Následující cheaty využijete pravděpodobně, pokud máte narychlo
zájem stát se hejtmanem.
Předpokládám, že máte vyřízené formality, tzn.
bezproblémové vztahy s krajskými mafiemi, kontakt na Vaška Kočku, Frantu
Mrázka nebo kontakt na toho, kdo Frantu Mrázkovi naložil ze snajprovky
a takový věci, který by se daly označit za úplně triviální. Tohle bude především
a hlavně o tom, jak dostat pod kontrolu faktor vohnout a být king následujících
voleb, kde se předpokládá hojná účast, protože počasí stojí za vyližprdel.
1. Slogan
Základ všeho je nějaké bojové heslo. Bez toho si můžete jít pouštět
draka. Dvojslovné slogany se hodí, když máte v úmyslu nějakou hurá akci,
třeba chcete sestavit milici z debilů ("Akce Praha") nebo už milici z debilů
máte ("Pomáhat a chránit"). Na pozici hejtmana to chce předat nějaké obsáhlejší
poselství a na to bývají nejlepší hesla tříslovná (Rozum-síla-odvaha).
Naproti tomu více než pětislovné věty průměrný volič neudrží. To bychom
měli délku, co s obsahem? Můžete být konzervativní a slíbit například každému
dítěti jeho vlastní mateřskou školku jen pro něj, nebo že lékař bude pacientovi
platit za ošetření, ale to by vám později mohl nějaký zapšklý demagog vyčítat
jako nesplněné volební sliby. Je tu jiná cesta, platí jednoduchá poučka:
Slibujte něco, co nejen že nemůžete zařídit, ale dokonce ani ovlivnit.
Ideální heslo pro kadidaturu na post prvního muže kraje by tedy mohlo znít
například: "Erekce, ejakulace, potence", což se dobře pamatuje, ale zase
je to mírně sexistické. Heslo ČSSD "Zastavíme zdražování" je dobré, protože
je to všechno na "z" a taky tam nestojí dokdy. Přeměna slunce v bílého
trpaslíka za zhruba miliardu a půl volebních období s jistotou plošně vyřeší
problém s rostoucími cenami pivních limonád a sójových prasat, ale je dvouslovné,
takže to vyvolává dojem, že to uděláte hned. "Zastavíme zákeřné zdražování"
by bylo mnohem lepší. Co třeba "Zastavím průjem?" To je něco, co zajímá
široké vrstvy, protože průjem může dostat i multimilionář, kterému je zdražování
u prdele. Pokud nemáte takové ambice, tak můžete aspoň popřát voličům hezké
léto nebo dlouhé prázdniny (ti důvěřivější nabydou dojmu, že to můžete
zařídit).
Jinou cestou k úderným heslům je spolehnout se na béčkový poradce z
Emeriky, co přítáhli před půl rokem a přivezli s sebou nadrozměrné zcela
ekologické kamiony pomerančové barvy. V podstatě jde o to, kombinovat slova
"naděje", "změna", "šance" a "jistoty". Kdo myslí trochu abstraktně, hulí
nebo mu mrdá z new age, může ještě přihodit "víra". Kdo je spíše přízemní,
tak může operovat s argumentem "více", ale nikdy s argumentem "méně", protože
to zní negativně. Takže třeba "naděje na jistoty", "víra ve změnu" apod.
Výhodou těchto nekonkrétních hesel je jejich naprostá nevymahatelnost voličem,
kromě toho to zní tajuplně a rozhodně lépe, než "opravím vám pár silnic",
protože vyvolávají dojem, že jste kurva vizionář jako rasistickej komunista
Obama.
Podívejte se takový Jirka Zimoloj,
co kandiduje za oranžový ve volbách. Na svých billboardech čumí jako vyoraná
myš a slibuje zrušení poplatků ve zdravotnictví nebo dostatek mateřských
škol. No jo. Jenže Zimola nemá možnost zřizovat mateřské školky a nemá
žádný prostředek k tomu, aby změnil zákon o zdravotní péči. To mu ale vůbec
nevadí, aby to neslíbil. Stejně se nenajde nikdo, kdo by po jeho nedejbože
zvolení přišel a chtěl po něm vědět, kolik poplatků už zrušil a kolik školek
postavil, protože všichni dobře chápou, že je to jen taková šaškárna, jako
ty výherní karty od Reader´s Digestu, vždy "vyhrajete", zasmějete se tomu
a hodíte to do koše.
2. Program
Program jsou takový ty blbosti, co se navykládaj lidem před volbama
a pak se na ně kašle. Dá to dost psaní, ale má se v našem prostoru za trochu
nestoudný, kandidovat na hejtmana a nemít vůbec žádnej program. Je třeba
si k tomu aspoň na chvíli sednout s nějakým píár poradcem a sepsat nějaký
báchorky. Letos frčí buď spasitelskej program nebo hodnotovej program.
Ohledně programového mesiáštví, řekněte lidem, že se budete starat o
něco, o co se v normálních zemích musejí starat sami. Například že se budete starat
o sportovní vyžití dětí (proč by to vlastně měli dělat rodiče, ti přece
musejí sedět doma a koukat na ovrz)
nebo že budete chránit přírodu. Volič rád uslyší, že se někdo bude starat
o stromy a květinky, zatímco on bude vypouštět vyjetej olej do kanalizace.
Nebo slibte lidem, že dostanou něco zadarmo, třeba třináctý důchod po vyhraných
volbách, přídavky na děti nebo na bezdětnost, to je konec konců jedno.
Všude, kam přijedete, slibujte dotace. V neposlední řadě všude vykládejte,
že chcete udělat pořádek, na to dobře slyší starší voliči, co pamatují
Lidové milice a PSVB. Například krajský kandidát za Jižní Čechy Jiří Netík
prohlašuje na svém billboardu sebevědomě, že "v našem kraji chráníme lidi
a přírodu". Úplně se po mně rozlévá teplo, když cítím, jak mě Netík chrání.
Hodnotovej program je spíš pro kandidáty s abstraktnějším myšlením,
tedy takové, kteří si myslí, že pět v českých na stole skutečně znamená
národnostní složení vyjednávacího týmu. Mírně snižuje náklady na výrobu
billboardů, protože stačí jen měnit jedno slovo. Billboardy určené pro
střední Čechy slibují tradiční středočeské hodnoty a pro jižní zase tradiční
jihočeské hodnoty. Další kouzlo je v tom, že si pod tím domyslí každý co
chce, takže vaši volební kampaň provádí volič sám.
Například v kraji Vysočina nabízí kandidát za ČSSD "Systémové řízení
nemocnic zajišťující pořádek". Pro začátek je to dobré. Obsahuje to správnou
kombinaci státního paternalismu a tolik nutného pojmu pořádku, ale je tam
málo přívlastků a chybí tam hodnotová fíčura. Takže mnohem lepší je "Systémové
řízení našich nemocnic zajišťující dokonalý pořádek". Někdy
je možné sáhnout i po něčem revolučním, jako kandidátka ČSSD tamtéž: "zhodnotit
výsledky slučování škol a zastavení jejich nesmyslné optimalizace".
Proč něco optimalizovat, když umíme dělat i pravý opak, že. Další častou
chybu si ukážeme na větě "ČSSD jednoznačně bude trvat na tom, aby na území
kraje Vysočina nedocházelo k omezování přítomnosti policejních služeben."
Co jsme říkali o negativních výrazech? Nedocházelo. Omezování.
Fuj. Správně by tam mělo být - "aby docházelo k rozšiřování přítomnosti
služeben". Spolu s nezbytnými přívlastky - "docházelo k výraznému rozšiřování
přítomnosti moderních služeben". Ale není to ještě ta pravá úřednická čeština.
Takže: "aby bylo zajištěno provádění rožšiřování kontinuálního navyšování
přítomnosti moderních služeben".
Jak se to nemá dělat, ukazuje například lídr krajské kandidátky na jižní
Moravě Venclík, který si na billboard napsal něco jako "rychlejší průjezd
na Svitavy". Větší diletanství si nedovedu představit. Snad jen že by tam
den po volbách nechal dolepit "tak na ten si ještě dlouho počkáte".
3. Stajl
Úsměv!
Úsměv!
Takové věci, jako odstranění vrásek a zakrytí pleše v Photoshopu jsou
základ a vůbec. Sežeňte nějakou lepší fotku. I v tomto ohledu má Photoshop
jisté možnosti, ale převážně to bude na vás. Otázka je, jak se vůbec tvářit.
Připravil jsem katalog ksichtíků, ze kterého si můžete vybrat:
- holyvůd: Úsměv, Photoshop
- ovarian attack: Vyloudíte nějaký erotický úsměv. Naprostým průkopníkem
v tomto oboru je kandidát za ODS Zahradník, který vyloudil na billboard
úsměv, za který by se nestyděl žádný pedofil.
- Mirek Dušín: Pohled jako bychom chtěli voliče propálit a upřímný
výraz. Pokud máte problém tuto grimasu vytvořit, představte si třeba, že
říkáte tisku "já jsem deset procent z té zakázky jako provizi skutečně
nevzal, to oni mi je jen tak dali".
- hloubání: Dáte si ruku pod bradu a jeden prst (ne prostředník) na
tvář a koukejte trochu nepřítomně, což by po včerejším rautu, party a chlastačce
s estébákama z Czech Radar neměl být problém. Vypadá to, jako že o něčem
intenzivně přemýšlíte.
- koumes: Dáte si ruku pod bradu, ale s prstem neděláte nic. Pohled
směřuje na voliče. Vypadá to trochu jako diskuse s bankou o výši úroku
(starej Moše to taky za víc než pětatřicet procent pé á nedá voni rozuměji
pane)
Co se týče outfitu, na trhu jsou tři kolekce pro letošní senátní volby:
- vypadat kapitalisticky (často aplikuje ODS): Oblek nebo aspoň sako,
kravata.
- vypadat lidově (KDU-ČSL): Košile bez kravaty trochu zmuchlaná, což
navíc působí energickým a upracovaným dojmem.
- vypadat jako kokot (Jiří Zimola).
4. Zhodnocení
Vzpomněl jsem si na jednoho šaška z letošního jara, jistého Schweinara,
kandidáta levice na prezidenta. Bylo ho všude plno, stejně jako teď těch
ksichtů. On a jeho žena Kathy, známá předtím jako prominentní levicová
intelektuálka, sehráli divadýlko, jak budou České republice pomáhat dnem
i nocí. Díky komunistickým médiím jsme měli dojem, že když nebude ten otrapa
zvolen, tak se tady všechno posere na kopici. Nakonec zvolen nebyl a stalo
se něco? Pokud byl Švejnar přesvědčen, že chce naší zemi nezištně pomoci,
protože je to správné, může tak přece činit, i když nebude prezident! Jenže
čas nebyl na Švejnarově straně a ukázal, že on, Kathy a celá ta jejich
banda byli jen kariéristický hajzlové, protože se po nich dnem neúspěšné
volby zavřela voda. Já o něm od té doby neslyšel. S většinou krajských
kandidátů to dopadne podobně.
Winston Churchill kdysi prohlásil, že ještě nikdy nedlužilo tolik lidí
tak mnoho tolika málo lidem. Letošní krajské volby ukazují, že ještě nikdy
nemělo tak málo lidí tu drzost předstoupit před tak mnoho lidí s tak málem
a ještě chtít jejich sympatie. Lidem se nelíbil socialismus, protože všude
visela debilní hesla a stát určoval, co mají dělat. Nyní visí všude debilní
hesla ve všech parametrech srovnatelná s těmi komunistickými a lidi dokonce
sami volají po tom, aby jim stát organizoval životy, staral se o ně a chránil
je. Nechápu, v čem je výhoda té svobodné volby, když mohu volit mezi
hulvátem Zahradníkem, lhářem Zimolou, který slibuje, co nemůže splnit a
nějakým utrápeným lidovcem, který chce organizovat dětem sportovní vyžití.
Takže si ty volby užijte, snad nejsou poslední.
21.09.2008 D-FENS