Komentáře ke článku: Test: Citroën Xantia 1,6i (ze dne 07.12.2008, autor článku: [Neregistrovaný autor])
Přidat nový komentář
|
...ale to je moje chyba. Hlavně, že jsem si to po sobě četl 3x. Asi přejdu z Mikrošrotu na OpenOffice...
|
|
Obávám se, že Tě místní čtenářská obec roztrhá: psát o frantíkovi, svižnosti motoru 1,6 a odkládacích plochách...
|
|
Tohle auto s jednašestkou taky jede? Když jsem měl Xsaru, tak s 66kW motorem, a ten na ni byl tak tak (naši mají 55kW motor, a je to utrpení), což teprve 65kW na tuhle o pár metráků těžší holku? Jinak chválím volbu přibližovadla, však víme že není nad auta "s gulama", že? ;o)
|
|
|
Tak, není to žádný zázrak, ona 1,8i/74kW by byla samozřejmě lepší, ale tak... Tohle stačí.
No on zas tak velký váhový rozdíl mezi Xsarou a Xantií není. Jestli 200 kilo i s řidičem, tak je to hodně. Je fakt, že každý kilo dělá svoje, přesto žádná lemra v podobě Felicie 1,6 MPi se nekoná. A přitom i když má ten VW motor o deset kW míň a Felicie o 300 kg míň, je to děs a hrůza.
Otec měl zkušenost s XM, tak já pokračuju s Xa. Gule jsou gule. Pak když se se mnou sveze vochcáfkář, čumí jak puk, ale to asi znáš. :)
|
|
|
Asi se to zdá divný a sám tak trochu nechápu, proč to tak je.
|
|
|
U nás to začalo taky XM, pak chtěla mamka něco menšího, přeci jen XM není do města moc praktické, takže zvolili Xsaru, já jsem si ji pořídil taky, pak jsem přešel na Xantii a naši nedávno na C5 :-) Prostě kdo do Citroënu jednou sedne, ten už z něj nevystoupí ;o) Octávkáře občas vozím, ale neřeším. To je jako snažit se konvertovat jehovistu...
|
|
|
Jo jo, kdo jednou zkusí... :-D
Brácha má BX, já začal s Xantií, teď C5 3.0 V6, tatík zas Berlingo.
Citroen family.
|
|
|
Jen dodám, že za celá ta léta s Citroëny jsme (ani já ani rodiče) při běžné údržbě neřešili ani jednu vážnější poruchu (a to to byla auta vždy z druhé ruky a po bouračce), takže se ukazuje, že ty fámy o nespolehlivosti a extrémním sraní o nich šíří ti, kteří se o auto neumí starat. Uvidíme jak si povede nový přírůstek.
|
|
|
Otec s XM (měl 3 za sebou) na nich nalítal přes 600 000 a řešil dohromady 2 vážné poruchy. To bylo u toho prostředního, ale předchozí majitel na něj evidentně sral a měl to jen jako levný přibližovadlo.
Prý CX bylo nějaké extrémně poruchové, ale to nemám z vlastní zkušenosti. V CX jsem se nikdy ani nevezl.
|
|
|
buď jsem výjimka potvrzující pravidlo nebo nemáš pravdu. Citrón už nikdy, nastoupila jsem, nějakou dobu jezdila, pak začaly odcházet měchy a vrzaly, příšernej zvuk, už nikdy, kdyby citrón vyrobil nevím co, mě už nedostanou.
|
|
|
Odešly měchy který vrzaly.
Aha.
No, to vysvětluje Tvojí nespokojenost s citroenem.
|
|
|
začalo to nepříjemným hlasitým vrzavým zvukem, v servisu řekli, že jsou v háji měchy, nutná výměna, která by byla drahá.
reagovala jsem na "kdo jednou sedne do citróna už nikdy nechce nic jiného". Není to pravda. Nefunkční měchy jsou poměrně zásadní závada, o taková auta nestojím. Je takové vysvětlení dostatečné?
|
|
|
Ale jistě. Je.
Jenom jsi padla na debilní servis.
1)
citroen nemá měchy, jsou tam ocelové gule s membránou uvnitř
2)
koule ze které uteče dusík není zásadní vada, neb stojí nová 1500,- a jedná se o spotřební materiál
3)
kdoví co to bylo, protože nefunkční koule (prasklá membrána, ušlý dusík) se projevuje tak, že auto poněkud ztvrdne, nikoli že začne vydávat vrzavé a skřípavé zvuky.
|
|
|
nevím, v servisu řekli, že jsou tam měchy, které se něčím napouštějí (olejem nebo kýho výra, už si nepamatuju) a ty jsou v háji a je třeba je vyměnit, už je to dávno. Nevím co bylo nefunkční, pod auto nelezu, od toho mám servis, ale auto se přestalo zvedat, takže se s ním nedalo jezdit. Nemožnost jezdit s autem je podle mého zásadní, ale možná jen nechápu, že citroen je prostě nejlepší :-).
|
|
|
Netvrdím, že citroen je nejlepší, to ani zdaleka.
Tvrdím, že není nejhorší.
To, cos zažila je klasický přístup diletantského servisu, který neměl ponětí, co Tvému autu je.
Citroeny mají jistá specifika a buď je v servisu znají a tím pádem lehce opraví, nebo - voila!
Bohužel.
Co jsem si užil já, i se značkovými servisy by vydalo na brožuru.
|
|
|
Chlapci, ne kazdy Citroen ma koule. Nektery maj klasicky tlumice a pruziny a nektery maji i nejaky pneumaticky perovani na zadni napravu v priplatkove vybave (treba C4 Grand Picaso).
Hydru maji BX, CX, XM, Xantie, C5 (v posledni generaci ne vsechny, je alternativni ke klasice) a C6. Pak samozrejme nektery starsi modely, vyjmenovavam od oka to, co jde jeste tak nejak realne potkat na silnicich.
Nevime o jaky auto slo, takze mechy tam nejaky byt mohly.
Honza
|
|
|
Měchy neměl žádný Citroen.
Zapoměl jsi na DS, což bylo vlastně první auto s hydraulikou. XM bylo první, které přišlo s fičurou jménem hydractive (přizpůsobení se stavu vozovky, rychlosti apod.). Xantia byla první (a zatím poslední), kdo využil hydrauliky k aktivnímu přizpůsobení se jízdě (verze Activa). Nová C5 má sice na výběr, zda-li konvenční odpružení nebo hydru, ale za obě verze při nákupu zaplatíš stejně.
Koule nemají auta od nižší střední třídy níž, takže od ZX,Xsary,C4 níž. Ale to už tu víme...
To, co píšeš u C4 GPicasso, tam je kompresor a vzdušník a reálně to na pérování nemá žádný vliv. Tam šlo jen o to, aby se v případě potřeby dal zadek níž nebo výš.
Jinak, ale tím si nejsem jist, jen jsem o tom slyšel zmínku, že hydru (tu, co vidíme u Citroenů) měly i Peugeoty 405 T16 na zadní nápravě. To je ale neověřená informace a těch informací o tomhle přibližovadle je strašně málo. Nehledě na to, že jaký vliv by to mělo na jízdní vlastnosti...
|
|
|
No nevim, tu karu nemam, ale u C4 Picaso a C4 GPicaso je v tech parametrech uvedeno "Pneumatické odpružení pro úroveň výbavy Exclusive" a v podrobne prohlidce o tom basnej, jak to zvysuje komfort. Z toho soudim, ze tyhle auta maji moznost mit na zadku pneumaticke odrpuzeni a tam asi nejakej mech bude.
|
|
|
Měchy jsou kravina. Jako zásobárna tam slouží sice vzdušník, ale to je nádoba s pevnými stěnami, která vyrovnává tlakové rázy od kompresoru. Pak, pokud by to fakt bylo na odpružení, bylo by to něco ve stylu pístků, které jsou na pátých dveřích... Opět žádné měchy.
|
|
|
Sam ses kravina. Nez neco budes zaryte tvrdit, over si to.
Podivej se sem: http://www.citroeny.cz/galerie/c4picasso/slides/06112004.html ja tam ten mech celkem jasne vidim, pod cislem 2 schovany (Pneumatic cushion je pneumaticky polstar = mech).
Honza
|
|
|
Tak na to čumím jak puk... To bude mít tedy určitě hodně dlouhou životnost... Citroen asi zezmrdovatěl a hodlá těžce vydělat na servisu...
Jak to ale tedy funguje? Protože u pneumatických systémů se využívá toho, že je plyn stlačitelný. Tady by tam elastická látka tedy měla fungovat tak, že jak se jedna strana pístu blíží a oddaluje vůči druhé, tak se to podle toho tvaruje. Tohle bych pochopil tam, kde je potřeba, aby ten tvar na něco působil, jako třeba membrána v koulích nebo membránové čerpadlo (a byla schovaná v pevném pouzdře proti poškození), ale ne, že z toho lehce poškoditelného a špatně povrchově upravitelného materiálu bude vnější obal.
Jenže tady by úplně stejnou funkci splnil ten pístek, který by vydržel nejspíš x-krát dýl. Máš ale pravdu a omlouvám se.
|
|
|
IMHO to funguje uplne stejne jako pneumaticke perovani u autobusu a tahacu. Ten mech je proste natlakovan na nejaky tlak a vyuziva se pruznosti ty membrany, ze ktery je vyrobeny. Kdyz ho stlacujes svisle, bouli se do boku, membrana se napina a klade odpor. Protoze je elasticka, ale ne nekonecne, tlak se zvysuje, tuhost ty membrany dela charakteritiku toho odpruzeni. Autobusy a nakladaky to maj tusim vyreseny tak, ze ten mech ma jakoby obruce, takze to pri stlaceni dela takovyho michelinka, protoze jinak by se to rozplaclo moc do stran.
Nevim, proc by to melo byt malo trvanlivy. BTW, ona i ta membrana v kouli ma na charakteristiku perovani vliv, i kdyz v tomhle pripade to zavisi jeste na mnoha dalsich vecech (prumer diry do koule atd...)
|
|
|
Snad jen pro úplnost. U auto s "hydraulickým" odpružením není v kouli membrána, nýbrž balónek naplněný dusíkem. Ten je v kouli ustaven tím šroubem naproti vstupu LHM(- to je ta kapalina v okruhu podvozku, brzd a řízení). A ano, na vstupu LHM do koule (pokud je pružicí) je soustava ventilů. které "dělají" tlumič. Vlasní péro dělá ten balónek s dusíkem. Howg.
|
|
|
Jen pro úplnost, spousta koulí ten šroub nemá... :-D
|
|
|
Tvůj příspěvek je o ničem. Uveď, prosím, které. Aby nedošlo k mýlce: I když to jako šroub nevypadá, nechá se to vyšroubovat. A "pro úplnost" coby asi znalec, jsi měl spíše reagovat na balónky. Praprvní koule na DS jsou sešroubované a vskutku je tam ta pryž zavedena ve tvaru membrány - kloboučku. Už si to moc nepamatuji, neb řeším jen "svých" sedm - jako v Sarajevu....
|
|
|
Inu, tak třeba C5, nebo C6. Tam nenajdeš ani šroub, ani takový to fífo, který jde vyšroubovat. Dále, existují typy gulí na xantii, které jsou taktéž bez toho (tuším, že jsou označené třemi tečkami, ale tady si nejsem jist). Membrána se používá jako ustálený terminus technicus - ostatně - zadej si do google "membrána citroen".
Pat a Mat někde na netu prezentovali tu kouli rozřízlou, je to tam hezky vidět. Myslím, že "membrána" je na místě, ale zde záleží na vkusu každého.... ;-)
|
|
|
http://tinyurl.com/577yl6 - tady je schéma koule, které je na Xantiaclubu. Tohle je odkaz, který je i v článku.
|
|
|
http://bx.webzdarma.cz/
byl to tenhle typ, ale tenhle má rok výroby 92, já jsem s ním jezdila v roce 91.
|
|
|
Aha BXko... to skutecne ma koule. A nema protipadacku, takze pri vypnuti motoru jde dolu.
IMHO odesly membrany v koulich, ted stoji nova koule 1000 a vyena je snadna, je to levnejsi, nez resit tlumice. Kolik to stalo pred 17 lety a jak na tom tehdy byly sevisy v CR nevim.
Otazka je, jestli proste odejiti membrany v kouli zpusobi, ze se auto nezveda, jednak obvykle neodchazeji najednou a jednak by se v zasade mela koule naplnit cela a auto zvednout nakonec taky. Mozna byl problem jeste v necem jinym, kazdopadne spolehlivost hydrauliky na BX a na Xantii je VELKY rozdil, i kdyz Xantia je nastupnicky model BXka. Na Xantii je hydra docela spolehliva a fatalni zavady ji nepotkavaji, pokud se vcas meni LHMka a pri tom se to trochu vycisti, sem tam pri vymene udela proplach tak to chodi.
Jo... mam jednu X1 Break TurboD :) rv 1997 (btw i ta moje ma analogovy pocitadlo kilometru, tkze rozhodne t onekoncilo v 1995)
|
|
|
Problém se zvedáním může dělat mrtvá aku koule u motoru. Když jsem ji měl mrtvou u svého přibližovadla, autu trvalo strašně dlouho, než se zvedlo i po ránu, kdy si kleslo z normální polohy (byla teplá rána). Po výměně už bylo vše v pořádku a dnes i když ji přepnu ručně z parkovací polohy do normální, vyskočí téměř okamžitě.
Co se týče analogovýho tachometru, po roce 95 byly i digitální tachometry, ale nějak nechápu, jak se rozlišovalo, jestli dostane ten, nebo ten. Tuším, že to bylo podle motorizace. Po roce 98 už by měly být komplet elektronické.
|
|
|
Vrzavé a skřípavé zvuky? Jak je to s koulema, to už vysvětlil Childeater. Ty skřípavé zvuky s nejvyšší pravděpodobností dělalo uložení zadního ramene. Není to žádná extra vážná závada, já hned po koupi jsem ji odstraňoval taky.
|
|
|
postarsia hranata Xsara sa mi minule pri pohlade na krizovatke pozdavala ako auto dost pekne na to, aby som si ho kupil.
|
|
Zdar, uvidíš jak Ti bude tahle Xa sloužit, přeju hodně šťastných km. Podívej se na táhla stabilizátorů, promázni, rádo se to přidírá. Docela rychle odcházejí tyčky stabilizátorů, ale měl jsem 1.9TD - tam je trochu těžší motor, zřejmě to byl jeden z důvodů. Dále, jestli se Ti nezdá LHM (musí být pěkně zelená), tak na 5kkm proplach a potom novou náplň.
Pro jistotu je prima nechat si dofouknout gule - jestli jsi z ČB, tak v Plavu to dělaj za cca 300,- kus. Jak se kontroluje výška LHM jistě víš.
|
|
|
Díky za přání... Zatím nic nebouchá, tak kosti by měly být OK. LHM jsem měnil hned po koupi. Autobazarníci tam nalili nejspíš motorový olej. To byl humus, co se z toho vylil. Gule jsem byl dofouknout v Příbrami. Měl jsem tam zrovna cestu, a pán měl čas a byl ochotný seřídil i výšku. Měl to taky za 300 za kus. Příště zkusím ale PaMa v Brně. Sice to mám od baráku přes půl republiky, ale slyším na něj jen chválu. Tak uvidíme.
|
|
|
Pat a Mat - můžu jenom doporučit, fandové do citroenů a Xantií zvlášť. Docela dost se dozvíš na www.xantiaclub.cz, každej měsíc zajdeme v rámci xantiaclubu na pivko v ČB, pokud by se Ti chtělo, jsi vítán... :-) Právě tak samosebou i jakýkoli přiznivec citráků.
|
|
|
jj, na Xantiaclubu jsem pečenej vařenej. V článku je na něj i odkaz. Stejně tak jsem pečenej vařenej na Citroeny.cz. :) Tak od ČB to mám z baráku kousek, jen kdybych nemusel být přes týden na druhém konci republiky. :(
|
|
Diky za recenzi. Sice to nebyly auta mnou primo vlastnena, ale mam docela dost najezdeno v Xantii 2.0 HDi, a nyni se vozim v Xsare 1.4. To prvni jednoznacne korab, v kterym byla radost jezdit. To druhe je taky spolehlive auto, akorat pro trosku sviznejsi jizdu je treba jet sam a nenajezeny. Ve dvou uz je to horsi a ve trech a vice to je bolest se rozjizdet :)))) Ale jinak spokojenost.
|
|
...jezdil kolega s Xantií 1,9TD s +/- 100k. Co do pružnosti motoru na tom byla srovnatelně jako třeba Ochcáfka, no pocitově nic moc. Po 273 000km se v tom zlomila ojnice a stroj od té doby stojí u plotu na dvoře hned vedle přebytků betonové dlažby. Podvozek byl ale docela príma a když se to rozjelo, bylo to i rychlý. Nedokážu si ale představit, jak s tím hejbe 65kW. Jen ty čísla (výkon a hmotnost) ve mě vyvolávají vzpomínku a Octavia 1,4MPi se kterou jsem jel Brno-Praha-Brno...a stačilo na věky věkův.
Sorry, ale když už větší auto, tak aspoň 100k.
Jako dobrý výběr shledávám motor a benzin.
Stroj bez ohledu na motor hodotím (interiér, přístupu do kufru, astupování a cestovímu pohodlí) jako lehce nadprůměrný.
|
|
|
Vždyť jsem do článku uvedl, že 1,8i/74kW/100k by pro takové auto bylo vhodnější. 1,8i má i trochu kratší zpřevodování. Těch 12 poníků navíc oproti 1,6i by tam tedy měl být znát.
|
|
|
Pak tedy nejsme ve sporu a zbytek je prostě jen zpětná vazba na tvůj článek/výběr vozu.
|
|
|
Jen pro zajímavost - jaké vozy stejné třídy s rokem výroby 93 jsi s Xantií srovnával co do pohodlí? Pokud se pamatuju, tak tou dobou se tady nic srovnatelného ani nevyrábělo, vrchol luxusu byl Favorit, a Filcka byla teprv v prototypové dílně... :-)
|
|
|
Byl to rok výroby tuším 97. A v tý době to mohl být právě tak ten lehký nadprůměr.
|
|
|
No, tahala se k nám stará Mondea, ale to byly děsné vehikly. Nejen co do pohodlí. První Mondeo bylo děs a hrůza i spolehlivostí.
Pak třeba Primery, ale o těch toho moc nevím.
|
|
Dobrá volba :)
Mám Xantii 2.0 16V Break už asi 5 let a je to nejlepší kombinace lehkého SUV a dálničního vozu :D
... škoda, že se nedělala 4x4 :D
Co se servisu týká je nutné najít servis, kde Xantii rozumí, tj. hlavně NE značkový Citroen! Minulý týden jsem se squěle pobavil, když jsem zajel na na zimní prohlídku do ATU servisu v Ostravě a tam jsem naprosto konsternoval jednoho technika:
Technik: Máte špatné tlumiče.
Já: To auto nemá tlumiče, a váš měřící přístroj předpokládá jinou útlumovou charakteristiku...
Technik: Nebrzdí vám ruční brzda.
Já: Brzdí, ale na jiné nápravě...
Technik: Kde se šteluje sklon světel
Já: Nikde...
Technik: V každém autě se musí štelovat sklon světel z kabiny!
Já: V Citroenu ne...
|
|
|
:D :D
Co se týče servisů, tak tam bych jel jen v případě, pokud by se nějak významně vysrala elektronika nebo kvůli výměně pneumatik (nemám nazouvací stolici a stroj na vyvážení). Co jde, tak nějak si udělám sám. Čerpám z otcových zkušeností... :)
|
|
|
Zase tak cerne bych to nevidel. Ono je trochu problem najit normalni dilnu, kde rozumej hydrocitroenum a protoze jich nejezdi zase tolik, tak i tezko resi nektery bezny rpoblemy (napr. proc se to prehriva, i kdyz termostat je OK).
Osobne mam docela dobrou zkusenost s Citroen Autoport ve Strasnicich, 11 let starou Xantii mi ochotne prohlizeji a v pripade problemu servisujou, nemaj problem s dilama z druhovyroby a naposledy jsem jim dotahl z vrakace motorek od sahary, kabelovy svazek a relatka k tomutez a zcela bez kecu to namontovali. Jeste mi volali, ze to elektrikari zkoukli a motorek OK, relatka uplne cisty a vpohode a na svazku mirne zkorodovany kontakty k motorkum, ale ze ocitstej a je to. Pred tim mi ochotne a presne vytiskli z service.citroen.com jaky presne tam ty dily mam, protoze mi to po zadani meho VIN hlasilo dve mozne varianty, ktere se zcela lisi.
Jejich mechanik a elektrikar vi co a jak a nac platit za novy matros palky. Fakt je, ze prace tam neni z nejlevnejsich ale zase nerozeberou pul auta nez zjistej oc jde.
Bezny mechanicky veci servisuju jinde.
|
|
|
Tak to máš štěstí, já jsem byl v Citroenu v Ostravě několikrát zpočátku, a vždy diagnostikovali poruchy, které se nestaly ani v následujících letech. Nebyli schopni spárovat klíče s řídící jednotkou, ...
Nyní chodím do dvou servisů jeden na mechaniku a hydraulické věci servisuji v Kopřivnici...
Plánuji novou C5 a z těch servisů mám fakt strach...
|
|
|
Jo BTW kocoure, sklon svetel se na Xantii steluje, ale primo na svetlech imbusem natvrdo. Z kabiny ne, to je jasny, protoze to auto udrzuje konstantni svetlou vysku na napravach bez ohledu na zatizeni (teda za predpokladu, ze to je dobre sestelovany a vyskovy korektory fynguji).
|
|
|
máš pravdu, ty imbusy posléze našel, pouze projel celou kabinu, aby našel kde se to dá ovládat z kabiny...
Těch 150Kč za prohlídku se mi bohatě vyplatilo, navíc jsem se sqěle pobavil :D
|
|
|
Tak taky musim přidat zkušenosti se svojí Xantií. Je to fajn auto, i když je to francouz, tudíž má svoje mouchy, a to docela dost...
Začnem kladama, je to auto na svůj věk se super designem, mam starší typ, šedá metla, ktomu leštěny elektrony s černým lakem a budí to docela úspěch.
Další věc je prostor, v tomhle směru naprosto vyniká, jak ve předu, tak vzadu, je místa na rozdávání. Kufr, je taky fajn, nefandim kombíkům (já vim, co kdybych se někdy stěhoval, ale až se budu stěhovat, tak si pujčim dodávku:), tak mam liftback. A to je supr, vypadá to jako sedan, otvírá jak hatchback, neni problém tam narvat pomalu cokoli i bez sklopení sedaček, se sklopením opravdu cokoli. Mám 10-ti měsíčního syna a hlubokej kočár se tam vešel s přehledem i s nákupem.
S hydro odpružením dohromady s prostorem, pohodlností sedaček(mimo jiné i sklopná loketní opěrka na zadních sedačkách) je to velice komfortní automobil. Jak píše autor článku, tak okýnka v el, šíbr atd., nebyla základní výbava, jsou k vidění i Xantie s manuálním stahováním okýnek, i bez šíbru. Viď Majku.Z (: .U mě teda v el. vše je, a to jen podtrhuje komfort stařičkýho auta z roku 95.
Ještě se vrátim k hydraulice, je to měkký, pohodlný, v případě potřeby se to dá zvednout a přejet překážky nebo po cestě kde by jste si s jiným autem ani nedovolili uvažovat, a světe div se, hydralika se nesere! S čerpadlama problém nebejvá, pak jsou tu konektory táhel, tam se občas zádrhel najde, ale většinou stačí promazat a rozhejbat a co se týče koulí, který tam jsou místo pružin u klasických aut, tak ty stačí jednou za rok nechat za pár korun dofouknout plynem, v nejhorším případě koupit novou za 950Kč, nebo repasovanou za 600Kč. Žádnej ranec, ne?
Kotuočový brzdy i na zadních kolech taky patří k výčtu dobrých vlastností xantie, i když jak bylo řečeno, jsou dost jedovatý, ale jde o zvyk. Nakonec je to super, položit nohu na brzdovej pedál a hned cejtit že auto přibržďuje. O to větší je pak překvapení když člověk sedne do jinýho auta a mačká brzdu víc a víc a víc... a ono pořád nic...
Jinak xantie ze začátku pořád něčim překvapuje - ruční brzda na přední nápravě, o osvícení kufru se stará kulička v tubě, která se při otevřených dveřích dokutálí na druhou stranu a sepne kontakt, ti pádem rozsvítí a určitě by se našli i další překvapení.
Já vlastnim Xantii s motorem 1,9 TD, 66 Kw, a taknějak si na něj nemůžu stěžovat. Když člověk chce aby to jelo, tak to drží v otáčkách nad 2000 kdy zabírá turbo, pak se o lenosti mluvit nedá, a přitom spotřeba je furt krásná, neni problém se dostat na 6,5 litů na sto. S kroutícím momentem dehtu, to letí i do kopce, plně naložený, nebo v jednom je malej rozdíl. O těhle motorech se říká že jsou nesmrtelný po mojich zkušenostech tomu docela věřim. I starty v zimě jsou velice dobrý, na diesla, pokud jsou žhavící svíčky v pohodě. Bohužel, když nejsou, tak je docela porod je vyměnit, dvě jsou tak krásně schovaný za čerpadlem, že výměna by dělala problém i anorektický modelce.
Prostě s motorem spokojenost, to že sežere 1,5 liru oleje na 15000 km je pro mě detail, se kterým se musí u tak starýho ropáka počítat.
Další super věc je karoserie, určítě znáte auta konceptu VW, japonce, fordy atd z tohodle roku(95), co maj sežranou kastli. U Xantie tohle nehrozí, úprava plechů je opravdu špičková a auto ač nebylo nikdy garážovaný, prostě nerezne a to se týká i při porušení laku na přední kapotě od kamínků atd.
Teď mínusy.
V interiéru jse dost znát opotřebení, úměrný počtu kilometrů, hlavně na volantu. Ten je dost měkej, což je pohodlný, ale auto nad 200 000 ho má už dost ohoblovanej, na druhou stranu, alepoň člověk ví, že když ho kupuje a má na tachometru 140 000, volant sjetej na obruč, že tam něco nehraje.
Další věc je elektrika všeobecně. Praskající žárovky v palubce, nefunkční palivoměr, tam jsou studený spoje v přístrojovce, často problém v centrálním zamykání na dálku (řešil jsem zabudováním novýho) a dalších drobností. Všechno tohle se dá vyřešit celkem jednoduše. Další věci, který se mi přihodili za provozování xantie, se objevili a zas samy zmizeli. Např. občas mi začal cvakat přerušovač blinkrů, dělal to měsíc, pak to přestalo a už je dva roky klid, během jednoho týdne před rokem mi několikrát vysadil otáčkoměr, prostě padl na nulu a po minutě se zase chytil, od tý doby bez problému a pár dalších takovích detailů.
Co mě jednou velice překvapilo a dost nakrklo, bylo úložiště předních tlumičů. Jdu k autu, a koukám že mam haupnu tak nějak zkřivenou a u spolujezce vyboulenou. Otevřu jí, koukám, uložení pístnice vyrezlo, prasklo, a vlítlo zespoda do kapoty! Docela překvápko, auto nerezne, ale tahle věcička nemá žádnou ochranu kromě laku, takže po 12-ti letech(tenkrát) to už prostě nevydrželo. Zase, v Citroenu po mě chtěli 3,5 tisíce za jednu stranu, potřeboval jsem obě, 7000 se mi zdálo docela dost, za dva kousky kovu, tak jsem kouknul na inzeráty, sehnal jsem použitý v perfektním stavu za 800Kč oba i s pístnicema, vyměnil sám, což neni nic složitýho a jsem zase za vodou.
No pár maličkostí by se ještě našlo, ale nic moc vážnýho, musim uznat, že mě po pár letech ještě ve štychu nenechala.
Takže nějakej závěr? Je to luxusní auto, za málo peněz, která si Vás dostane komfortem, na druhou stranu žádá trochu víc času a financí na údržbu, kdy většina vrtochů se dá vyřešit za pár korun.
Samozřejmě, pokud chcete naporosto spolehlivý auto, pořiďte si Toyotu, Hondu, nebo jinýho japonce, ale na úkor komfortu, kterýho za ty peníze nedosáhnete ani přibližně.
PS: Taky jsem měl v úmyslu napsat recenzi, bohužel jsem to nestihl dřív.
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Test: Citroën Xantia 1,6i
|