"Tak jsem řídil novýho Focuse" "STčko?" "Ne, 1.4"
Zklamaný výraz.
Ano, podle motoristických médií by se zdálo, že nový focus vyjel jen
ve verzi ST, ale omyl, přátelé. Měl jsem možnost strávit nějaký čas za
volantem tohoto vozu v nejslabší motorizaci. Měl najeto lehce přes 30 tisíc
a vlastníkem je autopujcovna Hertz. Slyšel jsem mnoho o fordech, a jednoho
řídím skoro každý den. Upřímně, velmi mě překvapil. Ale hezky popořádku.
Zvenku nic nového, focus už je na světě nějakou chvíli, určitě ho nemusím
příliš popisovat. Decentní tmavě modrá dělala auto téměř neviditelným,
doufejme, že i pro zloděje. Po usednutí do kokpitu jako první zkoumáte
interiér. A přesto, že šlo o základní model (pouze s příplatkovou klimatizací),
kvalita je ohromující. Toto auto rozhodně není vyrobeno z recyklovaných
PET lahví, základ je z velmi příjemných a robustních plastů. Při jízdě
není slyšet žádné klepání ani praskání. Přístrojová deska a celá přední
'konzole' jako by z oka vypadla dražšímu Mondeu. Jsou tu drobné detaily,
ale vše najdete tam, kde byste to čekali. Před vámi se skví tachometr a
otáčkoměr s kovovými obroučkami, volant perfektně padne do ruky, a všechny
ovládací prvky jsou nadosah. Nenajdete tu barevné excesy, vše je vkusně
sladěno v decentních tmavých odstínech. Sedačka je také bez chyby, po pěti
hodinách v Pražské džungli mě nebolela záda ani jiné, spodnejší partie
těla. A přitom mi auto celou dobu dávalo dostatek informací o tom, po čem
jedu, a jak se v nejbližších vteřinách zachová. Řadící páka padne do ruky
jako ulitá, a ačkoliv se jednalo o půjčovaný vůz (o stupeň nad vozy autoškol),
řazení bylo hladké a bez sebemenších problémů. Jedinou úlitbu kvalitě prokázali
konstruktéři na ruční brzdě, ta připomíná plastovou pistolku z vietnamské
tržnice. A pokud bych byl puntičkář, zmíním i oválné ventilátory, orámované
stříbřitým plastem, které možná propadly časovým tunelem z fordů počátku
devadesátých let. Výhled do stran a dozadu je dostačující což jsem zvláště
ocenil. Občas mi totiž připadá, ze se výrobci, alespoň co se velikosti
oken týče, inspirují vojenskými transportéry. Našel jsem si čas posadit
se i na zadní sedačky, kde jsem našel dostatek místa - překvapivě. A kufr?
Tolik místa bych čekal od vozu o třídu nad pětidveřovým hatchbackem.
Zatím to zřejmě vypadá, jako by recenzi psal člověk z PR oddělení Fordu.
Dostaneme se i k nepříjemnějším věcem. Největším problémem tohoto konkrétního
auta byl motor. Ano, jednačtyřka není na neutrál absolutně slyšet. Kolikrát
jsem musel kontrolovat otáčkoměr, jestli motor vůbec běží. Ale pokud se
jí odhodláte trápit v oblasti nad 2500 otáček, ozývá se jen žalostné kníkání
týrané pohonné jednotky. Motor je zoufale slabý, ale snaží se ze všech
sil. Rozjezdy jsou tragické, pokud jste už v pohybu, stačí to na normální
ježdění. Ve srovnání s Fabií o stejném objemu bohužel fordácký Zetec-SE
prohrává na všech frontách. Dynamika je..... Vlastně není žádná.
Ještě však zbývá jedna obrovská výhoda. Podvozek. Opět se odvolám ke
srovnání s vyššími třídami. Je jedním slovem dokonalý. Výše už jsem pěl
ódy na jeho skvělou odezvu. V zatáčkách perfektně sedí, pokud se nedejbože
dostanete na nějakou vyšší rychlost, relativně krátké auto se malinko nakloní
a zatáčkou vás provede po vámi vybrané stopě. A to i na kočičích hlavách,
děravém asfaltu a jiných, ne příliš příjemných površích. Parkování je také
radost, díky kolům, umístěným blízko zádi. A pětistupňová manuální převodovka
také stačí pokrýt způsob, kterým se v tomto autě pohybujete (tzn. pomalu).
V tomto případě se mi jeví jako rozumnejší alternativa automat s možností
sekvenčního řazení, který vás udrží dále od návyků ze silnějších aut. U
focusu v každém případě kupujete skvělé auto. Můžete žonglovat s výbavou
a motory, ale základ je natolik solidní, ze v žádném případě neuděláte
chybu.
19.09.2006 amraam_7