I vracel jsem se dnes ráno domů do bytu v Brně-Bohunicích. Mám dlouholetý
otisk svého sídliště v paměti, dnes ale něco nehrálo – něco bylo jinak.
Všiml jsem si cedule. A další. A další. Sídliště je poseté novými cedulemi,
vždy, když někde začíná chodník na místě křížení.
1130_smrtihlav_chodniky

Šel jsem ale dál, nemohou být přece všude. Ale cedulí neubývalo.

A půjdete-li po předchozím chodníku dál, uvidíte překrásnou scenérii.

Městská část zjevně vyslala poselství mezi nás, sprosté poddané. Zatetelil
jsem se radostí, když jsem si uvědomil, že nyní uzřím toto svaté písmo.
Na ceduli stálo:

Jak jsem se hluboce mýlil, když jsem si na základě toho, že tu MČ Brno
Bohunice za posledních deset let neudělala ani hovno, myslel, že už na
nás ouředníci dočista zapomněli. Nezapomněli. Rozhodli se nás informovat
o tom...ŽE TO HOVNO BUDOU DĚLAT I NADÁLE !!!
Podíváte-li se na cedule, nejsou to žádné plakáty, každá musela stát
tisícokoruny, jsou rigidní, patrně hliníkové. Všechny jsou řádně usazeny
do země, kolikpak asi MČ zaplatila za instalaci stovek cedulí stavební
firmě? To se za tyto peníze nedá občas posypat chodník pískem – vždyť ten
jeden posyp týden vydrží, a tak dlouho ta zima zase není. To se samozřejmě
týká náledí a ne situace, kdy napadne nový sníh – ale po rovince přece
není problém chodit po sněhu, neklouže sníh ale led. Kolik korun stojí
zimní údržba těchto desetimetrových chodníků? Pár kilo písku, jeden mongol
který si pyká veřejné práce má za jeden den celé Bohunice posypané. Je
sice tristní, že u nás se zásadně chodí do teplých věznic na účet těch
ostatních, kteří jsou blbí a zkoušejí žít poctivě, místo toho aby se nutily
ty desetitisíce vězňů aspoň desetinu z toho státu vrátit ve formě práce
– ale to není to, z čeho je mi na blití momentálně. Mně je na blití z cedulí,
kterými se starosta MČ Bohunice vypořádal
s novou povinností starat se o veřejné komunikace, která ze státu přešla
na místní samosprávu. To ta politika tak leze na mozek, že má pan starosta
pocit, že tu žije tupá masa vypatlanců, která nemá na práci nic jiného,
než mu vydělávat na plat, a je jí všechno u prdele? Že si všichni pořídíme
mačky? V Bohunicích se nedá zaparkovat, brodíme se tu v hovnech, kam se
každý rok přesune
těch padesát mega, když nepočítám platy úředníků, promiňte, chtěl jsem
říct odborných referentů?
Kdo první zjistí přízeň mezi starostou a majitelem provádějící stavební
firmy a firmy vyrábějící na zakázku informační cedule, vyhrává deset bodů
a ztrátu těch posledních iluzí.
Kdo první v Bohunicích najde chodník bez této cedule, nechť o tom zpraví
starostu, určitě museli na nějaký chodník omylem zapomenout. Já jsem takový
chodník zatím nenašel.
2.11.2009 Smrtihlav
Pan starosta kritizované městské části dodal prostřednictvím brněnského
zastupitele Petra Paulczynského následující reakci. Skutečnost, že autorem
textu je skutečně pan starosta, nemám nijak ověřenu, přesto přikládám tento
text, který umožní čtenáři poznat pohled druhé strany. Pan starosta kromě
osvědčeného literárního postupu charakterizovaného vzorcem text = f (koza,
vůz) opomněl jako tradičně připomenout fakt, že povinnost starat se
o chodníky měla jeho městská část již před "chodníkovou novelou", pouze
neodopovídala za škody z případné neschůdnosti chodníků. Při ceně jedné
cedule včetně montáže 5.000 Kč a počtu cedulí ca 10 je zde investovaných
50.000 Kč, za které mohl místní klan důchodců uklízet chodníky až do velikonoc
2019. A to vůbec nezmiňuji, že dobře vyvinutí městští policisté představují
výkonný team pro úklid sněhu a práce pro ně bude vítaným zpestřením každodenní
prudy a zevlování. Tolik tedy k vysvětlujícímu textu místního samosprávce.
(D-F).
Dělají v Bohunicích lejno ?
Zcela nedávno se na webu D-FENS objevil článek , popisující konání MČ
Bohunice ve věci úklidu sněhu. Starosta této MČ má na věc poněkud jiný
pohled. Zde je.
Za prvé k autorovu konstatování, že v MČ Brno-Bohunice děláme lejno.
Autorovi se zjevně po spatření cedulí zatmělo před očima a bez schopnosti
v danou chvíli normálně uvažovat napsal svůj článek. Dovozuji, že bydlí
někde na ulicích Rolnická nebo Spodní. Předně - Bohunice nejsou jen tyto
dvě ulice, ale to je, věřím, jasné. Nicméně pokud jde právě o tyto dvě
ulice, pak sděluji, že udělat něco zde je poměrně obtížné. Nejvážnější
problém je zde nedostatek parkovacích míst, zvláště na Rolnické. Právě
na této ulici však neexistuje téměř žádná možnost, jak přidat i jen pár
míst za rozumných nákladů, které by náš rozpočet zvládnul. Jediná možnost
zde, a Smrtihlav to jistě bude znát, je ubrat část dvora za knihovnou a
vytvořit tak cca 14 míst. Proti tomu se však důrazně postavil náš koaliční
partner. Kdo zná situaci na Rolnické, snadno pochopí, že je to prakticky
jediná možnost (samozřejmě 14 míst je hodně málo, ale víc není kde a je
to aspoň něco). Za vyšších nákladů (hovořím o nákladech na jedno místo)
by se ještě pár možností asi našlo, ale opět by to byl jen malý počet míst.
I přesto se podařila zajímavá věc na vedlejší ulici Spodní (docházková
vzdálenost i pro Smrtihlava) - letos tam vyrostlo nové parkoviště s 35
místy. Jinak v celé městské části za mého působení (tj. od voleb 2006)
bylo postaveno již 310 nových parkovacích stání. To si, neskromně myslím,
že je docela slušné číslo. Tolik k parkování, přestože k tomuto tématu
by toho šlo napsat mnohem více. Dále k lokalitě Rolnická-Spodní. Příští
rok projde generální rekonstrukcí tamnější dětské hřiště. Na letošek se
nám podařilo získat dotaci z fondu EU na obnovu zeleně, mimo jiné
také v lokalitě Rolnické a Spodní. Tato akce již běží. Během zimy a jara
tak bude v místě provedena výsadba nových stromů a keřů, nevyhovující dřeviny
prořezány nebo odstraněny. Autorovi bych mohl v Bohunicích ukázat místa,
kde se tato obnova dělala již před dvěma lety a kde by viděl, že je to
nejen po estetické stránce ku prospěchu. Příští rok se v Bohunicích vysadí
již 745. nový strom od začátku mého působení. Atd. atd. Dále bych mohl
psát o 7 nových hřištích, odhadem kolem 1500 m2 opravených chodníků apod.
Na dotacích se nám podařilo do městské části dostat celkem cca 43 mil.
Kč od voleb 2006. Lze-li tohle všechno shrnout tak, že někdo prohlásí,
že dělám lejno, pak už opravdu nevím, co by bylo možné považovat alespoň
za malý, docela malinkatý úspěch? Myslím, že se na radnici neulejvám, dělám
co mohu, co mi "úžasná" česká legislativa, skromný bohunický rozpočet a
mé kompetence dovolí... ...ale to už je samozřejmě subjektivní pohled...
Dále samozřejmě k cedulím. Cedule dělala firma HICON, se kterou rozhodně
a samozřejmě nemám nic společného. Ani se mi nechce psát, že jsem za to
nic nevzal (myšleno - úplatek či nějakou formu provize nebo co měl autor
na mysli). Těm, co mi věří, to vysvětlovat nemusím a těm, co mi nevěří,
to vysvětlovat nemá cenu, prostě proto, že mi nevěří.
Proč tedy cedule? Je potřeba se podívat na tzv. chodníkovou novelu zákona
o pozemních komunikacích. Parlament do zákona současně zavedl pojem "chodník",
ale už nikde v zákoně nedefinoval, co se myslí pojmem chodník (což, si
myslím, není zrovna šikovné). Pokud není pojem chodník nikde definován
a přitom ze zákona lze dovodit povinnost zimní údržby chodníku, pak se
domnívám, že podle jednoho z právních principů platí, že chodník je všechno,
co se jako chodník tváří, co tak vypadá, ať už je skutečnost jakákoliv
(tak by, domnívám se, rozhodoval i soud). V případě Bohunic jde zejména
o vnitrobloky. Až do chodníkové novely byl chodník považován za pozemní
komunikaci IV. třídy a vnitroblok za účelovou komunikaci. Protože až do
chodníkové novely byla povinnost udržovat pouze pozemní komunikace, vnitrobloky
se prostě neudržovaly. Teď je v zákoně zaveden pojem "chodník", což podle
mého soudu znamená, že se má udržovat všechno, co jako chodník vypadá ať
je to v pasportu komunikací zapsáno jakkoliv. Právní názor Odboru dopravy
je ten, že i přesto je dvorní trakt tzv. účelová komunikace a není proto
potřeba jej udržovat. K tomu říkám - nemůžeme přece po občanovi chtít,
aby než vkročí na plochu, která vypadá jako chodník, je postavena jako
chodník, aby si kdovíjak zjišťoval, zda je to účelová nebo pozemní komunikace.
Navíc, tváří-li se to jako chodník a je-li v zákoně nově chodník, pak je
evidentní, že odpovědnost za škody způsobené závadami ve schůdnosti městská
část nese. Naprostá většina cedulí označuje četné vstupy do vnitrobloků.
Vnitrobloky se neudržovaly nikdy, takže umístěním cedulí na vstupy do nich
jen potvrzujeme stav, který trval vždy předtím. Zákon umístění takových
cedulí nařizuje, neprovádí-li se zimní údržba. Označením vnitrobloků tedy
neubyl ani cm2 udržovaných chodníků.
Významnou změnou po chodníkové novele je povinnost vlastníka udržovat
všechny své chodníky, tj. nově i chodníky kolem rodinných domů a přístupové
chodníky k bytovým domům. Pokud jde o chodníky kolem rodinných domů v Bohunicích,
všechny nově udržujeme. Pokud jde o přístupové chodníky k bytovým domům,
převládl v orgánech městské části názor, že postačí udržovat jen jeden
přístupový chodník do domu. Většina domů má jeden přístupový chodník. Některé
však mají přístupové chodníky dva - přední a zadní. Nejvíce se to týká
právě ulic Spodní a Rolnická. Rada se rozhodla udržovat vždy pouze přední
přístupový chodník k domu, tedy ten k hlavnímu vchodu. Zadní si mohou domy
uklízet samy, v tom jim nic nebrání. Motivace byla, krom snahy rovného
přístupu k domům také ta, aby úklid chodníků proběhl v případě sněžení
co nejrychleji. I když by se mi chtělo, nebudu nyní psát detaily o způsobu
údržby, abych se i v tomto případě opřel o méně obecné argumenty. Samozřejmě
ze zákona jsme v takovém případě byli nuceni každý zadní přístupový chodník
do domů na Spodní a Rolnické označit cedulí. Tyto domy jsou rozestavěny
tak, že to trochu bije do očí, to uznávám. Nemohu si nepoložit řečnickou
otázku, jestli jsme tímto rozhodnutím spáchali takový zločin...?
Třetí kategorie jsou chodníky, o kterých jsme se pro jejich malou vytíženost
a nahraditelnost srovnatelnými trasami domnívali, že je můžeme ze zimní
údržby vynechat a tak ušetřit peníze a především čas, což v důsledku dovolí
rychlejší údržbu chodníků, po kterých chodí hodně lidí. Upozorňuji, že
se jedná, na plochu, o cca 5% chodníků, přičemž naprostou většinu z toho
tvoří chodníky v parku Osová (tam si myslím, že zimní údržba opravdu není
nutná). Takže reálný úbytek, vyjma parku Osová, odhaduji na 2%, jinými
slovy, oproti tomu, co se v zimě udržovalo doposud, ubylo cca 2% plochy
a 98% toho, co se udržovalo doposud, se udržuje i nadále. Tedy naprostá
většina. Navíc včera Rada po zhodnocení zkušenosti s cedulemi za listopad
rozhodla o odstranění cca 25 ks cedulí. Tím se dostaneme ještě pod zmíněná
2%. To se, shodnou okolností, týká i cedulí vyfocených Smrtihlavem - toto
rozhodnutí bylo Radě navrženo mnou a to aniž bych předtím znal Smrtihlavův
text. Budiž to důkazem toho, že se v nové situaci po chodníkové novele
snažíme hledat optimální řešení a jsme vždy naklonění diskusi. Nejde nám
o vymanění se ze zodpovědnosti, ale o hledání nejlepšího řešení, které
je co to jde stejně spravedlivé ke všem obyvatelům městské části. Že v
tomto procesu občas nepadnou úplně nejlepší dílčí rozhodnutí, to je, myslím
si, přirozené a lidské.
Závěrem. Chápu, že cedule dráždí a provokují. Pokud se však člověk uklidní
a podívá se na věc reálně, pak si myslím, že lze minimálně uznat, že argumenty
pro tento krok existují. Samozřejmě s nimi není nutné souhlasit. To však
nemusí být vyjadřováno tak divoce, jako to činí Smrtihlav. A ještě jedna
poznámka. V Brně je několik případů, kdy se starosta či starostka, dle
jejich vyjádření v médiích a jinde, dohodli s občany, že si chodníky -
u rodinných domů a možná i přístupové chodníky k bytovým domům - budou
i nadále udržovat sami občané. Nejen, že tohle je skutečné ignorování zákona,
ale je to také projev neznalosti věci, protože žádná taková dohoda ani
pojistka dotyčnou městskou část nezbaví odpovědnosti za škodu způsobenou
závadami ve schůdnosti na příslušných chodnících. Tímto neřešením a de
facto obejitím zákona tyto městské části riskují nemalé výdaje ze svých
veřejných rozpočtů na odškodné. Tohle je, myslím, skutečný příklad špatného
řešení.
P.S.: Domy na ulici Rolnická a Spodní jsou postaveny na místě 800 leté
vesnice Bohunice, kterou v 80. letech 20. století (ano, v tak pozdní době)
komunisti brutálně zlikvidovali. Nastavěli tam 12 patrové baráky tak hustě
k sobě, že tam dnes nelze téměř nic dělat - typicky není tam, kde dostavět
adekvátní počet parkovacích míst. Za tohle však vinu nenese nikdo z nás
na radnici. Je to realita, se kterou prostě musíme všichni žít. Ani kdyby
na radnici bylo 1000 Smrtihlavů, s tímhle "dědictvím" nic neudělají.
Robert Kotzian