Komentáře ke článku: K situaci na silnicích (ze dne 16.08.2010, autor článku: JAKO)
Přidat nový komentář
|
Dobře sepsané shrnutí situace vč. srovnání a věcné argumentace.
Ode mne za 1.
|
|
Vynikajicí a takřka vyčerpávající shrnutí!
Jen bych dodal, že ačkoli bylo v minulých letech převzato kromě hromady totalních hovadin (jako všudypřítomné tzv. "bezpečnostní" ostrůvky a nepřehledné kruháče s mohylou uprostřed) i několik dobrých věcí - střídavé řazení - nepodařilo se zákonodárcům ani policii toto vštípit řidičům k pochopení, takže v praxi nefunguje.
|
|
|
Střídavé řazení totiž není všelék. V určitých situacích je nepochybně vhodné.
J
indy je však na škodu, typicky na dálnici s provozem staženým do jednoho pruhu. Pokud se všichni řadí včas na konec kolony, jízda pokračuje sice pomaleji (kvůli rychlostnímu omezení), ale plynule. Jenže vžycky se najde pár hňupů, kteří přece nebudou někde na konci kolony, celou ji předjedou, a tam se dožadují - někdy velmi nebezpečným způsobem - střídavého řazení. V tom okamžiku provoz začíná váznout a roste kolona ve všech pruzích.
Napadlo někoho dožadovat se střídavého řazení třeba ve frontě na poště, na úřadě, nebo odbavení k letadlu? Zřejmě by ho všichni pěkně hnali. Ale na silnici jsme ho dostali rozkazem.
|
|
|
Problém je spíš v nedodržení správného odstupu, pokud by totiž všichni dodrželi odstup tak se zipem zkrátí kolona, která musí jet pomaleji a nikdo nebude muset zastavovat. Jelikož oba pruhy mezi sebe vzájemně "zapadnou".
|
|
|
Co se týče odstupů, ty se tu v ČR moc nedrží, s tím je třeba počítat. Co se týče zipu, ten je nařízen předpisy, takže opravdu nemá moc cenu se řadit daleko před zůžením.
Já jsem chtěl ale poznamenat, že když se dva pruhy sbíhají do jednoho a je tam snížená rychlost, tak kolona zavisí na hustotě provozu a tom, jak moc je ta rychlost omezena. Pokud hodně, a je velký provoz, tak se ta kolona vytvoří, pokud by rychlost omezena nebyla, kolony by se tvořily méně!
Je to o tom, že množství přijíždějících aut musí být rovno množství aut, které stihne projet zúženým místem sníženou rychlostí, aby kolona nebyla. Čím rychleji auta ve zůžení pojedou, tím víc jich zůžením projede a tím plynuleji se pojede a tím menší bude pravděpodobnost, že se kolona vytvoří. Pro případné oponenty poznamenávám, že je to vypozorováno z praxe! Více jak hodinu jsme tam s kamarádem stáli na mostě přes dálniční přivaděč v dopravní špičce a pozorovali situaci pod námi před zůžením ze 2 do jednoho pruhu, když opravovali most na přivaděči. Čím rychleji auta zůžením projížděla, tím méně se kolona tvořila, takže ať mi tu zas Honza nic netvrdí, vím co jsem viděl!
|
|
|
Když to je těžký. Když si vezmu třeba Jižní Spojku, konkrétně zúžení u lanovýho mostu, tak tam je otravná šedesátka.
Přitom se tam dá jet kilem, 80 úplně bez problémů.
Jenže se vždycky najde někdo, kdo prostě vyježděněj není, nebo už je starší a bojí se, a je rád, že to v těch 60ti nepošle do těch betonovejch zátarasů.
Jasně že můžete namítnout, ať se klidí z levýho, ale to už je věc druhá.
|
|
|
On je u nas strasnej problem s odstupem. Tuhle me na okresni silnici predjizdel pan ve fabii 1.4 leasing blue, protoze kdyz jedu na masine tak si nechavam 3 - 4 vteriny (holt auto brzdi lip) no a on se mi tam se vsi slavou vecpal. Mel jsem z nej opravdu radost.
Samozrejme kdyz prislo stoupani a rozsireni na dva pruhy tak uz me nevidel (250kg/150hp)
|
|
|
Stridave razeni na poste nebo uradu bez odbavovaciho systemu je snad normalni, ne? Mam na mysli jednu frontu, at je pocet okynek jakykoli. Ano, vzdycky se najde nejaky dobrak, co se postavi hned k okynku a z dlouhy chvile zira na lejstra, co resi prave obsluhovany. Vetsinou to ale byva zaslouzily frontovy bojovnik v duchodu; u nikoho pod padesat jsem to jeste nezaznamenal.
|
|
|
No to právě normální na té poště není! Logicky se řadím k okýnku kam jdu, né do jakýsi kilometrový fronty na důchody, když chci podat balík! Nebo za blba co nutně musí podat 125 dopisů, když já jdu podat inkaso, což je uplně jiný vokno!
|
|
|
No nevim, jednak samozejme mluvim o fronte na sluzbu urcityho druhu (treba vydani zasilky), druhak jsou okynka na postach uz priblizne patnact let vicemene homogenizovany, takze inkaso i dopisy prijimaji vsechna.
|
|
|
IMO jsou blbci ti, co se řadí dřív než na konci. Dělají zbytečně dusno v druhém pruhu. Kdyby počkali, dvě fronty by se normálně sjely.
Dotaz: Když se mají vozidla střídavě řadit v zipu a řekněmě že mě někdo nepustí, ač by měl a dojde ke srážce, kdo je viník? Případnou důkazní nouzi neřešte, jde mi o zavinění.
|
|
|
Ono je to složitější. Základním předpokladem k fungování zipu je to, že v průběžném pruhu zůstanou až k omezení/zúžení zachovány mezery, do kterých se mohou zařadit auta z pruhu končícího.
Velký problém (hlavně, ale nejen) v ČR je ten, že řidiči v průběžném pruhu při zpomalování zároveň zkracují mezery, takže průběžné zařazování se v určité vzdálenosti od začátku omezení stává nemožným. V takové situaci je opravdu hloupé najet až na konec a tam si vynutit puštění za cenu zastavení celého průběžného pruhu, ale je vhodnější zařadit se tam, ke to ještě jde. Tím sice vznikne spousta nevyužitého místa a jednořadá kolona se prodlouží, ale zůstane zachována plynulost. Je to horší než optimální stav (mezery a řazení před zúžením), ale pořád lepší, než stop&go při neponechání mezer.
Toto platí pro normální otevřenou silnici - pokud "vláček" dosáhne takové délky, že zasahuje např. do nějaké křižovatky či blokuje exit, je to trochu jiná situace.
|
|
|
Zkracování mezer nevadí, protože auta v zúžení jedou rychleji než ve frontě před ním. Takže na zařazení tam je místa dost, blbé je, že se tam cpou ti z průběžného pruhu nasraní z toho, že už se před ně postupně zařadilo pět aut.
Takže někdo nezbyde, než si zip na konci prostě vynutit.
|
|
|
Jinými slovy ty mezery tam nejsou a mám pravdu... A je úplně jedno, z jakého důvodu tam nejsou.
Mimochodem, pravidlo zipu předpokládá, že před každé auto v průběžném se zařadí právě jedno auto z končícího. Takže ona nasranost je poměrně pochopitelná.
|
|
|
Ano a ma se zaradit NA KONCI u zuzeni, ne ze se tam vsichni budou cpat hned.
btw jak je to s tim zavinenim pripadne nehody, kdyz mne do zipu nekdo nepusti, az by mel?
|
|
|
"Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu."
Tzn. pokud jsi byl na řadě a on tě nepustil, je to on, kdo porušil příslušný bod vyhlášky. Konkrétní případy z praxe však neznám...
|
|
|
Pokud se ovšem cpete před někoho, kdo už jedno auto pustil, je pochopitelně v právu on...
Navíc mám dojem, že zařazující nesmí ohrozit.
|
|
|
Trochu bych to rozporoval - samozřejmě máte pravdu v tom, že někteří řidiči se rvou do průběžného pruhu způsobem ne zrovna vhodným. Na druhou stranu už nemáte pravdu v tom, že by to omezilo nějakým způsobem kapacitu daného zúžení. Ta je totiž v tomhle případě daná rychlostí v prostoru omezení, tím spíše na dálnici, kde ono zúžení nemá většinou lokální charakter, ale je na delší vzdálenost (až v km). Navíc ono to má svoje opodstatnění - využití obou pruhů (kdyby to fungovalo tak, jak má) zkracuje značně délku kolony - ono se totiž občas stane, že ona kolona je tak dlouhá, že blokuje i výjezdy na dálnici, v horším případě i přilehlou křižovatku na úplně jiné komunikaci. Takže rozporovat něco, co rozhodně má svoji logiku a opodstatnění, to bych fakt nedělal. (srovnávat to s frontou na poště je pochopitelně pitomost, když dokážete zařídit, aby se kolona stejně jako fronta smrskla tím, že změní svou "pozici", resp. tvar, tak máte vystaráno..:-)) )
Abych řekl pravdu, tak patřím mezi ony "hňupy", tj. s velkou oblibou využívám pruhu, který se teprv zařazuje a potom využívám metody zipu, nebo zařazení. Akorát mám docela pozitivní zkušenost, že se nemusím nikam tlačit, mám takovej pocit, že čeští řidiči už zip celkem chápou a většinou mě někdo bez problému pustí (a když ne, tak holt chvilku počkám, ale těch řidičů, co zip aplikujou a chápou, je znatelně víc, než když byl zavedenej)
|
|
|
Kapacitu může omezit to, že do daného zúženého úseku nevjíždí plynule se pohybující řada aut, ale postupně do ní startují auta z jedno a druhého pruhu. Tj. zúžený úsek odvádí dopravu o něco pomaleji, než by mohl při správném řazení.
|
|
|
Právě že se pletete - pro teorii dopravního proudu platěj trochu jiný pravidla a máte tam jiný vstupní parametry - v podstatě to, o čem mluvíte vy, by platilo pouze tehdy, jestliže by ono zúžení bylo pouze lokální a navíc k němu vozidla přijížděla vyšší rychlostí (tj. už to neplatí v okamžiku, kdy je kolona). Jinak je kapacita v delším úseku opravdu odvislá od povolené rychlosti, protože to je ten hlavní faktor, který ovlivňuje, kolik vozidel projede ono zúžení za časovou jednotku (pozor, neplést kapacitu, resp. intenzitu s hustotou provozu). Jsou tam samozřejmě i jiný faktory, ale rychlost průjezdu je v tomto případě určující.
|
|
Jízda vlevo vychází z historických důvodů. Když se ještě jezdilo na koni tak každý kdo měl koně, měl většinou i meč. Jelikož většina populace jsou praváci, tak obvykle byl meč nesen na levém boku. Proto se na koně nasedalo zleva (aby se nemusel na sedle překračovat meč) a tedy i jezdilo vlevo. :-D
|
|
|
Že prej leváků a praváků je cca stejně, akorát většina leváků je přeučenejch na praváka.
|
|
Vzhledem k tomu ze v dobach minulych byla jina doba (zvlast v jeste zapalenem povalecnem komunismu), obycejni lide se k sobe chovali s vetsim respektem a uctou a to nemluvim o strachu normalniho smrtelika z ostudy pri jakemkoli konfliktu se slozkami SNB
Take bylo daleko mene aut, tudis vetsi sance se na silnici do nikoho nestrefit a ridici se tenkrat divali vice skrze sklo jejden na druheho a ne pouze na karoserii auta jak je to casto dnes.
Tato republika neni nafukovaci. Tudiz si ji muzeme predstavit spise jako tlakovou nadobu se (drive) studenou vodou s lamelarnim proudenim. Kdyz pri stejnem objemu (hranice CR) vzroste pocet aut (tlak) trojnasobne dochazi v bojleru ke krucialni kompresi a tudiz ke zvetsovani entropie. A entropie je jak znamo dojnou kravou systemu a polem pro korupci. Proc by na tom mocipani neco menili, kdyz jim z kohoutku misto studene vody tece rovnou horka kava?
A ridici se vari ve vlastni stave. Krasna predstava.
|
|
Po slohové stránce se mi článek moc líbil, po obsahové zčásti nesouhlasím.
Mám za to, že když už tedy musejí být pravidla silničního provozu, potom je lepší chaos, korupce a bezmocnost policie než jejich důsledné a účinné vymáhání.
|
|
|
Souhlas. S tim se alespon da relativne rozumne zit.
|
|
Já myslím, že na nabourání se do chráněných počítačů naše BIS nemá zkrátka prostředky, i když by moc ráda měla. POkut ovšem není zájmová osoba totální lama.
Například u Skype je známá věc, že odmítlo odblokovat svoje algoritmy pro odposlechy (kdoví, jak je to neoficiálně, ale budiž)
Způsobů jak zajistit bezpečnou komunikaci je dost, teď zrovna testuji jeden údajně neprůstřelný pro OS Android. Například pro Skype existuje šifrovací plugin end-to-end s názvem ZFONE, více zde: zfoneproject.com/. pokud bude někdy čas (neslibuju) pokusím se o článek s recenzí.
|
|
|
pardon za překlepy a hrubky. Neumím dělat víc věcí zaráz.
|
|
|
V pohodě, ale příště si to taky napiš pod správný článek ;)
|
|
|
<i> „Stejnou funkci plnila papírová vložka uvnitř růžového řidičského průkazu (1967), která měla na okrajích vyznačené závažnější dopravní přestupky. Policista při spáchání některého z nich potrestal řidiče blokovou pokutou a u závažných přestupků ještě proštípl okraj podobnými kleštěmi, jaké dnes užívají technici stanic ME a STK. Tento jednoduchý a všem srozumitelný systém byl tak účinný, že řidiči raději smlouvali o výši pokuty, než by si nechali „cviknout“ přestupek. Měli k tomu hned tři důvody – zaprvé věděli, že při dalším přestupku bude policie mnohem přísnější, zadruhé věděli, že budou-li půl roku ukáznění, získají nárok na výměnu proštíplé vložky a zatřetí hrozilo riziko, že při trojím proštípnutí může dojít k odejmutí řidičského průkazu. Později, zřejmě podle principu funguje-li něco spolehlivě, musí se to zrušit, byla vložka bez náhrady zrušená“ </i>
Čili krátce řečeno, kterýkoliv kokot v placaté čepici mohl za libovolný přestupek uložit bez možnosti jakéhokoliv odvolání trest, který je dnes ekvivalentní 4 bodům. Na rozdíl od autora mi tohle FAKT nechybí.
<i> „Po prořídnutí silničního dohledu a po odebrání některých pravomocí dopravní policii převládl na silnicích pocit jakési beztrestnosti a celkem pochopitelně tím narostl i počet řidičů bez mozku a pudu sebezáchovy.“ </i>
Nejezdím jako prase bez mozku, abych nedostal od pana strážníka pokutu. Aha, a já vůl doposud myslel, že tak nečiním proto, abych v pořádku dojel.
<i> „Řidiči také záhy zjistili, že u dopravních hlídek narůstá korupční chování a bezbřehá tolerance vůči vlivným nebo bohatým majitelům luxusních aut.“ </i>
O milionáři, který ukradl slunce…
<i> „Nikomu z expertů asi nevadí, že drahé cyklostezky zejí prázdnotou, cyklisté prasí na křižovatkách, lítají z kopců nebezpečnou rychlostí, zákeřně předjíždí pomalu jedoucí vozidla vpravo vždy a všude, jezdí vedle sebe, napříč parkovišti, přes přechody i po chodnících. Mám snad věřit tomu, že jezdí bez pudu sebezáchovy jen proto, že mají na hlavě kokos? Další jezdí večer z hospody a považte tu drzost – nesvítí ani nemají reflexní vestičky.“ </i>
Až si bude takový cyklista po jím zaviněné nehodě kompletně platit léčení a řidiči poškozené auto a ušlý zisk, podobné chování vymizí jako mávnutím kouzelného proutku.
Zkrátka a dobře, podobný článek bych čekal na IDNESu nebo na Hovínkách. Pokud by chtěl hledat autor příčiny stávající situace na silnicích, doporučil bych mu následující úvahu:
a) Počet blbců v populaci roku 1930, 1950, 2010
b) Počet řidičů v populaci roku 1930, 1950, 2010
A dále pak popřemýšlet o konstrukci vozidel, jejich ovládání atd.
|
|
dopravním expertem jest člověk, který je vzdělán a praktikuje v oboru zvaném dopravní inženýrství, v tomto případě specializovaný na dopravu silniční.
takoví jedinci se zpravidla rekrutují z dopravních, méně pak stavebních fakult. jejich vědátorství vychází především z nudného statistického zpracování dopravních výzkumů (to jsou v tuzemském případě študentíci v oranžových vestách, kteří dostávají zápočet za to, že kupříkladu čučí celý boží den u křížovatky a dělají si čárku, kolikpak aut projede za každou zelenou. v době moderní pak to může být radar, který nefotí nešťasníky jedoucí po liduprázné široké silnici vražednou dvaapadesátkou, ale pěkně měří časové odstupy mezi auty a jejich rychlosti).
dopravním expertem pak rozhodně není:
1. lecjaký rozumbrada jehož hlavní kvalifikací je držení řidičáku a jakáž-takáž schopnost se automobilem přesouvat.
2. všichni ostatní v článku správně vyjmenovaní.
poznámka: komentující sebekriticky přiznává, že je tak zhruba tříprocentním expertem (částečně vzdělán, nepraktikující čili přesměrovaný k subjektivně záživnějším tématům). což obávám se, je víc než většina diskutujících.
|
|
|
Navíc v dnešní době existují poměrně slušně propracovaný simulační nástroje, který jsou schopný dodávat se slušnou pravděpodobností kvalitní výsledky, aniž by tam člověk přešlapoval ony dny a noci..:-)) (namátkou nejznámější u nás PTV Vissim)
Taková dobrá perlička - Vissim umožňuje modifikovat pomocí různých parametrů chování řidičů tak, aby odpovídalo zvyklostem jednotlivých zemí - všude to funguje, akorát u nás se nikomu nepodařilo nastavit parametry tak, aby to vystihlo český řidiče. A teď si to přeberte...:-)))
|
|
|
"akorát u nás se nikomu nepodařilo nastavit parametry tak, aby to vystihlo český řidiče." - no jasně. málo študentů ve vestičách s notýskama. a to bez legrace.
počítačoví simulanti jsou šikouná porychtovanost, ale jaksi na základě praxe. z oboru mě bližšího: můžeme pěkně počitat konečnejma prvkama rozličný skořepiny, machrovat jak nám ta strojovna bystře ztrianguluje buhvíjakvelkou matici tuhosti, ale bez občasného zmáčknutí kostky betonu, přetržení či přeražení kusu voceli do bude jen pěkné cvičení v chytristice.
|
|
|
Ale no tak - simulační a výpočtový modely jsou tu hlavně proto, aby fungovaly pro simulaci něčeho, co zatím neexistuje, resp. není postavený. To platí jak v dopravě, tak ve statice. To, že fungují s určitou pravděpodobností a s jistým rizikem chyb (které jsou spíše dány vstupními parametry, ale budiž), je vcelku jasný, nikdy to není stoprocentní. Navíc v každém oboru jsou tyhle softwary (přinejmenším ty lepší) upravovány na základě výzkumu a měření z praxe, takže bych tady tu navázanost viděl docela slušnou.
Co jsem uvedl, je prostý fakt - zatímco v okolních zemích, kde se tenhle soft používá, lze nastavit s jistou spolehlivostí chování řidičů, tak u nás to tak dobře nejde (chápej nastavit to lze, ale s nižší spolehlivostí, než v okolních zemích). Můžeme se dohadovat, jestli je to chyba softwaru, nebo chyba jiná, ale výsledek je pořád stejnej (ne, zaklikávátko "Czech drivers/pedestrians" se zatím do Vissimu fakt nechystá..:-)) ) Samozřejmě tím nijak znevažovat měření v terénu a praktický zkoušky, ale ty můžete dělat jenom na něčem, co už někde hmotně existuje.
|
|
|
ale samozřejmě. ale někdy (a často) je používáno výpočetní středisko pro kosmické lety na extrapolace vycházející z nedokonalých, nečetných či lajdáckých změřenin. napříč všemi obory.
|
|
S "půlkou" popsaných věcí souhlas, s druhou ne. Vlastně mi to dost připomíná postoj, který se dá občas zachytit na diskusích "bez registrace" - jesli vono to nebejvalo lepčí, dyž ten pořádek za komunistů jako byl vječí, že jako ty komunisti to měli líp jako tu vochranu před zločinem lepčí protože nebyla taková kriminalita fšude...
No. Můžu být vděčný třeba za to, že za mého mládí nebyly drogy k dostání před školou a v kdejaké putice, že na stáncích nebylo volně k nahlédnutí porno i pro děcka a v TV netekly potoky krve a masa po kolena....jo, dobrý. Když pak v pozdějším věku jeden pochopil, že společnost drží "pohromadě" všeobjímající strach ze všemocného zpíčeného fízla, který sloužil režimu a skutečně bylo v jeho silách zničit někomu život - pak pojmy jako "stará" policie, story o Jawě 500 a respektu a další nostalgična - to ty ostatní reálné postřehy silně degradují článek na vzpomínání na zlaté časy mládí...kdy mj.bylo aut pět a půl, konstrukční rychlost prakticky neumožnila "užít si" jízdu třeba na dálnici za limitem aj. Dál nechápu, proč je pro autora Kryštof e-e, když Duben-měsíc bezpečnosti byl prima...Možná jsem zbytečně negativní, ale čím víc o tom přemýšlím, tím víc mně to tak nějak ...irituje. Pokud je autorita policajta dána tím, že za ním stojí totalitní mašinerie...tak na takovou pseudoautoritu zvysoka seru. Pokud si policie vybuduje image zkorumpovaných lemplů a vybíračů pokut v křoví, je to její problém, ale já kvůli tomu určitě nezačnu jezdit jako prase. Dále - těžko můžu akceptovat myšlenku, že se z každého člověka stane hovado, pokud nad ním nestojí trestající policajt nebo stát jako takový. Z mnoha asi ano, ale pokud úmysl státu s hovady bojovat nakonec odnesou všichni, pak je to špatná cesta. Tudíž zmiňovat dokonce "logický" nárůst prasení kvůli "zmenšení" dohledu policajta - předpokládám, že je to zmínka o změně v listopadu 89 - považuju za zcestné. To je škoda, protože některé postřehy autora jsou naopak přesné. Já jsem dodnes nepochopil smysl a přínos Schlinkova upgradu předpisů, protože kromě zipu jsem v provozu žádnou klíčovou vylepčující změnu nezaznamenal - oproti pravidlům, na kterých jsem"se učil" a jezdím na nich v pohodě dodnes. Zatímco z učebnice předpisů je blivajz s výrazným nárůstem hustokeců a podivných fotografií. Nehledě na to, že první vydání upgradu byl zmetek s chybami a opravami v pozdějších vydáních.
Takže jsem pro posun vpřed, ale nikoliv cestou nazpět. A souhlas s kolegy, co tvrdí, že je-li systém na hovno, je lépe, aby stejně na hovno byly i jeho strážci...Je to sice rezignace, možná prohra jedné bitvy, ale pořád lepší než bolševikovo "uklizíno".
|
|
|
Proc by nekdo kupoval drogy pred skolou, kdyz se daji dobre sehnat ve skole?
|
|
Byly zrušeny z důvodu narůstající korupce v řadách fízlovstva. A dokonce to takto bylo tehdejším vedením strany a státu přiznáno. Budiž bolševickýmu xindlu země těžká, ale ke cti jim zase složí, že to přiznali...
Dnes, pro podpoření korupce se dokonce vymyslel celý bodový systém. Dlužno říci, že jeho korupční schopnost je řádově větší než štípacího lístku. Inu - pokrok nezastavíš. :-(
|
|
... ze priciny vystizne shrnuje motto starosty Quimbyho ze Simpsnu (jen nahodou je podobny Paroubkovi ;-) - Corruptus in Extremis. Ale to je jeden z hlavnich znaku polistopadoveho vyvoje vseobecne...
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek K situaci na silnicích
|