Jak jsem se k němu dostal: S přítelkyní jsme si pořídili bydlení cca 30km za Prahou a hledal jsem
druhé auto na levné denní dojíždění dvou lidí do Prahy.
Při vybírání nehrála
velkou roli pořizovací cena, ale sledoval jsem hlavně celkové odhadované
náklady za dobu rozumné životnosti auta (200kkm) a celkový komfort při
provozu. Váhal jsem mezi SMART, 107, AYGO, YARIS, GETZ a MATIZ.
Během rozhodování jsem dostal nabídku na předváděcí kus Smart CDI, který
byl rok starý a měl najeto 20kkm. Zkrátím to: Nakonec jsem se rozhodl pro
něj a koupil ho (musím veřejně pochválit paní Poulíčkovou z Daimler-Chrysler
na Chodově, byla opravdu ochotná, i když jsem jí dával co proto J).
Charakteristika:
Smart CDI je dvoumístný automobil se vznětovým tříválcovým motorem
0.8CDI, umístěným nad poháněnou zadní nápravou. Převodovka je automatická
sekvenční šestistupňová s možností manuálního řazení. Maximální rychlost
je nastavena omezovačem na 135kmh. Zrychlení 0-100kmh je 19,8s a spotřeba
3,9/3,1/3,4 litrů nafty na 100km. Pneu vpředu 145/65 R15, vzadu 175/55
R15.
Bezpečnost: 2x airbag, ABS, ESR, CBC, ASC, HSA
Nadstandard: Klimatizace, otáčkoměr, hodiny, rádio s CD, skleněná střecha,
kryt zavazadlového prostoru.
Zvenku
Vzhled auta je velmi atypický. Je celkem běžné, že se lidé otáčejí
a smějí, hlavně na venkově, kde Smart není až tak často k vidění. Občas
se lidi ptají, co to je za auto, že je občas vidí, ale nic o nich neví.
Jednou se mi stalo, že pán obsluhující menší benzínku vyběhl a snažil se
mi vysvětlit, že jsem se určitě spletl a „ať do toho tu naftu neleju“.
Velmi se divil, že to opravdu na naftu jezdí :o).
Zevnitř
Pro dva je uvnitř místa více, než dost. Sedadla jsou hodně vzadu, takže
pro sebe máte v podstatě celý vnitřek kabiny. Zavazadlový prostor za sedadly
(150l) pojme plně naložený vozík ze supermarketu. Jediné nedostatky jsou
malé kapsy ve dveřích, kam se nevejde automapa o rozměru A3 a příliš velká
odkládací plocha u čelního skla, takže odložené věci mají v prudších zatáčkách
sklon jezdit.
Odjíždíme
Motor je schovaný vzadu pod zavazadlovým prostorem, takže jeho zvuk
je celkem slyšet, ale vůbec nevadí. Po nastartování studeného motoru se
ozve dusání podobné hodně ztlumenému traktoru, které po zahřátí přejde
do příjemného brumlání. Spojkový pedál chybí , takže stačí na voliči (chci
se vyhnout termínu řadící páka) nastavit 1 nebo A a sešlápnout plyn. Pokud
je nastaveno A, nemusíte se už o nic starat, pokud máte 1, musíte “řadit”.
Smart si pak sám ubere plyn, zařadí a zase přidá. Řazení moc rychlé není,
změna rychlosti trvá necelou vteřinu, ale dá se na to velmi dobře zvyknout
a počítat s tím. Velmi kvalitní je automatické podřazování při brzdění,
takže jakmile příčina pro brzdění pomine, můžete ihned šlápnout na plyn,
aniž by vás zajímalo, zda tam máte správnou rychlost. Máte ji tam.
Motor začíná dobře táhnout od 1800ot/min a nejlepší výkon dává kolem
2500ot/min. Cokoli nad 3000 je zbytečné a je lepší zařadit vyšší rychlost.
Turbo nastupuje slabým syčením kolem 2000 otáček a při maximálním výkonu
zvuk Smarta připomíná spíše turbovrtulové letadlo.
Dálnice
Zrychlení je výborné asi do 70kmh, pak začíná ztrácel, ale stále se
dá plynule zrychlovat až na omezovač při 135kmh. Při takové rychlosti už
přestává být řízení příjemné, protože Smart má aerodynamiku asi jako vrata
od stodoly a velmi citlivě reaguje na boční vítr i na závany od kamiónů.
Optimální cestovní rychlost na dálnici je kolem 100-110kmh na šestku, kdy
se motor točí lehce nad 2000 otáček a spokojeně brumlá. Rychlost neopadá
ani do kopce a citlivost na závany větru je ještě malá. Pokud hodláte oponovat,
že to nejsou žádné extra výkony, pak souhlasím. Smart není auto určené
na dálnice, ale ani na nich neudělá ostudu.
Město
Kolony, málo místa, nervozita na křižovatkách. Tady je Smart králem.
S šířkou 1,55m a délkou 2,5m se dá zaparkovat úplně všude. Při parkování
kolmo k chodníku stačí mezera 2m široká. Navíc Smart je jediné auto, které
může zaparkovat kolmo do řady aut, stojících podélně u chodníku. Jeho délka
totiž nepřesahuje maximální povolenou konstrukční šířku vozidel. Na parkovištích
u supermarketů stačí i zbytek místa někde na kraji, do kterého se navíc
výborně trefuje, protože si nemusíte moc najíždět. V kolonách se výborně
manévruje, protože zrychlení je vynikající a skoro všude se vejde. Nemusíte
se dožadovat vpuštění do sousedního pruhu, protože tam prostě najednou
jste.
Nerovnosti moc nevadí, i když je občas dost znát krátký rozvor. Jediné
slabší místo jsou přední kola, která jsou díky úzkým gumám citlivá na nárazy.
Jednou se mi podařilo prorazit pravé přední kolo na 10cm kostce čouhající
z obrubníku a jindy trochu ohnout ráfek na neoznačeném schodu vzniklém
vyfrézováním vozovky.
Okresky
Na dlouhé rovné široké silnici není Smart žádný závodník (viz Dálnice),
ale v zatáčkách je hodně rychlý. Díky malým rozměrům auta se zdá být silnice
i v serpentinách o dost širší a dovoluje vyšší rychlost. Obzvlášť to oceníte,
když na vás v nějaké nepříjemné zatáčce „vybafne“ třeba protijedoucí autobus
nebo kombajn. Prostě se nějak vejdete. V zimě si i na tajícím sněhu díky
všelijakým asistentům vede velmi dobře a i když máte občas na palubní desce
blikající diskotéku, stále jede tam, kam chcete. Schválně jsem zkoušel
v „bezpečné“ zatáčce prudce přidat nebo brzdit a bylo zajímavé cítit, jak
se vám autíčko na smekající se vozovce snaží vyhovět.
Plusy
Největší výhodou jsou jednoznačně miniaturní rozměry a malá spotřeba.
Největší spotřebu jsem měl necelé čtyři litry po tom, co jsem jezdil pouze
po městě v kolonách a opačný rekord mám 2,8 litru při opravdu šetrné jízdě
„na spotřebu“. Běžně se spotřeba pohybuje mezi 3,3 – 3,7 litru nafty na
100 km.
Vynikající je skleněná střecha. Když stojí pod semaforem, můžete se
pohodlně dívat nahoru a nemusíte se vykroutit krk na čelním skle.
Dobrá by měla být spolehlivost. V TÜV Reportu 2005, auta stará 2-3
roky je Smart na 19. místě spolu s Volvo S60.
Mínusy
Největší problém je chybějící rezerva. Když píchnete, můžete použít
sadu na opravu, která je ve výbavě, ale jakmile prorazíte bok pneu, tak
můžete jedině zavolat asistenční službu. Ta je velmi profesionální, ale
není zadarmo.
Další problém je pomalé topení. Než začne Smart pořádně topit, trvá
to asi 10km. To je nevýhoda malé spotřeby. Málo nafty – málo tepla.
Cena je také dost vysoká. 321 tisíc za základní model CDI je docela
dost za tak malé auto. Je to ovšem daň za bezpečnost. Na Internetu je video
čelní srážky Smarta s Mercedesem E320 a Smarta s dalším malým autem. Z
obou vyšel smart docela dobře a síla nárazu se nikdy nedostala za úroveň
čelního skla.
Další nevýhoda je, že s každou drobností musíte do servisu. Když jsem
se ptal, kde se kontroluje olej, odvětili, že „s kontrolou oleje zákazníkem
se nepočítá“. Prý tam je kontrolka a když se rozsvítí, tak mám tak do dvou,
tří dnů přijet.
Drobná nevýhoda je nedokonalé nastavení automatu při jízdě do prudkého
kopce, kdy zbytečně brzy podřazuje, ale to už je opravdu hledání sebemenších
nedostatků.
Shrnutí
Smart je pro mé potřeby výborné stylové auto na denní dojíždění do
města. Je vhodný jako druhé nebo třetí auto do rodiny, nehodí se na delší
cesty.
Detaily o Smartech jsou na www.smart.com
21.11.2005 opas