Z mých dosavadních investigativních výletů byl tenhle nepochybně
nejbizarnější. Stál jsem na parkovišti jednoho pražského supermarketu se
salátovou okurkou v ruce a čekal, co bude dál. Okurka byla poznávací znamení
a já tam čekal proto, že jsem chtěl hovořit se skupinou nadšenců, kteří
pozměnili v české dálniční síti dopravní značky.
Cítil jsem určitou morální
povinnost se o toto téma dále zajímat, protože se ho na našem webu poprvé
dotkl root v článku Matrica
Vignette a vůbec jsem měl dojem, že náš web byl jediný, kdo se proti
tomuto švindlu ozval.
Pokud vše klapne, budu moci hovořit s účastníky a jedním z organizátorů
tohoto ojedinělého protestu a tento rozhovor vydat jako interview na D-FENSovi.
Uvidíme. Jsem z toho trochu nervózní, nemám však z předchozí komunikace
dojem, že bych měl co do činění s grázly nebo anarchisty, ale naopak se
slušnými lidmi, kteří prostě v určitém okamžiku řekli dost - podobně jako
filmový hrdina, po kterém se jmenuje náš web.
Po nějaké době přijíždí bílá felicie s dvoučlennou posádkou a posádka
mě instruuje, abych si odložil okurku, vypnul mobilní telefony, sedl si
do vlastního auta a následoval je. Činím tak a jedeme směrem do centra
Prahy. Sleduji provoz za sebou, nezdá se, že by s námi jelo ještě další
auto. Končíme na Praze 2 a moji společníci mě doprovázejí do jedné kavárny.
Sympatické je, že se nikdo nepokouší zjišťovat moji skutečnou totožnost
ani hledat u mě zbraň. Buď důvěra ještě existuje, nebo je jim dávno vše
potřebné známo.
Osoba, dále označovaná U, se významně podílela na organizaci celé akce.
Pan V byl účastníkem.
D-F: Můžete popsat, co jste přesně provedli?
U: Vyrobili a rozmístili jsme na zhruba 580 km českých zpoplatněných
dálnic a rychlostních silnic cca 230 cedulí, které vyhláška zná pod označením
E11 „Bez poplatku“.
V: Prakticky to vypadalo tak, že jsme doplnili dodatkové tabulky "bez
poplatku" na dálniční nájezdy na všech významných dálnicích a rychlostních
silnicích. To vše během dvou nocí.
D-F: A co jste tím chtěli vyjádřit?
U: Jde o protestní akci proti tomu, že stát porušil smlouvu, kterou
s každým, kdo si koupil dálniční známku, před tím uzavřel. Známka byla
v okamžiku koupě platná do 31.1.2007, její zkrácení je neoddiskutovatelným
porušením smlouvy, byť tak bylo učiněno formou zákona. Problém je zde jediný,
jedna ze smluvních stran (stát) je zde zároveň arbitrem, tedy druhá smluvní
strana (občan) je ve značně nerovném postavení.
V: … jako jednoho za všechny… vezměme například známou figurku, exministra Šimonovského,
který se svého času kasal, že ochrání slušné účastníky silničního provozu
před neslušnými. Přes takové ambice nedokázal ochránit slušné řidiče před
neslušným jednáním úředníků z jeho vlastního resortu a pak je ještě tupě
obhajoval.
D-F: Jak dalece jste se přitom nechali ovlivnit články a diskusí
na našem webu?
V: Někteří lidé od vás s námi spolupracovali. Vlastně skoro všichni,
kdo s námi spolupracovali, měli něco co činění s vaším webem.
D-F: V anketě u článku se vyslovilo několik set čtenářů, že se akce
zúčastní. Stalo se tak?
U: Ne. Počet účastníků byl v řádu desítek.
D-F: A co si o tom myslíte?
U: Má to celé zhruba dva aspekty – jeden negativní a druhý pozitivní.
Ten negativní je, že je všude kolem nás spousta mluvků, na něž se nelze
spolehnout, když jde do tuhého a kteří si vždy dokáží najít dostatečné
zdůvodnění toho, proč něco nedělat. Kdo chce něco dokázat, hledá způsoby,
kdo ne, hledá důvody. A pak je tu onen pozitivní aspekt – nespolehlivé
mluvky se nám podařilo odfiltrovat a víme, že je v této zemi stále ještě
pár lidí, na které se spolehnout dá a kteří jsou ochotni za svá práva bojovat
a nedat si od státní správy všechno líbit. Můžu být k někomu nespravedlivý,
protože jsme z "bezpečnostních důvodů" přijímali téměř výhradně lidi, které
si bylo možné nějakým způsobem prověřit.
D-F: Museli jste vyrobit několik set tabulek, stejný počet jich umístit,
najezdit mnoho kilometrů, věnovat tomu čas. To jistě představovalo určité
náklady.
U: Náklady na zhotovení značek, logistiku a ostatní materiál činily
několik desítek tisíc korun.
D-F: Kdo financoval celou operaci?
U: Celá akce byla financována z dobrovolných příspěvků jednotlivých
účastníků.
D-F: Můžete říci něco k organizaci akce?
U: Jsem rád, že se to povedlo. Několikrát celá realizace visela téměř
na vlásku.
D-F: Vaše aktivita je jednoznačně přestupek. Jak byste postupovali
v případě, že by během akce proti vám zakročila policie? Považujete za
reálné, že by byl pachatel přestupku zjištěn? A jste připraveni nést konsekvence?
U: Identifikaci pachatele považujeme za poměrně nepravděpodobnou. Pokud
dotyčný pachatel nebyl chycen na místě, nelze identifikovat konkrétní osoby,
které montáž konkrétní cedule na konkrétní značku provedly. Majitelé automobilů,
které byly při operaci využity, značky obvykle nemontovali a tedy se uvedeného
přestupku nedopustili a také obvykle nejsou schopni identifikovat osoby
provádějící montáž, protože neznají jejich reálnou identitu. To znamená,
že jejich případné předvolávání bude úplně pro kočku. Na přípravách akce
s námi spolupracovali i právníci a máme k dispozici řadu způsobů, jak se postihu vyhnout nebo jej minimalizovat.
V: Během akce jsme se snažili vyhnout konfrontaci s policií. Protože
akce probíhala v posledních dnech roku 2006, kdy i policisté dávají přednost
teplu domova, nenarazila například naše skupinka na vůbec žádné policisty.
D-F: Jak byste se zachovali v případě, že by policisté na vámi přeznačené
dálnici pokutovali nějakého řidiče za absenci letošní dálniční známky?
U: Předně bychom se o tom museli dozvědět. V případě, že bychom se to
dozvěděli, určitě bychom se postarali o to, aby se našel svědek, který
na místě, kde pokutovaný na zpoplatněnou komunikaci najel, ceduli E11 „Bez
poplatku“ viděl.
D-F: Byly dopravní značky instalací dodatkových tabulek nějak poškozeny?
Vznikly správci komunikace nějaké škody?
V: Ne. Celá instalace byla navržena a nakonec i provedena tak, aby žádnou
z částí dopravní značky nebylo třeba upravovat. Tedy žádný díry, žádný
lepidlo, žádný nevratný změny.
D-F: S jakými jste se dosud setkali ohlasy?
U: S odsuzujícími a s neutrálními. Někteří postižení jedinci by nás
rádi viděli za přestupek před soudem a v base. Vysloveně pozitivní reakce
jsme zatím nezaznamenali, pravda, nezastavovali jsme na dálnici auta a
nepořádali tam průzkumy veřejného mínění.
D-F: Jak se na vaši iniciativu tváří MDČR, které za situaci kolem
dálničních známek nese odpovědnost?
U: Nadšeni z toho viditelně nejsou. Podle záběrů v TV se nezmohli na
nic jiného, než zopakovat, že pácháme přestupek, za který nám hrozí až
300.000 Kč pokuty. Což pro nás nebyla žádná novinka, s tím jsme do toho
také šli.
D-F: Co bude dál?
U: Pokusíme se ještě namontovat těch pár zbylých cedulí a pak uděláme
nějaký vtipný happening.
D-F: Zatím děkuji a přeju hodně zdaru.
Odkazy:
Reportáž
TV Prima
Blesk ví
kulový
05.01.2006 D-FENS