D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * Hodný, zlý a ošklivý
    Vydáno 08. 04. 2012 (8756 přečtení)

    Z Václaváku nám dělají pěší zónu. Ne, že by mě to nějak zásadně štvalo. Do Prahy se my vesničané podíváme párkrát za rok, většinou na nějaké školení, meeting s business partnery, teambuilding nebo jiný brainwashing J Takže se pohybujeme v okrajových čtvrtích a když už nás výjimečně pustí do centra, tak buď pěšky, popř. krtkem či šalinó…

    Zrovna teď v jsme ale do Prahy zavítali. Stál jsem tam, díval se na kluky oranžový, jak tam montují cedule s nápisem Pěší zóna, a ačkoliv by mi to mohlo být jedno, tak nebylo. Už dlouho se mi nestalo, aby ve mně jedna pitomá značka vyvolala nějaký takový pocit nasranosti. Naposledy se mi to přihodilo, když u nás ve Vísce nainstalovali stopku na křižovatku, z které je vidět na každou stranu 200 metrů a nikdy se tam nestala žádná nehoda. Nemusím asi dodávat, že je to teď nejoblíbenější stanoviště místních šerifů.

    Možná se budete ptát, proč jsem se tak trošku nasral. Taky jsem se sám sebe ptal. A pak jsem na to přišel – je to jednoduché. Padla další bašta, kam můžu zajet s autem. Trend pokračuje, pozvolné vytlačování aut z center měst. Nějak mi nebylo jasné, proč do spodní části Václavského náměstí auta nesmí a přes horní část vede magistrála. Kvůli čistotě ovzduší to asi nebude. Řečeno okřídlenou frází, je to stejné, jako rozdělovat bazén na části smí-močit a nesmí-močit. Takže je to kvůli tomu, že zastupitelé Prahy 1 chtějí z Václaváku udělat klidné a příjemné místo pro obyvatele i návštěvníky. Pěkně děkuju. Když budu hledat klid, určitě nepůjdu sem.

    Ale budiž. Chtějí to, mají to mít. Mám na to svůj názor a tím to hasne. To, co jsem si ale hlavně uvědomil, je rozdělení dopravních prostředků, které budou mít na náměstí přístup. Tedy jen zásobování, MHD-čka a taxíky. Pokud bych se na to díval více zeširoka, vychází mi to asi takhle.

    Vycházím z obecně uznávaného předpokladu, že všechny dopravní prostředky, které vypouštějí kouř, jsou ošklivé. To je například auto, motocykl, kamion atd. Naproti tomu, to co jezdí bez kouře, je hezké. Nejsou to jenom naši oblíbení kolegové cyklisté, ale světe div se – je to i třeba elektrická lokomotiva, trolejbus nebo tramvaj. Teď pomineme, že elektrická energie, která jí pohání, určitě nevzniká třením ebonitové tyče jakýmkoliv ohonem. Prostě nekouří a tím neznečišťuje okolí. A to je přece hezké, ne?

    Pokud se podíváme hlouběji na ošklivé dopravní prostředky, tak zjistíme, že by se daly rozdělit do dalších podkategorií podle stupně ošklivosti.

    V první kategorii – nazývejme ji pracovně třeba ošklivá-hodná – jsou samozřejmě například autobusy MHD. Co se dá dělat. Ne všude se dají natáhnout dráty, aby tam mohla jezdit vozidla z kategorie hezká-hodná (tramvaj, trolejbus), popř. vykopat tunel pro metro. Holt se lidi nějakým způsobem musí dopravit z těch klidných a příjemných zón v centru města do klidných a příjemných zón na periferii, kde bydlí. Jak to tak píšu, tak si uvědomuju, že za pár let budou všechna naše velká města jenom klidná a příjemná a nikdo už nebude chtít bydlet jinde. Ošklivá-hodná vozidla sice čoudí, ale zase vezou najednou větší množství lidí, takže se ten čoud vydělí počtem hlav a zas tolik to nevadí.

    Zajímalo by mě, jestli někde v interních materiálech radnic existuje koeficient kouřivosti počítaný jako podíl celkového množství vypuštěného čoudu a počtu přepravovaných osob.

    Další kategorií, kterou je třeba zmínit jsou vozidla ošklivá-nezbytná. Ano, taky čoudí. A vezou málo lidí. Mají tedy horší koeficient kouřivosti než dopravní prostředky ošklivé-hodné. Ale my je co? Správně, Kefalín, potřebujeme! Ať už je to bílá dodávka vezoucí králíčky do Postoloprt (© vosanajazyku.com), taxík svážející ožralé turisty z Václaváku (přece si nenecháme poblít dlažbu na náměstí) nebo dokonce nákladní auto vezoucí uhlí. V těchto případech jdou takzvaná ekologie a klidné prostředí stranou, přece nebudeme navážet zboží do obchodů na dvoukoláku jako v pravěku!

    No a pak jsou tu dopravní prostředky z kategorie ošklivá-zlá. Moc se nesmějte, jezdíme s nimi všichni. Je to tak – osobní auta, motorky, čtyřkolky, prostě všechna ta vozítka, která máme rádi, baví nás a v budoucnosti budou určitě zakázaná.

    Zajímavé je, že na hranici ošklivá-nezbytná a ošklivá-zlá balancují kamiony. Všichni přece ví, že kamiony jezdí proto, aby mohly hodně čoudit, brzdit provoz na dálnicích, způsobovat zácpy při prvním sněhu, předjíždět se navzájem rychlostí rozdílnou o půl kilometru v hodině, navíc jejich řidiči znásilňují stopařky, žerou malé děti a na dálničních odpočívadlech šňupou Renaulty Twinga, Fordy Ka-ká a další homokáry. A jezdí hlavně proto, že je to baví. Jenom pár zasvěcených tuší, že kamiony sem tam převezou něco, co se potom objeví na pultech obchodů. Takže v některých případech se kamiony berou jako zásobování, ale po zbytek času jsou to vozidla ošklivá a zlá.

    Dál by mě zajímalo, za jakých podmínek se vozidlo z kategorie ošklivé-hodné překlopí do kategorie ošklivé-zlé. Pokud autobus MHD veze méně jak sedm pasažérů, tak se automaticky se svým koeficientem kouřivosti dostává na úroveň osobního auta, tedy vozidla ošklivého-zlého. Přestává být tedy vozidlem přínosným pro společnost a měl by ztratit všechny výhody z tohoto postu plynoucí. Jedná se především o vjezd do autům zapovězených částí měst a používání pruhu vyhrazeného pro MHD.

    Doporučuji městským strážníkům, aby se tomuto problému více věnovali. Za prvé se zde nabízí možnost relativně lehkého výdělku formou pokut za nedovolený vjezd do vyhrazených zón. Za druhé – a to je dost podstatná část – bude nutné zaměstnávat pouze strážníky, kteří jsou schopni bezchybně spočítat osazenstvo vozu, pokud možno na první pokus. Zvýší se kvalifikace strážníků, spolu s ní stoupne i reputace Městské policie a nikdo už nebude moci říkat, že MP zaměstnává jenom samé debily.

    Na závěr bych chtěl uvést jednu výzvu – pojďme se domluvit, my, řidiči všech ošklivých vozidel bez ohledu na podkategorie, že ta svá vozítka na týden nebo dva odstavíme. Udělejme to pro tuhle zemi, pro tenhle svět, pro stranu Zelených, pro všechny, koho máme rádi. Ale hlavně – udělejme to pro sebe. Ten pohled, až budou po Praze jezdit zásobovací cyklisté, kteří budou převážet zboží ze zásobovacích vlaků, bude stát za to. Posereme se smíchy. A garantuju vám, že do týdne zmizí i značky omezující vjezd aut kamkoliv.

    ----- madd_cz -----
    mad.max007@centrum.cz
     


    [Akt. známka: 2,11] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 241 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.