Komentáře ke článku: Jak se jezdí ve Švýcarsku (ze dne 31.08.2008, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Když říkám lidem co Švýcarsko moc neznají, že je to v podstatě modelový policejní stát, tak mě moc nevěří a tvrdí něco o tom, že je to přece vzor demokracie, kterou chceme mít i u nás.
|
|
|
Svycarsko musela byt kdysi krasna zeme, kazdopadne prvni kopanec dostalo statni zrizeni na zacatku devatenacteho stoleti, druhy pak pri procesu federalizace. Spousta prvku demokracie je tam jeste fajn, ale postupne to jde do kopru.
Treba pro podnikani je to dobre prostredi, zit bych tam nechtel.
|
|
|
Ano. Dodržování jakéhokoliv zákona asi zajistí čtyři buzerbudky po dvou v protilehlém gardu na semaforech (např. Biel-Bienne, Basilej), které při přestupku pořídí i foto řidičových tělesných dutín a aktivní sousedka ve spolupráci s gemeindeamtem (zkušenost kamarádky tam provdané). Pro ty, co nevydrží pořádek v německé části, musí přejet "demarkační linii" a ubytovat se v nějakém standardním ženevském hotelu. Pro milovníky multikár doporučuji návštěvu Zermattu. Ale Alpy - zááážitek.
|
|
...je důvodem, který mi vcelku znechucuje země na západ od Chebu a pro výlety a dovolené raději volím opačný směr. Někomu takový přístup vyhovuje, někomu je to u prdele, protože je to povrchní kretének...já ale jezdím do ciziny kvůli lidem a snášet chování ne jako k hostovi, ale jako k osině v zadnici - to fakt nepotřebuju. Jsem rád, že to tak nepřipadá jen mě.
|
|
|
Pak doporucuju vyjet na sever.
|
|
|
To ale nesedí na Španěly, kteří jsou velmi přátelští a možná proto si taky přes svou jižanskou horkou krev zachovávají chladnou hlavu.
|
|
|
Norsko je jedna z poslednich oaz zdraveho rozumu v Evrope.
|
|
... daly by se nalézt i jiné úchylnosti (zkuste si například jít o půl třetí odpoledne v Zürichu na oběd), ale při dlouhodobějším pobytu tam to například s tou reservovaností není tak hrozné a kromě toho existují opravdu obrovské regionální rozdíly*. A mimochodem - vzhledem k víceméně plné vyzbrojenosti obyvatelstva to místním asi vyhovuje. Kdyby chtěli páchat revoluci, mají k tomu mnohem lepší podmínky než kdokoli jiný.
Jednou jsem v Albulapassu nemohl po noci nastartovat auto (bylo otočené čumákem do kopce a nezvládl jsem ho ani otočit abych to rozjel z kopce). První auto, které jelo okolo, byl sedmičkový bavorák se dvěma maníky v obleku. Sami od sebe zastavili, zeptali se, co se děje a když to zjistili, pomohli mi auto vytlačit abych ho otočil. V podstatě všichni majitelé soukromých pozemků nemají nic proti přístupu na ně, pokud se tam lidé chovají slušně (ačkoli na rozdíl od Švédska to ve Schweizu není nařízeno zákonem).
___
* To mi připomíná jeden vtip, kdy se švýcarští kluci baví o tom, jak vlastně děti přichází na svět - jeden tvrdí, že je nosí čáp, druhý, že je nosí vrána, třetí vysvětluje, co je to sex a jak se děti rodí... No a ten poslední jen suše pronese "vyserte se na to volové, vždyť je to v každým kantonu jinak".
|
|
posledni dobou dfens nadava na vse a kope kolem sebe jako hrebec v poslednim tazeni. takovej ceskej nihilista.
kdyz uz jsme u toho, bylo by zajimavy zjistit jak by se mu libilo ve svedsku (minimalne co se tyka motoristicky dopravy).
|
|
|
Jenže faktem je, že Švýcaři jsou pěkně studený čumáci.. (známejch příbuzný tam bydlí). Ten zbytek sem ani netušil.. no asi radši ten Island (nebo nějakou přátelskou severskou zemičku. :)
|
|
|
Jasne, D-F, zajedte si na Island. Tam se Vam bude libit. 90% plochy zeme tvori sopecna poust a na cloveka, natoz dopravni znacku, rozhodne nenarazite.
Jinak kazdopadne diky za zajimavy clanek. Svycarsko znam jen jako prilezitostne projizdejici turista a tyhle postrehy mi ledaccos vysvetli.
|
|
|
Jawohl, hlavně že my máme k ukrajincům nebo jugoslávcům vřelý a citlivý vztah :o)
Nějakou dobu jsem ve švajcu strávil, pár lidí k nám jezdí - nezaznamenal jsem D-F problémy.
|
|
|
Na severský země mám, z pohledu řidiče, jen dobrý vzpomínky. Drtivá většina jsou kvalitní rovné cesty, ve městech vedle silnice tráva, cyklostezka, tráva, chodník, moc trávy, barák (to jsem přisoudil nutnosti uskladnění mraků sněhu v zimě). Lidí jsme moc nepotkali, nicméně bylo evidentní, že na zákony se tam celkem hledí. Švédsko jsme dali spíš tranzitem, příroda hezká, ale po těch pár stech kilometrech už trochu stereotypní.
Nízká rychlost je důležitá kvůli sobům, za těch pár dní (tam a zpět jsme najeli 8000 km za 10 dní) jsme na silnici potkali celkem tři. Jednoho jsme vytroubili, druhý byl apatický a pomohlo, když na něj kamarád vyběhl s kudlou (to asi ještě neviděl). Třetího jsme museli ve třech natvrdo ručně vytlačit ze silnice. Tuším v Norsku se nám zase v noci povedlo asi na 10 místech potkat stádo ovcí, které odpočívalo na, přes den prohřáté, silnici. Spolu s přízemní mlhou a pohodovou cestovní rychlostí okolo 120 kmph bylo první setkání téměř infarktové.
V Norsku je taky tuším zákonem daný zákaz stanování myslím 50 nebo 100 m od domu. Jenže když jedete deset hodin po fjordech, kde vlevo skála, vpravo sráz do moře a najednou vidíte trávu, žádný stres. Rozhodili jsme stan a ráno vylezli a zjistili, že jsme se zabydleli asi deset metrů od domu a paní domu skoro nad námi zrovna věšela prádlo. Báječně jsme si pokecali, bylo vidět, že tam si na samotě nějakých sociálních vztahů neužijí.
Taky tam jsem taky poprvé a naposled viděl značku konec dálnice a stop na jedné tyčce.
Policii si nepamatuji, že bychom vůbec během cesty potkali. Když jsme v noci zastavili uprostřed ničeho, abychom se "vypissili", zastavilo nám auto čtyř zhruba 20 letých hochů, jestli nemáme nějaký problém.
Na jiném místě jsme zase provokativně zastavili u McDonalda a na prkovišti ve vytahaných teplákách začali požírat šišky salámu, okurky ze zavařovačky a hojně jsme zapíjeli domácí whiskey a plechovkovým pivem. Vedle přihrčel nějaký offroad pickup, vystoupila pětice nagelovaných "blbečků v kůži", z kufru vytáhli dvě roštěnky a za pět minut se zevnitř přiřítili každej s pixlí koly.
Inu, jiný kraj .. :)
|
|
|
v norsku mají laserové radary, takže kdo jede po dálnici nad limit, pěkně se prohne, protože radar ho změří ještě před tím, než na horizontu uvidí cajty.
na norsku se mi líbilo, že tamní lidi mají dost podobnou mentalitu jako češi, ovšem téměř bez komplexů méněcennosti a agresivity. zase mají nenormální vztah k alkoholu, ale to je zřejmě důsledek klimatu, kdy hlavně vnitrozemí bývá v zimě dost drsný. jinak ještě k tomu alkoholu - třeba v hudebním klubu mě překvapilo, že tam přišla omladina a každej si většinou koupil jen kolu. jenže oni trochu upili a z kapsy vtáhli placatici a dolili si to na míru nějakým doma páleným sajrajtem (věšinou aqevit či jak se to píše), takže byli zanedlouho zpití jak dogy.
|
|
|
...nefunguje nahodou v norsku prohibicia?takisto aj vo svedsku???
|
|
|
Prohibice v USA smyslu ne. Akorát tam má alkohol obskurní ceny, v normálních obchodech koupíš jen nápoje do 5% (tj. pivo, cider a mixované limonády - a to posledni je relativní novinka), zbytek jen ve státním monopolu "vinmonopolet". Prodávat se smí jen do 8 večer, v sobotu pak do 3. Ceny Norové na severu řešíi destilací všeho co kvasí, a na jihu pořádají pravidelné výlety do Dánska nebo alespoň Švédska.
Do hospod a klubů pak většinou nechodí přímo, ale načnou se někde na párty (týká se mládeže, ti starší to většinou holt zaplatí) a ve městě pokračují až kolem půlnoci (Oslo, nevím jak jinde).
|
|
|
největší (_°_) jje, že tam jsou poměrně velký tresty za nelegální výroobu alkoholu, alle pálii snad všichni a vždycky si s posvátnou hrůzou mezi sebou šuškají, že zase toho a toho vyhmátli a jakej dostal flastr :o). proto bývá "dobrým zvykem" (c), že firma uctí zaměstnance tím, že jim uspořádá mejdan někkde v hotelu, kde je chlast dostupný za nemravné nekřesťanské ceny a lidi se tam zpijou do němoty. a co se týká výletů do dánska, to je absoolutní peklo - opilecké trajekty na trase kodaň/oslo jsou mekkou alkoholismu. obvykle se slušný norák ubytuje v kajutě a bleskurychle naběhne do duty free, kde na ticket utratí max. možný nákup cigaret a tvrdýho chlastu (láhev s etiketou má v norsku hodnotu asi jako fetish sošky v africe), no a pak, co do sebe naleje do rána, to je jeho. samottnýho mě překvapilo, kolik slušných lidí (c) je možno ráno překročit zblitý po chodbách, kde se vzpamatovávají ze svého delirium tremens :o)
jinak v norsku mě domorodci upozorňovali na zákeřnost tzv. "moon shine" - praktikuje se na těch, kdo ještě netuší, oč jde. pokusnému králíkovi je vsugerováno, že moon shine je tradiční způsob chlastání v norsku a že je nutnoo to zkusit. do hrnečku se tak do 1/2 naleje kafe a hodí se na ndo norská koruna. pak se přilívá aqevit, až je možné tu minci roozpoznat pohledem - tenhe dryják pak do sebe pokusný králík lupne na EX. cca. po dvou až třech kolech si někdepřečtee ubrus nebo podlahu (podle toho, kde mu to podtrhne nohy) a druhý den má tak vymazanej harddisk, že si v 90% nevzpomene, co děělal - u ctnostných panen a cudných dívek to způsobuje nutkání představovat si smilstva nejohavnější, které s nebožačkami prováděli ostatní, což je možné doprovodit zemitým popisem odporných sexuálních praktitk apod. - takové děvče příště vemi kreativně spolupracuje na polapení dalšího pokusného králíka, aby zjistilo,, jak to vypadá z druhé strany :oo)
|
|
ve svajcu sem byl naposled loni na podzim a musim rict ze to neni tak strasny. Byl sem tam tyden a jezdil sem autem z pucovny. Silnice docela dobry kvality, krajina krasna, nevsim sem si nejake extremni spiny. Pravda, ve meste lidi dost, furt lezou na prechod, ale zadna krizovka. Co je vsak krizovka je zaparkovat - treba v zurichu sem krouzil asi pul hodiny v centru, vsecko plny, vsecny podzemni garaze.. v tomto svetle se praha nejevi az tak strasne.
buzerace a zakazy stejny jak u nas, ale s kvalitnejsima silnicema.
|
|
Na Švýcarsku je fascinující v tom dobrém smyslu veřejná doprava. Stačí jeden lístek z bodu A do bodu B a už je jedno, jaký dopravce nebo řetězec dopravců vás tam dopraví. Jízdenky jsou plně přestupní a lze tak během cesty střídat autobusy a vlaky různých dopravců. Ještě lepší je koupit si lítačku, která platí na všechny druhy dopravy v rámci celého Švýcarska s výjimkou turisticky profláklých horských tratí (kde se platí speciální mastné jízdné). Osobně jsem si to ještě nevyzkoušel, ale z informací mích přátel cestovatelů je cestování veřejnou dopravou na lítačku po Švýcarsku velice pohodlné.
|
|
|
Ale fuj fuj, samozřejmě "mých přátel".
|
|
|
Coz je ten cukr do paru od bice, ktery panuje v individualni doprave.
|
|
D-FENSI, zkuste příště ve Švýcarsku z auta alespoň na chvíli vystoupit. Rozšíříte si obzory. :-)
|
|
Osobně si nemohu stěžovat.
Projížděl jsem Švajcem letos počátkem léta při cestě po Alpách. Nejenže jsem to po E62 kolem Sionu švihal stošedesátkou (neboť tam bylo úplně prázdno a krásně vidět dodaleka); navíc jsem neměl tu jejich posmátou dálniční známku, a ještě k tomu jsem pár mil před Martigny už byl opravdu zvířecky utahaný -- a vida! Stačilo se otočit přes dvojitou plnou do protisměru, a našel jsem z odpočívadla dálnice odbočku, na níž po asi kilometru šlo krásně zatábořit a přespat. Druhý den ráno stačilo to vzít opět do protisměru, a za pár hodin jsem byl v Chamonix. Nádhera.
Uznávám, nelze vyloučit, že čacká helvítská policie mne má kdesi ve svých důkladně spravovaných análech pečlivě zaznamenaného co vraha malých dětí a mezinárodního teroristu; realita je nicméně taková, že jsem nikoho nijak neomezil ani neohrozil (místo na onu zmíněnou otočku jsem volil velmi pečlivě stran výhledu na obě strany; stran dálniční známky, upřímně jsem chtěl jet po staré, jež je s dálnicí paralelní, ale mají ten nájezd u Sierre tak nebetyčně blbě značený, že se mi to prostě nepovedlo), a tudíž mi mohou ve veškeré povinné úctě políbit řiť.
Snad akorát ten benzín za skoro dvě eura byl poněkud nepříjemný. Ale člověk musí něco vydržet, ne?
|
|
|
Benzin za skoro dve eura? Ve Svycarsku? Nepletes si eura s franky? Ve Svycarsku se prece zasadne tankuje pri cestach do Italie nebo jizni Francie, protoze je tam benzin siroko daleko nejlevnejsi...
|
|
|
A to platilo přesně kdy?!?<p>
Jel jsem přes Rakousko a Itálii, Švajc, Francii, opět do Itálie a Francie, až někam k Nice a zase zpátky. Začátkem letošního července.
Všude stál benzin tak nějak plusmínus kolem 1.3 eura litr (místy i méně), akorát ve Švajcu přes 2.... a to mi jako na potvoru vyšlo tankování u helvítů dvakrát, tož si to sakra dobře pamatuji :(
|
|
|
počátkem srpna ve švajcu litr benzínu 1,95 franku, což je (po 14,80) kolem 29 korun.
Jestli jsi jim platil místo jednoho SFr jedno Euro, to na Tebe vzpomínají s láskou dodnes.......
|
|
|
Platil jsem jim co mi jejich kasa -- skrze platební kartu -- naúčtovala. Bohužel.
|
|
|
Kasa ve Švýcarsku ti udává cenu v SFr, tu platíš kartou, případně v hotelech ti umožní zvolit, zda platíš v SFr nebo v Kč. Ty podepisuješ či pinem povrzuješ sumu na displeji kasy !!!!!. a pokud zvolíš SFr, konverzi do korun provádí banka až u nás. Zvolit Kč může jen blb, protože se přepočítává aktuálním kursem jaký platí ve Švýcarsku, tedy horším.
Takže prostuduj výpis z banky a reklamuj. Kasa ve Švýcarsku ti opravdu nemohla naúčtovat eura, to fakt nejde.......
|
|
|
|
Je to přesně tak, jak píše Root. Benzín stojí necelé 2 franky a je široko daleko nejlevnější. Osobně jsem tam také při každé cestě čerpal 2x a to zcela záměrně :-)
|
|
|
Ty fakt niesi normálny.
To, že si išiel po dialnici 160 je ok, ale vychvaľovať sa tým, že si si nekúpil diaľničnú známku a že si sa otáčal na diaľnici do protismeru aby si zašiel na odpočívadlo je fakt neuveriteľné. Dúfam že si to myslel ako satiru. Tebe by som normálne prial aby ti naozaj strhli v banke 2eur/liter benzínu, aspoň by sa ti ta klasická česká "vychcanosť" (nekúpiť známku, však ušetrím, ale kvalitnú dialničnú sieť požadujem....) vypomstila. Ty a tebe podobný len robíte hanbu svojej krajine a potom sa niet čo čudovať že si "polka" sveta robí z vašich turistov srandu. Mi to tak pripadá, že porušovať zákazy je u vás národným športom a to hlavne na horách.
|
|
|
ach jo,
stejně jako on jsme před lety cestovali po Švajcu mimo dálnice. Závěrečných několik kilometrů bylo tak špatně značených, že jsme skončili na ní. Chybou byla zastávka na odpočívadle, na jehož parkovišti si příslušník všiml, že nemáme koupenou známku.
Sto šedesát na dálnici je rychlost, o které se vážně uvažuje i u nás, takže sama o sobě tak vražedná asi nebude. V Německu zřejmě podle vás páchají neomezením rychlosti celonárodní sebevraždu.
A odbočit ze silnice, kde je dvojitá plná (tedy je velmi nízká pravděpodobnost, že vás někdo bude předjíždět), pokud proti nic nejede může považovat za nebezpečné...vlastně nevím, kdo by moh.
Pokud myslíte, že zákony a předpisy se mají dodržovat jen proto, že někdo rozhodl za vás, tak si pak nestěžujte na příchod diktatury.
ach jo
|
|
|
Tak celkem by mě zajímalo kterým hraničním přechodem jsi do Švýcarska přijel. Protože bez známky tě tam nepustěj.
|
|
|
Me pustili do CH bez znamky pokazde. At uz jsem jel z Italie nebo z Rakouska.
|
|
Švajcu, že je tak příkrej?
Byl jsem tam letos v srpnu týden a projel ho křížem krážem. Na příjezdu v Konstanci nám prolustrovali občanky, nicméně to bylo poprvé a naposled, co jsem měl ze Svýcarska rozporuplný pocit. Je fakt, že jsem jejich zákazy na silnicích dodržoval (umím utratit peníze líp, než za pokuty) v čemž mi vydatně pomáhal tempomat. Ovšem třeba na dálnici se svými tempomatovými 120 jsem byl suverénně předjížděn asi tak 50% Němců, 80% Francouzů a dobrou třetinou Švýcarů.
Sjet z dálnice a vydat se na normální silnici projíždějící obcemi je poměrně odvážný kousek - v některých částech obcí je kruhový objezd asi tak každých 100 metrů (nabyl jsem dojmu, že jiné křižovatky se už nestaví), takže navigace v zásadě nehlásí nic jiného, než roundabout za xyz metrů. Čili průměrná rychlost asi tak kolem třiceti je poměrně normální. Cyklisti mi nevadili, mají svoje pruhy a neprudí, co si člověk musel zvyknout, že chodci prostě mají absolutní přednost na přechodu a berou to jako samozřejmost. V Luzernu jsem našel buzerační semafor stejný, jako je u v Praze třeba v Anglické či u vršovického nádraží - na hlavní fronta, z boční nikdo nejede a semafor dávkuje auta asi tak po pěti kusech ..... Na rozdíl od dfense jsem neměl nikdy problém se zařadit do pruhu jiného, než původně zvoleného - prostě jsem dal blinkr a natlačil se. Nikdo sice nikdy neprotestoval, ale je pravda, že kdybych čekal, až budu vpuštěn, čekám asi dodnes (koneckonců Němci taky nejsou zrovna pouštěči, Francouzi už vůbec ne - v tomhle bodě jsme u nás neuvěřitelně slušní).
Jinak krajina krásná, silnice dobré, lidé v hotelích či restauracích velmi slušní a korektní, v obchodech taktéž, s policií jsem se nepotkal (kromě té jedné hraniční, při ostatních třech přejezdech hranic jsme nikoho nezajímali) . Dokonce i v tom Zurichu nebyl problém si dát kolem čtvrté hodiny pozdní oběd a zaparkovat auto v prvním navigací zvoleném parkhausu.
Takže doporučuji. Je třeba ovšem počítat se švycarskou mentalitou, placením za parkovné vždy a všude a holt se smířit s tím, že 50/80/120 je dobré dodržovat, když člověk nezná jejich buzerbudky a policejní zvyky. A pokud máte tempomat a aktuální navigaci, ušetříte nejméně dvě hádky s manželkou a kýbl nervů denně......
P.S. na ten jejich způsob jizdy se zvyká dost rychle - po týdnu ve Švýcarsku jsem měl chvilku problém se přizpůsobit řidičské agresivitě Francouzů.
|
|
Tak to je přesný opak toho, jak se jezdí v Itálii nebo nedejbože na Maltě. Na Maltě mi nikdo z místních nebyl schopen říct, kolik je nejvyšší povolená rychlost na jejich silnicích ve městě a mimo město (někde jsem se dočetl že 45 a 65 km/hod., což ovšem neodpovídalo rychlostem, jakými se běžně jezdilo), do roku asi 1985 tam neexistovala řidičská oprávnění (mnozí řidiči profesionálové MHD je dodnes regulérně nezískali anžto jsou téměř negramotní, formálně absolvovali písemné zkoušky s knězem), do roku cca 1999 bylo za volantem povoleno jakékoli množství alkoholu, nyní je to asi 0.5 promile, řidiče však rutinně na alkohol netestují (nemají skoro žádné testery a není to zvykem) kolega boural a přivolaná policie (městská, státní dopravu neřeší), pouze zaprotokolovala nehodu, provedla formální zápis, další je již bylo na občanskoprávním řízení obou zúčastněných. Buzerbudky tam také mají, ovšem před každou z nich je upozornění, že tam je, takže se vyhnout autobuzeraci není problém. Přednost se tam nedává, kdo první vjede do křižovatky, ten má přednost a to i přesto, že je na každé křižovatce přednost upravena. Záměr vjet do křižovatky se dává najevo troubením asi 1-2 vteřiny předtím, než tam dotyčný vjede. U domu, kde jsme bydleli se staly každý měsíc asi 3 nehody kvůli tomu, že se účastníci nemohli dohodnout, kdo měl přednost. Jedinou skutečnou buzeraci jsem tam zažil s tím, že po mně chtěli, abych si vyřídil jejich registraci, na což jsem se jim vykašlal, odjezd z ostrova byl bez potíží ani jiné následky to nemělo. Horší silnice jsem nikde jinde v Evropě nezažil.
Se Švýcary mám jen jeden zážitek, který potvrzuje to, co říká D-fens - stáli jsme s autobusem na jednom rakouském odpočívadle, které bylo jinak prázdné a bylo tam spoustu míst způsobem, že jsme blokovali několik parkovacích míst pro osobní auta těsně u hospody - přijel jakýsi starší pár ze Švýcarka, který se na způsob státní dívali s nadzvednutým obočím a slovy "Na ja, Tschechischen....". Ve Švýcarsku je prý zvykem, že se sousedi vzájemně buzerují, aby stáli s auty pěkně v lajnách...
|
|
|
výraz "Na ja, Tschechen...." je oblíben i v Německu, Rakousku a leckde jinde.
Takže nic nového...
|
|
|
Mam z Malty dobrou kamosku a vpodstate rikala to same, co vy. Malta je pomerne maly ostrov, kde se vsichni navzajem znaji a podle toho to tam taky tak vypada. Proste zadna krec, ono se to vzdycky nejak udela.
|
|
...italskou troskou do mlyna:
http://www.infonegocio.com/xeron/bruno/italy.html
Chystam neco podobneho jako D-F od nas ze spagetova... :-)
|
|
nejsem si tim jist na 100%, ale domnivam se, ze pouzivat slovo RESPEKTIVE ma opodstatneni jen kdyz dvema a vice vecem prikladame poporade vlastnosti. napriklad "obeti byly dve: muz a zena ve veku 30 RESP. 28 let. alespon takto se na vyznam tohoto slova divaji v anglofoni casti sveta (kam ovsem svycarsko nepatri :)). takze jak to je spravne cesky? je v poradku nahrazovat NEBO popripade BO vyse zminenym slovem?
predem dekuji za odpovedi a omlouvam se za off-topic
|
|
|
Také si nejsem na 100 % jist, ale domnívám se, že si to pleteš s angličtinou, kde má "respectively" skutečně tebou popisovaný význam. V češtině se používá při upřesnění nebo rozšíření informace.
|
|
|
respektive (po skladnicku respektivě:-) = popřípadě, případně.
|
|
|
já slyšel verzi "respektivně"
|
|
Sám jsem okusil Švýcarské silnice dvakrát a to pouze při průjezdu do Itálie, nicméně mé zkušenosti nejsou tak negativní. Je pravda, že rychlost na dálnici je omezena na 120km/h, avšak většinu cesty jsem měl na tachometru okolo 140-150km/h a to se ještě našla řada řidičů, kteří mě předjížděli. Je možné že to souvisí s tím, že byla noc a dopravní předpisy se začínají dodržovat až se začátkem běžné pracovní doby, kdy i dopravní policajti vyrazí na lov.
Naopak při průjezdu přes průsmyk, tuším že San Bernardino, byla rychlost omezena jen mírně na 100km/h, při jejímž dodržování vzhledem k členitému terénu by místy opravdu mohlo dojít ke “zlomení“ auta. V tomto případě tedy bylo buzerační omezení spíše za hranicí obvyklé rychlosti v daném místě.
Jistě dálniční známka pouze na rok je pakárna, nicméně poměrně čile se s nimi u nás kšeftuje, takže jsem jí za 400,- koupil a o necelé 2 měsíce později zase za 350,- prodal. Tudíž náklady byly vskutku minimální. Na druhou stranu byla to jediná věc, kterou mi dlouhým pohledem celník na hranicích kontroloval. Takže bez ní nota bene po dálnici bych se do Švýcarska určitě nevydával.
Bohužel, jak je v článku popsáno, velmi tristní je úroveň místních záchodků, což bylo pro mě velkým zklamáním.
Velmi pravděpodobně pojedeme s přítelkyní na zimní lyžovačku právě do Švýcar, tak jsem zvědav, zda-li budu mít z místních lidí podobné pocity jako D-Fens.
|
|
Švýcarsko, Švýcarsko ... není to ta země s přímou demokracií, kde si o všem rozhoduje lid? :o)
|
|
Článek považuji spíš za úlevu od špatné nálady; nakonec k tomu blogy slouží a kdo chce hledat objektivní a vyváženou žurnalistiku, nechť nadále hledá.
Jak jsem ke svému závěru dospěl: D-FENS, odpůrce multikulturalismu, si stěžuje na Švýcary, že si udržují odstup od cizinců. To jsem se musel usmát. Nebaví se mezi sebou na ulici, to už je vrchol! Je totiž naprosto běžné a samozřejmé zastavovat na ulici cizí lidi a dávat se s nimi do řeči.
Na ulicích se lidé nezdraví. Nevychovaní jódlové, kdo to kdy viděl! Je přeci navýsost slušné pozdravit každého, koho na ulici potkám! Ve slušných městech se v ulicích pije a kouří, ovšem to se nevztahuje na trávu a ocasy, neboť huliči a buzeranti jsou proti Tradici a Přirosenosti!
Prodavači jsou profesionálně úslužní až protivní; slušný prodavač je neochotný a nevrlý. Mámo, příště už nikam nepojedem'.
Nepředpokládám, že by se D-FENSovi líbilo ve městě, kde se na ulici kouří a pije a kde jeden obtěžuje druhého. Proto si spíš myslím, že se mu dovolená z nějakého důvodu nevydařila a že svou náladu takto ventiloval. To není nijak na škodu, "učesané" články jsou nuda.
|
|
|
mě trkla.
švýcaři jsou kokoti,mizerní řidiči a dodržují předpisy.
a to se jim velice nevyplácí,protože mají o polovinu méně mrtvých při dopravních nehodách než u nás.
(u nás cca 10 mrtvých na 100 000 obyvatel,ve švýcarsku cca 5)
|
|
|
ale prý to má rostoucí trend, takže každému musí jasný, že to kokoti jsou,když ti ignoranti nechápou honimírský D-F přístup k silničnímu chaosu! :-)))
ve švýcarsku jsem byl několikrát (nikoliv autem, u nás pouze lítáme ;-) ) a žádné problémy či nevstřícnost místních jsem nezaznamenal. spíše naopak, o úrovni služeb, jaké tam mají, si můžeme nechat jen zdát. na druhou stranu jsem, vzhledem k přísnosti trestů při porušení dopravních předpisů, nechápal k čemu že si to ten švýcarský kolega kupuje tu M trojku...
a mimochodem, jak by se asi D-F tvářil, kdyby sem přijel nějakej ukrajinec a začal kritizovat? možná si D-F zapomněl uvědomit, že je tam jen návštěvníkem a tak může tak maximálně nasraně šoupat nohama. švýcaři si tenhle styl života zvolili sami a zřejmě jim vyhovuje. nešvýcarům to toho je tak ouplný prd. :-)
|
|
|
"švýcaři si tenhle styl života zvolili sami a zřejmě jim vyhovuje" - podobně nemohli Němci v 60. letech věřit, jak je to v ČSSR v prdeli - vždyť to by si přece ty Češi zvolili někoho jinýho, ne? - takže tady bych byl opatrnější ;-)
jinak CH je podle mne ideální země pro akurátní důchodce (do jejichž řad budu za dvacet let asi patřit taky), když jsem tam v 90. letech nějaký čásek pobýval, tak se mi docela líbil ten nedostatek chaosu a kultivované chování lidí navzájem. Zpočátku mě (městské dítě) školily báby v kopcích nad Stäfou, když svoje gruezi! vyštěkly jako první, zakrátko jsem se přizpůsobil a po pár týdnech v ČR na mě pak všude koukali jako na buznu, když jsem se usmíval a zdravil protijdoucí. No rychle jsem se přepnul zpátky na východní normu. Tolik ku zdravení. Podobně je tomu ovšem i na rakouském venkově. Samozřejmě popsané neplatí pro města, kde jsou poměry jako všude jinde ve světě.
Co se dopravy týče, pomalá jízda je plynulejší, i když někdy člověk z předjezdců fakt teče. Opět platforma pro dámy a penzisty. Kosit to se na úzkých venkovských silnicích fakt nedá, možná to byl úmysl, když je stavěli...
CH je policejní stát s mraky omezení. Někomu to vyhovuje, jinému ne, dejme jen pozor, aby v CZ nezavládla kombinace švýcarského sešněrování přiblblými pravidly a českého klientelistického mafiánského bordelu. To je smrtelná kombinace.
|
|
To s tím "Poslouchejte radio" je běžný na Interstates v USA, v kritických místech bývá dopravní značka, opatřená dvěma oranžovými světly a nápisem, že pokud světla blikají, je dobré si naladit určitou frekvenci na AM, která je na značce napsaná. Tak budete přesně vědět, co se v daném místě děje. Přijde mi to lepší a levnější, než každých 50 km instalovat za velké peníze informační tabuli, která vám řekne maximálně, že na 50. km D1 je nehoda, ale nedozvíte se nic o tom, jak dlouho se zdržíte, kudy vede objízdná trasa a podobně.
Předpokládám, že to, o čem mluví D-Fens je to samé, a proto nechápu, proč o tom mluví jako o nesmyslu. Že by to nepochopil? Tak znovu a jednoduše - oni vám D-Fensi neradí, abyste poslouchal Evropu 2.
|
|
Tak nevim, pracuji ve filialce svycarske firmy, ve Svycarsku pobyvam pomerne casto a miru hany snesenou v clanku jsem nepojal. Po Svycarskych silnicich se mi jezdi pohodlne, manzelce rovnez a to jsme z vesnice. Znaceni mi prislo prehledne, dodrzovani predpisu ohromne, placeni za parkovani je vec slusnosti - kdyz parkuju nekde, kde od zacatku vim, ze se plati, tak to proste akceptuju.
Rovnez usluznost personalu v restauracich a obchodech me nijak neurazela, pri prosbe o pomoc nebo informaci jsem promptne obdrzel zadane.
Dalnicni znamka jenom na rok je otravna, to je jiste.
Az (a jestli) v Cechach vyhrajou komunisti, klidne bych tam emigroval.
|
|
|
Po Švajcu se Ti jezdí pohodlně?
A zkusil sis polžit otázku "proč"?
Není to tím, že jste ty i manželka méně vyježdění, nezvyklí hustému provozu atd. nebo že pro řízení nemáš vlohy a tak jsi rád, když se jede pomalu a fantastickou rezervou?
Nevadí ti, že velká část zákazů je v podstatě skrytou státní regulací indi-vindi dopravy, kdy je prvoplánový cíl znechutit lidem jízdu autem natolik, že pojedou sockou?
Myslíš, že dodržování předpisů vždy a za každou cenu je ta nejlepší cesta?
Já osobně si myslím, že jezdit 40/70/120 je cesta k tomu mít na dálnici stádo nešikovnejch ovcí, které v půlce října překvapí první námraza a ve smyku si akorát umí zakrýt oči. A najednou se zjišťuje, že "dodržování" není gebír na absolutní bezpečnost.
"Dodržování" taky vede k tomu, co bylo dle mého názoru hlavním poselstvím v článku obsaženým - vede k tomu, že lidi přinucení ke "slušnosti" hrozbou trestu stávají se neslušnými.
Vidím to sám na sobě. Kdybych nemusel zastavovat pouštět dva (slovy: dva) lidi na dvou přechodech 50m od sebe, nebyl bych troubil na skupinku asi 15ti lidí 20m mimo přechod, kteří se mi na tvrdku nutili do jízdní dráhy ve snaze dostat přednost na kterou dle pravidel neměli nárok. Slušností by pochopitelně bylo je pustit, neb já jsem sám a jich je 15, ale já už byl nařízeně slušnej 2x na 50ti metrech a nyní je dávka slušnosti již vyčerpána alespoň na 5 km, takže si počkají.
Je to špatné? Jistě. Mám cítit výčitky? Podle chodce nepochybně...ale je mi to fuk, protože výčitky od někoho, kdo sám nedodržuje pravidla, která ho bezprecedentně zvýhodňují oproti mě, jsou mi u řiti. Pokud bych nemusel zastavovat u přechodu s jedním člověkem, byl bych je pustil automaticky.
Beru to jako skoro až nepříjemně názorný příklad ohromujícího podílu státních nařízení na poopičení člověka.
|
|
|
V zásadě souhlasím, také nemám rád "dodržování". Ale musím se smát těm konspiračním teoriím o snaze státu znechutit lidem automobilovou dorpavu.
|
|
|
člověče, tys na ten zdejší groupthink taky přistoupil nějak rychle. navíc mi to tak nějak podezřele koreluje s dobou, kdy jsi sám začal jezdit autem, nebo se mýlím? :o)
|
|
|
Ono je dodržování a "dodržování". A s tou časovou souvislostí máš pravdu a je to logické: Dřív jsem nemohl mít žádné zkušenosti, žádné výsledky vlastního pozorování, teď již nějaké malé mám.
Ale na groupthink jsem nepřistoupil. Ten totiž tvrdí, že lidé jsou v zásadě dobří a rozumní a že pokud se náhodou chovají nedobře a nerozumně, může za to stát, který je špatně "vychovává". Já naopak tvrdím, že lidé jsou v zásadě kreténi a že mě před nimi žádný předpis ani policajt neochrání. (Příklad: Co mi je platné, když ostatní jedou poviolenou rychlostí, když nedávají blinkr?)
|
|
|
Jaké konspirační teorie? Stát investoval do infrastruktury socky a tak si nahání zákazníky. Možná ne tím, že by ouřada vymejšlel kokotiny. nemusí. Všude ve společnosti je kokotů dost, takže je stačí čas od času poslechnout, když se to hodí do krámu - to všechny ty třicítky, přednost chodců apod.
I u nás se přec ministr dopravy snažil vylepšit postavení státních drah tím, že z pozice ministra zatlačí na cenu mýtného a tím znevýhodní jízdu kamionů po dánici. Bylo to dokonce jedno "pro", když měl zdůvodnit mýtné.
|
|
|
U kamionů ano, ale to je něco jiného. Stát si nepotřebuje nahánět zákazníky do socky, protože tu už drtivá většina řidičů příležitostně využívá už teď. Kdyby stát všechny řidiče nahnal do MHD, vykopal by si vlastní hrob ;o)
|
|
|
S tím znevýhodněním brzdi. Vezmeme-li v úvahu konservativní odhad že jeden kamion poškodí silnici jako 5000 osobních aut (přičemž některé odhady mluví až o 15000), pořád to vychází tak, že kamionová doprava je tvrdě dotovaná.
Dejme tomu, že máš osobní auto, co žere 8 litrů benzinu - za každý najetý kilometr platíš na spotřební dani kolem koruny. Žere-li kamion 50 litrů na 100km, platí na spotřební dani kolem 4 korun za kilometr plus až 5,40 za kilometr mýtného - dohromady tedy dejme tomu deset korun, neboli desetkrát tolik, co auto. Pořád tedy několik řádů rozdíl proti tomu, v jakém poměru opotřebovává tu silnici (při započítání toho, že osobní auto musí mít dálniční známku ten poměr vychází ještě nevýhodněji pro něj).
Pak je tu pochopitelně otázka nákladů, spojených s údržbou a stavbou těch silnic a dálnic, které udávají, kolik se musí celkově vybrat - to by se pak muselo rozpočítat a dalo by se dojít k nějaké ceně za kilometr pro různá vozidla.
Jenže to by pak bylo všechno moc logické a transparentní, takže to stát nemůže připustit a místo toho radši přelévá obrovské výnosy ze spotřebních daní (a dph, je tam btw dvojí zdanění) přes státní rozpočet a utrácí je tam, kde se politikům zachce.
|
|
|
Bylo by to logické a transparentní, kdyby takový výpočet existoval. Jelikož se o problematiku trochu zajímám, mohl byste mi dát odkaz, máte-li povědomost o provedení takového výpočtu? Jsem prostý vidlák a věrohodný výpočet jsem až dosud nedokázal najít.
Z propagandistických materiálů firem bratří zelených lze navíc usoudit, že veškeré výpočty zatížení a ocenění silničních staveb stavěných až dosud byly podhodnoceny v porovnání s reálnými výsledky po zprovoznění předmětných staveb, sami ovšem nedokáží v rámci propagandy uvést výpočet žádný :-(.
|
|
|
Ne, takový výpočet jsem zatím nikde neviděl, ale nemělo by být zase tak těžké ho sestavit. Ceny jednotlivých dopravních staveb se najít dají. Problém je jen životnost jednotlivých prvků silnice, vyjádřená provozem - tj. po kolika průjezdech čeho je třeba ten který prvek vyměnit či opravit. Mohlo by být zajímavé hodit to pak do nějaké tabulky a sledovat jak se ceny za průjezd mění v závislosti na změnách parametrů.
V Holandsku vím na pár místech, kde se opotřebování vozovky a intensita provozu sledují. Zkusím někde najít výstupy a případně vznést dotaz na Rijkswaterstaat - nemyslím, že by to byla tajná data.
Zelené rád nemám, ale že hausnumera ze zadání a projektů dopravních staveb mají jen velmi vonou souvislost s realitou, tomu věřím.
|
|
|
Neviděl? Rátal som s tým ;-).
Vidíte to naprosto přesně: nemělo by to být těžké, ceny dopravních staveb se dají najít nebo "kontrolně sestavit". Přesto to nikdo nepublikuje, a to ani v rámci přesvědčovací kampaně.
Minimální životnost prvků silnic první třídy a rychlostních komunikací je vyžadována jako >15 let, nasadil jste mi brouka do hlavy, zkusím se pozeptat na zdejší kontrolní body.
To s těmi hausnumery není úplná pravda, to je právě propaganda zelených bratří. Dopravní průzkumy, které se k některým příležitostem vypracovávají*), bývají vcelku dobře odvedené. Problém je v interpretaci dat a následných prognózách, kde zelení preferují status quo nebo lineární extrapolaci, zatímco dopravní zátěž, ať ji přepočteme na osoby, zvířata, nebo věci, lineárně neroste, či spíše v době, která mě zajímá, nerostla.
(Jasně, k cenové problematice dopravních staveb se neumím vyjádřit pro nedostatek vzdělání a informací.)
-------
*) V "poslední době" například průzkum pro obchvat Moravských Budějovic, neb je to na silnici, po které jezdím častěji než zřídka. Pokud mi nelhali, sledovalo se a prognózovalo i omezení maolobchodního ruchu v obchvatem dotčeném městě.
|
|
|
Životnost, alespoň odhadovaná, v letech se uvádí, jenže cheme-li nějak dospět k nákladové ceně průjezdu jednoho auta, je toto číslo dost k ničemu. Opotřebení má fixní složku (povětrnostní vlivy) a variabilní složku (opotřebení průjezdy vozidel, lišící se dle hmotnosti vozidla). Zajímavé (a nedohledatelné) jsou ty druhé. Tj. například silncie toho a toho druhu vydrží tolik a tolik průjezdů náprav o nějakém zatížení. A protože to asi nebude lineární závislost, chtělo by to údaj pro různé zatížení, pak by se dala spočítat životnost v průjezdech pro různou strukturu dopravy a z toho odvodit cenu.
Dopravní průzkumy mohou být OK, ale co se týče cen, tak podstřelování cen kvůli výběrovému řízení a následné vícenáklady (včetně jejich zamlžování) jsou v dopravním stavitelství steně běžné jako v jiných oborech.
|
|
Mám ve Švýcarsku příbuzné, tipla bych si, že jsem tam asi strávila víc času než D-Fens a i moje kontakty s domorodci byli bližší, něco jsem tam i najezdila, ale pozorování v článku uvedená rozhodně nemůžu potvrdit.
Snad možná s výjimkou těch chodců...to je fakt masakr.
|
|
Pekny clanek.
Ne ze bych ve vsem nesouhlasil, pristup svycaru je skutecne mnohdy zvlastni, ale co se dopravy tyce, tak otevrene rikam: KEZ SE NECO PODOBNEHO PODARI I U NAS.
Doprava vypada mozna podivne z pohledu cloveka, ktery neumi jezdit jinak nez autem a bere to jako vychozi axiom.
z pohledu cloveka zijiciho ve svycarsku je doprava resena parfektne - kvalitni, cista, levna a fungujici verejna doprava. Dobra dopravni cyklisticka infrastruktura a znacne omezena automobilova doprava.
Vysledek - velmi klidne prostredi pro zivot s moznosti snadno cestovat kam chci s volbou zda pojedu na kole, autem nebo hromadnou. Nizky pocet mrtvych na silnicich a bez negativnich dopadu na ekonomiku.
|
|
DFensi na to, ze jsi tam "jenom projel", mas skutecne dobrej pozorovaci talent. Proc to tak je u sousedskych vztahu, treba proto, ze strasne setri...ne to je slaby, abnormalne setri. Pujcis nekomu ubrus na party a vrati ti ho spinavej, proste protoze pustit pracku znamena plejtvat proud, prasek jsou penize, znecistena voda je spatna aaano. Vyper si to sam, kdyz jsi nam ho pujcil. No a samosebou si zavidi, takze te nevahaj na financaku prasknout, aby si te proverili, kdyz se jim nezda sebemensi pitomost - jakoze sis koupil novou karu ne po peti letech, ale uz po ctyrech. Jak rika nas znamej "couha nam slama z bot"
|
|
|
myslím, žes to trefil. kromě toho jsi švýcaři ultra-rasisti. neštítí se žádné špíny, ale důležité je, aby navenek vykazovali známky slušnosti a basírovali (c) na dodržování přísného pořádku. je hezké, že obsluha v restauraci jje úslužná a že si člověk nepřipadá jako sponzor milionáře, který se musí namáhat s roznášením jídla a pití očekávajíc spropitné, ale pro ně je velké seebezapření obsluhovat podřadné rasy z východu, které měly spíše odvádět své zisky ve prospěch árijců. hezké ovšem je, že pro těch pár drobných se ohnou v pase a všudypřítomná submisivita kombinovaná s chamtivostí jim nedovolí se projevit navenek - to jen cestoou do kostela si odplivnou nad tím, že ta verbež z východu jim šlape po jejich zemi a roztahuje se tu :o).
|
|
DF, bol ste vobec v CH? Sice je u Vas normalne, ze vlastne vsetci (hlavne oblubene vynate skupiny obyvatelstva) su kokoti a vohnouti, ci co, ale tento elaborat vypada byt dost mimo. Tvrdit, ze to je zem nevhodna na dovolenku, to je ale prudka dementnost. Jak sa tam zije neriesim, ich system ma nechava chladnym, ale pocitam, ze to nebude tak akutne, jak pisete. A vazne, cim konkretne Vas tam nasrali? Pokuta? Nieco ine strasne?
|
|
tohle jsem odepsal svému známému, který mi tento článek přeposlal...
švýcaři tě nepustí sice domů, ale skoro vžycky na přechodu, pokud předjíždíš, tak ti uvolní místo a netlačí se na předešlé auto, ať si to pořádně užiješ, když se proti tobě řítí auto v protisměru, na ulici se na tebe usmívají a kozy tu nejen běhají po horách, z kterých jsou mimochodem vynikající švýcarské sýry, ale občas je i zahlédneš na ulicích a je opravdu na co se koukat... v obchodech na tebe prodavačky navrčí, ale usmívají se a nenuceně se ti snaží všemožně pomoct a mám-li použít jedno slovo, kterým bych vyjádřil povahu švýcarů, tak je to tolerance... a to mi tady stačí... je pravda, že tě nepustí domů jen tak... nejsou kamarádští... neradi vidí někoho cizího, ale cizí je pro ně i švýcar, který se přistěhoval z vedlejší vesnice či města, takže to není zaměřeno na cizince, ale je to všeobecný rys...
k silnicím je celkem pravda co píše o známkách, kvalitě vozovek, ale co by chtěl po tunelu, aby tam zářily neony?... blbec... takovou síť tunelů jakou tu mají pod každým malým městečkem, aby neotravovali vzduch ve městě je prostě úžasný... taky je skvělé, že na modré zóně můžeš parkovat s vyznačeným časem zaparkování za oknem celou 1 hodinu... zkus tohle na 5 minut v praze... jinak švýcaři dávají velký důraz na vzájemnou důvěru a nikdo nepředpokládá, že budeš někoho šidit či mu lhát... pokud se na to přijde, tak si to taky řádně odpykáš... jak je to u nás?... :-)... jinak švýcaři tak z 20-30% rychlost nedodržují a pořád mně někdo předjíždí... a to jsou tu pokuty jako prase... už jich mám pár na svém kontě... od jisté rychlosti je to % z platu a ne jenom tvého, ale počítá se rodinný příjem... jinak auta jsou tu opravdu jiná a taky si říkám na co má soused ferrari, když si tu moc nezajezdí, ale máme to 20 km na německou dálnici :-)... a řidiči jsou normální jak všude jinde... ten chlap žije buď jinde a nebo já...
příkazy, zákazy... myslím, že kdyby se češi dopracovali k tak promakanému právnímu systému napojenému na policii a vlastně celou státní strukturu, tak by si libovali... jdeš si vyřídit řidičák, dáš jim starý, ti jej ofotí a kopii jen tak bez razítek a podpisů, ti dají zpět, protože policii to stačí... ostatně policajti mají možnost si to jednoduše z auta zjistit... do 3 dnů ti přijde nový řidičák poštou a nedoporučeně... nikdo ti jej ze schránky nevezme, nikdo ti nic z auta neukradne i když necháš dveře otevřené okořán... jediné co je tu zvláštní je, že za všechno platíš, ale potom zase můžeš očekávat odpovídající služby... platíš i na parkovištích u supermarketů a jen málokteré je zdarma... zato je tu všude pořádek a čisto a to i ve škarpách podél cest...
ježiši to je blbec... zákazy jsou tu k něčemu a jen pro ně samé... např. se nesmí sekat tráva, řezat pilou a vůbec dělat nějaké hlučné práce v neděli... nevěřil bys jaká je to pohoda říct si, mám neděli jen pro sebe a nemusím nic dělat... dokonce ani nemůžeš do supermarketu, protože v neděli jsou všechny, kromě některých na nádraží, zavřeny... a tak švýcaři sportují, věnují se svým koníčkům a prostě žijí... nejsou kolegiální, ale tolerantní a věř mi, že bych to klidně za tu vřelost vyměnil...
hele nebaví mně ty bláboly číst až do konce, ale jen jedna poznámka... radary a buzerbudky, jsou na místech se zvýšenou dopravou (většinou), policajti nebuzerují, ale naopak se ti všemožně snaží pomoct a zkus tady nabídnou policajtovi úplatek... ne tady člověk slušný žije slušně a hajzl dostane co (ne)potřebuje...
teď ještě něco k dětem... děti tu jsou tak úžasně vychovaní, že na přechodu čekejí a koukají se na tebe jestli zastavíš a pak ti ještě pokynem ruky poděkují... ne všechny, třeba ti spratci pákistánští, indičtí ap. ti né... mimochodem je tu 30% cizinců... ale nelíbí se tu každému... němci dost často nadávají, pákistánci a podobná pakáž (protože tak netolerantní sebranku bys musel hledat) ti také nadávají a možná i ostatní, ale ty prachy co si tu každý vydělá jim nějak nevadí... je pravda, že tu taky hodně utratí... prostě je tu život poklidný a to hlavně díky zákonům a fungující policii což se o čechách říct nedá...
|
|
|
"takovou síť tunelů jakou tu mají pod každým malým městečkem, aby neotravovali vzduch ve městě je prostě úžasný... "
Výfukové plyny jsou z tunelů samozřejmě odvětrávány nejkratší cestou na povrch a tak otravují vzduch úplně stejně jako kdyby byly produkovány na povrchu. Takhle je to pokrytecky "kopnuto pod koberec" a je vidět, že to zabírá tam, kde je neochota nad věcma myslet.
_____________
"zákazy jsou tu k něčemu a jen pro ně samé... např. se nesmí sekat tráva, řezat pilou a vůbec dělat nějaké hlučné práce v neděli... nevěřil bys jaká je to pohoda říct si, mám neděli jen pro sebe a nemusím nic dělat... dokonce ani nemůžeš do supermarketu, protože v neděli jsou všechny, kromě některých na nádraží, zavřeny... a tak švýcaři sportují, věnují se svým koníčkům a prostě žijí..."
Aha...zákazy jsou pro ně samé. Někdo od stolu rozhodl, že to a tamto je pro všechny úplně to nejsprávnější...a ovce jsou spokojeny, že se o ně pastevec stará. Pro mě je třeba sekání trávy zábava,neb to nedělám moc často. Můj kamarád, který kvůli práci hodně cestuje, má na údržbu zahrady jen víkendy a ještě ne všechny. Neumím si představit, jak by to dělal, kdyby na popud líných a pohodlných hovádek zakázali sekat v neděli trávu. Myslím, že s tím "...nevěřil bys jaká je to pohoda říct si, mám neděli jen pro sebe a nemusím nic dělat..." by tě poslal do prdele.
Tenhle tvůj příspěvek beru jako pomlaskávání ovečky, že se o ni stará bača, který přece nejlíp ví, co je pro ni nejlepší a ona se už pak nemusí starat, co se svým životem. Prima. Než tohle, to raději Balkán, kde každý má to, co si sám vybuduje i když je toho třeba míň. Aspoň o tom ale rozhoduje sám a u sebe na zahradě je kapitánem on a ne ouřada nebo soused.
|
|
|
No technicky vzato, "uplne stejne" ne, to jako bys porovnaval udoli s kotlem na lignit v kazdym staveni a jeden padesatimetrovej komin teplarny vedle.
|
|
|
Tunely se odvětrávají buď udržováním proudění v tunelu ventilátory - viz Valík, Libouchec, etc, nebo odvětrávacími komíny vyvedenými nad povrch zemský dostatečně vysoko podle výpočtu rychlosti proudění a rozptylu. Škodliviny se pak rozptylují nad vyšším portálem tunelu nebo nad odvětrávaným úsekem. Blíže viz L.Mařík a kol., Městské podzemní stavby.
Tam to každej může najít. Teda, skoro každej.
|
|
|
Nikoliv. Padesátimetrový komín vydmychne sračky do padesáti metrů a tak tyto padnou k zemi až za městem, kdežto výdechy z tunelů jsou ve výšce zástavby v trase tunelu. Objem vyvětraných plynů je takový, že v tunelu výfuk skoro necítíš, neb to je důležité pro bezpečnost řidičů... a tak je kolem výdechů koncentrace zvýšená velmi a žít po směru převládajícího větru u takového výdechu je za trest i když je to třeba 500m daleko.
|
|
|
|
čéče ty dokážeš hájit pěkný buranství.
viz tahle věta:jak by to dělal, kdyby na popud líných a pohodlných hovádek zakázali sekat v neděli trávu. Myslím, že s tím "...nevěřil bys jaká je to pohoda říct si, mám neděli jen pro sebe a nemusím nic dělat..." by tě poslal do prdele.
obhájit se dá všechno.
... nemám čas sbírat psí hovna,mám jinou práci
vrtat v noci vrtačkou? a kdy jindy to mám dělat?
etc.etc.
pracovitej buran není lepší než línej buran
|
|
|
Myslím, že sekat v neděli trávu patří k hospodaření na pozemku. Pokud se někdo cítí být hospodařením v neděli rušen a chce situaciřešit, může se nabídnout, že mu tu zahradu poseče ve všední den zdarma (jeho sekačkou, když je to jeho tráva a zahrada). Jiná cesta, která by nepoškodila jednoho na úkor druhého, neexistuje.
Noční práce s vrtačkou je pochopitelně z jiného soudku, neb je to čas odpočinku spánkem - vyjádřeo policejní češtinou.
Kdo se v neděli celý den válí na pupku do té míry, že může být rušen sečením trávy, je u mě jen obyčejné, líné hovado.
|
|
|
v mojí rodné vsi obecní úřad obecní vyhláškou zakázal používání sekaček a cirkulárních pil v neděli.
obyčejná líná hovada zvítězila a ti pracovití prohráli.
(ku podivu je to,že ta líná hovada mají okolo domu většinou uklizeno a ti pracovití bordel)
|
|
|
ku podivu je to,že ta líná hovada mají okolo domu většinou uklizeno a ti pracovití bordel
Tos vystihl přesně. Doufám, že příštipkáři a kutilové, pakáž nenechavá, bude s dalšími generacemi ubývat, jinak si na důchod pořídím hůl s bajonetem ;o)
|
|
|
pořádek - betonový dvorek?
bordel - zahrada?
Taky mám v garáži souseda,který každý den v pět přijede svou haťapkou fkombajnu a zaparkuje ji do garáže, kde má jen u zdi postavenou okenu a hadru, zatímco já mám v garáži na podaze fleky od provozních tekutin a většinou je tam rozmontovaný nějaký stroj.
Mám v garáži "bordel" nebo je tam jen hodně věcí? Soused míní, že on by takovou zaskládanou garáž mít nemohl. Souhlasím s ním, neboť je to úředník, který neumí ani vyměnit kolo na autě, proto nemá ani žádné nářadí a tedy nemůže mít tak zaskládanou garáž. 8o)
|
|
|
Na tom "bordel - zahrada" něco je, stačí se projít nějakou zahrádkářskou kolonií za městem. Dobrá polovina zahrádek vypadá jako smetiště. Na jedný jsem dokonce viděl vrak auta, asi aby si měly děti kde hrát :-\
|
|
|
Jezdím dost v práci i po vejletech a myslím, že bordel na zahradě je už věcí minulosti, kdy lidi nechtěli vyhazovat věci, protže měli pocit, že se ještě můžou hodit. Dneska, kdy i důchodce může nakoupit nové věci v mountfieldu nebo OBI apod. tohle křeškování není třeba.
Neříkám, že takové zahrady nejsou. Jsou. Ale mají zpravidla jedno společné - nikdo na nich nehospodaří v pravém slova smyslu, ale má z toho jen místo na skládku nepotřebných věcí, které se tam zvolna mění na regulérní odpad.
|
|
|
No aby ses nedivil - důchodci to maj tak, že se u nich zastavil čas, proto maj 20 let starou lednici Calex (která už dávno netěsní), stejně starej vysavač Eta (kde vysávací hubice nedrží v trubce, takže při práci vypadává) a pojistky v bytě ve starý porcelánový objímce, která je dávno rozbitá, takže je omotaná průhldnou lepící páskou, navíc vlastní pojistka už je dávno přepálená a přemostěná drátkem.
Taky maj přes dvacet let starou televizi, na který je obraz tak rozmazanej, že ani nepoznaj, že je v prdeli anténa nebo kabel.
A na zahrádce maj příšernou boudu, postavenou svépomocí někdy před 30 lety, vedle hromadu shnilejch prken, několik sudů na vodu (včetně děravejch) a obvykle i starou vanu.
Zahradní nábytek je z kategorie každá židle z jinýho smetiště a na koleně vyráběnej stůl.
Jo a před barákem jim stojí škoda 100 (v lepším případě 105) se zamčenou pákou na volantu, aby jim ten křáp náhodou někdo neukrad. Tolik moje pozorování.
|
|
|
okud se někdo cítí být hospodařením v neděli rušen a chce situaciřešit, může se nabídnout, že mu tu zahradu poseče ve všední den zdarma
Pokud někomu vadí, že seru na chodbě, může mě zdarma pustit na svou toaletu. Nebuď takový fašoun, člověče. To, že TY uznáváš práci na zahradě, ještě neznamená, že lidé v jiným životním stylem jsou líná hovada, pitomci a ovce.
Dotyčný se třeba v neděli učí a chce mít klid. Anebo se fakt válí na pupku a sleduje televizi. No a co? Je snad právo klidně užívat svůj majetek podmíněno kádrovým profilem?
|
|
|
Sám ses ulovil: "Je snad právo klidně užívat svůj majetek podmíněno kádrovým profilem?"
Pochopitelně není...a sečení trávy je samozřejmě "užívání majetku", které nelze zanedbat.
Je totiž nařízeno sečení trávy minimálně 6x do roka a za "pěstování" pýru hrozí majiteli pozemku pokuta a také sečení-na-účet-majitele-pozemku.
Obtěžování hlukem samozřejmě neschvaluji. Jenže je třeba rozlišovat mezi hlukem zbytečným a nezbytným. Zbytečný hluk vyluzuje motocyklista při předvádění se...nezbytný hluk dělá cirkulárka zpracovávající dřevo a zimu, například.
Já se cítím obtěžován hlukem hrajících si předškolních dětí, které se v okolí méh bydliště vyskytují v desítkách jedinců. Taky jsem zatím nezačal klást pasti a otrávené návnady v podobě volně pohozených blistrů s tlumivými léky v podobě barevných pastilek 8o) Ale je to hluk tzv. nezbytný a tak jsem se s ním přes den smířil.
|
|
|
Neulovil. Majetek můžeš užívat samozřejmě v mezích stanovenými majtkovými právy ostatních.
Nevím, jestli je nařízeno sečení trávy hlučnou sekačkou nebo zda je dovolena nehlučná kosa. Pochopitelně, pokud se se sousedy rozumně dohodneš (*) třeba na té sekačce od-do, stát do toho nebude mluvit, neboj.
___________________________
(*) Není třeba všechny obcházet a žádat. Stačí začít sekat a být ochoten přestat, když se někdo ozve, že mu to vadí.
|
|
|
Nikde není uvedeno, jakou sekačkou máš pracovat, ale pouze, že máš trávu 6x do roka posekat. proto můžeš použít vše od kosy po motorový křovinořez.
S přihlédnutím k tomu, že sekání trávy průměrné zahrady v řadové zástavbě je otázka jen max. desítek minut, je takové "rušení" zanedbatelné.
Vidím v tom jen buzeraci vymyšlenou frustrovanými nýmandy.
|
|
|
V řadové zástavbě je těch zahrádek zase dost najednou, jeden skončí, druhý začne a je tu permanentní randál celou neděli. 6x do roka? Já ve svém okolí to vidím tak 2x týdně, přece nejde, aby měla tráva víc jak 3 cm...
|
|
|
V praxi 6x do roka znamená po čtrnácti dnech až třech nedělích....
Slušný člověk ovšem kosí trávu dvakrát, maximálně třikrát ročně, čtyři seče dají jen některé odrůdy jetele a ještě ne vždycky.
Žádný zákon o sečení 6x do roka není. Hřeší na to městské části, které podnikům technických služeb tolerují sečení trávy na veřejných plochách i jednou či dvakrát ročně, v médiích byl předváděn příklad MČ Praha 10 a tuším Praha 5.
Nejedná se jen o sečení! Profesionální péče o zelený beton předpokládá následné válcování (další motohodiny), hnojení (další motohodiny) a vertikulaci (další motohodiny). Dovoluji si předpokládat, že čerpadla pro nutnou závlahu jsou elektrická a ukrytá ve sklepeních ;-).
|
|
|
Ono je to složitější. Vyjádřeno češtinou biblickou je neděle čas odpočinku od práce ;-)
Já si myslím, že nemá cenu tohle nějak zvlášť upravovat, přikazovat a zakazovat a je lepší spolehnout se na slušnost (a pokud ta nezafunguje, tak buzerace teprve ne). Mne by třeba nikdy nenapadlo vytáhnout v neděli ve dvě hodiny, kdy v kostele začíná mše, vytáhnout motorovou pilu, ale když na to přijde, tak nakoupit si v neděli s klidným svědomím zajedu.
|
|
|
čéče v mojí rodné vsi slušnost zklamala.
pár lidí v neděli pracovalo.cirkulárkovalo a sekalo.
ale většinu to sralo.tak na obecní schůzi někdo navrhl zákaz a většina ho schválila.
kdo ho nedodržuje,tak za ním starosta zajde a ten člověk dá pokoj.
dokud nebyl zákaz,tak řezající člověk leda odvětil:"co ti je do toho?"
když jsem byl malej já,tak fakt lidi nenapadlo rušit mši,pak rušit lidi při obědě a pak při poobědové siestě.
odpoledne se šlo na procházku nebo do hospody,nebo si lidi pili kafé na zápraží a šlo to.
nevím,kde se teď bere ta hektičnost.
|
|
|
Je to začarovaný kruh. Čím dál víc lidí trpí psychickými problémy, neboť se už neumí zastavit a mentálně zpracovat všechny zážitky a vjemy (včetně těch nepříjemných), které se jim za den nahromadí. Těch zážitků a vjemů je taky čím dál víc, jak se všechno zrychluje; příčiny jsou i objektivní.
A to řeší neustálou činností, aby se nedejbože nemuseli na chvíli zastavit a "promluvit si se sebou samým". Na to dojde, až když je klepne pepka nebo až se zhroutí z krize středního věku.
|
|
|
Jsou ale činnosti, mezi než lze zařadit právě sečení trávy nebo řez na cirkulárce, které nevyžadují valného použití mozku a fungují spíše jako relax. Člověk pak při takové činnosti může promlouvat se sebou samým dle libosti.
|
|
|
Kdo nezažil, neuvěří...a bude mluvit o uřezaných prstech a posekaným záonu macešek 8o)
|
|
|
já zažil a uvěřil.jsemť chlapec z vesnice.
macešky jsem sice nesekal,ostatně nevím proč :-)
ale s cirkulární pilou jsem něco pořezal.
na druhou stranu můj otec něl ještě náboženskou výchovu a věděl,že jest nutno den sváteční světit
|
|
|
Podle stejného vzorce bys mohl o nedělích v panelácích zakázat vysávání nebo odstřeďování prádla automatickou pračkou. Taky o tom ví partaj nad a pod...a jistě se najde někdo, koho to sere.
|
|
|
To je fakt, ale odpočinek, který brání v odpočívání ostatním, je neslušný.
|
|
|
no, můj děda taky u cirkulárky relaxoval a promlouval sám se sebou, neb byl starý praktik a fachman a nemusel stroji věnovat pozornost, což jej nakonec stálo půlku palce na levé ruce.
|
|
|
já si zašel včera na ochutnávku vína z vinařství blatnička a dobré to bylo :-)
|
|
|
jo, pamatuju doby, kdy zvuk cirkulárky tvořil nedílnou součást nedělního rána na libovolné vesnici. nejlépe tak od šesté hodiny ranní (v létě. v zimě od rozednění). Pro nás, co si rádi pospíme, peklo na zemi.
|
|
|
Zrovna minulou neděli jsme se s drahou polovičkou shodli při nedělní procházce příslušnou chatovou oblastí, že v dětství byl standardním zvukem víkendu řev cirkulárek, zatímco dnes jsou to spíše motorové sekačky a křovinořezy. Možná se mýlím, ale zdá se mi, že dříve se ten randál odehrával spíše v sobotu a v neděli to bylo jen pár nadšenců (nevychovanců). Dnes je rachot celý víkend.
Pikantní je to, že chataři dřou celý víkend, aby měli v neděli večer chatičku a okolí tip ťop upravené. Pak odjedou a za ten týden mohou začít nanovo, anžto jim to zaroste bujnou travou.
Nevím, nějak tomu nemůžu přijít na chuť. To si radši otevřu jedno orosený, sedím na zápraží a koukám do lesa. Asi nejsem správný chatař - ta veranda už je taky dost shnilá.
|
|
|
|
Tohle funguje i u těch zahrádek - lidi tam na starý kolena (tj. 70 let a víc) choděj akorát dřít a nejhorší je, že postupně do toho zatahujou i další rodinu, páč už na to čím dál tím míň stačej.
Jako eště chápu, že si někdo poseká trávu kolem baráku, ale neni mi jasný, proč trávěj lidi víkendy tím, že vytáhnou ze sklepa sekačku, přesnym postupem ji nasoukaj do škody 105 (viz. ježek v kleci), pak dojedou někam tři kiláky od paneláku, tak tu sekačku přesnym postupem vytáhnou z auta, složej, nalejou benzín a když se jim ji podaří nastartovat, tak tam několik hodin sekaj (při +27 stupních, takže srdcaři zvlášť maj o zábavu postaráno), pak aspoň další hodinu čistěj sekačku, pak ji zas přesnym postupem nasoukaj do auta a doma zase nasoukaj do sklepa. Často taky přesnym postupem, páč sklepy v paneláku, to je taky unikát. Nojo, ale co by dělali, kdyby neměli tu zahrádku...
|
|
|
co na tom nechápeš ? jde přeci o příkladnou péči o svůj soukromý majetek. zcela jim závidíš, že jejich vesnická sídla potom jezdí obdivovat jejich příbuzní a známí, klaní se vkusu majitele a jeho zručnosti, že se obejde bez drahých řemeslníků, co všechno zkurví, že tolik ušetří a jak se má dobře :D. já si zase v okolí našší chaty všiml naprosto maniakálního předzásobení se topným dřevem. nechali jsme si přivést pár kubíků polen, ale místní to řeší tak, že si koupí za stovku nebo dvě poukaz na vytěžení padlého dřeva v lese, což je jistě efektivnější. já ydyot zaplatil myslím 4,5tis. za to, že přijel náklaďák a složil to zapaletovaný ke kůlně, oni otročí cca. 6h v sobotu i v neděli vyhledáváním dřeva v lese, taháním do auta, který si tím kurví + cena PHM + kouě lostcost motorový pily pyčo (jen vool kupuje drahý značkový, když na tržišti to je tak levný a výhodný) a takhle tráví třeba čtyři wekendy v roce, než nasyslí megalomanskou hromaddu dřeva, kterou pak každý podvečer dále rozřezávají a rovnají. někteří to umně schovávají, aby jim jiní nezáviděli a třeba jim to neukradli, jní to zase drze vyrovnnají u plotu a ohromují řebytkem soukromého majetku náhodné kolemjdoucí - třeba mě :o)
|
|
|
:-) no třeba já mám chlapáckou práci se sekyrou a pilou docela rád.takže to chápu.
ale takovou jízdu jako vozit dříví za osobním autem bych nepraktikoval.
necháváme si vozit dřevo v metrech,posléze řežu a štípu sám
|
|
|
fajn, jen se osměluji poukázat na rozdíl mezi tím, když si dáš jeden den na to, abys rozštípal dřevo a pedzásobil se na topení v krbu anebo věnoval 300h v každé volné chvíli na soutěžení s podobnými zvrácenci (amatérskými ekonomy obdařenými fyzickou silou a smyslem pro pořádek). možná se příští rok zaměřřím na to, kollik z těchtto jedinců jezdí do lesa osbrojeno (c) palnou zbraní - co kdyby jim nějaký neřád chtěl uříznout kus větve, který si vyhlídli ?
|
|
|
Hm, žiji v bludu, že jedinec si koupí dřevo na stojato a krade se až nařezané do metrů v pauze mezi "uděláním" a odvozem....
Pokud jde o hádku o větev, byl by zajímavým souboj mezi zájemci o větev ozvláštněný zapojením se majitele té větve. Zde by mohl dostat na frak svobodný trch, protože zájemci by se mohli spojit k likvidaci majitele, větev uříznout společně a na svobodném trchu ji prodat, o výtěžek se rozdělit nebo soubojit.
Bylo by to pravicové, levicové, tržní či komunistické? Anebo tak normálně teple lidské? (Fuj!)
Jinak lze považovat za prokázané, že malovýrobní zemědělské a lesnické aktivity jsou úspěšné, pokud se měrná cena vložené práce limitně blíží nule. Ekonomický rozbor například prezentoval pro potřeby tehdejší VŠZ Brno ekonom JZD Kobylí již koncem sedmdesátých let, "modelovým pozemkem" byly vinice v katastru obce Kobylí. Příklad vešel do obecné povědomosti (znám ho z ústního podání) a dosud ho nikdo nevyvráítil.
|
|
|
Abych pravda řekl, toto léto jsem věnoval jeden den tomu, že jsem potrestal tu břízu, co nám u chaty stínila, mrcha jedna. Tím jsem vytvořil dřevo na podzimní návštěvu, kdy potrestám ještě zbylé tři stínící. Mimo jiné to dá dřeva tak na dva roky. Máš-li u chaty vlastní les (to byl šrapnel Hlaváčku), musíš, chca nechca, občas tahat za lanko pilky.
Ad low cost - kdysi mne kamarád, který dělá v lese celý život, seznámil s faktem, že hobby pily z hypouše jsou koonstruovány na průběh v řádu desítek motohodin a pak se rozsypou. Doporučoval koupi Husqvarny nebo Stihlu. Dělal jsem s obojím, koupil to první (též ne tu nejlevnější) a jsem již několikátý rok maximálně spokojen. Na tu mou občasnou snahu pokácet strom a zároveň nepřijít k fatální újmě, to bohatě dostačuje.
Myslím, že bohatě stačí jedinci, kteří lezou do lesa ozbrojeni za účelem ulovení černé nebo vysoké zvěře. Od jisté doby si beru do lesa baterku, pokud hrozí riziko návratu za soumraku. Znám osobně několik dobráků, kteří jsou schopni pálit po všem, co se hne, za viditelnosti, kdy ani dobrá optika nedá rozenat, zda jde o kance nebo houbaře. Stačí jen založit kříž na ten flek v křoví. Všichni to o nich ví, včetně bafuňářů jejich jednoty a nikdo s tím nic neudělá do doby, kdy někoho zabijí - postřelení už bylo.
|
|
|
no, nechci to do toho mlluvit, ale má-li kmen více než tuším 10 cm, měl by sis obstarat povolení k jeho pokácení a navíc to můžeš provést pouze mimo vegetační období. v opačném přípdě, když tě napráší všímavý soused (ve švýcarsku by to jistě uvědomněle udělal), tak se nedoplatíš :D
ad škodná v lese, doporučuji se před vstupe do lesa předem dotázat e-mailem místního osbrojencee OC(a)Se, zda se nebude vyskytovat poblíž, aby tě nepovažoval za prase, dobytka či cokoli jiného, co by ho mohllo potenciálně ohrozit na sdraví (c) a na majetku a neodprásknul tě svou legálně drženou palnou sbraní v sebeobraně :o)
|
|
|
No dokážu si představit, že ve Tvém případě je to upozornění/dotaz stran možné záměny s dobytkem ze druhého odstavce aktuální. Ale lepší než e-mail by možná bylo nosit reflexní vestu s nápisem "já nejsem prase, já jsem Aleff"...
|
|
|
Ano, ta vesta by reflexni mela byt, aby se mohli lepe trefit i seroslepi ci kratkozraci.
|
|
|
chlapci, je vidět, že vám svědčí semknout se do kolektivu a sjednotit konsisteci svých postojů, ale pozor na to, aby vaše argumentace nepřipomínala ty osobní útoky, které tolik pranýřujete, idiotendiskusi, kterou odsuzujete a abyste se pak nezaujatému čtenáři nezačali jevit jako klub teplých bratří v partnerském objetí. to by mohlo votrávit vaše obdivovatele z řad mladých konservativců, árijců a vůbec pokrokově smýšlejících vašich klonů. hallelujah
|
|
|
Na to, jestli má kmen více, či méně, na to vcelku prdím. Je to můj pozemek, můj les a ještě je to nálet. Navíc se sousedy jsem více méně zadobře. Vegetační období - proto jsem psal, že těch pět bříz budu kácet na podzim - ten na vysočině začíná brzo. V létě jsou speciálně břízy plné vody, hrozně blbě se to řeže a ničí se řetěz.
Ta jedna mrcha šla, protože se začala naklánět nad chatu a já nemám rád strom na střeše.
Do lesa si beru baterku čelovku, kterou aplikuji, pokud se zdržíme do soumraku. Reflexní vesta je vcelku na prd, anžto myslivec většinou neemituje záření, které by se od vesty odráželo a signalizovalo by tak houbaře namísto kance - teda, pokud hovado nemá infra puškohled s osvětlením cíle. Obvykle stačí kombinace baterky a světlého oblečení.
|
|
|
Autor narážel na předpisy týkající se kácení dřevin rostoucích mimo les
a s náletem dokáží orgány ochrany přírody provádět pravé divy.
Soused likvidoval olše, nálet na pozemku, který koupil jako v katastru zapsanou vodní plochu, a nestačil se divit.
|
|
|
Po několika špatných zkušenostech s "orgány" se držím zásady: Kdo se moc ptá, moc se dozví. Jelikož nemám v umyslu popíliť celý les, ale pět stromů, tak s tím nebudu dělat nějaké veřejné haló
|
|
|
No, to je přístupem ke světu, ne?
Líné a pohodlné hovádko, tedy křesťan, seká trávu a řeže motorovou pilou v sobotu. Pracovité a nepohodlné hovádko, tedy žid, seká trávu a řeže motorovou pilou v neděli. To je jasné.
Líný a pohodlný žid si v pátek najme líného a pohodlného křesťana a zaplatí mu, aby za něj posekal trávu a provedl pořez motorovou pilou v sobotu a v neděli pak mají klid oba, respektive všichni, protože užít si sedminu života bez hluku je pro člověka hygienické minimum, ať již je líný a pohodlný, čili nic.
Staré přísloví praví, že kůň, který tahá i v neděli, mnoho zábavy neužije a pojde první.
Někdy je lepší být líným a pohodlným hovádkem.
Hrdě se k tomu hlásím.
|
|
|
Jako barbar pracuju od pondělí do pátku pro peníze a o víkendu pracuju pro zábavu nebo z nutnosti.
Kdybych nepracoval v neděli nemusím už ani moc pracovat ani přes tejden, neb na válení se nepotřebuju nic než deku a nějaké noviny kterýma se přikryju...a za sobotu toho moc nezmáknu, takže nemá cenu něco většího rozjíždět.
Někdy je lepší být línej hovad - s tím souhlasím. Ale proč mi to musí nařizovat zasranej ouřada a nenechá to namě?
|
|
|
Než tohle, to raději Balkán
Právě jsi odhalil hluboký kořen našich názorových neshod. Až na pár lokálních úchyláren (jako je tomu třeba v USA) se mi ve Švýcarsku moc libilo. Je to podle mne dáno typem: Ty jsi vřelý, horkorevný, akční, zatímco já jsem chladný, klidný a ne-moc-akční. Ani jedno není dobře nebo špatně, jedno není lepší než druhé, ale pochopitelně to vede k jiným představám o prostředí, v jakém bychom chtěli žít.
U sebe na zahradě nejsi kapitánem, kdepak. Resp. jinak: U sebe na zahradě jsi kapitánem, ale součástí této funkce je povinnost zajistit, aby NIC nepřesáhlo její hranice. Tedy ani hluk sekačky. A protože to hodně kapitánů neumělo, povolali úředníka.
Proto jsem vždycky sousedům říkal: Vrtejte třeba o půlnoci, třeba 24/7, když se vám to líbí. Ale já u sebe doma nechci nic slyšet. A protože to neudokázali zajistit, museli se smířit s tím, že není tak úplně jejich věc, co a kdy si doma dělají.
|
|
|
Ano, to jsi trefil přesně. Než Balkán, tak to raději tohle. Proslýchá se, že Švýcaři využívají přímé demokracie nechutně často a regulace či zákazy pak mohou být i projevem vůle místní většiny.
|
|
|
vše má své pro a proti ..
třeba v USA kousek od newportu v takovém řekněme bohatším kraji (nachází se tam údajně cca. 85% bohatství USA) měli sousedi problém, že jeden místní, který pracoval jako komentátor cnn si lítal do NY vrtulníkem. sousedy jednak sral teen hluk a jednak se báli, že jim to spadne na zahradu a znehodnotí jejich soukromý majetek - peticí dosáhlliu starosty na první pokus toho, že komentátor dostal zákaz lítat vrtulníkem a hotovo. nasralo mě ale, že když jsme si udělali oheň na zahradě, jejíž výměra byla cca. 1km x 0,5km, tak na nás soused zavolal hasiče, ty vjeli dovnittř a uhasili to vodním dělem. amíci mají asi hluboce zakořeněný strach z ohně :o), no, tak jsme si udělali fatru v jiné části zahrady na soukromé pláži, kam ten blb neviděl a bylo to v klidu :o)
|
|
|
1) Newport leží v Kalifornii?
2) Ti Čechoameričané, ti se nezapřou ;-).
|
|
|
1) v connecticutu, asi 1,5h od nového jorku
2) čechoameričané nikoli (nemáš-li na mysli ivana lendla, který si tam též zbudoval chýši), mí příbuzní tam udržují ryze nacionální vazby s ostatními emigranty, ale kupříkladu k té mé příbuzné přicházel tak jednou až dvakrát do měsíce na nedělní oběd jistý pan sikorski - autor oné helikoptéry, co ve službách různých armád humanizovala zaostalé civilizace a přinášela demokracii i do těchto krajů :o)
|
|
|
1) Já vím ;-), jenomže jsem podobná procenta kdysi četl u Kalifornie a po sečtení mi to připadá nějak moc.
2) Nemám, to byla ironie. Nebo alespoň pokus.
|
|
|
1) nevím, zda to lze ověřit z nějakého věrohodného zdroje (wikipedia.org), ber to tedy jako subjektivní vyjádření zástupců židovské subkultury :o)
2) ach, ano yronye, hodí se k mytí oken a někteří nealkoholoví toxikomani ji i pijí :o)
|
|
|
2) Takže jsem zase mimo? Podle dosavadních zkušeností zneužívali yronyi toxikomani alkoholoví, v Jemnici občas pobýval jistý Ironek, bytem Lesonice č.p.??*), dalo se tam na něho takto i doptat.
---
*) Adresa je nezajímavá, myslím, že je již nebožtíkem, takže zkušenosti předat nemůže.
|
|
|
inu, i Mistr se někdy utne - z mé strany se jednalo o politováníhodné nedorozumění, k němuž dochází max. jednou za 10 let :o) yronye je alkoholická (pro abstinenty alkoholusprostá); blahé paměti vzpomínám, jak na slovensku v osmdesátých letech došlo k podobné politováníhodné události, kdy tehdy cikánská (dnes romská) společnost sobě odtočila pár litrů alkoholu z vagónu na nádraží a lihovina poté tekla proudem na svatbě. bohu-žel, asi 30 svatebčanů uhynullo a cca. 10 osleplo, neboť seenedostatečně seznámili s nápisem na vagónu. sice tam bylo napsáno "alcohol", ale "methyl" sřejmě považovali za nějaký druh molt whisky :o)
|
|
|
Jo, to jsem četl v novinách, jenomže tam bylo tuším "hekto" ;-).
|
|
|
O podobny taskarici (taky vagon, taky svatba) byl moc pekny film s Pepickem Bekem jmenem Cerna sobota.
|
|
|
Zastávám názor, že ve společnosti je hlupáků, neznalců a průměrných většina, proto nikterak nedržím v úctě všechna rozhodnutí "většiny".
Než na sebe volat policajty, to raději jdu ven a pokusím se o dohodu "po dobrým". Ale rozumím, že asociálové rekrutující se v naprosté většině z blbého průměru, jsou líní či zbabělí to udělat podobně a tak v rámci "udržování sousedského soužití" volají policii.
|
|
|
Já jsem pravidelně pobýval v Lausanne (Vilardin avenue) a sice jsem tam nejezdil autem, nicméně něco jsem tam vypozoroval.
Tak například u ženevského jezera bylo dost veřejných grilů, aby si kdokoli mohl přinést uhlí a maso a udělat si pohodové odpoledne. A světe zboř se - všechny grily byly čisté, nepochcané, nepočmárané sprejem, ba dokonce stály na svém místě a ne na zahradě podnikavého Čecháčka.
Hodně lidí tam mělo psy, ale za celou dobu, nikde a nikdy, jsem neviděl hovno. A přitom tam nebyla pohotovostní městská jednotka s vysavači, lidi to prostě po sobě uklízeli.
Je pravda, že tam lidé nemají rádi hluk. Klidně zavolají na sousedy policajty, když se chtějí vyspat. Ale s tím naprosto souhlasím, na burany musí být přísnost.
O té důvěře v mezi občany a institucemi nic nevím, byl jsem tam vždycky za rodinou a zábavou. Ale působí to jako kontrast oproti naší zemi, kde potřebuješ dva doklady a notářské ověření podpisu téměř na každou blbost.
Ale to máš tak. Někdo žije v bordelu a spíně, a pak navštíví sousedy, kteří žijí v krásném uklizeném bytě. Je pak z toho rozhozen natolik, že o těch sousedech mluví jako o úchylech a snobech ;o)
|
|
|
Ovsem svobodny bordel je rozhodne lepsi, nez shora nasilim vnuceny poradek.
|
|
|
Jde o to, kam se řadíš.
Mně případná nařízení, že se nesmí nic ničit a prasit, nijak nevadí, ani je nevnímám. Choval bych se tak i bez nich. Újmu na svobodě bych tedy necítil.
Naopak svoboda dobytka ničit a prasit by na mé svobodě hodně ubrala, protože bordel omezuje.
Samozřejmě neberu v potaz místní úchylárny jako povinnost mít zastřižený živý plot (ani nevím, jestli to opravdu existuje nebo zda to je jen nějaká legenda). Ale povinnost neničit, neposrat, nekrást a neotravovat okolí hlukem a smradem mi nepřijde jako omezení svobody, nýbrž jako nástroj jejího prosazení.
Btw mi v Lausanne nepřišlo, že by bylo něco násilím vnuceno. Lidi nevypadali, že by chtěli odhodit vajgla nebo rozšlapat záhon květin, ale nečinili tak jen ze strachu z postihu. Nikde jsem tam ani neviděl policejní hlídky.
Naopak, Češi jsou většinou dobytci, kterým je třeba pořádek vnutit násilím. A tak hodně Čechů dělá bordel a krade, přičemž se bojácně otáčí přes rameno, jestli je někdo nevidí. Všude regulace a všude fízlové, ani jedno z toho nic platné, akorát to občas někdo exemplárně schytá.
A teď srovnej, kde mají víc pořádku a svobody a kde je bordel a omezení.
|
|
|
Nejde o to, kam se radim. Nikam se radit nechci. Nikdo mi nema co narizovat, ze si na svem majetku nemohu delat, co chci (pokud tim nekoho jineho na cizim pozemku neobtezuji). To znamena, ze si na nem muzu mit i bordel a kazdemu je do toho akorat kulove.
No a i ty povinnosti jako nenicit mi prijdou odporne, pokud se z toho delaji povinnosti a nebere se to jako nepsana samozrejmost. Pokud mi nekdo da za povinnost nedelat bordel, tak ho na just udelam (tak, aby me nechytili), abych tim dokazal, ze ulozeni takove povinnosti je na prd...
|
|
|
Bordelem jsem měl na mysli hluk a smrad (tedy to, co ostatní obtěžuje), nikoli pouhý nepořádek.
Nepsaná samozřejmost to není a je otázkou, zda někdy bude.
|
|
Strávil jsem před časem necelý rok v Basileji (Basel-Bâle) a většinu D-Fensových postřehů mohu potvrdit. Bylo mi pak nabídnuto pracovní povolení s výhledem na občanství (tuším, že po 12 letech), ale na základě svách zkušeností jsem s díky odmítnul.
Rodiče jednoho mého přítele do CH emigrovali v 1969 - on se tam narodil, byl tedy formálně plnohodnotným občanem. Ne však v reálu - vždy to byl syn přistěhovalců.
Jiný můj přítel je potomkem x-té generace Švýcarů v Badenu, kde vlastní pár nějakých domečků. Jmenuje se však Arik Salomon. Své společenské faux-pas, dané původem, pak naprosto zazdil tím, že si vzal černošku.
Příběhy, které jsem během svého pobytu v Baselu zažil, tu ani nebudu rozvádět (institucionalizované udávání za netříděný odpad, volání policie bez upozornění ve 22:01 pro rušení nočního klidu, volání policie za prádlo na balkóně, dvě hodiny u malého piva v hospodě atd.).
|
|
|
hezké ..
tedy nestačí být slušný občan (c), ale je nutno mít i správné kořeny a prokázaný árijský původ, jinak to člověka kastuje mezi nýmandy. zlatý čechy :o)
|
|
|
nojo,česko,ráj nýmandů.... proto jsem tu rád.
ale švýcarské dodržování předpisů na silnici by se mi líbilo
ale nemysli si na druhou stranu,že jsme o tolik lepší.švýcaři nad židy ohrnují čumák,češi nemusí,dávno se jich většiny zbavili.
ale vždy se najde někdo,nad kým se dá zvedat čumák...
|
|
|
no jistě! každý nemůže být übermensch a podřadné rasy nemají smysl pro pořádek a jejich vztah ke kristu je také jaksi pokřivený jejich dědičnou zátěží a nečistým původem. celkem by mě zajímalo, jak asi společnost ve švýcarsku toleruje buzeranty s árijským původem :D - na jednu stranu bude hodně slušných občanů (c) ve vysokých funkcích přihřátých, na druhou stranu je nutné je příkladně vypudit na okraj společnosti :o) jo - a total off topič info "čokowoko pyčo" hrajó v pátek v cajzlovském stadtu :o))
|
|
|
doufám že tam půjdeš a potěšíš duši veselou písní :-)
...mám ráda vánoce a pití do noce...
|
|
|
vymýt si mozek a smát se od narozek do narozek :o) jsem zvědav na tu dekanci ve vší své nahotě - předpokládám výskyt odpadu společnosti, eventuálně mrzký protest konservativců stran bisexuality či ženského homosexu :o))
|
|
|
najdi si něco na youtube,abys byl očkován.
vypadají vesele lesbicky a dekadentně.... výborná relaxační hudba.
mám ráda kakao a vymačkávat pikao
|
|
|
mám přislíbeno cd s vlatsním vobalem pyčo a DNA, ještě, že proběhla ta idiotendiskuse (c), kulturní dekadence není nikdy za dost, hallelujah!!!!!
|
|
|
No, možné to jistě je, ale nějak nedovedu pochopit jak takovýto přístup k "něčímjinačímcizincům" může být v reálu aplikován zrovna ve Švýcarsku - v zemi, kde cca. 25% obyvatel tvoří přistěhovalci z celého světa. Mimochodem, krátce jsem také ve Švýcarsku pobýval a tolik smíšených párů (hlavně Běloch-Asiatka) jsem nikde jinde mimo Švýcarsko neviděl. Tato fakta by mohla napovídat tomu, že to s tou švýcarskou xenofobií nejspíš nebude zase až tak žhavé. :)
|
|
|
Krucinal d-fensi, venuj se recenzim o autach. Todle jsem si zacal cist a ... jdu blejt. Vis .. byl jsem dva tydny zpatyk ve Svycarsku .. byl jsem tam jako automobilista, pesak i jezdil jsem na kole. Tvuj clanek je snuska blbosti. Ani je nebudu komentovat. Nevim vubec jestli jsi nekdy tam byl ... ale minimalne jedna vec ... Svycarsko je kofederace kantonu. Mozna jsi byl nekde, v nejakem divne casti. Ja jsem byl ve francouzskem ... a ver mi. To co pises jsou naproste blbosti :) Fakt sorry. Vztekat se na 120km/h ... hehe, svedci to o necem .. ale ... budiz.
|
|
Cílem programu "Vision zero" je redukovat počet obětí dopravních nehod na nulu, což bude jistě významný milník sociálního inženýrství.... Nic proti clanku, ale kdyz uz pouzivam socialni inzenyrstvi, tak by autor mohl vedet, co to vlastne znamena. Na toto tema jsem psala diplomovou praci a nevim, co ma sociotechnika spolecneho s dopravnimi nehodami:)
|
|
Spíš bych řek, že D-Fens čerpal od kamaráda a těch 14 dní strávil v tunelu. Je to úplně jinak, byl jsem tam, a momentálně přemýšlím o tom že se tam odstěhuji natrvalo. Nedělám si iluze, budu tam pro ně jako cikán, ale proč by to mělo být jinak. Taky tady ukrajince neradi vydíme...když vidím kterým směrem se tu ubírá politika, tak myslím, že tam může být už jedině líp. Prý se v čechách vyplatí nechat si spravovat zuby. Kvůli drahé péči. Jinak, co se týče Švýcarska a lidí v něm bydlících....nechovejte se jako kreténi, jako d-fens, a oni se k vám budou chovat líp než my tady k turistům (vlastní zkušenost).
|
|
zdravím.chtěl bych jen říct,že na Švýcarsko jsem si udělal svůj názor během mého letošního pobytu,strávil jsem zde celý letošní září a můžu tedy porovnat to co zde uvedl DFENS.On je jistě chytrý člověk a na jeho stránky chodím rád a vlastně si ho velice vážím a s jeho názory povětšinou souhlasím,ale to co uvádí v článku je pravda tak z 30%.Nezlobte se na mě,ale jediné s čím v článku souhlasím jsou informace které se týkají rychlostních limitů a sankcí za přestupky,zbytek je tak trochu nesmysl ( ikdyž záleží na úhlu pohledu,tak jsem s ničím takovým osobně nesetkal).Nemyslím si že by švýcaři byli arogantní nebo se chovali ignorantsky k cizincům,sám jsem během toho měsíčního pobytu neměl s nikým jediný problém.Taky nejde říct, že by byli mizernými ridiči,na silnicích jsem se pohyboval poměrně dost(ikdyž jen jako spolujezdec) - oni mají jen respekt z předpisů.To se u nás nevidí a pro většinu je to něco nepochopitelného(bez urážky ale po návratu jsem se u nás na silnicic cítil jako v džungli).Plynulost dopravy je úplně někde jinde,nikdo není nervozní a nikdo nikam nespěchá.ALe samozřejmě že se najdou vyjímky - někteří švýcaři se cítí asi jako nadsamci a za volantem to dávají patřičně najevo.Samostatná kapitola je pak složení vozového parku, o své auta se až na výjimky opravdu starají a tak není problém narazit na skutečné klenoty.Co se mi líbilo nejvíc tak jejich ohleduplnost k sobě navzájem jak na silnicích tak i v osobním životě.Mohl bych pokračovat dále aletna můj popis by vydal na samostaný článek.Pokud bude zájem,rád se svými zážitky nejen ze silnic můžu svěřit..
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Jak se jezdí ve Švýcarsku
|