V listopadu loňského roku došlo k erupci poslanecké
kreativity, která se znmotnila jako tzv. "velká novela silničního zákona".
Ta měla napravovat nedostatky, které obsahoval silniční zákon ve znění
novely 411/2005 Sb., ta vešla ve veřejnou známost jako tzv. zavedení bodového
systému.
Něco z historie: Bodový systém byl zaveden v roce 2006 a neosvědčil
se, ačkoli se ministerstvo dopravy snaží svými analýzami
prokázat opak. K žádnému reálnému zlepšení bezpečnosti nevedl a dokonce
ani nepřispěl. Patrně bylo příčinou jeho pojetí, které jej odlišovalo od
obdobných systémů v zahraničí. Zatímco celkem pochopitelným záměrem bodových
systémů různě po světě bylo vyřadit rizikové řidiče z provozu, český systém
byl tzv. výchovný. Prostřednictvím sankcí za kdejakou kravinu měl přimět
řidiče, aby se odnaučili myslet a namísto toho se chovali konformně. Výsledek
na sebe nenechal dlouho čekat, takže Kocourkov uvízl v paradoxní situaci.
I přes stále modernější a bezpečnější auta a nepopíratelné úsilí o bezpečnější
komunikace počet zraněných a mrtvých na českých silnicích nijak výrazně
neklesá, po zavedení bodového systému dokonce nějakou dobu rostl.
Bodový systém byl veřejností odmítnut. Kdo jej však určitě neodmítl,
byli úředníci a lidé na něm zainteresovaní, protože se stal zdrojem mimořádných
příjmů. V začátků systému se dalo zakoupit smazání jednoho bodu za tři
tisíce, dnes se to dá opatřit za litr. ODS použila bodový systém jako součást
předvolební práce s tím, že přijde taková velká novela, že chyby toho zprasku
odstraní. A vida, teď ji tady máme, a řekněme si to rovnou. Je to stejná
prasárna jako novela předchozí, opět se nám utahuje šroub a ještě jako
bonus sahají na ústavní práva. Má to svoji hlubokou logiku. Minulý bodový
systém nefungoval, a tak ho zpřísníme, pak fungovat začne.
Možná je lepším klíčem k chápání novely seznam jmen poslanců, kteří
se pod něj podepsali. O Milanu Šimonovském netřeba hovořit. Zajímavá postavička
je Jaroslav Plachý, poslanec za ODS. Proslul ultrakonzervativními názory
ohledně silničního zákona, jeho projevy při nedávném hlasování o měření
rychlosti městskými policiemi měly blízko k záchratům hysterie. Kromě toho
se šušká, že "ho pase" nejmenovaná firma, která do ČR dováží rychlostní
měřiče. Za zmínku stojí i Aleš Řebíček, bývalý ministr dopravy, jejichž
nekompetentnost spolehlivě překonávala očekávání. Svůj úřad řídil přes
SMS a jinak proslul přezdívkou "pan Nevím", protože neexistovalo mnoho
otázek, na něž by znal odpověď. O to zdatněji si vedl v přihrávání zakázek
soukromým firmám. S trochou nadsázky se tedy dá říci, že novelu připravili
diletant, klientelista a klientelistický diletant.
Patrně nejvýznamnější fíčurou je pokus zbavit řidiče práva nevypovídat
proti sobě. Řdič by byl povinen sdělit úřadům totožnost osoby, která
řídila jeho vozidlo, tedy například manželky. Pokud by váhal napráskat
své rodinné příslušníky nebo by prostě jen nechtěl spolupracovat s úřady,
hrozila by mu pokuta 5.000-10.000 Kč. Argumentací poslanců je, že by se
tím správním orgánům usnadnila práce. Myslím, že tuto tématiku jsme na
D-F probírali už mnohokrát a není třeba se k ní speciálně vracet, povšimněte
si pouze některých širších souvislostí tohoto návrhu. Návrhem se zavádí
nová kategorie občana, která se jmenuje řidič a která je na tom z hlediska
ochrany svých práv hůře nežli vrah. Autorům návrhu byla při jeho sestavování
jistě dobře známa skutečnost, že se pokoušejí o zásah do ústavního práva
daného listinou základních práv a svobod. Skutečnost, že poslanci Parlamentu
ČR pracují na destrukci ústavního pořádku, mi připadá skoro neuvěřitelná.
U anarchistů nebo skinheadů bych neměl problém to chápat.
Další významnou a naprosto slabomyslnou fíčurou je zákaz předjíždění
v křizovatce. Zatímco výše zmíněný patch je pochopitelnou úpravou
mající zajistit obcím dostatečný přísun peněz z pokut, tato druhá pochopitelná
není. Jak jistě všichni víme, je už nyní zakázáno předjíždět v křižovatce
a v těsné blízkosti před ní, ale například s těmito výjimkami:
- jde-li o předjíždění vozidla odbočujícího vlevo zprava
- jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního
vozíku,
- předjíždění na hlavní pozemní komunikaci,
- předjíždění na křižovatce s řízeným provozem.
Novelou by se výjimky škrtly, kromě té první.
Praktická situace 1: Hromadná nehoda u prdele oslovy
Jedete po silnici druhé třídy mimo obec rychlostí 80km/h, když zjisíte,
že před vámi jede povoz tažený oslem jedoucí ve stejném směru rychlostí
2,5 km/h. Za normálních okolností byste jej předjeli, ale protože by k
předjíždění došlo v křižovatce (20m před vámi ústí na silnici II. třídy
místní komunikace), nemůžete uskutečnit předjížděcí manévr. Protože za
nepovolené předjíždění hrozí postih 6 bodů a 5.000 - 10.000 Kč pokuta,
nezbývá nežli dupnout na brzdu a to tak že fest, což řidiči za vámi jistě
ocení. Pokud nedojde k nehodě, na které byste ovšem nenesl vinu, můžete
od bližší k nejvzdálenější hranici křižovatky pokračovat maximálně rychlostí
oslího spřežení, čímž bezpečnost na silnicích zásadně vzroste.
Praktická situace 2: Světelná křižovatka ve městě
Cyklista využije možnosti předjíždět stojící vozidla zprava. Až padne
zelená, proběhne jízda vozidel křižovatkou rychlostí cyklisty, protože
nebude dovoleno jej předjet v křižovatce. Tím se zásadně "zvýší" nejen
bezpečnost, ale také "zlepší" plynulost dopravy zejména ve městech. V hustě
zastavěných čtvrtích, kde ústí různé místní komunikace na silnici hlavní,
se rychlost cyklisty, v lepším případě mopedu stane průměrnou rychlostí
jízdy všech dopravních prostředků.
Důvodem pro tuto úpravu zákona opět je, že se pak stane prokazování
přestupků pro státní orgány snazší.
Dále ze zákona vysvítá zcela zjevná tendence prohlubovat státní paternalismus
ad absurdum. Tak se například zvyšuje postih za nepoužití pásů z 1
na 3 trestné body, ačkoli porušením tohoto ustanovení ohrožujete pouze
sám sebe. Dále zavádí povinnost použít reflexní vestu při nouzovém stání,
kde platí to samé. Při stejné logice se patrně brzy dočkáme trestů za polykání
žárovek nebo strkání přirození do krokodýlí tlamy, protože tím si také
můžeme velice uškodit...
V případě, že se "vybodujete", budete muset absolvovat (a také zaplatit)
dopravně-psychologické vyšetření, jehož obsah a rozsah mi není znám.
Patrně se to časem zvrhne na formalitu, podobně jako nedávno zavedený systém
placených bodových odpustků formou "školení", které provádí firma spojená
s poslancem Vojířem.
Podle vzorce "cukr a bič" obsahuje novela několik drobných změn, které
nasvědčují tomu, že se výchovný ráz bodového systému nedaří jeho autorům
dále udržet a prosazovat. Například za nerozsvícení světel za dne by nehrozil
bodový postih a za překročení maximální povolené rychlosti o 5km/h také
ne. Jiné bodové postihy se oproti tomu zase zavádí.
Důvodová zpráva k návrhu je unikátní tím, že která neobsahuje fakta.
Neobsahuje žádný rozbor, jaký efekt asi zákon přinese, kolik nehod se stalo
v důsledku předjíždění v křižovatce nebo kvůli tomu, že auto přejelo řidiče
jiného auta při nouzovém stání. Novela je tedy výsledkem dohadů v duchu
"my si myslíme, že by to asi určitě pomohlo" a tudíž stejným aktem diletanství
a neprofesionality, jako novely předchozí. Jediným argumentem, který je
v důvodové zprávě opakovaně obsažen, je, že se pak bude správním orgánům
lépe pracovat. Nabízí se otázka, zda se zákony tvoří proto, aby přinášely
užitek, nebo proto, aby státní správa měla snazší práci.
Zajímavé čtení je i stanovisko
vlády k tomuto pokusu o novelizaci, kde vláda (!) upozorňuje iniciativní
pány poslance, že jejich návrh není ústavně konformní, ale také nabízí
cestu, jak tuto nepříznivou situaci obejít, a to sice takovou právní konstrukcí,
která umožní dosáhnout téhož ústavně konformními cestami. I přesto, že
stanovisko vlády je zamítavé, návrh se projednávat bude, a to na schůzi
parlamentu dne 3. února 2009.
Doporučuji návrh novely přečíst celý, je to skutečně vydatné.
Text novely
(text s vyznačenými změnami)
Rozbor novely najdete zde.
21.01.2009 D-FENS