Komentáře ke článku: Výběr automobilu v praxi (ze dne 12.01.2013, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
|
|
Jo ten bazar z té reportáže znám, strašný vexláci. Obloukem se vyhnout.
|
|
|
Zdá se ale, že vzduch se trochu pročišťuje. Vím ze svého okolí snad o čtyřech bazarech, které skončily - ať už kvůli své pověsti, nebo z jiných důvodů. Osobně sleduji bazar na Pražské naproti Budvaru (jezdím kolem něj do práce), jehož majitel nepříliš důvěryhodného vzezření a jednání se ještě drží a tipuji, jak dlouho ještě vydrží. Auta už tam začala pomalu ubývat, takže mu dávám rok, maximálně dva :-).
|
|
|
Já mám pocit že v tomhle bazaru už není ani jedno auto. Zhruba ctrnact dni myslim.
|
|
|
Tenhle článek je o tom, co je zhruba třeba zkontrolovat, absolutně to neznamená jít bod po bodu a když něco nesouhlasí, tak se otočit a jít pryč. Spíš jde o to, že automobil, díky tomu, jak je to složitý stroj, tak je třeba jednotlivé příznaky sesumarizovat a odhadnout nejpravděpodobnější možnost. Okno s jiným rokem výroby, než jiná okna samo od sebe nic neznamená, auto mohlo být vykradeno. Samotný rozdílný odstín taky nic neznamená, soused původního majitele mohl být závistivá svině... Atd. Ale jak říkám, rozhodně to nemá být tak, že když něco jmenované v článku nesedí, je to jasná bouračka.
|
|
Hodnotím plnou palbou, leč je velmi pravděpodobné, že k těm, kteří by to nejvíc potřebovali, se tenhle návod nedostane.
|
|
|
Proto trochu doufám, že lidé, kteří na tento server chodí, ale třeba nemusí přispívat, tak ho svým známým doporučí. :-) Ale samozřejmě, asi se k té většině nedostane. :-(
|
|
|
Mne to pomohlo a to iba som sem iba prišiel nechodím tu pravidelne ;)
|
|
Já si kupuji zásadně auta, která mají rozvodové řetězy a jezdí na benzín. Akorát to musí být atmosféráky s minimálně čtyřmi válci. Dělejte to také tak - odpadne Vám celá řada potencionálních rizik.
|
|
|
Po několika TDI/TDCI jedině suohlas. Teď Honda Accord 2,4 atmosféra
|
|
|
Jiste. On ten benzin nevyjde o tolik draz, rozhodne pak dokonce levneji, pokud se zapocitaji do servisnich nakladu i prostoje, zpusobene tim, ze auto je v servise, nahradni auta atd.
|
|
|
Ja osobne mám DIESEL len pre to, že je to starotina, ktorá prežije aj vysokú pec. Ono asi nieje nič, čo sa v BLBOVZDORNOSTI vyrovná atmosférickému Dieslaku. Ale inak súhlas, v budúcnosti upgradujem buď na opäť auto s XUD dieselom /keď aj s turbom/ alebo benzín. Keby som kupoval NOVÉ auto, tak jednoznačne benzín, tie vedia jazdiť s rovnakou spotrebou ako nafťáky, dokonca sa už v sérií robia autá na LPG.
Inak čo sa týka problematiky rozvodov, s rozvodovými remeňmi majú problém len ignoranti.
|
|
|
Teda, aby som sa opravil. Nieje nič, čo by sa starému dieslaku vyrovnalo v pomere úžitná hodnota/TCO/Blbovzdornosť. Staré benzíny na tom budú rovnako, ale zas nezožerú vám nikdy pod 5l.
V tomto ma 405ka 1.9D neprestáva prekvapovať. Myslím, že mýty, ktoré sa šíria o dieselových motoroch (a ktoré už v porovnaní s benzíňakmi už veľmi dlho neplatia) tj. nízka spotreba, takmer nezničiteľnosť a pomerne nízke TCO, majú pôvod práve v starých nafťákoch z prelomu 80. a 90. rokov.
Pikoška na záver: Smradiaci starý diesel vám bude škodiť oveľa menej, ako nový diesel s CR a DPF =)
|
|
|
Slušný (=velkoobjemový nízkotlaký) benzinový motor na tom bude o dost lépe, nie rovnako.
A život je příliš krátký na to, abych řešil spotřebu mých aut.
(Jakkoli uznávám, že občas takhle uprostřed hor Albánie ten dojezd na plnou nádrž je poměrně podstatný. Njn, nic není dokonalé...)
|
|
|
Peugeot na přelomu 80. a 90. let v dieselových motorech docela vynikal, alespoň o tom básnil strejda, který hned po "revoluci" přijel z exilu ze západu a nemohl si Peugeoty vynachválit. Sám však jezdil benzínovým Volvem 740 a posléze 960 a skončil u V70.
Já mám jeden zásadní problém, a sice, že starému dieseláku se vyrovná náš Zetor 3011 a takový "požitek" z jízdy si do auta tahat nechci. Ale samozřejmě, proti gustu žádný dišputát a je fakt, že náklady na živení benzínové V6 jsou poslední dobou dost na hlavu.
|
|
|
|
No jo, ale V8 Lancia nabízela jen u Themy a to ještě, jak psal Integrále, nebylo úplně bez problémů.
Myslím, že už jsem to tu někde psal. Chtěl jsem tmavomodrou kappu coupé s V6 a bílými sedačkami. V této konfiguraci jich bylo vyrobeno několik set, v takové barevné kombinaci, jakou jsem chtěl, je jich možná jen pár desítek. A zrovna se jedna objevila v Německu na prodej, takže už nebyla cesta zpět. Porušil jsem veškerá pravidla o výběru automobilu v praxi a dotáhl to.
Vycházím z toho, že i když byly potřeba nějaké opravy, pořizovací cena byla tak nízká, že bude ještě hodně hodně hodně dlouho trvat (a nádrží proteče hodně a hodně litrů benzínu), než se dostanu na cenu Českého snu, Octavie TDi :). A radosti mi to přineslo už neskonale víc, stejně tak i pohodlí - přece jen to byla svého času vyšší střední třída, s jednou z nejtužších karoserií na trhu.
Přestavbu na LPG nechci z toho důvodu, že se jedná o raritní záležitost.
cimbeon.com/photos/lancia-kappa-coupe/03/
|
|
|
Mne subjektivně Lancie nikdy moc neoslovovaly, s jednou jedinou výjimkou -- o Stratos bych opravdu, opravdu stál! Snad někdy...
Ale uznávám, že ta Kappa je opravdu hezká.
A naprosto souhlasím, že u takovéhoto auta je LPG zlo první třídy -- já je původně nechtěl ani u Range Roveru, a u jednoho jsem je dokonce nechal vymontovat; nakonec mne přesvědčil pan JJ pomocí míry daní, odevzdaných těm grázlům. Ale pořád to vidím jen jako menší zlo, rozhodně nikoli jako dobro.
|
|
|
Díky.
Já se k tomu dostal tak, že v té době jsem měl kolegu, který neuznával nic jiného, než Lancie a tak trochu mě do toho navezl. Sám měl tehdy červené kupé s 2.0 turbobenzínem 165 kW. Nějak jsem se od něj tím nadšením nakazil. Najednou se mi otevřel nečekaný a pestrobarevný svět a zatímco lidi okolo přemýšleli, jestli spíš Yetti nebo Roomster (vyrábí se ty kraxny ještě vůbec?), já jsem měl jasno.
S odstupem času zjišťuju, že Italové mají konstrukci na dobré úrovni a leckdo od nich kopíroval (mluvím za celý koncern Fiat, protože motor je Alfa Romeo a podvozek Fiat), ovšem marketing je naprosto šílený. Značka Lancia neoslovuje zejména proto, že každých 5 let mění směr a orientuje se na jiné zákazníky. Kappa byla například pokusem konkurovat Audi A6, což se, překvapivě, nepovedlo. I když v žádném srovnatelném jiném autě jsem pro svou maličkost nenašel tolik prostoru a s ničím se mi předtím nejezdilo lépe (tím neříkám, že neexistují lepší auta - samozřejmě že ano, akorát dělají radost jiným majitelů,).
Než jsem to koupil, projel jsem se v kamarádově kombíku se stejnou motorizací a první, co se mi vybavilo, byla právě ta strejdova 960ka, kterou mi kdysi dávno půjčil. Ona jestli se nepletu tak v té době probíhala i určitá spolupráce mezi Lancií, Volvem a Saabem, která nakonec skončila na tom, že italští soudruzi si pod pojmem pracovní morálka představovali něco jiného než seveřané.
Dneska už těch 150 kW na 1,6 tuny není žádné žihadlo, zvlášť při extrémně dlouhém zpřevodování (dvojka při kickdownu končí ve 160 km/h), ale pořád má ta pohonná jednotka jakousi důstojnost, kterou u soudobých aut postrádám. Navíc mi to v české kotlině "slušní občané" závidí mnohem méně, než kdybych si pořídil prastarého Superba, takže odpadají závistivé pohledy a riziko poškrábání klíčem.
Jinak Stratos je poměrně vzácná záležitost. V Lanciaklubu jsou lidi, kteří si staví jeho repliky, na dodávání dílů se specializuje nějaká zahraniční firma (tuším z Nizozemí). Jako pohonná jednotka místo původního Ferrari Dino se často právě používá ta "moje" V6ka od Alfy Romeo, která byla navržena jako modulární motor s možností měnit objem od 2 do 3.2 litru, případně lze aplikovat i turbodmychadlo.
Nevím, jestli znáte i studii Stratos Zero, která mi přijde roztomile naivní, včetně toho videa: https://www.youtube.com/watch?v=s_oe4vmXbAE .
Jinak je zajímavé, že Lancia Kappa Coupe vyjela 3 roky před Škodou Octavia a v hrubých rysech jsou si ta auta dost podobná (typická reakce lidí byla "jéé, kdes sehnal takovou modrou oktávku" a pak hned "jéé, ono tomu chybí vzadu dveře"). Ještě zajímavější je, že v roce 2000 Lancia plánovala velký facelift Kappy s maskou, která vypadala víc jak hrábě a měla světlomety prodloužené do blatníků. Nikdy na to nedošlo, ale stejné prvky se za cca 8 let objevily na faceliftované Octavii II, což už mi přišlo dost jako opisování - jokeforblog.blogspot.cz/2010/10/never-born-lancia-k-replacement.html
|
|
|
Alfičku měl syn.
Docela mne mrzí, že se těmi drobnými technickými problémy (především, ale nejen se sekvenčním řazením -- inu, řadit má klasický planetový hydraulikou řízený automat; tyhle novinky jsou zlo!) nechal odradit, a zbavil se jí :(
Já bych chtěl kdyžtak původní Stratos, stavěný pro rallye, jako veterána, jímž bych se občas projel. Vím, že je to na hranici nemožnosti; ale takový už je život, některá přání se halt asi nesplní :)
|
|
|
No, taky jsem časem dospěl k závěru, že je lepší víc válců a méně převodů než naopak. S dnešními 6q automaty, pokud s tím mám jet, se strašně peru. Přítelkyně má fabii 1.6 se 6q automatem, který je hyperinteligentní, akorát při 70 km/h má tendenci pořád řadit mezi 5. a 6. stupněm, což mě dohání k šílenství a způsobuje spotřebu, která se blíží té mojí V6ce.
Drobné technické problémy. Ono to opravdu nějakou tu trpělivost chce. Já kupříkladu už půl roku opravuju centrál, vždycky najdu závadu, odstraním ji a ona se, mrcha, vyskytne jinde.
Stejně tak osvětlení SPZ. Nemohlo se pokazit nic jiného, než centrální jednotka kontroly žárovek, která stojí 11000. Problém je to řešitelný za půl dne (přepojit žárovku jinam a odstřihnout signálový vodič signalizující její poruchu - každá žárovka má svůj), ale bude to muset počkat až bude trochu tepla.
Do té doby se vyrobí ještě několik dalších drobných technických problémů... Ale přesto jsem na to auto nezanevřel, má to v sobě cosi, co mě chytlo. Původně jsem si říkal, že to dám za dva roky pryč a pořídím Thesise. Teď místo toho plánuju co na tom budu měnit během tohoto roku :).
|
|
|
Přesně proč by SPZ měla být osvětlená? :)
Já se chystám na nějaká vylepšení Range Rovera, v dohledné době -- asi prodloužené tlumiče pro větší křížení, a tak... během tohoto roku :)
|
|
|
Protože když není, tak mi na přístrojovce svítí kontrolka "Check" a na displeji "Number plate light failure" a je to otravné :)
No jo, RR. Kappa má průchodivost terénem zhruba takovou, že ve Zlíně jsem už narazil jedno koleno výfukových svodů, v létě jsem urval kryt toho kolene na šusplechu u Fryštáku (naštěstí neupadl úplně a šel donýtovat) a když sjíždím k skoro tchánovi do dvora, musím jet mimo vyjeté koleje, abych nezůstal viset na břichu :).
Ale zas, do terénu máme toho Zetora 3011 ...
|
|
|
RR má tolik soudnosti, že tyhle bláboly na displeji předvádí pouze při rozsvícení/zhasnutí světel, a ne jindy :P
Mne halt lákají ty výlety, no. Loni jsme čundrali po Albánii -- bohužel jsem ještě neměl pokdy to dát na Web* -- a letos, inu, kdo ví...
___
* Ale mám aspoň třeba www.ocs.cz/CD/rr-butrint.jpg nebo www.ocs.cz/Images/RRrokle.jpg :)
|
|
|
Je to možný? :)
V Butrintu jsme byli v září málem taky. Byli jsme na deset dní letecky na Korfu - začalo nás bavit doletět na nějaký ostrov, půjčit si tam skůtr a jen tak jezdit v olivových hájích od vyhlídky k vyhlídce - no a o Butrintu jsme uvažovali, akorát na to, že to bylo asi 50 km, chtěla cestovka takovou sumu, že jsem se rozhodl to odložit na jindy - protože za ty prachy bych tam dojel z ČR.
PS. On ten displej to časem taky vzdá, ale ta kontrolka pořád svítí a štve mě to, když vezu některého z kolegů, majitele nějakého VW werku z let 90. a on to komentuje slovy "jeje, zase máš nějakou poruchu".
|
|
|
Korfu. Korfu! KORFU!!!
Četl jste Durrella?
(Já se na Korfu -- kolem nějž jsme samozřejmě do Albánie jeli -- bojím, abych si nezkazil dojem z knih...)
Jinak majitelé VW se na mojí přístrojovce, naštěští, neorientují :)
|
|
|
Nečetl. Obecně moc nečtu. Ne, že bych nechtěl, ale většinou mám z práce čtení plné zuby :(.
Jinak Korfu opravdu patří k těm hezčím řeckým ostrovům, ne-li nejhezčím. Neviděl jsem jich mnoho, ale třeba souostroví Dodekanisos (Kos, Nyssiros, Rhodos...) je dost vyprahlé a v létě je tam k vidění akorát seno přímo na pastvinách a sem tam nějaká vykopávka. To Korfu bylo dost svěží, zelené, romantické - zvlášť když jsme se přes kopcovitý terén vraceli při západu slunce z jedné strany ostrova na druhý. Na jihozápadě ostrova jsou taky hezké písečné pláže, teplá a čistá voda, příjemný vstup do moře.
Ekonomicky ale katastrofa - hlavně drahé a nekvalitní jídlo. Větší obchod s potravinami se nám nepodařilo najít a kupovat to po troškách, třeba párky ze sóji za 5 € v Moraitice, to mi pilo krev (neměli jsme zamluvenou polopenzi, abychom se nemuseli časově vázat).
Pro dnešek se musím rozloučit - mám teď posunutý čas o 6 hodin a nemohu se toho zbavit a už cítím, že zase přecházím do "kubánského" času, tak raději rychle zalehnu, ať stihnu vstát zítra aspoň na oběd :). Dobrou noc
|
|
|
Nighty night!
P.S. Přinejmenším jeho "dětskou" trilogii "O mé rodině a jiné zvířeně", "Ptáci, zvířata a moji příbuzní" a "Zahrada bohů"*, si chcete přečíst. Věřte mi. Chcete. Opravdu.
___
* Bohužel, pokud vím, vyšla česky pouze v nepříliš kvalitním moderním překladu. Umíte-li dobře anglicky, lepší originál, The Garden of Gods.
|
|
|
(Teď už to schytám od přítelkyně - překladatelky z AJ - že cvakám do klávesnice a budím ji :). Tak já ji někdy zaměstnám :) (angličtinou víceméně nějak disponuji, ale poslední dobou jsem zdegeneroval jen do technických směrů...)).
|
|
|
To znám. Když otevru notebook v posteli, dostanu obvykle hrozný zprdung :)
Já v poslední době, žel, čtu také málo jiné než odborné věci. Ale je to škoda, ukrutná škoda :/
Anyway, dobré noci Vám i Vaší překladatelce!
|
|
|
Ono je to hlavne preto, ze automaty su vesobecne na prd. Hlavne tie dnesne co tam kvoli co najnizsej spotrebe natrepu co najvyssi stupen co najskor. Bol som v soku, ked som zistil ze DSG v pozicanom Golfe vrazilo sestku ked som siel 50km/h po Barrington street v Halifaxe. Ked som sa pokusil zrychlit, ta nestastna vec (IL5/2.5; 170hp) najprv zacala kuckat, potom to diablovo plemeno podradilo o 3 stupne a Golf konecne ozil. Proste, automaty su vseobecne na 2 veci.
Jediny slusny automat s ktorym som mal doteraz moznost sa zviezt bol ZF 8R70 v Chrysler 300. Vybaveny spotrovym rezimom ktory podradil v momente ked clovek slapol na plyn a padlami ktore boli aktivne vzdy, nielen v specialnej polohe radica predstauju jediny automat za ktory by som dal svoje peniaze. V kombinacii s 295 hp Pentastarom tvoria velmi slusnu dvojicu aj v aute co vazi 1800 kg.
|
|
|
To, že automaty jsou všeobecně na prd, je docela odvážné tvrzení.
Přednedávnem už jsme to řešili -- existuje řada situací, v nichž je automat mnohem lepší než manuál; namátkou třeba poměrně běžný případ, kdy potřebuji "vylézt" na vysoký schod, a zastavit se co nejblíže k jeho kraji. S automatem s pravou na plynu a s levou na brzdě to není problém. S manuálem to problém je docela velký, je nutné mít dvě nohy na třech pedálech a tak přesně na kraji toho schodu prostě nezastavíte.
Také jsou obecně automaty spolehlivější; spálená spojka je daleko běžnější, než lamely nebo měnič v háji.
Nicméně bych s Vámi souhlasil v tom směru, že moderní (zdaleka nejen) sekvenční automaty jsou z mnoha hledisek zlo. Automat má být hydraulická klasika, tak, jak tomu bylo v každém jen trochu civilisovaném autě už někdy od 50. let...
|
|
|
No, myslim ze popisovany pripad je trocha extremne vyuzitie automobilu. Ludia co takemuto sportu holduju v nasich koncinach maju na ten ucel obvykle postavene specialne auto.
Co sa tej spolahlivosti tyka, hmm...dohodnite sa na tom ze su blbuvzdornejsie. Ale zatial som na ziadnom manualnom aute co som vlastnil nemusel menit spojku. Zato opravy automatov ma uz nejaky ten peniaz stali.
A co sa tych klasickych automatov tyka - predstava ze ma ta vec pripravi o 30% vykonu motora nie je vobec prijemna.
|
|
|
To, ale to spíš potvrzuje to, co jsem psal někde jinde - že poslední dobou se do aut montuje zbytečně málo válců a zbytečně moc převodů.
U svého auta mám klasiku s hydrodynamickým měničem, i když je řízená s podporou elektroniky (elektromagnetické ventily). Má jen 4 převody a neřadí skoro vůbec. V 80 km/h tam šoupne za 4 při 1800 ot/min a motor "se někam ztratí". Podřadí, až když chci já - po sešlápnutí plynu aspoň do 2/3. Jízdní komfort tím není omezen nijak, podřazení se děje vysoko nad otáčkami, kde by motor cukal (ono s citem v noze se s ním dá jet i při 1100 ot/min na trojku v režimu "ice"). Při kickdownu zařadí v 80 za 2 a nechá ji tam až do 160. Ve městě jezdím na trojku při 1400 ot/min, zhruba od 1/3 plynu přeřazuje na dvojku, ale je to poznat leda tak na otáčkoměru, protože rozdíl vychytává hydrodynamický měnič. Jediné, co mi dělá vrásky, je řazení čtyřky při minimální akceleraci - trochu kope, ale jen v nízkých otáčkách a nejsem si úplně jistý, jestli tomu nepomáhají vůle v uložení poloos. Zatím se to ťuky ťuk nezhoršuje.
Spíš tedy než v automatech bych vyděl problém ve snaze vymyslet něco lepšího, co sice funguje hůř, ale zato to ještě nikdo jiný nenabízí. Jo a samozřejmě spotřeba 12 l / 100 km se dneska moc nenosí, vědět to sluníčkoví aktivisti, asi po mě budou házet kamení :)
|
|
|
|
Ježišmarjá, já napsal vyděl* :)
Myslím, že vzhledem k mým příjmům a snaze našetřit si trochu do budoucna je těch 12 litrů dostačujících :)).
Ale je pravda, že je výrobce férový a udává kombinovanou spotřebu dokonce 12,7. I když do práce to mám 30% okresky, 10% rovinka, kde se dá jet nadoraz, a 60% obce/města, tak se málokdy dostanu až na těch 12, většinou se to motá mezi 11,5 až 11,9.
Úplně jiná situace je třeba u té zmíněné Fabie, kde tvrdí tuším 7 a realita je 8 až 9, na dálnici klidně i 10,5.
________________________________
* Stane se. Když jsem byl na gymplu a procházeli jsme si vzorová zadání k přijímačkám na VŠ, Ostravská univerzita dodala zadání ve znění "Řežte rovnici". Kolega se na to zeptal matematikářky, jaká pila je na řezání rovnice s parametrem nejvýhodnější a dostal zprda :)
|
|
|
Radit ma vodic saltpakou. Zvlast ked riadi Alfu. Vase vychova novej generacie k lenivosti je na kriminal :P
|
|
|
|
Nonevím -- mladý řadí, ten sekvenční nesmysl měl neustále přepnutý do manuálního režimu.
Že je to medle pitomost, protože řidič se po mém soudu má zabývat úplně jinými věcmi než řazením, to je jiná pohádka. Nicméně ať tak nebo onak, s tou výchovou jste se moc nestrefil :)
|
|
|
Tak to je ta posadnutost mladych technologiami :)
No a co sa tej vychovy tyka, viete velmi dobre ze nakolko vazne som to myslel :)
|
|
|
Ono je to ještě jednodušší: když to kupoval, byla prostě zrovna ta s tím robozázrakem k dispozici za velmi slušné peníze, kdežto s klasickým mauálem vůbec -- jinak by téměř jistě volil klasický manuál :)
(Ovšem ;))
|
|
|
Tohle je další z témat, která se budou probírat ještě hodně dlouho. Je to stejné jako se hádat, jestli je lepší pivo nebo víno. Obojí je na trhu už odnepaměti a dlouho ještě bude (pokud tedy zavčasu strčí Hegera do hezké vypolstrované místnosti).
Já jsem jezdil s obojím a přiznám se, že jakmile jsem začal mít větší nájezdy, třeba když jsme jeli do Portugalska a zpátky, tak jsem si všiml, že mi ta šaltrpáka zas až tak nechybí. Na evropských silnicích mnohem častěji, než možnost "zajet palbu" oceňuji možnost popojíždět v zácpě jen povolováním brzdy a nepálit u toho spojku. Při předjíždění mám obě ruce na volantu a obě oči na šťopkách, i když v podstatě bych stejně řadit nepotřeboval, protože se celý proces děje v 90 % případů na druhý převodový stupeň (viz. výše). Zbývá mi přitom ještě čas sledovat majitele Octavií a Passatů TDi, kterak hledají vhodný kvalt, kterým by mi to předjíždění znepříjemnili.
Netvrdím, že automat je vhodný pro každého a vždy, ale pokud je dobře udělaný, zůstanu u něj. Překvapivě dobře se s automatem teď, jak jsme byli na Kubě, prala Kia Picanto z půjčovny (ne, že bych trval na automatu, ale nic jiného jsme tam prostě během 3 dnů nesehnali a po píchlém kole a smradu z kobylinců mi přítomnost automatu připadala jako nepodstatná). Mixer místo motoru, ale jen 4 kvalty a poměrně měkký hydroměnič. Ačkoliv otáčky kolísaly podle sešlápnutí plynu až do 100 km/h, protože to ten měnič neumělo uzamknout, žralo to 5 litrů na 100. Když jsem na Ruzyni přesedl do Fabie s 6q Aisinem, první slova byla WTF, protože to hodně řadilo a málo jelo.
Jinak co jsem si tak všímal, obvykle to mívá podobný průběh jako u mně. Lidi automat nevyhledávají ale jakmile si na něj jednou zvyknou (dostal jsem se k němu tak, že přítelkyně ho chtěla kvůli panické hrůze, že jí to s manuálem někde zdechne v křižovatce a chlapi okolo si budou ťukat na čelo... holt ženské důvody), tak už opravdu jen zřídkakdy přesedlají k manuálu.
Tvrzení o tom, že správný řidič kvedlá šaltrpákou jsem naposledy slyšel od jedné příbuzné, která se se svojí Fabii 1.4 MPi rozjela při odjezdu do kopce asi na třetí pokus :).
|
|
|
Mam obavy ze sa mylite hned v prvej vete. Vyrobcovia aut tuto otazku rozhoduju za nas a pocet dostupnych aut s manualnou prevodovkou klesa kazdy rok. Nuz co, asi sa budeme drzat aut co uz mame...
Ja som, samozrejme, jazdil tiez s obidvomi (dohromady asi 350k s automatmi). V rokoch 2006 az 2008 by ste pred nasim domom nenasiel manualne auto. Ale ten stvorstupnovy hydramatic v Pontiacu G6 bol tak otrasny, ze auto slo naspat k lessorovi s menej ako 60k km. A teraz u nas pre zmenu, nenajdete automat. Takze ta postupnost ako ju popisujete u nas akosi nefungovala. Ani u mna, ani u manzelky. Musim ale priznat, ze vzhladom na to ze byvame v malom meste, naval na cestach takmer nepozname.
|
|
|
Doufejme, že to tak jen vypadá. Byly doby, kdy se zdálo, že benzínové motory rok 2010 nepřežijí. A teď se zdá, jako by se začalo blýskat na nové časy.
I když je pravda, že klasický manuál asi časem vymizí a nahradí ho jiné alternativy, třeba "robotizovaná převodovka", která mi neskutečně pila krev v půjčeném Opelu Corsa - ale šlo ji provozovat i v sekvenčním režimu.
Jinak můj předchozí příspěvek stál na zkušenostech s převodovkami, které nebyly mizerné. Než mizernou automatiku, to pak radši manuál. Nerad bych vypadal jako militantní zastánce automatů, akorát nejsem ani militantní zastánce manuálů a navíc jsem pohodlný, takže výsledek je asi předvídatelný... :)
|
|
|
No, v nasom okoli vypadlo zo zoznamu aut s manualom dalsie auto - Nissan Altima. A to uz nejaky rok bol manual k dispozicii len s obmedzenou vybavou. GM vam rodinny sedan strednej triedy s manualom nepreda, takisto ani Chrysler. Ford vam sice ponukne Fusion, ale len s motorom 1.6 Ecoboost. Toyota, Honda, Hyundai a Kia s manualom ponukaju len velmi obmedzenu vybavu (nekupite ani vyhrievane sedadla). Akurat Subaru a Mazda su OK.
Co sa tyka tych benzinovych motorov, tuto to bolo prave naopak - v rokoch 2007-2010 sa nedal kupit v osobnom aute diesel. No a co sa tyka tych prevodoviem, u mna slusna prevodovka nelovi prevodove stupne a nepridusi motor pri miernej akceleracii.Takych zom doposial zazil velmi malo. No a vystrelkoch typu CVT jeaj skoda hovorit.
|
|
|
Ne každý si ovšem může řidiče dovolit. A pokud už si to člověk musí řídit sám, tak v autech pro běžné ježdění je automat pohodlnější a přitom zcela vyhovující v 99 % situací. Do auta na vymetání okresek bych to nechtěl, ale to je trochu jiná kategorie.
|
|
|
|
Zrovna u tohoto auta na vymetání okresek bych si tipl, že bude spíš variátor než manuál :)
|
|
|
P.S. tti nebo Roomster (vyrábí se ty kraxny ještě vůbec?)
To snad jsou samé supernovinky, ne?
A máloco mne zajímá méně, než to, zda ty eklhafty dělají nebo ne.
Existují právě a pouze dva modely automobilky Škoda, jež bych si pořídil, mít na ně někde dost místa: Felicia roadster, a Superb 3000 z konce 30. let :) Ale moc bych tím nejezdil: jsem moc zhýčkaný automatem, a halt mi ten klacek a ten pedál navíc vadí :)
|
|
|
No právě, všude na mě ještě nedávno útočily reklamy o tom, že Roomster je nejžádanější model automobilky a přitom jsem už dlouho žádný neviděl. Slovo supernovinka ve spojení se značkou Škoda možná není úplně na místě - nastávající tchán si teď pořídil nového Superba namísto Octavie z roku 2004 a těšil se, že mu to pochválím, jenže jak ta auta stála vedle sebe, nebyl jsem si nějak jistý, které je to nové a bylo to dost těžké. Tak nějak se u Škody vyvíjí ehm.. konservativní design :).
Felicii roadster jsem chtěl kdysi taky, ale dnes je víceméně taky nedostupná. Její cena vystřelila trochu dost vysoko (za 250 000 se dá pořídit i srovnatelně starý Jaguár) a když jsem ještě jezdil s embéčkem po burzách a srazech, stala se symbolem "veteránových snobů", kteří ani neznali technické detaily, ale mohli si ji dovolit...
|
|
|
Souhlasím, ta Felda se stala dost módní. Ale aspoň si to zaslouží v tom smyslu, že se jim tehdy hodně povedla.
O Jaguárech mi prosím nemluvte, to brnká o otevřený nerv :( Už dvakrát jsem nekoupil překrásné XJS jen proto, že to nemám kam zaparkovat -- a mít to na dešti je hřích :(((
|
|
|
Povedla a já osobně mám ze starších škodovek rád i tu tisícovku - vždycky jsem chtěl první verzi, s širokým oválem vpředu a žábry a vždycky jsem narazil na model 1968, s tím plastovým nápisem Škoda vepředu, který strašně křehne a praská. Líbí se mi ta lehkost, s jakou se s tím embéčkem dá jet - stodvacitka by při stejném jízdním stylu dávno dělala kotrmelce. A taky se mi líbí ten jekot větráku na chladiči - i když z praktického hlediska je to řešení dosti blbé a škodovka sama uznala, že měla rozjetý vývoj více alternativ, akorát tato se zrovna povedla před státní návštěvou Leonida Brežněva - a tomu se prostě musel představit nový vůz.
Ty XJ-S byly V12? :)
|
|
|
My jsme kdysi -- dávno v dobách, kdy to ještě nebýval veterán -- mívali prostou škodu stovku. A máme oveřeno, že na slušné silnici zvládala 140 bez větích problémů. Kde jsou ty časy....
Ty XJS byly dva. Jedna starší V12, a jedna "funglnová" '94 po faceliftu s čtyřlitrem AJ16, což sice nemá ten šmrnc, ale zase by to bylo na běžné ježdění (a já moc nestojím o auto, na něž jen sedá prach; vším, co jsem kdy měl, jsem běžně jezdil).
|
|
|
Ovšem vidím, že počínaje Plymouthem jste taky prošel zajímavým vývojem :)
Jinak mě napadá ještě perlička - kappa sdílí stejnou převodovku (ZF18HP - 4q automat) s Volvem 850 a možná některými dalšími.
|
|
|
No, počínaje... není tam Trabant, není tam Niva... :)
Jinak se amerik nezříkám; už několik let mám zálusk na Lincolna Mk VII. Nedávno jsem jednoho málem koupil -- ale někdo jej koupil jen pár hodin přede mnou :(
Volva, naproti tomu, jsou spíše asi uzavřená kapitola. Řady 7xx/9xx už jsou většinou v prabídném stavu, a cokoli novějšího jsou předohraby. Fuj. Ale pravda, kdybych náhodou někde narazil na 1800 v dobrém stavu a za slušné peníze... :)
|
|
|
Předpokládám, že máš 1,7 nebo 1,9 (u Puga teda 1,8) nebo 2,2 D z dílen PSA, když mluvíš o XUD? :-)
|
|
|
Je to 1.9D. Niečo mi vraví, že 2.1TD 12V v Peugeote 405 by bol veľmi slušný interceptor.
|
|
|
Osobně mám 2,1 TD 12V v XMku. Do 405 se nedával, ale ve 406, resp. Xa to byl velmi živý motor. I s XMkem pěkně cvičí, ale samozřejmě, na TCT nebo V6 to nemá ani náhodou. :-) Už já osobně v XM tam mám toho blbého Lucase, buď rád, že jej nemáš. Staré Bosche v D a TD byla nesmrtelná čerpadla. Lucas pak stál za houno. Já osobně už jsem Lucase nechával opravovat...
|
|
|
Ja som bral BOSCHa aj kvôli možnosti jazdiť na "Voley". Bohužiaľ, ako sa ukázalo, žijeme v banánovej, totálne prijebanej a na hlavu jebnutej republike, takže olej je v priemere o 0.50€ drahší, ako nafta a na nejaký odber od reštaurácií môže človek zabudnúť.
|
|
...by mě zajímalo, jak bude potenciální kupec lustrovat potenciálního prodejce v Solusu a k čemu by to vlastně mělo bejt dobrý ... :-)
Mmch, divný smrad v autě nemusí znamenat že majitel byl kuřák, ale že v autě umřel, což může být ještě větší problém než cokoli jiného..
|
|
Osvědčilo se mi zkontrolovat, jak se navíjí bezpečnostní pásy. U aut slušných značek přestává navíjet pás u řidiče někde okolo 200 000 km....ale neberte to jako dogma.
|
|
|
...tak třeba všechny citroeny C5 první generace mají konstrukční chybu a všem ty pásy navíjejí na hovno. Saxo dtto.
|
|
|
S tím bych souhlasil. Nevim, jestli se dá brát Opel jako slušná značka (pro mně ano), a pásu u řidiče se "nechce". Najeto poctivých 228 t...
|
|
|
AR 156. najeto 240 000 tacho. pasy jsou v absolutni pohode. asi slusna znacka... ;-)
|
|
|
Vyrobeno ve středu odpoledne :). Já Kappa Coupé, najeto 193 000, pás řidiče KO.
|
|
Největší expert na výběr ojetých aut je Moussa. Některé její metody jsou opravdu až ďábelsky rafinované! :-D
|
|
|
Moussa by se mohla podělit, samotného by mne to zajímalo :-).
|
|
|
to není tak snadné, jde o velice specifickou metodu, která vyžaduje talent, intuici a pozorovací schopnosti. To prostě nemůže dělat každý. Jde o jakousi obdobu zde popsaných stínových her s kriminálníky. Ještě popřemýšlím, jestli si vychovám nějakého zástupce nebo si tajemství vezmu do hrobu. :-)
|
|
|
To myslíte v duchu "já to neřeším, prostě přijdu za prodejcem, usměju se na něj a on mi prodá dobrý auto" (nebo tak nějak to bylo, ne?)..:-))) Zatím jí to prej vždycky vyšlo.
Nejsem si jistej, jestli bych aplikoval podobný postupy..:-))
|
|
|
Nene, Moussa na to jde podstatně rafinovaněji. Její hlavní metoda prý funguje dokonale i přes jazykovou bariéru :-)
|
|
|
Si děláte legraci, ale někdy je pěkná holka základem úspěchu.
Dostal jsem kontakt na itala, který vede poměrně velkou firmu zabývající se provozem rally aut. Chtěl jsem koupit něco na starej krám, a on že nemá, že ty auta už leta nedělají.
Pak mi říkala kamarádka, co obchodovala se špagetami, že pojede kolem něj, tak se u něj zastaví. Moc pěkná kamarádka se skutečně obtížně odolatelnými vnějšími pohlavními znaky...
Když se vrátila, tak se ptala, kam s těma krámama. Vyvalil jsem oči a ptal se, kolik za to dala. Nic, byl to dárek. Titanový ramena a štelovatelný stabiláky, odhadem v ceně 5 000 Euro. Dodneška kamarádka tvrdí, že to bylo jen za pár úsměvů, kafe a dobrý slovo. Ale věřte tomu, že jo... :-)
Ženy mají zkrátka jiný metody, který jsou často mnohem účinnější než nějaká logika!
|
|
|
tak to nebylo. Jenže JJ narozdíl ode mě je technik, takže prozkoumá auto, zjistí, jak moc je opotřebené, co je tam třeba opravit, vylepšit, zreviduje motor, brzdy, podvozek, zjistí co ukazuje počítač, poslechne si jaké to vydává zvuky za jízdy, v jakém obecně je auto stavu, co je řešitelné, co není. A podle toho hodnotí, jenže když to tak všechno zhodnotil, tak jsem mu řekla, že auto beru, protože prodejce má pěkné boty. Já vím, že má JJ pravdu a je třeba to hodnotit jinak, jenže když tam vlezu motorem a vylezu kufrem, prolezu pod podlahou a vrátím se střechou a ještě pozítří budu poslouchat zvuky, tak stejně nic nezjistím.
tak jsem se chytla toho, čemu rozumím a na moje slova došlo. Byl to dobrý kup, protože prodejce měl pěkné boty! Člověk v botách za nejméně 300 € mě nebude šponovat pro pár korun. ;-)
v Itálii bych to nezkoušela, protože Itálie je vyhlášená jako výrobce luxusních bot. Tohle bylo v zemi, kde o hezkou botu člověk nezavadí a přesto měl prodejce boty pěkné!
nedávno jsem statovala u nákupu jiného auta ve stejné zemi a ohledně bot tragédie!! Ale zase opravdu dobrá káva. ;-)
|
|
|
usmívat se netřeba, jsem platící zákazník, úsměv je nenárokový bonus. Úsměv se počítá, pokud se usmívám při zkušební jízdě, to je vhodný ukazatel. :-)
ale hlavně boty, ze všeho nejdůležitější jsou boty majitele bazaru nebo jeho zástupce, dále pak to, jak boty korespondují s ostatním oblečením. Od vandráka v hnusných botách bych nekoupila ani blatník!!
|
|
Podíval jsem se na stránky Cebie a zkusil využít její online služby, kde zdarma nabízí ověření vozidla dle VIN. Po zadání VIN vyjela stránka, kde byl správně identifikován typ, ale ostatní údaje byly schované pod cool a in "záslepkami" s obecnými kecy a po kliknutí na relevantní odkaz se objevila nabídka na zaslání dat po zaplacení obolusu. Nejde o žádnou horentní sumu, i když pakatel to pro mnoho lidí taky není, to mi nevadí. Spíš mi vadí princip, který Cebia a podobné firmy využívají - oklamou uživatele nějakou nabídkou, která je ale ve skutečnosti zpoplatněná, aniž by to bylo někde zdůrazněné. Nepřijde mi to korektní a jak mohu považovat za korektní firmu, která používá takový ubohý trik?
|
|
Hezkej článek, díky za něj. Osobně jsem vypozoroval, že s prvním autem se prostě spálí prakticky každý, paradoxně bych řekl že čím víc má člověk auta rád, tím větší je to poprvé průser.
V mém okolí jsme si nabyli huby snad fakt všichni, nojo, koloušci. Člověk se ale poučí, a příště to je už OK.
Osobně bych už do bazaru nikdy nešel, když jetý tak buď od autorizovanýho dealera nebo soukromníka. Nic to nezaručuje, ale cokoliv lepší než bazar s vlaječkama a bazarním zmrdem.
|
|
|
Souhlas. Cim vetsi krap je prvni auto, tim lepe. By take melo byt co nejjednodussi, snadno opravitelne, startovatelne roztazenim atd. Z toho na druhou stranu muze vyplyvat i co nejnizsi cena.
|
|
|
To je hezká myšlenka, ale EU to tak nenechá, prosadí STK každý rok a pak už to půjde ráz naráz - nejdřív těžké znevýhodnění majitelů vozů starších x let, pak jejich přímý zákaz. V Bruseli toho schopní ve jménu lidskosti a ráje na silnicích jsou.
|
|
|
Tak kdo rika, ze prvni strep, ktery jsem kdy mel, mel neco jako platnou STK, ze... :-)
|
|
|
No jo, kde jsou ty časy kdy jsem si s čerstvým řidičákem koupil embéčko za 1500,-. Mám ho doteď a najezdil jsem s ním hodně...
A shodou okolností, aniž bych o tom cokoliv věděl, kupoval jsem to potmě v lednu při baterce, kup to byl dobrý :-). Brzdy brzdily, řízení řídilo, podlaha i prahy zdravé, motor jede jak drak, akorát chce trošku toho oleje (vyšlehaná vodítka ventilů, ale komprese je OK a 130 km/h s větrem v zádech při cca 6000 rpm zas nebyl takový problém)...
Jejda, padla na mě nostalgie...
|
|
|
Před pěti lety jsem si koupil Trabanta na dojetí. Pár levných oprav a stále šťastně slouží. Mám projetou celou republiku a i něco za hranicemi. Nesmrtelné auto.
Už tři roky se rozhoupávám sem o něm něco napsat :-)
|
|
|
No nejlepsi je, kdyz si koupite jako prvni auto krap "na dojezdeni" a tento vam vydrzi pet let a prodavate ho porad ve vicemene bezproblemovem stavu (a se slzou v oku) nejakemu dalsimu automobilovemu novackovi :)
|
|
|
No, své první auto (Suzuki Swift) jsem pořizoval jako ukázkový koloušek s "odbornou" pomocí mého otce. Lustrace vozu probíhala nějak takhle: http://www.youtube.com/watch?v=zYpt1NFKyGQ
Střep to byl jen a pouze kvůli kolenovrtství bývalého majitele, ale i tak posloužil dvojnásob déle než bylo plánováno - místo 2 let bez měsíce roky 4. Nicméně fest zaklepané ventily, zapečené kroužky a enormní žravost oleje mu zajistily důstojné serotování. Další tři koupě se mi povedly, ale ani slušně poučený amatér (90% údržby rodinné flotily svépomocí, renovace youngtimeru) nedokáže držet krok s posledními fintami bazarníků. Než provařit desetitisíce za nějakou dobře zamaskovanou závadu, asi obětuju o řád menší peníz za profíka.
|
|
Ještě bych dodal jedno riziko, o kterém je dobré z vlastní zkušenosti vědět - a to situace kdy chcete ne Fóbii 1.4, ale nějaké raritnější auto, specifickou výbavu, barvu, limitovanou edici a podobně. Potom když je těch aut málo, vše vraky, tak časem člověk podlehne frustraci a začne snižovat požadavky, až nakonec třeba prostě veme "první co splňuje" v souvislosti s typem a raritností, ale už se prostě vysere na stav. Tak pozor na to.
|
|
|
On je kolikrát problém i s tou Fabií. Bazary i inzertní servery jsou plné Hromady Technických Problémů nebo 1,4 16V /74 kW, což jsou ty nejhorší motory. Sem tam se objeví i jiné motorizace, ale ty obvykle hned zmizí a dvě výše jmenované zůstávají. Nemálokdy s nějakým závažnějším technickým problémem.
Jinak, já osobně nevlastním Škodifku, tohle jsou zkušenosti při sledování lidí a ze sportu koukám právě i na inzertní servery. Jinak jsem LHMfil. :-)
|
|
|
No, v tom připadě je ovšem nutné si buď rozšířit obzor anebo musí jít skutečně o takovou raritku (tedy přesný opak Fabie), aby její neuspokojivý stav dával v budoucnu po opravách smysl...
|
|
Je to sice obsahly, ale pro nekoho kdo se chce aktivne zucastnit vyberu to je presne to, co jsem delal pri koupi vlastniho vozu. Jasne ze to nemusi cist a muze zkusit sluzby tech co se na to specializuji. Klidne bych pridal, ze je dobry parkrat otevrit a zavrit dvere u ridice a poslouchat jak to cvakne a jak to jde. Patri to k te prvotni kosmeticke kontrole, jen detail.
|
|
Nemůže se stát (resp. stává se tak často, aby byla potřeba to řešit), že po důkladné prohlídce v nezávislém servisu atd. a slibu, že za dva dny teda asi přijdu i s penězi, majitel/bazarník mezitím vymění některé díly za šrot a spolehne na to, že to projde?
|
|
|
Dokud má auto v pazourách bývalý majitel, nemůže si být člověk jist ničím a je dobré i podruhé si některé věci prověřit, pokud už jedete s penězi.
Je možné, že je to mou povahou, ale přijde mi tohle jako určitá zbytečnost a zvyšování nákladů (za práci).
Ještě dejme tomu, že by tam místo pěkných liťáků s pěknými gumami hodil nějaké lítačky s omlácenými stejnými liťáky (třeba na jedničkovou octu před fcl je jich všude nasráno...), ale pochybuji, že někdo bude třeba měnit turbo nebo naftové čerpadlo (popř. jiné důležité součásti). To je práce minimálně na půl dne (u méně pracných aut), obecně ale na víc. Nehledě na to, že kdo se v autech vyzná, tak to pozná, kdo ne, tak pokud mu to někdo neřekne, tak to nepozná ani kdyby tam původní majitel nechal mizerný díl na první jízdu, že je něco v nepořádku...
Ale to, že se třeba přitáhne ze zahraničí sice celkem pěkné auto s bohatou výbavou, ale má hodně najeto, tak se mu stočí kilometry, co má trochu cenu, tak se odmontuje a prodá a auto se prodává jako holota po důchodci, to se v podstatě děje... Od jistého známého, který dělal v jednom jihočeském bazaru mechanika (ten bazar tahá firemní auta ze zahraničí a tady prodává), tak vím, že se přitáhne auto s kompletní povinnou výbavou, sem tam třeba handsfree atd., tak výbava se vyháže, handsfree a jiné věci "navíc" se z auta vyhází taky a takto se to pošle na bazar...
Ale třeba to je tím, že já kupujícím vždy a zásadně říkám všechno (pozor, nemám bazar, mluvím o prodeji soukromých aut) a tenhle postup by mi přišel zbytečný.
|
|
Jednou z možností při prohlídce auta je vypsat si/vytisknout si předem doma jednotlivé body kontroly a ty pak zaškrtávat a nebo si psát zjištěné závady. K článku bych doplnil podívat se na sjetí/obrus kotoučových brzd a jejich chování pří brzdění ve vyšších rychlostech, u aut s rezervou v kufru se podívat pod rezervu, zda nebylo auto vzíté zezadu. U benzinových aut s LPG dotažených ze zahraničí je vhodné aby auto mělo originál papíry od LPG (montážní "kartu", revizní prohlídky).
|
|
|
Ty kotouce, to je tisicikorunova polozka a takovymi (podobne, jako treba cepy) je lepsi se nezabyvat, protoze odvadeji pozornost od podstatnych problemu. A podstatne problemy muze predstavovat motor, automat, 4x4, nosne casti karoserie, elektroinstalace a pravni zalezitosti, tam pak nezbytne investice predstavuji desetitisice (u pravnich zalezitosti i vic), s tim, ze clovek casem bude beztak muset resit jak kotouce, tak pri stavu ceskych silnic i cepy, se da smirit.
|
|
Odkaz v článku na databázi MVCR dnes nefunguje (třeba upgradují server...), další možnost je http://www.stolencars24.eu/ .
|
|
Pana Zicha (autoaz.cz) doporučuji. Kupoval jsem s ním auto ještě v době, kdy nebyl tak známý a zde doporučovaný.
Protože jsem s ním kupoval pouze jedno auto, nemám dostatečný statistický vzorek. Každopádně jednání s ním bylo korektní, dodržoval termíny, předem sděloval cenu za své služby atd. atp., což jsou věci, kterých si u obchodních partnerů cením. V autorizovaném servisu mi pak řekli víceméně to, co on, investice do nezbytných oprav a výměn také odpovídala jeho odhadu.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Výběr automobilu v praxi
|