Komentáře ke článku: Jak sociální stát zničil Japonsko (ze dne 26.09.2010, autor článku: Smrtihlav)
Přidat nový komentář
|
Pozorně jsem si tento článek přečetl a vpodstatě jsem nepochopil vztah mezi sociálním státem a nechutí nebo nemohoucností se postarat o své staré rodiče. Mylím, že i v sociálním státě je normální se postarat o své rodiče či prarodiče co nejlépe v rámci svých možností. To, že jsou lidé kteří na své rodiče kašlou nemá ze státem nic společného. Je to o morálce daného jedince. Je normální že si rodina pomáhá a snaží se aby její členové žili co nejlépe!
|
|
|
"Je normální že si rodina pomáhá a snaží se aby její členové žili co nejlépe!"
No a to je právě to, co se sociální stát snaží popřít tím, že říká: "My se postaráme, ty vydělávej, abys nám to zaplatil." Lidi si na to zvyknou... A pak systém selže... No a dál už to známe (postřílení sousedi a tak...).
|
|
|
má pravdu ten chlapec,
protože takhle se vykadíš na své rodiče s tim že maji důchody:/
navíc..jestli děti ODMITAJI pomoct svym rodičům, tak se name nezlobte ale je to vina těch rodičů, co si vychovali to maji.
ale souhlasim že lidsky pud je postarat se o sve výrobce:P stvořitele:P
|
|
|
A co si vytvořili za stát a společnost, to taky mají :-) Aby to bylo úplné :-)
|
|
|
No trochu problém jsou ty případy, kdy výchova byla v rámci normálu, ale dítě ještě před důchodem svých rodičů ztratilo schopnost uživit sebe, aniž za to (při běžně požadovatelné opatrnosti) mohlo - nezaviněná dopravní nehoda, nemoc, atd....
Obdobně je to s tou společností - mohl to být slušný člověk, pokoušet se něco změnit v politice, burcovat, atd., ale nevyšlo mu to - má společnost, jakou nevybudoval a třeba ani netoleroval, ale má jí.
|
|
|
Preto nasi predkovia mavali sedem potomkov, aby v pripade vypadku jedneho z nich, sa ostatny postarali o nich aj osvojho nestastim stihnuteho surodenca.
Socialne zabezpecenie mala na starosti rodina. Starocia to fungovalo dobre. Teraz sa o "socialne zabezpecenie" stara stat. A rodina? Ta je tu akosi "navyse".... Spodnym prudom socialneho statu je boj proti tradicnej rodine, lebo je to konkurencia poukazujuca na jeho vlastnu neschopnost.
|
|
Já v tom článku nechápu víc věcí...
Tak za prvé by mě zajímalo, které zvíře se stará o své rodiče, když je to tedy zvířecí pud... (Tím nechci říct, že bych se na ně nejradši vykašlal, naopak...)
Pak by mě zajímalo, proč by měla být eutanázie milosrdná jen pro potomka... (Když o věci nic nevím, nekomentuji ji, Smrtihlave, to si zapište za uši.)
No a nakonec mi není jasné, proč bychom měli bušit do úředníka. Úředník na systému nic nezmění, úředník je jen figurka, která se řídí pokyny shora. Když se jimi přestane řídit, přestává být úředníkem a začíná být nezaměstnaným. Bušme do svých příbuzných, známých, sousedů a přátel, ať přestanou chctít starostlivý stát a začnou se starat sami o sebe.
|
|
Zavřu oči a kochám se představou, kterak na České správě sociální zabezpečení odepínám řemen a nešťastného úředníka přesvědčuji ráznými rozmachy s patřičnou zvukovou kulisou........Ovšem v realitě bych té babče před důchodem teoreticky ublížil i rychlejším dechem,Možná. Již dlouho čekám, kdo z mocenských kruhů přijde s myšlenkou směřování části sociální daně. Čistě teoreticky, pokud bych mohl 1/3 sociální daně adresně směrovat, kiomu bych jí asi směroval? No jasně, rodičům v důchodu a nebo prarodičům. Nebo třeba dětskému domovu......prostě tam, kde bych viděl nějaký užitek. Samozřejmě, že 1/3 se m,ě zdá málo, ale něco si stát vezme na cikány a třeba i na osiřelé rentiéry aj. Ovšem motivace mě jako rodiče, když si stát stěžuje na nízkou porodnost by se hned zvětšila. Pokud budu mít 4 děti s kvalitním vzděláním, které budou vydělávat slušné prachy, tak jejich směrování mě může zajistit opravdu důstojné stáří :-) Pokud nevyprodukuji potomky vlastní silou, budu odkázán na základní důchod (když si nenašetřím sám). To je velmi v koststce. Bylo by to na delší povídání a nejlépe s odborníky na čísla. Já jsem jenom technik :-))
|
|
"Vrcholem tohoto zvráceného postoje k životu je eutanázie, milosrdná smrt. Smrt milosrdná pro potomka, ne pro starého nebo nemocného. Jak jinak si mám vysvětlit, že tento „skvělý vynález“ datujeme do doby rozvinutého sociálního státu?"
Co je to za nesmysl?
Ten „skvělý vynález“ je možná starší než celá civilizace.
Zmíněný problém nesouvisí se sociálním státem, ale s technickým rozvojem.
Až někdy do 20. století totiž pokud něčí tělo nebylo schopné zajistit životní funkce, tak ten člověk prostě umřel. Dnes medicína pokročila natolik, že spoustu životních funkcí dokáží nahradit přístroje.
Až ve 20. století vznikl jev, kdy lékaři sice nedokáží zajistit zlepšení stavu nebo aby dotyčný byl schopný dělat cokoliv z toho co dělal předtím, ale dokáží udržovat základní životní funkce.
Dá se říci vznikly situace, kdy lékaři nedokáží zařídit aby dotyčný dál žil, ale dokáží zařídit aby to umírání trvalo velmi dlouho.
Teoreticky by medicína mohla pokročit natolik, že by bylo možné životní funkce udržet neomezeně dlouho. V kombinaci s tím, že lékaři mají povinnost životní funkce udržet co nejdéle, by pak eutanazie leckdy byl jediný způsob jak zemřít (prostě by Vás odvezli do nemocnice, zapíchali hadičky, zapojili přístroje a budete tam ležet a "žít" tak dlouho, dokud je někdo nevypne).
No a logicky současně s tím se objevil problém, že hodně lidí si nepřeje aby ta fáze umírání trvala co nejdéle, právě naopak.
|
|
Ono, když se do toho naserou i neziskovky, kterým jde o prachy, jde to doprdele celý.
www.ligavozic.cz/index.php?akce=11&id=2285&str=0
Zde se jinými slovy říká, že neziskovky preferují anonymní péči před péčí ze strany rodiny, hlavně že jim potečou prachy. Do toho stát se svou paternalistickou péčí a lidi serou na výchovu dětí, na své rodiče i prarodiče, protože stát a neziskovky se přeci postarat, tak jakýpak křeče.
|
|
Ono chtit na Asiaty naroubovat Evropske (Zapadni, chcete-li) individualni vnimani sveta jaksi nejde poradne ani s tim klackem v ruce. Oni radeji delaji veci spolecne, organizovane a hlavne radi poslouchaji, takze je obtizne na jejich "mravenci" spolecenstvi nahlizet liberalni optikou.
Mimochodem, v pripade japonskych duchodcu nejde jen o to kdo se bude starat. Donedavna platilo v Japonsku ze clovek pracoval prakticky do konce sveho zivota, takze se potomci o starika starali rekneme rok, dva. Nyni se situace s prodluzujici se delkou lidskeho zivota zmenila, a nahle pro stare lidi neni ve spolecnosti misto - v tom smyslu ze nevedi co delat. Donedavna prace 12-16 hodin denne, domu vyspat, prace etc, a nahle maji cely den volno - ale co v nem delat? Muzi ani s manzelkou tak dlouho nikdy nebyli, proto je caste ze se seniori na stara kolena rozvadeji. A samozrejme mladi pracuji a buduji karieru, kdyz nemaji poradne cas ani na svoje deti tak uz tuplem ne na rodice (v delce jaka je nyni potreba). V Japonsku maji lide nyni dokonce pred duchodem specialni kurz, neco jako "Co je volny cas a jak s nim nalozit.".
A lziDnes rad informace z tekovych zemi jako je Japonsko zkresluje, takze vychazet z nejakeho vyjimecneho pripadu bych se opravdu neodvazoval.
|
|
|
Souhlas, japonská mentalita a způsob žovota popsána skvěle. Jen se obávám, že nejde o výjimečný případ, v Japonsku jsou "chybějící" důchodci momentálně hodně velký problém, chybí jich kolem 250.000 a došlo to tak daleko, že úředníci fyzicky obcházejí domácnosti a kontrolují přítomnost. Vzniklo to tím, že úmrtí seniora hlásí pouze rodina, nikolivlékař či kdo, jako u nás, takže rodina nehlásí a pobíra na staříka dál důchod.
|
|
Jen drobná poznámka, euthanasie nesouvisí se sociálním státem, ale s lékařskou péčí. Dříve například lidé umíraly v bolestech, dnes se nasadí tlumicí prostředky a pacient tolik netrpí. Euthanásie má sloužit pro nevyléčitelně nemocné, kteří zemřou, a tímto ten proces mají zkrátit. Společensky je to sice velký problém, jestli euthanasie ano nebo ne, ale se sociálním státem to přímo nesouvisí.
|
|
Myslím, že to hodně zjednodušuješ a že problematika je o dost složitější. Vystihnout ho v jednom článku na dvě stránky nelze. Beru to tedy jako Tvůj dojem a nehodlám to nijak hodnotit.
---------------
"putzstock" je nabiják předem ládovaných pušek, který se používá i k vytírání hlavně. Je to tedy tyč. Hovorově se používá snad jen "stál tam jak putzstock", ale mlátit někoho jako putzstock? ne, to je nesmysl...
|
|
|
U nas se pouziva hlavne "je blbej jako puctok", coz je pravdepodobne zkomolenina toho nemeckeho slova.
|
|
|
Naposledy kdyz jsem si nechal vylozit japonsky duchodovy system (od japonce japonsky, mozna jsem neporozumel vsemu), tak v Japonsku neni statni duchodovy system, ale korporatni. Pokud se pracuje v Toyote, Toyota bere dostatecnou cast z platu aby nasetrila na specialnim uctu na duchody. 3 roky prace - maly prispevek, 10 let stejne prace - lepsi prispevek, 30 let prace, dobry duchod - to nuti zamestnance setrvat u stejne firmy dlouho. Zaroven treba firmy nuti zamestnance odejit do duchodu driv - v dobe financni krize (mensi prispevek). Manualni prace v malem obchode - zadny duchod, clovek si musi setrit sam. Takze vzhledem k tomu, ze kontrola duchodoveho systemu neni moc centralizovana tak dochazi k tomu ze je vyplacen nespravne. A zaroven o duchod se da vyplatit jednorazove nebo postupne. Je nabiledni, ze kdyz se vyplati jednorazove - duchodci a jejich potomci maji penize co rodice odvedli do systemu behem prace. Pokud se vyplaci postupne a rodice zemrou tak jejich zbyvajici nevyplacenou penzi shrabne duchodovy system anebo je vyplacena dodatecne potomkum? V pripade ze to shrabne duchodovy system, tak neni az tak nelogicke ze deti nehlasi umrti - jejich rodice si na duchodovem uctu nasetrili. Mozna by stalo za to osvetlit japonsky duchodovy system podroneji, at se na zaklade jednoho clanku na iDnes nevyvozuji stupidni zavery, ze za to muze socialni system, ktery v japonsku neni tak rozvinuty jako v CR. Je ale mozne, ze v japonskem duchodovem systemu tapu a informace z doslechu na jejimz zaklade vyvozuji nespravnost clanku muze byt naprosto mylna.
Zaroven japonci pracuji organizovane, ale ziji samotarsky - pokud ma japonec financni problemy, casto radeji bude bezdomovcem nez aby pozadal pribuzne o pomoc. Takze je mozne ze rodice zemrou bez toho ze o tom deti vi - nekteri japonci neudrzuji zadny kontakt s rodici (vzhledem k konfliktum uvnitr rodiny).
|
|
|
Zrovna jsem chtěl napsat něco podobného, ale když už jste to sem dal Vy tak se pod to jenom podepíšu. Autor článku řadí jeden žvást vedle druhého a výsledný zkyslý puding nesmyslnosti, podložený "kvalitními" zdroji jako je iDnes, vydává za varovnou analýzu sociálních poměrů v Japonsku. Fuj pane autor, fuj!
Předně, předpoklad, že Japonsko je sociální stát, ve mě vyvolal salvu smíchu. Poválečné Japonsko je kapitalistický systém nejtěžšího kalibru, kde pokud nevyklopíte peníze z vlastní kapsy tak po vás neštěkne ani pes nějakého státního úředníka, natož aby něco káplo ze státu samotného. Koneckonců země, která dlouhou dobu vůbec neznala DPH a i nyní ji má jen 5% ani nemá z čeho by případné sociální služby platila.
Duchodový systém je, jak už Jury Justice napsal, soukromý a korporátní. Nastavený je tak, aby se stará generace měla výborně a mladá dřela. Vstoupíte-li do firmy, očekává se, že budete makat jako šroubek, dělat neplacené přesčasy a dostávat poloviční plat oproti starším kolegům. Za roky strávené ve firmě vás potom odmění menším množstvím práce a větším platem až úplně na konci tam budete jen na ozdobu, ale plat budete mít největší. Když skončíte, dostanete tučný důchod od firmy a pokud jste si za život šetřil ještě na připojištění (japonci se k tomu ůčelu dříve vzdávali průměrně 30% platu, nevím, jak je to teď) tak i od pojišťovny.
K rozpadu tradičního modelu japonské rodiny došlo už o pár desetiletí dříve, ve velké míře po druhé světové válce, ale mnoho "atomických" rodin existovalo už před ní. Bytostně přesvědčen o opaku sice být můžete, ale sociální stát v tom rozhodně prsty neměl. Ve velké míře za to mohlo stěhování z venkova do měst a později příval americké kultury.
Syny a dcery stát nechlácholí, že se o jejich rodiče postará, naopak i přes rozpad vícegenerační rodiny jsou mládeži stále vštěpovány zásady úcty k rodičům a nutnost, se o ně postarat. Pokud toho jedinec není schopen, klade si to naopak za vinu velmi silně a je značně sociálně znemožněn.
Asi před rokem jsem viděl v japonské televizi reportáž o nějaké severoevropské zemi, tuším, že to bylo zrovna Švédsko, kterou tam popisovali jako pravý protiklad Japonska. Vysoké daně, ze kterých se ale platí všemožné sociální vymoženosti, oproti Japonsku, kde si platí člověk skoro všechno sám. Uvádět odkaz na situaci ve Švédsku jako doplňující informaci v článku o sociálním systému Japonska, to už chce opravdu silný žaludek.
Existuje spousta literatury o japonské rodině, společenských vstazích, ekonomické situaci, kultuře i dalších tématech, kterých jste se dotkl. Tipuji, že jste se ale neobtěžoval zabývat trochu hlouběji ani jedním z nich. Takže ve výsledku sice věřím, že se snažíte říct dobrou věc, ale děláte to s využitím faktů tak pokroucených a argumentů natolik zmatených, že se z toho člověku protáčí panenky.
|
|
|
Jsem rad, ze nekdo potvrdil co mam z doslechu. Tak nejspis jsem japonskemu vykladu porozumel spravne :-)
|
|
|
Po přečtení článku jsem si myslel, že buď žiji v paralelním vesmíru, nebo mi soused, který tam byl na stáži, lhal.
Děkuji za vysvětlující komentář.
|
|
S tím sociálním státem to nebyla tak úplně blbost, protože ne všichni senioři vždy měli děti, kteří by se o ně starali, takže se k modelu sociálního státu nakonec došlo jaksi vývojem jestě za socialismu. Kdo by se potom postaral o ty, kteří děti neměli, nebo jejihž děti jsou postižené a nemohou pracovat, nebo jsou třeba už po smrti?
Smrtihlav úplně nedomyslel problémy dnešní společnosti, jako je třeba problém s dlouhodobější nedobrovolnou nezaměstnaností a problémy se sháněním práce. Tohle téma je opět palčivé v posledních 2 letech ekonomické krize. Podle Smrtihlava by to mohlo fungovat jedině, kdyby se zase vrátily výhody z dob Socialismu, kdy bylo právo na práci, takže každý někde pracoval a tudíž pobíral někde mzdu. To dnes dávno není, takže to bez toho vlastně ani nejde. Problémy s uplatněním mladých lidí, kteří nejsou moc průbojní, což rozhodně neznamená, že by nebyli kvalitní, jsou! Když se tito lidé nemohou normálně uchytit, jak se potom mají starat o rodiče? Smrtihlav si myslí, že asi mají krást, nebo co? Jestli jo, tak potom zrušme policii, justici, věznice a každý sám za sebe ať se zaopatří jak bude nejlépe umět!
|
|
|
Nepresvedcivejsi argument je to slovo Socualismus s velkym S. Vic uz jsi ani nemusel psat.
A nevtipnejsi je veta Smrtihlav si myslí, že asi mají krást, nebo co? Takze podle tebe, soudruhu, krast nemaji, ale maji nechat pekne socialni stat, aby kradl za ne. Tim se to zjevne vyrazne zlepsi. Bude to takove moralnejsi.
|
|
|
Nepochopil, tak znovu, chtěl jsem tím jen nejnaléhavějším způsobem napsat, že to půjde podle smrtihlava jedině, když bude vždy odpovídající možnost uplatnění pro každého, kdo bude mít zájem a chuť poctivě pracovat! Jedině pak se může takový člověk postarat o druhé, když se nejprve postará sám o sebe.
Dokud to nebude splněno, nelze rušit sociální stát bez společensky patogenních jevů, protože co potom mají dělat ti, co opravdu nemohou sehnat odpovídající práci v místě kde žijí a chtějí přitom pracovat? Věřte, že teď v krizi už to dávno nejsou jen notoričtí flákači!
|
|
|
Porad jeste muzou zkusit sehnat jinou praci (ze nekdo vystudoval genderove problemy antarktickych mensin vazne jeste nemusi znamenat, ze je pro nej nutno takove misto vytvorit a platit) a nebo zkusit hledat tu praci jinde. Pracovat v libovolnem miste ktere si kdo usmysli a v libovolnem oboru ktery si dotycny usmysli nemusi byt za vsech okolnosti nutne mozne a spolecnost presto muze fungovat.
|
|
|
Ale pochopil. Kdo tezce nechape, jsi ty. A kdyz uz tak davas rozumy zdarma, koho je podle tebe treba potrestat/zavrit/zastrelit za to, ze nezajistil zavcas "odpovidajici praci pro kazdeho primo u jeho prdele"?
BTW: V Nemecku se onehda zjistilo, ze na 4 miliony dlouhodobe nezamestnanych pripada minimalne 1,8 milionu pracovnich mist o ktera neni dlouhodobe zajem. To byl rev, kdyz "sekretarka" mela jit misto varit kaficko do kanclu do nemocnice umejvat zadky, jinak by se ji prestaly platit parazitni davky. Tolik na tema chuti poctive pracovat, kterou se ohanis. Ta totiz neexistuje. Kdo chce pracovat, praci vzdycky najde.
Kontolni otazka: Proc je ve vsech "socialnich" statech tolik gastarbeiteru ze zahranici?
PS: Prosim sleduj, ze jsem vynechal vsechny nadavky, ktere by sis za svuj nebezpecny naivismus zaslouzil. Stalo to opravdu velke usili.
|
|
|
Nadavky? Nene, nadavky si za to nezaslouzi. Telesny trest je to spravne reseni... :-)
|
|
|
No jo, jenze panbuh to popletl a vykonal na nem patrne trest dusevni.
Bohuzel vzhledem k povaze levicaku a jejich touze, aby za ne rozhodovala nejaka autorita by se jim ten telesny trest mohl i libit (a kdyby ne, stacilo by jim pomysleni na to, ze souseda potrestali jeste vic)
|
|
|
jsem setřel slzu dojetí, voe.
problémy s uplatněním "mladých lidí", kteří nejsou dost průbojní? hahaha...takoví neexistujou. existujou jen takoví, kteří NECHTĚJÍ pracovat...a takoví JSOU nekvalitní a blbě vychovaní, takže rodiče s nemožností dětí postarat se ani o sebe sklízejí co zaseli - mladí ležáci, staří žebráci.
co znamená "se uchytit"? to jako že když nějaký líný kripl studuje 7 let na fildě divadelní vědu a pak ve 30ti nemůže najít jiné místo než skladníka, tak že bychom se o něj měli postarat? tak to prrr. takovýho bych nechal zametat ulice, sekat obecní trávníky a zalívat obecní zeleň a ne, že se to bude flákat a žít ze společnýho.
|
|
|
Ono nekdo ani nemusi vystudovat neco obskurniho typu andragogika nekde na felde, bohoslovectvi, pripadne ziskat PhD ze sexualniho zivota menavek. Staci se jen mrknout 500 km na zapad. Pravniku je v Nemecku jako sracek. Kdyz to dnes nekdo dodela a nema Topabschluß tak se sere nekde po praktikach az do ctyriceti. Totez se stavarema, nebo architektama (stavebni boom kvuli dederakum uz vic nez 10 let pryc). To je dnes tez absolutni zebrota. Ne nadarmo se jim rika Generation Praktikum.
Jeste pred par lety bylo vystudovani informatiky Svatym Gralem. Dnes mladi informatici v Nemecku souperi s Indy, kteri delaji za nula, nula nic. Dnes se radne zlepsila spoluprace s Delivery Centry v Indii, takze prace pro nemecke programatory dost ubylo (pokud neumi, nebo se nechteji ucit nic noveho, cista programatorina nic moc). Pokud si mam vybrat a vzit si Inda s loaded costs 80 USD na den, nebo Nemce s nejmene 400 EUR. Co asi udelam, i za predpokladu, ze polovina casu Inda pujde do perdele kvuli kognitivnimu a komunikacnimu overheadu...?
|
|
|
Ovsem ten indicky programator je za $80 na den sakra drahy, vzhledem k tomu, co z nej pada za zmrseny kod.
|
|
|
Psal jsem o loaded costs: administrativa kolem nej, zarizene pracoviste... Nicmene je to furt a se zmrsenym kodem lace.
|
|
|
Navic uz jen predpoklad, ze vubec nejaky kod vypadne, je znacne optimisticky. :-)
|
|
|
To jste ponekud zaspal dobu. Z Indu uz padaji rozumne veci. Ti se kterymi jsem mel do cineni jsou urcite chytri lide. Jen maji obcas na evropske pomery nevyvazene vnimani svych znalosti.
U vetsich delivery projektu od 10-20 tisic MD se bez Indu nedostanete na rozumnou cenu. Trh uz dospel a nikdo se nad tim uz nepodivuje.
|
|
|
Moje zkušenosti jsou, že opravdu dobří Indové jsou v USA. Z toho, co tam zůstane, se vybrat dá, ale nestojí to za to. Nejsou zase o tolik levnější než lidi ve východní Evropě, mají snahu chodit na věci hrubou silou a psát čuňácky.
Vím o dvou softwarových produktech řekněme nemalého rozsahu. Člověk od výrobce toho prvního se pořád chlubil tím, jak na tom dělá 400 Indů. Na ten druhý produkt stačilo pět Korejců, používajících ovšem hlavu a rozumné vývojové prostředí.
|
|
|
Dobre, ale na obycejne implementacni programovani netreba super brainy. Staci obycejna programatorska lopata s klavesnici misto krumpace (jak jsme zvykli u Dezu).
Pokud se jim sedi za pozadim, tak z nich leze se zamhourenim oka to, co se po nich chce.
Navic je dost i tech, kteri nejsou na praci v zahranici/USA zvedavi, radeji uprednostnuji domaci prostredi. Podobne jako lidi ve vychodni Evrope.
Pokud cloveku utrpi soukromy zivot, tak ty prachy (byt s kotlinou je furt hodne zajimave) a zkusenosti (dtto co prachy), v konecnem dusledku snad ani za to nestoji.
|
|
|
Btw. puvodni moje myslenka byla o tom, ze i tvrda prace, pile, diplom z VS (byt relevatniho oboru) nemusi byt jizdenka za skvelou karierou, protoze doba vymknuta z kloubu sili a dnesni vitezove jsou uz zitra prasivi loseri s frnakem v kaluzi a drzkou plnou bahna.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Jak sociální stát zničil Japonsko
|