Chybami se člověk učí a já se nedávno velmi poučil. Můj starý
kolovrátek začal mít víc rozbitých věcí než funkčních a neustále vyžadoval
nějakou opravu. Když mě jednou nechal viset a já se nedostal do práce,
rozhodl jsem se že je třeba aspoň na chvíli koupit něco spolehlivějšího,
než si koupím vysněné BMW.
Dlouho jsem se nemohl rozhodnout, jaký vůz vybrat, protože stará Kia
má na i dnešní poměry evropských vozů pořád slušnou výbavu. Nakonec vzhledem
ke 600 km týdennímu nájezdu padla volba na Seat Leon 1,9 TDI 81 kw. Dlouho
jsem nebyl schopen najít vůz slušně vypadající s cenou okolo 100 tisíc.
Až jsem já nešťastník na Sauto našel inzerát od Auto
Diskont. Domluvil jsem návštěvu, zajel tam s bratrem v naději, že za
staré auto dostanu 15-20 tisíc protiúčtem a když ne, odvezu si auta obě.
Nakonec bylo štěstí, že jsem si auta obě odvez jinak bych teď do práce
jezdil na kánoi, kolečkových bruslích nebo utíkal se skákacíma botama.
Mladý cca dvacetiletý zaměstnanec šel pro klíčky a já zatím okukoval
Leona zvenku. Počítal jsem se stočeným tachometrem, na fotografiích šlo
vidět, že je rozbitý displej na klimatizaci a hledal jsem další drobné
vady. Našel jsem jich spoustu – oděrky laku zamázlé barvou, chybějící světla
SPZ značící výměnu nárazníku po lehčí bořbě, sjeté pneumatiky atd.
Po nastartování auto několikrát píplo a na dotaz PROČ mi tím mladým
řádně vyškoleným sráčem bylo okamžitě odpovězeno, že to je upozornění na
světla. Dále svítila červená kontrolka u ručičky zobrazující teplotu motoru
„to je jen dokud se nezahřeje motor pak je to v pořádku“ zněla další jeho
odpověď. A jeli jsme na rampu prohlédnout si vůz zespodu. Nic zrezlého
ani od oleje motor pěkně klapal, na brzdových destičkách ještě přes centimetr
materiálu, takže jsem svolil k zkušební projížďce, kontrolka skutečně zhasla
po zahřátí a já jí už nevěnoval pozornost. Auto netáhlo nikam na stranu,
jelo a brzdilo dobře aspoň co se dalo při krátké jízdě posoudit. Při průjezdu
příčnou nerovností se od zadní nápravy ozývaly tupé rány – silentbok nápravy,
stabilizátor? Nevím, ale počítal jsem zkrátka s tím, že nějaký mouchy to
mít bude a třeba mi něco sleví.
Nakonec (po téměř hádání) jsem usmlouval tři tisíce slevu čtyři letní
pneu se vzorkem navíc, chybějící plato kufru, zaplatil a odjel. Při startování
se ještě jednou ozvalo pípání a já jim na rozloučenou řekl, že doufám,
že to nebude na reklamaci. Netvářili se příliš pobaveně a už dobře vím
proč.
Druhý den po cestě do práce už kontrolka nezhasla a auto netopilo. Dolil
jsem vodu a kontrolka zhasla. Pochopil jsem, že problém byl asi tady. Když
se opět rozsvítila a já opět dolil a ona se opět rozsvítila, začal jsem
mít pocit, že se mnou někdo hodně vymrdal. Zkontroloval jsem, jestli nejsou
děravé hadice a zjistil, že jde pěna z expanzní nádobky a hadice se tlakují.
Proto svítila kontrolka a proto to pípalo, aby si toho všimnul i nemechanik.
Zavolal jsem na jejich bezplatnou bezcennou linku, kde při čekání na
spojení neustále do smyčky hraje Smetanovo Vltava, která mi od té doby
nezní tak libě, a oznámil, že chci reklamovat svůj vůz a že chci, aby mi
ještě týž den někdo zavolal zpět a řekl, jak celou věc hodlají řešit. Nezavolal
nikdo. Zavolal jsem tam znovu a řek, že chci vůz vrátit a že se s nimi
budu soudit. Opět žádné přepojení na reklamační oddělení – reklamační technik
na to má údajně tři pracovní dny. Vždy člověk komunikuje jen s operátorkou.
Po dvou dnech mi volal z utajeného čísla reklamační technik, kterého jsem
po hlase poznal a zjistil, že je zároveň manažer prodeje a možná má ještě
sto dalších funkci a pořád to jsou jedna nebo dvě podvodnický bezcenný
opice. Tenhle banánožrout mi pověděl, že věc se bude řešit jako reklamace
a není možné vůz v žádném případě vrátit nebo vyměnit za jiný. Výměna je
možná pouze, pokud by vůz byl v pořádku. Takže jsem čekal, jak bude reklamace
probíhat. Jsem ze západních Čech a jet jen tak do Prahy se s nimi hádat
jsem nechtěl.
Po týdnu čekání jsem propadl depresi z stotisícového prodělku a začal
přemýšlet o soudech, nákladech na opravu a dobrém pocitu těch zmrdů, kteří
zas dobře prodali jednomu důvěřivému volovi předřaženej šrot. Nechal jsem
smlouvu prostudovat právníka a pro začátek mi bylo doporučeno sepsat písemnou
reklamaci s žádostí o odstranění závady nebo kompenzaci nákladů na opravu
v přiměřené lhůtě maximálně do měsíce. § 425 obchodního zákoníku stanoví
odpovědnost prodávajícího za vady, které má zboží v okamžiku, kdy přechází
nebezpečí škody na zboží na kupujícího, i když se vada stane zjevnou až
po této době. Prodávající odpovídá rovněž za jakoukoli vadu, která vznikne
po výše uvedené době, jestliže je způsobena porušením jeho povinností.
Pokud neodpoví do měsíce, mám právo odstoupit od smlouvy.
Když jsem volal operátorce a ptal se, kam mám poslat doporučené psaní
s reklamací, málem mě prosila, abych to vyřídil jen s ní telefonicky. Nakonec
mi nadiktovala adresu a asi minutu po tom mi opět volalo utajené číslo
a opičák se ptal na ty samé věci jako při prvním telefonátu a viděl problém
stále jen v kontrolce a ne ve zkřivené hlavě a těsněním pod hlavu a opravou
za deset tisíc minimálně. Nakonec mi řek, že pokud reklamaci posílám, ať
taky přidám posudek ze servisu. A řekl mi překvapivě jinou adresu než operátorka.
Odeslal jsem to na obě dvě plus na třetí, kterou jsem měl v kupní smlouvě
jako sídlo firmy. Což byl dobrý tah.
Čekal jsem odpověď, jestli mám auto nechat opravit a pak budeme řešit
reklamaci, nebo to udělají oni, i když toho jsem se vlastně dost bál, že
to zbastlí hůř než to je. Po týdnu čekání jsem opět zavolal a zeptal se
jestli jim dopis došel a proč se mi neozvali. Potřebuji co nejdříve vědět,
jestli auto mám opravit sám nebo ne, protože mi stojí na zahradě sto tisíc
a nevím, co s tím. Operátorka se divila a slibovala, že věc opět vyřídí
a že se mi někdo ozve. Neozval a já začal doufat, že ani písemně se neozvou
a budu moct odstoupit od smlouvy.
Těsně před uplynutím lhůty mi přišel dopis se zamítnutím reklamace,
protože jsem auto kupoval „jak stojí a leží“ bylo mi doporučeno vyměnit
všechny provozní kapaliny a pohyblivé součásti a auto je prodáváno se slevou
a v Auto Diskont, kde už z názvu plyne, že se jedná o taková auta. Zvlášť
poslední odůvodnění mě dostalo. V prodejně potravin Diskont Plus bych si
tedy mohl koupit rybí filé s podílem polychlorovaných bifenylů vyšším než
je podíl bílkovin, protože prodejna má v názvu DISKONT?
Předal jsem zamítnutou reklamaci právníkovi a společně jsme sepsali
opakovanou reklamaci na jejíž odpověď doteď čekám. Schválně jsem jednu
kopii poslal i na adresu dopisu od Auto Diskont, s jejich politováním,
že mi reklamaci nemůžou uznat. Je zvláštní, že dopis poslaný mnou na tuto
adresu se vrátil zpět s odůvodněním na uvedené adrese adresát neznámý.
Proč tam ty zmrdi dávají takovou adresu? Aby jim to nikdo odeslat nemohl!
9. 4. 2011 jsem udělal životní chybu a myslel, že koupím auto se stočeným
tachometrem s pár šrámama, které mi ještě dobře poslouží a zatím mi doteď
stojí na zahradě a já nevím, zda ho opravit a pak se soudit nebo odstoupit
od smlouvy. Nemůžu čekat půl roku nebo déle a nechat auto hnít na zahradě
a proto počkám na velmi pravděpodobné zamítnutí i opakované reklamace,
pak nechám auto opravit a budu se asi soudit.
Tohle je výstraha pro všechny, kdo si myslí, že AAA je nejhorší zlo.
Moje auto bylo inzerováno v AAA a asi taky vyreklamováno a inzerát zmizel.
Objevil se znovu a prodejce byl najednou Auto Diskont. V tu dobu jsem v
tom neviděl boudu a zrovna tohle auto si vybral. Tyhle dva bazary sou v
Praze propojené bránou a volně průchozí. Spolupracují a menší Diskont využívá
např. zvedací rampy od Áček. A údajně (sám tomu velmi silně věřím), co
vyreklamují Áčka to Diskont prodá někomu jinému a u nich reklamace už tak
snadná není, pokud je vůbec možná.
Poučen jsem dostatečně a obracím se na čtenáře s prosbou o radu a zkušenosti
s řešením podobných problémů. Není možné, aby tihle zmrdi dál těžili ze
lhaní a prodeje vadných aut bez postihu. Jak dlouho trvá soud v takovýchto
případech? Jaká je šance na úspěch? Je tu dobrovolník na obchodní právo
za rozumnou cenu nebo nějakej všehoschopnej feťák s letlampou a kleštěma?:-)
Díky za diskuzi k tématu
P.S.: omlouvám se, že do diskuze nebudu zasahovat-mám nějaký potíže
se přihlásit. Vše rád zodpovím mailem;-)
22.6.2011 Aramid