Článek o tom, co vozíte s sebou. A budete muset ještě víc.
Rok 2009 - změna vyhlášky 341
Podle vyhlášky ministerstva dopravy 341/2002, změněné vyhláškou 283/2009,
musí být staré lékárničky od 1. ledna 2011 nahrazeny lékárničkami s novým
obsahem. Původní vyhlášku schválil ministr dopravy Schling, tu druhou ministr
Slamečka.
Porovnání staré a nové autolékárničky:
Rok 2010 – další změna vyhlášky 341
Tvůrci vyhlášky 283/2009 udělali nepříjemnou chybu. Zřejmě do vyhlášky
opsali text, který jim připravilo ministerstvo zdravotnictví. Někdo si
až po zveřejnění ve Sbírce zákonů všiml, že savost obvazů nejméně 800 [g/cm2]
je blbost. Proto koncem června 2010 ministr Slamečka podepsal (opravnou)
vyhlášku 216/2010. MD opravilo savost obvazů na nejméně 800 [g/m2] a taky
změnilo povinně stanovenou délku nůžek z 15 cm na nejméně 14 cm. Pan Sršeň
(MZ) tvrdí, že lépe odpovídají nabídce na trhu. Před pár měsíci to zřejmě
netušil… Vyhláška zasáhla i do obsahu motolékárničky. Místo resuscitační
roušky musí obsahovat resuscitační masku s výdechovou chlopní a filtrem.
Aby to bylo ještě zamotanější, podle přechodného ustanovení mohou být
motocykly do 30. září 2011 vybaveny motolékárničkou podle vyhlášky 341/2002
ve znění účinném do 14. září 2009 nebo ve znění vyhlášky 283/2009 ve znění
účinném
od 14. září 2009. Díky internetu jsem našel srozumitelnější přehled.
Snad poslouží dezorientovaným čtenářům.
STK
kontrolní úkon 901 - Lékárničky (DEKRA Automobil
a.s.)
Legislativní změna dle vyhlášky 283/2009
Druhy lékárniček, jejich obsah a výbava a jejich použití
podle druhů vozidel, včetně vzoru letáku o postupu při zvládání dopravní
nehody (vyhláška č. 283/2009 Sb., příloha č.14). |
Způsob kontroly - hodnocení
Znění předepsaných podmínek kontrolního úkonu sice konkrétně
nevyjmenovává jednotlivé zdravotnické prostředky, přesto je výslovně uvedeno,
že lékárnička musí obsahovat předepsané zdravotnické prostředky. Z tohoto
ustanovení vyplývá, že jejich stav a počet musí být kontrolován v souladu
s platným legislativním předpisem. Vzhledem k přechodnému ustanovení týkající
se lhůty pro dovybavení vozidel lékárničkou dle vyhlášky 283/2009, jenž
stanoví, že do 31. prosince 2010 mohou být vozidla vybavena lékárničkou
podle vyhlášky 341/2002 ve znění účinném do dne nabytí účinnosti vyhlášky
283/2009, se nová lékárnička do 31. prosince 2010 nevyžaduje. |
Protože se DEKRA opírá jen o vyhlášku 283, bude nucená vydat změnu podle
vyhlášky 216 (nebo jí už vydala). Z formulace způsobu kontroly jsem sice
úplný jelen, ale pochopil jsem, že pracovník STK se mi může přehrabovat
v lékárničce a zjišťovat nejen počet, ale i stav zdravotnických prostředků…
Sterilita, špendlíky, nůžky
Sterilita fáčů či existence antikorozních špendlíků mě zajímá až na
posledním místě. Že se nůžky hodily akorát na hraní pro děti, ví každý
motorista. O sterilních obvazech není v nové vyhlášce žádná zmínka. Je to
správně. Konečně někdo uznal, že když stříká krev a zranění se povalují
kdesi na špinavé zemi, je sterilita fáčů houby platná.
Nevím, na co mi budou (dražší) nůžky. Náplast se dá ze špulky utrhnout,
fáč roztrhnout. Moc nevěřím, že by nekrejčovské nůžky rozstřihly rifle
nebo přefikly bezpečnostní pás. Pan Sršeň v novinách tvrdil, že jo. Jedním
dechem ale dodal, že někteří výrobci nahrazují obsah lékárničky méně kvalitními
výrobky. Využívají prý toho, že u nás už několik let neexistují normy pro
zdravotnické prostředky. Když podle pana Sršně neexistují, pak by jako
zdravotnický prostředek asi nikdo nemohl schválit vůbec nic. Google mi
předhodil na první kliknutí šestapadesát ČSN ISO, které se touto problematikou
zabývají. Vím prd, na co se která norma používá, ale zjistil jsem, že ČSN
EN ISO 10993-1 pojednává o hodnocení zdravotnických prostředků. Norma z
let 2009/2010 má dvacet částí (10993-1 až 10993-20). Nemusí to být zrovna
ty správné, ale každopádně je to důkaz, že normy existují. A vyhláška jasně
uvádí, že resuscitační maska s výdechovou chlopní a filtrem schválená byla.
Pochybuji, že by to pan Sršeň nevěděl, zvlášť když normy existovaly i dřív
a ty z let 2009/2010 je jen nahradily.
Překvapila mě informace, že ministerstvo dopravy údajně nepočítá s udělováním
certifikací. Výrobcům prý postačí, když splní text vyhlášky. Zajímavé -
přitom na autě i zdánlivá prkotina podléhá schválení.
Objevil jsem taky nový hit výrobců, totiž výstražnou vestu uloženou
v plastovém obalu lékárničky. Kdybych jí měl použít před vstupem na silnici,
musel by futrál bydlet pod sedačkou (kam se nevleze) nebo někde vůkol.
Než bych vestu vydoloval, mohlo by být taky pozdě.
Dalším hitem je sada na doplnění staré lékárničky. Nechce se mi pátrat
po tom, jestli obměna vyjde levněji, ale počítám, že nikoliv. Spíš mám
zato, že bude problém nacpat nové věci do starého futrálu. Resumé? Starou
budu vozit dál a pro kontroly si zkrátka pořídím novou. Budu se radovat,
že mám víc fáčů, které možná někdy použiju.
Mega kšeft
Aktuálně je v centrálním registru zapsáno kolem 4,5 miliónu osobních vozidel.
V provozu si bez lékárničky ani neprdnou. O to se postarají silniční kontroly
a pokuty. Policie už teď avizuje, že je ve střehu. Lékárnička typu I. Hartmann
vyjde v e-schopu na 350, Agba na 340, Atache na 300 Kč. Nejlevnější no name
se dá pořídit kolem 170 Kč. Lékárničky typu II. a III. jsou pochopitelně
za mnohem větší peníz. Nikdo mi nevymluví, že o kolotoč prachů jde na prvním
místě.
Postup při zvládání dopravní nehody
Ve vyhlášce je pouze vzor letáku. Nechám se překvapit, jakým fontem
a v jaké grafické úpravě bude skutečné provedení. Momentálně si neumím představit,
že bych měl při dopravní nehodě luštit skládaný papírový leták. Za snížené
viditelnosti (v noci, v mlze, v dešti, při sněžení nebo i v tunelu) mi nepomůžou
ani brýle s halogenovou čelovkou. Pan Sršeň tvrdí, že v případě zmatku či
paniky na místě nehody má leták pouze připomenout základní postup. Já si
myslím, že připomínat něco někomu za takové situace nemá smysl. Když se
mi povede zvládnout šok z pohledu na části zdevastovaných a zakrvavených
těl a budu schopen pomoci přeživším, stejně na nějaký návod nebudu mít
čas. A že by zranění počkali, až si připomenu postup bod po bodu? Vzdor
proškolení nikdy nebudu schopný dost dobře odhadnout, co si mohu dovolit.
Co když se seknu a zraněnému víc ublížím než pomůžu? Jak se potom zachová?
Jak se v krajním případě zachovají pozůstalí? Skoro si dovedu představit,
jak u soudu blekotám cosi o hrdinné pomoci s nasazením vlastního života
a přitom mi bude hrozit astronomické odškodnění.
Leták
Přišel jsem na nesrovnalosti se zákonem o silničním provozu a na další
problémy. Kdybych žil v USA a řídil se doslovně tím návodem, pak bych mě
asi reálnou šanci vysoudit nějaký ten dolar, pochopitelně na dobročinné
účely.
1. Zajištění místa nehody zastavit nejméně 50 m za havarovaným vozidlem,
rozsvítit výstražná světla, obléknout výstražnou vestu, vzít lékárničku,
výstražný trojúhelník, ev. hasicí přístroj, umístit trojúhelník před místem
nehody, vypnout zapalování, zajistit proti pohybu, dbát na vlastní bezpečnost.
Zastavit nejméně 50 m za havarovaným vozidlem? Copak nemám vlastní
rozum? Je bezpočet situací, kdy 53, 62 ani 71 metrů nepůjde dodržet – např.
když havarované vozidlo vyletí mino dálnici, když budou kusy rozstřelených
částí poházené v okruhu bůhví kolika metrů nebo když dojde k hromadné nehodě...
K ničemu je taková míra, když k nehodě přijedu jako druhý, třetí či kdovíkolikátý?
Kde mám zastavit vozidlo, když bude havarované vozidlo v protisměru a druhé
mimo silnici? Přeci každá nehoda bude vypadat jinak a proto je jakákoliv
šablona na nic. Nikdo se tím stejně řídit nebude. Jen pro pořádek - § 2
Vymezení základních pojmů: zastavit znamená uvést vozidlo do klidu na dobu
nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných
osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu. Kdežto zastavit
vozidlo znamená přerušit jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče… (sorry,
já to nevymyslel)
Rozsvítit výstražná světla? Výstražná světla používá policie,
hasiči, záchranky a další složky, moje auto je nemá ani nesmí mít. Zákonný
postup je dávat světelné výstražné znamení zapnutím výstražného
světleného zařízení.
Umístit výstražný trojúhelník před místem nehody? Aha, takže
zastavím (svoje) vozidlo někde za havarovaným vozidlem a pak se s výstražným
trojúhelníkem přesunu před místo nehody. Pak ale nechápu, proč při nouzovém
stání musím dát tuhle věc řádný kus za vozidlo. Protože je v autě jen jeden
trojúhelník (a ten bude před místem nehody), zůstane moje auto bez označení?
Vypnout zapalování, zajistit proti pohybu, dbát na vlastní bezpečnost?
Aha, takže po umístění výstražného trojúhelníku před místem nehody se vrátím
do svého auta, vypnu zapalování, zařadím jedničku a zatáhnu parkovací brzdu.
Předpokládám jaksi automaticky, že havarovaná auta nepotřebují zajistit
proti pohybu. Pokud by se nějaké auto houpalo nad propastí jako v amerických
filmech, rozhodně jeho pohyb zajišťovat nebudu. Dbát na vlastní bezpečnost?
Inu ano, ale člověk musí mít jedny oči vzadu a ještě z pekla štěstí.
2. Život zachraňující úkony zastavení silného krvácení - tlakový
obvaz, prsty v ráně, výjimečně zaškrcovadlo zakrytí pronikajícího poranění
hrudníku šetrné uvolnění dýchacích cest u bezvědomých šetrný záklon hlavy,
předsunutí dolní čelisti rychlé zjištění stavu životních funkcí ostatních
poraněných.
Masivní krvácení, hlavně tepenné, asi nebude žádná sranda, stejně jako
nebude sranda otevřená zlomenina čehokoliv. Čtyřicet let jsem žádný masakr
v reálu neviděl, tudíž nevím, jak bych reagoval. Záklon hlavy bych zřejmě
zvládnul. S předsunutím dolní čelisti už bych ale měl velký problém. Zdravotníci
tvrdí, že předsunutí dolní čelisti dělají tahem za dolní čelist (pod uchem).
Ústa otevírají palcem nebo tak, že ukazovák opírají o horní zuby a dolní
zuby odtahují palcem. Před tím, než strčí ruku úst zraněného, vloží mu
mezi stoličky pevnou věc… Rychlé zjištění stavu životních funkcí ostatních
poraněných? No nevím, možná bych sám zvládnul zjistit tep a dech u jednoho
člověka, možná i u dvou lidí. A to ještě za ideálních podmínek, dá-li se
to tak nazvat. Kdyby jich bylo víc, zřejmě bych měl potíže i s určením pořadí.
Sestra RZS sice radila věnovat se přednostně zraněným, kteří jsou potichu,
ale opravdu nevím, nevím. Taky mě poučila, že mozkové buňky bez přísunu
kyslíku odumírají už po 5 minutách. Rozdýchá-li se zraněný později, jeho
mozek už bude vážně poškozený a mentálně prý bude na úrovni malého děcka
– dál to rozvíjet nehodlám.
3. Volání zdravotnické záchranné služby volat linku 155, případně
112, sdělit co se stalo, popsat charakter nehody, co nejpřesněji určit
místo nehody, uvést počet postižených, věk a pohlaví, popis zranění a jejich
stavu, sdělit své jméno a číslo telefonu.
Jednou v životě jsem takhle volal. Přijel jsem k nevelké dopravní nehodě.
Avia brnkla v zatáčce do sloupu, řidič a závozník byli potlučení a náklaďák
bránil provozu. Dal bych zlaté prase za nouzové tlačítko mobilu. Notoricky
známá čísla jsem si i po chvilce uklidnění pletl. V mobilu se mi ozval
operátor ze 100 km vzdáleného dispečinku. Po vylíčení událostí mě přepojil
na bližší dispečink a teprve ten mě přesměroval na místní dispečink hasičů.
Operátor si zpětným dotazem ověřil informace a pak už to jelo samo.
Podrobnosti stran popisu nehody si nikdo pamatovat nemusí, protože operátoři
člověka vedou a sami pokládají dotazy. Kdo to zažil, ví jak podobné hovory
probíhají.
4. Vyprošťování jen hrozí-li další nebezpečí, vyčkat raději na profesionální
složky.
Vyprošťování? Při malé deformaci by to šlo, ale většinou se karosérie
zmuchlá tak, že je to na vystříhávání. Další nebezpečí je široký
pojem. Požár či výbuch přichází bez varování, nikam se nepohrnu. Sražení
bezohledným nebo nepozorným řidičem hrozí skoro vždycky. Děkuju, raději
se vzdálím do bezpečí a vyčkám na ty profesionální složky.
Co z toho plyne?
Že cílená celonárodní akce, opepřená lobbizmem a zpackaná dvěma novelami
téže vyhlášky, je jen dalším taháním peněz z kapes řidičů (a provozovatelů
nákladní a osobní dopravy). Kdyby nešlo o kolotoč prachů, stačilo by vydat
pokyn, aby PČR přestala kontrolovat sterilitu a špendlíky a ukládat pokuty.
Řidičům, kteří jsou způsobilí poskytnout zdravotnickou pomoc, by stačilo
(například) ve smysluplných TV šotech doporučit, jakým způsobem si mohou
vylepšit svojí autolékárničku. Leták je na nic. Jednak není slučitelný
se zákonem o silničním provozu a taky není kompletní. Pro naplnění vize
pana Sršně (připomenutí v případě zmatku či paniky) by autor musel opsat
taky povinnosti účastníka nehody, které řidičům ukládá § 47 zákona 361/2000.
Btw - asi jsem měl kliku, ale za víc jak 40 let jsem z autolékárničky párkrát
použil akorát Akutol a náplast s polštářkem – pro sebe a v garáži.
JAKO 14.10. 2010