Radit lidem s ojetejma autama je ošemetná, ošemetná věc. Někdy
to dopadne blbě, ať děláte co děláte. Poslyšte příběh vo borci s pasátem.
Nejhorší případ je, když to děláte, i když nechcete, a jdete někomu
radit, protože kamaráda známýho kamarád a tak dále. Víte, že nemůžete vyhrát,
protože u některých lidí při koupi auta rozhodují emoce a ne racionální
argumenty. Je to jako skládat puzzle. Složíte všechny dílky, kromě toho
posledního, ten drží v ruce bazarní buzna. Řekne nějakou totální píčovinu,
třeba že tédéíčka jsou držáky, ale zákazník chce právě tohle slyšet
... a ... koupí!
Byl nebyl jeden pán a ten mě zmermomocňoval, abych se s ním jel podívat
k Táboru do bazaru firmy Auto Mandy na Passáta vole v dýzlu. Auto Mandy
mají do štítu vetknutýho esenbáka, soudruha, který vstoupil do SNB v době,
kdy jeho kolegové z práce mlátili lidi trubkou přes chodidla a podle mě
je hodně špatná marketingová strategie, když si někdo pořídí hajzla jako
mediálního partnera. Buď je sám taky takovej, nebo se mu praktiky SNB zamlouvají,
nebo očekává, že se budou zamlouvat jeho zákazníkům. Řekl jsem, že tam
prostě nepojedu. Takže jsme to odbyli telefonicky. Ale trvalo to dlouho.
Prej co bych říkal na prasáta v kombajnu v tédéíčku PD f dvoulitru, že
je zachovalej a udržovanej, ale že má najeto sto vosumdesát a je to bývalý
firemní auto, jak bych to prej viděl? Viděl jsem to tak, že deklarovaný
proběh by mi nevadil, skutečnost, že se jedná o firemní automobil také
ne, ale tohle všechno v kombinaci s motorem Pumpe-Düse není dobře, protože
PD se nepovedl všeobecně a dvoulitr už vůbec. Také jsem říkal něco o opotřebovaných
vačkách a setrvačníku a turbo že je nejspíš na pokraji smrti, tak padesát
tisíc investice že bude potřeba, kromě toho že další prodej veterána že
už nebude možný, protože dosáhne konce životnosti. Prorocká to slova.
Také jsem se ho ptal, co má za auto. Měl Golfa III combi a řekl jsem
mu, je Golf rozbitý? Prý ne, že je v pohodě. No tak si ho nechte, když
je v pohodě!
Nebylo to nic platný. Nemůže mi nevadit, že jsem dvacet minut něco někomu
vykládal o motorech a co je PD za šmejd blbej, o prasklých hlavách a o
problémech s torzními kmity, test
AutoBildu a ve finále se ukázalo, že nějaká lama z Auto Mandy vyhrála
pomyslnou soutež argumentů sdělením, že tédéíčka jsou známý držáky, tohle
auto že jezdilo hlavně dlouhý trasy a že sto padesát po Belgiji je jako
padesát po Čechách.
Další telefonát byl v zimě a byl o tom, zda má cenu to čipnout. Že se
na to díval mechanik a to turbo že je jako v pohodě, takže ta investice
do oprav nebude zapotřebí a že by to rád čipnul lechce na sto šedesát koní
vole a hlavně krouťák, ten že de hodně nahoru, úplně brutálně vole, protože
mu ten jeho mechanik namontuje značkovej čiptuning. Řekl jsem - a nezbláznil
jste se? To je jako poslat beznohého slepce závodit v orientačním běhu!
A on že turbo je v pohodě. A já že to auto není jen turbo. A že to auto
už ujelo nějakou porci kilometrů a je opotřebované, vznikly vůle všude
možně a nyní, pokud zvýší namáhání těch u opotřebovaných komponent, tak
že opotřebení bude pokračovat daleko rychleji, turbo, klika, setrvačník,
spojka, poloosy a tak dál. Má to už v sérii 140 koní, tak prostě jezděte
a užívejte si vašeho auta z Auto Mandy s esenbákem, nashle.
Opět jsem neuspěl.
Další telefonát proběhl minulý týden. Jestli prej nevím, čím to mohlo
bejt, že ten motor nereagoval na plyn a jestli mu mechanik nekecá, že se
musí měnít turbo, hlava a vstřikovač.
Co že se to stalo?
OK teda máme sto šedesát koní a brutální krouťák hlavně vocpoda fčypu
a přijde kamarád, že chce na Lipno vodtáhnout loď. Samozřejmě že Prassát
f tédéíčku a čipu a f kombajnu a f plný palbě z Auto Mandy co má fpohodě
turbo a najeto sto padesát, hlavně f Belgyji, kde měří jeden kilometr 333
metrů, utáhne klidně torpédoborec proti proudu, ale tohle je loď na přívěsu
zvaném platle. I vydala se souprava na Lipno, až přijela ke kopci v Hořicích
na Šumavě. Tam se panu řidiči zazdálo, že to jakoby na chvíli ztratilo
výkon, tak tomu dal za tři a plnej vole. No a Prassát vystřelil dopředu
jako raketa a nebylo to jen čiptuningem. Taky se za nim tak čoudilo. Vyletěl na vrchol kopce a tam
nešel ubrat plyn. Náš specialista hustě zpanikařil a dupnul na brzdu se
zařazeným kvaltem a aniž by to věděl, zachránil tak ten svůj čipnutej krám
před totální destrukcí. Taky z něj vylezlo, že tam servismen nalil 0W-30
plnou syntetiku vole co tam měl v sudu bez označení, což taky v dobrém
i zlém přispělo k dobrému konci (má tam být 5W-40, 0W-30 se leje do téesíčka, aby se z těch VW jeden zbláznil!).
Prasát je tedy nyní v servisu a čeká ho operace. A až pan majitel uvidí
fakturu, tak ho možná bude čekat taky.
Takže čim to mohlo bejt.
Dieselový motor je schopen jet skoro na všechno. Na naftu, na olej na
smažení, na plyn, dokonce i na drcený uhlí by jel. Ačkoli si majitelé dieselů
myslí, že tam mají hitech sofistikovaný stroj, co smí jen prémiová paliva
Vodšelu, ve skutečnosti jsou to blbý kamna, do který se nasype cokoli co
má dostatek uhlíku a stlačí se to a už to frčí. Na motorový olej to taky
frčí, dokonce to frčí jedna radost.
Dokud diesely neměly turbo, stávala se celkem ojediněle taková nepříjemná
věc. V důsledku nějakého selhání se dostal motorový olej do sání. Tento
olej fungoval jako palivo. Motor se pak rozběhl sám od sebe na toto alternativní
palivo a protože olejové čerpadlo je hnané klikou, měl celý proces kladnou
zpětnou vazbu. Tedy čím více oleje se dostávalo do sání, tím rychlejí se
motor točil a čím rychleji se motor točil, tím více oleje dostával. Tento
proces zastavilo až spotřebování oleje (motor se pak zadřel) nebo destrukce
motoru po dosažení maximálních otáček. Někdy se taky rozletí turbo a jeho
části vletí tu do sání, tu do výfuku, nebo praskne rozvodový řemen, ale
z hlediska výsledku je to jedno. Každopádně se pak motor zastaví a ztráta
kontroly pomine. Příčinou je například přeplnění motoru olejem (naleju
tam o dva litry víc, ať to pořádně jede!), únik oleje do vody (vytlačila
olej nahoru), paliva do oleje nebo nevhodné řešení odsávání klikové skříně.
Cestou, kudy se dostával olej do sání, bylo výhradně odvětrání klikové
skříně, takže se vymýšlely různé složité odlučovače oleje nebo se do tohoto
systému vřadil ventil, který při nedostatečném podtlaku v sání odsávání
par z klikové skříně hnal přes odlučovač nebo prostě odpojil. Tím se podařilo
omezit výskyt těchto událostí na raritní případy. Dodnes se také dají sehnat
aftermarket
produkty, které připomínaly škrtící klapku zážehového motoru a byly
ovládány manuálně nebo jednoduchou automatikou. Tím se ovšem likvidovala
jedna z velkých výhod dieselu, totiž absence škrcení v sání. Nicméně zákony
nařizují výrobci zajistit přiměřenou úroveň bezpečnosti produktu a dodatečné
škrtící klapky v sání v čím dál více zemích začala vyžadovat legislativa.
Turbo tomu všemu dodalo grády a přivedlo starý problém opět na scénu.
Turbo se chladí a maže olejem z motoru (novější se dochlazují vodou). Tím
roste teplotní zatížení oleje a hlavně netěsnosti turba mohou způsobit
únik olejové náplně z motoru, a tento únik není zvenčí vidět. Pokud se
netěsnost stane extrémní, dojde přesně k tomu, co je popsáno výše a co
bylo považováno za vyřešený problém. Celý proces je také poněkud dynamičtější.
Moderní diesely proto mají obráceně fungující pneumaticky nebo elektronicky
ovládanou škrtící klapku, která funguje jako bezpečnostní fíčura a v případě,
že je rozeznáno selhání, přiškrtí přísun vzduchu (u některých motorů se
současně používá tato klapka k obohacení směsi při vypalování DPF a různým
korekčním zásahům). Problém je, jak situaci se zblázněným dieselem automaticky
rozpoznat, protože přinejmenším počáteční symptomy celé události odpovídají
běžnému provoznímu stavu. Stejně tak mají turba určitou inherentní bezpečnost,
kdy i úplné selhání těsnění nemá vést k takovému úniku oleje, který by
dokázal nějak výrazně ovlivnit chod motoru. Také jsou přítomny různé další
pojistky, které mají zamezit zbláznění dieselu nebo jej alespoň zpomalit.
To všechno by mělo být funkční, pokud se v tom nějakej čiptunerskej retard
nehrabe.
U PD je vše podpořeno tím, že se injektory tvořené (jak již název napovídá)
kompletem vstřikovače a pumpy vlivem vibrací a různých rozměrových chyb
začnou v hlavě viklat, drží je jen jeden šroub, časem se znetěsní a nafta
teče do oleje. Takový olej jednak přestane mazat turbo, ale také je výtečným
alternativním palivem. Kombinace tohoto jevu, pyčtuningu, nevhodného oleje,
sporné minulosti vozu a domýšlivého tupého majitele udělá svoje a myslím,
že to byl také problém našeho protagonisty.
Kdybyste tedy náhodou padli za oběť tomuto fenoménu a váš turbodiesel
se proměnil v raketu, je to v první řadě tím, že vám výrobce a prodejce
toho vozidla neřekli úplně všechno o vrtošivé povaze této techniky. Jako
první musíte v pozici řidiče zajistit bezpečnost svoji, přepravovaných
nešťastníků a ostatních lidí okolo a pak se pokusit zachránit vozidlo.
Jak jsem řekl, fungovat nebude odpojení nebo dokonce vytažení klíčku, ani
odpojení baterky, naopak to celou situaci ještě zhorší, protože přestane
fungovat větrák chladiče. Celý proces až do zničení motoru bude trvat řádově
minuty a je proto třeba jednat rychle. Cílem hry je jednak zrušit zpětnou
vazbu mezi motorem a olejovým čerpadlem a sebrat motoru to, co nutně potřebuje,
totiž vzduch. Takže:
- zařaďte nejvyšší převodový stupeň (pokud to ještě půjde) a pouštějte
pomalu spojku. Motor by měl obvyklou cestou "chcípnout", setrvačnost automobilu
funguje jako "brzda".
- pokud tam nemůžete dostat rychlost nebo má auto automatickou převodovku,
bude nutné identifikovat volný konec sání, tedy otvor, kterým motor nasává
vzduch z prostředí, a tento otvor něčím ucpat. Dobrou službu by mohl odvést
ochlazovací sprej známý jako sněhový hasičák alias hasičák s CO2, tedy
jeho vystříkání do sání. Není ale dobré dát autu "čuchnout" práškového
hasičáku.
- pokud jste Chuck Norris, můžete se dokonce pokusit najít na sání
regulační klapku a jak násilím jí nějak zavřít. Předpokládám, že v případě
selhání tohoto druhu, provázeného hrozivým řevem motoru, kouřem a podobně,
se nikomu nebude chtít pod kapotou příliš operovat, například s ohledem
na to, že motor může každou chvíli havarovat a můžete být zasaženi kovovými
úlomky a dalšími nehezkými věcmi, jako horkou vodou, olejem apod.
Je třeba mít na paměti, že všechny záchranné práce tohoto druhu jsou
pouze částečně efektivní a rozhodují pouze o tom, co všechno se bude měnit.
Auto tak jako tak bude vyžadovat rozsáhlou opravu.
Štastnou cestu s turbodýzlem.
20.6.2012 D-FENS
Za výklad pojmu "Manda" včetně jeho konotací v ruštině děkuji Honzovi
ZZR.