl pro celoplošný příkaz zimních pneu, ale zároveň by se jejich použití řídilo dlouhodobým průměrem teplot. Je fakt, že by to byla komplikace pro meteorologické observatoře a pro policajty, ale bylo bylo by to jen dvakrát za rok.
Ale né... Je potřeba živit 70% flákajících se policajtů v kanclech a zbytek dřících v terénu. (to číslo jsem si vymyslel, ale nejspíš to nebude daleko od pravdy). v Táboře na služebně je vždycky hafo policajtů za stolem a na ty v terénu abych čekal 2 a půl hodiny u auta, které mi vykradli, protože nestíhají.
Proč se mi nelíbí značka a natvrdo stanovená doba používání?
Určitě proto, že tam kde je značka a stále platí natvrdo stanovený zákaz vjezdu vozidlům bez zimáků a teplota bude pěkných 12°C už nějaký ten den, tak já abych si buď stále kurv-l zimní gumy, nebo abych projel, před značkou je tedy přezul a po projetí úseku tam dal zas letní.
To je děsná magorie.
Citlivou nohu a zimní gumy bych též uvítal, ale řekněte to i těm škodofkářům (jak shadařům, tak ochcáfkářům, ale samozřejmě nejen škodofkářům), pro které je i blbý 4 - 5 tisíc za sadu zimáků průměrné kvality "zbytečná investice." A to ty pneu vydrží alespoň na ty 4-5 let. To, že při drobné krizovce nezařvou ani "do prdele", jak si to budou pasovat do stromu, to je ani nenapadne.
|
|
|
Jo a ještě... Chtěl bych vidět, jak si se značkou poradí navigace. Bude hodně dlouho trvat, než se znova chytne na jinou cestu.
A pokud v našem značkovém pralese bude tahle značka i na objížďce, tak jsem asi úplně v prde-i, jelikož tam určitě budou vždy číhat policajti a budou to rádi pokutovat i když už bude bezpečné jezdit s letními pneu.
Nový fenomén. Místo přehledných úseků a měření rychlosti se bude kasírovat tohle. A nejlíp, když to bude nějak kombinované, aby se za to vyfáslo co nejvíc.
|
|
|
Co to prosimte pouzivas za divnou navigaci? Me trasu prepocitava do 15ti sekund ...
|
|
|
Moje jediná navigace je hlava a mapa, popř. spolujezdec.
Viděl jsem to na kamarádově navigaci (mimochodem, TOMTOM), která, ač sjel z trasy, pořád mu to hlásilo, ať se otočí a teprve když se trasa zdála výhodnější jinudy, se trasa přepočítala.
|
|
|
Jdete s povinnymi zimnimi pneumatikami nekam. Uz jsme to tu probirali mnohokrat, mnoho zim jsem najezdil na letnich gumach (resp. skoro vsechny), aniz bych kde uvizl nebo havaroval, vyletel jsem jedinkrat (skoda nulova, jen me museli vytahnout ze zaveje traktorem), rozhrani okresu, hned za ceduli neosetrena silnice a na ni ledovka, shodou okolnosti jsem tehdy mel zrovna auto z pujcovny a na nem byly zimni gumy. Pokud jedu v zime na letnich, jedu o to opatrneji a proto je risiko nehody nizsi, nez na tech zimnich, na nichz vidam vetsinu lidi jezdit jako by bylo sucho a leto.
Mimochodem, probehly jakesi testy, ktere prokazaly opravnenost pouzivani zimnich pneu pouze na snehu a rozbredlem snehu, ale ne jindy.
Nechce se mi to ted hledat (je to v diskusi par let zpatky), staci ovsem tento typkuv clanek www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2007111101
|
|
|
Nejen na sněhu je používání zimních pneu oprávněné, ale i na mokru. Také, jelikož mají měkčí směs, nemají problém s nižšími teplotami (při jízdě asi ani ne, ale někde se to postaví, pneumatika vychladne a vytvoří se na ní ploška a tím ta pneu hodně trpí) a hlavně... Zimní pneu by měly být užší, než pneu letní, jelikož je potřeba, aby pneu ten sníh "prořezávaly" a nehrnuly. To samé s větším množstvím vody. a té je na silnicích v zimě dost a dost.
To, že někdo na zimácích lítá, jak debil, je to možné, ale to neříká i to, že by stejně nejezdil i na letních (pak je škoda těch "pokácených" stromů).
Nejlepší je mít zimní pneu a defenzivní jízdu. ;-)
|
|
|
Uz jsme to tu probirali, bohuzel original toho nemeckeho testu, dva roky stareho, uz zmizel kdesi v nenavratnu, zbyvaji jen fragmenty v diskusi, ale z ni vyplyva, ze tehdy vysla i na mokru v zime lepe letni pneumatika:
www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2006110503& page=4&style=
Take jsem kdesi narazil na vysledky dalsich testu, v nichz bylo zjisteno, ze parametry zimnich pneu se rapidne meni uz po najeti nejakych 5000 km, tedy v dobe, kdy by vzorek (pokud nemate geometrii totalne v haji a mate tlak, jaky ma byt) mel byt jeste v podstate netknuty.
Ano, opet nerikam, ze letni jsou vzdy a za vsech okolnosti lepsi, stejne tak to nerikam ani o zimnich a chci jen tolik, aby bylo ponechano na uvazeni ridice, jake gumy si na auto necha obout.
|
|
|
Je teda fakt, že v zimě nemám na letních najeto téměř nic, protože jsem se toho vždy bál. Rád jezdím na hory a tam je sněhu vždy tři prd-le i na silnicích a když jsem viděl ty chudáky v šádinách, jak se moří s letními (a nebo se ani nemoří, prostě vycestovali ze zatáčky), tak mi to moc důvěry v letní v zimě nedodalo.
Na vodě bych poznal rozdíl, pokud bych měl možnost vyzkoušet letní a zimní bezprostředně po sobě. Tu možnost jsem neměl, pro mě se chovaly zhurba stejně, subjektivě mi přišlo, že zimáky lépe díky užšímu profilu. Hlavně při aquaplaningu.
Na suchu se lépe chovaly letní, protože se díky tvrdší směsi hůř "odtrhly" od silnice. To jsem si vyzkoušel při brždění na hranici.
Dobrá, upravím tedy svůj výrok. Buď bych celoplošně zavedl zimáky nebo bych je nedával vůbec. Ale takové polovičaté řešení jako značka je pěkně na hovno a na tom se asi shodneme, ať jsme zastánci toho či onoho.
|
|
|
Se značkou mám 2x zásadní problém.
Značka stanoví, že do úseku silnice za značkou smí jen vozidlo na zimních pneu s vzorkem minimálně 4mm.
První problém: Co udělá řidič vozidla, který takové pneu na svém autě nemá? Bude se otáčet nebo divertovat na nějakou vedlejší cestu, která ale vzhledem k charakteru počasí bude minimálně stejně (ne)sjízdná jako ta cesta, ze které ho značka vyhnala. Pochybuji, že se tím zlepší bezpečnost, je tím zaděláno na nějaké ty nehody.
Druhý problém: Značka vznikla podivným legislativním procesem - pan Nevim ji nechal domalovat do vyhlášky, která je prováděcím předpisem k zákonu o provozu na PK. Je to zhruba stejné, jako by do prováděcí vyhlášky k zákoníku práce nechal ministr Nečas dopsat, že ženy smí v práci chodit pouze bez podprsenky a v tangách. LZPS stanoví, že povinnost může být uložena pouze na základě zákona. Toto ochranné opatření je v ústavě proto, aby občanu nebyly ukládány jiné povinnosti než ty, které vznikly "uvnitř" demokratického systému, tedy v parlamentu a senátu. Pokud povinnost plynoucí ze značky někdo poruší a bude dostatečně obratný, nepůjde ho potrestat a ještě úřad pana Nevím utrží posměch a ostudu.
Řešení je snadné. Pojišťovny si smějí s klienty sjednávat podmínky pojištění. Například se mnou se dohodly na tom, že mi nezaplatí škody způsobené v opilosti nebo že škody na mém autě do 10.000 Kč budu platit sám. Také jsme se dohodli, že když si nechám do 30.9. vypískovat na skla nějaký kód, tak mi dají slevu na pojistném 2.000 Kč. V případě, že do 30.9. na autě kód nebude, sleva mi bude doúčtována. Stejně bychom se mohli dohodnout, že pokud použiji na sněhu a ledu pneu s originálním nápisem M+S, dostanu slevu na pojistném 1.000 Kč. Pokud ovšem tyto gumy nepoužiju a nabourám, musím slevu vrátit.
|
|
|
Ad prvni problem: A co nyni udela ridic vozidla u znacky prikazujici snehove retezy? Nevidim rozdil krome toho, ze ja osobne retezy na rozdil od zimnich gum nikdy v zivote nepotreboval pouzit a retezy na rozdil od zimnich gum z te komunikace delaji tankodrom.
Ad druhy problem: Ano, s tim souhlasim, ovsem to nema se samotnym smyslem te znacky nic spolecneho.
Reseni s pojistovnou se mi libi v pripade bouracky, ovsem bouracky nejsou jediny problem, ktery ridici na letnich gumach v zime zpusobuji. Velmi casto se setkavam "jen" se zablokovanim cesty a jeste mnohem casteji s tim, ze diky takovymto setrilkum se ta cesta stane nesjizdnou i pro ostatni ridice a tohle sobecke chovani mi vadi u nas v horach v zime asi nejvic.
Nemam vyraznejsi problem s tim, ze prazaci nebo treba budejovicaci, kteri jezdi jen po meste ty zimni gumy nepouzivaji, ale mam uz problem s tim, ze na tech letnich prijedou v zime i k nam do hor a hrozne se divi, ze jim to bile svinstvo na te silnici klouze ;-)
Mnohokrat jsem zde dal najevo, ze me osobne by se nejvice libilo prikazovat pouziti zimnich gum pouze na zaklade teploty povrchu nebo tesne nad povrchem a pokud by tu novou mistni znacku skombinovali s touto teplotni podminkou namisto blbosti typu "od-do", byl bych spokojeny, ale i tohle reseni cilene na konkretni problemove lokality je podle mne lepsi nez to puvodne uvazovane plosne, natoz nez soucasny stav.
A do hor jede v zime na letnich jen idiot nebo zmrd doufaje, ze to prece nejak uridi, ovsem skutecnost, ze tim zpusobi zcela zbytecne problemy i ostatnim je mu uz samozrejme zcela u perdele ... kdyby takovych blbu nebylo cim dal vic a kdyby ridici byli zodpovedni a ohleduplni k ostatnim, nebylo by treba takovychto znacek, ovsem jak je videt, toto je na nasich silnicich cira utopie :-(
|
|
V lesích nerostou houby!? Kristepane!
Mě je to úplně jasné, ono nestačí, že je zdaněn benzín, zpoplatněny silnice, ještě to chce další poplatek - za jízdu v pátek. A víte co bude následovat? Poplatek za jízdu ve všední den, poplatek za jízdu vyšší rychlostí a poplatek za nevyužívání nákladního automobilu (argumentem bude snížení počtu automobilů v republice). Ale aby to bylo populární, tak se to nazve zákazem s možnou vyjímkou. Stejně jako je nyní "zakázáno" jet po dálnici, pokud nemáte "zaplacen poplatek" dálniční známky.
Ale to že vláda zavádí poplatky přece není nového pod sluncem. Že je jejich odůvodnění stupidní překvapí také málokoho. Ale to, že nerostou houby, to je katastrofa!! Nebude možné zpoplatnit houbaře "zákazem" vstupu do lesa (analogicky k "zákazu" rybolovu) :)
|
|
|
Pozor priteli...poplatek za vyssi rychlost (zde prosim nezamenit za pojem "neprimerena rychlost") je standartni soucasi prijmu mestskych pokladen jiz nyni. To jen pro poradek :-)
|
|
|
cože ? hovno se klouže
nebo chceš-li to jsou porodní příznaky rodící se otrocké svobody, která sem prosakuje ze země zaslíbené - z USA / hallellujah!!!
v USA se ráno probudíš a de facto spácháš několik zločinů, tam to vede :o)
|
|
|
Velectěnej ftipálku, v USA mají mnoho místních příkazů/zákazů (které by se mi lautr nelíbily) proto, že si je místní odhlasovali. Ne proto, že jim je vnutili "jasnozřiví" ouředníci, jak je špatným zvykem v EU a u nás extra.
|
|
|
Na to Vám někdo může říct, že v Evropě si zase volíme parlamenty, které pak schvalují ty debility a je to vlastně pravda. Problém je v tom, že v USA si ta hloupá omezení odhlasují pro své město, zatímco výplody chorých poslaneských a úřednických mozků v Evropě otravují život daleko většímu počtu lidí.
|
|
|
upřímně řečeno, když někde narazím na nějakou debilitu, je mi lautr fuk, kdo ji vymyslel. Jestli ouřada, nebo místní Výbor bdělých. Jediné, co mě zajímá je, jestli se vztahuje i na mě nebo ne.
Ostatně, vzato kolem a kolem, pokud nějakou kravinu vymyslí ouřada, je to možná lepší, jelikož je velká šance že s ní místní občané nebudou souhlasit a nebudou nijak bazírovat na jejím dodržování a tudíž se mi hovno stane, než když si ji dhlasují občané, kteří zároveń vytvoří Neighbourhood watch, která bude dohlížet nad dodržováním oné debility.
|
|
|
Já bych osobně dal přednost tomu, aby se i stupidní nařízení dodržovala. To pak bude dost silný motor pro to, aby byla následně zrušena.
Ono by vůbec bylo nejlepší dodržovat všechny zákony, aspoň tak týden, pak by naši zákonodárci v nastalém chaosu možná zjistili, že jejich prací není hrabat si do kapsičky, ale zajistit chod společnosti.
Naštěstí (a bohužel) má společnost dostatek opravných mechanismů, aby ji jedno stupidní nařízení nerozhodilo. Otázkou je, kolik stupidních nařízení společnost vydrží než přijde nezbytná revoluce.
|
|
|
Já se obávám, že dodržování všech zákonů není možné ze dvou zásadních důvodů:
1. Nevyznají se v nich ani jejich tvůrci (to bohužel není povedený bonmot, ale realita) a pochybuju, že existuje někdo, kdo se v nich opravdu vyzná kompletně.
2. Obávám se, že i kdyby byla snaha, bude v českém právním (ne)řádu nejedna situace, kdy dodržení jednoho zákona znamená porušení zákona jiného.
|
|
|
ad 1 - neexistuje. alespoň já jsem ve své praxi nikoho takového nepotkal. těch, co se tak tváří, je ovšem dostatek :o)
|
|
|
tzv. práce podle předpisů je obllíbenou praktikou odborových organizací, které taktto praktikují svůj odpor k čemukoli, co nemá nádech sociálních jistot a dotací.
|
|
|
... a celníků, a policistů, a státních úředníků ...
|
|
že autor nezapomněl připomenout rozchod lucie bílé s tím jejím týpkem
třeba ještě existuje někdo,komu to uniklo :-)
žije tím celá země.
nějakej kamion je proti tomu nic.
|
|
|
mě to málem uniklo, ale kam se sere bílá na pomeje s pěnicí ivetou a tlustým chlapečkem, to je hardcore - romantické spolčení nadsamce s cudnou alkoholičkou :o)
|
|
Po celou dobu, co jsem cetl ten clanek jsem si rikal, ze musim pripsat neco hrozne chytreho. Bohuzel, vsechno bylo receno, podepsal bych se pod kazde slovo. Jsem vazne nadsenej. Na jednu stranu me vzdyky otravi, kdyz se musim tahnout zavodicima kamionama, ale pak mi dojde ze dalnice jsou JEJICH a ne moje. A ze pokud chci plasmu za deset pico, tak mi ji do globusu holt nekdo musi dovezt. Pokud jde o me, at jezdej treba i v sobotu a nedeli.
|
|
Nikdo nepotřebuje kolem sebe lidi, kteří mu akorát říkají, co všechno dělá blbě. Zvlášť když jde o věci, bez kterých se neobejdeme.
|
|
kamiony na silnici nevadí, pokud nedělají jejich řidiči hovadiny (víme každý sám, že dělají). Ale pokud pojedou jak mají, teoreticky by nikoho na dálnicích a silnicích I. třídy omezovat neměly - ony totiž tyto megavozidla jedou 90 (na dálnici máte levý pruh pro rychlejší) a na ostatních komunickacích je ve valné většině povolená devadesátka. Pokud někdo má pocit, že je to pomalu a má auto na předjetí těchto mastodontů (čili nejrozšířenější ochcávka v turbodýzlu - ač zde velmi zatracovaná - má takové zrychlení, že pokud řidič není úplný debil, tak kamion zvládá předjet bezpečně téměř kdekoliv) tak ať je předjede a mizí si na tu svoji chajdičku někde v zahrádkářské kolonii (kde o víkendu je takový hluk od sekaček, křovinořezů, motorových pil a všech těch našich vymožeností, že nakonec ty kamiony na hluk vycházejí snad lépe ...). Pokud někdo na předjetí nemá auto (zručnost, odvahu ...) tak pokud mezi ním a svým vozidlem ponechá dle platného zákona takový rozestup, aby ostatní vozidla mohla bezpečně předjíždět, pak nevidím problém. Ostatně - nerad jezdím po dálnicích, protože moje cestovní rychlost je 110, takže v levém pruhu neustále někomu překážím a kamiony zase jedou "pomalu". Ale tuhle jsem si vezl auto z bazáru z Práglu nach Pilsen a páčto mělo toto vozítko křivou zadní pneumatiku, tak jsem jel v klídku 90 v pravém pruhu s nimi. A světe div se! Tak klidnou jízdu po dálnici jsem jakživ nezažil a přitom na místo určení jsem dojel jen o pár desítek minut déle, než normálně. A ruku na srdce - pár desítek minut sice rychlou jízdou naženete, jenže to nesmíte zastavit na kdejaké pumpě na kafíčko a bagetku a vyčůrynkat a pak zase hnát toho f turbu dýzla pyčo dál 160. Takže co se článku týče - podepíšu se pod každé slovo a děkuji za to, že si D-F dal práci a spočítal všechny ty procenta, peníze a ostatní číslovky, protože mě matematika nebaví, ale zato teď mám reálnou představu o té zelenorudé na modrém podkladu vyvedené "ochraně" ŽP. Je to stejně vyvedená kravina jako rozhodnutí ministra Bursíka na sklonku zimy letošního roku, že už přišlo jaro a tedy se nesmí kácet. Za týden nato se zima vrátila (přiznávám, že jarní počasí přišlo dříve, ale posléze zase bylo vytlačeno a ono úřední určení doby, kdy pokácet strom je humánní a kdy ne, přičemž lesáci a povodí může kácet celoročně, je přinejmenším sporné a stejně debilní, jako zmiňované zákazy jízd pro vozidla nad 7,5 t - protože platí zase jen pro někoho) a to pan Bursík už jaksi zapomněl okomontovat. Asi neměl zrovna čas.
Jak již teda bylo zmíněno - pokud někdo za užívání veřejné komunikace platí peníze, pak ji může používat celoročně, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu za předpokladu, že dodrží platnou legislativu. Pokud ne, zavání to diskriminací. Možná by ale nebylo od věci tento zákaz tolerovat výměnou za to, že politici v určité dny nebudou otravovat normálním lidem život (nejlépe od pondělí do soboty, v neděli si většina lidí snad dá oraz i od té TV, tak ať si tam zblblíci plkají co chtějí, ne?)
|
|
|
Děkuji za pochvalu.
V článku jsem neuvedl, co bylo prvotním motivem k jeho napsání. Časně ráno mě houkáním probudila nákladní Tatra na stavbě poblíž mého bydliště. Nějaký předpis totiž ukládá nákladním autům při couvání houkat a to i v půl šestý ráno...
|
|
|
ano - takový předpis skutečně řidiči vozidla nad 3,5t ukládá povinnost před couváním zatroubit, pokud nemá vozidlo vybaveno tzv. "pípákem"
nicméně naše legislativa povoluje vzhledem k hlučnosti na stavbách provádět tyto pouze v době od 07:00 do 21:00 hodin, kde platí limit 65 dB (základní limit den = 50 dB + stavba den +15 dB) ... takže buďto stavební firma porušuje předpisy (lze podat stížnost na příslušné Krajské hygienické stanici) a nebo jste se zmýlil v určení času
|
|
|
..no ..a teď si představ, že na ulici, kde bydlím v Brně jsou permanentně překračovány hladiny hluku (ve dne <70 - 75dB v noci jen <60 - 65dB, na zastávce MHD a křižovatce ve dne <75 - 100 v noci jen <60 - 75dB a to vše jak, kdy..většinou víc), paač tudy musí jezdit auta, autobusy, šaliny a gansewinkel kterej má vyjímku pyčo.. když se člověk koukne na hlukové mapy (když si zapne tu správnou vrstvu) geoportal.cenia.cz/mapmaker/cenia/portal, tak jen čumí.. jen vzpomínam na dobu, kdy to tu po dobu 2 let bylo rozkopané.. v noci se tu dalo větrat a ráno byl do 7h klid..
|
|
|
jistě jistě, hlukové mapy znám dobře, je to moje práce :-)
budete se divit, ale takhle jsou zasažena hlukem všechna větší města a skoro celé vesnice ležící podél frekventovaných komunikací ... hygiena v klidu zavře diskotéku nebo bar překračující limity, ovšem uzavřít komunikaci není tak lehké, že? Takže se tvoří výjimky a pak se není čemu divit - ono totiž máme v legislativě takovou věcičku, a to je "stará hluková zátěž" (lze užít téměř kdekoliv a na cokoliv z pozemních komunikací) a podle ní je možné k základnímu limitu přičíst dalších 20 dB (tzn. limity pak jsou 70 dB den/ 60 dB noc). Do toho už se nechá schovat docela dost problémových míst ... otázka je, co bude s těmi komunikacemi uvnitř měst, kde se prostě jezdit bude a hluk bude narůstat (dopravní průzkumy ukazují jasně, že počet vozidel na komunikacích od roku 2000 narost několikanásobně - takže i když nová auta jsou tišší, nic to nepomůže faktu, že 1000 tišších vozidel bude pořád dělat mnohem větší rámus, než 100 o něco hlučnějších ...)
|
|
|
Pokud Vám vadí houkání náklaďáků při couvání, mohu doporučit zajímavou změnu. Až budete ve Vídni, ubytujte se v tomto hotelu: www.caroline-wien.at/index.htm. Měl jsem tu možnost tam spát (služební cesta). Naproti přes ulici je tramvajová vozovna. Vídeňské tramvaje, na rozdíl od našich, nemají "couvací" stanoviště na zádi vlaku. Jelikož se tam do vozovny couvá, probíhá operace tak, že řidič sedí vepředu v kabině a je navigován pomocníkem (garážmistrem), který jde za tramvají, přehazuje výhybky a vede tramvaj. Problém je v tom, že se s řidičem dorozumívá smluvenými signály píšťalkou. Jelikož se zatahuje asi do tří do rána, máte o zábavu postaráno. Zejména v létě, kdy spát bez otevřeného okna nelze.
|
|
|
Pokud by kamiony dokázaly udržet na silnici 90 km/h, tak byste měl pravdu. Bohužel třeba na trase Brno - Pardubice je to často jeden kamion za druhým, 90 km/h na mnoha místech kamiony neudrží a vzhledem k hustotě provozu je předjíždění na většině míst problematické.
Smrtící ránu snaze předjíždět však zasazují řidiči (kamionů i osobáků), kteří se lepí jeden na druhého a po předjetí se často není kam zařadit. Závistivci vám ještě místo pro zažazení úmyslně zlikvidují a občas jde jen kvůli nesmyslné nevraživosti zcela zbytečně o kejhák. Když se k tomu přidá někdo, kdo v protisměru jede svých zcela bezpečných 150 km/h, tak je taková jízda po okreskách plných kamionů fakt lahůdka.
Dokud nebude ekonomické vozit náklady napříč evropou po železnici, tak je jakékoliv šolíchání s kamionovou dopravou jen přehazování horké brambory z jedné ruky do druhé.
|
|
|
notoricky známým přetíženým úsekům silnic první třídy se většinou úspěšně vyhýbám, ale jezdit třeba každý týden z prahy do varů, z prahy do budějovic nebo z brna do hradce, to je fakt na mašli. a pokud to někomu přijde ok, pak si pouze neuvědomuje příslušná rizika :o)
|
|
Kamióny dovážejí zboží do obchodů, materiál do továren, na stavby, paliva, chemikálie...
Je nutné ukázat druhou stranu problému. Proč jsou u spousty závodů nevyužívané vlečky či u nových se s napojením na železnici nepočítá? Díky prostředí nastavení v našem státě vychází silniční doprava lépe. Čili v případě znevýhodnění silniční přepravy se její část přesune na železnici. Samozřejmě se zvýší ceny výrobků, jinak žádné katastrofické scénáře nevidím.
|
|
|
Silniční doprava vychází nejen levněji, ale taky je mezi přepravci tvrdá konkurence a tak se přepravci musí snažit. Je dráha schopná garantovat dodání tvého vagonu v určitém čase na určité místo ? Je dráha schopná sdělit kdy tvůj vagon dorazí na místo určení ? Je dráha schopná garantovat, že vagon bude připojen po celou dobu přepravy připojen k nějakému zdroji energie a náklad tak bude trvale chlazen ?
Když dráha nabízí tristní úroveň služeb (bez ohledu na cenu), tak se nelze divit, že ji málokdo používá.
Vlak už byl na obzoru, ptám se výpravčího na které nástupiště to přijede. Odpověď: "Jo pane, to ví bůh ..."
A pak si takového přepravce zapojte do "Just in time" výroby ...
|
|
|
Nevidim zasadni duvod, proc by zeleznice nemela byt konkurenceschopna (uz jen valivy odpor pneumatiky na silnici oproti valivemu odporu zeleznicniho dvoukoli, provoz na elektricky proud namisto kravave zdanene nafty, neni potreba na kazdych 24 tun nakladu jeden ridic, ale staci jeden strojvedouci treba na 800 tun nakladu, moznost jet dele ustalenou rychlosti, snazsi rekuperace energie pri brzdeni, k tomu muze byt spolehlivejsi a na velke vzdalenosti i rychlejsi atd. atd.). Jenze nesmi byt zaopatrovacim ustavem pod vladou odboraru, potrebujeme mit na draze skutecny trh, jinak dostatecne efektivni proste nebude. A vzhledem k vyse uvedenemu si troufam rici, ze by mohla kamiony porazet v cenach prepravy uz dnes, kdyby tam nebyl ten socialisticky bordel.
|
|
|
Pokud tedy Zeleni chteji neco pro ekologii opravdu udelat, meli by privatisovat zeleznicni sit, nejlepe podle JJova navrhu: www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2006060404, jenze Zeleni ve skutecnosti nechteji problemy realne resit, ale pouze na nich parasitovat.
|
|
|
Za současné situace bohužel moc nepomůže ani privatisace, v jednom z těch článků to bylo jasně napsáno - je potřeba nejdřív nějak srovnat podmínky se silniční nákladní dopravou, která je dotována horem dolem. A na rozdíl od politiků tím nemám na mysli přilít ze státního rozpočtu i železnicím.
|
|
|
|
Zeby to byla nizsi operativnost nakladu ve vagonu, ktery je jaksi z definice razen ve vlaku, ktery ma na kolejich sve malo pruzne "okno"; coz plati i o kontejneru? Prekladiste a nutny "takt" je mozna prave tim duvodem, proc se vlakem presouvaji hlavne pravidelne objemne naklady typu uhli, dreva, produktu tezke chemie (vcetne petrochemie) a cementu, ze?
|
|
|
Zajímavé je, že právě předvídatelnost a pravidelnost taktu jsou v českých podmínkách důvodem k použití silniční dopravy, protože železnice právě termíny nemůže vůbec garantovat.
Stran těch vlastností železnice máte pochopitelně pravdu, ale jsem přesvědčen o tom, že za použití vhodné organisace a technických prostředků je to řešitelné. V podmínkách ČD, které ani nemají rozumný systém pro real-time sledování polohy jednotlivých vagonů, je to ovšem čirá utopie.
|
|
|
Technicky resitelne je prakticky vsechno. Nedovedu si ale predstavit resitelnost investicni ve chvili, kdy je silnicni doprava de facto dotovana (poplatky za dopravni cestu neodpovidaji realite). Z toho se potom odviji celkovy system logistiky a zmena je technicky predstavitelna, realne ovsem nikoli.
Ostatne - posileni silnicni dopravni cesty je soucasti statnich pobidek (grrr), ripadne stavu "mame tu nova centra dopravni zateze, musime s tim neco delat - a samozrejme ze my (stat, kraj, obec)" (podruhe grrr).
|
|
|
No jo, teď zase musím naprosto souhlasit já :-((
|
|
Jednu vec si nespomenul: preco sa tie kamiony tak dlho predbiehaju. To je samozrejme priamy dosledok inej regulacie, ktora prikazuje kamionom elektronicky obmedzenu maximalnu rychlost 90 km/h. Ak ide kamion 85 km/h, druhy kamion ktory ide za nim si moze vybrat ci kazdu hodinu strati 5km alebo ho pomaly predbehne rychlostou o 5km/h vyssou. Samozrejme ze si vyberie druhu moznost.
A tak dosledok jednej regulacie ideme odstranovat druhou regulaciou, cize zakazom jazdy kamionov cez vikend. Namiesto toho aby sme tu prvu regulaciu zrusili alebo aspon zmenili tak aby nesposobovala problemy. Napriklad by bolo mozne elektronicke obmedzovace rychlost nastavit tak aby povolili kratkodobo dosiahnut rychlost 100 km/h. Mozno to tiez nie je dobry napad, ale urcite by sa dalo nieco vymysliet.
|
|
Též je třeba připomenout fakt, že je stále opomíjeno dostatečné hlukové odizolování namáhaných dopravních cest, zejména dálnic, což je i důvodem proč mě kamióny , samozřejmě neprávem, ale neskutečně se*ou a každou další regulaci vítám, bydlím totiž půl kiláku od dálnice bez hlukové bariéry.
Že by byla část peněz z mýta či jiné kokodaně použita například na nové bariéry a jiná prospěšná opatření samozřejmě v ČR nečekám, jsme *takoví* a *takové* máme i ve vládě, regulaci vlastní obživy namísto zlepšení vč. vlastního nakapschování jak vidíte provádějí i modrý komouši spolu se zelenejma komoušema, ne jen oranžoví s červenejma...
BTW jste mi docela vyvrátili muj naivní názor na nahrazení dlouhých tratí železnicí, holt už aby je převzaly dojčebán (po dramatickém vyvrcholení výběrového řízení, asi jako s Kapschem)
|
|
Pche.. plastova tatra. Tu mel kde kdo.. :-)))
Ale ja sem mel skvostny unikat. Otec mi ze sluzebni cesty z Moskvy v 88 roce(pro pripadne rejpaly, byl tam na montazi, jako technik z Prvniho Brna) dovezl obrovsky plechovy model sovetskeho nakladaku. Netusim jaka to byla tehdy znacka, ale byl velky, naprosto verny a z bytelneho materialu. Zadny plasty a hlinik. Plech a echt zelezo. V dnesnich normach by to nepreslo ani hranici Ukrajiny, pac to meli vsechny ty nadherne vychytavky, jako ostre hrany, male snadno spapatelne volanty a jine mini soucastky. A vazilo to snad 20 kilo. Lecktery sberatel by nepohrdl timto kouskem. Myslim ze to byl z tehdy znameho obchodaku v centru Moskvy. Uz nevim jak se jmenoval, ale pametnici budou vedet.
Bohuzel pak mi ho ukradla nase mila sousedka(coz jsme zjistili az po case) a jelikoz jeji starej byl tehdejsi fizl jak remen, tak sme to nechali bejt.
Jo a pak sem dostal ale megabonus.... z tehoz obchodu verny model tanku T72(opet verny model z zeleza a tezkej jak krava). Dneska nic takovy nesezenete. Holt dneska leti pirati a barbiny.
|
|
|
GUM. Gosudarstvennyj univermag.
|
|
|
|
skuor to vidim na detskij mir. hrackarsky obchod rozmerov nasich "obchodnych galerii". od oka 150x100m x 5poschodi. GUM boli skuor "domace potreby"
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=sk&geocode=&q=lubljanka&sll=55.755327,37.617188& sspn=0.034534,0.077076&ie=UTF8&lr=lang_sk&cd=1&ll=55.760214,37.62502&spn=0.002158, 0.004817&t=h&z=18
|
|
"Vychází to na osm stovek za občana a rok. V podstatě se každý můžeme zamyslet, kde je asi ušetříme a co si asi budeme muset odpustit. Opět se dostáváme k tématu "kvalita života". Divím se, že ani tento triviální početní úkon vohnouti neprovedou." píše D-F.
Ovšem, to je argument jak noha. Kvalita života je v 800.- Kč/rok? 2,19 Káčé denně? Kdo vidí snížení kvality života v tom, že si může vykouřit o 2/3 cigarety (sníst 2/3 rohlíku) denně méně není dokonce ani vohnout, je to blb. Tedy falešný argument, protože D-F blb není. Další argument D-F je, že se budou muset přijmout "mongolci" jako šoféři: Nemáme tady náhodou pár nezaměstnaných? A když nechtějí šoférovat? Je to věc státu? (Odpovím si sám: ano, stát dává příliš dlouho příliš štědré dávky v nezaměstnanosti.)
Myslím, že se sice jedná o bouřku ve sklenici vody, ale pokud někdo jezdí trasu hustě využívanou kamiony tak ví, že to příjemné není. Že je zákaz koncipován během "weekendu" je pochopitelně vhodné, protože tehdy právě silnice zaplní víkendoví (nedělní, sváteční) řidiči, kteří se dokáží účinně pozabíjet sami mezi sebou. (To je ten graf, který chybí pod grafem nehodovosti kamionů podle dnů v týdnu - tedy kdyby argumentace měla být kompletní.
Pozn.: Můj názor není osobní - již několik let nemám auto a téměř nejezdím, (a kdoví kdy si zase auto koupím - možná už nikdy) takže osobní zaujetí si můžete škrtnout...
|
|
|
O přínosu diskutovaného opatření do kvality života hovoří především jeho předkladatel. Za oněch 800Kč/rok pochopitelně nic nezískám. Jako bych si stoupl nad kanál a těch osm stovek do něj natrhal. Prostě budu mít o osm stovek méně a nic za ně. Nad tím kanálem si ovšem o svých penězích mohu rozhodnout sám.
Mě zase vadí ti zmiňovaní weekendoví řidiči. Měl by se jim dát zákaz.
Viděl jste některé nezaměstnané? Svěřil byste jim naložený kamion? Já tedy ne. Ani prázdný.
|
|
|
Nemluve o tom, ze ne kazdy ma papiry na nakladak ...
|
|
|
pro Kata:
Zákaz nedělňáků? To nemůže projít! To by byla revoluce!!
(Ale docela by se mi líbila. Jsem na 100% přesvědčen, že by nehodovost opravdu znatelně poklesla.... I během týdne.)
|
|
|
A také je to asi 9 haléřů za hodinu a to už vypadá úplně směšně. Když tu částku budeme dělit dostatečně velkými čísly, bude vždy menší a menší.
Příště zastánci quality života přijdou a vymyslí zase nějaký jiný zákaz, který bude opět stát jen 2,19 Kč denně. A tak dále. A náš život pak bude v zelenými regulacemi rozvrácené ekonomice nekonečně kvalitní, asi stejně jako ve středověku.
|
|
|
Ale jasně, tohle drobné okrádání JE k vzteku. Myslím, že se tomu říká salámová metoda. A je to vidět všude. Jenom se mi nezdálo to prohlášení o "kvalitě života". Myslím, že tento parametr je jednak u každého jinak nastaven, jednak že termín je hodný "větších věcí".
No a o zeleňácích nerad ani čtu. Zdvihají mi svou "argumentací" adrebalín a krevní tlak - nehledě na to, že o jakoukoliv qualitu života národa jim nejde. Jen o vzbuzení strachu v blbech a následně (a hlavně) o blbovy prachy. (Viz tvé "matematické rekreace". :-) Byl jsem dost blízko u boomu větráků. Vím své,)
|
|
|
pohlad z opacnej strany: 800 CZK (~1000SKK) je material na slusnu vianocnu veceru pre 4 (bez kapustnice).
|
|
Plátcem těchto daní je provozovatel vozidla,
Stále je to jen mizera poplatník. Dost často i volič.
|
|
Snažil jsem se na blogu yděsu vysvětlit VIP bloggerovi p. Binkovi že to co co tam napsal tak jsou kraviny.
Jenže je to jako házet luštěniny na zeď.
Problém místních silničních dopravců je ten, že dohoda o případné stávce / blokádě je v nedohlednu, protože se vždycky najde někdo kdo to potopí.
Česmad je bohužel značně bezzubý a nechce se "špinit" tím, že bude organizovat stávku. Topolánek s nimi sice vyjebal big time, ale oni se zase půjdou slušně ptát a budou v rukou žmoulat čepici.
Každopádně akce typu blokády v Španělsku nebo v Itálii je dost nepravděpodobná i když by byla extrémně účinná (nakonec popularitu kamionů už nijak více poškodit, média se v posledním roce a půl opravdu snažila).
|
|
|
Pokud chápu správně, podporujete případnou blokádu silnic na protest proti omezeníé dopravy. Podporujete stejně i blokády pořádané obyvateli průjezdních obcí na protest proti nadměrnému kamionovému provozou?
|
|
|
Blokadu je nutne si nechat v reserve na okamzik, kdy vlada zavede elektronicke vykonove zpoplatneni dalnic i pro osobni auta a dan z automobilu (tim vsim nam uz zacinaji vyhrozovat).
|
|
|
Jak to? Výkonové zpoplatnění všech silnic je přece správné. Ať platí ti, co po silnici jezdí, ne? Nejsou snad v některých státech dálnice výkonově zpoplatněny pro všechna auta? Právě paušální zpoplatnění je nesmysl, ne?
|
|
|
toto se zove dialektika.
v krásné libertariánské budoucnosti si každý majitel kousku silnice uzavře speciální smlouvu s každým uživatelem a tak je to správné a tak to má byť.
v současnosti výkonové zpoplatnění dálnice pro osobní vozy je státní zvůle.
a to přes to,že v mnoha státech existuje tzv mýto.
|
|
|
Ale houby. V nekterych statech (Italie, Francie, Spanelsko) se sice mytne plati, ale 6 EUR za 100 km cesty, tedy cca 1.50 Kc/km je nehorazna suma, ktera s realnymi naklady na opotrebeni te dalnice nema nic spolecneho. A protoze se neda cekat, ze by se tady zavedlo neco jineho, nez eurocena (nebo treba 80% euroceny), tak je to kentus a znamena to v realu pouze dalsi dotovani kamionove dopravy vlastniky osobnich automobilu. Kdyby to byl 1 haler na kilometr, nereknu ani slovo (podotykam, ze se bavime o dalnicich, ktere uz za nam ukradene penize jednou postaveny byly, ne o ciste soukrome investici, kde pochopitelne je mravne si stanovit libovolnou cenu, viz M6 Toll u Birminghamu, kde si muzete vybrat, zda pojedete po stare dalnici M6 nebo po nove M6 Toll).
|
|
|
Takze realne naklady na provoz dalnice vc. amortizace, udrzby, externich nahrad apod. jsou dle roota 1 Kc/100 km/1 os automobil. Proc?
|
|
|
Naklady muzeme rozdelit na dva druhy:
1. opravy
2. zimni udrzba
Zimni udrzba 715 km dalnic je cca 350 milionu korun v lonskych cenach, dejme tedy tomu, ze to je pul milionu korun na kilometr rocne (v prumeru, je jiste, ze na D11 u Kolina ta suma bude jina, nez na D1 u Vetrneho Jenikova). Pri 20000 vozidlech denne, zanedbame-li rozdil mezi kamiony, autobusy a osobaky je to nejakych 6 hal/km, pokud budeme kalkulovat s tim, ze kamion potrebuje lepe upravenou komunikaci nez osobak atd., pak muzeme dojit treba i k tomu, ze to je 0,1 hal/km u osobaku a 50 hal/km u kamionu, zalezi, jak nastavime "vahy" obou kategorii.
Opravy - tam je to slozitejsi, protoze neni mozne generalisovat (zalezi na stari konkretni komunikace, pouzitem povrchu, zatezi, kvalite provedeni atd. atd.), avsak pokud kamion opotrebi komunikaci 10000x vice, nez osobni auto, je celkem zjevne kdo koho dotuje, bude-li kamion platit 5 Kc/km a osobni auto 1 nebo 2 Kc/km.
Krome toho nezapomente na to, ze stale platime spotrebni dan z pohonnych hmot, ktera cini 10 - 12 Kc z litru paliva a DPH, ktera cini dalsich cca 4 - 6 Kc.
|
|
|
Propana, a proc by DPH z PHM mela slouzit ausgerechnet k udrzbe dalnic?
|
|
|
A k cemu uz by ausgerechnet mela slouzit? ;-) Ale vyklovavate si z toho nepodstatne detaily.
|
|
|
a daň z chlastu by měla být jen a pouze na protialkoholní léčebny :-)
|
|
|
jojo to jest ten tržní systém a to jest kentus.
cena nezřídka nemá pranic společného s náklady,ani u státu,ani u soukromníka.
schválně:na tý M6 Toll platí kamiony 1000x- 15000x víc než osobní auta?
(teď se s váma nehádám.ale jak začnete tahat kentus amorálku do cen,tak už jste skoro na té pozici jako já,na to bacha :-)
|
|
|
Trzni system? Nene, pokud jsou dalnice statni, tak je to vsechno jine, nez trzni system...
|
|
|
i státní dálnice fungují v tržním systému a stát cenu tvoří podle toho,kolik jsou lidé za onu službu ochotni zaplatit a né podle nějakejch nákladů,tak jsem to myslel.
pokud bude 1,5 koruny za kilometr,tak se najdou lidé,kteří to dají
pokud to bude 100 korun za kilometr,tak to nedají
6 halířů to určitě nebude ,-)
a to jest tržní systém
existuje substitut? nepochybně ano,státní silnice,železnice,letecká doprava....
|
|
|
Politici tvoří cenu tak, aby z toho byl co největší vejvar a odradilo to co nejméně voličů. A protože volební právo má kde kdo, zatímco těch, které je možno slušně okrást je výrazně méně...
|
|
|
podud by stát dálnici zprivatizoval,soukromý majitel by cenu tvořil naprosto stejně.
akorát místo voličů by bylo řidičů
|
|
|
Áno, přesně tak. Ti, kteří by užívali by i platili a de facto rozhodovali. V současné době ve výsledku jedni platí a druzí prožírají a rozhodují.
|
|
|
ale to jsou kecy s odpuštěním
v současné době jedni platí,to jsou řidiči,to by se nezměnilo.
druzí rozhodují,to jsou státní úředníci a prožírají,to je stát a jeho prostřednictvím občané,to by se změnilo.
rozhodoval a prožíral by soukromý majitel.
ale vsadil bych levé varle,že cena za používání dálnice by nižší nebyla
|
|
Tak nejak mi porad unika proc vsichni chytri do problemu mluvici trochu nepritlaci na presun kamionove dopravy do nocnich hodin. Vsichni sice skuhraji ze jakekoli omezeni zpusobi katastrogfalni nedostatek rohliku (nevim proc se argumentuje zrovna rohliky ktere se MKD nevozi...) ale nikde jsem nevidel ani zminku o tom ze by kamiony mohly jezdit mimo dopravni spicku. Napr. proklinana D1 je cca od 22. hodiny temer kamionu-prosta. Nebo prazska Jizni spojka lze v noci projet i za dobu kratsi nez hodinu;-) Jenom by holt prepravci museli trochu zmenit organizacni schemata a jizdni rady...
|
|
|
No, jenže problém je v tom, že kamiony dneska nejsou nic jiného, než sklady na kolech. Takže MUSÍ přijet v určitou +- hodinu, protože se v podnikových skladech drží jen operativní zásoby. Takže žádná noční. Taky žádná železnice, protože ta je schopná přijet +-týden, když se podaří tak +-dva dny. To za prvé.
Za druhé je rozvoj přepravy zboží i přímým důsledkem globalizace. Příkladů dost a dost, například pověstné centrální pěstování rajčat na jihu Španělska (unií dotované), odkud se vozí do celé Evropy, Nebo budování konsignačních skladů pro region několika států, kam se jedním kamionem zboží naváží a dalšími systémem just-in-time rozváží pak všude okolo.
Za třetí je to o bezpečnosti nákladu - kamion kočíruje jeden člověk se zodpovědností za náklad. Zkuste si cokoliv nechat přivést vlakem - přivezou vám toho půlku
Za čtvrté stát a hlavně obce selhali při územních řízeních. Je jen v moci obcí, zda povolí stavbu skladů na místě, kde není a nikdy nebude vlečka či jiná možnost přístupu než kamionem. Takže většina skladové kapacity u nás nikdy jinak než kamiony obsluhována nebude.
Za páté - o ceně za přepravu tu bylo již taky diskutováno mnohokrát. Tady snad jen drobnou poznámku k tomu hrazení dopravní cesty - stejně tak jako si kamionisti pouze přispívají na provoz silnic mýtem a staví je za své stát, i stavbu koridorů platí stát a nikoliv dráhy.
Takže vozíme sem vozíme tam a nikdy jinak nebude. Ať si Bursík říká kde chce co chce.Ten problém nemá totiž žádné dobré řešení. Myslím, že všichni to vědí, i vláda i ten její podivnej Řebíček. Všichni taky vědí, že díky změnám v tocích zboží dané uvedenými vlivy (ale i dalšími) omezit kamiony moc nelze (stejně tak jako nelze nacpat zpátky džina do flašky), kdo ví zda vůbec.
Proto si myslím, že to, co vyprodukovala vláda minulý týden byl jen předvolební taneček pro zelené a nechává mne to v klidu.
|
|
|
Poplatek za vyuziti zeleznicni dopravni cesty je ovsem s tim smesnym pakatelem za nekterou (!) cestu silnicni nesoumeritelny.
|
|
|
nebylo by řešení zvednout mýto a tím tlačit na to, aby se více využívaly lokální zdroje? jinými slovy, pak se může začít znovu vyplácet pěstovat ty rajčata i někde blíž.
|
|
|
Jsem proti. Resp nemělo by se to týkat čerstvé zeleniny a ovoce mimo sezónu. To je jeden z hlavních faktrorů prevence civilizačních chorob, a přitom jeden z těch, které se nejprve odbourají, když je nedostatek peněz.
|
|
|
Administrativní zvýšení je zase o průser - kdo stanoví tu vhodnou míru zvýšení? A budou zase tuny výjimek, jak je v kraji zvykem?
Nene, správným řešením je tržní mechanismus, který zajistí nejefektivnější využívání zdrojů (lokálních i vzdálených, jak to bude vycházet) a navíc i nejspravedlivější rozložení nákladů.
Pokud je pro někoho trh jedno velké "fuj" a chce mít mermo mocí silnice státní, tak asi nejméně špatným řešením je výkonové zpoplatnění založené na investičních a provozních nákladech na dopravní cestu a míře využívání/opotřebování této cesty jednotlivými druhy dopravy. Celé to oddělit od státního rozpočtu, vykašlat se na celostátní úrovni na nějaké snahy o regulaci a přizpůsobování a zaměřit se jen na to, aby výnosy ze silniční sítě pokryly náklady na ní.
|
|
|
Puvodni myslenka byla rozlozit kamionovou prepravu do celeho dne, ne jako ted 95% den, 5% noc (viz zatezove mapy napr. zminovane Jizni spojky).
Myslim ze vcelku jednoduchym motivacnim resenim by bylo zavedeni dvojich sazeb mytneho: rekneme 22:00-7:00 sazba A, 7:00-22:00 sazba A*n. Predpokladam ze system mytnych bran by toto dokazal zvladnout bez vynalozeni dalsich desitek miliard ze statniho rozpoctu. Predpokladam ze posun harmonogramu dojezdu ruznych linek o cca 6-8 hodin nebude mit tragicky vliv na plynulost dodavek odberatelum (a taky muzou prijet o tech 6-8 hodin driv :-), odberatele co by trvali na nakladce/vykladce pres den by si holt priplatili. A pak by si kazdy soudruh mohl spocitat zda se vyplati priplatit si za levnejsi dopravu nebo dat skladnikum priplatek za nocni smeny.
Ale obavam se ze tohle reseni je prilis logicke a snadne na to aby vubec nekdo uvazoval o jeho realnem nasazeni.
|
|
|
zde je třeba rozlišovat mezi realitou a utopií. jelikož nikde v evropě soukromé silnice nejsou (PPP do toho nepočítám, neboť tam někdo prostě vykonává to, co by stejně dělal stát), myslím, že tuto věc není třeba dál rozebírat.
pokud se shodneme na tom, že současná rozbujelá kamionová doprava je nežádoucí, protože zbytečně zatěžuje silniční síť a je jedním z faktorů, proč zanikají lokální výroby, je z realistického pohledu nejlepším řešením prostě tu kamionovou dopravu nějak zatížit. a pokud možno jednoduše a bez prolobbovaných výjimek.
|
|
|
PPP jsou většinou penězovody, vedoucí k firmám, které si to u politiků umí zařídit.
Hm, tak kamionová doprava je nežádoucí... Možná i je, přiznávám, že když je v Říši Fahrverbot, jezdí se mi tam výrazně lépe. Ale jak moc nežádoucí je? Kdo to ví? Kdo to rozhodne? Je to na úplný zákaz? Je to na výjimky pro to ovoce, co tu někdo vzpomínal? Co třeba výjimku pro automobilky a jejich JIT zásobování - vždyť přece zaměstnávají tolik lidí... Vyváží úbytek zatížení nákladní dopravou zmenšenou efektivitu využívání místních zdrojů? Budou mít lidé raději prázdnější dálnici, nebo dražší pečivo? Sám se snažím lokální zdroje využívat, když to jde, ale jednak někdy to prostě nejde a za druhé je to můj osobní přístup, který bych se neodvážil někomu vnucovat jako jediný správný.
Tohle se prostě od stolu řídit nemá (a ani rozumně nedá, je to jen přepínání mezi různými druhy průserů).
|
|
A probrali výše psané téma. Výsledkem byl nápad, který by mohl fungovat. Je to prostá analogie s mobilními operátory. A to taková, že by byla silná motivace pro kamiony jezdit ve vymezený čas. Ne zákazem, ale v podstatě sankcí.
V kostce by to bylo tak, že by nějakej "doravní expert" změřil kdy jezdí kamionů nejmíň a kdy nejmíň překáží a naopak kdy je situace nejhorší. Podle toho by se platilo ve vymezený čas mýtné. Takže kdyby chtěl někdo vyjet s kamionem v páteční špičce a otravovat chudáky chataře, tak by zaplatil řekněme 3x vyšší mýtné, než ten, kdo by počkal na konec páteční špičky a jel by např. přes noc.
Ale je to asi příliž jednoduchý nápad a tudíž špatný. Nebyly by s tím žádné vedlejší náklady, nemuselo by se vypisovat žádné výběrové žízení (pokud nepočítám programátora, kterej zanese do databáze pár údajů), nikomu by nešly zisky z výjimek z nového zákona a tak dál - zkrátka samé komplikace.
|
|
|
Vážení experti,
nechci polemizovat o problémech silniční dopravy, chci vás upozornit jen na jednu maličkost.
Zpoplatnění silnic mělo vést k omezení nákladní dopravy. Jak všichni vidíme, nestalo se tak.
Nestane se tak ani po jiném enormním zdražení z jednoduchého důvodu. Úhrada silničního poplatku bude vždy levnější, než narušení plynulosti dodávek, ať již ve výrobě, která je cca v 90 % závislá na silnici, anebo na cestě ke spotřebitelům (nutnost budování skladů, financování "ležícího"zboží)
Kromě toho takové zpoplatnění vytváří tlak na redukci využití výrobní jednotky = kamionu, který je zatížen obrovskými paušálními náklady. Jeden den vlastnění standardního kamionu stojí dopravce od 3.000 do 5.000 Kč, aniž by do něj nasedl řidič a otočil klíčkem zapalování. To by se opět promítlo v ceně za dopravu, a to buď jejím enormním zdražením nebo jejím omezením. Ovšem pokud vycházíme z premisy, že kamiony nejezdí pouze pro potěšení svých majitelů, nýbrž aby přepravily náklad z bodu A do bodu B, který si někdo objednal, zřejmě se bude jednat o tak razantní zdanění, že se odpovídajícím způsobem sníží poptávka po zboží, což v konečném důsledku znamená, že vaše kapsy a peněženky budou mnohem a mnohem prázdnější, než dosud.
|
|
|
Aneb pokud nas nebudete skryte dotovat, budeme si muset postavit sklady a zdrazime. Ach tak.
Mimochdem, jak vite, ze zpoplatneni silnic nevedlo k omezeni nakladni dopravy? Tezko soudit, kdyz nemame k dispozici cisla z alternativni pritomnosi bez zpoplatneni.
|
|
|
Inu, bylo by to "pjekné". Ale nebude to fungovat. Protože doprava je nutností (nebavme se o SF, kdy si vše vyrobíme v místě) dopravit cosi odněkud někam v určitou dobu.
Tím se věc liší od mobilu. Kamarádky si mohou pokecat v době, kdy je to levnější. Ale zelenina zavadne, ovoce nahnije a mlíko zkysne - pokud nebude dopraveno včas.
V době "slabého provozu" mohou tak jezdit a šetřit prachy jen ti, kteří jezdí pro zábavu - tedy weekenďáci.
Je to jak s mým mobilem: Volám tehdy a jen tehdy, když je to potřeba - tedy bez ohledu na denní či noční tarif. Na zábavu mám internet - telefon je potřebný komunikační kanál, nic víc, nic míň.
|
|
|
Jistě nějaká nutnost dopravovat zboží je, ale zvýšený poplatek v době páteční špičky mezi 16. a 20. hodinou nebude nikoho vehementně nutit k budování skladů. Spíš to donutí zaměstnavatele najmout si pár ukrošů v pátek na odpolední směnu.
|
|
Aktualni informace o stavu jednani kolem patecniho zakazu jizd muzete najit na strankach Cesmadu. mimoradne zdarile vysvetluje Cesmad duvody pro zavedeni patecniho zakazu v tomto clanku: http://www.prodopravce.cz/zprava-i6179.php a je tam i krasny obrazek pana busika, ktery uz jsem videl i v dennim tisku.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Vrtěti truckem
|