Tak jsme se minulý týden dozvěděli zase jednu veledůležitou věc.
Auto jde
odemknout paralyzérem, občane, třes se.
Demonstrováno na vozu Škoda
Felicia zhruba z roku 1999. Nemůžu se na to dívat, takže komu to vrtá
v hlavě, nechť čte dál.
Aktéři
Škoda Felicia se vyráběla v provedení bez centrálního zamykání, s centrálním
zamykáním na klíč a s centrálním zamykáním na dálkové ovládání. Ve dveřích
byl pokaždé cylindrický jednostranný zámek v podstatě shodný s dveřním
zámkem FAB, který všichni důvěrně známe. Základní felicie šla otevřít pouze
klíčem (nebo jiným předmětem, který fungoval jako klíč, ale to teď nebudeme
řešit). Po zastrčení klíče do zámku bylo možno otočit jeho bubínkem (tak
se říká tá středové části, co se otáčí spolu s klíčem) a na druhé straně
byla k bubínku zámku upevněna páčka s kloubem a táhlem. Když se bubínek
otočil, páčka se otáčela s ním, kloub převedl rotační pohyb na posuvný
pohyb táhla a táhlo odjistilo západku dveří. S páčkou bylo spojeno ještě
jedno táhlo, to bylo možné ovládat vytahovacím čudlíkem, což umožnilo odemknout
auto zevnitř. Nejvíce felicií bylo ukradeno tak, že si chmaták nachystal
provázek a zatáhl jím za tento čudlík. Inženýři v Boleslavi proto vymysleli
workaround, který měl zajistit, aby provázek z čudlíku sklouzl.
U varianty s centrálem ovládala páčka na zámku ještě táhlo třetí k servomotorku
centrálního zamykání, který byl ve dveřích. Otočením zámku se přesunul
do krajní polohy servomotorek centrálu, sepnul se kontakt a řídící jednotka
(vlastně jen prodlužovač impulsu) nastavila všechny ostatní servomotorky
do stejné krajní polohy jako motorek "poháněný" klíčem v ruce řidiče. Varianta
s dálkovým centrálem se lišila jen v tom, že řidič k odemčení nepotřeboval
klíč, ale vzkázal přijímači v řídící jednotce centrálu pomocí dálkového
ovládání, že chce odemykat nebo zamykat. Za účelem výkladu jsem mechanismus
trochu zjednodušil, například o odpojení vnitřní kliky a o funkci dětské
pojistky, ale pořád se jedná o triviální soustavu táhel a kloubků, která
je navíc ve všech autech co do svého principu podobná.
Paralyzér je zbraň určená k sebeobraně. Vytváří se v něm velmi vysoké
napětí (řádově stovky kV). Přiložením elektrod paralyzéru na tělo útočníka
dojde u něho k svalové kontrakci a chvilkové neschopnosti pohybu. Protože
lidské tkáně nebo oblečení mají odpor řádově v megaohmech, teče skrze útočníka
jen minimální proud, takže ho to nezabije, mnohdy lidstvu ke škodě.
Otevření
V klipu přiloží "zloděj" paralyzér k dveřím auta. Vzniklý výboj otevře
dveře. Co se stane s fyzickým a elektronickým zabezpečením auta při takovém
aktu?
Pokud je to auto bez centrálu, nemá přiložení paralyzéru naprosto žádný
efekt. Veškeré součástky ve dveřích jsou mechanické. Stejně tak lze ke
dveřím přikládat předměty teplé, studené, hlučné i radioaktivní, Felicia
neposkytne vůbec žádný feedback. Snad jen reprodukce Sagvana Tofiho by
mohla stupidní mechanický zámek donutit zkolabovat...
V případě auta s centrálním zamykáním se nestane taky nic. Přiložením
paralyzéru k dveřím, které jsou zpravidla z (vodivého) plechu, dojde ke
zkratu mezi elektrodami paralyzéru bez jakéhokoli vlivu na motorky nebo
řídící jednotku centrálu, protože náboj se pohybuje pouze na povrchu dveří.
Tuším, že se tomu ve fyzice pro sedmou třídu ZŠ říkalo Faradayova
klec, jak se tomu asi říká v tercii víceletého gymnázia... Zhruba bych
to srovnal s jiným vysokonapěťovým výbojem, který trvá kratší dobu než
výboj z paralyzéru - elektrostatickým vybitím do kostry vozu. Přitom se
auto taky neodemkne. Dobře. Řekněme - dědek Faraday se spletl a jeho klec
je blbost. Koh ostatně zajímá dnes nějaká klec, když v Globusu mají nový
Transformers. Zámek dostane 1800kV, vysoké napětí přeskočí přes táhlo do
servomotorku, který reprezentuje jedinou elektrickou součástku v celých
dveřích ... a? A nic. Vnitřek serva je plastový, převod je plastový, všechno
je to téměř izolant s odporem v megaohmech, proud, který motorkem poteče,
bude v desetinách mA a to rozhodně nepostačuje k tomu, aby se motorek roztočil.
Klip měl možná navodit dojem, že výbojem v oblasti dveří dojde k poškození
řídící elektroniky centrálu a porouchaná elektronika otevře zámky. Jenže
řídící jednotka centrálu felicie není ve dveřích, ale pod palubní deskou
na sloupku volantu. Kdyby chtěl někdo paralyzérem odpálit řídící jednotku
centrálního zamykání, musel by rozpojit dráty k ní vedoucí, paralyzér napojit
na její napájení, například jednu elektrodu na kostru a druhou do pojistkové
skříňky na svorku 30. Tím by spolehlivě překonal průrazné napětí ochranné
diody, kterou tato elektronika mívá na vstupu a řídící jednotku by zničil.
Jenže - kdo by lezl do auta, aby dal šok řídící jednotce a odemkl si? Už
je přece vevnitř. Také by přitom odpálil ještě hromadu další elektroniky
a tak by učinil z paralyzéru nejdokonalejší imobilizér.
No, prostě, klip je naprosto dementní. Uvedené platí pro jiná auta,
nejen pro felicii.
„Je to stoprocentně spolehlivé. Bohužel,“ tvrdí expolicista. „Musí
si jen dávat pozor, aby se v ten okamžik ničeho na autě nedotknul, jinak
si vedle něj ustele a policajti ho sbalí přímo na místě činu,“ směje se.
Ještě že tu ty policisty máme.
Car Opener
Pan Car Opener nabízí na netu ještě několik "spolehlivých" způsobů,
jak hacknout auto.
Otevření BMW ovladačem
na televizi: U toho jsem se asi nejvíc nasmál. Vyhlídky na úspěch takové
akce jsou zhruba stejné, jako připojit se na internet přes varnou konvici.
Televizní ovladač komunikuje s televizí infračerveným paprskem, dálkové
ovládání centrálu s přijímačem v autě pomocí rádiových vln. Hlavně u moderních
aut je to poměrně složitý proces přenosu informací mezi přijímačem a vysílačem
a jejich ověření, na jehož konci stojí otevření dveří. Existovaly sice
infra dálkové systémy pro auto, ale i tak je mizivá šance, že by se s televizním
ovladačem "domluvil", a to ani po zmáčknutí všech devíti čudlíků na výběr
programů.
Otevření Yaríska
zvonem na čištění odpadu: Je sice pravda, že stará auta s pneumatickým
centrálem šla otevřít vytvořením přetlaku (známý trik s tenisákem, který
fungoval na mercedesy), ale zvon nemá šanci. Jednak by se jej nepodařilo
kolem kliky dostatečně utěsnit a hlavně - co by se jako mělo v zámku odehrát,
když se do něj foukne? Že by vzduch odstrčil odpružené válečky? Ale šla,
Vomáčková, šla.
Otevření Golfa
magnetem: Idea asi měla být taková, že magnet přiložený zvenčí dveří
potáhne za sebou táhlo motorku centrálu, které je uvnitř. Jednalo by se
tedy variaci na klasické vyháčkování, kdy zloděj znalý mechanismu zamykání
dveří prostrčí skrze těsnící gumu do dveří háček z drátu a udělá to samé.
Je zde několik problémů. Jednak by to musel být skutečně silný magnet,
protože materiál dveří by magnetické pole zeslabil, a pak moderní auta
často mají různé systémy aretace motorku v zamčené poloze, aby se vyháčkování
zabránilo a táhla bývají také někdy hliníková nebo plastová. Tento vynález
má učitou šanci fungovat - asi tak několik promile.
Otevření Fabie
análním vzrušovadlem: Také by to šlo, ale ten anální gaytool by musel
být hardcore matroš pro fakt hodně náročný buzny. V praxi se používá k
otevírání zámků hydraulický lis. Jeho čelisti se zasunou mezi hranu dveří
a sloupek a pak se to roztáhne od sebe. Je to destruktivní - velmi destruktivní
- postup, který má opodstatnění, když je třeba vyprostit posádku auta po
nehodě a zničení auta už nikoho nezajímá. Anální vzrušovadlo toho provedení,
jaké v klipu vidíme, je co do principu hydraulickému lisu podobné, ale
nemá dostatečnou sílu k čemukoli kromě dráždění análních partií. Patrně
si máme myslet, že odstrčí západku zámku, ale na to tehle nástroj nemá
šanci, protože síla, kterou vyvine, je minimální. Pokud mohu posoudit,
fabii fmetle dělalo anální dráždění dobře a tak to klidně můžete zkusit,
že nekecám.
Celkově
Pokud by bylo tak snadné otevřít auto, jak Car Opener předvádí, asi
by kradl auta každý debil. Ukrást auto je snadné, ale ne až zas tolik.
Ukradení auta je otázkou motivace ("mám zapotřebí krást auto") a nikoli
prostředků nebo know-how. Zabezpečení auta vytvořili lidé omezení technickými
standardy a výrobními náklady, zloděj náklady ani standardy limitován není.
Dostatečné teoretické základy pro ukradení moderního auta získáte za jedno
odpoledne na internetu a něco potřebného hardware návštěvou vrakoviště.
Zvon na hajzl, anální sondu ani magnet určitě nebudete potřebovat.
Car Opener si dělá docela hezky z lidí legraci a pase se na jejich technické
pologramotnosti. Možná to někdo natočil jako reklamu, protože reklamy také
vsázejí na neinformovaného diváka. Také je možné, že to tam nahrálo policejní
prezidium a v rámci nějaké dramaticky pojmenované celostátní akce nyní
začne zatýkat všechny, kteří se budou pohybovat po parkovištích s podezřelými
předměty, čímž konečně policie dosáhne toho, co se jí léta nedaří - totiž
účinně zasáhnout proti zlodějům aut. Vysoký počet zadržených "pachatelů"
pak konečně prokáže účinnost nové strategie obsažené v heslu "Pomáhat a
chránit" a stará Vomáčková dostane pět let za to, že si potřebovala vyčistit
odpad u dřezu.
S argumenty, které jsem vám předložil, lze naložit několikerým způsobem:
- říci, že to není pro vás nic nového (a to je pravda)
- vzít je na vědomí (to bych rád)
- pokusit se dokázat opak - v nejhorším empiricky a zasadit vašemu
plechovému miláčkovi několik elektrošoků, aby se konečně ukázalo, jaký
jsem blbec
- obrátit se na vašeho poslance, aby v zájmu ochrany majetku prostého
lidu a především mladých rodin s dětmi prosadil zákaz análních vzrušovadel
a povinné znehodnocování zvonů na hajzly provrtáním. Například u poslanců
za KDU-ČSL má takový návrh šanci uspět. Část populace bude pak radostně
hýkat, jak se o ně stát stará a že zvon na hajzl potřebuje běžný člověk
maximálně jednou dvakrát do roka, což je prakticky nic. Stanete se novým
politickým guru a ze skupiny, která je okrádána, se dostanete do té druhé.
- uvést na trh nový pojistný produkt Schizomax Plus (R) a vyvařit na
tom ranec
Faktem ovšem je, že čím více bude naše společnost schopna vyprodukovat
sociálních ekologů, ekologických socialistů, filozofů, archeologů a elitních
jednotek IT projectmanagerů, tím poroste moc Horstů Fuchsů, Martinů
Bursíků a Car Openerů.
27.9.2008 D-FENS