D-FENS

  Hlavní menukulatý roh
  • Hlavní stránka
  • Statistiky
  • Personalizace
  • Kniha hostů
  • Autoři webu
  • Oldschool D-FENS
  • Chlívek

  •   FAQkulatý roh
  • Jak se stát autorem?

  •   Toplistkulatý roh



    téma * O jedné veselé křižovatce, aneb pomáhejte a chraňte
    Vydáno 04. 05. 2014 (9842 přečtení)

    Před časem jsem zde psal článek o parkování poblíž jedné velké pražské křižovatky a efektivitě strážníků. Sliboval jsem také pokračování ohledně nedalekého veselého přechodu pro chodce. Nuže tady je, a co čert nechtěl, tentokrát v tom mají svoji roli policisté.

    K sepsání níže uvedeného podnětu k prošetření na Policii ČR, Magistrát hl. m. Prahy a Technickou správu komunikací hl. m. Prahy mě přiměl dlouho trvající stav na křižovatce Na Ohradě, která až příliš často způsobuje konfliktní a nebezpečné situace. Poslední kapkou však bylo zarážející jednání příslušníka Policie ČR, které stojí za pozornost a třeba bude alespoň impulsem k vystrčení hlav z písku. Cílem mého podnětu není poukazovat na nedostatky konkrétního policisty (on by to stejně nejspíš popřel), ale výzva k přemýšlení a většímu respektu mezi řidiči, chodci a tvůrci pravidel.

    Podrobnosti si můžete přečíst níže, k zarážejícímu chování policisty snad jen malé shrnutí: poté, co policista svou bezohlednou jízdou ohrozil chodce na přechodu přecházející na zelenou a vozem se střetl s jedním z nich, snažil se chodce křivě obvinit z toho, že vlastně šel na červenou (jako by ho to opravňovalo k jeho případnému sražení). Po konfrontaci s dalšími svědky policista prohlásil, že tedy ok, a že se vlastně nic nestalo. Ale stalo…

    Vážená paní, vážený pane,

    na základě nedávného incidentu na přechodu pro chodce v ulici Jana Želivského u křižovatky Na Ohradě v Praze 3 (střet policejního vozu s chodcem přecházejícím na zelenou), kterým vyvrcholil dlouhodobě neuspokojivý stav bezpečnosti chodců na této křižovatce, Vás vyzývám k prošetření této situace a sjednání nápravy, a zároveň podávám stížnost na jednání zúčastněného policisty.

    Dne 29.4.2014 ve 23:00 jsem (po vyčkání na signál „Volno“ a jeho rozsvícení) přecházel na přechodu pro chodce přes ulici Jana Želivského u křižovatky Na Ohradě v Praze 3 směrem od hotelu Vítkov k domu č.p. 1686. Ve stejném okamžiku odbočovalo z ulice Koněvova směrem z centra vpravo do ulice Jana Želivského služební vozidlo Policie ČR (bez zapnutých modrých výstražných světel), přičemž křižovalo uvedený přechod pro chodce. Přestože jsou řidiči v tomto místě varováni signálem „Signál žlutého světla ve tvaru chodce“ a jsou povinni dát chodcům přednost, řidič policejního vozu, který by v dodržování dopravních předpisů především měl jít příkladem, tuto povinnost nerespektoval. Svojí jízdou, jejíž rychlost ani přes přibližující se chodce nesnížil, policista i. č. 321362 ohrozil přecházející chodce, přičemž došlo také k mému střetu s tímto vozem.

    Střet se naštěstí odehrál bez zranění a policista, i po mém slovním upozornění, vůz za přechodem zastavil. Při následné diskuzi pak policista i. č. 321362, který vůz řídil, prohlásil, že se domníval, že jdu „na červenou“ a že žlutého signálu ve tvaru chodce si nevšiml. Jak toto prohlášení ospravedlňuje ohrožení chodce na přechodu je mi záhadou. K mému návrhu na konfrontaci se záznamem z palubní kamery pak uvedl, že jeho vozidlo takovou kamerou není vybaveno. Spolujezdkyní ve služebním policejním vozidle byla policistka i. č. 319739, která se však k situaci nijak nevyjádřila. Na moji výzvu ke sdělení služebních identifikačních čísel mě policista vyzval k prokázání totožnosti, což jsem také učinil a policista o tom zapsal záznam. Incidentu byl přítomen minimálně jeden další svědek, který přechod přecházel ve stejném okamžiku a přítomným policistům potvrdil výše uvedené skutečnosti.

    Výše popsaná událost pouze ilustruje celkovou velmi vysokou nebezpečnost tohoto přechodu, na kterém se podobné incidenty stávají velice často – jsem jejich svědkem dnes a denně. Jádrem problému je dle mého názoru nesmyslné a nebezpečné časování světelné signalizace v kombinaci s obecně velmi hustým provoz vozidel i chodců na této křižovatce. Nastavení časování dává řidičům odbočujícím z ulice Koněvova směrem z centra doprava do ulice Jana Želivského signál „Volno“ několik sekund před tím, než dostanou signál „Volno“ chodci na křižovaném přechodu pro chodce, který je však vzdálen až 40 m od semaforu pro odbočující vozidla. To má za následek, že chodci dostanou signál „Volno“ a tedy mohou vstoupit do vozovky v okamžiku, kdy již první odbočující vozidla – v tu chvíli již obvykle poměrně vysokou rychlostí – tento přechod míjejí, čímž pravidelně nastávají velice nebezpečné situace.  Ačkoliv jsou řidiči s předstihem varováni signálem „Signál žlutého světla ve tvaru chodce“, který je umístěn pro tento směr v zatáčce cca 10 m před přechodem, může pro ně být matoucí, že ještě těsně před jejich příjezdem (minimálně toho prvního z nich, ale ti další se často bohužel orientují podle řidičů před nimi) mají chodci stále ještě signál „Stůj!“, a tak pokračují v jízdě, čímž ohrožují chodce snažící se přejít vozovku na signál „Volno“. Z výše uvedeného příkladu je patrné, že stejně bezohledně a nebezpečně si zde bohužel počínají i policisté. Pokud už některý, obvykle místně znalý, řidič zastaví vozidlo před přechodem ještě v okamžiku, kdy chodci mají signál „Stůj!“ (ačkoliv bliká varovný „Signál žlutého světla ve tvaru chodce“), je obvykle ostatními řidiči vytrouben či objížděn.

    Tento přechod pro chodce, řízený světelnými signály, je tak paradoxně mnohem nebezpečnější, než přechod neřízený.

    Považuji za malý zázrak, že zde ještě, dle mých informací, nedošlo k vážnějšímu zranění, nehodlám ovšem čekat, až se tak stane mě či mému nedávno narozenému synovi. Na drtivé většině křižovatek je signál pro odbočení synchronizován se signálem „Volno“ pro chodce tak, aby chodci mohli bezpečně vkročit do křižovatky, aniž by je odbočující vozidla ohrožovala. Nechápu, proč tomu tak není zde.

    Věřím ale, že těmto situacím a nedorozuměním lze celkem jednoduše předejít a dosáhnout respektujícího soužití chodců i řidičů. Některá doporučení uvádím níže. Obecně lze k této lokalitě dodat, že se jedná o velice rozsáhlou křižovatku a důležitý dopravní uzel, který kombinuje velice hustý provoz automobilů, autobusů MHD, tramvají ve třech směrech, ale i mnoha chodců. Vzdálenost mezi hranicemi křižovatky a délka přechodů pro chodce je zde neobvykle velká a standardní vyklízecí časy pro bezpečné dokončení úkonu zde nejsou dostačující. Zejména během dopravních špiček se pak nutnost použít tuto křižovatku – ať už jako řidič či jako chodec – jeví jako skutečné peklo. O to víc by ale měla být tato lokalita a řešení jejích problémů v hledáčku kompetentních orgánů. Tato situace již přetrvává mnoho a mnoho let, ačkoliv jsem na ni i osobně několikrát upozorňoval (TSK Praha a ÚMČ Praha 3 22.4.2011, MP Praha 8.6.2013, TSK Praha 28.8.2013), bohužel však bez výrazných dopadů. Velice Vám doporučuji si tyto přechody několikrát osobně projít a následně křižovatku projet také jako řidič, abyste se se situací seznámili na vlastní kůži (a to možná i doslova).

    Z výše uvedených důvodů proto navrhuji následující úpravy:

    1. Nastavení časování signálu „Volno“ pro odbočování až po signálu „Volno“ pro chodce –
    provoz v tomto odbočovacím směru naštěstí alespoň není tak hustý jako v jiných směrech, tudíž ani zkrácení doby signálu „Volno“ pro odbočení by nemělo mít zásadní vliv na plynulost provozu.
    2. Ideálně pak nastavení signálu „Volno“ pro chodce exkluzivně, tedy bez možnosti střetu s odbočujícím vozidlem (z jakéhokoliv směru).
    3. Doplnění světelné signalizace pro odbočování vpravo o „Signál žlutého světla ve tvaru chodce“ přímo na stejný semafor.
    4. Pravidelný dozor policistů u tohoto přechodu.
    5. Nastavení delších vyklízecích časů pro všechny směry zejména v dopravních špičkách.
    6. Provedení dalších stavebně technických úprav křižovatky, aby byla zvýšena bezpečnost chodců v této lokalitě.

    Závěrem si dovolím ještě jednu poznámku. Uvedený problém s nebezpečným přechodem není zdaleka jediným trnem v patě této křižovatky. Jako nesmyslné se jeví například také nastavení časování signálu „Volno“ na přechodu pro chodce přes ulici Pod Krejcárkem, tedy na opačné straně křižovatky. Tento přechod je rozdělen na dvě části, přičemž najednou ho lze přejít jen jedním směrem (a to si člověk ještě musí hodně pospíšit). Ve směru do centra však bude chodec zastaven na prakticky neexistujícím ostrůvku v zatáčce mezi tramvajovými kolejemi a třemi jízdními pruhy, ačkoliv vozidla ve všech směrech mají signál „Stůj“ ještě velmi dlouhou dobu, za kterou lze prokazatelně bezpečně a s časovou rezervou přejít až na druhou stranu.

    Věřím, že popsaný incident s policisty, k němuž tímto dávám podnět na přezkum, spolu s dalšími výše uvedenými fakty podnítí zájem kompetentních orgánů o řešení tohoto problému a zajištění větší bezpečnosti provozu, chodce i řidiče.
    S pozdravem
     

     Forrest

    Přílohy:  Horní pohled na křižovatku Na Ohradě (vlevo ulice Koněvova, vpravo Jana Želivského)

    Pohled z místa řidiče odbočujícího vozidla (předmětný přechod vzadu v dálce)
     
     

    Horní pohled na křižovatku Na Ohradě (vlevo ulice Koněvova, vpravo Jana Želivského)
     

     
    Pohled z místa řidiče odbočujícího vozidla (předmětný přechod vzadu v dálce)
     


    [Akt. známka: 1,95] 1 2 3 4 5

    ( Celý článek | Autor: [Neregistrovaný autor] | Komentářů: 18 | Informační e-mailVytisknout článek )

    TOPlist

    Web site powered by phpRS V kodu tohoto webu byly pouzity casti z phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.