Komentáře ke článku: Zmrdi na fuckultách (ze dne 26.08.2005, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Ja teda studoval na VSB .. a musim rict ze i par chytrych lidi vychovala (vid Horo? :-) ) Jinak obecne s clankem naprosto souhlasim. Mozna jeste dodat ze vysoke skoly jako takove jsou docela zajimave samy o sobe. Kazdej tri prdele titulu .. ale vyschli starici .. kteri jsou naprosto out (par je jich opravdu kapacit) ostatni sou prizdrisraci kteri nehcaji studenta napsat scripta (student prece chce zkousku nebo zapocet) a pak je vydaji jako svou publikaci, a studenta (aby se nereklo) uvedou na prebalu ze pomahal. a pak muze na Doktorat .. a podobny srandy az tam vznikaji Ing Doc Pepa Vonasek CSC, ale jejich pouzitelnost drasticky klesa.
|
|
|
VŠB měla i špičkové odborníky a absolventy, ovšem nikoli pro automotive industry, že. On ložiskový geolog by jim mohl maximálně oškrábat kotelní kámen...
Nemá on Topol-ánek "baňu" ? Nějakou ekonomickou nebo manažerskou specializaci ?
|
|
|
Nic proti názorům. Ale mám pocit, že autor článku postrádá vlastní inteligenci a je vůči komukoliv předpojatý. To jak s radosti přehazuje bez čtení něčí diplomy a uráží jej buransky jako popelář tím, že na ně ani nenahlídne a sám zabedněně pak neví čemu se alespoň v teoretické rovině absolvent věnoval tak to je gól. Zdá se mi to nebo je pravdou, že hlavní zmrd je autorem článku bez nadání udělat nějakou VŠ ?
A své komplexy si léčí na mladých lidech, kteří jsou schopnější ve studiu ? :-))))
|
|
D-FENSi, již dlouho jsem nečetl tak výstižný text.
S hodnocením VŠB nelze než souhlasit. Švagr tam vystudoval jakýsi kombinovaný technickoekonomický pseudoobor - úspěšně. Přitom je samostatného života (natož uvažování) téměř neschopen.
Sám mám zkušenosti se studiem na brněnské Vojenské akademii (předtím 8 let praxe, kombinované studium, letecká technika - strojní) a jsem si ještě schopen vzpomenout na možná desítky situací, kdy asistenti (i někteří docenti), kteří nic jiného než katedru po absolutoriu nepoznali, s údivem naslouchali, jak věci v reálném provozu probíhají. Naši kolegové z prezenčního studia po příchodu do praxe měli (a nově příchozí dodnes mají) kromě ega, muskulatury a znalostí o autech a motorkách (kdo kde co výhodně koupil, pochopitelně) vyvinuto jen velice málo. O vlastní technice vědí pendrek (ne o konkrétních typech, ale o letadlech jako celku), ale moderní metody řízení mají v malíku včetně mozkového bouření a podobých v technické praxi obtížně použitelných kravin. A většina středoškoláků z nich má srandu a dává jim to pěkně vyžrat. Hošánkové najednou nejsou tak tvrdí, ale formování k použitelnosti (ne k tvárnosti, jen k tomu, aby věděl co a o čem mluví a neplácal peeczoviny) trvá tak dva až tři roky.
|
|
|
Osobně jsem se setkal s lidmi, kteří po 2-3 letech po VŠ byli zcela k ničemu (v oboru vývoj SW by to mělo stačit), neuměli ani pípnout neměcky nebo anglicky (ačkoliv měli státnici) a to ani nezmiňuji základní smysl pro pořádek.
|
|
"Fakt", ze VS jsou pouhou pripravkou pro zmrdy a jiny fakt, ze vetsina ctenaru D-F nejakou VS vystudovala, zde budou zajimave kolidovat. Ocekavam tak 200-300 vyjimek z pravidla v komentarich...
|
|
|
Máš pravdu. Žeň vola do Paříže, vraník z něj nebude...
S vysokou školou má D_F pravdu. Praxe mě naučila, že po VŠ roste z člověka, který v oboru chce pracovat, použitelný kolega nebo zaměstnanec minimálně dva roky. Soudím tak z toho, že po dvou letech je takový člověk schopen sám zpracovat zakázku a hurá, odejde do soukroma, kde se učí ji prodat a pak se učí ji sehnat....
Na VŠ (pozor: míním technické vzdělání) se má člověk naučit základy teorie v oboru a má být schopen zaujmout stanovisko k problému a hledat řešení, ostatní je k ničemu:
Učitel:" Tak jak?"
Já:" Vezmu si tabulky.." (Normu, TP..)
Učitel:" Tabulky shořely."
Tehdy mi to připadalo jako buzerace a ejhle, po pár letech jsem to našel.
Moje zkušenost: jako prostý vidlák potřebuji z VŠ opravdu asi jen desetinu znalostí. Ovšem na minulém pracovišti jsem potřeboval jinou desetinu... Minimálně třetina z naučených informací byla zastaralá.
Řešení vidím jen ve větším sepětí s praxí: učitel, který ztratil kontakt s výrobou, je k ničemu. Student, který se už na škole nenaučí základům práce s lidmi, bude v provoze nešťastný.
Nakonec: zajímavé je, že všichni praktikanti, kteří nastoupí na svůj (maximálně) měsíc, mají namířeno "do výzkumu", ale nemají zájem o obor, někteří natrvdo chtějí napsat "že tady byli" a zmizet. Co chtějí dělat v praxi?
|
|
Letos jsem uspesne uzavrel sestilete snazeni na VUT v Brne. Bez jakychkoliv iluzi jsem pokracoval v praci, ktere jsem se podle moznosti venoval po celou dobu studia. Praktiky na VS jsou myslim kazdemu vysokoskolakovi jasne. Tech 90% D-FENS trefil s velkou presnosti. Osobne mam stejny nazor.
A k tomu zmrdstvi. Odkud se asi berou, kdyz na vylozene technickych oborech se krci radove destiky studentu a na radoby managerskych, podnikatelskych a podobnych oborech je huraaaa nekolikanasobne vic studentiku. Povetsinou tech, kteri ani na techniku puvodne nechteli, ale tak nejak tam zustali. Prorazili si cestu misty nejmensiho odporu a jsou pripraveni zavadet analni sondy.
Nakonec snad jen, ze jsem jeste nemel tu cest setkat se pri sve praci se zmrdstvim. Zalezi take na tom, kolik jste schopni akceptovat. Zatim jsem vybaven velkou porci trpelivosti.
Zdar a silu
|
|
|
Jak se mi zda z meho pozorovani, tak zmrdi jsou geneticky jini po celem svete. Jakoby zamereni sami na sebe bez spetky sebekritiky a ohledu na druhe.
Hlavni vyznam Vysokych skol neni zrejme objem informaci, ale rozdeleni( stratifikace) absolventu, takrka aristokraticke pochopeni sama sebe. To ovsem drive dovolovalo jimi manipulovat a v neindustrialni spolecnosti je udelat spoluvladci. V prostredi kde si musi na sebe vydelat je toto ovsem secundarni.
Muze mi toto pozorovani nekdo potvrdit vlastnim postrehem?
|
|
Jak je mým blbým zvykem, opět z článku vypíchnu jednu drobnost: Přijímací pohovor do firmy. D-fens se diví, že všichni uchazeči odpovídají stejně. Bodejť by taky ne. Když jsem se chystal na přijímací pohovor do podniku, vzal si mě stranou jistý příbuzný, který se "vyzná" - ačkoliv v našem oboru nikdy nepracoval - a sdělil mně: Kápo se tě pravděpodobně zeptá na tohle...vyjmenoval řadu otázek a doporučil nejvhodnější odpovědi. Při samotném pohovoru jsem pak málem spadl ze židle - nejenže mně boss kladl přesně ony otázky, ale dokonce navlas přesně v pořadí, v jakém je známý uváděl. Proto jsem suverénně odpovídal, poněvadž jsem byl připraven. D-fens to možná myslel jinak, ale uchazeči odpovídají na dotazy, na něž jsou tázáni. Úplnou tragédií je pak profesní CV, neznám jiný dokument, který by jeho majiteli poskytoval více prostoru pro uplatňování vlastní fantazie.
|
|
|
tak to chodi.. pro zamestnavatele personalni agentura vypracuje otazky a pro lidi hledajici zamestnani vypracuje odpovedi. Kamarad se natvrdo pri pohovoru zeptal, jestli chcou odpovedi co mu poradila agentura, nebo co si opravdu mysli... Firmy si za to v podstate taky muzou, ale jak sto hoven?
|
|
U nas vyucuje par externistu a muzu rict, ze od nich se toho clovek vzdy dovedel nejvice a meli take nejlidstejsi pristup. Pak je druha strana a to jsou sberatele titulu, teror...
|
|
|
Jeden z externistu, co nas mel na databaze, casto u nejakeho navrhu DB polozil otazku "A jak by to podle vas fungovalo v praxi?" a byl ochotny o reseni studenta klidne diskutovat a prijmout ho, pokud ho student obhajil.
Vice takovych lidi.....
|
|
|
Yo. Na mojí alma mater to tak taky chodilo. Stačilo podložit názor myšlenkou a diskuse se rozvinula. I prohra u zkoušky pak měla svojí cenu :)
Fyzika, pravda, v očích veřejnosti moc do praxe nedává, ale škola myslet naučila. A primární sádky potěru "odborníků bez praxe" taky nebyla.
Takže nepaušalizovat!
Toť má troška do mlýna...
Vac
|
|
|
che che, fyzika je snad jediný bor, který je čistá praxe! Kdy mně šáhne na fyziku, u mě skončil jako totální tupohlav.
|
|
|
A vis proc? Pomuzu si jednim starym pilotnim porekadlem: Letani probiha podle fyzikalnich zakonu, ktere se musime naucit a pak se je musime naucit respektovat, jinak si rozbijeme hubu. Fyzikalni zakony plati porad a pro kazdeho stejne, na rozdil od zakonu lidskych, ktere lze podplatit, obejit, ukricet.. A prave tohle zmrdici miluji..
|
|
Nevím, co říká vaše životní praxe, ale moje je taková, že není třeba do detailu vědet, jak se něco vypočítá, důležité je vědět, kde to najít, když to budu potřebovat.
Tak od takto uvažujícího doktora bych se operovat nechtěl nechat. Představa, že během operace hledá někde na netu nebo v knihovně nějaké informace, mě děsí.
Druhá věc, inženýr, to samé. Předstva, že platím někoho, kdo místo aby počítal, hledá vzorečky, mě také nenaplňuje nadšením.
Vím, co jsi chtěl asi říct, ale musí se to brát s rozumem.
Jinak jsem zjistil, že 90% toho, co jsem na VŠ považoval za zbytečnosti a kašlal na to, mně dnes chybí v praxi. Ale já studoval jiný obor...
|
|
|
Libbe, ty jsi opravdu s prominutim trouba. O medicine vim prd, ovsem dokazu si domyslet, ze lekar si nejakou operaci, kterou nezna, prinejmensim predem dostatecne promysli a pokud citi tu potrebu, tak take prostuduje nejake zdroje. No a ta "druha vec", ze platis nekoho, kdo misto aby pocital, hleda vzorecky - to chces nejakeho konstruktera platit od hodiny prace? A co mu treba udelat normu na to, kolik toho ma za hodinu spocitat? Ne, takoveho cloveka plat podle vysledku - a muze ti byt ukradene, jestli ma vzorecky v hlave nebo jestli je hleda v encyklopedii.
|
|
|
Kamarádka pracuje jako chirurg na krčním oddělení v jisté fakultní nemocnici, a je to přesně tak, jak popisuješ - před každou netriviální operací si operační tým nastuduje danou chorobu včetně komplikací. Ono totiž to množství informací je dneska nezvládnutelné i v tak úzké oblasti, jako je krčařina; a když se k tomu navíc připočte to, že do fakultky posílají obvoďáci ty nejtěžší a nejkomplikovanější případy, tak je jasné, že ta zátěž je tam fakt enormní.
Ano, ti doktoři jsou placeni za to, že tě dokážou rozumně ošetřit, a ne za to, jestli nosí seznam všech obskurních chorob v hlavě.
Samozřejmě, akutní stavy musejí být schopni ošetřit "zfleku", o tom se nediskutuje :-)
|
|
|
cha, cha, cha ... můžete mi prosím sdělit jméno té fakultní nemocnice, dost by mě to osobně zajímalo. Nedovedu si představit, že bych se pouštěl sám do operace, kterou jsem několikrát neviděl, jak ji dělá někdo, kdo ji umí a nedovedu si představit, že by mi neasistoval někdo, kdo tu operaci již dávno ovládá.
A že bych si před nějakou operací, kteru mám dělat teprve studoval "návod", no to si nedovedu představit.
|
|
|
Ale houby, vole. Samozřejmě, že to nikdo nedělá napoprvé podle návodu. Ale dost často je u obtížnějších stavů nutno udělat pořádnou rešerši v odborném tisku! Totéž se týká nových léčiv a jejich efektů, které bývají u čerstvě operovaných pacientů obzvlášť důležité. Totéž se týká pacientů, kteří trpí mnoha různými chorobnými stavy naráz.
|
|
|
Uf, tak jsem se trochu uklidnil (nejsem zvyklý, když mne někdo nepřímo označí za lháře), a pořádně si ten první příspěvěk po sobě přečetl. "Netriviální" je špatné vyjádření, vzniklé mou profesionální deformací. Správné vyjádření se nedá shrnout do jednoho slova: "operace, u níž se očekávají komplikace a u níž jde o chorobu, jejíž projevy nejsou zcela typické". Bývají tak 2 do týdne. Když jsem byl v Ostravě naposled, tak se zrovna připravovali takhle operovat nějakého alkoholika, který měl fasciální nekrózu krku (doufám, že si ten název dobře pamatuju) a byl silně podvyživený.
Jo, a je to FNSP Ostrava-Poruba.
|
|
|
správný výraz je nekrotizující fasciitis, což je urgentní život ohrožující stav, který musí být vyřešen během několika hodin, aby bylo vůbec co řešit. Smrtnost nekrotizující fasciitis se pohybuje od 25 do 40% a každý lékař, který se tím zabývá musí mít pochopitelně údaje o tomto onemocnění podrobně nastudovány, jinak 1) vyletí od atestace a 2) pokud o té nemoci dopodrobna nemá přesně definované znalosti, nelze ani očekávat, že takovou nemoc diagnostikuje, což je základním předpokladem k tomu, aby ji mohl léčit.
Co se týče samotného léčebného postupu, tak ten je u nekrotizující fasciitidy principielně velmi jednoduchý - to jest najít a sanovat původní ložisko infekce, odstranit veškerou nekrotickou tkáň, vydrénovat abscesy, revidovat všechny krční prostory související s infikovanou zónou, revidovat velké cévy především jugulárku (kde může být septická trombóza), po operaci ponechat ránu otevřenou, zajistit proplachovou drenáž a časté převazy, zajistit kombinovanou ATB léčbu a léčit přidružená onemocnění, především přidružený septický stav a udělat ještě asi 20 standardních věcí jako zajistit dýchání, výživu, atd. Pokud se jedná skutečně o rozsáhlejší nekrotizující fasciitis, často se neoperuje pouze jednou ale víckrát. Situace podvýživeného alkoholika je komplikující v tom, že je ohrožen jednak častějšími komplikacemi infekce, jelikož nemá rezervy, ze kterých by hradil zvýšenou nutnost obnovy tkání a zajistil nutnou zvýšenou aktivitu imunitního systému, jednak je ohrožen abstinenčním syndromem. Pokud řeší onkologické případy, pak mají s obojím velmi bohaté zkušenosti, jelikož se jedná především o chronické alkoholiky a v ostravské aglomeraci jich musí být zvlášť chutný výběr.
Pokud se vyskytne situace (například z jiného oboru), kterou ošetřující lékař neumí řešit (například komplikace z jiných vnitřních orgánů), pak je zde konziliární řád a institut lékařského konzilia, na které přijde člověk, který má se situací zkušenost a přesně ví, co dělat.
Osobně bych musel vědět, které konkrétní informace ona lékařka hledala a měla na mysli ve vztahu k onomu konkrétnímu pacientovi. V případě nekrotizující fasciitidy, obávám se, je jakákoli nemocnice v české republice na úrovni fakultní povinna disponovat odborníky, který tuto problematiku zvládnou beze zbytku. je otázkou, zda všechny nemocnice splňují tyto požadavky. Situaci ve FN Ostrava znám docela dobře, nejsem si jist, zda je tam po opakovaných personálních čistkách situace po této stránce úplně optimální, jistě tam ale podobné případy umějí nějak vyřešit. Nevím, jak stará je vaše přítelkyně, ale zdá se mi, že má o některých aspektech trochu zkreslené představy, resp. si je Vy zkresleně interpretujete a nyní je dáváte k lepšímu, abyste vypadal jako větší borec. No, nic proti tomu, tedy by možná bylo nejlépe, kdybyste označil Vy nebo ona informace, které v této kauze považujete za sporné a které je třeba vyhledat v literatuře. ....
|
|
|
...nebo spisovateli udělat normu, kolik stránek má napsat...to už tu jednou bylo.
U toho konstruktéra se počítá jedině výsledek: tedy buď danou věc nakreslí a spočítá tak, aby byla funkční, anebo tomu tak není. Od toho je mimo jiné manager je odpovědný za to, aby vbíral lidi, kteří zvládnou úkoly, které jim zadá. Pokud přijme někoho, co to nezvládne, je to jeho problém. Pokud někdo vybírá zásadně absolventy a nepřetahuje schopnější lidi z jiných zaměstnání, pak j něco shnilého ve státě dánském. Absolventi se pouze přizpůsobují daným podmínkám. Až bude jasné, že je bez solidních znalostí nikde nepřijmou, pak bude jistě větší tlak na lidi z VŠ, by ty absolventy něco naučili.
|
|
|
už jsem na to reagoval: počítá se čas, za který zvládne splnit úkol a pokud bude pořád něco někde hledat, nebude stíhat
|
|
|
Pokud jsem byl přítomen práci konstruktéra, pořád něco hledal. Oni ti ostatní lumpové vyrábějí pořád něco nového, pořád něco měří a přepočítávají statistické podklady, pořád někdo vymýšlí nové výpočtové postupy. A někdy je vzorek v kedné knize vlivem nenápadného šotka jiný než v nirmě nebo jiné knize.. Ještě jsem nepoznal konstruktéra, který by stabilně stíhal, možná, že je to tím venkovem a v Praze žijí všichni výkonní.
|
|
|
konstruktéra od hodiny? Hm a co jiného stojí prachy, když ne jeho čas? Jasně, cílem je hotový návrh, ale pokud ten konstruktér bude pořád ztrácet čas hledáním něčeho, zase raději přijmu jiného, který to bude mít v hlavě.
Lékař: posunul ses jinam, já zmiňoval lékaře, který hledá všechno. To, co popisuješ ty, je normální lékař, který si jen dostuduje něco, s čím se zatím nesetkal.
|
|
|
Jeho prace, Libbe, jeho prace stoji prachy. Je mi uplne ukradeny, jestli to zvladne za hodinu nebo za tyden - pokud mu na to dam termin tyden, tak kdyz to zvladne, splnil. Kdyz je genialni a zvladne to za hodinu, tak bud si muze prijit pro dalsi praci (a pak si zaslouzi zvysit plat, protoze je vykonny), nebo se muze sebrat a jet treba na zbytek tydne k mori, to je mi fakt jedno.
|
|
|
Libbe, poslední člověk, který věděl tehdejší skoro vše, byl - jak se tvrdí - Leonardo da Vinci.
Od té doby se množství informací zmnohonásobilo, lidi do palice už prostě všechny informace pro ně nezbytné nepoberou. Navíc - vysvědčení nebo titul platí celý život, informace narvané do hlavy na škole v některých oborech zestárnou do pěti deseti let a jsou většinou k nepotřebě (můj případ - mé detailní znalosti programování sálových počítačů, ač se domnívám, že byly tehdy špičkové, jsou mi dnes k ho....). Datum, kdy byl založen Sámův kmenový svaz si se střední skoly pamatuji 40 let, nikdy jsem ho po škole nepotřeboval. Atd atd.
Syn letos absolvoval střední školu vedenou podle rakousko/českých osnov a nečeských metod. Rozdíl mezi jeho školou a mojí střední kdysi byl právě v tom, že on umí informace NAJÍT, ví, KDE je má hledat, umí udělat dobrou PRESENTACI, nestydí se vystoupit před autoriem, byv na to trénován, umí o věci diskutovat a prosazovat svůj názor, umí dobře německy a slušně anglicky, bez internetu by snad ani nevystudoval.
Ovšem je pravdou, že ač čerstvý maturant, dílo Karla Sabiny nebo levé přítoky Dunaje zpaměti nezná......
Jsem si jist, jestli to není zásadní chyba.
|
|
|
Jsem si jist, ŽE to není zásadní chyba
|
|
|
Píšete:
"Syn letos absolvoval střední školu vedenou podle rakousko/českých osnov a nečeských metod. Rozdíl mezi jeho školou a mojí střední kdysi byl právě v tom, že on umí informace NAJÍT, ví, KDE je má hledat, umí udělat dobrou PRESENTACI, nestydí se vystoupit před autoriem, byv na to trénován, umí o věci diskutovat a prosazovat svůj názor, umí dobře německy a slušně anglicky, bez internetu by snad ani nevystudoval.
Ovšem je pravdou, že ač čerstvý maturant, dílo Karla Sabiny nebo levé přítoky Dunaje zpaměti nezná......"
Nepochybňuji ani slovo, které jste napsal, chybí mi v té presentaci sebe a svých názorů (... o takových se na tomto webu píše dost, není-liž pravda...), jedno, co považuji důležité já: "Jako čerstvý maturant dovede vymyslet věci, na které by dřívější maturant nikdy nepřišel..."
Tož tak....
|
|
|
"...poslední člověk, který věděl tehdejší skoro vše, byl - jak se tvrdí - Leonardo da Vinci." - těm lidem se říká polyglot, pamatuji-li si dobře a J.A.Komeský jím snad též byl (právě proto bodoval v učitelství, protože "...kdo neumí, učí" se stalo heslem až poslední dobou...:-)
|
|
|
Polyhistor, JaJa...
Polyglot je ten, kdo ovládá víc jazyků.
To jen tak pro přesnost ;o))
Jinak já mám VŠ filozofického směru, ale s D-Fensovými závěry musím bohužel v podstatě souhlasit taky.
Spousta teorie, ale málo praxe (čest výjimkám). Přesto to byla velice příjemná doba - umožnila mi věnovat se mimo jiné sportu a vydělávání penízků, které pak plynule přešlo v zaměstnání. A taky ten nezbytný diplom, bez kterého to dneska nejde, ale jehož reálná hodnota ve smyslu výpovědi o skutečných schopnostech jeho držitele je... no řekněme značně kolísavá.
Re pohovory - zrovna dneska jsem na WC četla příručku, jak se chovat při přijímacím pohovoru. Tak jsem se už dlouho nezasmála. A nejhorší je, že oni to ti pitomci opravdu tak chtějí - takže nejlepší strategie, pokud v té firmě opravdu chcete dělat, je naučit se to nazpaměť. Pokud v ní ale ani moc dělat nechcete, můžete si často ty rychlokvašné personalisty prvotřídně vychutnat. Ještě dneska vzpomínám na tu pokleslou čelist odhadem tak třiadvacetileté HR managerky. Ňamy, ňam.
|
|
Fuckt jsem se při čtšní tohoto článku dobř bavil, protože na 100% vystihuje mé zkušenosti z ČVUT. Moc se toho tam od dob D-FENSova působení nezměnilo. Větší šanci na diplom než jedinec se skutečným zájmem o strojařinu mívá někdo kdo ani při promoci neví co je to vlastně ten svorník. No na ČVUT je v současné době snad nejhorší to že tam vyučují z větší části senilové kteří nikdy neviděli z blízka praxi, a pokud ano, je to už tak dávno že z dnešního hlediska jsou jejich zkušenosti naprosto irelevantní. Takovou třešínkou na dortu je panická hrůza těchto senilů k moderním CAD-CAM systémům. Já se nedivím, nejsou schopni se je naučit používat a protože ze sebe nechtějí udělat blbce, tak je prostě označují za špatné. Byl jsem na několika přednáškách o designu soudruha Krále (jeho výtvorem je například "nádherná" Tatra MTX V8, ze které by se ovšem zeblil každý kdo o skutečném designu alespoň něco ví a jeho ostatní pokusy jsou snad ještě horší, je-li to vůbec možné). Soudruh Král je též velkým odpůrcem počítačového designu. Po té co jsem mu řekl že je blbej (a ne jen jemu), jsem si našel "brigádu" v konstrukci jedné firmy a na školu jsem začal kašlat. Koncem roku jsem tam zůstal na plný úvazek jako konstruktér. No, ČVUT mi nic nedalo, ale stále uvažuju o tom že bych si ho kvůli diplomu dodělal dálkově. Čistě ue zištných důvodů.
|
|
|
Já Krále také nemusím, ale řekl bych, že Tatra MTX V8 není zase tak nejhorší, v rámci toho, co se v téhle kategorii aut vidí... Mnohem větší zvěrstvo je IMHO třeba jeho Tatra President (pokus o "facelift" T613).
|
|
|
No, napriklad na Vyrobnich strojich nebo letadlech CAD-CAM maji radi:]
|
|
Pozor, CVUT neni jen fakulta strojni. Rekl bych, ze v ruznych vice ci mene odlehlych koutech tohoto dustojneho ustavu se najdou rozlicni exemplarove. Ja jsem studoval jadernou fyziku (pravda, bakalarske studium zamerene na pocitace) a bylo to o necem uplne jinem. Na katedre byla parta frajeru, kteri cast roku ucili, cast jezdili po svete a strileli laserem po druzicich, prednaseli v Kanade o pocitacove algebre a tak podobne. Sef toho vseho, ac mimoradne arogantni a jevici silne znamky senility, to mel kupodivu v hlave dost dobre srovnane a vymyslel naprosto netradicni obor, zamereny na praxi. Cilene 'nakupoval' prednasky na uplne cizich skolach, skladal dohromady veci prakticke i teoreticke, studentum poskytoval v te dobe vcelku revolucni vyhody typu 7x24 volny pristup k pocitacum a Internetu... a procento pouzitelnosti pro praxi bylo podstatne vyssi nez D-FENSem zminovanych 10%.
Pochopitelne 'klasicky' zbytek fakulty na toto pocinani hledel s podezrenim a nechuti. Teprve s odstupem dokazu posoudit, jaky to asi musel byt boj - mekty typu 'nas absolvent musi vyhovovat standardnimu profilu' neboli musi absolvovat jiste pokrocile prednasky v matematice, fyzice a dalsich vedach byly uchvatne, pripadne vyrok jiste docentky 'kvantovou elektroniku rozhodne musite absolvovat, nebot vas nauci logicky myslet!'.
Autenticky senilnich ci ichtyloidnich vyucujicich se na fakulte naslo take spousta. Jiste katedry dokonce fungovaly s poctem studentu mensim nez pocet prstu na ruce mene zdatneho drevorubce. Clovek se nicmene dokazal po par mesicich zorientovat a najit si to, co mu k necemu bylo. Namatkou jmenuji pana inzenyra Viriuse, kteryzto je uznavan jako jeden z nejlepsich odborniku na programovaci jazyky u nas.
Shrnuti - i na CVUT se da najit uzitecny vzdelavaci program, ale nikdo vam ho nenabidne. Musite hledat a pritom pouzivat vlastni hlavu. a hlavne nezapominat na zakladni vec - vysoka skola vam dava prilezitost. Neudela z vas hotove odborniky.
|
|
... ale při svém studiu jsem na katedře potkal vesměs velmi schopné a erudované odborníky s lidským rozměrem, a přitom si nepřipadám v praxi nepoužitelný ... jediné, co tam dělalo "horší" dojem, byly celofakultní, celouniverzitní a celostátní rvačky o peníze. Tak už to ovšem bývá.
|
|
|
No jo, MatFyz, to je holt jinej kontinent ... :-)
|
|
Autore, vy jste na počátku své životní dráhy, já na jejím konci. Ale řekl bych, že se shodneme - když ne na 100 %, tak na 99 % určitě. V oněch dávných dobách jsem jednou na nějaké fakultní konferenci (bylo to za "obrodného" procesu, takže se studenstvu občas foukalo pod pytlík) pronesl názor, zda by studenti neměli více konstruovat a méně kreslit. Oni totiž v Cáchách tenkrát také kreslili převodovky, leč tužkou na balící papír a některé radiusy byly snad od ruky. Žádné pauzáky jako u nás. A když došlo na známkování, přišel pan profesor s houfem asáků a začal se ptát: "Proč je to ložisko naklápěcí? Kde máte k němu výpočet? Jaké je natočení hřídele v ložisku? Proč jste počítal jen průhyb? Jak poznáte, že tam je málo oleje" . Atd. Student se potil, trvalo to u některých i hodinu, ale prostě ten mladík prokázal, co o těch průmyslových převodovkách ví. Po návratu do Prahy mi pan asistent na výkrese honil tloušťku čar. Pak se vztekal, neb jsem mu ukázal z Cách přivezený Rotring s normativními tloušťkami čar.
Přijímací pohovory: někdy mám pocit, že jsou ilustrací přísloví "lepší drzé čelo nežli poplužní dvůr". Inzerovali jsem pozici, kde byla mj. nutná podmínka němčina. Přišel též jeden mlamoj, který vystudoval na nějakého to manažera z Manažerova. Prokazoval se i praxí v Německu. Tak jsem začal interview německy. A bylo vymalováno.
Jinak Vám přeji hodně úspěšnou budoucnost. (BTW: mě ty velké převodovky jednu dobu úspěšně živily.)
|
|
|
Nevím jak na jiné VŠ, ale na mojí Alma Mater - FS VUT - jsem tuší na pauzák namaloval asi 2 výkresy max. velikosti A3. Jen aby se vidělo, jak je kdo šikovný ;o) Jinak zbytek tužka + kladivák, případně hnědý balicí papír, a později CAD... Tož asi tak. Osobně jsem toho názoru, že zatímco ČVUT je školou více teoretickou, VUT zase více praktickou. Většina mých kamarádů z ČVUT skončila buď jako asáci, nebo odešli do výzkumáku. Spolužáci z VUT se úspěšně uchytili v průmyslu...
|
|
Pratele ci nepratele, no proste vazeni diskutujici. Nevim zda-li jako absoluvent postotalitniho stredniho odborneho skolstvi trimajice v ruce glejt maturitni mam vubec pravo se do zdejsi diskuse misit. Nicmene presto se pokusim.
To co napsal DF je naprosto presne. Klasik by rekl "sedlo to jak prdel na hrnec". Mam totiz naprosto presne ty same zkusenosti z druhe strany. Jako stredoskolak, ktery uz nemel chut ztracet dal cas poslouchanim nezazivnych kecu, ci snad nadale ignorovat jesitnost a nabubrelost panu ucitelu a profesoru na VS, jsem ihned po ZVS zacal MAKAT. A kdyz rikam makat tak myslim rukama. Postupne jsem se vypracoval az na uroven stredniho managementu. Trvalo to cca 10let, ale dnes vim ze to stalo za to. Za dobu sve dosavadni profesni kariery jsem mel tu cest i nekolikrate poradat prijimaci pohovory pro adepty projevujici zajem o danou technickou pozici v mem oddeleni. To co jsem zazil DF naprosto presne definoval ve svem clanku.
Bohuzel musim tedy take konstatovat, ze uroven vysokeho skolstvi v CR, zejmena technickych oboru, je naprosto tragicka.Samozrejme z meho pohledu coby zastupce zamestnavatele pri vyberu vhodnych adeptu. To co se hlasilo v minulosti na technicke pozice byly vetsinou lide naprosto nepripraveni na realitu praxe. Vetsinou dotycni nejsou schopni jakekoliv samostatne prace, pricemz naprosto jednoduche a bezne ukony se pro ne stavaji neresitelnymi. Jejich predstava o kariere je omezena pouze na vizi rychleho postupu nejlepe na uroven vyssiho managementu, pokud mozno behem 1 roku od nastupu. To co uvedene adepty spojuje, je naprosto prehnana predstava o platu a odmenovani vubec.
Bohuzel musim konstatovat, ze ve spouste firem je papirovy glejt z VS automaticky povazovan za pristupove heslo pro ziskani jakkoliv narocne pozice. Staci se podivat na portaly nekterych nejznamejsich zamestnavatelu. Dnes vim ze podle techto kriterii se jiz da poznat firma ve ktere ma nebo nema smysl uchazet se o zamestnani. Zajimavy je fakt, ze podle velikosti firmy se diametralne meni i pozadavky na obsazeni danych pozic. Vsemu pravdepodobne vevodi stat a jeho ovecky. Zde pravdepodobne z tech duvodu, ze casto pouzivany tarifni mzdovy system jiz nedokaze dostatecne motivovat a selekovat zamestnance. Proto byl pravdepodobne vytvoren dalsi filtr na zaklade schopnosti na papiru deklarovaného co nejvyssiho vzdelani. Kam tento system vede bylo jiz naznaceno.
|
|
|
Ono nejde jen o tarifní platy (i když bych větší pohyblivou složku uvítal). Hlavním problémem je to, že šéfové státních ústavů nemají hmatatelnou zodpovědnost za výsledky "výrobního procesu", takže se řídí při udělování prémií víceméně vlastním svědomím, které je pochopitelně kvality různé - lidé jsou také různé. Teoreticky se taky může stát, že ředitel narve prémie svým oblíbencům a ty schopné, co se naštvali a odešli nahradí poslušnými blby. Jak to řešit, nevím. Snad najít způsob, jak hodnotit ředitele podle jiných kritérií, než kamarádství se starostou... Ale fakt nevím.
|
|
jsem tam byla, dokonce jsem to dodelala, i kdyz s velkym sebezaprenim. Teoreticke obory me bavily strasne, pak treba statisticke metody v konstruovani a uplne nejvic asi dynamika spalovacich motoru. A pak numericke metody nebo pevnostni vypocty (MKP). Kresleni me silene sralo, kvuli tomu me malem vyrazili. Dnes se zivim necim uplne jinym a mi spoluzaci taky. Vetsina z nich je velmi uspesna s platem vysoce nad celostatnim prumerem. Ale dodelalo jich to jen slaba pulka. Vezmou tam totiz uplne kazdeho, komu babicka tvrdi, ze musi byt "inzinyrem". A to je asi nejvetsi prusvih.
Kdyby si lidi meli studium platit, nebude tam ani noha. Spousta prace s vyhledem, ze to nikdy nemuzete okecat. Bud vite nebo ne. Diferencialni rovnici pruhybove cary si z prstu nevycucate.
Rekla bych, ze v nasi populaci se buhviproc za vzdelance povazuje kazdy, kdo studoval a dokocil VS. Pokud bude tohle u nas pretrvavat, nikdy se z toho srabu nevyhrabeme. Mam jeste v pameti Nulluv clanek o minimalni mzde, ktery vetsina ucastniku diskuse nepochopila, jelikoz postradala to zakladni: funkcni gramotnost. To nam ale bohuzel zadna skola neda, to musi tatinek s maminkou.
Vidim v tom zaklad vsech nasich problemu, kdy forma vitezi nad obsahem, cimz se dostavame k alternativni definici zmrdismu, jakkoli mi to slovo prijde nehezke a vaham ho pouzit. Neni dulezite byt, ale vypadat. Absolutorium VS proste kazdemu saskovi prida krome par pismen pred jmenem i sebevedomi, ktereho se mu jinak zoufale nedostava. Otazka je, proc se to ma platit z dani.
|
|
|
Dobrý.
Mám jen jednu poznámečku - myslím, že je dobře filtrovat lidi až v průběhu prváku a druuháku. Filtr u přijímaček je daleko víc ohrožen levotami (korupce, protekce).
|
|
Mimochodem, mohli by zde pritomni cteni diskutujici (vcetne pana autora) hodit do plena nejake zmrdi filtry do prijimaciho pohovoru? Ve sve pozici pseudomanazera jsem se k nekolika pohovorum nachomytl a zjistil, ze to neni zadna legrace. Naposledy jsme si nabehli, kdyz jsme prijali mladence, ktery se jevil naprosto uchvatne. Zivotopis ukazkovy, hovoril velmi rozumne, kladl otazky k veci, mel zajem... a za mesic jsme ho museli vyprovodit coby totalne neschopneho.
Moje tipy jsou:
Jaky je Vas dosavadni nejvetsi uspech?
Co byste chtel delat za tri roky?
Proc jste odesel z predchoziho zamestneni?
...pripadne vyse zmineny rozhovor v cizim jazyce.
|
|
|
"Co byste chtel delat za tri roky?" - Tak na téhle otázce jsem se vždycky zastavil, protože 3 roky je třeba v IT v dnešní době, když už není "...pracoval jsem u Canadian Pacific 35 let a kdybyste věděl, jak mám malý důchod", strašně dlouhá doba...:-) Ačkoliv jsem se spíše setkával s číslem 5 a občas i 10 let. Máte někdo tucha, jak má znít správná nezmrdí odpověď? Rád se nechám od místních "managerů" poučit...:-)
|
|
|
Co byste chtěl dělat za tři roky - debilní otázka. Co já vím, jestli mně za pět minut nespadne na hlavu cihla. Ale zkusím odhadnout "nezmrdí" odpověď:
Představuji si, že za tři roky ve vaší společnosti prohloubím své znalosti xxxx, nabudu více praktických zkušeností s yyyy, což mi umožní ještě lépe se soustředit na úkol zzz, jehož zkoumání je mou celoživotní vášní ;o))).
Poznámka: xxx,yyy a zzz musí být samozřejmě činnosti související s činností té dané firmy. Při dosazení za xxx= hazardní hry, yyyy= nevázaný sex, zzzz = jak získat co nejvíce peněz s co nejmenší námahou by to asi moc nefungovalo.
|
|
|
Jen bych k tomu dodal, že např. v časopise Týden kladou v každém rozhovoru s významnými podnikateli dokonce otázku - co budete dělat za pět let?
|
|
|
řekl bych, že dobrý nábor záleží na mnoha faktorech, z nichž přijímací pohovor může ukázat vzájemné pohledy na věc.
dle mého názoru jsou pro úspěch nutné tyto věci:
strana zaměstnavatele:
- mít jasnou představu, na jakou práci chcete přijmout nového člověka
- jaké pracovní schopnosti by měl mít (na něco se hodí pečlivost, na něco průraznost)
- jaký povahový typ hledáte, aby nebyl v dosavadní pracovní skupině mezi budoucími kolegy destabilizačním faktorem
strana uchazeče
- motivace (zná obor a na náplni práce u poptávané pozice ho něco zaujalo - co ?)
- mít určité povědomí o firmě (jak se projevuje navenek, případně jaké prostředí v ní panuje - zda je zde prostor pro to, aby mohl uplatnit své schopnosti)
- musí vědět, co chce (nečeká, že mu něco spadne do klína, ale z předchozího života má již představu o tom, jak převádět své představy ve skutečnost)
výčet pochopitelně není vyčerpávající, nejsem personalista, ale lidi si do týmu vybírám, takže se snažím vyhnout se hysterickým povahám a vybírat odborníky na dané oblasti - v ideálním případě lepší než jsem já sám. úkolem manažera neboli vedoucího není být nejlepší a mít hlubší znalosti než všichni okolo, ale mít schopnost vidět celý proces od zač. do konce a umět sestavit tým tak, aby fungoval, tj. vytvořit jednotlivm částem týmu prostor pro práci, aby mohli dílčí výsledky vyskládat ve fnkční celek.
k vašich 3 otázkám ..
počítám, že není-li člověk outsider, tak není problém popsat pracovní aktivitu a její výsledek, na který je dotyčný pyšný. u asistentky to může být schopnost zorganizovat nějakou akci a dohodnout s tím související milion záležitostí, aniž by se na každý prd musela ptát a aby to pak ve výsledku hladce ke spokojenosti všech proběhlo. u každé pozice existuje možnost. tato otázka dá uchazeči právě onu možnost se projevit "osobně", je to jeho příležitost, jak může sám o sobě něco podstatného sdělit, z čeho si možný zaměstnavatel udělá dojem, zda pro něj bude dotyčný/á posilou a rentabilní nákladovou položkou. kromě toho, sovícení zaměstnavatelé investují do lidí, kteří následně představují zdravé jádro firmy.
moc lidí netuší, co bude dělat za 3 roky a tato otázka se většinou používá proto, aby se uchazeč dostal do těžko řešitelné situace a prokázal, jak se s ní umí poprat.
nejobtížnější je odpověď na důvod, proč dodtyčný/á odchází ze svého současného zaměstnání, zde bych pouze doporučil držet se co nejvíc pravdy a sdělovat ji s vysokou mírou diplomacie. rozhodně je hloupé říkat, že souč. zaměstnavatel je blbec apod. - v této otázce je skryta odpověď na míru loajality či sounáležitosti s firmou a odpověď na ní prozradí míru kultivovanosti jedince.
přijímací rozhovor v cizím jazyce není problém pro toho, kdo požadovaným jazykem hovoří, takže spíše to usnadňuje dohodu.
co bych ještě vypíchnul jako důležité je, že nesnáším, když se mi někdo při přijímacím rozhovoru podbízí. vyhovuje mi neutrálně technokratcký průběh bez emocí. zpravidla je jasné, jak to proběhne již při vstupu do místnostti a slova či gesta jen dotvoří tento dojem. rozhodně na mě udělá větší dojem, když se bavím s někým na úrovni partnerů, kteří si vyjasní, co mohou nabídnout a co mohou požadovat. různí tzv. mistři "psychologové samouci" snažící se zaujmout svými ambicemi se současnou absencí chutě pracovat pak slýchají bez dalšího komentáře od našich personalistů, že byl upřednostněn jiný kandidát.
má-li někdo o poptávanou pozici zájem, měl by tedy svoje CV psát tak, aby zaujalo do 5 sekund, jinak bude založeno do archivu. CV je především prostředek, jak se dostat k osobnímu pohovoru a ten rozhodne a dalším kole nebo vše ukončí.
je to všechno jen hra a kdo umí hrát vyhrává.
|
|
|
Dotaz: Jaká je Vaše nejhorší povahová vlastnost?
Odpověď: Neumím odejít od nedokončené práce.
Druh zaměstnání: Státní správa.
Výsledek: Prozatím neznámý, bude další kolo.
Jinak si ale myslím, že personalista musí být především dobrý psycholog. Někdy to však stejně není k ničemu. Například proto, že víte, že na toto místo za tyto peníze máte šanci vybrat pouze nejlepšího ze špatných zájemců.
A na závěr smutné povzdechnutí: Čím déle v této zemi budujeme "moderní kapitalistickou společnost", tím línější, namyšlenější a dražší uchazeči o zaměstnání se objevují. Tím ale nenarážím pouze do absolventů VŠ, stačí si dnes pozvat např. instalatéra...
|
|
|
Já to dělám jednoduše. Vrazím zájemci testík s asi 30 otázkami z oboru, dám mu 10 minut a přístup k netu. Za těch 10 minut to bez internetu odpoví jen opravdový machr. Otázky jsou různě těžké, takže lepšího výsledku člověk dosáhne, když "skáče" po těch, o kterých něco ví a už z výběru otázek, na které se kandidát rozhodne odpovídat, se leccos pozná.
V testu je pochopitelně zabudovaných pár fíglů - dvě otázky, na které neexistuje jednoznačná odpověď a jedna vyložená pitomost. Snaživý zmrd se Ti jako budoucímu nadřízenému bude snažit lézt do zadku a netroufne si Ti říct, že tam máš blbost. Normální člověk se alespoň přeptá, zda tomu dobře rozumí, řekne, že se mu to nezdá atd.
Test je výborný hlavně "politicky" - výsledky toho člověka jsou dohledatelné a doložitelné. Takže když vyhodím v USA od pohovoru neschopného černocha, či jiného příslušníka menšiny mám jeho výsledky černé na bílém a on to ví, takže, má-li alespoň trochu soudnosti, si nedovolí stěžovat na diskriminaci..
Kromě testu používám ještě jednu metodu: prostě si z CV náhodně vyberu jednu ze zmíněných oblastí ve které se kandidát má vyznat (pochopitelně takovou, ve které se vyznám já ;-) ale to nebývá problém, protože toho člověka chceme na práci, o které leccos vím) a zavedu na ni řeč. A když někdo, kdo se chlubí znalostí databází ani netuší, co je první normální forma nebo dirty read, není moc co řešit.
Nedávno se mi jeden mamlas v CV chlubil x semestry krypotgrafie. Bylo to v Jižní Americe a tamnější velmi kreativní přístup k tvorbě CV pro mě není novinkou. Tak jsem mu poslal textík v podstatě ani ne zašifrovaný, jen vyjádřený ASCII hodnotami znaků zapsanými hexadecimálně a ještě s provokativním prefixem "0x". Pochopitelně zmrdík netušil o co jde (což je pro mě nepochopitelné - vidím-li směs znaků 0-9 a A-F, co jiného to sakra může být?!) a letěl. Maník v personální agentuře, který nám ho doporučil, se pak strašně divil, že prý to byl super specialista a kdesi cosi...
Náš nejvyšší šéf má jednu celkem zajímavou metodu. V prvním kole nechá vést rozhovor někoho z podřízených (většinou dva lidi, jeden z nich bývá potenciální šéf kandidáta). Při téhle části se povídá o firmě, zjišťuje se vzdělání, kandidát se může ptát na různé věci atd. Zpravidla je to domluveno tak, že ti dva se projevují určitým způsobem, dělají chby atd. No a druhou část rozhovoru tvoří skoro až cimrmanovský "šrapnel" našeho CEO, který se kandidáta zeptá na silné a slabé body těch dvou, kteří s ním mluvili v prvním kole. A říct potenciálnímu šéfovi do očí, že plácnul nějakou blbost, nebo že mluví nesrozumitelně, to se také hned tak někdo neodváží.
|
|
|
Odpovědi na Vaše otázky od člověka, který právě vylezl ze školy by asi měli znít takto.
1) Kurva jaký úspěch, právě jsem se prokousal školou a přitom jsem dělal občas nějakou podřadnou brigádu (doplňování zboží atd.)
2) Jak to mam asi vědět, sice vim, co Vaše firma dělá, ale jelikož nastupuji do trainee programu, tak teprve asi uvidim ne. -- Případně pokud firma nevypisuje trainee program a uchazeč se hlásí na konkrétní pozici -- 2) Jak to mam asi vědět, sice vim, co Vaše firma dělá, ale chtěl bych to tu napřed osobně poznat a třeba se pak ukáže, že se hodím na úplně jinou pozici než se hlásím.
3) Jaký předchozí zaměstnání - chodil jsem do školy.
A rozhovor v cizím jazyce není problém - spíš je občas sranda, když zjistíte, že dotyčný personalista si pečlivě nacvičil těch pár otázek, ale pak vám nerozumí ani slovo a jen přikyvuje a když se zeptáte na něco vy, tak začne něco nesmyslněho koktat (osobní zkušenost), případně vás opraví, že pojem který jste použil není právně i když 100% vím, že je.
|
|
|
Re: Klasik:
Svatá pravda.
Zrovna študuju a když sem si tak v duchu zkoušel na ty otázky odpovědět, napadlo mě přesně to, co píšeš:-)
Jinak k těm jazykovým schopnostem - nevím, jak je to na ostatních technických oborech, ale úroveň znalostí cizích jazyků na DFJP UPCE je přímo katastrofální. Z bakalářského studia dva semestry angličtiny, volitelný další jazyk veškerý žádný.
Já kdybych neuměl anglicky z gymplu, tak ani nekváknu:-))
|
|
Milý D-fensi,pracuji ve školství,takže co píšu je ode mě pěkná drzost.:)Naprosto souhlasím,že na spoustu pracovních míst není potřeba vysokoškolák.Můj názor je,že je to snobismus a pak alibismus vedoucích.Na mnoha místech je středoškolák s praxí užitečnější /studium si může doplnit,jde teď ale o to, jestli takový člověk zkousne učit se těch zmiňovaných 90%,co nepoužije/.
Také může jít o importovaný požadavek ze zámoří,kde např. v USA střední školy mají obecně nízkou úroveň a vysoká škola je nutností pro kvalifikovanou práci.A vůbec je ten systém trochu jiný: na vysoké mají např. i dějepis,zeměpis a výtvarnou výchovu, protože to na High School nestihli:).Těžko ale vysvětlit internacionálním HR manažerům,že jeden pojem -střední škola-skrývá rozdílný obsah.A ještě k těm certifikátům:další fenomenální snobismus, který bych chtěla zmínit,je MBA studium /původně kursy pro americké stavební parťáky/.
|
|
|
Myslím, že "titul" MBA v našich zemích výstižně popisuje zkratka Mladý - Blbý - Agresivní ;o)
|
|
|
Někldy také Mladý-Bezohledný-Agresivní. Máme ve firmě takových dost - a je to na 95% pravda.
|
|
|
Bezohledný a Agresivní, mají mnoho společného. Co takhle Mladý-Bezohledný-Asertivní? (Ať tam je jedna z technik...)
Vac
|
|
|
Doplnil by som to. Kanadska highschool (dcera ide do druheho rocnika) je len predlzena ZS. Nedava ziadne odborne vzdelanie. Jej absolvent nevie nic a ak chce robit odbornu pracu, musi na college. Tam sa daju studovat aj take vysoko akademicke odbory ako bricklaying, carpentry, car repairs, truck driving, atd. Potom sa v statistikach dozvedame, ze kolko ludi v CDN ma "vysokoskolske" vzdelanie. Poznamka ohladne MBA - right on money.
|
|
|
No, za chvíli to tady bude srovnaný se Západem. Když bude na VŠ 60% populačního ročníku (plán naší slavné vládní koalice), budou tam zákonitě i podprůměrní. Požadavek VŠ ztratí smysl.
Pozitivní efekt vidím v tom, že ztratí smysl i šermování titulama, když je budou mít skoro všichni.
|
|
|
Ano, dojde k šílené degradaci.Již dnes studují mladí odmítači pracovního procesu další a další vysoké školy dle hesla "Čím více titulů máš, tím více jsi inženýrem!" , takže my, ubozí kdysi maturanti, jsme dnes na úrovni sotva vyučených a oni vyučení pak už jen levná dělnická pracovní síla. Ohánět se čímkoliv včetně toho, že za časů předplyšových nemohl každý studovat, co chtěl, dnes již nemá smysl. O těch, co nemohli vůbec studovat, raději nehovořím, protože toto téma dnes zřejmě již nikoho nezajímá.
|
|
|
No, zas budeme moct jít dělat rukama, protože na rozdíl od nich to ještě umíme; heslo naší generace bylo Udělej si sám :o/ ...řemeslo bude nedostatkový, tudíž slušně placený.
|
|
|
Ale mě se už nechce! Aby se člověk uživil řemeslem, musí to také umět trochu flákat, aby stihl i ostatní aktivity, obávám se, že kvalitní (a tudíž drahé) služby už nefrčí.A pak - jako co se rekvalifikovat? Nejlepší řemeslo je takové, kdy si člověk vezme kabelu do ruky a celou provozovnu si nese s sebou. Takže instalatérky?
|
|
|
No, u mne spíš nějaká práce v interiéru...odřevení stěn a tak. Jinak je mi jasné, že jako chlap tohle mám jednodušší. Nutnost mi vrazila vrtačku do ruky už před léty.
Kvalitní a drahé služby? No, ona je malá konkurence...třeba sehnat schopného zedníka je v některých místech skoro nemožné. Takže fakticky si může diktovat cenu.
|
|
|
S tím zedníkem musím souhlasit.Také občas některým (byť už jen radou) fušuju do řemesla.V této oblasti máme my ženy vůbec co dohánět :-( a žádné směrnice EU nám nepomohou. Vzpomínám si, jak jsem před časem bojovala s řemeslníky i "vlastními" muži spojenými v jednom šiku - byl by to dobrý námět na feministický článek :-)) . Že jsem z diplomatických důvodů rezignovala na své vítězství, mě netěší. Dodnes se na jejich špatně odvedenou práci musím dívat. Takže vlastně - do stavebnictví bych také mohla :-))
|
|
|
Ale k té degradaci už dávno dochází!
Kdepak je asi maturita dnes, ve srovnání s C. a K. gymnasii ;)
Vac
|
|
...nejdriv napise ze 90% toho co se naucil je k hovnu, pak kritizuje ty, kteri na uceni serou a sedi v hospode, zatimco on asi delal ty referaty ktere oni opsali, zkritizuje studentske organizace bez kterych by nebydlel ani tak jak bydlel a v menze platil majlant a nakonec, kdyz vystuduje, tak se jako "personalista" vozi po cerstvych absolventech, kteri jsou stejne naivni jako byl on, kdyz tu skolu dodelal... Neverim tomu, ze pilne 11 semestru studoval s vedomim, ze to co se uci je bullshit a pak se uvrtal v automobilce jako clovek ktery najima prave ty absolventy... A jako bonbonek jeste prida historku o "par" svych znamych, kteri uz na skole vedeli co budou delat a ted maji velmi zajimave pozice... z toho si mam jako vzit co?
A na konci najednou prepne od normalni cestiny a uplne s prehledem nastini rozumne zmeny, ktere skolstvi fakt potrebuje... proc takovy nebyl cely clanek? Bylo nutne pouzit na kazdem radku aspon 3x ruzne vysklonovane slovo "zmrd" ? Clanek muze prece sokovat i jinak...
BTW.: Studuju fak. strojni CVUT a jsem clenem nekolika studentskych organizaci a obcas je mi z toho vseho na bliti... :o(
|
|
|
Co je na tom tak divneho? Mate si z toho vzit zkusenosti cloveka, ktery studoval nejakych sedm let pred Vami a ted je soucasti tzv. praxe. Je snad na skole dnes neco jinak? Nebo s necim nesouhlasite? Napiste.
Kazdopadne, mam dve poznamky.
Pokud povazujete prijimaci pohovor ci vyber v ramci pracovniho procesu za vozeni se po absolventech, budete v praxi osklive prekvapen. Lide obecne nejsou stejni ci stejne vhodni na danou cinnost a je ukolem manazeru z nich vybrat ty vhodne pro jejich ucel.
Druha poznamka - pokud se domnivate, ze hlavnim ucelem studentskych organizaci je zajisteni levneho jidla a bydleni... potes pambu.
|
|
|
Na skole je vsechno STEJNE, ne-li horsi. Existuji sice ostruvky nadeje v podobe nekterych kateder, kde jsou kantori, kterym na strojarne zalezi, ale vetsina se omezuje na mirnejsi metr u zkousky a prehlizeni studentskych nevedomosti...
Ve svem prispevku jsem kritizoval jazyk, kterym autor pise a jeho kritiku studentskych organizaci, ktera rozhodne neni opravnena. A ze jsem uvedl jen jidlo a bydleni? Nechytejte me za slovicka, to je zbytecne... Podivejte se nekdy na zaznam zasedani PSP CR a pak si predstavte ze lidi, kteri maji rozumne nazory je 1/3 a zbytek tahne za jeden provaz a snazi se hlavne nic nemenit... Tak to totiz vypada v Akademickem senatu CVUT (a ta 1/3 jsou studenti).
A jeste k FSi... pokud se neco brzo nestane tak fakulta strojni zanikne. Nekteri lide o tom uz mluvi a nelze jim nic zazlivat. Jako ilustrace myslim uplne postaci fakt, ze predloni bylo na skolu prijato cca 1600 studentu, loni 1200 a letos 300, i kdyz uplne odpadly prijimaci zkousky!
|
|
|
Byl bych v pokuseni hledat vysvetleni tohoto trendu (pocet prijatych studentu) v obsahu D-Fensova clanku, ac byl napsan jazykem, ktery se Vam nelibi.
Pravdepodobnejsi ale je, ze dekanat bude plakat, ze studenti nemaji zajem o technicke vzdelani. Samozrejme, ze maji, jen jim je ta skola neumi poskytnout.
|
|
Podle líčení autora, se zřejmě na ČVUT FSI v částech strojů maluje furt stejná převodovka, kterou jsem tam mastil já před 35 lety. Jenže tenkrát jsme to počítali na logáru, takže přeci jenom nějaký pokrok tu je :-). Jak to vypadá na katedře pružnosti a pevnosti? Tehdejší zmrdi z této katedřy si na nás, co jsme studovali ekonomicku katedru, vymysleli teorii plasticity, což byla zkouška pro nás všechny ale úplně na h.... Fakt je, že od té doby jenom programuji a stále si pamatuji jakýsi "tenzor napětí". Až budu v penzi, tak si snad budu muset přečíst jestli se to maže na chleba nebo k čemu to vlastně je. A takových užitečných inforamcí bylo asi osm semestrů z deseti.
Čenda
|
|
|
Jestli nevite o cem/k cemu je tenzor, tak vas na te skole mnoho nenaucili. Aspon je vas svet o neco jednodussi. Nekdy to pomaha....
PS: Tensor se na chleba se fakt nemaze.
|
|
Ja jsem vystudoval CVUT, ale Fakultu elektrotechnickou, obor pocitace (skoncil jsem pred peti lety). A ani si nestezuji. Ze bych byl super odbornik, to ne... Ale alespon clovek ziskal zakladni prehled v ruznych oborech. Treba kdyz jsem chtel delat 3D grafiku, tak jsem si precetl manual od OpenGL, a svete div se, diky Zakladum pocitacove grafiky jsem chapal, o cem se tam mluvi :-)
Proste ve skole jsem se naucil jednak zaklady ruznych podoboru a jednak postupy na reseni situaci. Ty sice nejsou v praxi primo uplatnitelne (protoze sediva je teorie a zeleny strom praxe), ale to uz je pak otazka inzenyrske prace, vybrat postup a priohnout ho pro dany pripad.
Co se tyce placeni si studia - hezky napad, ale nevim, jestli by v praxi mel zadouci ucinek... Spis by studenti zaujali pristup "ja si to platim, tak me nebuzerujte se zkouskama a koukejte mi ten diplom dat".
Stejne tak se studiem po praxi to neni vylozene spatny napad. Ale pokud clovek zacne pracovat, tak si zvykne na urcity zivotni standard - hlavne prijem. Jenze s odchodem na vysokou by ho bud nekdo musel platit za to, ze studuje, nebo by mu ten standard hodne klesnul. A to asi neni v nejakem vetsim meritku realizovatelne. Sikovne je to co jsem delal ja - uz pri skole castecne pracovat v oboru a zkouset aplikovat veci ze skoly do praxe. Jenze to nejde udelat u vsech oboru :-/
|
|
tady to vypadá, že kdo studoval na ČVUT tak je z toho na prášky. Já jsem vystudoval ČVUT FEL ( obor mikro ) a musím říci, že na to docela vzpomínám v dobrém. Dost mi to dalo. Pravda, mikro nebyla žádná masovka jako strojní, bylo nás tam pár a s profesory jsme se znali jmény a detailně. Pravda, škola byla zaměřena víc teoreticky ( ono je to na delší debatu, zda je vůbec smysluplné zaměřit školu prakticky - ta míra "prakticity" se totiž odráží vždy od daného podniku, problému a člověka. Tehdy jsem samozřejmě také nadával na to, že tohle přece nebudu nikdy potřebovat, a proč se to mám učit a tak dál - z dnešního pohledu jsem vděčný za obecnou širší průpravu a tu aktuální konkrétní potřebnou věc si najdu a dostuduji stejně sám. ) Myslím si, že VŠ by měla vypustit člověka obecně informovaného, schopného používat řadu aparátů ( třeba matematický ) a vlastní hlavu. Pochopitelně, že výjimky existují a řada imbecilů proleze, ale závisí to na nich, do jaké míry chtějí využít té šance, co škola nabízí. Pro výuku a demonstraci se používají řady standardních problémů - u strojařů třeba ten zmíněný návrh převodovky. Pochopitelně že imbecil se to pokusí opsat ( protože odmítne přistoupit na férovou ideu, že cílem je to, aby si celý ten komplex problémů návrhu sám prošel, zkusil a promyslel - i když už je to stotisíckrát spočítané a podvádět lze ). To, že danou věc nemá imbecil zvládnutou lze otestovat několika jednoduchými dotazy - což by vyučující měl učinit. K buzeraci s tloušťkami čar - no můj děda měl ještě na škole krasopis a bylo to dost vidět. Já ještě psal perem a vcelku jsem se snažil o čitelnost. Je ale tragédie, když dnes přijde na přijímací pohovor do firmy mladík s VŠ, který má nacvičených pár nesmyslných odpovědí na obecné dotazy ( a i v nich kombinuje češtinu s cizími jazyky, protože mu chybí české výrazy ) na moje technické dotazy není schopen reagovat ( většinou neví ani o co jde, bohužel ) a na pokus mu nadiktovat tři věty ( kde je pár technických slov a názvů firem ) reagují dnes tak, že vše píší na počítači ( = tedy nejsou schopni rozumně úhledně a bez chyb napsat tři věty, jak se následně ukáže ).
Tedy z mého pohledu jim škola dala šanci ke vzdělání a oni ji odmítli využít - holt stále a beze změny platí, že mnoho povolaných ale málo vyvolených.
|
|
Jak je již uvedeno v nadpisu, jsem studentem (prakticky 5.ročník) strojní fakulty ČVUT o které byla řeč v článku. Dnes se úroveň asi trochu zlepšila a dá se říct, že užitečných informací se člověk asi 20%, převodovka se kreslí stále a pořád o vstupních hodnotách rozhoduje rodné číslo. Jelikož mě škola již na SŠ štvala (právě z uvedených důvodů - 80% zbytečných a v praxi nepoužitelných keců), tak jsem se rozhodl pro dálkovou formu studia což není jak si někteří spolužáci myslí flákárna, jelikož vykonáváme zkoušky společně s denním studiem a tam musí být prokázané znalosti stejné (pominu-li to, že pochopitelně záleží na tom k jakému jdete zkoušejícímu atd.). Při studiu pochopitelně chodím do práce a světe div se kupodivu pracuji i ve strojírenském průmyslu (v projektovém řízení - slovo management nemám rád) a ještě jsem neměl moc příležitostí použít např. integrální počty (matematiku mám rád) a i kolega se kterým sdílím společnou kancelář (bývalý ředitel té firmy) mi řekl, že za svoji cca 40ti letou kariéru integrální počet použil 1x při výpočtu objemu nějaké nádoby. Jelikož jsem teď již na oborovém studiu, tak jsem z toho otrávený čím dál víc, ale zabalit školu rok a půl před konce nemá smysl, dělám ji pouze kvůli tomu papíru, který se dostává na konci (a to přiznají i někteří mladší kantoři). Další zajímavostí z této školy je, že když jsem se hlásil na studium já, tak se hlásilo cca 1800 studentů do 1. ročníku (úmrtnost v prvních dvou letech je cca 80%) a letos se hlásí asi 600 lidí, což při současném způsobu financování škol znamená jediné (každý si domyslí sám). Zpět k práci - často je mi vytýkáno, že nejsem diplomat a říkám věci, tak jakové jsou a to i řediteli - kurva nikdo mi neřikal, když jsem vyhrál interní výběrové řízení ve firmě (nastupoval jsem z jiné pozice), že mám být diplomat a ani to asi neumím (je zajímavé, že mi to říkají lidé z tzv. manažmentu, s lidmi z výroby problém nemám). Svěřená část výroby pod mým "velením" dosáhla dvojnásobného zvýšení produce (pouze přidáním na jeden stroj - jednoho pracovníka - theory of constrains). Bohužel od té doby jsou mi jakýmisi lidmi házeny klacky pod nohy...ale co shit happens. Co jsem to vlastně chtěl napsat? Jo už vim - v tomhle článku má D-fens pravdu.
|
|
Moc nad tim premyslite. Osobne si myslim, ze pozadavek VS je jen prosty filtr. Pak se nemusite bavit s jeste vetsimi zoufalci, nez jsou cerstvi absolventi.
Osobne davam prednost pomalu koncicimu relaxed dennimu vs studiu a neprilis obtizne paralelni praci, ktera mi zaplati byt, jidlo, auto a studium. Pak si brousim zuby na neco lepsiho,vyzadujici vetsi nasazeni, samozrejme take za lepsi penize. Vesmes podobna mista, ktera posledni dobou prohlizim maji v pozadavcich jen VS. A nastoupim s 5 lety praxe.
Pracovni pohovor bych prilis nekomplikoval. Bud si intuitivne padneme do noty, nebo ne. Snazim se byt vzdy trochu vystredni, v poslednich letech uz takovy dojem budim i bez premysleni. Zpravidla to v protejsi osobe vyvola urcity zajem, ktery kdyz se podchyti, tak vede k dohode. Rozumni lide dokazou ocenit, ze nejsem jen dalsi nasrany cechacek.
|
|
Taky jsem jen středoškolák s maturitou v technickém oboru (elektronika a automatizace). Taky bych si rád dodělal vysokou. Ale když jsem se pokoušel na vysokou dostat hned po střední, nebylo pro mne místo. Tak jsem šel dělat (kupodivu v podobném oboru, který jsem studoval na střední, byl jsem programátorem průmyslových počítačů, posléze jsem se přeorientoval na IT) a nyní si budu dálkově dodělávat vysokoškolské vzdělání. Přiznám to bez mučení - jde mi jen o ten papír. Praxi a zkušenosti mám velice bohaté, ale co naplat, když dnes každý požaduje na zajímavé pracovní pozice absolventa vysoké školy.
Jen bych chtěl poukázat na jeden problém: je téměř nemožné najít si dálkové studium v oboru IT (a vlastně libovolného oboru), protože podpora dálkového studia prostě téměř neexistuje. Na denní formu, jsa zaměstnán, nemám prostředky ani čas. Čili v oblasti dálkového studia je ještě hodně co dohánět.
|
|
|
Když jsem studoval, tak na ČVUT FEL dálkové studium počítačů bylo.
|
|
|
Nejspíš to zrušili, neb když jsem se chtěl přihlásit k dálkovému studiu v oboru, na ČVUT nebylo nic. Asi to zrušili nebo nedali na web podstatné informace. Naštěstí jsem se dostal na vysokou blízko svého bydliště.
To ovšem nemění nic na tom, že situace v oblasti dálkového vzdělávání, co se šíře nabídky a možností týče, je v ČR neskutečně tristní...
|
|
|
Dave jsem na tom stejne jako vy a naprosto potvrzuji to co rikate. O dalkove studim zajem mam, ale nabidka oboru ktere bych rad studoval je naprosto zoufala. Mym zajmem je VF elektronika, pripadne IT.
|
|
|
No, to je sice hezké, jak si to tu vzájemně potvrzujete, ale skutečnost je trochu jiná. Když se kouknete třeba na stránky takového FEL (http://www.fel.cvut.cz/prestudent/obory.html), tak zjistíte, že můžete studovat JAKÝKOLIV obor jak prezenčně, tak kombinovaně = dálkově.
Takže dost vymlouvání a hurá do školy :-D
|
|
Jakožto absolvent zmíněného ústavu pro snižování inteligence vyjadřuji 100% souhlas s autorem. Jediný lék na toto zvěrstvo je přechod na plně placenou verzi vysokoškolského studia, placeného buďto rodinou studenta nebo jím samým (studentské půjčky). Školné či splátky na půjčku by se mohlo odečítat z daňového základu. Jedině tak udeří zmíněný bič boží do tohoto strašlivého zmrdisystému.
|
|
Vážení čtenáři,
ten průser se školstvím pokračuje i v akademii. Co tam se děje při výchově nových dr., si neumí představit nikdo, kdo tam není. Do fyzikálních oborů, což je základ veškerého solidního konstruování a projektování, se nikdo nehrne (ani zmrdi). Co jsme horko-těžko 20 let hledali (a nakonec našli), nemáme komu předat.
A představa, v některých diskusních příspěvcích rozvíjená, že leccos zachrání šikovní středoškoláci, je úplně mimo realitu.
|
|
Procpak autor pouziva termin "automotive industry" misto "automobilovy prumysl"? Zeby... Ale ne:-)
|
|
|
Mám stejné zkušenosti, jen doplním že se to děje už na SPŠ, v mém případě na SPŠE. Kdo ovládal všechno "nazpaměť", měl za 1. Já se řídil pravidlem "co nevím, odvodím" nebo vyhledám. Bohužel učitelé na SPŠE byli většinou bohužel teoretici rovnou z VŠ (zde vidím jádro pudla) a nebyli schopní přijmout od studenta jinou myšlenku nebo postup než tu, co měl "navrčenou" z učebnice. Navíc tyto postupy byly hodné knihovny v Národním technickém muzeu. Stabilně jsem tedy měl z předmětů takto vyučovaných za 4. Pikantní na tom bylo, že se mne někteří ti "jedničkáři" chodili ptát, jak ty věci vlastně fungují, někdy i na úplné základy z prváku.
ČVUT-FEL jsem po této zkušenosti raději neabsolvoval, co jsem potřeboval, jsem se po škole doučil sám. Mého zaměstnavatele naštěstí nezajímalo mé maturitní vysvědčení, ale to co umím, případně se dokážu rychle doučit, takže dnes mám plat větší než mnohý absolvent VŠ.
|
|
|
Stejná zkušenost, při měření v laboratořích SPŠ ve skupině 5 - 7 lidí jsem byl jediný, kdo uměl zapojit ampérmetry, voltmetry, wattmetry při třífázových ale i při jednodušších měřeních.
Ti, kteří šli později na VŠ, to neuměli ani ve 4. ročníku.
I moje známky z odborných předmětů byly 3 - 4.
Tyhle skutečnosti byly u mě jeden z faktorů, proč jsem raději na VŠ ani nepomýšlel a šel raději do provozu a na stavby.
|
|
|
Když to čtu, zdá se mi, jako bychom navštěvovali stejný ústav :-( a jako by se čas zastavil...
|
|
|
Jo jo. Taky jsem studoval SPŠE a jsem stejný případ jako mpscz. Chápal jsem principy, avšak nikdo to nebyl schopnej ocenit lépe než za 4. A tak na tom byli nejlíp ti zmrdi, co se to našrotili (a vůbec to nechápali) nebo to opsali. Teď studuju VŠ (elektro sice ne, ale něco podobnýho) a začínám zjišťovat, že se vyplácí chápat principy. A nejlepší je sledovat ty našrocený zmrdy, co neudělali zkoušku :-))))
|
|
Zajímal by mě názor diskutujících, kde je podle nich k sehnání nejlevnější titul. Pokud je požadavek na diplom pouze filtrem uchazečů, potom musel nejmenšího odporu najít cestu k nejsnažšímu získání certifikátu...
Můj tip: Pedagogické fakulty krajských univerzit.
Kolik z absolventů skutečně pokračuje v poslání učitele?
Vac
|
|
|
Vim o nejakych neakreditovanych US univerzitach, kde to je za 100 - 200 USD.
|
|
|
Aniz bych nejak chtel hajit krajankovske pedarny, proc by meritkem jejich uspechu melo byt procento lidi, co chteji delat ucitele?
|
|
|
Myslel jsem, takňák, že je to jejich smysl. Ale jestli se jim alespoň podaří naučit se učit, tak proč ne? Ale nejspíš jde skutečně o naplnění dvou třetin populace nositeli nějakého titulu. Konečně v naší armádě je taky nedostatek vojínů a ne generálů...
To mi připomnělo...
Traduje se: Ještě předlistopadoví rektoři brněnských VŠ se sešli na schůzi (pro mladší: čti meeting).
Agenda obsahovala bod "Katastrofální stav matematiky na našich ústavech." Nu což, zapracujem na tom soudruzi. Při příštím setkání se pouze Vojenská Akademie vykázala pronikavým zlepšením. Jak toho dosáhli? Rektor vydal rozkaz, no a matematika se dle rozkazu zlepšila :)
A takových tam ještě sedí...
|
|
|
Házet všechny studenty pedagogické fakulty do jednoho pytle je nesmysl. Rozdíl mezi jednotlivými obory a jejich kombinacemi je obrovský - jak v počtech hodin a náročnosti zkoušek, tak ve stylu práce nebo v počtech absolventů, kteří opravdu učí. Konkrétně na PedF HK tomu tak bylo.
Pro příklad: na humanitních oborech (kromě cizích jazyků) byla odborná praxe, kde se studenti učí učit, formalitou; na nejmenovaném oboru se dokonce vedoucí metodička vyjádřila, že praxe je "nic nenaučí". Nás (obor fyzika) dřel metodik z kůže stylem "ty odučíš 45 minut a já ti to pak budu hodinu kritizovat". Příprava na jednu odučenou hodinu zabírala několik hodin času. Nadávali jsme na něj, ale nějaký efekt to asi mělo. Určině jsme pak nebyli školní realitou tak překvapeni, jako někteří jiní. Ze 13 absolventů kombinace Ma-Fy pro ZŠ nás nastoupilo do škol 11, i když někteří asi za ty roky odešli jinam.
|
|
A ted otazka pro ty, co porad tak vychvaluji Jedine Spravne Akademicke Mysleni, tj. mysleni "exaktne" technicke: Neni snad tristni stav technickych skol dan prave jejich masovosti? Myslite, ze na vami tak opovrhovanych humanitnich oborech, kde studuje treba 5 - 30 lidi, je situace stejna? A ze takova muze byt? Vzdycky me uvadely v uzas zaplnene stohlave poslucharny na CVUT: tam ze ma sanci samostatne kriticke mysleni? Rozumim, ze mluvite hlavne z vlastni zkusenosti: ale proc potom zevseobecnovat na cele ceske vysoke skolstvi?
|
|
|
Nevím, jakou masovost máš na mysli. Nás nastoupilo dvacet dva a promovalo třináct včetně jedné dálkařky. Použiti jsme všichni. Naopak z komaturantů, dnešních pedagogů, není použit takřka nikdo - jeden například již při škole začal po ochodech rovážet lahvičky a po promoci u toho zůstal. Možná aplikuje poznatky z psychologie dítěte, nevím.
Jaká je asi použitelnost absolventů sociálních studií, gendrových tendrů a jiných genrů? Jaké peníze to čerpají a co nám za ně dávají: Já mám radši tu převodovku nebo tlumič, ty musím měnit dost často a jejich funkci alespoň zpola chápu.
|
|
|
Inu, to je holt dusledek mizernyho ohodnoceni ucitelu... Mimochodem, kdepak je ted otevren obor gender studies a kolik lidi tam studuje?
|
|
|
Tak ta GSka by mě taky zajímala. Možná bych mohla se svými zkušenostmi nastoupit bez přijímaček do 2.ročníku. Jestli to jde dálkově, já se hlásím. V uhnii se taková profese neztratí ;-)
|
|
|
To právě nevím. Vím jen, že v různých debatách vystupují a jako znalci se k nejrůznějším událostem vyjadřují nějací lidé z Liberálního institutu, Institutu pro gendrová studia, Institutu pro evropská studia, Spolek pro povznesení pravolevých závitů a podobně. Kromě Liberálního institutu, jehož některé členy jako posluchač znám, se mi zdá, že jde o několik osob z televizního fundusu, které se nahodile vybírají a k nim se nahodile, pouze podle gendru nebo pohlaví (protože to podle Institutu gendropvých studií není totéž) přidávají popisky institucí, v některých případech patrně virtuálních.
|
|
|
Že Vás uváděly v úžas zaplněné posluchárny? Který ročník jste takto viděl? Jaký to byl předmět? Než takto, na základě jednoho pohledu, začnete paušalizovat celý systém vzdělávání, tak se trochu zamyslete. Ony plné posluchárny jsou na každých školách - většinou se jedná o předměty společné pro více oborů, případně o nižší ročníky.
A mimo to - je mi absolutně fuk jaké mám vzdělání. Raději se stále učím novým věcem, někdy i mimo obor, protože si myslím, že "tyto" školy jsou jen jakousi vyšší přípravkou pro skutečný život a praxi. Jen spousta lidí si myslí trošku něco jiného a z toho pramení (někdy) Vaše opovržení nad lidmi s vysokoškolským vzděláním.
|
|
|
Ja pausalizuju cely system vzdelavani? Opravdu je tomu tak na vsech skolach? Ja opovrhuju lidmi s VS vzdelanim? Propanajana, a jak jste k tomu dosel?
|
|
|
K tomu mě dovedla vaše poznámka o úžasu nad stohlavými posluchárnami, zmínka o ČVUT, masovosti technických oborů. I když jsem to možná malinko přehnal, přesto to vypadá, jako by jste hodil všechny techniky do jednoho pytle. Ono kritické myšlení je fajn, hlavy otevřené jsou třeba, ale rovněž je potřeba "technických dělníků" (i když to zní blbě). A taky poptávka po technickcýh oborech je nesrovnatelně větší než po humanitních. Ale souhlasím s Vámi, s přílišným počtem studentů klesá úroveň výuky, ale tenhle problém nemáme šanci vyřešit.
|
|
|
No, a ted mame sanci se shodnout. Psal jsem prave o stohlavych rocnicich, kde se snadno skryje lenost a hloupost mnoha studentu i lenost a zbytecna buzerace pedagogu. Dusledek? Popisovany vlezdoprdelismus a nezdrave prostredi fabriky na tituly, kterou zhnusene opousti lidi s talentem a skutecnym zajmem o obor.
Ja k tomu mel jen to, ze nektere humanitni obory, kde studuje par lidi, maji sve hlavni sito uz pri prijimackach, a tim padem se tam s lidmi pracuje vic individualne vcetne zapojenii do vedecke cinnosti (nebot se tam vetsinou dostanou ti, co se tam dostat opravdu chteji), a tudiz tam veci popisovane v clanku typicke prave pro masove obory tak uplne neplati.
|
|
|
Jednu věc nechápu: ať znám jakéhokoli absolventa FF UK, všichni na ní pak sami učí (nebo aspoň učili). Je to náhoda, kecají aby byli důležití, nebo se opravdu filda takhle samooplozuje?
|
|
|
Soucasti bezneho modelu doktorandske prace je samostatne vedeni vlastniho kurzu. Naucit se vedomosti predavat dal, pripadne si najit nejake sve nove tema, ktere dalsi studenty zaujme, patri k procesu vzdelavani.
|
|
|
Nojo, ale všichni??
Vím, že doktorand musí učit, to je na všech VŠ. Mám známé na FaF HK i LF HK, kteří dělají doktorát a u toho učí. Jiní (většina) zas nastoupili do praxe a na VŠ neučí. U pražské fildy je mi divná ta rovnost
počet absolventů školy = počet vyučujích na této škole.
Ale třeba je to fakt náhoda nebo kecají...
|
|
|
To je spis rovnost pocet absolventu, ktere znate = pocet absolventu, ktere znate a zaroven na FF UK uci:-))
|
|
|
Ano, to je možné...pak je to varianta "náhoda" :o)
|
|
|
Nebo chytri a vzdelani kamaradi:-)
|
|
|
No, ono také není špatné rozlišit přednášku, která se poslouchá v posluchárně a cvičení (humanitci tomu říkají "seminář"), kdy se počítají úlohy ve skupině dejme tomu 20 lidí. Tam už samozřejmě samostatné myšlení uplatnit lze...a dokonce to po vás většinou i chtějí.
|
|
Stejný pocit jako autor jsem měl ze svého studia FS VUT. Přešel jsem proto na únikovou metodu - alma mater mi dodá onen potřebný výkres, který všichni chtějí tolik vidět a o zbytek se postarám sám. Obor, který jsem nakonec absolvoval byl jeden z mála, který mě bavil, přitom jsem si udělal velké státnice z angličtiny, chodil do francouzštiny ( která není mimochodem moc užitečná ) atd. Kariéru jsem zahájil ve výrobě na hale a tahle zkušenost mi byla moc užitečná. Postupem času jsem zjistil co vlastně chci dělat a myslím si, že na to mám a u svého posledního zaměstnavatele jsem to zrealizoval, takže po 7 letech od absolutoria jsem 3 rok, kde jsem chtěl být a celkem si to užívám.
|
|
on ten problem bude podle me trochu slozitejsi. 1. aby skola mela penize, musi nabrat hodne studentu, kdyz nabere hodne studentu, tak musi 1 prednasejici mit milion studentu, to same na cvikach, kdyz ma profak hodne studentu na zkouseni, tak nema cas na diskuzi a uz to jede. Jinak.. ja byt profakem, tak se za ty prachy na nejakou diskuzi taky vyseru, pac bych musel myslet na to, kde jinde vezmu prachy (granty, zakazky atp.)
a reknu vam, ze kdyz mam cvicit kolem 20 lidi ve skupine, tak kdybych mel s kazdym debatovat, tak me asi jebne, pac bych prestal stihat. Ano, VS jsou preplnene, ale do te doby, nez nebude skola dostavat za studenty prachy se to nezmeni
|
|
Jo a to byste meli Vysokou skolu ekonomockou, fakultu podnikohospodarskou... to je totiz pocatek vseho znrdstva, prapuvodni zmrd pochazi prave odtud... Kdo neveri at se tam jde podivat - 20ti lety hosici s nagelovanou hlavou a oblecich od Huga Bosse, kteri se bavi o svych uspesnych "byznys" aktivitach, holky v kostymkach, ktere se raketove problowjobuji do zavratnych magerskych postu etc. Zase abych nekrivdil - na jinejch fakultach je opravdu hodne inteligentnich lidi, ktery svejm oborum rozumej (napr. finance a dane nebo informatika) ale podnikohospodarska fakulta s predmety jako "Motivace pracovniho jednani" a "Rizeni teamu" je opravdova lahudka a naprosta nutnost pro superzmrdy.
|
|
|
Na VŠE chtěl jít můj kamoš, od čehož jsem ho velice zrazoval. Až se naštval a položil jednoduchou otázku:
"Co je blbýho na VŠE?"
Nenabízela se příhodnější odpověd:
"VŠE!"
;o))))
|
|
|
ale tak jim to neber, vzdyt oni si to uzivaj :))))))))))) Pruser je, kdyz pak potkam takoveho zmrda v nasi company. Ale to by nasi americti zakaznici nedopustili :)
|
|
Objevil jsi Ameriku. Ale mám pocit, že kdokoliv má jakékoliv pozitivní zkušenosti s dobou před 16 lety je automaticky zavrženíhodnný, kdokoliv s nezřízeným sebevědomím a praxí pod 5 let naopak svrchovaně důležitý odborník. Je to vidět všude. Zřejmě proto je nepostradatelným odborníkem, protože své skutky v práci není schopen a hlavně nucen domýšlet do konce, jak se snažily vychovat své absolventy předrevoluční fakulty, které raději zaharabat, že ano. Jděte se zahrabat vy všichni, co si myslíte, že vás ten dnešní akcent na individualitu a vlastní schopnosti dovede k nějakémui štěstí, ketré se dá opravdu čím dál tím víc najít leda virtuálně.....
|
|
Dfensi - ach bože!!!
na jedné straně s Tebou souhlasím, páč sám jsem vychodil FEL CVUT (69-74) a pak zacal pracovat ve výzkumáku. Tušil jsem, že 80% výuky je jenom opakování se témat zajímavých pro profesory a to bez ohledu, zda dané téma již není poněkud demodé (např. perfektně jsme v době nástupu chipů ovládali značení a konstrukci elektronek, avšak nikoliv těch, které se dále používali, např. vysílacích apod.). Ve výzkumném ústavu strojů matematických, kde byl velmi liberální režim na tehdejší dobu a byly k dispozici zahraniční poznatky, jsem pochopil, že 100% informací z FELu mohu odvrhnout, pouze si ponechat naučené grify (jak rychle zpracovat informace např.) a začít znovu.
Po 25 letech jsme měli fakultou svolanou vzpomínkovou tryznu. Největší nešikové (my ze SPŠ byli přece jenom poněkud šikovnější) z gymplů zůstali na fakultě a dnes je polovička z nich docentů. Co můžou za praktické zkušenosti a použitelné informace těm mladejm dodat??? - samotná temata, na kterých nyní bádají (a umí o tom vizionářsky hovořit) jsou opět typu "budoucnost elektronek a pertinaxu".
Na druhé straně: zlatá FEL - co za hovada dnes produkují ty všechny rádobyhumanitní quazivejšky - a to se platí z daní, které by mohly pomoci např. při vybavení jiných škol...čím dál tím více jsem pro placené VŠ (neřešímtady související otázky nemajetných studentů - půjčky, firemní stipendia, nadační peníze, apod.).
|
|
"Chápu tu jako jistou nutnou oběť zmrdímu systému, který nehledí na reálné kvality jedince, ale zajímají ho jen jeho certifikáty."
Amen! Není to ani tři měsíce, co jsem se s tím setkala na vlastní kůži a vyrobila si tak depresi prvního řádu. :-(
|
|
Když nic, tak FEL aspoň nutí studenty do nějaké samostatné práce na kterou musí použít nějaké samostatné myšlení a výsledek nestačí odprezentovat, nýbrž musí i fungovat. Kdo semestrálky dělal zkopírováním zdrojáků od kolegy, jeho problém, nenaučil se nic. Obvody z logických hradel, desítkové a hexidecimální sčítačky, schémata řadiče procesoru apod. jim asi opravdu budou nanic. Ale abych všem předmětům nekřivdil, spoustu základních principů z jiných předmětů lze použít dokonce i v praxi.
|
|
Jo jo .. stara dobra CVUT a pan Prof. Zuna v cele ....
Perlicka z posledni doby je likvidace galvanovny a opetovna vystavba nove po vykricich akademickeho senatu .....
|
|
neviem ci som to spravne pochopil ale "full hand job" je spravne "full-time job". Ta verzia z clanku je skor o masturbacii (hand-job) :)
|
|
|
Jestli me pamet nesali, tak handjob je spise ukon, ktery 'socialni pracovnice' oznacuji jako 'honicka'. Dalsim stupnem je 'kouricka', in english 'blowjob'. Co se za tim skryva si patrne kazdy domysli ;-)
|
|
Udělali jsme si takový průzkum. Na inzerát poptávající správce databáze ve finanční instituci - tedy asi dost důležitá data - jsme poslali dvě nabídky uchazečů. 1. databázový specialista, SŠ a 2. VŠ, učitel dějepis + TV, který občas suploval IT. Výsledek byl jednoznačný. Slovutné personální agentury do druhého kola bez výjimky pozvaly VŠ.
|
|
Jest naprosto tak. Ono je to docela zoufalstvi sledovat co vyleza z VS skol, ja jen doufam (jsem fanaticky optimista), ze ceske skolstvi nakonec projde transformaci a zmeni dosavadni princip - naucit se o problemu nazpamet co nejvice dat na novy, v nasich podminkach prevratne moderni az sci-fi princip - naucit se problem resit.
|
|
Nevim, ale autori www.dfens-cz.com mi tak trosku pripadaji jako zakomplexovani blbecci, kteri nikdy nic v zivote nedokazou, maji maly pero a na holku koukaji v saline. Takze, zmrdici o zmrdicich na dfens-cz.com
|
|
|
Ja vim ze je to tezke, ale hochu, nesmis vsechny lidi soudit jen podle sebe :-D
|
|
|
A vis, ze ten autor ani nemusi soudit podle sebe? Po nejakem roce jsem navstivil tvuj web a nektere clanky mi pripadaji jak ventil zakomplexovanych jedincu.
|
|
Je to stary clanek, ale dobre se mi na nej odpovida az po par letech praxe po VS. Vystudoval jsem CVUT FEL a sehnal jsem praci primo v oboru a jsem spokojeny. Vyuzivam vic nez 10% znalosti z VS (z vyssich rocniku) a managerem bych urcite byt nechtel. Tim vyvracim tvoji poznamku, ze kdejaky expert by chtel byt managerem.
Faktem je, ze jeste ve 4. rocniku jsem poradne nevedel, co budu v zivote delat a vetsina spoluzaku na tom byla stejne. Okoli do nas hucelo, ze budem mit sluzebni auto, notebook a mobil a 30tis mesicne (dneska to nejsou zadny money), ale chodit do prace jen pro penize bych nemohl.
Od toho 4. rocniku by se nejaka praxe hodila, protoze jsme meli spoustu odbornych predmetu, naucili se kdeco, ale porad tomu neco chybelo.
Nevim o tom, ze nekdo z tech par spoluzaku, co se mnou bylo v oboru a uspesne dokoncili studium, by melo takove zmrdi chovani. Prave naopak, dost jsme tihli k prakticke strance.
Nase fakulta nebyla zadna prochazka ruzovou zahradou, opisovani moc nepomohlo. Dost lidi, co to u nas nezvladalo, odchazelo na strojni nebo dopravku. Tim se nechci vytahovat nad jine VS, ale z toho, co tu D-FENSI pises, mam dojem, ze uroven techto skol je prave takova, jako v tom clanku.
A pokud u pohovoru hazes diplomy na stranu a ani se nepodivas na obor, ktery ten clovek studoval, tak to je fakt arogance. Clanek ma urcitou pointu, ale vazne se brat neda. Spis je to parodie na urcitou skupinu :)
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Zmrdi na fuckultách
|