Co bylo příčinou nouzového přistání Boeingu 777 v London Heatrow?
17.1. 2008 přistál
v Londýně nouzově Boeing 777.
Piloti tvrdí, že jim těsně před přistáním selhaly motory. Nyní zcela
laický rozbor člověka, který je držitelem pilotní licence na malé letadlo
a o letectví se přiměřeně zajímá.
1) Selhání jednoho proudového motoru u moderních dopravních letadel
je ještě méně pravděpodobné, než že vyhrajete milión. Stává se to na celém
světě maximálně několikrát za rok, což je při množství letů zanedbatelné.
2) Pokud již k selhání
proudového motoru dojde, je to téměř vždy při startu, kdy je motor
krátkodobě nastaven na cca 110% svého maximálně povoleného trvalého výkonu.
Je to logické – věci se porouchají, když je nejvíce zatěžujete.
3) Boeing 777 má dva zcela nezávislé motory se zcela nezávislým ovládáním
a přívody paliva (tak jako většina moderních dopravních letadel). Pouze
s jedním funkčním motorem může toto letadlo naprosto bezpečně vzlétnout,
libovolně dlouho letět a opět přistát.
4) Piloti tohoto letu normálně startovali z Pekingu a během letu nehlásili
žádnou závadu. K údajnému výpadku motorů došlo těsně před přistáním v Londýně,
kam letoun od začátku směřoval. Při konečném přiblížení k letišti jsou
již většinou motory letounu stažené téměř na minimum.
Sečteno podtrženo – výpadek obou dvou motorů ve stejnou chvíli po předchozím
bezproblémovém letu při finálním přiblížení je asi tak málo pravděpodobný,
jako že vaše auto v garáži přes noc samo od sebe nastartuje.
Jako skutečnou příčinou téměř kompletně zničeného letadla tedy hádám
na:
Piloti natankovali málo paliva, respektive nenatankovali dostatečně
velkou rezervu (množství paliva na palubě při letu má výrazný vliv na spotřebu
motorů a tedy i na celkovou cenu letu). Vlivem jednoho či více faktorů
(vítr, vyčkávání nad letištěm...) byla skutečná spotřeba paliva větší a
piloti až do posledního okamžiku doufali, že to vyjde. Nevyšlo. A tak nastoupil
tutl...
02.02.2008 Honza