Komentáře ke článku: Transport Tycoon SSE (ze dne 10.11.2009, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Proc je jizda z tahu nejak odlisna od jizdy z prace? Sam jsem nocni autobus vyuzil jak k jizde z prace, tak i z tahu. Je to prece normalni nabidka a poptavka. Nocni autobusy jsou narozdil od tech dopolednich Vetsinou pekne narvane. Pokud bychom chteli mit MHD pouze pro "uzitecne" jizdy (pricemz nevim jak hodnotit uzitek enkoho jineho), pak by mel deti vozit skolni autobus a pracujici zas treba podnikovy. Ti kdo jedou s detma na matejskou, at si jedou taxikem, jedou prece za zabavou.
Ale vazne. Ja povazuju nocni autobusy i za jakousi prevenci kriminality. Kdyby se vsichni ti nactileti opilci klackovali po Praze,spali po parcich a tak podobne, kdyz nemaj na taxik, pribude nam dost rvacek, znasilneni a kdoviceho, takze je celkem dobre ze ty studentiky odveze jednou za hodinu kloubak smerem k maminkam. Pocitam ze ta nocni doprava zas nebude tak vyznamna polozka rozpoctu vzhledem k intervalum a dobe provozu.
|
|
|
A co kdyby si pro svýho mazánka dojela milující matinka sama a pokud nemá vlastní auto, tak klidně i taxíkem.
Marně , přemarně zkoumám kde se bere ta prapodivná sociální náklonnost ke každé kolektivní blbosti.
|
|
|
Kdyby nic jinýho, tak z noční dopravy žije valná většina podniků v centru, která nezavírá o půlnoci. Pokud se zruší MHD, může většina z nich zavřít... a výpadek v daních bude nejspíš vyšší než cena za autobusy.
Chápu, že to schytám od liberálů vykřikujících cosi o externalitách, ale noční MHD je služba, která dle mého k sídlům jisté velikosti prostě patří. Navíc je dost lidí, kteří nechodí do práce přes den a cestování autem je pro ně prostě luxus.
|
|
|
No ja nevim, ale my jsme pred par lety vzdycky ze Zlateho stromu v Karlove ulicce na Sokolovskou v Karline, kde obvykle byvam v Praze ubytovan, chodili zasadne pesky a ta jedna tramvaj co nas predjela byla VZDY temer nebo uplne prazdna (metro v tu dobu uz nejezdilo). A pokudbylo osklivo nebo jsme meli chut tahnout nekam dal, tak to zasadne jistilo tago - vyuzit na to MHD nikoho z nas ani ve snu nenapadlo a podle prazdnosti tech par tramvaji, ktere jsme zahledli to ani ve snu nenapadlo vetsinu lidi bavicich se v nocnim (nebo spis skoro rannim) centru Prahy. Takze bych opravdu nerekl, ze zruseni nocni dopravy by bylo pro nocni zivot Prahy tak likvidacni jak naznacujes.
Co se tyce druheho odstavce - kolika lidi se to tyka? Neni mnohem vetsim luxusem vypravit jeden cely velky autobus ci tramvaj i s placenym ridicem plus dalsim placenym personalem na zakladne jen pro jednoho, dva nebo maximalne pet lidi?
|
|
|
No vidíte, já až do jisté doby preferoval noční MHD - ať už kvůli ceně, tak třeba kvůli tomu, že 15 lidí se do leckterého taxíku nevejde, v neposlední řadě kvůli tomu, že nebylo vždycky zcela jasné, kam se jde :-) to ale nejspíš nerozřešíme.
Co se týká počtu lidí cestujících nočními spoji, předpokládám, že o tom by MHD měl mít nějaké statistiky. Nijak zázračně výdělečné to asi nebude, ale na druhou stranu mé zkušenosti z noční dopravy říkají, že noční spoje do nějakých 3 hodin jezdí docela slušně plné. Kolik lidí má lístek nebo lítačku a kolik jezdí načerno neřeším, to je problém dopravního podniku, aby z nich ty peníze vyrazil.
|
|
|
Asi tak. Bavi me, jak DPP hulaka cosi o petine cernych pasazeru - kde tedy jsou? Co je to za pruzkum? Tyka se metra? Nikdy jsem nevidel, ze by tam kazdy paty kontrolovany nemel jizdenku.
Co vic - nedavno vydana TZ jasne ukazuje, odkud vitr vane. Turnikety se pry vyplati, neb: "Omezí se tak počet černých pasažérů. Podnik tak chce uspořit 500 milionů ročně - turnikety ale budou stát 3,5 miliardy. Investice by se měla vrátit během pěti let."
Skoro ta sama TZ vysla, kdyz turnikety mely stat jen 2 GKc. Tehdy by ovsem davala jakys-takys smysl.
|
|
|
chceš říct, že zase budou turnikety? taková to byla sláva, když je rušili, nevadí za tři roky je zase s velkou slávou mohou zrušit a tak pořád dokola :-)))
|
|
|
I kdyby melo byt v METPY zavedeno ranni jodlovani v kazdy sudy den, bude to (i) patricne zduvodneno jako sluzba cestujicim a mestu, (ii) oceneno na castku v radu miliard.
|
|
|
kde by mělo být zavedeno jódlování?
a co se týká miliard, není jiné řešení než soukromé pracky. Soukromník by si nemohl dovolit budování a rušení turniketů na úkor odlivu klientů k jiným způsobům přepravy.
ale to s tím teď nesouvisí, jen mě to pobavilo, netušila jsem, že chtějí znovu zavádět turnikety, pamatuju si tu velkou slávu rušení turniketů, byly staré, nemoderní, nic neřešily, protože se našli tací, kteří je dokázali přeskočit a bla bla bla a bohužel to většina lidí sežere i s chlupama a ještě se bude radovat jak na ně dopravní podnik i magistrát myslí, jak se o ně stará, jak likviduje ty hazlíky co jezdí zadarmo, to by člověk brečel . . .
|
|
|
No pokud vim, turnikety zrusili v roce 1986. Zadna slava kolem nebyla.
METPO: svata vec, nejlepsi vec, lepsi nez cokoliv, na cenu a prakticnost nehledme, zlate prase nas Prazanu, ktere kdokoli ukaze, vitezi.
Na Praze 6 to aspon tak funguje.
|
|
|
tak nevím, buď jsem natvrdlá nebo ty jsi rusofil, ale vážně netuším co znamená METPO.
|
|
|
METPO je to parusky, pěkně v A3BUCE :-).
|
|
|
|
|
(a dodam: svereno externi firme, pricemz v zadavaci dokumentaci vyberoveho rizeni bude pozadavek na kompletni pojekt technickeho provedeni a zaroven termin v radu tydnu. Podobnost s turnikety ciste nahodna.)
|
|
|
Tak ano, pokud prazskou aglomeraci obsluhovanou nocni VHD uzavreme nekam do roku 1912, bude to podle Tvych zkusenosti. Kdyz jsem pracoval v Karline, mel jsem to zrovnatak. Ignorovat ale statisicovy sidliste na kazdym okraji mi ale pripada trochu farizejsky, nemyslis?
|
|
|
Byla tady rec o nocnich (cca od jedne do pate hodiny ranni) linkach v centru Prahy a me osobni zkusenosti me presvedcuji, ze tyhle linky jsou silne nevytizene, resp. prakticky uplne prazdne. A nejsou to zkusenosti z roku 1912, ale z doby 3-6 let zpet, kdyz jsem se tam pohyboval trochu vice. Pochybuji, ze by se situace za ty tri roky stihla az tak rapidne zmenit. Pravdepodobne se do tech statisicovych sidlist v tuto nocni dobu z podniku v centru ty davy dopravuji nejak jinak nez zrovna MHD.
|
|
|
Ja jsem si za sve nekolikalete pouzivani nocni mhd jen asi dvakrat sednul,jinak jsem vetsinou stal na schodech. Vetsinou 504,505,511. Obcasna zkusenost z nocnich tramvaji byla sice lepsi, ale rozhodne tam bylo i tak vic narvano nez v 11 dopoledne. Cili poptavka rozhodne je. Je to videt i podle taxiku. V ktere hodiny je clovek potka nejcasteji? Cili kdyz je poptavka, vytvori se nabidka. Dopravce nas prece nebude kadrovat proc poptavame jeho sluzby.
|
|
|
Cili kdyz je poptavka, vytvori se nabidka.
Spravne! Tedy neni duvod nocni dopravu dotovat a provozovat jako verejnou sluzbu.
|
|
|
A u té denní k tomu snad nějaký důvod je?
|
|
|
Neni, ale tam bude mnoho lidi argumentovat plnymi ulicemi a nedostatkem kapitalu soukromniku na vystavbu vlastni nezavisle dopravni cesty (byt metro treba v N.Y. vzniklo presne tak a za hovno stoji teprve od znarodneni).
|
|
|
V idealnim svete by zadna verejna doprava tak jak ji zname asi neexistovala. Ale jelikoz ji mame a funguje jak funguje, pak jsem rad, kdyz DP provozuje linky s ohledem na to, kdy je lide chteji vyuzivat, tedy pokud je velka poptavka po nocnich spojich, pak at vozi opilce (kteri za to plati). O tom ze ji dotuji(vice enz denni linky) silne pochybuju vzhledem k vyse zminenym zazitkum z nocni dopravy. DP proste breci a omlouva zvysujici se naklady na odborarske vyzirky, idealne by neprovozovali nic a brali prachy od magistratu, to je vysneny podnikatelsky zamer.
|
|
|
Jestli jsou tvé zkušenosti založeny na provozu mezi Zlazým Stromem a Sokolovskou, tak budiž. Zkus si někdy v noci zajít do centra - Spálená, Lazarská, Karlovo náměstí, I.P.Pavlova, odkud se to pak rozjíždí dál, tam bývá zejména v létě celkem veselo..
Ono ten přístup "já to nepotřebuju a o nikom jiném taky nevím" občas nevede ke korektním výsledkům :-)
Neviděl bych osobně problém v tom, aby DP v případě těžkých ztrát na nočních linkách zavedl extra jízdné - třeba v Bratislavě byla nedávno zavedena praxe, že si musíte cvaknout lístek i v případě, že máte lítačku. Pravda, tam to opodstatňovali tím, že kvůli bezpečnosti cestujících jezdili v nočních spojích ochranky.
|
|
|
Jo, meststi fizli si svou zbytecnou existenci v ramci Prahy zduvodnovali s velkou fanfarou prave tak. Pak je bez odtamtud zas bez fanfary stahli.
|
|
|
Ano, pochopil jsem.
Mluvil jsem o tom, ze hlavni napor je z prestupnich bodu do okraju, provoz v ramci sirsiho centra (tj. mezi temito body) pak muze vypadat neobsazeny.
|
|
|
K memu prekvapeni jsi asi jeden z mala kdo pochopil :-)
|
|
|
Jezdim z prace nocnimi linkami z centra na sidliste nejakych 12 let. Vytizene jsou nekdy az moc, zvlaste kdyz je venku teplo. Proc by jinak jezdily dlouhe autobusy? A proc by se zkracoval interval z puvodnich 40 na dnesnich 30 minut? Po pulnoci je to nejhorsi, nejmensi vytizeni je mezi treti a ctvrtou ranni. Pak zas zacnou jezdit lidi do prace.
|
|
|
U tramvaji pak po treti hodine zacina navoz z vozoven.
|
|
Já jsem si zase četl jiný článek stejného zdroje http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=652605 a tam mě spíše zaráží ona organisace RODIP. Nebude spíše zakopaný pes někde tam? Pokud bych byl představitel DPP a někdo si u mne objednal služby za 9mld. tak je poskytnu s tím, že následně dostanu zaplaceno. Že si na nagistrátu nepohlídali tu mezifirmu není snad moje starost, ne? Proč tam RODIP vůbec je?
Proč prostě nezjistit kdo to podepsal? A viník je na světě, ne?
(s Prahou, natož DPP nemám nic společného)
|
|
Zajišťovat odvoz ve 3 ráno z vinárny pro jednoho cestujícího prostřednictvím autobusu hromadné dopravy lze oprávěně považovat za velkopanské moresy, ale z kritiky petice za noční linky se zcela vytratila konzervativní chladná kalkulace a úvaha o parametrech a nákladech. Ale nejvíce v tom selhává DP a město nebo tyto úvahy před obyvateli umě, avšak nepochopitelně skrývají. Já jsem totiž návrh nového modelu městské hromadné dopravy postavený na analýze dopravních potřeb s rozpisem linek, jízdních řádů a tarifů zatím nenašel.
|
|
|
Tak ta nocni doprava by se urcite liberalisovat dala a to tak, ze zcela, po egyptskem zpusobu, cili oficialne nebude jezdit nic, ale v tom, aby nekdo ve sve marsrutce vybiral vstupne ci jizdne, by nemelo nikomu byt braneno. I bez potreby registrace na FU, ackoli takovy podnikatel si snadno spocita, ze se mu vyplati kupovat levnejsi benal bez DPH. A nebo take ne, jeho volba...
|
|
|
Maršrutky by byly ideální pro vozbu lidí do odlehlejších lokalit, kam se už nevyplatí poslat velký autobus. Jenže "maršrutka" působí na DPP jako červený hadr na býka, protože si DPP nebude pouštět do rajónu nějaké flexibilní dopravce. To tak, maršrutkou to začíná stabilní a rychlou linkou končí :-). Jinak koexistence maršrutek a "velké" MHD je ke spatření v mnoha městech na východ a jih od nás a funguje to celkem dobře.
|
|
|
Nepletu-li se, tak v Londýně je většina autobusových linek provozována různými privátními dopravci, kteří mají předepsán design autobusů, jízdné a jízdní řád. Zbytek je v jejich režii.
Ovšem co se týče jízdního řádu, tak pražská MHD je oproti té Londýnské špičkově přesná. Ale to má, dle mého, důvod v dost děsné koncentraci silniční dopravy v Londýně.
|
|
|
Srovnávat Londýn a Prahu, to je jako srovnávat Prahu a Kolín. Jsou to prostě co do velikosti a počtu obyvatel dost rozdílná města.
|
|
|
Tak predne, krome noci, nemaji Londynske autobusy jizdni rad.
|
|
|
Vždyť to na londýnských zastávkách máte jasně napsáno, že autobusy jezdí v intervalech 4 - 8 minut (například), někdy holt přijedou tři za sebou, jindy si chvíli počkáte, ale jízdní řád, jak ho známe z Prahy, tam nemají.
|
|
|
Tedy jízdní řád mají. Byť s těmi intervaly, ale to je v Praze u spousty busů také.
Ano Londýn je větší, ale srovnání Praha a Kolín beru, pokud jde o Kolín nad Rýnem.
|
|
|
Jo, zlata prazska MHD, v porovnani s Londynem. V londynske se vam treba muze stat, ze:
- je v metru vyhlasem security alert a vsichni musi opustit stanici
- v metru je takove vedro, ze se musite hodne premahat, abyste se cestujicimu pred vama nepoblili za krk (predklonit se quli mnozstvi lidi nelze)
- kdyz je vyluka metra, tak vam ctvrt hodiny trva najiti odjezdove zastavky busu, abyste nasledne zjistili, ze jste odjeli jinam, nez jste chteli
- pul hodiny cekate na zastavce na bus a pak prijedou 3 stejne za sebou
- ridic busu se behem objizdky uzavirky ztrati, protoze tu cast mesta nezna
- kdyz v buse telefonuje 5 lidi, jen jeden mluvi anglicky (no, uznavam, to se vam v prazske mdh muze stat taky :)
- zabodne vas spolucestujici, protoze je nasrany, ze ma blbej den
(( az na posledni bod to jsou moje osobni zazitky ))
|
|
|
Tak já takové husté zážitky z londýnské MHD nemám. Ale stalo se mi, že mi kvůli zpoždění metra ujel vlak na Birmingham. Za normálních okolností bych dojel na nádraží zhruba 7 minut před odjezdem vlaku, ale přijel jsem o pět minut později. Důvod zpoždění neznám, prostě jsme dorazili do druhé stanice před mou cílovou, otevřely se dveře a stáli jsme tam skoro patnáct minut. Je fakt, že šofér metra něco hlásil, ale mluvil šílenou hatmatilkou a kvalita reprodukrotů v soupravě taky stála za zlámanou grešli, takže jsem nerozuměl ani slovo. Naštěstí další vlak tím směrem jel už za půl hodiny, takže se nic nestalo.
Jo a taky stanice kolem Soho nejsou zrovna přátelské k bílým turistům, pákrát se mne tam prohlíželi místní černoši takovým způsobem, že mi z toho bylo horko a podvědomě jsem si kryl záda opřením se o stěnu vagonu.
|
|
|
Soho je klidné centrum, pokud nepočítáme páteční večery. Ale je fakt, že občasné cesty na vzdálenější předměstí mají občas nepříjemně adrenalinový nádech..
|
|
|
jo, to bych videl na signal failure - selhani zabezpecovaciho zarizeni. quli stari metra celkem bezna vec, ktera vyzaduje vyradit automatiku a ridit provoz manualne. pak vznikaji delays :)
mozna bude problem v tom, ze linky jedouci kolem soho konci v brixtonu a okoli :)
|
|
|
mně se stalo v Praze, že byl vyhlášen "security alert" a všichni museli opustit stanici, byl nějaký problém s jezdícími schody a údajně nějaký předpis, kdy je nutné všechny vypakovat pokud je závada i jen na jednom pojízdném schodišti.
|
|
|
tak to jsem naštěstí ještě nezažil. Ale výpadky kvůli sebevrahům už mockrát. aneb jak svou smrtí nasrat několik desítek tisíc lidí :)
|
|
|
Co nasrat, ale já dělal dlouhý čas v Jamrtálu na doskočišti. Tam šlo i o život, když se nějaký dobrák rozhodl skočit rovnou dolu na Jaromírku. Kolegovi takový skokan jednou přistál kousek od míst, kde čekal na tram a dost dlouho ten šok rozcházel.
Takže se vyplácelo se vždy rozhlédnout a ještě kouknout nahoru, jestli se tam někdo nechystá.
|
|
|
Praha má jeden z nejefektivnějších systémů MHD v ČR, tedy z pohledu cestujícího, který pořád ještě může použitím pražské MHD ušetřit čas, což se o MHD v jiných městech říct nedá ani v deliriu.
Zas bych to nepřeháněl. Efektivní je leda tak metro. Možná semtam ještě tramvaj, neboť má na mnoha úsecích oddělený pás a preferenci na křižovatkách. Nicméně v centru se leckdy šine jako všichni ostatní. Oproti tomu, autobus ve srovnání s autem prohrává skoro vždy a dokáže krásně promrhat to, co člověk může nahnat na předchozím úseku díky použití metra. Ona efektivita metra ovšem může vyniknout v takové míře také proto, že Praze již léta chybí základní silniční infrastruktura, tedy aspoň PO a MO.
|
|
|
Musím souhlasit.
Metro by bylo super, kdyby mělo 3. a 4. kolej a rychlíkové spoje a nevedly by všechny trasy do středu města. Ale to výstavba metra nesměla začít za komoušů a musela by to postavit a spravovat soukromá firma.
Autobusy pražské MHD jsou úplně horor. Není mi jasné, proč autobusové linky běžně spojují místa, kam jezdí i metro. Autobusy mají POUZE rozvážet lidi směrem od zastávky metra tam, kam metro nevede.
Tramvaje jsou pomalé a příliš často zastavují na zastávkách, tedy po "pár" metrech.
|
|
|
No, pokud jde o trasování metra, plány z první republiky byly v centru v podstatě stejné jako dnes...a všechny trasy vedly přes centrum.
|
|
|
Proč je špatné, že všechny trasy metra vedou do centra resp. přes centrum města?
|
|
|
Vseobecne mhd v praze je koncepci hvezda, takze vsehcno vede smerem do centra. Zvlaste to potesi pri potrebe presunovat se po okraji.
Priklad: bydlim na sidlisti na kraji prahy a pracuji v logistickem parku na kraji prahy. Jedu prez centrum, protoze to jinudy nejde.
Metro bych z toho mozna vynechal ,ale autobusy by po okraji jezdit mohly
|
|
|
Tak nejake tangentni trasy existuji, s vyjimkou severu. Nejvice jich je na vychode, neco malo je i na zapade a na jihu.
|
|
|
Je ale pravda, že jízdní doby těchto tras bývají tak obludné, že při cestách po okrajích Prahy, kdy není nutné jet přes širší centrum, bývá třeba i několikrát rychlejší jet autem.
|
|
|
tak to snad plati skoro vzdy, kdyz nejde o jizdu do centra... to byl take ostatne duvod, proc jsem si pred lety porizoval ja sve prvni auto.
|
|
|
No dobře, ale já jsem se ptal právě na to metro, jelikož to Nick kritizoval.
|
|
|
No tak protože, jak psal Skalik. V případě, že chci cestovat metrem např. z oblasti kolem st. Háje do oblasti kolem stanice Černý most, jede to přes centrum, tzn. dost velikým obloukem namísto přímo.
|
|
|
A pokud chci cestovat ponorkou ze Sverdlovska do Odesy, musim to vzit kolem cele Evropy. - Nejde prece o cestovani metrem, ale o cestovani jako takove. Metro je doprava predevsim kapacitni a prepravni proud ve vami zminene relaci zkratka na metro neni.
|
|
|
Oprava: Sverdlovsk prosim nahrad slovem Murmansk.
|
|
|
|
Hehe. Zasah, potopena. :-)
Ale jinak s Humphreyem souhlasim. Metro bejva vetsinou do jakesi hvezdy a periferie se resi povrchovou rychlodrahou, kde se treba pouzivaji i stejne soupravy. Je to levnejsi a na periferiich vetsinou neni duvod jit pod zem.
|
|
|
Vsak proto jsem taky psal o ponorce:-)
|
|
|
No však. Tyto kanály se stavěly zejména kvůli ponorkám, torpédoborcům a malým válečným lodím. Byl to jeden z hlavních důvodů výstavby - odstranění tradiční strategické nevýhody Ruska. Nutnosti udržovat Severomořskou, Baltickou, Černomořskou a Tichooceánskou flotilu odděleně, což si oproti třeba Británii vyžadovalo větší náklady. :)
|
|
|
Aha, diky za vysvetleni, ty ponorky jsem si nedovedl predstavit, ale vlastne proc ne.
|
|
|
No, je otázka, jestli tam propluje moderní ponorka, ty kanály se stavěly v 30. letech. A taky v jakém jsou dnes stavu. Přeci jenom je to Rusko ... :)
|
|
|
|
Az bude Praha tak velka, ze cesta skrze centrum metrem trva dele jak 90 minut z jedny periferie na druhou, ktery sou vlastne vedle sebe, tak pak bude potreba vystavet i okruh metra. ted ho fakt nepotrebujeme.
Ale je pravda,z e busy by to mohly resit.
|
|
|
Ehm, ohledne metra si dovoluji upozornit, komousi ho staveli neco malo pres 15 let. To by se za tech 20 let co uz nam oficialne nevladnou snad dalo napravit, ne?
|
|
třeba je ta vyčíslená ztráta kvůli taškařici s OpenCard, protože DPP do toho musel vložit nějaké peníze. Propagace, machršňůry s logem DPP, autobusy v kterých se promítaly filmy, kinoautobusy projely celou Prahu, takže to nějakou korunu muselo stát. Nejhorší je, že je to pro nás za stejný prachy, Bém to dá buď DPP nebo to vyhodí za jinou podobnou kravinu. Prašť jako uhoď a buď DPP bude mít prachy na přesvědčování občanů o své nepostradatelnosti, výjimečnosti a úžasnosti nebo nebude. Služby se nezlepšují, intervaly se prodlužují, jízdné zdražuje, zůstává přesvědčování o nepostradatelnosti a vzbuzování paniky. Nepostradatelnost je sporná, protože po povodních, kdy na některých místech skutečně nebylo možno provozovat, to řešitelné bylo. Za cenu větších finančních injekcí, to dá rozum :-).
|
|
|
ODS je z magistrátu třeba vymést železným koštětem. Ne, že by ten, kdo by nakrásně přišel po nich, byl nějak pronikavě lepší, ale tihle pánové už jsou prostě u vesla moc dlouho. A to dobrotu nikdy nedělá.
|
|
|
Naprostý souhlas. Jen doufám, že poslední sblížení pánů Béma a Jančíka k tomu přispěje, protože jinak by to už nejspíš přestávalo být únosné.
|
|
|
já bych ořezala magistrát až na dřeň, protože je to trochu zbytečný a hodně přebujelý úřad. Řádit tam s železným koštětem, až tam nezbyde skoro nic.
|
|
|
Jistě, magistrát okleštit a DP privatizovat. Ono by to šlo, kdyby se chtělo.
|
|
Sovak v "Jachyme, hod ho do stroje" se pta "co s tim hodlate delat?" po tom, co prednese sve neuspechy a selhani. Ze by ovcane byli pripraveni uhradit naklady na prumerne jizdne, si nedelam nejmensi iluze. O vstupu Student agency do prazske dopravy take ne. Zbyva vydirani. :)
|
|
|
mas to trochu popleteny. Ta veta je z filmu Marecku, podejte mi pero
|
|
|
Ou, pardon a diky za opravu. :)
|
|
Prokazatelná ztráta mi připomíná argumentaci jiného Transport Tycoona, kterej se dokonce jmenuje tak jako že nomen omen... prostě je to čurák a jmenuje se podobně... že musí mít vyšší plat, protože řídit podnik ve ztrátě je větší stres :D:D Teda ono to je vtipné jen do doby, kdy člověku dojde, že takové zmrdy platí za svoje vlastní daně...
|
|
Že je DPP rozežraný moloch, kde kvete jánabráchysmus, není snad sporu. Proto bych byl velmi opatrný co se týče outsourcingu. V mnoha případech to totiš vypadá tak, že úderem nového roku se z Máňy, co vytírala v jídelně a z Tondy, co zametal špony v dílně, stane firma Maintainance and cleaning s.r.o., která jako náhodou patří manželce ujce bratrance bratra generálního ředitele. Ta pak původní firmě fakturuje za práci Máni a Tondy několikanásobek jejich původních mzdových nákladů. Všichni jsou spokojeni, vše funguje stejně blbě/dobře jako dřív, akorát ty náklady, jako na sviňu nějak narostly. Ono však stačí vždy natáhnout ruku směrem k státnímu/obecnímu cecku a dost řvát.
|
|
|
Presne proto rvou i odborari - napr. zruseni opravarenske zakladny je do oci bijici.
Ale to je u (polo)statnich podniku v ceske kotline bezna praxe - outsourcovat klicove cinnosti firmy.
|
|
|
S prominutím, klíčovou činností DP je přepravovat lidi. Opravovat vozový park, je zase klíčovou činností opravny.
|
|
|
Ano. Proc tedy CD vycitat, ze v jejich vagonech to zhusta smrdi; cisteni vozu je prece klicovou cinnosti jine firmy.
(Ale kdopak ji vybral, kontroluje a plati? Kdo se brani pohledu pod poklicku, kam se ztraceji verejne penize?)
___
Ted vazne: Jake uspory z roszahu budou mit opravny tramvaji, kdyz nebudou mit jineho zakaznika nez DPP?
|
|
|
Opravovat a repasovat součásti tramvají, jsem viděl v jedné nejmenované pražské strojírenské firmě (již před dvěma lety). S tramvajemi ani s DP nemá firma nic společného. Kupodivu tedy outsourcing v tomto funguje i dnes při držení si vlastních opravárenských kapacit.
Úspora pak spočívá v ušetření za ty vlastní opravny (které jsou neefektivní a dělají s prominutím hovno), dále za "prostředníka", který vlastními kapacitami nedisponuje a práci dále externě levně zadává a posledně také za úředníka z DP, který formu opravy přes "prostředníka" vybral.
Vagóny ČD smrděly, i když si je "uklízely" sami.
|
|
Nechci hájit odbory, to je přežitek zahnívajícího socialismu a ponechme stranou také princip tvorby nákladů v DP, ale podstata celého sporu je v tom, že si Praha skrze ROPID objednala nějaký rozsah dopravy, přičemž uhradila pouze 75% ceny, kterou za objednaný rozsah požadoval DPP. Jinak řečeno, magistrát si objednal auto za 400 000 kaček, ale zaplatil místo toho jen 300 000; když se dodavatel auta začal bránit, že takhle to tedy fakt nebylo domluveno, začal magistrát hlasitě poukazovat na to, že by si dodavatel mohl teda snížit ty náklady, že. Zkrátka, Praha uhrála na DPP pěknou habaďůru a teď se samozřejmě pere špinavé prádlo obou stran, přičemž vychází najevo leckteré pikantnosti.
|
|
|
Však on jim béém nabídne v rámci platby naturáliemi fotku yettiho z himalájí nebo VIP lístky na Olympyjáádu a bude
|
|
DPP by v pohodě zvládnul propustit spoustu lidí a pokud by zůstali ti kvalitní, tak by se to na výkonu nepoznalo (ti ale často odejdou nejdřív, protože vezmou tučné odstupné za dobrovolný odchod a ví, že se uživí jinde).
Jenže teď se hraje v DPP o něco jiného, než o počet zaměstnanců a jejich sociální výhody. Existuje plán na masivní outsourcing v DPP, kdy v DPP zůstanou prakticky jenom lidi a povinnost zajišťovat dopravu. Teď se připravují outsourcingy údržby, ale konečným cílem je outsourcing i vozidel = něco na způsob operativního leasingu. Samozřejmě se smlouvama o servisu, výměně po deseti letech za nové apod. Tím zůstanou v DPP náklady, které magistrát vždycky nějak uhradí, ale veškerý provozní zisk se bude přesouvat do firem poskytujících outsourcing (takový tajný tip je Veolia Transport...).
Jenže nejdřív je nutné vyvolat situaci, kdy bude možné říci, že se to outsourcuje, protože se "ušetří". Ta situace nastává teď - pokud stávka nastane a některé dopravní firmy budou schopny aspoň částečně nahradit stávkující řidiče a zajistit část dopravy, tak další krok je vystoupení Béma s prohlášením - ono to jde a navíc je to levnější, pojďme pro začátek outsourcovat všechny autobusy, pak zapracujeme na metru (tam už DPP stejně pustilo dost outsourcujících firem) a nakonec i ty tramvaje by šlo asi provozovat jinak.
Jo, tunely v Praze už budou za chvíli postavený, obchvat platí stát, takže to není pro magistrát, takže je třeba se teď soustředit na outsourcing a optimalizaci procesů...
|
|
|
Tak outsourcing MHD bude tunel jako kráva. Kdysi se o tohle už pokoušeli u Č(S)D, kde dali pryč tuším opravny a depa. Jenomže protože ČD byly jediným odběratelem, a byli na nich závislí, začla si depa účtovat přemrštěné ceny.
A protože jsou u vesla ti z ODS, no tak nemám pochybnosti jak to dopadne.
|
|
|
V armádě ten outsourcing také úspěšně zkouší, propustili se civilní zaměstnanci (údržbáři, uklízečky) a zadává se to ext. firmám. Výsledek? Všechno je minimálně 10 x dražší a nic nefunguje. A s tou MHD to dopadne úplně stejně. :-P
|
|
|
Jsem názoru, že přesně toto je "jádro pudla".
Jinak k samotnému článku a některým komentářům. V dávno minulé době jsem řídil jeden z tehdejších koncernových podniků DP a již tenkráte platilo (a platí to i dnes) jedno rčení:
Praha má cca 1,250.000 obyvatel, z toho 1,249.900 perfektně rozumí pražské MHD a kecá do ní, no ten zbytek jsme hold my, co tomu vůbec nerozumíme a řídíme to.
Celý problém vidím ve dvou polohách:
1. Jestliže si Magistrát, prostřednictvím uměle vytvořené organizace ROPID, která v podstatě nahrazuje činnost odboru dopravy Magistrátu, objednal přepravní výkony za 9 miliard, není o čem diskutovat a měl by je zaplatit.
2. Tím si nemyslím, že v molochu DP nejsou rezervy. Řeči pana gen. ředitele, že všechny rezervy již vyčerpali, jsou kecy. VŽDY se najdou rezervy. A nemusí jít o propouštění lidí.
Včera jsem se podíval na organizační strukturu DP. Osobně se divím, že to vůbec funguje. Aby například šéf "Jednotky Autobusy" velel pouze provozu autobusů a nemohl ovlivnit technické zabezpečení, které spadá přímo pod technického ředitele podniku, je pro mě nepředstavitelné. Tato jednotka má 5 samostatných garáží (s patřičným technickým vybavením) s počtem nějakých 1300 busů, ale šéf zodpovídá pouze za PROVOZ, přičemž musí spoléhat, že technickou oblast (údržbu, opravy atd), zabezpečí technický ředitel, který má pod sebou dalších 6 "Jednotek Správa vozidel". Mohl bych psát další a další věci, včetně toho, kde ty rezervy najít, ale to by ten příspěvek byl na celou stránku.
Odborářům nenadávejte, ti jen volí cestu nejmenšího odporu. Ono to najítí a uplatnění těch rezerv, by se dotklo i jich. Tím nemyslím propouštění, ale ztráty jiných tzv. sociálních výdobytků.
|
|
|
Odborářům nenadávejte, ti jen volí cestu nejmenšího odporu.
Ehm, ehm, ehm. Kupříkladu potřebuji-li nějaké peníze, zcela jistě by pro mne bylo cestou nejmenšího odporu ověřit, zda se soused zrovna nedívá, a když ne, skočit k němu do předsíně a vybrat peněženky z kapes.
Proč to tak neřeším?
No.... nejsem odborář.
Od kratochvilné zkratky ke konkrétnímu návrhu: existují pouze dva rozumné způsoby, kterak reagovat na stávku. Prvý z nich aplikoval Reagan vůči leteckým dispečerům. Druhý aplikoval Masaryk v Duchcově.
|
|
|
úplně mimo mísu, odskáčete to za všechny, ale můžete mi vysvětlit proč píšete slovo "holt" s dé?? nechci provokovat, jen se ptám, protože to ke svému údivu, vidím už asi popadesáté.
|
|
|
Inu, vzdává hold těm, kdo nechodili za školu?
|
|
|
hold patří i těm, kteří nemohli do školy, protože halt museli chodit na robotu ;-)
|
|
|
(Mně se vždy vybaví ten Suchý/Šlitr:
- ... vzdejme hold.
- jo tak, vy myslíte, že bychom to holt vzdali?)
|
|
|
Omlouvám se za tu chybu. Omluvou by mně mohlo být to, že jsem původem Slovák, všechny školy, dokonce i tu vysokou jsem dělal v SK, i když žiji v CZ více jak 50 let.
Holt mě to mohlo napadnout, že "hold" je hold někomu.
Slovensky psát si již nedovolím, protože od doby co jsem maturoval změnili 2x pravidla slovenského pravopisu. Česky jsem se naučil (podobně jako anglicky) jako samouk z čtení knih a ze života.
|
|
|
Prečo nie? Nielen že major Terazky hovoril československy a bol majorom; taký Gustáv Husák něhovoril inak, a bol prezidentom!
Všechny dialekty češtiny stojí za zachování; a zvláště pak ten, co jednou vytvořil omylem Štúr, když se namol ožralý pokoušel překládat z ruštiny do češtiny.
|
|
|
Omlouvám se, blbě jsem kliknul na odkaz pro RE. Patří to sem:
Naštěstí "nie som majorom", ani "prezidentom" a mluvím možná lepší češtinou, než mnoho rodilých Pražáků kde bydlím a slyším jak mluví.
Kde se vlastně v CZ mluví česky? V Praze určitě ne, Plzeň - to snad nemyslí nikdo vážně, dále na severu to je již míchanina s němčinou, možná tak jih, ale jen tak po Sušice, pak je to již polo-bavorština, o Moravě nemluvím, protože Brňáci s jejich "šalinou" a "ja su" kam se na ně hrabe i "Terazky" no a zbyde nám sever s Ostravou a "kratkymi zobaky". Tak kde mám hledat tu správnou češtinu?
|
|
|
http://www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2009111001& lstkom=266267#kom266336[.odkaz] :)
|
|
|
mluví se různě, ale psát bychom měli všichni stejně. V Plzni i v Brně, učebnice češtiny jsou všude stejné. To se vás samozřejmě netýká, když jste se učil jiný jazyk.
|
|
Dovoluji si upozornit na jedno velké nebezpečí. Kvůli vlastní neschopnosti se primátorovi, řediteli DPP a řediteli ROPID podařilo spojit doposavad rozhádané odborové předáky jednotlivých částí DPP. Až si tito uvědomí, že mají Prahu v hrsti - to nás potěš!!
Mimochodem, zdá se, že hlavní práci v tomto díle odvedl ředitel DPP, který se snažil využít odbory jako páku na svého zřizovatele (Magistrát) a partnera (ROPID).
Všichni tři funkcionáři by zasloužili okmžitě vykopat - ale otázka je, zda by přišel někdo lepší...
|
|
|
Trefa Henry! "Duchů, jež jsi vyvolal, teď se nezbavíš!"
|
|
|
Naštěstí "nie som majorom", ani "prezidentom" a mluvím možná lepší češtinou, než mnoho rodilých Pražáků kde bydlím a slyším jak mluví.
Kde se vlastně v CZ mluví česky? V Praze určitě ne, Plzeň - to snad nemyslí nikdo vážně, dále na severu to je již míchanina s němčinou, možná tak jih, ale jen tak po Sušice, pak je to již polo-bavorština, o Moravě nemluvím, protože Brňáci s jejich "šalinou" a "ja su" kam se na ně hrabe i "Terazky" no a zbyde nám sever s Ostravou a "kratkymi zobaky". Tak kde mám hledat tu správnou češtinu?
|
|
|
Nešťastná formulace. Já se upřímně snažil mluvit česky v Praze (a to bez valného úspěchu; zrovna nedávno jsem sám sebe přistihl, an říkám "dvěmi"! :( Být obklopen pražštinou je zlo intergalaktických rozměrů :( )
Já našel velmi akceptovatelnou češtinu namátkou u pánů Basse nebo Čapka. Trváte-li na někom mladším, pak u pánů Suchého (mimochodem Pražan, už asi 80 let!), Velínského, nebo (mlaďas vyslovený, zhruba mého věku!) Leonard Medek.
Doporučuji; velmi příjemné!
|
|
|
|
OpenTTD je hracka. Zkuste Simutrans.
www.simutrans.com/
Ale je to na vlastni nebezpeci, tedy ne aby mi pak nekdo vycital, ze od ted nic nestiha, protoze si jezdi s vlacky, tramvajemi, monoraily a remorkery po monitoru.
|
|
Sorry D-Fens, ale tady ses do znacne miry vedle. Sice sam pokladam odbory za bandu komousu, ale v tomto konkretnim pripade je pes zakopany na zahrade pana z radnice. Predstav si, ze coby vlastnik nejake pravnicke osoby prikazes te pravnicke osobe investovat nad jeji financni moznosti a pak ji budes karat, ze nestaci splacet..
Cele je to propojene na daleko vetsi machinace a to, co je videt v mediich a co tak nestastne komentujes, je jen jeden z vysledku daleko hlubsich manipulaci.
|
|
|
Buďte tak laskav, a osvětlete mi ty daleko větší machinace, kdo a kde je provádí? Devět miliard v DPP se Vám zdá málo?
|
|
|
Asi neni vhodne uvadet konkretni udaje na inet foru. Zkuste se zamyslet nad vlastnickou strukturou nejvetsich dodavatelu, precist si neco o zadavani verejnych zakazek, pripadne zjistit od nekoho ve statni sprave, jaka je praxe v teto oblasti a verim, ze k odpovedi dospejete velice rychle. A treba pak budete take nad medialni komedii a timto D-Fensovym clankem kroutit hlavou.
|
|
V tomhle budu s D-Fensem mít vždy odlišný názor. Kdo vede podnik? Bez ohledu na to, kdo má jakou funkci je to vždycky ten, kdo má větší koule. Ptát se, kdo vede podnik je nesmysl, spíš je lepší otázka, kdo je za vedení podniku a jeho hospodářské výsledky odpovědný: je to totiž vždycky management, stejně jako je majitel firmy odpovědný za své hospodářské výsledky a obávám se, že je morálně odpovědný i svým zaměstnancům, protože ti všechno sázejí na jeho kartu a on jim za to dává práci, která je živí, takžer i zaměstnanci jsou svému zaměstnavateli vázáni loajalitou, kterou nikdo nezpochybňuje. Teorie her nás učí, že profit musejí mít obě skupiny: majitel firmy je chlebodárcem zaměstnanců a zároveň zaměstnanci živí svého majitele, oba jsou na sobě závislí a nikdo v byznysu, pokud nemyslí iracionálně, nemůže tenhle oboustranně výhodný vztah zbytečně rozbíjet. Co se ale stalo, že lidi chtějí stávkovat? Jednoduchá věc: management provařil stovky milionů na provozu firmy, protože se jedná o management státní firmy a jako takový není závislý na hospodářských výsledcích firmy ale na tom, kolik peněz z majetku firmy ulijí kamarádům stranických činovníků dlícím na pražském magistrátu. A těď se chce hojit na zaměstnancích. Zaměstnanci dělají vše, co jim zaměstnavatel nařídí a za tuto práci dostávají mzdu. Jaký mají oni mít racionální důvod rezignovat na své přirozené právo na smluvenou odměnu za vykonanou práci, to stále nechápu. Pes je primárně zakopán v tom, že Dopravní podnik vlastní město Praha a ne soukromý majitel, který si racionálně hledí svého profitu a zároveň profitu svých zaměstnanců. A tak se jednou za 2 miliardy turnikety zruší, aby se pak nákladěm 2 mld zase psotavily. Proč by kurva toto měli platit zaměstnanci??? Pokud měl majitel firmy pocit, že se mu nedostává peněz, pak měl restrukturalizovat postupně nebo měl postupně zvyšovat ceny jízného, měl zavést jízdné pro důchodce, kteří jezdí z nějakého mě neznámého důvodu zdarma, a ne čekat až v rozpočtu bude díra 1 miliarda. I když odhlédneme od zkorumpovaných a předražených městských zakázek, je to vždy vina managementu, pokud zaměstnanci stávkují. Pokud se zaměstnavatel k zaměstnancům chová korektně a dává jim správné informace, zaměstnanci nikdy stávkovat nezačnou a odbory nemají žádnou šanci. Podle mě, jenom ať stávkujou. Požadovat po někom, aby rezignoval na své přirozené potřeby je čistokrevným fašismem.
|
|
|
Vím z velmi osobní zkušenosti, jak se provádí outsourcing v DPP. Je to jednoduchá hra. Mám depo kde pracuje četa uklízeček. Pokud mají uklizeno v depu mohou se pustit do úklidu tramvají a pod. Kamarádi na tom nevydělají ani floka a já jsem jim zavázán. No tak vyrazím s uklízečkami dveře a sjednám úklid s dodavatelskou firmou. Ta má dva druhy lidí, jedny na úklid dopravních prostředků, druhé na úklid depa. Celková faktura je čtyřnásobná, oproti kmenovým zaměstnancům. Nebo opravy? To je úplné žůžo. Původně měl DPP specialisty, kteří rozuměli svému. Nyní mají dodavatelské firmy původní lidi pronajaté dopravnímu podniku, ale Ti lidé přestože již pracují za podmínek horších finančně je to ku podivu, pro DPP dražší. Kde je chyba? Musí platit i své lidi. Kdyby nakrásně ti pracovníci pobírali stejnou mzdu, musí mít dodavatelská firma nutně vyšší náklady minimálně kvůli novému managementu. Pokud byl šéf depa jeden a měl pod palcem úklid, opravy a všechno, je nyní těch specializovaných firem řada i s celými svými režijními náklady. Práci ale provádí stejný nebo i vyšší počet lidí. Dodavatelský systém má podle mne opodstatnění v případě nepravidelných dodávek činností. Pokud jsou tyto výkony kontinuální nevidím jiný efekt, než je čerpání peněz z DPP.
|
|
|
Pokud se bavíme o úklidových službách, má dodavatelský systém má několik výhod:
- nepotřebujete personalistu
- nemusíte hlídat nemocnost, dovolené, atd...
- můžete operativně měnit rozsah prací a nestarat se o to, že máte přetížené/nevytížené lidi
- můžete nastavit standardy kvality a jejich nedodržení sankcionovat (nezajímá vás kdo konkrétně za to může)
Dodavatelský systém se nehodí na odborné práce, protože si nemůžete vychovat své specialisty.
|
|
|
No jo, jenomže to nesmí být ve státním. V soukromém sektoru to opravdu může a často i chodívá způsobem, který jsi popsal ty, ve státním, obávám se, tak, jak psal předřečník.
|
|
|
Zajímavý názor. Opravdu je takovou výhodou něco nepotřebovat a zaplatit za to jinému víc?
- personalistu úklidové firmy samozřejmě platím
- musím hlídat*), zda se úklidová firma z důvodu nemocnosti zaměstnanců na úklid nevykašlala
- mohu operativně měnit rozsah prací, pokud mám hodně dobře nastavené smluvní podmínky, což, jak se obvykle ukáže, nemám (cena právníka, že)
- musím platit člověka, který na mé straně hlídá kvalitu a uplatňuje reklamace*).
Ano.
_______
*) Často lze vidět specialistu s fotoaparátem nebo kamerou dokumentujícího v budově po ránu kvalitu úklidových prací pro reklamační řízení. Jestli je levnější než personalista, nevím. Ale nevěřím tomu.
Další příklady z praxe na přání. Připomínám, že zatím jsem se setkal pouze se soukromými úklidovými firmami. Je zajímavé, že hlavní dojem, který jsem získal, je, že kvalita odvedených prací je menažerům prakticky lhostejná. Dorozumívacím jazykem s personálem je obvykle lámaná ruština nebo divná slovenština, takže jde nepochybně o echt autsórcink.
|
|
|
Pracuju v bance a veškeré nebankovní služby (ostraha, úklid, doprava, údržba budov, atd...) jsou řešeny dodavatelsky a nevidím v tom problém.
Ano, asi to je o něco dražší než vlastní lidi, ale zase to přináší vyšší kvalitu. Když máte problém s nějakým člověkem, řeknete firmě, ať už ho neposílá. Nemusíte se zabývat výpovědní dobou a podobnými věcmi. Toho lempla už neuvidíte.
Když se to opakuje víckrát, změníte firmu a hotovo.
|
|
|
Nepracuji v bance a pokud možno tam ani nechodím. Zcela jistě jsou proto moje zkušenosti jiné.
Podle nich outsoucing vyšší kvalitu většinou nepřináší. Menažer, dokáže - li zvládnout najaté lidi, dokáže zvládnout i vlastní, nebo menažerem prostě není.
Nemusím se zabývat výpovědní dobou, jistě, musím se zabývat reklamačním řízením. V mnoha ohledech je to totéž: zabere to hlavně čas.
Toho lempla neuvím, dokud za den, týden či měsíc zase nepřijde. Nejlegračnější je, když přijde jako zaměstnanec jiné firmy, viz tvůj poslední řádek.
Změním firmu (Do týdne? Do měsíce?) a hotovo. Pak místo ní přijde jiná firma, v přijatelném cenovém rozmezí obvykle úplně stejná.
Ale to jsou jen takové sedmivětrné řeči. Jádro pudla je přece ve financích. Outsourcing by zaveden jako přenesení činností do oblastí s výrazně levnější například pracovní silou, viz outsourcování call center (například DELL) do Kalkaty, nebo kam. Autsórcink v rámci jednoho města nebo jedné Evropy bude podle mínění této nepatrné osoby často (až většinou) nevýhodný, zatímco může být velice výhodné nechat specialisty vychovat někým jiným a občas si je pronajmout nebo je načas koupit.
|
|
|
Uvedené problémy nemáme.
Možná to bude i tím, že velká banka jako reference na webu je pro úklidovou firmu dost zajímavá a opravdu se snaží o ni nepřijít.
Když mám problém (špinavá okna, špatně fungující klimačka, rozlil jsem kafe na koberec, nefunguje světlo, cokoli...), pošlu mail na správu budov a nejpozději do druhého dne je to obvykle opraveno/uklizeno a já mám v poště informaci, že problém byl vyřešen a případná přijatá opatření.
A to nejsem žádný velký šéf, ale jen obyčejný IT :-)
|
|
|
nejsme velká firma a reference na webu nejsou k ničemu. Přesto se s uvedenými problémy nesetkáváme. Dodavatelsky řešíme úklid, ostrahu, údržbu. Problémy s tím nejsou, pokud je problém, řeší ho majitel firmy, ne my. Platíme stejně nebo o trochu víc než kdybychom platili mzdy, ale úklidová firma dodá úklidové prostředky, papírové ručníky a spoustu dalších věcí, nemusíme to kupovat my, nemusíme se o to starat, nemusíme řešit, kdo práci udělá v případě nemoci nebo dovolené. I kdyby se zaplatilo o něco víc, pořád se to vyplatí, protože odpadne spousta starostí, nákupů a podobných věcí. Úklidová firma je zařízena i na velký pravidelný úklid včetně čištění koberců, mytí oken a podobně. Na to všechno se dřív, když byly uklízečky zaměstnány u nás sjednávala jiná firma.
když firma není spokojená s úklidovou nebo jinou dodavatelskou firmou, hravě najde jinou, na trhu je takových firem hafo, nabízejí služby a u firem zajišťujících úklid nebo ostrahu funguje konkurence.
jednou jsme měnili dodavatelskou firmu, předchozí firma zaměstnávala velmi schopnou uklízečku, jednu, požádali jsme novou uklízecí firmu o její zaměstnání s tím, že bude uklízet u nás. Firma nám vyšla vstříc, holku zaměstnala a k naší spokojenosti u nás pracuje už spoustu let. Opačnou situaci, totiž že by se objevil u nové firmy lempl, jak uvádí Ygor, jsem nezažila a nechápu jak by k tomu mohlo dojít.
|
|
|
To je lepší - máš alespoň odhadnuto, že platíte stejně nebo o trochu víc a dostanete navíc ručníky, hurá.
Ale vážně.
Dostala ses s k podstatě problému. Nepotkal jsem totiž člověka, který by to opravdu měl spočítáno. Nerozumím dobře problematice úklidu, jistě, jako prostý vidlák jsem jednal jen s lidmi outsourcujícími závodní kuchyně v zemědělských podnicích, vesměs nástupcích umrlých JZD a SS.
Nikdo z nich neměl spočítáno, o kolik mu klesla režie, každý věděl, že je to správné, protože *).....
Bylo lhostejné, zda šlo o pracovníka soukromé firmy nebo přímo majitele. Šlo o zemědělské podniky od 40 do 6000 ha, takže je to velice omezená zkušenost, to jako vždy připomínám.
Situaci s lemplem jsem jednoduše zažil. Také nechápu, jak k tomu mohlo dojít, to ale na věci nic nemění.
________
*) Musím poznamenat, že pitomost typu "ušetřím personalistu" nepoužil žádný z nich, ve většině případů by totiž ušetřil sebe sama (Zase: klíčová zde bude velikost firmy, že, obecné pravdy a poučky někdy selhávají).
|
|
|
- personalistu úklidové firmy platíte, ale pouze a jen z vámi akceptované ceny. A to může být o hodně méně, než si vydržovat vlastního člověka. Zvláště pokud jde skutečně o úklidovou firmu a za zákazníka nemá pouze vás.
- musím hlídat... To pochopitelně ano. Nicméně k tomu NEpotřebuji a NEmusím platit dalšího člověka. Plně postačí, pokud vedoucí nahlásí, že na jeho oddělení není uklizeno, reklamaci už zvládne i sekretářka.
- Operativně měněný rozsah prací je u takovýchto činností nutný předpoklad. Jak si to zařídí dodavatel, vám může být ukradené. Pokud si zařizujete sám, máte o starost či náklady navíc (sháníte brigádníky, platíte přesčasy nebo naopak za vaše peníze personál čumí do zdi).
Neumíte-li si smlouvu zjednat sám, pak je právník potřeba. Ale zaplatíte mu jednorázově za jednu smlouvu. Nemluvě o tom, že DP má jistě i své vlastní právní odd. :).
Že je managerům nesoukromých firem kvalita úklidu lhostejná, neznamená, že jim nebude lhostejná, když bude úklid prováděn v rámci firmy.
|
|
|
Hustý. Správně berete v potaz velikost firmy, ale špatně s ní pracujete. Škoda.
Atd., na delší rozbor dnes nemám čas, snad příště.
|
|
|
Od určité úrovně složitosti organizační struktury ve firmě se stejně nedomůžeš ničeho ani po "vlastních" zaměstnancích, protože to musí jít přes jejich šéfa oddělení a dvě schvalovací místa. Takže je to ve finále zas otázka toho, jestli na konkrétní pozici (ať už u tebe, či u dodavatele) sedí blb nebo normální člověk.
|
|
MHD jsem používal v mládí,velmi rychle mi došlo,že v podmínkách okresního města je lepší chodit pěšky anebo to jet na kole.Nemám s tím problém ani v krajském městě.Ale ve městě velikosti Prahy jsou podle mě noční linky podstatné.Mělo by být povinností města toto noční spojení zajistit.Jízda MHD z práce domů (např.sestry z nemocnic,lidi vracející se z noční směny nebo na ni nastupující) přes noční velkoměsto s nejvyšší úrovní pouliční kriminality v zemi se jeví jako mnohem méně riziková.Ty policajti sem tam se vyskytující v MHD jsou v noci taky dobrý nápad,řidič tramvaje nebo busu nemá u ganuerů ten potřebný respekt ani pravomoci.
|
|
dp praha s dopravnimi vykony, mnozstvim cestujicich a primerenou ztratou vinikajici i v mnozstvi reklamy v prostredcich.
nevim jak vam ale me prijde, ze vic vizualni reklamy snad ani bejt nemuze. takovy mnozstvi mhd spamu snad neni mozne videt jinde v evropskych metropolich. korunkou tomu jsou megapolepene prestupy metra kdy uhnout ocima abych nemusel koukat na ty srackoidni reklamy lze snad jenom na podlahu.
toto se do kvality cestovani mhd nepocita? jaky ma z tohodle rencar prijmy a co se uleje mimo dpp? pokud to vezmu ad absurdum, tak by mhd snad melo bejt zadarmo, tech hitu co od kazdeho cestujiciho bannery dostanou neni malo.
|
|
Mno, moc hezké počtení, jen co je pravda. Možná by neškodilo si o problému zjistit něco víc, než jen plivat. Ono ta věc se má spíš tak, že panu Bémovi kdysi asi nějaký autobusák šu*al starou (o tom později). Náš podnik funguje díky dotacím od města. Ponechávám teď stranou jestli je to dobře nebo špatně, ale je to tak. Takto to bylo přislíbeno i na letošek, přičemž povinností města je dofinancovat onu roční prokazatelnou ztrátu (tato je odhadnuta ve smlouvě s ROPIDem). Dofinancování se děje prostřednictvím příspěvkové organizace MHMP (ROPID) do doby, než bude na další rok stanoveno jinak. Jako zásadní průser bych viděl to, že MHMP (prostřednictvím ROPIDu) objednal totéž co v r. 2008, ale unikla mu jedna zásadní věc - loni se konal poměrně masivní odprodej movitého i nemovitého majetku, tudíž logicky byla prokazatelná ztráta nižší. Zhruba od začátku roku bylo upozorňováno na to, že tyhle peníze nám na letošek při stávající úrovni nevystačí. MHMP dělal mrtvého brouka a naše "vedení" se tvářilo, že se nic neděje. Dál už je situace a sled událostí známý z novin.
Ad Outsourcing atd. Odbory nechtěly ukončení personálního auditu! Odbory chtěly, zastavení toho, co se děje teď, tzn. že audit a zároveň zajištění outsourcingu dělá jedna firma. Co se týče outsourc. nebyl bych proti němu a nepopírám, že by se tím dalo ušetřit, KDYBY...jeden příklad za všechny - polití sedadel desinfekcí, setření a vytření podlahy jednoho kusu autobusu (klasická stará Karosa) vyšlo před postoupením externí firmě na cca 200Kč (což je poměrně hodně, ty lidi se tam nepředřeli, souhlas, nicméně zahrnuje to i prostředky, ochranné pomůcky atd.). Nicméně, po převedení činnosti na soukromou firmu se cena za stejnou práci zvedla na 800Kč. Kdepak se asi stala chyba v oné efektivitě? Tuto firmu fakticky řídí i vlastní manželka p. Béma, tudíž ono outsourcing v podání MHMP+DPP znamená pouze to, že se činnosti převedou na firmy nápadně spřátelené se současným magistrátem. Jak vypadá situace ohledně depa metra apod. mi není známo, jsem od autobusů.
Nastavení standardů kvality - jde o v zásadě o soubor parametrů a požadavků, které musí dopravce splňovat. Počínaje čistotou vozů a stejnokrojem (který je od DP ROPIDem vyžadován, zatímco od ostatních dopravců ne) přes jistou úroveň operativního řízení provozu, garantovaný počet nízkopodlažních spojů až po garanci provedení vlastního spoje - tohle všechno jsou věci, které stojí peníze a soukromému dopravci se vyplatí v případě, že mu autobus na trase shoří, zaplatit ROPIDu pokutu 12.000Kč za neprovedený spoj, než shánět náhradní vůz, řidiče a mít jistou úroveň řízení provozu. To co zde D-FENS napsal ohledně tří linek metra je naprostý slint. Spíše jde o to, že zatímco DPP drží po Praze 3 vozy operativních záloh + další případné jsou připraveny na garáži, Connex (dnes už Veolia Transport) většinou ani žádný provozuschopný vůz nemá (i když za poslední 3 roky se u nich situace ohledně vozů velmi zlepšila).
Cestující pan Vomáčka je svéprávný a když se mu v autobusu firmy Zapáchal&Netopil nelíbí, tak s ním už nikdy nepojede - to je teoreticky pěkné, nicméně městské linky jsou licencovány a toto rozděluje ROPID - tzn. jiný dopravce nemá v danou chvíli možnost tuto linku provozovat (vynechám možnost, že by si p. Vomáčka objednal smluvní jízdu apod.). Takže panu Vomáčkovi ve finále nic nezbyde, protože autobus jiné firmy v aktuálním místě nepotká, díky systému licencování ani nemůže.
Ohledně doručení členům stávkového výboru...nekomentuju, vnitiřně s tímto stylem jednání nesouhlasím, ačkoli je to o tom komunikovat s protistranou tak, aby rozuměla. Když protistrana jedná jako dobytek, budeme jednat stejně a třeba nalezneme alespoň společný jazyk.
Ad efektivita - osobně mne více pálí peníze daňových poplatníků vložené MHMP do projektu "Praha Olympijská" a "Opencard", než peníze, díky kterým je šance, že stále většina lidí zaleze do MHD a já budu mít volnější cestu autem. Dále tu máme projekty modrých zón snad na všech Prahách kromě 4,5,9 a 10, které byly vyrobeny čistě za účelem zisku z parkování a hlavně z odtahů (ano, Pha 1 a část. 2 chápu, ale Jarov nebo Holešovice fakt ne). Neříkám, že není v DPP prostor pro zefektivňování, ale není ho při zachování současné úrovně služeb tolik, kolik si asi dost lidí představuje. Jedna z cest může být i outsourcing, ale ne v současné podobě. Vzhledem k tomu, že průběh outsrc. je známý v podobě výše zmíněné, je logický požadavek na ukončení spolupráce s BNV a ředitelem transformací.
Outsrc. mimojiné měl vypadat i tak, že se rozprodají objekty garáží a budou se pronajímat zhruba za 15% prodejní ceny ročně, přičemž údržba objektu by byla stále na bedrech DPP.
Takže zhruba tak - s DF lze souhlasit, že je chyba, že odbory suplují vedení, ale je chyba vedení, že není schopné podnik efektivně a úspěšně vést, dělá mrtvého brouka a čeká, že se to "samo" vyřeší. Vyřešilo-odbory zde víceméně plní to co mají, ačkoli poněkud neobvyklým a nepříliš regulérním způsobem suplovaly vedení DP a poměrně úspěšně. Je chyba dozorčí rady (v které mmch. dřepí Bém a další), že se tvářila, že o situaci ohledně financí DPP neví a nezajímá ji. Je chyba MHMP (nebo spíš cíl), že do čela DPP jmenuje lidi, kteří jsou schopni podepsat kontrakt na dodávku emulzní nafty na šílené objemy, ačkoli se v testovacím provozu neosvědčila (p. Jílek - bývalý GŘ), případně lidi, kteří zruší činnosti DPP poskytované "průmyslové veřejnosti" - mluvím hlavně o prodeji nafty, poskytnutí nevyužité myčky BUSů někomu "mimo" DPP apod. (p. Dvořák)...
Ať se na mne vážený DF nezlobí, ale to, co on popsal na základě toho, že si přečetl novinky.cz a viděl vystupování našich dvou odborářů (je otřesný, uznávám) je snůška hovadin.
|
|
|
linky su licencovane - preboha preco???
|
|
|
Protoze jsou v ramci jednotneho tarifu.
|
|
Zitra rano odevzdavam sve auto na vymenu celniho skla, pricemz to neni na pockani neb lepidlo skla pry nekolik hodin schne. Rozhodl jsem se tudiz na cestu zpet a potom zas pro auto zkusit autobus MHD - nejel jsem tim mozna dobrych 15 let, tudiz vubec netusim co me ceka. Dnes jsem si slavnostne zakoupil 2ks jizdenek, dostal jsem radu, ze musim nastupovat prednimi dvermi, ale jinak si pripadam jak panic ;-) Na jake dalsi zaludnostis se mam jeste pripravit?
|
|
|
Toz MHD obcas jezdim, kdyz se mi neco vyjebe na aute. Za poslednich 15 let se toho az tak moc nezmenilo. Jen jezdi modernejsi autobusy a zpravidla nebyvaji tak strasne narvane, jako driv. Co se tyce osazenstva (pachnouci solviny, ukecane pipky, frikulini s prehravci s hlasitosti na max...) se nezmenilo temer nic.
|
|
|
Hm, koukam, ze me to asi na dalsich 15 let zase z takovych experimentu vyleci :-D
|
|
|
No hlavne, az dorazite do cile, tak si nezapomente poradne umyt ruce a vyplachnout usta a nos, jinak se budete muset lecit i ze skutecnych nemoci. A jestli si davate v MHD tasku na zem, tak si ji taktez radne umyjte - vtuhle dobu nikdy nevite, jestli ty sracky na zemi jsou jen snehova brecka nebo i blitky nejakeho ozraly (videl jsem nekolikrat na vlastni oci).
|
|
|
Ať si rovnou koupí v lékárně roušku a nasadí si ji než do toho dopravního prostředku vstoupí ;)
|
|
|
OK, koupim, diky za upozorneni
|
|
|
To moc nepomaha. Rousky jsou urceny primarne k tomu, aby doktor nenaplival na pacienta, ne k jeho ochrane pred nemocemi. Kdyz uz ale do te lekarny pujde, tak si rovnou muze koupit chirurgicke rukavice na jedno pouziti. V asii je v MHD pouzivaji celkem bezne.
|
|
|
|
Hm, to uz me na ty dve jizdy vyjde levnejc tago, ne?
|
|
|
Kvuli masce a rukavicim urcite ne. Ale pokud mate byt i trochu lepe placene zamestnani a skutecne onemocnite, tak by vas ten taxik vysel levneji zcela urcite.
|
|
|
Njn., vyslo to na blbej den, zrovna neni volnej nikdo kdo by me odvezl - no snad to nejak preziju :-)
|
|
|
tak, v zásadě jsou dva možné přístupy:
a) přístup reaktivní
nebožák, co podceńuje rizika spojená s přepravou by se měl zamysleet nad tím, jak předejít kontaminaci; bude-li ktomu přistupovat poctivě, pořídí si jednorázový protichemický oblek od tywek či jak se ten výrobce jmenuje - je to slušivý overal odolný vůči kyselinám i zásadám s kapucí a gumičkou okolo rukávů i nohavic; oblek by měl tedy člověk cetsující v mhd doplnit rukavicemi a bootami. na xicht bych doporučil protichemickou masku - myslím, že v bdsm shopech bude dostatečný výběr. po příchodu domů by měl nechat boty, rukavice i oblek před vchodovými dveřmi, přičemž kromě bot a masky by měl ruavice a oblek buď spálit nebo zakopat 3m pod zem. masku a boty je třeba předepsaným způsobem dekontaminovat, aby je bylo možné použít vícekrát. tuto proceduru by měl nebožák absolvovat pokaždé, když využije mhd, vlaku nebo autobusu.
b) přístup racionální
mhd, vlaaky, autobusy nebrat a přepravovat se autem / pěšky
p.s. ten protichemický oblek vřele doporučuji - chodím v něm na chalupě na houby, příemně drrží teplo, je lehoučký a svítivě bílý, pořizovací cena směšná - myslím, že cca 100 Kč.
|
|
|
... nevim proc, ale pri cteni tohoto tveho pojednani jsem si vzpomnel na postavu Gimpa z Pulp Fiction...
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Transport Tycoon SSE
|