Dnes bych se rád věnoval jihlavskému projektu cyklostezek a turistických
tras nazvaném Stříbrné pomezí. A nebojte zase to nešlo z našeho, ale z
fondů EU - ROP Jihovýchod J
Další díl mého občasníku o čerpání dotací na Vysočině (můj první počin
je zde),
bude na cyklo notu.
Na budování tohoto projektu jsem narazil náhodou. Když se totiž potřebuju
odreagovat od pracovního stresu, nebo jen být sám, tak si vyrazím na kole
po zapadlých cestičkách Vysočiny. Zdaleka nejsem pum*pičkář, ti jsou naším
společným nepřítelem! Prostě si cca jednou za týden, když mě v práci naserou
a venku je hezky sednu na kolo.
Loni v dubnu jsem narazil na podivný plastový patník polepený šipkama.
Obrázek patníku najdete zde
je tam i reportáž z regionálního vysílání ČT. O kilometřík dál byla tabule
s mapou.
Opsal jsem si web z mapy,
že se doma podívám o co jde a dál jsem to neřešil. Doma jsem zjistil, že
se stránky teprve chystají, ale že jde o projekt cyklo a turistických stezek
vedoucích na zajímavá místa Jihlavska. Vše je pod záštitou města Jihlavy
a více informací získám tam. Řekl jsem si, že pokud to bude zajímavě zpracováno,
tak proč ne. Nějaká inspirace kam vyrazit se vždy hodí, píšu schválně inspirace,
striktně se cyklostezek nedržím, je tam trochu narváno a kdejaká „trojka“
nebo lesní „asfaltovka“ nabídne víc klidu a míň volů s károu za kolem.
Mimo alespoň trochu zpevněný povrch nejezdím, nemám na to stroj.
Při první možné příležitosti jsem navštívil Infocentrum na radnici,
že bych si rád koupil mapku. Dozvěděl jsem se, že projekt Stříbrné pomezí
(SP) bude hotov začátkem května (2011) a bude zahájen primátorem přímo
na Masarykově náměstí. Ten den budou k dispozici i mapy a budou zdarma.
Bohužel tento slavný den se pro počasí posunul, takže jsem dřív našel mapu
na již fungujícím webu. Byly tam i zmíněné POI. V tu chvíli jsem ztratil
o projektu jakékoliv iluze.
Patníky
Jde o plastové svařence rozmístěné na větších komunikačních uzlech SP.
Každý má své číslo a šipky na něm ukazují směr k nejbližším patníkům v
okolí, tedy každá šipka má své číslo. Takto si můžete nakonfigurovat svoji
vlastní trasu tím, že si prostě napíšete na papír čísla a po těch jdete
nebo jedete.
Cedule
Pokud trasa zahýbá, nebo se kříží s jinou trasou a je tedy nebezpečí,
že by turista zbloudil, je v tomto kritickém bodě zapíchnutý štýlko s cedulí,
kde je křižovatka zakreslena a barevně vyznačena správná cesta tímto uzlem.
Zpravidla na ně narazíte uprostřed lesa.
Šipky
Jde o barvou namalované, nebo plechové šipky. Dá se říct, že se podobají
těm klasickým turistickým, které každý zná, jen s tím rozdílem že jsou
menší, bledší a vepsané v kruhu. Umístěny jsou podle hesla čím víc, tím
líp.
Mapy
V obcích, nebo jejích částech, kterými SP prochází, jsou umístěny mapky
celého SP a navíc je přiložen popis a historie obce, nebo konkrétního místa.
Všechny texty jsou psány česky, německy a anglicky. Podobné mapy tu ale
stály už dřív, jen patřily pod jiný dříve provedený projekt (nejsem jsi
jistý jestli byl taky pod patronací fondů EU, ale možné to je) Mapy SP
je tedy většinou jen nahradily.
Tak a teď si každý řekne co se mu zase nelíbí. Vždyť je to služba lidem!
Přínos je očividný. Tak na to pojďme popořadě. Začnu odzadu tedy mapou.
Na mapě je totiž jako trasa zvýrazněná prakticky každá cesta v okolí cca
15 km od Jihlavy, označené jsou i již existující trasy KČT. To je podle
mě hovadina, jestli je označené všechno nebo nic, to není rozdíl. Navíc
rozsah tras od Jihlavy je malý i pro svátečního cyklistu jako jsem já.
Uvedené POI jsou poměrně nezajímavé, prostě to někdo za dopoledne projel
s foťákem a nacvakal co mu přišlo pod ruku. Celkově propracování působí
nevalně, jako by to někdo spíchl horkou jehlou na přesčase. Trasy mohly
být klidně taženy dál od Jihlavy a tím by zmizela přehustěnost tras v předměstích.
Dál tu máme cedule a šipky, cedule jsou úplně zbytečné klasické šipky
by stačily, cedule nic nepřinesou, jen stojí peníze. Šipky se snaží za
každou cenu vypadat inovativně, ale moc přehledné a výrazné nejsou.
No a nakonec patníky. Ještě před zahájením provozu se z nich začaly
loupat šipky, jde totiž o normální plotrem řezanou samolepící folii, která
není ničím chráněná. Co udělá zub času s plastem uvidíme až za pár let.
Vrátím se ještě k slavnostnímu otevření. Nakonec proběhlo. Nešel jsem
na něj již cíleně, jen jsem měl cestu kolem. Provedl ho primátor Jihlavy
Ing. Jaroslav Vymazal, v trikotu a s kolem. Přiznal se k iniciování projektu,
něco podobného viděl v zahraničí. Zahájení bylo ukončeno cyklojízdou vedenou
motorkou MP dle patníků SP, které jsou na území města. Zúčastnilo se cca
30 jezdců. Při akci se rozdávaly brožury (šlo o vytištěné webovky) s mapou
a CD kde bylo totéž co na webu a tím pádem totéž co bylo v brožuře…
Závěr je zajímavý. Město má plus že čerpá dotace na rozvoj vyžití občanů.
Necyklista je nasranej že se všechno cpe do cyklistů. Cyklista je nasranej
že on nic užitečného nedostal, ale všichni se na něj dívají zle. Jihlava
tedy dokázala za 2,5 mega, vytvořit něco co není k ničemu a naštvala tím
oba tábory. No co někdo na tom určitě vydělal, co? Použitá řešení (patníky,
nerez cedule) jsou nevhodná a zbytečně složitá, ale to už tak při čerpání
z EU bývá. Projekt by šel určitě udělat levněji, ale o čím víc peněz žádáte,
tím lépe se čerpají. Proto se pak dělají zbytečné a možná i předražené
věci, jen aby uvalili získané prachy, když už nemůžou čerpat míň.
A jako bonbónek na závěr. Těsně před prvním výročím spuštění SP jsem
položil jsem na webu SP dotaz, jestli bude projekt rozšířen, poněvadž v
tomto rozpětí nemá valný smysl a jedině rozšíření na celý kraj a přidání
opravdových zajímavostí, by tomu dávalo jakž takž šanci na úspěch. Odpověď
byla, že rozšíření není plánováno. Taky dobře.
Příště bych se rád podíval na zoubek nejdelší cyklostezce Vysočiny
Jihlava – Raabs. Její příběh ale ještě není
u konce.
No neva, já si počkám.
FanThomas
06.05.2012