Auto Emoción?
S jistou dávkou odvahy předkládám své dojmy po pár tisících kilometrech
ujetých s Ibizou 1,4 16V, r.v. 2008.
Sice jsem neměl v úmyslu o ní psát,
protože 7 500 km je zatraceně málo na nějaké závěry, ale pak mě napadlo,
že by nebylo od věci popsat nynější stav a porovnat ho se stavem pozdějším
nebo ještě mnohem pozdějším.
Detailní technický popis je na stránkách dovozce. Spíš bych chtěl popsat
dojmy řidiče, eventuální závady či zajímavé detaily, kterými toto vozítko
řidiče oblaží nebo i zklame. Obloukem se ale vyhnu ekonomickým rozborům
i porovnáním s konkurenčními výtvory, které přísluší odborníkům..
MOTOR
Jde o řadový čtyřválcový šestnácti ventilový benzíňáček DOHC MPI o objemu
1390 cm3 i relativně skromného výkonu 63 kW. I přes různé vývojové úpravy
není žádným hitem vědecko technické revoluce, neboť přísně vzato, jeho
pradědeček pochází přibližně z poloviny devatenáctého století. Jistý pokrok
je ale přece jen znát. Zapalování není otevřeným ohněm jako kdysi a troufám
si říct, že neotřesitelnou pozici si zachovaly pouze čtyři doby známého
pracovního oběhu. Zmíněný motor mým potřebám přesto plně vyhovuje. Reaguje
ochotně, bez prodlevy a je dostatečně pružný. Ve dvou a třeba i do mírného
stoupání se na trojku pohodlně sbírá i z rychlosti pod 40 km/h. Mimo oblast
maximálních otáček je, i přes absenci tlumící hmoty na spodku kapoty, velmi
tichý.
PŘEVODOVKA
Důležitou zprávou je, že řazení převodů je nadmíru snadné, přesné a
lehké, zkrátka fajnové. Převodové stupně jsou rovnoměrně odstupňované a
zatím to vypadá tak, že výrobce převodovky 02T.Z.JHQ odvedl perfektní práci.
ŘÍZENÍ
Elektrohydraulický posilovač řízení je nastavený „tak akorát“. Firemní
materiály uvádí, že jde o Electro Hydraulic Power Steering. Logicky
by se tedy mělo jednat o EHPS. Zdá se, že ve firemních materiálech je formální
chyba, protože je zde uvedena zkratka EKS. Co znamená EKS ale s určitostí
nevím. Důležité je, že posilovač se chová jako EHPS - nejvíc posiluje při
pomalé jízdě a s narůstající rychlostí jeho účinek klesá.
Ibiza má také suverénně nejlepší volant, který jsem kdy držel. Je seřiditelný
ve dvou osách, věnec je perfektně tvarovaný, má ideální průměr i tloušťku
a je příjemný na dotyk. Každopádně je to další věc, která se výrobci povedla..
BRZDY
Přední kotoučové jsou i v kombinaci se zadními bubnovými velmi účinné,
možná mají až příliš ostrý nástup. Dobře dimenzovaný posilovač však umožňuje
citlivé dávkování brzdné síly, řidič si zvykne rychle. ABS pracuje na sněhu
bezchybně a decentně. Žádné nepříjemné vibrace pedálu se nekonají, slyšet
je jen lehké „cvakání“ systému. Výrobce nabízí i další elektronické pomocníky,
jako ESP, HHC, EBA, TCS a EDS. Protože je na autě nemám, psát
o nich nebudu. Některé zkratky jsou notoricky známé, ostatní lze najít
například na http://www.usmd.cz/zkratky.php
či http://www.maxpower.cz/index.php?chiptuning=17.
MAXIMÁLNÍ RYCHLOST
Udávaná maximální rychlost 175 km/h mě v podstatě nezajímá, i když je
pravda, že v rámci sblížení jsem zkusil Ibizu prohnat i v tomto režimu.
Ale vysoký aerodynamický hluk je pro mě dostatečným argumentem, abych tak
nejezdil a přiznám se, že nejsem zastáncem přílišného trápení materiálu
a ani příznivcem hrubého porušování dopravních předpisů.
SPOTŘEBA
Zdá se, že už teď je motor celkem úsporný a věřím, že se bude postupně
zlepšovat. Informace o okamžité spotřebě ale vypínám protože a) odvracejí
pozornost řidiče víc jak sledování rychlosti a b) mám auto také pro radost
a chci se aspoň občas svézt zábavným způsobem. Tempomat bych u této kategorie
nečekal, nicméně jeho přítomnost je potěšující. Přesvědčil jsem se, že
za příznivých okolností umožňuje docílit znatelnou úsporu paliva. Předtím
jsem s ním velké zkušenosti neměl, takže jsem si zpočátku připadal jako
objevitel Ameriky. Pokud někoho zajímají hodnoty, pak dlouhodobá spotřeba
je kolem 9 l/100 km, ale jde na vrub v podstatě jen městského a z valné
části horského zimního provozu. Pro zajímavost, nejmenší s tempomatem byla
asi 3,5 l/100 km při rychlosti 50 km /h na čtyřku a o chloupek vyšší při
zařazené trojce. Motor přitom neprotestuje a běží lehce. Tyto údaje jsou
však odbyté a velmi nepřesné, vyšší hodnoty jsou přirozeně možné. Na sledování
spotřeby jsem lajdák, zkrátka nejsem ten typ řidiče, co si zapisuje spotřebu
a sleduje její vývoj v rádu setin litru.
VNĚJŠÍ OSVĚTLENÍ
Oddělená dálková světla mají dobrou svítivost, stejně jako světla potkávací,
které se po nastartování zapnou samočinně. Pochopitelně je lze zapínat
i klasickým sdruženým spínačem společným i pro zadní a přední mlhovky.
Přední mlhovky plní ještě další funkci. Automatika sleduje rychlost,
úhel natočení volantu a zapnutí směrových světel. Přídavné zařízení při
rychlostí pod 40 km/h zapne levou nebo pravou mlhovku (při zpátečce se
rozsvítí obě) a řidič pak lépe vidí do míst, která by jinak osvětlena nebyla,
například v ostré zatáčce nebo při parkování. Je to příjemný detail. který
zvyšuje bezpečnost. Žárovky jsem zatím neměnil, ale z motorového prostoru
je přístup víc než dobrý, problém by to být neměl.
ROZMĚRY
S potěšením jsem zaznamenal, že délka auta lehce přes 4m umožňuje jeho
garážování společně s přívěsným vozíkem umístěným napříč v přední části
garáže. Zavazadlový prostor není bůhvíjak veliký, plus mínus odpovídá i
jiným hatchbackům, kombík to nebude nikdy.
INTERIER
Určitě jsou hezčí, kvalitnější a také dražší materiály. Podle mého
vkusu se výrobci povedl zdařilý kompromis. Interiér působí vzdušným dojmem,
výhled na všechny strany je až na levý sloupek dobrý. Uspořádání a prostorové
dispozice jsou dostatečné, člověk se rozhodně necítí stísněně. Pro řidiče
je kromě útulného vzhledu důležité snadné nastupování, dojem z posezu za
volantem a možnost snížení únavy. Neohrabaní řidiči, mezi které se počítám,
se při nevhodném výškovém nastavení sedačky mohou při nastupování drbnout
do hlavy o horní rám vstupního otvoru. Je to daň za silně skloněné čelní
sklo, ale dá se najít způsob, jak tomu předejít. Stačí se 3x zasebou uhodit
do hlavy a řešení přijde samo. S kloboukem na hlavě se nastoupit nepodaří
nikdy a to je dobře. Všestranně seřiditelná sedačka a již zmíněná možnost
nastavení volantu umožňuje lidem s rozdílnými proporcemi najít ideální
polohu, všechno je pěkně po ruce a za volantem se okamžitě cítíte jako
doma. Výškové nastavení pásů však chybí. Sedačky jsou výborné, ideálně
tuhé a s dostatečným bočním vedením. Jejich boční airbagy doplňují čelní
dvojici, takže jedinou výhradou je počínající, ale viditelné opotřebení
opěradla v místě, které odpovídá úrovni pásku na kalhotách. Prodejce závadu
viděl a slíbil výměnu sedačky v rámci záruky. Ke snížení únavy přispívá
klimatizace, v případě mého auta ruční, ale dostatečně účinná. Topení má
rychlý nástup a je také velmi účinné. Odmlžení čelního a bočních skel je
rychlé, nemluvě o vyhřívání zadního skla a zpětných zrcátek. Jen těch odkládacích
prostor by mohlo být podstatně víc. Také umístění některých tlačítek do
prostoru před řadící páku není nejšikovnější a spínač varovných světel
tam nepatří ani omylem. O jeho snadné a rychlé obsluze nemůže být vůbec
řeč. Tohle se vážně nepovedlo. Podsvícení přístrojů je naopak velmi příjemné,
údaje jsou dobře čitelné. Absence teploměru chladící kapaliny je podle
mě zbytečný úlet a projev šetření na nesprávném místě. Při denním světle
dopadajícím v určitém úhlu se v dolním okraji zrcadlí štěrbina ofukování
předního skla, ale nepůsobí to nijak zvlášť rušivě, po chvíli to řidič
přestane vnímat.

STĚRAČE
Činnost nového typu lišt stěračů předního skla je výborná, stěrače
nedrhnou ani nepískají. V klidové poloze nejsou z místa řidiče vidět, mají
dostatečnou regulaci a ostřikovače se třemi tryskami. Odstraňování sněhu
z čelního skla je ale práce pro nepřítele. Stěrač na straně řidiče, jako
na potvoru ten delší, jde sotva nadzdvihnout, protože úplnému vytočení
ramínka brání horní hrana kapoty. Při mrazech lišta zákonitě přimrzne a
každý si dovede představit, jaké důsledky má nechtěné šmrncnutí o páčku
stěračů. Nemluvě o tom, že vyhrabávání sněhu holýma rukama zpoza stěračů
není také zrovna med. Tohle řešení se také nepovedlo.
PODVOZEK
Řešení podvozku se naopak povedlo na jedničku. Jde o novou generaci
PQ25, která se poprvé uplatnila právě u Ibizy. Koncern charakterizuje podvozek
jako agilní a údajně s ním počítá pro novou verzi VW Polo a Fábii III.
Laický pohled na spodek vozidla toho moc neprozradí, přední náprava je
obvyklého typu McPherson a ani na zadní není nic zvláštního. Rozdíl se
pozná až při jízdě. Ibiza se chová naprosto jistě, v zatáčkách se v podstatě
nenaklání a citlivě reaguje na každý zásah řidiče. Zkrátka zatáčí „jako
po kolejích“, zadek neodskakuje a tam, kde ostatní zpomalují, snese Ibiza
rozumné zrychlení. O vlivu letních pneumatik na jízdní vlastnosti toho
moc neprozradím. Auto jsem koupil v polovině srpna a v polovině října už
jsem nazouval patnácti palcové zimní Barum-Polaris2. Nechci je propagovat
ani nikomu vnucovat. Četl jsem různé testy i horory, ale mám je odzkoušené
z předchozího auta. Bydlím na horách, často jezdím po neošetřených silnicích,
ale nemohu říct, že by mě zklamaly. Jejich cena mě také nezruinovala a
pohodlně zbylo i na disky. Úbytek vzorku je minimální, trakční vlastnosti
dobré, hlučné také nejsou a dezén se nezalepuje sněhem. Přirozeně,
že sbírají kamínky z inertního posypu, ale žádná tragédie to není.
AUDIOSYSTÉM
Autorádio s MP3 má poněkud jiný způsob ovládání, než dodatečně montovaná
rádia. Pokud si člověk nastaví paměti a nemá potřebu stále něco ladit,
je ovládání vzdor obsáhlému návodu naprosto triviální. Základní funkce
jdou přepínat i ovladačem pod volantem, který zpočátku překáží blízko umístěnému
přepínači ukazatelů směru. Je to otázka zvyku. Automatické vstupy dopravního
hlášení jsou už standardem, překvapil mě velmi slušný hudební výkon i kvalita
zvuku šesti reproduktorů.

ZÁVĚR
Je možné, že jsem na něco zapomněl. Vím, že posuzování vzhledu auta
je individuální věcí. Mě se Ibiza líbí, jiný bude kritizovat řešení zadní
partie, dalšímu se nebude líbit boční profil a jinému předek nebo detaily
– kliky, světla, víčko nádrže… A najdou se i takoví, co řeknou že Ibiza
je shit. Já si ale myslím, že označení Auto emoción je přece jen výstižnější.
Foto autor a internet.
12.3.2008 Jako