Hlavní menu |  |
FAQ |  |
Toplist |  |
|
Komentáře ke článku: Výpusťák (ze dne 06.04.2015, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
|
Prvních pár odstavců jsem jen koulel očima, pak jsem si vzpoměl na kamarádčino rčení "zpívám blbě, ale stašně ráda" a někde v pozadí se mě začala v hlavě znít melodie ze scének Pat a Mat, šroubu jsem začal nepokrytě fandit, následovala chvíle úcty a chystaná gratulace k nalezení pevného bodu ve vesmíru.
Pak mě došlo, že se výborně bavím ... dobrý čtení.
|
|
Ten pocit, když se konečně zadaří, je k nezaplacení... na druhou stranu, když s tím člověk ztratí moře času, nervů a semtam i prolije krev a hlavně se zmaže jako prase, tak si pak říká, že jsem se na to nevysral a nedal to udělat někomu jinýmu ;-)
|
|
|
Ale ten výsledný pocit, že se oprava zadařila a vše zase funguje skvěle, stojí za to :-). Já to znám, to je přesně ten pocit, když se rvu s nějakým zarezlým bazmekem na mém autě, kdy zároveň hrozí, že se něco strhne a opravit to bude ještě větší opruz a ono se to nakonec povede opravit a vyměnit bez dalších škod na okolí opravovaného místa nebo obětech na životech :-D.
|
|
Ano. Mira zkusenosti mechanika je primo umerna cene znicenyho materialu 8o)
Mel jsem na sesrine CBR600 podobnej problem po tom, co ji to servisoval kamarad-co-by-taky-rad a kterej dorval vypoustak na hranici studenyho svaru a pritom zhulil hrany tim, ze se mu na tom protocil o cislo vetsi orech.
Kdyz selhaly vsechny nedestruktivni pokusy, zkusil jsem to povolit zaseknutim tupeho majzliku do strany hlavy a poklepama po tecne zkusit povolovat, ale sroub je z jakyhosi blata a tak se to jen deformovalo. Uz nebylo co ztratit, tak jsem motorku polozil na padaky (ma to upraveny na svuj stuntriding) vzal flexu a novym kotoucem udelal z ozvejkany 17ky oval s rovnymi stranami presne na stranovou 14ku. Namontoval jsem nazpet svody, nasadil klic , podeprel ho dvouma pukama a destickou, aby mi nevyklouzl, nadstavil paku metrovou trubkou posledni zachrany...a ani jsem se moc nenadrel, protoze paka byla velka, tak jsem ho povolil jen tak mimochodem pri hledani rovnovahy v poloze, kdy jsem chtel zabrat ze vsech sil. Nadrzeny chytrolin totiz dal vypoustak na zaderovku a jeste ho tam vnutil pres zavit.
Potom, co mu sestra vynadala do telefonu smazala jeho kontakt. Sroub by mu prej odpustila, ale v kombinaci s ulisnou vlezlosti a chytrolinstvim byl pro ni k nesneseni. Jo, kdo tlaci na pilu, jde spat s tvrdym 8o)
|
|
|
Takže problém nebyl ani tak v tom, že by to bylo dorvaný, což by o číslo větším ořechem na šroubu, do kterýho se dá zaseknout majzlík, nejspíš ani nezvládl. Problém byl v tom, že to bylo narvaný přes závit (což se stane raz dva, zejména frajerům, co mají ve zvyku si pomáhat pneumatickou dotahovačkou). Pak to ale stejně bylo na přezávitování, ne?
|
|
|
Tak jestli šel šroub do závitu z měkkého materiálu nebo už z dřívějška ožužlaného, tak to se stane raz dva a nemusí se to ani dotahovat pneumatikou. Mě se to taky povedlo u matky šroubu kola, takže jsem vlastně zničil šroub i matku a že to tam už bylo načaté z dob, kdy mi to auto ještě neříkalo pane, mne moc neomlouvá. Naštěstí jsem o něco později měnil náboje obou kol na nápravě za nové a kupoval i nové matky šroubů kol, tak se problém vyřešil sám o sobě :-).
|
|
|
Co je to studený svar - nějak se slisují hmoty?
|
|
|
V podstatě ano. Je to technologie, založená na tom, že se nějak docílí toho, že dva kusy materiálu vlastně splynou v jeden kus hmoty, případně za dodání nějakého dalšího materiálu. Jako když se svařuje, ale za víceméně normální teploty. Například spatlání dvou kusů formelíny do sebe je vlastně svařování za studena:-).
|
|
|
Dva kusy stejnyho kovu obrobeny s vysokou presnosti k sobe prilehnou zak tesne, ze se propoji krystalicka mrizka. No a kdyz to slicujes nalisovanim/zariznutim bez nejaky separacni vrstvy...
|
|
Hodne dobry. Cekal jsem, kdy prijde faze vypustak ve sveraku a 4 chlapi otaceji motorkou :))
|
|
|
Já čekal, že se nakonec objeví "nějaký kolíček z boku", po jehož vytažení se výpusťák vyšroubuje rukou.
... to jediné chybí článku k dokonalosti :)
|
|
Stalo se mi neco podobneho na FZS600 na sroubech drzicich brzdove trmeny.
Nekdo prede mnou to tak strasne dotahl, ocelovy sroub vuci hliniku ze to zaboha neslo povolit. Kdyz jsem z hlavy udelal kolecko, tak jsem Dremelkou vybrousil/orizl neco podobneho obdelniku a pak s metrovou pakou a francouzakem to povolil. Na sroubu byl namotán asi 1 závit z "matice".
Koupil jsem nový šroub, díru projel zavitníkem, maznul trochu měděné vazelíny a nikdy s tím už nebyl problém. :-)
|
|
|
A ten šroub v tom hliníku držel? Jestli to dobře chápu, trochu materiálu v díře ubylo.
|
|
|
Pokud je nepoškozená délka závitu dostatečná, tak by to neměl být problém. Závitník sebere materiál jenom z deformované části závitu, a tam se vůle samozřejmě zvětší, ale pokud je to jenom na začátku závitu (který je díky vůlím v závitu nejvíc náchylný na vytržení), tak to zásadně nevadí. Nejsem si jist, jestli bych si troufl něco takového zrovna na brzdách, ale asi není důvod to neudělat, protože bezpečnostní rezerva, na kterou je to spočítané, bude tak 1/10.
|
|
|
No je fakt, že by se asi poznalo při dotažení, že tam ten šroub nedrží, páč by dotáhnout nešel. A kdyby se měl uvolnit až pozdějc, tak by to asi nebyla náhlá smrt, ale začlo by se to projevovat postupně (vibracemi při brzdění apod.), navíc to asi nedrželo jenom na jednom šroubu.
|
|
|
Tak ono to vždycky nějak dotáhnout půjde, leda by to došlo do stavu, kdy ve třmenu zbyly poslední dva závity. Spíš je otázka, jak moc odolný proti vibracím, účinkům teplotní roztažnosti nebo axiálnímu namáhání takový spoj bude oproti tomu, jaké měl původní parametry. Ten spoj bude pravděpodobně namáhán převážně ve střihu, tedy kolmo na ten nejkritičtější směr, takže bych se ze všeho nejvíc bál asi těch vibrací.
|
|
|
Tak on normální šroub do hliníku, to si asi vyloženě koleduje o nějaký takovýhle problém. Kdo neví, ten to dorve tak, jak je zvyklej z uložení ocel/ ocel, a je to. Docela mě překvapuje, že se Japonci neobtěžovali zalisovat do třmene závitovou vložku. Přece jenom na brzdách celkem záleží a u tepelně namáhaného uložení, exponovaného slanou vodou a bůhví, čím vším ještě, lze očekávat i horší problémy, než že to někdo dorve přes moment...
|
|
|
Co já vím, tak v automotive je šroubování do hliníku naproto běžná věc - výrobce předepisuje, jak se to má dotahovat, v autorisovaných servisech se to tak (snad) dělá a je to. Když je někdo prase a dotahuje to blbě, jeho boj.
Mně tenhle přístup přijde relativně rozumný - rozhodně rozumnější, než dělat auto za každou cenu absolutně blbuvzdorné. To se stejně nepodaří a jen to zvyšuje cenu a složitost.
|
|
|
U spojů, které se rozebírají dvakrát za životnost vozidla to beru, ale u bezpečnostně relevantních systémů s nulovou redundancí, a navíc ve spojích, u kterých se předpokládá opakované rozebírání v rámci víceméně běžné údržby, mi takovéhle párování materiálů přijde trochu jako zbytečná odvaha.
|
|
|
Mně ani ne - za předpokladu, že správný postup není utajován, nebo k jeho provedení nejsou potřeba speciání nástroje, které výrobce hlídá a nedá z ruky. (I na to samozřejmě výrobce má právo, ale v mých očích by to byl výrazný argument ve prospěch rozhodnutí si takové auto nekoupit).
|
|
Nepovolitelnej vypouštěcí šroub je ještě ta "lepší" varianta.
Jako svou první motorku jsem si před časem pořídil hondu XR125L.
Ta má vypouštěcí šroub oleje v podobě asi 7cm širokého plochého víčka s vnějším závitem. Při předjíždění traktoru na rozbahněný polňačce jsem se trochu sklouznul a vyletěl z cesty. Vedle cesty byl poměrně strmý svah po kterém jsem sjel levým bokem dopředu. Zastavil jsem o několik metrů níž, o šutr co trčel ze svahu. Narazil jsem na něj rámem pod motorem. Nějakým zázrakem jsem to i ustál. Vypnul jsem motor, zkontroloval motorku, všechno se zdálo OK. Sjel jsem vlastní vahou ze svahu, a na druhý cestě znovu všechno překontroloval. Po kontrole jsem nastartoval, a nechal cca 10 minut motor běžet na volnoběh. Všechno ok, nasedám a odjíždím domů. Po cca pěti kilometrech se při rychlosti asi 90km/h ozve z motoru dost ošklivý zvuk a motor prudce ztrácí výkon. Mačkám spojku a sjíždím na okraj silnice. Začíná mě velmi intenzivně pálit noha. Zastavuju, a zjišťuju že mám botu a nohavici politou velkým množstvím horkého oleje. Vypouštěcí víčko oleje se rozpadlo - asi v něm při tom nárazu vznikla trhlina, a kus ho vyskočil ven - tzn. během pár (desítek) vteřin byl všechen olej fuč. Než horko z oleje prošlo skrz kanady, chvíli to trvalo. To nebude dobrý, říkám si v duchu. Z vypnutého motoru se ozvývají ošklivé praskavé zvuky. Volám kamarádovi co má velký vozík, jestli by mě mohl odvézt. Doma v garáži rozebírám motor, a jímá mě hrůza. Píst je z větší části rozteklý, zalisovaný v hlavě. Pístní čep přivařený k ojnici, kusy pístu v olejové vaně, některé nakapané na klikové hřídeli. Zdvihací tyčky ventilů zohýbané, ohnuté části si vybrousily drážky tam kde dřív nebyly
Pár fotek k tomu:
postimg.org/gallery/3m0qyfgq/
Takže nepovolitelný šroub je proti tomuhle ještě sranda ...
|
|
|
Dobrý. Já jsem kdysi velmi podobným způsobem urval trubky od olejového chladiče, když jsem se při vyhýbání s traktorem na cestě mezi dvěma lány pole pokusil projet trsem kopřiv, jímž se maskoval před nepřítelem asi metrákovej kus železobetonu. To jsem ovšem hned poznal, že je něco špatně, navíc to byl osobák a měl kontrolku mazání. Vám by tato užitečná vymoženost zjevně docela bodla...
|
|
Zkoušeli jste někdy někdo vyndat originál rádio z originál Fordu?
Ani ta smažka (doufám, že to nebyl Urza), co potřebovala prachy na dávku to nesvedla a jen ten panel vožvejkala kolem dokola.
|
|
|
To není práce pro lidi, ale pro chobotnice:-))
|
|
Abych řekl pravdu, když to tak čtu, tak nic proti autorovi, ale asi by se stále měl držet raději tý klávesnice a nefušovat do něčeho, co mu evidentně nejde... Je to sice čtivý a pobaví to, ale ne nadarmo se říká, že nejhorší je, když je něco "napadeno kutilem". Jako, sám se automechaničinou neživím, dělám to jako hobby, nejen své daily, ale i svého veterána a skůtra, kromě lakování si na tom dělám vše (od karosařiny přes automechaničinu až po elektriku) a neříkám, že mám na všechno přípravky a veškeré dílenské vybavení, ve spoustě věcí také musím improvizovat (vyrobit si přípravky, např. na stáhnutí řemenice na naftové čerpadlo apod. nebo donedávna jsem neměl ohýbačku, tak jsem si veškeré menší plechy ohýbal ve svěráku (větší jsem chodil na ohýbačku) nebo rovnou vyklepával rádiusy kladivem), ale nejdřív se vy-rat na údržbu a pak hasit problém, to mi přijde jako pitomost...
|
|
Já jsem si takhle nasral do hnízda při připojování hliníkového oka koncovky kabelu na kadmiovaný svorník a dotahoval kadmiovanou matkou. Nejsem si jistý tím kadmiem, ale povrch svorníku i matky byl hodně lesklý, určitě ne pozink. Při nasazování oka na svorník se z oka otřela štěpinka hliníku do závitu svorníku a byl konec. Najednou nešlo matku utáhnout ani povolit! Svorník byl 16 závit a přes sebevětší páku se s tím nedalo hnout, jedině rozříznout matku flexou. Hliník je sviňa a jakmile se rozmázne v těsném prostoru nic s ním nehne. Stalo se mi to ještě jednou i přes to, že jsem přestal dotahovat okamžitě jakmile jsem cítil odpor. Potom už jsem si dával sakra bacha a závity pečlivě očistil.
|
|
Tak nějak jsem čekal konec ve stylu... celou dobu povoluju něco, co vlastně ani nebyl šroub:-)
Docela smůla:-))))
|
|
|
Tak ono i potesi, kdyz se nakonec zjisti, ze ta svina sroub mel zavit s opacnym stoupanim :)
(a ze to dotycny tedy celou dobu misto povolovani naopak utahoval cim dal tim vic)
|
|
Prosimvas o cem ten clanek je? Je to dlouhy jak Marxuv kapital, z uvodu nechapu nic a prectenim par poslednich vet jsem nabyl dojmu, ze tady soudruh autor vysrouboval sroub. Ale nechce se mi verit, ze by slo vyplacat tolik kilobajtu textu na takovou hovadinu.
|
|
|
Kdyby na to ještě roky nesral a vypušťák vyměnil, tak měl o hodně peněz a času víc.
Takže vždycky se vracíme k tomu základnímu, u práce to chce myslet…a to hlavou a ne prdelí. Mě se podařilo minule taky vypoušťák ožvejknout, golou to nakonec šlo, ale teď už mám objednanej novej. Nejsem podobnej debil abych zjistil přespříště až po nalití výplachu, že to nepovolím už ničím…
|
|
|
že jste jako děti nemontovali bicykly. to je docela pěknej úkol pro desetileté dítě stáhnout pastorek z bicyklu. samozřejmě na bicyklu poskládaném z pěti vraků a pastorek je padesátiletý a tehdejší "adaptér mezikus" se už nepoužívá.
mimochodem, kouká-li hlava šroubu aspoň trošku, potom není nic jednoduššího než pilníkem hlavu zaplacatit z protilehlých stran o milimetr (pět minut šmidlání) a chytit francouzákem, který může být pro sichr proti sjetí přitažený, třeba pomocí dvou fošen a dvou truhlářských svorek
|
|
|
Samozřejmě. Pokud se to neposere a člověk neukroutí celou hlavu. Been there, několikrát (u jiných věcí). A jaksi je taky problém, že až budu někde na ulici měnit olej, tak určitě budu u sebe mít celou dílnu, abych to stihl dřív, než motor zchladne, že? A fakt byste riskoval startování po výplachu kterej už rozpustil všechen humus?
|
|
|
Olej se meni na ulici, ty prase jedno buransky?
Ukroutit sroub/steft neni nic, co by melo prumerne spatne vybavenyho mechanika zaskocit.
Musis jeste hodne polivky snist, nez budes aspon v obraze. Zatim jsi mimo mapu...a google to fakt nespravi.
8o)
|
|
|
"Olej se meni na ulici, ... ?"
A proč ne?
|
|
|
proč ne? vlastně proč ne, když to je na zpevněném přiměřeně nepropustném povrchu (tedy asi litý asfalt) a když u toho máte připravenej pytel sorbentu, tak je to jenom blbý a nepohodlný. u motorky nemám zkušenost, u normálního osobáku děsná pakárna, páč pod autem není místo a pod auto na heveru leze jen blázen, takže je nutno najíždět na nějaké fošny nebo jiný bordel, kterej se zase na ulici blbě shání.
ne že bych byl nějak bláznivě eko-eko, ale vyrábět na ulici olejové skvrny, to je na mě už moc.
|
|
|
Vysvetlovat tuhle vec je marny, protoze pokud ten clovek ma ridicak a nechape to, tak je uz moc starej na to, aby pochopil. Vysvetloval bys dospelymu cloveku, proc je vhodne napr. utirat si zadek? No tak vidis...
Navic je Peťka velmi zatizen na Pavku Bocka, takze hraje debila a pta se jen proto, aby aspon donutil kritiky k plytvani casem, kdyz uz si sice mysli to samy, ale nikdy by to nepriznal, protoze jde o Pavlika...a tak najizdi na jiny metr.
|
|
|
Já především nechápu, proč by to měl být problém. Teda jasně, co mám garáž, tak jsem olej na ulici vlastně taky neměnil, ale jinak zůstává technika už asi 10 let stejná, pokud nepočítám, jak jsem s tímtéž pomáhal coby dítě. Jestli on ten fór není spíš v tom kdo to dělá, než kde...
|
|
|
"... vlastně proč ne, když to je na zpevněném přiměřeně nepropustném povrchu (tedy asi litý asfalt) a když u toho máte připravenej pytel sorbentu..."
No, kdo je takové jelito, že nedokáže vylejt olej do kastrolu, aniž by se zabil nebo vytvořil ekologickou katastrofu, tak by se do takové akce asi fakt pouštět neměl. Já jsem olej na ulici měnil mockrát, a nikdy jsem neměl problém. Vlastně jednou jo- špuntošroub mi vypadl z ořechu, takže jsem se v tom černým horkým svinstvu musel hrabat stylem "kdo hledá, najde".
"... pod auto na heveru leze jen blázen..."
Pořiďte si Citroën s hydraulikou, pak heveru netřeba:-). Je fakt, že moje současné auto je SAAB se sníženým podvozkem, a olej nechávám měnit v servise, ale to jen proto, že spolu se SAABem jsem objevil i dobrej servis. Jinak bych i na SAABa jistě na nějakej grif přišel.
|
|
|
znám příliš mnoho historek o sousedech a bratrancích co lezli pod vyheverovaný auto na parkovišti aby se tam v čemsi zespoda auta hrabali, a povolovali šroub jakýsi a jak s tím dlouhou pákou lomcovali tak auto shodili z heveru a váleli se skřípnutí pod autem a naříkali tak dlouho, až je nějaký hodný kolemjdoucí vysvobodil opětovným heverováním.
a ehm, copak s tím lavorem oleje na ulici takhle děláváte? a co olejovej filtr, pod ním máte další lavor? no jen tak ze zvědavosti.....
|
|
|
Já znám spoustu historek o lidech, co umřeli v kuchyni při vaření večeře, a taky kvůli tomu nepřestanu jíst. Ve skutečnosti na spoustu problémů existuje překvapivě univerzální řešení: nebejt nemyslící hovado. Takže postup je: Zvednout pořádně zabrzděný auto, nejlépe hydraulikou. Kdo hydrauliku nemá, ten nechť se spolehne na hever. Podložit nápravnici špalkama, nebo nouzově rezervou, kdyby to padalo, a pak necpat ruce do podběhů, ramen nápravy a jiných potenciálních nůžek. Pak je pravděpodobnost nehody zhruba srovnatelná, jako v té kuchyni. A to už vůbec neřeším, že existují auta, pod která se dá dostat, aniž by je bylo vůbec potřeba zvedat.
Pod filtrem mám ten samej obří kastrol ze zrušené školní jídelny, jako pod vypoušťákem. Ono je to asi 25 cm od sebe, takže i pekáč výrazně normálnějších rozměrů by stačil. Případně je filtr nahoře na motoru. Olej pak sleju do kanystru, ze kterého jsem vylil olej do motoru (z podstaty věci se nemůže stát, že by se nevešel), a hodím ho do regálu k ostatním podobným kanystrům. Když toho mám tak asi 100 litrů, tak to odvezu známému, co má na zahradě pro prdel postavenou starou vojenskou elektrocentrálu (řadový "lokomotivní" šestiválec ČKD K6S310DR, zdvihový objem asi 160 litrů, olejová náplň 650 litrů, normovaná spotřeba motorového oleje asi 15 litrů na motohodinu pod zátěží nebo tak nějak; do toho se Shell Ultra V-Power 5W40 za 400 Kč/ litr opravdu neleje:-).
|
|
|
aha, tak to jo, děláte to na ulici před garáží, kde máte uskladněnou tu svoji hydrauliku, špalky, obří kastrol, kanystr na olej atd.. to je ovšem něco podstatně jiného než na ulici před panelákem, a to potom obvykle čuňata nemají obří kastrol, mají v lepším případě seříznutej kanystřík od kapaliny do ostřikovačů, pravejma kolama najedou na obrubník, levou stranu heverujou a ti bystřejší strkají pro sichr pod práh aspoň rezervu a na ní naučnej slovník, a bordel částečně vycintají na vozovku a částečně narvou do kontejneru.
jinak vám moc děkuju za přednášku - ale opravdu jsem se na to neptal.
|
|
|
Jak říkal Homer Simpson, existují tři způsoby, jak věci dělat: dobře, špatně a maxiobrovsky, což je taky špatně, ale mnohem rychleji. Já jsem se praxí dopracoval do stavu, kdy už je to pro mě rutinní postup a navíc na to mám "speciální" vybavení (pekáč má plochu asi tak 80x40 cm a pohodlně se do něj vejde všechno nezbytné příslušenství, takže se celá "dílna" dá pobrat při jedné cestě), ale věřím že i bez něj bych to dokázal i před tím panelákem. Protože nejsem blbej. Od té doby, co mám garáž, to dělám v garáži, což je otázka komfortu. Kanystr na olej mi vznikne nalitím nové náplně do motoru. Nelze jinak:-).
Hydrauliku vozím stále s sebou a uskladněnou ji mám, kam se podívám, protože mám starožitného Citroëna. Ale dá se to i na tom obrubníku, je to opět spíš otázka osobního pohodlí.
BTW zajímalo by mě, na co jste se neptal. Ptal jste se, co s tím olejem dělám? No ptal:-).
|
|
|
co udělat s olejem je einfach, otázka je co udělat s mastným pekáčem, zvenku zamaštěným kanystrem, hadrem co se s ním utřel mastnej kanystr a tak. jo, jsou asi na světě exoti co si doma strkají pekáč od šmíru pod postel...
jinak Vám moc děkuju že jste mi vysvětlil kam nemám strkat ruce když je auto na heveru. a taky jak jste moudrej...
|
|
|
"Být moudrej" a "nebýt blbej" jsou bohužel dva různé vývojové stupně. K tomu prvnímu už jsem se dopracoval, k tomu druhému zatím ještě kousek chybí.
Hadry a jiný "druhotný odpad" jsou to poslední, co bych považoval za problém. Pekáč se dá hodit do garáže i mastnej, tam je to fuk, a nic jiného nevyprodukuje kila ekologicky nebezpečného odpadu. Kdo je estét, ten utře i ten pekáč, a hadry se buď nafedrujou do kamen nebo táboráku (kde shoří, ani se z komína nezakouří), nebo, pokud mají "tu správnou hladinku", se dají nabít do kanónu, protože jak ví každej správnej saluťák, nic nedává lepší ránu, než mastný hadry:-).
|
|
|
no, si myslím že se zbytečně podceňujete, to druhé se Vám asi povedlo.
pokusil jsem se Vám (asi marně) objasnit rozdíl mezi "na ulici před garáží" (která dává zázemí, třeba pro uskladnění mastného pekáče) a "na ulici" bez rozumného zázemí (tj. třeba před panelákem kde na obyvatele připadne s bídou patnáct čtverců obytné plochy.
ono fedrování mastnejch hadrů do kamen a ucmrndávání oleje do kanálu se moc zásadně jinak než prase označit nedá.
|
|
|
Já myslel to druhé ve smyslu vývojové posloupnosti. Která je opačná, než jak jsem to napsal:-).
Jo, já to pochopil. Jádrem mé myšlenky bylo, že nezbytné vybavení je pro člověka s mozkem celkem minimální a dostupné. Samozřejmě že všechno je jinak, když je někdo levej, dělá to poprvé nebo je mu všechno jedno, ale to platí o jakékoli činnosti. In general tedy nelze říci, že olej před panelákem na chodníku mění jen prase.
|
|
|
Znáte univerzální prostředek na bázi detergentů na mytí nádobí, dostupný pod obchodním označením Jar, Pur apod.?
Krom toho, pokud má člověk nějakej takovej pracovní lavor, tak ho fakt není nutný drhnout do stavu, kdy do něj budete moct ukládat potraviny, protože je jaksi pracovní. A rozumně to umejt je záležitost tří minut. Existují i plastikové nádoby tvaru plechu na pečení, to po filtr úplně stačí, tam je půl litru oleje.
Podložit není problém čímkoli od nevyužitých kol přes cihly, trámky až po na to určené kovové stojany/kozy za pár stokorun kus, které jsou malé a daj se vozit trvale vedle rezervy.
Hadr není problém hodit normálně do komunálu, spalovna nejen, že si to přebere, ale ještě se bude radovat, jak to pěkně hoří. Úplně stejně jako mastný noviny pro vytírání friťáku apod. S ekožvástama na mě nechoďte, na to se vám vyseru, energetické využití odpadu je nejlepší možností jeho zpracování.
|
|
|
Že já nahodím fotky, jak jsem před barákem na rušné ulici v centru Prahy nejen měnil olej, ale i měnil hlavu motoru, poloosy a kus výfuku atd.?
Při zapojení základní inteligence jde před barákem na autě udělat skoro všechno, dokonce i bez ekologické katastrofy. I když jednou, když mi tekla voda do oleje a kapaliny bylo tudíž o půlku víc než obvykle, jsem ucintnul do kanálu pár deci oleje, když mi přetekl lavor, to přiznávám..
|
|
|
Hezký, motor z Ceckaté :D Filtruje to nějak, nebo to tam leje rovnou? Hádám je mu asi jedno jakej druh oleje tam leje a kde je výsledná viskozita směsi :D
Co s tím vůbec dělá? Jakej to má výkon? Motor samotnej v lokomotivě že měl přes 1100 kW.
|
|
|
Zdaleka ne jenom z ní, on se montoval všude možně. Než to tam naleje, tak to protáhne přes jednu vrstvu fitráku, jen aby měl jistotu, že v tom neplavou špony nebo něco podobného, s velikostí částice 1 mm a více:-). Jemná filtrace je zbytečná, stejně jako řešit mísení, protože to monstrum je stavěné na maziva, která libovolný moderní olej překoná i po najetí deseti tisíc km v automobilovém motoru a smísení všeho se vším.
Nedělá s tím nic extra, prostě si to jednou za 14 dnů nastartuje, aby viděl, že to ještě běží. Za 10 let s tím asi třikrát kompenzoval výpadek proudu, protože víckrát u nich za tu dobu proud nevypadl. Má to víceméně jako sběratelský předmět, koupil to kdysi od armády za cenu šrotu, což byla dobrá nabídka, vezmeme-li v úvahu, že jenom maziva a pohonné hmoty, které v tom byly když to dostal, by na dnešní poměry měly cenu desetitisíců.
V těchhle elektrocentrálách byly ty motory mírně přiškrcené, myslím asi na 950 kW nebo tak nějak, aby zvládaly dlouhodobý provoz za "armádních" podmínek (což zahrnuje zejména mizerné palivo). "Hardwarová konfigurace" je stejná (stejný motor, turbo, generátor), akorát je přidaný plně manuální řídicí stupeň, umožňující dělat si s výstupem z generátoru víceméně co Tě napadne, a je tam nějaké podivné sdružené vstřikovací čerpadlo (trakční verze tohohle motoru měla extra čerpadlo pro každý válec).
|
|
|
Dá se na to někdy mrknout? Kolik kanystrů oleje je vstupné?
|
|
|
Aha. Takze je ten clanek skutecne cely o tom, jak vysrouboval sroub?
Zadna pridana hodnota?
|
|
|
Zjevně pro mnohé* je přidanou hodnotou zábavné podání a příjemné počtení si.
___
* Musím přiznat, že já sám se mezi ně neřadím; ale zjevné je to z diskuse.
|
|
|
Vis, ten clanek byl psan nevazne, sebeironicky. Ja vim, ze za to nemuzes, ale hadas se s vtipem. Kdyz jsem takoveho cloveka spatril naposled, jak se hada s vtipem, platil v okoli spise za debila. Jsi takovym debilem?
No, Pavliku...ve tvem pripade to chce myslet hlavne, hlavne pri psani. Pocitac je blbuvzdorny a posklada si ho i predpubertalni kluk.
---
Naliti vyplachu? Myslis do motoru? Do motoru auta? Treba do toho tvyho dvacetiletyho, zablesenyho Sába? Jen vyplachuj, Pavliku. Je to hrozne moc potreba...a nezapomen to nastartovat a protocit, at se to vyplachne fakt vsude 8o)
|
|
|
Znas vecernicek Pat a Mat? Tak tohle je jeho psana verze 8o)
Sebeironie...a zrcadlo chytrolinum jako je Pavel Bocek z Ujezda, kterej je chytrej jak radio, pohorsuje se a je po bitve nadgeneral...ale nevi na kterou stranu se povoluje sroub...
|
|
|
Šroub řádně poklepat kladivem, brát na to klíč který je potřeba, pravidelně měnit měděnou podložku a nedorvat to jak hovado. Měděná podložka je tam proto, že se zamáčkne a nemusíte to tolik rvát. Když ji domačkujete , tak po čase se zploští a už nemá ten efekt, takže to dorvete a pak se divíte. Povolení vypusťáku je otázka několika vteřin.
|
|
Zašroubování studené vypouštěcí zátky do ještě teplého odlitku olejové vany a jejího následně silného dotažení (té zátky). To aby přece pořádně držela. Potom to takto dopadne. To je jako rychlé utažení studené zapalovací svíčky do horké hlavy válců. U slitin Al problém nasnadě.
|
|
Hodnotím za 5, ne pro literární úroveň, ale pro filozofické poselství, které je na můj vkus úplně pomýlené. V podstatě souhlas s tím, co napsal Jerome Heretic. Člověk, který je evidentně schopen vyplodit článek a evidentně levej na manuální profese, by měl využít dobrodiní dělby práce. Pisatel dal nahlédnout ale o něco dál než jen na míru vlastní nešikovnosti; ten přístup "něco potřebje péči, já to vím, ale ojebu to". Z takových lidí mám trochu strach. S výsledky jejich "práce" se občas setkám i jinde než u nich doma (kde mi do jejich praseckého přístupu nic není). Docela si umím představit provedení té "staré zářivky" a prodlužek, pravděpodobnost že něco zapálí a díky tomu pak vyhoří soused, kvalitu těch svárů kterýma si "opraví" sedačku...
Nebaví mě tohle prasení věcí nástrojem, který k tomu není určen, "ale já na to seru", třeba u ožvýkaných zámků rozvaděčů kdekoliv ve společných prostorech.
Jak vzniká tahle existence indivuduí, která nemají základní řemeslné dovednosti a instinkt, ale odvážně se pustí do čehokoliv, k čemu by jen neměli pouštět? Nějaká základní polytechnická výuka ve škole? Absence part, kde si pubescenti okoukají základní know-how u staršího bráchy? Postižení národa Přemkem Podlahou?
A nebo to jen špatně chápu a svět si přeje takový být? Tomu by odpovídala i ta kombinace "za pekelnýho kraválu s flaškou vína v ruce pozoruju hvězdy".
|
|
|
Hustokrutopřísná kritika !
Pravdu vidím uprostřed. Do některých věcí by se neměl pouštět méně talentovaný uživatel, jiné věci by neměl kurvit výrobce (jak už psal kdosi výše, pokud se spoj rozebírá > než 2x / životnost stroje, pak ocelový šroub do hliníku je 3.14-čovina ...)
|
|
|
Ále jo, jestli mám přehnané nároky, tak je chyba na mé straně. Možná jsem staromódní konzerva a nemám to správné vidění. Přesto mě ale pokaždý udiví ajťák nebo absolvent humanitní fakulty, když opravuje na zesilovači knoflík s kleštinou na potenciometr kanagomem (neví, co je kleština).
Myslel jsem, že v počátcích tohohle webu by na to byla definice vohnout jak vyšitá.
Vloni nebo předloni se mladému rádoby veteránistovi povedlo 2x v rozmezí dvou týdnů zasvinit v nočních hodinách ulici kompletním obsahem olejové vany, co s tím vyváděl, ví bůh. Odjel někam, kam už nevedly stopy a tam to patrně léčil znova. Když vám tohle nějaký Pat a Mat udělá před nosem na silnici, pořád budete pravdu vidět uprostřed?
|
|
Nadpis článečku mě odrazoval,netušil jsem co to je "výpusťák", měl jsem pocit, že něco jako "opušťák" takže jsem četl až dneska.
A jako detektivku! Přesně stejný případ - jenže na přídavném motorku na kolo. Čínském. Hlava šroubu měkká, ožužlávala se. A atypický rozměr, takový ořech na chalupě nebyl. Vytahovák "zalomenců" jsem taky neměl a jet domů jsme potřeboval. Volat ségru, ať mě hodí autem do města se mi fakt nechtělo.
Tak jsem tam nechal starý olej a jel jsem. V Opavě, hned za rondelem se mi najednou motorek rozeřval A kolo z příjemné pětačtyřicítky pozvolna skončilo u rychlosti 0.00 km/hod. Odešel primární řetězový převod. Totálně zadřená ložiska. Vzpomněl jsem v tom stresu si na adresu firmy, kde jsem motorek koupil a uvědomil si, že je to cca kilometr odsud za parkem. I šlápl jsem do pedálu a "durch park" tam dojel a deset minut před koncem pracovní doby a nahlásil závadu v záruce. Neměl jsem u sebe žádné papíry, ale obchodník a majitel motoservisu si mne pamatoval podle jména (obdivuhodné - leda bych byl jediný, kdo ten čínský šmejd koupil).
Nechal jsem tam motor i s celým bicyklem a potupně odjel vlakem dom. Předtím jsem požádal o výměnu oleje - pochopitelně za prachy. Po několika dnech jsem volal a bylo mi řečeno, že primárním převodovka je vyměněná za novou, funkční, jen ten olej ještě...
Za dalších pár dnů (14) jsem dostal avízo: můžu si pro Rudého ďábla přijet. Předával mi ho starší mechanik, který prohlásil, že už byli rozhodnuti na své náklady vyměnit celý motor, jenomže by nesedělo sériové číslo. Zkušený automechanik v perfektně vybavené dílně spotřeboval téměř půl dne na povolení výpustního ventilu. A styděl se - byl to profík.
I s olejem mě to přišlo asi na stovku - a půl flašky oleje jsem ještě dostal do ruky - už tam nevešla. Pár tisíc km (asi dva) jsem ještě na tom kole ujel, ale po zimě jsem ho se snesitelnou ztrátou prodal a pořídil si nové, s motorkem HONDA. Ten vůbec nemá výpustní ventil, olej se dostává ven pomocí injekční stříkačky. Je ho tam půl deci.
Tož tak. [;>D
|
|
|
Jestli si to aspoň trochu pamatuju, řekl bych že ocelový šroub do hliníku (čistý Al to není nikdy, nějaká slitina AlZn nebo něco, podrobněji třeba na www.palba.cz/viewtopic.php?t=3864 ) měly mimo jiné fichtly Simson a mnoho dalších, které si "servisovali" uhrovatí kluci s ještě mokrou občankou a neměli s tím větší problémy (jinak by byli u kamarádů za blbce a to by se styděli), asi nebyly materiály tak okatované? A jestli s tím dneska problémy jsou, moho by to znamenat, že výrobci po 80 letech zapomínají základní technologické dovednosti, které měl zmáknuté Janeček s Wandererem, Hitler, bolševik, makaroni a vůbec kdekdo (jak se tu rádo píše, že bolševik nic neuměl a nebylo po něm co ukrást a zničit).
Stejně pořád nechápu autora článku, vysral jsem se na podzim na údržbu, nevěděl jsem, jakým nástrojem se povoluje hlava šroubu, když jsem ji vožvejkal, tak jsem se styděl jít do servisu abych neměl ostudu před třema automechanikama, tak jsem o tom vystavil článek na webu, kde moji šikovnost zhodnotí sto tisíc lidí.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Výpusťák
|
|
|