V létě letošního roku jsme s rodinou řešili výměnu našeho rodinného
vozítka Škoda Felicia Combi za něco novějšího. Protože mi tento web poskytl
poměrně široký a hlavně objektivní pohled na vozy, které jsou na českých
silnicích k vidění, považuji za svůj čestný dluh podělit se s případnými
zájemci o zkušenosti s výše uvedeným typem vozu.
Požadované parametry
Protože máme v rodině čerstvý přírůstek, s jehož transportem jsou spojeny
poměrně velké nároky na prostor a protože jsem amatérský muzikant a tudíž
potřebuji občas ve vozidle přepravit nějaké ty muzikantské krámy, které
se vyznačují jednak objemem a jednak křehkostí hledal jsem na českém trhu
hodnotnou náhradu za mladoboleslavského kombíka, který mi tyto služby doposud
k plné spokojenosti plnil, než zreznul. Svou roli hrála také cena a jistý
stupeň výbavy, jako třeba klimatizace, centrál apod. a motorace s výkonem
odpovídajícím či lepším, než měla felda s jednašestkou v benzínu (nejsem
závodník).
Výběr
V úvahu připadalo několik vozů druhu Peugeot Partner v pětimístné verzi,
nebo Renault Kangoo, což je vlastně licenční bratříček naší Dácie, nebo
něco podobného od koncernu. Potom jsem se náhodou potkal s lidmi, kteří
si Dácii koupili a dva roky ji bez problémů provozovali a nápad byl na
světě. Půl roku jsem porovnával a sháněl informace a nakonec padlo společné
rodinné rozhodnutí na koupi fungl nové Dacie. Jestli toho budeme litovat
se uvidí. Hlavním argumentem byla cena, kde v plné výbavě (dovodím dále)
končila na částkách, kde jiné značky začínaly s holovýbavou. Nabízené motory
jsou v ropě 1,5 dCi 50kW nebo totéž 63kW, benzín 1,4 55kW, 1,6 64 kW a
1,6 16V 77kW. Vše od Renaultu. Logan MCV se v té době dodával ve verzích
Access, což je vlastně dvoumístná dodávka bez zadních oken, a Ambiance
a Arctica, což jsou rodiné vozy 5ti a 7mi místné.
Vůz obecně
Zakoupené přibližovadlo je tedy Dacia Logan MCV Arctica ph2 5ti místná
s motorem Renault 1.6 16V 77kW/105 koníků, v barvě modré mineral metalíza,
f plný palbě kromě hliníkových disků, to je před zimní sezónou blbost,
na jaře se nějaké dokoupí. To ph2 znamená „phase 2“, tedy facelift :).
Celková cena 275 kKč. Koupeno v 10/2010, zatím najeto 4000 km.
Tady by asi stálo za to uvést na pravou míru frázi „f plný palbě“. Arctica
má na rozdíl od základního Loganu MCV nárazníky v barvě karoserie, podélné
střešní lišty, madla v předních dveřích, něco jako chrom v interieru a
exterieru, stěrač zadního okna, elektricky stavitelná zrcátka a výškově
stavitelný volant. Dále přihrádku nad druhou řadou sedadel, jednoduše odnímatelnou
síť mezi zavazadlovým prostorem a kabinou, rolovací kryt zavazadlového
prostoru, central a dálkové ovládání, palubní počítač, elektronický imobolizier
a klimatizaci. Vůz byl kupován v akci, takže v ceně bylo poměrně slušné
rádio Pioneer s USB.
Ve stručnosti řečeno, plná palba dnes pro rumunské vozy je srovnatelná
se standardní výbavou vozů renomovaných značek přibližně tak před pěti
lety.
Karoserie
Rozměry: délka 4473mm, šírka 1740mm plus zrcátka (1960mm), výška 1640mm,
rozvor 2905mm, rozchod 1460mm, světlá výška 160mm. Váha pohotovostní/maximální
1250/1770kg.
5ti dveřové provedení, zadní dveře dělené v poměru 3:2 otvírané do stran
až do 180 stupňů. Podotýkam, že je to velmi praktické zvláště pro muzikanty,
když je potřeba natěsno nacouvat k vyvýšenému vykládacímu prostoru. Větší
„půlka“ dveří se otvírá zvenku madlem, menší pákou zevnitř dveří. Na dveřích
jsou praktické pružné síťky na popruhy a další zbytečnosti. Ačkoliv je
vůz poměrně vysoký, zadní nakládací hrana je v rozumné výšce (56 cm), je
v rovině s podlahou kufru, zpevněná a je prosta všech těsnění a pod, jako
tomu bylo u Felicie. Při nakládání tedy nic neorvete. Podlaha je vybavena
výklopnými úchyty na popruhy.
Všechny dveře jsou řízeny centrálním zamykáním. Do zadních dveří nezasahuje
oblouk blatníku zadního kola, což je velmi příjemné při manipulaci s čímkoliv
na zadních sedačkách, třeba s dětskou sedačkou. Člověk se při náklonu dovnitř
neopře nohavicí o zadělanou karoserii :). Při zavírání je chod kultivovaný
a dveře se zajistí s hlasitějším leč příjemným ujišťujícím cvaknutím. Díly
karosérie jsou slušně slícovány, doby socialistické kvality asi s příchodem
Renaultu v Rumunsku odezněly. Facelift „phase 2“ spočívá více méně ve změně
tvaru přední masky a světel, vůz tak získal trochu agresivnější vzhled.
Rozumným nápadem jsou plastové boční lišty na dveřích, které pochytají
zásahy od dveří vedle stojících vozů. Už je to na nich vidět.
Plnohodnotná rezerva je umístěná pod kufrem nad zadní nápravou a nijak
chráněná. Přistupuje se k ní zespodu pomocí povolení zapuštěného šroubu
v podlaze kufru pod dveřmi a vyklopení kolébky rezervy pod vůz. Jak asi
rezerva vypadá teď při zimním provozu si nedělám iluze. Dost mne ale překvapilo,
že nechráněný zajišťovací šroub kolébky měl závit úplně suchý a nebyl konzervován
nějakým rozumný mazadlem. To jsem učinil sám. Rozměr hlavy zajišťovacího
šroubu je shodný s rozměrem hlavy šroubu na kolech a dá se tudíž povolit
trhákem. Zajištění před krádeží je řešeno tím, že zajišťovací šroub kolébky
rezervy je při zavřených zadních dveřích zablokován proti vyšroubování.
Přesto si myslím, že pro zručnějšího chmatáka asi nebude problém chytit
do hasáku konec šroubu, tento případně urvat zespodu a rezervu si tak „zapůjčit“,
přesto, že je závit šroubu uzavřen v jakémsi pseudodomečku.
Díky vyvýšeným zadním sedadlům a malým zadním oknům je z vozu špatně
vidět dozadu jak při couvání, tak při jízdě vpřed kabinovým zrcátkem. Také
stěrač jen na jedné větší „půlce“ zadních dveří na výhledu moc nepřidá
zvlášť v drsnějších klimatických podmínkách. Kdo jezdil s náklaďákem ,
tomu nečiní potíže užívat spíše vnější zrcátka, kdo ne ten se to bude muset
s tímhle autem naučit. Bohužel se tím zvětšují mrtvé úhly za vozem.
Proti feldě je vůz o 20 cm delší a 25 cm širší. Taky poloha zadní osy
je blíž ke konci vozu, což značně změnilo odhad na místo a nájezd při parkování
a šířku průjezdu. Do zatáček se musí trochu více autobusově. Zatím jsem
nenarazil na problém s větší výškou vozu, která je rovněž o 20 cm větší.
Zatímco do feldy jsme se potápěli, do Dacie nastupujeme. Ocení to zvláště
osoby vyšší postavy, což se mne netýká ale i starší, kdy hrana sedačky
je přesně v místech kam je potřeba položit pozadí při nasednutí, jemným
vzporem se potom pasažér rychle dostane do posezu či ven z vozu, má nohy
natažené a nemusí se zdvihat či klesat do podřepu. Markantnější je to na
zadní sedačce, která je ještě o 5cm výše než přední. Velmi pohodlné.
Zavazadlový prostor má v pětimístné verzi základ 700 litrů, výšku necelý
metr. Po sklopení asymetricky dělených zadních sedaček 2:1 (velmi slušně
a prakticky řešeném) se podstatně zvětší. Oficiálně uváděný objem 2350
litrů je jen číslo ale pro názornost jsem tam nacpal celý kapelní aparát
čítající dva velké reproduktory, subbas, rack s elektronikou a zesilovači,
světelný aparát, basu, basové kombo, kytaru a kytarové kombo a příslušnou
bižuterii jako stojany a držáčky a pod, a na sedadlo spolujezdce kapelníka.
Čímž jsem odhadem naplnil i maximální povolenou hmotnost 1770kg. tj. asi
půl tuny užitečného nákladu. V jedné z recenzí jsem se dočetl, že s trochou
opatrnosti tam lze naložit i europaletu vysokozdvihem.
Auto na parkovišti u center konzumu či u baráku vyčnívá nad standardní
vozy a je poměrně nepřehlédnutelné. Bohužel na mém domácím placeném parkování
jsme se sešli vedle sebe s SUV BMV a oktávkou, a parkovací místa jsou dimenzována
z dob stodvacítek. Takže parkujeme hodně na těsno :).
Podvozek
Přední náprava typu McPherson s trojúhelníkovým ramenem. Zadní náprava
zesílená - ve tvaru H s programově deformovatelným profilem. To jsem vyčetl
a snad chápu co to znamená, znalci vědí. Kola 185/65 R15. Z výroby dodáno
na letních, zimní mám obuté Matadorky. Vozidlo je vybaveno ABS. Brzdy vpředu
kotoučové, zadní bubnové. Ve standardu je vůz vybaven posilovačem řízení.
O něm bych řekl, že příliš do řízení nekecá a řidič má pocit kontaktu s
vozovkou. Felda byla proti tomu přeposilovaná.
Motor a převodovka
jak uvedeno výše Renault benzín 1598ccm 16 ventilů 77kW/105k, nejsilnější
motor, který se k Loganům dodává. Odborníky odkazuji na web výrobce. Nejsem
odborník, tak jenom dojmy. Funguje to, s pětistupňovou převodovkou má auto
poměrně slušný rozjezd, druhý a třetí rychlostní stupeň je poměrně krátký,
čtyřka bez problémů drží 50km/h při 1800 otáčkách, pětka už od 70km/h v
pohodě. Když je potřeba, auto ochotně jde za plynem a předjíždění kamionů
na dálnici není nutné řešit podřazením na čtvrtý rychlostní stupeň. Stačí
jenom přidat. Převodové stupně jdou řadit přesně ale trochu ztuha. Snad
se to oběhá a doufám že ne moc.
Spotřeba Natural 95/98 udávaná výrobcem je venek/kombi/město 6,3/7,5/9,8
podle mé zkušenosti půl venek a půl město (Praha) 7,4 když se chovám rozumně
ale teď v zimě asi 8. Vycházím s údajů palubního kompu a spotřeby podle
čerpání. Dle recenzí jsou benzínové motory 1,4 do těchto vozů slabé, čemuž
bych i věřil. Jenom poznatek, bylo příjemné si zajet svůj nový motor. Asi
se jedná o pocit subjektivní, ale kilometr od kilometru se motor chová
lépe a lépe.
Interiér
Tady se projevil naplno kompromis s cenou, levné plasty, něco pochromované
rádoby luxusní, spíš pro srandu než solidnost. Zatím ale nikde nic neskřípe
a plasty vypadají, že vydrží i drsnější zacházení. Někde jsem četl, že
palubka je shodná s Renaultem Clio, je to možné a v případě řešení průduchů
ofuku předního skla i pravděpodobné.
Kde udělali soudruzi z Rumunska chybu je ventilace vozu vůbec. Ovládací
prvky ventilace jsou špatně dostupné ze sedadla řidiče a já na ně, protože
jsem malý postavou a mám sedačku vysoko, bez jemného náklonu nedosáhnu.
Průduchy na čelní sklo jsou malé, umístěné spíše ke středu vozu, takže
okraje oken zůstávají zapocené při stupni 2 ze 4 chodu ventilátoru. To
samé platí pro průduchy na boční skla, které bez pomoci krajních směrovatelných
průduchů na palubní desce nejsou schopny očistit boční sklo.
Přístrojová deska je strohá, vlevo otáčkoměr, vpravo tachometr, uprostřed
nahoře ukazatel palubního počítače s LCD s oranžovým podsvětlením bez možnosti
regulace. Automaticky se trochu ztlumí při rozsvícení světel. Pod palubním
počítačem je kontrolka blinkrů společná pro obě strany, ostatní kontrolky
jsou v budících otáčkoměru a tachometru, třeba zelená od světel není za
denního světla vůbec znatelná. Pod středními průduchy ventilace je 1U rádio
a pod ním řada kolébkových přepínačů připomínajících piškot pro ovládání
oken, centrální zamykání, výstražná světla a vytápění zadního skla. Až
po tímto je ovládání ventilace a klimatizace, která je manuální. Přepínače
mají dost vysoký a hlasitý chod. Oceňuji tlačítko centrálu v kabině, kterým
lze vůz jedním stiskem uzamknout včetně kufru i při provozu. K ocenění
zejména na místech z větším výskytem hnědočechů, když musíte zastavit třeba
na červenou nebo za autobusem.
Na středovém tunelu je klasicky ruční brzda padnoucí do ruky a s klasickou
aretací. Pod ní je joystick, kterým se ovládají venkovní zrcátka. Před
tím jsou dvě pozice na kávu a malý kaslík třeba na drobné, já tam mám USB
klíčenky s muzikou. Za ručkou je ještě jedna pozice na pití pro zadní řadu
sedaček. Popelník ve voze není a je řešen jako šálek z víčkem, který se
dá umístit do některé z pozic na pití. Zásuvka pro 12V je u kaslíku na
středovém tunelu.
Volant je správně tlustý, padne mi do ruky a je výškově stavitelný,
myslím si, že v rozumném rozsahu pro všechny figury, stejně tak sedačku
řidiče lze výškově plynule nastavit. Levá páčka pod volantem klasicky obsluhuje
blinkry a světla včetně mlhovek a klaksonu. Pravá potom řeší stěrače a
ostřikovač. Na vršku levé páčky je tlačítko ovládání zobrazení palubního
počítače. Další ovládání palubního počítače je stonek koukající skrze přístrojovou
desku, kterým se dá vynulovat denní počitadlo a měřiče spotřeby.
Holovýbava se tady projevuje tím, že neexistuje programovatelný cyklovač,
jako byl ve feldě, kdy já prvním intervalem určím délku následujících,
stejně tak není automatika pro spuštění stěračů při použití ostřikovače.
Pro člověka, který je na to zvyklý je to o rozbití úst, když ocákáte sklo
a čekáte až automaticky mávnou stěrače a ono nic. Tady by se mohly tvůrci
vozu trochu zamyslet a doplnit programování a pár drátů do elektroinstalace.
O tolik to cenu vozu zvednout nemůže. Bohužel je vůz v záruce a tak si
to nemohu dobastlit :(.
Náš vůz je vybaven airbagem řidiče a spolujezdce, spolujezdcův airbag
se dá vypnout ovládáním na boku palubní desky při otevřených dveřích spolujezdce.
Jako volitelnou výbavu lze pořídit ještě airbagy boční. Co se týká odkládacích
prostor, tak kromě již uvedených výklenků na středovém tunelu jsou k dispozici
kapsy na dveřích řidiče a spolujezdce, palubní přihrádka pod airbagem spolujezdce
a „fičura“ pouzdro na brýle na stropě u osvětlení kabiny. Do tohoto pouzdra
ovšem nacpete tak leda lenonky ale ne brýle, které kryjí i stranu oka,
tudíž nepoužitelné.
Palubní přihrádka se otevírá dolů a je vybavena osvětlením, skýtá dostatečné
množství prostoru na věci které jsou k ježdění třeba, vešla by se tam klidně
i pistole nebo vyhazovák. Do boční kapsy se vejde autoatlas, rukavice na
špinavou práci a nyní již povinná vestička, jinak tam mám ještě klůcek
na čištění okna a pod. Co postrádám je ovládání okna na dveřích. I to na
palubce je prosté metodou drž a ono to pojede. Žádný inteligentní postup
jako přidrž déle, vyjedu až nahoru to nemá.
Jako bonus mám přihrádku nad zadními sedadly. Vhodné zejména na muzikantskou
bižuterii, malé stojány, desky, zpěvníky, či časopisy pro děti atd.
Sedačky jsou obyčejné, mě se v nich sedí pohodlně, boční vedení jakž
takž, ovládat lze kromě posunu a výšky u řidiče náklon sedáku a v první
verzi ještě byla podpora bederní páteře, což zřejmě u faceliftu jako příliš
drahé zrušili. Žádná elektronika, vše poctivě pákami. Zadní sedadla jsou
dělená v poměru 1:2 a dají se sklopit až na zadek předních sedaček. Oddělat
normálně nejdou, musí se odšroubovat. Jsou o něco výše než přední sedačky,
ale i tak mají cestující na zadní sedačce dostatek místa nad hlavou i místa
pro nohy. Ono vůbec řešení míst v Loganu je velmi velkorysé, jak možností
posunu předních sedáků, tak vzdáleností od stropu.
Já na Dácii oceňuji hlavně výhled, malý postavou jsem v normálních vozech
utopen a tady s přehledem vidím do dáli. Ani A sloupek netvoří tak strašlivý
mrtvý úhel. Je z toho prostě lépe vidět než z feldy a já z toho lépe vidím
než třeba z oktávky nebo fabie. Ten pohled je spíš jak z dodávky než z
klasického osobáku, včetně toho mizerného výhledu dozadu.
Hodně lidí si u prvních verzích Loganu MCV stěžuje na hlučnost. Já osobně
si myslím že u této verze není tak strašná. Lze namítnout, že mám srovnání
s feldou, která moc odhlučněná nebyla, ale pravidelně jezdívám i s oktávkou
nebo fordem a rozdíl není tak markantní. Do 100km/h je opravdu tichá a
ve 130km/h na dálnici lze poslouchat v pohodě i mluvené slovo z rádia nebo
se běžně bavit. Ale asi by to opravdu mohlo při troše snahy být lepší.
Na webech fanklubů existuje návod na dodatečné odhlučnění a asi se k němu
uchýlím, až mi to záruka dovolí.
K jízdním vlastnostem.
No, sporťák to fakt není. Ale, ve srovnání s feldou, která byla taky
1.6 benzín a byla o 200kg lehčí je Dacia svižnější. Jistě se projevil pokrok
v technice motorů za 17 let od doby narození feldy (1997) do motoru Renault
s šestnáctiventilovou technologií.
Prázdné auto se chová trochu divoce, zadek je tuhý a snaží se odskočit,
ale s tím se dá počítat. Karoserie je ale tuhá, nekroutí se možná díky
zesílené podlaze. Jakmile se Logan naloží, zkrotne, tedy ne výkonem ale
chováním. V zatáčkách se chová předvídatelně a nedotáčivost se projeví
přesně v okamžiku kdy s ní počítáte. Horší je to s náklonem v zatáčkách,
vůz je vysoký a ani větší šířka proti standardu a zřejmě díky zvolenému
odpružení zadní nápravy nezabrání většímu náklonu. Je to markantnější i
díky tomu, že pracoviště řidiče je výš než v běžných vozech a náklon je
tak více vnímán, tedy alespoň mou maličkostí. Na našich rádoby silnicích
je výhodou světlá výška vozu a vůz poměrně slušně zvládá i přejezdy terénních
nerovností bez většího nepohodlí v kabině.
Na dálnici díky většímu rozvoru a při větších rychlostech drží stopu
a chová se kultivovaně. Testováno do 180km/h. (pozn. na soukromé cestě
nikoliv na veřejné komunikaci) Prázdné auto je poměrně citlivé na boční
vítr.
Co bylo největším překvapením, je chování Dacie na sněhu. Logan předčil
mé očekávání a všude jsem na standardních zimákách a bez větších problémů
projel v místech, kde oktávky nasazovaly řetězy. I v zatáčkách je problém
urvat zadek auta a když už se to povede, tak lehké polechtání plynu a kontra
ho zase srovná do stopy.
Závěr
Otevřeně přiznávám, že koupě tohoto vozu je tak trochu sázka do loterie.
Zatím jsem spokojen a vůz splňuje téměř vše co jsem od něj požadoval. Garancí
mi může být, že Dacia je v holportu s Renaultem, což jsou sice žabožrouti,
ale nepůjčili by své jméno nějakému just shitu, na zadku vozu se přece
skví „by Renault“. Záruka na kastli je pět let. Motor snad vydrží to mé
rodinné ježdění při pravidelné údržbě. Po pěti letech stejně půjde z domu
a koupí se zase něco jiného. Výčtem přikládám souhrnné hodnocení.
Plusy:
· cena
· cena
· cena
· zavazadlový prostor, dle našeho klávesáka tunel (je to fíra)
· koupě nového auta, záruka snad pochytá všechny brebery
Mínusy:
· holovýbava řidičova pracoviště (cyklovač a další pomocné fičury)
· výhled dozadu
· ventilace vozu
· ovládací prvky na středové konzoli
· země původu
Máte-li dotazy, či doplnění, těším se na diskuzi nebo můžete mailem
na ja(zavináč)belkajan.com
04.01.2011 Jan Bělka
Zdroje:
· materiály výrobce
· Autorevue.cz - http://www.autorevue.cz/test-dacia-logan-mcv-kombi-pro-vsechny_2/ch-30959
· Auto.cz - http://www.auto.cz/dacia-logan-mcv-prvni-jizdni-dojmy-12113
· Vybermiauto.cz - http://www.vybermiauto.cz/autoblok/clanek/test-dacia-logan-mcv-5-mist