Měli jsme tu test Škody
Roomster. Nyní vešla
ve známost skutečnost, která k pochybnostem o designu a o poměru hodnoty
a ceny přidává ještě pochybnost další - a to významnou pochybnost o bezpečnosti
vozu.
EuroNCAP, organizace, která se
zabývá nárazovým testováním automobilů a výsledky hodnotí podle známé hvězdičkové
systematiky, při crash testu Škody Roomster zaznamenala
následující skutečnost:
In the first frontal test, cables attached to the battery were damaged,
shorting out the electrical supply. As a result, the seatbelt pre-tensioners
failed to fire and the airbags fired late. Euro NCAP allowed Skoda to re-test
the car with modifications to address these areas of concern. In the re-test,
the cables were again damaged, despite Skoda's efforts to protect them,
but the airbags and pre-tensioners fired as intended thanks to a re-programmed
control unit and a capacitor in the circuit to the control unit and the
pre-tensioners. Skoda have informed Euro NCAP that they do not intend to
modify cars already sold to customers. Despite the success of some of Skoda's
modifications, Euro NCAP remains concerned that all of the main electrical
supply cables are so vulnerable in a frontal collision. While it is not
considered a fire risk, a vehicle could be left without any of its electrical
systems (hazard lights etc) functioning after an accident. Structures in
the dashboard presented a potential risk to the pelvis, femurs and knees
of the driver and passenger.
Co se tedy stalo? Roomster s motorem 1.2HTP optimisticky označený jako
verze Sport podstoupil nárazový test. Při prvním crash-testu Roomsteru
došlo poškození elektrického vedení od baterie. Kvůli tomu nebyly aktivovány
předpínače bezpečnostních pásů a airbag vystřelil pozdě. Škoda provedla
úpravu - patrně zlepšila izolaci kabelů a do řídící jednotky přidala kondenzátor,
čímž dosáhla toho, že při dalším testu airbag i předpínače vystřelily v
pořádku i přes opětovně poškozené kabely od baterie.
Pravděpodobně se při prvním testu odehrálo následující. Nějaký deformovaný
díl karosérie nebo v motorovém prostoru porušil izolaci na kabelu (+) od
baterie, čímž zkratoval baterii proti kostře. Tím se zastavila časová souslednost
"odpalu" airbagů a předpínačů, a ačkoli řídící jednotka airbagu správně
registrovala nutnost odpálit airbag a předpínače, neměla už napětí potřebné
k tomu, aby tak učinila. Po nějaké době, kdy se vůz odrazil od překážky,
se projevila elastická složka deformace a zkrat zase pominul. Řídící jednotka
airbagu dokončila svůj job a iniciovala nafouknutí vaku. Také je možné,
že dodávka proudu už po nárazu obnovena nebyla a o odpálení airbagu se
postaral nějaký zbytkový náboj, to je nyní v podstatě jedno.
Inženýři z Boleslavi našli "řešení" - do řídící jednotky airbagu vložili
jiný program a změnili i hardware, kdy vestavěli kondenzátor, který udrží
napětí nutné k odpálení airbagu i předpínačů i za okolnosti, že je dodávka
proudu z baterie odpojena. Základní problém - zranitelnost kabelů od baterie,
např. jejich špatná izolace, nedostatečné upevnění nebo nevhodný routing,
tím ale vyřešen nebyl!
Podle mého názoru je to auto nebezpečné.
EuroNCAP posuzuje deformační chování karosérie a funkci pasívně bezpečnostních
systémů, jako airbagu a předpínačů, pouze sekundárně. To je také důvodem,
proč Roomster dostal v testu pět hvězdiček, ačkoli jako celek při nárazovém
testu selhal. Hvězdičky nehvězdičky, zde je přítomen vážný bezpečnostní
problém.
Pro řídící jednotku airbagu auta to totiž vystřelením airbagu nekončí,
realizuje ještě další činnosti po nárazu. Obvykle odemkne dveře (pokud
byly zamčené, když má auto safe-lock systém), rozsvítí světlo v kabině
(což má usnadnit záchranné práce) a zapne varovné blikače, aby do vraku
někdo nenarazil. Pokud bude baterie i po nárazu ve zkratu, bude na jejím
výstupu 0V a nebude dodávat energii vůbec ničemu.
Je zde však ještě jeden daleko závažnější problém. Baterie ve zkratu
se silně zahřívá. Za několik minut se roztaví a začne hořet a vzhledem
k možnosti unikání paliva po nehodě se takové auto pravděpodobně vznítí.
Tolik asi k bezpečnosti nové pětihvězdičkové Schade - a nyní k dalším věcem.
Jistě vám neunikla erupce zmrdismu, která tady potichu proběhla: Ve
světě dle zmrdů se řeší problémy přesně takhle. Primární problém - poškození
kabelů při nárazu - zůstal neodstraněn. Přemístit baterii je na autě v
běžící sérii totiž zcela nemožné a změnit trasování drátů také není jednoduché.
Bezpečnostní riziko bylo tedy přeneseno na zákazníka a to vše pod pečetí
EuroNCAP s pěti hvězdičkami. Nejhůře z toho vyšli majitelé Roomsterů, kteří
ještě nemají řídící jednotku pytle vytuněnou o kondenzátor – možná by bylo
lepší takový airbag úplně odpojit, protože tím v tomto případě mohou dosáhnout
paradoxně lepší úrovně bezpečí než s ním. Rozvinující se airbag totiž vyrazí
proti hlavě pasažéra v úplně jinou chvíli, než se předpokládalo, a zasáhne
jej tudíž úplně silou, než s jakou se počítalo.
Přestože je airbag bezpečnostní systém a přestože má vada značnou bezpečnostní
relevanci, neuvažuje Škoda o stažení aut z provozu a bezplatné výměně řidících
jednotek. Taková akce by byla samozřejmě velice drahá a škody na image
výrobce by byly značné. Raději si zahrávají s rizikem úrazu či dokonce
smrti člověka při nárazu.
Ještě před tím, než Škoda zadala provedení testu EuroNCAP, pravděpodobně
prováděla testy vlastní. Ačkoli poškození elektrické instalace bylo u NCAP
dobře reprodukovatelné (stalo se dvakrát), Škoda to při svých testech patrně
nezaznamenala, jinak by museli reagovat již v předsériové fázi. Stavím
proto v pochybnost interní schvalovací proceduru Škody Roomster jako takovou.
Je symptomatické, že tuzemská motoristická média o této úplně nové bezpečnostní
featuře boleslavského přibližovadla pomlčela. S touto informací naložte
podle svého. Například můžete zvážit, zda příští vaše auto bude pocházet
z továrny, kde se k technickým problémům a bezpečnosti svých produktů staví
jejich odborníci právě takto.
5.1.2007 D-FENS