Úvodem zdůrazňuji, že se počítám k řidičům slušným a vyježděným,
protože jsem již v dávné minulosti při automobilovém závodění s ostatními
účastníky silničního provozu šel přes střechu, což mě celkem vyléčilo.
Vzhledem ke svému povolání - majitel malé firmy- jezdím hodně a pochopil
jsem, že když někam přijedu o 3 minuty dříve, nikdo mi nic nedá, ale když
za svou cestu ušetřím pět litrů nafty, je te 141 korun a je třeba uvažovat,
že litr nafty = litr piva a dnes i litr vína.
Ale dost planého tlachání. Se zájmem jsem přečetl, jak naši moudří
zákonodárci vymysleli "bič na řidiče", zejména bodový systém. Počáteční
nadšení se pomalu měnilo v určitou nedůvěru. Vím, že u německých sousedů
toto funguje a jinak na našich silnicích svižní Germáni doma jezdí jako
z partesu. Donedávna jsem si myslel, že jsou prostě tak uvědomělí a ví,
že veškeré kvaltovanie toliko pro hovada jest, ale nikoli. Mají bodový
systém a strach ze své policie, protože ta z nějakého pro mě záhadného
důvodu, ač sama nepříliš dobře placena, úplatky nebere.
Ale ..... a teď sledujte tok mých myšlenek. Najedu ročně okolo 50 000
km a i když se snažím, občas to nevyjde. Prostě těch značek, příkazů a
zákazů je moc. Umím si docela dobře představit, že bude-li policie bdělá
a ostražitá a bude číhat skrytě na bezpečných a přehledných místech, bodík
po bodíku se mi můj řidičák rozplyne někam na smetiště dějin. A teď co
- na osobního řidiče nemám, bez toho ježdění to prostě nejde, vlakem nebo
autobusem bych to moc nezařídil. Asi by mi po odebrání řidičáku nezbylo
nic jiného, než na úřadech ohlásit roční přerušení podnikání a přihlásit
se na rok na úřad práce jako nezaměstnaný. V sobotu jsem se dozvěděl, že
jeden průměrný nezaměstnaný přijde stát na 170 000 Kč za rok. A pozor -
v plné nahotě vyskakuje paradox - stát mě potrestá za mou nepozornost a
neopatrnost tím, že na mě vynaloží 170 000 Kč. A takových, jako jsem já,
jsou deítky tisíc - lidí, kteří bez řidičáku prostě nemohou vykonávat své
povolání a musí bez něj na úřad práce. To ty stosedmdesátitisícovky budou
jenom létat.
Co ale dělat, je pravda, že je potřeba jezdit opatrněji. Mohl bych
zkusit při zjištění třeba překročení povolené rychlosti policistům říct,
že spěchám na zasedání vlády, zatím to všem těm newpapalášům, co je Mladá
Fronta Dnes nachytala při stokilometrové rychlosti v uzavřené obci, prošlo.
A nebo ty body ubírat jenom těm, kteří něco opravdu zaviní nebo opravdu
vědomě ohrozí? A nebo se vykašlat na body a pořídit si fungující dopravní
policii, která bude dnes a denně v nebezpečných místech opruzovat a prostě
donutí mladé a nadějné závodnické talenty zklidnit hormon?
Ostatně je třeba něco dělat s bezpečností silničního provozu. Jestli
ale je toto krok správným směrem, o tom si dovolím trošičku zapochybovat.
Ale nakonec, vzpomínáte si na nějaký promyšlený, smysluplný a fungující
zákon, který nepochází z doby Franc Jósefa a zrodil se v moudrých hlavách
našich udřených zákonodárců?
07.07.2005 Beobachter