Komentáře ke článku: Kterak jsem nejel leštěným prdem (ze dne 14.12.2008, autor článku: Root)
Přidat nový komentář
|
Proc je nadrazi Wilsonovo blizsi Holesovickeho?
|
|
|
Aha, dnes uz je; beru zpet.
|
|
Tak to pozor! Obec Kúty náhodou není žádný zapadákov, mají dokonce i vlastní aktualizované internetové stránky. Doporučuji ke shlédnutí odkaz "Osobnosti", nebo fotogalérii a množství v ní zdokumentovaných společenských akcí, dokazujících bohatou úroveň společenského života tam. :-)
|
|
|
lachta: Shlédl jsem zmíněné webovky a musím konstatovat, že se u nás v Unhošti (Středočeský kraj, přibližně stejný počet obyvatel) můžeme jít v tomto směru tak akorát zahrabat. Takže ano, Kůty asi opravdu nebudou žádný zapadákov :-)
|
|
|
Kúty sú významný železničný uzol, ale vzhľadom na všeobecnú významnosť železnice v dnešnej dobe je to le taká prdel sveta... Cigánov tam až tak moc nie je, v týchto končinách nehrávajú presilovku voči bielemu obyvateľstvu, to skôr zvykom vo východnejších lokalitách Slovenska.
Náhodou, Kúty nie sú až taký zapadákov, majú aj vlastnú pesničku, kde sa spieva "Kúty, Kúty, pekné mestečko...."
|
|
|
Ona je nejaka souvislost mezi vyznamnosti zeleznicniho uzlu a prdelovitosti obce, ktera pri nem nahodou lezi? Ceska Trebova nebo Nymburk taky nejsou zrovna velkomesta, a nikdy nebyly, at byl vyznam zeleznice takovy nebo jiny.
|
|
...zásadně vždy a všude jezdím autem. Po děsivém zážitku, kdy jsem musel doslova nakopnout do pr... namol ožralýho Slováka, co na mě dost nepříjemně dorážel, protože jeho chlastem vymytý mozek nějakým jen jemu jasným způsobem došel k závěru, že jsem Maďar, už volím výhradně takové dopravní prostředky, ve kterých sám rozhoduju o tom, co bude zač osoba na sedadle vedle mě. Nebyl to můj jediný "vlakový" incident, ovšem byl to ten nejkrizovější, rozhodující a konsekventně taky poslední. Nehodlám riskovat, že příště by třeba světlo světa spatřily nože či nunčaky, před kterými ve vlaku není kam zdrhnout (díky čemuž pro mě celkem značné riziko představuje i útočník, co je tak namol, že za normálních okolností bych se z jeho dosahu vzdálil v čase kratším, než on by potřeboval na zaměření mojí současné pozice).
Takové detaily, jako že zpoždění, generované ČD, pro mě kvůli nabitému rozvrhu představuje organizační problém, už nechávám zcela stranou, jsou to jen vedlejší faktory.
|
|
Roote,
nevim jak sis ten listek objednaval, s eShopem CD nemam zadnou zkusenost, nicmene pro upresneni:
Pendolino v Kutech uz nestavi, bohuzel to nedavno zrusili k me velke nelibosti, protoze to je moje cilova zastavka na mych sluzebkach smer SK.
Zastavky na kterych stavi jsou - Praha, Pardubice, Brno, Bratislava - z cehoz usuzuju, ze by mel byt v Blave rychleji a ne pozdeji, ale jak vidis, vsechno je mozne.
|
|
Pendolinem bych nejel především kvůli tomu že v něm mám málo místa na nohy. Ale ta původní cena 540 - fakt to bylo tak málo? Vždyť vnitrostátní jízdenka ve dvojce stávala 500... Možná to před přechodem na nový jízdní řád neuměli na webu zobrazit včetně ceny za tu slovenskou část?
|
|
|
Ne, skutecne to cele v prvni tride stalo tech 540 Kc bez jakychkoli dalsich poplatku, v cervnu jsem platil cenu velmi podobnou.
|
|
|
Je to tak - 1. třída stála 541 Kč. Zajímavé je, že když jsem to teď zkoušel, nepodařilo se mi tu jízdenku přes net vůbec objednat, nějak to neznalo Bratislavu :-)
V P. si musíš objednat místo u stolu, pak se nohy vejdou bez potíží. Co ale nechápu je ten mizerný jídelní vůz. Kdyby tam byl jídelní vůz ve stylu Eurocity, tak nemám problém se tam utábořit na celou cestu, ale jíst z plastu vestoje, to fakt ne.
Jinak tím jezdím celkem rád, protože mi to alespoň ušetří dvě a půl hodiny jizdy autem po té obludnosti, které se u nás říká dálnice.
|
|
|
Tak mně se to objednat podařilo, ale z ceny mi spadla čelist. Zdražení o více než 100% není prostě adekvátní nabízené službě. Dokonce i pro mne, coby majitele IN-zákazníka - to znamenalo navýšení ceny o cca 50%. Stylu ČD odpovídá i to, že zrušili místenku zdarma u jízdenek, objednávaných přes e-shop, aniž by o tom cokoliv komukoliv řekl. No, za dobytčáky je to fakt luxusní cena a vzhledem k bordelu, který panuje v budově na nábřeží, se nebudu ani divit jejich dalším nedopečeným nápadům.
|
|
S e-shopem ČD (pokud se tomu tak dá vůbec říkat) mám velmi podobnou zkušenost. V srpnu jsem obstarával jízdenky pro skupinu cca. 20 studentů do Tater (tedy destinace Poprad) z Prahy. "E-shop" mi cenu spočítal asi na 420 CZK na osobu za druhou třídu při skupinové slevě, což mi naštěstí přišlo podezřelé, tak jsem si udělal výlet do malebného Hlavního nádraží v Praze (které aktuálně vypadá jako fronta druhé světové války - dokonce se zákopy a blátem, ale to je teď vedlejší) a zeptal jsem se dvou pokladních, kolik by taková jízdenka stála. Jedna odpověděla tuším něco okolo 700 CZK/osoba, druhá okolo 900 CZK/osoba. Fenomenální, takřka klasicky drážní přesnost. Zřejmě existují i různé slevy dostupné u různých pokladních, nebo měla ta druhá svoji marži, co já vím. Každopádně ceny u pokladny byly zhruba 2x vyšší než na internetu. Když jsem se potom v informačním centru Českých drah ptal jak je to možné (jel jsem tam speciálně abych vyřešil schizma z Hlavního nádraží), dozvěděl jsem se, že to možné není a dále mi slečna s úsměvem Steva Jobse sdělila, že asi neumím s počítačem, což mě nepřekvapilo, konec konců, jsem jenom obyčejný programátor. Nakonec jsem rezignovaně koupil jízdenky za zhruba 740 CZK/osobu, přičemž jízdenka zpět se stejnými parametry stála asi o 40 CZK méně, paní na pokladně toho dosáhla zřejmě kreativním výkladem slevového systému ČD, za což ji dodnes obdivuji. Tečkou za celou anabází bylo, že vlak přijel kompletně politý pivem od německých přátel z EU, načež nám na slušně položenou otázku jednomu z okolostojicích členů modré armády, jestli by to nemohl někdo uklidit, bylo se smíchem řečeno, ať si to uklidíme sami.
Každopádně, zpět k tématu "E-shopu" ČD: IMHO, buď to mají rozbité, nebo jde o inovativní a převratný tah skvěle placených zahraničních marketingových poradců, kteří navrhli, že když zákazníkovi sdělíme správnou cenu až po zaplacení nebo nejlépe když na ní přijde až na výpisu z účtu, bude vlastně rád, že nepřišel ještě o víc.
|
|
Do Blavy jedine autem. Nejlepe brzy rano nebo pozde vecer. Cesta netrva opravdu dele, nez 3 hodiny a pri rozumnem vyberu MP3 se to da prezit. Drive se dala cesta kratit obzvlast v noci poslechem nekterych stanic CRo (CRo2, 3..), dnes uz poslouchatelny signal neni ani mezi obema stredobody naseho ceskeho vesmiru.. Zli jazykove tvrdi, ze jde o dodatecny dusledek digitalizace..
BTW: Pozor na prujezdove radary, zacinaji se premnozovat i na D1..
|
|
|
na D1 žádné stacionární ani úsekové radary nejsou. ani na žádné jiné dálnici ani rychlostní silnici v ČR (s výjimkou jižní spojky a ulice 5. května v praze). a mimo obec jsou co já vím pouze na I/8 mezi bílinkou a velemínem a I/30 mezi zálezly a žernoseky, v tunelu valík na D5 a v tunelu panenská na D8. zbytek jsou pouze dopravní kamery. čili, pokud potkám někde kameru, neznamená to ještě nutně, že je to radar.
|
|
|
Není něco i v tom piditunelu na R35 u Dolního Újezda?
|
|
|
Pred lety instalovane kamery zpestrujici ridicum cestu pomoci neprerusovaneho cerveneho svetla jsem samozrejme nemyslel (ty byly predmetem vasnivych debat v anarchistickych kruzich uz davno). Co ale nově nainstalovane "kamery" ve smeru na Prahu (mezi exitem 29 a 21) napadne podobne prujezdovym radarum napr. na Jizni spojce? Bilymi carami na dalnicnim asfaltu si ale nejsem jist...
|
|
|
To, co považuješ za průjezdní měřič rychlosti na D1, je váha pro buzeraci náklaďáků. Jinak nové úsekové měření je na výjezdu za myší dírou do Barrandovského kopce.
|
|
|
|
Tam zrovinka dneska jedu, tak se na to podivam.
|
|
|
Na dialnici do BA si treba davat pozor na obmedzenie rychlosti na 80 km/hod, sudruhovia zistili, ze niektore vyjazdy z odpocivadiel nesplnuju akesi normy a namiesto to, aby to opravili, tak tam nasekali osemdesiatku. Tieto miesta si medzi svoje oblubene pridali vybercovia dodatocneho myta, takze sa meria jedna radost. Vo vseobecnosti si na slovenskych dialniciach treba davat pozor na tmave AUDI A6 a Passaty s tmavymi sklami, zvlast ak sa pohybuju podozrivo pomaly, okolo 100 km/hod.
|
|
Já si z leštěného prdu pamatuji že na účtence z jeho bufetu dole stálo : SPROPITNÉ NENÍ ZAÚČTOVÁNO V CENĚ. Není co dodat, žebráci jedni.
|
|
|
Nejak nerozumim. Melo by tam snad byt zauctovano?
|
|
|
Jde o upozornění ze strany provozovatele bufetu že opravdu spropitné není zaúčtované v ceně a že by nebylo dobré tento fakt opomenout a za plastové pohoštění na stojáka ještě připlatit.
|
|
|
Ano. A co? To je snad normalni, ne?
|
|
|
U ČD je normální leccos. Mě somrování o spropitné přijde nízké.
|
|
|
A on ten bufet provozuji CD?
|
|
|
Myslím, že to je pro zákazníka do doby, než se otráví nějakým jídlem, zcela nepodstatné.
Zrovna tak, jako je při posuzování úrovně ČD pro zákazníka nepodstatný onen zbytečný dodatek :-)
|
|
|
Bufet provozují tuším JLV. Nicméně vzhledem k tomu, že dojem z bufetu se nemalou částí podílí na výsledném dojmu z prémiového produktu ČD, měly by tyto být schopny ohlídat nějakou elementární kvalitu a v případě potřeby zvolit jiného provozovatele.
Pochopitelně vím, jak to mezi JLV a ČD v praxi funguje a že vypovězení smlouvy je asi stejně pravděpodobné, jako to, že cestou do práce potkám slušného komunistu či alespoň vodníka.
|
|
|
A na Staromáku ti to nízké nepřijde?
Jde prý o typ zahraniční pokladny/software určené do celého světa a přizpůsobitelné nejrůznějším účtovacím zvyklostem. Mohl bys být rád, že je to v češtině.;-)
Při návštěvě pražských pohostinství v létě jsem takový účet dostal několikrát. Je to lepší, než: "Děkujeme za Váš nákup!" a podobné zoufalé výkřiky v němčině nebo angličtině (když se zadaří).
|
|
|
Text na účtence si pochopitelně volí provozovatel té věci.
V jedné karlínské restauraci mají na účtenkách řádku: "Milované vlasti na DPH: XXX Kč"
|
|
|
Jistě, v restauračním software to asi jde snadno, v samostatné pokladně to jde také, nebo se to musí objednat v rámci dodávky pokladny?
I když, to, že v polovině velkých samoobsluh manager nenechá konstanty počeštit, také o něčem svědčí, ne?
|
|
|
Neznám těch pokladen zase tolik, ale u všech, které znám, je to záležitost laptopu, kabelu a asi tak pěti minut práce technika.
Toho nepočeštění jsem si nevšiml, v ČR nakupuju ze supermarketů v podstatě jen u AHoldu a tam účtenky komplet česky jsou.
|
|
|
Nojo, teď jste mi nasadil brouka do hlavy. Došlo mi, že jsem účtenku z velkoprodejny nedržel v ruce již dost dlouho, takže mě pokrok mílovými kroky zjevně předhonil. Omlouvám se tedy za neznalost.
|
|
|
Ano, typická čecháčkovina. Větička, která stanovuje pravidla, oznamuje zákazníkovi, že narozdíl od jiných zařízení není v tomto připočteno spropitné k ceně, což mi přijde fér a je to ve světě naprosto běžné, zase dělá čecháčkovi problém.
Kdy už se konečně tenhle národ zbaví této malosti...
Petře z hor, sedni si třeba v Benátkách do pizzerie. Dostaneš pak účet, kde je k ceně přiraženo spropitné natvrdo (v roce 95 tuším 12%) a nazdar bazar. Ale je fakt, že tam není pak napsána ta inkriminovaná větička. ;-)
|
|
|
Mám dojem, že tuhle informaci o nepřipočteném spropitném jsem četl ve vícero státech Evropy.
|
|
|
Ona je otázka, co to vlastně spropitné je a pak jde také o místní zvyklosti. Někde (ČR, Holandsko) je spropitné vnímáno jako ocenění obzvláště kvalitní a příjemné obsluhy a není zdaleka samozřejmostí. Mně toto připadá správné, protože standardně kvalitní obsluha se považuje za něco normálního a tedy v ceně a spropitné personál motivuje k nadprůměrnému výkonu. A protože to není de facto vyžadováno, zákazník se o tom, zda dá či nedá rozhoduje vcelku svobodně. V takovém kontextu je pak žebrání o spropitné takové řekněme zvláštní, zejména když ta obsluha stojí za houby (což je v případě JLV ještě velmi zdvořilá formulace).
Jinde (USA) je to takový polodobrovolný poplatek za to, že je člověk vůbec obsloužen a tak nějak se očekává, že člověk dá spropitné i za obsluhu řekněme průměrnou. Mně se tam moc nelíbí, že je do toho člověk tlačen, na druhé straně výše není daná, takže obsluha se snaží a většinou bych spropitné dal i pokud by to tam fungovalo jako v ČR. A nedáním žádného spropitného (explicitním napsáním nuly do položky "tip") může člověk v případě potřeby velmi důrazně najevo, že ta obsluha za nic nestála.
Žabožrouti, Italové a tuším i Španělé občas přirážejí spropitné natvrdo, což mi bylo místními vysvětleno tak, že placení personálu z peněz, vybraných na spropitném, má nějaké daňové výhody (tuším se z toho neplatí zdravotní a sociální nebo tak něco).
|
|
|
Ano. Na světě je několik druhů restaurací. V jedné člověk musí zaplatit spropitné povinně ve výši několika procent z totalu. V druhé může obsluhu ohodnotit podle vlastního gusta. Ve třetí pak majitel striktně zakáže spropitné obsluze brát a hodnotí je pak například procenty z tržby.
Ta větička neznamená žebrání o spropitné, nýbrž dopředu oznamuje, ve kterém typu restaurace se člověk nachází. Těžko to totiž může být žebrání, když tuto větičku stanoví majitel zařízení, což zpravidla není číšník.
Hovořím z vlastní zkušenosti.
Zajímavé je, že nikde ve světě, kde jsem byl, nemají s takovýmto oznámením problém, jen češi remcají, že zas pinglové žebraj vo bakšiš, woe. Nechápu to.
|
|
|
V případě firmy, u které stojí služby dlouhodobě za <censored> ten text působí opravdu divně. To je asi jako kdybys přišel k totálně zas..ným veřejným záchodkům a hajzlbába Ti tam třásla před ksichtem s kasičkou, na které by bylo napsáno něco jako "příspěvek na čistotu"....
Navíc nejde ani tak o víc druhů restaurací, jako o zvyky na daném území. V ČR opravdu beru spropitné jako nepovinné poděkování za kvalitu vyšší než obvyklou. Takže nikomu nebráním v tom, aby spropitné do ceny nezahrnoval a na účtence o tom informoval, nicméně v daném místě to je takové řekněme neobvyklé a snad i nepatřičné. Asi jako by si v Celetné nebo Pařížské otevřel svůj stánek typický hongkongský pouliční řezník, nebo kdyby magistrát udělal ze Staroměstské radnice veřejný dům.
|
|
|
Nepochopil jsi též.
Ta větička jen říká: Nacházíte s v restauračním zařízení, kde nepřipočítáváme spropitné automaticky k ceně, jako to dělají jinde. Stejně tak nemá naše obsluha zakázáno brát spropitné. Prosím ohodnoťte výkon obsluhy dle vlastního uvážení.
Psáno majitelem restaurace, kterýmu na blahu svých pinglů pramálo záleží.
Tak kde v tom vidíš jaký žebrání?
Divil by ses, kolik hostů se ptá, zda je service included...
Zkus se oprostit od toho všichni-pinglové-jsou-zloději pohledu a zamysli se nad tím racionálně. Opravdu to není jak říkáš. Znovu opakuji, že mluvím z vlastní zkušenosti.
|
|
|
Nikdy by mne nenapadlo tvrdit, že všichni pinglové jsou zloději.
Právo majitele napsat si tam, co chce, nezpochybňuju, ani netvrdím, že bych do takového podniku z principu nešel. Pouze tvrdím, že v českém kontextu je to divné. V konkrétním případě JLV to pak vzhledem ke "kvalitě" obsluhy působí nejen neobvykle ale velice drze.
|
|
|
v českém kontextu je to divné
Ano, díky za potvrzení mých slov. V čem je ten inkriminovaný český kontext tak odlišný od dejme tomu toho francouzského, italského, nebo anglického kontextu?
Pokud přijmeš tezi, že ta větička nemá žebrací, nýbrž pouze informativní charakter, stále to ještě působí drze?
|
|
|
Informativní charakter je nesmysl. Informuje o čem? Že přestože jsi u ČD,zaplatíš tentokrát pouze cenu uvedenou na účtence a žádné skryté náklady?
|
|
|
Pokud kromě ČD budou jezdit na železnici i jiné společnosti, které ty skryté náklady budou mít zahrnuty a pak společnosti, které budou všechny náklady striktně dělit, pak to snad už smysl dává.
Jinak bravo. Debilnější srovnání jsem už dlouho neviděl. ;-)
|
|
|
To si děláš legraci? Český kontext (v tomto shodný s Holandskem) je jiný v tom, že v drtivé většině případů prostě obsluha v ceně zahrnuta je a drtivá většina lidí chápe spropitné tak, jak jsem ho popsal. Prostě existují nějaké dlouho zažité zvyky. Třeba v Americe je našinec za divného, když si při nákupu v supermarketu začne u kasy sám rovnat věci do tašky, protože tam je prostě zvyk jiný.
V případě slušného podniku je tedy ona větička velmi nezvyklá a informativní. V konkrétním případě JLV je to žebrání a výsměch.
|
|
|
Kde konkrétně v ČR je obsluha zahrnuta v ceně?
Co je to JLV?
Řeknu ti příklad. Kdekoliv jsem dělal, ptali se zahraniční hosti - pokud to nebylo explicitně uvedeno v lístku nebo na účtence - jestli je spropitné zahrnuto v ceně. Pokud to uvedeno bylo, neptali se. Stále trváš na svém, že je to žebrání. :-)
|
|
|
JLV je firma, co provozuje ty hospody na zeleznych kolech. CD to opravdu nedela. Jak si CD vybira firmy,co to delaji, je uz jina opera.
|
|
|
Kokrétně (nejspíš) všude. Nebo snad dostaneš v české restauraci účtenku, kde je napsáno Svíčková 140,- Mattoni 35,- Obsluha 50,-? Ne, nedostaneš. Obsluha je zahrnuta v ceně jídla. Spropitné je jen jakýsi "dárek", ocenění za kvalitu obsluhy. Když nechceš, nedáš nic. V ČR je tohle zvyklost, proto může někomu věta "Spropitné není zahrnuto v ceně" připadat nemístná a jako žebrání (dejte nám spropitné, protože my, chudáci, jinak nic nedostaneme).
A víš, proč se tě zahraniční hosti ptali? Správně, protože v zahraničí je prostě jiný zvyk. U nás je prostě standard "obsluha v ceně".
|
|
|
...a pro hosty z jinych koncin je dobre rict, ze jejich tip NENI soucasti uctenky (a jak se dani, vi uz kyho cert, coz ovsem me coby hosta vlastne nijak nezajima).
Doprcic, tak v cem je ten strasnej probelm ty veticky?
|
|
|
A proto jim to na účtenku napíšeme pěkně česky ;-)
|
|
|
|
Zajímavý. Dělal jsem ve spoustě hospod a nenarazil jsem na jedinou, kde by byla obsluha zahrnuta v ceně. Dokonce jsem dělal i kalkulace a představ si, o obsluze tam nebyl ani řádek. Asi víš něco, co já ne. Nějaký tajný informace. ;-)
|
|
|
To jsi do kalkulací nezahrnoval personální náklady, nebo jak tomu mám rozumět? Přece mzda pingla je nákladem na obsluhu a platíš ji z tržeb, ne?
|
|
|
A oni pinglové ve světě neberou výplatu?
Ve spoustě hospod je kupříkladu běžné, že pinglové mají minimální mzdu, protože se očekává, že si vydělají bokem.
|
|
|
Ano, pinglové výplatu berou - někde je výplata normální a se spropitným se nepočítá, někde mají tu minimální mzdu a na spropitném pak sakra záleží. Troufám si říct, že v ČR naprosto převažuje první přístup. To je přesně ten rozdíl mezi různými zvyklostmi v různých státech.
|
|
|
No tak já si zase troufám tvrdit, na základě svých zkušeností, že v rámci západního tržního hospodářství a naší globalizované společnosti je to víceméně všude stejné. Zvyklosti si lidé jen vybájili, stejně jako spoustu jiných urban legend, anebo přejali z dob, kdy ty zvyklosti ještě existovaly.
Tvrdím, že výplatu mají pinglové všude zhruba stejnou vzhledem ke státnímu průměru. Krade se taky všude stejně. A tu větičku jsem viděl v Anglii, ve Španělsku, v Německu i Itálii.
Spropitné, trinkgeld, pourboire (peníze za donesení pití), neboli anglicky service (obslužné), či lidově dýško www.zbynekmlcoch.cz/info/co_znamena/co_je_to_dysko_diskrece_jaky_je_ puvod_a_vyznam_.html...
Každé to slovo vyjadřuje nějaký zlidovělý název určité služby, kterou číšník hostovi poskytuje. Je to ještě z dob, kdy gastronomie, tedy myšlena je ta Evropská, měla ještě jméno a obsluhující personál své řemeslo uměl. Dnes už pingla dělá kdejaký automechanik, stejně jako automechanika dělá kdejaký zedník a zedníka kdejaký ukrajinec (turek, rumun) třebas i s diplomem. A to nejen u nás. A tak i význam toho slova poněkud zdevalvoval. K tomu si přidej 40 komunismu, kdy se slovo pingl stalo synonymem ke slovu zloděj a máš obraz dnešní gastronomie. Když si pak přidáš ještě fakt, že spousta restaurací různým způsobem měnila historicky zažitý model spropitného, ať už ho tam automaticky připočítávají k výsledné ceně, nebo ohodnocují číšníky procenty z tržby, tak máš před sebou jednoznačně původ té větičky. První větička totiž nezněla takhle, nýbrž naopak: Service is included.
Obecně je známo, že obsluhující personál má výrazně menší mzdu než kuchaři, neboť se odjakživa tiše předpokládalo, že si pingl vydělá bokem. U nás, za první republiky, to bylo snahou, za komunistů v socialistické společnosti zase co si neukrad, to neměl, a dnes je to mix všeho možného včetně západních výdobytků jako Sevice is (not) included.
Když vidím názory, jak se v ČR krade, žebrá o bakšiš, nebo kdesi cosi a jakou pak máme mezinárodní ostudu, tak se musím jen hořce usmívat. Plivat sami na sebe umíme ze všech národů světa skutečně nejlépe.
Přeber si to sám.
|
|
|
Hele, v tomhle souhlasim s lokutusem - otocil sem se (jakozto dodavatel) v celkem dost hospodach po cele CR a v DRTIVE VETSINE, v centrech vetsich mest snad ve 100% pripadu je to tak jak rika L - minimalni mzda, zbytek dostanes na dysku. Hospoda usetri mzdove naklady, pinglove dostanou podle toho, jak se snazej - v hospodach, kde se to tocilo, tak pinglove byli vcelku za vodou a na CR meli vskutku nadstandartni plat - hospoda tim usetrila na mzdach a danich.
Vyjimky byly snad tri - nove vznikle hospody, ktere zacly vznikat a mely malo lidi (aby nalakaly personal), hospody na venkove nebo nekde zapadle/hotelove - pokud je nevedl sam majitel a pak luxusni restaurace, kde si tim drzeli spickovy personal (ale i tam to nebyla zadna slava, protoze na tuzerech pingl dostal dalsi pomerne slusne $$$).
Ta hlaska, co se o ni prete je skutecne u vsech typu pokladen servisni zalezitosti a vzdy je umisteni tehle hlasek predmetem objednavky/dodavky. Ja osobne bych v ni nic ofenzivniho nevidel, je razu pouze informativniho a spise ukazuje na to, ze manager ty provozovny je bud cizinec, nebo byl nejakou dobu v cizine. Nasince a to ani z oboru by nejspis nic takoveho ani nenapadlo, protoze tuzer je tak nak samozrejmost.
Jako drzost beru automaticke pripocitavani couvertu e vysi treba 50kc ke vsemu vcetne toho, kdyz si objednas kafe, kdy aby se nereklo je na stole sul, pepr, olezlej kecup a magi. Tam je to polozka povinna a zajimavy, ze proti ni se nikdo nebouri...
|
|
|
Couvert je výborná věc. :-)
Zažil jsem několikrát hádku, kdy se hosté rozčilovali, že za co jako couvert, když nedostali ani ten kečup. Vrchní, či vedoucí jim pak zpravidla suverénně oznámil, že příbory a ubrousky snad měli, ne. Tak to taky patří ke "kuvéru".
|
|
|
Obvykle se me zahranicni kolegove ptaji, zda jsme tiping society nebo ne (amici), protoze jsou pouceni, ze to v ruznych zemich funguje ruzne.
K tipum, cili dyzkum, mel jsem nekolik meziher s danovymi poradci a urady, a predstavte si, ze spropitne je podle nich prijem ze zavisle cinnosti (protoze vznika z titulu zamestnani), tim padem jest predmetem DPFO, ale i socialniho a zdravotniho pojisteni. Dokazete si predstavit tu radost personalu, ze?
Nicmene ted se vyskytuji v dalekem zahranici a tady vam to naperem na ucet bez ptani jako 10 procentni Service Charge a nazdar, inu jiny kraj, muayi thai.
|
|
|
Samozřejmě, že spropitné je příjmem. Přece si stát nenechá utéct příležitost něco zdanit...
Pokud se dává v hotovosti, tak se z toho člověk většinou nějak vykroutí, ale pokud se připisuje na účtenku při placení kartou, tak se z toho státní výpalné platí a obchází se to dost blbě.
|
|
|
já myslím, že stropitné by mělo mít dobrovolný charakter a host by jím měl mít možnost ocenit profesionální chování obsluhy. bohužel v čr už dělá pingla každej bezmozek, co se pár hodin udrží na nohách a jejich jediným cílem jsou prachy, ne způsob, jak si je zalsouží. už se mi dlouho nestalo, abych někde viděl v menu, že automaticky připočítávají couvert ke všemu. s tím bych je rovnou poslal do prdele a šel jinam.
|
|
|
to, co píšeš je, jak bys chtěl aby to bylo. nikoli, jak to je.
|
|
|
Děkuju náčelníku že ses mě zastal. Také se domnívám že u nás je spropitné věcí dobrovolnou a ne vymáhanou či vymahatelnou. Pokud jsem spokojen tak vždy nějaký ten trinkgeld utrousím, pokud spokojen nejsem, tak nazdar. Jestli jsem tímto čecháček tak také nazdar!
|
|
|
Nepochopil's to, monolite. Ta větička na tobě nic nevymáhá, to sis vybájil ve své fantasii.
Přečti si POŘÁDNĚ mou reakci.
|
|
|
Ty brďo, tomu se říká diskuse o h........ě. A ještě jsem monolit. :)))). Jo a zastal se mého názoru JJ. ( JJ díky za statečné vysvětlování po lopatě v diskusi, mě je na to líto svého času)
|
|
|
Monolit jsi, protože jsi monotématický. Meleš pořád to samé.
Stále jsem ještě neobjevil argument, který by jasně vymezoval inkriminonou větičku coby žebrání. Jen samé emo, subjektivní názory.
Tak sem dej nějaký nezvratný argument, který jasně řekne: Je to žebrání, protože...
|
|
|
No argument mám zcela jasný: protože mi to tak přišlo. Jestli to je nějaká právní klička pro berňák nebo cizince s jinými mravy je mi fuk. U stánku s novinami mě na nic podobného neupozorňují a dělají to samé podají mi nějaký produkt na pult.
|
|
|
protože mi to tak přišlo
To jsem si myslel. Rozdíl mezi pojmy subjektivní a objektivní ti něco říká?
U stánku s novinami mě na nic podobného neupozorňují
Zkus se zamyslet, proč se historicky zažil pojem spropitné, nebo dýžko právě u obsluhy v restauraci a ne u prodavačů.
|
|
|
A Ty si zkus dohledat původ slova "dýško"....
Co se týče spropitného, odvozeného od německého Trinkgeldu, možná by mohla stačit definice z německého zákona:
§ 107 Abs. 3 der Gewerbeordnung in der Fassung vom 7. Juli 2005 zum Trinkgeld: „Trinkgeld ist ein Geldbetrag, den ein Dritter ohne rechtliche Verpflichtung dem Arbeitnehmer zusätzlich zu einer dem Arbeitgeber geschuldeten Leistung zahlt.“
Onen informační text tam ale jakousi formu toho Verpflichtung (i když ne vymahatelnou atd. atd.) zavádí.
Mimochodem i zbytek článku na toto téma na německé wikipedii je zajímavý...
|
|
|
Původ slova dýško jsem odkazoval o něco výš. Tady jsem se jen spletl v š a ž. Stane se, no...
Verpflichtung v tom vidí jen ten, kdo ho tam vidět chce. Asi jako když mi Unicef tvrdí, že máme morální povinnost pomáhat černochům v Africe, protože jsme odpovědní za jejich bídu. Taky se necítím býti odpovědným za jejich bídu a proto tento morální apel přecházím bez povšimnutí, neboť se mě zjevně netýká.
|
|
|
Ten bufet v leštěným prdu přece není žádná restaurace. Jen prodávají věci v plastu ohřáté max v mikrovlnce. To nemá se stravováním nic společného. O ceně se nezmiňuji, raději.
|
|
|
Že je to obyčejný bufet, jsem nevěděl. Myslel jsem, že je řeč o restauracích.
To nic nemění na tom, že s žebráním to nemá noc společného protože tahle větička je v pokladním software naprosto běžná a je to vůle majitele. Obsluha si ji tam nedopisuje.
|
|
|
Já netvrdím, že je to vyloženě žebrání.
K tomu Tvému informačnímu textu. Představ si, že by sis dal do vstupní chodby doma informační ceduli tohoto znění:
"Upozornění pro návštěvníky: V tomto domě se zouváme, nepliveme na zem a bez svolení majitele neplundrujeme ledničku."
Přišlo by Ti to zcela normální? Mně ne, mně to přijde divné a vůči hostům asi ne úplně vhodné - podobně jako například český informační nápis "Krádeže hlásíme na policejní stanici" v rakouském supermarketu. Přitom nezouvání se je běžné ve spoustě států na západ od ČR, právo disponovat s obsahem hostitelovy ledničky je normální ve spoustě států na východ od ČR a plivání na zem zase někde v africké chatrči.
Nebo co bys říkal tomu, kdyby Ti kurýrní služba ztratila či rozbila zásilku, přičemž by Ti ale drze poslala fakturu na vyclení a jiné související služby, který buď poskytnuty nebyly, nebo byly, ale vinou selhání té firmy by byl Tvůj užitek z celé věci nulový či záporný? *
Prostě a jednoduše - stojí-li obsluha za něco, je v ČR obecný zvykem odměnit ji spropitným i bez nápisu, který by k tomu explicitně vyzýval. Nestojí-li obsluha za nic, nevidím důvod za to platit a v takovém případě pak ta výzva může působit drze, protože naznačuje, že došlo k poskytnutí nějaké zaplaceníhodné služby. Což je přesně případ JLV u kterých to vše začalo ;-)
Tak mne napadá - neměly by si supermarkety začít účtovat vstupné, nebo účtovat zákazníkům separátně nějakou položku za rovnání zboží do regálů? Vždyť to je přece taky služba. A narovnat regál je sakra náročnější služba, než v tom bistru v Pendolinu podat někomu přes pult řízek s chlebem...
___
* Mně se stalo něco podobného před svatbou, kdy jsem z NL posílal overnight kurýrem občanku do ČR, aby moje drahá mohla vyřídit nějaké formality. Kurýr byl naprostý kretén, neschopný najít na sídlišti dům podle čísla, takže nakonec zásilku otevřel a občanku poslal Českou poštou na adresu mého tehdejšího bydliště. Myslíš, že jsem za takovou službu platil?
|
|
|
Pokud se v okolí stalo zvykem vystavovat cedule s nápisem: V tomto domě se nezouváme, pliveme na zem a bez svolení majitele plundrujeme ledničku, přišla by mi tvá cedule naprosto normální. JLV s tímto nápadem jistě nepřišla první a dokonce to nebyla ani žádná hospoda v ČR.
Faktura není upozornění, že ta kurýrní firma měla s doručením mé zásilky náklady, které jí nikdo nepokryje. Faktura je závazná, upozornění ne. V té hospodě platíš za jídlo a pití, plus je tam upozornění, že v ceně není zahrnuta odměna obsluze.
Tu fakturu zaplatíš? A co ten účet v hospodě, kde jsi nebyl spokojen? ;-)
Pokud si nejsi jistý, zda není spropitné již započítáno automaticky v ceně, tak se takové upozornění hodí. Bylo by škoda odměnit obsluhu dvakrát - jednou povinně a podruhé dobrovolně.
Upozorňuji, že mzdové náklady nejsou spropitným. Je to ohodnocení ze strany zaměstnavatele. Spropitné je ohodnocení ze strany zákazníka. Má to svou historickou genezi, tudíž nemá valného smyslu srovnávat to s jinými obory, kde není zvykem, aby zákazník finančně hodnotil zaměstnance servisní firmy.
Pokud nestojí obsluha zmíněné JLV ani za zlámanou grešli, ignoruj to upozornění. K ničemu tě nezavazuje, nenutí, ani nepřesvědčuje. Jen ti sděluje fakt, že zařízení jede podle klasického modelu, kdy zákazník hodnotí obsluhu dle své spokojenosti.
Ad supermarkety: Proč to ty majitele obchodů nenapadlo již před sto lety, kdy již spropitné číšníkovi bylo naprosto běžné?
Jestli jsem to dobře pochopil, tak JLV je prostý bufet bez obsluhy, nikoli běžný jídelní vůz s obsluhou, jak jsem se domníval.
Fakt, že se v kdejakém bufetu, kde obsluha jen podává řízek přes pult píše na účtence o spropitném je jen potvrzení mých slov o zmatení celkového pojetí obsluhy dnes, které jsem psal výše. V bufetu také trinkgeld nedávám, protože to není restaurace a obsluha tam v podstatě žádná není. A uznávám, že v bufetu je ta větička na účtence minimálně poněkud podivná.
|
|
|
A co ten účet v hospodě, kde jsi nebyl spokojen? ;-)
Stalo se mi to zatím jen dvakrát v životě, ale když jsem byl opravdu hrubě nespokojen, tak jsem nechal jídlo na stole, vysvětlil jsem situaci personálu a bez placení odkráčel. Jednou to bylo, když polévka no prostě opravdu zapáchala, podruhé když jsem si v jedné pseudo-nóbl kavárně na Ruzyni dal kafe, pingl ho přinesl a chtěl, abych ho okamžitě zaplatil.
|
|
|
No konečně jsi pochopil. Já také jako JJ už odešel bez placení z hospody, též z důvodu těžké nespokojenosti. Problém je ten že nás kteří jsme schopni dát svou nespokojenost najevo je minimum. Dělám i to že na restauraci kde jsem párkrát nebyl spokojen uvalím své soukromé emabargo a znovu ji navštívím až po dvou, třech letech, kdy se možná změnil majitel či personál a mě se tam opět třeba zalíbí. Pokud by svou nespokojenost dávalo nějakým způsobem většina návštěvníků, kvalita restaurací by se zvedla raketovým tempem.
|
|
|
Já celkem běžně posílám zpátky číšníky, když mi místo espresa přinesou čtvrtlitrovej kýbl hnědý břečky. Ale jinak jsem měkkej - spíš se s nima předem dohodnu, čemu se u nich říká espresso :)
Zatím se mi nikde nestalo, že bych narazil u jídla na takový kentus, který bych tam nechal bez placení.
|
|
|
Copak presso, ale takové steaky to je riziková komodita. No ale to už jsme silně odběhli od tématu pinďulína.
|
|
|
Njn, stejky jsou ostudou tuzemské gastronomie. Dávám si jen v několika málo vybraných restauracích, kde kupují kvalitní, vyzrálé maso.
|
|
|
Taky tak nějak. Nejde jen o maso, ale i představa "kuchaře" o tom, jak se steak připravuje, je v ČR často poněkud zvláštní. Naštěstí se to poslední dobou začíná trochu lepšit a kromě toho si v ČR v restauraci dám raději věci, které jinde seženu těžko nebo neseženu vůbec...
Nejlepší je ale stejně koupit kvalitní Angus beef a udělat si steaky sám :-)
|
|
|
Nemusí to být nutně angus, dokonce ani masné plemeno, ale má to být maso se zvířete, které se páslo a cajdalo po venku. A samozřejmě, nezbytně a nutně maso musí nejméně tejden viset v půlkách. Naštěstí mám svůj soukromý zdroj, na který se mohu spolehnout (stejně jako u kafe - čerstvě praženému se taky nic nevyrovná) Bohužel, většina restaurací nabízí opak - starý kafe, čerstvý hovězí. :o)
Ale co, stejk je stejk, ale skopový ... to je jiná liga
|
|
|
no, správnej kuchař udělá dobrej stejk i z vemena, ale tohle jen ukazuje na usedlost evropanů, o amících raději ani nemluvě. když přeskočím čínu s jejich odseknutými lebkami a pojídáním syrového mozečku z opic, psů, koček apod., tak např. peruánci si dají na štědrovečerní stůl pečené morče. a zajímavé jsou také poznatky guinejských lidojedů, kromě standardního potěšení z pojídání genitálií si obzvlášť pochvalovali maso japonců. :o)
|
|
|
Z vemena možná jo, ale ne z toho masa na krámě, co má ještě rigor mortis :)
|
|
|
když tomu dáš pár minut v mikrovlnce, dostaneš kvalitu mac royal vole! a to je skvělé, no ni ? a mlejnek na maso si piradí s tou posrmtnou ztuhlostí, špetka pepře a chilli a dostane to šmak :o)
|
|
|
Proč by ne z vemene? Když v nabídkách restaurací občas čtu, že dělají steaky z kuřat :-(.....
|
|
|
Steak z kuřete? Jak se to krájí? :-O
|
|
|
To nevím. Věc se má tak, že do restaurace, která něco takového nabízí, nejdu, nebo ( v případě nebezpečí prodlení) zůstanu u smaženého/grilovaného sýra. Tam je způsob krájení jasný ;-).
|
|
|
Zajdi do Babylonu v Liberci, do echt mexické restaurace a zeptej se tam. :-D
|
|
|
Jasně, Angus to být nemusí, jde jen o to, že když už někdo v ČR a okolí chová Anguse, neprodává to za pár peněz do salámu a bude s těmi zvířaty rozumně zacházet, protože i když mu to trochu zvedne náklady, ty prachy bez větších problémů dostane.
Mimochodem, já se přiznám, že mi celkem chutná i americké hovězí, krmené kukuřicí.
|
|
|
špatný nebyly ani chlupatý z plemene highland. chovaj je u nás třeba na horské kvildě, a když jsem kolem nich chodíval na běžkách, vždycky jsem si říkal, kteroupak z nich jednou ochutnám :o)
bohužel, hospoda v praze v gorazdově ulici stejného jména, kde tyhle kousky dělali, už taky zkrachovala.
|
|
|
Né! A co tam je teď místo ní?
|
|
|
Hmmmmmm, ja tip v CR beru jako vec vicemene obligatorni, a jen pokud stoji sluzby za ***, pokutuju obsluhu jeho neudelenim:-)
Na druhou stranu, divnej ceskej zlozvyk je utratu v radu nekolika set zaokrouhlit na nejblizsi vyssi petikorunu a tvarit se u toho jako grof...
|
|
|
Já to vidím v podstatě stejně.
Ale stejně tak je i divnej pinglovskej zvyk, očekávat 10-15% tak nějak automaticky. Bez ohledu na původ.
|
|
|
jak dlouho jsi dělal toho pingla? :o)
neexistuje země, kde je právní povinnost platit spropitné. je to jen a pouze otázka slušnosti a nepsaných zvyklostí. někde je velmi neslušné spropitné nedat a naopak leckde si můžeš vybrat a poskynutým spropitným ocenit kvalitu poskytnutých služeb.
u nás vždycky platilo to posléze uvedené. věřím sice, že by se lidem s pinglovskou mentalitou (*) líbilo to změnit na tu předchozí možnost, k tomu ale máme ještě pořád dost daleko.
(*) to je samozřejmě nálepkování, ale ty sis začal.
|
|
|
Nevím jak je to s "právní povinností", ale leckde ve světě je běžné, že na účtence máš položku total a k ní připočten 10%, 12%, nebo i 15% tip. Je to asi jako s tím couvertem. Ale můžeš si na takový oběd vzít s sebou právníka a pak se s pinglama dohadovat, v tom ti nikdo nemůže bránit. ;-)
U nás myslíš co konkrétně? U vás Na růžku? Je to hospoda od hospody, napříč národům a zemím.
Jinak já nic nepsal o tom, že by se mi to líbilo. Jednak už je mi to dneska v podstatě fuk a druhak souhlasím s tím, že spropitné by z principu měla být dobrovolná odměna.
Reagoval jsem na typicky frustrované čecháčkovské prsknutí a věř mi, kdyby ses setkal s tak rozdílnou množinou hostů z celého světa, včetně Čechů, jako já, poznal bys frustrovaného čecháčka už při první větě. A úvaha nad tím, že naprosto běžná větička o spropitném, kterou na účet vložil majitel podniku, protože pokladní software mu to umožňuje, je prachsprosté žebrání pinglů, je IMO běžná reakce čecháčka. ;-)
Je to nálepka, ale opodstatněná, stejně jako že co pingl to zloděj.
A když se pak čecháček začne ohánět morálkou, tak je to leda tak k popukání. Občas se nálepky hodí, no ne? :-)
|
|
|
Ano, je to příjem jako každý jiný, tudíž musí být na daňovém dokladu, je třeba z něj odvést DPH, DPPO, DPZO, sociální a zdravotní pojištění.
Touto větou se provozovatel občerstvení kryje, protože zpropitné pak přijal, ztopil (= zpronevěřil) konkrétní zaměstnanec.
Jak se s tím kdo popasuje, jeho věc.
|
|
Jak došlo k takové změně ceny nevím. Vliv může mít zrušení bezplatných místenek zakoupených přes e-shop.
Mohu doporučit sledovat diskusní fórum Českých drah, kde si uživatelé vyměňují své zkušenosti (na www.cd.cz, Volný čas), popř. servery zelpage a k-report.
Cenu jízdenky si lze zjistit na www.jizdenka.cz.
Já považuji za zbytečné si v SC kupovat jízdenku 1. třídy, když se od 2. třídy liší jen minimálně (barvou potahů a snad dostupností el. zásuvek - možná jste chtěl využít při práci).
Nedostatkem e-shopu ČD je nemožnost koupit si zpáteční jízdenky (jež jsou levnější, tedy ani slevu CityStar pro cestu na Slovensko).
Se slevou City Star stojí zpáteční jízdenka Praha-Bratislava 932 Kč ve 2. třídě resp. 1405 Kč v 1. třídě. K tomu pro Supercity povinná místenka 2x 200 Kč, pro Eurocity je (nepovinná) místenka 2x 70 Kč.
Spojení vlakem Eurocity trvá (EC Jan Jesenius) 4 hod 17 min., tedy o 20 minut déle.
|
|
|
Ke zmene doslo predevsim douctovanim mistenky.
|
|
kokot je ten co jazdi v zime na letnych ;)
|
|
|
Rozveďte téma na delším příspěvku. Kolosální duch vašeho formátu nemůže tuto ožehavou otázku odbýt takto krátkým textíkem.
|
|
Nedavno me lapli 2 km pred .CZ hranici - samozrejme bez znamky, vyhrozovali pokutou az 11 000 SKK, ale nakonec to spravil 1 pravej ceskej talir "do kapsicky" bez bloku. Svine : )
|
|
|
Přidat nový komentář
Zobraz článek Kterak jsem nejel leštěným prdem
|