Jako tradičně přinášíme after action report o vovčí události 20.3.2010
v Praze.
Akce inicitivy ovce.eu měla ukázat na pokračující šikanu řidičů a přístup
ze strany státu, který si dělá z řidičů dojnou krávu a buzeruje je nesmyslnými
byrokratickými opatřeními. Akce měla sice formu protestní jízdy, ale spíše
se jednalo o happening, kdy účastníci jízdy se smutečně nazdobenými automobily
měli projet nejnesmyslnější omezení rychosti v Praze a připomenout si den,
kdy nás opustil zdravý rozum.
Krátce před samotným happeningem došlo k zajímavé události, která patrně
měla popřít smysl celé akce, ve skutečnosti ovšem potvrdila její smysl.
Zmr. Bém se totiž bezprostředně před akcí nechal slyšet, že omezení rychlosti
v místech, kde je nenařídil soud (v některých navíc není žádná zástavba
přímo u silnice) nechá zrušit. Tento Bémův postoj ukazuje jasně na to,
že jeho administrativa rozhoduje bezkoncepčně a jejich rozhodnutí mají
"hliněné nohy". Každé omezení, byť sebemenší, by mělo být ještě před zavedením
pečlivě uváženo z hlediska možných pozitivních a negativních efektů. Bémovy
byrokraty však ovládá touha freudovských rozměrů - regulovat a omezovat
bez rozmyslu, jen pro regulování a omezování samotné. Někdy praktikují
čirou středověkou zlomyslnost ("my ti ukážeme, kdo je tady pánem"), jindy
"dobročinnost" podle vzorce "my si myslíme, že by to asi určitě pomohlo".
Pokud nenarazí na odpor, tak jim to prochází. Je tragické, že tímto způsobem
se rodí většina omezení v eurosocialismu a ve sféře dopravy zvláště.
Pokud jde o pokrytectví zmr. Béma, na mně to neudělalo ani minimální
dojem. Byl to jeho magistrát, kdo tam ty značky umístil, byl to jeho magistrát,
kdo tyto nesmyslné značky obhajoval, byl to jeho magistrát, kdo tam měřil
rychlost a vybíral pokuty - IMHO navíc nezákonně. Dnes tam stále ještě
značky jsou a rychlost se měří. Takže se jdi vycpat, skrčku. Nastartoval
jsem mandelinku, natankoval směs benzínu a lihu a vyrazil do Čestlic.
Místnímu osazenstvu vévodil alegorický wagen - Octavia s křidélky (patrně
také navržená gynekoložkou) opatřená smuteční výzdobou.
Většina kchárů byla natuněných černými stužkami a vkusným parte, na kterém
se oznamovalo, že umřel zdravý rozum. Někteří účastníci se dokonce formálně
oblekli, protože šlo přece o pohřeb. Pokud jde o účast, já to nepočítal,
ale myslím, že motoristů jako osob bylo více než předtím, protože jen minimum
posádek bylo jednočlenných. Objevilo se několik pozoruhodných kchárů, například
krásná červená Matra Murena nebo pekně udržovaná Lada 1500. Jeden z organizátorů
se pohyboval po parkovišti rebelským Priusem, což bylo zákeřné, protože
nebyl slyšet. Pokud jde o sociální složení, byli přítomni účastníci všech
sociálních skupin, narozdíl od minulé akce došlo i k pokusu o genderovou
vyrovnanost v podobě jedné ryze dámské posádky. Nepřehlédnutelné bičiz
v černé octavii dokonce ani vůbec nejezdily na kole, jak jsem na místě
investigativně zjistil.
Ready to take off
Pak jsme vyrazili do ulic, kde jsme uctili sadu omezení z Béééémovy
dílničky. Měli jsme možnost okusit významné přínosy zúžení magistrály na
tři pruhy, jeho smyslplnost je z toho úhlu pohledu naprosto zřejmá. Proč
bych tam měl autem projet, když tam mohu stát s motorem na volnoběh a dopřát
místním pořádnou kuřbu? Už aby tam byla ta cyklostezka, nerad smrdím pod
nos slušným lidem. Na Pankráci, kde se magistrála kříží s tramvajovým podjezdem,
se nějaká paní na nás smála ze střešního okna přilehlého domku. Halt "postižená
magistrálou". Na Vltavské jsme provedli otočku a jeli zpátky po magoostrále
směrem ven. Před hlavním nádražím čekala delegace Strany svobodných občanů,
která účastníky jízdy pozdravila máváním vlajek a transparenty zesměšňujícími
Bémovy regulátory, omezovače a omezence všeobecně.
(BTW: Myslím, že právě zúžení by mohlo být dobrým cílem akce další).
Finální fáze proběhla na střeše OC Šestka, kde Jan Zvířátko Schermer
poděkoval účastníkům a pozval je na akci další. Přečetl přitom dopis od
náměstka Klegy, který přislíbil podporu záměru odstranit zbytečná rychlostní
omezení. Vyjádření
iniciativy ovce.eu, publikované minulý týden, nasvědčuje tomu, že Klega
je autorem záměru zrušit omezení všude tam, kde nejsou nezbytně nutná,
a Bém si je pouze přivlastnil ve snaze zvýšit svoji popularitu, resp. snížit
svoji nepopularitu. Na druhou stranu, zmiňovaných 880 mega za "projekt"
Opencard mi připadá zhruba stejně šokujících jako 150 mega za cyklostezku
ve Vysočanech, za kterou nikdo nikoho nepřibíjí ke stěně za koule.
Hlavní Ovce děkuje účastníkům.
Odebrali jsme se pak ke krátké afterparty do prostor obchodního domu
(správně česky hypermarketu), kde jsme konzumací různých lahodných nápojů
završili plodný den.
Ačkoli mě asi nikdo nebude považovat za člena fanclubu polycyje, musím
ocenit snahu příslušníků PČR. Snažili se všemožně přispět k hladkému průjezdu
účastníků happeningu Prahou a dokonce jsem zaznamenal, že se snažili vhodně
zvolenými manévry napomoci znovuspojení kolony v místech, kde se přetrhla.
Byli to profesionálové, žádné obecní buzny, a tak díky. Zejména na mě udělal
dojem policista na motocyklu, který zhruba v místě bydliště Mgr. Alžběty
Rejchrtové podřadil a vyhnal otáčkoměr svého stroje do červeného pole.
Ať to byl úmysl či náhoda, zvuk vysokootáčkového zážehového čtyřtaktu vždy
polaská ucho znalce.
Kromě veskrze pozitivních vjemů z celé akce, mající z mého hlediska
především význam teambuildingu a malé motoristické radosti, vnímám negativně
neúčast mainstreamových médií na celé akci. Nevím co natáčeli tak důležitého,
možná přílet ulhaného aristokrata-alarmisty do Prahy, možná nějakou jinou
akci, každopádně nechat TOHLE proběhnout bez odpovídající reakce mi zavání
jakousi tématickou cenzurou.
Poměrně přesná zpráva o průběhu akce je zde,
oficiální od Ovcí.eu je zde.
Ještě se patří dodat, že na organizaci akce se podílela Strana
svobodných občanů a OSBID.
Závěrem bych tlumočil pozdrav, který účastníkům předal jeden známý veřejný
činitel a hudebník. Není tedy z mé hlavy. Zní:
"Život je slyšet. Město není hřbitov!"
Omezovači si pošpinili ruce od krve. Na omezených
úsecích je více dopravních nehod.
21.3.2010 D-FENS