Docela rád čtu nejrůznější story ze života. Vím, že na D-F nejsou
tahle témata příliš oblíbená. Často tu někdo argumentuje tím, že pisatel
si jenom chtěl vyplakat srdce a že stejně nic neřeší.
Já to vidím trošku
jinak. Dost často jsou to totiž příhody tak neuvěřitelné nebo nepravděpodobné,
že by člověka ani nenapadly. Proto si říkám, že není špatné takové informace
zaarchivovat někde vzadu v hlavě – třeba jednou ušetří nějaký ten problém.
Vzpomeňte například na krátký článek od „ó, nejvyššího“ o vyhořelém autě
z autobazaru. To by mě fakt nenapadlo!
A proč to všechno píšu? Protože mě jedna drobná příhoda přivedla k úvaze
o fungování systému:
V jistém nejmenovaném e-shopu jsem si objednal něco málo IT-haraburdí.
Postupoval jsem standartně ale ač jsem někde v kroku 3 vyplnil i alternativní
dodací adresu, finální objednávka se vygenerovala bez ní. To se stalo někdy
v pátek pozdě večer. V sobotu jsem volal do obchodu a pokoušel se sjednat
nápravu. Operátor na infolince mi ale sdělil, že mám vytvořit novou objednávku
a tu starou nepřevzít. Prý už je zboží vyskladněné a nejde s tím nic dělat.
Dnes je úterý a balík zřejmě ještě leží ve skladu. Udělá si kolečko dodávkou
do Jižních Čech a pak ho stejně naskladní zpátky.
Jasně. Jde jen o jeden balíček – v mém případě. Ovšem problém je, že
asi nejsem jediný, kdo takhle funguje. Buď kvůli chybě, nebo kvůli blbosti,
nebo prostě proto, že je to ekonomicky výhodnější.
Kamiony jezdí po naší republice z nějakého důvodu. Nejspíš ne proto,
aby se jejich řidiči vozili v bigga-kchárz a dělali hustej čmoud na křižovatkách.
Všichni víme, že důvod je jinde. Je levnější nechat obkroužit procesor
republiku, než nestandartně houknout na skladníka. Je levnější 2x denně
dovézt zboží do obchodu, protože sklad ve městě by stál mnohem víc, než
sklad na poli.
Jaké jsou možnosti? Všelidovým hlasováním rozhodneme, že budeme bojovat
s konzumem a za zvuku rázné hudby vyrazíme pro brambory do řádek nejbližšího
rolníka. Inspirací nám budiž Severní Korea. Ne? Asi ne. Tenhle experiment
už tady byl.
Evidentně je jediným řešením zásah shůry. Neboli od státu. Bohužel
některé parametry jsou pevně dány. Kamionů bude jezdit pořád stejně nebo
víc. Obchodní centra se staví, automobilky taky přibývají. Na víkend budeme
taky nadále jezdit někam mimo svoje bydliště. Silnice se (bohužel) také
nerozrůstají.
Existují tedy v zásadě dvě cesty. Buď bude stát existující stav regulovat
různým množstvím vyhlášek a regulací s různým stupněm nesmyslnosti, nebo
se pokusí změnit podmínky. V prvním případě se omezí jízdy kamionů v pátek,
o víkendu, o prázdinách a kdo ví, kdy ještě. Pak ale logicky nastanou dvě
věci: Ubereme-li 20% času o víkendu, přidáme 20% kamionové dopravy v týdnu.
A stát nám mimo jiné také říká, kdy je čas na dovolenou a kdy na práci.
Čest! Druhá možnost je vyjít ze stávající situace a rozšiřovat silnice
a dálnice, motivovat provozovatele obchodů k větším skladům nebo třeba
opustit fekálně-historizující koncepci našich vlaků a umožnit tak osobní
dopravu ne z donucení, ale z radosti.
Myslím, že z principu věci se jedná o zásahy levicového charakteru a
proto trochu nechápu, jak se zelení mohli dát do holportu s ODS. Podle
toho to také vypadá. Stále se lomí rukama nad neúnosnou situací na hlavní
úvozové cestě z Budějic do Prahy. Zelení ale stavbu blokují, aby zachránili
přírodu. Takže jejich voliči nadále inhalují. No a vrcholem celé koncepce
je splavnění Vltavy až do Prahy. Nebudeme mít dálnici na jih Čech, Linz
a Salzburg. Na okrsce, povýšené na hlavní tah, budou mezi odstavenými kamiony
kličkovat auta. Ale pan ministr bude moci vychutnávat jemné pohupování
parníku cestou do Jižních Čech, budou jej zdravit voraři, ze břehů mávat
selky a na budějovickém rynku ho pozdraví měšťané chlebem a solí..... ráj
to na pohled!
Asi každé možné řešení bude stát peníze. Ale když už máme platit, tak
ať má to řešení nějakou dlouhodobou perspektivu a není to jen krátkodobé
hašení akutního problému!
11.11.2008 LRR