V posledních dvou týdnech jsme byli svědky opakující se policejně-mediální
show. Vypadá to asi takto:
Pátek: Sdělovací prostředky informují, že se v důsledku odjezdů na dovolené
atd. chystá zvýšený nápor na české silnice včetně zvýšeného rizika nehod,
ale policie chystá dopravně
preventivní akce, které bezpečnost na silnici výrazně zvýší.
Sobota: Sdělovací prostředky ukazují odhodlané tváře mužů "zákona"
svědomitě vykonávající dohled v provozu a vystrašené řidiče předkládající
horečně doklady ke kontrole. Hardcore média ukazují dokonce záběry řidičů
nachytaných při něčem hrubě ilegálním, třeba že za dne nesvítili, případně
rovnou vystrašená individua zdrceně koktající do kamery "já jsem skutečně
54km/h jet nechtěl".
Neděle. Sdělovací prostředky oznamují, že během víkendu zahynulo na
českých silnicích deset, dvanáct, patnáct lidí, což mi připadá hodně, s
ohledem na to předchozí chvástání a také na to, že přes týden bývá jinak
počet smrtelných nehod minimální. O policii a jejich spásných akcích už
pak nepadne pak slovo, protože to vypadá, že pokaždé, když je akce, tak
je na silnicích průser jak vrata.
V pátek 26. června jsem se pohyboval po trase Všeruby - Domažlice -
Plzeň - České Budějovice. Viděl jsem, že policejní akce nejsou pouze mediální
bublina, bylo jich venku skutečně hodně. Policisté postávali na různých
ponejvíce přehledných úsecích, náhodně zastavovali především stará auta
(tam se spíš něco najde, nehledě na to, že jejich typičtí uživatelé jsou
lépe zpracovatelní) a prudili. Jejich akce měla podobu určité demonstrace
síly, protože samotných hlídek nebylo až tolik, ale na jednom místě bylo
pokaždé mnoho policistů, jejich aut a motocyklů. Co bylo předmětem jejich
kontrol v pravé poledne, jsem naprosto nepochopil. Sem tam jsem viděl řidiče,
jak loví doklady a povinnou výbavu.
3. července to bylo pro změnu po trase České Budějovice - Říčany - Praha
- České Budějovice. Tentokrát se činila středočeská i jihočeská policie.
Vypadalo to podobně. Podle frustrovaného výrazu kontrolovaných řidičů a
naobědvaného výrazu knechtů z budějovické dopravky jsem usoudil, že se
s nimi řidiči zbytečně moc serou. Kolem kontrolních míst vznikaly nepříjemné
situace provázené náhlým brzděním a uhýbáním.
V sobotu jsem si při policejním channelingu v rámci televizního zpravodajství
poslechl, že někde policisté použili ke stíhání
přestupců vrtulník. To už mi fakt hlava nebrala. Na jedné straně je
policie neustále terčem kritiky, že nestojí na kritických místech, ale
provozuje vořežpruting za bukem, co nejdál od kritických míst. A tady si
sednou - do vrtulníku. Jak se vlastně taková policejní práce z vrtulníku
praktikuje? Myslím si, že vím. Najde se nějaký dostatečně dlouhý přehledný
úsek, v dojemné spolupráci se správcem komunikace se na něj doplní plná
čára (ačkoli z praktického hlediska pro ní není důvod) a pak se z vrtulníku
chytá „pirát silnic", který předjel traktor s hnojem. Anebo ne? Dávali
z vrtulníku někomu dýchnout? Sledovali z vrtulníku, kdo jede na červenou?
Chytili z vrtulníku nějaké nalité cyklisty, jak se hraboší po silnici bez
světel potmě, aby je pak "bezohledný řidič srazil"? Jaké byly náklady vynaložené
na lety vrtulníkem a o kolik bezpečnější úsek silnice daňový poplatník
za to asi získal? Podle všeho by takový ukazatel nabýval zcela katastrofálních
nehod, protože to už z principu nepřináší nic, kromě toho, že se pár policistů
z dopravky povozí vrtulníkem a vybere se pár stovek na pokutách.
Policie také utratila mnoho peněz za passaty a za rychlé silniční motocykly.
Styl, jakým česká média informovala o tomto plýtvání prostředky vybranými
od daňových poplatníků, hraničil se slizkou
devótností. Nákup obojího byl odůvodněn tím, aby policie získala prostředek
"pro boj se silničními piráty". Již sám princip tohoto boje mi připadá
sporný, protože policejní posádky musejí při honbě za "piráty" aplikovat
stejné metody jako oni sami. Musel bych být skutečně hodně nekritický,
abych v tom spatřoval přínos pro bezpečnost.
Ptejme se raději, jaký je výsledek tohoto "boje". Nikdo? Nikde?
Žádný žurnalista, co psal nadšené články o Passatech za miliony, se neptá?
Žádné relevantní informace z policejného prezidia? Seženeme si je tedy
sami.
Rozeberme například známou policejní monstrakci, totiž nasazení policejních
Passatů R36 ke stíhání "pirátů silnic" v Praze. Luxusní limuzíny byly z
dálničního provozu staženy na tři dny (od
15.4 do 17.4) do hlavního města, protože se prý magistrát rozhodl dosáhnout
zlepšení bezpečnostní situace na pražských silnicích (asi současně s odstraňováním
přechodů pro chodce). S využitím údajů policejního prezidia jsem patrně
asi jako jediný v ČR pocítil potřebu sestavit tabulku, ve které jsou počty
nehod na území Prahy v "passatovském" týdnu a dvou týdnech před a za ním.

Jak vidíme, mise policejních interceptorů na území hlavního města za
peníze daňových poplatníků nepřinesla nic. Média sice informovala se svazáckým
nadšením, že bylo přichyceno několik desítek přestupců při pirátském řádění
s prošlou lékárničkou, ale pokud jde o počet nehod, ve sledovaném období
rozhodně neklesl. Spíš se zdá, že vzrostl, možná proto, že se řidiči soustředili
nikoli na jízdu, ale na sledování manévrů policejních limuzín a jejich
namachrovaných posádek vyzbrojených image dálničních policistů z debilních
německých seriálů.
Zajímavé jsou i příčiny nehod z předposledního víkendu. Cyklistické
prase se válelo
na silnici a "řidič ho přejel". Řidiči bude sděleno obvinění z ublížení
na zdraví s následkem smrti. U řidiče nebyl zjištěn alkohol, u cyklisty
se o alkoholu taktně mlčí, takže je mi to jasné - byl ožralý jak cep. Ožrala
vjel na chodník a tam přejel jedenáctileté děvče. Rád bych se proto vyhnul
konstatování, že policejní represe na silnicích se minula účinkem - ona
se účinkem neminula, její účinek už z principu žádný není ani být
nemůže. A zůstane to tak, dokud se policisté budou zabývat kontrolou dokladů
a lékarniček.
Vohnouti volají po tom, aby "policie byla na silnicích více vidět".
Teď je tedy vidět a co z toho je? Budeme muset smířit s faktem, že tyto
akce jsou pouze vizuální demonstrací možností PČR, přehlídkou silných luxusních
aut, motocyklů a vrtulníků, které mají ukázat moc policejního sboru podobně
jako vojenské přehlídky za totáče měly ukázat, že ze socialistické armády
jde hrůza. Chtějí, abychom se jich báli a respektovali systém, který zastupují.
Běžný občan nabyde dojmu, že je o něj postaráno a snad se pak snáze zapomene
na bratra exministra Řebíčka a jeho vyděračskou bandu, zkorumpované dopravní
policisty z Kladna a zlaté doly na dopravních odborech magistrátů. Snad
tyto zhovadilé přehlídky policejní omezenosti napomohou tomu, aby se více
lidí zamyslelo nad základními fakty, například na základě jaké logiky si
vůbec stát přisvojuje právo angažovat se v otázce bezpečnosti silniční
dopravy a také nad tím, že policie se na zlepšování bezpečnosti silniční
dopravy podílí jen zcela marginálně, zato na zhoršování
významně.
V neposlední řadě, doufejme, že Policie České republiky svými hurá akcemi
nezpůsobí ještě větší chaos.
12.07.2009 D-FENS