Komentáře ke článku: Prófův cyberpunk (ze dne 08.03.2009, autor článku: D-FENS)
Přidat nový komentář
|
Osobne se priznam,ze neocekavam,ze by Matrix prohral.Autor clanku totiz pozapomel na jednu vec.Stejne jako je mozne dosahnout nadkritickeho mnozstvi lidi,vlastnici vlastni rozum,kteri mohou udelat zazrak a zvratit cely system na "nikdo nevi co" , tak i Matrix generuje sve zbrane - a to lidi nemyslici a analyzovat neschopne.Kdysi davno se nekolikrat stalo,ze nadkriticke mnozstvi myslicich lidi vzniklo,alespon kratkodobe..mozna...snad.Ale dnes?Matrix stiha generovat sve ovecky tak rychle,ze uz je davno vytvoreno nejen nadkriticke mnozstvi,ale podle me je mnozstvi tak velke,ze i kdyby polovina z nich nahle zemrela na infarkt,bude zbyvat porad jeste mnozstvi nadkriticke.A z toho vyplyva,ze Matrix vymyslel POLITICKE PERPETUM MOBILE.V soucasne dobe je uz neni mozne,aby myslici mensina vytvorila nejakou vetsi silu,protoze NE Matrix sam,ale jeho ovecky tyto lidi totalne zlikviduji.Matrix na toto vytvoril armadu zmrdu a vohnoutu,ktera se jiz neda porazit.Tim bylo dosazeno jiste dokonalosti,kterou napriklad nedosahl ani fasismus,ani komunismus.Komuniste cely system ridili stylem "zakazeme,omezime,znicime,uregulujeme" , coz se kratkodobe da,ale dlouhodobe je to stav neudrzitelny.
Matrix soucasny ale zasel mnohem dal , a autor to v clanku zminuje - byl vytvoren stav,kdy vetsine lidi je uplne jedno,jestli jim neco zakazou nebo ne - takze uz ani neni potreba jim to zakazovat!!! Tem lidem je jedno,jestli cervena je zelena - no a co,tak je...Tyto lidi neni jak porazit - nejde jim nic zakazat,pac jim to je stejne jedno,a ani by vlastne nepostrehli,ze jsme jim neco zakazali...Nejde jim nic naridit,protoze to stejne ochcijou...Nejde jim nic vzit,pac stejne maj vsechno na dluh.Svedomi nemaji,slovo "cest" neznaji...neni na co apelovat.
Jak z toho ven? Ja to delam tak,ze tento stav povazuji za "dan z normalnosti".Rikam si,ze jsem lepsi nez tyhle vsechny ovce,a to ze s nima musim zit,je urcita forma dane.Vyhodou je,ze ovcema jde alespon castecne manipulovat,a proto se celkem uspesne zivim jako obchodnik...A jak se zpiva v jedne velice oblibene pisnicce od CHinaski - "nasi mi vzdycky rikali,nehas,co te nepali..." , tak na ty lidi totalne seru,at si trebas shnijou,co mi do nich...Sam se snazim zit v souladu se svym svedomim,snazim se k tomu vychovavat svou pritelkyni,ktera odchovana otcem komunistou to ma v tomhle tezke...budu v tom vychovavat sve deti...
Jak vzdycky rikam,clovek , ktery neni ovce,prezije za kazdeho rezimu...
|
|
|
Politické perpetuum mobile to rozhodně není. Je totiž potřeba dodávat peníze a jiné zdroje a ty je potřeba někde brát. Uznávám, že díky akumulaci bohatství předchozími genracemi mohou některé socanské fantasmagorie působit funkčním dojmem po relativně dlouho dobu (protože je kde krást), ale do nekonečna to prostě nejde.
|
|
|
Kde system bere benize? A co treba tady uz casto zminovany vyber "rychlostni dane" skrz radary? Vetsina lidi tomu akorat tleska, protoze prece "aspon tem piratum zatrhnou tipec"... A to samozrejme neni jediny priklad.
|
|
|
No nevím, dovedu si představit nedostatek peněz jako další stimul pro posílení moci v podobě věty "nemáte peníze? Podnikatelé jsou kurvy!", což je samozřejmě velmi jednoduché ve společnosti, kde NIKDO informace nehledá, protože je to co? Protože je to složité, pracné a pivo je levné...
|
|
|
Jasně, podnikatele je možné okrást a poslat do lágru. Jenže těch podnikatelů je omezené množství a až se prožere, co se jim ukradlo, situace bude stejná jako na začátku (resp. horší, protože hodování za nakradené posílí v lůze pocity, že mají na něco právo atd.)
|
|
|
Omlouvam se k nedostatku v me uvaze - psal jsem to narychlo a vypadla mi zcela zasadni myslenka.A ta zni,ze v soucasne dobe se lide maji TAK dobre,jako jeste nikdy.A je komu a co brat a jeste dlouho bude.Protoze i kdybychom se meli o polovinu hur nez se mame ted,porad se budeme mit jeste kralovsky.
Jasne,existuji regiony,kde se maji relativne nic moc,typu Afrika a podobne.Ale troufam si tvrdit,ze i tam se maji vyrazne lepe,nez by se mit mohli...a to ze se maji spatne je spis problem lenosti a neschopnosti.
Matrix tedy zdroje ma a jeste dlouho mu nedojdou.A Matrix je uz dnes na tak vysoke technologicke urovni,ze hleda nove zdroje a dari se mu je nachazet.Viz ropa,stepna reakce a podobne.A budou dalsi...zlepsi se casem uroven ziskavani energie ze slunce,naleznou se nova paliva,o kterych dnes nemame ani poneti...
Takze co muze zastavit Matrix , pokud sami lide nechteji a naopak ho podporuji? Nic... zdroje jsou a budou,maximalne obcas nastane nejaky vykyv,ale nebude to nic sileneho...Teda...jednou zdroje dojdou.Ale pak bude kolaps TOTALNI,zadna krize - proste 20-30 miliard lidi najednou ze dne na den nebude mit co jist...a to uz bude pozde neco resit.
Je mi cca 33 let,a uz od svych cca 20ti let tvrdim,ze jedine,co by mohlo lidstvo zachranit je 3 sv. valka , a nebo utok mimozemstanu na planetu.Neumim si predstavit nic jineho,co by bylo dostatecne razantni,aby se neco stalo.
Posledni dobou zacinam dokonce dochazet k zaveru,ze takova dobre provedena atomova valka nemusi nutne znamenat konec lidstva,jak jsme neustale straseni,ale znamenala by pouze jeho vyraznou redukci a nasledne obrovskou renesanci.Ale to uz je na jinou debatu :-)
|
|
|
No jo, ale co je motorem toho pokroku, který umožňuje matrixu inovovat a získávat stále nové zdroje? Soukromý majetek, podnikavost lidí atd.
Samozřejmě je možné zavřít všechny tvořivé a chytré lidi do gulagů a nutit je k práci a inovacím násilím. Nějaké výkony z nich i dostanou, ale jak ukazují příklady socialistů v Říši a SSSR, žádné zvláštní terno to není. V ruských gulazích tu a tam něco nového vzniklo, ale žádné převratné věci to nebyly. A nacisté si nasazením nepřátelských živlů do kritických oblastí průmyslu vyloženě nadělali do bot (což si uvědomoval už Speer).
Podpora neproduktivní části obyvatelstva, byť by byla 99% může zabránit svržení matrixu, ale ne jeho zhroucení.
|
|
|
tak tak, autor pise: "Množina postupů a metod, které může establishment k manipulování veřejnosti nasadit, se jednou vyčerpá, zatímco lidská kreativita v hledání nových zdrojů informací a kanálů pro jejich tok se vyčerpat nemůže."
ale uz nevysvetluje, proc by se kreativita manipulatoru mela vycerpat. Mozna je obcas trochu ve skluzu
souhlasim s
"Vhodné deformace ve školství se zase postarají o to, aby příjemce informace neměl základní analytický aparát a nedovedl z informace vyvodit patřičný závěr."
Dnesni bezny vysokoskolak nemel za cela svoje studia ani hodinu ekonomie (s vyjimkou ekonomickych oboru). Nevi tedy co to je treba volny trh, jak to funguje. Nevi co to je statni dluh, jak vznika, k cemu se vyuziva a kdo ho zaplati. Proto kdyz posloucha soudruhy Paroubky, tak veri, ze mu pomohou. A co po tom ti, co nemaji ani maturitu? No ty si lze koupit za 30 korun, jak jsme nedavno videli.
|
|
|
Je paradoxní, že dnešní běžný vysokoškolák - technik musel povinně absolvovat minimálně jeden semestr ekonomie, kdežto běžný vysokoškolák - ekonom nemusel absolvovat ani hodinu techniky :-| Výsledky vídám denně.
|
|
|
|
To není názor, to je smutné konstatování faktu :-|
|
|
|
Ano, ale jen pokud bys to nemyslel ironicky.
|
|
|
No kupříkladu na právnické fakultě se učí (povinný) předmět teorie národního hospodářství. Předmět je, jak už ostatně název sám napovídá, zcela zbytečný a není vůbec divu, že většina praktikujících právníků, počítaje v to bohužel i státní zástupce a soudce, ekonomii nerozumí.
Ještě úsměvnější je (nepovinná) statistika, probírá se tam průměr a rozptyl a zbytek výuky se věnuje studiu zákona o státní statistické službě :o)
Jinak myslím, že základní orientace v ekonomických otázkách by neměla být učivem vysoké, ale už střední školy. Narozdíl třeba od takové psychologie, punských válek, či fotosyntézy to v životě bude potřebovat každý.
|
|
|
Na jakých SŠ neni ekonomie?
|
|
|
My jsme nic takového na gymplu neměli. Jestli se to od tý doby změnilo, tak sláva. Akorát ještě jde o to, co tam učej.
|
|
|
Ja maturoval 93, a zaklady ekonomie jsem mel. Bylo to sice pul nmapul se zaklady filosofie, ale diky bohu za to. Jmenovalo se to zaklady spolecenskych ved, dotace byla myslim 2 hodiny a dva rocniky.
Dokonce jsem z toho nepovinne maturoval (jako 5. predmet)
|
|
|
Na VSE je povinna matematika a statistika. Aspon neco.
|
|
|
"Dnesni bezny vysokoskolak nemel za cela svoje studia ani hodinu ekonomie (s vyjimkou ekonomickych oboru). Nevi tedy co to je treba volny trh, jak to funguje. Nevi co to je statni dluh, jak vznika, k cemu se vyuziva a kdo ho zaplati"
Na to snad nepotřebuješ studovat ekonomii, na to ti stačí trocha selského rozumu. Navíc to co zmiňuješ nemá na VŠ co dělat - na to ti stačí kupecké počty, nepotřebuješ ani integrály, ani diferenciální rovnice, nanejvýš procenta.
Elementární principy patří na druhý stupeň ZŠ, následky blbého hospodaření jedince nebo státu pak na SŠ.
|
|
|
Kdyz pisi "za celou dobu studia" tak myslim od zapisu na ZS po promoci. Ekonomie se neuci na zadnem stupni.
"Na to snad nepotřebuješ studovat ekonomii, na to ti stačí trocha selského rozumu."
Podle me evidentne nestaci. Jak jinak si vysvetlit, ze tolik lidi trpi paroubkozou nebo rathovym sarkomem?
Asi by bylo dobre na zakladni skole vedle ohmova zakona vysvetlit take vztah mezi nabidkou, poptavkou a cenou.
OFF TOPIC: PROC MAM CEKAT 42 MINUT ABYCH MOHL VLOZIT PRISPEVEK? TAK ZHOVADILY SYSTEM VKLADANI JSEM NIKDE NEVIDEL.
|
|
|
Já si myslím, že by ten selský rozum mohl stačit. Jenže ho je mezi lidmi značný nedostatek.
|
|
|
Fraji, mám stavárnu a měl sem semestr ekonomiky, kdežto, jak zde již bylo výše psáno, ekonom neměl semestr pozemního stavitelství nebo pružnosti a plasticity...takže si prosím zjisti informace, než se budeš rozohňovat a přesvědčovat, jaké že jsou technici ofce a jak skáčou ČSSD nebo ČSODS na špek...
|
|
|
Nechtel bych nikomu krivdit, ale technici si vetsinou odnesou ze skoly alespon analyticke mysleni, zaklady logiky,...
Ci-li u nich by se jista davka "Selskeho rozumu" mohla ocekavat.
|
|
|
Ideální je kombinace technického a humanitního vzdělání, plus ekonomické.
Utrpěl jsem obojí. Myslím, že jenom technik se semestrem ekonomie je málo, i když hovadu nepomůže sebelepší vzdělávací ústav.
|
|
|
Takže budu konkrétní - ekonomii jsem měl jak na střední, tak na vejšce (obojí stavárna) a v obou případech mi z čistě teoretického hlediska byla úplně na nic. Jednoduše proto, že mě nebavila a nezajímala a metoda jedním uchem dovnitř a druhým ven funguje celkem spolehlivě (což ale můžu prohlásit o cca 50% předmětů).
Čili tvrzení, že semestr ekonomie pro techniky je málo (my jako stavaři jsme měli tři semestry, ale nechci zevšeobecňovat), je pochopitelně nesmyslnej. Osobně bych viděl jako ideální model jeden semestr ekonomie obecný a potom už podle specifickýho zaměření, ale buďme realisti - na to, abych pochopil, že zadlužování obecně není OK a zdroje jsou relativně omezený, nemusím mít ani jeden semestr ekonomie. Problém je spíš v tom, že o tom lidi neradi přemejšlej, protože by mohli dojít k nepříjemný pravdě.
|
|
|
Tak. Byl jsem v oblasti ekonomie vzdelavan nejak podobne, misto toho, aby se probiral princip, jak funguje ekonomika, obeh penez atd., probirali jsme pravni formy pravnickych osob a dalsi ustanoveni obch. zakoniku.
Takze ten ekonomicky prehled, ktery v soucasne dobe mam, mam diky tomu, ze jsem si dost veci precetl sam.
|
|
|
Analyticke mysleni muze byt naprosta zhouba, pokud se poji se socialni debilitou. Se selskym rozumem toho moc spolecneho nema.
|
|
|
Velmi správně, do analytického myšlení nepatří selský rozum, ovšem implikace o spojení analytického myšlení a sociální debility je nad mé chápání...mohu požádat o podrobnou analýzu tohoto kočkopsa?
|
|
|
Není to zase až takový kočkopes, moc pěkně je to vystiženo tady: http://miloslavaerikavesela.blog.idnes.cz/c/51720/Komunismus-spolecnost-a-matematika. html
|
|
|
Ech, tak ten článek je opravdu...."úžasnej"..:-)))
Takže budu-li používat argumenty obdobné, jako v článku (po jemné konzultaci s kolegou matematikem, jeho připomínky označím jako M):
1) Znám taky pár matematiků a světe div se - KSČM nevolí ani jeden
2) Princip kapitalismu a ekonomiky je z hlediska matematiky taky poměrně jasně vyjádřitelný (M)
3) Každý jev včetně určitých sociálních vazeb a principů (včetně komunismu) lze v širším kontextu vyjádřit matematicky (M)
4) Komunismus se vzhledem ke svému vývoji přiblížil klesající funkci (M)
5)"Proto vytvářet nějaký větší plánovací model, který by byl založen na společnosti, je holý nesmysl."
A stávající společenský systém je založen na kom, na jednotlivci? Ehmmm, že mi to nějak uniká.
Obecně je pravda, že je rozdíl mezi myšlením analytickým a praktickým, věc se má ale tak, že čistě analyticky umí uvažovat pouze hrstka jedinců, navíc pouze v rámci dané oblasti. Jako studijní materiál můžu všem zúčastněným doporučit seriály Big Bang Theory nebo Bones, které tuhle skupinu popisují až neskutečně přesně.
|
|
|
Toto je ukázka paranoidní demagogické slátaniny, respektive nechápu postoj, kterým může někdo matematicky říct, že skupina lidí A (voličů KSČM) nebo skupina lidí B (voličů ODS) je špatná proto, že splňují podmínku výše uvedenou, tj. volí některou z výše uvedených stran...co teprve by nebohá autorka dělala s průnikem obou množin, který, jak se zajisté shodneme, existuje...možná by bylo lepší, kdyby někteří přestali mít dojem, že mají absolutní pravdu a zkusili se na to podívat z jiného úhlu, a to z toho, podle nějž je historie, správnost ideologie přímo závislá na daném režimu a je vždy přetvářena k obrazu stávajícího zřízení...matematicky můžu vyjádřit leccos, neznamená to ovšem, že krátkodobým fitem křivky jsem dospěl k řešení, autorka toho ví o matematice asi tolik co já o chovu polárních medvědů v rovníkové Africe...
|
|
Jinými slovy, politici lžou a/nebo zamlčují informace. To dělali vždycky. Většině lidí je to fuk, jen když moc nerozhoupávají loďku.
Kampak dospěly společnosti, které měly před námi informační náskok ... Rakousko, Němeclo, Švýcarsko třeba ... k implementaci rudozelných doomsayerů do rozhodovacích struktur. Proč? Protože doomsayeři budou vždy více posloucháni. A k čemu ještě? K tomu, že se ovce hlídají navzájem samy. Samy si přitahují šrouby. Dobrovolně. :o)
|
|
|
D-F mi patrně provedl inspekci mozku. Jinak si článek nedovedu vysvětlit.
Tleskám ve stoje!
|
|
|
Já k tomu analogii v dějinách nacházím, první kolem r. 50 př. Kr. V římské republice byla podobná situace, senát strašil občany vším možným, piráty, bandity, Peršany... aby z měl záminku jak z občanů vyždímat daně na údajné nové legie. Zárověň byl ale stejně zkorumpovaný jako dnešní estabilishment. Caesar toho využil a bylo to ku prospěchu Říma, z republiky se stala obrovská říše. Demokracie vždy takto zdegeneruje, je to sinusoida dějin. Nějaká forma lidovlády, ta prohnije, využije toho silný jedinec a prohlásí se králem...dokolečka do kola.
Druhý příklad francouzká revoluce kdy se skutečná lůza chopila moci tak že na pařížských náměstích museli vyhloubit strouhy aby měla kam odtékat krev gilotinovaných obětí. Přišel Napoleon, vláda se mu pokusila udělat to co s jinými nešťastníky, on to včas zjistil, poslal svého generála s rotou vojáků do konventu, ten milým poslancům řekl že mají dvě minuty na opuštění budovy nebo že jim nakope prdel (řekl to doslova i když většina dějepisců toto taktně zamlčela) a bylo po prdeli. Ekvivalent tohoto stane dříve nebo později v celé Evropě. V USA to bude mít poněkud jiný průběh, plíživým způsobem sami nositelé praktik popsaných ve článku se snaží nenápadně prosadit dynastickou vládu, jde jen o to která rodina nakonec usedne na "trůn".
jinak článek mi mluví z duše, pozoruji tyto trendy již od roku 1992 kdy tyto praktiky prošli "zaťěžkávacím testem" v podobě mediální masáže a divadýlka politiků při dělení republiky kdy se na samotné rozdělení občanů nikdo nezeptal. Přitom rozdělení bylo naplánováno již od poloviny roku 1990 a rozhodně ne jen tehdejšími Československými politiky.
|
|
No jo...klasika. Otevřu browser a co vidím? V Americe zabil obchdoník sebe a svou rodinu kvůli krizi. Zapnu televizi - STEM zjistil, že 93% lidí se bojí o práci. Otevřu noviny a co tam - krize, krize, krize. A co potom můžete chtít za práci od zaměstnance, který je vystrašený jak myš ?
|
|
Rád bych byl špatným prorokem, ale nějakou analogii bych viděl:
Sajtna občanů, kterým je salám banán, zda Slunce obíhá kolem Země či naopak, kolik andělů se vejde na špičku jehly a zda podíl lidstva na globálním oteplování je zanedbatelný či nikoliv, udělá zas nějakou defenestraci.
Do jejich čela se prozíravě postaví pár kromobyčejně vypečených zmrdů, zárodek to nového establishmentu.
Po novinkách minulých revolucí, totiž přijímání pod obojí a názvu OBČAN pro obyvatele území bude preferovaným segmentem hospodářství výroba (a/nebo vývoj, marketing, distribuce) něčeho trvale udržitelného.
No a jinak se nic nezmění. Jako při každé revoluci.
|
|
Nevim, ale me prijde straseni regulaci, vyprazdnenim politiky, hrozbami globalniho razu mimo. Muzete mi prosim nekdo uvest obdobi v evropskych dejinach (rekneme 2000 let zpatky) kdy bylo mene regulaci, politika mela nejaky lepsi ideovy obsah, lide byli straseni v mensi mire?
|
|
|
Tak třeba 100 let zpátky Rakousko-Uhersko? JJ jistě rád doplní podrobnosti...
|
|
|
Otázka je, jestli to tak opravdu bylo. Ovšem zcela nesporné je, kam to vedlo...
|
|
|
Nejsem historik, ale Rakousko-Uhersko se mi jako priklad moc nezda. Co jsem cetl, tak vzdy resilo spoustu problemu a vetsinou dost neuspesne. O zadnych nosnych politickych myslenkach jsem take neslysel a tajna policie a cenzura vesele slapala. Ale rad se necham poucit - opravdu jsem to videl jenom z rychliku.
|
|
|
Nesmíte tak žrát Haška a jiné komunisty...
Ano, problémů bylo ve starém Rakousku dost. Jako ostatně v libovolném jiném státě kdykoli v historii. Pokud jde o nosné politické myšlenky, tak právě v tom spočívá kouzlo staré monarchie. Většina lidí neměla potřebu zaměřovat se na nějaká nosná témata, budovat zářné zítřky a podobné kraviny. Většina lidí se starala o sebe, svoji rodinu, svoji obec, vliv politiky a politiků na život běžných lidí byl výrazně menší než je například dnes. Navíc císař pán měl poměrně silnou posici a demokracii poměrně na háku. Takže když to někdo se zasahováním do cizích životů moc přeháněl, dostal s prominutím po držce a byl klid (jako např. zde mnou mnohokrát vzpomínaný Karl Lüger, zvolený v roce 1895 vídeňským starostou).
Censura byla za Rakouska plně srovnatelná s tou prvorepublikovou, ve dvacátém století pak byla často i mírnější. Ve svobodě tisku, projevu a ostatně i jiných svobodách bylo Rakousko (resp. Předlitavsko, Maďaři jsou trochu jiná story) jedním z nejliberálnějších států tehdejší Evropy.
Tajná policie (spíše policie v civilu - tedy více obdoba dnešní kriminálky než nějaká StB) sice existovala, její stavy byly ale v porovnání s libovolnou pozdější dobou až směšně nízké, což ostatně platilo i pro státní úřednictvo a státní zaměstnance jako takové.
|
|
|
Vratim se zpatky ke svemu puvodnimu prispevku - primarne me jde o srovnani tehdy a ted v oblastech, kter jsem uvedl. Kdyz to vemu postupne. Regulace asi vetsi ted, ale myslim, ze tehdy nemusel byt napr. remeslnik take organizovan v cechu?, urcite byl registrovan mistne atd..., nevim kolik razitek potreboval na stavbu domu, dnesnim 35 se to asi neblizi. Politika, politicke strany s omezenym vlivem, volebni pravo - vseobecne az od 1906??, volby z dnesniho pohledu neregulerni (uplaceni volicu, rozparcolovani volebnich okrsku atd..). Takze asi nic moc. Straseni lidi vrchnosti je asi celkem bezne, nekde jsem cetl, ze cisar pan pravidelne vypoustel famy o znovuzavedeni roboty . Asi aby vsem bylo jasno jak se maj dobre :-). Nevim, jasno co je lepsi v tom nemam, vy by jste menil rakousko-uhersko za dnesni cr?
|
|
|
Politický systém Rakouska bych dnes bral z fleku. Nelze ale popírat, že za těch let došlo ke značnému pokroku ve všech možných oblastech a výsledků tohoto pokroku využívám velmi rád, takže odpověď zda bych měnil je nevím - spíše ano, ale na 100% to tvrdit nebudu.
Středověké skoro-monopoly cechů byly tvrdě ořezány ještě v první polovině 18. století. V roce 1859 (ano, za toho hrozného absolutisty Františka Josefa) byla řemesla zcela osvobozena. Kdokoli si mohl koupit živnostenský list a provozovat živnost. Mimochodem ten zákoník platil někdy do šedesátých let dvacátého století a v Rakousku (byť už novelami dosti poprzněn) platí dodnes.
Pravidla pro povolování staveb byla za Rakouska v pravomoci obcí. Na vesnicích se to neřešilo vůbec, ve městech pravidla stanovovala samospráva, ale ve větším měřítku se stavební dozor řešil jen u veřejných staveb, nájemních domů apod. Pokud byste měl pozemek a stavbou na něm neohrožoval nikoho mimo, mohl byste si býval postavit v podstatě cokoli.
Neexistenci všeobecného volebního práva do roku 1906 vidím naopak jako věc zásadně kladnou. Uplácení voličů rostlo s tím, jak se rozšiřoval okruh osob, které směly volit a největšího rozkvětu dosáhlo po roce 1906 a za první republiky. A mimochodem, na rozdíl od dnešní doby kandidáti voliče upláceli ze svého.
Bláboly o znovuzavedení roboty jsou jen bláboly. Rakousko bylo jedním z prvních států, ve kterých si lidé byli před zákony rovni.
|
|
Establishment a občan - vyhrát nemůže ani jeden, minimálně do doby než se z politiky udělá čestná funkce (výhra občana) a v praxi se uvedou Darwinovy teorie, tzn. že "slabší" budou mít ztížené podmínky pro množení se a vice versa (prohra establishmentu).
Aneb dokud bude existovat významná skupina obyvatelstva která není schopna akceptovat ani tak základní fakt, jako že nic není zadarmo a obecně si nevidí dál než na špičku vlastního nosu, pak nelze očekávat změnu v poměru sil či jiné než kosmetické změny.
|
|
Rád bych se pletl, ale "ovlivňování kanálů", konkrétně mám na mysli Internetu, nakonec přijde. Zaštítí se to bojem proti pedofilům, terorizmu, organizovanému zločinu apod. Tyto aktivity již běží, jak v oblasti "legislativní", tak i technické. A občan bude spokojený, vždyť kdyby to ochránilo jen jedno dítě před zvrhlým pornem na síti, tak to přeci má smysl!
|
|
|
No u internetu jako media k velmi snadnému veřejnému rozšiřování informací máš možná pravdu (bohužel).
Pokud jde o kontrolu výměny dat mezi definovanými stranami, které jsou alespoň trochu technicky zdatné, tam bych se zase tak moc nebál - už se dnešními technologiemi se dají dělat některé pěkné věci.
|
|
|
Takže kroužky spiklenců, posílajících si vzájemně těžce kódované maily? Každý nový bude muset být doporučen nejméně třemi dlouholetými členy atd...?
|
|
|
To by pochopitelně záviselo na míře risika, ale v nějakém krajním případě třeba i tak.
|
|
Článek je to sice moc moc krásný, ale bohužel malinko mimo mísu, přesně jako učení pana profesora. Problém není v tom, že lidé nemají informace. Problém je v lidech samých. Přiznám se, že když budu mít každý den uvařeno, vypráno, budu si moct lehnout s lahváčem dopoledne u bazénu a večer k plazmě s whiskou a pak nějaký intimní vyžití, v létě Jugoška a v zimě Alpy, nebudu se po informacích pídit a nechám elity vládnout. Vláda má problémy, když jsou lidé nezabavení. Je tedy potřeba udržovat slušné sociální dávky a pokud možno i vysokou zaměstnanost; jelikož délka plného úvazku za posledních 100 let klesla v podstatě na polovinu, je také potřeba pro volný čas připravit strategii CHLÉB A HRY. Teprve pak, když se najde nějakej rejpal, co je mu sice dobře, ale tvrdí, že by mohlo být při současném kurzu časem hůř, a ukazuje to na nějakém grafu, bylo by kontraproduktivní graf zakázat, naopak je potřeba vytvořit několik dalších a vyvolat diskuzi, která fakta sama rozmělní a informace a jejich rozebírání zahltí veřejnost - asi jako v OSN. Prostě všechny strategie jsou tu od antiky a je v podstatě doomsaying brát to tak, jako že civilizace směřuje ke křižovatce. Systém šlape....
|
|
|
Ano, je to pravda. Nejlepším způsobem, jak znepravděpodobnit a rozmělnit informaci je rozšířit jinou, antagonistickou informaci. Nebo lépe více různých. Lidská přirozenost se postará o zbytek. Göbbels to uměl perfektně...
(Známý je případ, kdy se z ministerstva propagandy(?) plánovitě rozšířila "tajná" zpráva, že to a to německé město bylo zcela vybombardováno spojenci - a týden na to tam Vůdce osobně navštívil nějakou slavnost. TV nebyla ještě použitelná, ale s jistým zpožděním to za ni suploval filmový týdeník.)
|
|
Když tady byla zmínka o té výchově, narazil jsem na jeden velmi zajímavý a podle mě trefný článek - http://www.cez-okno.net/node/1088
|
|
|
Trefny? Na pripadu nejakeho spratka se starnouci pubertak, co si mysli, ze sezral moudrost sveta, snazi obhajovat nazor, ze autorita ucitele ma vychazet z toho, ze je nadrizenym zaku (omyl, je zamestnancem rodicu) a ze ruseni biflovani a rovnocenne postaveni zaka a ucitele je cesta do pekel. Coz vzapeti popira.
|
|
|
Učitel v žádném případě není zaměstnancem rodičů, protože ti mu neurčují ani pracovní náplň, ani plat a ani nehodnotí jeho výkon.
Učitel (tedy ten běžný, nikoliv domácí) je státní zaměstnanec. Dokonce i u soukromá školy je více státní, než jiný, i když škola jako taková je soukromý podnik, který za úplatu dodává za stanovených podmínek vzdělání.
|
|
|
V tom pripade ovsem akceptujete znarodneni deti a pravo statu urcovat, co a jak se maji ucit...
|
|
|
Neakceptuji. Pouze popisuji status.
Pokud chceme mít učitele zaměstnancem rodičů, pořiďme si učitele domácího. Tam je to pravda.
---
Ale: má-li být vydáváno nějaké osvědčení o stavu vědomostí žáka, měl by (nemusí, ale není to praktické) být jednotný způsob jeho hodnocení. Jakési minimum. A je jedno, zda to bude osvědčení "státní" nebo od nějaké úctyhodné, známé instituce. Mělo by ale být etalonem vzdělání. Jinak se vyrojí množství inženýrů, doktorů či kandidátů věd, kteří ale při nástupu "do místa" budou muset obhajovat svému potenciálnímu zaměstnavateli rozsah svých vědomostí. Titul pak nebude mít cenu. (Jakože si myslím, že valnou nemá často ani teď. Potkal jsem v životě příliš mnoho neschopných inženýrů a magistrů všeho druhu, abych slepě věřil "na titul".
|
|
|
Učitel dnes ve většině případů není zaměstnancem rodičů, ale školy. Pokud někomu platím, nemusí být mým zaměstnancem. Tuhle jsem platil řidiči autobusu, třeba.
Smyslem státního vzdělání podle jednotných osnov byla snahy mít srovnatelně vzdělané úředníky. Pokud dnes není potřeba srovnatelně vzdělaných úředníků, není potřeba jednotné školy nebo jednotných osnov. Není potřeba nic. Vlastně ne. Je potřeba někam odložit děti po dobu, kerou rodiče věnují vydělávání peněz. Je lhostejné, zda je hlídá operka, chůva, učtel státní nebo učitel soukromý. To je jeden z jevů postmoderní doby.
|
|
|
Přesně!
Ostatně proto osvícený monarcha ve zlatých časech mocnářství (které jsou na tomto webu vydávány za ideál) povinnou školní docházku zavedl.
Nicméně o znárodnění se nejedná a nejednalo. Děti znárodnit nelze, protože součástí národa se stávají akterm zrození. Odnárodnit se pak děti mohou po svém dospění samy, aniž by nutně musely změnit stát. Třeba v tom mocnářství to bylo snadné.
A znáte ještě nějakou, sandovní?
|
|
|
Technická poznámka: povinnou školní docházku zavedla Marie Terezie v dobách, které tu zlatými časy snad nikdo nenazývá.
Jinak o zásadní zásah do práv dětí a rodičů se jedná. A pojem zestátnění (či zavedený terminus technicus znárodnění) to vcelku dobře vystihuje, byť to je zestátnění pouze částečné.
|
|
|
Ona monarchie není monarchií? Tak jo.
Jistě, zapomněl jsem, že jeden monarcha je osvícený, druhý neosvícený a třetí hotový tmář. Potom mi ale není jasné, proč křísit monarchii, když nelze zajistit stupeň osvícení. Ale to je na jinou debatu.
Ony mají děti práva? Ani náhodou.
Znárodnění je podivný zmrdský termín, jemuž nerozumím, na rozdíl od zestátnění, které mi připadá jasné.
Povinná školní docházka nebo požadovaný etalon stupně vzdělání může být zásahem do nějakých práv, ale se zestátněním nemá nic společného. Můžete dítě vzít a přestěhovat se s ním do jiného státu. Opuštěný stát Vám v tom snad bude bránit? Teď, po plyšáku?
Pokud za zestátnění považujete nemožnost prodávat děti na volném trhu, je to na jinou debatu, o kterou nemám zájem.
|
|
|
Deti se nestavaji soucasti naroda narozenim, ale vydanim rodneho listu. Kdyz uz ses jinde takovej nechutnej pedant, bud aspon trochu konzistentni.
|
|
|
Tak to jsou na světě národy jen krátce, což?
Až dosud jsem tedy žil v bludu, že rodné listy, oddací listy, úmrtní listy atd. jsou záznamem úředního úkonu a tedy záležitostí státní?
Navíc existují národy, jejichž existenci jiné národy popírají, případně ji neuznávají. Například nedávno Slezané / Poláci - v rámci jednoho státu.
|
|
|
Nejste poslanci? Začnete se o něčem hádat a skončíte na tom že řešíte absolutní hovadinu?
|
|
|
Autorita učitele má vycházet především z toho, že je to silná ososbnost, z které mají přirozený respekt. Bohužel jsou spratci kteří nemají respekt před nikým a těm současná benevolentní výchova jen nahrává. Co se nenaučili doma jim už škola asi nedá (co se chování týče), ale měli by mít jasně stanovený nějaký mantinely. A uplny zrušení biflování taky nejde, myslíš že vše se dá naučit hrou??
|
|
|
Myslím, že v "době informační" je důležitější logika a schopnost si kreativně potřebnou informaci vyhledat.
Je kde. Je jak.
Zpaměti toho musíme vědět jen docela maličko...
A to se ještě většinou naučíme tak nějak mimochodem, prostě častým hledáním to pak známe zpaměti. (Pokud hledám v databázi nějaký efekt, většinou mi ho jeho číslo řekne moje žena dřív, než ho stačím napsat do vyhledávacího pole databáze. Těch efektů je téměř 6 000....)
|
|
|
Podle názoru této nepatrné osoby je biflování nezastupitelné. Paměť je nástroj, který musí být cvičen, jinak zakrní. Je samozřejmé, že cvičit se musí nástroje všechny, jinak orchestr nefunguje.
|
|
Docela zajímavá sonda do nástrojů mindfuckingu (a likvidace obrany proti němu) je knížka Svobodná Kultura od Lawrence Lessiga. Je volně dostupná k nekomerčnímu využití a aktuálně probíhá otevřený překlad na wiki.root.cz. Začátek vypadá sice trochu divně, ale než jí prohlásíte za snůšku levičáckých blábolů, doporučuji ještě nakouknout do podkapitolky Omezování inovátorů v kapitole 12.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Prófův cyberpunk
|