Sociální demokrat Onderka nepřijal soudružskou kritiku
a pocítil potřebu
se omluvit či vysvětlit své postoje ohledně šrotovného. A vrhl se na
to jako Stuka na ruský zákop.
Tentokrát ponechám stranou Onderkovo zastrašování lidí, že umřou. To
je stav politiky této země. Místo osobností schopných nabídnout reálný
program se do čela společnosti dostávají zoufalci, kteří získávají popularitu
apelováním na iracionální obavy bojácných lidí. Ti jsou zase natolik paralyzováni
vlastním strachem, že jsou ochotni věnovat svoji podporu, loajalitu a svůj
voličský hlas člověku, který neumí nic jiného než je strašit neexistujícími
pohromami. Samozřejmě je to smutné a samozřejmě toho není škoda, protože
zbabělý člověk je pro společnost již dávno mrtvý, žije jen sám pro sebe,
svůj strach a falešné spasitele. Výsledkem této symbiózy je kromě vzniku
pohrom skutečných také ignorantství, přizdisráčství a sobeckost. Ve výsledku
jsou lidé, kteří bez výčitek svědomí odmítnou pomoc druhým v nouzi nebo
v supermarketech
překračují mrtvolu. Nejsou to mí kamarádi a k čertu s nimi.
Stejně tak ponechám stranou Onderkovo blábolení o dopravních předpisech.
Myslím, že kdo hodlá řešit nehodovost na silnicích tím, že méně pevná auta
nahradí více pevnými auty, nemá o bezpečnosti v dopravě vůbec co mluvit.
Připomíná mi to příběh jednoho muzikanta, který měl zlozvyk odkládat nástroj
na židli. Poté co si housle dvakrát rozsedl, seznal, že je třeba začít
něco dělat jinak. No jo, co třeba vyplnit housle betonem? V té souvislosti
by mě zajímalo, jak hodlá toto embryo dopravního experta zajistit "...silnice,
na kterých se bude cítit bezpečně i mladá maminka s čerstvým řidičákem
nebo důchodce vyjíždějící jen o svátcích. Jako je tomu ostatně všude v
civilizované Evropě." Najme jim řidiče? Citované skupiny jsou totiž
největším nebezpečím samy sobě, a to v celé civilizované Evropě.
Jen tak pro zajímavost. V ČR zahyne ročně asi 1000 lidí při dopravních
nehodách. To je asi 10 na 100.000 obyvatel. V Belgii je to 10,2; v Německu
6,2 a to bez paušálního omezení rychlostni na dálnici a bez denního svícení;
ve Francii 7,8; v Řecku 15,0; a v Irsku i se všemi jeho radary a kamerami
9,4. Problém bude asi v tom, že v západní Evropě nemají instituce jako
Centrum dopravního výzkumu, které by podporovaly alkoholismus
při řízení a prosazovaly různé specificky české cesty namísto těch
již vyzkoušených. Do této kategorie patří domršený bodový systém, který
snižuje respekt řidičů k právu. Ale to je jiné téma.
Ovšem dál... to je hukot.
Zcela zásadní vize srovnatelná snad jen s některými Obamovými výroky
je skryta v této větě: "Náš západní soused má totiž nejlepší a nejhustší
síť dálnic na světě a co je možné s Mercedesem S Klasse, není možné se
Škodou Favorit." Zde se prominentní sociální demokrat nachází pod vlivem
seriálu s majorem Zemanem, kde měl každý Němec Mercedes, kalhoty s padacím
mostem a klobouk se štětkou. Buď je sám tak hloupý, nebo v Německu nikdy
nebyl, anebo aspoň doufá, že tam nikdy nebyla většina jeho voličů. Běžný
občan, tedy ten prototyp, kterého se zde v ČR Onderkova partaj neustále
dovolává, může i v SRN na S-Klasse zapomenout, protože na ten vůz nemá.
Proto není S-Klasse rozhodně v SRN tak rozšířená jako v ČR Škoda Favorit
a naopak, ne všichni Češi jezdí favority. Nevšiml jsem si, že by měl někdo
v úmyslu řidiče favoritů nutit řítit se po dálnici stošedesátkou, protože
tato navrhovaná rychlost je rychlostí maximální a lze jet i rychlostí nižší,
přesně podle možností řidiče a jeho vozu.
Možná, možná jednou, až se v Německu zase chopí moci sociální demokracie,
pak budou poukázky na S-Klasse pršet z nebe v rámci programu "golfovné",
do té doby si S-Klasse budou moci dovolit jen nemnozí bohatší Němci a zkorumpovaní
lokální politici.
Dále se provádí pokročilá analýza na téma konstrukce automobilů. Bývalý
mechanik z Adastu a pracovník, pardon zaměstnanec Českých drah má k tomu
jistě mnohé co říci. Deset let po vyrobení auta se to má takhle: "Pak
dosáhne opotřebení materiálu, koroze atd. takového stupně, že se výrazně
snižuje bezpečnost cestujících." Doktor Hruška by to neřekl lépe. Stupeň
opotřebení materiálu? Copak to je? Dál se dozvíme, že Fabie předčí
Focus v emisích
toxických látek. Odkdy auta vypouštějí toxické
látky?
Aby toho nebylo dost, pustí se Onderka do rozboru pasivní bezpečnosti
automobilů. Prý něco jako že deset let starý automobil ve srovnání s novým
po bezpečnostní stránce neobstojí. Vzhledem k tomu, že myslitelův etalon
Fabia II stojí na deset let staré platformě bez vysokopevnostních dílů,
lze úspěšně pochybovat o tom, že by se deformační chování obou veteránů
nějak diametrálně lišilo. Liší se snad jen to, že zatímco Ford od té doby
Focus třikrát modernizoval, Škoda tak učinila jednou a ještě navíc špatně.
Fabia II a její bratříček Roomster předvedly při crashtestech EuroNCAP
kousky, které hlava nebere - například otevření dveří nebo nevystřelení
airbagu. V rámci objektivity ještě nutno dodat, že za šrotovné si hrdý
motorista může zakoupit nejen fobii, ale i takové moderní vozy jako je
Chevrolet Aveo, který se při
nárazu rozpadl. Myslím, že právě takový vůz by byl pro sociálnědemokratického
voliče ideální, možná by se mu tou ranou rozbřesklo.
Ovšem nejvíc se mi líbila tato věta: "Šrotovné totiž znamená klasický
win – win systém, na kterém vydělávají úplně všichni. Stát sice vydá peníze,
ale jak se ukazuje například na Slovensku, na zvýšeném příjmu z DPH vybere
o dost více, než kolik vydal."
Konečně jsem pochopil, co je to ten win-win - teď už systém,
před Onderkou to bývala strategie. Původně jsem myslel, že většina
finančních transakcí má charakter hry s nulovým součtem, ale Onderka mi
otevřel oko. Stát vybere na DPH. Od koho to DPH asi stát vybere.
No hádejte. DPH je pán dvou sluhů. Jeden je Plátce a druhej je Poplatník.
Plátce je koneckonců kdekdo, ale poplatník je jen jeden - konečný spotřebitel,
který v ceně zakoupeného zboží uhradí i její plnou výši, aniž by si na
vstupu mohl uplatnit nějaký odečet. Ano, je to skutečně tak, šrotovné
je tady kvůli tomu, aby se napakoval fiskál a Kalousek je nemístně
zodpovědný, když se staví proti němu. Stát vyhraje, protože dostane prachy,
a občan "vyhraje", protože odevzdá prachy. Prostě win-win, vydělávají
úplně všichni. Oceňuji Onderkovu pravdomluvnost v tomto bodě, bohužel
ji asi neocení většina jeho voličů, kteří jsou přesvědčeni, že DPH stát
vybírá od firem, tedy nikoli z jejich kapsy.
Po technické stránce oceňuji Onderkovu práci s přívlastky. Napočítal
jsem, že zhruba každé desáté slovo je přívlastek, což hrozí pokořením Emilových
proklamací z filmů o básnících. Rekonstrukce silnic tak musí být rychlá,
snížení bezpečnosti je vždy výrazné, superiorita fabie je jednoznačná.
Dále je třeba Onderku pochválit, že se už neoháněl anonymními odborníky
a ve finále stojí za povšimnutí, že má dosud potřebu se svými voliči komunikovat.
Představa, že komunikuje Urban, Paroubek nebo nějaký jiný sociálnědemokratický
politik je těžko uchopitelná.
Pokud se pozastavujete nad neuvěřitelnými terminologickými chybami a
argumentačními schopnostmi sociálního demokrata, přihodím informaci, která
mnohé vysvětlí. Expert na dopravu, konstrukci a životnost aut, ekonomické
přínosy šrotovného, emise škodlivin a bezpečnost v silničním provozu nemá
vysokou školu. Tuto mezeru se rozhodl vyplnit získáním titulu MBA na VUT
v Brně. Protože ale nesplnil podmínky přijetí (tou je absolvování jiné
VŠ nebo dvouletá manažerská praxe), musela mu být vedením školy udělena
speciální výjimka. Nezbývá než doufat, že toto byla první, jediná a poslední
výjimka školou udělená a že se tam vzdělá natolik, aby kvalita jeho automobilních
expertíz dosáhla alespoň úrovně písemných prací na učilišti pro automechaniky.
Je třeba vidět to politicky. Někdo vnímá jako neúspěch, když se do čela
státu dostane nekompetentní blb. Já si naopak myslím, že pumpovat do centrálních
orgánů osoby intelektuálně a odborně zaostalé je moc dobrý nápad, protože
tím účinnost aparátu jako celku klesá a to je pro občana vždy výhodné.
Na podzim se odehraje důležitý akt přesně v tomto duchu a myslím, že podpořit
tento sociálnědemokratický exemplář bude pro systém pravé požehnání. Takže
do toho.
26.04.2009 D-FENS