Jakožto příslušník onoho davu ajťáků se cítím povinen sepsat pár připomínek
k článku
kolegy Áčka. Při čtení jsem litoval, že již nelze diskutovat tak, jako
dříve, ale s postupem času jsem zjistil, že to nevadí, protože toho bude
dost na článek.
Prvním a pravděpodobně základním omylem je spojování podpůrnosti se
zmrdismem. Firemní kultura, která umožní chovat se k podpůrným oddělením
jako k póvlu, zadělává na velký průšvih. Ať už se jedná o účtárnu nebo
Lazaret Information Technology Department. Takovýto přístup, nikoliv ona
podpůrnost, zavádí latentní zmdrismus a vohnoutismus, což vede k odchodu
lepších a standardnímu zazmrďovacímu procesu podrobně popsanému na tomto
webu mnohokrát. Tolik k obecné rovině.
Nicméně výše zmíněná stať se dotkla jednoho témtau, které si asi zaslouží
zhodnocení z obou stran, protože se jedná o oblast velmi specifickou. IT
ve zdravotnictví je specifické svými zákazníky, skladbou technologií a
zákonými omezeními, platovými poměry a systémem řízení. Článek kolegy Áčka
se dotkl všech těchto okruhů z jednoho pohledu. Rád bych se těmto okruhům
věnoval z poněkud jiného úhlu, bohužel všechny okruhy se poněkud prolínají...
Systém řízení
Šéf počítačových údržbářů má podstav. Tato situace je neřešitelná, protože
nejsou zdroje - dokonce je překvapivé, že někdo ví o kvalifikovaném pracovníkovi,
kterého by přitáhl například z banky, kde se k němu chovají jako k oddělení
na kterém visí velká část zisků firmy. Takový člověk by učitě šel pracovat
do zdravotnického zařízení, kde se k němu chovají jako k instalatérovi.
Ale nejsou zdroje. To je klíčová věta - IT manager je na druhé nebo třetí
úrovni velení firmy, kde by měl být schopen zajistit alespoň důstojné přežívání
IT v lazaretu. Tady nám začíná problém: představa všech bílých plášťů je
taková, že špitál uřídí jedině felčar. Na tomhle se shodnou opravdu všichni
kromě veterinářů. Copak se asi stane s požadavkem IT managera na nová pracovní
místa? Nejsou zdroje. Jste podpůrné oddělení, nejdřív my, my tu zachraňujeme
životy, léčíme, diagnostikujeme a pitváme. To, že je aplikace pro sdílení
klinických informací evidentně kritická (jinak by po ní asi nebyla taková
sháňka, když půl hodiny nejede) a bylo by tudíž vhodné zamyslet se nad
objemem pro ni alokovaných zdrojů, už ovšem panu docentovi/přescentovi
nedojde.
Systém řízení má ještě jednu vadu na kráse, který je ve výše zmíněné
stati jasně vidět: VŠ kvalifikovaný pracovník je oprávněn o něčem rozhodovat,
nikoliv proto, že by na něj jeho nadřízený delegoval nějakou rozhodovací
pravomoc, ale protože je VŠ kvalifikovaný. Tento přístup jsem viděl několikrát
a přesně vím, co přináší - bordel. Pokud se tímto způsobem začnou dohadovat
lidi, kteří navíc nerozumí jeden druhému, popřípadě problému, který se
snaží vyřešit, je z toho vždycky a jenom bordel.
Osobně si myslím, že stejně jako šéfem banky není šaltrbaba, tak by
ředitel nemocnice by neměl být lidský údržbář/medicinman. Tam vzniká základní
průser, který se táhne až k poslední uklízečce, IT oddělení nevyjímaje
- nekompetentní vedení nemůže nikdy žádnou komunitu nebo firmu dovést k
úspěchu. Existují řídké případy, kdy se to se zatnutými zuby a s notnou
dávkou štěstí podařilo, nejsou však ze zdravotnictví, které degraduje oddělení
zajišťující podporu kritických systémů na údržbáře.
Legislativní rámec Kranken IT
Onen několikrát omílaný zákon o ochraně osobních údajů má kromě již
obligátního podepisování souhlasu se zpracováním také sankční část. Pokud
dojde vinou obsluhujícího personálu k úniku dat ze zdravotnického zařízení
(Údržbáři tomu říkají: "Doktorskej zas něco zkoušel, budeme mít průser.")
záleží na úpravě v pracovně právních vztazích - poškozenému zaplatí nemocnice,
která bude vymáhat tuto škodu nikoliv na viníkovi, ale na zodpovědné osobě,
která měla za povinnost incidentu zabránit. Pakliže je za bezpečnost zpracovávaných
dat IT oddělení zodpovědné, pak musí veškeré nakládání s nimi kontrolovat.
Naopak, má-li být IT oddělení zodpovědné za bezpečnost informací, mělo
by mít takové pravomoce, aby mohlo efektivně řídit přístup k nim. Přeloženo
do lidové řeči, jestliže zodpovídá údržbář za data, tak si údržbář, nikoliv
felčar, určí, co kdo bude s daty dělat. Felčar bude poslouchat údržbáře,
který se vynasnaží udělat maximum proto, aby mohl léčit, diagnostikovat
a pitvat. Felčar bude souhlasit s tím, že když poruší údržbářova pravidla,
bude bez prémií a ještě bude chodit údržbářům pro svačinu.
Logiku to má - je-li někomu přidělena zodpovědnost, nechť je mu přidělena
i kontrola a moc. Jenže nezapomeňme, že Krankenhaus šéfuje Pepa z kruhu
vod vedle, ten jak přišel na patolku jak brok, von už těm údržbářům zatne
tipec. Voni nám nakonec ten tentononc, jak se tomu řiká, udělaj, protože
budou muset. Při obcházení nastavených pravidel vzniká bordel, jenž v případě
průseru s únikem informací z lazaretu, lékař smete ze stolu, že nešlo o
život, ale o nějaké papíry. A Kranken IT to odnese.
Prachy, prachy, prachy
Nejen Kranken IT má podstav, podstav IT lidí má celá Evropa na západ
od Brna. Což logicky znamená, že cena práce v IT leze nahoru. 60 kilokaček
dneska neznamená nic, nemluvě o prémiích, autě, telefonu, notebooku, životním
pojištění stravenkách, týdnu dovolené navíc, klouzavé pracovní době. Srovnání
s platem Aeskulapova poddaného je tristní. Schválně: zaplatí nemocnice
jednoho profíka podle výše uvedeného mustru? S tím, že má k ruce několik
lidí, které vycepuje, naučí co je třeba a bude to všechno fungovat. Asi
ne, takže kdo bude pracovat v nemocnici jako IT? Obávám se, že po skončení
institutu náhradní vojenské služby, jsou to už jenom pacienti psychiatrického
oddělení, kteří přišli do IT oddělení na injekci, a studenti hledající
brigády ke střední škole, protože všem ostatním dojde, že nechat ze sebe
dělat debila, trpět narážky na to, jak vypadá moje kancelář a mít desetkrát
za den na talíři, že dotyčný má šest let vysoké školy, je zkušenost, kterou
si lze odpustit.
Zákazníci Kranken IT
Tady už jenom několik perel.
- lékař si nastavil na svém počítači rychlost rozhraní z 10 na 100
Mbps, protože mu někdo poradil, že to pak bude rychlejší. Touto akcí se
mu podařilo sestřelit síť na celém oddělení, pak ten samý člověk strašně
prskal, že se nemůže dostat na výsledky z laborky, změnu nastavení samozřejmě
nepřiznal, hledala se několik hodin.
- došlo místo na diskovém poli určeném pro sdílení informací mezi lékaři.
Po zajištění místa na diskovém poli, čehož se v Krankenhausenu dosáhne
smazáním 230GB filmů a hudby, se ozvali asi tři potrefenci, že se ztratila
klinická data.
- lékařský personál a čísla: Když je nějakého roztoku více, musí se
snížit dávkování, protože ředěné chemikálie jsme tam dali víc. Prostě je
to takové ostřejší.
- hadička s jednocestnou membránou má na sobě šipku, tato šipka neznamená
vůbec nic, pokud z hadičky nic neteče, může za ten werk, který má vybité
baterky a dává to najevo pípáním a nápisem "Hi Press".
Konec
Jedna věc je jistá, zmrdi jsou všude, jak vypovídá i pohled z druhé
strany barikády. Znám dost doktorů, kteří mají zlaté ruce (poněkud pofidérní
laické hodnocení sestávající z uspokojení nad přežitým zákrokem, sdělením
diagnózy v češtině a několika dalších kritérií). Znám dost těch, kteří
mají nos nahoru a dají sežrat plebsu, že oni jsou něco víc. Znám pár takových,
kteří jsou členy obou skupin. Když zachraňují a pitvají, tak jsou většinou
všichni naprosto dokonalí. Když se začnou srát do věcí, do kterých jim
nic není, tak to nestojí za nic, ale to je asi ve všech oblastech lidského
snažení stejné.
13.11.2007 px30