Zastánci pomýleného konceptu tzv. "zklidňování dopravy" nám tvrdí,
že omezováním individuální dopravy se centra měst stanou atraktivnějšími
pro bydlení i podnikání, přilákají další návštěvníky, které jinak automobilový
provoz odpuzuje a celkově dojde ke zlepšení kvality života.
Ukazují nám
případové studie. Tu Vídeň, tu Kodaň, nebo jinou Potěmkinovu vesnici organizované
cyklistiky. Všechny tyto příklady mají jedno společné. Většina lidí tam
nikdy ve svém životě nebyla a když ano, měli jiné starosti než zjišťovat
kvalitu života a postoje bežných obyvatel k dopravní problematice. A když
ano, zjistili šokující věci. Například že ve Vídni se autem do centra města
dostanete zcela komfortně a bez problému zaparkujete. A že tam nanajdete
ani jedinou tak zhovadilou cyklostezku, jaké můžete vidět v Praze. A že
sociálně-dopravně-inženýrská opatření občané nevítají, ale odsuzují stejně,
jako my v ČR.
Nejlepší je hledat příklady v našem bezprostředním okolí a kriticky
na ně nahlížet. Nahlížet můžete například ve Strakonicích.
Do Strakonic jsem se vypravil v pátek brzo odpoledne. Na místě mě očekával
pan Stanislav, čtenář D-F, který se rozhodl věnovat mi svůj čas a ukázat
toto veledílo. Protože pracuje v obchodě na Velkém náměstí, celá věc se
ho týká a aniž bych mu přál cokoli zlého, týkat se ho ještě bude.
Podle mého průvodce, radnice plánovala rekonstrukci náměstí zprvu jako
obnovu současného stavu. Pak se na diskusním fóru na webu radnice začaly
objevovat příspěvky volající po regulaci automobilového provozu na náměstí,
protože je to "in". Jednalo se řádově o jednotlivce, maximálně desítky
lidí, o kterých vůbec nikdo nevěděl, zda jsou vůbec ze Strakonic a zda
mají nějaký zájem na centru města jako občané, zda nejsou například z nějaké
nátlakové skupiny nebo firmy, která provádí zklidňovací byznys. Širší veřejná
diskuse neproběhla.
Radnice na to slyšela a původní záměr změnila. Za pomoci poradenské
a projektové firmy Mott Mac Donald se stanovily tyto cíle: Zklidnění dopravy
(rozumějme: omezování dopravy), vymístění tranzitní dopravy (která tam
žádná nebyla), zlepšení celkové kvality života a zvýšení atraktivity území
a jeho image. Na web a do novin se daly nějaké píár články obsahující perly
jako "skutečné
srdce živého města". Doktrína byla, že do centra města nyní přijdou i ti, kteří tam nyní kvůli nadměrné a "nezklidněné" dopravě nepřijdou (kolik asi takových lidí je?). Nad náměstím tvarem připomínajícím piškot (také
se tak lidově nazývá) se začaly stahovat mraky, protože řešení, která prodává
městům zmíněná společnost, jsou vždy poněkud kontroverzní (politicky korektní
pojmenování pro hloupá).
Kdo je pod tím podepsaný?
Výsledek?
Původně vypadalo náměstí takto.
Ve středu piškotu bylo možno parkovat za poplatek. Po stranách náměstí
bylo možno volně projíždět. Na náměstí byla celá řada obchodů a restaurací,
pouze minimum vietnamských prodejen a a jednalo se o skutečně centrum města,
kde mohli jeho obyvatelé realizovat své přirozené zájmy, jako nakupovat,
jíst, procházet se a ovšem také se dopravovat a parkovat své auto.
Dnešní pohled na náměstí je tragický. Neúčelně využitý prostor a rozlehlé
betonové plochy připomínají scény z totalitní
sci-fi Equilibrium. Někdy tomu říkám byrokratická gotika. Bezvýrazné
studené místo podle vykolejených představ nějakého architekta omezence
stiženého profesionální slepotou, včetně naprosto odporného betonového
artefaktu ve středu kruhového objezdu. Na náměstí jsou parkovací místa pouze
pro zásobování, není možné ani zastavit a naložit rodinného příslušníka.
Náměstí bylo v zúženém místě piškotu jakýmsi dementním kruhovým objezdem
dopravně roztrženo na dvě části, mezi kterými nelze projíždět. Pokud někomu
předtím vadilo, že při křížení náměstí musí procházet mezi zaparkovanými
auty, tak si toho teď užije hned nadvakrát, protože auta stojí po stranách.
Horní část náměstí, jinak typicky komerční lokalita, je značkou prohlášena
za obytnou zónu (!), není tedy možné parkovat mimo vyznačená místa. Nelze
dokonce ani bezproblémově zastavit a naložit například rodinného příslušníka
do auta nebo naložit zakoupené zboží.
Vše je regulováno. Tak to má přece být.
Obchodníky na náměstí, kteří už takhle strádali
delší dobou rekonstrukce, po vztyčení dopravních značek obešla hrůza. Kromě toho tržby v dopravně zklidněném a deklarativně atraktivnějším centru dále klesaly, ačkoli jim úředníci slibovali opak. Přistoupili k akci. Sepsali petici, která byla dostupná na více místech
na náměstí, například v pizzerii, lékárně, v obchodu
s občerstvením. Na arších byly stovky podpisů. Peticí požadovali zrušení
jednosměrného provozu, který dělí náměstí vedví, úpravu kruhového
objezdu (ze kterého na začátku vedl jen jediný
výjezd totožný s vjezdem) a rozšíření počtu parkovacích míst. Odpor
občanů proti tomuto vítězství dopravně-zklidňovací demagogie byl tak silný,
že dosáhl dokonce celostátních
médií. Radní už udělali
první ústupek a kruhový objezd laskavě dovolili vybavit kromě vjezdu
také výjezdem.
Když jsem viděl tu prasárnu, došlo mi to. Ano, takto vypadá kdysi
funkční centrum města po zásahu dopravních zklidňovačů. Mechanismus smrti
centra je jednoduchý. Méně dopravy - méně lidí - méně zákazníků - méně
obchodů, služeb a zábavy - méně dopravy - méně lidí - méně zákazníků -
méně obchodů - a tak kolem dokola až ke konečnému vítězství sociálně-dopravního
inženýrství nad přirozenými lidskými potřebami. Strakonice si to nyní namířily
mezi další města, která také přijala tento pomýlený koncept a kde se centrum
postupně začne měnit v rezervaci, po které bloumají otrávení turisté, znechucení
z těch několika málo předražených obchodů a restaurací, které to ještě
nevzdaly. Občané mezitím auty komutují z centra na okraje měst, kam ruka
zklidňovačů ještě nedosáhla, aby si nakoupili základní potraviny, pro které
si jinak mohli dojít pěšky, například do toho řeznictví, co zavřelo minulý
týden. Ve světle zářivek radostně odsypávají peníze nadnárodním majitelům
řetězců, prodejcům sójových prasat a butikům s předraženými tričky z Číny.
Nezbývá než se ptát, zda tato maximalizace spotřeby a minimalizace užitku
není vlastně účel toho všeho.
Pozitivní diskriminace cyklistů muss sein!
Pan Stanislav měl očividně problém uvěřit, že s spolu s regulací dopravy
v centru města se zvýší atraktivita lokality a to přivede do obchodu více
zákazníků. Že po dopravně zklidněných ulicích budou korzovat rodinky a
užívat si té zvýšené kvality života. Zaznamenává pravý opak a ohledně toho
korzování s rodinkou poznamenal pouze, že většina normálních lidí si neválí
prdel na úřadech a v neziskovkách, ale pracuje deset dvanáct hodin denně.
Pak se ještě musejí postarat o rodinu a korzovat nebudou, i kdyby stokrát
měli kde. I zde jsem s ním souhlasil.
Obytná zóna na náměstí? U Mott MacDonald je všechno
možné.
Podobnou zkušenost jsem nedávno učinil také v Táboře. Pamatuji centrum
Tábora a hlavní třídu vedoucí k náměstí jako místo, kde se dalo dobře nakoupit.
Také si raději koupíte boty nebo bundu, na kterých je uveden jejich skutečný
výrobce a ne jen nějaká značka? Pokud ano, tak máte v obchodních centrech
smůlu, musíte navštívit menší obchody, a takových bylo v Táboře několik.
Před několika lety se v Táboře rozhodli "vyhnat auta z města" redukcí parkovacích
míst v centru, horentním parkovným a všudypřítomnou buzerací skrze městskou
policii. Podařilo se. Auta byla vyhnána a s nimi i ti, kdo v nich seděli
a chtěli nakupovat. Projděte se nyní po Táboře. Obchody s čínským zbožím,
špína, nezájem, zase špína a malý výběr, u obchodů na na okraji města jsou
plná parkoviště. Ale doprava je zklidněná a to je moc fajn.
Nezbvývá než strakonickým popřát, aby se s tím nějak vypořádali a protože
se jim už nepodaří zprasky zklidňovačů odstranit zcela, alespoň minimalizovat
jejich negativní dopady. Budiž to varováním pro všechny ostatní. Nenechte
si udělat z města Potěmkinovu vesnici, zajímejte se aktivně o záměry svých
zastupitelů, nenechte si vnutit myšlenky lidí, kteří přišli bůhvíodkud
a bůhvíjakými záměry. Příště se budeme zabývat tím, co Mott MacDonald nadělí
centru Českých Budějovic. A je to úplně stejná skluzavka do úpadku, jako
v případě jmenovaných měst. Hezké vánoce a nakupte si, dokud je ještě kde.
Funguje to opačně, než nám tvrdí. Není pravda, že doprava vyhání lidi
z center. To regulace dopravy je vyhání. Zaměňují příčinu a následek. Dívejte
se pořádně kolem sebe a uvidíte to. Uvidíte spoustu lhářů.
František Karel Ladislav - Vítejte
v Pitomákově
Facebook
10.12.2011 D-FENS