D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Test: Škoda Octavia II 1.9TDI PD
    Vydáno 29. 05. 2005 (60994 přečtení)

    Možná jste cestou do Prahe vole na míting, kde se měla vymanažovat zefektivněná komunikační strategie k novým leštěným prdům, postřehli, že vaše stříbrná Škoda Octavia TDI blackfont nejen že není nejrychlejší, ale už také ani nejnovější výstřik z automobilky, která má ve znaku okřídlený šíp a dubové ratolesti.

    Ano, správně, řeč bude o Škodě Octavia II 1.9 TDI s černým íčkem, poslední hustokára z Boleslavi a sen českých rodin.

    Octavii ve variantě sedan s motorem TDI 1.9PD jsem si půjčil skoro novou (na tachometru 9.000km) a ujel s ní asi 1.500km s průměrnou spotřebou 6,5 litru zkapalěného dehtu.

    Dojmy?

    Motor

    Motor byl pro mě relativně největším zklamáním. Dynamika jízdy by ušla, je zhruba srovnatelná s minulým chrochtomotorem stejné kategorie. Motor dobře táhne od nějakých 1.500 otáček, ve 3.000 rpm výrazně uvadá a práce v oblasti 3.500-4.500 rpm už představuje jen torturu těžkopádného naftového agregátu, bez odpovídajícího projevu v dynamice jízdy. Co mě však konsternovalo, je neskutečný kravál deroucí se dovnitř. Od 2.500 otáček jde o nekultivovaný burácivý řev, který vysloveně obtěžuje. Protože jsem v poslední době také něco ujel s Audi A4 s podobným motorem, musím konstatovat, že v tomhle autě musí být něco špatně, protože analogická A4 jezdila celkem potichu. Nevím, jaké emoce v kom tento rachot  vyvolává, ale jediný přijatelný jízdní mód je rozjet ten krám na nějakých 110km/h a držet konstantní otáčky. Při takovém způsobu užití je hluk dieselu ještě přijatelný. Zřejmě je sám systém Pumpe-Duese zdrojem nadměrného hluku, protože již první TDI byla poměrně hlučná, ale tohle je vážně hardcore. Srovnal bych to se Škodou 120 blahé paměti.

    Podvozek

    V případě podvozku je zde patrný jasný a neoddiskutovatelný pokrok. Kdo byl konfrontován s „tancem svatého Víta“ starší octavie projevujícího se kolem 160km/h na dálnici s minimálními vyjetými kolejemi, tedy v podstatě všude, bude z klidného a stabilního chování nové Octavie nadšen. Minulý model nebyl co do podvozku úplně špatný, ale tohle je úplně něco jiného. Díky suverénnímu chování na silnici vyvolává auto dojem, že „se mu dá věřit“, i před pochybný pohonný agregát.

    Brzdy

    Další slabina Škody Octavia ŽenTOUR byla odstraněna. Jak jsem konstatoval už několikrát, minulý model se vyznačoval měkkými a rychle se opotřebovávajícími brzdami nepostačujícími na jeho hmotnost a dynamiku. Zde to bylo bez problému. Uvidíme, co udělá s brzdovou soustavou opotřebení, až se kotoučům trochu zkřiví úsměv, ale jinak i zde je patrný pozitivní posun.

    Karosérie

    Škoda Octavia II je na rozdíl od předchůdkyně čtyřmístná. Cestující na zadních sedadlech mohou cestovat v relativním komfortu, pokud nejsou vyšší než metr osmdesát. Vnitřek je průměrný. Jako pozitivum je nutno brát palubní desku ála Golf, která nahradila útrpnou plastovou bednu z prvního modelu, a nové sedačky, které představují ideální kompromis mezi pohodlím a držením těla. Jako negativum pak skutečnost, že plastové výplně dvěří a středový panel zabírají zbytečně moc místa svou mohutností. Středový panel tlačí do holeně pravé nohy. Z auta je mizerně vidět, zadní okno je spíše pro okrasu a boční okénka jsou malá. Při couvání je nutno vycházet z reality, která se odráží ve dvou atypicky tvarovaných kosoúhlých zrcátkách, která jsou příliš nízká a je v nich vidět prd.

    Pokud jde o design, i zde byly korigovány zásadní nedostatky ŽenTOURu, především nepoměr mezi nízkým předkem a nakynulým zadkem, nepoměr mezi malým rozvorem a velkou délkou nebo podivná zadní partie, kdy bylo vidět „pod auto“. Součinitel paskvilovitosti nyní klesl z hodnot blízkých nekonečnu na úroveň tolerovatelnou skalním divákem pořadů se sourozeni Gondíkovými a kdyby nebylo tak zřejmé inspirace Volvem, býval by mohl klesnout ještě dál. Některé detaily jsou nečekaně pěkné a také dobře dílensky zpracované – například 3-D přechod kapoty do blatníku, podobný stejnému řešení u Peugeota 307, kde se ovšem francouzskému výrobci povedlo realizovat jen za cenu širší spáry. Výsledek práce německých designérů je sice v konečném souhrnu zajímavý, ale brzo se okouká. Postrádá nápad, který by chytil u srdce, nebo jednotnou myšlenku, která by umožňovala vůz někam začlenit na první pohled (třeba jako nový passat a zanedlouho uvedenou jettu). Za sporná považuji zadní kola vpadlá do blatníků (pomsta předchozímu modelu, kde zadní kola z blatníků komicky trčela ven) a kulaté rohy bočních oken, přidávající už takhle robustní karosérii ještě dále na robustnosti a vyvolávající dojem veliké barevné škatule. Nevím, jak dalece tohle případnému zákazníkovi bude vadit, protože jak už slogan „simply clever“ napovídá, Škoda se nekupuje srdcem, ale peněženkou, případně ze zvyku nebo z nedostatku fantazie.

    Ovládací prvky

    Rozhodl jsem se ovladačům věnovat separátní kapitolu, protože v oficiálních testech bývají opomíjeny. Povznesu se na obvyklou větu ze Světa motorů „volant dobře padne do ruky“, protože to je v dnešní době snad samozřejmost. Rozpaky ve mně vyvolal ovladač blinkrů. Klade totiž malý odpor a když jste ho nuceni vrátit do původní pozice rukou, překlopí se ještě dále. V praxi to vypadá tak, že blikáte střídavě doprava a doleva, což ještě podporuje činnost doběhu spínače. Další hrozná věc je plynový pedál od firmy Hella. Má malý zdvih a tím také malou citlivost. Je řešen jako stojací a jedná se o skutečný low-cost produkt.

    Dílenské zpracování

    Dílenské zpracování je určitě nadprůměrné kvality, ale přesto jsem narazil na několik alarmujících detailů. Do pravého světlometu zatékalo. Přístrojová deska vibrovala. Asi tím není vinna sama armatura, ale nadměrně vibrující chrochták vpředu, protože i sebelepší a sebelépe spasované plasty mají někde své meze. S dveřmi se musí mlátit jako u starých stodvacítek – asi jsou dvojitá těsnění kolem dveří moc tvrdá. Pedál spojky měl mírně nepravidelný záběr. Skutečná zábava však nastala, když jsme píchli kolo najetím na kus plechu, ve kterém byl hřebík. Jali jsme se vyprostit z kufru rezervu, a to, co jsem tam našel coby klíč na kola, snad ani nebylo simply clever, to byl prostě šmejd. Byl to kus duralové trubky, na konci zkalibrovaný do tvaru matice a ohnutý. Byl jsem na pochybách, zda tento svého druhu nástroj bude použitelný k uvolnění šroubů utahovaných na nějakých 100Nm, ale nakonec to vydržel.

    Celkový dojem

    Po technické stránce je veskrze pozitivní, až na motor. Pro příznivce dehtu jednoznačně doporučuji červené íčko. Octavia II není auto, které bych si koupil, protože je tak obyčejné, až to není hezké. Také to není auto, do kterého bych se zdráhal sednout, působí dojmem určité robustnosti a výdrže, svoji práci tedy vykoná. Některé detaily jsou tak moc simply clever, až je na to na hranici solidnosti. Přesto si tento vehikl najde hodně zákazníků, protože nabízí techniku soudobé úrovně, je v něm hodně místa a oslovovat bude asi především příznivce dieselových motorů.

    Poslední poznámka směřuje k tématu „volba motorizace“. Když porovnám Octavii II 1.9 blackfont s mojí Cordobou 1.4-16V, dojdu k závěru, že stran jízdních vlastností jsou auta srovnatelná. Cordoba málokdy spolkne více než 6l benzínu, Octavia II sežrala 6.5 litru stejně drahé nafty. Na rozdíl od Octavie se vozím s příjemnou i když rozhodně ne oslňující dynamikou tichého benzínového motoru a ptám se, proč majitelé Octavií také nenajdou v typové řadě adekvátní moderní benzínový motor. Octavia II 1.4-16V musí být naprosto stresující stroj, o jehož neradostné dynamice vypovídá udávané zrychlení z 0 na 100km/h za nekonečných 15.5 sekundy, což je přesně stejný údaj, jakého dosahovaly favority prvních verzí, o jejichž lenosti bylo napsáno mnohé. V šestnáctistovce najdeme – eufemisticky řečeno – osvědčený osmiventilový čtyřválec, který VW úspěšně prodává zhruba třicátý rok a jehož spotřeba i dynamika jsou přímo úměrné době vzniku (původně se začal dávat do aut o tři metráky lehčích). Octavia 2.0FSI je sice fajn, ale má charakter high-end modelu, a to včetně high-end ceny. Kam se poděl motor 1.8 nebo 1.8T? Jednak by neměl o tolik vyšší spotřebu než TDI, a pak by se dalo reálně počítat s levnější pojistkou, servisem, delšími intervaly výměny levnějšího oleje a ohledně TCO by se dieselu byl schopen vyrovnat. Představoval by zajímavou alternativu pro ty z nás, kteří dieselová rachtadla nemusí.


    29.05.2005 D-FENS


    Související články:
    Zkušenosti: Opel Astra H Caravan 1.9 CDTI (22.11.2015)
    Dvě BMW 135i (22.11.2015)
    Zkušenosti s Volvem C70 2.0T cabrio, r.v. 2000 (17.05.2015)
    BMW 650i (10.05.2015)
    Opel Meriva 2006 – jede, brzdí a svítí (19.04.2015)
    Zkušenosti: Mexický Ital (29.03.2015)
    Zkušenosti: VW New Beetle 1.9 TDI-PD 77 kW (25.01.2015)
    Zkušenost s Octavií II 1,6TDI 77kW (18.01.2015)
    Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po čtyřech letech a 60kkm (13.01.2015)
    Jeden den s Hyundai i30 1,6 automat hatchback (04.01.2015)
    Renault Grand Espace (Pičus Magnus) (20.11.2014)
    Zkušenosti: Seat Ibiza Mk.4 1.4-16V (24.08.2014)
    Zkušenosti: Fiat Dobló 1,3 MultiJet (01.07.2014)
    Zkušenosti: Citroën Saxo 1,5D r.v. 2000 – Rudá střela (25.05.2014)
    Zkušenosti s VW Passat 2.0 TDI 103kW (13.04.2014)
    Octavia 3 – cena za překvapení (16.03.2014)
    Městochod (Škoda Citygo) (16.02.2014)
    Nissan Leaf - stroj času (09.02.2014)
    Zkušenosti: Ford Puma 1.6 (2001) (12.01.2014)
    Hyundai I30 Kombi New Generation (01.01.2014)
    Zkušenosti: Ford Mondeo 2.0 TDCI 85 kW, 2004 (16.11.2013)
    Lesk a bída Octavie 2 - 1.6 TDI (25.08.2013)
    Dvě stě dvacet dva tisíc stříbrných šípů (Citroën C5 HDI) (11.08.2013)
    Jeep Wrangler JK Unlimited (22.07.2013)
    Zkušenosti: Nový sen českých rodin (Octavia III 1.6 TDI CR) (07.07.2013)
    Dvé rodinných citronů (Citroën Jumpy a C8 V6) (14.04.2013)
    Zkušenosti: Clio III 1.2 TCe - Žabožroutí fóbie (07.04.2013)
    Subaru Forester ’98 rok poté (05.04.2013)
    Kredenc 806 (01.04.2013)
    Zkušenosti: BMW 324TD E30 (10.02.2013)
    Mazda 323F BJ 1.5 (2000) (06.02.2013)
    Zkušenosti: Ford Transit 2.5 TD (26.08.2012)
    Žrout (Hyundai Grandeur 3.3i V6) (15.07.2012)
    Test: Subaru Forester ’98 2.0/90kW (imported) (02.04.2012)
    Subaru Outback 3.0R (12.02.2012)
    Zkušenosti:Mazda 323F BG 1.8 16V (mrkačka) (29.01.2012)
    1965 Oldsmobile Jetstar I + video ze Dne mobility (23.01.2012)
    Zkušenosti: Škoda Octavia II 2.0 TDI PD (15.01.2012)
    Chrysler Neon II (18.12.2011)
    Dodge Challenger SXT 2012 (11.12.2011)
    Zkušenosti: Ford Focus ST (27.11.2011)
    Hřmící myš - Mitsubishi Colt VI 1.1 (14.11.2011)
    Mitsubishi Galant 2.5 V6-24 EA5A (06.11.2011)
    Zkušenosti: Malé „zlé“ béemvé 323i (E46) (27.10.2011)
    Zkušenosti: Hyundai i30cw 1,6 CRDi (16.10.2011)
    Když seňora chlastá – Seat Altea XL 1,4 TSI (07.10.2011)
    Recenze Ford Galaxy 2001 2.3 DOHC (22.08.2011)
    Zkušenosti: Honda Civic Aerodeck 1,4iS (07.08.2011)
    Zkušenosti: VW Passat B5.5 TéDéí (17.07.2011)
    Felicia, s vrakem do nového tisíciletí (26.06.2011)
    Pirát Kchar: Mercedes Benz E500 (W211) (05.06.2011)
    Skúsenosti Peugeot 206 1,4 HDI (15.05.2011)
    Zkušenosti: Volkswagen Golf V 1.4 TSI 121HP (08.05.2011)
    Zkušenosti: „Vitamín“ C (Mercedes Benz W202) (01.05.2011)
    Skúsenosť: FIAT Brava SX 1.9JTD (01.05.2011)
    Zkušenosti: Renault Avantime (24.04.2011)
    Zkušenosti: Daewoo Nubira II 1.6 76kW (24.04.2011)
    Test: 1.2TSI + Seat Leon II (10.04.2011)
    Návod na psaní autorecenze aneb Jak psát test (27.03.2011)
    Hyundai Sonata 2,4i Elegance – proč a jak jsem k ní přišel & (06.03.2011)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia, 150.000 km (13.02.2011)
    Dacia Solenza – rumunský omyl nebo tip na výhodný nákup? (30.01.2011)
    Zkušenosti s korejskou raketou Kia Sephia 1,8 (23.01.2011)
    Zkušenosti Dacia Logan MCV verze Arctica ph2 1.6 16V po 4000 (09.01.2011)
    Zkušenosti: Peugeot 407 sw 2.0 HDi 100kw (02.01.2011)
    TEST: Ford Focus ST 225 feat. zkušenosti s prodejcem (12.12.2010)
    Zkušenosti: Seat Arosa 1.0 (21.11.2010)
    Zkušenosti: SAAB 900 NG 2.0 (24.10.2010)
    Test: Peugeot P 206 CC 1,6 – 16V (19.10.2010)
    Nissan Primera P11 GT (17.10.2010)
    Octavia II 1.6 75 kW – zkušenosti po 100.000km (26.09.2010)
    Zkušenosti: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi (30.08.2010)
    Citroen ZX, něco o VOV a AutoESA (11.07.2010)
    Domazdíno (20.06.2010)
    Test: Citroën C2 1.6 VTR (06.06.2010)
    Autíčko s píšťalkou: Golf VI 1.4 TSI (118kW) Hájlájn (23.05.2010)
    Hyundai i30cw - škodná v říši okřídleného šípu? (17.05.2010)
    Test: Da nigga hustokchár (09.05.2010)
    Test: BMW 525i E60 (09.05.2010)
    Trauma za volantem: Škoda Fabia II 1.4 TDi PD (08.05.2010)
    VW Polo 1.4 Tdi – jízdní dojmy (25.04.2010)
    Zkušenosti: Peugeot 106 1.6-16V GTI (14.02.2010)
    Zkušenosti: Harley Davidson Sportster 883 (31.01.2010)
    Zkušenosti: Ford Escort RS2000 (1995) (17.01.2010)
    Subjektivní (tudíž moje) recenze Citroenu C5 2.0i (03.01.2010)
    Octavia - přilejeme oleje do ohně :o) (28.12.2009)
    Skúsenosti: Honda Accord Sport 2.0 (29.11.2009)
    Zkušenosti: BMW 318is (21.11.2009)
    Jaguar X-Type 2.1 V6 SE r.v. 2002 (01.11.2009)
    Zkušenosti: Fiat Brava SX 1.4 a 75tkm (25.10.2009)
    Zkušenosti: Audi TT 1.8T (25.10.2009)
    Test: Seat Leon II 1.4-16V 63kW (18.10.2009)
    Zkušenosti: Honda Civic 1.3 hatchback (11.10.2009)
    Zkušenosti: Peugeot 106 (04.10.2009)
    Zkušenosti: Opel Astra G 2.0 DTI (28.09.2009)
    Lehčí pojednání o nesmrtelné Škodě 1203 (17.08.2009)
    Drákula - Dacia 1310 Break (09.08.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 (02.08.2009)
    The heartbeat of America: Camaro (19.07.2009)
    Nissan Tiida, aneb vůz, který nikdo nechce (06.07.2009)
    Test: VW Golf III 1.4 (31.05.2009)
    Test: Fiat Palio 1.2 (04.05.2009)
    Zkušenosti: Seat Ibiza 2009 (22.03.2009)
    Test: ZuFuss 2.0 BioPower (28.02.2009)
    ŠeSTihvězdičkový výběr (08.02.2009)
    Dlouhodobé zkušenosti s Audi A6 Avant Quattro 2.5TDi (11.01.2009)
    Zkušenosti: Ford Focus 1.8 Zetec (04.01.2009)
    Test: Seat Ibiza 1,4 16V @ Tenerife (07.12.2008)
    Test: Citroën Xantia 1,6i (07.12.2008)
    Skúsenosti – OPEL VECTRA 2.5 V6 CDX (02.11.2008)
    Test: Honda Civic 6. generace (14.10.2008)
    Test Mercedes – Benz A 150 (05.10.2008)
    Zkušenosti: Suzuki Ignis 1.3-16V (28.09.2008)
    Test: Hyundai Getz (21.09.2008)
    Zkušenosti: Renault Clio 1.6 16V (RSi) (14.09.2008)
    Test: Audi A3 TDi-PD 77kW (20.07.2008)
    Nová Ibiza - jaká je? (22.06.2008)
    Test: Toyota Avensis 2.0 16V '98 (08.06.2008)
    Test: Toyota RAV4 (27.04.2008)
    Test: Škoda Fabia HTP (13.04.2008)
    Fiat fperle (Bravo II 1.9 JTDM 16v) (06.04.2008)
    Zmrdí test: PRAVDA o štvorvalcovom Chevrolete Spark 1.0 (30.03.2008)
    Zkušenosti: Chevrolet Lacetti 1.4 (24.03.2008)
    Test: Volvo FH13 (16.03.2008)
    Zkušenosti: Toyota Yaris 1.0 (09.03.2008)
    Test: Subaru Outback 01 2.5i AT 115kW LPG (02.03.2008)
    Test: Ford Escort 1,6 16V (98') (24.02.2008)
    Test: Škoda Octavia II Combi 4x4, 2.0 FSI (03.02.2008)
    Test: Toyota Yaris 1.0 VVT z milénia (30.09.2007)
    Test: Tatra 815 S3 (27.08.2007)
    Test: Citroen XM (11.08.2007)
    Test: Toyota Corolla 1,3 16V STD (22.07.2007)
    Citoren AX 1,4 GTi (01.07.2007)
    Test: AM General 1/4 ton truck tactical M151A2 (10.06.2007)
    Test: Ford Focus II 1.8TDCi po 35 tisících (03.06.2007)
    Test: Ford Focus 1.6-74kW (03.06.2007)
    Test: Fabia 1.9 SDI (28.05.2007)
    Test: Piper L4 (05.05.2007)
    Test: Volvo 850 T5 (01.05.2007)
    Test: Škoda Suberb 1.9TDI (01.05.2007)
    Zkušenosti: Kůň (16.04.2007)
    Zkušenost: Škoda Roomster (01.04.2007)
    Zkušenosti: 605 (17.03.2007)
    Test Mercedes Benz W123/200T (05.02.2007)
    Zkušenosti: Německý drak (Trabant 601) (25.12.2006)
    Zkušenosti: BMW E36 320i (03.12.2006)
    Test: Citroën C1 (26.11.2006)
    Test: Mazda 6 (26.11.2006)
    Test: Fiat Uno (19.11.2006)
    Test: Lincoln Town Car (22.10.2006)
    Test: Škoda Roomster Style 1.4 16V 63kW (08.10.2006)
    Test testu: Škoda Roomster 1.2 HTP (05.10.2006)
    Zkušenost: Ford Focus II 1.4 Zetec (29.09.2006)
    Test: Škoda Forman (16.09.2006)
    Test: Citroen Saxo 1.5D (16.09.2006)
    Test: Honda Civic 8 (16.09.2006)
    Test: VW Lupo 1.7SDi (10.09.2006)
    Test: Ford Mondeo 2.5 V6 Duratec (11.06.2006)
    Test: VW Sharan (11.06.2006)
    Zkušenosti: Peugeot 307 XT 2,0 HDi (04.06.2006)
    Test: Peugeot 405GLD (01.05.2006)
    Test: Ford Mondeo TDCi automat (12.03.2006)
    Test: Ford Mondeo 1.8 (12.03.2006)
    Test: Peugeot 307 (05.03.2006)
    Test: FV Passat 1,9 tydy (26.02.2006)
    Test: 2x fiesta do města (17.02.2006)
    Test: Drážďanský zázrak (17.02.2006)
    Der Führer: BMW 730d (12.02.2006)
    VAZ 2103 - vôňa kože a benzínu (09.02.2006)
    Test: Fulcrum (30.12.2005)
    Test: Renault Twingo II.... (11.12.2005)
    Test : Audi Coupe GT - NG a KX (04.12.2005)
    Test: MCC Smart CDI (28.11.2005)
    Test: Daewoo Matiz 0.8 (20.11.2005)
    Honda Civic 7... (25.09.2005)
    Test : Citroën C3 1.1i SX (11.09.2005)
    Test: Suzuki Swift 1.3 GL (21.08.2005)
    Test: Octavia? Myslím že spíš ano! (04.07.2005)
    Test: Alfa Romeo 33 16V (19.06.2005)
    Test: BMW 324d po čtyřech letech (12.06.2005)
    Test: AAA Auto Praha (24.04.2005)
    Test: BMW fünf drei fünf (24.04.2005)
    Test: Schade hundertdreisig GL (31.03.2005)
    Test: Fabia po 25 tisících (20.03.2005)
    Test: Opel Zafira 2.2 Hdi (06.03.2005)
    Test: Renault 25 Baccara (12.02.2005)
    Tatra T613 – svědek geniality a rozvratu (30.01.2005)
    Test: Cordoba po 15.000 km (30.01.2005)
    Test: První seznámení s chevroletem niva (08.08.2004)
    Test: Seat Cordoba II 1.4-16V (20.06.2004)
    Test: VW Golf V 1.4-16V MPi (02.05.2004)
    Test: VW Polo 1.2HTP (14.03.2004)
    Test: Renault Scénic II 1,9DCi (19.10.2003)
    Test: Škoda Octavia 1,9TDi (23.03.2003)
    Test: Škoda Felicia (22.12.2002)
    Test: Škoda Fabia 1.4MPi combi (23.06.2002)

    [Akt. známka: 2,40] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: D-FENS | Komentářů: 236 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.