Všiml jsem si dvou příznačných jevů v rubrice Auta. Pro ilustraci jsem
z pragmatických důvodů vybral nedávno uvedený článek Seat
rulezz alias VW Group story. Neregistrovaný autor Koci nechť
mi odpustí, že jsem byl líný jít hlouběji do historie rubriky.
Prvním jevem je dětinská rivalita mezi zastánci zážehových a vznětových
motorů. Obě koncepce mají své výhody i nevýhody a proto mají právo na život.
Hlava mi ale nebere, proč fandové benzínu tak urputně dehonestují druhou
skupinu. Druhým jevem jsou ironické poznámky vůči značce Škoda a často
i Seat. Bože můj, čtyři kola, motor, univerzální díly, poněkud (ne moc)
odlišné karosérie, dílo počítačových programů a robotů s minimem ruční
práce. Mluvím o sériových automobilech určených pro běžné uživatele. Tady
nejde o Ferrari či jiné extra stroje, ale o produkční vozy. To jsou Citroeny,
Renaulty, Fiaty, Fordy a podobná auta vážně o tolik lepší? (V duchu vidím
ty pobouřené reakce, směle do mě!)
Kurzívou uvádím formulace převzaté ze Seat rulezz alias VW Group story
a připojuji k nim poznámky. V článku je tolik ironie a hany, že Cordoba
je vlastně zmetek a zaslouží jen odkopnout.
Autor píše:
„Můj druhý vůz se vzrušujícím jménem pana Cordoby s datem produkce
11/2002 1.9SDI si spokojeně chrochtal a já se nechával opájet příjemným
drnčením plastů v interiéru a závratnou rychlostí poskytovanou jmenovaným
technickým zázrakem, vzdáleným příbuzným výrobníku dehtu“.
a) vůz jménem pana Cordoby
Cordoba, Ibiza, Leon, Toledo, Altea, Alhambra, Španělsko, slunce, dovolená…
Zdá se přinejmenším pravděpodobné, že tato jména byla vzorem pro automobilku
Seat. Na Wikipedii jsem našel asi deset možností, mimo jiné i to, že dobyvatel
F.H. de Córdoba připlul přibližně před 500 lety někam k dnešnímu Mexiku
a kdesi tam založil dvě města. Pokud to autor věděl a myslí si, že jeho
vergl komponent nese vzrušující jméno pana Cordoby, jeho svaté přesvědčení
mu neberu.
b) 1.9 SDI si spokojeně chrochtal
Z principu jsou všechny diesely hlučnější a ano, motory starší konstrukce
vydávají po startu nepříjemný klapavý zvuk. Může ale ten, kdo jezdí pro
sunar do Hyper turbo Kauflandu a koketuje s centrem pokleslé kultury
Disco D 123 takové motory pamatovat? Ano, ještě teď může někde slyšet
klapot piana, resp. MB W123, pokud ovšem neohluchnul z decibelů D123. Ale
je také možné, že za svůj přijal názor jiného fajnšmekra, který zde kdysi
psal, že jízda s atmosférickým dieselem má nejblíže k rajtování prasete,
které hrozivě chrochtá a že zvuk motoru má blízko k hlasu Jiřiny B.
Ve skutečnosti není vnější zvukový efekt SDI nijak výjimečně nápadný, uvnitř
příjemně přede a přímo vybízí řidiče k citlivému dávkování plynu.
c) drnčení plastů v interiéru
Rovnou píšu, že je to blbost. Moje Cordoba (2001) měla při prodeji najeto
něco přes 160 tis. kilometrů a žádné drnčení, které by šlo na vrub výrobce,
se neozývalo. Až přibližně po pěti letech občas lehce zadrnčel denně vyjímaný
panel autorádia Sony.
d) technický zázrak
Uznávám, že existuje bezpočet technicky složitějších a technologicky
náročnějších výrobků. Auto určené po běžné užití určitě technickým zázrakem
není. Jinak by šikula sám nedokázal vyměnit převodovku, jak o tom píše.
Je to sice fajn, ale zázrak to také není. Pokud jde o názory na převodovku,
vřele doporučuji populárně napsanou knížku „V
soukolí okřídleného šípu“. V listopadu 2008 jí doporučoval D-FENS,
našel jsem jí pod stromečkem a vůbec nelituji. Kdyby jí náš šikula přečetl,
pak by možná jinak posuzoval práci zkurvysynoidního konstruktéra
z mateřské shit fabriky s dvojitýma vidlema ve znaku. A dost možná,
že by pak ani nepapouškoval nesmysly pochytané v autorizovaném servisu
od bůhví jakého technika, že zkurvysynoidní konstruktér opomněl, že diesel
má trošku jiný točivý moment jako benziňák a doporučil tyto převodovky
montovat i na SDI motory.
e) vzdálený příbuzný výrobníku dehtu
Toto přirovnání je rozhodně údernější, než otřepaná fráze, že nafta
patří do kamen. Šikula má patrně na svém vergl komponentu chiptuning od
firmy ABC, jezdí na uhlí a z výfuku mu odkapává mazlavý páchnoucí dehet.
Ale vážně. Obecná představa hulícího motoru sedí na Avie, Tatry, Liazy,
staré Karosy či Ikarusy. U současných a správně seřízených motorů je to
při pravidelném servisu takřka vyloučené. Mnoho se zlepšilo díky systému
„čerpadlo-tryska“ a Common Rail, díky přeplňování, většímu počtu ventilů
a hlavně díky vysokotlakému přímému vstřiku řízenému elektronikou. Nadto
se neustále zlepšují metody snižování oxidu dusíku a pevných částic, aby
i naftové motory plnily tvrdou emisní normu Euro 5. Uznávám, že SDI těmito
finesami nedisponuje, ale nemůže za to, jak s ním řidič zachází. Pracuje-li
poměrně slabý motor (47 kW) v oblasti kolem maximálních otáček, například
ve 160ti kilometrové rychlosti po HIGHWAY Olomouc – Mohelnice, je
jen otázkou času, kdy se objeví ve zpětném zrcátku oblak kouře…
f) dech beroucí rozjezd
Samozřejmě, že od motoru s výkonem 47 kW se nedá takový zážitek očekávat.
Předpokládám, že k tomu účelu si náš šikula pořídil bavorského kamaráda.
I když proti malosériově vyráběnému exkluzivnímu Bugatti Veyron (0 -100
km/h za 2,5 s, max. přes 400 km/h) je i špičkové BMW pouhým šidítkem. Co
takhle horská dráha, nestačila by?
g) design a kluci španělský
Tedy, jediné co se mi zdá povedené na tomto voze, je alespoň design,
díky bohu to je španělský výtvor, vše co je vyrobené přímo VW group je
velmi nestabilní, tedy až na ty... ehm... kluci španělský odpadávající
plasty v interiéru, sice tedy zatím nejsou příplatkové jako u VW, ale vzhledem
k tomu, že bez kliček se špatně vystupuje dětem, klidně bych za kvalitnější
materiál nějakou tu korunu pustil.
Pochybuji, že jde o dílo španělských kluků. Na tvarech karosérie se
podílelo studio Giugiaro. O odpadávání plastů a ulomených kličkách si myslím
své. Ale je fakt, že věc se může pokazit navzdory slušnému zacházení. Třeba
u mé Cordoby začalo po pěti letech zlobit dálkové ovládání. Nepříjemné
bylo prasklé lanko elektrického stahování oken, ale mnohem horší vada,
kterou Cordoby trpí, bylo zamrzání zámku předních dveří. Demontáž, vyčištění,
vysušení a promazání pomohlo jen na chvíli, protože do zámků proniká voda.
Jak je to vyřešené u posledního modelu Cordoby nevím, ale u modelu New
Ibiza tyto potíže nemám.
Věřím, že článek Seat rulezz alias VW Group story někoho potěšil nebo
aspoň pobavil. V mém případě se tak nestalo. Kdyby pana Koci překvapilo
objevné zjištění, že s téměř identickou karosérií vyráběl VW Group vergl
komponent pod názvem VW Polo 6N Classic (sedan) 1,9 SDI, může
to hodit na stránky PRASATCHROCHTODISESELVIDLAKSHIT…
Mám dostatečnou zkušenost s takovými i makovými motory a nejsem jejich
odpůrcem ani zastáncem. Po naftové verzi Cordoby jsem přešel, ani nevím
proč, na benzínovou Ibizu. Vlastně vím, Cordoba šla docela dobře prodat
protiúčtem a nová Ibiza 1,4 16V je přece jen modernější, má lepší jízdní
vlastnosti a opravdu pěknou výbavu. Ale o ní možná někdy příště, na hodnocení
je ještě moc mladá.
24.02.2009
JAKO