Nebudu rozebírat to, co už bylo mnohokrát napsáno jinde. Tedy, jak to
jezdí, jak to vypadá atp. Já se podělím o zážitky s používáním jako takovým
resp. na pár detailů.
Co budu hodnotit? Vyfasoval jsem od svého chlebodárce služební Škodu
Fabia combi 1.2 TSI 63kW. Výbava ve verzi Ambition plus "nadstandardní"
výbava: tónovaná skla na zadních sklech (4300 Kč), loketní opěrka (3200
Kč) a tzv. příprava na mobilní telefon (prostě hands free a k tomu potřebné
blbiny) za 9600 Kč. Jo a střešní nosič (podélný) za 5600Kč. To je vše.
Vlastně ne, ještě mezi příplatkovou výbavu patří rezerva za 1600 Kč. Možná
je tam i něco dalšího příplatkového. Možná zadní sedadla, možná přední
sklo.
Celkově je to hodně přes 300 tisíc korun. Tady by se dalo skončit a
jen konstatovat: "Darovanému (svěřenému) koni..." To by byla ovšem škoda.
Vlastně obráceně. To by to nesměla být Škoda.
Jo ještě jedna celkem důležitá věc. Moje "konfigurace". Měřím rovné
2 metry a jsem celkem štíhlý. To pro dokreslení situace. Jo a nejsem metrosexuál
a ani jiný asexuál. I tak mám rád pěkné a dobře zpracované věci. Chcete
příklad – třeba Vila Tugendhat. To je takový můj etalon poctivosti a používání
mozku, když je třeba.
Co mě tedy zaujalo:
The key to paradise
Hodně/všechny dnes vyráběná koncernová auta má klíč "vyhazovák". No
dejme tomu. Ale myslíte, že jsou všechny stejně poctivé? Ani omylem. Když
jsem v jedné ruce držel klíč od Fabie a v druhé od dvojkové Oktávie, tak
jsem málem nevěřil tomu rozdílu v kvalitě (příjemnosti) materiálu. Prostě,
když poprvé dostanete klíč od Fábie, máte pocit, že vás tak nějak ošidili,
že vám do ruky dali jen napodobeninu z vietnamské tržnice a začínáte tušit,
že ani to do čeho ho strčíte nebude tak úplně posh.
Recycle plastic
To že v autě plasty neskřípou, nedrnčí a nevržou, beru jako normální
a kdyby tomu tak nebylo u nového auta s najetými cca 5000 km. Horší je
to s použitými materiály jak palubky, tak volantu a obložení dveří. Tady
už lze ušetřit jen nenainstalováním plastů žádných. Plasty jsou možná,
asi, snad... měkčené, ale jsou neuvěřitelně hnusné jak na pohled, tak i
na dotek. Líp to popsat nedokážu, to se musí vidět a cítit. Prostě ostuda.
Odour undefined
Jestli má někdo rád vůni interiéru nového auta, tak ve Fabii si neužije.
Fungl nová Fábie smrdí. Čím? Prostě gumou. Je to jako lézt do kondomu bez
příchutě.
Blinkací páčka
V autě není tempomat a tak v místě, kde by bylo bývalo mohlo být jeho
ovládání, číhá ostrý výstupek, který je daný secvaknutím dvou dílů páčky,
které k sobě tak nějak nejdou. Fuj. Schválně - škrábli jste se někdy o
ovládací prvek ve Favoritu, Felicii nebo Škodě 120? Jestli ne, kupte si
Fabii, ať poznáte, o čem mluvím. Dobré je, že stačí pár jemných přejetí
třeba pilníkem na nehty a je po problému. Snad se tím nepřijde o záruku.
Další fail je chod páčky samotné. Při zapnutí blinkrů (hlavně doprava)
máte chvíli pocit, že se páčka zasekla a pak najednou povolí a člověk se
lekne, jestli nezabral až moc a páčka nezůstane bezvládně viset. V jiné
Škodovce (třeba starší Fabii, nebo dvojkové Octavii tohle tak nějak není)
a i jiné značky mě o tenhle zázrak ochudily.
Cvakání stěračů
Máte rádi tiché a účinné stěrače, které setřou velkou plochu? Tak ty
ve Fabii najdete. A to i na zadním skle. To chválím. Horší už je cvakání,
které doprovází "aktivaci" každého z režimů stírání. Nemluvím o cvaknutí
samotné páčky, ale o tiknutí, jako když sepne relé. Když se intenzita deště
mění a vy upravujete často rychlost stírání, tak je to otravné.
Loketní opěrka vs. řadicí páka
Jestli uvažujete o luxusní příplatkové loketní opěrce, tak věřte,
že jindy než při dlouhé jízdě ji nevyužijete a jen vám poleze na nervy.
Důvod je ten, že lze nastavit jen sklon opěrky. Výšku už ne. A v kterékoliv
jiné poloze než spodní nedosáhnete pořádně na řadicí páku (já mám ruku
rozhodně nadprůměrně dlouhou a i tak mám velký problém). Opěrka prostě
překáží a k tomu je řadicí páka hodně utopená.
A to nemluvím o tom, že když opěrku sklopíte, tak velmi důmyslně překryje
ruční brzdu. Milovníci rozjezdů do kopce s ručkou mají smůlu. Ale abych
jen nekřivdil, dá se na brzdu s trochou šikovnosti dosáhnout. Ovšem jeden
nebo dva klouby navíc v oblasti předloktí by se hodily.
Dovírání dveří: Rocky edition
Zapomeňte na jemné zabouchnutí doprovázené tlumeným "žuchnutím" dveří,
jak jste si možná zvykli u "šmejdů z Koreje" nebo nějakého žabožrouta.
Fabie je pro pořádný chlapy, který zavíraj tak, že se do toho pořádně vopřou.
Proč? Protože, když tak nějak intuitivně a s citem zabouchnete dveře, jak
vás učil tatínek, když jste byli malí, tak se prostě nedovřou. A to platí
i o pátých dveřích do kufru. A to počkejte, jaký bonus mají právě páté
dveře.
Dveře zavazadlového s integrovanou sprchou
To je asi největší překvapení. Představte si, že v dešti nakládáte něco
do kufru. Když máte naloženo, tak chytnete Simply clever šlahoun a zavřete
víko kufru. Co myslíte, že se stane? Nevíte? No přeci vaše nohy od kolen
dolů dostanou festovní sprchu. Jak je to možné? Je to dané tím, že se během
nakládání na zvednutých dveřích vytvoří kaluž, které se při zabouchnutí
vylije přímo na vás. Opravdu jednoduché a chytré. Ne tak komplikované,
že ze zvednutých dveří voda průběžně odtéká třeba do stran.
Masakráž kolene
O tom, že ve Fabii v místě styku prvé nohy se středovým sloupkem číhá
rádio nebo kulisa díry kam jde rádio narvat a že je to nepochopitelně nejširší
místo středového panelu se ví. Hlava aby upadla tomu, kdo při návrhu nemyslel.
Nicméně u lidí s >195cm na výšku je to v pohodě. Koleno je totiž až za
kritickým místem a tak je to s trochou představivosti i pohodlné. Smrtelné
je ale neopatrné nastupování stylem práva noha, zadek, zbylá noha. Při
jednom z prvních nasedání jsem ono místo nabral kolem přesně do brňavky.
V tu chvíli jsem přísedícího syna naučil pár nových slov... No, řeklo by
se, že to chce zvyk. Ale tak nějak se mi to stává stále a snad i pravidelně.
Prostě do Fabie se leze s respektem, jako byste lezli do lvího výběhu.
Tohle není auto, které vás přivítá s otevřenou náručí.
Čarodějnické křeslo
U sedadla se omezím na konstatování, že při ořezávání nákladů odřízli
i zbytky opory bederní části páteře. A u opěrky hlavy zase zapomněli na
spolehlivou aretaci v jednotlivých výškových polohách - tak nějak opěrka
plave v neurčitu.
Přihrádka na hulení
Další Simply clever řešení. Tady už se neudržím. Doprdele! Proč se do
přihrádky u zpětného zrcátka určené pro brýle nevejdou sportovní sluneční
brýle, které jsou trochu zaoblené?! Nechci tam přeci cpát potápěčskou masku.
Nechci tam rvát lyžařské brýle. Jediné co tam tedy chci dát, jsou právě
brýle sluneční. Tak nějak bych přesně v přihrádce na brýle hledal jejich
místo. Ale ouha, ani brýle mojí ženy, které připomínají velikostí spíš
brejličky pro malé děcko, se tam prostě nevejdou. Přihrádka je příliš mělká.
To fakt vymejšlel nějakej dement.
Teď mě napadá, třeba je to schválně, aby fotr vod rodiny na tu přihrádku
zapomněl a synátor v ní mohl při zapůjčení nenápadně přepravovat hulení.
Simply šmejd roletka kufru
Stručně. Nápad, kdy stačí na roletku zatlačit a ona se sama sroluje,
je fajn. Škoda, že už od výroby je potřeba zatlačit, pak lehce zaverglovat.
A až pak nastane žádaný děj. Divné, Oktávie s tím problém nemá.
The end
Proč jsem tak kritický? Ne, nejsem hnidopich ani zřenštilý. Je to tím,
že jsem přesedlal z aut, která byla většinou o víc než 12 let starší a
která jsem kupoval už poněkud použitá. Jistě, autíčka nebyla dokonalá,
ale člověk jim už v okamžiku koupě důvěřoval nebo alespoň je měl rád. Snad
v každém bylo "všechno" buď stejně špatné, nebo lepší. Tyhle pocity z Fabie
nemám. Po víc než dekádě vývoje čekal změny k lepšímu a ne naopak.
Nejsem žádný ortodoxní milovník nějaké značky. A v autech se moc nevyžívám.
Auto je pro mě sluha, který dobře slouží, pokud je o něj v rozumné míře
postaráno. O to víc mě štve to zklamání ze zprasku jakým je Fabie. A mrzí
mě, když to auto při styku semnou škrábe, čůrá, útočí a vůbec se chová
jako nevychovanej čokl.
Což mi připomíná. Žena občas jezdí služební Dacií Logan. Je to krám
o tom žádná, ale to auto rovnou od pohledu říká: „Jsem prostě takový, nic
moc nečekej.“ A to mi přijde fér. Naproti tomu Fabie? opravdu Škoda mluvit.
15.03.2013 longP