Měnil jsem výfuk na jednom postarším snu českých rodin, hromskej krám,
všechno zarezlý jako vždycky. Halt to není žádnej italskej krám, co má
na výfuku štefty s jemnýma závitama, ani španělskej krám s motorem vodporše,
který má štefty poměděný. Tady jsou poctivý štefty striktně rodinného charakteru
z prémiových materiálů a v jednom to luplo a já viděl, že mě čeká práce
navíc.
Mimochodem studoval jsem za dobu své kariéry různé štefty. Štefty se ulamují
dílem proto, že zareznou a při pokusu o uvolnění se ukroutí, a dílem kvůli
tomu, že se soustavným nahříváním a chladnutím změní jejich mechanické
vlastnosti. O úspěchu při povolení šteftu tedy kromě techniky rozhoduje
povrchová úprava. V roce 2003 zakázali šestimocný chrom a se šteftama to
začalo jít s kopce. Překvapily mě štefty u FIATu, které na sobě měly nějakou
šedou velmi dobře kluznou a teplotám odolnou povrchovou úpravu, která připomínala
povrch nábojnic 7.62x39. FIATy jsou samozřejmě sráče italský a tak to nebudeme
dál řešit. Jinak je to hrůza. Už se skoro ani neodvážím demontovat na něčem
výfuk, aniž bych měl náhradní štefty, a navíc ulomení šteftu je ta menší
komplikace. Špatně zamontovaný šteft hlavně na motorech, ve kterých se
už někdo hrabal, vede ke zničení závitu v hlavě a je tam pak nutné nahnat
helicoil nebo to převrtat na M10. Kromě šteftů pozinkovaných (což je čistě
formální záležitost, protože zinkování z nich velmi rychle zmizí) jsem
natrefil na štefty nerezové poměděné, které performovaly úplně ze všeho
nejlépe, protože šly i za dva roky povolit bez nějakých drastických opatření.
To mne inspirovalo k výrobě vlastních šteftů z nerezu. V kombinaci s nerezovými
matkami se to ovšem hrozivě zakouslo a ačkoli šroub ani matka nebyly rezaté,
povolit to stejně nešlo a děsil jsem se toho, že bych to musel odvrtávat.
Toto fiasko mně přimělo ke změně strategie - začal jsem vyhledávat štefty
materiálově z co největšího sráče, protože nezničí cennější protikus a
dají se dobře odvrtat. V tomto směru mě současný trh zásobovaný převážně
materiálem z největší aftermarket velmoci (Polsko) dokonale uspokojil.
Zřejmě bude nutné se do budoucna dopustit se nějakého základního výzkumu
ohledně šteftů a předzásobit se kvalitními EU necertifikovanými štefty
s vestavěnými e-cally a airbagy pro ochranu debilních nepozorných chodců.
Sundal jsem parohy (z motoru samozřejmě) a šel to odvrtat. Měl jsem
v dílně krabičku se šteftama z různých aut, ale žádnej tam nepasoval, protože
byly krátký. Podíval jsem se na hodinky, OK, v obchodě snad ještě jsou.
Mám to blízko, ani ne deset minut, a je to obchod, kam jezdím pořád, když
něco potřebuju, a já nakonec vždy něco potřebuju a oni mi rádi vyhoví.
Tentokrát tam byl nový prodavač a já mu vyjevil, co potřebuju. Šteft
M8. Následovalo něco, co mně nemálo překvapilo.
"Co prosím?", děl prodavač.
"Šteft. Šteft se závitem M8. Pět kusů."
"A co je to jako šteft?"
Najednou jsem neměl slova.
Předně jsem nechápal, že někdo dělá v obchodě s autosoučástkami a neví,
co je šteft. Určitě mu tam chodí denně několik lidí, co jsou v podobné
situaci jako já, tedy urvali šteft, takže jsem usoudil, že ten chlapec
na mně něco zkouší.
Taky máte ten problém, že nedokážete vysvětlit, co je to rumpál, aniž
byste nezačali rukou předstírat točení klikou?
Také jsem měl problém, jak popsat šteft jinak než slovem šteft.
Kupoval jsem už mnohokrát štefty. Vždy jsem řekl, že chci šteft, jaký
nebo do čeho, a oni ho identifikovali, našli ve skladě a prodali mi ho.
Nějaké štefty jsem také nechával vyrobit z nerezu a prostě jsem řekl soustružníkovi,
že chci šteft. Odmala jsem používal štefty, i můj otec používal štefty,
určitě i děda používal štefty, ale větší, protože jezdil s lokomotivou.
Neznám žádnou náhradu za šteft. Šteft je prostě šteft.
Jak z toho ven?
"To je takovej ten šroub bez hlavy, kterým se přidělává výfuk k přírubě".
"Šroub bez hlavy, říkáte?" (Znělo to jako "jasně, já tu bílou paní
také viděl").
"Ano, šroub bez hlavy, na obou koncích má závit..."
No nebral.
Co vystudoval? Sociální multikulturní cyklistiku?
"Je tady prosím pan Bronec?"
"Je vzadu, já ho zavolám."
Bronec přišel. Z nosu mu stoupal dým, takže jsem předpokládal, že si
dával čouda. Jiná možnost by byla, že se mu vznitil mozek.
"Ahoj, jak se říká jinak šteftům?"
"Já nevim. Hefty...? "
"Hm, tak já si vezmu hefty. Pět heftů M8 minimálně šest cenťáků dlouhých.
..."
"Jo jasně."
Štefty jsem tedy měl. Správné české pojmenování šteftu nikoli.
Svorník. Jenže svorník je u mně něco jiného. Svorník je šroub, který
vypadá jako šteft, ale na jeho konec se natočí matky a předpětí svorníku
je vyvozeno těmito matkami tak, aby průchozí svorník spojoval oba díly
a na oba působil tlakem. Šteft je svorník jen napůl. Navíc kromě spojení
plní ještě středící funkci. Mimoto se obávám, že prodavač, který nezná
šteft, nebude znát ani svorník.
Závrtný šroub. Takhle jsem se to učil ve škole. Co je to za pitomost?
Vždyť šteft se nikam nezavrtává, prostě se našroubuje pomocí dvou matek
nebo pomocí přípravku a až se vyhřeje, tak se urve. Pak přijde na řadu
vrtání, takže když už, tak je to vývrtný šroub, ale ne závrtný.
Nesouhlasím ani s heftem. "Heften" je v němčině něco jako přibít nebo
sesponkovat, prostě do toho něco namrdat nejlépe jednou ranou, aby to drželo.
I přes rozsáhlý výzkum firmy Daimler ve sbíjení karosérií k tomu určenými
speciálními hřebíky se v autě výfuky neheftují. Zatím. Když jsme u té němčiny,
slovo "šteft" vzniklo nejspíš ze slova "Stift", což znamená obecně kolík.
Šteft se v němčině jmenuje "Gewindestift", což by se zpětně přeložilo jako
závitový trn (protože kolík je zase něco jiného) a se závitívým trnem jako
pojmenováním pro šteft bych dokázal žít. Podobně v angličtině, tam se šteft
jmenuje "bolt", což je opět kolík nebo trn.
Pokud se autoři nového občanského zákoníku nyní nudí (což nepředpokládám,
myslím, že všichni již disponují soukromou praxí a radí institucím a občanům,
jak se zařídit s jejich novou normou), by po úspěchu výrazů jako pacht,
výměněk, výprosa, rozhrada apod., mohli by nyní pozitivně ovlivnit technické
názvosloví a vymyslet pojmenování pro šteft. Například mě napadá dvojšroub,
šroukolík, zátrn a podobně.
08.02.2014 D-FENS