Dopravní podnik města Prahy nám oznámil, že hodlá vzít na svá bedra
některé mnoha z úkolů Velkého Bratra. Je to logické. Potenciál této firmy
je nevyčerpatelný a zlepšovat už prostě není co.
Tramvaje ze sedmdesátých
let vůbec nejezdí po rozbitém svršku, řidiči už nemusejí přehazovat výhybky
klackem. Po nedávném zásadním upgrade vozů T6 spočívajícím v záměně kožených
řemínků na bondage spokojených cestujících za plastová madla už ke spokojenosti
nechybí vůbec nic. Uživatelé autobusové dopravy jsou také v autobusech
různého, nejčastěji vysokého stupně zchátralosti štastní a když ne, ochotní
a slušní řidiči rádi udělají, co jim na očích vidí, nejčastěji tam ovšem
vidí větu "vyliž si prdel". Občas někoho okrade cikán nebo zmlátí revizor,
ale co, společnost si to žádá. O metru je škoda hovořit, to je dokonalost
sama. A právě na metro se soustředí nejnovější plán, jak v zájmu zkvalitňování
služeb fízlovat cestující.
Fungovat to má asi takto. Každý občan vstoupivší do metra bude automatickým
optickým způsobem oscanován, samozřejmě bez jeho vědomí, obrázek bude vyhodnocen
a k obrázku přiřazena identita. Nikoli ta občanská, kterou nám rodiče volbou
správného shluku písmen ve formě jména, dopravní podnik přiřadí lidem kódy.
Občan vstoupí do dopravního systému a tam se z něj stane entita 74d51as16xe71261a.
Jakýkoli další výskyt entity 74d51as16xe71261a bude opět rozpoznán a opět
zaznamenán, takže po čase naplní entita 74d51as16xe71261a jakousi pomyslnou
mapu, která bude determinována jejím sociálním postavením, zvyky a zálibami.
V pátek do hospody na Jiřák. V úterý za milenkou, která bydlí na stanici
Dejvická, á, přibližně každý čtvrtý týden chodí dříve, mladá paní to asi
dostala.
Ovšem entita 74d51as16xe71261a není v systému sama. A tak se stane,
že se entita 74d51as16xe71261a potká entitu 01x29bc33xe11475y, která byla
také řádně a v souladu s přepravním řádem naskenovaná, a ztratí spolu pár
slov. V tom okamžiku nevzniká pouze mapa pohybu, ale také mapa sociální
sítě, takový malý Facebook, prostě dopravní podnik mu ho přidá do přátel.
Pokud bude například 01x29bc33xe11475y v budoucnu obviněna (obviněn, obviněno)
z nějakého odporného zločinu, například popírání holocaustu, globálního
oteplování nebo odmítání finanční pomoci jiným zemím EU, stane se 74d51as16xe71261a
také předmětem vyšetřování, a je jedno, z jakého důvodu spolu mluvili,
ačkoli byl možná předmětem hovoru pouze nezapnutý poklopec na stanici Dejvická.
Entity v systému vykazují určité způsoby chování. Přijdou, čekají na
vlak, odjedou vlakem... 74d51as16xe71261a stojí a nechává ujíždět vlaky?
To není obvyklé. Pošleme za ním fízla, aby to okouknul...
Pokud by si entita myslela, že si nasadí kloubouk a bude v pohodě, tak
se entita mýlí. Dokonce i lidská chůze je jednoznačně vyhodnotitelná, je
jedno, jak rychle entita jde, protože její chůze obsahuje dynamický stereotyp,
prvek, který je pro něj jedinečný a pokud je dost času a příležitostí jej
sledovat, lze entitu identifikovat, i kdyby jednoho dne měla na hlavě sombrero
a byla nabalená jako sněhulák. Především ale - takto získané výsledky lze
mnohonásobně ověřovat, protože entita do metra pořád příchází a odchází.
"ABL je partnerem výzkumu forenzní identifikace osob podle dynamického
stereotypu lokomoce. Společnost ABL, a. s., která má v České republice
dominantní postavení v oblasti bezpečnostních služeb na poli obchodních
center, představuje výzkumný projekt forenzní identifikace osoby podle
dynamického stereotypu lokomoce, který připravuje tým prof. PhDr. Jiřího
Strause, DrSc." (Podle tiskové
zprávy společnosti ABL).
Aktivisty působící na poli ochrany osobních dat nenechalo
na pokoji, proč je Openkrad na jméno a proč není anonymní. Nikdo totiž
uspokojivě nevysvětlil, proč by na jméno měla být. Tohle je odpověď. Do
mozaiky spadne poslední kamínek, který propojí získaný obraz se jménem,
74d51as16xe71261 se stane Jarmilem Dvořákem. Je to vychytralé. Kdyby to
udělali opačně - implementovali fízlí systém a až pak rozdali lidem identifikátory,
řada lidí by svůj čip odmítla. Když se to udělá opačně, bude to fungovat
mnohem lépe...
Zbývá odpovědět na otázku, proč vlastně.
Dopravní podnik, který už přepravil stamiliony cestujících, aniž by celá
desetiletí narazil na nějaký závažný bezpečnostní incident vycházející
od pasažérů, nechává za jistě nemalé částky vyvíjet absurdní systém na
fízlování svých zákazníků - cestujících. Organizace, která je závislá na
dotacích (v celkové výší asi 11 mld. ročně), hodlá utratit za vybudování
elektronického koncentráku částku 4 mld Kč. To odpovídá zhruba částce,
kterou získá dopravní podnik na tržbách za celý rok (asi 4,7 mld) a jen
o málo méně, než vydá za veškeré personální náklady za stejné období. Kdybyste
byli v roli soukromého majitele dopravní firmy a zvažovali takovou investici,
nutně dojdete k závěru, že se nikdy nemůže vrátit. Na vybudování systému
je tudíž asi jiný zájem než ekonomický, pravděpodobně státní.
Kromě fízlování a získávání dat o každém z nás k tomu přistupuje rozmetání
soukromí každého z nás. Sice nás budou státní, městské, dopravně-podnikové
a nevím ještě jaké bezpečnostní autority poučovat a ujišťovat, že data
jsou řádně zabezpečena a není se třeba bát jejich zneužití, ale státní
autority a dokonce sama policie selhává v ochraně těchto dat tak často
a ochotně, že to snad musí být záměr. Tak jsme například měli možnost sledovat
video z výslechu Otakara Tomka, který byl podezříván z vraždy nezletilé
Anny Janotkové, a tento videozáznam byl navýsost interní policejní materiál.
Stejně tak fotky zastřeleného hudebníka Svobody a na další případy si vzpomeňte
sami.
Stát na jedné straně vyzývá k šetření, ale šetří pouze orálně, ohledně
fízlovských technologií jako by žádné restrikce neplatily. Řeč byla také
o dálničních
tabulích, které se jevily mnohonásobně předražené a tuto jejich cenu
také nikdo uspokojivě nevysvětlil, a pomalu se dostává ven, že také jako
bonus budou obsahovat fízlí technologie, o kterých se "zapomnělo" informovat
veřejnost, tedy ty idioty, kteří to ze svých daní platí.
Zejména mě zaujalo vysvětlení představitelů konsorcia firem Saab a AŽD,
které systém pro dopravní podnik připravují, že obdobný systém je již nasazen
na letišti ve Stockholmu a ve věznicích v Austrálii a Švédsku. Výhrůžka
"ty jednou přijdeš do kriminálu" tak v podstatě ztratí význam, protože
kriminál si přijde pro nás a ještě si do něj koupíme za své jízdenku.
Přeju fanouškům městské hromadné dopravy hezké a zajímavé dny. Přepravovat
lidi už prostě nestačí, v tom báječném novém světě je třeba jim nabídnout
něco navíc. Nebojte, oni nám to nakonec vysvětlí tak, že nebudeme nic namítat, a pokud ano, tak se najme nějaká ta agentura na vytváření veřejného mínění, která na vhodně zvolených příkladech ukáže veřejnosti, že to s ní vnitro a ABL myslí dobře. Je to přece kvůli našemu bezpečí, kvůli hledání ztracených
dětí a důchodců s Alzheimerem, proti teroristům a kdo je slušný člověk,
ten se nemá čeho bát.
26.04.2011 D-FENS