Z historie: v posledních 20 letech jsem vlastnil 2x ojetý mercedes 124,
Renault 25, Tatru 148, V3S,Trabanta, novou Ladu 1500 a novou Ladu 1700,
Fiat Regatu, pak dosud vlastním Mercedes E ve výbavě Avantgarde a vystřídal
jsem dvě nové Lady-Niva (nájezd po cca 2x100k km). Celkový nájezd asi 36k
km ročně, řídím přes 40 let. Je tedy možnost porovnat.
Pálilo mne dobré bydlo a líbil se mi Hilux. Obtelefonoval jsem prodejce
od Liberce přes Plzeň až po Zlín, někde byli slušní, někde rezervovaní,
ve Zlíně nabídli nejvyšší cenu „jak pro Pražáka“ a třeba z Prahy se neobtěžovali
na dotaz odpovědět vůbec.
Cena byla jasná, začal jsem shánět finance. Nabízený splátkový režim
je nevýhodný. On vám to žádný prodejce neřekne (většinou to ani neví či
nechce vědět) , Ptejte se tedy účetních: Pokud nejste v Technickém průkaze
uvedeni jako majitelé, nemůžete činit ve svém účetnictví odpisy majetku,
nelze převést bonusy ze zákonného ručení a hodně přeplatíte. Vyšlo mi za
5 let přeplacení a ztráty v účetnictví přes 400k korun, tedy polovina ceny
nového vozu. Když si půjčím hotovost ve Spořitelně, ještě na tom vydělám.
Překvapilo mne, že při veškeré snaze prodejcově se nedařilo skladové
vozidlo koupit ihned - tedy do pár dnů. Vozidlo běžné konfigurace a běžné
barvy, které stálo na skladě, nebyli schopni dodat dřív, než za nějaké
dva týdny. Na to, že se jednalo o skladový vůz a převoz 50 km mi to připadalo
docela nepružné jednání. Být to v Polsku či jiné „obchodně zdatné zemi“
tak vezmou odtahovku, dojedou do Kolína a druhý den je auto na umývárně
a chystá se k prodeji. V Česku by stačilo, aby šéf zavelel nejmladšímu prodejci:
Toníku, kup si lístek na vlak, odjeď do kolína a vrať se s autem. Pak už
jen samá pozitiva, předání naleštěného vozítka, úsměvy při placení..
Jak se v tom jezdí? Mám co jsem chtěl. Na rozdíl od recenzí co jsou na
netu volně ke zhlédnutí říkám: Pohodlný dělník. Nic víc, nic míň. Motor=
hrubá síla, typický nízkootáčkový naftový stroj se čtyřmi velkými válci,
pružností chodu se nedá srovnat s benzínem. dokonce i ten MB 124 (atmosférický
třílitr v naftě) se choval pružněji. Spotřeba na prvních tisíci km je v průměru
8litříků/100km. Dobrý, ne?
Jízdní vlastnosti v porovnání s Nivou: Jede to potichu, je to dlouhý a
nemá to rejd. Klouže na vlhku a nemá možnost řadit samostatně redukované
rychlosti. Pouze se zapnutým předkem. Tento nedostatek oceníte zvláště
při couvání s vlekem. V rejdu se kola hádají jak u malotraktoru.
Niva se v lese cítí jako doma, je lehká, krátká a vysoká. Průjezdnost
obrovská. Ale na dlouhé trasy to zase až tak není.
Palubní desku snad Japonci tvořili těsně po zemětřesení. Je krásné mít
k dispozici hodně barevných kontrolek. Ale nějaké uspořádání? Světýlko je
tam, kam se zrovna vešlo. Kontrola bezpečnostního pásu řidiče je v otáčkoměru,
kontrola pásu spolujezdce je v hodinách úplně jinde. Hodiny nemají režim
jiný, než AM/PM. Tož si zvykám. Rádio hraje, anténa překáží na střeše.
Tlačítka jsou tvarově shodná, pokud je v tlačítku ještě kontrolka, tak skoro
není vidět, zda svítí či ne. Ergonomii tvořila snad chobotnice, tlačítka
jsou zase rozhozená po celé polokouli, vypínání stabilizace je vpravo dole,za
řadící pákou schované, uzávěrka difu vlevo u dveří . Volant mám pak držet
čím? Sklápěcí zpětná zrcátka jsou dobrý nápad, proč ale nemají samostatný
doběh i po vytažení klíčku, to nevím ( netoužím po celoautomatickém sklopení,
jen po doběhu do krajních poloh..) Jaká je spojitost uzávěrky diferenciálu
s nařizováním zpětných zrcátek mi asi navždy zůstane utajeno. Ale asi nějaká
vazba bude, když ovládací prvky jsou těsně vedle sebe, nevíte někdo proč?
Vadí mi, že palubka a dokonce i čalounění je z materiálu, který silně
přitahuje prach. Nepomáhají přípravky typu Cockpit spr. protože plast palubky
je drsný a dokonce z hadru vytrhává vlákna. U auta na práci prostě nevídáno-neslýcháno.
Moje paní jezdí s Toyotou Yaris-Verso. To auto se v Čechách snad ani neprodávalo.
Když si tam sednete, udiví vás to dokonalé využití vnitřního prostoru.
Poličky, přihrádky, odkládací prostory téměř na vše. Designer Hiluxu myslel
jen na jedno. Po celém autě jsou kolečka (úložná místa) na lahve a na kelímky.
Dle mého jsou tyto fičury na dvě věci…Ale co když šlo o úmysl? Stále vidím
skupinky snad cestovatelů, co jedou od benzinky k benzince, dají si kafe
do kelímku s brčkem a jedou dál… Poličky chybí, takže nejlepší řešení, co
můžete udělat je to, že dáte za sedadlo řidiče plastovou přepravku.. Abych
nezapomněl, do dveří si můžete uložit lahev s pitím. Ale pouze do 500ml
obsahu, větší se nevejde. A lahev za jízdy těžko vyndáte, protože sedák
překáží.
Co do výbavy, nelze napsat jinak, než: Německá důkladnost = Zlatý Mercedes.
Je jasné, že srovnávám nesrovnatelné. Špičkovou výbavu z roku 1997 a dnešní
výbavu auta v lepším standardu. Anténu u MB vyřešili mřížkou v okénku už
před 18 lety, dvouzonovou automatickou klimatizaci dávali do výbavy už
před 18 lety, přehrávač mi nevnucoval muziku srovnanou podle tagů v MP3
po zapnutí klíčku stále stejně, měl jsem možnost automatického zamknutí
vozu po rozjetí a všechna okénka měla samostatné doběhy nahoru i dolů.
Vyhřívaná sedadla u MB byla již tehdy. Toyota vše výše zmíněné jen za příplatky
nebo vůbec ne.. Nezlobím se, auto je na práci, nikoliv na obdiv.
Jak se s tím jede? Světla svítí, houkačka houká, jede to dopředu i dozadu.
Kdyby byly ve světlech xenony, neměl bych lepší pocit, H4 žárovky poslouží
dobře a jdou vyměnit bez komplikací. Zatím nevím, zda se spustí nějaké
upozornění, pokud umře nějaká žárovka vnějšího osvětlení. Němcům to fungovalo
perfektně.
Všude hledám velké místo na zaparkování, ve spojení s menším rejdem si
připadám, jako když se tanker trefuje do La Manche. Zvykám si. Silně mi
chybí mezinápravový diferenciál a tedy možnost jízdy 4x4 bez prokluzu po
částečně zpevněném povrchu. Prázdnému Hiluxu stačí plivnout pod zadní kola
a už se nerozjede bez komplikací, než v blátě dám 4x4R a uzávěrku, stojím
na místě. Trochu mi to připomíná starou Tatru, ale tam šlo redukci řadit
vzduchem a tedy rychle. Takže blíž by byla jízda s V3S. V tomto ohledu Hilux
na Nivu ztrácí.
Znalec by řekl: Osle, máš si koupit něco jiného, kde tam všechno máš..
Odpověď je snadná: Nemám na to. Ale tohle auto opravdu podle mého zaspalo
dobu. Netoužím po parkovacích asistentech a asistentech vůbec na všecko.
Ani sedačky nemusím mít vyhřívané. Ale zpětná zrcátka by mohla v sobě mít
termostat a zapínat vyhřívání podle teploty okolí. To snad není takový
přepych, nebo ano?
06.09.2015 Doktor Aspirin