Reklama
ukazující vraždu rukojmí IS klečícího na kolenou prý porušuje etický
kodex a zadavatel má být potrestán.
Etický kodex říká, že: „Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy,
nesmí urážet náboženské a politické vyznání, nesmí vyvolávat strach.“
Je reklama v rozporu s dobrými mravy? Ne, ukazuje skutečně něco, co
se stalo a čeho jsou plná média. Autor reklamy nepřišel s nápadem vraždění
rukojmí ani jej nijak nezvelebuje. Naopak před ním varuje a nabízí řešení.
Uráží? Provokuje, ale neuráží, viz předchozí odstavec.
Vyvolává strach? Částečně. Připomíná, že pouhé tři hodiny cesty letadlem
od nás probíhá genocida, jejíž obětí se může stát kdokoli. Ale poukazovat
na to není vyvolávání strachu, nýbrž připomínání reálného nebezpečí. Co
stojí na krabičkách cigaret? Kouření způsobuje bolestivou smrt. Vadí to
někomu? Sotva. Co všechny spoty typu Nemyslíš-zaplatíš? Ty také vyvolávají
strach a také si na ně nikdo nestěžuje.
Státem vynucovaný etický kodex pro reklamy je sám o sobě špatný. Pokud
lidé považují reklamu za pobuřující, potom mají volbu firmu bojkotovat
a vyjádřit tím svůj nesouhlas, čehož si bude každý podnikatel vědom a reklamu
tomu přizpůsobí. Takhle má stát v ruce kladivo na nepohodlné živnostníky,
které jím může poškozovat a likvidovat. Třeba proto, že říkají něco, co
se státu nelíbí. Například nepěknou pravdu: ten, kdo má zbraň, má obrovskou
výhodu nad tím kdo zbraň nemá.
Uvědomění si takové skutečnosti by mohlo vést občany k tomu, že se začnou
masově ozbrojovat, převezmou tím část zodpovědnosti za životy své a svých
rodin a sníží se tím jejich závislost na bezpečnostních složkách státu.
Ba co víc, pokud se jednoho dne budou politici chovat tak, že občanům dojde
trpělivost, mohli by své zbraně použít i proti mocenským strukturám státu.
Ironií osudu nám byly krátce po zveřejnění kontroverzní reklamy útočné
zbraně naservírovány znovu: jejich pomocí tři teroristé, drze nerespektující
zákony o zbraních, zadržovali desítky rukojmí, zavraždili 17 lidí a další
zranili.
Lidé jsou zděšeni, tvrdí, že jsou také Charlie. Charlie, kteří s holýma
rukama skončili na kolenou a byli jeden po druhém zavražděni. Přesně tak,
před čím reklama varovala.
Pokud také souhlasíte s poselstvím reklamy a nesouhlasíte s perzekucí
jejího zadavetele, šiřte ji dál.
11.01.2015 Annele