Komentáře ke článku: Taxi prosím (ze dne 27.02.2005, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
co znamena "prezentovaná NÁKLADOVÁ cena" ? - kym a kde prezentovana,cim je podlozena,...?
(opravte me jestli se mylim, ale nesouvisi ta "nakladova" cena i se snahou minimalizovat (pripadnou) dan?)
|
|
|
nasel jsem ten clanek na idnes, nejaky Pavlat z cechu taxikaru:
http://zpravy.idnes.cz/domaci.asp?r=domaci&c=A050207_213715_domaci_sas&t=A050207_213715_domaci_sas&r2=domaci
|
|
|
Za cenu okolo 30,- Kč/km můžete mít nikoli taxi, ale celý AUTOBUS :-))))
|
|
Ta prezentovana cena 0,5EUR je ale pouze po centru parize a pouze v pracovni dny mezi 7:00 a 19:00. Jinak se plati pres EURo. Navic tam mas hromadu priplatku za kazdou kravinu www.taxi-paris.net/page38.html. Ve skopcacku sice nejsou priplatky za kraviny, ale cena za kilometr je bezne pres ojro, navic oproti nam maji vetsi nastup a vetsi cekacku.
Navic bych te rad upozornil na par veci, ktery jinde maji a povazuji za bezne (tedy alespon v evrope) - napriklad pristaveni - platis i cestu, kdy pro tebe taxi jede (pokud si ho samozrejme nechytnes na ulici nebo na stafli) a pokud bydlis nekde na periferii, tak se muzes pekne prohnout - u nas je pristaveni zdarma. Pokud si zavolas taxi a nejses na miste, tak jde normalne bonza na mistni police se vsemi znamymi udaji (ktere musis diktovat) - u nas je bezne zavolat si taxiky ze tri taxisluzeb a jet tim, ktere prijede driv, zadne udaje nikomu davat nemusis a pokud by s tim nekdo chtel neco udelat, tak stejne nema sanci, protoze police to nebude zajimat....
Diky vsem temhle vecem maj taxikari proplaceno nejakych 25-30% najezdenych kilometru (takze rodil chteji dohnat zvysenim ceny, ktere jsou i tak celkove pod urovni - cena aut a benzinu je stejne jako v okoli v EU).
Taxikareni je zivnost koncesovana a na jeji provozovani potrebujes kazde 2 roky opakujici se zkousky. Existuje sice "smluvni" doprava, ale tam sou jine podminky a clovek z ulice se k ni (vetsinou) nedostane.
Taxikari podvodnici jsou v praze velky problem, ale jde se mu pomerne jednoduse vyhnout - bud nabirat auto od dispecingu (a to jen asi od 2-3 nejvetsich [AAA/CityTaxi/ MOZNA Sedop], od ostatnich je to risk take, protoze nabiraj odpad, aby meli aspon naky auta) nebo ze stafle. Neoznaceny auto se sundavacim transparentem taxi pred hlavnim nezdrazim je ale docela risk, to ano....
|
|
|
No nevím, bydlím skoro 30 km od amsterdamského letiště a občas používám k dopravě na něj taxi. S účtováním za příjezdové kilometry jsem se ještě nesetkal a částka, kterou za toto platím je ca 35 Euro. Je to renomovaná firma s E-čkovými Mercedesy a personálem na úrovni. Přijedou přesně na čas, na požádání mají k disposici dětskou sedačku, šofér odnese kufry z domu až do auta atd. Rozhodně se nemusím bát toho, že přijede rozhrkaný a uvnitř smrdící Favorit s oteplákovaným buranem za volantem.
Souhlasím s tím, že v Praze se ještě celkem dá používat AAA a CityTaxi (Sedop nemám zkušenosti) i když úroveň vozového parku je ehm, jaksi nesrovnatelná nejen s Amsterdamem a i personál bych hodnotil spíše jako "ještě přijatelný" než jako "výborný".
Co mě v Praze irituje na nejvyšší míru je situace se "smluvními dopravci" u Wilsonova nádraží. Všude v civilisovaném světě město dbá na slušný první dojem učiněný na přijíždějícího návštěvníka. Jen v Praze se člověk na oficiálním taxi-stand na největším nádraží dostane do rukou toho nejhoršího póvlu, který reaguje na požadavky (česky mluvících) zákazníků stylem "jo jenom do Karlína, na to se můžu vysrat, zavolejte si někoho jiného". Případně si za jízdu na letiště ve starém rozpadajícím se Seatu naúčtuje tolik, co Holanďani za odvoz Mercecesem od nás na Schiphol...
|
|
|
No, mel sem moznost tohle studovat ve vidni a v hamburku a v obou mi bylo pristaveni uctovano....
Ano, je pravda ze skoro vsechny drocky tam byly mercedesy nebo vozy v podobne tride a personal byl vzdy v nejake "firemni kulture" - slusne obleceni, slusni,...
U nas je to problem - legislativne je taxikareni nastaveno tak, ze se nikomu nevyplati vzit taxikare jako zamestnance (protoze v tom okamziku z taxikaru spadne odpovednost a dodatecne naklady [na jednoho cca 8.000/rok] a prenese se na onu zamestnavajici firmu), takze vsichni taxikari jsou zivnosti sami na sebe a jako takove je dost tezke je k nejake jednote a uniformite premluvit a zaroven nebyt narcen z nejruznejsich radosti typu schwarz systemu, takze se dispecinky alespon snazi vymlatit tu nejhorsi spinu, ktera pak konci jako ti "smluvni dopravci". To je kapitola sama pro sebe - vsichni vedi, ze je to spatne, ale nikdo s tim nic neudela. Proc? Protoze firma, ktera tyto zbloudile duse "organizuje" (rozumej - vybira neco jako vypalne) ma podplaceny zamestnance magistratu a ti pripravuji legislativni zmetky cilene a programove a pred neuveritelnym bordelem zaviraji oci - ackoliv poslednich par tydnu se temer kazdy druhy den dela cilena kontrola taxiaru od magistratu (po nekolika skandalech se zda, ze tu nejhorsi zver z magistratu zliklidovali, i kdyz je jeste dlouha cesta k naprave).
|
|
|
Diky za upresneni. O Parizi jsem tusim napsal jak rozsah cen, tak jsem zminil ruzne "vychytavky". Pristaveni vozidla jsem pokud se dobre pamatuji nikde neplatil, ale stejne tak jsem nikdy na vlastni oci nevidel kulatou Zemi a verim ze kulata je.
|
|
No vzheldem k tomu, že jsem před rokem kupoval nový auto za půl mega a pečlivě si píšu výdaje a náklady.... Takže ted mam najeto 40tis km. Kdybych auto ted hodil do šrotu (i s další sadou kol, 3x servisky a nevim co ještě k tomu) tak mně vyšel 1 km na nějakejch 15,20 Kč !!! No, kdybych k tomu připočet těch 10 kč pro mně jakožto taxikáře tak mam vejvar 400 tisíc za rok ! No, z toho se už daji zaplatit daně a poplatky ne ? A pochybuju, že taxikář najede za rok jenom 40 tis km a že má pokaždý funglovku, kterou za rok vyhodí. Takže podle mýho názoru jso to akrát pěkný zloději !
Podle mně by bylo řešení snížit počet taxíků na polovinu aby si nestěžovali, že furt jenom čučej a nejezděj a nařídil jim nějaký rozumný ceny kolem 20 Kč/km. Pak by s nima jezdilo možná i víc normálních lidí a kšefty by se jim hnuly. Nevim jestli je pro někoho milejší vydělat za den třeba 3000 a stát půl dne na fleku nebop vydělat o 1500 Kč víc a jezit celou pracovní dobu. Většinu taxikářů vidim stát, čučet a čekat.
|
|
|
Jenze u taxiku si muzes pocitat, jen zhruba polovinu jizd a safra safra uz jses v zaporu.. Navic spotreba ve meste (nejen benzinu/nafty, ale i oprav) je asi o dost vetsi..
Jinak souhlasim, ze taxi je drahy, ale tvuj vypocet je fakt silne mimo a spis nahrava zdrazeni nez zlevneni.
|
|
|
Myslíš ? No včetně pojistek (havarijko 3 roky, povinný 2r) , 6 letních pneu (2 jsem hned jako nový prorazil) a sady celejch ALU kol a 3x autorizovanýho servisu mi to moc drahý nepřipadá. Kdybych ted hodil auto ze skály a nedostal ani korunu, jezdil jsem těch 40 tis km za 15,20 kč/km a to mam víc jak půlku najetou po městě ! Samo v tom mam započtený i palivo. Pokud taxán najede víc (asi jo) nebo si nechá auto na 2 roky tak ho vyjdou náklady na auto skoro na polovinu (přece jenom nejdražší je to nový auto)
|
|
|
K tym taxikom - v BA aj ked je (ohladom na kupnu silu) drahsia ako Praha tak taxiky chodia aj za 12 Sk/km - officialne (aspon v lete min roku chodili) - nastupne je 25 Sk (nezalezi od poctu osob) a uz taxikari pindaju ake je to drahe a vyratali ze pre nich by bola idealna cena 28 Sk/km aby si zarobili na nove auto kazde 3 roky a este mali zisk ... ;))
|
|
|
Tak to jo. Když musí mít každý 3 roky nový auto......
|
|
|
No a ještě je třeba přidat ty už zmíněné maličkosti - poplatky za koncesi, přezkušování, pokud to beru z hlediska města, kde bydlím, tak k tomu poplatky městu za stání na veřejném štaflu - karta je týdenní, nebo měsíční, no a k těm zmíněným pojistkám - u povinného je nutno připočíst násobek za vůz taxi a u havarijka to je totéž. Musí se taky započíst metrologie a atest taxametru, včetně jeho pořízení (pořízení je jednorázová věc + dovýbava na taxi - hasičáky atd.). A to nepočítám pak drobnosti, jako pravidelný úklid - aby to auto nebylo jak čuně, když chci někoho vozit. no je toho trošku víc, než jen koupit vůz a jezdit. Jezdil jsem jako taxán, mám tam doteď kupu kamarádů, takže do toho trošku vidím i teď. Bydlím ve 30 tis. městě, je jasné, že to není Praha, tam nás vidláky taky neměli rádi, když jsme přijeli pro lidi na letiště. Ale veškeré náklady stoupají i na "vesnici" a ceny v zahraničí jsou pokud vezmu paritu kupní síly dost jinde. Ale to už je na delší psaní:-))
|
|
Celkem rozumne vyvetleni, proc je zahodno nejakym zpusobem regulovat sluzby v taxisluzbe, resp. napr. nektere sluzby ve zdravotnictvi viz Stiglitz Ekonome veřejného sektoru. Principialne jde o to, ze v nektrych chvilich ma nebizejici strana neprostou informacni prevahu nad stranou poptavky, respektive poptavkova strana nema moznost volby.
O nakladove cene se nema smysl bavit, staci se podivat, kdo ji stanovil.
|
|
Taxikáři v Praze jsou mafiáni a na takové se tržní principy nevztahují. Je to jednoduché pokud si zařídíte taxikářskou živnost, nesmíte parkovat na stanovišti, jinak uvidíte. Příklad z už dávnější ale polistopadové minulosti. Cesta ze Smíchova na Malostranské náměstí vyšla na cca 30Kč a zpět si žádal jiný 300Kč. Já jsem řekl, ža radši pojedu tramvají. Pokud bych si sedl asi bych se se zlou potázal kdybych protestoval. Co ale mají dělat cizinci? Bránit se nemohou!! Však ten zmrd primátor byl sám okraden a za odměnu vyjde taxikářům vstříc. V předvolebních prohlášeních znělo, že s taxikáři ZATOČÍ. A zazvonil zvonec a pohádce o neúplatném úředníku je konec. M
|
|
A to hlavním problémem.
Podobnou argumentaci, jakou slyším od českých taxikářů, vlekařů a podobně - nejčastěji vidím u článků na tomto serveru - a to velmi často, přesto že sem lezu málo (tedy vidím je vždy).
Nebude existovat nějaká podobnost u těchto osob?
|
|
Mám čerstvou zkušenost z Floridy - cca 20 km z letiště do hotelu za 27 USD. Ale jinak souhlasím s kdesi výše uvedeným názorem, že jde o to, jak často se tágo dostane k ritu. Když vidím, jak stojí deset patnáct tág za sebou na štaflu, tak si říkám, kolikrát to asi za tu noc (u nás jezdím téměř výhradně v noci - a nikdy jsem neměl potíže s předražením) otočí. Když by na tom byl hodně dobře a projezdil např. 6 h za noc, počítám-li že polovinu projezdí za zákazníkem, tj. zadarmo, tak při průměrné rychlosti ve městě řekněme 30 km/h najede asi 90 km placených, krát 25 = 2250CZK, což mi na uživení sebe, auta a těch nenažranců všude kolem nepřipadá až tak moc. A to je asi tak max., a s velkou klikou, realita bude jiná. Jezdit za 12 slovenských korun, jak bylo uvedeno v jednom z příspěvků, mi už připadá jako hodně velké scifi i na Slovensko.
Tím ale neomlouvám taxikáře, jestli je jich moc a otočí se málokrát na to, aby si vydělali, tak někteří musí z kola ven (statně kdoví proč je toto na první pohled nevýnosné zaměstnání tolik atraktivní), pekař asi na magistrátu taky neuspěje s argumentem, že je potřeba přitlačit na cenách, protože je moc pekařů a málo lidí si k němu chodí kupovat rohlíky... (tedy nechatejte mě za slovo, samosebou pekař nemá ceny regulované, ten se prostě uchytí nebo zkrachuje).
Sorry že to bylo tak dlouhý...
|
|
|
k jazdeniu za SKK12: tiez sa mi to zda velmi dobra cena, ale nikto ich nenuti.
ale na druhej strane:
- su to vecsinou auta "dobre zabehnute".
- jazdia vyhradne cez dispecing, takze sa mi pri tych par cestach taxikom stalo prakticky zakazdym, ze par minut pred cielom si niekde okolo zobral dalsieho kunsafta (nie ze ho cestou nalozil), takze pomer platene/neplatene KM maju tak 10:1. a teda ked ma jazdit, tak jazdi.
- btw u nas v BA je lacnejsie a jednoduchsie taxi zavolat ako nanho mavnut/hladat stanoviste
|
|
|
tycho 12 Skk som dal ja lebo viem ze za tolko som sa viezol - oficialna cena. Ale naozaj su to len taxiky cez dispecing a nie vsetky... a za kolko jazdi ta taxisluzba teraz to uz netusim. Ale ak sa nemylim disp taxiky su vseobecne lacnejsie a vydu v priemere oklo 16 Sk/km - avsak tie co staoja na stanovistiach... tam su ceny diametralne odlisne... myslim ze na 20Sk.km len zacinaju...ak nie viac
|
|
|
tycho 12 Skk som dal ja lebo viem ze za tolko som sa viezol - oficialna cena. Ale naozaj su to len taxiky cez dispecing a nie vsetky... a za kolko jazdi ta taxisluzba teraz to uz netusim. Ale ak sa nemylim disp taxiky su vseobecne lacnejsie a vydu v priemere oklo 16 Sk/km - avsak tie co staoja na stanovistiach... tam su ceny diametralne odlisne... myslim ze na 20Sk.km len zacinaju...ak nie viac
|
|
|
hej, s tym suhlasim, sa mi zda ze asi pred nejakym rokom boli vsade reklamy, ze taxi za 12skk/km, uz netusim kolko stoji teraz, uz taxikmi vela nejazdim.
Len mna by zaujimalo nieco ine: Ked udavaju, ze je ta cena xx/km, preco potom nabieha taxameter aj ked auto stoji na svetelnej krizovatke? Nie je to trochu matenie ludi? (prip. klamanie?) Ale ono to asi bude nejaka priemerna cena po vypoctoch z nejakej strasne zlozitej rovnice :)
A celkovo taxiky nemam velmi rad, a hlavne tie co su na stanovistiach. Vzdy si radsej zavolam do nejakej taxisluzby.
|
|
Já když jedu s kamarády výjimečně taxíkem z hospody nebo přesunujem mezi hospodama (já bych klidně došel, ale oni jsoui líní), tak jezdíme bez taxametru za polovic.
|
|
V Břeclavě jezdí většina taxíků "bez taxametru" a většinou to vyjde dráž. Podle taxametru jsem platil za cestu z nádraží domů asi 40 Kč, když nezapnou taxametr, tak chtějí minimálně 50 (sazba za cestu po městě) a někteří chtějí i třeba 70 Kč.
A radnice přijala vyhlášku, že bude pokutovat 1000 Kč každého za to, když bude přehrabovat popelnice. Zmrdi.
|
|
Jezevčíku,zapomněls do článku vmotat kupní sílu našeho obyvatelstva a porovnat ji s kupní silou rodilého Pařížana,Madridˇana atd... Koilikrát se asi otočí český a madridský taxík za noc? a jak to asi český taxikář potom dohání...?
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Taxi prosím
|