Odmítám se smířit s popíráním prosté logiky při řešení nebo vysvětlování
běžných životních situací a názorových sporů; zásádně odmítám manipulaci,
používání axiomů, polopravd, nesmířím se s oblbováním veřejnosti.
Jako
koncentrát výše uvedených neduhů se jeví zavádění pátečního zákazu jízd
na silnicích v ČR a proto jsem napsal následující řádky.
Žádné nákladní vozidlo nejede po silnici proto, že si to přeje dopravce
(majitel vozidla, řidič), ale proto, že je zde přepravce (majitel nákladu),
který chce zboží přepravit z bodu A do bodu B a je ochoten za tuto službu
zaplatit. Přepravce (majitel nákladu) chce zboží přepravit, protože toto
zboží v bodě A někdo dokáže vyrobit a v bodě B je někdo chce koupit, včetně
té ceny za přepravu, která se skládá, mimo jiné, z odvodu daně za spotřebované
PHM, odvodu daně, soc. pojištění, zdrav. pojištění řidiče, silniční daně,
mýta atd. (jinými slovy – nákladní doprava je zdrojem obrovských příjmů
do rozpočtu). To je fakt, na který se cíleně zapomíná, z řidičů náklaďáků
se vytváří něco jako zlý motorkářský gang; jezdí po silnicích sem a tam,
chovají se agresivně a jen pro svou vlastní zábavu překáží na silnicích.
Náklaďáky jezdí po silnicích proto, že každý z nás chce plné regály zboží
a za toto zboží jsme ochotni platit!
Páteční zákaz jízd má další zajímavé, pro laickou veřejnost zatajované,
dopady. Pokud někdo zastaví nákladní dopravu v pátek odpoledne (navrhovaný
zákaz na pátek 15,00 – 20,00 hod.), musí také počítat s tím, že v pondělí
ráno nemůže část těchto řidičů řídit (nařízení o práci a přestávkách osádek
vozidel v mezinárodní silniční přepravě, AETR, kdo chce, může si to nastudovat,
ale není to na 10 minut). Pro pokrytí přepravních požadavků bude nutno
opět pořídit další kamiony a řidiče, související vícenáklady se opět promítnou
do cen za přepravu, do cen zboží a zaplatí to konečný zákazník (to jsme
prosím my všichni, protože cena dopravy je dnes promítnuta přímo nebo nepřímo
do všech výrobků).
Na adresu tvůrců pátečního zákazu bych dodal, že pokud chce někdo dělat
politiku odpovědně, tak ať ji nedělá pouze v populistické argumentaci proti
náklaďákům na silnici, ale i v přijetí rizik, že díky pátečnímu zákazu
jízd se spálí více nafty, a na silnicích přibude rizik. Nafty se spálí
víc, protože pro dopravu stejného objemu zboží bude méně času, tudíž bude
nutno použít více vozidel. Zvýšená rizika spočívají v přijetí limitujícího
(stresujícího) omezení, které donutí některé řidiče riskovat. Většina
řidičů bude od pátečního rána v časovém presu. Žádný z řidičů nebude chtít
odstavit vozidlo kousek od domova a čekat na ukončení zákazu.
Jako srovnatelný druh dopravy se populisty nabízí železniční doprava.
Pokud by si přepravce myslel, že mu železnice přepraví zboží levněji, proč
by ji proboha nevyužíval? Vezměme do ruky kalkulačku a porovnejme náklady
na přepravu 20 tun (nebo i 100 tun) nákladu z Paříže do Brna železnicí
a kamionem! Přitom nesmíme zapomenout to, že zboží se musí naložit na kamion
a dovézt na nádraží, přeložit z kamionu na vagony a v cílové stanici totéž
znovu. V dnešní době kdy část firem vyrábí, obchoduje bez skladových
zásob a dodávky zboží jsou často očekávány s hodinovou přesností (systém
„just in time“), je železnice pro velké procento zákazníků prostě nevyhovující
a sakramentsky drahá.
Celá problematika je nazvána víkendovým zákazem jízd, kdežto já požívám
termín páteční zákaz jízd. A tím je nastíněna další nepřesnost, která veřejnost
záměrně mate. Sobotní a nedělní zákazy jízd totiž dopravcům nevadí, využívají
se v Evropě a jsou opodstatněné. Ovšem u nás navrhovaný celoroční páteční
zákaz jízd 15.00 – 20.00 hod. bude unikát. Celoroční páteční odpolední
zákaz jízd se v žádném sousedním státě nepoužívá! Používá se páteční zákaz
jízd od 18.00 – 22.00 hod. pouze přes prázdniny v Polsku a celoroční páteční
zákaz po 22.00 hod. v Rakousku. Celý systém logistiky silniční nákladní
dopravy je postaven na tom, že řidič naloží před víkendem náklad a pokud
je to možné odstaví naložené vozidlo v pátek večer ve firmě, na vozidle
se přes víkend provedou údržbářské práce, řidič provede zákonem daný týdenní
odpočinek a poté může pokračovat v jízdě. Ani polské a tím méně rakouské
omezení tento systém výrazně nenaruší, ten navrhovaný v ČR ho naruší zásadně.
Nicméně veřejnosti se problém zásadně předkládá jako víkendový zákaz jízd
a veškeré argumentace proti pátečnímu zákazu jsou prezentovány jako protesty
proti víkendovému zákazu.
Nedávno jsem se dozvěděl, že navrhované výjimky z navrhovaného zákazu
jízd kamionů už dosáhly počtu 26 a to se začne jednat někdy v půli listopadu,
…
Všechny výše uvedené argumentace je možno ověřit na různých informačních
zdrojích. Mě osobně vedlo k napsání tohoto dopisu přesvědčení, že už musím
něco udělat proti neodborným, populistickým, matoucím a manipulujícím informacím
- v tomto případě na téma zákaz víkendových jízd.
Nejsem provozovatelem mezinárodní dopravy, nejsem řidičem, nejsem člen
žádné politické strany ani členem nějaké zájmové skupiny v dané problematice,
některé věci mně prostě vadí!
7.11.2008 Roman Růžička