Komentáře ke článku: Zlatý Ámos. Aj i Portos a Aramis též. (ze dne 27.02.2005, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Nezbývá mi, než jen a jen souhlasit. Jen je škoda, že těch, co si takovou nominaci zaslouží, není více... a s perspektivou (pro případné zájemce o učitelství) a kvalitou (jak mají být noví, mladí učitelé kvalitní, když je to nemá kdo naučit?)našeho socdem školství se hned tak kvalitnějších učitelů asi nedočkáme :-/.
|
|
...proto s Vámíi souhlasím do té míry, že zbývá jediné: Prosadit ze zákona, že jakoukoliv změnu v osnovách či předpisech ve školství může udělat jen ten pracovník ministerstva školství, který v posledních deseti letech nejméně pět let učil na tom druhu školy, jejíž postupy navrhuje upravit...
A ve školských odborech krajských úřadů mohou být jen lidé s touto praxí.... A rotace, která by tím vznikla, by nedovolila vyrábět špatná, na přiblblých termitech závislá, rozhodnutí....
|
|
|
A co třeba úprava zákona v tom smyslu, že do toho, co se učí na školách nemá co kecat vůbec žádný úředník a že to je záležitost zřizovatele školy a jejích zákazníků (studentů či u nižších škol rodičů dětí)?!
|
|
odstavec o dárku pro nominované pedagogy mě skutečně dojal. Pak jsem si ale uvědomila, že vzhledem k projektům typu "internet do škol" a pod. nebylo možné uvolnit další prostředky. Výběrové řízení, které schválený obsah tašek zřejmě předcházelo, také jistě nebylo jednoduché. Na závěr lze alespoň optimisticky konstatovat, že pedagogům byla při odměňování zachována "rovnost" ...
|
|
|
A to je ten problém, Kitičko. Rovnost je přesně to, co zastavuje jakýkoli vývoj...
|
|
|
Já vím, ale ještě nám zbývá volnost a bratrství :-)
|
|
|
třeba u nás bratrství (nebo snad mateřství?) školu zachraňuje, v okolí je jedna dobrá škola, ostatní školy na ni nevraží protože prý spotřebovává nejvíc peněz a proto je třeba ji zrušit, jenže matka dcery, která chodí do této školy, sedí v radě a proto vyvíjí snahu aby škola nebyla zrušena a zatím se jí to naštěstí daří :-))) !
|
|
|
A není to náhodou střet zájmů?
|
|
|
možná, ale té školy by bylo opravdu škoda! řekla bych, že v dnešní době účel světí prostředky, v době kdy úředníci pod vedením P.B. pohřbívají dobré školství a dobré učitele, je jedno jakým způsobem se dobrá škola s dobrými učiteli udrží!
postup byl obrácený, ona byla dřív v radě než její dcera v této škole, z toho usuzuji, že věděla, která škola je nejlepší v okolí a proto tam dceru dala :-)
i když na druhou stranu proč by rodiče nemohli rozhodovat o osudu škol?
|
|
|
"I když na druhou stranu proč by rodiče nemohli rozhodovat o osudu škol?"
Pokud o osudu školy bude rozhodovat rada moudrých ( rodičů či zástupců zřizovatele ), není IMHO o čem diskutovat, jen doufat, že se tak stane v maximální možné míře.
Bohužel, kromě moudrých běhají po tomto světě dvě další kategorie lidí, totiž zmrdi a vohnouti.
Zmrdští zástupci zřizovatelů budou vždy tlačit školy do úspor a vymýšlet nekonečná evaluační kritéria ( ředitele, učitele, žáka, výstupu, ... ) a tím kantory zabaví natolik, že už jim nezbude čas učit. Dobří učitelé půjdou jinam, latentní zmrdi a hulibrkové zůstanou ...
Vohnouti rodiče pak budou tlačit školu do snižování náročnosti, to aby jejich rozmazlenému bobánkovi ubylo špatných známek a zbyl čas na fotbal, snowboard a fet. Ve chvíli, kdy školu dotlačí kam chtějí a jejich ratolest se následně nedostane pro velké mezery ve znalostech na kvalitní školu vyššího typu, proklejí učitele, že mazlíčka nic nenaučili. Začarovaný kruh.
-
PS: Naše mrně půjde do první třídy za docela dlouho, ale přesto : Neznáte dobrou školu na Kutnohorsku ???
|
|
|
jo, to by bylo fajn, kdyby o školách rozhodovala rada moudrých a časem by se to mohlo rozšířit i na jiné obory, ale to je asi bohužel utopie :-(, já nejsem pro aby o osudu škol rozhodovali rodiče, já jsem pro pouze v tom jednom případě, jinak jsem slyšela od rodičů takové věci (např. to je dobrá škola, tam dobře vařej), že by to pro školství mohlo znamenat rychlou smrt!
právě pro ten tlak od zástupců zřizovatelů, od ostatních učitelů zmrdů a hulibrků a od rodičů jejichž rozmazlený bobánek je poměrně často genius, kterého učitelé a spolužáci brzdí ve vývoji, je obdivuhodný výkon těch dobrých učitelů, s jakým zaujetím a s jakými výsledky se dokáží věnovat učitelování a dostanou za to míň než nic. Jenže cesta z toho bude asi obtížná, soukromé školství je hezká věc, ale i to je u nás pojímáno tak nějak po česku. Tady je opravdu každá rada drahá, ale především a to je myslím největší problém není vůle to nějak řešit.
dobrou školu na kutnohorsku neznám, ale určitě to můžete zjistit, poptat se a pozorně sledovat a pak to můžete jít konzultovat na školský, kde vědí přesně, otázka je jestli vám to řeknou přímo, ale určitě buďte obezřetný protože dobrý start je důležitý.
|
|
A neřekli si náhodou "obdarovaní" sami o něco podobného tím, že se dobrovolně zúčastnili jakési veřejné taškařice? Nemohl jim stačit respekt jejich žáků, projevený samotnou nominací? Museli toužit po oficiálním ocenění?
Dárková taška byla od sponzora a sponzor má svá práva, on to celé přece platí. Sponzor je tím skutečným vítězem, naivní kantoři.
|
|
|
Vedle jak ta jedle. I na tu taškařici se vydali pro ně, pro ty kluky a holky, kteří je tam nominovali. Klidně mohli říct té stovce žáků - děkuju, moc si toho vážím, ale nepojedu se účastnit nějaké trapárny do Prahy. Já bych skřípal zubama, ale jel tam pro NĚ. Ani jeden z nich netoužil po veřejném ocenění. Takoví učitelé nominaci od žáků většinou nedostávají.
Vy asi nejste učitel, co? :o)
|
|
|
Ne, jen jsem chodil 17 let do školy (ne pořád do té samé). Řekl bych tedy, že o učitelích něco vím. A jako vícenásobný otec vím něco i o dětech, např. to, že jejich přání nemůže být pro dospělého člověka závazné.
Abychom si rozuměli: nic proti těm kantorům, ani proti té soutěži. Jen mi přišlo na mysl "Kdo chce kam..."
|
|
|
V tom máte jistě pravdu. Jen jsem tím chtěl vyjádřit, že já bych to pro ty lidičky asi udělal, byť je mi proti srsti dokazovat "nezasvěceným" vlastní kvality. Z pohledu těch žáků je to něco, co pro ně má cenu a nereagovat na jejich nominaci by pro ně mohlo znamenat - nezajímá ho to. Ale je to jen můj pohled od katedry.
Podstata článku, byť možná skrytá, tkví v tom, že nejvyšší nadřízení neumí smysluplně ocenit ani ty "nejlepší", natož chtít po nich, aby učitele ocenili jako celek. Ale to už se dostáváme k tomu, co je popsáno v mém prvním článku. Každopádně děkuji za tuto diskuzi. :o)
|
|
|
Můžete mít pravdu ohledně těch dětí. Určitě ji máte ohledně těch nadřízených...
|
|
Po VŠ jsem tři roky učil fyziku a dnes mám ženu učitelku, takže můj názor na věc je nutně ovlivněný osobní zkušeností.
MŠMT ČR je pouze černá díra na peníze, plně srovnatelná s našim zdravotnictvím, pouze určitá odtažitost běžné populace od detailů financování škol a školského systému způsobuje, že se o tom příliš nemluví ( s výjimkou akce Internet do škol, kdy v konečném součtu 1 počítač na úrovni P III stál cca. 117 - 118 tis. Kč ... :0) ).
-
Ministerstvo se IMHO postupně přeměňuje na ústav pro dělení prebend. Tento trend, pokud mohu soudit, zahájilo už za ministrování bratra Pilipa a dosud udržuje neměnný kurs.
Příklady ?
a) Nové metody ve školství.
Momentálně vede názor, podle něhož je třeba učit JINAK ( Ovšem nikdo vám neodpoví na zdánlivě nevinné otázky, jako JAK učit a co je na "nových" metodách - mnohdy opsaných z knihy Didactica Magna - převratně lepšího. ) Cokoli vyhlížejícího jinak než současné standardní vyučování je tvrdě preferováno. Nechci radit zájemcům o rychlé zbohatnutí, ale jedná se o zlatý důl. Žena dorazila z víkendového školení, které ji stálo 2 litry ze svého : Lektorka, typická úča soudružka, dorazila v sobotu navečer místo v 9 ráno, prý jí ujel vlak. Následoval "vorkšop" - zmrdobijci znají a chápou, proč ho nepíšu správně. Druhý den ráno pak hodinu vysvětlovala, jak je všechno špatně a jak suprové je ... používat vlastnoručně vyrobené pomůcky, přičemž návod na jejich výrobu ( rozstříhaná mapa vyjetá z xeroxu ) nabízela za další litr. Učitelku z praxe, která lektorku poslala do háje, ta zdrbala přede všemi jako zapřísáhlého odpůrce novinek ve školství ...
b) Exkluzivní smlouvy na výuku obsluhy počítačů. Kolega - Ing. informatik - chtěl vést PC kurzy pro učitele. A výsledek : Chceš školit učitele v obsluze počítače ??? Musíš mít razítko z MŠMT, které sice dostaneš zadarmo, ale nedostane ho každý, takže ... za úplatek. Šel od toho.
c) Rámcový vzdělávací program. V kostce, každá škola by měla mít svůj vlastní vzdělávací program, který by tvořil logický a provázaný celek a současně dával škole možnost určité prezentace sama sebe a svých kvalit. Ačkoli závěry z pilotních škol jsou poněkud rozpačité, už se vyhrnuly desítky lektorů nabízejících školení učitelů pro tvorbu vzdělávacích programů, prefabrikované učební dokumenty ( přesně přizpůsobené nabídce jednotlivých vydavatelství učebnic ... ), prodávané za šílené částky, atd. Opět nádherná příležitost zbohatnout.
-
Namísto závěru : Laskavec ve svém prvním článku definoval perfektně stav, jehož by dobré školství mělo dosáhnout. Ještě snad bych dodal :
- Definování a vymáhání ( i trestní ) odpovědnosti rodičů za péči o své děti a za jejich skutky, protože není dlouhodobě udržitelný stav, kdy rodiče kryjí záškoláctví, prochlastávají přídavky na děti a řádně o své ratolesti nepečují, nebo je dokonce nabádají k páchání trestné činnosti.
- Definování a vymáhání trestní odpovědnosti státních úředníků za stav a kvalitu jim svěřeného resortu.
|
|
|
Děkuji za Váš příspěvek, zvláště pak za poslední 2 odstavce "Definování". K tomu bych snad jen dodal, že můj utopický návrh z minulého článku řeší jistým způsobem i přístup rodičů ke vzdělávání dětí. Pokud totiž budou školy evaluovány, budou mít zasvěcení rodiče zájem poslat dítě do školy, která stojí v žebříčku škol na vyšší úrovni. Pak už záleží na každé škole, jaká si utvoří pravidla pro docházku dětí. Po takové škole bude totiž (možná :o) větší poptávka a tudíž bude možné vybírat si nastupující žáky. Podotýkám - jistěže až od druhého stupně. Ti rodiče, kteří budou mít tendenci krýt neduhy, o kterých píšete, si školu extra vybírat nebudou. Myslím si tedy, že má pohádka může vést i k větší odpovědnosti rodičů za vzdělání dětí už na základní úrovni.
Definování a vymáhání trestní odpovědnosti státních úředníků bych pak považoval už za úplnou utopii. Kdyby něco takového bylo možné a realizovatelné, asi bychom dávno na tomto prostoru neměli o čem psát. :o)
Nebo spíš :o(
|
|
|
V reakci na můj příspěvek používáte několikrát slovo "utopie". Abych volně parafrázoval Jana Wericha : V boji za dobré školství se nedá jednorázově a definitivně vyhrát. Ale nesmí se přestat bojovat.
I z ostatních příspěvků plyne, že mnoha lidem, nejen dobrým učitelům a moudrým rodičům, není stav školství lhostejný. Firmy potřebují kvalifikované lidi, apod. Zvažoval jste publikaci vašich názorů také např. v Učitelských novinách či jiných odborných časopisech ? Určitě by zaujaly.
-
Snad ještě k frekvenci evaluace žáků. Finové mají už na základce ( koulu ) šk.rok rozdělen do trimestrů, přičemž na konci každého jsou dva týdny věnovány jednotným testům. Dva, v průběhu roku, zadává sama škola, závěrečný je státní. Ptám se Vás jako odborníka, zda navrhované testy na konci 3., 5., a 9. třídy nejsou málo. Takto sice zjistíme finální stav, ale už není možnost k jeho nápravě. Tu Finové mají - pokud zjistí v průběhu roku nedostatky v práci žáka nebo učitele, lze okamžitě reagovat a do "státního" závěrečného testu vše napravit. Státní test je pak podkladem pro postup do dalšího ročníku či přijetí na vyšší typ školy - odpadají stresující a málo řešící "přijímačky".
-
Jinak, jestli jste učitel, Vám přeji hodně trpělivosti a tolerance k výronům idiocie školských úředníků. Dětem pak více Laskavců před tabulí.
|
|
|
Díky, Váš komentář jen doplňuje už tak skvělý článek.
|
|
Co to je ta evaluace? O tom jsme se ve škole neučili nebo jsem právě chyběl.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Zlatý Ámos. Aj i Portos a Aramis též.
|