Komentáře ke článku: Jak jsem (ne)musel opravovat auto (ze dne 16.11.2014, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
Jen drobná historka s vyvažováním...
Auto nepravidelně házelo pravým předním kolem, někdy se to dělo už okolo 50km/h, jindy až tak přes 100km/h.
Mechanik vyvažoval, převažoval, dovažoval...ale pořád kolo házelo.
Mám štěstí na perfektního pneuservisáka, napadlo ho zout gumu a vylil z ní cca litr vody!
Bylo to v době kdy jsem jezdil s naklepnutým ráfkem a kolo dofukoval každý týden-zjevně mizerný kompresor na benzínce. :-/
|
|
|
Hledme na zlodejicka... vody se zachtelo. Nalevaju prodavaju...
|
|
Milý pane, vy budete přesně ten typ zákazníka, které nemám rád. Vrtačka, která si myslí, že všemu rozumí a všichni ho chtějí okrást. Nakonec svou vlastní hloupostí zaplatí několikanásobek toho, kolik by stála kvalitní oprava. A vyblejt vlastní blbost na defense, to už je jen třešnička na dortík.
Vypíchnul bych tyto bláboly: Zdeformovat vzduchovou utahovací pistolí náboj kola, byť zadního, to je tedy silně přitažené za vlasy. Pokud to Hnůjdaj vyrobil z přetavených nočníků, mohl jste to opravit za pár korun třeba přesoustružením. Letmým nahlédnutím vidím MC kompletního náboje 4200,-Kč No a seřizovat geometrii přední nápravy vámi popsaným způsobem, to svědčí o odbornosti! Hodně štěstí v tom kutilství a hlavně nikoho nezabijte!
|
|
|
pracuji jako mechanik v oboru bílé techniky 24 let a potvrzuji přesně to, co píšeš. Zákazník chytrák, co si myslí, že to opraví lépe, jak autorizovaný mechanik,ale neudělá to, protože nemá čas. :-)
Předmět opravy by mohl nést nálepku "napadeno kutilem" a veškeré problémy se hodí na vrub servisu. A nejlepší jsou ti, co si koupí levný čínský či korejský šunt a pak se diví, že se jim to po záruce do roka 3x polámalo. Svádí to na tzv. kurvítka, to je teď strašně moderní, a nedokáží pochopit, že si prostě koupili šunt a proto se to pořád dokola láme. Holt za málo peněz, málo muziky...
|
|
|
Bílou techniku neopravuji, ale mohl bych se zeptat co jsou podle Vás kvalitní značky a co šunt?
Já jednou koupil "českou" značku - toustovač ETA. Vydržel cca 10 toustů, než se začal loupat teflon z pečících ploch. Řešeno 3x výměnou (pořád stejný problém) a na závěr vzácení peněz. O šíleném smradu z plastu, který se linul hned po vybalení ani nemluvím.
Následně koupen nějaký shit - Concept. Už ho mám 3 roky a bez problémů. :-)
|
|
|
Eta i concept bere tyto toustovače z číny. Tedy stejná kvalita. To, že eta "nešla" a concept jede je jen dílo náhody, mohlo to být klidně naopak...
|
|
|
To je možné, jen jsem uvedl svou zkušenost.
A jaké jsou tedy dobré značky?
|
|
|
Já dělám servis velké techniky, pračky, myčky, sušičky, sporáky apod. Tato drobné elektro nedělám.
Nejde jen o značku,ale i o model. Jedna značka může udělat 20 modelů a z toho jsou tři výborné, 5 dobrých a zbytek shit. Neupínejte se vyloženě na značku,o tom to není.
|
|
|
Vůbec mi nejde o malé spotřebiče, ale spíše o rady. Ano, můžu si přečist recenze, ale jak se říká každá liška chváli svůj ocas. Vyjímečně se najde extra špatný kus.
|
|
|
Recenze si občas taky čtu a větší žvásty a by člověk pohledal. Kdo píše recenze? Většinou někdo, kdo to má doma týden i s cestou v euforii z nového kusu. O čem taková recenze vypovídá? Já mám jako technik s recenzemi většinou protichůdné názory..
|
|
|
To je přesně ono. Pračka dorazila v pořádku a pere super. Tak je to vždy. Proto se ptám, podle čeho tedy vybírat, na co si dát pozor, když budu vybavovat domácnost - sporák, pračka, mikrovlnka, lednička atd. Dle čeho se řídit, Můžu nějak poznat evidentní šunt?
|
|
|
myslím, že jako uživatel nemáš šanci.
|
|
|
Dobře a na základě Vašich zkušeností, můžete dát tip?
|
|
|
nemohu tady dělat reklamu, pokud máte zájem privátně, napište mi mail.
|
|
|
|
Ty "drahé".
Pekárna ETA - 2x vyměňovaná nádoba na pečení, neb chcíply ty hnětací záležitosti (spíš převody mezi nima a samotnou pekárnou). Vyměněno za Kenwood (váží cca 2x tolik, větší část nerez a sklo). No problem od té doby.
Pánev Tescoma grilovací "nepřilnavá". Časem nepřilnavá vrstva přilnula k potravinám, neb se nechceme otrávit, vyhozena, nahrazena litinovou od Stauba. Tam se nemá co oloupat (btw. dokonalý rozvod tepla).
Ruční tyčový mixér Phillips, převod v jedné z mixovací nádobek jaksi umřel asi po měsíci. Vyměněno za Kenwood. I na první rychlostní stupeň sežvejká skoro cokoliv.
Takhle se dá pokračovat libovolně. Nedávno známá obdivovala jak máme tichou myčku. No, za ty prachy co se dá za 2nd best Bosche, aby ještě nebyla (funguje skvěle už přes rok).
Prostě, nejsme tak bohatí abysme mohli kupovat levné věci..
Můžu ještě dodat takovou skoro anekdotu. Do kompu si kupuju obvykle hodně drahé zdroje (poslední Seasonic mi vydržel 8 let). Známý to dělá přesně opačně, ty nejlevnější sh*tky co se dají koupit, mění zdroj cca 1-2x ročně (protože pochopitlně umře). Za tu dobu co to takhle dělal utratil zhruba 1,5-2x víc než já za jeden zdroj. Nu a ten poslední bouchnul tak dokonale, že mu ohořela case a chcípla většina PC (přežil to tuším akorát disk). Škoda cca 25k CZK.
Nicméně nový zdroj byl zase ten nejlevnější.. Některým jedincům prostě není pomoci. Ne vždy je to nejdražší nejlepší, ale něco jako "rozumná kvalita za vyšší cenu" je obvykle dobrá volba.
|
|
|
a zase moje zkušenost s Kenwood: robot za 7000 kč, vnější připojovací převody překvapivě plast, po půl roce reklamace, stržený převod, úspěšná.
Bezporuchovost: myčka Beko (5 let), lednice Elektrolux (7 let, 1 drobná reklamace), trouba+varná deska Elektolux (1 rok), pekárna Unold (3 měsíce), presovač Sencor za 2000 Kč, ten 15bary (3 roky).
Prostě loterie. :-(
A jak ten člověk z bílého servisu nechtěl prozdradit jaké značky servisuje nejméně a řekl by podíl prodejů, to je podivné. Nevidím na tom nic závadového neříci to.
|
|
|
Technicka - pokud nekomu umre 1-2x rocne zdroj, tak si bud kupuje 300w do kompu, co zere 600w (nepravdepodobne) a nebo si ma koupit i klidne nejlevnejsi UPSku a bude mit po problemech. A je pravdepodobne, ze by mu tam odesel i ten drahej.
Bracha bydli na vesnici, kde jim tak kolisa napeti v siti, ze mu tam odcházi naprosto COKOLIV (vcetne remosky, coz moc nechapu, ale odesla po par hodinách pouzivani).
Zdroj jsem mu menil tak 3-4x rocne.
Po zarazeni prastare UPS před komp je klid a zdroj jsem mu od te doby nemenil ani 1x.
Delal jsem PC tak 15 let (s nejakyma prestavkama). Proslo mi rukama ledacos, i ty nejlevnejsi nejhorsi zdroje. A opravdu nehorely po 1 roce, pokud bylo napeti v poradku. (Jasne cas od casu odejde COKOLIV, at je to znackove ci ne, ty situace vynechavam)
|
|
|
v PC, který mám od r. 2002 jsem zdroj měnil jen 2x. Jednou potom, co ten starej, montovanej od Autocontu odešel a podruhý, když mi přestal stačit výkon po druhé výměně desky, procesoru a grafiky.
Pokud vím, nedal jsem za zdroj nikdy víc než 1.200 a nemohu si stěžovat na nic snad krom toho, že ten úplně první byl svůj poslední měsíc dost hlučnej.
|
|
|
Dovolim si poznamku: Neni prima souvislost mezi tim, ze neco je sunt a je to z Ciny. Napriklad ted delam na nejakem projektu, kam jsme potrebovali urcitou soucastku. V Evrope neni spolehlivy vyrobce, vyrabi se to vetsinou v Cine, ovsem za penize, ktere nabidne evropsky obchodnik.
Takze jsem kontaktoval primo vyrobce v Cine a na zakazku nam tento dil udelal. Vyrazne vyssi kvalita, jak to, co je zde v Evrope a cena (za jeden kus) je o tretinu nizsi (vcetne dopravy), nez cena podobneho vyrobku tady v Evrope, ktery ale ma mnohem horsi parametry.
V Cine nase firma dela uz pres 12 let napriklad desky tistenych spoju. Po neskutecnych problemech s ceskymi dodavateli (kvalita, terminy), s nemeckymi dodavateli (cena, terminy) delame vse v Cine. Naprosto ZADNA reklamace za tech 12 let, vyssi trida presnosti, perfektni kvalita, prijem zakazek a servis 24/12 a cena vcetne postovneho je cca 40 % cen v Cesku. Nase firma diky tomu dava tri i ctyri roky zaruku na veskerou elektroniku a muzeme si to v pohode dovolit.
Takze... to, ze nejaky curak v ramci uspor hleda dodavatele, ktereho ojebe a v Evrope se mu to nedari, tak holt ojebe kvalitu na vlastni zadost u Cinana, neznamena automaticky, ze Cinan dela sracky.
To ani omylem.
|
|
|
Tak,tak .. Cinan vyrobi cokoliv, dle zadani a ceny.
|
|
|
Jo tohle je pravda, to není Čínou, ale tím, že výrobci požadují "co největší shit za co nejméně peněz". Teda on to požaduje konečný zákazník. :D
Nu a Čína ráda dodá. Nicméně umí dělat i luxusní věci.. když je někdo chce.
|
|
|
Jo, to je stará vesta...a platí to například i o jídle vyráběným v Polsku.
|
|
|
Kámoška má horkovzdušnou troubu, normální kuchyňskou, a peče v ní dorty a cukroví na kšeft - objemově ve stovkách kg. Myslím, že to je Bosch, ale pro jistotu to zjistim, páč myslet je málo :-)
|
|
|
...hodne mych kamosek ma doma troubu...
|
|
|
Jo, Bosche už máme tak 15 let, občas přestanou svítit stupně výkonu plotny když do toho zateče sladká voda, ale to se zase obnoví :D Jinak žádnej problém. Když si vezmu, že tady jsou obyčejný Mora sporáky věčně posraný…ale zas je fakt, že se tu k tomu chovaj jak totální prasata.
|
|
|
Ona bude pravda někde uprostřed - pokud má člověk takové auto jako autor článku, musí o něm alespoň rámcově něco vědět a trochu se zajímat, jinak je f řiti, protože ho ta věc sežere i s botama.
Standardní servisák/garážník (o značkových servisech teď nemluvím) má zmáklých cca 20 typů aut a ohledně těhle exetů leckdy tápe. Chlapík, u kterého si nechávám opravovat Teranno, se mnou docela rád v řadě věcí spolupracuje, neb nemá v hlavě každýho exota. Na druhou stranu mám pocit, že autorovi opojné pocity z faktu "že si umim něco udělat na novym šestiválci" vlezly krapet na mozek :-D :-D
|
|
|
Vazeny pan Shackall, ja viem ze je to Vase auto a nie moje, ale vola sa Terrano, nie Teranno. Teranno by bol skutocne exot - presne jeden existujuci kus.
|
|
|
:-D On je to jeden existující kus - jmenuje se Hnissan Veterrano :-) Jo a taky jsem udělal pár překlepů...
|
|
|
No jo, a ja tearz musim stierat frankovku z monitora :))))
|
|
|
V autoservisech z vás tu "vrtačku která si myslí, že všemu rozumí a všichni ho chtějí okrást" velmi často snadno sami udělají. Sám jsem toho důkazem, nikdy bych si nezačal nic opravovat, kdybych neměl problémy najít slušný servis. Většinu běžných věcí si ale po tragických zkušenostech opravuji sám a se zbytkem jezdím do dvou servisů, kde mi toho dokurvili nejmíň. Typicky je nutno okamžitě ujet ze všech servisů, kde padají na libovolnou značku hlášky typu "hnůjdaj vyrobil z přetavených nočníků".
|
|
|
Vypozoroval jsem, ze nejvice vzdy na nejakou znacku nadavaji ti, kteri ji sami nikdy nevlastnili.
|
|
|
Zajímavé. Na autě jsem slyšel hučení při jízdě, jako od kol, tak mě napadlo ložisko, jednou při projíždění kruháku (levý rejd) mi to přišlo hlasitější. Ale i při jízdě rovně to bylo slyšet. Dal jsem auto do servisu, kde vyměnili levé přední ložisko, ale k tomu mi vyměnili přední kolo za zadní. Což jsem se divil, protože si kola přezouvám sám a teď jsem si to hlídal, aby vepředu byly ty méně sjeté gumy. Tak mi to nedalo a vrátil jsem kola zpátky, jak byly. A znova slyším hučení. Ještě jsem jim říkal, když jsem to tam dával, že by to mohly dělat pneumatiky, že už jsou tam 5 let a mají dost najeto. Byly to letní pneu. Odpověděli, že pneumatikama to být nemůže, že někdy hučí nové zimní gumy, ale ojeté letní, že to určitě nedělají.
A pointa na závěr. Když jsem se do toho servisu objednával, tak potom, co jsem řekl, že je to ford, mi pán odpověděl "a jéje, ford, to už jsou lepší ruský gazy".
|
|
|
Klasický Fordí problém, protože se na vývoji šetří a nerespektuje se Ackermanův trojúhelník, ojedou se kola pěkně pilovitě na hranách a auto hučí. Kdo to zná, pohladí pneumatiku rukou a má jasno, kdo ne mění ložiska.
|
|
|
Nechapem preco vam (a tomu panovi co si po madarsky hovori milenium) ludia podobneho typu vadia? Ked je ochotny platit nech plati.
PS: The kolesove sroby sialene utiahnute pneumatickymi klucmi vedia liezt poriadne na nervy.
PS 2: Tiez by som sa rad kukol na zbiehavost po tej stelovacke
|
|
|
Ohnout náboj pneumatickou pistolí? Piece of cake. Mám pneumatický rázový utahovák s maximálním momentem 640 Nm. Kromě utahování kol to používám to taky k povolování zarezlých šroubů. Šroub M8 to urve jako malinu, jen v tom trochu ťukne. A určitě není nijak profi, stál asi dva litry. Utahovací moment šroubu kola bude nějakých 130 Nm, ta věc má tedy čtyřnásobnou rezervu.
Náboj kola je tenkostěnný odlitek. To není kvůli úsporám, ale aby byl co nejlehčí, protože je to neodpružená hmota (v rámci samostudia doporučuji zjistit, proč se začala dělat kola z lehkých slitin). Hyundai může tavit nočníky od rána do večera, ale pevnost náboje kola není nijak velká na žádném autě. Kdybych ten utahovák nechal nastavený na maximum, tak s tím ty šrouby dorvu tak, že je buď už nikdy nikdo rukou nepovolí, zvlášť když budou mít kužely, nebo strhnu závity anebo jako megabonus zkurvím náboj jako v popsaném případě. A to bez ohledu na značku.
Po něčem takovém to nejde ani přesoustružit. Tím se dá přerovnat vnější plocha příruby na šrouby (tradiční hotfix Favorita/Felicie), ale když je to zdefomovaný tak, že se náboj vyosí, tak se to dá všechno leda zahodit.
Geometrie? Pokud autor na jedné straně otočil o jednu otáčku a na druhé straně přesně o tolik na druhou stranu, tak nezměnil vůbec nic, jen pak musel posunout volant. Spíš zde stojí za zkoumání, proč v důsledku změny geometrie vymizely pazvuky, což ukazuje na nějaký hlubší problém.
Já myslím, že je šikovnej dost.
|
|
|
Tos ještě neviděl náboje předních kol na Jeepu. Ty přežijí i atomovou apokalypsu. Výjimka potvrzující pravidlo :-).
|
|
|
Ja mam na nabojich matice 38. To taky neni zadna prdel povolit a protoze jsem nemel dost hlubokej orech, tak jsem pri vymene na stary poloose ten naboj ufikl az k matici flexou. A dost se ta flexa u toho potila. Duty to tedy neni ani nahodou. Ovsem on ten muj broucek ma v papirech psano 1,8 tuny prazdnej, ale kdyz jsem se jen tak ze srandy zvazil v ekodvore, tak mi s plnou nadrzi ukazovala vaha 2,4 tuny. To by clovek nerekl, co tam toho paliva vejde... ;-)
Mimochodem to bylo motivem si dodelat BE... :-/
|
|
|
sorry... unava... samozrejme jsem rezal poloosu, ne naboj. A DF psal o naboji. Sorac.
|
|
|
Ořech se dá koupit, sám jsem pro jeden musel, když jsem měnil náboje kol na předku číra. Horší bylo sehnat dostatečně dlouhou gola páku, abych povolil ty obrovské a pekelně zakouslé matice nábojů. Nakonec jsem to vyřešil půlmetrovou gola pákou (tu jsem sehnal celkem rychle) a poctivou metrovou kovovou trubkou jako nástavcem páky. Ono se to neztratí ani do budoucna, chystám výměnu unavených listových per vzadu a tam jsou taky poctivé megašrouby a matice. Flexa je až to poslední řešení :-).
|
|
|
Jasan, koupit se da vsechno, pokud se clovek nerozhodne, ze rozdela kolo v patek vecer... prodlouzeny kovany orechy holt na malym meste fakt nejsou k mani. Dokonce jsem i obehal spratelene servisy a nikdo nemel. Jen standard, coz mam ja taky.
Na Pontiacu to bylo jednodussi, protoze matice byla jistena zavlackou a sama sla povolit skoro rukou. Na stavajicim aute je utazena jako prase, takze gola 3/4" a trubka...
|
|
|
Odlitek v tomto případě opravdu není tenkostěný viz jeho zadní strana: http://www.autokelly.cz/#|Y33buV4cvEnkJxvjhfNBp28RBWzSUVOaL/olS2Oyf9igUjtNQHLsqmbGDLVTNC5LYnXJ8WTsbqIyNHlkYX08fqrtDbWnWvI y2M20o8a4lWyeuTNuwPjbPC0TTfILci7TI3KkP79q7lVSBRcHWOBOkXhiA7HuLHg4Xwk60xpaRSq3n3C3h9Ns+ 6IQi23P/Cx0
Celé je to v podstatě dost přitažené za vlasy: Povolování ,,třímetrovou trubkou,, to už je manipulace s náčiním tak ztížená, že je v podstatě nemožná a kříž na Avii, bych chtěl vidět :-) Předpokládám, že se jednalo o klasický Filson - China kříž na kola z bláta a na něm metrová trubka, pro šedesátikilovou sušínku akorát. Ale to je jedno.
Ta geometrie - autor zmiňuje ojíždění vnější hrany ZADNÍ pneumatiky a následně vrti tyčkami podle sluchu u přední nápravy! Ta zadní osa jistě není činka ale multilink, předpokládám u ní samozřejmost seřizování.
To otáčení tyčkami vpředu může mít za následek pouze špatnou pozici volantu mimo střed, s geometrií to neudělá nic pozitivního, tedy mimo chybného seřízení, které je více než pravděpodobné. Vliv na škrtání čehokoliv v podstatě vylučuji, tedy mimo destiček o zkorodovaný okraj kotouče anebo brzdový štít ohnutý předchozí chybnou demontáží kola.
|
|
|
S timhle tady asi moc nepochodis, predpokladam, ze velka cast lidi se tady do aut zacala vrtat ciste z duvodu, ze jim v servisech neustale neco kurvili a pak jim jeste veseli buliky na nos.
Ja musim konstatovat, ze uspesnost urceni zavady je v mem pripade zhruba 10:1 v muj prospech a pokud se vyskytne neco, o cem netusim, co to muze zpusobovat, tak pohori i servisy.
A mimochodem nevim cim si autor zaslouzil takovou kritiku, kdyby mi nejaky debil takhle utahl kola, tak budu nadavat taky, nasledky byly jake byly a uz je vedlejsi, jestli musel kupovat nove naboje, nebo presoustruzit ty soucasne.
|
|
|
Nebýt závislým na někom, komu jsem já a moje problémy úplně fuk a kdo svou práci dělá jen proto, že musí, to je pádný důvod, ale řekl bych, že někteří lidé se ve svých autech začali vrtat i proto, že je zajímalo, jak to v nich je uspořádané a tak se o nich něco víc dozvěděli. Nejlepší způsob, jak se něco o nějaké věci dozvědět, je tu věc rozebrat :-). Nepopírám, že zpočátku to svá risika má, ale s přibývajícími zkušenostmi je rozborka i sborka snadnější a snadnější a pocit uspokojení z dobré práce vyšší a vyšší.
|
|
No.... jeden cas jsem jezdil do autorizovaneho servisu teto znacky proto, ze to bylo blizko a servisaky jsem tam znal osobne. Puvodne to byl Ford. Pak najednou Hnujdaj. Protoze jsem mel Forda, jezdil jsem tam dal. Ale pouze v pripade, ze jsem potreboval neco, na co jsem doma nemel spravnej vercajk. Nikdy jsem od auta v servisu neodesel a zachranil si tim furu nervu, penez a casu. Mam bohate zkusenosti s tim, jak se pracuje ve znackovych servisech.
Konkretne ty matice na kolech uz mi v jinem servisu dvakrat odsekavali, protoze je vzduchovkou (!) utahli tak, ze pri pristi navsteve je oni sami nemohli povolit a tvrdili, ze to neni mozny, ze jsem s tim musel byt jeste nekde jinde. Podotykam, ze specialne srouby v kolech finisuju momentakem. A moje srouby v Evrope nejdou koupit vubec, takze po dvou sekanich zacali take panove pouzivat momentak, protoze jsem je nechal, at si ty srouby pekne sezenou za svoje a to fofrem.
Dalsi zkusenost se znackovym servisem jsem mel s Nissanem, protoze je to jedno z firemnich aut a odeslo prave predni lozisko. Vynecham, ze to lozisko samotne stalo asi sestku (na moji emeriku stoji litr i s postovnym a je to samozrejme novy original), v servisu predvadeli neuveritelnou gymnastiku pri povolovani matice naboje, ve finale jsem tam s touhle hovadinou stravil 2,5 hodiny (!) a platil ranec.
Na svem aute jsem prede dvema tydny menil predni poloosu vcetne loziska (celkem mne to stalo $120) a delal jsem to sam necelou hodinu.
Na svych autech si veci uz dvacet let delam sam. Sice se clovek porad neco uci, ale neplatim lemplum za kurveni meho auta. Nescetnekrat mi nekdo neco zkurvil ve znackovem servisu a jeste jsem to musel shanet ja, protoze oni byli schopni cekat na nahrandi dil i tri tydny (Land Rover - predni stabilizator). Proste never more.
Chapu, ze "moderni" auta se sama staraji o to, aby jejich majitel nakonec musel do znackoveho servisu, kde bud maji pripravky, nebo aspon diagnostiky, ktere jinak nejdou sehnat a nebo alespon ne za krestanske penize.
Takze co mne se tyce, tak mam dve pravidla:
1) NE Evropske euto, pokud mozno U.S. a skutecne ze Statu, ne z Mexika.
2) NE "moderni" auto
Nemam rad americky imperialismus, ale auta proste meji dobry, lehce opravitelny a s dily za par babek.
Krome toho fura firem prodava ruzne vychytavky a take podrobne videonavody, jak opravit co, takze clovek nemusi ztracet cas zkoumanim neceho, co profik davno umi. Sjedu video a jdu na to a je to raz dva.
Ted mne ceka oprava jednoho serva na automaticke prevodovce. Cely kit stoji $120, da se to udelat v garazi za cca tri hodiny a nikdo mi to nedokurvi, nebo aspon nedokurvi deset dalsich veci okolo. Moc rad bych vedel, na kterem aute mi ve znackovem servise opravi servo na automaticke prevodovce za - rekneme - pet tisic. Ani hovno.
A jeste mne to bavi. Holt, kdyz si servisaci neumi udrzet svoje remeslo tak, aby kdejaky lempl se nechytil ve znackovem servisu, tak maji smulu. Kdybych vedel, ze se jim da verit, tak treba i s nejakym autem tam zajedu. Ale moje zkusenosti za ta leta vlastneni nejruznejsich aut je takova, ze do znackoveho servisu pojedu jen v jedinem pripade - ze mi nekdo nabori moje auto. A i tak u toho chci byt. Uz jsem zazil, ze pri montazi LPG mi odbornik provrtal benzinovou nadrz.
|
|
|
Oba body podepisuji v plném rozsahu. Co se self-servisních záležitostí týče, nedám na Jeepa dopustit (poslední domácí auto takto jednoduše a levně opravitelné bylo Fako / Felda) a mám i signály majitelů starších US aut jiných značek, které potvrzují Vaše a vlatně i mé zkušenosti.
|
|
Hmm, utazene srouby...
Cetl jsem tu názory, ze nejde něco ohnout jen tim, ze by se utahovaly moc srouby...Nevim, to se mi nestalo, ale stalo se mi, ze jsem v 19 letech koupil 20 let stare Subaru, a tam nejaky dobrak pridelal kolo tak, ze jeden sroub byl nasroubovany "přes zavit". Nechapu, jak to tam kdo a cim narval, ale bylo to tak.
Při povolovani stylem, jaky byl popsany i ve clanku (na klic nastavec, uz tehdy jsem mel přes 100 kilo, vsi silou a vahou, posleze ve 2 lidech) se nam podarilo ten sroub UKROUTIT. Proste jsme ukroutili sroub, co drzi kolo - a ze to není zadny drobecek, ze...Takze to tam někdo musel narvat takovou silou, ze kdyby u toho něco ohnul, tak bych se tomu vůbec nedivil...
(Tim sroubem jsme dokonce v prubehu toho povolovani castecne otocili, bylo to tak o pul otáčky, nez se to ukroutilo)
|
|
|
Kdysi jsem mel Firebirda a u nej se mi stavalo, ze se mi trhaly srouby. Proste jsem cas od casu zjistil, ze mam misto peti sroubu v kole jen ctyri. U jednoho kola, ok. Dve kola? Hmmm.... Tri? Kurva co to je?
Pricina jednoducha. V pneuservisu to utahli tak, ze sroub pri "rustu" disku uz nemel jak uhnout, Pontiac je mel kaleny, takze ruply, Vymena jednoducha, ale sralo to a matice se prodavaly jen v sadach vcetne bezpecnostniho kusu. Ironie je, ze kdyz jsem jim to v tom pneuservise vykladal, tak zrovna pritom mi manik zkurvil kryci plastovou cepicku na matici, protoze se ji snazil take utahnout vzduchovkou... proste... debil.
|
|
|
Tady v ČB jezdím se svými auty už léta do pneuservisu Chára Pneu. Jednak vždy dotahují matice kol momenťákem na moment dle typu auta, jednak odvedli dobrou práci na seřízení geometrie přední nápravy u Jeepa a jednak tam ze mne nikdy nedělali vola. Nemohu mluvit za jiné, ale já s nimi mám dobrou zkušenost.
Třeba se tahle informace bude hodit i jiným v nouzi :-).
|
|
|
Zrovna u Chára Pneu v Teplicích mě pěkně zvedli tlak.
Říkám maníkovi: "dejte ten zvedák až pod ramena, prahy už moc nevydrží!" Nééé, on byl king a když rameno zvedáku proběhlo prahem až ke dveřím povídá jen "hm, máte tam díru..."
Je to o lidech, dotyčného mechanika musel šéf dvakrát poslat zpátky k autu, když po něm kontroloval checklist (taková ta jarní/zimní prohlídka, kouknou na gumy/olej/baterku/...) ať tam aspoň napíše kolik bylo v autě oleje. :-D
|
|
Řešil jsem servis svýho auta taky svépomocí ze stejnejch důvodů, nicméně jen do té doby, dokud mě to nezačalo zdržovat víc, než bych chtěl.
Pak jsem se raděj zaměřil na nalezení nejdřív neautorizovanýho servisu pro původní auto - našel jsem, pak autorizovanýho pro nový (Hyundai). Ve výsledku mi to ušetřilo spoustu času.
Takže jestli mohu autorovi dát jeden skromnej autorizovanej tip: HCP Dolní Počernice
|
|
..z toho důvodu si auto opravuji sám, a do baráku mi řemeslník nesmí..co si člověk neudělá.. to mu jinej draze zk**ví..
|
|
Před časem jsem se starým Cliem nuceně projel velkou dírou. Po půl roce ježdění mi praskla poloosa. Jel jsem do autorizovaného servisu, vyměnili za repasovanou. Po roce a přestěhování poloosa v záběru a v zatáčce rámusí, tak jedu do jiného autorizovaného. Další výměna poloosy, prý tu předchozí tam někdo natloukl palicí. No a po dalším půlroce zase stejný rámus. Jel jsem tedy za známým co tomu trochu rozumí (testuje prototypy aut) - opět špatně namontovaná tj. zničená poloosa. Problém skončil tím, že jsem nebohé Clio po čase poslal do šrotu.
Dnes, když bych dostal nápad jet zase k autorizovaným, tak si stoupnu před zrcadlo a dám si facku.
|
|
Autor mám velmi podobné zkušenosti s kvalitou servisů v ČR.
V zásadě jsou dvě řešení:
1. Nalézt kvalitní servis (mě se to po několika iteracích povedlo i případě autorizovaných servisů dvou značek)
2. Pokud nemáš odpovídající servisní zázemí, tak nekupovat staré krámy a prostě koupit nové auto. Po třech letech ho střelit a znovu.
|
|
|
Kdo si muze dovolit kupovat dokola nove kramy, tak rozhodne neresi kvalitu servisu. Kdyz se to podela, jede tam znovu. O penize nejde, jen o ten cas a to cloveka sere zpravidla mene.
Ja jsem si jednou v zivote koupil nove auto. Proste na to bylo, proste jsem to chtel. Zacatek 90. let, Skodovka. Nejprve vymena leve predni polosy s ramenem, pry vyrobni vada. Pak trikrat na vymenu pastorku starteru, pry meli v Boleslavi spatnou frezu. Pak porad tekla voda do predniho svetla. Prej divny. Pak to obcas jelo na tri valce. Pak to slo pryc.
Od te doby kupuju vyhradne auta po prvnim majiteli (a samozrejme uz nikdy ceska). Vychytane vyrobni bolesti, cena minimalne o 60 % nekde jinde a stale jeste bezne opravy daleko.
|
|
|
"2. Pokud nemáš odpovídající servisní zázemí, tak nekupovat staré krámy a prostě koupit nové auto. Po třech letech ho střelit a znovu."
Tohle je ovšem zábava pro bohaté.
Amortizace nového auta za první roky provozu stojí tolik, že nějaká úspora servisních nákladů vůbec nehraje roli.
|
|
|
Ono to nemozete povedat tak jednoznacne. Ano, zbavit sa noveho auto po 3 rokoch je skutocne skoro. Na druhej strane, pri rozumnom pristupe a hlavne vysokom najazde to funguje. Za poslednych 13 rokov sme v rodine vystriedali 4 nove a 5 jazdenych aut. Ked som daval pocty dohromady, bol som sokovany zo zistenia ze naklady na km (bez paliva) mi vychadzaju +- rovnako bezohladu na to ci to vozidlo bolo kupene nove alebo nie. Dalsia vyhoda je ze nove auta sluzia mne a nie ja im. Navyse, niektore problemy co som mal so starymi autami sa mi na novych autach proste neobjavili kym neupustili flotilu. Cize mne tie nove auta funguju. A to sa v ziadnom pripade nemozem nazvat bohatym. Ale ako vzdy - YMMV.
|
|
|
Druha vec je, o jake kategorii aut se tady bavime. Kdyz si koupim noveho Kadoura, tak rozhodne na tom bude kvalitativne lepe, nez treba BMW za stejne penize. Ale i tak obe auta budou porad nekde jinde, nez treba Dacia.
Samozrejme, ze v absolutnich cislech na te Dacii tratim mene, nez treba na tom Cadillacu. Ovsem pokud bych si do toho zapocetl komfort jizdy vyjadreny v subjektivnich penezich, tak se lehce stane, ze to "drahe" auto bude levnejsi.
Fer srovnani by totiz bylo treba deset let stare auto s malym najezdem kontra funglovka ve stejne tride. Nejsem fachman pres auta, ale domnivam se, ze to starsi auto bude porad kvalitneji zpracovane, i kdyz nebude umet hulit pero.
|
|
|
V mojom pripade sa bavime prevazne o beznych autach strednej triedy, aj ked sa v tom mixe nachadza aj minivan, dva trucky a kompaktne kupe. Osobne som sa drzal pri vybere aut pri zemi, bez zbytocnych vystrelkov. Teda aby som bol presny, v jednom pripade ma udrzal pri zemi GM tym ze zrusil Pontiac a kvoli tomu som sa uz Pontiacu G8 GTP so 6MT nedockal. Pol roka po oznamenio zruseni znacky som si kupil svoj prvy Nissan a uz sa na auta od GM ani nedivam. Napokon, moc toho pre mna nemaju - ale to uz ani Nissan.
Co sa tyka porovnania 10 rocneho malo jazdeneho auta funglovkou tyka, problemom je jeho dostupnost. Kym teda nepochybne existuju, takmer bez vynimky sa predaju v rodine alebo medzi blizkymi priatelmi. Takze dostat sa k nim je velmi tazke. A nemyslim si ze budu nejak mimoriadne kvalitnejsie nez dnesne. Teda aspon tie americke nie. Pred nejakymi 12 - 13 rokmi v severnej Amerike udrela epidemia cost cuttingu a na tych autach to je bohuzial vidiet. Za jedinu vyhodu povazujem ze pred 10 rokmi ste este mohol kupit manualny F150 alebo RAM 1500. Ale to je vyhoda len pre mna - vacsine populacie automat nevadi.
|
|
|
Musí se brát do úvahy i ceny/kvalita nových aut a TCO u Vas v Kanadě (a USA) a tady v Evropě. Mám dojem, že za oceánem je víc muziky za méně peněz jak z hlediska nabídky aut a jejich výbavy, tak z hlediska dopravní i ekologické legislativy, takže srovnávat Evropu s Amerikou nebude úplně košer...
|
|
|
Ano, prispevok obstaravacej ceny k TCO je u nas skutocne nizsi ako v CR (auta jednoducho su lacnejsie), prispevok udrzby k TCO je naopak vyssi - to kvoli vyrazne vyssej cene prace. Cize tuto mate absolutnu pravdu - teda az na to ze vacsinu prace na svojich autach robim sam.
Co sa tyka ekologickej legislativy, nie som si isty co tym myslite - nase normy su tvrdsie ako europske. A co sa tyka kvality - netvrdia snad europania ze vsetky auta v amerike stoja za hovno? (bez ohladu na to ze kto ich robi)
|
|
|
Jasne... Evropa to tvrdila vzdy o vsech autech, co nebyly z Evropy ("nakonec Japonec") a dokonce i o vetsine znacek z jizni Evropy.
Moje zkusenost je presne opacna, tedy co se amerik tyce. Ano, aktualni amerika je 2002, takze zrejme jeste pred ojebavanim kvality, ale proste nemuzu za to, ze i kdyz mam naskakano nejakych 240 tKm, tak porad je auto v lepsim stavu, nez hromada mistnich sracek. A to v zivote nezazilo garaz.
V Americe je jednoznacne levnejsi udrzba, pokud si ji clovek udela sam a jen kupuje dily. Pro extra setrilky i pomerne slusny aftermarket. I cena oleje je smesna proti cene v Evrope. Kdyz jsem do Firebirda potreboval vymenit po 8 letech baterku, tak evropska ve stejnych rozmerech mela o 20 Ah mensi kapacitu a sla srat po 3 letech.
Atd., atp.
|
|
|
2002 bymala byt OK. Vysledky "usilovnej prace" sa prejavili neskor, az okolo 2004. Len jeden priklad za vsetky: Chrysler 300M (LH) a Chrysler 300C (LX). Koncepcne slo o zlepsenie, nakolko FWD do entry level lux triedy nepatri a podvozok LX platformy je navrnuty dobre. Ale ked ste sa posadili do 300M, citili ste ze sedite v aute. Pri posadeni do 300C ste mali pocit ze ste si sadli do trucku. Lacne plasty vsade naokolo, hroza. Navyse tam bola kopa problemov s kvalitou, bezne vypadavalo ovladanie okien, klimatizacie a podobne chutovky. Nehovorim uz o tom ze zakladny motor bol naozaj mizerny. Ten mizerny motor po case zmizol, ale hrozu v interieri napravili az Taliani. A napodiv, zlepsili aj kvalitu.
|
|
|
Chrysler 300M ve versi s 3.5 V6 187kW je horkým kandidátem na můj dálniční vůz. Recense na toto auto jsou spíše positivní (až na občasné problémy s nevýměnou oleje v motoru a z toho plynoucí problémy s přidřenými šálami ojnic na klice a jejich klepání), navíc by Jeep získal koncernového brášku. Vzhled exteriéru a výbava interiéru se mi také líbí, při zkušební jízdě mi toto auto přesně sedlo do ruky, byla to příjemná jízda.
Ještě k oné eko legislativě v mém předchozím příspěvku - měl jsem na mysli jistou benevolenci úřadů, co se přestaveb motorů, karoserií a pod. týče, plus technické kontroly fungující více dle logiky než podle jakýchsi stupidních zákonů. Takže jsem měl spíš napsat "technická legislativa" namísto "ekologická".
|
|
|
Jeden z mojich blizkych priatelov ho mal. Kupil ho roku 2004 trojrocny, cerstvo off lease. Mal najazdenych cosi cez 120 k. Do roku 2009 ked mu odisla prevodovka s nim najazdil dalsich 230k. Z ten cas mal akurat len menene rozvody a raz som mu robil brzdy (auto prislo s cerstvo urobenymi brzdami a vymenenym rozvodovym remenom). Pravda, mal este na nom viacero oprav skrtancov, buchnuti etc - co ale nie je problem auta, ze? Este predtym nez prevodovka prdla mal nejake problemy s tiahlami shiftera - ale zda sa mi ze aj to bol nasledok nejakeho prejazdu obrubnikom.
Inak mne sa to auto paci tiez, ale vzhladom na moju nechut k automatom nikdy nebolo kandidatom. Manualna prevodovka sa do LH aut totiz vobec neda naistalovat aj keby ju tam niekto chcel - vzhladom k cab forward koncepcii na nu nie je miesto. Auto ma zopar perliciek ktore nie su prijemne: kvoli vymene rozvodoveho remena treba rozhadzat cely cumak (ale stale lepsie ako Stratus z ktoreho tunajsie servisy kvoli rozvodom tahaju motor ) a kvoli vymene ziaroviek treba tusim zhodit naraznik. Zaujimava je aj vymena baterie.
Inak s toch technickou legislativou suhlasim, aj ked tiez to nie je uplne ruzove. Postavit si tu mozete v podstate hocico, modifikovat mozete tak isto (LS2 v Mazde Miata) ale doviezt hotove? Tak to uz nie. Pokial to nie je starsie ako 15 rokov, len z USA a aj to musi byt na zozname.
|
|
|
prosim ukazat nove auto, kde bude soucet nakladu na servis a porizeni vychazet pod 1Kc/km jako je to bezne u ojetych aut.
|
|
|
Tak to Vam neposluzim. 1kc/km by bolo okolo 6 cCDN/km. Pochybujem ze clovek by sa tam dostal s niecim co aj spolahlivo jazdi.
Ale mozeme porovnat 1993 Mercury Villager a 2002 Oldsmobile Alero. Prvy je minivan, kupeny jazdeny (8 rocny) a najazdil u nas 95k km, druhy je sedan strednej triedy, kupeny novy a najazdil u nas 125k. Naklady na obstaranie a udrzbu boli v pripade oboch okolo 17cCDN/km. Ano, porovnanie s novym minivanom by vyslo o nieco horsie, ale nie az tak zle. Pripominam este ze sa bavime o autach do ktorych sa nebojime sadnut a ist 200+km v kuse. Minivan este rok pred predajom bezne tahal cln na jazero vzdialene 180 km od mojho vtedajsieho bydliska.
Vobec, vsetko so som tu doteraz mal osciluje okolo tejto hodnoty. Jedina vynimka je moj terajsi truck pretoze jazdi velmi malo, takze vychadza draho. To sa vsak casom zmeni, nakolko sa ho mienim zbavit az ked z neho opadaju kolesa.
|
|
|
Ne ze bych u toho auta mel radost z jizdy, ale jet s nim 200km vazne neni problem, zatim se nikdy neznehybnilo.
Nekolikrat jsem uvazoval, ze to uz hodim ze skaly, ale nakonec zvitezila pohodlnost: tohle nikdo neukradne a kdyz jo, tak se mu budu leda tak smat a navic si za jizdy i pri parkovani kazdy drzi odstup.
|
|
Problem spociva, pokud je clovek laik jak ja. S ruznymi servisy mam take neblahe zkusenosti ,,, i kdyz jsou vyjimky.
Nakonec jezdim ke garazmistrovi z nasi vesnice. Je to slusnej kluk, kterej ma vyhodu v tom, ze kdyz neco neumi, tak to prizna, nepusti se do toho a nezkurvi to. Proste rekne, sorry, tohle ja Ti neudelam (nestava se casto) a vetsinou i poradi, kdo by to zvladl dobre udelat. Neuctuje si zadna hausnumera a vsechno co dela vysvetli a ukaze.
|
|
|
Podobného poklada jsem po dlouhém hledání našel taky. Na nic si nehraje, udělá, chodí to a nic dalšího nezprasí.
Měl jsem ho doslova u nosu, ale než jsem to zjistil... . (kolega z práce)
|
|
|
"Odborník" jsem byl naposled na Š105, tu mi servisák, starej chlap - praktik, od nás přes ulici "opravoval" stylem "hele chlapče, nemám na Tebe čas, víš co, já Tě pustím o víkendu na zvedák, řeknu Ti co a jak, a uděláš si to sám, jó" :-) A fungovalo to. Jen korozi jsem nezastavil a tak když už jsem vše opravil a vychytal, tak mi shnila :-(
S dalšími "kárami" už to nešlo, navíc jsme se přestěhovali. Utažený šrouby tak, že šly povolit jen klíčem s jedenapůlmetrovou trubkou jsem jednou taky zažil - od té doby jsem nenechal nikoho v servisu na šrouby kol svých dvou aut šáhnout a utahuju si je a povoluju zásadně sám. Najít někoho, kdo přizná, že něco neumí (a nelže), je těžký. Jednou jsem musel měnit komplet přední brzdu i kotouč jen kvůli tomu, že mi servisák zapomněl prohlídnout brzdy (i když to bylo v seznamu věcí, které jsem chtěl) a místo toho, aby to přiznal, mi řekl, "jó, díval jsem se, jsou ještě tak z poloviny" - blbec jsem mu věřil, nebyly, destička mi vyběhla ven... Další "zážitek" s tímhle "člověkem" byl, že mi naúčtoval (a dal) nový termostat s tím že "nešlo mi to povolit", zavolej mi, uděláme to jindy (a pak už nebral telefon). Prostě, jsou lidi, co udělají jen to, co jim "bez námahy" jde, a na ostatní se vykašlou - nemusím říkat, že k němu už nejezdím (byť je ze stejný vesnice), jedna zkušenost stačila. A to jsem jeden z mála, kdo chce nechat vydělat lidem tam, kde žije (většina lidí, jak jsem vypozoroval, zásadně pojede kamkoliv jinam, jen aby náhodou někdo ze stejné vesnice "nezbohatl").
|
|
To nic neni. Ja sel se svojim 17 let starym strojem do servisu, ze mi nejde zaradit jednicka(jde zaradit jen pres dvojku).
Technik si hrdinne sednul za volant a zkousel spojku tim, ze se chtel rozjet na petku. Pak rekl, ze prevodovka je v klidu, ale ze ta spojka tam uz neni. Rekl, ze spojku vymeni za cca 6-7.
Dopadlo to tak, ze jsem platill 9, jednicka sla zaradit jeste hur a po ujeti cca 500 km spojka zacala hucet jak krava. O tom, ze spojkova sada stoji cca 3300 a nauctoval si 4800 plus olej plus, drat a prace, se asi nema ani cenu bavit.
Krome toho sem po nem chtel jeste par drobnych oprav (asi 4-5), lital sem v tom pres 15 tisic a auto je na tom stejne, ne-li hure nez predtim. Podobne veci se staly i mojim znamym, obrana nulova. Vsechno dle zadani na slovo apod. To tam mam kvuli 15k chodit z pravnikem kua ? :(
|
|
Nejen jako zákazník, ale i jako mekánik...
Do servisu jezdím tedy jen s věcmi, se kterými si sám neporadím, tzn. např. geometrie nebo dofoukání klimy, ale zásadně u toho musím být. Což jezdím jen tam, kde se s klukama znám a není to problém.
Ale taky se mi stalo. Dělal jsem v autorizovaném servisu Citroënu, tak jsem tam ty kluky znal. Když jsem tam skončil, protože jsem si našel lepší job zas ve strojírenství, měnil jsem si na XMku tyčky a čepy řízení a spodní čepy a do tohoto servisu jel na geo... Bohužel jsem u auta nemohl zůstat a musel jsem jít dělat pracovní povinnosti. Hned po geo mi tam něco začalo zas mlátit... Tak jdu po tahání za kola a v jednom kole zas vůle... Tak do prdele, co se stalo. No a když kroutili tyčkou řízení na seřízení geo, tak se jim povolila a nikdo si toho nevšiml (a já při výměně jsem to celkem dorval, nevím, jak se to povedlo). Klucí ode mne dostali ceres a bylo to zas cajk. Ale jinak klucí berou práci zodpovědně a tohle byl spíš úlet, než standard, dělal jsem tam nějaký pátek, takže vím.
Jinak, v autorizovaném servisu Peugeotu, ve kterém jsem byl před tím, od těch bych si nekoupil ani voňavý stromeček, protože takový prasárny jako zaúčtovat brzdovku při garančce a pak mi servisní technik řekne, ať se na výměnu vyseru, to mi bylo teda ekl... A když mi tvrdili, že u SsangYonnga je ručkou bržděný jen jedno kolo, tak to mě teda rozsekalo (když jsou v zadních kotoučích na náboji "nastražené" ještě malé "bubny" s paknami atd., ale na obou kolech)... A plus tam teda byly ještě další věci a tam jsem raději po měsíci utekl...
A na diesel servisy už taky seru a čerpadla si dávám dohromady raději sám jako samouk... Když mi za přetěsnění Lucas EPIC řekli 6 tisíc a to jim ho musím přinést vyndané z auta a čekat 14 dní, protože se to posílá do Pardubic, tak jsem jim řekl, jestli nejsou padlí na hlavu. Koupil jsem si přetěsňovací sadu za 1100 a kromě vyndání z auta jsem to měl za hodinu hotový (2 hodiny k tomu vyndat a nandat do auta, ale to bych musel dělat stejně)...
Jak tu někdo nadával na "pacoše", tak je pacoš a pacoš... Jsou lidi, kteří opravdu vědí a své auto znají, s těmi není nejmenší problém, pak jsou ale pitomci, kteří budou dělat za každou cenu problém... Například v Citroen servisu jsem byl jako přejímací technik a když přišel 80letý dědek a začal nadávat do volů, proč máme olej Total Q9000 500Kč/L, když si může v Kaufu koupit Flanďácký olej za 450Kč/5L a že malá servisní prohlídka na C1 je za 3500 Kč strašně drahá, když jeho přítelkyně na Pandě to měla ve Fiatu za 3000 Kč... A poslal 3stránkový A4 elaborát psaný rukou na zastoupení Citroenu... Tak, i na zastoupení si z toho dělali prdel, protože tam byly takové žvásty jako že jako chudý důchodce má důchod jen 11 tisíc a jak s tím má vyžít, když jsou servisy takoví vydřiduši apod...
Jako neříkám, ceny v autorizovaném servisu se mi taky eklovaly, ale na druhou stranu, to je jak s těmi cikány z Rumunska... Když je někdo blbej a myslí si, že provoz nového auta nic nestojí...
|
|
|
ehm, já vím že to není meritem Vašeho příspěvku, ale jestli mi dokážete vysvětlit proč mají servisy ten Q9000 litr za pětistovku když se na těch internetech stejný olej sežene za stopade, tak prosím s chutí do toho. je to na těch internetech padělek? je to úzus tvorby cen servisů? je to nějak jinak?
popravdě, nepatlal bych se s volejem doma kdybych neměl pocit že za hodinu válení se pod autem mám doma něco přes dva tisíce a všechen starej olej vykapanej a nalito všech 5,85 litru.....
|
|
|
Ono je to o režii, je to stejné jako v IT. Školení techniků něco stojí (a to jsou docela palby), nákup a údržba diagnostických systémů a přípravků taky něco stojí, k tomu připočítejmě provoz baráku, topení, vodu, administrativní pracovníky, finanční reservu atd., a když se to rozpočítá na člověkohodinu tak, aby servis nezkrachoval, vychází to tak, že by každý technik měl denně vyfakturovat tolik a tolik hodin za tolik Kč (v mém případě coby serverového specialisty to bylo nějakých 2500 kaček za hodinu). No a protože tolik hodin se ne vždy nedaří udat, zachraňuje to marže na dílech a olejích.
|
|
|
tedy jestli správně rozumím, tak dědkovo rozhořčení bylo v podstatě správně. ostatně, co je to za divnej nápad rozpočtovat olej a práci zvlášť a v ceně oleje mít schovanou další režii tak, že cena oleje vyleze na čtyřnásobek oleje v sudu na krámě, to mi hlava nebere. to je rozpočtářskej kočkopes, buď olej mít za cenu stáčeného ze sudu plus něco za logistiku a odpadové hospodářství a režii v práci, nebo mít cenu oleje včetně práce sakumprásk cena za litr. nebo mít nakonec režii v samostatné položce procentem.
|
|
|
Nemohu soudit, zda se dědek vztekal právem nebo ne, jen jsem popsal, jak vznikají ceny ve firmách, které žijí hlavně z prodeje služeb. Pravidla výpočtu marží na službách a zboží si stanovuje každá firma sama interním předpisem a je jen na zákazníkovi, zda bude od dotyčné firmy za ty ceny nakupovat či nikoliv nebo zda se pokusí jejich služby nahradit vlastní pílí :-).
|
|
|
ale samozřejmě vím jak se rozpočtuje a dokonce do toho občas (v jiné branži) fušuju a že se režie musí v něčem rozpustit a že se to dělá kvůli penězům.
ale připadá mi naprosto nevhodné takhle rozpočet, notabene rozpočet který se ukazuje zákazníkovi strukturovat (a do toho se občas vyskytne omlouvám se - tydýt - který začne blekotat o supermarketových olejích a padělcích). notabene když si každej ten díl či materiál může najít na těch internetech a ví že mu to druhej den velkoobchod doveze za pár desetikorun.
|
|
|
Už to za mne shrnul CzechDave. Autorizované servisy jsou dost sešněrované pravidly automobilky. Automobilka v podstatě naprosto veškerou činnost servisu kontroluje. Ani blbý nábytek do servisu, i kdyby vypadal přesně jako od "spřátelené firmy automobilky", ale byl lepší a za lepší cenu, servis prostě nemůže vzít jinde, než mu poručí automobilka a že dodavatel nábytku si cenu natáhne. Je třeba mít téměř veškeré přípravky, manuály, software do počítače, prostě vše pouze od určitých dodavatelů, na skladě musí být kdejaká píčovina, co tam leží třeba 10 let bez užitku apod.
Tím cenu servisu nechci obhajovat a nechci ani černit automobilku, jen pro vysvětlení, že vím, co za tou cenou vězí. Každopádně, děda ať si jde stěžovat vedení (což to teda nakonec udělal, když jsem ho slušně poslal do prdele), na to jsem jako zaměstnanec neměl vůbec žádný vliv. Nakonec jsem odešel, protože i když to pro mě byla určitá "čest" pracovat u Citroenu a ta práce mě celkem bavila, tak majitel firmy byl totálně vylízanej magor.
|
|
|
V IT ani jiném sektoru žádná taková režie není. Je to o poptávce a nabídce za HODINU PRÁCE a ta je vykázána na faktuře.
Výše jsem psal, že spojková sada se na netu dá sehnat za míň než 3 tisíce (plus olej a lanko) a takovou věc má profík zvládnou opravit za hodinu. Když si řekne ve finále 9 tisíc (a výše zmíněné je vyfakturováno za cca 7k Kč), tak to znamená, že hodina práce automechanika nevyjde na 2k(dle faktury), ale na 4500 - 5000 Kč?
Tuhle jsem sháněl plynaře. 4 firmy mi řekly, že přijedou za 2000 Kč bez DPH (plus minus) se započítáním práce prvních 30 minut, bez materiálu. V takovém případě mám výhodu konkurence, protože jsem to samé sehnal na fakturu s DPH za 1250 Kč a spokojenost. Diskuse kolem mi přijde, že hlavní problém je sehnat dobrej servis za férové ceny a tohle je všude. Člověk, co tomu nerozumí, může narazit hlavou do zdi s nepěknými následky. Karmě taky nerozumím, ale vím, že je problém vyřešen. V servisu sem nechal přes 15 kachlí, problém nevyřešen a obrana veškará žádná... Shánět znalecké posudky, protože se mi jejich oprava rozesrala až po x-set km jízdy není zrovna ok. Plynař by za zfušovanou opravu s následky přišel snad i o licenci, ne ?
|
|
|
Samozřejmě, že ta režie (nebo „fixní náklady“ chcete-li) existuje i v IT a jiných oborech. Například truhlář nemůže splácet úvěr na nákup strojů podle toho zda a kolik momentálně vydělává. A neblbec ji bere do úvahy při ekonomické kalkulaci a stanovování minimální rentabilní ceny za hodinu práce. Bez ohledu na to, zda tu strukturu hodiny práce klientovi ukáže nebo ne.
To, co píšete, je podobná pitomost jako na druhé straně nákladová teorie hodnoty. Samozřejmě, že záleží na nabídce a poptávce, jenže ona režie, resp. obecněji náklay mají na nabídku docela zásadní vliv. Zcela nepochybně existuje nemalá poptávka po luxusních SUV v ceně do 100 tisíc Kč. Ale protože se luxusní SUV za takové prachy vyrobit prostě nedá, tak nabídka je nulová.
|
|
|
"Když je někdo blbej a myslí si, že provoz nového auta nic nestojí..."
Toto. Prevadzka noveho auta ma stat cenu benzinu, oleja a vymeny spotrebaka po nejakom case. Bodka. Ze este stale platite za kokotinu volanu garancna prehliadka je uplne mimo mna. Az ma zamrazi ked si spomeniem ako som niekedy v jeseni 2000 zobral firemnu Astru na poslednu garancku k Srbovi v Reporyjich. Zapytali si 16.5k Kc! A ked som to vo firme spomenul, povedali mi ze normalka, vsetky stali tolko. Un-fucking believable. Co do prdele treba na novych autach prehliadat za tolke peniaze?
Na tejto strane Atlantiku treba na udrzanie zaruky vymenit olej v previdelnom intervale. Casto (5000-8000 km), ale meni sa len olej a ked nie ste olejovy fanatik, vymena vas stoji 38 CAD aj s pracou. Ze nechcete ist do znackoveho servisu? Fajn, chodte do Jiffylube a nechajte si blocky. Ze si menite olej sam? Fajn, nechajte si bocky od oleja a filtra. Bodka.
Pravda je ze tento system sa nevytvoril sam. Je vysledkom serie sudnych konani v 70. rokoch minuleho storocia. Skratka a jasne, zakaznici sa postavili na zadne a povedali dost.
|
|
|
Tak to už tak dáááávno není, že by to bylo jen palivo, olej a něco spotřebáku...
I když teda nevím, co se dělalo na Astře za 16,5 tisíce, to Vám za to dali úplně nové auto, ne? :D
Takhle, o cenotvorbě je to na delší diskusi, viděl jsem to do toho více než mi bylo milé, vyprávět bych mohl až do hallelujah, ale není to na veřejně přístupnou diskusi...
|
|
|
Yeah, sure...a sucker is born every day. Ako je mozne ze to na tejto strane atlantiku ide a na vychodnej nie? Najma ked platite za auta viac ako my.
Kazde auto co som si kupil nove doposial fungovalo takto. Ano, uznavam, manzelkina Altima mala vlani velmi otravnu poruchu, ale ani ta nas nestala ani cent. A tiez k nej nemuselo dojst, resp. mohlo to byt vyriesene preventivne, slak aby trafil Nissan a ich zvyky (ked zistia nejaky problem ktory vyslovene nehrozi nehodou, obvykle neurobia zvolavacku ale predlzia zaruku na dany diel).
Ze co na tej Astre robili, uz sa nepamatam. Bolo to davno.
A co sa cenotvorby tyka, tu nemienim komentovat. To je vecou kazdeho predajcu. Nieco je u firemneho servisu lacnejsie a nieco je drahsie ako v obchodoch. Olej je drahsi vzdy, casto dost vyrazne. Napriklad South London Chrysler pyta za quartovu flasku Mobilu 1 0W40 40 CAD. Ta ista flaska stoji v obchode 13.50 a ked mate stastie tak ju kupite aj za 9.50. Zaujimave je ze ked si ten olej a filter donesiete, v pohode vam ho vymenia a uctuju si len nejakych 15 CAD za pracu. A nemusite sa tahat s olejom na smetisko.
|
|
|
Ja jsem klesl tak hluboko, ze si olej vozim z USA. Proste kdyz sel kontejner, tak jsem do nej prihodil par kartacu oleje a dextronu. Uspora penez brutalni a hlavne - nedrasalo to srdce, ze po 8000 menim olej.
Vtip je v tom, ze zatimco v Americe je auto samozrejmost jako boty, tak v Evrope bylo vzdy znamkou urciteho luxusu.
TIm padem ty moresy jsou tam, kde jsou. Vyjet v USA s pickupem od Forda ze 70. let neni nic divneho, zatimco v Evrope jste bezmala ekoterorista, ktereho je potreba svleknout z kuze. Proste, salamovou metodou Evropane prosrali tu moznost mackat vsem zmrdum okolo carbusinessu koule. A ted uz to pujde ztezka. Leda tak po dalsi valce.
|
|
|
Tak to bych také bral, mít možnost do kontejneru bez nějakých dalších nákladů přihodit ND pro moje auto za US ceny :-). Holt ne každý to štěstí má.
Naštěstí se dá objednat na e-shopech v USA a leckdy to vychází i s tím zlodějským DPH a clem na vstupu do ČR levněji než kdybych to kupoval od některých místních překupníků.
|
|
|
Kuprikladu Impexta ma velmi slusne ceny, na ceske prekupniky a prodejnu (+ vydej veci z eshopu) maji par metru od jedne oblibene strelnice...
|
|
|
Ano, Impexta ma slusne ceny. Vychazeji z cen RockAuto a snazi se, zby se dotycnemu nevyplatilo nakupovat tam (soucastka+shipment). Kazdopadne ja pres ne take obcas neco vezmu, pokud je to drobnost a nespecham. Dokonce obcas preqapili, ze neco meli i skladem.
|
|
|
Je par firem, ktere delaji kontejnerove sberne sluzby. Pokud clovek potrebuje neco vetsiho, nebo tezsiho a nespecha, tak to klidne muze vzit pres ne a porad to ma za lepsi penize, jak na Evropske auto. V USA necha soucastku dopravit do mista, kde kontejner strasi a pak si to bud vyzvedne v Praze, nebo muze nechat dovezt az k noham, jak je komu libo.
Uplne stejny model jde aplikovat treba i z Ciny.
|
|
|
No, neviem ako v USA, ale ked u nas vyjdete s pickupom zo 70. rokov, reakcie sa roznia. Pokial je stary a hrdzavy, vacsina ludi sa uz vidi ako ho renovuje. Ked ho mate zachovaly, alebo zrenovovany a nablyskany, potom uz len zavidia :) A este keby to bolo nieco menej bezne, napr. International Harvester, tak ste tazky frajer.
PS: Vedeli ste ze vozidla starsie ako 25 rokov u nas nepodliehaju emisnej kontrole?
|
|
|
No, ja kdyz s UAZem (r. v. '87) naburacim na emise, tak taky to skoro emisim nepodlehne. Kouknou na to, reknou "nojo, Volha", formalne to zmeri, ale ukaze se, ze do parametru se vchazim asi tak 18x :-))
Uz se mi stalo, ze jsem s nim jel na emise do firmy, kde meli dve merici stani. Me udelali na jednom behem snad tri minut a vedle trapili nejakyho Superba. Pripojene pres data, merici pocitac si porad zvyssoval otacky, snizoval otacky, okolo pobihal nestastnej majitel, lomil rukama a technik rika "no porad to tam nevchazi, nevchazi,... co mam delat...?"
Majitel nepochopil, ze u techto aut se holt emise reguluji vysi drzhubneho pro daneho technika, ktery pak "poladi" merici metodu :-)
|
|
|
Mno, soudruzi v uhniji nedávno tuším rozhodli, že automobilky nemaj nárok a na tenhle servis (kapaliny, spotřebák, prohlídka) můžete jezdit i ke garážníkovi, aniž by to mělo vliv na záruku. Jedna z velmi mála jejich světlých chvilek.
|
|
|
Pozor, bloková vyjímka není tak jednoznačná, jak se zdá. Aby to nemělo vliv na záruku, je třeba, aby měl garážmistr přístup k servisním manuálům dane automobilky (což neznamená si za těžký prachy koupit autodata jako ESItronic apod. nedejbože si je někde stáhnout), což automobilky je poskytují, např. přes web erWin u VW group nebo servicebox u Peugeotu. Teda přístup je pěkně mastnej (např. u Pugu/Citroenu je to, tuším 5000ojro/rok/značka, ale dá se teda koupit i cca 3ojro/hod/značka nebo tak nějak - a než si platit přístupy do všech databází, tak samozřejmě i ten ESItronic vyjde levněji a to vyjde na šišku - nejlevnější varianta okolo, tuším, 60t) a hlavně, vše musí být dle standardů automobilky, což znamená mít veškeré přípravky, papíry jako z autorizáku + díly musí být také dle standardů automobilky (tedy originál nebo z programu náhrad, co teď autorizáky nabízejí). Pak to fakt nebude mít vliv na zákuru (tedy na díly vyměněné u garážmistra se vztahuje záruka u něj, mám na mysli záruku na auto). Ovšem tohle bude mít problém dodržet i kdejaký "lepší" servis, např. ze sítě AutoHIT nebo jak se to jmenuje, natož pak nějaký "strejda z JZD". Takže žádná revoluce se moc okolo blokové výjimky nekoná.
|
|
Nejsem automechanik, ale revizák elektro. Takových šikulů, co v klidu poserou i elektrikáře s dvacetiletou praxí už jsem potkal mraky. Přece nebudou platit nějakýmu vyžírkovi, když zapojit tři dráty dokáže i jeho babička. A pak obvykle nastává peklo. Chaotická instalace, nedodržení prakticky žádných pravidel, ať těch psaných, tak nepsaných. Tam, kde elektrikář použije standardní řešení, kutil začne bastlit. Chce se mi blejt, a v dost případů odcházím a nechávám kutila jeho dalšímu osudu ...
|
|
|
Ono je to všude. Leží mi na stole dvě smlouvy o půjčce. Velmi nejasně vyplněné, přitom vzory z internetu neměly chybu. Vyplnění pár základních údajů a lidová tvořivost ohledně splatnosti to dorazily.
|
|
|
Kdyz jsem stavel novej barak, tak jsem potreboval od CEZu stavebni pripojku. Na to samozrejme musi byt autorizovany odbornik, co mi supne na sloupek jednu blbou zasuvku. Dal tam 3x32A jistic B, nedal tam ficko (nebudu ted bazirovat na nazvu "proudovy chranic", ackoli jsem mu vyslovene rekl, ze ho za hodinama chci. Ve finale nam odesla elektrika po prvnim zapnuti cirkularky a ukazalo se, ze odbornik vse natahal v 1,5mm Cu.
Co na to dodat? Ze jsem to odplomboval, pod napetim natahal cele znovu (holt jsem nemel klic na sloupove pojistky) a byl klid. Pak jsem na CEZ nahlasil, ze nekdo poskodil plomby, at to preplombuji. Udelali a byl klid.
Odbornik se za to vzal 3500 Kc.
Toz tak.
|
|
usetrit nakupem a pak "usetrit" opravami svepomoci a na dilech. hlavni je ze vsemu rozumite a odpornym poradcem vam budiz stejne diletantsti kamaradi. auty se zabivam snad cely svuj produktivni zivot a momentalne se nachazim ve stavu rekonstrukce meho 25let stareho BMW ale mit takove problemy tak ho radsi poslu do srotu. nikdy mi nikdo nepodelal geometrii. spodivem ze bylo vse ok a po geometrii to bylo spatne i kdyz se dela vstupni a vystupni mereni, nikdy jsem ani neslysel o tom ze by nekdo tak pretahl srouby kol ze by doslo k deformaci naboje. neni cas se zabyvat zamyslenim zda neni chyba v pristupu, anebo v tom ze se jedna o hjundeee ci kombinace obeho?
|
|
|
Tohle je za posledních pět let asi nejdementnější komentář, který jsem tady četl.
|
|
|
Slyseli jste slovo Bozi.
Amen.
|
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Jak jsem (ne)musel opravovat auto
|