Po dlouhé době jsem měl díky mým konexím, opět příležitost poodhalit
roušku blízké budoucnosti. V těch nejtajnějších a nejpřísněji chráněných
laboratořích wolfsburgu se totiž opět rodí revoluční klenot, který bude
po dlouhá desetiletí udávat lidstvu směr.
Jak jsem tak procházel led-diodami
osvětlenými a čistoskvoucími se halami okolo prototypů passatů cabrio a
sharanů coupé, přemítal jsem co ještě převratnějšího mi můj přítel Joachim
může předvést. Když jsme prošli již třetími karbonovými dveřmi (s logem
VW s čtyřlístkovou ratolestí), ustrnul jsem v němém úžasu.
Stál tam totiž ON - nástupce veleúspěšného projektu Roomster - nový prototyp
škody, malebně nazvané Škoda Ekoster. A to EKO v jeho názvu má své opodstatnění.
Díky několikaletému technologickému nástupu koncernu VW se jedná o zcela
jistě převratný model který zavře ústa všem pochybovačům a ropné šejky
přinutí žrát písek. Ale popořadě, oč se vlastně jedná? Ekoster pokračuje
ve více než zdařilém designu Roomsteru, avšak posunuje onu pomyslnou laťku
designerské dokonalosti tak o dvě příčky výše. Náš zrak a všechny ostatní
smysly totiž laskají nádherné oblé a přirozené tvary tohoto bezchybného
rodinného vozu.
Skvělým designem však Škoda Ekoster nekončí, ba naopak! Již na první
pohled náš zrak přitáhne temně černá maska na které se jako démant třpytí
hrdý znak okřídleného šípu. Kam a proč tedy zmizela ona kvalitní chromovaná
mřížka, na kterou jsme u škodovky za ta léta zvyklí? Joachim mi vysvětlil
že oné masky není potřeba, neboť nový Ekoster vzduch nepotřebuje - resp.
potřebuje ale získává jej jinak než nasáváním z okolní atmosféry. Vzduch
je přeci cenná
surovina a je škoda jím mrhat na spalování paliva. Vzduch potřebují
všichni lidé k dýchání, obvzláště ti co chtějí šťastný a spokojený život
pod hrdou vlajkou zlatých hvězd a žádných pruhů!
Ovšem chromovaná maska byla nahrazena něčím mnohem sofistikovanějším
- jde o nejpokročilejší nanosolární články, které mají vlastní mikrogenerátor
absolutní tmy. Díky tomuto solárnímu článku stačí k produkci elektřiny
i zbytkové světlo hvězd a vlastně cokoli světelnější než absolutní tma.
Chytrým tahem je zároveň umístění solárních článků na vnitřní stranu (jak
jinak než bixenonových) světlometů. Tím je veškerá elektrická energie vydaná
na svícení ihned převedena zpět do akumulátoru. Další snížení spotřeby
je tedy nasnadě. Čelní maskou však výčet ekologických prvků u Ekosteru
rozhodně nekončí.
Snad největší revoluce se odehrává pod kapotou, zde bije statečné srdce.
Léty osvědčený vznětový čtyřválec 1.9TDi, nyní díky úpravám překřtěn na
1.9ETDi "E" znamená EKO. A proč eko? Protože nespaluje naftu, ale zkapalněnou
biomasu.A to je hlavním trumfem v rukou wolfsburgských - ona biomasa totiž
není vyráběna jen a pouze z rostlin, ale díky objevu bakterie "Echinacea
Schadensis" prakticky z jakkéhokoli materiálu jež se na planetě vyskytuje.Ona
bakterie je skutečným darem z nebes, nejen že umí rozložit téměr jakkýkoli
(problém má pouze s teflonem a titanem) materiál, ale zároveň při tom produkuje
čistý kyslík. Takže Škoda Ekoster bude mít tu čest býti prvním automobilem
jehož provoz nejenže ovzduší neznečišťuje - on dokonce ovzduší čistí! Vědci
z wolfsburgu vypočítali že bude-li na světě půl miliardy Ekosterů provozováno
20 let, čistota ovzduší planety se vrátí na úroveň r.33 po kristu.
A jak nám ono ekoTDi jede? Jako každé TDi má zdravý a sytý zvuk, nenechá
nás na pochybách co jsme právě nastartovali. Díky tomu, že je kapalná biomasa
mnohem výhřevnější než trapně rafinovaná nafta má eko motor výkon větší
než obvykle. Hodnoty 216kW a 500Nm jsou na prostorný rodinný vůz optimální,
zrychlení z 0-160km/h se udá za rodinných 11 vteřin, průběh kroutícího
momentu je strmý a končí až v omezovači. Na každé sešlápnutí pedálu reaguje
vůz velice empaticky, maximálka je elektronicky omezena na 270km/h - kvůli
bezpečnosti dětí. Spotřeba činí 10 standartních 1,5L PET lahví na 100km
klidné, dálniční jízdy (ustálených 180km/h).
Interiér vozu je (jak je u vW dobrým zvykem) nadmíru luxusní, ergonomie
ovládacích prvků je přiléhavá, kvalita plastů nebeská a rudé podsvícení
přistrojů uklidňující. Novinkou a novým standartem v oblasti uživatelské
přívětivosti se jistě stane bioplyš - z něj jsou vytvořena veškerá sedadla
a vůbec vše s čím lidské tělo v tak přítulném voze přichází do styku. Její
hlavní devizou je krom komfortu a odvodu potu, také schopnost přizpůsobit
se PH uživatele, takže je naprosto analergická a nedráždí. Dalším důležitým
prvkem v oblasti aktivní bezpečnosti je bezprecedentní schopnost nového
stabilizačního systému interiéru. Zapomeňte na ABS, odvrhněte EBD, TRACS,
ASR, ESP a podobné náhražky řidičova umu. Zde je něco co opravdu funguje!
Adaptivní kinematický interiér - AIK. Díky němu má vůz těžiště přesně tam,
kde jej chcete mít. A díky tomu také není prakticky možné vůz "utrhnout"
v zatáčce či dostat se do jakkoli bezvýchodné situace. Princip jeho fungování
je ve správném rozmístění pasažérů a sedadel v daném momentu. Samozřejmě
kromě řidiče. Díky použití smart kolejniček je tento systém takřka bezchybný.
Pro pány řidiče jej lze samozřejmě deaktivovat sadou přiložených imbusových
klíčů.
Vnitřní prostor vozu pokračuje v dobré tradici předchozího modelu -
pět vzrostlých hráčů rugby se bez potíží pohodlně usadí, menší rodinka
i semišový divan z europamöbelu se vejdou bez problémů. Výhled z vozu je
taktéž luxusní a téměř panoramatický. Pasivní bezpečnost při nárazu je
díky kosmickým materiálům bez jakkékoli diskuze úžasná. Snad jen čelnímu
střetu s nákladním vlakem je třeba se vyhnout, neboť nanosolární technologie
ještě není zcela levná. A kolik bude plánovaná cena? Dle odhadů špičkových
marketingových odborníků (a že jich Wolfsburg má!) by cena rodinného vozu
neměla přesáhnout deset dělnických platů. Nuže myslím, že částka okolo
50.000EUR i s odnímatelnou přihrádkou řidiče a ekologickou daní je na ekologické
euroauto takového kalibru více než příznivá !
Nezbývá tedy než vyčkat návratu vůdce!
04.10.2007 Turbomotor