Komentáře ke článku: Datový trezor České pošty (ze dne 28.04.2013, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Bohužel jsem se s touto službou už také srazil, protože jako podnikající subjekt mě k tomu český stát znásilnil. Skutečně jsem v dnešní době tak zprasený systém z hlediska user experience snad nezažil. Tímhle tunelem uteklo někde hodně penízků a velmi se divím, že se tím nezabývá policie.
Nedávno mě dohnala stupidita toho systému k tomu, abych ČP poslal hezký mail s pochvalou...here we go:
Dobrý den,
zajímalo by mě, kdo definoval požadavky na systém datových schránek a proč to proboha byl takový úřednický magor.
Protože DS příliš nevyužívám, tak jsem pochopitelně zapomněl heslo. To je celkem běžná situace a stát se to může každému. Každý normální webový systém umožní změnu hesla elektronickou cestou přes registrovaný email případně dvojcestně přes mobilní telefon. Ne tak naše skvělé DS! Přece to neuděláme občanovi jednoduché.
Takže poženeme občana, který samozřejmě nemá na práci nic jiného, než lítat po úřadech, pěkně na poštu, aby si tam vystál frontu a požádal o nové přihlašovací údaje. V mém případě to bylo okořeněno tím, že na první poště, kde jsem byl, se paní na přepážce nepodařilo do systému přihlásit a poslala mě na jinou poštu.
Na druhé poště jsem se po dvacetiminutovém čekání konečně dostal k úřednici, která uměla obsluhovat PC a ta konečně vytiskla jedno lejstro s žádostí a dvě lejstra na potvrzení.
Ptám se toho génia, který tohle vymyslel: “Je tohle normální v roce 2012?” Odpovím si sám: “Není. Je to zhovadilost.”
Občana nutíte trávit čas neproduktivním běháním po pitomých úřadech, úřednice nestíhají, všechno trvá řádově desítky minut, potiskne se hromada papíru a zaměstná se spousta lidí, kteří by mohli dělat něco užitečnějšího, než řešit moje zapomenuté heslo.
Takže vážení, dobrá rada na konec. Vytáhněte si hlavu z p*dele a podívejte se, jak to dělají jinde. Pak ten zhovadilý systém změňte a ušetříte tím ročně miliony z peněz daňových poplatníků.
A poznámka nakonec. Ten génius, co navrhnul, aby se heslo měnilo každé 3 měsíce si zaslouží nakopat do zadku. Každý, kdo se bezpečností alespoň trochu zabývá ví, že toto opatření je kontraproduktivní a vede k zapomínání hesel nebo k jejich zápisu někam na papír, což je z hlediska bezpečnosti chyba č.1.
Začněte už proboha dělat svou práci pořádně. Platíme vás za to z našich daní a třeba já osobně mám dojem, že za to neodvádíte ani podprůměrnou práci.
|
|
|
Heheh. Co odpoved? Dostal jste nejakou?
|
|
|
Pokud se nic nezměnilo, tak spousta bezpečnostních auditů hodnotí pravidelnou změnu hesla pozitivně. Pravda, většinou je tam větší časový rámec(půl roku).
Osobně to také nechápu, specificky proto, že kromě výše zmíněného to vede k tomu, že člověk si vymyslí super heslo a pak jej inkrementuje. Což vede k mizivé bezpečnosti - což spousta firem tuní ještě lepší věcí - nejen že je zaměstnanec/uživatel nucen do změny hesla, ale ještě navíc je zodpovědný za svá data on sám...
Prostě na palici :-)
|
|
|
No, ja s bezpecnostnimi audity nemam zkusenosti, ale dovolil bych si tipnout, ze fungujou uplne stejne, jako vetsina ostatnich auditu. Cilem je "vyvinout cinnost", ne cokoliv vyresit, a audit provadi lidi, kteri maji nejake "skoleni", ale vlastni mozek zapojili naposledy ve dvanacti letech. Tudiz, pokud nejaka prastara prirucka rika, ze se ma casto menit heslo, tak se ve zprave objevi, ze se ma casto menit heslo, i kdyz je to blbost. To same s nutnosti pouzivani velkych a malych pismen, cisel, specialnich znaku, Kanji a predepsane delky hesla - nekdo to jednou vymyslel a opice to porad dokola opakujou.
|
|
|
Nikoli, bezpečnostní auditoři bývali -- alespoň na sálových počítačích -- poměrně schopní lidé, jejichž prací bylo ovšem jediné: vystavit firmě certifikát, že operuje v souladu se státními požadavky na zabezpečení dat.
Zejména v USA je totiž asi tak 1000 zákonů, které regulují, jak musí mít banky, pojišťovny atp. nastavené systémy vč. zabezpečení -- a auditoři testují toliko "compliance", tzn. shodu s těmito státními požadavky.
Firma si před auditem změní systém, auditor provede audit přesně podle vyhlášky a vystaví papír, firma dostane papír, stát dostane na papíře, že firma má papír a odškrtne si ji, auditor dostane peníze, firma má zase na rok pokoj, všichni jsou spokojeni.
|
|
|
V čem konkrétně tkví výhodnost nucené změny hesla? Odpověď zní: samozřejmě v ničem. Pokud totiž vaše heslo nikdo nezná, je blbost ho měnit, tím si nijak nepomůžete. A pokud jste heslo někde provalil, je záhodno ho změnit sám a výrazně dřív než "až" po x měsících.
|
|
|
Může se stát, že Vaše heslo někdo zjistí, ale Vy to nevíte. Změna hesla je potom preventivní opatření proti úniku, jako každá prevence přináší náklady bez ohledu na svou užitečnost.
|
|
|
Měnění hesla teoretické výhody má.
Jednak pokud se heslo provalí, rozumný člověk ho samozřejmě změní ihned. Ihned jak se dozví, že se provalilo, nebo alespoň získá podezření.
Což nemusí vůbec nastat.
Třeba kdyby se Vám někdo naboural do e-mailu a jen sledoval příchozí poštu, nemusíte na to vůbec přijít.
Další, asi opravdu jen teoretická, možnost je, že pokud máte zároveň silné heslo, prakticky to znemožní útok hrubou silou. Protože zjištění hesla hrubou silou může trvat klidně několik měsíců nebo déle a mezitím si změníte heslo. Málokteré heslo ovšem stojí za to ho několik měsíců lámat hrubou silou (a když už stojí, nejspíš bude nějaké další zabezpečení kromě hesla).
Takže nějaké výhody existují, na druhé straně je to samozřejmě otravné.
Vynikne to hlavně tam, kde z pohledu uživatele je daná služba kravina kde zabezpečení je nepodstatné a "123" je přijatelné heslo, zatímco provozovatel se tváří pomalu jako by se autorizovalo odpálení jaderné rakety.
Můj názor je takový, že kde je opravdu potřeba vysoké zabezpečení, má být vícefaktorové přihlášení. V ostatních případech by si provozovatel měl rozmyslet, jestli je opravdu nutné uživatele prudit komplikovanými pravidly pro vytváření hesel.
|
|
|
Dostatečně silné heslo se nedá zlomit v řádu měsíců, ale spíše desítek let nebo i více.
Mě nejvíc vytáčí požadavek mít za každou v hesle nějaká čísla a speciální znaky. Je-li admin debil, tak do speciálních znaků nepočítá interpunkci. Moje heslo o 20 znacích (velká + malá písmena, tečky, bez číslic a paznaků) je pak hodnoceno jako slabé, zatímco Aqm#12 je prý heslo silné... Je asi silnější než "qwerty" nebo 1q2w3d, ale pokud se člověk pohybuje v prostředí, kde ne všichni mají jeden layout klávesnice, je to neskutečná pakárna. Kterou někteří řeší tak, že si heslo nejprve napíšou do notepadu vedle, aby si byli jisti, že ho napsali správně, a pak ho kopírují do dialogu pro zadání hesla... To je asi tak bezpečné, jako když skopčáci většinu zpráv, posílaných Enigmou, končili slovy „Heil Hitler“.
|
|
|
Tak hlavně u důležitých věcí (nemluvím o každém druhém diskusním klubu) zcela-nezapamatovatelné-a-extrémně-obtížně-napsatelné heslo má být v Keychainu (u důležitých věcí ve speciálním Keychainu právě jenom na tohle), který sám je chráněn silným-ale-zapamatovatelným-a-napsatelným heslem.
Důvody jsou snad zřejmé :)
|
|
|
P.S. Pročež je autocomplete="off" svinstvo a hovadina classa prima :(
|
|
|
Jo, až všechny aplikace budou keychain podporovat....
|
|
|
Browser jej podporuje, a to je zde asi hlavní, ne?
Jinak nemáš-li podporu keychainu, autocomplete=off je zbytečné a k ničemu. Máš-li ji, je to zlo :(
|
|
|
Pravidelná změna hesla se dá lehce vypnout, přes Nastavení/Zabezpečení a změna hesla.
|
|
|
System hesel pro DS je opravdu uzasny. Kazdy mesic to po me chce zmenu na nove heslo. Tudiz mam v kancelari na stole papir na ktery si pokazde napisi nove heslo.... Vysledkem je, ze zdanlive bezpecneho hesle je vic nebezpecne, nez heslo 12345678 :-)
|
|
Odpověděli stručně zhruba toto (odpovědi byly vepsány do mého textu, který jsem vymazal):
zadavatelem je MVCR
pri zneplatnovani prihlasovacich udaju a vydani novych je nutne prokazat totoznost zadatele dle jeho dokladu totoznosti (OP, pas). Pracoviste czechpoint je na vsech uradech + postach. Je na schopnostech dane obsluhy, jak rychle vasi zadost vyridi. Pokud je problem s prihlaseni do systemu czechpoint je to vzdy lokalni problem daneho pracovnika ne celeho systemu.
jinde system ISDS neni, jsme zatim jediny v Evrope, vas navrh bych smeroval na MVCR
jiz cca 25 mesicu je mozne v kazde datove schrance u daneho uzivatele nastavit dobu platnosti hesla na neomezenou dobu
pokud mate jakekoli pripominky k systemu ISDS pripadne k praci techniku na technickem oddeleni kontaktujte s vasi stiznosti primo MVCR a to pisemnou formou nebo pres DS
S pozdravem
Kohlicek Martin
Tym podpory ISDS
|
|
Ja DS pouzivam na posilani danovych priznani, je to pro mne pohodlne a funkcni. Obcas pres to prijde nejaky blabol z nejakeho uradu, pipne mi SMS, ja to vyresim a mam klid. V mem pripade je to fajn, protoze mam vice firem na ruznych adresach a sam cestuju, takze na tohle to funguje dobre. Na druhou stranu, stalo to ranec a fura veci nefunguje jak ma: obcas mi vola pani z FU, ze ji "to neprislo cely", pricemz se pak ukaze, za se nektere prilohy jednoduse poztracely. Ale FU to bere tak, ze chyba to neni moje. Ostatne neni, ale nemusim travit pulden nekde dukazama. Takze po teto strance si stezovat nemuzu (btw> "umrtnost" hesel mam sanozrejme davno vypnutou).
Pokud se na to ale podivam jako danovy poplatnik, tak je to stejne drahy produkt, jako Registr vozidel, Ceske drahy a podobne. Nedivim se, nezavidim (nejsem pricucly na vemenu statni pokladny a je mi to fuk), holt si to musim kompenzovat "na ferovku" jinde.
|
|
|
na to, že se některé přílohy poztrácely cestou, už nevěřím. Párkrát jsem se dostala do situace, kdy se údajně úřednicím stalo totéž. Podařilo se mi je přesvědčit, že to není možné a aby to znovu prověřily. Po znovu prověření přišly s tím, že to sice došlo celé, ale obsluha DS jim to jaksi celé zapomněla vytisknout. Protože na úřadech do DS nekouká dotyčná úřednice, ale je tam pár lidí nebo více párů lidí, kteří DS obsluhují. Současně je musí zanést do spisové služby a ještě přidělit příchozí zprávě čárový kód nebo jinou identifikaci. Takže několik různých systémů vzájemně lépe či hůře propojených, fungujících jakžtakž a obsluhovaných najatými a extraškolenými lidmi. Poslat to poštovním holubem by bylo výrazně rychlejší a spolehlivější, jen by to neumožnilo utrácet tolik státních peněz.
podle některých údajů došlo po zavedení DS až k pětinásobnému zvýšení spotřeby papíru. Právě z toho důvodu, že někdo obsluhuje DS a někdo jiný, na státních úřadech ideálně nejméně pět dalších, potřebuje výstup v papírové podobě.
co stát činí, špantě a draze činí. :-))
|
|
|
Že se zvedla spotřeba papíru je logické, dříve jste jim tam ty papíry posílala, teď si je musí vytisknout sami (což je pro odesilatele výhodné). Správně by je ovšem měli tisknout na CzechPointu za 30Kč za kus, aby byly platné... ;-)
|
|
|
Těch 360 kč/kus - tak já třeba konvertuji minimální množství dokumentů. Takovou tu běžnou agendu (výzvy, předvolání, atd.) nemusíte konvertovat. Pokud chcete něco poslat jinému soudu, exekutorovi, atd., je také možné toto poslat v el. podobě (celou datovou správu).
Zrovna dneska ráno jsem tedy konvertoval rozsudek, který bude klient potřebovat předložit v jedné vesnické ZŠ, to jsem neriskoval a zpapírovatěl.
|
|
|
|
Tak to děláte pro klienty dobře.
|
|
|
Tak pokud je písemnost, kterou klient potřebuje a je výsledkem mého zastoupení, má to v ceně. Ale jak říkám, zatím po konvertovaných písemnostech není moc poptávka.
|
|
Mas samozrejme recht, Cecilko, ale ja, jako jednatel spolecnosti jsem nastesti v pozici, kdy si urad sype popel na hlavu sam a tim padem po me nechce zadnou slozitou akci. Poslu to jen znovu, pricemz mam vse zalohovane a u pani na FU mam dobre oko, ze jsem ochotnej ji pomoct s jejich pruserem a ona pak zase nemusi na mne tak casto myslet s kontrolama. Ne, ze bych mel neco spatne, ale je to vopruz na vsech stranach, zname to vsichni. Takze pro mne je to proste takova usmevna metoda, jak stat nachytat na hruskach, aniz by se tomu nejak sam branil.
|
|
|
Eh, melo byt jako reakce na predchozi tree.... sorry.
|
|
|
tak to je asi věc náhledu. Mě tenhle přístup neuvěřitelně štve. Když to mám "jen" poslat znovu, vidím rudě. Když musím dojít na úřad, aby si ofotili moji kopii, protože svůj originál ztratili, vidím také rudě. Když mi paní z PSSZ říkala, že se jim něco poztrácelo, protože se stěhovali, ptala jsem se, jak by nahlíželi na to, kdybychom my něco poztráceli, protože jsme se stěhovali vícekrát než oni. Paní odpověděla, že to v žádném případě nesmíme, protože pokud něco ztratíme dostaneme pokutu. Pokud jim omylem pošleme jenom část, také by nás stíhali nebo pokutovali/penalizovali. Žádný popílek na pleši by nám neuznali. Nerovnost mezi státem a firmou/živnostníkem/občanem je alarmující.
|
|
|
Mussolini se zavisti v hrobe obraci, co si budeme povidat. Jsou veci, kde se vyplati s uradem bojovat do posledniho halere a jsou situace, kdy bonboniera a falesna vztricnost usetri furu casu (=penize). Za tech 24 let podnikani uz jsem hodnekrat zazil, ze urad neco poztracel. Ve vetsine pripadu jsem jim to opet poskytl a nikdy si neodpustil jim pripomenout, ze jim delam velmi vyznamnou sluzbu. Szmozrejme v tomto pripade je potreba se prokutat az k vinikovi, ne se bavit s celou oficinou. Pouze (tusim) v jednom pripade jsem jim to nedal s tim, ze at to treba daji xoudu a za tam to poradne rozmaznu i ja. A pokud se dobre pamatuji, tak to slo do ztracena a nebylo to dale z jejich strany vyzadovano (statisticky urad v Plzni, nebo kde).
|
|
S DZ mám minimum zkušeností, ale na poslední dlouho nezapomenu - potřeboval jsem poslat jednomu orgánu datovou zprávou odpověď na výzvu + cca 40 příloh, které si vyžádali. Zjistil jsem, že maximální počet příloh je 10 a tak jsem to musel poslat na 4x (a pokaždé ty přílohy po jedné "naklikat" (přece to nepůjde označit všechno).
Chtěl jsem to původně komprimovat do souborů po 10 Mb, ale to by ten systém musel umět přílohy ve formátu zip, nebo rar....
Po hodině a dvaceti minutách se mi podařilo vše odeslat, ale jak jsem u toho nadával - ještě že mě nikdo neslyšel.
User friendly to tedy rozhodně není a funkce taky nic moc.
Výsledek - za cca 14 dnů mi volá úředník, proč jsem mu jako poslal jen 8 dokumentů - že toho chtěl víc. "To se musíte podívat pořádně - poslal jsem vám těch DZ víc..."
|
|
|
To je jeste dobry, nektery urady kazdemu mailu prideli samostatne jednaci cislo. A to je pak parada.
|
|
Toto je dobré na vytvorenie si predstavy akoby by asi vyzeral internet ak by ho vymyslela Pošta, Telekom alebo iný monopolný moloch.
|
|
|
Aby statni aparat vymyslel neco necentralizovaneho a bez samostatneho uradu a jeste uradu, ktery by dohlizel na funkci tohoto uradu? Uz to nehul :-)).
|
|
Sluzba umozni uchovat zpravy starsi 90 dnu. A je zdarma 60 dnu. A to se opravdu vyplati!
Ale musim se priznat ze jsem byl prekvapenej kdyz mi zmizela komunikace s OSSZ. O uchovavani zprav jenom 90dnu jsem nevedel. K cemu je to potom dobry? Kdyz m kekne komp tak uz to stary zpravy nenacte. Sluzba k hovnu. Akorat aby urady mohly efektivneji buzerovat.
|
|
Osobně mě chodí na firmu dost zpráv do datovky (ČTÚ, soudy, policie, atd.), nicméně přes veškerou těžkopádnost systému je to lepší než papírová pošta. Vřele doporučuji aplikaci Datovka https://labs.nic.cz/page/969 která řeší převážnou většinu nedostatků standardního přístupu.
Na finančním úřadě ale musí Datové schránky nenávidět, od zavedení tohoto systému vždy můj správce daně volá, když je něco v nepořádku, ještě se mi nestalo, že bych dostal výzvu.
|
|
|
Na výměnu lejster, po kterých zítra neštěkne ani pes je to možná lepší než klasická pošta nebo drátem do oka*. Ale ani tam to není jednoznačně lepší.
U dlouhodobých dokumentů jednoznačně vede papír. Vždyť i v účetnictví se běžně pracuje s odpisy v trvání desítek let, při převodu nemovitostí nejsou nevidané ani dokumenty přes sto let staré...
___
* Ještě výrazně lepší je klasický e-mail a to i pokud jediné uznávané podpisy jsou od obskurních státem protežovaných CA.
|
|
|
na jednu stranu to sice lepší je, na druhou stranu to generuje neuvěřitelné náklady na straně státní správy. A to už tak dobré není. I kdyby každý jeden doklusal s papírem osobně, nebude to tak drahé jako tahle zvrhlost. Státní správa to navíc všechno stejně tiskne a ukládá nejen v elektronické podobě, ale i v té papírové, takže další náklady. A aby to všechno zvládli, tak si to vynutilo ještě personální zajištění, čili další armády státních úředníků. Všichni tito úředníci museli být vyškoleni, takže další peníze a do toho pořád posloucháme, jak peníze už opravdu, ale opravdu nejsou. :-(
|
|
|
No jo, když dnes se stát opravdu rozrostl natolik, že si ho nikdo nedovolí nechat zbankrotovat. Někde jsem četl zajímavý názor na to, že dokud reálně hrozil státní bankrot, tak sami úředníci dbali na to, aby jich nebylo moc a náklady na ně byly ufinancovatelné.
|
|
|
on se k tomu ještě přidává boj mezi jednotlivými kapitolami. Jeden každý se snaží si uhájit to svoje a neustoupit ani o píď, protože by na tom mohl získat jiný. Takže vláda nařídí e-stát, protože to je bestovka. A každý jeden ministr ucítí příležitost, jak si pomoct k dalším penězům a rozšířit si resort o další zaměstnance. Kdo dostává nejvíc je král a tak nastane boj. K tomu ještě každý jeden resort musí uživit armádu přísavek a už to jede. A MF neřekne, zařiďte si to hoši ze svého, možná tuší, že by mu na to nakašlali a tím by zase nezbylo dost na přísavky.
|
|
|
To je v poradku, nejsou-li, necht statni sprava snizuje tabulkove mzdy az nekam na uroven mzdy minimalni. Pak tam nebude chtit byt zamestnan vubec nikdo, coz je zadouci stav.
|
|
|
to je vtip týdne. Víš co udělá Kalous? Zvýší daně a zadluží nás ještě víc.
|
|
|
Behem sporu s jednou pojistovnou, ktery jsem vyhral, se ukazalo, ze i obycejny e-mail nemusi mit overeny elektronicky podpis. Uplne staci, kdyz je nezpochybnitelny autor tohoto e-mailu. Vzhledem k tomu, ze ja jsem se k tomu hlasil a oni nemohli tento fakt nijak vyvratit, tak meli smulu a soudkyne uznala muj podpis jako dostacujici (napsal jsem jmeno + doplnil sken meho podpisu). Podotykam, ze samozrejme pro tento ucel pouzivam stejny podpis, jako mam na OP, tedy takovy, ktery nikde jinde nepouzivam. Chteli ho na OP, maji ho mit. Zvazoval jsem ctyri krizky (VS :-)), nakonec jsem udelal podpis hulkovym pismem. Jako dokument to bylo uznane za platne.
|
|
|
klobouk dolů, neumím dva stejné podpisy a už se to asi nikdy nenaučím. Moje noční můra je, že zapomenu PIN a peníze z banky nedostanu, protože nedokážu napodobit svůj vlastní vzorový podpis, takže před bankou bídně zhynu hlady. :-))
|
|
Tak toto je poprvé co musím komentovat na dfensu.
ISDS "nevyniká" pouze v uživatelském rozhraní.
Jako vývojář jsem v únoru 2012 dostal za úkol připravit klienta datových schránek, jakýsi automat na posílání faktur, to je jedno. Celá tato aktivita umřela na skutečnosti, že poskytovatel DS, tedy MVČR, nám nezřídil druhou datovou schránku pro stejnou právnickou osobu, no a s jednou toho moc udělat nelze. V poslední křeči jsem tedy pro tyto účely požádal o zřízení na svoji fyzickou osobu a po čase jsem to vzdal.
Pominu fakt, že jsem tehdy nenašel na stránkách MVČR telefonní kontakt na podporu tohoto systému, jen e-podatelnu, kde na odpověď čekám dny až týdny. Pominu také fakt, že kdo žádá o novou DS, musí si nainstalovat jakýsi paskvil 602 Form Filler, jinak si žádost nepošle.
Proč to celé píši? Odpovědi jsem se dočkal. V dubnu 2013, po přesně roce (tedy v době, kdy už mi to bylo jedno) mi přišla odpověď, že mi zřídili datovou schránku na fyzickou osobu na základě té žádosti z dubna 2012 =)
|
|
|
Asi se přece jen něco změnilo...602 Form Filler už není třeba, a pokud jde o zřízení DS, já jsem o ně požádal o minulý týden, a než jsem došel zpět z Czech Pointu do kanceláře (cca 10 minut), DS už byla hotová.
|
|
Je nutno se blíže seznámit s Datovými schránkami: provozuje je sice pošta, ale ta platí Telecomu (O2) za chod systému. Zaplatí-li tedy Ministerstvo vnitra Poště 500 milinů, pak ona z toho má pramálo. Většina peněz odchází k O2. Pěkně schovaná mašinka na peníze není u pošty
|
|
Systém DS používám a (zejména od doby, co z něj vykostili FormFillera) na něj nemůžu říci ani jedno křivé slovo, když si technologicky uvědomíte postupy, které je nutné udělat pro dodržení zaručenosti této služby, pak je navržen a (pokud vím) provozován více méně rozumně (snad až na tu trapnou CAPTCHu na začátku, která je díky barvičkám oblafnutelná snad ještě snadněji než CAPTCHa na tomto webu). Ale souhlasím s jednou věcí: jestliže jsme se my všichni, dohodnuli na nějakých pravidlech, tak - ať se nám líbí nebo ne - musíme je dodržovat. Tato pravidla začínají ústavou a bohužel končí ve zvratcích různých zákonů. Ale to by změna musela být systematická a od začátku, nesystematické dodržování zákonů je nesmysl - ne proto, že se jedná o nedodržování jich samotných, ale o debilní a zcela iracionální iregularitu, kdy dotyčný nechápe, že buďto musí zahodit celý právní strom (až po tu ústavu nevyjímaje) nebo má dodržovat vše, protože polovičatá řešení jsou iracionální sebestředná kravina. A právě takové se podle mě dopustily úřady, když rozselaly uvedenou správu o datovém trezoru (i když to vlastně udělal "jen" státní podnik). Na níže uvedený e-mail jsem zatím nedostal odpověď:
Dobrý den,
rád bych se informoval, na základě kterého legislativního předpisu či článku Provozního řádu systému datových schránek je Česká pošta s.p. oprávněna mi zasílat sdělení komerčního charakteru, ba co více, taková, na základě kterého jsou mi automaticky aktivovány placené služby. Tedy sdělení, která se nijak nedotýkají informací k provozu datových schránek nezbytně nutných (datový trezor je pouze volitelným doplňkem a službou nabízenou Českou poštou o své vlastní vůli, bez jakékoliv opory v legislativě) a v zásadě obtěžujících a znevažujících důležitost a význam tohoto zaručeného a unikátního komunikačního kanálu.
Co více, předpokládám, že s celou akcí (sestavení zpráv, jejich vygenerování, rozeslání, automatické zapnutí služby datového trezoru) jsou spojeny nejen náklady na straně příjemce (tedy mé náklady v podobě času, který musím zbytečnému přihlášení, čtení zprávy a především vypnutí nepotřebné služby věnovat), ale především na straně odesílatele, kteréžto náklady jsou bezesporu hrazeny z rozpočtu příjmů (ať již paušálních nebo výkonových), které Česká republika, tedy každý daňový poplatník, za uvedený systém České poště platí (ať už jakýmkoliv způsobem). Fakt, že jsem za své vlastní peníze zatěžován nevyžádanými komerčními sděleními, mi v žádném případě nepřipadá příliš vhodný.
Proto tedy žádám Českou poštu o urychlenou nápravu tohoto stavu, spočívající v: přerušení této komerční akce a zakotvení zákazu využívání ke komerčním sdělením do Provozního řádu ISDS.
Děkuji a jsem s pozdravem
|
|
|
Vy všichni jste se možná dohodli na nějakých pravidlech, počínaje Ústavou; mne do toho ale prosím netahejte, já se s Vámi na ničem podobném nedohadoval. Pokud máte dojem, že ano, pak Vás ubezpečuji, že si mne s někým pletete, to tam tehdy s Vámi se všemi musel být někdo, kdo se mi podobá.
|
|
|
Systém datových schránek taktéž používám.
Protože MUSÍM. Nedobrovolně, nerada a opravdu mi tato povinnost používat jen DS nebo elektronický podpis pro vybrané ekonomické subjekty vadí.
Vy jste se rozhodl dobrovolně do toho systému vstoupit, to je pěkné, nicméně dalším subjektům byl tento druh "komunikace" direktivně stanoven. Občas bez alternativy písemného podání.
Já jsem se na těchto pravidlech nedohodla. A zrovna u DS a dalších povinných elektronických podání je považuji za státní zvůli.
K Vašemu e-mailu: na základě čeho usuzujete, že Vám byly automaticky aktivovány placené služby Datového trezoru ? Přihlásila jsem se do několika datových schránek a ve všech bylo sdělení ve smyslu, že služba Datového trezoru byla bezplatně aktivována na určitou dobu a že pokud ji budu chtít využít i nadále, mám si jí objednat...atd... dle mých zkušeností však nebylo třeba nic aktivně vypínat.
Jinak samozřejmě máte pravdu, ze strany České pošty jsem to také vnímala jako kiks.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Datový trezor České pošty
|