Dovolil bych si podělit se s vámi o jednu čerstvě nabytou zkušenost,
která mě přivedla do stavu "trochu vyndanej". Požár osobního auta, pokud nemáte
Peugeot 307 ani nejste Afroarabofrancouz, není pro běžného smrtelníka každodenní záležitostí.
O hořících fáčkách čteme poměrně často. Když přitom nepřijde nikdo o život, jde o pověstné hovno. Oheň během chvíle vykoná to, na čem by ještě několik let musela
zdlouhavě pracovat koroze a okamžitě vznikne důvod pořídit si kchůl nové
auto ftříválci. Viděno v extrémech, požár může být k důvodem k mimořádnému veselí (to když
se v ulici Ostrovní 2063/7, Praha 1 vznítí favorit nebo raději forman naložený
třaskavinou a hřebíky) anebo naopak smutku, to když vaše famfule není pouze
dopravním prostředkem a spolu s milášškem zanikne například podvozek HP
Sporting, upravený motor, krátká převodovka nebo jiné podobné vychytávky.
Závada nebyla v mém případě nijak signalizována. Automobil do poslední
chvíle fungoval. Po projetí pravoúhlé zatáčky směřující na parkoviště obchodního
domu, moderní češtinou marketu GlobuSS v Thomadorfu se zastavil motor.
Dále fungovala světla, což je správně, protože svícení ve dne je důležité
pro bezpečnost nás všech. Naštěstí jsem jel velmi pomalu a jelikož auto jezdí potichu,
výpadek jsem zaznamenal jen podle toho, že auto nereagovalo na přidání
plynu. Z pod kapoty se kouřilo a hnusný smrad z pálící se PVC izolace pronikal
topením do vnitřku auta, který se tak plnil šedivým značně neekologicky
vypadajícím kouřem. Došlo mi, že můj carbon fingerprint je na následujících
1024 let v háji a další problémy měly teprve přijít.
Pod kapotou veselými modrými, oranžovými a zelenými plameny hořela izolace
kabelů, takže to vypadalo jako nějaký obskurní model českého politického
spektra. Roztavená kapající hmota tekla pod auto.
Uhašení požáru bylo dílem chvilky. Příčina? Zkrat mezi kabelem startéru
a kostrou. Tedy konstrukcí automobilu. Pro vysvětlení, jde zde o tlustý
pletený kabel, který vede od plusového kontaktu baterie ke startéru. Jako
jediný okruh ve vozidle není veden přes pojistku, protože při startování
tečou tímto kabelem značné proudy a proudové jistění by ztrácelo smysl.
K požáru vedla skutečně stupidní vada. Kabel je na své cestě skrze motorový
prostor veden úhlopříčně, baterie je vzadu vpravo a startér vpředu vlevo
po směru jízdy. Kabel se tedy vine kolem spousty různých hejblat a také kolem výfukového
potrubí. Na něm je nasazený stínící plech, který má chránit ostatní komponenty
v motorovém prostoru před sálavým teplem od výfuku a také slouží jako držák
pro hadici sání teplého vzduchu. Tento plech má ostré hrany a o jednu z
ostrých hran se prodřela izolace kabelu. Pak už to šlo snadno a rychle.
Teplo od výfuku a teplo od přeskakujících jisker zapálilo izolaci a od
ní mohly začít hořet další komponenty.
Kabel by se teoreticky neměl do kontaktu s plechem vůbec dostat. Je
přichycen k jiným kabelům a hadicím pomocí klipů Raymond. Jenže klip není
zrovna součástka, na které by se dala vystavět bezpečnost auta, a to i když
je simply clever. Kabel se může kdykoli z klipu vyvléci, například když
řidič při rutinní kontrole stavu oleje o kabel zavadí rukou, a tím je nastartován
popsaný proces. Je to konstrukční slabina favoritu.
V mém případě bylo štěstí, že elektrická soustava ve zkratu nebyla s to motor zásobovat proudem
a ten se zastavil. Jinak bych si toho nebyl vůbec všiml a odstavil hořící
auto mezi automobily nic netušících občanů Thomadorfu. Další výhodou bylo,
že motor mého auta není ta obligátní koule z bahna a oleje, která pohání
většinu famfulí, takže se od kabelů nemělo co vznítit. Jinak by byl průběh
celé události velmi dramatický.
Plynou z toho následující doporučení pro ty majitele favoritů, kteří
nechtějí, aby se jejich kchár proměnil na světlo, teplo a tolik nenáviděný
oxid uhličitý.
1. Zkontrolujte příslušné partie vašeho kcháru. Kabel vedoucí od + svorky
baterie někam dolů by neměl být nikde po celé délce porušený.
2. Kabel by měl být uchycen nejméně ke dvěma dalším prvkům, aby se
pod kapotou nebincal volně. Pokud originální klipy již nebudou v kondici
nebo se jedná o F do roku 1991, kde ještě imperialistické klipy nebyly
použity, poslouží jako jejich náhrada zdrhovací pásky.
3. Hasičák v autě není vůbec špatná věc (čímž bych nerad vložil nějakému
socdem čurákovi do úst argument, že by se měl stát povinným. Pokud ovšem
ano, navrhuji, aby byl povinným členem osádky vozu hasič, protože uhašení
auta není zcela triviální činnost.)
4. Asi by nebylo od věci na kabel v kritickém místě něco navléci. Například
jsou k mání návleky z polyamidu 11, které jsou poměrně značně tepelně odolné
a krátkodobý kontakt s výfukem by ustály, aniž by došlo k propálení kabelu.
Docela je mi hrůza pomyslet, co se stane s nebohou osádkou vozu po těžké
nehodě, kdy se zdeformují přední nosníky a motor se posune až na přepážku.
Pak ke kontaktu výfuku s kabelem dojde bez ohledu na to, zda je kabel zaklipsovaný.
Když k tomu přidám pravděpodobně porušené palivové potrubí, může se automobil
stát pro uvězněnou nebo pohybu neschopnou osádku smrtící pastí.
16.03.2008 D-FENS