Verkehrspolizeiführer Tržil informoval, že v
roce 2013 vzrostla nehodovost, a to zejména v měsíci únoru. Podle Tržila
za to může nepříznivé počasí, které se dosud odmítá podřídit policejním
rozkazům.
Zpráva na serveru Novinky.cz je dále zajímavá tím, že se z tohoto
stavu nesnaží obvinit nikoho konkrétního, jako například neukázněné řidiče,
málo pohotové silničáře nebo meteorology, kteří nesprávně předpověděli,
že v zimě sněží a mrzne. Zpráva také neuvádí žádná z opatření, která jsou
"nezbytná" na která bychom se měli připravit, většinou spočívající ve zpřísňování
zákonů a omezování svobody a možnosti volby i v těch nemálo oblastech,
kde řidič ještě nějakou možnost volby má.
A já se ptám, jak je tohle možné? Máme přece nový zákon, který měl zajistit
pocit sucha a bezpečí.
Záměrem zákonodárce bylo:
"Můj návrh je na zavedení zimních pneumatik od 1. listopadu do 31.
března celoplošně povinně pro osobní dopravu. Moc prosím, abyste tento
návrh přijali. Myslím si, že pro bezpečnost silničního provozu... Sami
to vidíte na silnicích, jak to tam teď vypadá. A myslím si, že ta zima
je neočekávatelná i do příštích let, a bude to významný prvek bezpečnosti
silničního provozu obecně."
Vyslovil jej poslanec Stanislav Huml 14.12.2010
při odůvodňování jeho pozměňovacích návrhů na půdě dolní sněmovny.
O novém zákoně s obvyklou autoritativností až arogancí samozřejmě informovala
policie. Perverzní policajtská radost z nově zavedené povinnosti na straně
řidičů a taktéž pravomoci na straně policie ze
zprávy přímo ukapává. Policie také tuto povinnost čile vymáhá, například
slídí na parkovištích u supermarketů (kde se zpravidla najde na "vozovce"
nějaký ten sníh a led, zatímco prosolené silnice takovou možnost nenabízejí).
Sami vidíte na silnicích, jak to tam teď vypadá. Nějak to nefunguje.
Poslanec Huml také obohatil náš právní řád o další prvek, který měl
zajistit větší vymahatelnost práva a dodržování pravidel a tím pojtažmo
bezpečnost jak řemen. Ano, jedná se o SPRDEL, správní delikt provozovatele
vozidla, který je povinen zajistit, aby řidič používal vozidlo pouze v
souladu se zákonem. Jak je možné, že pak nehodovost roste?
Zdá se, že naši "experti" a zákonodárci žijí v nějakém jiném světě a
neměli bychom jejich úsilí o naše lepší příští vůbec brát vážně.
V dalších odstavcích bych se rád podíval na to, jaké možnosti má vlastně
řidič, když se chce naučit ovládat auto na kluzkém povrchu nebo si alespoň
poslechnout, jak se to dělá. I zde si vytvořili "experti" pevné pozice.
Sledoval jsem v bedně nějaký dementní spot, pravděpodobně součást policejního
píár pořadu Autoškola národa, kdy se na autodromu simuloval smyk. Bylo
to vyvoláno tak, že automobil vjel na speciální zařízení, které "podtrhlo"
zadní kola a vzniklý moment vozidlo roztočil. Celý tento výmysl shledávám
zcela dementním a pro většinu řidičů nepoužitelným - pokud nemají silně
přetáčivou zadokolku. Žádný reálný smyk nevypadá takto. Uvést běžné auto
za běžného provozu do přetáčivého smyku vyžaduje větší úsilí než vybrat
nedotáčivý smyk, někdy to dokonce ani vůbec nejde, a kdo to i přesto dokáže,
ten si nemusí s nedotáčivým smykem lámat hlavu, protože má auto stejně
dávno "v ruce". Zařízení používané ke kurzům "bezpečné jízdy" je zajímavá
hračka, ale jinak je to pro kočku.
Dále jsem někdy začátkem listopadu poslouchal v rádiu "experta" Pateru,
což je takový zaprclý mužíček, co buduje svoji kariéru ve stínu exposlance
Vojíře a ministerstva dopravy. Patera sděloval národu moudra, jak jezdit
po kluzkém povrchu a skoro vše, co řekl, byla pitomost. Jádrem jeho hlubokomyslných
promluv bylo, že se řidič má spolehnout na asistenční systémy. To ale k
ničemu není. Tyto systémy se aktivují, až když dojde ke ztrátě ovladatelnosti,
sice zpočátku neznatelné, ale dojde.
Pan expert je mediálně aktivní i na TV Nova, kde národ obohatil o tyto
poznatky:
"V tomto období doporučuju vyjet si z parkoviště nebo před dům, rozjet
se, přidat plyn a zkusit povrch. Když to podhrábne a rozsvítí se kontrolky
ESP nebo ASR, doporučuju zavolat do práce, že přijedu později, protože
pojedu tramvají."
K čemu je tohle dobré? Že to neklouže u mně na dvorku neznamená, že
to nebude klouzat o pět kilometrů dál. Naprosto nepoužitelná věc a debilní
průpovídka, kromě toho v realizační fázi absurdní. Měl by mu někdo osvětlit,
jak funguje ESP.
Pan expert také zabrousil do oblasti konstrukce vozidel a přišel na
něco, o čem ani věhlasné automobilky samy nevědí:
"Smyk se skoro vždycky týká přední nápravy. I BMW, porsche nebo mercedes,
které mají náhon zadní nápravy, jsou dnes stavěné tak, že jim klouže přední
náprava. Je to z toho důvodu, aby ta auta bourala předkem a nikoli bokem."
A nakonec návod na vybrání smyku z orálního otvoru pana experta:
"Typická situace – jedete do zatáčky a auto vám jede rovně. V tu chvíli
musím okamžitě ubrat plyn. Tím zpomalím, změní se těžiště a auto se přitlačí
více na předek. Přední kola lépe přilnou k vozovce a chtějí pak jet směrem,
kterým mám volant."
Použijete hlavně, pokud patříte k hardcore a v typické situaci jezdíte
v zimě zatáčky pod plynem. Hlavně ta změna těžiště mi není zcela jasná.
Myslel jsem, že cílem ubrání plynu je obnovení trakce, tedy aby se kola
začala odvalovat, protože to je podmínka řiditelnosti a hlavní rozdíl mezi
autem a saněmi. Vždy mi to tak fungovalo, ale tváří v tvář expertům z Mostu
je třeba revidovat staré pravdy.
Celý poučný rozhovor s expertem naleznete zde.
Bylo by však lepší přečíst si jej až v létě, aby laskaví čtenáři v důsledku
podnětných a praktických rad nevstoupili do Tržilových statistik a nevyvolali
další kolo utahování šroubu, například povinné sněžnice a kulichy pro řidiče
a spolujezdce.
Vůbec některé mediálně prezentované rady expertů shledávám těžko praktikovatelnými.
Kromě svérázného Patery se definovala ještě další větev znalců, kteří ponoukají
běžné řidiče k manévrům, nad kterými by užasli i jezdci rallye narození
v severských krajích. Vykládají fantasmagorie o různých bizarních pohybech
volantem a intenzivní práci s pedály plynu a spojky. Tak to mohou řešit
oni, ale pro zbytek národa platí, že třetina řidičů má problém se plynule
a včas rozjet, když padne na semaforu zelená. Za jízdy nekoukají na silnici,
ale na tachometr a poslouchaji slabomyslné policejní rady, aby nevyjížděli,
když je na silnici sníh. Nějaké crazy kousky s balancováním na hraně adheze
po nich nikdo nemůže požadovat, protože ztráta ovladatelnosti jejich vozítka
je pro ně překvapující a strašlivá událost. Pro takové lidi vůbec není
špatné východisko šlápnout na tu zatracovanou a zakazovanou brzdu. Stejně
by to nevybrali a takhle alespoň umenší škody.
Myslím si, že je to celkově čím dál těžší. Zimy jsou krutější kvůli
globálnímu oteplování, které se jak známo projevuje hlavně ochlazováním.
Demagogie různých zmrdů sílí, protože čím zdatnější demagog jste, tím roste
šance přisátí se na nějaký dotační grantový besipácký cecek nebo aspoň
cecíček. A ta auta to taky nedělají snazší. Sice je dnes i taková škodárna
nebo dacie nacpaná asistenční elektronikou, která před deseti lety byla
jen ve vyšším levelu a za příplatek, na druhé straně přeposilovaná řízení
odebrala řidiči možnost rozeznat první známky toho, že řízení přebírá Isaac
Newton. Do toho moderní pneumatiky s nízkým třením nakoupené hloupým zákazníkem
podle energetických štítků a už to frčí. Myslím, že je poteciálně zaděláno
na nějakou pořádnou represívní kampaň, protože tohle si ty zmrdi nenechají
ujít.
14.03.2013 D-FENS