Komentáře ke článku: Nehoda u Stéblové (ze dne 16.11.2010, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Pěkný článek, či spíše shrnutí toho co proběhlo v nedávné době internetem (viz to aktuálně).
Jen připomenu, že jsem pár týdnů před výročím této nehody narazil na jjnou, neméně závažnou nehodu (103 mrtvých) v r. 1953 u Šakvic (Jižní Morava). Jenže místo několika nevhodných náhod, zde byl na vině chlast, resp. ožralá posádka lokomotivy.
Bohužel se mi žádné podrobné údaje sehnat nepodařilo.
|
|
|
To je ale škoda, železniční nehody jsou mé oblíbené téma (podobně jako masoví vrahové, letecké a lodní katastrofy, jaderné havárie a podobné věci; asi jsem trochu morbidní povaha:-) a o tomhle jsem ještě nic neslyšel. Schválně se k tomu pokusím něco najít.
Mimochodem, nejhorší vlaková nehoda v Evropě se odehrála o pár let později (1962...?) v Záhřebu, zemřelo při ní asi 168 lidí(?) Zase šlo zemi socialistického bloku. Že by podobnost čistě náhodná...?
|
|
|
Jaká je nejhorší železniční katastrofa pokud to vztáhnu na celosvětové měřítko? Nalezl jsem pouze neštěstí v Indickém Biharu roku 1981, kdy vlak s cca 800 pasažéry vykolejil a spadl do řeky - přes 200 mrtvých a několik set nezvěstných..
|
|
|
Ta je v žebříčku podle počtu obětí až čtvrtá. Nejhorší se stala na Srí Lance v prosinci 2004, když vlna tsunami smetla přeplněný vlak na trati u pobřeží, počet obětí se odhaduje na 1700.
Další dvě trochu staršího data jsou z Evropy, obě z roku 1917. K první z nich došlo v lednu 1917 v rumunském městě Ciurea. Přetížený vojenský transport se blížil k městu prudkým klesáním od stanice Bârnova, někdo z vojáků však zavřel vzduchový ventil brzdového potrubí a samotná lokomotiva neměla šanci vlak ubrzdit. Ve stanici Ciurea byla postavená cesta do odbočky, na přímé koleji stál jiný vlak. Rozjetý vojenský transport odbočku samozřejmě nedal, vykolejil a srazil se se stojící soupravou. Následkem srážky a následného požáru zahynulo 600-1000 lidí.
Druhá se stala v prosinci ve Francii u města Modane, kde vykolejil taktéž vojenský vlak kterým se vraceli francouzští vojáci z italské fronty. Vlak byl cca. čtyřnásobně přetížený, tažený pouze jednou lokomotivou a jen tři z devatenácti vozů měly vzduchové brzdy. Strojvedoucí nejprve odmítnul s takovou soupravou pokračovat ze stanice Bardonecchia 30 ‰ klesáním, nakonec však uposlechnul rozkaz. Brzdy vzdor rozkazu pochopitelně nestačily a celý vlak se za výjezdem z tunelu Fréjus zřítil ze srázu. Všichni cestující vojáci (800-1000) zahynuli, jen něco přes 400 se podařilo identifikovat.
Nejhorším evropským neštěstím (i když geograficky dost těsně) je výbuch netěsného plynovodu poblíž ruského města Ufa v okamžiku kdy se právě míjely dva vlaky. Došlo k němu 4.června 1989, exploze měla sílu cca. 10kt TNT a vytloukla okna ve 13km vzdáleném městě Aša. Cestující byly převážně děti, 575 zahynulo a 623 bylo zraněno. Operátoři plynovodu zaznamenali tři hodiny před neštěstím pokles tlaku, místo kontroly však tlak přidali...
|
|
|
Díky za info.
Vzpomněl jsem si na seriál "Vteřiny před katastrofou", z produkce National Gegraphic, kde popisovali nárazu trajektu do železničního mostu a následný pád vlaku do vody - nejhorší katastrofa vlaku v dějinách USA. I když by se každá epizoda dala zkrátit, protože informace opakovali neustále dokola, vždycky jsem se dozvěděl něco nového. Popisovali tam i zde nedávno rozebíranou havárii v Černobylu..
|
|
|
Já o tom slyšel, ale nikdo si nedal tu práci, aby shromáždil údaje na jedno místo.
Můj děda byl strojvedoucí. Jeho líčení celé události bylo, že jak strojvedoucí, tak topič si obstarali na Moravě větší množství vína, které částečně před jízdou, částečně během vychlastali a byli úplně na motyku, takže je nějaká návěstidla apod. vůbec nezajímala.
|
|
|
To jsou fámy, co se šířily v rámci ČSD. Kdyby byl fíra i topič nadranc, tak by si toho někdo z posádky vlaku všiml. Přinejmenším výpravčí, který nosí fírovi podepsat rozkaz k jízdě, stejně tak by si něčeho všimli průvodčí, třeba že vlak jede nějak moc rychle tam, kde jindy jezdí pomalu nebo že brzdí naopak příliš atd. Kromě toho se po nehodě dělaly u posádky páry zkoušky na chlast a nikde se nic neobjevilo (zbytkáč by musel být dost velký i několik hodin po nehodě). Tipl bych si, že v tom nepozornost a lajdáctví bude, ale ne chlast.
|
|
|
Můj děda byl také strojvedoucí, a podle všeho se v 50.letech nebralo řízení v opilosti ani zdaleka tak vážně, jako o 30 či 50 let později. Ani auta, ani vlaku, byť předpisy na to byly.
Tehdy byl doc. Skála ještě mladý junák, sotva existovala první záchytka v Praze (a na světě), a na exaktní měření vlivu lihu na řidiče se ještě víceméně čekalo, kritická práce byla udělána až po roce 1960, jestli mne paměť neklame...
V americké angličtině dokonce přežilo úsloví "one for the road", které značilo, že si mluvčí objednává posledního panáka předtím, než odjede domů (pochopitelně autem). Bylo to tehdy společensky přijatelné.
|
|
|
Na Štědrý den roku 1953 se lokomotivní četa rychlíku jedoucího do Bratislavy na stanovišti opila a usnula. Následovalo projetí návěstidla na stůj a náraz do osobního vlaku stojícího před vjezdovým návěstidlem stanice Šakvice. Náraz v rychlosti 86 km/h. Stovka mrtvých, stovka zraněných. Strojvedoucí 5 let, topič 4 roky natvrdo. Tato nehoda je i tématem 12.dílu Osudových okamžiků. Další tragickou nehodou na železnici v tomto kraji, která se udála tři roky před šakvickou, byla srážka vlaku a autobusu na přejezdu v Podivíně 21.prosince 1950. 23 mrtvých.
|
|
|
Podle toho co jsem kdysi o této nehodě četl je to trošku (nevyznamně) jinak. Ten vlak do Šakvic uvázl kvůli poruše, byl podle tehdejších předpisů řádně kryt třaskavkami, ale ani ty je neprobudily a došlo ke srážce. O tom že je něco v nepořádku se vědělo chvíli předtím, protože si ze stavědla všimli neobvykle vysoké rychlosti, a tak telefonovali na další stanici, kde vyběhl výpravčí se stavěcím terčem "pomalu!" - ale osádka nereagovala. Jenže než je stihli zastavit, došlo ke srážce.
|
|
kurva praca, nikdy som o tejto nehode nepocul. strasne vec. dufam ze sa uz nikdy nieco podobne nezopakuje. Len teraz som si spomenul na nehodu v Spisskej Novej Vsi, tiez nepochopitelna udalost:
http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=2064
ovela menej mrtvych, ale aj tak, hruza!
|
|
|
Kvalitně zpracovaný článek. Děkuji.
|
|
|
Asi už jsem na ten internet moc starý. Klepnu na odkaz na youtube, začne hrát strašná hudba, do obrazu vletí reklamy, a ani nic zajímavého nezakrývají, protože text jsem už četl zde a po klepnutí na značku 5 minut je ve "videu" pořád text.
Přimlouvám se - příště - za odkaz na fotoalbum, tohle je prostě nekoukatelné, kvalita obrazu strašlivá.
|
|
Po delším čase, po dštění síry na stát, policii, EU, škodofky, ..., zase něco zajímavého, co se dá číst.
|
|
|
No jo, článek bez zmínky o cyklistech ... teda až na toho výhybkáře stíhajícího vlak na bicyklu:-)
|
|
|
a máte to, další důkaz, že cyklistika je špatná :-P
|
|
|
Ano, kdyby byl cyklista motorizován, zcela jistě by vlak dostihnul a zamezil tak neštěstí..:)
|
|
Pěkný článek, aktuálně k tématu, o kterém se moc nemluví...
|
|
|
Vynikající článek. Napsalo se toho o Stéblové hlavně v kraji kde se neštěstí událo hodně a hodně, ale aby si člověk udělal představu co se vlastně stalo z médií není možné. Díky.
p.s. o nic nejde, ale silnice "hradubická" trať nikde nekříží, vedou souběžně.
|
|
Nojo a to se ještě tak dva kilometry od místa téhle nehody někdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vysekalo vojenské auto - něco mezi deseti a dvaceti mrtvými pokud mne paměť neklame.
|
|
na informační kvalitu článku to nemá vliv, ale..... . Dopravní předpisy, nikoli přepravní předpisy. Skutečný postup výpravy vlaku noční návěstí. Výpravčí dává vodorovnými pohyby noční výpravky zelené barvy "výzva k pohotovosti" . Členové vlakového doprodu od nejvzdálenějšího člena vlaku od vedoucí hnací lokomotivy dávají návěst "pohotovi k odjezdu" kratší pohyby předloktím vzpažené ruky s baterkou v ruce bílé barvy až k poslednímu členu vlakové čety nejblíže ke strojvedocímu vedoucí hnací Lv. poslední člen dá návěst "souhlas k odjezdu" opisovánmí písmena „T“ směrem k výpravčímu a ten následně po kontrole všech splněných náležitostí dá svislým kýváním noční výpravky zelené barvy směrem ke strojvedoucímu hnací Lv návěst "odjezd".
|
|
Šakvická nehoda je popsána v knize osudové okamžiky,díl si teď nevzpomenu,ale je to popsáno dost realisticky.Shosou okolností kolem toho místa jezdím,přistěhoval jsem se do Hodonína-a kolem trati občas pracovně projíždím.Zároveň se kousek od místa tragédie srazil autobus s vlakem,pak tragédie na Nových Mlýnech a v Zaječí opět železnice-špatná vyhybka a vykolejený vlak..Holt,nic příjemnýho.
|
|
Ke Stéblové: http://loko.goo.cz/nehody/14111960.htm, je tam v podstatě totéž, co na druhém videu.
K Šakvicím např. http://breclavsky.denik.cz/nehody/tragicke-vanoce-roku-20091222.html
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Nehoda u Stéblové
|