K provedení tohoto testu mě přimělo vyjádření jednoho majitele malého pneuservisu
na podzim. Začínala tehdy ta hysterie s "povinnými" zimními pneumatikami.
Sdělil mi, že se prakticky nesetkává s novými značkovými pneumatikami,
na druhé straně že je obrovský zájem o gumy použité, o protektory a o nejlevnější
gumy z Asie.
Zájem mainstreamu že končí u značek jako Matador a Barum.
Poté jsem si vzpomněl, co to mám ve sklepě. Krčily se tam zaprášené čtyři
disky s nazutými gumami, na kterých bylo napsáno Champiro GT WT M+S Radial Studless Made in Indonesia. Tuto věc můžete
v rozměru 185/65 R15 zakoupit za zhruba 1500 Kč za kus, pokud máte peníze
a nemáte rozum. Navíc se mi patnáct stovek nezdá vysloveně málo. Cenu patrně
napumpoval humloparagraf o "povinných" zimních gumách.
Ještě jak jsem k tomu pokladu přišel. Dala mi je zdarma předchozí německá
majitelka mojí Alfy se slovy, že to pro ní bylo pragmatické řešení "povinných
zimních pneumatik", protože v zimě stejně prakticky nejezdila a v pneuservisu
jí poradili, aby to vyřešila takto a koupila ty nejlevnější zimní gumy,
protože na těch jejích pár kilometrů to bude akorát. Pak na nich pak ujela
prý jen asi 1000km. V podstatě se tak dopracovala ke stejnému východisku
jako zákazníci shora citovaného majitele pneuservisu.
Valnou část letošní zimy jsem odjezdil na letních, vyjma tohoto testu
a cest firemním autem. Nebyl jsem ani jednou popotahován policií a hlavně
jsem nezahynul. Jsem tu dále mezi vámi, dokonce jsem se ani jednou nedostal
do nějaké ošemetné situace. Jak je to jen možné? Inu, snadno. Zimní gumy
jsou špatný překlad. Původně, kdysi v šedesátých letech, kdy se začaly
zimní pneu vyrábět, se tomu říkalo "snow tyres". Zimní gumy jsou lepší
jen na sněhu. A po sněhu jsem nejezdil.
Takže zpátky k testu. Gumy v rozměru 185/65 R15 byly 4 roky staré, což
je podle expertů doba, po které zimní gumy ztrácejí jejich magické vlastnosti,
jako například ochranu matek s kočárky. Nebyly vůbec sjeté. Vzorek při
montáži činil 7 až 7,3 mm (měřeno digitální posuvkou) svorně vpředu i vzadu.
Byly obuty na plechových diskách a jejich vyvážení jsem nenechal zkontrolovat,
protože jsem neměl s pneumatikami dlouhodobý úmysl. Na diskách nebyla žádná
velká závaží, největší závaží mělo 20g. Testovacím vozidlem byla Alfa Romeo
147 s motorem 1.6 TS z roku 2004. Auto má ABS a nemá ESP (zaplaťbůh). Seřízení geometrie náprav proběhlo loni na jaře. Na
gumách ujela Alfa asi 3000 km během února a března. Šílené gumy se mimojiné
podívaly do Brna, do Norimberka a do Berlína, jezdily tedy v dálničním
provozu i po městě.
Jídzní komfort: Úděsný. Již při nízkých rychlostech se začal ozývat
zvuk, jako by někdo pleskal do karosérie mokrým hadrem. Zvuk s rychlostí
přecházel v hučení. Při 90km/h nebyl slyšet motor, ale pneumatiky - jinak
sympatické brumlání motoru TwinSpark bylo přehlušeno valivým hlukem od
pneumatik, přičemž je třeba brát v úvahu, že Alfa má nadprůměrnou izolaci
proti hluku od kol, u zadních kol dokonce jsou vložky podběhů pokryté textilní
vrstvou. Problém s hlukem zanikl až ve 150 km, kdy začal být motor hlučnější
než gumy. Hlučnost rostla s okolní teplotou. Na druhé straně se na to dalo
zvyknout a po čase už mi to ani nepřišlo a mělo i jedno pozitivum. I taková
rachotící krabice jako Superb TDI mi začala připadat vcelku tichá a kultivovaná.
Jízdní vlastnosti: Z pohledu uživatele, který rád jezdí rovně dopředu
a nemá ambice projíždět rychleji zatáčky, by se gumy jevily jako uspokojivé.
Na sněhu jsem je netestil, protože žádný sníh ve vhodnou dobu nenapadl.
Na mokru fungovaly jako jiné zimní nebo letní pneumatiky. Automobil jevil
celou dobu menší ochotu zatáčet, protože gumy byly "hranaté", v místě přechodu
bočnice do běhounu byl jen malý rádius. Za teplot nad 10°C nebylo možné
projíždět ostré zatáčky pod plynem. Pokud se tak stalo, gumy začaly nejprve
kvičet jako v americkém filmu a pak se odtrhlo přední vnější kolo. Například
ostřejší výjezd z kruhového objezdu, jindy moje oblíbená kratochvíle, nepřipadal
s tímto obutím v úvahu, anebo pouze opatrně, jako bych vezl vejce z Dynína.
Při prudším brzdění za vyšších teplot se zpravidla aktivovalo ABS, což
se jinak děje jen za zcela extrémních situací. Také nebylo záhodno překračovat
rychlost 170 km/h, auto pak začalo plavat. Experti nám tvrdili, že každé
zimní pneumatiky jsou v zimě lepší než letní, já bych to zde obrátil -
jakékoli letní pneumatiky by byly na suchu a na mokru lepší než tohle.
Podle mého názoru mohou takové pneumatiky uspokojit jen zcela netečného
řidiče, pardon, kroutiče volantem. Například nějakého mámoně, který má
na zadním skle dvě nálepky Baby on board, na střeše držák na kolo a čůrá
vsedě.
Opotřebení: Na konci pokusu včera měly přední pneu vzorek 5,5 - 5,8
mm (průměr z více měření na různých místech běhounu), zadní asi 6,5mm.
Životnost pneumatik se tak ukázala jako bídná. Pokud bych považoval jejich
opotřebení za lineární, dosáhnou hranice opotřebení požadované zákonem
na sněhu a ledu (4mm) asi po 8000 km jízdy (!) a zákonného minima (1,6mm)
asi po 15000 km. Jestli je to málo nebo hodně, posuďte sami.
Spotřeba: Žádný zjevný vliv na spotřebu jsem nezaznamenal. Data jsem
k tomu žádná nesebral, ale předpokládám, že vyšší valivý odpor měkkých
gum byl kompenzován "zklidňováním dopravy", které gumy díky jejich vlastnostem
zajistily.
Bububu, letní gumy vám ztvrdnou jako hokejové puky... a zimní vám změknou
jako europoslancův pyj.
Byly to skutečně mizerné gumy a nikdy bych si je sám od sebe nekoupil.
Byl jsem rád, když jsem zimní gumy z Asie včera odmontoval, ukončil tento
podvozkový potrat a nahradil je letními bezpečnými pneumatikami, na které
se dá spolehnout. Jejich základní problém byl, že byly příliš měkké a pro
dynamičtější jízdu k ničemu. Převládající pocit z tohoto obutí byl charakterizován
slovem nejistota. Jejich negativní vlastnosti byly zčásti kompenzovány
vynikajícím podvozkem Alfy, být namontované na podvozkově slabším autě,
byla by to hotová katastrofa.
Jejich reálná cena by byla asi poloviční, za tuto cenu bych je akceptoval
např. pro ježdění na nákupy. Jakékoli seriózní motoristické ambice tyto
zimní takypneumatiky nemohly naplnit. Musím ještě jednou vyslovit poklonu
soudruhu Humlovi a jeho úsilí, které dostalo řadu neinformovaných nebo
spořivých řidičů do skutečně zajímavé situace.
Fotografie jsem nepořizoval, protože to mobilem v dílně nešlo.
25.03.2012 D-FENS