Tento krátký článek bude zamyšlením na téma ergonomie, globálního oteplování a simply clever zálěžitostí.
Ergonomie je věda zabývající se optimalizací lidské činnosti. Často
se uplatňuje v přizpůsobování různých strojů potřebám člověka natolik,
aby výkonové parametry soustavy (člověk + stroj) byly optimální. Může se
to týkat aut, počítačů, dokonce počítačových programů a jejich ovládacích
prvků.
Ergonomie je pro stroj něco jako pro člověka motivace. Bez ní existuje,
ale je k hovnu. Dokonce i stroj, který je konstrukčně k ničemu, může získat
přízeň uživatelů vynikající ergonomií, zatímco stroj se sebelepšími parametry
je k ničemu, pokud není ergonomický.
Jako příklad uvedu náš vysavač Philips. Vysavač je konstrukční zmetek.
Nemá sáček, má cyklón, a k zachycení nečistot, které cyklón nedovede odloučit,
má soustavu filtrů, které se obtížně čistí. Já k tomu používám kompresor.
Odnesu si filtry ven a vyfoukám je. Kdo nemá tuhle možnost, potřebuje například
jiný vysavač. To je dost obskurní, čistit vysavač jiným vysavačem! Nicméně,
jakmile Philips zapnete, jdou všechny problémy stranou, protože ta tulipánová
hlava, která ten vysavač navrhovala, odvedla dobrou práci. Nedá se tomu
nic vytknout, protože se s tím skvěle pracuje. Celý přístroj je dokonce
vyvážený, takže když ho držíte za madlo, nikam se nesklápí. Proto jsem
Philips ještě nevyhodil.
Nová Škoda Rapid úspěšně okupovala motoristická média mnoho měsíců.
Samozřejmě jsme se dozvěděli, že je úplně nejlepší a nečekal jsem ani nic
jiného. Kdybych vycházel ze zpráv českých motoristických médií, tak by
patrně ani nemělo význam vyrábět jiné automobily než škodovky, protože
jsou prostě lepší než všechno, kromě škodovek, samozřejmě. Co dělá Rapid
tak dobrým? Jsou ty historické komponenty z Fabie II či Octavie I? Revoluční
tříválcový benzínový motor, který se ve své čtvrté generaci snad zbaví
chyb, které neměla mít již generace první? Nebo úděsná chrchlající pohonná
jednotka 1.6 TDI? Ne. Je to škrabka
na led v krytu víčka nádrže. To je prostě clever. Na to nikdo nepřišel,
až inženýři v Boleslavi a nikdo to nemá, ani Dacia ne, a je to pro mně
něco jako rafinovaný vynález z dílen Jamese Bonda. Otevře se nádrž a je
tam škrabka. Už vidím ty scény v autosalónech BMW, Audi a tak, zákazník
otevře kryt víčka nádrže, pozdvihne obočí a řekne - tady chybí škrabka!
Tak to si nekoupím.
Jako jedna z mála věcí u Rapidu je to zdarma a bez příplatku. To mi
připadá jako marnotratnost. Já bych to zkombinoval s DSG a automatickou
klimatizací.
Jezdím teď v zimě winterwagenem. Jeden známý tomu řekl "španělská Fabie".
Je to devět let staré auto, ale má stejnou přední nápravu jako nový Rapid.
Škrabku na led má španělská Fobie umístěnou klasicky, je tedy tam, kam
jsem ji naposled dal.
Napadlo nám tady v Thomadorfu hodně sněhu a mrzne. Globální voteplování
jak řemen. Kdy už kurva přijdou ty nevýrazný zimy, co je slibovali oteplovači?
A tak jsem přišel k autu. Chodník k parkovišti byl odklizený, ale auto
stálo v závěji. Nasedl jsem do winterwagenu a pustil stěrače. Ukázalo se,
že nejsou s to si s množstvím sněhu a ledu poradit, jen s sebou tak cukly.
Vyjmul jsem ze dveří škrabku a jal se čistit okno, po kotníky v čerstvě
napadaném sněhu. Měl jsem na sobě tričko, košili, zimní bundu a polobotky,
ve kterých chodím do práce. Byla mi zima a sníh mi padal do bot, protože
ho bylo dvacet centimetrů. Další sníh mi padal shora rovnou za krk.
Jedna věc mi přitom připadala zcela nepředstavitelná. Určitě bych ji
nerad absolvoval.
Obejít celé auto a tam na opačném konci celého vozidla hledat nějakou
podělanou škrabku, oškrábat s ní přední sklo a pak jí tam zase jít vrátit.
Snad jen naprosto chorý mozek může umístit škrabku, která se používá
zpravidla na přední sklo, do zadní části vozu, a ještě to vydávat za chytrý,
vpravdě clever detail.
19.01.2013 D-FENS