|
Fascinuje me, co se na konci valky (jiste pod obrovskym tlakem a mozna hlavne diky nemu) podarilo vymyslet a zrealizovat v nemecku, at uz slo o snad prvni vystrelovaci sedacky u He 219 "Uhu", stoupavost u me 163 komet - http://www.youtube.com/watch?v=kcskE3uYDfA - (na konci je animace o pouziti jaegerfaust systemu), historicky prvniho operacne nasazenyho proudovyho stihace Me 262, http://www.youtube.com/watch?v=TJprg5dimvg&mode=related&search= (testovaci let rudou armadou ukoristenyho kusu), Do 335, nebo nezrealizovany projekty, jako FW 183 (podobnost s Mig 15 ciste nahodna, ze) :D
|
|
|
Historie se v určitých bodech protíná. První člověk, který se nechal vystřelit tou pneumatickou vystřelovací sedačkou, která se pak montovala do He-219, se jmenoval Wilhelm Buss. Buss byl jinak specialista na padáky a parašutismus. Zaškoloval prvního pilota rakety, Lothara Siebera, ve správném používání padáku.
|
|
|
"Zaškoloval prvního pilota rakety, Lothara Siebera, ve správném používání padáku" - eh, predpokladam v souvislosti s Natterem (predstava Siebera jako fallschirmjagera, no nevim, priznavam :D )
|
|
|
No dobre, ja uz ten Cabernet pit nebudu, pises to tam. :D
|
|
|
Svým způsobem buďme rádi, že to bylo až na konci války - funkční prototypy proudových letounů byly k dispozici už v roce 1941, ale Hitler se s nimi seznámil, řekl něco ve stylu "hezké, ale válka bude krátká a tohle nepotřebujeme" a vydal direktivu, ve které (po)zastavil/omezil finance projektům, které pro dokončení potřebovaly více než dva roky.
Následně když se jim válka začala hroutit pod rukama a vývoj i těch nejšílenějších projektů, slibujících "zázračné" zbraně byl obnoven a masivně podporován, už prostě nemělo Německo dostatek hospodářského potenciálu, aby je dovedlo do použitelného stadia a dělaly se kompromisy a slučovalo nesličitelné:
- Natter s motorem, který byl ne sice vrcholem, ale rozhodně špičkový - a k tomu dřevěná konstrukce trupu, pilot "na jedno použití" a doba letu v řádu jednotek minut
- Komet - totéž
- Me 262, který se na dráhu a z dráhy tahal konmi, aby se ušetřilo palivo :-)
- atd.
|
|
|
Huh - omouvám se, nepodepsal jsem se
|
|
|
tady bych se mozna trochu hadal .. o osudu Me262 ... tam byl spis pozadavek stihaciho bombarderu .. a mam pocit ze snad i s stremhlavym letem :-D ... samo ze hitleruv vejmysl :-D
|
|
|
Ach...tak ta stupidní pohádka o tom, že MiG-15 je vylepšený Ta183...ta stále ještě koluje? Přidejte tedy ještě SAAB 29...ach jo
|
|
Nechci bejt hnidopich, ale je nějaký zvláštní důvod používat anglický výraz "aileron" namísto českého "křidélko"???
|
|
|
Jo, v tomto případě. Křídlo natteru bylo samo o sobě velmi malé. Obával jsem se, že když napíšu "křidélko", bude někdo mít na mysli celé křídlo. U někoho by to mohlo vyvolat dojem, že některé exempláře byly odpáleny bez křídel.
|
|
|
OK, tomu rozumím. Laik si pod tím nic nepředstaví, ale aspoň si to nesplete s křídlem. Jednou jsem zaslech odborný termín "zadní křídlo", který s oblibou používám pro výškovku :-)
Skoro nechápu, že někdo měl odvahu do toho sednout. Muselo to být peklo i v případě, že náhodou všechno fungovalo.
|
|
|
Ono obcas je velmi tezke vysvetlit laikovi, co je to VOP. A termin zadni kridlo pouzivam taky, nic jednodussiho uz clovek asi nevymysli:)
|
|
|
V tomto případě bych se spíš přikláněl k označení "Flettner", i když to taky není úplně přesné (Flettner je vyvažovací ploška, ovšem v tomto případě byla použita spíš na nevyvážení). Aileron je v letecké terminologii skutečně anglický výraz pro celé křídélko... No ale hlavně že si rozumíme ;o) Článek je naprosto perfektní, a je vidět že D-FENS ví o čem píše a baví ho to... Těším se na další pokračování...
|
|
..je celkem ironie, že výsledky mnoha různých pokusů z různých oblastí, co němci za války provedli, pak amíci a ostatní spřátelení v tichosti "ztopili" a využili ve vlastní prospěch..
|
|
|
Nevím, co v tom vidíš za ironii. Podle mého to tak bylo vždycky, vítěz bral vše.
Že Němci dosáhli za války v technice významných úspěchů, to je pravda. Ale nějak se tady nikdo nezmiňuje, za jakou cenu jich dosáhli. Příkladem za všechny je právě ten veliký von Braun, který by bez otroků v továrně Dora svou V-2 nikdy nedokončil. Tisíce lidí tam pochcípaly a on se po válce tvářil, že nic nevěděl. Více se o tom lze dočíst v knize Guido Knoppa Hitlerovi manažeři.
|
|
|
Korekce: Von Braun by A4/V2 bezesporu dokončil i bez otroků v Doře. Bez nich by jen nejspíš nemohla být sériově vyráběna a operačně nasazena.
Totaleinsatz a využívání vězňů z KZL je rozhodně neskutečné nacistické svinstvo, ale ve výzkumu a vývoji se používalo minimálně. Mukla z lágru můžete postavit k pásu ve fabrice, ale ne k rýsovacímu prknu. V konstrukční kanceláři může maximálně tak zametat podlahy a čistit hajzlíky.
|
|
|
Jasně, byla to z mé strany trochu zkratka.
|
|
|
OK. Ono vůbec otázka kdo co věděl či mohl vědět je poměrně zajímavá. Pochopitelně, že po válce se všichni tvářili, že nevěděli vůbec nic, ale je pravda, že některé aktivity byly za války zatajovány s velkým nasazením, což tvrdí i někteří z těch, kdo našli odvahu říct, že oni osobně o něčem věděli (a např. drželi hubu proto, že se báli).
|
|
|
Ano, např. zmiňovaný von Braun věděl velmi dobře, co se při výrobě děje. Do Dory docházel, viděl vězně, viděl mrtvoly. Byl členem SS. Nebyl válečný zločinec, ale svému celoživotnímu snu a vášni (stavba raket, vyslání člověka k Měsíci), obětoval svoje svědomí a veškerou morálku. Armáda mu prostě umožnila ve výzkumu pokračovat a to mu stačilo. Nakonec i po válce v USA pracoval na vojenských projektech a k realizaci svého snu se dostal (díky Kennedymu) až na konci kariéry.
|
|
|
Aspoň vidíme, jak je spravedlnost relativní :)
|
|
|
Chybička - nebyl členem SS. Patřil pod Wehrmacht. Pokoušeli se ho zlomit, byl spolu s dalšími vědci-kolegy i zatčen, vyslýchan a obviněn z šíření demoralizujících názorů a protiněmecké činnosti. Byl propuštěn na intervenci generála Dornbergera, který dokázal nepostradatelnost W. von Brauna + dalších kolegů-vědců pro pokračování výzkumu a samotného vývoje raketovych zbraní.
Celý to bylo bylo způsobený mocenským bojem v Říši, raketový výzkum spadal pod Wehrmacht, a Himmler jako říšský vedoucí SS chtěl tenhle projekt stáhnout pod sebe. To se sice povedlo, ale až ke konci války, kdy už nemohl dění moc ovlivnit.
|
|
|
To zatčení bylo součástí nátlaku na Dornbergera a Wehrmacht, reálně podle všeho von Brauna a spol nikdo z protiříšské činnosti nepodezíral.
Asi by bylo vhodné dodat, že nakonec se SS podařilo výrobu a nasazení A4/V2 pro sebe získat.
|
|
|
Souhlas. Reálně ne, ale gestapo makalo důkladně a archivovalo prakticky všechno na každého důležitého člověka. A když Himmler začal pást po raketách, vyhrabali na von Brauna z archívu snad rok starou hlášku - někde zmínil, že při schůzce s Hitlerem bylo Hitlerem řečeno, že měl sen o tom, že rakety nikdy nebudou bojově použity. A Braun to měl někde říct. A to stačilo gestapu na obvinění z protiněmecké činosti a podlamování bojové morálky.
O tom že SS nakonec raketový výzkum spolkla jsem tam psal dole hned poprvý :-)
|
|
|
Byl členem SS. Myslím, že se jím stal právě po propuštění z internace.
|
|
|
Pánové, hovoříme o Ottovi von Braunovi? Potřebuji si ujasnit historické souvislosti. Podílel se pak tento vědec na americkém vesmírném programu a posléze na projektu Apollo?
|
|
|
Předpokládám, že o Wernheru Freiherr von Braunovi. Svojí činností oplodnil různé raketové programy včetně amerického.
Podle toho, co jsem o něm četl, byl spíše než vědcem manažerem, který dovedl přenášet dobře inovace do praxe. Zásluhu na vybudování podzemních továren nenese on, ale jeho spolustraník Albert Speer.
|
|
|
Je to skutečně tak, i když před válkou se stal jedním z nejmladších univerzitních profesorů v Německu. Rozhodnutí přenést výrobu V-2 do podzemí udělal Himmler po bombardování Peenemünde Brity a na starost to dostal Speer, jakožto šéf zbrojení a výstavby.
|
|
|
Mukla k rýsovacímu prknu směle postavit můžete - chce to jen vhodné mukly a sovětské metody organizace práce.
Ve speciálních zařízeních NKVD zvaných poeticky šaráška se u prkem potila celá plejáda známých vězňů - Tupolev, Polikarpov, Petljakov, Mjasiščev, Koroljov, Gluško ...
|
|
|
Druhý odstavec je totální nesmysl.
Hlavně v medicinském výzkumu potřebujete spoustu guinea pigs (správně česky morčat, ne guinejských prasat, jak často uvádějí weby českých "odborníků").
Výzkumy v baráku na dolním okraji lágru Buchenwald byly v tomto smyslu naprosto nepostradatelné, mimo válku by nebylo tyto výsledky možno jinak získat. Získávali je, podobným způsobem, i vědci jiných národností a minimálně 40 let po válce to uznávali všichni, kdo něco znamenali v oboru patogenů. Jak nahlas to uznávali, to už je jiná kapitola.
|
|
tech 3,5E za vstupné je velmi užitečně zhodnoceno. Rozhodně doporučuji navštívit, pokud máte čas vyjet kousek za město. Trochu málo místa je tam sice věnováno 2sv. válce (řekl bych že je to až příliš politicky korektní) ale zbytek opravdu stojí za to.
|
|
Jsem sice v těchle věcech naprosto laik, ale s chutí si takového věci přečtu. Taky mě fascinuje, kolik toho Němci zvládli za situace kdy jim na hlavu padaly bomby a hroutilo se hospodářství.
|
|
|
jo, byla to šílená doba, v níž inženýři dosáhli naprosto neuvěřitelných věcí. je to zvrácené, ale jednoho to musí ohromit. uvědomme si, že na začátku ww2 byly stíhačky ještě většinou dvouplošníky s rychlostí někde kolem 350kmh, nakonci proudová a raketová letadla s vysřelovacími sedačkami, neřízenými raketami, radiově naváděnými pumami s rychlostí letadel atakující hranici 1000kmh. to vše za bratru nějakých 7 let. pokrok to byl po technické stránce neskutečný. na nacistickém vývoji stavěly USA i SSSR řadu let (letadla, rakety a divil bych se, kdyby ne i chemické zbraně)
|
|
|
zajimalo by me, d-fensi, jestli jsi nekdy stavel funkcni modylky letadel :-))
taky mam napad na clanek - co treba napsat neco o airbusu A-380 ? tahle kauza je zcela ukazkovym pripadem stupidniho souboje evropa-USA, v kterym to evropani totalne projeli. podobne jako to rusaci natreli amikum, tim ze postavili nejvetsi raketu na svete (Energija), ktera vsak vzletla jenom jednou...ne nadarmo se A-380 prezdiva letajici titanic...
|
|
|
Ano, několik jsem jich zamlada postavil. Ale nějak mě to nebralo. Raket bylo víc a dělám je doteď.
Příští rok bych si dal vrtulník. Třeba ... http://marho.wz.cz/det/de1.htm
ale spíš bych to viděl pro začátek na low-cost T-rexe.
|
|
|
rakety, hm... ty jsem delal taky, ale moc neletaly, resp. me spis bralo vyrabet to palivo nez ty rakety :-)))
ja jsem delal letadla na baterky - je to lepsi nez se spalovacim motorem. dnesni technologie je o necem jinym nez to bylo pred par lety: li-poly baterka+ trifazovy motor, vykon to ma srovnatelny az lepsi nez nitro, akorat doba letu je kratsi.
co v tech raketach spalujes? moje oblibena smes byl nastrouhany manganistan draselny smichany s hlinikovym praskem a jako pojivo jsem pouzival nejaky lepidlo - nejlepe chemopren. horelo to jako svina a bez rizika vybuchu ...
|
|
|
Hele, jestli tohle používáš a máš všechny prsty tak jsi klikař. Ten hypermangan je moc velký svinstvo. Zkus raději nějaké odlévané nebo lisované hmoty.
|
|
Jenom takova perlicka, ve wolfovi dvojce (Return to Castle Wolfenstein) hlavni hrdina v jedne misi opousti nemeckou vyzkumnou laborator prave v tomhle letounu ;)
|
|
|
|
Dobrý postřeh :-) Já si tehdy myslel, že je to pěkný anachronismus, od těch vývojářů
|
|
|
Jo, přesně na tohle jsem si vzpomněl, když jsem ten článek četl. Z doby, kdy jsem tu hru hrál (což už budou dobré čtyři roky), tu mám ještě jakés takés screenshoty těch okamžiků s Natterem...
Jinak D-Fensovi poděkování za fain článek, tohle téma mě opravdu zajímá
|
|
|
Může mi někdo udělat screenshot?
|
|
je vidět, že to D-fense opravdu baví.
Ale musím podotknout, že při uvedení letadel z knihy Billa Yenne zapomněl na tu největší hrůzu - Cristmas Bullet
http://www.aerospaceweb.org/question/history/q0038.shtml
:-))
|
|
Jak svému domovu budete nadávat teď?
Jurajkov nebo ThomaGorod?
|
|
|
Zkuste se zamyslet. "TetterCity" cílí přece na Tettera a ne na Budějovice. Ach jo.
|
|
Moc pekny clanek , myslim ze kdyby nebylo hitlera ktery to nemcum docela zdatne kazil a nebyt boje o moc uvnitr rise asi ted vsichni mluvime nemecky...
Vzdycky me fascinuje co dokazalo nemecko predvest v WW2 kdyz melo teprv par let za sebou jinou a neuspesnou valku. Taky me udivuje lhostejnost k hrozbe ktera v nemecku vznikala ... holt doufejme ze svet se uz poucil.
Kazdopadne zpet k clanku , doufam ze pokracovani bude co nejdriv.
|
|
|
Führerova role není tak jednoznačná. Pochopitelně jeho "intuice" a některé jeho šílené nápady dosáhly rozměrů legend, ale měl z vojenského hlediska i světlejší momenty - např. jeho lpění na zákazu ústupu v zimě 1942-1943 podle všeho zachránilo Wehrmacht před totální porážkou. Obdobně mu vyšlo proplutí válečných lodí Kanálem, ačkoli všechny námořní autority tvrdily, že to nemůže vyjít..
|
|
|
Otazka jestli to taky nebyla jeho "intuice" akorat podporena notnou davou stesti ;)
Kazdopadne mu urcite zasluhy neberu , zblbnout frustrovanou masu lidi je taky umeni , rozhodne v meritku ve kterem se to povedlo jemu.
|
|
|
Nešlo náhodou o zimu 41/42?
O rok později naopak jeho tvrdošíjné lpění na zákazu ústupu výrazně zhoršilo následky Stalingradu...
|
|
|
to je pravda, nedošlo by pravděpodobně k válce a k odsunu "nácků" z českého území...
|
|
Moc pekny clanek, a ta diskuse je skoro jeste lepsi...
Pohled do zakulisi vyvoje V2 aj. prinasi mj kniha od Dietera Huzela, v cestine "Z Peenemunde na mys Canaveral".
|
|
|